Monday, 27 February 2017

TUAN IBRAHIM PENYELAMAT PAS?


Dalam barisan kepimpinan Pas sekarang, Tuan Ibrahim Tuan Man dilihat paling konsisten dan masih boleh diharap sebagai seorang pejuang yang memahami derita rakyat.

Bukan saja dalam hal 1MDB, SRC International, Felda dan segala isu lain yang muncul, suaranya yang memihak kepada kehendak rakyat jarang benar tidak kedengaran.

Berbanding pemimpin-pemimpin Pas lain, mereka bukan saja jarang bersuara atau hanya bercakap dalam isu-isu terpilih, kadangkala hadir ke Parlimen pun tidak lagi menjadi keutamaan.
Ketika rakyat terus terbeban dengan kos sara hidup di samping inflasi yang kian meningkat, Tuan Ibrahim sekali lagi meminta agar kerajaan membatalkan "cukai pukat harimau" GST atau setidak-tidak menurunkan kadarnya kerana ia jelas mendatangkan derita berganda kepada rakyat.

Mana suara pemimpin Pas yang lain?

Apa pula kata Hadi Awang mengenai GST?

Tidak lama sebelum ini, Presiden Pas itu, meskipun sedar ahli, pengikut dan penyokong parti itu kebanyakannya terdiri daripada orang-orang kampung dan golongan susah, masih lagi tergamak mengatakan GST adalah penggerak serta paling berkesan meningkatkan ekonomi negara.

Hadi membela rakyat atau mempertahankan Najib?
Apa pula kata Najib Razak tentang GST?

Kata Najib, GST adalah penyelamat kepada ekonomi dan kewangan negara.

Ehh...ehh...sama pulak fikiran Hadi dengan Najib yerr?

Nampaknya, menyokong Hadi sudah sama dan tidak ubah seperti menyokong Najib saja layaknya.

Dalam hal ini, alangkah beruntungnya Pas jika dalam Muktamarnya di Kedah 28 April ini, mereka dapat menjadikan Tuan Ibrahim sebagai Presiden Pas yang baru menggantikan Hadi.
Harus diakui, berdasarkan beberapa petunjuk dalam setahun dua ini, Hadi sudah tidak relevan lagi, bukan saja untuk terus memimpin Pas, tetapi juga dengan perjuangan semasa mewakili kepentingan rakyat.

Hadi seolah-olah ada kecenderungan lain dalam hala tujunya dan kekalnya beliau lagi sebagai Presiden hanya menjadikan Pas semakin terpinggir serta tersisih daripada arus perdana politik negara.

Dalam keadaan ini, tidak syak lagi Tuan Ibrahim adalah satu-satunya yang dapat memulih dan mengangkat semula martabat perjuangan Pas kepada kedudukan yang sebenarnya.

Susahkah untuk  ahli-ahli Pas  berfikir mengenainya? (SH 27/02/2017).

126 comments:

  1. Yup agreed with u sir. Hadi's resignation is unevitable.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa kata ribut dlm cawan. Perut sama boyot, hati lain2!

      Mungkin mereka sdg mengutip kembali harta Khadijah, harta Rasulullah, Harta Abu Bakar, harta Umar yg dibelanja ke jalan Allah. Lalu biberikan kpd anak isteri mereka, kerana anak dan isteri mereka lebih berhak dgn harta2 peninggalan pejuang2 Islam zaman lampau.

      Delete
    2. GEMPAR

      DRAF RESOLUSI U.N BANGSA BABGSA VERSATU

      UMNO TERLIBAT DLM SYARIKAT KONGSI DGN KOREA UTARA

      U.N KATA SEKATAN EKONOMI TERHADAP KOREA UTARA MUNGKIN GAGAL KERANA ....

      MALAYSIAL

      TIDAK PATUHI SEKATAN DAN AHLI UMNO TERLIBAT JADI RAKAN KONGSI DGN LORRA UATARA

      ...PNTT BETUL UMNOGOK dajal

      KAMI RAKYAT MALAYSIA VADANGKAN U.N KENAKAN SEKATAN EKONOMI YERHADAP MALAYSIAL KERANA MELANGGAR RESOLUSI PBB !!!

      Delete
    3. Malaysiabaru, tolong kasikan link mengatakan "UMNO TERLIBAT DLM SYARIKAT KONGSI DGN KOREA UTARA" itu.

      Saya minat nak tahu, TK.

      Delete
    4. Rahsia dalam rahsia, 2 pesawat mas tewas, satu di tembak jatuh, satu smpi skrg tak jumpa. Mana bala tuju Malaysia, dr sebuah negara yg berkecuali dulu dan anti komunis... Dh jd negara sekutu dan sekufu komunis krn punca hutang ah long yahudi. Rakyat merana krn nk tolong selesai hutang ah long smpi 7 keturunan.. Apa punya gila babi nya nih. Masih lg mau bertuankan yg jahil bangsawan lg menyombong diri.. Jom ubah PM dan simen BN.. Kikiki.. Kihkihkih.. Salam ya salam ikhlas dr bukan sahabat tp di kenali Labu bin Labi..

      Delete
    5. tok hj addy mulut bededak, nak bersih kasi saman serawak report.. jgn menongkat langit hj addy...

      Delete
    6. Berikan "fulus" kepada Hadi maka "garam kasar akan jadi halus" itu saja ceritanya..........!!

      Delete
    7. Anon 1049

      Muka depan the star. Nst. Reuters

      PALING BEST AMBIL FLIGHT KER U.N NEW YORK. BELI LAPORAN AANCTIONS ON N KOREA 2009

      Delete
    8. Kalau nak kami boleh poskan laporan dari new York usd 3000 dollar 18jilid .

      Insyallah akan kluar dalam SR. Tungguuuu

      Delete
    9. Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengakui parti PKR sebagai dalang konflik Langkah Kajang tahun 2013 yang menyaksikan Tan Sri Khalid Ibrahim disingkirkan dari parti sekaligus dari jawatan Menteri Besar.


      Pendedahan tersebut dinyatakan Guan Eng ekoran tidak berpuas hati dengan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, cuba mencampuri urusan pentadbiran kerajaan Pulau Pinang memecat Dua ADUN PKR dari syarikat milik kerajaan negeri.

      “Khalid dipecat selepas beliau tidak melaksanakan keputusan yang dibuat PKR, dan DAP menghormati keputusan mereka mengenai perkara itu.

      “Mengapa PKR tidak menyokong kami sekarang? Ia keadaan yang sama. Sekarang mereka (PKR) cuba minta dikembalikan semula jawatan mereka (2 Adun)," kata Guan Eng.

      Guan Eng berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kritikan PKR terhadapnya kerana memecat Adun Kebun Bunga Cheah Kah Peng dan Adun Bukit Tengah Ong Chin Wen daripada ahli lembaga pengarah Perbadanan Bukit Bendera dan investPenang serta Island Golf Properties Bhd.

      Island Golf adalah anak syarikat cabang pelaburan kerajaan negeri milik Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang dan Guan Eng merupakan pengerusi kepada semua agensi itu.

      Pemuda PKR Pulau Pinang menyifatkan tindakan Guan Eng itu sebagai tidak matang, autokratik dan tidak adil, serta politik dendam.

      Delete
    10. Pakatan Selangor dilaporkan telah membuat keputusan berhubung pembahagian yang akan ditandingi di bawah payung Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.


      Portal BNBBC.my memetik sumber dalaman berkata, pembahagian tersebut antara parti komponen Pakatan Harapan PKR, DAP, PAN dan PPBM sementara tiada peruntukan kepada parti PAS.

      Keputusan mengecualikan PAS itu kata sumber berkenaan adalah ekoran PAS masih bermain tarik-tali samaada akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan menentang Barisan Nasional (BN) pada PRU14 nanti.

      Hal ini ekoran PAS bertegas untuk tidak menjalin hubungan bersama PAN dan DAP sepertimana kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada Penasihat PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

      “Terpulang kepada dia (PPBM) untuk bekerjasama dengan DAP atau Amanah tetapi PAS ada garis panduan iaitu kita tidak bekerjasama dengan parti yang ada hubungan dengan kedua-dua parti tersebut,” kata Ahli Parlimen Marang itu.

      Menurut BNBBC, peruntukan kerusi mengikut parti Pakatan Harapan adalah 18 kerusi akan dipertandingkan PKR sementara DAP, PAN dan PPBM masing-masing diperuntukkan 15, 14 dan 9 kerusi DUN.

      Maklumat yang disampaikan ini jelas menunjukkan PAS tidak akan berganding bersama Pakatan Harapan sekaligus membuktikan PKR tidak lagi berminat untuk bersama PAS.

