Friday 22 June 2018

INI SUDAH LEBIH, JAMAL KINI BERANI MENCABAR PIHAK POLIS?


Pihak polis seharusnya menggiatkan lagi usaha untuk segera menangkap Jamal Md Yunus ini, sesuai dengam waran tangkap yang sudah dikeluarkan terhadapnya.

Tindakan terbaru beliau yang merupakan seorang pelarian, tetapi dengan berani membuat rakaman video dan meletakkan syarat tertentu untuk  menyerah diri, sebenarnya seolah-olah mencabar pihak polis yang sedang memburu dan mencari di mana beliau sedang bersembunyi.

Esok gua menang, lusa gua datang balai, katanya melalui video itu.

Tidakkah tindakan beliau ini sudah melampau?

Dalam pada itu, siapakah Jamal untuk meletakkan syarat seperti itu kepada polis?

Beliau ada kesalahan dan waran tangkap oleh mahkamah, maka tidak harus sama sekali beliau meletakkan apa syarat sekali pun kepada pihak berkuasa.

Sudahlah begitu, syaratnya pula langsung tidak munasabah iaitu hanya akan menyerah diri kepada polis sekiranya beliau menang jawatan Ketua Pemuda pada pemilihan esok, 23 Jun 2018.

Soalnya, bolehkah beliau menang?

Secara tidak langsung jika tidak menang, bermakna Jamal akan terus menghilangkan diri dan mungkin tampil lagi dengan beberapa rakaman video yang tidak diketahui di mana lokasi beliau berada.

Apakah pihak polis sedia dipermain-mainkan oleh manusia seperti ini?

Tidak kira di mana Jamal berada, di dalam negara atau sudah melarikan diri ke negara jiran, pihak polis mesti menjejakinya dengan segera dengan antaranya menyiasat rakan,  kenalannya atau ahli keluarganya yang mungkin masih selalu berhubung dengannya.

Seorang Exco Pemuda UMNO, Armand Azha baru-baru ini misalnya ada mengeluarkan kenyataan bahawa Jamal masih berada di dalam negara, malah dikatakan selalu berhubung dengan UMNO Bahagian Sungai Besar yang dipimpinnya.

Apa kata pihak polis siasat dan dapatkan maklumat daripada mereka itu? (ShahbudinHusin 22/06/2018)

82 comments:

  1. Tak sangka aku macai2 sanggup mempertuankan bangkai ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana dedak...maruah belakang kira..

      Delete
    2. Apa atau siapa yang engkau maksudkan sebagai bangkai, kay ka?

      Menuduh tidak nyata itu tidak bijak. Nama engkau pun kengkang. Engkau memikir pun begitu juga kah?

      Delete
    3. Lerrr... Jamal tu ler bangkai. Ayat simple pun tak boleh nak paham?

      Delete
  2. Itulah tandanye polis malaysia lemah....dah lama hidup dlm kepompong keselesaan kerana mempertahankan tuan besar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa biasa nya cekap.

      Tak tahu apa sebab sabenar depa begini sekarang.

      Delete
  3. Kalo polis tidak berjaya menangkap jamal lebih baik serahkan tugas ini kpd yusoff haslam dan pasukan gerak khasnye...pasukan gerak khas yusoff haslam tidak pernah gagal dlm misinye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Apa celop Bhai??? Lu ada sihat ke bulan syawal ni ????? Wa ingat DS jamal ada chan besar menang. UMNO perlukan pejuang tulenh macam dia ni untuk mereformasikan parti. Darah " Melayunya" pekat mengalir dalam denyut nadinya beb !!!!!Calon yang lain tu kira makan asap lah kan ...

      Delete
    2. Geng Najis@alpuk.iii nak tanya rakyat sikit bileh kah.
      1. Umno kalah PRU14? Betulkah?
      2. Umno perlu refomasi?
      3. DS Jambam tonkgkol.jadi pekarian?
      4. Najib akan di dakwa?
      5. Mana mr j dan kejora kenkabg?
      6. Betul kah dedak babi habis?

      Delete
    3. Geng Najis...setuju...unno perlu samsing penakut macam Jamal...

      Delete

    4. Kerajaan PH memang mudah berjanji. Namun, kebanyakan janji mereka dicapati. Begitu juga dengan Manifesto di dalam Buku Harapan. Manifesto selalu tinggal manifestomato.

      Skima Horny....kau ada perasan tak macam2 janji Kerajaan pakatan Haprakan dah buat....Terbaru adalah penggunaan internet jalur lebar. Di dalam Buku Harapan PH menjanjikan penurunan kos internet jalur lebar kepada separuh (50%) daripada sekarang.

      Namun, hari ini Menteri Komunikasi Dan Multimedia, Gobind Singh Deo hanya memjanjikan penurunan harga sebanyak 25% sahaja. Lagi 25% dicapati.

      Kedua, Buku Harapan juga berjanji akan mempertingkatkan kelajuan internet jalur lebar kepada dua kali ganda. Namun, yang ini Menteri yang berkenaan diam seribu bahasa.

      Ketiga, perlu diingat, janji 25% penurunan harga internet jalur lebar ini hanya akan berkuatkuasa pada hujung tahun. Kerajaan PH mempunyai masa lebih 6 bulan untuk membuat 'u-turn' dan tidak menunaikan janji.

      Kesimpulan, Rakyat selalu kena kencing beb! Hancing! Dengar citer lu memang suka kena kincin macm tu kan...betul tak bhai?????

      Delete
    5. Setuju sangat...umno memg perlukan org yg bodo2 alang macam jamal.ini supaya umno yg telah ditolak rakyat akan terus ditolak hingga pupus benih2 nya sekalipun

      Delete
    6. umno perlukan geng najib.....umno tak perlukan org pandai....nanti banyak soal...

      hanya org bodoh saja yg akn terus di bodohkan...

      Delete
    7. GN..bila pulak PH kencing rakyat..100hr belum habis ini kan pulak sepenggal..patut2lh beb..yg kuat kencing sipuaka tu yg seketika ini cakap meraban serta bkn2..dengarnya banyak pakai tok bomoh..tok pawang dr dlm luar negara..betul ke bhai..kan dah meresap saka puaka hantu pd dia..apa dia x buat salah ke..yg buat salah yg ndak mengenakan dia..dah bertebiat ke dia..apa punya tepis dia mau buat beb..GN..tok najib sedang lalok tu..stim biiiun ringgit..hahahahantokjekepala dia

      Delete
    8. Alaa.. apa la sgt nak kisah manifesto 100 hr ph. Janji bn dah 10 thn x selesai² lg sampai dah jd pembungkang. Ramai pengundi undi ph bkn sbb manifesto ph pun. Depa nak buang bn sbb khianati negara.

      Delete
  4. polis terlelap...bgn2..jamal da lari...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terlelap, keluor banyak tahi mata.

      Bangun, tak basuh muka.

      Mana nak dapat tangkap Jamal gila.

      Waaaa, mcm pntun plak bunyi nya.

      Delete
  5. PH Sudah Mula Abai Maruah Bahasa Kebangsaan.


