Thursday 28 June 2018

ZAHID HAMIDI MUNGKIN DIDAKWA DALAM SKANDAL 1MDB, PERWAKILAN UMNO MULA BERBELAH HATI?


Kemungkinan Najib Razak akan didakwa dalam waktu terdekat ini mula membimbangkan para perwakilan untuk mengundi salah seorang calon Presiden UMNO, Zahid Hamidi pada pemilihan 30 Jun ini.


Zahid yang kini memangku jawatan Presiden UMNO bakal disaingi oleh Tengku Razaleigh Hamzah dan Khairy Jamaluddin untuk mengisi kekosongan jawatan yang ditinggalkan Najib Razak itu.


Najib bukan saja bakal berdepan pendakwaan berkaitan penyelewengan dana 1MDB, rasuah RM42 juta yang diterimanya daripada SRC International, bahkan juga mungkin tentang wang RM2,600 juta yang masuk ke akaun peribadinya.


Berkenaan wang tersebut, Najib mempertahankan ia adalah derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, meskipun bukti-bukti daripada penyiasat antarabangsa menunjukkan sumbernya adalah daripada dana 1MDB yang dilencongkan.


Berdasarkan penyiasatan DOJ yang kemudian didedahkan oleh WSJ, wang RM2,600 juta itu didapati dimasukkan ke akaun peribadi Najib oleh Tanore Finance Corporation yang dimiliki oleh Jho Low.


Ketika Najib mempertahankan wang tersebut merupakan derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, Zahid Hamidi selaku Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu adalah antara yang paling kuat mempertahan serta membela bekas Perdana Menteri yang kini sudah ditumbangkan oleh Tun Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan.


Dalam usaha meyakinkan rakyat, Zahid Hamidi pernah menyatakan beliau sudah pun bertemu dengan waris keluarga Diraja Arab Saudi yang memberikan derma itu.


Jika Najib didakwa di mahkamah berkaitan wang tersebut, mahu tidak mahu, Zahid Hamidi juga berkemungkinan akan turut dipanggil sebagai saksi atau tidak mustahil bakal didakwa sama kerana berbohong dan melindungi salah laku bekas Perdana Menteri.


Zahid Hamidi hanya mungkin terlepas daripada sebarang pendakwaan jika beliau dapat membuktikan siapa waris keluarga Diraja Arab Saudi yang ditemuinya itu dan wang yang diterima Najib adalah daripada sumber keluarga tersebut.


Tetapi, mampukah Zahid Hamidi menampilkan waris keluarga Diraja Arab Saudi yang ditemuinya itu, sedangkan bukti-bukti sahih daripada penyiasat antarabangsa mengesahkan  wang yang dikatakan derma itu sebenarnya berpunca daripada 1MDB dan dimasukkan oleh  sebuah syarikat yang dipunyai Jho Low?


Tidakkah dengan itu Zahid Hamidi juga berkemungkinan akan didakwa sama kerana berbohong dan cuba melindungi jenayah yang dilakukan Najib?


Bagaimana jika ketika apa yang mungkin berlaku kepada Zahid Hamidi itu nanti, beliau pada waktu itu adalah Presiden UMNO?


Tidakkah dengannya, selepas UMNO dimalu serta diaibkan dengan skandal yang dicipta Najib, parti sekali lagi menerima nasib yang malang dan Zahid Hamidi harus melepaskan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya?


Kalau dalam tempoh yang tidak terlalu lama, sampai dua Presiden UMNO dihadapkan ke mahkamah, bagaimanakah parti mahu menang dalam PRU15 nanti?


Tidak dinafikan, di sebalik cakap-cakap mengenai kedudukan dan nasib yang mungkin menimpa Zahid Hamidi itu sedang hangat diperbualkan di seluruh negara di mana di samping ada yang terus yakin untuk mengundinya, mereka yang ragu-ragu dan mula berbelah hati juga semakin membesar jumlahnya.


Mereka merasakan adalah suatu pembaziran  memberikan undi kepada Zahid Hamidi jika akhirnya pilihan itu akan memberi malu lagi kepada UMNO?


Cakap-cakap juga bertiup kencang bahawa kunjungan Zahid Hamidi bertemu Tun Mahathir pada penghujung Ramadan lalu sebelum pada petangnya beliau pergi ke Mekah untuk menunaikan umrah adalah untuk meminta kepastian namanya tidak disekat daripada meninggalkan negara, sama seperti yang dilakukan kerajaan kepada Najib, Rosmah dan beberapa individu yang lain yang dikaitkan dengan skandal 1MDB.


Bukankah dengan tindakan Zahid Hamidi itu menunjukkan beliau sendiri sedar tentang kemungkinan perkara buruk juga bakal menimpanya?


Kalau sudah demikian keadaan dan kemungkinan yang ada, kenapa para perwakilan UMNO pada 30 Jun ini perlu membazirkan undi mereka? (ShahbudinHusin 28/06/2018)

73 comments:

  1. Geng najib elok kamu masuk tanding presiden umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada member member yg masih lagi dalam umno, cukuplah kena satu kali... ..jangan lah pilih lagi orang tak waras jadi pemimpin kamu.

      Delete
    2. Kau pencen sudah wak Zahid,,kau pun taik keliling pinggang........!!

      Delete
    3. Race, religion, cost of living: PH’s challenges in the ‘new Malaysia’
      Robin Augustin | June 28, 2018
      Denison Jayasooria says PH must work to reassure rural Malay voters against the backdrop of a Malay-majority opposition.

      Academic Denison Jayasooria says the cost of living has not really gone down since Pakatan Harapan took over Putrajaya. (Bernama pic)

      GOMBAK: An academic today said Pakatan Harapan’s (PH) main challenges in the “new Malaysia” would be race, religion and cost of living.

      Speaking to FMT on the sidelines of a seminar on the 14th general election today, Denison Jayasooria said it was crucial for PH to make good on its promises, particularly those tied to the Bottom 40 group, to help reduce the cost of living and improve the quality of life.

      “Expectations are very high. The social discontent for the previous government was because of the high cost of living, but this hasn’t really gone down even with the zero-rating of the goods and services tax.”

      He said the key was for PH to bring changes at a structural level which could increase the people’s real income.



      “Can they liberalise taxi licences and remove crony capitalists who control taxi permits?

      “Will they increase enforcement of price controls?” said Jayasooria, who is the principal research fellow at Universiti Kebangsaan Malaysia’s Institute of Ethnic Studies.

      If not, he said, discontent would return.

      Jayasooria added that PH would need to reassure Malay voters, particularly in rural areas, against the backdrop of a now-Malay-majority opposition.

      He said it appeared as though opposition parties such as Umno and PAS were still focused on race and religion.

      “Voters in rural areas have been told not to trust the Chinese or Christians. Race and religion was used negatively.”

      He said PH politicians must be careful not to undermine the Federal Constitution.

      “I feel the government has a tough job, and must engage traditional Malay constituencies. Go to them in a multiethnic form.

      “Don’t just send Malay ministers to Malay kampungs and Indian ministers to Indian areas, that’s the Barisan Nasional (BN) model.”

      Jayasooria said the “agenda of indoctrination” was “too strong”, adding that it was politics that made them insecure.

      “Send Gobind Singh to a Felda area to speak, send Kit Siang to speak in Malay in RTM, or Mujahid to speak in a church.”

      According to research house Merdeka Center, only 25%-30% of Malays voted for PH, with the rest split between BN and PAS.

      Delete
    4. dah nampak peluang pada kj pada pemilihan kali ini.

      Delete
    5. Untuk makluman pengundi di saluran 5,6,7 mereka tak kisah dah bab melayu dan bukan melayu , bab islam bukan islam yang mereka kisah berkenaan survival mereka.

      mereka nak pentadbir yang baik, sekiranyer kerajaan ph sekarang berlaku banyak skandal macam kerajaan bn yang lepas mereka tak kan teragak2 tukar kerajaan pada pru 15.


      mereka pada isu

      1. pendidikan.
      2 Perubatan.
      3. pekerjaan ( position ) blaja arkitek nak keje arkitek , bukan blaja arkitek keje bawak grab atau jual burger.
      4. peluan ekonomi.



      jika masih melihat pada skop melayu dan bukan melayu, islam dan bukan islam , bacaan politik anda sudah tentu silap , sebab bacaan macam tue masih di takuk lama. mereka di saluran 5,6,7 telah bergerak ke hadapan berkenaan kelangsungan hidup mereka.

      untuk makluman golongan saluran 5,6,7 semakin bertambah dan saluran 1,2,3 semakin mengecil

      Delete
    6. Harga yg naik sukar diturunkan tapi yg pentingnye tidak mudah naik lagi...dah selamat.....

      Delete
    7. Maszlee Ada 10 Orang Pegawai Khas Dalam KPM?



      IBARAT paku dulang paku serpih, kata orang tapi dia yang lebih.

      Itulah peribahasa yang sesuai untuk menggambarkan kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) yang kononnya dikatakan penyelamat rakyat daripada kerajaan Barisan Nasional (BN).

      Sebelum ini, PH lantang bersuara mengutuk tindakan kerajaan terdahulu itu kononnya menggajikan terlalu ramai staf untuk kepentingan politik yang digelarnya sebagai ‘lantikan politik’.

      Malah, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad juga selepas beberapa hari berkuasa mengumumkan bahawa kerajaan PH menamatkan kontrak 17,000 staf lantikan politik ini.

      Jelasnya, langkah itu kononnya lagi diambil bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan berikutan terlalu banyak pembaziran semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Bagaimanapun, tular di media sosial sejak semalam mengenai satu paparan skrin dari laman web Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bahawa Menterinya, Dr. Maszlee Malik mempunyai seramai 10 orang Pegawai Khas.

      Perkara itu jelas menimbulkan persoalan ramai netizen terutama sekali mengenai keperluan Dr. Maszlee yang berjaya mempunyai jumlah Pegawai Khas seramai itu.

      Lebih menarik, bilangan kakitangan bagi jawatan tersebut tidak termasuk Setiausaha Sulit Kanan (SUSK), Setiausaha Sulit (SUS) dan Setiausaha Akhbar (SUA) bagi menteri.


      Kesahihan senarai pegawai untuk menteri baharu itu masih belum lagi dapat disahkan namun sudah tersebar dengan luas di laman sosial seperti Facebook dan Twitter.

      Jika perkara ini benar, ia jelas kelihatan pelik dan membingungkan buat ramai pihak memandangkan kerajaan PH sebelum ini terlalu pantas bertindak menamatkan kontrak kakitangan awam terdahulu.

      Lebih menyedihkan, kontrak kakitangan awam itu ditamatkan menjelang Hari Raya Aidilfitri yang menyaksikan mereka semua terpaksa menyambut perayaan dalam suasana sedih.

      Perkara ini juga menyebabkan netizen membuat spekulasi sama ada kakitangan awam sebelum ini dibuang demi memuatkan kerajaan baharu dengan staf lantikan politik mereka tersendiri.

      Jika difikirkan secara logik, mengapa Dr. Maszlee memerlukan pegawai khas seramai itu? Bukankah ini juga satu pembaziran untuk pihak kerajaan PH sendiri yang mahu berjimat-cermat?


