Sunday 6 November 2016

DEMO ADALAH FENOMENA BIASA


Demonstrasi adalah hak rakyat yang boleh dan biasa berlaku di mana-mana di dunia ini. Apabila rasa tak puas hati makin membara, demo adalah caranya untuk rakyat meluahkan apa yang ada di dalam dada mereka.

Di Indonesia, ratusan ribu rakyatnya berhimpun mendesak pengunduran Gabenor Jakarta yang lebih dikenali dengan nama Ahok. Ia tentunya akan terus berlaku dari semasa ke semasa.
Di Korea Selatan juga beratus ribu rakyatnya berhimpun mendesak pengunduran Presidennya, Park  Geun-hye  yang didakwa menyalahgunakan kuasa kerana hubungan rapat dengan seorang rakan lamanya.

Di banyak negara lain juga sudah berlaku pelbagai demonstrasi sebelum ini. Jika tiada gangguan atau provokasi, ia pasti berlangsung aman.
Apakah di negara kita tidak ada masalah yang hampir serupa atau mungkin lebih parah daripada apa yang berlaku di Indonesia dan Korea?

Jadi, apa masalahnya untuk rakyat turun berhimpun dalam Bersih 5 pada 19 November ini?

Malah, jika mahu diambil kira bertimbunnya isu berkaitan Najib dan Rosmah saja dan ia berlaku di negara lain selain Malaysia, pasti setiap hujung minggu penuh dengan jadual demonya.  (SH 06/11/2016).

47 comments:

  1. Malaysia negara diktaktor...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita dicengkam kuku besi !!

      Delete
    2. Bukan, Malaysia negara Islam, lebih tepat = Islam wal haramjadah.

      Delete
    3. malaysia lain. ini bumi bertuah. makanan merata. benda murah banyak. ada br1m. ada bantuan kebajikan. ada kerja. sentiasa bersyukur. boleh buat amal ibadat dgn aman.. makan ala kadar itu sudah cukup. kalau huru hara nanti susah. ITU ANTARA SEBAB ORG KITA MALAS NAK JOIN BERSIH. lainlah kalau HADI AWANG SURUH JOIN. melayu islam ulamak..ITU IKATAN YG AMAT KUAT. Kuasai pekara ini maka anda akan berjaya. sekurang kurangnya separuh.

      Delete
    4. Kebahlolan Melayu, BERSIH bukan untuk MELAYU...Perjuangan BERSIH untuk semua bangsa dan agama di Malaysia, Kalau Melayu sanggup diperlembukan oleh UMNO, redha tinggal di PPR yang kotor yang letaknya di tepi kolam tahik, redha makan kangkung dan maggie, rela mengemis dengan BRIM, redha mati awal sebab naik kapchai atau proton potong dan rela menjadi kuli China seumur hidup.. KAMI PEDULI APA, ITU PILEHAN MELAYU. Biarkan Melayu menjadi bangsa yang mengemis dan bergantung hidup dengan bantuan kerajaan.
      Kalau ada Melayu yang mentality macam ini, persilakan balik kampung, tidak payah merempat di KL, , sebab air sungai dan pucuk daun dah cukup untuk hidup..barulah KL bersih dari kemiskinan bandar

      Delete
    5. Ini di sebabkan Peminpin Negara ini anggap rakyat nya Bahlul Bin Tolol,, itu yang membuat mereka ber maharajalela se suka hati.....!!

      Delete
    6. anon 21:05.
      betuika perjuangan bersih untok semua bangsa dan agama dlm malaisa...
      amno juga pejuangkan semua bangsa dan agama dlm malaisa...kelebihan amno pejuangkan bangsa mlayu dan agama islam..
      sbbtu mlayu tingal d rumah ppr yg kotog dan teletak dtepi kolam tahik. mampuih cepat sbb naik kapcai dan proton potong.
      jd kulibatak cina sampe mampuih .. kalu mlayu balik dok d kampong tiada lg meskin bandar. kl jd bersih..begitu hina kalu jd bangsa mlayu sampe ada yg tak mengaku mlayu..


      Delete
    7. 21:05 ko tak sada apa yg ko tulis sdgkan ko plak sokong ajenda DAPig sebab belum apa2 ko dah jadi kuli dia.

      redha mati awal sebab naik kapchai atau proton potong dan rela menjadi kuli China seumur hidup.

