Thursday 14 June 2018

NAJIB SALAH, APA YANG BERLAKU KEPADA UMNO KINI ADALAH BALA TUHAN, BUKANNYA UJIAN


Apabila Najib Razak menyifatkan apa yang berlaku kepada UMNO ketika ini sebagai ujian dan menuntut semua anggota parti meneruskan perjuangan, walaupun sedang berhadapan dengan ujian getir, beliau sebenarnya telah memberi tafsiran yang salah dan mengelirukan.

Kedudukan UMNO ketika ini - jika diteliti - bukanlah suatu ujian, tetapi merupakan bala yang berpunca daripada kepimpinan Najib yang curang dan penuh skandal.

Selepas kalah pilihanraya dan ramai ahli UMNO keluar parti serta 9 parti komponen sudah meninggalkan BN, Najib dilihat cuba memujuk mereka dengan mengatakan, perjuangan tidak semuanya melalui jalan manis, sebaliknya sesekali akan berhadapan ujian berliku atau jalan yang buntu.

"Allah letakkan ujian sangat besar untuk melihat jika kita masih mempunyai kesungguhan untuk menghidupkan perjuangan asal UMNO," kata beliau ketika berucap dalam sebuah majlis berbuka puasa di Pekan, semalam.
Najib oh Najib...tak usahlah terus berdrama lagi yang seolah-olah dirinya tidak bersalah di sebalik UMNO dan BN kalah pilihanraya serta kehilangan kuasa.

Lebih baik beliau mengaku saja bahawa sebahagian besar punca kekalahan UMNO dan BN dalam pilihanraya lalu adalah berpunca daripada masalah dirinya sebagai Perdana Menteri.

Najib juga hendaklah sedar bahawa ada perbezaan antara ujian dengan bala, walaupun kedua-duanya kelihatan hampir sama.

Perjuangan yang berasaskan kebenaran dan kebaikan, apabila datang halangan, cabaran atau dugaan, meskipun kadang-kadang sehingga menyebabkan kehilangan nyawa, ia adalah satu bentuk ujian daripada Tuhan.

Para Nabi dan Rasul misalnya, bukan sedikit cabaran yang mereka hadapi, tetapi dengan kecekalan dalam meneruskan perjuangan, mereka akhirnya akan mengecapi kejayaan di penghujungnya.

Tetapi, bagi kumpulan gangster, perompak, penyamun atau pengedar dadah misalnya, mereka juga menghadapi cabaran, halangan atau dugaan yang bukan saja biasanya menyebabkan kehilangan nyawa, bahkan kadangkala sehingga kumpulan itu berpecah dan berkubur akhirnya.

Meskipun mungkin mereka juga mengatakan ianya sebagai ujian, bolehkah akal kita menerimanya?

Begitu juga dalam konteks Najib dan UMNO sekarang ini.

Di mana logiknya apa yang dihadapi UMNO ketika ini sebagai ujian sedangkan dalam akaun peribadi Najib terbukti pernah ada wang sebanyak RM2,600 juta yang dipercayai berpunca daripada wang curi 1MDB?

Di mana logiknya apa yang dihadapi UMNO ketika ini sebagai ujian sedangkan di kondo anak Najib ditemui wang tunai dalam 26 jenis matawang sebanyak RM114 juta, 284 kotak beg tangan mewah, beratus kilo jongkong emas dan puluhan beg mengandungi barang kemas serta intan permata?

Di mana logiknya apa yang dihadapi UMNO ketika ini sebagai ujian jika di dalam  sebahagian 37 beg yang dirampas polis di kondo anaknya dikatakan turut ditemui 433 utas jam tangan mewah yang kesemuanya bernilai hampir RM80 juta?
Pernahkah ada memimpin yang berjuang atas kebenaran dan kebaikan mempunyai rekod kekayaan dan "kegilaan" seperti itu?

Dengan perlakuan Najib dan keluarganya yang sedemikian rupa ketika beliau diamanahkan memimpin UMNO dan menjaga negara ini yang sepatutnya dilakukan dengan jujur serta penuh tanggungjawab dan akhirnya, dengan izin Tuhan, rakyat memberi hukuman kepada UMNO dan BN dalam pilihanraya 9 Mei lalu sehingga hilang kuasa, masihkah beliau mahu menafikan ia bukan suatu bala?

Tanggapan Najib bahawa UMNO yang kalah pilihanraya dan hilang kuasa serta bergelut untuk bangkit semula sedang menghadapi ujian Tuhan barangkali boleh diterima jika semua kecurangan dan kekayaan luar biasa itu tidak pernah dilakukannya.

Atau tafsiran Najib itu lebih memperlihatkan beliau masih belum insaf atas segala salah laku dan kecurangannya selama ini?  (ShahbudinHusin 14/06/2018).

155 comments:

  1. hihihi tringat si mak lembu sape yang memperlekehkan umno akan terima bala dari Allah....
    sekarang sape yang da terima bala?padan muka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Educated Ke Bila Berhutang Dengan Negara Paling Tinggi Hutang Dalam Dunia?



      BUKAN rahsia Perdana Menteri ke-6 Datuk Seri Najib Tun Razak dituduh penyokong Pakatan sebagai membebankan negara ini dengan hutang. Puak ini terlalu uneducated sehingga tak boleh beza antara hutang dan pelaburan. Yang dikatakan hutang tu bukan pinjam duit sesaja tapi ada projek infrastruktur rakyat yang akan memberi pulangan untuk membayar balik pinjaman – 5 ayat terakhir tu membawa maksud pelaburanlah para uneducated sekalian.

      Tapi itulah modal yang dimainkan berulang-ulang sehingga membawa kemorosotan sokongan rakyat terhadap BN dalam PRU14 yang lepas.

      Semalam tersebar laporan ada negara yang mempunyai pentadbiran baru akan membuat hutang baru dengan Jepun untuk membayar hutang negara berkenaan yang dikatakan sangat tinggi. Berapa jumlah pinjaman tu? Belum tahu lagi sebab katanya Jepun nak kena tengok kadar hutang negara itu dulu.

      Tak kisahlah berapa, yang pentingnya buat hutang barulah ceritanya.

      Ironinya, Jepun ialah negara dengan hutang tertinggi di dunia iaitu sebanyak 248% berbanding pendapatannya berdasarkan laporan forum ekonomi dunia pada tahun 2016. Malaysia? Kita di tangga 55 dunia – ini perbandinganlah ni.

      Begitupun, disebalik hutang paling tinggi dalam dunia, Jepun tidak pulak menubuhkan tabung untuk rakyatnya membayar semua hutang tersebut. Mungkin kerajaan Jepun kurang educated agaknya, bersangka baik.

      Apa pun, berbeza dengan banyak “hutang” yang dikatakan dibuat Najib sewaktu berkuasa, “hutang” yang ini tidak ada projek infrastruktur rakyat yang mengiringinya. Ini semata pinjaman wanglah gamaknya pasal tak disebut dalam laporan berita berkenaan untuk membiayai projek yang mana satu?

      Maksudnya, hutang dalam yen, perlu dibayar ikut kadar pertukaran yen juga. Lagi tinggi nilai yen di pasaran matawang antarabangsa, lagi tinggi negara berkenaan kena bayar walaupun jumlah pinjaman tak berubah. Waima dia letak interest 0.1% sekalipun tapi kalau nilai Yen naik mendadak pada waktu tempoh hutang perlu dibayar, jumlah duit yang perlu dikeluarkan negara itu pun tinggilah juga.

      Faham ke tidak ni para uneducated sekelian?

      Nasib baiklah negara berkenaan ada tabung untuk rakyat menyumbang. Negara banyak hutang, rakyat pulak kaya. Itu yang boleh tubuh tabung mintak derma. Tak cukup? Pinjam negara lain.

      Educated sungguh.

      Delete
    2. Aku rasa najib x tau cara nak insaf

      Delete
    3. JUNE 14, 2018

      Menteri Kewangan Wajib Saman Moody Kerana Memalukan Kementerian



      Syarikat Agensi Penarafan Antarabangsa, Moody's Investors Service, semalam mengeluarkan data mereka yang mengatakan bahawa hutang negara berjumlah RM687 billion atau berada pada kadar 50.8% daripada jumlah Gross Domestic Product (GDP) pada tahun 2017.









      Menteri Kewangan, Joseph Lim Guan Eng tetap enggan menerima data dari luar dan bertegas bahawa hutang negara adalah berjumlah RM1 trillion. Lim Guan Eng turut mempertikaikan kenyataan Mantan Perdana Menteri yang berpegang kepada data yang dikeluarkan oleh Agensi Penarafan berkenaan.

      Mana satu kenyataan yang mahu kita percayai? Data daripada syarikat pakar atau data dari OKT dua kes rasuah yang pernah membuat dakwaan bahawa beliau tidak tahu harga pasaran rumah banglo tanpa kolam renang yang dibelinya.

      Menteri Kewangan wajib menyaman syarikat Moody kerana memberikan data hutang negara yang tidak betul dan tepat sehingga mengelirukan pelabur-pelabur luar. Saman ini penting bagi memastikan intergriti pihak berwajib seperti Kementerian Kewangan dan Bank Negara Malaysia terpelihara.

      The ball is in your court Joseph Lim Guan Eng !!!!!!!!




      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Malaysia bermula Era PM ke 4 dah bermula cengkaman bank pada bank negara, bermula ketegangan politik antara kaum dan dikalangan satu kaum. Ini lah bentuk penjajahan termasuk Budin2 sama jugak terlibat memfitnah dan yg kena fitnah tu sama saja serupa. Perlu diingat media pun telah ditaja oleh Kiasu Yahudi. Ada faham tak ... Budin2 poyi lah mabok..

      Delete
    6. Masih delusi sinajib ni..masih stim dgn jwtn pm dan 2.6b tu..umno ahlinya kebanyakannye terrencat akal..terutamanya mamataikcai..antara putih dan hitam x mampu membezakan..puak kelabu asap..selagi x ddakwa dmahkamah sinajibala ni selagi itu mamataikcai berlagak langkah sumbang ya bang Shah..masih x kesedaran dketika sebelum pru 14..amboi angkuh sombong siap doa lg beb mempertahankan najibumnobn..la ni nak lagak sedemikian lg..emmm jenis macai hancai..korang tunggu dan lihatlh sebelum korang..(moga xlh).. mati jd ba alif ba ya.. ungkapan Going Nut pd Tun..

      Delete
    7. ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’
      “... saranan saya selaku Menteri Besar – berbelanjalah, tetapi, berbelanjalah sekadar termampu dan berbelanjalah seperti, ‘mengukur baju di badan sendiri’,” kata Dato’ Sri Wan Rosdy dalam Perutusan Hari Raya pertamanya sebagai Menteri Besar.


      NOTA EDITOR;

      Berikut disiarkan sepenuhnya, Perutusan Hari Raya Aidil Fitri oleh Menteri Besar Dato’ Sri Wan Rosdy Wan Ismail. Perutusan ini telah dirakam pada malam Jumaat, 8 Jun di Kediaman Rasmi Menteri Besar di JKR 800, Jalan Teluk Sisek Kuantan.

      Rakaman berbentuk audio-video dilakukan oleh Stesen TV-stesen TV RTM, dan TV3, serta Pahangku Media. Transkrip rakaman ini pula diedarkan kepada organisasi berita-organisasi berita tempatan pada Rabu, 13 Jun, untuk siaran tanpa penetapan apa-apa ‘embargo’.


      RAKAMAN PADA MALAM JUMAAT, 8 JUN... Di sisi Dato' Sri Wan Rosdy ialah isteri tercinta, Datin Sri Burhah Mohammed.


      KEDIAMAN RASMI MB, JALAN TELUK SISEK, KUANTAN – Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar Walilla-hilhamd.

      'Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh'

      Muslimin dan Muslimat yang saya hormati sekelian.

      01. Terlebih dahulu, saya memanjatkan kesyukuran ke hadrat allah subhanahu wata‘ala, kerana dengan limpah rahmat dan hidayatNya, kita dapat bersama-sama menyambut Hari Raya Aidilfitri 1439 Hijrah, bersamaan dengan tahun 2018.

      02. Bersempena dengan hari yang mulia ini, saya dan isteri serta seisi keluarga, mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin kepada Muslimin dan Muslimat di seluruh negara, khususnya negeri Pahang Darul Makmur.

      03. Alhamdulillah, setelah sebulan kita berpuasa dalam bulan Ramadan al-Mubarak, kini tibalah masa kita menyambut Hari Raya, pada 1 Syawal.

      04. Sesungguhnya, ini merupakan sambutan hari kemenangan kita bersama, dalam menempuhi segala cabaran semasa kita berpuasa selama sebulan yang lepas.

      05. Banyak yang kita dapat pelajari daripada mengerjakan ibadah pada bulan puasa. Paling tidak, kita diajar supaya bersabar daripada cabaran berlapar dan berdahaga, selain bersabar daripada terbabit dalam amalan-amalan yang boleh mengurangkan pahala ataupun membatalkan puasa.

      Delete
    8. 06. Selepas melalui tempoh sebulan ini, maka tibalah kita pada hari menyambut kemenangan kita, dan kita dituntut untuk bergembira meraikannya.

      07. Antara cara kita meraikan sambutan perayaan ini tentulah dengan meneruskan amalan kunjung-mengunjung antara sesama kita.

      08. Kunjung-mengunjung ini pula bukan setakat yang melibatkan adik-beradik atau saudara-mara terdekat dan jauh; tetapi turut melibatkan rakan-rakan serta jiran-jiran.

      09. Sesuai pula dengan kehidupan rakyat negara ini yang berbilang kaum dan agama, marilah kita merayakan hari yang mulia ini dengan semangat muhibbah dan perpaduan.

      10. Satu daripada punca utama berlangsungnya kestabilan politik dan keutuhan ekonomi negara selama ini ialah kerana adanya semangat muhibbah dan perpaduan dalam kalangan kita.




      11. Maka, semangat ini hendaklah terus dijelmakan dalam kehidupan seharian kita, termasuklah semasa menyambut perayaan sepertimana Hari Raya Aidil Fitri ini.

      Muslimin dan Muslimat yang saya hormati sekelian.

      12. Memang tidak dinafikan, keadaan ekonomi negara masih lagi mencabar ketika ini namun perayaan seumpama ini perlulah diteruskan juga.

      13. Dengan keadaan mencabar ini, mungkin ada yang berpandangan perlu bagi kerajaan menyarankan agar muslimin dan muslimat dan rakyat sekelian, mengamalkan sikap berjimat-cermat serta ‘berjerut-perut’.

      14. Namun sesungguhnya, ‘berjerut-perut’ bukanlah kaedah yang terbaik. Sebaliknya, jika ia diamalkan oleh kerajaan terutamanya, ekonomi negara akan terkesan secara negatif hingga boleh menyebabkan ekonomi keseluruhannya menguncup.

      15. Ekonomi yang menguncup sesungguhnya, adalah tidak baik untuk negara.

      16. Oleh itulah, saranan saya selaku Menteri Besar – berbelanjalah, tetapi, berbelanjalah sekadar termampu dan berbelanjalah seperti, ‘mengukur baju di badan sendiri’.

      17. Hanya dengan ini, selain kita dapat terus bergembira menyambut hari kemenangan ini; kita juga sebenarnya membantu merancakkan kembali ekonomi negara.

      18. Kerajaan Negeri pimpinan saya pula, akan terus berusaha dengan apa juga sumbangan yang boleh diupayakannya, untuk memastikan ekonomi negeri dan juga negara, kembali sihat.

      19. Ke arah itu, Kerajaan Negeri pimpinan Barisan Nasional (BN) akan terus menjalinkan hubungan erat dengan Kerajaan Persekutuan yang di bawah Pakatan Harapan sekarang.

      20. Ini perlu dilakukan bagi memastikan negara dan negeri Pahang terutamanya, akan terus terpelihara kemakmurannya demi kesejahteraan rakyat juga.

      Delete
    9. Muslimin dan Muslimat yang saya hormati sekelian.

      21. Mengambil kesempatan ini, sukalah saya berpesan kepada semua khususnya yang akan mengambil perjalanan darat untuk ‘balik kampung’, supaya meneruskan amalan ‘berhati-hati di jalan raya’.

      22. Janganlah kerana hendak ghairah tiba ke kampung halaman masing-masing, aspek keselamatan jalanraya dikompromikan.

      23. Ini perlu terus disarankan tanpa jemu-jemu memandangkan saban tahun, perjalanan-perjalanan ‘balik kampung’ sentiasa sahaja dicemari dengan angka-angka kemalangan dan kematian penggunanya, yang meningkat.

      24. Oleh itulah, perbetulkan semula sikap kita masing-masing khususnya para pemandu dan penunggang pelbagai kenderaan. Kekallah kita dalam kesedaran untuk ‘biar lambat, asalkan selamat’.

      25. Kepada golongan anak-anak muda pula, janganlah terus-menerus menjadi penyumbang kepada peningkatan jumlah mereka yang tercedera apatah pula meninggal dunia, akibat gejala bermain mercun.

      26. Sudah-sudah dan cukup-cukuplah, serta insaflah; agar hari raya ini dapat memberi erti yang lebih bermakna dan berkesan kepada kita semua.

      27. Pada kesempatan ini, saya tidak lupa untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri kepada anggota-anggota keselamatan kita terutamanya anggota-anggota polis dan tentera, yang terpaksa berkhidmat pada hari perayaan ini.

      28. Tugas dan tanggungajawab tuan-tuan dan puan-puan sebenarnya, adalah besar demi memastikan keselamatan negera terus terpelihara, yang memungkinkan rakyat sekelian dapat hidup aman dan sentosa.

      29. Sesungguhnya pengorbanan besar ini amat dihargai dan disanjungi.

      Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar Walilla-hilhamd.

      Muslimin dan Muslimat yang saya hormati sekelian.

      30. Sempena Hari Raya Aidil Fitri ini, sukacita saya mengajak Muslimin dan Muslimat semua, serta rakyat-jelata pelbagai anutan agama; ke Rumah Terbuka Menteri Besar pada 1 Syawal, bermula 2.30 petang hingga 6 petang, bertempat di Dewan Jubli Perak Sultan Hj Ahmad Shah, Jalan Teluk Sisek, Kuantan.

      31. Sudah menjadi tradisi, tahun demi tahun; Rumah Terbuka ini dianjurkan dan ini kali pertama saya sebagai Menteri Besar, menjadi tuanrumahnya.

      32. Datanglah dalam pakaian baharu Hari Raya, dan bagi yang bukan Islam, datanglah dalam pakaian yang sepatutnya. Jamulah juadah yang dihidangkan dengan seadanya, sambil menjalinkan hubungan silaturrahim sesama semua.

      33. Semoga dengan ini, sambutan Hari Raya di Rumah Terbuka Menteri Besar akan menjadi lebih bermakna serta memenuhi matlamat penganjurannya, insyaAllah.

      Muslimin dan muslimat yang saya hormati sekelian.

      34. Sekianlah sahaja perutusan daripada saya. Sekali lagi saya ucapkan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri’, Maaf, Zahir dan Batin.

      ‘Wabillahitaufik Walhidayah, Wassalamaualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh’.

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh..241 x.....

      Delete
    10. 95% Cina tapi hanya 30% Melayu sokong PH mengikut kajian



      KUALA LUMPUR: Kira-kira 95% pengundi Cina memilih Pakatan Harapan (PH) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) 9 Mei lalu, berbanding 85% yang menyokong gabungan Pakatan Rakyat yang kini telah terbubar pada PRU13, lapor Straits Times (ST).

      Bagaimanapun, hanya 25-30% pengundi Melayu memilih PH, laporan itu menambah dengan menunjukkan angka daripada Merdeka Center. Manakala kira-kira 35-40% pengundi Melayu memilih Barisan Nasional (BN) dan 30-33% menyokong PAS.

      Laporan itu berkata walaupun terdapat peratusan tinggi dalam kalanagan orang Melayu mengundi PH di Johor dan di negeri pantai barat seperti Melaka dan Negeri Sembilan, sokongan Melayu kepada PH keseluruhannya menurun disebabkan prestasi lemah di Kelantan dan Terengganu.

      Kira-kira 70-75% pengundi India menyokong PH, menurut angka itu lagi.

      Akhbar itu mengingatkan pecahan undi Melayu akan memberi implikasi besar dalam pilihan raya akan datang, memandangkan PH, BN dan PAS berjuang untuk sokongan mereka.

      Ia memetik pengurus penyelidikan Merdeka Centre, Tan Seng Keat berkata walaupun ramai penyokong BN tradisional tidak berpuas hati dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang diperkenalkannya, mereka juga tidak mempercayai PH.

      Ini kerana sesetengah orang Melayu mempercayai bahawa PH dikawal oleh DAP yang dikuasai oleh kaum Cina.

      “Indoktrinasi bertahun-tahun itu tidak dapat diubah dalam beberapa hari berkempen walaupun dengan Tun Dr Mahathir Mohamad salah seorang anggota PH. Bagi mereka, Umno adalah parti untuk orang Melayu dan Islam. Mereka berasa selamat,” kata Tan kepada ST.

      Laporan itu, yang memetik penganalisis, berkata pecahan undi Melayu bermakna pemimpin PH harus menangani dengan teliti berkaitan isu yang dianggap sensitif terhadap orang Melayu jika mahu meraih kepercayaan mereka.

      Manakala Umno dan PAS akan berusaha lebih kuat untuk meyakinkan orang Melayu dengan menggunakan bangsa dan agama, kata mereka.

      Menurut laporan itu, ini dapat dilihat dalam tindak balas Melayu terhadap pelantikan bukan Melayu sebagai menteri kewangan dan Peguam Negara oleh PH. Lim Guan Eng dari DAP adalah menteri kewangan manakala Tommy Thomas dilantik sebagai Peguam Negara.

      Penganalisis juga mengingatkan PH terhadap apa-apa “pergerakan pantas berkenaan isu sensitif”.

      ST memetik Amir Fareed Rahim, penganalisis dari perunding politik Kumpulan KRA, sebagai berkata: “Jika PH meneruskan apa yang dilihat sebagai agenda ‘liberal’ seperti mencabar Raja-raja Melayu, dan jika Umno tidak bersedia dalam 5 tahun, orang Melayu akan menyokong PAS. ”

      Laporan itu menyebut beberapa pemimpin Umno dan PAS berkata kedua-dua parti itu perlu bekerjasama menentang PH.

      Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman baru-baru ini berkata: “Gabungan ini (Umno dan PAS) mampu mencabar kerajaan dan penyokongnya yang menghina Melayu dan Islam sejak kebelakangan ini.”

      Namun, ST melaporkan, saintis politik Dr Wong Chin Huat dari Penang Institute, mempunyai pemikiran yang berbeza. Beliau percaya kira-kira lebih 20% orang Melayu akan sentiasa menyokong kerajaan hari itu.

      “Oleh itu, saya percaya PH sekarang mempunyai sokongan, jika tidak lebih, 50% sokong dalam kalangan orang Melayu selepas pilihan raya,” katanya.

      Delete
    11. Makin hari makin dunguuuuu gn ni hahahaha

      Delete
    12. 'Perubahan kerajaan tak akan banyak ubah trend pertumbuhan ekonomi'
      Diterbitkan 13 Jun 2018, 6:03 petang | Dikemaskini 13 Jun 2018, 6:10 petang

      A+ A-
      Moody's Investors Service meramalkan pertukaran kerajaan Malaysia tidak akan banyak mengubah trend pertumbuhan untuk jangka masa terdekat.

      Dalam laporannya hari ini, agensi penarafan itu berkata pemansuhan GST boleh meningkatkan perbelanjaan peribadi untuk jangka pendek.

      "Bagaimanapun semakan semula terhadap projek infrastruktur besar juga boleh menyebabkan sebarang peningkatan dalam pelaburan menjadi lebih tersebar berbanding jangkaan Moody's sebelum ini," katanya.

      Pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) dalam trend menurun, daripada 6.98 peratus pada 2010 kepada 4.2 peratus pada 2016.

      Berhubung kesan pemansuhan GST, Moody's menganggap langkah itu sebagai "kredit negatif" dan akan meningkatkan kebergantungan kerajaan terhadap hasil berkaitan minyak selain menyempitkan asas cukai.

      "Kami menjangka hasil yang hilang akibat pemansuhan cukai itu pada kadar 1.1 peratus KDNK tahun ini - walaupun dengan sedikit imbalan - dan 1.7 peratus selepas 2018; terus menekan kekuatan fiskal Malaysia," katanya.

      Agensi itu turut menjangka pengembalian subsidi petrol bersasar sebagai "kredit negatif" dan tidak bagus untuk kedudukan fiskal negara, pada masa sama meningkatkan pendedahan kerajaan terhadap perubahan harga minyak.

      Delete
    13. Harta misssteriii billionaire segera yg dijumpai.......

      100 juta wang tunai dalam bagasi.
      284 buah beg mewah hermes, birkin.
      72 bagasi berisi barang kemas, wang tunai, jam tangan.
      433 utas jam tangan berjenama semua berjumlah 80 juta.

      Tu tak masok lagi harta2 di Kongostan, Kazahstan, Tanjong Rambutan, Kepala Setan dan Gohead Gostan.

      Maacaam Kassim Baba orang kaya penyamun daaaa.....

      Delete
  2. Geng Najib, janganlah cerita panjang, pd hal sini bukan universities utk pamerkan thesis kanu, lagi pun, u cuma copy & paste shj. Malulah.

    Surprise kenapa u masih nak tahankan Najis, leader yg begitu korupt. Takkan dia bagi jam tangan yg mewah, u bukan anaknya..

    Heekeehee Lee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. How salaries and departments were cut by Lim




      THE THIRD FORCE

      All characters portrayed in this work are fictitious. Any resemblance to real persons, living or dead, is purely coincidental. No animals were harmed in the production of this script, though it is rumoured that a certain CAT died laughing after reading it in an undersea tunnel.

      [Enter Dr Mahabir Mohamed, the Prime Minister of Malalala land]

      Mahabir: Tax is the best form of defence, Lim. But we’ve just cut off the GST, the best form of revenue there is. It was all your father’s idea. So what do we do now?



      Gun Eng: How about cutting down the number and size of government departments? We could do off with…oh, say, 500,000 personnel in a period of a year or so.

      Mahabir: How much does the collective in your department earn?

      Gun Eng: Which department Tun?

      Mahabir: Oh, for god’s sake, Lim…I know you’re stupid, but not that stupid. Departments under the Ministry of Finance!!

      Gun Eng: Ummm… well, we’re very small…

      Mahabir: Five hundred, maybe six hundred thousand?

      Gun Eng: About twenty-three million, to be precise.

      Mahabir: TWENTY-THREE MILLION! In departments under the Ministry of Finance, twenty-three million just to feed administrators we need to squeeze other administrators! We need to do a time-and-motion study, see who we can get rid of.

      Gun Eng: Ah, well, see…we already did that, me and Pua.

      Mahabir: Pau?

      Gun Eng: Not pau lah…Pua….Tuny Pua.

      Mahabir: Oh, you mean rabbit teeth?

      Gun Eng: Yes, rabbit teeth.

      Mahabir: Well, what did rabbit teeth say?

      Gun Eng: It turns out we need another five hundred people and RM20 million monthly.

      Mahabir: ANOTHER RM20 MILLION? Did you take me for a bank?

      Delete
    2. Gun Eng: No Tun, not you. Diam…my dad took him for a bank.

      [Mahathir summons Diam into his room]

      Mahabir: Diam, there has to be somewhere to cut spending, even if it means rolling 500,000 heads.

      Diam: Why?

      Mahabir: The Lims got us in because they think we sit on pots of gold!

      Diam: But we do sit on pots of gold. Yours even has diamonds right underneath.

      Mahabir: Shut up. I want to know how we’re going to justify the 500,000 head we’re going to roll.

      Diam: Simple. We get Lim to speak to the press

      Mahabir: He brings the stock market down every damn second he has his mouth open!

      Diam: Exactly!

      [Mahabir’s face brightens]

      Mahabir: Ah…then we get our boys to buy up stocks! It’s brilliant.

      Diam: Yes. We then tell the people that the debt was high under Najib due to unnecessary wastage on salaries and redundancies.

      Mahabir: How do I phrase it…what do I say?

      Diam: Let Lim do it.

      Mahabir: That’s settled then. Tell Lim to call for a press conference immediately.

      [Press conference by Lim Gun Eng]

      Gun Eng: As far as we in the Ministry of Finance can see, looking at it by and large, the national debt under Najib was RM1 trillion. We can’t pay back. I was so shocked when I saw the red files that I was reduced to tears seeing how Barisan Nasional ruined the economy. But thank god we have bank…I mean, Daim…eh, Mahabir. He’s here to save us all. And yesterday, he told me that 500,000 heads must roll because his bank accounts…I mean, Diam…oh Gawd!!…the country….can’t take it.

      [After presser, Gun Eng meets reporters]

      Gun Eng: Send me the draft script before you publish anything. Skip the video. Don’t play play anymore ah?

      Reporters: Yes YB.

      Delete
    3. Huuurmmm...very funny, but it resembles exactly what is happening in the new PH cabinet. Looks like we have been taken for the ride of our life by them. A million thanks to those who voted for them in the previous GE !!!!!

      Delete
    4. X sangka umnobn boleh bungkus menyebabkan banyak orang yg meroyan dan x dapat terima hakikat ... sapa sangka party yg dh berusia hampir 70 tahun boleh tumbang .. masih tak mahu muhasabah, umnobn dan penyokong tahap taik mereka sehingga kini sentiasa menyalahkan rakyat kerana menolak mereka, tanpa mereka sedari tindakan2 yg mereka lakukanlah yang menghumban party keramat itu ke lubang jamban..you are what you eat

      Delete
    5. COMANGO – Talibarut Asing?

      Dalam posting lepas, saya telah menyebut beberapa “Tuntutan Hak Asasi Manusia Terhadap Malaysia” dalam proses UPR. Dan saya telah sebut secara ringkas salah satu badan yang membuat tuntutan tersebut yang mengelar diri mereka sebagai COMANGO – Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process.

      Siapakah mereka sebenarnya?

