Friday 1 June 2018

HENTIKAN POLITIK DENDAM, MAHFUZ TEGUR PAS KELANTAN


1. Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Nazran Muhamad menafikan beliau berkata arahan untuk menghalang Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Husam Musa dan Pengerusi Amanah Negeri, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah daripada memasuki istana dan premis kerajaan negeri datang dari pihak istana. Sebaliknya, beliau menjelaskan arahan itu diterima daripada ‘pihak atasan’.

2. Beliau tidak pula menjelaskan siapa ‘pihak atasan’ terbabit. Sepatutnya beliau berterus terang agar rakyat jelas siapa yang memberikan arahan. Jika ia datang daripada istana, maka istana Kelantan berhak berbuat demikian terhadap mana-mana individu memasuki kawasan Istana. 

Namun kedua-kedua tokoh ini tidak wajar dihalang untuk memasuki mana-mana premis kerajaan atas apa juga urusan kerana premis kerajaan seperti wisma Darulnaim adalah tempat rakyat berurusan dengan kerajaan.

3. YAB Menteri Besar Kelantan sebagai ketua kerajaan boleh menasihati Duli Yang Maha Mulia Pemangku Sultan Kelantan agar bersikap terbuka terhadap kedua-dua tokoh ini kerana mereka bukan ancaman terhadap kerajaan negeri. 

Sebagai sebuah negeri di dalam sebuah negara demokrasi, hak dan kebebasan rakyat mesti dipertahankan selagi tidak melanggar peraturan atau perlembagaan negara.

4. Sebaliknya, jika arahan itu datang dari pentadbiran kerajaan Kelantan, adalah malang jika sikap sebuah kerajaan negeri yang mahu menegakkan syariah Islam tetapi mengambil pendekatan yang sangat berbeza terhadap kedua pemimpin ini. 

Hanya kerana kelantangan mereka, mereka dinafikan hak untuk bersuara dan masuk ke pejabat kerajaan seumpama pesalah besar. Kedua mereka hanya melaksanakan kaedah menasihat kerajaan agar kerajaan Kelantan berjalan di atas landasan yang lurus. 

Bukankah nasihat dan peringatan itu dituntut dalam Islam sebagai hadis Nabi Muhammad SAW bahawa "Agama Itu adalah Nasihat?”

5. Adalah diharapkan, kerajaan negeri Kelantan bersikap telus dan terbuka dalam pentadbirannya. Husam Musa dan Wan Abdul Rahim Wan Abdullah adalah tokoh pembangkang di Kelantan dari parti yang memerentah negara. 

Tindakan menghalang mereka seperti kerajaan Kelantan memulakan permusuhan dengan kerajaan pusat dan menolak sistem demokrasi. Sebagai rakyat yang sayangkan negerinya, mereka bertindak sebagai penyemak dan pengimbang (check and balance) dengan kritikan agar kerajaan negeri berjalan di atas landasannya. 

Kritikan mereka membina agar rakyat terbela dengan kerajaan menjauhi  amalan rasuah, korupsi, salah guna kuasa dan penyelewengan. 

6. Kerajaan Kelantan juga dinasihat agar tidak mengulangi kesilapan dan keangkuhan pentadbiran UMNO-BN di bawah rejim Datuk Seri Najib Tun Razak. Sikap tidak mahu mendengar pandangan dan nasihat, serta mengambil tindakan keras terhadap musuh politik termasuk tekanan, sekatan, halangan daripada bersuara dan lain-lain adalam sinonim dengan gaya UMNO-BN di era pemerintahannya. 

Mana-mana musuh politik yang kuat mengkritik, dan mendedahkan skandal penyelewengan cepat mereka ambil tindakan melalui kuasa yang ada. Akhirnya rakyat sendiri yang menghukum mereka melalui PRU ke 14.  

7. Sudah nampak bunga-bunga pemerintahan ala UMNO-BN di kerajaan Kelantan. Ust Nik Omar Nik Abdul Aziz telah dihalang daripada menyampaikan ceramah dan kuliah di masjid di kampungnya sendiri oleh pemimpin Pas walaupun berlindung atas nama masaalah dalaman keluarga. 

Kini Husam Musa dan Wan Abdul Rahim pula menjadi mangsa. Selepas ini siapa pula yang mengikuti jejak mereka, diharamkan daripada menjejakkan kaki di mana-mana premis tertentu di tanah tumpah mereka sendiri.

8. Pasca PRU ke 14, diharapkan kerajaan Kelantan berhenti daripada berpolitik demi kemakmuran dan kemajuan rakyat negeri Kelantan. Tidak ada gunanya politik dendam dan kebencian disemai dalam diri meskipun mereka berlainan parti politik dan pandangan. 

Sekarang masanya kita bekerja dengan mengajak seluruh lapisan rakyat bersama-sama tidak kira pegangan politik demi kebaikan negeri dan negara tercinta.


DATO’ HJ MAHFUZ OMAR
Naib Presiden AMANAH
Ahli Parlimen Pokok Sena
1 Jun 2018/16 Ramadzan 1439H.

59 comments:

  1. Semoga pas menunjukkan kematangan dlm berpolitik seperti yg diwar-warkan.

    #Selamat berpuasa dan bermuhasabah diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang di war warkan tidak semesti nya boleh di bangga banggakan.

      Amat lah kerdil pemikiran mereka bila pembangkang mreka di haramkan masuk bangunan bangunan Kerajaan di Kelantan. Sudah tentu timbul kata kata Najib - bukan bangunan bangunan itu kepela bapak mereka punya.

      Tidak pernah di dengar pendirian begini di zaman sekarang. PAS balek kapada mentaliti feudal bila berbuat begitu. Malu, amat malu rakyat seluruh negara bila mereka tahu begitu.

      Delete
    2. Tidak kira jika istana di katakan ada terbabit dalam pengeluaran arahan itu. Kerajaan PAS sepatut nya boleh MEMIMPIN, bukan mengikut sahaja kehendak sesiapa.

      Pada hal, bekas menteri Nazri Aziz telah berkata bahawa Raja ada lah "above the law .. should not dabble in politics."

      Hal bahawa Nazri ada lah bekas menteri Umno/Bn tidak relevan. Apa yang di kata nya itu relevan terutama dalam keadaan di mana Malaysia mengalami gejala yang di sebut Nazri itu bertambah kebelakangan hari ini.

      Malaysia menggunakan sistem Raja BerPerlembagaan (constitutional democracy) dan, saperti di England, Queen ha nya bertindak di atas nasihat Perdana Menteri nya.

      PAS harus berani berpegang kapada perinsio itu.

      Delete

    3. Ini dia laporan laporan yang mengata Nazri mengata begitu:

      1. Nazri tells crown prince to stay out of politics - Nation | The Star Online
      https://www.thestar.com.my/news/.../nazri-tells-crown-prince-to-stay-out-of-politics/

      2. Who said I'm God, Nazri asks Johor prince as spat blows up | Malaysia ...
      https://www.malaymail.com/.../who-said-im-god-nazri-asks-johor-prince-as-spat-blow...

      Jun 15, 2015 - KUALA LUMPUR, June 15 — Datuk Mohamed Nazri Aziz declared tonight that he would not be cowed into submission by the Johor crown prince's biting ... Nazri went on to remind Tunku Ismail that in a constitutional monarchy like Malaysia's, members of the royal family should not dabble in politics.

      Delete
    4. Wahai paspispussy, jialau kerajaan PH tudak membenarkan ahli Parlimen dan Adun PAS daripada memasuki pejabat kerajaan bolehkah atau mau kah kamu semua wahai lebai2 dan ular-mak? Kamu ingat oejabat kerajaan maca kedai 1malaysia kah kedai kepala bapak kau yang punya kah? Umngok sudah tersungkur terkubur tinggal PAS yang bawah tempurung yang menyanyi. Ptuuiiii

      Delete
    5. PERLANTIKAN AG BARU

      1. BERCANGGAH DENGAN SEMANGAT PERLEMBAGAAN MENGUTAMAKAN ISLAM MELAYU DI MANA LANTIKAN BUKAN ISLAM MELAYU
      TELAH MENGGURIS KEUTUHAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU

      2. WALAUPUN ISLAM HANYA DINYATAKAN SEBAGAI AGAMA RASMI NEGARA. TAPI PINDAAN TERBARU TIDAK DIBUAT UNTUK MENJELASKAN ISLAM
      SEBAGAI ADDIN MENCAKUPI SEGENAP KEHIDUPAN IBADAT, MUNAKAHAT, MUAMALAT DAN SIASAH. SETAKAT PERUNTUKAN YANG ADA HANYA DIFAHAMI SEBAGAI RELIGION
      BERBENTUK RITUAL. OLEH ITU KEMUNGKINAN DIPERKOTAK-KATIK KAN OLEH BUKAN ISLAM MELAYU ADALAH TERLALU BESAR.

