Sunday 17 June 2018

EHH...EHH...SOMBONGNYA!!

Unit Komunikasi Strategik UMNO menasihatkan pihak lain selain ahli UMNO agar tidak mencampuri urusan pemilihan pucuk pimpinan parti itu yang akan berlangsung pada 30 Jun ini.


Ehh..ehh...sombongnya!!


Pertama, siapa ketua kepada unit tersebut dan sejak bila ia wujud?


Kenapa sebelum ini tidak pernah kedengaran wujudnya Unit Komunikasi Strategik UMNO?


Adakah unit ini hanya diwujudkan setelah UMNO hilang kuasa dan BN kalah pilihanraya?


Kedua, sejak bila UMNO menjadi begitu tertutup sehingga orang lain tidak boleh ambil tahu mengenai perkembangannya?


Adakah ia parti untuk orang-orang Melayu atau sebuah syarikat sendirian berhad?


Jika orang luar dan bukan ahli tidak boleh ambil tahu mengenai UMNO, apakah parti itu selama ini memperolehi kuasa hanya dengan sokongan ahli-ahlinya saja?


Ketiga, adakah selama ini ahli UMNO dan media milik UMNO tidak pernah mencampuri urusan pemilihan parti-parti lain?


Jika mereka boleh sibuk-sibuk dengan urusan parti lain, kenapa pula orang lain tidak boleh ambil tahu berkaitan pemilihan UMNO?


Keempat, kenapa UMNO masih tak sedar diri dan terus mahu menyombong diri?


Adakah ia mahu lebih lama menjadi pembangkang?


Setelah ditolak rakyat sehingga hilang kuasa pun masih nak sombong lagi? (ShahbudinHusin 17/06/2018)

52 comments:

  1. Replies

    1. Budin,

      Tolong bagitau YB Mat Sabu, isteri beliau tak payah la pakai cermin mata hitam.

      Delete
    2. Apa masalahnya dengan memakai cermin mata hitam? Tak logik sama sekali jika seseorang memakai cermin mata hitam dijadikan isu......!!

      Delete

    3. Aku terangsang bila tengok..

      Delete
    4. Buasnya nafsu budak asmara ni..

      Delete
    5. fauziasmara menggunakan perkataan "terangsang".
      Makna nya "inspired".

      Tidak semesti nya membayangkan nafsu nya terhadap yang pakai cermin mata hitam yang di sebut nya itu.

      Kalau dia inspired sehingga mahu kahwin gadis yang pakai cermin mata hitam, itu tidak salah. Asalkan bukan isteri orang atau nenek kebayan. Hahaha.

      Selamat Hari Raya fauziasmara.

      Delete
    6. Betul ke Mahathir bersalam dengan 55,000 pengunjung?



      Dianggarkan 80,000 orang melawat rumah terbuka kerajaan di kediaman rasmi Sri Perdana Perdana Tun Dr Mahathir Mohamad, yang berakhir pada 4.30 petang semalam.

      Dr Mahathir, yang diiringi isteri Tun Dr Siti Hasmah dan ahli Kabinetnya, berjabat tangan dengan beribu-ribu pengunjung semasa sesi bertemu dan berbual yang berlangsung selama tiga jam.

      “Saya berjabat tangan 55,000 orang hari ini; Saya takut tangan saya akan menjadi lekang (tertanggal),” kata Dr Mahathir.

      Ini satu lagi berita jenis drama yang boleh kita kategorikan "Feature Human Interest" untuk menunjukkan hebatnya pimpinan sekarang, jadi tak apalah JANJI MANIFESTO tidak dilaksanakan.

      Jika 55,000 pengunjung mengambil masa 1 saat seorang untuk bersalam. Ini bermakna Mahathir perlukan masa 916.7 minit iaitu kira-kira 15.3 jam untuk bersalam.

      Logik ke? Takkan 1 saat seorang? Takkan nak tunjuk sokongan rakyat kena menipu macam parti AMANAH tipu ahlinya 100,000 orang.

      Sepatutnya dah tercabut lengan Mahathir dan kini berada di ICU.




      Kalau nak "kelentong" pun berpada-padalah. Tak perlulah nak buat persepsi dalam meraih undi. Makin lama rakyat akan menjadi makin bosan.







      PH sepatutnya meneliti kunjungan Hari Raya PH yang sama dengan posisi pengundian PRU-14. 70% cina menyokong PH yang hadir. Di mana Melayu? Lihatlah gambar-gambar sambutan Raya PH berapa ramai muka Melayu.

      PH juga kena teliti tentang perbelanjaan mewah Sambutan Hari Raya ini sedangkan negara mengalami hutang yang banyak. Sikap hoipokrit PH sangat jelas dalam satu masa PH minta rakyat berjimat, Menteri potong gaji tapi dalam satu masa lain PH pula membelanjakan wang yang besar dalam pelbagai program PH. PH sepatutnya contohi Agong yang batal Sambutan Hari Raya serta balik ke Kelantan (ada makna) buat cara yang serdahana di Kelantan bersama Kerajaan PAS.

      Makin hari makin jelas PAKATAN HARAPAN sebenarnya telah bersalin semula kulitnya kepada BN 2.0 yang dulunya mereka adalah UMNO dan daripada akar yang sama tetapi cabang sahaja berlainan

      Delete
    7. fauziasmara, jaga jaga, bukan saja bahana AK47, jugak meriam 125 mm. Menteri Pertahanan tuh.

      Paling teruk sekali kalo kena sebiji exorcet missile, tak sempat nak kata sori pun, bro.

      Delete
    8. Dulu kata harga barang naik kerana GST, sekarang tidak pula..


      Ketika mewajarkan Langkah Kajang untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon DUN Kajang, Rafizi Ramli berkata ia langkah berjaga-jaga PKR menghadapi plot kem Tun Dr Mahathir Mohamad menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
      “Jika Najib jatuh, diramalkan isu manipulasi perkauman dan agama akan dicipta untuk mewujudkan ketidakpercayaan dan kekecewaan kepada kerajaan Selangor,” kata bekas setiausaha agung PKR itu.

      Malah, Anwar ‘gembira’ apabila mendapat tahu Dr Mahathir ‘berminat’ dengan Langkah Kajang.
      Anwar di satu ceramah di Cheras berkata Dr Mahathir terpaksa memanggil mesyuarat khas membincangkan strategi itu.
      “Strategi kita ini mengejutkan, saudara tahu tak Dr Mahathir panggil mesyuarat khas? Penat-penat dia, dengar Anwar Ibrahim nak pergi Selangor sampai kena panggil mesyuarat.

      “Semasa mesyuarat itu, seorang bangkit berkata Anwar bertanding Kajang sebab nak jadi menteri besar. ‘Tak boleh jadi perdana menteri jadi menteri besar sajalah. Apa dia boleh buat’.

