Thursday 14 June 2018

UMNO TAK UBAH UMPAMA "JANTAN KABARET"


Dulu ramai yang percaya UMNO adalah parti keramat dan kerana kekeramatannya itu, ia dipercayai tidak akan kalah pilihanraya dan tetap kekal berkuasa buat selama-lamanya.


Najib Razak sendiri pun mungkin ada kepercayaan yang sama. Jika dalam hatinya ada kepercayaan bahawa UMNO boleh ditolak pengundi, tentu lebih awal beliau sudah melarikan wang tunai, barang kemas, intan permata, jam-jam mewah, jongkong emas dan 284 kotak mengandungi beg tangan mahal milik isterinya, Rosmah Mansor sebelum keputusan pilihanraya diumumkan.


Ternampak ganjil beliau mahu membiarkan semua itu ditemui oleh pihak polis bersama hilangnya jawatan Perdana Menteri yang disandangnya dan kemudian menjadi bahan utama media serta tontonan ramai di media sosial.


Meski diserang hebat oleh Tun Mahathir Mohamad, barangkali kerana percaya UMNO masih keramat dan tidak mungkin ditolak pengundi, maka itulah yang menyebabkan beliau terus menyimpan semua kekayaan itu di rumahnya sehinggalah beliau sendiri turut disekat daripada meninggalkan negara.


Tetapi, dengan kalahnya UMNO dan hilangnya kuasa BN buat pertama kali dalam sejarah pemerintahan negara, semua sedar parti itu tidak ada keramatnya sama sekali.


UMNO kekal berkuasa hanyalah kerana bersama kuasa pemerintahan yang ada padanya ia memiliki wang tanpa had yang menjadikan semua orang terpana dan melihatnya sebagai mulia.


Sebab itu, sebaik saja BN kalah pilihanraya dan UMNO hilang kuasa, satu demi rakan-rakan yang selama ini setia mula menjauhkan diri dan meninggalkannya.


Sementara semua parti di Sabah dan Sarawak sudah menjauhkan diri daripada UMNO dan keluar BN, rakan-rakan komponen lain seperti MCA dan Gerakan pula mula menampakkan sikap kritikal mereka, malah ada yang berkata mereka yang sepatutnya mengusir UMNO keluar BN.


Hakikatnya, UMNO tanpa kuasa langsung tidak bernilai apa-apa dan bagi sesiapa.


Sebagai perbandingan, UMNO sebenarnya tidak ubah seperti "jantan kabaret"  yang ketika ia sihat, muda, berharta dan banyak wang, semua orang mahu mendekati dan memujanya.


Namun, sebaik saja tidak lagi popular, usia menginjak tua dan tiada wang serta harta, bukan saja kekasih dan kawan-kawan menjauhkan diri, malah isteri yang dinikahi atas dasar kekayaannya juga akan  meninggalkannya.


Itulah realiti UMNO sebenarnya. (ShahbudinHusin 14/06/2018)

68 comments:

  1. selamat hari raya…

    berhati2 dijalanraya…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Game Tun M dah mudah sangat rakyat baca lah...
      batalkan 3 projek train mrt, HSR, MRT dan ECRL tapi beriya iya nakkan projek ke 2 kereta jenama ProTun disegerakan.


      Ini strategi yang mudah ...kurangkan sedikit dari harga proton/geely ..naikkan harga kereta import.
      Nak tak nak... kena beli kereta jenama protun.
      Kutipan tol kroni pula pasti akan diteruskan
      Macai PH macam Wak suman dan Pak diny dah tentu cakap Tun M adalah PM yang berwawasan... batalkan projek mega semata mata nak bina kilang kereta yg baru mengunakan duit rakyat...400,000 peluang kerja budak kpop ni nanti boleh la disumbat dalam kilang kereta tu
      yep..wawasan membesarkan tembolok anak anak dan kroni...Tabik lah Tun !!!!!!!

      Delete
    2. "Ternampak ganjil beliau mahu membiarkan semua itu ditemui oleh pihak polis .."

      Dia tak sangka kalah Pru14, Bang. Marah "budak hungusan" Kerry Okspod dll tak warning dia mungkin kalah.

      Orang semua takut kena maki Kepala Bapak Kau kalo ckp mungkin kalah. Gitu lah keadaan nya dengan Mahafirjib di masa itu.

      Bila kalah, terpegun. Shocked. Marah. Geram. Mak Badak terlompat lompat, menghentak kaki ke lantai, memukul dinding dengan tangan, menarik narik rambut sarang tebuan dia.

      Bayangkan lah. Dia percaya "Cash Is King". Dia ada beribu juta cash. Mana boleh kalah? Apasal kalah? Salah kira undi tuh. Buang aje Pengerusi SPR tuh.

      Bila cool down, terpikir nak angkut barang2 di rumah ke tempat lain. Tapi rumah anak dah penuh barang. Mak Badak kata, aaah, tak payah angkut. Tak akan Polis n SPRM nak masuk gelidah rumah dia. Mahafirjib masih lagi ada bau Perdana Menteri. Selalu depa tabik dia 2-3 minggu lalu.

      Hah kau, kena gelidah rumah dia. Tuhan tu kaya. Lebih kuasa dari Mahafirjib. Meringkut, muka kedut, hati berparut parut, melihat Polis gelidah rumah dia. Bilik ke bilik. Hingga Mahafirjib dan Mak Badak tertidur di kerusi.

      Moral of the story: Jangan angkuh. Jangan ingat sesiapa invincible. Kena berhari raya di Pekan, Pahang, kamu.

      Delete
    3. "Jantan cabaret" yang mcm mana, Bang? Yang duduk di cabaret pompuan boleh pigi jumpa dia ajak menari ke? Kena bayar ke?

      Tapi dia yang bikin rakyat menari. Ikut lagu dia. Di sua sua nya duit. BRIM lah, Haji 1MDB lah. Pakai duit rakyat yang dia curi.

      Dahtu, di tukar tukar nya lagu/ muzik. Supaya rakyat nampak bodoh, tak reti menari.

      Bagus lah. Sekarang Najib dan Mak Badak di suruh menari. Pigi ke SPRM, menari di sana. Harap tak lama lagi akan di heret ke mahkamah, menari di sana.

      Kamdian di heret ke penjara, menari dalam kurungan bertahun tahun. Itu lah harapan nya.

      Delete
  2. Lelaki kabaret? Hahahahahaha....tapi kalau UMNO lelaki kabaret, itu bermakna MCA, MIC, Gerakan dan lain2 parti komponen BN adalah minah2 GRO? Macamana pula dengan PAS yang dok terkinja2 nak duduk sedondon dan berpegang tangan dengan UMNO? Janda pelanggan lelaki kabaret? hahahahaha........

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS ITU PEREMPUAN SIMPANAN UMNO.
      PEREMPUAN YG TAK ADA MARUAH DIRI. ITU LAH KENYATAAN YG TIDAK BOLEH DINAFIKAN OLEH PAS.
      SABOR BRO SEMUA.....BILA KES 1MDB MULAI DIBICARA.....KITA TENGOK LAH TAK LEBAI MANA YG TERKENCING DALAM SELUAR.

      Delete
    2. Kerajaan Negeri Sabah, sebagaimana dilaporkan oleh sebuah portal tempatan, merancang untuk memberikan pembayaran gaji kepada golongan paderi dan pastor di atas sumbangan kerja-kerja yang mereka lakukan.

      Ia sebahagian dari polisi untuk membantu semua komuniti agama di dalam negeri tersebut.

      Kenyataan tersebut dikeluarkan Timbalan Ketua Menteri, Wilfred Madius Tangau.

      Beliau berkata demikian setelah pengumuman dibuat oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Mohd. Shafie bin Haji Apdal yang mahu imam-imam di negeri tersebut diberikan gaji.

      Wilfred Madius Tangau, menyatakan, bahawa cadangan ini dibuat berikutan cadangan pemberian gaji kepada imam-imam sebagaimana yang diumumkan oleh Datuk Shafie Apdal.

      Dalam pada itu, Wilfred Tangau, ketika diminta untuk memberikan komen berkenaan peruntukan lebih RM 30 juta yang diberikan oleh kerajaan negeri sebelum ini kepada badan-badan bukan Islam, beliau menjelaskan beliau belum membincangkan perkara tersebut disebabkan beliau sedang memberi fokus kepada isu gaji dan perkara-perkara penting lain.

      Wilfred Tangau juga membangkit beberapa isu yang akan dibawa kepada perhatian pihaknya terutamanya berkenaan isu Jabatan Pendaftaran Negara yang mengklasifikasikan secara salah orang Kristian sebagai “Muslim”.

      Begitu juga dengan isu cukai ke atas gereja termasuk pengkhutbah-pengkhutbah gereja yang diklasifikasikan sebagai artis, di mana mereka ini turut dikenakan cukai.

      Walaubagaimanapun, beliau menjelaskan isu tersebut kebanyakannya merupakan isu Kerajaan Persekutuan.

      Isu kalimah Allah bagi penggunaan orang Kristian, juga berkemungkinan termasuk isu yang bakal dibangkitkan.

      Sebelum ini, The Star melaporkan pengumuman dari Ketua Menteri Sabah, bahawa kerajaan negeri akan membina lebih banyak rumah ibadah bukan Islam di dalam negeri tersebut.

      Jumlah penduduk Islam Sabah bersamaan 65.4% dan jumlah pendudukan Kristian ialah bersamaan 26.6%. Ia menurut laporan Jabatan Perangkaaan Negeri Sabah tahun 2015.

      ITULAH PERJUANGAN DAP SELAMA INI...KESAMARATAAN, MALAYSIAN MALAYSIA.
      Mereka nak serapkan ini melalui PH. Mereka tahu mereka boleh makan puak2 Melayu liberal & pluralist dlm PH.

      Sebab itu kita perlukan kekuatan politik Melayu & ini hanya ada pada BN yg diterajui oleh UMNO.

      Ayuh bangsa ku, mari kita bina semula kegemilangan Melayu/Islam dlm PRU15 nanti.

      Delete
  3. Selamat Hari Raya...Berhati2 di lebuh raya..Janagn lupa pakai baju raya...berhari raya di jabatan kerja raya...5 tahun lagi kita hadapi pilihanraya...mana pergi Phantom si hantu raya ?????


    keh..keh...keh...Hark..Tuiii..kikikihkikokikihki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah Terbuka PM Bongkar PH ‘Auta’ Hutang Negara

      Ketika rakyat marhaen diseru agar berjimat cermat dan bantulah negara dengan derma kepada Tabung Harapan Malaysia, lain pula halnya dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri.

      Perdana Menteri dengan usia paling tua di dunia itu selamba sahaja menganjurkan majlis rumah terbukanya di Kompleks Seri Perdana di Putrajaya pada 1 Syawal ini yang tentunya memakan kos besar melibatkan ‘duit rakyat’.

      Ironi, ketika Unit Komunikasi Jabatan Perdana Menteri memaklumkan mengenai perkara itu pada 11 Jun lalu, tarikh yang sama menyaksikan Istana Negara mengumumkan pembatalan rumah terbuka Yang di-Pertuan Agong.

      Malah Seri Paduka Baginda dilaporkan bertindak demikian kerana prihatin dengan kedudukan kewangan kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH) konon terpaksa menanggung hutang RM1 trilion diwarisi daripada pentadbiran lama.

      Bagi yang tidak faham maksud tersirat, sebenarnya ia ayat sindiran secara beradab pihak Istana Negara terhadap Mahathir dengan beri alasan kos rumah terbuka itu sewajarnya diguna untuk bantu golongan lebih memerlukan.

      Malangnya, Pengerusi PH itu bukan sahaja tidak menjunjung kasih sikap keprihatinan Sultan Muhammad V yang sanggup korban majlis tahunan tersebut, bahkan tiada inisiatif untuk batal rumah terbuka anjuran beliau sendiri.

      Ini mencetuskan persoalan cepumas apakah si Mahathir itu lebih hebat darjatnya daripada Yang di-Pertuan Agong sehingga mengutamakan rumah terbuka di kediaman rasmi perdana menteri itu berbanding nasib rakyat miskin.

      Untuk rekod, bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah membatalkan majlis rumah terbuka di Seri Perdana pada 2014 sebagai tanda sedih kerajaan demi menghormati waris tragedi pesawat MH370 dan MH17.

      Bukan itu, sahaja mantan presiden UMNO ketujuh itu pernah mengarahkan seluruh negara berkabung dengan batal sambutan Tahun Baharu 2015 susulan banjir besar dan insiden pesawat AirAsia terhempas di perairan Indonesia.

      Begitulah tanda kepedulian Najib lebih mendahulukan rakyat meskipun ketika itu kedudukan ekonomi negara amat baik dengan kadar hutang relatif stabil sekitar 50 peratus daripada hasil Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

      Hakikatnya, penganjuran rumah terbuka oleh Mahathir pada 1 Syawal ini bukan sahaja biadab kerana diadakan dari jam 10 pagi hingga 4 petang tanpa rehat untuk solat fardu Jumaat, malah membuktikan hutang negara masih baik.

      Jika betul Malaysia ketika ini ambang muflis seperti mana pernah menimpa Greece dan Venezuela, mana mungkin kerajaan sanggup berbelanja besar untuk jamu 50,000 pengunjung ke majlis khas sempena Hari Raya Puasa itu.

      Bayangkanlah sekiranya kos makan untuk setiap pengunjung ialah RM10, ini bermakna bajet RM500,000 terpaksa dibazirkan kerajaan walhal jumlah itu boleh digunakan untuk bantu golongan daif tegar di bandar atau pedalaman.

      Bagaimanapun, realitinya majlis rumah terbuka perdana menteri menyerlahkan kerajaan PH sebenarnya berjaya memanipulasi jumlah hutang negara sebagai usaha menakutkan rakyat dan benci kepada Barisan Nasional (BN).