      Delete
    8. 12:24 cakap org kalah gitu la.

      Delete
    9. Berapa kilang Melayu ada? Kalau Melayu ada kilang pun, cuma kilang kicap, tempe, air jampi, budu dan pemutih muka.
      Berapa shopping complex yang kepunyaan Melayu? Zero, Mydin yang tinted itu Melayu ker?
      Siapa yang duduk di kawasan prestige seperti Bangsar, Hartamas, Damansara, Changkat, Bukit Jalil dan Jalan Ampang? Kalau Melayu ada pun boleh dikira dengan jari? Dan kau check pulak siapa yang tinggal di PPR? Melayu, Bangla dan Indon yang ramai. Ada Menteri kau peduli yang Melayu tinggal di PPR yang kotor, berselerak, busuk dan sampah sana-sini?
      Berapa ramai China yang naik kapchai, cuba tengok berapa ramai Melayu yang cacat dan mati hari2 sebab naik kapchai? Menteri kau ada peduli kalau Melayu mati atau cacat?
      Berapa persen Melayu yang jadi Certified Akauntan, Lawyer dan Doktor? Melayu Tak sampai 6%. Apa jadi dengan 94% Melayu?
      Berapa ramai China yang jadi kuli kepada Melayu? Zero tetapi berapa Melayu yang dibayar oleh China untuk kerja yang China yang tak mahu buat?
      ATAS FAKTA BUKAN AUTA, Kalau kau orang orang Ulu atau Felda, bolehlah dimaafkan sebab orang Ulu dan Felda tak boleh bezakan condomium dan Flat PPR.

      Delete
    10. bro 12:49 saya rasa tuan dah punyai sykt perniagaan kilang kicap pun takpa..saya respect, boleh tahu apa jenis perniagaan tuan, cakap dulang paku serepih, ini semua pasal sejarah lama british divide and rule, Melayu sudah lama manja dan byk lemak, cuba semak zaman Melayu sebelum org masuk, dah tentu semua org Melayu yg berniaga, bagus juga la kalau tuan sudah punya sykt dan ada pekerja dibawah lagi baik dgn usaha bukan bantuan kerajaan.
      Org Melayu sejak sebelum merdeka sehingga sekarang cakap saja pandai habok pun takda. Beri tongkat tak mahu..ego, kalau dibantu duit pokok pun buat joli bila gagal sahlah salah kerajaan.

      Delete
    11. untong rugi adat beniaga.salahkan pada sapa yg bwat peniagaan. bkn salah kerajaan.
      ini cerita lama dulu.....tongkat kerajaan pelingkop mlayu..
      ko tahu pernas edar yg beredar-edar
      d tuboh khas untok beli barang-brg dari pengusaha mlayu,masa perasmian saja.
      bila start operasi.....brg-brg pengusaha cina yg depa juai depa edar dlm pasaran........brg-brg pengusaha mlayu kalu nak beurusan pi letak kat hujong-hujong bila dah rosak mai amik balik brg hangpa.
      bkn salah kerajaan.salahkan mlayu yg mkn gaji dgn kerajaan.
      orang yg penipu dan kianat depa angap hero kebenaran....orang yg kianat d beri amanah..orang yg amanah d tudoh sebagai pengkianat.
      amno yg perintah orang mlayu juga yg depa belasah..mlayu juga yg depa kata salah..
      mlayu yg jd tak tentu arah.. walau dudok dlm negara mewah.. tetapi susah nak cari mkn kedarah..
      sebab amno ..mlayu tingai d ppr d tepi kolam taik becampog dgn pendatang haramjadah.cepat mampuih sbb naik kapcai dan proton potong jd kulibatak cina sampe mampuih..
      cina mkn babi mlayu mkn taik babi..

      Delete
  2. Kalau orang2 melayu tak berdemontrasi menentang Malayan Union, British akan jadikan & Sultan2 Negeri Tanah Melayu dh lama jadi setaraf Tok Kadhi atau Ketua Agama shj...

