Friday 8 June 2018

UMNO SUDAH MULA LESU.....


Tanda-tanda riwayat UMNO akan berakhir dan ia tidak mampu bertahan tanpa dibantu kuasa wang, nyata semakin terserlah sekarang  ini.

Cukup sebulan sejak UMNO yang merupakan tunjang BN kehilangan kuasanya pada pilihanraya 9 Mei lalu, aktiviti UMNO sepanjang Ramadan ini boleh dikatakan terhenti sama sekali.

Jika sebelum ini, bulan Ramadan merupakan bulan yang sibuk bagi pemimpin UMNO menjalankan pelbagai aktiviti seperti majlis berbuka puasa dengan ahli peringkat cawangan atau akar umbi, berbuka puasa bersama anak yatim atau fakir miskin, memberi bantuan kepada masjid dan surau dan sebagainya, semua itu terhenti dengan tiba-tiba seiring dengan gugurnya kuasa yang dipegang sejak lebih 60 tahun yang lalu.

Ramai kawan-kawan di beberapa bahagian UMNO mengeluh tentang kelesuan program sepanjang Ramadan kali ini dan ia sangat berbeza berbanding tahun-tahun sebelumnya.

"Ramadan kali ini, kami hanya berbuka puasa di rumah masing-masing saja bersama keluarga.

"Tidak saja ketua bahagian tidak menganjurkan majlis berbuka puasa atau menghulurkan bantuan kepada cawangan-cawangan untuk mengadakan majlis yang sama, pemimpin UMNO peringkat nasional yang kini sudah bertaraf bekas menteri juga tidak lagi mengadakan sebarang majlis di bulan Ramadan ini, ujar beberapa kenalan dalam UMNO yang sempat dihubungi.

Kali ini, kata mereka, tiada lagi program berbuka puasa sama ada di peringkat bahagian atau pemimpin bahagian turun ke cawangan-cawangan seperti sebelumnya, malah rata-rata pemimpin bahagian seperti menghilangkan diri, meskipun tahun ini merupakan tahun pemilihan bagi UMNO.

"Sudah tentu kami juga tidak lagi menerima duit raya daripada pemimpin-pemimpin bahagian sebagaimana sebelum ini,"  kata mereka lagi.

Perkembangan ini menunjukkan pemimpin UMNO di semua peringkat nampaknya tidak sedia mengeluarkan wang poket sendiri untuk tujuan mengadakan program, waima atas nama kebajikan dan sedekah di bulan Ramadan sekali pun.

Hal ini memperlihatkan bahawa UMNO selepas ini bakal ketandusan program di seluruh negara untuk mendekati rakyat kerana tidak ada sesiapa yang mahu mengeluarkan belanja sendiri bagi menggerakkan parti.

"Jika tanpa program di akar umbi dan pemimpin UMNO di peringkat bahagian hanya "goyang kaki"  dengan jawatan mereka, bagaimanakah parti itu mampu bangkit melawan kerajaan Pakatan Harapan yang sedang berkuasa sekarang?"  soal seorang ketua cawangan UMNO ketika berbual-bual dengannya.

Dalam perkembangan yang sama, melihat kepada kemungkinan UMNO akan ketandusan program itu, kecenderungan mereka beralih kiblat dengan menyertai Bersatu atau PKR jelas semakin meningkat sekarang ini.

Bukan saja sudah sekian ramai pemimpin peringkat timbalan ketua bahagian, naib ketua bahagian atau bekas-bekas pemimpin bahagian mengambil keputusan menyertai Bersatu atau PKR, malah lebih ramai ketua-ketua  UMNO cawangan di seluruh negara yang dilihat menunjukkan minat mengalih kiblat politik mereka selepas Hari Raya Aidil Fitri nanti.

Mereka rata-rata melihat zaman gelap UMNO sudah pun bermula dan parti itu bukan saja tidak semewah dulu, bahkan tiada apa-apa yang menarik lagi untuk berjuang melaluinya.

Kata mereka, UMNO sudah jadi ibarat orang kaya yang tiba-tiba jatuh bankrap dan tiada sumber kewangan yang menyebabkannya sukar untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan seperti orang biasa.

Selama ini pemimpin UMNO hidup mewah kerana projek-projek segera yang diperolehi melalui hubungan dengan menteri dan perdana menteri, tetapi setelah tiada lagi kuasa, semua pergantungan itu hilang dengan sendirinya.

Meskipun kebanyakan pemimpin atasan UMNO masih lagi kaya dan bertaraf jutawan, tetapi sudah tentu mereka tidak akan mengeluarkan wang poket sendiri untuk diperuntukkan kepada bahagian-bahagian kerana tidak pasti sama ada BN boleh menang lagi atau tidak dalam pilihanraya yang akan diadakan lima tahun datang.

Kedudukan BN turut semakin mengecil dan tergugat untuk kembali berkuasa dengan keluarnya PBB daripada gabungan itu dan tidak mustahil akan disusuli oleh lain-lain parti di Sarawak juga.

Lama-kelamaan, tambah mereka lagi, tanpa sebarang aktiviti dan program serta tiada sesiapa yang sanggup mengeluarkan belanja untuk parti, UMNO akan dilupakan dan perlahan-lahan akan mati dengan sendirinya.

Teori RAHMAN akhirnya terbukti benar di mana Perdana Menteri terakhir daripada UMNO yang berkuasa ialah N iaitu Najib, malah kerana kepimpinan dan skandal yang melingkari N jugalah yang menyebabkan parti itu sedang menebas laluannya sendiri untuk menuju ke tanah perkuburan.  (ShahbudinHusin 08/06/2018)

140 comments:

  1. Minyak naik 19 sen, parti Amanah jadi “pasu bunga” dalam Harapan


    Harga runcit petrol jenis RON97 naik mendadak sebanyak 19 sen bermula pukul 12.01 tengah malam tadi bagi tempoh seminggu, hingga 13 Jun ini.

    Pengumuman secara drastik mengenainya dinyata hanya menerusi laman sosial Facebook rasmi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, petang semalam.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula dalam satu kenyataan berkata, bermula hari ini, harga RON97 akan mula diapungkan secara apungan terurus pada harga RM2.66 seliter sehingga 13 Jun ini.

    Katanya, kerajaan sudah menetapkan bahawa harga jualan runcit bagi produk petroleum RON95 dan diesel dikekalkan masing-masing pada harga RM2.20 seliter, dan RM2.18 seliter.

    Ia sekali gus membuktikan pentadbiran baharu Pakatan Harapan gagal melaksanakan janji manifesto mereka sendiri konon harga RON95 bakal diturunkan sehingga RM1.50 mengikut kempen facebook (walaupun tak ada tercatat khusus dalam manifesto) selepas sehari menawan Putrajaya.

    Untuk menunjukkan kerajaan Pakatan Harapan kononnya prihatin Guan Eng berkata, kerajaan juga konon sudah memperuntukkan RM3 bilion sehingga hujung tahun 2018 untuk menanggung subsidi pengekalan harga runcit petrol dan diesel.

    Rakyat diam sahaja?



    Mungkin dulu harga RM2.20 sangat membebankan rakyat tapi semenjak Pakatan Harapan dengan parti majoriti bukan Islam menguasai kerajaan maka sekarang tidak lagi membebankan rakyat.

    atau mungkin?



    Penyokong Pakatan Harapan mempunyai kesabaran yang tinggi dengan slogan dengan Islam sebagai Rahmatan Lil Alamin mereka termasuk majoriti golongan liberal, bukan Islam, LGBT memahami konsep sabar.

    Yang pelik mana pimpinan parti AMANAH yang dulunya menjadi juara membantah harga minyak ketika RM2.20 seliter?



    Si Mahfuz Omar, dengan bowl dan 'berkot' dalam panas sanggup membantah harga minyak. Sekarang tak ada suara. Sibuk 'mencatur' jawatan setelah mendapat kerajaan baru. Rakyat dan perjuangan ketepi dulu. Isi perut lebih utama.










    Bayangkan mereka ini (pimpinan parti Amanah) dengan pakaian "musim dingin" sanggup berpanas untuk membantah harga minyak.

    Mana pergi mereka semua apabila RON97 naik 19 sen?
    Apa mereka ingat rakyat semua minyak RON95 sahaja. Dahlah RON95 tak turun sama dengan harga perompak Najib. Apa beza kamu dengan Najib?

    Pimpinan Amanah sekarang sedang sibuk mencatur jawatan, Dr Hatta di lobi menjadi speaker. Perjuangan rakyat hanya bohong sahaja.

    Kononnnya parti AMANAH bukan sekadar mencari pengaruh dan kuasa, tetapi berperanan besar membawa misi islah dan tajdid, meneroka makna sebenar progresif dan kesederhanaan, dengan Islam sebagai Rahmatan Lil Alamin hanya omong-omong kosong dan cogankata 'menyedap' santapan igauan ahli bagi manrik ahli PAS.

