Saturday, 9 June 2018

TIGA RAKYAT MALAYSIA PALING DIKEHENDAKI KETIKA INI




Semua mereka ini diketahui rapat dengan bekas Perdana Menteri, Najib Razak.

Sampai bila mereka ini mahu bersembunyi dan melarikan diri?

Yang pasti dunia ini semakin sempit buat mereka. (ShahbudinHusin 09/06/2018)

55 comments:

  1. Bangang Budin ni tak habis2 asik2 kaitkan Najid, sampai masa tgk je hasil keadilan, skrg ni kat saf mengajak pada kesatuan sejagat, dtg tuhan nanti tertabal baru ko tahu ko lah mengajak org bersengketa, patutnya mengajak org berdami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini dah pasti pengikut Azeez Rahim . Pagi Sabtu yang dimulakan dengan komen yang susah difahami yang di tulis olih malaun yang berpandangan luas !

      Delete
    2. Macam mana semuanya tak terkait dengan Najib ke , Najid ke atau Najis sekali ...?? Kan ke dia ni Kepala Bapak Kau yang haramzadah , bangang , bodoh .

      Bukan saya yang cakap , hanya mengungkap apa yang Najib kata .

      Delete
    3. Sokong sepenuh nya apa diny yusof kata.

      Nate' yg sesat ke blog ini, tak tau hujung pngkal, nak mengata Budin plak.

      Kalo in real life dia ada dekat aku, rasa nak sepak bontot dia, hehe

      Delete
    4. Lagi Kroni Mahathir Bina ‘Airport’ Tioman RM1.2 Bilion?



      PANAS… Selepas gempar berita kroni Tun Dr. Mahathir Mohamad bina projek mewah di Langkawi, Kedah bernilai RM30 bilion, kini seorang lagi kenalan beliau muncul dengan satu lagi projek mega.
      Bagaimanapun berbeza dengan Tan Sri Ting Pek Khiing yang memajukan projek hartanah Langkawi New City seluas 81 hektar di pulau legenda Mahsuri itu, kali ini Tan Sri Vincent Tan pula tampil membangunkan Tioman, Pahang.
      Pengerusi Eksekutif Kumpulan Berjaya itu dilaporkan media bakal membina sebuah lapangan terbang baharu di pulau berkenaan dengan kos RM1.2 bilion dan mendakwa ia langsung tidak menggunakan sumber dana kerajaan.
      Sebaliknya Vincent; yang pernah jadi bahan berita kerana anjur parti hari lahir Mahathir ke-90 dengan gaya mewah pada tahun 2015 lalu, menjelaskan konon projek prasarana itu dibiayai dana dalaman syarikat dan pinjaman bank.
      “Kami sedang tinjau projek infrastruktur di Tioman dan akan mencadangkannya kepada pihak kerajaan. Kami mahu biayai sendiri projek ini dengan pinjam daripada bank. Kami cuba tidak mahu membebankan kerajaan,” kata beliau.
      Hartawan syarikat perjudian ternama tempatan itu mendakwa kononnya pembinaan lapangan terbang baharu itu bakal melibatkan kerjasama dengan pihak berminat kerana kedudukan kewangan kerajaan ketika ini tidak stabil.
      Ironinya, Vincent dilaporkan pada satu sidang media khas di ibu negara semalam berkata, syarikatnya akan ‘swasta’ projek tersebut dan pihak kerajaan pula boleh mengaturkannya untuk memudahkan segala urusan pembiayaan.
      Dalam bahasa mudah, beliau membayangkan projek itu adalah percuma kerana pentadbiran Pakatan Harapan (PH) pimpinan Mahathir tidak perlu keluar duit walau satu sen pun, tetapi masih harap balasan lain daripada kerajaan.

      Delete
    5. Untuk rekod, Lapangan Terbang Tioman sedia ada di Kampung Tekek yang diuruskan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) mencatatkan kurang 10,000 penumpang dan lebih 1,000 penerbangan pesawat ringan setahun.
      Secara kebetulan, sebahagian besar pesawat keluar masuk iaitu lima kali seminggu ke pulau itu melibatkan syarikat penerbangan Berjaya Air milik Vincent berpusat di Lapangan Terbang Sultan Abdulaziz Shah, Subang, Selangor.
      Syarikat beliau juga terlibat aktif dalam menguruskan Berjaya Hotel di Tioman sekali gus menggambarkan pengaruh besar Vincent sendiri di pulau kecil yang seluas cuma 136 kilometer persegi dengan hanya 1,000 penduduk itu.
      Namun, apa jadi persoalan ialah kos lapangan terbang baharu itu amat besar walhal Habsyah, sebuah negara miskin di benua Afrika pula mampu mewujudkan tiga buah lapangan terbang yang moden dengan kos cuma RM300 juta.
      Sekadar perbandingan, lapangan terbang antarabangsa Roatan di Honduras, sebuah negara kecil di Amerika Latin yang mampu terima pesawat Boeing 757 pun dapat dibina dengan kos serendah RM4 juta pada tahun 2001 lepas.
      Bahkan, kerajaan India dilaporkan media tempatan pernah menyiapkan sejumlah lapan buah lapangan terbang baharu di seluruh negara tersebut dalam tempoh sedekad sahaja dengan kos keseluruhan sebanyak RM200 juta.
      Justeru, mungkin kos RM1.2 bilion untuk bina lapangan terbang baharu Tioman mencetuskan tanda tanya sama ada angka itu terlalu besar bagi sebuah pulau yang lebih kecil daripada Langkawi sendiri? – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      ##############################################