    Demonstrasi yg tak dibenarkan adalah spt Jamal gangster, ugut nk bakar bangungan, ugut nk mandi darah org, ugut nk parang terbang lahh...Khalid tweet put tak berani usik dia sbb Boss dia dan Boss Khalid adalah sama..penyamun 1mdb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Rakyat biasa yg miskin papa kedana itulah yg berdemo dulu2 selamatkan tok nenek berdarah biru. Hakikat skrg di negara kita, mcm itulah. Yg kaya raya berkuasa cuma mati shj yg jadi penamat, apa2 kesalahan takkan kena di dunia.

      Rakyat biasa..?? Curi kecil-kecilan kerana tak mampu beli pun makanan pun silap2 boleh kena bertahun penjara. Moral of the story, kalau nak curi biarlah jumlahnya billion2 atau lebih lagi, dan lakukanlah terang terangan jika tengah berkuasa. Dah pencen nanti gerenti dapat pangkat Tun. Tun Jib dan Tun Ros. Selamat hidup di dunia takkan didakwa dgn bekalan billion2 duit sampai mati. Rakyat malaysia pun jadi bongok sampai 2050. TN50... Tahi Najib 50 billion rakyat juga yg menanggungnya.

      Wallahuaklam.

      Delete
    2. Kita rakyat ni boleh agak siapa org yg berpengaruh menggunakan samseng ugut itu ini ke atas mereka yg lantang mengkritik. Kalau tak ada masakan berani nak ugut roboh, runtuh.

      Ada tangan ghaib di sebalik ugutan tu sebab yg terkena semua pihak yg mengkritik saja. Yg puji memuji, yg ampu bodek memang tak kena. Kalau kena pun saja buat syarat untuk cover line je.

      Tengok blogger yg diblock blognya semua blogger yg lantang mengkritik je tapi yg puji memuji mana penah kena block.

      Sikit hari jangan blog Shahbudin ni pulak yg terkena sudah.

      Delete
    3. Pru14 menjelma sedikit masa lagi..Usaha kearah penyatuan pembangkang semakin difahami..berdemostrasi salah satu cara menguatkan azam yg ada..Nilai adab bagaimana pun perlu dijaga..Berdemo untuk tunjukkan penyatuan dihati dan semangat adalah perlu..BN terlalu resah dan gelisah kerana semangat pembangkang semakin membara..Gegaran jiwa anak nusa semakin dirasai..satu lawan satu tunjukkan kesepakatan pembangkang..bahawa hayat BN semakin ke penghujungnya..Gegar mereka dengan penyatuan kata dan tekad..satu lawan satu membunuh terus strategi BN ..pecah perintah berkubur jua bersama BN..Komen negatif penyamaran BN menunjukkan betapa kalutnya mereka..biarkan biarkan..shhh org BN datang..

      Delete
    4. 14:54 sila nyatakan blog pembangkang yang dah kena block tu. cakap kencang takda bukti. piraaah.

      Delete
  3. Jom demo desak rosmah kuruskan bodi...he2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat mana nak demo bro ..rogerlah nanti. Badan rosmah dah takde shape dah tu. Patut kita buat cepat ...hahahaha

      Delete
    2. nk buat nnt bagitahu...hee...

      Delete
  4. Demo bersih ke demo kotor?
    Siapa yg taja demo bersih? Siapa yg di belakang BERSIH @KOTOR? Semua tu tajaan George Soros utk membawa isu hak asasi manusia (konon2nya). Walhal ianya adalah bermatlamat utk menjatuhkan kuasa raja2 Melayu. Pembangkang mmg bodoh. Sanggup bekerja sama dgn Yahudi Nasrani hanya sbb marahkan Dato Najib. Marahkan nyamuk, kelambu dibakar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu cara fikir tuan anon 1335.. Demo bersih tak tuntut raja2 melayu supaya berundur atau nak jatuhkan raja2 melayu pun. Takda kena mengena dgn raja2 melayu pun...

      Yg dituntut adalah supaya najib dan rakan2 berundur.. Najib bukan raja.. Dan juga tuntut supaya pilihan raya lebih baik dan adil...

      Apa yg salah tentang tuntutan bersih..

      Bekenaan dana.. Takda masalah kalu dana itu dtg dari yahudi sekali pun sbb bukan dana yg dicuri senyap2..

      Macamana dgn dana dlm akaun najib yg senyap2 ada berbillion tu.. Dari mana dtgnya.. Utk isis ka (yg dana itu wujud dulu sblum isis).. Utk pru ka (spt yg najib mengaku pru13 dari dana berkenaan) atau utk shopping..

