Sunday 10 June 2018

ZAHID HAMIDI SEMAKIN TIDAK DIPERLUKAN, TAPI BUANG MASA & DUIT SAJA KU LI JADI PRESIDEN UMNO


Suara penolakan terhadap Zahid Hamidi untuk menerajui UMNO semakin kuat kedengaran sejak kebelakangan ini.

Secara asasnya, bekas Timbalan Perdana Menteri itu langsung tidak diyakini mampu mencipta keajaiban dan membawa UMNO kepada kemenangan dalam PRU15 yang akan diadakan lima tahun akan datang.

Malah dengan keputusan Hishammuddin Hussein tidak bertanding sebarang jawatan pada pemilihan UMNO 30 Jun nanti, kelibat Zahid Hamidi tambah tidak diyakini lagi.

Jika Hishammuddin dilihat sedia memikul tanggungjawab atas kekalahan UMNO dalam PRU14 dengan tidak menawarkan diri bertanding apa-apa jawatan, Zahid Hamidi sebagai pemimpin nombor dua ketika pilihanraya lalu yang menyebabkan BN kehilangan kuasa sepatutnya menjadi pemimpin kedua selepas Najib Razak yang harus mengundurkan diri.

Oleh kerana Zahid Hamidi paling kuat membela Najib, termasuk mendakwa berjumpa dengan waris keluarga Diraja Arab Saudi yang dikatakan  "menderma" RM2,600 juta kepada Najib, adanya beliau sebagai Presiden UMNO selepas ini tidak menjadian parti itu berbeza dengan sebelumnya.

Ia hanya menjadikan UMNO pimpinan Zahid Hamidi nanti terus dibayangi oleh wajah Najib yang merupakan Presiden terburuk dalam sejarah parti itu.

Lebih menambahkan ketidakyakinan ahli UMNO terhadap Zahid Hamidi ialah berikutan tindakan beliau berjumpa Tun Mahathir Mohamad yang antaranya meminta nasihat Perdana Menteri bagaimana untuk menguruskan UMNO selepas ia ditolak dalam pilihanraya baru-baru ini.

Bagaimanakah seorang bakal Presiden boleh meminta nasihat musuh politik UMNO tentang cara menguruskan parti?

Perkembangan terbaru ini dan kekurangan yang ada pada Zahid Hamidi sekaligus melonjakkan nama Tengku Razaleigh Hamzah untuk ditonjolkan bagi menerarajui UMNO.

Apa yang menarik, sokongan terhadap Ku Li ini turut melimpah datangnya daripada pemimpin-pemimpin muda dalam UMNO itu sendiri.

Kalau sebelum ini pemimpin muda dalam UMNO sering bercakap soal "peremajaan parti" dan mahu peluang diberi kepada golongan muda, mereka kini nampaknya sudah beralih kepada "penuaan parti"  dengan cuba memikat seorang tua yang sudah berusia 81 tahun untuk memulihkan parti itu.

Semuanya itu berlaku kerana mereka melihat bagaimana Pakatan Harapan boleh memenangi pilihanraya, meskipun calon Perdana Menteri yang ditonjolkan sudah mencecah 93 tahun usianya.

Memang Ku Li ada ketokohan dan kewibawaan tersendiri, malah beliau beberapa cuba bertanding jawatan Presiden UMNO ketika era kepimpinan Tun Abdullah Badawi dan Najib sebelum ini.

Malangnya, semua usaha dan percubaan Ku Li itu ditolak oleh ahli UMNO sendiri dengan antara lain alasannya ialah Pak Lah dan Najib yang menerajui UMNO ketika itu lebih muda berbanding bekas Menteri Kewangan itu.

Alih-alih kini orang tua itu juga diletakkan harapan menggunung untuk membawa kemenangan.

Bukankah jika sebelum ini lagi Ku Li dijadikan Presiden UMNO, kebarangkalian BN tidak kalah dalam pilihanraya 9 Mei lalu lebih cerah?

Tetapi, semuanya sudah terlambat. Hanya setelah banyak benjolan di dahi kerana terhantuk palang di atas kepala, barulah pemimpin muda dalam UMNO sedar bahawa mereka selama ini lebih kerap berjalan dengan meninggi berbanding menunduk diri.

Kalau pun Ku Li akhirnya berjaya menerajui UMNO selepas ini, beliau sebenarnya belum tentu mampu atau berjaya mencipta kejayaan dalam pilihanraya akan datang.

Kesukaran pertama ialah kerana Najib telah menjadikan UMNO terlalu rosak sehingga ia dipandang begitu jijik oleh orang Melayu sendiri. Memulihkan kembali keyakinan mereka tidaklah semudah mengubati panau atau kurap dan cukup dengan ceramah dan kata-kata saja, apatah lagi jika Tun Mahathir  berjaya menampilkan sebuah pentadbiran yang menggembirakan rakyat dalam tempoh lima tahun sehingga PRU15 akan datang.

Yang kedua, BN ketika ini sudah mula berpecah dan mengecil dengan beberapa parti di Sabah dan Sarawak mula meninggalkan gabungan itu.

Dalam keadaan itu, bagaimanakah Ku Li mampu mencipta keajaiban yang mampu menghasilkan kemenanga buat BN?

Jika Ku Li masih ada cita-cita untuk menjadi Perdana Menteri, barangkali menduduki kerusi Presiden UMNO adalah laluan yang lurus ke arah cita-citanya itu.

Bagaimanapun - maaf cakap - dalam keadaan UMNO yang sudah rosak teruk dan BN tidak lagi stabil ketika ini, selain parti itu sendiri sedang mencari-cari pemimpin yang banyak wang dan sedia mengorbankan kekayaannya, kesedian Ku Li untuk menerajui UMNO tidak lebih merupakan tindakan membuang masa serta  wangnya saja. (ShahbudinHusin 10/06/2018)

90 comments:


  1. maaf budin, lari tajuk perbicangan.....


    ........KERAJAAN BARU......PM SEMENTARA............BERANIKAH PELABUR LUAR MELABUR........???????

    TUKAR PM ........LEBUR.........


    Saya berpandangan apa yang dilakukan oleh kerajaan PH dalam memulihkan negara adalah perlahan.

    Untuk mempercepatkan pemulihan negara maka faktor ekonomi perlu diutamakan. PH perlu menumpukan kepada penarikan pelabur asing dengan cepat. Pelabur akan membawa masuk wang berbilion dan peluang pekerjaan. Sedangkan pemulihan pentadbiran (walaupun juga penting) memakan wang dan waktu.

    Masalahnya sekarang, pelabur masih dalam keadaan tunggu dan lihat.........

    Ini persoalan yang bermain dalam pemikiran pelabur: " Sekarang Tun M mentadbir dan kami yakini anda, tapi apa akan berlaku selepas anda meletak jawatan, adakan dasar tetap sama, kami perlu melabur berpuluh tahun, apa keyakinan yang anda boleh beri?"

    Mereka mungkin yakin dengan Tun M tetapi beliau hanya akan ada selama dua tahun, selepas tu apa akan jadi. Apa pula dasar selepas ni atau adakah politik Malaysia akan bergolak lagi. Sanggupkan pelabur ini menanggung risiko kerana hasil pelaburan mereka hanya mungkin boleh didapati selepas berbelas tahun. Mereka mungkin menunggu sehingga lebih lima tahun (selepas PRU 15) untuk melabur iaitu apabila diyakini bahawa negara sudah stabil. Kalau saya sendiri pun, baik saya tunggu dan lihat dulu....anda macamana ?


    Tetapi........kita perlukan wang untuk memakmurkan negara.......

    Apa penyelesaiannya.......

    Saya mencadangkan Tun M berundur lebih awal dan menyerahkan jawatan kepada DS Wan Azizah mungkin selepas 100 hari. Maka disini tidak ada lagi istilah PM sementara dan akan bertukar tangan.... Kerajaan selepas ini adalah yang tetap......

    Tun M kemudiannya akan bersama Ahli Majlis Tertinggi Kepemimpinan PH dan menjalankan tugas disana sebagai pengerusi. Disini dasar-dasar yang lebih kukuh dibincangkan serta diarahkan untuk dilaksanakan oleh pentadbiran PM. Sebenarnya peranan Tun lebih diperlukan di sini, bukannya sebagai PM.

    Peranan Tun di majlis ini perlu diterangkan kepada para pelabur bahawa ia adalah lebih penting dari kedudukan sebagai PM. PM adalah ibarat supervisor kilang, menjalankan arahan......

