Saturday, 25 February 2017

USUL HADI LANGGAR SYARIAH DAN HANYA "PRODUK POLITIK", PERLUKAH TERUS DISOKONG?


Seorang pakar syariah yang pernah berkhidmat sebagai penyemak penerbitan Islam dan penulis fatwa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempertikaikan cadangan PAS mengenakan hukuman lebih berat ke atas pesalah syariah, menyifatkan ia “produk politik” untuk meraih sokongan umat Islam.

Nurul Haq Shahrir, kini sebahagian panel Transformasi Undang-Undang Islam di bawah Majlis Dakwah Negara, menepis dakwaan kononnya cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, atau lebih dikenali sebagai Akta 355, bertujuan menegakkan syiar Islam.

“Malah, ia bertentangan dengan Islam dan tidak ada kena mengena dengan syariah,” kata pakar fiqh Islam yang juga menguasai bidang perbandingan antara agama.

Hakikatnya, kata Nurul, usul Hadi yang bertujuan membenarkan mahkamah syariah menjatuhkan hukuman lebih berat ke atas pesalah Islam bertentangan dengan roh syarak seperti yang termaktub dalam Al-Quran dan Sunnah.

Nurul menyokong hujahnya berpandukan pelbagai kitab turath sarjana fiqh muktabar, dan menjelaskan hukuman tidak pernah menjadi matlamat perundangan Islam, sebaliknya nilai belas kasihan adalah tema utama dalam Syariah Islam.

Meskipun sesuatu undang-undang Islam digubal berdasarkan tafsiran Al-Quran dan Sunnah, Nurul berkata pelaksanaannya tidak boleh mengenepikan aspek “manfaat, keadilan, rahmah dan kebijaksanaan”.

Beliau memetik gambaran Al-Quran mengenai Nabi Muhammad sebagai “rahmat kepada seluruh alam”.

“Berdasarkan gambaran itu, dan banyak sumber kitab yang lain, boleh diandaikan bahawa rahmah merupakan matlamat keseluruhan syariah. Atas sebab itulah, pakar undang-undang Islam, untuk semua tujuan dan maksud, meletakkan syariah seiring dengan maslahah awam.

“Oleh kerana rahmah merupakan pemicu kepada hukum syarak, jelas ia tidak akan tercapai jika orang Islam yang menguatkuasakannya tidak disemaikan dengan sifat penting itu,” kata Nurul.

Beliau menambah, pindaan yang dibentangkan Hadi di Dewan Rakyat jelas bertentangan dengan tuntutan syarak tersebut.

Katanya, sikap tergesa-gesa mengenakan dan meningkatkan hukuman tidak selari dengan "rahmat Tuhan."

"Oleh itu, pindaan kepada Akta 355 yang mahu mengenakan hukuman yang lebih berat adalah bertentangan dengan syarak."

Beliau berkata, sekiranya syariah diperakui sebagai manifestasi rahmah dan keadilan, cadangan Hadi untuk menghadkan skop undang-undang kepada orang Islam menunjukkan sikap hipokrit.

“PAS dan Hadi mahu menjadikan orang Islam mangsa demi kepentingan politik mereka.

“Mereka tidak telus dengan kepercayaan mereka. Ini kerana skop syariah, yang berdasarkan kepada ‘keadilan’, tidak mengecualikan orang bukan Islam dan tidak pernah terhad kepada orang Islam sahaja.”

Beliau berkata ciri utama undang-undang Islam yang sering diperkatakan – mengutamakan kepentingan awam – menunjukkan syariah bukan sekadar berdasarkan keimanan Islam tetapi juga nilai murni yang diamalkan bukan Islam.

“Ini bermakna undang-undang digubal berdasarkan kepada maslahah awam dan nilai sejagat yang tidak khusus kepada Islam sahaja, kerana maslahah awam diketahui secara rasional dan uruf dan juga dikecapi oleh orang bukan Islam.

“Semuanya menjurus kepada matlamat utama syariah, iaitu belas kasihan,” kata Nurul, yang mempelajari bidang perbandingan agama dan menguasai 7 bahasa termasuk bahasa Arab, Yunani, Ibrani dan Latin. 

Berita diatas dipetik daripada portal FMT hari ini. Hujah dan perspektif lain yang dibentangkan oleh Nurul Haq Shahrir ini amat menarik dan pasti lebih membuka minda kita.

Apa komen serta reaksi pemimpin Pas, UMNO, tokoh agama, para mufti dan mereka yang pakar dalam bidang agama mengenai hujah yang dilontarkan oleh Nurul Haq Shahrir itu?

Masihkah perlu usul Akta 355 itu disokong? (SH 25/02/2017).

76 comments:

  1. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIBAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 1/7)

    Dgn izin tuan blog,

    Unknown aka sahabat si penulis upahan yang suka memutar belit dan beralasan telah mengeluarkan kenyataan bahawa PPBM adalah tidak Islamic dan hanya UMNO yg Islamic.

    Ia menyandarkan kata2 ini kepada satu alasan iaitulah Presiden UMNO menjadi pengerusi BN sedangkan PPBM tidak menjadi pengerusi PH.

    Ia malah mengeluarkan fatwa dengan mendakwa jalan PPBM bukanlah jalan Islam kerana di dalam PH tidak dilantik secara rasmi seorang ketua.

    Astaghfirullahalazim.. Inilah takfir secara halus.

    Apabila diminta dalil ia memberikan dalil hadith Nabi yang mengarahkan dilantik seorang ketua apabila berpergian melebihi 3 orang.

    Inilah dia dalil hukum wajib yang dikeluarkan penulis upahan ini dgn menyalahi disiplin ilmu.

    Saya mohon untuk beri pencerahan supaya jelas jalan orang-orang yg tidak berdosa.

    Unknown pernah memetik kata-kata imam Syafie 'aku mampu berhujah dgn 10 orang berilmu tapi tak mampu berhujah dgn seorang yg jahil'.

    Hakikatnya kata2 ini jatuh ke atas diri unknown sendiri kerana sesungguhnya ia benar seorang yg jahil.

    Imam Syafie tidak menujukan kata2 itu kepada mereka yang tidak tahu nas tetapi kpd mereka yg tidak tahu disiplin ilmu.

    Pada zaman Imam Syafie wujud ramai hafiz AlQuran dan hafiz ahadith maka jahil nas bukan satu isu.

    Tambahan pula tidak ada seorang manusia yg hafal semua nas, maka sekiranya ia tujukan kata2 itu kpd jahil nas maka seluruh umat manusia adalah jahil termasuklah Imam Syafie sendiri. Sudah tentu ini bukan maksudnya.

    Hatta kitab sahih Bukhari dan sahih Muslim juga wujud percanggahan pada matan, maka sekiranya jahil di dalam ungkapan sang imam merujuk kepada jahil nas maka kedua-dua kitab ini pun tidak boleh dianggap sbg kitab ilmu disebabkan wujud percanggahan.

    Ada pula jahil disiplin ilmu, ia berlaku di mana-mana. Mereka bertemu dgn nas dan kemudian mengeluarkan fatwa berdasarkan nas tanpa memahami disiplin ilmu.

    Maka dikeluarkan fatwa yang menyalahi disiplin ilmu dan bertentangan pula dengan nas yang lain.

    Seorang Ulamak hadith zaman salaf (hafal dan faham disiplin hadith) pernah berguru dgn seorang Ulamak usul fiqh dan kemudian ia berkata 'sekiranya aku tidak belajar ilmu usul fiqh sudah tentu aku telah sesat di dalam memahami hadith'.

    Unknown si jahil yang suka berfatwa adalah manfiestasi kepada kata-kata ini. Tanpa memahami disiplin ilmu ia sewenangnya mengeluarkan hukum wajib pada nas yang tidak mewajibkannya.

    Saya akan cuba huraikan seringkas dan semudah mungkin agar semua yg membaca termasuklah unknown sendiri akan dapat memahaminya.