    SEMASA melawat kawasan perindustrian Gebeng tidak jauh dari Kuantan, Pahang untuk kempen memburukkan Datuk Seri Najib Tun Razak, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengecam papan tanda berbahasa Cina di kawasan itu.
    Dalam ulasan beliau tentang apa yang disebut konon sebagai pengaruh China di wilayah Malaysia, Mahathir mengkritik papan tanda bertulisan Cina di kawasan perindustrian itu.
    Beliau melahirkan rasa kesal kerana bahasa kebangsaan, bahasa Melayu diabaikan di kawasan perindustrian itu.


    Ini sebenarnya satu contoh cakap tidak serupa bikin Mahathir, yang sejak tahun 2002 lagi telah memulakan kempen meminggirkan bahasa Melayu.
    Seorang yang kuat kagum pada bahasa dan kemajuan industri Barat, Mahathir memikirkan yang cara menuju kemajuan ialah dengan menukar bahasa pengantar dalam pengajaran sains dan matematik kepada bahasa Inggeris.
    Dalam Kabinet beliau sekarang ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru sahaja mengeluarkan satu kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Cina, berhubung isu Tun Razak Exchange (TRX) di ibu negara.
    Umum mengetahui yang Guan Eng dan partinya memang sejak dahulu tidak mesra bahasa Melayu, malah pernah berkempen menolak penggunaan tulisan jawi pada papan tanda jalan.
    Justeru timbul persoalan di sini apakah perlunya satu kenyataan media dalam bahasa Cina dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan?

    Selama ini, tidak pernah timbul masalah dengan kenyataan dalam bahasa kebangsaan walaupun kalangan petugas media asing sendiri.
    Kenyataan dalam bahasa Cina ini memberi isyarat tidak baik kepada usaha memperjuangkan bahasa Melayu di negara kita ini.
    Sudahlah Perdana Menteri tidak berminat dengan bahasa Melayu dan mahu hidup semula agendanya menggunakan bahasa Inggeris untuk sains dan matematik, menteri-menteri Kabinet pun tidak fasih berbahasa Melayu.
    Lebih teruk, menjadi satu kebiasaan sekarang ini sidang media oleh menteri Kabinet dikendalikan dalam bahasa Inggeris waima yang bercakapnya ialah orang Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimanapun kenyataan kementerian dalam bahasa Cina ini menimbulkan masalah kerana ia menjadi pendahulu yang boleh diikuti oleh pihak lain.
      Ia juga menimbulkan masalah kerana seperti banyak hal berkaitan kerajaan baharu ini, kritikan tidak akan disambut dengan baik.
      Silap-silap, yang menegur kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Cina ini pula akan dituduh konon sebagai rasis dan anti-Cina.
      Ramai seniman dan budayawan pejuang bahasa menyokong kuat malah menjadi ahli parti dalam Pakatan Harapan.
      Nampaknya mereka semua ini akan melalui jalan berliku dan mencabar dalam memperjuangkan bahasa dan budaya bangsa dalam pakatan yang mereka sokong ini. – Mynewshub.cc

      Delete
    2. Najis boss kau bawa lagi ramai komunis cina apamacam?
      Geng najis@alpuk.iii kau dah masuk komunis?
      Kalau belum lagi jangan lupa bawa lebai ular ok

      Delete
    3. Bahasa inggeris bahasa dunia...kalo belajar sains dan matematik dlm bahasa inggeris tak bermakna orang melsyu lupa bahasa melsyu...

      Penemuan baru dlm sains di pelepori oleh mat salleh...ketinggalan lah melayu jika tidak tahu berbahasa inggeris...

      Jepun pon belajar bahasa inggeris kerana sains teknoloji matematik dan komputer dikembangkan dlm bahasa inggeris..

      Delete

    4. Tidak Malukah Kerajaan PH Ambil Duit Dari Pelajar Sekolah?




      Beberapa persoalan dapat ditimbulkan apabila melhat gambar budak berusia 8 tahun menyumbang kepada Tabung Milo Negara:

      1. Anak yang menjadi Menteri Kewangan, kenapa bapa pula yang terima derma bagi pihak Kerajaan PH? Apa jawatan bapa? Menteri Mentor kah atau Presiden sebuah Republik? Ini Kerajaan anak beranak ke?

      2. Tidak malukah Menteri dan Perdana Menteri mengambil gaji berpuluh ribu dan pada masa yang sama menerima derma dari budak sekolah?

      3. Bukankah semasa berkempen pra PRU14, PH berjanji akan membantu Rakyat? Kenapa sekarang PH menyusahkan Rakyat terutama pelajar sekolah dengan menderma? Kalau tidak tahu memerintah, letak jawatanlah.

      4. Kalau ini dinamakan Tabung Milo Negara, kenapa hanya bendera DAP dipasang di belakang majlis penyerahan derma. Lambang DAP tidak digunapun di dalam PRU14 di Semenanjung Malaysia.

      Saja nak tanya bhai...berapa banyak kau dah derma pada Tabung buluh haprakan tu ?????

      Delete
    5. Pelajar sekolah derma bukan hasil merompak....tiada kempen untuk budak sekolah menderma....tapi atas rasa kesedaran akibat angkara najib dan umno..

      Delete
    6. Udah budak tu ikhlas kutip derma pastu nak derma pulak kat gomen..ko bior ler geng najib oiiii

      Budak tu bukan niat nak dpt tender ke,curi duit glc ke,atau nak glamor cam macai umno pun


      Delete
    7. Cakap x serupa bikin Tun tu adalah strategi bijak Tun. Strategi tu la yg buat umno gigit jari tak memerintah lg. Politik perlu strategi bijak. Bkn mcm najib. Strategi mkn diri.

      Delete

  6. Skima Horny ...saja nak beri pencerahab pada kau dan cai2 PH kat sini ...Seperti biasa Sidang Media yang diadakan oleh Menteri Kewangan semalam dengan diiringi oleh burung-burung kakak tuanya, yang angguk-angguk dan geleng-geleng, tidak lebih sekadar memberikan info separuh masak dan separuh tepat.

    Rumusan daripada Sidang Media berkenaan adalah kononnya Kerjaan PH telah menyelamatkan atau 'bail-out' projek The Razak Exchange (TRX) dengan memberikan dana RM2.8 billion untuk meneruskan projek berkenaan.

    Seperti biasa, tanpa mengemukakan sebarang bukti, beliau telah membuat tuduhan membuta tuli di dalam Sidang Medianya bahawa projek TRX telah diseleweng oleh 1MDB. RM3 billion diseleweng oleh 1MDB takkan Ah Beng hanya cakap guna air liur? Mana buktinya?

    Kedua, sebenarnya projek TRX memberikan pulangan yang besar kepada Kerajaan yang dimliki oleh Kementerian Kewangan. Namun, demi menjaga air muka Kerajaan PH, dakwaan 'bail out' dan dana diseleweng oleh 1MDB (bukti mana Ah Beng?) Teroaksa dimainkan. Rujuk sahaja pelan rasionalisasi yang dibuat oleh 1MDB.

    Ketiga, aset TRX berada di kawasan yang bernilai tinggi. Kementerian Kewangan seharusnya membuat pelaburan menerusi KWSP atau seumpamanya yang dapat memberikan pulangan keuntungan yang baik kepada pelabur. Bukan dengan membuat Kenyataan Media negatif sehingga KWSP kerugian RM6.09 billion!