      Lantas, PRU14 ini akan menyaksikan sekurang-kurangnya 15 pertembungan tiga penjuru ekoran PAS sebelum ini menegaskan akan tetap bertanding disemua kerusi yang ditandingi mereka pada PRU13.

      Pada PRU13, PAS memenangi 15 kerusi DUN dibawah payung Pakatan Rakyat, jumlah sama dimenangi DAP, sementara PKR cuma memiliki 13 kerusi dan 12 kerusi dimenangi BN.

      Walaubagaimanapun, selepas konflik yang berlaku pasca PRU13, dua ADUN PAS keluar parti dan menyertai PAN menjadikan kerusi PAS berkurang kepada 13.

      Delete
  2. Tuan Ibrahim tindakannya memang kehadapan...tapi, malangnya...semua cakap2 Tuan Ibrahim akan mati ditengah jalan dan tiada tindakan susulan..followup yang konsisten.

    Persoalannya: adakah Tuan Ibrahim sudah mampu dan berani utk melawan arus, tidak walak kepada Hadi Awang?

    Jawapannya: Tuan Ibrahim tidak berani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...

      Kalo Zik Abduh tak setuju dg Tuan Ibrahim pun Tn Ibrahim dah ketar lutut.

      Seluruh Unit Amal PAS adalah berada dibawah kuasa Nik Abduh.

      Delete
    2. Jikalau anda TIMNAJIB pwnyokong Najib, bagus lah komen anda nampak macam menggeselkan pemimpin2 PAS yang mungkin melemahkan semangat PAS nak kerja sama dengan Najib dan Umno/Bn.

      Delete
    3. Dulu Najib pecat Muhyiddin.
      Kini (mungkin?) Hadi pecat Tuan Ibrahim.

      Delete
    4. Anon 10:04, itu budak nikDuh ada potensi jadi Loyar buruk terkenal suatu hari nanti.
      Kepala mu pun dia kecing...

      Delete
    5. Dulu PAS
      P = Parti
      A = Islam
      S = SeMalaysia
      Kini PAS
      P = Parti
      A = Ajaran
      S = Sesat
      Atau PAS
      P = Parti
      A = Alat
      S = Syaitan

      Delete
  3. Asal ajer isu PAS maka riuh rendah la.macai mamak kutty.... agak akak camana pulak klu PAS bersatu dng mamak kutty ..... punya la puji.memuji lambung melambung... kikikiki... apakan daya takkan PAS melutut kat cap munga yg ada 9 bahagian saja.... kat tempat lain lopong ajer... dari PAS kena kuda kan mamak lebih baik angkat kaki... siannn yunhi nak mampos ajer mamak dan assmin kali nih...

    ini kali lah

    UBAH dan SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang menggunakan perkataan Mamak Kutty ini ia lah Anjing Najib.

      Dia tak sedarkan bahawa Najib tak mengaku dia Melayu tetapi "Bugis .. jugak pendatang" bila dia pergi Makassar dulu, nak ambik hati China.

      Macam macam lagi di buat nya - buang ISA yang menyukakan hati dua beranak Lim yang kedua2 nya di telah kenakan ISA dulu, buat keputusan buang Akta Hasutan yang melindung perkara2 sensitif berkaitan hak dan kepentingan Melayu dalam Perlembagaan, termasuk Kedudukan Istimewa Melayu.

      Dia juga senyapkan DEB, buang Kementerian Pembangunan Usahawan yang bertujuan membantu usahawan2 Melayu yang tak ada budaya berniaga kena compete dengan Cina yang dah beribu tahun berniaga dan nyata ada budaya berniaga.

      Di zaman Tun Dr Mahathir walau pun berpuluh tahun dulu timbul seorang billionaire Melayu - Syed Mokhtar Bukhari. Di zaman Najib timbul juga billionaire Melayu - Najib , yang ada RM2.6 bilion dalam akaun bank dia.

      0904 kepala hotak cetek tak nampak bahawa Tun Dr Mahatir jauh lebih Melayu semangat nya dari Najib yang selepas membongkok kebelakang nak ambik hati Cina pun di kasi Tsunami Cina di Pru13.

      Delete
    2. Anon 9.04...yg dlm gambar (di atas) dudok sebelah Tuan Ibrahim tu ada berapa bahagian ?

      Delete
    3. Anon 11.47,,,,
      Itulah tanda adi wang tu bodoh. Pus pis bergabung parti dg mamak kadir. Berapa orang ahli parti mamak kadir?
      Adi cerdik ko kadir mamak cerdik? Bila tiba pru org pas tolong pasang bendera kadir!!.
      Apa lah ahli pas......bilalah nak cerdik sikit....

      Delete
    4. Terperanjat beruk aku bila Anon Srlangor ni bahasakan diri dia akak

      Ye ke akak????? Bahasa macan Trans aje

      Delete
    5. pigs...

      full of fats, stinks, big belly small brain, like to eat shit and smell shit......just like u.....

      klu dah makan dedak.....otak kat buntut.....mcm tu la...

      -hatepigs-

      Delete
    6. PIGS = Pas Ikatan Gagasan Sejahtera

      Delete
    7. Bila hj hadi kata gst cara paling berkesan utk naikkan ekonomi, para walaun pun bersetuju sepenuhnya. Klu tidak dianggap tak wala. Dlm hati rasa nak menyumpah krn tak tahan kena bayar gst. Atau pun para walaun dikecualikan gst!?!?

      Delete
  4. Lebai Hadi yang bengap strategi politik dan isim "syurga"melampau lampau selalu gagal berpijak dibumi nyata, amat layak ditendang saja keluar dari PAS atau parti ini yang sebelum ini mulai mendapat tempat dari pelbagai kaum di Malaysia, akan menuju kehancuran andai beginilah cara pucuk pimpinan PAS dibiarkan mentadbir. Sama sama kita saksikan kemusnahan PAS ditangan Hadi Awang. PRU 14 kerusi parlimen PAS tidak akan sampai pun 10 jari. Percayalah.

    ReplyDelete
  5. Uniknya PAS sekarang ini pemimpin mereka boleh bawa diri masing masing dengan pendirian dan tajuk yang berbeza.

    Ular berkepala 10.

    PAS Selangor, Tuan Ibrahim, Mursyidul Am PAS, Hadi, Mahfudz, Nik Amar, Nik Abduh adalah antara yang tidak sama kepala di luar tetapi kelihatan masih harmoni di dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu balasan kepada puak yang menjual agama.
      Mengikut rekod, tok guru ajaran sesat sebelum ini datang dari kumpulan ini.
      Jadi jangan hairanlah ketua ketua yg ada dlm pis ini bercakap taksama bila timbul satu satu masalah.

      Delete
  6. Presiden PAS adalah seorang ulamak pewaris Nabi. Ada kuasa Veto. Setiap tindakan nya dimulai dengan bersolat tahjud bersolat istikharah serta bedoa. Jadi setiap tindakan tuan presiden bertepatan dengan hidayah yg diperolehi nya. Ditambah lagi dengan kelulusan dari Timur Tengah tak setaraf dengan kelulusan tempatan. Kepimpinan tuan presiden telah membawa tuah yg amat besar kepada PAS. Tidak nampak apa apa menafaat sekiranya PAS menukar presiden. Baik kekalkan presiden sekarang.

    ReplyDelete
  7. Sapa duduk disebelah Tuan Ibrahim Tuan Man tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tuan presiden parti baru(entah apa nama) yg menjadi parti gabungan pas untuk takluk malaysia. Mereka akan menjadi blok ke3 dlm pru akan datang.
      Hebat mamak kadir....dg ahli berjuta akan bantu pas menewaskan.bn dan pakatan.

      Delete
  8. Bukan tak nak bersuara pasal 1mdb...tapi tak tau apa nak cakap, sebab tak tau baca omputih...yer lah, bukan senang nak paham dokumen DOJ kalu tak tau english.

    Sama jugak isu fgvh dan gst. Apa nak cakap kalu tak paham ekonomi? Yg paham semua dah masuk Amanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak menyindir ke Bang? Ngapa tak cakap terus terang - terus ke muka depa.

      Ramai yang tak faham sindir. Tak kisah tak reti Inggeris, cakap bahasa Bugis pun takpa, asalkan cakap terus ke muka depa penyokong Najib.