    Maka pelabur akan melihat bahawa Tun M masih berperanan dan akan berada di majlis tersebut dalam jangka masa yang lebih lama. Pelabur akan merasa lebih yakin dan selamat untuk melabur. Dengan cara ini kita boleh mendapat pelaburan asing dengan lebih cepat.

    TUN JUGA BOLEH DIBERI TUGAS UNTUK MENARIK PELABUR LUAR......ini lebih penting dan menarik kan??? Kerja pun relax sikit.........boleh jalan-jalan......naik kuda......

    ReplyDelete
    Replies

    1. Parti dah tenat, buat apa nak pertahan lagi. Buat parti baru, nafas baru....

      Amanah boleh berjaya....Bersatu boleh berjaya.....

      Takkan tak berani nak buat parti baru.....

      Kereta kalau dah lama, rosak pulak tu......juallah atau buanglah.....beli baru...

      Atau jalan kaki sajalah......senang hati.....

      Si Ku Li ni pun satu, yang pandai-pandai nak jadi kuli untuk repair kereta lama tu buat apa......

      Orang Pas juga yang bagus, tilam lama....tukar baru.....

      Parti lama ...tukar baru......

      Parti bukannya agama yang perlu dipertahankan......


      Tak payah nak bernostalgia sangatlah........geli aku....

      Delete
    2. fauziasmara,

      Lari tajuk satu hal. Asalkan ko keluarkan pendapat dan soalan yang munasabah.

      Ko soal berani kah pelabur asing masuk. Ko tak baca ke berita mengatakan Duta Besar Jepun kata sudah ada lebih RM1 bilion di labur beberapa syarikat Jepun sejak Tun Mahathir pegang jawatan PM?

      Dia ckp gitu berkaitan dengan Tun nak pergi Jepun undangan ambil bahagian di foram di sana.

      Delete
    3. Ko kata, "Saya berpandangan apa yang dilakukan oleh kerajaan PH dalam memulihkan negara adalah perlahan."

      Laju mcm mana yg ko nak? Apa ukuran yg ko nak pakai? Kalo main ckp aje, ko bole jalan lah, Mamat.

      Sapa ckp "Masalahnya sekarang, pelabur masih dalam keadaan tunggu dan lihat........"?
      Ko ckp? Pendapat ko tak masuk buku. Sebab mengarut. Pelaburan Jepun dah masuk pun ko tak tau. Apa daaa .....

      Ko tak tau ke Tun M dah adakan Menteri Ekonomi? Tak pernah ada di masa dulu. Di buat sebab Najib dah londehkan konomi negara. Ko tau ke peranan Menteri Ekonomi? Ko ingat jual kueh ke?

      Aiyyo, tak guna nak ckp dengan org mcm ko nih.
      Tapi aku mesti songelkan ko. Supaya semua pembaca nampak jelas ko mengarut.

      Delete
    4. Ooooooo ko nakkan Tun Mahathir lepaskan jawatan PM pronto ye? Ko orng Nuor ke? Tapi kalau ia pun, gunakan hujah2 yang berisi le, Mamat. Jangn mengarut aje.

      Lepas 100 hari serah kpd Jijah? Tun sebagai Supervisor kilang? Ko kerja kilang ke? Itu aje yg ko tau ke? Pemikiran mcm budak2 ko nih. Jangan canpur org2 dewasa ler. Pergi main jauh di sana, ok?

      Buat malu kampeni aje, budak nih.

      Delete


    5. Ingat lah:

      Bole kasi dissenting views. Boleh keluarkan pendapat yang tak sealiran dengan isi kandongan pos.

      Tapi gunakan alasan2 yang munasabah. Fikir dulu kalo nak kata takda pelaburan asing masuk. Google sikit dulu. Tengok, betul ke tak.

      Atau baca lah online news. Malaysiakini, Free Malayia Today, Malaysian Insight dan berbagai lagi.

      Supaya kita boleh membuat constructive criticism di sini. Atau berdiskusi dengan cara berfaedah. One way or another. Selamat Hari Raya.

      Delete
    6. Hahahha Right on point.. I just read 1 paragraph of hers or his?? Then skipped terus sbb merapu.. Kelakar LA u punya komen.. I like

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. The same goes to me.. Baca 1st para je.. Terus scroll ke bawah.. Merapu benor la ko ni si fauziasmara

      Delete
  2. Bukankah jika sebelum ini lagi Ku Li dijadikan Presiden UMNO, kebarangkalian BN tidak kalah dalam pilihanraya 9 Mei lalu lebih cerah?

    Tetapi, semuanya sudah terlambat. Hanya setelah banyak benjolan di dahi kerana terhantuk palang di atas kepala, barulah pemimpin muda dalam UMNO sedar bahawa mereka selama ini lebih kerap berjalan dengan meninggi berbanding menunduk diri.



    Pedih betuuiiii ayat nie...betul tak GN ?

    ReplyDelete
  3. jika serawak join PH,Parahlah lagi umno/bn,sebab fix deposit dari borneo PH sudah pegang,andaikata PH kotakan 163/royalty minyak pada sabah/serawak...bermakna PH akan govern malaysia berdekad lamanya dgn syarat kesilapan bn tidak berulang.

    ReplyDelete
  4. Saya mengulangi kenyataan saya beberapa kali berkenaan perkara ini iaitu UmNo sudah nazak dan hanya menunggu masa untuk meninggal dunia dan dikuburkan selama-lamanya.

    Mereka boleh membawa masuk berbillion wang daripada Abu Dhabi hatta Israel sekalipun, mereka boleh meminta mana-mana kerabat diraja untuk memimpin mereka sekalipun, hatta anak raja sekalipun, atau mereka boleh cuba mendapatkan kembali kuasa yang hilang melalui pintu belakang sekalipun, hakikatnya mereka benar-benar tak boleh bangkit lagi.

    Setiap apa yang mereka usahakan hanya akan membawa mereka ke arah klimaks dan apabila klimaks itu berlaku UmNo benar-benar akan dilenyapkan dan dikuburkan sama sekali.

    Diasaskan oleh Dato Onn Jaafar pada zaman penjajahan
    Menjadi pemegang amanah pemerintahan negara merdeka pada zaman Tunku
    Mencapai kegemilangan pada zaman Tun M
    Merasai kemerosotan pada zaman Tun Dol
    Tak lama lagi akan hancur lebur dan berkubur pada era Najib-Zahid.

    Demi kebaikan Tengku Razaleigh saya berharap dia tidak mengambil alih jawatan presiden parti nazak ini. Sekiranya ia berbuat demikian nescaya namanya akan tertulis seperti berikut 'UmNo berkubur pada zaman Tengku Razaleigh'.

    Biarlah Najib ataupun Zahid yang mendapat 'tuah' label tersebut.

    Bacalah sejarah nescaya kita akan dapati ketiga-tiga khilafah monarki, Umayyah Abbasiyyah dan Uthmaniyah telah melalui kesemua fasa tersebut dan kini UmNo sedang melalui fasa terakhirnya.

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un

    ReplyDelete
  5. LGE cakap Duit tabung buluh Harapan akan digunakan hanya unuk bayar hutang negara aje. Sekarng kutipn dah melebehi RM 50 juta. Boleh caya ke kalu main cakap kosong macam tu. Rakyat nak tengok pembentangan auditnya dibuat secara telus di parlimen nanti dan kemudian dibahskan denagn panjang lebar. Sepatutnya dah buat audit setiap hari untuk tunjukkan sapa yang menderma dan beraap banyak..kan PH ni kerajaan yang amlkan ketelusan..ingat..RM 50 juta yang dah dikutip tu bukannya sikit, takut2 masuk tabung kocek orang lain pulak bebbb !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat yang menderma berhak tau kemana duit mereka pergi...janagn jadi macam derma kat Pizi dulu sudahlah kan !!!!!

      Delete
    2. Kau pergi audit RM 114juta yg dijumpai kat rumah Najib dulu. Pastikan siapa yang menderma dan berapa banyak derma arabnya. Lepas tu baru kau dtg menyalak kat sini. Ingat!!!! RM 114juta tu bukan sikit beb. Setuju tak kengkawan?????
      Kiokiokiokiokiokioki

      Delete
    3. bulat ken..
      cuba gi tanya plak pakatan geng korang..
      berapa byk duit dapat derma utk pilihanraya hari tu..
      agak2 kalau tak dpt derma tu.. bole buat bendera2 dan lain2 kos utk pilihanraya tak?
      agak2 la bulat ken yg bijak.. berapa kos seluruh pilihanraya pakatan hari tu belanja?
      cuba pegi tanya ketua cawangan.. kalau kenal la..

