Monday 18 June 2018

HANYA KU LI TIADA BEBAN BAGASI, ZAHID HAMIDI ATAU KJ MASING2 ADA MASALAH TERSENDIRI


Walaupun ada tujuh orang yang dilaporkan telah menghantar borang pencalonan untuk bertanding jawatan Presiden UMNO pada pemilihan 30 Jun depan, persaingan sebenar adalah antara tiga calon saja.


Mereka ialah Zahid Hamidi, Tengku Razaleigh Hamzah dan Khairy Jamaluddin Abu Bakar.


Empat lagi calon yang turut menghantar borang pencalonan tidak lebih sekadar suka-suka saja berbuat demikian dan tidak pun mengharapkan lebih daripada itu. Bahkan, kemenangan adalah paling menakutkan mereka.


UMNO ketika ini bukan lagi parti yang ada kuasa dan sasarannya melalui pemilihan pucuk pimpinan kali ini ialah untuk memberi saingan yang sebaik-baiknya kepada Pakatan Harapan dalam pilihanraya umum akan datang, meskipun realitinya untuk menggapai kembali kuasa ternampak sangat sukar berikutan kekotoran parti itu sendiri dan tindakan semua parti di Sabah dan Sarawak sudah keluar meninggalkan BN.


Untuk itu, jawatan Presiden UMNO haruslah disandang oleh pemimpin yang betul dan tidak dipertikaikan oleh rakyat. Kalau tidak, kekalahan BN akan lebih buruk lagi.


Berbanding ketiga-tiga calon tersebut, mesti diakui bahawa hanya Tengku Razaleigh atau Ku Li merupakan pemimpin yang bersih, tiada beban bagasi dan boleh diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat untuk berdepan dengan Pakatan Harapan.


Ku Li bukan saja ada pengalaman sebagai Presiden Semangat 46 antara 1988 hingga 1996, malah jua juga pernah mengetuai pakatan pembangkang dalam dua pilihanraya umum iaitu pada 1990 dan 1995.


Dengan yang demikian, dalam kedudukan UMNO sebagai pembangkang ketika itu, Ku Li tentu saja paling layak menerajui parti itu berbanding Zahid Hamidi atau KJ yang pengalamannya dalam UMNO hanya di waktu senang saja.


Penerimaan orang Melayu dan bukan Melayu terhadap Ku Li juga dipercayai adalah baik berdasarkan "track record"  beliau selama berada dalam kerajaan sebelum ini.


Meskipun sudah berusia, tetapi Ku Li masih muda hampir 12 tahun berbanding Tun Mahathir Mohamad yang kini menjadi Perdana Menteri.


Jika dalam PRU15 nanti, Pakatan Harapan akan dipimpin oleh Anwar Ibrahim yang akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir, bermakna Ku Li hanya lebih tua 10 tahun saja berbanding Ketua Umum PKR itu.


Maka, tiada masalah sangat sebenarnya bagi Ku Li yang sudah berusia 81 tahun atau mencecah 85 tahun dalam PRU 15 nanti untuk melakar kejayaan sebagaimana yang dipernah dilakukan oleh Tun Mahathir pada usia 93 tahun.


Beban bagi UMNO jika memilih Zahid Hamidi ialah ia sama saja seperti memberi semula jawatan Presiden UMNO itu Najib Razak. UMNO jika dipimpin oleh Zahid Hamidi  hampir tiada beza dengan sewaktu ia diketuai oleh Najib, malah ketika UMNO kalah pada pilihanraya 9 Mei lalu, saham utama kekalahan itu adalah perkongsian antara kedua-dua mereka.


Dengan Najib bakal didakwa tidak lama lagi, Zahid Hamidi juga berisiko berdepan perkara yang sama. Beliau bukan saja mungkin disiasat atau didakwa atas hal-hal peribadi lama atau berkaitan urusan kementerian yang pernah diterajuinya, bahkan jika Najib didakwa berkaitan wang RM2,600 juta yang didakwanya merupakan derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi, Zahid Hamidi pasti tidak akan terlepas kerana beliau pernah mengaku menemui waris keluarga penderma itu.


Berdasarkan bukti antarabangsa bahawa wang tersebut sebenarnya berasal daripada dana 1MDB yang dicuri, mampukah Zahid Hamidi membukti atau menampilkan siapa waris keluarga Diraja Arab Saudi yang ditemuinya itu?


Tidak mungkinkah beliau akan didakwa kerana berbohong atau bersubahat dengan Najib?


Jika Zahid Hamidi akhirnya disiasat dan didakwa, tidakkah ini merupakan malang ketiga bagi UMNO setelah ia hilang kuasa dan kemudian bekas Presidennya, Najib dihadapkan di mahkamah?


KJ juga ada beban bagasi di belakangnya kerana beliaulah punca bermulanya kemerosotan sokongan rakyat kepada UMNO melalui pelbagai karenah budak-budak tingkat 4 yang diketuainya ketika bapa mertuanya, Tun Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri dahulu.


Disebabkan karenah KJ dan budak-budak tingkat 4 itulah Tun Mahathir keluar daripada persaraan dan mendesak pengunduran Tun Abdullah Badawi sehingga buat pertama kalinya BN hilang majoriti dua pertiga pada 2008 dan beliau kemudian setuju mengadakan peralihan kuasa kepada Najib pada 2009.


Hakikatnya, jika KJ tidak menjadi menantu Tun Abdullah, bekas Perdana Menteri itu mungkin masih mampu menjadi pemimpin yang lebih stabil serta tidak menimbulkan kemarahan ramai, bahkan mungkin juga Tun Mahathir tidak keluar daripada persaraan dan menjadi penentangnya.


Selain itu, KJ juga terlalu muda dari segi usia dan mentah pengalamannya. Berbanding pemimpin-pemimpin UMNO lain di mana kebanyakannya terdiri daripada bekas menteri, bekas menteri besar dan bekas ketua menteri yang bertanding jawatan timbalan presiden, naib presiden dan MT, KJ adalah paling muda di antara mereka.


Sediakah "warlord-warlord"  itu berketuakan pemimpin yang lebih mudah dan mentah berbanding mereka?


Dengan usia hanya 42 tahun dan berpengalaman sekadar menerajui kementerian paling junior, Kementerian Belia dan Sukan, jika menjadi Presiden UMNO, KJ juga barangkali hanya akan jadi "budak belasahan" kepada Tun Mahathir dan Anwar di arena politik negara menjelang PRU15 akan datang.


Lebih penting yang harus difikirkan oleh perwakilan ialah bolehkah orang yang pernah menjadi punca bermulanya merosotnya imej UMNO di mata rakyat dijadikan pemimpin utamanya?


Secara kasarnya, antara ketiga-tiga calon itu, hanya Ku Li yang bukan saja berwibawa dan tiada beban bagasi yang menyulitkan UMNO untuk bangkit semula, manakala Zahid Hamidi dan KJ, masing-masing ada masalah mereka yang tersendiri yang memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan untuk kekal memerintah negara dengan lebih lama. (ShahbudinHusin 18/06/2018)

59 comments:

  1. kasi jer laaa kat Ku Li tu.....yg lain hampeh....semua ke laut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Admin.......maaf teman nak off topic ni.

      Dalam media Malaysikini kata Najib dan Rosmah bercuti ke Langkawi untuk 3 hari.

      Ramai netizen yg bagi komen kebimbangan mereka jika Najib dan Rosmah mencari jalan untuk lari macam Yingluck exPM Thailand.

      Umum tau mereka berdua akan dibicarakan......yg salah tentu udah terasa pedasnya dan tertekan.

      Ingat yeop.......Langkawi memang ada port untuk yacht, boat, speed boat dan kapal kecik berlaboh.

      Langkawi jugak DEKAT dengan Thailand.......kalo naik speed boat kejap ajerrr sampainya.

      Diharap......pihak PDRM dan semua yg berkaitan tak terrrlepaasss pandangkan hal ni macam yg berlaku pada Sirul, Jamal Yunos dan Musa Aman yg semuanya terbolos.

      Yeoooppp.......jangan sampai Msia diketawakan dunia kerana mereka2 yg terrbabit dengan dakwaan boleh BOLOS dengan mudah dan terrrlepas dari pandangan pihak berkuasa.

      Jangan PDRM dan pihak berkuasa yg lain dilihat rakyat dan dunia sebagai lemah dan tak berupaya.........malu negara kita weeiiii....

      Ingat.........macam mana berbilion2 duit boleh lesaaappp dengan licik...???
      Itu menandakan tentulah kepala orang yg melarikan duit tu lebih berrbelit-belit, licik dan licin dari belut.