    Parti AMANAH tidak lebih sebagai PASU BUNGA dalam Pakatan Harapan yang telah mengkhianati perjuangan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INI ADALAH KOMEN JAHAT DARIPADA SEORANG YANG TIDAK TAHU APA ERTI MASALAH NEGARA YANG DITINGGALKAN OLEH NAJIB, YANG PERNAH DISOKONG OLEH PAS. KOMEN LEBAI MODEN INI TENTANG AMANAH SANGAT JAHAT DAN TIDAK MENEPATI KONTEKS. ORANG GUNA ISTILAH PASU BUNGA KAMU PUN NAK GUNA ISTILAH PASU BUNGA TAPI KEONTEKNYA TIDAK KENA LANGSUNG. TAK USAHLAH KAMU NAK JADI BATU API DI SINI.

      Delete
    2. kita yang sokong PH rileks je sebab yang naik 97. 95 kekal je. kalau tak mesti terus naik. lebai undi sapa ye.

      Delete
    3. Sebenarnya bkn masalah sgt klu negara mmg btl2 ssh. Dulu tu yg xblh tahan sbb kesusahan kita ni dsbbkan oleh pemimpin yg bmewah2. Tp skrg ni sbb nak cuci taik yg dtglkan oleh pemimpin dulu la ni. Dari memerintah smpi dah kena buang pun xhbs2 menyusahkan org!

      Delete
    4. Saudara Ikan dan Saudara Rizal Yusof, betul tu...

      Delete
    5. Salam tuan Lebai, kalu harga RON95 diapungkan dah lama naik melebihi harga jualan sekarang iaitu RM2.20 sebab harga minyak di pasaran dunia dah naik. RON97 minyak golongan kaya sebab hanya kereta mewah yg pakai jadi kena lah tanggung sendiri.

      Delete
    6. Hoiii Lebai,

      Toksah ler serabai lari tajuk - 'UMNO dah lesu macam dah nak mapos'......!!

      Delete
    7. Walau apa pun. Kami tetap bergembira. Janji Najib dan Umno sudah dikuburkan. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    8. Anda tanya kenapa rakyat diam bila ron97 naik? Jawapannya kami undi PH bukan semata-mata kerana minyak, tetapi juga kerana kami tak nak BN yg korup, angkuh, sombong, bongkak, penuh dgn pelbagai skandal yg menjijikkan. So skrg kalau anda tak puashati, anda boleh keluar dr negara ni (sy ulang balik kata pemimpin anda).

      Delete
    9. Jgn dkomen lebih3 apa yg silobai malang dan seangkatannye paparkan bro..kan bkn blog dorang..apa pernah sikalut ni komen apa yg dtl

      Delete
    10. nama aje lebai...tapi hati setan!

      Delete
    11. Teori MAHATHIR baru bermula, kita tunggu dan lihat.

      Delete
    12. Bang lebai pro siapa ni dulu bee end sekarang Tun M sudah "bin" ke?

      Delete
    13. This comment has been removed by the author.

      Delete
    14. Akhirnya Kutty ganti Bugis



      JIKA pujangga Inggeris yang paling agung sepanjang zaman Wiliam Shakespeare ada di zaman kita di Malaysia apa karya yang dapat dihasilkan tentang komedi politik kartun anak Kutty dan anak Bugis menjelang kempen PRU14 dulu.

      Silat anak Kutty dan Bugis itu kini dimenangi oleh anak Kutty walaupun atmosfera politik ketika banyak berkesan kepada anak Kutty yang menyindir gurau Perdana Menteri Najib yang berketurunan Bugis.

      Saya tidak berhajat menurunkan apa yang bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad kata tentang anak keturunan Bugis itu dan apa yang sebelumnya puak pro Najib kata tentang keturunan Kutty itu.

      Saya telah mengulas betapa tidak sihat dan tidak rasionalnya ditimbul dan didedahkan isu Mahathir yang nama famili nenek moyang di India dulu. Hingga dikatakan salinan kad pengenalan menggunakan nama Kutty itu ditunjukkan sebagai bukti di kalangan tertentu.

      Justeri ia satu gurauan yang tidak popular dari golongan puak atasan dalam politik kita, seperti meremahkan baka seseorang, maka terhenti sendiri. Memang memalukan pihak yang menimbulkannya.

      Tidak diketahui apa reaksi sekalian berdarah Kutty dan suku sakat sekaum Kutty.

      Akan tetapi diam saja bila Mahathir pula tidak lama kemudian mengkomedikan darah Bugis pada pemimpin Malaysia masa itu. Saya tidak ulas justeru reaksi keturunan Bugis dari akar umbi hingga ke istana-istana begitu riuh.

      Saya sekadar saksikan saja komedi yang tidak sihat itu. Sikap saya terhadap remeh Mahathir tentang suku Bugis itu sama dengan tidak suka saya bila Kutty dibangkitkan. Diam saya itu kerana tidak mahu menyinggung perasaan orang PAS keturunan Bugis seperti Dr. Daeng Sanusi Mariok.

      Istana Johor dan istana Selangor ikut murka atas kejadian itu. Mahathir bukan bukan saja dilihat rendah tetapi menuntut dia minta maaf. Mahathir mana pernah minta maaf secara terbuka. Dan tidak dengar dia minta maaf dan menarik balik gurauannya.

      Bising anak-anak Bugis sampai ke peringkat antarabangsa. Naib Presiden Indonesia, Yusuf Kala yang berasal dari Bugis memberitahu wakil Malaysaia dalam sidang kemuncak di Istanbul betapa dia tidak senang dengan gurau Mahathir itu.

      Sidang kemuncak itu tidak dihadiri oleh Presiden Indonesia dan tidak juga oleh Perdana Menteri Najib. Tetapi acara yang padat itu sempat juga pemimpin Malaysia yang pro Najib menyebutnya kepada Yusuf Kala.

      Mungkin kejadian membayang marahnya penyokong Najib terhadap serangan Mahathir kepada Najib dan marahnya Mahathir terhadap politik dan pimpinan Najib. Mungkin sifat orang marah agaknya begitu. Keturunan orang dimarah dibabitkan sama. Tetapi tidak dapat mengawal marah itu bukan sifat bagi bangsawan dan negarawan.

      Orang bawah dan berpendidikan rendah tidak wajar terlanjur sampai begitu.

      Tidak diketahui nama Mahathir di sisi orang bergelar negeri-negeri dan sekalian yang tidak senang dengan keturunan Kutty yang meremah keturunan Bugis sekarang. Keturunan Kutty itu menjadi Perdana Menteri semula sekarang.

      Anak Bugis iu sudah tidak ada apa-apa lagi sekarang. Masa depannya tidak diketahui. Anak Kutty dapat jadi Perdana Menteri semula. Anak Bugis rasanya tiada akan jadi Perdana Menteri lagi.

      Bagaimana orang kata Kutty padanya dan bagaimana pula kedudukan sekalian anak Bugis terhadapnya. Pada Idilfitri ini lupakanlah. Anak Kutty lupakan anak Bugis dan anak Bugis pun lupakan anak Kutty. Anak Kutty dan anak Bugis adalah sebahagian dari anak Malaysia.

      Delete
    15. Angka suku billion (257 juta) adalah manipulasi baru macam hutang negara?




      A. Kadir Jasin menulis "For 16 months to April this year, a total of RM256.9 million had been allocated to the Yang di-Pertuan Agong for purposes of accommodation, residence and palace, personal items, aircraft and transportation, training and escort equipment, clothing and ceremonial items, gifts and souvenirs, overseas visits and salaries of palace staff."

      Kemudian kita pula disajikan dengan 'skrin capture' spreadsheet Microsoft Exel dengan perincian perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong melalui WhatsApp, Telegram, facebook dan We Chat, seperti yang katakan oleh A. Kadir Jasin, kini semacam "tukang canang" Pakatan Harapan. Mengikut sebaran itu, dalam tempoh hanya 16 bulan, sejumlah RM256, 907, 470 telah dibelanjakan oleh Sultan Muhammad V dari Kelantan untuk pelbagai tujuan termasuk perjalanan persendiriannya di luar negara.



      Adakah sebarang ini benar atau manipulasi seperti hutang negara bagi tujuan tertentu?Mengikut laman The Third Force bahawa "spreadsheet" yang diedarkan itu adalah palsu dan sengaja dibuat untuk menjadikan rakyat melawan Institusi Beraja di Malaysia. Kenyataan ini dikuatkan dengan membandingkan perbelanjaan sebenar perbelanjaan Agong pada 2017 dan 2018 yang rasmi dikeluarkan oleh pihak kerajaan. Lihat di bawah.