      Pak diny...apa citer sebenarnya benda ni haah???? Dari dulu lagi, rakyat Msia yang waras dah nampak..Tun M dan kroni2nya berpisah tiada, ibarat isi dengan kuku..aur dengan tebing, saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Analogi yang mudah... umpama irama dan lagu, andai dipisah lagu dan irama...lemah tiada berjiwa..hampa !!!!!!!

      Keh..keh..keh...Haarrk..Tuuuii !!!!

      Delete
    6. APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......

      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.

      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Delete
    7. Geng Najis, kroni tak kroni kami syok lah. Yang hang dok sebok tu pasai pa. Cemburu kah. Masa umngok dah habih dah. G Najis melompat mcm kera sakit hati.
      Kah kah kah... Harrrrkkk tuuuiiii

      Delete
  2. jerat tk pernah lupa pelanduk...hehe

    ReplyDelete
  3. Three Weeks After Breakup Ex Still Messaging You Late At Night



    MALAYSIA: Three weeks after breaking up, the nation’s ex is still sending out messages late at night indicating he is having difficulty moving on after a long 9-year relationship.

    “These late-night online rants from an ex aren’t welcome when we’re trying to get on with our lives,” explained post-relationship communications expert Abdullah bin Bakar, “he might hint he’s interested in getting back together by staying in touch but do we want him to?”

    “Like many failed relationships, this one finally ended due to arguments over finances and a lack of honesty.

    “It’s hard to believe we put up with this guy for so many years and didn’t end it sooner.”

    Since the breakup 3 weeks ago, the nation has decided to give an old flame another chance. He is older and more experienced.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the reality of Malaysia in a love triangle scenario...

      another tv series?

      Delete
    2. Tak setuju "love triangle".

      Najib dah tak masuk kira lagi. Rosmah jugak.

      Bukan TV series, Bang. Bollywood movie standard punya. Banyak lari2 keliling pokok, nyanyi.

      Lagu pop bru - 1MDB, 1MDB, 1MDB.

      Tangkap depa sekarang atau sabelom dunia kiamat. Bak kata Muhyiddin(?), kejar penjangak negara tuh sampai lubang cacing.

      Delete
    3. Alaaaa...yang mengarahkan tangkap tu pun bukannya bagus sangat, diri sendiri tu terpalit dengan pelbagai skandal dan salah guna kuasa masa jadi MB Johor, menteri pertanan dan menteri pendidikan dulu...ni dah macam ketam menyuruh anak2nya berjalan lurus..dia sendiri berjalan senget beb !!!!!!

      Delete
    4. APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......

      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.

      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Delete
  4. Dah jadi pembangkang ni cukup susah nak cari duit

    ReplyDelete
  5. Sbnarnya, ramai yg masuk dlm snarai mreka yg perlu disiasat di mana keterlibatan mreka dgn regim dulu itu sngat memudaratkan.... Krjaan baru tntu tahu dan wajar mngambil tndakan demi kelangsungan bangsa dan negara ini. Jk TS Alwi Jantan trkesan, tidak mngkin Krjaan baru yg diangkat rakyat pd PRU14 tidak!

    ReplyDelete
  6. And the rest... actually govemnt still give them chance to celebrate hari raya. So prepare after for wabg besar... wang besar grups..... still many2...

    ReplyDelete
  7. Woii pegi keja la, buat apa hg pi layan blok goblok ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. its Saturday... off day... bollock!!!

      Delete
    2. puak lanun dulu mana ada off day,24/7 kejenya asik melanun je.hampir botak kantung negara dibuatnya.

      Delete
    3. Pariah yenge tuh kerja potong getah.

      Tak kira hari Sabtu asalkan tak hujan.

      Kot dia GENG NAJIB menyamar nama lain?

      Delete
    4. Rakyat mengharapakan ingatan bernas oleh TGHH ni mendapat perhatian dari semua rakyat Msia, jika ingin melihat negara ini terus dan makmur tanpa sebarang perebuatn kuasa dan budaya menonjolkan diri masing2 !!!!!

      Jangan ada ramai Perdana Menteri - Abdul Hadi


      08 Jun 2018


      MARANG 8 Jun - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hairan dengan tindak tanduk sebilangan pemimpin dalam Pakatan Harapan (PH) yang sering membuat kenyataan seolah-olah mereka Perdana Menteri.

      Menurut Abdul Hadi, perkara itu tidak seharusnya berlaku memandangkan negara telah mempunyai Perdana Menteri yang sah, iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad.


      Sehubungan itu, beliau meminta perkara tersebut diperbetulkan supaya tidak menimbulkan keadaan yang bercelaru sehingga boleh membantut kelancaran pentadbiran kerajaan.

