Saturday 5 November 2016

YANG PERLU KITA FIKIRKAN DARI MAHFUZ OMAR


*PROJEK ECRL: PENYAMUN MALAYSIA ANUGERAH PADA PENYAMUN CCCC DARI NEGARA CHINA*.

1.Projek baru Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) telah diumumkan pembinaannya oleh PM Najib semasa membentang Bajet 2017.Projek bermula dari pelabuhan Klang dan berakhir di Tumpat akan melalui Kuantan dan  Terangganu. *Memang tidak dinafikan tentang keperluan projek tersebut untuk kemudahan masyarakat Pantai Timur* bagi menyeimbangi pembinaan landasan berkembar di Pantai Barat.

2.Malangnya projek ECRL dari awal telah menimbulkan keyakinan rakyat tentang *wujudnya amalan curi dan korupsi keatas wang rakyat*.

Pertama, kos projek sepanjang 600km yang awal dan   *sepatutnya berharga RM30 bilion kini telah naik menjadi RM55 bilion bersamaan RM92 juta untuk 1km*.Harga yang ditentukan  *tanpa tawaran terbuka (open tender)* bagi mendapatkan harga yang terbaik. Apabila ini berlaku,maka secara tidak langsung *_kos curi dan korupsi kerajaan Malaysia terpaksa ditanggung oleh rakyat_*.

3.Keduanya pinjaman RM55 bilion untuk pembinaan projek tersebut diperolehi dari *Export-Import Bank of China (EXIM)* manakala kontrak pembinaan dianugerahkan kepada *China Communication Construction Company Ltd (CCCC)* kontraktor dari negara China. 

*"Persoalannya kenapa pinjaman dari negara China dan kontraktor juga dari negara China*.Apakah ini merupakan *syarat yang ditetapkan oleh Bank pemberi pinjaman untuk projek ini*.

Pada saya ini menunjukan *campurtangan asing dalam menentukan pemilihan kontraktor"*.

4.Ketiganya, kontraktor dari negara *China CCCC,* yang dianugerah projek ini adalah *syarikat yang telah disenaraihitam oleh Bank Dunia* kerana menipu dengan mengamalkan rasuah serta licik membeli penjawat awam untuk memperolehi dan melaksanakan sesuatu projek di setiap negara yang menganugerahkan projek kepada meraka.

Bukan sahaja disenaraihitam oleh World Bank, malah CCCC juga terlibat dalam skandal lain, antaranya di Malta, Tanzania dan Kenya. Sebuah skandal melibatkan tindakan CCCC dalam merasuah penjawat awam di negara terbabit.

*_Aiyaa..Banyak 'Si' (CCCC)_*

5. *Adakah CCCC lebih awal 'membeli' penjawat awam No. 1 Malaysia (#MO1) untuk memperolehi projek ECRL melebihi RM25 billion dari harga awal RM30 billion*.

"Saya percaya harga awal  *RM30 billion itu pun sudah terlalu tinggi dan keuntungan berlipat ganda*.Inikan pula lebihan RM25 bilion. 

*Tidak salah jika rakyat Malaysia mengesyaki lebihan RM25 billion tersebut adalah untung untunk menampung pembayaran hutang 1MDB yang dicuri"*.

6.Yang pasti, *pencuri Malaysia menganugerahkan projek ECRL kepada penyamun dari negara China*. Pastinya  *mereka sama-sama menyamun wang rakyat Malaysia*.Projek ECRL adalah projek *Pakatan Penyamun 1World*.

Apakah dengan Syarikat CCCC memperolehi projek ECRL dan *kedatangan mereka ke Malaysia membawa 'alamat buruk' untuk rakyat Malaysia*.

Saya tidak percaya pada kefahaman orang Tionghua Malaysia apabila disebut *_'C'_* baca dalam sebutan *_Si_*, yang membawa makna buruk sama ada mati atau miskin. *Orang Cina tak suka no 4 (Si), 4 CCCC*.Bagi mereka ini lambang kematian. 

*"Aiyaa.. banyak sui!*.Sekali kali saya tidak percaya pada kepercayaan ini".

