Saturday 11 March 2017

BERSATU PERTAHAN KEDAULATAN NEGARA ADALAH WAJIB, BERSATU SINGKIRKAN NAJIB JUGA WAJIB


Berdepan krisis diplomatik dengan Korea Utara berikutan pembunuhan Kim Jong-nam, rakyat Malaysia ketika ini diseru agar bersatu hati bersama kerajaan tanpa mengira ideologi politik bagi memastikan segala-galanya berakhir dengan baik.

Yang lebih diutamakan tentunya ialah agar 9 rakyat Malaysia yang masih berada di Pyongyang dapat diselamatkan dan dibawa balik dengan seberapa segera, juga dalam keadaan selamat pastinya.

Lagi lama krisis ini berpanjangan, lagi ia membimbangkan, apatah lagi dengan adanya laporan berita yang mengatakan makanan halal untuk keperluan mereka hanya mampu bertahan untuk tempoh seminggu saja lagi dan mereka juga dinasihatkan tidak keluar ke mana-mana, melainkan kekal berada di dalam kawasan kedutaan atas faktor bahaya yang tak dijangka mungkin akan menimpa.

Secara umumnya, rakyat tidaklah begitu daif tentang keperluan bersatu dalam hal ini. Mereka tahu kerajaan yang sedang memerintah adalah BN dan Perdana Menteri ialah Najib Razak. Oleh itu, demi keselamatan 9 rakyat Malaysia yang sedang berada di Korea Utara itu, sokongan dan dokongan mereka kepada kerajaan ialah agar krisis diplomatik ini segera berakhir dan mereka yang bagai tebusan di Pyongyang ketika ini dapat dibawa pulang dengan selamat.

Sebab itu, nampak sedikit janggal apabila Najib sendiri membuat rayuan agar seluruh rakyat bersatu dan memberi sokongan kepada kerajaan yang sedang dipimpinnya dalam menangani krisis dengan Korea Utara itu.

Najib tidak perlu membuat rayuan secara terbuka kerana tindakan demikian lebih menampakkan beliau ingin mengaut sokongan politik untuk kepentingannya dan masa depan UMNO serta BN semata-mata. Lebih-lebih lagi tarikh pilihanraya mungkin diadakan pada bila-bila masa dan Najib sendiri sedang bergelut untuk memenanginya.

Sepatutnya biarlah pihak lain yang berkecuali yang membuat rayuan sedemikian, manakala Najib dan kerajaan dalam masa yang sama hanya perlu memperlihatkan tindakan atau langkah-langkah konkrit sedang diambilnya untuk menyelesaikan krisis tersebut.

Selagi Najib memperlihatkan usaha ke arah menamatkan krisis dan membawa pulang 9 rakyatnya Malaysia itu, seluruh rakyat memang memberi sokongan kepada kerajaan, walaupun tanpa beliau membuat rayuan secara terbuka mengenainya.

Dalam apa juga keadaan, apabila bertembung dengan negara lain, rakyat secara semulajadinya akan memihak kepada negara sendiri. Itulah namanya sayangkan negara dan mengutamakan kedaulatan negara.

Dalam konteks menamatkan krisis dengan Korea Utara, keperluan untuk rakyat bersatu memberi sokongan kepada kerajaan adalah suatu kewajipan sebenarnya. Sokongan itu lebih kerana BN adalah kerajaan yang sah sedang berkuasa dan menguruskan pentadbiran negara.

Tetapi, sokongan itu bukanlah mengenai masa depan UMNO dan BN atau perhitungan kalah menang dalam pilihanraya, sebaliknya kerana ada 9 nyawa yang perlu diselamatkan, selain untuk mempertahankan maruah serta nama baik negara.

Apa yang penting, krisis diplomatik ini tidak seharusnya membuat kita lupa akan dosa-dosa Najib, UMNO dan BN selama ini. Dosa itu bukan saja berkaitan skandal 1MDB, wang RM2,600 juta, pembaziran, kemewahan dan sebagainya tetapi dalam waktu yang sama menekan kehidupan rakyat melalui penarikan pelbagai subsidi dan mengenakan cukai GST.

Rakyat tidak harus lupa semua dosa-dosa itu. Lebih-lebih lagi Najib kini sedang mempertaruhkan masa depan negara untuk menutup semua salahlakunya selama ini. Najib ingin menang PRU 14 bukan sangat untuk membawa lebih kebaikan kepada negara dan kesejahteraan kepada rakyat, tetapi agar dosa-dosanya dapat dikambus dan tidak diungkit lagi sampai bila-bila.

Tun Mahathir sudah mencecah usia 92 tahun dan PRU 14 mungkin pertarungan terakhir baginya untuk menyelamatkan negara ini. Sebab itu, perhitungan PRU 14 ini amat penting supaya kita tidak terus terjebak kepada masalah dan keperitan hidup yang lebih kronik dan agar selepas ini tidak muncul dua atau tiga lagi 1MDB atau lebih ramai watak seperti Jho Low dan Peter Sondakh menghakis kekayaaan negara.

Menyokong dan bersama-sama dengan perjuangan Tun Mahathir, Pakatan Harapan dan lain-lain pihak yang ingin menyingkirkan Najib, UMNO dan BN adalah kerana mereka merupakan kumpulan paling berwibawa untuk memulihkan masa depan negara ini.

Jika kita berbangga dengan pelbagai kejayaan dan kemampuan Tun Mahathir membawa kecemerlangan selama 22 tahun era berkuasanya selamanya ini, tiada sebab kita tidak boleh meyakini dengan janjinya bahawa beliau mempunyai beberapa pendekatan atau solusi untuk kebaikan negara dengan syarat Najib, UMNO dan BN perlu ditumbangkan terlebih dahulu.

Sebagaimana kita wajib bersatu mempertahankan kedaulatan negara dalam krisis diplomatik dengan Korea Utara, kita juga ada kewajiban lain selepas itu iaitu untuk menjadikan negara ini lebih baik buat semua rakyatnya.

Negara ini akan selamat jika kita dapat bersatu menyingkirkan Najib kerana dalam dirinya didapati bersarang terlalu banyak masalah dan penyakit yang terlalu sukar untuk diubati.  

Hanya kerajaan baru mampu menyelamatkan kita, bukan kerajaan lama pimpinan Najib yang sudah uzur, tiada upaya, dipenuhi panau, sopak, kanser dan macam-macam penyakit  yang lain lagi. (ShahbudinHusin 11/03/2017).

136 comments:

  1. Najib ni umpama magnet yg menarik gejala negatif yg berlaku pada malaysia..macamana kita nak pertahankan negara kalau ketuanya bersifat lebih merosak dari nemperbaiki?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU14 ni adalah pilihanraya plg penting utk si bijaN vs Rakyat.

      Andaikata si bijaN & UmNgok gagal ditumbangkan pada PRU14...maka sampai kiamat la UmNgok akan memerintah Malaysia.

      Memang seram pernyataan ini tapi utu adalah kenyataan!!!


      Delete
    2. Tetapi

      Tahniah kpd PKR dan pakatan yg anjurkan KONVENSYEN FELDA

      apa nasib makcik Felda..gen 4

      Di JOHOR CONFIRM TUMBANG.. HANYA KERANA ISU JUAL NEGARA

      DI KELANTAN KERANA ISU PAK HAJI KORUP

      DI MELAKA ISU PELABUHAN MELAKA

      DI KEDAH.. ISU MUKHRIZ KENA MAIN BAJI

      DI SELURUH MALAYSIA ISU BARANG NAIK .. MYK NAIK.. UMNO TIDAK LAGI PRIHATIN KPD PENGUNDI..