      Delete
    2. Hoi walaun, kamu bukan tak faham. Tapi oleh krn lebai2 kamu diam isu 1mdb, fgv ,gst dsb maka kamu sbg pewala turut diam. Wala jgn tak wala. Jk lebai kamu bersuara ttg isu taik kambing kamu pun turut bersuara

      Delete
  9. Mursyidul Am PAS - Jangan letak menang matlamat utama perjuangan parti itu. Jadi matlamat pas lani bukan menang tapi senang. Sebab tu ada orang kata pas adalah 'Parti Audi Semalaysia'

    ReplyDelete
  10. Bro Shah, saya harap bro tidak lagi menulis tentang PaS selpas ni.
    Sdah jemu dgn pas lah.
    Kalau pun kita d takdirkan kalah lagi PRU 14 ni, x apa lah. Biarkan lah pas dgn umno.

    ReplyDelete
  11. Mana lebih bagus antara dua.... ekonomi kekal kukuh dan terselamat atas sedikit cukai patut dari rakyat untuk terus hidup sambil menyumbang kepada negara dalam situasi mencabar kini... ataupun menolak segala usaha percukaian patut dan sekadar membiarkan ekonomi terjejas yang akhirnya menjerumuskan sekali rakyatnya dalam keadaan rakyat hanya melihat tanpa berbuat apa2. Mungkin rakyat miskin dijadikan bahan atau alat untuk menafikan cukai GST.... berapa banyak perkara yang merupakan keperluan rakyat umum dari miskin hingga yang kaya diGST kan?.....dari sayur hingga ke beras... dari petrol hingga ke perkhidmatan. Jangan borak jer lebih...kalau dapat ke tangan kome... akhirnya nanti GST juga yang di julang. Di negeri pembangkang... selangor dan pulau pinang misalnya....Tol mana yang sudah dimansuh? Cukai apa yang dikurang? Harga mana yang turun menjunam?..... Tuan Ibrahim cakap bukan kerana rakyat... tapi kerana isi perut dan mimpi indah seorang pemimpin ...sama sahaja dengan yang lain. Senang cakap hipokrit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawab dulu siapa punca hutang2 negara menggunung sehingga gst terpaksa dilaksanakan...

      Dulu takde gst ok je ekonomi negara..

      Kau bukan saja bangang..malah munafik tahap gaban!

      Delete

    2. Jangan lupa dulu ada cukai jualan 10%, GST cuma 6%

      Sekarang lebih mewah , lihat saja sebuah rumah ada dua tiga buah kereta, org kampung pun dah mampu pakai kereta sekarang.

      Memang harga barang mahal sikit sekarang, tetapi pendapatan keluarga jauh lebih tinggi sekarang ni. Budak sekolah pun mampu pakai cubcai.


      Delete
    3. Anon 12:22

      Hang mabuk ketum ke??? Kalau cukai jualan 10% dan GST hanya 6%, tentu harga barang akan turun. Khabaq mai harga apa yang turun????

      Dua tiga biji kereta???? Kalau duit muka rendah, beli kapcai bayar muka RM1, aku pun boleh beli 30 biji, tapi ansuran bulanan sendiri mau ingat le

      Vanggang Vetul!!!

      Delete
    4. Ooi bangang

      Dulu gaji ko 2000 sekarang 4000
      Dulu cupcai harga 3000 sekarang harga 4000.

      LU FIKIR LE SENDIRI.

      Delete
    5. Kita dok pong pang, pong pang cite gst, dah nak masuk 2 tahun kita kena gst tu..skang nak tanya yg kata duit gst untuk kerajaan tu, diaorg buat ape? Segala subsidi barangan dah kena tarik...tak cukup lagi ker...petrol dah dua bulan berturut turut naik tahun ni..apa pembangunan yang dibuat..kalo dah ada gst kenapa hutang negara makin bertimbun?cer explain sikit...

      Delete
    6. Anon 13:08

      Hang silap..... Dulu gaji aku RM15,000 sekarang RM20,000.

      Kalau kapcai dari harga RM3,000 dah jadi RM4,000.... Harga tu naik... bukan turun

      Hang ni samalah dengan Ahmad Maslan. Aku quote:

      Mengapa mereka tidak mahu GST? Kerana akhirnya harga barang akan turun. Selama ini, mereka mengaitkan Barisan Nasional (BN) dengan ‘Barang Naik’ tetapi apabila GST dilaksanakan, barang akan turun” – Ahmad Maslan

      Memang betul le orang kaitkan:

      BN = Barang Naik

      Barang turun = BT = Barisan Tipu

      Delete
    7. 1404

      Gaji ko naik 5000
      Kapcai naik 1000 saja. Yahooooo

      Delete
    8. Pkmak punya suhaili minum sop marsop vx sex agent

      Suruh najb PULANGKAN WANG YG DIA CURI

      DAN IMDB LANGSAI HUTANG 50B

      DAN MENTERI UMBO BHENTI SONGLAP DYIT FELDA FGV

      DAH JIMAT 100b bagi sama Singapore atau wall street utk di laburkan. KHALAS

      Delete
    9. Anon 14:20

      Hang ni faham bahasa melayu ke???? TURUN ertinya semakin berkurang. Bukan 3000 jadi 4000 atau naik 1000.

      Kau tak faham bahasa melayu... 降价 dalam bahasa cina.... দাম কমা dalam bahasa bangla

      Delete
    10. Ini contoh realiti utk orang2 takde otak aka bangang nak mampos mcm suharli dan yang sebangang dengannya..

      Waktu cukai jualan 10% dulu...aku bayar rm140 nett utk internet sebulan.

      Dengan gst yg kononnya 6% pulak..tiba2 bil aku naik kepada rm148.80 sebulan..????

      No added value whatsoever..yang added ialah bil naik hampir rm9.

      Itu baru talian internet..

      Jadi...kepada haramjadah2 mcm suharli bangang tu tanggunglah dosa menipu jutaan rakyat negara ini..sekian

      Delete
    11. Nak keluar duit sendiri drp mesin atm pakai meps pun kena gst. Siapa yg tak guna telefon mobile? Prepaid atau postpaid semua kena gst. Tiada siapa yg terkecuali, kaya atau miskin. Islam ajar begini?

      Delete

  12. Aku tauuuuu.... Tun M masih lagi mengharapkan org PAS mengundi PPBM, supaya PPBM dapat majoriti kerusi..... Dah dapat saja memerintah PAS sudah tentu di tendang keluar... Silap haribulan di ISA nya langsung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dahsat nujum pak belalang ni...habis apa untung pas berbaik dgn umno? Bukan hanya ditendang tp siap dikencing

      Delete
  13. lulu lulu lagi gua atak milang ilu gst solang saja atak salamat ilu gomen subab ilu ajibkor sulah manyak kali milang ilu gst solang saja salamat lia punya gomen ma. ilu gomen lia punya ma. lia tatak milang satu kali ah ilu lakyat mayak ilu gst salamat lia punya gomen lor, tatak sise sise sama lakyat maa. ili maciam bikin ilu lakyat macam mangsat maa. maciam kucin kulap ma. Ili gomen mcm china komini lulu lulu punya maa. aiya sulah sinang mau lupa olang punya mayar gst! ili maciam tatak mau udi ilu jibkor lali ma. Ilu aji alidi sama mcm jibikor ma cakap sama ilu gst salamat gomen lor. Macam ilu nari nari singa ma, ajibkor pukul ilu gindang, ilu aji alidi pakai ilu baju nari nari singa cali angpau ma...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul le I in the way to be a bit of a few weeks ago but the other use of this message is not sure that the way

      Delete
    2. Sebab bapa ko minta gaji lebih, sebab itu Kem Kew kena adjust DG supply of monies.
      Belajar dulu bab ekonomi beb jangan bikin org ketawa saja.

      Delete
    3. Anon 13:03

      Bukan ke Kementerian Keewangan melalui kerajaan yang letak gaji minima?????

      (Pinjam ayat kau) bukak mata dulu beb jangan bikin org ketawa saja.

      Delete
  14. tazkiran hari ini untuk si budin...
    Jauhilah Perbuatan Menghasut (Mengadu domba) Untuk Mengelakkan Kemurkaan Allah
    Sahabat yang di rahmati ,
    Salah satu PERBUATAN yang dibenci oleh Allah s.w.t adalah sikap suka menghasut (mengadu domba), memecah-belahkan ukuwah Islamiyah dan silaturahim.

    Nabi s.a.w berwasiat kepada Sayyidina Ali k.w. maksudnya : "Wahai Ali ! Saya melihat tulisan pada pintu Syurga yang berbunyi "Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang bakhil (kedekut), orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, dan bagi orang yang suka mengadu domba (mengasut)."

    Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas bahwa ia berkata, Nabi melewati dua buah kubur. Baginda bersabda maksudnya : "Kedua penghuninya sedang disiksa bukan karena dosa besar. Yang satu karena ia suka mengadu domba, dan yang lainnya kerana tidak mau membersihkan air seni sehabis buang air kecil."

    Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
    "Tidak masuk Syurga mereka yang memutuskan silaturahim."
    (Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    Di dalam hadis yang lain Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :
    "Sesiapa yang suka supaya diperluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia menjalankan hubungan tali silaturahim."
    (Hadis Riwayat al-Bukhari).

    Sahabat yang dimuliakan,
    Berdasarkan hadis-hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa penghasut (mengadu domba) dan sikap suka memecah-belahkan persaudaraan Islam dan ukuwah Islamiyah dan memutuskan silaturahim adalah perbuatan tercela dan akan mendapat azab Allah s.w.t di alam kubur dan di hari akhirat nanti.

    Jika dikaji mereka yang suka menjadi penghasut (mengadu domba) dan memecah-belahkan persaudaraan Islam adalah kerana disebabkan tiga faktor.

    Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :
    Pertama : Perasan iri hati dan hasat dengki melihat kejayaan dan kebahagiaan orang
    Kedua : Sentiasa mengikut hawa nafsu dan mendengar bisikan syaitan. Nafsu manusia suka kepada jalan kejahatan dan tidak suka kepada kebaikan. Suka menjatuhkan orang lain dan benci kepada keharmonian hidup sesama saudara Muslim.
    Ketiga : Hati dan jiwa penghasut dan suka memutuskan silaturahim adalah berpenyakit.
    Sahabat yang dikasihi, Marilah sama-sama kita menjaga akhlak dan peribadi kita untuk sentiasa menghiasi hidup kita dengan sifat-sifat mahmudah dan menjauhi sifat-sifat mazmumah. Sifat suka penghasut, memecah belahkan perpaduan umat Islam, mengumpat, memfitnah dan memutuskan silaturahim adalah sifat-sifat mazmumah. Sifat ini amat dibenci oleh Allah s.w.t. dan Nabi s.a.w sendiri memberi amaran keras kepada sesiapa yang hidupnya menyusahkan orang lain dan menimbulkan perpecahan sesama Muslim. Tidak ada tempat yang layak untuk mereka ini melainkan azab Neraka Jahanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe tolong jawab

      Delete
    2. Bro 14:20.

      Dahulu berkenaan mengumpat, kini dituduh adu domba pula.

      Adu domba adalah sifat mengumpat yang dibuat berterus-terusan.

      Pertama saya mohon kopipes posting saya yg lepas tntg keharusan mengumpat di dalam situasi tertentu, dan adakalanya keharusan ini menjadi wajib. Ini bukan fatwa saya tapi fatwa Imam An-nawawi.

      Imam Nawawi rahimahullah di dalam riyadhussolihin telah berfatwa:-

      وذكر الإمام النووي في رياض الصالحين الحالات التي تجوز فيها الغيبة وهذا نصه :" الغيبة تباح لغرضٍ صحيحٍ شرعي لا يمكن الوصول إليه إلا بها، وهو ستة أسبابٍ:

      "Mengumpat dibenarkan untuk tujuan yang sah dalam syarak, iaitu di mana matlamat syarie tidak boleh sampai melainkan dengan perbuatan mengumpat ini, dan ia wujud di dalam 6 keadaan"

      Saya hanya akan terjemahkan syarah pendek tntg keadaan nmbr 2 dan nmbr 4 yg disenaraikan oleh sang Imam:-

      الثاني: الاستعانة على تغيير المنكر، ورد العاصي إلى الصواب..

      "Kedua: untuk membantu menghentikan kemungkaran dan mudah2an si pendosa itu akan meninggalkan dosanya... "

      الرابع: تحذير المسلمين من الشر ونصيحتهم، وذلك من وجوهٍ: منها جرح المجروحين من الرواة والشهود، وذلك جائزٌ بإجماع المسلمين، بل واجبٌ للحاجه.

      Keempat: untuk memberi amaran kpd kaum Muslimin drpd kejahatan dan menasihati mereka. Ia bukan sahaja dibenarkan malah menjadi wajib bila ada keperluan.

      Persoalan. Adakah tindakan tuan blog ade Budin menceritakan keburukan satu2 puak dengan niat berikut tidak termasuk di dalam kategori pengecualian ini:-

      (1) supaya puak yg melakukan kejahatan itu insaf dan tidak melakukannya lagi;

      (2) Supaya kaum Muslimin yang lain diberikan peringatan dan amaran akan kelakuan jahat itu agar mereka sedar tentangnya dan tidak terpedaya oleh puak ini.

      Jawapan saya, ya saya penuh percaya bahawa tindakan tuan Budin bukan saja dibenarkan malah ia menjadi kewajipan apabila matlamatnya ialah untuk memberi amaran kpd kaum Muslimin agar tidak terpedaya dgn puak2 kaki pembohong ni.

      Adu domba hanya terpakai di dalam keadaan di mana wujud perselisihan pendapat di antara pemerintah dan rakyat dan perselisihan ini yang menjadi bahan hasutan untuk membenci pemerintah.

      Di dalam kes Malaysia hari ini ia bukan lagi soal perselisihan pendapat, tetapi soal pemimpin yang mengkhianati amanah. Ini soal kemungkaran di dalam urusan dan kemaslahatan ummah, rakyat dan negara.

      Sabda Nabi saw:-

      "Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah ia ubah dgn tangannya, sekiranya ia tidak mampu, ubahlah dgn lisannya, sekiranya ia tidak mampu, dgn hatinya, dan itulah selemah-lemah iman.

      Dan sabda Baginda lagi:-

      "Sebesar-besar jihad ialah berkata benar di sisi pemerintah yang jahat".

      Saya menulis berdasarkan memori dan hafalan dan demikian saya tidak berikan rujukan hadith2 tersebut. walaupun saya tak berikan rujukan hadith2 di atas, tapi ia adalah di dalam pengetahuan saya kedua-duanya bukan hadith dhaif mahupun palsu.

      Meniou tntg hadith Nabi adalah menempah neraka.

      Pertelingkahan di antara PPBM dan UMNO bukan spt pertelingkahan di antara UMNO dan PAS dulu di mana isu2nya ialah perselisihan pndpt.

      Menghasut rakyat membenci semata2 krn berselisih pndpt dgn pemimpin memang bg saya adalah adu domba.

      Ada pula menyedarkan rakyat bahawa mereka sedang ditipu oleh sang pemimpin dan konco-konconya yang khianat ia bukanlah adu domba dalam istilah syarie, tapi lebih kepada jihad menentang pemimpin yg jahat.

      Dalil dan keterangan telah diberikan. In shaa Allah ia betul.

      Saya sokong tuan Budin. Ramai lagi juga menyokong.

      Teruskan perjuangan dan janganlah dilemahkan semangat dgn kata2 palsu pendedak2 ini.

      Salam perjuangan buat tuan blog.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. 13.52...curi duit rakyat pun dosa. Klepet rakyat pun dosa. Terima kasih, harap maklum

      Delete
    4. Tok Lebai Kelarah 13:52,,
      Sabelum budin jawab tulisan kamu, aku nak tanya sikit soalan pada mu jawab balik doalan aku disini.
      (1) sabelum tunjuk alim disini, kamu pi basuh dulu tahi yg kamu berak dikampung aku seluru daerah BESUT TRG.
      Puak mu(orang pas) masih tidak lagi pi solat jumaat dimasjid yg mereka yakini Tok Iman itu org umno).
      Mereka masih lagi menjauhi khenduri org umno.
      (1) Bagaimana yg sudah bercerai kerana parti sejak dulu dan sekarang berkahwin lain?

      Punca ini kerana kamulah yg MENGHASUD PUAK PAS DIKAMPUNG KAMPUNG SUPAYA MEMBENCI UMNO.
      Mereka sampai kini putus saudara dg orang umno!!

      Kamu tahu sifat sifat orang munafik?
      Mereka adalah golongan yg berlagak ahli agama tapi hatinya penuh dendam. Mereka bercakap lain tapi buat lain.
      Mereka menghasuk puaknya supaya membenci puak lain.

      Kamu pergilah mana mana kampung daerah besut trganu, kamu dapat jawapan nya.

      Kamu tak boleh tuduh saya kafir.....saya bukan ahli umno lagi...he....he...

      Delete
  15. Tujuan dakwah untuk sampaikan Islam
    Petikan kuliah Jumaat Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Masjid Rusila pada 27 Jumadal Ula 1438/24 Februari 2017
    MENURUT Ibnu Qayyim Rahimahullah, selepas tiga hari wafatnya Abu Talib, wafat pula isterinya yang dikasihi Ummul Mukminin Saidatina Khadijah RA. Hal ini menambahkan lagi kesedihan dan dukacita baginda lantaran mengingatkan peranan kedua mereka yang besar dalam dakwah Islamiah.

