Monday 25 June 2018

GUAN ENG MESTI MENGAKUI KESILAPANNYA DAN HARUS CEPAT2 MOHON MAAF


Isu penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Guan Eng selaku Menteri Kewangan seharusnya tidak perlu terus berlarutan menjadi perbualan masyarakat.


Ia mungkin akan bertambah buruk dan menjadi isu nasional yang teruk jika semakin banyak pihak yang mengeluarkan kenyataan.


Dalam sebuah negara yang mengguna dan menerima pakai Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, urusan rasmi kerajaan, termasuk kenyataan media kementerian, mesti, harus dan wajib menggunakan bahasa utama tersebut.


Kemudian, untuk memberi kefahaman yang lebih menyeluruh kepada rakyat pelbagai lapisan atau jika ada keperluan, kenyataan media yang sama boleh dikeluarkan juga dalam bahasa Inggeris, Cina, Tamil atau sebagainya.


Tetapi, mengeluarkan kenyataan media dalam urusan kerajaan, meskipun sekadar mempertahankan kenyataan sebelumnya  hanya dalam bahasa Mandarin dan tiada dalam bahasa Melayu, ia adalah salah dan jelas tidak menghormati kedudukan bahasa Melayu itu sendiri.


Kenapa kenyataan Guan Eng dalam mempertahankan penggunaan tiga bahasa itu hanya dikeluarkan dalam bahasa Mandarin?


Dalam hal, pihak yang bangun mempertikaikan perkara tersebut tidak boleh dianggap mengamalkan sikap perkauman kerana bahasa adalah identiti utama sesebuah negara.


Lim Guan Eng harus sedar beliau adalah Menteri Kewangan yang mewakili rakyat Malaysia dan bukan mewakili komuniti Cina semata-mata.


Jika bahasa Melayu telah diterima sebagai bahasa rasmi negara, maka tiada sebab perkara itu harus ditolak dan diabaikan.


Sebagaimana Guan Eng sebelum ini berbangga bahawa beliau adalah rakyat Malaysia dan bukan orang Cina ketika perlantikannya sebagai Menteri Kewangan dipertikaikan, beliau kini perlu jujur kepada dirinya sendiri.


Beliau perlu membuktikan dirinya adalah rakyat Malaysia yang sejati dalam percakapan, amalan serta tindakan.


Keterlanjuran mengeluarkan kenyataan media hanya dalam bahasa Mandarin mesti diakui kesilapannnya dan disusuli dengan permohonan maaf serta janji ia tidak berulang lagi.


Tidak sukar untuk rakyat Malaysia memaafkan beliau jika Guan Eng sedia dan cepat-cepat memohon maaf atas perkara ini.


Dengan cepat memohon maaf juga bermakna Guan Eng tidak terus menyusahkan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad dalam mentadbir negara ini. (ShahbudinHusin 25/06/2018)

91 comments:

  1. Unit Komunikasi Strategik Umno sindir PH berkait penyusutan rizab



    Penyusutan rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) daripada AS$108.5 bilion pada 31 Mei kepada AS$107.9 bilion, seperti laporan bank pusat itu, amat menggusarkan Umno dan rakyat Malaysia.

    Ia juga jauh lebih rendah ketika rizab negara berjumlah A$110.0 bilion pada April 2018 atau sebelum PRU14. Ketika itu, ia di bawah pentadbiran kerajaan BN.

    Penarikan balik dana asing di Bursa Malaysia yang berjumlah RM2.48 bilion, kerugian Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bernilai RM6 bilion dalam bentuk pelaburan dan nilai ringgit yang jatuh daripada RM3.91 kepada RM4.01 bagi AS$1 juga bukan sesuatu yang kebetulan.

    Ini bukannya salah BN dan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak. Ketika semua pelan pembangunan dan penarikan minat pelabur asing memuncak di zamannya, Pakatan Harapan (HARAPAN) cuba memusnahkannya.

    Pengakuan HARAPAN bahawa bukan semua manifestonya dapat ditunaikan, pelabur asing melihat helah politik mereka lebih kepada mencari kesalahan kerajaan silam, dan bukannya merangka strategi untuk pertumbuhan ekonomi dan mewujudkan suasana keyakinan dalam pasaran serta pelaburan.

    Pembohongan berterusan mereka mengenai kaitan Najib dan 1MDB, pembentukan Tabung Harapan Malaysia serta putar-belit tentang ekonomi negara menggusarkan pelabur asing untuk terus menanam modal atau menyuntik modal baru di Malaysia.

    HARAPAN hanya ada diri sendiri untuk dipersalahkan. Penipuan dan propaganda bohong yang merendah serta memperkecilkan negara sendiri di luar negara mula menampakkan hasil yang mereka inginkan.

    Ekonomi negara yang bankrap serta pembohongan fakta-fakta lain selama empat tahun kini menjerumuskan HARAPAN ke dalam kesukaran untuk menunaikan janji dan menarik semula keyakinan pelabur.

    Dr Mahathir Mohamad sendiri terpaksa mengkitar semula Dasar Pandang ke Timurnya dan merayu bantuan pinjaman daripada Jepun. Dasar jimat-cermatnya pula diragui dengan pelan kereta nasional yang baru dan peranan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan, yang tugasnya hanya mencari kesalahan lalu, tanpa sikit pun usaha untuk membangunkan ekonomi negara.

    Di manakah kebijaksanaan Lim yang ditonjolkan oleh Dr Mahathir sebagai begitu berjaya dalam menguruskan ekonomi Pulau Pinang?

    Kalau setakat untuk mengorek kesalahan pentadbiran silam, sesiapa pun boleh jadi menteri kewangan.

    Sepatutnya sebagai Menteri Kewangan yang berkaliber dan berwawasan, Lim perlu mengadakan segera pertemuan dengan pengurus asing bagi mengembalikan keyakinan mereka untuk terus melabur di pasaran saham Malaysia.

    HARAPAN perlu melihat dan menyalahkan diri sendiri di atas kemelut ini. Biarpun menggunakan "kami kerajaan baru" sebagai helah untuk mengelabui mata rakyat, kesedaran mulai timbul betapa mereka sebenarnya menggunakan kesempatan ini untuk mentadbir dalam gelap semata-mata.

    Sampai bilakah pembohongan dan putar-belit ini akan digunakan untuk terus menipu rakyat dan pengundi? Dan sampai manakah Dr Mahathir merasakan kabinetnya dianggotai oleh mereka yang benar-benar berguna kepada rakyat dan negara?

    Taktik mereka selama ini sudah mula memakan diri. Pelabur asing mungkin mengambil sikap tunggu dan lihat kepada perkembangan pasaran tempatan, atau mungkin mengalihkan perhatian ke negara lain.

    Oleh itu, apa inisiatif HARAPAN untuk menarik dan meyakinkan pelabur luar? Menyalahkan orang lain amat mudah tetapi mengakui silap sendiri memang sukar dibuat!


    : 60 tahun kejayaan BN ialah membiarkan semua rakyat hidup mundur dalam masalah sosial yang dibiarkan tanpa membaikinya akibatnya negara dipenuhi ahli politik yang korup. PH pula membohongi rakyat dengan janji manis. Akhirnya rakyat tertipu dengan janji manis....

    ReplyDelete
  2. Jangan sampai kaduk naik junjung, apa yang perlu dicantas, cantas awal-awal. Jangan terlalu apologetik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rizab Asing BNM Terus ‘Rugi’ Kali Ini Jatuh RM2.4 Bilion



      PARAH… Selepas hilang lebih AS$900 juta (kira-kira RM3.8 bilion) untuk tempoh 15 hari sahaja Pakatan Harapan (PH) berkuasa, rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) terus susut.

      Kali ini media antarabangsa melaporkan rizab asing bank pusat tersebut hanya berjumlah AS$107.9 bilion (RM432.8 bilion) setakat 14 Jun lalu berbanding AS$108.5 bilion (RM435.2 bilion) pada 31 Mei sebelum itu.

      BNM dalam satu kenyataan media di ibu negara pada hari ini berkata kedudukan rizab tersebut cuma memadai untuk membiayai selama 7.5 bulan import tertangguh dan sebanyak 1.0 kali hutang luar negeri jangka pendek.

      Sekadar perbandingan, rekod pada kali ini dianggap jatuh daripada 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negeri bagi tempoh jangka pendek yang pernah dicatatkan BNM antara 15 Mei sehingga akhir bulan lepas.

      Komponen utama rizab antarabangsa BNM itu meliputi rizab mata wang asing (AS$101.4 bilion), kedudukan rizab Tabung Kewangan Antarabangsa (AS$0.8 bilion) dan Peruntukan Hak Pengeluaran Khas (SDR – AS$1.2 bilion).

      Tidak ketinggalan ialah emas (AS$1.6 bilion) dan aset rizab lain (AS$2.9 bilion). Aset berkenaan termasuk emas dan pertukaran asing serta rizab lain, iaitu SDR (RM416.61 bilion) dan kertas Kerajaan Malaysia (RM4.52 bilion).

      Juga deposit dengan institusi kewangan (RM2.09 bilion), pinjaman dan pendahuluan (RM7.30 bilion), tanah dan bangunan (RM4.18 bilion) dan aset-aset lain (RM9.48 bilion), kata kenyataan bank pusat tempatan berkenaan lagi.

      BNM yang ditubuhkan sejak 1959, kini masih lagi tiada gabenor selepas Tan Sri Muhammad Ibrahim meletakkan jawatannya secara mengejut pada 6 Jun lalu setelah lebih dua tahun berkhidmat. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA


      : Sikap kerajaan dalam menangani isu negara perlu diseimbangi dengan pengetahuan pasaran saham. Tugas membenteras dan tugas mengawal ekonomi perlu diasingkan agar pelabur tidak melihat itu menjadi implikasi yang buruk....

      Delete
    2. LGE terdesak kot, macam dia dedah corruption scam, ialah arahan TDM. Kesian.

      Dia akan jadi orang jahat, tapi kebaikan akan di ambil oleh Azmin, di mana semua GLC akan diletak dlm control dia.

      Delete
  3. Bukan nak jadi racist,tapi apa yg 15.14 cakap perlu diberi perhatian. Constitution tu tetap constitution tak kira siapa yg memerintah. Jangan jadi macam kera dapat bunga. Please be careful on every single step. Rakyat Malaysia bukan sorang dua yg memerhati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KJ pertikai Guan Eng guna bahasa Mandarin
      WARTAWAN SINAR HARIAN 25 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.5K
      Khairy Jamaluddin
      Calon Presiden Umno, Khairy Jamaluddin bercakap kepada media dalam sidang media di Ibu Pejabat Umno, Menara Dato' Onn PWTC, Kuala Lumpur, hari ini. - Foto: SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan Kementerian Kewangan mengeluarkan kenyataan dalam Bahasa Mandarin dianggap bukan saja mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan, malah merosakkan usaha menyatupadukan negara dengan satu bahasa.

      Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, ia juga seolah-olah cuba mengubah norma bahasa yang diguna pakai kerajaan.


      “Bukan niat saya untuk menghalang penggunaan mana-mana bahasa lain di Malaysia kerana itu adalah hak peribadi. Namun Kerajaan Persekutuan perlu menjadi contoh dalam memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara.

      “Jika kenyataan tersebut adalah untuk kegunaan pembaca antarabangsa sekalipun, kenapa kenyataan itu tidak dibuat dalam Bahasa Inggeris seperti dilakukan Kementerian Kewangan di awal pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan?,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru-baru ini mengeluarkan kenyataan rasmi kementerian kewangan dalam Bahasa Mandarin.

      Meskipun kenyataan rasmi dalam Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris turut dikeluarkan, ramai mempersoalkan rasionalnya kenyataan Bahasa Mandarin dikeluarkan juga.

      Bagaimanapun, Guan Eng mempertahankan tindakan mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa, yang menekankan kepelbagaian bahasa di negara ini.

      Menurut Khairy, tindakan Guan Eng itu akan terus meniup api kemarahan kepada segmen majoriti di Malaysia yang sedia tercabar sejak beberapa minggu ini.

      “Kenyataan balas Guan Eng mempertahankan penggunaan Bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan tidak boleh diterima sama sekali.

      “Walaupun kita hidup dalam era globalisasi, Bahasa Malaysia (atau Bahasa Melayu dalam Perlembagaan) telah ditetapkan sebagai Bahasa Kebangsaan antaranya untuk menyemai perpaduan negara melalui bahasa,” katanya.

      Delete
  4. Kalo Guan tak mahu minta maaf pasal gua bahasa Cina di comunikasi resmi, Tun Dr Mahathir kena sound dia.

    Melalui pegawai dia, Ketua Setiausaha Negara, atau directly. Kalo Guan Eng masih kepala batu juga, parah lah dia.

    Tun boleh juga mintak bapak dia (guan Eng), ia itu Lim Kit Siang sound kan. Perkara 152 Perlembagaan negara. Dia menteri negara. Hampir kesemua yang dia ckp ada lah resmi. Dan mesti BM.

    No such bilingual langauge. Jauh lagi trilingual. Mengarut.

    Nak quadrilingual mcm Spore, migrate to Spore. Perlembagaan negara sudah terang dalam perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pekerja asing: Jangan terkam tanpa kajian menyeluruh
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 25 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore214
      Nadzim Johan
      Nadzim Johan
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerajaan perlu bersikap realistik dalam menangani isu kebergantungan sumber tenaga warga asing dalam pelbagai industri di negara ini.

      Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, kenyataan yang dikeluarkan Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran telah menimbulkan kerisauan industri.


      “Perlu real, jangan terkam industri tanpa kajian mencukupi,” katanya.

      Menurutnya, sejak beberapa hari lalu, pihaknya telah menerima aduan dan kerisauan berhubung kenyataan Kulasegaran.

      “Kawan- kawan kita dalam industri cukup risau kerana mereka sudah tentu terpaksa menghadapi cabaran yang lebih besar,” katanya.

      Beliau berkata, kajian dan perancangan secara menyeluruh perlu dilakukan kerajaan sebelum mengeluarkan kenyataan.

      “Kalau menteri hendak buat, ia boleh dirancang. Mungkin implementasinya lima tahun akan datang, jadi kerajaan boleh melatih sumber tempatan untuk menggantikannya.

      “Sebenarnya, PPIM sokong penggunaan tenaga kerja tempatan, memang baik. Tetapi kita perlu juga faham, tidak semua orang tempatan yang mempunyai limitasi,” katanya.

      Nadzim berkata, kerajaan juga perlu memberi jaminan kepada industri agar tidak tergugat dengan polisi baharu kerajaan.

      “Hendak meniaga bukan mudah. Setengah nyawa. Kalau ada syarat- syarat macam ini, lagilah tidak tinggal nyawa. Padahal mereka memohon permit secara sah,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

      Justeru, PPIM mencadangkan agar kerajaan menubuhkan seketeriat bagi yang boleh menerima input, menyelesaikan masalah yang timbul dan mencari titik pertemuan dengan pihak berkaitan.

      “Menteri mungkin boleh susun pekerja- pekerja. Kalau kita hendak, kita boleh ambil di situ,” katanya.

      Selain itu, PPIM juga berharap agar kerajaan dapat melatih orang tempatan agar lebih bersedia dalam mengurangkan kebergantungan warga asing.

      “Latih, beri sijil dan tingkatkan tangga gaji mereka,” katanya yang turut berharap agar polimik ini diselesaikan dengan baik.

      Semalam, Kulasegaran berkata, kerajaan akan mengkaji semula perjanjian mengenai pekerja asing dengan semua negara yang terlibat dalam usaha mengurangkan kebergantungan dengan mereka.

      “Keutamaan pekerjaan perlu diberikan kepada rakyat Malaysia terlebih dahulu sebelum diberi kepada pekerja asing,” katanya ketika diminta mengulas mengenai perjanjian pada tahun 2006 antara Malaysia dan Bangladesh untuk membawa masuk 1.5 juta pekerja negara itu.

      Delete
  5. Susah nak telan ke kenyataan dalam Mandarin tu? Hari tu bangga ada cina jadi menteri kewangan. Sekarang amacam?!!! Siapa suruh undi Undi Paktan Harapan! Sekarang Terima aja lah! Padan Muka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno Johor gesa Guang Eng mohon maaf
      MOHD FIRDAUS YON 25 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Mohamed Khaled Nordin
      Mohamed Khaled Nordin
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Umno Johor gesa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng digesa memohon maaf secara terbuka susulan tindakan beliau mengeluarkan kenyataan rasmi kementerian di dalam Bahasa Mandarin dan bukannya bahasa Melayu.

      Pengerusinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, beliau terkilan dengan tindakan Guan Eng yang disifatkan sangat biadap, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa kebangsaan itu.


      “Tindakan tersebut sangat biadap, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa Melayu yang menjadi perkara asas bukan sahaja dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi dalam setiap amalan dan urusan Kerajaan Malaysia.

      “Ini kerana kenyataan yang dikeluarkan dalam Bahasa Mandarin itu merupakan kenyataan rasmi melibatkan urusan pentadbiran negara dan bukannya sesuatu yang bersifat peribadi atau tidak rasmi,” katanya kepada Sinar Harian.

      Mohamed Khaled berkata, tindakan tersebut jelas tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan amalan pentadbiran negara ini yang mengangkat Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

      Katanya, tindakan Guang Eng itu dilihat seolah- olah sengaja mahu menunjukkan keangkuhan dan sikap semberono dalam menjalankan tugas rasmi kerajaan.

      “Lebih teruk, beliau sendiri yang sebelum ini, semasa dipertikaikan pelantikannya sebagai Menteri Kewangan dengan lantang mengatakan bahawa 'I am not Chinese, I am Malaysian'.

      “Jika tindakan tersebut bukan sekadar satu gimik politik yang penuh kepura-puraan, sebaliknya bertujuan menunjukkan semangat kebangsaan dan nilai beliau sebarang seorang warga negara Malaysia, mengapa ia tidak diterjemahkan dengan konsisten dan bersungguh-sungguh,” katanya.

      Beliau berkata, sekalipun ingin beralih dari bahasa rasmi, Guan Eng perlu mengeluarkan kenyataan tersebut dalam semua bahasa-bahasa utama.

      Justeru itu, menurutnya, kerajaan seharusnya lebih peka, sensitif dan berhati-hati dalam perkara ini.

      "Jangan sampai kerajaan hari ini dilihat oleh rakyat sebagai 'kaduk naik junjung'.

      "Baru sahaja mendapat kuasa, tindakan dan amalannya sudah jauh melampau dan melebih-lebih sehingga tidak menghormati perkara-perkara asas,” katanya.

      Delete
    2. Unknown, ko Melayu ke? Sekolah mana dulu? Tak faham ke ini bukan poltik parti tapi politik individu.

      Di BN pun bersepah contoh begitu. Apa ko nak sorakkan orang yang mengundi PH dulu. Ko undi BN, pa yh ko sorak sekang> Sorak Kepala Bpak Ko. (Kata Najib).

      Ko lihat lah, kalo Guan Eng kata dia memajukan pendirian parti dia atau tak.

      Delete
    3. Sudah 45 hari menjadi kerajaan, sehingga kini Pakatan Harapan masih gagal untuk membentuk barisan Kabinet yang penuh.

      Selain pemansuhan GST, janji-janji lain di dalam manifesto 100 hari nampaknya tidak akan kesampaian. PH bijak membina naratif bahawa ia kerana hutang negara yang sarat yang ditinggalkan Barisan Nasional. Hakikat yang lebih dipercayai ialah PH terlebih berjanji tanpa melihat kemampuan negara menjana pendapatan tanpa GST.

      Pasaran saham dan nilai ringgit juga jatuh mendadak sejak PH mengambilalih kuasa. Pelabur luar mengeluarkan duit daripada Malaysia serta-merta, kebetulan selepas perdana menteri dan menteri kewangan berkata hutang negara mencecah RM1 trillion.

      Kejatuhan bursa saham menyebabkan KWSP kerugian pelaburan sebanyak RM6 bilion, menurut The Edge, tanpa sebarang ulasan daripada perdana menteri mahupun menteri kewangan. Nasib baik KWSP tidak ikut serta menjual saham-sahamnya. Kalau tidak, apakah yang akan terjadi pada bursa saham Malaysia?



      Namun begitu, semua ini tidak mengugat persepsi baik rakyat terhadap PH. Ini kerana PH masih boleh berbulan madu menggunakan kebencian rakyat terhadap Datuk Seri Najib Razak dan juga skandal-skandalnya terdahulu.

      Rakyat tidak marah mahupun tersinggung. Derma kepada Tabung Harapan semakin meningkat sehinggakan budak sekolah yang menderma kepada Tabung Harapan dieksploit menjadi berita utama bahawa budak sekolah pun cuba mengurangkan hutang negara manakala Najib menambah hutang negara.

      Skandal yang paling menarik perhatian rakyat ialah 1MDB. Pelbagai pengumuman dibuat memberikan persepsi bahawa kes ini sudah hampir selesai siasatannya seolah-olah Najib pasti tidak akan terlepas.

      Selain 1MDB, skandal Scorpene, misteri kematian Teoh Beng Hock dan Altantuya Shaariibuu di zaman Najib turut membantu mengalihkan pandangan rakyat daripada perkara-perkara negatif dalam PH.

      Bukan itu sahaja, wawancara Najib bersama Reuter ketika bercuti di Langkawi turut membantu meningkatkan imej PH dan memberikan keyakinan kepada rakyat bahawa keputusan membuang Umno dan BN adalah tepat.

      Bayangkan Najib yang boleh merintih mengenai kehilangan kasut cucunya boleh menyatakan tidak mengetahui wang berbilion dolar dalam akaun peribadinya. Mungkin pemangku Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh bantu menjawab siapa penderma yang pernah dijumpainya.

      Cuma, berapa lama PH akan bergantung kepada kebencian rakyat terhadap Najib? Takkan untuk tempoh 5 tahun akan datang negara hanya berkisarkan Najib semata-mata?

      Kalaulah Najib disabitkan bersalah pun apakah pasaran saham akan pulih? Apakah harga barangan boleh turun? Apakah harga minyak akan turun? Apakah tol boleh mansuh bermula dengan jambatan Pulau Pinang? Apakah bonus raya akan kembali pulih? Apakah KWSP mampu memberikan dividen yang lebih baik?

      Semua persoalan ini perlu dipantau dan dijawab oleh PH. Meanwhile, enjoy Najib’s stay while it lasts.

      Delete
  6. Yang pelik nya depa nih ia lah Mandarin bukan pun bahasa ibunda depa. Hokkien, Confu, Hakka - itu bahasa ibunda depa.

    Tapi nakkan Mandarin sebagai bahasa pengantar di sekolah2 Cina. Lebih pelik pulak, di south China pun depa tak mahu gunakan Mandarin. Berdemo di Canton, Hong Kong dll bila Beijing kuatkuasakan penggunaan Mandarain sebagai bahasa perpaduan di China 1-2 tahun lalu.

    Jenis ultra kiasu sudah tunjukkan kekurangan kesetiaan depa kpd negara. Nasib lah, Melayu sudah amat ramai berpelajaran sekarang. Ramai yang boleh membalon, menggunakan fakta2 dalam Perlembagaan bila depa nampak tak hormatkan Perlembagaan negara.

    Kita akan teruskan begitu, demi kepentingan Perlembagaan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy setuju dgn kata2 yob isa. Siapa pun nak perintah tak mengapa. Asalkan hak tuan tanah tak diganggu gugat dan semua akan hidup dalam harmoni. Harap LGE dapat hentikan cara2 seolah memprovoke begini. Kamu duduk diseat tu sekarang kerana rakyat. Kamu juga boleh duduk dilantai simen nanti juga kerana rakyat.

      Delete
    2. Negara ini ada identitinya: Maza
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 25 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Mohd Asri Zainul Abidin
      Mohd Asri Zainul Abidin
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegur kerajaan dalam isu memartabatkan Bahasa Kebangsaan.

      Jelasnya, Malaysia mempunyai identitinya, dan seandainya identiti itu tidak dimartabatkan ia bakal mengundang masalah pada suatu hari nanti.


      "Bahasa Kebangsaan ialah Bahasa Melayu. Tiada masalah dengan Bahasa Kebangsaan itu sejak sekian lama. Ia bukan punca pertelingkahan bahkan ia antara sebab perpaduan di negara kita. Di Indonesia, Bahasa Indonesia diangkat.

      "Semua kaum di sana fasih berbahasa negara mereka. Ingatan untuk kerajaan baharu bahawa jika awal-awal lagi identiti yang menyatukan rakyat itu hendak dicemari, maka ialah tanda satu petanda bahawa keadaan yang tidak damai dan tenteram akan melanda negara ini," katanya yang lebih dikenali sebagai Maza, dalam satu perkongsian di Facebooknya hari ini.

      Meskipun tidak menyebut secara khusus, difahamkan teguran Maza itu merujuk kepada kenyataan akhbar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      Guan Eng baru-baru ini mengeluarkan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam Bahasa Mandarin.

      Meskipun kenyataan rasmi dalam Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris turut juga dikeluarkan, ramai mempersoalkan apa rasionalnya kenyataan Bahasa Mandarin dikeluarkan juga.

      Sementera itu, Guan Eng dalam kenyataannya mempertahankan mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa, yang menekankan kepelbagaian bahasa di negara

      Delete
  7. Tahniah Budin kerana membangkitkan isu yg membuaykan ramai bangkit melalak apabila LGE mengeluarkan kenyataan dlm Bahasa Cina. Tp yg kesiannya apabila banyak tanah Malaysia aka Tanah Melayu yg terjual pada Cina, mereka semua diam. Sedih, tp dalam masa yg sama kwtawa melihat talam ini bersandiwara kononnya pejuang bahasa. Kalau betul pejuang, apa yg UMNO buat selama ni utk memperkasakan Bahasa Melayu seperti di Indonesia. Lihat jiran kita itu, keturunan Tionghua boleh berbahasa Indonesia dengan baik. Tp di sini setelah hampir 61 tahun UMNO memerintah, org Cina masih lagi pelat. India oun tak sama. Belum masuk lagi Sabah dan Sarawak. So, kenapa nak menyalak sekarang? Kalau LGE salah, dia boleh betulkan. Tp salah UMNO selama 61 tahun, siapa yg nak betulkan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "apabila banyak tanah Malaysia aka Tanah Melayu yg terjual pada Cina, mereka semua diam."

      Tidak semua yang diam. Tun Mahathir bising. Ramai yang lain juga bising.

      Yang diam itu ia lah Najib, kuncu2 nya dan penyokong2 nya.

      Delete
    2. "Tp di sini setelah hampir 61 tahun UMNO memerintah, org Cina masih lagi pelat. "

      Masalah nya bermula dengan Tengku A Rahman. Selepas Merdeka, ada peraturan bagi pengeluaran sijil kerakyatan kpd bukan Melayu - ujian kecekapan Bahasa Melayu. Tapi Tengku longgarkan syarat itu.

      Jadi hingga sekarang masih ada lagi yang kata "Gua tatak tau ciakap Melayu". Dahtu, buah nohe' aje. Macam lah tak pennting BM bagi pengeluaran sijil kerakyatan itu.

      Ada lagi salah Tengku di zaman dia memerintah. Tapi, kita cakap lain kali lah.

      Delete
    3. Jangan jadi bodoh, Art Harun ajar Guan Eng tentang perlembagaan
      FMT Reporters | June 25, 2018
      Peguam itu berkata terdapat had dalam 'Malaysia baharu' dan menteri kewangan tersebut benar-benar menolaknya.

      Peguam Azhar Harun berkata Lim Guan Eng memberi isyarat yang salah dalam penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi. (Gambar Youtube)

      PETALING JAYA: Peguam dan aktivis Azhar Harun antara yang mengkritik Lim Guan Eng, selepas menteri kewangan itu mempertahankan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi kementeriannya.

      Azhar yang lebih dikenali sebagai Art Harun, berkata Lim yang mempertahankan kenyataannya bahawa beliau mempunyai hak perlembagaan untuk menggunakan bahasa selain bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, bersifat angkuh.

      “Agak bertentangan, wahai menteri,” tulisnya di Facebooknya. “Di bawah Perlembagaan Persekutuan, bahasa rasmi ialah Bahasa Malaysia.”

      Beliau juga mempersoalkan Lim menggunakan bahasa Mandarin, bukannya bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan ketika menjalankan tugas rasmi.



      “Janganlah angkuh dan acuh tak acuh dalam hal ini. Anda benar-benar menolaknya. Ada hadnya dalam ‘Malaysia baharu’, “katanya.

      Lim dituduh merendah-rendahkan bahasa kebangsaan selepas beliau mengeluarkan beberapa kenyataan kementerian yang ditulis hanya menggunakan bahasa Mandarin.

      Bagaimanapun, setiausaha agung DAP itu menolak kritikan terhadapnya dan berjanji akan meneruskan penggunaan bahasa Mandarin selain Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, dengan mengatakan ia melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      “Malaysia baru merupakan sebuah negara yang inklusif, saling menghormati dan pelbagai. Pada saat kita memelihara kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, kita juga perlu menguasai bahasa lain bagi meningkatkan kebolehsaingan kita.”

      Kenyataannya mendapat pelbagai kritikan di Facebook, termasuk hartawan runcit Ameer Ali Mydin, yang memiliki rangkaian pasar raya Mydin.

      Lim juga dikritik Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, yang berkata Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan menyatakan bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.

      “Ini bermakna, ia dipersetujui bahasa Malaysia perlu diguna pakai untuk setiap urusan rasmi kerajaan, termasuklah kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.

      “Ia juga selari Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Melayu hendaklah dijadikan bahasa kebangsaan,” katanya.

      Syed Saddiq berkata penggunaan bahasa Melayu penting bagi mengelakkan kekeliruan dan salah faham orang ramai berhubung pengumuman kerajaan.

      Beliau menambah penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam semua kenyataan rasmi kerajaan perlu dijadikan prosedur dan diutamakan untuk hebahan media buat kali pertama.

      Mengulas lanjut, Azhar berkata kritikan beliau terhadap Lim tidak boleh dianggap sebagai bersifat perkauman.

      “Saya bukan racis. Dan saya tidak bercakap mengenai hak Melayu atau peribahasa ‘mertabatkan Bahasa Melayu’ dan seumpamanya.

      “Tetapi tolong jadikan tugas anda sebagai menteri seperti yang anda patut lakukan. Lagipun, anda adalah orang yang dengan bangga menyatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’. Anda menunjukkan isyarat yang salah. Sikap yang salah.

      “Pihak RASMI apa yang mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Mandarin sedangkan bahasa rasmi ialah Bahasa Malaysia (anda lihat, saya tidak menyebutnya Bahasa Melayu),” katanya.

      “Tolonglah. Jangan jadi bodoh!”

      Delete
    4. Siapa lg bro..kementerian pendidikanlh buat keje tu..60+ lepas..dah sia2..puak mengejar harta dunya cara mudah..smpai terabai daulat bahasa ibunda..

      Pasal pelat bolehlh faham lg..yg x reti tu..ampcam!..berpeluh beb..
      X caya..tanya jbt perangkaan..

      Kpd lim guan eng..patuh pd perlembagaan..yg sudah sudah.. macai naik tocang tu..abislh lu lim dorang kasi hamtam lu cukup2..

      100 hr belum habis..sepenggal belum luak bhai..

      Delete
  8. Kita sokong dan pilih PH,Tapi kita sentiasa harus berhati hati dgn budaya orang cina,
    Orang Melayu UMNO banyak menjual kuasa dan hak Melayu kepada orang Cina jangan pula sekarang PH terus memberi kuasa penuh pada org Cina,
    Orang melayu sentiasa menghormati hak Cina tapi amat malang dari zaman BN berkuasa orang Cina sentiasa menuntut hak org Melayu untuk di Cinakan
    Tanah tanah org Melayu
    Koata koata org Melayu
    Tidak pernah d hormati semuanya di MENIPUlasi kan dgn mengunakan org pilitik Melayu
    Harap perkara ini tidak berulang di bawah PH
    Hati hati tanah tanah list yg hampir cukup tempuh pajakan 99tahun di sambung semula menjadi 60 hingga ke 99tahun(suatu masa yg panjang untuk menguatkan ekonomi bangsa)
    Alasan mudah yg di gunakan oleh KM atau MB yg bodoh adalah memperolehi sumber pendapatan negeri dgn bayaran premium bagi memenjangkan tempunh pajakan..
    Harap kerajaan negeri menjadikan tanah tanah yg hampir luput tempuh pajakan kepada tanah pegangan Melayu atau MCL,,
    Di Melaka di kawasan sejarah banyak bangunan yg hampir luput tempuh pajakan, harap jangan di sambung,,
    Tolong lah org melayu semua agar lebih amanah,,
    Tolong lah,,,,, jika tiada tanah hak org melayu tiada apa lagi yg kita ada,, tolong lah perhatikan,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju "Orang Melayu UMNO banyak menjual kuasa dan hak Melayu kepada orang Cina".

