Saturday 18 March 2017

AMBOI...DAH ADA KAWAN BAHARU, SAMPAI TAK KISAH HILANG KAWAN LAMA!!


Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi berkata, kerajaan memutuskan untuk membentangkan sendiri pindaan Akta 355 pada sidang Parlimen kali ini.


Kata beliau, perkembangan itu memperlihatkan kerjasama kerajaan BN dengan 'rakan baharu' yang pernah menjadi musuh politik untuk sama-sama memelihara kesucian agama Islam dan kedaulatan bangsa Melayu tanpa menjejaskan kepentingan agama serta bangsa lain.


"Insya Allah dengan doa untuk kita menyatukan orang-orang Melayu, biarlah  kita kehilangan segelintir 'kawan' kita tapi kita akan dapat 'kawan baharu' yang kumpulannya lebih besar akan bersama-sama kita.


"'Kawan baharu' kita ini mungkin dulu musuh politik kita tapi mereka telah faham untuk sama-sama tangani masalah bersama (berkaitan agama Islam) dengan tidak mengenepikan agama lain," ujarnya lagi.


Amboi...UMNO dan BN sampai dah tak kisah hilang kawan lama semata-mata kerana sudah ada 'kawan baharu' yang mahu bersamanya.

Dengan Zahid membuat perakuan bahawa 'kawan baharu' itu lebih besar kumpulannya, sudah  tentu hubungan itu akan dimanfaatkan tidak sekadar untuk Akta 355 saja, bahkan juga untuk perhitungan mengekalkan kuasa dalam pilihanraya.


Dalam hal ini, tidaklah sukar sebenarnya untuk mengenalpasti siapa 'kawan baharu' yang dimaksudkan Zahid Hamidi itu. 


Ia tentunya tidak lain ialah Pas yang sebelum ini diberi laluan membentangkan usul persendirian berkaitan pindaan Akta 355, meskipun mengikut amalan biasa, sebarang pindaan berkaitan apa juga rang undang-undang akan dibawa sendiri oleh wakil kerajaan yang sedang memerintah.


Secara tidak langsung Zahid mengesahkan Pas kini adalah 'rakan baharu'  bagi UMNO dan BN.


Umpama kata pepatah, "sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi," UMNO dan kerajaan kini seperti tidak kisah lagi dengan kehilangan kawan lama yang tidak setuju dengan pindaan Akta 355 itu.


Ini kerana seperti yang yang disebut Zahid, "biarlah kita kehilangan segelintir kawan kita, tetapi kita akan dapat 'kawan baharu' yang kumpulannya lebih besar akan bersama-sama kita."


Sekali lagi, tidaklah juga sukar menelah siapa kawan lama yang bakal ditinggalkan itu. Ia tentunya antara lain ialah MCA, MIC, Gerakan dan komponen dari Sarawak yang terang-terang menentang Akta 355 kerana beranggapan ia laluan awal kepada perlaksanaan hudud, selain bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.


Benarkah UMNO dan BN sanggup kehilangan kawan lama yang sudah sekian lama bersama mereka demi menatang 'kawan baharu' yang dianggap lebih besar lagi kumpulannya?


Benarkan Pas lebih besar dan lebih bernilai kepada UMNO dan BN berbanding gabungan MCA, MIC, Gerakan serta komponennya di Sarawak?


Apakah ini membuktikan UMNO dan BN benar-benar mahu menghadapi PRU 14 akan datang dengan semata-mata bergantung kepada pertolongan  daripada Pas saja?


Bagaimana Pas mahu mengelak lagi daripada dikaitkan ada hubungan dengan UMNO dan BN? (ShahbudinHusin 18/03/2017).

189 comments:

  1. Cerita Dongeng yang sedang direalitikan...
    Saya nak masuk rumah kamu, tapi saya minta nama rumah diubah daripada "A House" kepada satu nama baru (cadangan "M House") dan selepas ini, semua kena ikut cakap saya.

    "Tuan dah beli rumah itu ke," tanya seorang pengikutnya.

    "Sesen pun tak bayar. Saya tak akan masuk rumah orang lain. Saya nak mereka bubar dan masuk rumah saya," jawab tuan.

    "Hebatnya politik tuan. Luar nampak macam kita masuk rumah mereka tapi sebenarnya mereka yang masuk rumah kita," kata pengikutnya.

    "Mereka semua itu tewas di tangan saya dulu. Masa saya ada kuasa mereka satu negeri pun tak ada. Hanya orang hijau itu kalahkan saya dan sampai sekarang saya tak dapat nak buat mereka dengar arahan saya," jawab tuan dengan nada yang sedih.

    "Oleh itu walau ada rumah baru kita masih kena terus bincang dengan orang hijau," kata tuan.

    "Mengapa?" Tanya pengikutnya.

    "Jangan bagitahu orang... sebab orang hijau ini kingmaker. Kita tak boleh sebut sekarang nanti tiga budak di rumah baru kita akan merajuk," jawab tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PETRINAS UMUMKAN HASIL RENDAH... BUANG PEKERJA LAGI...

      TNB UNUMKAN RUGI TERUK SEBAB BAYAR HUTANG US DOLLAR

      FELDA FGV HASIL MENURUN DEK SAWIT HARGA LEMAH KUNUN

      HUTANG 1MDB BILA NAK BAYAR?

      RINGGIT 4.50 US
      3.16 SINGAPOK
      13.00 THAI

      BILA MALAYSIA NAK BANKRAP ??

      1998 HANYA ISU SOROS 4.70

      2018 PETRINAS TNB FGV TABUNG HAJI 1MDB (50B)

      TAK NAK BANKRAP KENA JUAL

      1. BANDAR MALAYSIA (3B)
      2. IPP TNB (9B)
      3. TRX
      4. FOREX CITY
      5. PELABUHAN MELAKA
      6. ECRL (100B)
      7. SPRATLY BAGI CHINA
      8. PETRONAS ISUE BOND
      9. JUAL RAPID (7B)

      apa lagi nak jual sebelum.malaysia di ishytihar MUFLIS BANKRAP?

      Delete
    2. # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Delete
    3. Gua x tau apa nak royak.. UMNO dan jabatan2 gomen ni betul2 buat Melayu kita ni haramjadah.

      Tapi biasalah Melayu. Spesis biol ciptaan Allah Taala, tetap kekal bebal abadi.

      Delete
    4. M'baru (harap tak marah memendekkan taip nama sdr bila mengrespon komen),

      Memang begitu banyak kepincangan gomen Najib nih.

      Tapi kawan fikir kita perlu ketarakan perkara harga barangan melambong naik, beri simpati kpd mereka yang berpendapatan rendah dan dengan itu boleh mereka undikan Najib out di Pru14.

      Yang berpndapatan rendah di kota dan di luar bandar ada lah majoriti di negara ini.

      Semalam seorang pekedai runcit berkata memang dulu satu beg ikan bilis boleh tahan seminggu makan anak beranak berharga RM30. Sekarang dah RM53.

      Dah macam2 jenis ikan bilis keluar. Ada yang terlalu masin - pengusaha letak lebih garam nak dapatkan lebih berat, bahaya darah tinggi. Ada yang cukup kecil, takda rupa ikan bilis langsung, kata nya.

      Takda terbaca Pegawai Penguatkuasa Najib di beritakan mengambil tindakan ke atas mereka yang menaikkan harga dengan sewenang wenang nya.

      Tak di peduli nya. Kita perlu kirakan berapa GST the average family bayar setahun dan unjukkan bahawa jumlah itu lebih dari BR1M.

      Delete
    5. Anom 10:10... saya fikir bukan masalah jabatan gomen tapi pemimpinnya bawa keluar simpanan. Kalau kita tengok... hasil gomen dikutip seperti tax mencanak naik. Budget kerajaan dipotong disetiap sudut, hutang kerajaan naik berpuluh kali ganda.. penambahan gst lagi berbillion ringgit. Pendekkata semua hasil kutipan naik . "Approved" penggunaan wang kerajaan berkurangan. Yang masalahnya salah guna kuasa...& dan ketirisan harta kerajaan yg sepatutnya di salahkan !!!!

      Delete
    6. Hasil kerajaan mmg meningkat di tambah lg dari GST dan cukai LHDN, tak cukup lg LHDN perah lg dgn kenakan penalti yg bukan2. Semua hasil itu di gunakan untuk bayar hutang 1 mdb dalam USD. Bila ringgit dh jatuh skrg, byk lg ringgit di perlukan utk beli USD utk bayar hutang pd ah long yahudi yang di pinjam oleh PM dgn jaminan oleh seluruh rakyat Malaysia

      # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Ramas ramai2 tetek Ciput akak langsuir lesbi tu sama encik azalina lesbi.. Kikikiki ini Kali lah tukar PM najib "semen" akak langsuir.. Kikikiki

      Delete
    7. Anon 1017

      $alam

      Pendek kata semua barang naik bila di perintah oleh b.n

      Kenaikan harga dgn gaji yg tidak setara

      Jurang miskin kaya yg sgt ketara

      Penberian subsidi atau brim yg tidak mencukupi hanya utk kabur rakyat

      GST yg melampau across the board

      Harga rumah yg mahal

      Isu ikan bilis masin dan kecik

      Pendekata / bottomline is rakyat tak mampu hidup dgn keadaan socio economy di Malaysia dan akan berlaku social problems seperti hutang ah long hutang kooperasi angkasa hutang personal loan hutang mak bapak adik beradik.. LAST MEROMPAK MENCURI MERASUAH MENIPU KAWAN MEROGOL HUTAN BALAK MENIKAM NOMBOR EKOR ... M.. M...

      INI SEBAHAGIAN IMPAK SOCIAL PROBLEMS..

      Tak perlu kira gst TOLAK belanja tolak pendapatan..

      GST across the board makna kita makan kita minum kita tido kita berak kita konkek semuanya GST cover ( nak konkek kena beli kondom ada gst) beli tongkat Ali ada gst. Nak tido tilam ada gst.

      Akhir kata

      Penaiaga pun byk tutup tak sampai hati nak naik harga dan kilang tutup tak dapat tampung kos

      Perlu ada KERAJAAN YG TELUS YG BEBAS RASUAH BEBAS KEBODOHAN DAN BEBAS DARI SEGALA PEMBAZIRAN...

      BOLEHKAH KITA CAPAI TAHAP YG DIMAKSUDKAN?

      TERUS TERANG KAMI KATA PENDAPATAN SEBUAH NEGARa TIDAK PEDNAH CUKUP . APATAH LAGI NAK MEMBAZIR ATAU MENGKLEPET !!!

      Delete
    8. 14.07, yang nie abe nampak mcm benar, keadaan makin sulit, payah bukan mudah, semua daulah sudah kowrtim berkomplot, yang berkuasa, yang ada pangkat, yang ada tongkat sakthi pon sama sama join mereka, sebab ramai terlibat. Raja Sultan juga kerabat2.. bukan sikit. Bukan atas saja, malah yg bawah sekali, sama sama sudah kumpul harta, ada audi, ada vellfire, ada volvo kah kah kah mau kah semua nya lesap? Yg kantoi baru satu dua kes, tu pun cecah billion2 dah.. Dari SPRM hinggalah segala jabatan yg ada.. namaan saja.. Jakim? Pejabat Zakat? Pejabat Mufti wal auta.. you name it bro.. tu blom yg sangkut ngan kompeni2 menteri sendiri..

      Sapa bodoh sangat mau hilang semua, kuasa, duit, ekonomi, projek, jawatan, pencen beribu ribu lemon, kerja senang, bodek, cantas, cha kating, nyirup air anggur, hisap curut habana, kah kah semua mau enjoy de menjoy, peduli apa nasib rakyat, peduli apa nasib negara, asal aku senang. asal aku untung, kah kah kah.....

      Tak nampak lagi.. jgn rabun sangat.. ayat2 agama yg lunak sudah cukup syarat utk membodohkan dan pelemah kita utk bertindak.. sbb tu rakyat kekal biol abadi..

      Delete
    9. Orang Umno kata

      Tesco penuh. Aeon sesak

      Order BMW sampai kena tunggu giliran .. Kereta impor bersepah di jalan raya

      Ya SEGELUNTIR rakyat masih mampu 'membeli' Kerana

      A. Gaji tetap oleh KERAJAAN yg berhutang untuk bayar kakitangannnya.. Dapat pencen oleh kerajaan yg berhutang kini cecah 800b !
      B. Gaji oleh Multinasional sperti Bank. Minyak. Perladangan. Perubatan. Perkilangan. hartanah. Dsb golongan professional yg mempunyai degres dan para enterpreneur..

      Sebahagian rakyat pula masih di paras kemiskinan..

      Bukti 8 juta BRIM !

      MISKIN BANDAR?

      Mereka yg masih bwrhutang sampai ke tua?

      Sampai satu masa golongan miskin akan kuasai negara dan membeban negara !

      Itu jam kita jadi FAILED STATE !!!!

      Delete
  2. Kelicikkan Tun Mahathir
    Dulu para reformis '98 atau otai reformis bermati-matian menafikan akan terjadi .... akhirnya???? realiti membuktikan ianya sah sudah terjadi dan Tun M sudah ambil posisi.

    Anwar Ibrahim sudah ditolak ketepi untuk memberi laluan kepada Tun M dengan selesa tanpa gangguan dan halangan untuk mengemudi pakatan pembangkang yang baharu dengan jenama dan logo baharu.

    Politik Pakatan Harapan cukup ganas tanpa ada sedikit belas ehsan asalkan tujuan dan matlamat mendapatkan kuasa tercapai.
    Kerusi yg biasa dulu DSAI duduk sekarang sudah di ambil alih oleh Tun M. Secara gereal Tun M new leader for PH bersesuaian dgn perjanjian antara Tun M & LKS.

    Maka di sini ingin di tegaskan secara jelas Peranan DSAI sudah di lupuskan secara beransur2. DSAI sudah di nyahkan persada politik pembangkang oleh kelicikkan Tun M mempengaruhi Pimpinan PH yg kemaruk hanya hendakkan kuasa semata2.

    Tiada lagi laungan Reformasi...
    Tiada lagi laungan mampus BN....
    mereputlah PH bersama dgn New De Facto for PH.
    untuk melihat gambar berkaitan..
    http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34063

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori ko ni nampak real...tapi ko tak tahu ape straregi tun m dan dsai...secara umumnye 2 seteru dah berdamai untuk mencapai satu tujuan...Napeleon suruh jeneralnye fikir bagaimana nak tawan jembatan dihadapan dulu seblm fikir nak tawan jembatan yg lebih didepan..

      Tak perlu ko susah payah nak sampaikan niat tun yg ko sendiri pun tak tahu...pemimpin2 amanah dan pkr dendiri tidak meraguinye...sekarang bukan masa nak melaung2 dan menjerit...masa untuk bekerja bagi tumbangkan najib klepek dan umno...

      Delete
    2. Nasib baik Allah bagi Tun m menang 25tahun !!

      Kalau pas perintah Malaysia habis ajaran islam jadi macam alarqam!!!

      Habis ayat di putar belit..

      (PENFAJARAN UTK PKR DAP JGN BERASAMA PAS ANDA AKAN KALAH SEUMUR HIDUP) ALLAH TAK REDHA PAS PERINTAH MALAYSIA..

      theatar 17.$.2017 hiv meningkat di Kelantan. Homosexual naik 200% sumber jabatan kesihatan Malaysia

      Allah selamatkan Malaysia melalaui Tun.. Jika pas menang Tun kalah dulu habis ..RUU ciptaan manusia ganti ayat Allah..

      Hadi jadi tuhan harun..dah skrg..

      Delete
    3. Tun m pun berapa lama lagi boleh hidup...kepakarannye diperlukan untuk tumbangkan najib klepek dan umno...ko hanye nak menimbulkan keraguan dikalangan PH..

      Delete
    4. Rahsia allah kita tak tahu. Ada sebab dia panjangkan umur Tun. Jgn cakap org doa dia panjang umur utk tgk kerosakan. Tapi utk membetul kan kerosakan. Sapa pun buat silap.

      Delete
    5. Anon 9.02,
      Kau punya idea sebiji..mcm cerita hayalan syok sendiri kalau cerita kat PAS tegar dan ahli umno lapar dedak ok la puak otak terbantut,tapi tak la teruk macam cerita RPK idea dia dia cedok masa kena todi 10 botol...kalau nak cerita hayal tolong tengok jenis blog dan audience nanti buat malu ja jgn main sondol

      Delete
    6. Islam adalah ugama yg mudah, tapi kat Malaysia ni penuh dgn fatwa2 mengikut hadis shiah/wahabbi yg menyusahkan dan dijadikan undang2 shariah. Nak kahwin pun susah, nak cerai pun susah, macam2 dokumen diperlukan. Nak tambah lagi RUU 355, yg hukumnya takde dalam quran. Yg herannya pemimpin2 yang rasuah, mencuri dan buat money laudering yg memang terang2 salah disisi Islam tidak pulak didakwa. Patut le ramai nak keluar dari Islam kat Malaysia ni. Kerajaan munafik!!

      Delete
  3. Ini Semua Adalah Percaturan Politik Mahathir
    Bukan sukar untuk mengagak, apa yang cuba dilakukan oleh Tun Dr Mahathir sejak beliau berada di kem pembangkang. Seperti mempunyai misinya yang tersendiri, Mahathir dilihat cukup aktif menyerang UMNO dan Barisan Nasional, parti yang telah mengangkat dirinya ke puncak kuasa di Malaysia. Malah, Mahathir juga dilihat bergerak aktif bersama-sama PAN menyerang kedudukan PAS.

    Menariknya, baru-baru ini, Datuk Ezam Mohd Noor dilaporkan ingin menubuhkan satu lagi parti politik baru dan dikatakan turut disokong oleh seorang lagi pentaksub Mahathir, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan. Di katakan, parti baru Ezam ini adalah sebuah parti yang bebas dari sebarang unsur rasuah dan akan dikendalikan dengan penuh berkesan.
    Persoalannya, perlukah wujud satu lagi parti politik hanya disebabkan berlainan idealogi? Apabila membicarakan kemungkinan wujudnya parti politik baru ini, sebenarnya ianya tidak menjadi kesalahan. Malaysia mengamalkan dasar politik demokrasi yang sihat di mana sesiapa sahaja boleh menubuhkan parti politik sendiri tanpa ada sebarang sekatan.

    Namun begitu, melihat kepada jumlah pengundi berdaftar, kerusi Parlimen yang bakal dipertandingkan serta jumlah keseluruhan rakyat Malaysia, nampaknya seperti ada yang tidak kena dengan hasrat Ezam ini. Tambahan pula, dengan latar belakang kedua-dua individu ini menampakkan, sememangnya penubuhan parti baru ini, memang mempunyai maksud tersirat.

    Umum sedia maklum bahawa Mahathir sememangnya cukup berhasrat mahu menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Mohd Najib, UMNO dan Barisan Nasional. Beliau dikatakan sanggup melakukan apa sahaja asalkan hasratnya berjaya dilaksanakan. Justeru, beliau sanggup menubuhkan sebuah parti baru berasaskan kaum bumiputera yang kini sudahpun menyertai Pakatan Harapan.

    Melihat kepada keutuhan ahli UMNO dan Barisan Nasional yang langsung tidak tergugat dengan kewujudan parti itu, beliau pastinya akan meminta mana-mana pihak yang berkepentingan untuk menubuhkan parti politik yang lain. Tujuannya mudah, untuk memecahkan undi kaum Melayu yang selama ini menjadi penyumbang kepada kemenangan UMNO sejak 13 Pilihan Raya Umum yang lalu.
    Beliau sedar, situasi politik hari ini sememangnya carca merba. Kaum Cina lebih berminat memberi sokongan kepada DAP dengan undi kaum India juga hari ini kelihatan seperti terpecah. Kaum Melayu yang secara amnya adalah majoriti pengundi terbesar, pada perkiraan Mahathir, ianya harus dipecahkan lagi supaya UMNO tumbang pada Pilihan Raya Umum ke 14.