      BRIM PUN TAK LAKU... TOLAK GST BARANG NAIK BAYAR MYK MAHAL HABIS MCM ASAL TAKDE BRIM.

      APA STRATEGY UMNO? EXCO KENA CEKUP .. CM KENA SOAL DI MELAKA DAN SABAH..

      1MDB TAK SETTLE.. PETRINAS BUANG PEKERJA.. FGV BYAT TAIK.. TABUNG HAJI PENDEPOSIT LARI.. LTAT ISU PENCEN..

      SEMUA TAK KENA... APA NAJIB BUAT TIDO MCM PAK LAH TAK KERJA? TAK RETI KERJA JADI PM?

      SIAPA PM SEBENARNTA???

      Delete

    3. Najib nak ajak ahli2 parti komponen BN Dan ahli2 PAS lahhh.
      Bukannya nak ajak korang, korang tu seciput aje.
      "ada pun tak untong, tiada pun tak rugi"

      Delete
    4. Aik. Kami ramai ape, dlm alam maya je 94%. Undi popular pun 52% . Tak mungkin semua pas. Pas pun pasal cina ada sokong. Sekarang dah pecah pegi PAN. Tang mane tak ramai. Dlm selangor dgn PP lagi ramai. Yg tau org no 2 yg merayu minta org sokong dia. Tu la. Tgk TV3 dgn mykemu ke tah ape name blog tu.

      Delete
    5. Kikiki. Apa punya giler babi nya nih mykemut yg jahil lg berhati serigala nk bersatu bg sokong JASA yg bodo lg jahil yg terima arahan tuan politik nya losemah singapork binti mainland Chinese Communist. Bodo piang..ahaksss ptui akak sewel aka langsuir kikiki

      Delete
    6. PRU14 adalah pertarungan Pakatan Harapan Rakyat Vs PAU(PAS AND UMNO/BN)....

      Delete
    7. Sokong 0713

      Parti yg mempunyai paling banyak kerusi dlm sesuatu kumpulan semistinya menjadi ketua kepada kympulannya Dan mempunyai veto terhadap apa2 keputusan yg di ambil oleh kumpulannya.

      Delete
  2. Wajib? Rujuk ulamak mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro kalo ikut ustaz tv9 ari tu..ada 4 jenis orang..
      1.orang wajib
      2.orang harus
      3.orang makruh
      4.orang haram..

      Najib orang kategori 4..jadi wajib bukan dari istilah hukum tapi istilah bahasa menunjukkan mesti di turunkan..paham molek2 ye..

      Delete
    2. dia takde kamus bahasa... dia ada kitab agama je...

      Delete
    3. Ustaz ada sebut najib kategori 4?

      Delete
    4. Takde plak dia sebut najib secara khususiah tapi ciri ciri tu ada pada najib semuanya...nnt bro tgk le ulangan kat tv9, saya bukan ostad..

      Delete
    5. ustaz2 lain?

      Delete
    6. Nnt skit jam ostad terjemahan masuk..bro tanya le kat dia..

      Delete
    7. Ustaz sekarang sebok jual kismis dgn air jampi je. Mane ade mase nak nasihat2 org sekarang. Pasal ustaz pun makan nasi. Makan ikan. Ikan pun mahal sekarang. Tang wajib tu dtg dari akal yg allah beri. Kami rasa pemerintah kami suka bebankan rakyat. Itu tak perlu ustaz yg bagi tau.

      Delete
    8. ADA SAPA PEDULI NASIB 11-2 RAKUAT MALAYSIA???

      reuters - 30 people were killed in a popular tobaco market after Saudi wahabi algilababee jet bonb the area. PLS NOTE MALAYSIA IS ASSISTIBG SAUDI GULF COALITION TO DESTROY YRMEN IN WORST CRIMR AGAINST HUMANITY. PEDULI APA 9 RAKYAT PEMBUNOH KANAK KANAK YEMEN!!!

      Delete

    9. Puak2 di Yaman 5_6 bukan cuba menembak Makkah DG peluru berpandu, tetapi DG kehendak ALLAH dapat di tangkis oleh sisyem pertahan Arab Saudi.

      Tak tau lah, mungkin "Abraha" zaman sekarang.

      Abraha zaman atuk Nabi Muhammad (SAW) datang dg angkatan bergajah menyerang Kaabah.,..(panjang cete tak larat tulis)

      Delete
  3. Tuan Shah

    Saya sokong 100% !!

    #HidupBersatu

    ReplyDelete
  4. Ada sepasang Laki bini nama najib dan rosmah..Habis kucar-kacir negara..
    Baik hantar najib, rosmah serang KU Baru diorg Tahu..How deadly Laki bini ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korea utara tak tahu najib songlap?

      Delete
  5. Aman je...lain lah yamg tak bersyukur. Terasa kucar kacir. Cuba cerita tang mana kucar kacir.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bintang (An-Najm):24 - ATAU apakah manusia akan mendapat segala yang dicita-citakannya?

      Bintang (An-Najm):25 - (Tidak), maka hanya bagi Allah kehidupan akhirat dan kehidupan dunia.

      Delete
    2. Ramai yang hilang perkerjaan. Di setiawan banyak sharikat menutup operasi menjejaskan ramai yang akan atau sudah hilang pekerjaan. Kalau kita bersukur atas imbalan dari kerakusan bebodohan pihak yang berkuasa makna nya ini kerja bahlol. Tapi takper mereka boleh pakai duit atuk kau untuk menyambung menyara hidup. Eh berapa besar punya bahlol dah...!!

      Delete
    3. Yang buta Hati,pekak telinga jer Masih rasa Aman..
      Terlebih tgk Berita kat tv3,baca utusan..
      Cuba cari Berita alternative..Pikir Dan hadam..Br buat keputusan Aman ker tidak

      Delete
    4. Hidup aman otak tak aman...serba serbi barang mahal..minyak masak tak masak minyak angin naik...gula milo naik...ikan naik... Dedak macai jer tak nsik2... Hi2

      Delete
    5. 20.54 tak rasa susah cari makan. Tu yg aman je. Nak duit mintak mak. Nak rokok paw orang. Aman bukan kerana tak perang saja. Tapi otak serabut duit gaji asik tak cukup pun tak aman. Duit tak cukup walau dah berjimat pun tak aman. Duit tak cukup walau makan nasi.dgn ikan goreng hari2 pun tak aman. Jadi cuba rasa cari duit sendiri. Baru tau. Silap2 tau susah cari duit. Awak pun join 94%..cuba dulu ye.

      Delete
    6. Aman kebendanya bila beli batang pisang pun kena GST!!!

      Delete
    7. 6.50.......aman sebab hasil samun dikecualikan dari GST bro......kalo hasil samun kena GST dan income tax menggelupor ler toyol dan badok......nanti udoh tak aman pulok jadinye......


      Delete
  6. Atau yang tidak tercapai cita2?

    ReplyDelete
  7. Al-'Anbyā':106 - Sesungguhnya Al-Quran ini mengandungi keterangan-keterangan yang cukup bagi orang-orang yang (cita-citanya) mengerjakan ibadat (kepada Allah dengan berilmu).

