Sunday 3 June 2018

KENAPA NEGERI YANG KALAH MELEBIH-LEBIH?


Mula-mula Kelantan, kini Terengganu pula menuntut jawatan menteri.


Tuntut dan menuntut ini sebenarnya adalah suatu perkembangan yang tidak sihat kerana perlantikan menteri tidaklah berasaskan kouta negeri, tapi lebih bersandarkan kelayakan seseorang yang mahu dilantik itu.

Jika negeri yang kalah mula membuat tuntutan, bagaimana kiranya negeri atau parti yang menang banyak kerusi juga menuntut bahawa mereka lebih berhak memperolehi lebih jawatan dalam kabinet?


Kenapa negeri yang kalah berlebih-lebih dalam hal ini?


Bukankah lebih baik bermuhasabah?

Siapa pun yang dilantik sebagai menteri, mereka adalah bekerja untuk negara dan tidak akan meminggirkan mana-mana negeri. Pakatan adalah kerajaan untuk seluruh Malaysia.


Maka,  hentikanlah budaya ini!!


Lagi pun sekarang ialah era Pakatan Harapan mentadbir negara, lagi bukan BN. (ShahbudinHusin 03/06/2018)

108 comments:

  1. KOMEN PERTAMA: Pada dasarnya saya tidak berseyuju budaya seumpama ini. Betul sebagaimana yang Saudara Shahbudin tulis. Sungguhpun demikian, seorang menteri (atau pun timbalan menteri) jika dipilih daripada negeri yang PH kalah ini saya fikir memberi keuntungan jangka panjang kepada peluasan pengaruh PH di negeri-negeri terbabit. Sebagai contoh di Kelantan dan Terengganu, beberapa tokoh sangat kuat bekerja (sebagaimana tokoh negeri yang PH menang juga). Ini juga berkait dengan persoalan maruah PH di mata rakyat negeri-negeri berkenaan. Ini hanyalah cadangan. Jika tidak boleh dimakbulkan, (blogger) tolaklah dengan komen yang baik-baik, dengan bahasa yang santun. Ungkapan "melebih-lebih" itu nampaknya kurang manis. Ingatlah saudara, bahawa sungguhpun PH kalah di negeri itu, namun kehadiran PH menyebabkan BN tewas teruk kepada PAS. Jika tidak, banyak kerusi Parlimen di Kelantan dan Terengganu mungkin dimenangi BN. Jangan luopa fakta dari sudut tersebut. Bolehkah kita fikirkan perkara ini, saudara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandailah majlis presiden menasihati mereka.

      Delete
    2. Hangpa nak tuntut apa.
      Hangpa ingat Tun tak tau nak buat kerja ka?
      Hangpa menang pun atas jasa rakyat marhaen semua ni lah.
      Ada kami tuntut apa2 kat hangpa? Terutamanya kepada kerajaan baru PH?

      Delete
    3. Kalau hangpa nak kaya pi berniagalah.

      Buat apa nak jadi wakil rakyat?
      Kami rakyat marhaen ni yg bagi hangpa naik dan kami juga yg boleh bagi hangpa turun

      Hangpa mau ka?

      Delete
    4. zack gue setuju pecakapan kamu

      haram jadah bersatu ni wujud ker di kelantan? amamah wujud ker di teganu..

      korang punya gaya bahasa macam CHIBAI ????/dari sebelum masa korang dalam umno dan Pas lagi mulut korang mcm muncung babi hutan

      salin kulit jer puak ni

      pakai baji cap munge merah dan warna tahanan SPRM oren kuali


      KALAU TUN M LANTIK CIPAP CIPAP NI SEMUA ... MEMAMG AKAN KENA LAAA ORG TUA SEPARA NYANYUUUK NII


      P.S DI PANTAI TIMUR KAMI SERU KPD RAKYAT SEMUA UTK SOKONG PAS

      DI PANTAI BARAT BIARLAH BAGI PAKATAN HANTU OKEY

      ASALKAN BUKAN BNAJIBAPOKPONDAN

      INGAN LAGI TAG KAMI

      #NAJIBAPOKPINDAN

      Delete
    5. saran dn cadang bukanlah tuntut maksudnya..cuma minta dipertimbangkan
      Saya yakin tun M yg berpengalaman luas akn memberikan jawatan yg tinggi dn penting kpd kepimpinan ph
      dr pantai timur sbgai mewakili suara rakyat negeri2 di sana disamping mmbalas jasa2 mrk sekalipun kalah dlm pru lepas.

      Delete
    6. Isu Peguam Negara: PAS Sokong Agong



      ISLAM adalah agama persekutuan. Pelantikan Peguam Negara mesti bertitik tolak dari situ. Mesti seseorang yang dilihat mampu mempertahankan Islam sebagai agama Negara.
      Lebih-lebih lagi antara tugas utama Peguam Negara adalah menjadi penasihat undang-undang utama kepada kerajaan Malaysia.
      Sumpah YDP Agong adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan di mana Baginda bersumpah “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam“.
      Maka Peguam Negara yang dicadang oleh kerajaan untuk dilantik oleh YDP Agong mestilah mampu untuk memelihara agama Islam bagi pihak Baginda YDP Agong. Agak janggal sekiranya Peguam Negara dilantik daripada yang bukan Islam atau mana-mana individu yang tidak mampu untuk menggalas tugas tersebut dengan berkesan.
      Pelantikan Peguam Negara juga mesti menepati kehendak majoriti penduduk negara yang beragama Islam. Sensitiviti umat Islam wajar dipelihara. Mestilah mengelak daripada melantik seorang Peguam Negara yang kecenderungan pemikirannya adalah bercanggah dengan Islam sebagai agama negara.
      Tindakan SPB YDP Agong menolak cadangan Tommy Thomas untuk dilantik sebagai Peguam Negara adalah disokong sepenuhnya oleh PAS dan ummat Islam serta mereka yang mengutamakan keharmonian dan menghormati Institusi Raja-Raja Melayu jua harus bersama memberi sokongan yang padu.
      Sejahtera Bersama Islam
      Nasrudin Hassan

      Ketua Penerangan PAS Pusat

      Delete
    7. Adanya wakil kabinet dari pantai timur akan memudahkan, menguatkan pengaruh ph,memberi keyakinan pada rakyat pantai timur,pengundi dan penyokong ph dihargai,memberi keyakinan kepada rakyat pantai timur...ini semua akan memeberi peluang lebih cerah kpd pakatan harapan pada pru 14

      Delete
    8. MEDIA sosial pada Jumaat dihujani dengan gambar perbandingan harga sebelum dan selepas kadar GST (ya, GST masih ada dalam sistem negara kita), diturunkan menjadi 0%.

      Pemerhatian penulis berdasarkan semua gambar-gambar yang disebarkan itu, kelihatannya tidaklah berlaku pun penurunan harga besar-besaran seperti mana yang diharapkan rakyat.

      Ada penyokong kerajaan menunjukkan beberapa penurunan harga barang pada barang keperluan seperti tomato, sesetengah jenis ikan dan sebagainya. Ini bodoh macam mana, semua barangan keperluan memang tidak dikenakan GST sebelum ini dan penurunan yang dikatakan itu adalah berdasarkan faktor permintaan dan penawaran.

      Semua ini bagaimanapun menimbulkan keraguan terhadap keupayaan pentadbiran sekarang menunaikan janji untuk menurunkan harga barang seterusnya kos sara hidup – antara kepercayaan besar kenapa rakyat memberikan kemenangan kepada mereka dalam PRU14 yang lepas.

      GST dikatakan menjadi punca kenaikan kos sara hidup sebelum ini walaupun dah banyak kali dijelaskan, GST atau tidak ada GST, harga barang akan tetap mengalami kenaikan kerana banyak faktor lain yang turut menyumbang kepada kenaikan tersebut.

      Tambah membimbangkan rakyat ialah, ini belum lagi SST dengan kadar sebanyak 10% diperkenalkan September nanti. Kalau dengan GST menjadi 0% pun harga barang tidak turun ke tahap yang diharapkan, bagaimana pula bila SST 10% diperkenalkan?

      Dari segala segi, 10% sudah tentu lebih tinggi jumlahnya dari 6%, entah bagaimana harga barang akan menjadi murah dengan cara ini? Tapi yelah, orang tua sudah cakap negara ini ramia orang tidak berpelajaran.

      Delete


    9. Madey : Hanya Tommy Panamera saja calon AG

      Apa ? Panaemera ?porshe Pantatmera ker ? ooo ini ke dia lawyer paling kaya di dunia... pegi pasar pakai pantatmera ???

      aiii... boleh kawtim laaa kalau jiwa dah minat porshe bentley hummer...

      apa kata LGE bagi pantatmera 2018 kpd Tommy Kawtim ni utk tarik balik saman kesnmahkamah


      SEBAGAI BALASAN TOMMY PANTATMERA INI AKAN TARIK BALIK







      KES RCI MADEY DAN DIAM 30B



      KAAHHHHHHH


      APA YG KAMI TULIS NI

      AKAN DI SEBUT NAJIB ESOK



      DALAM NST DAN TV3 SUKU


      kami dah secara tak sengaja jadi TEAM.MEDIA PBANGKANG 68 ANGGOTA tanpa dedak taw tau tau !!!

      Delete
    10. Kalau ikut laporan, dia ni juga yang jadi peguam Chin Peng dulu...ikut apa yang dipostkan oleh pejuang rakyat. Pelik jugak kan..takkanlah takde sorang pun pakar undang2 dan perlembagaan MSia yang terdiri dari orang melayu kat negara kita...sampai nak ambik orang bukan melayu jadi AG..boleh ke dia pertahankan kedaulatan islam kat Msia ni..kemurnian institusi raja2..hak mutlak kaum melayu???? Adakah ini bibit2 awal Msia menuju pemerintahan republik ...kita tunggu ajelah episod selanjutnya yeer malaysiabaru !!!!!

      Delete
    11. PERLANTIKAN AG BARU

      1. BERCANGGAH DENGAN SEMANGAT PERLEMBAGAAN MENGUTAMAKAN ISLAM MELAYU DI MANA LANTIKAN BUKAN ISLAM MELAYU
      TELAH MENGGURIS KEUTUHAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU

      2. WALAUPUN ISLAM HANYA DINYATAKAN SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA. TAPI PINDAAN TERBARU TIDAK DIBUAT UNTUK MENJELASKAN ISLAM
      SEBAGAI ADDIN MENCAKUPI SEGENAP KEHIDUPAN IBADAT, MUNAKAHAT, MUAMALAT DAN SIASAH. SETAKAT PERUNTUKAN YANG ADA HANYA DIFAHAMI SEBAGAI RELIGION
      BERBENTUK RITUAL. OLEH ITU KEMUNGKINAN DIPERKOTAK-KATIK KAN OLEH BUKAN ISLAM MELAYU ADALAH TERLALU BESAR.

      3. KERAJAAN PH TIDAK MENGHORMATI RAJA-RAJA MELAYU DENGAN MENGEMUKAKAN CADANGAN HANYA SATU NAMA SAHAJA. KEADAAN YANG SAMA INI DIMULAKAN SEMASA LANGKAH KAJANG
      OLEH PKR.

      4. KERAJAAN PH MEMANG DARI AWAL LAGI DIKESAN MENGAMALKAN POLITIK PERCANGGAHAN KEPENTINGAN DI MANA TELAH MELANTIK MENTERI KEWANGAN YANG SEDANG DIBICARAKAN
      DI MAHKAMAH. TOMMY THOMAS ADALAH PASUKAN PEGUAM MENTERI TERSEBUT. KEADAAN INI DIHALALKAN OLEH MAHATHIR YANG TERNYATA MENUNJUKKAN SIKAP DIKTATOR SEPERTI DULU.

      5. TOMMY JUGA LEMAH BERBAHASA MELAYU DAN INI MENAMBAHKAN LAGI KEKUKUSUTAN HUBUNGAN DENGAN RAJA-RAJA MELAYU.

      Delete
    12. Malaysiakini melaporkan bahawa Perdana Menteri hari ini mengesahkan kerajaan tidak akan mengemukakan nama lain untuk mengisi jawatan peguam negara walaupun dilaporkan nama Tomy Thomas tidak mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

      Kata Tun Dr Mahathir Mohamad kerajaan percaya cadangan yang dikemukakan itu dibuat mengikut peruntukan undang-undang negara.

      "Mengikut Perlembagaan Persekutuan Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak (melantik peguam negara) berdasarkan nasihat perdana menteri.

      "Jadi kita berpegang kepada prinsip itu," katanya pada sidang media di Alor Setar, Kedah petang ini.

      Beliau juga memberitahu usaha sedang dijalankan bagi mengatasi masalah berkenaan.

      Justeru, kata Dr Mahathir "tidak ada manfaat" bagi beliau memberi penjelasan lanjut mengenainya.


      Daripada kenyataan Tun Mahathir tersebut 2 janji manifesto Pakatan Harapan telah dilanggari iaitu Janji 11 dan Janji 15.

      Muka surat 53 Manifesto Harapan menulis;
      Peguam Negara adalah penasihat undang-undang utama kepada kerajaan dan peranan ini perlu dikekalkan. Tetapi wujud konflik kepentingan apabila Peguam Negara juga berfungsi sebagai Pendakwa Raya kerana kerajaan adalah seperti “anak guam”
      kepada Peguam Negara. Adalah amat janggal apabila seorang peguam juga memegang kuasa mutlak untuk menentukan sama ada anak guamnya akan didakwa atau tidak.

      Pakatan Harapan berpegang dengan pandangan bahawa adalah lebih baik sekiranya jawatan Peguam Negara dan Pendakwa Raya diasingkan agar konflik kepentingan boleh dihapuskan. Ini juga sesuai dengan amalan di negara-negara yang mengamalkan sistem Westminster seperti Malaysia.

      Kerajaan Pakatan Harapan akan mengambil langkah segera untuk memisahkan tanggungjawab Peguam Negara daripada Pendakwa Raya.

      Peguam Negara akan dilantik dari kalangan ahli parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan.
      Jawatan Pendakwa Raya pula akan dipegang oleh individu lain yang bebas dan bertindak tanpa mengira kepentingan politik kepartian.


      Dalam JANJI PAKATAN HARAPAN kepada rakyat apabila menyokong mereka menumbangkan Najib Razak iaitu memastikan Peguam Negara menjadi penasihat undang-undang utama yang bebas bertindak tanpa mengira kepentingan politik kepartian.

      Tapi malangnya manifesto ini seperti juga manifesto yang lain cuba dilanggari oleh kerajaan Harapan setelah mereka "membeli hati" rakyat. Tak sampai 100 hari kerajaan Harapan cuba 'kencing' rakyat dengan pelbagai alasan.

      Apabila tidak mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong dan juga majlis raja-raja, kerajaan Harapan cuba pula membelakangi Agong dan Majlis Raja-Raja Melayu. Adakah Tun Mahathir akan menjadi Tun Mahathir dulu akan membuang kuasa Agong lagi?

      4 komponen parti dengan 113 MP dalam kerajaan "buta mata" untuk melihat janji mereka pada rakyat sebelum PRU-14 lalu. Dalam Janji 11 ada tercatat untuk tidak mencontohi BN dan UMNO dalam menerima nasihat raja-raja.

      Lagi malang parti AMANAH yang sebelum ini lantang mengkritik PAS jadi bisu dan tuli dalam pelbagai isu. Mereka sibuk dengan "ghanimah" kejar ruang dan peluang untuk mengisi nafsu. Hilang pertimbangan agama selama ini menjadi panduan. Sekarang parti AMANAH adalah "PASU BUNGA" dalam kerajaan HARAPAN.

      Muka surat 45 Manifesto Harapan menulis;
      UMNO dan Barisan Nasional tidak memperdulikan nasihat dan kebijaksanaan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu. Sebaliknya mereka hanya mengambil pandangan yang memberi faedah politik kepada mereka sahaja, dan mengenepikan pandanganpandangan yang tidak selesa pada mereka Majlis Raja-Raja Melayu pernah bertitah agar kes 1MDB diselesaikan segera. Tetapi UMNO dan Barisan Nasional sehingga hari ini tidak mengendahkan titah tersebut.

      Delete
    13. Majlis Raja-Raja Melayu pernah bertitah agar institusiinstitusi kawal selia negara dijaga. Tetapi UMNO dan Barisan Nasional terus memanipulasi pasukan Polis DiRaja
      Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Bank Negara, Jabatan Peguam Negara dan Badan Kehakiman, untuk kepentingan politik mereka. Duli-Duli
      Tuanku berkali-kali mengingatkan agar keharmonian antara kaum dijaga. Tetapi UMNO dan Barisan Nasional terus membiarkan politik perkauman yang sempit dimainkan, termasuklah oleh pemimpin mereka.
      Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita. Kuasa Raja-Raja Melayu dalam mentadbir agama dan adat istiadat Melayu akan dikembalikan ke negeri-negeri dan campur tangan kerajaan pusat akan dihentikan.

      Yang sangat menghairankan kita ialah sikap DAP dalam isu Peguam Negara. Kalau dalam isu Menteri Pendidikan dan lain-lain isu yang melanggari JANJI PH mereka bersuara untuk mengikut manifesto. Tapi dalam isu ini mereka pula bersama-sama nak langgari Janji mereka buat sebelum ini.



      Anggota Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh mencadangkan agar janji Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk melantik peguam negara (AG) dari kalangan anggota parlimen (MP) dikaji semula.

      Menurutnya, dengan melaksanakan janji itu kononnya akan menghadkan bakat yang ada kerana kemungkinan yang bukan anggota parlimen lebih layak.

      Katanya lagi "Situasi yang juga mungkin timbul apabila tiada anggota parlimen yang sesuai yang mana semestinya adalah tidak munasabah mengehadkan pilihan calon peguam negara hanya dari kalangan anggota parlimen.

      Untuk berdalih Ramkarpal berkata "Tidak dapat diragukan, mungkin ada calon yang berpotensi untuk jawatan peguam negara yang kebetulan adalah anggota parlimen tapi tidak semestinya hanya anggota parlimen yang dipertimbangkan untuk jawatan itu.

      Satu soalan saya nak tanya, berapa masa engkau orang ambil untuk membuat manifesto Pakatan Harapan setebal 203 muka surat itu. Lagi satu yang pergi membuat manifesto itu bodoh dan tak faham situasi negara ke?

      Kenapa kamu berjanji sedangkan kamu tak mahu laksanakan?
      Kamu ingat rakyat bodoh dan boleh dipermainakan sebagaimana UMNO dan Barisan Nasional mempermainkan rakyat? Kamu tahu ada ramai orang Islam yang berjuang Islam pun turut pangkat kamu ketepi perjuangan agama dengan harapan jatuh Najib dulu baru kita baiki negara dan buat Islam. Apa mereka ini nak jawab di sisi tuhan mereka kerana kebodohan mereka menyokong kamu?

      Delete
    14. 7 Pekara Ini Kenapa Tommy Thomas Tidak Layak Menjadi Peguam NegarA


      1. Beliau tegas mengatakan bahawa "Malaysia is not an Islamic State" (The Malaysian Bar, 18 Nov 2005).

      Kenapa kerajaan tegang dengan Istana? Mana tidaknya sumpah agong itu sendiri adalah beliau akan memelihara agama Islam, sudah pasti beliau tidak akan lantik peguam negara yang akan merosakkan teras negara ini.




      2. Beliau tidak boleh berbahasa Kebangsaan dengan fasih menurut MAPIM.

      Peguam negara mestilah orang yang mampu menguasai bahasa Melayu dengan baik. Bagaimana belau akan menasihati YDPA jika beliau sendiri tidak boleh berbahasa Melayu dengan baik ?



      3. Beliau adalah peguam kepada pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng. Di dalam buku beliau, pada tahun 2013 beliau mendesak Kerajaan Malaysia membenarkan mayat Chin Peng dibawa pulang dan ditanam di Malaysia.

      Dalam buku yang sama juga, Chin Peng disifatkan sebagai “one of the great liberation fighters of the second half of the twentieth century” dan “a major contributor to Merdeka”.

      Sungguh ironi bagaimana orang akan dilantik sebagai peguam negara itu adalah orang yang menyanjung tinggi musuh negara suatu ketika dahulu.

      4. Beliau menyifatkan Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara sebagai tiada asas dalam perlembagaan dan undang-undang (Anything But The Law, 2016)

      Hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera yang sudah jelas termaktub di dalam perlembagaan sengaja diseleweng tafsirannya untuk kepentingan golongan hak sama rata.


      5. Pada 1 Feb 2014, beliau pernah mempertikaikan kuasa raja-raja dalam krisis perlantikan menteri besar Selangor.

      6. Beliau mempertikaikan keputusan Mahkamah dalam kes kalimah Allah (Malay Mail, 25 Okt 2013).

      Ketika mana umat Islam berjuang mempertahankan kesucian kalimah Allah daripada menjadi permainan halus dakyah kristian, Tommy Thomas terus menjadi barisan hadapan yang mempertikaikan keputusan mahkamah pada ketika itu.




      7. Beliau adalah bekas peguam yang mewakili Lim Guan Eng, Menteri Kewangan sekarang dalam kes isu banglo yang disiasat oleh SPRM.

      Jika Tommy Thomas menjadi Peguam Negara, ia akan bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat. Situasi ini membabitkan kepentingan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan yang sedang menghadapi dua pertuduhan rasuah di mahkamah yang mana kuasa untuk meneruskan atau menghentikannya berada di dalam tangan Peguam Negara. Sudah tentu ini memungkinkan Tommy memihak kepada Lim Guan Eng.

      Kesimpulannya, jawatan Peguam Negara perlu diisi daripada kalangan hakim-hakim dan peguam-peguam kanan yang cakna dan peduli kepada agama Islam dan Raja-raja, bukan hanya kepada prinsip undang-undang dan demokrasi yang selalunya sangat tertakluk kepada political will pemerintah.

      Di dalam Jadual Keempat Perlembagaan Persekutuan Yang Di Pertuan Agong menaiki takhta dengan bersumpah dengan nama Allah antara lain memelihara agama Islam pada setiap masa. Ia menjadi tanggungjawab berperlembagaan bagi Yang Di Pertuan Agong memelihara Islam pada setiap masa.