      “Dalam PH, mereka mempunyai banyak parti yang bergabung, ideologi dan pendapat pun berbeza, malah masing-masing juga berebut untuk membuat kenyataan.

      “Sepatutnya, kita sudah ada Perdana Menteri, biarlah Perdana Menteri yang membuat kenyataan, sebaliknya apa yang berlaku pemimpin parti komponen dalam PH pula yang membuat pelbagai kenyataan macam merekalah Perdana Menteri, perkara ini tidak betul dan kena perbetulkan,” katanya.

      Abdul Hadi berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat di Masjid Rusila, di sini hari ini.

      Ketika diminta pandangannya mengenai tindakan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang seolah-olah seperti tidak sabar untuk menjadi Perdana Menteri dan akan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil, Abdul Hadi enggan memberi sebarang ulasan.

      Mengena institusi Raja-Raja pula, Abdul Hadi berharap semua pihak supaya akur dengan perlembagaan negara yang menekankan kepada konsep Raja Berpelembagaan.

      “Negara kita sudah pun mempunyai konsep Raja Berpelembagaan, jadi kita perlu akur dengan perkara itu dan tidak perlu untuk dibincang atau dipertikaikan,” ujarnya.

      Sementara itu Abdul Hadi menyambut baik pendekatan Dr. Mahathir yang cuba menghidupkan semula konsep federalisme membabitkan kerjasama antara kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri termasuk hal-hal berhubung royalti minyak.

      Menurut beliau, kenyataan rasmi Perdana Menteri mengenai royalti minyak kepada Terengganu merupakan suatu perkembangan baik.

      “Kita akur dengan perkara itu, walaupun berbeza pendapat, kita akan mengambil pendekataan kita dengan titik yang sama dahulu. Alhamdulliah Perdana Menteri telah membuat kenyataan mengenai wang royalti minyak untuk Terengganu yang dipulihkan semula.

      “Kita terima perkara ini (agihan lima peratus dahulu), hal-hal lain kita akan bincangkan kemudian, tetapi apa yang penting sekarang ialah konsep federalisme kena hidupkan semula, apatah lagi kita lihat kerajaan persekutuan tidak menguasai (pemerintahan) di ke semua kerajaan negeri,” ujarnya. - UTUSAN ONLINE





      Delete
    5. APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......

      Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.

      Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

      Delete
  8. TIDAK SESUAI UTK MELETAK MEREKA INI SEMUA DLM SATU BAKUL.

    SAPERTI SUKAN TINJU, MEREKA SESUAI D K;ASIFIKASIKAN DLM KUMPULAN YG BERBEZA I.E DRPD STRAW WEIGHT KPD SUPER HEAVY WEIGHT.

    SEBAGAI MISALAN N BEDASARKAN TAHAP PERBUATAN 'CRIMINAL' N KEMUSNAHAN KPD NEGARA SAYA SYORKAN SAPERTI BERIKUT:-

    1)SUPER HEAVY = ROSMAH/NAJIB,

    2)HEAVY =?

    3)CRUISER WEIGHT = ?

    4)LIGHT HEAVY =?

    5)SUPER MIDDLE = MUSA AMAN?

    6)MIDDLE WEIGHT =?

    7)SUPER WELTER =?

    8)SUPER LIGHT =?

    9)LIGHTWEIGHT =?

    10)SUPER FEATHER =?

    11)BANTAM WEIGHT=?

    12)SUPER FLY WEIGHT=?

    13)FLY WEIGHT=?

    14)LIGHT FLYWEIGHT=?

    15)MINI FLY WEIGHT= JAMAL IKAN TONGKOL ? n,

    16)STRAW WEIGHT = BAG CAREER ROSMAH (RIZAL MANSOR?).

    PD HARI SABTU INI JEMPUT SAMA2 MEMBERI 'CLASSIFICATION' YG SESUAI KPD KESEMUA PENCURI2 N PEROMPAK2 YG UJUD DLM KERAJAAN KLEPTOCRACY NAJIB DAHULU BERDASARKAN SUKAN TINJU.

    HI HI !, SERONOK JUGA MAIN 'GAME' INI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak rahman jpc...agak2 Pak lah, Tun M, Tun Daim, TS Rafidah serta kroni2 mereka dulu hingga sekarang tu semuanya nak letak kat kategori mana yeee ?

      Delete
    2. Bro..dorang x tersenarai..ko dlm kategori straw weight..macai najib

      Buru jgn x buru..3eko penyangak tu..tiadalh lari melainkan udah buat salah..

      Bang ada keling sesat..x fhm apa dcakapkannya..

      Ada yg jd beruk hari sabtu ni...hahahahaa x caya..tanya puak yahudi..

      Delete
    3. Semua geng2 tun m...patut letak kategori org hebat2 hahahahaha

      Delete
    4. GENG NAJIB.

      ANDA BEBAS UTK MEMBERI CLASIFIKASI DGN DALIL2.

      INI LAH YG KITA KATA 'DEMOCRACY IN ACTION'.