      Delete
    4. Tak ada hal. Aku boleh pergi tanya, tp selepas kau tanya najib siapa nama sebenar nama anak raja arab yg bg derma sampai 2.6bilion tu. Itu pun kalau kau kenal baik dgn dia lah kan.

      Delete
    5. Geng Najib , nak Tanya sikit . Apa jadi dengan derma kat Rafizi dulu ??

      Cubalah jawab dengan telus dan ikhlas . Janganlah jawapan ikut stail Najib . Ada , tak ada , ada , tak ada ....oopppp ada !

      Delete
    6. Bulat kontol...kan KP SPRM dah tegaskan derma tu dari anak raja arab. Mereka dah ke sana untuk mengesahkannya dan surat dari anak raja arab tu pun dah ditularkan berkaitan derma tu. Masih tak caya lagi ke... tak pun kau gi lah tanya sendiri pada KP SPRM tu !!!!!

      Delete
    7. Kenyataan KP SPRM kini tentang penderma arab itu menjelaskan bahawa putera arab yang dikatakan itu tidak dapat membuktikan duit derma itu dari beliau .

      BTW , Geng najib , kamu tidak menjawab soalan saya .

      Delete
    8. Geng najib...
      Ko kutip dulu jamal jamban ngan musa tak aman tu. Tanya diorang ngape lari? Tanya plak ngape jahid midi jumpa tun?

      Delete
    9. Pak diny..setau trakyat yang waras dan mereka yang telah menderma kepada Pizi dulu tu, kutipan dermanya mencecah RM1.5 juta. Pizi adh gunakan RM 350 ribu untuk jelaskan kalah saman dengan NFC . Baki dari bayaran saman tersebut tak tau ke mana pergi..tak didedahkan pada umum. Ada yang mengatakan ia digunakan untuk membayar gaji serta elaun2 kakitangan INVOKEnya dan untuk membiayai kempen tabur fitnah dan hasutannya keseluruh negara termasuklah penyenggaran trak INvoke serta perbelanjaan sehari2an mereka.

      Rakyat menyumbang untuk menjelaskan samannya, bukan untuk perbelanjaan lain yang tak berkaitan. Saay bercakap kerana saya pun adalah salah sorang penyumbang...bukan sangat kerana Pizi..tapi simpati terhadap nasib anaknya !!!!!!!

      Delete
    10. Kay ka...kes dua orang tu , aku tak nak campur. Sekarang kan PDRM dah keluarkan waran tangkap untuk mereka..biarlah pihak berwajib jalankan tugas mereka..buat apa nak sibuk2 ganggu tugas mereka !!!!!!

      Delete
    11. geng najib..
      saya ni pelik.. naper bang budin masih nak berkempen.. menang dah..
      apa lagi pakatan mau?
      sekarang time buat kerja.. rakyat terkinja2 tunggu janji dulu tu..
      kay ka.. taper.. sy faham kekecewaan tuan tu.. kalau sy pun bengang.. janji dicapati..

      Delete
    12. Geng Najib ,

      dari awalan lagi , penubuhan INVOKE adalah berlandaskan perjuangan selari dengan dasar2 Pakatan .

      Salah satunya adalah pembongkaran segala salahlaku kerajaan UMNO/BN serta membuat road show penerangan keseluroh Negara . Segala aktiviti ini memerlukan perbelanjaan yang banyak .

      Jadi kutipan derma yang di lakukan olih INVOKE adalah memenuhi keperluan ini dengan tidak membiarkan Rafizi menggalas semuanya secara persendirian . Pembayaran denda yang terpaksa di tanggung olih Rafizi hanyalah sebahagian kecil saja dari sumbangan .

      Jika kamu terasa tertipu dengan pemberian derma olih kamu , sebagaimana dengan seringnya kamu mengungkit tentang itu , saya berharap kamu nyatakan jumlah dermaan kamu . Saya akan cadangkan ianya di pulangkan semula kepada kamu . Dari awal lagi kami harapkan sumbangan ikhlas dari orang ramai ...tetapi nampaknya kamu tidak ikhlas !

      Delete
    13. Pak diny...ikhlas atau tidak sumbangan tu bukan lah isunya di sini. Saya masih ingat lagi Pizi specifically nyatakan sumbangan itu ialah untuk membayar dendanya...takde pulak dia cakap untuk membiayai INVOKE atau kempen2 ceramahya di seluruh negara. Tentu Pak ingat...Pizi kan ada banyak lagi kes2 yang pending di mahkamah ..dia sendiri sebut dalam seminggu 2-3 hari dia akan menapak tangga mahkamah untuk menjawab kes2nya tu. Kebanyakannya adalah saman2 fitnah yang berhadapan dengan hukuman denda..jadi sepatutnya dia simpanlah lebihan dari bayaran saman NFC tu untuk standby membayar denda lain jika kalah saman lagi.
      saya memang dah halalkan sumbangan saya yang tak seberapa tu...cuma agak musykil jika ia digunakan untuk tujuan selain dari membayar denda..itu saja pak. Saya bukannya nak balik duit tu pun. Begitu juga sumbangan saya untuk tabung buluh harapan...harapan saya ia betul2 digunakan untuk melangsaikan hutang negara, kalau boleh tak mahulah berlaku ketirisan kat mana2 Pak !!!!!!

      Delete

    14. Tanah Melayu Kini at 01:54,

      Ko rasa pelik "budin masih nak berkempen.." Aku rasa pelik ko masih ketinggalan zaman - skang dah Malaysia, ko masih lagi Tanah Melayu. Ko duduk gua mana?

      Ko tak faham ke semua pihak nak promosikan gomen atau parti yang dia suka. Ko nak promosikan apa saja, tarak masalah.

      Aku sokong Budin, setuju dgn apa dia kata, selalu. Jadi, kalo ko nak kritik dia, ko kena ckp betul, munasabah, keluarkan hujah2 yang beralasan fakta ler.

      Kalo ko main bukak mulut ckp tak kira apa aje, ko kena balon ler.

      Kan boleh ko coba promosikan Umno ke, ape ke, dengan tidak menghalang Budin nak kata apa pun di blog dia.

      Ingat, aku kata "coba", tak janji tak belasah kalo ko promosikan Umno cara melulu, "wild claims and allegations" aje.

      Delete
    15. geng umporno yang tak undi ph, jangan nak tuntut macam2. dah kalah dok diam2.

      Delete
  6. bang budin ni hmm.. pelik..
    naper nk sibuk pasal pembangkang or umno ya?
    biarkan kami umno cuba perbaiki diri kami..
    tader kacau sesaper pun..

    bang budin dah menang.. tahniah. dah jadi kerajaan..
    cuba bang budin fokus utk menjayakan janji2 masa undi dulu.
    yg mana janji yg dah tunai ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tengok yg sibuk janji2 ni puak ko la. Ntah ngape pun aku tak tau. Baik ko duduk tepi longkang main berudu

      Delete
    2. dah menang.. tahniah. dah jadi kerajaan..
      kay ka..
      u kay ka? ada janji yg dah tunai ka?

      Delete
    3. Budin tak pernah pilih nk cerita pasal parti mana pun... ko yg penyokong ubn tu bust apa masuk sini?....

      Delete
  7. Semasa ditanya oleh wratawan dalam PC Ku Li semalam, beliau menyatakan Tun M masih orang yang sama dan tidak berubah sedikit pun tapi hanya tukar baju aje. Apa maksudnya tu ?????

    Ku li juga menegur macam mana parti yang baru ditubuhkan 2 tahun dan hanya menang 13 kerusi parlimen boleh menduduki 3 jawatan penting dalam kabinet..Tun sebagai PM, TSMY sebagai menteri KDN dan Dr Mazlee sebagai kenteri pendidikan. Malah Bersatu ada 3 orang yang jadi MB iaaitu di kedah, perak dan johor. Ini menunjukkan ketidak adilan dalam pengagihan MB2 ni jika dibandingkan dengan kerusi2 yang dimenangi oleh PKR dan DAP dalam PRU yang lepas. Dah tentu Tun M lah yang merancang strategi dan pastinya ada agenda di sebalik semua tu. Sapa yang tak kenal Tun M ni..pakar strategis politik yang hebat..kalau tak takkan lah boleh jadi PM selama 22 tahun.

