Saturday 9 June 2018

DUDUK DIAM-DIAM ADALAH LEBIH BAIK BUAT NAJIB...


Kebelakangan ini Najib Razak terlihat sangat aktif dalam memberi respon terhadap beberapa perkara yang dibangkit, diputus atau didedahkan oleh kerajaan baru Pakatan Harapan.

Setiap kali sesuatu perkara itu diambil tindakan, barangkali kerana beliau ketika ini ada banyak masa sejak tidak lagi bergelar Perdana Menteri dan tidak boleh pula untuk ke luar negara, beliau dengan pantas akan tampil dengan jawapan balasnya.

Baik mengenai bayaran yang dibuat oleh Kementerian Kewangan bagi melangsaikan hutang 1MDB sebagaimana yang didedahkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, perjanjian merugikan di mana kerajaan membayar sehingga hampir  90 peratus sedangkan kerja hanya dilakukan pada tahap 13 peratus  bagi projek paip saluran gas, pembatalan beberapa projek atau apa saja yang diputuskan oleh kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir Mohamad, semuanya akan mengundang reaksi daripadanya.

Cuma, dalam kes-kes tertentu seperti isterinya Rosmah Mansor turut dipanggil SPRM untuk memberi keterangan, waran tangkap yang dikeluarkan terhadap Jho Low dan  menghilangnya Musa Aman serta Jamal Mohd Yunos ke luar negara saja yang tidak disentuhnya setakat ini.

Dalam sekian banyak  reaksi itu, Najib masih cuba menunjuk baik dengan menasihatkan agar politik dendam tidak diamalkan oleh kerajaan baru, selain apabila projek-projek tertentu dibatalkan seperti Keretapi Laju Kuala Lumpur - Singapura atau HSR, ECRL dan MRT3, beliau juga cuba memberi gambaran indah mengenai kebaikannya.

Selain itu, Najib juga menyentuh bagaimana projek-projek lain yang diperkenalkannya seperti sambungan LRT dan MRT telah memberi manfaat yang banyak kepada rakyat.

Perlukah Najib terus bersuara menjawab setiap perkara yang diputuskan oleh kerajaan sedangkan beliau sudah meletakkan jawatan daripada UMNO dan BN, manakala pimpinan barunya seperti Zahid Hamidi dan Hishammuddin Hussein lebih suka berdiam diri saja?

Apakah Najib benar-benar tidak mengamalkan politik dendam selama ini?

Adakah Najib masih mahu mempertahankan hutang yang tinggi atau kos projek yang tidak munasabah bagi semua itu?

Najib sebenarnya adalah pemimpin yang gagal. Beliau dilingkari terlalu banyak skandal, mengkayakan diri sendiri dan keluarga secara keterlaluan dan menjadikan negara dibebani hutang yang tinggi selama 9 tahun era pemerintahannya sebelum ini.

Skandal 1MDB saja sudah cukup membuatkan namanya menjadi sebutan di seluruh dunia dan dengan beberapa perbicaraan berkaitan skandal itu akan dibicarakan tidak lama lagi, kebusukan salah lakunya yang selama ini terlindung di sebalik kuasa dan jawatan Perdana Menteri  yang disandangnya pasti akan membuatkan lebih ramai menggeleng kepala terhadapnya.

Lagi kerap beliau cuba mempertahankan dirinya dengan selalu tampil menjawab atau memberi reaksi terhadap apa yang diputuskan kerajaan, ia sama sekali tidak menjadikannya kelihatan sebagai orang baik dan dipandang mulia oleh umum.

Malah, ia akan lebih mengingatkan orangramai kepada skandal 1MDB dan Jho Low yang dikaitkan dengannya. Juga akan mengingatkan orangramai kepada Rosmah yang suka bermewah, 284 kotak beg tangan mewah dan 37 beg mengandungi barang kemas yang baru-baru ini berjaya dirampas serta tidak lupa kepada anak tirinya, Riza Aziz yang tiba-tiba menjadi kaya dan mampu menjadi penerbit filem di Hollywood, sekaligus memiliki banyak kondo mewah di Amerika serta London.

Najib bukanlah seperti Tun Mahathir yang sentiasa dihormati, dipandang tinggi dan kata-katanya didengari, meskipun selepas tidak lagi menjadi Perdana Menteri pada 2003 dahulu. Tun Mahathir memiliki semula kelebihan itu kerana beliau tiada skandal, tidak pernah disiasat, tidak dihalang ke luar negara dan tidak pernah mencuri wang negara.

Sebaliknya, semua elemen buruk itu dikaitkan atau terkait dengan Najib sama ada secara langsung dan tidak langsung.

Najib juga bukanlah Anwar Ibrahim yang ada jiwa perjuangan yang kukuh dan kental dalam dirinya. Najib adalah pemimpin manja yang menang semua jawatan dalam UMNO selama ini dengan percuma.

Maka, terus bersuara, lebih-lebih lagi cuba menyanggah apa yang dilakukan oleh kerajaan baru dan Tun Mahathir yang berjaya menumbangkannya pada pilihanraya 9 Mei, tidak lagi memberi sebarang makna kepada pengembalian maruah dirinya.

Maruah diri Najib kini sedang diperhitung melalui siasatan dan mungkin pendakwaan yang bakal dihadapinya tidak lama lagi.

Lebih baik ketika ini beliau menumpukan perhatiannya kepada kes-kes yang bakal dihadapinya di mahkamah serta kemungkinan hukuman yang bakal diterimanya, selain menggunakan masa terluang yang ada untuk merenung kembali kesilapan-kesilapan masa lalunya.

Untuk menjawab atau memberi reaksi terhadap apa jua yang dilakukan oleh kerajaan baru sekarang, biarlah ia dilakukan oleh pimpinan baru yang kini menerajui UMNO dan BN. 

Tidak wajar Najib mengganggu tugas dan peranan mereka seolah-olah beliau masih lagi Presiden UMNO dan Pengerusi BN.

Berdiam diri atau duduk diam-diam adalah lebih baik baginya. Terus bersuara, selain mengingatkan kembali kepada skandal demi skandalnya, juga akan menambahkan lagi kebencian ramai terhadapnya.

Lebih buruk jika skandal yang dikaitkan dengan Najib lebih banyak yang terdedah lagi bersama kekerapannya bersuara dan memberi reaksi itu.

Najib harus ingat, rakyat menolak UMNO dan BN adalah kerana benci dengan salahlaku dan deretan skandal ciptaannya. Namanya saja, jangankan orang biasa, ahli UMNO pun kalau boleh tidak mahu menyebutnya lagi.  (ShahbudinHusin 09/06/2018).

115 comments:

  1. "denialism"

    najib until today still refuse to see and accept reality. he refuse to accept that people already rejected him, even his umno goons also agree that he was the main cause of umno rejection!

    pity, his ego is too high that he believes people still want to listen to his pep talk "bullshits".

    it is about time for him to visit a psychiatrist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To me Najib Razak merupakan manusia paling bangsat dalam lipatan sejarah Negara Malaysia..

      Delete
    2. Penyamun ni sejak dapat khidmat peguam dari US ni a.k.a yahudi bukan main confident je ye! Macam tak ada apa masaalah je kan! Jgn eksen sgt la ye.. semua hal hal masalah penyamun & kuncu2 dia ni dalam poket Tun je ye! Masa kamu akan tiba juga nanti ye penyamun!

      Delete
    3. Ahjibgor Abdul Razak is a fatal narcissist....there's no turning back for this S.O.B. - the chief wolf of wall street.

      Delete
    4. Kenapa nk duduk diam2?
      Dia.kan pembangkang skrg..
      Bang budin luper.ke.. kata freedom of speech..
      Bang budin ckp tak serupa bikin la..
      Yg korang sokong bang budin naper..
      Dulu katanyan'ikut suka la org nk bangkang'..
      Sekarang dah tak leh plak ke.. apa ni..?
      Fokus la janji2 mu tu.. 1 pun belum tunai..??
      Sibuk jadi polis ja..

      Delete
    5. Tanah Melayu Kini pun macam Melayu Kayu jugak ..........!!

      Delete
    6. tak, cuma sy tak faham..
      naper bang budin nk berkempen lawan najib lagi..
      kang pakatan dah menang.. ok la tu..
      skrg time kerajaan baru kerja.. mungkin lebih baik bang budin check and balance janji2 yg di tabur aritu.. nk make sure kepuasan rakyat..

      Delete
  2. Tak duduk diam lagi marah pihak berkuasa, lagi giat depa punya usaha nak tangkap dia.

    Aku suka begitu. Jadi, lantak lah dia nak duduk diam ke tak.

    Sabenar nya aku hairan kenapa "MO1" tak di tangkap hingga sekarang. Penjenayah ada ynag di kasi special treatment ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebalik nya pulak, Jho Taek mendiam diri. Dah hilang bola.

      Laporan kata, "The prime minister did not say which country but sources told The Malaysian Insight that the two wanted men (termasuk Jho Taek) were in China."

      Tak dapat di tangkap, takda extradition treaty. Spore pun ada waran tagkap untuk dia sejak 2016.

      Waah, mcm ni nampak mcm it pays to steal big money.

      The gomen must think of ways to get Jho Taek back in this country. But must not do Najib style that involve affecting the national sovereignty.

      Delete
    2. Nab the babi sondol the criminal mastermind.

      Delete
    3. ISa3 bukan dia dikasi chance bebas ke sana sini. Umum tahu Tun M dna PH bukan melakukan dendampolitik, Lagi pun bulan puasa, agaknya sebagai menghormati bulan puasa Tun M biar saja malaun tu bebas juga atas ikhsan Tun M supaya dua2 malaun tu dpt melakukan ibadat puasa dan merayakan hari Raya dng insan tersayang mereka dan saki baki penyokong tegar NajibMah/umno utk sekelian kali nya sebelum mereka dikenakan apa2 pertuduhan di mahkamah dan dipenjara.
      Tpi klau lah Najib masih memrintah, mmng dia tidak akan ada belas kasihan akan dikenakan pelbagai tuduhan2 dan bukti palsu utk memenjarakan Tun M dan parti2 lawannya. Itu lah bezanya antara sikap budiman Tun M dan PH berbanding dgn sikap kudi kuman Najib dan pemimpin2 umno yg lain. Tak bule pakai ..haprak

      Delete
    4. Kalau jho low bole ditangkap.. masa zaman dsn lagi dah dpt.. ingat senang ke..sbb tu tUrn and geng pun tak bole nk buat apa2.. sembang lebih..korang percaya naper..
      Kalau najib betul curi duit.2.6b.. dah oama dah kena tangkap.. pikir sendiri la..sprm dgn zeti pun ngaku duit derma.. apa citta???

      Delete

    5. Wahai Mamat yang ketinggalan zaman,

      Orang dah Malaysia, ko masih Tanah Melayu lagi. Pehal?

      Aku tengok banyak ko ckp janggal. Nak diamkan tak boleh, mcm Najib kata, gamak nya. Jadi, aku tulaigh le sebanyak mana aku sanggup.

      Mana pulak zaman Najib Jho Taek boleh di tangkap? Kan dia orang Najib. Tak berani le sesiapa nak tangkap dia. Ko duduk di mana tak tau itu pun?

      Sapa kasi tau ko "sprm dgn zeti pun ngaku duit derma"? Ko mesti tak boleh kasi bukti depa kata begitu.

      Aku ingat ko ni sewel lah ckp gitu.

      Delete
    6. TMK...tersangat setuju dengan kata2 kau tu. Depa ni semua dah jadi macam orang gila..ialah gila nak membalas dendam pada DSNR dan UMNO. Belum pun didakwa dan tak terbukti un dia bersalah...dah suruh pakai baju oren lah, nak sumbat dalam bamboo river lah. Ini lah yang dinamakan penghukuman secara persepsi...betul ke cara macam ni..kalau ini lah keadilan cara PH, memang takde lah sorang pun yang bakal mendapat pembelaan yang adil. Rasa nyesal pulak memangkah calon PH di tempat aku dulu, aaku tak halalkan undi tu....Phuiiiii !!!!!!

      Delete
    7. Yang masih membela Najib ni masih belum hilang santet nasi kangkang

      Delete
  3. dan untuk silahanat geng najis juga duduk diam2 lebih baik kerana kerajaan klepettrokasi kau dah jahanam.

    ReplyDelete
  4. aku benci najib dan rosmah

    ReplyDelete
  5. Aku lagi benci geng najis,lebaimoden lahanat dan pejuang rakyat kominis mengotori ruang komen dengan bahan dari tong taik

    ReplyDelete
  6. Geng Najib dah mula berpantun... Sah dah dekat nak sasau.
    Kihkihkihkiokiokio.... Harkkkkk tuihhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. semenjak chief dia kalah terus kena sawan babi la sebab tu sekarang da sasau bro...kah×30

      Delete
    2. Geng pakatan dah sasau.. panas beb..
      Dah tader keja.. duk kacau pembangkang plak..
      Hampa dah jadi kerajaan.. tak yah pandang pembangkang lagi.. tak yah kempen dah bang budin oi..
      1 janji pun tak jln lagi..
      Dok kutip duit dr rakyat ada la...
      Kahx14 cukup la..

      Delete
    3. Mamat ketinggalan zaman Tanah Melayu,

      Apa dia "Dok kutip duit dr rakyat ada la" tuh?

      Ko main nuduh liar aje ke?

      Nak nuduh boleh, Mamat. Tapi kasi bukti ler. Kalo tak pun, kasi penerangan ape dia ler.

      Jangan ler nampak bodo sangat ko ni.

      Delete
    4. tutudh aper nyer... mmg betul kan..
      tong tabung derma tu apa plak? dok minta dr rakyat.. adui.. depan hidung kot..
      oo.. derma ya? tak sama?
      sama tapi tak serupa yer?

      Delete
  7. Aku masih belom faham kenapa Najib tidak di tangkap dan di suruh pakai baju oren.

    Ramai yang di curiga (suspects) sahaja tapi di tangkap, ada yang di tolak dari tingkap berberapa tingkt ke bawah spt Teoh Beng Hock.

    Pada hal Tun Mahathir di katakan sekarang punyai kuasa yang amat sangat. Bagus penulisan di The Malaysian Insight ini, baca lah -

    POWER is when the sultans toss protocol aside to pay you a visit.

    Power is when even your political adversary ‎seeks your advice on how to turn around the fortunes of the political party you have just defeated.

    Power is when senior judges at the Palace of Justice suddenly sound like judges at your re-emergence.

    Hard as it may be to imagine, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad 2.0 may actually be more powerful and influential than Prime Minister Dr Mahathir Mohamad 1.0.

    At least, that is the perception.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitu baik apa yang di tulis itu sehningga aku fikir perlu di turunkan sepenuh nya -

      If Dr Mahathir of 1981-2003 derived his power from ruthlessness and single-mindedness of ambition, Dr Mahathir of 2018- has the all of the above, and more.

      Today, he enjoys the solid backing of a cabinet and the Pakatan Harapan government who want what he wants. He does not need to cajole them. It is their reform agenda that he has embraced and they love it.

      Today, ‎he has an army of grateful Malaysians who feel empowered and liberated by the fall of Najib Razak and Barisan Nasional.

      Dr Mahathir enjoyed periods of popularity in his first tour as the PM but this is different. Now he has prayer warriors and keyboard warriors. Now, the people's agenda is his agenda, not the other way around.

      That means he pretty much has a free hand to achieve the people's agenda.‎ This bond between Dr Mahathir and the masses also means that anyone who obstructs him is immediately ticked as an enemy; an enemy of the will of Malaysians expressed on May 9.

      The Malay rulers who visited him during the standoff between Agong and Dr Mahathir over the appointment of Attorney-General Tommy Thomas understood this

      They wanted to make it clear that many of the sultans did not support the Palace's decision to delay the appointment of the new A-G.

      To be sure, the sultans are not fans of Dr Mahathir.