      3. KERAJAAN PH TIDAK MENGHORMATI RAJA-RAJA MELAYU DENGAN MENGEMUKAKAN CADANGAN HANYA SATU NAMA SAHAJA. KEADAAN YANG SAMA INI DIMULAKAN SEMASA LANGKAH KAJANG
      OLEH PKR.

      4. KERAJAAN PH MEMANG DARI AWAL LAGI DIKESAN MENGAMALKAN POLITIK PERCANGGAHAN KEPENTINGAN DI MANA TELAH MELANTIK MENTERI KEWANGAN YANG SEDANG DIBICARAKAN
      DI MAHKAMAH. TOMMY THOMAS ADALAH PASUKAN PEGUAM MENTERI TERSEBUT. KEADAAN INI DIHALALKAN OLEH MAHATHIR YANG TERNYATA MENUNJUKKAN SIKAP DIKTATOR SEPERTI DULU.

      5. TOMMY JUGA LEMAH BERBAHASA MELAYU DAN INI MENAMBAHKAN LAGI KEKUKUSUTAN HUBUNGAN DENGAN RAJA-RAJA MELAYU.

      6. SATU PERSATU SIRI-SIRI MENYAKITKAN DAN MEROBEK-ROBEKKAN INSTITUSI RAJA DAN MELAYU DILAKUKAN OLEH PH BERMULA DENGAN MELAKUKAN TOHMAHAN KEPADA RAJA-RAJA MELAYU MELENGAH-LENGAHKAN PERLANTIKAN MAHATHIR KETIKA MALAM PRU. ROBEKAN TERUS DILAKUKAN DENGAN MENYERAHKAN MENTERI KANAN BUKAN ISLAM MELAYU YANG MASIH DALAM PERBICARAAN.

      Delete
  2. Ini dah melebih.Pejabat kerajaan ialah hak milik rakyat bukan kepunyaan parti atau sendirian berhad.

    ReplyDelete
  3. kalau pas menang pru14 xtau la la yg jadi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan2 boleh bayangkan kiranya walaoon pas tu menang besar pru 14 pastu bergabung dgn umno plk lagi.

      Delete
    2. Kalo gabung, menang PRU, silap2 ada orang Umno yang PAS tak kasi masuk Putrajaya.

      Hah, bergaduh, meletup. Hadi nangis. Sebab dah bergambor Najib pegang tangan dia cara mesra.

      Delete
    3. Sampai bila bila pun pas ttp mcm ini,
      -tidak akan pergi ke mana mana
      -jika hasad dengki bercampur dgn penjual agama, yg bertopeng kan agama, jadi lah ia puaka,
      -puaka agama ini sgt sgt bahaya,
      -bisikan Iblis Sudah menembusi setiap urat darah mereka
      -kebencian sudah menutup buta kan hati, hingga kebencian itu membusuk dan berpekung dlm Hati mereka
      -dimana syak wasangka sudah bersarang dlm kepala mereka
      -kebusukan hati mereka berjangkit antara satu dgn yg lain,
      -antara mereka juga ada yg memakan puak mereka sendiri
      -dlm pada itu mereka ke masjid sudah tidak keruan lagi,
      -parti sudah mengatasi segala gala nya,
      -saudara mara adik beradik mereka hasut supaya membenci antara satu Sama lain
      -parti sudah mengatasi agama, sudah mengatasi persaudaraan adik beradik,
      -perkembangan ekonomi, pendidikan, prasarana, kesihatan, sudah tenggelam dlm agenda kepala mereka,
      -mana tidak nya kepala sudah penuh dgn tahi kekelabuan
      -muka mereka menjadi kelabu asap hitam,
      -urat mata kelopak bawah sudah jatuh kerana urat kebencian ada di situ dan memberat kan
      -jadi...apa pun tak boleh...

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Kalo pon betul dari istana bukan lah atas kehendak istana...atas hasutan puak pas yg nak berlindung disebalik istana...

    Darjah jebesaran negeri husam dan wan rahim dah ditarik oleh istana...sape yg percaya ianye atas kehendak istana?....puak pas hasut dan berselindung di sebalik istana...istana tak campor politik selagi tiada tindakan mengguris hati istana...

    Pas ni tak boleh dibuat kawan..

    ReplyDelete
  5. Untuk mengurangkan pengaruh pas dikelantan Husam perlu dilantik menteri dan nik omar dilantik timbalan mebteri...

    Pas menghadapi kekangan kewangan kerana lobai bukan reti ekonomi tapi perlukan jugak wang untuk pentadbiran negeri.....ini peluang PH untuk tarik sokongan rakyat kelantan...

    Sama jugak diterengganu...

    ReplyDelete

  6. Friday, June 1, 2018
    Another Crisis Brewing : Country Is Not Out Of Danger Yet. Citizens of Malaysia You Must Make A Stand. You Won The Elections. Now Some People Are Trying To Steal Your Victory



    Folks I just heard some really worrying news. That fellow is going around the country whispering into the ears of the gullible but influential that Najib was a victim of Tun Dr Mahathir's greed and lust for power. They are listening to him because he is promising them things that Tun Dr Mahathir will not give them.

    We faced delays and problems appointing the first few Cabinet Ministers. The same fellow had strongly objected to the appointment of Lim Guan Eng as the Minister of Finance. DAP members please take note.


    Then there were delays in the swearing in of Tun Dr Mahathir as Prime Minister.

    The Government CANNOT begin fully functioning until a few more things are in place:


    1. The rest of the Cabinet must be agreed upon. Then they must be sworn in.

    This is also facing delays. Someone wants to see the list of suggested Cabinet Ministers and pick and choose who he wants - which is NOT part of our Constitutional process. He wants to veto names that he does not like.

    There are NO provisions in the Federal Constitution for anyone else other than the Prime Minister to choose a Cabinet.


    2. Key government appointments must be made like the Attorney General, the Ketua Setiausaha Negara (KSN) and other important Civil Service appointments. The same person also wants to have veto power over these appointments as well. This is really ridiculous. This is purely the prerogative of the Prime Minister.


    3. The Parliament must begin its session soon so that we can pass Bills and new Laws, abolish old Laws and get on with the management of the country. No Parliament no country folks. The new Parliament must begin its first session.


    Ok folks, here is today's shocker.


    There seems to be some serious issue developing between the Government and another party over the appointment of the Attorney General.

    There is a very strong rumour (which I heard from very strong people) that our Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamed has already shortlisted ONE candidate as the new Attorney General.


    The candidate is said to be a non Muslim, male Indian.

    He is said to be an expert on the Federal Constitution.


    No it is not Sri Ram.

    However the appointment is being objected to on exactly the same grounds - that the candidate is a non Malay and non Muslim. The candidate for AG is a Christian.

    There is nothing in the Federal Constitution which says that non Malays and non Muslims cannot be appointed as the Attorney General.

    More importantly it is accepted convention that the Prime Minister runs the affairs of the nation. The appointment of the Cabinet and the major Civil Service appointments are at the sole discretion of the Prime Minister. No one else.

    ReplyDelete
    Replies

    1. 1. There is also talk that the role of the AG will be restructured. This is part of the institutional reforms that need to be done. One suggestion is that the AG be confirmed by Parliament via confirmation hearings. Meaning the AG is actually appointed by Parliament and the AG will also be required to report publicly to Parliament on a periodic basis (say twice a year).

      2. The AG's role may also be redefined in that the AG does not prosecute cases anymore. There will be a separate and independent position of Public Prosecutor, who will actually prosecute cases in Court. The AG will focus on other administrative and legal issues.

      But ALL THESE REFORMS can only be undertaken AFTER a new AG has been appointed.

      It is also rumoured that the new AG (the non Muslim, male Indian lawyer) will be on a strict TWO YEAR contract.

      Over the TWO YEARS his job is to focus on achieving 1 and 2 above, ie the institutional reform of the Attorney General's Chambers.


      Some people are afraid that if these institutional reforms are undertaken it will erode their power to play hanky panky with the AG's Chambers - exactly like what happened with Super Moron and the moronic AG that he appointed as his pet monkey.


      Folks, akhir kalam, the Prime Minister is an elected representative of the people. The Prime Minister represents the will of the rakyat. Any attempt to delay or frustrate the PM from carrying out his responsibilities and obligations towards the rakyat will have serious consequences.