      Orang ramai juga kini mahukan penjelasan daripada Dr. Maszlee sendiri mengenai tugas sebenar 10 orang pegawai khas ini dalam kementerian berkenaan.

      Adakah pegawai-pegawai ini dilantik kerana mereka merupakan pendukung setia kepada parti dan juga menteri? Atau mereka ini hanya pembantu yang hanya dilantik untuk mengikuti ke mana sahaja Dr. Maszlee berada?

      Dalam pada itu, tinjauan ke laman web KPM hari ini juga menyaksikan senarai kakitangan pejabat menteri itu telah dikemas kini dan tiba-tiba hanya tinggal seorang sahaja pegawai khas kepada Dr. Maszlee.

      Netizen menerusi laman Twitter juga menyedari perkara itu dan bingung apabila senarai panjang berkenaan telah berubah dramatik seolah-olah dikemaskini sejak isu ini tular.


      Sehingga kini, Kementerian Pendidikan serta Dr. Maszlee masih belum memberikan penjelasan mengenai perkara kontroversi itu.

      Sekiranya ini semua benar, sudah terang lagi bersuluh kerajaan PH juga sama sahaja mengamalkan pembaziran dalam pentadbiran mereka walhal selama ini terlalu lantang menuduh BN berbuat demikian. – MYNEWSHUB.CC


      : Dr Mujahid dalam majlis sumbangan iftar berkata banyak langkah-langkah penjimatan kos pentadbiran negara yang akan diambil tidak lama lagi bagi kerajaan PH...Betul ke? Atau ini sekadar cakap aje?.

      Delete
    8. Budin, siapa dia Datuk Alexander Noor yg rajin tulis articles dlm Malaysia Kini memuji Wak Jahid. Aku suspect Wak Jahid yg tulis sendiri... Haha

      Delete
    9. Ini lagi seekor jenis manusia yang lidah bercabang! Kata kata nyaa yang langsung tak boleh percaya! Poodahh..

      Delete
  2. semuanya membusuk dlm umngok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Netizen kecam Syed Saddiq tak amal politik matang
      FMT Reporters | June 27, 2018
      Syed Saddiq menyampaikan ucapan tahniahnya kepada Ketua Pemuda Umno yang baru dipilih dengan meletakkan usia Datuk Asyraf Wajdi Dasuki iaitu 42 tahun dalam kurungan.


      Kelantangan Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang sentiasa melaung-laungkan prinsip politik matang, dikatakan sedikit tergelincir dari landasan yang ditetapkannya sendiri.

      Ini kerana dalam Syed Saddiq menerusi laman Twitternya menyampaikan ucapan tahniahnya kepada Ketua Pemuda Umno yang baru dipilih dengan meletakkan usia Datuk Asyraf Wajdi Dasuki iaitu 42 tahun dalam kurungan.

      Perkara itu menyebabkan netizen menyimpul Syed Saddiq sebagai tidak matang atau tidak professional kerana tiada keperluan menggunakan elemen usia dalam ucapannya itu.

      Turut terkena tempias daripada sindiran itu ialah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Muhamad.



      Dalam rangkaian Tweet yang sama, netizen turut mempersoal usia perdana menteri yang menjadi pemimpin tertua di dunia.







      Bagaimanapun, Asyraf dikatakan bertindak lebih matang apabila sekadar membalas Tweet tersebut dengan berkata, “Terima kasih wahai adikku (Thank you my brother)”.

      Delete
    2. Tak ada pemuda yg layak...yg ade bodoo2..hihihi..

      Delete
    3. KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN


      1. ALQURAN SATU-SATUNYA KITAB SUCI DI DUNIA INI YANG MASIH TINGGAL SEPERTI ASAL KEASLIANNYA.

      2. ALQURAN TERBUKTI PERKATAAN TUHAN YANG TULEN 100% BERDASARKAN KAJIAN SAINTIFIK.

      3. ANTARA LAIN MUKJIZAT ALQURAN ADALAH KITAB INI DIHAFAL SEPENUHNYA OLEH JUTAAN PENGANUTNYA. TIDAK ADA MANA-MANA KITAB LAIN YANG SANGGUP DIHAFAL.


      4. ISLAM ADALAH AGAMA MANUSIA PERTAMA ADAM A.S. MUSLIM BERMAKSUD MANUSIA AMAN YANG MENYERAHKAN JIWA RAGA KEPADA ALLAH. DALAM BIBLE SENDIRI MENYEBUTKAN ISA A.S ADALAH SEORANG YANG MENYERAHKAN DIRINYA KEPADA ALLAH SWT. JADI ISA A.S ADALAH SEORANG MUSLIM. KERANA PERKATAAN KRISTIAN TIDAK WUJUD DALAM BIBLE. JADI SELURUH PADA NABI SEHINGGA MUHAMMAD SAW ADALAH MUSLIM KESEMUANYA.

      5. PERSAMAAN ALQURAN DENGAN KITAB-KITAB LAIN ADALAH : I) HANYA SATU TUHAN YANG ESA. TIDAK BOLEH DIGAMBARKAN, DIPATUNGKAN DAN DIBUAT APA SAHAJA RUPA BENTUK. II) RAMALAN KEDATANGAN NABI AKHIR ZAMAN DAN PENYUDAH SEKELIAN NABI IAITU NABI MUHAMMAD SAW. JIKA SEMUA PENGIKUT AGAMA-AGAMA LAIN TERIMA DUA HAKIKAT TERSEBUT KITA SEMUA AKAN BERSATU DAN MENJADI MUSLIM.

      6. SEBAGAI CONTOH UNTUK PERKARA I) DI ATAS RUJUKAN KITAB HINDU SEPERTI BERIKUT : YAJURVEDA 32:3, BHAGAVAD GITA 7:20. UNTUK PERKARA II) KITAB BUDHA CHAKKAVANI SINHNAD SUTTARTA 116:76, SACRED BOOK OF EAST VOL 35 PAGE 225, VOL 11 PG 36, VOL 11 PG 97, MAHA PARINIBBANA SUTTA VOL 2 VERSE 32, GOSPEL BUDDHA PG 217-218

      7. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA KEPADA MANA-MANA TOKOH AGAMA. KAJI SENDIRI SEGALA KITAB-KITAB SUCI. JIKA TERDAPAT KESAMARAN DAN KETIDAKPASTIAN BARULAH BERTANYA KEPADA MEREKA.

      Delete
    4. Kalo ikut quran kenapa pertahankan ketua prompak berjemaah...kitab mana ko pakai?..

      Delete
    5. enolakan calon speaker hanya boleh dalam DUN, kata PAS Kedah



      PETALING JAYA: PAS Kedah hari ini menegaskan penolakan calon speaker daripada parti Islam itu hanya boleh dibuat dalam sidang pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pada 4 Julai depan melalui proses pemilihan.

      Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata pemilihan calon speaker dan timbalan speaker daripada Pakatan Harapan juga perlu dibuat melalui cara yang sama.

      “Kerajaan sebesar atau sekecil manapun majoritinya atau tiada majoriti wajib merujuk undang-undang tubuh kerajaan Kedah dalam bab tatacara pelantikan speaker dan timbalan speaker.

      “Tiada sebarang pengecualian atas sebab jumlah kerusi adalah sama seperti sekarang,” katanya hari ini.

      Semalam, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata mustahil kerajaan negeri menerima calon bukan Adun sebagai speaker DUN seperti yang dicadangkan PAS.

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dilaporkan berkata, parti Islam itu berhak mengemukakan calon speaker dan timbalan speaker, begitu juga BN berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi mereka pada pilihan raya lalu.

      Parti itu dilapor mencalonkan Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi sebagai speaker dan Adun Bukit Pinang Wan Romaini Wan Salim sebagai timbalan speaker Kedah.

      Kedah mempunyai 36 kerusi DUN, di mana PH memenangi 18 kerusi, manakala PAS (15 kerusi) dan Barisan Nasional (3 kerusi).

      Mengulas lanjut, Sanusi berkata, calon speaker tidak semestinya merupakan seorang Adun sama ada daripada parti memerintah atau pembangkang.

      “Speaker DUN Kedah pada 2008-2013 ialah Datuk Dr Abdul Isa Ismail dan selepasnya ialah Datuk Rozai Sapian. Kedua-duanya bukan Adun. Datuk Ahmad Kasim, calon speaker daripada PH juga bukan seorang Adun.

      “Hanya timbalan speaker perlu dicadangkan dari kalangan Adun kerana lazimnya beliau akan mengetuai Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri,” katanya.


      : Jalan terbaik PRN, kalau tidak jika isu speaker ini selesai nanti akan timbul pula isu lain. Nak habis 5 tahun rasa rakyat Kedah akan jadi mangsa....

      Delete
    6. Maksud syed saddiq tu si asrap patut tanding jawatan mt,naib presiden...bodo betul ko justice

      Delete
  3. Biarkan kj menang sebab dia tak tahu banyak sepak terajang politik . dier tak pernah kalah dalam pemilihan umno , bila orang muda nie bawak umno banyak tindakan,pendekatan akan silap . tapi tak per dier bolah blaja dari kesilapan dengan nharga yang mahal . jika masa pru 15 umno kalah lagi di , maka sampai ler masanyer dier kena letak jawatan .

    masa pru 14 jentera umno dan bn telah menggunakan berbagai cara , tektik, strategi nak menang pru, dengan undi awal pasukkan keselamatan, dan beberapa jentera kerajaan lain , persempadanan baru, perpindahan pengundi ke sesuatu kawasan,bagi duit masa pru, campurtangan spr dalam daftar undi dan bebergai bagai lagi. sekarang ph memerintah kemungkinan masa pru 15 perkara pekara yang menyokong umno dan bn pada masa pru lepas akan di bersihkan oleh ph melalui spr.

    Pada masa pru 15 itu baru kiter melihat kekuatan sebenar umno dan bn tanpa unsur2 yang boleh menyokong memenang kan mereka pada pru 14. dan baru kiter lihat jumlah sebenar kerusi parlimen dan dun yang di menangi oleh umno dan bn secara telus .

    pada pandangan sayer masa tue kerusi yang di menangi oleh umno dan bn semakin kurang dari sekarang baik di peringkat dun dan parlimen . masa tue presiden dan pengerusi bn yang akan di persalahkan oleh gabungan bn dan ahli umno . dengan itue dengan sendiri nyer kj akan meletak jawatan samer macam najib sekarang nie .

    Itu belum campur lagi bila kerajaan ph selak skandal kes rm 100 juta kementerian belia dan sukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      1. JIKA HENDAK TAHU MENGAPA SESUATU SISTEM ITU MEMBAWA KEBAIKAN ATAU TIDAK, KAWAN-KAWAN PERLU MENYELIDIK ADAKAH SISTEM TERSEBUT DI GEMARI ATAU TIDAK OLEH ZIONIS/ILLUMINITI/FREEMASON. JIKA DIKAJI SISTEM BERAJA SEMEMANGNYA DIBENCI OLEH MEREKA. JADI INI BERMAKNA SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG TERBAIK.

