Thursday, 17 November 2016

MEMAHAMI ETIKA BERSIH 5


Perkara 10(1) Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan rakyat untuk bersuara, berhimpun secara aman tanpa senjata, dan berpersatuan.

Perhimpunan BERSIH 5 dianjurkan untuk membantah skandal rasuah 1MDB dan menuntut pembaharuan dan penambahbaikan institusi awam secara aman.

Sebagai penganjur perhimpunan BERSIH 5, BERSIH 2.0 telah mematuhi kehendak  Akta Perhimpunan Aman 2012 tanpa menjejaskan hak kami seperti yang termaktub dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

BERSIH 2.0  akan berhimpun secara aman tanpa senjata dan tidak akan menimbulkan apa-apa  gangguan awam dan perbuatan yang tidak bermoral. Oleh itu, BERSIH 2.0  menyeru semua peserta untuk mematuhi tatakelakuan ini.
1. HORMAT NILAI-NILAI SEMUA KAUM DAN AGAMA. 
Segala ucapan dan kelakuan kami haruslah mengambil kira sensitivi agama dan kaum. Elakkan ucapan dan bertuturan berunsurkan perkauman dan agama. Hormati rakan-rakan dari agama dan bangsa lain ketika dalam perjalanan protes.

2. BERKELAKUAN SOPAN DAN BERADAB. 
Walaupun protes merupakan salah satu acara dimana kita berkumpul untuk meluahkan perasan ketidakpuasan hati kita, namun kita harus menjaga kelakukan kita dan menghormati satu sama lain, terutamanya kepada petugas-petugas sukarelawan dan pihak keselamatan, dan juga termasuk terhadap mereka yang menentang kita. Kelakuan kita pasti akan dinilai oleh pihak-pihak lain dan elakan penggunaan bahasa-bahasa rasis, seksis dan xenophobic.

3. BERDISIPLIN DAN MEMBERI PERHATIAN. 
Himpunan kita adalah dalam besar dan sudah pasti kita akan menghadapi pelbagai rintangan daripada pelbagai pihak. Adalah penting untuk kita terus memerhati persekitaran kita dan kekal dalam kumpulan. Sentiasa menjaga keselamatan rakan-rakan himpunan yang lain dan patuhi segala peraturan/arahan dari pihak Keselamatan BERSIH. Jangan panik dalam keadaan cemas.

4. WARGANEGARA BERTANGGUNGJAWAB. 
Kita menyertai himpunan BERSIH 5 atas dasar cintakan negara dan untut menuntut pembaharuan dalam sistem dan undang-undang negara. Oleh itu, segala perbuatan vandalisma adalah dilarang sama sekali dan jika perkara ini berlaku, maka pelaku itu harus bertanggungjawab dan mendepani undang-undang yang berkait.

Kita harus menunjukkan kelakuan terbaik sebagai rakyat Malaysia, sebagai rakyat yang yang sanggup berusaha untuk kebaikan negara dan sesama sendiri.

Kita meraikan kepelbagaian dan datang bersama untuk menuntut pilihan raya yang bersih, kerajaan yang bersih, memperkukuh demokrasi berparlimen, hak membantah dan memperkasa Sabah, Sarawak dan semua kumpulan terpinggir.

Kita membuat demikian kerana kita mempunyai impian yang dikongsi bersama - Malaysia baru yang saksama, adil, bebas dan makmur.

SATUKAN TENAGA, MALAYSIA BARU.

Dikeluarkan oleh 
Jawatankuasa Pemandu BERSIH2.0.

24 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Mari bersama kita bina semula Makaysia baru. Negara bersih dan aman tempat anak cucu kita tinggal. Disini kita lahir dan disini lah kita mesti pertahankan.
    Selamat Berjuang Sahabat Semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua prinsip2 mulia mereka di-tentangi oleh Mappadulung Taigorjib & macai

      Delete
  3. Terkini : Jgn pakai baju merah dan kuning berseorang mahu pun berkumpulan takut nanti bergaduh, arahan dari polis mengharamkan perhimpunan. Kalau berdegil kena masuk lori angkut ke balai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gas pemedih mata akan digunakan, baiklah duduk rumah rehat nonton tv sambil mkn kuaci ke, kacang kopek ke agak ngantuk terus tido lena. Orang kata luruskan kaki sambil buat tahi mata, lagi best.

      Delete
    2. jgn pake baju dn jgn pake kain. biag boleng. cina lg suka.dulu depa bwat dtepi laut. bila boleh bwat atas jalan rame-rame lg nampak hebat.malaisaku bewarna-warni.

      polis draja malaisa kena periksa cina baek-baek, tengok sama depa ada ic ke takdak ic.
      mungkin ada cina singapork dan cina tongsan dlm pehimponan.

      polis jgn sebok nak buboh penendang pala mlayu saja, cina hampa tak brani nak usik..
      jaman ingeris mlayu jd barua ingeris. jaman mandeka mlayu mnjd cina punya barua.dari poak atasan hinga poak bawahan..