      Ini kerana bajet program tersebut yang melibatkan elaun keraian Mahathir sendiri jelas menunjukkan kerajaan PH sebetulnya masih lagi berkemampuan berbelanja mewah ketika Seri Paduka Baginda pula tidak menganjurkannya.

      Lainlah jika rumah terbuka di Seri Perdana itu sekadar menyajikan menu air kosong dan nasi lemak biasa kepada rakyat demi membuktikan pentadbiran PH berjimat-cermat dan tiada lagi duit simpanan! – Mynewshub.cc/HAA

      Delete
    2. Iye tak ya juga.
      Sepatutnya TDM mengikuti langkah Najib yang membatalkan aturcara rumah terbuka pada tahun 2014 kerana menghormati musibah MH370 dan MH17.
      Kali ini menghormati musibah tragis pengkuburan BN dan UMNO pula.

      Delete
    3. RM500 ribu je untuk belanja rumah terbuka dah buatkan Geng Najib pengsan .

      Besar kemungkinan belanja tu lebih murah jika dibandingkan dengan salah satu beg birkin Rosmah .

      Walaubagaimanapun , saya mengambil peluang mengucapkan selamat menyambut Eid Mubarrak kepada semua yang menyambut serta meraikannya . Ia di tujukan kepada semua , ma'af dipinta terutama kepada Tuan Budin kita yang tidak kenal penat lelah mengendalikan blog ini .

      Delete
    4. Satu Lagi Projek Kereta Nasional? Syukurlah Kita Mansuhkan Pengangkutan Awam



      "Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan beliau berhasrat menjalankan projek kereta nasional baru selepas hampir separuh kepentingan Proton dijual kepada China," - Astro Awani
      Antara hasil kejayaan projek kereta nasional Proton dahulu adalah kejayaan menaikkan harga kereta import, kewujudan Approved Permit (AP) yang menguntungkan sesetengah pihak dan 'bail-out' syarikat Proton berjumlah berbilion ringgit dengan menggunakan dana awam.

      Kereta Nasional sepatutnya lebih murah dan kualiti lebih baik berbanding kereta import. Bukannya menaikkan harga kereta import semata-mata untuk menampakkan kereta nasional lebih murah. Lebih baik pertingkatkan perkhidmatan awam daripada nafsu menambahkan lagi jumlah kereta dijalan raya.

      Kerajaan selalu berkata, Malaysia mempunyai hutang berjumlah trillion ringgit dan negara hampir bangkrap. Sekarang boleh pula menggunakan dana Rakyat untuk perkara yang tiada kaitan dengan kos sara hidup. Projek mega pengangkutan awam yang boleh mengurangkan kos sara hidup dan juga mewujudkan lebih 400,000 peluang kerja dimansuhkan pula.

      Tun Dr Mahathir sepatutnya lebih memikirkan kereta jenazah daripada memikirkan hendak mengadakan satu lagi kereta nasional untuk para kroni. Sekarang baru kita tahu muslihat Kerajaan PH tidak mahu teruskan projek HSR, ECRL dan MRT 3.

      Kesimpulan:

      Janji PH Sebelum pilihanraya: Akan kurangkan kadar duti eksais kereta import.

      Selepas pilihanraya: Kereta Nasional baru.

      Janji Manifestomato dicapati lagi.

      Delete
  4. China Press report on seized items is premature
    June 14, 2018


    Federal Commercial Crime Investigation Department director Datuk Seri Amar Singh said police were still in the midst of identifying, recording, authenticating and evaluating the item seized from apartments in Pavilion Residences.

    Amar was responding to a report by China Press headlined “Counting completed, 433 valuable watches worth RM80 million, King of Watches worth RM3.5 million”, published a few days ago.



    KUALA LUMPUR: Federal police have refuted claims that the counting and evaluation process for the items seized in connection with investigations into 1Malaysia Development Bhd (1MDB) has been completed.



    Federal Commercial Crime Investigation Department director Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh said police were still in the midst of identifying, recording, authenticating and evaluating the item seized from apartments in Pavilion Residences.

    These, he said in a statement, included watches jewellery and other valuables confiscated on May 17.

    Amar was responding to a report by China Press headlined “Counting completed, 433 valuable watches worth RM80 million, King of Watches worth RM3.5 million”, published a few days ago.

    “Hence, the China Press report that the process of evaluation of watches and jewellery is completely premature as we have yet to finish with the authentication and evaluation process.

    “I would like to advise the press and the public to be patient in this matter. An official press conference will be conducted by us to announce the actual value of the watches and jewellery once the authentication and evaluation process is completed.”

    China Press had reported that the evaluation of the vast majority of 433 watches had been completed and was found to total RM80 million.

    Quoting sources, the paper had claimed the watches were found in 37 bags seized from Pavilion Residences, with the most expensive being a Rolex worth RM3.5 million, followed by a Cecil Purnell priced at RM1.2 million.

    It had reported, among the other brands seized were Patek Philippe and Richard Mille designer watches.

    It also claimed that the 37 bags which had contained the watches, gold bars and designer jewellery were currently at the final stage of evaluation since there are a few rare collections which need more expertise to check.

    The newspaper, quoting a source, said experts took five days, starting May 30, to complete evaluating all the designer and branded watches.

    The evaluation began a few days after police and Bank Negara Malaysia officers had finished counting all the cash seized from the apartment, said to belong to a Tan Sri linked to former prime minister Datuk Seri Najib Razak.

    The cash, in various currencies, totaled RM114 million and took several days to count.

    Police in total seized 72 bags and 284 boxes containing luxury handbags in search operations conducted at 12 premises linked to Najib since the night of May 16.

    Among the 12 premises searched were Najib’s house in Jalan Langgak Duta, three apartments in Pavilion Residences, the prime minister’s office in the Prime Minister’s Department and Seri Perdana, the official prime minister’s residence in Putrajaya.

    Source: NST Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Paul Newman's Rolex Daytona was sold for USD17.75 (thats close to RM71 million)
      How many was in Najib's possession?

      Delete
    2. Dah lah..Atok platinum...jangan mimpilah...kata Negara nak bangkrap kan..ada pulak duit nak buat kereta nasional yang lain pulak...itulah..lain kali jangan ikut jer cakap Gone End...silap2 dgn atok sekali...The End...
      why...Jho Low tak kena tangkap...why Jho Low boleh calling2 atok platinum...rupanya bapa jho low...
      kroni Atok....kesian Atok platinum..pusing sana konar sini...terpalit kat muka kat atok gak...nak buat macamana...tulah kuasa Allah...bnyak cerita kalo...bapa jho low buka mulut...habis...so...boleh baca kat blog the third force...ok...penyokong Umno...ni fakta ok macai PH...bukan fitnah nak caya.. cayalah..kita orang Umno dan penyokong BN tak main fitnah2 ni..dosa besar doe...dosanya lagi teruk dari membunuh..so..sapa yng dah fitnah DS Najib ngn DS Rosmah...lantak...gasak...ayooo

      Delete
  5. Jantan kaberet....hahaha mic..mca dan lain2 tu tentulah perempuan kaberet....hahaha... pas yang tergedik2 tu tentulah tukang pergi pasar... kahkahkah...

    ReplyDelete
  6. Awasi kumpulan Islam tanpa syariat
    June 14, 2018


    Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang

    HADIS Rasulullah S.A.W:

    عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَتُنْقَضَنَّ عُرَى الْإِسْلَامِ عُرْوَةً عُرْوَةً، فَكُلَّمَا انْتَقَضَتْ عُرْوَةٌ تَشَبَّثَ النَّاسُ بِالَّتِي تَلِيهَا، وَأَوَّلُهُنَّ نَقْضًا الْحُكْمُ وَآخِرُهُنَّ الصَّلَاةُ. مسند أحمد مخرجا (36/ 485(

    Daripada Abi Umamah Al-Bahili R.A daripada Rasulullah S.A.W. bersabda:



    “Demi sesungguhnya akan berlaku, di mana simpulan-simpulan yang mengikat ajaran Islam akan dirungkai satu demi satu. Setiap satu simpulan dirungkai, menjadikan manusia (yang muslim) terpaksa berpegang dengan simpulan berikutnya yang masih ada. Pertama-pertama dirungkai ialah hukum hakam (Syariat) dan yang terakhirnya Solat (Sembahyang).” (Musnad Ahmad 36/485)

    Islam yang merangkumi tiga aspek; Aqidah, Syariat dan Akhlak adalah laksana hubungan jasad dan roh atau mata rantai yang bersambungan, tidak terpisah dalam semua lapangan dan keadaan, situasi dan realiti sama ada di peringkat individu, keluarga dan masyarakat, atau ketika lemah tanpa kuasa dan ketika kuat berkuasa memerintah dalam semua keadaan. Syariat Islam tetap diwajibkan mengikut keadaan dan kemampuan.

    Firman Allah:

    ﴿وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ عَمَّا جَاءَكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ٤٨ وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ٤٩ أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ٥٠﴾ [المائدة: 48-50]

    “Dan Kami turunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran untuk mengesahkan benarnya kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, Kami jadikan (tetapkan) suatu syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing). Dan kalau Allah menghendaki nescaya ia menjadikan kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi ia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan (beriman dan beramal soleh). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, maka ia akan memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan padanya. (48) Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan Sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. (49) Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliah? Padahal (kepada orang-orang yang penuh keyakinan) tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih baik daripada Allah (50) (Surah Al-Maidah: 48-50)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firman Allah:

      ﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا١٠٥﴾ [النساء: 105]

      “Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah ditunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.” (Surah An-Nisa: 105)

      Akhir-akhir ini muncul individu atau kumpulan yang memperkenalkan Islam tanpa Syariat dengan alasan memilih aspek kemanusian yang dikatakan ada persamaan di kalangan manusia secara fitrah, tanpa menyebut Syariat Allah dengan alasan untuk menarik kalangan bukan Islam, khususnya yang terus bersikap liar terhadap Islam, maka di atas alasan berhikmah dengan menyembunyikan Islam. Inilah sikap iman yang paling lemah terhadap orang awam yang tidak mampu berhujah dan tidak ada pengaruh dalam masyarakat.

      Mereka tidak mengambil kira bahawa persamaan yang ada pada namanya sahaja seperti menentang kezaliman, hak asasi manusia, tanpa peduli adanya perbezaan sandaran aqidah dan perhiutungan dosa dan pahala yang ada dalam Islam, tetapi tidak ada pada yang lain.

      Mereka jahil terhadap undang-undang Islam yang ada aspek aqidah dan spiritual yang tidak ada dalam undang-undang yang lain yang sama namanya, seperti undang-undang terhadap kesalahan rasuah dalam syariat Islam dengan undang-undang sivil yang sama menentang rasuah, kerana Islam meletakkan rasuah bukan sahaja salah dari segi undang-undang, bahkan termasuk juga dalam perkara haram yang ada perhitungan dosa dan pahala, perhitungan selepas kematian dan Hari Akhirat. Tetapi undang-undang manusia meletakkan salah dari segi undang-undang dunia sahaja sahaja, menjadikan undang-undang ciptaan manusia itu tanpa roh perhitungan dosa dan pahala selepas kematian dan Hari Akhirat, serta menyebabkan undang-undang ciptaan manusia sekadar deraan yang tidak mendidik masyarakat sehingga menjadi punca kegagalannya.

      Di sinilah dengan tegas Allah memerintahkan para Rasul supaya berterus terang bersama Aqidah Islam yang ditegaskan dalam dakwahnya. Firman Allah:

      ﴿وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ٣٣﴾ [فصلت: 33]

      “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya Aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!” (Surah Fussilat: 33)

      Firman Allah:

      ﴿قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ١٠٨﴾ [يوسف: 108]

      “Katakanlah (Wahai Muhammad): “Inilah jalanku, Aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada Agama Allah (Islam) dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan Aku menegaskan: Maha Suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah Aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain.” (Surah Yusuff: 108)

      Maka para ulama meletakkan Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan, termasuk amalan yang bersifat ibadat. Maka tanpa Islam amalannya tidak sah, apatah lagi amalan keduniaannya tidak menjadi jambatan ke akhirat.

      Delete
    2. Firman Allah:

      ﴿أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ٢١﴾ [الشورى: 21]

      “Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka – sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? dan kalaulah tidak kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (dari Allah untuk menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan azab dengan serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian). Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” (Surah As-Syura; 21)

      Sehinggalah dikaitkan dengan Syirik Aqidah terhadap kalangan yang mengadakan undang-undang sendiri dalam urusan yang telah ditetapkan hukum syariatnya oleh Allah.

      Firman Allah:
      ﴿إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا١٠٥﴾ [النساء: 105]

      “Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab (Al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah ditunjukkan kepadamu (melalui wahyu-Nya); dan janganlah engkau menjadi pembela bagi orang-orang yang khianat.” (Surah An-Nisa: 105)

      Allah juga menegaskan pelaksanaan hukuman yang adil terhadap semua manusia:

      ﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا٥٨﴾ [النساء: 58]

      “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (Surah An-Nisa’: 58)

      Ayat ini menunjukkan kewajipan melaksanakan hukum syariat Allah yang berkonsepkan adil kepada semua manusia tanpa mengira agama dan bangsa.

      Dan ditegaskan pula dengan Firman-Nya:

      ﴿ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ٤٥﴾ [المائدة: 45]

      “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” (Surah Al-Maidah: 45)

      Ada pula kalangan yang meremeh-temehkan syariat Islam kepada semua amalan, lalu bersikap terbuka tanpa asas aqidah dengan menganggap terpentingnya sifat baik walaupun tidak Islam. Maka berlakunya ungkapan bahawa yang baik tanpa Islam lebih baik daripada yang jahat bersama Islam. Tanpa mereka peduli bahawa Allah menolak amal yang baik tanpa Aqidah Islam dengan tiada pahala dan berkat. Adapun yang jahat tetapi ada Islamnya dibuka pintu taubat dan amal baik yang berikutnya dapat menghapuskan dosa kejahatannya.