      Kita bukan nak tuduh.........tapi macam2 kemungkinan boleh berlaku.
      Kalo tak jadi apa2 tak per.
      Kalo dah jadi......nak kata apa lagi menganga masok angin lerrr kita yeoooppp........skandal duit berrbilion-bilion tak dapat dirungkai dan diselesaikan.
      Walhalnya itulah perkara yg jadi fokus utama rakyat Msia dan yg jadi sebab rakyat tukar kerajaan.

      Mari kita doakan tak de apa2 yg berlaku dengan percutian 3 hari tu........

      Tapi apa pon........mohon pihak berkuasa tolong jangan leka.......rakyat semakin bimbang........tolong lebih celik dan ALERT.

      Delete
    2. Jika Najib Rosmah dapat lari, TS Mohyidin patut letak jawatan.
      Itu jawapan tepat.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kedah Cipta Sejarah, Ambil Duit Raya Kena Chap Di Tangan


      Mungkin keadaan negara yang hampir bangkrap dengan hutang negara berjumlah lebih RM1 trillion (dakwa dakwi Kerajaan lah) menyebabkan Kerajaan Kedah terpaksa mengambil langkah berjimat cermat.

      Menjadi satu sejarah yang seingat saya tidak pernah berlaku sebelum ini apabila kanak-kanak yang datang berhari raya terpaksa dichop (bahasa betul chap - MR) di atas tangan oleh Madam Sri Mentaloon bagi mengelakkan pengambilan duit raya lebih dari sekali.




      Mungkin sekiranya duit raya yang diberikan berjumlah RM100, mungkin ada logiknya penggunaan chop tersebut. Duit raya di dalam sampul hanyalah RM2. aku pun bagi RM5 untuk kanak-kanak yang tidak dikenali dan tidak perlu chop di tangan.


      Delete
    5. Wooiii samdol ALBASI.........walaupon RM2 tapi bilangan yg datang tu beribu-ribu.......

      Kalo ada yg nakal.....boleh ajerrr deme berulang-ulang ambik duit raya berkali-kali hingga orang lain yg belom dapat pon terlepas peluang.

      Inilah akibat bila negara dilanda skandal mega duit lesaaappp dan tumboh aktifnya Bank-Bank Bagasi dalam M'sia.

      Orang mula hilang kepercayaan.......dan kalo ada duit pon cuba dibelanjakan dengan cermat dan berhemah supaya yg 1 trilion tu tak beranak-pinak lagi.........ada pahaaammm albasi.....???

      Delete
    6. terbaik ar albabi kasi 5rm pun nak canang 1 malaysia ke?

      Delete
    7. Angkuh dan bongkak tu udah memang sebati dalam DNA deme yeoooppp.....

      Delete
    8. Tanpa Nama31 Mei 2018 8:49 PG
      Ambe alhamdullilah bermastautin di terengganu.walaupun kerajaan negeri tidak menjanjikan bulan dan bintang. apabila mereka yg berauthoriti membuat kenyataan mengenai DANA RAYA, AIR PERCUMA 20m3, DISKAUN LESEN MOTOR REMAJA. NIKAH PERCUMA,MANSUH CUKAI PINTU, BKN SIFARKAN. PEMILIKAN RUMAH PD MEREKA YG LAYAK.bagi ambe tunai manifesto adalah BONUS TTP memartabat ISLAM adalah grand prize bg ambe. pilihan yg tepat

      Balas
      Balasan

      Tanpa Nama31 Mei 2018 9:44 PG
      Sesungguhnya saya cemburu dgn Trengganu...Moga rakyat Trengganu terus makmur dibawah panji Islam

      Ba
      Tanpa Nama31 Mei 2018 10:37 PG
      PH janji bila dpt tawan putrajaya minyk turun terus serta merta rm1.50 tapi habok pun tarak.Apa2 pun tahniah pyokong2 PH kerana percaya dgn janji2 palsu pemimpin2 munafiq. Kita tggu masa sebulan lg pula ya. Apa2 pun ribuan pekerja tlh pun dibuang di ICU, ratusan pekerja di JPM dibuang serta merta tanpa memikir bgmana keadaan hidup mereka tanpa gaji, 3,600 guru kafa dibuang. Bagusnya kjaan PH kita yg baru iaitu Undilah Pakatan Harapan untuk memenuhi impian di masa hadapan ha ha.


      Tanpa Nama31 Mei 2018 11:48 PG
      Wah penyokong-penyokong pakatan mudah lupa ! Bukankah sebelum PRU14 sebilangan pemimpin-pemimpin pakatan telah berjanji kepada rakyat untuk melaksanakan semua janji pakatan sebaik sahaja pakatan menang?




      Muhammad Abdul Rahman31 Mei 2018 10:04 PG
      Sepatutnya dah ada cara dan pendekatan mcm mana nak urus negara yg sememangnya dah diketahui ada hutang. Atas pentas ceramah bagai nak rak kata kita tahu. Rupanya baru nak pikir,terkial-kial cari penyelesaian. Tut2 ada cadangan minta lancarkan tabung derma selamatkan m'sia dan jual saham petronas. Kalau mcm ni ajk surau pun blh jadi penasihat ekonomi. Dulu sy pernah joke ngan kawan ,sepatutnya depa ni hire Dato vida or Dato Alif jadi economy advisor. Pasal depa ni lagi cemerlang. Jual air botol pun boleh jadi millionaire

      Balas
      Balasan

      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:02 PTG
      Terbaik.. Dulu anwar penah bgtau tun daim tu menteri korup.. Tp la ni dia dh jd penasihat gomen.. Nasib kita la.. Hehe .


      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:22 PTG
      pak menteri pertahanan ada kataini org geng bapak penyamun.


      Muhammad Abdul Rahman31 Mei 2018 10:06 PG
      Sepatutnya dah ada cara dan pendekatan mcm mana nak urus negara yg sememangnya dah diketahui ada hutang. Atas pentas ceramah bagai nak rak kata kita tahu. Rupanya baru nak pikir,terkial-kial cari penyelesaian. Tut2 ada cadangan minta lancarkan tabung derma selamatkan m'sia dan jual saham petronas. Kalau mcm ni ajk surau pun blh jadi penasihat ekonomi. Dulu sy pernah joke ngan kawan ,sepatutnya depa ni hire Dato vida or Dato Alif jadi economy advisor. Pasal depa ni lagi cemerlang. Jual air botol pun boleh jadi millionaire

      Delete
    9. Muhammad Abdul Rahman31 Mei 2018 10:06 PG
      Sepatutnya dah ada cara dan pendekatan mcm mana nak urus negara yg sememangnya dah diketahui ada hutang. Atas pentas ceramah bagai nak rak kata kita tahu. Rupanya baru nak pikir,terkial-kial cari penyelesaian. Tut2 ada cadangan minta lancarkan tabung derma selamatkan m'sia dan jual saham petronas. Kalau mcm ni ajk surau pun blh jadi penasihat ekonomi. Dulu sy pernah joke ngan kawan ,sepatutnya depa ni hire Dato vida or Dato Alif jadi economy advisor. Pasal depa ni lagi cemerlang. Jual air botol pun boleh jadi millionaire

      Balas

      Tanpa Nama31 Mei 2018 10:41 PG
      Harapan Rakyat Kini Makin Pudar Terhadap Kerajaan PH, namun Kjaan PH akan meneruskan impian utk memenuhi harapan rakyat. Impian tggal impian hmm.

      Balas
      Balasan

      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:18 PTG
      jom BERSIH 3/4

      Balas

      Tanpa Nama31 Mei 2018 10:43 PG
      Melayu adalah bangsa yg paling BODOH dalam dunia, bkn dlm msia tau. Aku percaya dgn cakap lim guan eng ni mmg betul.

      Balas
      Balasan

      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:15 PTG
      bukan setakat BODOH TP boleh diPERKUDA

      Balas

      Tanpa Nama31 Mei 2018 11:02 PG
      Tak kiralah melayu atau apa bangsa sekalipun...mana mana yang menolak fikrah Islam bukan setakat bodoh dalam dunia...tapi sombong pula.. maka jadi bodoh sombong berlapis lapis

      Balas
      Balasan

      mat lembu31 Mei 2018 12:03 PTG
      yg ni koi sokong 101 persen..


      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:16 PTG
      Kalau betul2 serius dan ikhlas dengan reforms, perkara pertama ikut tertib ialah meletakkan Petrolnas di bawah parlimen sebagaimana yang disarankan oleh Dap secara berulang2 kali sebelum ini. Kini Dap dah ada kuasa, maka anak LKS lah yang akan letak Petrolnas kat parlimen. Bila?

      Balas

      Tanpa Nama31 Mei 2018 12:28 PTG
      Banyak kerajaan di dunia yang menipu rakyat dan gagal memenuhi janji2 utama, telah secara sukarela di bubarkan meskipun baru setahun jagung memerintah yakni meskipun sebelum tempoh pemerintahannya tamat, adalah bagi memberi laluan pada pilihan raya semula yang mana kerajaan yang baru, yang bukan penipu tapi mampu yang akan dipilih.

