Thursday 28 June 2018

SELEPAS AKAUN BANK DIBEKU, HANYA KU LI BOLEH SELAMATKAN UMNO


Berikutan akaun bank UMNO telah dibekukan oleh SPRM, parti itu kini benar-benar dalam keadaan bahaya jika para perwakilan membuat kesilapan dalam memilih pemimpin pada pemilihan, 30 Jun ini.


Penyiasatan SPRM mungkin menjurus ke arah untuk mengetahui daripada mana datangnya sumber kewangan UMNO selama ia dipimpin oleh Najib Razak sebelum ini.


Jika penyiasatan SPRM mendapati sumber kewangan UMNO, sebahagian atau semuanya adalah berpunca daripada dana 1MDB yang diselewengkan atau lebih tepat ia datang daripada wang RM2,600 juta yang pernah masuk ke akaun peribadi Najib, parti itu pasti berdepan masalah kewangan dalam jangka masa yang lebih panjang lagi.


Tidak mustahil akaun bank milik UMNO itu akan terus dibekukan atau wangnya dirampas oleh kerajaan.


Jika itu yang berlaku, bagaimanakah UMNO mahu membayar gaji kakitangan, urusan pentadbiran pejabat, segala macam bil bulanan, membiayai aktiviti dan sebagainya?


Di antara ketiga-calon Presiden UMNO - Zahid Hamidi, Tengku Razaleigh Hamzah dan Khairy Jamaluddin - siapakah yang paling stabil kedudukan kedudukannya dan mempunyai rekod pengorbanan yang tinggi kepada parti?


Berbanding Ku Li yang pernah mendermakan tanahnya untuk membina PWTC, apakah Zahid Hamidi atau KJ mampu atau sedia menggunakan wang sendiri untuk membiayai kos operasi UMNO jika pembekuan akaun bank itu memakan tempoh masa yang lama?


Selain itu, kalau penyiasatan SPRM, misalnya mendapati wujud keraguan dalam sumber kewangan UMNO selama ini, ia dengan sendirinya bermakna ramai pemimpin UMNO, terutamanya Zahid Hamidi dan Khairy Jamaluddin, akan berdepan penyiasatan oleh agensi pencegah rasuah itu kerana kedua-duanya dianggap dekat dengan Najib serta merupakan pemimpin kanan parti sebelum ini.


Kiranya para perwakilan masih mahu mengundi Zahid Hamidi atau KJ, sediakah mereka menerima hakikat bahawa salah seorang atau kedua-dua pemimpin itu bakal disiasat SPRM dan dipakaikan baju oren akhirnya?


Hanya Ku Li yang mungkin terlepas daripada penyiasatan SPRM kerana beliau tidak berada dalam barisan kepimpinan tertinggi UMNO sewaktu Najib menjadi Presiden parti itu.


Sama ada untuk menyelamatkan UMNO dan memastikan ia terus beroperasi kerana memiliki kedudukan kewangan yang stabil serta ada rekod terpuji dalam menguruskan kewangan negara dan agensi kerajaan sebelum ini, selain bebas daripada radar siasatan atau penahanan SPRM - kedua-duanya jelas hanya berpihak kepada Ku Li.


Sebaliknya, mengundi Zahid Hamidi atau KJ, hanya mengundang petaka dan nasib buruk buat UMNO yang sudah pun kehilangan kuasanya itu. (ShahbudinHusin 28/06/2018).

108 comments:

  1. KuLi...1st choice utk umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya lah...Apasal sampai sekarang masih tak diumumkan kabinet baru kerajaan ????

      Takkan lah Madey tak sedar lagi....Kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengumumkan secara rasmi senarai penuh Kabinet walaupun selepas hampir dua bulan mengambil alih tampuk pemerintahan negara membuatkan rakyat dan pelabur makin gusar.

      Unit Komunikasi Strategik Ibu pejabat UMNO berkata, sehingga kini cuma senarai 15 anggota Kabinet diumumkan.

      Menurutnya, selain Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, turut diumumkan adalah 13 menteri iaitu Menteri Kewangan; Pertahanan; Menteri Keselamatan Dalam Negeri; Menteri Hal Ehwal Ekonomi; Menteri Pendidikan; Menteri Pembangunan Luar Bandar; Menteri Wanita dan Pembangunan Keluarga; Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan; Menteri Pengangkutan; Menteri Komunikasi dan Multimedia; Menteri Tenaga Manusia; Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta Menteri Kesihatan.

      “Malah, dalam fasa pertama Kabinet itu, ia juga diumumkan dalam dua peringkat iaitu pada 12 Mei lalu bagi jawatan Perdana Menteri; Timbalan Perdana Menteri, Kewangan, Pertahanan dan Keselamatan Dalam Negeri manakala jawatan selebihnya diumumkan pada 18 Mei lalu.

      “Selepas pengumuman Kabinet fasa pertama itu, pelbagai kenyataan dikeluarkan oleh pemimpin kerajaan PH berhubung tarikh pengumuman senarai penuh Jemaah Menteri. Ada yang memberitahu pengumuman berhubung perkara itu akan dibuat pada minggu pertama Jun, seminggu sebelum Hari Raya Aidilfitri dan minggu pertama selepas hari raya.

      “Namun sehingga hari ini belum ada lagi pengumuman rasmi berhubung perkara itu. Cuma yang ada ialah senarai penuh Kabinet yang tular dalam media sosial sejak semalam dan pengakuan beberapa ahli Parlimen PH bahawa mereka telah dihubungi oleh Perdana Menteri tanpa penjelasan lanjut,” jelasnya dalam satu kenyataan di sini, hari ini. - SUMBER

      Agak2nya apasal lah lambat sangat nak umumkan ni haah...? Nak tunggu keputusan Pemilihan UMNO ker...? Sayang juga Madey dengan UMNO kan... Takperlah kita semua doakan yang terbaik untuk DSZH yang bakal jadi Presiden UMNO nanti bhai !!!!

      Delete
    2. bertuah UMNO kerana masih ada KULI. kalau KULI tak berminat lg dgn UMNO memang tiada lg harapan ..

      Delete
    3. Penglipur lara dah sampai...yeh..yeh..

      Delete
    4. 25 tuntutan Melayu kepada Mahathir Mohamad



      Bersama-sama ini saya panjangkan untuk perhatian YAB Tun 25 Tuntutan2 Orang Melayu Terhadap Kerajaan Sempena Sambutan ke-70 tahun penubuhan Persekutuan Tanah Melayu (Malaya).

      Wahai Orang-orang Melayu.

      Seringkali kita mendengar pelbagai tuntutan dibuat oleh kaum2 minoriti terhadap kerajaan.

      Seringkali juga kita melihat kerajaan kita menunaikan segala permintaan yg dibuat oleh kaum minoriti berkenaan atas alasan kompromi politik.

      Seringkali juga kita melihat satu demi satu hak agama, hak bangsa dan hak tanah air kita terpaksa di korbankan sedikit demi sedikit oleh kerajaan semata2 bagi memenuhi tuntutan kaum minoriti kerana sumber yang semakin terhad itulah yg terpaksa kita kongsi dengan kaum lain.

      Istilahnya "berkongsi" namun hakikatnya kita memberi lagi dan lagi hak kita kepada mereka sehingga akhirnya apa yg tinggal tidak cukup untuk anak cucu kita sendiri.

      Realitinya, mereka tidak pernah memberi apa-apa kepada kita, sedang mereka meminta lagi dan lagi, dan pemimpin kita memberi dan terus memberi.

      Wahai orang Melayu sekelian, demi kelangsungan hidup bernegara yg berterusan untuk anak cucu kita, marilah kita bersama2 menuntut kembali hak kita yg sememangnya telah termaktub lama dalam Perlembagaan Persekutuan sejak Malaya merdeka tahun 1957 dahulu.

      Sebab generasi bapa dan datuk kita tak pernah membuat tuntutan ini, maka walaupun ianya termaktub dalam Perlembagaan, ianya semakin di lupakan oleh kerajaan atas alasan kita tidak pernah menuntut untuk undang2 hak kita tersebut dikuatkuasakan.

      Maka dengan lafas Bismillahirahmanirahim, demi masa depan anak cucu waris Melayu yang belum lahir,

      Delete
    5. Geng najib...
      Kamu ini orang sakit jiwa.

      Delete
    6. dah sampai masa umno nak kena haram lagi sekali, lepas 1987 umno kena haram , presidena umno baru ketika tue tun m, sekarang umno berhadapan di kemungkinan di haramkan

      kalau dah haram maner boleh pegang , aper lagi nak dekat dan masuk , kan haram tue, kalau dah haram maner boleh jadik ahli , kemudianbenda haram nak di halalkan balik.

      jauhi perkara perkara yang di haramkan kan lebih elok betul tak

      Delete
    7. ku li masih ader ,


      jadi ahli umno kena sokong ku li , ini keran rekod lepas dan pengalaman dier, dari kelicikan berpolitik ku li sudah terbukti tidak sehebat tun m , tetapi dapat menyaingi dapat meberikan tentangan dan cabaran pada tun m . walaupon fikiran dier tidak setajam tun m. dan pernah duduk dalam kerajaan , pernah klaur umno , masuk balik umno, memperkuat umno balik bila zaman reformasi. pernah kalah dalam pemilihan umno , dan pernah menang balik jawatan dalam parti.


      berbanding 2 calon lain , zahid tak pernah kalah lagi pemilihan dalam parti umno, begitu jugak dengan kj . bagi ahli umno kalau pemimpin yang tak pernah kalah nie mereka tak der pengalaman kalah macam maner nak menerajui umno, sebab umno dan bn tengah kalah dalam pru.


      hanya orang yang pernah kalah ajer ader pengalaman untuk bangkit semula.jika pemimpin yang sentiasa menang dan tak pernah kalah dalam parti . pemimpin macam tue tidak boleh mempin parti yang kalah . sebab mereka tak pernah merasakan kekalahan .


      jadi hali umno lu pikir ler sendiri

      Delete
    8. Ada aku kesah umno nak jadi apa?

      Delete
  2. NAJIB CLAIMS POLITICAL REVENGE, SAYS SEIZED ITEMS’ VALUE OVERINFLATED KUALA LUMPUR—

    Datuk Seri Najib Razak today claimed that authorities had overinflated the alleged RM1.1 billion market value of luxury items seized from his family for political revenge. The former prime minister said his family maintained their position that most of the luxury items seized by police were gifts from friends, foreign dignitaries and even royalty, also claiming that some belonged to relatives or third parties. “Similar to the over-inflating of the national debt, the over-inflating of the quantity and value of the items seized as well as the press conference appears to be done with a view for political vengeance and political attack on my family,” Najib, former Barisan Nasional (BN) chairman, said in a press statement today. In the same press statement, Najib said the alleged gifts to his family were for various occasions, including official visits and family events such as birthdays, anniversaries, weddings and engagements. He said the third parties who owned some of the items seized have now started the legal process to claim them from the police. Najib reiterated his comments yesterday, where he disputed the quantity and valuation of the items seized in a press conference by the police. He again insisted that the valuation of the seized items is “subjective” and depended on when they were gifted to his family. “As most of the items were gifts accumulated over decades, the family is not aware of how much was paid by those who had gifted these items. “Any valuation based on retail price and at current prices would be unrealistic, likely to be grossly inflated and will give a very distorted picture as these items were received as gifts over a period that spans decades,” he said. Najib cited as example the police’s remark that the most expensive watch seized was a Rolex Daytona valued at RM3.4 million, claiming that police did not mention important facts about the item’s origin. “This item referred by the police appears to be a recent gift along with several other valuables given by the interior minister, who is also a prince of a Middle Eastern country who visited Malaysia in March this year.

    The police should also have stated that this item along with several others were contained in a box with the royal crest of a foreign country. This fact should not have been omitted,” he said. “We also point out that many of the items seized were contained in boxes properly labelled by staff members with the item description, photographs, date of gift and the identity of the persons who gave the gift,” he added. But Najib also said his family will fully cooperate with the police if called in for questioning, adding that they would “help the police identify those who have given the gifts over the decades” to the best of their ability.

    Yesterday, Bukit Aman Commercial Crime Investigation Department director Commissioner Datuk Seri Amar Singh Ali revealed the appraised cost of 12,000 pieces of jewellery alone seized from properties linked to Najib to be RM440 million, with their market price estimated at between RM660 million and RM880 million. The market value includes workmanship cost, initial labour charges, design fees and more. The police also seized 567 handbags worth RM51.3 million, 423 watches worth RM78 million and 234 pairs of sunglasses valued at RM374,000.

    The count of cash contained in 35 bags seized from three units at Pavilion Residences was RM116.7 million in 26 different currencies, while another half a million ringgit in cash was also recovered from Najib’s home in Taman Duta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka dengan lafas Bismillahirahmanirahim, demi masa depan anak cucu waris Melayu yang belum lahir,

      DENGAN INI ORANG MELAYU MENUNTUT DARIPADA KERAJAAN PERSEKUTUAN 25 PERKARA BERIKUT:-
      1. Memperkukuhkan Islam sebagai Agama Persekutuan menurut Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan.

      2. Menuntut Institusi Kebajikan Islam di berikan peruntukan lebih besar untuk kerja-kerja kebajikan umat Islam di Malaysia.

      3. Menuntut Institusi Wakaf di pengerusikan oleh Raja-Raja Melayu di perkasakan.

      4. Menuntut peruntukan hak pendidikan untuk umat Islam menurut perkara 12(2) Perlembagaan di tambah bagi menambah bilangan Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Pendidikan KAFA dan Kelas-kelas bimbingan keagamaan di semua masjid di setiap daerah di Malaysia.