7. Pada *realiti yang berlaku di Malaysia akibat dari amalan salahguna kuasa,rasuah,keborosan dan penyelewengan serta kerakusan kerajaan UMNO/BN, mengakibatkan rakyat Malaysia sedang berdepan dengan 'keburukan dan kematian politik' dan ekonomi serta malang yang berpanjangan*.

"Kecuali jika *rakyat mampu bangkit menebus maruah harga diri membebaskan kehidupan dari pemerentahan dan menamatkan kuasa politik UMNO/BN*.

*_Semuanya gara-gara Najib,1MDB...dan Jho Low!_*

*_#BersihkanMalaysia_*
*_#EcrlProjekPakatanPenyamun_*
*_#SelamatkanRm55bDariPenyamun_*
*_#PakatanPenyamun1World_*
*_#SelamatkanMalaysia_*.

*Dato' Hj Mahfuz Hj Omar*
_Ahli Parlimen Pokok Sena_
18.00pm Taman AlWalid Alor Setar
5 Nov 2016/5 Safar 1438H

79 comments:

  1. Melayu jangan simpan niatlah nak jadi Manager, Executive dan Supervisor dengan company dari China kalautidak fasih menulis dan bercakap Mandarin. Kalau enggan makan babi, lagi susah sebab corporate lunch dan dinner mereka hanya di restaurant China.
    Kesian Melayu, kalau ada jawatan yang sesuai untuk Melayu cuma general worker, receptionist, filing clerk, dispatch, driver dan tukang buat teh. Itu pun tentu dapat sebab kena bersaing dengan India yang fasih English.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara China mampu buat landasan kereta api mengatasi cabaran bentuk muka bumi dan cuaca dengan kos yang jauh lebih murah, kita pula ajak negara china buat landasan yang mahai tanpa cabaran kejuruteraan geografi/cuaca.

      Teringat ura-ura loji arang Batu lahad datu, loji yang paling bersih tanpa pencemaran, negara Amerika pun belum ada teknologi seperti yang dikata.

      Delete
    2. PERHATIAN UTK ADMIN SAUDARA SHAHBUDIN.

      LINK di bawah ni saya dapat dari sorang pembaca blog lain.

      http://www.independent.com.mt/articles/2014-07-21/news/blacklisted-chinese-bridge-building-company-has-history-of-backhander-deals-5915475969/ syabas najib!

      SILA TUAN BUKA LINK INI dan BACA ARTIKELNYA.

      Sekiranya apa yg dikata dalam artikel itu BENAR, maka kita semua MESTI AMBIL SERIUS DGN APA YG DINYATAKAN sebab ini melibatkan wang rakyat dan juga KESELAMATAN RAKYAT di masa akan datang.

      Terima kasih.

      Delete
    3. Saudara Shahbudin,
      Benarlah sebagai apa yg dikatakan oleh Dato Mahfuz di atas.

      Delete
    4. Apa pandangan Tuan Punasihat Lebai Musang Berjanggut???

      Ke guane Din???

      Delete
    5. Tok guru kata tak pa..kita teruskan berceramah

      Delete
    6. 8/11 kita tunggu tok mudin sekolahkan tuang amanat

      Delete
    7. Nampaknya RM9 bilion dari kos projek ni dah di parking tempat lain.

      http://www.amenoworld.net/2016/11/kos-projek-ecrl-ialah-46b-kata-cccc.html

      Delete
  2. Najib mencuri lagi untuk membayar hutang.Apabila si pencuri berhutang,...dari manakah punca pendapatannya untuk membayar hutang itu?Seorang pencuri yang berpendapatan tinggi akan terus mencuri dan merompak untuk kekal berpendapatan tinggi.Tambah lagi,duit dedak juga kena beri kepada penyokong penyamun.Agak-agaknya berapa bahagian untuk raja-raja kapor,....kecuali Nazrin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah terbiasa makan duit haram maka kalau tak dapat menyamun tak boleh nak duduk senang.