      Delete
    10. Kopipessss dari blog2 penyamun, Twitter, FB, Instagram yg sarat dengan fake account.

      Dengan 1, 2 followers deme bagi komen-komen berbau dedaaakkkk cap badaaakkk.

      Delete
    11. Betul ke Mahathir bersalam dengan 55,000 pengunjung?



      Dianggarkan 80,000 orang melawat rumah terbuka kerajaan di kediaman rasmi Sri Perdana Perdana Tun Dr Mahathir Mohamad, yang berakhir pada 4.30 petang semalam.

      Dr Mahathir, yang diiringi isteri Tun Dr Siti Hasmah dan ahli Kabinetnya, berjabat tangan dengan beribu-ribu pengunjung semasa sesi bertemu dan berbual yang berlangsung selama tiga jam.

      “Saya berjabat tangan 55,000 orang hari ini; Saya takut tangan saya akan menjadi lekang (tertanggal),” kata Dr Mahathir.

      Ini satu lagi berita jenis drama yang boleh kita kategorikan "Feature Human Interest" untuk menunjukkan hebatnya pimpinan sekarang, jadi tak apalah JANJI MANIFESTO tidak dilaksanakan.

      Jika 55,000 pengunjung mengambil masa 1 saat seorang untuk bersalam. Ini bermakna Mahathir perlukan masa 916.7 minit iaitu kira-kira 15.3 jam untuk bersalam.

      Logik ke? Takkan 1 saat seorang? Takkan nak tunjuk sokongan rakyat kena menipu macam parti AMANAH tipu ahlinya 100,000 orang.

      Sepatutnya dah tercabut lengan Mahathir dan kini berada di ICU.




      Kalau nak "kelentong" pun berpada-padalah. Tak perlulah nak buat persepsi dalam meraih undi. Makin lama rakyat akan menjadi makin bosan.







      PH sepatutnya meneliti kunjungan Hari Raya PH yang sama dengan posisi pengundian PRU-14. 70% cina menyokong PH yang hadir. Di mana Melayu? Lihatlah gambar-gambar sambutan Raya PH berapa ramai muka Melayu.

      PH juga kena teliti tentang perbelanjaan mewah Sambutan Hari Raya ini sedangkan negara mengalami hutang yang banyak. Sikap hoipokrit PH sangat jelas dalam satu masa PH minta rakyat berjimat, Menteri potong gaji tapi dalam satu masa lain PH pula membelanjakan wang yang besar dalam pelbagai program PH. PH sepatutnya contohi Agong yang batal Sambutan Hari Raya serta balik ke Kelantan (ada makna) buat cara yang serdahana di Kelantan bersama Kerajaan PAS.

      Makin hari makin jelas PAKATAN HARAPAN sebenarnya telah bersalin semula kulitnya kepada BN 2.0 yang dulunya mereka adalah UMNO dan daripada akar yang sama tetapi cabang sahaja berlainan

      Delete
    12. "Makin hari makin jelas PAKATAN HARAPAN sebenarnya telah bersalin semula kulitnya kepada BN 2.0 yang dulunya mereka adalah UMNO dan daripada akar yang sama tetapi cabang sahaja berlainan."

      Ini maksudnya ko sendiri pon mengaku BN tu burok dan tak baik......itu sebab ko kata PH bertukar jadi BN2.0.

      Dengan cara tak langsong ko setuju dengan maksud BN tak bagus......kalo tak.....takkan ko kata PH bersalin jadi BN 2.0.

      Albasi....ko ludah ke langit tak sedar kena setepek atas muka sendiri.
      Kahkahkahkahkahkahkahkah

      ====================================

      "PH juga kena teliti tentang perbelanjaan mewah Sambutan Hari Raya ini sedangkan negara mengalami hutang yang banyak. Sikap hoipokrit PH sangat jelas dalam satu masa PH minta rakyat berjimat, Menteri potong gaji tapi dalam satu masa lain PH pula membelanjakan wang yang besar dalam pelbagai program PH."

      Ini bukan program untuk bagi kedarah PM, TPM, menteri2, wakil2 rakyat dan ahli2 Pakata Harapan........

      Ini program diadakan khas menjamu makan semua rakyat Msia tak kira bangsa dan agama.......demi menyatu-padukan rakyat disegenap lapisan......tak kira sama ada yg sokong PH atau pon tidak.

      Bukan macam ko yg suka pecah belahkan perpaduan rakyat.
      Ko asing dan diskriminasikan antara rakyat Cina dan Melayu.

      Kaldaaiiii....!!

      Delete
  2. ...takde beban lu kata, 1MDB mula disentuh@suarakan olih DSAI pd tahun 2009 di PARLIMEN....DIMANA SUARA KU LI ?, dalam gua, di gua musang ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kaki umngok roti kosong tak ada teloq.
      Zahid pula akan tukar nama. Dia boleh buat IC baru Zahid a/l Komedi.

      Delete
    2. Ai.. bang budin dah nak masuk umno ker?
      sibuk nampaknya layan pemilihan umno..
      padahal tak der kena mengena..
      pelikk.. naper ya? macam fokus umno je bang budin bulan ni.. buat per ek?
      korang tak perasan ke?

      Delete
    3. Peneroka FELDA/FELCRA dah kena “game” dengan kerajaan baru


      1. Bonus raya dibayar lewat hanya selepas didesak berkali-kali oleh pembangkang. Dan itupun, hanya RM400 iaitu kurang seratus berbanding dengan kerajaan dulu.

      2. Negara China pengimpot kedua besar minyak kelapa sawit dan getah. Kerajaan baru asyik mengenakan negara China dan batalkan projek mereka dalam usaha berbau politik untuk hantam Najib. Tak mustahil, negara China yang pada tahun lalu janji kepada kerajaan lama nak naikkan impot sawit dan getah sudah tiba-tiba buat u-turn dan kurangkan mengimpot dari kita.

      Oleh kerana nak mansuhkan GST, kerajaan baru telah terdesak dan kembalikan cukai ekspot 5% ke atas minyak sawit bermula bulan Mei walaupun cukai ini sudah dihentikan oleh kerajaan BN dulu pada mula tahun. Cukai ini turut beri tekanan kepada permintaan dan harga minyak sawit Malaysia. Menteri kewangan baru kita macam tidak kisah langsung.

      Oleh itu, harga dan jumlah ekspot minyak sawit dan getah telah jatuh 20% sejak PRU-14.

      3. Di atas alasan tidak munasabah, minggu lepas semua negara-negara Eropah telah memutuskan untuk melarangkan semua impot minyak sawit bagi tujuan bahanapi biodiesel pada tahun 2030. Mereka juga memutuskan akan mengurangkan impot minyak sawit bermula tahun ini sehingga tahun 2030.

      Kerajaan PH kita langsung tidak bersuara dan membantah langkah kejam gabungan negara-negara Eropah ini macam tidak hiraukan nasib beratus ribu orang yang terlibat dalam industri pertanian utama kita.

      4. Janji manifesto 100 hari untuk menghapuskan semua pinjaman peneroka2 FELDA masih tidak ditunaikan walaupun sudah 5 minggu sejak PRU14.

      Sehingga ini, janji ini tidak perhah disebut semula oleh kerajaan baru. Nampaknya tiada niat untuk janji ini ditunaikan. Alasan tipu kerajaan sudah hutang RM1 trilion bakal digunakan . Begitu sahaja janji ini diketepikan.

      Masa depan dan nasib pekebun-pekebun kecil, peneroka-peneroka dan ahli keluarg Peneroka FELDA/FELCRA dah kena game dengan kerajaan baru.

      Masa depan dan nasib pekebun2 kecil, peneroka2 dan ahli keluarga masing2 nampaknya semakin pudar selepas BN ditumbangkan.

      Delete
    4. Albasi..........semua yg jadi adalah BERPUNCA dari penyelewengan mega berbillion2 yg masok mengeram dalam akaun peribody.

      Kalo Msia tak terrrpalit dengan skandal mega berbilion-bilion.......udah tentu Msia tak kehilangan wang dan tak terbeban dengan hutang 1 trilion.......yg mana termasok hutang yg dijamin kerajaan.........yg nak tak nak kena jugak bayar.

      Kalo tak ada skandal duit.......kerajaan dengan mudah boleh jalankan rancangan perekonomian dan pembangunan serta kebajikan rakyat tanpa halangan dan sebarang masalah.

      Tapi sebab duit Msia dirembat dan lesaappp.........negara udah RUGI berbilion-bilion........duit rakyat udah KURANG berbilion-bilion.

      Maka ekoran dari itulah masalah2 kewangan timbul sekarang ni.