    Keempat, Menteri Kewangan, Ah Beng berkata projek TRX diteruskan bagi menangani kebimbangan pelabur-pelabur tempatan dan antarabangsa.Kerajaan akan suntik dana RM2.8 bilion. Jadi lu orang akhirnya mengaku projek TRX sebenarnya membuat untung?

    Kelima, saja hendak beritahu Ah Beng bahawasanya yang membuat pelan rasionalisasi 1MDB dan TRX adalah PAKAR PENSTRUKTURAN KORPORAT / HUTANG, BERLATAR BELAKANG UNDANG-UNDANG DAN BEKAS PENGURUSAN BANK DENGAN PENGALAMAN GLOBAL. Bukan Menteri Kewangan yang mendakwa beliau bukan 'stock broker' atau 'property agent' bila kenyataan beliau nampak tidak cerdik.

    Keenam, walaupun telah diberikan jaminan bahawa nama Tun Razak Exchange (TRX) akan dikekalkan, namun janji dan manifesto PH selalu dicapati dan ditomatokan. Rakyat selalu kena kencing. Jadi adalah diharapkan sangat nama tersebut akan kekal dan tidak ditukar kepada Tun Mahathir Exchange (TMX).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adekah trx akan siap kalo tiada suntikan modal oleh MoF?...

      Ape aset 1 mdb ade?...semua aset adelah pemberian kerajaan...wang pinjaman untuk pelaboran 1 mdb dah lesap di rompak oleh najib...siapa yg kena tanggong hutang?..

      Delete
    2. Kejatuhan saham kwsp tiada kaitan langsung dgn perniagaan kwsp...kwsp tidak rugi 1 sen pon..jual beli saham antara penjual dan pembeli di klse....jadi susut nilai 6 billion hanye kaunter kwsp diklse....tak usah jual temberang laa..

      Delete
    3. Kejatuhan pasaran saham melibatkan bursa serantau....bukan klse saja...ko ni ketinggalan bas kerana nak temberang..

      Delete
    4. Nama trx kalo ditukarkan pon tak ade masalah....masalahnye aset kerajaan di trx telah dijual oleh 1 mdb..

      Delete
    5. kita tunggu kat mahkamah....sikit hari lagi....najib sekalian geng najib tunggeng la nanti!

      Delete
  7. Geng Najis...adekah samsing penakut Jamal seorang yg berani?...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tahniah kepada pengundi-pengundi Kedah yang berjaya memilih Wakil Rakyat mereka yang terdiri daripada orang yang kreatif dan bijaksana dan sini, terutamanya bagi pengundi-pengundi DUN Pedu.

      Ini berikutan ADUN Pedu, Mohd Radzi Mat Amin telah berjaya membina telaga dengan kerjasama penduduk adalah bagi mengatasi masalah air yang dihadapi sejak sekian lama.

      Bodoh sungguh Kerajaan BN yang lalu sehingga tidak tahu bahawa dengan membina telaga dapat mengatasi masalah air. Namun, rakyat kedah sebelum tidaklah membina telaga. Apa yang mereka lakukan untuk mengatasi masalah tekanan air yang rendah adalah membeli mesin pengepam air.

      Alhamdulillah, air di dalam rumah kembali normal. Sepatutnya Kerajaan terkini di Kedah memikirkan untuk memberikan subsidi pembelian mesin pengepam air dan bukannya dengan membina telaga. Apa fungsi SADA untuk mengatasi masalah air?

      Nasib baik kejadian tekanan air rendah berlaku di Kedah. Bayangkan kalau masalah ini berlaku di Selangor, di kawasan flat Seksyen 24, contohnya. Di kawasan manakah penduduk nak korek untuk membina telaga? Takkan lah nak gali telaga tengah jalan kot???

      Nampak gayanya dia orang tak leh korek telaga lah..yang boleh dibuat ialah...korek hidung aje lah kan !!!!!

      keh..keh..keh..Harrrk ..Tuiiii...kiokikoikhkikikikoki....

      Delete
    2. Ko kutip dari blog sampah mana?....orang dulu2 pon pakai telaga....

      Delete
    3. Dah makin bodoh dari dulu pulak aku nengok geng najib ni

      Delete
  8. Perdana menteri berkata, kerajaan pimpinannya sudah mengumpul “bukti secukupnya” untuk mendakwa bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.







    1MDB : Proses Pendakwaan Ambil Masa Untuk Kumpul Bukti Kukuh - PM.

    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui proses pendakwaan skandal kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akan mengambil masa kerana perlu mengumpulkan bukti kukuh.

    Ini bagi memastikan proses penghakiman kes terbabit tidak dipengaruhi sentimen populis.



    Soalan dari rakyat marhaein macam aku.......

    1. Bukti untuk pendakwaan sudah cukup atau belum. 5 hari lepas keluar kenyataan sudah ada "bukti secukupnya" manakala hari ini pula keluar kenyataan bahawa "akan mengambil masa kerana perlu mengumpulkan bukti kukuh". Yang mana satu ni? Kasut cucu DS Najib Tun Razak yang dirampas tidak cukupkah menjadi bahan bukti?

    2. Kenyataan hari ini bahawa "ini bagi memastikan proses penghakiman kes terbabit tidak dipengaruhi sentimen populis" amat kelakar. Ini kerana hampir setiap hari Menteri Kewangan, Ah Beng mengadakan Sidang Media untuk bercakap pasal 1MDB tanpa mengemukakan sebarang bukti. Ini bukan untuk populiskah?



    Bukankah pada tahun 2016, Mantan Peguam Negara, TS Ghani Patail sudah siap ada bukti dan waran tangkap untuk mendakwa DS Najib Razak? Apa sudah jadi kepada bukti-bukti yang dikumpul oleh Peguam Negara tersebut? Dah tak laku keeer atau saja nak main wayang cina pekjee aje bebbb !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fewwwiiit...ni dah macam keletah budak tadika. Kejap bukti dah ada...kejap kena kumpul dulu. Last2 nanti aku tak tahu dan tak dibagi tahu sebab dah lama dah. Macai2 PH pulak bau hancing sebab dah kena kencing. Najib rileksss jer main golf kat Langkawi. Macai2 PH sekalian dah tak menyalak sembunyi dlm gua sebab dah kena hancing mana nak tunjuk muka terutama yg berdegar mengalahkan detective conan sebelum PRU14. Biar budak2 kpop rasa macam mana atuk memerintah...kalau kita tegur tak pecaya sekarang biar rasa sendiri zaman atuk kutty yang dirindui tu...kih..kih..kih...kikikhkiokikik..

      Delete
    2. Ini kes billion...bukan juta2... Mesti teliti...tak sabar ke nak iring najib ke sungai buluh inn?....AG yg layak baru dilantik...AG dulu tido..

      Delete
    3. Cepat le dakwa, kita tengok siapa yg kena.. keh keh keh.
      Kalau ditakdirkan DSNR tak bersalah & menang kes ni, tak dapat dibayangkan betapa malunya Atok & The Gang.. keh keh keh!!
      Mungkin PRU 15 diawalkan tahun depan.. he he heh!!

      Yg mendakwa pulak kecut perut dok kumpul bukti. Yg nak didakwa syok & enjoy je dok main golf.. hi hi hih!!

      Wayang apakah yini?