    ReplyDelete
  8. Amat mengecewakan ada seorang pemimpin pembangkang yang ekstrim namanya Mat Sabun. Ada ke patut dia minta kerajaan berbaik dgn negara Komunis. Memang dasar DAP komunis. Bukankah dia menyokong perjuangan Mat Indera..

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada juga yg salam pm israel..

      Delete
    2. Ada juga yg jual negara..

      Jual tanah.. Jual saham..

      Mudah2 sempat taubat.

      Delete
    3. China kominis ni bukan kominis?...otak ko kurang betul dah?

      Jual aset kod china pinjam duit cina kominis...bagi projek kpd cina kominis..kata tak boleh baik dengan kominis...otak macai hari2 berpusing2 sampai sewel...hi4

      Delete
    4. Budak u ni makin lame makin sewel hi4.. .merapu...dap ni bukan rakyat mesia?...dap tak tertakluk undang2 negara...berapa kerusi dap tanding pru?..cukup nak perintah negara?...aku tak boleh ikut cakap budak bekas U yg sewel...

      Delete
    5. Propaganda aje cerita2 jual negara ni.

      Delete
    6. Ooo tak de lah kena jual?..mata buta...telinga pekak..ato silap mata bodooh?

      Delete
    7. Ko hati2 bila sebut mat indera...tercatit dlm buku sejarah johor dia pejuang menentang penjajah..dia bukan kominis tapi berjuang melawan penjajah bersama kominis. Selepas jepun kalah....dlm sejarah tak ade sebut umno berjuang menentang british..

      Delete
    8. Mula2 dap ambik penang hutang yg ditinggalkan bn 900 juta ... Sekarang hutang dibawah dap 60 juta...hutang negeri bn berkali2 ganda lebih tinggi...pembangkang lebih bijak tadbir...

      Delete
    9. Kellies kg gajah memang ada phd drp hospital bahagia Tanjong Rambutan.
      Dulu dia buat degree kat hospital bahagia Tampoi

      Delete
    10. Dah tak boleh nasihat. Biase La org rasa pandai. Tapi kawan2 jgn maki dia ye. Kesian, kang dia mengeluh cakap org tak ajar dia balas maki. Walau hujah macam minta dimaki. Ape pun tahniah lah ye bertahan dari pupus. Nukilan bengkel bawah pokok.

      Delete
    11. Sudah maklum bahawa Mat Indera pejuang komunis. Sesiapa yang menentang penjajah adalah komunis. Buka balik buku sejarah. Bukan rujukan Malaysiakini. Lagi satu tengok2 lah Berita Tv3 ea. Nampak sangat tak tahu perkembangan isu semasa. Itulah. Banyak sangat termakan dengan propaganda DAP.

      Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

      Delete
    12. Ko bukak buku sejarah johor...tengok tv 3 suku otak jadi 3 suku mcm ko laa..tv 3 suku alat propa umno...patutlaah ko tak brape betul ...jangan baik dengan kominis tp pemimpin ko rakan karib kominis...ketua ko klentong ko?...ketua ko dunia dah tau kaki klentong...ha4

      Delete
    13. Kellies castle bengong piang..nk wat cmne.punahsihat dia pun bengong.

      Delete
    14. Kellies Castle......tahniah....hebat ko jual tahik..!!

      Delete
    15. Kellies castle ni jelmaan amran.

      Delete
    16. Annoying Kellies Castle

      Quote: "Sesiapa yang menentang penjajah adalah komunis"

      Jadi.... Abdul Rahman bin Tuanku Imam Nuh, Abdur Rahman bin Abdul Hamid, Haji Hassan bin Panglima Mat Munas, Imam Rasu bin Shahrum, Mat Kilau bin Imam Rasu, Laksamana Mohamad Amin, Haji Nong Taib Bin Santan, Sayyid Abdul Rahman bin Sayyid Muhammad al-Aidrus dll. tu semuanya komunis lah ye????

      Sultan Mahmud Shah yang menentang Alfonso de Albuquerque tu pun komunis lah ye???

      Fakta mana yang kamu ambil ni????? Baghal betul.

      Tak kenal????? Carilah sendiri siapa mereka tu sebenarnya.


      Kalau nak dedak pun janganlah memperbodohkan diri sendiri.

      Delete
    17. Gila..

      Sapa yg menentang penjajah dituduh komunis...

      Kalu menentang kesalahan pemimpin dituduh pengkianat islam

      Kalu menentang pemimpin yg menyamun rompak dituduh sebagai apa pula?

      Delete
    18. Macamana nak sabitkan najib salah.. Hakim AG apandi tak bagi najib di saman.. Tanya pasai 1mdb kat parlimen pun tak boleh.. Timbalan menteri tanya direct pun kena pecat.. Pasukan khas sprm pun kena pindah2..
      Skang dah ada tuduhan yg ada bukti yg byk (boleh rujuk singapura atau swiss) pada najib.. Duit dlm akaun dari duit 1mdb yg dilencong.. Bukan duit derma bagai.. Najib patut bersih kan diri dgn saman balik.. Tapi najib tak saman kenapa? Sbb najib tau dia salah... Org2 pengikut mcm tuan sahaja yg tak mau fikir.. Tak mau jujur dgn diri sendiri. Tuan ada agama. Tapi tuan tak ikut ajaran agama..

      Tuan yg patut ubah. Tuan juga yg patut disimen

      Delete
    19. Macamana nak sabitkan najib salah.. Hakim AG apandi tak bagi najib di saman.. Tanya pasai 1mdb kat parlimen pun tak boleh.. Timbalan menteri tanya direct pun kena pecat.. Pasukan khas sprm pun kena pindah2..
      Skang dah ada tuduhan yg ada bukti yg byk (boleh rujuk singapura atau swiss) pada najib.. Duit dlm akaun dari duit 1mdb yg dilencong.. Bukan duit derma bagai.. Najib patut bersih kan diri dgn saman balik.. Tapi najib tak saman kenapa? Sbb najib tau dia salah... Org2 pengikut mcm tuan sahaja yg tak mau fikir.. Tak mau jujur dgn diri sendiri. Tuan ada agama. Tapi tuan tak ikut ajaran agama..

      Tuan yg patut ubah. Tuan juga yg patut disimen

      Delete
    20. Tersalah reply tempat komen

      Delete

  9. Alamak, tajuk amat menarik, nak komen banyak tapi ada hal pulak malam ini.

    Sila lah kawan2 sekelian, balon lah sebanyak yang boleh bagi mendapatkan Najib di gantikan.

    Setuju bahawa itu wajib, seperti di penulisan di atas.

    Wira

    ReplyDelete
  10. Saya melihat Najib sebagai punca segala masalah dan setiap kali sesuatu berlaku ia akan letakkan bebannya kpd orang lain:-

    1. Dia yg asaskan 1MDB dan menyamun melaluinya tapi bila kantoi ahli kabinet lain yg kena jawab.

    2. Dia yang mencuri, kini UMNO dijadikan perisai untuk melindunginya. Baginya nak mampus, mampuslah UMNO. Dia tak peduli.

    3. Dia yang menjadi punca malapetaka yg sedang menimpa rakyat Malaysia di Korea Utara dan kini ia merayu sokongan kepadanya.