    Dengan menguasai kementerian2 penting tu, Tun dapat pastikan konsolidasi kuasanya dapat dikukuhkan ..apatah lagi bila Azmin sebagai menteri hal ehwal Ekonomi yang baru telah diberikan tugas besar untuk menyelia Petronas, Felda dan GLC2 yang berkaitan dengan ekonomi negara, dikatakan berjumlah hampir RM 1 Trillion tu. Agenda untuk pecah dan perintah dalam PH , khususnya ditujukan khas kepada PKR. Bijak tindakan Tun..ibarat sambil menyelam minum air..kalau dalam bahasa jawa..killing two birds with one stone.

    Takkan lah kita nak abaikan aje peringatan ikhlas dari Ku Li ni..Otai politik berumur 81 tahun yang mahir dengan sepak terajang politik Tun. DSAI dan teamnya kena lah ambil ingatan dalam hal ni...perlu bertindak segera lagi pantas dari sekarang untuk counter attack segala serangan dari Tun M. Takkan lah DSAI sanggup untuk " sujud" lagi sekali di kaki Tun..takkanlah episod pahit tahun '98 tu tak menjadi pengajaran yang berguna untuknya. Takkanlah nak biarkan pisang berbuah dua kali DS. Pastinya pertembungan di antara dua heavyweight politik ni takkan dapat dielakkan ...besar kemungkinan dalam masa yang terdekat. Bayangkan kalau berlaku pertembungan tu..ibarat gajah sama gajah berjuang, pelanduk yang mati di tengah2..dah tentu collateral damagenya adalah rakyat marhaein macam kita semua..tapi takpe..ini lah yang dikatakan pengorbanan yang sejati untuk negara tercinta....REFORMASI !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku Li ini pun tak akan dapat membawa UMNO kembali kezaman gah saperti dahulu .

      Dia ni hanya layak bertakhta di Gua Musang saja . Dia ni terus kekal di Gua Musang pun kerana orang di sana hormatkan dia sebagai kerabat di raja .

      Delete
    2. Pak diny...UMNO nampak hanya Ku Li yang mampu untuk memacu UMNO semula ke era kegemilangannya selama 60 tahun tu. Pengalamannya memang kita tak boleh nafikan...ingat tak dulu, semas Ku Li mencabar Tun untuk jawatan presiden UMNO dulu, dia mendapat sokongan yang amt2 kuat hingga hampir2 Tun tersungkur, jika tidak kerana Tun mainkan isu pemakaian destar Sabah oleh Ku Li yang berlambangkan salib kristian. Semaas pengiraan undi dari perwakilan, dikatakan berlaku 'black out' sekejap dan bila pengiraan disambung semula..Tun M menang dengan majoriti yang sangat tipis. Nampak sangat betapa Team B UMNO mampu menguggat Tun M..penangan TS Sharil dan TS Rais bergabung dengan Ku Li amat dirasai oleh Tun selepas tu dan kerap menghantuinya.

      Cuba kita bayangkan jika Ku Li bergabung pula dengan DSAI sekarang...dah tentu ini bakal merubah senario politik negara. Dengan MP2 PKR, UMNO/BN dan kebarangkalian MP2 PAS dalam satu team yang sama, dah tentu senang2 aje koalisi ini mendapat majoriti mudah untuk membentuk kerajaan baru. Ingat PKR ni dapat menerima aje ketidak adilan dalam pengagihan barisan kabinet yang baru tu dengan berlapang dada aje..ialah seolah2 mereka redha aje, tapi hakikatnya mereka tak puas hati lah Pak diny.
      PKR menang kerusi parlimen ke dua terbanyak, tapi diberikan kementerian yang tak berapa penting..kecuali hal ehwal ekonomi. Itu pun bersebab..semata2 untuk mengoperasikan dasar pecah dan perintah Tun dalam PKR.

      Yakin lah Pak, jika Ku Li menjawat presiden UMNO, dah tentu pening kepala Tun dibuatnya. Dua2 sesama otai yang mahir dalam politik negara..ini lah yang dikatakan buku dengan ruas, DSAI pulak berganding dengan Ku Li...Fuuuh..boleh tak Pak diny bayangkan senario tu !!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. Baru sebentar tadi saya menonton kenyataan Ku Li di Astro Awani .

      Dia mencadangkan agar UMNO mesti di terajui olih orang2 muda . Yang sudah tua macam dia hanya berperanan sebagai penasihat . Dia mengsarankan UMNO harus di beri nafas baru . Yang muda harus berani kehadapan .

      Masaalahnya yang muda2 didalam UMNO hanya melukut di tepi gantang . Mereka lebih mementingkan kantong kocek sendiri .

      Bagaimana Harapan membahagikan kerusi jawatan , biarkan pemimpin2 Harapan aturkan . Jika ada diantara mereka yang dilantik tidak mencapai matlamat , tindakkan bolih di ambil dengan membuat 'cabinet reshuffle'. BN di bawah Najib pun kerap membuat 'reshuffle' sampai ramai rakyat tidak pasti menteri mana memegang portfolio yang mana satu .

      Bukan kah bagitu Geng Najib ??

      Delete
    4. Pak diny..saya tak nafikan cabinet reshuffle ni adalah lumrah dalam mana2 urus tadbir di dunia ni...dan ia adalah kuasa prerogative PM.

      Yang dipertikaikan ialah keadilan pengagihan jawatan2 dalam kabinet tu.Tengok aje lah masa perlantikan menteri2 kabinet fasa pertama tu..kenapa dilakukan seolah2 dibulldozekan aje oleh Tun?????

      Rakyat setuju dengan kenyataaan pedas pleh Pizi berkaitan hal tersebut...iaitu PKR tidak dibawa berunding dalam menentukan saap yang layak menduduki jawatan2 tersebut. Walaupun ramai dalam kalangan pimpinan PH yang mempertikaikan kenyataan Pizi..tapi ingat apa kata Pizi...kenyataan dia adalah kenyataan rasmi dari PKR yang diendorsekan oleh ketua umum dan presiden parti. Nampak sangat PKR tak berpuas hati bila jawatan2 menteri kana di"bolot" oleh Bersatu...seperti KDN dan pendidikan. Ia juga seolah2 menghantar mesej yang jelas bahawa tidak wajar parti Bersatu yang hanya menang 13 kerusi dapat menduduki menteri kanan tu. Sepatutnya...respeklah sikit pada PKR yang menang berkali ganda lebih banyak kerusi. nasib baik lah Azmin diberi menteri hal ehwal ekonomi..kalau tidak lagi panas membara lah PKR.

      Bukan kah dijanjikan dulu, segala keputusan dalam PH adalah bersandarkan kepada pemuafakatan dan consensous dari semua pimpinan2 part dalam PH...jangan lah menggunakan klausa "kuasa prerogatif PM" untuk menafikan hak parti2 lain. Adil ke macam ni...nampak gaya ada kebenaran kata2 Ku Li tu...Tun M hanya menukar baju aje, tapi tubuh badan tetap yang sama seperti yang menjadi PM selama 22 tahun tu. Rakyat khuatir isu2 seperti membull dozekan lantikan menteri ni adalah bibit2 awal penjelmaan semula sikap diktatornya seperti dahulu ??????

      Itu baru fasa awal pemerintahanya mengemudi kerajaan PH....baru sebulan 2 hari..agak2nya dalam masa 5 tahun mendatang, entah apa lagi kejutan serta surprises in store for us... yang akan dilakukannya...Tak begitu Pak diny ???????

      Delete
    5. Di Parlimen Johor Baharu, calon HARAPAN ialah PKR. Kalau ada calon PPBM, saya pasti orang Johor Baharu takkan undi calon PKR. Oleh kerana calon HARAPAN itu PKR, maka terpaksalah kami pangkah dia. Ini bukan bererti kami UNDI PKR. KAMI BUKAN BODOH. Tak percaya, tunggu PRK untuk Anwar bagi membolehkan beliau jadi anggota Parlimen dan seterusnya merampas kuasa dari tangan Tun Mahadir. Kita sama-sama tengok kuasa kami PENGUNDI. Kami yang tentukan SIAPA JADI PM, BUKAN Tun Mahadir atau kamu, atau PKR jauh pula Anwar dan keluarganya. Ada faham, Geng Najib....????