      HI HI.

      Delete
  9. itu lah...kan dari hari tu dah cakap, agenda kerajaan PH ni adalah meletakkan vendetta dan pembalasan dendam kesumat sebagai priority utama mereka...rakyat dah nampak taktik lapuk ni. Ini hanyalah Ops False flag untuk melarikan perhatian rakyat dari terus menuntut isu yang utama iaitu 10 janji dalam 100 hari tu. Tak caya.. tengok aje lah, dah beri masa hampir sebulan, apa pencapaian mereka..yilek beb. Kata nak hapuskan terus GST tapi diberinya kita zero rated... Tol nak dihapuskan, kena kincin diskaun 50%..ingat untuk sepanjang tahun, rupa2nya 5 hari aje...minyak nak diturunkan harga sampai RM 1.50..rupa2nya dikekalkan, Ron 97 pulak yang naik. Balik2 umumkan pembentukan JK baru anti rasuah... apa..tak caya kat SPRM lagi ke..kan nampak macam pertindihan fungsi mereka...dulu beria2 cakap semuanya perlu lapor pada parlimen, kini lapor terus pada PM aje..pulaaak dahhhh.

    Dah tentu ada sebabnya kena lapor terus pada PM..ialah, takut2 yang 'kantoi' tu kroni2nya , dah tentu diarahkan untuk tutup kes. Rakyat tertunggu2 apa idea baru yang nak dijana oleh menteri2 PH...malang seribu kali malang, rupa2nya hanya ciplak dan recycle idea kerajaan lepas dan direbranding aje, buatlah pembaikan di sana sini...tak payah lah disebutkan kat sini, orang kampong semua dah tau.

    Rakyat tak nak dengar alasan hutang banyak...yang rakyat tunggu pengotaan semua janji2 tu. Jangan main kong kali kong lah dengan kami ...kalau rasa tak mampu buat, jangan lah gatal sangat nak berjanji bulan bintang..last2 rakyat jugak yang kena kincin. Ingat...jangan sampai rakyat label kamu sebagai kerajaan MUNAFIK...nampak gaya, kalau gini lah caranya... tak merasa lah nak memerintah lebih dari sepenggal !!!!!!! Apa2 hal..yenggedey valikopo..welcome to the club bro ....

    ReplyDelete
  10. Wildlife rescued by Perhilitan -

    The Department of Wildlife and National Parks (Perhilitan) rescued over 600 wild animals from illegal traders in three raids over the past 10 days.

    Woi, yang bernama Jho Taek dll yg di kejar gomen tuh jangan save. Biorkan wildlife traders tu jual, di potong potang, di masuk ke dlm air panas mendidih, di makan mcm daging rebus depa yang minat.

    Kasi anjing sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau depa di Papua New Guinea, halau depa ke Highland Plateau di sana.

      The tribe there masih lagi cannibalistic - makan daging manusia.

      Delete
    2. isa3...kalau tak keberatan, mohon kau beri pencerahan sikit berkaiyan isu di bawah ni...ialah maca tak caya pulak, kata kerajaan PH ni telus dalam urus tadbirnya, takkanlah nak buat benda2 macam tu...betul tak ?????

      #############################################


      Ada tekanan ‘tangan ghaib’, pemimpin GLC, agensi kerajaan letak jawatan?
      By Wartawan MalaysiaGazette - 8 Jun 2018 347
      Muhammad Ibrahim
      Bank Negara Malaysia (BNM) mengesahkan yang Kabinet telah menerima tawaran Tan Sri Muhammad Ibrahim untuk meletakkan jawatan sebagai gabenor bank pusat itu
      KUALA LUMPUR – Perletakan jawatan beberapa peneraju syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan agensi kerajaan dilihat mempunyai hubung kait dengan tekanan ‘tangan ghaib’ dalam kerajaan.

      Unit Komunikasi Strategik UMNO berkata, rakyat melihat semua tindakan Pakatan Harapan (PH) yang mengaitkan semua mereka yang meletakkan jawatan itu dengan Datuk Seri Najib Razak seolah-olah sebagai satu usaha kerajaan mahu memasukkan ‘orang-orang tertentu’ ke dalam setiap jabatan dan agensi.

      Katanya, ini adalah usaha untuk mengaburi mata rakyat dengan mengaitkan dengan ‘salah laku’ kerajaan terdahulu dengan pihak-pihak tertentu dilihat menggunakannya sebagai cara pembersihan ke atas Bank Negara Malaysia (BNM), Telekom Malaysia Berhad (TM), Bursa Malaysia dan syarikat-syarikat lain.

      “Perletakan jawatan Gabenor Bank Negara Malaysia, diikuti perletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Telekom Malaysia serta bakal disusuli penggantian Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia dan semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dilihat seolah-olah ada hubung kait dengan tekanan tangan ghaib dalam kerajaan,” katanya dalam kenyataan.

      Kelmarin, Bank Negara Malaysia (BNM) mengesahkan yang Kabinet telah menerima tawaran Tan Sri Muhammad Ibrahim untuk meletakkan jawatan sebagai gabenor bank pusat itu manakala Datuk Seri Mohammed Shazalli Ramly meletakkan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Telekom Malaysia Bhd. pada hari yang sama.