      Delete
    4. Wahai cai2 pakatan Haprakan...
      Just nak ingatkan...
      Kalau masa kerajaan BN memerintah...
      Tuduhan atau apa2 soalan jenayah.. najib dan menteri2 jarang atau tak akan buat kenyataan macam mathir ni..
      Semua kenyataan serah pada polis...
      Betul tak? Cuba check kes2 dulu..

      Betapa kerajaan BN dulu asingkan polis dgn politik.. tak campur..

      Tapi PM pakatan sekarang...
      Dia dah jadi macam inspektor sahab.. mcm dia yg buat siasatan.. dan termasuk menteri2 yang dok `perbaiki` labu.. sama, jadi macam polis..apasal dia orang ni tak caya kat polis ke ??????

      Delete
    5. BN sorok kejahatan...AG Apandir pon jahat tak mahu dakwa najib...sprm dibawah zulkipli yg bedal bini orang tak mao siasat kes2 tertentu...ape citer tanah hq felda?..

      Delete
    6. Rakyat Msia yang waras nak tanya...sekarang sapa yg mengelabah ??? hari berganti minggu..minggu bersalin bulan ..kertas dakwaan manaaaaaa??
      Ghani paktahil cakap bukti dah cukup sebelum di pecat
      Sukri sprm ratu airmata cakap bukti memang ada.
      Madey, Guan Eng..Mat Syabu beria2 gebang masa ceramah pru dulu..konpom ada ada kes.....
      nak tuduh najib atas kesalahan apa ??
      terima dana luar yg tak sah...?
      salah guna dana 1mdb..?
      guna duit rakyat bayar hutang 1mdb ?
      ...mana hitam putih buktinya? kalo setakat bukti hearsay...kirim salam kat angin lalu aje lah bhai !!!!!

      Delete
    7. Polis suasat 1 mdb bertahun2 tak oernah selesai...FBI siasat sekejap jer terus jumpa bukti Duit 1 mdn bilion dimasukkan dlm akaun najib..

      Delete
    8. Najib ade 2 kes..satu 42 juta wang src masuk akaun najib...no 2 plak 2.6 billon wang pelaboran 1 mdb masuk ke akaun najib..

      AG sedang baru sedang meneliti berape tuduhan yg patut dikenakan keatas najib....DoJ baru dihubungi untuk dapatkan kerjasama bukti2 siasatan FBI..

      Delete
    9. Geng najib....aku nak suruh tun siasat kes cokelat hilang dalam peti ais umah najib ko setuju tak?

      Delete
    10. Apalh bro gn .x sabo benar kamu ye..kita tunggu jelh..sampai ketikanya nanti naiklh tok jib ko mahkamah..kami tunggu bersabo lamanya dan Umnobn rebah tertonggeng..cukup gembiranya kami..kini nak tunggu pulak umno dkambus..serta tok najib dbungkus..hahaha gitulh gayanya bro..

      Delete
  9. Hal-hal yang disepikan dalam Umno
    Mas Ermieyati Samsudin

    22 Jun 2018, 9:48 pm (Dikemaskini 22 Jun 2018, 9:56 pm)

    A A
    ULASAN | Buat pertama kalinya dalam sejarah, kerajaan BN yang ditunjangi parti Umno telah ditolak oleh rakyat sekali gus kehilangan kuasa untuk terus memerintah.

    Penolakan ini memberi isyarat yang sangat jelas kepada Umno. Umno wajib melakukan perubahan drastik di semua peringkat untuk mengembalikan keyakinan rakyat khususnya orang Melayu dan bumiputera yang selama ini menaruh sepenuh kepercayaan kepada parti ini untuk menerajui kepimpinan negara.

    Walaupun saya telah mengumumkan tidak akan bertanding apa-apa jawatan pemilihan pada kali ini, sebagai Ketua Pergerakan Puteri Umno Malaysia, saya mengharapkan agar keputusan pemilihan sayap esok akan diterjemahkan dengan akal dan bukan perasaan semata-mata.

    Terlalu banyak perkara penting yang sepatutnya diberi perhatian tetapi dipandang sepi.

    Tinggal kurang dari 24 jam saya akan menamatkan tempoh kepimpinan Puteri Umno dan menyerahkannya kepada ketua yang baru. Maka besar harapan saya agar perkara-perkara berikut dapat diberi perhatian dan diperjuangkan terus.

    Keahlian parti
    Kerap kali perkara ini diketengahkan tetapi masih terdapat banyak kepincangan, seperti penolakan keahlian oleh individu tertentu, alasan kehilangan borang dan kelewatan mendaftar ahli baru.

    Kesukaran dan halangan yang tidak sepatutnya berlaku ini merencatkan niat dan hasrat ramai khususnya anak muda untuk menyertai Umno.

    Begitu juga dengan isu ramai yang kecewa (termasuk Wanita dan Pemuda Umno) apabila mendapati mereka tidak layak menjadi calon hanya disebabkan tidak cukup tiga tahun menjadi ahli sedangkan mereka telah menghantar borang keahlian lebih awal dari itu.

    Malah, ramai ahli baru yang terkejut kerana nama mereka tiada dalam senarai keahlian semasa cawangan bermesyuarat baru-baru ini. Kegagalan Umno mewujudkan sistem yang lebih cekap untuk menangani isu ini amat saya kesali dan perkara seumpama ini tidak sepatutnya berlaku.

    Begitu juga dengan cadangan keahlian automatik di bawah 35 tahun haruslah diberikan.

    Kaedah pemilihan parti
    Sejak penubuhan Umno khususnya menjelang pemilihan parti, pelbagai sekatan dalam bentuk peraturan baru dan tatacara persidangan telah diperkenalkan. Sistem pemilihan berdasarkan peraturan sayap parti yang diperkenalkan pada pemilihan lepas telah dibangkitkan oleh Puteri Umno.

    Beberapa isu dan permasalahannya dirujuk untuk tindakan. Malang sekali tiada respon dan tindakan oleh Ibu Pejabat Umno Malaysia.

    Akibatnya, senarai pertama yang dikeluarkan oleh ibu pejabat menunjukkaan ahli Puteri Umno yang menawarkan diri untuk pelbagai jawatan parti di 41 dari 191 bahagian di seluruh negara didapati tidak layak untuk menjadi calon.

    Ini bukan sahaja mematahkan semangat pemimpin pelapis malah menyebabkan Umno dipandang sinis sebagai parti elit yang dikuasai dan disertai oleh orang tertentu sahaja.

    Malah, ini sudah pasti akan membantutkan usaha Pergerakan Puteri Umno Malaysia yang selama ini bertungkus lumus mendekati serta menyemai benih bakat kepimpinan untuk melahirkan pemimpin wanita muda yang berkaliber melalui program seperti ADINDA dan SWiNAS.



    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara ini juga mesti dilihat dan pindaan peraturan perlu dibuat segera untuk memulihkan imej parti secara total.

      Hapuskan sekatan yang hanya menguntungkan individu dan merugikan parti. Kajian semula kaedah pemilihan parti perlu dilakukan .

      Membuka ruang
      Jumlah calon yang menawarkan diri pada pemilihan Puteri Umno kali ini telah meningkat lebih dua kali ganda berbanding pemilihan 2013. Daripada 30 orang kepada 71 orang. Ada antara mereka tidak pernah menjawat jawatan utama dalam Puteri sebelum ini.