      But they understand that this Dr Mahathir is even more formidable than the‎ one who took them on twice and humiliated them just as many times.

      This Dr Mahathir does not need to whip Malaysians into a frenzy over the excesses of the country's elite the way he did in the 1980s and 1992.

      No need to manufacture any groundswell, because the tide of fury at the excesses of the rich, famous and connected was on full show on May 9.

      That groundswell is on tap – and it can be tapped anytime by Dr Mahathir.‎

      Dr Mahathir 1.0 was clinical and ruthless but often he was a one-man army trying to re-shape the country.

      Dr Mahathir 2.0 is still clinical and ruthless but now he is empowered by an army of Malaysians who want him to live as long as possible to continue as the PM beyond his two-year-term.

      Anyone who has designs on challenging Mahathir's authority ‎should understand this.

      Dengan begitu banyak kuasa Tun, aku masih mahu lihat Najib di tangkap dan di arah pakai baju oren.

      Siasatan masih boleh di teruskan masa dia pakai baju oren.

      Delete
  8. Kengkawan yang dikasihi...kita chill sekejap dari berpolitik...dan nikmati pantun2 sempena Syawal pulak ..k semua...

    Ada mata pandanglah keindahan,
    Ada mulut berbudilah pertuturan,
    Ada hati berilah kesayangan,
    Ada salah dan silap sudilah maafkan.

    Terlebih bisa tutur bicara,
    Disimpan jangan ampun dipinta,
    Syawal dinanti kan kunjung tiba,
    Ikhlas dari hamba yang cantik jelita.

    Buat meriam pasang pelita,
    Asap keluar bunyi tiada,
    Ucapan raya maaf dipinta,
    Harap tiada terguris jiwa.

    Bermain mercun sambil menari,
    Di dalam gelap menangkap ikan,
    Kami menyusun sepuluh jari,
    Salah dan silap harap maafkan.

    Anak harimau berlari-lari,
    Sambil berlari memakan roti,
    Whatssap dikirim pengganti diri,
    Memohon maaf seikhlas hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok Dalang pergi ke dusun,
      Gadis India memakai sari,
      Seikhlas hati jari disusun,
      memohon dimaaf kekhilafan diri,

      Bakar lemang sambil berdiri,
      Untuk juadah di AIDIL Fitri,
      Hantar kad raya posmen dah cuti,
      Whattsapp sahaja penggganti diri.

      Gemersik takbir mengundang hiba,
      Salam diutus tanda ingatan,
      Syawal dinanti menjelang tiba,
      Salam diutus pohon kemaafan.

      Pergi ke kedai bersama rakan,
      Negara jepun dilanda taufan,
      Salam lebaran daku ucapkan,
      Di hari raya saling bermaafan

      Biar amarah disunting senyum,
      Ibarat pekerti disulam kasih,
      Diharap dihalal makan dan minum,
      Ibarat rezeki tidak disisih




      Buah pauh ditengah bendang,
      Jadi dagangan ditengah kota,
      Saudara jauh datang bertandang,
      Bermaaf-maafan sesama kita.

      Sungguh rendang pohon rumbia,
      Tempat persinggahan si anak kera,
      Ketupat rendang sudah tersedia,
      Jemputlah semua menjamu selera.

      Negara kita aman sentosa,
      Jangan dilupa orang terinyanya,
      Makan sudah baju bergaya,
      Orang fakir jangan dilupa.

      Delete
    2. Adik tersayang segak bergaya,
      Memanjat kuih di atas para,
      Suasana riang di hari raya,
      Bermaaf-maafan riang gembira.

      Menyeberang laut melintas negeri,
      Terbang jauh dari Itali,
      Datuk nenek muka berseri,
      Anak cucu telah kembali.

      Gua Niah pintunya lebar,
      Dayak dusun jadi penjaga,
      Datuk nenek tidak tersabar,
      Kuih tersusun di atas meja.

      Memukul gendang pelbagai gaya,
      Amat meriah riang gembira,
      Ramai bertandang di hari raya,
      Tersenyum riang sanak saudara.

      Masak lomak cili api
      Campo dongan daun turi
      Hari rayo kolumpo sopi
      Tinggal penyamun dongan pencuri


      Gulai tempoyak ikan mayong,
      Deroyan busok tebok tupai,
      Pandu hemat ingat kampong,
      Asal teman selamat sampai.

      Delete
    3. Bhai semua..ini pantun Raya 1 Malaysia :

      Kelantan.

      Make ikke cicoh budu
      Jange lupo tamboh satar
      Kelik rayo taksir laju
      Nanti rayo dale sepita

      Terengganu.

      Makang ubi jamang jepong
      Makang kepok cicah cuke
      Bulang pose mung bengong
      Bulang raye mung gile

      Teruskan Selongkar...


      Pahang.

      Sempadan Pahang ada kasino
      Nasi dagang ikan patin
      Jange mu masam muko
      Raya makan rendang sadin

      Johor.

      Cegitu cegini awak suke ek
      Awak suke kite tak suke ek
      Esok luse hari raye ek
      Sama-sama bersuke rie ek

      Melaka.

      Hawau kau berak merate
      Kaki bengkak ulau patok
      Kalu balik naik kerete
      Jangan pandu kalau ngantok

      Negeri Sembilan.

      Masak lomak cili api
      Campo dongan daun turi
      Hari rayo kolumpo sopi
      Tinggal penyamun dongan pencuri

      Selangor dan K.Lumpur.

      Wa cakap lu wa tak tau
      Tapi wa tipu sama lu
      Raya jangan buat tak tau
      Angpau ada bagi gua dulu

      Perak.

      Gulai tempoyak ikan mayong
      Deroyan busok tebok tupai
      Pandu hemat ingat kampong
      Asal teman selamat sampai

      Kedah.

      Aloq Staq terketaq-ketaq
      Lapaq perut makan pau
      Macam mana tak ketaq
      Kena paksa bagi angpau

      Penang.

      Nasi kandaq kedai mamak
      Anak mami juai pesemboq
      Lepas raya usah dok triak
      Kalu ceti mai ikut dapoq

      Perlis.

      Padang besaq kecik aja
      Tempat siam lalu lalang
      Hari raya kita berbelanja
      Jangan sampai menambah utang

      Sarawak:

      Sungkei marek masak laksa Sarawak,
      Pasya terus kenak nyuruh mak kemas umah,
      Raya klak kamek ngidang kek lapis sarawak,
      Kitak orang iboh lupak datang umah.

      Labuan:

      Ku idang kuih kan biskita,
      Bukannya tah kali diliat nganya,
      Di malam raya memasang pelita,
      Hati happy bis liaunya.

      Sabah:

      Bali baju sedondon sewarna,
      Rasa kan sama si buah hati,
      Tidur malam asyi nda lena,
      Mo sambut raya bagai mo mati.

      Amacam...ada feel tak ?????

      Keh..keh...keh....

      Delete
    4. Hebat MeMe Hebat.
      Ada pantun Pilihanraya.

      Delete
    5. Hebat MeMe Hebat.
      Ada pantun Pilihanraya.

      Delete
  9. Jahanam nya politik menteri amaran Muddin sebab sepupu nya Najib.

    UMNO vice-president Hishammuddin Hussein has announced that he will not contest any post in the upcoming party polls, confirming a report by The Malaysian Insight this morning.

    Habis ke politik dia? Tak tentu lagi - "I will not contest any post at the national level, and will focus on rebuilding Umno in Johor," he told a packed press conference today in Johor Baru.

    Nak maki sekarang tak boleh, sebab sepupu dia. Nak caution si pupu masa dulu jangan melanda landa pasal 1MDB dll, tak boleh. Takut tak di teguh si pupu tuh.

    Between the devil and the deep blue sea. Nyaris dia tak in deep yellow shit. Mcm si Najib.

    ReplyDelete
  10. Geng najib dah mula berpantun..
    Sah dah dekat nak sasau..
    Apa susah kita ada fantun
    Biar dia balas blasah kau kau..

    Hahahakahkahkasihramadan bro..

    Diam lebih baik..lg banyak bercakap..lg banyak orang sakit hati benci..tiada orang nak simpati..cakap ko x pakai lg..nunggu ddakwa ko kes curi..dgari..salah ddapati..duduk ko dbilik berpagar besi..x gitu bang Shah .

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Fuyooo...Bukan main meroyan cai2 PH ni..disarankan agar mendapatkan rawatan di atas sebab ternyata usus kau orang dah buntu tahap kronik !!!!

      Keh..keh..keh..Kikikoikikiokikikoikhikioik....

      Delete
    2. APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......

      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.

      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Delete
  12. Salam, nak buat camne.. Dulu Ada Yg tukang jawab. Tgh ramai Kawan la katekan. La ni terkontang kanting lA sorang2. Jadi kena la jawab dgn harapan org akan percaya.

    ReplyDelete
  13. Bermaaf maafan memang dituntut
    Tun tak maaf memanglah patut
    Klepto memimpin rakyat dikentut
    Hilang kuasa,dah kehel lutut!

    Orang fakir jangan dilupa
    Geng Najib dah ingatkan kita
    Negara ini dah hampir papa
    Nasib Tun dah rebut tahta!

    Saudara jauh datang bertandang
    Hari Raya penuh gemilang
    Suami isteri dah kena tendang
    Rakan, saudara semua menghilang!

    Bermain mercun sambil menari
    Geng Najib sudah berpantun
    Yang suka menyanyi, suami isteri
    Sudah tertonggeng dibuat Tun!

    Pantun Sarawak GN dah buat
    Juga dialek berbagai negeri
    BN kini sudah tak kuat
    Banyak komponen pakat nak lari!

    Macamanapun Selamat Hari Raya
    Kes songlap rakyat tak lupa
    Dia mewah penuh bergaya
    Kalau berterusan negara papa!

    ReplyDelete
  14. Lihat lah orang yang ada perinsip hidup -

    Kadir Jasin resigns from Council of Eminent Persons

    He wants to avoid confusion over his role in the council and the views he expresses on his blog.

    Tak mcm Bapak Badak. Sampai dah nak terkincit baru letak jawatan. Dahtu nak bising pulak, tak reti duduk diam.

    ReplyDelete
  15. Najib "sangat aktif dalam memberi respon terhadap beberapa perkara yang dibangkit, diputus atau didedahkan oleh kerajaan baru Pakatan Harapan."

    Tentu lah, Bang. Sebab dia dah takda keroja. Tambah pulak, malu kalo tak jawab. Tak kisah le jawapan yang dia kasi tuh betul ke tak.

    Mcm Guan Eng kata: umumkan bonus Hari Raya tapi tak tentukan peruntukan wang bagi nya. Ketua Setiausaha Kewangan nya Irwan Srinagar main enggeh aje. Hah kau, kena cmpak ke Jabatan Perkhidmatan Awam hampir serta merta gomen PH masuk.

    ReplyDelete
  16. err..najib ada legasi ker? pru akan dtg boley la pangkah najib tapi lima thn lagi la.. for the time being ko duk diam2 je.. lgpon ko nobody dlm umngok..

    ReplyDelete
  17. Cerita Paip Pulak Dah, Apa Kaitan Dgn Kos Sara Hidup?





    AMALAN biasa yang kita tahu jika wujud apa yang tidak kena dengan apa-apa jua transaksi berkaitan kerajaan, perkara itu harus dilaporkan kepada pihak berkuasa berkaitan. Ini berlaku dimana-mana juga bukan di Malaysia saja.

    Mengeluarkan kenyataan – yang dilihat ramai seolah cuba mencipta persepsi ada kesalahan yang telah dilakukan sebelum siasatan dibuat, bukanlah cara yang betul apatah lagi dalam kes yang membabitkan jumlah wang yang besar dan turut melibatkan hubungan dua hala dengan negara lain.

    Jika ada bukti wujud keraguan dalam transaksi yang dikatakan, serah pada pihak berkuasa berkaitan untuk menyiasat dan mengambil tindakan selanjutnya. Apa yang lain dari itu, tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah.






    Fokus pentadbiran baru sepatutnya bukan pada benda-benda seperti ini, sebaliknya menurunkan kos sara hidup rakyat yang dikatakan gagal dibuat kerajaan terdahulu seperti mana janji dalam kempen PRU14. Soal skandal-skandal ni – jika ada, serah saja pada pihak yang berkenaan untuk menyiasatnya. Tak kenyang rakyat dengan cerita skandal-skandal ni semua pun.

    Lagipun, apa yang rakyat lihat sekarang, jangan kata ‘skandal’ baru, ‘skandal’ dulu pun belum ada yang terbukti setakat hari ini sekalipun pentadbiran sudah berubah orang.

    Senang cakap, kita bukan nak cerita pasal paip sekarang ni tapi nak lihat kualiti hidup semua orang meningkat dan kos sara hidup yang menurun seperti mana yang dijanjikan dalam PRU14 sekiranya kerajaan berubah tangan. Natijahnya hari ini, dari segi harga barang, tidak banyak yang berubah, apatah lagi yang murah walaupun kadar GST menjadi 0% sekarang.

    Banyak yang ditunjukkan penyokong kerajaan di media sosial kononnya berlaku penurunan harga, ialah barang keperluan yang memang tidak dikenakan GST sejak dari dulu pun!! Tapi perlu diakui, ada juga harga yang turun, seperti kereta contohnya. Masalahnya orang bukan beli kereta hari-hari yang kesannya nak dilihat secara menyeluruh.

    Masa GST mula dilaksanakan dulu pun harga kereta turun juga sebab SST 10% dah jadi GST 6%, tapi apa ada kesan pada rakyat kata penyokong pembangkang pada waktu itu.

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah Syukur, Turun Lagi, Kali Ini Duit Raya Peneroka Pulak



    SEMEMANGNYA harapan rakyat sebelum PRU14 dulu adalah untuk melihat segala macam yang dikatakan TINGGI di negara kita sebelum ini, TURUN kalau orang lain jadi kerajaan. Bawah Najib katanya semua mahal, bawah orang lain mungkin semuanya akan murah.
    Tapi dalam masa yang sama, ramai mahu perkara macam gaji tu kekal tinggilah sebaliknya kos sara hidup, harga barang, harga rumah, tol, hutang PTPTN dan lain-lain yang “membebankan” tu, turunlah, hapus ke apa patut.Itulah harapan ramai orang dan kebetulan ada pulak pihak yang menawarkan harapan tu semua – 10 darinya AKAN dilaksanakan dalam 100 hari bila jadi kerajaan pulak tu, maka dipilihlah mereka ni. Janji masa itulah.

    Setelah puak ini ambik alih, walaupun harga barang, kos sara hidup dan lain-lain yang diharapkan tu belum nampak turun kat mana sangat, tapi sikit sikit kita dah lihat dah memang berlaku beberapa penurunan ketara di negara kita sejak pentadbiran baru ini mengambil alih – tak sampai sebulan.

    Mula-mula jumlah kakitangan awam ada nampak sikit penurunan setelah dikhabarkan beribu-ribu ditamatkan perkhidmatan masing-masing atas alasan kontrak, lantikan politik, agensi tidak lagi relevan dan sebagainya. Bagaimanapun penurunan ini tidaklah sangat ketara, kita ada 1.6 juta kakitangan awam, setakat beribu-ribu ni hilang kerja berapa percent la sangat? Ulat dalam batu pun boleh hidup.






    Tak lama lepas tu hutang negara pun turun, dari RM 1 trillion kepada RM 800 billion – hebat, RM 200 billion penurunan dalam masa tak sampai hari ke minggu (betulkan kat mana satu). Mana nak jumpa kerajaan hebat macam ini, boleh selesai hutang banyak itu dalam masa singkat. Kalau ikut trend ini, silap-silap 4 bulan lagi negara kita boleh bebas hutang!!

    1 Jun hari tu, GST turun jadi 0% berbanding 6% sebelumnya tapi mungkin stok lama banyak lagi, tak ketara sangatlah kat mana yang banyak turun harga tu. Ini bagaimanapun hanya sementara, nanti sebaik diperkenalkan SST 10%, mungkin akan jadi murah banyak benda.