      “Kemudian Tun Daim Zainuddin bangun, dia marah. Dia kata ‘kamu tidak kenal Anwar. Anwar kalau dia ambil menteri besar, nazak Umno’,” kata Anwar yang dipetik laman The Malaysian Insider yang kini sudah ditutup.

      Menurut Anwar, kebimbangan Dr Mahathir dan Daim itu membuktikan “strategi Langkah Kajang itu tepat”.

      Semasa menceritakan LANGKAH KAJANG Rafizi menitis air mata. Otai reformasi pun menitis air mata...

      Rupanya LANGKAH KAJANG adalah komplot PKR & PEMBELOT PAS (Kini parti AMANAH) untuk jatuhkan kepimpinan ulama dalam PAS.

      Hari ini Rafizi cuba bodohkan rakyat dan PENYOKONG HARAPAN dengan tulisan terbaru. Pembaca baca sendiri dengan notis amaran "Jangan percaya kalau percaya anda kena bodoh lagi.."

      Delete
    9. Albanji....
      Awat hang tak nak sior Hedy Wang buat rumah terbuka Hari Rayer?
      Berapa ramai makluk pis datang berayer.....kami pun nak tau jugak beriter?......he....he....walaun mabuk tuak.

      Delete
    10. Ce admin siasat depa guna duit gomen ke duit sdr bt jamuan ni..pastu brp hbs

      Delete
  2. Tuan Shah......teman udah kaborkan umno dengan sikap sombong dan angkuh berpisah tiada......udah memang ada dalam DNA deme.


    Rasanya kita baru jerrr lepeh ngundi.......ada orang dakwat mengundi tu masih ada tinggei di ujong kuku........tapi orang2 umno ni tak peronah belajor dari silap sendiri.......tak boleh kena tegor......dikritik-komen sumer memang pantang deme.

    Lantok deme lerrr jangan harap ada apa2 yg berobah.

    Dulu kini dan selamanya rope itu juge lerrrr deme yeoopp...
    Memang tak sior.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Yeop, ater yang hingo selama ni dalam hal 100 hari manifesto PH tu, puak deme ni le. Cer suruh deme kawalkan dan ambik tahu org UMNO yang byk menyibuk kisah kelambu org.

      Delete
    2. Tak pun ambil tahu tentang lembu orang tu....

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Mahathir mungkin berubah, tapi Anwar tetap sama seperti dulu



      Saya mendengar kenyataan Anwar Ibrahim berkenaan dengan Mahathir dalam satu video yang disiarkan semalam oleh pihak BBC. Video wawancara selama 23 minit itu ada menyentuh mengenai kenyataan Anwar Ibrahim berkenaan dengan Mahathir.

      Anwar berkata, Dr Mahathir yang dikenalinya pada 1980-an tidak sama dengan Dr Mahathir hari ini.

      Anwar Ibrahim membandingkan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump dan berkata, Dr Mahathir dahulu yang dikenalinya ialah Trump pada zamannya.

      Anwar mengimbaukan kembali pertemuan pertamanya selepas 18 tahun dipecat oleh Mahathir pada September 1998 di satu perbicaraan mahkamah pada 2016. "Saya sudah lakukan kesilapan. Beri saya satu peluang untuk membetulkannya." Kata-kata itu bukan Dr Mahathir kerana Mahathir dulu tak buat kesilapan.

      “Dr Mahathir dahulu tidak buat kesilapan. Beliau pernah menjadi Trump zaman ini.” kata Anwar.

      Walaupun ramai penyokong Anwar marah, terutamanya kumpulan otai reformasi Anwar berkata rakyat Malaysia harus memberi peluang 2 tahun kepada Dr Mahathir yang “baru”.

      “Beliau sudah mengubah pandangannya mengenai isu seperti kebebasan kehakiman, media dan dasar ekonomi dengan pasti dan jelas.” kata Anwar lagi.

      Itu berkenaan pandangan Anwar terhadap Mahathir dalam wawancara dengan BBC. Saya ada satu kemusykilan yang ingin saya kongsikan dengan pembaca iaitu adakah Anwar sudah berubah?

      Sehingga hari ini apa yang saya fahami daripada maklumat yang saya perolehi terutama daripada teman-teman rapat Anwar. Anwar tetapi seperti dulu, Anwar 1990an.

      Masih gelojoh mengatur kuasa untuk mengganti Mahathir. Memang tidak dinafikan Anwar adalah penasihat parti Keadilan dan isterinya Presiden PKR dan anaknya adalah Naib Presiden PKR dia berhak untuk membuat kenyataan dalam polisi kerajaan kerana PKR ada 49 kerusi parlimen, tapi harus diingati bahawa kemenangan itu kerana PKR bersama PH dan jangan melampaui PH.

      Mahathir mungkin sudah berubah ke arah yang positif dalam politik Malaysia tapi Anwar dalam beberapa siri kenyataan menunjukkan tidak berubah. Politik Anwar adalah politik 1990an sudah ketinggalan dengan gaya hidup anak muda Malaysia sekarang.

      Makin banyak Anwar bercakap mengenai Mahathir makin ramai orang ingin tahu hubungan Anwar dengan Mahathir. Adakah benar Mahathir masih menganggap Anwar adalah orang yang tidak bermoral dan orang tidak bermoral tidak layak untuk menjadi PM.

      Mahathir kelihatan lebih cenderung kepada anak angkatnya Azmin Ali untuk menerukan legasinya berbanding Anwar. Mahathir dilihat membentuk Azmin secara diam-diam sebagai PM8.

      Anwar akan menjadi mangsa lagi dan itulah kesudahan kepada Anwar yang tidak pernah belajar kesilapan lalu. Gopoh dan gelojoh mengatur politik.

      Sepatutnya peringatan Abdul Hadi di pertemuan pada Kuala Terengganu dalam krisis MB Selangor "Enta 16 tahun terkurung dalam penjara masih tak insaf dan tak berubah " sepatutnya di renungi oleh Anwar dan Saifuddin Nasution

      Delete
    5. Gara gara BERUK SUBSIDI berhari raya. Tukar baju baju, tukar kulit baru, tukar nama baru.
      Umno/Pis ada duit lagi kah nak beri pisang subsidi?

      Delete
  3. Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sama-sama teruk, tapi BN lebih cenderung Islam berbanding PH



      Satu ketika saya pernah menyebut BN lebih dekat dengan Islam berbanding PH. Lalu ramai jugak penyokong2 PH yg mengatakan saya dh cenderung kpd UMNO. Statment saya dikatakan menongkat UMNO. Tak kurang jugak yg sarankan saya masuk UMNO.