      InshaAllah di bawah Tun Dr Mahathir, Melayu PH tidak akan buat begitu. Pasal bahasa sahaj, dah ramai penyokong PH bising ni.

      Saya sokong cadangan Tun memerintah 5 tahun.

      Delete
    2. Guna bahasa Melayu elak salah faham, Pemuda PPBM beritahu Guan Eng
      FMT Reporters | June 25, 2018
      Syed Saddiq Abdul Rahman berkata, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam semua kenyataan rasmi kerajaan perlu dijadikan prosedur dan diutamakan untuk hebahan media buat kali pertama.

      Syed Saddiq berkata, bahasa Melayu perlu diguna pakai dalam setiap urusan rasmi kerajaan, termasuk kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Pemuda PPBM berkata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng perlu menggunakan bahasa Melayu berbanding bahasa Cina dalam kenyataan rasmi kementeriannya bagi mengelakkan kekeliruan dan salah faham orang ramai berhubung pengumuman kerajaan.

      Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Abdul Rahman berkata, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam semua kenyataan rasmi kerajaan perlu dijadikan prosedur dan diutamakan untuk hebahan media buat kali pertama.

      “Kita harus berbalik kepada undang-undang yang diluluskan Parlimen Malaysia. Menurut Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan, bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.

      “Ini bermakna, ia dipersetujui bahasa Malaysia perlu diguna pakai untuk setiap urusan rasmi kerajaan, termasuklah kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.



      “Ia juga selari Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Melayu hendaklah dijadikan bahasa kebangsaan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      Hari ini, Lim mempertahankan tindakannya selepas didakwa sesetengah pihak termasuk pemimpin Umno sebagai tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Setiausaha agung DAP itu berkata, penggunaan bahasa Mandarin melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      “Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat Perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?”

      Syed Saddiq berkata, kenyataan rasmi kerajaan kemudiannya boleh diterjemah kepada bahasa Inggeris sebagai sumber rujukan media asing dan bahasa ketiga jika ada keperluan untuk berbuat demikian.

      “Saya percaya tidak ada sebarang masalah untuk menterjemah mana-mana kenyataan rasmi kerajaan Malaysia.”

      Delete
  9. Setuju "memohon maaf ... tidak terus menyusahkan Pakatan Harapan dan Tun Mahathir Mohamad dalam mentadbir negara ini."

    Tidak lain, tidak bukan. Pendirian perlu betul. Tunjukkan lah anda menghormatikan Perlembagaan negara Perkara 152 Perlembagaan. Membikin anda betul2 layak menjadi Menteri Kewangan kerajaan PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno: Kenyataan rasmi guna Mandarin ibarat ‘kaduk naik junjung’
      FMT Reporters | June 25, 2018
      Khaled Nordin dan Khairy Jamaluddin berkata tindakan itu menghina bahasa Melayu yang dibimbangi meniup api kemarahan kaum majoriti di Malaysia.

      Khaled Nordin berkata tindakan itu satu tragedi yang amat menyedihkan kerana belum sampai 100 hari negara bertukar kerajaan.

      PETALING JAYA: Pemimpin Umno menyifatkan tindakan Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan rasmi kementeriannya dalam Bahasa Mandarin seolah-olah “kaduk naik junjung”.

      Pengerusi Perhubungan Umno Johor Datuk Seri Khaled Nordin yang terkilan dengan tindakan itu berkata ia sangat biadap, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa Melayu.

      “Kerajaan seharusnya lebih peka, sensitif dan berhati-hati dalam perkara ini. Jangan sampai kerajaan hari ini dilihat oleh rakyat sebagai ‘kaduk naik junjung’.

      “Baru sahaja mendapat kuasa, tindakan dan amalannya sudah jauh melampau dan melebih-lebih sehingga tidak menghormati perkara-perkara asas,” katanya dalam satu kenyataan.



      Beliau berkata tindakan itu jelas tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan amalan pentadbiran negara ini yang mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

      “Lebih teruk, beliau (Lim) sendiri yang sebelum ini, semasa dipertikaikan pelantikannya sebagai menteri kewangan, dengan lantang mengatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’.

      “Namun, hari ini, selepas memegang jawatan dan menjalankan tugas rasmi kerajaan, beliau dengan mudahnya melupakan pendirian dan dakwaan tersebut.”

      Beliau juga berkata tindakan itu sebagai satu tragedi yang amat menyedihkan kerana belum sampai 100 hari negara bertukar kerajaan, bahasa Melayu sudah ditunjukkan sebagai tidak bernilai dan diabaikan pegawai tinggi kerajaan.

      Lim sebelum ini mempertahankan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi kementerian beliau selepas didakwa tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Setiausaha agung DAP itu berkata, penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      “Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?”, soalnya.

      Sementara, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata tindakan Lim itu dilihat cuba mengubah norma bahasa yang digunakan kerajaan.

      “Ini bukan hanya seolah-olah mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan tetapi juga merosakkan usaha menyatupadukan negara dengan satu bahasa bersama.

      “Bukan niat saya untuk menghalang penggunaan mana-mana bahasa lain di Malaysia kerana itu adalah hak peribadi. Namun kerajaan Persekutuan perlu menjadi contoh dalam memartabatkan bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara,” katanya menerusi Facebook.

      Katanya, jika kenyataan tersebut untuk kegunaan pembaca antarabangsa, kenapa ia tidak dibuat dalam bahasa Inggeris sebagaimana yang dilakukan kementerian itu di awal pentadbiran kerajaan PH.

      “Kerisauan saya adalah tindakan ini akan terus meniup api kemarahan kepada segmen majoriti di Malaysia yang sudah sedia ada rasa tercabar sejak beberapa minggu ini.”

      Delete
  10. JIKA ISU BAHASA INI TIDAK SELESAI DALAM WAKTU TERDEKAT, NAMPAKNYA SATU TUGAS BARU KAMI AKAN BERMULA. KAMI MEMANG SOKONG PAKATAN HARAPAN, NAMUN KAMI TIDAK BERKOMPROMI DALAM ISU SEBEGINI. INILAH SIKAP KAMI PENYOKONG PAKATAN HARAPAN. KAMI TIDAK AKAN ANGGUK KEPADA ORANG ATASAN JIKA PERKARA BESAR SEBEGINI DIAMBIL MUDAH. KEPADA PIHAK PEMBANGKANG PULA, JANGAN JADI BATU API. KAMI CUKUP MATANG DALAM MENILAI SIAPA KAMU DAN APA CARA KAMU BERPOLITIK. INGAT TU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa? Ini ‘Malaysia barulah’, Guan Eng pertahan guna Mandarin dalam kenyataan kerajaan
      FMT Reporters | June 25, 2018
      Menteri kewangan berkata beliau akan terus mengeluarkan kenyataan rasmi dalam bahasa Mandarin selepas didakwa tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Lim berkata, Malaysia baru merupakan sebuah negara inklusif, saling menghormati dan pelbagai.

      PETALING JAYA: Menteri Kewangan,Lim Guan Eng hari ini merujuk Perlembagaan Persekutuan bagi mempertahankan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi kementerian beliau selepas didakwa tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Dalam satu kenyataan berbahasa Mandarin, setiausaha agung DAP itu berkata, penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      “Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?”, tanya beliau.

      Menyifatkan para pengkritiknya bersikap “perkauman”, Lim berkata beliau tidak akan tunduk kepada mereka.


      “Kenyataan menteri kewangan akan terus dikeluarkan dalam bahasa Mandarin dan Inggeris,” katanya.

      “Malaysia baru merupakan sebuah negara yang inklusif, saling menghormati dan pelbagai. Pada saat kita memelihara kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, kita juga perlu menguasai bahasa lain bagi meningkatkan kebolehsaingan kita.”

      Walaupun ada pembaca Facebook yang menyokong beliau, tetapi ramai yang menyifatkan pemimpin DAP itu telah melampaui batas.

      “Mesej anda mensasarkan penutur bahasa Mandarin, tetapi anda adalah menteri kewangan sekarang, yang mewakili semua rakyat di negara ini. Rakyat menyaksikan perkembangan ini dan mereka yang tidak memahami mesej tersebut berasa terhina dan tertinggal.

      “Orang yang tidak menyukai anda hanya menunggu peluang untuk menjatuhkan anda,” kata pengguna Facebook, Lee Hann Min.

      “Kita rakyat Malaysia, jadi untuk kenyataan rasmi, bahasa Melayu adalah bahasa pertama, diikuti bahasa Inggeris.

      Pandangan itu turut disokong oleh Ameer Ali Mydin, pemilik rangkaian pasar raya Mydin.

      “Semua kenyataan yang dikeluarkan di Malaysia mestilah dibuat dalam bahasa Melayu, diikuti bahasa Inggeris dan bahasa lain jika perlu.

      “Jika anda berada di London, saya percaya ia akan dikeluarkan dalam bahasa Inggeris dahulu, kemudian diterjemahkan ke bahasa lain, sama ada Melayu, Mandarin atau Perancis dan sebagainya. Jika anda di China, dalam sidang media, ia akan dikeluarkan dalam bahasa Mandarin terlebih dahulu, kemudian Inggeris,” kata usahawan runcit itu.

      Delete
  11. Fuyooo...Rakyat Msia yang waras dah agak dah...Kerajaan Fuckatan Haprakan ni dah tunjuk belang dan Gedebe mereka..sekarang dah mula ugut PA pulak..siap nak dibuang keje lagi...Tak caya ..cuba baca berita di bawah ni :


    KUALA LUMPUR 23 Jun - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mula menampakkan ciri-ciri diktator apabila mengugut 1.6 juta kakitangan kerajaan supaya menyokong kepemimpinan pakatan berkenaan, jika tidak tidak mahu berdepan dengan tindakan tegas.

    Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO dalam kenyataannya berkata, Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Wan Azizah Ismail sendiri mengingatkan semua penjawat awam supaya menyokong kerajaan atau kemungkinanan dikenakan tindakan termasuk buang kerja.


    Berikut kenyataan penuh


    1. Nampaknya Kerajaan Pakatan Harapan (PH) pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad mula menampakkan ciri-ciri diktatornya apabila Menteri-menteri Kabinetnya mula mengugut penjawat awam dengan pelbagai cara, sekali gus bertentangan dengan harapan rakyat yang mahu sebuah kerajaan yang bersih.

    

2. Timbalannya, Datin Seri Wan Azizah Ismail mengingatkan semua penjawat awam di seluruh negara agar menyokong kepimpinan Pakatan Harapan atau kemungkinan dikenakan tindakan, termasuk buang kerja.



    3. Datuk Seri Azmin Ali pula mengugut ketua dan pegawai agensi kerajaan yang disyaki melakukan salah laku agar meletak jawatan atau disingkir.



    4. Ini tidak pernah berlaku di zaman pemerintahan Barisan Nasional yang mengamalkan demokrasi berpolitik dalam kalangan penjawat awam.

    

5. Hak menyokong mana-mana parti di luar Barisan Nasional (BN) amat dihormati, asalkan mereka bertugas mengikut aturkerja yang digariskan untuk mereka, iaitu berkhidmat kepada rakyat.



    6. Ini bertentangan dengan taktik ugutan PH kepada penjawat awam yang seramai 1.6 juta orang agar menyokong mereka, dan bukan menjadi ahli parti-parti lain.

    

7. Inikah bentuk demokrasi dan hak individu yang dilaung-laungkan oleh PH selama ini? Adakah selepas ini mereka akan mensyaratkan semua pemohon jawatan awam perlu disiasat latar belakang politik mereka sebelum diterima bekerja.

    

8. Setelah ribuan kakitangan di bawah kerajaan dibuang kerja selepas PRU14 yang lalu, adakah mereka juga akan membuang hampir separuh kakitangan awam yang menyokong atau menjadi ahli parti lain, termasuk UMNO.



    9. Adakah kakitangan berpakaian seragam seperti polis dan tentera yang mengundi BN pada PRU14 akan dikenakan tindakan disiplin dan buang kerja?

    

10. UMNO melihat perkembangan ini dengan penuh gusar. Rakyat Malaysia yang berkhidmat dengan kerajaan tidak ada pilihan selain menjadi ahli PH agar ‘dapur mereka berasap’. 


    11. Bagi yang ingin menyertai sektor awam pula akan dikenakan tapisan politik sebelum diambil bekerja. Ini lebih teruk dari sistem sosialis dan menjengkelkan.



    12. Apakah Azmin sebagai Menteri Hal-Ehwal Ekonomi akan terus mengugut penjawat awam, khususnya di agensi milik kerajaan, agar meletak jawatan beramai-ramai walaupun hanya disyakki salah laku?



    13. Mereka nampaknya diberikan dua pilihan - sama ada menyokong PH untuk kelangsungan hidup mereka atau meletak jawatan atas syak wasangka.

    

14. Mungkinkah ini cara halus Dr. Mahathir untuk mengecilkan perkhidmatan awam, serta menjimatkan kos kerajaan? Atau ini taktik ugutan bagi menakut-nakutkan rakyat, khasnya mereka yang mengundi BN?



    15. Adakah dalam tempoh 5 tahun akan datang PH menumpukan kepada tindakan mencari kelemahan silam, menghukum orang dan mewujudkan ‘political barrier’ untuk kakitangan awam?

    

16. Sungguh menyedihkan. Ia sudah mula berlaku, dan rakyat patut menyedarinya dari sekarang.



    17. Belang sebenar PH kelihatan cukup jelas sekarang. Sama-sama kita doakan agar slogan mereka untuk membela rakyat akan diterjemahkan pelaksanaan sebaliknya.

    Mesti nyesal tak abis PA yang mengundi mereka dulu bhai !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penganalisis: Putrajaya perlu tumpu ekonomi, kurangkan berita buruk
      Predeep Nambiar | June 24, 2018
      Seorang penganalisis berkata agensi penarafan perlu diyakinkan bagi menjadikan Malaysia menarik kepada para pelabur semula.

      Lim Guan Eng berkata ‘kejujuran adalah sikap terbaik’, tetapi penganalisis berkata kini bukan masanya.

      GEORGE TOWN: Seorang penganalisis berkata Putrajaya mesti menjauhkan berita buruk dan sudah sampai masanya kerajaan membina semula keyakinan dalam kalangan pelabur bagi menghadapi kemungkinan perang perdagangan AS-China yang boleh menggugat ekonomi membangun seperti Malaysia.

      Pakar ekonomi, Dr Hoo Ke Ping berkata walaupun penting kerajaan mengumumkan langkah pembersihan sistem yang diwarisinya, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu segera berperanan sebagai “jurujual” bagi menggalakkan pelabur asing kekal di Malaysia dan pada masa sama menarik pelabur lain.

      “Hadkan berita buruk dan permainan politik dalam kalangan mereka sendiri pada masa sekarang,” kata Hoo kepada FMT sewaktu tersebarnya kritikan terhadap sikap “terus terang” berkaitan keadaan ekonomi negara boleh memberi kesan buruk kepada kerajaan .

      Hoo mengingatkan, pelabur akan mengalami kerugian dan terpaksa keluar dari pasaran sekiranya mereka hanya mendengar “berita buruk”.



      Katanya penting bagi Malaysia membina imej positif dengan segera bagi mengembalikan keyakinan dalam kalangan pelabur.

      “Orang paling tepat untuk tugas ini ialah Dr Mahathir. Beliau patut menjadi “jurujual” yang memberitahu dunia bahawa kita kini berubah menjadi lebih baik. Perdana menteri perlu yakinkan semua bahawa kita dalam keadaan baik supaya pelabur yang keluar akan kembali,” katanya.

      Hoo berkata Dr Mahathir dan pemimpin utama kerajaan perlu berjumpa agensi penarafan antarabangsa seperti Moody dan Standard & Poor bagi mewujudkan hubungan jangka panjang dengan mereka.

      Katanya pertelagahan dengan agensi ini adalah salah kerana pandangan mereka dipercayai oleh pelabur.

      “Mereka merupakan penentu aliran dana dunia. Mereka adalah kawan yang mesti didekati. Menteri kewangan mesti menjadikan mereka kawan, bukan mencabar mereka,” katanya merujuk kepada Lim Guan Eng.