    Bila diumumkan duit raya kakitangan awam pulak, turun jugak lagi. Tahun sudah (dan beberapa tahun sebelumnya) RM 500, tahun ini RM 400, itupun bukan semua orang dapat, kakitangan tetap Gred 41 ke bawah merasa. Tapi syukurlah sebab tak banyaklah penurunan tu, hanya RM 100. Apa sangat nilai RM 100 hari ini ya, beli barang jangan kata troli, plastik pun tak penuh silap-silap.

    Hari ini, Rabu, pun ada lagi yang turun – duit raya peneroka Felda pulak kali ini gilirannya. Tahun lepas SEMUA sekali peneroka dapat duit raya RM 780 (RM 500 + RM 280 dividen FGV), tahun ini diumumkan sebentar tadi, peneroka dapat RM 450 duit raya, tapi BUKAN SEMUA.

    Siapa yang dah dapat duit bantuan JKM, tidak layak menerimanya. Ya, duit bantuan JKM dengan duit raya Felda, tahun ini, sama. Macam mana jadi sama? Entah, orang tak sekolah terlalu ramai di negara kita ni kata orang tua.

    Apa pun, kita kena bersyukur, ada juga walaupun turun.

    Dalam masa yang sama tak jugak salah bertanya, kenapa yang dulu boleh tinggi yang sekarang kurang pulak, walaupun tak banyak – HANYA RM 330 kurang sahaja berbanding tahun sudah? Agak yang berkurang tu sebab hutang negara ke? Kalau itu alasannya, kenapa ada (duit raya(), baik takde? Hutang negara tinggi la katakan.

    Tanya, takkan tanya pun jadi salah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gn....

      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  19. “Kontroversi” Dah Selesai, Bolehlah Fokus Pada Kos Sara Hidup Rakyat





    SEINGAT penulis sepanjang kempen PRU14 yang lepas, tidak ada langsung disebutkan tentang masalah siapa nak dilantik menjadi apa jika berjaya membentuk kerajaan. Yang ada hanyalah retorik konon rakyat sana susah, rakyat sini merana dan yang semacam itu, maka itu kerajaan perlu ditukar untuk menyelesaikan semua masalah tersebut.

    Maka itulah, walaupun sudah pun “mengetahui” hutang negara berjumlah RM 800 billion sejak 2016 lagi, itu tidak menghalang pelbagai janji bulan dan bintang berkaitan kos sara hidup rakyat, dirangka untuk mendapatkan undi dalam PRU14. Takde sebut pun masalah siapa akan pegang jawatan apa kalau menang?

    Apa rupanya bila dah dapat undi dan membentuk kerajaan, hutang negara pun “masih sama” RM 800 billion – semua janji-janji bulan bintang berkaitan kos sara hidup itu pun ditangguhkan tanpa ada tarikh akhir bila nak dilaksanakan, terutama 10 yang pertama tu. Kalau 10 pertama tangguh, yang lain dalam buku tu, boleh lupakan sajalah agaknya.






    Sebab itu kontroversi melibatkan perlantikan jawatan tertentu yang berlaku akhir-akhir ini, pada hemat penulis, sekadar wayang untuk mengalihkan perhatian rakyat dari kegagalan melaksanakan janji atau nama lain kepada janji dicapati. Kos sara hidup dan bebanan rakyat yang dijadikan isu dulu, masih ada disitu – tanpa nampak sebarang penyelesaian jangka panjang.

    GST, walaupun kadarnya menjadi 0%, tidak banyak membawa perubahan kepada kos sara hidup rakyat. Harga barang masih mahal macam biasa, malah di kawasan-kawasan tertentu, melibatkan jenis barang tertentu juga, harganya menjadi lebih mahal pulak lagi dari sebelum kadar GST disifarkan.

    Ini yang rakyat bimbang, sebab itu belum lagi SST dengan kadar 10% diperkenalkan semula bulan September nanti. Ini yang penting, bukan soal siapa nak jadi apa!

    Walaupun dalam masa yang sama, penulis tertarik dengan keupayaan orang yang tidak ada jawatan dalam kerajaan, tapi mampu “menyelesaikan” kontroversi berkenaan setelah mengadakan perjumpaan. Apa dah jadi dengan semua orang kerajaan, siapa sebenarnya yang jadi ketua sekarang?

    Prerogative orang lain, bila ada kontroversi, yang bincang dan selesaikan, ialah orang lain – takde jawatan dalam kerajaan pulak tu? Itu belum cakap lagi pasal Majlis Orang Tua-Tua yang nampaknya begitu berkuasa dalam soal-soal tertentu walaupun kewujudannya tidak berperlembagaan, sekarang orang luar kerajaan pulak menyelesaikan kontroversi perlantikan jawatan.

    Apa sudah jadi dengan negara kita?

    Apa sebenarnya yang dah selesai...kontrovesi atau " KONTOL BESI"??????

    Keh..keh..keh..Kikiokikikhkioikikikioikhik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. gn....

      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  20. Diri Dah Nyawa2 Ikan, Tun Pura2 Risau Melayu Hilang Kuasa!!!
    Posted by SnapShot at 6/09/2018


    Rahsia Sebenar Perjumpaan Zahid Dan Mahathir

    Kedua-duanya di puji sebab 'berjiwa besar'...





    Beberapa hari sebelum perjumpaan itu, Mahathir bercakap tentang 'penyatuan Melayu'...

    Kemudian Mahathir kata, "Zahid datang minta pandangannya untuk menguruskan UMNO"...



    Mahathir kata lagi, "UMNO sudah musnah sebab perangai pemimpin UMNO yang suka kayakan diri"...

    Zahid Nak Jumpa Tun Atau Tun Nak Jumpa Zahid?




    Cerita dari 'sumber dalaman', yang pujuk Zahid datang jumpa Mahathir adalah Zahid Mat Arip...

    Khairuddin Abu Hassan pun cuba pujuk Zahid Hamidi untuk bubarkan UMNO dan sertai PPBM secara en-bloc pada 13 Mei...

    Dua kali Zahid dipujuk supaya bersetuju UMNO dibubarkan dan sertai PPBM...

    Tapi itu cerita sahaja...

    Entah peria entah katak...

    Entah betul entah tidak...



    Tapi tengok Mahathir bagi penjelasan tentang pertemuannya dengan Zahid, sudah dapat diagak apa yang sebenarnya berlaku...

    Siapa Yang Lebih Perlukan Siapa?



    PPBM yang hanya ada 12 kerusi dan merupakan minoriti dalam Pakatan Harapan sehinggakan setiap tutur kata Mahathir perlu dirujuk dan diperbetulkan oleh Lim Guan Eng di khalayak ramai???



    Atau UMNO-BN yang masih menguasai 78 kerusi Parlimen???

    12+78 bermakna 90...

    Penguasaan 90 kerusi Parlimen adalah majoriti dan cukup kuat, termasuklah mencaturkan kedudukan menteri-menteri kanan!!!

    Dah Jadi Perdana Menteri Yang Tak Ada Kuasa Baru Mahathir Nampak UMNO



    Semakin jelas pada rakyat bahawa sekarang Mahathir cuma menjadi Perdana Menteri Boneka DAP...

    Perlantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan walau pun beliau masih lagi ada 2 kes rasuah di mahkamah tinggi jadi dalil yang cukup kukuh pada kita bagaimana Mahathir lacurkan integriti beliau pada DAP hingga sanggup menjadi Perdana Menteri Boneka yang cuma angguk-angguk dan geleng-geleng pada DAP...



    Isu perlantikan Peguam Negara yang mendapat bantahan dari Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan juga Majlis Raja-Raja akan kukuh dalam ingatan anak cucu kita bagaimana Mahathir telah menderhaka pada raja2 dan mengkhianati bangsa Melayu...

    Adakah Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia tidak mampu bersuara @ tidak mahu bersuara ketika maruah Agong dan Raja-Raja Melayu di kritik dan di persendakan!!!

    Dengan menderhaka kepada Raja-Raja Melayu, membutakan mata dan memekakkan telinga pada keresahan bangsa Melayu di atas usaha meminda dan mempertikaikan hak dan keistimewaan bangsa Melayu di tanah air sendiri, satu persoalan timbul pada kita semua...

    MASIH MELAYU KAH MAHATHIR!!!

    *******Fuhhh..Hebat betul permainan wayang pekjee politik Tun M....sampai habis cai2 Haprak terkelentong bulat2, dah jadi macam Toman tertelan taik, terima aje apa yang digebangkannya pasal pertemuan tu. Ingatkan DSZH yang tunduk padanya..rupanya ada cagau dalam sepatu. Rakyat nak ucapkan tahniah pada DSZH kerana tidak mudah termakan pujukannya !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gn....

      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandarya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
    2. gn....

      Kamu boleh tak turun nanti (11.00 mlm di Dataran Bandaraya JB) ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  21. Berkat penguatkuasaan yang begitu berkesan, Kerajaan PH telah berjaya menurunkan harga barangan terutamanya tomato. Ini berikutan aduan yang dibuat oleh orang ramai mengenai kenaikan harga barangan walaupun kadar GST telah disifarkan.

    Walau bagaimanapun, harga daging masih lagi tinggi. Oleh itu, sempena Hari Raya Aidil Fitri ini, kami rakyat Msia yang waras ingin mencadangkan agar menu Hari Raya diubahsuai seperti berikut bagi mengatasi bebanan belanja Hari Raya:

    Murtabak tomato
    Rendang tomato
    Roti John tomato
    Satey tomato
    Sup tomato
    Tomyam 3 rasa
    Tomato goreng berempah
    Tomato bistik
    Tomato masak kurma
    Tomato goreng kunyit
    Tomato masak hitam
    Tomato bakar
    Tomato ikan masin
    Tomato goreng kicap berlada....

    Rasanya cai2 Haprak ada menu lain yang nak ditambah berkaitan tomato...dipersilakan dengan segala hormatnya bhai...lu pikirlah sendiri !!!!

    Keh..keh...keh...Kikoikikioikikhkikoikikihkik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak gayanya habis jahanam bisnes tokey tomato semalaysia...
      Ni semua menteri dalam negeri punya pasal la ada ke suruh orang tanam tomato kat rumah...

      Seronok la menteri pertahanan...boleh buat semprit tomato raya ni atas kapal perang !!!!!

      Delete
    2. gn....

      Jam dah menunjukkan pukul 11:04, boleh tak kamu turun nanti di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  22. Panggilan Mayday untuk Mahathir
    Posted by SnapShot at 6/06/2018


    Mimpi Ngeri Mahathir Bermula

    16hb Mei 2018, akhirnya DS Anwar Ibrahim di bebaskan selepas dapat pengampunan penuh dari Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong...

    Mahathir Terpaksa Tunaikan Janji

    Antara faktor yg menyebabkan Mahathir terpaksa memohon pengampunan penuh dari Agong ialah kerana janji beliau sebelum pilihanraya dan desakan dari pemimpin Pakatan Harapan serta rakyat sendiri...

    Antara persetujuan Mahathir dan pemimpin Pakatan Harapan ialah jawatan Perdana Menteri akan di serahkan pada Anwar selepas 2 tahun Pakatan Harapan berjaya mengambil alih Putrajaya...

    Serangan Macai Dan Kroni Mahathir Terhadap Anwar Bermula



    Daim Jadi Jurucakap Mahathir

    Tun Daim Zainudin, salah seorang dari geng peromoak tua yang di lantik Mahathir sebagai anggota Majlis Penasihat Negara antara yg paling awal menyuarakan 'hasrat terpendam Mahathir'...

    Baca di sini :

    http://www.thereporter.my/2018/05/bodoh-kalau-tukar-perdana-menteri.html?m=1

    Mahathir Tak Akan Lupakan Kesetiaan Taukey AP



    Taukey AP Malaysia pun tak nak ketinggalan dalam menyuarakan 'hasrat terpendam Mahathir'...



    Macai Mahathir Ambil Kesempatan Dari Kesilapan Anwar

    Masa Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Wan Azizah buat kunjungan hormat kerabat Kelantan atas jemputan bonda Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong, cybertrooper Mahathir bijak ambil kesempatan bila viralkan isu Anwar dan keluarga salah gunakan pesawat kerajaan atas tiket kunjungan hormat TPM ke Kelantan...

    Baca di sini :

    http://sabahkini2.com/en/news/943/wan-azizah-tpm-suami-dan-anak-anak-dikecam-geng-mahathir-kerana-jet-kerajaan/view

    Kem Anwar Mula Susun Strategi

    Anwar Mula Merisik Sokongan Rakyat Dan Akar Umbi Parti



    Berhadapan dengan serangan bertali arus dari kem Mahathir, kem Anwar pantas menyusun strategi...







    Untuk memastikan mendapat sokongan dari akar umbi dan rakyat Malaysia, Anwar mengadakan jelajah ke seluruh Malaysia bagi tujuan 'merisik' dan menyampaikan 'mesej penting' kepada rakyat khususnya akar umbi parti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Restu Raja2 Melayu Penting




      Anwar mula beri mesej yang jelas pada kem Mahathir bahawa kali nie dia tak akan tersungkur lagi di kaki Mahathir...

      Mengambil kesempatan atas hubungan yang tak baik antara Mahathir dan Raja2 Melayu, Anwar mula mengorak langkah dgn melakukan kunjungan kasih kepada semua Raja2 Melayu untuk dapatkan sokongan pihak istana...

      https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/52094/

      Anwar Mula Minta Sokongan Luar Negara



      Lepas yakin dah dapat sokongan dari Raja2 Melayu, akar umbi parti dan rakyat, Anwar mula mengorak langkah seterusnya dengan cuba mendapatkan sokongan dari pemimpin2 luar negara seperti bekas presiden Indonesia B.J. Habibie, perdana menteri Turki Erdogan, bekas naib presiden Amerika Al Gore dll dengan menemui mereka secara peribadi...

      Baca di sini :

      https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/52503

      Anwar Sudah Memberi Isyarat Kepada Mahathir






      Bila segala2nya dah di susun dgn teratur, akhirnya Anwar mula beri isyarat pada kem Mahathir bahawa dia dah bersedia untuk ambil alih jawatan Perdana Menteri...

      Baca di sini :

      http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/06/04/pkr-the-weakest-link-we-won-most-seats-says-anwar/

      Sudah pastinya kali ini Anwar tak nak ulangi kesilapan yg lepas hingga menyebabkan beliau merengkok dalam penjara...





      Selagi belum menjadi ahli parlimen, Anwar perlu menggerakkannya secara senyap2...

      Sebab itu, Anwar terpaksa secara terbuka menyatakan sokongan beliau pada Mahathir sebab Anwar tahu, memperlekehkan kebolehan Mahathir akan membawa bala dan mala petaka pada dirinya...

      Kejayaan Anwar Selesaikan Isu Perlantikan Peguam Negara Beri Tekanan Pada Kem Mahathir



      Perancangan Anwar dah memasuki fasa terakhir, apatah bila umum dapat tahu Mahathir sebagai perdana menteri pun gagal menyelesaikan ketegangan dan kemelut antara kerajaan dan istana dalam isu perlantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara tetapi Anwar dapat menyelesaikannya dengan satu kunjungan ke istana negara...

      Baca di sini :

      http://www.sinarharian.com.my/mobile/nasional/anwar-mengadap-agong-berkaitan-peguam-negara-1.842537



      Apakah Mahathir akan terus dengan egonya utk melengah2kan peralihan kuasa pada Anwar...



      Sebagai seorang yg cukup kenal dengan segala tipu helah Mahathir, Anwar sudah pasti tak akan tunggu lebih lama untuk mengambil alih jawatan perdana menteri...