      Oleh itu setiap lantikan yang dibuat oleh Yang Di Pertuan Agong, orang yang dilantik itu mestilah berupaya antara lain memelihara Islam pada setiap masa.

      Delete
    15. Pandangan yang mengatakan JAKIM mendakwa dan menghukum orang ramai sesuka hati adalah satu kekeliruan kerana undang-undang telah mengkhaskan kuasa mendakwa dibawah kuasa Pendakwa Syarie dan sememangnya JAKIM tidak campur tangan, demikian pandangan yang dikongsikan Dato’ Zainul Rijal Abu Bakar.

      Menyentuh isu hendak memansuhkan JAKIM, IKSIM dan sebagainya, Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) itu berkata, ianya bertujuan untuk menyetarakan agama Islam dengan agama lain dan ini tidak dibenarkan oleh Perlembagaan.

      “Kalau kita lihat dalam Jadual 9 Senarai Satu Butiran 4(K) Perlembagaan Persekutuan mengatakan isu-isu penentuan hukum syarak dan undang-undang diri yang lain bagi maksud undang-undang Persekutuan adalah kuasa Persekutuan bukan negeri.”

      Menurutnya, ramai yang keliru menyatakan Islam adalah seratus peratus hak Negeri dan sebenarnya ia tidak begitu dalam Perlembagaan Persekutuan. “Memang Islam pada umumnya adalah hak Negeri yang mana kuasa ketua agama untuk negeri-negeri adalah Sultan dan itu tidak dipertikaikan tetapi ada juga kuasa-kuasa yang diuntukkan kepada Persekutuan.”

      Beliau berkata, Jadual 9 Senarai 1 Item 4(k) yang mengatakan bahawa penentuan hukum syarak dan undang-undang diri yang lain bagi maksud Undang-undang Persekutuan ini kuasa Persekutuan. “Jadi apa maksud undang-undang diri lain bagi maksud Undang-Undang Persekutuan ini, sebagai contoh Undang-Undang Persekutuan kita terdapat perbankan Islam atau Tabung Haji atau hubungan diplomatik luar negara.”

      Menurut beliau, umpamanya dalam Akta Perubatan Tradisional dan Komplementari, ada perubatan Islam di dalam perkara itu dan undang-undang Persekutuan tersebut memerlukan penentuan hukum syarak dan ia dilakukan oleh JAKIM.

      “JAKIM perlu menentukan sama ada satu perubatan Islam itu adalah perubatan Islam ataupun syirik ataupun sebagainya.”

      “Jadi mestilah ada suatu Badan Persekutuan yang diwujudkan bagi menentukan hukum syarak dan badan itu adalah JAKIM,” katanya.

      Menurut beliau lagi, “Tak bolehlah Kementerian Kesihatan pergi bertanya kepada negeri-negeri, maka JAKIM-lah yang perlu dirujuk di Peringkat Persekutuan.”

      “Begitu juga dengan isu Tabung Haji, Akta Tabung Haji, macam mana kita nak aspek kalau kita bagi semua kepada negeri-negeri. Negeri-negeri terpaksa berunding dengan kerajaan Arab Saudi untuk mendapatan kuota dan tempat untuk Jemaah Haji, itu tidak boleh.”

      “Sebab hubungan antarabangsa adalah hubungan antara negara bukan negeri dengan negara.” “Jadi JAKIM-lah yang mempunyai kuasa untuk berunding dengan kerajaan Arab Saudi menentukan bagaimana kuota, penerbangan, penginapan dan sebagainya untuk Jemaah Haji yang diletakkan tugas atas Lembaga Tabung Haji.”

      “Begitu juga dalam Akta Perbankan Islam yang mana Bank Negara adalah menentukan satu produk itu menurut hukum syarak ataupun tidak, yang menentukan halal haram ataupun tidak adalah daripada JAKIM di peringkat perbankan Islam mengikut syarak ataupun tidak.”

      “Takkan pula Bank Negara nak berunding dengan 14 buah negeri, bayangkan satu negeri bersetuju dan satu negeri tidak bersetuju ia akan menyukarkan perlaksanaannya.” Jelas beliau, sebab itu dikatakan JAKIM sebenarnya sangat-sangat berperlembagaan di bawah Item 4(K).

      Delete
    16. “Jadi siapa pun yang memerintah, Perlembagaan Islam itu tidak boleh diubah.” “Kalau ia menjunjung Kedaulatan Undang-Undang dan Keluhuran Perlembagaan maka perlulah memberikan efek kepada peruntukkan-peruntukkan ini bukan hanya membiarkan sebagai dekorasi sebegitu sahaja.”

      “Suka saya menyangkal, dakwaan Tawfik Ismail yang berkata, JAKIM mendakwa orang ramai dan meletakkan berbagai lagi kesalahan.”

      “Sebenarnya itu bukan fungsi JAKIM sebaliknya, itu fungsi Jabatan Pendakwaan atau Jabatan Agama Islam, jelas dia sendiri keliru yang mana satu JAKIM yang mana satu jabatan agama dan yang mana satu Jabatan Pendakwaan dan Mahkamah Syariah dan sebagainya.”

      Menurut Dato` Zainul Rijal, pihak berkenaan sembrono menuduh secara pukal terhadap JAKIM sedangkan dalam undang-undang telah mengkhaskan kuasa mendakwa dibawah kuasa pendakwa Syarie, malah JAKIM tidak campur tangan pun.”

      “Semua itu sudah disebut di bawah Akta Pentadbiran tetapi bekas Ahli Parlimen ini barangkali tidak membaca undang-undang yang dibuat dulu,” katanya. Dato’ Zainul Rijal bersetuju JAKIM dan institusi Islam Persekutuan lain diletak terus di bawah Majlis Raja-Raja. Peletakan ini adalah dalam aspek kebertanggungjawaban, kebebasan dan pelaksanaan tugas supaya pihak eksekutif tidak mencampuri urusan Islam.

      Namun, pihak Kerajaan masih perlu memberi dana dan latihan kepada institusi ini kerana Kerajaan diberi mandat melaksanakan tugas Yang di-Pertuan Agong melalui Perkara 49 Perlembagaan Persekutuan. Ketua Eksekutif sebenar bagi Persekutuan adalah Yang di-Pertuan Agong.

      Delete
  2. KOMEN KEDUA: Dengan adanya menteri ataupun timbalan menteri (biarlah bujan menteri kanan atau bukan timbalan menteri kanan pun), kita dapat mengimbangi pengaruh kerajaan negeri-negeri tersebut secara sihat. Ingat saudara, tempoh empat atau lima tahun ini sangat mustahak kita bekerja di negeri-negeri itu sebelum tialnya PRU 15. Jika kita bijak dan tulus, kita mungkin mampu meluaskan kemenangan ke negeri-negeri itu juga. Pada dasarnya saya tidak berseyuju budaya seumpama ini. Betul sebagaimana yang Saudara Shahbudin tulis. Maka itu, cadangan itu bukannya TUNTUTAN, tetapi sekadar suatu cadangan. Lagi satu, saya tidak fikir cadangan itu suatu perkara berlebih-lebihan pun. Setuju atau tidak, saudara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bro mahligai setuju

      Delete
    2. Ingatkan wakil rakyat dlm PH dah tak dak lagi yg berkelulusan SRP

      Rupa rupanya ada lagi yg berfikiran SRP.

      Delete
    3. ELAKKAN BERMAIN POLITIK ANDAIAN UNTUK LINDUNGI EKONOMI NEGARA – NAJIB
      rhg | June 3, 2018
      Kerajaan Pakatan Harapan diminta tidak bermain politik andaian yang menakut-nakutkan pasaran kewangan sebaliknya memberi tumpuan terhadap melindungi pertumbuhan ekonomi negara, peluang pekerjaan dan kestabilan kewangan.

      Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan baharu ini tidak boleh menggunakan politik andaian ini sebagai alasan untuk tidak dapat menunaikan janji-janji manifesto mengikut tempoh yang ditetapkan.

      Malah, katanya, kerajaan kini perlu memastikan usaha kerajaan terdahulu terus dikekalkan bagi mencapai seperti yang disasarkan.

      “Beberapa bulan lalu, Bank Dunia dan Dana Kewangan Antarabangsa melaporkan kerajaan yang dipimpin Barisan Nasional akan mencapai status negara berpendapatan tinggi seawal tiga tahun akan datang. Justeru, kerajaan Pakatan Harapan sepatutnya mengekalkan prestasi ini bagi mencapai sasaran itu,” katanya dalam laman Facebooknya, hari ini. UTUSAN ONLINE

      Delete
    4. Elakkan politik mengadu domba seperti macaiii rosmah mansur

      Delete
    5. kes AG

      takde seekor melayu yg bijak cerdik dlm undang undang, selain kaum keling dan mamak... yg selalu hidup dgn putaq beliak dlm kehidupan seharian mereka

      bagi la keling jadi AG kata Madey...opps mintak maap laa sy sebut keling.. maksud saya india

      - di tanah melayu semua peguam atau hakim melayu islam tak layak sebab bodo bangang dan makan rasuah ker??? itu sbb angkat keling opps maaf agkat india.

      ini kata PAN


      Bagi Hanipa, Malaysia adalah untuk semua bukan untuk bangsa, kaum atau agama tertentu.

      “Kita semua ada peranan dan tanggugjawab untuk bangunkan Malaysia Baru. Politik perkauman sempit, maaf, sudah jadi sejarah!” katanya

      di era Malaysia Baru

      melayu islam bodo bangang boleh pegi fly kite (/melamcap)

      balik belajar ABC la woiiii

      MALASYU

      Delete
    6. Melayu banyk kawtim...rembat harta org macam harta bapak sendiri.

      Delete
  3. Replies
    1. Munawar mendakwa diseksa dan dipaksa membuat pengakuan palsu bahawa dia "membenarkan dirinya diliwat" oleh Anwar. Dia kemudian dipenjara selama empat bulan.

      'Pengakuan' itu juga menjadi alasan untuk polis menangkap Anwar pada 20 Sept 1998 sebelum mendakwanya atas beberapa tuduhan rasuah serta salah laku seksual.

      Berikut adalah petikan surat terbuka berkenaan


      BANYAKNYER DOSA 'WALI-ALLAH' PARTY CAP MUNGE NI..


      100 HARI

      Rakyat dah kena kencing

      MADEY DAM DIAM DAH KENA GAME DGN MALAYSIABARU??!!!!


      PUNDEK MANA YG DLM BLOG NI KATA TAK SABAR TUNGGU 100 HARI NAK HENTAM MALAYSIA BARU ???

      WOIII...

      - KERAJAAN PERLU LEBIH 100 HARI KATA MAHIADIN...-

      WOIII PARIAH WOIII


      PAK DINY IZINKAN KAMI TAKABURRRR SEKEJAP

      " MALAYSIABARI TAK PERNAH SILAP "


      kahhhh kahhhhh kahhhhhhh

      Delete

    2. org yg paling kaya di tanah melayu dan council of entot persons

      dah kena GAME dgn Malaysiabaru !!!


      kahhhh kaaaahhh kaaaaaahhh

      woiii apa kerja korang haaah ??? sampai MADEY dah memalukan Pakatan Hantu sebab tak dapek TUNAIKAN JANJI 1000 HARI MANIPESTO !!!

      APA GUNA ADA COUNCIL OF ENTOT PERSONS (/DULU COUNCIL OF ELDODOI) KALAU KERJA TAK BUAT ????


      LU ORG PUNYA COMBINED BILLION PUN TAK BOLEH NAK LAWAN



      MALAYSIABARU ????


      HAKKKK PTUIHHHHH...

      balik kedah la woiii billiinair melayu .. balik hong kee laaa woiii billionair komunis...

      Delete
    3. JUNE 2, 2018
      22
      Menteri Kewangan Timbulkan Fail Merah Pulak, Fail Terowong Dasr Laut Pulau Pinang Bila Nak Buka?




      Al kisahnya, Menteri Kewangan yang gila populariti membuat Sidang Akhbar semalam muncul membuat pendedahan besar kononnya. Baca di sini. Beliau katanya memiliki Fail Merah yang kononnya bakal mendedahkan kepincangan kewangan Kerajaan Barisan Nasional yang dulu.

      Fail merah itu turut mengandungi laporan 1Malaysian Develoment Berhad (1MDB), termasuk bukti bahawa hutang syarikat pelaburan itu dibayar oleh Kerajaan dan bukan oleh syarikat itu sendiri.

      Lim Guan Eng sebelum ini mendedahkan kerajaan membayar sehingga RM7 bilion bagi pihak 1MDB dan dijadualkan terpaksa membayar RM38 bilion lagi sehingga 2039, tidak termasuk faedah.
      "Terdapat bukti bahawa hutang syarikat 1MDB dibayar oleh kerajaan dan bukan oleh syarikat itu sendiri" - Lim Guan Eng 2/6/18
      Kita faham inilah Menteri Kewangan yang sama ada yang paling bodoh atau yang paling cerdik menipu dalam sejarah. Sudah diterangkan berulang kali sebelum ini bahawa ada pelan rasionalisasi yang dicadangkan oleh Public Account Committee (PAC) yang turut dianggotai oleh ahli parlimen-parlimen PH sendiri.

      Yang tidak diterangkan oleh Menteri Kewangan ialah kerajaan kini memiliki aset 1MDB yang bernilai hampir AS$11 bilion (hampir RM43 billion). Aset 1MDB jauh lebih tinggi jika dibandingkan dgn hutangnya!!!!!

      Kenapa LGE liat sangat tidak mahu sebut aset RM43 bilion milik 1MDB yg kini dimiliki oleh kerajaan? Why Lim Guan Eng?

      Nota Kaki - Katanya buat pendedahan besar negara. Wartawan yang dipanggil hanyalah penjilat tegar wartawan tempatan seperti Astro Awani dan Sinar Harian. Kenapa Reuters, Bloomberg, Asia Street Journal dan lain-lain tidak dipanggil?

      Delete
  4. Aku rs mcm dh mnyesal plk memngkah ph ni..kau org ni mcm berebut rebut nk ambil hrta org yg dh kalh perang..bekerja utk rkyt bukn bekerja nk kejar pangkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah nak membongaklah saudara.

      Delete
    2. Dan di bawah ini aku sertakan posting kau membelasah wee ka siong dalam satu blog:

      Alaa ko ni mmg nk pun bn kalahkn..yg penting dap menang..suka melayu begasak sbb ko org boleh mkn keliling kan?.aku tabik dgn cara kaum kau brpolitik..mcm anai2 dlm kayu...melayu selalu terkorban kerana kebodohan dn kelemauan..sikap tak berkira dlm jiwa melayu ni ada masa mnjadi madu tapi akhirnye mnjadi racun...kalo x fhm jgk..mati la nakkkk..hahaha

      P/s: bulan puasa pun kau nak menipu. Harkkkkk tuiiii

      Delete
    3. Betul ke dia memangkah PH? Kalo betul dia membohong mcm Bulat kata, perlu di kentotkan dia.

      Bodoh nampak nya dia tak tahu sejak zaman kuno, pemenang perang sentisa ambil harta yang kalah. Mongol Genghis Khan bila menang, arahkan askar dia ambil apa saja. Termasuk pompuan.

      George Bush Presiden bodoh Amreeeka ambik minyak Iraq bila menang perang Iraq. Pegang kuasa pengluaran dan penjualan hingga dmikian lama.

      Nanti bila aku dah baca apa Budin tulaigh, nak ketuk lagi si Ramli yang tak bercahaya (Nor) pembohong itu.

      Delete
    4. Calon PH yang mana yang kamu pangkah? Tak usah nak temberanglah saudara. Badan kamu berbau daki UMNO/BN. Kami dapat menghidunya.

      Delete
    5. RAKYAT tidak harus terkejut dengan pengumuman bahawa semua 10 janji utama yang konon akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari oleh pentadbiran baru ini, ditangguhkan perlaksanaannya seperti dalam satu pengumuman minggu lepas.

      Apa pun alasannya, ini memang sudah boleh dijangka kerana orang-orang yang diketahui merangka semua janji-janji tersebut ialah mereka yang diketahui tidak berprinsip dari mula – sekurang-kurangnya dari segi politik. Berpolitik kalau tidak ada prinsip, apa yang diharapkan pada janji-janji mereka?

      Dulupun kita dah cakap, politik tangkap muat ini bukan sangat nak membantu rakyat, dan semua janji yang dilemparkan itu nampaknya sekarang tidak lebih dari gula-gula untuk mendapatkan sokongan rakyat semata-mata dan bila sokongan itu diperolehi dan yang berkenaan menempa puncak kuasa, ia pun “ditangguhkan”,

      Inilah manifestasi “janji dicapati” yang sebenarnya kalau nak tahu. Bukan seperti apa yang selalu dituduh ketika Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri dulu. Dihujung 5 tahun penggal pemerintahannya yang lepas, terbukti BN dibawah Najib melaksanakan lebih 99% janji dalam manifesto PRU13 – fakta yang tidak dapat dicabar pihak lawan.

      Malah ada sesi town hall diadakan pada setiap tahun di seluruh negara untuk kerajaan dan rakyat melihat kembali setakat mana janji-janji itu dilaksanakan dan di tahap mana ia berada.

      Persoalannya sekarang, selepas penangguhan tanpa tahu bila semua janji 10 perkara ini akan dilaksanakan (yang lain-lain dalam manifesto keseluruhan tu boleh kata jangan mimpilah), apa terjadi kepada rakyat yang memberikan undi kepada mereka berdasarkan semua janji-janji tersebut?

      Nak bawa ke Mahkamah tidak boleh kerana berdasarkan kes 2,020 orang ibu tunggal yang merasa ditipu oleh pentadbiran Pakatan Rakyat Selangor pada tahun 2013, dimana hakim Mahkamah Rayuan pada waktu itu bersetuju dengan hujah peguam kerajaan negeri bahawa manifesto itu bukan sebuah dokumen yang terikat di sisi undang-undang.

      Lepas ni nak jadi apa? Penulis ada jawapannya – jadi bodoh!!

      Delete
  5. Negeri yg buat tuntutan mengikut pandangan mereka..kalo tak di layan tak jadi masalah...negeri tak boleh kata ape...

    Tapi pas kelantan perlu dipecahkan dominasi dgn cara lantik seorang menteri ...terengganu dah kedah hanye bermusim..

    ReplyDelete
  6. Pencalonan Tommy langgar amanah rakyat

    CADANGAN pelantikan peguam Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah satu petunjuk jelas bahawa amanah rakyat yang terlalu ingin melihat nilai integriti dikembalikan kepada salah satu institusi penting negara ini sedang diceroboh.

    Ia juga melondehkan suatu persamaan ketara antara kerajaan baru dengan kerajaan terdahulu yang gagal meletakkan kepentingan moral dan integriti kepimpinan melebihi kepentingan peribadi.

    Posisi Peguam Negara bukanlah calang-calang jawatan. Selain kelayakan teknikal yang telah jelas diperincikan dalam Perlembagaan Negara, jawatan ini seharusnya digalas oleh individu yang mempunyai rekod yang bersih, adil, dilihat adil dan yang paling penting tidak mempunyai apa-apa rekod kepentingan dan pertalian dengan pihak kerajaan.

    Dengan pelbagai kontroversi menyelebungi penjawat sebelum ini, kerajaan sepatutnya membuat penelitian yang lebih cermat apabila mengemukakan nama sebagai Peguam Negara. Dan Tommy bukanlah individu yang menepati ‘kelayakan’ di atas.

    Beliau mempunyai rekod panjang sebagai penyokong kuat kerajaan sekarang semasa era mereka sebagai pembangkang dan ini memberi petunjuk jelas kompas kepentingan beliau terhadap kerajaan semasa jika beliau menjawat tugas Peguam Negara.

    Menjelang PRU ke-13, beliau telah berkempen supaya Pakatan Rakyat dipilih untuk menggantikan kerajaan BN. Sebaik berakhir PRU ke-13, Pakatan Rakyat telah mengambil khidmat beliau dalam memfailkan saman terhadap SPR bagi mengisytiharkan keputusan pilihanraya tersebut sebagai tidak sah.

    Beliau juga merupakan antara barisan peguam yang mewakili Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dalam siri rayuan bagi menggugurkan hukuman penjara dalam kes beliau. Dengan DSAI dijangka mengambil tampuk pimpinan kerajaan tidak lama lagi, apakah jaminan yang kerajaan mampu berikan bahawa Tommy boleh menjalankan tugas beliau dengan penuh integriti dan amanah?
    Lebih menambah curiga kepada rakyat, Tommy juga pernah berkhidmat untuk Lim Guan Eng bagi dua kes pecah amanahnya yang masih berjalan di Mahkamah Tinggi sejak 2016. Terbaru, kes ini telah ditangguhkan sehingga Julai depan apabilan barisan peguam Lim Guan Eng memaklumkan bahawa mereka akan membuat permohonan kepada Jabatan Peguam Negara untuk menggugurkan pertuduhan ini.

    Dan umum mengetahui bahawa Peguam Negara mempunyai kuasa mutlak untuk menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding sesuatu kesalahan.

    Soalan kepada kerajaan masih sama. Apakah jaminan yang kerajaan mampu berikan bahawa Tommy boleh menjalankan tugas beliau dengan penuh integriti dan amanah?

    Melihat satu lagi potensi pencerobohan amanah jawatan Peguam Negara ini, rakyat amat berhak untuk menzahirkan penentangan cadangan pelantikan Tommy.

    Realitinya rakyat sudah amat meluat dengan kisah penjawat tinggi awam yang dilihat dilantik untuk menjaga kepentingan tuan politik mereka berbanding berkhidmat dengan penuh integriti dan amanah kepada rakyat dan negara.

    Dan khabar bahawa cadangan perlantikan Tommy ini disokong sebulat suara oleh setiap parti komponen Pakatan Harapan adalah sama merisaukan apabila seolah-olah tiada langsung proses saringan yang amanah dilakukan. Belum sampai sebulan rakyat membuangnya, kenapa dilempar semula sampah begini kepada kami?

    Adakah prinsip integriti dan amanah diberi makna yang berbeza sebaik berada dalam kandang kuasa politik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiiii wujud lagi kau pejuang dunguuuuuuu?