    Ada pula hidayah utk melihat kebenaran selepasnya berbalik kepada masing-masing. Sekiranya hidayah yg dicari in shaa Allah ia akan ditemui. Sekiranya upah dunia yg sedikit yg dicari maka jauhlah ia daripada hidayah itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. John

      Ruu335 itu adalah produk syaitan

      Ia tidak sikit pun menggambarkan islamic jurusprudence atau syariah tul islam

      Sebat rotan 1000 sebab minum arak.. Denda 100 000 sebab zina dan khalwat tidak pernah di amalkan oleh nabi atau alkoran

      Zaman khalifah dah mula main ikut suka sebat dan ada khalifah yg gantung pelaksanaan hudud selama setahun.

      Please lah kembali kpd ajaran alkiran yg sebenar..

      Produk hadi mcm produk al arqam yg telah di haramkan..

      Kes budak kena buli sampai berlubang patut menteri letak jawatang atau kp pelajarn di kenakan hudud

      Jika pas aprty ajaran sesat maka segalanya adalah sesat ala ala syaitanirajeem !!!

      Delete
    2. Islam itu agama MENDIDIK bukan menghukum.

      Pilihanraya lepas , orang sibuk dengan hudud, tapi tidak dijalankan pun.

      Sekarang ini RUU355 pula berdekatan dengan PRU14.

      Berapa lama orang melayu hendak kena tipu?

      Orang melayu berpecah hanya kerana hukum sebat 100kali bagi orang berzina, dan minum arak.


      Delete
    3. Saya amat bersetuju dengan pendapat Nurul Haq iaitu nilai belas kasihan adalah tema utama dalam Syariah Islam. Nurul menyokong hujahnya berpandukan pelbagai kitab turath sarjana fiqh muktabar, dan menjelaskan hukuman tidak pernah menjadi matlamat perundangan Islam, sebaliknya nilai belas kasihan adalah tema utama dalam Syariah Islam.

      Jadi sepatutnya hukuman tidak perlu wujud dalam dunia ni. Islam itu agama mendidik. Jadi kalau ibu dan anak kita dirogol, maka jangan sesekali di hukum perogol, cukuplah hanya didik sahaja semula perogol. Perkara yang dah berlalu mengapa harus disesalkan. Rumah kita dirompak dan anak kita dibunuh, janganlah dihukum pembunuh itu, didiklah agar pembunuh itu kembali kejalan yang benar. Menghukum pembunuh itu tidak dapat mengembalikan si anak. Islam itu indah. Namun RUU355 telah menyesatkan orang Islam.

      Kita harus menyokong PH untuk PRU14 ini agar RUU355 akan dapat dibatalkan daripada sistem perundangan negara.

      Delete
  2. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA (siri 2/7)

    Saya pernah bersumpah laknat bahawa apa saja yang saya sampaikan di blog ini adalah mengikut disiplin ilmu dan tidak didorong oleh habuan duniawi. Saya kira sumpah laknat itu sudah cukup membuktikan tidak spt Unknown, saya tidak menipu atas nama agama.

    Di dalam kaedah usul fiqh, sesuatu nas yang berbentuk perintah tidak semestinya membawa maksud wajib ataupun rukun. Adakalanya ia hanya membawa maksud mandub (digalakkan).

    Di antara kaedahnya ialah dengan melihat bukti2 lain di dalam nas yg sama ataupun di dalam nas yang lain. Misalnya sama ada wujud ancaman di dalam bentuk dosa ataupun ibadat menjadi tidak sah sekiranya perintah tidak dipatuhi. Sekiranya tiada, maka ia hanyalah mandub.

    Di dalam perintah Nabi saw supaya dilantik seorang ketua apabila 3 org berpergian tiada sebarang bukti yg menunjukkan arahan itu berupa wajib. Malah kinayahnya menunjukkan ia hanyalah mandub.

    Saya bawakan dua contoh ayat perintah yg sangat masyhur tidak membawa hukum wajib ataupun rukun sekalipun perintahnya diberikan dgn sangat jelas.

    1. Perintah menulis hutang

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ....

    'Wahai orang2 yg beriman, apabila kamu berhutang untuk satu tempoh masa, maka tulislah... (Hingga akhir) Al-baqarah :282

    Di dalam ayat ini perintah menulis hutang diberikan jelas. Sekiranya mengikut kaedah unknown, maka hukum menulis hutang menjadi wajib disebabkan ayat ini. Malah disebabkan ayat ini dimulakan dgn kalimah 'wahai orang2 yang beriman', maka mengingkarinya boleh gugur iman.

    Tapi ayat ini tiada sebarang ancaman maka ia tidak mungkin wajib. Malah sekiranya ia dihukum wajib ia akan bertentang dengan ayat perintah supaya akad ditepati.

    : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ

    "Wahai orang2 yg beriman, tunaikanlah akad2mu" Al-Maidah :1

    Ayat ini memerintahkan segala akad ditunaikan tanpa dikhususkan kpd akad yg bertulis semata2.

    Di dalam hadith sabit Nabi saw pernah berhutang dan hutang itu tidak bertulis. Di dalam hadith juga sabit seorang sahabat pernah mengadu tentang hutangnya Nabi tidak pula bertanya sahabat itu sama ada hutangnya dibuat secara bertulis atau tidak sebaliknya Nabi telah mengajarkan kepadanya doa agar diberi kemampuan membayar hutang.

    Maka jelaslah ayat perintah menulis hutang tidak membawa arahan wajib bersamanya.

    Ini baru cara yang betul memahami perintah di dalam nas.

    Sekiranya mengikut kaedah putar belit Unknown nescaya seseorang akan mencari alasan utk tidak membayar hutang yg tidak bertulis disebabkan adanya ayat perintah agar hutang dibuat secara bertulis, di atas alasan 'hutang itu tidak sah, maka aku tak wajib membayarnya'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara nak menju bankrap

      Duit siam lagi tinggi drod ringgit begitu juga duit. Sgpaore dan Brunei

      Duit Filipina dah nak sama dan duit indon nak separuh dulu 1/3

      Ini semua cilaka 1mdobi cilaka najibullah laknatullah.. Di sokong abuya alsesati ayoh hadi pin..

      Delete
    2. Segala yg diimpot dari siam jadi 2x ganda.

      Buah mata Kuching dulu rm6sekilo skrg rm12... Segala buah sayur semua makanan dari siam naik sbb matawang. Tapi yg pelik babi hidup harga masih sama..

      Mcmana ksu bebalwangan uruskan ekonomi pada masa sama jd bos 1mdobi.?

      Tahun lepas kata ringgit kukuh ... Tapi masih kalah dgn siam sgpore Brunei dan tak lama lagi Filipina..

      Ekonomi jahanam tapi dok sibuk dgn Rotan sebat denda penjara

      Bolehkah RUJ penjaran Najib dan gantikan yg lebih jujur

      Jika tak boleh the fxuk dgn RUU !!!

      Delete
    3. Malaysiabaru 16:49...

      Ekonomi jahanam sepatutnya kena abaikan segala hukum rotan sebat dan penjara. Ekonomi jahanam buat apa nak ada undang2.

      Bolehkah sistem undang2 sediada penjaran Najib dan gantikan yg lebih jujur? Klu boleh why he is still there?

      Jika tak boleh just keep your stinking mouth shut!!!

      Delete
  3. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIPAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 3/7)

    2. Ayat perintah supaya berlakunya proses islah sebelum talak.

    وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا..

     'Dan sekiranya kamu takuti perpisahan di antara mereka maka carilah seorang wakil rundingan dari kalangan keluarga si suami dan seorang wakil rundingan dari kalangan keluarga si isteri, sekiranya mereka mahukan islah... (hingga akhir).' An-nisak: 35.

    Ayat di atas jelas Allah memerintahkan berlakunya proses islah (reconcililation) sblm proses talak diteruskan. Tapi ayat di atas tidak datang bersama ancaman, maka ia tidak menjadi rukun ataupun syarat di dalam talak.

    Pernahkah kita mendengar kes cerai di mahkamah syarie di mana hakim putuskan penceraian tidak sah kerana proses islah tidak berlaku terlebih dahulu?

    Sudah tentu tidak ada sebab hukum Islah hanyalah mandub sekalipun ayat perintah mengenainya datang secara jelas.

    Sengaja saya bawakan dua contoh ini, hutang yang tidak bertulis dan islah sebelum talak sebagai contoh disebabkan ini adalah hukum mudah yg difahami oleh semua orang Islam. Tidak seperti Unknown yang melompat kpd isu besar fiqh daulah padahal ia sendiri pun gagal memahami isu itu menurut disiplin ilmu.

