Tuesday 14 March 2017

NASIHAT PERCUMA DAN IKHLAS UNTUK PAS, BERGABUNG DENGAN UMNO ADALAH PILIHAN YANG TERBAIK


Dalam usaha mengekalkan kuasanya, Najib Razak jelas kepingin benar untuk menjalin kerjasama dengan Pas dalam PRU 14 akan datang ini.

Selain menunjukkan banyak sikap lunak, tidak bermusuh, bekerjasama dalam beberapa program dan berkompromi berkaitan Akta 355, dalam lawatan ke Kelantan baru-baru ini, Najib juga mengatakan tidak mustahil wujud kerjasama antara UMNO dan Pas.

Kata beliau, segala kemungkinan boleh berlaku dalam hubungan antara Pas dengan UMNO, namun setakat ini kedua-dua parti akan meneruskan kerja masing-masing tanpa ada kerjasama.

Najib juga dilihat amat berhati-hati dalam mengulas usaha UMNO untuk merampas kembali Kelantan, sebaliknya hanya berkata, "kita akan menampilkan UMNO sebagai parti yang penuh bertanggungjawab dan terbaik supaya rakyat Kelantan akhirnya dapat membuat penilaian."

Bagaimanapun, kenyataan Najib itu segera dipangkah oleh Naib Presiden Pas yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah dengan menegaskan, UMNO tetap akan mereka lawan dalam pilihanraya akan datang nanti.

Kata beliau, kerjasama UMNO dengan Pas hanya berkaitan isu agama, negara serta masyarakat dan  bukan melibatkan kerjasama politik.

Dalam pilihanraya, memang kita tetap akan lawan UMNO, tambahnya lagi.

Tetapi itu kata Naib Presiden Pas, lain pula kata-kata yang dilafazkan oleh Presiden Pas sendiri, Hadi Awang.

Dalam video yang kini viral di media sosial yang didakwa diucapkan bulan lalu di Terengganu, Hadi antara lain  membayangkan perlunya kerjasama antara UMNO dengan Pas bagi membolehkan "sifir politik menang-menang" dapat dicapai.

"Sebab itu bagi Terengganu, bagi Kelantan, bagi Kedah, bagi Perak, bagi Selangor,  biar PAS memimpin. Negeri lain UMNO nak lagi bagi ke dia. 

"Kalau boleh nak perintah habis, nak telan habis. Tapi mulut kita luas mana nak telan habis? Kita kena ukur dengan saiz kita sendiri. Kita memerlukan satu kerjasama untuk mengekalkan kuasa politik Islam.

"Ini sangat penting. Kita kena sedar. Ini budaya politik matang dan sejahtera yang kita lakukan pada hari ini. Orang UMNO pun selesa. Mereka pun tak mahu tegang, tak mahu berbalah lama. Tak mahu keras. Lembut. 

"Lembut inilah kita boleh berdialog. Kita boleh berbincang untuk mencari mana benar, mana salah. Kalau silap kena perbetul..."demikian antara kata-kata Hadi dalam video tersebut.

Lalu, apa pilihan terbaik buat Pas? Ikut seperti kata Hadi atau Mohd Amar?

Dalam konteks Hadi, beliau jelas ingin bekerjasama dengan UMNO dan mengimpikan lima negeri sebagai bayangan untuk digenggam. Mohd Amar pun tentunya akan setuju dengan kerjasama itu jika ia akhirnya memudahkan lagi Pas berkuasa di Kelantan dan beliau boleh kekal lagi sebagai Timbalan Menteri Besar atau akan dinaikkan pangkat sebagai Menteri Besar.

Pendirian Hadi memang tidak jauh berbeza dengan Najib yang menyatakan segala kemungkinan boleh berlaku dalam hubungan kedua-dua parti. Najib tentunya tidak sukar untuk bersetuju jika melalui kerjasama itu, beliau lebih mudah lagi mengekalkan kuasanya sebagai Perdana Menteri dan sekaligus menyingkirkan musuh utamanya, Tun Mahathir Mohamad dalam perhitungan hidup mati PRU 14 akan datang nanti.

Bagi Najib, apalah sangat kuasa di lima negeri itu jika diserahkan kepada Pas melalui formula kerjasama antara kedua parti  kerana yang lebih penting baginya ialah kuasa di pusat dapat dipertahankan dan sekaligus membolehkan ruang bicara di mahkamah dan kamar penjara dapat dielakkannya.

Biar pun Najib dikenali di seluruh dunia sebagai pemimpin kleptokrasi manakala Pas memperjuangkan agama, Pas juga seharusnya sedar mereka adalah parti politik dan pemimpin-pemimpinnya pula adalah orang politik yang tidak terkecuali daripada dahagakan kuasa.

Maka, bekerjasama dengan UMNO adalah pilihan terbaik buat Pas. Lupakanlah Bersatu, PKR atau Pakatan Harapan. Lupakanlah juga untuk bertanding secara sendirian dan menggembleng tenaga dalam perebuatan tiga penjuru.

Impian menguasai lima negeri lebih mungkin dapat dicapai hanya jika Pas bekerjasama dengan UMNO, bukan bersama dengan Pakatan Harapan atau mewujudkan kerjasama lain dengan Bersatu dan PKR. Jika bersendirian, lagilah mustahil untuk menguasai lima negeri itu.

Dengan bekerjasama atau bergabung dengan UMNO, pertandingan PRU 14 akan menjadi satu lawan satu dengan Pakatan Harapan. Pas akan bertanding lebih banyak kerusi di lima negeri sebagaimana disebut Hadi dalam video itu.

Sebagai imbalannya, Pas akan bertanding sedikit kerusi Parlimen untuk membolehkan Najib terus kekal dengan kuasanya. Bagaimanapun, di mana calon Pas atau UMNO bertanding, jentera Pas akan saling bekerjasama dengan jentera UMNO dan BN untuk berlawan dengan Pakatan Harapan.

Sudah tentu, bukan saja lima negeri itu lebih mudah digenggam Pas kerana mendapat sokongan UMNO, bahkan calon kedua-dua parti di kawasan Parlimen majoriti Melayu juga akan mengaut lebih banyak kemenangan lagi kerana gabungan UMNO dengan Pas mampu membentuk penguasaan undi Melayu sekurang-kurangnya sehingga 60 peratus.

Berbanding bertanding sendirian dan membiarkan berlaku pertandingan tiga penjuru, ia sebenarnya lebih berisiko buat Pas. Boleh jadi mereka akan menang banyak kerusi dan boleh jadi juga akan menyebabkan kalah lebih banyak.

Katalah Pas menang banyak kerusi dan BN atau Pakatan Harapan tidak cukup jumlah untuk membentuk kerajaam, ia akhirnya menyebabkan parti itu masih perlu berunding untuk memilih pihak mana yang mereka ingin bergabung. Ia tentu merumitkan dan membuang masa.

Dengan membiarkan berlaku pertandingan tiga penjuru pula, secara kasarnya memang ia memperlihatkan seolah-olah Pas mahu memberi kelebihan kepada UMNO dan BN, tetapi Najib juga boleh melupakan atau membuang terus Pas jika kemenangan besar memihak kepadanya. Ini kerana tiada perjanjian atau sebarang ikatan yang dipersetujui.

Bertanding tiga penjuru lebih mungkin menyebabkan Pas jadi "lebai malang" atau seperti "habis madu sepah dibuang". Ini kerana bagi Najib, yang penting ialah dapat mengekalkan kuasa, lagi pun tiada rakan yang kekal dalam perebutan kuasa, lebih-lebih jika tiada sebarang perjanjian.

Sebaliknya dengan memetrai kerjasama politik dengan UMNO dan BN dalam keadaan Najib sedang terumbang-ambing sekarang adalah peluang keemasan bagi Pas. Tawar-menawar pasti akan memihak kepada mereka dan dapat memerintah lima negeri adalah "rahmat besar amat yang amat bodoh"  untuk ditolak oleh Pas.

Sebagai parti politik dan bukan gerakan tabligh, cerahnya masa depan Pas ialah bersama UMNO dan BN, bukan bekerjasama dengan Bersatu atau PKR, dan bukan juga dengan bertanding sendirian. Lupakanlah soal salah laku atau imej kleptokrasi yang melingkari Najib, lagi pun bila sudah sama-sama menang nanti, bolehlah Pas lebihkan masa memberi nasihat, bimbingan atau usrah kepada Perdana Menteri dan seluruh rakan-rakan pemimpin dalam UMNO.

Kepada Pas, segera dan jangan buang masa lagi untuk bekerjasama dengan UMNO dan BN kerana peluang terbaik untuk mereka sedang terhidang di depan mata. Peluang terbaik ini pula tidak mungkin selalu menjelma.

Kali ini, saya beri khidmat nasihat ikhlas dan percuma untuk Pas. (ShahbudinHusin 14/03/2017).

179 comments:

  1. Mari kita pakat setuju dengan saranan Tuan Budin tu.... Daripada 3 penjuru lebih baik 2 penjuru.


    Hmmm.... Bagus stategi kau ni Budin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan belagak awak tu pakar nasihat menasihat. Kami tahu apa yg kami akan buat berpedoman Al Quran Dan Al Hadith. Kami tidak mengikut hawa nafsu dalam membuat apa2 keputusan.

      Delete
    2. Kami akan buat pedoman berpandukan sebahagian dari Al Quran Dan Al Hadith dan kami tinggalkan sebahagian lain yang tidak mengikut hawa nafsu kami dalam membuat apa2 keputusan.

      Delete
    3. pedoman al-quran dan hadith ye...panggil orang barua, jebon, anjing salak bukit, fitnah pil kuda tu...ikut al-quran dan hadith ke??? tak ada pun dalam al-quran semua benda tuh...cakap tak serupa bikin maaaa.....

      Delete
    4. Amanah dan Pakatan Harapan yang ‘cerca’ kami, kata PAS
      1/39




      Free Malaysia Today logo
      Free Malaysia Today
      Free Malaysia Today



      Mohamad Fadli

      54 mins ago




      SHARE


      SHARE


      TWEET


      SHARE


      EMAIL





      Datuk-Dr.-Mahfodz-Mohamed

      PAS jawab Zam Maidin selepas dilabel ‘kolot’





      Mohd-Khairuddin-Aman-Razali_pas_600© Provided by MToday News Sdn Bhd Mohd-Khairuddin-Aman-Razali_pas_600 PETALING JAYA: PAS hari ini berkata, kritikan terhadap sesetengah individu pada ceramah bukan bersifat “cercaan”, sebaliknya mereka sekadar menjelaskan tuduhan yang dilemparkan kepada parti Islam itu.

      Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Khairuddin Aman Razali berkata, partinya tidak pernah mencerca atau menghina seseorang individu.

      “Yang jahat dibalas dengan cara sama. Mungkin ada 1 atau 2 individu di dalam PAS yang terlajak, tetapi bukan keseluruhan.

      “Tak boleh ukur PAS dengan 1 orang atau 2 di dalam PAS, tetapi perlu lihat PAS secara keseluruhannya. Kalau ada cerca di dalam ceramah PAS, itu bukan polisi PAS,” katanya kepada FMT.

      Beliau mengulas nasihat penganalisis politik, Prof Datuk Mohamad Agus Yusoff semalam supaya PAS mengubah pendekatan mereka, iaitu ceramah yang sarat dengan cercaan, jika mahu terus kekal memerintah Kelantan.

      Agus berkata, pendekatan PAS berbeza dengan Umno, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang lebih lembut, kemas dan bersifat pujukan.





      Khairuddin berkata, PAS menerima pandangan Agus dengan hati terbuka, tetapi beranggapan pensyarah kanan sains politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu mungkin menerima maklumat salah.

      “Yang kritik, hentam dan buat macam-macam angkara terhadap kerajaan PAS dan PAS Kelantan itu Amanah dan Pakatan Harapan (PH).

      “Lihat PH yang saban hari cerca PAS, tuduhan pakat dengan Umno, sokong Umno, jadi tongkat Umno, sokong rasuah Umno dan panjangkan hayat Umno.

      “PAS Kelantan jalan macam biasa dan kita bawa pendekatan politik matang dan sejahtera,” katanya.

      Khairuddin turut menjelaskan kritikan terhadap bekas naib presiden PAS yang sudah menyertai Amanah, Datuk Husam Musa pada ceramah parti Islam itu di Kelantan, bulan lalu, disebabkan penasihat Amanah Kelantan itu menyerang kerajaan negeri Kelantan dengan pelbagai tuduhan.

      “Takkan ahli PAS Kelantan dan kepimpinan PAS nak berpeluk tubuh dan diam sahaja. PAS akan jawab bila ada tuduhan jahat. Yang jahat dibalas dengan cara sama atau seumpamanya,” katanya.

      PAS sebelum ini memutuskan hubungan dengan DAP yang membantah usul rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 yang dibawakan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat.

      Pakatan Rakyat (PR) kemudiannya terkubur dan parti serpihan PAS, iaitu Amanah ditubuhkan.

      Delete
    5. PAS pasti akan melawan Umno pada pilihan raya akan datang, kata Naib Presiden Datuk Mohd Amar Nik Abdullah kepada pemberita hari ini.


      Ini kerana kerjasama antara Umno dan PAS hanya terhad kepada isu kepentingan agama, negara dan masyarakat.

      Beliau berkata demikian menjawab kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak semalam, yang menyatakan ada kerjasama antara kedua-dua parti, bagaimanapun BN mendahulukan rakyat dalam kerjasama itu.

      Najib menyeru PAS supaya mengetepikan ideologi politik sempit dalam kerjasama mereka kerana ia tidak menguntungkan mana-mana pihak.

      Nik Amar hari ini menafikan ada kerjasama politik antara kedua-dua parti.

      “Setakat ini PAS memutuskan tidak ada sebarang bentuk kerjasama dan gabungan politik dengan Umno dan Barisan Nasional,” kata Nik Amar selepas mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat di Taman Melewar hari ini.




      “Pilihan raya ini memang kita akan lawan Umno juga,” tambahnya.

      Sementara itu, ketika ditanya mengenai perkembangan rundingan antara PAS dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Nik Amar berkata setakat ini ia masih dalam peringkat perbincangan.

      “Baru dengar dia cakap apa, kita cakap apa. Kita belum ada persetujuan sama ada nak buat kerjasama atau tak kerjasama, belum ada apa-apa lagi,” katanya.

      Beliau yang turut ditanya sama ada perlu atau tidak kerjasama politik berasaskan negeri diwujudkan.

      “Itu yang sedang dibincangkan. Kami sudah meminta negeri untuk melihat potensi keperluan untuk perkara itu dibuat.

      “Selepas dikumpul, PAS Pusat akan menilai semula semua cadangan,” katanya.

      Delete
    6. Sikap politik PAS yang dibawa oleg Abdul Hadi Awang menunjukkan kini PAS menjadi rebutan. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak menolak sebarang kemungkinan kerjasama Umno dan Pas dalam konteks Kelantan boleh berlaku pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU-14).


      Bercakap dalam sidang media semasa menghadiri forum TN 50 di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) hari ini, Presiden Umno itu berkata, apa yang penting ketika ini adalah usaha melakukan kerja dan membiarkan rakyat menilai.

      Dalam masa yang sama beliau berkata, Umno tidak akan menggunakan perkataan "rampas Kelantan" ketika merujuk usaha mengambil alih pentadbiran Kerajaan Negeri.

      "Memang Umno Kelantan harapkan (ambil alih), kita tak mahu kata kita akan rampas balik Kelantan, itu tidak wajar, kita tampil Umno parti penuh tanggungjawab dan pentingkan sejahtera, kita sedia berkhidmat dan biar rakyat menilai," katanya.

      Delete
    7. DAP dilihat berjaya mengaburi mata rakyat terutama orang Islam bahawa parti itu mesra dan tidak mengkhianati agama Islam melalui bantuan kewangan yang disalurkan kepada masjid, surau dan sekolah agama persendirian.


      Ketua Penerangan Umno Selangor, Datuk Zein Isma Ismail berkata, pemberian bantuan ini diberi liputan yang menyeluruh dalam usaha DAP mempengaruhi persepsi dan pemikiran orang ramai bahawa parti itu lebih baik daripada Umno.

      “Perkara ini dapat dibuktikan melalui kerajaan DAP di Pulau Pinang. Hari ini DAP bukan sekadar mahu menguasai tampuk pemerintahan, malah mereka ingin mengatur Islam supaya selari dengan kehendak sekular mereka.

      “Kezaliman mereka melebihi British sewaktu menjajah Tanah Melayu yang tidak campur tangan dalam urusan hal ehwal Islam dengan meletakkan urusan itu sepenuhnya di bawah kuasa Sultan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dakwanya, selepas Pulau Pinang dikuasai DAP, satu pekeliling telah dikeluarkan untuk mewajibkan setiap fatwa yang diluluskan perlu dibawa ke pentadbiran kerajaan negeri sebelum dibawa ke pengetahuan Yang Di-Pertuan Agong.

      “Semakan itu adalah bertujuan untuk memastikan fatwa yang dikeluarkan itu haruslah selari dengan kehendak kerajaan negeri berbeza dengan zaman pemerintahan Umno di negeri itu.

      “Hal ini diakui oleh Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang, Datuk Md Salleh yang mendakwa banyak fatwa yang diluluskan di peringkat jawatankuasa fatwa negeri telah dibekukan setelah diteliti oleh kerajaan negeri itu,” katanya.

      Merujuk situasi yang berlaku, beliau akui tidak terkejut melihat sikap DAP berhubung Rang Undang Undang 355 (RUU 355) yang diusahakan secara bersama oleh kerajaan Persekutuan dengan Pas untuk diluluskan di peringkat Parlimen.

      “Jika hanya dengan menguasai Pulau Pinang, DAP sanggup melakukan kezaliman sebegini terhadap Islam, bayangkan apabila mereka berjaya menguasai negara melalui proksi mereka,” katanya.

      Delete
    8. DAP telah bertindak menentang usaha memperkenalkan perundangan Islam menerusi Mahkamah Syariah walaupun rundingan dan usaha pindaan akta berkaitan semakin menghampiri kejayaan.


      Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, usaha meminda Akta 355 merupakan kesinambungan dari asas yang telah dibina oleh generasi awal semasa menuntut kemerdekaan.

      Di mana jelas beliau, rombongan kemerdekaan telah berunding dengan Suruhanjaya Reid yang menggubal Perlembagaan Persekutuan hingga berjaya meletakkan Islam dalam draf tersebut.

      "Tetapi mereka (Suruhanjaya Reid) menafsir Islam itu mengikut perkataan 'religion' dalam Bahasa Inggeris, bukan perkataan 'ad-din' daripada al-Quranul karim. Di sini terdapat percanggahan.