      Delete
    2. Tak payah dok layan dia tu bro jamesdean1

      Delete
    3. Pejuang rakyat...apa nak diherankan...dari dulu lagi Tun M ni memang tak puas hati dengan institusi kesultanan di negara ini. Dulu krisis perlembagaan pun adalah perencanaanya, sekarang ni pulak dia buat hal lagi sekali dengan isu lantikan AG yang baru. Saaj nak gedebe denagn istana..nak tengok apa yang dia orang boleh buat. Tak mustahil jugak, ini adalah tindakan respons kepada road show DSAI ke empat istana hari tu. Kita pun tau, betapa hubungan Tun M dengan istana adalah agak dingin..kecualilah dengan istana Kedah. Bila dia naik...takde keje lain..asyik2 nak cari gaduh dengan orang lain aje !!!!!!

      Delete
  7. Jom kenali Tommy Thomas, peguam yang Pakatan mahu jadikan Peguam Negara

    Sebuah portal berita melaporkan semalam bahawa kerajaan telah mencadangkan Encik Tommy Thomas, seorang peguam berpengalaman untuk menjadi Peguam Negara.

    Jika laporan ini benar, maka kami tidak bersetuju dengan cadangan tersebut atas sebab-sebab berikut:-



    1. Encik Tommy Thomas merupakan bekas peguam yang mewakili YB Tuan Lim Guan Eng, Menteri Kewangan dalam kes isu banglo yang disiasat oleh SPRM. Apabila pihak AGC memfailkan permohonan menghina mahkamah ke atas YB Lim, Tommy Thomas telah bertindak bagi pihaknya. Baca:-

    https://www.malaymail.com/s/1231201/guan-eng-to-set-aside-committal-proceeding-initiated-by-ag

    2. Kes perbicaraan YB Lim masih belum selesai dan masih berjalan. Pihak pembelaan telah memaklumkan kepada mahkamah bahawa satu representasi untuk menggugurkan pertuduhan ke atas YB Lim akan dikemukakan kepada pihak AGC dalam masa terdekat. Baca:-

    https://www.malaymail.com/s/1633123/guan-eng-to-apply-for-ag-to-drop-corruption-case

    3. Jika Encik Tommy Thomas dilantik menjadi Peguam Negara, dan menerima permohonan representasi daripada YB Lim Guan Eng, ia akan terjumlah kepada ‘embarrassment’ dan konflik kepentingan kepada Encik Thomas kerana beliau perlu menimbangkan untuk menarik balik kes terhadap bekas anakguamnya di dalam kes yang mana beliau sendiri pernah terlibat menjadi peguam bertindak bagi pihak YB Lim.

    4. Jika Encik Tommy Thomas menolak representasi tersebut dan meneruskan tindakan mendakwa YB Lim, ia juga akan menimbulkan konflik kerana beliau perlu mendakwa bekas anakguamnya sendiri. Either way, beliau akan berada dalam keadaan tidak selesa dan ini boleh mencemar dan mempengaruhi tindakannya sebagai seorang AG kelak.

    5. Hubungan peguam-anakguam di antara Encik Tommy Thomas dan YB Lim juga tidak terbatas kepada kes banglo SPRM sahaja malah beliau juga merupakan peguam kepada kerajaan negeri Pulau Pinang apabila dilantik oleh YB Lim pada tahun 2013. Baca:-

    https://limguaneng.com/index.php/2013/02/26/announcing-tommy-thomas-as-the-penang-state-governments-counsel-to-sue-the-election-commission-and-the-federal-government-encn/

    6. Terlalu banyak konflik kepentingan akan wujud jika Encik Tommy Thomas dilantik menjadi AG. Kedudukan dan penglibatan Encik Tommy dalam kes-kes yang pernah diwakilinya sebelum ini khususnya kes banglo SPRM dan hubungannya dengan YB Lim sebagai anakguam beliau dikhuatiri akan menjejaskan dan meletakkan pejabat Peguam Negara dalam keadaan tidak menyenangkan dan boleh membawa persepsi negatif kepada masyarakat.

    7. Kami tidak mempersoalkan tentang kelayakan dan pengalaman yang dimiliki oleh Encik Tommy Thomas namun peranan dan penglibatan Encik Tommy dan memandangkan situasi kes YB Lim yang masih belum selesai serta mengambil kira hubungkait kes ini dengan pejabat Peguam Negara, adalah lebih elok pelantikan Encik Tommy Thomas ditangguhkan sehingga isu ini diselesaikan dahulu.

    ReplyDelete
  8. Sumber: Tommy cadangan tunggal HARAPAN untuk jawatan peguam negara
    Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mencadangkan peguam veteran Tommy Thomas sebagai calon peguam negara.

    Sumber yang dekat dengan kerajaan memberitahu Malaysiakini bahawa Tommy merupakan nama yang dipilih sebulat suara dan namanya telah diserahkan kepada Yang Di-Pertuan Agong minggu lalu.

    Bagaimanapun, pemilihan Mesyuarat Majlis Raja-Raja dikatakan menggesa agar nama yang diberikan untuk jawatan itu adalah daripada orang Muslim.

    Ditanya sama ada kerajaan mempunyai calon cadangan lain, sumber berkata hanya nama Tommy yang diserahkan.

    "Tiada nama lain selain Tommy. Hanya satu nama diserahkan kepada Mesyuarat Majlis Raja-Raja.

    "Berikan sedikit masa untuk Mesyuarat Majlis Raja-Raja mempertimbangkan cadangan itu. Percaya dengan proses. Kami menghormati kebijaksanaan Mesyuarat Majlis Raja-Raja," kata sumber.

    Sekiranya cadangan itu dipersetujui, Tommy akan menggantikan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang kini digesa melepaskan jawatannya.

    Tugas peguam negara ketika ini digalas oleh Peguam Cara Negara, Engku Nor Faizah Engku Atek

    ReplyDelete
  9. Peguam Negara: Tommy Thomas tidak sesuai

    (1) KEPUTUSAN Pakatan Harapan (PH) untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Perkara 145(2) Perlembagaan
    Persekutuan yang menyebut “Menjadi kewajipan Peguam Negara menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang”. Ini kerana seorang yang bukan Islam sudah tentulah tidak akan dapat membantu Yang di-Pertuan Agong “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” seperti yang termaktub di dalam Sumpah Jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Islam ialah agama bagi Persekutuan”, khususnya di dalam apa-apa perkara undang-undang yang menyentuh prinsip-prinsip Islam. Malah pendirian tegar Tommy Thomas dan peguam-peguam Islam yang sealiran dengannya kononnya Malaysia adalah negara Sekular jelas bercanggah dengan Sumpah Negara di bawah Perkara 37(1) itu. Justeru mereka yang berpemikiran sedemikian TIDAK LAYAK sama sekali untuk dicadangkan sebagai Peguam Negara.

    (2) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam. Ini kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” terbitan tahun 2016, Tommy tegar berhujah mengenai betapa Malaysia bukan sebuah negara Islam. Maka pendirian sebegini jelas bertentangan dengan pelbagai peruntukan Perlembagaan seperti Perkara 3(1), Perkara 11(4), Perkara 12(2) Perkara 37(1) komitmen SPB YDP Agong sebagai The Supreme Head of Federation untuk mendaulatkan Islam pada setiap masa, Butiran 1 kepada Perkara 74, Perkara 121(1A) dan semua dasar yang menyentuh kepentingan Islam.

    (3) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan pelaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam. Ini adalah kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” pada 2016, Tommy menyebut betapa keputusan-keputusan Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan yang akur kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah bila timbul pertikaian membabitkan konflik antara Undang-undang sivil dan Undang-undang Syariah, adalah merupakan satu keputusan yang salah; betapa keputusan Mahkamah Rayuan di dalam kes penggunaan Nama “Allah” oleh Gereja Katolik adalah keputusan yang salah serta betapa rayuan dalam isu pertikaian antara Islam dan Kristian perlu diputuskan oleh hakim-hakim yang beragama Hindu, Buddha, ateis atau agnostic.

    (4) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh menjejaskan dasar kerajaan dan boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang bercanggah dengan pendirian kerajaan terhadap Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara. Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menyifatkan Dasar Ekonomi Baru dan Rukun Negara sebagai tidak mempunyai asas perlembagaan dan perundangan.

    ReplyDelete
  10. (5) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang kontroversi terhadap pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng yang diharamkan. Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menceritakan mengenai kedudukan beliau sebagai Peguam Chin Peng dan PKM selain mendesak Kerajaan Malaysia membenarkan mayat Chin Peng ditanam di Sitiawan, Perak, serta mengisytiharkan Chin Peng sebagai “one of the great liberation fighters of the second half of the twentieth century” dan “a major contributor to Merdeka” sedangkan ini bercanggah dengan pandangan majoriti rakyat Malaysia terhadap Chin Peng yang menyifatkan Chin Peng sebagai musuh negara.

    (6) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Yang di-Pertuan Agong hendaklah, atas nasihat Perdana Menteri, melantik seorang yang layak menjadi Hakim Mahkamah Persekutuan sebagai Peguam Negara bagi Persekutuan”. Ini adalah kerana, telah menjadi pengetahuan umum bahawa Yang di-Pertuan Agong tidak memperkenankan hasrat PH untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara dan mengikut Perlembagaan Persekutuan, pelantikan Peguam Negara hendaklah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong.

    (7) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 11 di dalam “Manifesto PH” yang berbunyi “Kerajaan PH akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita” yang menghendaki Kerajaan PH akur dengan keputusan Raja-raja Melayu. Ini juga adalah kerana, telah menjadi pengetahuan umum bahawa Raja-raja Melayu tidak memperkenankan hasrat PH untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara.

    (8) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat kerana ia membabitkan kepentingan YB Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan. Ini kerana Lim Guan Eng sedang menghadapi dua pertuduhan rasuah di mahkamah yang kuasa untuk meneruskan atau menghentikannya berada di dalam tangan Peguam Negara di mana kedudukan Tommy sebagai Peguam Lim Guan Eng dan sebagai Peguam Kerajaan Negeri Pulau Pinang sewaktu Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini memungkinkan Tommy memihak kepada Lim Guan Eng.

    (9) Tommy Thomas akan menghadapi masalah untuk bekerja dengan YAB Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kerana beliau adalah pengkritik tegar Tun Dr Mahathir sebelum ini. Di dalam buku beliau bertajuk “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai “a very authoritarian leader who did not brook dissent”. Di dalam The International Bar Association (IBA)’s 3rd Asia Pacific Regional Forum Conference di Kuala Lumpur pada 25–27 November 2012 Tommy berkata: “The darkest days were in the authoritarian leadership of our 4th Prime Minister, Dr Mahathir, who ruled for 22 years from 1981 to 2003.”

    (10) Keputusan PH untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 15 di dalam Manifesto PH yang berbunyi “Peguam Negara akan dilantik dari kalangan ahli Parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan”. Ini adalah kerana Manifesto PH berjanji untuk melantik Peguam Negara dari kalangan ahli Parlimen sedangkan Tommy Thomas bukan seorang Ahli Parlimen.

    Kesimpulannya, jawatan Peguam Negara perlu dicalonkan daripada kalangan hakim-hakim dan peguam-peguam kanan yang cakna dan peduli kepada agama Islam dan Raja-raja, bukan hanya kepada prinsip undang-undang dan demokrasi yang selalunya sangat tertakluk kepada political will pemerintah.

    (DATO’ PROF HJ MAHAMAD NASER DISA berpengalaman lebih 25 tahun sebagai Peguam Kanan Persekutuan)

    Institut Kajian Strategik Islam Malaysia

    ReplyDelete
  11. Mengapa kes Guan Eng tidak diselesai sebelum PRU?
    MENJADI tanda tanya buat mahkamah dan SPRM tidak menyegerakan kes rasuah terhadap Lim Guan Eng hingga Ketua Menteri Pulau Pinang itu sudah jadi Menteri Kewangan sekarang.

    Guan Eng sudah didakwa di mahkamah dan DAP pun sudah menyediakan calon ganti Ketua Menteri jika belaku sesuatu yang tidak memihak kepadanya.

    SPRM tentulah yakin ia ada hujah kuat untuk mensabitkannya. Ia tidak sekadar main-main atau berjenaka untuk menyusahkan politik pemimpin DAP itu. Kes yang melibat maruah seseorang dan parti politik baik pembangkang atau orang yang tidak digemari kerajaan tidak dijadikan mainan kerana ia melibatkan kerajaan kehidupan rakyat.

    Guan Eng sebagai orang politik maka kesnya perlu disegarakan, tidak boleh ambil masa selesa untuk menyelesaikannya. Bila berlama-lamaan kes iu ditangguh menyebabkan rakyat gelisah apakah mereka diperintah orang rasuah atau tidak?

    Kita sudah ada pengalaman dengan kes DS Anwar Ibrahim. Sekitar 20 tahun rakyat berteka teki tentang maruahnya, sahihkah atau tidak?

    Bila Guan Eng didakwa ia mesti diselesai segera kerana dia adalah calon yang dalam PRU14. Maka ia seboleh-bolehnya diselesaikan sebelum PRU.

    Soal BN dan Najib ditohmah berpolitik dengan kes itu tidak berbangkit lagi. Bila seorang politik besar didakwa rasuah tentu menyebabkan ada tohmah politik. Itulah yang kata terhadap kes Dato’ Harun Idris dan Anwar dulu. Betul politik atau tidak, tidak dapat hilang sangkaan orang ia bermotif politik. Tetapi SPRM dan mahkamah atas peranan mengatasi semua prasangka politik. Apa orang sangka adalah masalah lain. Mahkamah dan SPRM bebas jalankan kerjanya.

    Kes Guan Eng dikatakan cukup saksi, ada tuan rumah yang disewanya menjual rumah itu dikatakan dengan harga yang murah dari harga pasaran. Payah memikir orang lain boleh dapat harga serendah yang disetujui.

    Bagi masyarakat yang peka rasuah kejadian dikatakan berlaku itu menarik perhatian untuk ditakwil, apa lagi Guan Eng dan partinya DAP adalah juara anti rasuah. Ada yang mengira ia seimbas kes Dr. Khir Toyo dulu. Biarlah apa orang kata tapi mahkamah kearifan tak sama mentafsir dan menghakimi yang seimbas. Lain hakim lain tafsirnya. Umumnya mengira apapun keputusan hakim ada arif.

    Masa cukup bagi kes itu dibicarakan sebelum PRU. Hakim Raja Azlan Shah tidak teragak-agak menghakimi kes Dato’ Harun yang disayangi ramai masa itu. Kerajaan dan hakim-hakim tidak teragak-agak membicara dan menghakimi kes Anwar yang ditangis ribuan orang.

    Tetapi mengapa kes Guan Eng dilambat-lambatkan. Kita bukan hendak melihat Guan Eng dipenjarakan, tetapi kita tidak mahu Guan Eng tergantung-gantung menunggu kesnya. Dia banyak kerja dan jika boleh jangan ia mengganggu tugas dan gerak politiknya.

    Jawapan tidak ada.

    Dengan dia sudah dijadikan menteri kewangan sekarang, maka lebih memayahkan semuanya untuk mengendalikan perkara itu.

    Adakah kesnya akan terus sedang dari sekarang menghadapi tugas besar menyelesaikan kes 1MDB dan pemulihan ekonomi negara yang dikatakan tenat?

    Perdana Menteri Mahathir adalah pintar dengan dalih-dalih mengapa ia mesi diteruskan dan mengapa tidak diteruskan. Tiada kisah baginya kerajaan ada moral atau tidak. Tetapi dia yang membersihkan apa yang sangka para penyangkat masa lampau, memulakan kerajaan baru dengan membiarkan menteri kewangan memikul kes rasuah yang tidak selesai.

    Apakah pantas mahkamah dan SPRM memeram saja kes itu dan membiarkan Guan Eng mati dengan rasuah yang tidak selesai?

    ReplyDelete
  12. Adakah Agong ‘mesti’ bertindak ikut nasihat PM?
    SEBAHAGIAN besar kuasa Yang di-Pertuan Agong (YDPA) perlu dijalankan dengan nasihat kabinet dan Perdana Menteri (PM). Dalam pelantikan Peguam Negara misalnya, Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa YDPA, yang bertindak atas nasihat Perdana Menteri perlu melantik seorang memenuhi kelayakan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan, untuk menjadi Peguam Negara.

    fathi topSoalnya, adakah YDPA tiada pilihan lain, melainkan mesti mengikut nasihat PM dalam pelantikan Peguam Negara? Perkara 40(1) dan (1A) menyebut keperluan YDPA bertindak mengikut nasihat kabinet dan PM, melainkan dalam beberapa perkara yang sepenuhnya dalam budibicara YDPA. Peruntukan undang-undang ini perlu dibaca secara menyeluruh dengan melihat kedudukan YDPA sebagai Raja Pemerintah yang disebut sebagai Ketua Negara. Peranan, amanah dan kuasa YDPA dalam pelbagai urusan negara, seperti yang dinyatakan dalam banyak peruntukan Perlembagaan secara praktikalnya diterjemahkan sebagai satu pengiktirafan kedudukan Baginda yang mempunyai budi bicara selepas mendengar nasihat PM atau Kabinet.

    Oleh itu, perkataan ‘nasihat’ adalah kekal dengan maksud ‘nasihat’, bukannya satu ketetapan yang mengikat YDPA. Nasihat sifatnya memberikan pandangan dan panduan, bukannya satu bentuk arahan. Penasihat bertanggungjawab untuk menyampaikan nasihat terbaik dengan maklumat yang tepat. Penerima nasihat yang berada pada kedudukan yang lebih tinggi akan menilai nasihat mengkut kebijaksanaan dan hikmahnya.

    Hal ini dihuraikan dengan penuh jitu dan indah dalam ucapan DYMM Paduka Seri Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pada 5 Ogos 2017 di Putrajaya:

    “Raja tidak harus rasa tertekan dan tidak semestinya memberikan perkenan jika nasihat yang disembahkan bercanggah dengan tuntutan syarak, menyimpang daripada semangat Perlembagaan, bertentangan dengan keluhuran undang-undang serta melanggar prinsip keadilan sejagat, hingga memungkinkan berlakunya penindasan dan kezaliman. Apabila Raja dirujuk, Duli-duli Baginda hendaklah memberikan pandangan secara bebas tanpa perasaan ragu atau pilih kasih; dan dalam perkara Raja perlu bertindak atas budi bicara, Duli-duli Baginda hendaklah menyempurnakannya dengan hikmah dan kebijaksanaan demi membuktikan Raja bersifat arif, adil lagi saksama, sebagai penimbangtara yang bebas kepada cabang-cabang legislatif, eksekutif dan kehakiman, demi memastikan terlaksana secara bermakna mekanisme semak dan imbang, sekali gus memperkukuhkan amalan demokrasi yang telus…”

    Jadi dalam pelantikan Peguam Negara ini, PM berperanan menasihati berkenaan individu yang layak menduduki jawatan berkenaan, manakala YDPA mempunyai kuasa untuk menilai sama ada nasihat itu sesuai atau tidak untuk kepentingan Islam, semangat Perlembagaan dan keadilan sejagat. Dalam hal ini YDPA boleh mendapatkan pandangan Raja-raja Melayu lain. YDPA berhak menolak nasihat yang diberikan jika ia lebih mendatangkan keburukan. Lebih-lebih lagi Perkara 145(5) menyebut bahawa Peguam Negara memegang jawatan selama mana diperkenan oleh YDPA (…the Attorney General shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong…).

    Jika berlaku penolakan, maka PM bertanggungjawab untuk mencadangkan nama lain sesuai dengan hasrat YDPA. Bagi mengelakkan konflik dan kontroversi, proses ini sepatutnya berlaku secara tertutup dan tanpa sebarang pendedahan kepada media. Ia perlu dilaksanakan melalui jalan muafakat yang penuh dengan adab dan hemah. Penyelesaiannya harus segera dan cekap bagi mengurangkan spekulasi dan persepsi negatif. Apa yang penting institusi Istana perlu dihormati sesuai dengan semangat Perlembgaan dan prinsip rukun negara.

    Kita sama-sama doakan isu berkaitan pelantikan Peguam Negara ini dapat diselesaikan dengan penuh harmoni dan mudah-mudahan individu yang dilantik itu benar-benar menghayati prinsip kejujuran, keadilan dan mampu membantu mengukuhkan kedudukan Islam di dalam negara.

    Dr Muhammad Fathi Yusof
    Felo Penyelidik (Undang-undang dan Perlembagaan)
    Universiti Teknologi Malaysia
    Kuala Lumpur

    ReplyDelete
  13. Agong Tolak Cadangan Tun M Lantik Bukan Melayu, Islam Sebagai Peguam Negara
    Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V di katakan menolak cadangan nama yang diberikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencalonkan mereka yang bukan Melayu dan Islam sebagai Peguam Negara.

    Menurut portal The Malaysian Insight, Raja-Raja Melayu turut menyokong keputusan Yang di-Pertuan Agong untuk menolak cadangan nama tersebut.

    “Sebaliknya, ada beberapa mesej dari Istana, meminta PH menggugurkan nama Thomas (dan) beberapa calon lain dikemukakan oleh Dr Mahathir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim Mahkamah Rayuan.

    “Difahamkan Raja-Raja Melayu yang lain juga menyokong pendirian Yang Di-Pertuan Agong. Mereka dikatakan bertegas seorang peguam negara hendaklah seorang Melayu dan beragama Islam,” memetik laporan yang dikeluarkan oleh portal tersebut.

    Perdana Menteri telah menulis kepada Agong memohon perkenan agar Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali dipecat dan digantikan dengan Tommy yang dikatakan sebagai pakar perlembagaan, 10 hari lalu.Namun sehingga kini surat tersebut tidak mendapat sebarang perkenan Seri Paduka Baginda

    ReplyDelete
  14. PEGUAM CHING PENG HENDAK DILANTIK SEBAGAI PEGUAM NEGARA
    Satu demi satu tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad kebelakangan ini jelas menunjukkan bahawa Tun Mahathir sudah tidak lagi dapat menolak permintaan DAP yang semakin melampau. Apa boleh buat, bila hanya ada 12 kerusi, pasti terpaksa tunduk dengan permintaan DAP yang mempunyai 42 kerusi.