      Lim dikritik hebat berikutan beberapa pengumuman beliau tentang keadaan ekonomi negara yang dianggap keterlaluan sehingga menakutkan pasaran kewangan dan saham.

      Salah seorang pengkritik Lim ialah anggota Majlis Tertinggi PPBM, Datuk A Kadir Jasin.

      “Beliau terlampau teruja menemui angka yang membuktikan PH selama ini betul, tetapi terlupa akan kesan pendedahannya itu,” tulis bekas ketua pengarang akhbar New Strait Times Press itu bulan lepas.

      “Keuntungan politik tidak sama dengan keuntungan ekonomi dan apa yang baik untuk politik tidak semestinya baik untuk ekonomi dan pasaran,” katanya.

      Lim mempertahankan tindakannya dan berkata beliau “bersikap jujur” tentang keadaan ekonomi negara, termasuk ketika beliau berkata Malaysia berhadapan masalah hutang negara sebanyak RM1 trilion.

      “Bagaimana pula (pendedahan) itu menyebabkan pasaran jatuh? Ia mungkin menjadi punca atau sebaliknya. Walau apapun itu terserah kepada pasaran saham menentukannya,” katanya sebelum ini.

      Delete
  12. Betul ke guan eng seorang patriotik? Patriotik negara atau cina. Tiada tolak ansur dalam penggunaan bahasa melayu. Saya cukup muak dgn yg mengaku patriotik tapi merendahkan bahasa melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukang masak asing jimat kos dan berkemahiran tinggi, kata pengusaha
      Mohamad Fadli | June 25, 2018
      Pengusaha restoran berkata jika cadangan penggunaan tukang masak tempatan dikuatkuasakan, banyak restoran terjejas.

      Tidak semua tukang masak tempatan boleh memasak masakan luar dengan baik, seperti masakan Thai misalnya, dan latihan memerlukan masa lebih lama. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Pengusaha restoran berkata sebab utama tukang masak asing sangat diperlukan ialah kemahiran mereka dan kos yang lebih murah berbanding tukang masak tempatan.

      Seorang pengusaha restoran makanan Melayu, Ibrahim Awang, 50, tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan yang menetapkan restoran hanya boleh mengambil orang tempatan sebagai tukang masak bermula 1 Januari depan.

      Katanya, tidak semua tukang masak tempatan boleh memasak masakan luar dengan baik, seperti memasak masakan Thai misalnya.

      “Macam kedai saya ada masakan campur, ada 3 dapur iaitu masakan Melayu, Thai dan Western.



      “Satu lagi masakan Thai ini orang Melayu tempatan tidak boleh buat cara orang Thai buat. Seperti masakan tomyam misalnya, rasanya tidak sama, dan pelanggan akan merungut,” katanya kepada FMT ketika ditemui di restorannya di Seri Kembangan.

      Pengumuman Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran mengenai cadangan itu baru-baru ini menerima bantahan, malah kemarahan meluas daripada pemilik restoran, dan sebilangan mereka mengancam memindahkan kos tambahan menggaji tukang masak tempatan kepada pelanggan.

      Katanya pihak kementerian akan bersikap “bertimbang rasa” dalam meminta pengusaha makanan menggaji tukang masak tempatan.

      Kulasegaran juga berkata peraturan tukang masak tempatan tersebut hanya melibatkan kedai “makanan tempatan biasa”.

      Syarat itu tidak terpakai ke atas restoran makanan asing, restoran mewah dan hotel 5 bintang yang memerlukan tukang masak khas.

      Ibrahim berkata sebab lain beliau menggunakan tukang masak luar ialah kerana sikap kerja mereka lebih baik berbanding pekerja tempatan.

      Katanya, masalah yang selalu dihadapinya ialah pekerja tempatan kerap meminta cuti dan tidak sanggup bekerja lebih masa.

      “Kalau pekerja luar ini dia datang memang nak kerja. Pekerja tempatan Melayu ini selalu nak cuti, dia mahu kerja ikut waktu. Masalahnya ramai yang ‘cabut’.

      “Sejak buka restoran selama 8 bulan, 4 orang pekerja Melayu tempatan berhenti, pekerja luar tak ada masalah,” katanya.

      Ibrahim tidak menolak kemungkinan jika cadangan hanya menggunakan tukang masak tempatan dikuatkuasakan, banyak restoran tomyam akan tutup dan restoran masakan Melayu terjejas.

      Delete
  13. Kah..kah...kah...padan muka Guan Eng @ Ah Beng dah kena kutuk kaw2 punya dengan netizen dan seluruh rakyat Msia yang waras kerana tetap dengan kedegilannya enggan memohon maaf kerana penggunaan tulisan mandarin dalam siaran media nya yang lepas.

    Rakyat pun dah muak dan menyampah dengan Ah Beng ni yang hanya syok sendiri ikut kepalanya aje, tanpa memikirkan perasaan orang lain. Dari dulu lagi, rakyat dah nampak dia ni memang jenis cina yang chauvinistic serta rasis tahap gaban..apatah lagi sekarng ni, bila dah jadi menteri kabinet pulak..lagi lah naik tocang apek ni ...

    Setiap hari, PCnya takde keje lain..asyik2 mendedahkan kononnya ketirisan yang berlaku dalam kerajaan dulu..ntah2 semuanya yang didedahkan tu hanylah rekaan dan aotanya semata2. Pasal mulut longkangnya yang takde insuran lah yang menyebabkan ramai pelabur2 asing menarik keluar modal dari Msia. Kesannya...Bursa saham BSKL jatuh bawah 200 mata dan RM lemah berbanding USD.

    Rasanya Ah Beng ni sewngaja menimbulkan isu bahasa Mandarin ni semata2 untuk tengok apa reaksi orang2 melayu..dan tak mustahil jugak adalah sebagai persediaan untuk menjadikan bahasa mandarin menjadi bahasa utama Msia andaikata Msia menjadi sebuah republik seperti Spore nanti.

    Yang peliknya...Mana suara cai2 haprak yang mengaku sebagai orang melayu tapi tak berani bersuara untuk mempertahankan kedaulatan bahasa melayu kita...takkan lah mereka semua setuju mandarin jadi bahasa kebangsaan Msia atau semuanya sedang sibuk mengikuti kelas bahasa mandarin kat tempat masing2 kot ???????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katanya, masalah yang selalu dihadapinya ialah pekerja tempatan kerap meminta cuti dan tidak sanggup bekerja lebih masa.

      “Kalau pekerja luar ini dia datang memang nak kerja. Pekerja tempatan Melayu ini selalu nak cuti, dia mahu kerja ikut waktu. Masalahnya ramai yang ‘cabut’.

      “Sejak buka restoran selama 8 bulan, 4 orang pekerja Melayu tempatan berhenti, pekerja luar tak ada masalah,” katanya.

      Ibrahim tidak menolak kemungkinan jika cadangan hanya menggunakan tukang masak tempatan dikuatkuasakan, banyak restoran tomyam akan tutup dan restoran masakan Melayu terjejas.

      Seorang pengusaha restoran mamak, Abdul Razak Mohd Habib berkata cadangan menggunakan hanya tukang masak tempatan tidak boleh dilaksanakan secara tergesa-gesa.

      Beliau berkata kerajaan boleh menjalankannya secara berperingkat, iaitu dengan mengurangkan tukang masak asing terlebih dahulu.

      “Kurangkan tukang masak dari Bangladesh dan India walaupun mereka masih diperlukan. Ini kerana tukang masak tempatan tak boleh cepat nak belajar. Dalam masa 6 bulan tidak boleh.

      “Dia orang boleh belajar ‘basic’ sahaja. Nak belajar buat kari mamak misalnya tidak cukup 6 bulan. Sekurang-kurangnya ambil masa setahun,” katanya.

      Abdul Razak berkata tukang masak luar mempunyai pengalaman dan ada yang sudah bekerja sehingga 10 tahun di Malaysia. Gaji mereka juga juga tinggi. Dari upah RM25 sehari, sekarang sudah mencecah RM80.

      Katanya, kalau tukang masak tempatan permulaan gaji mahukan RM50 sehari.

      “Kebanyakan pengusaha restoran buka kedai untuk teruskan kehidupan sahaja bukan dapat untung banyak,” katanya.

      Seorang pengurus restoran makanan Cina, Levin Hoo, 32 berkata, beliau gemar mengambil tukang masak asing sebab dapat menjimatkan kos dan meningkatkan jualan.

      Beliau berkata kesukaran mendapatkan pekerja Cina tempatan juga menyebabkan beliau mengambil tukang masak asing.

      “Kalau Cina tempatan susah mahu dapat. Gaji tukang masak luar RM1,000 sahaja sebulan. Kalau tukang masak tempatan RM1,200 atau RM1,300.

      “Dapat jimat kos juga sebab pekerja luar tidak perlu caruman EPF dan sebabainya berbanding tukang masak tempatan,” katanya.

      Delete
  14. Malaysiakini sudah mengarut. Menerbitkan pendapat "There is nothing wrong with Finance Minister Lim Guan Eng’s move to issue press releases in the Chinese language, according to several commentators."

    Tidak boleh. Kalo dia nak kasi siaran akhbar dalam bahasa Cina, dia tidk boleh pegang jawatan Menteri.

    Suruh dia letak jawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar larang tukang masak asing terus dikritik
      Sean Augustin | June 23, 2018
      Penganalisis politik Wong Chin Huat lebih ramai rakyat sedia menjadi tukang masak jika tiada ekploitasi pekerja dan ditawarkan gaji yang lebih baik.

      Ramai pihak tidak berpuas hati dengan dasar larangan pengambilan tukang masak asing. (Gambar Bernama)

      PETALING JAYA: Kritikan demi kritikan terus ditujukan ke arah Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran kerana keputusan kerajaan melarang restoran mengambil tukang masak asing bermula Januari ini.

      Peguam dan aktivis, Azhar Harun, berkata di Facebook, kerajaan Pakatan Harapan tidak patut membuat sebarang keputusan besar tanpa terlebih dahulu berunding dengan semua pihak terlibat. “Bukan ini yang rakyat mahu daripada PH,” katanya.

      Di media sosial, Kulasegaran dikritik oleh rakyat yang merasakan larangan itu seperti xenofobia, manakala ada juga yang mahu menteri mengutamakan isu lain seperit gaji minima. “Mengarut” dan “langkah bodoh” antara kata-kata yang digunakan mereka. Pengusaha restoran turut membantah dasar itu.

      Penganalisis politik, Wong Chin Huat, bersetuju dengan Azhar dan berkata walaupun Kulasegaran berniat baik tetapi ada cara lain yang lebih baik untuk menyelesaikan masalah berbangkit kerana ia tidak boleh diselesaikan melalui larangan.


      Wong berkata sat sebab utama menjelaskan kebergantungan negara kepada pekerja asing ialah bukan sahaja ia dibayar gaji yang rendah tetapi juga terdedah kepada eksploitasi pekerja, seperti bekerja untuk tempoh yang panjang tanpa bayaran lebih masa.

      Jika kementerian boleh mengekang eksploitasi pekerja, majikan akan mengambil lebih ramai rakyat tempatan, kata Wong. “Jika mereka masih tidak mengambil orang tempatan, maka kita perlu berusaha meningkatkan kemahiran orang kita.”

      Terdahulu, Wong menulis tentang bahaya membuat keputusan sebelah pihak.

      Walaupun Putrajaya tidaklah diharap merujuk semua orang dalam semua keputusannya, tetapi kerajaan tidak sepatutnya membuat sebarang keputusan tanpa melakukan rundingan yang sewajarnya, sama ada tentang kereta nasional atau tukang masak asing.

      “Sudah tentu anda boleh umum terlebih dahulu dan kemudian berpatah balik, tetapi bukan itu sudah menjejaskan kewibawaan anda?” katanya.

      Kulasegaran pada Jumaat mengumumkan semua restoran hanya boleh mengambil bekerja tukang masak tempatan mulai 1 Januari bagi mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing selain memastikan mutu makanan tempatan.

      Kerajaan menggesa pengusaha hanya merekrut rakyat tempatan mulai 1 Julai, dan mereka diberi sehingga akhir tahun ini untuk mematuhi peraturan itu.

      Kumpulan hak asasi manusia, Pusat Komas berkata, larangan itu mencerminkan prejudis dan sama seperti diskirimasin jika keputusan itu dibuat semata-mata atas dasar kewarganegaraan tukang masak dan bukan atas faktor lain seperti kemahiran memasak.

      “Pelanggan harus mempunyai pilihan untuk memilih tempat makan tanpa mengira siapa yang memasak makanan itu,” kata Pengarah Program Adli Zakuan.

      Kementerian patut mengalakkan lebih ramai tukang masak tempatan bekerja di restoran daripada mengenakan larangan ke atas tukang masak asing.

      Delete
    2. isa3...Bhai...kau perasan tak...Sudah 45 hari menjadi kerajaan, sehingga kini Pakatan Harapan masih gagal untuk membentuk barisan Kabinet yang penuh.

      Selain pemansuhan GST, janji-janji lain di dalam manifesto 100 hari nampaknya tidak akan kesampaian. PH bijak membina naratif bahawa ia kerana hutang negara yang sarat yang ditinggalkan Barisan Nasional. Hakikat yang lebih dipercayai ialah PH terlebih berjanji tanpa melihat kemampuan negara menjana pendapatan tanpa GST.

      Pasaran saham dan nilai ringgit juga jatuh mendadak sejak PH mengambilalih kuasa. Pelabur luar mengeluarkan duit daripada Malaysia serta-merta, kebetulan selepas perdana menteri dan menteri kewangan berkata hutang negara mencecah RM1 trillion. Amacam..lu ada setuju dengan gua tak dengan apa yang wa cakapkan tu ??????

      Delete
    3. Bahaya guna Guan Eng singkir bos GLC, kata bekas wakil rakyat
      Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | June 23, 2018
      Bekas ahli G25 berkata tindakan kerajaan menggunakan Guan Eng untuk menyingkir 'tokoh dunia korporat Melayu' boleh menimbulkan tindak balas perkauman.

      Bekas Ahli Parlimen Umno tertanya apakah ada helah politik sebalik peranan Guan Eng. (Gambar Youtube)

      PETALING JAYA: Kerajaan dinasihatkan untuk tidak menggunakan Lim Guan Eng untuk mencantas ketua-ketua syarikat berkaitan kerajaan, kerana penyingkiran itu mungkin menjadi isu perkauman.

      Bekas Ahli Parlimen Umno, Tawfik Ismail berkata tindakan Pakatan Harapan menyingkir ketua-ketua GLC “langkah yang ekstrem”, walaupun gabungan itu diberi mandat dalam pilihan raya.

      Beliau berkata ketua-ketua GLC itu ialah “tokoh dunia korporat Melayu, ramai dalam kalangan mereka anak kampung yang berjaya kerana Dasar Ekonomi Baru dan cemerlang dalam bidang masing-masing kerana kebolehan semula jadi”.

      Katanya, penyingkiran berterusan akan menjejaskan kemajuan orang Melayu dalam bidang perdagangan, manakala Pakatan Harapan memburukkan lagi keadaan apabila “menggunakan Guan Eng sebagai kaki pukul”. Ia menyebabkan pencantasan itu bertukar menjadi isu kaum, katanya.



      “Keusahawanan diasuh dalam keluarga Cina. Ia tidak diasuh dalam keluarga Melayu, jadi menggunakan Guan Eng untuk mencantas mereka akan tidak disukai oleh ramai orang Melayu.”

      Beliau tertanya sama ada keputusan untuk menggunakan Guan Eng satu helah politik supaya DAP boleh dipersalahkan sekiranya berlaku perkelahian politik.

      Ketua atau pengarah di syarikat atau agensi kerajaan seperti Felda, Khazanah Holdings dan Telekom meletak jawatan selepas Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan persekutuan.

      Ada spekulasi mereka di syarikat seperti Permodalan Nasional atau Sime Darby akan menyusul.

      Anak kampung yang berjaya

      Bernama melaporkan Guan Eng sebagai berkata kerajaan ada rancangan untuk mengurangkan campurtangan ahli politik dalam hal ehwal syarikat berkaitan kerajaan, dan lantikan politik di syarikat berkenaan diminta letak jawatan untuk memulakan “proses pembersihan”.