      Dulu kerajaan Pakatan tak pernah bayangkan negara berhutang 1 trilion.
      Bila pegang tampuk kerajaan.......siasat punya siasat rupanya masok bayaran jaminan kerajaan......hutang tu udah jadi 1 trilion.

      Sama ada nak terima hakikat atau tidak........memang kerana 1 trilion tu lerrrr yg jadi sebab kenapa kewangan negara tersemput-semmpuuut dan terhimpit.......yg buat Tun M dan Lim Guan Eng mengigau malam macam dikejor Hantu Bagasi.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. BalasanPenuntun9roh31 Mei 2018 8:41 PG
      Apa2pun tahniahlah kepada pengundi2 PH. Den dah koba itu hari pikir dolu sebolum buang undi. Perampok dgn Penyamun tu 2x5

      Balas

      Tanpa Nama31 Mei 2018 9:07 PG
      RUMUSANNYA PH=BN


      Tanpa Na
      Lebih teruk dari BN.Menyesal aku undi belum 5 minggu lagi bahang dah rasa janji pn dh byk yg dimungkiri JAKIM dan UITM PUN DAH TERGUGAT.

      ma31 Mei 2018 11:07 PG

      Tanpa Nama31 Mei 2018 11:41 PG
      Sebilangan pemimpin-pemimpin pakatan berjanji kepada rakyat sebelum PRU14 jika semua janji dalam manifesto pakatan akan ditunaikan sebaik sahaja pakatan memenangi PRU14 dan menggulingkan kerajaan BN.

      Tunggu punya tunggu punya tunggu, pengundi pakatan kena kencing daaa !

      Harga minyak tidak turun, tol tidak dihapuskan, BR1M tidak ketentuan, beban rakyat semakin berat kerana harga barang meningkat pada tahap gila babi dll.

      17,000 kakitangan awam dan 3,600 guru KAFA yang terdiri dari ustaz dan ustazah Melayu Islam dibuang begitu sahaja tanpa belas kasihan seolah-olah tiada belas kasihan untuk kaum Melayu Islam apabila pakatan memerintah.

      Sekarang kerajaan pakatan sentiasa menyalahkan kerajaan BN untuk menutup kelemahan dan kegagalan pakatan menunaikan janji-janji PRU14.

      Bahkan pemimpin-pemimpin kerajaan pakatan telah mencipta dakwaan yang tidak berasas kononnya kerajaan berhutang RM1.087 trilion supaya rakyat melupakan semua janji pakatan semasa PRU14 sedangkan hutang sebenar kerajaan ialah adalah RM686.8 bilion atau 50.8 peratus KDNK.

      Inilah akibatnya pengundi-pengundi jahil yang mudah ditipu oleh janji-janji (kencing?) manis yang dijanjikan oleh biawak lidah bercabang yang tidak bertulang.

      Bahkan sekarang MP kafir lebih ramai dari MP Muslim dalam kerajaan pakatan sekarang maka sudah pasti puak kafir akan mempengaruhi dasar-dasar kerajaan pakatan.

      Bahkan parti DAP sendiri didakwa bersikap anti-Islam kerana menentang dan menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

      Dan kebimbangan kita menjadi lebih kritikal kerana sebilangan pemimpin-pemimpin kerajaan terdiri dari puak Islam liberal atau liberal yang sesat lagi menyesatkan kerana mentafsirkan Al-Qur'an berdasarkan logik sendiri dan mempertikai dan menolak Sunnah.

      Sepatutnya pengundi-pengundi Melayu mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU14 untuk menggulingkan kerajaan BN.

      Sekarang nasi sudah jadi bubur, terimalah akibatnya kerana mengundi pakatan !

      Allah telah berfirman yang bermaksud:

      "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan." (Hud 11:113)


      Tanpa Nama31 Mei 2018 8:49 PG
      Ambe alhamdullilah bermastautin di terengganu.walaupun kerajaan negeri tidak menjanjikan bulan dan bintang. apabila mereka yg berauthoriti membuat kenyataan mengenai DANA RAYA, AIR PERCUMA 20m3, DISKAUN LESEN MOTOR REMAJA. NIKAH PERCUMA,MANSUH CUKAI PINTU, BKN SIFARKAN. PEMILIKAN RUMAH PD MEREKA YG LAYAK.bagi ambe tunai manifesto adalah BONUS TTP memartabat ISLAM adalah grand prize bg ambe. pilihan yg tepat

      Delete
  3. jika pertandingan adil, insya'allah TR akan menang.

    tapi budaya 'politki wang' masih menebal dlm UMNO.

    semua sedar bahawa 'gravy train' akan berakhir n mereka akan mengalami 'kemarau panjang' selepas ini.

    olih demikian, saya berpendapat calun yg bersedia berbelanja tanpa had akan menang. Zahid n KJ mempunyai supply yg tidak terhad.

    apa pun, good luck n syabas kpd calun yg berjaya utk mengurus 'janda kaya'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit Zahid lebih banyak dari Mat Bangla itu, jadi boleh agak siapa yg menang.
      Perwakilan umno sudah bersih?.....hanya jika Ku Li menang dan dua orang itu kalah.

      Delete
    2. Ekonomi boleh terjejas, jika kerajaan tak hati-hati
      Mazli Noor | Diterbitkan 17 Jun 2018, 1:04 petang | Dikemaskini 17 Jun 2018, 1:10 petang

      A+ A-

      ULASAN | Laporan terbaharu daripada Moody’s Investors Service berkenaan kesan polisi-polisi baru kerajaan terhadap profil penarafan ekonomi Malaysia, menyatakan bahawa peralihan kuasa yang sedang berlaku kini telah menyebabkan ketidaktentuan polisi.

      Pandangan daripada hasil analisa Moody’s tersebut amat analitikal dan kritikal dan mampu menyebabkan penarafan negatif terhadap pasaran dan ekonomi Malaysia secara keseluruhannya. Penarafan negatif akan menyebabkan beberapa kesan negatif dalam tempoh jangka masa pendek dan panjang.

      Penarafan negatif akan menjejaskan keyakinan pelabur asing kepada pasaran modal Malaysia dengan substantif. Ini telah terbukti dengan penarikan keluar modal oleh pelabur asing daripada pasaran Bursa Malaysia secara konsisten sejak mula terbentuknya kerajaan baru Malaysia.

      Data terkini daripada MIDF Amanah Investment Bank Berhad menunjukkan jumlah terkini yang telah ditarik keluar oleh pelabur asing adalah RM3.02 billion. Komposisi pelabur asing, walaupun bukan yang terbesar dalam jumlah pelaburan pasaran Malaysia, namun ianya adalah amat signifikan.

      Bantut perkembangan korporat

      Mengikut laporan Bursa Malaysia 2017, jumlah dana yang disumbangkan oleh pelaburan asing mewakili 22% daripada saiz dana di Bursa Malaysia. Ini adalah angka yang amat besar dan menyediakan sumber kecairan yang penting dalam pembiayaan kepada aktiviti ekonomi Malaysia.

      Dengan penarikkan keluar tersebut maka jumlah kecairan dalam pasaran Malaysia akan susut dengan teruk yang seterusnya akan membantutkan perkembangan dan pembangunan sektor korporat Malaysia.

      Lebih daripada itu aliran keluar modal juga akan menjejaskan pasaran saham tempatan dalam sentimen yang amat negatif.

      Dalam tempoh jangka panjang, penarafan negatif juga akan menyebabkan profil risiko Malaysia juga akan merosot dengan teruk.

      Rencat penawaran kerja

      Ini secara langsung akan mempengaruhi kadar faedah yang akan digunakan oleh pasaran Malaysia. Kadar faedah akan meningkat selaras dengan dengan kemerosotan profil risiko Malaysia.

      Kesan daripada itu kos untuk pembiayaan aktiviti ekonomi di Malaysia akan bertambah mahal yang akan merencat perkembangan korporat, penawaran pekerjaan dan seterusnya permintaan domestik.

      Justeru kerajaan disarankan lebih berhati-hati dalam menguruskan perubahan polisi-polisi kini dan mengambil kira sensitiviti pasaran bagi menjaga kepentingan pasaran dan rakyat.

      Dalam apa saja tindakan, kepentingan rakyat haruslah menjadi keutamaan dan bukan hanya untuk mendapat publisiti sementara.

      Delete
    3. Sedap dengor istilah "Mat Bangla". Tak terpikior pulak sabelom ini. Asyikkan dengan panggilan Kerry Okspod.

      Tapi dia lebih kpd Mamak India, kot. Asal usul nya lebih lama di sini daripada istilah Bangla tercipta.

      Tak kisah lah, asalkan pemikiran nya tak memutar belit. Memuja, menggalakkan Tengku Razaleigh tanding jawatan Presiden. Tapi pada saat akhir nya dia pun masuk nama bertanding untuk jawatan itu.