      COMANGO mengklaim kononnya mereka ada 54 buah pertubuhan NGO yang bernaung di bawahnya. Antaranya:

      Antara penumbang dana untuk SUARAM. Di mana ketelusan pengurusan dana jika mereka sebuah entiti haram yang tidak berdaftar ...
      Antara penumbang dana untuk SUARAM. Di mana ketelusan pengurusan dana jika mereka sebuah entiti haram yang tidak berdaftar …

      1. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM). Kita tahu SUARAM adalah sebuah entiti haram yang tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS). Mereka mendapat dana asing terutama dari Amerika Syarikat. Antara penyumbang besar mereka adalah National Endowment for Democracy (NED) – sebuah “agensi bantuan kerajaan Amerikat Syarikat”. Perkara ini pernah didedahkan bahawa SUARAM mendapat dana RM1.6 juta dari NED dan lebih RM700 ribu dari penyagak George Soros (klik untuk baca lanjut). Satu lagi agensi kerajaan Amerika yang turut menyumbang kepada SUARAM ialah Asia Foundation.

      2. SIS Forum juga satu lagi pertubuhan haram yang tidak berdaftar dengan ROS yang kononnya bergerak atas perjuangan untuk hak wanita Islam. Mereka kerap cuba mengabui mata masyarakat dengan mengguna nama Sisters in Islam. Kita tahu pengerak utamanya satu masa dulu termasuk orang yang bernama Aminah Wadud yang “berlakon” menjadi imam solat Jumaat. SIS adalah sebuah pertubuhan songsang dan banyak menyalahi ijma’ ulama.

      3. Tenaganita – juga merupakan “pertubuhan” yang mendapat dana dari Amerika Syarikat.

      Seksualiti-Merdeka4. PT Foundation – sebuah pertubuhan yang menggalakkan budaya LGBT. PT bermaksud Pink Triangle merujuk kepada budaya seks songsang.

      5. Seksualiti Merdeka – juga sebuah badan yang memperjuangkan budaya seks songsang. Mereka mengajur festival seks bebas dan mempromosi seks songsang.

      Bagaimana mungkin pertubuhan-pertubuhan yang mempromosi seks songsang diangggap mewakili masyarakat ramai. Mereka sendiri telah menyalahi undang-undang negara.

      Kebanyakan “pertubuhan-pertubuhan” yang mereka senaraikan entah ada ahli atau tidak – kita tidak pasti. Yang kami pasti sesetengahnya adalah kelompok orang-orang yang sama sahaja yang mengepalai pertubuhan-pertubuhan pelbagai nama itu.

      Yang menariknya, hasil siasatan kami, dari 54 pertubuhan NGO yang mereka klaim COMANGO mewakili, hanya 12 buah sahaja NGO yang berdaftar dengan ROS. Yang selebihnya adalah pertubuhan NGO haram yang tidak berdaftar. Bagaimana mereka boleh mendabik dada mewakili orang ramai atau masyarakat Malaysia – sudahlah ahli entah berapa kerat rupanya mereka adalah pertubuhan haram.

      Bagaimana pula hendak mereka buat pelbagai tuntutan hingga ke Geneva supaya Malaysia mematuhi sedang mereka sendiri bukan entiti yang sah dari segi undang-undang. Mereka sendiri telah melanggar undang-undang negara. Mereka sendiri tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan.

      Turut sama dalam kumpulan COMANGO adalah Amnesty International dan Dignity International. Kita sangat maklum kedua-dua pertubuhan ini adalah anasir luar negara yang kerap campur-tangan dalam urusan beberapa negara yang mempunyai kepentingan mereka.

      Salah satu pertubuhan dalam senarai COMANGO adalah Civil Rights Committee of the Kuala Lumpur and Selangor Chinese Assembly Hall. (dan beberapa lagi “committee” dalam satu-satu pertubuhan) Maksudnya sebuah JK di bawah KLSCAH? Alah, kalau setakat JK kecil di bawah sesebuah pertubuhan tak payahlah nak dimasukkan. Nantikan Pertubuhan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) senaraikan JK kecilnya yang berlambak … apa kata?

      Delete
    6. Tak payahlah takat hendak menampakkan bilangan yang ramai maka diambil habis pelbagai pertubuhan penduduk dan jawatankuasa-jawatankuasa kecil bagi mana-mana pertubuhan atau sebagainya. – nampak sangat terdesak. Konon-konon nak berlakon di Geneva nanti mereka punyai bilangan ramai.

      Di dalam senarai agensi yang membuat tuntutan di UNHRC terhadap Malaysia ialah sebuah yayasan yang anti-Islam, Becket Fund. Mereka telah banyak menyumbang dana kepada pelbagai pertubuhan di Malaysia termasuk dikata menaja barisan peguam dalam kes Azlina Jailani dulu. Kini mereka terus lagi mencampuri dalam hal ehwal kedaulatan Tanah Air kita.

      Apakah motif sebenar mereka? Memporak-perandakan Tanah Air kita untuk mengikut telunjuk TUAN mereka? Mereka mahu nanti negara kita diratah oleh TUAN mereka?

      Apakah gelaran TALIBARUT ASING layak digelarkan kepada mereka?

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. PH lemah hadapi kritikan



      1) Dah ramai yang merungut kata macai PH hati tisu. Tak boleh kritik kerajaan PH langsung, depa punya tindakbalas punya hawau.

      2) Apa yang kerajaan PH buat semua dianggap betul, sohih, bijak, pandai, genius dan berwawasan. Yang mengkritik kerajaan PH dianggap bodoh, lembab, tak cerdik, macai BN, dan bangang. Pakat troll habis orang yang mengkritik, tapi ayat tak boleh blah... mahu pembangkang yang kuat, check and balance.

      3) Walhal kita sendiri pun kena baiki cara kita terima kritikan. Suruh orang kritik tapi kita bodoh untuk menerima kritikan, tak jadi jugak bro. Apabila kita nak pembangkang jadi cerdik, kita lah kena terlebih dahulu jadi cerdik untuk terima kritikan.

      4) Tak salah pun kita terima kritikan dengan cara berlapang dada dan mengaku kelemahan. Belum 100 hari pun... apa salahnya mengaku kelemahan. Normal laa tak sampai 100 hari lagi...memang masih banyak kelemahan. Takkan 30 hari jadi kerajaan dah powerful hebat bagai sampai orang takleh kritik dah?

      5) Kita perli BN untuk kasi tuisyen cara-cara nak jadi pembangkang yang baik. Kita ni macam lah bagus sangat jadi kerajaan, baru 30 hari bhai. Tak payah perasan hebat. Fokus, dan belajar jadi kerajaan yang baik dan boleh terima kritikan. Orang kritik hal manifesto je pun dah melenting. Cool je. Takyah layan. Lambat lagi nak beranak.

      Sekian

      Delete
    9. Jangan cakap banyak la budak kg setan
      Menteri maszlee kau janji rakyat akan
      bergelak ketawa keseronokan kerana membayar tol
      akan jadi kenangan lalu.
      Simpang Renggam ke sg besi tak payah bayar dah rm 35.50

      Tuntut janji ini selepas pkr menang katanya.
      Lepas menang banyak pulak labun si mazlee ni
      Hai kena kledek lagi rakyat dgn menteri alim ni.

      rm 35.50 banyak tu boleh beli setengah troli barang tu zaman pkr
      haha.... mewah rakyat msia ni yeh.

      Delete
  3. Najib hipokrit & tak boleh dipercayai sama sekali. Spesies semacam ini tak kan insan meskipun nyawa tinggal di kerongkong. Musibat ini tak kan insaf malah terus berbohong, main drama yg hanya layak diadun jalan ceritanya oleh pengarah mediocre Rosyam Nor yg klise, remeh & berjiwa hamba kpd MO1. Kesian...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Malaysia Bakal Dijajah Jepun

      June 13, 2018 rhg


      oleh Ab Jalil Backer

      Jepun dan China bergaduh sejak beratus tahun lalu. Apabila Malaysia berbaik dengan China, Jepun memang tidak puas hati. Apabila kerajaan BN jatuh, Mahathir jadi Perdana Menteri, Jepun tentu sangat gembira.

      Jepun memang suka Mahathir kerana ia satu-satunya Perdana Menteri Malaysia yang taksub dengan Jepun. Dulu berapa banyak kerajaan Malaysia “bantu” Mitsubishi melalui Proton.






      Tidak mustahil Jepun akan luluskan permohonan Mahathir pinjaman dalam Yen dengan kadar faedah rendah.

      Semasa BN,Lebih satu pertiga daripada jumlah hutang luar negeri dalam denominasi ringgit (34.3 peratus), manakala selebihnya dalam pelbagai matawang asing.

      Kepelbagaian ini membolehkan keadaan ekonomi negara stabil.

      Namun apabila Malaysia hutang Jepun 1Trillion dalam matawang Yen, ia menyebabkan ekonomi negara bergantung kepada Yen sepenuhnya.

      Bank Negara Malaysia terpaksa mempunyai rizab Yen yang banyak untuk membayar hutang. Ini akan menyebabkan nilai Yen meningkat mendadak.

      Ia juga menyebabkan kebergantungan kerajaan terhadap Yen Jepun. Apa-apa terjadi kepada Jepun akan menyebabkan Malaysia turut terjejas.

      Ini baru penjajahan baharu. Jepun bakal menjajah Malaysia kali kedua dengan pinjaman 1 Trillion ringgit dalam matawang Yen.

      Nota Kaki:

      Saya difahamkan ini adalah gambar Mr Tanaka (pegawai kedutaan Jepun di Malaysia) yang kononnya bersama rakyat Malaysia menyumbang untuk membayar hutang negara ini.

      Jika pegawai rendah ini mampu menderma 10 ribu, bayangkan berapa yang mungkin kedutaan Jepun belanja untuk menjatuhkan kerajaan lalu.

      Untuk Mr Tanaka elok anda derma kepada negara kamu yang hutang lebih dahsyat dari Malaysia. Berhenti menjadi hipokrit.

      Delete
    2. Bila kawan dengan china..mati2 cakap cina x akan jajah malaysia walaupn berbilion2 pinjaman dibuat kerajaan umnobn...tapi bila kawan dengan jepun eh...tiba2 jepun nak jajah malaysia pulak? Kepala hotak aku yg berjambul ni sedang menghadam apakah yg pecacai umnobn ada dalam lompang kepala tengkorak mereka saat ni..otak atau taik??

      Delete
    3. Guan Eng Nafikan Profesionalisme Agensi Penarafan Antarabangsa Apabila Sifatkan Najib Tegakkan Benang Basah?



      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng semalam tampil menempelak Datuk Seri Najib Razak apabila mantan Perdana Menteri itu menjadikan indikasi yang dikeluarkan oleh agensi penarafan antarabangsa, Moody's sebagai bukti hutang negara tidak langsung mencecah jumlah RM1 trilion seperti yang digembar-gemburkan kerajaan Pakatan Harapan.




      KUALA LUMPUR: Menteri Kewangan Lim Guan Eng menepis Datuk Seri Najib Razak apabila bekas perdana menteri menggunakan laporan agensi penarafan antarabangsa, Moody’s untuk menerangkan kedudukan sebenar hutang negara.
      Beliau berkata Najib melakukan kerja sia-sia kerana dia terlalu menekankan hutang langsung kerajaan, iaitu RM687 bilion, tidak mengambil kira keseluruhan liabiliti yang perlu ditanggung kerajaan.
      Lim berkata kerajaan tidak pernah menafikan jumlah hutang langsung kerajaan, tetapi mahu Najib dan orang ramai sedar tentang jaminan-jaminan kerajaan yang lain.
      “Jadi, apabila Najib menggunakan laporan Moody’s sebagai alibi bahawa hutang negara tidak mencecah RM1 trilion, beliau hanya menegakkan benang yang basah,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa di Palace Of The Golden Horses, Seri Kembangan.
      “Saya bagi contoh: anda berhutang kalau anda pinjam wang untuk beli rumah, tapi selain pinjam wang bank, anda juga menjadi penjamin kepada kawan anda dan jika kawan anda tidak mampu membayar hutangnya, anda perlu membayar hutang dia,” tambahnya.
      Lim seterusnya merujuk kepada kes 1MDB di mana kerajaan perlu menanggung hutangnya apabila syarikat itu tidak mampu menjelaskannya.
      “Siapa yang perlu membayar semua hutang itu? Sudah pasti kerajaan,” katanya.
      Lim menjawab kenyataan Najib hari ini yang berkongsi laporan Moody’s yang mengekalkan anggaran beban hutang langsung kerajaan pada RM687 bilion, atau 50.8% daripada Keluaran Dalam Negara Kadar (KDNK) sama seperti 2017.
      Moody’s berkata penilaian risiko liabiliti luar jangka yang ditimbulkan oleh institusi awam sektor bukan kewangan juga tidak berubah, meskipun terdapat beberapa kenyataan yang dibuat oleh pentadbiran kerajaan semasa.
      Agensi itu menambah tindakan kerajaan “mengkaji semula projek prasarana berskala besar” yang mendapat manfaat daripada pinjaman dijamin kerajaan dulu dan “hutang tertunggak daripada 1MDB” akan memainkan peranan penting dalam “menentukan risiko yang timbul dari liabiliti luar jangka kepada profil kredit.
      - FMT

      Secara tidak langsung, kenyataan Menteri Kewangan itu memperlihatkan seperti mahu menafikan sifat profesionalisme yang dimiliki oleh agensi penarafan antarangsa (Moody's) yang laporannya dijadikan sandaran oleh Datuk Seri Najib Razak.

      Untuk rekod, Moody's adalah komponen penting dalam pasaran modal global, menyediakan penilaian kredit, penyelidikan, alat dan analisis yang menyumbang kepada kaji selidik pasaran kewangan yang telus dan bersepadu.

      Laporan yang dikeluarkan agensi itu tidak dibuat berdasarkan kecenderungan terhadap sesebuah parti yang terdapat di sesebuah negara. Lim Guan Eng wajar untuk memahami hakikat ini sebelum menafikan sesuatu dan membuatkan kerajaan pimpinan Tun Mahathir seolah-olah berada di dalam keadaan "denial-syndrome" sekalipun laporan yang diterbitkan agensi tersebut ada asasnya.

      Delete
    4. Mesyuarat Tun Mahathir bersama PM Jepun ramai yang tak tahu



      Mesyuarat Tun Mahathir bersama PM Jepun ,Shinzo Abe yang ramai rakyat Malaysia tidak tahu...

      Dia terdiam...Diriak wajahnya ada tanda-tanda muram dan sedih yang teramat dalam... Dia memejamkan mata dan tidak semena-menanya beberapa air mata mengalir dari kelopak matanya..

      Shinzo Abe yang berada disebelahnya juga terdiam dan tidak bercakap apa-apa...

      Dia terus memejamkan mata,suasana didalam bilik mesyuarat itu hening selamat 15 minit..Semua terdiam..Wakil diplomasi dari Malaysia dan menteri-menteri Jepun masing-masing terpaku melihat Tun Mahathir terus memejamkan mata tanpa berkata apa-apa...Hanya terlihat bibirnya yang hanya bergerak-gerak menahan pilu yang sangat menguris hatinya..

      Selepas hampir 17 minit suasana terhenti dan hening,dia membuka mata dan dikelopak mata yang sudah tua dan uzur itu jelas terlihat ada linangan air mata..Diplomasi Malaysia dan menteri-menteri Jepun mengalih pandang kearah lain kerana tidak sanggup melihat air matanya yang gugur membasahi pipi...

      "Abe,you ada duit kaa...??? Tanyanya dalam loghat English..

      Shinzo Abe yang dari tadi terdiam membalas pertanyaan Tun dengan nada seperti dalam kehibaan...
      "Kenapa Tun..??You nak pakai duit ke..???tanya Abe dalam bahasa English yang berloghat Jepun...

      Tun pun menjawab"Saya mahu berhutang dengan Jepun untuk membayar hutang Malaysia yang sudah mencecah RM 1 trillion...Saya sudah membuat kutipan tabung untuk menderma tetapi itu tidak cukup untuk membayar hutang negara" jelas Tun dengan penuh yakin dari pemimpin yang penuh berpengalaman ini..

      Kali ini Shinzo Abe pula terdiam..Suasana kembali hening selama 10 minit...Ternampak jelas diwajah Abe seperti memikirkan sesuatu...Jari-jari Abe juga seperti mencongak mengira matematik untuk mencari jawapan...

      Selepas hampir 13 minit Shinzo Abe pun membuka mulut untuk memberi keputusan..
      "Saya tak kisah jika Tun mahu berhutang dengan Jepun..Negara kami pun berhutang dekat hampir 9 trillion lebih banyak lagi dari hutang Malaysia...Berapa Tun mahu..???

      Bila terdengar sahaja jawapan dari Abe itu ternampak jelas diriak wajah Tun ada tanda-tanda kegembiraan dihatinya...

      "Kita bincang dan buat perjanjian kat pejabat you" jelas Tun yang membawa harapan segunung rakyat Malaysia ini...HIDUP TUN!!!! HIDUP TUN !!!! HIDUP TUN!!!! Lawan Tetap Lawan...REFORMASI !!!!!!

      Delete
  4. Bro Li Wei...u mana tau kalau2 GN dapat 2 utas jam tangan, se utas rantai leher, 2 buah beg tangan mahal tu dan beberapa butir permata hihihi...tu pasal GN mati2an berjuang memprrtahankan bekas PM yang sesak dengan 1MDB tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. When are we going to be charged for the air we breathe?
      June 14, 2018 Raggie Jessy



      TTF: Congratulations, Pakatan Harapan. So when are we going to be charged for the air we breathe?


      KUALA LUMPUR: Gas Malaysia Bhd (Gas Malaysia) has announced the revision of natural gas tariff to RM31.92/MMBtu from RM30.90/MMBtu for the non-power sector in Peninsular Malaysia effective July 1, 2018, to December 31, 2018.

      The revision, said Gas Malaysia, was approved by the government through a letter from the Energy Commission dated June 12, 2018,

      “The government has prescribed the Incentive Based Regulation (IBR) framework which sets the base tariff for a regulatory period of three years from January 2017 and allows changes in the gas costs to be passed through via the Gas Cost Pass Through (GCPT) mechanism every six months.

      “The average natural gas base tariff is set at RM31.92/MMBtu for the period beginning July to December 2018 in line with Gas Malaysia’s announcement on 28 December 2016.



      “Under the GCPT mechanism, a surcharge of RM0.77/MMBtu will apply to all tariff categories due to the higher actual gas costs against the reference gas costs in the Base Tariff in this period,” it said in its filing with Bursa Malaysia today.

      The tariff revision would translate to an average effective tariff of RM32.69/MMBtu.

      Gas Malaysia said while the tariff revision has no material impact on Gas Malaysia’s business operations, it is expected to contribute positively towards its financial position for the financial year ending December 31, 2018.

      The last tariff revision was in November last year for the period from January 1 to June 30, 2018.

      Under the IBR framework, the base tariff will be set for a regulatory period of three years since January 2017 which will allow changes in the gas costs to be passed through using the CGPT mechanism every six months.

      Source: NST Online

      #######################################################

      UUiish...Rakyat yang waras ingatkan dengan mengundi PH dan memenangkan calon2 mereka dalam PRU yang lepas...daptlah mereka dibantu untuk meringankan bebanan kehidupan seperti yang dijanjikan.

      Malangnya...semua tu hanya tinggal harapan yang takkan kunjung tiba. Dahlah hari tu dijanjikan Tol percuma bila aje menang, tak tertunai lagi..malah digula2kannya kita dengan diskaun 50%..ingat kan setahun..rupa2nya 5 hari aje.

      Puas dilabungkan kononnya hutang negara dah lebih 1 Trillion...negara dah nak bankrap..eeeh..ada hati nak buat projek kereta nasional ke dua. Mana nak cari duit....??????

      1) Buat Tabung buluh Harapan untuk kutip duit dari rakyat jelata

      2) Mohon kredit Yen dari Jepun.

      Takkanlah Kerajaan ni tak pikir..dengan kenaikan harga gas masak ni dah tentu akan memberi impak kepada peniaga2 warung makanan, restoran dan juga hotel..mereka akan menaikkan harga makanan untuk menampung kenaikan tu. Yang merasa kesannya ialah rakyat marhaein jugak. Tengok betapa bijaknya kerajaan kita...dizero ratedkan GST, tapi dinaikkan harga gas masak. Umpama...jari lurus, tapi kelingking berkait bhai !!!!!

      Phantom si hantu Raya dan Isa3...apa kata aku cadangkan kita join venture bukak syarikat kayu api ...kebetulan dekat dengan kebun sawit aku ada hutan kecil.Kita boleh tebang pokok2 kat situ untuk dijadikan kayu api...buat menampung kenaikan harga gas. Amacam set tak ????? Kalau jadi kita on lepas raya. Sekurang2nya dapatlah kita membantu untuk mengurangkan kesan gas naik harga ni...berbakti untuk kerajaan baru ni !!!!!

      Keh..keh..keh....kikioikikihkikoikhkikikikhkik...

      Delete
    2. Kisah minyak & gas Sarawak



      MENURUT laporan akhbar, kerajaan ne­geri Sarawak se­dang membuat pe­nggubalan undang-undang negeri bagi menuntut hak perlembagaannya berkenaan dengan perlombongan minyak dan gas dan juga hak pembahagian gas di negeri tersebut. Sarawak juga dilaporkan akan mempertahankan hak minyak yang dikatakan adalah milik kerajaan negeri.

      Di satu pihak yang lain, syarikat minyak negara, Petronas telah memfailkan permohonan di Mahkamah Persekutuan bagi satu deklarasi bahawa Akta Pembangunan Petroleum 1974 atau dikenali sebagai Petroleum Development Act 1974 (PDA) adalah undang-undang terpakai bagi industri minyak dan gas di Malaysia. Turut dinyatakan di dalam deklarasi tersebut bahawa Petronas mempunyai milikan penuh dan juga sebagai regulator bagi industri upstream di seluruh Malaysia termasuklah Sarawak.



      Keadaan ini memerlukan kita sebagai masyarakat umum untuk memahami sejarah perundangan minyak dan gas di Malaysia. Masyarakat mungkin beranggapan bahawa sejarah industri petroleum di Malaysia hanya bermula apabila Petronas ditubuhkan pada 1974.

      Bagaimanapun, persepsi itu sama sekali tidak benar. Industri petroleum sebenarnya telah bermula sejak zaman kolonial British. Pihak penjajah telah mengeksploitasi hidrokarbon dan sumber mineral lain sebelum kemerdekaan pada 1957. Eksplorasi petroleum di Malaysia bermula pada awal abad ke-20 di Sarawak. Minyak mula ditemukan pada 1909 dan pertama kali dihasilkan pada 1910. Syarikat minyak di Malaysia sebelum ini beroperasi di bawah sistem konsesi.

      Pasca kemerdekaan, Malaysia masih lagi meneruskan sistem konsesi yang sama seperti sebelumnya. Malah, lebih banyak konsesi telah diberikan kepada Shell dan Esso untuk meneroka minyak dan gas di kawasan perairan. Di bawah sistem ini, pengendali minyak dan gas diberi hak mutlak di atas kawasan tertentu, termasuk rizab yang berpotensi yang terkandung dalam medan minyak. Pada ketika ini, ke­seluruhan kawasan perbelanjaan operasi ditanggung oleh pengendali. Pihak pengendali mempunyai hak mutlak ke atas kontrak, hak pemerolehan serta hak untuk membuat keputusan berkaitan teknologi.

      Kerajaan negeri pula tidak mempunyai hak mutlak untuk membuat keputusan kecuali beberapa perkara berkaitan alam sekitar dan peraturan keselamatan. Sebagai pertukaran untuk hak-hak ini, pengendali diwajibkan membayar kerajaan royalti dan cukai.


      Hubungan konsesi di antara syarikat minyak dan kerajaan negeri telah ditadbir oleh Akta Perlombongan Petroleum 1966 dan Akta Cukai Pendapatan Petroleum 1967. Syarikat-syarikat minyak yang beroperasi di bawah sistem konsesi telah diberikan kebebasan penuh dalam pengurusan sumber dan kawalan petroleum pemilikan aset dan minyak mentah serta penghasilan gas. Sebagai balasan syarikat minyak dan gas akan membayar royalti kepada kerajaan negeri yang berjumlah antara lapan hingga 11 peratus daripada produksi yang telah dijual serta cukai pendapatan syarikat pada kadar 50 peratus kepada Kerajaan Persekutuan.

      Adalah penting untuk difahami bahawa selepas kejadian embargo minyak pada 1973, negara-negara pengeluar minyak seluruh dunia menyedari betapa pen­tingnya untuk memantau sumber petroleum mereka sendiri. Di Malaysia, Akta Pembangunan Petroleum atau dikenali sebagai PDA telah diperkenalkan pada 1974 serta sebuah syarikat minyak negara ditubuhkan untuk memastikan sumber petroleum negara dapat dibangunkan selaras de­ngan kehendak serta kepentingan nasional. Syarikat ini dikenali sebagai Perbadanan Petroliam Nasional atau Petronas.

      Delete
    3. Pada awal 1970-an, beberapa negara telah mengubah pendekatan sistem konsesi kepada Kontrak Perkongsian Pengeluaran atau dikenali sebagai Production Sharing Contract (PSC) termasuklah negara jiran iaitu Indonesia. PDA yang menerima Perakuan Diraja (Royal Assent) pada 30 Julai 1974 dan telah membolehkan penubuhan Petronas. Sebelum ini, kerajaan negeri telah memberikan konsesi petroleum kepada syarikat minyak. Mereka diberikan hak eksklusif untuk mene­roka dan mengeksploitasi sumber minyak dan gas. Sebagai balasan, syarikat-syarikat minyak ini kemudiannya akan membayar ro­yalti dan cukai kepada kerajaan.

      Hal ini berakhir pada 1 April 1975 apabila PDA memberikan pemilikan sumber minyak mentah dan sumber gas asli di Malaysia serta di luar pesisir negara ini kepada Petronas bersama-sama de­ngan hak eksklusif untuk meneroka dan mengeksploitasi petroleum.

      Akibatnya, perjanjian konsesi antara syarikat minyak dan minyak asing di Malaysia telah diubah menjadi PSC yang sebahagian besarnya berdasarkan model perkongsian pengeluaran Indonesia. Di bawah perjanjian ini, Petronas telah diberikan kebebasan sepenuhnya untuk menetapkan dasar, bentuk, terma dan syarat perjanjian baharu, termasuk yang dimaksudkan untuk menggantikan yang dibatalkan untuk mencerminkan keadaan yang berubah dalam industri minyak dan gas.


      PDA juga menghendaki semua permohonan untuk memulakan atau meneruskan apa-apa perniagaan atau perkhidmatan petroleum hendaklah dialamatkan kepada Petronas. Walaupun Petronas tertakluk kepada kawalan dan arahan Perdana Menteri de­ngan nasihat Majlis Penasihat Petroleum Negara, namun terdapat kritikan bahawa sepatutnya dimasukkan satu peruntukan yang jelas di dalam PDA untuk menentukan sejauh mana Petronas mempunyai keistimewaan dalam menjalankan operasi berkaitan sumber minyak dan gas. Petronas sebagai pengawal-selia pemberian PSC kepada beberapa syarikat minyak dan gas antarabangsa, termasuk anak syarikat eksplorasi dan produksi milik penuh Petronas iaitu Petronas Carigali Sdn. Bhd. (PCSB).

      Dalam hal ini, syarikat minyak dan gas yang berniat untuk me­laksanakan eksploitasi hidrokarbon di Malaysia mesti melaksanakan PSC atau aktiviti-aktiviti lain eksplorasi dan perlombongan minyak dengan Petronas. Di bawah PSC, semua risiko dan pembiayaan akan ditanggung dan disediakan oleh kontraktor PSC sebagai pertukaran untuk bahagian pengeluaran yang dipersetujui, termasuk kos pemulihan melalui perbelanjaan kos minyak atau gas.

      Kontraktor PSC dikehendaki mematuhi tahap minimum komitmen untuk operasi terutama berkaitan dengan kerja dan kewangan. Di samping itu, kontraktor PSC juga dikehendaki mencari pelbagai kelulusan daripada Petronas dalam semua fasa operasi. Kegagalan mematuhi keperluan ini boleh mengakibatkan pelepasan automatik hak untuk menjalankan eksplorasi dan perlombongan petroleum dengan Petronas.

      Terdapat pelbagai terma PSC bertujuan untuk mempromosikan pelaburan. Namun, terma-terma tersebut bergantung kepada kerumitan eksplorasi dan produksi sumber-sumber petroleum.

      Berdasarkan perbincangan di atas, adalah cukup jelas bahawa berdasarkan PDA, Petronas, sebagai syarikat minyak nasional mempunyai kawalan dan pemilikan eksklusif bagi minyak dan gas di Malaysia. Petronas bukan sahaja bertindak sebagai pengawal selia untuk industri petroleum, tetapi juga bertanggungjawab dalam segala pengurusan yang melibatkan urusan teknikal dan komersial untuk memastikan kejayaan aktiviti eksplorasi dan exploitasi hidrokarbon di seluruh Malaysia, termasuklah Sarawak.

      Oleh itu, adalah kurang tepat untuk mengatakan bahawa kerajaan Sarawak mempunyai hak untuk membuat penggubalan undang-undang dalam menuntut semula kuasa perlembagaannya bagi mengawal selia aktiviti perlombongan petroleum di negeri tersebut.

      DR. WAN MOHD. ZULHAFIZ WAN ZAHARI
      Penolong Profesor Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim,
      Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

      Delete
  5. Bro Li Wei...u mana tau kalau2 GN dapat 2 utas jam tangan, se utas rantai leher, 2 buah beg tangan mahal tu dan beberapa butir permata hihihi...tu pasal GN mati2an berjuang memprrtahankan bekas PM yang sesak dengan 1MDB tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laporan rasmi Kementerian Perdagagangan China: Mahathir menarik pelabur Jepun dan bertujuan untuk mengasingkan hubungan dengan China
      June 13, 2018 Raggie Jessy



      Philip Loh

      The Business Times melaporkan pada 11 Jun bahawa Perdana Menteri Malaysia Mahathir mula melawat Jepun pada hari Ahad, yang pertama kali beliau melawat negara itu sejak pentadbirannya sekarang, dan diharapkan Malaysia akan menarik pelabur Jepun dan memberikannya kepada mereka. Sejumlah perjanjian pelaburan dan komersil dibuat untuk mengisi kekurangan pinjaman domestik Malaysia sementara juga melegakan ketergantungan Malaysia terhadap pelaburan China.