      Daripada perbelanjaan yang melibatkan 231 pegawai hanya RM13.5 juta sahaja dan ini jauh daripada apa yang digembar gembur oleh pihak A. Kadir Jasin.

      Apakah tujuan permainan persepsi dan manipulasi ini? Adakah untuk melemahkan kedudukan raja-raja Melayu serta menekan mereka supaya tunduk kepada kehendak kerajaan Pakatan Harapan?

      Permainan ini bukan sahaja melemahkan raja-raja Melayu tetapi membuatkan kedudukan Islam makin lemah dengan kedudukan kerusi bukan Islam sekarang ini 85 daripada 222 yang sebahagian besar berada di Pakatan Harapan.Bersambungan...
      perbandingan perbelajaan Agong dan PM, siapa lebih banyak?


      Delete
    16. KUTTY kepala hotak kamu lebai!! Semak la tengok komen copy paste entah kat mana ko kutip! Kamu post la kt blog geng lebai kamu! Semak la kt sini! Sekian Terima kasih

      Delete
    17. lebai mbil manifesto pru13 masa tu parti lebai msh dlm pakatan..puasapun nk menipu ..habis pahala puasa pak lebai..ciannn!!@

      Delete
    18. Lebai..saya undi PH bukan kerana manifesto, tapi kerana menolak Kezaliman dan penyalahgunaan kuasa lebih 60 tahun umno be end. Tak dapat 100 hari pun tak pe..

      Delete
    19. Terbaik brother! Biar deh 200 hari baik pon. Asalkan penyangak tu jatuh terlingkup! Amin..

      Delete
    20. AUSTRALIA has approved a Malaysian request to extradite Sirul Azhar Umar, the former policeman who was convicted of murdering Mongolian translator Altantuya Shariibuu, in a scandal that had dogged Najib Razak during his time in government, the Guardian reports.

      Citing sources, the British daily said Canberra had given the green light after Malaysia agreed to cover the cost of bringing back the former bodyguard of an embattled Najib, whose dramatic fall from grace at the May 9 polls has been followed by an investigation in Malaysia over the 1Malaysia Development Bhd scandal.

      The report said Sirul could leave within a month, indicating that the Altantuya murder case, which had transfixed the nation with allegations extramarital affairs, murder, bribery and shady arms deals linked to Najib, might be reopened as the new Pakatan Harapan government is going all out to uncover past wrongdoing by the past administration.

      Sirul was a member of the police’s elite Special Action Unit (known by its Malay acronym UTK) and had served on Najib’s security detail. Altantuya was a translator linked to Najib ally Abdul Razak Baginda, who had brokered the purchase of two French-made Scorpene submarines for the Royal Malaysian Navy. Najib was defence minister at the time of the purchase.


      In 2009, Sirul and UTK colleague Azilah Hadri were convicted of murdering Altantuya in 2006, and sentenced to death. They were acquitted by the Court of Appeal in a controversial 2013 ruling.

      Prosecutors appealed the decision in the Federal Court, and Sirul subsequently fled to seek asylum in Australia, where he has been detained at the Villawood immigration detention facility. In 2015, the Federal Court overturned the acquittal.

      Past Malaysian requests to bring back Sirul were turned down by Australia, as the country’s laws do not allow a person facing the death penalty to be extradited.

      ===========================================

      Maka berrrtambaaah licin lerrr kepala bapaaakk ko Lebai Bebal.......

      Delete
    21. Le..baibi..modern ni lain sikit daripada natang yang bernama Geng Najis Cirit Birit, Kejora Kengkang Chow Kit, Mat J Jamban walaupun rupabentuk mereka sama iaitu hidung mereka panjang rata di depan dan berkaki empat kerana ntawa nya sengaja di panjangkan oleh yang Maha Esa untuk kita kirim salam melalui nya kepada geng2 nya di neraka.
      Shit!!!!Belum mampus lagi pengkhianat bangsa, agama dan negara ni. Macam Zahid Komedi marah "Tak ke Pu..k..mak betul pemuda umno malaysia ni."

      Delete
    22. Sedap nampak ramai yang sekel kepala pengkomen yang pakai nama lebaimoron.

      Aku rasa dia sama orng nya dngn Geng Najib, Kejora, pejuang rakyt.

      Siapa fikir tidak, dia lain orang nya, tolong kasi tahu, terima kasih. Aku nak fahamkan mentaliti orang nya.

      Jenis nya serupa, copy paste banyak banyak, tak kisah tajuk pos dan aliran bincangan kita.

      Delete
    23. isa3 dan cai2 Haprak PH yang bersepah2 kat sini....Cuba kau orang bayangkan.... kalau dulu Menteri UMNO berkata kalau sayur mahal, tanam sendiri. Sudah pastinya berbakul sumpah seranah akan dilemparkan. Sekarang, penjilat-penjilat Kerajaan PH bagaikan lena mabuk ketum berperisa ubat nyamuk, apabila dihidangkan dengan skrip yang sama.

      Kedua, persoalan untuk menjadikan bidang pertanian sebagai sumber meningkatkan taraf hidup amat penting. Kita akui. Namun, di mana janji Kerajaan PH yang mendabik dada sebelum PRU14 dengan mengatakan, kami akan menghapuskan GST yang menyebabkan harga barangan naik. Adakah harga barangan murah sekarang berbanding dulu di bawah Kerajaan yang lama? Bila tak turun jugak, menteri Pertanian salahkan manipulasi oleh peniaga...takke bingai namanya tu !!!!

      Ketiga, kenapakah Menteri yang bercakap mengenai pertanian adalah Menteri Dalam Negeri, TS Muhyiddin Yassin dan bukannya Menteri Pertanian Dan Asas Tani?

      Apa kaitan keselamatan negara dengan pertanian? Begitu juga apabila hari tu Menteri Pertahanan masak kuih samperit atas kapal perang. Apa kaitan Menteri jadi chef atas kapal perang negara dengan keselamatan ketenteraan? Selepas ini apa pula, bakar lemang dan rebus ketupat dalam kapal selam pulak... Takkan lah nak mohon nak jadi chef sepenuh masa kat atas kapal tu kot ?????
      Cukup2lah jadi badut kat atas pentas ceramah tu...geli lah rakyat tengok, tak abis2 main wayang pekje cina aje !!!!!

      Keh..keh..keh...Haaark...Tuuuiii !!!!

      Delete
    24. Samdol........setelah GST dimansohkan maka setiap kali kita beli barang bayaran dikurangkan sebanyak 6%......

      Contoh.....
      Harga barang RM100 + 6% GST = RM106

      Bila dah tak derrr GST bayaran jadi...
      Harga barang RM100 - 6% = RM94

      Apa ko tak nampak pengurangan bayaran tanpa GST di situ dol.....???

      Kalo ada GST dah tentu nak kena bayar lebih......ye idaaakkk...???

      Badigol........hal Menteri Pertahanan masak semperit pon jadi isu..........bab orang yg simpan duit berjuta2 dari berrrrmacam-macam matawang dalam bagasi tu apa ko tak sentuh....???

      Woiii dol......apa dalam Msia ni dah tak cukop bank lagi ke sampai simpan dalam bagasi.......lepas tu di hantar bagasi tu ke merata tempat asal bukan bank.....

      Itu yg patut jadi isu......

      Haaakkktuiii !!

      Delete
    25. Marah sungguh nampaknya kawan kita Geng Najib ni.

      Lepas ni kita rebus telor Najib dan buat lemang batang Hishamuddin .

      Hishamuddin pun dah declare tak akan bertanding apa2 jawatan UMNO pusat ....haaa...haaaa....haaa

      Delete
    26. Bro Phantom ,

      Walaunta tu sebolih bolihnya semua nak free !

      Dah terbiasa di zaman Najib , semua makan suap .

      Delete
    27. Umno dah jadi mayat busuk dalam lubang kubur,
      -nyawa dah habis
      -minta nyawa pun tak boleh dpt
      -belajar lah hidup seperti bangkai hidup, dead man walking
      -jadi mcm zombie
      -umno akan dipandang mcm bangkai, setiap hari satu persatu taik sial selama 9 tahun tertutup kini terbuka,
      -kalau nak kempen utk tarik semula rakyat dah tak boleh,
      Semua tu pencuri

      Delete
  2. KOMEN PERTAMA:
    PENYOKONG DAN PEMIMPIN UMNO SAMA SAHAJA PERANGAINYA. NASIHAT SAYA KEPADA PENYOKONG DAN PEMIMPIN PAKATAN HARAPAN, JANGAN ANDA TERKENA VIRUS JAHAT ITU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahligai seni....

      Jotos kepala gn buat peringatan jangan lari tajuk - 'UMNO dah lesu macam dah nak mapos'......!!

      Delete
    2. Saudara Othaman, saya tidak berapa faham ayat saudara tadi. Mungkin ada ejaan atau ayat silap. Boleh jelaskan...