      Firman Allah:

      Delete
    3. ﴿وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ٨٥﴾ [آل عمران: 85]

      “Dan sesiapa yang mencari agama selain Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada Hari Akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.” (Surah Ali-Imran: 85)

      Firman Allah:

      ﴿وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا٢٣﴾ [الفرقان: 23]

      “Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikannya terbuang sebagai debu yang berterbangan.” (Surah Al-Furqan: 23)

      Maka Islam menjadi syarat pertama kepada semua amalan yang baik. Amal yang baik tanpa Islamnya tidak sah walaupun perkara ibadat.

      Firman Allah:

      ﴿وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ٣٩ أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ٤٠﴾ [النور: 39-40]

      “Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu ia menuju ke arahnya) sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu; (demikianlah keadaan orang kafir, tidak mendapat faedah dari amalnya sebagaimana yang disangkanya) dan ia tetap mendapati hukum Allah di sisi amalnya, lalu Allah menyempurnakan hitungan amalnya (serta membalasnya); dan (ingatlah) Allah amat segera hitungan hisab-Nya. (39) Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis – apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturan-Nya mendapat cahaya (hidayah petunjuk), maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar). (40)” (Surah An-Nur: 39-40)

      Sabda Rasulullah S.A.W:

      إِنَّهُ لاَ يَدْخُلُ الجَنَّةَ إِلَّا نَفْسٌ مُسْلِمَةٌ، وَإِنَّ اللَّهَ لَيُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِالرَّجُلِ الفَاجِرِ. صحيح البخاري (4/ 7)

      “Sesungguhnya tidak masuk syurga melainkan seorang yang dirinya Islam. Dan (kadang- kadang) Allah menolong agamanya dengan orang yang jahat” (Sahih Bukhari 4/7)

      “Sejahtera Bersama Islam”

      ABDUL HADI AWANG
      Presiden PAS

      Delete
    4. Ah sudahh...dia jadi ustaz jadian pulakkk dahh

      Delete
  7. Awani dan Mahathir Membodohkan Rakyat
    June 14, 2018


    Media seharusnya menjadi medium mendidik, bukan merendahkan akal rakyat.

    Kesimpulan kepada video Awani ini, pinjaman kepada Jepun kononnya akan mengurangkan hutang kerajaan. Katanya kerajaan sekarang berhutang RM1 trilion dengan kadar faedah 6-7.5%. Maka bunganya sahaja RM60 bilion. Jika Jepun memberi pinjaman dengan kadar faedah 1%, maka bunganya hanya RM10 bilion. Jimat RM50 bilion.

    Oh sedapnya mengira.






    Pertama sekali, biarlah saya sebut betapa tak cerdiknya tuan yang buat kira kira matematik ini.

    Secara teorinya, penjimatan dengan jumlah sebesar itu hanya boleh berlaku jika sekiranya Jepun meminjamkan RM1 trilion kepada kita. Mana Jepun nak cari duit banyak tu tuan tuan nak bagi kat kita? Realistik lah. Hutang mereka pun hampir RM 40 trilion. Ketika ekonomi Korea diambang kemusnahan tahun 1997 pun, mereka hanya diberi pinjaman USD21b (RM80b) oleh IMF.

    24 tahun lalu, Jepun cuma bagi pinjaman 50.3bilion yen (RM1.17b) bagi membantu pembinaan KLIA. Kut mana nak bagi pinjam sampai 1 trilion?

    Dan lagi, pinjaman hutang luar di dalam matawang asing hanya boleh dibuat pada kadar maksimum RM35 bilion pada satu satu masa. Sila rujuk Akta Pinjaman Luar Negeri 1963.

    Setakat ini, pinjaman luar kerajaan di dalam matawang asing adalah sekitar RM20bilion. Paling tinggi kita boleh terima pinjaman Yen Jepun adalah RM15 bilion.

    Kut mana nak jimat sampai RM50 bilion Astro AWANI?

    Seterusnya, memukulrata pinjaman kerajaan berkadar faedah 6 hingga 7.5% adalah jahat. Pinjaman paling kontroversi kerajaan adalah daripada kerajaan China melalui Exim Bank yang mana kadar faedahnya adalah 3.25% (Pembinaan ECRL). Ia cuma tinggi sedikit berbanding pinjaman Jepun untuk pembinaan KLIA (3%).

    Kadar faedah paling tinggi (yang saya tahu) dibuat oleh kerajaan Malaysia kepada negara luar adalah pinjaman kepada kerajaan Perancis bagi pembinaan Stesen Janakuasa Paka pada tahun 1983. Kadar faedahnya adalah 10.6%.

    “”””Najib adalah Perdana Menteri pada tahun 1983″”””

    Cukuplah projek membodohkan rakyat ini. BERSIKAP ADILLAH kepada KAWAN dan MUSUH.

    Abdul Rahim Hilmi Zakariya

    ReplyDelete
  8. PERUTUSAN HARI RAYA AIDILFITRI 1439H/2018M

    YB DATO’ SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI.
    Naib Presiden yang menjalankan tugas-tugas Presiden UMNO.

    1. Bersama gema takbir, saya dan keluarta serta teman-teman seperjuangan ingin mengucapkan salam eid-fitr yang penuh mulia dan barokah kepada seluruh pucuk pimpinan tertinggi dan warga besar UMNO di semua peringkat cawangan, bahagian, negeri dan nasional.






    2. Dalam kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan salam Eid at-Fitr kepada seluruh rakyat di mana jua anda berada yang saya yakini sentiasa memberi sokongan kepada kami dalam meneruskan perjuangan suci demi memertabatkan agama, bangsa dan tanah air.

    3. Sesungguhnya kehadiran Aidilfitri ni juga merupakan nikmat besar dari Ilahi kerana kita berkesempatan mengerjakan ibadat berpuasa serta membayar zakat fitrah sebagaimana yang dituntut oleh ajaran kita Islam yang syumul dan maha suci. Ia juga merupakan perundangan agar kita sentiasa memperkukuhkan ukwah tali persaudaraan sesama Muslimin dan Muslimat.

    4. Malahan ia turut merangkumi asas yang satu, kemurnian kerohanian. kebenaran, keadilan, kebijaksanaan melestari budaya ilmu membina kebahagiaan duniawi dan ukhrawi.

    5. Sewajarnya dalam kita melalui semangat kehadiran syawal selepas mengerjakan ibadat berpuasa, bertahmid, berzikir dan bertarawih dalam sebuah jemaah suci tanpa melupakan witir dalam selawat kepada baginda junjungan Rasulullah SAW, saya mengundang saudara-saudari untuk memperkukuhkan ukhwah hubungan sesama insan sambil berikrar memperbaiki setiap kealpaan dan kesilapan diri tanpa melupakan nikmat serta kebesaran Allah SWT.

    6. Dengan penuh rendah diri saya mengajak saudara dan saudari sekalian untuk kembali membina iltizam kita meneruskan perjuangan di bumi bertuah ini berpaksikan kepada kejujuran hati suci mentarbiahkan keesaan Ilahi dan bersama menyalakan obor suci agama Islam yang kita anuti bersama.

    7. Saya yakin dengan memperkukuhkan jalinan ukhwah sesama Muslimin dan Muslimah, kita juga tetap memelihara keharmonian umat yang pelbagai latar kehidupan, budaya, keturunan dan pegangangan agama, untuk kita sama sama membena negara agar sentiasa terpelihara dari sebarang musibah dari kekihlafan insaniah.

    8. Oleh itu, amat penting kita tanamkan kepada generasi muda agar sentiasa bertoleransi terhadap perbezaan, jangan memaksakan kehendaknya yang belum tentu kebenarannya.

    9. Menjadi Muslim yang sentiasa merangkul bukan memukul, mengajak bukan mengejek, sentiasa mendidik bukan mengherdik dan yang sentiasa bertoleransi akan perbezaan, kerana perbezaan itu indah jika mengambil kira dari segi positifnya.

    10. Sesungguhnya pengajaran terpenting adalah perdamaian itu harganya sangat mahal.

    11. Oleh itu, jangan sampai mudah terpancing dengan perbezaan sehingga menimbulkan perpecahan.

    12. Semua lapisan masyarakat pelbagai bangsa dan agama dijemput bersama menyambut Aidilfitri bersama umat Islam sebagai lambang perpaduan.

    Yang jauh itu waktu,
    Yang dekat itu mati,
    Yang besar itu nafsu,
    Yang berat itu amanah,
    Yang mudah itu berbuat dosa,
    Yang panjang itu amal soleh,
    Yang indah itu saling memaafkan.
    (Imam Al-Ghazali)

    Salam Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.

    ReplyDelete
  9. Selepas 34 Hari, Sudah Selamatkah Malaysia?



    Hari ini 13 Jun, hari Rabu. Sudah 5 kali Rabu berlalu sejak rakyat Malaysia buat keputusan yang salah sejak 9 Mei lepas. Kesalahan yang terpaksa ditanggung selama 5 tahun lagi.

    Kesalahan yang terpaksa ditanggung oleh anak cucu. Kesalahan yang menyebabkan ribuan orang dibuang kerja. Kesalahan yang menyebabkan berpuluh ribu keluarga ditutup periuk nasinya. Kesalahan yang sebabkan bonus terkurang RM100.

    Kesalahan yang sebabkan harga barang terus naik dan mahal. Harga ayam, ikan dan daging terus naik menjelang raya. Kesalahan yang menyebabkan rakyat menjadi bodoh kerana menanggung jammed di lebuhraya berjam jam kerana hendak 50% sahaja potongan tol percuma sedangkan BN sudah tawarkan 5 hari tol percuma.






    Hendak buat macam mana, rakyat Malaysia memang mudah sangat kena tipu. Kena tipu dengan scammer kat Facebook, kena tipu dengan skim MLM dan sejak dulu lagi memang suka kena tipu dengan skim Pak Man Telo. Hari ini kena tipu pula dengan janji PH.

    Janji 100 hari tinggal lagi 66 hari untuk ditunaikan. Tapi belum sampai pun 100 hari, kerajaan PH sudah angkat bendera putih, mengaku mereka tidak mampu tunai janji.

    Beri asalan tidak tahu jumlah hutang negara. Sedangkan maklumat hutang negara boleh diakses terus di laman web Bank Negara ketika mereka buat manifesto. Jauh berbeza dengan cara BN menunaikan janji dahulu, sejumlah 99.6% janji dilunaskan BN kepada rakyat.

    Lebih teruk, rakyat diminta menderma kepada kerajaan PH. Amerika Syarikat dan Jepun yang punyai hutang beratus trillion pun tidak minta derma dari rakyat untuk bayar hutang negara. Lagi lawak semalam, kerajaan PH meminjam pula duit dengan kerajaan Jepun.

    Dulu masa BN pinjam duit buat ECRL dengan China, pemimpin PH kata BN hendak gadai negara. Sekarang kerajaan PH hendak gadai negara pada Jepun kah? Kemudian minta rakyat Malaysia derma untuk tolong bayar hutang negara Jepun yang kini berjumlah USD$246.14 trillon ?

    Kalau ikut hutang negara ini dah lama dah Jepun bankrup dan muflis. Jadi Malaysia yang jumlah hutangnya hanya RM686 juta menambah pula hutang bila meminjam dari kerajaan yang banyak hutang. Ini cara untuk selamatkan negara?

    Esok lusa hendak hari raya, tidak nampak lagi YB YB Kerajaan PH ini bersama dengan rakyat agih bantuan dan sebagainya. Apa yang PH sibuk adalah pecat orang dan tukarkan orang, kemudian buat press conference.

    Dulu masa PH tidak jadi kerajaan, bukan main ligat lagi DAP agih kurma di bazar Ramadhan, sampai hendak bergaduh gaduh. Tahun ini tiada pula bila mereka sudah jadi kerajaan. Apa yang ada adalah lakonan semula Guan Eng ketika penggal pertama mentadbir Penang dulu.

    Guan Eng akan berlakon seperti Umar Abdul Aziz pada penggal ini, sama seperti lakonannya dahulu di Penang. Berlakon kononnya baik dan pijak semut pun tak mati. Penggal kedua, lihatlah bagaimana Guan Eng menjadi “tokong” di Penang. Habis semua orang PAS dan orang Melayu dipecatnya.

    Yang gelar “tokong” pun bekas orang no. 2 Guan Eng sendiri. Jadi berhati hatilah dengan lakonan DAP. Lebih lebih lagi bila mereka menjaga wang negara. Entah apa lagi yang diintai selepas ini. Perletakan Kadir Jasin tidak boleh tutup terus kisah kebocoran maklumat perbelanjaan Yang Dipertuan Agong.

    Siapa sebenarnya yang ada akses kepada fail tersebut? Jadi rakyat kena tanya balik kepada kerajaan PH, siapa dalang yang bocorkan maklumat itu? Bocor maklumat dengan niat hendak memalukan institusi raja?

    Janji rakyat tidak ditunai. Ramai yang diminta berhenti, dibuang dan ditamatkan jawatan sejak PH berkuasa. Harga barang, minyak dan tol masih sama. Jadi apa benda yang sudah diselamatkan sebenarnya?

    Ramai sudah rindu zaman kerajaan BN dahulu. Dakwat kekal masih terlekat lagi di hujung jari. Apa boleh buat, lima tahun lambat lagi. Inilah padahnya bila rakyat buat pilihan yang salah dan berdasarkan emosi di atas kertas undi.

    Tulisan :
    Prof Madya Azizi Aaron

    ReplyDelete
  10. JUNE 14, 2018
    2
    Tun @chedetofficial Patut Mendengar Ucapan Perdana Menteri Keempat Mengenai Pinjaman Yen
    image: https://2.bp.blogspot.com/-PkdExyWGYhs/WyJoXMqD4UI/AAAAAAABRHM/YMR6ubCz3Nw1MA3MpkBoGfpIN9IkJUoIACLcBGAs/s640/main_p3_gerijah_1.JPG



    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pernah bercakap pasal bahaya pinjaman dalam bentuk matawang Yen semasa berucap di 'The Kyushu-Asian Summit for Local Authorities' pada tahun 1994.