    Sekarang mari kita berbalik kpd hukum wajib ciptaan Unknown ini pula.

    Unknown jelas menghukum wajib membaiah seorang ketua apabila 3 org berpergian.

    Maka soalan saya ialah pernahkah Unknown bermusafir bersama rakan2 dr satu tmpt ke satu tmpt. KL ke Kelantan misalnya.

    Sekiranya pernah, adakah sebelum memulakan perjalanan kesemua yg ada telah berbaiah melantik seseorang sbg ketua?

    Saya sangsi sekiranya jawpaan Unknown ialah ia sentiasa pastikan berlaku baiah sebelum perjalanan bermula.

    Sekiranya Unknown tidak pastikan baiah ketua dibuat sblm perjalanan, maka perjalanan itu menjadi perjalanan yg fasiq buat Unknown. Sepanjang masa perjalanan berlaku sepanjang masa itulah Unknown melakukan dosa besar.

    Bukan 1 tapi 3:-

    1. Dosa besar tidak berbaiah kepada seorang ketua sblm perjalanan bermula berdasarkan hukum yg ia pilih ke atas dirinya.

    2. Dosa besar cakap tak serupa bikin (as-saaf: 1-2).

    3. Dosa besar bercakap dgn dua lidah iaitu, wajib untukmu harus untukku dan haram untukmu halal untukku (maksud hadith).

    Astaghfirullah al-azim, rupanya bukan saja memberi fatwa tanpa ilmu, berkemungkinan menjadi seorang yg hidupnya berlari-lari di atas kefasiqan melakukan dosa besar.

    Untuk mengelakkan ini berlaku Unknown mestilah pastikan semua ahli musafir berbaiah kpd seseorang sbg ketua. Sekiranya tidak Unknown wajib meninggalkan jemaah musafir itu dan berkelana seorang diri atau maksimum berdua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok Facebook viral anak melayu anjng bgaduh d sekolah

      Anjing melayu ini adalah betina (bitch) dari Damansara... Tak tau polis nak ambil tindakan atau tidak

      Yg pasti menteri tolol dari Kedah wajib letak jawatan. Kp pelajaran sudah pasti di anggap negara sebagai ketua segala anjing atau serigala yg anggap cubaan membunoh oleh 6ekor bitch di smk Damansara adalah perkara biasa..

      2016 malaysiaL masih spt tahun 70an rock n blues.. Dadah konkek bunuh di sekolah perkara biasa

      Delete
  4. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIPAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 4/7).

    Di dalam satu hadith Nabi pernah bersabda yg bermaksud "sebaik-baik kurun adalah kurunku, kemudian kurun selepasnya dan kemudian kurun selepasnya".

    Di dalam hadith tersebut Nabi hanya menyebut 3 kurun saja dan berdasarkan hadith ini 3 kurun hijrah pertama diiktiraf sbg zaman salafussoleh.

    Pada zaman inilah kesemua 4 imam mazhab utama dan kedua2 imam ahlussunnah iaitu As-syaa'ri dan Al-Maturudi dilahirkan.

    Pada zaman ini jugalah berlakunya pemberontakan rakyat yang menjatuhkan pemerintahan Bani Umayyah dan digantikan dengan pemerintahan Bani Abbasiyyah.

    Mari kita telusuri sejarah Islam ini.

    Pada ketika Bani Umayyah ditumbangkan, terdapat bbrp firqah yang terlibat di dalam gerakan itu iaitu:-

    1. Golongan Arab Muslim dari kalangan Sunni.

    2. Golongan Muslim dari kalangan Syiah.

    3. Golongan mawali iaitu Muslim bukan Arab terdiri daripada bangsa Turki dan bangsa Parsi.

    4. Golongan bukan Muslim iaitu Yahudi, Nasrani dan Majusi.

    Di kalangan golongan Arab Muslim terdapat banyak kabilah dan Bani Abbasiyah hanyalah satu di antara kabilah2 yg ada.

    Setiap kabilah mempunyai Amir mereka sendiri dan tidak pernah berlaku satu kabilah memberikan baiah ketaatan kepada kabilah lain melainkan kepada khalifah.

    Begitu juga golongan Syiah tidak pernah memberikan baiah ketaatan kpd Sunni melainkan si Sunni itu khalifah.

    Bangsa Turki dan bangsa Parsi juga tidak pernah memberikan baiah rasmi kpd bangsa Arab melainkan kpd khalifah.

    Orang-orang kafir seperti Yahudi Nasrani dan Majusi juga tidak pernah berbaiah kpd ketua berbangsa Arab melainkan kpd khalifah.

    Pada ketika pemberontakan ini hampir berjaya Imam Malik telah pun menjadi seorang imam muktabar.

    Sang Imam tahu dan sedar akan kewujudan pemberontakan ini. Sang Imam juga mempunyai hubungan yang baik dgn Bani Abbasiyyah iaitu salah satu firqah yg terlibat dlm pemberontakan ini.

    Sang Imam malah pernah diberitahu oleh orang2 besar Bani Abbasiyyah bahawa mereka akan jatuhkan Bani Umayyah dan Imam hanya berdiam diri.

    Selepas jatuhnya Bani Umayyah Imam Malik dikenali mempunyai hubungan yang baik dgn pemerintah Bani Abbasiyyah.

    Ketika Bani Umayyah belum jatuh tidak pula dilaporkan Sang Imam telah bertanya kpd Bani Abbasiyyah sama ada mereka telah dipersetujui secara rasmi sbg ketua pemberotak yang akan dipilih sbg khalifah apabila Bani Umayyah tumbang kelak.

    Tidak juga dilaporkan bhw Sg Imam pernah berfatwa tanpa baiah rasmi drpd firqah2 lain gerakan Bani Abbasiyyah ini menjadi satu dosa besar ataupun terkeluar dari jalan Islam.

    Malah sekiranya ditelurusi sejarah, Bani Abbasiyyah telah 'berjaya' menduduki kerusi khalifah bukan di atas persetujuan firqah2 lain bhw mereka yg akan menyandang kerusi khalifah yg berikutnya tetapi disebabkan takdir Allah menentukan bahawa 'kunci kekhalifahan' jatuh ke tangan mereka.

    Ditakdirkan 'kunci' ini jatuh ke tangan Bani lain, maka jadilah Bani tersebut khalifah yang berikutnya.

    Kalau mengikut Unknown, ini adalah undang2 rimba di mana khalifah dipilih dari kalangan yang paling kuat di antara firqah2 yg turut serta.

    Tindakan berdiam diri sang Imam di atas gerakan ini adalah satu taqrir drpdnya bahawa gerakan Bani Abbasiyyah ini tdk bertentangan dgn syariat.

    Anehnya Unknown yg tdk mampu membezakan di antara kalimah mufrod dan kalimah jamak berani mengeluarkan fatwa kononnya gerakan PPBM ini lari dari landasan Islam.

    Soalan cepu 2.6sen, di antara Imam Malik dan Unknown aka sahabat, siapakah yg kita percaya?

    ReplyDelete
  5. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIPAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 5/7)

    Tidak dinafikan apabila sesuatu pihak melakukan sesuatu yang mandub maka ia lebih baik dari pihak yang tidak melakukannya khusus dari sudut itu.

    Saya pernah menulis BN memang sistem terbaik, tapi apa guna sistem yg baik sekiranya ia digunakan utk menyamun.

    Lagipun komponen syariah tidak datang secara berasingan melainkan secara syumul.

    Sbb itu wujud prinsip2 spt memahami keutamaan, memilih di antara 2 kejahatan dan melaksanakan tuntutan mengikut kadar kemampuan.

    Dan saya tidak memilih UMNO disebabkan 3 hadith berikut yg amat mirip dgn UMNO di bawah Najib.

    Hadith 1.

    Dari Anas Ra, Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wassalam bersabda : "Akan terjadi di suatu zaman atas umatku di mana penguasa mereka seperti Singa, dan menteri-menterinya seperti Serigala, dan Hakim2nya seperti Anjing, serta rakyatnya seperti Domba/Kambing. Bagaimana mereka para domba [para rakyat] bisa hidup diantara kerumunan para Singa, Serigala dan Anjing?" (HR. Ad-Dzahabi)

    Hadith 2 

    Tidak ada seorang pun hamba Allah yang dipercayakan Allah untuk memimpin rakyatnya, kemudian dia mati dalam keadaan dia menipu rakyatnya. Maka Allah mengharamkan syurga baginya. (Sahih Muslim nmbr 1797). 