    Untuk kenyataan sokongan perkara nombor 3 ini saya tak perlu terangkan sebab ramai dah bagi komen mengenainya.

    Najib yang mencari pasal dgn NK sebab dah terlalu biasa dgn cara2 berkeras ke atas orang yg mengkritiknya sprti dilakukannya ke atas Tun M dan lain-lain, hingga terlupa Kim Jong Il bukanlah rakyat Malaysia yang boleh diperkotak-katikkan olehnya.

    Usah bicara tntg NK sbg sebuah 'rogue nation' apabila Malaysia di bwh Najib juga begitu? Masih ingat permohonan melalui MLA Switzerland yg ditolak tanpa justifikasi?

    Usah bicara tntg skandal pembunuhan rakyat NK di bumi Malaysia apabila ada rakyat asing lain juga pernah diperlakukan serupa. Masih ingat Altantuya?

    Usah bicara tntg pegawai dan orang ternama NK yg dibunuh dan tiada kisah penamat yg sebenar, sebab Malaysia juga ada kisahnya. Masih ingat Morrais dan Najdi?

    Malah Kim Jong Il lebih baik dari Najib kerana ia belum ada kisah mencuri dan mengkhianati rakyatnya sendiri.

    Saya akan menyokong Najib 100% sekiranya ia menawarkan diri menjadi pengganti kepada rakyat2 Malaysia yg berada di sana.

    Untuk berlaku adil memandangkan ada 11 (atau barangkali 9) di sana maka silalah buat pilih 9/11 ahli kabinet lain untuk ditukarkan bersama. Jgn lupa bawa Rosmah bersama.

    Malah pejuang2 kebenaran Najib spt kejora, unknown dan kotabaru juga boleh turut dipilih.

    Saya sangat pasti Kim Jong Il akan menerima tawaran pertukaran tebusan ini.

    Bukankah ia telah mengisytiharkan dirinya sbg pahlawan Bugis? Inilah masanya untuk membuktikan dirinya benar-benar seorang pahlawan.

    Apa pun saya amat berharap yang terbaik utk mereka semua di sana. Saya juga doakan mereka semua selamat. Dalam masa yang sama kita perlu bersedia untuk yang terburuk. Mudah2an yg buruk ini tidak akan terjadi.

    Najib memang banyak membawa malapetaka kepada negara. Sudah masanya untuk humbannya keluar drpd kerusi PM. Entah apa lagi malang akan menimpa disebabkan oleh si celaka ini.

    (Saya dah pun hujahkan tentang kalimah celaka ini dalam entry yg lepas).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan bagi melapetaka sebagai petunjuk kpd rakyat supaya ubah dan simenkan pemimpin yg mungkar...kalo masih berdegil nak bersekongkol dengan pemungkar malapetaka atau bala yg besar akan diberikan...

      Delete
    2. Jgn lupa bawa ketua pemuda yg sanggup mati utk ketua dia. Ayat power hingga bini naik pangkat. Jgn cakap je. Masa ni la nak tunjuk bukti. Untung2 jadi tan sri pulak.

      Delete
    3. Percayalah bila the klepets jatuh........orang yg pertama akan angkat kaki ialah tukang2 kipas dan tukang2 cebok.

      Tukang2 kipas ni bukannya ikhlas pon.......mereka ni tak der keihklasan. Mereka mengipas demi pangkat, kuasa dan wang mereka jer. Kalau tak der habuan untuk temolok mereka.......kirim salam banyak2 dia orang nak bersusah payah untuk the klepets. No money no talk. Ada duit memang sayang, tak der duit pergi melayang.

      Kesetiaan tukang2 kipas ni diukur dengan nilai material dan wang ringgit. Ini memang lumrah dunia sekarang........lebih2 lagi di Malaysia ni memang wujud orang2 yg tergamak gadaikan agama, maruah, jual bangsa dan negara kerana gilakan wang dan kuasa..........ada yg sanggup ucap nama Allah yg maha suci sebagai bahan sokongan dalam berhujah kononnya apa dia kata tu benar. Inilah orang yg konon hanya takutkan Allah tapi dalam masa yg sama Allah Taala menyaksikan kebohongan dan pecah amanahnya yg nyata.

      Kalo nak kenal kawan sejati........tunggu waktu kejatuhan the klepets. Masa tu baru dia orang tau siapa yg benar2 ikhlas di belakang mereka.......dan ketahuilah jumlahnya amatlah sikit atau mungkin tak der sorang pon yg tinggal.........semuanya caklibut lari meninggalkannya.

      Delete
    4. Sokong points John Doe !!
      Very well-said bro....salute !!

      Delete
    5. Bro phantom at 23:31.

      Very true indeed.

      Delete
    6. ADA SAPA PEDULI NASIB 11-2 RAKUAT MALAYSIA??? Go to hell lah..

      reuters - 30 people were killed in a popular tobaco market after Saudi wahabi algilababee jet bonb the area. PLS NOTE MALAYSIA IS ASSISTIBG SAUDI GULF COALITION TO DESTROY YRMEN IN WORST CRIMR AGAINST HUMANITY. PEDULI APA 9 RAKYAT PEMBUNOH KANAK KANAK YEMEN!!!

      Delete
  11. Rakyat tak pernah tak bersatu menentang musuh negara...tapi najib nak bersatu yg mcmmana?....adakah najib nak rakyat bersatu pegang senjata?....

    kalo ade yg tak bersetuju cara dia handle krisis...ape yg rakyat boleh buat kalo dia yg putuskan begitu...bukan rakyat boleh tendang dia...kalo dia nak aku bersatu tentang dia songlap aku memang bersatu...madey pun pengerusi bersatu...hi4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marilah bersatu singkirkan pemimpin songlap..perasuah dan salahguna kuasa...pemimpin yg susahkan kehidupan rakyat...yg menyebabkan negara terkebelakang walaupun hasil bumi kurniaan tuhan melimpah ruah...sampai bila sanggup diperbodohkan..

      Delete
    2. 22.15....sama2 kita tunggu PRU14....insya-Allah. Harap duit rakyat yg lesap berbilion2 tu dapat kita rampas dan pulangkan semula kepada tanahair kita. Ameen.

      Delete
  12. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/06/17/dr-mahathir-i-was-told-passport-would-be-revoked/

    SUNGAI BESAR: Dr Mahathir Mohamad alleged today that he was warned against criticising the government when overseas or risk having his passport revoked.

    The former prime minister also claimed similar warnings were issued to those who spoke to the foreign media outside Malaysia in an attempt to censor people from speaking out against Putrajaya, especially on matters related to 1MDB and the RM2.6 billion donation.

    “When I came back, I was told my passport would be revoked for three years and that the Immigration Department had the right to do so,” he said at an event in Sekinchan, here, this morning.

    The elderly statesman, who has emerged as one of Prime Minister Najib Razak’s fiercest critic, went on to point out that despite the warning, there was nothing in the Federal Constitution that stipulated such action could be taken.

    “But apparently, the passport is not a right, but a privilege that can be revoked,” he said in an apparent jab at Deputy Home Minister Nur Jazlan Mohamed.

    Last month, Nur Jazlan said that all passports are issued only at the discretion of the Immigration’s director-general who acts in the interest of the public.

    He went on stress that the power to allow people to come in or go out of the country lay with the Immigration Department director-general, adding that he issued “the passport which is a privilege, not a right”.