      2. BEGITU JUGA JIKA HENDAK DIKETAHUI SESUATU AMALAN ITU BAIK ATAU TIDAK, CUBA KITA KAJI SYIATAN GEMAR ATAU TIDAK?..ADAKAH ARAK JUDI, ZINA DAN MENIPU DISUKAI SYAITAN, JIKA DISUKAI BERMAKNA PERKARA ITU TIDAK BAIK. ADAKAH SYAITAN MENGGEMARI JIKA HUKUM-HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN?. JAWABNYA TIDAK. SELALUNYA DAN DALAM KEBANYAKAN HAL SISTEM ISLAM HANYA DAPAT DILAKSANAKAN OLEH SISTEM BERAJA. TENGOK SAHAJA SEPERTI BERUNAI DARUS SALAM. KENAPA NEGARA TERSEBUT TIDAK BERMASALAH MELAKSANAKAN SISTEM ISLAM. JAWABANNYA ADALAH KERANA SISTEM BERAJA YANG DIAMALKAN.

      3. SISTEM ISLAM INI BUKANLAH BARU. SISTEM INI DILAKSANAKAN SECARA SISTEMATIK SEMENJAK NABI MUSA SEPERTI KITAB TAURAT. NABI-NABI YANG MENYUSUL KEMUDIAN MENGGUNAKAN UNDANG-UNDANG TAURAT TERSEBUT. OLEH KERANA ITULAH SAMPAI SEKARANGPUN KALAU KITA MEMBACA INJIL TERDAPAT OLD TESTAMENT(ASALNYA TAURAT) KERANA ISA A.S DIMINTA MELAKSANAKAN HUKUM-HAKAM TAURAT. JIKA KITA MEMBACA AL QURAN, ALLAH MEMERINTAH MUHAMMAD MEMINTA YAHUDI UNTUK MEMILIH SAMADA MEMILIH HUKUM ALQURAN ATAU TAURAT.

      4. SISTEM DEMOKRASI YANG DIAMALKAN ADALAH SISTEM DAJJAL YANG SEMEMANGNYA DIDOKTRINKAN UNTUK TIDAK MEMBENAR PELAKSANAAN HUKUM HAKAM ISLAM. SEBAGAI CONTOH MESIR DAN ALGERIA APABILA PARTI ISLAM BERJAYA MENGAMBIL ALIH NEGARA SERTA MERTA KERAJAAAN TERSEBUT DIGULINGKAN.

      5. DI ACEH, HUKUM HAKAM ISLAM HANYA BERJAYA DILAKSANAKAN APABILA SETELAH SETENGAH ABAD PEJUANG-PEJUANG ISLAM BERJIHAD DAN MENDAPAT AUTONOMI SENDIRI BARULAH HUKUM ISLAM DAPAT DITEGAKKAN. ADAPUN DI DAERAH-DAERAH LAIN INDONESIA UMAT ISLAM BERKECAMUK DENGAN SEGALA MACAM FAHAMAN DAN AGAMA SEHINGGA SEBUAH RUMAH MEMPUNYAI KELUARGA YANG MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA. GEREJA DIGILIR-GILIRKAN UNTUK MELAKSANAKAN PELBAGAI RITUAL SEMUA AGAMA SECARA BERGILIR. INILAH AKIBATNYA PELAKSANAAN SISTEM REPUBLIKAN.

      6. NEGARA-NEGARA SEPERTI ENGLAND DAN THAILAND MASIH MENGAMALKAN SISTEM BERAJA TIDAK DIPERSOALKAN SEMATA-MATA KERANA MEREKA BUKAN BERAGAMA ISLAM.

      6. JADI SISTEM BERAJA ADALAH SISTEM YANG DOMINAN UNTUK MENDAULATKAN HUKUM HAKAM ISLAM. SESIAPA YANG TIDAK BERSETUJU DENGAN HUKUM HAKAM ISLAM DILAKSANAKAN ADALAH KAFIR/MUNAFIK/HIPOKRIT/MURTAD/PENGIKUT DAJJAL.

      Delete
    2. aik dah dapat duit tak pertahankan edy awiee

      Delete
    3. Teruk hang Syed...'
      Diterbitkan 28 Jun 2018, 12:22 tengah hari | Dikemaskini 28 Jun 2018, 12:29 tengah hari

      A+ A-

      Naib Presiden PAS Idris Ahmad memang menjangkakan Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal bakal berdepan laluan sukar walaupun berjaya merampas semula kerusi parlimen Bukit Gantang untuk BN.

      Menurut Idris walaupun memenangi kerusi berkenaan anggota parlimen terbabit tidak lagi dapat berurusan dengan Putrajaya seperti sebelum 9 Mei.

      Katanya ketika ini BN tidak lagi menjadi kerajaan pusat, dan pada masa sama Syed Abu Hussin sudah menabur pelbagai janji semasa berkempen menjelang pilihan raya umum (PRU) lalu.

      "Banyak zakat dikeluarkan sewaktu kempen PRU ke-14. Almaklumlah, dia orang kaya. Tengok bas PLKN, teringatlah Dato Syed.

      "Guna masjid, sekolah agama, sekolah biasa. Bebas isytihar janji-janji manis," kata Idris yang sebelum ini adalah anggota parlimen Bukit Gantang.

      Melalui hantara di Facebook Idris turut menyertakan imej Syed Abu Hussin serta sejumlah ikrarnya untuk pengundi Bukit Gantang sekiranya terpilih menjadi wakil rakyat mereka.

      Katanya janji yang ditabur Syed Abu Hussin itu membuat pengundi di Bukit Gantang teruja.

      Namun kata bekas pensyarah itu, pada malam keputusan diumumkan beliau melihat Syed Abu Hussin termenung.

      "Saya kata (pada) dia: Teruk hang Syed, aku tak apa (sebab) aku miskin, hang kaya. Hang menang, BN kalah di pusat," katanya menceritakan semula kejadian pada 9 Mei lalu.



      Syed Abu Hussin mengumumkan keluar daripada Umno dan menjadi anggota parlimen bebas semalam, beberapa hari selepas seorang lagi wakil rakyat Umno, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali (Bagan Serai) berbuat demikian.

      Untuk mengabsahkan tindakannya itu Syed Abu Hussin berkata dia mengambil langkah tersebut kerana kekecewaan dengan keputusan pemilihan sayap Umno minggu lalu.



      Terpukul dengan kekalahan kali pertama dalam sejarah sejumlah wakil rakyat Umno mula melompat keluar daripada parti berkenaan di beberapa negeri dan menjadi penyokong Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Bagaimanapun tidak semua pihak menyambut baik tindakan berkenaan dan menganggap anggota parlimen atau ahli dewan undangan negeri terbabit tidak berprinsip kerana meninggalkan Umno ketika parti itu sudah kehilangan kuasa di Putrajaya.

      Untuk rekod Syed Abu Hussin mengalahkan Idris serta calon HARAPAN, Khadri Khalid dengan kelebihan 4,089 undi.



      Kata Idris walaupun kalah dia tidak berdepan dengan sebarang masalah dan akan terus melakukan rutinnya sebelum ini seperti menghadiri kenduri, menziarahi kematian serta menghulurkan bantuan mengikut kemampuan.

      Malah kata Idris menetap di rumahnya di Kampung Sungai Petai adalah menyeronokkan, antara lain kerana kediamannya itu terletak di depan surau.


      "Masih berkuliah macam biasa, bimbing masyarakat kenal agama. Tenteram dan tenang. Tak adalah pula untuk tukar parti, insya-Allah.

      "Saya tidak berniaga. Saya tidak ada kontrak dengan Kementerian Pertahanan.

      "Saya orang biasa walaupun pernah menjadi pensyarah ITM (Institut Teknologi MARA) .

      "Dato Rosli (bekas Ketua Bahagian Bukit Gantang) tentu suka baca kenyataan ini," katanya.

      Delete
  4. 'Perjumpaan Goldman-1MDB jadi tumpuan siasatan'

    28 Jun 2018, 10:59 pagi (Dikemaskini 28 Jun 2018, 11:34 tengahari)

    A A
    Siasatan luar, terutama di Singapura dan AS, sedang bertumpu pada perjumpaan antara dua jurubank Goldman Sachs Group Inc, ahli perniagaan Jho Low, pegawai 1MDB dan enam pegawai eksekutif dari bank Switzerland.

    Menurut laporan Bloomberg, bekas kakitangan Goldman Roger Ng dan Tim Leissner dikatakan menyertai perjumpaan itu bagi menjelaskan bon bernilai AS$1.75 bilion yang ditawarkan kepada pegawai eksekutif bank Switzerland.

    Memetik sumber yang rapat dengan perkara itu, laporan itu mendakwa siasatan kini meneliti peranan Ng dan Leissner.

    Pihak berkuasa ingin memastikan bagaimana AS&577 juta hasil jualan bon pada Mei 2012 dimasukkan sehari kemudian di dalam akaun bank BSI SA di Switzerland - yang merupakan bank sama tempat enam pegawai eksekutif itu berkhidmat.

    Makan tengah hari itu, yang sebelum ini tidak dilaporkan, mengetengahkan pihak-pihak utama yang kini dianggap skandal kewangan paling besar dalam sejarah Malaysia.

    Jho Low atau Low Taek Jhow yang berasal dari Pulau Pinang dipercayai memainkan peranan penting dalam penyelewengan dana syarikat milik kerajaan, 1MDB yang ditubuhkan oleh bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Low kini dikehendaki oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk disoal siasat, sementara waran tangkapan juga telah dikeluarkan oleh Singapura sejak 2016.

    Bagaimanapun, sehingga hari ini pihak berkuasa masih gagal membawa Jho Low yang dipercayai bersembunyi di China, Hong Kong atau Macau pulang membantu siasatan.

    Perjumpaan Ng, Jho Low

    Laporan Bloomberg berkenaan turut merujuk dokumen mahkamah AS yang menunjukkan akaun itu digunakan untuk memindahkan kira-kira AS$1.4 bilion daripada dua jualan bon pada 2012, termasuk yang ditawarkan dalam perjumpaan makan tengah hari berkenaan.

    Pada 2016, penyiasat AS dilaporkan menyiasat sama ada Goldman Sachs memperdaya pemegang bon ketika menjual bon keselamatan yang dikeluarkan oleh 1MDB.

    Bank berkenaan dikatakan membantu dalam memperoleh bon bernilai AS$6.5 bilion untuk 1MDB pada 2012 dan 2013 dan mengaut komisyen sebanyak AS$593 juta.

    Leissner merupakan bekas pengerusi Goldman bagi Asia Tenggara dan merupakan orang utama dalam penjualan tiga bon 1MDB.

    Dia meninggalkan Goldman pada 2016 selepas digantung susulan dakwaan melanggar polisi syarikat dan sebagai denda telah dilarang berurusan dengan jualan bon di Singapura selama 10 tahun.

    Sementara itu, laporan Bloomberg berkenaan juga memetik sumber sebgai berkata pihak berkuasa Malaysia sedang memproses warang tangkap Ng

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu tahun lepas dan sebelum pru banyak pemimpin umno kata skandal 1mdb adalah citer basi , semuer pasal 1mdb citer basi , sekarnag citer basi dah jadi citer panas

      Delete
    2. Najib makin panas ponggong...najib rompak wang yg dilabur dan dipinjam di luar negara supaya rakyat malaysia tak tahu...cedik sangat najib nii..