    Hadith 3

    ”Akan ada nanti para pemimpin yang fasiq lagi jahat. Barangsiapa yang membenarkan kedustaan mereka dan menolong kedhalimannya (atas rakyatnya), maka ia bukan termasuk golonganku dan aku bukan termasuk golongannya. Ia tidak akan sampai pada Al-Haudl (telaga)”.

    Keterangan.

    Hadith 3 Nabi mengatakan tidak mengaku umat orang yg membela pemimpin fasiq lagi penipu. Untuk mencari siapakah yg mirip pemimpin yang fasiq lagi penipu ada diceritakan di dalam hadith 1 dan hadith 2.

    Keterangan Hadith 1

    Unknown telah berhujah bhw hadith 1 terpakai juga ke atas kerajaan negeri Selangor tapi ini hujahan yg salah.

    Hadith 1 menyebut 3 komponen:-

    1. Pemerintah (amir) spt singa
    2. Menteri (wazir/wuzara') spt serigala
    3. Hakim/ Qadhi spt anjing.

    Hakim/Qadhi membawa maksud jwtn2 yg berstatus awam dan tidak terlibat langsung dgn pemerintahan tapi golongan ini punyai kuasa untuk memutuskan perkara2 yang menjadi komponen di dalam pemerintahan.

    Contoh hakim/qadhi ialah :-

    1. Undang-undang jenayah - peguam negara
    2. Keselamatan dalam negeri - polis
    3. Pertahanan - Tentera
    4. Kewangan - Gabenor BNM, KSU Perbendaharaan, Auditor General.

    Kesemua jawatan2 ini adalah di bawah bidangkuasa pusat maka demikian hadith tidak mgkn merujuk kpd kerajaan negeri Selangor yg tidak memiliki kuasa ke atas para hakim ini. Maka demikian hadith di atas hanya boleh ditujukan kpd kerajaan pusat.

    Apabila dilihat bgmn kerajaan pusat UMNO di bawah Najib hari ini begitu rakus meratah rakyat, maka jelaslah mereka amat menepati ciri yg disebutkan di dalam hadith.

    ReplyDelete
  6. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIPAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 6/7)

    Keterangan hadith 2

    Hadith 2 menyebut tntg pemimpin yg menipu rakyatnya. Semua orang tahu kisah 1MDB dan derma 2.6b adalah kisah tipu.

    Tapi Unknown tidak terima cerita2 ini kononnya kerana ia bersumber daripada berita kaum kafir (WSJ dan SR) dan kita semua yang percaya kpd cerita ini dilabelnya sbg 'beriman kpd cerita kaum kafir'.

    Skrg kita tinggalkan cerita WSJ dan SR dan mari rujuk bgmn AlQuran mengajar kita utk mengenali kaum penipu.

    لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ

    "Maka janganlah kamu terpedaya dengan bolak balik orang-orang kafir itu di dalam negeri" ali-imran : 196

    Terdapat 2 kalimah penting di dalam ayat di atas. Pertama ialah 'yaghurronnaka' iaitu bermaksud 'mereka memperdayakan kamu' dan 'taqallub' yg bermaksud bolak-balik.

    Asal kalimah 'yaghurronnaka' adalah kalimah 'gharar'. Maksud paling tepat saya boleh berikan kpd kalimah ini ialah 'tipudaya'.

    Allah menasihatkan kita jgn terpedaya dgn orang2 yg melalukan taqallub. Bermakna orang yg taqallub adalah org yg melakukan tipudaya.

    Maksud paling tepat bagi taqallub ialah 'bolak-balik'. Di dalam BA hati disebut al-qalb yg bermaksud berbolak-balik. Ini disebabkan hati kita berbolak-balik dan berubah spt juga iman manusia yg ada naik turunnya.

    Sebab itu ada satu doa yg berbunyi "ya muqallibal-qulub, thabbit qulubana a'la diinika wa thoa'tik" yg bermaksud 'wahai pembolak-balik hati, tetapkanlah hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kpdMu'.

    Contoh bolak-balik ialah wujudnya berpuluh jawapan bagi satu soalan pada ketika kesemua jawapan ini bertentangan di antara satu dgn yg lain.

    Masih ingat kisah wang 1MDB yg dibawa pulang dari pulau syurga penjenayah Cayman di mana tunai menjadi unit dan kemudian unit itupun tak boleh dijelaskan?

    Masih ingat kisah 2.6 di mana jawapan berubah2 drpd 'akaun itu tidak wujud' sehinggalah 'wang derma telah dipulangkan'? Itu belum dikira begitu banyak jawapan lain di antara keduanya.

    Kalau kedua2 cth ini tidak diterima sbg cnth trbaik 'bolak-balik' abad ini maka ketahuilah yg menolak itu adalah disebabkan hatinya telah mati. Barangkali disebabkan dedak.

    Keterangan hadith 3.

    Hadith 3 sudah jelas dan tidak perlukan apa2 keterangan lanjutan. Ia menunjukkan bgmn Nabi melarang keras kita menyokong pemimpin yang sangat dahsyat penipuannya.

    Kalau kisah berbillion ini belum dikira dahsyat maka apa lagi yang dahsyat?

    Apabila ketiga2 hadith ini dibaca bersama dan dinilai melalui situasi semasa, maka jelaslah di antara menyokong UMNO dan menyokong PPBM, menyokong UMNO itu yg dilarang keras disebabkan pemimpin utamanya menepati ciri hadith 2 dan keseluruhan sistemnya yg melindungi si pemimpin khianat sangat mirip dengan hadith 1, dan hadith 3 pula melarang disokong pemimpin dan kumpulan yg mirip hadith 1 dan hadith 2.

    Sekiranya ada yg masih hairan mengapa Madinah yg tidak berkelulusan akaun dipilih menjadi Auditor General, maka rujuklah hadith pertama dan komponen 'hakim/qadhi' di dalam hadith pertama. Matlamatnya hanya utk lindungi sang singa (penguasa utama) dan bukan para kambing (rakyat) sama spt yg dikhabarkan di dalam hadith.

    Siapa yang sebenarnya berada di atas jalan Islam dan siapa pula yang telah lari dari jalan ini? Unknown, sila tepuk dada dan tanya iman.

    ReplyDelete
  7. MENJAWAB UNKNOWN, SI JAHIL YG GEMAR BERFTAWA: KEWAJIPAN MEMBAIA'H SEORANG KETUA (siri 7/7)

    Jelas, saya telah memilih hukum harus kepada kewajipan membaiah seorang ketua bagi kumpulan jemaah yg belum ada majlis pemerintahan spt kedudukan PPBM di dalam PH hari ini.

    Unknown pula telah memilih hukum wajib. Secara analogi berbalik, menurut Unknown hukum menyokong PPBM yg tidak dibaiah sbg pengerusi PH adalah haram.

    Kaki putar belit yg tidak mampu menjawab balas akan berkata 'john doe pun 2x5 dgn Unknown. Dia pun berfatwa'.

    Ini jawabnya:-

    Secara teknikalnya saya yg memilih hukum harus tidak mengeluarkan apa-apa fatwa, sebaliknya saya 'tawaqquf'. Tawaqquf berasal dari perkataan waqf / waqaf yg bermaksud berhenti. Secara teknikalnya saya berhenti dr memberikan hukum dan tdk mengeluarkan sebarang fatwa.

    Tidak spt hukum haram dan wajib, hukum harus adalah hukum asal bagi segala yang tidak ada pengharaman yg jelas. Ini kaedah usul fiqh mazhab syafie.

    ‏ الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل  الدليل على التحريم‏.‏

    Asal bg setiap perkara ialah harus melainkan terdapat dalil pengharamannya.