      Usually the will of the rakyat always wins. Those who go against the will of the rakyat will lose.

      So to the people of Malaysia, the citizens of Malaysia who stood for hours queuing up to cast your vote - please listen up.

      We all queued patiently in the sun and rain to vote for change.
      That change has happened.

      Through a fantastic expression of our will we have overthrown a corrupt and useless bunch of monkeys. Power is now back with us the people.

      The people are supreme. And our democratic process makes sure that we the people have legitimate claim to be supreme over our own fate. No one else.

      Well, it looks like some people are thinking that they can take our power away from us.

      Through ignorance, scheming and disguise they wish to usurp the people's power.

      The slimy back door types are helping them in this process.

      If this rumour I heard is true, then over the next few days this "impasse" will most likely come out into the open. There is going to be a crisis.

      If such an event comes to pass, let us all stand behind our Prime Minister.

      Not just because our Prime Minister happens to be Tun Dr Mahathir Mohamed but more importantly because we must uphold the Federal Constitution and the Rule of Law in this country.

      If we do not stand up very firmly for our rights now, then they are going to trample all over us again. And again.

      Delete
    2. Saya berasa nak termuntah bila melihat si Peliwat tegar, duduk sebaris dgn menteri2 di sidang media Dr Mahathir. Dia bukannya seorang Menteri. Jadi kenapa dia dibenarkan duduk di situ, dgn cara dialah yg termulia dan berpangkat seperti seorang Raja, seolah2 semua mesti berjalan mengikut kehendak dia. Orang seperti ini tidak ada perasaan malu dan tidak ada maruah diri langsung.

      Saya juga berasa terkejut dan hairan bagaimana Anwar telah dapat Pengampunan Diraja sebegitu cepat tanpa melalui proses pengampunan yg sepatutnya. Dia seharusnya mengaku telah meliwat Saiful di hadapan Lembaga Pengampunan terlebih dahulu dan mengaku tidak akan mengulangi jenayahnya lagi dan telah insaf. Barulah Lembaga Pengamunan boleh bersidang dan memberi pengampunan. Tetapi ini tidak. Ianya telah dibuat dgn tergesa2 oleh YDP Agong. Ini mesti ada yang tak kena.

      Kemudian Anwar telah pergi keliling negara pi cium tangan2 Sultan utk mendapat restu dan sokongan mereka. Seperti biasa Anwar akan menjanjikan macam2 yg Dr Mahathir tak boleh beri.

      Anda tahu kenapa Anwar tak sabar2 nak jadi PM? Mengikut khabar2 angin, sebaik saja Anwar jadi PM, dia akan mengesahkan lakunya not2 wang kertas RM1000 yg mencecah berbilion2 yg telah disimpan di luar negara semasa dia menjadi Menteri Kewangan dulu. Dr Mahathir telah mengharamkan matawang tsb semasa krisis matawang Malaysia dahulu.

      Kenapa DAP sangat sangat menyokong Anwar jadi PM? Sebab mereka memegang semua rahsia gelap Anwar. Jadi senanglah DAP mengugut Anwar utk mengikut segala arahan mereka. Nak pujuk Anwar bukannya susah. Bagi aje dia beberapa budak lelaki yg jambu2, isteri2 org yg dahagakan seks dan China Doll.

      Nurul Izah akan meletak jawatan sebagai MP di Permatang Pauh utk memberi laluan kpd Anwar utk bertanding di Pilihanraya Kecil utk jadi MP. Pengundi2 Melayu di Permatang Pauh yg rata2nya bodoh belaka akan menyokong Anwar. Apa tidaknya Anwar akan berjanji macam2 spt membina sebuah Lapangan Terbang di Ceruk Tok Kun. Lihat sj bagaimana dia telah menipu hidup2 org India di Kg Buah Pala suatu ketika dulu. Tapi kan Melayu mudah lupa?

      Boleh aje PAS meletakkan calun utk berentap dgn Anwar di Permatang Pauh. Dan pengundi2 Permatang Pauh yg telah celik akal dan tidak terpedaya dgn Anwar lagi, boleh memberi isyarat menolaknya dgn menyokong calon PAS.

      Malapetaka akan menimpa Malaysia jika Anwar jadi PM.
      Percayalah cakap saya.
      Ingat sebelum kena, dah kena ternganga!

      Delete
  7. "AYAH TAKDE DUIT, KENA BAYAR HUTANG"
    POSTED BY SEMUT HITAM ON KHAMIS, MEI 31, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Suasana suram menyelubungi sebuah rumah. Si Ayah duduk bermuram durja dihujung meja makan sambil riak mukanya berkerut - kerut. Besar betul masalah yang sedang difikirkannya.


    Si Isteri yang melihat kelibat suaminya itu mula mendekati dan mula bertanya, "Abang. Barang makanan dapur kita dah habis. Bila boleh kita ke kedai dan membeli barang untuk bulan ini?"


    Si Suami memandang wajah Si Isteri dengan renungan yang tajam. "Kita tak boleh beli barang dapur. Abang kena bayar semua hutang yang sedang kita tanggung pada ketika ini," katanya Si Suami.


    Dikala itu, anak lelaki sulung keluarga itu pulang dari sekolah. "Ayah. Cikgu mintak duit sukan minggu ini." Lalu ayahnya menjawab, "Ayah takde duit. Ayah terpaksa bayar hutang keluarga".


    Kemudian anak kedua perempuan pula datang dan bertanya kepada ayahnya, "Ayah, boleh tak kakak nak mintak duit sikit untuk beli buku?" Si Ayah menjawab, "Ayah takde duit. Kena bayar hutang."


    Tiba - tiba datang pulak anak bongsu yang sangat disayangi oleh Si Ayah. "Ayah. Bila ayah nak tunaikan janji? Hari tu ayah janji nak belikan adik permainan kalau adik lulus peperiksaan."


    Si Ayah mula berasa sayu. "Ya, ayah dah janji dengan adik. Tapi ayah terpaksa bayar hutang yang keluarga kita tanggung pada ketika ini. Jadi, ayah tak boleh tunaikan janji kepada adik."


    Si Isteri yang dari tadi resah mendengar jawapan Si Suami terus bertanya, "Hutang apa yang sampai semua benda tak boleh nak dibeli ni? Takkan takde langsung duit untuk kita belanja keluarga?"


    Si Suami pun menjawab, "Hutang kereta RM 80 ribu, hutang rumah 250 ribu, hutang bil telefon, bil api, bil air, bil Astor dan sebagainya. Semua sekali jumlah hutang tu dalam RM 500 ribu.


    "Mana saya nak cari duit sebanyak itu sedangkan gaji saya hanya RM 3 ribu sebulan?" jawab Si Ayah tanpa rasa bersalah. Lalu Si Ieteri pun menjawab, "Bukan ke semua hutang tu boleh dibayar bulan - bulan? Kenapa pulak sampai tak boleh beli benda lain!!!"


    (PS: Kisah keluarga ini tidak ada kena mengena dengan cerita orang Politik yang cuba bagi alasan kononnya dia tak dapat nak tunaikan janji Manifesto mereka dalam tempoh 100 Hari tu!!! Hahaha!!!)

    ReplyDelete
  8. BERI KERJA KEPADA RAKYAT DIANGGAP "TIDAK EFISYEN"???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON KHAMIS, MEI 31, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR


    Agak menghairankan juga apabila pihak Rejim Pakatan baru memberikan alasan kononnya pembatalan projek High Speed Rail yang memberi peluang pekerjaan kepada rakyat adalah 'Tidak Efisyen'.


    Walhal, projek itu bukan sahaja mampu memberikan peluang pekerjaan kepada 100 ribu orang rakyat di Malaysia dengan kemahiran tinggi. Bahkan ia turut menyumbang kepada perkembangan ekonomi Negara secara lansung.


    Namun, demi untuk mempertahankan kenyataan kononnya projek itu hanya sekadar satu pembaziran, maka kepimpinan Rejim Pakatan baru itu lebih sanggup membatalkan projek tersebut begitu sahaja.


    Tambah menyedihkan ialah apabila Rejim Pakatan baru itu mendakwa bahawa mereka sanggup membayar pampasan sebanyak RM 500 juta hanya semata - mata kerana mahu membatalkan projek itu.


    Itu yang menghairankan. Dalam keadaan mereka sendiri mendakwa jumlah hutang Negara berada pada tahap yang sangat kritikal, 1 Trillion sehingga terpaksa membuat tabung derma, mana pulak datang duit pampasan RM 500 juta tu?