      Tawfik, Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986-1990, adalah bekas ahli kumpulan G25, yang kebanyakannya terdiri daripada pegawai kanan kerajaan yang sudah bersara.

      Beliau berkata: “Ya, diakui mereka menikmati kedudukan itu melalui naungan, tetapi bukan senang untuk mereka berada di situ. Apakah perasaan dendam terhadap rejim dulu membuatkan kita tidak sedar akan kerosakan jangka masa panjang terhadap kemajuan orang Melayu dalam bidang perdagangan?”

      Terlalu banyak sumber dilaburkan untuk ketua-ketua GLC ini, menyebabkan langkah mencantas mereka dengan tiba-tiba langkah yang tidak wajar.

      “Mengenal pasti seorang Melayu miskin yang berbakat, memasukkan dia ke dalam program perakauan atau kejuruteraan atau sepertinya melalui Majlis Amanah Rakyat, memberikan latikan praktikal dan kemudian menekannya sehingga berjaya mengambil masa 20 tahun.”

      Delete
  15. A former special officer to Najib was today remanded for seven days to assist in MACC's probe into 1MDB.

    The 42-year-old 'Datuk' (all Najib's assistants are Datuks?) was arrested at the MACC headquarters about 9.45pm last night, where he had gone to have his statement recorded.

    The video shows he's in an orange shirt. Been wondering why Najib didn't have to wear orange when at the MACC. Why not arrested.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daim tak selalunya betul

      Tawfik mengambil Pengerusi Permodalan Nasional Bhd, Abdul Wahid Omar sebagai contoh. “Wahid seorang pengurus yang bagus. Daim tidak selalunya betul,” katanya, merujuk kepada bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin.

      Spekulasi mengatakan Wahid akan berundur seawal bulan depan, antaranya kerana kritikan terhadap janji Pakatan Harapan memansuhkan GST.

      Kritikan itu mengundang respon dari Daim yang berkata Wahid sepatutnya menumpukan perhatian kepada tugasnya memimpin PNB dan membiarkan kerajaan baru mengurus ekonomi negara.

      Tawfik tertanya sama ada mereka di sebalik langkah itu ialah orang-orang atasan dalam Pakatan Harapan yang tidak mahu Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri seterusnya.

      Beliau berkata mungkin ada langkah-langkah untuk menjayakan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali dengan meletakkan urus janji besar daripada San Miguel Corp dan Petronas di bawahnya.

      Ada desas-desus ketegangan antara keluarga Anwar dan Azmin, timbalan presiden PKR, selepas Langkah Kajang pada 2014, yang mana Anwar atau isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan mengambil alih jawatan menteri besar Selangor selepas Tan Sri Khalid Ibrahim disingkirkan.

      Bagaimanapun, selepas krisis dalaman parti dan kerajaan negeri yang berpanjangan, Sultan Selangor menamakan Azmin sebagai menteri besar baru, dengan sokongan PAS.

      Delete
  16. Berita terkini yang hangat lagi panas membara....

    Konspirasi untuk memerangkap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung isu RM2.6 bilion dikatakan didalangi oleh bekas Gabenor BNM Tan Sri Zeti Akhtar Aziz serta Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull.

    Ketua Pergerakan Malaysiaku Tanahairku Raggie Jessy menerusi sidang medianya semalam berkata, Zeti – menerusi kertas siasatan SPRM oleh Shukri ketika menjadi Penolong Pesuruhjaya SPRM pada 2015 – mengetahui dana RM2.6 bilion itu derma daripada keluarga diraja Arab Saudi.

    Malah Zeti didalam kertas siasatan itu mengakui mengenali identiti penderma tersebut.



    “Yang paling penting sekali, kertas siasatan itu menunjukkan bahawa Zeti yang meminta atau mencadangkan supaya derma itu dimasukkan ke akaun peribadi Najib Razak,” kata Raggie.

    Hadir sama didalam sidang media berkenaan, Presiden Pemantau Malaysia Baru, Datuk Lokman Noor Adam.

    RM2.6 bilion didalam akaun Najib selama ini didakwa ramai terutama kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebagai dana yang dicuri oleh syarikat pelaburan negara, 1MDB.

    Najib dan kerajaan Arab Saudi berulang kali menyuarakan dana tersebut bukan daripada 1MDB dan menegaskan ianya merupakan derma kepada kerajaan Malaysia membanteras fahaman pengganas IS.

    SPRM dibawah selian bekas Pesuruhjayanya, Tan Sri Dzulkifli Ahmad turut mengesahkan RM2.6 bilion tiada kaitan dengan 1MDB.

    Pasca PRU14, Dzulkifli diarahkan meletakkan jawatan dan digantikan dengan Shukri yang telah membukan kertas siasatan baharu terhadap Najib Razak dan juga berkaitan 1MDB.

    “Dan setakat ini Najib Razak sudah dipanggil untuk memberi disoal dan Rosmah Mansor juga sudah dipanggil untuk memberi keterangan tetapi sehingga hari ini (Ahad 24 Jun) Tan Sri Zeti belum lagi dipanggil.”

    Raggie turut mempertikaikan kewibawaan Shukri selaku ketua kumpulan siasatan 1MDB berikutan pengakuannya selepas dilantik sebagai Pesuruhjaya SPRM mendedahkan dirinya telah diugut ketika menyediakan kertas siasatan 1MDB pada 2015.

    “Itulah gambaran yang diberikan kepada rakyat,” kata Raggie menyatakan bahawa sepatutnya jawatan Pesuruhjaya SPRM disandang selain daripada Shukri kerana dibimbangi akan berlaku keadilan berat sebelah.

    “Jadi dari situ, saya mengesyaki ada berlaku satu konspirasi antara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dengan Mohd Shukri Abdull untuk mengaibkan Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor,” tambahnya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah tuding jari menyalahkan orang sana sini. Ckp kat Najib, esok bila bicara suruh dia bawak anak raja Arab tu sebagai saksi yg akan memberi keterangan di mahkamah bahawa dialah penderma budiman lagi dermawan itu. Biar Mahathir dan kerajaan PH malu semalu2nya.

      Pssttt... Itu pun kalau anak raja Arab tu wujudlah. Kalau tak wujud, Najiblah yg malu.

      Delete
    2. Penglipur lara dah sampai hihihi jeng jeng jeng

      Delete
    3. Bulat kontol dan IOU....Kau orang macai2 Tomato Fuckatan Haprakan tau tak berita sahih yang mengatakan ....Pasukan Khas Zeti, Gani Patail dan Abu Kassim membantu WSJ menyediakan laporan palsu berkenaan 1MDB tu.




      Ketiga-tiga Tan Sri – bekas ketua SPRM Abu Kassim Mohamed, bekas Peguam Negara Abdul Gani Patail, dan bekas Gabenor Bank Negara Dr. Zeti Akhtar Aziz – lega apabila Ketua Polis Negara (KPN) mengumumkan siasatan terhadap laporan polis Khairul Azwan Harun telah ditutup (dan ditanda NFA atau ‘No Further Action’).

      Tindakan ini memberi nafas baru dalam kehidupan ketiga-tiga Tan Sri tersebut kerana jika diteruskan juga siasatan tersebut, perubahan drastik boleh berlaku kepada mereka. Siasatan itu bukan sahaja akan membuktikan kebenaran kata-kata Khairul, malah membongkar banyak rahsia lain termasuk rahsia yang mereka mahukan untuk terus terkubur.

      Bagi mereka yang mengikuti kisah 1MDB, ia telah dijelaskan satu-persatu oleh Malaysia Today sejak awal 2015, kebanyakan berita merupakan ‘berita lama’. Namun, manusia mempunyai ingatan yang singkat, ramai yang mungkin lupa apa yang telah berlaku sepanjang 18 bulan yang lepas. Biar saya ceritakan kembali.



      Semasa KPN mengumumkan polis akan menyiasat laporan polis Khairul, orang-orang Kempen Anti-Najib (ANC) panik, termasuklah Tun Dr Mahathir Mohamad. Ketiga-tiga Tan Sri juga turut ketakutan kerana siasatan itu akan merangkumi semua peristiwa dari paling awal dan kebanyakan usaha mereka untuk menggulingkan Najib adalah melanggar undang-undang.

      Banyak lagi isu yang tidak terjawab dan banyak rahsia yang masih belum dikuburkan sepenuhnya lagi. Jika ada yang cuba untuk menyiasat, ketiga-tiga Tan Sri akan berdepan dengan situasi yang sukar. Oleh itu, mereka tidak mahu siasatan mendalam dilakukan terhadap laporan polis Khairul supaya tiada yang terbongkar.

      Jika Pasukan Petugas Khas ditubuhkan untuk menyiasat tuduhan bahawa Abu Kassim, Gani dan Zeti terlibat dengan pengintipan dan pengkhianatan menerusi perbuatan mereka memberi maklumat rahsia kerajaan Malaysia kepada kuasa asing dengan tujuan untuk menjatuhkan kerajaan maka perkara buruk akan berlaku. Malah, Mukhriz Mahathir sendiri akui dua hari lepas bahawa objektif mereka adalah untuk menggulingkan kerajaan Barisan Nasional. Mahathir juga mengaku berulang kali bahawa kemahuannya hanyalah untuk menggulingkan Perdana Menteri, walaupun melalui demonstrasi jalanan ataupun huru-hara jika perlu.

      Bukan satu rahsia malah tidak dinafikan langsung yang mereka ingin memulakan satu ‘Malaysian Spring’ sama seperti yang terjadi di beberapa negara Timur Tengah. Mahathir juga mendakwa mereka memerlukan pertolongan negara asing untuk menjatuhkan kerajaan. Semua ini telah dinyatakan secara terbuka dan mereka berharap AS akan campur tangan untuk menggulingkan Perdana Menteri dan BN.

      Apabila Pasukan Petugas Khas ditubuhkan dan siasatan ke atas tuduhan terhadap ketiga-tiga Tan Sri dilancarkan, semuanya akan terbongkar. Ketiga-tiga Tan Sri dan banyak lagi dalam ANC tidak akan dapat melarikan diri daripada tuduhan pengintipan dan pengkhianatan dengan memberikan rahsia kerajaan Malaysia kepada kuasa luar.

      Satu Pasukan Petugas Khas untuk menyiasat 1MDB telah ditubuhkan tanpa kebenaran Kabinet pada Mei 2015. Ini adalah kenyataan akhbar yang dibuat oleh Pasukan Petugas Khas itu pada 7 Julai 2015.

      Delete
    4. Bulat kontol ...Berikut adalah kenyataan rasmi berkaitan Siasatan Pasukan Petugas Khas terhadap Tuduhan Memindahkan Dana ke dalam Akaun Perdana Menteri



      Kenyataan Media

      Berikutan kenyataan media bertarikh 4 Julai 2015, Pasukan Petuga Khas berharap untuk menyediakan maklumat terbaru mengenai tindakan terbaru pasukan itu.

      Satu arahan pembekuan 6 akaun bank parti-parti yang disyaki terlibat dengan isu itu telah dikeluarkan pada 6 Julai 2015.

      Pasukan Petugas Khas telah merampas semua dokumen berkaitan dengan 17 akaun daripada 2 bank untuk membantu siasatan.

      Pasukan Petugas Khas juga telah merampas dokumen-dokumen berkaitan dengan peraturan-peraturan dan prosidur-prosidur Bank Negara Malaysia yang dilanggar oleh kesemua bank yang terlibat.

      Siasatan masil lagi dijalankan. Pasukan Petugas Khas meminta semua parti untuk memberikan kerjasama sepenuhnya untuk menyempurnakan siasatan.

      Tan Sri Abdul Gani Patail
      Peguam Negara Malaysia

      Tan Sri Zeti Akhtar Aziz
      Gabenor, Bank Negara Malaysia

      Tan Sri Khalid Abu Bakar
      Ketua Polis, Polis DiRaja Malaysia

      Tan Sri Abu Kassim Mohamed
      Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia

      7 Julai 2015

      Malaysia Today pernah menulis sebelum ini. Pasukan Petugas Khas ditubuhkan pada Mei 2015 ini sebagai respon kepada laporan The Wall Street Journal mengenai 1MDB pada awal Julai 2015, sekitar waktu kenyataan akhbar di atas dibuat.

      Tetapi bagaimana mereka boleh menubuhkan Pasukan Petugas Khas pada Mei 2015 sebagai respon kepada laporan The Wall Street Journal mengenai 1MDB yang diterbitkan dua bulan kemudian pada awal Julai 2015? Tambahan lagi, pasukan ini ditubuhkan secara rahsia tanpa pengetahuan atau persetujuan Kabinet.

      Jadi, Pasukan Petugas Khas ini bukanlah ditubuhkan untuk menyiasat laporan The Wall Street Journal seperti yang mereka dakwa. Ia ditubuhkan dua bulan SEBELUM laporan The Wall Street Journal. Tujuan sebenar penubuhan pasukan itu adalah untuk membantu The Wall Street Journal menghasilkan laporannya tersebut. Dalam erti kata lain, ‘sumber-sumber dalaman siasatan’ yang dipetik oleh The Wall Street Journal sebenarnya adalah ahli-ahli Pasukan Petugas Khas tersebut.

      Inilah perkara yang ketiga-tiga Tan Sri takut terbongkar jika polis menyiasat laporan polis Khairul dan siasatan dilakukan sejak bermulanya isu 1MDB. Semua peristiwa akan terbongkar berikutan tuduhan yang mengaitkan ketiga-tiga Tan Sri dalam konspirasi menggulingkan Perdana Menteri.

      Semua berita tentang bagaimana Pasukan Petugas khas itu ditubuhkan sebagai tindak balas dan untuk menyiasat laporan The Wall Street Journal akan terbukti karut semata-mata. Apa yang akan terbukti sebaliknya adalah pasukan itu ditubuhkan untuk membantu The Wall Street Journal dalam menerbitkan laporan mereka itu. Dan ‘sumber-sumber dalaman siasatan’ yang dipetik The Wall Street Journal merupakan ketiga-tiga Tan Sri yang mengetuai Pasukan Petugas Khas itu.

      Apa yang akan turut terbongkar adalah kertas dakwaan, yang SPRM keluarkan adalah palsu, ia telah disediakan pada Mei 2015, SEBELUM pertubuhan Pasukan Petugas Khas dan SEBELUM laporan The Wall Street Journal. Jadi, mereka telah merancang untuk mengugut Najib dengan penangkapan jika dia tidak meletakkan jawatan bukan sebab siasatan oleh Pasukan Petugas Khas ataupun laporan The Wall Street Journal, seperti yang mereka katakan.

      Delete
    5. Dan siasatan juga akan membongkar bagaimana Sarawak Report memiliki salinan kertas dakwaan dan banyak lagi dokumen lain dan daripada siapa, yang mana kebanyakkan orang sudah tahu. Hakikat bahawa Sarawak Report sentiasa satu langkah dihadapan media utama Malaysia juga sepatutnya cukup untuk membuktikan mereka ada ‘sumber-sumber dalaman siasatan’ seperti yang mereka dan The Wall Street Journal sama-sama mendakwa.

      Apa yang lebih menarik adalah siasatan itu akan mendedahkan bahawa Abu Kassim sejak mula lagi mengetahui tentang RM2.6 bilion dan fakta bahawa duit itu bukannya datang daripada 1MDB sebaliknya daripada penderma dari Arab – yang mana beliau hanya umumkan pada Ogos 2015 walaupun pada hakikatnya dia telah lebih awal mengetahui hal tersebut.

      Ia juga akan turut mendedahkan bahawa Zeti juga tahu perkara berkaitan dengan RM2.6 bilion itu dan bahawa duit itu bukannya daripada 1MDB tetapi daripada penderma Arab. Zeti juga sebenarnya tahu tentang fakta tersebut dan sentiasa dimaklumkan tentangnya dan dia juga memberi cadangan cara terbaik untuk melakukannya untuk mengelakkan sebarang syak wasangka dan permasalahan. Kesimpulannya, RM 2.6 bilion itu dipindahkan berdasarkan cadangannya.

      Perkara yang akan ditanya adalah: jika Zeti tahu tentang RM2.6 bilion itu selama ini, sama juga seperti Abu Kassim, dan jika semua proses bukan sahaja diatur dengan pengetahuannya tetapi juga berdasarkan cadangannya, kenapa dia berdiam diri selama ini? Kenapa Zeti tidak mengesahkan yang mana RM2.6 bilion itu merupakan hasil derma daripada penderma Arab dan bukannya dicuri daripada 1MDB?