    Justeru, melihat akan kemungkinan ini, ada kemungkinan beliau meminta Ezam bersama-sama orang kanannya, Khairuddin, menubuhkan sebuah parti baru. Sebelum ini, Ezam dan Khairuddin diketahui memang mempunyai masalah dengan kepimpinan PPBM yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin. Oleh yang demikian, peluang ini harus digunakan sebaiknya oleh Ezam dan Khairuddin untuk menarik seberapa ramai ahli UMNO keluar parti.

    Beliau juga berharap, dengan kewujudan sebuah lagi parti berasaskan bumiputera, ianya memberikan kelebihan kepada Pakatan Harapan dan partinya untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke 14. Bukankah ini yang dimahukan Mahathir selama ini?

    Kesimpulan mudah, boleh dikatakan, apa sahaja pergerakan politik yang agak ganjil ini, sememangnya dimulakan dengan idea gila Mahathir. Mahathir sudah tidak lagi memperdulikan hak Ketuanan Melayu di Malaysia. Apa yang dipentingkannya adalah kuasa memerintah dengan Datuk Seri Mohd Najib, UMNO dan Barisan Nasional, ditumbangkan walau dengan apa jua cara sekalipun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir vs Najib

      25 tahun mahathir ada 1001 brg

      5tahun paklah ada koridor utara koridor selatan ada Iskandar ada koridor timur

      6tahun Najib ada BABI GILA dlm bentuk taek cinapek low dan HUTANG 1MDB 50B !!!

      GUNA OTAK WARAS.. 6 TAHUN MAHATHIR SUDAH ADA PROTON 1985 !!!

      NAJIB PM PALING T. O..l .O.L

      Delete
    2. Panjang sangat bro...

      Delete
    3. Panjang kalo berisi ok jugak..tapi semua andaian yg tak berasas kukuh..

      Delete
    4. Percaturan Mahathir memang sudah kena pada tempat dan masanya.Kedua2 parti yang Mahathir musuhi sekarang ini adalah parti sesat,parti yang telah memecah belahkan orang Melayu.Hanya mereka2 yang otak cetek dan bodo saja yang masih menyokong kedua2 parti tersrbut.

      Memang betul parti Umnolah k yang telah menaikkan nama Mahathir dan memberikan segala kesenangan untuk Mahathir,tetapi itu dulu iaitu masa Umno dalam pemerentahannya kerana Umno sangat kuat ketika itu.Tetapi apakah jasa Umno saja yang mahu diungkitkan,tetapi baigamana pula dengan jasa Mahathir terhadap Negara dan Umno itu sendiri??....sehinggakan nama Malaysia terkenal seantero dunia!!...

      Kepada anon diatas ni tak payahlah kamu dok gebang kosong sehingga menampakkan kebodohan dan kebusukan hati kamu hanya untuk menunjukkan sokongan kamu kepada dua pemimpin yang telah sesat.Aku percaya yang kamu ni pun taklah muda sangatkan??....tentu kamu ni sudah hidup dizaman Mahathi dan yang jelasnya sedikit sebanyak kamu telah merasa kesenangan semasa pemerentahannya,jadi aku harap jadikanlah diri kamu itu sebagai seorang yang pandai berterima kasih!!....

      Delete
  4. Mahathir Mula Hilang Sokongan Lepas Masuk Pakatan Harapan
    Beberapa hari sahaja selepas Pengerusi PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan secara rasmi masuk ke dalam Pakatan Harapan (PH) bersama dengan parti DAP, PKR dan PAN, sudah ada ahli partinya yang mengumumkan keluar dari parti cebisan UMNO itu.

    Ini sudah ada petanda untuk Mahathir bahawa penyertaannya dalam pembangkang dan kerjasama dengan DAP tidak disukai oleh para penyokong dan ahli di peringkat akar umbi.

    Semalam, 60 ahli PPBM di Baling, Kedah di negeri kelahiran Mahathir mengumumkan keluar parti kerana tidak berpuas hati dengan pihak pucuk pimpinan.

    Difahamkan bukan hanya 60 orang tetapi 500 daripada 800 orang ahli di kawasan itu dijangka akan mengikut jejak mereka tidak lama lagi.

    “Jawatankuasa kami dinafikan hak untuk menerima watikah pelantikan penajaan daripada pucuk pimpinan sedangkan segala gerak gempur, sesi dialog dan ceramah serta merekrut keahlian kami jayakan berpandukan misi dan visi parti.

    “Kami merasa amat berkecil hati apabila watikah yang sepatutnya menjadi milik kami di-serahkan kepada seorang yang tidak pernah terlibat secara langsung ataupun tidak langsung dalam gerak kerja parti sejak awal penubuhannya di sini,” katanya dalam sidang akhbar pengumuman keluar parti PPBM, semalam.

    Nampaknya para pucuk pimpinan PPBM, Mahathir dan Presidennya Tan Sri Muhyiddin Yassin lebih mementingkan untuk segera memuktamadkan kerjasama dengan pembangkang lain daripada mengutamakan urusan berkaitan ahli-ahli mereka.

    Kepada 60 orang ahli yang buat keputusan tinggalkan PPBM, sudah pasti Mahathir, Muhyiddin mahupun Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz akan mengambil peduli hal mereka mahupun masalah mereka.

    Pasti ramai rakan-rakan mereka nanti mengajak mereka kembali kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang para pemimpinnya memang sentiasa mengambil peduli akan hal ehwal ahli di peringkat akar umbi

    ReplyDelete
    Replies
    1. KERANA JANJI NAK LANTIK MUFLIS JADI MB KEDAH MAKA BN MENANG KEDAH 2013

      TAPI NAJIB MUNGKIR JANJI DAH MENANG PRU13 DGN BANTUAN MUKLIS DAN TUN M MAKA NAJIB NAK PADAM RUN M DAN ANAKNYA

      NAJIB PECAT MUHYI YASIN

      NAJIB CILAKA..TAK HARGAI ORG KELILING TAK HATI PERUT!!

      HAPUSKAN ANAK BUGIS NIH DARI JAWATAN P.M. PRU

      Delete
    2. Teori ko ni tak tepat langsung...ahli yg kluor 13 orang tak kena mengena dengan _ Bersatu join PH secara rasmi..

      Ahli yg kluor kerana tak dapat jawatan yg dihajati...ini bekas orsng umno yg bermasalah...elok dia kluor dari jadi racun kpd parti..

      Delete
    3. Sepatutnya kAlau nak berjuang tak perlu pangkat. Sokong dari belakang pun boleh. Kalau nak pangkat baru boleh kerja. Elok la keluar. Taknak jadi masaalah dibelakang hari.

      Delete
    4. Mana boleh kelulusan SRP nak jadi ketua bahagian.
      Sedangkan kat cawangan pun dah berlambak lambak ada diploma dan degree.
      Jawatan lain diperingkat cawangan parti byk lagi oiiiii.
      Jadi ahli biasa dan penyokong pun ada tanggung jawab juga.
      Itu pun kalau ikhlas lah

      Delete
    5. Amno kat selangor punye stail camni.. Ayah jadi ketua cawangan, anak perempuan jadi ketua puteri, mak andak jadi ajk.. Hujung tahun gi melancung bawak anak beranak...depa dok lupa kat orang keliling..dekat pilihanraya baru nmpk muka..tup tup kalah DUN dan parlimen..hihi..padan muka

      Delete
    6. Kasi tahu sama najib,sepandai-pandai tupai melompat pada akhirnya jatuh tersungkur di bumi juga........!!!
      Selamat jalan Umno......!!

      Delete
  5. VIRUS KELUAR PARTI PRIBUMI/DAP ANGKARA MAHATHIR.
    Amalan politik songsang akhir nya memakan diri kepada sesiapa sahaja yang mengamal kan nya.

    Antara yang tergolong dalam “maksud” atau terma songsang ada lah seperti yang di amal kan oleh Tun Mahathir sendiri.

    Umpama gadis OKU yang membawa kereta melawan arus , begitu lah politik Tun Mahathir.

    Apa tidak nya , berpuluh tahun mengajar setiap ahli parti UMNO supaya membenci DAP dan Anwar, kemudian berakhir dengan tuan punya badan yang mengajar kebencian itu pula yang menjilat semula apa yang dia ajarkan.

    Itu lah contoh politik soangsang.

    Maka atas sebab itu juga lah apa yang dikata kan oleh Tun Mahathir hari ini, di anggap sampah sahaja kerana esok lusa atau mungkin 5 tahun lagi dia akan kata yang sebalik nya pula.

    Hanya orang yang tidak periksa otak sahaja akan mempercayai Tun Mahathir, malah ajakan Tun Mahathir supaya membenci Najib pun ramai orang tidak akur kerana mereka lebih kenal Tun Mahathir dari penyokong Tun Mahathir sendiri , ini kata mereka esok lusa dia U-Turn suka Najib “kita semua habuk pun tidak dapat”.

    Maka tidak salah lah orang tidak mahu dengar kata Tun Mahathir lagi.

    Bayang kan ketika di London di hadapan pelajar ketika di tanya siapa calon Perdana Menteri pembangkang oleh wartawan , Tun Mahathir menjawap orang nya ada lah “Muhyiddin” tetapi beberapa hari kemudian di Kuala Lumpur, kata nya belum ada nama calon lagi dan tumpuan tumbangkan Najib terlebih dulu.

    Khabar terkini, ramai ahli parti Pribumi sudah keluar parti.

    Malah sebelum habis panas pun sudah ada yang keluar dari parti Pribumi tetapi tanpa membuat pengumuman.

    Selain itu yang tidak pernah masuk pun umum keluar ia itu Khairuddin Hassan dan yang baru masuk sudah keluar ia itu Ezam Mohd Nor merangkap Ezam Kotak.

    Begitu parah nya parti milik Mahathir. Bahkan bukan sahaja kejadian keluar parti terjadi kepada parti Pribumi, parti yang berkait bau najis Tun Mahathir juga mengalami “virus” keluar parti ia itu DAP.

    Antara sebab di sebut ahli DAP ada lah kerana rasa tertipu dengan kepimpinan DAP, dimana mereka di didik sekian lama bahawa Mahathir itu seorang yang diktator, amal kronisma dan perkauman, tetapi akibat amalan politik songsang Kit Siang menerima Mahathir dalam dakapan nya, lalu kehilangan kepercayaan grass root.

    Kini , parti Pribumi yang baru setahun jagung sudah bermasalah seolah olah parti itu sudah ujud lama.

    Parti Pribumi parti baru , tetapi miliki bagasi besar.

    Kepimpinan nya mahu kaup semua pemuda menyertai nya, tetapi memacing keahlian baru dengan mengumpan dinosor tua sebagai maskot nya.

    Selain pemimpin zaman dinosor ,Pribumi juga miliki masalah moral dan penyelewengan wang.

    Muhyiddin akan hadapi isu nafsu di Mahkamah Syariah Johor, dan Mahathir bakal mengadap RCI isu seleweng wang BNM sembunyi sebalik dakwaan rugi.

    Maka jijik sungguh bagasi parti Pribumi.

    Ada juga yang memasuki parti Pribumi tanpa membatalkan nama mereka dari UMNO. apa kah niat mereka? ada kah atas sebab tidak yakin dengan parti bunga dan jika apa apa terjadi boleh lompat semula kedalam UMNO?

    Di jangka kan akan ada lebih ramai ahli DAP akan keluar parti dan begitu juga dengan parti milik keluarga Mahathir.

    Amat sah sekali mereka keluar kerana Mahathir, kerana tidak pandai menjaga ahli yang sedikit.

    Mahathir sebuk pergi ke merata negara memburuk kan Najib dan UMNO atas pentas, tetapi terlupa pentas yang dia pijak sedang roboh hendak membenam nya.

    Pasti sekali jika apa apa terjadi kepada Pribumi, Mahathir akan kembali kepada pelan asal nya ia itu letak anak nya Mukhriz di tempat kawaqsan selamat DAP.

    Tetapi apa akan terjadi kepada ahli Pribumi yang lain? fikir sendiri lah, UMNO yang dia tunggang sekian lama memperkaya kan dia dan anak beranak serta kroni pun dia tidak ada kesetiaan, masakan parti hidup segan mati tak mahu ini dia hendak kisah sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathit tak.perlu pergi luar negara...


      SELURUH PLANET BUMI TAHU NAJIB KLEPTOKRAT..

      LIVE CNN BLOOMBERG KATA MO1 CURI DYIT

      $IAPA MO1

      NAJIB BERANI PERGI BERCUTI DI AMERIKA???

      MUGABE PUN TAK BERANI?

      HAAAAAHAAAAAHAAAA

      ANAK JANTAN BUGIS KUNUN

      Delete
    2. Tak semua u turn tu tak elok. Kalau jumpe road blok, motor road tax kaler kuning, lesen pun kuning, agong punya. Sanggup ko nak serah diri. Baik u turn. Bahaya utk org lain, tapi selamat poket sendiri. Tapi u turn tun bukan utk poket sendiri, tapi utk poket rakyat. Poket dia dah cukup isi. Dia tak perlukan lagi isi. Begitu juga anak2 dia. Tapi utk rakyat. Pasal dia nampak, jln pembangkang ni satu, takde cabang lain. Jadi dia join la. Ape are masaalah, cuma yg tak cuci otak je.kate ade masaalah..

      Delete
    3. Bro pomen, nak tambah sikit..
      Hari tu tun m dah tegur semasa dia ahli umno, diorg tak nak dengar...dia suruh turunkan siklepet tuh, diaorg degil jugak..jadi dia keluar parti dengan harapan siklepet insaf tapi tak jalan,bila kritik dari luar depa tuduh plak dia pengkhianat..skang bila dia buat parti baru jadi pembangkang, depa kata dia u turn...kalau difikirkan siapa sebenar yg mendesak tun m untuk jadi pembangkang kalau tak lain tak bukan umno haram jadah tu...maaf emo sikit bila cite ttg melayu umno bangang ni...

      Delete
    4. Sibuk buat statemen sepanjang ekor kuda, cakap Tun tak betul,..dp neh lebih hebat dari tun kah. Jangan buat isu yang tak mendidik rakyat.

      Delete
  6. PPBM JUGA DAPAT ‘PENYAKIT’ SEPERTI DAP
    Konflik dalaman DAP kini ‘berjangkit’ kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pula apabila seramai 60 orang ahlinya di Baling mengisytiharkan keluar parti berkuat kuasa serta merta.

    Difahamkan tindakan tersebut berpunca rasa tidak puas hati 60 ahli PPBM berkenaan berhubung pelantikan jawatankuasa baharu PPBM kawasan itu pada Februari lepas.

    Salah seorang ahlinya, Ali Ahmad, 57, yang juga merupakan bekas Pengerusi PPBM Baling berkata, mereka terkilan apabila jawatankuasa penggerak PPBM yang ditubuhkan pada Oktober tahun lalu dinafikan hak mereka.

    Dakwanya, kira-kira 500 daripada 800 ahli PPBM kawasan tersebut dijangka mengikut jejak mereka tidak lama lagi.

    “Jawatankuasa kami dinafikan hak untuk menerima watikah pelantikan penajaan daripada pucuk pimpinan sedangkan segala gerak gempur, sesi dialog dan ceramah serta merekrut keahlian kami jayakan berpandukan misi dan visi parti.

    “Kami merasa amat berkecil hati apabila watikah yang sepatutnya menjadi milik kami diserahkan kepada seorang yang tidak pernah terlibat secara langsung ataupun tidak langsung dalam gerak kerja parti sejak awal penubuhannya di sini,” katanya. dalam sidang akhbar pengumuman keluar parti PPBM di Dewan Baling Inn, hari ini.

    Tambah beliau, kejadian itu menunjukkan bahawa pucuk pimpinan PPBM tidak prihatin akan senario politik di sesebuah bahagian seperti di Baling.

    “Kami juga tidak pernah menghantar senarai jawatankuasa kedua untuk dinilai oleh pu­cuk pimpinan seperti di sesetengah bahagian lain yang membolehkan hak kerja mereka dinafikan.

    “Pucuk pimpinan juga mengabaikan segala bantahan kami sebelum ini, sedangkan bantahan itu lebih kepada ingin menjaga kepentingan parti melebihi daripada kepentingan peribadi. Apabila pucuk pimpinan tidak mendengar suara kami, maka kami sebulat suara mengisytiharkan keluar parti ini berkuat kuasa serta merta,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dori bro ko tulis panjang sangat macam tulis cerpen jadi aku tak larat nak bace habis...

      Kedimpulan aku ko ni penulis cerpen UPAHAN Najib klepek dan umno yg sedang sakit berat sehingga terpaksa beli ubat dari tok lobai seban besar dgn hsrga 90 juta..

      Delete
    2. Bukan dia tulis pun... copy paste dari blog Azeez Baling.

      Berita asal 13 orang yang merajuk tak dapat jawatan saja. Sekarang letak 60 orang supaya nampak banyak sikit..

      Orang yang mabuk kuasa ni tak perlu dilayan pun.

      Delete
    3. Dia kira dgn bayang sekali

      Delete
  7. Kebodohan zaid sebiju mcm

    MPNTITIWANGSA

    'krisi 1998 Malaysia tak bankrap walau di ancam forex

    Bodoh joe

    2017 Malaysia bukan saja ada krisi forex skrg rm4.50

    Tapi krisis

    1mdb hutang 50b

    Syarat banrap adalah tak byr hutang.. Nak byr hutang dlm us Dollar pulak tuh.. Nak tunggu rm3.10??

    Tnb boleh babkrap kalau ringgit 4.50!!!

    ReplyDelete
  8. PPBM ADA KISAH YANG SUNGGUH MEMALUKAN
    Sejak dua tiga hari ini, penulis lihat ramai penyokong parti ‘cap bunga’ bermuram durja. Beberapa rakan ‘cap bunga’ yang sebelum ini bercakap besar di kedai mamak, mula beri alasan ‘isteri tak benarkan keluar malam’. Padahal sebelum ini merekalah yang selalu ajak penulis ‘ngeteh’ sampai larut malam.

    Namun kebetulan petang semalam penulis ada bertemu dengan seorang rakan ‘bunga’, barulah ‘pecah tembelang’ tentang sindrom ‘kemurungan’ mereka. Rupanya, mereka malu kerana kini hampir sah mereka ‘sekapal’ dengan DAP.

    Penulis tanya, apa masalahnya? Bukankah mereka sebelum ini sudah ‘cium mulut’ dengan DAP? Mereka jawab, sebelum ini mereka melihat ‘cap bunga’ dan Pakatan Harapan sebagai entiti berasingan walau sekapal. Maksudnya, mereka tidaklah terlalu terikat dan perlu patuh pada kehendak Pakatan Harapan yang pro-DAP…

    Tapi katanya, kini mereka sudah terikat. Bagai satu kejutan budaya dan akal, mereka yang sebelum ini begitu kuat memaki hamun DAP, tiba-tiba bagai ‘adik beradik’? Mereka bukan tidak kenal siapa DAP. Sikap DAP pun masih sama seperti dulu. Cuma atas nama politik, mereka ‘saja’ bersekutu untuk menewaskan BN.

    Yang mereka tidak tahannya, sudah dua tiga hari mereka ‘dibahan’ di pejabat masing-masing. Ada saja rakan yang mengusik mereka. ‘DAP sihat hari ni?’, ‘hari ni tak ajak Kit Siang ke, Guan Eng keluar lunch?’, dan ada yang ketawakan mereka sambil tanya ‘ada lilin vigil lebih?’.

    Yang mengejutkan penulis, mereka takut jika Pengerusi mereka meninggal dunia. Jika pengerusi mereka tiada nanti, mereka tidak yakin sangat aura Timbalan Pengerusi akan menyerlah. Presiden pun sudah tua dan hanya menurut akal Presiden selama ini, katanya.

    Mereka risau jika Pengerusi meninggal dunia, Presiden pula lemah dan Timbalan Presiden tidak tahu hendak buat apa-apa, berkemungkinan ‘cap bunga’ tiada masa depan yang cerah. Malap dan terus malap, dan mungkin akan ‘loop’ terus. Mendengar perkataan ‘loop’ itu buat penulis ketawa!