      Delete
    3. FAKTA EKONOMI : ANTARA MAHATHIR DAN NAJIB

      1. SAUDARA SEKELIAN JANGAN PERCAYA SESIAPA KERANA MEREKA ADALAH HIPOKRIT TERUTAMA ORANG POLITIK.

      2. HANYA PERCAYA KEPADA FAKTA DAN ANGKA.

      3. KETIKA MAHATHIR-1.0 AMBIL KUASA NEGARA, RINGGIT MALAYSIA ADALAH RM2.50 BERBANDING USD. KETIKA EKONOMI MALAYSIA SETEGUH SINGAPURA. RINGGIT JATUH TERGOLEK SEHINGGA TERPAKSA DIIKAT. KETIKA MAHATHIR TINGGALKAN JAWATAN KETIKA ITU RINGGIT DITAMBAT RM3.80. INI BERMAKNA RINGGIT TELAH JATUH SEBANYAK 52%.

      4. SESIAPA YANG BIASA DENGAN BURSA SAHAM TENTU FAHAM KENAPA NILAI PASARAN JATUH. INI BERMAKNA THE DROP OF INTRINSIC VALUE. KENAPA JADI BEGITU?. INI ADALAH KERANA TERDAPAT KEBOCORAN BESAR ATAUPUN HUGE CORRUPTION.

      4. KETIKA NAJIB TINGGALKAN KUASA, RINGGIT JATUH RM3.90. INI BERMAKNA RINGGIT JATUH HANYA 2% DIMASA NAJIB.

      5. JANGAN TERPEDAYA RINGGIT PERNAH JATUH SEHINGGA RM4.40 KERANA KETIKA ERA MAHATHIR JUGA RINGGIT PERNAH JATUH SEBANYAK ITU TAPI DITAMBAT RM3.80.

      6. EKONOMI ERA NAJIB ADALAH LEBIH TEGUH BERBANDING MAHATHIR KERANA HANYA JATUH 2% DALAM KEADAAN RINGGIT DIAPUNGKAN. INI BERMAKNA NAJIB LEBIH GENTLEMAN SEMENTARA MAHATHIR PENGECUT.

      7. ANGKA DI ATAS MENGGAMBARKAN SKANDAL KEWANGAN DI MASA MAHATHIR ADALAH JAUH LEBIH BESAR DIBANDINGKAN DI ERA NAJIB.

      8. BAGAIMANA PULA DENGAN HUTANG NEGARA?. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT ADALAH TIDAK BAIK BAGI SESEBUAH NEGARA JIKA TIADA HUTANG LANGSUNG KERANA TIADA APA-APA AKTIVITI EKONOMI DALAM NEGARA TERSEBUT.

      9. BAGAIMANA PULA DENGAN JUMLAH HUTANG NEGARA? JIKA A MEMPUNYAI HUTANG RM6,000 TAPI PENDAPATAN RM3,000, TENTU HUTANG ITU TIDAK SIHAT. TAPI JIKA B MEMPUNYAI HUTANG RM10,000 TAPI MEMPUNYAI PENDAPATAN RM15,000 TENTU HUTANG ITU TIADA MASALAH BAGINYA. JADI JUMLAH HUTANG TIDAK PENTING YANG PENTIING BAGI NEGARA HASIL PENDAPATAN YANG DIKENALI SEBAGAI GDP.

      10. KETIKA NAJIB TINGGALKAN TAMPUK NEGARA HUTANG NEGARA ADALAH 50.8% TAPI DI ERA MAHATHIR 1986 HUTANG NEGARA PERNAH MENCECAH 103%. JADI SAUDARA SEKELIAN BOLEH MENILAI SENDIRI SIAPAKAH LEBIH TERUK MENGURUS EKONOMI NEGARA.

      Delete
    4. elok harga saham jatuh dan ringgit jatuh , sebab selama ari nie yang pegang banyak saham ader lah pemimpin umno sebab ader kepentingan dalam berbagai syarikat , bila keputusan pru 14 muncul mereka nak bawak kluar duit tak dapat sebab cuti 2 hari , bila ari isnin harga saham dah jatuh , maka terbenam ler modal nak bawak kluar duit tue,


      begitu juga harga ringgit jatuh bagus , sebab umno dan bn buat utang luar negara , dengan beli barang untuk keperluan pru dan pinjam nak buat pru , sekarang nak bayar lagi banyak sebab ringgit jatuh , jadik amacam nak bayar

      Delete
    5. 'HARAPAN dingatkan tak diskriminasi negeri pembangkang'
      Diterbitkan 28 Jun 2018, 9:32 pagi | Dikemaskini 28 Jun 2018, 11:47 pagi

      A+ A-

      Ketua Srikandi PKR Selangor Nurainie Haziqah Shafii menggesa agar pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak mendiskriminasi rakyat di negeri yang ditadbir pembangkang dalam agihan peruntukan pembangunan kampung.

      Nurainie berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Pembangunan Luar Bandar Rina Harun semalam berhubung peruntukan RM100 juta pembangunan kampung yang hanya diterhadkan kepada negeri yang ditadbir HARAPAN.

      "Saya menyangkal kenyataan ini dan mohon cadangan ini disemak semula kerana sejak awal penubuhan (HARAPAN), prinsip utama yang didukung oleh HARAPAN adalah untuk memastikan hasil negara diagihkan secara sama rata dan adil tidak kira parti.

      "Kerajaan ini adalah kerajaan untuk semua. Pemimpin HARAPAN harus pastikan prinsip ini tidak mendiskriminasi mana-mana rakyat dan negeri yang bukan di bawah pentadbiran HARAPAN.


      "Saya berharap agar tiada pimpinan HARAPAN yang cuba membeza-bezakan rakyat mengikut sokongan parti dan pastikan prinsip keadilan untuk semua dilaksanakan di setiap peringkat dan pelusuk," katanya.

      Terdahulu, Rina dipetik Malay Mail sebagai berkata kampung-kampung di semua negeri, kecuali Perlis, Pahang, Kelantan, Terengganu dan Sarawak yang ditadbir parti-parti pembangkang Akan dikecualikan daripada peruntukan berkenaan.

      Bagaimanapun, Rina turut memberi jaminan sedang mengkaji peruntukan ke negeri-negeri yang ditadbir pembangkang dan menjelaskan pihaknya memerlukan masa selama sebulan.

      Sebelum ini, dalam perkembangan sama, gesaan untuk tidak mendiskriminasi negeri pembangkang berhubung hal itu turut dikongsi Anggota Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad.

      Delete
  5. (Bhg. 1) UMNO adalah persatuan. Semua orang tahu. UMNO dalam apa juga keadaan tidak bersalah apabila bersama BN kalah teruk dalam PRU14 9 Mei yang lalu. Yang salah pemimpin-pemimpin UMNO itu sendiri terutama Najib yang korup dan rasuah. Menganggap cash is king bukan Allah is king. Dan semua orang boleh dibeli dengan wang ringgit. Sekarang padan muka. Kalau Allah sudah murka sekejap sahaja. Sekali rentap terduduk kalau mahu bangun semula teguh berdiri pasti mengambil masa yang agak lama. Itulah sedikit sebanyak scenario UMNO terkini. Dalam perkara ini, saya teringatkan filem P.Ramlee "Sumpah Orang Minyak". Visinya apabila Penghulu (Babjan) berkata kepada orang-orang kampung Tualang Tiga. Dialognya: "Si Bongkok tidak bersalah. Yang bersalah bapaknya." Ertinya, Si UMNO tidak bersalah. Yang bersalah pemimpin-pemimpinnya. Dalam "Pendekar Bujang Lapok" P.Ramlee melabelkan UMNO sebagai Sarkis. Lihatlah setiap kali PAU diadakan. Riuh rendah bagai nak rak (macam nak runtuh dewan) tetapi abuk pun tarak lebih-lebih lagi sejak Najib menjadi Presiden UMNO/Perdana Menteri. Justeru itu, UMNO yang tidak bersalah, hanya pemimpin-pemimpin tertentu yang bersalah, tidak wajar ia ditalkin atau dikuburkan. Apa yang patut dibuat oleh ahli-ahli UMNO terutama diakar umbi terajang semua pemimpin-pemimpin (pengampu-pengampu dan pembodek-pembodek Najib) gantikan dengan pemimpin-pemimpim UMNO yang sanggup hilang jawatan kerana mengkritik Najib seperti Muhyiddin Yassin, Shafie Apdal dan Mukhriz Mahathir yang sekarang kembali bergaya sebagai Menteri Dalam Negeri, Ketua Menteri Sabah dan Menteri Besar Kedah. Dalam pemilihan pemimpin-pemimpin UMNO yang bakal berlangsung 30 Jun ini, para perwakilan harus berfikir panjang samada mahu melihat UMNO kembali bangkit bermaruah dan berintegriti atau terus dilanda bandai tidak henti-hentinya. Caranya mudah, jangan amalkan politik wang. Pemilihan berdasarkan kebolehan dan kemampuan disamping bersih atau dilihat bersih. Jangan terpengaruh dengan kata-kata manis maklumlah orang-orang politik. Lihatlah, lidah mereka bukan sahaja bercabang tiga, lima pun ada. Banyak contoh boleh kita ambil iktibar. Semua orang tahu. Pemimpin-pemimpin UMNO pengampu-pengampu dan pembodek-pembodek Najib yang biadap, sombong, bongkak, kurang ajar (termasuk menghina Mahathir sebelum PRU14) harus ditolak dibuang jauh-jauh supaya virus merbahaya itu tidak berjangkit kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang fresh dan bersih yang mahu melaksanakan ketelusan dan kejujuran yang optimum. Mereka yang patut ahli-ahli UMNO tolak gantikan dengan muka-muka baru (walaupun tidak terkenal tetapi mempunyai kepimpinan yang baik) ialah Zahid Hamidi, Khairy Jamaluddin, Mohammad Hassan, Annuar Musa, Sabri Ismail, Khaled Nordin, Mahdzir Khalid. Tajuddin Abdul Rahman, Johari Abdul Ghani dan Ahmad Said. Tengku Razaleigh Hamzah juga patut disingkirkan kerana sifatnya yang tidak ada pendirian, macam lalang ditiup angin. Tidak boleh harap. Biarkan dia jaga Gua Musang sebaik mungkin - Bersambung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pilih sapa2 pon umno bukan lagi wadah untuk melayu...peluang diberi untuk bela kumpulan dia sahaja...sekarang rasakan..

      Delete
    3. KENAPA EKONOMI ISLAM MESTI DIPERTAHANKAN

      1. DALAM DUNIA INI TERDAPAT TIGA KATEGORI EKONOMI IAITU SOSIALIS, KAPITALIS DAN ISLAM.

      2. SOSIALIS DAN KAPITALIS DI CIPTA OLEH KARL MARK.

      2. KAPITALIS IALAH SISTEM KAUM PEMODAL YANG MENGUTAMAKAN UNTUNG SEBESAR MUNGKIN DENGAN MODAL SEKECIL MUNGKIN. CIRI UTAMA KAPITALIS IALAH RIBA DAN MEMBOLOT KEKAYAAAN NEGARA OLEH GOLONGAN TERTENTU. DALAM DUNIA SEKARANG KAPITALIS ADALAH DOMINAN DI MANA HANYA 60 ORANG SAHAJA MENGUASAI KEKAYAAAN DUNIA. DI MALAYSIA MEREKA INI DINAMAKAN SEBAGAI PROKSI YANG MEMBOLOT KEKAYAAN NEGARA.