      Yg pasti rakyat semakin ditekan..

      Najib bukan saja patut dimarah tetapi sepatutnya beliau sedia maklum untuk undur dari jawatan.. Serah pada yg berhak..

      Tuan kena fikir dgn baik dan adil..

      Delete
    2. 13.35 ..kau stim ganja ke tu. Pasai apa bangang sangat. Tau bodoh lain kali jgn memgatal nak komen.

      Delete
    3. Anon 13:59

      Dalam kumpulan tu mana ada yang cerdik lagi dah. Yang ada gelaran Profesor, Doktor, Ustaz pon semuanya 'half past nine'. Tak terkejut kalau yang tergedik-gedik dan terhegeh-hegeh nak komen di sini mempertahankan Tuan Anjing gelagat mereka lebih buruk dari anjing liar. Sudah lah bodoh, huduh pulak kelaku. Terlalu banyak makan hasil fitnah adu domba begitulah jadinya.

      Delete
    4. Anon 17:10
      Kau makan tahik Badak banyak sangat, mungkin termakan nasi kangkang, tu sebab kau bodoh.
      Raja Melayu dan Arab yang dulu2 pun pakai bantuan Yahudi dan Nasrani untuk terus berkuasa. Palestine, Lebanon, Syria, Mesir dan Saudia tak ujud jika Orang Arab tak gunakan Yahudi dan Nasrani untuk jatuhkan Kerajaan Othmaniah.
      Fikirlah sendiri, bagaimana orang Bugis yang bahasa dan adat yang sangat berbeda dari orang Melayu boleh jadi raja di Tanah Melayu?
      Kau cakap kau pandai, kau carilah sendiri jawapannya.

      Delete
    5. Bodos..Banyak auta dari fakta..kena lebih gunakan akal yang diberi..

      Delete
  5. Bapak demo pon dah masuk umno pastu cakap demo bukan budaya kita..cemana nak demo??!! Hahaha

    ReplyDelete
  6. 13.35 yang bijaksana, bagaimana pula dengan mereka yang menyokong orang-orang yang terbukti menyamun dan mncuri harta negara?

    Yang terang-terang melakukan rasuah dan salah guna kuasa?

    Yang jelas dan nyata tidak memperdulikan dan melekehkan teguran Raja-Raja Melayu?

    Dan sekarang melelongkan negara ini kepada negara China, walhal pada masa yang sama melaungkan slogan anti- Cina, demi bangsa Melayu dan Islam mwlalui kuncu-kuncunya.

    ReplyDelete
  7. Bersikap memusuhi bangsa/agama dan negara lain sudah tidak relevan pada zaman ini.

    Sepatutnya kita bersatu demi keamanan/kemakmuran dan meraikan pencapaian dengan berkongsi teknologi.

    Setiap manusia perlu berjuang bersama-sama menolak ideologi ektremis/perompak/diktaktor

    ReplyDelete
  8. 13:35

    Sudah lah toksah dok tulis lagi dah. Kami dah nak termuntah dangan ulasan dan penerangan hampa. Semua terpanpang depan mata. Tak perlu jadi roket saintis bagi mengetahui apa yg benar dan apa yg salah. Maaf kami tidak boleh ikut manusia macam si jamal, dia sudah ketinggalan zaman. Dia mungkin ingat dia masih hidup dizaman kesultanan melaka.

    Dan ahkir sekali,jika kelambu tersebut melindungi nyamuk durjana maka kelambu tersebut wajib dibakar sekali dengan nyamuk penghisap darah yg membawa kesangsaraan kepada kita. Kelambu ni dah kotor dan berlubang kena ganti dengan kelambu yg bersih dan baru agar tidor kita aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...fogging sekali, agar anak2 nyamok pon hancusss

      Delete
  9. 13.35 ko kencing org umno boleh laaa...especially IQ tahap baju merah.