    Penulis sarankan mereka supaya usah khuatir. Jika itu semua berlaku, Lim Kit Siang ada, Lim Guan Eng pun ada. Mereka boleh jadi ‘god father’ untuk ‘cap bunga’ yang bercempera. Jika enggan, Anwar ada, Azmin ada dan Mat Sabu pun ada. Berkerut muka mereka dengan ‘nasihat nakal’ penulis.

    Episod seterusnya, makin teruklah penulis bahankan mereka. Mujurlah sudah kenal dari kecil. Jika tidak, mungkin penulis sudah lebam mata, berdarah dibibir kena tumbuk. Masam mencuka mukanya. Merah padam menahan malu…

    Namun apa yang terzahir di mata penulis, memang penyokong-penyokong mereka malu apabila rasmi bersahabat dengan DAP dan PAN, pihak yang selama ini mereka maki habis-habisan. Entahlah di mana mereka hendak sorokkan muka selepas ini.

    Cuma penulis pesan pada rakan-rakan penulis. Jika malu sekalipun pakai baju merah ‘cap bunga’ itu, janganlah dibuang ke dalam tong sampah. Buatlah kain buruk atau kain pengelap kaki di tandas. Sekurang-kurangnya adalah gunanya dan mampu memberikan mereka secebis kenangan ‘mengusik jiwa’, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli ppbm tak mao klour dengan penulis upahan putarbelit....ko yg bodooh tak faham..

      Delete
    2. Betullah tu kenangan mengusik jiwa.
      Setelah dikafirkan oleh pas terus kata pas sesat.
      Skrng sama2 sakit jiwa.
      Sekian lama hidup sebagai kekasih gelap akhirnya buat pengakuan dah jadi suami isteri yg sah.
      Elok sgtlah tuhan menjodohkan umno dgn pas. Memang kena. Mcm pinang dibelah dua.
      Sama sama penyagak pembelit dan penipu. Ngamlah tu.
      Berbai'ahlah nanti boleh cerai bini yg tidak berdosa dgn talak 3.

      Delete
    3. Annoying 09:16

      CAP DACING DAN KISAH YANG SUNGGUH MEMALUKAN

      Sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, penulis lihat ramai penyokong parti ‘cap dacing’ bermuram durja. Beberapa rakan ‘cap dacing’ yang sebelum ini asyik memakai baju free warna biru cap dacing, mula kesipuan untuk memakai baju itu. Padahal sebelum ini merekalah yang bersumpah akan sehidup semati dengan ‘baju keramat’ tersebut.

      Namun kebetulan petang semalam penulis ada bertemu dengan seorang rakan ‘cap dacing’, barulah ‘pecah tembelang’ tentang sindrom ‘kemurungan’ mereka. Rupanya, mereka malu kerana kini telah sah mereka ‘anak buah’ si klepets.

      Penulis tanya, apa masalahnya? Bukankah mereka sebelum ini sudah ‘berjanji sehidup semati’ dengan ‘cap dacing’? Mereka jawab, sebelum ini mereka melihat ‘cap dacing’ sebagai entiti yang memperjuangkan bangsa, agama dan negara. Maksudnya, dasar perjuang mereka jelas demi Melayu yang ketinggalan berbanding bangsa lain.…

      Tapi katanya, kini mereka sudah jauh berubah. Bagai satu kejutan budaya dan akal, mereka yang sebelum ini mendiamkan diri bila ada kes RASUAH, tiba-tiba diangkut ‘SPRM’ hampir di seluruh negara dari Kelantan hingga ke Sabah! Mereka bukannya berpangkat budak pejabat tetapi ada yang menjawat jawatan tinggi dalam GLC atau kementerian malah ada yang berjawatan EXCO. Ini baru kategori ‘ikan bilis’, dah main berjuta-juta, belum lagi ‘jerung besar’ yang mungkin tak tahu kami nak kira jumlahnya.

      Yang mereka tidak tahannya, sudah dua tiga tahun mereka ‘dibahan’ di pejabat masing-masing. Ada saja rakan yang mengusik mereka. ‘Duit 2.6b tak kanlah pakai proton buruk lagi?’, ‘hari ni ada lagi ke Pak Arab derma?’, ‘Beg tangan kau ni dah lusuhlah, mintaklah satu pada EXCO tu,’ dan ada yang ketawakan mereka sambil tanya ‘kakak kau shopping kat mana hari ni?’.

      Yang mengejutkan penulis, mereka takut jika Ketua mereka meninggal dunia sama seperti masalah kesihatan ayahnya. Jika Ketua mereka tiada nanti, mereka tidak yakin sangat aura Timbalan Ketua akan menyerlah. Timbalan Ketua pun bukanlah berpengaruh sangat dan hanya menjadi ‘yes mem’ kepada Ketua selama ini, katanya.

      Mereka risau jika Ketua meninggal dunia, naik pula Timbalan ketua yang tiada pengaruh dan lemah dan Naib Ketua yang ada pun tidak tahu hendak buat apa-apa, berkemungkinan ‘cap dacing’ tiada masa depan yang cerah. Malap dan terus malap, ditambah dengan kes rasuah yang belum ada penamat, mungkin ‘cap dacing’ akan ‘loop’ terus. Mendengar perkataan ‘loop’ itu buat penulis ketawa!

      Penulis sarankan mereka supaya usah khuatir. Jika itu semua berlaku, biarlah ‘cap dacing’ tu terus hanyut. Tak payah nak tambah pelampung dengan melobi ‘cap bulan’. ‘Cap bulan’ pun bukannya kuat sangat. Takut nanti dua-dua hanyut. Lompat je masuk parti BAHARU, Anwar ada, Azmin ada dan Mat Sabu pun ada. Nak yang anti rasuah, Ezam ada. Berkerut muka mereka dengan ‘nasihat nakal’ penulis.

      Episod seterusnya, makin teruklah penulis bahankan mereka. Mujurlah sudah kenal dari kecil. Jika tidak, mungkin penulis sudah lebam mata, berdarah dibibir kena tumbuk. Masam mencuka mukanya. Merah padam menahan malu…

      Namun apa yang terzahir di mata penulis, memang penyokong-penyokong 'cap dacing' merasa malu apabila satu DUNIA tahu kedudukan rasuah di negara ini, dari kepala sampai ke ekor. Bukan tahap seekor kerbau membawa lumpur semuanya terpalit. Dah jadi semua kerbau pakat sama-sama berkubang. Entahlah di mana mereka hendak sorokkan muka selepas ini.

      Cuma penulis pesan pada rakan-rakan penulis. Jika malu sekalipun pakai baju biru ‘cap dacing’ itu, janganlah dibuang ke dalam tong sampah. Buatlah kain buruk atau kain pengelap kaki di tandas. Sekurang-kurangnya adalah gunanya dan mampu memberikan mereka secebis kenangan ‘mengusik jiwa’, kan?

      Pesanan dari unknown aka sahabat JR

      Delete

  9. Lantak lah UMNO nak bentangkan sendiri RUU355.

    MCA, Gerakan, MIC dll parti componen BN di Sabah dan Sarawak tentu akan kecohkan.

    Mereka percaya RU355 akan mendorong kapada PAS Hudud.

    Dapat kawan baru, kot ada antara kawan lama terbang atau bikin BN lintang pukang.

    Wira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno percsya pas masih kuat
      ..
      Masa arwah nik aziz pas memang kuat kerana Aura arwah..sekarang pas dah hilang sura nik aziz...hingga berlaku pecahbelah...pas dah lemah sama mcm umno...

      Delete
    2. Kuat apa. Sama2 tiga suku tak cukup sagi. Lepas ni boleh berbulan madu di penjara sg buluh.
      Nak lari ke mana...ha zahid?

      Delete
  10. Beranikah zahid hilang bn serawak?...serawak dah declrare tak sokong ruu355... Mca gerakan dan mic ibarat parti nyamok
    ...
    ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat Sarawak. Sabah pun tumbang.

      Delete
    2. Apa nak takut ,kalau semua kerusi pembangkang di Semenanjung bungkus,keculia kerusi DAP,kawasan Cina.Sabah dan Serawak pun bukan BN kalah sampai kosong.Yg keras kepala tak mahu Islam hanya arwah Tok Nan,yg lain ramai yg ok.

      Lagi pun kalau Melayu Islam Umno bergabug dgn Melayu Islam Pas,terasa maca kita orang Melayu dah dapat balik negara ini secara solid.Siapa yg berani buat hal kalau ini semua jadi kenyataan ?.Mana yg rasa tak puas hati nanti ,beransur-ansurlah belah,termasuklah para pentaksub TM dan AI,silakan.

      Jika Islam bersatu ,kita bisa mengalahkan apa saja rintangan, tentanga dan cubaan.Perpaduan Islam lebih penting dari menykong indiviu seperti Mahathir dan Anwar Ibrahim.

      Delete
    3. Elok la tu partai barang naik @ BN bergabung dgn partai ajaran sesat @ PAS..jdnya ajaran sesat barang naik.. Kikikiki.. Hidup la puak assobiyyah lg taghut yg hukum nya kafir ikut kata Tok guru ambo Hj hadi dalam amanatnya tahun 80an dulu.. kAFIR HARBI!!!

      Delete
  11. CELARU PILIH SIAPA BAKAL PM, ENTAH-ENTAH MAT SABU YANG NAIK
    Penyertaan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) ke dalam Pakatan Harapan menambah kecelaruan isu dalaman pakatan tersebut, lebih-lebih lagi berhubung isu pencalonan Perdana Menteri pembangkang.

    Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata, Penasihat PPBM Tun Dr Mahathir Mohamad mahukan Presiden partinya Tan Sri Muhyiddin Yassin diangkat sebagai Perdana Menteri namun DAP dalam pada itu mahukan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail.

    “Pada awal dulunya nama Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi buah mulut di kalangan mereka namun selepas itu Tan Sri Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir turut tersenarai. Terbaru Wan Azizah. Namun yang menjadi persoalannya siapakah calon sebenar?

    “DAP secara terang-terangan mahukan Anwar dan ada juga kalangan sesama mereka yang menolak bekas Ketua Pembangkang terbabit dan menyebut Tan Sri Muhyiddin adalah yang terbaik.

    “Maklumlah masing-masing memasang agenda tersendiri dan sudah tentu akan menonjolkan calon pilihan masing-masing. Dan tidak mustahil selepas ini nama Presiden Parti Amanah Negara (PAN), Mohamad Sabu akan turut terpancul dan bakal menjadi calon,” katanya dipetik portal berita.

    Tambahnya, sehingga kini tiada keputusan konkrit berhubung jawatan berkenaan yang mendapat kesepakatan seluruh parti komponen Pakatan Harapan.

    Ujarnya lagi, kesepakatan PKR, DAP, PAN dan PPBM cuma untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) tetapi perkara pokok atau dasar perjuangan masih samar-samar ekoran setiap satunya mempunyai hala tuju berbeza.

    Kata Shamsul, prinsip satu lawan satu yang diutarakan Pakatan Harapan hanyalah kenyataan luaran sahaja, tetapi hakikatnya mereka berebut sesama sendiri bagi jawatan dan kawasan yang ingin ditandingi.

    “Terbukti mereka bukanlah parti alternatif kepada BN hari ini. Kalau soal calon perdana menteri pun tidak boleh mencapai kata sepakat bagaimana pula dengan dasar-dasar negara kelak. Inilah yang perlu diperhalusi oleh rakyat,” katanya lagi.

    Pembangkang sehingga kini masih mengelak untuk menjawab isu Perdana Menteri pilihan mereka.

    Terbaru, Ahli Parlimen Seremban (DAP) Anthony Loke menyebut di Dewan Rakyat bahawa Wan Azizah akan dilantik sebagai Perdana Menteri diatas kapasiti Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sebagai Ketua Pembangkang.

    Kenyataan Anthony sekaligus ‘meranapkan’ impian Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk melantik anaknya, Datuk Seri Mukhriz menjadi Perdana Menteri selepas beliau dan Lim Kit Siang dikatakan membuat pakatan sulit dengan Penasihat DAP itu menuntut jawatan Timbalan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Cer Pennis Tulis lah lagi ape yg ko nak putar...kalo tak dibayar ko tak akan tulis cerpen ni ...

      Delete
    2. Kau peduli apa siapa yg nak jadi perdana menteri kalau pembangkang menang dlm pru14 nanti.ltu hak kami dan kami tak ada masalah.

      Yg ada masalah adalah pm dan pemimpin2 kau nanti yg sedang menghitung hari untuk ke penjara sungai buluh.

      Kau pun akan hilang kerja dan hilang pencen!!!!

      Jadi gelandanganlah kau nanti.

      Delete
  12. Dato joe jg baru lubok melayu kata

    ' Malaysia akan bankrap'

    Ya dgn krisi forex 4.50, Sing 3.16 thai 13.0

    Mataeang Malaysia murah nak mampus

    Utara siam budha sapu hartanah Malaysia

    Selatan singapok Yahudi sapu hartanah Malaysia

    Sebab murah murah murah.. Matawang pariah...

    Hutang 1mdb bila nak bayar 50b ?

    1998 tak de 1mdb..

    2018 ada 1mdb dan petronas bukan korek lubang dara takde lendir hitam kluar.. TNB nak bayar bond us Dollar sampai rugi 2016..

    Tak bankrap Dato joe kfc? Jikat jari ko Dato !!

    ReplyDelete
  13. MENJAWAB TUDUHAN ‘RAKYAT MALAYSIA TELAH DIROGOL DUA KALI’ OLEH ENCIK TONY….
    Semalam, Tony Pua sekali lagi cuba untuk mengelirukan orang ramai dengan mengatakan Kerajaan menyelamatkan 1MDB dengan mengambil alih hutang sebanyak RM3.2 bilion.

    Beliau berkata, “Rakyat Malaysia telah dirogol dua kali”.

    Ia seolah-olah seperti Tony Pua tidak tahu apa yang berlaku dan keliru dengan jawapan parlimen.

    Untuk membantu beliau lebih memahami, saya mencipta 3 gambar rajah mudah untuk beliau dan juga meringkaskan apa yang berlaku dalam 4 isi yang mudah.

    1) Dua TANAH itu pernah dimiliki 100% oleh Kerajaan.

    2) Dua TANAH itu kemudiannya dijual kepada 1MDB, yang 100% dimiliki oleh Kerajaan tetapi Kerajaan akan dibayar RM320 juta dahulu bersama-sama dengan kewajipan untuk membina 8 pengkalan tentera atas perbelanjaan 1MDB. Ia juga bermakna bahawa Kerajaan masih memiliki 100% dua tanah itu.

    3) TANAH itu kini diusahakan oleh 1MDB dan ia telah menjadi PROJEK dan bukannya tanah sahaja.

    4) Apabila 1MDB memberikan kembali dua PROJEK (bukan dua TANAH) itu kepada Kerajaan, Kerajaan sekarang perlu menanggung RM3.2 bilion hutang tetapi kini mempunyai:
    – 100% pemilikan PROJEK TRX yang bernilai berbilion termasuklah terowong bawah tanah baru, jalan raya dan infrastruktur bernilai RM3 bilion,
    – 40% pemilikan projek BM bernilai RM4.92 bilion,
    – lagi RM7.4 bilion dibayar oleh IWH-CREC,
    – tambahan 8 pengkalan tentera yang tidak pernah wujud sebelum ini; dan
    – masih menyimpan RM320 juta yang dibayar pada asalnya.

    Satu-satunya orang yang “merogol” adalah Encik Tony, kerana memuntahkan tuduhan mengelirukan untuk menutup kebenaran dan mengelirukan rakyat.

    Masalahnya ialah, ahli-ahli PAC – termasuk orang DAP – semuanya tahu apa yang berlaku. Itulah sebabnya laporan PAC mengesyorkan bahawa projek-projek itu dikembalikan kepada Kerajaan secara langsung.

    Walaupun menandatangani untuk bersetuju dengan laporan PAC, Tony kini menjadikan langkah-langkah yang diambil daripada cadangan yang ditandatangani olehnya juga sebagai isu.

    Ianya jelas bahawa tindakan beliau yang berpura-pura tidak tahu kini hanyalah serangan politik untuk mengelirukan rakyat dan menghasut kebencian.
    Atau anda boleh membaca jawapan terperinci daripada Menteri Kewangan II di sini: http://www.malaysiakini.com/news/375939



    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1950558468496271&set=pcb.1950559488496169&type=3



    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1950558645162920&set=pcb.1950559488496169&type=3



    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1950558865162898&set=pcb.1950559488496169&type=3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus tony

      Kamu adalah harapan CINAPEK Malaysia berbanding

      Taek jhow gemuk mcm babee yg rembat 1mdb

      Tony cina Malaysia bagus.. Bukan mcm china komunis yg rembat firex city

      Betul kata tony...

      Kerajaan jual tanah harga 5sen...kod 1mdobi tapi 1mdobi jual 500ringgit kpd Tabung uji makkah.. Dan china komunis...

      Ada untung 1mdobi tapi masih mintak MOF tangung hutang?

      Mana pergi untung jual tanah murah dgn harga mahal?

      Najib rembat? JhoTaekTembam cinapek rembat ? (Agen MCA komunis)

      Delete
    2. Edra dan sebagian tanah aset 1 mdb dah dijual kpd china kominis..sekarang hutang 1 mdb 59 billion tidak ternasuk bunga pinjaman..aset 1 mdb hanye 20 billion...1 mdb telah dimasukkan dibawah mof...hutang 39, billion ditanggong oleh mof / kerajaan... Jadi bukan rakyat malaysia kena tanggong hutang 1 mdb?

      Delete
    3. Hutang 1 mdb 50 billionb tidak ternasuk tuntutan saman IPIC 26 billion..

      Delete
    4. Betul pkmak ko Dato joe kg baru !!

      Ko klentong rakyat Malaysia macam baca skrip JASA!! Ko ni akaunta. Ka apa? Malu budak kg baru menipu !!!

      Dulu ko jilat KFC sampai ke usus... Hari no dato' ko jilat pepet JASA...

      Muhyi kata bila nak klasifikasikan audit 1mdb sebagai bukan rahsia? Brp org lagi mcm rafizi ko nak sumbat dalam?

      Delete
    5. Pergi checklah tanah di kampong baru kuala lumpur tu atas nama siapa kalau bukan di atas nama pemimpin umno anak beranak

      Delete
  14. ANWAR SUDAH BUKA MULUT
    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta Pakatan Harapan (PH) menyegerakan rundingan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan ‘pihak yang sealiran’.

    Menerusi kenyataan dari penjara Sungai Buloh itu, Anwar berkata ia demi memantapkan agenda reformasi dan dasar bersama.

    “Kesudian BERSATU (PPBM) untuk menyertai PH harus dilihat secara positif kerana ia akan mengukuhkan kekuatan pembangkang dalam persediaan menggantikan BN sebagai kerajaan melalui pilihan raya umum akan datang,” katanya.

    Bekas Ketua Pembangkang itu berkata, pembangkang hanya memerlukan sedikit lonjakan sokongan untuk menukar kerajaan dalam pilihan raya umum akan datang.

    “Saya yakin, Insha-Allah, ini akan dapat dicapai memandangkan masalah ekonomi dan skandal berlarutan dalam negara yang belum pernah dialami sebelum ini,” katanya.

    PPBM dalam sidang media Selasa lalu secara rasmi mengumumkan bersetuju menyertai PH.

    Bagaimanapun Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan nama pakatan itu perlu ditukar, selain mencadangkan satu logo dan manifesto diperkenal bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    Pendirian terbaru PPBM itu adalah langkah susulan selepas menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama PH untuk menjayakan prinsip satu lawan satu melawan BN, hujung tahun lalu.

    Beberapa pemimpin pembangkang sebelum ini menyambut baik hasrat PPBM, namun meminta sedikit masa untuk menimbang tiga tuntutan parti itu.

    0

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penulis serpen upahan najib klepek dan umno bertujuan untuk pecahbelahkan PH kerananajib klepek dan umno lihat PH bertambah kuat...Najib tak sanggop berehat di sungai buluh inn..