    Tun Dr Mahathir berkata, sememangnya kadar faedah pinjaman Jepun adalah rendah. Akan tetapi kemudian Yen telah mengukuh naik berbanding Ringgit, dengan kadar 100%.

    Ini bermaksud, Malaysia perlu bayar hutang Yen yang bernilai RM100 juta dengan RM200 juta dicampur dengan kadar faedah ke atas RM200 juta tersebut.

    Ianya bukanlah murah sama sekali. Kata beliau, Malaysia cuba berunding semula pinjaman agar dapat mengurangkan beban hutang, tapi tidak diberi walau sesen.

    Maksudnya, bunga rendah 2%-3% pun tidak berguna kalau pokok boleh naik 100% bagi tempoh tahun 1994 hingga 300% pada tahun 1998.

    Rujuk ucapan DS Dr Mahathir bin Mohammad di Kyushu, Jepun pada tahun 1994, di sini.

    ReplyDelete
  11. Biar Jadi Penjilat Tegar Aishah, Jangan Jadi Manusia Bodoh




    Tidak pasti sama ada akhbar mensensasikan berita atau penyanyi ini sendiri yang membuat kenyataan bodoh. Penyanyi Aishah, dipetik di sini berkata,
    Alhamdulillah selepas lama ‘didiamkan’, sekarang dibenarkan semula untuk muncul di televisyen dan akhbar. Selepas banyak liputan media, generasi muda kian mengenali saya.
    Penyanyi ini sama ada kaki pelupa atau mempunyai IQ41, Aishah adalah juara Gegar Vaganza musim keempat, selepas 8 minggu melalak di dalam siaran Astro. Siaran ini ke udara pada tahun 2017.

    Celah mana dikatakan Aishah yang merupakan bekas ahli PAS yang kini menjadi ahli PAN mengatakan beliau tidak dibenarkan muncul di televisyen. 2017 zaman siapa jadi Perdana Menteri sehingga beliau menjuarai Gegar Vaganza?


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Aishah, ingin rakyt Msia bertanya:
      Apa jadi dgn JANJI MANIS moneyfesto partimu, dah tunai ke belum?

      ♫ ♪ Oh dunia ini
      Penuh kepalsuan
      Oh mungkinkah tiada
      Keikhlasan
      Apakah ini
      Suatu pembalasan
      Ku sedar kebesaranMu Tuhan

      Hati membeku mengingatkan
      Kata janji manismu... oh...
      Ku dilambung angan-angan
      Belaian kasih sayang suci darimu
      Oh kejamnya

      Lidah tidak bertulang
      Ucapan cinta menghiris kalbu
      Ku kan pergi membawa diri
      Cinta di hati terkubur lagi ♫ ♪

      ♪ LA LA LA LA LA LA ♫

      Delete
    2. Betul..ramai sangat yang lupa apa Yang BN dah bagi kat rakyat.
      Yang business sekarang sibuk bagi duit kat tabung Harappan and letak macam2 nak model mahathir.padahal masa BN dulu takde pulak dorang nak pasang banner or iklan menghargai Najib Dan BN.
      Padahal kalau ikutkan banyak lagi jasaa Najib kepada peniaga melayu dan bumiputera berbanding zaman mahathir dulu.tapi sekarang sebelah bangunan tekun pasang billboard besar memuja mahathir

      Delete
    3. Kitaorg..in sya allah selamat..tapi ade yg belum tentu selamat lg sbb x bala (bukan ujian ye) datang x terduga..sape sangka parti keramat 7 keturunan boleh melingkop?ade sangka? Ade? Ade?

      Delete
  12. Pakatan leader accused of "slaughtering" Bazaar traders, RM 400K involved


    EXCLUSIVE | A scandal has hit Federal Territories Pakatan Harapan following allegations that a Bersatu Youth leader is using political connections to rake in hundreds of thousands of ringgit to organise a Ramadan bazaar in the heart of Kuala Lumpur.



    Bukit Bintang's long-term MP and DAP treasurer Fong Kui Loon has also been dragged into the matter.

    This is over a letter of support he issued to Bukit Bintang Bersatu Youth chief Mohd Noorhisyam Abd Karim to secure approval from Kuala Lumpur City Hall (DBKL) to organise the bazaar.

    A letter from DBKL to Mohd Noorhisyam, which had gone viral on social media, showed that 80 lots were approved for nine days for RM6,238.

    This included a payment of RM180 per lot (RM20 per day) for licensing, space and cleaning fees for the bazaar which stretched from the Myidn hypermarket in Pudu to Masjid India.

    However, allegations surfaced that Mohd Noorhisyam was collecting up to RM5,000 in rental from a single lot using middlemen.

    Lorong Tuanku Abdul Rahman traders association deputy secretary Abdul Rahman Sulaiman, claimed that a middleman asked him to fork out RM4,000 for a lot.

    "For traders who have been here a long time they offered RM4,000, but for newcomers, they really slaughtered them and asked for RM5,000.

    "If he collects up to RM5,000 per lot, that means he can make up to RM400,000," he told Malaysiakini.

    A source in DBKL told Malaysiakini that City Hall did not want to approve the baazar due to complaints of congestion but relented after Mohd Noorhisyam secured the support letter from Fong as well as an agreement that the stall owners would not obstruct the entrances.

    Fong told Malaysiakini that Mohd Noorhisyam promised him that no money would be collected.

    "He promised they would not collect money and they would not obstruct the shops. I gave him a support letter to help hawkers who could not get a license from DBKL," said the five-term MP.

    Fong also denied receiving a cut from Mohd Noorhisyam or his associates.

    He said if the allegations of "hanky panky" were true, he would lodge a report with MACC over the matter.

    Bukit Bintang Bersatu division chief Zailani Isausuludin, on the other hand, claimed that Mohd Noorhisyam acted without his knowledge and promised to lodge a MACC report as well.

    Meanwhile, DBKL hawker licensing and development department director Anwar Mohd Zain told Malaysiakini that City Hall was unaware that Mohd Noorhisyam was allegedly charging exorbitant fees for the bazaar lots.

    "If anyone complains about the sale of lots we will take action," he said.

    Contacted this evening, Mohd Noorhisyam told Malaysiakini to call him in 10 minutes as he was driving.

    However, subsequent attempts to reach him proved futile as his number was no longer in service.

    Sumber : https://www.malaysiakini.com/news/429815

    ReplyDelete
  13. Merdeka Center: 95% Cina sokong Harapan
    June 14, 2018 at 2:15 pm

    Langsung tiada wujud apa-apa mekanisme semak imbang di kalangan politik masyarakat Cina. Parti-parti BN yang berasaskan kaum Cina seperti MCA dan Gerakan habis musnah pada PRU14 bulan lepas.



    11:29 AM - Jun 14, 2018

    Laporan: 95% Cina tapi hanya 30% Melayu sokong PH
    Straits Times melaporkan pecahan hampir sama kalangan pengundi Melayu terhadap PH, PAS dan BN yang akan memberi implikasi besar pada PRU akan datang.

    Inilah Bangsa Malaysia baru
    Orang Tionghua nyata tidak mempercayai akan sistem dwi-parti di mana satu pihak politik mungkin meraih 55-60 peratus sokongan manakala pihak yang membangkang mendapat, katakanlah, sekitar 40-45 peratus sokongan.

    Hanya dengan nisbah sokongan yang lebih seimbang (60:40) maka akan boleh tindak-tanduk DAP berjaya dikekang. Ini tidak. Tahap sokongan 95 peratus pengundi Cina bagi Pakatan Harapan berat sebelah terlampau.

    BAWAH: Yang Berhormat evangelis DAP ketagih memakai kostum tudung Muslimah



    Para pengundi Cina yang taksub DAP ini (95:5) sudah nampak sanggup mengiyakan segala apa tindak-tanduk DAP walau banyak yang tidak betul.

    Parti evangelis tersebut akan kekal biaDAP dan bongkak serta terus bermaharajalela gara-gara tingkah laku pemimpin mereka yang dianggap maksum selalu saja di’Bersih’ dan dihalalkan oleh Dapster.

    ReplyDelete
  14. Wajah DAP yang sebenarnya


    DAP bukan berjiwa Cina.

    Pengerusi Harapan Tun Mahathir Mohamad sering mengeluarkan retorik anti China yang kemudiannya akan di’megaphone’ atau dibesar suarakan oleh konco-konco DAPnya.

    Jika anda meneliti betul-betul ethos yang dipakai pemimpin tertinggi DAP, anda akan melihat bahawa mereka berkiblatkan warisan Kristian (Judeo-Christian heritage) dan tamadun Barat (Christendom). Ramai di kalangan mereka adalah evangelis.

    BAWAH: Setiausaha Agung DAP mengaku diri beliau “bukan Cina”


    mStar Online

    @mstaronline
    “Saya bukan Cina, saya orang Malaysia” http://po.st/wZPJ9I via @mstaronline

    6:37 PM - May 12, 2018

    “Saya bukan Cina, saya orang Malaysia” - Berita Semasa | mStar
    PETALING JAYA: Kali terakhir jawatan menteri kewangan negara ini disandang oleh pemimpin berketurunan Cina adalah ketika Tun Tan Siew Sin berkhidmat antara 1959 hingga 1974.



    Pemimpin “bukan Cina” DAP adalah Kristian semuanya
    Saya melihat evangelisme DAP sebagai mengambil bentuk keadah ‘politik agama’.

    DAP cakap tak serupa bikin. Mereka mencanangkan fahaman ‘sekularisme’ kepada penyokong parti. Istilah tersebut bermaksud bahawa gereja (ataupun masjid) harus diasingkan dari kerajaan, iaitu separation of church and state. Tapi DAP buat yang lain pula.

    Saya difahamkan bahawa konsep addin dalam Islam merujuk kepada cara hidup Islam yang meliputi segala-galanya (holistik) sama ada ia merangkumi sistem politik, sosial, ekonomi, perundangan atau ketatanegaraan. Maka Islam tidak mungkin boleh dipisahkan dari politik.

    BAWAH: Hannah Yeoh cakap politik di Gereja Methodist Damansara Utama



    Preacher evangelista bertudung naik turun masjid
    Sepertimana PAS dan PAN menjalankan political Islam, sesetengah pemimpin DAP yang tebal dengan Messianic Complex mempraktikkan political Christianity dengan begitu gah sekali di khalayak umum.

    Ahli Parlimen DAP Segambut Hannah Yeoh ialah seorang pendakwah evangelis yang memasukkan unsur-unsur politik dalam khutbah Kristiannya. Pada waktu yang sama, dia seorang politikus yang juga memasukkan unsur-unsur Kristian dalam amalan politiknya.

    Tidak memadai dengan ‘preaching’ di merata-rata, Hannah Yeoh mahu juga ke masjid dan kerap mengenakan kostum muslimah. Cuba tanya agenda sulit apa yang dibawa Hannah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina di Tanah Besar memang takut pada evangelis
      Dari pengajaran sejarah dan perkembangan masakini di tanahair (China), orang Cina yang undi MCA sedar betapa puak evangelis memporak-perandakan masyarakat kami.

      Pemberontakan Taiping (1850 – 1864) dicetus untuk tujuan mengguling kerajaan di China. Ia diketuai evangelis bernama Hong Xiuquan yang mempercayai dirinya adik kepada Nabi Isa. Si evangelis tersebut telah dikurnia wahyu – konon – untuk membebaskan China dari pemerintahan beraja. Ketua pemberontak itu delusional, sebiji macam Deranged Dapster.

      Pemberontakan Boxer (1899 – 1903) menganggap kelompok Born Again, iaitu orang Cina yang masuk Kristian, sebagai telah bersubahat dengan orang asing untuk membolehkan kuasa Barat mendominasi China. Serangan yang dilancarkan para anggota gerakan Boxer ialah backlash terhadap usaha Kristianisasi yang meluas.


      Joshua Wong 黃之鋒
      @joshuawongcf
      China President Xi Jinping thinks churches are 'severe national security THREAT' "...in efforts to better control religion, Beijing is forcing churches to install facial recognition systems to identify those who attend services." http://shr.gs/SbFt4JD



      China President Xi Jinping thinks churches are 'severe national security THREAT'
      CHINA'S President Xi Jinping has been accused of having “particular animosity” against Christians in the country and sees underground churches as a "severe national security threat" as the communist...



      Presiden China Xi Jinping mengekang aktiviti gereja

      Tweet di atas dikeluarkan oleh evangelis Joshua Wong yang mengepalai Revolusi Payung (2014) di Hong Kong untuk menentang campurtangan pentadbiran Beijing.

      Kata Joshua memetik satu keratan akhbar pada bulan April tahun ini, Presiden China Xi Jinping sendiri pun mengkhuatiri pengaruh evangelis dan ancaman gereja (underground churches) yang disebutnya sebagai “severe national security threat”.

      Seseorang individu yang arif realpolitik tentunya tidak akan menyama-ertikan DAP dengan ciri-ciri keCinaan.

      Para pemimpin DAP sudah berkali-kali memberitahu kepada umum bahawa mereka “bukan Cina’. Tiada apa-apa alasan untuk anda mempertikai kenyataan yang terbit dari mulut mereka sendiri.

      Delete
  15. PH tidak akan kekal, Dr M dan Anwar akan berpecah




    KUALA LUMPUR: Seorang calon pemilihan Umno, Datuk Lokman Noor Adam percaya sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Tun Dr Mahathir Mohamad akan kembali kepada Umno dan meramalkan perpecahan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

    Lokman yang juga bekas ahli PKR, berkata terdapat tanda ketidakserasian antara Anwar dan Dr Mahathir.

