Saturday 26 November 2016

KALAU PRU 14 TIDAK DIADAKAN SEBELUM MAC 2017, ADAKAH NANTI USUL HADI AKAN DITANGGUH LAGI?


Rumusan Husam Musa bahawa PRU 14 bakal diadakan sebelum Mac 2017 berikutan tindakan Hadi Awang secara sukarela menangguhkan buat kali kedua usul Akta 355 di Parlimen, memang ada kemunasabahannya dan tidak boleh diabaikan begitu saja.

Pas memerlukan usul itu tergantung bukan saja untuk mewajarkan kepada para penyokongnya tentang keperluan ia kekal sebagai parti yang mesti bertanding bersendirian atas nama Gagasan Sejahtera, bahkan juga untuk kekal tidak bersama dengan parti-parti pembangkang lain yang di dalamnya ada DAP dan Amanah.

Tetapi, sama ada Pas sedar atau sengaja buat-buat tidak sedar, bersendiriannya mereka itu hanyalah bertujuan memberi kelebihan kepada UMNO dalam pilihanraya akan datang.

UMNO juga memerlukan usul itu tergantung untuk menunjukkan ia sedang bersama dengan Pas dalam usaha memertabatkan Islam. Dengan demikian, Pas  diharapkan akan terus menjauhi parti-parti pembangkang lain, khususnya PPBM dan PKR, untuk saling bekerjasama dalam formula satu lawan satu menentang BN.

Tergantungnya usul Hadi itu juga dapat menyelamatkan BN daripada berpecah. Parti-parti komponen MCA, MIC, Gerakan, SUPP, PBS dan lain-lain sehingga ini terus kekal menentang usul tersebut, malah beberapa pemimpin bukan Melayu yang berada dalam kabinet telah pun berikrar untuk meletakkan jawatan jika ia diluluskan.

Ketua Menteri Sarawak, Adenan Satem turut mengeluarkan arahan agar semua Ahli Parlimen BN menolak dan tidak mengundi usul Hadi itu.

Namun, dengan ia tergantungnya  di awang-awangan usul Hadi itu, tiada apa-apa yang akan berlaku. Semua parti-parti komponen akan terus kekal bersama BN dan tiada menteri yang meletak jawatan.

Yang jelas untung ialah Najib, UMNO dan BN. Ia bermakna Pas dapat mereka jinak dan gula-gulakan dan dalam masa yang sama BN tidak pula saling berpecahan. 

Sebab itu, dengan tertangguhnya usul itu buat kali kedua sehingga sessi Parlimen akan datang pada Mac 2017, adalah masuk akal bahawa PRU 14 akan diadakan sebelum tarikh itu.

Jika PRU 14 mahu diadakan selepas Mac 2017 pula, maka sudah tentulah sekali lagi usul Akta 355 itu akan ditangguhkan buat kali ketiganya. Barangkali nanti, ia akan menjadi usul yang paling kerap ditangguhkan.

Secara logiknya, sukar untuk membayangkan bahawa UMNO sanggup membiarkan dirinya bermasalah dengan komponen BN semata-mata kononnya untuk sama-sama memartabatkan Islam,  lebih-lebih lagi melalui usul yang dibawa oleh Pas. 

Usul Akta 355 hanyalah helah politik untuk menang pilihanraya. Dengan Pas bertanding sendirian yang bermakna membantu Najib dan UMNO secara tidak langsung dan komponen BN tidak bermasalah, maka dengan keadaan itu, mudahlah UMNO dan BN mengekalkan kuasanya. 

Tetapi, selepas Najib menang PRU 14 nanti, apa jadi kepada usul Akta 355 itu? 

Bolehkah Hadi Awang dan Pas terus berharap usul itu akan diberi ruang untuk dibentang, dibahas dan diundi untuk kelulusan selepas Najib, UMNO dan BN menang PRU 14, apatah lagi jika menang selesa dua pertiga?

Atau Pas hanya memikirkan untuk seronok sebelum pilihanraya dan mahu membalas dendam kepada DAP dan Amanah saja, setelah kalah nanti mereka akan kembali berkata, "perjuangan Pas bukan semata-mata untuk menang di dunia, kemenangan di akhirat lebih utama." (SH 26/11/2016).