      Selain itu, UMNO juga mendapati wujud usaha mengenakan tekanan ke atas institusi diraja sehingga hampir menimbulkan krisis dengan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara yang baharu.

      “Agak pelik juga, baru-baru ini Thomas dengan pantas memperkatakan bahawa 1MDB adalah keutamaannya,” katanya.

      Jelasnya, rakyat juga tertanya-tanya apakah perlantikan Thomas sebagai tindakan yang berkemungkinan menjadikan institusi kehakiman sebagai ‘pelindung’ kepada dakwaan salah laku beberapa rakan yang rapat dengan kepimpinan PH, baik di dalam mahupun di luar Kabinet.

      Menurutnya, dengan pembebasan Rafizi Ramli daripada hukuman penjara, mungkin akan wujud pula usaha untuk melepaskan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng daripada hukuman atas kesalahan rasuah, sedangkan kesnya seakan-akan sama dengan kes rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo.

      “Walaupun rakyat berasakan memang menjadi tugas peguam negara untuk menjalankan siasatan ke atas kes 1MDB dan kes-kes lain, rakyat lebih tertanya-tanya apakah pendirian peguam negara yang baru apabila beliau menyatakan kepada media untuk “menguruskan kes-kes terpilih,”.

      Malah katanya, rakyat memerhati dan pasti bertanya motif tulisan Ketua Media dan Komunikasi bagi Jawatankuasa Peralihan Maj­lis Penasihat Kerajaan, Datuk A. Kadir Jasin yang menukil ‘RM257 juta dibelanjakan untuk Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam 16 bulan’.

      Apakah ini berniat memalukan Institusi Raja-Raja Melayu serta menghasut perasaan rakyat agar membenci Institusi Raja-Raja Melayu?, soalnya

      “Ini tidak seharusnya berlaku, kecuali Pakatan Harapan ada niat untuk memperlekehkan Institusi Raja-Raja Melayu.

      Katanya, kerajaan memerintah sepatutnya bertanggungjawab memelihara nama baik Institusi Raja-Raja, integriti pelbagai institusi kerajaan dan kepentingannya, bukan semakin merosakkan imejnya. – MalaysiaGazette

      Delete
    3. Kengkawan.. Tolong sahkan juga berita ada tangan2 ghaib mencuri duit negara selama ini.
      Harkkkk... Tuihhh... Kihkihkih

      Delete
  11. Pak diny..bila saya baca berita ni macam tak caya pulak, tapi ramai yang kata ini berita sahih. Dengan rendah hati, mohon Pak memberi pencerahan sikit mengenainya..ialah Pak kan orang koporat dan pakar ekonomi kan ....

    Wednesday, April 23, 2014
    Daim Jawab Anwar: Ya, Ada Bank. Mengapa Tak Ambil Tindakan?


    KL: Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin semalam mengaku bahawa beliau memang memiliki bank di Tanzania seperti didakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    "Ya... memang saya ada bank di sana (Tanzania)... lama dah. Anwar pun tahu sebab dia ambil alih Menteri Kewangan daripada saya dulu.
    "Masa Anwar jadi Menteri Kewangan, dia mempengerusikan satu jawatankuasa mengenai rasuah (peringkat kabinet)... kenapa waktu itu tidak ambil tindakan terhadap saya," kata Daim dipetik Berita Harian.

    Beliau berkata demikian selepas hadir program Bicara Petang Bersama Tun Daim Zainuddin di ibu negara semalam. Beliau turut mengakui pernah dua kali disiasat pada 1999 berhubung pemilikan itu. Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh dalm siri ceramahnya sebelum ini mendakwa mempunyai bukti penyelewangan besar Daim.

    Beliau turut mendakwa Daim menyimpan duit di Tanzania, salah sebuah negara di Afrika Timur. Maklumat itu kata Anwar diperolehi dari gabenor bank negara Tanzania yang menyebut bahawa Daim ada menyimpan wang di negara itu. Anwar berkata, beliau dimaklumkan bank di Tanzania itu adalah 'istimewa' kerana Daim hanya menyimpan duit sahaja tanpa sebarang operasi.

    Terbaru dalam satu temubual dengan Harakahdaily, Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria pula mendedahkan bahawa Daim juga pernah memiliki sebuah bank di Bangladesh. Menurut Razman, beliau mempunyai maklumat bahawa Daim pernah mengambil alih ICB Islamic Bank Limited berdaftar di Karwan Bazar, Dhaka sekitar antara tahun 2006 dan 2007.

    "Bagaimanapun maklumat yang kami perolehi, beliau telah menjual bank itu pada Oktober 2010 dengan harga USD55,000 juta," kata Razman kepada Harakahdaily.