      Bukan tujuan memecahkan undi against Wak Jahid, kata nya. Tapi boleh caya ke apa dia kata? Jumpa ular dengan ...... hentam ...... dulu, kata pepatah Melayu.

      Delete
    4. Yeop.....ater ropenya tu akan-akan....

      Delete
    5. FORMER prime minister Najib Razak and his wife, Rosmah Mansor, arrived in Langkawi yesterday for a three-day holiday on the island resort.

      Najib and his wife came with 13 family members.

      Langkawi Umno division head Nawawi Ahmad said the former prime minister was on the island for a holiday and they arrived at Langkawi International Airport about 8pm yesterday.

      Nawawi and other division leaders met Najib and his family at the airport as a gesture of moral support.


      Both Najib and Rosmah have been barred from leaving the country. They have also been questioned by the Malaysian Anti-Corruption Commission in relation to millions funnelled from SRC International, a former 1Malaysia Development Bhd subsidiary, into Najib’s bank accounts.

      Delete
    6. s the government trying to pick the winner again?
      June 12, 2018
      The government is the least qualified to know which industry will turn out to be the new 'champion' of the future.
      COMMENT


      By TK Chua

      It would appear that a national car project is Dr Mahathir Mohamad’s never-ending obsession. With Proton gone, he is now contemplating beginning a second national car project.

      Many have reacted adversely to his latest ambition, not least our former prime minister Najib Razak and others from Umno/BN.

      Mahathir has done great things, especially over the last two years. This culminated in his appointment as the nation’s seventh prime minister. With all the capable critics now in government, it would appear that he can do no wrong.



      Be that as it may, I have my reservations on his second attempt at embarking on a national car project. This ambition, if implemented, would be out of sync with our competitive advantage and current development.

      There are so many industries out there – why car manufacturing? Why do we think automobiles will be the future winner?

      Picking the winner as a development strategy has long been defunct. The government is the least qualified to know which industry will turn out to be the new “champion” of the future.

      By right, the government should just provide the facilities and infrastructure and leave the actual selection of industries to private corporations and entrepreneurs. They would know better than the government.

      In soft infrastructure, the government should focus on business environment, trained manpower, licensing requirements, regulation and deregulation, and clear policies and legal frameworks. In hard infrastructure, the government should pay more attention to port facilities, highways, transportation, telecommunication, energy, water and power supply.

      As a nation, if we can get all this right, I think investments (both foreign and domestic) and enterprises will thrive on their own.

      We do not have to put our money in a national car project again. All we need to do is to make the investors see the potential of making Malaysia a hub for auto design and manufacturing.

      TK Chua is an FMT reader.

      Delete
  4. Calon 7 orang tapi yg benar2 bertanding 3 sahaja...

    Walopun zahid dan KJ ada modal besar ku li tetap ada pluang kerana semuanuye dah tak boleh membawa umno ke persada politik negara lagi...umno dah tak ada pemimpin yg berguna kpd negara lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..peralayaran kapal..UMNO..kapal udah malang..apabila waktunye dtg..kapal tua yg penuh dgn barang lusuhan itu akn karam dlautan..ddasar laut seketika waktu dselaputi karang..kecelakaan dtempah..terimalh padah sekarang..
      Pemilihan apa barang..dorang calon terang2 setara lebih kurang dgn sipenyebut 'kepala babak ko'..karam je kapal tu bro..selamatkan melayu teraniaya dan dkhianati..selain x peduli melayu sombong dan cash is king..ianya dah sebati..rasuah nak dbawa kemati..

      Delete
    2. Pinjaman mudah bukan penyelesaian masalah perumahan, kata pakar
      Robin Augustin | June 18, 2018
      Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan berkata memaksa bank melonggarkan syarat pinjaman adalah resipi bencana.

      Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan berkata melonggarkan syarat pinjaman bukan cara untuk meningkatkan pemilikan rumah. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Kumpulan pengguna mengingatkan kerajaan berkaitan cadangan mengkaji semula syarat pinjaman perumahan ketat yang ditetapkan oleh bank, dengan berkata ia bukan cara tepat bagi mengatasi isu pemilikan rumah di negara ini.

      Bercakap kepada FMT, Persatuan Pembeli Rumah Kebangsaan (HBA) memberi respons kepada kenyataan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, yang berkata syarat pinjaman untuk golongan muda, terutamanya pembeli rumah kali pertama, perlu dikaji semula.

      Setiausaha agung HBA, Chang Kim Loong berkata walaupun cadangan itu dibuat dengan niat baik, dan Bank Negara sendiri beranggapan harga median rumah “sangat tidak mampu milik” serta berada di luar kemampuan kebanyakan rakyat, bank perlu melindungi deposit pelanggan mereka.

      “Bank menjalankan perniagaan mengambil deposit dan memberi pinjaman dan dalam proses itu mendapat untung.



      “Jadi bank akan berusaha memberi pinjaman kepada pelanggan yang memenuhi kesemua kriteria asas minimum mereka.”

      Katanya ini bermakna bank mesti mengamalkan tahap kewaspadaan yang tinggi sebelum meluluskan setiap pinjaman dan perlu berasa pasti bahawa bakal peminjam berkemampuan membayar balik bayaran ansuran sepanjang tempoh pinjaman.

      Beliau berkata, sekiranya bank melonggarkan syarat hutang, ia boleh menyebabkan bencana sekiranya ramai peminjam gagal membayar balik pinjaman mereka.

      “Ini boleh menyebabkan kesan domino yang membawa kepada runtuhnya sistem perbankan dan ekonomi negara, seperti yang berlaku di AS semasa krisis gadai janji subprima pada 2006 dahulu.”

      Katanya penyelesaian lebih baik ialah membina lebih banyak rumah mampu milik dan memperluaskan skim sewa beli perumahan.

      Pakar hartanah, Ernest Cheong berkata, adalah “sia-sia” untuk meminta bank mengendurkan syarat pinjaman kerana kebimbangan utama mereka ialah kadar gagal membayar hutang.

      Kata beliau, masalahnya bukanlah kerana syarat pinjaman tetapi realiti bahawa kebanyakan rakyat tidak mampu membeli rumah.

      “Ramai yang hadapi kesukaran untuk hidup. Berapa banyak keluarga mempunyai simpanan untuk waktu kecemasan?

      “Walaupun tanpa adanya cukai barangan dan perkhidmatan (GST), kos hidup terus meningkat.”

      Cheong berkata, tahap gaji perlu ditingkatkan, bukannya syarat pinjaman diturunkan.

      “Di bandar utama, sebuah rumah mungkin mencecah harga purata RM400,000 sebuah. Ansuran bulanan untuk pinjaman sebanyak itu ialah RM2,000. Berapa ramaikah yng mampu membayarnya?”

      Katanya harga rumah mungkin menurun akibat lebihan penawaran tetapi ia akan mengambil masa lebih lama.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Bro Ramly.......aterrr kalo udah DNAnya sama macam mana boleh betukor jadi lain.....

      Itu juge lerrr ropenye yeooppp....

      Delete
    5. Take heed, Dr M hasn’t changed, says ex-MP
      Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | June 16, 2018
      Tawfik Ismail alleges that Malaysia is seeing the return of Mahathirism.

      Dr Mahathir Mohamad. (Bernama pic)

      PETALING JAYA: A former MP has urged senior politicians in Pakatan Harapan (PH) to remind their younger counterparts of the troubles Malaysia underwent during Dr Mahathir Mohamad’s tenure as prime minister in the 80s and 90s.

      “The only guys old enough to remember Mahathirism are those in their 60s,” he said. “So the old need to remind the young.”

      Tawfik, who as an Umno member was Sungai Benut MP from 1986 to 1990, was commenting on Mahathir’s recent statement that he was willing to serve as prime minister for as long as the people wanted him to.

      Mahathir had earlier this year backed an agreement among PH parties for PKR de facto head Anwar Ibrahim to succeed him as prime minister.


      Tawfik alleged that Mahathir was the same man he had been three decades ago, noting his recent announcement that a new national car project may be in the works.

      “He hasn’t changed,” he said. “Now we’re getting Proton back. Welcome to 1984.” That was the year Perusahaan Otomobil Nasional decided on a joint venture with Japan’s Mitubishi Motors to produce the Proton Saga.

      Tawfik said young people euphoric over PH’s electoral victory needed to know about alleged problems under the old Mahathir administration.

      He cited as examples Mahathir’s rift with his deputy, Musa Hitam, and the widely condemned dismissal of Mohamed Salleh Abas as president of the Federal Court.

      He also said people needed to be wary of foreign interests dumping poor technology on the country disguised as “experimentation and innovation” under Mahathir.