    Nur Jazlan had said this is response to the Immigration Department’s regulation, stating that those who ridiculed the country would be imposed a three-year overseas travel ban.

    Takut sangat pasal 1 mdb sampai passport pon dibatalkan..

    Takot kerana benar berani kerana salah...hi3

    Ape komen ostad dan tukang simen dan ulumni U dan sastrawan kurang masak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simpati pada Tun. Semoga Tun ceria dan utamakan kehidupan yang satu lagi.

      An-Naĥl:70 - Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

      At-Tīn:5 - Kemudian (jika ia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah,

      At-Tīn:6 - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus.

      Delete
    2. Allah suruh tentang kemungkaran...bukan dokong yg mungkar...

      Delete



    3. Nasib baik dia org tak masukkan Tun ke dlm ISA seperti yg Tun buat kpd dia org dulu


      Delete

    4. Itu cete 4 taun dulu, sekarang semua dah berubah.

      2. Malaysia tak main DG undi pupular..

      Sudah tiba masanya anda mengemaskini Pengetahuan Am anda.

      Delete
    5. Takut. Bukan tak nak buat.

      Delete
    6. 22.01.....apa ko tak keluarkan nas2, firman Allah swt dan hadis2 Rasulullah saw tentang pemimpin yg gagal menjaga harta wang rakyat dan negara?? Cuba ko cari hadis2 pasal pemimpin makan dan berpoya bermewah2 dengan wang rakyat.

      Dalam agama ni ko tak boleh ambik setengah jer dan tinggalkan yg setengah lagi. Kena ambik semua sekali, tak boleh pilih2 ikut selera.

      Jangan demi nak selamatkan penyamun ko kata duit yg disamun tu halal toiyyiban bawah kategori "sedekah darurat".


      Delete
    7. Soru punya pasal beb... kalau tak mendedak, tak makan pulak anak bini. Firman Allah yang menghalang perilaku klepets (pinjam perkataan Bro Phantom) buang tepi. Yang sesuai sahaja disajikan untuk menyokong benang basah....

      Buat mainlah Firman Allah tu..... Tak sedar dah sesat sesesat-sesatnya lagi menyesatkan.

      Delete
    8. Bila Firman Allah dijual beli..... Mula-mula kata duit samun halal toiyyiban.... nanti keluarlah pulak fatwa menghalalkan jidad seks ala ISIS

      Tunggu jelah BALA dari Allah yang kena pada SEMUA

      Delete
  13. Yg terbaru peter sondarn pulak dia bg duit,yg rakyat beratur ambik brim mcm sampah dibuat nya..Nak simpan lg ke mahluk najib ni?? Dipancung je..

    ReplyDelete
  14. Kat kelate pulak harus turunkan Pas sbb perangai dah ikut UMNO , cakap tak serupa bikin, tak fikir isu rakyat sengsara, guna ru355 untuk sokongan PRU shj

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gondol bukit habis balak..

      Delete
  15. S E T U J U !!!!!!!!

    ReplyDelete
  16. kita semua sayang Malaysia
    Negara terancam kita bersama
    namun kita tetap berbeza
    pemimpin khianat kita tak suka

    kini bergolak korea utara
    rakyat kita ada disana
    minta selesai dengan segera
    jadi buruk tidaklah guna

    Negara dihina kita tak setuju
    kena tengok siapa teraju
    pemimpin dihormat sejak dahulu
    tapi kini kita pun malu

    brother John terbaek jelas
    bro komen infonya luas
    ada pemimpin berlaku buas
    berbillion masuk dia tak puas

    anda kenal si Uncle Peter
    rupa macam tokey cermin mata
    rupa2nya bos punya member
    Pergi Langkawi diberi kerja

    projek membina hotel yg mewah
    bos bagi wang tak susah
    uncle dari negara sebelah
    sebab member, berjuta hadiah

    super mewah nama diberi
    tempat tinggal para delegasi
    tapi rakyat tak dapat nikmati
    tengok aja ternganga gusi!

    Pulau Langkawi pulau ternama
    Tun Mahathir bina semua
    pembangunan hebat Tun bijaksana
    tetiba malaon nak padam jasanya

    orang Langkawi pembangunan dirasa
    jasa Mahathir tiada bandingnya
    dari kampung ke antarabangsa
    masuk malaon nak cari nama

    kita sayangkan Tanah Melayu
    Negara kita hanyalah satu
    namun berjuta bagi kat ibu
    shopping sakan beg dan baju...






    ReplyDelete
    Replies
    1. Bravo bro..macai2 tak mau bersatu daulatkan negara...

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun. Nak beli tak tau. Silap2 esok baru siap satu. Betul2 sapi punya susu ,LEMBU yg sebok tak tau malu.

      Delete
    3. Bravo! Well said.

      Delete
    4. Setuju Bro Fan Tun......dulu2 Langkawi tu tak der menda pon, hanya pulau kampong jer. Atas jasa Tun M lah Langkawi dimaju dan dibangunkan jadi tempat pelancongan siap dengan infrastruktur yg baik.......hospital lengkap siap pada 15/11/1995 dengan kos 72 juta, bekalan air, letrik dan banyak lagi. Orang Langkawi semua tau, tak lupa sejarah ni.

      Delete
    5. Terbaik dari bro fan tun.

      Keep it up bro..

      Delete
    6. Terbaik bro fantun

      namun berjuta bagi kat ibu
      shopping sakan beg dan baju
      Rakyat menderita ibu buat tak tahu
      Dengan suami & the gang menyonglap selalu

      Berapa banyak kekayaan digali
      Belum dapat memuaskan diri
      Itulah penangan harta dicuri
      Allah hapuskan ketenangan di hati

      Delete
  17. 6% oh 6%......khalid samad dah terdiam lepas kena balun pasal cerita forex bodoh dia. Waghih pun dah pencen setelah sekian lama orang tak layan cerita merapu dia. Sahabat sampai hari ni tak terjawab soal matematik 50% aramco jadi usd7b, tapi masih nak gebang sekali sekala. Tahniah sahabat kerana masih mampu berdiri teguh di sini, kalau berdiri teguh tanpa anasir2 gebang dan goreng....lagi bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pasal saya kata layan kan je. 6% je. Mengalah la sikit. Takkan nak tunggu pupus. Tu la hiburan yg tinggal dikala harga barang yg tak nampak akan turun. Mcm kita kalau borak dgn org kaki kencing la. Nak blah kang dia kecik hati. Nak dilayan sgt lagi lebat kencingnya. Jadi mengangguk dan ye, ye , ye kan je. Dengar tapi tak masuk otak. Takut nanti bila harga barang naik lagi. Lagi berkurangan diaorang. Pasal tak larat nak cover lagi.

      Delete
    2. Bro Pomen......teman gelak sorang baca posting mike bro....tepat bebenor tu.....berdamor muke deme......hehehe....

      Delete
    3. Hehehe. Betul la ape teman kabo ye tak.

      Delete
    4. Kekadang aku tak fahamlah macam mana otak pendedak ni... mungkinlah soru punya pasal...

      Miskin sangat ke Malaysia ni sampai batang pisang pun ada GST?????

      Delete
    5. Hasil samun je yg tak kena GST bro.......

      Delete
  18. Tak sabar nak tunggu pru14. Semoga ia menjadi titik tolak untuk memakmurkan Malaysia kembali. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar...sabar bro...ade sikit lagi orang kg dan felda yg perlu dicuci otaknye kerana karat umno masih tebal...hi4...