      Delete
    3. 'Jotos' adalah istilah kata orang2 Spura (terutama Melayu Jawa & Melayu Bawean) untuk 'ketuk kepala'.

      Delete
    4. jotos pakai jari....tu yg tak boleh tahan tu..

      Delete
    5. Hishammuddin Rais diarah beri keterangan kes hina agong



      KUALA LUMPUR - Aktivis sosial, Hishammuddin Rais yang didakwa memuat naik artikel berbaur hasutan terhadap Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V, di blognya, hadir di Balai Polis Sri Petaling di sini bagi memberi keterangan malam ini.

      Peguamnya, Zaid Malek, mengesahkan perkara itu.

      "Ya betul. Saya akan mengeluarkan kenyataan setelah proses ini selesai," katanya.

      Difahamkan, Zaid menemani Hishammuddin ke balai polis itu kira-kira 10.30 malam ini setelah berhubung dengan pihak polis yang menyiasat dakwaan tersebut.

      Hari ini, lima pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam di Pahang membuat laporan polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan terhadap Hishamuddin yang didakwa memuat naik artikel berbaur hasutan terhadap Sultan Muhammad V di blognya, semalam.

      Hishamuddin didakwa memuat naik artikel itu di blognya www.tukartiub.blogspot.com.

      Bagaimanapun, Hishamuddin difahamkan memadamkan kenyataan itu selepas salinan tangkapan skrin mengenainya tersebar di laman sosial.

      Sementara itu dalam laporan polis yang dibuat, Hishammuddin menafikan tuduhan berkenaan kerana blog berkenaan telah disekat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media Malaysia (SKMM)

      Beliau percaya blog berkenaan digodam bertujuan untuk memfitnahnya.

      Delete
    6. Hina Mahathir ambil tindakan Hina Agong dibiarkan?



      Polis sebelum ini menahan seorang lelaki kerana menghina Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Ibu Pejabat Polis (IPD) Langkawi menerusi Facebook berkata suspek ditangkap berikutan laporan polis oleh beberapa NGO yang tidak berpuas hati dengan "penghinaan keterlaluan terhadap Mahathir dan agama Islam".

      Suspek turut ditahan reman sehingga Ahad ini untuk membantu siasatan.

      Bagaimana pun Mahathir dikatakan tidak setuju penahan tersebut apabila suara daripada NGO kebebasan bersuara menyatakan ketidakpuasan hati atas tidakan polis yang dilihat bukan serius.

      Sementara itu aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM), Khalid Ismath menulis di Twitter menyelar penahanan tersebut.

      "Adakah memanggil dengan panggilan diktator dikira jenayah?" katanya.

      Penahanan dan laporan polis terhadap mereka yang menghina perdana menteri merupakan perkara biasa semasa pentadbiran BN yang dipimpin Datuk Seri Najib Razak sebelum ini.

      Kumpulan peguam Lawyers For Liberty (LFL) berkata laporan polis seumpama itu merupakan perkara remeh dan menafikan hak seseorang untuk mengkritik.

      3 hari lalu shli Pekida berusia 38 tahun ditahan kerana disyaki membuat ugutan bunuh terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad menerusi media sosial, kata Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

      Ketua Polis Negara itu berkata, lelaki itu ditahan di Beverly Heights, Ampang kira-kira pukul 4 pagi, Sabtu.

      Tindakan itu susulan laporan polis yang dibuat setiausaha Pekida Selangor selepas posting yang dimuat naik suspek itu tular di media sosial.

      Suspek meletakkan status untuk memerangi dan menembak perdana menteri berusia 93 tahun itu.

      Itu cerita mengenai Perdana Menteri kita yang baru.



      Semalam Hishamuddin Rais melalui blognya, http://tukartiub.blogspot.com/ telah menghina Sultan Muhammad V, Yang Dipertuan Agong dengan perkataan sangat buruk dan jijik.



      Malah Hishamuddin Rais juga turut menyebar spreatsheet perbelajaan sultan yang dikatakan palsu. Sehingga kini pihak polis belum mengambil sebarang tindakan ke atas Hishamuddin Rais.

      Tengah malam tadi, pihak kami mendapati Hishamuddin telah memadam posting hina Agong tersebut.

      Takut juga mamak pondan ni!

      Delete
    7. Helooooo lebai ular modern. Ya belit belit putar habis. Eh eh eh kenapa pula kau telan telor bos kau? Nah sekarang bos kau sudah jadi roti kosong. Bangang betul lebai woi.

      Delete
    8. Poddah lebai.
      Asshole punya lebai.

      Delete
  3. While some foreigners have dumped Malaysian stocks in the last five weeks, a fund manager sees the opportunity to buy in the stock since the fall of BN in the May 9 general election.
    David Gaud, the Asia chief investment officer of the US$220 billion (RM800 billion) Pictet Wealth Management, said he is bullish about Malaysia because of higher oil prices, a recovering currency and a quickly narrowing deficit.
    The new government bodes well for the country’s politics and economy, he was quoted as saying by Bloomberg.
    Gaud is positive about the country's premiership under Dr Mahathir Mohamad.
    "Mahathir is lucky," Gaud said. "He is able to implement new policy at a time when the economy is recovering. He’s got a chance to succeed."
    Similarly, the French national also remains optimistic about the outlook in Asia.
    “You’ve got the growth that carries on,” Gaud said. “Growth is still very much present in Asia.
    "This year is difficult, but it’s positively interesting," he said.
    "It’s very challenging, but in the right way, because it’s clearly a year for those who are capable to have clear conviction and are able to implement it. It’s highly rewarding," he added. -Mkini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next week our beloved Tun Mahathir will be in the spotlight once more & honored to give a talk in Japan regarding tghe future of Asia.

      Tun Mahathir has made it clear that - 'Saya pergi ke Jepun setiap tahun untuk bercakap tentang masa depan Asia dalam Persidangan Antarabangsa Tahunan Nikkei.
      Saya dan Perdana Menteri Shinzo Abe apabila bertemu kelak akan berbincang untuk mengukuhkan perhubungan dua hala antara Malaysia dan Jepun. Saya akan bercakap lebih tentang Dasar Pandang Ke Timur dan menarik semula pelaburan Jepun ke Malaysia.

      WOW.... prosperity is coming back due to the brilliance and hard work from the One and Only world Class Grand Old Statesman....!!

      Delete
    2. Tular Kisah Zeti Sendiri Tahu Najib Dapat Dana Saudi



      BONGKAR… Awal tahun 2016, Mynewshub ada dedah kisah Istana Arab Saudi mengesahkan dana sebanyak AS$681 juta pernah dimasukkan ke dalam akaun Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Ia sebenarnya dilaporkan stesen penyiaran antarabangsa, British Broadcasting Corporation (BBC) yang merujuk sumbangan peribadi itu turut diberikan kepada ramai pemimpin Muslim di pelbagai negara Islam sejak sekian lama.

      Isu tersebut turut disahkan Peguam Negara ketika itu, Tan Sri Mohamed Apandi Ali dalam sidang akhbar khas di pejabatnya di Putrajaya setelah menilai segala laporan siasatan pihak berkuasa dan berpuas hati dengan hasilnya.

      Proses siasatan itu dilakukan sendiri Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ekoran tohmahan jahat pihak pembangkang (kini kerajaan Pakatan Harapan – PH) konon Najib ada dana rahsia sebanyak RM2.6 bilion.

      Mereka fitnah wang itu hasil penyelewengan daripada syarikat pelaburan kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan dijadikan modal oleh PH untuk ‘guling’ Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu.

      Ironi, jika betul duit tersebut bukan daripada kerabat diraja Arab Saudi, tidak mungkin Malaysia menjadi negara pertama dilawati Raja Salman Abdulaziz Al-Saud pada tahun lalu yang tentunya murka nama baginda dieksploitasi!

      Lucunya, tiada seorang pun pemimpin PH berani tampil bertanya terus Raja Arab Saudi itu ketika baginda singgah di negara ini tetapi mereka bertindak biadab menjadikan imej pemimpin tersebut sebagai bahan momokan politik.


      Begitulah hebat PH putar belit isu itu bagi hasut rakyat benci BN hingga mampu menang PRU dan masih lagi tetap ‘main’ isu 1MDB dikaitkan dengan Najib untuk alih fokus rakyat terhadap kegagalan manifesto 10 janji 100 hari!

      Bagaimanapun semalam tular menerusi media sosial tempatan pendedahan laman blog politik tempatan, The Third Force yang bongkar kisah bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Zeti Akhtar Aziz turut terlibat sama.

      Pendedahan itu turut menarik minat Presiden Pemantau Malaysia Baru, Datuk Lokman Noor Adam yang persoal pembabitan secara langsung Zeti dalam menasihatkan Najib untuk menyimpan dana itu ke dalam akaun tertentu.