    Peristiwa tersebut bukan berlaku semata-mata untuk menyusahkan perjuangan Islam, bahkan mengandungi hikmah yang tersangat besar. Ia adalah bagi memurnikan kejayaan dakwah dan tujuannya, supaya jelas bahawa pertolongan yang hakiki adalah datang daripada Allah SWT semata-mata.

    Ini yang kita perlu faham. Ramai pada hari ini orang berdakwah dan berjuang dengan mengharapkan pertolongan manusia, sehingga lupa pertolongan Allah SWT. Bahkan mereka sanggup mengharap bantuan orang kafir lebih dari bantuan Allah. Mereka percaya pertolongan orang kafir boleh memenangkan Islam. Hakikatnya orang kafir tolong kita separuh jalan sahaja, bukan sungguh-sungguh.

    Allah taala matikan Abu Talib dan Khadijah untuk menyatakan, kemenangan Islam yang sebenar adalah datangnya dari pertolongan Allah SWT. Pertolongan manusia hanya sebahagian kecil sahaja. Walaupun peranan Khadijah sangat besar ertinya kepada diri Rasulullah, dan perlindungan Abu Talib pula memberi peluang kepada dakwah untuk lebih bebas, tetapi tiada siapa yang boleh membuat alasan bahawa kemenangan Islam adalah kerana si anu atau si anu.

    Oleh itu para sahabat RA dan para pejuang terdahulu tetap meneruskan dakwah walaupun menghadapi berbagai seksaan dan ancaman. Mereka tidak peduli apakah mendapat bantuan manusia ataupun tidak. Mereka juga tidak kisah adakah orang mahu ikut ataupun tidak. Mereka percaya segala yang dihadapi adalah bagi memurnikan kemenangan Islam yang bakal dicapai, untuk membentuk kebergantungan diri hanya kepada pertolongan Allah SWT. Peristiwa kematian dua orang yang banyak membantu Nabi SAW memberi makna kepada mereka bahawa perlu utamakan pertolongan Allah walaupun tidak dinafikan terdapat peranan makhluk.

    Pada sahabat di masa itu ditarbiyah dengan Surah-surah Makkiyyah. Tuhan menceritakan tentang kisah perjuangan umat terdahulu. Ada Nabi yang ramai pengikut, ada yang sedikit dan ada yang tidak ada pengikut langsung. Dalam Surah Yaasin menceritakan, tiga orang Nabi yang diutus, hanya seorang sahaja yang ikut mereka. Ini bermaksud jangan peduli orang ikut atau tak mahu ikut. Tanggungjawab kita hanya sampaikan Islam sebagaimana yang Allah suruh.

    Seringkali berlaku dalam Harakah Islamiah, mereka yang lemah iman terperangkap dalam pujuk rayu manusia sehingga lupa pertolongan Allah. Lalu mereka mengadakan uslub-uslub yang terlalu longgar mengenai pergantungan kepada akidah dengan berlindung di sebalik perkataan 'hikmah'. Ramai yang beralasan hikmah dalam dakwah ialah kena bercakap yang orang setuju sahaja, yang orang suka dengar. Yang orang tak suka dengar jangan bercakap. Barulah orang ramai datang kepada kita.

    Ramai pendakwah terpengaruh dengan cara sebegini. Akhirnya sikap ini membawa kepada meletakkan sebab-sebab manusiawi mengatasi anasir rabbaniyah dalam menjayakan cita-cita dakwah Islamiah. Selepas itu mereka jadi hanyut dalam arus yang memesongkan dari matlamat asal untuk mencapai redha Allah, kepada matlamat yang songsang seperti untuk kedudukan dan harta.

    Jangan begini! Jangan sekali-kali! Mesti bergantung dengan Allah SWT. Setuju tak setuju, suka tak suka itu hal mereka, jangan pedulikan. Teruskan bercakap cara Islam. Apa yang Islam suruh kena cakap, apa yang Islam larang, Islam tegur juga kena cakap. Orang nak marah biarkan marah. Nak lari habis pun tak apa! Ini prinsip kita. Kena teguh dengan cara sebegini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. India cakap, poorrahhhh.

      Delete
  16. Malangnya banyak kalangan pendakwah pilih jalan supaya orang ramai mari, bukan niat nak perbetul. Menarik hati orang ini adalah kerja Allah SWT. Tuhan boleh tarik seramai manapun yang Dia kehendaki. Hidayah adalah urusan Allah. Serahkan sahaja urusan ini kepada-Nya. Bukan tanggungjawab kita nak suruh orang ramai. Tanggungjawab kita adalah menyatakan Islam sahaja
    Petikan kuliah Jumaat Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Masjid Rusila pada 27 Jumadal Ula 1438/24 Februari 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 14:00

      Kamu yang post petikan kuliah di atas tolong jawab!

      Hadi kata "GST adalah penggerak serta paling berkesan meningkatkan ekonomi negara" (Utusan)

      Zaharudin Muhamad (Menantu Hadi) kata "Maka hendaklah kita bertanya berkenaan GST, apakah sebab yang membolehkan kerajaan mengambilnya daripada rakyat? Jika tiada sebab ‘sebenar’, maka hukumnya kembali kepada asal, iaitu haram dan termasuk di dalam kategori batil." (http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/34318-kenapa-gst-haram)

      Persoalannya: PAS ni berhukum ikut Islam ke ikut kepentingan?????

      Yang jelas, hukum lain diguna dalam Parlimen dan Hukum lain untuk akar umbi dalam Harakah.

      Delete
    2. Anon 14:00,,,
      Memang betul kerja Allahmenggerakkan hati manusia. Kenapa sekarang bercakap berlainan nada?
      Barangkali Allah sudah membuka hati manusia yg pernah mengikut ceramah hadi yg mereka ditipu sebelum ini.
      Hadi tidak ada lagi kuasa ajaib untuk tarik penonton.

      Delete
  17. Byk betul fitnah dlm ni...budin..menjawab la kau dpn Allah nnti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu dan tuan Budin sama2 akan menjawab di hadapan Allah.

      Aku pun akan jawab juga.

      In shaa Allah yang benar akan lepas bahkan mungkin diberi pahala jihad.

      Yang salah pula akan menerima akibatnya.

      Delete
    2. Anon 14:16, kamu kata peserta blog ini membuat fitnah.
      Sila check diri kamu termasuk dlm golongan mana:
      (1) golongan yg tak tahu apa apa yg berlaku pada negara malaysia. Matanya celik tapi hatinya buta.
      (2) golongan munafik yg berpura pura tak tahu, bercakap lain dan buat lain.

      Maaf bahsa yg saya guna kadar macam org tak sekolah. Tapi bahasa spt ini saja yg sesuai untuk bercakap dg penyokong pengkhianat negara.

      Delete
    3. anon 14.16 adalah golongan babi yg suka menyondol. asal sempat je..so kalo gst makin naik , minyak naik dia tak kisah..janji masyuk dari jibby

      Delete
  18. Kesian tengok usaha gigih Tuan Ibrahim Tuan Man hendak menyelamatkan pas dari menjadi sebuah parti yg gagal satelah ketiadaan Almarhum TGNA..,,Namun TITM tak perlu susah hati dan bersedih,,,jika pas terkubur,,,Amanah sentiasa mengalu2kan kehadiran TITM untuk menjadi pejuang Islam yang tulen,, Aminnn

    ReplyDelete
  19. Ayat nak sedap ati yg gundah gulana.. makan tak lalu berak punn tak mauuuu... kikikiki
    PAS dah ckp takkan nak ikut cakap parti cap bunga yg ada 9 bahagian ajer kat mesia nih.... pas tu belagak jdi abg beso.... alahai.. cermin dolu montot sendiri sebelom nsk berlagak beso ssgt...
    cer tanya mamak sapa jadi PM klu Pakaton Putuih Harapan jadi Kjaan..?
    Hadi kah... Boboi kah atau Tokong kah.....kah kah kah kah....



    Jom UBAH ini kali lah...

    UBAH dan SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. ubah kepala hatok ko..macam bos ko bom C4 orang dan simenken pendakwa raya..