      Delete
    2. Ye ye, teruskan bro. Tempat saye takde felda, angkut felda ade la. Tapi ramai pas. Tapi tak semeriah dulu la. Nampak hambar.

      Delete
    3. Hentam cuci dia or@ng ni..ulamak ape rembat 90 juta...kate fitnah tp takut saman...dah same dgn najib...putarbelit dan klentong sejak nak hidup mewah...nak sokong umno tp tak mau ngaku...

      Kawan pas selalu saya bagi mcm tu...terdiam lah dia orang...

      Delete

    4. Tak salah kita renyah nak tahukan terguling nya Najib dan Umno/Bn di Pru14.

      Tapi kita perlu buat apa saja yang terdaya bagi membantu barisan Pembangkang betul2 dapat membikin mereka tergelimpang di masa itu.

      Kita tahu Najib dapat Tsunami Cina di Pru13, kalah undi popular, hilang majoriti 2/3 di Parlimen, menang ha nya dengan lk 20 kerusi Parlimen.

      Tapi, selagi kita tak boleh mendapatkan orang2 kampong dan yang berpendapatan rendah (yang majoriti di negara ini) sedarkan susah nya hidup di bawah Najib dengan GST dan harga barangan melambung naik di bawah pemerintahan nya, susah lah nak pastikan dia lingkup di Pru14.

      Kita harapkan Tsunami Melayu pula. Kalau tidak Tsunami pun, sekurang kurang nya hampir separuh jumlah Melayu undi barisan Pembangkang.

      Apa kah ini boleh berlaku? Mari kita bincang dan cari jalan membantu PPBM dan barisan Pembangkang.

      Wira

      Delete

  19. Wajib Bersatu dan barisan Pembangkang singkirkan Najib. Wajib juga kita, sebagai penyokong atau yang dah bosan dengan permerintahan Najib yang penuh dengan korapsi berikutan dengan seleweng 1MDB dan songlap berbilion Ringgit masok akaun peribadi nya, mesti membantu dengan apa cara pun.

    Saya berasal dari kampong dan masih selalu ke kampong berbual sedikit sebanyak dengan mereka, dan juga dengan yang berpendapatan rendah di kota2 dan pinggiran bandar.

    Pengalaman saya: susah nak dapat mereka benar2 rasa insaf dengan kelannunan Mr Cash Is King dan korapsi yang melanda landa akibat tauladan dari nya. Nak bayangkan berapa banyak RM2.6 bilion itu pun susah bagi mereka. Sebab hidup mereka ha nya sampai di peringkat ratusan dan yang paling tinggi pun ha nya puluhan ribu Ringgit sahaja.

    Oleh itu, saya syorkan kpd PPBM supaya bila berbual dan berceramah dengan orang2 kampong dan mereka yang berpendapatan rendah di bandar2, tumpukan cakap berkenaan GST dan harga barangan naik melambung secara berterusan.

    Dan hal bahawa jumlah mereka bayara GST setahun ada lah melebihi BR1M yang mereka dapati.

    Bahawa GST di kenakan setiap peringkat - pengkilang, pengedar, pengagih, pemborong, pekedai runcit. Bermakna 4-5 peringkat rakyat kena bayar.

    Bahawa Najib tak pedulikan harga barangan terus naik - pegawai2 penguatkuasa tidak di beritakan memeriksa dan menangkap mereka yang menaikkan harga dengan sewenang- nya.

    Dan hujah2 saperti itu yang saya fikir lebih senang mereka faham, pernah merasai sendiri susah nya dan bolh membikin mereka insaf hingga bencikan Umno/Bn dan undi PBBM dan barisan Pembangkang.

    Sekian, dengan ikhlas,

    Wira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Kita semua kena pikir jugak. Jangan hntam ikut syiok aje.

      Delete
    2. Saudara Wira.....ini satu pandangan yg bagus.

      Menurut Pak Rahman JPC ketua bahagian PPBM Pekan Pahang.......gerak gempur ke kampong2 dan felda2 telah pon dimulakan. Penerangan dan ulasan sudah diberi secara berperingkat. Kita boleh tengok di You Tube ceramah dan perhimpunan PPBM, Pakatan bersama rakyat2 kampong dan felda2.

      Kesedaran warga kampong sudah mula bertapak. Namun begitu.......kita sendiri pon perlu ada kewajipan untuk bagi keterangan dan kesedaran pada semua keluarga dan sedara mara kita di kampong.

      Kalo setiap kita ni bergerak melakukan kewajipan ini.....maka kesedaran warga luar bandar akan berjalan dgn lebih cepat dan lebih berkesan lagi.

      Ayuh......mari kita galas kewajipan ini bersama......di samping pihak PPBM dan Pakatan gempur kawasan2 luar bandar.......kita pon buat kerja kita dengan ikhlas tanpa dedak.

      Tak kaya tak per....janji ada maruah.

      Delete
    3. Hentam tu boleh cuci minda...kurangkan taksub..

      Delete
    4. Pembaca blog ini ramai orang kampong ke? Ramai yg berpndapatan rendah diam di bandar ke?

      Kalu gitu Budin kena selalu keluarkan pos pasai komplen GST, harga barang naik le.

      Delete

    5. Sdr Phantom,

      Terima kasih maalom balas itu.

      Betul kata2 sdr itu.

      Saya kurang melayari You Tube dsb nya. Kalau boleh, tolong berikan link kpd 1-2 ceramah PPBM di kampong2 itu, terima kasih.

      Wira

      Delete
    6. Bro Wira.......ini sebahagian link ceramah2 Pakatan dan PPBM di kampong2 dan felda2. Kalo nak tengok lebih banyak lagi video2 ceramah PPBM dan Pakatan.

      Sila taip "PPBM di felda" dalam ruang "search" di You Tube........nanti akan keluar berderet2 semua ceramah yg telah diadakan oleh Pakatan.

      Apa pon di sini saya bagi sebahagian link yg berkenaan dari You Tube:

      https://youtu.be/80Q2xqJ7wWI

      https://youtu.be/oINTB8Sa1N0

      https://youtu.be/OyCqIzY_IEs

      https://youtu.be/Bjopu1V2sRM

      https://youtu.be/tf9WVNggVDQ

      https://youtu.be/hPCqExUQuSc

      https://youtu.be/PQm-klRIX34

      https://youtu.be/WqUM7rNeGRQ

      Di bawah ni ialah link Facebook rasmi PPBM:-
      https://www.facebook.com/pribumibersatuofficial/

      Dalam facebook PPBM ni kita boleh ikut perkembangan PPBM dan Pakatan.

      Harap ini sikit sebanyak dapat bantu saudara.

      Delete

    7. Terima kasih banyak, bro Phantom. Yang di beri itu ada lah membantu.

      Mana yang saya dah lihat itu ada lah ucapan2 di FELDA. Orang2 FELDA berlain sedikit - pada umum nya, lebih maju dari orang2 kampong biasa.

      Pendapatan mereka pun boleh di katakan tetap dan dalam kadar tinggi di banding dengan orang2 kampong biasa. Pemandangan mereka mungkin lebih luas.

      Saya senang hati melihat jumlah yang hadir di acara2 itu ada lah besar.