      Laporan itu mengatakan bahawa lawatan Mahathir semasa ke Jepun bukan hanya bermakna bahawa dia akan mengukuhkan lagi hubungannya dengan negara-negara Asia Timur, terutama Jepun, tetapi juga dilihat sebagai manifestasi pengasingan kerajaan Malaysia yang baru dari China. Shahriman Lockman, pakar dari Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa, berkata bahawa kerajaan Malaysia sebelum ini juga sangat dekat dengan Jepun. Walau bagaimanapun, hubungan antara Malaysia dan Jepun pada masa itu jelas tidak begitu dekat dengan China. Kerajaan Malaysia, yang pada masa ini dikatakan sangat berhutang, mungkin dijangka mempunyai modal kos rendah di Jepun, manakala ekuiti syarikat milik negara Malaysia mungkin menjadi sasaran pelaburan utama bagi syarikat Jepun.

      #######################################################

      Tahniah...kali pertama keluar negara sejak jadi PM, Tun M terus buat hutang untuk rakyat. Takkan lah dia tak tau hutang Msia dah lebih 1 Trillion..abis nak buat apa nak berhutang lagi???? Tumpukan lah usaha untuk melangsaikan hutang2 tu...cthnya idea tabung buluh harapan tu yang dicadangkan oleh Guan Eng dan council of eminet persons. Begitu ramai yang pemikir2 hebat yang ada kat MOF dan COEP tu..akhirnya keluar idea tabung buluh aje ????

      Daalm Astro Wwani ada ditunjukkan video Tun terima jersey bola dari PM jepun..Aiiik..pergi jauh2 dapat jersy bola aje ke?????? Kalau setakat nak jersey bola, tak payah kat jepun..kat petaling street pun melambak2 bhai !!!!!

      Delete
    2. jgn2 dapat jilat taik najib pun da bangga giler tu pasal mati-matian back up najib.
      kalau da perangai babi taik pun dia sondol....

      Delete
    3. Najib tidaklah sekejam Ghadaffi. Namun rakyat Malaysia jauh lebih kejam dari rakyat Libya
      June 14, 2018


      Nabeel Naqie

      Sebelum perang saudara tahun 2011, Libya adalah negara kaya raya, negara terbesar ke-4 di Afrika ini adalah satu satunya negara maju di benua Afrika.

      Libya menjamin pendidikan percuma, biasiswa ke luar negri, kesihatan percuma, elektrik dan air percuma, bantuan wang pernikahan, faedah bank tanpa bunga, bantuan dari hasil keuntungan minyak diagih sama rata untuk rakyatnya.

      Ghadaffi banyak menaikkan tarak pendidikan wanita. Melepasi tradisi kuno yang tidak membenarkan wanita belajar dan bekerja. Ghadaffi berjaya menjadi kaum hawa celik ilmu. 87% dari kaum hawa ketika itu sudah pandai membaca. Ghadaffi juga menyerapkan wanita dalam ketenteraan. Begitu la beliau membantu rakyatnya.



      Namun tengok lah sekarang. Apa sudah jadi dengan Libya setelah Ghadaffi di gulingkan.

      Rakyat marah dgn Ghadaffi kerana pemerintahan diktaktor beliau. Ghadaffi menyekat kebebasan suara rakyat. Rakyat dilarang mengkritik kerajaan. Rakyat yang berdemonstrasi akan dipukul dan ditangkap oleh kerajaan pimpinan Ghadaffi. Ada sahaja rakyat Libya terutama golongan muda tidak puas hati dengan Ghadaffi. Anak muda Libya mula inginkan kebebasan mutlak sebagaiamana negara – negara lain.



      Kemuncak apabila Saddam Hussein jatuh. Mereka melaungkan slogan “Saddam Hussein sudah, Ghadaffi pula bila”. Slogan sama seperti di Malaysia – “Jom Ubah”.

      Jika DS Najib dilukis karikatur sebagai Kleptokrasi, Ghadaffi pula dilukis sebagai “The Killer”

      Sewaktu kerajaan Ghadaffi dijatuhkan oleh rakyat, Ghadaffi menyorok di dalam lubang paip hingga dijumpai oleh rakyatnya.

      Beliau ditarik keluar. Kaki beliau ditembak. Belakang badan beliau di tembak. Hingga beliau tidak mampu bergerak.

      Ghadaffi merayu kepada rakyatnya ketika itu :

      “Jangan bunuh saya. Kasihani saya. Saya tidak bersalah”

      Delete
    4. Rakyat tidak mengendahkan. Anak – anak muda memukul beliau seperti beliau tidak mempunyai jasa.



      Mayat Ghadaffi diusung dan diheret merata. Anak – anak muda sempat berselfie dgn mayat Ghadaffi. Satu keseronokkan bagi mereka. Satu kemenangan bagi mereka.

      Setelah 7 tahun revolusi Libya. Keadaan politik Libya tidak lagi stabil. Masing – masing berebut jawatan.

      Tiada lagi pendidikan percuma. Tiada lagi elektrik percuma. Tiada lagi air percuma. Rakyat hilang pekerjaan. Rakyat terpaksa migrate ke luar negara untuk mencari kerja.

      Kos sara hidup mereka meningkat melampau. Tidak tahu kemana perginya hasil kekayaan negara mereka.

      ISIS da Al Qaeda mula memasuki Libya dan menjadi sarang mereka. Banyak negara mula menyekat kerjasama ekonomi dan politik.

      Libya kini tidak seperti dulu.

      Sekurang – kurangnya, hasrat rakyat untuk bebas dari cengkaman kuku besi dan memperjuangkan kebebasan suara BERJAYA.

      Namun, sejauh mana suara mereka pergi? Mereka terlepas dari cengkaman kuku besi Ghadaff, tapi mereka berhadapan sebuah ketidaktentuan politik yang lebih buruk.

      Ramai rakyat Libya sudah menyesal.

      Mereka memperjuangkan agar anak Ghadaffi diberikan keampunan. Alhamdullilah telah dapat.

      Sekarang mereka menawarkan anak Ghadaffi sebagai presiden Libya yang baru.

      Dengan harapan dapat membawa kembali legasi bapa beliau.

      Namun, itu sudah terlambat. Nasi sudah menjadi bubur.

      Rakyat Malaysia juga sepatutnya diberi masa 7 tahun.

      DS Najib sudah beri terbaik untuk rakyat yang tidak mampu diberi oleh perdana menteri terdahulu mahupun kini.

      DS Najib tidaklah sekejam Ghadaffi. Namun rakyat Malaysia sekejam malah jauh lebih kejam dari rakyat Libya.

      Mungkin sebab itu, Allah tarik pentadbiran kepimpinan DS Najib. Allah gantikan dengan pentadbiran yang lebih kejam sesuai dengan kekejaman rakyatnya.

      Delete
    5. Posting yang sangat2 menarik untuk kita fikirkan bersama dengan hati yang terbuka dan berlapang dada...Amat2 tepat titah Raja Nazrin tu..Yang menang bukan semuanya menang..dan yang kalah tak semuanya kalah. Sesungguhnya Allah maha adil kepada hambanya . Aminnnn !!!!! Salam Aidil fitri ....

      Delete
    6. Ye..maksud raja nazrin tu..yang menang x semuanya menang ialah walaupn najib menang tapi umnobn kalah.manakala yang kalah x semuanya kalah ialah penyokong PH mmng kalah dengan jumlah kopipes artikel2 sampah kat sini..tapi party yg kitaorg sokong menang..mmng senang nk faham maksud tersirat raja nazrin tuuu

      Delete
    7. Comango sengaja cetus polemik





      KUALA LUMPUR – Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) sengaja mempolemikkan pendirian tegas kerajaan menolak pelbagai tuntutan tidak munasabah yang mereka kemukakan pada sesi penerimaan muktamad Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC) di Geneva, Switzerland, Khamis lalu.



      Ketua delegasi Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (MuslimUPRo) ke Geneva, Azril Mohd. Amin berkata, wakil-wakil Comango telah menganjurkan acara sampingan di Geneva pada Jumaat lalu bagi menyuarakan bantahan mereka terhadap keputusan kerajaan itu.

      Menurut beliau, wakil Seksualiti Merdeka, Thilaga Sulathireh menuduh polis dan pihak berkuasa agama bertindak ganas terhadap golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

      “Thilaga memanipulasi isu ini dengan menuduh pihak berkuasa mendiskriminasi golongan LGBT sedangkan matlamat mereka adalah untuk mendapat pengiktirafan perlakuan homoseksual secara bebas dan perkahwinan sesama jenis,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

      Daripada 232 syor yang dikemukakan kepada Malaysia semasa sesi penerimaan muktamad laporan mengenai hak asasi manusia di Geneva, Khamis lalu, kerajaan menerima sepenuhnya sebanyak 113 syor dan 21 diterima secara prinsip manakala sebanyak 83 syor ditolak.

      Kebanyakan syor yang ditolak ialah yang dihantar oleh Comango semasa sesi pusingan kedua proses Semakan Berkala Sejagat (UPR) pada 24 Oktober 2013 termasuk tuntutan supaya kerajaan Malaysia memansuhkan atau meminda undang-undang yang mengharamkan perlakuan jenayah seperti aktiviti LGBT.

      Selain itu, Azril menjelaskan, wakil Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Yu Ren Chung seolah-olah tidak dapat menerima hakikat bahawa Undang-undang Keluarga Islam tidak mendiskriminasi golongan wanita.

      “Comango terus campur tangan dalam hal ehwal undang-undang Islam dengan mempersoalkan penafian Malaysia berhubung kewujudan diskriminasi terhadap wanita Islam.

      “Mereka juga mendesak Malaysia menarik semula pengecualian di dalam beberapa konvensyen berkaitan Konvensyen Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW) dan Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC),” ujarnya.

      Beliau turut membidas Comango kerana membuat tuduhan palsu kononnya mereka ditindas dan diberi layanan buruk ekoran memperjuangkan hak asasi manusia di Malaysia.

      “Hakikatnya, Kementerian Dalam Negeri hanya mengisytiharkan status pendaftaran NGO-NGO di bawah Comango dan tidak kesemuanya berdaftar secara sah mengikut undang-undang Malaysia.

      Delete
    8. “Walaupun tidak berdaftar, mereka masih dibenarkan bersuara namun membuat tuduhan melulu apabila status pendaftaran mereka didedahkan. Mengapa wujud sikap hipokrit sebegini” ujarnya.

      SHMurad
      Dr. Abdal Hakim Murad

      Dalam perkembangan lain, Azril berkata, delegasi MuslimUPRo kini berada di London, United Kingdom (UK) untuk bertemu dengan tokoh-tokoh sarjana Islam termasuk Dekan Kolej Islam Universiti Cambridge, Dr. Abdal Hakim Murad.



      Tambah beliau, pertemuan turut diadakan dengan beberapa pertubuhan seperti Majlis Muslim Britain, Campaign Against Criminalizing Communities (Campacc) dan Gabungan Peguam-peguam Muslim London.

      “MuslimUPRo juga dalam proses melantik sarjana-sarjana Islam terkemuka Eropah untuk menyertai sarjana dan aktivis Islam di Malaysia ke International Council of Experts yang akan diwujudkan bagi membantu pembentukan Pusat Hak Asasi Manusia Malaysia,” katanya.

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...KEH..KEH..KEH..502 x....

      Delete
    9. Pemuda Umno: Lebih mudah muflis jika pinjam yen
      Diterbitkan 13 Jun 2018, 3:04 petang | Dikemaskini 13 Jun 2018, 4:14 petang

      A+ A-
      Pemuda Umno hari ini melahirkan rasa hairan dengan tindakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meminta Jepun memberi kredit yen kepada Malaysia.

      Ketua Penerangan Pemuda Umno Shahril Hamdan berkata langkah itu menyebabkan risiko muflis lebih tinggi kerana terdedah kepada turun naik kadar tukaran asing dan faedah negeri Jepun.

      “...negara tidak akan muflis apabila meminjam dalam mata wang sendiri.

      “Pengeluaran ringgit dikawal oleh Bank Negara Malaysia, jadi tak timbul isu negara akan muflis dengan 98 peratus daripada hutang kerajaan didenominasi dalam ringgit.

      “Hutang kerajaan ini bukan macam hutang kita individu-indivbidu atau isu rumah,” katanya.

      Baca: Dr Mahathir minta pinjam Yen daripada Jepun

      Setakat ini, kata Shahril, hampir semua hutang kerajaan adalah dalam ringgit dan hanya dua peratus hutang kerajaan dalam mata wang asing, termasuk yen.

      Mahathir semalam mendedahkan beliau meminta Jepun memberi kredit yen dengan rakan sejawatannya itu Shinzo Abe berkata beliau akan menimbang permohonan itu.

      Jepun pernah memberi pinjaman mudah kepada Mahathir menjadi perdana menteri kali pertama pada 80-an dengan kadar faedah hanya 0.7 peratus yang dibayar balik lebih 40 tahun.

      Kerajaan baharu pimpinan Mahathir, yang mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri ketujuh bulan lepas, mendedahkah hutang kerajaan kini mencecah RM1 trilion.

      Sementara itu, Shahril juga berkata Malaysia masih berhutang berbilion ringgit kepada Jepun yang dibuat pada tahun 90-an.

      Antaranya, kata beliau, untuk projek khusus seperti projek pembangunan luar bandar, pembinaan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) dan projek Empangan Beris, projek pembangunan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS).

      “Tindakan Tun Mahathir menimbulkan lebih banyak persoalan daripada penyelesaian,” katanya.

      “Kalau pinjaman daripada Kerajaan Jepun dibuat untuk projek-projek pembangunan tak apa lagi, tapi pinjaman ini katanya dibuat untuk selesaikan hutang kerajaan yang asalnya dalam ringgit sendiri.

      Delete
  6. Blo Li Wei,itu Yibbo manyak suwey
    Itu cai GN lia seluar sulah londey
    Dulu makan dedak itu time Yibbo tokey
    Bila sulah yatuh,hali2 hamtam Madey!

    Yibbo songlap, sikalang cakap Tuhan
    Sulah bikin yahat cakap ujian,ujian
    Mau lembat wang,Madey sulah tahan
    Poket sulah keling,lulu manyak hujan!

    Lunia sulah tau, Yibbo manyak sapu
    Wang yuta libu lia atak tipu
    Olang macam GN hanya ikan kelapu
    Yibbo tabur dedak perut sulah sebu!

    Haiya blo Md Noor Selamat Hali Laya
    Bila mau yumpa Fan Tun mau bulanja
    Blo Pakatan suma wa manyak picaya
    Kita sokong Pakatan talak olang taja!

    GN manyak musuk hati manyak hitam
    Hali2 masuk sini Madey mau hamtam
    Kita kasi lawan sampei lia pitam
    Hali2 komen cukai,macam lia kastam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir is facing a serious problem getting the evidence to arrest Najib
      This was what The Star reported on 1st November 2014, more than a month before Khairuddin Abu Hassan lodged his police report alleging that the then Prime Minister Najib Tun Razak stole 1MDB’s money, which Tun Dr Mahathir Mohamad alleged came to RM42 billion.

      The Low family fortune was built by its patriarch the late Datuk Low Meng Tak. The Teochew-speaking Meng Tak was born in 1922 in a village in China’s Guangdong province and had built a substantial part of the family fortune in China and Thailand primarily in the 1960s and 1970s through his entrepreneurship in iron-ore mining and various liquor distilleries. He had also invested in real estate across Asia, in which a portion has been sold over the years, while the family continues to develop or sell the remaining land bank.

      Over the years, Meng Tak diversified the family’s business into agriculture and aquaculture, plantations, commodities trading and equity investment, among others. The family fortune was consolidated in 2008 into a global family trust for estate planning purposes.



      Unknown to many Malaysians, the Low family was already wealthy long before the story of 1MDB ‘broke’ in December 2014. And even more unknown to Malaysians is that Jho Low’s father, Larry Low Hock Peng, is a Mahathir crony just like George Tan, Abdullah Ang, Tan Koon Swan, Vincent Tan, Francis Yeoh, Eric Chia, Ananda Krishnan, Tunku Abdullah ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman, Loy Hean Heong, Tun Daim Zainuddin, Yahaya Ahmad, Halim Saad, Samsuddin Abu Hassan, and many more.

      Anyway, the Mahathir-Low link goes way back and because of that link Mahathir has no intention of arresting and jailing Jho Low although Mahathir knows where Jho Low is and can easily nab him. Instead, Mahathir and Daim are discussing with the Low family immunity from prosecution for Jho Low if he is prepared to turn state’s witness.

      The government is having problems finding enough evidence to arrest and jail Najib, as Mahathir himself admitted. Mahathir and Pakatan Harapan had declared that the day after they get to form the new Federal Government, Najib is going to be arrested and jailed. They also declared they have enough evidence to prove that Najib stole 1MDB’s money.



      But it has now been more than a month and they still cannot do what they promised. And Mahathir has confessed that if they arrest and charge Najib now, they are going to lose their case. So they have to wait until they have enough evidence to nail Najib before they make their move.

      Delete
    2. But that would be okay if they had the luxury of time. As it stands now more than 30 days have passed and they have only about two months more to arrest and charge Najib if they want to meet their 100 days promise. Hence they need to nail Najib another way.

      And that is why Mahathir and Daim are offering Jho Low immunity from prosecution if he is prepared to turn state’s witness. They want Jho Low to testify against Najib so that they have enough ‘evidence’ to send Najib to jail. That would be the only way to nail Najib. If not, the 100 days will come and go and Najib will still remain a free man. And that is going to have serious repercussions on Pakatan Harapan’s credibility.

      Source: Malaysia Today

      ################################################

      Daalm posting yang lepas, saya ada membicarakan berkaitan hal ini..nampaknya ada juga kebenaran telahan saya tu...kes 1 MDB ni takkan settle selagi Jho low tak testify in court. Lepas DSNR didapati bersalah..JL akan walk out as a free man akibat dari hubungan baik bapaknya dengan Tun M. Tun M bukannya berdendam dengan JL tapi dengan DSNR...masa marah2 JL atas ceramah sebelum PRU tu semuanya main wayang aje. Kan DSNR dah sebut dulu..Tun is the best actor in Msia and he should get an award for that !!!!!!

      Delete
    3. yes bro fan tun mari kita kasi sekeh bila babi tu sesat menyondol kat sini.

      Delete
    4. UMNO Masih Parti Melayu Islam Terbesar



      oleh Ab Jalil Backer

      Keputusan parti-parti komponen Sarawak keluar dari Barisan Nasional sudah dijangka. Mereka perlu memikirkan kepentingan Sarawak dan hubungan dengan Persekutuan.

      Mereka mungkin mengambil iktibar apa yang berlaku kepada Kelantan ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri Keempat. Sekarang beliau Perdana Menteri ke 7.






      Selain itu, sejak sebulan lalu saya ada berbincang dengan sahabat-sahabat dari Sarawak, dan kesimpulan kami ialah, PBB perlu keluar dari BN dan menjadi bebas yang rapat dengan kerajaan Persekutuan, hatta menyertai Pakatan Harapan pun.

      Ada sebab yang tidak dapat saya tulis kepada umum. Namun saya percaya keputusan PBB adalah terbaik untuk negeri Sarawak buat masa ini.

      Masa depan BN tidak akan ditentukan dalam sehari dua ini. Usah gundah gulana dengan perkembangan ini. Politik adalah sesuatu dinamik, Pilihan raya lima tahun lagi.

      Buat masa sekarang adalah penting mengukuhkan UMNO terlebih dahulu.

      Apa pun ejekan dan cemuhan media sosial, UMNO masih merupakan parti Melayu Islam terbesar sama ada dari segi penguasaan kerusi Parlimen mahu pun organisasi.

      Atas runtuhan kota Barisan Nasional ini akan kita bina negara baharu suatu ketika nanti.

      Selamat Hari Raya, maaf zahir dan bathin...keh..keh..keh...

      Delete
    5. Islam kapal selam..sekejap timbul sekejap tenggelam..bila kena kat kepala korok sendiri tak islamik tapi bila kena kat orang lain mmng dh balasan Allah!!

      Delete
    6. Ringgit dibuka rendah berbanding dolar AS
      Diterbitkan 14 Jun 2018, 10:41 pagi | Dikemaskini 14 Jun 2018, 10:43 pagi

      A+ A-
      Ringgit terus susut berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) ketika dibuka hari ini kepada hampir paras 4.00 selepas Jawatankuasa Pasaran Terbuka Persekutuan negara itu memberi petunjuk untuk menaikkan kadar faedah sebanyak dua kali lagi tahun ini.

      Bagaimanapun pasaran masih berhati-hati berhubung ketidaktentuan susulan pelan pengurangan rangsangan kuantitatif oleh Bank Pusat Eropah (ECB).

      Ketua Dagangan di Asia-Pasifik OANDA, Stephen Innes berkata pasaran menjangkakan urus niaga terus suram hari ini kerana pelabur tidak memasuki pasaran menjelang mesyuarat ECB memandangkan mereka kekal terikat dengan langkah makro dalam persekitaran kadar faedah global.

      Pada 9.01 pagi, ringgit disebut pada 3.9930/9970 berbanding dolar AS daripada 3.9920/9960 ketika ditutup pada Rabu.

      Unit tempatan juga diniagakan rendah berbanding kumpulan mata wang utama lain.

      Ringgit susut berbanding dolar Singapura kepada 2.9892/9933 daripada 2.9874/9908 pada Rabu dan rendah berbanding pound Britain kepada 5.3394/3468 daripada 5.3241/3311.

      Mata wang tempatan lemah berbanding yen Jepun kepada 3.6198/6238 daripada 3.6097/6140 pada Rabu dan susut berbanding euro kepada 4.7089/7149 daripada 4.6922/6973.

      Delete
  7. PPBM Perak di pandang Serong

    Pru 14 telah berjaya menukar struktur politik negara apabila pakatan harapan menang dengan bergaya menumbangkan 60 tahun kerajaan umno barisan nasional.

    Disebalik kejayaan tersebut terpalit pula satu titik hitam dimana PPBM yang merupakan salah satu komponen Pakatan Harapan dilihat mula menarik masuk ahli ahli umno ke dalam parti tersebut.

    Tidak cukup dengan itu beberapa tindak tanduk menteri besar dari PPBM seperti Johor dan Perak mula diragui oleh rakan komponen mereka.

    Malah penyokong penyokong tegar mula melahirkan rasa tidak puas hati kerana kedua dua menteri besar tersebut membawa masuk musuh ketat mereka yakni orang umno ke jawatan penting dalam kerajaan negeri.

    Isu taraf pendidikan menteri besar perak juga kini menjadi isu kerana dituduh menipu mempunyai ijazah dari sebuah universiti di Australia.

    Sehingga artikel ini ditulis MB perak masih belum menafikan tuduhan tersebut yang membuatkan rata rata rakyat Perak mula mempercayai menteri besar mereka sebenarnya bertaraf SPM sahaja.

    Ini benar benar memalukan kerana tidak mempunyai pendidikan tinggi dan menipu mempunyai ijazah adalah satu kesalahan moral kepada ahli politik.

    Semuanya berpunca daripada kemarahan penyokong pakatan harapan yang tidak berpuas hati terhadap lantikan wakil rakyat umno sebagai penasihat menteri besar.

    Alasan yang diberikan oleh pejabat menteri besar atas perlantikan itu adalah kerana mahu membalas jasa baik adun umno yang melompat parti dan tertubuh kerajaan negeri di bawah pakatan harapan.

    Rakyat merasakan mb perak mudah diugut kerana jasa tersebut dan terpaksa membalas jasanya.

    Lebih malang lagi mb perak masih lagi menyambut kegembiraannya dapat menjadi MB dengan majlis majlis keraian dan makan makan.

    Rakyat perak ternanti nanti apakah dasar kerajaan negeri yang mahu dibuat oleh MB.

    Rata rata rakyat ternanti nanti agar perak dapat menurut jejak kerajaan negeri selangor dan pulau pinang yang lebih menjaga kebajikan rakyat.

    Sudah ada desas desus penyokong pakatan harapan mahukan menteri besar ini ditukar kepada menteri besar yang lebih tahu mentadbir negeri.

    Nama nama seperti Yb Nizar Jamaludin mula dilaung laungkan sebagai calon MB yang berkelayakan.

    Ppbm Perak juga dilihat begitu pasif dan tidak aktif dalam mendekati rakyat. Ada yang mengatakan ppbm perak sebenarnya tidak mempunyai ahli.

    Pucuk pimpinan pakatan harapan diharap dapat bertindak pantas agar rakyat tidak menjadi mangsa kerakusan kuasa kroni kroni MB perak yang sudah mula menyusun orang orang mereka ke dalam syarikat GLC negeri perak.

    Ada yang sudah berbisik dengan mengatakan nasib rakyat perak tak ubah seperti lari dari mulut buaya dan masuk kedalam mulut naga yang lebih lebar...

    Keh..keh..keh...Harrrk ..Tuiiii ..kikikoikikhkikioikiki

    Selamat hari raya, maaf zahir dan bathin !!!!!

    ReplyDelete
  8. Kukuhkan UMNO Dulu, Apa Langau Yang Lain, Kita Selesai Kemudian



    ADAT bila dah kalah, macam-macamlah dugaan dan cabaran. Ini biasalah, dimana-mana pun berlaku. Alangkah bini yang lama bersama, beranak pinak segala pun, ada yang tinggalkan suami bila hidup dah susah, ini pulak komponen parti politik.

    Pokok pangkalnya sekarang ialah UMNO perlu diperkukuhkan dulu. Hari ini UMNO, Presiden dan Timbalan Presiden pun takde – secara teknikalnya. Organisasi itu perlu diperbetulkan balik, susun semula jentera untuk lebih agresif dalam memikul peranan baru sebagai pembangkang.

    Dalam tempoh itu, apa bunyi “langau” – seperti cadangan nak mengusir UMNO dari BN, datang dari parasit yang selama ini hanya tahu menumpang senang, UMNO perlu lupakan. Nanti sibuk melayan, apa kerja pun tak jalan. Boleh jadi, itu hanya pandangan peribadinya sendiri, tak kena mengena dengan kepimpinan tinggi parti yang diwakilinya, buat apa nak bagi perhatian sangat?






    Bila UMNO dah kukuh, bila UMNO dah kuat dan kembali dapat sokongan rakyat, masa itu parti penuh lembu dan kerbau pun akan datang minta berkomponen.

    Lagipun rakyat hari ini tengah terbeban dengan segala macam. Kos sara hidup tak turun, minyak tak turun, rumah tak murah, pentadbiran tak melaksanakan janji pilihanraya – semuanya (setakat ini), flip flop pulak lagi (HSR), semua ini perlukan UMNO untuk menjuarainya.

    Setakat nak tunjuk Jalan Tunku Abdul Rahman penuh, bazar Ramadhan penuh, itu zaman Najib pun berlaku. Hakikatnya janji planet dan galaksi dalam PRU dulu tu mana?

    Ini penulis difahamkan, ada di negeri yang baru diperintah Pakatan, janji dalam manifesto BN pun diambiknya jadi acara tahunan dan diperluaskan pulak lagi, punyalah koman.

    Pasal dia sendiri takde apa nak janji pada rakyat, semuanya harap pada 10 pertama dalam 100 hari yang telah ditangguhkan entah sampai bila. Tambah pulak baru-baru ni, dalam heboh kata negara berhutang, nak buat pulak pinjaman baru dengan negara lain, sebijik macam orang pinjam along, gali lubang kambus lubang.

    Hutang pinjam dengan negara sama berpuluh tahun dulu pun tak habis lagi

    Dengan GST menjadi 0% hingga Ogos sebelum SST 10% mengambil tempat, negara mungkin hilang berbilion pendapatan sebulan, harga barang tak turun mana pun – ramai yang kata susah, bukan lagi persoalan betul ke, tapi bila!!

    Bila semua itu berlaku siapa nak bantu rakyat, UMNOlah. Sebab tu UMNO tak boleh terganggu dengan langau dan parasit yang cuba menjejaskan usaha memperkukuhkan UMNO yang sedang berjalan.

    Selamat hari raya, maaf zahir dan bathin !!!!!

    ReplyDelete
  9. Kes Mahkamah Mana Yg Dipengaruhi Pentadbiran Dahulu?



    ADA dakwaan dibuat seorang pemimpin di sebuah negara asing baru-baru ini yang membayangkan kononnya pentadbiran BN dahulu ada masuk campur dalam sistem perundangan negara kita – perkara yang kononnya tidak akan dilakukan pentadbiran baru.

    Sudah tentu, seperti mana banyak dakwaan serupa, kenyataan ini hanya keluar begitu saja tanpa ada bukti untuk menyokongnya. Samalah seperti menuduh Datuk Seri Najib Tun Razak mencuri dan menyelewengkan duit 1MDB.

    Sejak dari 2015 lagi kita dengar kononnya ada banyak bukti dan sekian-sekian banyak kesalahan telah dilakukan. Apa setelah mengambilalih pentadbiran, dengan meletakkan orang-orang yang dulu konon ditukar kerana cubaan menutup bukti berkaitan di agensi penguatkuasaan, rumah digeledah berhari-hari dan sebagainya, pun macam tak jumpa apa-apa juga.






    Entah pergi mana semua bukti yang dikatakan sudah ada sejak 2015 itu tadi? Rakyat bagaimanapun masih menunggu dan menanti.

    Begitupun, ketika ramai orang di media sosial menyifatkan kenyataan ini seumpama meludah ke muka sendiri, tidak kurang ramai juga yang nak tahu tentang kebenaran disebalik dakwaan yang dibuat pemimpin yang berkenaan? Kes mahkamah yang mana satu? Ini tuduhan berat kerana jika benar, ia boleh menjejaskan sistem kehakiman negara kita yang diiktiraf banyak pihak semakin baik terutama sejak 2004.

    Dakwaan kerajaan masuk campur dalam sistem perundangan negara ini seingat penulis banyak diperkatakan sejak 1998, bukan beberapa tahun kebelakangan ini. Semua orang tahu zaman Najib menjadi Perdana Menteri, banyak juga keputusan Mahkamah yang disifatkan sebagai “tidak menguntungkan” pentadbirannya dibuat

    Kalau ada campur tangan, boleh ke jadi macam itu?