      Wang haram ni bila masuk Malaysia dia bertukar jadi halal toiyyiban. Ini mazhab baru yg tak ada di zaman Rasulullah saw.

      Rosak agama, rosak bangsa dan rosak tanahair gara2 satu orang punya tamak haloba.

      Pilihanraya akan datang pangkahlah lagi....padan muka!!

      Delete
  3. Rakyat oatut protest desak kerajaan batalkan anugerah terus projek tu. Kita patut desak supaya diadakan tender twrbuka kerana ia melibatkan kos yg sangat tinggi...yg akan ditanggung oleh rakyat kelah. Kita mahu tender yg telus..bukan..anugetah terus seperti yg berlaku ini. JOM KITA PROTEST

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sultan johor bunyi mcm menyokong penyamun tu,dah hilang akal ke?

      Delete
    2. Dah nama pun Sultan. Takkan la nak dok diam2. Tiap tahun dah rembat berkepuk2 dah.

      Padan la sangat rakyat Johor bodohpiang matematik. Spesis bigot fail matematik ni, mmg payah nak diajar ilmu apa pun. Ilmu jilat puki pun dia tetap x reti.

      Delete
  4. Lepas nie... mandi pun seminggu sekali la... bior same naik bau dgn cine2 tanah beso

    ReplyDelete
  5. Pengalaman dari Sri Lanka telah membuktikan bahawa negara China banyak melabur dalam projek-projek yang dilabel white elephant seperti lapangan terbang antarabangsa yang paling lengang di dunia.Kemungkinan besar ECRL pun sama.Rajapaksa yang korup telah tumbang macam mana di sini ?

    ReplyDelete
  6. Barang made in China tak tahan lama..apa punya palat najib ni pikir..baru 7thn memerintah huru hara tanah melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro terlanjur hang dah cakap ni, cuba tengok You Tube kat bawah ni.

      Gerun tengok kejadian kat China ni. Harap jangan jadi kat tempat kita sudah.

      Tengok Forum Al Jazeera pasal speed train China.

      https://youtu.be/wm8myUGljIE

      https://youtu.be/t-wdRCFZCAw

      https://youtu.be/_NEktP41lNY

      https://youtu.be/eIaKhSkyt3g

      https://youtu.be/KmRQYJSHFDk
       

      Delete
    2. Teknologi China ialah copy paste tanpa engineering study. Saya mmg selalu join projek GE yg mana rata2 projek murah diambil dari China serta jurutera China.

      Maaf cakap la, jurutera Melayu yg kelulusan matematik atas pagar pun jauh lebih berkualiti. Jgn banding lagi dgn anak2 Cina Malaysia yg jadi jurutera. Memalukan. Patut la Cina Malaysia xmau join Cina China.

      Mcm Melayu Mesia nak join Melayu Indon. Beza jauh langit ngan bumi.

      Delete
  7. WOW !! Kos 90juta bagi setiap kilometer..... biar betul ?

    Make-up gila babi !!
    Mana SPRM? Tidur ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM ni cuma pelacur politik saja. Kredibiliti xder, sumer half past six ja kalo ada degree pun. Bigot!!

      Tunjukkan saya sekor pegawai SPRM yg berkualiti, gua akan bunuh diri dgn serta merta with no hard feeling.

      Delete
    2. Apa kalut spai demi perjuangan sempit, takpa hang mampuih pun negara tak rugi sbb hang dikategori otak singkat tentu buat kerja tersingkat singkat mmg merugikan majikan.