    Malah alasan kononnya mereka nak menjimatkan kewangan dan mengurangkan jumlah hutang Negara pada ketika ini juga sangat tidak masuk akal. Kecuali buat Macai penyokong Rejim yang 'Uneducated' sahaja.


    Dan persoalan yang paling utamanya sekarang, pembatalan projek itu memberikan keuntungan kepada siapa sebenarnya? Adakah rakyat yang mendapat keuntungan atau sesetengah pihak tertentu sahaja yang dapat merasa keuntungan hasil pembatalan projek tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ,

      Telah saya berpesan , tak usah bersusah payah mengopi ~paste artikel dari blog hancai ni ke blog Budin .

      Jika Semut Hitam ke, ular senduk ke , Snapshot ke ingin berdebat tentang isu yang di bawa , sila beri laluan tanpa sekatan di blog2 hancai mereka itu .

      Siapa yang kata projek HSR akan memberi peluang pekerjaan seramai 100 ribu ?? Kepala Bapak Kau dan para walaunta ?? Umat ini tidak bolih di percayai dengan apa yang di ucapkan .
      Pernah saya berkata , 10 perkara walaunta berkata , 11 tidak bolih pakai . Yang lebih saekor itu datangnya dari Mak Badak ! And my word still stand to this moment .

      Di war2 kan bahawa 1MDB akan memberi peluang pekerjaan kepada 35 ribu rakyat Malaysia . Setelah 9 tahun , yang bekerja hanyalah Arul Kanda ...dialah presiden , dialah CEO , dialah kerani , dan dialah juga kuli haprak . Tidak heran dia dibayar hampir 50 ribu ringgit sebulan hanya untuk mengatur hutang2 1MDB . Tentang pelaburan 1MDB pula , dia pun kata tidak pasti . Apa punya malaun .

      Delete
  9. Jamal fleeing - Muhyiddin regrets 'negligence' by cops - Malaysiakini

    Well done, Muhyiddin, giving the cops a piece of your mind.

    The Police are in a bad light now, the Umno goon Jamal appearing to be able to make fun of them.

    ReplyDelete

  10. Jumaat, 1 Jun 2018
    KEKAL SENARAI HITAM !! MAHATHIR TIPU PEMINJAM PTPTN @chedetofficial @muhyiddinyassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
    Sebelum Pilihanraya Umum yang lepas, kerajaan Pakatan telah mengumumkan untuk memansuhkan pinjaman PTPTN dan mereka yang pernah meminjam pinjaman pelajaran berkenaan tidak lagi perlu membuat bayaran.

    Namun apa yang berlaku sekarang ini ialah, segala janji tinggal janji dan yang paling kelakar sekali peminjam hanya boleh keluar negara tetapi masih disenarai hitam oleh pihak institusi kewangan.

    Ini bermakna peminjam PTPTN tidak boleh membuat apa apa pinjaman sama ada untuk membeli rumah, kenderaan atau apa sahaja yang melibatkan pinjaman.



    Bukan itu sahaja, Menteri Pelajaran juga dah umumkan bahawa semua peminjam perlu bayar balik pinjaman PTPTN mereka tanpa penangguhan bayaran seperti yang disebut sebut dulu.



    Sangkakala nak tanya pada semua peminjam PTPTN, korang memang UNEDUCATED kan? Itu sebab tak boleh nak jadikan PTPTN tu biasiswa lepas tu mak salahkan kerajaan Barisan Nasional. Kalau korang semua belajar rajin rajin sampai CGPA boleh dapat 3.8 atas, maka korang tak perlu bayar pun PTPTN tu.

    Sebab nak sangat mansuh PTPTN, korang bagi undi pada Pakatan, sekarang ni dengan mak ayah korang tak dapat BR1M macam dulu, semua salah siapa?

    Sekarang korang sendiri rasa lah. Padan muka kau orang...keh..keh..keh...Haaak..Tuuuuiiii!!!!

    ReplyDelete
  11. PAKATAN HARAPAN : Kebimbangan Anwar Ada Asasnya!!!
    Diterbitkan Belia Bangkit Pada 9:30:00 PG


    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan kebimbangan terhadap reaksi sikap bermusuhan mengenai pendapat berbeza yang tidak sehaluan di dalam Pakatan Harapan (HARAPAN).

    Beliau berkata demikian sebagai mengulas reaksi sikap bermusuhan kepada Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang berkata kajian Invoke mendapati sebab utama pengundi beralih sokongan daripada BN adalah kerana isu kos sara hidup dan bukan kerana Tun Dr Mahathir Mohamad yang memimpin HARAPAN.

    Beberapa pemimpin BERSATU telah mengkritik penemuan Rafizi itu.

    "Saya bimbang beberapa response seolah dalam sistem kita ini tidak boleh ada sedikit pandangan berbeza. Ini berbalik kepada sistem lama.

    "Apa salah anak muda beri sedikit kritikan. Saya pun kena kritikan, soal naik jet lah, soal jalan-jalan, kalau dia tanya kita jawab, tiada masalah terhadap saya," katanya.



    Anwar berkata beliau tidak mempertahankan Rafizi tetapi berkata perlu ada ruang untuk pendapat yang berbeza.

    "Ada orang kritik saya kerana rasa saya pertahankan (Rafizi) tapi tidak, ada yang saya setuju ada yang saya tidak setuju.

    "Tapi untuk menyekatkan kemaraan anak-anak muda yang kritikal itu penyakit sebenarnya.

    "Kalau nak tonjolkan barisan pimpinan baru kita kena beri ruang atau latitude atau space untuk walaupun pada pandangan kita itu, bagi saya, kurang menyenangkan.

    "Beriilah ruang anak-anak muda bagi pendapat, kita bicara soal era baru, lebih terbuka, media sosial, lebih demokratik, transformasi yang lebih menyakinkan tapi bila pandangan lain sikit dah timbul kegelisahan seolah akan mengegarkan," katanya.

    Menurut Anwar tanggapan sebegini perlu diperbetulkan.

    "Kalau ada pimpinan yang fikir begitu (perbezaan pendapat) harus diperingatkan semula," katanya lagi.

    Anwar menyifatkan Rafizi seorang yang "kontroversi" tetapi berkata beliau bekerja keras untuk HARAPAN pada PRU14 lalu.

    "Tapi kalau dia, kita rasakan terlalu terlajak, tugas kita untuk nasihat," katanya.

    ReplyDelete
  12. BATU PUTIH : Kerana Ego Dan Dendam, Kedaulatan Negara Dikorbankan?
    Diterbitkan Belia Bangkit Pada 3:33:00 PTG


    Kita masih tidak lupa bagaimana kita berputih mata kehilangan Pulau Batu Putih. Ramai pihak menyalahkan Pak Lah ketika itu. Tun M di dalam blognya juga melahirkan rasa terkejut.

    Pak Lah digantikan DS Najib. DS Najib digelar Tun M sebagai PM yang menggadaikan kedaulatan negara kepada China dan Singapura. Singapura dikaitkan dengan HSR.

    DS Najib memang akrab dengan Singapura. Akrab tidak akrab DS Najib pada 2017 telah membuat permohon menyemak semula @ interpretasi keputusan pada 2008. Ini dibantah oleh Singapura. Tetapi demi kedaulatan negara, DS Najib teruskan juga.

    Tidak sangka Tun M menjadi PM yang kononnya mempertahan kedaulatan negara menarik balik permohonan semakan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) terhadap Pulau Batu Putih. Melepaslah kita Pulau Batu Putih.

    Sekarang baru kita tahu wajah sebenar orang itu.

    Ulasan Malaysia Defense Review

    Isu Pulau Batu Putih kembali menghangat apabila Perdana Menteri menyatakan Malaysia menarik diri dari semakan semula Kes Perebutan Pulau Batu Putih dengan Singapura di Mahkamah Antarabangsa ICJ The Hague Belanda.



    Walaupun Pulau Batu Putih kekal milik Singapura, Pulau Batuan Tengah dan Tubir Selatan milik Malaysia. PM menyatakan ketika ini Pulau Batuan Tengah memiliki struktur binaan iaitu Pangkalan Maritin Sultan Abu Bakar akan ditambak menjadi pulau kecil.



    Jika diihat semula ia sebenarnya menambah ketenggangan dua pihak iaitu Malaysia dan Singapura. Pulau Batuan Tengah terletak diantara Pulau Singapura dan Pulau Batu Putih. Kawasan berkenaan dituntut oleh Singapura sebagai penguasa dilaluan berkenaan antara laluan yang sibuk didunia.