    “Sama ada Dr Mahathir atau Anwar yang terlebih dahulu menyertai Umno. Tidak ada cara bagaimana Anwar boleh bekerjasama dengan Dr Mahathir,” katanya.

    Beliau memberitahu dalam temu bual semalam: “Saya boleh memberi jaminan kepada anda bahawa kerajaan sekarang tidak akan kekal apabila tempoh pemerintahannya berakhir,” katanya merujuk PH yang membentuk kerajaan Persekutuan dan memegang kuasa sehingga pilihan raya akan datang, yang dijangka pada 2023.

    Bekas setiausaha Pemuda PKR yang kembali kepada Umno itu, berkata konflik antara Anwar dan Dr Mahathir dapat dilihat dengan cara ahli PH mengutuk Anwar secara tidak langsung di media sosial.

    “Malah Dr Mahathir bimbang dan mahu mendapat lebih sokongan daripada partinya. Dr Mahathir bertuah jika dia kekal sebagai perdana menteri untuk jangka masa panjang; saya menjangkakan Anwar akan menjadi perdana menteri bila-bila masa selepas dia dipilih sebagai ahli parlimen,” katanya.

    Anwar dibebaskan dari penjara atas pengampunan diraja Mei lalu dan berkata beliau akan bertanding sebagai ahli parlimen tidak lama lagi, tetapi kini hanya menjadi ahli kelab penyokong kerajaan.

    PH mempunyai perjanjian di mana Anwar akan mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Dr Mahathir, tetapi tidak ada tempoh ditetapkan dan tidak jelas berapa lama Dr Mahathir akan memegang jawatan itu.

    Lokman, 45, yang juga bekas pengarah komunikasi strategik Kementerian Kewangan adalah calon dalam pemilihan Umno yang akan diadakan pada 30 Jun ini. Beliau berharap dipilih sama ada sebagai pemimpin Pemuda Umno atau Majlis Tertinggi.

    Beliau juga mendakwa Dr Mahathir mempunyai “tangan” dalam pemilihan Umno. “Saya tahu Dr Mahathir menghantar orangnya. Ada di antara mereka menawarkan dana kepada kepimpinan kami supaya mereka dapat memiliki kepimpinan persahabatan dengan Umno. Kami tahu,” katanya.

    Katanya, Dr Mahathir memerlukan rakan Umno untuk partinya, PPBM yang hanya memegang 13 kerusi di Dewan Rakyat, menjadikannya “sangat mudah diserang” dan mudah “ditendang sebagai perdana menteri pada bila-bila masa.”

    PH dan sekutunya di Sabah memegang 125 kerusi. PKR memegang 50, DAP 42, Amanah 11, Warisan 8 dan Upko 1.

    Umno memenangi 54 kerusi, menjadikan parti itu sebagai parti tunggal terbesar dalam Dewan, kata Lokman.

    Parti pembangkang yang lain adalah gabungan parti Sarawak yang memegang 19 kerusi, serta PAS dan sekutunya 18.

    Lokman berkata beliau memahami bagaiamana perasaan Anwar yang bekerjasama dengan Dr Mahathir, yang menolaknya sebagai timbalan perdana menteri dan juga mengusirnya dari parti pada 1998.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Saya tahu perasaan Anwar, saya tahu perasaan keluarganya. Mereka boleh berpura-pura tetapi mereka tidak boleh menipu penyokong mereka dan mereka yang menyokongnya sebelum ini. Sebab itulah PH tidak boleh kekal sebagai 1 gabungan sehingga tempoh mereka berakhir.

      “Saya dipecat dari Umno pada 1998 kerana mengatakan Dr Mahathir pembohong. Pada 2004 saya dipecat dari PKR kerana mempersoalkan penyelewengan dana parti. Tuduhan ini serius dan memburukkan imej saya,” katanya.

      Beliau berkata kekalahan Barisan Nasional pada pilihan raya umum bulan lalu kerana kegagalan menentang serangan PH terhadap 1MDB dan aliran RM2.6 bilion menerusi akaun bank bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      “Apabila pembangkang membicarakan isu ini, rakyat pula menyebarkannya tetapi mereka tidak mendengar penjelasan kami,” katanya.

      Beliau percaya akan ada sokongan semula daripada pengundi Cina Malaysia yang begitu menyokong PH, selepas semua parti berasaskan Melayu, seperti PAS, PKR atau PPBM dan Warisan bergabung.

      “Apabila kami dapat menyatukan orang Melayu, orang Cina akan kembali kepada kami. Malah jangan terkejut kalau DAP juga akhirnya menyertai kami. Orang Cina akan tahu mereka akan kehilangan perwakilan dalam politik jika mereka tidak bersatu,” kata Lokman.

      Bagaimanapun, perubahan diperlukan dalam Umno untuk dilihat sebagai wakil rakyat dan bukan sebagai golongan elit parti.

      “Cara kami membawa diri, apa yang kami pakai, kereta yang kami pandu – orang merasa kami terlibat dalam rasuah. Tetapi kebanyakan ahli parlimen kaya-raya sebelum menjadi ahli parlimen. ”

      Beliau berkata Umno akan mencari jalan untuk mengukuhkan parti selepas pemilihan parti pada 30 Jun ini.


      ......
      MINDARAKYAT

      Delete
  16. Dulu kata harga barang naik kerana GST, sekarang tidak pula..
    Minda Rakyat



    Ketika mewajarkan Langkah Kajang untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon DUN Kajang, Rafizi Ramli berkata ia langkah berjaga-jaga PKR menghadapi plot kem Tun Dr Mahathir Mohamad menyingkirkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.
    “Jika Najib jatuh, diramalkan isu manipulasi perkauman dan agama akan dicipta untuk mewujudkan ketidakpercayaan dan kekecewaan kepada kerajaan Selangor,” kata bekas setiausaha agung PKR itu.

    Malah, Anwar ‘gembira’ apabila mendapat tahu Dr Mahathir ‘berminat’ dengan Langkah Kajang.
    Anwar di satu ceramah di Cheras berkata Dr Mahathir terpaksa memanggil mesyuarat khas membincangkan strategi itu.
    “Strategi kita ini mengejutkan, saudara tahu tak Dr Mahathir panggil mesyuarat khas? Penat-penat dia, dengar Anwar Ibrahim nak pergi Selangor sampai kena panggil mesyuarat.

    “Semasa mesyuarat itu, seorang bangkit berkata Anwar bertanding Kajang sebab nak jadi menteri besar. ‘Tak boleh jadi perdana menteri jadi menteri besar sajalah. Apa dia boleh buat’.

    “Kemudian Tun Daim Zainuddin bangun, dia marah. Dia kata ‘kamu tidak kenal Anwar. Anwar kalau dia ambil menteri besar, nazak Umno’,” kata Anwar yang dipetik laman The Malaysian Insider yang kini sudah ditutup.

    Menurut Anwar, kebimbangan Dr Mahathir dan Daim itu membuktikan “strategi Langkah Kajang itu tepat”.

    Semasa menceritakan LANGKAH KAJANG Rafizi menitis air mata. Otai reformasi pun menitis air mata...

    Rupanya LANGKAH KAJANG adalah komplot PKR & PEMBELOT PAS (Kini parti AMANAH) untuk jatuhkan kepimpinan ulama dalam PAS.

    Hari ini Rafizi cuba bodohkan rakyat dan PENYOKONG HARAPAN dengan tulisan terbaru. Pembaca baca sendiri dengan notis amaran "Jangan percaya kalau percaya anda kena bodoh lagi.."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara isu yang paling penting untuk rakyat biasa adalah harga barang. Saya juga sangat berminat dengan kesan pemansuhan GST ke atas harga barang kerana jika harga barang turun, itu akan banyak membantu rakyat biasa.

      Apa faktor-faktor yang mempengaruhi harga barang?

      Ada 3 perkara besar yang mempengaruhi harga barang:

      (i) kerajaan yang menetapkan dasar-dasar dan peraturan yang perlu dipatuhi dan diterjemahkan menjadi harga barang – contohnya harga kawalan, harga siling, harga minyak, tarif elektrik, subsidi yang diberikan, kadar cukai dan lain-lain

      (ii) peniaga yang mengambil kira semua kehendak undang-undang dan dicampur pula dengan margin keuntungan dalam menetapkan harga barang

      (iii) pengguna (orang ramai) yang menentukan permintaan dan kesanggupan membeli barang dan perkhidmatan pada harga yang ditetapkan oleh peniaga (yang tertakluk kepada peraturan yang ditetapkan kerajaan)

      Apabila Kerajaan Persekutuan menghapuskan GST, itu menyelesaikan sebahagian dari perkara yang menyebabkan harga barang yang berada di dalam kawalan kerajaan. Pada dasarnya, apabila Kerajaan Persekutuan tidak lagi mengutip 6% ke atas setiap pembelian, harganya sepatutnya turun sekurang-kurangnya 6% ke atas setiap harga.

      Tetapi ada peniaga yang akur, ada peniaga yang mengambil pendirian berlainan. Ada yang mengatakan selama ini harga dengan GST itu bermakna mereka menanggung GST, jadi bila GST dihapuskan, mereka enggan menurunkan harga barang kerana mereka beranggapan merekalah yang menanggung GST selama ini, bukannya pengguna.

      Keputusan menetapkan harga mengikut undang-undang itu masih lagi keputusan peniaga. Peniaga juga adalah rakyat – selagi mereka menetapkan harga mengikut undang-undang, mereka bergantung kepada pengguna untuk membeli atau tidak.

      Ada banyak peruntukan undang-undang yang boleh digunapakai untuk memastikan peniaga menetapkan harga mengikut peraturan dan tidak mengambil keuntungan yang melampaui batas atau mengambil kesempatan. Antaranya:

      Delete
    2. (i) Peniaga yang masih mengutip GST boleh dikenakan tindakan serta merta kerana GST telah dihapuskan

      (ii) Peniaga yang menaikkan harga dengan tidak munasabah boleh dikenakan tindakan oleh KPDNKK di bawah Akta Anti Pencatutan 2011

      (iii) Peniaga yang tidak mempamerkan harga boleh dikenakan tindakan di bawah pelbagai akta sedia ada; dan lain-lain

      Saya akan terus memantau kedudukan harga barang setakat yang termampu, dengan keterbatasan saya sebagai rakyat biasa, seperti anda.

      Namun, pengalaman saya menguruskan sukarelawan melalui INVOKE juga meyakinkan saya bahawa ada banyak perkara yang kita dapat capai bersama sebagai rakyat.

      Pegawai-pegawai penguatkuasa KPDNKK ada kekangan untuk bertindak dengan berkesan kerana saya pasti ada ribuan laporan mengenai kenaikan harga setiap minggu. Orang ramai pula mungkin tidak tahu bahawa harga yang mereka bayar itu sebenarnya tinggi, kerana mereka tidak boleh membandingkannya dengan harga di kedai atau tempat lain.

      Lebih penting, saya pasti bila ada pendedahan kedai mana dan peruncit mana yang mengenakan harga yang tidak berpatutan atau terlalu tinggi, orang ramai tidak akan membeli di kedai itu dan akan memaksa peniaga menurunkan harganya.

      Masalahnya, bagaimana kita boleh mengetahui sama ada harga yang dikenakan itu berpatutan, atau terlebih tinggi? Bagaimana kita mendapatkan kepastian bahawa laporan kita kepada KPDNKK akan diambil tindakan segera?

      Saya bernasib baik kerana bidang yang saya ceburi sekarang adalah analisa data menggunakan kaedah-kaedah statistik yang boleh menjawab soalan-soalan ini.

      Sejak seminggu yang lalu, kami di INVOKE telah mengambil keputusan untuk mencuba menggunakan kuasa sukarela rakyat Malaysia untuk mengawal harga barang. Usaha ini tidak memerlukan peruntukan, tidak memerlukan kuasa atau jawatan.

      Ia hanya memerlukan maklumat dari seberapa ramai pengguna untuk melaporkan peniaga yang masih mengutip GST, atau peniaga yang menaikkan harga barang. Malah, kita boleh kawal harga barang jika seberapa banyak harga barang dipantau kerana pengguna menghantar maklumat harga barang dari semasa ke semasa.

      Pengkalan data #hargabarang yang INVOKE usahakan akan dapat menganalisa dari ribuan data harga barang yang dihantar oleh rakyat untuk mengenal pasti barang mana yang harganya naik melambung, apa inflasi sebenar, peniaga mana yang sering dilaporkan menaikkan harga barang (maka penguatkuasa perlu memberi keutamaan mengambil tindakan ke atas peniaga ini) dan lain-lain.

      Saya mohon kerjasama seramai mungkin rakyat Malaysia untuk menyertai usaha akar umbi memantau harga barang ini supaya kita boleh ambil tindakan yang sewajarnya sebagai pengguna dan rakyat biasa, sementara menunggu tindakan penguatkuasaan.

      Lawati https://hargabarang.invokemalaysia.org atau bit.ly/laporhargabarang untuk menyertai rakyat Malaysia yang secara sukarela memantau harga barang.

      Setiap bulan, saya akan membentangkan kedudukan harga barang dan mendedahkan peniaga-peniaga yang paling banyak dilaporkan berhubung aduan harga barang. Senarai ini saya akan hantar kepada KDNKK untuk mereka mengambil tindakan penguatkuasaan secara segera.

      Saya tetap yakin dengan kuasa rakyat. Kuasa rakyat juga boleh kita gembleng untuk memantau dan mengawal harga barang.

      Sebarkan kepada seramai mungkin, kami sedang membangunkan sistem pemantauan itu agar dapat memberi mata kepada setiap laporan harga barang selepas ini.
      Akhir sekali, ucapan selamat hari raya Aidilfitri dari kami di INVOKE Malaysia.
      Rafizi Ramli

      Delete
  17. Mat Sabu ikrar dedah penyelewengan jika “benar berlaku” dalam KP



    KUALA LUMPUR -- Menteri Pertahanan Mohamad Sabu berikrar mendedahkan semua salah laku dan penyelewengan yang berlaku dalam Kementeri Pertahanan sewaktu di bawah pentadbiran kerajaan sebelum ini jika ia terbukti benar berlaku.