      Delete
  8. Bagi projek besar gila babi tanpa tender. Terus award saja. Memang kenyang biawak hidup JIMAH dan lanun CCCC tu mengkedarah duit rakyat nnt. Rakyat yg tanggong woiiiii...
    SPRM BUTE KE
    PANGLIMA2 SILAT LANCAU MANA YOU ALL PERGI. NEGARA DAH TERGADAI ANGKARA BIAWAK HIDUP JIMAH NI

    ReplyDelete
  9. Sudah menjadi makanan pembangkang yang mana kerjanya hanya membangkang sahaja apa yg kerajaan buat dan bina. Ketika dulu kekurangan infrastruktur di kelantan dikatakan kerajaan pusat BN menganiaya kerajaan PAS. Dikatakan juga bahawa hak royalti minyak kerajaan Kelantan di'rompak' oleh UMNO-BN. Sekarang ni apabila kerajaan BN ingin membina projek ECRL difitnah pula macam2. Inilah kerja yg dilakukan oleh macai2 pembangkang khususnya AMANAH, PKR dan DAP. Yg menyokongnya BERSATU. Pembangkang memang tidak kenal erti bersyukur. Usaha Dato Seri Najib Razak utk membangunkan Kelantan seharusnya dipuji bukan dicaci dan difitnah. Semasa Tun M memerintah, apa sumbangannya kpd kelantan?? Yg kita tahu kedah naik menjunam sehingga mengabaikan negeri Kelantan. Renung2kan lah..

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahfuz ckap, projek ni bagus untuk kemudahan tapi yang silapnya ialah tentang nilai projek tu dan cara award contractor..kau tak baca abis ke sebelum nk beri komen ? Kalau kau rasa terer sangat, kau nafikan jelah beserta hujah yang logik.

      Delete
    2. Mahfuz bukan dia tulis, dia kan mr bean badut, awak tak tgk clip bersepah di you tube gaimana dis berhujah memalukan di parlimen tu sbb saya kata dia tulis dan byk yg main buruk sangka ja pada copy paste dia ini. Entah2 DAPig penulisnya nak pesongkan hal Soros taja pembangkang selama ini, jgn Melayu bahalol tolol bangang biol sengal haprak tahi anjing kuda tungangan bajingan pertualang penipu pengkhianat jelatang dan seumpamanya faham....

      Delete
    3. 5.11 yg Singapore arah tutup 2 bank sebab berkait dgn skandal 1mdb tu main2 ke? Kalau betullah benda macam ni Singapore nak buat main memang bongoklah kerajaan dia.

      Tapi dunia tau Singapore negara maju. Pentadbiran yg bijak je yg boleh majukan negara ke depan. Pentadbiran yg bodoh akan mundur gostankan negara ke belakang. Tak gitu??

      Delete
    4. Tak payah layanlah budak gila alumi newcastle. Dia tu drop out gila...

      Delete
    5. Alumni Newcastle?? Haha.. mcm budak fail mamematik ja hujahnya.

      Bersyukur kepala butuh hang.

      Delete
    6. Kalau Jawa Pengor dari Sekinchan dan Warek Bembarn dari Sungai Beso , UMNO bolehlah kencing atas kepala dia orang selama 700 keturunan, mereka2 cuma boleh mengira sampai RM50 ajer.


      Delete
    7. Setuju Anon 14:23... orang Sekinchan dan Sungai Besar bolehlah bersyukur sebab dia cuma boleh sampai RM 50

      Delete
  10. Orang mempertikaikan kenapa projek yg besar ini tidak dilakukan open tender?
    Org yg tak pergi universiti pun boleh pikiaq.

    ReplyDelete
  11. Ingatkan antaq pi uni luaq negara advance la dlm pemikiran...rupanya..ada parts yg sontot. Tak boleh baca resikonya bila diberi terus satu2 projek begitu. Kalau mcm ni punya student, lebih baik balik belajaq kat dlm negara saja la. Buat membazir duit rakyat ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm negara pun tak layak ni...buat malu universiti je

      Delete
    2. Dia dari U kota bharu dlm bahasa inggeris makna newcastle la tu

      Delete
    3. Bukan universiti pon..skolah pondok tajaan PAS PIS PUS jer..dah grad keje dengan Nasarudin Takdiketahui jadi cybertrooper..tu pon ambik sub dengan cybertrooper umngok..dapat dedak sikit-sikit pon jadi la der..

      Delete
  12. Harap semua org sadar perkara ini akan tetapi hanya 10% drpd 100% pengundi yg faham secara langsung memberi kemenangan pru14, ppbm kena cari jalan sebagai ketua mencari jalan bagaimana nak menyakini baki 90% memenangi pru14 dan alangkah baik kalau semua pengundi tahu segala telah terjadi selama ini.