    Kesan ketara ialah TLDM dan APMM mengalami kesukaran untuk rondaan selain kapal TLDM semakin sukar untuk merapati Pangkalan TLDM Tanjung Pengelih di Kota Tinggi.



    Pasukan Tentera Laut Singapura RSN dan Pasukan Polis Marin Singapura telah mula kerap meronda di kawasan berkenaan dan menghalau nelayan tempatan. Namun kehadiran Kapal TLDM dan APMM sedikit sebanyak mengurangkan provokasi.

    Mungkin ramai masih ingat kejadian bot Polis Marin yang dihalau ketika merapati Pulau Batu Putih sekitar 2002 kemudiannya hadir Kapal Peronda RSN dengan menghala meriam 76mm kearah bot Polis Marin berkenaan namun diselamatkan oleh Kapal Korvet Kelas Laksamana dengan pantas menghalang kapal peronda berkenaan sambil menghalakan meriam 76mm.

    Jika dilihat sehingga hari ini tiada penyelesaian kompleks dilakukan disamping kerajaan Malaysia dijangka membatalkan projek rel laju HSR KL-Singapore, sedikit sebanyak memberi gambaran ketegangan dua pihak.

    Fasa baharu konflik dua negara ini dibentuk dijangka akan menentukan siapa yang akan berkuasa dilaluan paling sibuk didunia. Malaysia dibawah kepimpinan kerajaan baharu perlu melihat secara keseluruhan bahawa kedaulatan Malaysia sedang dicabar.

    ReplyDelete
  13. JUNE 1, 2018
    33
    Ting ... Ting ... I'm Back, A Blue-Eyed Boy Is Back




    Ting, born in small town Bintagor near Sibu, was once Tun Dr Mahathir’s blue-eyed boy. Owned Ekran Bhd and was paid RM950 million in compensation for a incomplete Bakun Dam project (during Tun Dr Mahathir's era).

    Now he is about to start RM30 billion mega project in Langkawi, Tun Dr Mahathir's parlimentary area. Hmm ... what a coincidence.

    Ting Pek Khiing better complete his RM30 billion Langkawi project before the old fart dies. Otherwise the next Prime Minister and government will just raise the cost or cancel the project with just a snap of the fingers and a press conference.

    Sorry but this is Malaysia Baharu where everybody is just doing things for their own benefits or those of their family and cronies. The Rakyat are just the urinals they pee on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniaahhhh...kepada semua supporter PH...kini kita dapat melihat kembali dan merasai sendiri era kuku besi dan kroni menjarah hasil negara zaman 80 an dulu....betul kata otai2 sejarah dulu2 tu..Those who forgets history are condemned to repeat it bebbb !!!!

      Dah agak dah...inilah masanya yang paling sesuai untuk menyambung perjuangan yang belum selesai lagi tu..ingat ..ini baru gezet aje..ada banyak lagi projek2 mega yang bakal diserahkan pada kroni2...untunnnggglah depa semua...yang kena kincin rakyat jelata, khususnya cai2 PH yang bagi nak rak mengundi mereka dulu...orang makan rojak..lu orang makan kapur ajelah kan... ..keh..keh..keh...Haaak..Tuuuuuiii!!!!

      Delete
    2. Eeeee Seramnyeeeer.....Si Ting Tong...Bapak pembangkrap Bakun dah muncul...dulu menikus, tak keluar suara pun, sekarang dah boleh angkat muka baliklah...so..yang pangkah PH hari tu, apa citer sekarang..ada puas hati ka haah????? ?????..Atok platinum tu pandai berlakon kan..waktu RCI forex dulu tu..tak tahu..tak ingat...lupalah... ntah apa2 lagi alasan yang diberinya....Nasib baik DSNR ni pemimpin yang baik hati tak tangkap tak geledah rumah atok platinum dan anak2 dia walau pun memang sah sah mereka tu banyak menyonglap duit dan harta rakyat..now..tetiba jer..ini olang sudah muncul.. habislah langkawi punah ranah...jadi padang jarak padang tekukur... lah...kalau Bakun Boleh..langkawi pun boleh...caya lah atok....inilah era Msia Baru..semuanya bisa diatur jika ada persennya bhai...keh...keh...keh...Haaak ...Tuuuiii!!!!

      Delete
    3. Satu Msia dah tau...Tun M dan isu2 kroni ni, memang sebati dan sejiwa sejak dulu lagi. Daim....Kuok...dan sekarang Si Ting Tong ni dah mula keluar kuku, terang-terangan macam ni kalau ada yg menyangkal jugak tak taulaaa kan...agaknya dah buta hati dan perut gamaknya. Inilah masanya untuk membahagi2kan harta ghanimah...satu untuk aku..dua untuk kau...keh..keh...keh...Haak...Tuuuiiii!!!!

      Delete

    4. Hari ini 1 haribulan June pasti akan dikenang dalam sejarah negara kita. Tahniah kepada Malaysia kerana jadi negara pertama didunia yang hapuskan GST . Sekarang Malaysia boleh duduk sama tinggi dengan negara negara tiada GST yang lain seperti Myanmar , Angola , Bhutan dan Korea Utara . Syabas...inilah era Msia baru ku...orang semua bergerak ke hadapan, kita aje yang mengundur ke belakang...kita semua kena tabik spring kepada kerajaan PH yang hebat ni...keh..keh..keh...Haaak Tuuuuiii!!!!

      Delete
  14. MACC summons Rosmah over SRC International probe
    2h ago by Grace Aisyah Kedayan


    Aku dah teka dah, Dia mesti kena siasat. Dah kena pun. Bagus. Amat bagus.

    Aku harap dia di siasat berkaitan 1MDB jugak.

    ReplyDelete
  15. Kengkawan...jom kita lihat hutang2 negara2 lain di dunia.....Singapura....
    USD 1.7 trillion @ 408%..

    Sepanyol
    USD 2.3 trillion @ 167%

    Italy
    USD 2.5 trillion @ 124%

    Belanda
    USD 2.5 trillion @ 316%

    Jepun
    USD 2.8 trillion @ 230%

    Perancis
    USD 5.7 trillion @ 222%

    Jerman
    USD 5.5 trillion @ 145%

    Amerika
    USD 19 trillion @ 114%




    Hutang malaysia
    Cuma RM687 billion (bukan trillion) @ 50.9%. Penarafan kredit antarabangsa adalah (A-)...


    Jom menderma....Ada Tabung buluh tak kat sana????


    #Memdermaituamalanmulia....keh..keh..keh...Haaaak Tuuuuiiii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan cuba fikir2kan....Walaupun Greece yang merupakan negara Eropah yang sudah muflis pada 2015, mereka juga tidak mengutip derma daripada rakyatnya untuk melangsaikan hutang2 negara mereka...

      Krisis hutang negara itu bermula pada penghujung 2009 dan ia adalah negara pertama dalam negara Eropah yang menggunakan mata wang Euro dilanda masalah hutang yang berat.

      Pada 2012, kerajaan Greece mempunyai hutang tertunggak paling banyak dalam sejarah dan ia adalah negara pertama gagal bayar balik hutang Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebanyak 1.6 bilion Euro pada 30 Jun 2015.





      Sehingga hari ini, Greece tidak ada menubuhkan apa-apa tabung derma dari rakyat untuk membantu mereka membayar hutang negara. Mereka tak mahu membebankan rakyat dengan masaalah kewangan yang dihadapi...pemimpin mereka faham akan bebanan hidup yang terpaksa ditanggung rakyat...


      Allah SWT binasakan suatu kaum melalui pemimpim mereka yang jahat dan zalim..

      Greece negara bukan Islam pun tak mengainaya rakyatnya seperti cara Kerajaan PH buat sekarang ni kepaad rakyat Msia. Mungkin budi pekerti rakyatnya masih baik tak memcaci memfitnah memaki hamun pemimpin seperti rakyat di MALAYA BOLEH LAND.. kepakaran hebat dalam bab mencaci.. walaupun majoriti Muslim..

      Allah datangkan kehinaan-Nya.

      #rinduzamanDSNRbilanakberulang lagi....keh...keh...keh...Haaak..Tuuuiii!!!

      Delete
    2. Kamu meroyan apa Geng Najib .

      Saya berkunjung ke Athen pada November lepas . Kamu tahukah berapa cukai yang terpaksa di tanggung olih rakyat Greece ?? Personal tax di Greece adalah 42% keatas sesiapa berpendapatan lebih 40 ribu euro setahun . Manakala cukai koporat pula adalah 45% .