      Delete
  8. Hahaha Geng UMNO dah tak boleh kata apa apa dah, no idea

    ReplyDelete
  9. Kengkawan..... kalau ikut logik akal yang waras, dah tentu DAKJ dan ZAM takkan begitu berani begitu bebas mengeluarkan pendapat mereka tanpa restu dari Numero Uno dalam pentadbiran Msia. DAKJ kan adalah ketua media council of elders dan jurucakap mereka, dan COE ni pula tugasnya menasihati PM dalam pelbagai bidang pentadbiran negara, jadi segala apa yg mereka sebarkan di media dah tentu mendapat green light dari PM dan COE. Saya tetap mengatakan memang ada agenda dari puak2 ni untuk terus 'berkrisis ' dengan pihak istana melalui tulisan2 kedua tokoh kewartawanan tersebut.

    DSAI dilihat seolah2 mendapatkan sokongan dari Istana untuk memastikan Tun menyerahkan jawatan PM ke 8 akan diberikan kepadanya dalam masa 2 tahun atau pun kurang dari itu..itu kata2 musuh2nya dalam PH. Rakyat tidak merasakan DSAI seperti itu, dia bukannya sorang yang gila kuasa dan mengejar pangkat. Tengok aje lah kenyataannya sebaik dibebaskan..dia lebih selesa untuk terus memberi sokongan penuh kepada Tun melaksanakan tugas2nya dan menjadi back benchers. Malah dia menyeru kepada rakyat agar terus bersama2 dengan kerajaan PH...cuma jika ada yang tak betul, patut ditegur agar tidak lari dari landasan yang ditetapkan. DSAI mengajak ita menjadi pemantau kerajaan PH..khususnya dalam memastikan 10 jani dalam 100 hari tu dapat ditunaikan sepenuhnya, tanpa memberi alasan2 yang tak masuk aakl jika gagal mengotakannya.

    Ini lah yang dikatakan pejuang rakyat yang sejati..malah rakyat setuju dengan tema FB nya...The Legend is Back...DSAI tak pernah menuntut sesuatu yang bukan haknya, cuma dia ni berpegang pada janji..InsyaAllah..jika telah ditakdirkan jawatan PM ke 8 tu haknya, takde sorang atau sesuatu pihak pun yang boleh menghalangnya. Yang rakyat tak faham..kenapa DSAI ni melambat2kan proses untuk jadi MP, dah tak sabar kami menunggunya. Kalau dapat angkat sumpah PM sebelum akhir tahun ni nanti kira cannntiiik lah kan, hadiah teristimewa dari DSAI kepada rakyat Msia yang cinta negara ini !!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib , majority rakyat yang berakal sedar dari mula lagi adalah agak payah untuk melaksanakan segala janji2 di dalam manifesto itu .

      Hanya orang2 yang tidak berakal saja saperti kamu yang terpekik terlolong menanya dan meminta itu dan ini .

      Delete
    2. Kalau dah tau dari awal tak ada kemampuan untuk melaksanakan janji2 tu, kenapa lah menipu dan memperdaya rakyat dalam kempen mereka di atas pentas2 ceramah. Nampak sangat manifesto tu hanya lah gula2 politik untuk meraih undi rakyat. kalau dalam kalangan pimpinan PH pun ragu2 dan skeptikal jika ia boleh dilaksanakan...apa jadi pada rakyat marhaein macam saya ni?????? umpama menunggu buah tak gugur dan kucing bertanduk lah jawabnya. kata dalam PH ramai bijak pandai dalam pelbagai bidang..sepatutnya mereka merangka manifesto yang boleh dilaksanakan...bukannya berjanji bulan dan bintang. TS Rafidah awal2 lagi dah tegaskan sebelum PRU lagi bahawa manifesto PH tu mustahil untuk dilaksanakan dalam tempoh yang dijanikan tu..apasal tak nak dengar cakakp dia...betul tak Pak ????????

      Delete
    3. Kalau PH tak tunaikan manifesto dlm 100 hari, apa boleh buat, kita nak pangkah UBN balik... Memang xlah kan....

      Delete
    4. Dah namanya pun di panggil manifesto ! Itulah yang saya katakan kepada kamu Geng najib dan mungkin pada walaunta lainnya .


      " A manifesto is a published verbal declaration of the intentions, motives, or views of the issuer, be it an individual, group, political party or government. A manifesto usually accepts a previously published opinion or public consensus or promotes a new idea with prescriptive notions for carrying out changes the author believes should be made. It often is political or artistic in nature, but may present an individual's life stance. "

      Delete
    5. Pak diny...T/Kasih kerana memberi definasi yang cukup lengkap berkaitan manifesto tersebut. Alhamdulillah..saya dapat ilmu baru pagi ni.

      Cuma yang memusykilkan saya yang kurang berilmu ni, kenapa pimpinan2 PH dalam ceramah2 mereka sebelum PRU tu kerap mempertikaikan kerajaan BN yamg dikatakan tidak mampu memenuhi janji2 manifesto semasa PRU 13 dulu??? Contohnya kenapa harga kereta tak turun..kenapa rumah2 mampu milik oleh rakyat tak dipenuhi kuotanya...dan hujah2 ni jugak yang sering dimainkan oleh cai2 PH. Tidak kah ini menunjukkan PH ni pun mengganggap manifesto tersangat penting untuk memikat sokongan rakyat terhadap mereka ?????

      Pada hemat saya, manifesto ni sangat penting untuk dipenuhi, umpama jika kita dah berjanji , wajib kita penuhi. Saya tak nafikan ada janji2 manifesto BN tersebut gagal atau tidak dipenuhi sepenuhnya...tapi itu dah jadi sejarah. Sekarang takde rakyat pun yang mempertikaikan manifesto BN lagi...kini mereka menanti manifesto PH dikotakan ..itu saja. Janji tetap janji...kalau tak dipenuhi..MUNAFIK lah jawabnya...Betul tak Pak ?????

      Delete
    6. Toksah melalut tabur cerita bohong.

      Tak baca ker laporan akbar & berita tv jualan kereta tiba2 meningkat hingga kehabisan stok sejak Kerajaan PH menghapuskan GST (Gasak Sampai Terlingkop) cetusan Najib & Rosmah.....??

      Delete
    7. Kalau difikirkan dengan minda yang waras serta berlapang dada, ada juga kebenarannya aap yang diperkatakan oleh NST Spore baru2 ni yang mengulas berkaitan senario politik di Msia masa kini.

      Walaupun dilihat Tun M dan DSAI bekerjasama dalam menumbangkan Najib/BN, namun Tun masih tetap menganggap DSAI sebagai political nemesisnya.... musuh yang perlu sentiasa berwaspada terhadapnya dan begitu juga sebaliknya. Harimau dan singa mungkin bersepakat ketika memburu rusa, tapi bila dah dapat mangsa, pasti sukar untuk duduk bersama membahagi daging rusa itu...pasti bercakaran dan berebut untuk mendapat habuan yang terbanyak.

      Jika dilihat dari perkembangan semasa, seolah2 DSAI akan mati dalam keadaan pejam mata tidak rapat. Hajat dan keinginannya untuk menjadi PM pasti tidak akan kesampaian walau pun PKR mempunyai kerusi paling banyak (47) dalam PH. Walaupun bilangan kerusi parti Tun, iaitu Bersatu jauh lebih kecil (13 sahaja), harus diingat pengaruh Tun lebih kuat dalam kalangan gabungan PH. Kelebihan DSAI hanyalah hubungan baik beliau dengan Raja2 dan Agong.

      Pada pendapat saya, jika DSAI ingin pejam mata rapat ketika mati, iaini berjaya jadi PM di masa hayatnya, hanya ada satu cara sahaja...... Beliau kena mendekati DSZH dan buat deal. Bawa PKR keluar dari PH dan bergabung dengan BN serta PAS untuk membentuk satu pakatan baru yg didominasi oleh orang2 Melayu. Tinggalkan puak Melayu pembelot, tinggalkan puak Islam Syi'ah dan tinggalkan puak China kafir harbi. Tidak ada pilihan lain...itu saja cara DSAI boleh menjadi PM jika dipersetujui oleh DSZH. Saya rasa DSZH akan bersetuju sebab secara tak langsung BN akan kembali ke tampuk kuasa. Kerusi parlimen PKR + UMNO/BN + PAS dah tentu mampu untuk membolehkan mereka membentuk kerajaan baru dengan majoriti mudah.