      Saya akan cari video2 menunjukkan ceramah2 PPBM di kampong2 biasa. Kampong2 yang sederhana sahaja kemajuan nya. Ini berdasarkan saiz dan keadaan rumah, kenderaan yg di guna dsb nya.

      Bila sudah melihat video2 begitu, saya akan mengeluarkan pendapat lagi supaya boleh kita semua bertukar fikiran di sini berkenaan cara nak mengambil hati mereka kpd menyokong PPBM dan barisan Pembangkang.

      Wira

      Delete
  20. Sekadar tuduhan tanoa bukti... mintak mamak anjing Singapork segrakan saman 1mdb... DoJ smpu la ni tak action action lagi.... selagi tiada tuduhan ke mahkamah... selagi tiada hukumah yg dijatuhkan mahkamah maka sesorang yg dituduh tidsk boleh disabitkan kesalahan..



    UBAH dan SIMEN

    INI KALI LAH

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak bijak mengatakan "DoJ smpu la ni tak action action lagi..." DoJ dah ambil tindakan mahkamah mengsita harta anak tiri Najib dan kroni nya di US berkaitan dengan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering," kata mereka.

      2 minggu lalu si anak tiri memfail dokumen menandingi tindakan DoJ itu. Di jangka di bicara penuh di mahkamah US nanti "MO1" yang di sebut 16 kali di dokumen 134 ms yang DoJ kemukakan itu akan keluar identiti penuh nya.

      Dan peranan MO1 menggerakkan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" itu akan juga menjadi nyata.

      Bila begitu, di jangka DoJ akan mendakwa si anak tiri dan MO1 juga di atas tuduhan jenayah "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" tu.

      Perlu di ketahui bahawa di mana manan pun, proses pengadilan memakan masa, mengikut pertauran kehakiman.

      Wira

      Delete
    2. Macamana nak sabitkan najib salah.. Hakim AG apandi tak bagi najib di saman.. Tanya pasai 1mdb kat parlimen pun tak boleh.. Timbalan menteri tanya direct pun kena pecat.. Pasukan khas sprm pun kena pindah2..
      Skang dah ada tuduhan yg ada bukti yg byk (boleh rujuk singapura atau swiss) pada najib.. Duit dlm akaun dari duit 1mdb yg dilencong.. Bukan duit derma bagai.. Najib patut bersih kan diri dgn saman balik.. Tapi najib tak saman kenapa? Sbb najib tau dia salah... Org2 pengikut mcm tuan sahaja yg tak mau fikir.. Tak mau jujur dgn diri sendiri. Tuan ada agama. Tapi tuan tak ikut ajaran agama..

      Tuan yg patut ubah. Tuan juga yg patut disimen

      Delete
    3. Kes pertama yang dibicarakan.... dah kalah pun

      The case is U.S. v. All Right to and Interest in Symphony CP Park Lane LLC, case number 2:16-cv-05370, in the U.S. District Court for the Central District of California.

      https://www.law360.com/articles/894404/judge-oks-management-deal-for-hotel-in-1mdb-scandal

      Delete
    4. Ko barua cina kominis tak tau...madey dah saman najib pasal 1 mdb...bongok

      Delete
    5. selagi tiada hukuman yg di tuduh tak bersalah ...

      Tapi Najib hadap mahkamah orang ramai jugak, Mat ... persepsi .. persepsi yg mustahak.....

      Delete
    6. Tukang simen bongok...yg blm dijatuhkan hukuman memang tak bersalah...yg tak dibawa ke mahkamah macammanaa nak didakwa...tukang simen hari2 main wayang free..

      Selepas pru kalo ph menang...bukan najib dan apandir saje didakwa bahkan kes altonya pun dikorek semula...

      Delete
    7. Tukang bancuh simen......apa lu tarak baca ka??? 23 Mac 2016 dulu lagi Tun M memang dah hantar saman pon......tapi Najib mohon batal saman tu dengan alasan dia bukan penjawat awam.

      Tony Pua pon dah hantar saman atas Najib pada 16 Jan 2017......tapi lagi sekali Najib mohon batalkan saman tu dengan alasan dia bukan penjawat awam.........dan jugak atas alasan saman yang difailkan oleh Tony Pua tu bermotifkan politik dan menyalah guna proses mahkamah........dan prosedur mahkamah terhadap saman2 tu masih berjalan.

      Ubah, simen dan C4.
      Ini kalilah tsunami Melayu dan Cina.

      Delete
    8. 8:51,

      Dia tahap lembu. Mana boleh di panggil tuan.

      Delete
  21. Lari tajuk sikit...

    Betul ke UiTM naikkan yuran Degree in Accounting dari RM580 ke RM1,535 per semester?????

    Siapa ada info tolong bagitau

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu naik pun kami tak terkejut dah. Kan pemerintah lani BN (Barang Naik) Jangan dok harap kita akan hidup macam dulu, dah tak nampak jalan dah. The worst is yet to come. kalu kita taknak memperbaikki diri kita takdak siapa akan mperbaikki untuk kita.

      Delete
    2. 2017 ni macam2 adaaaa........ni baru awal tahun macam2 yg naik.....belum pon sampai ujung tahun.

      Sekarang ni pon dah ada company2 yg mula nak bungkus gulong tikar......ada yg kurangkan pekerja, bekukan pengambilan pekerja dan ada yg buang pekerja. Bila banyak company bungkus......angka pengangguran pon akan naik. Bila orang dah hilang mata pencarian......kuasa membeli pon akan kurang dan bisnes2 pon akan jadi slow......untung pon kurang.

      Silap haribulan ramai yg tukar profession jadi penyamun dan perompak sebab dah terbukti ini jalan pintas terbaek untuk jadi billionaire segera......

      Tunggu dan lihat......

      Delete
    3. Jaga jaga, nanti Jibo cari jalan tangguhkan Pru14.

      Delete
    4. Jibbo dalam keadaan tertekan skang ni..kalo tangguh pru 14, dia lagi tertekan..bila pembangkang dah bersatu oleh sebab penangguhan pru 14, dia lagi haru..hendak tak hendak dia mesti cepat..ride or die!!!

      Delete
  22. Lembu najib 08.06, aku nak bagi hang tau perbicaraan sedang berjalan di USA. Nak cita dekat hang panjang sangat. kalu hang nak tau jho low dok ikat lehiaq tuan gembala hang dimahkamah sana hanya nak selamatkan harta yg nak di sitar.

    Hang kena baca berita dari luaq sebab tuan gembala hang ikat hang dalam kandang dia tak bagi hang dan lain2 tau berita selain dlm kandang hang saja. Sebab tu hampa semua bodoh piang. Bercakap merepu.

    Hang dok tanya pasai apa tak saman 1mdb. Tu la free yourself from the kandang. Banyak yg berlaku diluar sana.

    Lani aku nak turn the table, awat tuan gembala hang tak nak saman tun dan the rest jika depa buat fitnah.Awat dalam parlimen dah jadi caca merba. Sampai speaker macam jadi pelindung Tuan gembala hang. Hang tau dak hampir tiap tiap malam geng geng ni dok tabur fitnah terhadap tuan gembala hang (mengikut hang lah-fitnah) dan yg dok mai dengaq semakin ramai. Semua dalam utube senang kalu nak bawa depa pi mahkamah. Biaq terburai semua dalam mahkamah. Yg takut masuk mahkamah tu tuan gembala hang.