    ReplyDelete
  10. Biawak hidup Jimah ni merosakkan negara dan menyusahkan rakyat. Menimbun hutang dilonggokkan atas bahu rakyat.
    1MDB konon utk kesenangan rakyat tapi lihatkah apa yg jadi. Jual tanah negara. Cagar garta negara. Pinjam duit simpanan dan tabungan rakyat. Potong budeget tahunan sana sini. Bunga pun tak lepas, hutang terus bertampok
    Kini, pinjam lagi sampai hampir RM60B. Konon utk menyediakan perkhidmatan pada rakyat dgn pemberian kontrak terus pada syarikat yg pernah ada record rasuah. Sedangkan lapuran dr luar menjangkakan harga kontract separuh jauh lebih rendah dr harga yg ada. Apa maknanya ini. Kenapa tak dibuat open tender.
    Siapa yg nak tanggung hutang2 ini selain rakyat yg akan kena bebannya.
    RAKYAT MMG PATUT PROTEST.
    WAKIL2 RAKYAT MESTI PROTEST.
    JIKA MEREKA MEMBIARKAN MAKNA MEREKA BERSEKONGKOL DAN KITA WAJIB TURUNKAN MEREKA KERANA WAKIL2 RAKYAT INI SUDAH JADI PENGKHIANAT RAKYAT YG AKAN MENYASAHKAN RAKYAT.

    ReplyDelete
  11. rakyat malaisa kalu nak berdemo kena blajar dgn rakyat indonesia ..
    mungkin dgn cara demontrasi rakyat indonesia d praktik d malaisa pemimpin mlayu akan akur dgn kemahuan rakyat.
    kalu kes hina agama islam ko tengok cara rakyat indonesia bwat demontrasi..
    kalu mlayu bwat demontrasi baik tak payah bwat lg baguih.. pak lebai yg nak tegak agama islam pon bwat demo suroh minta maap apa barang.. esok-esok d hina lg bwat demo suroh minta maap lg.. udah jd mcm cerita lawak jenaka d ulang-ulang sampe mampuih.
    walaubagaimana pun d ucapkan salamat berdemo bwat rakyat malaisa pd 19-11-16 tapi harus d ingat benda yg salamat pon kadangkala menjadi tidak salamat..
    kalu niat nak tegak agama islam atau niat nak tegak apa yg patut..ALLAH lebih tahu apa yg ada dlm hati hambanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg susah melayu malaysia nak wat cam indon tu...selagi ada golongan mcm jamal dan sekutu baju merahnya serta puak melayu pemakan dedak bukan kata demo,nak wat kenduri selamat pun x selamat..

      Delete
    2. masing-masing ada agenda mereka sendiri.
      jamal paktongkol amno,,dia kena sokong amno.pengikut baju merah mlayu,, ada amno ada bkn amno tapi mlayu semuanya..
      kumpulan baju kuning cina,..kebykan cina benci mlayu dan islam..
      pihak polis camporan mlayu,cina, india, singh,iban,kadazan,penegak undang-undang negara,yg ramai bangsa mlayu..
      elok sangat-sangat biag blaku pertempuran,kemdian kita tengok bangsa mana yg byk mampuih.bila keadaan dah tidak dpt d kawal,pihak polis msk campog boleh tembak sukahati bajumerah atau bajukuning.
      bila keadaan bertambah terok biag askar pula campog sbb askar lagi byk peluru.lagi pulak komeneh dah takdak dlm hutan semua dah dok dlm pekan..
      kalu mlayu yg salah elok halau semua mlayu msk hutan.. biag mlayu pula jd komeneh.sbb kg mlayu habih amno tibai bwat penempatan bagi cina tingal,mlayu tak mampu nakbeli
      salamatkan pemimpin mlayu salamatkn raja-raja mlayu.
      rakyat malaisa gantikan dgn bangla, indonesia, vietnam, myanmar.
      yg penting pemeritah dan pemimpin..

      Delete
  12. Demo sokong umngok boleh

    Demo tolak keburukkan umngok tak boleh

    Bersuara dalam tong taik tak boleh dan akan dipecat

    Bersuara diluar tong taik tak boleh,kenapa dulu tak bersuara masa dalam tong taik

    ReplyDelete
  13. Dengar baik2 apa kata lebai pas tentang demo :

    Demo loni ni tak serupo mulo,
    Tak berani kawe nak tego (tegur),
    Tengok kerling hujung mata 2x
    Nyo mari angin sakat demo kaya.....