      Mereka adalah anak- anak muda yang penuh potensi serta terlibat secara langsung di dalam program Umno dan Puteri yang kemudiannya menjadi ahli.

      Pada kali ini rela menawarkan diri sebagai calon untuk perjuangan memulihkan semula Umno.

      Umno di semua peringkat perlulah membuka seluas-luasnya ruang kepada ahli baru melalui inisiatif dan langkah-langkah proaktif.

      Umno lebih relevan dan inklusif
      Semakin lanjut usia Umno, pemilihan parti semakin dikuasai oleh 'panglima' di peringkat cawangan dan bahagian. Bukanlah rahsia lagi bahawa mereka inilah yang menentukan siapa yang akan mengundi dan siapa akan diundi.

      Malah ada yang dengan angkuhnya mengatakan kepada umum bahawa mereka menang tanpa bertanding selama berpenggal-penggal.

      Isu ini memberikan impak negatif kepada pemimpin baru seperti Puteri Umno.

      Oleh yang demikian, tindakan drastik seperti mengehadkan tempoh pejawatan di semua peringkat perlu diperkenalkan. Ini dapat mengelakkan orang yang sama menguasai cawangan dan bahagian.

      Diharapkan langkah ini akan memberi lebih banyak peluang kepada pemimpin pelapis untuk menyerlah dan mengekang pengaruh individu yang tidak lagi relevan di semua peringkat.

      Membenteras gejala rasuah dan salah guna kuasa
      Kepimpinan Umno yang baru mestilah sentiasa peka dengan gaya dan penampilan pemimpin parti. Mereka yang terlibat dengan unsur-unsur negatif seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa serta mempamerkan kemewahan yang diragui puncanya memberi persepsi negatif kepada parti

      Umno dan rasuah berpisah tiada.

      Delete
    2. Bro jgn dibahas ulas hal psrti tu..udah x relevan..nak dbaiki..emm rosak dr hujung kepangkal..lihat jelh mcai2nya ..kita mau pembangkang yg x sia2 cerdik membangkang..kita tunggu sidsng parliment seterusnya nnti..mampu mereka kah atau kami ketawa berdekah2...kahkahkakaaah

      Delete
  10. Menulis satu artikel mengenai dia hanya membuatkan dia mendapat perhatian yang tidak sepatutnya diberikan. Dia hanya seorang attention seeker. Bak seorang badut. Pedulikan dia dengan gimik bodoh sedemikian. Banyak lagi isu yang wajar untuk diketengahkan bagi membangunkan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tujuan artikel ni untuk memveri kesedaran kepada polis supaya bangkit dari tido dan tingkatkan kecekapan..

      Satu lagi adalah untuk tunjukkan pemimpin umno tidak layak di lantik jadi pemimpin negara...hancur lebur..

      Delete
    2. Kena tulis, Bang Shahrizal.

      Kalo tak hebohkan, ramai yang tidor lagi. Kena bangun, hari dah siang, kata emak aku.

      Pahal pun, media prima, news portals dan media sosial pun laporkan tak babis habis.

      Bak seorang badut? Tak sedor ke si badul Najib jatuh antara sebab nya Bang Budin tulis banyak banyak. Jugak peserta di sini. Termasuk aku, hehe

      Delete
  11. Lim: Perancis akan teliti skandal Scorpene
    22 Jun 2018, 7:23 malam (Dikemaskini 22 Jun 2018, 7:29 malam)


    Pihak berkuasa Perancis telah memaklumkan kepada Putrajaya bahawa sistem kehakimannya sedang meneliti skandal rasuah melibatkan pemerolehan kapal selam Malaysia pada tahun 2002.

    Menurut Menteri Kewangan Lim Guan Eng, maklumat itu disampaikan oleh Duta Perancis Frédéric Laplanche ketika pertemuan kedua-dua pihak hari ini.

    "Beliau juga mendedahkan berita bahawa pihak kehakiman Perancis sedang menyusuli skandal rasuah dalam kes kapal selam Scorpene yang bernilai 1 billion euro.

    "Tetapi ini tidak melibatkan kes pembunuhan Altantuya kerana ia di luar bidang kuasa Perancis," kata Lim di halaman Facebook Kemnetrian Kewangan.

    Lim berkata duta besar itu juga telah mmeberikan sokongan penuh terhadap usaha Kerajaan Malaysia mempromosikan ketelusan dan pendedahan skandal kewangan negara.

    Di samping itu, beliau berkata perbincangan hari ini juga melibatkan kepentingan bersama antara kedua-dua negara.

    Pada tahun 2002, Malaysia memperoleh dua kapal selam kelas Scorpène dari syarikat pertahanan Perancis. Pada masa itu, menteri pertahanan Malaysia ialah Datuk Seri Najib Razak.

    Berikutan itu, pendakwa Perancis melancarkan siasatan terhadap tuduhan bahawa rakyatnya telah menerima sogokan dari perjanjian itu.

    Habuan untuk Razak Baginda ratus juta?....kerana scorpene tubuh montok altonya berkecai...

    Ikut SD PI Bala najib sodok jubo altonya...najib kaki liwat?...bontot ZZ tonggek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu gomen Preanchis nak siasat mendalam, takut termasuk jubo Najib, dia masih PM.

      Sekang Najib dah gol, depa boleh sodok jubo dia, tentu gomen PH tarak hal punya.

      Pahal pun, Polis dah kata nak siasat semula kes tantuya, Peguam Negara dah kata nak bukak semula kes itu dan Tun Mahathir dah kata setuju.

      Ponin palo si Najib jubo. Padan muko dio.

      Pssst, pembaca jangan marah kitaorang ckp jubo, ye? Najib yang buat tu ler. PI ckp, rakan karib dia Baginda pun cakap gitu.

      Delete
    2. Ye ke bro..semua lubang nak dtalanya..lubang duit..lubang burit pun..kabur jiwa dah..melalut dgn reuter dlangkawi kira lubang maut..hahahahaha..

      Delete
  12. Bantuan bulanan pada nelayan diteruskan

    22 Jun 2018, 7:03 malam (Dikemaskini 22 Jun 2018, 7:05 malam)

    Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub menegaskan bantuan bulanan antara RM200 hingga RM300 kepada nelayan tidak akan diberhentikan.

    Katanya, hasil perbincangan kementeriannya dan Pejabat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad didapati merujuk kepada pemberian insentif sekali sahaja di era BN sebelum ini.

    “Kenyataan YAB perdana menteri tidak membabitkan pemberian lain dan ini termasuk Elaun Sara Hidup (ESH) nelayan yang telah termaktub sebagai program-program di bawah kementerian,” katanya.

    ReplyDelete
  13. Jamal jamban adalah penjenayah yg melarikan diri...

    Adekah umno membenarkan penjenayah bertanding dan memegang jawatan?....

    Geng Najis gerenti tak berani bagi jawapan..

    ReplyDelete
  14. Imej Polis menangkap pengganas ISIS dll ada lah bagus. Imej mereka menagkap Jamal kelakar ini tidak bagus.

    Apa kah jabatan dalam PDRM yang bertanggung jwab bagi nya? Criminal Investigations Dept, CID? Ketua jabatan berkenaan perlu di ganti.