    ReplyDelete
  13. Memang zaman Mahataik banyak mengabaikan Negeri Negeri Pantai Timor terutama Kelantan dan Terengganu yang ini memang betul. Royalti Terengganu diangkut ke Pantai Barat dan dipulun ke Kedah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 04:30 memerli tu bro 04:31 benar kata tuan hamba.

      Delete
    2. Anon 04.31 zaman mahataik dah lama berlalu. Zaman pahlawan bugis yg bijak pun dah lama bermula sejak 2009. Sekarang dah 2016 nak masuk 2017. Tapi kenapa masih tak serah-serahkan juga royalti tu. Dah sedondon pun tak juga bagi lagi.

      Delete
    3. Kat Mesia ni ramai benor yang jenih bodo makan tahik bro 8.42 ooii..lantak diorang lah..

      Delete
    4. beradablah semasa memberi komen
      kamu mahukah org lain memberi gelaran jijik kpd kamu dgn hanya membaca komentar yg mencerminkan peribadi kamu?

      Delete
  14. Untuk mereka yg kutuk 1MDB, bacalah dulu.
    Inilah sebahagian drpd matlamat asal 1MDB. Nak kurangkan subsidi kerajaan, kurangkan tarif letrik, untungkan TNB dan secara tak langsung, menguntungkan KWSP, etc.
    Semakin kurang kroni2 yg untung atas angin.
    EVER WONDERED WHY PAKATAN NEVER MAKE NOISE ABOUT THE IPP CRONYS ANYMORE? They used to make this such a big big issue before but now quiet. Why?

    Read on:

    Previously, the now-dead Pakatan Rakyat said it will achieve annual savings of RM3.47 billion on Tenaga Nasional Bhd (TNB) payments to independent power producers (IPPs) if the coalition takes over Putrajaya in GE13 by reducing the Internal Rate of Return guaranteed returns to IPP form 19% to 10%. (see video)

    This problem of lop-sided IPP deals to past cronys had been a big issue to Malaysians for years where tens of billions of ringgit of Rakyat (via TNB) and Petronas money was diverted to the cronies.

    But in the year 2012, the govt had it's first ever open tender for IPP and together with 1MDB which bid the lowest price for each renewal or new IPP and forced the other bidders to lower down their bids dramatically, the govt did even better than what Pakatan promised!

    Maybank proclaimed that the era of sweetheart deals for IPPs are no more and that the IRR for the IPPs are now at between 5%-6% - much lower than the previous 19% and even lower than Pakatan's promised 10%. Therefore, the savings per year to TNB is even greater than what Pakatan promised.

    A tariff difference by even a single sen makes a huge difference over a 20-year concession period, for one IPP plant a single sen difference can reduce tariff costs by RM2.9 billion.

    That is why you can see from the chart, TNB profits have now improved substantially - swinging from a loss to record profits and govt no longer need to compensate TNB periodically, which govt did with RM2.2 billion in 2012.

    Since Khazanah, PNB, KWSP, Tabung Haji etc and most of the mutual funds have shares in TNB, the improved profits directly translates to money in the pocket for the Rakyat - instead of to the crony IPP owners.

    But Pakatan also missed part of the story. They forgot that the tens of billions ringgit of gas subsidies that Petronas had to give the IPPs to keep rates to TNB lower.

    The subsidized gas price (RM/mmBTU)_for electricity generation from Petronas went up from RM6.40 in 2008 to RM18.20 to 2016, a 3 fold increase. The market price was mostly above RM40 then.

    These savings from better IPP deals have gone to reduced gas subsidies and increased gas revenues (in the billions per year) for Petronas without a similarly high increase in electricity prices in 2011 and 2014 - despite TNB making much bigger profits and Petronas saving billions per year.

    There is little doubt that 1MDB had helped shake up the IPP industry with it's aggressive bidding in the first ever open tender for PPA in 2012 and also subsequent IPP bids where 1MDB was always the lowest qualified bidder for every IPP project it went into.