    Kaedah ini berasal dari hadith berikut:

    ‏‏‏ روى الطبراني من حديث أبي ثعلبة‏:‏

    ‏"‏إن الله فرض فرائض فلا تضيعوها‏,‏ ونهى عن أشياء فلا تنتهكوها‏,‏ وحد حدودا فلا تعتدوها‏,‏ وسكت عن أشياء من غير نسيان‏,‏ فلا تبحثوا عنها‏"‏

    "Allah telah memfardhukan perkara yg fardhu maka jgn tinggalkannya, dan menegah drpd yg haram maka janganlah dilakukannya, dan menetapkan sempadan maka janganlah dilanggarnya, dan berdiam diri daripada perkara2 lain bukan kerana lupa (Allah Maha Suci dari sifat lupa) maka janganlah mencari2 hukumnya".

    Demikianlah apabila saya bercerita tntg Imam Malik yg berdiam diri, saya menggunakan terma 'taqrir sang Imam' dan 'bukan fatwa sang Imam' disebabkan sang Imam tidak berfatwa sebaliknya 'bertawaqquf'.

    Di dalam isu ini hanya Unknown yang memandai-mandai memberi fatwa wajib yang secara analogi berbalik telah mengharamkan sesuatu.

    Bgmn pula sekiranya apa yang saya sampaikan ini adalah juga penipu sama spt Unknown?

    Maka kembalilah kepada sumpah laknat saya bahawa apa sahaja yang saya sampaikan di sini adalah menurut disiplin ilmu yg benar dan tidak didorong oleh habuan duniawi.

    Mudah2an kekeliruan yang dibuat oleh si jahil yg gemar berfatwa ini terungkai in shaa Allah.

    Unknown pula telah beralasan utk bersumpah laknat dan memberikan tafsiran songsang bahawa banyak bersumpah akan menjadi hina.

    Baiklah, lupakan isu tafsiran ini. Kalau banyak baru dikira hina, maka sudah tentu 1 dan 2 itu bukan dikira banyak. Ini disebabkan di dalam kaedah bahasa Arab, hanya jumlah 3 di atas yang disebut jama' yg bermaksud banyak. Ada pula 1 disebut mufrod dan 2 disebut muthanna.

    Unknown, hanya perlu bersumpah laknat sekali sahaja bahawa ia menyampaikan mengikut disiplin ilmu dan tdk didorong oleh habuan duniawi. Sekali sahaja sudah tentu tidak bermaksud banyak bukan?

    Jelas, Unknown terperangkap di dalam alasannya sendiri, tapi kaki putar belit akan mencipta alasan baru pula. Masih ingat maksud kalimah 'taqallub'?

    Akhir sekali saya tutup siri penerangan saya kali ini dengan ucapan berikut khusus buat Unknown aka sabahat, Kejora dan Kota Baru

    وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ

    "Demikianlah Kami terangkan bbrp ayat, supaya jelas jalan orang-orang yang berdosa" Al-an'am : 55

    Wallahu a'lam.

    P/s - untuk tuan blog:-

    Terima kasih, semoga Allah memberikan kebaikan yg banyak kpd kamu.

    والله يعصمنا من الناس

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih saudara John doe. Terima kasih Untuk pencerahan yg cukup berisi. Terasa cukup kerdil bila membaca hujah2 begini. Bertambah sikit pengetahuan hari ni. Amin.

      Delete
    2. Betul la ada 1 ayat ke hadis ke Saya tak tau. Ajar lah aku walau satu ayat.

      Delete
    3. Sdr pomen.

      Terima kasih kembali.

      Itu adalah petikan hadith Nabi yang berbunyi 'ballighu a'nni walau aayah' yg bermaksud sampaikanlah dariku walaupun sepotong ayat.

      Secara jujur saya takut juga utk menulis tntg hukum begini, disebabkan takut memberikan kefahaman yg salah kpd orang ramai.

      Tapi disebabkan si unknown ini terlalu banyak kali membuat hukum wajib membaiah seorang ketua di kalangan jemaah2 penentang yg secara analoginya bermaksud haram menyokong PPBM, maka saya gagahi juga sbg tanggungjawab. Dibiarkan ditakuti akan melampau2 si jahil itu berfatwa.

      Sebab itulah saya terangkan bertawaquf itu lebih selamat sebab ia adalah hukum asas. Saya benar-benar tidak berfatwa sebaliknya hanya bertawaquf.

      Disebabkan itulah sumpah laknat saya hanya menyebut tentang menyampaikan mengikut disiplin ilmu dan bukan menyampaikan apa yang haq secara hakiki disebabkan yang haq itu hanya milik Allah.

      Hanya Unknown yg kelihatan berani berfatwa semberono dan berani juga meletakkan yang haq itu di tangan manusia. Wala'yazubillah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. Salam..apa yg saya dapat paham dari artikel tuan budin dan tulisan bro john doe diatas dan boleh dibuat kesimpulan ialah syariah lebih bersifat mendidik daripada menghukum..sebagai contoh..antara perkara yg saya lihat gemar dilakukan oleh unknown aka sahabat ialah menjatuhkan hukum dan antara perkara yg saya lihat gemar dilakukan oleh bro john doe ialah menasihat dan mendidik secara ilmiah..
      Ini apa yg saya lihat..bukan untuk merendah atau memuji sesiapa..semua boleh baca komen2 mereka..
      Wallahu a'lam.


      Delete
  8. Beranikah pihak yg berkaitan menghukumkan berdaso atau haram langkah TGHH tersebut?.Kalau setakat apa yg di hujah oleh beliau ,itu semua subjektif bukan semua orang boleh menerimanya,kecuali kalau beliau berani menyebut halal, haram atau harus secara tegas berkaitan pembentangan RU 355 tersebut.Sebagai orang Islam saya lebih cendrung dan merasa lebih afdhal untuk menyokong pembentangan RU 355 berkiatan.Dr. Zulkefli,Mufti Wilayah Persekutuan pun menyeru orang Islam utk menyokong pembentangan tersebut,jadi apa salahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Memang benar mereka yg berilmu tidak akan berani menghukum berdosa apatah lagi takfir sama ada menyokong atau tidak menyokong RUU355 ini.

      SS Mufti WP sendiri menyokong pindaan ini tetapi ia tidak pula mengkafirkan mereka yg tidak menyokongnya.

      Hanya unknown aka sahabat shj yg berani keluar kalam orang2 yg tidak menyokong lebih mahu mencari keredhaan orang-orang kafir berbanding keredhaan Allah.

      SS memberi pendapat akademik. Sdr Nurul ini pula memberikan pendapat drpd tingkah laku politik.

      Sekiranya dinilai secara ilmiah kedua2nya tidak bertentangan.

      Secara peribadi saya menyokong pindaan ini. Tapi secara pandangan politik saya tetap berpendapat ia langkah politik dan bukan langkah agama.

      Yang membentangkan itu sendiri yg pohon penangguhan tapi kemudian dibuat perhimpunan. Di manakah RUU sepatutnya dibahaskan? Di Parlimen atau di Padang Merbok?

      Masih ingat perhimpunan Hari Hudud Sedunia yg kemudian diikuti dgn kalam "hudud hanyalah 0.001% drpd hukum Islam"?

      Masih ingat kalam "video hanyalah besi"?

      Masih ingat video seluar dalam besar yg sehingga kini tiada apa berlaku ke atasnya sekalipun dari sudut ta'zir video ini sudah memadai sbg bukti?

      Orang yang ikhlas akan merancang dengan apa yang ada di tangan, dan melaksanakan apa yang menurut kemampuan dan bukan beretorika apa yang berada di awangan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. John doe 15:34.

      Minta tuan relatekan 2 tulisan tuan ini:

      1. ...Tapi secara pandangan politik saya tetap berpendapat ia langkah politik dan bukan langkah agama. 

      dan

      2. ...Di manakah RUU sepatutnya dibahaskan? Di Parlimen atau di Padang Merbok? 

      Andaikata sesiapa shj membahaskan ruu355 diparlimen, mereka itu telah mengambil langkah politik ke atau langkah agama? Kiranya langkah politik salah, bagaimana caranya untuk mentransformkan ianya agar menjadi langkah agama asal sahaja ruu355 ini boleh diperkasakan/pinda.

      Soalan seterusnya drpd saya bergantung kpd jawapan tuan nanti.

      Delete
  9. Salam. Jelas and terang. Bagi yang mahu menerima dan memikirkan . Selagi Al Quran dijunjung dihati selagi itu kita tidak akan sesat. InshaAllah.