    Sebelum ini rakyat dikejutkan dengan perlantikan YB Mohamad Sabu menjadi Menteri Pertahanan, iaitu insan yang mengiktiraf perjuangan Komunis sebagai Pejuang Kemerdekaan. Belumpun pulih, kekecewaan ahli keluarga mangsa kekejaman komunis, kini sekali lagi mereka dikecewakan dengan cadangan Kerajaan Pakatan Harapan untuk melantik Tommy Thomas, Peguam Ketua Komunis Malaya, Ching Peng, sebagai Peguam Negara pula.

    Walaupun baru 22 hari Pakatan Harapan memerintah, pelbagai perkara yang telah dibangkitkan cukup menguris hati orang Melayu dan penganut agama Islam. Adakah tidak cukup dengan cadangan menutup JAKIM, membuka UITM kepada Bukan Bumiputra dan membuka felda kepada bukan Bumiputra? Apa yang cuba dilakukan oleh Kerajaan Pakatan Harapan yang majoritinya bukan Islam ini? Adakah mereka tidak sedar bahawa satu demi satu provokasi yang dilakukan oleh mereka boleh mengundang kemarahan pribumi yang merupakan majoriti rakyat negara ini?
    Pemantau Malaysia Baru menyeru DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu untuk bangkit menentang sebarang usaha untuk meletak Peguam Ching Peng ini sebagai Peguam Negara. Peguam Negara sewajarnya dipilih dikalangan pengamal perundangan yang berpegang teguh kepada prinsip keadilan dan sekaligus merupakan seorang yang berpegang teguh dengan ajaran Islam memandangkan agama Islam merupakan agama Persekutuan.

    Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian, ayuh kita bangkit untuk menegur Regim Mahathir DAP ini supaya mereka sedar bahawa mereka tidak boleh memerintah negara ini sesuka hati mereka. Ayuh, mainkan peranan anda dengan sekurang-kurangnya bantu kami menyebarkan mesej kebenaran.

    #TolakRegimMahathirDAP #KatakanTidakKepadaKomunis
    #JanganJolokSarangTabuan

    ReplyDelete
  15. Calon peguam negara tak dapat restu Agong
    PETALING JAYA: Cadangan nama yang diberikan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mencalonkan peguam kanan, Tommy Thomas sebagai Peguam Negara tidak mendapat restu Yang di-Pertuan Agong.

    Pada dasarnya, Dr Mahathir berkeras mahu menggantikan Tan Sri Apandi Ali dengan hanya mencadangkan nama Thomas kepada Sultan Muhammad V.

    Namun, Agong mahu lebih daripada satu nama dicadangkan, menurut sumber yang dekat dengan baginda.

    "Agong mengemukakan empat nama kepada Dr Mahthir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim mahkamah rayuan.

    "Agong mahukan seseorang yang telah menjadi hakim atau hakim bersara. Baginda tidak kisah sama peguam negara merupakan orang India, Cina atau pun Melayu," kata sumber.

    Sumber turut menegaskan Agong pernah mengesyorkan Thomas kepada kerajaan Kelantan untuk bertindak dalam kes terhadap Petronas.

    "Agong mahukan seorang peguam negara yang dapat memberi nasihat kepada baginda mengenai perkara Syariah tetapi Dr Mahathir menegaskan Peguamcara boleh mengendalikan tugas tersebut.

    "Namun Agong bertitah penguam negara merupakan pegawai tertinggi yang sepatutnya menasihati baginda," kata sumber itu lagi.

    Pihak Istana menolak dakwaan di blog yang membangkitkan isu itu sebagai 'krisis perlembagaan'.

    "Ia hanya perbezaan pendapat. Raja bertitah kepada Dr Mahathir bahawa jika beliau mahu seseorang untuk mendakwa kes 1MDB, beliau tidak patut melantik Thomas sebagai peguam negara.

    "Thomas boleh dilantik sebagai Timbalan Pendakwa Raya sebagaimana dilakukan terhadap peguam Tan Sri Muhammad Shafee sebelum ini," kata sumber itu.

    Dua hari lalu, blogger terkenal Syed Akbar Ali dalam artikelnya di Malaysia Today berkata terdapat isu-isu serius yang timbul antara kerajaan dan 'pihak lain' mengenai pelantikan peguam negara.

    "Terdapat khabar angin kuat bahawa Dr Mahathir telah melantik seorang calon sebagai peguam negara yang baharu," katanya sambil menambah calon itu dikatakan bukan Islam, lelaki dan berbangsa India serta pakar perlembagaan persekutuan.

    Syed Akhbar menafikan hakim bersara terkenal Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai calon bagi jawatan itu.

    Beliau kemudiannya berkata pelantikan itu ditolak dengan alasan calon tersebut bukan orang Melayu atau tidak beragama Islam.

    Syed Akhbar berkata peguam negara yang baharu itu akan ditawarkan kontrak selama dua tahun dengan memberi tumpuan penuh kepada pembaharuan institusi.

    Pada Sabtu, portal berita Malaysia Insight melaporkan bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) berdepan ketegangan dengan Raja-Raja Melayu berhubung pelantikan itu.

    Thomas tidak dapat dihubungi untuk mengesahkan perkara itu.

    Seorang hakim kanan yang telah bersara berkata perkara itu jauh lebih rumit berbanding dengan apa yang berlaku sekarang.

    "Seorang calon untuk kedudukan peguam negara mestilah pernah menjadi hakim Mahkamah Persekutuan dengan pengalaman tidak kurang 15 tahun dalam amalan undang-undang," katanya.


    ReplyDelete
  16. Peguam Negara: Agong berhak tolak nasihat Perdana Menteri

    Yang di-Pertuan Agong berhak menolak nasihat Perdana Menteri mengenai cadangan pelantikan Peguam Negara jika perkara itu didapati lebih mendatangkan keburukan menurut budi bicara Seri Paduka.

    Dr. Muhammad Fathi Yusof
    Dr. Muhammad Fathi Yusof
    Felo Penyelidik Undang-undang dan Perlembagaan Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Muhammad Fathi Yusof berkata, Seri Paduka mempunyai kuasa untuk menilai sama ada nasihat itu sesuai atau tidak untuk kepentingan Islam, semangat Perlembagaan dan keadilan sejagat.
    “Dalam hal ini Seri Paduka boleh mendapatkan pandangan raja-raja Melayu lain. Jika berlaku penolakan, maka Perdana Menteri bertanggungjawab untuk mencadangkan nama lain sesuai dengan hasrat Seri Paduka.

    “Perkataan ‘nasihat’ adalah kekal dengan maksud ‘nasihat’, bukannya satu ketetapan yang mengikat Seri Paduka. Lebih-lebih lagi Perkara 145(5) Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa Peguam Negara memegang jawatan selama mana diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong,” katanya dalam laman Facebook miliknya hari ini



    ReplyDelete
  17. Peguam Negara perlu mampu pertahan Islam
    Pelantikan Peguam Negara mesti menepati kehendak majoriti penduduk Malaysia yang beragama Islam serta mampu mempertahankan agama itu sebagai agama Persekutuan.

    Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan berkata, pemilihan Peguam Negara dalam kalangan orang Islam juga penting melihat kepada tugas utamanya sebagai penasihat undang-undang utama kepada kerajaan.

    “Maka Peguam Negara yang dicadang oleh kerajaan untuk dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong mestilah mampu untuk memelihara agama Islam bagi pihak Seri Paduka.

    “Agak janggal sekiranya jawatan itu dilantik daripada kalangan bukan Islam atau mana-mana individu yang tidak mampu untuk menggalas tugas tersebut dengan berkesan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.



    ReplyDelete
  18. KEPUTUSAN Tun Dr Mahathir Mohamad mencalonkan bukan Melayu dan Islam sebagai Peguam Negara tidak diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.
    Lapor The Malaysian Insight, keputusan Yang di-Pertuan Agong untuk menolak satu-satunya cadangan nama oleh Pakatan Harapan (PH) iaitu Tommy Thomas sebagai Peguam Negara turut mendapat sokongan Raja-Raja Melayu.

    “Sebaliknya, ada beberapa mesej dari Istana, meminta PH menggugurkan nama Thomas (dan) beberapa calon lain dikemukakan oleh Dr Mahathir termasuk seorang bekas hakim mahkamah tinggi dan seorang hakim Mahkamah Rayuan.

    “Difahamkan Raja-Raja Melayu yang lain juga menyokong pendirian Yang Di-Pertuan Agong. Mereka dikatakan bertegas seorang peguam negara hendaklah seorang Melayu dan beragama Islam,” memetik laporan yang dikeluarkan oleh portal tersebut.

    Sejak 10 hari lalu, Perdana Menteri telah menulis kepada Agong memohon perkenan agar Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali dipecat dan digantikan dengan Tommy yang dikatakan sebagai pakar perlembagaan.

    Bagaimanapun, surat tersebut tidak mendapat sebarang perkenan Seri Paduka Baginda menunjukkan tanda tidak setuju.

    Sementara itu, bekas Pengarah Komunikasi Strategik di Kementerian Kewangan, Datuk Lokman Noor Adam mendakwa, kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak wajar memilih Tommy yang pernah mewakili tokoh komunis, mendiang Chin Peng.

    “Peguam Negara sewajarnya dipilih dalam kalangan pengamal perundangan yang berpegang teguh kepada prinsip keadilan dan sekali gus merupakan seorang yang berpegang teguh dengan ajaran Islam memandangkan agama Islam merupakan agama Persekutuan,” katanya menerusi laman sosial Telegram miliknya.

    Tambahnya lagi, perkara seumpama itu bukan baru diadakan dan menganggap Perdana Menteri jelas menunjukkan sikap ‘memanjakan’ DAP dan tidak lagi dapat menolak permintaan DAP yang semakin melampau.

    “Apa boleh buat, bila hanya ada 12 kerusi, pasti terpaksa tunduk dengan permintaan DAP yang mempunyai 42 kerusi,” katanya dalam satu kenyataan.

    “Apa yang cuba dilakukan oleh Kerajaan PH yang majoritinya bukan Islam ini? Adakah mereka tidak sedar bahawa satu demi satu provokasi yang dilakukan oleh mereka boleh mengundang kemarahan pribumi yang merupakan majoriti rakyat negara ini?” soal Lokman.

    ReplyDelete
  19. Peguam Negara perlu dilantik dari kalangan muslim yang baik - Nik Abduh
    Peguam Negara sewajarnya adalah seorang muslim yang baik, mampu dan bersedia memartabatkan kedudukan dan peranan agama Islam sebagai Agama Persekutuan. Adalah tidak wajar melantik seorang muslim yang pekat dan totok sekularnya. Begitulah juga jika Peguam Negara dilantik daripada kalangan non muslim.

    Kedua-dua lantikan tersebut amat dibimbangi akan gagal menasihati Yang Di Pertuan Agong dalam perkara paling utama iaitu 'memeliharakan pada setiap masa Agama Islam'.

    Adalah menjadi kewajiban bagi setiap muslim untuk menjaga agama Islamnya. Sebarang usaha yang nyata dan tersembunyi untuk menjauhkan agama Islam daripada berperanan dalam membina negara Malaysia haruslah ditolak dan ditentang.

    Sesungguhnya tiada yang lebih sejahtera untuk negara selain mengambil Islam sebagai panduan hidup. Islam adalah agama daripada sisi Allah, tuhan pencipta manusia yang maha mengasihani dan maha adil.

    يَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ..

    رواه الترمذي وقال: حديث حسن صحيحٌ.

    "Wahai anak kecil (Ibn Abbas), sesungguhnya akan kuajarkan kamu beberapa kalimah. Jagalah Allah, nescaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah, pasti engkau dapati-Nya di hadapanmu (melindungimu).."

    ReplyDelete
  20. ‘Perang Saudara’ Dalam Pakatan Harapan
    Pada 6 Januari 2018, Pakatan Harapan telah menandatangani satu perjanjian yang dinamakan “MUAFAKAT PAKATAN HARAPAN”.

    Antara item yang paling penting yang menjadi pengikat semua parti komponen terutama sekali antara PKR dan PPBM adalah mengenai calon PM.

    Ini isi item no 2 dalam perjanjian tersebut :

    “2. Untuk memperkukuh kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan dan memperteguh muafakat antara parti-parti anggota, proses undang-undang untuk mendapatkan Pengampunan Diraja bagi membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan segera, selepas Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara, agar Datuk Seri Anwar Ibrahim dapat segera berperanan dalam Kerajaan Persekutuan dan kemudiannya diangkat sebagai calon Perdana Menteri ke-8;”



    Perhatikan di atas, ada dua perkataan segera digunakan.

    SEGERA 1: Pengampunan Diraja dan pembebasan Anwar Ibrahim. Ini telah berjaya dilakukan.

    SEGERA 2 : Anwar berperanan dalam kerajaan dan kemudiannya menjadi calon PM ke-8. Ini belum lagi dilakukan.

    Sebulan selepas perjanjian ini ditandangani, Tun memulakan gerakannya dengan mengeluarkan kenyataan “Saya tidak boleh lama. Paling lama, saya boleh tahan dua tahun”.

    Selepas memenangi pilihanraya, Daim Zainuddin, rakan karib Tun, juga ketua Council of Elders berkata beliau sebelum ini menemui Anwar dan memberitahunya “anda semua mencuba banyak kali dalam pilihan raya tetapi gagal. Sama ada suka atau tidak, Tun Dr Mahathir Mohamad berjaya (mengalahkan BN).”

    Malah Daim menambah Anwar tidak wajar dilantik serta-merta sebagai Perdana Menteri sebaik kembali ke Parlimen.

    Ini kerana menurut Daim, tindakan untuk menukar perdana menteri sebegitu adalah sesuatu yang bodoh kerana sebarang peralihan kuasa sepatutnya berlaku pada pertengahan penggal.

    Kini, penyokong Anwar dan Anwar sendiri tahu bahawa tiada perjanjian mengatakan Mahathir hanya akan menyerahkan jawatan PM selepas dua tahun. Perjanjian sebenarnya menulis ia perlu dilakukan “segera”. Jika benarpun Mahathir mahu menyerahkannya selepas dua tahun, menurut Rafizi Ramli, rekod Mahathir adalah lidah bercabang. Apatah lagi dalam politik, dua tahun itu sangat panjang. Di Sabah tempoh hari dalam dua hari pun kita menyaksikan ada dua menteri besar!

    Oleh kerana itu, Anwar sebaik sahaja dibebaskan, beliau melakukan satu rapat umum besar di Padang Timur bagi menunjukkan sokongan rakyat kepada beliau. Ucapan beliau juga turut disiarkan secara langsung oleh TV3. Anwar juga sedang menjalankan gerakannya menggembeling sokongan rakyat dengan melakukan tour satu negara, termasuk tour berjumpa sultan-sultan. Tindakan Anwar ini diperhatikan dengan sinis oleh penyokong Tun. Mereka mendakwa Anwar seperti tergesa-gesa tidak sabar untuk menjatuhkan Tun.

    Ketika ini, jika anda perasan, Cultdet telah mula melakukan serangan kepada Anwar di internet dan media sosial, manakala penyokong Anwar masih berada di belakang.

    Siapakah akan menang ‘perang saudara’ ini? Mari perhatikan jumlah kerusi dalam kerajaan PH.

    PKR – 49

    DAP – 42

    PPBM – 12

    Amanah – 10

    Warisan – 8

    PKR dengan jumlah kerusi paling tinggi, Tun sudah pun game kan mereka apabila tiga kementerian paling berkuasa diberikan kepada parti beliau sendiri (KDN), DAP – Kewangan, Amanah – Pertahanan. Rafizi menyatakan keputusan ini di’bulldoze’ oleh Tun, tanpa persetujuan mereka.

    Apatah lagi jika Mahathir tidak mahu menyerahkan jawatan PM kepada Anwar, apa-apa pun boleh berlaku. Anwar pada 1994 pernah berperanan dalam kejatuhan kerajaan Sabah apabila adun-adun melakukan lompatan ke BN.

    Dan menarik untuk diperhatikan, jumlah kerusi BN kini adalah 79, dan jika ditambah dengan kerusi PKR, 49, = 128, ia sudah melebihi majoriti mudah.

    Bola di kaki Anwar. Tun kini melihat Anwar sedang hebat menggelecik. Apapun, kemenangan sebenar bukannya kehebatan menggelecik bola, tetapi sama ada beliau berjaya menyumbat gol atau tidak.

    ReplyDelete
  21. Anwar Ibarat Cacing Kepanasan Kata Zam
    Tan Sri Zainuddin Maidin mendakwa pergerakan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak kebelakangan ini amat mencurigakan sehingga mencetuskan pelbagai spekulasi.

    Bekas Ketua Pengarang Utusan Melayu itu turut menyifatkan Anwar sebagai seorang yang tidak sabar untuk mengantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri.

    “Ketika negara memerlukan consolidasi dan kestabilan, pergerakan Anwar Ibrahim terutama dalam mengadap Raja-Raja menarik perhatian dan menimbulkan berbagai-bagai spekulasi.

    “Beliau kelihatan seperti cacing kepanasan, seperti tidar sabar tunggu dua tahun lagi,” katanya melalui status yang dimuatnaik di laman Twitter pada Khamis.

    Malah Zainuddin juga turut mendakwa Anwar masih dibelenggu dengan ‘mimpi’ silam sedangkan kesedaran rakyat terhadap politik negara telah jauh berubah.
    Ini tahun 2018 bukannya 1998 (dan) suasas politik dan kesedaran rakyat jauh berbeza.

    “Betul tapi masih dalam mimpi silam,” tulisnya ringkas ketika membalas komen yang diberikan oleh kenalannya.

    Anwar pada Khamis telah menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Bukit Kayangan sebagai kunjungan hormat selepas beliau dibebaskan pada 16 Mei lalu.

    Selasa lalu pula, beliau menghadap Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

    Malah pada minggu sebelumnya, Anwar dan isteri, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilaporkan telah menghadap Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faiz Petra.

    Beliau turut menghadap bonda Yang di-Pertuan Agong, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.

    Sebelum ini, Anwar menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar di Istana Pasir Pelangi, Johor Bahru, sebaik dibebaskan.

    Sumber PKR sebelum ini mendedahkan Nurul Izzah Anwar bakal meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen bagi membolehkan Anwar bertanding di Permatang Pauh.

    Kenyataan ini kemudiannya dinafikan oleh Nurul Izzah sambil mendakwa ia sebagai palsu dan tidak benar.

    ReplyDelete
  22. Pertemuan Khas Anwar Ibrahim Bersama Semua Ahli Parlimen Dan ADUN Keadilan

    =Kehadiran adalah wajib
    ( serta majlis berbuka puasa/iftar )

    tarikh /masa : rabu 6 jun 2018@ 330ptg
    tempat : sri satria -kediaman rasmi TPM putrajaya
    pengesahan/petanyaan : Julaily Jemadi 012-9918310

    ReplyDelete
  23. Gerakan “Third Force” dan Kalimullah dikesan bagi halang Anwar menjadi PM
    Dari sumber dalaman yang sahih saya difahamkan dan sangat percaya wujud satu gerakan yang dinamakan “Third Force” oleh pihak yang bercita tinggi dalam politik dan golongan ini bertujuan untuk melaga - lagakan Tun Mahathir dengan Anwar Ibrahim supaya peralihan kuasa untuk Anwar jadi PM dalam masa 2 tahun ini gagal. Puak ini juga sedang merancang untuk melengahkan serta menghalang Anwar Ibrahim dari menjadi Ahli Parlimen. Kumpulan ini juga dengan dana yang besar telah mengumpulkan 'cybertrooper' berbayar mereka yang terdiri dari muka baru dan lama. Sasaran mereka menghancurkan imej Anwar Ibrahim dengan menggambarkan Anwar lemah dan tamak. Malah kumpulan ini mula menyusun gerakan dalam PKR itu sendiri khususnya dalam pemilihan parti.

    Setelah diselidiki 'cap jari' Kalimullah dikesan dibanyak tempat. Ramai merasakan kurang senang dan meminta Kalimullah Hassan supaya jangan campur tangan secara melampau khususnya dalam pemilihan parti PKR yang akan datang. Gerakan “Third Force” ini mula dihidu oleh beberapa kelompok khususnya yang rapat dengan Anwar Ibrahim. Namun tanpa menafikan mereka sangat licik.

    Ramai anggota PKR dan aktivis reformasi 1998 mahu kekal kedudukan Anwar Ibrahim dan Wan Azizah di dalam parti PKR. Kami juga mahu kekal kedudukan 3 pemimpin tertinggi didalam Pakatan Harapan iaitu Anwar sebagai Ketua Umum, Wan Azizah sebagai Presiden dan Mahathir sebagai Pengerusi.

    Kalimullah dan anggota juga perlu tahu bahawa janji Pilihanraya PH kepada rakyat adalah Mahathir cuma sebagai PM sementara sehingga Anwar ambil alih. Ini janji Pilihanraya yang dibuat kepada rakyat sama saperti janji GST dan lain lain.

    Ramai sebenarnya sokong penuh dengan pendapat Rafizi Ramli bahawa PH menang bukan atas faktor Mahathir semata - mata. Jika faktor Mahathir maka sudah pasti Pribumi menang 50 kerusi Parliamen dan bukan hanya 12 kerusi Parliamen saja. Pihak Kalimullah dan “Third Force” nya perlu terima hakikat sebenar dan jangan ingat yang jawatan Perdana Menteri hak mutlak parti Pribumi.

    Memahami demokrasi yang semakin terbuka maka tiada halangan jikalau Kalimullah mahu jadi business agent atau media hitman kepada Lim Guan Eng, Azmin Ali dan Muhyiddin Yassin selepas KJ bakal kosong kantung terkapai kapai berlawan pemilihan Umno.

    Semua perlu berhati - hati supaya memastikan Kalimullah dan agen pemodal tua tidak terlibat dalam urusan pemilihan parti PKR yang akan diadakan pada tahun ini. Ramai mahu peralihan kuasa Perdana Menteri dari Mahathir kepada Anwar berjalan lancar tanpa apa2 gangguan dari mana2 pihak lain seperti yang ramai cita - citakan ke arah perubahan Malaysia.

    Ingat dalam 'kejutan kemenangan' kumpulan pemodal tua sedang membuat kerja bagi memastikan perubahan terhenti sekadar bertukar parti tetapi kelompok pemodal sama terus dilindungi.