      “This is how industrialised countries like Japan sell new technology that hasn’t found a market or old technology that has a diminishing market,” he said.

      He said an example of the former was the failed Perwaja Steel project and an example of the latter was the adoption of the Mitsubishi Lancer model to manufacture the Proton Saga.

      Perwaja was formed in 1982 during Mahathir’s tenure as prime minister with a paid-up capital of RM250 million. However, by the end of 1986 it had seen losses of up to RM131 million, reportedly due to management problems and the appreciation of the yen.

      The company was later revived but was forced to shut down its Kemaman operations in 2013, laying off 1,500 workers

      Delete
    6. Albasi.....TPM DS Wan Azizah, DS Anwar Ibrahim, Kit Siang, Guan Eng, Mat Sabu sumer kata Tun M dah berubah.

      Guan Eng gelar Tun M sekarang sebagai Tun M 2.0 bukan Tun yg dulu.

      Yg tak berubah ialah umno..........UMNO has never changed.....

      Dulu kini dan selamanya rope itu juge lerrrr.....

      Delete
    7. Dulu kata harga barang naik kerana GST, sekarang tidak pula..


      Ketika mewajarkan Langkah Kajang untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon DUN Kajang, Rafizi Ramli berkata ia langkah berjaga-jaga PKR menghadapi plot kem Tun Dr Mahathir Mohamad menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
      “Jika Najib jatuh, diramalkan isu manipulasi perkauman dan agama akan dicipta untuk mewujudkan ketidakpercayaan dan kekecewaan kepada kerajaan Selangor,” kata bekas setiausaha agung PKR itu.

      Malah, Anwar ‘gembira’ apabila mendapat tahu Dr Mahathir ‘berminat’ dengan Langkah Kajang.
      Anwar di satu ceramah di Cheras berkata Dr Mahathir terpaksa memanggil mesyuarat khas membincangkan strategi itu.
      “Strategi kita ini mengejutkan, saudara tahu tak Dr Mahathir panggil mesyuarat khas? Penat-penat dia, dengar Anwar Ibrahim nak pergi Selangor sampai kena panggil mesyuarat.

      “Semasa mesyuarat itu, seorang bangkit berkata Anwar bertanding Kajang sebab nak jadi menteri besar. ‘Tak boleh jadi perdana menteri jadi menteri besar sajalah. Apa dia boleh buat’.

      “Kemudian Tun Daim Zainuddin bangun, dia marah. Dia kata ‘kamu tidak kenal Anwar. Anwar kalau dia ambil menteri besar, nazak Umno’,” kata Anwar yang dipetik laman The Malaysian Insider yang kini sudah ditutup.

      Menurut Anwar, kebimbangan Dr Mahathir dan Daim itu membuktikan “strategi Langkah Kajang itu tepat”.

      Semasa menceritakan LANGKAH KAJANG Rafizi menitis air mata. Otai reformasi pun menitis air mata...

      Rupanya LANGKAH KAJANG adalah komplot PKR & PEMBELOT PAS (Kini parti AMANAH) untuk jatuhkan kepimpinan ulama dalam PAS.

      Hari ini Rafizi cuba bodohkan rakyat dan PENYOKONG HARAPAN dengan tulisan terbaru. Pembaca baca sendiri dengan notis amaran "Jangan percaya kalau percaya anda kena bodoh lagi.."

      Delete
  5. zahid kuli kj @ kj kuli zahid @ kuli ......zahid kj. Sama² renungkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete


    2. Show how GST-free grocery became cheaper after zero-rating, minister told
      Robin Augustin | June 18, 2018
      Achieving 30% to 50% savings in less than a month, as claimed by Salahuddin Ayub, is magic, says a consumer activist.

      Salahuddin Ayub says beef and vegetables are cheaper after the removal of 6% GST. (Bernama pic)

      PETALING JAYA: A consumer pressure group wants Agriculture and Agro-based Industry Minister Salahuddin Ayub to back up his claim that prices of meat, vegetables and other essentials have dropped by as much as 50% following the zero-rating of the goods and services tax (GST).

      Malaysia Consumers Movement said many fresh food items were already exempted from GST before the new Pakatan Harapan (PH) government scrapped GST payment for all items.

      “We think it’s a premature statement from the minister. Achieving 30% to 50% savings in less than a month is magic,” its president Darshan Singh Dhillon told FMT.

      “It will be great if he could back up his statement with some data and share it with the public,” he said.



      Meanwhile, Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS) CEO Ali Salman also voiced doubt over the supposed price reduction due to the zero-rating of GST.

      “We have said in the past that GST was not a primary factor in increasing cost of goods and services,” he said.

      He added that because the perishable items were already zero-rated before, it was unlikely that their prices would be reduced with the new government’s move.

      He said prices should be determined by market forces unless there was a public emergency or a situation that warranted government intervention.

      Salahuddin had said the prices of fresh produce had dropped significantly after the GST was zero-rated on June 1.

      He said it may take some time for prices of other goods and services to be reduced.

      “Vegetable prices have dropped by 50% while prices of poultry and meat, such as beef, have also been reduced,” he said.

      “I was told that you can buy poultry at RM5 or RM6 per kilogramme. Beef can be purchased at RM30 to RM33, but tenderloin is more expensive,” he said at a recent Hari Raya open house.

      On June 1, the government zero-rated the 6% GST which had been introduced on April 1, 2015 by the previous Barisan Nasional (BN) administration.

      The government is set to replace the GST with the sales and service tax (SST).

      Delete
    3. Albasi.....kalo dulu harga barang RM100......dengan GST kita kena bayar tambahan RM6.........jadi harga barang yg nak dibayar udah jadi RM106.

      Sekarang bila GST 0%.......RM6 tu tak payah bayar......jadi bayar RM100 ajerrr.

      Apa mike rabun tak nampak ke harga barang yg patut dibayar RM106 udah jadi RM100 saja......????

      Albasi..........yg 42 juta mengeram menetas dalam akaun peribody tu apa mike tak sebut2.....???

      Towkay Bagasi udah ke mana.....???

      Delete
    4. Mahathir mungkin berubah, tapi Anwar tetap sama seperti dulu



      Saya mendengar kenyataan Anwar Ibrahim berkenaan dengan Mahathir dalam satu video yang disiarkan semalam oleh pihak BBC. Video wawancara selama 23 minit itu ada menyentuh mengenai kenyataan Anwar Ibrahim berkenaan dengan Mahathir.

      Anwar berkata, Dr Mahathir yang dikenalinya pada 1980-an tidak sama dengan Dr Mahathir hari ini.

      Anwar Ibrahim membandingkan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump dan berkata, Dr Mahathir dahulu yang dikenalinya ialah Trump pada zamannya.

      Anwar mengimbaukan kembali pertemuan pertamanya selepas 18 tahun dipecat oleh Mahathir pada September 1998 di satu perbicaraan mahkamah pada 2016. "Saya sudah lakukan kesilapan. Beri saya satu peluang untuk membetulkannya." Kata-kata itu bukan Dr Mahathir kerana Mahathir dulu tak buat kesilapan.

      “Dr Mahathir dahulu tidak buat kesilapan. Beliau pernah menjadi Trump zaman ini.” kata Anwar.

      Walaupun ramai penyokong Anwar marah, terutamanya kumpulan otai reformasi Anwar berkata rakyat Malaysia harus memberi peluang 2 tahun kepada Dr Mahathir yang “baru”.

      “Beliau sudah mengubah pandangannya mengenai isu seperti kebebasan kehakiman, media dan dasar ekonomi dengan pasti dan jelas.” kata Anwar lagi.

      Itu berkenaan pandangan Anwar terhadap Mahathir dalam wawancara dengan BBC. Saya ada satu kemusykilan yang ingin saya kongsikan dengan pembaca iaitu adakah Anwar sudah berubah?

      Sehingga hari ini apa yang saya fahami daripada maklumat yang saya perolehi terutama daripada teman-teman rapat Anwar. Anwar tetapi seperti dulu, Anwar 1990an.

      Masih gelojoh mengatur kuasa untuk mengganti Mahathir. Memang tidak dinafikan Anwar adalah penasihat parti Keadilan dan isterinya Presiden PKR dan anaknya adalah Naib Presiden PKR dia berhak untuk membuat kenyataan dalam polisi kerajaan kerana PKR ada 49 kerusi parlimen, tapi harus diingati bahawa kemenangan itu kerana PKR bersama PH dan jangan melampaui PH.

      Mahathir mungkin sudah berubah ke arah yang positif dalam politik Malaysia tapi Anwar dalam beberapa siri kenyataan menunjukkan tidak berubah. Politik Anwar adalah politik 1990an sudah ketinggalan dengan gaya hidup anak muda Malaysia sekarang.