      “Berdasarkan maklumat dicatit dalam ‘kertas siasatan terhadap Najib Razak’ yang disiarkan melalui blog The Third Force, Zeti pada waktu itu ada terlibat semasa urusan transaksi bawa masuk wang derma dari Arab Saudi dilakukan.

      “Menurut kertas siasatan itu, Zeti diberitahu Najib tentang gift berbentuk derma yang bakal diterimanya daripada Putera Arab Saudi. Bukti dipaparkan jelas menunjukkan Zeti-lah mencadangkan wang dimasukkan ke akaun Najib.

      “Berdasarkan perkembangan ini, sudah tentu Zeti selaku Gabenor BNM pada ketika itu tahu identiti penderma,” kata Lokman sambil membangkitkan tiga persoalan apakah agenda sebenar tokoh perbankan tersebut selama ini.


      Walhal Zeti seharusnya menjelaskan bahawa transaksi itu tidak boleh disabitkan sebagai kes money laundering atau penggubahan wang haram kerana bekas perdana menteri tersebut mengikuti prosedur sah kemasukan wang asing.

      “Kenapa tidak buat kenyataan kepada SPRM berkaitan identiti penderma? Kenapa tidak bantu SPRM dapat rekod transaksi dari Ambank? Kenapa hanya diam diri, seolah-olah tidak tahu menahu perihal perkara itu?” soal Lokman.

      Justeru ujar beliau, kini menjadi tanggungjawab Zeti pula menjawab soalan itu memandangkan bukti disiarkan The Third Force tular menerusi media sosial, sekali gus bongkar cerita sebenar yang cuba disorokkan oleh kerajaan PH.

      Jika dakwaan laman blog itu sahih, maka jelaslah rakyat Malaysia amat malang kerana berjaya memilih kerajaan baharu akibat diperbodohkan dengan hasutan berita palsu disebarluaskan pihak terbabit. – Mynewshub.cc/HAA

      Delete
    3. Jenapa najib takut tunjuk bukti kpd DOJ?..hihihihi..

      Delete
    4. Lebaibodohmodern pergilah minta kerja di Utusan dan Harakah. Di sana bayarannya dedak cap oink oink yang berkhasiat untuk mu. Jangan ingat jamu dapat memperbodoh kan makcik pakcik Felda dan uncle,auntie kampung. Hahaha style lama wahai pencacai tidak akan berhasil. Makcik pakcik pun tertawakan lebaiularmodern. Tengok PRU14 kena humban masuk 6 kaki bawah tanah. Kahkahkah hihihi

      Delete
    5. Tun Dr Mahathir is a no-nonsense guy. Some think he's dictatorial. But many foreigners see him as a good leader. Including the Japanese. That's why he is invited to Japan every year.

      Good for him, good for Malaysia. Thank God Najib is kapputz - politically.

      Delete

  4. Dr M: Saya beritahu Zahid bahawa Umno sudah khianati Melayu

    8 Jun 2018, 11:32 tengahari (Dikemaskini 8 Jun 2018, 11:34 tengahari)

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan bahawa Pemangku Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertemu dengannya untuk mendapatkan nasihat berhubung apa yang berlaku dalam Umno sehingga parti itu ditolak pada pilihan raya umum ke-14.

    Zahid, semalam, memuat naik gambarnya bersama Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya tetapi tidak mendedahkan butirannya.

    “Dia nak tahu cara macam mana nak uruskan Umno. Jadi saya berterus terang bahawa Umno sudah mengkhianati orang Melayu.

    “Saya ingatkan kepadanya, kita tubuh Umno untuk tolong orang Melayu tetapi kini Umno berubah dan mengutamakan kekayaan diri.

    “Sebab itu Umno dibenci sekarang ini. Umno nak pulih susah. Dulu dipandang mulia sekarang dipandang jijik,” katanya pada satu wawancara khas bersama Sinar Harian.

    Mahathir, adalah presiden Umno keempat dan memegang jawatan itu selama 22 tahun antara 1981 dan 2003.

    Zahid adalah pemimpin parti pembangkang ketiga selepas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan pemimpin PBB Datuk Seri Abang Johari Abang Openg yang berjumpa dengan Dr Mahathir dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

    Dr Mahathir ketika ditanya apakah nasihat yang diberikan kepada Zahid berhubung pertemuan itu, hanya berkata; “Saya kata dia fikir sajalah apa yang saya katakan”.

    Disoal sama ada Ahmad Zahid ada membayangkan hasrat untuk menyertai Pakatan Harapan, Dr Mahathir hanya ketawa.

    “Kita tidak pandang sesiapapun nak masuk Pakatan Harapan terutamanya BERSATU.


    “Kalau orang itu orang politik, dia perlu putus hubungan dengan partinya, menjadi bebas dan ikrar sokong kerajaan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro KBB, kebarangkalian perbualan Tun M dengan Wak Jahid:-

      Tun : Wak ada bawa tak IC saya yang tulis Mahathir a/l Iskandar Kutty

      Wak : Itu Tun kena tanya Najib, saya hanya baca skirp.

      Begitulah akibatnya sombong dan bongkak yang melampau.

      Delete
    2. Bro john doe...

      Jahid Komidi, sebelum ini, bukan sekali tapi dah dua kali datang menyembah ke bawah duli Tun Mahathir, namun tak serik2 dan kurang ajar terhadap seorang tua pangkat ayah.

      Nukilan anda itu amat tajam sindirannya bagi spesis 'orang Jawa Pornorogol' yg ada PhD tapi cakap tergagap-gagap & cakap omputeh pun entah apa-apa.....!!

      Delete
    3. Kadir Jasin disiasat di bawah 3 akta



      KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata bekas ketua pengarang kumpulan New Straits Times, Datuk A Kadir Jasin disiasat di bawah 3 akta berhubung artikelnya mengenai Yang di-Pertuan Agong.

      Beliau berkata, Kadir disiasat di bawah Akta Hasutan, Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

      “Kita akan jalankan siasatan, bila selesai siasatan kita akan hantar kepada Timbalan Pendakwaraya (DPP) untuk arahan dan tindakan selanjutnya,” katanya pada sidang media selepas melancarkan Ops Selamat 13 di Pusat Konvensyen Telekom Malaysia, hari ini.

      Dalam artikel di blognya baru-baru ini, Kadir mempersoalkan usaha untuk meyakinkan raja Melayu mengenai status mereka.

      Selain daripada itu, Kadir dalam catatan blog peribadi semalam turut mendakwa kira-kira RM257 juta digunakan untuk perbelanjaan hidup dan peribadi Sultan Muhammad V dalam tempoh 16 bulan sejak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong.


      Apa yang didedahkan oleh A. Kadir Jasin sama dengan
      "spreadsheet excel" yang tersebar yang diragui kesahannya.


      Beliau mendakwa secara purata RM16 juta sebulan dibelanjakan antaranya ke atas penginapan, kediaman, barangan peribadi, pesawat, pengangkutan, pakaian, hadiah dan cenderamata, kunjungan luar negara.

      Mengulas lanjut, Fuzi berkata, sehingga kini pihaknya menerima 3 laporan polis dibuat oleh badan bukan kerajaan dan orang awam terhadap Kadir Jasin.

      “Di Selangor kertas siasatan telah dibuka, di Kelantan pun ada dan ada lagi satu di Lembah Klang,” katanya.

      Menurutnya, siasatan terhadap Kadir Jasin akan diambil alih oleh Bukit Aman.

      Delete
    4. Hari ini jadi ahli Bersatu, esok terus dicadang pengerusi disiplin parti



      Selepas menyertai BERSATU dua hari lalu, bekas menteri Tan Sri Rais Yatim mungkin dilantik sebagai pengerusi lembaga disiplin parti itu.

      Menurut sumber dalaman parti itu, jawatan yang dahulunya disandang allayarham Tan Sri sanusi Junid telah ditawarkan kepada Rais.



      "Saya difahamkan Rais ditawarkan menjadi pengerusi lembaga disiplin BERSATU. Ini saya boleh sahkan," kata sumber itu kepada Malaysiakini.

      Menjelang PRU ke-14, Rais menyertai beberapa tokoh veteran Umno melancarkan kritikan kepada kerajaan BN dan dua hari sebelum hari mengundi berucap di pentas Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Pada 4 Jun lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan penyertaan Rais ke dalam BERSATU dalam satu majlis berbuka puasa di Putrajaya.

      Sementara itu, ada juga desas-desus yang mengatakan Rais bakal dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat namun ia belum disahkan.

      Rais Yatim Bapa Hipokrit



      Anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tamrin Tun Abdul Ghafar pernah menyifatkan Datuk Seri Dr Rais Yatim sebagai ‘Bapa Hipokrit’.