      Apa yg saya kata adalah berdasarkan pengamatan saya. Walaupun dlm BN ada MCA dan MIC namun keduanya dilihat agak berkecuali dlm isu2 Islam. Mereka juga dilihat tidak cuba mempengaruhi UMNO dlm hal2 agama Islam dan Melayu. Tetapi DAP dilihat sebaliknya. Sejak PH menguasai kerajaan pusat, DAP dilihat semakin lantang menzahirkan campurtangannya terhadap isu2 agama. Disamping itu cuba mempengaruhi kerajaan agar mengikut kehendak mereka.

      Saya tidak yakin ahli2 parlimen Muslim yg minoriti dlm kerjaan PH itu mampu mempertahankan hak2 Islam. Lebih2 lagi apabila didapati beberapa org ahli2 parlimen muslim itu sememangnya telah memiliki fikrah yg selari dgn DAP. Sebelum ini saya memuji UMNO berkaitan penjagaan terhadap hak2 Islam berbanding PH, bukan bermakna saya cenderung BN atau UMNO. Saya tetap PAS, kerana Pas lebih Islamic berbanding keduanya. Namun atas sifat sygkan Islam sya cuba sedarkan ummat ini akan bahayanya kedudukan Islam apabila PH yg didominasi DAP itu berjaya memerintah negara.

      Sebelum 100 hari PH memerintah kita sudah lihat cadangan demi cadangan yg dilontarkan yg bersifat menekan Islam dan meminggirkannya dari pentadbiran negara. Saya tak kesah jika kamu tak mampu menunaikan janji manifesto kamu itu ( kerana saya tahu kamu janji dulu baru kaji), tapi saya sgt kesah tentang hasrat kamu meminggirkan Islam dari negara ini.

      UMS
      Felda Purun Phg

      Delete
  4. Najib jd bertanding tak ni jwtn presiden umno? Nak jg tgk populariti dia dlm umno pula.
    Umno nak jd kongsi gelap ka sampai org bkn ahli x blh ambil tahu?
    Klu mcm ni gaya pengurusan umno alamat kosong la perhimpunan depa kali ni.
    Bangang betui komunikasi depa. Tak bijak ambil hati org utk tarik balik sokongan.
    Nampaknya mmg umno sombong bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berak dulu baru fikir nak kambus kat mana



      Manifesto PH dibuat tanpa kajian awal. Katanya ramai profesional dan pakar kewangan. Kalau begitu baik Pak lebai pulak. Setiap ulas butir manifesto di kaji dengan terperinci kesesuaiannya dgn kedudukan kewangan dan ekonomi negara. Altanatif2 dikemukakan dgn penuh cermat. Tujuannya agar jika Pas diberi mandat, semua manifesto itu dapat dilaksanakan demi kesejahteraan rakyat.

      Ingat kan setakat perkara berkaitan Islam sahaja kamu kata " menang dulu..lepas itu kita laksanakan lah islam". Rupanya dlm perkara ekonomi dan kebajikan pun kamu guna kaedah " tawar dulu baru kaji". Jadi benar lah kamu ini kalau ada org kata " berak dulu baru fikir nak kambus kat mana". Busuk dah rata kampung, lubang tak jumpa lagi.

      Nampaknya parti pak lebai jugak yg kehadapan dalam soal intergeriti dan moral politik. Kami tak janji kalau belum dikaji kemampuannya. Kami tak tawar manifesto kalau sekadar dibincang oleh dua tiga orang kat bawah pokok. Bila berkuasa di negeri yg kami menang, kami tak sibuk nak balas dendam kpd kerjaan terdahulu. Kami tak sibuk nak berkelahi dengan sultan. Kami tak sibuk nak edar tabung derma atas alasan negeri miskin. Yg utama, manifesto ditunaikan demi kebajikan rakyat.

      Org tua2 berpesan. Kalau nak roboh rumah, buatkan bangsal dulu. Supaya sambil2 bina rumah baru, ada jugak tempat berteduh. Ini tidak...rumah dah roboh, tapi tempat berteduh masih tiada. Akhirnya masing2 tidur bawah jambatan.

      Delete
    2. KERA SUBSIDI apa susah......bila tuan takda duit depa pi lepas balik dalam hutan....pandai pandai lah kau cari makan sendiri.
      Pisang free tiap hari dah habis....
      Makan pucuk kayu ler....

      Delete
  5. Elok benarlah UMNO sombong begitu. Biarkanlah mereka, tapi itu bukan bermakna kita tak boleh ambil tahu pasal mereka. Itu hak kita selagi tiada peraturan bahawa hal mereka tidak boleh diambil tahu oleh masyarakat. Kalau peraturan itu ada, barulah kita tak boleh ambil tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya Besar Persempadanan Semula Berupaya Melumpuhkan Islam

      Saya sedang berusaha utk menyedarkan rakyat Malaysia, khususnya penyokong PAS berkenaan Persempadanan Semula yg akan dilakukan oleh PH sekiranya mereka menang Pru15 ini.

      Konsep yang kemungkinan besar akan dilakukan oleh PH ialah "One Vote One Value".

      Iaitu satu undi di kawasan luar bandar mempunyai nilai yg sama dengan satu undi di kawasan bandar besar.

      Buat masa sekarang Satu Undi di Kawasan Parlimen Melayu mempunyai hampir Tiga Kali Ganda NILAi berbanding undi di kawasan majoriti Cina.

      Sebagai contoh di Selangor:
      Jumlah pengundi Parlimen Sabak Bernam ialah 40,863
      Manakala jumlah pengundi di Petaling Jaya ialah 140,920 iaitu nisbah 3.5.

      Dalam erti kata lain satu undi di Sabak Bernam bernilai 3.5 daripada satu undi di Petaling Jaya.

      Melalui konsep 1 vote 1 value ini, Petaling Jaya patut dipecahkan kepada 3 Parlimen.

      Ini akan menambah kawasan majoriti bukan Islam.

      Konsep melebihkan Nilai Undi di kawasan luar bandar melebihi kawasan bandar, bukan sahaja diamalkan di Malaysia, bahkan juga diamalkan di Amerika Syarikat di mana kawasan kurang penduduk seperti Texas, nilai undi melebihi nilai kawasan penduduk padat.

      Oleh kerana itu, PH mestilah dihalang daripada memenangi Pru15. Parti-parti berasaskan Melayu Islam mesti bersatu, kerana hanya itu sahaja satu satunya jalan yang boleh menghalang PH dari memenangi pru15.

      Sekiranya seseorang itu lebih takutkan UG daripada bahaya Persempadanan Semula, maka saya amat yakin bahawa dia itu adalah samada penyokong PH ataupun Geng Mesra PH.

      Dr Ishak IbrahimPenganalisis Politik

      Delete
  6. Umno makin hari semakin karat tunggu hari nk reput dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. UMNO pun perli Salahuddin pasal daging, sayur turun 35-50%

      Kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub kononnya Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sifar menyebabkan harga sayur dan daging turun antara 30 hingga 50 peratus sebagai jenaka hari raya kedua.


      Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, sebelum ini Ahmad Maslan sering dijadikan bahan jenaka kerana GST. Kini giliran Salahuddin pula sehingga tidak tahu bahawa barang makanan asas seperti sayur dan daging tidak dikenakan GST? Apakah ini kualiti Menteri Pakatan Harapan?

      “Tapi ada satu lagi isu yang besar. Salahuddin kata “I was told” (saya telah diberitahu).

      “Soalnya siapa orangnya yang beritahu dia? Pegawai kementerian? Takkan pegawai kementerian pun tidak tahu polisi GST? Atau sebenarnya Salahuddin hanya mendengar khabar angin daripada sumber tepi jalan,” tulisnya dalam ruangan posting di Facebooknya, DrPuad Zarkashi.

      Posting berkenaan mendapat 992 like dan 314 komen serta 110 perkongsian.

      Mohd Puad menambah, yang pasti Salahuddin tidak turun padang dan tengok sendiri apa yang berlaku di bawah.

      “Lebih buruk, jika Salahuddin sengaja mengada-adakan cerita kerana sudah terlalu biasa dengan bermain isu semasa jadi pembangkang dulu,” katanya.

      Delete
  7. Pokok kalo dah ddiami kulat anai2..nun kat pangkal..dwaktu masa berlalu..daun2 jd layu berguguran serta kering berguguran..jelas dmata rangkanya..dahan serta rantingnya..maka tiada lg ia mampu hidup hanya saja ditebang jua..
    Sombong..bongkak..angkuh..hidung tinggi..bangga diri..riak..menongkah langit ntah apa ke bendanya lg..justru kemalangan parti melayu umno ini udah menjdjd dek sifat terlarang yg memkn diri..
    tebang jelh pokoknya buat kayu api..lama2 tinggal abu..meresap dlm tanah..hahahahatiada lg..amcam bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupa-rupa kata Mahathir tentang calon UMNO ternyata benar


      Selepas pelbagai spekulasi, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin akhirnya mengesahkan beliau akan bertanding untuk jawatan presiden pada pemilihan hujung bulan ini.

      Bekas Menteri Belia dan Sukan itu memuat naik borang pencalonannya di Instagram sebentar tadi.

      "Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan," katanya mengiringi gambar itu.

      Pengesahan ini menjadikan pemilihan kali ini bakal menyaksikan pertembungan tiga penjuru antara Khairy, pemangku Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, tokoh veteran Tengku Razaleigh Hamzah dan penulis blog, Rahmat Azim Abdul Aziz.

      MR : 3 Jun lalu Mahathir berkata “Saya rasa Khairy calon terbaik… (jawatan) Presiden UMNO ialah Khairy Jamaluddin,” lapor Bernama pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis PH Kedah di Seri Mentaloon. Rupa-rupanya Khairy termakan juga kata-kata Mahathir.

      Delete
  8. Cam gini umno memang mampuslah sampai bila-bila. Cuma asetnya menjadi rebutan. Tu sebab Tak kasi org lain campur sebab dok pakat nak perembat harta umno pulak dah. Dasar penyamun perompak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS will emerge as the dominant Malay party once Umno dies



      Some Barisan Nasional parties in Sabah have left the coalition. Some Barisan Nasional parties in Sarawak have left the coalition. Some in MCA are saying that MCA should leave the Barisan Nasional coalition. Some in Gerakan are saying that Umno should be kicked out of the Barisan Nasional coalition. Some are saying that Barisan Nasional is as good as dead. Some are saying Umno will never rise against but will remain like MCA, MIC and Gerakan — a mosquito or fringe party.

      To people like me who have been a hardcore PAS supporter for more than 40 years since the mid-1970s (I migrated to Terengganu in 1974), it really does not matter which way it is going to go as long as PAS still controls Kelantan and Terengganu and has a strong presence in the other Malay heartland states.

      Pakatan Harapan is going all out to kill Umno and that will benefit PAS immensely

      PAS actually did very well in both Kelantan and Terengganu last month and improved its performance over the previous elections. And once Kelantan and Terengganu get back the 5% Oil Royalty and it is increased to 20% as Pakatan Harapan promised during the GE14 election campaign, money is no longer going to be a problem for these Malay states.

      It is actually just that Sabah, Sarawak, Terengganu and Kelantan be given 20% Oil Royalty. After all, this is what Pakatan Harapan promised. More importantly, Sabah, Sarawak, Terengganu and Kelantan are Bumiputera states. So why should they just get 5% Oil Royalty while the bulk of the oil money is diverted to develop the non-Malay states and states where the Chinese are the majority or 50% of the population?

      The even bigger victory for PAS will be when it inherits the Umno votes once Pakatan Harapan, MCA and Gerakan kill Umno

      The death of Barisan Nasional and Umno is good news for PAS. Currently the Malays are split into five. Once Umno dies and the one-third of the Malays who voted Pakatan Harapan (the other two-thirds of the Malay votes were equally shared between Umno and PAS) begin to realise they were conned, the Malays will swing to PAS and PAS can garner probably 60-70% of the Malay votes in GE15. With Umno dead and buried, the Malays would rather go to PAS than to a Chinese-dominated Pakatan Harapan.

      So, on this hari baik bulan baik of Hari Raya, I urge the Umno Malays to not be too sad or depressed (I know many are). Once Barisan Nasional dies (which is bound to happen), and once Umno dies (which will most likely happen), you can all turn to PAS and what used to be an Islamic party can be transformed into an Islamic-Nationalist party to suit both the Islamists and the Nationalists.

      Delete
  9. Ketika BN memerintah, sikap sombong seolah diterima dan tidak pun ditegur oleh pemimpin atasan. Hal membelasah Tun Mahathir diserah kepada Nazri. Apa lagi Nazri pun makin celupar belasah sana sini, dengan mulut tak bertapis.

    Mungkin ramai ahli UMNO pacak jari, puji Nazri kerana berani mempertahan Najib, UMNO dan kerajaan. Agaknya itu yang menjadi-jadi sangat dia,

    Datang pula seorang lagi dengan nama Jamal Yunos, sangat berani untuk provokasi dan bertelagah. Dia bukan ahli parti UMNO biasa, malah seorang ketua bahagian UMNO. UMNO ada 191 bahagian, 1 dari 191 itu dengan perangai macam Jamal. Saya cenderung untuk simpul bahawa ahli dan pemimpin UMNO selesa dengan karakter seperti Jamal. Walhal rakyat umum letak Jamal dalam kategori "budak tak senonoh".

    UMNO kena buang perangai sombong, perlu sedar diri, perlu dengar kritikan orang lain dan mesti sanggup buang politik wang jauh-jauh untuk kembali relevan dan cemerlang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salahuddin Ayub, Ahmad Maslan versi Pakatan Harapan


      Malah kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub itu disifatkan tidak bertanggungjawab dan cuai sehingga menyebabkan rata-rata masyarakat serta pemain industri cuak seketika.