    These savings from paying the previously very lucrative IPPs were then channeled into higher revenues for Petronas, TNB and eventually to the government and the Rakyat instead of to the profits of the IPP private owners.

    And this is the same for the IPPs that were previously owned by crony (with lopsided deals and high gas subsidies) and now sold to China (without lopsided deals and lower gas subsidies).

    The Life-Line Tariff for consumers who use up to 200 kWh/month affecting 70% of households have not changed since 1997. It is also GST-free.

    Any change in your electricity bill is probably because you use much more electricity compared to before.

    From the year 2010 onward, households with electricity bills below RM20 no longer pay a single cent. This benefit is still on-going.

    So don't say that 1MDB or govt has not done anything good as tens of billions that would have gone to the IPP cronys EVERY year now goes to the govt and to the rakyat - this could easily amout to hundreds of billions of ringgit over 10 to 20 years

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well what about the billions of missing money??

      Delete
    2. Written by mca trolls

      Delete
    3. Anon 05:36
      Yeah,if its true, why put gst onto the people, hike the diesel & petrol price, take back the subsidised item and so on..if this government is so efficient just like u said, why we have to endured all of this..

      Delete
    4. Umno fellers cannot write this sort of article, they dont have smart people left in the party. Sure mca tulis punya. And now the reason is clear as to why mca rejoined the cabinet...china china china.

      Delete
    5. Gula naik harga lps melayu ambil alih. Tarif letrik naik lps ipp jual pada china. beras pun naik harga lps bernas jual pd kroni melayu.

      Delete
  15. Skang ni apa apa projek yang dibawa dan di sentuh najib menjadi najis..mesti ada aktiviti haram kat situ..walau mcmana dimake up, rakyat tidak akan percaya..kecuali pendedak spesis bangang yg x dpt terima hakikat je kenajisan bosnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro ini jatuh bawah akta Rahsia. Tutup mulut, ingat sikit kita ada akta sekuriti. Kalau boleh butakan mata pekakkan telinga sekali Bro.

      Delete
  16. Better read both side shall make more clear what really happening.
    We are suppose to check b4 make up conclusion which one true and which one lie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The one who always amends on what he has said and who didn't do as what is said is the one who is lying.

      Delete
    2. If you keep changing your story, you dont have any credibility anymore.Credibility is a precious commodity. Once it is gone, it is gone forever. Right now BN has none...absolutely none.

      Delete
    3. None by winning major vote the previous 2 by elections?
      or may be pru14 bn become opposition - keep on dream bro.

      Delete
    4. There are kataks under the tumpurung at k.kangsar and sg besar...at at many other places, like pdg rengas, baling, kota belud, etc. May be i should clarify to you anon 11.22 that bn has no credibility in the eyes of educated people.

      Delete
    5. 11.22 it should be "keep on dreaming, bro". Anyway we will keep on dreaming until we can realize our dreams. Those who are kataks can remain under the tempurung, no issue at all. At the end of the day, they are the ones who wont get jobs in the private sector..the ones who live on subsidies...the ones who will never improve economically and socially...the ones whose children can never master English...the ones from baling, kota belud, sg besar etc. They can only dream of big jobs, great careers, overseas holidays, etc. Keep on dreaming. Aku bukan nak kutuk atau hina dia orang, tapi kalu dah sampai tahap bangang tegar, nak buat camna.

      Delete
    6. Anon 11.22 the penyamuns can fool the kampung makcik, pakcik n the typical Malays but they can't fool the educated people.

      There's a difference between these 2 groups - the non-educated n educated people.

      Delete
    7. to keep malays as katak bwh tempurung they abolish ppsmi
      they cut down budget for education tremendously
      schools hv gone back to using kertas mahjung for students presentation
      what a shame

      Delete
    8. 16.59 u are absolutely right bro.
      It is important to reserve at least 60% of stupid people n another 20% of blurred people in order to hit the target to win.

      They don't care about us, what they care most is their wealth.

      Damn shit!!