      Delete
  15. PAKATAN SEMAKIN MEREPEK APABILA TERTEKAN
    PAKATAN sebenarnya sedang tertekan. Penghulu mereka DAP, sedang berantakan dari dalam. Cina mungkin tak berubah kepada sokong kerajaan tapi keyakinan mereka terhadap DAP dan Pakatan pun dah semakin malap. Ada kebimbangan, cina tidak akan keluar mengundi dalam PRU14, seperti mana dalam PRN Sarawak tahun lepas.

    Azmin di Selangor sedang berhadapan dengan penyelewengan dana yang sepatutnya diberi kepada warga tua yang meninggal dunia, Soal wang tak dibayar kepada yang patut menerima satu hal, soal kedua satu hal lain – bagaimana ahli parlimen di Wilayah persekutuan pun dapat juga peruntukkan.

    Bahasa kasarnya, duit orang mati pun kau seleweng!!

    Terbaru, masalah dengan Mahathir. Selepas mengumum Pribumi akan menyertai Pakatan dan Mahathir mahu membuat perubahan kepada Pakatan itu. hanya PAN sahaja yang memberikan respon mereka. Kononnya Pakatan akan melihat ‘cadangan’ Mahathir itu. Apa Salehudin ini bodohkah, dengan Mahathir mana ada cadangan, Mahathir pakai satu ini saja, “my way or no way”.

    Kalau dibenar membuatkan pilihan, inilah bala Pakatan yang terbesar sekali.

    Semua ini masalah, terpaksa Pakatan mengalihkan perhatian rakyat kepada sebuah projek hotel di Langkawi (baru siap 2016 dah tanya untung ke rugi?), Rosmah rasmi kapal perang APMM (Hasmah pun pernah), Najib guna duit Petroleum dan sebagainya. Part Najib paling banyak guna duit Petroleum tu kelakar, seolah-olah menjadi satu kesalahan pulak seorang Perdana Menteri membelanjakan wang itu.

    Kesimpulan nak kata, Pakatan terdesak nak mencari isu untuk mengalih perhatian rakyat. Itu saja, bukan ada apa sangat pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai2 plak penulis cerpen upahan melantik DAP sebagi penghulu PH...Cer Pennis ni cuba masuk jarum tp tak jalan..

      Delete
  16. SIKAP BIADAP DAP SEMAKIN TERSERLAH – PAS SELANGOR
    PAS Selangor menganggap ucapan Ahli Parlimen Bandar Kuching, Chong Chieng Jen, sebagai biadab dan menggambarkan sikap DAP apabila mengalahkan BN.

    Setiausaha PAS Selangor, Mohd Khairuddin Othman, berkata kenyataan dibuat Chong ketika berbahas di Dewan Rakyat semalam jelas menunjukkan pendirian DAP dan sekutunya yang antiguru Islam di negara ini.

    Katanya, jika DAP diberi peluang menguasai Putrajaya selepas pilihan raya umum nanti, perbalahan agama boleh tercetus.

    “Dan kita yakin semua masyarakat termasuk Tionghua tidak bersetuju dengan provokasi DAP ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

    Semalam ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, Chong membantah tindakan kerajaan menghantar guru Pendidikan Islam dari Semenanjung Malaysia ke Sarawak.

    Katanya, tindakan itu mengganggu keharmonian antara kaum di negeri berkenaan.

    Satu rakaman video menunjukkan Chong berbahas dengan berkata: “Amatlah tidak sesuai untuk kerajaan menghantar guru-guru pendidikan Islam dari Semenanjung ke Sarawak.

    “Janganlah mencemarkan pemikiran anak muda generasi baru Sawarak, janganlah membawa falsafah dan pemikiran yang sempit atas agama ini dari Semenajung ke Sarawak. Biarlah kita mengekalkan keharmonian antara kaum di Sarawak”.

    Mohd Khairuddin berkata, PAS Selangor meminta DAP tidak bermain isu agama dan perkauman kerana ia boleh mengundang suasana yang tidak elok.

    DAP, kata ADUN Paya Jaras itu, dilihat tidak pernah cuba berbaik-baik dalam isu Islam sedang mereka sedar ia adalah agama Persekutuan.

    “Apakah ini polisi sebenar Pakatan Harapan? Kita mahu mendengar pendirian daripada rakan Pakatan Harapan yang lain,” katanya merujuk kepada gabungan pembangkang ketika ini yang membabitkan PKR, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan DAP.

    Untuk rekod, PAS adalah sebahagian daripada parti politik yang membentuk kerajaan negeri di Selangor bersama ADUN PKR dan DAP.

    DUN Selangor mempunyai 56 kerusi dan 14 daripadanya dikuasai DAP, masing-masing 13 PKR dan PAS, manakala dua lagi diwakili AMANAH.

    Pembangkang pula setakat ini menguasai 12 kerusi dengan semuanya dari Umno. Dua kerusi lagi adalah ADUN bebas.

    Sebelum ini Dewan Pemuda PAS turut mengeluarkan kenyataan mengecam Chong.

    Ketua penerangannya, Ahmad Fadhli Shaari, berkata ucapan anggota parlimen terbabit menunjukkan DAP “semakin ketara menonjolkan permusuhannya kepada Islam.”

    Mereka juga mendakwa isu penempatan guru pendidikan Islam dari Semenanjung ke Sarawak sekadar “alasan lunak untuk menjustifikasikan motif terselindung”.

    “Alasan atau hujah direka-reka telah ketinggalan zaman dan umpama katak di bawah tempurung,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas bukan ahli PH tapibkenapa tak undur dari kerajaan PH di selangor...ksta tak boleh kerjasama dengan DAP..pas pon kuat jugak putarbelit mcm umno..

      Delete
  17. Kalau benar demi islam, kenapa tak jadi perkara pertama sidang parlimen kali ni? Ini sebenarnya demi politik. Yg masih di bawah tempurung jerrr tak tau, masih percaya kat umno, masih percaya ekonomi kita mantap, masih percaya keakraban saudi malaysia, masih percaya 1mdb tiada isu, masih percaya china "melabur" di sini.

    ReplyDelete
  18. PKR MAHU PENJELASAN MENGENAI PERTUBUHAN PARTI BARU EZAM DAN KHAIRUDDIN
    Datuk Ezam Mohd Nor dan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan perlu menjelaskan apakah tujuan utama perjuangan parti baru yang bakal ditubuhkan mereka.

    Ketua Whip PKR, Datuk Johari Abdul berkata, latar belakang Ezam yang diketahui umum sering lompat parti didakwa akan menyebabkan rakyat keliru dengan apa yang ingin diperjuangkan.

    “Maklumkan kepada umum apakah wawasan parti itu, apa yang mereka hendak buat dana pakah perjuangan serta hala tuju. Selagi ia tak dijelaskan, saya ingat rakyat akan tertanya-tanya. Sebab sejarah Ezam pun kita tahulah, mempunyai latar belakang yang ‘colorful’.

    “Dia berhak untuk tubuhkan parti dan berhak bertanding dimana-mana. Saya mengalu-alukan tindakan beliau. Jika beliau ikhlas untuk berjuang dan memastikan keadilan itu tertegak di Malaysia, saya rasa ia dialu-alukan,” katanya kepada Antarapos, hari ini.

    Johari mengulas penubuhan parti baru yang bakal ditubuhkan Ezam dan Khairuddin yang dikatakan menyasarkan anak muda, terutamanya Generasi Y.

    Tujuan parti baru itu bakal memberi tumpuan kepada soal memerangi rasuah, sekaligus mahu mendidik anak muda untuk menolak amalan tersebut.

    Khairuddin berkata parti barunya itu tidak akan melawan parti pembangkang, sebaliknya mahu melengkapkan Pakatan Harapan (PH) dan sekutunya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang ditaja Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Bukan itu sahaja, Khairuddin menggesa PH memberi dua kerusi yang menjadi milik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Pekan dan Datuk Seri Johari Abdul Ghani di Titiwangsa dalam mendepani Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti.

    Johari, yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani kemudiannya diminta mengulas gesaan tersebut.

    “Yang saya peliknya Ezam hendak minta dengan siapa kerusi itu?

    “Kecualilah masuk PH dahulu, dan beritahu apa yang hendak dibuat, adakah yakin dengan apa yang diperjuangkan oleh PH. Proses bukan semudah itu, namun saya rasa apa yang Ezam perlu dibuat adalah melalui proses (penubuhan) dahulu,” ujarnya lagi.

    Dalam pada itu Khairuddin berkata beliau dan Ezam belum memaklumkan pimpinan PH dan Dr Mahathir tentang rancangan mereka, tetapi akan berbuat demikian dalam masa terdekat.

    Ini kerana beliau rasa terhutang budi kepada mereka kerana membantu beliau dan aktivis lain menjayakan gerakan Deklarasi Rakyat.

    ReplyDelete
  19. BERANIKAH KIT SIANG MINTA DR M TARIK BALIK GELARAN RASIS KEATASNYA?
    Selama 22 tahun Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri, beliau telah menggelar Lim Kit Siang sebagai rasis dan anti-Melayu. Bukan sahaja Tun Mahathir, Kit Siang turut memanggil beliau sebagai `rasis nombor 1′.

    Kini mereka telah duduk semeja dan berada di dalam satu pakatan namun apa apa jadi dengan gelaran rasis itu?

    Tidakkah Kit Siang mahu supaya gelaran itu ditarik balik oleh Tun Mahathir, apatah lagi dalam semangat berkawan, tentu beliau tidak mahu digelar rasis?

    Jika tiada pengakuan daripada Tun Mahathir bahawa beliau telah menarik gelaran rasis, ia menunjukkan beliau masih bersetuju dengan panggilan rasis untuk Kit Siang.

    Suatu masa lalu juga Kit Siang merupakan musuh nombor satu bagi Tun Mahathir, dan berdasarkan kepada sejarah serta latar belakang hubungan kedua-duanya yang dipenuhi dengan permusuhan, maka tidak mengejutkan sekiranya hubungan baik kedua-duanya tidak akan kekal lama.

    Apatah lagi Tun Mahathir adalah jaguh pusingan u maka tidak menghairankan sekiranya selepas ini beliau berpaling daripada Kit Siang.

    Walaupun dalam politik segalanya berkemungkinan tetapi titik hitam dalam sejarah hubungan mereka tidak dapat diputihkan dan dijernihkan. Dengan usia kedua-duanya yang semakin dimamah usia, sudah pasti Tun Mahathir dan Kit Siang tidak akan mampu melupakan sejarah mereka dulu.

    Pasti akan tercetus perasaan curiga siapa yang mengguna dan siapa pula yang dipergunakan. Pertanyaan itu sudah pasti akan bermain di kepala mereka. Adakah Kit Siang dapat melupakan bagaimana beliau dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ketika pentadbiran Tun Mahathir?

    Dan bukan semua ahli DAP boleh menerima Tun Mahathir, dengan pemberontak dalaman telah berlaku bermula dengan tindakan empat wakil rakyat DAP di Melaka bertindak keluar parti, diikuti dengan 182 ahli di negeri itu yang mengikut jejak mereka atas alasan sudah hilang keyakinan kepada pemimpin DAP.

    Bukan itu sahaja, pada bulan ini juga kes rasuah melibatkan Lim Guan Eng akan dibicarakan di mahkamah dan ia bakal menjadi tumpuan utama.

    Persoalannya, dalam kerjasama Tun Mahathir dan Pakatan Harapan, siapa sebenarnya yang mendapat untung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Delete
    2. Brani tak berani bukan urusan ko..ko pegi perkuatkan umno dulu yg makin lemah dan sakit..ko suruh najib tangkap dan siasat jho lo cina prompak 1 mdb....ko ade brani?

      Delete
    3. Tengku palsu tu pun akan berkubur di Putrajaya.
      Selamat jln adnan bin mansur
      Jumpa di sg buluh

      Delete
    4. Annoying 09:33

      BERANIKAH NAJIB MINTA HADI TARIK BALIK FATWA KAFIR KEATAS UMNO?

      Pada 7 April 1981, Hadi Awang telah mengeluarkan fatwa berikut:

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

      Selama 36 tahun fatwa itu tidak pernah ditarik balik.

      Kini mereka telah duduk semeja dan berpakaian sedondon, namun apa jadi dengan fatwa kafir itu?

      Tidakkah Najib mahu supaya fatwa itu ditarik balik oleh Hadi Awang, apatah lagi dalam semangat berkawan, tentu beliau tidak mahu diiktiraf kafir?

      Jika tiada pengakuan daripada Hadi Awang bahawa beliau telah menarik balik fatwa itu, ia menunjukkan beliau masih bersetuju dengan panggilan kafir untuk Najib, UMNO dan BN.

      Suatu masa lalu juga Najib merupakan musuh nombor satu bagi Hadi Awang, dan berdasarkan kepada sejarah serta latar belakang hubungan kedua-duanya yang dipenuhi dengan permusuhan, maka tidak mengejutkan sekiranya hubungan baik kedua-duanya tidak akan kekal lama.

      Apatah lagi Hadi Awang adalah jaguh U-Turn maka tidak menghairankan sekiranya selepas ini beliau berpaling daripada Najib. Begitu juga Najib, boleh berpaling dari Hadi Awang pada bila-bila masa.

      Walaupun dalam politik segalanya berkemungkinan tetapi titik hitam dalam sejarah hubungan kedua-dua parti tidak dapat diputihkan dan dijernihkan. Dengan kedua-dua parti yang semakin dimamah usia, sudah pasti akar umbi UMNO BN dan PAS tidak akan mampu melupakan sejarah mereka dulu.

      Pasti akan tercetus perasaan curiga siapa yang mengguna dan siapa pula yang dipergunakan. Pertanyaan itu sudah pasti akan bermain di kepala mereka. Adakah Hadi Awang akan dapat melupakan bagaimana PAS di ceraikan dari menjadi sekutu UMNO BN pada tahun 1977?

      Bukan semua ahli PAS boleh menerima Najib dan bukan semua ahli UMNO BN boleh menerima Hadi Awang. Pemberontakan dalaman bakal bermula dengan tindakan parti komponen BN seperti MCA, Gerakan, MIC, dan parti-parti dari Sabah dan Sarawak, mungkin atas alasan sudah hilang keyakinan kepada pemimpin BN. Pemberontakan dalaman juga mungkin akan dimulakan oleh Tuan Ibrahim dalam PAS.

      Bukan itu sahaja, pada berberapa bulan kebelakangan ini pelbagai kes rasuah melibatkan ‘ikan bilis’ di pihak BN akan dibicarakan di mahkamah dan ia bakal menjadi tumpuan utama. Adakah ahli akar umbi PAS hanya akan ‘membutakan’ mata dan ‘memekakkan’ telinga?

      Persoalannya, dalam kerjasama Najib dan Hadi Awang, siapa sebenarnya yang mendapat untung?


      Pesanan unknown aka sahabat JR

      Delete
    5. Bro unknown aka sahabat JR,
      Kalau ikut satu filem dulu ntah apa tajuknya lakonan deana yusuf...jawapannya yang untung ialah Mereka dan Keluarga mereka!!!

      Delete
  20. Mamat kopipes nih..tak abis abis ganggu blog budin..niat cuma nak kata pembangkang jahat, tu ja..awat la tulis panjang2..bingai sungguh!!

    ReplyDelete
  21. PROJEK IC HANYA DI ZAMAN MAHATHIR – SINCHEW DAILY
    Tun Dr. Mahathir Mohamad yang asyik membantah projek Forest City di Johor Bahru kerana bimbang ia menjadi ‘Bandar China’ telah mengundang kritikan daripada Timbalan Ketua Pengarang Eksekutif Sinchew Daily, Tay Tian Yan.

    Pengarang kanan itu turut menyindir Dr. Mahathir dengan menyatakan rakyat China tidak akan diberi kerakyatan Malaysia dengan sewenang-wenangnya melainkan melalui Projek M.

    Projek M merujuk kepada usaha untuk memberi kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah semasa era Dr. Mahathir bagi menggulingkan kerajaan negeri pimpinan Parti Bersatu Sabah (PBS) yang pada masa itu adalah pembangkang.

    “Dr. Mahathir berkata bahawa projek ini (Forest City) akan membawa masuk 700,000 orang dari China untuk menjadi rakyat Malaysia, ini adalah mengarut.

    “Boleh jadi kalau mahu luluskan puluhan ribu kad pengenalan, tetapi ia hanya berlaku pada era Mahathir.

    “Pada 1990-an di Sabah, terdapat Projek IC atau Projek M (singkatan kepada Mahathir),” kata pengarang kanan itu.

    Tian Yan berkata, Dr. Mahathir sendiri mengakui kewujudan Projek IC dalam satu konvensyen pada dua tahun lalu.

    Beliau dalam rencananya menyatakan, rakaman pengakuan Dr. Mahathir itu mengenai Projek IC telah ditayangkan dalam persidangan United Pasokmomogun Kadasandusun Murut (UPKO) pada akhir tahun lalu sehingga membakar kemarahan ahli parti komponen Barisan Nasional (BN) tersebut.

    “Ahli yang hadir memarahi Dr. Mahathir sebagai penderhaka. Ia (Projek IC) merupakan sesuatu yang menyakitkan orang Kadazan Dusun untuk selama-lamanya.

    “Hanya Dr. Mahathir yang akan menggunakan taktik seperti ini. Tidak munasabah untuk Dr. Mahathir untuk menggunakan isu seumpama di Johor,” katanya.

    Parti Pribumi Bersatu Malaysia pimpinan Dr. Mahathir juga didakwa mahu memperalatkan Forest City dan rakyat China untuk ‘menggoreng’ isu kaum dan membangkitkan emosi Melayu, tujuannya ialah merampas tapak politik di Johor.

    ReplyDelete
  22. DATUK HUAN DEDAH CARA DAP TAKUTKAN BUKAN ISLAM DENGAN RUU 355
    Parti Cinta Malaysia mengkritik DAP kerana menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam khususnya bangsa Cina berkenaan pindaan RUU355 yang dikemukakan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Naib Presidennya, Datuk Huan Cheng Guan berkata, kepimpinan DAP yang selama ini beriya-iya meyakinkan masyarakat bukan Islam bahawa mereka tidak seharusnya takut akan hukum Hudud kerana ia hanya melibatkan umat Islam di negara ini, namun akhirnya berkelakuan sebaliknya dan kembali menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam berkenaan pindaan RUU355, selepas PAS memutuskan hubungan kerjasama politik dengan Pakatan Harapan.

    “Saya masih ingat Ahli Parlimen Seremban dari DAP, Anthony Loke dalam satu ceramah beliau kepada masyarakat Cina telah mengatakan bahawa orang Cina tidak perlu takut dengan hukuman Hudud kerana jika orang Cina tidak mencuri atau merompak, mereka tidak akan dikenakan hukuman Hudud.

    “Namun sekarang apabila PAS sudah tidak bersama DAP didalam pakatan pembangkang, tiba-tiba sahaja DAP sudah melakukan u-turn (patah balik) dan tidak bersetuju dengan perjuangan PAS,” katanya.

    Justeru, beliau menganggap ini membuktikan DAP merupakan satu parti yang hipokrit yang sentiasa menukar pendirian mereka hanya untuk mendapatkan sokongan dan kuasa politik.

    Menurut Huan, ketika perjanjian kerjasama yang ditandatangani oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Lim Guan Eng sebelum ini menyatakan secara jelas, DAP bersetuju bahawa PAS berhak memperjuangkan akidah dan konsep negara Islam secara sendiri.

    Namun apa yang berlaku kini adalah sebaliknya, malah parti rasis dan cauvinis itu mendakwa bahawa perjuangan PAS adalah bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia.

    Huan berkata beliau hairan apabila Lim Kit Siang cuba menakutkan orang bukan Islam dengan mengatakan bahawa usul pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) yang dibawa oleh Hadi akan memberikan impak kepada kehidupan orang bukan Islam.