      Presiden Persatu­an Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George ternyata kecewa dengan kenyataan seumpama itu yang menurut beliau tidak sepatutnya dikeluarkan semata-mata demi populariti terutamanya dari mulut ‘menteri’.

      “Dari mana menteri dapat maklumat seumpama itu? Kami yang sudah dalam industri ini, diri saya sendiri sudah berkecimpung selama 42 tahun tidak tahu pula harga barangan sudah turun mendadak sehingga 30 hingga 50 peratus sejak PH ambil alih. Siapa bagi angka ini?

      “Saya amat kecewa dan sedih kerana pada tanggapan saya, Menteri seperti YB Salahuddin Ayub yang saya anggap sangat berpotensi itu sebenarnya tidak ‘layak’ menjadi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani seandainya mahu keluarkan kenyataan tidak bertanggungjawab. Ini kenyataan politik.

      “Mana mungkin sejak ambil alih, anda sudah mendabik dada mengatakan harga barangan turun mendadak? Saya akui memang ada penurunan sejak tahun lepas tetapi ianya masih peringkat awal dan sedikit terutamanya selepas GST sifar peratus.

      “Janganlah cuba untuk memberi gambaran terdesak sehingga sampai begini sekali. Sejak semalam hingga hari ini, saya dan pemain industri lain telah dihujani dengan pelbagai mesej dan panggilan musykil apakah barangan yang turun sehingga 30 hingga 50 peratus itu. Jangan timbulkan kekalutan dan ketakutan. Ini sungguh tidak bertanggungjawab,” tegas beliau.

      Semalam, Salahuddin memberitahu media pihaknya telah dimaklumkan mengenai penurunan harga barangan terbabit, khususnya menjelang Aidilfitri.

      “Walaupun tidak besar lagi harga ayam sebelum tahun lalu lebih RM7 (sekilogram), namun sekarang boleh dibeli dengan harga sekitar RM5 atau RM6.

      “Harga sayuran juga ada yang turun sehingga 50 peratus di pasaran. Harga daging lembu boleh dibeli sekitar RM30 sekilogram secara keseluruhan, harga barang keperluan semasa turun 30 hingga 50 peratus,” kata Salahudin semalam pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Anggota Jemaah Menteri di Seri Perdana semalam.

      Jacob turut memberi amaran kepada Salahuddin untuk berhati-hati dan berhenti mendabik dada kononnya kerajaan PH telah melakukan ‘keajaiban’ mendadak menurunkan harga barangan sekelip mata.

      “Anda mungkin boleh dabik selepas tiga bulan akan datang atau selepas sambutan perayaan lain selepas ini, mungkin ketika itu kita boleh percaya. Saya tidak kata langsung tiada penurunan tetapi sehingga 30 hingga 50 peratus bukan dalam tempoh sebegini awal adalah bohong dan tidak berasas.

      “Cukuplah, saya mohon kepada beliau untuk lebih peka. Mungkin anda mahu berjumpa terlebih dahulu dengan pemain industri seperti kami yang mungkin lebih arif. Baru keluar kenyataan. Jangan memandai.

      “Anda telah menyebabkan kami semua susah pada masa yang sama, janganlah keluarkan kenyataan sesuka hati kerana kepentingan masa depan politik anda. Anda adalah Menteri, bukan lagi pembangkang,” ujarnya.



      Sebelum ini Salahuddin membuat kenyataan "bodoh" macam Ahmad Maslan juga berkenaan kenapa harga barang tidak turun selepas GST menjadi sifar.


      MR : Setiauasaha Sulit Kanan Salahuddin Ayud, Sulaiman Kaiat (abang Suhaizan Kaiat) sepatut mengambil berat perkara ini jangan sampai bila orang benci kepada Salahuddin banyak lagi kelemahan Salahuddin semasa dalam PAS termasuk semasa dia di KTAR akan terdedah yang selama ini tersimpan rapi.

      Delete
  10. Nyata Wak Jahid tak dapat kawal hingga timbul Unit Kommunikasi Strategik enatahapekebendemaknanye itu.

    Dulu ada Bahagian Kommunikasi Strategik BN di bawah Rahman Dahalan sebagai Pengarah nya. Rahman pun dah tak kesah kot kalo ada Unit pulak sekang. Yang ckp mcm mcm bodoh.

    Depa semua dah bosan kalah Pru14 di buek Jibo. Skang semua nak tanding dlm pemilihan pemimpin oarti di berbagai peringkat. Hingga ada beratus (lima ratus?) yang masuk nama sabelom tutup pencalonan 5 ptg semalam.

    7 orang nak jadi Presiden, Beb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid perlu berkorban untuk Umno



      Keputusan Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah masuk gelanggang merebut jawatan presiden Umno daripada pemangku presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menandakan beliau mendapat isyarat daripada akar umbi untuk berbuat demikian. Mereka yang memahami Ku Li tahu beliau tidak akan mengambil risiko ini jika beliau tidak yakin menang.

      Pemilihan Umno kali ini memperlihatkan pertembungan kem yang ingin mempertahankan legasi bekas presidennya Datuk Seri Najib Razak dengan kem yang ingin membuat perubahan agar Umno kekal relevan sebagai persediaan untuk pilihan raya umum ke-15.

      Mereka yang dilihat rapat dengan Najib ialah Zahid, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor, Tan Sri Annuar Musa, manakala mereka yang jelas kelihatan bersama Ku Li ialah Datuk Seri Mohamad Hasan, Khairy Jamaluddin dan bekas menteri besar Johor Datuk Seri Khaled Nordin.

      Kegagalan Umno dalam PRU14 tidak boleh disalahkan pada bahu Najib seorang. Sebagai timbalan kepada Najib, dan watak yang sering dipuji Najib kerana ketaatan sebagai sahabat, Zahid juga perlu memikul beban kegagalan itu.

      Bukan itu sahaja, ahli Umno perlu ingat bahawa musuh utama mereka kini ialah parti Bersatu. Umno memerlukan pimpinan baru untuk dilihat setara dengan parti itu. Tengku Razaleigh adalah tokoh yang boleh dibandingkan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad berbanding Zahid. Kedua-duanya pemimpin veteran yang dilihat sebagai intelektual.

      Memilih semula orang yang rapat dengan Najib untuk menerajui Umno hanya akan menghantar mesej salah kepada rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Ahli Umno sudah tentunya ingin parti bergerak ke depan dengan harapan rakyat Malaysia akan dapat menerima mereka semula.

      Ahli Umno perlu bijak membuat pilihan. Dengan segala siasatan yang sedang berjalan termasuk 1MDB, Tabung Haji, Felda atau Mara, jangan tersilap pilih pimpinan yang mungkin didakwa di mahkamah nanti.

      Ambillah peluang ini untuk membersihkan Umno daripada pimpinan yang dicemari skandal.