      "Namun, Reid terus meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, perkataan 'religion' dengan membuat berapa halangan melalui Jadual Kesembilan yang disebut 355 hari ini," ujarnya pada Majlis Makan Malam dan Dialog Politik di Setiawangsa, Kuala Lumpur semalam.

      Menurutnya, Perlembagaan tersebut turut memperuntukan bahawa agama-agama lain diberi hak kebebasan untuk diamalkan, tetapi tidak kepada kepada Islam.

      Islam jelasnya, walaupun diserahkan di bawah kuasa Raja-raja dan kuasa negeri, tetapi Jadual Kesembilan menghalang Mahkamah Syariah untuk menghukum mengikut Syariat Islam.

      Terang beliau, Mahkamah-mahkamah Syariah yang ada lebih rendah kedudukan dan kuasanya dari Mahkamah Majistret di peringkat daerah dan Perlembagaan memperuntukkan orang bukan Islam tiada kaitan langsung dengan Mahkamah Syariah.

      Menurut Tuan Guru lagi, senario pindaan telah dilakukan sedikit demi sedikit dalam tahun 1960-an dan 1980-an, tetapi masih tetap rendah dari Mahkamah Majistret, di mana masih 356 iaitu merujuk 3 tahun penjara, RM5,000 dan enam kali sebatan.

      Itupun ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Marang, sebatan dilakukan mengikut Mahkamah Sivil dan bukannya sebagaimana sebatan dalam Islam hingga menyebabkan kekeliruan.

      "Setelah kita 50 tahun mencapai kemerdekaan, sepatutnya kita pinda kepada yang lebih baik. PAS telah berusaha beberapa kali melalui Parlimen. Oleh kerana 'Standing Order Parliament' (SOP) tidak mengizinkan pembangkang untuk membuat pindaan, (maka) bagi memecahkan SOP ini, Kerajaan Kelantan di bawah PAS mengadakan rundingan dengan Kerajaan Pusat.

      "Hasil rundingan itu, akhirnya bersetuju untuk meminda 355, meninggikan taraf Mahkamah Syariah lebih daripada Mahkamah Majistret dan memperkenalkan beberapa hukum Islam, hukum sebatan mengikut adab-adab Islam. Setelah rundingan ini berjaya, malangnya kita mendapat tentangan daripada DAP dan beberapa parti lain ikut DAP.

      "Ini sudah langgar sempadan, sebabnya RUU ini berkait dengan orang Islam, Mahkamah Syariah berkait dengan orang Islam, tak ada kena mengena dengan orang bukan Islam," tegas beliau memaklumkan RUU tersebut akan dibawa pada sidang Parlimen kali ini.

      Tambahnya, beliau menerima maklumat bahawa Perundangan Syariah di Acheh diterima masyarakat Buddha di sana setelah diberi pilihan dengan perundangan sivil.
      Jelasnya, perkara itulah yang ditakuti DAP dan terdapat pihak lain juga di belakang DAP serta yang mengikuti mereka. -

      Delete
    9. Kata sesetengah orang politik, terutama sekali orang orang Parti Keadilan rakyat (PKR) bahawa Pas kini bersendirian.DAP tidak masuk buku.
      Kata mereka bersiendirian itu bahaya. Macam kambing yang bersendirian mudah dibaham harimau dan perlu masuk dalam kumpulan untuk hidup selamat.



      Demikianlah analogi dan ia realistic. Bayangkan kambing yang ada dalam kumpulan dengan yang bersendirian.Memang ang duduk dalam kumpulannya lebih selamat berbanding yang bersndirian.

      Memang bersendirian kurang selamat. Bayangkan sendirian amat mudah kambing dibaham harimau yang tidak lapar.

      Apa apa pun duduk dalam kumpulan mahu tidak mahu, tidak boleh dinafikan akan keselamatan seekor kambing yang bersendirian.

      Bagaimana pun sangat tidak masuk akal mengatakan Pas bersendirian. Sedangkan pas bersama parti Ikatan rakyat Malaysia dalam satu blok yang barang kali tidak tersusun rapi macam sebuah bangunan yang kukuh.

      PKR walaupun masih dalam pakatan harapan bersma DAP Amanah dan Bersatu, kelihatan semacam duduk bersendirian. Cuma bukan macam Kambing yang bersendirian.

      Akan tetapi, macam anjing yang terjelir lidahnya. Lebih lebih lagi Amanah yang diterajui Mohamad Sabu yang sedang tunggu masa dan ketika diberi makan dengan makanan yang lazat agar lidahnya terjelir jelir tidak berhenti.

      Berbeza dengan Pas yang dikatakan bersendirian dan pada hakikatnya ia masih dalam pakatan pembangkang belok ketiga untuk hadapi PRU 14 nanti.

      Dan kita juga kena ingat, pas tidak bersendirian, malah pas bersama parti ikatan dan berberjasa serta Allah Rasulullah SAW bersama yang insya Allah akan padi pakatan pembangkang yang kuat berbanding DAP, PKR, Bersatu dan Amanah yang masih tak keruan.

      Delete
    10. Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang diminta untuk berhenti daripada menjadi 'batu api' berhubung isu Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau Akta 355.


      Menurut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dasuki, sebagai orang yang tiada kaitan khusus dengan RUU berkenaan, Kit Siang sepatutnya tutup mulut dan bukannya menjadi seorang penghasut.

      "Cukuplah Kit Siang hentikan polemik hasutan ini yang hanya gambarkan sikap DAP yang masih curiga dan bersikap anti kepada Islam," katanya kepada pemberita di Parlimen di sini, hari ini.

      Asyraf berkata demikian ketika mengulas mengenai desakan Kit Siang agar pemimpin utama bukan Islam komponen BN meletakkan jawatan sekiranya usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang diluluskan Parlimen.

      Malah Kit Siang turut menggesa supaya 15 ahli parlimen bukan Umno untuk mengemukakan peletakan jawatan ekoran daripada usul Akta 355 tersebut.

      Dalam pada itu, Asyraf berkata, sebelum ini dua akta berkenaan dengan undang-undang berkaitan Islam pernah dipinda namun tiada pula polemik seumpama ini timbul.

      "Hakikatnya sebelum ini pernah dipinda dua akta pada 1984 dan 1989 telah diperluaskan ke Sabah dan Sarawak tiada masalah.

      "Tapi hari ini jadi polemik.... Jadi cukuplah hentikanlah hasutan itu," katanya.

      Delete
    11. PAS membuka pintu 25 jam sehari untuk siasat dakwaan PAS menerima RM 90 juta daripada DS Najib Tun Razak. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low telah menyatakan SPRM telah meneliti atas tuduhan ini maka jawatankuasa penilaian mendapati maklumat diterima tidak jelas dan tiada unsur-unsur yang membolehkan siasatan dibuat.



      PAS bersetuju dengan SPRM yang mengalu-alukan sekiranya mana-mana orang yang mempunyai maklumat berkaitan dengan isu yang dibangkitkan ini hendaklah melaporkannya kepada pihak SPRM.

      Pihak Bank Negara juga boleh menyiasat atas transaksi wang yang didakwa masuk ke dalam akaun PAS.

      Daripada awal lagi PAS nafi, namun musuh-musuh PAS tetap degil untuk menyebarkan fitnah ini terutama di kalangan masyarakat cina supaya orang cina jauh daripada PAS. Kerana orang cina yang berniaga mereka tidak boleh terima, apabila PAS menerima wang daripada DS Najib di dalam keadaan perniagaan bertambah suram.
      Saman PAS kepada Sarawak Report sedang berjalan, begitu juga saman kepada Datuk Husam Musa sedang diteliti oleh pasukan peguam PAS. Mereka yang bermusuh dengan PAS perli, kenapa lambat sangat, saya jawab proses saman memang lambat, yang cepatnya bawa lari kerusi. -

      Delete
    12. Kelantan, terengganu, perak ,kedah. Ok. Tapi selangor jgn mimpi. Nak ke umno lepaskan atau bagi kat org lain. Sekarang pun terpaksa pasal kalah. Tapi kalau join pas dan menang kat sini. Selera besar. Jgn samakan selangor dgn kelantan.

      Delete
    13. SEMAKIN dekat tarikh pilihan raya umum, Malaysia tidak habis dengan permasalahan politik seolah-olah seperti berada di persimpangan jalan. Di sebelah kanan, para pemimpin politik Islam yang ingin membawa kepada perlaksanaan syariat Islam.



      Kepimpinan politik yang berasaskan Islam amat penting dalam membina sebuah negara yang syumul dan bebas daripada pengaruh industri dosa. Industri dosa yang berdasarkan nafsu syahwat telah diperdagangkan setiap masa dalam media massa untuk mengaut keuntungan. Malah industri dosa ini juga meliputi perniagaan arak, perjudian, rumah urut, dadah dan sebagainya.

      Politik Islam ingin melihat industri dosa ini dikekang kerana ia punca kepada permasalahan sosial di negara ini. Ini disebabkan kesan keburukan yang timbul daripada industri dosa boleh membawa kepada peningkatan kadar jenayah, kemusnahan struktur sosial, penyebaran wabak penyakit, penularan gejala rasuah dan akhirnya meruntuhkan akhlak masyarakat, terutama generasi muda. Malahan jika tidak dikekang boleh menjurus kepada pemerdagangan manusia dan dadah yang mempunyai saling perkaitan dengan industri dosa. Justeru, politik Islam ingin menjayakan perlaksanaan Rang Undang-Undang 355 supaya Malaysia selamat di dunia dan akhirat.

      Di sebelah kiri pula, para pemimpin yang berhasrat membawa Malaysia menjadi sebuah negara lebih sekular dan bebas. Ini bagi membina Malaysia lebih demokratik dan menghormati hak asasi manusia mengikut konsep politik Barat. Mereka ingin menjadikan Rukun Negara sebagai asas Perlembagaan Persekutuan. Ini akan menyebabkan pengubahan secara besar-besaran dalam Perlembagaan Persekutuan yang akan menghilangkan prinsip kontrak sosial yang dipersetujui sejak kemerdekaan. Penggunaan kempen slogan maqasid syariah diperjuangkan agar negara ini rahmat kepada sekalian alam. Mereka melihat syariah dari segi perspektif individu, bukannya kepada seluruh masyarakat. Kebebasan dan hak individu lebih diutamakan sama seperti prinsip demokrasi yang diamalkan di Barat.




      Bagi mereka perlaksanaan undang-undang Islam kurang meyakinkan dapat menghapuskan permasalahan rasuah, gejala sosial dan sebagainya yang berlaku dalam masyarakat. Pemimpin-pemimpin ini melihat akan berlakunya penafian hak ke atas orang bukan Islam dan golongan saudara baru. Orang bukan Islam dan saudara baru akan dianggap sebagai kelas kedua dalam masyarakat Islam di negara ini.

      Di hadapan negara ini terbentang dua buah sistem politik yang bercampur tetapi tidak sebati iaitu sistem politik Islam dan sistem politik sekular. Berbagai masalah politik berlaku disebabkan jalan ini. Walaupun berliku jalan yang dilalui Malaysia sejak enam dekad kemerdekaan. Polarisasi kaum, agama dan budaya telah menjadi sinonim dengan kehidupan rakyat negara ini.

      Di hadapan jalan ini juga rakyat menghadapi permasalahan ekonomi yang serius. Walaupun saban hari ekonomi negara kita dikatakan berkembang di peringkat makro tetapi perkembangan ekonomi kurang meleleh sehingga ke peringkat desa iaitu peringkat mikro. Akibatnya telah menambat permasalahan politik. Kenaikan harga minyak masak, gula, gas dan petrol telah menyebabkan inflasi bulan Februari meningkat kepada tiga peratus. Tambahan pula penurunan nilai mata wang Malaysia turut menyebabkan kos kehidupan meningkat secara mendadak pada awal tahun 2017.

      Apakah yang akan berlaku seterusnya adalah perang persepsi 4R (Kaum, Agama, Hak dan Penolakan) yang meledak dalam kumpulan WhatsApp dan Facebook. Ada yang beranggapan pemimpin politik tidak serius memperjuangkan isu kemanusiaan seperti ketelusan, keadilan sosial dan anti rasuah. Manakala terdapat sesetengah pemimpin pula melaungkan hak untuk mempertahankan agama dan maruah bangsa seolah-olah mengabaikan keperitan hidup rakyat. Keadaan ini turut menggambarkan perpaduan dalam kalangan pemimpin politik, sama ada Melayu dengan Melayu atau Cina dengan Cina dan sebagainya semakin berjauhan disebabkan perbezaan fahaman pendapat tentang bagaimana negara ini perlu diuruskan secara baik dan berhemah.

      Delete
    14. Sejak pasca muktamar 2015, pembangkang cuba dipecah belah. Misi “devide and rule’ akhirnya menjadi kenyataan apabila pembangkang bertukar antara kawan dan lawan.

      Dalam banyak keadaan ada pembangkang menghala serangan tubi ke arah PAS. PAS seolah-olah menjadi mangsa deraan persepsi sesama pembangkang. Ketika Pakatan Harapan melaungkan mahu menawan Putrajaya bagi menamatkan hegemoni Umno dan Barisan Nasional (BN), PAS juga diseret sama sebagai sasaran hentaman para pemimpin mereka.

      Bermula 2015 sehingga sekarang pembangkang kemaruk meratib PAS mahu menjalinkan ‘kasih’ dengan Umno. Biarpun sebakul penjelasan sudah diberi PAS, namun kemarut itu semakin menjadi-jadi.

      Apakah ia menggambarkan pembangkang semakin hilang arah. Atau ketaksuban politik baharu yang semakin celaru atau unik.

      Kemenangan besar diberi rakyat pada PRU 12 dan PRU13, seolah-olah mahu dilenyap dengan sentimen palsu.

      Ketika barisan pembangkang semakin kalut dan hilang pedoman, tiba-tiba Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menghulur salam persahabatan kepada PAS.

      PPBM mungkin melihat politik pembangkang menjadi tempang tanpa kehadiran PAS dalam konteks demokrasi di Malaysia. PPBM sedar biarpun ada ketikanya “Mursyidul Am” parti itu agak vokal terhadap PAS, namun dilihat ada jalur damai di sanubari mereka.

      Dalam banyak keadaan pemimpin PPBM seperti melangkah ke dapur, biarpun baru melewati pintu di ruang tamu. Apa pun model berkongsi pentas di Ceramah Mega Anak Muda Pertahan Kelantan yang membariskan pimpinan PAS, PPBM dan KeADILan baru-baru ini sangat menarik diperhatikan. Ia seperti saat yang sangat ditunggu rakyat yang cintakan perubahan.

      Walaupun ia bukanlah kali pertama pimpinan PPBM berada sepentas dengan pimpinan PAS namun mesej yang disampaikan semakin jelas menggambarkan hala tuju parti itu.

      Timbalannya, Dato’ Mukhriz Mahathir mengisytiharkan di Kota pada malam tersebut partinya akan bersama mempertahankan kepimpinan Ulama di Kelantan.

      PPBM, Ikatan dan KeADILan kenal antara kawan dan lawan ketika berada di bumi Kelantan. Biarpun ketika lain PPBM dan KeADILan juga mengongsi pentas PAN dan DAP - dua parti yang semakin kuat menyerang PAS.

      Apakah wacana ini boleh diibaratkan sebagai politik baharu versi unik. Hujung pangkalnya bagi mendepani cabaran PRU 14, adakah PPBM sedang mengadun strategi seperti yang pernah dirintis Parti Melayu Semangat 46 suatu ketika dahulu.

      Gemulah parti yang diasaskan Tengku Razaleigh Hamzah itu mampu mendamaikan proksi Gagasan Rakyat dan Angkatan Perpaduan Ummah pada 1990. Dalam kondisi sekarang, PPBM sedang muncul antara Pakatan Harapan dan Blok Politik Matang dan Sejahtera

      Delete
    15. MEMASUKI Mac 2017, trend parti-parti politik di Malaysia ternyata semakin pelik. Setiap hari, partiparti pembangkang di tanah air terutama Parti Amanah Negara (PAN), DAP, Parti KeADILan Rakyat (PKR) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang bergabung dalam Pakatan Harapan (PH) bukan lagi menjadikan Umno-BN sebagai sasarannya, tetapi bertukar arah menyerang PAS.


      Pada hal, seluruh rakyat malah seluruh dunia pun tahu, PAS bukan parti yang memerintah di negara ini. PAS hanya parti yang memerintah di sebuah negeri sahaja, iaitu Kelantan. Di peringkat pusat, PAS juga parti pembangkang.
      Justeru, tidak hairanlah jika rakyat negara ini menjadi hairan. Ke mana hala partiparti pembangkang di negara ini sekarang. Siapakah yang hendak ditentang oleh mereka, PAS atau Umno-BN? Jika mereka menentang PAS, apa yang mereka dapat? Tampuk pemerintahan negara bukan di tangan PAS, tetapi Umno-BN.

      Kenapa pula masing-masing kehilangan punca sedemikian jauh?

      Sebelum kemelut itu semakin memuncak sehingga Mac ini, seluruh rakyat negara ini tahu, PAS telah berjaya mencipta beberapa catatan sejarah.

      Antara peristiwa penting yang dilakar oleh PAS termasuk mengasaskan dan melaksanakan satu pendekatan politik baharu bagi meroboh trend politik tradisi di tanah air dengan mengetengahkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang diperkenalkan PAS pada Muktamar PAS Pusat kali ke-62 pada 1 hingga 4 Jun 2016 lalu.

      BPMS yang diperkenalkan PAS itu merangkumi 9 kriteria iaitu Bertunjangkan prinsip; Politik dakwah; Amal makruf nahi mungkar; Fokus penyelesaian Islam; Pertentangan dasar bukan fizikal; Utamakan kepentingan rakyat, kurangkan politiking; Politik aman dan diplomasi; Politik sebenar bukan persepsi; Politik rasional dan profesional.

      Menerusi BPMS, PAS mengambil pendekatan bersikap lunak dengan kerajaan. Bersikap lunak dengan kerajaan tentunya berbeza dengan bersikap lunak dengan Umno-BN. Perkara itu tentunya sudah amat jelas bagi mereka yang bersikap rasional.

      Bersikap lunak dengan kerajaan tidak sekali-sekali bermaksud PAS berkerjasama dengan Umno- BN, tetapi hanya bekerjasama dengan kerajaan yang memerintah, khususnya dalam perkara yang akan memberikan keuntungan kepada Islam dan umat Islam atau dalam perkaraperkara yang akan memberikan kebaikan kepada rakyat.