    Lain pulak ceritanya selepas September 1998. Sistem kehakiman kita diperlekeh dan dihina parti-parti pembangkang pada ketika itu akibat kes-kes Mahkamah yang tidak menyebelahi pemimpin mereka, sehingga ke tahap digelar sebagai Mahkamah kangaroo – entah apalah maksudnya tapi bukanlah sesuatu yang baik rasanya.

    Ungkapan “Rakyat Hakim Negara” adalah manifestasi kehilangan kepercayaan pembangkang pada zaman itu dan selepasnya terhadap sistem keadilan negara kita.

    Justeru rakyat menunggukan bukti, dengan macam mana kerajaan dulu masuk campur dalam sistem keadilan negara kita? Bukti mau ada, cakap siapa pun boleh.

    Selamat Hari Raya, maaf zahir dan Bathin...keh..keh..ke4h...

    ReplyDelete
  10. Apakah Dr. Mahathir masih “meroyan” dengan parti yang pernah dipimpin



    UMNO hari ini menegaskan pihak yang berada di luar supaya tidak mencampuri atau cuba mempengaruhi proses pemilihan parti itu yang akan diadakan pada 30 Jun ini.

    BERIKUT KENYATAAN PENUH:

    
1. UMNO dengan tegas meminta pihak-pihak yang berada di luar parti agar jangan mencampuri atau cuba mempengaruhi proses pemilihan parti pada 30 Jun ini.







    2. Kenyataan yang dibuat oleh beberapa pemimpin pembangkang mengenai pencalonan pelbagai jawatan yang dipertandingkan tidak ubah seperti mahu melaga-lagakan pemimpin UMNO yang sebenarnya bertanding dalam semangat harmoni adik beradik dalam keluarga besar. 


    3. Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai seseorang yang layak menerajui UMNO, kami sifatkan sebagai ‘menjaga tepi kain orang’ sedangkan UMNO tidak pernah mencampuri atau mengulas mengenai parti komponen Pakatan Harapan.


    4. Apakah Dr Mahathir masih ‘meroyan’ dengan parti yang pernah dipimpin dan diperkudakannya selama 22 tahun?


    5. Begitu juga dengan kenyataan Lim Kit Siang bahawa UMNO memerlukan pendekatan baru untuk memulihkan imejnya.


    6. Kami ingin menasihatkan Kit Siang agar memberi tumpuan kepada isu dalaman DAP dan kes rasuah yang dihadapi oleh anaknya, iaitu Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.


    7. Kit Siang juga harus akur dengan kenyataan ahlinya sendiri yang menggelar beliau sebagai seorang diktator kerana keengganannya menyerahkan kuasa kepada orang lain.


    8. Begitu juga dengan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz. Beliau yang mengaut kekayaan ketika di dalam UMNO, tidak ada hak lagi berkata apa-apa mengenainya.


    9. UMNO merasakan cubaan campur tangan ini bertujuan memporak-perandakan parti yang menjadi wadah perjuangan bangsa Melayu selama ini. 


    10. Namun perlu diingat bahawa secara individu, UMNO meraih 54 kerusi Parlimen pada PRU lalu, membuktikan ia mampu berdiri sendiri tanpa gabungan politik Barisan Nasional dan Pakatan Harapan.


    11. PH bukanlah sebuah parti politik yang kukuh sebenarnya. Oleh itu, beranikah mereka meleraikan ikatan ini dan berdepan satu sama satu dengan UMNO? 


    12. Jadi janganlah regim PH cuba menjadi ‘king maker’ dengan cuba mencatur apa yang patut dibuat dan siapa harus menjadi pemimpin dalam UMNO. Jangan umpama ‘ayam jantan yang berkokok berderai-derai, tetapi ekor bergelumang tahi’. 


    13. Berilah kami ruang menguruskan hal parti kami sendiri. Kami yakin kepimpinan yang ada mampu menjanjikan masa depan yang lebih gemilang. 


    Unit Komunikasi Strategik
Ibu Pejabat UMNO
Kuala Lumpur
11 Jun 2018

    Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Bathin....

    ReplyDelete
  11. Suatu hari di kedai kopi.

    A:
    "Aiikkk... gas masak naik harga pulak... sebelum ini petrol RON97 naik harga... ingatkan harga barang nak turun..."

    B:
    "Tak apalah harga naik pun, GST dah tak ada lagi..."

    A:
    "Oohh... lupa pulak... lagi pun kita dapat kerajaan baru untuk raya ini... macam dapat baju baru lah..."

    Umpamakan Pak Pandir berbual dengan Pak Kadok...

    ReplyDelete
  12. Jawapan Najib kepada kenyataan Mahathir



    Di sebalik meyakinkan ramai rakyat Malaysia sebelum Pilihanraya Umum ke-14, kononnya saya mencuri berbilion dana 1MDB, Tun Mahathir kini berkata, tanpa bukti kukuh, menahan atau mendakwa saya di mahkamah adalah tidak mudah.

    Beliau turut berkata bukti tidak kukuh dan jika saya didapati tidak bersalah oleh mahkamah, maka segala tuduhan yang dilempar dan tindakan oleh Pakatan Harapan selama ini akan dipersoalkan oleh rakyat.

    Dengan berkata demikian, Tun Mahathir telah mengaku PH membuat segala tuduhan itu terhadap saya tanpa bukti kukuh.






    Ia juga membuktikan kertas pertuduhan yang didakwa sudah disediakan untuk mendakwa saya pada 2015 adalah tidak benar dan sebahagian dari konspirasi menggunakan individu tertentu di dalam pentadbiran kerajaan untuk menggulingkan saya.

    Pada ketika itu, kenyataan saya tidak pernah diambil oleh SPRM, justeru bagaimana pula ada kertas pertuduhan?

    Hanya sekarang, mereka mahu melakukan justifikasi kepada tuduhan mereka dengan mencari ‘bukti’, sama ada ia benar, diimaginasikan atau direka.

    Saya ingin ulangi, bahawa saya tidak menerima faedah mahupun mencuri wang dari 1MDB atau mana-mana pihak. Jika saya didakwa atas alasan politik, saya yakin mahkamah akan membuktikan saya tidak bersalah.

    Berbeza dengan Perdana Menteri ke-4, anak saya tidak memiliki syarikat senarai awam, memiliki kereta mewah ‘supercar’ bernilai berjuta Ringgit dan tidak pernah dianugerahkan kontrak kerajaan atau menjalankan perniagaan dengan kerajaan.

    Selain itu, saya juga sedih apabila ramai rakyat beragama Islam berpendapatan rendah di negara ini yang memerlukan bantuan bagi memenuhi tuntutan agama menunaikan Haji, kini tidak lagi menerima bantuan dari kerajaan.

    Tun Mahathir adalah silap untuk mendakwa wang yang digunakan 1MDB bagi membiayai beribu jemaah haji, adalah hasil curi.

    Tun Mahathir kerap membuat dakwaan duit dicuri dari 1MDB. Bagaimana agaknya, 1MDB mencuri wang 1MDB sendiri untuk membolehkan syarikat ini membiayai jemaah haji?

    Jemaah haji yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang kerana dana yang digunakan untuk membantu mereka menunaikan Rukun Islam ke-5 ini adalah dari sumber halal kerana saya akan menanggung dosa yang besar jika ia adalah sebaliknya.

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikk..tau pulak dosa pahala ye..syurga neraka ye...ingatkan dh x ingat

      Delete
    2. Dari HOPE Ke HARAPAN – Apakah Ada Kaitan Agenda Evangelis?


      Timbulnya istilah HarApan dilihat seolah-olah ada kesinambungan dari satu kepada satu.

      Tidak dapat dinafikan bahawa istilah HOPE sangat penting dalam ajaran Kristian. Ada yang meletakkan HOPE/HARAPAN itu sebagai “top 10” paling penting. Begitu dengan angka “7” (tujuh) sebagai angka yang paling penting dalam ajaran Kristian (kita berbicara tentang angka 7 dalam tulisan akan datang).

      Pelbagai pertubuhan dan gereja mengguna istilah HOPE. Di merata pelusuk dunia.

      Istilah itu bukan sekadar harapan biasa moga-moga ianya berlaku, tetapi mereka mempunyai kenyakinan penuh dalam mencapai kejayaannya.

      Dalam menghadapi kedatangan tahun 2013, yang bakal menyaksikan berlakunya PRU-13 sebuah gabungan persatuan gereja Kristian Malaysia mengeluarkan satu dokumen berbentuk manifesto mereka bertajuk “Hope of Jubilee” (Harapan Jubilee).

      Harapan mereka ialah agar selepas PRU-13 nanti dapat diubah apa-apa keputusan-keputusan Kerajaan yang telah dibuat yang orang Kristian rasakan tidak menyebelahi mereka sebelum ini.

      Dalam pada masa sama, gabungan parti pembangkang Pakatan Rakyat turut mengeluarkan Manifesto PRU-13 mereka dengan tema “People’s Hope” (HARAPAN Rakyat).

      Tiba-tiba, dalam PRU-14, pakatan yang dulu mengguna tema Harapan Rakyat bertukar menjadi Pakatan HarApan.

      Apakah ini suatu kesinambungan yang memang ada percaturannya dari awal lagi? Apakah ertinya huruf “A” di tengah istilah harapan itu dibesarkan?

      Delete
  13. Bonus hari raya dan RM700 juta



    Ab Jalil Backer

    Bonus hari raya dan RM700 juta


    PENGUMUMAN Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, mengenai Bantuan Khas Aidilfitri sebanyak RM400 membabitkan 1.2 juta daripada 1.6 juta penjawat awam merupakan khabar gembira kepada penjawat awam yang sedang memikirkan hala tuju kerajaan baharu ini.

    Guan Eng turut mengumumkan bantuan yang sama sebanyak RM200 kepada pesara kerajaan.






    Apa yang menimbulkan kehairanan rakyat ialah beliau menyatakan bantuan ini menggunakan peruntukan khas RM700 juta yang akan dibentangkan menerusi Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan Tambahan pada sidang Parlimen Jun ini.

    Menurut Guan Eng lagi, semakan mendapati janji bonus Aidilfitri sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam yang diumumkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, tidak termasuk dalam peruntukan Bajet 2018.

    Kenyataan ini sangat mengelirukan dan menimbulkan tanda tanya apakah kita masih belum habis berpolitik pasca PRU14? Sebagai seorang menteri yang mengangkat sumpah menjalankan tanggungjawab dengan jujur dan amanah, Guan Eng tidak sepatutnya mislead masyarakat tanpa fakta yang jelas.

    Dalam pembentangan Bajet 2018, Menteri Kewangan ketika itu, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, dengan jelas mengumumkan Bayaran Khas sebanyak RM1,500 kepada penjawat awam. Bayaran ini akan diberikan dua kali iaitu RM1,000 pada Januari 2018 dan RM500 sebagai bonus Hari Raya Aidilfitri.

    Dalam pembentangan tersebut juga Najib turut mengumumkan bantuan khas RM750 kepada 743,000 pesara kerajaan. Mereka telah menerima bayaran sebanyak RM500 pada awal Januari lalu dan sepatutnya menerima RM250 menjelang Aidilfitri ini.

    Jika menteri dan penasihat baharu gagal menemui butiran tersebut, mereka bolehlah merujuk kepada teks ucapan Bajet 2018 pada para 240, halaman 64. Ini boleh diakses dalam dokumen pdf di laman web Kementerian Kewangan sendiri.

    Bajet 2018 ini telah diluluskan oleh Parlimen iaitu Dewan Rakyat, Dewan Negara dan Yang di-Pertuan Agong. Justeru sangat menghairankan apabila media melaporkan Menteri Kewangan mendakwa tiada kelulusan dalam pemberian bonus hari raya oleh kerajaan sebelum ini.

    Mengukuhkan lagi kenyataan ini, bayaran sebanyak RM1,000 telah dibuat oleh kerajaan pada Januari 2018. Jadi bagaimana kerajaan hari ini mendakwa tiada kelulusan kewangan untuk pembayaran bonus hari raya?

    Sebagai rakyat biasa kita tentu tertanya-tanya, jika Bajet 2018 yang diluluskan oleh Parlimen bukan kelulusan sebenar perbelanjaan kerajaan, siapakah yang berkuasa meluluskannya?

    Jika benar kerajaan sekarang akan mengemukakan permohonan peruntukan khas untuk bayaran RM400 pada hari raya ini, ini bermakna penjawat awam sepatutnya menerima bayaran khas sebanyak RM900 bukannya RM400. Dalam Bajet 2018 telah diperuntukkan RM500 dan hari ini kerajaan umum bayaran RM400 seorang melalui peruntukan tambahan akan datang.

    Apabila bayaran yang diterima penjawat awam hanya RM400 bukan RM900 dan pesara hanya menerima RM200 bukan RM450, maka kita khuatir peruntukan khas yang akan diminta nanti akan digunakan untuk perkara lain.

    Peruntukan ini membabitkan jumlah yang agak besar iaitu RM700 juta. Ini belum termasuk lebihan dari peruntukan asal yang telah dikurangkan dari RM500 kepada RM400 dan peruntukan pesara kerajaan dari RM250 kepada RM200.

    Dalam keadaan Menteri Kewangan yang baharu membuat pelbagai kenyataan mengelirukan dan hanya Mohd Najib yang mengulas isu, maka kita tertanya-tanya di mana bekas Menteri Kewangan Kedua yang terbabit secara langsung dalam pengurusan kewangan negara.

    Sebagai Menteri Kewangan Kedua yang hendak bertanding Naib Presiden Umno, adalah wajar Datuk Seri Johari Abdul Ghani tampil membetulkan penyimpangan fakta dan polisi. Malangnya, pemimpin Umno lebih memilih jalan menyelamatkan diri dari padamenjadi pembangkang yang bertanggungjawab.

    Kepada pembaca saya ucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin. Semoga hari-hari mendatang lebih baik dari semalam.

    * Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (Akar)

    ReplyDelete
  14. Projek kedua Mahathirisme – Ti Lian Ker



    Pengumuman Perdana Menteri semasa Persidangan Nikkei ke-24 untuk melaksanakan projek kereta kebangsaan baru menimbulkan kebimbangan sikap pemerintahan kuku besi diamalkan Tun Dr. Mahathir Mohammad.

    Jurucakap Publisiti MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker melalui kenyataannya hari ini berkata, keputusan itu dibuat tanpa berunding dengan Kabinet telah menyerlahkan sikap kuku besi yang diamalkan oleh Dr. Mahathir.

    Sedangkan, ujar beliau, ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Prof. Dr. Jomo Kwame Sundaram sendiri pada tahun 1980-an pernah membantah projek kereta nasional kerana dianggap tidak menguntungkan.






    Perkara itu, katanya, terbukti apabila projek Proton tidak berjaya dan hanya menghabiskan wang berbilion ringgit yang sepatutnya digunakan bagi membangunkan kemudahan pengangkutan awam.

    “Apakah semua projek ini hanya untuk memuaskan rasa bangga seorang pemimpin sahaja?” katanya.

    Lian Ker juga bimbang dengan sikap buta geografi Dr. Mahathir kerana mengehadkan Dasar Pandang Timur kepada Jepun dan Korea sahaja, sedangkan China adalah negara terbesar di Asia Timur.

    “Adakah sentimen anti-Sino yang dimainkan oleh Dr Mahathir menyebabkan dia menganggap bahawa Geely dan China bukanlah Asia Timur?” katanya.

    Sementara itu, beliau menambah, keinginan untuk menceburkan dengan projek kereta kebangsaan lain seharusnya memikirkan kewangan negara haruslah sihat dan pengangkutan awam perlulah maju dan lancar.

    “Pengangkutan awam sangat penting kerana ia dapat menjimatkan masa dari kesesakan lalu lintas,” katanya.

    MCA, juga katanya, bimbang pembatalan projek MRT3 dan Kereta Api Laju KL-Singapura serta pada masa sama ECRL dikaji semula, akan disalah erti oleh negara China dan dikhuatiri negara kuasa ekonomi dunia itu akan melaksanakan boikot terhadap Malaysia secara tidak rasmi.

    China, jelas beliau, telah melaksanakan dasar berkenaan terhadap Korea Selatan dengan tidak menggalakkan pelancong dari China ke negara berkenaan dan pada yang sama menggenakan peraturan ketat terhadap barangan yang diimport dari negara terbabit. – UTUSAN ONLINE





    ReplyDelete
  15. INSTITUSI RAJA JADI BAHAN FITNAH, MANA PIHAK BERKUASA???


    Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini menafikan dakwaan yang tersebar dalam media sosial, baginda menerima suapan RM1.3 bilion atas “naungan baginda” berhubung satu projek.


    Tengku Abdullah juga bertitah baginda tidak mempunyai kaitan dengan China Rainbow International Investment Co Ltd (CRIIC), syarikat yang didakwa membuat pembayaran itu.


    “Saya tiada kaitan dengan syarikat China itu. Syarikat China itu sudah pun menjawab. Saya tidak mahu komen,” titah baginda dalam satu WhatApps melalui pegawai media kepada Bernama hari ini.


    Sepucuk surat mendakwa RM1.3 bilion diberikan kepada Tengku Abdullah sebagai suapan atas “naungan baginda” menjadi viral dalam media sosial.


    Surat bertarikh 8 Februari 2018 dan ditandatangani Presiden CRIIC Global & Pacific, Will JW Ding berkata, wang itu adalah ganjaran selepas Sapura-China Rainbow Consortium dikatakan diberi projek MRT3 bernilai RM45 bilion.


    Sementara itu, CRIIC dalam satu kenyataan turut menafikan dakwaan itu dan menegaskan mereka “menjalankan perniagaan dengan penuh integiriti dan mengamalkan piawaian tertinggi urus tadbir korporat”.


    “Surat yang didakwa itu direka-reka. CRIIC tidak pernah mengeluarkan surat seperti itu. Kandungannya benar-benar palsu dan tidak wujud Sapura-China Rainbow Consortium,” menurut kenyataan itu.


    Kenyataan itu juga menyebut CRIIC sedang mendapatkan nasihat undang-undang dan berhak menuntut keadilan bagi mendapat remedi sivil dan jenayah terhadap pelaku berniat jahat itu.

    ReplyDelete
  16. REJIM PAKATAN "JUAL NEGARA" KEPADA JEPUN???


    "BATAL HSR MUKTAMAD. TIDAK BERI MANFAAT DAN TIDAK MENGUNTUNGKAN" - DR. M

    Ayat itu ayat dia sendiri. Bukan ayat dari mulut orang lain. Bukan Menteri dari Pakatan yang keluarkan kenyataan tersebut. Tapi hari ini, lain pulak cerita yang disampaikan depan orang Jepun?


    Satu lagi keputusan Rejim Pakatan dibuat secara 'U-Turn'. Secara tiba - tiba projek High Speed Rail (HSR) ditangguhkan dan tidak dibatalkan seperti mana yang telah diumumkan sebelum ini.


    Adakah Projek HSR berkenaan akan diberikan kepada sebuah syarikat Jepun? Jika sebelum ini, Kerajaan BN buat kerjasama dengan China, dituduh cuba menjual kedaulatan Negara. Kali ini?


    Perlu diingatkan, KLIA dibina dengan menggunakan pinjaman Yen dari Jepun. Pinjaman itu memang kadar faedahnya rendah tetapi faktor turun naik Yen Jepun (JPY) merupakan faktor penting yang harus diambil kira.


    Hutang KLIA kadar faedah dalam 3%. Nampak macam kecil. Namun, selepas pinjaman diambil, JPY naik mendadak mengakibatkan hutang itu naik hampir sekali ganda. Itu yang ditakutkan.


    Untuk makluman JPY/MYR sekarang berada dalam jajaran menaik. Oleh itu, pinjaman ini berisiko untuk naik di masa hadapan akibat daripada kenaikan JPY. Sejarah pemerintahan PM ke-4 akan berulang!


    Kesimpulannya, Rakyat diperah memberi sedekah sehingga pelajar-pelajar sekolah pun menjadi mangsa. Tapi dalam masa yang sama, Sang Perdana Menteri, dengan selamba buat hutang baru dengan Jepun dalam nilai Yen. Makin bankrap la Malaysia dibuatnya!!!

    ReplyDelete
  17. Tidak sampai 100 hari memerintah, kini tarif asas gas asli akan meningkat sebanyak 77 sen!


    Isi rumah di Malaysia akan membayar tarif asas gas asli yang lebih tinggi selepas ia dinaikkan 77 sen kepada RM23.80 per satu juta unit termal British (MMBtu).




    Menurut Gas Malaysia Berhad (Gas Malaysia), kenaikan itu berkuat kuasa mulai 1 Julai hingga 31 Disember 2018 dibuat selepas menerima kelulusan dari Suruhanjaya Tenaga.



    “Purata tarif asas gas asli ditetapkan pada RM31.92 per MMBtu untuk tempoh Julai hingga Disember 2018 adalah sejajar dengan pengumuman Gas Malaysia pada 28 Disember 2016,” katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

    Kerajaan sebelum ini telah menetapkan rangka kerja peraturan berasaskan insentif (IBR) yang menetapkan tarif asas untuk tempoh pengawalseliaan tiga tahun mulai Januari 2017.

    IBR membenarkan perubahan dalam kos gas yang akan melalui mekanisme kos gas untuk dilepaskan (GCPT) setiap enam bulan.

    Jelas Gas Malaysia, di bawah mekanisme GCPT, bayaran tambahan 77 sen per MMBtu akan dilaksanakan untuk semua kategori disebabkan harga kos gas sebenar yang tinggi berbanding harga rujukan gas dalam tarif asas bagi tempoh tersebut.

    “Ini bermakna tarif efektif purata pada RM32.69 per MMBtu,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan sekarang kenaikan gas pun dibenarkan.
      Itulah pakatan Haprakan !!!!!
      Lepas ni kueh naik rega. Ada menteri akan suruh tanam kueh.

      Gas pun tak boleh nak jaga jangan harap la reti baca buku ledger. Nanti ada yang cadangkan kalau tak mampu pakai gas, masak guna kayu api aje.... atau pun tanam gas kat sekeliling rumah pulak.

      Jahanam negara bila beri kat Harapan !!!!!

      Delete
  18. kau sibuk pasal umno apa pasal..apa ke kau mabuk..bala tuhan akan timpa ph tak lama lagi..sbb fitnah2 dajal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fitnah ggapo, Mamat wei. Ko ckp tarak fakta, gaya mulut celupar aje. Ko baca lah ini, ko kasi tau dengan fakta hok mano yang fitnah, kalo tak, ko bodo -

      The Edge further reported, quoting sources, that the cost of the ECRL project was inflated by about RM20 billion, in part, to buy assets from 1MDB.

      The controversial ECRL had been awarded to China state-owned company, China Communications Construction Company Ltd (CCCC). Out of the construction cost of RM55 billion, 85 percent or nearly RM47 billion was to be financed by China.

      Reports say payment is to be made directly to CCCC without the money coming into Malaysia according to a time schedule which does not reflect payment on a percentage of completion basis. Apparently, RM20 billion has already been drawn down from the loan but there is no clarity on where the money has gone.

      Delete
    2. An academic exercise on blame


      A friend, whose organisation almost got chopped recently by the Malaysia Baru new government, sent an interesting message.

      Her message was refreshing and current. It was something we had delved into since our late teens and wrote of it in this blog many years ago.

      It is purely an academic exercise but thought its worthy for pondering, thus shared it below:
      I think it's important that we acknowledge and frame the issues that Malaysia faces.
      While the sense of outrage is absolutely natural, let's recognize that what happened here is a story as old as time.

      A small group of people took control of the masses using race, religion and the umbrage of legitimacy to hold power.

      They co-opted anyone and everyone who was willing to look the other way, in return for personal gain.

      While UMNO may have been at the nexus of power, consider that they were only able to do this because of the collusion of all the other parties, who ostensibly, were fighting for their own groups.

      Which brings me back to my earlier point. Men have been doing this to men for a long time.

      First there was feudalism where the nobles enslaved commoners in an endless cycle of servitude.

      Then came the church who propped up the rulers while building their own power base.

      This is repeated throughout history from the middle east to Asia. Rajas, Caliphs, Emperors....


      While conditions are better, today nothing has changed. The new emperors are today's capitalist. They are the real power. They dictate surreptitiously to governments what need to be done all so that the engine of profit chugs along. We are still their slaves.

      So while the Felda farmers are being used in a crude and obvious way, the rest of us are also victims of the capitalist engine, albeit in a sophisticated fashion.

      As such, perhaps it would be prudent for us to think about how we can change the narrative and prevent the men of money from total hegemony.

      They are the true enemy........ Not the politicians.

      Delete
    3. Be it feudelism or democrasy or any other socio-politicsl structure and system, each has its limitations, constraints and on the positive side, advsntages and benefits.

      Communism and Socialism attempted but failed to create that class-less and category-less society.

      Those former and still politically structured Communist and Socialist countries are now embracing free enterprise i.e. capitalism.

      Free enterprise comes with it competition and merit as the formal basis for success or the minimal of access to success.



      Like any other social structure, the final determinant for an efficient and smooth process lies with human.

      Such is human nature that there is bound to be those
      with weakness for life's trapping to pursue for whatever it takes within the ambit of competition - fair or otherwise.

      And, there is bound to be those individuals with weakness in character but with the ability to articulate and gather public support for their secretly guarded selfish cause.

      Thus, all manners and versions of ethical causes will succumb to human nature and the draw of such individuals.



      In the final analysis, maybe the answer and solution lies not in any ideological confine or sophisticated system of check and balance but within the inner self and consciousness of each and every individual.

      Good structures and systems are necessary for an efficient working of society.

      But it could be broken down by a snap of a finger by such misguided individuals and ill informed society. Something our friend realised it could happen.

      In this highly spiritual month of Ramadhan (especially during the holiest last 10 days) and as Muslim, our solution ultimately lies with Allah.

      The ideal solution to society may lies with each and every individual or for the case of a nation, each and every citizen returning to their spiritual guide.

      What do you think?

      Delete
    4. Aku yakin berbilion duit dari projek itu masuk akaun Najib ke Rosmah ke.

      Orang kominis China memang korap sejak lebih 2,000 tahun dulu. Korapsi dah merata di rebakkan dek jongos2 lelaki di istama maharaja, di potong kontol nya secara realiti, nak elakkan depa merogol gundik2 maharaja. Ini ada dalam buku2 sejarah.

      Di negara ini pun jenis depa yang mulakan korapsi. Banyak jenis jenayah takda di negara ini sabelom tiba nya ultra kiasu ungrateful ingrate coolie pendatang.

      Najib di suap depa, gamak nya ada berpuluh biji rumah. Di dalam dan di luar negara. Gomen perlu rampas, kasi dia dan mak badak diam di penjara.

      Delete
    5. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
    6. KUALA LUMPUR, (The Star Online) : Moody’s Investors Service is maintaining its estimate of Malaysia’s direct government debt at 50.8 per cent of GDP in 2017.

      It said today its assessment of contingent liability risks posed by non-financial sector public institutions has also not changed following some statements by the new Federal Government led by Pakatan Harapan which won the 14th General Election on May 9.

      “However, the new administration’s treatment of large infrastructure projects that may be placed under review but have benefited from government-guaranteed loans in the past, and outstanding debt from state fund, 1Malaysia Development Bhd (1MDB, unrated), will play an important role in determining risks that contingent liabilities pose to the credit profile,” it said.

      Moody’s said fiscal measures are a particular area of focus, given that the country’s high debt burden acts as a credit constraint.

      “Consequently, to what extent the new government achieves fiscal deficit consolidation will be vital in gauging the eventual effects on Malaysia’s fiscal metrics and credit profile,” it said in a report entitled: “Government of Malaysia: FAQ on credit implications of the new government’s policies”.

      Commenting on the impact of the new government’s removal of the country’s goods and services tax (GST), Moody’s said in the absence of effective compensatory fiscal measures, “this development is credit negative because it increases the government’s reliance on oil-related revenue and narrows the tax base”.

      Moody’s estimated revenue lost from the scrapped GST would be around 1.1 per cent of GDP this year — even with some offsets — and 1.7 per cent beyond 2018; further straining Malaysia’s fiscal strength.

      On the planned reintroduction of fuel subsidies, it viewed this as credit negative because subsidies distort market-based pricing mechanisms.

      The move could alsostrain both the fiscal position and the balance of payments while raising the exposure of government revenue to oil price movements.

      On the growth outlook, Moody’s pointed out the change in government will not materially alter growth trends in the near term. The removal of the GST could boost private consumption in the short term.

      “However, a review of large infrastructure projects could also result in any pick-up in investment being more spread out than Moody’s had previously anticipated,” it said.

      Delete
  19. Malaysia Nak Bankrap??? Pinjam Duit Dgn Negara Bankrap Kuasa 3???


    PH kata di bawah pemerintahan Najib, Malaysia nak Bankrap...Alasannya hutang negara telah meningkat sehingga RM 680 billion dan jika dikira segala jaminan yg dibuat oleh kerajaan, nilainya akan mencecet angka sekitar RM 1.2 trillion.

    Anehnya Tun M pergi ke Jepun nak pinjam duit.....dgn negara yang mempunyai hutang mencecah USD 9.6 trillion iaitu bersamaan RM 38.4 trillion.




    Jumlah keseluruhan hutang Jepun mencecah 251.14% daripada KDNK negara tersebut.

    Wow....lagi senang bankrap kalau mcm ni...







    Atas pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh parti pemerintah Yang baru jumlah hutang Malaysia telah melonjak kepada RM 711 billion.

    Kalau diikutkan jumlah hutang semasa secara online ini dari segi KDNK jumlah hutang negara kita berbanding Jepun adalah hampir 3x ganda. Sementara untuk jumlah hutang adalah 38.4 trillion bahagi RM 711 billion = 54 X ganda.

    Jadi Lu fikir lah sendiri....Senang X senang nak tipu orang2 kat Malaysia ni....Yang kononnya educated....

    ReplyDelete
  20. Shedding into Japanese snakeskin to deny bankruptcy


    The big buzz on Tun Dr Mahathir's trip to Japan on the social media is him admitting that it is not easy to arrest, charge and imprison Dato Najib.

    It is not be done in haste as failure to do so will result in people questionimg all the remarks and accusations made against him.

    This is no more swings and roundabout but practically an about turn. Its also the snake shedding a new skin acceptable to the intellect of the un-uneducated Japanese and global audience.