    Razman juga mendakwa, Daim mempunyai beberapa lagi milikan di luar negara melalui syarikat induk ICB Financial Group Holding AG atau juga dikenali sebagai ICB Banking Group yang berpengkalan di Switzerland. (HD)

    ReplyDelete
  12. Kengkawan....Rakyat merasakan hanya DSAI mampu halang 'kegilaan' PM ke 7. Bila DSAI jadi jadi PM ke 8 nanti, baru lah ada orang yang berkuasa dan berani untuk menyiasat segala salah laku PM ke 4. Semoga Allah mempercepatkan proses peralihan kuasa ni dalam masa terdekat tanpa sebarang halangan.. Amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan... Faktanya Mahathir telah berjaya menghalang kegilaan PM ke 6 mencilok dan merembat harta negara sehingga cai cai semakin kelaparan.
      Harkkk.. Tuihhh.. Kihkihkih

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Bila dibangkitkan soalan apasal "Minyak tak turun pun ????? Kata nak turn bila PH nak jadi kerajaan baru "......

      Jawapan cai2 PH Haprak senang aje......

      "yang kau bising dan sibuk ni kenapa? kau bukan undi PH pun. Kami yg undi PH pun takde bising.Inilah namanya pengorbanan utk negara,kau tau tak?. Kami rela sumbangkan satu bulan gaji demi nak isi tabung buluh PH...biar anak bini kat rumah kelaparan dan dapur tak berasap pun takpe asal dapat menggembirakan hati pemimpin2 PH kami"

      Itu lah jawapan cai2 PH yang stress bila minyak tak turun harga...mulut kata pengorbanan...tapi dalam hati menyumpah seranah bertan2. Tahniah..inilah balasan yang rakyat dapat bila memangkah PH dalam PRU yang lepas !!!!!!!

      Keh..keh..keh...kikikokikihkikoikkkkhikoik...





      Delete
    4. Alhamdulillah... Subsidi minyak dikembalikan. Nampaknya macai2 UMNO tak dapat nak manipulasi harga brg mcm dulu. Sbb tu skrg ni semakin meroyan.
      Kehkehkeh.. Kiokkkkkkkk
      Macam ayam kelaparan dedak.

      Delete
  13. Sources: Jho Low reached out to PM immediately after GE14

    Kepala hotak dia. Nak reach out pakai loyar. Hilang bola takut nak jumpa sendiri.

    Kot dia jenis eunuch. Di potong bola dan batang nya sekali sebab tak mahu kacau gundek2 Maharajah Cina saprti di lakukan kpd jongos2 di istana di zaman kuno.

    Di Malaysia, takut kacau mak badak.

    ReplyDelete
  14. Kengkawan...Rasanya ramai yang ada kat blog ni adalah penganalisa 2 politik yang hebat serta geostrategist yang disegani ramai...jadi mohon pencerahan dari rakan2 mengenai berita tersebut yeeer !!!!!!! Boleh kan Geng.....


    Adakah ECRL dibatalkan untuk hukum negeri pembangkang, soal Najib
    FMT Reporters | June 8, 2018
    Bekas perdana menteri mempersoalkan jika Kelantan, Terengganu dan Pahang yang ditadbir pembangkang serta bakal menerima manfaat terbesar daripada ECRL, dijadikan mangsa.


    PETALING JAYA: Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak mempersoalkan keputusan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) membatalkan projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) bertujuan menghukum negeri pembangkang.

    Najib berkata, Kelantan, Terengganu dan Pahang yang bukan di bawah pemerintahan PH, bakal menerima manfaat terbesar daripada ECRL.

    “Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagaimana dilakukan (Tun Dr) Mahathir (Mohamad) ketika menjadi perdana menteri selama 22 tahun?” tulisnya di Facebook hari ini.

    Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini menyifatkan pembatalan ECRL adalah tindakan wajar kerana projek itu tidak membawa manfaat kepada Malaysia, sebaliknya menyebabkan hutang negara meningkat.

    Najib berkata, beliau tidak kisah kerajaan PH mahu memadamkan legasinya sepanjang 9 tahun menerajui negara, tetapi kerajaan membatalkan projek memanfaatkan rakyat perlu dilakukan melalui cara telus, penelitian terperinci serta mendapatkan pandangan rakyat.

    “Sekali lagi, saya menggesa kerajaan PH mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi semua projek manfaat rakyat ini untuk diakses rakyat.”

    Beliau berkata, sewaktu pentadbirannya, beliau memastikan semua negeri, termasuk yang diperintah parti pembangkang turut mendapat pembangunan infrastruktur asas.

    “Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuh raya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pembentungan.

    “Sebab itu kerajaan persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion ringgit bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.”

    Katanya, beliau memberi lebih banyak peruntukan kepada Kelantan memandangkan negeri itu sedikit ketinggalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa Najib? PM? Atau org yg namanya akan tercatat dlm sejarah bangsa Melayu sebagai punca UMNO lenyap di bumi Malaysia? Kita nantikan ye kengkawan.
      Harkkkkk Tuihhhh...kikikikiki

      Delete
  15. Rakyat Msia yang waras nak ucapkan setinggi2 tahniah kepada menteri PH yang memberi idea2 yang amat2 bernas buat rakyat.