    Beliau menyifatkan dakwaan Kit Siang ini merupakan satu penipuan besar kerana pindaan Akta 355 ini adalah hanya untuk meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah bagi kesalahan Jenayah Syariah yang melibatkan orang Islam sahaja.

    Dalam pada itu, Huan turut membuat kesimpulan bahawa tujuan utama DAP yang diketuai oleh Kit Siang membuat bantahan ke atas Akta RUU355 adalah untuk memecah-belahkan umat Islam, serta menghasut masyarakat bukan Melayu khususnya kaum Cina untuk membantah perlaksanaan RUU355 di negara ini.

    “Saya minta ‘Pemimpin Hipokrit DAP’ khususnya Lim Kit siang dan Lim Guan Eng (supaya) jangan putar-belit isu tersebut.

    “Serta sila jawab kepada masyarakat Cina, apakah yang mereka katakan semasa (kempen) PRU 13 masih boleh diguna pakai, ataupun hanya digunakan untuk menarik undi dan menipu kaum Cina?” soalnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Delete
    2. Nca dan gerakan dah sokong RUU pas?

      Delete
    3. MCA gerakan bijak..

      Sebab dia tahu dulu DAP bagi nafas utk pas dgn konsep pas for all dan dap bantu pas menang hampir 28kerusi cina.

      Hari ini McA nak bantu Pas lulus RUU dgn harapan dapat bantu PAS menang 28 kerusi ..

      Tapi jgn lupa MCA esok pas akan tikam lamu blkg selepas apas dapat 28kerusi..

      Siapa berani tolong pas skrg.. Kena tipu kena tikam blkg!!!,

      Delete
    4. Apa yg megah sgt dgn parti cinta msia ni.
      Satu kerusi pun tak ada.
      Dok menyalak sorang2

      Delete
  23. MAHATHIR AKAN KUASAI PAKATAN HARAPAN
    DAP perlu konsisten dengan pendiriannya mahu presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail menjadi Perdana Menteri jika pihak pembangkang berhasil merampas kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN).

    Begitu juga dengan PKR. Ia perlu bekerja keras meletakkan presidennya di kerusi nombor satu pentabiran negara sehingga Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim siap “disertu” untuk mengambil alih jawatan berkenaan.

    Jika masing-masing beranjak dari ketetapan awal itu, padahnya ialah anggota baru pakatan itu, PPBM akan merampas peluang untuk menjadi peneraju pakatan itu.

    PH kini memasuki peringkat genting dan paling menguji dan menguja dalam pemuafakatan mereka mahu menjadi pemerintah di Malaysia.

    DAP, PKR dan Amanah akan diuji betapa murni sebenarnya hasrat mereka mahu memenangi amanah rakyat untuk berkuasa mentadbir negara.

    Memandangkan skim pemuafakatan di antara mereka masih terlalu rapuh, dalam sekelip mata perimbangan kuasa dan pengaruh di antara ketiga-tiga parti boleh berubah.

    Ditokok pula dengan pengumuman Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bahawa ia akan menganggotai pakatan itu, banyak model perimbangan kuasa baru akan berlaku hingga menguji kesetiaan dan menguja nafsu politik masing-masing.

    Parti Amanah Negara (Amanah) misalnya, akan tahu bagaimana tiga rakan kongsinya menilai fungsinya dalam pakatan itu. Adat politik, jika keanggotaannya tidak berbaloi, ia akan ditendang keluar atau dibiarkan hidup lara.

    Oleh itu Amanah perlu bersiap siaga menghadapi kekecewaan besar kerana kehadirannya dalam politik Malaysia mungkin sebenarnya tidak dihargai.

    Kegalauan ini mungkin berlaku jika ketiga-tiga parti pengasas PH ini leka dan culas berfikir jauh betapa PPBM sudah mula menyerlahkan taring politik yang akan memerangkap mereka.

    PPBM mahu nama, logo Pakatan Harapan diubah

    Tun Mahathir Mohamad kini mahu nama PH itu diubah jika mahu PPBM bergabung dengannya. Ini adalah satu penilaian diri atau ego yang besar.

    Mahathir berkata, secara dasarnya PPBM bersetuju selain nama pakatan baru, mereka ingin satu logo dan manifesto sahaja digunakan dalam pilihan raya umum akan datang.

    PPBM sebelum ini hanya mengikat kerjasama politik bersama gabungan itu dengan matlamat meletakkan satu calon mewakili pakatan itu untuk sesuatu kawasan pilihan raya.

    Setelah menyelami kekuatan setiap anggota penaja Pakatan Rakyat sejak beberapa bulan lalu, Mahathir kini maklum dan dapat mencongak kelebihan serta kelemahan setiap ahli PH.

    Mahathir sedar cuma DAP ada kekuatan sendiri. DAP mampu meraih sokongan majoriti pengundi bukan Melayu/Islam. Hakikat ini tidak boleh disangkal PKR mahupun Amanah.

    Beliau maklum bahawa DAP amat memerlukan sokongan parti Melayu seperti PKR, dan/atau Amanah serta PPBM sendiri.

    Lantas jika Mahathir dapat menyatukan PPBM, PKR dan Amanah serta menggembleng mereka supaya tidak menyokong DAP, parti dominasi Cina itu akan tinggal sebagai parti bukan Melayu terbesar sahaja yang mungkin kempunan nikmat memerintah Malaysia.

    Dalam keadaan ini pilihan yang tinggal bagi DAP ialah berkongsi pemerintahan Malaysia bersama PPBM atau PAS sahaja.

    Sebelum ini Mahathir menonton dengan penuh minat perbalahan ideologi di antara PAS dan DAP. Kini Mahathir yakin kedua-dua parti itu tidak akan boleh bekerjasama.

    Tanpa PAS, DAP tiada pilihan selain merapati PKR. Namun Mahathir membaca itu akan merumitkan kepentingan beliau dan PPBM kerana ketua de facto PKR masih Anwar Ibrahim.

    Mahathir terus sedar ancaman Anwar padanya

    Mahathir terlalu kenal siapa itu Anwar. Anwar licik. Sebab itu, di peringkat mula kemunculannya di platform pembangkang, Anwar bingkas memberi amaran kepada anak-anak buahnya jangan terlalu mendekati Mahathir.

    Bagaimanapun Mahathir pantas membaca strategi Anwar. Beliau tahu Anwar pasti ada rancangan “mengenakannya” dalam percaturan politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa ko plak susah hati?..ko takut PH tumbangkan umno yek..

      Delete
    2. Dlm PH tiada parti yg fominan macm umno yg dominan dlm bn...keputusan mengikut suara majoriti..
      Ko penulis upshan Cer Pennis pandai2 buat teori tun madey nak kuasai PH...ko ingat orang ni bodooh mcm ko..

      Delete
    3. Dia rasa dia pandai. Tulisan pun layak masuk tong sampah

      Delete
  24. Apabila melihat Anwar sanggup menurunkan tandatangannya pada perisytiharan ‘boleh bekerjasama dengannya’ hanya beberapa minggu selepas memberi amaran pada PKR jangan merapati beliau, Mahathir dapat merumuskan “ada isu yang belum selesai di antara mereka”.

    Lakonan Anwar dirungkainya. DAP dan PKR perlu direnggangkan. Mahathir juga insaf DAP sendiri sebenarnya menunggu peluang mengambil alih kedudukan PKR sebagai peneraju blok pembangkang.

    Sebab itu, bila timbul isu siapa patut jadi perdana menteri, DAP menamakan presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail mengisi jawatan itu sementara menunggu isu imej ke atas kelayakan moral Anwar menjadi perdana menteri dilangsaikan.

    Namun bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Aziz Ibrahim mendedahkan bahawa Mahathir dan Pengerusi DAP, Lim Kit Siang ada pakatan sulit mahu menobatkan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri dan anak Mahathir, Datuk Seri Mukhriz menjadi Perdana Menteri.

    DAP paling gembira. Ia tahu jika parti-parti Melayu-Islam terus bercakaran, undi Melayu pecah dan kuasa mereka berbelah bahagi dan tiada parti pembangkang Melayu yang mampu meraih kerusi lebih banyak daripadanya.

    Ketika itu, DAP mungkin menjadi parti pembangkang paling banyak kerusi Parlimen dan parti-parti Melayu akan beratur panjang mahu DAP memilih mereka menjadi kerabatnya DAP sebagai parti pemerintah.

    Mahathir pula mungkin berkira dalam keadaan itu PKR dan Amanah sudah merosot menjadi parti tempelan sahaja. Yang tinggal ialah sama ada Umno, PAS atau PPBM.

    Umno tidak mungkin mahu berkongsi kuasa dengan DAP. Begitu juga PAS. Maka yang tinggal hanya PPBM. Memahami kedudukan Melayu/Islam di bawah Perlembagaan Negara, PPBM akan muncul paling layak memimpin kerajaan baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu moral anwar di rancang oleh najib dan umno...najib takot anwar tumbangkan umno dan dia dengan isu rompak 1 mdb...najib tak sangka muncul tun madey yg lebih bisa nak tumbangkan umno dan ko sekali...

      Kalo sefool yg muda dari anwar boleh tutuh jubor sefool jubok ko pun anwar boleh tutuh..

      Delete
  25. PARTI SATU KERUSI TIDAK LAYAK JADI KAPTEN PEMBANGKANG
    Mahathir ketika ini mungkin sedang berasa dirinya masih dalam mimpi indah 22 tahun di tampuk kuasa.

    Mahathir mungkin ingat dia masih lagi “kapten” agaknya sampai lupa hakikatnya partinya, PPBM kini hanya ada satu kerusi sahaja dalam Dewan Rakyat.

    Semalam, 14 Mac 2017, Mahathir yang juga Pengerusi PPBM sudah menuntut dan membuat syarat iaitu mahukan logo dan simbol baru pembangkang untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

    Parti bunga buat ketetapan itu seolah olah lagak seorang kapten dalam kapal pembangkang.

    Hakikatnya, dalam Pakatan Harapan, DAP ada 37 kerusi, PKR ada 28 kerusi, PAN yang dipimpin oleh Mohamad Sabu ada enam kerusi dan PPBM hanya ada satu iaitu Muhyiddin Yassin di Pagoh.

    Semalam, selepas mengumumkan secara rasmi PPBM masuk ke dalam Pakatan Harapan, Mahathir “beri arahan”
    mahukan semua parti di dalam pakatan itu menggunakan satu logo baru dan satu simbol baru sama seperti Barisan Nasional (BN).

    Jika Mahathir sedar letak duduk dirinya dalam PPBM, beliau sudah pasti akan memanggil semua pemimpin parti dalam pakatan berkenaan dan duduk berbincang semeja berkenaan hal mahu mewujudkan satu logo dan satu simbol bersama-sama sebelum mencapai keputusan.

    Ini tidak, hanya berani membuat pengumuman dan menyuarakan tuntutan dalam sidang media partinya sendiri.

    Perangai Mahathir ini sudah diberikan amaran oleh banyak pemimpin pembangkang khususnya Bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dari dalam penjara supaya berhati-hati dengan manusia bernama Mahathir.

    Isu mewujudkan satu logo dan simbol dalam pilihan raya sudah berkali-kali dibangkitkan sejak pembangkang bersama-sama dalam Barisan Alternatif (BA) lagi satu masa dulu tetapi mereka tidak boleh sepakat dan mencapai kata persetujuan.

    Sejak 1999, pakatan pembangkang yang dikenali Barisan Alternatif tiada logo, perlembagaan dan simbol.

    Sama juga dengan Pakatan Rakyat selepas itu. Kini datang pula penjenamaan baru iaitu Pakatan Harapan. Tinggal harapan sahajalah, kapal pun sudah hendak karam.

    Jika ada, seorang pemimpin dari parti gabungan perlu dilantik mengetuai parti berkenaan secara rasmi. Ini perlu bila gabungan itu sudah didaftarkan secara rasmi dan pemimpin itu ada kuasa tertentu.

    Yang majoriti akan dipilih sebagai ketua iaitu DAP bukan yang ada satu kerusi menjadi kapten dalam pembangkang. Adalah di luar tabii memilih parti satu kerusi jadi ketua, Anwar pasti marah dari dalam penjara.

    Kalau tidak didaftarkan, jika ada parti tidak berpuas hati, mereka boleh meninggalkan pakatan begitu sahaja tanpa perlu melalui prosedur tertentu.

    Sama macam apa yang berlaku dalam DAP sekarang. Dari segi undang undang pertubuhan DAP adalah parti haram kerana gagal kemukakan minit mesyuarat agung mereka pada pendaftar pertubuhan sejak 2013 lagi.

    Sebab itu ramai sudah keluar dari DAP kerana sudah tiada apa peraturan dan perlembagaan yang perlu diikuti oleh ahli DAP. Peraturan itu tiada dalan buku perlembagaan DAP, tetapi hanya ada dalam kepala Lim Kit Siang seorang sahaja.

    Tuntutan Mahathir ini jelas menyerlahkan agenda peribadi beliau yang sebenarnya mahu mengambil alih teraju dalam pembangkang kononnya dengan reputasi sebagai bekas Perdana Menteri untuk merealisasikan misi melantik anaknya Datuk Seri Mukhriz untuk menjadi Perdana Menteri, kelak.

    Dengan hanya satu kerusi, PPBM hanya melukut di tepi gantang sahajalah. Meminta simpati dengan DAP. Ketua sebenar dalam pembangkang adalah DAP bukannya Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko plak yg ade kuasa memutuskan siapa yg layak jadi kapten...
      Ko patut putuskan siapa yg layak jadi ketua umno sekarang...nazri yg lebih berani ato najib yg pengecut..najib dah malukan muka rakyat malaysia termasuk muka ko dengan kes rompakan 1 mdb usd 3.5 billion...melainkan ko tak ade kemaluan..

      Delete
    2. Bro 10:53 Tak payah layanlah Mr. Tong Sam pah tu.

      Delete
  26. MUHYIDDIN TOLAK RUU 355 KERANA TAKUT KEPADA DAP
    Malam 13 Mac lalu, Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata secara prinsipnya Presiden PPBM, Muhyiddin Yassin telah bersetuju untuk menyokong pindaan RUU 355.

    Menurut Tuan Ibrahim, sokongan dari Muhyiddin itu adalah hasil daripada perbincangan yang telah dilakukan dalam mesyuarat antara PAS dengan pemimpin utama PPBM tersebut.

    Namun, apabila ramai yang mempersoalkan bahawa adakah PPBM sudah mula mahu tikam belakang DAP apabila berbeza pendirian menyokong pindaan RUU 355, maka Muhyiddin tampil dalam suatu sidang media partinya menafikan perkara tersebut pula.

    Apakah ini bermaksud Tuan Ibrahim berbohong atau Muhyiddin yang berbohong? Siapa yang bercakap benar sebenarnya?

    Kata Muhyiddin, ia sekadar ‘andaian’ dan tidak bermaksud bahawa parti pimpinannya itu akan menyokong pindaan RUU 355 berkenaan di Dewan Rakyat.

    Sikap ‘flip flop’ Muhyiddin ini agak meragukan. Mana tidaknya, semasa bertemu kepimpinan PAS, Muhyiddin menyatakan harapan untuk sokong RUU 355. Tetapi setelah diketahui pihak media, dia bernada lain pula.

    Tidak mustahil ini berlaku kerana Muhyiddin sudah mula takut kepada DAP. Umum mengetahui, DAP merupakan taiko terbesar dalam Pakatan Harapan yang mampu mencatur segalanya bagi pihak pembangkang.

    Apa sahaja yang DAP suka, parti lain wajar untuk menyokong. Namun, apa sahaja yang DAP benci, parti pembangkang lain haruslah tidak menyentuhnya.

    Begitu juga dengan pindaan RUU 355. DAP merupakan sebuah parti sekular yang membantah pindaan tersebut. Apabila tiba-tiba Tuan Ibrahim nyatakan kepada media bahawa Muhyiddin pada dasarnya mahu menyokong RUU 355, maka tak mustahil ini membuatkan DAP sudah ‘murka’.

    Agar memastikan dirinya terus selamat di dalam pakatan pembangkang, maka tak mustahil Muhyiddin dengan penuh keterpaksaan menafikan pendedahan Tuan Ibrahim tersebut.

    Maka, siapa yang menguasai siapa sekarang ini Muhyiddin sudah benar-benar takut kepada DAP. Takut sangat sampai terpaksa berbohong menafikan perjumpaan dengan Tuan Ibrahim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno bn dan pas sudah cukup untuk dapat kelulusan usul ruu pas tak perlu sokongan PH lagi..BN ade 133 kerusi dan pas 14 sudah cukup...adekah najib nak permainkan pas?...najib ketua BN dan kapten pas jadi najib boleh arahkan mp sokng RUU Pas...ade masalah lagi?

      Delete
  27. PARTI BUNGA MAHU LOGO BARU KERANA LAMBANG BUNGA TAK LAKU
    Bagi sebuah parti yang ujud kerana terpaksa dan tidak pernah di rancang , Parti Pribumi Bersatu Malaysia sememang nya sukar untuk menjual diri nya kepada rakyat Malaysia.

    Pada jangkaan pengasas nya ia itu Tun Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin mereka akan dapat “exodus” dari ahli UMNO dengan jumlah yang ramai, namun ia tidak menjadi kenyataan.

    Ahli UMNO enggan di tipu buat kali kedua setelah kali pertama mereka di kudakan untuk jatuhkan Presiden sendiri.

    PPBM atau Pribumi sebenar nya adalah parti yang lahir akibat tersepit ketiadaan ruang atau platform bagi individu seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir.

    Mereka termasuk lah Tun Mahathir tidak menjangkakan Najib Razak berani melucutkan jawatan dan menyingkirkan mereka. Mereka telah “underestimate” keberanian Najib.

    Sedang kan Tun Mahathir yag gah pun hanya berani melucutkan jawatan Anwar seorang sahaja , masakan Najib berani menyingkir kan 3 orang berjawatan termasuk timbalan nya sekaligus.

    Maka atas sebab itu demi menutup malu dan mencari platform baru TS Muhyiddin terpaksa lah membuka parti baru.

    Pada asal nya Tun Mahathir tidak segairah untuk membuka parti baru kerana jauh dalam diri nya dia hanya mahu menyelamatkan anak dia sendiri sahaja, dan ini boleh di lakukan dengan berkompromi dengan DAP atau anak didik nya Azmin dari PKR untuk sebuah kerusi selamat.

    Ploy nya asalkan Mukhirz dapat jadi ahli Parlimen supaya boleh Tun Mahathir membida anak nya jadi Perdana Menteri, maka kompromi untuk Mukhirz jadi Perdana Menteri boleh dilakukan dengan membeli sesiapa yang menghalang dengan menggunakan dana berbillion dalam simpanan proksi.

    Walaupun parti Pribumi sudah ujud lebih 6 bulan , sehingga artikel ini di tulis mereka masih malu untuk umumkan jumah keahlian mereka walaupun Ketua Armada jaguh debat mereka Syed Saddiq sudah berjanji semenjak tahun lalu lagi.

    Ini berkemungkinan kerana jumah ahli nya amat sedikit dan memalukan memandang kan parti ini di pimpin oleh orang yang konon nya di sayangi oleh jutaan rakyat Malaysia.

    Atas sebab itu lah jumlah keahlian sebenar tidak pernah di umumkan.

    Berbalik kepada isu kenapa sebagai parti paling “junior” dan paling sedikit kerusi nya dalam Pakatan Harapan , Pribumi mahu kan semua komponen PH menggunakan satu logo seragam ia boleh lah kita fahami.

    Ini kerana Pribumi tiada “roots” atau kawasan mereka, Parlimen Pagoh pun mereka tidak dominan apatah lagi kawasan lain, maka jika menggunakan logo Pribumi sendiri , ia akan terlalu jelas kelihatan kecil dan sedikit nya ahli mereka.

    Maka atas sebab itu jika semua komponen menggunakan satu lambang dan logo , maka parti yang tidak laku seperti Pribumi boleh menyelitkan diri bersama sama ahli PKR dan DAP atau PAN ketika Pilihanraya.