      Dengan keadaan ekonomi, pasaran saham dan matawang Malaysia semakin merudum, tuduhan salahlaku DS Najib sewaktu menjadi perdana menteri masih tak dapat di buktikan, janji2 manifesto yg di bakul sampahkan hingga mula menimbulkan kebosanan dan keraguan rakyat pada Mahathir merupakan waktu yang paling sesuai utk Anwar merampas jawatan perdana menteri dari Mahathir...

      Anwar sedar, semakin lama di biarkan Mahathir berada di tampuk kuasa, maka Mahathir akan gunakan kesempatan itu utk makin mencengkam kuasa dan pengaruh dia dalam kerajaan kerana itulah strategi Mahathir yang yak pernah berubah dari dulu sampai sekarang...

      Kalau tu berlaku maka harapan Anwar utk jadi perdana menteri akan jadi semakin tipis...

      Kem Anwar pasti tak nak tenguk Anwar tersungkur kali kedua di kaki Mahathir!!!

      Delete
    2. gn....

      Toksah melalut buang masa kopipes bahan sampah - takde siapa sudi nak baca pun.

      Jam dah menunjukkan pukul 11:22, boleh tak kamu turun di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  23. Terima Kasih Kerajaan PH, UMNO Hargai Peruntukan Untuk Peneroka Felda
    9 June 2018 Berita Utama
    Ropikah Ahmad
    KUALA LUMPUR, 9 Jun – UMNO berterima kasih di atas pengumuman YAB Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, untuk memberi bonus raya kepada semua peneroka Felda dan Felcra.

    Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat Ibu Pejabat UMNO berkata peruntuka RM50 juta untuk peneroka Felda itu adalah kesinambungan kepada ihsan Kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu.

    “Peneroka Felcra pula akan menerima duit raya berjumlah RM44 juta daripada hasil keuntungan perniagaan agensi berkenaan, dan tidak menjejaskan sesen pun wang kerajaan.

    “Semua ini adalah hasil desakan UMNO baru-baru ini agar peneroka dipertimbangkan duit raya mereka. Ternyata desakan UMNO itu menerima keprihatinan Kerajaan PH,” katanya dalam satu kenyataan.

    Katanya, sememangnya pemberian bonus dan duit raya kepada peneroka sudah menjadi ‘tradisi’ kerajaan sejak Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri sejak April 2009.

    “Sumbangan peneroka terhadap ekonomi negara amatlah besar dan tidak sewajarnya diperlekehkan oleh mana-mana pihak, termasuk PH.

    “Begitupun, ada suara pihak tertentu yang mendesak agar penyertaan sebagai peneroka Felda serta kemasukan ke UiTM dibuka kepada semua kaum.

    “UMNO melihatnya dengan penuh kegusaran kerana ia akan mengecilkan hak orang Melayu di tanah air sendiri. Di samping tiada desakan agar kampung-kampung baru dan institusi pengajian Cina dan India ‘diMelayukan’, maka hak mereka terhadap Felda tidak perlu dipertikaikan.”

    Katanya, perlu diingat bahawa syarat wajib untuk menjadi peneroka ialah miskin dan tidak memiliki walaupun sejengkal tanah di kampung asal mereka dan tanah Felda adalah satu-satu tanah yang mereka ada.

    “Biarlah Felda dijadikan hak Melayu, seperti wujudnya kampung baru untuk bangsa Cina dahulu. Perlu diingat, dalam pada kerajaan PH mewujudkan ‘Malaysian Malaysia’, kita perlu menghormati hak sesuatu kaum di negara majmuk ini.

    “Sebenarnya bangsa Melayu sudah banyak berkorban terhadap hak mereka sebelum ini, termasuk memperuntukkan 10 peratus tempat untuk pelajar bukan Melayu di MRSM,” katanya lagi. – MediaUMNO

    ReplyDelete
    Replies
    1. gn....

      Toksah melalut buang masa kopipes bahan sampah - takde siapa sudi nak baca pun.

      Jam dah menunjukkan pukul 11:27, boleh tak kamu turun di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  24. Menjawab Persoalan Syed Akbar Ali – Why Are So Many Intelligent People Criticisng Anwar Ibrahim?
    BythecoveragePosted on June 9, 2018


    Rakyat yang bijak tidak akan sesekali terpengaruh dengan segala retorik politik Anwar Ibrahim. Tidak akan sesekali terpedaya dengan segala slogan yang dilaungkan. Sebenarnya tidak perlu rakyat yang bijak untuk membaca Siapakah Itu Anwar Ibrahim. Kita hanya perlukan rakyat yang PEKA dan sanggup bersifat rasional untuk menerima hakikat kepekaan mereka. Rakyat yang peka akan tahu kadang kala hanya dalam beberapa jam atau hari sahaja segala kenyataan beliau akan menjadi tidak konsisten.

    Sebagai contohnya , pada 18 May 2018 apabila diwawancara oleh Al Jazeera pada minit 2 dia mengatakan bahawa I just wanted him to be just comfortable ( Tun Mahathir ) , you manage the affair of this nation. I need time. I need to break a while with my family.



    Ketika ditanya why you dont want to have a significant role from the outset? The entire cabinet is composed on those vast majority of those committed of those committed to reform agenda. And I think they will do well in influencing the course and chart for the future of this nation.

    I want him ( Tun M ) to have a free hand. I dont want him to feel there is someone looking at his shoulder at every move. It doesn’t make the government seem to be stable

    5 June 2018 ketika berceramah , Kita nak tunjuk kepada rakyat bukan perlu jadi wakil rakyat ( MP ) baru boleh sokong , bila tak jadi wakil rakyat mengamuk. Saya kini nak jadi Rakyat biasa di negara ini.


    Namun begitu , dalam hari yang sama pening untuk rakyat yang peka mengikuti perkembangan Anwar Ibrahim. Mengapa? Anda sendiri lihat pening atau tidak.




    The Sun

    Pada keesokan hari pula ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah Anwar Ibrahim kini mahu bukti kepada rakyat yang beliau sanggup berkhidmat tanpa perlu menjadi wakil rakyat dan sebagai rakyat biasa atau mahu menjadi Backbencher ?

      Keduannya , Anwar Ibrahim mahu mempercepatkan proses menjadi MP atau sebaliknya? Sekejap begini dan sekejap pula begitu. Mana yang benar dan mana yang tepat? Sekejap I need time. Sekejap I will speed up the process. Sekejap no rush.

      Jika saya menang, saya jadi ‘backbencher’ dahulu, saya mahu bebas mengelilingi beberapa tempat termasuk mempunyai komitmen mengajar dan berkuliah di universiti tempatan dan luar negara.

      “Malah, saya pun belum ada pengalaman jadi ahli Parlimen biasa. Sebelum ini, saya pernah memegang beberapa jawatan menteri sehingga menjadi Ketua Pembangkang sekarang saya mahu jadi ‘backbencher’,” katanya dalam sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Pertemuan Khas Bersama Wakil Rakyat PKR di Hotel One World, – Anwar Ibrahim

      Sebelum ini berkata mahu habis mengelilingi dunia dahulu baharu kembali bertanding. Kini pula kata hendak menang dahulu untuk menjadi backbencher supaya dapat melaksanakan komitmen mengajar dan berkuliah di univeristi tempatan dan luar negara. Yang mana tepat ? Sekejap kata hendak membantu dan menyokong kerajaan iebagai rakyat biasa dengan menunjukkan teladan kepada rakayt dan sekejap mahu jadi beckbencher dahulu baharu berkuliah.

      Jika sudah menang dan jadi wakil rakyat apabila demokrasi dipergunakan begitu sahaja untuk pilihan raya kecil hanya semata – mata hendak memenangkang anda dan anda yang sepatutnya berkhidmat sebagai seorang ahli parlimen dan wakil rakyat pula mahu berkhidmat dan berkuliah kepada Universiti? Oleh itu , Anwar Ibrahim mahu berkhidmat kepada rakyat dan negara atau sebenarnya berkuliah di Universiti? Apakanya maknya demokrasi sekirannya anda mahu rakyat memenangkan anda supaya anda boleh berkuliah dan bukan berkhidmat kepada mereka? Backbencher atau Lecturer?

      Jika hendak berkuliah di Universiti maka berkuliah sahajalah. Berkuliah sampai puas baharu kembali bertanding untuk kembali jadi wakil rakyat. Bukankah ini adalah pelan dan kenyataan awal anda sendiri?

      ISU PELANTIKAN KABINET OLEH PERDANA MENTERI

      16 Mei 2018 , Anwar Ibrahim ketika diwawancara oleh Astro Awani berkata perlantikan Kabinet adalah preregotif Perdana Menteri.


      17 Mei 2018 pula , Datuk Seri Anwar Ibrahim menyindir segelintir wakil rakyat yang hanya mengejar jawatan dalam Kabinet semata-mata. Ketua Umum PKR itu menasihatkan setiap Ahli Parlimen yang dipilih pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) seharusnya mengutamakan tanggungjawab mereka selepas diberi mandat oleh rakyat, daripada hanya mahu melobi jawatan menteri.

      “Ini saya nak sindir kawan-kawan ahli parlimen yang ramai… asyik nak jadi menteri saja. Tengok cerminlah dulu! “Dah menang, alhamdulillah. Rakyat bagi sokongan alhamdulillah. Dipilih jadi menteri, jalanlah kerja. “Dok sibuk (kata) nak jadi menteri, nak jadi menteri. – LINK

      Jangan Hanya Mahu Melobi Jawatan Menteri ( 17 Mei ) vs PKR Only got 3 Cabinet Post ( 4 June )

      PKR de facto leader Anwar Ibrahim has dismissed any notion of the party being the “weakest link” in Pakatan Harapan (PH), reminding the public that it has contributed the most number of seats for the pact in the 14th general election (GE14).

      Delete
    2. The former deputy prime minister said while PKR seemed to have been sidelined in Cabinet appointments for the new PH administration, the party would provide constructive feedback on the matter. Of the 13, only three were from PKR. They were PKR and PH president Dr Wan Azizah Wan Ismail, who is also deputy prime minister, PKR vice-president Azmin Ali and the party’s women’s chief, Zuraida Kamaruddin. He said the issue now was, as PKR vice-president Rafizi Ramli had pointed out, why PKR seemed to have been sidelined in the ministerial appointments. – LINK

      Jika dalam isu 1MDB adalah dari Najib kepada Najib. Isu ini lebih kepada dari Anwar kepada Anwar. Yang suruh jangan melobi jawatan pun dia , yang kata kuasa lantikan adalah kuasa Perdana Menteri pun dia dan pada masa yang sama yang mempersoalkan jumlah kerusi kabinet PKR juga datangnya darinya. Yang kata hendak jadi rakyat biasa pun dia , nak jadi pensyarah dulu baharu jadi wakil rakyat dan kini backbencher dahulu baharu pensyarah. Yang kata nak rehat dahulu pun dia. Kata Speed Up pun dia dan kata no Rush pun dia !

      Isu Kerusi Pandan dan Wan Azizah


      17 Mei 2018 , Jika saya kembali maka Wan Azizah perlu letak jawatan sebagai TPM ( wawancara dengan CNN )

      7 June 2018 – Tapi kalau saya setuju di PANDAN , AZIZAH akan letak jawatan TPM lebih awal maka tidak wajar apabila tempat terdapat kekosongan jawatan TPM.

      Sudah mula pening atau belum ?


      Sekarang tiap – tiap hari kata sokong kepimpinan Tun Mahathir tetapi segala body language dan tindak tanduk berlainan. Mengapa rakyat takut? Mengapa rakyat bimbing? Mengapa rakyat khuatir?

      Why are so many people criticising Anwar Ibrahim?

      Adakah kalian masih ingat pada JUN 1998 ?

      Saya sokong Mahathir ! Hanya satu pemimpin. Kesemuanya salah media barat. Kesemuanya salah orang yang hendak melaga – lagakan saya dengan Mahathir.Konspirasi. SAYA BERIKRAR SOKONG MAHATHIR !


      Namun sehari sebelum ucapan ini Ketua Pemuda UMNO pada ketika itu, Datuk Ahmad Zahid Hamidi dicaturkan pada perhimpunan pergerakan ( 18 Jun 1998 ) itu mendesak unsur nepotisme dan kronisme dalam kerajaan dihapuskan. Anwar tampil MENJERIT KITA SOKONG TUN MAHATHIR SELEPAS itu.

      Kini apa pula bezanya dengan kenyataan Rafizi berbentuk Tun Mahathir BULLDOZE PELANTIKAN MENTERI? Apa bezanya dengan kenyataan Wong Chen PKR got the most number of seats?

      Buktinya Rafizi Ramli sendiri mengaku kenyatannya adalah pendirian PKR. In a series of tweets, Rafizi rebutted PKR deputy president Azmin Ali’s remarks that the statement he made yesterday was his own personal view. “The statement I released was PKR’s stand, not my own. – LINK

      Anwar juga sama tampil mengatakan bahawa beliau menyokong kepimpinan Tun Mahathir !

      Delete
    3. Isu Raja – Anwar Dahulu dan Kini ( 2018 )

      DATUK Seri Anwar Ibrahim didakwa menghina institusi istana apabila dengan sombongnya berkata beliau rela anugerah darjah kebesaran ‘Datuk’ dan “Datuk Seri’ ditarik balik berikutan isu yang melebelkannya pengkhianat Melayu. . Menurut beliau, Penasihat Umum PKR itu menunjukkan sifat angkuh kononnya perjuangan beliau untuk kepentingan rakyat. Anwar dalam ceramah politiknya di Permatang Janggus menjelang pilihan raya kecil Permatang Pasir baru-baru ini dilaporkan sebagai berkata beliau tidak pernah meminta darjah kebesaran sejak dahulu lagi dan jika ada pihak mahu menarik balik boleh berbuat demikian. Anwar juga dilaporkan berkata : “saya beritahu pada (Datin Seri) Azizah kalau siapa minta balik, boleh ambil…jangan serah balik, letak di pagar suruh mereka ambil balik”. – Datuk Wira Syed Ali Alhabshe – 2009

      “Umno tuduh kita penderhaka, pengkhianat Melayu dan antek (alat) kepada Cina, jadi (pemimpin Pakatan) ada kalanya terpengaruh dengan bahasa yang digunakan ketika membalas. Tetapi jika saya, saya cadangkan mereka memberikan jawapan berdasarkan pindaan 1993 dan ucapan mengikut Hansard. “Pemimpin Umno seolah-olah memperkecil-kecilkan kebolehan Raja-raja Melayu untuk berfikir bagi diri mereka sendiri dan saya tidak fikir raja-raja perlu diheret begitu rupa.”Ditanya, sama ada Pakatan akan mencuba sekali lagi untuk mengembalikan kuasa melantik setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang kepada sultan seperti yang diperuntukan oleh perlembagaan Selangor sebelum 1993, Anwar berkata: “Kedudukan kita… kita menghormati kedudukan (Raja-raja Melayu) seperti yang termaktub dan dijamin oleh perlembagaan monarki. “Kuasa terletak di tangan rakyat, mandat diberikan oleh rakyat. – 2011 – ANWAR IBRAHIM

      Ketua Pembangkang itu sejak akhir 2013 yang mempersoalkan kuasa dan kewibawaan Sultan Selangor dan institusi raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar tahun ini.Katanya, Anwar turut mempersoalkan hal-hal berkaitan isu agama Islam yang mana Sultan Selangor mempunyai kuasa eksekutif dan sebagai ketua agama seperti termaktub di bawah Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959.“Tindakan dan perlakuan beliau adalah tidak lagi sesuai untuk memegang darjah kebesaran itu,” katanya. – 2014

      2018 pula suruh Kadir Jasin jaga tertib. Yang dahulu mempersoalkan raja pun dia. Yang dahulu berbicara tentang Raja Berpelembagaan dan kuasa rakyat juga dia. Yang dahulu kata Raja kita semua bijak belaka dan boleh berfikir sendiri dan yang kini kata Raja kita memerlukan penjelasan pun dia. Yang kini pertahankan Raja pun dia ! Yang mana satu pendirian sebenar Anwar Ibrahim ?