    Baru2 ni TSMY sarankan agar rakyat menanam sayur2an sendiri di tanah2 kerajaan yang kosong. Konpom lepas ni menteri pengangkutan suruh rakyat pergi kerja naik basikal..ialah jimat duit petrol dan badan pun sihat... Mat Syabu suruh pulak rakayt bawa bekal makanan pi opis, boleh jimatkan wang belanja, sebab dia pandai masak dan pernah jadi chef kat atas kapal perang TLDM....Ooooops nanti dulu.....macam pernah dengar aje saranan macam ni..kalau tak silap ia pernah dibuat oleh kerajaan dulu kan. Aiiiik..apa citer..tak malu ke recycle dan ciplak saranan orang...Senang betul lah jadi menteri era baru kerajaan PH ni...budak2 Tadika pun lebih bijak dari depa semua !!!!!!

    Keh..keh..keh..Kikikikoikiokikikikoikihkikoik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan... Nampaknya ada org nak monopoli sayur. Tahulah dia tu pekebun. Tapi takkanlah rasa terancam bila menteri suruh rakyay tanam sayur. Org lain pun nak hidup jugak. Kalau takut dengan persaingan, pergilah tanam sayur kat Alaska.

      Kehkehkeh... Kiokiokiokiokiokkkk

      Delete

  16. Ada yg mintak aku buat pencerahan di ataigh nun. Tapi takda pencerehan kpd bttt mak badak dan pak badak di buat nya sendiri dan/atau puak nya.

    Depa tak tahu aku boleh cerahkan berkajang2 panjang nya.

    Bnyak tahi dan racun kimia terpalit di bttt depa akibat apa depa buek.

    Depa tak tahu aku boleh cerahkan berkajang2 panjang nya.
    Tapi semua dengan kata kata aku sendiri. Bukan copy paste cara babi buta tak habis habis. Kalau aku kopi paste pun, ada komen aku sendiri di selit di sana sini sebagai ulasan kpd kopipes itu.

    Selagi tak berhenti pakai banyak nama mengkopipes cara membabi buta tanpa kata2 sendiri dengan tak berhenti henti, kopipes totok tak berkaitan tajuk atau isu2 yang Budin kemukakan, bo layan kpd permintaan itu.

    Sekian di maklomkan.

    ReplyDelete
  17. Berita Reuters ini boleh di percayai - depa di tubuhkan sejak hampir 100 tahun dulu -

    United States' prosecutors have considered the possibility of charging Najib or his associates, however, they would prefer Malaysia be the one to file criminal charges against any Malaysian official.

    "That's how its supposed to work," a US law enforcement official said.

    Apa pulak begitu? Kalau depa langgar undang2 US, beli harta pakai duit curi dari 1MDB, money laundering di US, dakwa lah di US juga. Aku nak tengok dia di dakwa seberapa banyak negara yang boleh.

    The Federal Bureau of Investigation is confident that Malaysia's new government is more willing to cooperate, whereas US authorities saw Najib's as actively obstructing the investigation, according to two people with direct knowledge of the investigation.

    Memang lah, gomen PH mahukan depa di adilkan. Ramai rakyat mahu depa di penjarakan.

    ReplyDelete
  18. Kengkawan yang dikasihi...kita chill sekejap dari berpolitik...dan nikmati pantun2 sempena Syawal pulak ..k semua...

    Ada mata pandanglah keindahan,
    Ada mulut berbudilah pertuturan,
    Ada hati berilah kesayangan,
    Ada salah dan silap sudilah maafkan.

    Terlebih bisa tutur bicara,
    Disimpan jangan ampun dipinta,
    Syawal dinanti kan kunjung tiba,
    Ikhlas dari hamba yang cantik jelita.

    Buat meriam pasang pelita,
    Asap keluar bunyi tiada,
    Ucapan raya maaf dipinta,
    Harap tiada terguris jiwa.

    Bermain mercun sambil menari,
    Di dalam gelap menangkap ikan,
    Kami menyusun sepuluh jari,
    Salah dan silap harap maafkan.

    Anak harimau berlari-lari,
    Sambil berlari memakan roti,
    Whatssap dikirim pengganti diri,
    Memohon maaf seikhlas hati.


    ReplyDelete
    Replies

    1. Tok Dalang pergi ke dusun,
      Gadis India memakai sari,
      Seikhlas hati jari disusun,
      memohon dimaaf kekhilafan diri,

      Bakar lemang sambil berdiri,
      Untuk juadah di AIDIL Fitri,
      Hantar kad raya posmen dah cuti,
      Whattsapp sahaja penggganti diri.

      Gemersik takbir mengundang hiba,
      Salam diutus tanda ingatan,
      Syawal dinanti menjelang tiba,
      Salam diutus pohon kemaafan.

      Pergi ke kedai bersama rakan,
      Negara jepun dilanda taufan,
      Salam lebaran daku ucapkan,
      Di hari raya saling bermaafan

      Biar amarah disunting senyum,
      Ibarat pekerti disulam kasih,
      Diharap dihalal makan dan minum,
      Ibarat rezeki tidak disisih




      Buah pauh ditengah bendang,
      Jadi dagangan ditengah kota,
      Saudara jauh datang bertandang,
      Bermaaf-maafan sesama kita.