      5. Menuntut hak untuk bersolat Jumaat untuk semua kakitangan sektor swasta dan menghukum semua majikan yang sengaja menghadkan masa rehat bagi membolehkan pekerja beragama Islam menunaikan solat Jumaat.

      6. Menuntut agar semua aktiviti di jabatan kerajaan di hentikan selama 10 minit pada waktu solat Zohor dan Asar dan waktu bekerja di tambah 20 minit bagi menggantikan semula 20 minit yang di peruntukkan untuk waktu solat sewaktu jam bekerja berkenaan.

      7. Menuntut dihentikan penggunaan istilah Semenanjung Malaysia kerana istilah berkenaan tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan.

      8. Menuntut di kembalikan penggunaan istilah Negeri-Negeri Tanah Melayu seperti yang termaktub dalam Perkara 113(6), 116(2), 121(1)(a) dan 161E(1) Perlembagaan Persekutuan.

      9. Menuntut Mana-mana tanah di sesuatu Negeri yang pada masa ini bukan Tanah Simpanan Melayu mengikut undang-undang yang sedia ada dan yang belum dibangunkan atau dicucuk tanam agar segera diisytiharkan sebagai tanah simpanan Melayu menurut Perkara 89(2) Perlembagaan Persekutuan.

      10. Menuntut mana-mana Tanah Simpanan / Rezab Melayu yang diambil untuk tujuan pembangunan berbilang kaum di gantikan dengan tanah lain dengan keluasan yang sama dengan komersil yang sama menurut Perkara 89(3) Perlembagaan Persekutuan.

      11. Menuntut di mansuhkan fasal 66 (4A) Perlembagaan Persekutuan bagi memberikan kuasa mutlak kepada Yang DiPertuan Agung untuk meluluskan sesuatu Rang undang-undang sebelum di wartakan selaras dengan kedudukan YDPA sebagai Kepala Utama Negara menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan.

      Delete
  3. Cai2 Fuckatan Haprakan sekelian....Fuhhh...Hebat tul lah DSNR memacu ekonomi negara dan memastikan KLCI terus mencanak naik masa eranya.

    Bukan macam sekarang..dah merudum lebih dari 200 mata...APA CELIP TOQ ??????


    Najib gave us the world’s longest running bull market
    June 28, 2018


    The Kuala Lumpur Composite Index under Najib was the world’s longest running bull market.
    Malaysian shares have moved up 88% during this bull run.


    26 July 2017: The Kuala Lumpur Composite Index is the world’s longest running bull market (READ HERE FOR BLOOMBERG ANALYSIS). Since January 2008 the KLCI has not had a 20% correction (which represents a bear market and the end of a bull market).

    Malaysian shares have moved up 88% during this bull run. But it hasn’t been easy. The index hit a rough patch last year and dropped 18%. Still, it managed to recover and is up almost 2% this year (in dollar terms).





    Coming in a close second to the KLCI’s bull market is the S&P 500 . Its bull market started four months later than Malaysia’s. In early 2016, the S&P 500 was down 10% but recovered. Like the KLCI, it is now up about 3% for the year.

    Malaysia has a more defensive stock market. As we’ve written before, this means the KLCI has more companies that aren’t as affected by economic cycles, making it less volatile. Companies in the health care, utilities, consumer staples (like food), and telecom industries are generally more stable. No matter how the economy is doing, people will continue to smoke cigarettes, turn on the lights and use their smartphones to watch cat videos.

    Also, compared to other markets around the world, the Malaysian stock market is not expensive. By taking the share price and dividing it by the net assets of a company, we can get its price-to-book ratio. The P/B is a good way to see how cheap or expensive a stock is. A lower number means the stock is cheaper. The average P/B for each stock in an exchange gives us an idea of how an entire market is valued.

    Adapted from: The Street

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape guna klci mencanak kalo rakyat susah...minyak tiap minggu mencanak...harga barang mencanak...rakyat tak mencanak...

      Delete
    2. Lantaran Najib laknatullah lah Negara sekarang hancur bin lebuh dibuatnya.

      Delete
    3. 12. Menuntut dikuatkuasakan Perkara 18(1) Perlembagaan Persekutuan yang mewajibkan mana-mana permohonan untuk menjadi warganegara adalah wajib menangkat ikrar taat setia kepada Raja dan Negara mengikut Jadual 1 Perlembagaan Persekutuan.

      13. Menuntut Kerajaan mendedahkan sama ada 7.3 juta kewarganegaraan terhadap kaum-kaum lain yang di berikan di antara tahun 1957 hingga 1970 telah melalui proses mengangkat ikrar ini atau tidak.

      14. Menuntut di hapuskan penggunaan istilah Bahasa Malaysia kerana istilah berkenaan tidak wujud dalam perlembagaan.

      15. Menuntut di gunakan kembali istilah Bahasa Melayu seperti yang di peruntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

      16. Menuntut fasal wajib untuk menggunakan Bahasa Melayu dalam setiap urusan rasmi kerajaan termasuk mesyuarat, sidang media, kertas kerja dan pembentangan serta meminda Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 bagi mendakwa mana-mana pihak yang tidak menggunakan Bahasa Melayu dalam urusan rasmi.

      17. Menuntut semua papantanda jalan/perniagaan/bangunan menggunakan istilah Bahasa Melayu yang di luluskan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka serta memberikan kuasa pendakwaan dan penyitaan kepada DBP terhadap mana-mana pihak yang melanggar undang-undang berkaitan Bahasa Melayu ini.

      18. Menuntut agar semua prosiding di Mahkamah menggunakan Bahasa Melayu dan hanya kebenaran khas ketua Hakim Negara sahaja membolehkan selain dari Bahasa Melayu di gunakan untuk perbicaraan di mahkamah.

      19. Menuntut kerajaan tidak lagi meluluskan permohonan dan pembinaan sekolah jenis kebangsaan kerana sekolah vernakular baru selepas Hari Merdeka tidak dibenarkan dalam Perlembagaan.

      20. Menuntut sistem persekolahan satu aliran kebangsaan bagi memupuk perpaduan dan keharmonian kaum.

      21. Menuntut Perizaban quota berkenaan perkhidmatan awam, biasiswa, keistimewaan pendidikan, latihan, kemudahan khas, lesen, permit perniagaan, perkilangan dan perkhidmatan untuk orang Melayu mengikut Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

      22. Menuntut agar Dasar Ekonomi Baru di laksanakan kembali dan pemilikan ekuiti 30% Orang Melayu di kembalikan menjadi dasar utama kerajaan dan ditingkatkan kepada 40% pegangan ekuiti individu Melayu dalam kek ekonomi negara menjelang 2040.

      23. Menuntut agar sebuah Suruhanjaya Hak Istimewa Melayu ditubuhkan di bawah Parlimen khusus utk menasihati YDPA untuk menjalankan kuasa Baginda menurut Perkara 153 Perlembagaan dan memantau pelaksanaan dasar kerajaan sama ada menepati semangat perkara 153 Perlembagaan atau tidak.

      24. Menuntut agar Akta Keselamatan Dalam Negeri di kembalikan.

      25. Menuntut agar titah Majlis Raja2 berkaitan isu2 Melayu dan Islam diberikan perhatian dan tindakan segera oleh Kerajaan di bawah Perkara 38(3) Perlembagaan Persekutuan.

      PERJUANGAN INI DAH TERLAMBAT UNTUK KITA TETAPI MASIH TERLALU AWAL UNTUK CICIT2 KITA YG BELUM LAHIR.

      SEMOGA MEREKA AKAN SENTIASA MENDOAKAN RAHMAT UNTUK KITA ALMARHUM DATUK2 DAN MOYANG2 MEREKA, INSYAALLAH.

      (Sila kongsikan tuntutan ini jika anda bersetuju dengannya)
      JANGAN LAGI MELAYU DIBULI

      Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
      Peguambela & Peguamcara

      Delete
    4. rakyat sekarang nie nak tengok drama najib kena heret masuk mahkamah dan di kenakan tindakan , kemudian di ikuti oleh bekas menteri dan pemimpin yang lain yang lain seperti nazri aziz , azeez rahim, taib mahmud.

      mereka tak sabar nak tengok drama nie, mereka di bawah nie tak kisah dah bab harga barang turun tak turun, harga minyak turun tak turun, indeks bursa saham merundum atau tidak.

      aper yang mereka nak tengok bila dan ketika najib nak naik mahkamah

      Delete
  4. isa3, Mohamed Noor, Ramly Burger, KBB...Mohon agar kau orang baca berita ni dengan fikiran yang terbuka dan berlapang dada bhai !!!!!

    The real reason the MACC froze UMNO accounts
    June 28, 2018


    TTF: Ever since news broke that the MACC froze UMNO bank accounts , the grapevine has been abuzz with rumour that Dr Mahathir Mohamad is attempting to strangulate the party. According to ‘pundits’, the Prime Minister wants to deprive Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi of funds to ensure that Tengku Razaleigh Hamzah becomes the next UMNO president. Well, it is true that the Prime Minister does want Razaleigh to win the upcoming presidential election . But that’s not why he got the MACC to freeze the party’s accounts.
    The thing is, Mahathir has already thrown millions into the party’s youth and wanita wings to secure either Razaleigh’s or Khairy Jamaludin’s win. It does not matter to him if Zahid has a money pot hidden somewhere that will allow him to offer the duo a good challenge. As far as he’s concerned, Zahid no longer poses a threat to Razaleigh and is as good as gone from the party scene.

    So why the freeze?

    Well, both Mahathir and the MACC are trying hard to pin something on Dato’ Seri Najib Tun Razak. Having promised voters that Najib would be jailed for siphoning RM2.6 billion from 1MDB, the Prime Minister needs to tie some of that money to UMNO to convince voters that the money wasn’t a gift. As far as he’s concerned, if he can imply that the money found in Najib’s house came from the former premier’s men, nobody would believe that it originated from the government of Saudi Arabia even if you were to show them documents or produce the Saudi Prince right in front of them.
    That, in essence, is why he got the MACC to freeze the accounts.
    Like Najib, Mahathir is well aware that the party’s funds are parked largely in the accounts of trustees, nominees and proxies. It is the proxies he is after – by strangulating UMNO, he hopes that Najib’s proxies will “crawl out of the woodwork” and deliver funds to Zahid. The minute that happens, he will get the MACC to arrest those proxies on the pretext that the money they possess could have originated from 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM sudah umumkan siasat wang dlm akaun parti komponen BN...wang 1 mdb disyakki masuk akaun umno...kena beku lah...tak usah buat spekulasi temberang...

      Delete
    2. Fuuuh...Tabik lah DSZH..ini lah baru dikatakan bakal Presiden yang berjuang untuk rakyat dan UMNO dan berani menghadapi segala kemungkinan yang bakal terjadi.....

      Sedia bekerjasama dengan SPRM,akan buktikan wang sah milik UMNO

      28 JUN: Pemangku Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata UMNO akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada SPRM berhubung tindakan suruhanjaya itu membekukan akaun bank ibu pejabat UMNO dan akaun lain.

      Tegasnya sebagai Pemangku Presiden, beliau akan berusaha membuktikan bahawa wang milik UMNO adalah sah dan tidak terbabit dalam sebarang kegiatan pengubahan wang haram.

      “Selagi memimpin UMNO, saya akan menentang dan tidak akan membenarkan mana-mana pihak membuat ugutan dan melakukan diskriminasi terhadap UMNO.

      “Ugutan dan penderaan politik bukan cara untuk mentadbir negara oleh mana-mana kerajaan di sebuah negara demokrasi”, katanya dalam satu kenyataan.

      Justeru beliau berharap semua ahli UMNO akan bersama-sama dengannya untuk memastikan UMNO terus wujud dan menentang sebarang usaha melumpuhkannya.

      “Di bawah kepimpinan saya kelak, UMNO akan bangkit sebagai sebuah parti Melayu dan Bumiputera yang memperjuangkan kepentingan rakyat dan negara”, ujarnya.

      Delete
    3. Zahid muka tembok,,dah mengata Tun M macam-macam sanggup merangkak pergi jumpa Tun M,,bukankah muka pembawa sial si Zahid komedi ini....!!

      Delete
    4. Yang miskin tak boleh jadi pemimpin PKR dengan peraturan baharu




      PKR mengesahkan pemimpin atau ahlinya yang ingin bertanding dalam pemilihan parti pada Ogos depan perlu membayar kadar yuran mengikut jawatan yang akan ditandingi.

      Difahamkan PKR menetapkan calon bagi jawatan Presiden perlu membayar RM25,000, Timbalan Presiden (RM20,000), Naib Presiden (RM10,000) dan Ahli Majlis Kepemimpinan Pusat (RM5,000).

      Manakala bagi pemilihan peringkat sayap, jawatan Ketua (RM10,000), Timbalan Ketua (RM7,000), Naib Ketua (RM5,000) dan Ahli Majlis Kepemimpinan (RM3,000).

      Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail ketika ditemui pemberita mengesahkan perkara itu serta menegaskan ia diputuskan dalam mesyuarat pemimpin tertinggi parti.

      “Parti kenakan yuran kerana ia merupakan langkah untuk menampung kos pemilihan.Syarat yuran pemilihan jawatan PKR telah ada dalam pekeliling kita.

      “Pendirian parti sudah ditetapkan dalam mesyuarat bahawa ini pemilihan parti dan parti perlu menanggung sendiri kos ini.

      “Kita tidak ada agensi kerajaan untuk menanggung kos pemilihan parti.. kerana ini adalah urusan parti,” katanya.