    ReplyDelete

  10. Zaman Islam memerintah 3 per 4 dunia dulu sudah tentunya memakai hukum syariah (janayah), seperti potong jangan, pancung, qisas 100 unta DLL lagi. So siapa kata hukum Islam tidak boleh diperketatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Pendapat yg betul, tapi masih ada kecacatan disebabkan manusia ini tetap manusia.

      Apa guna hukuman diketatkan tapi pelaksanaan hanya ke atas orang-orang yang lemah.

      Ia malahan ditegah oleh Nabi s.a.w.

      Sabda Baginda saw:-

      إِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ قَبْلَكُمْ ، أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهِمُ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ ، وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمُ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الحَدَّ ، وَايْمُ اللَّهِ لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا ) رواه البخاري (3475) ، ومسلم (1688) .

      Sesungguhnya telah dibinasakan orang-orang yg sebelum kamu, mereka itu apabila yang mencuri itu seorang terhormat di dalam masyarakat maka dilepaskannya. Apabila yang mencuri itu adalah golongan yang lemah maka dilaksanakan hudud ke atasnya. Demi Allah sekiranya Fatimah bt Muhammad yang mencuri nescaya akan ku potong tangannya."

      Memilih2 di dalam soal pelaksanaan ini sahaja sudah menunjukkan sifat lari dari keadilan Islam.

      Di mana rahmatnya kalau pelaksanaan hukuman yg diketatkan mempunyai sifat begini?

      Delete
    2. Anony 14:48
      Kau ni baru bangun dari tidur yang penuh mimics ke? Bilakah Islam mentadbir 3/4 dunia?

      Delete
  11. Maaf saya tak berapa pandai soal ugama islam, maka saya ada sedikit kemuskilan.
    Kalau kita pergi kemana-mana negara didunia, setiap orang islam melakukan rukun islam yang sama kerana umat islam berpandu pada satu kitab iaitu al-quran.
    Contohnya dalam solat, rakaat dalam solat adalah sama biarpun dimana-mana negara. Begitu juga tertib dalam solat tetap sama.
    Tetapi bagi negara-negara yang mendakwa melaksanakan undang-undang islam, kenapa tidak pula sama hukumnya sedangkan berpandukan pada kitab yang sama iaitu al-quran.
    Apakah undang-undang islam berbeza mengikut kaum dan bangsa?
    Apakah ulama dari setiap negara islam tidak boleh duduk semeja berbincang tentang hukum islam?
    Kerana, isu ini gemar dipolitikan untuk mengaburi penyokong. Contoh, negara A kata undang-undang di negaranya belum islam seperti negara B dan C. B juga kata undang-undang negaranya belum islam seperti A dan C. Begitu juga seterusnya.
    Akhirnya unat islam dalan negara itu bermusuhan dan berpecah sesama sendiri. Malah ada yang senggup berperang membunuh sesama bangsa dan seagama kerana dibakar semangat oleh pemimpin politik.
    Jika kita lihat, ada bangsa lain yang bukan islam, menggunakan ayat-ayat al-quran atau tulisan arab atau jawi untuk melariskan produk mereka dipasaran. Sebabnya orang islam tidak "pertikaikan" sesuatu yang sudah "dilambangkan islam".
    Orang yang berjanggut, berserban dan berjubah itu lebih faham islam dari yang berbaju t dan berseluar jean. Ini yang ada dalam minda....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr Joe Harry,

      Saya mohon menjawab.

      Perbezaan hukum yang diputuskan di antara satu tempat dgn tempat yg lain adalah disebabkan antara lain wujud prinsip2 spt yang saya sebut di atas iaitu 'dharurat membenarkan yang terlarang', 'memilih di antara dua dharurat' dan 'melaksanakan tuntutan mengikut kemampuan'. Asal sahaja hukum yg diputuskan tidak menyalahi usul yang benar tidaklah salah sekalipun hukum yang berlainan yang dikeluarkan.

      Contoh paling mudah ialah dan paling berhikmah ialah hatta di dalam 5 rukun Islam Allah letakkan 1 iaitu haji di mana kewajipannya berkaitan dengan kemampuan.

      Maka seorang yg kaya raya dan jauh mampu yang tidak melaksanakan haji masakan sama hukum ke atasnya dengan seorang yang kais pagi makan pagi.

      Ditambah pula hari ini wujud kuota haji maka kemampuan bkn saja merujuk kpd kewangan bahkan juga giliran.

      Ada pula penyalahgunaan agama demi mencari habuan duniawi itu kategori lain. Tak perlu dibincangkan memandangkan semua kita dah faham hukumnya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Bro John Doe

      Saya mendengar dengan teliti dan melihat video ceramah "Husam lari dari debat" yang diadakan PAS di Kota Bharu baru-baru ini.

      Selain dari berapi-api mengutuk Husam, ada diselitkan tujuan RUU 355 iaitu untuk meminda hukum sebat kepada 100 sebatan supaya hukum Hudud yang melibatkan zina, Qazaf dan minum arak dapat dilaksanakan.

      Walau bagaimana pun, terlalu ramai pundukung RUU 355 mengatakan pindaan ini langsung tiada kaitan dengan Hudud dan bukan Islam.

      Soalan bodoh dari saya.... Adakah meminda RUU 355 untuk melaksanakan Hudud secara putar belit ini dibenarkan dalam Islam? Mengapa tidak diperjelaskan secara terang-terangan? Apa akan jadi (dari segi hukuman) kepada pasangan zina yang bukan Islam?

      Mungkin bro John Doe bukan orang yang terlibat secara lansung dalam usaha meminda RUU 355 ini tetapi dengan ilmu yang ada, bro John Doe rasanya layak memberi pencerahan.

      Delete
    3. Sdr

      Pertama sekali saya tak tgk vid berkenaan dan tak boleh komen, tapi saya akan jawab secara umum sahaja.

      Jika sebuah kereta porsche cayenne tuannya berkata 'ini adalah proton saga', maka secara hakikatnya adakah ia porsche atau adakah ia proton?

      Secara hakikatnya RUU355 memang bukan hudud. Maka panggillah ia apa saja, ia tetap bukan hudud.

      Sebatan 100 rotan? Maaf saya tak dapat recall perkara ini ada dalam draf pindaan berkenaan.

      Ada pula seseorang yang memiliki dua wajah, bila jumpa satu golongan ia bercakap sebegini, lepas tu bila berjumpa segolongan yg lain ia bercakap sebaliknya maka ketahuilah ia adalah salah satu dosa besar yang sabit di dalam hadith.

      Harap kita semua berhati-hati agar tak jatuh dalam perangkap dosa besar ini.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. Bro John Doe

      Terima kasih atas pencerahan

      Delete
  12. Hukum tak puasa Ramadhan pun, ramai yg tak takut pada undang2 JAKIM, agak2 ruu355 boleh masuk ke dalam rumah orang Islam yg tak pergi sembuhyg Jumaat, atau jemaah fardhu dimesjid. Semua ni bergtg pada iman dan takwa diri masing2, bukan takut pada ruu355 hj hadi yg menjadi modal politik untuk pru14 , mungkin selepas PRU nanti dia akan menjadi senyap sepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah masalah dengan menguatkuasakan undang2 dengan mencari kesalahan..kalo org tak puasa dan makan dikhalayak ramai ditangkap, kita paham undang2..tapi pegi cari dan buat serbuan dirumah2 dan tangkap, ni kita tak paham dan ini lah masalah yg sering berlaku dalam masyarakat..

      Delete
  13. Saya berbangga boleh dikatakan kesemua pro Tun adalah terdiri dari mereka2 yang cerdek pandai.Syabas saudara2 seperjuangan semua ,marilah kita rapatkan saf dan berjuang diatas satu landasan yang jujur dan ikhlas....mudah2an perjuangan kita ini diberkati ALLAH.

    ReplyDelete
  14. Perempuan bangsa dan agama apa yang selalu membuang bayi? Nampaknya bertambah banyak lagi lah ibu2 muda yang terlajak silap akan membuang bayi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen sdr ini membenarkan pendapat sdr Nurul Haq bahawa Islam bukan saja tntg hukuman tetapi juga tntg pendidikan.