      Sebaliknya, menurut beliau, Rais ketika menyertai Semangat 46 (S46) dahulu nyata mengkritik kepemimpinan tertinggi Umno khususnya Tun Dr Mahathir Mohammad.

      "Tak ada dalam sejarah saya, orang yang membakar jambatan pertalian dengan Umno, tetapi Rais masa S46 dulu serang kepemimpinan Umno hingga bakar jambatan," katanya.

      Tapi dialah yang cium tangan Mahathir kemudian tangan Pak Lah untuk dapatkan jawatan.

      Delete
    5. Biarlah Kadir Jasin kena siasat lebaicibaimodern woi. Kamu ni dok jaga tepi kain orang kenapa.
      Jagalah tepi kain,bawah kain,atas kain,dalam kain bini bos kau kak badak.

      Delete
    6. Tahniah Pak man PH sudah menang.

      Mr J dgn wak kojola kengkang kepala mancis terpaksa meneruskan hidup dgn menghisap rokok john kat lorong chow kit bila malam dah gelap.

      Delete
  5. Saya telah beberapa kali mengatakan perkara ini dan izinkan saya untuk mengatakannya sekali lagi.

    UmNo sudah nazak dan menanti maut. Ia tak mampu diselamatkan lagi.

    Sekiranya UmNo mendapat sumbangan baru berbilion sekalipun UmNo takkan mampu kembali memerintah negara dengan mandat.

    UmNo akan cuba berkuasa semula melalui pintu belakang, dan apabila ia perolehi semula kuasa itu (period integrum tanpa mandat yang sah) ia adalah tanda bahawa tidak lama selepas itu UmNo akan benar-benar ditalkinkan.

    Apabila datang kebenaran maka yang bathil itu akan lenyap dan apabila yang bathil itu lenyap ia tak akan mampu kembali semula.

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro jihn doe,

      UMNO is exactly a Lost Cause.....!! So does MCA & MIC.

      These 'Three Mosquitos' (UMNO, MCA & MIC) are dying entities beyond any salvation due to the fact that.....

      UMNO - Unruly Mohd Najib Organization.
      MCA - Makes Chinese Angry.
      MIC - Makes Indian Crazy.

      Almost totally rejected by the rakyat....!!

      Delete
    2. Meaning of 'Lost Cause':
      A person or thing that can no longer hope to succeed or be changed for the better.

      Delete
    3. Bro..maka umno jdlh ia dlm lipatan sejarah kan..tiadalh kami merasa riang selain meraikannya ketika dkuburkan.. apmcm..

      Delete
    4. Pelantikan Tommy: Islamis Pribumi atau evangelis DAP, siapa bertenaga?
      Abbas Mohd Noor 1 day ago # Analisis Isu, Helen Ang,


      Sepertimana yang dimaklumi, peguam Kristian Tommy Thomas diperkenan sebagai Peguam Negara Malaysia baru-baru ini. Adakah beliau pilihan DAP ataupun pilihan parti Pribumi?

      Cuba kita tinjau dari segi pengaruh politik di belakang tabir. Dalam gabungan parti pemerintah Pakatan Harapan, DAP paling kuat tetapi Pribumi yang nampak saja berkuasa.

      Jadi parti mana yang telah memilih Thomas sebenarnya?

      BAWAH: Islamis Pribumi dan evangelis DAP … siapa bertenaga?

      Majoriti MP Harapan tidak beragama Islam

      Pada pandangan umum, DAP didominasi Kristian.

      Mengikut kajian keputusan pilihanraya umum ke-14 oleh Zaaba Institute for Leadership (ZIL), di kalangan Ahli Parlimen Harapan ada 66 orang MP bukan Islam yang terdiri wakil DAP beserta sebahagian wakil PKR berbanding 58 orang MP Muslim yang terdiri wakil Pribumi, PAN dan PKR.

      Di kalangan Ahli Parlimen pembangkang, majoriti MP daripada BN adalah penganut Islam kerana BN berteraskan Umno yang wakilnya berbangsa Melayu (yang semestinya Islam) bersama 18 orang wakil parti Islam PAS.

      Manakala parti-parti komponen BN di semenanjung yang berasaskan kaum mempunyai tiga orang MP, iaitu wakil MCA Buddhist (1) dan wakil MIC Hindu (2).

      Fakta yang diketahui umum ialah hakikat bahawa saf kepimpinan tertinggi DAP amat ramai Kristian.

      BAWAH: Pengundi Malaysia PRU14 mengikut pecahan etnik


      Sumber: ZIL

      FAKTA MENARIK Jadual di atas – yang disediakan oleh Zaaba Institute for Leadership – menunjukkan pengundi Cina ialah majoriti (54%) di Pulau Pinang, ‘pluraliti’ iaitu majoriti relatif (47.5%) di Wilayah Persekutuan dan melebihi 30 peratus di Johor (38%), Perak (35.5%), Selangor (33%), Melaka (31%) dan Sarawak (31%).

      BAWAH: Kuasa politik DAP lawan kuasa politik Pribumi


      Sumber: ZIL

      Prestasi DAP yang cemerlang, Pribumi yang hambar

      Kajian Zaaba Institute for Leadership (ZIL) mendapati success rate DAP di peringkat negeri adalah 96 peratus. Lihat jadual atas – DAP bertanding 102 kerusi Dewan Undangan Negeri dan menang 98. Bagus sekali!

      Sementara itu, success rate Pribumi sekadar 21.6 peratus. Parti yang diterajui Tun Mahathir itu bertanding 102 kerusi DUN dan hanya menang 22.

      Nota: Angka yang dipetik tidak merangkumi Adun Sarawak kerana pilihanraya negeri Sarawak telah dijalankan berasingan dan lebih awal pada tahun 2016.

      Jadual di atas oleh think tank ZIL menunjukkan DAP menyapu bersih kerusi DUN yang ditandinginya di Pulau Pinang (19), Perak (18), Selangor (14), Negeri Sembilan (11) dan Melaka (8). Negeri-negeri yang tersenarai ini mempunyai jumlah pengundi Cina yang menonjol.

      Di tempat-tempat lain pula, DAP hanya kalah sebuah kerusi setiap negeri:

      Pahang — tanding lapan / menang tujuh
      Johor — 14 / 13
      Sabah — 7 / 6

      Sebagai perbandingan, jelas sekali prestasi Pribumi kurang menyerlah:

      Pahang — tanding sembilan kerusi DUN / menang kosong
      Johor — 17 / 8
      P. Pinang — 3 / 2
      Perak — 15 / 1
      Selangor — 7 / 4
      Negeri Sembilan — 4 / 0
      Melaka — 6 / 2




      Sumber: ZIL

      DAP sebenarnya tidak diberi apa-apa tambahan kerusi DUN untuk bertanding. DAP kekal bersaing 102 kerusi dalam kedua-dua pilihanraya tahun 2013 dan 2018 (rujuk atas) – tetapi parti tersebut masih mampu meningkatkan lagi prestasinya dalam ruang sempit PRU14 dengan memenangi lebih tiga kerusi.

      Delete
    5. Pribumi sebaliknya diberi banyak kerusi untuk bertanding. Calon Pribumi yang berjaya hanya segelintir, namun parti Mahathir mahu juga membolot jawatan-jawatan menteri besar.

      Contohnya, Pribumi mempunyai seorang (1) Adun saja di Perak berbanding DAP yang mempunyai 18 Adun. Meskipun demikian, ianya si Yang Berhormat Pribumi yang dilantik sebagai Menteri Besar Perak.

      Begitu juga Pribumi mempunyai 8 orang Adun di Johor berbanding DAP mempunyai 13 Adun. Jawatan Menteri Besar Johor diambil YB Pribumi.

      BAWAH: Kisah 10 tahun lepas – Yang Berhormat PAS selaku Menteri Besar Perak pada 2008 sungguhpun DAP merupakan parti Pakatan Rakyat yang terbesar di negeri itu




      Cerita wayang gelap mainan DAP
      Orangramai pasti curiga kenapa DAP yang begitu kuat boleh sanggup memberi laluan kepada Pribumi untuk membolot kuasa.

      Di samping kedudukan Pribumi sebagai menteri besar di Kedah, Perak dan Johor (berbanding DAP berkedudukan ketua menteri satu-satunya di Pulau Pinang), lain-lain kementerian mustahak di pusat juga diserah kepada Pribumi.

      DAP meredhai keadaan berat sebelah ini.

      Selain jawatan utama perdana menteri “top dog” Mahathir, Pribumi yang mempunyai 12 orang MP semuanya memegang portfolio Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

      DAP yang mempunyai 42 orang MP memegang portfolio Kementerian Kewangan, Kementerian Pengangkutan, Kementerian Komunikasi dan Kementerian Sumber Manusia.