      Beliau berkata demikian pada kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri anjuran Institut Darul Ehsan (IDE) di Seksyen 15, di Shah Alam pada Khamis.

      Hadir sama Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari; Pengerusi Pengerusi IDE, Datuk Dr Siddiq Fadzil dan Timbalan Pengerusi, Prof Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman.

      Baru-baru ini, tersebar di media sosial mengenai peraturan pemilihan PKR yang menetapkan syarat kepada ahli yang ingin bertanding untuk membayar yuran mengikut kadar tertentu.


      : "Kita tidak ada agensi kerajaan untuk menanggung kos pemilihan parti" kata Wan Azizah yang mungkin kita boleh gelak beramai-ramai....

      Delete
  5. isa3, Ramly Burger dan cai2 Fuckatan Haprakan yang bersepah2 kat sini....Kau orang perasan tak apa yang dah kerajaan Fuckatan Harapan dah buat sejak memerintah bhai?????

    Kerajaan PH Dan Plagiat Serta Penjenamaan Semula semua yang dibuat oleh BN dulu...

    1. Dulu SPAD, sekarang jadi Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD)





    2. PR1MA sudah ditukar menjadi Perumahan Rakyat Harapan Malaysia (PRHM)



    3. BR1M sudah bertukar menjadi Bantuan Sara Hidup (BSH)





    4. Semalam, JKKK dijenamakan sebagai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) dan ...





    5. Klinik 1 Malaysia bertukar menjadi Klinik Komuniti.




    Antara yang bakal dikaji, diplagiat dan dijenamakan semula adalah:

    1. ADAM 50 mungkin menjadi IZZAH 60.





    2. 1MDB juga tidak mustahil dikaji, di kekal dan dijenamakan semula.

    3. Tun Razak Exchange ( TRX ) mungkin akan diubah kepada Tun Mahathir Exchange ( TMEX ).....Tak mustahil kan ????



    Kesimpulannya, Kerajaan PH masuk rumah orang cuci kaki sahaja dan ubah nama. Idea sendiri tidak nampak lagi setakat ini. Sebagai sebuah Kerajaan yang bencikan cara kerja Kerajaan terdahulu, kini sibuk untuk berebut2 menjilat ludah dan kahak mereka bhai !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua institusi ditubuhkan guna wang rakyat...PH nak baiki dan tambah baik institusi yg tidak cekap dan bazirkan wang rakyat...ini bukan plagiat...

      Delete
    2. Terlalu banyak kurap dan kudis yang ditinggalkan oleh Najib laknatullah and his cronies.......!!

      Delete
    3. Mahfuz makin bodoh, betul kata Tok Guru Nik Abdul Aziz



      Mahfuz Omar, antara orang yang sukar membuat kenyataan walaupun tanpa pengetahuan kerana dia beranggapan, bila apa yang dicakap menjadi tajuk akan membuatkan dirinya akan melonjak naik. Pasal itu kenyataannya banyak yang merapu, membuat tuduhan dan membina persepsi.



      Mana Mahathir p[ergi di situ akan ada dia. Nak masuk BERSATU tapi kerusi Pokok Sena dapat kepada AMANAH, akhirnya masuk AMANAH. Dia juga akan dapat jawatan kabinet kerana Mahathir nak dia.

      Sebelum ini hentam kos ECRL yang melibatkan RM55 billion, katanya macam nak bina landasan emas. Tapi bila PAKATAN HARAPAN setuju semula projek ni dengan kos RM70 billion Mahfuz tak bunyi mulut pula.... TERSUMBAT DEDAK KE?

      Betullah kata Tok Guru Nik Abdul Aziz, mereka yang meninggalkan perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS kerana mencapai sesuatu maksud tertentu sebenarnya adalah mereka yang bodoh.



      : Perjuangan Islam sentiasa diuji dengan harta dan pangkat, kadang kala ada yang terpesong daripada jalan dakwah kerana mereka melihat jalan yang pendek dan senang bagi mencapai kerjayaan sedangkan perjalanan dakwah itu panjang dan penuh dengan tohmahan serta fitnah....

      Delete
    4. Idea yg baik..apa salah dteruskan..bila mana udah rmh tukar penghuni..pastinya dibuat dan susun secara yg lebih baik..jika sofa ditukar supaya selesa..kipas siling berpusing dgn gegaran menyakitkan hati kita tukar..juga almari.. pintu tingkap..cermin..lampu..ianya tetap perabut radas..tp lebih ump..itu je..gambar2 dindin pun pilih yg sejuk mata memandang..gambar potret najib pun tukar..ganti potret mahathir..kan gitu bhai..

      Delete
    5. aik dengki pulak mahfuz dapat jawatan menteri, yang orang pakatan tak der dengki pon menteri popular ahmad maslan jadik menteri , walaupon kluarkan statement macam budak darjah 5

      Delete
  6. Cai2 yang dihormati...Harap kau baca dan hadamkan betul2 apa yang dituliskan ni sebagai pencerahan untuk kau beb !!!!!

    Press Statement: Seizures by the police from the Najib Razak Family

    June 28, 2018


    Najib Razak

    1. The Najib Razak family maintains the seizures by the police are mostly gifts from friends, foreign dignitaries including royalty for various occasions including official visits and family events such as birthdays, anniversaries, weddings and engagements.

    2. Some of the items seized belong to relatives and various 3rd parties. They have now started the legal process to claim their items from the police.

    3. We dispute the quantity and the valuation given in the press conference by the police since such valuation is subjective and is subject to when the gifts were given. As most of the items were gifts accumulated over decades, the family is not aware of how much was paid by those who had gifted these items.



    4. Any valuation based on retail price and at current prices would be unrealistic, likely to be grossly inflated and will give a very distorted picture as these items were received as gifts over a period that spans decades.

    5. For example, the police had stated in their press conference that the most expensive watch was a Rolex Daytona which they say is valued at RM3.4 million. This item referred by the police appears to be a recent gift along with several other valuables given by the interior minister, who is also a prince of a middle eastern country who visited Malaysia in March this year. The police should also have stated that this item along with several others were contained in a box with the royal crest of a foreign country.

    This fact should not have been omitted.

    6. We also point out that many of the items seized were contained in boxes properly labeled by staff members with the item description, photographs, date of gift and the identity of the persons who gave the gift.

    7. Should the police call our family for questioning over this matter, we will provide our full cooperation. To the best of our ability, we shall help the police identify those who have given the gifts over the decades.

    8. Similar to the over-inflating of the national debt, the over-inflating of the quantity and value of the items seized as well as the press conference appears to be done with a view for political vengeance and political attack on my family.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape yg susahnye...najib boleh tuntut dgn kemukakan bukti barang dan duit yg di rampas milik nye cara halal kerana najib sedang disiasat rompak wang 1 mdb...

      Delete
    2. Tips cara buat untung RM 31.5 juta bermain saham seperti yang telah dilakukan oleh Vincent Tan.....

      Laporan dari NST pada 26 Jun 2018... Vincent Tan telah melupuskan semua saham2nya dalam syarikat T7 Global yang dapat projek dalam ECRL tu. Harga saham T7 Global bila PH menang dan dibeli oleh Vincent berharga RM 0.37 sen se unit...tapi bila dia jual balik pada harga RM 0.50 sen se unit. Vincent telah buat untung atas angin sebanyak RM 31.5 juta dalam tempoh 41 hari...Fuhhh..Hebat betul lah kroni2 Madey ni berniaga kan !!!!!


      Jadi...Tips untuk untung tu mudah sahaja. Jadilah sahabat baik kepada Yang Amat Berhormat Tun Dr. Mahathir Mohamad. Mesti masyukkk kaw2 punya bhai !!!!

      Delete
    3. Puak umno dah tak boleh main saham lagi...kena jimat...tak de projek free lagi...nak tunggu 5 tahun beeb..

      Delete
    4. Kerajaan PH adalah penjenamaan semula BN 2.0



      Pakatan Harapan (Harapan) boleh menjadi BN 2.0 jika tiada mana-mana pihak mengawal selia setiap struktur pentadbiran negara. Malah keadaan ini menjadi lebih ketara jika PH tidak menunaikan janji manifesto mereka. Lebih teruk lagi jika PH hanya meniru atau plagiat semua yang dibuat oleh BN dengan mengubah kepada nama baru sahaja tanpa ada sebarang pembaharuan kerana menguntungkan kepimpinan PH.

      Misalnya dulu SPAD, jadi Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD)



      PR1MA sudah ditukar menjadi Perumahan Rakyat Harapan Malaysia (PRHM)


      BR1M sudah bertukar menjadi Bantuan Sara Hidup (BSH)






      JKKK dijenamakan sebagai Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK)


      Klinik 1 Malaysia bertukar menjadi Klinik Komuniti.



      1MDB juga tidak mustahil dikaji, di kekal dan dijenamakan semula.


      tidak mustahil ADAM 50 mungkin menjadi IZZAH 60



      dan ada banyak lagi setelah PAKATAN HARAPAN buat U-turn beberapa perkara mengenai ECRL dll.

      Kesimpulannya, Kerajaan PH masuk rumah orang cuci kaki dan ubah nama sahaja. Idea sendiri tidak nampak lagi setakat ini. Sebagai sebuah Kerajaan yang kononnya ingin mendaulatakan negara dan bercita-cita menjadikan Malaysia lebih baik tapi malangnya cara kerja PH tak ubah seperti kerajaan terdahulu.

      khairul ryezal





      : Kerajaan PH adalah bungkusan baharu, tapi barang sebenarnya adalah barang berulat oleh Najib dan UMNO....

      Delete
    5. Selama ini najib payung..lg pun biasalah sekutu penyamun..hahahahantupayung

      Delete
    6. pemimpin umno sekarang sudah panas , duti tak der nak cekau , dulu ada ler projek , dapat projek jual projek, dapat tanah juala tanah, dapat pasir jual pasir, dapat permit pajak permit, dapat konsesi pajak konsesi, kalau boleh semuer nak monopoli.


      sekarang dah susah aper lagi mau lompat ler atau seberang , seperti biasa di maner ader taik di situ ader langau

      Delete
  7. Zahid pon boleh tuntut wang yg dirampas milik umno dgn bagi bukti ...air lior tak laku dgn polis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beku akaun Umno tindakan melampau
      ROSMIZA KASIM 29 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore847
      Beku akaun Umno tindakan melampau
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pemuda Umno menyifatkan pembekuan akaun Umno sebagai tindakan melampau yang langsung tidak mencerminkan Kerajaan Pakatan Harapan kononnya berpaksikan keadilan dan kebebasan.

      Ketua Pemudanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, SPRM seharusnya dapat memberikan justifikasi yang jelas, telus dan terbuka berhubung punca sebenar akaun Umno dibekukan.


      Beliau yang membantah tindakan itu berkata, lazimnya dalam operasi-operasi sebelum ini, SPRM menjelaskan bahawa risikan dan intipan berbulan-bulan telah dilakukan sebelum sesuatu langkah pembekuan dibuat.

      “Sebaliknya ahli Umno tidak pernah maklum bahawa berlakunya sebarang proses siasatan yang melibatkan perlanggaran undang-undang dalam aktiviti akaun rasmi Umno.

      “Dalam konteks ini Pemuda Umno menuntut prinsip undang-undang presumption of innocence dihormati semua pihak termasuk SPRM,” katanya dalam satu kenyataan.

      Katanya, di era Kerajaan BN, tidak pernah kerajaan sesuka hati membekukan akaun parti lawan, walaupun para pemimpin mereka berdepan atau disabitkan dengan pelbagai tuduhan di mahkamah.

      “Apakah ini sebahagian daripada model ‘Malaysia Baharu’ yang dicanangkan, namun pada masa sama sewenangnya membuli parti lawan yang tidak sehaluan,” katanya.

      Asyraf Wajdi berkata, tindakan itu hanya akan menggambarkan sikap sebenar kerakusan Kerajaan Harapan untuk melumpuhkan kekuatan parti Umno yang kini masih merupakan parti tunggal terbesar mewakili suara Melayu Islam dalam Dewan Rakyat.

      “Pembekuan tersebut bukan sahaja menganiayai pekerja-pekerja parti yang akan menerima kesan terhadap pembayaran gaji bulanan, malah boleh merencatkan operasi parti yang bergerak secara sah dalam negara mengamalkan sistem demokrasi bebas.

      “Dengan ini Pemuda Umno memohon SPRM memberikan pertimbangan khas untuk perbelanjaan operasi harian seperti pembayaran gaji petugas Umno dan lain-lain aktiviti yang bersifat ‘ordinary course of business’ dibenarkan melalui akaun-akaun yang dibekukan ini,” katanya.

      Dalam masa sama Pemuda Umno katanya, mengalu-alukan sebarang siasatan yang telus dan berlandaskan kedaulatan undang-undang sebagaimana yang sering dicanangkan oleh Kerajaan Harapan.

      “Pemangku Presiden juga dalam konteks ini, sudahpun memberikan jaminan untuk bekerjasama sepenuhnya dengan pihak SPRM,” katanya.

      Katanya, Pemuda Umno mendesak SPRM menarik balik tindakan pembekuan akaun Umno kerana siasatan masih boleh dilakukan tanpa perlu menganiayai operasi parti yang sah dalam amalan demokrasi Malaysia Baharu.