      Inilah situasi yg dikatakan "WIN-WIN SITUATION" berbandibg dengan situasi yg dihadapi DSAI sekarang yang lebih mirip kepada "WIN-LOSE SITUATION". Tengok aje lah, walaupun PH menang dalam PRU yang lepas, parti DSAI.... PKR menang terbanyak (WIN) tapi jawatan PM tidak dapat kepadanya (LOSE). Tun Mpun dah beri hint...jangka masa 2 tahun dia sebagai PM tu hanyalah tentaif..bukan tetap. Nampak gayanya kemungkinan besar dia akan overstay lebih lama dari tu...apa nak di kato...gigit jari aje lah DSAI lagi sekali !!!!!

      Delete
    8. Ppbm memiliki mp yang paling sikit tapi ada mb dan menteri termasuk pm. Ini menunjukkan adanya kesepakatan. Jangan pandang dari sudut macam ubn. PH bukan BN. Kaca mata yg berbeza...tak gitu ke?

      Delete
  10. Di sebabkan kamu sering mengatakan kamu saja yang berfikiran waras , penuh intelek , berpandangan jauh , saya cadangkan kamu Geng Najib tawarkan diri bertanding jawatan presiden UMNO .

    Saya pasti jika kamu menerajui UMNO , parti itu akan menjadi parti terbilang di Negara ini .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...berapa kali saya nak tegaskan bahawa saya adalah non partisan..dan tidak pernah menjadi ahli mana2 parti politik di Msia..termasuklah UMNO. Saya pun macam Pak juga kan..bukan ahli sebarang parti politik . Say lebih selesa berada di luar dari terikat dengan parti2 tersebut. Sehingga saat ini, masih belum terbuka hati saya untuk menjadi ahli mana2 parti politik .

      Jadi saranan Pak diny tu membuat saya tergelak besar....mana mungkin sorang yang bukan ahli UMNO bertanding untuk jawatan tersebut...takke meloncat ahli2 UMNO nanti ????? Rasanya Pak diny ni nak buat lawak tak...lawak bulan Ramadhan kot !!!!!

      Delete
    2. Dah nama lu pun gengnajib, tukar namalah, geng hadi je geng mokhtar senik ke... Cakap gajah pun boleh terbang... Erm apa NGO yang lu join yer, nak join...hahahah

      Delete
    3. shamanov...saya tidak menganggotai mana2 NGO..adalah jadi ajk pengurusan dan kebajikan masjid di tempat saya. Dari dulu lagi saya dah katakan bahawa saya hanyalah rakyat marhaein yang cintakan negara dan mengexercisekan hak saya sebagai sorang warganegara seperti yang termaktub dalam perlembagaan Msia. Saya seperti rakyat yang lain, ingin melihat agar Msia terus aman, makmur serta maju...tidak lebih dari tu !!!!!

      Delete
    4. shamanov,

      Budak kaki kopipes nih layak digelar 'Frust Tonggeng Najis'.....!!

      Delete
    5. gn,kau pun pernah kata pe yang kau mempertahankan kerajaan bn kerana ia adalah pilihan rakyat.nah sekarang kerajaan ph yang menang adalah pilihan rakyat so kenapa masih nak mencari kesalahan kerajaan sekarang ni.ceciter...

      Delete
    6. Kengkawan ..mohon dihadamkan pantun2 ni yeer !!!!!

      Melayu itu dagang bertempat,
      Gagah di laut gagah di darat,
      Jangan Melayu umpat mengumpat,
      Kelak bangsa di makan karat.

      Nila Utama Raja Palembang,
      Pagar Ruyung asal bangsawan,
      Jangan kau takut ombak mendatang,
      Percaya tuhan, teguhkan iman.

      Pantai Baniras pantai keramat,
      Tempat berteduh si Raja Suran,
      mengharap belas si pengkhianat,
      darah dan noda jadi mainan.

      Melayu jati melayu berbudi,
      Pantun dan syair jadi pakaian,
      taburlah budi sebelum mati,
      jasad terkubur nama bertahan.

      Helaian sejarah terselak sudah,
      Bumi Melayu Bumi Bertuah,
      Kenanglah sejarah Jebat dan Tuah,
      Hilangkan sengketa satukan Ummah.

      Jebat derhaka khianati Raja,
      Namun Tuah tetap Setia,
      Biar dicaci mahupun dihina,
      Takkan Melayu hilang di dunia.

      Tuah dan Jebat bertikam lidah,
      Jebat derhaka Tuah setia,
      Bertempur sudah mati pun sudah,
      Sejarah lama jangan dilupa.

      Ikutlah resmi Tuah setia,
      Hindari rasa tamakkan kuasa,
      Sejarah baru kini bermula,
      Tak mungkin pengkhianat menjadi Raja....

      Delete
    7. kihkihkih da tak leh jawab dia bagi pantun pula..ingatlah janji Allah ya jgn lah kita memerangi yang haq kerana yang haq pasti berdiri dan yang bathil akan rebah kebumi.
      hanya pengikut yang kecewa(iblis)je suka menegakkan pada kebatilan.

      Delete
    8. Siapa kata..entah bila..siGoing Nut ni mati jd a
      babi..

      Delete
    9. Betul bro M Nor.
      Dulu mamat tu kata non-partisan, Sanggup bersumpah bukan penyokong barisan,
      Tapi bila barisan tumbang menunggu nisan,
      Dia mulai sasau memaki meroyan.

      Ehhh... Mcm pantun pulak. Apa2 pun bak kata bro Ramly, bersedialah dia utk mati jadi oink oink.

      Delete
  11. Tp kata kata lu bersatu kuasai mb especially perak aku setuju jugak, yang benar kita akui kebenarannya doh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul cakap kau...Bersatu yang menang kerusi DUN paling sedikit berbanding komponen2 parti PH yang lain, dilantik sebagai MB.. alasannya...hanya kerana dia jadi pengerusi perhubungan PH di Perak...adil ke macam ni ?????

      Delete
    2. PPBM ada kelebihan luarbiasa kerana ada Tun M dan anggota2 berkualiti walau parti itu berusia setahun jagung & kecil keahliannya. Sama seperti kaum Ansar menerima Nabi Muhammad SAW & para sahabat dari Mekah (jumlah yg kecil) sebagai pemimpin masyarakat Medinah.

      Lagi pun, pertama kali PPBM bergabung dgn pakatan pembangkang telah memimpin menumpaskan UBN buat julung2 kali dalam sejarah negara - satu kejayaan yg gagal dilakukan oleh Anwar & Pakatan Rakyat di PRU 1999, 2004, 2008 & 2013.

      Delete
    3. Tun M has led 5 immense consecutive victories for the ruling coalition party.

      Tun M, again made stunning feat when he at 93, this time around led the opposition coalition to historical vixtory over the mighty bn-umno pact which Kuli & Anwar failed many times, not even once in their lifetime.

      Tun M has put Malaysia on the World Map from a backward village to 21st Century Modern Infrastructure on par with Developing Nations.

      Delete

  12. Pelik sungguh pemikiran sesetengah orang
    Dikatakan kerana Umno melayu terbilang
    Itulah kalau diperut dan kepala yang haram bersarang
    Yang merosakkan negara dipuji serta dijulang..

    Melayu bagaimana yang kita mahu
    Adakah yang merompak duit rakyat tiada malu
    Atau yang menunggang agama seperti perahu
    Atau yang berpolitik sentiasa kehilir kehulu?..

    Jika bangsa melayu hendak di angkat
    Elok Umno di kubur dengan secepat
    Inilah parti perosak melayu penyokong kleptokrat
    Demi tembolok mereka sendiri menipu rakyat..

    Untuk melayu teman nak nasihat
    Janganlah jadi siTuah pada kleptokrat
    Binasa diri tanpa akal mengikut adat
    Lebih baik menjadi siJebat pembela rakyat..



    ReplyDelete
    Replies
    1. terbaik ar bro perak man boleh sampai kehulu hati bisa pantun nya...
      kalau ikutkan hati nak je aku bubuhkan penerajang kat pengkhianat melayu yang merasa diri dianya hang tuah.

      Delete
  13. Aku kecewa dgn Wak Jahid. Nak sangat jadi PM, diamkan aje Najib punya laknatullah. Menyongket 1MDB, songlap berbilion duit rakyat.

    Muyhiddin bisingkan, di buang Najib. Shafei Afdal bisingkan, di buang Najib. Penghabis nya rakyat buang Najib. Berteraburan Wak Jahid.

    Nak jadi Prsiden Umno pulak? Masih nak harap jadi PM? Entah lah, Wak. Jadi Presiden Umno pun tak tentu. Apa lagi nak jadi PM.