    Mahathir also said Malaysia will not slide into bankruptcy as there are “huge savings” from several government institutions, which can be used to help the economy recover in the event of crisis.

    “I don’t think ... the country will slide into bankruptcy,” he said in a news conference broadcast live from Tokyo, Japan where he is attending the Future of Asia conference hosted by Nikkei.

    The Malay Mail reported:
    Dr M: No fear of sliding into bankruptcy after 1997 financial crisis

    Publish date: Mon, 11 Jun 2018, 03:22 PM

    KUALA LUMPUR, June 11 — Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad sought today to allay fears that the country may become bankrupt under the Pakatan Harapan (PH) government.

    He asserted that the country has learnt its lessons from the 1997 financial crisis, adding that there are “huge savings” from several government institutions, notably the Employees Provident Fund (EPF), which can be used to help the economy recover in the event of crisis.

    “I don’t think under this government, the country will slide into bankruptcy,” he said in a news conference broadcast live from Tokyo, Japan where he is attending the Future of Asia conference hosted by Nikkei.

    Dr Mahathir was replying a question on whether Malaysia might slip into a financial crisis over the RM1 trillion debt and liabilities.

    “Had the previous government won, there would be a slide towards bankruptcy, but Malaysia is fortunate in that it has huge savings.

    “We have the Employees Provident Fund for example, which has a lot of money and many other institutions which have saved quite a lot, so that can be backing for our attempt to recover the economy,” Dr Mahathir said.

    In a reminder, he said his previous administration — then under the Barisan Nasional — had weathered the 1997 crisis that enveloped many other Asian nations, and that the current PH administration will be able to cope with similar challenges that may crop up in future.

    “As you know in 1997, we had a very terrible financial crisis, and we got out of that.

    “We feel that we know something about the finance of a country, which would enable us to claw back and retain and regain our financial strength as it was before,” Dr Mahathir added.

    Last month, Finance Minister Lim Guan Eng revealed that Malaysia is saddled with over RM1 trillion in debt.

    The announcement rocked the local stock exchange, which then saw 14 days of continued capital outflows.

    However, Dr Mahathir in an interview later, claimed that he has found ways to wipe out almost RM200 billion of the country’s RM1 trillion of debt and liabilities, and that he is working with PH to mitigate the debt.

    He has previously said that Malaysia’s total debt and liabilities have crossed RM1 trillion when combined with off-balance sheet items such as contingent liabilities and lease payments for Public Private Partnership (PPP) projects, or 80.3 per cent of the Gross Domestic Product (GDP).
    ---------

    ReplyDelete
    Replies

    1. Ignoring his cheap political propaganda and picking on the previous government, the report indirectly admitted the official govt debt is RM681 billion, which is RM380 billion more than the RM300 billion debt in 2008 before the Najib govt came into power.

      But what Tun M forgot to tell you is that the wealth or assets of Khazanah, BNM and Petronas alone has increased by RM400 billion between 2008 to end 2017 - more than the govt debt increase.

      Between 2008 to 2017:
      BNM's net reserves (not counting FOREX) increased from RM31.7b to RM136.8b.
      Petronas net assets doubled from RM223.4b to RM432.4b. More significantly, Petronas now has CASH of RM164.7b which is many times more compared to before.
      Khazanah Net Worth increased from RM31.7b to RM136.8b.
      BNM, Khazanah and Petronas are all 100% owned by the govt so the govt can take their money ANYTIME to pay off national debt if they want. This is just 3 asset - not even counting the other assets and funds owned by the govt.

      To make things even more interesting, the wealth of the people increased even more.

      Between 2008 to 2017, PNB's funds more than doubled from RM120b to RM280b while EPF's funds grew from RM340b to RM815b.

      Meaning the wealth of the people in these two funds alone grew almost RM700b - from RM400b to RM1,095b

      Essentially, Tun M just admitted today that Malaysia was never in any danger of going bankrupt.

      It was just lies before GE14, which will also serve as a good excuse not to implement their unrealistic Manifesto promises after GE14.

      However, let's just hope that this new Tun M govt will not raid EPF for bail-outs again just like how he did so with the MAMINCO tin scandal and the BNM Forex scandal.

      Delete
    2. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
    3. Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad’s proposal to start a new national car project does not seem to go down very well with the general public who prefer the government invests more to improve the public transport.

      Many expressed their disagreement with it in cyberspace, telling Dr Mahathir to set his priority straight and improve the country’s financial position before even considering such a venture.

      Vivian Yap, tweeted her belief that now is not the right time to have a new national car company.

      “Proton may have been sold to Geely but this is not the right time to have ideas for new national car development, we are in debt,” she said.

      Willie Ong believes that the government should focus more on public transportation instead of setting up another car manufacturing company.

      “Please lah Tun, we don’t need another national car company, use the money to improve our public transportation instead. We never voted for a new national car company,” Ong tweeted.

      Murali Krisnan, in a tweet, questioned why a new national car company is needed and expressed fear that Dr Mahathir’s new national car would increase the price of imported cars.

      “I can’t see the light of why a new national car is needed when the market is already giving people all they need. Can we hope for a car with superior international standards?” said Krisnan.

      Also against the idea of a new national car company was Aruna, who pointed out how the first national car manufacturer Proton has been “an unproductive mega project”.

      “Taxpayers money wasted, we have witnessed the tragic failures of Proton and how it was habitually bailed out by the government. Enough is enough,” said Aruna.

      Umno Youth chief Khairy Jamaluddin, said that the government should invest in public transportation instead.

      “That includes last mile connectivity, incentives for importing fuel efficient and electric vehicles but certainly not another national car project,” said Khairy on Twitter.

      Echoing Khairy’s opinion was his deputy Khairul Azwan Harun who said that the people will benefit more from public transportation rather than having another Proton.

      “Whilst the previous government worked towards more public transportation, the current government wants to go back to cars on the road.

      “The government should instead invest more in public transportation like the MRT3, and electric busses for the people’s benefit,” said Khairul Azwan.

      Nonetheless, amidst mounting criticisms against the idea of a new national car company, some believes that it is a good idea, which could benefit the country.

      In rebutting Khairy’s view, Mat Rodi described the proposal to give incentives for electric vehicle as “shallow”..

      “Electric vehicle is a solution only for rich countries, Malaysia has too much debt now because you (Khairy) had no balls to confront our former Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak,” said Mat Rodi.

      Wan Fayhsal, who is based in London thinks that Mahathir’s ambition is more than a national car project.

      “He (Mahathir) aims to improve the Malay economic capabilities by way of heavy industrial activity like car manufacturing.

      Speaking at the 24th International Conference on The Future of Asia in Japan earlier this morning, Dr Mahathir said his aim is for the proposed new national car project to be carried out in partnership with countries across the region.

      “We may have to depend on foreign technology and partners at the beginning, but eventually we hope to be able to do everything by ourselves,” he said in response to a question about Geely’s investment in Proton.

      Dr Mahathir had said Proton was no longer a national car since the automaker “had gone the Chinese route”.

      Delete
  21. Swings of bankruptcy to the roundabout on debt


    Swings and roundabout is a British idiom to mean "losses, setbacks, or negative aspects of a certain situation are cancelled out or balanced by equally advantageous or positive elements (or vice versa)".

    The election is over and PH has won. The advantage or positive outcome from the use of the bankruptcy - truly or falsely, has worn out.

    The attempt of Lim Guan Eng to continue with the same propaganda line to claim country's debt as RM1 trillion could cancel out the advantage they have gain.

    This blog have been calling the propaganda or fake news or such political drama as wayang. Coincidently, a commentator with nicname, Anti Wayang viral the following comment.



    Who will declare Malaysia as bankrupt?

    Tun Mahathir said today that Malaysia could be declared as bankrupt as our national debt is at critical state. How true is this and who will declare us as bankrupt?

    1. Our national debt remains at RM680 billion - not RM1 trillion. The RM1 trillion includes contingent liability of RM200b and another RM150b of committed lease payments - both of which is never counted as debt by any other country in the world.

    2. At RM680 billion, our debt is just 50.8% of GDP. And even at the misleading RM1 trillion level, we are still at 80% of GDP. Many countries' official debt such as Singapore, Japan, USA, UK have levels higher than us and are still not bankrupt. Actually, Malaysia itself has had the official national debt as high as 103.4% in the 1980s and above 80% even in the 1990s and we also did not go bankrupt then. So, saying we will go bankrupt at 50% or 80% is completely untrue and mere scare tactics.

    3. The official RM680 billion debt is 97% denominated in Ringgit. Since Malaysia controls the Ringgit. Even those contingent liability and lease payments are also mostly in Ringgit. Therefore, unlike Greece, Sri Lanka and Argentina (and Malaysia in the 1980s and 1990s) which had encountered problems because their debts were in foreign currency no one can declare Malaysia bankrupt as we can theoretically create as much Ringgit as we want.

    4. Malaysia does not owe any money to IMF or to the World Bank or to the Asian Development Bank. In fact, we do not owe any money to any other country or institution except for China's soft-loans. However, the term of these loans are very long term at 20 years and only at a maximum of RM60 billion so China cannot ask for full payment immediately.

    Even if China ask for full payment immediately, Petronas has cash reserves of RM147 billion, BNM has cash reserves of RM120 billion (not including forex reserves of RM420 billion) and Khazanah has net assets of RM140 billion and any of these can immediately pay off the entire debt immediately.

    5. If you don't want to touch Khazanah, Petronas or BNM's fund, in the worst case scenario, EPF has RM800 billion in funds right now and can easily lend RM60 billion.
    Many may not know but under the EPF Act, EPF is required to invest at least 70% of its total investment in government securities (another fancy name for lending to the govt by buying govt bonds). Right now, EPF does not fulfill these requirements as less than 50% of their funds is loaned to the govt. This is how EPF makes most of its money every year by using the interest paid by the govt to then pay dividends to its members.

    OKAY OKAY.. Malaysia won't go bankrupt but why is Tun Mahathir and the new government keep saying this?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simple. Because ....

      1. Politically they must say this as before GE14, they had used the scare tactics to say Malaysia is going bankrupt and needs saving. So, they cannot say our debts are under control or the previous govt (or Najib) did well - therefore, they must say our debt is as bad as possible or they will then be seen as liars.

      2. They can also use this as a good excuse to explain why they cannot implement the majority of their manifesto promise (abolish all tolls, RM50 per month for households, reduce petrol price, kad peduli sihat, abolish PTPTN etc etc) as most of these promises are unrealistic and can actually destroy our govt finances and ability to run the country if it is implemented.

      3. They can also use this as an excuse to cancel as many projects associated with (MRT, HSR, ECRL) so that Najib's legacy is eliminated from history. This is to prevent memories similar to how Mahathir is associated with KLCC or to Putrajaya and PLUS highway.
      However, cancelling these projects will also mean our economic growth for this and the following years will go down, cause stock market outflows, piss off some of some other countries (China, Singapore) and reduce hundreds of thousands of new jobs associated with these projects but to the new govt, this is a small price to pay as long as Najib and BN's legacy is completely destroyed.

      Anti Wayang
      In the meanwhile, PH will continue to hoodwink the public through such shallow rebranding exercises of BR1M to BHM, SPAD to APAD, and so on.



      The astute foreign rating agencies, fund managers and businesses interested to do FDI will be concerned with the stability of the new government under PH.

      They are concerned with the effect on the deficit as a result of implementation of PH’s manifesto such as scrapping of GST (in excess of RM45b) and abolishing tolls ( outstanding loans of RM55b).

      The daily revealing of new scandals involving billions seemed meant to get back at BN and their cronies.

      However, it still remain a trial by media with the outcomes to ever reach the court for trial or end with favourable judgement still unsure. Let alone to return money to the people immediately.

      In the end, government spend money on investigations and lawyers make all the money. While, perception on the country decline from bad to worse and likely worst and loss of confidence will leave its indellible mark on the economy.

      The new government priority should be to convince the world that there will be stability, continuity in policies and peaceful transition

      Unfortunately, there is rampant firing, resignation and witch hunting at a stage the current government is still a lame duck with an incomplete cabinet line-up without critical roles of Foreign Minister and Trade Minister still not filled.

      Delete
    2. The worrying questions are: Will government deficit be at forecasted 2.8% of GDP or more?

      How will the expected wider budget deficit financed with the plunging local stock, bond and commodity market, and without unproductive tapping into the reserves of Petronas, BNM, and GLCs?

      Bear in mind that Malaysia still rely significantly on foreigners, if not the bulk of it, to participate in local fund raising exercise.

      These are urgent and serious self-inflicted issues beseiging the country. Politics and propaganda have to stop. The ruling parties have to be serious and focus in the affair of governing.

      That is unless they have to continue politicking for fear of losing the government.

      Delete
    3. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
    4. Recollections & Reflections – A commentary

      THERE’S something that doesn’t quite compute but what we do have so far are many disparaging comments and allegations, searches and seizures, statements recorded and most recently, the names and faces of some suspicious characters revealed to the public.

      Apart from having lots of cash and other valuables seized from a posh city apartment owned by a friend, former prime minister Datuk Seri Najib has had his statements recorded by the Malaysian Anti-Corruption Commission thrice, including the one in December 2015, and his wife Datin Seri Rosmah Mansor once.

      In most cases such persons would have been remanded for further questioning, or charged immediately or placed under bail of some sort but none of this for Najib and Rosmah.

      This is what we know from recent investigations involving the two but a few years ago, in mid-2015, the government announced just before his official retirement that Gani had resigned due to health reasons.

      The talk then was that Gani was preparing to write a charge sheet against Najib, presumably due to issues with 1Malaysia Development Board.

      If indeed that was the case, Gani or the Attorney-General’s Chambers he headed would have found enough evidence against Najib.

      In place of Gani came Tan Sri Apandi Ali, who has been relieved of his position, and who many believe blocked the case against Najib. Fine. But if incriminating evidence was already found then against Najib, why hasn’t he been charged, especially now that we have a new AG who is familiar with 1MDB and made known about two years ago what he thought of the main characters involved in one way or the other, including journalists.

      Delete
    5. An all-powerful council…. but who made them so?

      When it was announced three days after the general elections that the Pakatan Harapan government had formed what was initially called the Council of Elders that later got changed to the Council of Eminent Persons, not many actually stopped to think the significance of its existence. Everyone appeared to happily go along with it, especially when euphoria from the May 9 electoral success was very much in the air. It was then said that the council would get down to the business of ensuring how best Pakatan would be able to honour its 100-day promises and also to look into issues affecting 1MDB.

      The CEP wasted no time in getting down to work and started to call one after the other. To be fair, one could not imagine any of those summoned to appear before it to disregard that call. A certain Datuk Siti Nurhaliza too appeared before this council chaired by former finance minister Tun Daim Zainuddin, now said to be a trusted adviser to Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad after a major fallout and parting of ways about 18 or 19 years ago. It was when so many of the country’s who’s who had appeared before the council that many realised the CEP’s power had spread far and wide to the point that there is no telling where it ends.

      A recent decision to summon the country’s top two judges – Tun Md. Raus Sharif and Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin – wasn’t well received by some lawyers especially because this infringed on the doctrine of separation powers.

      Raus and Zulkefli have since said they would leave office by July 31 but the fact that they were called to face the council was most objectionable.

      Many do not agree with the appointment of the two as additional judges but since the matter is before the courts, those who didn’t agree with the council’s move argued that due process should have been observed and allowed to take its course, especially since Mahathir has been alluding often since May 9 to the rule of law. That the Bar Council has again chosen to say nothing incidentally isn’t surprising any more.

      Back to the powers of the council.

      When asked about this recently while in Japan Mahathir simply remarked that the council has the right to call anybody. The point is where does all the power come from? We know that it’s not from Parliament or any other legally constituted body of non-partisan neutrals.

      How many Malaysians know what the council’s terms of reference are, who are the members accountable to and if it has any do’s and don’ts? It looks Iike most don’t and most have not questioned either. Don’t be surprised if the council will still be around after the 100 days because anything the New Malaysia administration does is tolerated regardless if it’s a two wrongs make a right situation.

      Delete
  22. Ghost of past crisis to restrain market


    Last night was the the night of the 23 rd of Ramadhan. It is touted as possibly the night of a thousand night or Lailatul Qadr.

    It is the night one's prayers and wishes are fulfilled. There maybe Muslim investors or major shareholders of public-listed companies praying for a revival of the stock market.

    According to a message viralling on social media and reports in the media, RM7 billion was taken out from Bursa by foreigners since GE14.

    Despite the modest stock market gains on Bursa over the past 3 days, foreigners have pulled out money for 23 consecutive days - the longest streak since 2008.

    Foreign dominance



    Last Friday, they took out RM225.2mil while for the Monday to Wednesday they have taken out RM87.6mil, RM104.2mil and RM278.9mil respectively.

    Added to the RM5.83 billion taken out in the month of May, a staggering RM6.997 billion has been taken out by foreigners from our stock market since PH's victory.

    A private estimate placed a significantly bigger figure.

    Foreigners' portion in trade was 27%. This significantly less than the percentage of more than 60% past two weeks.

    Indication of smaller daily volume this week proves foreigners dominance.

    Unless they turn net buyer, more local effort is needed to prop up market. The current size of the Malaysian market is beyond the means of local.



    Local institutions and retail investors were net buyers at 49% and 24% of participation, respectively. Their presence are lower during the two weeks market was tumbling.

    Had they not stepped in to endure the fallout, market would have been without buyers and it could easily surpassed composite index major support level of 1,700.

    Local motivation could partly be driven by World Bank growth projection for Malaysia at 5.3%, which though reduced from last year's 5.9% growth, it is not a recessionary -1.9% growth as earlier projected by Moody's.

    The figure does not differ from earlier governmemt projection of 5.4% before the fast and furious change to meet PH's 100 days manifesto and justified using conjured up RM1 trillion debt figure.

    As one major stock market player privately confided, both views are based on data considered as "historical" in nature. It is neither forecast nor economic outlook.

    Local buyers maybe temporarily encouraged to pick bottom from the contrarian view on Malaysia from a foreign fund manager. [Read TMI HERE.]

    ReplyDelete
    Replies
    1. It was the breather local market was looking for.

      Those investors that has trouble stomaching the zigzag market could reassess their risk tolerance level. [Read interesting CNBC article HERE]

      The said stock market player cautioned such comment from a minor and lesser known fund manager of Malaysian shares.

      The fund manager obviously took position on Malaysia thus he naturally wanted other fund manager to follow suit.

      If he is buying on behalf of Malaysian interest, on non-discretionary basis, particularly Malaysian institutional clients, it could be a backdoor market intervention with a foreigner as cover.


      Latest Friday: Foreign fund still flowing out!

      Nevertheless, these outflows by foreigners are already reflected by the drop in BNM's foreign reserves which has decreased US$1 billion since GE14.

      Ghost of past crisis



      Has the bleeding ceased?

      There is still Friday to go before a Raya shortened next week.

      One earlier view was that foreign shortist could be covering their position before the long Raya holidays or resume their massive shorting.

      The either way direction comes with volatility. It does not negate the fact that Malaysia's stock market is faced with a crisis of confidence.

      It does not matter that there is revival in confidence following the aversion of a potential trade war.

      [Read Asia Times HERE entitled "Could Mahathir clean-up spark a financial crisis?"]

      It takes years and measures claimed by Tun Dr Mahathir as unconventional need be proven successful before foreign investors return.

      Only the sudden end of Mahathir's second term as Prime Minister could revive interest.

      In the meanwhile, foreign shortist may not attempt another market mark down to create another panic when market re-open for trading after Raya.

      Mahathir was reported saying government is reviewing plan by the previous government to established trading link between the Malaysia and Singapore stock markets.

      The ghost of the 1998 currency crisis remain to haunt him.

      Though the general believe it is not applicable with the globalised financial market of today, there is the risk Mahathir could use his old Selective Capital Control playbook again.

      He does play by any rule of law or any convention.

      Do not be surprise that another innovation of the previous government to encourage market liquidity by creating market maker specialist be abolished.

      That would truly be regressive.

      Another flip flop coming from decisions made in haste like the attempt to cover-up the embarassment to rebrand SPAD as APAD.

      Delete
    2. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
    3. Perjanjian DAP, PKR, PAN, PPBM Untuk Meminda Perkara 3(1)?
      2
      01
      2017
      Four Malaysian opposition political parties, DAP, PKR, PAN and PPBM had signed an agreement on the 13th of December 2016.

      In the agreement which is named, Perjanjian Kerjasama Pakatan Harapan – PPBM, the four parties agreed on several main issues including to uphold the Federal Constitution.

      15439895_1820054294933619_5239681811501991150_n

      {For the full document, please >>>click here<<<}

      I read the agreement and since I am familiar with the Article 3 of the Federal Constitution, the below sentence below caught my eye:

      15419650_1820054354933613_2455664813730344125_o
      Screenshot taken from the agreement

      The above sentence says, “To fight in accordance with the provisions and spirit of the Constitution 1957/63 especially to uphold the Federal Constitution”, but then it went on saying, “… dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas, aman dan damai di di negara ini sejajar dengan Perkara 3 …”

      Well, let us take a look of what is stated in the Article 3(1) of the Federal Constitution:

      “Islam ialah agama bagi Persekutuan ; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.”

      Now, where did the word, “bebas” comes from and more importantly, why did they add the word “bebas” to the Article 3(1)?

      Are the opposition parties trying to rewrite the Article 3(1) in order to undermine Islam as the religion of the Federation?

      As the supreme law of the Federation, each word in the Articles of the Federal Constitution was chosen for a very specific reason.

      The Article 3(1) states that, “… other religions may be practiced in peace and harmony” or “agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai“; there is no such word as ‘bebas‘ in the clause, and adding the word ‘bebas‘ gives the Article a totally different meaning.

      Thus, it is a violation of the Article 3(1).

      How could the opposition parties pledge, “To fight in accordance with the provisions and spirit of the Constitution 1957/63 especially to uphold the Federal Constitution“, when they clearly changed and violated the Article 3(1) of the Federal Constitution?

      To understand this matter, we need to know the meaning of the words, “aman dan damai” or “peace and harmony” in the context of the Article 3(1).

      The word, “aman dan harmoni” in the Article 3(1), has been interpreted by the then Federal Court Judge, Tan Sri Mohamed Apandi Ali in the Court of Appeal’s judgement of the case, Titular Roman Catholic Archbishop of Kuala Lumpur v. Menteri Dalam Negeri and Kerajaan Malaysia:

      [31] It is my observation that the words “in peace and harmony” in Article 3(1) has a historical background and dimension, to the effect that those words are not without significance. The Article places the religion of Islam at par with the other basic structures of the Constitution, as it is the 3 rd in the order of precedence of the Articles that were within the confines of Part I of the Constitution. It is pertinent to note that the fundamental liberties Articles were grouped together subsequently under Part II of the Constitution.

      [33] In short, Article 3(1) was a by-product of the social contract entered into by our founding fathers who collectively produced the Federal Constitution, which is recognized as the Supreme Law of the country. It is my judgment that the purpose and intention of the insertion of the words: “in peace and harmony” in Article 3(1) is to protect the sanctity of Islam as the religion of the country and also to insulate against any threat faced or any possible and probable threat to the religion of Islam. It is also my judgment that the most possible and probable threat to Islam, in the context of this country, is the propagation of other religion to the followers of Islam. That is the very reason as to why Article 11(4) of the Federal Constitution came into place.

      Delete
    4. [42] It is my judgment that, based on the facts and circumstances of the case, the usage of the word “Allah” particularly in the Malay version of the Herald, is without doubt, do have the potential to disrupt the even tempo of the life of the Malaysian community. Such publication will surely have an adverse effect upon the sanctity as envisaged under Article 3(1) and the right for other religions to be practiced in peace and harmony in any part of the Federation. Any such disruption of the even tempo is contrary to the hope and desire of peaceful and harmonious co-existence of other religions other than Islam in this country.

      Therefore, the phrase, “tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai” means that the practice of religions other than Islam, must be in peace and harmony with the people of other religions, especially Islam which is the religion of the Federation; thus by adding the word, “bebas“, the opposition had violated the Federal Constitution.

      In the same judgement, Tan Sri Mohamed Apandi Ali also said:

      [36] The alleged infringement of the fundamental liberties of the respondent can be negated by trite law that any freedom is not absolute. Freedom cannot be unfettered, otherwise like absolute power, it can lead to chaos and anarchy. Freedom of speech and expression under Article 10(1) are subjected to restrictions imposed by law under Article 10(2)(a). Freedom of religion, under Article 11(1), as explained above is subjected to Article 11(4) and is to be read with Article 3(1).

      So, contrary to what is claimed by the opposition leaders, even the Article 11(1) does not give us total freedom of religion, for it is subjected to Article 11(4) and is to be read with Article 3(1).

      Article 11(1) of the Federal Constitution:

      Every person has the right to profess and practise his religion and, subject to Clause (4), to propagate it.

      Article 11(4) of the Federal Constitution:

      State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur, Labuan and Putrajaya, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.

      What is the intention of the opposition leaders in adding the word ‘bebas‘ in their reference to the Article 3(1), for the implication of the added word can undermine the position of Islam as the religion of the Federation and distort the interpretation of the Article?

      Delete
    5. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
  23. Goebbels-esque RM1 trillion national debt lie


    Circulating in Whass App groups today is an expose of the Gobbels-esque lie being spread by Tun Dr Mahathir government ...

    Is the RM1 trillion "national debt" propaganda?

    Firstly, Finance Minister LGE has confirmed that the official Federal government debt is RM686.8 billion, or 50.8% of GDP - which was what was reported by the previous BN Govt. This figure is exactly how the whole world measures its debt.

    Secondly, LGE adds on Government guarantees of RM199.1 billion, or 14.6% of GDP

    He says this comprises of Danainfra Nasional Bhd (RM42.2 billion), Govco Holdings Bhd (RM8.8 billion), Prasarana Malaysia Bhd (RM26.6 billion), Malaysia Rail-link Sdn Bhd (RM14.5 billion) as well as an estimated RM38 billion for 1MDB.

    Let's take a closer look.

    DanaInfra and Prasarana are for public transportation projects where the bulk of the debt are for the LRT1 and LRT2 extensions as well as the MRT1 and MRT2 projects.

    It also includes debt that was incurred when bailing out the original LRT1, LRT2, Monorail and Intrakota when Tun M was the PM those days.

    Public transportation projects do not make money but itself but it is a necessary investment for the public good where much of the benefits are not captured in the projects itself - for example, increased productivity, reduced traffic congestion, reduced cost of travel for passengers, increase in property value, reduced pollution and greenhouse gases were estimated by Prasraana to be a RM17 billion benefit to the economy for the year 2017.

    Public transportation projects are very long term investments in nature. Tunnels and tracks built can last more than 100 years and does not reduce in value. The London underground are still using the same tracks and tunnel built 150 years ago.

    The bond issues for DanaInfra and Prasarana are as long as 30 years. The Malaysia Rail-Link (MRL) debt is for the ECRL and is also due only in 20 years time.

    As Prasarana and MRT are continually revenue-generating, there is no immediate danger of the debt being called. In fact, it is common practise that such bonds are rolled-over (ie new debt issued to replace old debt) when the bond is due for payment as long as the interest cost is serviced.

    So, there is no danger of any of these transporattion debt causing Malaysia to go bankrupt any time soon - not for a hundred years.

    Similarly, the Govco and 1MDB debts are secured by assets that the govt can sell should there be a need for the debt to be repaid. Govco is a restructuring vehicle of the company and was used to provide the soft loan to Proton but in return, Proton's owner DRB-Hicom pledged property assets that are 1.2 times the amount that it borrowed. On a similar note, 1MDB also has property assets that the govt can sell to pay off its debt.

    Again, no danger here as all secured by valuable assets that can be quickly sold.

    Of note is that there is also a few other contingent liabilities that LGE left out.

    For example, PTPTN and its RM50 billion debt or EPF's RM800 billion in deposits which are also guaranteed by the government. Tabung Haji depositers amounting also to few hundred billions are also guaranteed by government.



    Why doesn't he include this? Because it would break the nice storyline of "RM1 trillion debt".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finally, LGE added another RM201.4 billion (14.9% of GDP) which he says are lease payments for the construction and maintenance of schools, hostels, roads, police stations, hospitals, etc.

      As any accountant can tell you, lease payments are operational expenses and not debt per se. Don't tell me that the govt intends to close down schools, hostels, roads, police stations, hospitals, etc?

      When you rent a house, do you consider your monthly rental as debt or as your usual monthly expense?

      So, there you have it. Our official govt-deb-to-GDP ratio is still a manageable 50.8%.

      But even if you take LGE's scarily inflated debt to GDP figure of 80.3%, it is still less than the 103.4% official debt to GDP figure which was reached under Tun Mahathir before when he more than doubled our govt debt in just 5 years.

      We didn't go bankrupt at 103.4% debt-to-GDP when Tun M was first the Prime Minister so how are we expected to go bankrupt when the ratio is just 50.8% or even 80.3% when Tun M is PM again?

      So, why did LGE and the PH Govt inflate the debt to scare the public?

      Because it makes political sense even though it scares away investors and is negative to our economy.

      What can be better than using this story (along with the Tabung) to say how bad BN was before and because of this, PH cannot fully deliver its manifesto?

      It's a convenient way to blame someone while they are down and a convenient excuse to use if they themselves cannot deliver.

      One stone, two birds. The economy be damned as long it is a good political move for them.

      Delete
    2. Does this Tonggeng Guy really understand what he copy pasted based on his English & education level?

      Goodness, what a crap this Tonggeng Guy....!!

      Delete
    3. Mana Batas-Batas Kamu, Bekas Presiden Majlis Peguam Soal Majlis Penasihat Kerajaan




      PETALING JAYA: Dua bekas presiden Majlis Peguam hari ini tidak bersetuju dengan tindakan Majlis Penasihat Kerajaan memanggil dan meminta 2 hakim tertinggi meletak jawatan.

      Mereka berkata majlis itu, yang ditubuhkan untuk menasihati kerajaan berkenaan perkara ekonomi dan kewangan, sudah melampaui batas.

      Mereka juga berkata tindakan majlis itu jelas sekali satu pencabulan kedaulatan undang-undang dan sama seperti “campurtangan cabang eksekutif dalam hal ehwal cabang kehakiman”.