    Demo kaya duit beribu juta,
    Bui la jugak ko puak ambo,
    Sapa jual pah ko agama 2x
    murahnya upah 90 juta

    Edit fr. Kapilla Band... hahahaaa

    ReplyDelete
  14. Baju merah tak nak demo kat kuching kerr? Adnan satem kata STUPID tutup teachers training college (baca Borneo Post). Ni dah kali ke 3 adenan kata putrajaya stupid. Pi laaa ramai2 demo kat sana, mana boleh adenan cakap cam tu, maruah beb...maruah! Keh keh keh

    ReplyDelete
  15. Toksah sebut PAS kat sini lah.
    Fobia aku
    Menyampah aku
    Pemimpin2 yg ada cakap serupa ular yg baru keluar tong taik.

    ReplyDelete
  16. Bro budin,

    Kalau baju merah cuma kesalahan buang sampah depan Malaysia kini, beza dengan baju kuning yang didakwa derhaka kepada negara

    Tekanan Politik berlebihan kepada kehidupan rakyat tetapi politik lebih menghasut dari membawa keuntungan kepada rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Statement hasutan tiada tindakan jika Si penghasut menyokong puak tong taik.

      Delete
  17. Buat la kalu ada pun 90% dari 100% daripada paling2 pun 50k kuning rata2 mata sepet sbb majoriti Melayu "bodoh" tgk je dlm media 10% melayu layu dilayuh DAPig pada 1911 nanti berhadapan dgn 100k merah, sama2 kita saksikan acara penuh gemilang dlm temberang ini.

    ReplyDelete
  18. lawak btl la komen2 yg ckp cina tu dapigs la babi la apa semua...so cina2 yg dlm parti gerakan??mca??rakyat2 yg berbangsa cina??sudah2 la dgn isu perkauman ko yg x sudah tu..tanpa 3 bangsa besar ne dulu pn Malaysia x kan terbentuk n merdeka...jgn nak mkn sendiri la k...nak sebut bangsa ko jak paling mulia??so tanpa Sabah Sarawak jg ko x kan jadi Malaysia...klu ko nak sebut sebagai rakyat Malaysia..kita adalah bangsa Malaysia tanpa mengira suku...tp bila ko hanya memainkan isu perkauman..dan cuba menjatuhkan serta menghina bangsa lain..aku x pernah hormat org atau bangsa mcm ko...aku x pernah takut..aku budak Sabah..so what???ad apa aku ckp x btl??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi dah bubur bro dulu kalau bukan Kuan Yew bising pasal Malaysian Malaysia maka sekolah satu aliran sahaja serupa arwah Sukarno dulu baru generasi kita skrg tidak bercelaru. Itu pasal dgn rasa sedih Singapura terpaksa dinyahkan kalau tidak kacau tiada hentinya dimain Kuan Yew. Lagi satu bro di Singapura korang tak boleh lebih dari 2 org berkumpulan sembang ditempat terbuka, selang tidak sampai setengah jam korang sembang la dibalai ... beruntung kita ni rakyat Malaysia ... itu korang masih kata kerajaan diktator, nampak sgt la dah kepupusan modal cerita.

      Delete
    2. mlayu bwat yg baguih-baguih pon tetap depakata tidak baguih.paling depa suka babi dgn cina.mulot tarok kayu bontot tarok kertas.
      mlayu memali tak bwat demo.kerajaan mlayu bawa polis komando69 dgn keta perisai masok kampung bunoh mlayu.

      baju kuning terang-terang bwat demo mendehaka pada kerajaan.. kerajaan mlayu bwat bodo mcm lembu dan mcm babi.buboh perabih. dulu pake keta perisai sekarang pake keta kebai lg hebat dia punya firepower.
      mlayu dok dlm kampong amno bunoh.. kg mlayu amno juai,bangsa mlayu amno bunoh .tanah mlayu amno gadai. cina yg terang-terang derhaka bwat demo hangpa boleh biag ,hangpa boleh berlembut.mmg amno haramjadah pencacai penjajah. mlayu pijak biag mampuih habih-habisan..
      pasaipa mlayu... amno brani bunoh..
      pasaipa amno takot dgn cina..kalu takot hangpa bg polis minum todi byk-byk biag jd brani bila mabok tengok mlayu mcm komeneh kalu tengok cina mmng terang-terang cina komeneh.buboh perabih. mcm tak biasa pula.. esok-esok bila babi dah kurang mlayu amno plak cina korbankan sbb amno mcm babi..bila tengok babi sebijik mcm amno..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...