      Delete
  20. aku punya ulasan, artikel ini ditulis oleh bro shahbudin untuk melontarkan betapa gusarnya dia bilamana pas semakin intim dengan umno. harapan shahbudin ialah pas konsisten lawan umno. namun situasi terkini bukan seperti harapan shahbudin. perasaan gusar tu sebenarnya adalah petunjuk kepada perasaan dengki kepada umno kerana tiba2 mendapat talian hayat baru. Allah maha kuasa beb, tak payah la gusarkan aturan dunia yang Allah dah tetapkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori la beb...baru 2 hari lepas zahid kata dia gusar sebab mungkin dia akan kalah di bagan datok. Dan tarak sapa dengki kat umno beb, soal dengki tak timbul. Ni soal klepet dan kleptokrasi beb. Kau kelentong mamat felda boleh la

      Delete
    2. Rakyat yang sihat akal fikiran juga tidak mungkin termakan hasutan berunsur agama atau perkauman kerana yang waras tahu ini hanya mainan golongan yang terdesak.

      Di Malaysia kita ini tidak ada masalah agama atau sengketa antara kaum, yang ada hanya segolongan kecil manusia yang takut kehilangan kuasa jika rakyat bersatu dan bangun menolak mereka. 

      Yang paling takut dikalangan mereka yang takut pastinya Datuk Seri Najib Tun Razak, presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia.

      Rakyat tahu kenapa dan mengapa mereka ini takut. Tidak perlu diperjelaskan panjang lebar, cukup setakat dirujuk siasatan SPRM dan pembongkaran terbesar Jabatan Keadilan Amerika Syarikat. 

      1MDB adalah malapetaka yang diundang. Satu komplot jahat untuk merompak Malaysia yang terbongkar dengan sendirinya.

      Delete
    3. Aku punya ulasan plak,

      Korang masuk menempek blog tuan Budin sebab korang lagi gabra dengan pengaruh blog ni.

      Macam akulah, tak berminat nak masuk blog proJib pun sebab tahu takdak pengaruh. Sapa pun tsk berminat nak baca hampas dan sampah.

      Delete
    4. Yg gusar ialah umno dan PAS la weihhh..himpunan ruu padang merbuk yg datang takat 20,000. Hari tu kelantan ada kasi cuti, apasal orang kelantan tak datang ramai ramai, ni kan isu agama, isu tersangatlah penting dalam sejarah PAS? Kih kih kih. Orang PAS selangor pun tak datang, orang umno 3 juta pun tak datang..mana mau letak muka? Lain kali jgn buat kat padang merbok, buat kat padang murai.

      Delete

    5. 1618

      Aku ingat ini blog PAS... Banyak sangat cerita PAS kat sini...
      sorrylah.


      Delete
  21. 16.18
    Jon do@ABDUL GHYUP AL SPUTNIK

    don't worry about si budin blogger mme tujuan kami nak blogger budin ni femes seadanyae.. klu bole buat hits jota jota... itu matlamat kami... mxm blogger pitra yahudi merdeka.. yg bacca komen pun tèntu jota jota gak.... messeg kami sampai pada golongan sasaran utk bantras blogger fitnah si budin nih...
    klu blogger pronajib lagi la banyak hitsss....
    sekurang kurangnya prmbavs buka minda dan menilai semula apa yg mamak buat salama ini...
    li fikir la sendiri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Kejora kerana menyokong blog ini yang antijibo.

      Dengan adanya golongan projibo macam kamu yang masuk dalam ni maka akan lebih jelaslah betapa kamu di pihak yg salah dan berputar belit.

      Delete
  22. blog ni byk mengupas isu semasa yg dekat di hati rakyat. saling tak tumpah spt blog arwah din turtle. syabas..

    ReplyDelete
  23. bloq penjilat kahak madir kahakhakahakahaakh

    ReplyDelete
  24. Entah apa agaknya bakal terjadi sekiranya Tuan Ibrahim membuat kejutan meninggalkan pas,,,kerana pendekatan beliau bagai tak putus asa untuk mempastikan pas kekal releven,,,, seperti juga hasrat suci Dato Mahfuz

    ReplyDelete
  25. telah aku membaca komentarmu wahai sahabatku John Doe - siri "penerangan" yg panjang, hujahmu benar namun kamu meletakkan ia di tempat yg bathil demi menutup tipu daya Pakatan Harapan plus PPBM.

    1) Sumpah yang dijadikan permainan - adapun sifat sumpah itu terikat kepada pembuktian dan bukanlah sebaliknya atau bersandarkan pada "keyakinan" (taasub), maka janganlah bersumpah selain dari nama Allahswt. dan bersumpah lah kamu hanya sebagai saksi di dalam perbicaraan (apabila diminta) atau demi membela diri sebagai penguat kepada bukti bela diri atau sebagai penguat kepada pembuktian didalam pertuduhan setelah si penuduh memulakan lafaz sumpah, yg mana kamu berada didalam salah satu darinya (sebagai penuduh atau dituduh). Dan pembuktian itu wajib disahihkan melalui proses bicara di mahkamah.

    Sahabatku John Doe, kamu bersumpah (laknat/mubahalah) keatas dirimu sendiri pada khabar Najib Tun Abdul Razak merompak berbillion ringgit melalui 1MDB bukan sebagai saksi ataupun sebagai penuduh, sesungguhnya kamu bersumpah diatas sifat taasub, apakah kamu tidak diberikan peringatan agar tidak menjadikan lafaz sumpah (dengan nama Allahswt) itu sebagai jual-beli ?

    Sehingga kini khabar yg mana kamu beriman dengannya itu masih tidak dibicarakan dimana-mana mahkamah dalam dunia ini - dan menurut syara' ia masih bersifat adu domba, dan ia menjadi fitnah sekiranya ada dari kalangan kamu menjadi lidah penyampai.

    2) bai'ah itu wajib demi kemaslahatan ummah - tetapi kamu berselindung dan berdusta disebalik sejarah bertukarnya kuasa pemerintahan yg bertunjangkan sistem KHALIFAH yg bernasabkan bangsa (Bani) tetapi rohnya tetap pada ISLAM di Jazirah Arab.

    Bani Abbasiyah memaklumkan kepada Imam Malik (lalu imam Malik berlepas diri dari mengikut atau menegah), Bani Abbasiyah juga menyatakan kepada sekutunya akan niat mahu mengembalikan kuasa kekhalifahan kepada Baninya atas asbab nasabnya dari keturunan Nabi Muhammad saw (Bani Hashim) lalu mereka menurut - kini kamu katakan Bani Assabiyah tidak diberi bai'ah ?? atau para sekutunya juga berhasrat untuk memegang tampuk kuasa Khalifah ?? - Nauzubillahimzalik.

    Sekiranya bai'ah itu dilantik setelah tercapainya matlamat, maka lakukannya terlebih dahulu didalam PKR,PPBM,DAP dan PAN - bubarkan kuasa presiden dan lantiklah presiden selepas matlamat penubuhan parti2 itu tercapai. adapun bai'ah (akad nikah kahwin) bukanlah bersifat sama seperti bai'ah didalam urusan kemaslahatan ummah.

    3) adapun segala pertuduhan/dakwaan yg ditujukan kepada Najib sebagai Perdana Menteri ataupun kepada Kerajaan, sila bawakan buktimu dan kemukakan di mahkamah dalam atau di luar negara.

    4) perihal kerajaan negeri Selangor yang sedang ditadbir laksana kawanan serigala yang sedang melahap kepingan daging, lalu kamu tidak mengiktiraf (DAP-PKR-PAS) sebagai khalifahnya, lalu adakah khalifahnya saat ini dari kalangan syaitan atau jin ?? kuasa pentadbiran diantara pusat dan negeri adalah terpisah, kuasa kerajaan pusat juga terpisah kepada tiga bahagian (eksekutif, kehakiman, perundangan) dan sila fahaminya terlebih dahulu, sejujurnya tiada apa lagi yang harus aku katakan kepadamu selain dari kamu hanya menipu diri sendiri.

    Akhirul kalam, wahai sahabatku John Doe setiap dari hujahmu, tatkala kamu meletakkan ia ditempat yang bathil maka sedarlah ia bakal membelit lehermu sendiri.

    Akhirul kalam, sampai bila kamu mahu menjual tipu daya tuan2 politikmu wahai sahabatku John Doe ??

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat jibby AKA penyangak duit rakyat.

      Delete
    2. Tipu daya lagi?

      Kali terakhir saya periksa si Unknown ni yang lari bila diajak bersumpah laknat. Bukan sekali malah dua kali.

      Ada pula tulisan Unknown ni langsung tiada isi utk dijawab. Ia hanya berputar-putar seperti orang separa sewel yang mahu memaksa orang menerima tulisannya yg bersifat hampas.

      Kejahilan, dan sifat putar belit Unknown amat terserlah.

      Delete
    3. Oh terlupa pula satu terma penting utk describe Unknown.

      Penulis upahan cari makan.

      Delete
    4. hmm, sahabatku John Doe dengan jalan apa lagi kamu mahu menutup tipu daya tuan2 politikmu ??