      Delete
    4. Kini Adakah Langkah Kajang 2.0 Bakal Berulang ?

      Kemelut politik Selangor berpunca daripada kerakusan politik seorang insan. Dia yang mencipta Langkah Kajang ini sebagai langkah ke arah mencapai cita-citanya, iaitu merebut jawatan Perdana Menteri Malaysia. – DR. CHANDRA MUZAFFAR

      Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyifatkan ‘Langkah Kajang’ Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai ‘Kajang Coup’ atau penggulingan Kajang, yang menyalahgunakan proses demokratik negara itu. Ini kerana parti itu dengan sengaja mengarahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang yang dipilih rakyat berundur dan meletakkan orang lain bagi kerusi itu.

      Langkah Kajang’ direncanakan oleh PKR, bagi memenuhi tuntutan nafsu politik mereka semata-mata. Mereka tidak layak bercakap soal demi kepentingan rakyat Selangor kerana kalau benar itu hujahnya, kenapakah perlu PRK Kajang sengaja diadakan tanpa sebab? Perlu diingat ADUN Kajang sebelum ini bukannya sakit atau tidak berupaya menjalankan tanggungjawabnya tetapi beliau meletakkan jawatan tanpa alasan.

      Tetapi pernahkah mereka bertanya, apakah ‘gagasan Langkah Kajang’ itu memenuhi prinsip demokrasi? Apakah tindakan menyingkirkan seorang menteri besar tanpa sebarang alasan kukuh itu bukan satu perbuatan terkutuk yang ditolak dalam amalan demokrasi?

      Sebenarnya demokrasi yang diamalkan oleh pemimpin PKR dalam memenuhi agenda ‘Langkah Kajang’ lebih menjurus kepada matlamat menghalalkan cara. Demokrasi bukan sahaja menjadi alat tetapi diperalatkan demi memenuhi politik pemimpin-pemimpin kanan parti itu.

      Delete
    5. Tun M is tough and has set his mind on leaving a legacy.
      If he had not joined PH, Najib would still be in power and Anwar would not be pardoned.

      Personally, I am disappointed with Rafizi & Anwar creating unnecessary uneasiness that led to resignation of The Scribe, AKJ as as Head of Media and Communications of the Council of Eminent Persons..

      Delete
  25. Tak Salah Zahid Jumpa Mahathir Seperti Nabi Musa Jumpa Firaun


    Tak Salah Zahid Jumpa Mahathir Seperti Nabi Musa Jumpa Firaun Laknatillah

    Al Quran telah menceritakan kisah manusia paling dilaknat Allah kerana mengaku diri Tuhan dan sombong di atas muka bumi bergelar Maharaja Firaun.


    Surah Toha

    24. "Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas".


    Meskipun begitu Nabi Musa as tetap diperintah menemui Maharaja Firaun membawa maksud bahawa usaha untuk berunding dan memberi kebaikan petunjuk kepada Musuh Allah perlu dilakukan secara berterusan tanpa mengira waktu.

    Walau mengambil risiko besar seperti dikhianati atau dibunuh. Namun keberanian Nabi Musa atas keyakinan kepada Allah menjadikan baginda tidak gentar melaksanakan perintah tersebut.

    Allah mahu kita berani berdepan dengan musuh dan sedia berbincang membuat rundingan untuk kebaikan kedua pihak terutama di saat Raja, bangsa Melayu dan Islam yang semakin tertekan di bawah rejim DAP yang menggunakan Mahathir sebagai patung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kewujudan JAKIM sedang dikaji - tapi yg pasti kamu tak layak untuk mengisi apa-apa jawatan sebab kamu hanya berupaya kutip, pungut & kopipes jer.

      Fahammmmmm......??

      Delete
  26. Belum tentu Anwar jadi PM dua tahun lagi, kata Tun M
    BY PEWARIS MELAYU | PUBLISHED 9.6.18



    (Yahoo News) PUTRAJAYA, 9 Jun ― Tidak dapat dipastikan sama ada peralihan kuasa perdana menteri kepada ketua umum PKR boleh dilaksanakan dalam tempoh dua tahun, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

    "Dua tahun itu bukan tempoh masa. Dia adalah satu cadangan. Tetapi kita tidak tetap. Boleh jadi lebih awal, boleh jadi lebih lewat," katanya dipetik laporan Sinar Harian.

    Pakatan Harapan sebelum pilihan raya umum menamakan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang ketika itu dipenjara, sebagai perdana menteri menunggu.

    Pengerusinya berkata keutamaan kini adalah untuk mengembalikan kekayaan negara dan menstabilkan ekonomi selain menyelesaikan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    "Kalau boleh dalam masa terdekat, saya nak atasi masalah-masalah yang dihadapi, itulah tujuan saya.

    "Kalau saya berjaya, bukan duit yang penting. Yang penting adalah hasil kerja. Jadi inilah yang saya sedang usaha," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gn....

      Toksah melalut buang masa kopipes bahan sampah - takde siapa sudi nak baca pun.

      Jam dah menunjukkan pukul 11:50, boleh tak kamu turun di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete

  27. Mengapa ramai sangat CEO - CEO GLC letak jawatan?
    BY PEWARIS MELAYU | PUBLISHED 9.6.18


    1. Langkah Kerajaan Pakatan Harapan meletakkan tekanan dengan memberi alasan kerajaan terdahulu tidak berintegriti dan mempunyai hutang yang banyak sehingga membebankan negara adalah satu tindakan yang tidak berhemah dan cuba memanipulasikan fikiran rakyat.

    2. Perletakan jawatan Gabenor Bank Negara Malaysia, diikuti perletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Telekom Malaysia serta bakal disusuli penggantian Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia dan semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dilihat seolah-olah ada hubung kait dengan tekanan tangan ghaib dalam kerajaan.

    3. Rakyat melihat semua tindakan PH yang mengaitkan semua mereka yang meletakkan jawatan itu dengan Dato' Sri Najib Razak seolah-olah sebagai satu usaha kerajaan mahu memasukkan 'orang-orang tertentu' ke dalam setiap jabatan dan agensi.

    4. Ini adalah satu usaha untuk mengaburi mata rakyat. Dengan mengaitkan semua ini dengan 'salah laku' kerajaan terdahulu, pihak-pihak tertentu dilihat menggunakannya sebagai cara perbersihan ke atas BNM, TM, Bursa Malaysia malah syarikat-syarikat lain.

    5. Sain itu, kami juga berasakan wujud satu usaha mengenakan tekanan ke atas Institusi diRaja sehingga hampir menimbulkan krisis dengan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara yang baru. Agak pelik juga, baru-baru ini Thomas dengan pantas memperkatakan bahawa 1MDB adalah keutamaannya.

    6. Rakyat memerhati dan pasti bertanya dengan serius motif tulisan Datuk A Kadir Jasin yang menukil 'RM257 juta dibelanjakan untuk Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam 16 bulan'. Apakah ini berniat memalukan Institusi Raja-Raja Melayu serta menghasut perasaan rakyat agar membenci Institusi Raja-Raja Melayu?

    7. Ini tidak seharusnya berlaku, kecuali Pakatan Harapan ada niat untuk memperlekehkan Institusi Raja-Raja Melayu. Kerajaan memerintah sepatutnya bertanggungjawab memelihara nama baik Institusi Raja-Raja, integriti pelbagai institusi kerajaan dan kepentingannya, bukan semakin merosakkan imejnya.

    8. Rakyat juga tertanya-tanya apakah perlantikan Thomas sebagai tindakan yang berkemungkinan menjadikan institusi kehakiman (judiciary) sebagai 'pelindung' kepada dakwaan salah laku beberapa rakan yang rapat dengan kepimpinan PH , baik di dalam mahupun di luar Kabinet.

    9. Dengan pembebasan Rafizi Ramli daripada hukuman penjara, mungkin akan wujud pula usaha untuk melepaskan Lim Guan Eng daripada hukuman atas kesalahan rasuah, sedangkan kesnya seakan-akan sama dengan kes rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo.

    10. Walaupun rakyat berasakan memang menjadi tugas peguam negara untuk menjalankan siasatan ke atas kes 1MDB dan kes-kes lain, rakyat lebih tertanya-tanya apakah pendirian peguam negara yang baru apabila beliau menyatakan kepada media untuk "menguruskan kes-kes terpilih. "

    11. Bagaimanakah status siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai tukaran asing (forex) ketika Tun Dr Mahathir menjadi perdana menteri keempat, RCI peristiwa Memali dan isu pemberian kad pengenalan di Sabah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 12. Bukan setakat itu saja, apakah Kerajaan PH akan memastikan tiada siasatan dibuat ke atas tiga individu 'billionaire' yang ada pertalian keluarga dengan kepimpinan PH? Bagaimana pula siasatan ke atas skandal yang meruntuhkan Perwaja?

      13. Di samping itu apakah siasatan tidak perlu dilakukan terhadap bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz mengenai isu pemberian permit import (AP) serta punca yang mendorong perlambakan masuk kereta dari China dan Korea Selatan, yang mana Dr Mahathir sendiri menyatakan tidak bersetuju beliau pada waktu itu?

      14. Rakyat berharap mereka tidak dipermainkan dengan janji-janji manis sebelum pilihan raya. Selepas gagal mengotakan janji manifestonya, Kerajaan PH dilihat sengaja mengalihkan persoalan rakyat dengan pelbagai helah dan membentuk persepsi. Paling menyedihkan apabila mereka menghina negara sendiri dengan menerima 'campur tangan asing',

      15. Sudah sampai masanya rakyat berfikir secara kritis mengenai sokongan mereka terhadap Kerajaan PH ini. Adakah kerajaan sekarang benar-benar ingin berkhidmat kepada negara dan rakyat, atau sekadar mahu berkuasa dan meletakkan semua sistem di bawah tapak kaki mereka?

      16. Dalam erti kata lain, apakah mereka hanya mahu membongkar kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tetapi enggan diri sendiri disiasat? Adakah ini juga menunjukkan Kerajaan PH mengamalkan tindakan politik balas dendam?

      Delete
    2. gn....

      Toksah melalut buang masa kopipes bahan sampah - takde siapa sudi nak baca pun.

      Jam dah menunjukkan pukul 11:51, boleh tak kamu turun di Dataran Bandaraya JB ganti tempat sahabat seperjuangan kamu, Kejora.....??

      Delete
  28. Mana pulak hilangnya Kejora Musibat, dah hampir 1 jam nunggu dia tapi dia tak respond pun.

    ReplyDelete
  29. Najib tidak kisah jika kerajaan PH padamkan legasinya
    BY PEWARIS MELAYU | PUBLISHED 8.6.18
    KUALA LUMPUR: Datuk Seri Mohd Najib Razak membidas tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang memberhentikan pelbagai inisiatif kerajaan Barisan Nasional (BN) yang terbukti dalam kajian ianya memberi manfaat besar kepada rakyat.

    Menurut bekas Perdana Menteri, beliau tidak kisah jika kerajaan PH mahu memadamkan segala legasi sepanjang sembilan tahun beliau mentadbir negara.

    Beliau mendakwa terdapat laporan yang menyebut perpustakaan kerajaan diarahkan tidak meletakkan buku yang ada menyebut tentang beliau.

    Namun ujarnya, apa yang memberi kesan kepadanya ialah tindakan PH lebih kepada persepsi semata-mata dan tanpa mengambil kira pandangan rakyat.

    "Dalam tempoh dua minggu, kerajaan PH sudah membatalkan projek Keretapi Laju Kuala Lumpur Singapura (HSR) dan MRT3 di sebalik kajian yang dilakukan mengambil masa bertahun-tahun yang menunjukkan manfaat ekonomi melampaui kos pembinaannya,"' katanya dalam catatan terbaharunya di facebooknya di sini hari ini.



    Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan berkata, Projek MRT3 juga diperlukan bagi memperlengkapkan jaringan bagi mewujudkan sistem pengangkutan awam yang lebih berintegrasi di Lembah Klang dan tanpanya, Lembah Klang akan terus berdepan dengan peningkatan masalah kesesakan jalan raya.

    "Satu lagi projek yang mahu dibatalkan oleh perdana menteri dua hari lalu ialah Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang sangat diperlukan bagi pembangunan jajaran Pantai Timur Malaysia. Biarpun Fasa 1 projek ini bagi Gombak hingga Kota Bahru sudah melepasi status 20 peratus siap dan pembatalannya akan menyebabkan kos RM22 bilion, kerajaan PH tetap mahu membatalkannya atau menangguhkan projek ini," ujarnya.

    Najib turut menyangkal dakwaan kerajaan PH yang mengatakan pembayaran pembinaan bagi projek ECRL bersandarkan kepada tempoh masa tetapi sebenarnya ia mengikut tahap pencapaian pembinaan.

    "Bagaimanapun, itu tidak menghentikan PH menggunakan maklumat tidak betul itu sebagai alasan untuk membatalkan projek bermanfaat kepada rakyat ini.

    "Tidakkah siapa sedar yang tiga negeri yang bakal menerima manfaat paling banyak daripada ECRL ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang, adalah negeri yang bukan di bawah kerajaan Pakatan," katanya.

    "Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagaimana dilakukan Mahathir ketika menjadi perdana menteri selama 22 tahun apabila Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuhraya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pembentungan?, soalnya lagi.

    Katanya, ini jelas berbeza ketika beliau menjadi Perdana Menteri, telah memastikan kesemua negeri tidak kira negeri di bawah pembangkang sekalipun akan menerima pembangunan infrastruktur asas untuk manfaat rakyat.

    "Sebab itu, kerajaan persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion Ringgit (Malaysia) bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan," katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Berikutan Kelantan agak ketinggalan dari segi pembangunan berbanding negeri lain, saya juga telah memastikan Kelantan menerima lebih banyak dana pembangunan bagi manfaat rakyat dan projek menaiktaraf lebuhraya, bekalan air dan infrastruktur pembentungan.

      Lebuhraya CSR (Central Spine Road) yang tidak dikenakan tol di mana sebahagian besarnya sudah dibuka kepada pengguna adalah salah satu contoh," katanya.

      Justeru, tambah Najib, adalah menjadi hak kepada PH yang telah menjadi kerajaan untuk memadamkan legasinya atau menghukum negeri pembangkang dengan membatalkan projek bermanfaat untuk rakyat.

      "Namun saya menggesa kerajaan hari ini, jika mahu membuat pembatalan projek bermanfaat kepada rakyat ini, ia perlu dilakukan melalui cara yang telus dan penelitian yang terperinci dengan mendapatkan pendapat rakyat.

      "Sekali lagi, saya menggesa kerajaan PH untuk mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi kesemua projek manfaat rakyat ini untuk diakses rakyat.

      "Kerajaan tidak seharusnya membatalkan projek atas motif yang salah atau memberi alasan sebagaimana mereka lakukan pada kenyataan mengenai hutang negara yang tidak tepat, tetapi mereka juga perlu mengambil kira pembangunan positif ekonomi, peluang pekerjaan yang akan hilang serta manfaat buat rakyat yang akan disumbang projek ini untuk negara," tegasnya. –Sarawakvoice

      Delete
    2. Another bullshit & cow dung from a coward.

      Delete
  30. Zahid Meets Mahathir ~ An Arrogant UMNO Warlord Made To Bend Over & Kow~Tow To An Old Man .

    Jun 09 2018

    Lim Kit Siang, aged 77, had been the opposition Member of Parliament since 1969 where he was first elected as an MP for the Bandar Melaka seat. He first emerged as a politician when he was National Organising Secretary of the DAP (Democratic Action Party) from 1966 to 1969. Yet, he did not want to be made a minister after the Pakatan Harapan coalition won the federal government.