      Bagi mengelakkan perpecahan dalam Umno, Zahid perlu berkorban untuk berlakunya perubahan dengan memberikan laluan kepada Ku Li. Zahid perlu mencontohi langkah yang diambil Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

      Beliau perlu berehat seperti Najib dan Hishamuddin – dan tumpukan kerja menjadi pembangkang yang baik di parlimen.

      Jika Zahid ingin bertanding juga, bertandinglah sekadar mengekalkan jawatan sebagai timbalan presiden. Jika Zahid sanggup berkunjung menghadap Dr Mahathir untuk meminta nasihat, mengapa beliau tidak sanggup menjadi timbalan kepada Ku Li dan sambil belajar sesuatu daripadanya?

      Delete
  11. Jibo dah ajor depa buat mcm Kepala Bapak Depa. Jadi depa pun ckp le apa saja. Orang lain tak boleh komen hal depa konon. Kepala Mak depa.

    Gamak nya hingga pengundian 30 Jun ini, ada FREE FOR ALL dlm Umno. Sapa saja boleh ckp apa saja. Annuar Musa pun tak tau pigi ke mana. Nak tanding jugak kot, tak tau jawatan apa. Jadi, tak boleh marah sesiapa ckp tak betul pun, nanti hilang undi.

    Seminggu dua ni amat seronok kita lihat sapa ckp apa. Entah2 Ku Li tengok ramai sangat nak jadi Presiden, dia tarik diri, merajuk. Terutama bila nampak Kerry Okspod yang dulu buat2 sokong dia, alih alih tanding dia. Mamak punya otak betui.

    Wak Jahid tentu boleh keluorkan isu Mamak lagi, kali ini ngentam Kerry Okspod. Kerry betul Mamak, emak dia hitam, dia pun hitam di keliling mata kalo lihat gambor dia betui2.

    Apa? Aku rasis? Tidak, Beb. Wong Jowo Wak Jahid yang rasis ngata Tun M itu mamak tak lama dulu. Pada hal Tun M dah kata dia 75% Melayu, ha nya 25% keturunan. Kerry Okspod 50% aje Melayu kot. Jenis double ee mcm Azees ex-Tabung Haji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib di beritakan pergi ke Langkawi dengan anak isteri nya, membawa 30 beg.

      Apa kah pihak berkuasa tidak khuatir mereka akan lesap ke Thailand yang dekat sahaja, tidak berapa lama dengan boat.

      Jika betul jumlah 30 beg itu, itu mencurigakan. Terutama bila Jamal Jamban dapat melesapkan diri dari hospital Ampang walau pun ada Polis menjaga nya di masa itu.

      Delete
    2. Laporan Malayiakini mengata

      It was learnt that Najib and his wife came with 13 members of the family for a three-day holiday there.

      15 orang membawa 30 beg masih banyak beg. Untuk pakaian 3 hari. Nampak lah betapa mewah nya hidup keluarga Najib dan Rosmah ini.

      Patut lah ramai rakyat yang mahu mmereka berdua di penjarakan sebab mencuri wang rakyat di 1MDB dll.

      Delete
    3. DBKL dipaksa lulus 80 lot tapak bazar kepada Pemuda PPBM
      Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyalahkan Ahli Parlimen Bukit Bintang, Fong Kui Lun atas isu lot bazaar Ramadan di Jalan Masjid India.

      Pengarah Jabatan Pelesenan dan Pembangunan Penjaja DBKL, Anwar Mohd Zain berkata, beliau dipaksa meluluskan permohonan lot bazaar daripada pemimpin Pemuda PPBM, Mohd Noorhisyam Abd Karim, selepas menerima surat sokongan Fong.

      “Pada mulanya kami kata tidak, tetapi beliau (Noorhisyam) terus mendesak kami dan kami hanya mengalah selepas mendapat surat sokongan ahli Parlimen Bukit Bintang,” kata Anwar kepada The Star.

      Anwar berkata demikian susulan laporan berhubung “skandal bazaar Ramadan” di Jalan Masjid India membabitkan Noorhisyam, yang didakwa menyalahgunakan hubungan politiknya untuk mendapatkan 80 lot bazaar dan menyewanya pada harga setinggi RM5,000 bagi 1 lot.

      “Kami juga bersetuju selepas beliau mendakwa hanya berbuat demikian untuk membantu orang miskin mendapatkan wang untuk Hari Raya.”

      Anwar berkata, menurut laporan The Star, DBKL menjelaskan kepada Noorhisyam yang beliau perlu memastikan mendapat kerjasama pemilik premis di Jalan Masjid India.

      “Tiada lagi ruang untuk lot baru di sana, tetapi kami benarkan mereka mendirikan gerai dekat kawasan Maybank, selagi ia tidak mengganggu aliran trafik.”

      Katanya, DBKL membatalkan sistem lama peruntukan lot bazaar bagi parti politik pada 2014. Sistem lama itu berdepan kontroversi, dengan pelvagai pihak mendakwa wujud rasuah dan nepostisme, menurut laporan itu.

      The Star melaporkan pegawai DBKL sering didakwa menyalahgunakan kuasa dengan memberikan lot kepada kenalan dan kroni yang kemudiannya menyewa atau menjualnya kepada pembida tertinggi.

      Laporan itu turut memetik Ketua PPBM Bukit Bintang, Zailani Isausuludin yang berkata, beliau akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung isu itu.

      Delete
  12. Tak sabor nak nengok senarai beratus orang bertanding di 30 Jun ini.

    TENGKU TIPU Teuku Adenan pulak diam ajer. Tak berani cakap apa sejak Umno berdentum di Pru14. Berani ke dia tanding apa2 jawatan? Kot tak payah tanding, nanti Presiden akan lantik dia SUA lagi. Sebab dia darah raja konon, hehe.

    Aku nak tengok Umno pilih Presiden yang berani buat atau kata sesuatu memperingatkan Raja Raja supaya sentiasa ikut Perlembagaan negara. Patuh kpd Klausa yang berkata YDPA (dan Raja Raja) "bertindak di atas nasihat PM" atau MB. Ku Li berani ke?

    Mcm menteri Umno Nazri Aziz dulu kata, "royalty should not dabble in politics". Supaya tidak lagi orang tua 92 tahun kena tunggu 5 jam kesejukan dalam balai istana negara sabelom boleh angkat sumpah sebagai PM. Dan gejala nakkan 2-3 nama melanda landa bagi menyetujukan "lantikan yang di nasihatkan".

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kulasegaran sepatut cari jamal daripada cari anak bongsu Indira



      Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran akan menemui Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun untuk mempercepatkan proses pencarian anak bongsu M Indira Gandhi yang gagal diserahkan bekas suaminya.