      Delete
    16. Hasil pendekatan BPMS, PAS turut mencipta sejarah manis apabila berjaya membawa atau membentangkan usul Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian iaitu Rang Undang- Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Pindaan) 2016 atau dikenali sebagai Akta 355 di Dewan Rakyat bagi memperkasakan mahkamah syariah pada 26 Mei dan 24 November 2016 lalu, menerusi Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

      Selain itu, PAS turut menyertai satu perhimpunan besar bersama pemimpin kerajaan bagi membantu etnik Rohingya di Myanmar yang dizalimi sekian lama di negaranya sendiri. Perhimpunan yang dilakukan atas nama kemanusiaan itu dikenali sebagai Himpunan Solidariti Ummah Untuk Rohingya yang berlangsung di Stadium Titiwangsa di Kuala Lumpur pada 4 Disember 2016 lalu.

      Lanjutan perhimpunan itu, PAS dengan kerjasama pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan atau NGO-NGO Islam di seluruh dunia, dengan diketuai NGO Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) di bawah pimpinan Mohd Azmi Abdul Hamid yang juga Pengerusi Kongres Rakyat, telah berjaya menyertai misi bantuan kemanusiaan ke Myanmar menerusi Food Flotila for Myanmar melalui kapal Nautical Auliya pada Februari lalu, bagi membantu etnik Rohingya yang kini amat memerlukan pembelaan dari umat Islam atau penduduk dari negara-negara lain.

      Kesemua sejarah manis yang ditempa oleh PAS itu sememangnya semakin menyerlahkan imej PAS selaku parti yang berjuang untuk kepentingan Islam, sehingga turut terpanggil untuk memberikan bantuan sekadar terdaya kepada manusia di negara lain mengatasi sempadan negara dan politik, sebagai bukti sikap PAS yang menentang sebarang bentuk kezaliman sesama manusia bukan sahaja di dalam negara tetapi juga di seluruh dunia.

      Amat tidak kena, malah menyimpang jauh sama sekali, jika segala usaha murni yang dilakukan oleh PAS itu dinilai sebagai bermotif politik sematamata. Apatah lagi jika dikatakan sebagai bukti perubahan PAS untuk bekerjasama dengan Umno-BN sehingga sanggup menolak parti-parti politik lain dari Pakatan Rakyat yang bersama-sama dalam usaha menumbangkan Umno-BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 lalu.

      Pada hal, mereka sendiri juga tahu, PAS menyerang Umno- BN setiap hari. Pimpinan dan ahli-ahli PAS tidak pernah tidur dalam melancarkan serangan terhadap Umno-BN, sehingga setiap kesalahan dan tindakan tidak betul yang dilakukan oleh para pemimpin Umno-BN akan ditegur dengan pelbagai cara, sama ada di Parlimen, menerusi kenyataan, penulisan dan ceramah.

      Jika benar PAS akan bekerjasama dengan Umno-BN, tidak mungkin pimpinan PAS akan bersikap demikian kerana ia hanya akan menjauhkan Umno-BN itu sendiri terhadap PAS. Namun realiti itu sengaja tidak mahu dipandang, malah sengaja diputarbelitkan oleh para pemimpin parti-parti dalam PH. Disebabkan terlalu terikut dengan emosi marah kepada PAS yang tidak mahu berkerjasama dengan mereka, mereka sanggup menukar arah muncung senjata daripada kepada Umno-BN kepada PAS.

      Dalam masa yang sama, mereka sendiri pula lupa, segala tindakan mereka itu sentiasa di dalam perhatian orang ramai. PAS walaupun diserang oleh mereka tetap tidak hilang arah sehingga sentiasa konsisten menentang Umno- BN, berbanding dengan PH yang sudah semakin hambar menyerang parti memerintah tetapi sentiasa memanaskan keadaan dengan sikap permusuhannya dengan PAS.

      Delete
    17. Selian itu, mereka juga tahu, keputusan Majlis Syura Ulama (MSU) PAS memutuskan tahaluf siyasi dengan DAP pada tahun lalu bukanlah kerana PAS ingin bekerjasama dengan Umno-BN, tetapi kerana sikap DAP sendiri yang tidak tahu menghormati dasar dan perjuangan PAS, sehingga secara terang terangan menunjukkan sikap anti Islam.

      Keengganan PAS untuk bekerjasama dengan PAN juga bukan kerana PAS ingin berkerjasama dengan Umno-BN, tetapi kerana kewujudan parti serpihan itu sendiri yang jelas bertujuan untuk menentang PAS, sehingga sanggup menjadi kuda tunggangan DAP.

      Begitu juga dengan keengganan PAS untuk bekerjasama dengan Bersatu, bukan kerana PAS ingin berkerjasama dengan Umno- BN, tetapi kerana perjuangan parti itu sendiri, terutama Penasihatnya, Tun Dr Mahathir Mohamad yang bukan untuk menjadikan negara ini sebagai negara Islam, sebaliknya ingin terus dikekalkan Malaysia sebagai negara sekular sama seperti yang dilakukan oleh kerajaan Umno-BN sejak dulu.

      Sebagai parti yang telah berusia 60 tahun, berbanding parti-parti dalam PH sendiri yang jauh lebih muda malah sesetengahnya hanya baharu setahun jagung, PAS tetap utuh dengan perjuangannya. Apa pun halangan yang mendatang, PAS pasti akan tempuhinya kerana matlamat perjuangan PAS adalah untuk Islam.

      Semakin diserang, PAS menjadi semakin kuat. Setiap hari, ahli PAS bertambah di seluruh negara, berbanding dengan PAN dan parti-parti dalam PH sendiri yang semakin hari kelihatan semakin lemah.

      Meskipun didakwa parti mereka semakin kuat, dakwaan yang dibuat hanyalah untuk menutup kelemahan sendiri sahaja kerana realiti yang berlaku tidak pula memperlihatkan pertambahan ahli terhadap parti mereka, sebaliknya semakin ramai yang kembali memihak kepada PAS.

      PAS kuat kerana perjuangan PAS untuk Islam. Pimpinan dan ahli-ahli PAS terus kekal istiqamah bersama PAS bukan hanya untuk kepentingan dunia, tetapi lebih utama lagi untuk akhirat. Kekuatan PAS sememangnya tidak dapat dinafikan lagi oleh PH dan juga Umno-BN sendiri, sehingga PAS telah dinilai oleh para pemerhati politik sebagai kingmaker atau parti penentu bagi pembentukan kerajaan di negara ini pada PRU ke-14 nanti.

      Justeru kepada rakyat, PAS sememangnya parti yang berprinsip. Pimpinannya tidak sekali-kali akan menukar prinsip dan dasar perjuangannya demi kepentingan dunia.

      Ketika parti-parti lain sedang kehilangan arah serangan, PAS terus konsisten menentang Umno-BN kerana terus kekal dengan dasar sekularismenya.

      Sedangkan sekularisme itu sama juga sifatnya seperti liberalisme dan pluralisme yang dijadikan landasan sesetengah parti dalam PH yang juga perosak kepada Islam.

      Kesemua itu jelas memberikan petanda kepada rakyat bahawa hanya PAS yang mempunyai kekuatan daripada kesemua parti yang ada di negara ini. Dengan kekuatan dan keistimewaan yang ada pada PAS itu juga, rakyat semakin jelas, hanya PAS sahaja parti yang mampu diharapkan oleh mereka untuk melakukan perubahan di negara ini pada PRU ke-14 akan datang bagi menggantikan Umno-BN, berbanding parti-parti pembangkang lain yang semakin kehilangan arah.

      Delete
    18. ANAK muda bertanya saya, mengapa PAS tidak lagi garang menentang UMNO? Mengapa PAN lebih menyerlah menyerang UMNO bersama Pakatan Harapan berbanding PAS? Adakah benar PAS akan bersama UMNO pada hujungnya nanti?


      Ini soalan biasa yang disoal anak muda apabila saya bersua dengan mereka di mana-mana pertemuan secara berkebetulan. Biasanya dalam musafir saya keliling negara atau ulang alik saya antara Kota Bharu dan Kuala Lumpur.
      Biasanya saya akan memulakan jawaban dengan kembali bertanya kepada anak muda itu, "Adakah rakyat Malaysia hari ini belum tahu kejahatan dan keburukan UMNO? Kamu sokong UMNO-kah?" Spontan anak muda itu menjawab, "Eh, mana boleh. Pilihan raya nanti, tahulah kami kerjakan UMNO."

      Saya berkata, "Jika begitu, buat apa PAS bersungguh-sungguh berceramah sana sini mengutuk UMNO? Kan semua orang dah pandai mengutuk UMNO. Semua dah boleh syarah dan berhujah menolak UMNO? Mungkin yang masih berbaki sokong UMNO hanyalah yang perlu diperiksa telinganya kat klinik," gurau saya.

      Anak muda termenung, "Habis tu, apakah yang PAS lakukan sekarang? Bukankah mesra dan berbaik dengan UMNO itu dilihat memanjangkan umur UMNO?"

      Saya menjawab, "Aik, terbalik tu. Patutnya kamu kata, itu akan memendekkan umur PAS-lah. Kan semua dah setuju benci dan tolak UMNO. Bila PAS mesra UMNO, nahaslah PAS. Kan?"

      Anak muda tersengih. Terasa betulnya hujah saya tu. Mungkin dia masih mahu bertanya, jadi apasal PAS cari nahas?

      Saya terus pergi kepada soalan asal anak muda itu yang masih saya gantung jawabannya. Saya fikir dia sudah selesa untuk mendengar daripada jawaban saya dengan baik. Saya dekatkan hatinya kepada saya sesudah dia dekatkan tubuhnya kepada saya dengan soalan-soalan di atas. Tampak benar anak muda ini sudah lama mencari-cari jawaban yang boleh menenangkan hatinya. PAS ini, walau dimarah-marahkan, tapi rindu padanya tak hilang-hilang.

      Saya mulakan, "Kita dekat dengan UMNO hari ini kerana dulu UMNO jauh dari PAS. Orang berkuasa dan kaya biasalah sombong dan enggan menyapa apatah mendengar daripada orang miskin. PAS dulu lemah dan miskin. Kini tidak lagi. Ada kuasa dan kaya sokongan. Adakah apabila UMNO datang kepada PAS, PAS kena lari?"

      Saya tambah, "Masanya PAS bercakap kepada UMNO secara berdepan, bukan lagi melaung dari jauh dan kejauhan. Jauh kita memanggil dan memekik. Dekat kita bercakap dan berbual bukan? Beri jawaban, mengapa UMNO datang kepada PAS? Beri jawaban, mengapa UMNO tidak pergi kepada PAN atau PKR atau parti-parti lain yang sedang beraksi hari ini?" Saya kejutkan anak muda yang dah mula keasyikan itu dengan soalan terjah.

      Dia terkejut tapi terus menjawab mudah, "Ya, kenapa ya ustaz? Dia nak minta bantuan PAS ke? Entah-entah, dia nak beli PAS dengan 90 juta haha," sambil ketawa cuba kenakan saya dengan gurauan yang buatkan saya turut ketawa.

      Saya jawab, "Ya, orang sakit harus berubat dan kena pohon bantuan. Orang sakit kena membeli ubat. Kena bayar demi kesembuhan. Tapi bukan 90 juta. Tak cukup. UMNO kena bayar berbilion ringgit kerana UMNO telah habiskan berpuluh bilion wang rakyat." Saya jamu anak muda itu dengan kek bilion pula. Segar dia dengar 2.6B. Kemudian saya panjangkan

      Delete
    19. UMNO datang kepada PAS kerana UMNO telah lama tahu bahawa PAS ada ubat dan penawar. UMNO tidak pergi kepada PAN dan yang lain kerana mereka tiada ubat. PAN itu sendiri adalah penyakit, bukan ubat. Orang sakit tak akan minta bantuan daripada orang sakit juga.

      UMNO dan PAS berbalah sejak lama. Dari anak beranak di dalam rumah sehinggalah sepupu sepapai di parlimen. PAS mana tak kenal UMNO dan UMNO mana tak kenal PAS. Keajaiban di sebalik perbalahan ialah saling mengenal kelebihan dan kekurangan musuh masing-masing. Dan tidak pelik, dalam berhadapan musuh ketiga yang memiliki kemudaratan bersama, mereka meredakan permusuhan dan menumpu kepada musuh baru. Manusia tidak mampu memecahkan sunnah kehidupan ciptaan Allah ini.

      PAS jauh daripada DAP. Tetapi mereka saling mendekatkan diri demi berhadapan UMNO dalam PRU13. Apabila dekat, mereka saling cuba mengenal diri dan berbaik. Akhirnya mereka berpisah kerana pengenalan indah di ruang tamu berakhir dengan pengenalan buruk di hujung dapur.

      UMNO tahu dia sakit. Rakyat tahu UMNO sakit. PAS lagi tahu. UMNO datang mencari bomoh baru. Dulu UMNO suka berjampi dengan bomoh-bomoh memuja jin dengan asap dan kemenyan. Sampai bersepah tulang temulang dikerat bomoh. Itu cerita lama UMNO. Rasanya dah berakhir dah zaman kebodohan terlajak itu.

      Apa yang PAS lakukan? Saya jelaskan kepada anak muda itu. Ada dua yang PAS lakukan hari ini. Dua ini adalah keutamaan yang dilaksanakan oleh PAS. Ia mendahului lantang suara dan lancang kecaman yang didahulukan oleh PAN dan DAP.

      Pertama, menasihati UMNO. Ia keaslian inti al Quran. Ia tugas para anbiya' dan tugas para pejuang dan muslihin. Kalau kita sayang, Allah lebih sayang. Kalau kita benci, Allah lebih benci. Jangan sesekali kita sayang ketika Allah benci atau kita benci saat Allah menyayangi. PAS kekal setia bersama Allah dan Rasul-Nya, mentaati dan menuruti segala isi dan panduan al Quran.

      Yang akan menghukum UMNO adalah rakyat, bukan PAS. Semakin UMNO memburuk aksinya memerintah negara, semakin dekat hukuman rakyat ke atasnya. PAS menasihati UMNO agar berubah dan jangan berubah kecuali kepada Islam. Jika UMNO memilih ubat selain Islam, maka datang UMNO kepada PAS adalah sia-sia. Pergilah kepada farmasi selain PAS. Ubat Islam tiada harganya. Harganya hanyalah pada menggunakannya dengan sebaik-baiknya.

      Kedua, membina alternatif dan penyelesaian kepada rakyat. PAS tidak perlu melaung kepada rakyat. Rakyat sudah bersedia mendengar daripada PAS. PAS dalam ceramah, dialog, wacana, pertemuan dan pelbagai medium lagi untuk mendekati rakyat datang menerangkan penyelesaian Islam bagi membina negara berjaya dan sejahtera.

      PAS mendekati rakyat dengan Budaya Politik Matang Dan Sejahtera (BPMS). Ia menawarkan sebuah kerajaan teknokrat yang sifatnya menginklusifkan pembinaan negara melalui gandingan kepakaran semua pihak dan rakyat yang bersama menjunjung kedaulatan negara. Ia bukan membolot kekuasaan buat kelompok sendiri seperti amalan BN selama ini.

      PAS mengetengahkan penyelesaian sebenar penuh berkat terhadap isu-isu yang membelenggu rakyat daripada isu kerapuhan binaan rumah tangga bahagia, gejala sosial anak muda, pengangguran belia, pemilikan rumah, kenaikan harga barang dan inflasi sehinggalah isu-isu yang menjadi faktor utama kerosakan negara seperti rasuah, salah guna kuasa, pilih kasih, kekebalan penguasa, pembaziran, pemborosan dan sebagainya.

      Di antara menasihati UMNO dan mengemukakan alternatif dengan PAS menggantikan UMNO adalah dua perkara yang tidak bertentangan. Ia adalah pilihan yang sejahtera dan menyatukan rakyat dengan politik harmoni dan sejahtera. Rakyat berhak menentukan, UMNO atau PAS sebagai pilihan di hati. PAS sentiasa di landasan istiqamah membimbing rakyat menuju jaya.

      Delete
    20. Pas tahu nak buat ikut quran dan hadis...gondol bukit licin balak...
      Bersengketa plak dengan orang asli...politik harmoni..

      Delete
    21. Ahli2 Pas kena faham pas tidak mengutamakan kemenangan bila bertanding dlm pilihanraya...Pesan mursyidul am pas yg baru...

      Jadi buat ape bertanding kalo tak mau menang...seolah2 dah bagi gambaran kalo 3 penjuru pas hanye pastikan undi penyokong pas tidak pergi kpd lawan umno...seperti di sungai besar dan kuala kangsar

      Delete
    22. Ini semua sampah. Pas dan umno adalah sampah masyarakat

      Delete
    23. jgn harap pas nak perintah kedah
      kami tak kelapaq (tak hingin)

      Delete
  2. Ya..elok benar PAS bergabung dengan UMNO kerana PAS dan UMNO di wakili majoriti Melayu Islam. Dan mungkin kalau yang kaki kuat merasuah itu adalah Melayu dan Muslim, barangkali ini lebih afdal dan baik bagi PAS berbanding kafir dan liberal yang tidak merasuah. Melihat kepada kesungguhan PAS yang lebih mesra dan lunak terhadap pimpinan UMNO yang jelas ramai terlibat dengan rasuah dan masih mempertahankan perlembagaan sekular yang sama, maka amat digalakkan PAS bernikah terus dengan UMNO. UMNO sekarang di mata PAS suci belaka, UMNO tidak lagi taghut, sembelihan orang UMNO kini dah halal thoiyiban, nikah orang UMNO dengan PAS kini tidak haram lagi dan berimamkan iman UMNO dalam solat tidak lagi perlu dua imam, semuanya sah belaka (tak tau la kalau dalam diam diam perlembagaan UMNO sudah 100% mengikut perlembagaan hukum Islam). Dan paling jelas, UMNO dan PAS kini sama sama mengamalkan assabiyah, sehati sejiwa. Untuk itu segerakan akad nikah UMNO dan PAS ini secepatnya. Bukan kah selalu berduaduaan dan berkhalwat itu haram dan tidak manis dipandang orang. Apa tunggu lagiu..nikah saja dan halalkan hubungan itu daripada biar ianya mengundang fitnah orang ramai. Tidak kah Islam sendiri melarang melakukan sesuatu yang boleh menjuruskan kepada fitnah. Anihnya kenapa pak lebai dan pak serban dalam PAS tak faham faham tuntutan agama ini dan hanya tahu memarahi pihak lain yang menuduh walhal agama Islam jelas memperkatakan tentang ini. Jadi jangan salahkan orang ramai jika PAS diyakini memberi tongkat kepada UMNO BN. Puncanya adalah kerana kedangkalan akal pak lebai dan pak serban dalam PAS sendiri yang dungu dalam strategi dunia politik moden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasuah tak pe. Jgn tak sembahyang. Jahanam kalau org jadi pegangan.

      Delete
    2. Rasuah tak pe. Tapi jgn tak sembahyang. Jahanam kalau dijadi pegangan.