    Kalo Tun Dr Mahathir terus jadi PM, tak usah harap le kamu jadi PM. Old man tuh wily, pandai strategy, cekap main politik. Bukan main2, dia dapat jadi PM selama 22 tahun. Tengok le kali ini ... 2 tahun ke berapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah keluar pun bukti rakyat marah kpd Najib kerana diamkan pencurian uit 1MDB.

      Within Johor Umno, a movement to oust Zahid takes shape

      He is seen as being complicit in the scandals surrounding former party president Najib.

      Memang dia bersubahat kerana dia kata ada jumpa Arab yang "derma" duit RM2.6 bilion itu.

      Delete
    2. Dah keluar pun bukti rakyat marah kpd Zahid kerana diamkan pencurian uit 1MDB.Pembetulan:

      Delete
  14. Tun Mahathir dah kata 2 tahun sebagai PM tuh ha nya anggaran. Bukan written in stone. Boleh jadi kurang, boleh jadi lebih lama.

    Aku setuju dan mahukan dia sebagai PM selama lama yang boleh. Tun kata dia nak tentukan kekayaan Malaysia di pulihkan. Sekarang hampir papa di buat Najib puaka. Jadi, masuk akal le, tak tentu berapa lama boleh kembalikan kekayaan negara kita tuh.

    Bukan aje nuntut hutang, cari duit yang hilang, review projek2 yang tak berfaedah, harga melampau tinggi, syarat kontrak one-way advantage kpd kontrekter, dll Najib punya kerja gila.

    Jugak bikin ekonomi maju, bertambah pengeluaran barangan, banyak ekspot, pungut lebih cukai, naikkan foreign exchange, kuatkan Ringgit, tinggikan Reserves, berbagai lagi tugas.

    Skang nih tengah bertungkus lumus nak buangkan kanser Najib bikin, ganti kepala2 kementerian, jabatan, agensi2 kerajaan. Tak mau jenis yang enggehkan penncuri, penyamun, pelanun Najib. Yang bersubahat dengan pelaku jenayah terbesar di negara ini.

    Jadi, bersabar le semua orang, wei.

    ReplyDelete
  15. Bang Shah..zahir ke ..tgku razali ke..serta yg lain2 ke boleh pi mabuk..harapan kami umno bn bungkus campak terus kojol..tu lebih baik..bicara lebih pun xda kik
    Ada seko dlm ini blog cukup ketara kongkalikongnya..terlintas kami ada komentar udah berlalu..mengatakan si G oing N ut mati jd a babi..mati jd babi..harap sedarlh..komen cakap tu jgk doa.harap jgnlh mati jd babi...

    ReplyDelete
  16. Heran sungguh, KENAPA SEMUA ORANG BERFIKIR, ANWAR AKAN JADI PM MENGGANTIKAN TUN MAHADIR............????
    Adakah ANWAR AKAN TERUS DILANTIK tanpa melalui process pilihanraya........?????
    Jika perlantikannya akan dibuat melalui PILIHANRAYA, HAK KAMI RAKYAT SEBAGAI PENGUNDILAH yang menentukan samada ANWAR layak atau tak layak jadi Perdana Menteri. Tun Mahadir hanya mengotakan janjinya kepada HARAPAN dan PKR tapi yang menentukan samada ANWAR akan jadi PM ialah KAMI, PENGUNDI.
    Harap semua orang maklum dan jangan didebatkan lagi isu ini. Tunggu keputusan PRK - adakah ia akan memihak kepada ANWAR atau sebaliknya.
    Sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  17. umporno dengan wak komedi....memang jadi komedi laa......boleh la join mega lawak 2019 nanti.

    ReplyDelete
  18. geng najib is clear example of people with terminally stupid symptoms.....will succumb into his 'misadventure' instead of old age!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najib punya chip dah rosak! Semenjak kalah pru ni, makin kritikal jdinya! Kesiannnn!

      Delete
  19. Kerana Tun Mahathir sudah janjikan, Anwar akan jadi PM. PRK boleh senang di adakan dan bolh menang. Selagi dia tidak memisahkan diri nya dari pengundi di kawasan yang di tandingi nya, dia akan menang dan jadi PM.

    Tapi tak tahu lah sejauh mana kata kata dan tindakan dia dari sekarang hingga ke tarikh PRK itu akan memisahkan nya dari majoriti pengundi di kawasan berkenaan.

    Atau akan menggolakkan politik di antara puak pro-Mahathir dan puak pro-Anwar sehingga timbul tindakan tindakan yang melambatkan mengadakan PRK itu "for an indefinite period".

    Saya rasa pokok pangkal nya ia lah Anwar dan penyokong nyokong nya bersabar. Jika Anwar menonjol nonjolkan diri nya, atau penyokong penyokong nya menolak nolakkan dia ke hadapan sabelom masa nya sampai, akan timbul lah masalah suasana bagi mengadakan PRK itu.

    Alasan yang senang di gunakan ia lah Pengerusi SPR yang menentukan tarikh PRK dan "SPR ada lah bebas".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini satu contoh nya -

      By blasting Kadir, Anwar sends wrong signals on press freedom

      COMMENT | By blasting A Kadir Jasin’s recent blog as disparaging to the monarchy, prime minister-in-waiting, Anwar Ibrahim, is sending the wrong signals about press freedom that has been promised by the new Pakatan Harapan coalition.

      Worse still, Anwar’s outburst has encouraged vigilante elements, like Perkasa, an extreme Malay-Muslim group tolerated for so long by the ousted Umno/BN regime, to come out of the woodwork.

      Delete
    2. Ini satu bayangan "bila boleh ada PRK" untuk Anwar. Baca lah dengan teliti apa Tun Mahathir kata di Tokyo:

      Dr M: Vision 2020 is now Vision 2025

      TOKYO: Tun Dr Mahathir Mohamad no longer thinks that Vision 2020 is achievable.

      Speaking at the 24th Nikkei Conference on the Future of Asia on Monday (June 11), Dr Mahathir said when he first stepped down in 2003, he has thought that Malaysia could achieve developed status by 2020.

      “But the policies put into place were changed by succeeding Prime Ministers. So now, Vision 2020 may be delayed to 2025.”

      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/06/11/dr-m-vision-2020-is-now-vision-2025/#t6lQoFZ96x1SjHeR.99

      Jika ada kelewatan handing over power, motif nya ha nya nak capai Vision 2025. Tun Dol dan Jibo dah tuksr acara dan jadual Vision 2020.

      Delete
    3. Ucaptama & sessi QA Tun M pd '24th Nikkei Conference on the Future of Asia' tadi amat jelas & membanggakan saya sebagai warga Malaysia betapa dunia perlu seorang Tokoh seperti beliau yg ada jati diri, tidak gentar, ada keintelektual soal ekonomi saksama, anti perang, kedaulatan sempadan & perairan negara, perubahan pesat dunia perdagangan dalam era IT dan pembasmian rasuah/korupsi.

      Saya fikir ini Sdra Shahbudin patut jadikan ianya tajuk di portal berikutnya.

      Delete
    4. TOKYO - Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyuarakan hasratnya untuk memulakan projek kereta nasional baharu.

      Dr Mahathir berkata berkata Proton yang beliau lancarkan, bukan lagi kereta nasional.

      Cita-cita saya adalah untuk memulakan kereta nasional (baharu) besama rakan usaha sama di rantau ini, katanya dengan menyebut negara seperti Jepun, China, Korea Selatan dan Thailand

      Delete
    5. Selepas kemenangan PH,perubahan sikap beberapa individu dalam perjuangan reformasi 1998 terhadap kritikan Rafizi kepada Tun Mahathir agak melegakan rakyat.Ambiga terus menegur Rafizi.Hishamudin Rais seorang patriot dengan caranya sendiri,menyebarkan mesejnya yang sangat mudah untuk difahami oleh sekelian rakyat Malaysia yang boleh berfikir,bahawa kemenangan rakyat dalam PRU 14 adalah kerana kepimpinan Dr. Mahathir yang diyakini rakyat.Agak mengejutkan juga,apabila Latheefa Koya kelihatan seperti membela veteran A Kadir Jasin dalam kontroversi baru-baru ini.Bukankah kamu semua sepatutnya sentiasa menyokong Anwar tanpa banyak bicara?