      Makin banyak Anwar bercakap mengenai Mahathir makin ramai orang ingin tahu hubungan Anwar dengan Mahathir. Adakah benar Mahathir masih menganggap Anwar adalah orang yang tidak bermoral dan orang tidak bermoral tidak layak untuk menjadi PM.

      Mahathir kelihatan lebih cenderung kepada anak angkatnya Azmin Ali untuk menerukan legasinya berbanding Anwar. Mahathir dilihat membentuk Azmin secara diam-diam sebagai PM8.

      Anwar akan menjadi mangsa lagi dan itulah kesudahan kepada Anwar yang tidak pernah belajar kesilapan lalu. Gopoh dan gelojoh mengatur politik.

      Sepatutnya peringatan Abdul Hadi di pertemuan pada Kuala Terengganu dalam krisis MB Selangor "Enta 16 tahun terkurung dalam penjara masih tak insaf dan tak berubah " sepatutnya di renungi oleh Anwar dan Saifuddin Nasution

      Delete
  6. Bagasi KJ ia lah dia "not Umno enough", bak kata loyar Azhar Harun a.k.a Art Harun.

    Dia beri makna nya di laporan di FMT - http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/06/18/khairy-not-umno-enough-for-presidency-says-art-harun/.

    Tapi, coba lihat rupa KJ di gambor dia di laporan FMT itu - bukan kah dia pun "not Umno enough" di situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Berak dulu baru fikir nak kambus kat mana



      Manifesto PH dibuat tanpa kajian awal. Katanya ramai profesional dan pakar kewangan. Kalau begitu baik Pak lebai pulak. Setiap ulas butir manifesto di kaji dengan terperinci kesesuaiannya dgn kedudukan kewangan dan ekonomi negara. Altanatif2 dikemukakan dgn penuh cermat. Tujuannya agar jika Pas diberi mandat, semua manifesto itu dapat dilaksanakan demi kesejahteraan rakyat.

      Ingat kan setakat perkara berkaitan Islam sahaja kamu kata " menang dulu..lepas itu kita laksanakan lah islam". Rupanya dlm perkara ekonomi dan kebajikan pun kamu guna kaedah " tawar dulu baru kaji". Jadi benar lah kamu ini kalau ada org kata " berak dulu baru fikir nak kambus kat mana". Busuk dah rata kampung, lubang tak jumpa lagi.

      Nampaknya parti pak lebai jugak yg kehadapan dalam soal intergeriti dan moral politik. Kami tak janji kalau belum dikaji kemampuannya. Kami tak tawar manifesto kalau sekadar dibincang oleh dua tiga orang kat bawah pokok. Bila berkuasa di negeri yg kami menang, kami tak sibuk nak balas dendam kpd kerjaan terdahulu. Kami tak sibuk nak berkelahi dengan sultan. Kami tak sibuk nak edar tabung derma atas alasan negeri miskin. Yg utama, manifesto ditunaikan demi kebajikan rakyat.

      Org tua2 berpesan. Kalau nak roboh rumah, buatkan bangsal dulu. Supaya sambil2 bina rumah baru, ada jugak tempat berteduh. Ini tidak...rumah dah roboh, tapi tempat berteduh masih tiada. Akhirnya masing2 tidur bawah jambatan.

      Delete
  7. Lawyer Azhar @ Art Harun, said that in “Umno lingo”, “not Umno enough” was akin to not being “Melayu enough” and “not Islam enough”.

    “In Umno,” he said, “this is a state of being in a Godforsaken place that is neither here nor there.

    “And when you are in this position in Umno, there is a certain level of distrust or intolerance that you suffer from.”

    Sorry mate, Okspod thinking may not suit Umno. You may have to form a new party with liberal views and not quite Malay, not speaking about Dasar Ekonomi Baru, the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak and such issues.

    The Malays in Umno want those. You may not need affirmative action and the special position as you already have all you need.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama teruk, tapi BN lebih cenderung Islam berbanding PH



      Satu ketika saya pernah menyebut BN lebih dekat dengan Islam berbanding PH. Lalu ramai jugak penyokong2 PH yg mengatakan saya dh cenderung kpd UMNO. Statment saya dikatakan menongkat UMNO. Tak kurang jugak yg sarankan saya masuk UMNO.

      Apa yg saya kata adalah berdasarkan pengamatan saya. Walaupun dlm BN ada MCA dan MIC namun keduanya dilihat agak berkecuali dlm isu2 Islam. Mereka juga dilihat tidak cuba mempengaruhi UMNO dlm hal2 agama Islam dan Melayu. Tetapi DAP dilihat sebaliknya. Sejak PH menguasai kerajaan pusat, DAP dilihat semakin lantang menzahirkan campurtangannya terhadap isu2 agama. Disamping itu cuba mempengaruhi kerajaan agar mengikut kehendak mereka.

      Saya tidak yakin ahli2 parlimen Muslim yg minoriti dlm kerjaan PH itu mampu mempertahankan hak2 Islam. Lebih2 lagi apabila didapati beberapa org ahli2 parlimen muslim itu sememangnya telah memiliki fikrah yg selari dgn DAP. Sebelum ini saya memuji UMNO berkaitan penjagaan terhadap hak2 Islam berbanding PH, bukan bermakna saya cenderung BN atau UMNO. Saya tetap PAS, kerana Pas lebih Islamic berbanding keduanya. Namun atas sifat sygkan Islam sya cuba sedarkan ummat ini akan bahayanya kedudukan Islam apabila PH yg didominasi DAP itu berjaya memerintah negara.

      Sebelum 100 hari PH memerintah kita sudah lihat cadangan demi cadangan yg dilontarkan yg bersifat menekan Islam dan meminggirkannya dari pentadbiran negara. Saya tak kesah jika kamu tak mampu menunaikan janji manifesto kamu itu ( kerana saya tahu kamu janji dulu baru kaji), tapi saya sgt kesah tentang hasrat kamu meminggirkan Islam dari negara ini.

      Delete
  8. dlm ramai2 yg menawarkan diri, tiada siapa yg bolih menandingi sdr abd rani kulup b Abdullah kipidap (pakar buat laporan polis).

    dari segi penampilan nya dgn pakaian yg amat segak, tiada siapa yg labih serasi dgn UMNO.

    tapi sayang, dia tak menawarkan diri utk bertanding.

    apa pendpt rakan2 sekalian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya Besar Persempadanan Semula Berupaya Melumpuhkan Islam

      Saya sedang berusaha utk menyedarkan rakyat Malaysia, khususnya penyokong PAS berkenaan Persempadanan Semula yg akan dilakukan oleh PH sekiranya mereka menang Pru15 ini.

      Konsep yang kemungkinan besar akan dilakukan oleh PH ialah "One Vote One Value".

      Iaitu satu undi di kawasan luar bandar mempunyai nilai yg sama dengan satu undi di kawasan bandar besar.

      Buat masa sekarang Satu Undi di Kawasan Parlimen Melayu mempunyai hampir Tiga Kali Ganda NILAi berbanding undi di kawasan majoriti Cina.

      Sebagai contoh di Selangor:
      Jumlah pengundi Parlimen Sabak Bernam ialah 40,863
      Manakala jumlah pengundi di Petaling Jaya ialah 140,920 iaitu nisbah 3.5.

      Dalam erti kata lain satu undi di Sabak Bernam bernilai 3.5 daripada satu undi di Petaling Jaya.

      Melalui konsep 1 vote 1 value ini, Petaling Jaya patut dipecahkan kepada 3 Parlimen.

      Ini akan menambah kawasan majoriti bukan Islam.

      Konsep melebihkan Nilai Undi di kawasan luar bandar melebihi kawasan bandar, bukan sahaja diamalkan di Malaysia, bahkan juga diamalkan di Amerika Syarikat di mana kawasan kurang penduduk seperti Texas, nilai undi melebihi nilai kawasan penduduk padat.

      Oleh kerana itu, PH mestilah dihalang daripada memenangi Pru15. Parti-parti berasaskan Melayu Islam mesti bersatu, kerana hanya itu sahaja satu satunya jalan yang boleh menghalang PH dari memenangi pru15.

      Sekiranya seseorang itu lebih takutkan UG daripada bahaya Persempadanan Semula, maka saya amat yakin bahawa dia itu adalah samada penyokong PH ataupun Geng Mesra PH.

      Dr Ishak IbrahimPenganalisis Politik

      Delete
  9. Tak kiralah berapa penjuru pertandingan
    dlm pemilihan presiden umno hatta 100 penjuru sekalipun apa yg kami nk lihat dlm masa terdekat ini adalah najib didakwa di mahkamah pasal skandal 1mdb.
    Ini kerana para simpatisan dn pengagum umno terus2an mengatakan yg najib ini difitnah dan siasatan oleh polis ke kediaman najib sekeluarga adalah kerana dap yg membenci melayu dan kerana itu Tun m kununnya dipaksa oleh pemimpin dap uutk mnjalankan siasatan keatas najib sekeluarga sebaik PH memenangi pru14 lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib akan di heret ke mahkamah. Tak lain, tak bukan. Tak dengan lembu atau kerbau, tapi dengan Mak Badak. Di masa berlainan. Najib dulu, mak badak kemudian.