      Di samping itu , hampir semua barang di kenakan VAT sehingga 24% .

      Greece juga adalah sebuah Negara yang paling banyak serta paling kerap menerima bantuan dari kesatuan Eropah di atas dasar solidiriti .

      Kamu tak payahlah nak kelentong lebih . Samalah dengan sahabat baru kamu si Malaysiabaru tu .

      Delete
    3. FRIDAY, JUNE 1, 2018
      The Tabung Harapan #Malaysia Nonsense #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih


      Sergeant says : The Tabung Harapan Nonsense

      Be it RM 600 Billion , that rose to RM 1 trillion of debt , those are debt . We were always blinded with perception that is more political based than economical . We only look at how much we owed , but completely disregard our ability to service the debt , and the assets that we will be acquiring .



      Zee How works as a lawyer with RM 5800 income a month . He took a loan to buy a house amounting to RM 350,000 , and servicing his instalment for RM 2500 a month .

      He then guarantee his son’s education loan for RM 100,000 .

      He now owes RM 350,000 , and when the new auditor audited him , added the 100k guarantee into his book of debt to RM 450,000

      We stoped there , and claims that Zee How is going bankrupt soon , and as his friends and family members , call for donations and managed to accumulate RM 10,000 in total . You guys wanted to save him .

      Zee How doesn’t really need your help . He is all capable to help himself to service this loan . And you guys failed to realised that he is actually owning the house as soon as the debt is cleared .

      Without you realising , when you call for the donations arising out of your Samaritan heart , you are implicating that zee how is in deep shit and frightened away those potential clients who wishes to engage his legal services . That will affect zee how ‘s ability to pay his debt , at your mercy and self-proclaimed responsibility .

      If you really want to help zee how , go engage his legal service , he has changed , he is no longer the old zee how . He just completed his PHD . Changed . You introduce more friend to use his services , so he can increase the RM 5900 monthly salary . Even if you don’t need that legal advise , you go on your social media and promote him and get him business . Not to scare away his potential client.

      If you really want to help the country in your own way , you can start to be more realistic by lobby politically to resume GST . GST is 100000 times better than Tabung Harapan to “save” your country in “your” way .

      Malaysia is in good hands now . Scare not about mismanagement of your treasure of GST collections .

      Every single penny you donated to Tabung Harapan , is nothing more than to make you yourself “ feel “ that you are doing your micro part to “ save “ the country. It’s a pure “ syiok sendiri “ thing . Not only you are NOT saving the country , but putting malaysia in a terrible perceptional state that the country is doing so badly and scare away potential investors and those who are capable to build Malaysia .

      Tabung Harapan , is something to sustain your anger towards the former government . You will need to hate more towards the former government , so to feel that every single cent you donated worth to make you feel like you are a hero , and can tell your cucu cicit how you “perceptional” saves the country .

      Say , while you are about to invest in a company that is expending , then you heard about the company employee are donating to “ save “ their company , will you still pump in your investment ?

      No applaud for you . No cheers for you .
      It’s nothing economical , but political .

      I am calling this as nonsense, with the heart like you , to save my beloved country .

      Delete
  16. Geng najis babi, sesungguhnya aku dan ramai lagi pengunjung blog ini terlebih menyampah dengan komen kau yang syok sendiri. Boleh tak kau komen ikut tajuk. Selalu kau kopipes bahan sampah dari pusat pelupusan kat mana tah kat sini. Kalau kau paham bahasa, sedarlah diri bahawa umno dan najis dah di tolak dan tak di ingini sebagai pemerintah di mesia ini. Jadi pembangkang pon belum tentu lagi pasal dah tak de duit lagi. SO PLEASE GENG NAJIS BABI HARAMJADAH, STFU, SIAL

    ReplyDelete
    Replies
    1. mts...Aiiik Marah ke...janganlah macam tu, nanti kena jual dengan Tuan Budin...25%...keh..keh..keh..Haaak..Tuuii!!!

      Delete
    2. Akhirnya.... Satu hari seorang, 44 hari 44 org. Terkabullah hajat kau nanti Geng Najib.

      Delete
  17. tu baru menang kltn & terengganu,bayangkan klu pas menang persekutuan?

    ReplyDelete
  18. Kerja munafik Pakatan Haprak diketuai Tun M dan konco2nya....
    Mereka berkokok 2-3 tahun sebelum PRU gebangkan Malaysia bakal muflis..bangkrap...
    Rakyat dipasak minda mereka dengan dakyah...hutang terlalu besar...tapi yang peliknya..kalau dah tahu negara nak 'muflis' apa pasal lu orang janji bulan bintang...macam dalam 10 janji dalam 100 hari tu haaah????

    Betul cakap DSNR.. mereka menjanjikan bulan bintang yang tak mungkin dapat dilaksanakan..hanya untuk gula2kan rakyat dalam PRU ajelah kan..

    Akhirnya bila rakyat dah terpedaya.... mereka menang..tapi kini beri 1001 alasan tak boleh tunai janji..walhal kalau bertarung untuk menang sebagai kerajaan PRU14, jika mereka 'ikhlas' dan 'cerdek' mesti sudah study habis-habis kedudukan ekonomi negara yang mereka tuduh bakal 'muflis' tu.. so TAK MUNGKIN berani JANJI BANGANG macam dalam MANIFESTO tak masuk akal tu..

    Moralnya..inilah sebuah KERA jaan PENIPU lagi MAHAMUNAFIK!!

    Mereka bubuh TAHIK atas kepala DSNR.. hutang Msia memang billion2.. tapi DSNR boleh bayar hutang dengan baik dan ikut jadual yang telah ditetapkan, takde sebarang isu pun..... KDNK/Hutang separuh sahaja.. daripada KDNK yg sangat rendah zaman Rejim Tun M 2003 dulu tu.


    Apakah KERA jaan begini jujur..? Diberkati ke... selain dari dapat kuasa menggunakan taktik KOTOR.. menipu rakyat dan memfitnah pimpinan2 kabinet DSNR.. membuat busuk atas nama orang lain yang tak bersalah. Selamatkah kita kalau kerajaan PH ni dibiarkan terus berkuasa dalam PRU akan datang???? Belum sebulan lagi memerintah dah macam2 hal yang timbul...itu belum 5 tahun lagi...Yang pasti..dah ada cakap2 penyesalan rakyat kerana mengundi PH dulu, tapi apa nak buat..nasi dah jadi bubur sendiri...kan orang tua2 kiat dulu ad berpesan...Terlajak perahu boleh diundur..Tersalah pangkah PH...buruk padahnya...sendiri buat, sendirilah yang kena tanggung...keh..keh..keh...Haak..Tuuuuiiii!!!!

    ReplyDelete
  19. Rosmah next to be called up by MACC

    Published on 01 June 2018

    By Yiswaree Palansamy

    KUALA LUMPUR, June 1 — Datin Seri Rosmah Mansor has been summoned by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) to record her statement this Tuesday.


    Rosmah’s lawyer Datuk Geethan Ram Vincent confirmed to Malay Mail that the wife of Datuk Seri Najib Razak has been called to help the investigation into 1Malaysia Development Bhd-linked (1MDB) SRC International Sdn Bhd.


    “We received the notice today, and Datin Seri will be present at the MACC headquarters at 11am to have her statement recorded,” Geethan said when contacted.

    #### Check with her where she keeps the blue diamond given to her by Low Taik Jho .

    ReplyDelete

  20. eport: Najib administration promised Arul Kanda RM5m payment


    Published on 01 June 2018

    By Zurairi Ar


    KUALA LUMPUR, June 1 — Datuk Seri Najib Razak’s administration had agreed to pay 1Malaysia Development Bhd (1MDB) president Arul Kanda Kandasamy a RM5 million ex-gratia payment, Malaysiakini reported today.


    Citing anonymous sources, the news portal said the payment was agreed by the Finance Ministry prior to placing Arul Kanda on garden leave until his contract expires on June 30.


    Malaysiakini said it has also sighted correspondence between Najib, who was then prime minister and finance minister, and former treasury secretary-general Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.


    The sources cited had claimed that half of the payment was to be paid after Arul Kanda’s contract expires.


    None of the allegations could be verified at the time of writing.

    Malaysiakini could not reach Najib, Irwan or Arul Kanda for comment, nor could it confirm if Arul Kanda had received half of the payment.

    Last week, Finance Minister Lim Guan Eng said Arul Kanda had replied he was on garden leave and unaware of the 1MDB’s financial situation, and Lim had labelled the latter “utterly dishonest and untrustworthy”.