    Hairan nya Ketua jabatan itu tidak langsung mengeluarkan apa apa kenyataan. Mengesahkan si Jamal masih ada di Malaysia atau sudah cabut. Atau apa masalah sebenar nya menangkap si Jamal itu. Sekarang di perli dek Jamal mengatakan "Gua steady punya kaki".

    Lagi hairan ia lah tidak ada kenyataan juga dari IGP / KPN. Apa kah dia tidak sedar bahawa kes Jamal ini menjejas imej dia sebagai IGP?

    ReplyDelete
  15. Lu kata bila menang
    Baru mahu serah diri
    Lu memang nang butinang
    Kui butikui cabut lari!

    Hutan mana lu duduk
    Kalau berani kasi tunjuk
    Banyak eksyen tak mau tunduk
    Sudah berak tak mau cebuk!

    Pecah botol, usung keranda
    Bawak icecream, hancur meja
    Bertuala mandi, pakai ke spender?
    Samseng taik kucing mahu jaja!

    Ada hati mahu tanding
    Guna wakil kasi runding
    Mahu kahwin tak mahu sanding
    gajah jantan takde gading!

    Bagi syarat bukan main
    Mengaku 'pejuang Melayu' tulin
    Sudah cabut negara lain
    Penakut..menyorok dalam kain!

    Hebat, hebat ikan bakar
    Hebat lagi pakai tuala
    Tunjuk video memang kelakar
    Separuh masak menuju gila!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Agaknya orang politik macam dia ni polis tak kisah
      Pasal dengan zuraidah ari tu pun mamat ni boleh hidung berdarah
      Mungkin kerana dia dianggap lebih seperti badut daripada penjenayah
      Dah jadi buruan pun dia boleh upload video macam tak kisah..

      Janji mahu menyerah diri
      Alih alih ke hutan sawit dia lari
      Kononnya takut keselamatan terancam jika digari
      Kenapa tak fikir dulu, sebelum masalah dicari..

      Berapa lama dia mahu sembunyi
      Dah tak tahan akan keluar, pasti
      Kesian dalam hutan kelapa sawit seorang diri lagu raya dinyanyi
      Pulanglah bang jamal berhari raya disini, keluarga dan polis sedia menanti..



      Delete
  16. Sekarang sudah juga menjejas imej TS Muhyiddin. Dulu kata akan merombak PDRM dan Jabatan Imigeresen. Ada juga menyebut kes Jamal ini. Sekarang tidak kedengaran lagi.

    Apa kah besar sungguh pengaruh si Jamal hingga tidak boleh dapat maklumat dari pengikut pengikut nya? Terutama sipolan yang membawa bekalan makanan dll ke tempat dia sembunyi.

    Ini tidak baik bagi mendapatkan tambahan pelabur asing. Tidak membantu usaha usaha Kerajaan PH membaikki keadaan yang di rosakkan Najib. Pelabur asing mendapat gambaran bahawa seorang penjanayah yang tidak pun bersenjata tidak dapat di tangkap. Risau lah mereka atas keselamatan diri dan pelaburan nya jika melabur di negara ini.

    Apa kesah laporan Straits Times yang mengatakan IGP dan beberapa ketua Jabatan di Bukit Aman akan di ganti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhyiddin pelu keluorkan kenyataan lagi. Apa masalah sabenar Jamal belom dapat di tangkap.

      Walhal, kalo dia di luar negara, Interpol pun ada.

      Kalo dia dalam negara, Najib pun ada - dia tarak keroje sekang, boleh tolong cari.

      hehe

      Delete
  17. Ini Jamal Ikan Bakar sudah sewel. Mahu serah diri dengan syarat dia menang jawatan Ketua Pemuda Umno.

    Dia ada mohon jadi calon ke? Kalo ada pun, masih sewel sebab tarak sapa boleh penuhi syarat gila tuh.

    Bila di tangkap, Polis perlu hantar dia untuk pakar sakit otak periksa dia. Kalo di diagnos sakit otak, masukkan dia ke Hospital Tg Rambutan. Bagus untuk dia dan kita semua tidak asyik di permainkan nya sahaja.

    Siasat dia selepas dia di sahkan tidak sewel lagi. Supaya setiap tuduhan di mahkamah will stick.

    Btw, apasal Polis tarak keluor kenyataan jika sudah ambil dan apa tindakan di ambil kpd anggota Polis yang menjaga dia tapi menyebabkan dia lepas, lari dari Hospital Ampang itu dulu?

    Kasi kenyataan lah. Supaya rakyat tahu Polis ada menjalankan kerja dengan sempurna. (Kalo ada, tolong lah sesiapa kasi link nya di sini, terima kasih).

    ReplyDelete


  18. Jamal yang berlagak samseng mesti di tangkap. Tak boleh tunggu lama lagi. Sudah cukup dia di lihat rakyat sebagai mempermainkan pihak berkuasa dan kita semua.

    Tangkap jugak sesiapa yang membanntu dia hingga susah nak di tangkap. Termasuk yang tolong dia dapat makanan dsb nya. Tunjukkan bahawa membantu pesalah membawa padah.

    Nnegara ini sudah nampak mcm Bolivia, Nigeria, Haiti dll negara Banana Republic. Penjenayah tak dapat di tangkap. Peranan atau pengaruh gengseter drug kingpins atau toyol membantu depa.

    Aku malu. Orang saperti itu di pilih jadi Ketua Bahagian Umno. Tun Mahathir dah kata Jamal terima RM20,000, sekejap lagi RM30,000, untuk membiayai kerenah dia. Dan kumpulan Baju Merah dia.

    Nampak nya Najib yang simpan dia di masa dia merintah. Tapi Najib dah tak merintah. Siapa bantu dia sekarang? Mngaruut keadaan ini.

    ReplyDelete
  19. Takkesah la apa2 alasan pun janji PH menang dan BN kalah....yeyyyyyy!!!!! Ko ade???!!biarlah sijamban dgn tongkol dia....

    ReplyDelete
  20. testing ...

    2 komen saya nampak nya hilang - missing or misplaced?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Sudah jumpa - komen komen saya itu "misplaced", slah letak di pos yang dulu.

      Satu saya kelurkan di sini, yang saru lagi, berikut nya:

      Dengan harapan di izinkan keluar topik, saya ingin mengata bahawa saya masih belom merasa kesihan kapada Najib, walau pun dia mengeluh, "Kasut cucu saya pun mereka kebas".

      Ini mungkin Polis yang menggeledah rumah anak nya dahulu memikiran kasut itu berharga RM20,000 sepasang dan wang membeli nya datang dari 1MDB. Perlu di kira bersama RM114 juta dan beg tangan berjenama bernilai berjuta juga.

      Dia sepatut nya berterima kasih sebab tidak di heret ke pejabat SPRM dan di paksa pakai baju oren di masa di soal siasat. Malahan, ada kala beberapa pegawai SPRM datang ke rumah nya mengambil kenyataan nya. Jadi, tidak munasabah lah dia menagata beliau "tidak dilayan secara sopan ketika disiasat berkaitan isu 1MDB".

      “Saya tertakluk kepada serbuan dan segala macam perkara lagi,” katanya kepada Reuters. Tetapi nyata bahawa dia tidak di anggap sebagai "a common criminal" dalam penyiasatan 1MDB. Di patut berterima kasih kapada PDRM dan SPRM.