      Delete
    2. pembekuan pon bukan lamer sementara , baru siasatan aper perlu takut, bagi pelang spr buat siasatan

      Delete
  8. Walopun ku li terlepas dari siasatan mampukah ku li menanggung kos operasi umno...kos untuk pasukan lokman adam pon besar...blogger umno kena tutup kedai lah...Geng najis pon kena stop kopipes...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang patut lah DSZH ni awal2 lagi dinobatkan sebagai bakal presiden UMNO oleh seluruh akar umbi parti seluruh negara....tengok aje lah sumpah keramatnya tu...

      Zahid ikrar tidak biarkan UMNO ‘mati’,terus berkhidmat kepada rakyat

      27 JUN: Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi akan memastikan UMNO di semua peringkat tidak akan ‘mati’ dengan menyalurkan peruntukan yang cukup kepada mereka.

      Beliau yang menjalankan tugas-tugas Presiden berkata, melalui peruntukan yang disalurkan ke semua bahagian dan cawangan, pelbagai program dapat dilaksanakan termasuk berkhidmat kepada rakyat.

      Menurut beliau, langkah itu bagi menghidupkan semula program serta aktiviti di peringkat akar umbi dengan melibatkan rakyat.

      “Setiausaha Agung sebelum ini telah mengeluarkan surat pekeliling untuk menghentikan bantuan ini kerana kita mahu ketika itu bahagian-bahagian perlu menghidupkan aktiviti melalui dana masing-masing.

      “Tetapi ekoran kekangan kewangan diperingkat akar umbi, peruntukkan dana di peringkat pusat akan disalurkan semula kepada UMNO bahagian dan cawangan bagi menghidupkan program UMNO bersama rakyat,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis Perjumpaan Tertutup dan Sambutan Hari Raya Pemangku Presiden UMNO bersama Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian-Bahagian Negeri Sabah, hari ini.

      Mengulas lanjut, Dr. Ahmad Zahid yang juga calon Presiden berkata, peruntukan tersebut antara lain digunakan untuk perbelanjaan parti bagi menampung kos pentadbiran dan penggajian sekali gus menjalankan aktiviti seperti yang dilakukan sebelum ini.

      “Melihat kepada kemampuan kewangan diperingkat sayap dan bahagian yang tidak begitu kukuh, maka Ibu Pejabat mengambil tanggungjawab untuk meneruskan pemberian dana ini,” jelasnya.

      Delete
    2. Kaki temberang ni lah jugak yg suruh ku nan istihar bajet untuk bagian dan sayapbdihentikan...sekarang nak tunjuk baik plak...bodooh lah akar umbi umno pilih kaki temberang ratusan jutawang ni..

      Delete
    3. Akaun dah kena sita...zahid nak korek dari mana nak bagi bajet?...kuasa bagi projek dah tak ade...hihihi..

      Delete
    4. My eg pon tak layan zahid lagi...

      Delete
    5. Tokey pekerja asing pon kena jimat...hihihihi..

      Delete
    6. Bahasa kebangsaan dinyahkan?
      ZAINUL RIJAL ABU BAKAR 29 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore162
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SEJAK penubuhan kerajaan baharu Malaysia selepas PRU baru-baru ini, saya perhatikan terdapat beberapa perkembangan yang menggusarkan berkaitan dengan penggunaan bahasa kebangsaan oleh pimpinan tertinggi negara.

      Bermula dengan pelbagai sidang media yang dilakukan oleh Perdana Menteri sebaik sejurus pengumuman kemenangan Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan sehinggalah pada hari ini. Namun saya memahami kenapa Perdana Menteri membuat pelbagai kenyataan dalam bahasa Inggeris.


      Hal yang demikian disebabkan keberadaan ramai wartawan asing yang tidak memahami bahasa kebangsaan. Mungkin Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad khuatir sekiranya kenyataan dibuat dalam bahasa Melayu terjemahan mungkin tersasar dari apa yang dimaksudkan sebenarnya.

      Tujuan kenyataan yang dibuat untuk siaran kepada wartawan asing ini boleh diterima kerana mereka mungkin tidak memahami bahasa kebangsaan walaupun ada pemimpin asing mengambil sikap yang lebih keras bercakap di dalam bahasa kebangsaan sendiri walaupun dalam kehadiran pelbagai warganegara asing.

      Melalui pemerhatian saya ketika di luar negara ada beberapa negara yang tidak menyiarkan suara pemimpin tempatan atau asing di dalam siaran televisyen mereka.

      Gambar pembicara disiarkan tetapi apa yang diperkatakan diterjemahkan ke bahasa kebangsaan mereka oleh penterjemah. Begitulah mereka meletakkan ketinggian bahasa kebangsaan mereka. Hal yang sama tidak berlaku di Malaysia kerana rata-ratanya pemimpin negara lebih lunak berbahasa asing berbanding bahasa kebangsaan.

      Saya juga mengalu-alukan kenyataan Peguam Negara, Tommy Thomas yang berjanji akan memperbaiki pemahaman bahasa kebangsaan beliau kerana beliau tidak fasih berbahasa kebangsaan.

      Namun persoalan yang bermain di minda saya ialah bagaimana setelah lebih 60 tahun merdeka masih ada rakyat Malaysia yang tidak menguasai bahasa kebangsaan? Hal ini sangatlah menggusarkan kerana jati diri negara langsung tidak diendahkan.

      Dalam bidang kepeguaman dan kehakiman sivil negara bahasa kebangsaan sudah diketahui dipinggirkan khususnya di mahkamah-mahkamah atasan.

      Walaupun Akta Bahasa Kebangsaan 1963 telah lama digubal di bawah payung Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan telah lama dilaksanakan kewujudan akta ini masih tidak diberi efek perundangan sepenuhnya malah dilihat sebelah mata sahaja oleh mahkamah atasan dan sebahagian peguam yang beramal di mahkamah-mahkamah atasan.

      Seksyen 2 Akta Bahasa Kebang-saan 1963 menyatakan dengan jelas bagi tujuan rasmi kerajaan hendaklah menggunakan bahasa kebangsaan dalam semua urusan rasmi manakala seksyen 8 akta yang sama menyatakan segala prosiding melainkan keterangan yang diberi oleh seorang saksi) di mahkamah-mahkamah di Malaysia hendaklah dalam bahasa kebangsaan atau dalam bahasa Inggeris atau sebahagiannya dalam bahasa kebangsaan dan sebahagiannya dalam bahasa Inggeris.

      Walaupun mahkamah boleh membenarkan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya namun begitu ia tidak menepati semangat Akta Bahasa Kebangsaan tersebut.

      Saya lebih terkejut apabila ditularkan kenyataan akhbar Menteri Kewangan Lim Guan Eng disiarkan terjemahannya dalam bahasa Mandarin.

      Sekiranya benar kenyataan dalam bahasa Mandarin tersebut dibuat oleh Menteri Kewangan ia sangatlah mendukacitakan dan melanggar peruntukan seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan 1963 walaupun ia sekadar terjemahan.

      Delete
    7. Apa yg nak hebuh pasal ac umno sita..apa sudah zahid ku li kj dah untung besar buat duit melambak...minta jelh pd dorang..sekutu penyangak..puak penyamun..hahaha

      Delete
    8. ku li jika menang dalam umno akan keje teruk, satu nak membersihkan nama,kemudian nak bawak imej baru. ibarat bohsia nak lunyai ken balun , sekarang nie kena buat nama baru , pakai pakaian baru, make up baru, penampilan baru . dan cara makerting baru.


      kenapa jadik bohsia, sebab dalam bn ader 13 parti politik . dah kalau kena balun dengan 13 batang tak lunyai cipap. betul tak.


      umo umno sekarang dah braper tahun 71 ker 72 tahun. agak2 korang ler jika ader bohsia umur 71 tahun korang ader stim tak nak main dengan bohsia tue

      Delete
  9. Umno kena buka tin milo kutip derma...dulu hina parti bersatu kutip derma...Geng Najis tukang pegang tin mula dgn tulisan derma untuk umno...umno ade ramai jutawan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Kau nak buat lawak bodo ke haah??? Apasal pulak aku yang kena kutip derma untuk UMNO..kan dari dulu lagi aku dah tegaskan bahawa aku ni non partisan..tak pernah menganggotai mana2 parti politik di negara ni, termasuklah UMNO, PAS atau yang lain2 tu. Masih belum terbuka pintu hati aku untuk menyertai mana2 parti politik di Msia ni. Dulu adalah aku pernah menemani isteri ku untuk menghadiri parti Tupperware...tapi sekali aje, lepas tu takde lagi. Itu bukan parti politik kan ?????

      Aku cuma ingin melihat parti yang memperjuangkan nasib orang melayu di negara ini terus subur dan kukuh..demi kelangsungan generasi bani Melayu akan datang..tak kurang dan tak lebih dari tu bhai !!!!!

      Delete
    2. Ko penyokong kuat najib dan umno...ko buat lawak ker...
      Ato dah derhaka kpd umno bila kalah?...hihiji

      Delete
    3. Umno hanye perjuag nasib melayu yg kroni saje...melayu lain dibiarkan bangsat.. Diperbodohkan..

      Delete
    4. Adalah amat tidak munasabah saya sebagai seorang warganegara Malaysia tidak dapat memahami kenyataan akhbar yang dibuat Menteri Kewangan kerana ia tidak dibuat di dalam bahasa kebangsaan kerana kadang-kadang terjemahan tersebut dileraikan dari teks asal.

      Malah saya perlu mencari bantuan teknologi bagi mengetahui apa yang hendak disampaikan Menteri Kewangan.

      Adakah Menteri Kewangan mengakui ramai orang Cina yang masih tidak fasih berbahasa kebangsaan. Bagaimana pula orang India, Iban, Kadazan, Punjabi dan lain lain lagi kenapa tidak pula teks bahasa ibunda mereka juga disediakan?

      Sudah lama bahasa kebangsaan dipinggirkan. Kini ia mahu dinyahkan pula? Walaupun kerajaan terdahulu mungkin mengabaikan pemerkasaan bahasa kebangsaan ini diharapkan kerajaan baru ini tidak mengambil jalan yang lebih terkebelakang berkaitan bahasa kebangsaan.

      Seharusnya segala langkah perlu diambil bagi memartabatkan Bahasa Kebangsaan. Bukan sahaja bahasa kebangsaan perlu dimartabatkan malah juga tulisan jawi yang semakin hari semakin jauh dari hati umat Melayu juga perlu diperkenalkan semula.

      Bahasa kebangsaan adalah jati diri negara. Bahasa kebangsaan adalah bahasa perpaduan rakyat Malaysia. Meminggirkan bahasa kebangsaan memberi pelbagai implikasi perundangan, sosial dan boleh mendatangkan syak wasangka di kalangan rakyat.

      Peri pentingnya bahasa kebangsaan di Malaysia sudah tidak boleh dinafikan lagi. Ia menjadi alat untuk kemajuan negara dan menjamin persefahaman antara rakyat.

      Saya menyeru pihak kerajaan agar mengambil segala langkah perlu bagi memartabatkan bahasa kebangsaan dan memberi efek sebenar Akta Bahasa Kebangsaan 1963.

      Akta Bahasa Kebangsaan 1963 seperti mana undang-undang yang lain bukanlah merupakan dekorasi sahaja. Ia adalah undang-undang yang berkuat kuasa dan perlu dipatuhi.

      Malah Dewan Bahasa dan Pustaka yang menjadi ‘penjaga’ kepada kelestarian bahasa kebangsaan ini perlu diberikan nafas baru dan autoriti yang lebih besar di dalam usaha untuk mengembalikan bahasa Melayu sebagai lingua franca di Asia Tenggara.

      Delete
    5. kenapa masa bn berkuasa tak daulatkan bahasa malaysia . lagi bila ph amek alih dah macam 2 citer pasal bahasa, itu jer cara nak memekak tahniah ler

      Delete
    6. Ni seko bani melayu kokak x habis2 pasal bahasa..silap sikit nak dgema seluruh alam..benda dah settle kan..nape melalak2..

      Delete
  10. Shahrir ngaku terima 1 juta...mat maslan ngaku terima 2 juta...putri umno pon terima duit najib...
    Akuan bersumpah rafizi laporkan ade bagian umno dan parti komponen terima duit najib...kompom kena sita.,.

    Banyak perlu pakai tin milo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu semua cakap2 hearsay aje...takde bukti konkrit. Hanya diujudkan untuk menimbulkan persepsi negatif kepada rakyat. Gelandangan yang bersepah2 kat KL pun boleh buat tuduhan macam tu..tapi realitinya..kita perlu bukti kukuh dalam bentuk dokumentasi..baru lah admissable in the court of law.

      Kalu takde...melalak lah sampai keluar anak tekak...tak ke mana pun. Buang masa dan tenaga aje bhai !!!!!

      Delete
    2. Sepanjang penulisan GN sentiasa memuji dsnr..umno..dan mengutuk ph..dap ..dsbnya..alih2 mengaku non partisan...hahahaha betul2 penglipur lara....

      Delete
    3. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Pihak berkuasa Myanmar tembak budak Rohingya
      29 JUN 2018
      Pihak berkuasa Myanmar tembak budak Rohingya
      COX'S BAZAR - BANGLADESH. Pengawal sempadan Myanmar didakwa menembak dan mencederakan seorang kanak-kanak lelaki Rohingya yang sedang bermain di jalur tanah tidak bertuan berhampiran sempadan Bangladesh, semalam.

      Anasar Ullah, 10, ditembak berhampiran pagar kawat berduri yang dibina Myanmar di kawasan sempadannya yang turut dikenali sebagai 'zero line'.


      "Beberapa kanak-kanak sedang bermain berhampiran pagar hari ini apabila sebutir peluru hidup dilepaskan dari pos Polis Pengawal Sempadan Myanmar (BGP) lalu terkena Ansar," kata ketua masyarakat, Dil Mohammad.