    Maka dengan itu kelihatan lah gah dan ramai nya mereka.

    Pakatan Harapan atau Pakatan Rakyat sebelum ini sudah beberapa pilihanraya tidak bermasalah menggunakan logo sendiri di kawasan yang mereka bertanding, hanya bila ada Pribumi sahaja mereka terpaksa menaik kan isumenggunakan logo dan lambang yang seragam dan sama.

    Ini lah, apabila pada awal nya begitu taksub dan kuat berangan , maka mereka sangka rakyat amat suka dan percaya kepada pemimpin mereka Tun Mahathir,kemudian setelah berlalu 1 pilihanraya negeri dan beberapa PRK, baru lah mereka sedar , yang bertambah hanya lah kebencian mereka terhadap Najib, dan bukan bertambah sokongan.

    Realiti mengamit mereka sebagai ahli parti Pribumi bahawa mereka hanya kecil, tidak laku walaupun parti terkaya kerana dana yang di sorok pada ahli perniagaan yang Tun Mahathir bantu memberi kekayaan.

    Jadi jelas lah itu motif nya hanya Pribumi yang peduli logo dan lambang yang sama kerana jika PRU berlansung mereka akan kelihatan sedikit dan kecil.

    Jika keahlian mereka mencecah 100,000 pun jika di “spread” kan keseluruh negara kawasan dan DUN tentu sekali satu tempat hanya ada 10 atau 20 ahli sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli yg ramai blm tentu jamin kemenangan..Dap ade sikit ahli mca yg ramai..tp dlm oru dap sapu undi yg banyak..

      Ahli umno sekarang sokong tun madey dlm senyap...ini takotkan najib sehingga najib beli tongkat tok lebai serban besar 90 jota..

      Delete
    2. Kalau Mukriz jadi PM pun apa kau susah.
      Nak try minta dedak ker

      Delete
    3. Di mana ada 'standing order' yang menyatakan parti politik kena membuat ' declaration' tentang jumlah ahlinya ?

      Pak Menteri , yang setahu saya kena 'declare' harta kekayaan mereka pun ada yang mengelat . Tu Tengku palsu , Teuku Adnan sampai sekarang tak pernah 'declare'.

      Delete
  28. Allahuakbar - benarlah kata Zahid Hamidi (Timbalan Perdana Menteri). apabila saatnya urusan yang melibatkan ISLAM maka akan tersisih golongan yang memusuhi dan membenci. Ini lah golongan yang rugi dunia dan akhiratnya.

    Wahai lidah' penyampai - apakah keuntungan yang dapat kepada kamu dengan mengadu domba perihal RUU355 ?

    Apakah redha puak2 kafir dan NGO2 didalam COMANGO itu lebih Afdhal untuk di junjung melebihi dari syariat Allahswt ?

    Sekiranya ada orang memilih untuk membuang duri kecil yg menghalang jalan berbanding dahan yang besar (walaupun janggal) maka sebagai muslim wajiblah kamu sebagai muslim mendoakan dan menyokong karena (Maha Suci Allahswt) kamu tidak akan mengetahui bencana apa yg dibawa disebalik duri yang kecil itu dan kamu tidak akan dikhabarkan betapa besarnya ganjaranNya. sesungguhnya dunia ini adalah ujian, maka rebutlah pahala Allahswt walau melalui "duri" yang kecil itu.

    Demikianlah betapa muliaNya syariat Islam bagi golongan yang mahu berfikir dan mengakui Kekuasaan Allahswt.

    Jangan kamu mengikut jejak manusia munafik (melalui lisan dan perbuatan) seperti Siti Kassim, Rafizi Ramli, Nurul Izzah, Tun Mahathir, Anwar Ibrahim, Wan Azizah dan mereka2 yang bersekongkol dengan puak kafir yang jelas permusuhannya didalam urusan ISLAM dan BANGSA.

    Akhirulkalam - doaku agar RUU355 akan diluluskan oleh semua MP yang bersyahadah dan disertai oleh MP Non muslim yg terikat didalam bai'ah Barisan Nasional.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adekah ruu 355 boleh hukum perasuah..ruu 355 hanye madal politik... Dah lebih 3 tahun kenape blm selessi...kalo betul urusan agama tak sampai 6 bulan boleh selesai..ruu ni hanye pindaan kpd hukuman sediada saje kenape perlu masa yg lame?...ko pun belit juga urusan ugama?

      Delete
    2. Salah satu ciri2 munafik bila berdebat dia aje yg betul, nak menang sokmo, kata org lain jahil...takyah kata org le unknown aka sahabat bn, aku tengok hang pun ada ciri2 tu..toksahlah dok menuding jari kat org lain munafik aje..muhasabah diri lah ye...

      Delete
    3. Unknown aka sahabat syaitan

      Delete
    4. Ni sahabat taek lho n semah al badaki

      Delete
    5. Annoying 10:01 aka unknown aka sahabat


      Allahuakbar - benarlah kata Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Mufti Perlis), apabila saatnya urusan yang melibatkan ISLAM maka perlulah ada pendidikan dan cara bagaimana penerangan diberi.

      Namun, ada pendedak yang mengatakan golongan yang menentang RUU 355 sebagai golongan yang tersisih, memusuhi dan membenci Islam. Mereka menyangka ini lah golongan yang rugi dunia dan akhiratnya, sedangkan tidak ada satu pun nas sahih yang dibawa untuk menyokong RUU 355 ini selain dari pantulan dari hukum Hadd yang HAQ.

      Wahai lidah' penyampai - apakah keuntungan yang dapat kepada kamu dengan menjalankan RUU355 yang jelas bukan hukum Allah?

      Apakah kamu mencari redha puak2 politikus yang mengaku Islam namun takut dengan hukum Hadd yang sebenar dan adakah lebih Afdhal untuk di junjung hukum ciptaan manusia melebihi dari syariat Allah SWT? yakni dengan kamu ‘cairkan’ hukum Hadd sebenar sehingga ia mengikuti selera kamu sendiri?

      Benar dan benarlah, sekiranya ada orang memilih untuk membuang duri kecil yg menghalang jalan berbanding dahan yang besar (walaupun janggal) maka sebagai muslim wajiblah kamu mendoakan dan menyokong karena (Maha Suci Allah SWT) kamu tidak akan mengetahui bencana apa yg dibawa disebalik duri yang kecil itu dan kamu tidak akan dikhabarkan betapa besarnya ganjaranNya. Namun, jangan kamu lupa, tugas amar makruf nahi mungkar itu tidak terletak hanya pada membuang duri tapi tertakluk juga dalam menentukan pemerintahan yang adil, tidak zalim, tidak rasuah, tidak menindas anak yatim (dengan GST), tidak mempersendakan hukum dll. yang jelas termaktub di dalam Al Quran dan Hadis. Ayat Tuhanmu jangan kamu persenda dan dustakan.

      Demikianlah betapa muliaNya syariat Islam bagi golongan yang mahu berfikir dan mengakui Kekuasaan Allah SWT.

      Jangan kamu mengikut jejak manusia munafik (melalui lisan dan perbuatan) dengan hanya mengambil sebahagian ayat yang mengikut selera nafsu kamu dan meninggalkan sebahagian yang lain yang tidak mengikut serakah mu didalam urusan ISLAM.

      Akhirulkalam - doaku agar RUU355 akan dibahaskan dan disusun semula sejajar dengan hukum Hadd Allah SWT oleh semua MP yang bersyahadah dan disertai oleh MP Non muslim yg terikat didalam bai'ah Negara Malaysia.

      Salam ya salam


      Pandangan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
  29. DAP Tidak Akan Puas Selagi Melayu Tidak Berada Dibawah Telunjuk Mereka
    Perancangan yang teliti akan membuatkan hasil yang terbaik walaupun memakan masa yang amat panjang untuk dicapai. Penjadualan perancangan mengikut situasi semasa dan kaedah yang luar biasa sudah pastinya menghasilkan keputusan yang luar biasa juga.

    Begitu lah DAP yang berbangsa cauvanis telah merancang apa yang telah dilakukan oleh PAP untuk mendapatkan Singapura dan membawanya keluar dari Malaysia. Perancangan dengan menimbulkan propaganda dan persepsi serta amalan kepuraan dilakukan untuk mendapatkan sokongan.

    Walaupuan dimasa itu tidak banyak kejadian yang berlaku mengikut apa yang tertulis, Tetapi sekarang ianya telah pun berlaku sedikit demi sedikit dan ianya telah memberikan impak yang besar dalam politik Melayu yang mana akan kehilangan kuasa apabila ianya dibiarkan.

    Bangsa Melayu yang terus dilalaikan dalam apa juga bidang dan dijanjikan dengan imbuhan serta jawatan terus dianiaya dengan pelbagai janji dan fitnah untuk mereka bangun mengalihkan sokongan terhadap UMNO.

    Usaha yang gigih dilakukan tanpa rasa jemu demi untuk menguasai politik yang menjadi senjata untuk menguasai Negara ini. Dalam memastikan segala usaha tersebut berjaya, Bangsa Melayu yang bijak pandai serta anak mudanya perlu diperkudakan terlebih dahulu.

    Penjawat awam serta pelajar universiti adalah sasaran DAP untuk memastikan setiap langkah bakal pemimpin yang sedang dibentuk di Universiti dikalangan bangsa Melayu perlu digagalkan dengan membawa polimik politik semasa mereka sedang belajar.

    Dikalangan penjawat awam pula, DAP sudah mengenalpasti individu yang sanggup menerima rasuah dan dipergunakan dengan memberikan imbuhan dan kemewahan sebagai senjata untuk mendapatkan maklumat kerajaan untuk dijadikan bahan sebaran.

    Disini mereka meletakkan bangsa Melayu sebagai satu bangsa yang tidak akan berbangga dengan bangsa mereka sendiri, malah DAP terus memasang perasaan curiga diantara satu dengan yang lain. Bangsa Melayu adalah sasaran utama berbanding dengan bangsa yang lain.

    Tidak seperti bangsa Cina di mana sahaja mereka berada dan mereka ini akan terus memastikan bangsa mereka tidak kira dalam kepelbagaian etnik di dunia ini mempunyai semangat jati diri yang tinggi untuk memajukan kaum mereka.

    Samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina Taiwan dan Cina Malaysia. mereka ini mengekalkan identiti serta adat budaya yang amat mereka pertahankan. Mereka mengajar anak muda mereka menguasai bidang dan menguasai sesuatu perkara yang berkepentingan serta mengajar mereka cara-cara perjalanan halus untuk berkuasa.

    Di Malaysia, kedudukan bangsa Melayu adalah majoriti sebagai pemerintah dan DAP mahu atau tidak terpaksa akur dengan segala bentuk cara dan perundangan yang menjadi amalan sejak merdeka lagi. Dengan kemahiran yang mereka ada, DAP terus menguasai bidang perniagaan, Industri sebagai pengerak ekonomi Malaysia.

    Orang Melayu tidak ada didalam bidang ini malah kita (DAP Cauvanis ) akan terus memastikan kegagalan dalam apa yang mereka mahu lakukan melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina) sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia

    Didalam bidang bahasa pula , desakan dibuat pada satu ketika dahulu kepada kerajaan yang memerintah dengan mengiktiraf serta meletakkan keutamaan Bahasa Mandarin atau Kantonis di dalam syarat temuduga dan bahasa kedua di Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teori ko teori orang bodooh..berapa kerusi dap tanding?boleh kah dap kuasi parlimen?...dap boleh kuasai orang melayu bodooh mcm ko.. ..mana ko dan 3 juta melayubtak bodoh najub dan jho lo merompak billions 1 mdb dibiarkan dan masih terima jadi ketua..Rosmah pon tak mahu tunjukkan penyata kewangan Permata.. Melayu cedik masih ramai..

      Delete
    2. Kita punya sukalah anon10:02 lu apa susah???

      Delete
  30. Walaupun permohonan ini ditolak , DAP dengan sekutu sebangsa mereka terus meletakkan bahasa Mandarin sebagai syarat temuduga di syarikat-syarikat kepunyaan mereka. Ini dengan tidak secara langsung telah meminggirkan kepada calon kaum Melayu yang berkelayakan.

    Bukan itu sahaja mereka juga telah meletakkan syarat berbahasa Mandarin ini sebagai syarat untuk menyertai syarikat akhbar tempatan sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu untuk mendapatkan jawatan tertentu.

    Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggir dari bidang pekerjaan tersebut. Jadi kita mengambil kesempatan ini atas kedudukan kita dan meminta hak-hak politik. Cara-cara halus ini telah lama disemai oleh puak perkauman DAP ini terhadap kaum mereka sebagai senjata untuk menguasai segala bidang.

    Sebagai langkah seterusnya kaum Cauvanis ini akan terus memastikan di bidang pelajaran generasi atau kaum mereka yang akan datang tidak akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam pelajaran sejarah, Ilmu Alam dan lain-lain mata pelajaran, di sekolah rendah mahupun di sekolah menengah.

    Persepsi mengenai kejayaan di Malaysia mesti diolah sebagai satu bentuk kejayaan yang bukan berlandaskan sejarah kegemilangan dan DAP juga pernah mendesak agar kaedah meritokrasi dijadikan asas untuk kejayaan dan bukan sebaliknya.

    Apakah orang Melayu masih tidak nampak semua itu? Apakah sudah terlalu buta hati untuk melihat perancangan yang akan memusnahkan bangsa Melayu dalam kepelbagaian bidang oleh DAP sehingga sanggup menjadi pengkhianat terhadap bangsa sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syarat bahasa nandarin dah lama...syarikat banyak dikuasai oleh mca sekutu umno....tapi apa umno buat?...ko tuduh plak dap..pakar putar alam ko ni..

      Delete
  31. DAP Akan Pasti Menyesal Anggap Dr Mahathir Kawan Dan Sekutu
    Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang tidak lama lagi pasti menyesal berbuat baik dan menjadikan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai kawan dan sekutu dalam Pakatan Harapan (PH).

    Ini kerana belum sampai seminggu parti Dr Mahathir bersama-sama pembangkang, beliau sudah mahu membawa ideologi dan cara Barisan Nasional (BN) ke dalam pembangkang dan menyuruh parti dalam PH mesti mengikuti cara itu.

    Bagi Dr Mahathir, hanya cara BN sahaja yang boleh membuatkan pembangkang menang di peringkat Persekutuan seterusnya membentuk kerajaan baru.

    Kit Siang sudah pasti tidak bersetuju dengan idea itu kerana idea mereka berpakat tanpa bergabung setakat ini sudah berjaya sehingga berjaya menang beberapa buah negeri dan kini masih mempertahankan Selangor dan Pulau Pinang.

    Dalam kepala beliau, pasti tidak menjangkakan yang Dr Mahathir berani menyuruh parti dalam PH supaya mengikut cara BN mempunyai satu logo, satu simbol dan satu nama gabungan untuk berpolitik di dalam negara ini.

    Semalam, melalui parti anak didiknya, PAN, mungkin sudah diarahkan untuk menyuruh Dr Mahathir diam dan mengatakan bahawa idea berkenaan perubahan itu boleh dibincang pada masa lain di peringkat Majlis Presiden, bukan pada masa ini.

    Rata-rata di peringkat awal, parti-parti dalam pembangkang mengalu-alukan kemasukan PPBM ke dalam Pakatan Harapan biarpun wakil mereka di Dewan Rakyat cuma satu sahaja iaitu Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Lambat laun, Kit Siang akan sedar bahawa Dr Mahathir sepatutnya hanya layak dianggap sebagai musuh kepada semua parti pembangkang dan bukannya sebagai rakan apabila sudah ada petanda bekas Perdana Menteri itu seperti bakal ‘tikam belakang’ pemimpin parti lain.

    Pemimpin veteran DAP itu pasti menyesal kerana menerima kehadiran Dr Mahathir yang selama ini pernah memanggil dirinya rasis, cauvinis dan parti yang menyerupai komunis ketika menjadi Perdana Menteri dulu.

    Selama itu juga, Dr Mahathir menuduh Kit Siang tidak akan mempedulikan hak dan keistimewaan orang Melayu sekiranya menang malahan menuduh Kit Siang akan melupuskan Institusi Raja Berperlembagaan di negara ini dan menjadikan negara ini sebuah Republik. –

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape rugi konsep bn kpd PH?...dlm PH tiada parti dominan macam umno yg banyak membawa masalah kpd rakyst dan negara..

      Delete
  32. DIKTATOR KIT SIANG TERSERLAH
    Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata, walaupun pilihan raya umum sudah berlangsung 13 kali, namun Kit Siang masih lagi dengan retorik politiknya dan terus mendominasi parti itu sejak 51 tahun lalu.

    Menurut beliau, sepanjang tempoh itu, semua ahli DAP tidak berani membuat sebarang kritikan, malah tidak sesekali akan menegur sikap pemimpin mereka sekali pun tidak setuju dengan apa jua keputusan yang dibuat kerana tidak mahu dikenakan tindakan dipecat daripada parti.

    “DAP jelas dan nyata sekali sebuah parti yang tidak demokratik, walaupun ada pemilihan parti, semua ahli amat takut dengan Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng, sekali gus akan mengikut apa sahaja percakapan mereka yang dianggap satu perintah dan arahan.

    “Namun, apa yang berlaku baru-baru ini selepas 182 ahli DAP meninggalkan parti itu jelas me­nunjukkan mereka tidak lagi mampu bertahan de­ngan sikap pemimpin DAP itu,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Kepemimpinan diktator yang diamalkan keluarga Lim dikatakan menjadi sebab utama ramai ahli DAP peringkat akar umbi di seluruh negara bertindak keluar daripada parti itu dan yang terbaharu melibatkan 182 ahli di Melaka.

    Tindakan itu berlaku genap sebulan selepas empat bekas pe­mimpin DAP negeri itu termasuk Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him; Ahli Dewan Un­dangan Negeri (ADUN) Duyong, Goh Leong San; ADUN Bachang, Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong mengambil pendekatan serupa.

    Ia ekoran kegagalan kepe­mimpinan parti tersebut mena­ngani isu membabitkan empat bekas pemimpin parti itu sebelum ini, selain krisis hilang keya­kinan ahli terhadap DAP yang diterajui Setiausaha Agung yang belum disahkan jawatannya itu.

    Dalam pada itu, Abdul Rahman yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata, DAP seolah-olah tidak ada pemimpin lain yang boleh menerajui parti itu apabila masih mengekalkan keluarga Lim dalam kepemimpinan parti dan mana-mana ahli biasa langsung tidak diberikan peluang memimpin parti.

    Katanya, cara Kit Siang berpolitik juga sudah tidak relevan, bersikap ego selain suka bercakap ala samseng apabila setiap kali beliau berhujah mengkritik kerajaan.

    “Kit Siang menguasai parti sejak tahun 1960-an lagi, mustahil tidak ada pemimpin lain yang boleh mengambil alih kepe­mimpinan parti.

    “Sebab itu ramai pihak yang menyatakan mereka berdua pemimpin diktator, walaupun gagal sehingga kini mengambil alih kerajaan, tetapi masih lagi tidak mahu meletak jawatan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman dshlan taman manggis masih mao kokok..ko tahu tak kepala rahman dah disekeh dengan siku oleh nazri kerana pengecut takut debat dengan lge..diabcabar dia lari..besar kemaluan nelayu termasuk kemaluan ko yg tak bertelor...telor ko dan melayu umno dah dicabut cina jho lo perompak 1 mdb..

      Delete
    2. Boleh ke DAP tawan putrajaya tanpa gabungan dengan PH? Bongok lah dia ni, anti-cina sokmo. Rakyat penang ok jer dgn pentadbiran DAP. Org2 PAS ni cakap berdegar2 seolah2 depa je yg tau agama, depa je yg pandai urus pentadbiran negara, depa je masuk syurga. Poorah!!!!