      Tetapi nyata lah bahawa orang yang di tuduh "pencuri, penyamun dan pelanun (kata kata Tun Dr Mahathir) tidak menghargai itu semua.

      Delete

    2. Najib merujuk kepada serbuan polis di rumahnya dan tiga lagi unit kondominium mewah di Kuala Lumpur. Dua unit hartanah itu milik anaknya.

      “Saya tidak pernah jangkakan perkara macam ini akan berlaku." Tentu lah dia memikir begitu. Terutama nya di penghujung pemerintahan nya, Najib nampak memikirkan dia kebal dari segala apa.

      Sudah di buat nya pindaan undang undang bagi menentukan dia boleh menghistiharkan keadaan dharurat di setengah setengah kawasan dan dengan itu boleh menyebabkan Pru14 di istiharkan tidak sah atau null and void.

      Tetapi, kerana dia lansung tidak menjangka dia kalah, nampak nya dia tidak terfikir perlu nya dia bertindak berbuat begitu. Alih alih dia sedar dia kalah.

      Tetapi saya masih tertanya tanya jika ada genggster gengster nya bersedia menimbulkan keadaan huru hara dan sesiapa wakil nya di pihak berkuasa sudah bersedia mengistiharkan keadaan dharurat bila sahaja menerima isharat dari nya.

      Sekarang hal itu sudah menjadi akedemik. Namun demikian, jangan lah di sapu ke bawah tikar sama sekali. Perlu ingat, pindaan undang undang yang memberi Najib demikian banyak kuasa itu masih ada. Perlu di bincang jika perlu kita balik ke keadaan sabelom Najib - status quo.

      Delete
  21. Semoga Jamal menang ketua pemuda UmNo.

    Seperti Zahid dan jawatan Presiden, Jamal adalah calon terburuk untuk mengisi jawatan ketua pemuda.

    Dengan menangnya Jamal sbg Ketua Pemuda UmNo, maka ia akan memberi justifikasi untuk UmNo dikuburkan terus tidak lama lagi.

    UmNo memang takkan mampu diselamatkan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak setuju Jamal menang. Kelakuan nya merosakkan keadaan sebagai Ketua Pemuda UMNO amat menyusahkan bukan sahaja Umno, tapi rakyat juga.

      Conoh nya, jika dia membawa ratusan ahli Pemuda Umno dengan baju merah atau biru berdemo di Petaling Street berkaitan apa apa isu. Bahaya besar berlaku pergaduhan kaum. Sekurang kurang nya membikin ketegangan antara kaum, berterusan sedemikian lama.

      Delete
  22. Apa kata adakan upahan saguhati yang lumayan bagi sesiapa yang boleh beri maklumat dimana sipulan ni berada sehingga tertangkapnya beliau!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada laporan mengatakan pengawal peribadi nya ada lah di antara yang memecah rumah nya (mencuri barangan rumah nya) sebab tidak di bayar gaji.

      Saya fikir ada beberapa orang yang bersubahat dengan nya dan perlu di ekor hingga dapat di tangkap, dan di dakwa di mahkamah juga.

      Delete
  23. Mamat ni dah MAMAi macam Najib buat buat macam nampak bodoh so nanti doktor kata dia dah MENTAL... Jadi dia akan tidak di penjarakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dia tidak di penjarakan, dia perlu di masukkan ke Hospital Bahagia.

      Delete

  24. Saya setuju dengan pendapat bahawa Jamal ini pemikiran nya sewel. Tiada sesiapa yang pemikiran nya waras mahu lakukan apa yang di buat nya.

    Memakai tewala mandi berdemo sendirian di hadapan bangunan pejabat Kerajaan Selangor, membawa kumpulan baju merah coba melawan perarakan perhimpunan Bersih di kawasan Cina Petaling Street, tanpa kebenaran berhimpun, mendatangkan ketegangan sentimen Melayu-Cina - itu semua tindakan tidak siuman.

    Di masa dalam proses mengikat jamin, di hospital tempat dia di rawat, melarikan diri sehingga sekarang itu nyata tindakan jenayah.

    Bukan sahaja tidak di pedulikan nya, di acoh acohkan nya kapada Polis yang tidak dapat menangkap nya.

    Penting: dia sewel, senget pemikiran nya, bukan gila. Makna nya boleh di dakwa di mahkamah sebagai orang biasa.

    Bila di tangkap, dia juga perlu di kenakan "multiple charges", saperti Najib. Antara nya: melarikan diri dari proses ikat jamin, melarikan diri dari tangkapan (dia dalam tempoh tangkapan dan dijaga Polis masa di Hospital Ampang), menjatuhkan imej Polis dengan tidak menyerah diri walau pun telah mengata akan buat demikian melalui peguam nya dan melalui video nya, menjatuhkan maruah pihak berkuasa bila memberi syarat menyerah diri.

    Apabila orang individu boleh saman sesaorang yang mengaibkan nya, apa tah lagi pihak Polis Di Raja.

    ReplyDelete
  25. Jamal sudah berani mempermainkan polis...selama ini tiada tindakan yg tegas diambil oleh polis bila jamal jamban berlagak samsing...jamal berani raba bontot tukang urut..

    ReplyDelete
  26. Saya tlh berkongsi pendpt mengenai kecelaruan kepimpinan UMNO sekarang dgn rakan2. Ramai yg bersetuju n ramai juga yg memberi pendpt masing2.

    Saya tlh d cadangkan supaya ia nya d kongsi juga dgn rakan2 yg lain.

    Feel free 2 disagree kerana dlm system demokrasi. 'I may disapprove of what u say, but wil defend 2 d death yr right 2 say it' - Voltaire ? 1759'.

    So here we go.

    "Asalam semua.
    Saya berasa amat sedih dgn kelakuan pemimpin2 UMNO khusus nya Zahid n Najib.

    Bak kata perpatah inggeris, "politicians r just like thieves. U can never catch them xcept red handed" - politikus serupa lah mcm pencuri. mereka hanya akan mengaku setlh d tangkap tangan/basah. (tapi sedih nya mereka berdua ni tlh/masih mengidap penyakit 'denial syndrom').

    Zahid, sejak d pilih utk menjadi TPM, amat galak memberi komen yg bercanggah atau pun 'menipu'.

    Sebelum hidung nya menjadi terlalu panjang mcm pinnochio (kerena sering berbohong) maka saya pd 23hb ogos 2015, tlh menghantar satu mesej kpd nya saperti berikut :-

    Verbatim. 'Salam yab, u r slowly losing credibility'.

    Dia tlh menjwb dgn rengkas saja.

    'WHY ?'.

    Saya tlh membalas. 'It is a question of believability. I wil xplain when I hv a chance 2 meet u soon'. But my appmt was not granted.

    'Pembohongan' nya makin menjadi jadi hingga sekarang.

    Bagi Najib pula, tak ramai yg tahu usaha saya utk mendamaikan nya dgn Tun M sejak awal 2014 lagi.
    Saya gagal kerana tidak mendpt ehsan drpd Rosmah. Ia nya d usahakan sebelum skandal 1MDD terbongkar.

    Pd 11hb mei 2018,(selepas pru14)saya sengaja menghantar mesej kpd Rosmah saperti berikut "Bukan saya dah cakap dulu. Sekarang hadapi lah segala tindak balas dgn tabah n terima saja hukuman jika d dpti bersalah.