      Kanak-kanak malang itu mengalami kecederaan di bahagian paha dan dikejarkan ke sebuah hospital yang dikendalikan Doktor Tanpa Sempadan (MSF) di dalam sebuah kem Rohingya untuk dirawat.

      Komander dari Pengawal Sempadan Bangladesh (BGB), Leftenan Kolonel, Manzurul Hasan Khan berkata, tembakan itu datang dari zon penampan antara sempadan.

      Bagaimanapun, beliau tidak dapat mengesahkan adakah peluru tersebut datang dari pos BGP.

      "Kami akan hantar nota bantahan kepada BGP," katanya. - AFP

      Delete
  11. Projek MRT2 Pula Kini Menjadi Mangsa???


    Nampaknya Malaysia semakin menjadi kelam-kabut dan boleh bankrap jika sesuatu tindakan drastik tidak dilakukan....




    Tak cukup dengan saham jatuh...

    Mata wang jatuh.....KLsE jatuh bawah 200 mata...

    Antaranya disumbangkan oleh tidak yakinnya para pelabur terhadap kerajaan yang dilihat tidak cekap dan kurang berpengalaman.....

    Kerajaan baru Fuckatan Haprakan ni dilihat terlalu banyak bermain politik.... sesuka hati aje memberhentikan banyak projek2 mega yang sepatutnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peluang pekerjaan buat rakyat......kementerian kewangan ternyata lebih berminat untuk mendedahkan skandal2 tanpa bukti kukuh kerajaan terdahulu, ECP yang dilihat mencampuri sistem kehakiman dan lain2...sehingga menggunakan ugutan untuk memberhentikan pegawai2 tinggi yang berkaitan.

    Sekarang projek MRT2 pula yang dilihat terkena tempias selepas MR3 telah dibatalkan.

    Projek yang sedang berjalan dalam jadual yang padat, dengan design dan pelan yang telah tersedia, bagaimana hendak membuat kajian bagi mengurangkan kos tanpa mengganggu perjalanan dan progress di tapak?

    Adakah dengan memberhentikan/memperlahankan dahulu projek tersebut? Apa kesannya kepada kontraktor?, pembekal2? Jentera? Pekerja2?

    Bagaimana dengan kos2 bahan mentah, buruh. supervision dan jentera yang dikhususkan untuk projek ini? Rakyat terpaksa membayar ganti-rugi?

    Kos Preliminary dan rate yang diberikan adalah berdasarkan kepada kuantiti yang diberikan dalam Bill of Materials semasa, sebarang pengurangan kuantiti secara drastik dan sebarang kos "idling" akan diserap oleh kerajaan atau buarsahaja sayarikat2 kontraktor2 dan pembekal2 ini mengalami kerugian dan pekerja2 hilang mata pencarian?

    Kata kerajaan baru ni mesra rakyat...transparent dan accountability..tapi kenapa menzalimi rakyat sedemikian rupa ???? Itu yang kita sangat2 tak faham ni !!!!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan diskriminasi geran MPKK
      SITI AZIELAH WAHI 28 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore375
      Ahmad Fadhli Shaari
      Ahmad Fadhli Shaari
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Pemuda Pas menyifatkan, peruntukan geran kepada Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di negeri diterajui Pakatan Harapan (Harapan) sebagai satu diskriminasi.

      Naib Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari berkata tindakan memberi geran kepada negeri terpilih menyerlahkan sentimen politik mendahului kepentingan rakyat dan negara.

      Menurutnya, tindakan itu jelas mengulangi perangai Kerajaan Barisan Nasional (BN) terhadap kerajaan negeri yang tidak sehaluan politik dengan mereka.

      “Kezaliman, penindasan dan penafian hak masih menjadi budaya di sebalik impian rakyat yang mahukan perubahan.

      "Keadilan dan kesaksamaan yang menjadi janji manis kempen Harapan pada PRU14 rupanya retorik semata-mata di sebalik slogan Malaysia Baharu,” ujarnya.

      Beliau berkata satu persatu janji kini dikhianati dan diremehkan dengan alasan-alasan jelik dan menipu rakyat.

      Beliau turut menegaskan, pengumuman peruntukan RM10,000 sebulan kepada hanya 10,000 MPKK di negeri ditadbir Harapan itu juga mencabuli konsep federalisme dan nilai demokrasi.

      “Ini satu lagi penafian hak dan diskriminasi kepada 6,481 MPKK lain yang menggantikan peranan JKKK,” katanya.

      Sebaliknya beliau, kebencian rakyat terhadap segala dasar dan pendekatan kerajaan dahulu perlu dijadikan iktibar untuk tidak diulangi lagi.

      Sehubungan itu beliau menuntut Menteri Pembangunan Luar Bandar, Rina Mohd Harun yang bertanggungjawab terhadap perkara itu membetulkan keadaan

      Delete
    2. elok batalkan ajjer, sebab ader kontraktor dah tue kepunyaan dan kena mengena dengan umno , batalkan dan jadi buat proses pangilan tender semula untuk dapatkan harga yang competitive

      Delete
  12. MASA TERBAIK PULIHKAN UMNO


    Kengkawan semua..kom kita sama2 layan wawancara bakal Presiden UMNO iaitu DS Zahid Hamidi..

    MUKADIMAH

    TERDAPAT dua peristiwa menarik melibatkan DATUK SERI DR. AHMAD ZAHID HAMIDI sebelum dan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14. Pertama sebagai Naib Presiden, beliau telah diamanahkan menjalankan tugastugas Timbalan Presiden apabila penyandang jawatan itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dipecat daripada parti.

    Apabila PRU-14 berakhir, Ahli Parlimen Bagan Datuk ini berhadapan dengan satu lagi cabaran apabila dipertanggungjawabkan menjalankan tugas-tugas Presiden apabila Datuk Seri Najib Tun Razak melepaskan jawatan berikutan kekalahan teruk yang dialami oleh UMNO dan Barisan Nasional (BN).

    Maknanya, Ahmad Zahid mencatatkan sejarah tersendiri apabila menjadi individu pertama perlu memangku dua jawatan penting dalam UMNO dan sekarang beliau menawarkan diri untuk menjadi Presiden UMNO.

    Dalam wawancara bersama wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan HAFIZAHRIL HAMID, bekas Timbalan Perdana Menteri itu membentangkan hujah kenapa beliau bertanding jawatan tersebut dan menggariskan langkah yang akan beliau lakukan bagi memperkasakan semula UMNO.

    MINGGUAN: Apabila Datuk Seri menawarkan diri untuk bertanding jawatan Presiden, ramai pihak memandang sinis keputusan tersebut. Mereka melihat Datuk Seri juga harus bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku kepada UMNO dan Barisan Nasional dalam PRU-14. Sebenarnya apa yang mendorong Datuk Seri untuk tetap bertanding jawatan tersebut?

    ZAHID HAMIDI: Ia satu kebertanggungjawaban. Sewaktu peralihan kepimpinan daripada Datuk Seri Najib Razak kepada saya selepas tamparan hebat keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), ia satu keadaan yang sukar, dilema, perit dan kesengsaraan.

    Saya bulatkan tekad dan hati bahawa ini bukan masanya untuk berundur. Mengapa waktu senang, kita boleh bersama-sama dalam satu saf, tetapi apabila berlaku waktu susah, tetiba hendak melarikan diri atau mengundurkan diri?

    Saya ketika itu memikul tanggungjawab tugas-tugas sebagai Timbalan Presiden dan apabila Presiden (Najib) membuat keputusan untuk mengundur, maka saya pada ketika itu pemimpin pilihan yang ada.Kedudukan saya juga (memikul tanggungjawab tugas-tugas Timbalan Presiden) telah menolak saya ke arah satu tanggungjawab yang cukup besar iaitu menjalankan tugas-tugas sebagai seorang Presiden UMNO.

    Dua tiga minggu yang penuh dengan cabaran, keperitan, kepayahan, kesengsaraan, kesukaran, konflik kepimpinan dan permainan emosi serta diplomasi yang begitu tinggi tekanannya telah saya lalui dalam tempoh yang singkat itu.

    Apabila diminta akar umbi untuk pemilihan UMNO kali ini dibuka pintu seluas-luasnya, saya berasakan satu tanggungjawab yang perlu dipikul kerana saya telah memikul tanggungjawab sebagai seorang Pemangku
    Presiden yang telah, sedang dan masih membaiki dan membaik pulih bahtera UMNO yang hampir karam ini.

    Inilah masa terbaik saya untuk tampil ke depan demi kelangsungan masa depan parti keramat ini yang berusia 72 tahun. Waktu kepayahan inilah saya berasakan tidak rela diketepikan begitu sahaja.

    Walaupun UMNO dan Barisan Nasional tidak lagi mempunyai kuasa memerintah tetapi jumlah calon yang menawarkan diri untuk bertanding termasuk di peringkat bahagian, begitu ramai sekali, apa komen Datuk Seri terhadap senario ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZAHID HAMIDI: UMNO dan Barisan Nasional masih memerintah di dua negeri iaitu Perlis dan Pahang. Di Sarawak pun, parti pemerintah masih friendly dengan kita yang selama ini telah menyokong mereka.
      Kita berlapang dada dan kita memahami akan tindakan rakan kita di Sarawak. Walaupun kuasa memerintah itu sudah tidak menyeluruh atau total, namun UMNO dan BN masih mempunyai kuasa dan pengaruh sebagai king makers di peringkat Parlimen.

      Kita mempunyai 78 kerusi (BN) dan daripada jumlah itu, UMNO mempunyai 54 kerusi. Sebagai parti tunggal, UMNO yang terkuat. Atas faktor-faktor itu, sudah tentu UMNO masih mempunyai tarikan yang kuat bagi menampilkan pemimpin yang baharu, pemimpin yang segar, pemimpin yang mempunyai visi, pemimpin berpengalaman yang ada visi pembaharuan serta pemimpin muda yang dinamik.

      Fenomena sedemikian jelas menunjukkan demokratik UMNO lebih terserlah berbanding parti-parti politik lain termasuk parti politik yang memegang tampuk kerajaan yang baharu.

      Sebab itu, ramai ahli parti UMNO yang berminat menabur bakti, kudrat, idea dan sebagainya, sekali gus menunjukkan UMNO tidak ketandusan kepimpinan walaupun dalam keadaan yang tidak menentu.

      Semua calon yang bertanding menyatakan mereka mahu membawa perubahan dan mengubah UMNO, tetapi apakah maksud perubahan itu sebenarnya. Apakah semata-mata ia berkisar soal memilih pemimpin baru sahaja dan UMNO yang hanya dilihat berubah jika meletakkan pemimpin muda sebagai pemimpin utama, boleh Datuk Seri ulas perkara ini?

      ZAHID HAMIDI: Semua orang mahukan perubahan. Ini proses normal malahan dalam kepimpinan politik pun, setiap perubahan itu perlu diketengahkan khususnya dalam 100 hari.

      Tetapi apakah perubahan atau berubah itu perlu dilaksanakan 360 darjah sekali gus? Bercakap bagaikan bintang dan setinggi langit bolehlah, tetapi setakat mana keupayaan itu ?

      Saya merasai kebertanggungjawab itu selaku pemangku Timbalan Presiden dan pemangku Presiden parti keramat ini, dan ia tidak semudah yang disangka tetapi boleh dilaksanakan.

      Setiap calon mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Itu adat tetapi soalnya sekarang ialah kebijaksanaan ahli parti memilih siapa yang hendak memimpin mereka selepas ini.

      Dalam keadaan UMNO yang hampir lemas, hampir karam, hampir rosak, hampir tersungkur, calon yang tampil ke depan adalah calon yang berani.

      Delete
    2. Ada calon yang berpengalaman, ada calon yang muda dan ada calon yang datang dari kilang akar umbi yang menaiki proses tangga satu persatu. Ada calon dari anak kampung, ada calon yang agamawan, ada calon yang intelektual, ada calon yang teknokrat, bangsawan dan kerabat diraja.

      Semua ini mempunyai visi dan misi, tetapi kita kena ingat, ahli parti yang bakal menentukannya.

      Bercakap soal perubahan, rakyat mengaitkan pemimpin-pemimpin UMNO dengan soal integriti malah Datuk Seri sendiri tidak terlepas dikaitkan terutamanya ketika mengendalikan Kementerian Dalam Negeri apabila dikatakan memberikan permit kemasukan pekerja Bangladesh kepada adik sendiri, bagaimana Datuk Seri mahu berhadapan dengan isu seumpama ini?

      ZAHID HAMIDI: Soal integriti sentiasa tersemat dalam hati naluri saya. Memang aspek integriti menjadi prinsip dalam setiap tindak-tanduk saya selama ini. Apabila ada orang mempersoalkan, termasuk diri saya, ini bermakna daya kepimpinan dan keserlahan idea dan penerimaan kita kepada rakyat atau umum telah mendahului orang-orang yang mempertikaikan kita.

      Apabila mereka mula mempersoalkan integriti kita, bermakna hasad dengki, fitnah dan tohmahan menjadi senjata mereka untuk menimbulkan persepsi yang tidak baik.

      Dari segi moral, kita sebenarnya sudah menang kerana ada pihak lain sudah mengakui akan kerja kita yang menunjukkan keberkesanan dan kebaikan kepada rakyat.

      Sebab itu pihak tertentu ini menimbulkan persepsi dan berharap dapat mempengaruhi minda orang yang berada di luar untuk mempercayainya.