    ReplyDelete
  24. nota tapak kaki : Heran jgk krjaan luluskan prjek RM30 billion Ting Pek Khing di Langkawi

    1992 diwahyukan projek Plaza Rakyat
    1994 diwahyukan projek mega Bakun
    jual saham.. saham tak laku. KWSP, Khazanah, TNB, hicom dan KWAP diarahkan beli.. tambah lg 'letter of comfort' drpd gomen.. masih undersubscribe 65%
    1998 kena saman dgn sharepartner dan Daewoo.
    Hutang dgn Phileo Allied Bank, RHB Bank, Malayan Banking, Public Bank, Hong Leong Bank and Affin Bank.
    2010 Mahkamah Tinggi KL declare Ting bankrap.

    La ni dok ada RM30 billion nak buat Projek tambakan laut, dgn condo mewah, dermaga kapal persiaran, kapal layar mewah di pesisir pantai Langkawi.. duit dari mana ? 2010 Pek Kiing Muflis... layak ke dia ?

    ReplyDelete
  25. belum 100 hari : Kroni / Proksi Mahathir yang pernah hanguskan berbilion wang rakyat kembali dapat projek RM30 billion
    1. Sudah dikatakan Mahathir yang sangat licik kembali demi keluarga, anak - anaknya serta kroni dan proksinyanamun manusia licik ini sangat cekap mencipta persepsi dan kini dalam tempoh 12 bulan ini semua yang keluar dari mulut Mahathir akan didengar sebagai lagu yang lunak yang tidak sama sekali boleh dibantah. Tidak perlu menunggu lama 1 Jun kroni lamanya yang menjadi sebahagian punca jahanam wang rakyat sekitar 1998. Berbilion wang rakyat terpaksa dijahanamkan untuk bail out projek Ekran Berhad milik Tan Sri Ting Pek Kiing.


    antara dokumen yang terdedah 1999
    2. Pada 12 Disember 1999 jam 12.22 tengahari Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat laporan polis yang menyebut dengan terperinci mengenai salah guna kuasa Mahathir, Daim, Ling Leong Sik berkaitan jahanamnya berbilion wang rakyat untuk bail out projek Bakun yang gagal, projek tanpa tender yang diberikan kepada Ekran Berhad milik kawan Mahathir iaitu Pek Kiing. Laporan ini antara jenayah besar dan penting Mahathir dan laporan Anwar buat ketika dalam Anwar dizalimi dalam tahanan regim Mahathir ketika itu. Serentak dengan laporan itu tersebar dan terdedah juga beberapa keping surat antara Ekran (Pek Kiing) dengan Daim juga Mahathir. Ketika itu saya juga antara webmaster terlibat turut menerima salinan untuk disebarkan. klik sini untuk butiran laporan polis Anwar yang masih saya simpan.

    3. Namun semua tidak diambil tindakan , ia terus disenyapkan serentak seperti pendedahan berbilion wang rakyat dirompak Mahathir, kroni dan proksinya. Semua agensi termasuk mahkamah dicengkam hebat oleh kuku besi diktator selaku Perdana Menteri ke 4. Malah siapa berani bercakap dari dibuang kerja, ditangkap malah dipenjara tanpa bicara (ISA) dengan tuduhan palsu iaitu mengumpul senjata dan bom untuk membuat huru hara.

    4. Tidak perlu menunggu lama belum 100 hari lagi pasukan Mahathir sudah menunjukkan belang. 1 Jun 2018 individu yang dibail out berbilion menjahanamkan wang rakyat muncul lagi. Ting Pek Kiing dapat projek tambak laut untuk pembangunan mewah bernilai RM30 billion. Apa kelayakan Pek Kiing ? Berapa pula wang rakyat akan jahanam untuk bail out projek ini lepas gagal nanti ? Projek ini katanya akan dapat dana dari luar adakah dana luar sebelum ini dikatakan penjajahan bentuk baru ? Bagaimana dengan kesan alam sekitar ? kesan impak sosial setempat ? adakah semua akan hancur diketepikan seperti projek Bakun juga ?

    5. Ingat.... Ingat... ingat .... 1. Empangan Bakun , antara kontrak (projek) Mahathir bagi pada kroni / proksinya Tan Sri Ting Pek Khiing bernilai hampir RM21 bilion (termasuk 650km kabel dasar laut )....tanpa tender ! Ingat Ekran syarikat Pek King tak pernah buat empangan pun.

    6. Idea Bakun ni awal 80an masa awal Mahathir jadi PM. 1986 di Persidangan Alam Sekitar di Rio dia menipu konon nya projek di hentikan sebagai menyelamat alam sekitar. 1996 dikatakan Ting Pek Khiing dibayar pampasan RM1 bil kerana pemberhentian projek namun sambung semula 1997 masa krisis kewangan.

    ReplyDelete
  26. 7. Ketika itu dilaporkan Projek Bakun melibatkan kawasan hampir seluas Singapura, tidak kurang dari 10,000 orang kaum Penan terlibat dengan perpindahan. Ekran milik Ting Pek Khiing diberi kontrak tanpa tender. Pacific Chemical milik Ting diberikan hak membalak 20K hektar, FCW dijanjikan kontrak kabel RM4 bil. Julai 1998 PM masa tu arah Anwar masih Menteri Kewangan mendapat arahan bayar pada Ting RM120 juta dari sejumlah RM2.2 bil yang di tuntut , tanpa ikut prosedur Kewangan. Sehingga 1997 sejumlah RM1.6 bil ganti rugi dibayar termasuk RM400 juta kontak terowong pada Dong Ah Korea dan RM1 bil pembelian turbines. Antara kontraktor asing terlibat - ABB ,CBPO Brazil,Lehmeyer Jerman, Harza USA , IMPSA Argentina, Alstorm. 1977 ABB dibayar ganti rugi USD 100 juta. 1999 TNB diarah ambil alih dimana pampasan USD250 juta dibayar lagi pada Ekran. KWSP, KWAP di jadikan sasaran.

    8. 2003 Sime Darby dan China Hydro ambil alih melibatkan RM 1.8 bil kontrak kepada IMPSA dan Alstom. Entah banyak mana lesap hingga 2007 Synergy Drive yang ada kaitan dengan Temasik pulak ambil alih dan terakhir, Kerajaan Sarawak ambil alih dengan bayaran RM2.5 bil + RM5.6 bil hutang tertunggak dijamin kerajaan pusat. Paling lekeh RM20 bil hangus kerana Projek Bakun ini.

    9. Sentimen sedih mengajak rakyat berkorban, termasuk mengutip derma. Tapi tahukah rakyat kekayaan keluarga Mahathir sangat melampau, Contohnya antara banyak koleksi kereta mewah Mokhzani bernilai RM8 juta. Kalau anak cucu serta kroni Mahathir termasuk Daim beri 10 % kemewahan hasil melanun negara ia lebih dari cukup untuk membayar hutang negara. Namun sentimen sedih, emosi dan kononya ajak berkorban dilancarkan dalam masa sama kroninya mula menyebat projek berbilion.
    Saya sangat yakin Anwar dan pasukannya memerhatikan perkara ini dan sedar sesuatu yang salah sedang berlaku..... kepada semua yang lain bukalah mata dan minda jangan mudah sangat bila cakap soal korup Mahathir atau kartel Azmin walau dengan bukti , mudah dipatah hanya dengan tuduhan dibayar dedak Najib. Kini Najib sudah 'tergolek' saya sendiri seronok melihat perjuangan selama ini mendedah keborosan mereka terbukti benar, namun yang didepan mata telah berlaku dan sedang dilakukan semula tak kan nak senyap sahaja ?

    ReplyDelete
  27. NAK TAHU TAK SIAPA TAN SRI TING PEK KHIING YANG NAK DIBERI PROJEK 30 BILLION DARI TUN M UNTUK BUAT NEW LANGKAWI CITY

    Tiada orang lebih kenal beliau selain Anwar Ibrahim. Jom baca biografi TPK yang Anwar sempat tulis dtahun 1999

    SKANDAL EMPANGAN BAKUN : LAPORAN POLIS OLEH ANWAR IBRAHIM

    Laporan Anwar pada 12.11.1999 di Balai Polis berhubung dengan skandal Projek Empangan Bakun.
    TUN HS LEE 30375/99
    12.22 tengahari, 12 Nov 1999

    Laporan Polis
    Mahkamah Persekutuan
    K. Lumpur

    Saya ingin mengemukakan dokumen surat-surat dari Tan Sri Ting Peck King kepada Tun Daim Zainuddin dan kepada Dato' Seri Dr Mahathir Muhammad serta nota arahan Dato' Seri Dr Mahathir kepada saya selaku Menteri Kewangan supaya segera meluluskan pembayaran kepada Tan Sri Tingtanpa mematuhi peraturan dan prosedur kewangan atau merujuk terlebih dahulu kepada Syarikat Juruaudit Price Waterhouse yang telah dilantik meneliti permohonan pampasan dari Syarikat Ekran yang menyelenggara pembinaan projek Empangan Bakun di Sarawak.

    Permohonan bayaran gantirugi telah dibuat oleh Tan Sri Ting terus kepada Tun Daim meskipun beliau tidak berkaitan dari segi bidang kuasa atau otoriti meluluskannya. Permohonan juga dibuat terus kepada Dato' Seri Dr Mahathir yang sekali lagi membuktikan cara beliau mengendalikan projek-projek mega seperti Perwaja, Putrajaya dan KLCC. Projek Bakun telah beliau luluskan tanpa mematuhi Prosedur Penswastaan atau tender. Beliau melancarkan projek tersebut sebelum kabinet meluluskannya. Sapertimana juga dalam laporan polis saya yang terdahulu bersabit projek Perwaja, beliau menjalin perhubungan langsung dengan Tan Sri Ting dan mengenepikan kementerian dan agensi berkaitan. Kabinet hanya menggerakkan kemudiannya dan meminta saya mengawasinya selaku Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Bakun. Bahkan dalam kes permohonan pampasan tersebut sapertimana yang tertera dari surat-surat yang disertakan, saya diketepikan samasekali meskipun pada ketika itu saya adalah Menteri Kewangan dan Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Bakun. Ketegasan saya serta keengganan meluluskan peruntukan dengan sewenang-wenangnya tanpa mematuhi peraturan kewangan dan dasar berhemat menyebabkan saya dicurigai.

    Kepentingan terbesar projek Bakun dipegang oleh Syarikat Ekran yang dikuasai oleh sahabat karib Dato' Seri Dr Mahathir dan rakan seperniagaan Tun Daim iaitu Tan Sri Ting Peck King.. Rasip Haron, rakan perniagaan Tun Daim turut memegang ekuiti. Rasip Haron dan Robert Tan Hua Choon, seorang lagi rakan perniagaan Tun Daim menguasai syarikat Jasa Kita.Jasa Kita terlibat dalam skandal Saham STM (Telekom) kerana penyalahgunaan pengagihan saham yang kononnya diperuntukkan oleh Tun Daim ketika menjadi Menteri Kewangan kepada masyarakat India. Tetapi disebaliknya, saham-saham tersebut disalorkan kepada tiga syarikat yang mempunyai hubungan dengan Dato' Samy Vellu. Ini termasuk Syarikat Clearway di mana pemandu Robert Tan, Baharuddin M. Arip adalah pengarah Clearway dan Jasa Kita.

    Syarikat Robert Tan lainnya, Spanco kemudiannya dengan secara terburu-buru mendapat kelulusan penswastaan kenderaan Kerajaan, oleh unit Penswastaan Jabatan Perdana Menteri. Perkhidmatan syarikat dipertikai sebagai lemah dan mengenakan kos yang mahal, bahkan saya telah meminta beberapa peruntukan perjanjian diteliti semula. Oleh kerana Tun Daim umumnya mempunyai kepentingan, segala teguran dan bantahan diketepikan oleh Dato' Seri Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  28. Projek Bakun memerlukan dukungan penuh Kerajaan Negeri Sarawak. Maka syarikat Ekran telah mendapatkan penyertaan dua orang putera Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri iaitu Mahmud Abu Bakir dan Sulaiman Abdul Rahman sebagai pemegang ekuiti dalam Ekran dan Pacific Chemicals. Maka Ekran dengan mudah memperolehi konsesi ribuan hektar balak disekitar kawasan Empangan, meskipun masyarakat asli tempatan dan pertubuhan alam sekitar membantah keras. Selain itu, anak Dato' Seri Ling Liong Sik turut dilantik dalam pengurusan projek dengan ganjaran lumayan.

    Dengan restu dan kelulusan Dato' Seri Dr Mahathir, keputusan dan projek serta kontrak diluluskan tanpa merujuk kepada Lembaga P engarah Syarikat Bakun atau Kementerian Kewangan. Diketika itu, tatkala viabiliti projek dicurigai, Perdana Menteri telah mengarahkan supaya HICOM Holdings, KWSP dan TNB turut memegang ekuiti. Syarikat-syarikat tersebut bersama SESPO Sarawak terus-menerus membantah kerana Tan Sri Ting mengambil keputusan bersendirian "dengan persetujuan Perdana Menteri" " tanpa mendapat kelulusan Lembaga Pengarah terlebih dahulu. Kontrak dianugerahkan dengan sewenang-wenang kepada syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ekran. Umpanya, Pacific Chemicals memperolehi kontrak pembalakan kawasan Bakun seluas hampir 20 000 hektar. FCW Holdings dijanjikan kontrak 4 billion ringgit pembinaan kabel submarine dasar laut yang turut melibatkn kepentingan syarikat anak Dato' Seri Dr Mahathir.


    Tan Sri Ting Pek King - Pengerusi EKRAN Berhad


    Dan akhirnya setelah nyata projek tesebut akan gagal dan buntu serta akan mengulangi pengalaman kerugian Perwaja yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan, saya menggunakan alasan krisis ekonomi yang melanda ketika itu untuk membatalkan projek tesebut. Lagi pun terlalu banyak keputusan didapati tidak telus dan menimbulkan masalah dengan Bursa Saham Kuala Lumpur dan Suruhanjaya Sekuriti. Tindakan terhadap Ekran gagal diambil kerana perlindungan yang diberikan oleh Perdana Mentei dan Tun Daim. Pembatalan projek bukan sahaja menimbulkan kemarahan mereka berdua tetapi juga keluarga dan syarikat kroni yang berkepentingan.

    Permohonan pampasan sebanyak 2.2 billion ringgit adalah keterlaluan sepertimana yang terpapar dalam surat Tan Sri Ting kepada Yun Daim bertarikh 11 Julai 98 (Eksibit Satu). Surat beliau kepada Dato' Seri Dr Mahathir menyebut mengenai pembayaran awal sebanyak 120 juta ringgit. Perdana Menteri dalam notanya bertarikh 12 Ogos '98 mengarahkan saya membayar tanpa merujuk kepada peraturan dan prosedur kewangan (Eksibit Dua).

    Saya sedar bahawa beberapa laporan polis terdahulu beserta dokumen dan surat terutama yang melibatkan *Dato' Seri Dr Mahathir dan Tun Daim tidak disiasat dan diambil tindakan.* Seolah-olah pemimpin-pemimpin tersebut adalah kebal dari siasatan dan tindakan. Disebaliknya, pemimpin-pemimpin parti alternatif terdedah kepada tindakan dan tekanan berlebihan. Saya menggesa agar pihak polis berkhidmat secara profesional. Sekali lagi saya mengemukakan dokumen dan surat yang menunjukkan bahawa wujudnya *percanggahan kepentingan, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang melibatkan Dato' Seri Dr Mahathir dan Tun Daim.* Kami masih menunggu siasatan dan tindakan pihak polis dan Badan Pencegah Rasuah.


    Disertakan Eksibit Satu dan Eksibit Dua.
    Terima kasih.

    Wassalammualaikum WarahmatuLlah.

    ReplyDelete
  29. POLITIK SEMASA-PERLUNYA KERAJAAN PERPADUAN
    PARA pemimpin seperti Dato Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Zahid Hamidi, Datuk Seri Hadi Awang perlu memikirkan KERAJAAN PERPADUAN ( UNITY GOVERNMENT). Konsep UG ini muncul selepas PRU-2008, namun ianya tidak menjadi kenyataan.

    Melihat scenario tindak tanduk kepimpinan Kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui Tun Dr Mahahir, semacam mengelak kepada kontrak social dalam negara. Tindak tanduk Tun Dr Mahathir, mencerminkan perjuangan sebenar DAP- Malaysian Malaysia.


    Para pemimpin yang disebutkan di atas perlu bertindak, untuk mengelak gejala buruk bakal berlaku dalam negara. Tidak mungkin dibendung, apabila majority rakyat negara ini, melayu/bumiputera yang merasa tersisi dalam kerajaan sekarang tidak akan meletup. Sebelum keadaan itu berlaku, maka adalah sebaik-baiknya parti PKR, BN dan PAS bergabung untuk membentuk Kerajaan Perpaduan (UG).

    BN dengan 78 kerusi Parlimen, PKR dengan 47 dan PAS dengan 18, serta Plus Parti Warisan Sabah-8, berjumlah 151 kerusi Parlimen, menerusi jumlah itu, merupakan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat.

    Kepada para pemimpin yang disebutkan, buanglah ego masing-masing demi negara.

    ReplyDelete
  30. Kalau hendak buat ulasan biarlah tidak lari dari tajuk yang hendak dibicarakan. Kenapa pula isu Bakun pulak hendak dimuatkan dalam bicara ini. Kena minta Sdr Budin buat tajuk itu. Baru betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah layanlah budak gila pejuang rakyat tu.

      Delete
    2. MP PAS: Siapa pun jadi AG tak kisah, janji beriman
      3 Jun 2018


      Seorang anggota parlimen PAS tampil menyokong sesiapa sahaja untuk dilantik sebagai peguam negara (AG) yang baru, dengan syarat individu tersebut mestilah berintergriti tinggi dan beriman.

      "Saya sokong lantikan AG tanpa mengira siapa mereka asalkan yang berintegriti tinggi, yang meletakkan tanda aras adil dan integritinya adalah iman kepada Allah dan balasan hari akhirat. Titik," kata anggota parlimen Pengkalan Chepa, Ahmad Marzuk Shaary.
      Terdahulu, Pakatan Harapan (HARAPAN) menamakan peguam kanan Tommy Thomas sebagai calon jawatan tersebut.

      Menurut laporan, nama Tommy dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Agong lebih seminggu lalu namun setakat ini belum mendapat perkenan daripada baginda.
      Malah, Malaysiakini difahamkan pemilihan Mesyuarat Majlis Raja-raja dikatakan menggesa agar nama yang diberikan untuk jawatan itu adalah daripada orang Muslim.

      Memetik sumber, kerajaan setakat ini hanya mengangkat Tommy sebagai satu-satunya cadangan kepada Majlis Raja-raja.
      "Tiada nama lain selain Tommy. Hanya satu nama diserahkan kepada Mesyuarat Majlis Raja-Raja.

      "Berikan sedikit masa untuk Mesyuarat Majlis Raja-raja mempertimbangkan cadangan itu. Percaya dengan proses. Kami menghormati kebijaksanaan Mesyuarat Majlis Raja-raja," kata sumber tersebut.

      Sementara itu, Ahmad Marzuk menegaskan, isu pelantikan peguam negara itu sepatutnya diselesaikan secara tertutup oleh perdana menteri bagi mengelak kontroversi.

      Katanya, pihak yang sepatutnya mengetahui sama ada Yang di-Pertuan Agong menolak atau terima hanya perdana menteri.
      "Perlukah dihebohkan penolakan ini kepada umum? Adalah lebih manis untuk elak kontroversi perdana menteri perlu selesaikan dengan cara tertutup.

      "Jangan heret Yang di-Pertuan Agong ke medan persepsi yang melampau," katanya dalam kenyataan di Facebook, hari ini.
      Malaysiakini

      Delete
  31. Pertemuan khas Anwar dan pemimpin PKR di kediaman rasmi TPM
    Surat yang ditandatangani Nurul Izzah Anwar itu menyatakan kehadiran adalah wajib, tetapi tujuan pertemuan khas itu diadakan tidak diketahui.
    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadakan pertemuan khas dengan semua wakil rakyat, bekas wakil rakyat dan pimpinan negeri parti itu, Rabu ini.

    Dalam surat bertarikh 31 Mei yang dilihat FMT, pertemuan itu akan diadakan di Sri Satria, kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 3.30 petang.

    “Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat diarahkan ketua umum untuk memanggil semua ahli Parlimen, adun dan bekas, pengerusi MPN (Majlis Pimpinan Negeri) dan pengarah JPRN (Jabatan Pilihan Raya Negeri) ke suatu pertemuan khas,” menurut surat itu.



    Seorang adun PKR Selangor yang enggan mendedahkan namanya mengesahkan menerima surat itu, tetapi tidak tahu tujuan pertemuan khas itu diadakan.

    Surat ditandatangani Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar itu memaklumkan kehadiran adalah wajib.

    Surat itu menyatakan PKR mempunyai ahli Parlimen paling ramai dalam Pakatan Harapan (PH).

    “Daripada jumlah 113 ahli Parlimen PH (tidak termasuk ahli Parlimen dari Parti Warisan Sabah), PKR kini mempunyai jumlah ahli Parlimen terbanyak, seramai 49 orang atau 42% daripada jumlah keseluruhan ahli Parlimen PH.

    “PKR juga kini mempunyai 67 adun mewakili semua negeri, kecuali Kelantan dan Terengganu.

    “Kemenangan ini adalah isyarat penerimaan dan kepercayaan rakyat kepada PKR untuk melaksanakan semua agenda reformasi yang kita perjuangkan selama i

    ReplyDelete
  32. Komuniti perniagaan bimbang ‘keghairahan’ kem Anwar
    Akhbar Singapura memetik kawan rapat Daim yang berkata, wujud kebimbangan dalam kalangan komuniti perniagaan tentang keadaan dalam negara ini selepas Dr Mahathir berundur.
    Walaupun sektor kewangan umumnya mengalu-alukan kemunculan semula Tun Dr Mahathir Mohamad dan sekutunya, Tun Daim Zainuddin menerajui kerajaan, ada yang bimbang berulangnya sengketa perdana menteri dan bekas timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggugat pembaharuan dilakukan kerajaan baru, lapor The Straits Times (ST).