49 comments:

  1. Din,
    Pas adalah sebuah parti yg bodoh and pemimpinnya telah terbukti bangang sekali.
    Sanggup diperbodohkan oleh Najib penyamun and umno, ha ha ha.
    Malu sungguh sapa yg dok sokong pas nie.
    Terang terang umno dok pembohong depa tapi masih sanggup diperbodohkan lagi.
    Semua nie hanya permainan oleh Najib penyamun and bangsat Aja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Ish...tak payah dok kalut dgn Parti Ajaran Sesat ni. Yg masih sokong lebai2 sewel ni ore2 kelate & segelintir org2 t'ganu sahaja. Mungkin selepas ini PAS boleh kembangkan sayap ke German pula.

      Delete
    3. Ye la, saya pun terfikir logik gak pendapat saudara Budin nih. Tapi sapa nak bagitau Tuan Presideng, tak payah lah buat himpunan sokong ruu 355 nanti rakyat susah?

      Delete
  2. Biarlah .. apa sibuk-sibuk. Suka PAS lah nak kena kencing beberapa kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Sibuk tapi Tergelak terbahak tengok pas diperbodohkan oleh Najib and umno...
      Munkin hang salah sorang pengikut pas yg bahalol and Sebab tu la kot hang Susah Hati.
      Org yg bodoh and bangang Saja yg Akan sokong pas nie !!!
      Bila Hj Hadi nak saman Sarawak report...oops kita Akan saman pada Hari selasa ok !!!
      Dok pembohong macam Najib bangsat jugak Lah.....sebab tu la nie sokong Najib !!!

      Delete
  3. Hj Hadi sengaja mencipta helah sebagai punca untuk bergaduh dan berselisih faham dengan DAP.

    Begitu lah juga sekira nya UMNO memang, yang buat helah Najib dan Hj Hadi supaya hudud gagal di bentangkan. Mereka akan cipta satu isu supaya terjadi pertelingkahan antara UMNO dan PAS.

    Padahal semua nya lakunan dari bergaduh dengan DAP hingga bergaduh semuka dengan UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Golongan Pas ni manusia durhana, bodoh x blh diajar. Bila RM sudah masuk poket Hadi dan kroni2 beliau, najib dah pegang erat telor hadi, apa lg blh diharap dgn Pas. Yg kesiannye penyokong tegar Pas yg bodoh. Abis bergolok gadai utk perjuangan paryi tp pemimpin kaya raya.

      Delete
  4. Encik Din
    RM 90 juta yang dikatakan telah diterima oleh pemimpin PAS dari UMNO itu mungkin juga memainkan peranan dalam 'sandiwara' ini. Penyokong PAS, PIS, PUS akan tetap menyokong Tuang Presideng walau apa berlaku. Berfikir secara lateral bukan urusan mereka.

    ReplyDelete
  5. Encik Din
    RM 90 juta yang dikatakan telah diterima oleh pemimpin PAS dari UMNO itu mungkin juga memainkan peranan dalam 'sandiwara' ini. Penyokong PAS, PIS, PUS akan tetap menyokong Tuang Presideng walau apa berlaku. Berfikir secara lateral bukan urusan mereka.

    ReplyDelete
  6. Permainan politik Akta355 sudah lama digunakan UMNO untuk memancing undi orang orang islam/melayu sejak tahun 1986 lagi....
    Permainan politik ini diteruskan dengan memperbodohkan PAS sebagai macai baru. Sudah berbelas kali Jawatankuasa Teknikal ditubuhkan, pi mai pi mai tang tuuu jugak.

    Umno memerlukan macai baru untuk "re-fresh" permainan isu ini. Kesian ahli ahli PAS berketuakan macai UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa RUU ni....apa isu boleh PAS bawak? Ekonomi pon tak paham.

      Delete
  7. Melayu Mamak vs Mamak Melayu

    "Melayu Mamak" = campuran darah india dan melayu + bertutur didalam bahasa melayu bersama keluarga di rumah.

    "Mamak Melayu" = campuran darah india pekat dan melayu + bertutur didalam bahasa tamil bersama keluarga di rumah. Selalu mengeluarkan bau BO (Body Odour) yang kuat.