    Mr. Lim’s refusal to reward himself has basically busted the dirty tricks used by UMNO Malay nationalist party to spook the Malays – that the DAP supremo would become de-facto prime minister. Playing racial and religion cards, ex-PM Najib Razak had told the ignorant and gullible Malay folks that the Malays would lose their power to the Chinese. Of course, it is now proven to be just lies.

    Even after being thrown into jail multiple times, he persevered and never gave up. Together with the late Karpal Singh, both individuals were iconic opposition figures who had fought and struggled for decades. Yet, despite being the poor and powerless opposition party, they had never stooped so low as to pay a visit to a Prime Minister pledging support and asking for guidance.

    But that’s precisely what former Deputy Prime Minister Zahid Hamidi did. After unexpectedly lost its power, UMNO, the backbone of Barisan Nasional coalition is running around like a headless chicken. Ex-UMNO president Najib Razak had resigned and passed the baton to his deputy Mr. Zahid. However, instead of strengthening the party, Zahid has increasingly shown his lack of leadership.

    Zahid, who is known for his arrogance and stupidity, appears to be nothing but an empty vessel incapable of rallying and uniting the so-called 3-million UMNO members. And he has the cheek to run for the party’s coming presidency. As acting president, not only he has failed to instil confidence among the disarray UMNO members, he has chosen to pay PM Mahathir a visit and bend over.

    Mahathir reveals – “He called me. He wanted to see me because he was interested in supporting the Government.” When asked during a press conference, Mahathir said – “He is welcomed to support the Government, he is welcomed to oppose the Government also.” So, what was the reason Zahid paid a visit and bent over to be screwed by the 93-year-old Mahathir?

    Mahathir told a tabloid – “He (Zahid) wanted to know how to manage UMNO. So I was honest with him, and said that UMNO had betrayed the Malays. I reminded him that we established UMNO to help the Malays. But UMNO has changed and UMNO has prioritised the wealth of individuals instead.”

    Seriously? An UMNO leader seeking advice on how to manage his party? If Zahid was the guy asking how to manage his team in a company, he should be immediately fired. It means as a manager, Zahid was clueless and had no idea how to manage his subordinates. This perhaps explains why a UMNO mobster like Papagomo has little respect for Zahid and told him to make way.

    Amusingly, the ex-Deputy PM Zahid had previously mocked and insulted Mahathir’s origins, that the former premier’s father was an Indian. Zahid said – “Dr Mahathir has likely forgotten about this fact: that he is the son of Iskandar Kutty. On his blue IC, his name is listed as Mahathir, son of Iskandar Kutty. His IC number is 2232519. No wonder he says Malays easily forget.”

    Well, that son of Iskandar Kutty has successfully toppled UMNO, forcing Zahid to lose his pride as the descendent of Jawa and bend over at the office of the new prime minister. Did the despicable and ungrateful Zahid think Mahathir will easily forgive and forget what he had done in July last year? More importantly, why the impotent Zahid pledged his support to Mahathir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd....

      Without power, Zahid knew he is at the mercy of the old man. He knew Mahathir knew he has amassed truckloads of ill-gotten wealth. When he was appointed as UMNO Youth Chief in 1996, he declared to his former boss Mahathir that he had RM230 million in his account. After more than 20 years, the educated guess is that his wealth has breached the billion ringgit mark.

      By pledging his support to the new Pakatan Harapan government, Zahid probably hopes Mahathir would not go after his past corruption activities. But being rude to Mahathir wasn’t just his speciality. Mr. Zahid was a well-known racist who had bashed the ethnic-Chinese voters for being ungrateful. He even laughed off at Chinese’s stupidity for supporting Barisan Nasional despite being discriminated.

      Still, there could be another hidden agenda from Zahid’s visit. He could be there to propose that Mahathir returns to UMNO, betting that the old man could be sentimental towards the party that he had once attached to. For the sake of his own survival, Zahid probably thought a proposal to merge UMNO and Mahathir’s Bersatu party could lure him.

      Considering that Sarawak’s ruling party is about to pull out of Barisan Nasional, Zahid is ready to sacrifice even his old post of deputy prime minister as long as UMNO can be part of the federal government. Mahathir can become the president of UMNO again while Zahid gets a senior ministership. Having leeching on the national coffers for 61 years, UMNO cannot survive without the gravy train.

      Unfortunately, Zahid’s hope was dashed when Mahathir said the following – that UMNO is now “hated” and it is difficult for the party to recover from their loss of support. That’s right, UMNO branding is too toxic that nobody wants to touch it even with a 10-foot pole. If Zahid gets the message, he should retire or disband UMNO entirely, and create a new party.

      Delete
    2. PERDANA MENTERI : Anwar, 2 Tahun Itu Tidak Semestinya - Tun Mahathir
      Diterbitkan Belia Bangkit Pada 2:55:00 PTG


      Tidak dapat dipastikan sama ada peralihan kuasa perdana menteri kepada ketua umum PKR boleh dilaksanakan dalam tempoh dua tahun, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Dua tahun itu bukan tempoh masa. Dia adalah satu cadangan. Tetapi kita tidak tetap. Boleh jadi lebih awal, boleh jadi lebih lewat,” katanya dipetik laporan Sinar Harian.

      Pakatan Harapan sebelum pilihan raya umum menamakan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang ketika itu dipenjara, sebagai perdana menteri menunggu.

      Pengerusinya berkata keutamaan kini adalah untuk mengembalikan kekayaan negara dan menstabilkan ekonomi selain menyelesaikan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      “Kalau boleh dalam masa terdekat, saya nak atasi masalah-masalah yang dihadapi, itulah tujuan saya.

      “Kalau saya berjaya, bukan duit yang penting. Yang penting adalah hasil kerja. Jadi inilah yang saya sedang usaha,” katanya.

      Pemerhati Anwar

      Akhbar Straits Times Singapura melaporkan, Menteri Hal Ehwal Ekonomi yang baru dilantik, Azmin Ali diberi kuasa lebih luas oleh Tun Mahathir terhadap syarikat berkaitan kerajaan untuk membendung pengaruh Anwar Ibrahim.

      Akhbar tersebut juga menyatakan bahawa, langkah berkenaan pada masa sama mengukuhkan kedudukan Azmin dalam PKR dan memantau pengaruh ketua umum PKR itu yang juga bakal pengganti Dr Mahathir Mohamad.

      Azmin dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin dikatakan berada dalam kem PKR yang bertentangan dengan Anwar dan isterinya, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Memetik sumber, laporan itu menyebut, portfolio hal ehwal ekonomi akan memantau syarikat pelaburan negara Permodalan Nasional Berhad dan Khazanah Nasional Berhad, selain syarikat besar minyak, Petronas. Syarikat-syarikat ini dianggarkan bernilai RM1 trilion.

      Ia turut menyebut cakap-cakap bahawa agensi yang penting untuk kebajikan Melayu Islam seperti Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) dan Felda akan diletakkan di bawah kementerian Azmin.

      Sewaktu pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelum ini, syarikat-syarikat berkenaan diletakkan di bawah Kementerian Kewangan.

      “Skopnya sangat luas dan pelan awal untuk meletakkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri bawah Kementerian Hal Ehwal Ekonomi juga mungkin dibatalkan,” kata sumber dipetik akhbar itu.

      “Tindakan oleh Dr Mahathir itu, yang menangkis beberapa cabaran terhadap kepimpinannya ketika kali pertama menjadi perdana menteri dari 1981 hingga 2003, dilihat sebagai satu lagi strategi pecah dan perintahnya,” lapor akhbar itu.

      Dr Mahathir membentuk kerajaan selepas partinya, Bersatu menang 13 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum 9 Mei. Jumlah itu lebih rendah berbanding 49 kerusi dimenangi PKR. Kedua-dua parti itu sebahagian daripada gabungan pemerintah Pakatan Harapan.

      Delete
    3. Presiden PKR Wan Azizah dinamakan sebagai timbalan perdana menteri tetapi parti itu tidak mendapat tempat untuk jawatan menteri bagi portfolio kanan seperti pendidikan, kewangan, pertahanan dan menteri dalam negeri, lapor akhbar itu.

      Selepas dibebaskan dari penjara, Anwar menjadi orang tengah di antara kerajaan baharu dan Raja-Raja Melayu yang masih berpengaruh dalam pelantikan jawatan utama institusi dalam negara.

      Anwar mendakwa beliau menghadap Raja-Raja Melayu untuk memberi penjelasan berkenaan dasar kerajaan PH dan untuk meredakan kebimbangan bahawa pentadbiran baharu akan mengetepikan keluarga diraja.

      Anwar juga menolak dakwaan bahawa beliau menggugat kedudukan perdana menteri. Walhal, keadaan itu sudahpun menjadi rahsia terbuka dan berlaku semasa mereka berdua berada dalam Kabinet dan Umno ketika penggal pertama Dr Mahathir menjadi perdana menteri dari 1981 hingga 2003. – TMI

      Delete
    4. Kamu ni terpekik terlolong meroyan tak berpenghujong , mengapa Geng Najib ??

      Tu , UMNO/BN dah nak mampus kamu tak seriau pulak . Kasihan tengokkan si wak Jahid tu sampai terpaksa pergi jumpa Mahathir minta pendapat serta pandangan .

      Kamu yang ngaku terlebih bijak , mengapa dok sibuk2 jaga tepi kain orang . Tak kesihan ke kamu tengok wak Jahid terkonteng konteng seorang . Hishamuddin dah angkat tangan . Katanya nak pergi pertajamkan keris yang dah karat . Nak seru roh Mat Indera minta tolongkan si pahlawan bugis . Malangnya Mat Indera bukannya berketurunan bugis .

      Kak Ijat pun angkat tangan juga . Khabarnya nak pergi collect duit hasil jual lembu buat membayar hutang lebih 200 juta kat gomen .

      Delete
    5. Ooii gone nut..menjelang 2020 umnobn berkecai..x caya..tanya Tun..

      Delete
  31. PERARAKAN Jesus sudah dibenarkan sekarang..
    Bangganya kita meraikan kebebasan beragama dan memcemarkan Perlembagaan Persekutuan.

    Baru sebulan mereka memerintah..dah macam2.. 4 tahun 11 bulan lagi..tak taulah apa akan jadi..

    Tahniah..!Malaysia Malaysian..samarata untuk semua !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa kamu ni bingai sangat Geng Najib .? Ada kah tersebut di dalam Perlembagaan Persekutuan kata perarakkan ugama lain selain Islam tidak dibenarkan ?

      Ma'aflah jika saya silap . Mengapa tarian naga bolih , perarakkan thaipusam bolih , maulud nabi bolih , tetapi tiba kat Kristian tidak di benarkan ??

      Delete
    2. Saya kekadang rasa pelik akan perangai manusia ni . Manakan tidaknya ??

      Ketika berkunjong kerumah para sahabat di eropah , kerap juga saya menginap di rumah sahabat berugama Kristian .

      Mereka sungguh hormat serta prihatin akan pegangan hidup saya . Bukan setakat memastikan makanan halal di sediakan , bahkan tempat bersolat juga di adakan . Bahkan ada di kalangan mereka yang memastikan saya sembahyang ke arah kiblat yang betul ...tidak payah saya tercari cari arah menerusi perinti Muslim Pro !

      Lain pula yang saya hadapi kalau ke Iran . Sebuah Negara Islam tetapi majority rakyatnya gagal menunjukkan arah kiblat !

      Delete
    3. Ooii Gone Nut..umnobn berkecai 2020..x caya..tanya Tun M..

      Delete
  32. Ekonomi Negara Diundur Ke Belakang

    HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

    Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

    Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

    Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

    Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

    Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

    Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

    Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

    Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

    Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

    Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

    Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

    Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

      Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan "mandom" lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

      Tulisan :
      Prof Madya Azizi Aaron

      Delete
  33. Ada kah Kejayaan Msia di bawah BN ini akan dipertahankan?

    BSKL mencapai prestasi terbaik dalam sejarah
    Rizab BNM tertinggi dalam sejarah
    Malaysia mencapai taraf A- dalam penarafan dunia.

    Malaysia juga mendapat pengiktirafan sebagai salah sebuah negara paling aman di dunia dan universiti-universiti tempatan melonjak naik dalam penarafan universiti-universiti terbaik di dunia dengan UM berada di tangga 87.

    Kini kerajaan PH sedang menghancurkan....
    Sabarlah...sabarlah...
    Hari ni kawen takkan terus dapat anak kot ?????

    ReplyDelete
  34. Manfaat Rakyat lebih penting dari hapuskan legasi atau hukum negeri pembangkang

    Satu laporan media antarabangsa dua hari lalu menyebut, sejak memenangi PRU14, kerajaan Pakatan Harapan telah mengarahkan kesemua poster dan papan tanda dengan slogan ‘1Malaysia’ perlu diturunkan manakala perpustakaan kerajaan diminta tidak meletakkan buku yang ada menyebut tentang saya.

    Laporan ini turut menyebut bangunan Exchange 106 di Tun Razak Exchange (TRX), yang lebih tinggi dari bangunan berkembar KLCC, terlepas dari pembatalan berikutan pembinaannya semakin hampir siap.

    Turut bernasib baik adalah projek infrastruktur awam yang memanfaatkan berpuluh juta rakyat seperti sambungan LRT1 dan LRT2, KLIA2, jambatan kedua Pulau Pinang, MRT1 & MRT2, puluhan UTC, RTC, Lebuhraya Pan Borneo, Central Spine Road (CSR), projek yang sudah disiapkan atau pada peringkat terakhir untuk siap. Jika tidak, kerajaan Pakatan mungkin akan turut membatalkan projek-projek rakyat ini.

    Saya tidak kisah jika kerajaan Pakatan berusaha untuk memadamkan segala legasi ditinggalkan sepanjang 9 tahun saya sebagai Perdana Menteri namun, kerajaan perlu lebih telus dan lebih bertimbang rasa apabila mereka mula membatalkan pelbagai projek atau inisiatif yang dimulakan untuk manfaat rakyat dan negara, hanya kerana mahu memadamkan legasi saya atau mempunyai persepsi, ia dimulakan oleh saya, lantas ia perlu dihenti atau dipadamkan.

    Dalam tempoh dua minggu, kerajaan Pakatan sudah membatalkan projek Keretapi Laju Kuala Lumpur Singapura dan MRT3 di sebalik kajian yang dilakukan mengambil masa bertahun-tahun yang menunjukkan manfaat ekonomi melampaui kos pembinaannya. Projek MRT3 juga diperlukan bagi memperlengkapkan jaringan bagi mewujudkan sistem pengangkutan awam yang lebih berintegrasi di Lembah Klang dan tanpanya, Lembah Klang akan terus berdepan dengan peningkatan masalah kesesakan jalan raya.

    Satu lagi projek yang mahu dibatalkan oleh Perdana Menteri dua hari lalu ialah Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang sangat diperlukan bagi pembangunan jajaran pantai timur Malaysia.

    Biarpun Fasa 1 projek ini bagi Gombak hingga Kota Bahru sudah melepasi status 20 peratus siap dan pembatalannya akan menyebabkan kos RM22 bilion, kerajaan PH tetap mahu membatalkannya atau menangguhkan projek ini.

    Saya juga difahamkan, pembayaran pembinaan bagi projek ECRL ini adalah berdasarkan kepada pencapaian pembinaan dan bukan bersandarkan kepada tempoh masa sebagaimana didakwa kerajaan Pakatan. Bagaimanapun, itu tidak menghentikan Pakatan Harapan untuk menggunakan maklumat tidak betul itu sebagai alasan untuk membatalkan projek bermanfaat kepada rakyat ini.

    Tidakkah siapa sedar yang tiga negeri yang bakal menerima manfaat paling banyak daripada ECRL ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang, adalah negeri yang bukan di bawah kerajaan Pakatan.

    Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagaimana dilakukan Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun apabila Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuhraya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pembentungan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketika saya sebagai Perdana Menteri, saya telah memastikan kesemua negeri, tidak kira negeri di bawah pembangkang sekalipun, menerima pembangunan infrastruktur asas untuk manfaat rakyat.