    Akhbar Singapura itu memetik kawan rapat Daim yang berkata, komuniti perniagaan umumnya “selesa” dengan bekas menteri kewangan itu, yang kini mengetuai kumpulan “tokoh ternama” untuk menasihati kerajaan mengenai reformasi ekonomi kerana gandingan Dr Mahathir-Daim “teruji”.

    “Pandangan umum ialah Dr Mahathir mungkin kekal selama 2 tahun dan kalangan pelabur bimbang dengan keadaan selepas itu,” kata Ismail Jaafar yang memiliki firma perundingan.

    Laporan itu muncul berikutan spekulasi mengenai kelewatan menamakan baki anggota Kabinet Dr Mahathir disebabkan tiada persetujuan dalam pemilihan menteri.



    Terdapat desas-desus protes daripada kem PKR, apabila hanya 3 pemimpin mereka dilantik dalam Kabinet 14 anggota sekarang, dengan portfolio penting seperti kewangan, pertahanan, hal ehwal dalam negeri dan pendidikan diberikan kepada DAP, Amanah dan PPBM diterajui Dr Mahathir.

    Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dilantik sebagai timbalan perdana menteri berdasarkan persetujuan Pakatan Harapan (PH) sebelum pilihan raya, ditugaskan mengetuai Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

    ST melaporkan wujud “suasana tidak selesa” yang boleh mencetuskan “ketidaksabaran” dalam kalangan kem Anwar dan sekutu mereka.

    “Itu boleh menyebabkan ketegangan serius dan membawa kepada konfrontasi di kalangan ahli gabungan pelbagai ideologi itu.”

    Kebimbangan itu bukan perkara baru kerana kurang 10 hari selepas Dr Mahathir mengangkat sumpah sebagai perdana menteri, Daim memberi amaran “pemuda yang terburu-buru” mahu melihat Anwar menerajui kerajaan, walaupun beliau secara berhati-hati berkata, ia di luar kawalan Anwar.

    “Kadang-kadang dalam mana-mana parti politik, terdapat mereka yang tidak sabar. Mereka yang tidak sabar ini bukan Anwar. Anwar faham keadaan politik.

    “Pemuda yang terburu-buru. Seperti kebanyakan orang muda, mereka terburu-buru,” kata Daim pada 18 Mei lepas.

    Persefahaman antara pemimpin PH ialah Dr Mahathir akan mengetuai kerajaan “buat sementara” sebelum menyerahkannya kepada Anwar selepas proses pengampunan beliau selesai.

    Proses itu selesai beberapa jam selepas pembebasannya bulan lepas, dengan pengampunan penuh tanpa syarat daripada Yang di-Pertuan Agong, seperti dimaklumkan Anwar.

    Dr Mahathir memberi bayangan beliau perlu kekal selama 2 tahun sebelum melepaskan jawatan itu.

    ReplyDelete
  33. Teng Pek Khiing Dan Malaysia Bankrap
    Satu dunia kecoh kerana Malaysia banyak hutang. Tutup projek itu, batalkan projek ini walaupun elok, sebab nak kurangkan penggunaan duit, buka tabung kutip derma daripada rakyat segala bagai. Tiba-tiba PM lancarkan projek RM30billion dengan kroninya. Ya, KRONI. Kau rasa?

    Ya, negara Malaysia kita yang tercinta ini digegarkan dengan hutang itu hutang ini mencecah sehingga RM700billion dan RM1trillion. Projek itu projek ini dibatalkan demi nak selamatkan negara. Termasuklah Projek HSR yang bermanfaat untuk banyak negeri juga dibatalkan. Beribu-ribu rakyat hilang pekerjaan dan pendapatan. Tabung Harapan Malaysia dilancarkan untuk kutipan derma daripada rakyat, hasilnya lebih RM7.2million berjaya dikutip dalam masa 25 jam. Ramai rakyat Malaysia yang patriotik. Alhamdulillah.

    Kemudian muncul Ting Pek Khiing #TPK yang mendiam sepanjang 16 tahun Tun Dr Mahathir #TunM ‘berhenti rehat’ daripada jawatan Perdana Menteri #PM. Dulu ketika TunM memerintah, TPK inilah yang mengetuai Projek Empangan Bakun. Projek ini dihentikan apabila TunM letak jawatan, TPK beritahu dirinya bankrap dan muflis. Datuk Seri Najib Razak #DSNR yang teruskan dan siapkan pada tahun 2010 menggunakan khidmat Sime Darby. Muflis, tetapi sekarang apabila TunM menjadi PM semula, TPK muncul dengan Projek Langkawi New City dengan modal RM30billion. Tiba-tiba jadi kaya-raya ke? Selepas batalkan segala projek-projek besar dan kecil, termasuk membatalkan projek-projek yang pasti menguntungkan rakyat dan negara, TunM mengejutkan dunia dengan merasmikan Projek Langkawi New City ini dengan modal RM30billion bersama kroninya.

    Saya ulang, bersama kroni.

    Ringkas nak faham, TPK tak pernah miskin. TPK kaya-raya dengan projek balak di Sarawak semasa zaman TunM memerintah negara. Kaya raya, jutawan hingga tahap billionaire. TunM letak jawatan, TPK pun ‘letak jawatan’ jugalah. Selepas 16 tahun, TunM memerintah semula dan TPK pun ‘memerintah’ semula. Projek balak Sarawak tak pernah berhenti rehat. Makin hari makin banyak duit, makin kaya-raya.

    Almaklumlah, siapa Ketua Menteri Sarawak dari dulu sampai sekarang tidak pernah berganti? The long lasting CM of Sarawak, bahkan beliaulah Ketua Kerajaan Negeri yang paling lama bertahan dalam kalangan seluruh Ketua Menteri dan Menteri Besar di Malaysia, itulah Tan Sri Taib Mahmud #TSTM yang powerful. Tak perlu cerita bagaimana kroninya TSTM dengan TunM sebagai orang kuat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PPBB), kontroversi bagaimana isterinya wanita Syria bernama Ragad Waleed al-Kurdi dan anak-anaknya dapat status bumiputera dengan sangat cepat, dan kes kontroversi salahguna wang di Australia sehingga ada namanya terpahat di The University of Adelaide, South Australia, yang dibantah oleh ramai orang ternama Australia.

    Seronoklah kan, boleh buat Projek Langkawi New City dengan modal RM30billion, bersama kroni dan pakatan sendiri… Kan duit banyak.

    Kita boleh sokong, tetapi jangan sokong membabi-buta. Sokonglah dengan mata terbuka, hati terbuka dan minda terbuka. Jangan boleh melihat tetapi telinga pekak dan tuli juga.

    Orang politik akan kekal sebagai orang politik, inilah yang KITA KENA SEDAR. Letakkan kepercayaan yang tinggi pada pemerintah, tetapi bukan segala-galanya tanpa usul periksa. Ada baiknya kita berhati-hati dan berwaspada. Takut nanti kerana terlalu percaya dan menaruh harapan, kita yang kecewa dan kecundang di tengah jalan. Menangis tak berlagu.

    Manifesto kerajaan perlu ambil masa 100 hari untuk dilaksanakan, manifesto peribadi ambil masa 22 hari boleh rasmikan sendiri untuk dilaksanakan. Kau rasa?

    #BukanPembangkang #SokongKerajaan #TolakKronisme

    As much as I respect and admire TunM, I have careful thought about TunM too.

    Ini fakta, bukan auta. Fakta sejarah, bukan pandangan peribadi. Sebagaimana kita tolak kronisme dalam BN, kita juga perlu tolak kronisme dalam PH. Saya tulis bukan suruh membenci, saya tulis supaya KITA BUKA HATI.

    ReplyDelete
  34. Surat Terbuka Kepada Bangsa Cina Malaysia
    Petikan dari buku The Chinese Dilemma tulisan Ye Lin-Sheng
    Isu Tuan Rumah

    Siapakah tuan rumah negara Malaysia?

    Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah, dan orang Cina dan India sebenarnya hanya
    lah sbg tetamu ataupun di panggil menumpang kerana tiada tempat.

    Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas itu diberikan kerakyatan....
    Sebaliknya mereka cuba hendak merampas serta menindas tuan rumah - bangsa Melayu.

    Baca di sini :

    http://aspirasi-bangsa.blogspot.com/2010/02/bukti-kerajaan-dap-tindas-penjaja.html?m=1

    Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar dan ramai.

    Jika saya, Ye Lin- Sheng, penulis buku, adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan Perlembagaan dan Kontrak Sosial dicabar.

    Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar!!!

    Bangsa Melayu Sebenarnya Sedang Di Jajah Oleh Bangsa Cina Malaysia

    Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah satu bangsa yang bersopan santun dan kaya dgn kesabaran...
    Sudahlah mereka bersusah payah berjuang bermati- matian untuk membebaskan diri dari bangsa penjajah.

    Sekarang mereka perlu bersusah payah pula untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di tanah air mereka sendiri...


    Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah di beri peluang utk mendapat kerakyatan tetapi saya selaku orang asal dari negara China berasa malu dengan sikap bangsa saya sendiri yang tinggal di Malaysia.

    Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, ekstrim serta perkauman.

    Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi komunis tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamalkannya serta menyebarkan ideologi komunis sehingga kini...

    Sebenarnya jujur saya katakan orang Cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu...

    Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata!!!

    Saling Menghormati Hak Bangsa Lain Untuk Mengelakkan Tragedi Berdarah 13 Mei 1969 Berulang
    Keharmornian dan perpaduan sesama kaum pernah musnah dalam negara kita...

    Tragedi 13 Mei 1969 menjadi bukti bagaimana sikap tak menghormati hak kaum yang lain akan mendatangkan kesan yang amat buruk...
    Kepada semua bangsa di Malaysia, Melayu, Cina, India dll, jangan lagi kita biarkan diri kita terpengaruh dengan ahli politik yang sentiasa meniupkan api perkauman demi kerana tamakkan kuasa...

    Seandainya tragedi yg sama berulang lagi, yang akan menderita ialah rakyat marhaen iaitu kita sedangkan ahli politik yang meniupkan api perkauman tadi tetap akan selamat kerana bersembunyi di dalam mahligai mereka yang pastinya akan di kawal rapi...

    Buktinya ada, ribuan rakyat yang terdiri dari bangsa Melayu, Cina malahan India terbunuh dalam tragedi 13 Mei 1969 tapi ahli politik yang mencetuskan tragedi itu tetap hidup sihat sampai sekarang!

    ReplyDelete
  35. Surat Terbuka Kepada Bangsa Cina Malaysia
    Petikan dari buku The Chinese Dilemma tulisan Ye Lin-Sheng

    Sahabatku kaum Cina, tulisan ini bukanlah bertujuan untuk menyalakan api perkauman tetapi sebagai peringatan dan muhasabah diri untuk membetulkan kesilapan yang mungkin telah kita lakukan demi untuk kehidupan yang harmoni di dalam sebuah negara berbilang kaum...

    Tahun 2003, seorang ahli perniagaan yang berasal dari negara China serta mempunyai rangkaian perniagaan di serata dunia seperti Malaysia, Hong Kong, Australia, Thailand, Singapura, United Kingdom dan Amerika Syarikat menulis buku 'The Chinese Dilemma' yang di terbitkan oleh East West Publishing, Australia...

    Secara jujur tapi agak kritis, Ye Lin-Sheng berikan pandangan beliau terhadap keadaan anak bangsa beliau di Malaysia...

    Sebagai seorang ahli perniagaan yang berjaya dan mempunyai pengalaman yang luas berurusan dgn berbagai bangsa terutamanya dgn bangsa Cina yg bukan saja dari negara Cina malah dari segala pelusuk dunia, eloklah sahabat2 kita yg berbangsa Cina di Malaysia nie mencari kebenaran dari buah fikiran beliau...

    Memang agak pahit utk di telan terutamanya oleh sahabat2 kita berbangsa Cins tapi yg pahit itulah yg selalunya menjadi penawar utk kita...

    Bangsa Cina di Malaysia Sepatutnya Merasa Bertuah Kerana Mereka Di Terima Dengan Baik

    Untuk memastikan negara aman dan rakyat hidup dalam keadaan harmoni, rakyat Malaysia tidak kira apa kaum mestilah mengetahui, memahami dan menghormati kontrak sosial yg dah di persetujui oleh ketiga2 kaum utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India...

    Dalam kontrak sosial jelas tergambar sikap tolak ansur pemimpin2 berbilang bangsa di zaman pra merdeka...

    Atas kekuatan muafakat inilah, British, bangsa penjajah era itu terpaksa tunduk dengan desakan kemerdekaan Tanah Melayu...

    Untuk mengetahui selanjutnya tentang kontrak sosial baca di sini :

    https://www.slideshare.net/mobile/sftee4/kontrak-sosial

    Persetujuan Dalam Kontrak Sosial Yang Membawa Kepada Perlembagaan Tanah Melayu Dan Kemerdekaan

    Dalam kontrak sosial antara 3 kaum utama di Tanah Melayu ketika itu jelas di nyatakan :

    》Bangsa Melayu sebagai pribumi di akui hak2 dan keistimewaan mereka oleh bangsa pendatanh (Cina dan India) malah hak2 itu akan di lindungi di dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu seperti yang termaktub dalam perkara 153 Perlembagaan Persekutuan...

    》Ugama Islam di perakui sebagai ugama resmi Persekutuan Tanah Melayu...

    》Kedudukan dan kedaulatan raja2 Melayu tidak boleh di persoalkan...

    》Bahasa Melayu di iktiraf sebagai bahasa rasmi Persekutuan Tanah Melayu...

    Bagi kaum pendatang (Cina dan India) pula mereka mempunyai 2 pilihan :

    》Sekiranya tak bersetuju dengan kontrak sosial maka mereka bebas untuk pulang ke tanah air asal mereka...

    》Sekiranya bersetuju maka mereka akan di berikan kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu dengan syarat yang cukup longgar mengikut jus soli...

    Jus soli berasal dari perkataan latin yang membawa maksud pemberian taraf kerakyatan mengikut tempat kelahiran...

    Selanjutnya baca di sini :

    http://bicaramentari.blogspot.com/2017/01/jus.html?m=1

    Setelah pribumi menerima malah memberikan kerakyatan kepada bangsa Cina, mutakhir nie ada gerakan2 dari bangsa Cina yang mempertikaikan kobtrak sosial malah perkara 153 Perlembagaan Persekutuan...

    Inilah yang di maksudkan oleh Ye Lin-Shing di dalam buku tulisannya bila mengkritik bangsa Cina di Malaysia sebagai tidak bersyukur, kejam dan mengkhianati perjanjian (perlembagaan)...

    ReplyDelete
  36. Surat Terbuka Kepada Bangsa Cina Malaysia
    Petikan dari buku The Chinese Dilemma tulisan Ye Lin-Sheng

    Pengiktirafan Orang Cina

    Bangsa Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang- orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat...

    Tetapi bangsa Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu..
    Mana2 orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik...


    Keangkuhan Orang Cina

    Keangkuhan orang Cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum Cina Malaysia ini.

    Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini.

    Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka.

    Mana2 orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa Cina!!!

    Perkauman Orang Cina

    Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu...

    Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial...

    Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu...

    Apa yang ada di minda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina...
    Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini...

    Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis...

    Penghinaan Orang Cina Terhadap Melayu

    Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah 'menghina' terhadap orang Melayu.

    Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu di panggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'.

    Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun..
    Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah 'masuk Melayu'.

    Baca kisah ini :

    https://infoje.com/saya-masuk-islam-bukan-masuk-melayu-dialog-antara-guru-mualaf-ini-berjaya-ubah-persepsi-rakannya-tentang-peluk-islam/
    Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya eksklusif kepada kaum Melayu sahaja...

    Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun...

    Umumnya, orang Cina boleh menerima ketuanan orang putih kerana menganggap tamadun dan budaya barat lebih bagus tapi tidak terhadap tamadun Melayu -Bumiputera...

    Sikap Negatif Orang Cina Malaysia
    Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis...

    Baca di sini :

    https://utaranews.wordpress.com/2016/04/20/pkr-sahkan-kerajaan-dap-pulau-pinang-tak-iktiraf-kejayaan-anak-melayu/amp/

    Ia biasanya di kaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang di beri kepada mereka...

    Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat2 Melayu...

    Di mana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga...

    Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan di capai menerusi kerja keras mereka...

    Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat...

    ReplyDelete
  37. Two analysts agree with Rafizi on factors behind Pakatan victory
    Two political analysts agree with PKR vice-president Rafizi Ramli that there were bigger factors besides Tun Dr. Mahathir Mohamad that resulted in the coalition’s victory in the recent general elections.

    Professor Dr. Mohd. Azizudin Mohd. Sani of Universiti Utara Malaysia insisted that Rafizi’s statement was based on facts.

    “Rafizi was right…. Tun was not the deciding factor but merely a contributing factor, in the way that his presence inspired confidence, especially among the Malays.

    “What Rafizi said was right, especially among younger voters as they didn’t even know Dr. Mahathir.”

    According to Azizudin, the young mostly voted for Pakatan because they were simply fed up with the previous government and negative issues linked to it.

    “As for Rafizi, I think he was trying to say that Dr. Mahathir was not the only reason but the media may have written the story in such a way, making it sounds like he was denying Dr. Mahathir’s contribution,” he said.

    Another analyst, Dr. Azmi Hassan, said Rafizi was right when he cited the Goods and Services Tax and rising cost of living as the primary reasons for Pakatan’s victory.

    However, Azmi also believes that the Mahathir factor was equally important and thus it was not wise for Rafizi to point out Pribumi Bersatu’s less than satisfactory performance.

    Rafizi had said that while Mahathir was popular with voters, his Pribumi Bersatu’s less-than-sterling performance even in his home state of Kedah was proof that he was not the deciding factor.

    ReplyDelete
  38. Banyak betul taik si pejuang najis tabor kat sini
    Malas nak layan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tu gila. Nak layan buat apa?

      Delete
    2. PEGUAM NEGARA : 10 Sebab Kenapa Tommy Thomas Tidak Sesuai - IKSIM
      Diterbitkan Belia Bangkit Pada 5:55:00 PTG


      Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas bakal menimbulkan lebih banyak keresahan awam dan polemik daripada menyelesaikan masalah.

      Demikian menurut kenyataan media Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Dato’ Prof Mahamad Naser bin Disa yang dikeluarkan institut kajian strategik tersebut kepada media hari ini.

      Menurut beliau, keputusan Kerajaan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Perkara 145 (2) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut “Menjadi kewajipan Peguam Negara menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang”.

      Ini kerana seorang yang bukan Islam sudah tentulah tidak akan dapat membantu Yang di-Pertuan Agong “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” yang termaktub di dalam Sumpah Jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong selaras dengan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Islam ialah agama bagi Persekutuan”, khususnya di dalam apa-apa perkara undang-undang yang menyentuh prinsip-prinsip Islam.

      Malah pendirian tegar Tommy Thomas dan peguam-peguam Islam yang sealiran dengannya kononnya Malaysia adalah negara sekular jelas bercanggah dengan Sumpah Negara di bawah perkara 37(1) itu. Justeru mereka yang berpemikiran sedemikian TIDAK LAYAK sama sekali untuk dicadangkan sebagai Peguam Negara.

      Menurut kenyataan media itu lagi, keputusan mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara juga boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam.

      Ini kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy tegar berhujah mengenai betapa Malaysia adalah BUKAN negara Islam. Maka pendirian sebegini jelas bertentangan dengan berbagai peruntukkan Perlembagaan seperti Perkara 3(1), Perkara 11(4), Perkara 12(2) Perkara 37(1) komitmen YDPA sebagai The Supreme Head of Federation untuk mendaulatkan Islam pada setiap masa, Butiran 1 kepada Perkara 74, Perkara 121(1A) dan semua dasar yang menyentuh kepentingan Islam.

      Cadangan perlantikan ini juga boleh mendatangkan kerumitan kepada penggubalan dan perlaksanaan dasar-dasar kerajaan yang menyentuh isu-isu membabitkan Islam.

      Ini kerana di dalam buku-buku beliau bertajuk “Anything But The Law” dan “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy menyebut betapa keputusan-keputusan Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan yang akur kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah bila timbul pertikaian membabitkan konflik antara undang-undang sivil dan undang-undang syariah adalah keputusan yang salah; betapa keputusan Mahkamah Rayuan di dalam kes penggunaan nama Allah oleh Gereja Katolik adalah keputusan yang salah, serta betapa rayuan dalam isu pertikaian antara Islam dan Kristian perlu diputuskan oleh hakim-hakim yang beragama Hindu, Buddha, ateis atau agnostic.

      Perkara ke empat yang disebut di dalam kenyataan media tersebut sebagai sebab kenapa Tommy Thomas tidak sesuai dilantik sebagai Peguam Negara ialah kerana perlantikan tersebut boleh menjejaskan dasar kerajaan dan boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang bercanggah dengan pendirian kerajaan terhadap Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara.

      Delete
    3. Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menyifatkan Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara sebagai tidak mempunyai asas perlembagaan dan perundangan. Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara boleh mendatangkan keresahan kepada rakyat Malaysia kerana pandangan beliau yang kontroversi terhadap pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng.

      Ini kerana di dalam buku beliau bertajuk “Anything But The Law” pada 2016 Tommy menceritakan mengenai kedudukan beliau sebagai peguam Chin Peng dan PKM selain mendesak Kerajaan Malaysia membenarkan mayat Chin Peng ditanam di Sitiawan, Perak, serta mengisytiharkan Chin Peng sebagai “one of the great liberation fighters of the second half of the twentieh century” dan “a major contributor to Merdeka” sedangkan ini bercanggah dengan pandangan majoriti rakyat Malaysia terhadap Chin Peng yang menyifatkan Chin Peng sebagai musuh negara.

      Cadangan perlantikan ini juga adalah bercanggah dengan Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi “Yang di-Pertuan Agong hendaklah, atas nasihat Perdana Menteri, melantik seorang yang layak menjadi hakim Mahkamah Persekutuan sebagai Peguam Negara bagi Persekutuan”.

      Ini kerana telah menjadi pengetahuan umum bahawa Yang di-Pertuan Agong tidak memperkenankan hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara dan mengikut Perlembagaan Persekutuan perlantikan Peguam Negara hendaklah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong.

      Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 11 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi “Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita” yang menghendaki Pakatan Harapan akur dengan keputusan Raja-Raja Melayu.