    Katanya, terdapat beberapa isu berkaitan kementerian itu sebelum ini ditimbulkan terutama berkaitan perolehan aset ketenteraan dan ia akan disiasat oleh Jawatankuasa Siasatan Khas bagi isu-isu tadbir urus, perolehan dan kewangan negara yang dipengerusikan bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

    "Dalam kempen-kempen pilihan raya kita sentuh mengenai Kementerian Pertahanan ini antara yang menjadi sasaran dan perkara yang ditimbulkan termasuk oleh Tan Sri Rafidah Aziz (berkaitan penswastaan tanah Angkatan Tentera Malaysia).
    "Sebelum itu kita juga sentuh tentang pembelian kapal selam Scorpene dan isu-isu berkaitan dengan Kementerian Pertahanan termasuk (pembunuhan model Mongolia) Altantuya Shaariibuu dan sebagainya, terlalu banyak," katanya dalam temubual bersama Bernama di Wisma Bernama di sini, baru-baru ini.

    Mohamad percaya jawatankuasa itu mampu merungkai pelbagai dakwaan yang dikaitkan dengan Kementerian Pertahanan sebelum ini dan mengubah persepsi negatif masyarakat yang boleh mencalarkan imej kementerian itu.

    Dalam pada itu, Mohamad yang baru sahaja mengemudi kementerian itu kira-kira tiga minggu selepas mengangkat sumpah pada 21 Mei lalu berkata, pada masa ini tidak banyak dasar yang telah dilaksanakan kementerian itu yang akan diubah, sebaliknya hanya akan ditambah baik terutama berkaitan pelaksanaannya.

    Katanya antara dasar kementerian yang akan diteruskan termasuk hubungan kerjasama ketenteraan dengan negara-negara jiran dalam mengawasi perairan dan kerjasama latihan ketenteraan dengan Amerika Syarikat selain komitmen untuk mengukuhkan perjanjian Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (Zopfan).

    Beliau turut mengulangi komitmen untuk terus memelihara kebajikan anggota Angkatan Tentera Malaysia dan kesiapsiagaan mereka dalam menjadi benteng mempertahankan keselamatan dan kedaulatan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. "Kedudukan kewangan dan ekonomi negara kita sekarang ini mungkin memerlukan kita untuk menyesuaikan dengan keadaan itu tetapi walau apa pun hal, kebajikan dan kesiapsiagaan tentera kita itu tidak boleh kompromi," katanya.

      Mohamad turut berkata program dan perkara lain diputuskan sebelum ini termasuk status Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman (KSCIP), Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) turut akan dikaji secara mendalam sebelum cadangan untuk menentukan statusnya dikemukakan dan diputuskan kabinet.

      -- BERNAMA

      MR : Tak payah sebut nama lain, Mat Sabu dalam siri ceramah juga ada menyebut mengenail penyelewengan tanah ATM. Jadi masa ceramah tu pakat hentam aje, Pakat fitnah aje. Mana cara Islam Progresif parti AMAMAH? Kena tukar nama parti..

      Delete
  18. Bersalaman Lelaki Perempuan 'Not A Big Deal' kata Dr Maza




    Ada seseorang dari Johor berbual tadi. Dia kata: "Kami di Johor boleh bersalaman lelaki dengan perempuan bukan muhrim (perkataan sepatutnya mahram). Kami berpegang kepada Mazhab Shafie. Hanya geng wahabi sahaja yang tidak benarkan ".

    Saya beritahu dia bahawa dalam Mazhab jumhur (majoriti) khususnya Mazhab Shafie hukumnya haram. Boleh rujuk kitab-kitab Mazhab Shafie. Namun di sana ada pendapat dalam Mazhab Hanafi dan salah satu pendapat yang dikaitkan dengan Imam Ahmad bin Hanbal, membolehkannya. Secara umumnya, kelonggaran dalam hal ini diambil asasnya dari Mazhab Hanafi dengan syarat-syarat tertentu.



    Saya secara peribadi sejak belasan tahun yang lepas telah menyatakan perkara bersalaman lelaki dengan perempuan bukan mahram atas keperluan dan syarat tertentu adalah khilaf. Dr Yusuf al-Qaradawi antara yang lantang menyatakan keharusan hal ini secara bersyarat. Saya secara peribadi juga bersalaman jika ada keperluan dengan syarat-syaratnya. Demikian ketika saya berada di UK, juga di Malaysia bila keadaan memerlukan. Ertinya saya sama sekali bukan wahabi!

    Saya beritahu kawan dari Johor, itu bukan 'big deal' dalam fekah dan ia masih boleh disenaraikan dalam masalah khilafiyah. Alhamdulillah, orang Johor juga mengamalkan pendapat di luar dari Mazhab Shafie.

    Perlis dah lama pegang banyak pendapat Mazhab Hanafi termasuk mewajibkan zakat harum manis. Dalam Mazhab Shafie tidak wajib, hanya padi dan makanan asasi yang lain. Namun, apabila taukeh harum manis lebih kaya dari petani padi, maka pendapat Mazhab Hanafi kita pilih kerana ia lebih kukuh dan praktikal.

    Tidak mengapa menerima pelbagai pendapat mazhab jika ada alasan dalilnya, dengan syarat jangan tuduh orang yang tidak mengamalkan Mazhab Shafie sepenuhnya itu wahabi!". Peace!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sangat hairan bagaiman Ahli Majlis Syura IKRAM, Dr Maszlee Malik boleh bersalam dengan wanita bukan mahram?

      Maka marilah kita bersama dengan wanita dan lelaki. Saya pun nak salam juga dengan bini atau anak perempuan Dr Mohd Asri (MAZA) maybe hari ni...












      Semua pimpinan PAS yang keluar pasrti tubuh parti AMANAH adalah dikalangan mereka yang mengamalkan Islam liberal. Jangan hairan mereka boleh setongkol dengan golongan menentang hudud dan pengamal Islam secara menyeluruh.




      Ini lagi hebat boleh peluk, bukan bersalam sahaja. Agaknya apa hujah Dr Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA), Dr Rozaime Ramli (ROR), Dr Zaharuddin Abdul Rahman (UZAR) dan Dr Danial Zainal Abidin untuk mermbenarkan perbuatan peluk ni?








      Pasal itu Presiden AMANAH kononnya parti Islam Progresif kata penulis buku yang pernah menjadi editor di Harakahdaily boleh ber'mesra' dengan wanita atas kepentingan umum yang membenar sentuhan bukan mahram.

      ABBAS MOHD NOOR

      ......
      MINDARAKYAT

      Delete
  19. Banglo Presint 10 rupanya bukan milik Najib




    Kantoi lagi, rupanya Banglo Presint 10 bukan milik Najib… Macam biasa ianya hanya didakwa ada “kaitan”, “terkait”, “berkaitan”, “linked”, “related” dengan Najib.

    Rumah yang “dipercayai” dibeli menggunakan duit yang dicuri daripada 1MDB rupa-rupanya adalah rumah milik kerajaan.
    Satu lagi premis yang kononnya rumah “berkaitan” Najib di Presinct 11 turut diserbu, tetapi tak ada apa-apa yang disita.

    Aku tertanya-tanya bagaimana SPRM, PDRM mahu buktikan tuduhan mereka yang “kononnya” barang-barang yang dirampas, “disyaki” dibeli menggunakan duit 1MDB, seperti hadiah perkahwinan anaknya Nooryana Najwa, beberapa pasang kasut bayi, baju kanak-kanak, telefom bimbit lama, Ipad, tv, kain baju, daripada rumah anak-anak Najib; dan duit-duit, beg tangan mewah yg dirampas di unit Pavillion Tan Sri Desmond iaitu pemilik Pavillion.

    Ada money trail untuk kasut bayi dan hadiah hantaran perkahwinan?

    Patutlah Peguam Negara pening kepala macamm mana nak bawa kes ke mahkamah. Heh - pakdin.my

    MR : Macam US serang Iraq, kononnya ada senjata Nuklear, sampai hari ini bukti tak ada. Ramai yang jadi mangsa.
    ......
    MINDARAKYAT

    ReplyDelete
  20. Anwar Akui Pakatan Harapan Sukar Tunai Janji



    KUALA LUMPUR – Setelah berjaya memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu, kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah mengakui agak sukar untuk mereka menunaikan janji manifesto mereka secepat mungkin.

    Oleh itu, kerajaan menggesa seluruh rakyat Malaysia untuk memahami keadaan ekonomi negara yang ketika ini dibebani dengan hutang besar yang ditinggalkan oleh kerajaan terdahulu.

    Menurut Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerajaan baharu di bawah pentadbiran Tun Dr. Mahathir Mohamad sedang berusaha sedaya-upaya untuk mengembalikan negara ke landasan tepat.

    “Jadi kita harus terima kenyataan seperti Tun Mahathir memberitahu beberapa projek (manifesto) yang kita janji terpaksa ditangguhkan,” katanya dalam satu wawancara bersama Sinar Harian.

    Anwar mendakwa, semua janji manifesto yang dibuat oleh PH sebelum ini adalah berdasarkan angka yang diberikan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) semasa pentadbiran mereka.

    Justeru katanya, PH terpaksa menangguhkan beberapa perkara yang telah dijanjikan dalam manifesto setelah mengenal pasti angka sebenar hutang negara lebih buruk daripada yang diwartakan.

    “Sekarang kita sudah menjadi kerajaan dan mendapati angka itu lebih buruk dari apa yang disebut.

    “Sebab itulah unjuran kita kurang tepat,” ujarnya.

    Bagaimanapun, Anwar mengakui bersyukur bahawa PH telah dipilih oleh rakyat untuk menjadi kerajaan bagi menangani masalah hutang negara ini.

    Tambahnya, kerajaan mampu menyelesaikan masalah hutang negara ini sekiranya rundingan yang baik berjaya dibuat dengan pihak-pihak terbabit mengenai kos projek yang tinggi.

    “Kita lihat kos projek adalah tinggi, sekiranya rundingan berjaya dibuat dengan pihak-pihak, sudah tentu kita mampu menyelamatkan berbilion ringgit,” katanya lagi.

    Mengulas mengenai kerjasama yang dijalin dengan seteru lamanya, Mahathir yang bertanggungjawab memenjarakannya, Anwar berkata beliau seorang yang mudah memaafkan orang lain.

    Jelas Anwar, ini merupakan masa untuk mereka dua meletakkan perkara tersebut di belakang dan bekerja bersama untuk membangunkan semula negara.

    Anwar berkata, beliau tidak mengalam sebarang masalah mengenai perkara itu, melainkan isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Ismail dan anak- anaknya.

    “Saya seorang yang mudah untuk memaafkan. Ini adalah masa untuk bekerja bersama- sama,”

    “Mereka (keluarga Anwar) sangat beremosi apabila kami (Anwar dan Mahathir) banyak mengadakan rundingan secara serius, namun ianya sudah dijelaskan” katanya.

    Dalam masa sama, Anwar ketika diminta mengulas sama ada beliau akan segera bertanding untuk menjadi ahli parlimen secepat mungkin, beliau berkata perkara itu tidak akan berlaku.

    “Jangan risau, tiada apa-apa perkara yang berlaku dalam tempoh dua tahun ini,” ulasnya.

    MR: Kadang kala nampak macam Anwar ni 'bos' Harapan, semua perkara di nak jawab.

    ReplyDelete
  21. Time to move on people!
    Najib ada banyak jam mahal dia tak aka bagi jam tu pada sesiapa kecuali ahli keluarganya sendiri!

    ReplyDelete
  22. Politik Populis




    SEMEMANGNYA corak politik demokrasi hari ini mengalami evolusi ke arah Populisme. Ia merupakan fenomena yang sedang melanda dunia. Populisme ibarat dadah yang mengkhayalkan. Asyik dan sedap jika diambil. Namun berdepan risiko sengsara yang panjang, bahkan boleh membawa maut.

    Dadah Populisme

    Semua orang tahu dadah adalah berbahaya. Tetapi semata-mata inginkan nikmat yang sementara, ramai yang kecundang. Begitu juga Populisme, rakyat tahu auta politik itu berbahaya untuk rakyat dan negara

    Namun dek kerana rasa terlalu lama sengsara, mereka sanggup mengambil dadah Populisme kononnya untuk merasai kelegaan yang bersifat sementara walaupun dengan terpaksa menipu diri sendiri.

    Beberapa kriteria politikus yang populis:

    ● Berjanji di luar kemampuan. Memasarkan janji manifesto yang seindah bulan dan bintang. Sedangkan ia tidak mampu dilaksanakan. Tidak mengapa menipu asalkan beroleh sokongan yang melimpah ruah.

    ● Lebih tertumpu kepada hebahan isu-isu hangat untuk menjentik emosi rakyat tanpa menyediakan plan penyelesaian yang konstruktif.

    ● Apabila beroleh kuasa, rupa-rupanya tidak mampu menyelesaikan masalah-masalah yang dahulunya dijadikan sebagai bahan kempen.

    ● Gemar memainkan sentimen dan emosi rakyat. Memanipulasi perasaan panik rakyat. Dengan itu dapat mendorong rakyat agar bersetuju dengan apa jua langkah yang diambil oleh mereka tanpa perlu berfikir panjang.

    ● Mengada-adakan gimik yang populis untuk dihebahkan agar meraih sokongan ramai. Sungguhpun apa yang dilakukan hanyalah picisan dan tiada kaitan dengan solusi yang diharapkan.

    ● Bijak mengeksploit simpati orang ramai dengan cerita-cerita yang menyentuh emosi. Dari wayang yang dicipta mampu membius apa jua protes rakyat yang dijangkakan bakal mereka hadapi.