      Zainur Zakaria berkata majlis sudah melakukan kesalahan apabila mendesak peletakan jawatan Tun Md Raus Sharif dan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, yang akan meletakkan jawatan ketua hakim negara dan presiden Mahkamah Rayuan berkuatkuasa 31 Julai.

      Beliau berkata perkembangan ini akan menetapkan duluan berbahaya.

      “Isu keperlembagaan pelantikan itu atau sebaliknya patut ditentukan di Mahkamah Persekutuan,” katanya, merujuk kepada tuntutan undang-undang yang dibuat oleh Majlis Peguam dan Persatuan Peguambela Sarawak.

      Zainur berkata walau betapa tidak gembiranya orang tertentu terhadap pelantikan itu, perkara itu mesti diselesaikan menurut proses undang-undang.

      “Tidak kiralah berapa ramai pakar undang-undang berpandangan pelantikan mereka berdua tidak berperlembagaan. Terdapat 2 pandangan berbeza di sini. Jadi bagaimana kita tentukan pandangan yang betul?

      “Keperlembagaan pelantikan itu atau sebaliknya bukan ditentukan dengan menerima hujah satu pihak semata-mata.”

      Zainur menambah kerajaan mesti tidak boleh secara tidak sengaja berkelakuan seperti Barisan Nasional yang dituduh tidak pedulikan kedaulatan undang-undang.

      Beliau menjawab kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mempertahankan Pengerusi Tun Daim Zainuddin yang memanggil para hakim terlibat dan menuntut mereka meletak jawatan.

      Seorang lagi bekas presiden, Param Cuaraswasmy berkata orang ramai berhak mengetahui batas-batas majlis itu kerana ia satu badan pentadbiran yang ditubuhkan selepas Dr Mahathir mengangkat sumpah dan sebelum Kabinet separa penuh ditubuhkan.

      “Sehingga hari ini orang ramai tidak tahu apakah terma rujukan badan itu, itupun jika ada. Selain itu, selaku satu badan penasihat, apakah wajar majlis atau mana-mana anggotanya memberi kenyataan terbuka tentang mesyuarat dan penemuan mereka setiap masa?” katanya.

      Param berkata tindakan Daim memanggil 2 hakim dan meminta mereka meletak jawatan ternyata melemahkan prinsip pengasingan kuasa dan kedaulatan undang-undang dalam sebuah kerajaan berperlembagaan.

      Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh sebelum ini berkata sokongan Dr Mahathir kepada majlis itu tindakan yang tidak bijak dan bertentangan dengan kedaulatan undang-undang.

      Ramkarpal berkata tidak salah mengkritik pelantikan Raus dan Zulkefli tetapi bukan memanggil dan menuntut mereka meletak jawatan.

      “Perlembagaan ada menetapkan cara menyingkirkan hakim. Ini mesti dipatuhi setiap masa selaras kedaulatan undang-undang,” katanya.

      Delete
  24. Thursday, June 14, 2018
    Ramkarpal Singh lambasted Mahathir & Daim
    FMT - Ramkarpal: Wrong is wrong, even if Mahathirdefends Daim:



    Bukit Gelugor MP Ramkarpal Singh says the mode of removal of judges is clearly set out in the Federal Constitution


    KUALA LUMPUR: Bukit Gelugor MP Ramkarpal Singh today said Prime Minister Dr Mahathir Mohamad’s defence of the Council of Eminent Persons (CEP) for summoning the top two judges to demand their resignations was ill-advised and against the rule of law.

    In a statement, he said the CEP was appointed by the government, therefore its actions were ostensibly those of the government.

    “When it summons judges and demands their resignations, it will be seen as the government demanding their resignations which is in complete disregard of the principle of separation of powers,” he added.



    “It is a basic hallmark of any democracy that the executive does not interfere in the affairs of the judiciary.”

    The lawyer said criticising the appointments of Chief Justice Raus Sharif and Court of Appeal president Zulkefli Ahmad Makinudin was not wrong, but it was “quite another matter to summon them and demand their resignations”.

    “This is plainly wrong. The Federal Constitution sets out the mode of the removal of judges. This must be adhered to at all times in accordance with the rule of law.

    “The CEP has clearly overstepped its boundaries in this case which cannot be condoned.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. On June 10, Ramkarpal had said CEP chairman Daim Zainuddin should not interfere in matters where he had no standing to do so.

      He was referring to reports that Daim had summoned the two judges to ask for their resignations.

      The DAP MP said the removal of Raus and Zulkefli (who have since resigned) “must be in accordance with the rule of law, and Daim’s involvement in this (if true) is certainly contrary to the said rule of law”.

      Mahathir had said it was not wrong for the CEP to have spoken to the top judges, adding: “They have the right to talk to a lot of people who are today innocent because they haven’t been charged. But they can give information that will lead to our taking action against a lot of people.”

      Delete
  25. HSR uncancellled by Mr Belakang Pusing
    The Straits Times (Singapore) - Malaysia-Singapore HSR postponed, not scrapped: PM Mahathir (extracts):




    PETALING JAYA (THE STAR/ASIA NEWS NETWORK) - Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad seemed to walk back from an earlier decision regarding the high-speed rail (HSR) project between Kuala Lumpur and Singapore, telling a Japanese publication that the project had been merely postponed, not cancelled.




    Speaking to Nikkei Asian Review on the sidelines of the Future of Asia conference in Tokyo, he said Malaysia cannot afford the project at the moment but signalled that the door is still open.

    "We cannot say we will never have high-speed rail in Malaysia. What we can do is we can postpone the project because it is far too costly at this moment," he said.

    Tun Dr Mahathir said Malaysia would need an HSR but it is something to consider only in the future.

    After being sworn in as prime minister, he had announced on May 28 that Malaysia will be dropping the HSR project with Singapore, saying it was "unnecessary". The decision to axe the RM72 billion (S$24.1 billion) rail link came amid efforts to reduce the government's RM1 trillion debt.






    However, in his interview with Nikkei Asian Review, Dr Mahathir said the HSR is merely postponed.

    He said: "We actually postponed the implementation of that project.

    "High-speed trains are most effective where the distance is very long. But where the distance is short, it doesn't contribute much.

    "So we need to rethink high-speed rail."

    "We cannot say we will never have high-speed rail in Malaysia - there will be a need for high-speed rail in the future," he said.

    The rail link was expected to cut travel time between the two cities from four hours by car currently to 90 minutes when completed in 2026.

    The line was to have eight stations: the Jurong East station in Singapore, and on the Malaysian side, Bandar Malaysia, Sepang-Putrajaya, Seremban, Melaka, Muar, Batu Pahat and Iskandar Puteri stations.

    I have my suspicions Mahathir has now belakang pusing from his earlier decision to cancel the HSR project, because of:

    (1) the humongous hefty harsh penalty-payment to Sing for unilaterally cancelling the bi-national project, or(and)

    (2) criticisms of his disdain for public transport network just to promote his car project, hence resurrecting the HSR and more likely the MRT3 as well to mitigate his flabbergasting and very unpopular announcement for a new national car (under his personal project management/directions of course), or(and)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (3) the Japs have somehow managed to convince him to continue with the project but with new financial arrangements with Japan and of course to use the Japanese Shinkansen.








      The third possibility may not be too far-fetch as he has from his previous premiership shows he loves those Japs and by contrast, dislikes China.

      Much as I dislike and don't trust him, I have to agree with his assessment of the value of high speed train with respect to longer distance, where the longer the distance between stations the more effective will be the real performance and 'returns' of such high speed train.




      It's all in the energy expanded to overcome the initial inertia. Once the HSR moves at cruise speed, it's as effective as a modern jet airliner minus all the tedious hassle of checking and out.

      But it takes time to accelerate massive tonnages to the cruise speed thus once reaching that, you wouldn't want to decelerate to stop at various stations and then re-accelerate back again, and then ..... etc etc etc.

      It's like driving your car in town and on cross country highways/roads. Your fuel consumption goes up much much more in the former and the associated time taken to go from A to B will generally be that much longer.

      Look at the proposed HSR stops between Sing and KL below:




      Would an airliner do that?

      It's highly efficient and negates the benefits of a HSR.

      WTF stop at places like Batu Pahat, Muar, Ayer keroh, Seremban and Putrajaya?

      It should have been all the way from Jurong to KL (with Malaysian immigration-custom checks at Jurong, and on the other way at KL) and then another train from JB to KL.

      Alternatively, Jurong and JB are to considered as a slow-medium speed sector for the train, with only the high speed sector from JB to KL.

      Delete

    2. While I recognise Mahathir was right in the value of high speed train with respect to longer distance, I am disappointed he didn't point out the JB-KL distance was good for high speed rail, but only if the intermediate stops were not included in the route. Those smaller stations can be serve by feeder lines. The HSR is not meant for such bullshit go-stop-go-stop-go-stop-etc type of journey.

      Delete
  26. What’s up with the new national car, Doc?


    The media are all reporting today that the PM, in Japan, is talking about the possibility of a new national car, given that Proton is no longer ours.

    Please, just reform the nation.

    Forget a new national car.

    Improve the inter-state public transport.

    Improve public transport within the major towns and cities.

    We don’t need any more mega projects. Now Msia going bankrap lah meh.... banyak sangat hutang !!!!!

    ReplyDelete
  27. Report: 95% Chinese But Less Than 30% Malays Voted For PH...




    (FMT) – Straits Times daily says the roughly equal split in Malay votes among PH, PAS and BN will have major implications in future elections.

    About 95% of Chinese voters chose Pakatan Harapan (PH) in the May 9 general election, more than the 85% who supported the now-defunct Pakatan Rakyat coalition in 2013, the Straits Times (ST) reported today.

    However, only 25-30% of Malays voted for PH, the report added, citing figures from Merdeka Center. It said 35-40% of Malays voted for Barisan Nasional (BN) while 30-33% supported PAS.

    The report said although a higher percentage of Malays voted for PH in Johor and in west coast states such as Melaka and Negeri Sembilan, PH’s overall Malay support was pulled down by its weak performance in Kelantan and Terengganu.

    About 70-75% of Indians voted for PH, the figures show.



    The paper warned that the split in Malay votes would have major implications in future elections as PH, BN and PAS fight it out for their support.

    It quoted Merdeka Center’s research manager Tan Seng Keat as saying that while many traditional BN supporters were unhappy with former prime minister Najib Razak and his goods and services tax, they did not trust PH, either.

    This was because some Malays believed PAS and BN propaganda that PH was controlled by the Chinese-dominated DAP.

    “Propaganda indoctrination over all these years cannot change in just a few days of campaigning, even with Dr Mahathir Mohamad there. For them, Umno is a Malay party, a Muslim party. They feel safe,” Tan told ST.

    The report, quoting analysts, said the split Malay vote meant that PH leaders must tread carefully in framing issues deemed sensitive to Malays if they wanted to gain their trust.

    And Umno and PAS would try even harder to woo the Malays by using the familiar baits of race and religion, they said.

    This, according to the report, could be seen in the Malay backlash over PH’s appointment of non-Malays as finance minister and attorney-general (AG). DAP’s Lim Guan Eng is finance minister while Tommy Thomas has been appointed as AG.

    Analysts also cautioned PH against any “fast moves into sensitive areas”.

    ST quoted Amir Fareed Rahim, an analyst at the KRA Group political consultancy, as saying: “If PH continues to push through what is seen as a ‘liberal’ agenda such as demonising royals, if Umno is not ready in five years, Malays will go to PAS.”

    The report noted that several Umno and PAS leaders had said the two parties should work together against PH.

    Umno Supreme Council member Tajuddin Abdul Rahman recently said: “This combination (of Umno and PAS) will be able to challenge the government and its supporters who have been insulting Malays and Islam lately.”

    But, the daily reported, political scientist Wong Chin Huat of think tank Penang Institute, had a different take. He believes about 20% more Malays will always support the government of the day.

    “I would therefore believe PH will now have about, if not more than, 50% support among the Malays post-election,” he told ST.

    ReplyDelete


  28. The thinking of the Umno propaganda department must be:

    1. Must go on the propaganda despite the Pru14 loss

    2. What they cannot win by the vote, they must try to win by the internet

    3. What they cannot win by arguments (very few read their lengthy stuff anyway), they must try to win by producing numbers (of articles)

    4. What they cannot win by enticing commenters to have a dialogue with them, they just try to irritae, distract and sabotage readers' attention from the blog posts and comments directly on the pro-PHblog posts.

    Damn nasty thinking. Brilliant, they must be telling themselves. A handful of blokes paid by Umno, some of them to do nothing else but just produce pro-Umno and anti-PH comments, the others just to behave like robots - copy-pasting them into target blogs. Day and night.

    Whack them as we wish. They hv to earn a living. From dirty, stolen money, whatever. For so long as Najib is around in politics, the robots will still be around.

    So, investigate any and all of Najib's and mak badak's ill-gotten money, confiscate whatever assets may be found and convert them into cash for the Harapan Fund. Then shove them to prison. Minimum of 5 years, please.

    Then we'll see how these otherwise-unemployable poor sods will fare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. COMANGO Tuntut Beri Hak Kepada Amalan Seks Songsang LGBTIQ


      COMANGO adalah JELAS merupakan sebuah gabungan NGO yang MEMPROMOSI budaya seks songsang.

      Seksualiti-Merdeka

      Di dalam tuntutan mereka di UNHRC untuk proses semakan UPR (para 6.1), COMANGO mengatakan:

      Malaysia refuses to recognise SOGI rights.

      SOGI adalah identiti jantina dan orientasi seksual (sexual orientation and gender identity). Ini bermakna COMANGO ingin memaksa ke atas kerajaan Malaysia supaya menerima hak orang untuk melakukan amalan seks songsang lesbian dan gay.

      Malah dalam para 6.6, COMANGO membuat cadangan kepada UNHRC mendakwa pihak penguatkuasa yang menangkap pelaku seks songsang sebegini didakwa!

      Amalan-amalan seks songsang ini mereka sebut sebagai LGBTIQ.

      Kita mungkin sudah maklum makna untuk abjad L, G, B dan T. Tetapi ditambah lagi dua lagi “I” dan “Q”. “Q” ini untuk apa? Untuk maksud “queer”. Bermakna bukan sahaja amalan seks itu songsang tetapi termasuk yang pelik-pelik yakni hatta dilakukan dengan binatang haiwan sekali pun. Astaghfirullah.

      Beginilah jahatnya tuntutan puak-puak COMANGO.

      Mereka turut mendesak untuk UNHRC agar Malaysia mengugurkan jenayah “penal code S377A” berhubung amalan seks liwat. COMANGO mahu JENAYAH LIWAT DIHALALKAN. Agenda siapa ni?

      yogyakarta-principles
      Prinsip-prinsip Yogyakarta adalah satu perisytiharan aktivis-akvitis songsang norma yang mahu dipaksa ke atas Tanah Air kita yang berdaulat

      Mereka juga menuntut supaya Malaysia meminda semua undang-undang agar selaras dengan Prinsip-prinsip Yogyakarta (PY). Apa yang dimaksudkan dengan prinsip-prinsip yang dimeterai di bandar Jogjakarta itu?

      The Yogyakarta Principles address a broad range of international human rights standards and their application to issues of sexual orientation and gender identity (SOGI).

      Sekali lagi mereka menuntut kerajaan membenarkan amalan seks songsang. Apakah pentingnya PY ini? Ianya bukan ditanda-tangani oleh mana-mana negara. Kenapa hendak dipaksakan ke atas Tanah Air kita yang berdaulat? PY hanya sekadar perhimpuan dan persetujuan beberapa aktivis songsang yang memperjuangkan agenda sesat untuk membenar amalan kaum yang Allah telah laknatkan seperti mana yang diceritakan di dalam Al-Quran.

      Apakah kita mahukan Malaysia nanti dilaknat juga? naudzubillah min dzalik

      Selamat Hari Raya, maaf zahir dan Batin....

      Delete
    2. The Attorney General will take quite a long time to do it. He and the PH gomen want to ensure eanc and every charge sticks. So that mak and bapak badak be found guilty and given multiple prison sentences.

      Yes, we'll be patient. But will continue shouting. So that nobody ever forgets. Not just in the AG Chambers, but also the man on the street. We want everybody to hv the image of the dirty husband and wife scoundrels being readied for the gallows, so to speak.

      Most importantly, to remind future generations never to do a Najib or menonggang nonggeng like mak badak.

      Delete
    3. Wonder how long the prison terms will be if to be served one after another.

      Maybe 20-30 years. Maybe not enough Calcium pills and nutrients supplied in prison. Mak and bapak badak will be bongkok berlipat.

      One can think of the worst happening to this no conscience, no hati perut bastard and bitch. Make sure no rope or anything usable to hang themselves be allowed in their cells.

      They must serve their terms fully. Not fair if they are allowed to commit suicide. No matter that they do not have the Japanese DNA to do harakiri and are merely katak puru.

      Delete
    4. Lim Kit Siang Desak Ketua Hakim Negara dan Presiden Mahkamah Rayuan Letak Jawatan
      June 10, 2018 Abdul Mursyid Zainuddin 264 Views 0 Comments


      KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendesak Ketua Hakim Negara, Tun Md Raus Sharif dan Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin meletak jawatan bagi menamatkan ‘krisis perlembagaan’.

      The Star melaporkan, Kit Siang berkata, pelantikan semula Md Raus dan Zulkefli ke jawatan itu mencetuskan kontroversi kerana mereka telah mencapai umur persaraan mandatori 66 tahun dan enam bulan.

      “Apabila Raus dilantik semula sebagai Ketua Hakim Negara, beliau berkata pelantikannya sebagai Ketua Hakim belum pernah berlaku dan apabila sesuatu berlaku untuk kali pertama akan timbul banyak perbezaan pendapat, “katanya.

      “Apa yang tidak dapat dipertikaikan ialah pelantikan semula Md Raus dan Zulkefli ke dua jawatan hakim telah menimbulkan banyak kritikan dan bantahan,” katanya.

      Kit Siang berkata, kritikan terhadap pelantikan semula mereka dilihat amat sulit apabila datangnya dari pendapat awam dan badan perundangan.

      Beliau berkata, pengkritik termasuk bekas Ketua Hakim Tun Abdul Hamid Mohamad, bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram, bekas Peguam Negara, Tan Sri Abu Talib Othman, bekas Menteri Undang-undang Datuk Zaid Ibrahim dan Majlis Peguam.

      “Peletakan jawatan dari Md Raus sebagai Ketua Hakim dan Zulkefli sebagai Presiden Mahkamah Rayuan membolehkan satu permulaan yang tepat untuk pembaharuan kehakiman dan undang-undang yang sangat diperlukan di negara ini,” katanya.

      Pada 2017, Pakatan Harapan mengemukakan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong untuk campur tangan dalam pelantikan semula Md Raus dan Zulkefli. – Sinar

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...YAHOOO..ESOK RAYA..KEH..KEH..KEH...167 x...



      Delete
  29. Anda MESTI TAHU Ancaman COMANGO



    Putaran proses Semakan Berkala Sejagat (UPR) untuk setiap 4-5 tahun

    Mungkin ramai lagi yang masih sangsi sejauh manakah ancaman COMANGO ini. Masih ada di kalangan masyarakat yang tidak tahu pun ada isu penting yang mengancam umat Islam di Tanah Air ini. Masih kedengaran hadirin yang terkejut dan baru sedar apabila kami lakukan sesi penerangan di seluruh Negara tentang ancaman tuntutan COMANGO.

    Bicara tentang COMANGO ini bermula dari satu proses Semakan Berkala Sejagat PBB di Geneva (baca: Apa itu UPR (Universal Periodic Review)?). COMANGO adalah gabungan beberapa buah NGO di Malaysia yang telah menghantarkan beberapa tuntutan yang terkandung pelbagai ancaman terhadap kedudukan Perlembagaan Persekutuan dan umat Islam keseluruhannya (baca: Apakah Tuntutan Hak Asasi Manusia Terhadap Malaysia? dan juga Tuntutan COMANGO Menyanggah Perlembagaan Persekutuan).

    Namun dalam pada terdapat ancaman-ancaman sedemikian, masyarakat awam masih ramai yang tidak peka dengan ancaman ini dan tidak kurang pula yang skeptik terhadap sesi penerangan yang dibuat oleh NGO-NGO Islam, termasuk gabungan NGO-NGO Islam seperti MuslimUPRo (klik https://www.facebook.com/muslimupro).

    Dalam pada itu, Negara kita gempar membaca laporan ibu bapa Melayu ditahan di Sweden Disember 2013 kerana dikatakan memukul anak mereka untuk solat. Ramai yang memberi pelbagai komen. Tetapi tidak ramai yang maklum bahawa apa yang berlaku ke atas pasangan Azizul dan Shawati jauh di Sweden itu sebenarnya bakal akan berlaku di Malaysia. Ianya bakal menyumbat ramai ibu bapa ke penjara dalam masa yang terdekat … jika antara tuntutan COMANGO di Geneva terlaksana.

    Apakah di antara tuntutan COMANGO tersebut? Di dalam cadangan yang paling utama yang terkandung dalam laporan COMANGO kepada UNHRC untuk UPR pusingan kedua Malaysia bertarikh 11 Mac 2014 dipetik sebagai berikut:

    Recommendations:
    1.1. Remove all reservations and declarations on CEDAW, CRC and CRPD.

    article 14-CRCCRC yang disebut dalam cadangan mereka ialah Child Rights Convention untuk perlindungan kanak-kanak. Malaysia telah menanda tangani CRC namun, Malaysia tidak melaksanakan sepenuhnya tuntutan-tuntutan di dalam konvensyen tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah perkara yang belum Malaysia laksanakan? Di antara perkara yang belum Malaysia laksanakan ialah Perkara 14 yang memberi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih agama mereka sendiri dan ibu-bapa yang menetapkan agama ke atas kanak-kanak mereka boleh dikenakan hukuman.

      Suasana ini amat bercanggah dengan hadith Nabi s.a.w. bahawa “Setiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah (bertauhid), maka kedua ibu bapanyalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” Hadith sahih tersebut jelas meletakkan tanggung jawab ke atas kedua ibu-bapa.

      CRC-penjara ibubapaApakah IMPLIKASI jika Kerajaan menuruti desakan COMANGO untuk melaksanakan seluruhnya CRC tersebut?

      1. Menjadi kesalahan bagi orang yang mengazankan ke telinga kanan dan iqamat ke telinga kiri bayi yang baru lahir kerana itu adalah menetapkan agama ke atas bayi yang dilahir itu.

      2. Ibu bapa boleh dijatuhkan hukuman apabila mengkhatan anaknya.

      3. Ianya juga menjadi kesalahan untuk ibu bapa bayi untuk melakukan aqiqah dan seumpamanya kerana itu termasuk dalam kategori menetapkan agama bagi kanak-kanak ini.

      Jika ini berlaku nanti, maka berjayalah satu lagi tuntutan yang sudah lama mereka desak. Dahulunya melalui Inter Faith Council (IFC), kemudian bertukar pelbagai wajah. Sebagai penerusan agenda musuh kita ini, kini mereka menggunakan jarum COMANGO untuk mendapat tekanan dari luar Negara ke atas Tanah Air tumpah darah ku ini. (baca: COMANGO – Talibarut Asing?)

      Maka terlaksanalah hajat mereka untuk membuangkan status agama dalam sijil kelahirian dan kad pengenalan kita.

      Apakah perlu kita berdiam diri memeluk tubuh?

      Sesi Penerimaan Akhir (Final Adoption) untuk Kerajaan Malaysia dalam proses UPR kali ini akan berlangsung di Geneva pada 20hb Mac ini. Sama-sama kita berdoa serta meminta Kerajaan Malaysia bertegas menolak tuntutan-tuntutan COMANGO yang jelas menggugat kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan. (kenyataan media MUAFAKAT)

      Kami juga mendoakan delegasi NGO-NGO Islam di bawah naungan MuslimUPRo yang sedang berada di Geneva agar diberi kekuatan serta kepetahan berhujah untuk menyanggah ancaman bawaan COMANGO yang bakal menyesatkan umat di Tanah Air kita ini.

      Delete
  30. Tuntutan COMANGO Menyanggah Perlembagaan Persekutuan





    Tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh COMANGO dalam proses UPR jelas sekali tidak menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Negara. Mereka sengaja cuba mengelirukan seolah-olah Malaysia adalah sebuah Negara Sekular yang meletakkan semua agama sama rata.

    Kedudukan Islam sebagai agama Negara seperti yang termaktub di dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dan juga sumpah DYMM Yang DiPertuan Agong menurut Jadual Keempat Perlembagaan Persekutuan.

    Apakah tujuan mereka membuat pelbagai tuntutan sedemikian di UNHRC Geneva?

    Jika mereka ingin menggunakan helah bahawa tuntutan mereka adalah berdasar perisytiharan-perisytiharan antarabangsa namun Malaysia adalah sebuah negara yang berdaulat. Mereka tidak boleh menyanggahi kedaulatan perlembagaan sesebuah negara.

    Malah jika kita teliti kes-kes dalam mahkamah di Malaysia, mahkamah telah memutuskan tentang kedaulatan undang-undang Negara mengatasi perisytiharan-perisytiharan antarabangsa.

    kedaulatan negara vs perisytiharanContohnya, dalam kes Universiti Merdeka lawan Kerajaan Malaysia dan Mohamed Ezam Mohd Nor lawan Ketua Polis Negara, hakim-hakim yang terlibat bukan sahaja menegaskan kedaulatan perlembagaan negara tetapi turut menyatakan bahawa deklarasi-deklarasi PBB bersifat hanya deklarasi dan tidak mengikat mana-mana negara.

    Hakim Eusoffe Abdoolcader (Universiti Merdeka lawan Kerajaan Malaysia) menyatakan:

    The Universal Declaration of Human Rights … is not a legally binding instrument as such and some of its provisions depart from the existing and generally accepted rules. It is merely a statement of principles devoid of any obligatory character and is not part of our (Malaysian Federation’s) municipal law … In brief, it connotes that the proposed course is conducive to the advantage of the end in view and not to its detriment

    Kemudian, Hakim Siti Norma Yaakob (Mohamed Ezam Mohd Nor lawan Ketua Polis Negara) menyatakan:

    It must be borne in mind that the 1948 Declaration is a resolution of the General Assembly of the United Nations and not a convention subject to the usual ratification and accession requirements for treaties. By its very title it is an instrument which declares or sets out statement of principles of conduct with a view to promoting universal respect for and observance of human rights and fundamental freedoms. Since such principles are only declaratory in nature, they do not, I consider, have the force of law or binding on Member States. If the United Nations wanted those principles to be more than declaratory, they could have embodied them in a convention or a treaty to which Member States can ratify or accede to and those principles will then have the force of law.

    Maknanya mahkamah memutuskan bahawa prinsip-prinsip di buat di PBB itu bukannya berbentuk perjanjian dan tidak boleh mengatasi kedaulatan negara. COMANGO janganlah menyalak menyanggah kedaulatan Perlembagaan Persekutuan.

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN....

    ReplyDelete
  31. COMANGO … Penerusan Agenda Musuh


    Apabila kita lihat apa yang sedang berlaku di Tanah Air kita, sebenarnya musuh tidak senang hati terhadap kita dengan sentiasa melakukan serangan demi serangan terhadap ummah.

    Pada tahun 2001, suatu cadangan yang dikemukakan oleh majlis orang-orang kafir (MCCBHS) kepada Majlis Peguam (Bar Council) untuk menubuhkan satu majlis yang disebut sebagai Inter Religious Council (IRC). IRC ini kemudiannya bertukar menjadi IFC (dengan mengantikan religion/agama dengan istilah faith/kepercayaan) kerana ingin memasukkan apa-apa sahaja anutan atau kepercayaan yang sesat, pelik dan tidak masuk aqal. IFC membawa 14 tuntutan.

    Bantah IFC
    IFC walaupun berubah wajah namun agenda asal mereka diteruskan

    Usaha penubuhan IFC ini adalah agenda untuk menyama ratakan semua agama setaraf dengan Islam. Kerja-kerja jahat ini dibiayai oleh sebuah yayasan dari luar negara, Konrad Adenauer Stiftung, dari Jerman, sebuah pertubuhan Kristian Demokrat.

    Apabila agenda jahat musuh Islam ini terbongkar maka, umat Islam seluruh negara bangkit menentang. Tidak kira apa parti dan pelbagai NGO Islam, semua bersatu bersama dalam kempen BANTAH IFC hingga mendapat perhatian Kerajaan untuk menolaknya.

    Namun, musuh Islam sifatnya tidak berhenti. Mereka kemudian menubuh satu lagi pertubuhan dengan tujuan yang hampir sama. Kali ini mereka menggelarkan diri mereka sebagai “Article 11”. Begitu jugalah umat Islam dari pelbagai latar belakang tanpa mengira warna parti bersatu sekali lagi menolak agenda jahat ini. Alhamdulillah, hayat kumpulan “Article 11” tidak panjang.

    Namun, pada masa itu juga umat Islam tidak sedar bahawa terdapat beberapa agen musuh telah menyelinap masuk dalam negara melakukan gerak kerja dan perancangan sulit mereka. Beberapa institusi tajaan kerajaan Amerika Syarikat seperti NED, NDI dan IRI giat melakukan pelbagai kempen dan bengkel untuk melatih agen-agen mereka di Tanah Air kita (boleh juga baca tulisan sahabat saya: Malaysia’s Tiger In Waiting). Akhirnya bergeraklah satu kempen besar-besaran atas nama demokrasi dan kebebasan bersuara melalui rusuhan jalanan untuk menjatuhkan kerajaan sah dipilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perancangan licik ini semua tercatat dalam kajian yang dilakukan oleh Rand Corporation yang bertajuk “Building Moderate Muslim Networks” dengan bantuan langsung dari Anwar Ibrahim pada era beliau dibiayai penuh untuk tinggal di Amerika 2005-2006. Kajian tersebut turut menyebut dengan jelas penubuhan Foundation for the Future (FFF) dengan tujuan mengangkat agenda “demokrasi” Amerika di negara-negara Timur Tengah. Perlu diingat juga, Anwar Ibrahim dilantik menjadi Pengerusi FFF untuk melaksanakan agenda Amerika di Timur Tengah. (Insha Allah isu ini akan diulas lanjut dalam kiriman lain – doakan ianya terhasil)

      Susulan kejayaan “interlocutors” Amerika Syarikat menyemai racun dan perancangan jahat maka kita lihat barua-barua Amerika ini mula bermaharajalela dengan pelbagai demonstrasi jalanan seperti “Occupy Dataran” (yang dimulakan dan ditaja oleh Open Society Foundation (OSF) milik George Soros) dan siri keganasan Bersih yang kotor dan hina.