      Delete
    9. Well unfortunely the previous so called popular vote majority from Chinese community then you prepare to work under Chinese supervision That time even thought you are good keen with your work will deny by them and that happened with neighbor country and you guys should know how they treat you when they in power. You can check all and see shown in tube and not a propaganda but its true.

      Delete
  17. Nampaknya usaha pembangkang serba kurang menjadi utk menyelamatkan Malaysia.

    Mungkin satu tindakan lebih agresif dan drastik diperlukan. Berilah kepercayaan dan sokongan kpd Tun Dr Mahathir utk menerajui tugas yg penting ini.

    ReplyDelete
  18. banyak menda yang menimbulkan kesangsian sebenarnya...adakah kajian telah dijalankan tentang projek2 ni...dimana laluan keretapi tersebut..bagaiman proses pengambilan tanah..pampasan..kesesuaian tanah..dsb...tentang pembelian kapal..seblm ni perolehan aset ketenteraan dibaut secara terbuka....syarikat2 kententeraan akan menghanhar proposal masing2...pembelian jet pejuang..kapal2 perang..seblm ni smeuanya melalui tender terbuka...sbb tu pada satu masa dulu..LIMA menjadi meriah dr segi penyertaan sebb syarikat2 tau masa tu malaysia nak beli jet pejuang..kapal perang..jd mereka menjadikan LIMA sbg tempat mempromosikan kebolehn mereka...tp..perolehan LMS dr China x nampak melalui proses apa2 pun..terus award..bak kata KAdir JAsin..ikutkan Jepun nak hadiahkan kapal perang mereka..tp..malaysia tolak...sbb kalau free..mana nak cekau komisennya...mmgnya kita perlu berhati2 dgn apa yg bijan buat ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepun nak hadiahkan kapal??
      Kalau benda hasil free ni haram. Tapi kalau benda hasil samun tu halal.

      Delete
  19. Nik abduh paham ke artikel ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sibuk ruu kot.

      Pabila kesemua pembangkang ke laut (bukan tangkap sotong) sibuk dengan agenda masing-masinh nak bentang undang-undang persendirian.Rakyat pula dibiarkan bersendirian tanpa pembelaan.sebagai contoh :

      Bersatu nak bentang undang2 rasuah

      Pkr nak bentang undang2 osa

      DAP nak bentang undang2 Judi


      Siapalah yang bertuah hendak melayan undang2 bawaan pembangkang-pembangkang ini?

      Bercakap dari PUTARJAYA tidak sama duduk berkuasa di PUTRAJAYA.

      Delete
    2. 10.11 buat undang2 penyamun lagi senang. Lepas samun tebalkan muka buat selamba macam tak ada apa2 yg jadi. Anggap semua org bodoh bangang tak tahu apa2.

      Bercakap dari PENYAMUNJAYA lebih berkesan.

      Delete
  20. Ini bukan FDI. Kerajaan china jadi ahlong pada kontraktor china buat projek di malaysia. Kita tunggu kontraktor china buat pengumumuan secara detail, spt mana dia org umum pasal bandar malaysia (walau pon mereka bukan pemilik projek, bukan tuan rumah!!!).

    ReplyDelete
  21. Korang sedar tak apa yang berlaku pada Jambatan Kedua Pulau Pinang. Cuba bandingkan dengan Jambatan pertama Pulau Pinang.

    Jambatan Kedua Pulau Pinang dah setahun lebih dibuka. Sampai setakat ini anggaran aku cuma lebih kurang 1% dari traffic Jambatan Pertama yang menggunakannya. Sedar tak sejak dibuka sampai sekarang ni, tak pernah satu hari pon jambatan itu dibuka sepenuhnya setiap masa tanpa kelihatan kontraktor membuat pembaikan ! Sekarang ni dah berbulan2 hujung jambatan di mainland separuh ditutup kerana kerosakan teruk. Berquality ke?


    Sedar tak siapa yang buat? Joint venture dengan syarikat China. Ada jambatan yang pernah runtuh dibuat oleh Syarikat ini.