      Saya tidak takut ini semua kerana kita berpaksikan kepada kebenaran dan bagaimana kita menguruskan kebenaran itu menjadikan senjata untuk kita menangkis semula terutama pada era sekarang yang menggunakan media sosial baharu sebagai lapangan lemparan fitnah dan berita yang tidak benar ini.

      Penganalisis melihat berdasarkan kepada track record sebagai Timbalan Perdana Menteri sebelum ini, mereka mengandaikan Datuk Seri bukanlah orang yang layak untuk memulihkan UMNO dan Barisan Nasional, adakah Datuk Seri terganggu dengan komen-komen seumpama ini?

      ZAHID HAMIDI: Inilah persepsi jahat yang cuba dimomokkan oleh pihak tertentu. Jawatan Timbalan Perdana Menteri adalah satu jawatan Eksekutif. Ia berlainan tanggungjawab dan peranan dalam Eksekutif dan parti politik.

      Dalam parti politik, sayalah satu-satunya Naib Presiden yang memikul tanggungjawab dan melaksanakan tugas sebagai pemangku Timbalan Presiden dan pemangku Presiden UMNO.

      Malahan saya memikul tanggungjawab ini sebelum dan selepas PRU-14. Waktu memerintah dan tidak memerintah. Waktu senang dan kepayahan.

      Delete
    3. Pemimpin mana yang ada kesanggupan mengharungi dua keadaan yang jauh berbeza ? Hanya Allah SWT sahaja mengetahui isi hati dan jiwa ini mengharungi keadaan sedemikian.

      Apabila jiwa kita kuat dan kental dalam mengharungi keadaan-keadaan sebegini, komen-komen ini kita tolak ke tepilah kerana tidak membantu langsung. Saya mempunyai pendekatan tersendiri dan setakat ini, pucuk pimpinan parti UMNO, ahli parti dari pelbagai sayap dan komponen parti BN menerima dengan baik.


      Walaupun UMNO berjaya menguasai 54 kerusi Parlimen tetapi satu perkara yang perlu diakui ada dalam kalangan ahli UMNO sendiri tidak menyokong Barisan Nasional disebabkan kecewa dengan gaya kepemimpinan parti. Pada pandangan Datuk Seri apakah kelemahan dari segi kepemimpinan yang perlu diperbaiki bagi mengelakkan perasaan kecewa itu berterusan?

      ZAHID HAMIDI: Menyokong dan sokongan adalah satu perkara yang subjektif. Untuk memupuk ketaatan bukan suatu kerja yang mudah. Malah ada yang melihat ketaatan itu punca kekalahan
      Waktu senang, semua orang menyokong. Ketika itu, ada sesiapa yang menyuarakan secara kritis sama ada sokongan itu ikhlas atau sebaliknya ? Waktu senang, semuanya rasa selesa tetapi waktu susah, ada yang lari, ada yang diam, ada yang kecewa, ada yang berpaling tadah, ada yang masih taat, ada yang memberi sokongan, ada yang masih syak-wasangka

      Saya tidak nafikan ramai yang kecewa atau frust. Anda ingat saya tidak kecewa ke? Tetapi sudah tentu ramai yang masih sayang dan sokong parti UMNO ini. Tetapi cara kita menguruskan kekecewaan itu penting. Kita diberikan akal dan minda, maka susun-aturkan molek-molek, elok-elok, dan lakukan dalam keadaan tenang dan waras. Jangan buat keputusan apabila kita beremosi dan panas hati.

      UMNO sudah acapkali atau beberapa kali melalui zaman kepayahan dan ancaman yang berterusan. Dulu kita ada Perikatan dan apabila mendepani krisis kepercayaan, kita ubah nama lalu menjadi Barisan Nasional.
      Sekali lagi, kita mendepani krisis kepercayaan, adakah kita akan tukar nama kerjasama parti-parti dalam Barisan Nasional? Perkara ini perlu dibawa berbincang selepas adanya kepimpinan UMNO yang baharu.

      Sudah ada cakap-cakap bahawa pemilihan UMNO kali ini tetap akan dicemari dengan politik wang, apa komen dan gesaan Datuk Seri kepada perwakilan?

      ZAHID HAMIDI: Cakap-cakap inilah yang selalu menyebabkan persepsi umum memandang UMNO sebagai parti yang kotor, suka main wang, Cash Is King serta punya calon dan pemimpin yang tidak bersih.
      Jawapan saya mudah, tolak politik wang. Sifar Politik Wang. Soalnya sekarang bukan UMNO yang perlu sifar politik wang. Parti-parti politik lain pun kena sifar politik wang. Bersih sangat ke mereka itu?

      Datuk Seri baru-baru ini berharap pemilihan kali ini tidak akan mengulangi pemilihan tahun 1987. Oleh itu, apakah pesanan Datuk Seri kepada calon dan juga perwakilan?

      ZAHID HAMIDI: Jangan ada perpecahan akibat dengki, fitnah, tohmahan, busuk hati, jiwa yang kacau, pemikiran yang huru-hara, kepentingan peribadi dan agenda tertentu.

      Jauhilah, insya-Allah pemilihan kali ini dalam suasana kekeluargaan dan harmoni.

      Yang penting jangan biarkan orang di luar parti kita, menyibuk dan mengatur-atur orang UMNO pula.

      Delete
    4. khir sekali, seandainya ditakdirkan Allah SWT, Datuk Seri yang secara ikhlas menawarkan diri untuk berkhidmat sebagai Presiden gagal memenangi jawatan itu, ke mana hala tuju politik Datuk Seri selepas itu?

      ZAHID HAMIDI: Dalam Islam, kita diajar dan mempercayai qada dan qadar. Sesungguhnya qada dan qadar adalah satu daripada Rukun Iman yang wajib diimani setiap orang Islam.

      Namun qada terbahagi kepada dua iaitu qada mubram dan qada muallaq iaitu:
      i) Qada mubram adalah ketentuan Allah Taala yang pasti berlaku dan tidak dapat dihalang oleh sesuatu. Contohnya mati pasti akan berlaku.

      ii) Qada muallaq pula adalah ketentuan yang tidak semestinya berlaku, bahkan bergantung kepada sesuatu perkara. Contohnya panjang usia bergantung kepada amalan berbuat baik kepada ibu bapa

      dan menghubungkan silaturahim.
      Dalam politik pun bergantung dalam keadaan-keadaan yang saya sebutkan tadi. Sama ada pasti berlaku atau mengikut ketentuan yang tidak semestinya berlaku dalam soal qada.

      Bagi qadar pula, ia satu ketentuan atau sukatan azali bagi setiap makhluk yang tertulis di Luh Mahfuz. Semua perkara dalam pengetahuan Allah SWT.

      Segala perbuatan hamba adalah diketahui Allah. Hanya ia terlindung dan tidak diketahui oleh hamba-Nya yang lemah. Sebab itu kita disuruh untuk sentiasa berusaha dan taat kepada-Nya kerana kita tidak mengetahui apa yang akan berlaku kepada kita nanti.

      Maka saya berserah kepada Allah SWT dalam menentukan untung nasib dalam perjuangan kerana saya sudah berusaha, tawaduk, melaksanakan sesungguh hati, ikhlas, berserah jiwa raga dan niat yang betul. Seterusnya kita bertawakal dan berdoa.

      Delete
    5. Firman Allah dalam surah ar-Ra'd, ayat 11 bermaksud: "...sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.

      "Dan apabila dikehendaki oleh Allah keburukan kepada sesuatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolak, serta tidak ada pelindung bagi mereka selain daripada-Nya."

      Delete
    6. Harap suara Kelantan didengari Pusat
      ROSMIZA KASIM, SITI FATIHAH AWANG 28 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore480
      Ahmad Yakob
      Ahmad Yakob
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Biarpun tiada seorang wakil dari Pakatan Harapan (Harapan) di Dun Kelantan namun kerajaan negeri mengharapkan suara mereka didengari kerajaan persekutuan baharu itu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, semua perkara dibangkitkan di dalam dewan yang mulia menyentuh mengenai kepentingan dan kesejahteraan rakyat diharap mendapat perhatian Kerajaan Harapan.

      “Walaupun tiada wakil diharapkan suara-suara kita di dewan yang menyentuh kepentingan rakyat insyaALLAH diberikan perhatian.

      “Saya juga mengharapkan semua Adun dari kedua-dua pihak dapat mengambil bahagian dalam perbahasan nanti dalam membela rakyat Kelantan,” katanya kepada media, hari ini.

      Terdahulu beliau menghadiri Istiadat Mengangkat Sumpah Adun Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim.

      Hari ini, kesemua 45 Adun yang menang pada PRU14 lalu mengangkat sumpah dan menandatangani watikah sumpah setia di hadapan Speaker, Datuk Abdullah Ya’kub.

      Abdullah dilantik sebagai speaker untuk penggal yang kedua

      Delete
    7. yang nak buat keje di peringkat cawangan , bukan pusat ajer, kalau dah di peringkat cawangan dah lesu ingat jentera boleh bergerak cergas ker, Dah di ajar main politik duit, dah duduk dalam habitat tue ingat senang nak berubah ker?

      Delete
  13. adoiiiii seronok baca meroyan orang kalah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Zack..mohon baca kenyataan ni dan hadamkan dengan berlapang dada..boleh ????

      Generasi muda mungkin tidak mengenali Ahmad Zahid Hamidi ketika muda

      Beliau satu-satunya *Ketua Pemuda Umno yang berani mengkritik kepimpinan Tun Mahathir dan kerajaan dalam Perhimpunan Agung Umno atas isu nepotisme dan kronisme*

      Apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dari Umno, *Ahmad Zahid turut kehilangan jawatan Ketua Pemuda Umno Malaysia secara tidak demokratik.* *Beliau kemudian ditangkap oleh Mahathir di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).*

      Ramai yang berkata Ahmad Zahid orang Anwar. *Namun bagi saya beliau ialah seorang ahli Umno sejati* . Ketika ramai kawan beliau keluar parti untuk bersama Anwar, *beliau kekal dalam Umno biar terbuang dan tersisih dari segala jawatan yang dimenanginya melalui pilihan ahli.*

      *Beliau bersahabat dan berhidmat dengan ramai orang termasuk Mahathir, Anwar, Najib dan Pak Lah* . Namun kesetiaannya sehingga hari ini hanyalah kepada Umno.

      Ahmad Zahid orang Anwar. *Namun bagi saya beliau ialah seorang ahli Umno sejati* . Ketika ramai kawan beliau keluar parti untuk bersama Anwar, *beliau kekal dalam Umno biar terbuang dan tersisih dari segala jawatan yang dimenanginya melalui pilihan ahli.*

      *Beliau bersahabat dan berhidmat dengan ramai orang termasuk Mahathir, Anwar, Najib dan Pak Lah* . Namun kesetiaannya sehingga hari ini hanyalah kepada Umno.

      *Umno tidak memerlukan seorang teknokrat hebat atau orator populis untuk menjadi presiden. *Ia memerlukan seorang pemimpin yang berpengalaman, setia dan bersedia memimpin dengan idealisme perjuangan parti walau tanpa kuasa dan kekayaan.*

      Inilah kualiti yang ada kepada Ahmad Zahid dan apa yang diperlukan Umno yang sedang terumbang-ambing ini. *Kita memerlukan pengukuhan jati diri parti untuk bangkit semula.*

      Sepatah kata Ahmad Zahid Hamidi, “ *Saya tidak reda Umno dibubarkan untuk memenuhi cita-cita politik seseorang.* ”

      Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan nasionalis (Akar)

      Delete
    2. Malaysia Baru, tetapi PH perlu hidup dalam 2 dunia
      Robin Augustin | June 28, 2018
      Seorang ahli akademi berkata ada ketika pemimpin Melayu PH perlu bawa isu Melayu seperti Umno atau hilang sokongan.

      Mohamad Abu Bakar berkata PH sukar melepaskan dunia lama. (Gambar laman UKM)

      GOMBAK: Seorang ahli akademi berkata Pakatan Harapan perlu hidup dalam “2 dunia” pasca pilihan raya umum kerana isu Melayu dan Islam masih penting kepada pengundi.

      Bercakap kepada FMT di tepian sebuah seminar analisis PRU14 hari ini, Prof Mohamad Abu Bakar dari Universiti Malaya berkata kepentingan isu-isu itu terutama dalam kalangan pengundi Melayu menyebabkan pemimpin Melayu PH sukar melepaskan politik lama.

      “Mereka tidak semestinya perlu menjadi Umno, tetapi ada ketika mereka perlu bawa isu Melayu atau hilang sokongan,” katanya di seminar anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

      Ini kerana Islamisasi sudah berjalan sekian lama dan proses itu akan berterusan, mungkin membawa kepada sikap ortodoks yang semakin menebal.



      “Pemimpin PH mungkin tidak akan menghala ke situ tetapi mereka sama sekali tidak boleh mengabaikannya,” katanya.

      Beliau mengingatkan adakalanya pemimpin PH perlu memujuk para pengundi.

      Felo penyelidikan kanan di Jabatan Pengajian Antarabangsa dan Strategik UM itu merujuk kepada kecaman demi kecaman terhadap isu kenyataan media berbahasa Mandarin dari Menteri Kewangan Lim Guan Eng, termasuk daripada PH.

      Beliau berkata tidak mudah untuk pemimpin Melayu dalam PH melepaskan “dunia lama”, kerana ramai yang mengundi PH pada pilihan raya lepas adalah orang Umno sendiri dan sokongan mereka bersifat sementara.

      Sementara itu, pengkritik sosial Chandra Muzaffar, yang hadir di acara hari ini berkata politik kaum dan agama antara cabaran yang perlu dihadapi kerajaan PH.