      Ini kerana telah menjadi pengetahuan umum bahawa Raja-Raja Melayu tidak memperkenankan hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara. Cadangan perlantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara juga, menurut CEO IKSIM, adalah bercanggah dengan prinsip keadilan sejagat kerana ia membabitkan kepentingan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan.

      Ini kerana Lim Guan Eng sedang menghadapi dua pertuduhan rasuah di mahkamah yang kuasa untuk meneruskan atau menghentikannya berada di dalam tangan Peguam Negara di mana kedudukan Tommy sebagai peguam Lim Guan Eng dan sebagai peguam Kerajaan Negeri Pulau Pinang sewaktu Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini memungkinkan Tommy memihak kepada Lim Guan Eng.

      Tommy Thomas akan menghadapi masalah untuk bekerja dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, kerana beliau adalah pengkritik tegar Tun Dr Mahathir sebelum ini.

      Di dalam buku beliau bertajuk “Abuse Of Power” pada 2016 Tommy menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai “a very authoritarian leader who did not brook dissent”.

      Di dalam The International Bar Association (IBA)’s 3rd Asia Pacific Regional Forum Conference di Kuala Lumpur pada 25–27 November 2012 Tommy berkata: “The darkest days were in the authoritarian leadership of our 4th Prime Minister, Dr Mahathir, who ruled for 22 years from 1981 to 2003.”

      Keputusan Pakatan Harapan untuk mencadangkan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara adalah bercanggah dengan Janji 15 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi “Peguam Negara akan dilantik dari kalangan Ahli Parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan”.

      Ini kerana Manifesto Pakatan Harapan berjanji untuk melantik Peguam Negara dari kalangan Ahli Parlimen sedangkan Tommy Thomas adalah bukan seorang Ahli Parlimen.

      - SUMBER

      Delete
  39. ALLLAHUAKBAR !! JALAN MENGHAPUSKAN RAJA MELAYU SEDANG DIGERAKKAN OLEH MAHATHIR @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
    Memang seluruh penduduk atau rakyat Malaysia mengetahui bahawa Mahathir Muhamad yang kini menjaeat jawatan Perdana Menteri sepanjang melibatkan diri dalam politik tidak pernah lekang dari mencari pergaduhan.

    Bergaduh dengan Perdana Menteri Pertama hingga dipecat keahlian UMNO, kemudian bergaduh pula dengan Ku Li sebab pemilihan Presiden UMNO hingga UMNO terbatal pendaftarannya, kemudian gaduh pula dengan Anwar Ibrahim sampai tertubuhnya PKR, gaduh pula dengan Pak Lah sebab jambatan bengkok membawa sehingga Pak Lah melepaskan jawatan, gaduh pula dengan Datuk Seri Najib Razak sampai melayu berpecah belah dan kini Mahathir sedang mencari gaduh pula dengan pihak Istana.

    Mahathir baru baru ini telah mengemukakan nama calon Peguam Negara yang baharu iaitu Tommy Thomas yang juga pernah menjadi peguam kepada Ketua Parti Komunis Malaya
    , Chin Peng.



    Walaupun demikian, pihak Istana Negara dikhabarkan tidak memperkenan perlantikan peguam negara dari kalangan buian Melayu dan disini timbuk konflik diantara kerajaan dengan pihak Istana.



    Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong telah menolak cadangan berkenaan dan kini Mahathir dikhabarkan telah membuat kenyataan bahawa perlantikan Peguan Negara berkenaan akan aktif secara automatik selepas 40 hari cadangan diserahkan kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong.

    Disini Sangkakala lihat, Mahathir dengan sengaja cuba menjadikan pihak Istana sebagai sasaran seterusnya dalam usaha untuk menjadikan negara ini sebagai sebuah negara Republik.

    Kenapa Sangkakala katakan demikian? Sebab, apabila terjadi penolakan oleh pihak Istana maka, Mahathir akan mengatakan bahawa pihak Istana cuba untuk campur tangan dalam soal pentadbiran negara.

    Berikutan dengan itu, Mahathir juga akan mengatakan bahawa Istitusi BerRaja di Malaysia perlu dikaji semula sama seperti aoa yang dilakukan terhadap DYMM Sultan Johor, Sultan Iskandar yang difitnah kononnya membunuh abang Prebet Adam satu ketika dulu hanya semata mata untuk mengurangkan kuasa dan kekebalan Raja dan Sultan.

    Ini juga merupakan peluang yang amat baik bagi Mahathir untuk terus mencengkam kukunya ke dalam isi hingga ke tulang Malaysia.

    Apabila negara sudah menjadi Republik, maka Presiden tentulah Mahathir dan akan dibantu oleh Perdana Menteri dan akhirnya KeSultanan Tanah Melayu akan terhapus.

    Jika ini berlaku, orang Melayu perlu bangkit dan mepertahankan kedaulatan Raja Raja Melayu, jangan kira apa fahaman politik, maruah Melayu perlu kita pertahankan.

    ReplyDelete
  40. (ADA APA-APA KE) Pertemuan khas Anwar dan pemimpin PKR di kediaman rasmi TPM

    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mengadakan pertemuan khas dengan semua wakil rakyat, bekas wakil rakyat dan pimpinan negeri parti itu, Rabu ini.

    Dalam surat bertarikh 31 Mei yang dilihat FMT, pertemuan itu akan diadakan di Sri Satria, kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 3.30 petang.

    “Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat diarahkan ketua umum untuk memanggil semua ahli Parlimen, adun dan bekas, pengerusi MPN (Majlis Pimpinan Negeri) dan pengarah JRPN (Jabatan Pilihan Raya Negeri) ke suatu pertemuan khas,” menurut surat itu.

    Seorang adun PKR Selangor yang enggan mendedahkan namanya mengesahkan menerima surat itu, tetapi tidak tahu tujuan pertemuan khas itu diadakan.

    Surat ditandatangani Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar itu memaklumkan kehadiran semua orang yang dijemput itu adalah wajib.

    Surat itu menyatakan PKR mempunyai ahli Parlimen paling ramai dalam Pakatan Harapan (PH).

    “Daripada jumlah 113 ahli Parlimen PH (tidak termasuk ahli Parlimen dari Parti Warisan Sabah), PKR kini mempunyai jumlah ahli Parlimen terbanyak, seramai 49 orang atau 42% daripada jumlah keseluruhan ahli Parlimen PH.

    “PKR juga kini mempunyai 67 adun mewakili semua negeri, kecuali Kelantan dan Terengganu.

    “Kemenangan ini adalah isyarat penerimaan dan kepercayaan rakyat kepada PKR untuk melaksanakan semua agenda reformasi yang kita perjuangkan selama ini.” -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut pandangan sorang penganalisa politik tempatan yang aku temui semalam menyatakan...senario politik negara bakal menerima satu kejutan dalam tempoh masa terdekat. Perancangan DSAI untuk menuntut 'tahta' PM dah tak tertahan2 lagi...bermula dari road show ke empat istana Sultan untuk memohon perkenan ke bawah duli2 yang maha mulia telah hampir ke kemuncaknya dengan pertemuan khas ketua umum PKR dengan MP2 dan ADUN2nya di Sri Satria.

      Ikut congak budak tadika...jika MP2 PKR bergabung dengan MP2 UMNO/BN dan PAS, dah tentu mereka mampu membentuk kerajaan campuran yang baru dengtan simple majority. Bayangkan...DSAI yang dah bebas sekarang.. disuruh tunggu 2-3 tahun lagi baru boleh memegang jawatan PM tu, sanggup ke dia menunggu masa yang selama tu????? DSAI sedar...lebih lama lagi Tun M berada di puncak kuasa, semakin kuat dan kukuh pengaruhnya dan semakin pudar peluang DSAI untuk merasa kerusi empuk PM tu. Tun M yang terkenal dengan kelicikan berpolitiknya dah tentu takkan semudah itu untuk menyerahkan jawatan tersebut..lagi pun takde sebarang perjanjian bertulis dalam PH yang mengatakan akan berlaku peralihan kuasa dalam masa terdekat ini.

      Satu cara untuk memastikan jawatan itu dapat kepada DSAI ialah dengan 'merampas'nya melalui pembentukan gabungan kerajaan campuran di atas. Rasanya takde masaalah untuk direalisasikan memnadangkan DS Zahid adalah orang kepercayaan DSAI satu ketika dulu..dah tentu nostalgia tu tetap kukuh di antara kedua2 mereka. PAS pulak dilihat kini mesra UMNO dan pasti akan mengikut saja....go with the flow.

      Bagi ahli2 akar umbi PKR, mereka semuanya mengalu2kan pembentukan kerajaan campuran ini...rasanya dah tak sabar2 untuk melihat DSAI dinobatkan sebagai PM yang baru. DSZH dan TGHH akan diberikan jawatan TPM kedua...habis citer. Kiranya..win-win situation untuk semua. Nanti kabinet yang dibentuk..pandai2lah DSAI mengagihkannya di antara ketiga2 parti tu.

      Alhamdulillah...kalau macam ni, barulah dinamakan era baru Msia...bukan macam yang ada sekarang. Sama2lah kita mendoakan agar ini akan berlaku dalam masa yang terdekat....Aminnnnn !!!!!



      Delete
    2. Berita terkini....Pertemuan DSAI dengan semua MP2 dan ADUN2 PKR telah diubah tempat ke one world hotel, Selangor...tarikh tetap sama. Ini berkaitan dari teguran yang diterima yang melibatkan kepentingan peribadi kediaman TPM dalam isu tersebut. Kita sama2lah tunggu apa hasil dari pertemuan penting tersebut....ada tak kemungkinan PKR bakal mengambil sesuatu tindakan politik yang drastik yang bakal mengubah lanskap politik negara???? Eeeeee..tak sabar rasanya menanti hari bersejarah tu kan kengkawan !!!!!!

      Delete
  41. Mahathir: Khairy is best for Umno president
    (dah stat main psy war )

    Pakatan Harapan chairman surprises newsmen by talking about Umno's party elections.He surprised reporters here today when he said Khairy was the “best” man for the job.

    “Now I see the presidency of the party is being contested. I see the best candidate is Khairy… for president,” Mahathir said.

    His comment came while he was being asked about the impasse in Perlis, where Umno assemblymen are resisting the choice of Azlan Man as menteri besar.

    Mahathir said the Perlis problem was because of Umno’s heavy defeats at the general election last month. Asked whether Umno needed a period of recovery, he made his comment about the party elections and Khairy.

    ReplyDelete
  42. Lokasi Anwar jumpa pemimpin PKR diubah selepas dikritik guna kemudahan kerajaan
    Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat PKR memutuskan lokasi itu ditukar dari kediaman rasmi timbalan perdana menteri di Putrajaya ke Hotel One World di Bandar Utama.
    PKR mengubah lokasi pertemuan khas Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan pemimpin parti itu pada Rabu ini selepas mendapat kritikan beberapa pihak.

    Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata, Jawatankuasa Pilihan Raya Pusat (JPRP) memutuskan menukar lokasi itu dari Sri Satria, kediaman rasmi timbalan perdana menteri ke Hotel One World di Bandar Utama.
    “Terima kasih atas kebimbangan yang dibangkitkan. Keprihatinan di antara tugas presiden parti dan pejabat timbalan perdana menteri diambil perhatian.

    “JPRP sudah menetapkan pertemuan khas pada Rabu ini akan diadakan di Hotel One World,” katanya dalam Twitternya hari ini.

    Dalam surat bertarikh 31 Mei yang dilihat FMT, pertemuan itu pada asalnya dijadual berlangsung di Sri Satria, kediaman rasmi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 3.30 petang Rabu ini.

    Seorang adun PKR Selangor yang enggan mendedahkan namanya mengesahkan menerima surat itu, tetapi tidak tahu tujuan pertemuan khas itu diadakan.

    Surat yang ditandatangani Izzah memaklumkan kehadiran adalah wajib.

    Surat itu menyatakan PKR mempunyai ahli Parlimen paling ramai dalam Pakatan Harapan (PH), iaitu 49 orang atau 42% dalam gabungan 4 parti itu.

    ReplyDelete
  43. Dr M jamin selesai lantikan peguam negara baru ikut Perlembagaan
    Perdana menteri berkata, tiada manfaat beliau membuat penjelasan kerana usaha sedang dilakukan untuk menyelesaikan isu itu.
    ALOR SETAR: Kerajaan pusat pimpinan Pakatan Harapan (PH) sedang berusaha menyelesaikan isu lantikan peguam negara baru, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Beliau yang enggan mengulas lanjut isu tersebut bagaimanapun memberi jaminan penyelesaian akan dibuat mengikut Perlembagaan Persekutuan dan lunas undang-undang.
    Usaha sedang dijalankan mengenai masalah ini dan tidak ada manfaat untuk saya buat penjelasan sebelum usaha dijalankan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis PH Kedah di Seri Mentaloon, di sini, hari ini.

    Turut hadir Menteri Besar Kedah merangkap Pengerusi PH negeri, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan pimpinan pakatan itu.



    Dr Mahathir mengulas laporan beberapa portal berita yang antara lain menyebut Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V menolak calon dicadangkan kerajaan pusat untuk dilantik sebagai peguam negara baru menggantikan Tan Sri Mohamed Apandi Ali.

    Laporan itu juga menyebut raja Melayu lain turut menyokong keputusan Yang di-Pertuan Agong untuk menolak calon yang dicadangkan kerana bukan Melayu dan tidak beragama Islam.

    Sementara itu, Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad dalam satu kenyataan hari ini menyatakan raja Melayu akan mengadakan perbincangan khas berhubung isu itu di Istana Negara, Selasa ini.

    Mengulas perkembangan lain, Dr Mahathir yang juga pengerusi PH berkata, beliau tidak akan campur tangan dalam krisis lantikan menteri besar Perlis kerana ia tidak ada kaitan dengan parti berkenaan.

    “Macam mana saya nak campur tangan, parti saya tidak ada kuasa di Perlis, kalau ada kuasa bolehlah saya campur tangan,” katanya.

    Pada 24 Mei lalu, Pengerusi Barisan Nasional Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim memohon Dr Mahathir campur tangan dalam isu lantikan menteri besar negeri tersebut yang sehingga kini belum ada noktahnya.

    Mengulas lanjut, Dr Mahathir menyifatkan krisis yang berlaku di Perlis itu disebabkan Umno kini dalam keadaan kucar-kacir sehingga tidak dapat menentukan prinsip perjuangan sebenar mereka.

    Mengenai Kedah, Dr Mahathir berkata, kerajaan pusat akan membantu kerajaan negeri dalam usaha mencapai status negeri kaya seperti Johor dan Selangor.

    “Pihak negeri Kedah menyatakan Kedah termiskin dan beberapa perkara akan diberikan perhatian oleh kerajaan pusat. Saya akan mengambil berat masalah dihadapi Kedah yang menyebabkan (ia) tidak capai kekayaan seperti Johor dan Selangor.”

    Mengenai mesyuarat itu, Dr Mahathir berkata, antara lain beliau memberi peringatan agar pemimpin PH tidak terlibat dalam gejala rasuah.

    “Dahulu waktu kita pembangkang, kita sering kritik kerajaan kerana rasuah, sekarang kita sudah jadi kerajaan dan (menang) di beberapa negeri, kita mesti melakukan segala cara untuk membendung rasuah ini.”

    ReplyDelete
  44. Sultan bincang isu peguam negara Selasa ini
    Penyimpan Mohor Besar Raja-raja berkata, kerajaan dan Istana Negara belum ada persetujuan mengenai pemberhentian perkhidmatan Apandi Ali serta calon penggantinya.
    Raja Melayu dijangka mengadakan perbincangan khas mengenai jawatan peguam negara, Selasa ini.

    Dalam satu kenyataan hari ini, Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad berkata warkah persilaan untuk perbincangan khas di Istana Negara itu sudah dikeluarkan pada 1 Jun kepada semua raja Melayu.



    Syed Danial berkata, ketika ini kerajaan dan Istana Negara belum ada persetujuan mengenai pemberhentian perkhidmatan peguam negara sedia ada serta calon penggantinya.

    “Raja-raja Melayu mengikuti perkembangan ini (jawatan peguam negara) dan merasakan ada tanggungjawab untuk membantu menyelesaikan kekusutan ini,” katanya.

    Menurut kenyataan itu, di bawah Perkara 145 (1) Perlembagaan Persekutuan: “Yang di-Pertuan Agong hendaklah, atas nasihat perdana menteri melantik seorang yang layak menjadi Hakim Mahkamah Persekutuan sebagai peguam negara bagi persekutuan.
    Perkara 145 (5) Perlembagaan Persekutuan pula menetapkan: “…Peguam negara hendaklah memegang jawatan selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong dan boleh pada bila-bila masa meletakkan jawatannya dan, melainkan jika dia ialah anggota Jemaah Menteri, hendaklah menerima apa-apa saranan yang ditentukan oleh Yang di-Pertuan Agong”.

    Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali akan bercuti dan tempatnya digantikan peguam cara negara, berkuat kuasa serta-merta.

    Dr Mahathir berkata, Apandi diberikan cuti kerana ada beberapa aduan tentangnya walaupun belum ada sebarang laporan rasmi dibuat berhubung tuduhan yang dilemparkan terhadapnya.

    ReplyDelete
  45. Calon Peguam Negara : Di Mana Kedudukan Perlembagaan Persekutuan Di Mata PH?

    Berikut merupakan kenyataan penuh Annuar berhubung kemelut perlantikan peguam negara.

    Tanggapan bahawa isu cadangan melantik T.Thomas adalah semata mata SOAL BUDIBICARA PM MENASIHATI YDPA, dan YDPA WAJIB MEMATUHINYA adalah salah dari segi prinsip dan semangat perlembagaan negara. Ia juga terkait soal kesesuaian, wibawa dan konflik kepentingan yang bakal terjadi.

    YDPA dan RAJA RAJA Melayu mempunyai tanggungjawab yang jauh lebih besar dari sekadar mengiakan nasihat orang politik termasuk PM. Tanggungjawab itu merentasi kepentingan parti, puak atau individu. Sekiranya sesuatu itu bercanggah dengan falsafah dan kepentingan rakyat dan negara maka YDPA dan Majlis Raja-Raja berhak bertindak menggunakan wibawa jawatan mereka sebagai KETUA NEGARA.

    Harus diingat YDPA dan Raja-Raja pada zaman ini adalah terdidik, terpelajar dan mempunyai penasihat yang sangat berwibawa dan mampu melihat sesuatu perkara dari perspektif yang jauh lebih luas dari orang politik yg berkepentingan. Justeru Raja-Raja mampu berperanan ‘CHECK & BALANCE’ dalam Malaysia Moden ini.

    Perhatikan di sini betapa kontroversinya cadangan PM melantik T.Thomas yang sebelum ini tidak pun diketahui oleh rakyat.

    Justeru kita merasakan, walaupun dikatakan oleh media bahawa keputusan untuk mencadangkan perlantikan bekas Setiausaha Majlis Peguam Malaysia, Tommy Thomas, sebagai Peguam Negara adalah berdasarkan persetujuan sebulat suara Pakatan Harapan, adalah diyakini ia bukan berpunca daripada Pengerusi Pakatan Harapan merangkap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ini kerana Tun Dr Mahathir diketahui umum sukar untuk memaafkan pihak yang mengkritik beliau, dan Tommy pula diketahui umum merupakan salah seorang pengkritik tegar Tun Dr Mahathir, di mana di dalam bukunya bertajuk ‘Abuse Of Power’ pada 2016 contohnya, Tommy menyifatkan Tun Dr Mahathir sebagai ‘a very authoritarian leader who did not brook dissent’.

    Begitu juga di dalam The International Bar Association (IBA)’s 3rd Asia Pacific Regional Forum Conference di Kuala Lumpur pada 25–27 November 2012, di mana Tommy berucap keras menyelar Tun Dr Mahathir dengan berkata: ‘The darkest days were in the authoritarian leadership of our 4th Prime Minister, Dr Mahathir who ruled for 22 years from 1981 to 2003.’

    Keputusan untuk mencadangkan Tommy yang dibuat oleh Pakatan Harapan ini pula adalah tidak selari dengan Janji 15 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi ‘Peguam Negara akan dilantik dari kalangan ahli parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan’.

    Keputusan untuk mencadangkan Tommy ini juga adalah tidak selari dengan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi ‘Islam ialah agama bagi Persekutuan’ dan tidak selari dengan Sumpah Jawatan bagi Yang di-Pertuan Agong yang berbunyi ‘Kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam’.

    Ini kerana Perkara 145 (2) Perlembagaan Persekutuan menyebut ‘Menjadi kewajipan Peguam Negara menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang, dan melaksanakan apa-apa tugas lain yang bersifat undang-undang, yang dari semasa ke semasa dirujukkan atau ditugaskan kepadanya oleh Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri’.

    Melantik seorang yang bukan Islam untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong sudah tentulah satu langkah yang tidak betul kerana seorang yang bukan Islam sudah tentulah tidak akan dapat membantu Yang di-Pertuan Agong ‘memeliharakan pada setiap masa Agama Islam’ selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi ‘Islam ialah agama bagi Persekutuan’.

    ReplyDelete
  46. Apatah lagi bila Tommy di dalam buku-bukunya bertajuk ‘Anything But The Law’ dan ‘Abuse Of Power’ pada 2016 tegar berhujah mengenai betapa Malaysia adalah bukan negara Islam serta betapa keputusan Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan yang akur kepada bidang kuasa Mahkamah Syariah bila timbul pertikaian membabitkan konflik antara undang-undang sivil dan undang-undang syariah adalah keputusan yang salah.

    Bagaimana Tommy, seorang bukan Islam, boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri mengenai apa-apa perkara undang-undang Islam dengan betul dan tidak berkepentingan sedangkan banyak pandangannya mengenai undang-undang Islam yang tercatat di dalam buku-bukunya sebelum ini yang bersifat kritikal dan lebih banyak dipengaruhi oleh pegangan agama beliau sendiri?

    Tommy di dalam bukunya bertajuk ‘Abuse Of Power’ pada 2016 juga mengkritik keputusan Mahkamah Rayuan di dalam kes penggunaan nama Allah oleh Gereja Katolik dengan menyebut: ‘In an appeal where the central issue is a clash between Islam and Christianity, the judges ought to have been Hindus, Buddhists, atheists or agnostics. Alternatively, there should have been a delicate balance between judges of the Muslim, Christian and other faiths’.