      Mahathir mendakwa RM42 bilion dan berkemungkinan lebih daripada RM50 bilion duit 1MDB telah hilang. Maksudnya 100% atau mungkin juga 120% duit 1MDB telah dicuri. Bank Negara sepatutnya tahu kesahihannya kerana ia merupakan jumlah yang terlampau besar untuk lenyap begitu sahaja. Mengapa Zeti berdiam diri tentang tuduhan Mahathir itu?

      Zeti gagal menjalankan tanggungjawabnya dan dia membenarkan penipuan RM42 bilion dan berkemungkinan lebih daripada RM50 bilion duit 1MDB yang telah hilang untuk berterusan, termasuklah penipuan tentang RM2.6 bilion duit 1MDB yang dipindahkan ke akaun peribadi Najib. Zeti hanya perlu bersuara tentang kebenaran yang dia tahu, tetapi da memilih untuk berdiam diri dan membiarkan penipuan itu berterusan walaupun dia sebenarnya boleh menghentikannya sejak setahun yang lalu.

      Itulah perkara-perkara yang akan terbongkar jika siasatan itu dilakukan. Oleh sebab itulah ketiga-tiga Tan Sri itu berasa takut dan kemudiannya lega apabila KPN mengumumkan ‘penutupan kes dan NFA’. Ketiga-tiga Tan Sri sepatutnya melutut dan mencium kaki KPN (atau mungkin mereka telah pun melakukannya).

      Delete
    6. Bulat kontol dan ICU.....cuba kau dua orang macai tomato Fuckatan Haprakan berfikir secara logik lagi tuntas..... mengapa ketiga-tiga Tan Sri tersebut mengambil begitu banyak risiko pergi ke US untuk memberi maklumat rahsia kerajaan Malaysia kepada kerajaan US apabila mereka sendiri mempunyai banyak perkara yang dirahsiakan dan tidak boleh dibongkar? Maksud saya, kita bercakap tentang pengintipan dan pengkhianatan, jadi, apa yang membuatkan mereka sanggup mengambil risiko tersebut?


      Mereka sebenarnya tidak mempunyai pilihan lain. Seperti yang ditulis oleh Malaysia Today sebelum ini, Mahathir suka bekerja dengan mereka yang mempunyai banyak rahsia dan dia akan melantik mereka ini ke jawatan yang penting kerana mereka ini boleh diugut.

      Seperti Abu Kassim, Gani dan Zeti, yang mana sebahagian besar rakyat Malaysia tahu mereka ini mempunyai banyak rahsia. Mahathir mempunyai dokumen tentang mereka ini dan akan mendedahkan rahsia mereka jika mereka tidak melakukan seperti yang dia suruh. Ini juga akan terbongkar melalui siasatan tersebut.

      Suami Zeti terlibat dengan skandal pencetakkan mata wang, Gani terlibat dengan skandal Pulau Batu Puteh ataupun Pedra Branca, sementara Abu Kassim terlibat dengan skandal Amanah Raya bersama-sama dengan Rashpal Singh, orang tengah antara SPRM dan Sarawak Report, menurut Raja Petra lagi.

      Ketiga-tiga mereka mempunyai skandal tersendiri. Mahathir memiliki fail-fail mereka. Jadi, mereka tidak ada pilihan melainkan mengikut kata Mahathir ataupun rahsia mereka akan dibongkarkan. Oleh sebab itu, Mahathir berjaya menghantar mereka ke US untuk memberi maklumat rahsia kerajaan Malaysia kepada kuasa asing walaupun dengan risiko dituduh mengkhianat. Ini kerana Mahathir mengugut mereka dengan rahsia mereka.

      Amacam...sekarang kau dah tau duduk perkara sebenar..jadi syuuuh2...gi main jauh2 bhai !!!!

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii...kikioikhkikik..

      Delete
  17. Najib Razak amat peka kepada keperluan rakyat terutama di bandar.

    Jom kita imbas semula kata-kata DS Najib mengenai MRT 3 semasa merasmikan MRT Sg.Buloh -Kajang yg lalu:

    “Lebih banyak “Projek Infra Rakyat” sedang dipertimbangkan dan saya tahu di antara yang paling ditunggu-tunggu rakyat ialah MRT 3, yang lebih dikenali sebagai Laluan Lingkaran atau pun “Circle Line”, yang akan melengkapi capaian pengangkutan rel di kawasan-kawasan utama ibu kota dengan menghubungi semua jajaran-jaran rel yang sedia ada, sekaligus menjadikan pengangkutan awam di Kuala Lumpur “fully integrated”.



    Tetapi sayang. Atas alasan untuk menggagalkan semua legasi dan melenyapkan segala budi DS Najib Razak di mata rakyat, Dr. Mahathir sanggup batalkan projek ini.

    Ironinya, projek pembinaan kondo mewah Langkawi yg diberi kepada KRONI yg langsung tiada kebaikan untuk rakyat selamba saja diluluskan sehingga berbillion-billion nilainya.

    Ya, cukup kencang cara Dr M cuba lenyapkan legasi Najib.

    ReplyDelete
  18. The Government of Malaysia (GoM) under the watch of Dr Mahathir Mohamad revoked the Unit Tindak Khas (UTK) services offered to former Malaysian premier Dato’ Seri Najib Tun Razak.

    By denying Najib a security detail, Mahathir appears to be subscribing to the principal that one is “guilty until proven innocent.”

    A person of Najib’s stature is likely to be at grave risk particularly since Mahathir himself employs media teams that demonise the former premier to ungodly proportions.





    Penang: The Government of Malaysia (GoM) under the watch of Dr Mahathir Mohamad revoked the Unit Tindak Khas (UTK) services offered to former Malaysian premier Dato’ Seri Najib Tun Razak.

    In a statement carried by Malaysiakini yesterday, Mahathir was quoted as saying that Najib did not represent former Malaysian premiers as the latter was under investigation.

    The statement has yet to be met with a response from Lim Guan Eng, who, on the 2nd of November 2017, described the ‘revocation’ of “government-issued police bodyguards (for Mahathir) as un-Malaysian and the beginning of “a sad state of affairs” in the country.”

    The (then) Chief Minister of Penang was responding to a fake news posting on Mahathir’s Facebook page that accused the Najib administration of revoking his (Mahathir’s) UTK services.

    The claim was subsequently rubbished by both the Prime Minister’s Department and the current Inspector General of Police, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

    According to Fuzi, only a few ordinary members of Mahathir’s security detail were returned to base as they had to be reassigned for duties elsewhere.

    That was then.

    This time around, the Prime Minister himself confirmed the complete revocation of Najib’s security services and breathed new life to Guan Eng’s 2017 “sad state of affairs” prophecy.

    The move came amid fears that the country was regressing to pre-millennial Mahathirism, an era where the Prime Minister would exercise absolute discretion in matters of governance and politically persecute his detractors.

    By denying Najib security, Mahathir appears to be telling Malaysians that under his watch, “one is guilty until proven innocent.”

    But the Prime Minister forgot that UTK services are not provided on the basis of one’s innocence but to ensure that former premiers remain safe given their standing in society.

    Moreover, a person of Najib’s stature is likely to be at grave risk particularly since Mahathir himself employs media teams that demonise the former premier to ungodly proportions.

    Yet, in spite of all their claims, there isn’t a shred of evidence to show that Najib did indeed dissipate RM42 billion worth of 1MDB funds into thin air.

    According to a well-placed source that met The Third Force in Kuala Lumpur, there may be a reason for this.

    If what we’re told is true, the ongoing smear campaign against Najib is designed to prevent him from seeking a comeback as party president during the 2019 UMNO election.

    We have reason to believe that Mahathir is paving the way for Tengku Razaleigh Hamzah to be made UMNO president before effecting crossovers of Pakatan Harapan MPs to UMNO and Barisan Nasional ......

    ReplyDelete

  19. Di dalam kenyataan di laman sosial Facebook semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mempertahankan keputusannya mengeluarkan siaran media dalam tulisan Cina atas semangat Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang mana tiada seorang pun yang boleh melarang/menghalang penggunaan bahasa lain.

    Walau bagai manapun, Ah Beng terlupa bahawa dalam Perlembagaan Persekutuan, Perkara 152(1)(a) kenyataan penuhnya adalah;
    Tiada seorang pun boleh dilarang atau dihalang daripada menggunakan (selain bagi maksud rasmi), atau daripada mengajarkan atau belajar, apa-apa bahasa lain.
    Maksud 'rasmi' ertinya apa-apa maksud dalam urusan Kerajaan, sama ada Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri, dan termasuklah apa-apa maksud sesuatu pihak berkuasa awam.

    Untuk melihat isu Bahasa Melayu vs Bahasa Mandarin, perlu rujuk keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Merdeka University v Government [1982] 2 MLJ 243. Itu adalah panduan yang jelas. Diterangkan dan diulas dengan panjang lebar oleh Hakim-Hakim pada masa itu.

    Laporan Reid adalah antara perkara yang dirujuk oleh Mahkamah di dalam membuat keputusan. Bahkan Hakim Seah J, yang tidak bersetuju dengan pandangan Hakim Sufian LP juga menyatakan seperti berikut:
    "... In short, Bahasa Malaysia must only be used for official purposes. There is nothing in Article 152(1)(a) to prohibit or prevent the using of the Chinese language for non-official purposes, and it is within the legitimate right of a businessman to put up his business signboard in the Chinese language as well as in the national language... "
    Wujud kelonggaran penggunaan bahasa lain selain Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di Malaysia namun bagi tujuan rasmi, Mahkamah bersepakat hanya Bahasa Melayu boleh digunakan.

    Teringat kata-kata LGE sewaktu diumumkan menjawat jawatan Menteri Kewangan,
    Saya minta maaf, saya tidak anggap diri saya sebagai seorang Cina. Saya orang Malaysia.
    Maka bersorak dan bertepuk tanganlah semua Melayu-Melayu macai Tomato tertipu dengan penuh rasa bangga.

    Kesimpulannya, tidak mengapa, asalkan beliau berhenti bercakap bila azan, kata Macai Tomato lagi.

    Nota Kaki - Rindu komen-komen dari pencinta Bahasa seperti Datuk A Samad Said dan Tan Sri Dr Rais Yatim. Harap mereka masih hidup.

    ReplyDelete
  20. bangang jugak menteri ni..pakai la bahasa semua orang paham. masa nak undi reti pulak pakai bahasa melayu.

    ReplyDelete
  21. Kerry Okspod (KJ) mereng sikit ke? Extracts form nst.com:

    Khairy ’s announcement of contesting the Umno Presidency is seen as a major upset not only among party veterans but also youth leaders.

    Khairy wants to be seen as Umno’s saviour. However, he will only be seen as a typical millennial — depicting the generation’s overambitious qualities, sense of entitlement and narcissism. (Hah, strng words there for the double ee (like Azees ex-Tabung Haji) leader).

    He has been asked to withdraw from contesting by those in the know of his intent, especially as he was the one who asked Tengku Razaleigh to contest.

    “Yes, it is true that Khairy went to see Tengku Razaleigh at Langgak Golf,” a source said, confirming the New Straits Times’ commentary last Friday.

    “And yes, he was in near tears pleading with Tengku Razaleigh to contest the top post.”

    The meeting, which the source described as “emotional”, was also attended by six other senior party leaders — Umno liaison committee chairmen of Negri Sembilan, Johor and Selangor Datuk Seri Mohamad Hasan, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin and Tan Sri Noh Omar, respectively; Titiwangsa Umno head Datuk Seri Johari Abdul Ghani; Kepala Batas member of parliament Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican and Larut member of parliament Datuk Hamzah Zainudin.

    “It was a critical moment for Tengku Razaleigh at that time. It was either a go or no-go from him to contest. When Khairy pledged not only his support, but also the Youth’s, that pushed Tengku Razaleigh’s confidence further,” the source said.

    “If he (Tengku Razaleigh) had known that Khairy was going to contest, he would not have put in his name.”

    Note: "he was in near tears pleading with Tengku Razaleigh to contest". Yet he announced he himself was contesting. Sewel ke?

    ReplyDelete
  22. Apabila Singapura Memanggil Idea Malaysia Sebagai Bodoh




    Tidakkah Kerajaan PH merasa malu apabila akhbar utama Singapura semalam melabel idea 'High Speed Rail (HSR)' yang murah impian Malaysia sebagai 'idea bodoh'.

    Menurut Kerajaan Singapura, Malaysia ingin mengurangkan kos dengan menggunakan landasan keretapi Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang sedia ada. Hanya perlu ditambah baikkan dan dinaik taraf sahaja. Tidak perlu landasan baru. Sebagai Rakyat Malaysia, Rakyat juga bersetuju bahawa ini adalah idea paling bodoh yang pernah dicadangkan oleh Kerajaan PH.

    Pertama, KTMB menggunakan keretapi diesel. Manakala HSR pula menggunakan kuasa elektrik. Sudah pastinya satu landasan yang unik dan berbeza akan digunakan.

    Kedua, HSR memerlukan landasan khas dan dedikasi bagi memastikan keretapi mengikut jadual dan sentiasa menepati masa untuk mengelakkan kelewatan.

    Ketiga, benar, jika kita menggunakan landasan sedia ada dan hanya menaik taraf sahaja, kos akan dijimatkan kerana tidak perlu beli dan cari tanah / tapak baru. Jimat dari sudut itu.

    Namun, untuk menaik taraf, kosnya adalah lebih tinggi dari membina landasan yang baru. Umpama ingin bina rumah. Kos pecahkan rumah asal dan bina rumah baru lebih mahal kosnya jika kita mencari tanah baru dan membina rumah baru.

    Keempat, jika menggunakan landasan sedia ada, maka objektif pembinaan HSR tidak akan tercapai. HSR dibina dengan lokasi stesen hentian berada di tengah-tengah 7 buah bandar utama. Apabila, stesyen hentian ini wujud, ianya akan memacu sosio-ekonomi bandar berkenaan.

    Kelima, HSR bukan Pengangkutan Awam Komersial. Ianya adalah Pengangkutan Pelancong Perniagaan. Pada tahun 2017, dari sektor pelancongan, Singapora memperolehi pendapatan $26.8 billion setahun.

    Dengan HSR, sekurang-kurangnya Malaysia dapat berkongsi kekayaan dari sektor pelancongan ini. Tarikan utama sudah pasti dari 7 hentian bandar utama yang wujud di lingkaran HSR. Bukan pinggiran bandar yang mana menjadi laluan KTM ketika ini.

    Kesimpulannya, Rakyat Msia setuju benarlah apabila Singapura mengatakan Kerajaan PH hari ini memiliki idea bodoh. Ini kerana yang mengundi mereka pun di kalangan manusia yang tidak berpelajaran (pinjam terma PM Malaysia). Ibarat kata Inggeris, "stupid idea from stupid government voted by uneducated citizen".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah menjual tanah KTMB kepada Singapura adalah idea bijak? Kikikikiokiokioki...

      Delete
    2. Bulat kontol...Adakah meneruskan semula projek ECRL dan HSR yang dikatakan merugikan kerajaan dan menambah hutang negara satu idea yang bijak...begitu juga meminjam kredit yen dan projek kereta nasional ke dua juga idea yang bijak ???????

      keh..keh..keh...Haarkk..Tuiii..kikihkikokihi..






      Delete
  23. Hebat Menteri Kewangan China ... Ehh Malaysia Mempertahankan Bahasa Mandarin








    Menteri Kewangan Malaysia, Ah Beng pernah berkata, "Saya bukan orang Cina, saya orang Malaysia." Namun, daripada posting terbarunya di laman media sosial Facebook, beliau lebih kelihatan sebagai Menteri Kewangan China daripada Malaysia. Ah Beng berkata (sumber di sini)

    财政部长的文告依然会继续以国语、英语同步发布,必要时还是会加上中文翻译稿,并希望政府高层可以习惯新的运作模式。

    林冠英

    Yang dialih bahasa berbunyi:
    Kenyataan Menteri Kewangan akan terus diterbitkan dalam Bahasa Mandarin dan Bahasa Inggeris. Jika diperlukan terjemahan Bahasa Mandarin juga akan ditambahkan dan diharapkan para pegawai senior / kanan Kerajaan akan terbiasa dengan kaedah operasi yang baru ini (biasakan diri dengan menteri yang mengunakan bahasa lain selain Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia.
    Lim Guan Eng
    Inilah Malaysia Baru. Apa komen Macai Tomato? Saya orang Malaysia, Ah Beng? Opah kamu....Tarak otak punya olang !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dah macam itu, bolehlah dikatakan kenyataan dalam bahasa cina itu bukanlah kenyataan rasmi....cuma sebagai cakap2 indvidu semata2.... apa yang nk heboh pun....ke guaner...?