    Contoh "Mamak Melayu" = Syed AKhbar Ali Bin (A/L) Syed Kutty

    cheers,
    LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro anon 12:23, bab bertutur dalam bahasa tamil kat umah saya tak dapat pastikan tapi bab BO tu memang betul, saya pernah bersisih dengan tuan SAA ni, tengit betoi, sampai ke tekak peritnya.

      Delete
    2. WAKAKAKAKA ..... WAKAKAKKAKAKAKA

      Delete
    3. akal keling dia kuat sangat, ada pengomen kat blog dia beri gelaran, "quranist on steroid". :)

      Delete
    4. Takat ni jerrr lerrr tahap ilmiah korang 12.23 dan 12.26; mungkin orang yg sama. Bila tak mampu bahas dgn SAA, guna cara kutu kampong.

      Delete
    5. Intellectually challenged people like 12:23 and others are simply incapable of arguing intelligently; and resorting to ejek mengejek tactic is their signature (and one and only) strength. These people dont go far in life; and if they do, chances are it is not through know how but rather through know who. I have seen many of them in my 47 years of life. Memang jenis tak bijak, tapi muka tak malu dan masih nak berlagak pandai.

      Delete
    6. tahu english duwo tigo jongka nak belagak itu la stail ko'ang 13:39, ko siapo plak memimpin umah tanggo pun belum lagi, kalu dah pun kalang kabut sughupo akai ko lah. diyo ado jugak 3 juta diyo pimpin & dibawah diyo berpuluh kali gando pandai dari ko tu ado. Ok la ko sebut yg dipimpin tu semuo tolol ... itu standard ko .. otak ko dlm kocek den.

      Delete
    7. tuan syed mamak marah ke? kenapa guna anon 12:41, 13:39 dan 13:53? kami faham tuan nak sangat jadi melayu, jgn malu dengan bangsa sendiri, paria mamak pun manusia juga dimata allah! tuan jgn merepek pasal bahasa omputih lak, sampai kenan si rosmah plak bahasanya. paria habis doh!!!! :)

      Delete
    8. Geng MAMAKS datang menganas!!!! TAKUTTTTT siot.

      Delete
    9. 15.11 you and your kind shall remain intellectually challenged. Stupidity knows no boundry. Btw, aku tak ada setitik darah india atau south asia dalam darah aku, but just wanna say the right thing. And the right thing is to condemn orang orang macam korang yg nak berbahas cam org lain tapi ada intellectual limit yg teramat sangat limit. Anyway, good luck and god bless, and i shall not waste any more of my precious time layaning korang...as i follow what mark twain has said many moons ago.

      Delete
    10. Yg hina mamak di sini rasanya orang yg sama layan posting sendiri...kecuali si waghih...kesian

      Delete
    11. kenapa menghina sesama islam
      diri anda sendiri secara peribadi adakah lebih elok?

      Delete
    12. hina orang syiok sendiri. tapi bila orang lain hina balik, mula nak mengamok.

      Delete
    13. Perangai sebijik macam Tajuddin taiko. Bila tak boleh nak berbahas secara berhemah, resort to menghina, mengejek, mengutuk, mencaci, mencerca dan maki-hamun. Sampai keturunan pun nak diungkitkan. Mamat yang hina keturunan SAA background dia bukan berada sangat pun. Entah-entah lahir pun dalam semak pasal motor kapcai bapak rosak tengah jalan tak sempat sampai hospital..kah kah kah..

      Delete
    14. mamak2 datang menganas di sini nampaknya seperti tajuddin sial dan keluarganya, harap maklum tuan punya blog. sila lakukan pembersihan, semburan minyak wangi berterusan selama 12 jam di syorkan untuk menghilangkan bau BO mamak-mamak yang tengit dan berasid. :)))))

      Delete
    15. Ayat org2 amno yg dh seram sejuk demam kura dek terbayang2 dedak akan putus xlama lg memang begitu.

      Ajak berhujah cara fakta tak tau (sbb memang xada fakta yg nk menunjukkan MO1 tu xsalah pun) maka mula la menyerang cara peribadi.

      Taktik lapok macai amno.