      LKSmusuh-AlBaqarah-120
      Masih bolehkan kita berkawan dengan orang yang memusuhi ayat 120 surah Al Baqarah?

      Bukti campur tangan musuh ini amat jelas sekali dan boleh kita rangkaikan mereka sebagai usaha jahat yang berterusan. Malah bagi kita orang Islam kita telah pun diingatkan oleh Allah s.w.t. bahawa musuh-musuh Islam ini tidak akan henti dari berterusan merencana perancangan jahat ini selagi kita tidak ikuti mereka. Mafhum ayat 120 surah Al Baqarah kita diingatkan bahawa kerja-kerja jahat mereka ini akan berterusan selama-lamanya.

      Delete
    2. Sebab itu musuh kita seperti Lim Kit Siang tidak senang apabila umat Islam diberikan peringatan tentang amaran Allah s.w.t. ini. (baca: Apakah Kini Berpesan Sesama Sendiri Ingatkan Firman Allah Sudah Tidak Boleh Lagi?)



      Jika hati kita murni untuk memerangi musuh, tidak susah untuk kita lihat kesamaan dari senarai NGO-NGO utama yang menggerakkan Bersih dan yang terkini, Comango. Mereka semua adalah rangkaian NGO yang memusuhi Islam bersesuaian dengan kehendak dan telunjuk tuan mereka dari luar negara.

      Kenapakah begitu sukar untuk kita mengenali musuh walaupun sudah terang lagi bersuluh?

      SELAAMT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN !!!!!

      Delete
  32. Beyond COMANGO’s demands


    http://azrilmohdamin.com/ wrote:

    Best-selling sociologist Ivan Illich wrote a short classic on energy problems fifty years ago, where he analyzed and proposed what he called “Energy and Equity”. By this he hoped that the earth’s energy resources would be distributed evenly and fairly among all of civilization. Barring long-sought breakthroughs in the engineering of nuclear fusion power (promising unlimited energy for everyone), this dream has not come close to being fulfilled. We now have the same problem in the fair protection of human rights for the entire human race.

    It is easier to discuss “levelling of the playing field” in access to energy quanta, usually described as “access to resources”, that is so tragically deprived to poor people everywhere. However, there are no “quanta” of human rights that can be objectified. Instead, the United Nations is attempting to universalize its secular definition of human rights by imposing it on everyone.

    Muslims in particular, feel reluctant to take part substantively in this effort, since their understanding of human rights differs considerably from that of cultures dominated by secular, humanist ideologies that refuse to take religious revelation into account.

    Even the concept of “sin”, so long central to the pre-protestant Christian communities, has been diluted beyond recognition in modern times, among those who also happen to have the majority access to resources.

    UDHR - imageThe central dilemma of the Muslim pursuit is how to reconcile human rights derived from a legitimate process of Divine Revelation, with those agnostic formulations represented by the United Nations Universal Declaration of Human Rights 1948 (UDHR).

    The challenge of our task is raised by the question of how human rights based on God-given law can face the secular challenge as the current foundation for expressing those rights. Secular thinkers represent the majority of economic wealth on the planet, while religious thinkers represent the majority of human cultures.

    There are several strategies that Malaysia should follow, in leadership of the minority of other young nations, including and particularly the member states of the Organization of Islamic Cooperation (OIC) who are severely challenged by United Nations interpretations of human rights issues.

    UPRAt the recent Universal Periodic Review (UPR) session held in Geneva on 24th October 2013, it was clear that many countries were pressuring Malaysia to ratify certain international human rights treaties; including the ones that allow for unbridled freedom of religion (such as Article 18 of ICCPR on freedom of religion). There were also calls by at least 6 countries for Malaysia to abolish her anti-sodomy laws (including section 377A of the Penal Code and the various Shariah enactments); this eventually and ultimately aiming at allowing same-sex marriage.

    There were demands for Malaysia to allow the spread of Shiah teachings. There were also attempts to meddle in our domestic judiciary system through calls to urge the Malaysian government to reverse its decision of prohibiting the use of ‘Allah’ by non-Muslims. According to his secular view, the United Nations Special Rapporteur on Freedom of Religion, Heiner Bielefeldt, has urged the Malaysian government to reverse its decision and said that “Freedom of religion or belief is a right of human beings, not a right of the State. It cannot be the business of the State to shape or reshape religious traditions, nor can the State claim any binding authority in the interpretation of religious sources or in the definition of the tenets of faith.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed, Western countries are willing to go to the extent of overriding the sovereignty of nations in propagating ‘universal standards’ of human rights achievements. The controversial demands as mentioned above were among the six controversial issues included in the COMANGO’s 11th March 2013 report, which became the lobbying resource and basis for the Malaysian UPR in October 2013. With Malaysia’s final adoption taking place in less than a month (on 20th March 2014), the six demands remain controversial and COMANGO has yet to give specific response to MuslimUPRo’s assertion that those demands were against the Federal Constitution and national sovereignty, and particularly the religion of Islam. But we must not stop at just highlighting their unreasonable ‘human rights’ demands. What is beyond is the struggle is to bring about a formidable agenda on Muslim rights to the mainstream discourse. And Malaysia’s Muslim non-governmental organizations must lead this initiative.

      Our first aim must re-emphasize the concept of usage in the English language, in which meaning is derived from the way terms are actually used and understood to mean at the time of writing. By this standard, nothing in the existing UDHR can possibly be taken to support, for example unbridled freedom of religion, disrespect of shariah and its institution, disregard of cultural, historical and religious realities of a country in implementing human rights principles, same-sex marriages, trans-gender medical procedures (“sex change operations”), or any of the other practices implied by the acronym “LGBT” (lesbian, gay, bisexual, trans-sexual), and the various unreasonable demands for human rights that risk undermining the country’s sovereignty.

      For example, in respect of the LGBT debate, the Muslim agenda must contend that almost all human ethnic and culture groupings at the time of the writing of the UDHR, understood the term “family” to mean the normal, heterosexual basis of the nuclear family. Deviations from this norm were never intended to be included in the usage of the terms of the Declaration.

      Muslims must also articulate that the process of revelation by which the Islamic religion have become known to human beings is a legitimate cognitive operation of the human brain, not one to be described by western psychiatrists as “schizophrenic” or otherwise unbalanced. Doctors, historians, and social scientists can be organized into advocacy programs for both the OIC and the UN to suggest the scientific bases for an equitable human rights global policy.

      Delete
    2. Thirdly, as a long term initiative, Muslims must organize, and support scholarly research and writings, as well as media discussion of the need for a better basis of Human Rights Witness than the UDHR, which is not nearly broad enough to cover the majority of the human race who neither recognize nor agree with the secular dissociation of human rights from religious revelation, no matter how much mind-based humanistic “wisdom” may be said to be brought to bear.

      Finally, there must also be formidable working relationship with Malaysian embassies worldwide to leverage upon the strength and ability of contemporary Muslim scholars on human rights issues affecting Malaysia. For example, Muslim human rights advocates must place themselves to give scholarly inputs and advocacy to the Malaysian Embassy in Saudi Arabia, which is a major and strategic partner of the OIC Secretariat and working closely with OIC’s Permanent Independent Commission of Human Rights established since 2011.

      Globally, the bigger challenge now taking place is the threat of human rights as the “new secular religion” as articulated by Anthony Julius in his remarkable 2010 book, “The Trials of the Diaspora“. Our struggle must go beyond COMANGO’s demands. More people will soon realize their retrograde agenda and reject them. But the bigger agenda of articulating a strong Muslim rights agenda must stay within our focus. And it is time for Malaysia to seize the future leadership of the human spirit in its multitudinous activities in this world, which is the only possible precursor for the Afterlife for all of us.

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh...keh....kiokikikhkioikkki...

      Delete
  33. Johari Abdul Tidak Tahu Menahu Tular Surat PKR Namakannya Sebagai MB Kedah



    ALOR SETAR – Sepucuk surat daripada Ibu pejabat PKR yang ditujukan kepada Setiausaha Sulit Sultan Kedah bagi dipersembahkan kepada Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah, tular dalam laman sosial ekoran isi kandungannya yang menyatakan parti itu bersetuju menamakan Ahli Dewan Unda­ngan Negeri (ADUN) Gurun, Datuk Johari Abdul sebagai Menteri Besar.

    Surat tersebut yang bertarikh 11 Mei 2018 iaitu dua hari selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) berlangsung, ditandatangani oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

    Dengan memaparkan tajuk ‘Menamakan Menteri Besar Bagi Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman Bagi Penggal Ke-14’, surat itu menunjukkan yang Dr. Wan Azizah memohon perkenan ba­ginda untuk menerima menghadap Johari bagi tujuan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar.

    Sementara itu Johari ketika dihubungi memaklumkan, beliau tidak mengetahui siapa yang bertanggungjawab menularkan surat berkenaan.

    “Saya tak tahu tentang surat itu kerana ia dihantar terus ke istana, bukan melalui saya. Saya tak tahu siapa yang tularkan tetapi ada dua kemungkinanlah sama ada orang istana atau orang ibu pejabat.

    “Kalau tengok surat itu, te­ngok tarikhnya yang dibuat sebelum pelantikan Menteri Besar, betullah surat itu. Saya pun memang dipanggil ke istana untuk menghadap tuanku sebelum ini tetapi tidak berbuat demikian kerana baginda memilih Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Ditanya motif penyebaran surat tersebut, Johari berkata, beliau memang tidak tahu.

    “Mungkin orang baru jumpa surat itu, sebab itu baru ditularkan sekarang. Tak ada apa pun, benda dah pun berlaku dan apabila baginda berkenan melantik Mukhriz, kita akur dengan titah.

    “Kalau ada yang berhajat mahu melaga-lagakan saya dan Mukhriz dengan penyebaran surat ini, itu tak akan berlaku. Nak berlaga macam mana kerana perkara ini merupakan hak Sultan. Tak ada kesan apa pun,” katanya. – UTUSAN

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh....1000x...

    ReplyDelete
  34. Bekas Presiden Majlis Peguam dan Ahli Parlimen PH Pertikai Tindakan Majlis Penasihat Kerajaan


    PETALING JAYA – Dua bekas presiden Majlis Peguam hari ini tidak bersetuju dengan tindakan Majlis Penasihat Kerajaan memanggil dan meminta 2 hakim tertinggi meletak jawatan.

    Mereka berkata majlis itu, yang ditubuhkan untuk menasihati kerajaan berkenaan perkara ekonomi dan kewangan, sudah melampaui batas.

    Mereka juga berkata tindakan majlis itu jelas sekali satu pencabulan kedaulatan undang-undang dan sama seperti “campurtangan cabang eksekutif dalam hal ehwal cabang kehakiman”.

    Zainur Zakaria berkata majlis sudah melakukan kesalahan apabila mendesak peletakan jawatan Tun Md Raus Sharif dan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, yang akan meletakkan jawatan ketua hakim negara dan presiden Mahkamah Rayuan berkuatkuasa 31 Julai.

    Beliau berkata perkembangan ini akan menetapkan duluan berbahaya.

    “Isu keperlembagaan pelantikan itu atau sebaliknya patut ditentukan di Mahkamah Persekutuan,” katanya, merujuk kepada tuntutan undang-undang yang dibuat oleh Majlis Peguam dan Persatuan Peguambela Sarawak.

    Zainur berkata walau betapa tidak gembiranya orang tertentu terhadap pelantikan itu, perkara itu mesti diselesaikan menurut proses undang-undang.

    “Tidak kiralah berapa ramai pakar undang-undang berpandangan pelantikan mereka berdua tidak berperlembagaan. Terdapat 2 pandangan berbeza di sini. Jadi bagaimana kita tentukan pandangan yang betul?

    “Keperlembagaan pelantikan itu atau sebaliknya bukan ditentukan dengan menerima hujah satu pihak semata-mata.”

    Zainur menambah kerajaan mesti tidak boleh secara tidak sengaja berkelakuan seperti Barisan Nasional yang dituduh tidak pedulikan kedaulatan undang-undang.

    Beliau menjawab kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mempertahankan Pengerusi Tun Daim Zainuddin yang memanggil para hakim terlibat dan menuntut mereka meletak jawatan.

    Seorang lagi bekas presiden, Param Cuaraswasmy berkata orang ramai berhak mengetahui batas-batas majlis itu kerana ia satu badan pentadbiran yang ditubuhkan selepas Dr Mahathir mengangkat sumpah dan sebelum Kabinet separa penuh ditubuhkan.

    “Sehingga hari ini orang ramai tidak tahu apakah terma rujukan badan itu, itupun jika ada. Selain itu, selaku satu badan penasihat, apakah wajar majlis atau mana-mana anggotanya memberi kenyataan terbuka tentang mesyuarat dan penemuan mereka setiap masa?” katanya.

    Param berkata tindakan Daim memanggil 2 hakim dan meminta mereka meletak jawatan ternyata melemahkan prinsip pengasingan kuasa dan kedaulatan undang-undang dalam sebuah kerajaan berperlembagaan.

    Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh sebelum ini berkata sokongan Dr Mahathir kepada majlis itu tindakan yang tidak bijak dan bertentangan dengan kedaulatan undang-undang.

    Ramkarpal berkata tidak salah mengkritik pelantikan Raus dan Zulkefli tetapi bukan memanggil dan menuntut mereka meletak jawatan.

    “Perlembagaan ada menetapkan cara menyingkirkan hakim. Ini mesti dipatuhi setiap masa selaras kedaulatan undang-undang,” katanya. – Fmt

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh...515 x...

    ReplyDelete


  35. The thinking of the Umno propaganda department must be:

    1. Must go on the propaganda despite the Pru14 loss

    2. What they cannot win by the vote, they must try to win by the internet

    3. What they cannot win by arguments (very few read their lengthy stuff anyway), they must try to win by producing numbers (of articles)

    4. What they cannot win by enticing commenters to have a dialogue with them, they just try to irritae, distract and sabotage readers' attention from the blog posts and comments directly on the pro-PHblog posts.

    Damn nasty thinking. Brilliant, they must be telling themselves. A handful of blokes paid by Umno, some of them to do nothing else but just produce pro-Umno and anti-PH comments, the others just to behave like robots - copy-pasting them into target blogs. Day and night.

    Whack them as we wish. They hv to earn a living. From dirty, stolen money, whatever. For so long as Najib is around in politics, the robots will still be around.

    So, investigate any and all of Najib's and mak badak's ill-gotten money, confiscate whatever assets may be found and convert them into cash for the Harapan Fund. Then shove them to prison. Minimum of 5 years, please.

    Then we'll see how these otherwise-unemployable poor sods will fare.


    ReplyDelete
    Replies

    1. The Attorney General will take quite a long time to do it. He and the PH gomen want to ensure eanc and every charge sticks. So that mak and bapak badak be found guilty and given multiple prison sentences.

      Yes, we'll be patient. But will continue shouting. So that nobody ever forgets. Not just in the AG Chambers, but also the man on the street. We want everybody to hv the image of the dirty husband and wife scoundrels being readied for the gallows, so to speak.

      Most importantly, to remind future generations never to do a Najib or menonggang nonggeng like mak badak.

      Delete

    2. Wonder how long the prison terms will be if to be served one after another.

      Maybe 20-30 years. Maybe not enough Calcium pills and nutrients supplied in prison. Mak and bapak badak will be bongkok berlipat.

      One can think of the worst happening to this no conscience, no hati perut bastard and bitch. Make sure no rope or anything usable to hang themselves be allowed in their cells.

      They must serve their terms fully. Not fair if they are allowed to commit suicide. No matter that they do not have the Japanese DNA to do harakiri and are merely katak puru

      Delete
    3. Majoriti rakyat Malaysia tolak Comango


      KUALA LUMPUR – Kerajaan diminta mendengar suara majoriti rakyat Malaysia untuk bertindak tegas menolak tekanan Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) dalam sesi penerimaan muktamad syor pada 20 Mac ini.

      Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, kerajaan perlu tegas menolak sebarang syor yang boleh menjejaskan agama Islam, raja-raja Melayu dan kedaulatan Perlembagaan.

      “Kita ada Perlembagaan yang sudah menunjukkan arah dan jati diri masyarakat Malaysia. Kita tidak boleh mengikut norma-norma antarabangsa yang tidak berteraskan kepada budaya dan agama Islam.

      “Oleh itu, kerajaan perlu mengikut suara majoriti rakyat Malaysia yang menolak tuntutan Comango yang bercanggah dengan Perlembagaan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

      MUSLIMpro official logoSemalam, Ahli Jawatankuasa Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Islam Dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (MuslimUPRo), Nasharudin Mat Isa meminta kerajaan untuk tidak tunduk kepada tekanan Comango dalam sesi penerimaan muktamad syor di Geneva, Switzerland pada 20 Mac ini.

      Malah, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob juga sanggup memberikan apa sahaja bantuan dan sokongan kepada mana-mana pihak yang menentang tuntutan Comango.

      Zainul Rijal berkata, beliau memuji langkah kerajaan Pahang untuk memberikan bantuan kepada NGO-NGO Islam untuk menentang sebarang tuntutan Comango pada masa akan datang.

      “Isu ini tidak akan tamat pada 20 Mac, tetapi merupakan isu berpanjangan kerana semakan berkala sejagat akan diadakan lagi dalam tempoh empat tahun akan datang.

      “Jadi, kita akan terus mengadakan latihan di dalam dan luar negara untuk memberikan pendidikan dan menjalankan kajian tentang prosedur dalam isu hak asasi manusia ini,” katanya.

      Sementara itu, Presiden Persatuan Belia Islam Nasional (Pembina), Ibrahim Mohd. Hassan berkata, tuntutan Comango bukan datang daripada kemahuan rakyat Malaysia tetapi pengaruh luar yang cuba merosakkan negara.

      Beliau berkata, bukan sahaja kerajaan yang menolak tuntutan Comango tetapi majoriti rakyat Malaysia sebenarnya menolak tuntutan tersebut yang bercanggah dengan Perlembagaan negara.

      sumber: Utusan Malaysia

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh...905x....

      Delete
  36. Risiko Muflis Lebih Tinggi Jika Malaysia Meminjam Dalam Matawang Yen



    KUALA LUMPUR – Malaysia lebih berisiko untuk muflis jika mengambil langkah meminjam dalam mata wang asing yen berikutan kadar tukarannya dengan ringgit yang tidak stabil, kata Ketua Penerangan Pemuda Umno Shahril Hamdan.

    Shahril berkata beliau hairan mengapa Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memohon pinjaman dalam mata wang Yen dari Jepun untuk menyelesaikan hutang negara, dan bukannya dalam ringgit.

    “Pertama, hampir semua hutang kerajaan dalam ringgit. Hanya 2% daripada RM700 bilion hutang kerajaan dalam mata wang asing termasuk yen.

    “Kedua, risiko untuk negara muflis lebih tinggi apabila kita meminjam dalam mata wang asing seperti Yen kerana terdedah kepada naik turun kadar tukaran mata wang ringgit-yen dan juga kadar faedah negara Jepun,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook beliau.

    Shahril turut menegaskan bahawa Malaysia tidak akan muflis jika meminjam dalam mata wang sendiri memandangkan pengeluaran ringgit sendiri dikawal oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

    “Jadi tak timbul isu negara akan muflis dengan 98% daripada hutang kerajaan didominasi dalam ringgit,” katanya.

    Beliau berkata ini kerana, apabila kerajaan berhutang Bank Negara akan memainkan peranan dalam mencetak ringgit pada bila-bila masa dengan keadaan terkawal.

    “Sebab itu teknikalnya, sesebuah kerajaan mana-mana di dunia takkan boleh ‘default’ atau muflis daripada hutang mata wang sendiri,” katanya.

    Semalam, Dr Mahathir menutup lawatan tiga harinya ke Jepun dengan mengumumkan rakan sejawatannya Shinzo Abe akan meneliti permohonan kredit yen daripada Malaysia untuk membantu masalah kewangan negara.

    Katanya, bantuan Jepun itu tidak semestinya dapat melangsaikan hutang negara yang mencecah RM1 trilion, namun ia akan dapat membantu usaha melunaskan hutang tersebut.

    Shahril dalam komentarnya itu, turut mempersoalkan tindakan Dr Mahathir kerana katanya negara masih mempunyai hutang berbilion ringgit dengan Jepun.

    Hutang itu termasuk melibatkan beberapa projek khusus seperti projek pembangunan luar bandar, pembinaan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Empangan Beris dan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) ketika 1990-an.

    Beliau berkata penyelesaian mungkin dapat dilihat sekiranya pinjaman daripada Jepun dilakukan melalui projek pembangunan.

    “Harap ada penjelasan pakar-pakar ekonomi kerajaan yang bijaksana. Majlis Penasihat hebat-hebat belaka. Cuba jelaskan,” sindirnya.

    Shahril merujuk kepada Majlis Penasihat Kerajaan lantikan Perdana Menteri yang dipengerusikan Daim Zainuddin dan dianggotai Zeti Akhtar Azizi, Hassan Merican, Robert Kuok dan Dr Jomo Kwame Sundaram. – MalaysiaInsight

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh..651x.....

    ReplyDelete
  37. Kengkawan...jom layan pantun untuk release tension bhai....

    Setiap tahun beli baju raya,
    Tidak lupa juga kuih raya,
    Dapat duit raya dari orang kaya,
    Saya nak ucapkan selamat hari raya

    Pulang ke kampong naik ferrari..
    Malam raya bermain bunga api…
    Wahai cek abg o0iii, pandulah berhati hati..
    Agar xrisau keluarga yg menanti

    budak-budak membeli baje raya
    tidak lupa juga kuih raya
    aku ucapkan selamat hari raya
    jangan lupa maafkan saya

    Main mercun di malam raye,
    Meletup sana meletup sini,
    Update status ni bukannya aper,
    Cuma nak ucapkan salam aidilfitri

    Makan ketupat dengan lemang,
    Masak pula di subuh hari,
    Hari raya bakal menjelang,
    Puasa tinggal haruslah diganti

    Lapar puasa terketar-ketar
    Bila berbuka lega rasanya
    Kad raya tak sempat nak hantar
    Kiriman MMS pun dah kira grand lah ye..!

    Anak Dolah makan lepat
    Makan lepat sambil melompat
    Nak hantar kad raya dah tak sempat
    Pakai MMS pun kira ok what?

    Gunung daik bercabang tiga,
    tiga serangkai sakit jantung darah tinggi kencing manis,
    kalau tuan tak puasa,
    jangan nak bermegah berhari raya aidilfiri’s

    Dalam manis ada hempedu,
    Dalam kata-kata banyak maknanya,
    Sayunya hati ramadhan yg kian berlalu,
    Untuk menyambut bulan syawal yg bkl menjelma

    Mk panjat pokok mangga
    Pokok mangga cikkiwi yang punya,
    beta nak ucap selamat hari raya,
    salah silap maaf dipinta.

    Anak katak makan ketupat
    Makan ketupat sambil melompat
    Hari Raya sudah nak dekat
    minta maaf sebelum terlambat






    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunci jam untuk bangun sahur
      Lambat bangun kelam kabut la
      Hei Samad awat hang sahur
      Pagi ini kita raya la..

      Tak jadi sahur terus mandi
      Berbaju melayu ke rumah Rohaya
      Bakal mertua senyum ala biri biri
      Samad ko tak sembahyang raya ka?

      Langkah ke masjid langkah kaku
      Rasa malu semalu malunya
      Apala malang nasib aku (Samad tau)
      Kantoi dengan mak bapak Rohaya

      Walau malu masih menebal
      pantun raya 2013Bertandang jua ke rumah mertua
      Walaupun muka rasa tebal
      Lautan api direnangi jua.. fuh

      Tamat sudah kisah si Samad
      Diiringi restu bapak mertuanya
      Pantun raya sudah pun tamat
      Moga-moga terhibur hendaknya

      Delete
  38. Lapar puasa terketar-ketar
    Bila berbuka lega rasanya
    Kad raya tak sempat nak hantar
    Kiriman MMS pun dah kira grand lah ye..!

    Anak Dolah makan lepat
    Makan lepat sambil melompat
    Nak hantar kad raya dah tak sempat
    Pakai MMS pun kira ok what?

    Lemah lembut tuan puteri
    Berkain cindai cantik dipandang
    Meriah menyambut Aidilfitri
    Sahabat handai datang bertandang

    Udara dingin hening pagi
    Tabuh bising mulakan hari
    Aidilfitri menjelma lagi
    Masing-masing pakai berseri

    Tanpa mengira miskin kaya
    Pangkat kedudukan hamba shaya
    Sama-sama menyambut raya
    Maaf-maafan dihari bahagia

    Aidilfitri hari kemenangan
    Kejayaan menempuh halangan
    Mengenali erti kesenangan
    Bagi mereka yang kekurangan

    Aidilfitri hari kemaafan
    Menghapus kesalahan sesama insan
    Memupuk perpaduan sesama ehsan
    Mengikat tali keakrapan

    Cincin disarung hati berdebar
    Jarinan lembut wajah terhias
    Ramadan disambut penuh sabar
    Aidilfitri disambut dengan meriah

    Saidina Affan menyusun kata
    Tutur peri yang aulia
    Maaf-bermaafan sesama kita
    Di Aidilfitri yang mulia

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

    ReplyDelete
  39. anak pak abu tu naik tractor ler bukan naik lori
    sebab boleh tengok makwe dia angkat baja
    selamat hari raya aidilfitri
    saya ucapkan pada yang puasa jerr

    amelia tu tak pandai dayung sampan
    gi kedai beli gula melaka
    bulan syawal jer ker boleh bermaafan
    bulan yg lain tak leh ker

    anak pak mail sampai klinik gigi awal-awal
    sebab dia gi kerja naik kereta
    syawal tu... tetap ler syawal
    tapi maner bole lupa semua sengketa

    aper ker jadah mencari pelangi
    ooo... anak pak sahak tu namer dia asfan
    kalo kesilapan tak diulangi
    camner kita nak bermaafan

    anak pak jusuh masa tu tengah melantak ketupat
    masa pengsan tu..dia pun tercekik gigi
    jap tadi nangis... pas tu start mengumpat
    raya tahun depan... mintak ler maaf lagi

    bukan ker mak senah sendiri yg tembak gagak
    dia tembak ngan boyfriendnyer
    maaf tu..maaf ler jugak
    duit raya?... sudahhhhh!!! taaaakk der makner
    nyerrrr!!

    anak sedara mak kiah jual cendol
    kelessss... anak mak kiah ader kuasa sakti
    aper kelas makan dodol
    lebih baik makan spagetthi

    anak mak esah tu namanyer siti
    sebab gemuk... namer glamour dia fetty
    pandu kereta berhati-hati
    nanti boleh nengorat cetty

    anak mak leha tu kerjanyer buat jalan
    menantu dia pulak jual sekaya
    kalo dah silap tengok bulan
    camner ler plaks nak beraya

    anak mak itam si fitri tu main polis sentri
    menantunyer si fatin tu main plak buai
    selamat hari raya aidilfitri
    maaf zahir sahaja... .batin tu... .issshhh... tak
    sesuwaiiii!!

    keh...keh..keh...Harrrrk..Tuuiii !!!!! SAHARA....

    ReplyDelete
  40. Enjit-enjit semut,
    Siapa sakit naik atas,
    Kalau memang dah kemut,
    Ade kereta, naik bas.

    Tom-tom bak,
    Mak yong de deh,
    Berhutang selambak,
    Time bayar, pedih.

    Nenek-nenek si bongkok tiga,
    Siang ngantuk malam berjaga,
    Kalau berbini tak cukup tiga,
    Bila dah empat, ha!! tak terjaga.

    Lat tali lat,
    Lai li tam plom,
    Gaji beribu angkanya empat,
    Zakat dah bayar ke, belum.

    Lagu tiga kupang,
    Saku penuh padi,
    Bila frust gaji kurang,
    Cari duit lebih kat meja judi.

    Air pasang dalam,
    Surut pukul lima,
    Date ngan balak sampai tengah malam,
    Bila dah kena cekup, tegak bulu roma.

    Timang tinggi-tinggi,
    Sampai cucur atap,
    Race haram sampai ke pagi,
    Kalau mati, tak sempat mengucap.

    Twinkle-tewinkle little star,
    How I wonder what you are,
    Time mabuk, anak dibagi penampar,
    Dah tua sok, padan muka.terbiar.

    Anak itik tok wi,
    Mandi dalam kolam,
    Kecik-kecik tak ndak belajar ngaji,
    Baru aje nak tobat, dah padam



    Terlajak perahu boleh diundur,

    Terlajak kereta pun boleh undur,

    Terlajak kapal terbang takde gear reverse,sori.


    Bersatu kita teguh,

    Bercerai kita kahwin lain.


    Sudahlah jatuh ditimpa tangga,

    Tertempek pula taik ayam.

    Alang2 mandi biar guna sabun dan syampu.



    Harimau mati meninggalkan belang,

    Isteri mati meninggalkan gelang,

    Suami mati meninggalkan hutang (Tu la, jangan suruh suami beli gelang secara hutang)


    Sebab mulut santan binasa,

    Sebab mulut juga.....nasi pun habis.

    Biar putih tulang,

    Jangan kuning gigi (Gosok jangan tak gosok)

    Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang

    kecuali ada beruk atas pokok tu.


    Malang tidak berbau tapi kentut boleh berbau walaupun tidak berbunyi.

    Biar mati bini, Jangan mati anak ( Boleh kahwin lain ape)

    Berakit2 kehulu, berenang2 ketepian,

    Lama2 penat juga.


    Harapkan pagar,

    Pagar pun tak leh harap.