    Tommy di dalam bukunya bertajuk ‘Anything But The Law’ pada 2016 juga banyak menulis mengenai isu-isu yang sensitif termasuklah, di dalam mendesak Kerajaan Malaysia membenarkan mayat Chin Peng ditanam di Sitiawan, menyebut Chin Peng sebagai ‘one of the great liberation fighters of the second half of the twentieh century’ dan ‘a major contributor to Merdeka’ serta menyifatkan Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara tidak mempunyai asas perlembagaan dan perundangan.

    Sebab itulah bila terkeluar berita bahawa Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu tidak memperkenankan hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara maka ia adalah satu tindakan yang amat tepat dan perlu dihormati selaras dengan Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan yang berbunyi ‘Yang di-Pertuan Agong hendaklah, atas nasihat Perdana Menteri, melantik seorang yang layak menjadi hakim Mahkamah Persekutuan sebagai Peguam Negara bagi Persekutuan’.

    Mengikut Perlembagaan Persekutuan, perlantikan Peguam Negara adalah jelas dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong, tidak seperti kenyataan Lim Kit Siang pada 17 Mac 2018 bahawa ‘kita (Pakatan Harapan) akan melantik seorang Peguam Negara dan ketua-ketua institusi-institusi negara…’ (‘we will appoint an Attorney-General and heads of national institutions…’) tanpa sebarang rujukan kepada Yang di-Pertuan Agong.

    Lebih asas lagi adalah, mengikut Perkara 145 (5) Perlembagaan Persekutuan, Peguam Negara hendaklah memegang jawatan selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong, apatah lagi atas merit Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara (Perkara 32), Ketua Eksekutif (Perkara 39) dan sebagai Ketua Agama Islam, di mana sudah tentu ada justifikasi kukuh kenapa orang Islam perlu diberikan keutamaan memegang jawatan ini.

    ReplyDelete
  47. Adalah menjadi kewajipan Pakatan Harapan untuk akur dengan tindakan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu ini selaras dengan Janji 11 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi ‘Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita’.

    Di mana suara Tan Sri Dr Rais Yatim yang menyokong Pakatan Harapan sekarang? Bukankah sudah terbukti sekarang bila Pakatan Harapan tidak akur dengan tindakan Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu di dalam soal hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara maka apa yang beliau katakan pada 6 Februari 2018 bahawa ‘peta PPBM adalah sosialis, tidak nampak menjuarakan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu’ adalah betul?

    Belum pun 40 hari di tampuk kuasa, negara sudah mula bergelut dgn pelbagai perkara dasar..terutama yg menyentuh perkara asas seperti termaktub dalam perlembagaan. Yang pasti RAJA-RAJA MELAYU, ISLAM DAN HAK ORANG MELAYU SEMACAM DIANCAM SECARA SISTEMATIK. BEGITULAH BILA KUASA SUDAH TIADA LAGI.

    Kehadapan SPB YDPA SULTAN MUHAMMAD KE V dan Majlis Raja-Raja, Rakyat menjunjung kasih. Setidaknya kita tahu, Duli-Duli Tuanku bukan hanya RUBBER STAMP..Rakyat tumpang berlindung

    Allahuakbar!

    TSAM
    P26 KETEREH

    ReplyDelete
  48. Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa kesal dengan sikap kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan yang telah mula bergelut dengan pelbagai perkara dasar walaupun baru sahaja memegang tampuk kuasa negara.

    Ini menurut Annuar sebagaimana yang mereka pamerkan baru-baru ini yang menyentuh perkara asas seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara.

    “Raja-Raja Melayu, Islam dan hak orang Melayu semacam diancam secara sistematik. begitulah bila kuasa sudah tiada lagi.

    “Adalah menjadi kewajipan Pakatan Harapan untuk akur dengan tindakan Yang di-Pertuan Agong (YDPA) dan Raja-Raja Melayu ini selaras dengan Janji 11 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi ‘Kerajaan Pakatan Harapan akan sentiasa meletakkan pandangan dan teguran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan dalam negara kita’,” kata Annuar dalam satu kenyataan di sini hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika mengulas berhubung kemelut pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara.

    Tambah Ketua Penerangan UMNO itu juga, keputusan untuk mencadangkan Tommy Thomas yang dibuat oleh Pakatan Harapan ini pula adalah tidak selari dengan Janji 15 di dalam Manifesto Pakatan Harapan yang berbunyi ‘Peguam Negara akan dilantik dari kalangan ahli parlimen yang berkelayakan, dan beliau akan menjadi seorang Menteri yang boleh meneruskan peranan sebagai penasihat undang-undang bagi kerajaan’.

    “Di mana suara Tan Sri Dr Rais Yatim yang menyokong Pakatan Harapan sekarang? Bukankah sudah terbukti sekarang bila Pakatan Harapan tidak akur dengan tindakan YDPA dan Raja-Raja Melayu di dalam soal hasrat Pakatan Harapan untuk melantik Tommy sebagai Peguam Negara maka apa yang beliau katakan pada 6 Februari 2018 bahawa ‘peta PPBM adalah sosialis, tidak nampak menjuarakan orang Melayu dan Raja-Raja Melayu’ adalah betul?

    “Kehadapan Seri Paduka Baginda YDPA Sultan Muhammad Ke V dan Majlis Raja-Raja, rakyat menjunjung kasih. Setidaknya kita tahu, Duli-Duli Tuanku bukan hanya ‘rubber stamp’.. rakyat tumpang berlindung,” ujarnya lagi

    ReplyDelete
  49. apa yg penting bagi negeri2 yg d tadbir olih 'pembangkang' , ia lah perancangan yg mantap yg perlu d mulakan agar ia nya dpt d 'rampas' semula dlm pru15 kelak.

    seorang pemimpin PH yg berkaliber perlu d kenal pasti secepat mungkin agar jentera parti bolih d susun semula n berdgerak secara berkesan.

    saya yakin kerajaan pusat akan mengujudkan 'pej pembangunan persekutuan' d negeri2 ini d mana peruntukan dari pusat akan d salur utk d urustadbir.

    bekerja rapat lah dgn pej persekutuan ini utk memastikan peruntukan sampai k kumpulan sasar. tugas nya amat berat tapi jika berjaya negeri2 ini akan senang d tawan kelak.

    jadi pd pendpt saya, memantapkan jentera parti d peringkat negeri (pembangkang) lebih penting drpd tugas sebagai menteri cabinet yg perlu mengurus kebajikan seluruh rakyat Negara ini.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
  50. Kalau ikut kajian terkini, majoriti rakyat semakin memberi sokongan kepada DSAI yang dilihat mampu menggalas tanggung jawab sebagai PM dalam masa terdekat dengan cemerlangnya.

    Jika dilihat dengan teguran2 bernas lagi pedas yang ditujukan kepaad kerajaan PH sejak kebelakangan ni , memang ada kebenarannya cakap2 yang mengatakan ujud ' perang dingin' di antara kedua2 tokoh politik tersebut. DSAi dah membuat langlah permulaan dengan road shownya ke empat istana dan terbaru akan bertemu dengan semua MP2dan ADUN2 PKR. Denagn sokongan kuat dari rakyat dan juga PKR, tak mustahil DSAI adalah play maker dalam politik Msia dewasa ini. Setakat nak jadi MP tu takde hal, nurul Izzah atau Kak Wan boleh korbankan kerusi parlimen mereka. DSAI pun masih ada pengaruh dalam UMNO...DSZH kan budak suruhannya dulu. Rakyat merasakan jika PKR dan UMNO bergabung, ia adalah langkah yang terbaik untuk memastikan kelangsungan melayu adn islam terus subur di negara ini. Sultan dan Raja2 melayu dah akan memberi perkenan mereka jika DSAI menjadi PM...mereka tau jiwa DSAI masih pekat dengan darah melayu !!!!!!!

    ReplyDelete
  51. Apa ciapan Zam? Zam menyifatkan Anwar tidak sabar menggantikan Dr Mahathir sebagai perdana menteri. “Ketika negara memerlukan konsolidasi dan kestabilan, pergerakan Anwar Ibrahim terutama dalam mengadap Raja-Raja menarik perhatian dan menimbulkan berbagai-bagai spekulasi. “Beliau kelihatan seperti cacing kepanasan, seperti tidak sabar tunggu dua tahun lagi,” ciap Zam. Selepas Zam, A Kadir Jasin, bekas wartawan sohor New Straits Times membangkitkan tentang Anwar. Isu yang masyarakat menerimanya sebagai mesej yang serius. Bahawa, adanya jurang persefahaman antara Dr Mahathir dan Anwar. "Ketua Umum PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim, ditajukberitakan sebagai berkata beliau bimbang dengan perbezaan pendapat dalam PH. "Saya katakan begini kepada sahabat lama saya itu: Jangan sekadar bimbang saja. Sebagai orang tua kita lakukanlah yang terbaik bagi mengukuhkan perpaduan dalam pakatan kita," tulisnya. Malah, nada Kadir menegur lebih sinis: "Sesiapa pun, si papa atau raja akan mengundang tindak balas yang setimpal sekiranya mereka cuba menidakkan pilihan rakyat jelata dan undang-undang negara." Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bersama Anwar Ibrahim semasa sidang media di ibu pejabat Bersatu, Petaling Jaya pada 1 Jun. – Gambar fail The Malaysian Insight, 3 Jun, 2018. Sebagai rakyat, kita trauma. Segera kita teringat pada sejarah 1998. Tahun bermulanya krisis antara Dr Mahathir dan Anwar. Ramai yang hilang kerja. Malah, kalau tidak ratusan ribu, puluhan ribu kehilangan kerja. Krisis Dr Mahathir dan Anwar menjadi puncak krisis politik pada detik kejatuhan mata wang Asia itu. Negara turut bergegar dengan reformasi jalanan. Bursa saham jatuh merudum daripada paras 1200 mata ke tahap 200 mata. Mata wang ringgit Malaysia jatuh mendadak daripada RM2.50 per AS$1 kepada lebih RM4.50 per AS$1. Ia kenangan yang penuh seksa pada ketika itu. Krisis Dr Mahathir dan Anwar adalah trauma bagi semua rakyat Malaysia yang melalui era usia muda pada 1998. Malah, ia membawa kepada lahirnya parti reformasi, Keadilan. Berbalik pada isu masa kini. Pembaca juga tentu sudah mendengar banyak kisah yang boleh dikaitkan dengan ciapan Zam. Kita tidak mahu menokok-tambah cerita. Hanya mengeruhkan keadaan. Kita tak patut menjadi pawang atau ahli nujum. Soal pergeseran ini, kita doakan dijauhi Allah. Kita tidak mahu ketidakstabilan politik menjadikan rakyat kepenatan dan letih dalam melihat gelagat atmosfera politik negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita juga tidak mahu menjadi tukang tilik. Meramalkan yang bukan-bukan mengenai perhubungan Dr Mahathir dan Anwar bukan keperluan pada detik kita melaungkan pembaharuan Malaysia. Menilik ini dosa besar. Nabi dah pesan: Menilik walaupun benar adalah dusta yang besar. Cuma dalam kes kebimbangan awam mengenai isyarat wujudnya krisis Dr Mahathir dan Anwar, ia hakikat yang menakutkan. Lebih seram daripada terserempak hantu. Kerajaan PH baru dibina. Masih banyak cabaran selepas rakyat memberikan mandat pada 9 Mei lalu. Dalam mandat itu sah, betapa rakyat percaya dengan janji-janji PH. Bukan saja janji ekonomi dan pembersihan kleptokrasi, tapi rakyat mengundi PH kerana ada jaminan Dr Mahathir dan Anwar bersatu demi rakyat. Rakyat percaya, masa lalu dan sejarah panjang sejak 20 tahun lalu, sudah dilupakan. Sebagai wartawan, kita dapat merasakan yang kita seperti ternampak hantu. Rakyat jadi sangat tidak tenteram. Isyarat Apa akan jadi pada rakyat dan negara kalau krisis ini tidak dikawal? Jangan tolak ciapan Zam sebagai murahan. Jangan abaikan sindiran Kadir. Kita kenal Zam. Walaupun bukan best friend.Kita tahu apabila Zam menciapkan isu itu, dia punya asas untuk menghantar isyarat secara terbuka. Hentikan politik thriller. Jangan letak rakyat dalam suasana tersihir keseraman. Kita baru lepas PRU. Kita kena hormati prinsip demokrasi. Kena berpegang pada amanat rakyat. Rakyat dah buat keputusan melalui peti undi. PH menang 122 kerusi dan berhak memerintah. Malah, dah perintah pun.

      Delete
    2. Jangan bawa filem seram. Jangan gigilkan rakyat. Negara bangsa harus terus ke depan. Dr Mahathir dan Anwar sudah ada perjanjian. Kita pun tak tahu apa jenis perjanjiannya. Tapi kita maklum perjanjian itu demi kebaikan rakyat. Maka, peganglah janji itu. Sebab persefahaman anda berdua, antara janji yang menyebabkan rakyat memilih PH. Muslihat politik boleh dibaca. Rakyat zaman sekarang tidak melihat politik seperti era patung di balik kelir wayang kulit. Hanya nampak bayang-bayang. Era sekarang, semuanya serba digital dan berdefinisi tinggi. Jadi, hantu yang kabur pun, rakyat boleh nampak dengan jelas. Kepada semua pihak, dengarlah suara rakyat. Sekarang rakyat mahu maju ke hadapan. Di atas sejadah pun, rakyat berdoa soal masa depan negara. Itu tanda betapa rakyat kasih akan tanah air ini. Jadi, hentikan segera semua filem seram ini. Kesan ketakutan ini akan menjejaskan fokus rakyat. Mengugah emosi rakyat. Malah, rasa seram juga akan mengganggu pelabur, menggangu ekonomi dan mengganggu komitmen positif agensi penarafan. Ingat! Seluruh dunia mudah merasa seram. Sebab kita memang kerap mencipta filem seram yang menakutkan. Nauzubillah. Jauhilah Malaysia daripada kerosakan akibat kesan perpecahan yang tidak berpenghujung!

      Masih tak ambil iktibar lagi dari perpatah melayu lama...Rumah siap, pahat pulak berbunyi !!!!!

      Delete
  52. As the coals that molest us rage higher we shout still the message of Merdeka for democracy as bright as the sun as pure as dignity our purpose is one Deep is our worry – as democracy’s wounds long is our sadness – as democracy’s woes at arrogant democracy we scorn for a strong free voice we dream Two centuries ago Sam Adams decried in Boston was tea poured into blue seas no need for riotous shouts full of ire only for a truly heartfelt fire Alight now the sacred fire spread afar raging higher. - a.samad said

    ReplyDelete

  53. INI BUKAN

    LAWAK BERDIRI


    ANWAR DAKWA BELIAU CUBA DILAGAKAN DENGAN DR MAHATHIR

    keh...keh..keh...Haaak..Tuuuiiii!!!!!

    ReplyDelete
  54. Hmmm..komen sikit jela..sedih la ini macam ni..MELAYU MEMANG MAU SCREW MELAYU..tak sayang ke perlembagaan kita....dah obsolete sangat ke..teringat tadi tv awani ada cakap malaysia tak mahu parti hanya berteraskan satu kaum saja..UMNO MCA MIC..apa salah dia orang..salah ke bila ada satu parti mewakili suara satu2 kaum..kalau nak cakap kita melayu sanggup gadai UMNO sebab rasa kesaksamaan tu ada..anda semua sudah terlajak salah dalam berfikir..mane ada UMNO picit MCA MIC suruh ikut cakap dia orang depa, UMNO tak pernah jadi big brother dalam BN..yg UMNO buat adalah keputusan samarata yg mengikut lunas perlembagaan..di mana MELAYU mesti ada hak dan wajib mempertahankannya seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara..

    Sekaarng ni MCA dah tunjuk belang pulak..menambah minyak ke api dgn memberikan persepsi salah..tapi yela..org cina..mane ada erti syukur..dia orang mesti ada deal belakng tabir dengan DAP....biasalah cina tetap dengan kaum depa...yang melayu ni masih tak sedar2 jugak, berbalah sesama sendiri...last2 AG dah nak diberi kepada kaum lain..melayu gigit jari aje. Memang betul lah..melayu ni dah abis2 kena kincin aje bhai !!!!!!

    #RINDUZAMANNAJIB

    ReplyDelete
  55. Sedikit demi sedikit keistimewaan melayu dihakis..itupun masih tidak sedar. Tahukah salah satu fungsi peguam negara ialah menasihati agong bukan sahaja untuk perundangan sivil tapi meliputi syariah ? Melayu kpop tidak sedar akan berkata betapa rasisnya kita ni..yer tak?????? Ada perkara2 yang kita perlu bersifat rasis demi kelangsungan bani melayu dan Islam tercinta !!!!!

    ReplyDelete
  56. Cuba fikir2kan dalam Tanah Melayu ni masih ramai orang Melayu yang berkelayakan...tolong beri hak Peguam Negara kepada orang Melayu yang ada berlatar belakang Islam..jadi bila nak buat sesuatu tu takut Allah bukan takut manusia..mcm Ketua pengarah..SPRM yng baru tu...rakyat dah nampak dia tak berintergriti...ada dendam kesumat...so better tukar orang lain yang takde dendam kesumat tu...
    kes tanah ijok...apa cerita...mana dia keadilan yng selalu dilaung laungkan
    kes air kt Selangor apa...cerita
    kes rasuah di Sabah..
    ingat jika bertukar kerajaan semua salah laku..kena tutup k
    Adil k....mcm tu
    kalau salah.. ada rasuah...tetap kena hukum.. tu banglo Disney...senyap jer, bongkarlah balik kes2 tu, termasuklah terowong bawah laut kat Penang....ingat 6 juta orang tak mngundi...mereka ni...akan benam kan PH cukup2 jika..kroni..didulukan...janji dicapatikan !!!!!!

    ReplyDelete
  57. Kerosakan yang ditinggalkan oleh Kerajaan Barisan Nasional adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini", kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad malam tadi.

    Tun Dr Mahathir berkata kerosakan-kerosakan ini telah menyulitkan usaha-usaha Pakatan Harapan untuk menunaikan 10 janji pilihan rayanya dalam tempoh 100 hari.

    Sebagai Rakyat yang patuh, kita patut terima sahaja alasan beliau tanpa berfikir. Bukan setakat itu sahaja, kita juga patut mencontohi alasan beliau dalam kehidupan kita seharian. Contoh adalah seperti di bawah:
    "Kerosakan yang ditinggalkan oleh pembekal terdahulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan kami menurunkan harga barang walaupun GST berkadar sifar," - Saudagar Penipu
    "Kerosakan yang ditinggalkan oleh bekas isteri pakcik adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ini menyukarkan pakcik memberi nafkah kepadanya. Bukan itu saja, tahun ini juga tiada duit raya kepada pengunjung rumah pakcik" - Pakcik Duda
    "Kerosakan yang ditinggalkan oleh ex-girlfriend I dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Ianya menyukarkan janji-janji i untuk hidup bersama dia." - Pakwa Buaya
    "Kerosakan yang ditinggalkan oleh kawan aku dulu adalah lebih teruk daripada yang disangkakan sebelum ini. Jadi aku tak mampu lagi bayar hutang hang," - Kawan Baik.

    ReplyDelete
  58. Terkejut membaca kenyataan akhbar Singapura yang mengulas mengenai tindakan Malaysia mengugurkan tuntutan hak milik terhadap pulau Pedra Branca, yang mana kes berkenaan telah difailkan dengan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) sejak 2017.

    ICJ telah memaklumkan kepada Singapura bahawa prosiding tidak diteruskan dalam dua kes dikemukakan Malaysia terhadap republik itu berhubung penghakiman asal pada 2008 dalam kes membabitkan kedaulatan Pulau Batu Putih, Batuan Tengah dan Tubir Selatan, menurut Kementerian Luar Singapura. Kementerian berkenaan berkata bahawa Malaysia telah memaklumkan kepada ICJ pada 28/05/2018 bahawa ia tidak akan meneruskan prosiding yang dimulakannya sebelum ini.

    Kebetulan pada masa yang sama, Kerajaan Malaysia juga telah membatalkan projek Landasan Keretapi Laju (HSR) di antara Kuala Lumpur-Singapura dan menganggarkan bahawa Malaysia terpaksa membayar pampasan sebanyak RM500 juta.

    Adakah ini yang dikatakan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir bahawa pembatalan projek HSR akan dibincang dengan pihak Singapura? Saya berharap telahan saya tidak benar, dan amat menakutkan kalau penebusan pembatalan projek HSR digantikan dengan pemberian Pedra Branca. Jika ini terjadi benarlah kata orang tua...... Malaysia hanya 'menang sorak kampung tergadai'.

    ReplyDelete
  59. saya setuju 100% pandangan admin tentang perlantikkan menteri,berikan kepercayaan majlis tertinggi PH,They know what they 're doing.

    ReplyDelete
  60. kpd gang najib, lebai mordern n pejuang rakyat.

    isu yg d sediakan utk d bahas ia lah tuntutan jwt2 menteri kabinet drpd negeri2 yg tida wakil mp drpd PH.

    tapi sdr2 merapu sahingga 'off topic'.

    pls stop it!. Cemiuh/letih juga utk skip kerana terlalu panjang sgt tiap2 masukan.

    rayuan ini saya tujukan juga kpd pemunya blog. tk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau anda berasa letih bermakna mereka telah berjaya dalam usaha untuk sabotaj blog ini.

      admin pun mungkin dah letih nak delete terlalu banyak komen kopipes lalu membiarkan.

      Delete
  61. Tidak ada jalan lain. Makikan dia sja. Pukimk dia dll

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus, keluor pun maki aku kp dia. Nanti lapan nak maki lagi. Panjang2

      Delete
  62. umno bersemangat nak jadi strong opposition.

    tapi geng najib, pejuang najis dan lebai tigasuku bersemangat nak jadi sampah, jadi taik!

    smell shits!

    ReplyDelete
  63. Ada lagi muka geng kalah x tau malu bertenggek kt blog budin ni...

    X sedor diri betul

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...