      Delete
    3. Tungggang langgang sembahyang tapi masih bagi nyawa dan berkompromi dengan pemimpin perasuah, sembah yang apa tu sebenarnya kalau masih sedondon dan berpelukan dengan pemimpin yang jelas buat kerja haram. Hanya pak lebai bengong dan baghal saja akan buat macam tu.

      Delete
    4. Orang pas tak yah belajar agama, jadi je ahli udah otomatik pandai agama..kalo kita bukan ahli tegur haram nak didengor nye..ada sorang org kampung teman begitu le ghopenya, kita bukan tak kenal dia dari muda..tup2 masuk pas beserban bagai, dah nengok kite ujung mato mcm lagu kapilla tu..heran teman dengan parti nih..yg paling teman heran bos deme, bile ler nak saman husam ngan sr...teman nunggu ni..

      Delete
    5. Undi pas saja terus masuk syurga. Tak kira apa agama tak kira apa jenis akhlak.
      Perompak lanun hantu syaitan pun boleh masuk syurga.
      Besar sungguh kuasa pas

      Delete
  3. subahanAllah - bahkan lidah' penyampai kepada para politikus berhati serigala juga turut "mendoakan" agar bersatunya dua payung yang menaungi bangsa melayu berlandaskan pada tunjangnya yakni akidah dan bangsa yg sama - terima kasih wahai lidah' pembawa adu domba dan fitnah.

    Suka juga aku memperingati kepada tuan-tuan politikmu agar meneladani sifat tahalluf siasyi yg berlandaskan syara' - dengan melantik kuasa pemutus dari kalangan kamu, sebelum kamu bermimpi untuk menjadi pemerintah atau berbicara pada urusan Amar Maaruf Nahi Mungkar

    Sesungguhnya tuan2 politikmu dihinakan Allahswt atas jalan yg dipilih - lihatlah bagaimana tuan2 kamu dibelit dan dikerumuni manusia2 berlidah jelik dengan membawa pelbagai kerosakan pada agama dan bangsanya sendiri.

    Siti Kassim kini merupakan icon yg sedang meningkat naik dan merupakan roh kecil didalam Pakatan Harapan plus PPBM.

    Dan sesungguhnya begitu ramai manusia yg menyerupai siti Kassim di dalam kalangan tuan2 politikmu.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ya salam wahai ahli JASA yg berhati serigala yg tuan politik mu losemah singapork dan komunis China. Tidak cukup kah adu domba kamu supaya melayu berbunuh sesama sendiri dan agama kamu lacurkan, diatas kesusahan orang lain kamu Dan tuan politik mu mengaut laba yg berbillion. Allahurabi kamu adalah munafik yg menidak segala kerosakan yg dilakukan oleh tuan politik mu.. Taubat la sementara pintu penjara penjara sg buloh belum di buka.. Jika Pru 14 nnti kamu dan tuan politik mu hilang kuasa.. Duduk la kamu kekal abadi selamanya..ubah dan simen kan penjilat dan barua singapork dan komunis spt kamu.

      Delete
    2. Sahabat...ulas sikit laporan the star hari ni yg menyebut perjanjian aramco dengan petronas pasal rapid pengerang mungkin ambik masa setahun untuk dimeteraikan. Pernah tak orang buat valuation saham sebelum terma dan syarat perjanjian dipersetujui? Sila komen ya sahabat. Jgn buat buat lupa, kau yg timbulkan isu aramco, lepas tu sengap.

      Delete
    3. The star? Bro Anon 16:18,
      Saudara tak tahu ker unknown aka sahabat bn tak baca apa2 maklumat dari media berbahasa inggeris..kalo dia baca bloomberg, wsj, herald dan sebagainya..takde le susah sgt nak memahamkan dia tentang masalah 1mdb, src dan lain2...
      Saudara jangan harap le dia nak baca, kitaorg mintak komen dalam english pun dia dok beralasan macam2...rentikan ler..

      Delete
    4. Pi jual keropok lekor di kampong-kampong lebih best buat punasihat

      Delete
    5. Unknown aka sahabat
      Sahabat siapa?
      Sahabat syaitan laknatullah.

      Delete
  4. Kikiki.. Lucu nya hadi yg jahil lg sombong belum lagi kena sepak terajang najib yg berhati serigala.. Ahaksss ptui najib yg bertuankan singapork dan losemah yg perkudakan JASA yg tuan politik nya komunis China ahaksss ptui ini Kali kita ubah PM najib dan simen kan umno dan pas.. Ini Kali lah...makcik langsuir yg suwey boleh goyang tetek yang..aww..salam ya salam ptui.. Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14:13 - kamu terlalu mentah untuk berbicara mengenai urusan ini. seringkali kamu hanya mampu mengajuk dan mengulang pada apa yang dikhabarkan oleh tuan2 politikmu - akibat dari kurangnya akal, ilmu dan iman.

      Namun aku tidak berkecil hati bahkan merasa ehsan denganmu.

      Mari aku ajarkan kepadamu untuk pertimbangan secara zahir dalam cara paling asas - untuk membandingkan diantara UMNO/BN dan Pakatan Harapan plus PPBM.

      Lihatlah kepada pemegang kuasa pemutusnya dan lihat juga kepada roh2 kecil yang bersama di dalamnya.

      Dan kemudian in Shaa Allah kamu akan dapat melihat siapa diantara dua puak ini yg lebih tunduk pada syariat.

      Akhirulkalam - gunakan hak berfikir sebelum hak bersuara.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat



      Delete
    2. Setuju dgn sahabat bahawa "gunakan hak berfikir sebelum hak bersuara". So sahabat....saham aramco dalam rapid bagaimana matematiknya? Kau bersuara dulu, semestinya kau dah berfikir...kan kan kan

      Delete
    3. 14:13, komen begitu kerana hak dia berfikir la kenapa pula hang unknown nak kata mentah ke masak ke..hang sapa? Adakah hang pikir yang pikiran hang sudah masak..bagi aku pikiran hang tu sudah hangus, dah tak boleh pakai dah...jangan marah aku hanya menggunakan hak berfikir aku untuk bersuara....

      Delete
    4. Sastrawan biol ni pandai bersastra aje.. Dia sendiri tak faham sangat ape dia tulis...isinye kadang2 merapu..mintak bukti dia cabut lari..

      Delete
  5. Musang berjanggut alaf moden.. Semoga pru nanti Pas akan tumpang sekubur dengan dumno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annoying 14:09 aka unknown aka sahabat

      subahanAllah - Mari semua para pengikut politikus yang sayangkan Malaysia turut sama "mendoakan" agar lebih cepat bersatunya dua parti yang kononnya menaungi bangsa melayu berlandaskan pada tunjang rasuah dan memperkosa agama yakni keinginan untuk terus berkuasa mengisi tembolok masing-masing tanpa mengira kesannya kepada anak bangsa.

      Berkumpulnya mereka memudahkan rakyat membuat pilihan. Oleh itu, suka juga aku memperingati kepada tuan-tuan politikmu agar terus meneladani sifat suka sama suka yg berlandaskan assobiyah' - dengan melantik klepats dan kaki ponteng sebagai kuasa pemutus dari kalangan kamu, sebelum kamu dilucutkan dari menjadi pemerintah atau kononnya diberi hak melalui serban besar tuanmu untuk berbicara pada urusan Amar Maaruf Nahi Mungkar

      Sesungguhnya tuan2 politikmu bakal dihina Allah SWT atas jalan yg dipilih - lihatlah bagaimana tuan2 kamu dibelit dan dikerumuni manusia2 yang mendahulukan tembolok sendiri dengan budaya rasuah dan membawa pelbagai kerosakan pada agama dan bangsanya sendiri.

      Abd Latif Bandi, Badli Munawir dan ramai lagi kini merupakan icon yg sedang terbelit dengan SPRM dan merupakan roh kecil berpangkat ikan bilis didalam kumpulan tuan-tuan kamu.

      Dan sesungguhnya begitu ramai manusia yg menyerupai mereka ini di dalam kalangan tuan2 politikmu menunggu masa sahaja untuk dihadapkan ke muka pengadilan

      Salam ya salam


      Pesanan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    2. kamu mengundang humor dan senyum kepadaku dengan kebolehan mengolah (bersifat satira dan lelucon).

      Tetapi malangnya aku terikat pada ilmu, akal dan iman - dan kerananya aku tidak melihat komentarmu sebagai sesuatu yang wajar diambil kira.

      Apapun aku menghargai usaha kamu demi membela tipu daya Pakatan Harapan plus PPBM.

      Cuma satu pesanku - peganglah pada dua tunjang ini (agama dan bangsa) maka kamu akan dapat "mengenali" sifat dan tanda assobiah.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Annoying 14:09 aka unknown aka sahabat

      Selalunya aku tidak akan counter-comment tulisanmu yang tidak mengandungi fakta yakni fakta basi yang diambil dari berita tempatan.

      Namun tidak sesekali tujuan ku untuk mengundang humor dan senyum kepada mu dengan kononnya kebolehan mengolah (bersifat satira dan lelucon).

      Tetapi malangnya kamu terikat pada ilmu yang dangkal yakni hanya berpandukan fakta tahun 80an, akal yang cetek yakni mengulangi perkara yang sama dalam hampir semua komen kamu dan iman yang nyata bathil yakni menyokong kemungkaran yang nyata di mata rakyat malaysia dan rakyat dunia.

      Apapun aku menghargai usaha kamu untuk terus membela tipu daya ketua klepets dan kepala ponteng kamu sehingga menyebabkan bertambahlah ramainya rakyat yang membenci tulisan kamu seterusnya tuan-tuan kamu.

      Cuma satu pesanku - peganglah pada dua tunjang ini (zalim dan munafik) maka kamu akan dapat "mengenali" sifat dan tanda orang yang bakal menerima bala dari Allah SWT.

      Salam ya salam

      Pesanan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    4. Sahabat...50% saham rapid berjumlah usd7b...macam mana kiranya sahabat? Kau kan pandai....jawab la

      Delete
    5. 50% saham rapid berjumlah usd7b...

      Dah mintak diskaun USD500 million (RM2.2b)....

      "It is also learnt that Aramco, the world’s largest oil and gas (O&G) company, was seeking some concessions from Petronas in terms of valuation of the deal. The discount is believed to be more than US$500mil equivalent in equity value for the joint venture (JV)."

      http://www.thestar.com.my/business/business-news/2017/03/14/long-deadline-for-aramco-deal/#hu2EB4zZwpmqXEK0.99

      Delete
    6. Wahai Unknown aka sahabat
      Terbelit ke lidah untuk terus berdebat
      Dah jual borong pada JV yang dibuat
      Lagi 2.2b diskaun Pak Arab nak rembat

      Tak tahu tak kenal ke perangai Pak Arab
      Arab dulu kala ramai yang Allah dah laknat
      Budaya Wahabi yang jadi punca musabab
      Jika tak ikut, halallah darah walau sahabat


      Nukilan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    7. Saya dah pergi mekah tahun 1992 ke 91 Tak silap. Masa tu Tun pun ada pasal raya korban jatuh hari jumaat. Org kata haji akbar. Tak pasti. Org arab ni kebanyakan kasar. Tapi dgn budak dia org suka. Saya kena hurung dekat air port masa nak balik. Comel la kate mase tu. Tapi kat hotel kami ada 2 kes yg akan saya ingat. Satu kes org indon jual nasi bungkus tepi jalan diculik depan hotel kami. Diperkosa lebih 8 org. Dan dibuang ditepi jln. Dan kes tingkat atas sekali. Awek tidur sorang pasal uzur kot. pasal Biasa time sembahyang hotel lengang. Dtg satu cleaner lelaki ni. Dia raba pompuan tu. Nasib dia takut, lari. Pasal pompuan tu menjerit. Arab tu pun memang teruk. Suka marah org. Saya selalu la kena. Terus tak jumpa lagi. Jadi jgn ingat dia org berbahasa alquran. Dia tak jahat. Tetap bernafsu pada duit dan wanita.

      Delete
  6. BARUA SINGAPORK LAWAT FORES CITY
    MAMAK LAWAT FITNAH DAN SPINN LAGI
    PRU 14 DAH DEKAT SANGAT DAH NII...
    BOBOI DAN JIDIN TUNJUK LAGAK LAGI
    DITENGKING DAP TERKINCIT DEPA LARI...




    KIKIKIKIKIKI.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barua Nanyang nak tunjuk bagus
      Cuba mencipta pantun 5 kerat
      konon nak kutuk Tun sampai hangus
      Spin pajakan 99 tahun sapa yang buat

      Konon dikata Tun barua Singapork
      Tapi bukti tak dibawak mari
      Hanya itulah isi Akak Anon Srlangork
      Bila ditengking terkincit dia lari

      Delete
    2. Tun Mahathir lawat Forest City
      Tunjuk bukti pegangan bebas
      Habis terkincit copywriter kena maki
      Apasal info sebenar tak bagi lekas

      Apa nak buat copywriter pemalas
      IQ rendah otak pun lemban
      Semua benda kena siap dengan pantas
      Nasiblah MO1, kamulah yang kesipuan

      Delete
    3. Sahabat semua,
      Jangan dilayan akak langsuir
      Gelak kikiki urat otaknya dah putus
      Minah yg komen ni memanglah suwey
      Ntah bila la agaknya dia nak mampus...

      Menongkah arus, berkerat rotan,
      Bila dah mampus, sama2 kita kapankan..

      Delete
  7. Salam auta355

    Salem 90 juta

    Salam umno kafir

    Salam 2 imam

    Salam haram makan sembelihan umno

    Semoga Allah buka minda dan hati ahli2 PAS untuk berealiti, berkebenaran dan berfakta.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  8. Usah gelisah kerjasama umno pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerjasama Umno pas memperkasakan Islam. Sama2 perbaiki kelemahan.


      An-NÅ«r:19 - Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).

      An-NÅ«r:20 - Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan ditimpa azab dengan serta-merta).

      Usaha memecah belahkan umat Islam.... jauhkan.

      Delete
    2. Anon 16:34

      Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka adalah seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahwa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh (yang sebenarnya) maka waspadalah terhadap mereka; semoga Allah membinasakan mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan (dari kebenaran)? (QS. al-Munafiqun [63]: 4).

      Dalam ayat ini, Allah SWT. menjelaskan sebagian sifat dan karakter orang-orang munafik, yaitu dari segi penampilan fisiknya sangat baik sehingga membuat kita kagum, dan jika mereka berkata maka semua orang akan mendengar perkataannya karena bagusnya RETORIKA MEREKA dan fasihnya perkataan mereka. Namun, semua itu tidak manfaatnya dan mereka itu lemah dan pengecut sehinga setiap ada suara keras atau teriakan, mereka mengira itu ditujukan kepada mereka.

      Dan Allah SWT, menegaskan bahwa mereka inilah musuh yang sebenarnya bagi umat Islam karena musuh yang jelas dan nyata itu lebih mudah untuk dihadapi daripada musuh yang tidak kita sadari, licik dan penuh tipu daya, kita mengira dia adalah kawan padahal ia adalah musuh yang nyata.

      Oleh karena itu Allah SWT. memerintahkan Rasul-Nya dan orang beriman untuk berhati-hati terhadap kaum munafik ini.

      Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud RIYA (dengan shalat) DI HADAPAN MANUSIA. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali. (QS. al-Nisa` [4]: 142).

      Dalam ayat ini, Allah menegaskan bahwa orang munafik itu juga melaksanakan sholat sebagai umat Islam lainnya, tetapi mereka melakukannya dengan perasaan malas dan hanya bertujuan agar dilihat orang lain, dan dalam sholatnya itu ia sedikit sekali mengingat Allah SWT.

      Adapun maksud jihad melawan kaum munafik ini tidak lah sama dengan jihad melawan kaum kafir yang jelas menunjukkan sikap permusuhannya terhadap Islam dan kaum muslimin. Sebagian ahli tafsir menjelaskan bahwa jihad melawan kaum kafir yang memerangi umat Islam itu dengan pedang sedangkan jihad melawan kaum munafik itu dengan lisan sebagaimana yang diriwayatkan dari Ibnu Abbas.

      Dalam tafsirnya, Abu Bakar Ibnu al-‘Arabi menegaskan bahwa jihad dengan lisan melawan kaum munafik ini merupakan kewajiban yang bersifat terus menerus dan selamanya. Berbeda dengan jihad melawan kaum kafir yang hanya dilakukan jika ada sebab yang menuntut dilakukannya jihad.

      Abdullah bin Mas’ud ra. meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW. bersabda : “Tidak ada seorang Nabi pun yang diutus Allah kepada suatu umat sebelumku melainkan dari umatnya itu terdapat orang-orang yang menjadi pengikut setia (hawariyyun) dan sahabatnya yang mereka mengambil sunnahnya dan mentaati perintahnya. kemudian datang setelah mereka orang-orang yang mengatakan apa yang mereka tidak lakukan dan MELAKUKAN APA YANG TIDAK DIPERINTAHKAN. Barangsiapa yang memerangi mereka dengan tangannya, maka ia seorang mukmin. Barangsiapa yang memerangi mereka dengan lisannya maka ia seorang mukmin. Dan barangsiapa yang memerangi mereka dengan hatinya, ia juga seorang mukmin. Selain itu, maka tidak ada keimanan sebesar biji sawipun”. (HR. Muslim).

      Maka jihad melawan kaum munafik itu lebih kepada menjelaskan kesesatan mereka kepada umat Islam, mengungkapkan siapa mereka, bagaimana mereka menghancurkan Islam dari dalam dan memberikan dalil-dalil yang jelas untuk membuktikan kesesatan mereka serta mengingatkan umat Islam akan bahayanya kaum munafik ini terhadap umat Islam.

      Delete
    3. Firman Allah itu benar.

      Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas...

      Allah Maha Berkuasa. Diperlihatkan pada hamba2Nya sifat2 mereka ketika solat. Semua berlaku dengan izinNya. Semoga kita dilindungiNya dari termasuk golongan ini.


      Delete
    4. Ketetapan Allah hamba2Nya dapat lihat tanda2 kemunafikan melalui sholat mereka?

      Delete
    5. Ustaz 16:34,
      Ustaz jika nak cari makan buatlah kerja lain. Jangan mengikut kumpulan ustaz munafik untuk mencari sesuap nasi.
      Ustaz pun tahu sifat sifat orang munafikkan? SALAH SATU SIFAT ORANG MUNAFIK BILA BERDEPAN DGN SATU KUMPULAN DIA CAKAP LAIN DGN HUJJAH AYAT DAN HADITH DAN BILA BERDEPAN DGN KUMPULAN LAIN PULA DIA BERCAKAP DGN NADA LAIN.
      INI SEMUA UNTUK KEPENTINGAN PERUT NYA SAHAJA BUKAN KEPENTINGAN AGAMA ALLAH.