      Mengapa agaknya DAP tidak membantah peranan penting yang diberi kepada Pribumi walhal jumlah Ahli Parlimen DAP adalah 3.5 kali ganda jumlah MP Pribumi? Jawapannya: Belum tiba masa untuk DAP tunjuk taring.

      DAP bersandiwara dengan membiar Pribumi bergaya di pentas buat sementara waktu agar pengundi Melayu tidak takut.

      Dalam pada itu, terdapat satu lagi jenis sandiwara yang dimain DAP.

      Tidak mungkin dipertikai oleh barang sesiapa kebenaran hakiki bahawa DAP sebuah parti yang dijanakuasa daya pengundi Cina.

      Malah kajian ZIL menganggar Pakatan Harapan telah memperolehi 93 peratus sokongan pengundi Cina. Bagi pihak BN pula, sokongan Cina kali ini menjunam ke tahap rock bottom 2.4 peratus.

      Nyata DAP berjaya mencuci otak masyarakat Cina dengan begitu menyeluruh sekali.

      BAWAH: Melainkan Wan Azizah, Azmin Ali, Mat Sabu dan Maria Chin, kebanyakan MP yang meraih majoriti tertinggi PRU14 adalah beragama Kristian


      Sumber: ZIL

      Harapan mengetengahkan calon bukan Buddhist bukan Hindu
      Berbalik kepada pelantikan peguam Kristian Tommy Thomas sebagai Peguam Negara. Adakah beliau secocok dengan fahaman liberal DAP ataupun lebih sealiran dengan falsafah Pribumi?

      Menurut satu olahan oleh CEO Iksim, Mahamad Naser Disa, Thomas pernah menyebut bagaimana keputusan Mahkamah-Mahkamah Tinggi / Rayuan / Persekutuan yang akur kepada Mahkamah Syariah ketika membabitkan konflik bidang kuasa “adalah merupakan satu keputusan yang salah”.

      Juga ditimbulkan isu Thomas tidak bersetuju dengan cara pemikiran hakim dalam kes penggunaan kalimah Allah.

      Latar belakang Tommy Thomas kelihatan mesra DAP.

      Beliau pernah bertindak sebagai peguam bagi kerajaan Pulau Pinang pada 2014 dalam kes Mahkamah Persekutuan dan sebagai peguam peribadi Lim Guan Eng berkaitan perkara tuanpunya banglo yang mashyur tersebut kononnya menghina mahkamah (tuduhan tidak sampai dibicara).



      Individu-individu pro Harapan berketurunan India (yang beragama Hindu) dan orang Cina pro DAP (yang Buddhist) tidak mempunyai pengaruh dalam hieraki tertinggi parti.

      DAP rata-rata dipengaruhi Kristian.

      Papa-Mama Dapster kerap mendakwa bahawa para anggota DAP “bukan Cina, bukan India, bukan Melayu tetapi semua bangsa Malaysia”.

      Betul tu. Memang DAP yang berwajah Cina itu tidak berjiwa Cina. DAP sebenarnya berjiwa Kristian.

      Yang dilantik sebagai peguam negara ialah seorang anak bangsa Malaysia dari kaum Kristian.

      Delete
    6. Lebai Bahalol......luuu boleh syok sendiri dengan luuuu punya racist tuuuuu....

      Pasal mengamalkan racist nilah salah satu punca Umno hilang talian hayat.........

      Ropenye sampei sekarang kamu orang masih tak tukor2 ye begituuuuu ajerrrr sampei ke mati gamaknya.........udah diajor rakyat baru ni pon masih tak serik2.

      Elok bebenor tu yeoooppp.......teruihkan racist macam gitu......moga umno dan BN ditalqinkan dan dikuborkan di PRU15 nanti.......

      Innalillahiwainnalillahiroji'un.....

      Delete
    7. Lebairacistmodern.
      Kek...kek...kek oink oink oink

      Delete
    8. Mana datuk zainal abidin osman aka tok non panjang?

      Kaki jilat pungkoq najib tu.
      Kaki bangku punya pengerusi perhubungan umno negeri pulau pinang.

      Woiii tok non panjang berapa kerusi umno yg tinggal lagi di pulau pinang ni?

      Tok mud terkemut kemut Sg Acheh pun dah bungkuih.

      Mercedez hang tu pi buat grab car laaaa...di nibong tebal.

      Bikin malu melayu saja hang ni.

      Woiii hang pindah pi dok di pulau jerjak laaa. Boleh juga kait buah petai.

      Delete
  6. Seperti TM cakap..umno udah khianati melayu..
    Puak melayu umno berkepenting diri..kuat mentekedarah duit harta..bergulimang dgn rasuah..hingga nak bangkit selepas tertonggeng pun x larat dah..ya patutlh bang Shah parti yg sedang menebas laluannya sendiri untuk menuju ketanah perkuburan..maka kita sahut..biarkan!..biarkan!..biarkan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO kini dan selamanya dah MATI PUCUK....!!

      Mati dalam Keaiban yg tak perlu dimandikan, dikapankan, dijenazahkan & di talqinkan.

      Delete
    2. Pabila kaduk naik junjung



      Selepas PH mencapai kejayaan PRU14 dan berjaya membentuk kerajaan, kedengaran suara-suara sumbang dan desakan demi desakan daripada golongan minoriti atau ultra kiasu yang sangat menyakitkan hati. Ia sama sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Mereka mahukan keadilan. Ya..semua mahukan keadilan. Tidak berkecuali. Tetapi keadilan bukan fair and square, sama rata dan sama rasa atau seorang sebiji. Keadilan adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya, atau memberikan hak kepada yang berhak. Jika tidak faham lagi, mari berjumpa saya.

      Inilah akibat apabila kaduk sudah naik junjung. Mereka terlebih perasan bahawa kejayaan PH PRU14 adalah kerana undi mereka. Maka masa inilah mereka mahu menuntut segala yang selama ini terbuku di hati.

      Saya semakin lemas apabila Hindraf mula mendesak supaya diwujudkan tanah rancangan seperti Felda untuk orang India, membuka Universiti (UiTM) untuk orang India dan lain-lain lagi. Sedar diri sedikit Hindraf. Jika tidak faham erti syukur mari saya ajarkan. Tanah rancangan Felda memang ada orang India yang susah. Pergilah banci tengok.

      Saya sudah cukup masak dengan strategi ultra kiasu, mereka akan desak dan tuntut seekstrem-ekstremnya. Mereka tahu ia tidak masuk akal, rakyat (pribumi) akan marah memberontak. Namun, mereka tahu kerajaan sentiasa mendengar. Mereka tahu kerajaan tidak akan memenuhi sepenuhnya tuntutan ekstrem itu. Tetapi mereka amat yakin kerajaan akan beri sedikit. Pemberian sedikit itulah kejayaan terbesar mereka. Itulah strategi ultra kiasu yang sebenar sejak dahulu saya perkatakan. Apakah kita buta dengan permainan licik ini?

      Tidak cukup lagikah dengan Universiti India yang sedia ada seperti AIMST di Merbok kepunyaan orang India (MIC). Begitu juga universiti kepunyaan orang Cina seperti KUTAR (MCA), UTAR (MCA), Universti Terbuka Wawasan (Gerakan), Kolej Universiti New Era dan lain-lain universiti swasta berasaskan etnik. Tidak ada negara di dunia ini yang memberikan kemudahan sebesar ini. Nak buat macam mana. Malaysia boleh!

      Tidak ketinggalan, begitu juga dengan kuil Hindu yang berselerak hampir 300,00 buah di seluruh negara, 10 kali ganda surau dan masjid. Ini belum campur rumah ibarat lain yang menghampiri 500,000 semuanya. Masih tidak cukup lagi kah? Itu pun masih kedengaran, janji Ketua Menteri Sabah yang baharu berkata, lebih banyak gereja akan dibina di Sabah. Saya pergi ke Sabah, saya jumpa setiap satu kilometer akan ada gereja. Masih tidak cukup? Apa sebenarnya yang berlaku?

      Saya menjadi semakin keliru. Baik sungguh orang Islam (Melayu), mereka tidak akan bina surau atau masjid jika tidak ada penghuni. Ini tidak, kadangkala kita lihat penghuninya boleh dikatakan tiada, tetapi rumah ibarat berselerak. Lebih lucu lagi, jalan yang lurus terpaksa dibengkokkan kerana memberi laluan kepada kuil. Apakah semua ini?

      Apabila surau atau masjid menghalang pembangunan atau jalan raya, mudah sahaja dirobohkan. Tetapi apabila kena kepada bukan Islam, tidak boleh dirobohkan atas nama hak asasi manusia. Jika dirobohkan juga, maka berkokoklah ultra kiasu ini memberitahu dunia, betapa zalimnya Malaysia kerana tidak menghormati hak asasi manusia. Hak asasi apa ni? Hak asasi tahi kucing?