      Pokoknya bukan mengenai diriku - soalnya tuan2 politikmu memerlukan undi yang membolehkan mereka menubuhkan kerajaan diperingkat pusat dan kelihatan majoriti marhean memilih untuk tidak mengikut kepada tuan2 politikmu (rujuk pada keputusan PRN Sarawak dan PRK-PRK sebelum ini).

      Bahkan kamu tidak mampu untuk "membuktikan" kepadaku akan keadaan dan sifat Pakatan Harapan plus PPBM itu lebih menurut pada syariat berbanding UMNO/BN - hatta siapa dari kalangan para politikus yang memegang kuasa pemutus didalamnya juga kamu tidak sanggup menjawabnya

      Aku tidak datang kepadamu dengan seruan agar menjadi pembela kepada UMNO/BN, tetapi aku datang kepadamu dengan pertanyaan apakah Pakatan Harapan plus PPBM itu lebih tunduk pada syariat ?? - kamu, seperti marhean yg bersama denganmu tidak mampu memberikan hujah dan pembuktian yg kukuh.

      Sahabatku John Doe - jadilah manusia yang beramal dengan ilmu yang dimiliki.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat



      Delete
    5. Unknown masih berauta..

      Tulisan kosong tanpa isi dan berputar-putar seperti org separa sewel.

      Delete
    6. erm, begini sahajalah sahabatku John Doe - apa kata kamu dan soldadu2 kecil yg mengikut kepada PKR, PPBM, PAN dan DAP usulkan supaya kuasa presiden dimansuhkan kerana matlamat penubuhan setiap parti itu belum lagi tercapai (sebagaimana matlamat Pakatan Harapan plus PPBM juga masih belum dicapai).

      Tunggulah selepas PRU yang akan datang dan sekiranya tuan2 politikmu berjaya memenangi kuasa pemerintahan, waktu itulah baru dilantik kuasa presiden.

      Andainya masih kalah lagi tunggu pula pada PRU selepasnya.

      Hujah yg kamu pernah berikan untuk "menghalalkan" hidupnya Pakatan Harapan plus PPBM - sekiranya mengikut usul fiqh wajib ia turut terpakai didalam PKR PPBM PAN dan DAP ...

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    7. Begini ja Unknown.

      Biar aku berdoa ikut doa nabi Nuh a.s. aku letakkan yang bathil dan yang haq tersebut di tangan Allah, biar Allah tentukan.

      Kamu hanya aminkan saja doa ni. Ok bro?

      "Tuhanku jangan Engkau tinggalkan seorang pun di antara pengkhianat2 agamaMu di atas muka bumi ini. Sekiranya Engkau tinggalkan mereka maka mereka tiadalah melahirkan anak dan pengikut yang berkhianqt seperti mereka"..

      Sila aminkan doa ini kalau betul kamu yakin di pihak yg benar.

      (Rasanya si kaki putar belit ini akan beralasan, apa pun kita tggu reply kaki putar belit ni).

      Delete
    8. Pembetulan:-

      "Tuhanku jangan Engkau tinggalkan seorang pun di antara pengkhianat2 agamaMu di atas muka bumi ini. Sekiranya Engkau tinggalkan mereka maka mereka tiadalah melahirkan anak dan pengikut melainkan yang berkhianat seperti mereka"..

      Delete
    9. Umknown, diri mu selayaknya diberi gelaran Penjual Ubat dikaki lima/bawah pokok.
      Ubat tak laku tapi mulut terus bercakap soal ubat. Satu ubat seribu jadi khasiat. Penonton yg datang bukan bodoh,mereka tahu kamu penipu.
      Mereka ketawa, kamu ketawa. Kamu ingat mereka sudah termakan cerita ubat kamu, tapi mereka ketawa melihat kamu TERPAKSA berbohong untuk cari makan.
      Sekolah saja tinggi tapi pilih jalan salah untuk cari makan?
      he....he...

      Delete
    10. Aku rasa soalan unknown aka sahabat bn ni dah tanya dulu..bukan bro john doe sahaja dah jawab tapi ramai lg yg dah jawab..Allahu rabbi, kenapa la benak sangat kamu ni...sampai nak ulang2 soalan yg sama....seolah2 jawapan yg kamu kehendaki ialah jawapan kamu sendiri..kalau begitu jgn lah tanya, kalau tak nak terima jawapan org lain..satu lagi bila nak sambut sumpah laknat bro john doe tuh..org yg benar kata2nya, adalah org yg benar kelakuannya..jika tidak kamu dianggap penipu besar....tak yah jawab lah..aku dah tahu..

      KAMU MEMANG PENIPU BESAR

      Delete
    11. Si Unknown ini selalu mengulangi ayat yang sama dalam berbicara.
      Entahlah org spt ini sekolah kat mana tapi nak tonjol diri.

      Delete
    12. Buat John Doe & rakan2 seperjuangan yang lain,

      Tak perlu ditanya lagi kesewelannya Beruk sekor tu

      Dari dulu lg saya memanggilnya nakhoda sewel

      (Sbb kapal tak ada tapi sebok nak belayar)

      Dah rebranding beberapa Kali pun macam tu jugak sewelnya

      Jangan disalahkan ibu bapanya

      Ibu bapanya dah ajar dia utk makan nasi

      Namun kini dedak juga dilahapnya..

      Delete
  26. 16.58
    Jon doe ni bonyi tulisan macam otoman amat ajer... maklumla kan dah kantoi pasal anwar pejuang pluralism masa 5 penggal jadi pengerusi tetap bahagian UMNO pas tu jilat balik pasal mamak jadi barua pluralist ......
    putar belit puak barua ni senang dibaca dan difahami tak macam dulu penuh dengan retorik slogan yg maha hebat tapi akhirnya menghancurkan kesucian islam dan bangsanya.... itu lah putar belit barua barua penjajah sebnarnya.... skg dah terang lagu bersuluh kilau menyilau.macam kepala boboi... berisilau dari jauh dah tahu binatang tu pejuang pluralist.. lgbt gay dan evanglista...
    Putar belit yg mereka jadi pembelot itu lah yg kami pejuangkan....
    lu fikir la sendiri....



    ini kali lah UBAH dan SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaki putar belit memang suka kitar isu yang telah dijawab.

      Delete
    2. Oh lupa plak satu terma lagi.

      Kaki putar belit yang menerima upah untuk kerja2 putar belitnya.

      Dan sedang menunggu pencen drpd kerja2 ini.

      Angan2 yang belum tentu dapat..

      Delete
    3. Sila jelaskan berapa harga sekilo simen untuk kau nak laksanakan ubah? Supaya tuhan mengetahui betapa mulianya hati kau untuk memebela seorang makhluk yg bernama manusia yg menjadi khalifah di bumi Malaysia

      Delete
    4. Anon 17:17,,,kamu ini macam khalid samad.
      Kamu ke yg bacuh simen untuk morrais tempuh hari?...ha..ha..

      Delete
  27. Otaman amat dah malu kantoi pas tu ubah namo pado joh doe... kikikiki... lnatak ka nak pakai namo apo pun... yg penting barua barua.prnjajah pluralist murtd ... lgbt dann gay ni lerlu dihapuskan... mereka lupakan dulu petjuangan pluralism. .. lgbt.. gay.. liberalism. .. sebab kedudukan mereka dah makin parah hari ke hari... sbb tu la mereka sedaya upaya pujuk rayu PAS utk menimbangi pengaruh melayu dan islam... alhamdulillah barua barua pluralist dalam Parti PAS dah keluar dan tubuhkan PAN.... barua batua pluralist dlm UMNO dah lama berambus dan mereka dalam Parti PKR dan Cap Munga yg nnoo neutral ideologi tapi jafi anjing DAP dan anjing pluralist yahudi....

    EASY GAME .... DAH TERANG LAGI BERSULUH PUAK BARUA PENJAJAH INI



    iNI KALI LAH..... JOM UBAH



    UBAH DAN SIMEN. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora

      Kamu ni betul kuat mabuk ketum dan valium, sebab tu mudah lupa benda yang kamu sendiri cipta tak sampai pun setahun yg lepas.

      Kamu bersungguh-sungguh cipta syair 'anak-anak Tuhan Harun' dan letakkan pak othaman Ahmad sbg anak sulung dan aku sbg anak ketiga.

      Siap buat kelakar lagi berlakon buat2 2 orang sedang berbicara panggil kami along dan alang.

      Skrg ni kamu kata kami orang yg sama plak..

      Kurang2kan ketum, valium dan yg sewaktu dengannya.

      Kang tak sempat merasa pencen kang, kelentong dan putar belit dah banyak takkan hasil nak makan setahun dua ja..