    Bentuk projek pembodohan baharu

    Hakikatnya jika rakyat bijak, mereka tidak akan termakan dengan kaedah politik Populisme yang diaplikasikan oleh politikus-politikus populis.

    Namun oleh kerana mereka telah melalui proses indoktrinasi yang agak panjang, menyebabkan jiwa rakyat telah terasuh untuk mendahulukan emosi. Akibatnya melahirkan corak berfikir rakyat yang simplistik dan gemar membuat pilihan tanpa berfikir panjang.

    Mereka hanya mahu dengar apa yang mereka mahu dengar. Biar pun tidak logik lagi auta, asalkan ia dapat melegakan maka mereka sanggup menjadi penagih kepada politik Populisme.

    ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD

    ReplyDelete
  23. Dr Mahathir terus bikin penyokong Anwar suspen…



    Dalam politik yang serba mungkin apa yang dikata oleh Tun Dr Mahathir Mohamad di sidang Nikkei di Tokyo pada Isnin sudah tentu mencuri perhatian.

    Katanya beliau sedia pegang jawatan Perdana Menteri selagi rakyat mahu.

    Nampaknya cakap bab mungkin terpaksa lanjutkan tempoh pegang jawatan sudah meleret sampai ke luar negara.

    Baik cakap di dalam atau luar negara kenyataan itu masih terlalu umum.

    Soalnya siapa yang hendak tentukan tempoh ‘selagi rakyat mahu’ itu.

    Lojiknya kalau nak ikut pilihan rakyat maka ia sepatutnya dari tempoh kemenangan Pakatan Harapan PRU14 pada 9 Mei hingga ke PRU15 yakni empat atau lima tahun lagi.

    Sebaliknya Dr Mahathir sebelum ini secara terbuka berjanji untuk jadi Perdana Menteri selama dua tahun sahaja dan kemudiannya serah kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Ini sudah tentu boleh bikin suspen kalangan kalangan penyokong tegar PKR.

    Bukan rahsia mereka kini dikatakan sedang jenuh membilang hari untuk melihat bos yang sudah dapat pengampunan penuh kes liwatnya segera ‘naik takhta’.

    Baru-baru ini Mahathir ada membayangkan bahawa tugas kali keduanya sebagai Perdana Menteri tidak terikat dengan rancangan peralihan dua tahun itu.

    Katanya ia mungkin lebih pendek atau lebih panjang.

    Ini kerana sejarahnya tercatat dengan jelas.Tiga bekas Timbalan Perdana Menteri termasuk Anwar pernah ‘tergelincir’ atas sebab tersendiri semasa pentabiran pusingan pertama Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri itu selama 22 tahun.

    Dalam sidang Nikkei itu Dr Mahathir kata beliau kini sudah pun Perdana Menteri tertua di dunia.

    Beliau yang sedang dalam lawatan tiga hari ke Jepun kata tidak tahu berapa lama dapat bertahan kerana dalam masa dua tahun akan berusia 95 tahun.

    Namun katanya jika rakyat terus mahukan khidmatnya beliau sedia penuhi permintaan itu.

    Selain Anwar yang disingkir pada tahun 1998 kerana isu moral dua lagi bekas Timbalan Perdana Menteri yang ‘ tergelincir’ ialah Tun Musa HItam dan Allahyarham Tun Ghafar Baba.

    Anwar dalam interbiu dengan akhbar The Star kata beliau tidak akan menetapkan tempoh tertentu buat dirinya untuk menggantikan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri.

    Beliau menolak anggapan tempoh menanti itu adalah rapuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerapuhan itu akan berlaku hanya jika ada percakaran besar antara saya dan Mahathir, tetapi saya telah menjelakan ini. Nombor satu, dia (Mahathir) adalah perdana menteri, dan nombor dua, saya enggan menetapkan tempoh masa." katanya.

      Kata-kata itu nampak macam petanda jelas bahawa Anwar tidak akan menekan Mahathir supaya patuh kepada ikrar bahawa beliau mesti mengundurkan diri dalam masa dua tahun.

      Mengikut Anwar bahawa Mahathir mesti diberikan ruang dan masa yang mencukupi untuk menunaikan pembaharuan yang dijanjikan oleh HARAPAN.

      Katanya menetapkan garis masa untuk Mahathir hanya akan melemahkan kedudukannya sekarang dan mengurangkan keberkesanannya seperti untuk menangani rasuah dan mendapatkan keyakinan orang ramai.

      "Beri dia sokongan yang diperlukan dalam tempoh ini," kata Anwar.

      "Saya mesti memberinya ruang untuk mentadbir dengan berkesan dan oleh itu, saya tahu peranan saya.

      "Sebab itu saya mengambil peranan yang minimum. Sesetengah pemimpin PKR kini sangat kecewa dengan perkembangan baru-baru ini tetapi saya kata: Beri dia ruang, biarkan dia menguruskan negara'."

      Namun politik tetap politik.Selama mana Anwar dan orang-orangnya boleh bersabar masih jadi tandatanya.

      Jangan lupa pendokongnya tetap berpegang beliau disingkir pada 1998 kerana didakwa tidak sabar dan mengancam kedudukan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri waktu itu.

      Bagi mereka kes liwat cuma rekaan untuk dijadikan alasan untuk tindakan itu

      Delete
    2. Hahahahaha tak kurang2 dunguuu gn ni

      Delete
    3. Moody debunked Hari Raya wishes
      June 15, 2018 Raggie Jessy


      Another Brick In The Wall

      Today is the last day of Ramadhan and tomorrow begins the celebration of Aidil Fitri.

      Be careful on the road to ensure a Selamat Hari Raya. Was just told a nephew had a road mishap yesterday that caused the life of his wife and child with himself badly injured. Al fatihah

      This blog made a premonition of an upcoming market black hole two weeks ago. A commentator dispute us and confidently claim we will be proven wrong. It would be most welcome.



      The intention behind being the prophet of doom is to forewarn the new Malaysia Baru government, who is drowned in Mahathir’s vengeance, and DAP’s impatience to undertake revolutionary change.

      It is unthinkable but they seemed unaware of the current happening and implication of their actions to the stock, capital, currency and commodity market as well as the country’s economy at large.

      They can’t deliver on their manifesto but resorted to cooking up bankruptcy and 1 trillion debt lies [read here, here and here] to the detriment of economic confidence on Malaysia.

      No witch hunting could ever achieve any result in a matter of weeks [read here]. Its mind boggling that they intend to do so without compromising on the rule of law.

      Foreigners continue selling out stocks


      Bursa Malaysia did not cross critical CI support level of 1,700. The lowest was at around 1,715. It tapered off and moved sideways since then.

      The worrying trend is foreigners’ selling remains. At the end of last week, almost RM7 billion worth of shares were sold by foreigners and it is not over.



      Monday



      Tuesday



      Wednesday



      Thursday

      If not for Moody’s statement yesterday [read here], foreign short selling syndicate would have taken advantage of the long holiday and thin market to attempt the push below 1,700.

      The Edge reported:

      Foreign outflows from Malaysia stocks gain momentum

      Bloomberg June 14, 2018 09:51 am +08

      KUALA LUMPUR (June 14): Foreign selling of Malaysia’s stocks accelerated in the past week as the nation’s benchmark equity index fell and the Malaysian ringgit weakened.

      The 5-day moving average of net foreign outflows accelerated to $69.3 million, compared with the 20-day average outflows of $60.6 million, according to data from the Bursa Malaysia Bhd compiled by Bloomberg.

      The FTSE Bursa Malaysia EMAS Index fell 0.4 percent over the past week and the ringgit lost 0.5 percent against the dollar to 3.9938.

      Delete
    4. Yesterday outflow is the 26th consecutive days (Latest: today’s the 27th) that foreign investors pulled money out of our Bursa stock market.

      On average, RM242 million is pulled out every market day by foreigners. The pace of withdrawals accelerated as in the past week an average of RM277 million is pulled out every day.

      Foreigners have been pulling out money continuously since GE14 due to statements from our new Finance Minister and PH policies that was announced.

      Every time Tun Dr Mahathir or Lim Guan Eng open their mouths, the more foreign investors lose confidence.

      Moody’s exposed Guan Eng’s lie


      Guan Eng reply to Moody is that they do not know our true debt situation. Moody do not pander to anyone. Maybe DAP think they will bow to RBA’s incessant daily slander.

      While there have been cases of abuse by rating agencies on corporate rating, Moody remain one of the top international credit rating agency.

      Foreign fund managers managing tens of trillion of US dollars relies on them to make their investment decisions.

      He was seriously embarassed to be told government lied by Dato Najib [read here]. And his rebuttal was a typical political twist to warn not to confuse the people. Only the ignorant and naive get confused.

      Ktemoc had a field day here with Mahathir who seemed to think the Japanese will lend money to a new government generating fake data and recycling old ideas like EAEC and second national car.

      Japanese PM said will consider. It sounds like a reluctant banker politely rejecting loan applicants.

      Despite his claim that new government wants to be more conservative in the treatment of debt, he should heed Moody’s concern on the new government’s fiscal policy.

      That is unless they are not concern with credit downgrade as Mahathir said. Do not assume the cetus peribus that Moody will not downgrade Malaysia’s A- rating.

      If this trend of continuing to irresponsibly shoot their mouth continues, Malaysia will be in deep trouble.

      Foreigners leaving bond market


      As it is, yesterday’s Edge Financial Daily reported the above concern. NST report below:

      Foreigners sells RM12.9 billion of Malaysian debt securites in May

      By ZARINA ZAKARIAH

      June 11, 2018 @ 3:56pm

      KUALA LUMPUR: Foreigners were net sellers of Malaysian debt securities for the second month, a staggering RM12.9 billion in May compared to RM4.7 billion in April, the biggest drop in 14 months or since the record RM 26.2 billion fall in March 2017.

      Kenanga Investment Bank Bhd said the outflow slashed foreign holdings share in Malaysian debt securities to the lowest in eight years since June 2010 to 14.2 per cent against 15.2 per cent in April.

      “Investor sentiments were rattled by the unprecedented outcome of the 14th General Election and by the subsequent news flow on the Pakatan Harapan government’s policy decisions.

      “External factors were also less encouraging as the US growth indicators point north, suggesting a more hawkish US Fed.

      “Along with rising global trade tensions, demand for emerging market’s bonds as a whole weakened in May.,” it said in a report today.

      Delete
    5. The month’s sell-off was broad-based across both short-dated and long-dated securities. Short-dated securities registered the largest outflow in 14 months of RM2.3 billion compared to RM638 million in April.

      The 26.1 per cent decline of 6.8 per cent in April in foreign fund flows led to foreign holdings of total shortdated Malaysian bonds sliding to 53.9 per cent compared to 60.4 per cent in April.

      Similarly, foreign holdings of long-dated securities (MGS + GII) recorded the largest outflow in 14 months of RM9.8 billion.

      “As a result, its share slid to 25.9 per cent against 27.7 per cent in April of total long-dated debt, a 14-month low. Consequently, the average local benchmark 10-year MGS bond yields surged to 4.17 per cent in May compared to 4.04 per cent in April,” it said.

      Meanwhile, the average yield gap between the benchmark US 10-year Treasury yields and the local 10-year MGS bond yields widened to 120 basis points from 116 basis points the preceding month.

      “We expect continued selling pressure in the coming months following rising concerns that credit rating agencies would put Malaysia on ratings watch due to the new government’s decision to cancel large scale infrastructure projects.

      “The implementation of fuel subsidies and the removal of the Goods and Services Tax which could weigh on the government’s ability to meet its fiscal target is adding pressure to sentiments.

      “Additionally, the sudden resignation of Bank Negara Malaysia’s governor and the change in several government-linked corporate heads is also expected to add uncertainty to the domestic bond market.,” it added.

      Rising expectations of US Fed rate hike is also expected to weigh on regional bond markets. The average 10-year Indonesian bond yield jumped to 7.18 per cent in May against 6.7 per cent in April while India’s average 10-year bond yield has climbed to 7.78 per cent against 7.51 per cent in April.

      “On a bright note, the issue of the new benchmark 20-year MGS successfully drew a good demand, signalling that investors remain confident of the long-term outlook of the local bond market.

      “Additionally, we expect a gradual relaxation of the forex administration rules implemented during the former BNM governor’s time to lure foreign capital. Hence, we retain our view for the current capital flight to continue in 2H18 before capital flows stabilises.

      “As such, we remain optimistic of the long-term capital flow outlook which would provide BNM the flexibility to retain its Overnight Policy Rate at 3.25 per cent to accommodate growth and meet between 5.5 to 6.0 per cent economic growth target for this year.

      The US indeed increase interest rate last night. However, the capital flight out by foreigners may not merely be about US interest rate but due to something beyond the usual fundamental factor.

      In a video presentation that is currently viral, Israel Prime Minister Benjamin Netanyahu said, “Countries that don’t have relation with us … they’re gonna be isolated.”

      Is this to come for countries like Malaysia that oppose the opening of US embassy in Jerusalem?

      Ready for Ringgit rush


      Since the GE14 result, the Malaysian Ringgit ended its uptrend from late last year to weakened at the 4.00 to the US dollar from the level of 3.90. In forex language that is 1000 points!

      Delete
    6. Mahathir made an issue of Ringgit weakening when he began his onslaught of Najib.

      After Najib stabilise the economy and monetary standing, are we to see another 1998-2000 crisis with this time Najib being imprisoned for another trumped up charge?

      As of yesterday, The Star here reported Ringgit begin to slide near the 4.00 level before the Fed announcement.

      It does not stand a chance with all these capital outflows. The son of OUB Founder commented in his Facebook:





      Pardon his language, but we share the view. It could happen over the long weekend and just mark-up after the holidays.

      Certainly, it is hope to turn for the better with more clarity on government policies in days to come. The hope is there will be a new economy blueprint to achieve the Vision 2025 and beyond.