      3. SISTEM EKONOMI ISLAM BERADA DI TENGAH-TENGAH KEDUA SISTEM DI ATAS YANG MELAMPAU.

      4. JIKA DITINJAU TERDAPAT LEBIH KURANG 20 NEGARA-NEGARA DI DUNIA YANG MENGAMALKAN 0% INTEREST RATE MANAKALA LEBIH KURANG 10 BUAH NEGARA LAIN YANG MENGENAKAN LEBIH ATAU KURANG 0% INTEREST RATE DAN MERUPAKAN NEGARA YANG THE BEST COUNTRIES TO LIVE IN.

      5. SEBABNYA ISLAM MELARANG DIKENAKAN INTEREST KERANA PASARAN HENDAKLAH DIBIARKAN BEBAS MENENTUKAN NILAINYA. DENGAN MEMAINKAN KADAR TERSEBUT AKAN MEMBUATKAN EKONOMI TIDAK STABIL. KITA BOLEH LIHAT APA YANG TERJADI PADA USA.

      6. ISLAM MAHU HARTA NEGARA DIKITARKAN DARI SI KAYA KEPADA SI MISKIN. JIKA HARTA KEKAYAAAN NEGARA DI KITARKAN SESAMA SANG KAYA MAKA AKAN MEWUJUDKAN JURANG EKONOMI ANTARA MASYARAKAT YANG MENYEBABKAN BERLAKU CLASS HATRES DAN AKHIRNYA CLASS WAR. AKHIR SEKALI NEGARA AKAN HANCUR KE LEMBAH PEPERANGAN.

      Delete
    4. jangan nak citer ekonomi islam lebih2 , di atas dunia sekarang maner satu kerajaan yang berdaulat undang 2 islam keseluruhannyer , jangan sembang kencang ibarat pokok boleh tumbang.

      arab saudi undang islam di jalankan pilih2 keluarga di raja tidak tertakluk, macam tu jugak undang 2 di brunie kluarga di raja di kecualikan. mesir 95% rakyat beragama islam pon tak buat undang2 islam

      jangan sembang kencang serupa pokok boleh tumbang

      Delete
    5. Adakah menengakkan ekonomi islam termasuk dalam rukun iman . masa memula nabi bawak islam di mekah aper yang perkenalkan ?

      Delete
    6. Nabi SAW mendakwahkan Islam selama 23 tahun... 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah.

      Orang yang masuk Islam dalam tempoh 13 tahun yang pertama ketika di Mekah itu digelar golongan as-Sabiqun al-Awwalun, dan mereka merupakan fajar Islam.... Darjat kemuliaan dan martabatnya sangat tinggi di sisi Allah.

      Dalam masa 13 tahun yang pertama itu, apa yang diseru dan didakwahkan oleh Nabi SAW....? Bukan hudud, bukan RUU355, bukan politik pun..... tetapi Nabi SAW mengajarkan akidah.... Nabi SAW menyeru manusia supaya meng-Esakan Allah... Nabi SAW mengajar tentang iman kepada Allah, iman kepada Malaikat, iman kepada kitab, iman kepada Rasul, iman kepada Akhirat, iman kepada Qadha' dan Qadar.... 13 tahun.

      Itulah tonggak kepada Agama... Itulah teras kepada Islam.... Kita tak kata politik tak ada kena-mengena dengan Islam, tetapi priority atau keutamaannya tu.... Keutamaan dalam Islam bukan hudud, tetapi akidah dan iman.

      Ramai sahabat as-Sabiqun al-Awwalun wafat sebelum kenal politik, sebelum kenal hudud pun.... Yasir bin Amir dan isterinya Sumayyah binti Khayyat (ibubapa Ammar bin Yasir) gugur syahid sebelum kenal hudud pun.... Khalid bin Hizam, iaitu adik kepada Hakim bin Hizam yang juga merupakan anak-saudara Ummul-Mukminin Khadijah, dan juga sepupu dengan Zubair bin Awwam, wafat dalam perjalanan ketika hijrah ke Habsyah, dia tak kenal hudud pun.

      Sakran bin Amru, iaitu adik kepada Suhail bin Amru juru-bicara dan juru-runding Quraish yang terkenal yang memeterai Perjanjian Hudaibiyah... Sakran wafat setelah kembali dari Habsyah sebelum kaum muslimin hijrah ke Madinah, dia tak kenal hudud pun.

      Itu hanya beberapa contoh sahabat nabi yang kenal Islam tapi tak kenal hudud..... Wala'un sekarang tak sempat kenal Islam tapi kenal hudud PAS lalu menyangka itu lah agama.

      Delete
    7. isu ekonomi islam nie muncul bila nabi berhijrah ke madinah.

      bab rukun iman pon huru hara nak citer ekonomi islam , contoh rukun iman no.1 siapa yang sebab kan umno dan bn kalah , bukan citer ph buat fitnah , bukan ph hasut . nampak gaya najib salah kan orang tue , salah kan orang nie. sendiri salah tak mau citer.

      semak balik rukun iman no. 1 amender , sebelum nak citer ekonomi islam

      Delete
    8. ‘HARAPAN, DAP mirip bergerak ke sistem republik’
      Unit Komunikasi Strategik Umno | Diterbitkan 26 Jun 2018, 5:39 petang | Dikemaskini 26 Jun 2018, 5:45 petang

      A+ A-

      ULASAN l Tindakan Lim Guan Eng pada 25 Jun yang menggunakan bahasa Cina dalam siaran media rasmi kementerian kewangan, dilihat sebagai langkah awal kerajaan Pakatan Harapan, khususnya DAP untuk mencabar kewujudan Akta Hasutan 1948.

      Dengan adanya desakan kuat dari anggota kerajaan HARAPAN akta itu dihapuskan, Lim dan DAP sengaja mencetuskan provokasi dengan mencabul peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

      Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 memperuntukkan agar bahasa Melayu digunakan secara rasmi dalam apa saja urusan pentadbiran negara.

      Tetapi tindak-tanduk Lim, yang disifatkan sebagai 'silap kecil', bukanlah sesuatu yang harus dipandang sepi kerana ia adalah tanda-tanda awal DAP ingin menghapuskan hak kaum pribumi dengan menjurus kepada pemerintahan republik.

      Secara tidak langsung, ia akan menghapuskan Institusi Raja-Raja Melayu secara perlahan-lahan. Kekuatan mereka di dalam gabungan HARAPAN akan cuba mempengaruhi Tun Dr Mahathir Mohamad agar Perlembagaan dipinda manakala usul menghapuskan undang-undang yang ada, diterima.



      Ini termasuklah Akta Hasutan, Akta Anti-Berita Palsu, SOSMA dan POTA. Maka akan wujudlah sistem liberal di Malaysia, di mana segala pembohongan, fitnah dan hasutan dibolehkan tanpa tindakan.

      Di dalam masyarakat majmuk di Malaysia, cara seperti ini akan menjadi bom jangka terhadap perpaduan kaum, dan kemungkinan tercetusnya semula insiden 13 Mei 1969 mungkin tidak dapat dielakkan.

      Umno memandang serius perkara ini dan menggesa Dr Mahathir dan Kabinetnya memperhalusi tindakan seperti ini bagi memelihara keharmonian negara.

      Segala kesalahan 'yang disengajakan' oleh mana-mana anggota Kabinet perlulah diambil tindakan agar ianya tidak berlarutan dan menjadi provokasi terhadap keamanan nasional.

      Sebagai perdana menteri, Dr Mahathir perlu bertegas dalam menangani isu-isu sensitif sebegini agar ia tidak lagi berulang pada masa depan.

      Isu penggunaan bahasa Cina mungkin sekadar langkah 'test market' pemimpin DAP yang terkenal chauvanis. Tanpa tindakan tegas Perdana Menteri, penggunaan bahasa Cina dalam kenyataan rasmi media dikhuatiri akan turut digunapakai oleh kementerian lain, khususnya yang diterajui pemimpin DAP.

      Namun, Dr Mahathir nampaknya lebih cenderung untuk menerima apa saja desakan DAP, khasnya pemansuhan akta-akta yang membolehkan mereka berbuat apa saja demi kelangsungan politik mereka.

      Hak istana juga sudah mulai dipersoal, malah ada kenyataan terbuka DAP yang cenderung ingin melihat Institusi Diraja dihapuskan sama sekali. Ini mencetuskan kemarahan orang Melayu dan rasa tidak puas hati pihak istana.



      Dengan penyiaran tulisan yang mencuit isu perbelanjaan istana baru-baru ini, sehingga mendorong Yang di-Pertuan Agong membatalkan majlis terbuka Hari Raya Aidilfitri di Istana Negara, adalah satu penghinaan. Namun, ia tidak langsung dipedulikan oleh Dr Mahathir dan HARAPAN. Bagi mereka, Institusi diraja seolah-olah sudah mati atau tidak perlu diambil peduli.

      Inilah amalan sebuah negara republik yang diimpikan oleh DAP. Dengan menggunakan model republik sebuah negara jiran, DAP makin rakus dengan agendanya, hinggakan sukar dikawal oleh Dr Mahathir sendiri.

      Ini bukan kesalahan kecil. Inilah permulaan kepada hasrat DAP menghapuskan Perkara 152 Perlembagaan, dan melucutkan hak keistimewaan Melayu serta Raja-raja mereka serta bahasa Melayu.

      Jika mereka sudah berani menidakkan hak Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong, mereka juga pasti berani menidakkan hak sesiapa saja, termasuk Perdana Menteri.

      Delete
  6. Peguam Hadi mengakui rakaman suara Nik Abduh sebagai asli

    BY MALAYSIADATELINE

    JUNE 27, 2018

    Peguam yang mewakili Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di London melawan Sarawak Report (SR) dalam perbicaraan berkaitan dana yang disalurkan ke parti itu, mengakui rakaman audio suara yang menjadi kontroversi mengaitkan suara Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Abduh Nik Aziz, adalah asli.

    Memetik laporan SR semalam, peguam yang mewakili Abdul Hadi, Jacob Dean mengesahkan perkara itu di mahkamah London mengatakan Abdul Hadi tidak pasti keaslian rakaman itu, tidak memungkinkan keperluan untuk mengenal pasti pemilik suara itu melalui pakar forensik.

    Dalam perbicaraan itu juga menunjukkan bahawa Nik Abduh mungkin hadir pada masa rakaman itu dilakukan, termasuk Zaharuddin Muhammad (menantu Abdul Hadi) yang akan menjadi antara saksi yang akan memberikan keterangan di mahkamah.

    Dengan petunjuk baharu itu, Hakim dijangka akan memanggil semua saksi bagi kedua-dua pihak, mulai 1 April 2019 yang akan berlansung selama 11 hari.