      Sebab itu, kerajaan persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion Ringgit bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

      Berikutan Kelantan agak ketinggalan dari segi pembangunan berbanding negeri lain, saya juga telah memastikan Kelantan menerima lebih banyak dana pembangunan bagi manfaat rakyat dan projek menaiktaraf lebuhraya, bekalan air dan infrastruktur pembentungan. Lebuhraya CSR yang tidak dikenakan tol di mana sebahagian besarnya sudah dibuka kepada pengguna adalah salah satu contoh.

      Kerajaan PH sudah diberi mandat untuk mentadbir, maka adalah menjadi hak mereka untuk memadamkan legasi saya atau menghukum negeri pembangkang dengan membatalkan projek bermanfaat untuk rakyat namun saya menggesa kerajaan hari ini, jika mahu membuat pembatalkan projek bermanfaat kepada rakyat ini, ia perlu dilakukan melalui cara yang telus dan penelitian yang terperinci dengan mendapatkan pendapat rakyat.

      Sekali lagi, saya menggesa kerajaan PH untuk mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi kesemua projek manfaat rakyat ini untuk diakses rakyat.

      Kerajaan tidak seharusnya membatalkan projek atas motif yang salah atau memberi alasan sebagaimana mereka lakukan pada kenyataan mengenai hutang negara yang tidak tepat, tetapi mereka juga perlu mengambil kira pembangunan positif ekonomi, peluang pekerjaan yang akan hilang serta manfaat buat rakyat yang akan disumbang projek ini untuk negara.

      - Najib Razak

      Delete
    2. Ooii Gone Nut..umno luput kaput 2020..x caya..tanya najib..

      Delete
    3. Hoii Gone Nut..umnobn padam dan najib dtapakan..x caya..tanyalh Tun M lah..

      Delete
  35. Sebuah kumpulan menggelar diri mereka Otai Reformis 98 memberi tempoh seminggu kepada Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu bagi menjelaskan tindakannya yang dianggap mengkhianati perjuangan mereka melawan Umno dan BN.

    Dalam satu kenyataan kumpulan itu antara lain mempertikaikan bagaimana Ahmad Faizal boleh melantik bekas pemimpin Umno Datuk Zainol Fadzi Paharudin sebagai penasihat menteri besar dan kedudukan itu bertaraf exco.

    Setiausaha Otai Reformis 98 Akhi Nosa Iskandar berkata pihaknya juga tidak dapat memahami tindakan Ahmad Faizal mengambil pemimpin Umno lain untuk diberikan jawatan dalam kerajaan negeri.

    "Pelantikan itu mengkhianati perjuangan kami yang menentang Umno dan BN sejak 1998," katanya.

    Ahmad Faizal ialah Pengerusi Pakatan Harapan Perak merangkap pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) negeri yang dilantik menjadi menteri besar selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu.

    Pelantikan itu berjaya dibuat selepas Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berpuas hati HARAPAN mendapat kerusi majoriti di dewan undangan negeri (DUN).

    Asalnya berlaku kebuntuan apabila HARAPAN tidak mendapat kerusi yang meyakinkan apabila memenangi 29 daripada 59 kerusi DUN Perak.

    Mahu Anwar campur tangan

    BN memenangi 27 kerusi lagi manakala PAS cuma tiga. HARAPAN akan hilang majoriti di DUN Perak jika BN bersekutu dengan PAS.

    Bagaimanapun penyelesaian ditawarkan PAS tidak mendapat sambutan, manakala dua daripada ADUN BN mengisytiharkan diri mereka menyokong HARAPAN.

    Seorang daripada mereka ialah Zainol Fadzi yang juga ADUN Sungai Manik. Dia kemudian dipecat daripada Umno.

    Ekoran perkembangan itu Ahmad Faizal mengangkat sumpah sebagai menteri besar pada 12 Mei.

    Pelantikan Zainol Fadzi sebagai penasihat khas menteri besar pada akhir Mei lalu.

    Kata Akhi Nosa kumpulannya memberikan tempoh tujuh hari kepada Ahmad Faizal memberikan penjelasan mengenai langkahnya menempatkan pemimpin Umno berkenaan.

    "Jika tidak diberikan penjelasan, maka kami serta penyokong HARAPAN akan mengadakan himpunan protes di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Perak," katanya.

    Akhi Nosa juga menuntut diberi ruang mengadakan pertemuan dengan Ahmad Faizal bagi mendapatkan penjelasan mengenai pelantikan yang dibuatnya.

    Selain itu Otai Reformis 98 Perak turut meminta Ketua Umum HARAPAN Datuk Seri Anwar Ibrahim campur tangan bagi menyelesaikan kemelut berkenaan.

    "Langkah itu perlu diambil supaya isu-isu sebegini tidak lagi berulang di semua peringkat kepimpinan HARAPAN," katanya.

    ReplyDelete
  36. Penyokong Anwar risau Dr M lantik Azmin Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengamanahkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dengan kuasa untuk mengawasi beberapa syarikat terbesar negara yang secara kolektif bernilai lebih RM1 trilion, menurut akhbar Singapura, The Straits Times. Menurut laporan itu, langkah terkini memberi kuasa kepada Azmin boleh mencetuskan persaingan dalam parti komponen HARAPAN dan membolehkan Mahathir mendapat kelebihan ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Akhbar harian berbahasa Inggeris itu memetik sumber yang mengatakan syarikat-syarikat yang diletakkan di bawah pengawasan kementerian akan merangkumi gergasi minyak negara Petronas, dana pelaburan negara Khazanah Nasional dan pengurus hartanah Perbadanan Nasional Berhad. Selain itu, bidang kuasa menteri hal ehwal ekonomi juga meliputi agensi yang bertanggungjawab terhadap kebajikan orang Melayu-Islam seperti Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), Tabung Haji serta unit dan jabatan kerajaan yang membantu usahawan Melayu. Felda dan Tabung Haji yang dicemari pelbagai skandal berprofil tinggi semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak kini ditempatkan di bawah Jabatan Perdana Menteri. "Bidang kuasa ini begitu luas yang merancang untuk menempatkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri di bawah menteri hal ehwal ekonomi kemungkinan akan dibatalkan," kata sumber yang biasa dengan penstrukturan semula berkenaan. Laporan itu menyebut bahawa Mahathir telah membuat "isyarat besar" untuk melantik Azmin kerana pemindahan Petronas, Khazanah dan lebih daripada 60 syarikat lain - sebelum mengambil kira mana-mana subsidiari (anak syarikat)- akan menjadi satu proses rumit yang mungkin memerlukan pindaan undang-undang serta kelulusan parlimen. Laporan itu mendakwa tindakan Mahathir itu sebagai satu lagi strategi "dasar pecah dan perintah" selain berkata ini kerana partinya BERSATU hanya menang 13 kerusi parlimen manakala PKR mendapat 49 kerusi - kerusi paling banyak di antara parti komponen HARAPAN. Laporan itu berkata Azmin dilantik jawatan menteri utama walaupun cubaan PKR untuk mendapatkan satu daripada empat portfolio utama - kewangan, kementerian dalam negeri, pertahanan atau pendidikan - ditolak semasa peringkat awal rundingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurut laporan itu lagi, langkah Mahathir memberi kuasa kepada Azmin telah mencetuskan kerisauan di kalangan penyokong Anwar. Laporan itu turut mendakwa Azmin dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin menjadi sebahagian daripada kumpulan pesaing dalam PKR yang menghadapi Anwar dan isterinya, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Bagaimanapun, Anwar sendiri dalam pertemuan rasmi pertama dengan pemimpin PKR sejak dibebaskan daripada penjara pada awal minggu ini, mengingatkan mereka untuk memberikan sokongan penuh kepada pentadbiran Mahathir. Selain daripada pelantikan Azmin dan mengukuhkan sokongan parti HARAPAN, The Straits Times juga berkata Mahathir telah mengorak langkah memecah-belahkan barisan pembangkang melalui pertemuan baru-baru ini dengan pemimpin tertingginya - pemangku presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Openg. Laporan itu mengatakan langkah-langkah sedemikian mengingatkan strategi Mahathir sendiri yang telah dilaksanakan semasa beliau menjadi presiden Umno. "Mahathir ialah jaguh catur yang sempurna dalam hal berkenaan. "Apabila politik perkauman berada pada tahap yang tinggi, beliau memastikan selain daripada orang Melayu, setiap komuniti akan mempunyai dua komponen BN yang bercanggah untuk mewakili suara mereka, bukannya menentang penguasaannya," kata penasihat utama Pacific Research Centre, Oh Ei Sun.

      Delete
    2. Punyalah antinya para walaunta terhadap berita2 dari Singapore sedikit masa lalu .Tetapi kini nampaknya sudah mula mendakapi apa saja tulisan dari sana .

      Geng Najib ...siapa yang pergi berjumpa siapa ??? Di pagi2 buta ni pun kamu tak reda2 spin fakta . Betul2 juak2 ni tengah desperate .

      Delete
    3. Azmin bukan penyokong anwar?...

      Delete
    4. KBB...Aiiik..Takkan lah kau tak tau lagi ke haah??? Daalm PKR ada 2 kem yang besar dan saling ' berperang' untuk merebut pengaruh . kem pertama ialh kem DSAI dan dibantu oleh konco2nya seperti Pizi, Tian Chua, Nik Fahmi, isteri serta anak DSAI dan kebanyakannya tokoh2 politik muda manakala kem ke dua terdiri dari Azmin, Zuraida dan geng2 mereka.

      Dari dulu lagi rakyat dahn nampak Azmin ni makan keliling dan talam dua muka..depan DSAI dia tunjukkan kesetiaannya tapi dengan Tun M pun dia ada 'pact' belakang tabir. Malah PKR sendiri sedar Azmin ni adalah proksi Tun sebelum terbentuk PH lagi..kira spy Tun kat dalam parti.

      Tengok aje lah, pengorbanan Azmin tidak dilupakan oleh Tun..dilantik jadi menteri hal ehwal ekonomi yang cukup penting tu. Baru2 ni pun diserahkan entiti utama negara seperti Petronas, Khazanah dan beberapa agensi2 lain kepada Azmin..yang kesemuanya dikatakan bernilai RM 1 Trillion. makin besar lah power Azmin..dan ini dah tentu menggusarkan kem DSAI. Mereka takut kuasa besar Azmin tu boleh menggugat kem DSAI..lubuk duit tu.

      ynag kita nampak, Tun M sedang dalam proses untuk grooming Azmin menjadi PM in waiting dengan memberikannya tanggung jawab besar tu. Nak tengok mampu kah Azmin tugas adn t/jawab tu..kira ni macam ujian untuknya lah, kalau lulus..sah dan konpom bakal gantikan Tun nanti.

      Ada juga yang mengatakan tujuan TUn memberi tugas besar tu ialah untuk melaksanakan dasar ynag cukup sinonim dengannya iaiatu dasar pecah dan perintah untuk melemahkan PKR. Sengaja dibuatnya untuk terus melaga2kan kedua2 kem tersebut..biasa lah kan, kalau dah lemah..pastinya takkan memberi ancaman yang besar kepada Tun. Sejauh mana kebenarannya...boleh kita saksikan dalam asa yang terdekat nanti. Wallahhuaklam...manusia merancang, Allah juga merancang..tapi perancangan Allah lah yang lebih hebat !!!!!

      Delete
    5. Ooii Gone Nut..umnobn nak tengelam 2020..x caya..jgn tanya anwar..tanya zahid..

      Delete
  37. Asal nmpk jer komen Geng Najib, aku terus scroll ke bawah..bukan tak sempat baca tp klu baca pun benda serupa sampah jer..aku rasa org lain pun serupa cam aku kot..cuma Geng Najib jer perasan bagus kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Malaysia Mulai Bimbang Apakah Anwar Akan Mengulangi Sikap Tidak Ada Toleransinya Terhadap Wartawan dan Media?
      BythecoveragePosted on June 10, 2018

      FacebookFacebook MessengerTwitterKakaoWhatsAppWeChatLineRedditPocketShare1
      Seorang pejuang rakyat murhin sejak zaman siswa yang dibebaskan dari tahanan dengan pengampunan Diraja,tiba -tiba bagitu sensitif terhadap teguran seorang wartawan veteran Datuk Kadir Jasin tentang perbelanjaan besar Sri Paduka Baginda Yang Yang diPertuan Agung.

      Walaupun teguran itu dianggap bukan jenayah oleh kalangan peguam dan tidak salah oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia(SUHAKAM) , tetapi Datuk Seri Anwar Ibrahim meanggapnya tidak wajar atau di luar tatatertib.



      Kritikan Anwar Ibrahim ini mendorongkan beberapa orang tertentu untuk membuat lapuran polis yang akan menyiasat Kadir di bawah Akta Hasutan dan ini dengan sekali gus menampakan Anwar berada di pihak yang mahu menekan kebebasan bersuara.

      Penegerusi SUHAKAM Tan Sri Razali Ismail bekata pihak berkuasa perlu mengelakan penggunaan undang-undang sebagai cara untuk sekat perdebatan awam dan hak untuk rakyat dapat maklumat.

      Bagaimanapun pada hemah saya yang mendorongkan Anwar untuk mengecam Kadir adalah lebih kerana Kadir mempertikai keperluan Anwar menemui raja-raja Melayu kerana mereka tidak perlu jaminan atau keselesaan kerana kedudukan mereka telah dijamin oleh Perlembagaan.

      Rakyat yang masih ingat penghinaan seorang dua raja terhadap Dr.Mahathir semasa beliau menjadi rakyat biasa tidak melihat teguran Kadir sebagai tidak wajar seperti yang dirasakan oleh Anwar tetapi Anwar mungkin merasa perlu menemui raja-raja untuk mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana telah memberikan pengampunan tanpa syarat kepadanya yang baginya dianggap sebagai bukti beliau telah terhukum tanpa dosa.

      Rakyat juga melihat tidak ada keperluan bagi beliau menemui Raja-Raja setelah Dr Mahathir mengalami peristiwa pahit untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.

      Dalam interviu dengan akhbar Sinar Harian pada 8 June 2018,Dr.Mahathir telah menyatakan kesedarannya terhadap kemarahan rakyat atas perbuatan melewatkannya mengangkat sumpah dan memberikan persetujuan perlantikan Peguam Negara.

      Menurut Mahathir dalam hal ini sebenarnya majoriti raja-raja tidak bersetuju dilewatkan dan ada yang datang berjumpa dengan beliau untuk meredakan keadaan termasuk dalam soal perlantikkan peguam negara.

      Katanya pekara macam itu tidak harus berlaku tetapi menurut Mahathir ada raja-raja yang sedar yang berusaha supaya semua raja- raja dan Agong patuh kepada undang-undang( Berarti ada seorang dua yang tidak mahu patuh)

      Harus diingatkan dalam masa menghadapi PRU14 pihak UMMO dan khususnya akhbar Utusan Malaysia telah menimbulkan kebimbangan di kalangan orang Melayu terhadap kerjasama Mahathir dengan DAP yang didakwa mereka mengancam hak orang Melayu dan kedaulatan Raja-Raja Melayu .

      Kritikan terhadap Kadir dilihat oleh mereka sebagai peluang keemasan untuk menyemarakan kembali sikap prajudis ini bagi menegakan benang basah mereka.Maka itu Utusan Malaysia menjadikan berita Sultan Selangor dukacita sebagai berita utama muka 9 Jun 2018.

      Dalam kontroversi ini Anwar Ibrahim telah terlihat sebagai berada dipihak yang tidak mempunyai toleransi terhadap teguran sopan yang memihak pandangan rakyat dan hak kebebasan bersuara dan meragukan rakyat terhadap janji Pakatan Harapan untuk menghapuskan undang-undang dan provision Akta Hasutan dan Akta Multimedia yang menekan.