      Delete
    2. IOU...Cakap individu kepala harok kau !!!! Ingat meremeh2 dan merendah2kan martabat bahasa kebangsaan ni perkara kecik ke haah ???? Ini berkaitan dengan maruah negara beb. kalau benda ni kecik..apasal sampai Madey pun kena masuk campur untuk redakan keadaan..kalau dia dah bersuara , itu tandanya besar lah benda tu.

      Betul lah si Ah Beng ni tak abis2 nak buat pasal aje...lepas satu satu isu yang ditimbulkannya pada kerajaan Fuckatan Haprakan ni. Bila dah jadi isu besar..lepas tangan pulak..biarkan Madey yang cucikan taiknya yang bersepah2 tu. Jadi tak ada salah lah kalau kita rakyat yang waras mengatakan Ah Beng ni dah jadi liabiliti dan bukan aset lagi pada Fuckatan Haprakan dewasa ni....tentu Bulat Kontol dan ICU setuju dengan pendapat rakyat tu kan ??????

      Delete
  24. Tun Dr Mahathir said, "Guan Eng's use of Chinese in official statement a minor gaffe."

    gaffe = an unintentional act or remark causing embarrassment to its originator.

    He has selected the word suitably. It shows it's wrong and that it's "causing embarrassment to its originator."

    Of course BN blokes will go to town with it. Like we did and still do with Najib's "Kepala Bapak Kau". It contributed a lot to Najib's loss at Pru14.

    But Pru15 is almost 5 years away. There sure would be mending along the way.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooops, the use of "BN" is incorrect.

      Anwar Musa has already said they have to forget about BN.

      Only 3 are left out of 13 members.

      Moral of the story for Umno: Don't steal billions and become arrogant.

      Delete
    2. Guan Eng ibarat ‘Kaduk naik junjung’
      June 25, 2018


      Kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang disiarkan dalam bahasa Mandarin terus dikritik pelbagai pihak berikutan tindakannya itu disifatkan sebagai tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan.

      Justeru, Unit Komunikasi Strategik UMNO dalam satu kenyataan kepada Utusan Online hari ini mempersoalkan keistimewaan bahasa Mandarin yang diangkat menjadi bahasa dalam kenyataan rasmi Kerajaan.

      Kenyataan itu juga mempersoalkan tindakan Setiausaha Agung DAP itu yang disifatkan sebagai membelakangi bahasa-bahasa lain seperti, Tamil, Sikh, Iban, Kadazan dan sebagainya.






      Berikut adalah kenyataan penuh Unit Komunikasi Strategik UMNO:

      DAP dilihat cuba marakkan api perkauman apa bila guna bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan

      1. Dalam terkial-kial untuk memenuhi janji manifesto dalam 100 hari pemerintahannya, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) semakin menunjukkan belang sebenar dasar pentadirannya, termasuk mempertikai dan tidak mengiktiraf apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      2. Sebelum ini beberapa pemimpin PH mempersoalkan Institusi Raja-Raja Melayu dengan menyiarkan perbelanjaan peribadi Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong.

      3. Terkini, Kerajaan PH tidak lagi mendaulatkan penggunaan Bahasa Melayu apabila Kementerian Kewangan turut menggunakan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan, yang mana ia tidak pernah berlaku sebelum ini.

      4. Malah, dalam mempertahankan tindakan itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menerusi kenyataan yang hanya dikeluarkan dalam bahasa Mandarin, mendakwa penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan Kerajaan PH terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      5. Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat Perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?” tanya Lim.

      6. Tindakan angkuh Lim yang juga Setiausaha Agung DAP itu jelas menunjukkan Kerajaan PH amnya dan DAP khususnya, tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan amalan pentadbiran negara ini yang memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

      Delete
    3. 7. Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan menyebut bahawa “Bahasa Kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.” Ini bermakna Bahasa Malaysia (atau Bahasa Melayu dalam Perlembagaan) perlu digunapakai dalam setiap urusan rasmi kerajaan, termasuk untuk kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.

      8. Penggunaan Bahasa Malaysia juga selari dengan Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Bahasa Melayu hendaklah dijadikan Bahasa Kebangsaan.

      9. Penggunaan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan termasuk kenyataan media bukan hanya seolah-olah mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan, tetapi juga merosakkan usaha menyatupadukan rakyat dan memupuk perpaduan negara melalui bahasa.

      10. Tindakan Kementerian Kewangan yang diterajui Setiausaha Agung DAP itu juga menyerlah sikap sebenar parti itu terhadap institusi berkaitan Melayu, yang sebelum ini sering digambarkan sebagai anti Melayu dan Islam. Tindakan Kementerian Kewangan itu sesungguhnya sangat biadab, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa Melayu.

      11. Kerajaan PH seharusnya lebih peka, sensitif dan berhati-hati dalam perkara seumpama ini. Jangan sampai kerajaan hari ini dilihat oleh rakyat sebagai ‘kaduk naik junjung. Baru sahaja mendapat kuasa, tindakan dan amalannya sudah jauh melampau serta keterlaluan sehingga tidak menghormati perkara-perkara asas dalam Perlembagaan Negara.

      12. Sebagai Kerajaan Persekutuan, Kerajaan PH perlu menjadi contoh dalam memartabatkan bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara.

      13. Apa istimewanya bahasa Mandarin sehingga ia turut digunakan untuk kenyataan rasmi kerajaan? Bagaimana pula dengan bahasa-bahasa lain di negara ini seperti India, Sikh, Iban, Jawa, Kadazan dan sebagainya? Sepatutnya, sebagai rakyat yang dilahirkan negara ini, khususnya selepas era kemerdekaan, mereka pastinya mahir dan berbangga menggunakan bahasa Kebangsaan.

      14. Alasan kita kini telah berada dalam era globalisasi juga tidak mewajarkan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi sesebuah kementerian, kerana kita selama ini telah turut menggunakan bahasa Inggeris, terutama untuk kenyataan yang ada berkaitan dengan komuniti global.

      15. Justru, sebelum penggunaan bahasa Mandarin ini terus berleluasa terutama sehingga merebak ke lebih banyak kementerian, UMNO meminta Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad bertindak segera dengan mengeluarkan arahan supaya menghentikan pengunaan bahasa lain, selain Bahasa Malaysia untuk kenyataan rasmi kerajaan. Bahasa Inggeris boleh digunakan, sekiranya keadaan memerlukan.

      16. UMNO bimbang jika isu ini tidak ditangani segera dan untuk selamanya, ia dikhuatiri akan terus menyemarakkan api kemarahan dalam kalangan majoriti rakyat di negara ini yang sudah sedia berputik rasa tercabar sejak beberapa minggu ini.

      17. Lebih teruk, beliau (Lim) sendiri yang sebelum ini, semasa dipertikaikan pelantikannya sebagai menteri kewangan, dengan lantang mengatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’. Namun, hari ini, selepas memegang jawatan dan menjalankan tugas rasmi kerajaan, beliau dengan mudahnya melupakan pendirian dan dakwaan tersebut.”

      Unit Komunikasi Strategik

      Ibu Pejabat UMNO

      Delete
  25. Publish names of individuals who donated to Tabung Harapan Malaysia....As soon as possible !!!!!



    TTF: We’re being told that the Tabung Harapan Malaysia collection breached the RM100 million mark as of 3pm today (see news item below). In 2016, we were told that a Citizen’s Declaration amassed more than a million signatures months ahead of the (then) stipulated deadline.
    That turned out to be a lie.
    It was later discovered that Dr Mahathir Mohamad and his men offered to pay off a computer expert to sell them a database that contained several hundred thousand particulars of anonymous individuals. The computer whiz handed them the database, but the money never came. Mahathir is a man who goes to great lengths to create the perception that he is wanted.
    And that brings me to my point.
    The Tabung Harapan Malaysia is yet another one of his tools to impress upon us that he is needed. There is no telling if the fund has breached the RM100 million mark or if the figure is yet another fabrication by Mahathir’s men. As a matter of fact, there is no telling if Tan Sri Vincent Tan and gang had contributed 70 – 80% of the sum to help Mahathir hoodwink the rakyat.
    In light of this, TTF hereby challenges the Prime Minister to publish the names of individuals who contributed to the fund and the amount each one of them contributed. If Lim Kit Siang could publicly declare the name of an underaged boy who donated to the fund, I don’t see what’s stopping Mahathir from making known the identities of others who chipped in.

    Any comments from cai2 tomato Fuckatan Haprakan about the matter ??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp siapakah nama putera Arab yg memderma kepada Najib?

      Delete
    2. Bulat Kontol...Jawapan tu ada kat tangan DS Shukri, Boss MACC dan TS Abu Kassim serta TS Zetti. Apa kata kalau kau ada masa lapang esok..kau gi lah tanya kat dia orang..boleeeehhh dan ada bran keer ??????

      Delete
    3. Nak tanya buat apa beb? Yg dituduh bukan zeti, bukan shukri tp najib. Dan dia juga yg ckp dapat derma dari Arab. So, suruhlah dia ckp. Amacam? Ada brannnnnn? Kikikikiokiokioki

      Delete
    4. Kalo betul Arab yg derma kenape najib takut bantah DOJ?...temberang

      Delete
    5. KBB...Kau dan Bulat Kontol serta cai2 Haprak yang lain kat sini jangan risau. Kejutan yang maha hebat iaitu Putera Arab yang memberi derma pada DSNR tu akan dipanggil oleh tim peguam DSNR sebagai salah sorang saksi utamanya. Ini lah senjata ampuh DSNR untuk menutup mulut2 longkang yang menuduhnya macam2 tentang duit derma tu. Hari tu kan MACC dah cakap mereka dah ke Arab saudi untuk merakam keterangan dari putera Arab tu. Hakikatnya..Putera Arab tu memang ujud dan bukan direka2 oleh DSNR bhai. DSNR tak bantah segala dakwaan DOJ tu sebab dia tau itu hanyalah konspirasi untuk menjatuhkannya...dan DOJ telah mendapat info yang salah dari para konspirator2 tersebut. Aku dah postkan panjang lebar tentang perancangan Madey yang melibatkan 3 TS tu..kau tak baca ke haah ?????

      Delete
    6. Dia cakap..raja tu dah mati..siapa cakap..ko tanya najib ko yg ko sayang sangat tu..

      Delete
  26. Pengunaan Bahasa Mandarin: Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Jelas
    25/06/2018




    PUTRAJAYA: “Sudah jelas termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, bahasa rasmi digunakan dalam urusan kerajaan ialah bahasa Melayu.”

    Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Teo Kok Seong, menegaskan bahasa Mandarin adalah bahasa vernakular untuk kaum Cina sahaja dan tidak boleh digunakan sebagai bahasa dalam urusan rasmi kerajaan.

    “Bahasa lain boleh digunakan untuk tujuan mengajar atau dipelajari.



    “Namun bagi urusan rasmi negara, tidak boleh bahasa selain bahasa Melayu kerana perkara itu jelas termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan,” katanya ketika dihubungi NSTP, di sini, hari ini.

    Beliau mengulas tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng turut menggunakan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi dikeluarkan kementerian itu, selain bahasa Melayu dan Inggeris.

    Laporan sebuah portal berita memetik Guan Eng sebagai mempertahankan tindakannya mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa itu ketika membincangkan isu Tun Razak Exchange (TRX).

    Guan Eng dilapor mempertahankan tindakannya itu menerusi kenyataan dimuat naik dalam laman Facebook beliau yang hanya menggunakan bahasa Mandarin.

    Mengulas lanjut, Kok Seong berkata, penggunaan bahasa Inggeris bagaimanapun perlu dilihat dalam konteks statusnya sebagai bahasa antarabangsa.



    “Status bahasa Inggeris adalah lain, ia bahasa antarabangsa dan penggunaannya untuk tujuan diplomasi bagi urusan pihak di luar negara.

    “Justeru, ada alasannya jika kita menggunakan bahasa Inggeris sebab ia bahasa antarabangsa untuk berkomunikasi dengan pihak luar negara,” katanya.-BH.

    ReplyDelete
  27. KUALA LUMPUR – Ringgit dibuka rendah berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) hari ini susulan menunggu peserta pasaran, kata peniaga.
    Pada 9 pagi, mata wang tempatan disebut pada 4.0100/0130 berbanding dolar AS daripada 4.0010/0040 yang direkodkan sewaktu penutup pasaran Jumaat minggu lepas.

    Bagaimanapun peniaga menjangkakan ringgit menerima beberapa sokongan belian mulai hari ini selepas wujud sentimen positif dengan pengumuman mengenai pelantikan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) baharu, Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus, berkuat kuasa 1 Julai, 2018.

    “Pasaran gembira dengan pengumuman itu memandangkan ia menunjukkan dasar status quo,” katanya.

    Sementara itu, ringgit diniagakan bercampur-campur berbanding mata wang utama lain.

    Nota tempatan tinggi berbanding dolar Singapura kepada 2.9461/9494 daripada 2.9484/9511 dan meningkat berbanding pound Britain kepada 5.3161/3204 daripada 5.3189/3245.

    Ringgit bagaimanapun lemah berbanding yen Jepun kepada 3.6581/6618 daripada 3.6323/6360 serta rendah berbanding euro kepada 4.6733/6784 daripada 4.6644/6683. – BERNAMA

    ReplyDelete
  28. Is the additional RM15 billion cost for ECRL going to end with Vincent and PPBM?
    June 25, 2018



    TFF: Here’s the thing – Right after Pakatan Harapan won the 14th general election (GE14), Dr Mahathir Mohamad insisted that the national debt was RM1 trillion despite the actual figure being less than RM700 billion. He went on to add that the Debt-to-GDP ratio, which was then 50.8%, had breached the 80% mark and was almost bankrupting the country. His statements and those of Lim Guan Eng frightened a large number of local and foreign investors off.
    The minute these investors fled, our share prices spiralled downward and afforded Mahathir’s cronies the luxury of picking up their shares at dirt cheap prices. One of the said cronies was none other than Tan Sri Vincent Tan, the guy behind Magnum Corporation. A report published by both The Third Force and Malaysia Today yesterday revealed that the gambling tycoon snapped up 22.2 million of Syarikat T7 Global’s shares between the 15th of May to the 18th of May 2018. Then, all of a sudden, we were told that the ECRL project, which was announced scrapped, was on.
    In a bolt from the blue, the government increased the cost required by Syarikat T7 Global to run the project from the original RM55 billion figure to RM70 billion. What this means, is Vincent’s entry ballooned the project cost by a whopping RM15 billion for absolutely no rhyme or reason. Question is, will that RM15 billion now end in Vincent coffers before wending it’s way into PPBM’s war chest?


    PETALING JAYA: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad denied today claims that his government had decided against scrapping the East Coast Rail Line project because his friend Tan Sri Vincent Tan has a stake in it.

    Dr Mahathir said he has no knowledge of Tan’s involvement, and maintained that the decision to keep the project going for now was purely a fiscal policy decision.

    “I don’t know about it maybe you should ask him,” he replied when asked about the matter at a press conference here.



    Source: The Malay Mail Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny....can you comment a little bit on this issue ?????

      Delete
  29. ECRL sudah jadi milik kroni Mahathir






    Semalam, Menteri Kewangan telah mengumumkan projek ECRL akan diteruskan.

    Mengapa diteruskan?

    Walaupun pada asalnya telah dibatalkan oleh kerajaan ia diteruskan juga mungkin kerana kerajaan menyedari kepentingan dan manfaat besar projek ini terutamanya bagi membawa pembangunan ke negeri-negeri Pantai Timur.



    At least inilah yang difikirkan oleh kebanyakan orang.

    Padahal sebenarnya dibalik tabir ada tangan-tangan yang telah lakukan sesuatu tentang projek ini.

    Sebelum ini antara syarikat yang dianugerahkan kontrak projek ECRL oleh Kerajaan Terengganu adalah Syarikat T7 Global di mana jajaran terpanjang ECRL adalah milik mereka.

    Pada 16 Mei 2018, Vincent Tan telah membeli dan menjadi pemegang saham penting Syarikat T7 Global.