      Adakah dengan menaikkan bidangkuasa hukuman, maka jumlah perempuan mengandung di luar nikah akan berkurangan?

      Saya percaya jawapannya tidak.

      Saya lebih percaya kpd penguatkuasaan yang seimbang di antara golongan menengah dan golongan bawah sbg tanda kerahmatan yang betul.

      Apa guna hukuman dinaikkan tetapi pelaksanaan hanya dibuat ke atas golongan bawahan dan yang di atas bkn sahaja terlepas dari hukuman mahkamah malah terlepas drpd hukuman parti semata2 kerana posisinya dalam parti.

      Delete
    2. Betul kata bro john doe..secara logiknya walaupun denda dan hukuman diberatkan tapi ia tidak dapat memberikan impak yg dihajati..bagi mereka yg kaya dan berkuasa sering mencari ruang untuk melepaskan diri dari hukuman..

      Delete
    3. Walaupun dilaksanakan hukuman mati bagi kesalahan mengedar dadah, masih ramai juga anak bangsa yang terlibat membuat, mengedar dan menyalah-guna dadah.

      Delete
    4. Anon 15:34

      Yang terlajak silap hingga termengandung itu bukan kerana hukuman yang ringan atau berat. Ianya kerana kurang pegangan/ilmu Islam pada yang harus, sunat, makruh dan haram.

      Kalau sebut ibu-bapa tak mendidik anak-anak, menyinga marahnya.

      Kalau sebut ustaz/ustazah mengajar sambil-lewa, habis kita diseranahnya.

      Kalau sebut sistem pendidikan yang ada tidak memberi kesan, silap-silap masuk penjaralah kita.

      Yang jelas, kedangkalan ilmu agama menyebabkan mereka dengan mudah 'mengangkang' tak kira dimana atau dengan siapa.

      Delete
  15. Bezanya ilmu yang nampak pada apa yang dalam serban dan jubah DAN ilmu yang bermanafaat dari hati sanubari yang jujur, berrealiti, berfakta dan berkebenaran. The former is superficial hadi and the latter is nurul..

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan politikkan agama.

      Ya Allah.

      Astaghfirullah.

      Delete
  16. Sekarang ramai yg jual agama demi sedikit habuan didunia..agama dijadikan alat bukan ibadat..

    ReplyDelete
  17. Hadi n the gang dlm Pas akan label Nurul Haq liberal, kafir, kelusr aqidah dn tk bolih masuk syurqa.

    Dlm melabel orang puak ni memang pakar.

    ReplyDelete
  18. Modal orang2 pas/isma bila setengah ulama tak sekata dgn mereka,di LABEL, sebagai Liberal,ikut yahudi..
    Tapi bila mereka2 ini yg digelar ulamak,tak ikut quran/hadith..Hanya ikut DEDAK Najib amacam?

    ReplyDelete
  19. Ada yang dah kata dia tak berapa reti pasal agama. Saya pun gitu juga.

    Ha nya nak kata sepatah dua. Di sini sana.

    ReplyDelete


  20. Saya percaya setiap hukum Dari Allah adalah lebih baik dp hukum yg di reka oleh manusia.

    Persoalan adalah kelemahan dalam perlaksanaan.

    Tetapi kelemahan dalam perlaksanaan tidak sepatutnya di jadikan alasan untuk tidak melaksanaan hukum tersebut.

    Lagi pun tidak ada jaminan bahawa kelemahan dlm perlaksanaan tidak boleh berlaku dlm menjalankan hukum yg di reka oleh manusia.

    So adalah lebih baik melaksanakan hukum Allah yg mempunyai kelemakan perlaksanaan, dp melaksanakan hukum manusia yg juga mempunyai kelemahan perlaksanaan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. .

      Adakah Al Quran itu 'menghukum' ?

      Adakah Al Quran di turunkan atas Sifat Allah Maha Berkuasa atau Allah Maha Penyayang ?

      Wallahualam.

      Delete
    2. Hukum yang mana satu sdr? Mohon pencerahan.

      Hukum Hudud Kelantan atau hukum pindaan RUU355?

      Dulu dibuat perhimpunan Hari Hudud Sedunia dan didakwa ini perhimpunan demi agama. Kini dibuat pula perhimpunan H355 dan didakwa juga demi Islam, sedangkan kedua-duanya tak sama.

      Oh ya, sebelum terlupa, pengerusi Hudud Kelantan dan pembentang pindaan 355 ini adalah orang yg sama.

      Delete
  21. Tiap agama ada beza pendapat antara penganut2 nya. Ada puak puak nya. Di agama Islam di puak Sunni pun ada mazhab2 nya.

    Memang, mesti berpandu kpd Al Quran dan Hadith. Tetapi interpretasi al Quran pun tidak begitu senang, sebab bahasa yang di guna ia lah bahasa Arab purba.

    Hadith pun ada begitu banyak. Bukhari seorang sahaja pun pungut lk 600,000 Hadith. Dia hafal ha nya lk 200,000 Hadith. Namun demikian Kitab nya mengandungi tak sampai 6,000 Hadith sahaja.

    Maka pihak yang di beri kuasa dan di pertanggung jawabkan mengeluarkan fatwa amat lah penting bagi kesinambungan ummat Islam, menyelesaikan isu2 atau perselisehan faham antara ummat.

    Maka berkaduk kelapuk lah jika ada perbezaan pendapat di antara mereka yang mempunyai kuasa membuat fatwa, tak dapat seselaikan mana mana isu. Terutama nya bila di pengaruhi politik.

    Saya tak boleh nak cakap lebih. Sebab saya tak reti sangat hal agama. Harap yang reti dapat membantu menyelesaikan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya sedikit pembetulan sdr,

      Kelebihan BA berbanding bhs2 lain termasuklah BM dan BI:-

      1. 1400 tahun dahulu semasa AlQuran diturunkan BA sudah pun lengkap sama sprti hari ini. Nahu dan sistem yg sama.

      2. Apabila digunakan BA baku, aka dari Maghribi sampai ke Iran, sistem yg sama digunakan. Tiada perbezaan melainkan sekiranya digunakan bahasa Arab pasar.

      Delete
  22. Hadi adalah iblis yang menyesatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom kita jijak potret LKS & lge

      Delete
    2. Kau pijak sampai subuh easok pun tak jadi kudis. Apa ada luak?

      Delete
  23. PAs berpendpt RUU355 perlu ditegakkan, terpulanglah kpd sesiapa naknsokong maupun menentangnya.

    Jadi jgn jadikan isu RUU355 permusuhan. Syaitan amat suka dgn org yg berlagak pandai dan menentang kebaikan. Apatah lg dlm saat ini yg menentangnya semua bukan islam. Berhati hati. Kalau anda rasa RUU355 buruk untuk umat Islam anda tanggunglah kalau tindakan anda berada di pihak yg salah di sisi Allah.

    Tapi Kalau anda berasa anda benar maka kita berserah segalanya kpd Allah. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Sesungguhnya syaitan itu dan kabilah2nya dapat melihat engkai sedang engkau pula tidak dapat melihat mereka".

      Maka jangan mudah menyangka-nyangka dan kemudian menghukum ditakuti hakikat yg sebenar adalah berlawanan dgn apa yang disangka-sangka itu.

      Delete
    2. Jadi bila engkau tak nampak syaitan adakah engkau akan mengalah kepada syaitan atau engkau berdiam diri? Atau swbaiknya engkau kena faham ajaran Nabi Muhammad yg telah menerangkan sifat2 dan tipu daya syaitan yg mesti engkau jauhi.
      Salah satu tipu daya syaitan ialah mewujud persengketaan, permusuhan sesama Islam. Berpecah belah sesama engkau.

      Mengambil musyrik sebagai penolong engkau juga sifat tipu daya syaitan. Dijadikan musyrik itu nampak kuat dan sempurna supaya umat islam bergantung dan percaya kpd musyrik lebih drpd umat islam sendiri. Walhal mrk telah khianat kpd Allah pencipta mrk.