      Kulasegaran, bekas peguam wanita itu sudah memerintahkan Muhammad Riduan Abdullah menyerahkan Prasana Diksa kepada bekas isterinya itu, selain mahkamah memerintahkan lelaki itu dahulu dikenali sebagai K Pathmanathan, ditahan kerana mengingkari perintah Mahkamah Tinggi.

      “Saya akan berjumpa Fuzi tidak lama lagi untuk melihat bagaimana saya boleh mempercepatkan proses mencari anak perempuan Indira.

      “Terdapat beberapa kesukaran (mencari Riduan), tetapi kami akan cuba melakukan yang terbaik,” katanya selepas menghadiri sambutan ulang tahun tokoh kemerdekaan Tun VT Sambanthan ke-99 hari ini.

      Fuzi dalam kenyataannya pada 29 Januari lalu berkata, usaha mengesan dan menahan Riduan masih berterusan sejak 2014 berdasarkan waran pengkomitan yang dikeluarkan Mahkamah Tinggi Ipoh pada 30 Mei 2014.

      Pada 29 Januari lalu, Mahkamah Persekutuan memutuskan pasangan yang memeluk Islam dan pasangan bukan Islam perlu memberi persetujuan bagi penukaran agama anak di bawah umur kepada Islam.

      Ketiga-tiga anak pasangan itu, iaitu 2 perempuan dan seorang lelaki kini berusia 9, 19 dan 20 tahun.

      Riduan, 47, menukar agama 4 anaknya kepada Islam pada April 2009 tanpa persetujuan Indira Gandhi, selepas dia memeluk Islam.

      Pada 2016, Mahkamah Persekutuan mengarahkan ketua polis negara menahan Riduan kerana mengingkari perintah Mahkamah Tinggi menyerahkan anak perempuan bongsunya kepada bekas isterinya.

      Pada 2010, Mahkamah Tinggi Ipoh memberi Indira Gandhi hak penjagaan sepenuhnya terhadap 3 anaknya dan memerintahkan Riduan menyerahkan Prasana Diksa kepada ibunya.

      : Apabila orang Islam memberikan kuasa kepada bukan Islam tanpa berfikir secara matang dengan mengundi mereka... orang Islam sebenarnya jahil dalam politik.

      Delete
  13. Bukankah sudah nyata dan berfakta bahawa UMNO sepatutnya sudah berkubur apabila terbubar dengan sendirinya? Ni apa cerita kononnya hendak diadakan pertandingan merebut harta pusaka..err.. jawatan, sedangkan UMNO sudah tak ujud lagi? Ni semuanya hanya wayang untuk tontonan rakyat ni, sebab nanti bila ROS ishtihar yang UMNO sudah mampos, bolehlah mereka meraung2, menjerit2 dan nangis konon2nya kjaan sedang berlaku zalim kepada parti kera mati (keramat sudah digantikan kera mati sebab dah kalah pru). Ini semua wayang dan rakyat sepatutnya sudah sedar dan bersedia untuk menerima hakikat bahawa UMNO akan ikut jejak BN sebagai spesis yang pupus. Harap2 parti yang bertaawun dgn UMNO tu pun bakal pupus juga nanti bila UMNO dah tak ada untuk memberikan bekalan dedak. Bila parti tu pun mampos, takde lah cerita2 kononnya nak bertaawun dgn Amanah dan PH. Puih!!! Selisih dgn malaikat 44 dan malaikat2 yang tak turun mengundi itu hari!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada peningkatan kemasukan ahli parti Amanah tapi tak perlu berbohong pasal angka



      Presiden AMANAH Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu hari ini berkata keanggotaan parti itu kini sudah mencecah angka 100,000 ahli dan terus meningkat.

      Katanya lagi "Ramai mahu menyertai AMANAH termasuk ahli parti politik lain… kalau ahli biasa kami akan terus terima tetapi kalau pemimpin parti, kita perlu berbincang dahulu sebelum menerima keanggotaan."

      Ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediamannya di Taman Guar Petai di Tasek Gelugor hari ini Mat Sabu membuat kenyataan berkenaan.

      Keanggotaan parti AMANAH sebelum PRU-14 adalah 29,000 orang. Tiba-tiba Mat sabu kata sudah mencecah 100,000. Kalau nak berbohong tu berpada-padalah, Takkan meningkat hampir 400%.

      Kalau PAS boleh memberikan angka ahli setiap negeri, takkan parti AMANAH yang sekarang dah ada 3 kementerian masih takut nak nyatakan keahliaannya? Nanti dapat lagi kementerian lain. Malulah masih takut nak dedah bilangan ahli macam pertubuhan komunis aje yang menyembunyikan keahlian.

      Saya percaya parti AMANAH akan menerima ramai ahli terutama daripada ahli UMNO yang tak boleh bersama PAS. Saya juga percaya parti AMANAH akan menjadi parti yang makin liberal dan menjauhi Islam dalam penghayatan parti mereka. Parti AMANAH tak akan beza dengan parti PKR dan DAP masing-masing memperjuangan Sosialis "bercelup Islam".

      Delete
  14. Kalau dilihat kpd posturing unit strategik ini yg masih kental mempertahankan klepto, bekas Pengarah Strategik Komunikasi MOF nampak paling cucuk. Lokman Adam yg nak bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno dgn modal yg sama mereka KO PRU - self denial, klepto tak bersalah dan belasah Tun, PH. Selamat berjaya dgn langkah bunuh diri lagi.

    Tiada komen ke mengenai lebih 30 bagasi yg mengiringi klepto ke St. Regis Hotel Langkawi? Kalau hari itu, begitu cepat claim sbg sebahagian harta Umno, mungkin Dato Amar Singh perlu search warrant baru jika ada saki baki terlepas gelidah dahulu dan samaada nilai money laundering tangkapan hari itu boleh meningkat dari anggaran nilai ringgit setengah Billion.

    Atau dah terlambat kerana Peter Sondakh sudah menunggu spt rancangan asal hari itu?

    Jika tawaran immunity Jho Low no claim atas tuntutan asset USD1 billion ditolak, tak kan mereka tak panik. Habis ranap teori derma Arab dan Jho Low tak terlibat!

    Apakah Malaysia bakal saksikan drama spt Yingluk Thaksin cabut sebelum sessi mahkamah. Lagi pun Musa dan Jamal dah jumpa jalan tikus, ni kan Langkawi dan laut.