      SPRM dah hantar laporan kpd Peguam Negara. PN sedang periksa. Mungkin di hantar semula kpd SPRM untuk dapatkan bukti2 mana yang tak cukup.

      Tun Mahathir dah kata kpd Wall Street Jorunal bahawa pihak berkuasa dah ada bukti yang cukup untuk mendakwa Najib. Di atas tuduhan money laundering. Itu boleh di bawak ke mahkamah dulu. Heret Najib atas tuduhan itu secepat mungkin.

      Delete
    2. Kot depa belom dapat bukti yang kukuh nak dakwa Najib mencuri, menyamun dan melanun duit 1MDB dll.

      Majoriti rakyat dah tahu Mamat si Kepala Bapak itu buat begitu. Dan depa dah tak undi dia dan Umno/Bn di Pru14.

      Tapi gamak nya Tun M dan PN Thomas nakkan kes yang water-tight. Tak mahu ada kelemahan pun. Supaya bila dakwa saja, tentu menang punya. Jadi, kita kena tunggu lah. Tak kisah lah Najib mengejek mengejek mcm budak kecik mengata "Ko tak dapat tangkap aku, ko tak dapat ...". Lantak lah dia.

      Delete
    3. Pengarah SRC International (yang masukkan RM42 juta ke akaun Najib), yang bernama Suboh, dah maghrib, angkat tangan kpd SPRM. Dia tentu dah kasi segala bukti yang dia tahu.

      Aku yaakin, Najib akan masuk penjara 5, 10, 15 tahun atau sebagai nya. Ha nya masa nya saja di tunggu. Sementara itu bior le dia cuti sikit di Langkawi.

      Asalkan jangan Polis biorkan dia lesap ke Thailand. Ini meragukan kita. Sebab Polis dah biorkan Jamal Jamban lepas di bawah mata depa di Hospital Ampang. Sampai sekang belom di jumpai.

      Entah Polis penjaga dia di suap nya dengan duit. Hal ini pun merisaukan. SPRM ada melaporkan dua orang pegawai tinggi di Bukit Aman di tangkap dengan duit tunai RM1.5 juta.

      Muhyiddin Menteri Dalam Negeri dah kata nak rombak Polis dan SPRM. Cepat ler buat, Bang Yiddin. Banyak yang merisaukan keadaan sejak zaman Najib tuh.

      Aritu Straits Times Spore sebut punca depa mengaata IGP dan 1-2 pegawai tinggi Bukit Aman akan di bersarakan dsb nya. Kalo betul, cepatkan ler, dapatkan depa yang bersemangat baru dengan zero-tolerance kpd korapsi memimpin PDRM.

      Delete
    4. Aku rasa ada banyak tuduhan atau tohmahan yang akan di kenakan kpd Najib. Berkaitan mencuri duit 1MDB dll. Dan mungkin jugak berkaitan kickbacks dari projek2 besor.

      Paling kurang nya dua. Money laundering dan mencuri duit. Itu berkaitan 1MDB aje. Ada lain2 kes.

      Mak Badak pun akan kena. Tun Mahathir pun ada sebut pasal mak badak bila menjawab soalan Wall Street Journal.

      Yang lain2 yang di jangka kena heret ke mahkamah: Jho Taek, Riza Aziz, Shahrol (CEO 1MDB dulu), anak Nik Arif cucu Nik Kamil apekenamanye CEO SRC International.

      Melainkan depa turn prosecution witness. Tapi Tun Mahathir dah kata di Malaysia takda sistem "plea bargaining" mcm di US. Jadi, tarak sapa boleh harap dapat lepas dengan menawarkan maklumat dan menjadi saksi. Terutama nya kalo depa prime suspects. Mcm Jho Taek.

      Delete
  10. Hah, dapat aku masuk 4 komen sebagai jawapan kpd komen orang lain, sabelom di sabotaj binatang yang pakai mcm mcm nama termasuk Geng Najib.

    Itu saja tujuan dia - menjawab tiap satu komen pro-PH atau anti Umno/Bn dengan kopipes yang tak berkaitan dengan tajuk pos atau komen yang di tulis peserta di sini.

    Bila lapang nanti nak maki dia sekusut kusut nya sebab mengkopipes tak habis habis, tak pedulikan perasaan perserta2 pro-PH di blog ini.

    ReplyDelete
  11. izinkan saya lari sedilit drpd topic.

    saya amat bersetuju dgn ts muyid yg merancang utk merombak semula struktur kepolisian n immigration.

    kedua dua instusi ini sudah rosak teruk dgn korupsi n salah guna kuasa n memerlukan suntikan baru drpd 'orang luar'.

    apa kata kalu kita letakkan peg2 tinggi tentera utk mengetuai kedua2 jabatan tersebut utk sekurang kurang nya 5 tahun sahingga lah kerajaan mengenal pasti peg2 yg betul2 berwibawa drpd perkhidmatan2 tersebut utk mengambil alih semula kepimpinan.

    d Indonesia pd satu ketika dahulu, semua jawatan2 d penuhi olih peg2 tentera sahinggalah kpd tahun 1999. namun sedih, olih kerana kepimpinan Negara kurang 'bersih', insiden korupsi tidak d benteras secara berkesan.

    sekarang pres jokowi amat selesa sekali dgn kapolri (gen tito) n panglima TNI (gen hadi)yg amat 'bersih' saperti nya.

    saya bersetuju agar KPN (ts fuzi)n ketua pengarah immigration, d ganti dgn panglima kanan angkatan tentera yg bersih. saya amat yakin bahawa semua peg kanan serta semua lapisan anggota yg 'korup' akan kenal pasti, d berkas n d hukum.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu Imigeresen di ketuai pegawai PTD. Satu tempoh kemudian di ketuai "professional" - pegawai terkanan antara mereka yang berkerja sebagai pegawai Imigeresen dari mula berkhidmat. Ketua Pengarah nya sebat duit, Tambalan nya sebat duit.

      Saya fikir pokok pangkal nya ia lah pemimpin di atas. Jokowi is a no-nonsense fellow, hantar anak nya sekolah di Spore pun naik kapal terbang mcm orang biasa. Pegawai2 segan, takut nak monkey around.

      Najib demoralized those below him. Ramai yang kata kalo dia boleh songlap, ngapa aku tak boleh. It went down to all levels of society. Korapsi. Even the peon made money just by helping chase files or signatures to cheques for contractors etc.

      Tun Mahathir is a no-nonsense leader. Hope it'll come to a stage when officers pea in their pants when he comes visiting slow-moving or monkeyed projects. And Ministers physically check the departments and agencies under them periodically. And queried by PM at cabinet meetings, kata orang.


      Delete
    2. Isa3,

      Setuju. Pokok pangkalnya pemimpin di atas. Kalau pemimpin di atas bawa saga, mau anak buah nak pakai bmw atau mercedes atau ferari? Kalau pemimpin tegas terhadap penyalahgunaan kuasa, mau anak buah nak cuba salahguna kuasa?
      Ini pemimpin cerita pasal integriti, cekap, bila anak buah buat kerja dgn penuh integriti dan cekap, dikenakan tindakan menghukum. Jadi apa signal yang dihantar? Beketja dgn integriti atau bekerja untuk kepentingan peribadi?

      Contoh bapa ajar anak makan di meja bukan di depan tv. Tapi pada masa yang sama bapa makan di depan tv. Jadi anak ikut yang mana? Yang bapa cakap atau yang bapa buat? Fikirlah sendiri.

      Budak jawa

      Delete
  12. Selamat Hari Raya pada Pak Rahman
    Kisah Raja Lapor yg segak sakan
    Dia Presiden,aman tak aman?
    Ahli AmeNo boleh tentukan..

    Beribu laporan dia tak hairan
    Raja Lapor smart pakaian
    Segak baju jadi ukuran
    Buah fikiran boleh ke layan?

    Jika dia jadi Presiden
    Spek hitam abis tak belen
    Ahli masuk sampai ke pencen
    Rambut panjang Presiden dah plan!

    Ini sorang bergelar Albalaci
    Parti dah kalah semua nak caci
    Jahat AmeNo sorok di laci
    Dedak nak abis makan kuaci!

    Bergilir cuti di Hari Raya
    Tambah dedak lebih masa
    kopipes mintak orang percaya
    Sasau bos hilang kuasa!


    ReplyDelete
    Replies
    1. hi hi ! best pantun fan tun.
      eid Mubarak bro.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...