      Delete
  24. http://novandri.blogspot.com/2017/02/video-mahathir-dikutuk-semasa-hadir-di.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/JcvMw+(Dr+MiM)&m=1


    link di atas ....malas nak gebang lelebih dengan puak mamak moron nihh... layan video mamak kena tujah di konvension PKR.... nnpk gayo camno nak jadik abang besooo...atau perasan besoo ..... kikikiki... bertepak tepak kena balun abam beso Pakatan Putuih Harapan nihh... layan 2 video tuhhhhh... jangan cakap hakak tak.payung... kikikikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahsyat Tun, besar semangat, berani mcm kandang harimau tu. Tak ramai berani mcm ni. Yang nak lari cabut ekor celah kangkang ramai. Jgn kata habang tak payung bgtau..kikikikukuku

      Delete
    2. Anon 20.29,
      Blog Dr mim tu yang dulu terjemahkan kata Tun 'this country will go to the dogs', dia terjemahkan dalam BM Tun kata 'negara ini akan pergi kepada anjing.' Hebohlah kutuk Tun sebab Tun sebut 'anjing'.


      Hahaha bodohnya dia keluarkan terjemahan maksud ' going to the dogs' tu ikut sebiji sebiji patah perkataan tu.

      Dia tak tau itu satu peribahasa orang putih. Sama juga dgn makan hot dog, bukan maksud makan anjing panas.

      Macam juga peribahasa orang putih 'it's raining like cats n dogs', agaknya mesti dia terjemahkan sebiji sebiji jadi 'hujan macam kucing dan anjing.' Pada hal maksud cats n dogs tu hujan dgn lebat.

      Hahaha bodoh rupanya tak belajar English tapi nak keluarkan artikel dalam blog punca dari tak faham english dan tak tau itu adalah peribahasa inggeris yang bawa maksud lain.

      Dan itulah blog yang jadi rujukan kau. Kahkahkah.

      Delete
  25. Mamak dah terdesak.. telo dah goyang... boboi perlu diselamatkan... macai pulak telo kena tarik tiap2 ari rela ditipu... kikikiki... terdesak nak boboi jadi.PM....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi Jing Jibo @ Kejora. Aku ingat dah mati.

      Delete
  26. Tuan Shah,

    Saya rasa Pimpinan PH telah terperangkap dengan isu RUU355 yg sememangnya bertujuan untuk melencungkan tumpuan pemimpin dan penyokong PH+BERSATU dari isu yg lebih penting spt 1MDB, FELDA, KEJATUHAN MATAWANG RM dll.

    Saya rasa elok lupakan dan biarkan isu RUU355 terjun dgn labu labu nya.

    Perkasakan PH+BERSATU utk hadapi PRU14 yg sangat sangat hampir..

    ReplyDelete
  27. Salah typo .. bukan perkasakan PH+BERSATU tapi perkosakan PH+BERSATU... kikikiki... hakak dah payung dah.... kikikiki.. payung dan simen... kikikikik..

    ReplyDelete
  28. kalau ini dikatakan langgar syariah ok
    hukumhukum ynag sedang diguna pakai sekarang ini
    ikut 100% syariah ka?
    mana pakar pakar yang hebat tu betulkan lah
    tak kan nak biar 100 thaun lagi hidup umat Islam berhukum dengan yang tak betul
    tak kan pakar ada ilmu tinggi sanggup tengok hukum yang ada sekarang terus digunakan walau tak ikut syariah
    takut takut pakar dimatikan oleh Allah dan disana nanti ditanya ilmu yang Allah bagi kat dunia dulu buat apa untuk Islam???
    mungkin jugak pakar pakar boleh jawap maklumlah pakar katakan

    ReplyDelete
  29. Assalamuallaikum.
    Dari Anak Melayu Singapura.

    Pentadbiran yang ada sekarang adalah seperti Misfired boiler burner. Poor in fuel/air ratio.

    Rich in fuel poor in air = Non homogeneous combustion.

    Producing poor quality steam but generate lots of soot and carbon.

    The mixture of carbon and soot will be flowing out through the chimney in the form of thick black smoke.

    This column of thick black smoke can be seen far and beyond. We can see it from our island and perhap US and Switzerland too.

    Bro john Doe salute u lah bro.
    Antara 3 Alim.

    1. Alim cerita. Hanya mampu bercerita

    2. Alim pendita. Hanya berdiam diri

    3. Alim pelita. Mempunyai ilmu yang menerangi diri nya dan juga menerangi diri yang lain.

    Aku agak ko adalah Alim yang nomor 3 lah bro.

    Wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam pak ismail

      Saya tidaklah sepandai mana. Cuma berkongsi sedikit apa yg saya tahu sahaja.

      Kepada Allah kembali segala pujian.

      Delete
    2. Pak ismail..
      Not just black smoke..i think u can see sparking soot out from chimney. Along the time..the carbon soot which is hard to burn at lower temperature will cover all the piping. More cost for fuel to burn for same amount steam.more saturated than superheated. At last..the piping melt inside too high temperature. ..hihi. i like ur anology.

      Delete
  30. 2154. That dead emgine should be scrapped and melted down , before rust sets in.
    The 2 types of drivers can also be described as:
    1. Alim Cerita- Talk Cock
    2. Alim Pendita- Dumb Cock

    ReplyDelete
  31. PAS kan parti politik, Hadi Awang kan ahli politik, amanat Hj Hadi yang tidak pernah ditarik balik tu kan amanat politik. Ini semua kerja orang politik demi survival politik bukan untuk mencari keadialan mahupun keikhlasan. Jika mereka ikhlas, Najib atau Hadi, buat sepeti apa yang Tun M buat semasa mengemas kini Akta tersebut !!!!!

    ReplyDelete
  32. sejak muda sampai ke tua lebai hadi ini memang suka buat fatwa sendiri kononnya terlebih islam dari orang islam yang lain. apapun semua fatwa dan tindakan nya tidak lebih untuk kepentingan diri dia sendiri saja. selayaknya lebai ini disumbat dalam tirai besi kerana pernah pecah belahkan orang islam dinegara ini..

    ReplyDelete
  33. Shah,

    Anak perempuan saya mainkan video cerita hindi entitled "PK". Karekter Tapaswi (playing god/messenger of god/medium) sebiji macam hadi awang. Menghukum, menipu, menghina mereka yang tidak mahu mendengarnya sesuka hati.....di sebalik his godly "status", he is filthy rich living on poor followers.

    Hadi pula suka mengkafir, menghina mereka yang bukan sealiran politik.. namun terima 90 juta...hidup senang lenang....

    Isu is WRONG NUMBER. IT TAKES AN EXTRA TERRESTERIAL BEING TO TELL TAPASWI THAT HE HAS CHEATED PEOPLE. Walau Nurul ini bukan ET, tapi boleh sedarkan betapa bodohnya umat melayu percayai ruu355 tajaan pas dan sokongan politik umno

    ReplyDelete
  34. Mamak kena sembur dlm konvension PKR... nak hijack majlis tapi kena sembur.... ahhaksss....tak dijemput menonong jer masuk lam dewan... ingat dapat tepukan... rupe rupenyee kena tujah... kikikiki...
    Bila ditanya klu PH jadi krjaan sapa jadi PM...?
    soalan tak menguji minda pun lansung tak leh jawab... mamakk ooo mamakkk.... nasib ko la ... dah tya bangka kena tujah PKR... klu bang non tujah amacam....? Kikikiki... tujah dan simen la jawab nyerr...... kikikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contoh manusia yang yak guna otak Allah bagi. Tahu kutuk kutuk kutuk. Mahathir tetap the best PM walaupun tak semaksum najib dan hadi awang.

      Delete
  35. 22 tahun berkuasa tak sedo tua bangka masih nak berkuasa untuk boboi.... maba nak taruk muko... ooopss mamak mana ade muko malu....kikikiki
    PH klu bentuk kjaan saoa jadi PM... soalan x uji minda pun... x leh jawab.... kikikiki

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah, segala syukur pada Allah. Di dalam kegelapan dan kebingungan Umah hari ada lagi suara yang berlandaskan pemikiran yang betul matang dan menyeluruh. Syabas Nurul Hak. Satu pendekatan yang relevant bukan saja di Malaysia, tapi juga untuk umat Islam se dunia, supaya Islam tidak di kotak katikan dan di hijack oleh mereka yang berkepentingan sendirian. Semoga Allah terus memberi pentunjuk dan melindungi kamu. Salam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...