    In response, Arul Kanda insisted the alleged wrongdoings at the firm occurred before he was recruited.

    He also threatened to sue Lim over the latter’s remarks.

    1MDB is wholly owned by the Finance Ministry, and Arul Kanda is its sole current employee.


    #### Kaki temberang pun bolih dapat ex~gratia payment sampai 5 juta ringgit .

    Binawe Najib !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. BARISAN Nasional (BN) mendedahkan, tindakan menghapus tol di Kuala Lumpur-Seremban Expressway dan Salak Expressway dihapuskan mulai semalam, bukanlah jasa kerajaan Pakatan Harapan (PH).

      Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik BN, Datuk Eric See-To berkata, tol pada kedua-dua laluan itu dihapuskan kerana konsesi untuk kedua-dua jajaran yang dulunya diberikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sekitar tahun 1990-an, tamat pada jam 12 tengah malam tadi.

      “Kedua-dua konsesi itu yang berada di bawah syarikat ANIH Bhd, tidak pernah dilanjutkan oleh kerajaan BN ketika di bawah kepemimpinan Tun Abdullah Ahmad Badawi atau Datuk Seri Najib Razak.

      “Justeru itu, penyokong PH dan Tun Mahathir tak payah perasan. Mereka patut terus tuntut PH untuk menghapuskan segala tol di Malaysia seperti dijanjikan oleh mereka dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14),” katanya menerusi satu kenyataan media, semalam.


      Semalam, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mengumumkan tiada lagi kutipan tol di jajaran Kuala Lumpur-Seremban Expressway dan Salak Expressway di Plaza Tol Sungai Besi kendalian Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) bermula 12 tengah, malam tadi.

      LLM dalam kenyataannya, berkata dengan penamatan tempoh konsesi jajaran berkenaan, bayaran tol bagi semua laluan keluar dan masuk di Plaza Tol Sungai Besi dikurangkan antara RM 0.40 hingga RM1.70.

      "Penamatan ini sekali gus akan memberi manfaat kepada hampir 130,000 kenderaan yang menggunakan plaza tol berkenaan setiap hari.

      Delete
    2. Tiada kedengaran pun puak PH mengatakan apa2 tentang penamatan ( bukan penghapusan) kutipan tol itu .

      Selain dari apa yang di perkatakan olih Eric See To @ Lim Sian See , ada kah sesiapa lagi yang mengeluarkan kenyataan ??

      Mengikut perjanjian asal , lebuhraya utara selatan juga tamat tempoh pada tahun ini . Tetapi kerajaan Najib @ Kepala Bapak Kau lanjutkan tempoh selama 22 tahun lagi . Jadi tempoh tamat perjanjian berpindah ke tahun 2039 . Sekarang walaunta Bingai Najib terus bertanya bila nak hapus ....betul2 Kepala Bapak Kau !!!

      Delete
    3. Malaysia Rancang Bina Pulau Di Batuan Tengah – Tun Mahathir
      31/05/2018 0
      Facebook Twitter Google+ Telegram Digg




      Kementerian Luar Singapura memaklumkan Malaysia tidak akan meneruskan prosiding menuntut kedaulatan Pulau Batu Puteh berhubung Penghakiman asal pada 2008 seperti dinyatakan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

      Kementerian republik itu berkata bahawa Malaysia telah memaklumkan kepada ICJ pada 28 Mei, 2018 bahawa ia tidak akan meneruskan prosiding yang dimulakannya sebelum ini.

      Laporan hari ini menyatakan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad merancang untuk membina pulau di Batuan Tengah, langkah yang dijangka mencetuskan kemarahan Singapura.

      Mahathir mengumumkan rancangan Malaysia untuk membangunkan sebuah pulau di Batuan Tengah yang berada di pintu masuk laluan strategik di timur Selat Singapura.



      Undi Pasukan Pilihan Sebagai Juara Piala Dunia 2018

      “Kita mahu membesarkan Batuan Tengah sehingga menjadi sebuah pulau kecil untuk kita,” kata pemimpin berusia 92 tahun itu.

      Bagaimanapun, beliau tidak memberikan butiran mengenai rupa pulau yang dirancang itu atau berapa lama tempoh diperlukan untuk pembinaannya.

      Pada 2008, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) mengisytiharkan dua kawasan berbatu yang dipanggil sebagai Batuan Tengah milik Malaysia manakala sebuah pulau berhampiran ‘Batu Putih’ dianggap wilayah Singapura.

      Malaysia mencabar keputusan ICJ itu, tahun lalu namun Kuala Lumpur tidak mahu meneruskan perbicaraan itu.

      Delete
  21. Pantun Derma Untuk Negara #TabungHarapan #MalaysiaMemilih


    Batu zamrud batu delima,
    Batu kelikir bawah meja,
    Hutang negara sibuk nak diderma,
    Hutang kawan-kawan buat bodoh saja.

    Bercinta dengan cik puspa,
    Berkahwin dengan cik rara,
    Tunggakan hutang ptptn jangan dilupa,
    Takyah sibuk nak bayar hutang negara.

    Singa dipanggil lion,
    Wolf dipanggil serigala,
    Dok gebang hutang negara dah 1 trilion,
    Projek terowong bawah tanah eh diteruskan pula?

    Pagi-pagi siram pokok bongsai,
    Sambil mengunyah buah bidara,
    Hutang rakyat dengan rakyat pun payah nak langsai,
    Ada hati propa nak bayar hutang negara.

    Roti bakar sapu kaya,
    Sedap dibawa pergi berkelah,
    RM 40 juta live Piala Dunia,
    Apa jadi dengan hutang negara?

    Niat di hati nak beli rumah,
    Bertukar kerajaan diberhentikan kerja,
    Kata nak bagi tol percuma,
    Ek eleh hanya bagi 50% jer.

    keh...keh..keh...Haaak..Tuuuuiiii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tun...jawab... jangan tak jawab bebb !!!!!

      Delete
  22. Kenapa ada orang yang suka bising
    Rakyat sukarela nak derma pun dia nak runsing
    Sebenarnya orang sebegini tak paham perkara yang penting
    Ini bukan soal duit tetapi keprihatinan rakyat dan pemimpin ph dalam memulihkan negara, kita berganding..

    Puncanya dari kesilapan pemerintahan yang lalu
    Membuat hutang dengan tidak memikirkan kesannya secara melulu
    Bila PH janji nak restructure dan hapuskan hutang ptpn, diaorang dah bebulu
    Yang memblacklist kan peminjam tu sapa ye, bukan ke diaorang dahulu..

    Kesian trooper dan macai macai
    Baru nak belajar jadi pembangkang, otak tak pakai
    Kes piala dunia pun jadi isu, depa nak tibai
    Teringat ayat kerajaan dahulu, Bila kerajaan dah bagi, bersyukurlah, jangan bising macam murai..

    Patutlah BN kalah dalam pru lepas
    Dalam kepala penyokongnya penuh hampas
    Semua benda dia ingat mudah, dia nak lekas
    Sabar ye, kalau tak suka kerajaan sekarang, bolehlah ke negara lain dengan pantas..

    Ini sebahagian koleksi jawapan pemimpin mereka
    Sekarang kepada macai kita pulangkan semula, apa yang dikata
    Dalam blog orang menkopipes artikel sampah macam puaka
    Jangan asyik dok fikir apa sumbangan negara pada kita, fikirlah sumbangan kita pada negara tercinta..





    ReplyDelete
  23. Lebai2 PAS ni memang bodoh sombong. Semuanya bukan faham tentang sifat amanah, tanggungjawab dan integriti. Nik Amar dulu pun memang pernah berkata bahawa PAS sengaja tidak bawa pembangunan ke Kelantan sebab tak mahu rakyat Kelantan tercemar dgn maksiat. Dari butir percakapannya kita tahu yang lebai2 ni akal mereka singkat (Parti Akal Singkat) PAS. Pembangunan kepada mereka hanyalah bangunan besar, supermarket, wayang, stadium dan lapangan terbang serta industri2 pengilangan dan pembuatan. Lebai2 ini tak terjangkau bahawa pembangunan tidak sahaja tertumpu pada material tetapi kpd modal insan. Pembangunan kepada pengetahuan serta keilmuan rakyat, ekonomi berdasarkan ilmu dan pengetahuan (knowledge based economy) dan pembangunan kerohanian dan jasmani iaitu perubatan dan pendidikan.