      In the meanwhile, the hope is left to higher oil price and exports in the face of looming US-China trade war, capital outflow from the emerging markets and ECB plan to unwind their bond buying program.

      There is no more easy monetary policy except in Japan. And yet, out of pride, Mahathir do not want anything to do with China. It will not take long before he succumb to the feet of the modern Emperors of the Middle Kingdom.

      Oil Palm under pressure

      Insulting the Middle Kingdom could only come at expense of local oil palm.industry.. The Star reported from Bloomberg below:


      Crude palm oil falls to lowest since July 2016 on export concerns

      TheStar

      Wed, Jun 13, 2018

      KUALA LUMPUR: Palm oil for August delivery on Bursa Malaysia Derivatives dropped as much as 1.1% to RM2,300 a ton on Wednesday, lowest intraday level for most-active contract since July 2016.

      The CPO futures was at RM2,303 by midday break; down 8% year-to-date.

      The prices fell for 8th straight day, heading for the longest run of losses since June 2016

      Sentiment is bearish after Malaysia’s crude palm oil export tax, which may affect short-term demand, says Gnanasekar Thiagarajan, head of trading and hedging strategies at Kaleesuwari Intercontinental in Mumbai.

      There are concerns that sluggish demand and palm oil’s high production season from July onward will lead to higher inventories.

      Weakness in U.S., China edible oil markets is also adding to the weak sentiment

      Delete
    7. The higher inventories are beginning to be a problem before analyst will acknowledge it.

      The breakeven cost for palm oil plantation is around RM2,300 per ton. Yesterday, market support broke the support level.



      Palm oil may fall further to RM2,290

      Reuters

      June 14, 2018 10:44 am +08

      SINGAPORE (June 14): Palm oil may fall further to RM2,290 per tonne, as suggested by a projection analysis.

      The contract is riding on a wave c from RM2,457. The projection analysis reveals that this wave has deeply pierced below the 138.2% level at RM2,315. Chances are it may extend to RM2,290.

      The bounce triggered by the support at RM2,303 looks like a pullback towards RM2,324, the May 4 low. This pullback may end around RM2,330, as suggested by a falling channel.

      A break below RM2,303 could confirm the extension of the downtrend towards RM2,290.

      (Wang Tao is a Reuters market analyst for commodities and energy technicals. The views expressed are his own. No information in this analysis should be considered as being business, financial or legal advice. Each reader should consult his or her own professional or other advisers for business, financial or legal advice regarding the products mentioned in the analyses.)

      Sorry for all the bleak reports. And sorry for not sharing these tips earlier.

      The new government has a crisis in hand. They should not be drown in their victory. Majority of 123 seats does not indicate political stability. Anything can happen beyond BN Sarawak pulling out of BN.

      Oil palm will effect 800,000 small holders. They have to get to the serious business of governing and conforming to the norms of governing a nation. And they should rebuild confidence of the local and international business community.

      With this reminder, we wish all readers Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin. Drive safely. Do not be too festive and indulge in excesses.

      Oh yes, enjoy free World Cup from the government which handsomely benefited Astro.

      Source: Another Brick In The Wall

      Delete
    8. Dh berkoyan2 kopipes yg aku skroll dr gn ni..sepatah pun dia x penah sebut pasal simpan duit jota2 dlm umah, birkin dan jongkong emas..terlepas pandang ko?

      Delete
  24. Mana min ni? dah mampus ka?

    ReplyDelete
  25. Sempena hari baik , bulan baik ni saya GN, dengan rendah hati ingin menyusun 10 jari tangan dan kaki untuk memohon ribuan ampun dan maaf kepada rakan2 " sepermainan " di blog ni khususnya kepada Admin Blog Tn Buddin kaki adu domba...Wak Suman Tempe, Pak diny, Bulat Kontol, Phantom hantu Raya tak bertuan, Dad kedad, Fan Tun Mantun, Perak@ Berak man, Ustaz Da Di Doe, Kejora Bapok Siam, Zack Pasar Borong , Macy Air Liur Basi dan lain2 Cai2 Haprak PH yang berlambak2 kat blog ni...dengan ucapan Selamat Hari Raya, maaf Zahir Batin..semoga bergembira dengan keluarga tercinta di hari lebaran yang mulia ni.

    Anggap lah apa yang kita bahaskan kat sini sebagai sumbang saran yang mampu mencerahkan minda kita semua. Jemput lah datang ke rumah terbuka saya yang di adakan secara "join venture" dengan kerajaan PH di seri Perdana pada hari raya pertama nanti. Kalau tuan2 nak rasa segala jenis menu yang berasakan TOMATO, yang kini dah turun harga di pasaran...jangan lupa ke sana yeer...tapi duit raya takde...Msia dah nak bangkrap..kita bagi tomato menggantikan duit raya !!!!!

    kosong-kosong bhai ....

    keh...keh...keh...Haaark Tuuuiii...kikikoikikhkikik...

    ReplyDelete
  26. Umno jantan yg dah hilang upaya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Tun M pakai Lamborghini, Ferrari, pagani zonda dan sebagainya..kami rakyat jelata dibodohkan agar beli kereta nasional bagi menunjukkan semangat patriotik katanya..ptuihhh..patrotik konon..suruhlah anak Tun buat bisnes kereta nasional..kan anak2 Tun semua billionaire..by the way Tun, bila nak declare harta? Takut ke rakyat tahu kekayaan Tun? Takut ke rakyat tahu berapa banyak duit negara yang Tun dah songlap sepanjang 22 tahun pemerintahan ala2 regim tu haah?????

      Delete
    2. Sbb tu lain kali..jgn makan beras qoinoa yg mahal tu dikala rakyat makan beras separuh hancur!!paham tak?

      Delete
  27. Mahkamah akan buktikan saya tak bersalah - Najib


    BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan beliau tidak menerima faedah mahu pun mencuri wang dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB) atau mana-mana pihak.

    Malah katanya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak pernah mengambil apa-apa kenyataan daripada beliau pada 2015 seperti didakwa ada kertas pertuduhan dikeluarkan ke atas dirinya.

    Beliau berkata, malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui tanpa bukti kukuh, menahan atau mendakwa dirinya di mahkamah adalah tidak mudah.

    “Dr Mahathir juga mengakui bukti tidak kukuh dan jika saya didapati tidak bersalah oleh mahkamah, maka segala tuduhan yang dilempar dan tindakan oleh Pakatan Harapan (PH) selama ini akan dipersoalkan oleh rakyat.

    “Dengan berkata demikian, Dr Mahathir telah mengaku PH membuat segala tuduhan itu terhadap saya tanpa bukti kukuh,” katanya dalam entri terbaharu beliau di akaun Facebooknya, hari ini.

    Hari ini, Dr Mahathir ketika bercakap pada majlis makan malam dengan diaspora Malaysia di Jepun berkata, percubaan terburu-buru untuk mendakwa Najib daripada skandal 1MDB mungkin akan melepaskannya.

    “Banyak orang sedang menunggu - bila kami akan menangkap Najib, tetapi tidak begitu mudah, kita perlu mengumpul bukti keterangan yang kukuh di mahkamah. Jika kami gagal melakukannya, beliau mungkin menang. Cuba fikir apa yang akan berlaku jika Najib menang perbicaraan dan didapati tidak bersalah.

    “Kemudian semua janji yang kami buat, semua perkara buruk yang kami katakan mengenai beliau akan dipersoalkan oleh orang yang mengundi kami,” katanya.

    Najib berkata, kenyataan Dr Mahathir itu juga membuktikan kertas pertuduhan yang didakwa sudah disediakan untuk mendakwa saya pada 2015 adalah tidak benar dan sebahagian dari konspirasi menggunakan individu tertentu di dalam pentadbiran kerajaan untuk menggulingnya.

    “Pada ketika itu, kenyataan saya tidak pernah diambil oleh SPRM, justeru bagaimana pula ada kertas pertuduhan? Hanya sekarang, mereka mahu melakukan justifikasi kepada tuduhan mereka dengan mencari ‘bukti’, sama ada ia benar, diimaginasikan atau direka.

    “Saya ingin ulangi, bahawa saya tidak menerima faedah mahupun mencuri wang dari 1MDB atau mana-mana pihak. Jika saya didakwa atas alasan politik, saya yakin mahkamah akan membuktikan saya tidak bersalah,” katanya.

    Beliau turut menegaskan anaknya tidak memiliki syarikat senarai awam, memiliki kereta mewah ‘supercar’ bernilai berjuta Ringgit dan tidak pernah dianugerahkan kontrak kerajaan atau menjalankan perniagaan dengan kerajaan.

    “Selain itu, saya juga sedih apabila ramai rakyat beragama Islam berpendapatan rendah di negara ini yang memerlukan bantuan bagi memenuhi tuntutan agama menunaikan Haji, kini tidak lagi menerima bantuan dari kerajaan.

    “Dr Mahathir adalah silap untuk mendakwa wang yang digunakan 1MDB bagi membiayai beribu jemaah haji, adalah hasil curi. Dr Mahathir kerap membuat dakwaan duit dicuri dari 1MDB. Bagaimana agaknya, 1MDB mencuri wang 1MDB sendiri untuk membolehkan syarikat ini membiayai jemaah haji?

    Katanya, jemaah haji yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang kerana dana yang digunakan untuk membantu mereka menunaikan Rukun Islam kelima itu adalah dari sumber halal kerana dirinya akan menanggung dosa yang besar jika ia adalah sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia punya tahap konfiden tu..babi pun boleh terbang

      Delete
    2. Kertas siasatan src oleh sprm dah sampai je pejavat Tommy...tak lama lagi sampai lah mahkamah...najib boleh makan rendang banyak2 dulu..

      Delete
  28. Umno: PH tidak akan kekal, Dr M dan Anwar akan berpecah
    Minderjeet Kaur | June 14, 2018
    Lokman Adam meramalkan Anwar Ibrahim atau Dr Mahathir akan kembali kepada Umno, manakala PH akan berpecah sebelum pemerintahannya berakhir pada 2023.

    Bekas Ahli Majlis Tertinggi PKR Lokman Adam berkata PH akan berpecah sebelum tempoh perkhidmatannya berakhir. (Gambar Bernama)

    KUALA LUMPUR: Seorang calon pemilihan Umno, Datuk Lokman Noor Adam percaya sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Tun Dr Mahathir Mohamad akan kembali kepada Umno dan meramalkan perpecahan kerajaan Pakatan Harapan (PH).


    Datuk Lokman Noor Adam.

    Lokman yang juga bekas ahli PKR, berkata terdapat tanda ketidakserasian antara Anwar dan Dr Mahathir.

    “Sama ada Dr Mahathir atau Anwar yang terlebih dahulu menyertai Umno. Tidak ada cara bagaimana Anwar boleh bekerjasama dengan Dr Mahathir,” katanya.

    Beliau memberitahu FMT dalam temu bual semalam: “Saya boleh memberi jaminan kepada anda bahawa kerajaan sekarang tidak akan kekal apabila tempoh pemerintahannya berakhir,” katanya merujuk PH yang membentuk kerajaan Persekutuan dan memegang kuasa sehingga pilihan raya akan datang, yang dijangka pada 2023.

    Bekas setiausaha Pemuda PKR yang kembali kepada Umno itu, berkata konflik antara Anwar dan Dr Mahathir dapat dilihat dengan cara ahli PH mengutuk Anwar secara tidak langsung di media sosial.

    “Malah Dr Mahathir bimbang dan mahu mendapat lebih sokongan daripada partinya. Dr Mahathir bertuah jika dia kekal sebagai perdana menteri untuk jangka masa panjang; saya menjangkakan Anwar akan menjadi perdana menteri bila-bila masa selepas dia dipilih sebagai ahli parlimen,” katanya.

    ReplyDelete
  29. ".. malah isteri yang dinikahi atas dasar kekayaannya juga akan meninggalkannya."

    Mak Badak tak mungkin tinggalkan Bapak Badak dalam keadaan sekarang. Mak Badak bukan pandai sangat. Bapak badak pun tak begitu pandai, tapi boleh mikiorkan pakai loyar Yahudi Ashcroft, bekas Peguam Negara US. Untuk pertahanakan dia, terutama jika dan bila US bawa kes ke mahkamah US. Tuduhan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

    Tapi nak pertahankan dia di Malaysia? Tak tahu ler. Loyar Yahudi kot tak kena, walau pun Hakim ha nya lihat apa bukti yang di bentang. Tapi sentimen anti-Yahudi sikit sebanyak menyangkut kot.

    Loyar Shafee Abdullah meninggalkan nya? Dulu di beritakan RM9 juta masuk akaun bank dia. Di katakan bayaran dari Bapak Badak.

    Dua Hakim yang Najib lanjutkan tempoh khidmat pun dah letak jawatan. Di hebohkan Majlis Peguam Malaysia bahawa depa dah lebih umur bersara 66 tahun di lantik semula. Depa liat nak letak jawatan. Di panggil Daim, Pengerusi Majlis Orang2 Kenamaan. Akhir nya, angkat tangan, ngaku kalah, letak jawatan.

    ReplyDelete

  30. Mak budin cai umpama penjual daging busuk
    Daging busuk dibeli dan dimakan oleh pemakan dedak PKR
    Kalau dah bertahun-tahun daging busuk dimakan
    Daging busuk lebih terasa enaknya berbanding daging segar
    Fitnah itu umpama daging busuk yang belendir
    Bila hati telah hitam, hati cenderung ke arah kebusukan
    Budin cai mencari rezeki dengan menjual daging busuk
    Rezeki di suap kedalam mulut anak isterinya
    Jadilah darah daging anak-anaknya buta mata hatinya
    Gunalah akal yang kritis dan nilaikan penulisan hasutan iblis
    adakah si budin ini hanyalah ....
    PENGHASUT PENGIKUT DAJAL MATA SATU

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...