      Delete
  20. salam tuan din, sori lari tajuk sikit, tlg bagi pencerahan, 'Apa hal/masaalah dgn syed, blogger syedsoutsidethebox, menghentam anwar tak sudah2, apa saja anwar cakap dan buat semuanya tak kena, dan yg paling menyakitkan, dia masih menjaja anwar kaki 'main bontot' semacam dia dia disisi anwar semasa 'kejadian', dan jugak menghina arwah TGNA digelarnya 'tin sardin'. Yg gua dengar dia ni kawan baik mahathir, betul ke?...tq, slmt menyempurnakan puasa n slmt hariraya aidilfitri, maaf zahir n batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syed OTB ada masalah hubungan dgn sultan johor...Anwar dah berbaik dgn sultan johor supaya ketegangan antara tun mahathir dgn sultan johor reda...

      Ini yg sebabkan syed OTB tak puashati dgn anwar...syed pernah di soalsiasat oleh polis

      Delete
  21. Alhamdulillah, Anwar sendiri kata

    ‘Give Dr M the time and space’
    Monday, 11 Jun 2018

    KUALA LUMPUR: Give Tun Dr Mahathir Mohamad time and space to govern effectively and steer the country back on track, says Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    The PKR leader said this was the reason he refused to specify a time frame for him to succeed Dr Mahathir as the next prime minister.

    “Some people see this transition as fragile, but I don’t,” he said.

    “The fragility will come about only if there are major battles waged between me and Mahathir, but I have made it very clear. Number one, he is the Prime Minister, and number two, I refuse to give a time frame,” Anwar said in an interview with The Star and Sinar Harian.

    Dr Mahathir had initially said that he would need about two years to lead the country in order to solve the problems faced by the country.

    However in an interview with Sinar Harian that was published on Saturday, Dr Mahathir said his term as Prime Minister could be extended beyond the agreed two years.

    “It (two years) is a suggestion, but we are not fixed on this. It could be earlier or even later,” Sinar Harian had quoted Dr Mahathir as saying.

    Anwar was not asked about Dr Mahathir’s comments on the possibility that he would stay on as Prime Minister for more than two years.

    But he pointed out that Dr Mahathir had a major responsibility to dismantle the corrupt institutions, dismiss corrupt officials and to regain public confidence.

    “Let’s give him the support which is needed in this period,” said Anwar, adding that giving Dr Mahathir a time frame to step down could put him in a weaker position.

    “I must give him the latitude and space to govern effectively and therefore, I know my role.

    “That’s why I take a minimal role. Some people in Keadilan (PKR) are now really upset with the recent developments but I said: ‘Look, give him the space, let him run the show’.”

    Denying allegations that he worked independently and did not consult Dr Mahathir, Anwar said even his June 4 meeting with the Yang di-Pertuan Agong over the Attorney General’s appointment was held with the Prime Minister’s blessing.

    “I mentioned to the PM that there is a necessity, and he said ‘proceed’.

    “The PM allows me to do that; it’s because I presented the PM’s case to support his choice,” said Anwar.

    He said his efforts to engage the Malay Rulers was to complement Dr Mahathir, who had to focus on so many other issues.

    Asked whether he felt a cruel sense of irony that Dr Mahathir – who sacked him in 1998 and then imprisoned him on charges of sodomy and abuse of power – was now being credited as the man who was saving the country, Anwar replied: “If I had not forgiven him, I would not have endorsed him in Pakatan Harapan.”

    Anwar said he was initially not enthusiastic about working with Dr Mahathir, but realised the need to move on.

    “He (Dr Mahathir) has said that it was a mistake, that he should not have sacked Anwar, and that Anwar should be the next Prime Minister. That’s enough for me.”

    Dr Mahathir, noted Anwar, had been tested, worked hard and was clearly determined to save the country and get it back on track.

    “I have no reason to doubt his sincerity. I think he is playing a great role in the country and I tell people there is hikmah (wisdom) in this as God’s divine plan.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. KETUA Umum PKR, Anwar Ibrahim mengakui Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad seorang pemimpin yang hebat dan usaha perdana menteri itu untuk menghapuskan rasuah sekarang tidak mampu dilakukannya, lapor akhbar Sinar Harian hari ini.

      "Dr Mahathir juga ditakdirkan (untuk menjadi Perdana Menteri kali kedua). Beliau kerja keras dan dengan jelas untuk membawa negara kembali ke landasan yang betul. Saya fikir beliau adalah sebagai pemimpin hebat.

      "Saya beritahu rakyat, ia adalah hikmah Allah untuk kita bersatu. Dr Mahathir menjalankan tanggungjawabnya untuk menghapuskan rasuah secara besar- besaran dengan menyingkirkan pegawai kerajaan yang terlibat dan sebagainya. Saya rasa saya pun tidak mampu melakukan sepertinya," kata bekas ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

      Delete
  22. Selamat meninggal amno! Duit parti sapa dapat/curi? Kah kah kah

    ReplyDelete
  23. Monday, June 11, 2018
    Perlu bijak membaca dan layan masej Dr Mahathir
    ULASAN

    Dr Mahathir mengaku sudah tua tetapi tetap menunjukkan
    kegagahannya.

    KENYATAAN Dr Mahathir Mohamad semasa berucap pada persidangan Nikkei di Tokyo yang menghantar masej beliau akan menjadi PM selagi rakyat memerlukan diharap ia bukan serius.

    Walaupun itulah hakikat yang kedengaran kini, tetapi adalah baik kalau PM itu tidak mengotakan apa yang dikatakan itu. Maksudnya menuruti sangat kehendak rakyat yang kini setengah mahu mengambil kesempatan atas keberadaanya di kerusi nombor satu itu.


    Demi untuk kelestarian kerajaan PH, beliau harus akur dengan janji yang dibuat sebelum ini yang juga menjadi konsensus bahawa beliau hanya akan menjadi PM dua tahun sahaja kemudian akan diserahkan kepada Anwar Ibrahim. Hendaknya rakyat juga tidak terpanggil dengan tawaran Dr Mahathir itu.

    Kenyataan Dr Mahathir di Jepun malam tadi tentu menggelisahkan sesetengah pihak. Saya tidak fikir ia menyenak hati Anwar kerana beliau seorang yang bertaraf "negarawan", yang berpengalaman dan sudah arif, tetapi kenyataan Dr Mahathir itu boleh menganggu tidur para penyokongnya terutama yang mengelilingi Anwar dan sudah lama mahu menobatkan bekas Presiden Abim itu ke tangga PM.

    Semua pihak harus kenal Dr Mahathir, apa lagi irama politiknya yang mana keadaan cuaca, sukar untuk diramalkan. Politik Dr Mahathir persis keadaan ramalan cuaca, adakalanya tepat ada kalanya meleset. Ada ketika ramalan mengatakan esok hari mendung, tetapi sebaliknya ia cerah cuaca. Ada kala pula diramalkan cerah tetapi tiba-tiba bertukar menjadi gelap dan ribut kuat.

    Dalam melihat warna politik Dr Mahathir ini orang akan phobia dengan apa yang berlaku pada penghujung tahun 1989. Tragedi itu perlu dielakkan, kerana kalau ia berulang kembali kerajaan PH yang kini sedang digilai rakyat boleh musnah. Pihak lawan yang kini sedang merana BN sangat suka kalau perulangan peristiwa 3 September 19989 itu berulang.

    Ingin saya mengingatkan dalam mentafsir setiap kata-kata Dr Mahathir dan melihat aksinya ialah kepada Anwar sendiri. Beliau hendaknya jangan mudah terpancing dan terikut dengan tari golong tertentu yang menjadi pendukungnya membuat desakan yang bukan-bukan. Sebaik-baik sepanjang tempoh peralihan dua tahun dijanjikan beliau bersabar. Perjalanan Anwar ke kerusi PM bak berjalan di atas titian benang.

    Baik-baik mengail tengiri, jangan terkena ikan temparang. Pembayang maksud pantun itu hendaklah dihayati. [wm.kl.12:32 pm 11/06/18]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moderator wanita Jepun di Persidangan Nikkei (termasuk satu dunia) tadi tercengang-cengang & heran hingga terpanggil untuk bertanya apa rahsia Tun Mahathir dalam usia lanjut masih brketrampilan segak, cerdas, cergas & sihat.

      Pada saya secara peribadi, itulah Kurniaaan Illahi yg tak boleh digugat, dicabut oleh sesiapapun, termasuk DYMM Raja2 & YDPA.

      Delete
  24. So be it gang..no more speculation about this 2 great politician..they re putting thing on true path where things suppose to be..
    For the miserable unbearable loser they can be in the state of frustration for as long as they could be..
    Thanks bro..brighten things up!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...