      Sabelum dapat 90sen unno kafir, bila dapat sedekah 90 sen dlm acc personal unno sudah masuk lslam.
      Sekarang ini dah banyak ayat quran dan hadis menyeru supaya melayu bersatu dari ustaz ustaz yg terima dedak haram hasil dari 1mdb.
      Dah mulai tersrbar nasihat agama supaya jgn buat fitnah dlm internet.
      Apa? Supaya rakyat tak boleh tahu duit 1mdb dan dari mana duit 90 sen?
      Ya...duit 90sen tu banyak bagi budak kecik. Jadi bolehlah guna duit itu untuk upah 'ustaz budak' buat keluar fatwa cover diri.
      Jika agama diguna untuk kepentingan perut sendiri.....malulah sikit pada Allah jika tak malu pada manusia pun.

      Delete
    6. Najib ni munafik ker tidak?

      Delete
    7. Anon14,09 dan anon14,27 ialah tuan yang serupa.
      Apahal aya.anei? Tadi malam tarak yidor?

      Delete
  9. pasangan seks aneh

    ReplyDelete
  10. Orang melayu mesti pandai berpolitik....kalau tidak nanti rugi macam org melayu Singapore...menang sorak,kampung tergadai...apa kita miliki sekarang harus dikekaikan dan ditambah baik sehingga menjadi melayu yg bermaruah dan memmpunyai jatidiri yg hebat....Usahlah sokong blok Pakatan Harapan yg diterajui olkeh DAP tu...diorang bila berkuasa nanti,jauh sekali nak menolong org melayu...semua dioarang nak pulun....Tengok sajalah bilangan org terkaya di Malaysia majoritinya dipulun oleh bangsa diorang...jadilah org melayu celik akal,celik minda...jgn asyik kena tipu jer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib orang melayu bodoh ditipu oleh pemimpin sepanjang zaman.
      Ada yang sekolah tinggi tapi 'akai ta dak'.
      Nasib...nasib...
      Apa yg keluar dari mulut pemimpin dia semua betul.
      Bila pemimpin dia buat jahat, dia masih kata itu fitnah.
      Seorang manusia bila fikiran nya capai tahap ini, 'manusia itu sebenarnya sudah mati' walaupun masih bernyawa.

      Delete
    2. Annoying 16:44

      Ayat mula-mula kamu memang hebat...

      Bila mengulas Pakatan Harapan kamu buat fitnah....

      Quote tulisan kamu:

      "Tengok sajalah bilangan org terkaya di Malaysia majoritinya dipulun oleh bangsa diorang"

      Soalan aku: Siapa yang memerintah ketika mereka-mereka ini memulun kekayaan?????? UMNO/BN ke PH/PBBM?????

      jgn asyik kena tipu jer!

      Delete
    3. Pemimpin dia main dgn bini dia pun dia kata fitnah. Tapi dalam hati berbulu bukan main

      Delete
  11. Jgn asyik kn tipu? Melayu Islam tipu melayu Islam bagaimana? Terima jelah ye?... Singapura pernah ke melayu memerintah? Kedudukan melayu Singapura lebih maju dr melayu Malaysia Yg diperintah olih org melayu.. BERSATU PKR AMANAH BUKAN MELAYU?... MCA GERAKAN MIC MELAYU?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berikan fakta dan data berapa ramai anak melayu dalam angkatan tenteta dan polis singapork..... bado puna barua... berambus jadi warga singapork la.... bodooo bodoo

      Delete
    2. 17.29 ni tak pernah pi singapore; tak kenal melayu spore, tak kenal budak2 U spore; asyik terperap kat kampung jerrr. Sebab tu tanya benda tak relevan. Mungkin dia tak tau yg anak2 melayu spore ni world class, boleh dapat kerja kat hong kong, sydney, london, new york....anywhere. Tapi tak pa lah, biar lah dia di alam kampong, hebat dgn bahas tahap kampong dia.

      Delete
    3. Fakta dan data mana bodoooo....?

      Delete
    4. Kalau ada fakta n data kau percaya ke? Yang diketaui percaya ckp najib je... Sian kena tipu... Melayu tipu melayu

      Delete
    5. 17.38...nak fakta, pi cari kat spore, tarak sapa nak layan kau. Nak pi sana kena ada passport tau...ada imigresen. Kalau melayu spore cakap orang putih, jangan terkejut pulak.

      Delete
    6. Berapa ramai cina dan india dlm ATM dan polis?pernahkah cina jadi ketua ATM dan polis?

      Delete
    7. Barua barua singapork mula kepanasan. .. kikiki... klu nak berhujah tunjuk la data dan fakta... klu x nnpk ssgt bodo .... simpan sikit bodoh tu... kikiki

      Delete
    8. Berapa ramai pribumi sabah dan sarawak jadi pembesar dlm kementerian dan glc?

      Delete
  12. telah aku katakan berulang kali kepada golongan yang sedang "memerangi" kemungkaran UMNO/BN dengan niat mahu mengambil alih kuasa pemerintahan - lantiklah terlebih dahulu kuasa pemutus dari kalangan mereka agar kamu tidak berkhianat dan berpecah belah sesama sendiri.

    Begitu besar pengajaran yang dapat diambil dari keruntuhan Barisan Alternatif dan disertai sesudah itu Pakatan Rakyat.

    Allahurabbi - runtuhnya kedua-dua "pakatan" mereka adalah diatas asbab tiadanya ketua (kuasa pemutus) lalu mereka bersifat laksana kawanan serigala yang saling mengigit (berpakat secara rahsia dan menipu daya).

    Fitrahnya kejadian makhluk terikat pada kuasa pemutus (pemimpin) :- dan sekecil-kecil​pemimpin adalah terhadap dirinya sendiri.

    1) kekuarga akan hancur apabila tiada pemimpinnya, bahkan tugas memelihara keluarga diganti oleh anak-anak lelaki yang baligh setelah kematian si ayah.

    2) sebuah syarikat pasti akan gulung tikar seandainya tiada kuasa pemutus didalam nya - bahkan yang punyai kuasa pemutus juga berhadapan dengan risiko.

    3) alam haiwan juga terikat dengan kuasa pemutus mengikut fitrah kejadiannya - aku pernah menonton NAT GEO yg memfilemkan keruntuhan sebuah kawanan singa akibat tiadanya singa jantan yang mengambil alih kawanan singa tersebut (bahkan semua kawanan singa betina mati kebuluran akibat kawasannya dirampas kawanan singa yg lain).

    4) makhluk terkutuk juga punyai kuasa pemutus - para syaitan/jin itu dipimpin oleh rajanya iaitu IBLIS laknatullah.

    Nauzubillahimzalik - kini para politikus itu datang kepada kamu dengan tipu daya yang sama untuk kali yg ketiga - setelah matinya Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

    Ada si polan berhempas pulas "mengandaikan" tipu daya Pakatan Harapan plus PPBM bersifat laksana usaha Bani Abbasiyah yg merampas kuasa pemerintahan dari Bani terdahulu.

    Apakah aku datang dengan membawa fitnah kepada Pakatan Harapan plus PPBM ? tidak juga aku datang dengan membawa khabar segala macam kemungkaran yg dikerjakan para politikus berhati serigala itu dengan niat agar kamu "redha" pada kemungkaran yg diperbuat UMNO/BN.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. sahabatk, redibiliti kau dah masuk longkang kerana GAGAL menjawab isu aramco dan rapid (isu yg kau sendiri bawak masuk dalam post terdahulu yg tiada kaitan dgn rapid). Goreng la sampai hangit...tarak sapa kisah lagi...jelas sejelas jelasnya kau ni tak faham ekonomi, tapi nak berlagak pandai. Gebang lebih.

      Delete
    2. Annoying 17:17 aka unknown aka sahabat

      Hmm.... Bila terbelit lidah dan minda kamu nak menjawab... Kamu lari dari soalan 16:21 dan 17:46....

      Maka kamu akan kembali kepada "lantiklah terlebih dahulu kuasa pemutus".

      Betullah kata 17:30 tu.... kredibiliti kamu sudah masuk longkang...


      Delete
    3. Pembetulan unknown aka sahabat...Fitrahnya kejadian makhluk terikat pada kuasa pemutus (bukan pemimpin tapi Malik) :-
      Dah ketahuilah sekira Malik itu memutuskan nyawa mu dan menarik semula segala nikmat yg dikurniakan pada mu..tiada apa lagi yg dapat kau lakukan..ingatlah..

      Delete
  13. BOBOI JIDIN KUDIN DAN MAMAK
    FITNAH DAN SPIN TAK JADI JUGAK
    BARUA BARU TAJAAN SINGAPORK
    CALON PM PUN X-BRANI NAK LETAK

    CALON PERDANA MENTERI ALJUBOORI
    DI CALONKAN OLEH PARTI DAP BABI
    MENGAMUK SAKAN MAMAK ALKUTTY
    BOBOI DAN JIDIN TELAN AIR LIOR BASI

    MAMAK BARUA SINGAPORK PALING OTAI
    JIDIN DAN BOBOI TERKINJA BUKAN MAIN
    PRU 14 RAKYAT TUNGGU MASA NAK BANTAI
    INI KALI LAH ...RAKYAT UBAH DAN SIMEN...


    kikikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki. Ini kalilah rakyat nk ubah PM najib yg jd barua Singapork Dan JASA yg jd barua komunis dan losemah... Barua Singapork dan komunis tu tuan politik mu la bodohhhh..kikiki.. Bodo piang ..kecik2 x nk mati.. Ptui. Kikiki

      Delete
  14. Saman pas keatas SR sedang berjalan...berapa lama agaknye perjalanan tu?...dah berapa kali 7 hari yg telah berlalu..

    Saman keatas husam plak sedang merangkak..hi4

    Kuat jugak putarbelit orang pas lebihkurang sama dengan macai umno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai umno satrawan JASA biol tuduh exco johor yg ditangkap rasuah tu bukan orang umno..tp macammna jadi exco kerajaan umno...memang biol lah macai bengong ni..

      Delete
    2. Mungkin dia maksudkan... Exco tu bukan orang yang berjuang untuk umno tetapi berjuang untuk diri sendiri.

      6:44 So when they forgot that by which they had been reminded, We opened to them the doors of every [good] thing until, when they rejoiced in that which they were given, We seized them suddenly, and they were [then] in despair.

      6:45 So the people that committed wrong were eliminated. And praise to Allah , Lord of the worlds.

      5:100 Say, "Not equal are the evil and the good, although the abundance of evil might impress you." So fear Allah , O you of understanding, that you may be successful.

      Delete
    3. Kalo dah duduk dlm umno nak berjuang untuk diri sendiri macammana...untuk diri sendiri tibai duit jer tp macai kata exco ni orang pembangkang..

      Delete
    4. Anonymous14 March 2017 at 17:40
      Ustaz 16:34,
      Ustaz jika nak cari makan buatlah kerja lain. Jangan mengikut kumpulan ustaz munafik untuk mencari sesuap nasi.....

      Usah berprasangka. Mengundang kemurkaanNya. Patut gementar dgn ayat2Nya. bukan gelisah. Bersangka baik. Melabel ustaz2 sebagai munafik?

      Bila baca ayat2Nya ... ambil pelajaran. Jika rasa ustaz munafik... doakan kebaikan. Perbetulkan.





      Delete
  15. Pas nak perpaduan ummah dengan umno demi melayu islam....politik sejahtera...bagus dan sedap bunyi tuu...

    Najib kebas 2,6 billion untuk politik sejahtera hadi 90 juta...semua tak haram lagi...

    Kalo sogglap lagi hulur lah lagi kpd kawan ni...

    Najib naikkan minyak masak minyak petrol minyak disel gula hingga barang2 lain pun turut naik hadi dan pas tak kisah demi politik sejahtera...
    Pas jadi penasihat umno..tak boleh keras..

    Cita2 nak perintah negeri majoriti melayu..

    Umno negeri yg pas berhajat ni tak kisah nak serah kerusi mb kpd pas?

    Di kelantan orang umno tak bercita2 nak perintah kelantan?

    Tak faham aku sifir politik hadi..dia ingat orang umno di negeri2 ni mudah ikut arahan najib..senang2 nak serah kuasa kpd pas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak elok mengapi2kan. Cubalah cari persamaan.

      Delete
    2. Persamaan pencuri dengan oerompak mudah dicari...ostad dengan olamak banyak persamaan...

      Delete
    3. Iskandar pesuruh jaya pas selanhor nembayangkan beliau akan dibersihkan dlm muktamsr pas april nanti kerana dah ade tanda2 yg dapat dihidu....ini satu persamaan pas dengsn umno..

      Najib beli kadang disulawesi dengan harga yg mahal merugikan felda ade ke pas bagi nasihat ini pembaxiran...

      Kata orang tua2 ayam kalo dah biasa majan taik dia tak makan lagi mskanan lain..
      .

      Delete
  16. SPIN DAN FITNAH TAK JADI JADI ...
    USIA DAH LANJUT TAK SEDO DIRI
    KUBO KATA MARI MARI SINI
    RUMAH BERKATA "BILA LA NAK BERAMBUS PERGI"
    KIKIKIKIKI....KIKIKIKIK...KIOOOKKKIIIKIKI...

    PANTUN 5 KERAT TUH BUKAN 4 KERAT .... AHAKSSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENA FITNAH TAPI TAK BERANI SAMAN... Cukup dgn penapian je lupa pulak

      Delete
  17. mengikut perhitungan saya, kesinambungan hayat politik PAS hanya akan berterusan jika mereka berpakat dgn PPBM n PKR. kesefahaman tidak langsung dgn DAP n Amanah bolih d usahakan.

    jika mereka mengadakan persefahaman dgn UMNO/BN dgn bersetuju tidak bertindih calun semasa bertanding pru14 nanti,maka kedua dua nya akan d talkin kan.

    jika terdapat pertandingan 3 penjuru, maka besar kemungkinan UMNO/BN akan menang akibat pecah undi n PAS akan hanya ujud atas ehsan UMNO/BN selepas itu.

    maka PAS akan menjadi parti yg 'melukut di tepi gantang'.

    PAS wajib membuat pilihan yg bijak sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun kan kata takkan tunduk pada PAS. Tun dah bagi tempuh 1 bulan. Pas tolak.

      Delete
    2. Tercari2 rakan sebantal. Permainan apakah ini? Tuduh menuduh tetapi masa mahu bersama. Ikhlas?

      Delete
    3. Ini yg najib nak dari pas..pas berharap balasan dari najib serah negeri ramai melayu...agak sukar berlaku kerana pemimpin2 umno tak rela lepaskan kuasa yg mereka telah pegang..

      Delete
    4. Anonymous14 March 2017 at 18:20
      Ini yg najib nak dari pas..pas berharap balasan dari najib serah negeri ...

      Balas...

      Ini ke cubaan persepsi untuk pecah belahkan ummah?

      Delete
    5. Ko baca ape hadi kata...dia nak negeri ramai melayu...kalo pas berlawan dengan umno mampu ke pas menang?...
      najib perlukan pas untuk pastikan undi penyokong pas tidak pergi kpd lawan umno...

      Jadi bagaimana pas nak menang kalo menentang umno?...dengan kompromi dan umno beri laluan...lu tolong wa,wa tolong sama lu laa...

      Delete
  18. RAMAN JPC BUAT 'ANAL'TICAL JUMUD
    NIAT ANJING SINGAPORK SI BARUA MAMAK
    9 BAHAGIAN CAP MUNGA YANG UJUD
    SEKALI DAP TENGKING TERBERAK BERAK



    kikikikiii... bodo punya analisa.. kalau ada 9 bahagian cap munga mana maunyerrrr.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni nengada2 lebih..

      Delete
    2. Ambo harap kalau bergabung ...ummano tak akan kasutkan pas sekali lagi... Jika di kasutkan sekali lagi,,,amboo tak tau apa yg patut di tampal ke muka mereka,,,renung2kan

      Delete
    3. anon 18:04,

      kita tunggu n lihat.

      insya'allah,23 mac ini ts muyid akan sepentas dgn pemimpin PAS d bkt gantang.
      awal bulan mac lalu, d s mukhriz sepentas dgn pemimpin pas Kelantan.

      petunjuk yg positif ini memberi harapan cerah bahawa PAS semakin jinak dgn PPBM yg insya'allah akan mengemudi pentadbiran pusat.

      Delete
    4. Faham. Dap da tolak ppbm? Yang penting bukan dap.

      Delete
    5. Desas desus sekarang kurang persefahaman dlm pas sekarang...golongan totok anti umno tak suka pimpinan berkerjasama dengan umno...golongan ini percaya umno bukan boleh dibuat kawan...

      Delete
    6. An-NÅ«r:52 - Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan.

      Sama2 menunggu siapa yang akan menang.

      Bukit (Aţ-Ţūr):48 - Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Tuhanmu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu ketika kamu bangun berdiri,




      Delete
    7. Umpan sekadar andaian mereka yang kecewa kerjasama pas umno.

      Ikutilah perkembangan dengan fakta.

      Delete
  19. Kalu ikut fikiran politik macam tu la. Harap lebai pas dapat berfikir dgn bijak walaupun selalunya matematik kurang banyak.

    ReplyDelete
  20. http://ulatdankulat.blogspot.my/2017/03/10-bukti-skandal-forex-terbongkar.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+wakjengkol+(Wak+Jengkol)&m=1

    link atas...

    SKANDAL FOREX MULA TERBURAI.....
    BUSIK BROOOOO... BAU BANGKAI.....


    PUIIIIIIIIII......!!!!!!!

    MASA UNTUK UBAH BROOO... 22 TAHUN BANGKAI DITUTUP.....BUSUKKKK BEBENOOO....!!!

    UBAH & SIMEN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usahlah nak berselindung di sebalik isu lama lah tuan penyangak oii,,,terus terang jer la nak menyelamatkan chep penyamun,,,sudah tentu dapat pulangan lumayan,,,buat per nak selamatkan rakyat,,,bukan ada pulangan seperti di impikan,,,,setiap PRU parti mu dapat tempat tercorot bilangan kerusi,,tu pun tumpang tuii nasib DSAI,,,

      Delete
    2. ISU FOREX DAH MULA TERBARAI
      22 TAHUN DISOROK BAWAH TILAM
      4 MUKO NNPK BERSIH TAPI BAU MACAM CIBAI
      TUNGGU MASA RAKYAT NAK HANTAM

      SIKIT SIKIT MULA TERBARAI
      FOREX YG HILANG KEMBALI MENGILAI
      BARUA SINGAPORK BONTOT DAH GATAI
      PRU 14 RAKYAT AKAN BANTAI

      4 NAMA 'FOREX' DAH TERBONGKAN
      RAKYAT BAILOUT SEGALA HUTANG
      KRONI ANAK BERANAK YANG KENYANG
      AKHIR HAYAT JADI BARUA DAN PETUALANG

      MASA MAKIN DEKAT
      JOM LA KITA PAKAT PAKAT
      PRU 14 BARUA KITA HAMBAT
      UBAH DAN SIMEN KITA JADIKAN AZIMAT




      puiiiiii....