      “Sesiapa yang terlibat dengan article berkenaan sewajarnya bertindak balas dengan cara yang civilised dan bukannya membuat lapuran polis kerana tidak ada jenayah dalam tulisan Kadir,”kata peguam Latheefa Koya.

      Para wartawan,pengamal media sosial dan juga rakyat biasa mulai bimbang apakah Anwar akan mengulangi sikap tidak ada toleransinya terhadap wartawan-wartawan dan media dan bertindak terhadap mereka yang tidak sejalan, tidak menyokongnya dan mengkritikannya semasa beliau menjadi Timbalan Perdana.

      Beliau adalah bakal Perdana Menteri Malaysia ke 8

      Source : Tan Sri Zainuddin bin Maidin

      Delete
    2. Hoii Gone Nut..umno kalut lenyap 2020..x caya..tanya hisham..

      Delete
  38. bagaikan 'cacing kepanasan'. mcm mana tidak nya ! kerana semua lubang utk menyorok hampir tertutup.

    tapi yg sedih nya juga, insan yg baru d ampun n ada sekurang kurang nya 2 tahun utk berehat dlm banyak lubang 'sejuk' memilih utk merasa keadaan 'cacing kepanasan'.

    INI LAH RAGAM HIDUP DLM DUNIA YG FANA INI.

    WALLAHU'ALLAM.

    ReplyDelete
  39. Laporan Spore Straits Times berikut ini nak cucuk atau geselkan Tun Dr Mahathir dengan Anwar ke?

    Kata nya, Tun mengamanahkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dengan kuasa untuk mengawasi beberapa syarikat terbesar negara yang secara kolektif bernilai lebih RM1 trilion.

    Tambah nya, langkah memberi kuasa besar kepada Azmin itu boleh mencetuskan persaingan dalam parti komponen HARAPAN dan membolehkan Mahathir mendapat kelebihan ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Akhbar tu tak sebut nama, ha nya kata "sumber yang mengatakan syarikat-syarikat yang diletakkan di bawah pengawasan kementerian akan merangkumi gergasi minyak negara Petronas, dana pelaburan negara Khazanah Nasional dan pengurus hartanah Perbadanan Nasional Berhad."

    Selain itu, bidang kuasa menteri hal ehwal ekonomi juga meliputi agensi yang bertanggungjawab terhadap kebajikan orang Melayu-Islam seperti Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), Tabung Haji serta unit dan jabatan kerajaan yang membantu usahawan Melayu.

    Felda dan Tabung Haji yang dicemari pelbagai skandal berprofil tinggi semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak kini ditempatkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

    "Bidang kuasa ini begitu luas yang merancang untuk menempatkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri di bawah menteri hal ehwal ekonomi kemungkinan akan dibatalkan," kata sumber yang biasa dengan penstrukturan semula berkenaan.

    Laporan itu menyebut bahawa Mahathir telah membuat "isyarat besar" untuk melantik Azmin kerana pemindahan Petronas, Khazanah dan lebih daripada 60 syarikat lain - sebelum mengambil kira mana-mana subsidiari (anak syarikat)- akan menjadi satu proses rumit yang mungkin memerlukan pindaan undang-undang serta kelulusan parlimen.

    Laporan itu mendakwa tindakan Mahathir itu sebagai satu lagi strategi "dasar pecah dan perintah" selain berkata ini kerana partinya BERSATU hanya menang 13 kerusi parlimen manakala PKR mendapat 49 kerusi - kerusi paling banyak di antara parti komponen HARAPAN.

    Waaaaaa, jahat Spore Straits Times nih. Tonjolkan idea "divide and rule" by Tun Mahathir, konon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laporan itu berkata Azmin dilantik jawatan menteri utama walaupun cubaan PKR untuk mendapatkan satu daripada empat portfolio utama - kewangan, kementerian dalam negeri, pertahanan atau pendidikan - ditolak semasa peringkat awal rundingan. (Komen aku: Takda bukti atau punca sahih di keluarkan akhbar itu pulak).

      Menurut laporan itu lagi, langkah Mahathir memberi kuasa kepada Azmin telah mencetuskan kerisauan di kalangan penyokong Anwar. (Betul ke? Kamu akhbar dah lama di tubuhkan tapi menerbitkan betita berdasarkan spekulasi ke?)

      Laporan itu turut mendakwa Azmin dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin menjadi sebahagian daripada kumpulan pesaing dalam PKR yang menghadapi Anwar dan isterinya, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail. (Ooo mak, sampai ke situ spekulasi tuh).

      Bagaimanapun, Anwar sendiri dalam pertemuan rasmi pertama dengan pemimpin PKR sejak dibebaskan daripada penjara pada awal minggu ini, mengingatkan mereka untuk memberikan sokongan penuh kepada pentadbiran Mahathir. (Jahat bebnor benda Allah yang beri tahu pemberita Straits Times itu berbagai spekulasi nya, walau pun Anwar dah kata begitu).

      Selain daripada pelantikan Azmin dan mengukuhkan sokongan parti HARAPAN, The Straits Times juga berkata Mahathir telah mengorak langkah memecah-belahkan barisan pembangkang melalui pertemuan baru-baru ini dengan pemimpin tertingginya - pemangku presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Openg. (Oooo, apa saja di anggap sebagai "divide and rule", eh?)

      Laporan itu mengatakan langkah-langkah sedemikian mengingatkan strategi Mahathir sendiri yang telah dilaksanakan semasa beliau menjadi presiden Umno.

      "Mahathir ialah jaguh catur yang sempurna dalam hal berkenaan. (Dah ckp pasal catur pulak. Melayu main congkak aje, Mamat. Takda mathematical intricacies pun. Bukan main kamu punya otak dok kitar spekulasi ye?).

      "Apabila politik perkauman berada pada tahap yang tinggi, beliau memastikan selain daripada orang Melayu, setiap komuniti akan mempunyai dua komponen BN yang bercanggah untuk mewakili suara mereka, bukannya menentang penguasaannya," kata penasihat utama Pacific Research Centre, Oh Ei Sun. (Itu semua spekulasi Oh Ei Sun ke? Kalau gitu, Oh Takda Matahari ler. Menyampah aku nengok. Nak nyucuk jarum ye? Cucuk bttt ko baru tau).

      Delete
    2. Spore Straits Times itu sebut "Penyokong Anwar" saja sebagai punca maklumat/ spekulasi itu. https://www.malaysiakini.com/news/429071

      Mengata "Penyokong Anwar risau Tun Dr Mhathir lantik Azmin".

      Nampak nya betul kata Tun Daim bahawa penyokong2 Anwar tak sabar nakkan Anwar jadi PM.

      Bukan saja tak sabar, nak cucuk sana cucuk sini.

      Nampak nya bttt dia pun perlu di cucuk. Wahai pembaca sekelian, sapa nak cucuk bttt dia, sila lah tulis di sini.

      Delete
  40. Mengikut Malaysiakini, saksi penting skandal SRC diberi perlindungan, bantu SPRM. Suboh Mohd Yasin bekas Pengarah SRC International.

    Apa kh dia atau SPRM takut dia dia di bunuh? Seperti Penolong Pendakwa Raya Kevin Morais?

    Apa kah begitu zalim keadaan masyarakat Malaysia di zaman Najib yang membawa ke zaman baru Tun Dr Mahathir?

    Begitu ramai rakyat yang tidak hormatkan undang undang, tidak takutkan pihak berkuasa di zaman Najib.

    Di harap Tuhan membalas Najib dengan apa cara pun kerana itu semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut Malaysiakini juga, pegawai SPRM ada bertemu Suboh di Indonesia kira-kira tiga tahun lalu namun dia tidak memberikan kerjasama kerana Najib masih menjadi perdana menteri.

      Difahamkan pegawai SPRM bertemu Suboh sekali lagi dan mengambil keterangannya - juga di Indonesia - bulan lalu, iaitu selepas Pakatan Harapan membentuk kerajaan.

      Proses berkenaan dikatakan turut mendapat bantuan agensi antirasuah di Indonesia.

      "Sekarang dia (Suboh) sedang membantu siasatan selepas Najib dikalahkan pada pilihan raya umum lalu.

      "SPRM juga berjaya memisahkan dia daripada Nik Faisal Ariff Kamil Nik Othman Arif Kamil," kata sumber itu, merujuk kepada seorang lagi pengarah SRC International yang turut dikehendaki SPRM.

      "Sekarang Suboh diletakkan di bawah pelan perlindungan saksi sepenuhnya," tambah sumber itu lagi.

      Nik Faisal Ariff belum dapat dikesan dan dipercayai sedang bersembunyi sama ada di Indonesia, London atau China.

      Bagaimanapun menurut sumber terbabit di pihak SPRM mereka sudah mengenal pasti lokasi persembunyian Nik Faisal Ariff, selain ahli perniagaan kontroversi, Jho Low.

      Katanya SPRM sedang mendapatkan bantuan daripada Interpol bagi membawa mereka pulang.

      Pada 7 Jun lalu SPRM mengeluarkan kenyataan media menyatakan mereka sedang memburu Nik Faisal Ariff serta Jho Low.

      Sumber juga mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa waran tangkap sudah dikeluarkan ke atas kedua-dua individu terbabit.

      Nik Faizal Ariff ialah ketua pegawai eksekutif SRC International semasa ia ditubuhkan pada 2011 sebagai anak syarikat firma pelaburan milik penuh kerajaan, 1MDB.

      Jho Low - atau nama sebenarnya Low Taek Jho - pula dipercayai orang penting dalam 1MDB serta mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan Najib.

      Semalam Singapura mendedahkan pihak berkuasa di negara itu memang sedang mengesan Jho Low sejak 2016 dan meletakkan nama anak kelahiran Pulau Pinang itu dalam senarai merah Interpol.

      Soalan: Interpol perlu dapatkan kerjasama Polis tempatan negara berkenaan. Kalau di China, apa kah Polis China akan memberi kerjasma sapenuh nya?

      Delete
  41. Yang ini aku pun setuju -

    Umno bimbang desakan buka UITM, Felda kepada bukan Bumiputera

    Desakan pihak tertentu agar penyertaan sebagai peneroka Felda serta kemasukan ke Universiti Teknologi Mara (UITM) dibuka kepada semua kaum, dilihat sebagai sesuatu yang akan mengecilkan hak orang Melayu di tanah air sendiri.

    Jika gomen PH buat gitu, aku akan laungkan bantahan terhadap PH dan tak akan undi PH lagi bila bila masa.

    Aku tak mahu dengar istilah "Malaysian Malaysia" pun. Perkara 153 Perlembagaan nyata merakam Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak.

    Orang Melayu sudah setujukan hak kerakyatan untuk bangsa lain di masa Merdeka. Dah masuk Perlambagaan juga. Apa lagi depa mau?

    ReplyDelete
  42. Saya setuju dan sokong pendapat berikut. Tidak perlu di komen lagi sebab laporan berita itu amat nyata:

    Tak tolak raja, hanya jaga kemuliaan institusi, kata Dr M
    FMT Reporters | June 8, 2018

    Dr Mahathir menjelaskan semua tindakan sebelum ini ada lah untuk melindungi raja-raja daripada kemarahan rakyat.

    Dr Mahathir berkata raja tidak seharusnya terlibat dengan benda-benda yang tidak disukai rakyat.

    PETALING JAYA: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata dia tidak menolak raja-raja Melayu dan semua tindakan sebelum ini ada lah untuk menjaga kemuliaan institusi itu.

    Dr Mahathir menjelaskan langkah seperti menghapuskan kekebalan raja-raja dan penubuhan mahkamah khas kerana tidak mahu melihat raja-raja Melayu melakukan perkara yang mengundang kemarahan rakyat.

    “Raja janganlah terlibat dengan benda-benda yang rakyat tidak suka. Rakyat tiada kuasa, tetapi bila dia dah marah, dia akan memberontak. Jangan jadi macam ini,” katanya kepada Sinar Harian.

    Beliau berpendirian raja-raja Melayu juga perlu mematuhi undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan seperti semua orang.

    Dr Mahathir berkata kerajaan perlu campur tangan untuk menyelamatkan institusi itu jika raja-raja Melayu didapati melakukan kesalahan.

    “Kita kena elak raja dengan kebesarannya itu supaya tidak tercemar. Saya bukan menolak raja-raja tetapi saya berpendapat kalau raja buat sesuatu yang salah, patutlah kita ambil tindakan iaitu menyelamatkan raja,” katanya.

    Ditanya mengenai kelewatan angkat sumpah perdana menteri di depan Agong selepas memenangi pilihan raya 9 Mei lepas dan isu sekitar pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara, Dr Mahathir berkata masalah seperti itu tidak sepatutnya berlaku.

    “Kita kena akur kepada undang-undang. Kita nak kembali kepada ‘kedaulatan undang-undang’. Apabila sesuatu yang berlaku tidak mengikut undang-undang, maka akan menimbulkan kemarahan,” katanya.

    Menurut Dr Mahathir, dalam kalangan raja-raja Melayu sendiri sedar akan isu berbangkit dan kelewatan diselesaikan atas nasihat raja-raja sendiri.

    ReplyDelete

  43. Saya juga setuju dan sokong apa yang Tun Dr Mahathir kata saperti di laporan berikut:

    Dr M: My two-year stint as PM is only a suggestion

    Saturday, 9 Jun 2018

    Dr Mahathir acknowledged that two years as PM was not set in stone.

    "It (the two years) is a suggestion, but we are not fixed on this. It could be earlier, or even later.

    "The priority is to return the nation's wealth and build our economy to become more sustainable.

    "In the short term, I want to overcome the problems we are facing now.

    "If I succeed, money won't be an issue, what will matter is the result of our work," he said in an interview with Sinar Harian published on Saturday (June 9).

    However, he was quick to reiterate that Anwar would be his successor.

    Anwar, who was Pakatan Harapan's choice for prime minister even before the general election, received a full pardon on May 16.

    In the interview, Dr Mahathir also denied any involvement in Anwar's incarceration, saying it was the police who had enforced the rule of law.

    "Anwar's case was not my doing. The police said 'oh, a deputy prime minister cannot be like that, for us to ignore whatever he does'

    "If we want to go follow the rule of law, we must let the law take its course even if our friend is implicated," he said.

    Saya mahu lihat TDM giatkan semula DEB sehingga nampak kesan Melayu dapat peratus kekayaan yang setimbal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat yang waras termasuk lah aku, tersangat2 setuju agar DSAI dinobatkan sebagai PM ke 8, dalam masa terdekay..tak [payah tunggu 4-5 bulan, lambat sangat tu. Kosongkanj satu kawasan parlimen PKR dan kasi DSAI bertanding..tak kira lah tempat sesapa pun.

      Sebaik saja diumumkan menang dan sah jadi MP, jika boleh esoknya jugak angkat sumpah di Istana negara sebagai PM ke 8. Jangan beri alasan macam2 untuk tidak kotakan janji yang dibuat dalam PH dulu....dah tak sabar rasanya rakyat nak berPMkan DSAI. Dulu tak terasa sangat kalibernya sebab dia hanya TPM..tapi bila jadi PM baru lah 'keterroran'nya mentadbir Msia akan terserlah. Semoga Ramadhan ni memang betul2 memberi "mubarak" buat DSAI....Aminnnnn !!!!!!

      Delete
    2. Lebih afdal ZZZZZZZZZZ....., tak gitu?

      Delete
    3. jap.. anwar bukan masuk penjara sbb meliwat org ker?
      dia meliwat ke tidak? sorang yg tuduh dia ialah tUrn mathir. dia belum tarik balik kata anwar tk liwat..
      so anwar liwat ker?

      Delete
  44. Atas inisiatif seorang wanita, Kerajaan PH tealah menubuhkan Tabung Harapan Malaysia untuk terima derma rakyat untuk membantu kedudukan kewangan negara t- kini dah terkumpul lebih RM51 juta.

    Berapa agaknya sumbangan dari pembesar2 istana, Raja2 dan Yg di Pertuan2.......??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...