    Kepada lebai2 sampul, penjanaan ekonomi adalah terhad kepada tebang balak utk buka ladang, buka ladang dan tebang balak lagi, buat lebuh raya dan tebang balak lagi. Semuanya tertumpu kpd penjarahan hasil hutan tanpa memikirkan pembangunan yang dapat dimanfaatkan dari penduduk yang berilmu dan berpengetahuan. Maka tak pelik bahawa apabila menjadi kerajaan, sikap yang mereka guna untuk menghadapi pihak yang mengkritik dan membangkang bukanlah menyantuni dan mendengar kritikan tetapi ishtihar perang, pulau dan balas dendam. Mereka in semuanya tandus pemikiran akibat terlalu lama duduk dibawah tempurung kepercayaan dan ketaksuban mereka.

    Mereka tidak melihat bahawa dunia ini luas dan pengetahuan yang mereka miliki itu ibarat setitis air berbanding kepada luasnya lautan. Mereka sebaliknya beriktikad bahawa tempurung yang mereka duduki itulah sebaik2 tempat dan sesiapapun yang tidak duduk bersama mereka dibawah tempurung itu tidak islam dan tak sama taraf keimanannya.

    Pemulauan Husam dan Wan rahim memang sudah terjangka dan ianya tak pelik. Bahkan kita dapat lihat dari ketandusan pemikiran mereka apabila mereka berhabis dana ingin membolot markas Amanah di wisma Tok Guru sebaliknya membiarkan kakitangan Harakah tanpa pembelaan dan dizalimi. I'm not at all surprise. The surprise is that many people see PAS as an Islamic party. PAS is islamic as BN is uncorrupted, which is FAKE NEWS!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Betul sangat bro Perak Man
    Belum 100 hari dia dah komen
    Ingatnya masih kerajaan Be End
    Semua kerja dibuat main!

    Pungut derma rakyat yang sanggup
    Wang negara klepto dah cekup
    Rakyat sayang,nak bagi cukup
    Tak mintak derma pun dia dah lingkup!

    Hutang ptptn semua dah tahu
    Kerja bergaji bayar tu perlu
    Senangkan rakyat Pakatan pun mahu
    Kerajaan baru, GN melulu!

    Terowong di Penang, faedah ke rakyat
    Tiada Birkins, berlian berkilat
    Hutang trilion, siapa yang buat
    Sorok berjuta,pemimpin mengelat!

    Piala Dunia ramai nak sponsor
    Tengok bola rakyat gembira
    Hiburan rakyat kegemaran semasa
    Bukan songlap wang negara!

    Hutang negara apa nak jadi?
    Terpaksalah bayar mencuci daki
    Tinggalan Klepto biang keladi
    Biawak hidup bini dan laki!

    Sikit sana sikit sini
    Klepto janji semua nak bagi
    Konon rakyat suka begini
    Tapi billions pergi kat bini!

    Geng Najib, ada ke kobis?
    Menyibuk sini, panjang kopipes
    Kobis tak jual? dedak dah habis
    Siapa yg bayar,Pekan ke Lipis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Set macai ni kalau kita nasihat pun tak akan faham
      Pasal hatinya penuh dengan perasaan dendam
      Baru 3 minggu PH memerintah pun diaorang nak hentam
      Masih dok terbayang kerajaan silam..

      Takkan tak nampak akan perubahan
      Minyak tak naik dan GST sifar oleh kerajaan
      Udahlah pru lepas tak pangkah pakatan
      Sekarang diaorang pulak bising lebih lebih, mintak bukan bukan..



      Delete
  26. PAS ada lah parti politik yang terkongkong dengan cara2 lama. Dendam, hasad dengki ada lah antara ciri ciri nya.

    Akar umbi PAS terdiri dari mereka yang serupa itu. Di kampong dan di kota ramai yang macam itu. Di kalangan yang tua mungkin berkurngan pendirian saperti itu. Tetapi yang tidak begitu tua, masih lagi.

    Mereka yang bersekolah pondok mungkin kurang berlajar sejarah Islam. Bahawa ada 500 tahun zaman kegemilangan Islam di dunia ini yang akhir nya berpusat di Baghdad. Islam mendahului negara2 Barat dalam matematik, sains dsn sebagainya. Sehingga Baghdad di serang, di geledak dan di musnah kafirun Mongol, keturunan Genghis Khan yang menawan China di abad 13.

    Begitu baik cara pemerintahan dan pimpinan Islam di zaman itu sehingga orang2 Mongol itu pun tertarik dan memeluk agama Islam. Yang pergi menyerang dan menawan utara India pun beragama Islam. Akbar The Great meninggalkan legasi pemerintahan dan pentadbiran yang di pelajari mereka yang minat sejarah lama hingga sekarang.

    Boleh kah PAS mencontohi itu semua? Malang nya tak beberapa saja antara ahli dan pemimpin PAS yang tahu itu semua. Malang. Sedih.

    ReplyDelete
  27. WAWANCARA | Bagi Ketua Umno Cheras Datuk Seri Syed Ali Alhabshee, semua pihak dalam Umno perlu dipersalahkan atas kekalahan parti itu pada PRU ke-14.

    Katanya, ini kerana semuanya secara membuta-tuli menyokong bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam isu 1MDB.

    Dalam wawancara bersama Malaysiakini, beliau berkata pemimpin dan akar umbi Umno sepatutnya menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir ketika mereka bersuara tentang 1MDB, sehingga menyebabkan mereka dibuang atau terpaksa keluar parti.

    "Semua bertanggungjawab. Kami wajar dipersalahkan kerana tiada yang bersuara seperti Mahathir, Muhyiddin atau Mukhriz.

    "Kami tidak pernah bercakap tentang 1MDB dan tidak pernah beritahu bekas perdana menteri bahawa kami rasa ada yang tidak kena dengan 1MDB.

    "Kami terlalu takut untuk bersuara, (jadi) kami mendakwa Najib betul dan tiga pemimpin itu mahu sabotajnya. Kami hanya ikut arus," katanya lagi.

    Beliau yang juga Setiausaha Umno Wilayah Persekutuan berkata, salah satu sebabnya adalah ketakutan pemimpin Umno yang mereka mungkin kehilangan jawatan dalam kerajaan, seperti apa yang berlaku terhadap Muhyiddin.



    Beliau berkata masih ingat dengan jelas bagaimana presiden BERSATU itu disingkirkan daripada jawatan timbalan perdana menteri selepas secara terbuka mengkritik 1MDB dalam perhimpunan agung Umno Cheras pada 26 Julai 2015.

    Katanya, beliau sudah "separuh percaya" tentang apa yang dikatakan Muhyiddin pada ketika itu tetapi memutuskan untuk tidak berbuat apa-apa kerana mahu kekal dalam kerajaan.

    Syed Ali mengimbas kembali tindakannya melawat Muhyiddin sehari selepas pemecatannya yang mencetuskan kecaman daripada pemimpin parti lain.

    "Selepas itu saya menutup mulut. Saya juga bertanggungjawab (atas kekalahan Umno dan BN)," katanya la

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAT NI ANTARA PEMBODEK TEGAR NAJIB RAZAK...DAH KALAH BARU NAK MENYESAL PULAK

      Delete
  28. Tak banyak komen di sini.

    Kopipes di atas nama GENG NAJIB itu tak kira. Bukan komen, ha nya kopipes - aku tak baca langsung pun.

    Kot kalo ramai masuk tulis komen di sini, Budin sanggup buang kopipes tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of course, rakyat tak teringin nak baca sampah2 kopipes yang macai2 UMNO campak kat blog ni. Waste of time! Macam juga nasihat Najib supaya Tun tak jarah Petronas. Pencuri nak nasihatkan tuan rumah? Logik ke? For me, I don't suffer fools willingly. Leave the fools alone and they will go quietly.

      Nick.
      Cape Tiger.

      Delete
  29. 'Kita cari Jamal sampai ke lubang cacing'

    Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin rasa kesal atas kecuaian pihak berkuasa yang bertugas menyebabkan Jamal Yunos hilang dari sebuah hospital swasta minggu lepas.

    Dia kata apa-apa tindakan diambil terhadap pegawai polis berkenaan ada di bawah bidang kuasa pihak berkuasa yang berkenaan.

    Musa Aman dan Jamal Ikan Bakar perlu menyerah diri kepada pihak berkuasa atau berisiko ditangkap kerana polis Malaysia boleh mendapatkan bantuan daripada rakan-rakan negara asingnya, termasuk Interpol.

    Bila "di tangkap" mesti lah di anggap sebagai "common criminal", di gari dan di lokap.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...