      Delete
    3. Gebang lebih..

      Delete
  21. jalinan mesra yang nampak semakin mekar di antara PAS dan UMNO memberi tamparan hebat kepada pakatan harapan dan mereka berusaha untuk memastikan kerjasama antara PAS dan UMNO tidak berlaku kerana pakatan harapan sedar PAS merupakan tunggangan utama mereka dalam PRU-13 yang lalu dan kini PAS telah pun sedar dan tidak akan mengulangi kesilapan yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS.....berealitilah....buangkan fantasi. Auta355 buka fakta. Berkebenaran.....tinggalkan segala kepalsuan..

      Delete
    2. Pas sendiri dah berpecah belah...undibbukan melayu tak pegi lagi kpd pas..

      Delete
  22. Komen Berjela2 panjang dari article,.
    Nampak sgt yg gerobolam ombolan sangat 6% terpaksa dtg berak, selepas kenyang melahap Tark Low. sini. Sapa la nam baca Lobai 3% pun kuat kingcin sini.
    Blog sinun dh tiada pelawat, Jasa panik mode. Kesian juga yerr...

    ReplyDelete
  23. si budin admin budak basik politik pun tak lepas..
    dah faham sedikit sedikt..baru lebih kurang 10-15 %
    tahu sifir /ilmu politik malaysia dah mula nak
    sembang hebat...bagi nasihat percuma / ikhlas konon...'
    ni dari nasihat ikhlas dari kami...tutup blog ni dalam masa 24 jam bila berita/result pru14 keluar mengatakan InsyaALLAH pakatan harapan dan sekutunya bungkus teruk ...sia sia yer..jadi pencacai pemakan dedak yang tak berkesan..selama beberaapa tahun,,yer si budin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini orang pakar sifir politik...ko kenal ke sape budin ni?

      Delete
    2. Wah hebat anon 20:12,
      Siap kata dan ajar tuan budin lagi tentang ilmu politik..yg herannya sembang kencang kat sini jugak..dei tambi, pigilah bukak blog sendiri..lu macai2 datang sini macam cibai mau tunjuk langsi ka..sendiri hirup dedak lagi mau kata org lain..dei tambi, ini tempat tarak sesuai sama org pandir mcm kamu dei..lu datang tak dijemput, lu pandai2 la berambus...
      Kalo tuan budin tak ikhlas dah lama komen ko kena padam...sendri mau ingat!!

      Delete
  24. Bang..kami dlm PAS mahu politik matang. Kami mahu islam dan melayu yg kuasai politik. Islam di malaysia tak boleh diharapkan pada cina terutamanya DAP. Begitu juga kedudukan melayu. Sekali terlepas pada cina, nyesal tak guna bang. Jadi, lbh baik politik ini umno yg pegang dan pas bantu. Kita kena matang politik bang. Satu2nya yg tinggal utk melayu dan islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul le, nyesal le undi bn pru dulu, kali ni kita ubah lah..pasal umno bn pegang negaralah pas dan org melayu dah jadi spt haramjadah..

      Delete
    2. Nak lepas kpd cina mcm mana ? Berapa kerusi cina tanding?

      Delete
  25. Yg hairannya kenapa tak bawa ke mahkamah. Macamana satu company (1MDB) yg mengendalikan pelaburan berbillion2 ringgit, yg CEO, pengarah2 dan penasihat2 nya handal2 belaka (konon) boleh tersilap buat bayaran.

    Kenapa disenyapkan. Banyak duit rakyat yg telah hilang di situ.

    Kalau kita rakyat biasa nak cash duit dr cek RM100, silap satu huruf pun bank akan reject... inikan berbillion2 ringgit.

    MESTI ADA SESUATU NI...SBB TU SENYAP SAJA DAN TAK ADA TINDAKKAN.

    NAK JUGA TANYA KAT PROF GEOSTRATEGIK DR UTM TU..ADAKAH INI PELABURAN STRTEGIK ATAU PENIPUAN STRATEGIK??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Polis dah siasat lebih 1 tahun...tapi tahu berapa tahun lagi akan selesai...kalo nak selesai cepat tuksr kersjsan pru nanti..maam2 kes seleweng boleh selesai...

      Delete
  26. PUTAR PUTAR

    BERITA DARI

    LEBAI

    MAT PUTAR



    Pas buka '25 jam sehari' untuk siasat isu RM90 juta
    Pas memaklumkan saman kepada portal Sarawak Report berhubung dakwaan kepimpinan kanan parti Islam itu menerima RM90 juta daripada Najib sedang berjalan.
    Manakala saman kepada Husam Musa sedang diteliti oleh pasukan peguam Pas, kata Naib Presiden Pas Idris Ahmad.
    "Mereka yang bermusuh dengan Pas perli, kenapa lambat sangat, saya jawab proses saman memang lambat, yang cepatnya bawa lari kerusi," katanya seperti disiarkan Harakahdaily hari ini.
    Bagaimanapun Sarawak Report pada Februari lalu menafikan bahawa Pas telah memulakan tindakan undang-undang terhadap laman web itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen saya kat blog pakarmu ke ape. Susah nak sebut. Komen banyak iklan judi. Assalamualaikum encik blogger. Ape kate korang saman dulu ,.lepas tu baru gebang dekat org. Ni kata dekat pru baru nak saman. Tu bukan nak menang, tapi nak kempen. Mcm mane org nak tau hussam menang ke, kalah ke atau mcm kata tuan haji. Husam taknak bertanding ke. Ni asik air liur je. Saman Tak jugak. Lama lama org jadi meluat dgn cerita ni. Ni lagi satu. Bila org tegur, pecat, lepas tu tuduh bawa lari kerusi. Ape pun korang bukan nak menang pun. Menang kat akhirat je.

      Delete
    2. aku rasa hadi mintak 100 juta tapi najib mintak kurang 90 juta

      Delete
  27. RUU 355 – Pas telan Umpan Umno.

    Apabila Umno memberikan janji untuk menyokong pindaan akta 355, Pas telah mengambil sikap berlembut dan menghentikan serangannya terhadap Umno.

    Rupa-rupanya ada pakatan rahsia disebalik sokongan Umno tersebut. Patutlah Hj Hadi melarang orang-orangnya supaya jangan lagi memaki hamun Umno seperti lazimnya - Jangan sebut "Mampus Umno! Mati Umno!" pesan Hj Hadi!
    ( Maki hamun AMANAH atau DAP wajib, bagi Hj Hadi dan pentaksubnya!)

    Pas mohon restu dan sokongan Umno BN untuk perintah negeri-negeri yang dia rasa kuat seperti Trengganu, Kelantan, Kedah, Perak dan juga Selangor.

    Di Negeri-negeri lain yang Pas tidak kuat seperti Johor, Negeri Sembilan, Pahang, Perlis, Negeri Sembilan, Melaka dan Penang; Pas mahu Umno BN perintah! Maknanya Pas akan bantu Umno BN menang di negeri-negeri tersebut.

    Pas tidak perlu masuk menganggotai BN. Cukup dengan mewujudkan undian tiga penjuru untuk jadi pengacau daun dan memberikan kemenangan kepada calon Umno BN.

    Ikuti transkrip kenyataan Hj Hadi seterusnya yang mendedahkan agenda kerjasama Pas-Umno seperti berikut:
    Tak usah sebutlah – Mampus Umno! Mati Umno! Jangan sebut perkataan itu. Hentikan. Hentikan ketegangan.
    Sekarang dia (Umno) nak balik kepada undang-undang 355. Nak kuat 355, kena Pas. Dengan sebab itu bagi Trengganu, bagi Kelantan, bagi Kedah, bagi Perak bagi Selangor biar Pas memimpin.

    Negeri lain Umno nak lagi, biarkan ke dia. Kalau boleh nak habis… nak telan habis, (tak faham longhat)….. kita nak telan habis!

    Kita kena ukur dgn saiz kita sendiri. Kita memerlukan satu kerjasama untuk mengekalkan kuasa politik kita. Ini sangat penting, kita kena sedar. Ini budaya politik matang dan sejahtera yang kita lakukan pada hari ini.
    Apakah Hj Hadi ingat Umno BN tu bodoh sangat nak bagi ke dia Selangor, Trengganu dan Perak ? Ini bukan angan-angan Mat Jenin lagi tapi angan-angan Mat Tengin namanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok tanya direct pada haji hadi dan pm. Mudah ppbm buat percaturan.

      Delete
    2. Setelah menang selesa atas tiket PR Pas dah rasa kuat sekarang...target menang lebih baik kali ini..pas masih yakin undi non muslim akan berpihak kpd pas..

      Bila pas berkonflik dengan DAP undi non muslim telah lari seperti ditunjukkan prk kuala kangsar dan sungai besar..
      Undi pas jugak hilang bila berkonflik dengan puak proffesional sehingga lahir Amanah...apabila pas makin tonjolkan diri makin hampir kpd umno golongan totok yg anti umno plak lari...

      Akibat rasa kuat dan ade individu yg tak mau memeriksa realiti Pas akan tersungkur...40 kerusi akan jadi angan2...ramai ahli pas masih setia tapi pas lupe penyokong bukan ahli yg benci umno turut membantu pas...malang nye geng serban besar dah besar kepala..

      Delete
    3. Dok caye aku lebai pusing ni...bila2 masa je boleh berputar..hok aloh...

      Delete
    4. Takpelah . Tak jadi kesalahan pun mimpi disiang hari. Biar la diaorang terjun dgn labu labunya. Dulu menang pun pasal dia org lawan umno, dpt undi cina. La Ni dah rapat dengan umno nak undi mcm dulu lagi. Masa perhimpunan 355 dulu pun ada la jiran saya 3 org yg pergi. Yg lain malas katanya. Semangat mcm dulu dah takde. Masa mahfuz omar dtg kat sg udang klang dulu , adun sekinchan dari dap pun ada masa pru13 , Ramai gila. Kat markas pas. Tak tau la camme suasana sekarang kalau buat lagi. Dia org punya donet dekat 2 ribu la tak silap. Baru2 ni buat kat kompleks sukan pandamaran ke kat dewan MPK. Lengang. Lagi banyak kerusi dari org. Yg bagi ceramah tak ingat nama. Tapi Yg nak buat 3 kolam renang. Kata pakai saga, anak kereta mahal. Mursyidul am pas juga kan dia.

      Delete
  28. CERAMAH PAS PENUH CERCAAN RAKYAT MELUAT

    Seorang penganalisis politik mendakwa Pas seperti hilang arah apabila ceramahnya semakin hilang tarikan sebaliknya sarat dengan cercaan.
    Prof Datuk Mohamad Agus Yusoff berkata pendekatan politik Pas kini berbeza dengan gerak kerja Umno, Amanah dan Bersatu yang lebih lembut, memujuk, kemas dan kerap.
    Justeru katanya Pas perlu mengubah pendekatan politiknya jika mahu terus memerintah Kelantan kerana sikap pengundi Kelantan tidak statik.
    Menurutnya rakyat Kelantan akan menukar kerajaan apabila kerajaan sedia ada tidak lagi dapat menunjukkan imej perpaduan yang baik.
    "Perhatikan keinginan anak muda dan perantau di luar Kelantan yang akan balik mengundi nanti. Mereka antara penentu besar kerajaan yang akan memerintah selepas PRU14 nanti.
    "Jika Pas tidak berubah dan masih dengan sikap politiknya sekarang, PRU14 nanti akan menyaksikan perubahan kerajaan di Kelantan," katanya di Facebook hari ini.
    Menurut pensyarah kanan sains politik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, pada tahun 1978, rakyat Kelantan menolak kerajaan Pas apabila Pas berkonflik dan Berjasa ditubuhkan.
    Pada tahun 1990, rakyat Kelantan menolak kerajaan Umno apabila parti itu berkonflik dan Semangat 46 ditubuhkan.
    "Senario tersebut berulang lagi sekarang. Parti Pas yang memerintah Kelantan berkonflik berat sehuingga tertubuhnya Amanah," katanya.
    Beliau turut melontarkan soalan sama ada Umno-BN atau Pakatan Harapan dan Amanah yang akan menggantikan Pas di Kelantan.
    Mdateline.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tak perlu pandangan dan penilaian orang lain..pas ade penganalisa hebat iaitu Dr Zuhdi....prk sungai besar dan kualangsar pas ade oeluang menang kata dr zuhdi..

      Delete
  29. Kit Siang, Mahathir – Siapa Balaci, Siapa Macai
    Terkini, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang mahu pemimpin Umno dan BN untuk membuat keputusan berhubung tuduhan yang dilemparkan kepadanya.
    Beliau berkata walaupun Umno mendakwa bahawa Mahathir Mohamad sebagai macainya, pemimpin MCA dan Gerakan berhujah sebaliknya.

    “Bolehkah Umno / BN menetapkan fikiran mereka mengenai siapa yang macai dan siapa pula yang menjadi balaci,” katanya dalam satu kenyataan.

    Pada hakikatnya, Lim berkata Mahathir bukan macai beliau dan beliau pula tidak menari mengikut rentak bekas perdana menteri itu.

    “Mahathir sudah berusia lebih 91 tahun dan menjadi perdana menteri selama 22 tahun. Apa gunanya beliau menjadi macai saya? Dan bagaimana secara tiba-tiba saya begitu berkuasa?” soalnya.

    “Saya berusia 76 tahun, dan 51 tahun terbabit secara aktif dalam politik kerana cinta saya kepada negara untuk memastikan Malaysia menjadi negara makmur, demokratik yang majmuk …

    “Saya telah dua kali ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, diheret ke mahkamah berulang-kali atas tuduhan yang direka-reka.

    “Anak saya, Guan Eng pula pernah ditahan di bawah ISA dan dihumban ke penjara serta hilang kelayakannya sebagai ahli parlimen kerana membela seorang gadis bawah umur.

    “Mengapa saya perlu jadi macai Mahathir?” katanya.

    Makan bayi untuk sarapan

    Sambil menekankan bahawa Mahathir dan dirinya mempunyai pandangan dan pendapat yang kukuh, Lim berkata mereka bekerjasama sebagai rakyat Malaysia yang patriotik untuk menyelamatkan negara daripada menjadi sebuah negara gagal.

    Walhal, Lim Kit Siang dan Mahathir hanya berlakon bagi memastikan anak-anak mereka berjaya diangkat dan dapat mengekalkan pengaruh dalam politik.

    Menurut Ahli Parlimen Gelang Patah itu, para pemimpin Umno dan BN masa kini gagal untuk memahami bahawa dalam politik, ada peranan lain selain daripada menjadi tali barut atau boneka.

    Lim juga mendakwa bahawa mula terdapat perubahan dalam dasar berdekad-dekad lamanya media arus perdana yang menyenarai-hitamkannya.

    Sambil menyifatkan ia sebagai “fenomena baru”, pemimpin DAP itu berkata, beliau mula muncul hampir setiap hari dalam akhbar dan stesen televisyen yang sebelum ini menjauhinya.

    “Tetapi tidak ada berita, fakta atau kebenaran, selain pembohongan benar-benar.

    “Perkara salah dan berita palsu untuk memburuk-burukkan saya, menggambarkan saya sebagai syaitan, hantu, puaka atau jembalang, seolah-olah saya bernafaskan api atau makan bayi untuk sarapan.

    “Bahawasanya yang saya anti-Melayu, anti-Islam dan saya adalah punca rusuhan kaum 13 Mei pada tahun 1969 walaupun saya tidak berada di Kuala Lumpur ketika itu dan sebenarnya saya berada di Kota Kinabalu,” katanya.

    Perkara ini, dakwa Lim, adalah mudah dan semuanya tertanam dalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak serta kebimbangan penasihatnya akan kekalahan pada pilihan raya umum akan datang.

    “Mereka melakukan sedaya upaya untuk menakut-nakutkan pengundi Melayu daripada menyokong DAP, Pakatan Harapan dan BERSATU dengan memperhebatkan dan meningkatkan kebencian mereka ke atas DAP dan saya sendiri,” jelasnya.

    ReplyDelete
  30. Umum Masuk Pakatan Harapan, PPBM Demand Mahu Logo Baru Dan Simbol Baru
    Baru sangat dalam pakatan pembangkang, Pakatan Harapan, PPBM sudah mahu buat permintaan dari parti-parti dalam gabungan itu ala-ala Barisan Nasional (BN) iaitu mahukan satu sahaja logo untuk pakatan itu.

    Cadangan awal itu diberikan oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad selepas membuat pengumuman rasmi menjadi sebahagian daripada Pakatan Harapan.

    Menurutnya, kepimpinan Bersatu akan memaklumkan hasrat tersebut kepada Pakatan Harapan dalam masa terdekat.

    “Bersatu mencadangkan agar gabungan menggunakan nama baharu, satu logo, satu simbol dan satu manifesto untuk menghadapi pilihan raya,”katanya dalam satu sidang media di ibu pejabatnya, hari ini.

    Terdahulu, Bersatu telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk membentuk satu pakatan pilihan raya bagi memastikan satu lawan satu melawan BN, hujung tahun lalu.

    Sementara itu, berhubung pembahagian kerusi untuk menghadapi PRU14, Mahathir berkata, perkara itu belum dibincangkan lagi.

    “Perkara itu hanya akan dibincang selepas gabungan baru pembangkang dibentuk.

    “Kita tidak boleh lagi berbincang mengenai perkara itu, lagipun Bersatu baru sahaja rasmi umum masuk dalam gabungan itu,”katanya.

    Mahathir berkata, melalui gabungan itu nanti, mereka bersetuju hanya akan meletakkan satu calon dalam satu kawasan.

    “Semua ahli gabungan(parti) akan menyokong calon yang telah ditetapkan untuk bertanding di kawasan itu,” katanya.

    Beliau yakin cadangan yang dikemukakan Bersatu kali ini akan diterima semua pihak dalam Pakatan Harapan.

    “Saya percaya kali ini gabungan parti lawan (pembangkang) akan bersetuju dengan cadangan ini kerana mereka sedar kekalahan terdahulu disebabkan tidak merapatkan parti mereka dalam satu badan dan tidak menggunakan satu simbol,” katanya.

    Sejak dulu lagi sudah beberapa kali pembangkang di desak mencipta logo dan pakata didaftarkan secara rasmi tetapi ia menimbulkan perbalahan kerana parti di dalam pakatan itu semuanya ada misi tersendiri dan mahu berkuasa diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ada pada logo. Tapi ok.pe. Mcm bn. Parti masing masing masing ada logo sendiri. Tapi bila mengundi pakai 1 logo. Jadi org tak keliru.