    Lani dunia dah luas hanya dunia hampa saja sebesaq kandang lembu saja.

    Maaf bahasa aku, selama ni aku dok baca tulisan hang, aku tak mau masuk campur. Aku bukan suruh hang ikut tapi aku suruh hang baca lebih sikit dari apa yg depa dok sumbat dalam kepala otak hang agar hang tak tulis macam ni and menunjukan kebodohkan diri hang sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry la bang. Pendedak ni baca surat khabar tempatan yang 'meloya' dan 'hairan' tu. Tengok TV pulak yang tiga suku. Itu sebab tak tahu apa-apa.

      Tak payahlah suruh baca WSJ... Kang dikata ejen Yahudi pulak. Cuba sesekali baca law360.com seperti Anon 08:56 tulis tu....

      Opps, dia orang tak reti bahasa inggeris. Tak dapetlah den nak tolong.

      Delete
    2. Kalo berita2 dan artikel2 tu ditulis dalam bahasa lembu atau badak baru le deme boleh paham. Setakat dalam bahasa manusia ni mana dedakian tu reti........kene pakei bahasa dedok juge ler baru deme tau.


      Delete
  23. Aku selalu barkata jangan jadi kerbau peliharaan, biaq jadi kerbau liaq.

    Bila mai musim raya ka atau musim kenduri kendara, kerbau jinak yg akan disembelih sebab senang tangkap. Kerbau liaq selamat sebab liaq dan dia takut kena tanduk.

    Jangan ingat dia baik sebab dia dok bagi hampa makan dedak hari hari, sampai waktu nya kalu kena sembelih dia akan sembelih juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalid samad patut kena dulu, buat keja tak reti...mau dedak saja. Tau maki org saja dg takda fakta. Si unknown buat kerja juga walaupun bersusah payah menulis bahasa lengga g lenggok tak tahu mana hujung mana pangkal. Ibarat keta buruk bila nak u turn kena pusing perlahanlan. Tak buleh puding kuat nanti tercabut stering.
      Si ustaz pula bila nak mengena org buat keluar ayat quran supaya org insaf, tapi diri sendiri tak reti insaf masih menyokong prngkhianat negara.
      Ini semua wang buat manusia buta hati. Mata saja celik tapi hati buta.

      Delete
  24. Tiada kata tak jadi dalam kamus Nazri

    Geraldine Tong
    11 Mac 2017, petang 6:54 (Dikemaskini 11 Mac 2017, malam 7:09)


    Beliau sudah membayangkannya semalam, dan hari ini Datuk Seri Nazri Aziz sekali lagi menegaskan beliau akan tetap berdebat dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Bercakap kepada Malaysiakini, Nazri berkata, tidak ada apa-apa yang boleh menyekatnya daripada berdebat dengan bekas perdana menteri itu.

    Nazri berkata beliau tidak akan berganjak walaupun ditakdirkan berada dalam situasi rakan sekabinetnya, Datuk Abdul Rahman Dahlan, yang membatalkan rancangan berdebat dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

    Pilihan Editor

    Kembali pada jantung, hati perlembagaan
    "Mengapa saya perlu (menarik diri daripada berdebat)?

    "Saya Nazri Aziz, kamu patut lebih tahu saya ni macam mana. Saya bukan Rahman Dahlan," katanya.

    Semalam Nazri mengesahkan menyambut cabaran Dr Mahathir untuk berdebat mengenai isu 1MDB serta skandal kewangan awal 1980-an, Bumiputra Malaysia Finance yang dikaitkan dengan pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu nya muka si Rahman Dahlan. Di ejek si Nazri kerana dulu membatalkan debat dengan Guan Eng. Nazri kurang ajar tak hormatkan rakan seperjuangan pun.

      Kot depa akan bertumbuk? Aku nak choose best seat kalau gitu.

      Aku rasa Nazri akan di suruh Najib jangan berdebat. Sebab macam macam tahi akan di lempar berkenaan 1MDB, RM2.6 bilion, GST, harga barangan naik melambong tak renti2.

      Delete
  25. 856. I think you're one confuss individual.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry Bro... they don't know what the hell is confuss... They might know what is confuse....

      But thank you for that new word

      Delete
    2. Dia bukan konfius bro tp
      Nak pusing2 rounabout laa tu..... Dah biasa kerja dia...

      Delete
  26. Memang kami kenai siapa nazri aziz (The chief).

    BIG MOUTH SMALL BRAIN

    Aku tak berminat dengan Rahman Dahlan tapi tak perlulah kaitkan nama dia macam menghina dia. Kami tau dia kurang cerdik tapi hang pun tak jauh berbeza wahai nazri oooii!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chief apa tu bang?

      Boss dia thief.

      Delete
    2. Nazri perli Rahman kerana Rahman cakap besar...tunjuk dokumen bukti taman manggis dlm tv3 suku...macai pon terkinja2 .....last2 Apandir tak pakai pun bukti taman manggis dlm kertas pertuduhan keatas Lim Guan Eng...

      Lim guan eng tu kawan baik Nazri...macai jer mengada2 marah DAP jerana ikut arahan pay master...hi3

      Delete
  27. Bro Anon 7.59

    bro Anon tujuh lima Sembilan
    pantun anda jibbo nak pengsan
    sebab ibu bershopping sakan
    nak dakwa dia, tak bagi jalan

    pantun bro tepat mengena
    jibbo nampak panas telinga
    rakyat dirumah tak pergi kemana
    dia dan ibu keliling dunia


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi lah mereka keliling dunia
      Untuk menghilang malu dimuka
      Tapi bro fantun nak wat cemana
      Dunia dah tahu nak sembunyi dimana..

      Sudah lah perangai tak brapa nak elok
      Pegi shoping bagai nak rak
      Bro fantun pernah tak kita tengok
      Bayar wang kat kedai orang tak hendak..

      Kih..kih..kih
      Anyway bro fantun..ur da best!

      Delete
  28. Bila balun tak ingat pun rakyat....

    Tak pe... Rakyat memang BERSATU untuk jatuhkan klepets

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu masa jer laah...Najib sedang menghitung hari nak berehat di sungai buluh inn ganti anwar...hi4... Sempatlah anwar cakap kpd najib... Dulu ko buat aku ko ingat ko ade kuasa sampai ke mati.. sekarang tun m dan rakyat buat ko plak..hi 3...

      Delete
  29. 930 kalu di pandang renggas he is know as the chief. Chief of the cai.

    ReplyDelete
  30. Saya tak fikiq yg couple ni "bonnie and clyde" ni akan end up di bamboo river. Besar kemungkinan depa ni akan di masukkan kedalam wad di tanjong rambutan. I don't think they will be able to withstand the pressure. Lani baru urat malu baru putus tapi bila kena tuduh esok semua urat akan putus.

    ReplyDelete
  31. Yes bro I setuju,depa masuk sg.buloh tah payah berenang sebab tak ada air penuh dg buloh saja,bolih buat meriam,main masa Raya,tapi tjg.rambutan lagi best puas makan,skrg pun sekilo mau RM3-4 juga,yg sedap rambutan kuning
    apa mau heran urat putus,ada lagi satu urat tunjang,itu urat air luda kasi taro belakan pelan pelan tolak.baru dia mata ada terang,hati ada senang baru ada nampak worang punya susah ..LA.La.La..la.la..la.weeeewit..la la .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...