    Abis hadi dan pas

    ReplyDelete
  7. Mat Sengeh masuk bertanding
    Tersengeh tersipu dia mengendeng
    Supaya AmeNo dia yg bimbing
    Sekarang tengah sibuk berunding!

    Khairudin kata Mat Sengeh penipu
    'Tun yg panggil' konon mengaku
    Dengan ahli borak merapu
    Terpaksa bohong tak, tak laku!

    Keluar cerita kampung dan pekan
    Sebelum PRU dah heboh sakan
    Presiden NGO, Sengeh upahkan
    Ic di collect di tukar sakan!

    Sehari sebelum tiba PRU
    Konvoi kereta segenap penjuru
    Ke daerah mengundi Sengeh merayu
    Homestay dan fulus, undi diburu!

    Akhirnya sampai juga hajat
    Menang besar tidak terperanjat
    Tak boleh percaya ini pijat
    Pelbagai wadah untuk meloncat!

    Sengeh lagi dan terus lagi
    Siapa undi memanglah rugi
    Putar belit lidah dan gigi
    Cakap bohong malam ke pagi!




    ReplyDelete
  8. adakah zahid dah bersedia untuk berdebat?. sekiranyer nak jadik semak dan imbang dalam kerajaan di parlimen , jika kerajaan ph membuka skandal yang zahid buat masa dier jadi menteri dulu camner nak jawab dalam parlimen . nanti mula le kluarkan ayat berpusing2 macam gasing . takkan nak pinjam ayat najib, sayer tak tahu menahu , sayer tak tahu itu , sayer tak tahu ini . aper barang jadi bekas menteri macam tue

    ReplyDelete
  9. Ahli Parlimen jamin pinjaman, agensi kerajaan terhutang RM35 juta
    FMT Reporters
    ShareTweetPinMail

    Seorang pekerja menyusun buah kelapa sawit di kilang pemprosesan. (Gambar AFP)

    KUALA LUMPUR: Seorang Ahli Parlimen veteran dari Umno membelakangkan ahli lembaga pengarah sebuah agensi persekutuan yang bertanggungjawab membangunkan ekonomi luar bandar dengan menandatangani dokumen menjamin pinjaman bank berjumlah RM35 juta kepada sebuah syarikat persendirian yang kemudiannya gagal membayar balik pinjaman tersebut.

    Ahli politik dari Sabah itu dikatakan secara berseorangan menandatangani Surat Akujanji “tidak boleh batal” daripada bank menyebabkan agensi berkenaan kini terpaksa menyelesaikan hutang tersebut.


    Sumber, yang mensyaratkan identitinya dirahsiakan, memberitahu FMT syarikat persendirian berkenaan terlibat dalam usaha sama membina loji biogas di 2 kilang kelapa sawit di Perak. Kedua-dua projek itu gagal sehingga kini.

    Loji biogas merawat buangan kilang dalam tangki kedap udara bagi menghasilkan tenaga elektrik.

    “Di bawah projek ini, syarikat akan menyediakan dana untuk loji, sementara agensi berkenaan menyediakan tanah dengan balasan pemilikan 15% saham dalam sebuah syarikat bertujuan khas (SPV),” kata sumber kepada FMT, dan menambah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) patut menyiasat projek gagal itu.

    “Ini wang pembayar cukai yang terpaksa ditanggung oleh agensi kerajaan. Kerajaan tidak boleh membatalkan perjanjian pinjaman itu,” katanya.


    FMT difahamkan, syarikat berkenaan, dengan alamat berdaftar di Sandakan, mencadangkan projek tersebut kepada agensi pada 2014. Laporan teknikal ke atas kajian kebolehlaksanaan projek itu dan latar belakangn syarikat juga disediakan untuk perbincangan.

    Akan tetapi mesyuarat lembaga pengarah kali ketiga pada tahun itu gagal memutuskan status projek kerana “kesuntukan masa” menurut catatan minit mesyuarat tersebut.

    Namun pada 29 Julai 2015, Ahli Parlimen Umno terbabit menandatangani surat akujanji kepada sebuah bank tempatan atas kedudukanya sebagai seorang pengarah menjamin pinjaman sebanyak RM35 juta kepada syarikat persendirian itu

    ReplyDelete
  10. blog kau din iblis klu perati dr dulu asyik bergantung pada kes2 isu2 umno bn..apa ke jadah kau sibuk sgt..klu tak ada agaknya blog kau dah lama mampus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana ramai iblis bertopeng manusia dlm umno yg telah merosakkan negara dan melayu..

      Delete
  11. Dr M cabar Najib tunjuk bukti pembantunya terima RM10j

    Annabelle Lee
    28 Jun 2018, 2:29 tengahari (Dikemaskini 28 Jun 2018, 2:36 tengahari)

    A A
    Tun Dr Mahathir Mohamad mencabar Datuk Seri Najib Razak mengemukakan bukti dakwaan bahawa pembantunya menerima RM10 juta wang tunai daripada bekas perdana menteri itu.


    "Tunjuk bukti, minta dia tunjuk bukti," katanya selepas berucap di program Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Perniagaan Amerika-Malaysia hari ini.

    Dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini semalam, Najib mendakwa salah seorang "orang Mahathir" mengambil RM10 juta wang tunai daripadanya untuk pilihan raya umum (PRU) ke-13.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib kuat klentong...Zahid dan Geng Najis kaki temberang....

      Delete
    2. mereka umno dan bn sembang kencang ibarat pokok boleh tumbang , tapi report polis haram nak buat , setakat sembang kencang kiter pon boleh

      Delete
    3. Tq bro kkb..Tun dah sanggah..kita kata komen..dpapar cp dah baca pu n..
      Orang kalo tersepit..habis lagak badut..mula melalut..x siapa peduli pun walo berlutut emm Tun nnti kasi kentut..ahahahaaaalhantuyadbun tut..hahahaaa..ye ke..

      Delete
  12. Mengapa Dr Khir pilih Ku Li jadi presiden Umno?

    Kow Gah Chie
    28 Jun 2018, 2:38 tengahari (Dikemaskini 28 Jun 2018, 2:57 tengahari)

    A A
    Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo memilih Ahli Parlimen Gua Musang, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pilihannya untuk jawatan presiden Umno pada pemilihan parti 30 Jun ini.

    Beliau berkata Tengku Razaleigh tidak mempunyai sebarang ‘masalah besar’ seperti Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Khairy Jamaluddin yang adalah anggota kabinet di bawah pentadbiran bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

    Sambil menyatakan keyakinan bahawa Zahid dan Khairy mampu membawa Umno menjadi pembangkang yang berkesan, Dr Khir berpendapat pemimpin Pakatan Harapan tidak akan melayan mereka.

    “Mereka (kerajaan) tidak akan melayan idea dari pemimpin yang diri mereka juga terpalit. Mereka akan mendakwa bahawa masalah (yang dihadapi oleh negara ini) kerana kamu. Jadi kamu diam.

    “Apapun pandangan daripada pembangkang akan diterima kecuali orang yang tidak ada dalam kerajaan lepas,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini.

    ReplyDelete
  13. (Bhg. 2) Apapun, kerana nama-nama mereka sudah dicalonkan tidak ada apa-apa lagi yang dapat dibuat oleh perwakilan-perwakilan UMNO, pilih sahaja yang mana terbaik. Dalam PAU yang akan datang carilah mereka yang benar-benar bersih dan telus. Baharulah UMNO boleh bangkit kembali. Dalam keadaan hari ini, perubahan Kerajaan BN kepada Kerajaan PH, sudah sampai masanya sistem dua parti di wujudkan supaya rakyat boleh membuat pilihan tanpa ragu-ragu, sama seperti di Amerika (Democrat dan Repbulican) dan di Britain (Conservative dan Labour). Mana tahu, mula-mula Kerajaan PH pegang kuasa semua berjalan lancar, lama kelamaan nanti (harap-harap tidak berlaku) pemerintahannya lebih kurang sama macam Kerajaan BN. Mungkin (mungkin) Mat Sabu yang lawak tu pun akan berubah, lupa diri. Maklumlah dah dapat naik jet dan naik kereta kebal tentera. Manalah tahu. Sekarang pun nampaknya Manifesto PH mula tergugat, dan macam-macam alasan cuba diberi untuk tidak menunaikan janji-janji tersebut. Minyak dan ringgit (dua kepentingan rakyat jelata) masih ditakuk lama. Hutang negara dijadikan isu bagi tujuan tersebut. Ini nanti akan memarahkan rakyat, Yang dihebuhkan (tak habis-habis) perlantikan Menteri-Menteri dan Menteri Besar Selangor yang mana ini akan memuakkan rakyat. jika ada yang tidak puashati dengan Kerajaan PH dalam PRU15 nanti mereka ada pilihan memilih semula BN. Tetapi BN mestikan strong dan mampu menggugat Kerajaan PH. Kalau tidak kini, esok dan selama-lamanya rakyat yang menjadi mangsa. Elok, kalau BN diperteguh dan perkuatkan semula dan berwadah serta berwajah baharu, kepentingan rakyat diutamakan, bukannya kepentingan peribadi dan poket sendiri. UMNO, MCA dan MIC perlu - "biduk berlalu kiambang bertaut." Jika semua dibuat demi kepentingan rakyat dan negara - "kalau takda apa-apa takkan burung tempua bersarang rendah" - tiada sebab rakyat akan menolak BN dalam tempuh lima tahun yang akan datang. Percayalah. Satu lagi, Kerajaan PH mesti buat undang-undang melarang wakil-wakil rakyat (MP dan ADUN) melompak parti atau jadi bebas. Dalam setiap PRU rakyat pilih parti, calon nombor dua. Sebagai contoh, jika rakyat pilih BN kemudian pemenangnya keluar parti masuk PH, tentulah ini tidak adil kepada pengundi-pengundi yang memangkah. Di mana-mana negara di dunia jarang saya dengar lompat parti ini. Hanya di Malaysia sahaja yang sering berlaku. Artikel ini Sekadar pandangan ikhlas. Bukan - "mahu mengajar sang itik bernang" - Tammat.

    ReplyDelete
  14. Angka 1 cukup istimewa dengan Najib. Dialah yg mula2 memperkenalkan 1Malaysia dan pelbagai 1 yang lain sehingga di blazernya pun ada angka 1. Tp yg akan paling dikenang sekali oleh rakyat adalah harta 1bilion yg dirampas dari rumahnya.

    Hidup UMNO. Kalau tak ada UMNO nanti Melayu akan jadi terbangsat.

    Kehkehkeh

    ReplyDelete
  15. president umno

    klu ku li menang- budaya bangsawan-fiudelisma-Warlord (YES MAN)..akan subur kembali.
    khairy menang,ada sikit tanda reform,,,khairy kena buktikan 100juta hilang dikenteriannya dia tak terlibat.

    andaikata ahli2 umno pilih zahid,umno akn berkubur selama-lamanya

    ReplyDelete
  16. Amar Singh: Apa lagi Najib nak?
    Faisal Asyraf & Annabelle Lee

    28 Jun 2018, 3:28 petang (Dikemaskini 28 Jun 2018, 3:48 petang)

    A A
    Senarai penuh wang tunai dan barang rampasan dari premis dikaitkan dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak telah diberikan kepada penghuni tempat masing-masing, kata polis.

    Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh menafikan dakwaan Najib bahawa pihaknya tidak mendapat senarai lengkap barang rampasan daripada pihak berkuasa.

    Najib juga mendakwa tidak dibekalkan dengan gambar barang-barang rampasan.

    “Senarai dah bagi pada tuan rumah. Semua tempat yang kita geledah ada bagi senarai penuh.

    “(Ia) diberi pada orang yang ada di rumah itu. (Senarai) telah diberi semua pada mereka. Apa lagi dia nak?

    “Diberi pada semua yang ada penghuni. Kalau ada pekerja kita bagi pada pekerja,” katanya kepada Malaysiakini.

    ReplyDelete
  17. IGP rubbishes Najib’s claim of ‘subjective, unrealistic’ valuation
    Bernama

    Inspector-General of Police Mohamad Fuzi Harun. (Bernama pic)

    KUALA LUMPUR: Inspector-General of Police Mohamad Fuzi Harun today brushed aside claims by Najib Razak that the valuation of items seized from premises linked to the former prime minister was “subjective and unrealistic”.

    “The valuation of the (luxury) items was based on the assessment of experts who know their true value.


    “We were assisted by experts on the brands of items seized, and the police were not involved in determining the value of the goods,” he told reporters after an event at Bukit Aman here.

    This followed Najib’s claim in an interview with a news portal yesterday that the RM1.1 billion valuation for the items was “subjective and unrealistic”.

    On Najib’s request to view the seized items, Fuzi said the police had no issue with this if the need arose.


    Yesterday, Commercial Crime Investigation Department director Amar Singh announced that the total value of items seized from six premises linked to Najib on May 16 and 17 was between RM900 million and RM1.1 billion.

    ReplyDelete
  18. UMNO perlu minta maaf kepada rakyat Malaysia - Ku Li
    Tarikh kemaskini: 27/06/2018


    BUTTERWORTH, 27 Jun (Bernama) -- Calon Presiden UMNO Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah akan menganjurkan UMNO untuk meminta maaf kepada rakyat Malaysia atas kegagalan menunaikan tanggungjawab dengan baik sehingga mengalami kekalahan teruk pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) yang lalu.

    Ketua UMNO Bahagian Gua Musang itu berkata perkara itu akan dilakukan sekiranya beliau dipilih menjadi presiden UMNO.

    Katanya beliau mahu menganjurkan UMNO di semua peringkat cawangan dan bahagian untuk meminta maaf kepada rakyat supaya parti itu dapat mendekati semula rakyat sekali gus mengajak mereka kembali bersama UMNO.

    "Saya nak menganjurkan kita minta maaf dengan rakyat Malaysia atas kesilapan kita kerana tidak menyempurnakan tanggungjawab sebagai amanah sehingga menyebabkan mereka (rakyat) marah. Agama kita juga menganjurkan kita untuk meminta maaf...itu budaya kita.

    "Saya rasa mereka akan memaafkan kita. Itu yang mesti kita lakukan. Minta maaf kepada semua kerana kita cuai dengan amanah yang telah diberikan kepada kita," katanya berucap pada majlis Sesi Ramah Mesra Bersama Tan Sri Tengku Razaleigh, di sini hari ini.....

    ReplyDelete
  19. Zahid dakwa SPRM beku akaun bank Umno

    28 Jun 2018, 4:38 petang (Dikemaskini 28 Jun 2018, 4:50 petang)

    A A
    Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang memangku tugas presiden Umno, mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membekukan akaun bank ibu pejabat Umno dan Umno Selangor.


    Zahid berkata beliau menerima panggilan telefon dari SPRM yang memaklumkan tindakan itu, lapor The Star.

    “Hampir pasti selepas ini SPRM akan bekukan akaun Umno Johor juga,” beliau dipetik sebagai berkata dalam majlis hari raya di Johor Bahru hari ini.

    Zahid juga berkata tidak mustahil Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) membatalkan pendaftaran Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana dusyakki duit 1 mdb..akaun Pas pon patut di bekukan jugak..

      Delete
    2. KBB...Hari ni heboh satu Malaya pasal isu perlantikan pengerusi baru PTPTN oleh Dr Mazlee.

      Memang takde siapa pun kat Msia ni yang nak jawatan sebagai Pengerusi PTPTN tu sebab takut dikaitkan sebagai golongan manusia MUNAFIK.

      Sebelum PRU yang lalu, Pakatan Haprak tu janji tidak akan melantik pemimpin dari parti Politik untuk sebarang jawatan.

      Tapi sekarang, janji yang dibuat telah dilacurkan dengan alasan bertaraf Longkang kononnya sebab takde orang yang mahu jawatan tersebut.

      Itu belum cerita lagi janji Pakatan Haprak nak hapuskan Hutang PTPTN seperti yang didesak sebelum ini. Sebelum PRU, diorang hasut rakyat dengan dakwaan kononnya hutang PTPTN tu membebankan rakyat.

      Tapi bila dah menang, PTPTN bukan sahaja tidak dimansuhkan serta merta....dan bukan setakat gaji 4 ribu sahaja yang dipaksa bayar balik walaupun itu janji yang telah dibuat.

      Sebaliknya, peminjam PTPTN tu pulak dianggap seolah-olah tak faham tuntutan agama bila tiba bab berhutang. Yang diorang mungkir janji tu tak ikut tuntutan agama pulak.Cakap serupa keeeleeng mabok todi aje lah bhai diorang ni kan !!!!!

      Delete
  20. Zahid: MACC freezes Umno's accounts.

    Ada sesiapa nak derma?

    Pergi Arab Saudi lagi, kita?

    ReplyDelete
  21. SPRM serbu apartmen mewah Jho Low

    28 Jun 2018, 5:51 petang (Dikemaskini 28 Jun 2018, 5:55 petang)

    A A
    SPRM menyerbu unit apartmen servis yang didakwa milik Jho Low berhampiran di KLCC, ibu negara.

    Menurut portal The Star Online, serbuan itu adalah hasil maklumat yang tidak dinamakan.
    Laporan yang memetik sumber itu mendakwa tiada barangan signifikan ditemui semasa serbuan itu.

    Berdasarkan foto-foto serbuan yang diperolehi oleh Malaysiakini, unit itu tidak diduduki dan dijadikan sebagai sebuah pejabat kecil.

    ReplyDelete
  22. PM says substantial reduction of govt debt in next few months
    1MDB
    Thursday, 28 Jun 2018

    Dr Mahathir said the government's efforts at improving the financial situation and economy of the country, however, was not being taken positively by foreign investors, leading to a capital outflow.
    Dr Mahathir said the government's efforts at improving the financial situation and economy of the country, however, was not being taken positively by foreign investors, leading to a capital outflow.

    KUALA LUMPUR: The government is hopeful of a substantial reduction in the amount of government debt within the next few months, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said.

    He said since taking over as prime minister, his government had cancelled a number of costly projects which contributed to the overall debt reduction.

    "Trying to reduce debt is a tough job, but we have cancelled a number of costly projects," he said at the American Malaysian Chamber of Commerce luncheon here on Thursday.

    He said the government's efforts at improving the financial situation and economy of the country, however, was not being taken positively by foreign investors, leading to a capital outflow.

    "Sometimes, I feel the market prefers to be told lies on how good we are, rather than the truth," he added.

    The prime minister emphasised the government's business friendly policy and need for closer collaboration between the public and private sectors.

    "We want to work closely with the private sector, which means, of course, we will be accessible to it, " he said.

    Dr Mahathir also said the government is open to ideas and constructive comments from the private sector to help improve the delivery process of the public sector.

    "I can assure you that when criticised or told we are doing something wrong, we will do our best to correct it," he added.

    He said the intention of the government is to facilitate the growth of the private sector, which is the engine of wealth for the country.

    According to Dr Mahathir, the government by itself can't create wealth, but if enriched by collecting taxes from a very prosperous community, then the country would be better off.

    He said the government is also keen to encourage foreign direct investments for high technology industries to address unemployment issues among graduates.

    He said Malaysia is a good investment location with skilled manpower to deliver quality products and services.

    "We can train Malaysians to produce good quality products that are acceptable to the world market. The government is also looking at ways to improve productivity in the country and not focusing solely on raising the income level,” he added. - Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Haarp kau baca dan hadamkan betul2 aap yan g dituliskan ni sebagai pencerahan untuk kau beb !!!!!

      Press Statement: Seizures by the police from the Najib Razak Family
      June 28, 2018


      Najib Razak

      1. The Najib Razak family maintains the seizures by the police are mostly gifts from friends, foreign dignitaries including royalty for various occasions including official visits and family events such as birthdays, anniversaries, weddings and engagements.

      2. Some of the items seized belong to relatives and various 3rd parties. They have now started the legal process to claim their items from the police.

      3. We dispute the quantity and the valuation given in the press conference by the police since such valuation is subjective and is subject to when the gifts were given. As most of the items were gifts accumulated over decades, the family is not aware of how much was paid by those who had gifted these items.



      4. Any valuation based on retail price and at current prices would be unrealistic, likely to be grossly inflated and will give a very distorted picture as these items were received as gifts over a period that spans decades.

      5. For example, the police had stated in their press conference that the most expensive watch was a Rolex Daytona which they say is valued at RM3.4 million. This item referred by the police appears to be a recent gift along with several other valuables given by the interior minister, who is also a prince of a middle eastern country who visited Malaysia in March this year. The police should also have stated that this item along with several others were contained in a box with the royal crest of a foreign country.

      This fact should not have been omitted.

      6. We also point out that many of the items seized were contained in boxes properly labeled by staff members with the item description, photographs, date of gift and the identity of the persons who gave the gift.

      7. Should the police call our family for questioning over this matter, we will provide our full cooperation. To the best of our ability, we shall help the police identify those who have given the gifts over the decades.

      8. Similar to the over-inflating of the national debt, the over-inflating of the quantity and value of the items seized as well as the press conference appears to be done with a view for political vengeance and political attack on my family.

      Delete
  23. Polis serah notis merah kepada Interpol, kesan Musa Aman
    Bernama

    KUALA LUMPUR: Polis menyerahkan notis merah kepada Polis Antarabangsa (Interpol) bagi mengesan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Tan Sri Musa Aman yang dipercayai berada di United Kingdom.

    Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya akan mengambil tindakan sewajarnya mengikut proses undang-undang sedia ada ke atas bekas ketua menteri Sabah itu yang dikehendaki susulan laporan polis atas dakwaan membuat ugutan jenayah terhadap Gabenor Sabah Tun Juhar Mahiruddin.


    Pada 26 Jun lepas, Musa mengesahkan beliau berada di United Kingdom atas urusan perubatan dan peribadi serta meninggalkan Malaysia secara sah pada 16 Mei lalu.

    Fuzi ditemui selepas majlis penganugerahan kontinjen dan daerah terbaik Op Selamat 2018 di Bukit Aman hari ini.

    ReplyDelete
  24. Najib: Jho Low kata dia bertindak bagi pihak kerabat Arab
    Pasukan Malaysiakini
    28 Jun 2018, 6:59 petang (Dikemaskini 28 Jun 2018, 7:04 malam)

    A A
    EKSKLUSIF | Dia hidup penuh glamor – berparti dengan bintang Hollywood Leonardo DiCaprio dan Paris Hilton, malah keluar temu janji dengan Miranda Kerr.