      Delete
  31. NETIZEN SARAN DEBAT NAZRI – TUN M GUNA MESIN “LIE DETECTOR” TIDAK MAHU TUN M BOHONG
    Agak melucukan apabila penulis ini melihat saranan seorang facebooker mahu debat antara Tun Mahathir dan Nazri Aziz perlu di bawa sekali mesin pengimbas pembohong kepada kedua pendebat.

    Namun dari apa yang dapat di baca majoritinya memperli alat “Lie detector” itu lebih sesuai diberi pakai kepada mantan perdana menteri kerana sifat suka berbohongnya.

    Alat “lie detector” yang sering di guna pakai oleh pihak agensi perisikan dan polis di Amerika dan Eropah boleh mengesan pergerakan urat dan nadi seseorang apabila dia berbohong.

    Maka apabila seseorang berbohong saraf tertentu akan bergerak menandakan ia bukan perkara benar yang di ucapkan selain bohong, hatta ia digelar “lie detector”.

    Antara sebab facebooker itu menulis adalah sebab mengenali sifat dan gelagat Tun Mahathir sekian lama.

    Antara bohong Tun Mahathir adalah Najib masuk wang kedalam akuan sendiri, tetapi kemudian menyatakan dia ketiadaan bukti. Macam mana sudah menuduh tiada bukti pula.

    Kemudian dikata oleh Tun jika Najib keluar negara pasti akan di tangkap, namun tidak benar sudah berbelas kali Najib keluar negara masih tidak ada apa apa pun.

    Selain itu Tun juga menuduh isu 1MDB dengan pelbagai tuduhan tetapi tidak pernah kemukakan sebarang bukti. Malah tuduhan pun tidak konsisten berubah dari jumlah RM42 billion kepada RM27 billion.

    Tidak berakhir di situ ia kemudian menjadi hutang dan sebelum sempat di telan ia bertukar menjadi lesap.

    Itulah permainan persepsi Tun Mahathir, hanya cerita dongeng yang masih di percayai sehingga hari ini.

    Ketika Raja Salman datang Tun Mahathir cabut lari ke Langkawi dan tidak mahu buat temu janji untuk bertanya sendiri, mungkin kerana Tun M tahu hal sebenar, dan tuduhan hanya untuk rakyat benci Najib.

    Walaupun Tun tidak takut untuk berdebat ini di ketahui dalam debat boleh berbohong dan auta tanpa perlu kemukakan bukti, maka itulah sebabnya Tun Mahathir berani.

    Ketika Tun membawa kes 1MDB ke mahkamah ia telah di campak keluar dan tidak dibicarakan kerana mahkamah menganggap ianya “hearsay” sahaja, andaian semata mata, tuduhan tidak berasas, tanpa tarikh, waktu, saksi dan tempat.

    Apa pun dalam posting seorang facebooker lain, ada juga menyatakan tidak perlu ada mesin kesan pembohong kerana apabila Tun M bercakap mesin akan sentiasa bising kesan pembohangan Tun, lalu akan terganggu sesi debat.
    Begitulah andian ramai kepada apa yang Tun Mahathir sendiri pernah lakukan, ada yang kata jika negara bakal muflis kenapa juak juak Tun dan anak beranak Tun yang kaya raya tidak jual sahamnya, malah ada yang menambah beli saham dan tambah pelaburan dalam syarikat masing.

    Begitulah pandangan masyarakat terhadap Tun Mahathir akibat kerap cakap untuk popular dan disukai ramai sahaja sambil mahu rakyat membenci musuhnya tetapi defisit kebenaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak bohong macam mana?.Nazri bukan tunggul mati...pakai ler otak sikit...macam tak yakin kpd loysr nazri plak..

      Delete
    2. Ramai yg tak faham makna negara bankrap..masing2 faham makna bankrap mscam bank ato kedai bankrap kena tutup.. .

      Delete
    3. Jadi mahkamah singapura tu bohong la tutup bank yg berkaitan dgn kes tu. Aaa, jahat la singapura ni. Kesian kaki tangan dia takde kerja. Tun tu pandai tipu je. Tu pasal negara kita mundur. Tapi zaman tun tak pernah dengar 1 soalan ada 40 jawapan. Kat atas tu baru 5 yg tun dikata asik ubah jawapan. Kurang lagi 35. Kalau dpt kita guna mesen tu ye.

      Delete
    4. pasang lie detector kt nazri aziz sama

      Delete
  32. JIKA BEGITU, KIT SIANG ADALAH MACAI DAN BALACI DR M?
    PEMIMPIN diktator paling lama di dunia buka mulut lagi. Kali ini menerusi portal pro pembangkang Malaysiakini dia menjelaskan bahawa Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Dr Mahathir Mohamad bukanlah balaci kepada DAP.

    Bermain angka umur kedua-dua ‘dinasour’ politik itu, Lim Kit Siang dilaporkan berkata bahawa dia bukan macai kepada bekas Perdana Menteri selama 22 tahun berkenaan.

    “Mengapa saya perlu jadi macai Mahathir?” tanyanya seperti dilapor portal berkenaan.

    Ya, memang Dr Mahathir bukan balaci kepada Kit Siang dan DAP. Itu diakui sendiri oleh Ketua Parlimen DAP yang berkuasa selama 51 tahun tanpa diberi peluang kepada pemimpin lain untuk berkuasa.

    Bukan itu sahaja, Kit Siang juga telah berjaya mengalahkan Kim Il-sung, iaitu pemimpin tertinggi Korea Utara yang memegang jawatan selama 46 tahun. Serta, berjaya menewaskan Robert Mugabe yang telah berjaya mempengaruhi politik Zimbabwe selama 37 tahun. Begitu juga dengan Ferdinand Marcos yang hanya mampu bertahan selama 31 tahun sebelum digulingkan.

    Maka, jika Dr Mahathir bukan balaci Kit Siang dan dia bukan macai Pengerusi PPBM itu, adakah ini bermaksud sebaliknya?

    Kit Siang sekadar menafikan dari sebelah sudut sahaja, namun tidak pula dia menafikan bahawa Kit Siang sebenarnya adalah macai kepada Dr Mahathir dan balaci kepada bekas Perdana Menteri itu?

    ReplyDelete
  33. Rumusannya...


    Pengusiran (Al-Ĥashr):14 - Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti.

    ReplyDelete
  34. KEMUSNAHAN BERSAMA DAN KEPENTINGAN PERIBADI BERSAMA PAKATAN

    Kembali pada tahun 1960-an pernah ada satu jenaka seperti berikut:
    ‘One Chinese will do business. Two Chinese will gamble. Three Chinese will form a triad.
    One Indian will drink. Two Indians will fight. Three Indians will form a union.
    One Malay will play politics. Two Malays will play politics. Three Malays will play politics.’
    Jadi, apa yang anda fikir akan berlaku dalam pilihan raya umum yang akan datang? Anda tidak memerlukan PhD dalam bidang sains politik untuk tahu bahawa Barisan Nasional akan menyapu dua pertiga kerusi di Parlimen dan sebaik sahaja ia mempunyai kawalan dua pertiga Parlimen, pembangkang akan dihapuskan.

    Adakah Umno dan Barisan Nasional begitu kuat? Itu tidak penting. Ia bukan mengenai sama ada Umno dan Barisan Nasional kuat. Ia adalah mengenai pembangkang menjadi hancur. Walaupun Umno dan Barisan Nasional memahami konsep kemusnahan bersama dan kepentingan peribadi bersama, pembangkang benar-benar tidak tahu apa yang perlu dilakukan dan ke mana untuk pergi.
    DAP, bagaimanapun, berpendapat ia adalah bijak. Mereka menggunakan orang Melayu dan dengan senang hati memberitahu semua orang bahawa mereka hanya menggunakan orang Melayu dan tidak benar-benar menganggap orang Melayu sebagai rakan kongsi yang benar. Semua orang tahu bahawa DAP menggunakan orang Melayu. Malah orang Melayu yang digunakan juga tahu bahawa DAP menggunakan mereka. Tetapi kenapa mereka perlu terus memberitahu semua orang ini?

    Dalam semangat kepentingan peribadi bersama, DAP harus keluar dengan formula menang-menang seperti apa yang Barisan Nasional lakukan. Satu keadaan di mana hanya DAP menang tetapi yang lain yang semata-mata digunakan tidak dapat bertahan. Dan inilah cara bagaimana DAP bertindak. Mereka bukan sahaja menggunakan orang, tetapi mereka juga tidak memberi bayaran kepada mereka yang dipergunakan dan hanya mengaut keuntungan daripada mereka. Ini menjadikan mereka dalam pembangkang lebih teruk daripada pelacur. Pelacur sekurang-kurangnya mendapat bayaran dan bukannya perlu membayar seperti dalam Pakatan Harapan.

    DAP bertindak seperti tuan besar dan melayan mereka dalam pembangkang sebagai serf. Ini adalah bagaimana China beroperasi selama 5,000 tahun dan ini adalah budaya DAP sehingga ke hari ini. Jadi, dalam erti kata itu, tamadun Cina selama 5000 tahun telah dibazirkan ke atas DAP.

    Orang Melayu bekas Umno yang kini serf DAP adalah tidak lebih baik daripada ini. Jika anda menyemak apa yang mereka telah katakan tentang Lim Kit Siang dan DAP pada masa lalu, anda akan meragui bagaimana mereka kini boleh bekerjasama dengan DAP. Lihat sahaja dua video di bawah mengenai apa yang Tun Dr Mahathir Mohamad dan Muhyiddin Yassin katakan tentang mereka yang kini digelar sebagai rakan.

    Sekurang-kurangnya anda boleh memberi Mahathir, Muhyiddin dan Kit Siang kredit untuk satu perkara. Mereka memahami konsep kemusnahan bersama dan kepentingan peribadi bersama. Mereka tahu bahawa jika mereka tidak bekerjasama walaupun mereka benci antara satu sama lain, mereka tidak mungkin dapat terus bertahan selepas tahun 2018.

    Mahathir, Muhyiddin dan Kit Siang memerlukan antara satu sama lain kerana mereka tidak mempunyai apa-apa lagi yang tinggal, dan melainkan jika mereka bekerja bersama-sama mereka akan mati. Jika Mahathir mati maka Kit Siang juga mati dan begitu juga sebaliknya. Mahathir dan Kit Siang perlu memastikan masing-masing hidup untuk kepentingan anak-anak mereka. Mahathir memerlukan bantuan Kit Siang untuk memastikan masa depan Boboi manakala Kit Siang memerlukan bantuan Mahathir juga untuk memastikan masa depan anaknya.

    ReplyDelete
  35. Tetapi DAP dan Pakatan Harapan membuat satu kesilapan besar. Mereka terus mengatakan bahawa Umno sudah gagal. Orang-orang Mahathir mengatakan bahawa paling baik pun Barisan Nasional akan memenangi hanya 70 kerusi pada pilihan raya umum akan datang kerana PPBM (Pribumi). Dan mereka terus mengatakan bahawa PAS akan dihapuskan terus seperti pada tahun 1986 apabila ia hanya memenangi satu kerusi Parlimen kerana PAN.

    Jadi apa yang DAP dan Pakatan Harapan cuba katakan? Apakah mesej yang DAP dan Pakatan Harapan cuba sampaikan? Mesej yang DAP dan Pakatan Harapan cuba sampaikan adalah Umno dan PAS secara bersendiri akan gagal dan melainkan jika mereka bekerja bersama-sama kedua-duanya akan digulingkan pada pilihan raya umum akan datang.

    DAP dan Pakatan Harapan mungkin berfikir mereka sangat pandai. Mungkin mereka bermain permainan perang psikologi. Tetapi permainan perang psikologi ini memberitahu Umno dan PAS bahawa dalam semangat kemusnahan bersama dan kepentingan peribadi bersama, lebih baik mereka mencari jalan untuk bekerjasama atau jika tidak dalam pilihan raya umum akan datang Pakatan Harapan pimpinan DAP dan Pribumi Mahathir akan memegang Putrajaya.

    Satu perkara, bagaimanapun, adalah ia amat menakjubkan bagaimana Kit Siang mampu mengubah Mahathir dan Muhyiddin dari apa yang mereka telah katakan, seperti kedua-dua video di bawah, kutukan terbesar yang pernah ke atas DAP, kepada apa yang mereka katakan hari ini. Sangat menakjubkan!



    https://www.youtube.com/watch?v=Rvygcqb6qsw
    https://youtu.be/czAdzQ0rZTk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu semasa terutama yg berkait rapat dengan pengundi memain peranan penting...dan kebijaksanaan parti yg bertanding mensensasikan isu 2 tersebut..

      Delete
  36. Lim Kit Siang Setaraf Gaddafi
    Bagi kalangan pemimpin yang ada di Malaysia, satu-satunya pemimpin yang kekal bertahan sehingga hari ini adalah Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang. Pada usia yang sudah mencecah 76 tahun, beliau dilihat tidak pernah walau sekalipun terfikir untuk bersara, sama seperti apa yang dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Lim Kit Siang mula menceburi bidang politik pada usia yang sangat muda. Memulakan kerjayanya selaku pembantu peribadi pengasas parti PAP di Singapura, Lee Kuan Yew, beliau diangkat sebagai salah seorang pengikut paling dipercayai Kuan Yew sewaktu beliau bergiat aktif dalam politik Malaysia. Boleh dikatakan, kemana sahaja Kuan Yew pergi, pasti akan ada kelibat Kit Siang bersama-sama dengannya.
    Sehinggalah Kuan Yew mengambil keputusan untuk mengkhianati perjanjian Pembentukan Persekutuan Malaysia dengan membawa Singapura keluar dari perjanjian ini, peluang ini digunakan sebaiknya Kit Siang untuk meletakkan dirinya sebagai pemimpin utama DAP bermula dari 18 Mac 1966 (sah didaftarkan).

    Maka sejak dari hari itu, Lim Kit Siang kekal sebagai orang nombor satu dalam DAP tanpa berani di cabar oleh sesiapa pun. Lebih hebat lagi, sebaik anak kesayangannya, Lim Guan Eng menghabiskan pelajarannya, Kit Siang telah mengangkat Guan Eng sebagai salah seorang pemimpin utamanya. Ini membolehkan DAP akan kekal menjadi milik keluarga Lim selagi mana yang beliau dan keluarganya mahu.

    Selama 41 tahun beliau mengetuai DAP, bolehlah disifatkan kehebatannya menyamai pemimpin Libya yang satu ketika dahulu cukup dibenci barat, Muammar Gaddafi. Gaddafi akan sentiasa dikenang sebagai pemimpin paling lama berkuasa dalam sejarah apabila menjadi Presiden Libya selama 42 tahun. Cuma yang membezakan antara mereka adalah, pemerintahan Gaddafi hanya berakhir di hujung pistol pemberontak.

    Sepanjang hayat Gaddafi, beliau tidak pernah walau sekalipun dicabar oleh mana-mana pemimpin politik Libya. Beliau sewenang-wenangnya bersenang lenang dengan hasil negara dan hanya kaum keluarganya sahaja menikmati keistimewaan serta diberikan pangkat, sama seperti apa yang dilakukan Kit Siang selama menjadi orang nombor 1 DAP.
    Boleh dikatakan, empayar kuasa yang dibina Kit Siang ini jauh mengatasi apa yang berlaku di Korea Utara. Dibentuk secara rasmi pada 9 September 1948, dua tahun setelah berakhirnya Perang Dunia Kedua, negara komunis berkenaan ditadbir oleh keluarga Kim sahaja dengan mengamalkan pemerintahan “juche” atau percaya kepada satu parti dan satu keturunan.

    Apa yang membezakan keluarga Kim dan Dinasti Lim adalah, Korea Utara kini sudah ditaadbir oleh generasi ketiga selepas Kim Il-sung dan anaknya, Kim Jong-il dan hari ini, Korea Utara diketuai oleh Kim Jong-un. Namun bagi DAP, hanya nama Lim Kit Siang sahaja yang masih kekal sebagai orang nombor 1 DAP. Hebatnya Kit Siang membentuk pentadbiran dengan kuasa autokratiknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Im guan end berkebolehan sebagai pemimpn jadi dipilih...sekiranye dia lembik walo lks nak anaknye naik tak mungkin dipersetujui ahli...anak najib lembik tak mampu memimpin...

      Delete
  37. Mahathir Lebih Banyak Membawa “Bencana” Kepada Pakatan Harapan
    Bagi sesiapa yang mengikuti perjalanan politik tanahair, antara individu yang cukup menarik minat ramai untuk diketahui hala tujunya adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, individu yang pernah menjadi Perdana Menteri Malaysia dan kini Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Selama lebih 60 tahun beliau berkecimpung dalam politik namun nafsu politik dan kuasa tidak pernah padam dalam diri beliau.

    Umum mengetahui bahawa beliau adalah individu yang bertanggungjawab menjatuhkan kedudukan Tun Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri kelima. Malah, beliau juga adalah individu yang bertanggungjawab cuba membawa perpecahan dalam UMNO menerusi siri serangan yang dilakukan terhadap Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
    Pelbagai hasutan dan fitnah beliau lemparkan kepada kepimpinan hari ini sehingga ianya sedikit sebanyak telah berjaya menghasut rakyat membenci kerajaan. Setiap hari, ada sahaja hasutan dan fitnah beliau lemparkan kepada Datuk Seri Mohd Najib yang menyaksikan, pentadbiran negara kerap kali diuji dengan pelbagai dakyah yanga adakalanya, cukup menjengkelkan.

    Demi mahu memastikan perjuangan jahat beliau terlaksana, beliau menjalinkan hubungan baik dengan beberapa orang pemimpin pembangkang yang sebelum ini disifatkan sebagai musuh politik beliau. Bukan satu rahsia lagi apabila Mahathir kini akrab dengan Lim Kit Siang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu hanya untuk memastikan kerajaan yang ada pada hari ini dijatuhkan.

    Disebalik semua itu, kehadiran Mahathir kedalam Pakatan Harapan yang sebelum ini diketuai oleh DAP, PKR dan PAN, tidak begitu disenangi oleh para penyokong parti. Malah ada dikalangan pemimpin tertinggi pembangkang, turut tidak senang dengan cara Mahathir merayu sokongan dari pembangkang.

    Hasilnya, DAP terpaksa menanggung malu apabila lebih 300 orang ahlinya sudah meninggalkan parti. Paling terjejas adalah Melaka apabila lebih 200 orang dilaporkan sudah meninggalkan parti sehingga ada laporan menyebut, DAP Melaka boleh dianggap sudah hancur akibat tindakan mereka ini
    Di pihak PKR pula, parti berkenaan berhadapan dengan perpecahan dalaman yang masing-masing diketuai oleh Datin Seri Wan Azizah yang pro Anwar dan Datuk Seri Azmin Ali yang lebih pro Mahathir. Keadaan ini menyebabkan PKR berada dalam krisis kepimpinan paling serius sejak Anwar di masukkan ke penjara untuk kali kedua atas tuduhan liwat yang dilakukannya.