      Ini kerana gabungan pemerintah tidak mencerminkan realiti demografi negara ini walaupun ia bersifat pelbagai kaum, dan kali ini, pemerintah berdepan pembangkang majoriti Melayu.

      “Isu kaum, agama dan bahasa mesti ditangani secara progresif dan tidak boleh dilihat seperti dilemahkan.”

      Contoh isu sensitif ditangani secara progresif ialah pendirian Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam isu penggunaan kalimah “Allah” oleh orang bukan Islam.

      Sebelum ini Anwar dilaporkan berkata orang bukan Islam boleh menggunakan kalimah “Allah” asalkan ia tidak disalahgunakan. Ini selepas Kementerian Dalam Negeri melarang gereja Katolik menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitannya pada 2009.

      “Jadi tanganilah isu tadbir urus dan ekonomi, tetapi dalam masa yang sama isu identiti, ras dan agama. Kedua-duanya penting,” katanya.

      Delete
  14. Sapa yang tak kenal DS Zahid Hamidi.........

    Beliau perlu diberi peluang oleh semua ahli-ahli UMNO untuk terus memimpin parti sebagai Presiden.

    Beliau merupakan Insan yang berhati mulia, setia pada perjuangan, setia pada institusi presiden, berjiwa besar, bertanggungjawab, mempunyai latar belakang agama, mampu membangunkan roh perjuangan UMNO untuk agama bangsa dan negara berlandas jiwa keagamaan, mempunyai ramai kawan dan berani menggalas amanah dan tanggungjawab dalam keadaan UMNO pada hari ini... agenda penyatuan pemikiran dan memastikan UMNO memerintah semula adalah agenda besar untuk semua...

    Rakyat Msia yang waras menyeru agar seluruh ahli UMNO untuk mengundi beliau sebagai Presiden UMNO nanti... Kali ini kita beri beliau sokongan dan undian MUTLAK sebagai presiden!!!!! Yakin lah kalian semua tidak akan menyesal mengundi beliau nanti demi memartabatkan maruah bangsa melayu di negara tercinta ini.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu malaysia kenal dia pembohong tegar!

      Delete
    2. Obamas with $1.3 million in gifts from King Abdullah in 2014

      June 29, 2018

      President Obama often receives curious gifts from foreign dignitaries.
      Throughout 2014, Saudi King Abdullah and top kingdom officials spent a fortune on gifts for Obama, first lady Michelle Obama and their daughters — roughly $1.35 million on the list.
      The first thing to know is that these gifts aren’t bribes.
      It may seem odd to give away items that the recipient almost certainly won’t keep, but presents like these apparently play a small but not insignificant role in global diplomacy.

      27 November 2015: President Barack Obama often receives curious gifts from foreign dignitaries. There was the time he got 20 baseball caps with his face on them from Zanzibari President Ali Mohamed Shein. And that other time Polish Prime Minister Donald Tusk gifted a $500 deluxe package of items related to the video game “Witcher 2: Assassins of Kings.”

      But when the State Department published its annual accounting of gifts from foreign notables to American government officials on Wednesday, what stood out wasn’t so much the “What the heck is that?!?” as the “Wait, they gave how much?!?”

      That’s because, throughout 2014, Saudi King Abdullah and top kingdom officials spent a fortune on gifts for Obama, first lady Michelle Obama and their daughters — roughly $1.35 million on the list.

      The accounting was made public the day before Thanksgiving, with Americans poised to dive into the gift-buying season.

      The first thing to know is that these gifts aren’t bribes. If Obama wants to keep anything he gets from another world leader, he has to pay fair market value for it and take it with him when he leaves office. Otherwise, U.S. law stipulates that the president must turn over everything to the National Archives or other institutions for storage or display. A quick look through this year’s list suggests he did not opt to hold on to any presents.



      Obama is wealthy — book sales and investments, on top of a $400,000 annual salary, have made the onetime college professor financially quite comfortable. But it’s hard to imagine him putting up the cash to keep the “gold and silver men’s wristwatch with leather band,” valued at $18,400, that he received from the Saudi king on Jan. 14, 2014. Or the $67,000 needed to own another timepiece, a “white gold men’s wristwatch with leather band,” that the monarch gave him on April 15, 2014 (no word on whether it was inscribed “happy tax day”). And then there was the “48-inch gold-plated brass replica of the Makkah Clock Tower on marble base,” presented March 28, 2014, and coming in at a cool $57,000, roughly what a median American family earns in a year.

      Impressive? Not when compared to the gifts the Saudi king, who died in 2015, gave Michelle Obama.

      On Jan. 14, 2014, Barack Obama might have been admiring the watch he wasn’t going to keep, but the first lady got a “diamond and emerald jewelry set including necklace, earrings, ring and bracelet.” Value? $560,000.

      On April 15, 2014, she received an identically described set, but this one was worth $570,000.

      Malia and Sasha weren’t left off the Saudi king’s list. On Jan. 14, 2014, they received “diamond and emerald jewelry set including earrings, necklace, ring, brooch, and wristwatch. Diamond and ruby jewelry set including earrings, necklace, ring, brooch, and wristwatch.” Price tag: $80,000.

      Delete
    3. It may seem odd to give away items that the recipient almost certainly won’t keep, but presents like these apparently play a small but not insignificant role in global diplomacy. In each case, under the heading “circumstances justifying acceptance,” the State Department says “nonacceptance would cause embarrassment to donor and U.S. government.”

      Later in 2014, the Saudi minister of the National Guard, Prince Miteb bin Abdullah bin Abdulaziz Al-Saud, gave the first family a lavish care package of sorts that included a 10-inch model palm tree made of silver and gold, set on a green marble base, a number of robes and “two bottles of perfume named for the King of the Kingdom of Saudi Arabia.” The State Department estimated its worth at $39,915.

      The perfume, like alcoholic beverages given to the president, was “handled pursuant to the United States Secret Service policy.” The Secret Service did not immediately return a Yahoo News request to describe that policy.

      On March 28, 2014, the Saudi king had gifts for several senior Obama aides, who likewise cannot keep such things. The one woman in the group, National Security Adviser Susan Rice, received a “white gold wristwatch with link bracelet” estimated at $5,370. The men, all senior National Security Council aides, received gifts with the same description but each carrying a $8,170 price tag.

      Gifts from dignitaries aren’t always eyebrow-raisingly pricey. A senior Iraqi lawmaker gave Obama a “metallic gold-tone vase with red gemstones,” valued at $430.

      Wine has been a staple of presidential gifting, but in 2014 Obama received only 30 bottles or so, plus one cognac valued at $615.

      Haitian President Michel Joseph Martelly gave Obama a $500 mahogany sculpture called Le Negre Marron. Mexican President Enrique Peña Nieto’s package of presents included a 2.2-pound pure silver coin engraved with an image of painter Frida Kahlo. And Australian Prime Minister Tony Abbott gave Obama a 9’5″ surfboard “with friendship flags and the presidential seal,” valued at $2,371.

      The list does not document Obama’s reaction when Myanmar President Thein Sein gave him a 29″x35″ “framed painting of the head and shoulders of President Obama, wearing a suit and gazing upward,” estimated at $2,925. Or, for that matter, what Obama thought when the United Kingdom’s Prince William gave him a “framed, matted, and signed photographic portrait of Prince William.” The State Department estimated that gift at $888.

      Vice President Joe Biden received one of the coolest gifts on the list, courtesy of Jordan’s King Abdullah II. It’s a “silver canister inlaid with tile mosaic of a tree, said to contain holy water from the River Jordan, in custom box,” apparently worth $1,950.

      The State Department list reminds readers that world leaders get swag bags when they attend summits. The British government gave those who attended the 2014 NATO gathering at the Celtic Manor resort in Wales a $736.31 package that the State Department describes this way:

      Limited-edition print, title: Celtic Approach. Cufflinks of the Celtic Manor Resort. 9″x14″x14″ basket of woven wood. Book, title: “Collected Poems 1934-1953” by Dylan Thomas. Package of sea salt. 8″x6″ fabric personal journal. Computer USB accessory. 88″x68″ blanket with red and black peony pattern. Four coasters, black with four gray symbols.

      CIA Director John Brennan’s haul didn’t reach Obama levels, but it wasn’t shabby either. None of his donors’ names are public, however, because “such information could adversely affect United States intelligence sources or methods.”

      So the person who gave Brennan an Omega men’s watch valued at $10,000 on Dec. 19, 2013, is anonymous.

      The list also identifies some CIA gift recipients only as “an agency employee.” We’ll never know who gave, or received, an iPad air on July 7, 2014.

      Delete
    4. The biggest mystery among the gifts given to CIA officials is a “children’s book series,” valued at $832.13. Seems a touch expensive, sure, but the odd part is what happened to that present: “Disposition — Retained for official use.” Just what is the CIA getting out of a children’s book series?

      The annual State Department list also includes a handful of lawmakers. Rwandan President Paul Kagame gave each member of a bipartisan delegation to his country “expenses to visit Volcanoes National Park and mountain gorillas,” packages individually valued at $750. Democratic Senator Tim Kaine and independent Senator Angus King each got a “98 million-year-old fish fossil” from the mayor of the Lebanese city of Byblos. Neither lawmaker appears to have kept the $400 gift.

      Two presidential aspirants also made the list. Republican Sen. Rand Paul, his son Duncan and three aides received “government-provided lodging and transportation via patrolled SUV,” value unknown, from the Guatemalan government. Republican Sen. Marco Rubio and two aides got helicopter travel inside Colombia, also without a price tag, from that country’s government.

      And the Israeli government gave one Democratic senator who had quite a bit of presidential buzz, Elizabeth Warren, and her husband transportation inside that country “via small aircraft.” The cost of that travel was also unlisted....jadi apa nak diherankan...Presiden US pun menerima bermacam2 hadiah dari pembesar2 negara lain. Jadi takde sebarang kesalahan kalau DS Najib dan DS Rosmah juga menerima bermacam2 hadiah dalam bentuk beg tangan, jam, barangan kemas...malah wang tunai dari negara2 tersebut !!!!! kalau tak ambik, nanti orang kecik hati pulak...betul tak ?????

      Source: Yahoo!

      Delete
    5. Siapa lah najib berbanding Barrack Obama yg boleh perintah dunia...ape kehebatan najib dimata raja arab?...malaysia miskin berbanding arab saudi...melayu pon ramai miskin tinggal dirumah buruk...

      Delete
    6. kalau betul derma , kena bagi juga pada rakyat dengan alasan derma supaya pahala berpanjangan , ini tidak nak makan sorang tak mau pahala , jadik sudah tersedak sekarang.

      tahniah derma

      Delete
    7. saper tak kenal zahid , dulu dsai dalam umno, samer kem dengan dsai, menang jawatan ketua pemuda umno. bila dsai kena pecat masa zaman, dier pon ke depan ceramah , alih2 tak sampai seminggu u-turn sokong umno balik . masa tue zaman reformasi baru nak mula , dan belum mula dier dah buat u- turn .

      Ini ker bakal presiden korang wahai ahli umno , perangai aper2 jadik aku nak selamatkan diri aku dulu, betul tak?

      Delete
  15. Apo nak di kato? Pagi2 lagi blog ini dah penuh dengan komen Robot Internet / Robot Najib.

    Untuk maloman pembaca2 baru blog ini:

    Mangkin nyata bahawa komen2 di atas nama GENG NAJIB dsb nya ada lah di lakukan Internet Bot atau Robot. Selalu di masukkan tiap satu minit satu. Dia Robot – Iternet Bot.

    INTERNET BOTS

    An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

    It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform.

    Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

    The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

    https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

    ReplyDelete
  16. Najib klentong Geng Najis klentong..najib dah tak ada...Zahid midi kaki temberang Geng Najis pon kaki temberang...

    ReplyDelete
  17. Akaun bank Umno itu mesti banyak juta dalam nya. Kot beratus juta. Bila banyak, mesti di curiga.

    Ahli 3 juta, bayar yuran RM1 seorang setahun, baru RM3 juta setahun, Itu pun kalo semua yang bayar. Di jangka ha nya separuh yang bayar. Dapat lah RM1.5 juta setahun.

    Sewa ruang pejabat di bangunan PWTC tak tahu berapa. Siapa ada terima akaun kewangan yang patut nya di sebar kapada ahli2 di tiap Perhimpunan Agung Umno, tolong kasi tahu. Supaya boleh di anggar dan di bincang hidup ke mampos Umno bila akaun bank nya di beku.

    Bayar hutang bank pinjam buat bangunan PWTC aje dah berapa. Bayar setaf ibupejabat Umno tiap2 bulan mesti begitu banyak. Setiausaha Kerja nya Rauf mesti gaji banyak ribu Ringgit se tahun. Berapa setaf di ibupejabat tu, siapa tahu, tolong kasi tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya yakin jumlah dalam akaun bank Umno itu besar. Beratus juta Ringgit.

      Kemungkinn besar duit itu datang dari 1MDB. SPRM akan rampas duit itu.

      Boleh di rampas berdasarkan "logical reasons to believe", mcm masa depa serbu tmpat kediaman Jho Taek di Jalan Kia Peng, KL.

      Delete
  18. PM kata Najib didakwa tak lama lagi, Altantuya bicara semula

    Bernama
    28 Jun 2018, 11:29 malam (Dikemaskini 28 Jun 2018, 11:33 malam)

    A A
    Perdana Menteri Tun Dr Mahatir Mohamad berkata Datuk Seri Najib Tun Razak akan didakwa di mahkamah tidak lama lagi.