    Bagaimanapun, anak Pulau Pinang itu, Low Taek Jho atau Jho Low itu menghiasi dada akhbar di seluruh dunia dengan dakwaan penglibatan dalam skandal 1MDB.

    Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat (AS) mendakwa hartawan 36 tahun itu menyalurkan dana 1MDB antaranya untuk mendapatkan hartanah dan kapal layar mewah bernilai AS$250 juta.

    Dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini di pejabat portal itu di Petaling Jaya semalam, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, yang mempengerusikan lembaga pengarah 1MDB, ditanya kenapa Low mempunyai peranan penting dalam 1MDB.

    “Dia ada hubungan strategik (dengan kepimpinan beberapa kerabat di Timur Tengah) yang mungkin memberi faedah kepada Malaysia dan jelas dia ada hubungan istimewa dengan kepimpinan itu bawah (raja Arab Saudi) Raja Abdullah dan kerabatnya dan juga istana beberapa negara terutamanya di UAE.

    “Dia membangunkan hubungan ini yang boleh memberikan nilai kepada Malaysia. Itu dalam konteks itu. Apa yang dia buat dengan mereka itu di luar pengetahuan saya,” katanya.

    “Dalam konteks itu Jho Low mewakili rakan-rakan kongsi di Timur Tengah dan rundingan serta perkongsian dengan 1MDB,” katanya.

    Najib berkata sebelum beliau menjadi perdana menteri dan sebelum 1MDB wujud lagi, Jho Low sudah mengawal tiga syarikat tersenarai di Malaysia dan mempunyai pelaburan dalam projek Iskandar Johor dengan dana dikatakan datang dari Timur Tengah.

    “Dia ketika itu berjaya kagumkan banyak pihak, termasuk saya dengan hubungannya dengan Timur Tengah,” kata Najib.

    Najib juga berkata allahyarham Raja Abdullah memberikan sokongan supaya 1MDB menjalankan kerjasama dengan PetroSaudi.

    “Malah, kedutaan Arab Saudi di Malaysia, termasuk beberapa bank utama di sana, menulis surat sokongan untuk PetroSaudi,” katanya.

    PetroSaudi dimiliki oleh Putera Turki Abdullah Al Saud, putera ketujuh Raja Abdullah. Putera Turki kemudian menjadi timbalan gabenor dan kemudian gabenor Riyadh, kota paling besar di Arab Saudi.

    Selain penjelasan hubungan itu memberi faedah kepada Malaysia, Najib tidak menghuraikan lanjut perkara itu.

    Bagaimanapun, Najib berkata hubungan lebih baik dengan Arab Saudi turut membantu pertimbangan dalam permohonan kuota haji untuk Malaysia.


    Mengulas soalan sama ada beliau ada berhubung dengan Jho Low ketika dakwaan terhadap bilionair itu muncul, Najib berkata ia telah lama.

    “Ya, saya ada (berhubung dengan dia) dan dia kata bukan untuknya. Katanya dia bertindak bagi pihak istana Timur Tengah. Ini respon dari dia,” katanya.

    Najib berkata dia tidak bertanya tentang kapal layar mewah Equanimity ketika itu kerana tidak perasan dengan kewujudannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana pula siasatan money trail oleh fbi mendapati wang 1 mdb masuk petrosaudi...dari petro saudi masuk akaun jho lo...dari jho.lo masuk akaun najib...

      Wang dari bank golden sach yg dipinjam oleh 1 mdb masuk Aabar BVI...dari sini masuk akaun jho lo dan dari jho lo masuk akaun najib....najib tak tahu..

      Delete
    2. Wang pelaboran src masuk kebeberapa akaun jho lo di beverapa negara...dari jho lo masuk akaun najib...najib tak tahu jugak

      Delete
    3. Tak tahu Kepala Bapak Dia.

      Kata2 yg dia ajor rakyat gunakan.

      Yang bapak dia Tun Razak tentu takda ajor.

      Najib budak kurang ajor.

      Dalam kata2 lain, kepala hotak Najib yang mengajor dia sendiri.

      Delete
    4. isa3...Mohon agar kau baca berita ni dengan fikiran yang terbuka dan berlapang dada bhai !!!!!

      The real reason the MACC froze UMNO accounts
      June 28, 2018


      TTF: Ever since news broke that the MACC froze UMNO bank accounts , the grapevine has been abuzz with rumour that Dr Mahathir Mohamad is attempting to strangulate the party. According to ‘pundits’, the Prime Minister wants to deprive Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi of funds to ensure that Tengku Razaleigh Hamzah becomes the next UMNO president. Well, it is true that the Prime Minister does want Razaleigh to win the upcoming presidential election . But that’s not why he got the MACC to freeze the party’s accounts.
      The thing is, Mahathir has already thrown millions into the party’s youth and wanita wings to secure either Razaleigh’s or Khairy Jamaludin’s win. It does not matter to him if Zahid has a money pot hidden somewhere that will allow him to offer the duo a good challenge. As far as he’s concerned, Zahid no longer poses a threat to Razaleigh and is as good as gone from the party scene.

      So why the freeze?

      Well, both Mahathir and the MACC are trying hard to pin something on Dato’ Seri Najib Tun Razak. Having promised voters that Najib would be jailed for siphoning RM2.6 billion from 1MDB, the Prime Minister needs to tie some of that money to UMNO to convince voters that the money wasn’t a gift. As far as he’s concerned, if he can imply that the money found in Najib’s house came from the former premier’s men, nobody would believe that it originated from the government of Saudi Arabia even if you were to show them documents or produce the Saudi Prince right in front of them.
      That, in essence, is why he got the MACC to freeze the accounts.
      Like Najib, Mahathir is well aware that the party’s funds are parked largely in the accounts of trustees, nominees and proxies. It is the proxies he is after – by strangulating UMNO, he hopes that Najib’s proxies will “crawl out of the woodwork” and deliver funds to Zahid. The minute that happens, he will get the MACC to arrest those proxies on the pretext that the money they possess could have originated from 1MDB.

      Delete
    5. isa3....Kau perasan tak apa yang dah kerajaan Fuckatan Harapan dah buat sejak memerintah bhai?????

      Kerajaan PH Dan Plagiat Serta Penjenamaan Semula semua yang dibuat oleh BN dulu...

      1. Dulu SPAD, sekarang jadi Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD)





      2. PR1MA sudah ditukar menjadi Perumahan Rakyat Harapan Malaysia (PRHM)



      3. BR1M sudah bertukar menjadi Bantuan Sara Hidup (BSH)





      4. Semalam, JKKK dijenamakan sebagai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) dan ...





      5. Klinik 1 Malaysia bertukar menjadi Klinik Komuniti.




      Antara yang bakal dikaji, diplagiat dan dijenamakan semula adalah:

      1. ADAM 50 mungkin menjadi IZZAH 60.





      2. 1MDB juga tidak mustahil dikaji, di kekal dan dijenamakan semula.

      3. Tun Razak Exchange ( TRX ) mungkin akan diubah kepada Tun Mahathir Exchange ( TMEX ).....Tak mustahil kan ????



      Kesimpulannya, Kerajaan PH masuk rumah orang cuci kaki sahaja dan ubah nama. Idea sendiri tidak nampak lagi setakat ini. Sebagai sebuah Kerajaan yang bencikan cara kerja Kerajaan terdahulu, kini sibuk untuk berebut2 menjilat ludah dan kahak mereka bhai !!!!!!

      Delete
  25. Saya setuju Zahid mungkin akan di dakwa.

    Zahid kata dia ada jumpa Arab "penderma" RM2.6 bilion itu. Tidak beri butiran lanjut.

    SPRM ada pergi ke Arab Saudi coba menjumpai "penderma" Arab itu.

    Kalau itu Arab yang Zahid maksudkan dan orang itu bukan "penderma" RM2.6 bilion itu, makna nya Zahid menipu coba menutup hal Najib mencuri duit itu dari 1MDB. Zahid bersubahat dengan Najib.

    Jadi, nampak lah dia bersalah, boleh dan mungin di dakwa.

    ReplyDelete
  26. Saya setuju Zahid mungkin akan di dakwa.

    Zahid kata dia ada jumpa Arab "penderma" RM2.6 bilion itu. Tidak beri butiran lanjut.

    SPRM ada pergi ke Arab Saudi coba menjumpai "penderma" Arab itu.

    Kalau itu Arab yang Zahid maksudkan dan orang itu bukan "penderma" RM2.6 bilion itu, makna nya Zahid menipu coba menutup hal Najib mencuri duit itu dari 1MDB. Zahid bersubahat dengan Najib.

    Jadi, nampak lah dia bersalah, boleh dan mungin di dakwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isa3....Fuhhh...Hebat tul lah DSNR memacu ekonomi negara dan memastikan KLCI terus mencanak naik masa eranya. Bukan macam sekarang..dah merudum lebih dari 200 mata...APA CELIP TOQ ??????


      Najib gave us the world’s longest running bull market
      June 28, 2018


      The Kuala Lumpur Composite Index under Najib was the world’s longest running bull market.
      Malaysian shares have moved up 88% during this bull run.


      26 July 2017: The Kuala Lumpur Composite Index is the world’s longest running bull market (READ HERE FOR BLOOMBERG ANALYSIS). Since January 2008 the KLCI has not had a 20% correction (which represents a bear market and the end of a bull market).

      Malaysian shares have moved up 88% during this bull run. But it hasn’t been easy. The index hit a rough patch last year and dropped 18%. Still, it managed to recover and is up almost 2% this year (in dollar terms).





      Coming in a close second to the KLCI’s bull market is the S&P 500 . Its bull market started four months later than Malaysia’s. In early 2016, the S&P 500 was down 10% but recovered. Like the KLCI, it is now up about 3% for the year.

      Malaysia has a more defensive stock market. As we’ve written before, this means the KLCI has more companies that aren’t as affected by economic cycles, making it less volatile. Companies in the health care, utilities, consumer staples (like food), and telecom industries are generally more stable. No matter how the economy is doing, people will continue to smoke cigarettes, turn on the lights and use their smartphones to watch cat videos.

      Also, compared to other markets around the world, the Malaysian stock market is not expensive. By taking the share price and dividing it by the net assets of a company, we can get its price-to-book ratio. The P/B is a good way to see how cheap or expensive a stock is. A lower number means the stock is cheaper. The average P/B for each stock in an exchange gives us an idea of how an entire market is valued.

      Adapted from: The Street

      Delete
  27. Najib: 'Most expensive watch' was in a box with royal crest

    He says the RM3.4 million Rolex Daytona was a gift from a Middle Eastern prince who visited Malaysia in March.

    Saya nasihatkan Najib bila pakai jam tangan itu, jangan pergi tempat yang mungkin tangan nya di tetas penjahat kerana mahukan jam nya.

    Kalau di negara yang mempraktikkan Hudud, mungkin dia di kenakan hukum pada tangan nya, seolah olah jam tangan itu ada lah barang yang di curi, tanpa mengira kotak yang ada "royal crest" itu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...