    Bagi PAN pula, parti inis ejak sekian lama tidak mempunyai pendirian yang jelas melainkan mengikut apa jua telunjuk Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng. Justeru, apa sahaja yang diputuskan oleh Dinasti Lim ini akan diguna pakai oleh parti ini untuk bergerak.

    Melihat kepada pelbagai permasalahan yang timbul di dalam Pakatan Harapan sejak menerima masuk PPBM dan Mahathir menjadi salah sebuah “anggota keluarga” mereka, dapatlah disimpulkan bahawa tuah yang mengiringi Mahathir untuk mengekalkannya menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, sudah berakhir.

    Hari ini, beliau lebih banyak membawa bencana dan kerosakan di dalam Pakatan Harapan walaupun kini beliau sedang berusaha untuk memastikan pertandingan satu lawan satu berlangsung pada Pilihan Raya Umum ke 14 kelak. Justeru, tidak hairanlah apabila bekas partinya, UMNO, langsung tidak meratap pemergiannya untuk kali ketiga pada 29 Februari tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai 2 plak penulis ni lantik DAP sebagai ketua PH...

      Delete
  38. DANA PILIHANRAYA : NAJIB LEBIH JUJUR DARI MAHATHIR.
    Jika di ambil perkiraan dari ketelusan antara 2 orang yang memegang jawatan Perdana Menteri , ia itu Tun Mahathir dan Datuk Seri Najib , maka pasti sekali kita akan dapat lihat Najib sebenar nya lebih telus dan lebih jujur.

    Seperti kata Datuk Seri Nazri Aziz pada tahun lalu “Isu wang RM 2.6 billion misal nya , Najib telah menjelaskan kepada kami dari mana dia perolehi dan berapa banyak dia telah guna kan dan untuk apa ia di gunakan’ .

    Tidak seperti Mahathir yang melalui 5 pilihanraya , kata Nazri , “kita tidak tahu dari mana dia perolehi wang untuk dana pilihanraya dan berapa banyak yang telah dibelanja kan”.

    Ini bermakna Najib lebih jujur dan telus , dia tidak sama seperti Tun Mahathir.

    Umum juga mengetahui hubungan sulit dan rapat antara Mahathir dan para sidang kroni pilihan nya yang bukan pun ahli parti UMNO jauh sekali mereka itu orang Melayu.

    Najib juga tidak menipu dengan mengguna kan nama proksi atau kroni untuk menyimpan wang, kerana dia telah memasuk kan wang dana derma itu ke dalam akaun nya sendiri khas untuk wang itu , dan di ketahui oleh Gabenor Bank Negara yang memilih untuk berdiam diri.

    Seseorang penipu akan buat seperti yang dilakukan sebelum ini , ia itu meletak kan wang ke dalam akaun orang lain dan menumpang nya di situ.

    Ini boleh di tafsirkan sebagai cubaan menipu dan tidak jujur.

    Kisah ini di ungkit kerana telah terjadi “spat” baru baru ini antara Nazri dan mantan Perdana Menteri Tun Mahathir.

    Nazri juga sebelum ini pernah menempelak Mukhirz dengan tafsiran dedak di mana Mukhriz enggan menjawap dan melayan.

    Kepada penyokong Presiden yang gemar di gelar “pemakan dedak” oleh ProTun, Nazri pernah membidas “ada kah ketika saya setia kepada Presiden ia itu ayah kamu, saya juga pemakan dedak?” di mana tidak pernah di jawap oleh Mukhriz dan para ProTun.

    Tentu sekali siapa pun dari para Protun tidak mampu menjawap kerana Nazri sudah “serve” beberapa Perdana Menteri dan setia kepada mereka semua , bermula dari Tun Mahathir sehingga lah Najib Tun Razak.

    Dalam satu ucapan pembuka pada satu Bahagian ,Nazri pernah menempelak, “ketika dia jadi ketua , kita di suruh setia kepada nya tanpa berbelah bagi,bila sudah tidak jadi ketua , kita di suruh melawan ketua kita pula”.

    “Apa jenis manusia ini?’

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri tak dengar habis semasa madey bercakap dia terlelap....madey tak suruh taat kpd pemimpin korup

      Delete
  39. Politik tanahair akan bertambah menarik dengan satu perdebatan yang bakal di adakan antara Tun Mahathir dan Nazri Aziz.

    Tun Mahathir tentu lah suka kepada perdebatan kerana dalam debat tidak perlu kemuka bukti , maka tentu sekali seronok Tun Mahathir kerana dalam debat juga boleh auta dan temberang.

    Walaupun hal ini di ketahui oleh Nazri , diri nya sendiri sudah cukup sedia dengan beberapa perkara untuk menelanjang kan Tun Mahathir di mana selama ini rakyat tidak tahu.

    Tun Mahathir tentu sekali dengan isu 1MDB dan 2.6 billion nya di mana sehingga kini tidak pernah di bawa sebarang bukti berkenaan nya.

    Nazri dijangka akan membongkar isu seleweng duit BNM-FOREX diatas nama kerugian dan juga isu BMF yang di sapu di bawah karpet.

    Walaupun dikhabarkan desas desus berkenaan debat ini akan di rencanakan sebaik sahaja Nazri pulang dari Berlin pada 13.3.2017 (hari ini) kami teleh mendapat maklumat serba sikit berkenaan persedian puak bunga yang takut pemimpin idola mereka di malukan dengan bersedia menghantar pasukan ala ala “Nothing2hide” mereka ia itu kaki jerit dan kaki ejek.

    Ini jelas menunjuk kan mereka amat takut mendengar kebenaran kerana minda telah di “set” kan dan di “program”kan tidak mempercayai apa apa keburukan terhadap idola mereka. Kedatangan mereka lebih kepada pemujaan idola dan pembelaan terhadap nya , dan bukan untuk mencari kebenaran.

    Berbalik semula kepada topik di atas, mahu kah Tun Mahathir jujur kepada rakyat terutama nya orang melayu dengan memberi tahu dari mana datang nya dana pilihanraya ketika dia menjadi Perdana Menteri?

    Mahu kah dia mengaku parti Melayu Islam UMNO selama ini menggunakan dana tokey judi nombor dan perniagaan arak para kroni nya?

    Siapa pemberi dana kepada nya? dan kenapa mereka beri?

    Ada kah sambutan harijadi setiap tahun yang ditaja itu atas sebab balas dan kenang budi?

    Bukan kah itu juga satu bentuk rasuah? dan terhenti tahun lalu tidak di sambut kerana rakyat sudah sedar?

    Tun Mahathir kena lebih jujur dan mengaku kepada rakyat pada perdebatan antara diri nya dan Nazri dengan mengaku dia marah kepada Najib kerana tidak merujuk dana kepada nya lalu ingin membalas dendam dengan mencipta isu 1MDB setelah Najib juga enggan membantu Mukhriz naik kejawatan lebih tinggi dalam heraki UMNO.

    Merujuk kepada Tun Mahathir untuk dana pilihanraya amat penting kepada Tun M kerana selain boleh “dictate” apa dia hendaki dari Najib ia juga ada “string attached” ia itu harus di balas dengan projek atau kerja gantian bertaraf mega kepada kroni nya.

    Maka betul sangat lah saranan Nazri , Najib berpuluh kali ganda lebih jujur dari Mahathir.

    Mungkin orang lain tidak boleh berkata sedemikian kerana tidak sepengalaman menjadi menteri seperti Nazri sendiri yang sudah bekerja di bawah 3 Perdana Menteri.

    Apa pun kita tunggu apa yang bakal terkeluar dari pedebatan antara Nazri Aziz dan Mahathir.

    Najib curi duit, penyamun, rompak wang rakyat, masuk akaun sendiri, rasa nya sudah berjuta kali kita dengar dari mulut Mahathir, apa yang belum kita dengar ada lah berkenaan penyamun terbesar dalam sejarah negara yang selama ini UMNO bantu diam kan kerena dia ada lah mantan Presiden mereka, Tapi itu dulu , sekarang ada lah “new ball game” Nazri sebagai wakil UMNO bersedia untuk melondehkan nya.

    Sedia kan “pop corn” dan air Soda anda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mesti tak perlu kemuka bukti dan fakta ..lawan boleh mintak kemuka bukti...bukan bokeh main hentam suka hati..lawan boleh perlekeh kredibeliti...odien yg menilai .

      Delete
    2. Penyamun terbesar tapi kenapa tak ade orang berani repot..penulis pon berani tulis aje tapi tak repot sprm..

      Delete
    3. Patut la dia org berebut nak berdebat. Tak payah bukti rupanya. Aaa. Mcm tu hujah main ape yg terlintas dlm otak je la ye. Tapi kenapa ye 2 3 kali debat asik tak jadi je. Tapi dlm tv elok je bercakap. Senang jadi org besar kan. Hujah main sedap tekak je.

      Delete
  40. DAP HIJACK PR, TUKAR PH, MAHATHIR HIJACK PH, TUKAR….
    HARI ini penulis mengakuilah, selain raja U-turn (sesetengah kes menjadi roundabout), Mahathir memang raja hijack. Nothing2hide dia hijack, Bersih dia hijack dan sekarang Pakatan Harapan pun dia hijack – siap nak ubah nama lagi kepada yang lain.

    Yang Pakatan Harapan, begitulah berbangga dengan Majlis Presidennya yang terdiri nama-nama besar macam Guan Eng, Azizah dan Mat Sabu, datang Mahathir macam lembu gila, dia sondol semua sekali macam itu saja, Majlis kemana, Presiden ke mana. Maaflah lembu gila, bukan nak menghina tapi tak jumpa haiwan yang lebih sesuai sifatnya.

    Jahanam.

    Maka itu esok pasti menarik. Nak tahu juga apa respon DAP, PKR dan PAN mengenai kenyataan Mahathir hari ini mahu menukar Pakatan Harapan kepada yang lain – dari nama kepada logo. Seolah-olah semua dalam Pakatan tu bodoh, tak reti nak buat logo sendiri – eh Mahathir, kalau dia nak buat, dah lama dia buat dah, ada sebablah kenapa dia tak buat tu.

    Apa pun, setakat malam ini, yang rakyat nampak dari pengumuman Mahathir petang tadi, bukan Mahathir dan partinya Pribumi yang menyertai Pakatan Harapan, sebaliknya Pakatan Harapanlah yang sebenarnya menyertai Mahathir dan parti Pribumi.

    Itu sajalah nak cakap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog Budin pun dh di HIJACK puak UMNO PIS , sbb bl9g sendiri Mykemut, dan pro PiS dh yiada pelawat.
      Hijack berjela2 kpmen sampah., kan.
      Sgt menampakkan ketakutan mental sgt dgn manusia 1 abad tu...hmm kesiaan kata gelas tk pecah. Patut la Najib condemn penulis BANGSAT. Disitu satu2nya Najib tak tipu.

      Delete
    2. Madey hihack tak ade sape rugi..PH pun perlu nasihat tun madey susun gerak langkah..sehingga kawasan felda dah bokeh dipecahkan yg menyebabkan zahid komidi gelabah...

      Delete
    3. Ntahnye. Biar la sape nak jack sape pun. Yg kamu susah kenapa. Patut suka. Ni jiwa kacau plak. Ke takut. Tun walau takde kuasa. Tapi still power. Mcm kata the rock. Fly like butterfly, stink like bee. Betul tak.

      Delete
  41. .
    .

    ”kami akan buat berpedoman Al Quran Dan Al Hadith. Kami tidak mengikut hawa nafsu dalam membuat apa2 keputusan.”

    Orang kalau berpendoman kan Al Quran dan Al Hadith, yakin dan terus berkerjasama dengan UMNO secara sah. Tapi seorang kata berkerjasama dan sorang lagi kata lawan. Sorang kata 20 sorang lagi kata 40 kerusi
    .

    Itu sebab penulis beri nasihat percuma kerana lebih menguntungkan PAS apa lagi jika dah mengaku PAS berpandukan Al Quran dan Al Hadith


    Wallahhuallam

    ReplyDelete
    Replies
    1. tentu ramai terloya, ada termuntah terhidu hancing kingcin Lobai wanna bee ni. Lelong Islam ala arabica price drop, stock clearance tak habis2. Neraka dok lambai

      Delete
    2. Kenape mamat ni suka betul tukar2 cara komen aaa. Kejap jadi ustaz, kejap jadi indon bancuh simen, kejap jadi tau meramal dan last suka memaki bila tak tahan kena gasak. Tapi point dia sama je. Berulang2. Mungkin sejak kembung naik $20 sekilo ni kate bini teman, tinggal 1% je kot. Kena la nampak ramai. Yg paling lawak la. Kat sini takde, kat keluang diamont ada lagi, sendiri tulis, sendiri sokong. Dulu buat kat putra merdeka. Lunyai org keluarkan CV dia hari2. Marah Betul dia Kalau cv dia muncul. Hehehe, jgn marah ye simen.. nak joint ulamak kena banyak sabar. Insyaallah dpt tiket surga. Selamat berjuang.

      Delete
  42. Pakatan Harapan tulus iklas nak selamatkan pas dari bergabung dengan ameno,,supaya pas tidak di kasut kan sekali oleh ameno, apa bangang sangat nak paham,,,walaun betul lah,, ameno dari dulu pandang sengkek kpd pas ,,tapi kerana dah tersepit nak selamatkan diri masing2 baru nampak bulan tiruan,,,bila dengar ameno dapat pulun bilion2 duit rakyat,,mula nak mengimpit,,dah tak takut di kasutkan asalkan dapat tumpang kekayaan berganda walaupun hilang moral,,, Tuan Budin iklas nak membantu betulkan mentaliti mereka2 yg pinjam otak udang untuk berfikir,,,Tak kan nak jadikan negara kita Darul Rasuah,,,,,malah serambi mekah puan boleh jadi serambi masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntah yg mane nak ikut. Kata haji hadi ke, tuan ibrahim ke, atau nik abduh. Yg ni kata boleh join umno. Yg ni kata nak lawan dan masih bincang dengan ppbm. Yg ni kata pulak nak saman. Last totok pening. Dlm pas ni pulak mcm2 ada, yg mengikut je. Yg masih anti umno ada. Yg terbelah bagi pun ada. Elok lagi AMANAH. Konsisten dgn perjuangan. Jadi mana2 org pas dlm ni. Esok ambik borang AMANAH, isi, join. Insyaallah. ada akan naik bas yg menuju 1 perhentian sahaja. Takde cabang, takde tol.

      Delete
    2. depa nak makan semua la tu
      yg dikejar x dpt
      yg dikendong berciciran
      percayalah pepatah melayu ni
      amat tepat dgn pas

      Delete
  43. Parti itu sekarang buat kerja Umno, bidas Dr Mujahid

    Tanpa menyatakan nama Pas, Datuk Dr Mujahid Yusoff Rawa menyebut tentang adanya parti cenderung menjadi penyambung politik fitnah yang lazim dilakukan Umno-BN sebelum ini.

    "Yang ceramah ke hulu, ke hilir cakap DAP rasis, anti Islam, anti Melayu dulu Umno tapi sekarang ada satu parti itu, dia yang ulang apa yang pernah Umno sebut.


    "Parti itu sekarang buat kerja yang Umno dulu buat," tegasnya dalam ceramah di Pekan Bukit Jenun, Pendang di Kedah malam tadi.

    Menurutnya, parti berkenaan juga berkecuali terhadap usul Bajet 2017 ketika parti pembangkang lain iaitu Amanah, DAP dan PKR mengambil keputusan menolak.

    "Ada satu parti ini kita pun tak tahu dia duduk mana. Sini pun tak, sana pun tak. Dalam Parlimen kita tolak bajet, tapi ada satu parti ambil sikap berkecuali.

    "Dia bimbang bagaimana pegawai kerajaan nak dibayar gaji walhal parti itu pembangkang, macamlah dia kerajaan. Kita bercakap tentang RM42 bilion, RM2.6 bilion masuk poket Perdana Menteri.

    "Bagi kami tak masuk akal nak minta lebih RM200 bilion tapi RM42 bilion hilang tak beritahu pergi mana," bidasnya.

    Sikap pemimpin parti berkenaan juga dipertikai apabila kerap kali hadir dalam majlis disertai pemimpin Umno walaupun mendakwa kononnya menolak rejim itu.

    "Ada satu parti ni kita tanya hang (kamu) nak lawan (Umno-BN) ke tak mahu? 'Aku lawan' tapi sedondon tengok sekali dalam kata habis melawan Umno," ujarnya.

    Dr Mujahid yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar turut memberitahu sidang Dewan Rakyat akan datang bakal menyentuh isu dakwaan pemimpin tertinggi sebuah parti yang menerima RM90 juta daripada Perdana Menteri.

    "Ada soalan YB Hanipa kawan saya (Ahli Parlimen) dari Sepang. Khamis (9 Mac lalu) punya soalan, keluar (giliran) nombor 20, minta SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) ambil tindakan ke atas dakwaan sebuah parti yang menerima RM90 juta.

    ReplyDelete
  44. takde pasal umno nak bersama pas! utk kekal berkuasa, pemimpin parti mungkin berfikiran begitu. tapi tidak pada akar umbi. no way..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kata ahli yg drgil ni keras kerak nasi jer..huluq seketul jer semua boleh..

      Delete
  45. Bila arwah nik aziz tiada Pas bercelaru halatuju...berpegang quran dan hadis tapi yg haram pon bedal...perompak dibuat kawan baik..nak jadi penasihat..kalo umno ni budak2 boleh lah..bagi nasihat...ini dia yg nasihatkan kita balek...

    ReplyDelete
  46. Maaf tumpang tanya tuan2.PAS tu Parti Audi Se Dunia atau Porche Auto Se Malaysia yek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua 2 boleh..pilih mana suka.. ..

      Delete
  47. Pas banggang sebanggangnya, nak tegak hukum islam untuk kepentingan politik puak pas buat apa? Politik sangat kotor, kalau politik dibawa ke alam akhirat, umpama meminta masuk dunia neraka.

    "Sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka." (Al Baqarah: 120)

    Di malaysia ini tiada orang yahudi@nasrani melainkan cina, india, bumiputera sabah dan sarawak sahaja.dimana relevan sikap permusuhan islam pas kepada non muslim rakyat malaysia jika dirujuk kepada al-quran???.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada pepatah melayu mengatakan bodoh tak bertepian, itulah kebodohan pas pimpinan ayoh ping, ada peluang bentang dia tangguh, lain hari dia monteng.

      Delete
    2. Pas ni, mana ada kira relevant2..dia kira correct2 tok guru dia aje.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...