      Delete
    3. yer...sebab ramai melayu dah terlena kat rumah makan dedak-dedak macam ayam...ada yang dapat 10 juta...ada yg dapat 90 juta....yang macai-macai macam hang dapat dedak murahan jer...dedak cap murah...dedak cap dacing senget...tak pun dedak cap jubah dan serban....satu posting dapat tiga hinggit...

      Delete
  4. Dapigs are dirty,ugly and greedy animals...why you should be join them...they have a bad and hidden agendas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapigs sudah buat apa? Bnpig buat apa pada bangsa kamu? Bangang punya bangsa.
      Dapat brim rm100 terbahak bahak ketawa suka hati bn baik. Depa curi duit kamu berbilion ringgit tak tahu.
      Pi sekolah lagi lah....sekolah pun tak pandai....patut pun kena tipu....

      Delete
    2. Anon 11:20..

      Dapigs are dirty,ugly and greedy animals...why you should be join them...they have a bad and hidden agendas

      Yaaaa.. mmg betol tuu...

      Horaayyyy.. mari kita ramai2 isab kontol Janib kemudian kita jilat jubo Jamal.. yeayyy!!!

      Delete
  5. Peserta bersih di sarankan jika berkemampuan bawa bersama sama set baju hujan berwarna kuning (seluar dan baju), clear goggle untuk melindung mata dan face masks(penutup mulut dan hidung)untuk perlindungan yang terbaik

    ReplyDelete
  6. Semuga Allah menghantar KHALIFAH NYA dalam perhimpunan BERSIH 5 bagi melancarkannya program yang telah dirancang dan memberi perlindungan kepada semua peserta perhimpunan yang tulen dari dibuli oleh puak yang zalim. Insya Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semuga Soros menghantar KELDAI NYA dalam perhimpunan BERSHIT bagi melancarkannya program yang telah dirancang dan memberi perlindungan kepada semua peserta perhimpunan yang tulen dari dibuli oleh puak yang perihatin. Syabas dari ku Soros. Sign.

      Delete
    2. 13.53 Semoga penyamun menyamun lagi duit rakyat bagi sapu sampai bersih. Seronok tengok rakyat susah curi susu anak kena tangkap tapi bapak penyamun hidup bermewah2, makan kenyang macam badak, tido lena, jalan sana jalan sini.

      Jaws seronok dapat buli ikan bilis.

      Delete
  7. HENDAK MENGUBAH DUNIA MESTILAH BERMULA MENGUBAH DIRI SENDIRI DAHULU!...Kecoh nak mengubah orang lain,itu tak betul,ini tak betul...Macam diri bagus sangat...Dalam sibuk-sibuk berdemostrasi,entah-entah beras dan susu anak kat rumah tak terbeli lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP NAJIB..HIDUP ROSMAH...VERY SWEET SWEET SWEET COUPLE...Ramai yang sayang kamu xoxoxo

      Delete
    2. 16.22 ada org kesah dgn ko ke? Org nak demonstrasi ke, nak tido ke, nak kedarah ke, tu org punya hal lah. Yg ko risau beras susu org ni pehal?? Org nak beli beras susu pun tak mintak duit ko. Ada dia org hutang duit ko ke?? Kalau tak ada beras tak ada susu pun lantaklah anak bini org. Ko jaga hal ko sudahlah.

      Delete
  8. Di samping tanggungjawab kpd insitusi keluarga tanggungjawab menyelamatkan negara juga di tuntut...Sikap terpuji seperti BERSIH perlu ada pada mereka yg sentiasa sedar sebelum terlambat...atau nasi sudah menjadi bubur...Mereka yg tidak lagi sedar ibarat sedang koma akibat tercekek dedak yang bervirus bigai dan mamai

    ReplyDelete
    Replies
    1. bogoseh, bogoseh, bogoseh ... apo nak dibogosehkan
      Aaa, umah yg ponoh dgn jebah tu kono bogoseh dulu.

      Delete
    2. 16.51 Apa ko susah kalo org nak masuk bersih. Ada pinjam baju mak ko ke?? Org punya pasallah apa ko susah?

      Delete
  9. GENG-GENG NI ASYIK KATA dapIGS,JAHAT macam2 lagi,Tapi ALLAH bagi cash kat depa,TERUS JADI PIGS...terima dedak najib,90juta..tak saman-sama lagi..sekarang ni terima komisin 10juta.genap 100juta..memang PIGS betul.selalu kkata kat orng pigs..last-last..sedndiri perangai lagi teruk dari PIGS

    ReplyDelete
  10. Shukur kpd perhimpunan bersih itulah dia hasrat rakyat semoga dipermudahkan dan kumpulan haram org melayu baju merah diketuai umno itu didoakan agar ditimpa musibah laknat kerana mengganggu niat murni rakyat melalui himpunan bersih aaammmiiinnn

    ReplyDelete
  11. Shukur kpd perhimpunan bersih itulah dia hasrat rakyat semoga dipermudahkan dan kumpulan haram org melayu baju merah diketuai umno itu didoakan agar ditimpa musibah laknat kerana mengganggu niat murni rakyat melalui himpunan bersih aaammmiiinnn

    ReplyDelete
  12. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...