    “Dalam Mahathir kata nak batal ECRL, Vincent Tan pula gigih membeli saham syarikat buat ECRL. Tiga hari berturut-turut dia pulun. Maklum la, ada ‘orang dalam’ dah beri maklumat kan.”
    Beliau telah membeli saham syarikat yang akan membina ECRL walaupun ‘tahu’ ECRL akan dibatalkan.

    Selain pengumuman projek ECRL diteruskan, Lim Guan Eng juga mengumumkan kos projek ECRL telah meningkat kepada RM70 billion dari RM55 bilion ketika di bawah kerajaan BN sebelum ini.

    Ada tambahan RM 15 billion secara tiba-tiba.

    Nampaknya, tidak perlu tunggu lama untuk mereka mula memfaraidkan harta-harta negara. Tapi apakan daya, Malaysia telah memilih.

    Pak diny...Betul ke apa yang diberitakan ni???? Mohon pencerahan dari Pak yeer !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm very sure that there's a lot more of likewise arrangement in the pipeline in the near future. This time around is Vincent Tan. Next we will hear Tan Kok Ping, Mustapha Kamal, Wan Azmi Wan Hamzah, Ting Pik Khing, Robert Kuok, Ananda Krishnan....just to name a few....Didn't we not see cronisym in a larger scale.....Projects are awarded and structured with built in kickbacks ..all front loaded.....with the passage of time we may witness PLUS being sold to TDZ most trusted crony i.e Halim Saad...there goes EPF's star performer portfolio which translated members of EPF will be the victim i.e lower dividend...since profits generated by PLUS will no longer goes to EPF, instead to Halim Saad or whoever TDZ crony. ....it seems the executive members in the govt are riding on a purposely chereographed negative sentiments to gain sympathy and yet their gullible and uneducated supporters don't have good IQ to distinguish between white and black...right or wrong...good or evil !!!!!!

      Delete
    2. This politicians are afflicted with extreme psychotic disorders of the dire kind.

      Why hoard so much money?

      Enough is good but too much is a disease.

      GOD created everyone equal such that you have 1 stomach to fill, 1 bum to put on anywhere you like and 24 hrs.

      $1 Trillion, $10, you still buy the same roti to put into your stomach.

      Crazy idiotic politicians.

      The sooner Malaysia legislative transparency of all political donations the sooner cleaner political infrastructure will be set up and kill cronyism.

      But why Mahathir is not busting his balls or head to put in place political transparency.

      Because Mahathir have unfinished business as reported by TTF and RPK of Malaysia Today.

      Mahathir is a stooge for his puppet master SOROS.

      The name SOROS is a harbinger of the 4 Horsemen to every country it rape.

      Delete
    3. With specific reference to this T7 Global shares acquisition by TDZ crony that happened prior to announcement made to the public at large.... the regulator(s)..in particular the SC and Bursa shud not hesitate to act fadt and address this insider trading without fear or favour amid potential backlash from the cronies' godfather(s).... otherwise moving fwd we will witness more rampant insider trading coz these cronies are protected and safeguard to do anything in their long wish list...whilst those honest traders get screwed left right centre....
      The rule of law must apply to all without exception be it the big wig politicians, their children, extended family members. close associates and friends, cronies....don't tell us there are two or three standards of rule of law ie for U, for the rich and for the poor....

      Delete
    4. Kekangan masa telah menjurus saya kurang melontar komen kebelakangan ini . Saya telah kembali mengaktifkan diri kedalam "bidang dunia" saya semula sementalahan dengan 'terkuburnya' pemimpin2 kleptokrat !

      Tetapi kerana sahabat saya , Geng Najib telah mengajukan soalan , terpaksalah saya memberi response yang sewajarnya .

      T7 Global Bhd atau sebelum ini bernama Tanjung Offshore Bhd , secara dasarnya adalah sebuah syarikat 'oil & gas' . Sehingga kini , main core business masih lagi oil & gas .

      Syarikat ini telah mengalami kerugian sejak beberapa tahun kebelakangan ini . Maka tidak heran jika ada parti yang berminat untuk mengambilalih kerana harganya murah serta yakin untuk melakukan 'turn~around' .

      That's nothing wrong with that ..am I right Geng Najib ?

      Yang mushkilnya apabila kamu cuba kaitkan pembelian olih Vincent Tan keatas syarikat2 yang terbabit didalam ECRL . Setahu saya , satu2 nya syarikat tempatan yang terbabit didalam pembinaan ECRL hanyalah HSS Integrated ...itu pun ketika preliminary stage saja .

      Dari apa yang diketahui , sehingga kini , projek ECRL masih dijalankan olih syarikat dari PRC , pekerja dari PRC serta hampir kesemua kelengkapan juga dari PRC . Jadi , wang yang di pinjam olih kerajaan untuk projek ini , sebahagian besarnya tidak pernah 'menjejak kaki' pun di Malaysia . Itulah yang dikatakan Najib yang bijaksana !!

      Is that answer your question Geng Najib ?

      Delete
    5. Pak diny...persoalannya..kenapa kerajaan masih nak teruskan projek yang dikatakan berat sebelah dan merugikan negara..tiba2 berubah 360 darjah meneruskannya pulak..dan dinaikkan dari RM 55 Billion kepada RM 70 Billion...bertambah RM 15 Billion lagi. Tidak kah ini akan menambahkan hutang dan perbelanjaan kerajaan yang di katakan kini hutang kita dah hampir 1 TRillion RM ????

      Betul ke tidak ada sebarang hanky panky yang melibatkan kroni2 dalam meneruskan projek ni Pak diny ????

      Delete
    6. EPIC, CMC, T7 Global sign new MoU on ECRL project, Chinese firm excluded

      theedgemarkets.com
      March 14, 2018

      KUALA LUMPUR (March 14): T7 Global Bhd has entered into a new memorandum of understanding (MoU) with Terengganu state-linked corporation Eastern Pacific Industrial Corp Bhd (EPIC) and CMC Engineering Sdn Bhd, a wholly-owned bumiputera company, to form a consortium to undertake the construction of the RM60 billion East Coast Rail Line (ECRL) project's Terengganu parcel.

      However, China State Construction Engineering (M) Sdn Bhd (CSCEM), a subsidiary of China State Construction Engineering Corp Ltd, is excluded from the new MoU.

      In the previous MoU signed on Oct 20 last year, CSCEM's role was as the technology partner in the strategic partnership to ensure the smooth implementation of the ECRL project.

      T7 did not give the reason why the parties opt for a new MoU, except to say that it was "due to the development of the project".

      In a filing with Bursa Malaysia today, T7 said it has terminated the previous MoU and will enter into a new MoU to implement the project.

      In a separate filing, T7 said the new MoU will provide an opportunity for EPIC, CMC and T7 to establish collaboration based on the respective parties' expertise and strengths. The MoU will be valid for 12 months.

      T7 said the collaboration also aims at exploring the business opportunities in the ECRL project, to promote itself as the Terengganu state's initiatives and contributions towards the well-being of Terengganu's socio-economic development. Additionally, it aims to secure the interest of Terengganu state government and that of the federal government's commitment for participation and implementation of the project such as maximising the participation by local businesses and workforce in the project.

      EPIC, CMC and T7 expect to enter into a formal long form business collaboration agreement, detailing the relations and full obligations of the three parties with the secured contracts obtained from the federal government.

      "Should the collaboration materialise, it is expected to contribute positively to the future earnings of the company," said T7.

      T7 shares closed unchanged at 59 sen today, with 2.38 million shares done, giving it a market capitalisation of RM247.48 million.

      Delete
    7. Geng Najib ...

      Pertama : kronism apa yang dimaksudkan itu jika ianya satu consortium yang membida untuk projek itu ?? EPIC adalah milik kerajaan Trengganu .

      Kedua : Jika yang di pertikaikan adalah dengan adanya Vincent Tan , adakah ia membawa impak besar . Vincent Tan hanya memiliki 22 juta saham atau lebih kurang 5% nilai pasaran T7 Global yang di beli tidak sampai RM 10 juta ketika itu .

      Ketiga : Adakah consortium ini di anugerahkan mana2 'package' di dalam projek itu ??

      Keempat : Mengapa projek itu diteruskan ?? MoF sudah pun menerangkannya bahawa projek diteruskan setelah pembayaran sebanyak RM20 billion telah pun dibayar .

      Kelima : Kami , dikelangan 'engineering fraternity ' tidak pun berasa dangkal dan heran apabila kos keseluruhan akan mencecah angka RM70 billion . Banyak factor dari segi kos tidak diambil kira serta di selidiki secara total terlebih dahulu . Projek itu di berikan kepada syarikat Cina , CCCCC tanpa Bill of Quantities yang jitu saperti amalan tender biasa . Liow Tiong lai pernah berjanji akan mengeluarkan laporan Preliminary Studies terhadap projek itu hanya setelah perjanjian dimetrai . Malangnya , sehingga kerajaan BN tumbang dan Liow Tiong Lai sudah 'menghilang', laporan itu masih tiada kelihatan . ( Saya pernah menyatakan diblog Tn Budin ini tentang janji yang dibuat olih Liow Tiong Lai ).
      Olih kerana syarikat saya pernah terlibat didalam kerja pembinaan PUTRA LINE juga pernah terbabit didalam 'tender bidding' untuk ETS , minat untuk mengetahui lebih lanjut tentang ECRL sungguh tinggi . Saya ingin mengetahui lebih mendalam dengan apa yang dikatakan olih Najib sebagai projek "state of the art" itu .

      Delete
    8. Saya sokong apa yang di kata diny. Dia ada mengeluarkan punca naklumat yang boleh di percayai. Memberi hujah hujah berdasarkan fakta fakta.

      Tidak seperti Geng Najib yang merapu tidak berhenti henti di blog ini. Mengeluarkan pendapat tanpa alasan yang konkrit dan punca punca maklumat yang boleh di percayai. Membosankan pembaca sehingga hilang minat membaca apa yang di tulis nya.

      Membaca nya ha nya bila berkaitan dengan komen komen yang menarik seperi yang di tulis diny.

      Harap diny akan teruskan menulis. Supaya boleh disabuse the endless abuses by the fellow writing under the name Geng Najib, albanji dan berbagai lagi.

      Delete
  30. By LOKMAN MANSOR

    November 1, 2016
    LOKMAN MANSOR @ NST

    BEIJING: Malaysia has sealed the deal to build the East Coast Rail Link (ECRL) with China Communication Construction Company Ltd (CCCC), with financing via soft loans from Export-Import (Exim) Bank of China.


    The Engineering, Procurement, Construction and Commissioning agreement was signed between Malaysia Rail Link Sdn Bhd, CCCC and China Communications Construction Company (M) Sdn Bhd today.


    The signing ceremony was witnessed by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and his counterpart Li Keqiang at the Great Hall of the People, following a bilateral meeting between the delegations of both countries.


    “We have discussed the broad principles (of the financing for the ECRL) but the details will come later. The Chinese have agreed to fund it through their Exim Bank, and this is very good source of soft loans to Malaysia,” Najib said at a press conference with Malaysian media later.


    The project, estimated to cost RM55 billion, is one of the high-impact projects under the 11th Malaysia Plan.


    When completed, the 620km ECRL will make products from the East Coast more competitive due to cheaper transport costs, and raise the income of industries and businesses located along the rail link route.


    The project will have three phases - from Port Klang to the Integrated Transport Terminal (ITT) in Gombak; from ITT Gombak to Dungun; and from Dungun to Tumpat.


    The government hopes to finalise the ECRL by end of this year so that construction on the project can start in early 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita itu kata

      The Chinese have agreed to fund it through their Exim Bank, and this is very good source of soft loans to Malaysia,” Najib said at a press conference ..

      Kalo soft, mengapa Tun Mahathir pergi ke Japan dan kata Japanese yen credit lagi murah?

      Antara Tun Mahathir dengan pencuri penipu Najib, siapa kita boleh caya?

      Soalan itu tak perlu jawab ler. Majoriti dah tau. Itu pasai UMNO/BN lingkup di Pru14. Skang BN pun dah terborai. Dari 13 ahli, tinggal 3 aje.

      Delete

    2. Yang Najib kata soft lembik itu begini -

      Dari jauh Najib pandang kuning
      Dia dekati setapak demi setapak
      Dia bongkok, pegang, rasa lembik
      Dia cium, bau busuk
      Rupa nya, tahiiiiiiiik!

      Delete
    3. Itu lah yang di panggil SAJAK KUNING

      Tepat unruk Najib.

      Dia menguning selalu.

      1MDB, ECRL, HSR dan mcm mcm lagi

      Delete
  31. Isu bahasa: Guan Eng cuma silap kecil – Dr M

    Geraldine Tong
    25 Jun 2018, 7:32 malam (Dikemaskini 25 Jun 2018, 7:34 malam)

    A A
    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan penggunaan bahasa Cina dalam kenyataan rasmi Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebagai kesilapan kecil.

    “Ini kesalahan kecil. Saya tidak mahu jadikan isu. Kadang kala kita buat salah.

    “Untuk audiens Cina, dia akan keluarkan (kenyataan) dalam bahasa Cina, itu saja,” katanya dalam sidang media di Petaling Jaya hari ini.

    Beliau tidak menghuraikan lanjut maksud “kesilapan” itu.

    ReplyDelete
  32. Isu bahasa cina bukanlah isu yg boleh menjatuhkan martabat bahasa melayu...isu yg boleh dislesaikan oleh tun..

    ReplyDelete

  33. Special Report: It started on a yacht

    The Edge Malaysia
    25 June 2018

    And it led to a RM53 Billion* Liability Malaysians have to pay

    The Ministry of Finance (MOF) has to set aside RM44.6308 billion from now to pay the remaining interest on four 1MDB bonds and to redeem the principal sums when they expire.

    The total principal sum of the four bonds is RM31 billion, of which RM14 billion is due just four years away in 2022 and another RM12 billion in 2023. The remaining RM5.0 billion is due only in 2039.

    Total interest paid on the four bonds to date is RM8.5402 billion. Total interest to be paid from now till the bonds expire is RM13.6308 billion.

    By the time all the bonds are retired, MOF would have had to pay around RM 53.171 billion (based on today’s exchange rate of RM4.00 for US$1.00).

    The four bonds were issued for the joint venture with PetroSaudi International in 2009, the purchase of power stations from Tanjong and Genting in 2012 and for the development of the Tun Razak Exchange in 2013.

    The bulk of the money raised has been misappropriated and is now the subject of a worldwide probe and the new Pakatan Harapan government has vowed to go after all those responsible and to also try and recover most if not all of the money. Much of the stolen billions had been used by Jho Low, Riza Aziz and their Middle-Easter co-conspirators to buy assets in the United States, according to the US Department of Justice which has called the scandal the world’s biggest ever case of kleptocracy.

    The two bonds arranged by Goldman Sachs to buy the power stations in 2012 were co-guaranteed by Abu Dhabi’s International Petroleum Investment Company (IPIC).

    But following a dispute, Malaysia freed IPIC of its obligation under an arbitration settlement signed by Datuk Seri Najib Razak in 2015 in which MOF guaranteed that Malaysia will assume all future interest and principal payments on the two bonds.

    ReplyDelete
  34. Kes 1MDB: Individu pertama direman


    PUTRAJAYA: Bekas pegawai khas kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes penyelewengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


    Jurucakap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), berkata suspek yang juga individu pertama yang direman berhubung siasatan kes itu ditahan di ibu pejabat SPRM di sini pada jam 9.45 malam tadi ketika hadir memberi keterangan.

    Katanya, lelaki berusia 42 tahun itu dikatakan memegang jawatan pengarah di sebuah syarikat yang dipercayai menerima wang transaksi daripada 1MDB.

    Katanya, suspek juga adalah ahli lembaga pengarah kepada sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC), namun meletakkan jawatan pada 5 Jun lalu.


    Suspek dikatakan berkhidmat dengan Najib sejak 2009.

    © New Straits Times Press (M) Bhd

    #### Tercari cari juga siapa gerangan Datok ini ??

    Besar kemungkinan dia adalah Datok Rizal Mansor .

    Mungkin Geng Najib bolih beri penjelasan .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru seorabg kroni ditangkap...akan ada lagi kroni yg akan ditangkap seblm najib ditangkap...

      Delete
    2. Ramai tu bro..dengar 1000 ada..jgn termsk geng najib dahlh..hahahahahanturaya..eeeee

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...