      Sungguh rendang pohon rumbia,
      Tempat persinggahan si anak kera,
      Ketupat rendang sudah tersedia,
      Jemputlah semua menjamu selera.

      Negara kita aman sentosa,
      Jangan dilupa orang terinyanya,
      Makan sudah baju bergaya,
      Orang fakir jangan dilupa.


      Delete

    2. Adik tersayang segak bergaya,
      Memanjat kuih di atas para,
      Suasana riang di hari raya,
      Bermaaf-maafan riang gembira.

      Menyeberang laut melintas negeri,
      Terbang jauh dari Itali,
      Datuk nenek muka berseri,
      Anak cucu telah kembali.

      Gua Niah pintunya lebar,
      Dayak dusun jadi penjaga,
      Datuk nenek tidak tersabar,
      Kuih tersusun di atas meja.

      Memukul gendang pelbagai gaya,
      Amat meriah riang gembira,
      Ramai bertandang di hari raya,
      Tersenyum riang sanak saudara.

      Masak lomak cili api
      Campo dongan daun turi
      Hari rayo kolumpo sopi
      Tinggal penyamun dongan pencuri


      Gulai tempoyak ikan mayong,
      Deroyan busok tebok tupai,
      Pandu hemat ingat kampong,
      Asal teman selamat sampai.


      Delete
    3. Kelantan.
      Make ikke cicoh budu
      Jange lupo tamboh satar
      Kelik rayo taksir laju
      Nanti rayo dale sepita

      Terengganu.
      Makang ubi jamang jepong
      Makang kepok cicah cuke
      Bulang pose mung bengong
      Bulang raye mung gile

      Teruskan Selongkar...


      Pahang.
      Sepadan Pahang ada kasino
      Nasi dagang ikan patin
      Jange mu masam muko
      Raya makan rendang sadin

      Johor.
      Cegitu cegini awak suke ek
      Awak suke kite tak suke ek
      Esok luse hari raye ek
      Sama-sama bersuke rie ek

      Melaka.
      Hawau kau berak merate
      Kaki bengkak ulau patok
      Kalu balik naik kerete
      Jangan pandu kalau ngantok

      Negeri Sembilan.
      Masak lomak cili api
      Campo dongan daun turi
      Hari rayo kolumpo sopi
      Tinggal penyamun dongan pencuri

      Selangor dan K.Lumpur.
      Wa cakap lu wa tak tau
      Tapi wa tipu sama lu
      Raya jangan buat tak tau
      Angpau ada bagi gua dulu

      Perak.
      Gulai tempoyak ikan mayong
      Deroyan busok tebok tupai
      Pandu hemat ingat kampong
      Asal teman selamat sampai

      Kedah.
      Aloq Staq terketaq-ketaq
      Lapaq perut makan pau
      Macam mana tak ketaq
      Kena paksa bagi angpau

      Penang.
      Nasi kandaq kedai mamak
      Anak mami juai pesemboq
      Lepas raya usah dok triak
      Kalu ceti mai ikut dapoq

      Perlis.
      Padang besaq kecik aja
      Tempat siam lalu lalang
      Hari raya kita berbelanja
      Jangan sampai menambah utang

      Sarawak:
      Sungkei marek masak laksa Sarawak,
      Pasya terus kenak nyuruh mak kemas umah,
      Raya klak kamek ngidang kek lapis sarawak,
      Kitak orang iboh lupak datang umah.

      Labuan:
      Ku idang kuih kan biskita,
      Bukannya tah kali diliat nganya,
      Di malam raya memasang pelita,
      Hati happy bis liaunya.

      Sabah:
      Bali baju sedondon sewarna,
      Rasa kan sama si buah hati,
      Tidur malam asyi nda lena,
      Mo sambut raya bagai mo mati.

      Keh..keh...keh....

      Delete
  19. Bermaaf maafan memang dituntut
    Tun tak maaf memanglah patut
    Klepto pimpin rakyat dikentut
    Hilang kuasa,dah kehel lutut!

    Orang fakir jangan dilupa
    Geng Najib dah ingatkan kita
    Negara ini dah hampir papa
    Nasib Tun dah rebut tahta!

    Saudara jauh datang bertandang
    Hari Raya penuh gemilang
    Suami isteri dah kena tendang
    Rakan, saudara semua menghilang!

    Bermain mercun sambil menari
    Geng Najib sudah berpantun
    Yang suka menyanyi, suami isteri
    Sudah tertonggeng dibuat Tun!

    Pantun Sarawak GN dah buat
    Juga dialek berbagai negeri
    BN kini sudah tak kuat
    Banyak komponen pakat nak lari!

    Macamanapun Selamat Hari Raya
    Kes songlap rakyat tak lupa
    Dia mewah penuh bergaya
    Kalau berterusan negara papa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tun....

      I'm awaiting anxiously to meet that son of bitch Kejora at Dataran Bandaraya JB.

      Wonder whether that skunk GN has the gut to replace his sahabat seperjuangan Kejora.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...