    Unit Komunkasi Umno mesti memantau St. Regis Langkawi 24x7 beberapa hari ni utk perkembangan seterusnya. Atau perlu tindakan aktivis PH berkumpul spt diSky Park tempoh hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awas! Kumpulan Islam tanpa syariat



      HADIS Rasulullah S.A.W:

      عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَتُنْقَضَنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً، فَكُلَّمَا انْتَقَضَتْ عُرْوَةٌ تَشَبَّثَ النَّاسُ بِالَّتِي تَلِيهَا، وَأَوَّلُهُنَّ نَقْضًا الْحُكْمُ وَآخِرُهُنَّ الصَّلَاةُ. مسند أحمد مخرجا (36/ 485(

      Daripada Abi Umamah Al-Bahili R.A daripada Rasulullah S.A.W. bersabda:

      “Demi sesungguhnya akan berlaku, di mana simpulan-simpulan yang mengikat ajaran Islam akan dirungkai satu demi satu. Setiap satu simpulan dirungkai, menjadikan manusia (yang muslim) terpaksa berpegang dengan simpulan berikutnya yang masih ada. Pertama-pertama dirungkai ialah hukum hakam (Syariat) dan yang terakhirnya Solat (Sembahyang).” (Musnad Ahmad 36/485)

      Islam yang merangkumi tiga aspek; Aqidah, Syariat dan Akhlak adalah laksana hubungan jasad dan roh atau mata rantai yang bersambungan, tidak terpisah dalam semua lapangan dan keadaan, situasi dan realiti sama ada di peringkat individu, keluarga dan masyarakat, atau ketika lemah tanpa kuasa dan ketika kuat berkuasa memerintah dalam semua keadaan. Syariat Islam tetap diwajibkan mengikut keadaan dan kemampuan.

      Firman Allah:

      ﴿وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ٤٨ وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ٤٩ أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ٥٠﴾ [المائدة: 48-50]

      “Dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran untuk mengesahkan benarnya kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. (48) Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan Sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. (49) Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliah? Padahal (kepada orang-orang yang penuh keyakinan) tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih baik daripada Allah (50) (Surah Al-Maidah: 48-50)

      Delete
    2. Zulkifli, habaq kpd pihak berkuasa kena jaga bila depa mandi di tepi laut, kalo datang bot besaq konon nya nak putar2 pulau2 kecil sekeliling Langkawi, kot lesap ke Thailand.

      Tak bawak beg pun takpa, boleh depa beli baju 30 beg lagi bila sampai sana.

      Delete
    3. Politik Populis



      SEMEMANGNYA corak politik demokrasi hari ini mengalami evolusi ke arah Populisme. Ia merupakan fenomena yang sedang melanda dunia. Populisme ibarat dadah yang mengkhayalkan. Asyik dan sedap jika diambil. Namun berdepan risiko sengsara yang panjang, bahkan boleh membawa maut.

      Dadah Populisme

      Semua orang tahu dadah adalah berbahaya. Tetapi semata-mata inginkan nikmat yang sementara, ramai yang kecundang. Begitu juga Populisme, rakyat tahu auta politik itu berbahaya untuk rakyat dan negara

      Namun dek kerana rasa terlalu lama sengsara, mereka sanggup mengambil dadah Populisme kononnya untuk merasai kelegaan yang bersifat sementara walaupun dengan terpaksa menipu diri sendiri.

      Beberapa kriteria politikus yang populis:

      ● Berjanji di luar kemampuan. Memasarkan janji manifesto yang seindah bulan dan bintang. Sedangkan ia tidak mampu dilaksanakan. Tidak mengapa menipu asalkan beroleh sokongan yang melimpah ruah.

      ● Lebih tertumpu kepada hebahan isu-isu hangat untuk menjentik emosi rakyat tanpa menyediakan plan penyelesaian yang konstruktif.

      ● Apabila beroleh kuasa, rupa-rupanya tidak mampu menyelesaikan masalah-masalah yang dahulunya dijadikan sebagai bahan kempen.

      ● Gemar memainkan sentimen dan emosi rakyat. Memanipulasi perasaan panik rakyat. Dengan itu dapat mendorong rakyat agar bersetuju dengan apa jua langkah yang diambil oleh mereka tanpa perlu berfikir panjang.

      ● Mengada-adakan gimik yang populis untuk dihebahkan agar meraih sokongan ramai. Sungguhpun apa yang dilakukan hanyalah picisan dan tiada kaitan dengan solusi yang diharapkan.

      ● Bijak mengeksploit simpati orang ramai dengan cerita-cerita yang menyentuh emosi. Dari wayang yang dicipta mampu membius apa jua protes rakyat yang dijangkakan bakal mereka hadapi.

      Bentuk projek pembodohan baharu

      Hakikatnya jika rakyat bijak, mereka tidak akan termakan dengan kaedah politik Populisme yang diaplikasikan oleh politikus-politikus populis.

      Namun oleh kerana mereka telah melalui proses indoktrinasi yang agak panjang, menyebabkan jiwa rakyat telah terasuh untuk mendahulukan emosi. Akibatnya melahirkan corak berfikir rakyat yang simplistik dan gemar membuat pilihan tanpa berfikir panjang.

      Mereka hanya mahu dengar apa yang mereka mahu dengar. Biar pun tidak logik lagi auta, asalkan ia dapat melegakan maka mereka sanggup menjadi penagih kepada politik Populisme.


      Delete
  15. Jumlah calon suma 612 orang, Beb.

    The following are the number of candidates for some of the positions:

    * President – 7
    * Deputy president – 4
    * Vice-presidents – 9
    * Youth, leader – 9
    * Youth, vice-chief – 9
    * Youth, committee – 207
    * Wanita, leader – 4
    * Wanita, vice-chief – 6
    * Wanita, committee – 88
    * Puteri, leader – 4
    * Puteri, vice-chief – 6
    * Puteri committee – 87
    * Supreme Council – 121

    FMT

    Dulu2 banyak gitu juga ke? Kot sebab ramai yang fedap dgn Najib, nak coba baikkan party Umno. Boleh baikki ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu Mahathir tak setuju pinjaman guna Yen, sekarang boleh?


      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pernah bercakap pasal bahaya pinjaman dalam bentuk matawang Yen semasa berucap di 'The Kyushu-Asian Summit for Local Authorities' pada tahun 1994.
      Tun Dr Mahathir berkata, sememangnya kadar faedah pinjaman Jepun adalah rendah. Akan tetapi kemudian Yen telah mengukuh naik berbanding Ringgit, dengan kadar 100%.

      Ini bermaksud, Malaysia perlu bayar hutang Yen yang bernilai RM100 juta dengan RM200 juta dicampur dengan kadar faedah ke atas RM200 juta tersebut.

      Ianya bukanlah murah sama sekali. Kata beliau, Malaysia cuba berunding semula pinjaman agar dapat mengurangkan beban hutang, tapi tidak diberi walau sesen.

      Maksudnya, bunga rendah 2%-3% pun tidak berguna kalau pokok boleh naik 100% bagi tempoh tahun 1994 hingga 300% pada tahun 1998.

      Rujuk ucapan DS Dr Mahathir bin Mohammad di Kyushu, Jepun pada tahun 1994

      Delete
  16. Sbb apa anwar dulu kat dlm jail selalu jer sakit masuk spital...? Skrg dah bebas tkde plak sakit... asyik jalan merata.. 🤔

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...