    Cuba tengok Jambatan Yg pertama... ada tak kon oren yang biasanya diguna ketika pembaikan? TIADA LANGSUNG.

    Peliknya kenapa tak keluar kat TV? Atau berita? Masih percaya dengan syarikat China?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kualiti tak oenting Bro. Esok apa2 hal yg kena rakyat. Peduli apa. Yg penting duit loan tu.

      Delete
  22. Nak harapkan Pas..
    Weikkkk...nak termuntah
    Sampai sekarang takda kenyataan dr lebai2 suruh tarik balik projek direct award. Cuma Datuk Mahduz saja. Yg lain sibuk ruu355 yg dh tak laku.

    Mmg jenis lebai yg tak tahu masalah rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau parti pkr/dap/bersatu nak perkasa/tambah baik undang2 rasuah, agak2 dapat kah bentang dan bahas undang2 tu?lagilah serabut bila hukuman lebih berat diperkenalkan, daripada penjara/denda atau sebat , hukum tembak mati macam hukuman di negara China.

      Delete
    2. Mampuh Omar spesis bodo piang hanya tau baca teks orang.

      Delete
    3. Yg bersyarah berdentum macam petir sampai berbuih mulut cakap pasal integriti tu lagi bodo piang. Dia sendiri pun tak buat macam yg dia cakap. Dalam diam merompak penuhkan akaun sendiri. Lebih dari bodo piang.

      Delete
  23. Tolong siasat betul ke ada pemimpin yang bagi waiver kat syarikat rokok (B****** T*****) yang sepatutnya dihadapkan ke mahkamah disebabkan tak bayar cukai yang sepatutnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro ni perkara amalan biasa di zaman ni. Tak menghairankan sebab kepalanya lebih dari itu.

      Delete
  24. Pengkalan tentera bagi China buat. Loji tenaga bagi China buat. Kapal perang bagi China buat. Syt China yan dapat kontrak tu pun yang tidak boleh diyakini langsung. Bukan oleh negara lain. Waima rakyat China sendiri pun tak yakin dengan syt tsbt. Bukan tak ada kepakaran tetapi amalan rasuah.
    Semakin hari semakin jelas keterdesakan najib. Curi org kesan. 1mdb x dpt diteruskan cari dari dana penyenararaian. Bohong dan diam diri, doj dan negara lain dah buka rahsia. Cari pertolongan pula dari syt pula yang kena senarai hitam oleh masyarakat antarabangsa. Penulis yg masih menyokong najib tu bukan sgt sokong tapi nak isi kocek bagi penuh dulu. Sementara blh dpt, pulun habis2.

    ReplyDelete
  25. Tender ke tak tender ke aku peduli ape.
    Menteri2 kabinet BN masih berdiri teguh di blkg aku.....kita kjaan yg di pilih oleh rakyat.....tungu PRU le.....baruk tukar kjaan....itu pun kalau depa semua menang.
    Aku dan kuncu2 akan cari jalan bagaimana nak putar belit supaya dpt menang nanti.
    Dah terbukti....suka hati aku buat....rakyat akan terus di perbodohkan dan pilih BN.

    ReplyDelete
  26. Birds of the same feather flock together. CCCC and that pirate of a prime minister. Even Jack Ma's Alibaba has been accused of involvement in creative accounting. The same for companies from China listed the world over - Bursa Malaysia, Singapore Stock Exchange, NYSE, etc.

    Really, Malaysia is going from bad to worse to... This is however necessary for change - real and permanent change - to take place. Yes?

    ReplyDelete
  27. Org melayu ini memng bodoh bebal masih nak sokong pemimpin yg rasuah penyamun penyangak tidak punya akhlak yg baik nama saja islam tetapi perangai tuhan yg tahu selagi ada boleh buat duit buat harta tak kira halal haram itulah hidupnya untuk anak bini doa srmoga allah turukan bala laknat kpd peraduah ini aaammmiiinnn

    ReplyDelete
  28. Projek ini akan menelan belanja setakat 20 billion sahaja. Kalau nak tahu, tanya orang KTM sendiri !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...