    Salam jumaat".

    Dia tlh memberi respon :-

    'Allah itu ada- bukan manusia yg jadi Tuhan'.

    Respon saya. 'Ameen! Ameen! Ameen! ya rabb'.

    Pd tarikh 2hb jun 2018, saya tlh menghantar satu lagi mesej saperti berikut :-

    'Salam ramadhan.
    Apa yg saya jangkakan akan menjadi kenyataan dlm masa terdekat.
    Sebenar nya U ni mengidap penyakit ganjil 'compulsive hoarding disorder'. Sudah terlambat utk berbuat apa2. Harap u masih ingat lagi cadangan saya mcm mana nak ringan kan 'bala' yg akan menimpa. Amal kan lah".

    Dia tlh menjwb.'Nasib awak belum tahu lagi. Mengata orang memang sedap'.

    respon saya :-

    Saya redho apa yg sudah menjadi ketentuan Allah swt....

    Drpd jwpan2 balas nya ,maka saya bolih membuat rumusan bahawa mereka berdua ini masih dlm keadaan 'denial mood'.

    Jwpan Najib atas segala kemungkaran yg d lakukan lagi 'classic'.

    SAYA TIDAK TAHU. Amat lucu sekali hinggakan mendorong saya mengarang satu pantun :-

    'Sorong papan tarik papan,
    Buah keranji dlm perahu,
    Suruh belanja aku joli sakan,
    Punca dana aku kurang tahu.

    INI LAH TAHAP KECELARUAN NYA SEKARANG.

    On hindsight, saya berani membuat kesimpulan yg kedua dua insan ini (Najib n Zahid) memang tiada ciri2 kepimpinan sejati saperti Tun M.

    'Politicians r as good as their words'

    Mcm mana pula TR ?

    Sungguh pun saya pernah berbincang 6 mata selama 1 jam d kediaman nya, saya tak berani memberi komen. Tapi saya yakin dia lebih berkebolihan jika d bandingkan dgn Najib n Zahid.

    Allah swt maha adil n tlh mendengar doa rakyat terbanyak agar Negara tercinta ini d selamatkan sebelum ia nya d hancurkan olih n kuasa2 'jahat' yg juga tamak haloba.

    Ayuh kwn2. Sama2 lah kita turut membantu pentadbiran sekarang utk meletak kan Negara k landasan yg benar.

    Sesiapa yg menggangu gugat kerajaan PH sekarang yg d pimpin olih negarawan kita Tun M, (sama ada dr dlm atau pun luar) wajib d tentang secara total.

    Wallahu'allam.

    Ikhlas .Dt Rahman.

    P/S Maaf celotih saya panjag sikit kali ini."

    Tk kerana sudi membaca.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju, "dia lebih berkebolihan jika d bandingkan dgn Najib n Zahid."

      Tapi saya khuatir Ku Li tak akan boleh, atau tak akan buat, apa2 berkenaan "royalty dabbling in politics" (kata2 Nazri Aziz). Saya sokong Nazri - Raja2 perlu berpandukan Perlembagaan negara sepenuh nya.

      Kerry Okspod? Dia puak double ee. Sejauh mana dia akan praktikkan semangat Melayu nya di curiga.

      Kedudukan Istimewa melayu ada di Perkara 153 Perlembagaan. Di lindungi Akta Hasutan, tak boleh di pinda melainkan 2/3 majoriti Parlimen dan YDPA / Majlis Raja2 Melayu kasi "assent".

      Tun M dah kata selagi ada itu, tarak equal rights. Aku fikir: Melayu dah setujukan hak kerakyatan bukan Melayu di masa Merdeka. Kedudukan Istimewa Melayu (di panjangkan kpd Bumiputera Sabah dan Sarawak) ada lah balasan nya - di maktub dalam Perlembagaan.

      Tapi kot ada yang terdesak nakkan undi bukan Melayu coba nak ketepikan Kedudukan Istimewa itu. Terutama kalo semangat Melayu tak kuat.

      Pada aku, nak "coba" ketepikan pun tak boleh. Laknatullah. "Defend 2 d death," kata aku.

      Delete
  27. I will not "defend 2 d death yr right 2 say it ... I will see where the wind blows' - Wak Jahit, hehe.

    Tak setuju "U can never catch them xcept red handed"

    Sekang, Najib bukan saja dah di "tangkap", jugak dah hampir siap di sediakan "multiple charges".

    Bekas Peguam Negara Abu Taib Othman, salepas menemu bekas boss dan boss sekarang SPRM, kata penyiasatan 1MDB "is almost completed".

    It's a matter of time sahaja kita melihat Najib di heret ke mahkamah, di tuduh.

    Di gari tangan nya? Tak tau. Aku minat sangat nak tengok begitu. Apa? Aku busuk hati? Habis, apekedarah nye dia bikin hidup kita merana dengan mcm mcm buat tak betul? Ingat jumlah RM4+ bilion (angka TS Muhyiddin sebut dulu) masuk akaun dia tu macam kacang goreng aje ke?

    Mana boleh.

    ReplyDelete
  28. Wak Jahid mau berdebat?

    Hehehe.. Teman teringat kepada kehebatan samseng Padang Rengas yang berkobar-kobar mahu berdebat dengan Tun tapi akhirnya tak jadi debat sebab 'polis tak bagi kebenaran'.

    Wak Jahid tak perlu berdebat pun untuk menjadi calon favourite para perwakilan UmNo, dia hanya perlu 'menabur' untuk menang pemilihan Presiden UmNo.

    Melihat situasi yang semakin terkini, nampak semakin jelas Zahid lebih berpeluang untuk menang berbanding dua yang lain, sebab di antara ketiganya, Zahid bukan saja yang paling kuat menipu dan paling biadab, malah paling cikai ilmu dan daya kepimpinannya.

    Kemenangan wak Jahid akan memberi justifikasi untuk UmNo dilupuskan sama sekali.

    Maka wak Jahidlah yang akan menang.

    ReplyDelete
  29. Rupa-rupaynya BUDIN sI PENJUAL DAGING BUSUK masih lagi tak insaf yer... masih lagi jadi
    si pengadu domba buat mencari rezeki. Yelah kalau tak de si penjual daging siapa lagi
    nak bekal daging belendir untuk macai si PKR. Kehidupan rakyat masih susah kerana
    harga barang tak juga turun dan akan bertambah naik selepas SST berkuat kuasa
    tak pula dipersoalkan sebaliknya hal tepi kain yang disibuknya. Kehancuran berlaku
    di depan mata di diamkan sebab tak apalah ini PKR, misi utama adalah untuk membenihkan
    benci kepada UMNO agar ramai lagi bayi macai PKR akan lahir di dunia ini. Budin si
    pejual daging belendir inilah umpama yang menjadi bapak haram kepada anak zina iaitu macai PKR.

    ReplyDelete
  30. Mat Labun, kau ni yg palit komen2 lendir kat sini. Mat Labun tak usah nak menyamar lah, cara kau komen ni mmng sah kau adalah pog yg sama,kurang ajr dan lucah! Wak Kejora, GN, Lebai Moden dan Tanah Melayu kini. Elok kau namakan sebagai Mat Baboon huhuhu sbb pungkok hang merah mcam baboon disondol John kat lorong Chow Kit kan huhuhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...