      Delete
  33. MAMPUKAH “DIKTATOR’ BUAT ‘MAHARAJA’ TUNDUK PADANYA?
    Sebagaimana yang kita maklum, parti ‘cap bunga’ baru saja mengumumkan secara rasmi permohonan mereka untuk menyertai Pakatan Harapan. Bila disebut ‘permohonan’, maka penulis faham bahawa ia hanya di peringkat menawarkan diri untuk menyertai Pakatan Harapan

    Dalam ertikata lain, parti ‘cap bunga’ belum lagi sah menganggotai Pakatan Harapan. Pucuk pimpinan tertinggi DAP, PAN dan PKR perlu terlebih dahulu menerima permohonan itu secara rasmi, maka barulah parti ‘cap bunga’ sah jadi anggota. Bak kata P. Ramlee, belum ‘sign’, maka belum boleh panggil ‘ayahanda’…

    Walaupun permohonan ‘cap bunga’ itu disambut baik oleh PAN, PKR dan DAP, namun mereka masih belum menerima ‘cap bunga’ secara rasmi. Mungkin juga kerana permohonan itu diselit bersama kehendak parti itu yang mahukan nama, logo, simbol dan manifesto baru bagi menggantikan Pakatan Harapan sedia ada.

    Maka mungkin atas permintaan tersebut, ada yang rasa tercabar, kurang senang dan menyampah pada permohonan yang kelihatan agak ‘annoying’. Baru saja buat permohonan, sudah minta macam-macam perkara?

    Namun begitu, penulis yakin bahawa ‘cap bunga’ tidak lama lagi akan diterima masuk sebagai anggota Pakatan Harapan secara sah. Itu bukan soal utama.

    Soal utama adalah berhubung ‘dua singa di atas bukit yang sama’. Mampukah seorang ‘maharaja’ mengawal seorang ‘diktator’? Mampukah seorang ‘diktator’ menundukkan seorang ‘maharaja’? Atau, mampukah mereka ‘sekepala’?

    Kita pun tahu sejarah politik negara ini menyaksikan ‘maharaja’ itu adalah antara paling lama ‘bertakhta’ dalam DAP. Walaupun sudah punya ‘putera mahkota’, dia masih belum mahu turun ‘takta’. Mungkin dia bimbang ‘putera mahkota’ dibaham oleh mereka yang sudah lama menunggu masa untuk ‘membaham’ anak ‘maharaja’ itu.

    Di pihak yang satu lagi pula, ‘diktator’ yang sudah ‘bersara’ pun kembali ke ‘medan perang’ dengan alasan ‘menyelamatkan negara’. Kita pun dapat meneka dengan mudah tentang apa yang tersirat di sebalik alasan tersebut. Sedangkan alasan sebenar di hati mungkin hampir sama dengan ‘maharaja’ tersebut, bukan?

    Sejarah politik negara kita juga menyaksikan pelbagai tindakan dan hinaan dihamburkan ‘diktator’ kepada ‘maharaja’. Tidak cukup dengan mulut, ada ketikanya dihantar masuk ke dalam jeriji besi. Apa ada hal, dia ‘diktator’ yang berkuasa ketika itu, bukan? Alasan untuk ‘menghalalkan cara’ pun dia boleh cipta…

    Pada masa yang sama, ‘maharaja’ juga tidak mengalah. Cuma, mungkin kerana tiada sebarang kuasa, ‘maharaja’ hanya mampu guna mulut, lidah dan air liur saja. Pantang dapat peluang, diseranahnya ‘diktator’ tidak mengira tempat…

    Dan kini, mereka di dalam satu kapal. Siapa nakhodanya? Takkanlah seorang wanita yang teruk dibuli ‘diktator’ dulu? Suaminya pun masih dalam penjara, anak-anak pun entah ikhlas terima atau tidak, pendirian dan keputusannya nanti mungkin berat sebelah, bukan?

    Jika hendak dikata suaminya, dia masih lagi merengkok dalam penjara. Dan orang yang menjahanamkan peluangnya untuk menjadi Perdana Menteri kini merengek minta ehsan? Sebelah kaki sudah di atas takhta, tapi ‘diktator’ benam sampai ke lubang najis? Benarkah dia sudah maafkan dan tidak simpan di hati?

    Jika ‘diktator’ menolak ‘banduan’ dari menjadi Perdana Menteri, silap haribulan ‘maharaja’ akan mengamuk dan mencantas ‘kepalanya’. Jika dicantas ‘kepala yang sudah tua’, mungkin tidak mengapa’. Tapi bagaimana jika dicantas ‘kepala yang masih muda, tapi tidak berambut’? Boleh masuk IJN ‘diktator’ itu dibuatnya…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluar lagi copy paste tiap 2-3 minit satu.

      Perlu di tahikan apa yang di kata di copy paste itu.

      Kekawan yang ada masa, silakan.

      Saya akan buat demikian bila lapang.

      Delete
    2. Penulis cer pennis upahan ni banyak mungkin dari fakta ..ape citer bro?

      Delete
    3. Macam ketagih pulak dia ni, dah takda visitor baca kat blog dia, menempel pulak kat sini, kalau dia ni tulis buku, sure tak laku.

      Delete
  34. Pada pandangan penulis, dalam pertarungan politik ‘epik’ ini, berkemungkinan besar ‘maharaja’ akan menang. Kenapa? Kerana ‘maharaja’ lebih senior dalam pakatan pembangkang. Pengaruhnya lebih besar dan sekutunya lebih rapat kerana mereka sudah agak lama bersama.

    Lagipun, selama ini dua parti itu memang dilihat sering mengampu ‘maharaja’. Kebergantungan mereka kepada parti ‘maharaja’ itu ketara sangat. Tidak percaya? Sila rujuk pada tindakan-tindakan ‘putera mahkota’. Sudah berapa orang jadi mangsanya di utara sana?

    ‘Cap bunga’ pun masih baru lagi. Masih hijau. Masih ‘kanyaq’, meminjam istilah ‘diktator’nya. Mampukah dia kalahkan ‘maharaja’? Mungkin dia dulu licik, tapi atas faktor umur, kesihatan dan sikap, penulis yakin tidak lama lagi berkuburlah mereka. #Salam500DariBaling…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hangpa pi Kedah dan lihat..

      Hampir semua org Kedah zambut Tun dgn meriah.. Tanya mak KJ org Kedah sekampung mahathir..

      Semua dah masuk bersatu !!!

      Mampuih ko bn umno Kedah kali nih!

      Delete
    2. Penulis cer pennis kena tulis andaian panjang sebab upah tinggi dari macai bodooh..

      Delete
    3. nanti dedak diberhentikan, camne nak tanggung anak bini, kena jugaklah merapu janji nampak buat keje keji tu.

      Delete
  35. KITA KENA BIJAK PILIH KAWAN BAIK
    KAWAN BAIK BUKAN KAWAN BARUA
    BUKAN KAWAN YANG BAWAK TAIK
    SANGGUP JADI BARUA DAP@SINGAPURA

    masa untuk ubah dan simen dah tiba dahhh..

    ini kali lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pilh mca yg bawak masuk china komunis sapu semua Barang Malaysia..

      Siapa baruah MCA kalau bukan Najib umno?

      Siapa Agen singapok yg bagi ringgit jatuh teruk sampai singapok sapu semua hartanah Malaysia? Murah murah? Kalau bukan Najib?

      Delete
    2. Budok bidooh mabok pil kuda tahu ke pilih kawan

      Delete
    3. Pilih kawan macam bijan
      Kasi wang baru jalan
      Pendedak gila merapu meroyan
      Takde dedak, mis soru, tarak makan...


      Kikikikiok!!!

      Delete
    4. # tangkap AG afundi
      # tangkap barua JASA
      # tangkap barua singapork
      # tangkap barua komunis
      # tangkap barua losemah

      Ini kalilah Kita pakat ramai2 ramas tetek ciput akak langsuir lesbi dan encik azalina lesbi dan "semen" kan akak langsuir.. Ini kali lah yang yanggg..

      Delete
  36. Baruah MCA dan china komunis adalah NAJIB

    skrg sibg Dollar 3.16 paling rendah dlm sejarah jatuh supaya senang singapok nak rembat VARANG Malaysia

    T.k Agen kami Najib..bagi ringgit jatuh murah murah..

    ReplyDelete
  37. DAP tertekan, langkah makin sumbang
    DAP kelihatan semakin tertekan dan tidak tentu arah dengan bertindak semberono dan melampaui kewajaran. Semua angkara kelakuan politik sendiri yang gopoh, ego dan rakus hingga menimpa akibat ke atas parti mereka umpama senjata makan tuan.

    Penasihat DAP, Lim Kit Siang paling tersepit menghadapi banyak persimpangan di hadapan langkah diatur yang semua itu akan menjerumus dan memperosoknya. Sama ada tersembam menyembah realiti atau kehilangan pegangan sedang dimiliki.

    Durjana paling besar DAP kerana menyinggung hal ehwal berkaitan Islam dengan semarak keangkuhan dan memperalatkan segelintir pemimpin Islam yang diperkudakan tawaran keduniaan. Juga sikap memaksa pihak lain tunduk kepada kehendak mereka.

    Terbaru digesanya akar umbi PAS supaya menolak Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Ternyata Kit Siang mengalami sakit jiwa dan fikiran. Kerana dia baharu sahaja menghulur salam perdamaian beberapa bulan lalu yang konon untuk berpadu menentang teraju BN.

    Kecewa tidak bersambut, dia mahu pula menyaman Presiden PAS. Ketika sama usaha berkoalisi dengan MCA dan Gerakan yang dimusuhinya dahulu. Begitu juga dengan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Cemasnya ketara saat umum dilihat menolak hasrat DAP yang mengidam kedudukan nombor dua negara.

    Kit Siang resah momokan kreptokrasinya tidak dimamah rakyat Malaysia. Lebih sengsara melihat kejayaan besar penganjuran Himpunan Menyokong RUU Pindaan Akta 355 (H355) di Padang Merbok yang sebenarnya merakam kedudukan penerimaan masyarakat terhadap PAS.

    Tetapi ulangan gesaan itu menunjukkan kekalutan yang amat sangat kepada DAP khususnya Kit Siang. Dia lupa bahawa akar umbi PAS telah memberi isyarat padu dari keputusan Muktamar PAS Pusat 2015 di Kuala Selangor; di mana DAP bertindak memutuskan hubungan dengan Presiden PAS ketika itu, tetapi tidak dengan PAS.

    Merasa PAS boleh 'dibeli' ketika itu melalui boneka-boneka tajaannya, ternyata meleset dan mereka itu ditunjuk jalan keluar. Walaupun menubuhkan PAN, sekali gus meminggir dan usaha mematikan PAS, tetapi perkembangan menunjukkan sebaliknya.

    PAS semakin diterima dengan keahlian kian bertambah pesat. DAP pula kehilangan pimpinan dan ahli, sedang PAN yang dikhadamkannya semakin kartun serta gempita sahaja lebih. Tiba-tiba Tun Mahathir yang mahu ditunggangnya pula menjadi semakin mencengkam.

    Maka terkulailah segala cita-cita DAP yang sedang menyesak dan meningkatkan lagi porak peranda di dalam parti itu serta gabungan mereka, di mana hakikatnya sekadar cuba memujuk diri setelah gagal memaksa PAS untuk bersama dan akur dengan nafsu mereka.

    AHMAD AMZAD HASHIM
    Pengarah
    Jabatan Penerangan PAS Pusat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pusat? Sila ke neraka jahanam

      Delete
    2. Penulis cer pennis lebih tahu masaalah dap dari orang DAP sendiri...inilah kebidohan cer pennis upshan..

      Delete
    3. Mcm tu ke tulisan orang yg kononnya beragama

      Delete
  38. MEMANG DULU DULUNYA ADA KAWAN LAMA
    MENANGNYA TAK ADA MINTAKNYA LEBIH
    KAWAN BARU & LAMA BUKAN ALASANYA
    YANG PENTING BARUA PENJAJAH PERLU DISISIH...

    dah di sisih BARUA Singapork@DAP..... baru kita berhadapan drngan musuh sebenar kita iaitu SINGAPURA DARUL BABI...


    apa apa pun fasa 1 ialah hapus ubah dan simen barua dan anjing Singapork di dalam malaysia ink dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budok bodooh mabok barua jho lo ko tahu ape?

      Delete
  39. PAS terima RM90 juta daripada Umno?
    PADA 9 Februari 2017, Datuk Husam Musa menuduh PAS menerima RM 90 juta daripada Umno melalui akaun Affin Bank.

    Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan menjawab, PAS tidak menerima sebarang dana daripada Umno. Lagipun PAS hanya ada akaun di dua buah bank: Bank Islam dan Maybank.

    Kemudian pada 13 Mac 2017, Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin dari PAN, melontarkan soalan di Parlimen sama ada SPRM atau PDRM ada membuat siasatan berkenaan dakwaan tersebut.

    Soalan ini dijawab oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low, yang memaklumkan bahawa hasil penilaian SPRM menunjukkan tiada bukti dan tiada unsur yang membolehkan siasatan dibuat.

    Perkara yang sama berlaku terhadap dakwaan PAS menggelapkan dana derma Memali suatu masa dahulu, kononnya PAS makan harta anak yatim. Laporan polis telah dibuat. Siasatan telah dijalankan. Akhirnya tutup kes.

    Teringat semasa krisis pemecatan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim pada tahun 2014, macam-macam tuduhan dilempar terhadap TSKI. Setiausaha Agung PKR pada masa itu, Datuk Saifuddin Nasution siap mempamerkan fail 91 muka surat yang dikatakan mengandungi rekod rasuah dan salah laku TSKI.

    DAP pada waktu itu menyokong hasrat PKR hendak memecat MB Selangor. Namun PAS berpendirian, selagi tidak dibuktikan bersalah di mahkamah atau didakwa oleh institusi yang berkenaan, maka jangan pecat TSKI. Akibatnya, PAS pun turut kena hentam.

    Selepas krisis selesai dan TSKI dipecat dan Sultan Selangor murka dan Dato' Seri Mohamed Azmin Ali dan bukannya Datuk Seri Wan Azizah yang menjadi MB baru, TSKI bertindak menyaman Saifuddin Nasution dan PKR kerana memfitnah beliau.

    Akhirnya pada 14 Ogos 2015, Saifuddin Nasution membuat permohonan maaf kepada TSKI di Mahkamah Tinggi Shah Alam. Beliau mewakili dirinya dan PKR menyatakan rasa kesal kerana mengeluarkan dokumen berunsur fitnah tersebut.

    Pendirian PAS konsisten dalam hal sebegini. Pada Mac 2016 ketika riuh isu rasuah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membeli banglo di bawah harga pasaran, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, walau sebelumnya berterusan dihentam oleh DAP dan proksi, tetap menyatakan bahawa Lim Guan Eng tidak bersalah selagi belum dibuktikan bersalah di mahkamah.

    Berbeza sedikit dengan DAP Pulau Pinang melalui mesyuarat pada 25 Mac 2016 memutuskan Lim Guan Eng langsung tidak bersalah – mesyuarat parti jadi macam mahkamah pula.

    Masalah timbul apabila sesetengah pihak gemar mencampur-adukkan berita palsu dalam ucapan/dakwaan mereka demi kepentingan politik murahan. Seperti cerita pengembala kambing dengan serigala. Lama-kelamaan hilanglah integriti dan kepercayaan rakyat terhadap mereka.

    Lalu orang bertanya, bila PAS hendak saman Sarawak Report dan Husam Musa?

    Jawapan: Dalam proses.

    Kenapa lambat sangat?

    Jawapan: Kita pakai peguam hendak beli tanah dalam daerah sendiri pun ambil masa berbulan malah bertahun untuk tukar nama pemilik, inikan pula kes di luar negara.

    Seperti jawapan Naib Presiden PAS Ustaz Idris Ahmad, “Proses saman memang lambat, yang cepatnya bawa lari kerusi.”

    ReplyDelete
  40. Strategi "tarik dan lepas tali layang layang" UMNO BN ini akhirnya akan meranapkan segala perjuangan parti oposisi sekian lama untuk menumbangkan regim pemerintah yang selama ini mati matian mereka dakwa adalah parti pengkhianat bangsa dan agama, perasuah, assabiyah , taghut dan segala macam yang jijik dan buruk belaka. Diambang dan saat terbaik untuk merealisasikan kemenangan demi perjuangan selama ini, tiba tiba ada pihak yang terpesona dengan lakonan opera watak baik musuh tradisi yang sudah terbukti telah menyebabkan tidak sedikit para shuhada yang terkorban malah jutaan rakyat kian menderita angkara kezaliman dan salah urus mereka. Dikala banyak negara tetangga lain kian jauh maju dan cemerlang setelah menumbangkan pimpinan diktator dan korupsi yang menguasai tampuk kuasa selama ini, ada antara kita di Malaysia ini masih betah mahu mengekalkan pemerintah spesisi serupa yang didakwa zalim dan korupsi malah kini juga merupakan sebuah kerajaan yang diktiraf dunia sebagai kerajaan kleptokrasi iaitu perompak wang rakyat, ini HANYA KERANA terpesona dek lakonan dan sandiwara pendek "skrip syurga firdausi" ciptaan musuh yang sedang terdesak, sekelompok dikalangan kita ini terbuai, terlena dan khayal oleh mimpi dan janji indah, bagai layang layang yang dilepaskan tali jadinya. Dan akhirannya nanti, tidak mustahil, "yang dikejar puluhan tahun tidak dapat, yang didalam kendongan akan habis berciciran" kalau pun tidak menanggung akibat, menjadi "seekor anjing kurap dan sopak yang tertipu dek bayang bayang "tulang syurgawi yang enak dan menyelerakan". Kelihatannya makin cerah masa depan untuk sebuah pemerintah kleptokrasi memanjangkan lagi hayatnya untuk meratah terus hak rakyat negara bernama Malaysia ini. Apa nak buat, sudah lumrah alam, politikus yang bodoh akan terus menjadi bahan mainan dan mangsa kelompok politikus yang pintar dan cerdik berpencak politik. Ketinggian ilmu agama saja dan ketebalan iman tidak mungkin akan membantu jika akal anugerah Allah gagal bersandar kepada real politik semasa, dan hanya bertunjangkan doa semata mata. Ketika banyak negara lain yang bermajoriti ummah Islam di Timur Tengah telah mengambil pendekatan sederhana, namun masih ada dikalangan kita sengaja menongkah arus malah sanggup memberi tongkat buat musuh tradisi disaat dan ketika mereka hampir rebah ke bumi. Cerdik kah kelompok yang sering mendakwa bahawa mereka ini "calon syurga" dikalangan kita ini ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni masih duduk dlm gua temporong?...ko tak tahu pon siapa yg rompak 1 mdb..cian ko..ato nak main silap mata free ato main wayang pacak free kpd orang kg?

      Delete
    2. Anonymous18 March 2017 at 11:30

      1 Dunia dah tahu sapa penyamun 2.6 billion tapi ko ni masih dok junjung 1 Malaysia Najib Razak. Bukan saja ko bawah gua tempurung malah memang ko sendiri ni jenis tempurung buruk yang layak jadi bahan bakar dalam api saja, hidup tak guna kalau bukan saja bodoh tapi tak pernah mahu belajar

      Delete
    3. Tiga kali ( 3 x ) saya baca ulasan panjang lebar Anon 10:38 ; masih tidak faham message yang hendak di lontarkan nya .

      Ini lah masaalahnya bila sekolah tak tamat di tambah dengan bahasa melayu fail . Bukan ngata Anon 10:38 ... tapi ngatakan saya lah !

      Yang saya dapat faham sikit hanya ayat ....Negara lain yang bermajoriti ummah islam di timur tengah telah mengambil pendekatan sederhana ......????
      Sederhana dari segi apa ??? Ugama ke yang di maksudkan ?? Kalau itu yang ingin di beritahu , nyatakan Negara timur tengah yang mana satu . Setahu saya TIDAK ADA satu pun Negara di timur tengah yang TIDAK TERBABIT dalam mana mana konflik .

      Delete
  41. Perghh... Nampak macam cybertrooper umno dah mengamuk. Tak lama dah nak pilihanraya rasanya.