      Delete
    16. tajul a/l mamak kutty kau bukan dulu suka jilat bontot UMNO yang penuh taik? nenek, tok, mak dan bapak gay kau tu semua kaki jilat umno, mamak macam kau memang paria lupa daratan, suka berpura@, hari ini kononnya anti UMNO, sudahlah lah KELUARGA SIAL!!! tak boleh dipercayai, HIDUP DAP!!!!!! WAKAKAKAKA

      Delete
    17. tuan budin, sila lakukan semburan pewangi semula, masih ada baru tengit BO ketiak kurap mamak disini, memang pengotor tegar mamak yang mengaku melayu ni .... cakap je lebih, pergi berhujah ngan rosmah lah kalau terror, kote sejemput, cakap macam terror!!! LOL

      Delete
  8. Hadi ulama bodoh tiada otak, yang sokong dia semua keladai. Zaman Fadzil noor, pas diminati ramai. Sokongan makin bertambah, Hadi sebenar ada niat nak bergabung dengan umno, nak jadi menteri konon. Bahlul punya orang tua, pandai mefitnah pula tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia dh tbayang2 kerusi si Jamil Khir tu rasanya

      Delete
  9. Politik rasuah memang trend bn, kalo tak duit, projek,ruu 355 pun boleh jd umpan bergantung kepada si penerimanya..kalo suka duit, diberi duit, kalo suka bisnes diberi projek, kalo suka agama diberi ruu 355, tiada satu pun pemberian yg ikhlas..yg herannya pas masih x sedar2..betul ker pas yg tak sedar atau tuan presiden yg tak sedar..konpius aku..

    ReplyDelete
  10. Sebenarnya agama pun kena main oleh umno dan parti yg kononya perjuangkan islam itulah nasib agama islam dimalaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. NordinabilaH, kau tu lah yang dah lama tak kena main di suami sebab badan gedempal dan tetek lanjut tak berjaga, bau ketiak masam dan berbulu lebat mengalahkan bulu ketiak hadi awang. bagi free kat bangla pun tolak tau.

      Delete
    2. Anon 19.54,
      Kau tak ada ka perkara yang lebih baik nak dicakap kalau tiada idea tak yah masuk dalam blog anti BN ini lebih baik diam daripada hanya pandai mencarut jangan kau pun macam standart menteri sial tu.

      Delete
    3. Biar kan la 19.54 tu...tak yah layan org rendah IQ. Sama macam mamat kat atas yg seronok maki hamun mamak..IQ lagi rendah dari beruk

      Delete
    4. kat sini pun ada geng mamak BO kuat dan berasid? LOL

      Delete
    5. NordinabilaH, mamak garang bekas penjilat tegar BN sekarang anti BN dua ekor kat atas ni sudi kot nak bersantai ngan you! hahahahahaha

      Delete
  11. Masuk dewan tapi tak bersedia utk bentang..
    Dah 2x

    Tu mcmana nak laksanakan hudud.
    Ckp berdegar2...sampai kafirkan org yg tak sehaluan...tup..tup..bila br di beri peluang utk berbahas...blj kata tak bersedia.
    Aparahhh

    Kok sial lo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya memang patut segenap pelosok penyokong pas berhimpun besar2an hatta anak2 penyokong pas yg baru 2 hari tgk dunia pun parut dibawa bersama.

      Tapi bukan utk menyokong RUU 355

      Tapi utk menukar tampuk kepimpinan pas yg dh makin melingkop skg ni

      Delete
  12. Bila nak saman sarawak report? Bila nak undi ruu355.....oooops bila nak bentang? Tetiba jerrr nak buat roadshow, kan dah lama dah bising pasal ruu 355...tak kan lah orang pas sendiri tak tau sampai kena buat road show? Drama , kalau panjang sangat, jadi basi.

    ReplyDelete
  13. RUU355 ini sengaja dipolitikkan, padahal usaha
    meminda hukuman jenayah syariah sudah pun dibuat
    dalam tahun 1990 lagi. Seperti kata bekas Ketua
    Hakim Negara, Datok Hamid Othman, pindaan ini
    hanya melibatkan orang Islam dan undang-undang
    Syariah, tiada kena mengena dengan undang-undang
    sivil. Tapi bila dipolitikkan, pindana sudah
    berubah jadi macam undang-undang HUDUD yang PAS perjuangkan.
    Kenapa jadi begini........??????

    ReplyDelete
  14. RUU 355 akan menjadi undang2 akhirnya. Amiin.