    Hujam emas di negeri orang,

    hujan batu di negeri sendiri,

    Kalau macam tu baik tak yah hujan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulau Hokkaido jauh ketengah
      Gunung Fuji bercabang tiga
      Hancur Raksaser di'fire' Ultraman
      Ultraman yg baik dikenang jua

      Dua tiga Raksaser berlari
      Maner nak samer Raksaser Kero
      Dua tiga Ultraman boleh kucari
      Maner nak samer Ultraman Taro

      Kalau roboh Kota Narita
      Papan di Tokyo Ultraman dirikan
      Kalau sungguh itu keje Raksaser
      Badan dan kepaler dier Ultraman 'fire'kan

      Kajang Pak Malau kajang berlipat
      Kajang hamba mengkuang layu
      Kalau Ultraman Ace tak cukup kuat
      Ultraman Taro datang membantu

      Buai laju-laju
      Sampai Pokok Sena
      Apa dalam baju?
      Ader lampu nyaler

      Mengata dulang paku serpih
      Boleh fire terus lawan pulak lebih-lebih

      Sudah geharu cendana pula
      Sudah kalah di'fire' pula

      Orang berbudi kiter berbahaser
      'Fire' diberi pada raksaser.

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh..246x....

      Delete
  41. Buah cempedak di luar pagar
    Ambil galah tolong jolokkan
    Kenapa kau nak jolok pakai galah
    Sebab cempedak tu dah jatuh kat luar pagar .


    Kalau ada sumur di ladang
    Bolehlah hamba menumpang mandi
    Patutlah bau badan kau busuk semacam
    Bilik air ada, buat apa kau mandi kat ladang..





    Pisang emas dibawa berlayar
    Masak sebiji di atas peti
    Kat pasaraya tak ada hutang hutang
    Kalau nak, bayar, Cash On Delivery


    Kalau ada jarum yangpatah
    Jangan di simpan di dalam peti
    Kesian betul dengan kau ni
    Jarum patah pun kau simpan dalam peti.


    Dua tiga kucing berlari
    Mana nak sama si kucing belang
    Kalau kau berani kejarlah kucing tu
    Mesti kau kena cakar sampai berbelang-belang gak..


    Kajang Pak Malau kajang berlipat
    Kajang hamba mengkuang layu
    Kain Pak Malau, Mak Limah yang lipat
    Kain aku, si pencuri yang sapu


    Rumah Pak Mamat di tepi sawah
    Pakai langsir berwarna biru
    Ooi Pak Mat, langsir warna biru tak lawa lah
    Pakailah warna kuning ke, hijau ke, kelabu asap ke.


    Air pasang dalam surut pukul lima
    Nyonya bangun pagi siram pokok bunga
    Haloo nyonya, mau tanya sikit
    Siram pokok bunga aje, tak jual sayur ka?


    Tuai padi antara masak
    Esok jangan layu-layuan
    Kalau padi tu belumlah masak
    Janganlah tuai, taklah layu-layuan. .


    Limau purut masak di dahan
    Batang selasih condong uratnya
    Limau purut tak boleh makan
    Nanti sakit perut apa ubatnya.


    Pulau Pandan jauh ke tengah
    Gunung Daik bercabang tiga
    Buat apa nak ke Pulau Pandan yang jauh tu
    Pergi aje ke Kampung Pandan


    Sorong papan tarik padan
    Buah keranji dalam perahu
    Tolonglah jangan makan buah keranji tu
    Nanti badan kau orang berbau.


    Hayya Cik Siti, perempuan banyak muda
    Ana banyak takut jalan tutup mata
    Memanglah takut kalau jalan tutup mata
    Sebab takut terpijak lubang Indah Water


    Encik Baba jatuh dalam parit
    Cik Aminah ketawa jerit jerit
    Sampai hati Cik Aminah ketawakan saya jerit-jerit
    Mentang-mentanglah saya jatuh dalam parit


    Buai laju laju
    Sampai pokok sena
    Woii, jangan buai laju-laju
    Nanti kang tercampak kat pokok sena


    Timang tinggi-tinggi
    Sampai cucur atap
    Cucur atap tak sedap
    Cucuk pisang, cucur udang, haaa tu sedap

    ReplyDelete
  42. Lebuhraya kota bersegi
    Tempat temasya dara teruna
    Hodohnya ketawa orang tak bergigi
    Ibarat kota tiada kubunya


    Api terang banyak kelkatu
    Masuk ke kamar bersesak-sesak
    Alangkah geli rasa hatiku
    Melihat nenek bergincu berbedak


    Ditiup angin bunga semalu
    Kuncup daun bila berlaga
    Bercakap Melayu kononnya malu
    Belacan setongkol dibedal juga


    Orang Rengat menanam betik
    Betik disiram air berlinang
    Hilang semangat penghulu itik
    Melihat ayam lumba berenang


    Tanam jerangau di bukit tinggi
    Mati dipijak anak badak
    Melihat sang bangau sakit gigi
    Gelak terbahak penghulu katak


    Singapura dilanggar todak
    Kapal karam di Tanjung Peringin
    Orang tua beristerikan budak
    Macam beruk mendapat cermin


    Bapa gergasi menebar jala
    Pegang tali melintuk-liuk
    Masakan pengerusi tak garu kepala
    Melihat ahli semua mengantuk


    Gemuruh tabuh bukan kepalang
    Diasah lembing berkilat-kilat
    Gementar tubuh harimau belang
    Nampak kambing pandai bersilat


    Buah salak di rumah Tok Imam
    Sirih sekapur pergi menjala
    Anjing menyalak harimau demam
    Kucing di dapur pening kepala


    Anak cina menggali cacing
    Mari diisi dalam tempurung
    Penjual sendiri tak kenal dacing
    Alamat dagangan habis diborong


    Biduk buluh bermuat tulang
    Anak Siam pulang berbaris
    Duduk mengeluh panglima helang
    Melihat ayam bercengkang keris


    Buah jering dari Jawa
    Naik sigai ke atas atap
    Ikan kering lagi ketawa
    Dengar tupai baca kitab


    Pohon manggis di tepi rawa
    Tempat datuk tidur beradu
    Sedang menangis nenek tertawa
    Melihat datuk bermain gundu


    Ceduk air di dalam perigi
    Timbanya bertangkaikan suasa
    Jikalau kucing tak bergigi
    Alamat tikus berjoget berdansa


    Anak dara Datuk Tinggi
    Buat gulai ikan tilan
    Datuk tua tak ada gigi
    Bila makan kunyah telan
    Berderak-derak sangkutan dacing
    Bagaikan putus diimpit lumpang
    Bergerak-gerak kumis kucing
    Melihat tikus bawa senapang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pokok pinang patanya condong
      Dipukul ribut berhari-hari
      Kucing berenang tikus berdayung
      Ikan di laut berdiam diri


      Tanam pinang di atas kubur
      Tanam bayam jauh ke tepi
      Walaupun musang sedang tidur
      Mengira ayam di dalam mimpi


      Anak bakau di rumpun salak
      Patah taruknya ditimpa genta
      Riuh kerbau tergelak-gelak
      Melihat beruk berkaca mata


      Orang menganyam sambil duduk
      Kalau sudah bawa ke balai
      Melihat ayam memakai tanduk
      Datang musang meminta damai


      Hilir lorong mudik lorong
      Bertongkat batang temberau
      Bukan saya berkata bohong
      Katak memikul paha kerbau


      Di kedai Yahya berjual surat
      Di kedai kami berjual sisir
      Sang buaya melompat ke darat
      Melihat kambing terjun ke air


      Jikalau lengang dalam negeri
      Marilah kita pergi ke kota
      Hairan tercengang kucing berdiri
      Melihat tikus naik kereta


      Senangis letak di timbangan
      Pemulut kumbang pagi-pagi
      Menangis katak di kubangan
      Melihat belut terbang tinggi


      Anak Hindu beli petola
      Beli pangkur dua-dua
      Mendengar kucing berbiola
      Duduk termenung tikus tua


      Punggur berdaun di atas kota
      Jarak sejengkal dua jari
      Musang rabun, helang pun buta
      Baru ayam suka hati


      Ketika perang dinegeri Jerman
      Ramai askarnya mati mengamuk
      Rangup gunung dikunyah kuman
      Lautan kering dihirup nyamuk


      Jual betik dengan kandil
      Kandil buatan orang Inggeris
      Melihat buaya menyandang bedil
      Lembu dan kerbau tegak berbaris


      Jemur bijan dengan kulitnya
      Jemur di atas pohon lembayung
      Hari hujan sangat lebatnya
      Lamun Si Pandir mengepit payung


      Elok rupa pohon belimbing
      Tumbuh dekat limau lungga
      Elok berbini orang sumbing
      Walau marah ketawa juga


      Rumah besar berdinding tidak
      Beratapkan daun palas
      Badan besar beristeri tidak
      Itu tandanya orang pemalas


      Adik nama Comat
      Suka beri salam
      Budak ketawa kuat
      Suka kecing malam


      Dari Ambun hendak ke Perak
      Singgah di Jeram Mengkuang
      Si Awang Kenit mencuri kerak
      Hidung berbelang terpalit arang


      Biduk lalu kiambang bertaut
      Nakhoda Kasap duduk termenung
      Gila latah ikan di laut
      Melihat umpan di kaki gunung


      Pakai seluar labuh ke bawah
      Ikut permatang jalan melenggang
      Nampak zahir memang mewah
      Tapi hutang keliling pinggang


      Orang Sibu menunggang kuda
      Kuda ditunggang patah pinggang
      Masih mahu mengaku muda
      Padahal cucu keliling pinggang


      Tahankan jerat gunakan tali
      Pacak kuat biar melekap
      Kalau bini suka membeli
      Hutang berbaris suami ke lokap


      Tuan puteri memasang panjut
      Dayang tolong menghalau lalat
      Kucing tidur bangkit terkejut
      Melihat tikus pandai bersilat

      Delete
  43. Are these entries under the names of GENG NAJIB etc Internet Bots?

    An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

    It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      Techopedia explains Internet Bot

      One of the best examples of a good bot is a search engine spider. Such bots troll the Web and index new pages for a search engine. Other examples include the original Internet relay chat bots and chatterbots.

      Malicious bots are typically blended threats that come as part virus/worm, part bot and are used in an identity theft or to launch denial of service attacks. This is especially prevalent in a botnet, which is a grouping of computers that are all infected with a malicious bot. Other illegal, or at least questionable uses, involve bots that harvest email addresses for spam, scrape content or manipulate comments/votes on sites that allow user feedback.

      A gray area also exists where bots are used by websites to promote shopping deals. In such cases, a bot will perform much like a search engine spider to index information about products on the Web. Some e-commerce sites take steps to ban shopping bots of this type, while their creators feel that they are simply providing a better service to their own users.

      Delete
    2. Soalan 50: Burung apakah yang boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk?
      Jawapan: Penguin
      Soalan 49: Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing pula lalu. Apa yang patah pulak?
      Jawapan: PATAH BALIK laaa, benggang pasal titi tu dah patah.
      Soalan 48: Lima pasang stokin direndam di dalam laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna putih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akan terjadi kepada semua stokin tersebut?
      Jawapan: Stokin tu basah lah....
      Soalan 47: Dalam banyak-banyak cecair, cecair apakah yang akan menjadi beku apabila dipanaskan?
      Jawapan: Telur
      Soalan 46: Dalam banyak-banyak kuih, kuih apakah yang orang makan tepinya sahaja? Tengahnya tidak dimakan.
      Jawapan: Kuih Donut
      Soalan 45: Apa tiga jenis buah yang terselamat dalam kebakaran disebuah kedai?
      Jawapan: Buah keranji sebab dalam perahu, pisang emas sebab dibawa belayar dan buah cempedak sebab diluar pagar.(berdasarkan pantun melayu)
      Soalan 44: Apabila ditarik yang diatas gembira dan yang di bawah merana. Apakah ia?
      Jawapan: Pengail yang dapat ikan.
      Soalan 43: Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir tanpa mencecah air. Bila ku toleh kebelakang, tiada kesan tapak kakiku. Kenapa?
      Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!
      Soalan 43: Seekor lembu menghadap utara, kemudian pusing kekanan 180 darjah, kemudian 270 darjah kekiri. Kearah mana lembu itu menghadap sekarang?
      Jawapan: Kebawah! Ia masih tetap menghadap ke bawah dan memakan rumput.
      Soalan 42: Bila loceng bas ditekan, bas akan berhenti. Apa yang akan turun dahulu?
      Jawapan: Spedometer bas lah...
      Soalan 41: Apa bezanya jatuh pokok kelapa dengan jatuh perigi?
      Jawapan: Jatuh pokok kelapa, naik dulu baru jatuh, jatuh perigi jatuh dulu baru naik.
      Soalan 40: Kenapa doktor bedah kalau melakukan pembedahan mulutnya ditutup ?
      Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia tak dapat melihat!
      Soalan 39: Kenapa mayat dibungkus kain putih?
      Jawapan: Kalau dibungkus dengan kain hitam , siapa takut!!!!
      Soalan 38: Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi ayam,dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadi apa?
      Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.
      Soalan 37: Panjang mana ekor tikus dengan ekor kuda?
      Jawapan: Panjang ekor tikus, karena tikus kalau berjalan ekornya menyentuh tanah.
      Soalan 36: Kenapa di tepi rel keretaapi ditaruh batu kerikil?
      Jawapan: Kerana kalau ditaruh pisang goreng pasti jadi rebutan.
      Soalan 35: Lampu apa yang kalau dipecahkan keluar orangnya?
      Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cobalah pecahkan, nanti akan keluar orangnya.

      Delete
    3. .Soalan 34: Kalau ditutup dia akan mengintai,tapi kalau dibuka dia akan marah-marah?
      Jawapan: Orang naik beca semasa hujan
      Soalan 33: Ada satu benda, kita berdiri dia baring, kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun ikut sama. Nak tinggal tak boleh pulak tu.
      Jawapan: Tapak kaki kitalah.
      Soalan 32: Mengapa guru sejarah selalu botak di bahagian belakang kepala, sedangkan profesor dibahagian depan?
      Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masa lampau,sedang profesor memikir untuk masa depan.
      Soalan 31: Apakah benar kita bakal sial jika jumpa dengan kucing hitam?
      Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan anda samaada anda manusia atau tikus!
      Soalan 30: Kenapa kecantikan lebih penting bagi seorang perempuan dibandingkan dengan kepintarannya?
      Jawapan: Sebab lelaki yang bodoh jumlahnya lebih banyak dibandingkan lelaki yang buta.
      Soalan 29: Kalau manusia panjat pokok nampak bukit, kalau kura-kura panjat pokok nampak apa?
      Jawapan: Nampak pembohongnya, Sebab kura-kura mana boleh panjat pokok.
      Soalan 28: Apakah yang berada diantara langit dan bumi.
      Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi kat sini jawapan yang dikehendaki adalah "dan"
      Soalan 27:Apakah benda bertali yang apabila kita pegang, ia akan mati, tetapi bila dilepaskan ia akan hidup, namun akan mati juga bila dibiarkan lama-lama?
      Jawapan: Gasing! Tak kiralah gasing cina ke gasing melayu ke semuanya sama.
      Soalan 26:Apabila suami dapat, maka isterinya pun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si suami tak mendapat sama. Apakah itu?
      Jawapan: Gelaran Dato, Bila Suami mendapat gelaran Dato, Isteri akan dapat gelaran Datin, Tetapi bila Isteri mendapat gelaran Dato, suami tidak mendapat sama.
      Soalan 25:Jika sebatang pokok dipotong akan menjadi semakin rendah, apakah bendanya yang semakin dipotong semakin menjadi tinggi?
      Jawapan:Seluar panjang. Bila dipotong ianya akan semakin tinggi.
      Soalan 24: Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran.
      Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada....
      Soalan 23: Bila makan pisang, buang kulit, tapi kalau makan kulit, buang apa?
      Jawapan: Buang tebiat
      Soalan 22: Batang apa berlubang-lubang, Tirus di atas di bawah Kembang, Terkadang tegak terkadang tumbang, celaka benar kalau ditebang.
      Jawapan: Batang hidung engkaulah!
      Soalan 21: Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok apa tumbuh dulu?
      Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanam separuh je. Hehehe!!
      Soalan 20: Ada seorang wanita yang sarat mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa isteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir, dinamakan Fatimah. Kenapa ?
      Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan
      Soalan 19: Negara apa yang banjir dulu lepas tu baru hujan?
      Jawapan: Bahrain - bah tu banjir, 'rain' tu hujan...
      Soalan 18: Kalau kancil dengan rusa berlaga, siapa yang akan mati?
      Jawapan: Pemandunya lah yang mati...... kalau kereta kancil dengan rusa berlanggar....mati lah orang tu, kan-kan?

      Delete
    4. Soalan 17: Kenapa ayam lepas minum dia dongakkan kepala.kalau makan tak pulak?
      Jawapan: Sebab dia fikir nak buang air kecil tak boleh-boleh.
      Soalan 16: Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun kedalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku?
      Jawapan: Pisang Goreng
      Soalan 15: Haiwan apakah perutnya di kepala, kakinya dikepala,bahkan mata dan mulutnya juga di kepala?
      Jawapan: Kutu ler...Sebab memang dok kat kepala orang!
      Soalan 14: Apakah hidupan yang masa kecilnya berkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula berkaki 3?
      Jawapan: Manusia! Semasa kecil merangkak, bila besar berjalan dengan dua kaki dan bila tua bertongkat.
      Soalan 13: Apakah haiwan yang berkaki 3?
      Jawapan: Kuda cacat. Kalau tak cacat pasti kakinya 4.
      Soalan 12: Kenapa kebanyakkan motosikal namanya YAMAHA?
      Jawapan: Kerana yang menciptanya orang jepun. Kalau arab yang cipta mungkin namanya YAMAHMUD.
      Soalan 11: Apa perbezaan antara orang kurus dan orang gemuk?
      Jawapan: Orang kurus makan hati, orang gemuk makan tempat.
      Soalan 10: Haiwan apakah yang paling tidak sopan?
      Jawapan: Kutu, kerana sering memijak-mijak kepala orang.
      Soalan 09: Kenapa koboi mexico kalau berjalan sering membawa gitar?
      Jawapan: Takkan nak bawak piano pulak! besar tuh!
      Soalan 08: Seorang lelaki memakai pakaian serba hitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam. Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampu di lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaan berwarna hitam dengan lampu yang juga padam meluncur memasuki lorong. Namun tepat di depan lelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkin pemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serba hitam itu?
      Jawapan: Waktu itu adalah siang hari bukannya malam!
      Soalan 07: Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu?
      Jawapan: Anak mancis daaa.
      Soalan 06: Ada sebuah laut besar, dekat laut ada kapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar, dalam rumah besar ada orang besar, antara bebanyak ni apa paling besar?
      Jawapan: Orang tu le penipu besar, mana ada rumah dalam kapal... ha...ha...ha..
      Soalan 05: Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak menciptakan telefon?
      Jawapan: Perjalanan anda tidak akan terganggu oleh kerja-kerja menggali jalan oleh TELEKOM
      Soalan 04: 10 ekor burung sedang terbang, tiba-tiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung terus terbang tanpa masaalah,namun 4 ekor burung telah jatuh kebumi. Soalannya: Kenapa 4 ekor burung itu jatuh kebumi?
      Jawapan: Kerana 4 ekor burung itu menutup telinga dengan kepaknya dan menyebabkan ia tidak dapat terbang seperti biasa.
      Soalan 03: Binatang apakah yang paling kaya didunia?
      Jawapan: Beruang (sebab binatang ni ber wang)
      Soalan 02: Ikan apakah yang separuh jawa dan separuh inggeris?
      Jawapan: Ikan Belukang kerana "Blue" adalah perkataan inggeris, "Kang" adalah perkataan Jawa.
      Soalan 01: Apa orang islam arab kata jika: 1- Seorang pekerja jatuh bangunan lalu mati... 2- Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat benang... 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulan depan.
      Jawapan: Mereka akan kata. 1-Inna lillahi wa ina ilahi roo jiuun. 2- Astagh firullah hal azim. 3- Alhamdulillah.

      SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh...keh...904x...

      Delete
  44. gemuruh tabuh bukan kepalang,
    diasah lembing berkilat2
    gementar tubuh harimau belang,
    nampak kambing pandai bersilat.

    anak cina menggali cacing
    mari diisi dlm tempurung,
    penjual sendiri tak kenal dacing
    alamat jualan habis diborong.
    biduk buluh bermuat tulang
    anak siam pulang berbaris,
    duduk mengeluh panglima helang,
    melihat ayam bercengkang keris.

    buah jering dari jawa,
    naik sigai ke atas atap,
    ikan kering lagi ketawa,
    dengar tupai baca kitab!!!!!

    pantun 2




    ceduk air di dalam perigi,
    timbanya bertangkaikan suasa,
    jikalau kucing tak bergigi,
    alamat tikus berjoget berdansa.

    anak dara datuk tinggi,
    buat gulai ikan tilan,
    Datuk Tua xade gigi,
    Bila makan kunyah telan.

    berderak2 sangkutan dacing
    bagaikan putus diimpit lumpang,
    bergerak-gerak kumis kucing,
    melihat tikus bawa senapang.
    pokok pinang patanya condong,
    dipikul ribut berhari2,
    kucing berenang tikus berdayung,
    ikan di laut berdiam diri.


    Pantun 3


    Lebuhraya kota bersegi,
    tempat dating dara teruna,
    hodohnya ketawa org tak b'gigi,
    Ibarat kota tiada kubunya.

    padi huma di bukit tinggi,
    tiba musim ia dibajak,
    melihat sang bangau sakit gigi,
    gelak terbahak penghulu katak.

    bapa gergasi menebar jala,
    pegang tali melintuk-liuk
    masakan pengerusitak garu kpala,
    melihat ahli semua mengantuk.

    buah salak di rumah tok imam,
    sirih sekapur dibawa berjala,
    anjing menyalak harimau demam,
    kucing di dapur pening kepala!!!

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN...keh..keh..keh...

    ReplyDelete
  45. Teka-teki: Hitam dan berpeluh.. HA.. Ape2??
    Jawapan: semut hitam tengah berjogging.. huhuhu

    Teka-teki: Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung?
    Jawapan: Seluar dalam ler.. haha

    Teka-teki: Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu yang paling tinggi?
    Jawapan: Kuih lepat liat la sebab kapal terbang sampai langit je, tapi kuih lepat sampai lelangit!

    Teka-teki: Banyak2 kotak, kotak apa yang takleh angkat?
    Jawapan: Kotak penalti lah.. wawawa!

    Teka-teki: Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar???
    Teka.. teka.. kalo terer!
    Jawapan: Selipar mana boleh buat gali tanah, guna cangkul lar hue hue hue!!

    Teka-teki: Bulu bertemu bulu kulit bertemu kulit makin tambah rapat makin nikmat rasanyer!
    Jawablah kalau bijak sangat!
    Jawapan: Haah.. mulalah otak kuning, MATA lah jawapan nyer..!

    Teka-teki: 3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah bendanya tu?
    Jawapan: Koboi naik kuda bawak ayam.

    Teka-teki: Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan.
    Jawapan: lilin masa sambut EPI BESDAY

    Teka-teki: Scorpion kaler apa?
    Jawapan: Kala jengking lah.. senang pun takleh nak jawab!

    Teka-teki: Dalam banyak2 kera, kera ape yang pandai menaip???
    Jawapan: Kerani

    Teka-teki: Ada sorang imam, tengah semahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan dia. Pastu dia jilat kaki dia, BATAL TAK AIR SEMAYANG IMAM TU???
    Jawapan: Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri!

    Teka-teki: 4 orang awek cun berpayung dengan satu payung tapi nape tak basah langsung??
    Jawapan: Sebab tak hujan aduhai! Dahlah malaslah nak tanya lagi soalan bebudak pun takleh nak jawab!!

    SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN..keh...keh...keh..867x...

    ReplyDelete

  46. Pulau Hokkaido jauh ketengah
    Gunung Fuji bercabang tiga
    Hancur Raksaser di'fire' Ultraman
    Ultraman yg baik dikenang jua

    Dua tiga Raksaser berlari
    Maner nak samer Raksaser Kero
    Dua tiga Ottomen boleh kucari
    Maner nak samer Ultraman Taro

    Kalau roboh Kota Nagoya
    Papan di Tokyo Ultraman dirikan
    Raksaser muncul buat toya
    Badan dan kepaler Ultraman 'fire'kan


    Kajang Pak Malau kajang berlipat
    Kajang hamba mengkuang layu
    Kalau Ultraman Ace tak cukup kuat
    Ultraman Taro datang membantu


    Kota Hokaido hancur diserang
    Raksaser hepi membuat angkara
    Tiada Ottomen datang berjuang
    semuanya mc tengok bola

    ReplyDelete
  47. Semangkin nyata nampak nya komen2 di atas nama GENG NAJIB dll itu ia lah Internet Bot atau Robot -

    An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

    It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform

    Bots can be used for productive tasks, but they are also frequently used for malicious purposes.

    The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

    ReplyDelete
  48. Pada pandangan saya apa yang menimpa UmNo hari ini ujian pun bukan dan hukuman pun bukan (saya tak gunakan kalimah 'bala' sebab 'bala' itu sendiri bermaksud 'ujian').

    Saya melihat kekalahan dan hilangnya kekuasaan UmNo di dalam PRU yang lepas adalah satu cara untuk Allah memberi peluang kepada mereka untuk bermuhasabah dan berhenti daripada melakukan fitnah dan penipuan.

    Kelihatannya sekalipun sejak kehilangan kuasa mereka dan khususnya Najib sendiri langsung tidak merasa insaf. Mereka masih terus menerus melakukan penipuan dan fitnah.

    Perbuatan mereka itu adalah tanda bahwa sedikit demi sedikit UmNo dan khususnya Najib sedang menuju ke arah kebinasaan.

    Apabila mereka benar-benar dibinasakan, manusia akan melihat dan berkata bahawa apa yang menimpa mereka adalah wajar dan diakibatkan oleh kejahatan luar batas yang mereka sendiri lakukan, dan Allah tidak menganiaya mereka sedikitpun melainkan mereka yang menganiayai diri mereka sendiri.

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bala tu kecelakaan...balasan perbuatan mungkar...mendatangkan kesusahan bertujuan untuk keinsafan...

      Ujian satu kesusahan untuk tingkatkan keimanan...

      Delete
  49. WOI GENG NAJIS CELAKA!!!
    APA KAU INGAT INI BLOG SHAHBUDIN DAH JADI BLOG ENG COW KE?
    HARAMJADAH PUNYA MACAI PENJILAT ARWAH UMNO LAHANAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi setan... kau ni mmg spesis iblis pkr lahanat penjilat dap, dasar melayu liberal tak sedar diri jadi kuda tunggangan dap. Apa yang tokong guang eng cakap kau angguk angguk je ekk macam anjing kurap mintak makan.

      Delete
    2. Labun San,

      WAKARIMASEN......!!!

      Delete
  50. Najib diuji dengan kuasa...Najib salahguna kuasa...penyokong umno tetap sokong najib...bertimbun barangan mewah dan wang ratus juta dirampas...

    Umno dan BN dapat bala dengan kekalahan ...parti komponen cabut lari...ada ahli umno cabut lari...Bala kerana kemungkaran salahguna kuasa setelah di uji dgn pemberian kuasa...

    Umno akan jadi parti pembangkang se umor hidup..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB probe: No, we haven’t finished counting the watches, say cops

      Police searches last month of premises linked to Najib Razak turned up 72 bags of cash and valuables, including luxury watches.

      PETALING JAYA: Police today disputed a report that they had finished counting the watches seized in the 1MDB probe, saying they were still in the midst of identifying, authenticating and evaluating the valuables.

      In a statement, Bukit Aman Commercial Crime Department chief Amar Singh said the report by China Press that police had completed counting 433 watches, said to be worth RM80 million, was “premature”.

      In its report yesterday, the Chinese daily said the most expensive timepiece, believed to be a Rolex, cost RM3.5 million. Other luxury brands included Patek Philippe and Richard Mille.

      China Press also said it had taken experts five days, beginning May 30, to finish counting the six bags’ worth of watches.

      Najib n mak badak punya tamak, hantam duit rakyat. Gila punya keroje.

      Delete
    2. Ggapo dia makna "witness protection" nih? Includes immunity from prosecution ke?
      Kot ggitu sebab nak bebenor strong witness against Najib n Rosmah?

      Jho Low ready to meet MACC

      PETALING JAYA: Low Taek Jho (pic), the central figure wanted in investigations over 1Malaysia Develop­ment Bhd (1MDB), has expressed interest in cooperating with the authorities in return for witness protection.

      Sources said Low, better known as Jho Low, is prepared to meet with investigators in Dubai and has relayed this to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) through his lawyers.

      Low has been reported to be the key figure instrumental in the outflow of funds raised by 1MDB to foreign countries.

      Last week, it was also reported in The Star that former SRC International director Datuk Suboh Md Yassin, who is on the wanted list, had surrendered to MACC after he returned from overseas.

      He has been given full witness protection after his statement was taken.

      SRC International is a subsidiary of 1MDB.

      The firm was alleged to have transferred RM42mil into Najib’s bank account.


      Delete
  51. Apa yang TPM dah buat nak majukan negara.. aku tengok asik berkipas je ke hulu hilir. Dah jadi rupa mak pacak pun aku tengok. Lepas tu naik jet kerajaan satu keluarga hahahha. Macai pkr sila komen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lsbun San,

      WAKARIMASEN......!!!

      Delete
    2. ok la tu mat babun eh labun dari ada TPM yang speaking berterabur dan cuma tahu pecahkan muka anak orang.
      yang tu ke kau banggakan?

      Delete
    3. SYUKUR KITA ATAS KEMENANGAN PH MENJATUHKN KEZALIMAN KLEPTOKRASI. MAKA ADALAH RAYA KALI INI AMAT INDAH DAN NYAMAN.

      ABAIKAN SALAKAN YG MENAGIH TULANG YG KINI KEHILANGAN TUAN. TERUSKN PERJUANGAN UTK MEMENUHI ASPIRASI RAKYAT DAN SEBUAH NEGARA.

      SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI
      BIARKN YG KALAH MEMAKAN HATI
      MERACAU BILAU ANGKARA SENDIRI
      TERUSKAN MEMBELA MARUAH NEGERI

      Delete
  52. Kaji selidik INVOKE terhadap rakyat Malaysia yang diketuai Rafizi menunjukkan RAFIZI lebih layak dan popular sebagai bakal Perdana Menteri Malaysia berbanding Tuan Presidon PKR. Rakyat nak RAFIZI ko nak jijah. Ke ko nak ngorat anak jijah Mat Nor Labun haaaaa...

    ReplyDelete
  53. Nampaknya masih ada org @ penyokong najib tegar yg masih memenangkan pak ajib...kesianx3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...