      Kuang kuang kuang...

      Delete
    2. Anjing Najib dah keluar lagi.

      Menyebut "pluralism. .. lgbt.. gay.. liberalism" memang Anjing Najib, jugak di beri nama Kejora.

      Uabah kpd PPBM dan barisan Pembangkang. Kasi simen Umno/Bn.

      Delete
    3. Sahabat ku john doe.

      Yg terang lagi bersuluh adalah barua negara yg bernama kejora. Memperhambakan diri untuk dedak semata mata bukannya kpd sang pencipta yg maha esa.

      Delete
    4. Bro 18:17.

      Kejora ni menamakan dirinya kejora sempena lirik lagu yg berbunyi 'kau bagaikan Kejora'.

      Waktu tu separuh nyawa bela KJ dan katakan KJ bagi bintang Kejora.

      Tapi bersempena big bossnya dah menyembah kepada komunis China, namanya kena sebut ikut loghat 'master' terbarulah, baru ada ummmph..

      Kojolaaa....

      Delete
    5. Sdrku Zack

      Benar sekali katamu..

      Delete
    6. Blo Kojola (ikut slang China)

      Kenangan mengusik jiwa la plak. Mohon izin tuan blog divert sikit dari isu Najib, kita sembang bab KJ sat.

      Camna ni blo Kojola Mamat Okspod pujaanmu gagal jadi PM pada usia 40 tahun.

      Apa komen bekas penulis upahannya?

      Cer cita sket..

      Delete
    7. Ohhhh rupa2nya kojola ni ada pencen juga. Ingatkan contract setahun setahun.
      Tapi mungkin selepas pencen dia akan minta contact bulan ke bulan pula dgn alasan lost of income.

      Delete
    8. Sebijik ikut mo pencacai ameno, serang peribadi org, buat cerita tak betul untuk malukan org, maki hamun kalo dah takde modal...sah KOJOLA memang ANJING JIBO pada masa kini...akan bertukar tuan bila pimpinan bertukar...confirm

      Delete
    9. Buat John,

      Dia bukan setakat mabuk ketum & Valium

      Tapi dah overdose catuaba dan vimax gamaknya

      Delete
  28. Yakin... YBhg. Tuan Ibrahim Tuan Man dapat menyelamatkan pas jika ahli2 nya mahu begitu,,,beliau satu2 nya pemimpin yang bijak dan boleh diaharapkan kerana memiliki akal dan keiklasan hati nurani mencadangkan hapuskan gst yang membelenggu hidup rakyat yang samada yang dapat brim ataupun tidak.... walaupun gst sukar di hapuskan,,,,sekurang2 beliau memiliki hati serta perasaan manusia yang nomal kerana memahami kepayahan rakyat ketika ini,,,,

    ReplyDelete
    Replies


    1. Jaga baik2 Tuan Ibrahim, silap cakap, potret ko pula di pijak2 lebih teruk lagi, di beraknya terus.
      Puak2 tu dg N Korea 2x5 saja.

      Delete
  29. Skg tuan penjajah barua pluralist sudah gagal menguasai PAS melalui orang orang suruhan aljuboori...skg tuan penjajah pluralist menaja proksi mereka dari ahli PAS sendiri spt Tuan Man ... kikiki nama pangkal Tuan tapi tetap barua pada Tuan penjajah pluralist utk .engambilalih pimpinan PAS dari dalam PAS.... game plan vary easy utk difaham dan dihadam cuma ahli PAS kena elert dari skg..

    INI KALI LAH

    UBAH DAN SIMEN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seperti encik azalina yg pergi casino time minyak naik

      Delete
  30. Definasi GST dari gst.customs.gov.my/en -

    GST is a consumption tax levied on goods and services at all levels of businesses.

    Ini bermakna tiap produk kita di cukai di peringkat pengkilang, distributor, wholesaler, retailer. 4 peringkat, beb.

    Yang bahana nya lagi ia lah peniaga ambil kesempatan menaikkan harga. Sehingga harga barangan naik melambong2.

    Pegawai2 penguatkuasa Najib takda pulak di beritakan menagkap mereka yang buat begitu dengan sewenang2 nya. Apa daaaaaa

    The consumer is taxed only when they spend, kata definasi itu. Seolah olah depa mengata, kalau tak mahu kena banyak GST, jangan berbelanja. Barangan keperluan biasa pun. Kan kah mengarut macam itu.

    ReplyDelete
  31. 18.32

    takk payah alih tiang gollll la bodooo...... dah malam dah ni...


    JOM UBAH DAN SIMEN



    INI KALI LAH......!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah dapat dedak campur bijan dari semah badak ke?

      Delete
  32. Tahniah Tuan Shahbudin,,,tuan memang bijak kerana membawa isu2 yang boleh menarik minat puak2 pas menjadi peminat setia dalam dalam blog tuan lebih ramai lebih bagus .. Ini lah masa semua sahabat kita berpeluang sekolah kan mereka supaya berpijak di bumi nyata,,,,jangan sekali2 kita pinggirkan mereka.. Sekalipun akal mereka majal atau tumpul seperti belakang parang,,,namun jika kita berusaha mengasahnya ,,lambat laun akan tajam juga saperti kita juga,,,,jika akal mereka misalignment,,,kita alignment semula cun cun dengan idea2 pro supaya mereka dapat kembali berfikiran waras untuk sama2 selamatkan Negara tercinta.

    ReplyDelete
  33. Dulu, Menteri Idris Jala kata "GST hanyalah antara tindakan yang dilaksanakan kerajaan bagi menyusun semula sistem kewangan negara untuk mencari sumber hasil baru dan memperkemas kaedah kutipan cukai.

    "Selain itu, langkah lain juga sedang diambil termasuklah membanteras rasuah, membasmi pembaziran serta mewujudkan proses pemerolehan yang telus."

    Koleksi GST dah tentu berjaya. Berpuluh bilion di pungut. Apa cerita dengan pembedungan korapsi? Pahal tak dengor orang besor politik di tangkap dan di penjara?

    "Membasmi pembaziran" amacam? Roz masih gunakan jet eksekutif ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jet sudah tersadai di Singapore lah. Sudah habis minyak.

      Delete
  34. Dulu, Menteri Idris Jala juga kata, "GST adalah sebahagian program peningkatan secara menyeluruh dengan penggabungan tindakan lain oleh kerajaan, bertujuan mencapai matlamat sebagai negara maju dan berpendapatan tinggi secara mapan serta menyeluruh menjelang 2020."

    Tak kisah kan rakyat merana asalkan dapat capai "negara maju dan berpendapatan tinggi" ke?

    Tak pedulikan harga barangan naik sebab nakkan majikan naikkan gaji supaya cepat capai "negara maju dan berpendapatan tinggi" ke?

    Yang rakyat peniaga kecil tungkus lumus nak hidup dan orang kampong tak dapat "naik gaji", amacam?

    ReplyDelete
  35. 1) kita harus sedar mainan para kapitalis dalam menentykan harga barang... baik mana pun usaha kerajaan sejak dulu sewaktu sst sehingga gst... mereka inilah yang cuba menggugat keyakinan rakyat terhadap kerajaan melayu ini sambil mereka terus menghirup keuntungan. Jika sst berpuluh tahun harga barang terus naik sambil mereka berjaya melarikan diri dati cukai... dengan gst mereka mula gagal... tapi masih berjaya memanipulasi setiap ruang dalam aistem kapitalis untuk meletakkan tekanan kepada kerajaan melayu ini dengan menggambarkan bahawa gat adalah gagal melalui kenaikan harga barang yang cacamarba. Nak tanya satu ... Tomato tidak dikenakan GST... tetapi bagaimana harhanya kini hampir mencecah RM6.00 berbanding harga tahun lepas sekitar RM2.50.... bukankah ianya tiada kena mengena dengan GST? Tolong bilas...
    2. Dalam ekonomi kadar boleh hutang adalah berkadar terus dengan GDP....kalau gdp meningkat kenapa kita boleh kata hutang negara berlipat kali ganda lebih tinggi dari hutang yang dulunya GDP adalah berlipat kali ganda rendahnya.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memekak je la kau suhaili oi

      Kat blog lain nama kau dah tak laku

      Tetiba melalak kat sini macam org jual ubat syahwat kat choker

      Syooh.. Gi jejauh..

      Delete
    2. Baguslah tak laku tak der yang nak memaki.... tp kalau hang boleh peraaan aku kat sini kira oklah.... yang penting tanggungjawab harus dilakaanakan. Tanggungjawab apa... terpulang hang nak hudaikan.

      Delete
    3. Jawab sajalah.... apa bak kisah aku memekak ker membisu.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...