    Dr Mahathir berkata pihak berkuasa kini sedang menyiasat dan mengumpulkan bukti yang kukuh berkaitan penyelewengan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta kes berkaitan pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu, pada Oktober 2006.

    "Tak lama lagi saya fikir dia (Najib) akan di hadapkan ke mahkamah," katanya semasa mengadakan perjumpaan bersama warga Malaysia yang menetap di Jakarta sempena lawatan rasminya ke negara itu, hari ini.

    Dr Mahathir berkata bagi kes Altantuya, satu perbicaraan semula kes itu juga akan diadakan.

    Kerosakan pentadbiran sebelum ini

    "(Mengenai kes salah guna dana 1MDB) ada rakyat tanya tak ada tindakan pun (terhadap Najib) (malah) diberi layanan sebagai mantan Perdana Menteri.

    "Untuk bawa kes ke mahkamah perlu ada bukti yang cukup supaya tidak gagal di mahkamah," katanya.


    Beliau berkata barang kemas yang dirampas di kediaman bekas perdana menteri adalah bernilai RM1 billion dan ia tidak termasuk rampasan wang tunai.

    Katanya, banyak kerosakan telah dilakukan dalam pentadbiran kerajaan sebelum ini dan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memerlukan masa tertentu bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

    - Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah Geng Najis akan berada di mahkamah setiap perbicaraan najib untuk sokongan moral?...najib dah tak ada kuasa lagi ...Geng Najis tak peduli lagi...

      Delete
  19. Aku pelik lah ngan org umno nie. Bila akaun di1mesia dibekukan kecoh mcm nak rak. Bila duit tunai polis jumpa kat umah najib dia org kata itu duit umno. Cuba kamu pikir sikit. Apabila kerajaan Switzerland bagi tahu kerajaan umno ( masa sebelum PR14 ) mrk telah bekukan wang money laundering 1MDB dan boleh tuntut dgn mrk, umno tak nak tuntut duit tu. Kerajaan Switzerland kata kalu tak nak tuntut, undang2 di Switzerland membenarkan wang itu diforfeitkan, umno tak kisah pun. Nak forfeit, forfeit lah. Sekarang mcm kebuloq pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kah mungkin Kerajaan sudah memohon kepada pihak berkuasa Switzerland wang itu di pulang kepada Kerajaan Malaysia?

      Kemungkinan nya sudah. Dan Switzerland setuju sebab pendirian Kerajaan nya ia lah ada kelakuan "money laundering" melibatkan rakyat Malaysia.

      Jumlah wang itu mesti besar dan akan mengurangkan bebanan hutang negara Malaysia.

      Delete
    2. sepatutnyer kalau tak bersalah umno boleh buat tuntut duit di swiss , u.s.a, dan seluruh dunia yang lain. masalahnyer kenapa jabatan perdana menteri ketika tue tak buat tuntutan .


      ohhhh lupa masa tue seblum pru 14 najib ader cakap ekonomi malaysia di landaasan yang betul tidak perlu campur tangan luar, jadi tak perlu campur tangan luar bermaksud duit pada luar negara tidak di perlukan di bawak masuk,

      betul tak, kalau betul tahniah ler bn

      Delete
  20. Wak Zahit dah cakap duit RM116 juta yang Polis CCID rampas dari rumah anak Jibo itu ia lah duit Umno. Walau pun bila di tanya pemberita, CCID Amar Singh kata tidak ada cap Umno di duit kertas itu. (Pandai sungguh si Amar menjawab).

    Duit di rampas itu di percayai datang dari 1MDB. Bila Wak Jahit dah kata iru duit Umno, tentu lah duit dalam akaun bank itu juga datang dari 1NDB.

    Polis boleh paksa bank berkenan tunjukkan rekod duit dari mana, siapa punca nya. Kalo dari Najib, kemungkinan besor le datang dari RM2.6 bilion duit dari 1MDB itu.

    Kena rampas lah, kalo begitu.

    ReplyDelete
  21. Nak tergelak,marah pun ada
    Ini budak,mengada ngada
    Kata tidak sebelah siapa
    Hanya petani bertanam lada!

    Hari hari Pakatan dijaja
    Tun,Anwar kerap dilaga
    AmeNo BN dia yg puja
    Masih mengaku 'partisan' juga!

    Wahai petani jangan nak bohong
    Macam Si Sengeh asyik nak untung
    Siakap,gelama ikan senohong
    Sikap selamanya gemar kelentong!

    Cakap saja berterus terang
    Kerja bukan cangkul dan parang
    Guna komputer Pakatan diserang
    Trooper AmeNo dedak dah jarang!

    Ini bohong, mengaku peladang
    Batas sayur dah kering kontang
    Tanam sawit dah tinggal batang
    Tunggu baja tak datang datang!

    Dulu baja AmeNo yg bagi
    Kini susah takdak lagi
    Kesian AmeNo dah tinggal gigi
    Ke sini meroyan malam ke pagi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konon nak parti yg bela melayu...umno bela melayu haprak mcm Geng Najis...

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Ini GN petani malang
      Asyik kopipes aje kerjanya ,bertaninya kurang
      Bab mengkritik, memang hebat la ini mamat kaki sembang
      Spesis orang beginilah dikatakan tanam padi tumbuhnya lalang..

      Tapi tak guna kita kata apa
      Orang sepertinya mudah alpa
      Bukannya nak dengar nasihat sesiapa
      Inilah contoh orang yang mudah lupa..

      Delete
  22. Tun Dr Mahathir telah berkata beberapa hari yang lalu bahawa hutang negara akan susut dengan jumlah yang banyak dalam beberapa bulan akan datang.

    Apa kah jumlah yang di rampas dari akaun Umno di masukkan ke dana Kerajaan / Perbendaharaan (Treasury) dan di anggap sebagai masuk akaun Kerajaan?

    Apa hal pun, kalau perlu wang rampasan itu di pulang kepada Umno berdasarkan arahan mana mana mahkamah, Kerajaan boleh membuat nya.

    Soal nya ia lah apa akan jadi kepada Umno bila semua wang di akaun bank nya di beku atau di rampas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno buka tin milo mintak derma laa..

      Delete
    2. Kot Najib alih2 keluorkan berpuluh juta untuk Umno?

      Dengan syarat pilih dia lagi?

      Last minit semua tiga calon tarik diri, perwakilan cadang dan pilih Najib, hehe

      Delete
  23. Debat antara calon2 Presiden Umno hari ini - esok ahli2 perwakilan mengundi.

    Iklan seimbas lalu di TV tak nampak pukul berapa dan di rangkaian mana debat itu.

    Calon calon tentu akan menjawab soalan soalan berkaitan kedudukan Umno, termasuk kewangan nya.

    ReplyDelete
  24. Aman brothers involved in Sabah timber graft?

    Foreign Minister Anifah Aman has been a secret beneficiary of lucrative timber licences in Sabah thanks to his elder brother, Chief Minister Musa Aman, said Sarawak Report.

    The whistleblower website said it has in its possession leaked Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) documents showing its investigators had concluded that the Sabah chief minister had corruptly issued timber licences to his brother worth tens of millions of ringgit.

    According to Sarawak Report, the documents form part of a major investigation by the MACC into timber corruption after an agent and nominee for Musa Aman, Michael Chia, was caught attempting to smuggle RM16 million out of Hong Kong in 2008.

    “However, the investigation has been blocked at the highest levels and its findings kept secret, until now.

    “Our informants say that the brothers’ relative and fellow Sabahan, attorney-general Abdul Gani Patail, has refused to allow charges to be brought and PM Najib Razak has scandalously turned a blind eye to the affair.”

    Sarawak Report claimed that Abdul Gani, who is closely connected to the Aman family, has refused to pursue the case.

    “Indeed the attorney-general has forced the MACC to shelve its entire investigation in Sabah, which was one of the largest and most extensive ever undertaken by that body, and involved sums amounting to billions of ringgit siphoned out of the state by corruption at the highest level.”

    Last week, MACC deputy commissioner (operations) Mohd Shukri Abdull lamented that Attorney-General's Chambers had refused to bring many “valid cases” the commission had investigated to court due to “insufficient evidence”.

    Major conflict of interest

    The website said with Abdul Gani’s close ties with the Musa family, the AG should have opted out of making a decision on the investigations.

    “In such cases where there is a plain conflict of interest, the government’s top law officer has to be seen to be acting from a position of impartiality.”

    The website detailed documents in their possession that named Anifah and a nephew, Hairul Aman as beneficiaries of two major timber concessions through two companies allegedly linked to them.

    One, Aktif Syabas Sdn Bhd, had licence to harvest 4,336 hectares of timber in land belonging state-owned agency Yayasan Sabah, and purchase residual timber from another 3,000 hectares.

    “The other deal, made with the company Para Era Sdn Bhd, is even more shocking. It allows the concessionaire to extract timber from 2,000 hectares of virgin forest at the Pinagah Forest Reserve (right),” it said.

    Sarawak Report lamented that the forest reserve was “totally razed by 2007".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ghani pstail sorok musa safri dlm kes altonya...lebih kurang sama dgn apandir...ade arahan supaya sorok kes balak?..

      Delete
  25. Kalo wang saja punya pasai, Wak Jahit pun boleh selamatkan Umno. Tun Mahathir kata dia ada RM160 juta 20 tahun dulu di zaman pemerintahan nya.

    Tentu berganda sekarang. Banyak dapat dari RM2.6 bilion dalam akaun Najib. Gila, dia sanggup kata dia jumpa "penderma" RM2.6 bilion itu. Tentu ada bahagian dia.

    Tapi soal nya ia lah boleh kah Umno dapat respek dari semua pihak kalau dia pegang jawatan Presiden? Itu tanda soal.

    Gitu jugak Kerry Okspod KJ. Ada yang menganggap dia budak mentah. Tun Mahathir kata dia "budak hingusan". Dari tarikh Tun kata itu, sekarang dah tak berhingus lagi.

    Kot sekang dia "budak penipuan", sebab melulu pergi jumpa Ku Li, pujuk orang tua itu supaya bertanding, dia akan tanding jawatan Naib Presiden aje, kata nya.

    Tapi, tak lama kemudian, dia umumkan bertanding jawatan Presiden. Mcm mana nak caya Umno di bawah pimpinan budak itu, klo dia menang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi anak pompuan dia kalah dalam rebutan jawatan di Wanita Umno.

      Tentu banyak duit jugak dia. Apa kah kaum wanita tak main politik wang? Kalo betui, baguih ler. Harap lain2 sayap dan dalam mainstream Umno gitu juga.

      Delete
    2. dalam umno masa pemilihan parti kena stand by duit , cash is king

      Delete
  26. "Budak hingusan" Kerry Okspod KJ (lulusan unibaaasiti Oxford terkemuka di Englaaaaand dan di dunia, Beb) tidak boleh di percayai.

    Cakap lain, buat lain. Nyata bukti nya dalam episod pencalonan jawatan Presiden Umno itu, spt di komn di atas. Susah lah dunia luar nak berurus dengan Malaysia kalau di bawah pimpinan nya.

    Tapi, jaga, dia pun banyak duit. Di kumpul masa pak mertua nya Tun Dol jadi PM dulu. Dia menguasai Tingkat 4 Jabatan Perdana Menteri (PMO). Terkenal sebagai "The Hero/Terror of the 4th Floor PMO".

    Jadi, dia boleh beli undi ahli2 perwakilan yang memilih calon2 Presiden tu. Tapi, kalo menang, boleh ke dia selamatkan Umno, mcm Budin tanya tuh.

    Aku fikir, tak boleh. Sebab tak matang pendirian nya. Acah tak acah. Tipu sana tipu sini. Teruk le Malaysia kalo dia jadi PM. Ya Allah, elakkan lah dia jadi PM.

    ReplyDelete
  27. Kesian Geng Najib...
    Salepas bn kalah kamu jadi sakit jiwa.
    Jika najib sakit jiwa pun tak apa dia sudah kaya. Kamu dapat apa?

    Hidup manusia ini dibezakan oleh akal.
    Itu saja petanda jelas untuk membezakan antara manusia. Waras atau Gila.
    Bukan yg sekolah tinggi itu golongan cerdik, ada juga dikata orang bodoh atau gila.
    Kamu? Golongan 'akai kuren'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuan kena bagi galakan kepada geng najib supaya bersuara dalam nie , supaya ader ler hujah balas , tak kira ler waras ker tidak dier,

      tak kira ler hujah dier tue off topic atau kopi and pes baru meriah , jika semuer menyokong ph pon lesu jer dalam nie semuer. walaupon dier bagi ujah bodo.


      kena galakan dier supaya dah makan ubat ker belum


      Delete
  28. TALQIN UNTUK UMNO LEBIH AWAL TELAH DIBACAKAN SEBELUM RAKYAT AKAN BUANG UMNO RABU 9/5/2018, SILA BACA KU SUFIAN WRIRE AT BLOGSPOT. KERUSI PARLIMEN YABG UMNO BN AKAN MENANG HANYA LK 68 SAHAJA!

    ReplyDelete
  29. akaun beku,

    denga akaun beku macam maner umno nak bergerak, panglima panglima dalam umno semuer maner nak kluar duit sendiri semuer kemut dan kedekut. yang pegi perang ialah peringkat cawangan , kalau duit tak der camner nak berperang . dalam keadaan sekarang pon ader ahli umno yang tak kluar parti umno tapi nak buat ranting PKR dan PPBM . mereka nie tak isytihar kluar umno tapi dah beralih arah.


    ramai yang dah lesu dalam umno

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...