    ReplyDelete
  15. PIS versi Hadi Awang jangan dipandang remeh, dan jangan pula menyangka mereka bodoh berpolitik. Perubahan perjuangan politik parti itu begitu ketara berlaku setelah Nik Aziz tiada adalah petanda mereka bukan perjuangkan agama Islam yang tulen tapi memperalatkan agama untuk kepentingan perut dan bawah perut mereka saja.

    Tuduhan menerima rasuah RM90juta dari Najib sehingga kini masih tak mampu ditepis kecuali berdolak-dalik. Ramai orang percaya rasuah yang diterima oleh segelintir pemimpin parti PIS tidak menerima wang tunai sebanyak itu tapi ia terbagi kepada pemberian projek, jawatan dalam kerajaan, komisyen, diberi kekebalan undang-undang.

    Sama seperti kes Najib...... Pekara yang disebut itu hanya boleh dibuktikan apabila siasatan secara telus dijalankan.

    Apabila pejuang agama terlibat rasuahdan bersekongkol perompak maka parti PIS yang dipimpin oleh Hadi Awang sedang beroperasi seperti yang kita lihat sekarang. Menghuru harakan kubu parti pembangkang dalam naungan Pakatan Harapan.

    RUU 355 yang dibawa oleh Hadi kedalam parlimen bertujuan untuk meminta lebih kuasa dan hak bagi menjatuhkan hukuman yang lebih berat hanyalah agenda politik yang bersifat mahu menindas rakyat yang miskin dan lemah.

    Contoh, hakim dalam mahkamah menjatuhkan hukuman gantung sampai mati pada pengedar dadah....apakah dadah dalam negara berkurangan ?

    Satu lagi persoalan berkaitan dengan isu RUU 355...Jika Najib Razak terlibat dalam kes curi, dan zina...kemudian ada lapuran polis dibuat, apakah beliau akan ditangkap, disiasat, didakwa di mahkamah dan hakim akan jatuhi hukuman keatasnya ?

    Atau peguam negara akan sekali lagi membersihkan namanya....Najib tak mencuri tapi cuma ambil saja.....Najib tidak berzina kerana dia mati pucuk...? Ketika itu kuasa yang diminta oleh Hadi Awang RUU 355 berfungsi atau tidak... ? Khaaak tuuui..

    Sekali lagi perlu diingatkan...RUU 355 hanyalah gimik politik. Sesiapa yang menyokong parti PIS kerana kononnya perjuangan Islam nya....tanya pada diri sendiri...aku beragama Islam kerana siapa ?

    ReplyDelete
  16. Pindaan cuma menaikkan atau meningkatkan hukuman
    menjadi lebih tinggi iaitu darpada takat denda
    khlwat atau berzina rm2000 atau penjara seminggu
    jadi penjara 30 tahun,sebat 100X dan denda
    rm100 ribu. Mencuri, rasuah,meragut tidak tertaklok
    di bawah Ruu355, hanya perkara berkaitan syariah
    seperti khalwat, berzina, melahirkan anak haram,
    murtad, dll. Kalau benda ni tak dipolitikkan,
    gtentu tak timbul penentangan di kalangan bukan
    Islam sebab bak kata bekas Ketua Hakim Negara,
    ini cuma pindaan undang-undang syariah ISLAM.

    ReplyDelete
  17. sampai bila agaknya pas menggunakan agama isalm untuk menipu rakyat khasnya orang melayu. hadi sudah terbukti tidak mampu mentadbir apabila ditendang oleh rakyat terengganu sendiri dari kerusi empok mb dan kerajaan. pemimpin pas memang bertekad bermodalkan agama sebagai senjata menipu pengundi dalam setiap kali pru.
    Dulu hudud pas, sekarang ruu355 pas pulak. kalau hati niat lain (nak jawatan menang calon pru), mulut cakap lain (asyik puratbelitkan agama) dan otak fikir lain (nak dedak modal pru) sampai bilapun pemimpin pas tetap akan kecundang..

    ReplyDelete
  18. Sampai lobai2 terminum air kencing umno pulak...

    ReplyDelete
  19. hadi awang dah kena beli dgn najib, kan ? kan ? kan ?

    betul betul betul

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...