    ReplyDelete
  42. Apa Sikap DAP apabila berjaya tawan Putrajaya?
    BIADAP! Kita mendengar ucapan perbahasan Ahli Parlimen DAP (Kuching) yang secara terang terangan menunjukkan sikap anti kepada guru-guru Islam di dalam negara Malaysia.

    Ini memberi gambaran sikap sebenar DAP dan sekutunya apabila berjaya menawan Putrajaya kelak.

    Jika DAP diberi peluang kelak, perbalahan agama boleh tercetus. Dan kita yakin semua masyarakat termasuk Tionghua tidak bersetuju dengan provokasi DAP ini.

    Kita minta DAP jangan bermain isu agama dan perkauman kerana boleh mengundang suasana yang tidak elok.
    DAP dilihat tidak pernah cuba berbaik-baik dalam isu agama Islam sedang mereka sedar inilah agama Persekutuan.

    Apakah ini polisi sebenar Pakatan Harapan? Kita mahu mendengar pendirian dari rakan Pakatan Harapan yang lain.

    Kenyataan DAP itu telah menimbulkan rasa marah di kalangan masyarakat Melayu Islam dalam negara ini.

    MOHD KHAIRUDDIN OTHMAN
    Setiausaha PAS Selangor
    16 Mac 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah yang merasuah dan merompak wang negara selama ini DAP atau UMNO BN?. Ini FAKTA, bukan AUTA. Yang hang takutkan HANTU sedangkan tak pernah pun nampak dan terbukti HANTU menelan mangsa, apa ke hal???. Sampai bila hang nak hidup dan terus mempercayai tahyul dan khurafat politik?. Bangang melayu sekor ni walhal selama ini jelas melayu elit UMNO lah yang menyebabkan majoriti melayu dan kaum muslim ketinggalan dibelakang. Bengap tak boleh diajar.

      Delete
    2. Haha irang pas pon main wayang pacak..anti dap tapi masih bersama dap dlm kerajaan selangor..dia ni tak dapat wang 90 juta..patutlah dap tak bayar gaji dan naikkan elaun ostaz di penang..

      Delete
  43. Bukan rasa la bodoh......bodo punya barua..... mme ye pun dah dekat PRU 14.. cuma tak sabo nak simen barua singapork nihhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barua b jho lo mabok pil kuda dulu kena simen..najib nak berdebat pon takot..

      Delete
  44. Di saat hampir nanti,Gerakan,MIC dan ramai lagi akan menyertai PH kerana hakikatnya ramai yang menentang kerajaan penyamun si Najib dengan dasar kleptokrasinya.

    ReplyDelete
  45. Bagussss ssgt tu....... elok keluar mic.. mca dan gerakan skali... mana pernah menang pilihan raya pun... ehsan pengundi UMNO semata mata.... fuck off them alll.........!!!!! Lagi cepat beramvus lagi bagus...so wattttt......!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti2 Sabah dan sarawak sekali baik berambus dari bn. Bn tak perlu korang....umno ada pas...so whattttt!!!!!hehe heh heh

      Delete
    2. 14 kerusi tu akan tinggal kurang 10 pru nanti..kuat ke pas?...kerusi di srawak lagi banyak...pbb keluor mampos terus umno....bodooh perkiraan ko

      Delete
  46. Cuba jadi Melayu bijak bukan bebal , kita bagi undi kepada pemimpin yg amanah berjerja Utk rakyat , kalau pemimpin Tu dah klepet duit rakyat tukar la kerajaan , simpan bebal kamu skit ke anak cucu jgn gelojoh nak habiskan

    ReplyDelete
  47. En somi audi Q7 yg nk sekeh dr maza tu x nk komen ke? ..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula 2 dia ambik 90 juta ..lrpas tu dia sekeh kepala najib dan umno plak

      Delete
  48. Tuan budin....blog ni cuba dihijack oleh penulis upahan; sebab blog mereka org tak baca. Apa kata tuan budin buat syarat utk delete post kategori kopi pes.....menyemak jerrr. Lagi pun itu bukan pandangan rakyat biasa macam kita, tapi pandangan umno yg tiap2 hari muncul kat rtm, tv3, utusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mudah nak hijack dengan hujjah bodoo... Saye dah twist kepala dia..

      Delete
    2. Bila baca komen kopipes,...scroll sket je otomatik jadi menyampah pada BN,...skrip penulisan memang mengutuk PH dan BERSATU,...tapi gayanya macam nak sabotaj BN.

      Taniah kepada JASA,sebab melantik pegawai kontrak berhati PH.

      Diharap lebih ramai lagi lantikan kontrak berhati PH dalam JASA.

      amin,...

      Delete
    3. dont worry
      ramai tak baca pun komen copypaste umno tu
      baca 2 baris je dah tau kemana arah k9men bebal tu

      Delete
  49. Nak ngampu PAS sebab dah desperate.

    Ini Najib sampai merayu mcm nak nangis nampak nya -

    Najib urges support for govt efforts to boost economy
    Free Malaysia Today

    KUALA LUMPUR: Prime Minister Najib Razak today called for the people to remain confident in the government ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah harapan terakhir orang yg mcm keling karam.. Pas yg dah berpecah pon dia sanggup bayar 90 juts..

      Delete
    2. betul
      pas yg dah lemah pun dia byr 90juta

      Delete
  50. apa yang lebih jelas, persepakatan sulit antara Tun Madey dan kit siang yang telah bersetuju menggunakan satu logo dan satu bendera akan menyebabkan terdapat ahli2 PPBM dan DAP meninggalkan parti. Adalah tepat untuk PAS menjauhkan diri daripada pakatan tersebut kerana sedar mereka hanya dijadikan sebagai batu loncatan untuk mencapai agenda masing-masing.Yang jelas tersepit dalam hal ini adalah dikalangan pemimpin PKR yang jelas telah dilupakan oleh DAP kerana telah mendapat cinta yang baru iaiitu PPBM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan sulit kepala hotak ko..pandai2 reka fitnah plak..kalo sulitbmcm mana ko boleh tau plak..ato ko yg bicorkan rahsia?

      Delete
  51. saya masih kekal dgn ramalan terdahulu ;-

    1)jika kerajaan bentangkan ruu355 saperti kehendak PAS, UMNO/BN akan berkubur.

    2)jika kerajaan membuat editan tanpa persetujuan PAS maka, maka UMNO/BN akan menerima nasib yg sama juga.

    d lihat dari segi sudut mana pun UMNO/BN akan menjadi pembangkang d peringkat pusat.

    insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang dengan bilangan kerusi yg sedikit

      Bn serawak akan kluor dari bn masuk ph untuk dapatbbajet pembanguna daribkerajaan pusat..mic jugak akan kluor..

      Delete
  52. Kawan baru ni mcm bini baru juga. Bini tua lari pun tak pe. Janji bini baru lagi bergetah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bini baru kalo anak dara tak pe la bro pomen..ini janda cerai 4 kali, anak bersepah apa cer..bak kata mat rempit ler..dah lobos baru nak kawin..
      Kikiki..

      Delete
    2. Gilak ah ding dong. Janda 4 kali. Kui kui kui. Anak ada yg stay, ada lari pegi pkr dgn ppbm. (Yg tu golongan yg dah insaf).

      Delete
    3. Kawan baru ni berserban..serban bila dpakai kena putar...kepala kawan baru ni pon pandai putar jugak...kalo PR dia putar umno pun dia akan putar..

      Umno tak kisah janji 3 penjuru..

      Pas pun putar ahli jugak..bertanding bukan harapkan kememenangan

      Umno hilang undi kpd bersatu...pas hilang undi kpd amanah..

      Kemenangan umno di prk sg besar dan kuala kngsar tak kan berulang lagi...

      Delete
    4. Tangkap AG afundi
      Tangkap barua JASA
      Tangkap barua singapork
      Tangkap barua komunis
      Tangkap barua losemah

      Ramas tetek ciput akak langsuir lesbi.. Kikikiki..

      Delete
    5. Mengarut pas ni la. Masuk bertanding, tapi tak harap menang. Kalau org ada otak. Join kerajaan dan minta dana. Lepas tu bantu negeri yg dilanda banjir hari tu. Umno mesti ok punya. Sokongan org kelantan pun mesti meningkat. Ye la, dpt kelantan tu. Ni tak, bila ceramah minta derma, balak pun sapu. Ada duit buang, bina tugu la. Masuk bertanding mcm nak tunjuk kuasa je. Ni nak saman pun minta derma jugak.

      Delete
    6. Bro pomen kena tahu dlm agama pas memang ajarannya begitu..kita mesti ikhlas, buat sesuatu tanpa harap balasan, kalo bertanding pun kena ikhlas, tak menang pun takpa...kalo duit taruhan hilang, tak pe pasal itu bukan membazir..anggap aje sbg derma pada spr..kalo bab derma plak..bila menderma sepatutnya, tangan kanan bagi, tangan kiri tak tahu tapi dalam pas dia lain sikit dapat derma 90j bos ngan geng je yg tahu yg bukan geng ngan ahli tak boleh tahu..oleh itu untuk cover up, bila nak buat sesuatu minta derma macam kira takde duitlah dengan tag line menderma tiket ke syurga..

      Delete
  53. Aku malas nak momen panjang panjang. Bagi aku dah banyak kali dah umno kencing rakyat dengan janji janji depa. Yang paling kecewa bila bapak segala bapak pembohong mungkir janji tentang laporan Audit Negara. Bila tanya saja soalan diwaktu tu, jawapan yg diberi tunggu laporan audit negara. Last last OSA. Bukan itu saja banyak lagi malas nak tulis. Aku akan percaya puak puak umno ni bila benda depan mata. Kita tunggu janji orang "bila berjanji memungkiri janji nya." Talk is cheap.

    Nak tanya hadi, sembelihan orang umno dah boleh makan kah. Nikah orang umno dah sah dah kah. Orang pas dah boleh berimamkan orang umno dah kah.

    Dengan 90J saja otomatik dari kafir jadi islam.

    Dengan janji jadi pemerentah 5 negeri segala dosa yg lalu telah terhapus. Jika dulu musuh tegar kini dah boleh berpimpin tangan. U-turn jugak lah tu.

    Mengata dulang paku serpih, mengata orang kita yg gedik lebih. Pimpin tangan, ingat ka bangla saja dok pimpin tangan jantan dengan jantan. Geli sungguh tengok.

    ReplyDelete
  54. minta jgn diberikan ulasan2 yg negatif ttg hubungang umno pas nih. kang tak jadi pulak depa bergabung. anti klimaks pulak nanti... heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tu ngam. Lepas ni kalau jumpe org pas, kite puji2 la umno dan bile hari 2 dengar hati dia org lembut la join umno. Senang sikit org nak undi. Cuma pas kena suruh dia org sain kontrak la. Bukan ape. Takut Dibakul sampahkan bila dia org dah kuat

      Delete
  55. Promosi Ramadhan kembali lagi!! Jangan lepas peluang!
    - Doa2 lazim RM39.90
    - Doa spesel dikendali 1 ustad (pondok) - RM39.90
    - Doa spesel dikendali 1 ustad (mesir) dari atas private jet dari ketinggian 10000m -RM3999.00
    - 77 bidadari disyurga 90J, jamin muda dan lawa.
    Sykt Pis dgn bantuan UMNU , juga menyediakan urutan batin power khas utk lelaki lembut dan sejati.
    Hubungi
    Abd Salmam & Co
    Aluminium Package Dept
    Kilang Kurma ElErebika
    Oldcastle,Eden
    Yaman
    1800-90J-90J

    ReplyDelete
  56. Ada kemungkinan kalau UMNO yang bawa usul RUU355 Pas pun tak kan sokong kerana mengikut haji Hadi Pas kena tengok dulu draf RUU tersebut...nampak sangat wayang kulit yang sedang ditunjukkan rupa2nya kedua dua Pas dan tak pernah buat perbincagan bersamasama mengenai RUU tersebut...

    ReplyDelete
  57. Hah..apa jadi dengan draf yang Hadi dok baca tergagap-gagap tuh?
    Korang baca link kat bawah tu......semacam confirm UMNO jadikan PAS umpan untuk dikaut laba pada PRU 14 nanti dan inilah permulaan kerjasama baru PAS-UMNO

    Hadi kata nak tengok dulu draf UMNO tu.......maknanya yang UMNO nak bentang tu draf yang berlainan, dan apa jadi dengan draf Hadi?

    Tentang kerjasama yang Zahid kata tuh ada faktanya.......agak-agak macam mana pula PAS berauta menepis isu ini?

    Pas mahu teliti dahulu draf RUU355 BN
    NINA FARZUID MD SHAROM - 18 MAC 2017

    Pas mahu teliti dahulu draf RUU355 BN Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (tengah) di sidang medianya di Cyberjaya.

    CYBERJAYA - Pas mahu meneliti terlebih dahulu draf cadangan BN yang akan membentangkan Rang Undang-Undang 355 (RUU355) pada sidang Parlimen kali ini.

    Presidennya, Datuk Seri Hadi Abdul Awang berkata, penelitian itu perlu bagi memastikan ia selari dengan matlamat Pas dalam perjuangkan RUU355.

    "Kita tidak anggap ia sebagai satu yang muktamad kerana kita belum melihat drafnya.

    [ARTIKEL BERKAITAN (jaminan kerajaan): Kerajaan beri jaminan akan bentang RUU355 kali ini]

    "Kita tidak tahu kalau ia sama atau tidak seperti apa yang kita mahukan," katanya pada sidang media selepas Konvensyen Profesional Malaysia, hari ini.

    Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini mengesahkan BN akan membentangkan RUU355 pada sidang Parlimen kali ini.

    Beliau berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak komited untuk menterjemahkan hasrat berkenaan tanpa menggugat kepentingan agama serta kaum lain di negara ini.

    Sementara itu, Abdul Hadi turut menekankan pentingnya pendekatan kerjasama yang baik dalam memperjuangkan RUU355.

    "Kita tidak mahu bertindih atau berlawan dalam soal ini tapi kita mahu kerjasama yang baik dalam perkara kepentingan orang Islam yang tidak menjejaskan orang bukan Islam," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo tak teliti dulu pon tak pa wahai tok lobai...umno bentang dulu....kalo tak setuju tolak jangan undi...kan sonang tu lobai

      Dah 3 tahun lobih ni lobai...ini bukan pinda perkara hukum hanya naikkan hukuman...perkaro kocik jer tok lobai eeeh..

      Delete
    2. Ini semua wayang untuk melengah2kan masa aje..

      Delete
  58. Lengkaplah gabungan besar Pembangkang dengan tertubuhnya parti Ezam untuk berhadapan BN
    Nampaknya gabungan pembangkang antara PH dan PPBM sedang mengorak langkah untuk merialisasikan satu gabungan yg lebih besar dan mantap seperti mana gabungan BARISAN NASIONAL.

    Seperti semua ketahui kegagalan pembangkan untuk bergerak atas satu nama dan logo adalah disebabkan pihak pendaftar memerlukan gabungan 7 atau lebih parti untuk boleh didaftar satu nama dan logo.

    Kini gabungan besar antara PKR, AMANAH & DAP yang dipanggil PAKATAN HARAPAN baru-baru ini telah menerima satu persefahaman dengan PPBM untuk berada dalam satu gabungan, dalam ertikata kini sudah ada 4 parti dan memerlukan lagi 3 parti untuk mewujudkan apa yg diperkatakan itu.

    Apa yang kita ketahui ada 2 parti baru telah ditubuhkan di Sabah sana iaitu satu milik Dato Shafie Afdal iaitu Parti Warisan dan satu lagi Parti Pakatan Harapan Sabah iaitu yg ditubuhkan oleh Dato Ajim Lukim. Walaupun belum ada apa pesefahaman antara 2 parti ini namun semu sudah maklom yang 2 parti ini adalah pembangkang.

    Jadi sekarang apa yang diperlukan adalah satu lagi parti dan disinilah munculnya satu lagi parti ketika ini iaitu Parti Benteras Rasuah yang dimilik oleh Ezam dan Kahiruddin.

    Dengan kemunculan parti Ezam ini maka sudah lengkaplah satu gabungan besar pembangkang untuk berhadapan dengan BN dan parti-parti lain dalam negara.

    Mohd Fadhil Al-Yamani
    Pemerhati Politik Bebas

    ReplyDelete
  59. Umno sgt sedar tentang melayu makin tak sokong umno..
    Jadi umno plan utk tarik undi melalui agenda agama dan bangsa..
    Sbb agenda kemajuan negara dan agenda nasional umno tak dpt sambutan dgn masalah ekonomi, rasuah dan 1mdb

    Ruu355 adalah modal dari umno..

    Dikongsikan pada pas yg popular dari penyokong islam. Sbb tu pas dah tak sebut hudud.. Ruu355 adalah modal pas sekarang.

    Sehingga ke satu tahap modal ini (ruu355) diserah balik pada umno dgn tujuan bergabung dgn pas atas alasan agama dan bangsa..

    Kini kita sedang menyaksikan bunga2 bibit pengabungan umno-pas dlm mengumpul penyokong melayu..

    Zahid hanya bagi amaran pada rakan2 dlm barisan nasional supaya jgn berpecah dgn kemasukan pas kedalam barisan nasional..

    Pada pendapat saya.. Kesan pengabungan ini akan mewujudkan tsunami melayu kepada pembangkang.. Pengundi melayu akan tolak barisan nasional atas alasan pergolakan besar dikalangan barisan nasional..

    Umno kena fikir apa reaksi mca,gerakkan,mic,parti2 dari sabah dan sarawak yg terpaksa Uturn segala cemuhan selama ini pada pas..

    Dlm pas sendiri terdapat 2 golongan.. Ada yg mesra pembangkang dan juga mesra umno..

    Ruu355 dijadikan kunci utk tawan hati pengundi melayu atas alasan agama juga dap dijadikan modal utk melayu lebih rasis.. Dan islam dijadikan barang dagangan politik dlm meraih undi..

    Pembangkng patut sedar permainan ini dgn memberi penjelasan pada pengundi melayu tentang ruu355.. 1mdb.. Rasuah.. Dan ajaran islam yg sebenar..

    Mudah2an kita dilindungi fitnah akhir zaman ini..

    Ini pendapat peribadi saya sahaja

    ReplyDelete
  60. Alhamdulillah... umno pas sudah ada persefahaman memertabatkan islam. 

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam bukan barang dagangan politik.. Kalu umno komited islam.. Dah lama hudud ada sbb kuasa ada pada umno.. Juga najib dan org2 yg buat zalim dah lama dihukum.. Wal hal kalu pas benar2 ikhlas martabat islam kenapa adap dan segala ajaran islam ta ada pada para pemimpin.. Dari pas lah wujud 2 imam.. Kafir mengkafir.. Hanya undi pas masuk syurga. Haram mkn sembelihan org umno dan lain2 yg bukan dari ajaran islam...
      Ini hanya pendapat peribadi sahaja.. Boleh jadi salah boleh jadi betul.. Jika salah jadikan sempadan... Jika benar jadikan pedoman..

      Delete
    2. Islam itu bukan hudud semata. Mungkin dulu ramai keliru. Kini umno pas sama2 lebih jelas keutamaan dlm islam. Bersatu.

      Delete
    3. Iya islam tu luas. Tapi Hudud pun tak dpt selesai bila ada kuasa.. Camna tu..

      Delete
    4. Kini hudud di jadikan modal utama oleh musuh islam untuk halang umat islam bersatu. Semoga Pas umno bersatu.

      Delete
  61. KAWAN LAMA & BARU BUKAN UKURAN
    YANG PENTING BERSATU UTK ISLAM
    BUKAN JADI BARUA DAN ANJING PUJAAN
    FASA 1 KITA UBAH & SIMEN MUSUH DALAMAN

    PRU 14 UNTUK TEMA "INI KALI LAH" KAN......
    UBAH DAN SIMEN AMANAT SEMUA
    BILA MUSUH DALAMAN SUDAH DIKALAHKAN
    FASA 2 KITA AJAR SINGAPORK MUSUH NEGARA

    Ini kali lah yerrrr

    kito "ubah & simen"...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...