      Bertindaklah mengikut landasan apa yang betul, apa yang salah berteraskan keadilan, bukan siapa yang betul, siapa yang salah? Inilah budaya politik kita yang masih belum matang. Nak maju macam mana?

      Delete
    3. lebainatangmodern.
      Hahaha

      Delete
    4. Saya fikir yg khianat Melayu ha nya Najib dan beberapa ketul penghidu kentot nya. Spt TENGKU TIPU Teuku Adenan SUA Umno.

      Yang lain2 ngikut saja. Ngembek, kung kung sini sana. Mch Wak Jahid, cusin menteri amaran Mudin.

      Ahli biasa Umno? Apa depa tau. Sengeh dan nganggok aje le.

      Delete
  7. Replies
    1. Sebab itu, saya teruja dengan kenyataan Presiden PAS dalam wawancara bersama Astro Awani, yang memuji tindakan parti DAP yang matang apabila tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang berisiko menjejaskan keharmonian umat Islam selepas PRU14 baru-baru ini. Ini suatu perkembangan yang positif apabila parti komponen Pakatan Harapan itu tidak lagi mengeluarkan kenyataan-kenyataan menyentuh berhubung hak masyarakat Islam walhal mengetahui mereka tidak berhak untuk bercakap mengenainya.

      Beliau juga menyatakan, tidak ada masalah untuk PAS bekerjasama dengan DAP sekiranya veteran DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menghulurkan tangan kepadanya. Katanya, PAS menerima semua dan mengamalkan prinsip taawun, iaitu kerjasama ke arah kebaikan dan tidak bekerjasama dalam perkara yang tidak baik. Ini baharu betul matang.

      Saya juga berharap ucapan Naib Presiden Pas, Mohd Amar, diambil di luar konteks yang mengatakan, biar PH tanggung hutang UMNO sekarang ini, bila dah bersih semuanya nanti, 5 tahun datang, barulah mudah untuk PAS mengambilalih. Jika benar, ia amat menyedihkan, seolah-olah memperlihatkan kita tidak mahu mengambil tanggungjawab.

      Ketika PAS mengambilalih Kelantan suatu ketika dahulu dan kini Terengganu daripada BN (UMNO), adalah PAS akan berkata, masalah atau hutang yang dicipta oleh BN dahulu kita biarkan sahaja. Tidak perlu bayar hutang tersebut kerana bukan kita punya. Ternyata PAS tidak berkata sedemikian. Inilah integriti namanya. Saya tabik PAS.

      Kita perlu mengambil tanggungjawab apabila kerajaan berubah terajunya. Hutang tetapi hutang, menjadi tangungjawab kita untuk melangsaikannya, tidak kiranya siapa yang memulakan hutang tersebut. Dengan sebab itu, saya tabik kerajaan yang diterajui oleh PH mengambil pelbagai inisiatif untuk melangsaikan hutang sebelum ini (BN).

      Tetapi biarlah telus, bukan tujuan untuk membalas dendam. Beritahu keadaan sebenarnya. Benarkah hutang kerajaan terajui BN dahulu melebihi satu trilion? Bentuk hutang yang bagaimana sehingga melebihi satu trilion. Berterus terang. Ini kerana rakyat sudah pandai menilai.

      Saya fikir dalam menjayakan Persekutuan Malaysia, susah senang hari ini kita kena harungi bersama. Negeri-negeri di bawah persekutuan yang miskin perlu dibantu. Kemiskinan tidak oleh dibiarkan hanya kerana berbeza ideologi politik. Begitu juga perbezaan agama dan bangsa. Ia mesti dibenteras hingga ke akar umbi. Jika Melayu, Cina, India atau lain-lain bangsa miskin, perlu bantukan bantuan. Menjadi tanggungjawab kerajaan untuk bantu.

      Sama halnya dengan Kelantan dan Terengganu. Jika kedua negeri di bawah persekutuan ini layak mendapat royalti minyak, berikan. Jangan hukum rakyat Kelantan dan Terengganu, hanya kerana mereka memilih PAS menerajui kerajaan. Rakyat tidak bersalah. PAS pun tidak bersalah. Mereka bergerak dalam ruang lingkup demokrasi. Rakyat telah memilih atas prinsip demokrasi. Maka hormati pilihan itu. Jangan hukum mereka kerana memilih parti yang berlainan dengan kerajaan pusat. Hormati sistem demokrasi berasaskan pilihan raya dalam menentukan kerajaan yang kita pilih.

      Jika tidak, beralih kepada sistem lain. Islam boleh menjadi alternatif, jika bukan sistem komunis menjadi pilihan.

      Bertindaklah mengikut apa yang betul, apa yang salah, bukan melihat siapa betul, siapa salah? Apa yang betul? Pertama, mereka yang telah terpilih menjadi pemimpin, menteri atau exco, saudara semua bergelar negarawan. Negarawan tidak boleh lagi melihat kepada parti atau ahli parti sahaja.

      Tetapi melihat kepentingan rakyat secara keseluruhan. Jika tidak, rakyat akan menghukum kamu pada masa akan datang.

      Delete
    2. Lebaiterujamodern teruja dengan pil kuda.
      Kahkahkah

      Delete
  8. LEBAIMODERN
    KOMEN TERBAIK DARIPADA PAK LEBAI YANG TAK ADA AKAI - HIDUP ASYIK MAKAN PETAI - KEPALA PUN TAK BOLEH PAKAI-KENCING BERAK BAU PETAI - MINYAK NAIK SIMPANLAH MOTOR TONGGANGLAH BASIKAL - MINYAK TURUN BORONGLAH SETANGKI TERUS SPARE SEBAB NAK PAKAI - INILAH OTAK LEBAI LEBAI TAK BOLEH PIKIAQ ASYIK NAK TIBAI - KENA PERLI MUKA MACAM KENA AYAQ CABAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedua, rakyat pula hendaklah sedaya upaya membantu kerajaan meringankan beban yang ditanggung. Jika kerajaan hari ini dikatakan dibebankan dengan hutang. Bantu bersama. Jika bukan dengan bantuan kewangan kerana tidak mampu, kita boleh membantu dengan cara seperti bekerja keras dan bekerja penuh integriti. Elakkan terlibat dengan salah laku, rasuah, korupsi, kroni dan sebagainya. Menjadi mata dan telinga kerajaan. Beri kritikan-kritikan yang membina. Tidak kira datang daripada siapa? Pepatah Cina ada berkata, nak tahu kelemahan tanya musuh, nak tahu kebaikan tanya rakan. Tetapi bukan rakan yang membodek gila-gila kerana nakkan habuan.

      Masalahnya sekarang kita tidak berani menegur kerana takut hilang kepentingan dan jawatan. Saya teruja apabila BN gagal menerajui kerajaan selepas PRU 14, terdengar suara-suara sumbang menteri sebelumnya seperti Khairy Jamaludin yang berkata, sebenarnya, sudah lama beliau mahu menegur bekas PM, Najib Razak mengenai masalah 1MDB dan isterinya, Rosmah ketika berkuasa.

      Masalahnya, kenapa tidak tegur ketika itu? Kerana takut hilang kuasa kan? Takut dipecatkan? Jika kamu ketika itu sebagai menteri tidak berani menegur, masakan siapalah aku selaku kakitangan atau civil servant cabok mampu untuk menegur? Setiap kali kami tegur, akan datanglah surat tunjuk sebab dan tindakan disiplin. Begitulah kuatnya budaya membodek menteri yang berlaku dahulu. Saya harap ia tidak berlaku lagi masa kini.

      Sudahlah Khairy, saya kenal siapa kamu? Dahulu saya pernah mengkritik kamu ketika kamu berkuasa, kamu mempersoalkan aku dengan berkata siapa aku? Sehingga aku dikenakan tindakan disiplin. Tidakkah sebaik-baiknya kamu panggil aku untuk dapatkan penjelasan. Tetapi kamu gunakan kuasa kamu sewenang-wenang. Aku terkapai-kapai berhadapan dengan tindakan disiplin.

      Sekarang, siapa kamu? Siapa aku? Sudahlah. Apapun, aku masih menghormati kamu, selagi kamu sedar akan kesilapan kamu. Maaf, saya masih menggunakan perkataan siapa?

      Sebelum ini, kamu juga berkata, jika nak hapuskan sekolah vernakular, maka sekolah agama mesti juga dihapuskan. Begitu juga pandangan kamu tentang Dasar Ekonomi Baharu dan Hak-hak istimewa orang Melayu. Kamu tidak percaya, betapa orang Melayu masih perlukan tongkat, sebab kamu lahir sahaja sudah bertongkat. Pergilah ke ceruk kampung dan desa, lihat betapa daifnya mereka. Pada semua tongkat perlu dibuang, kembali kepada fair and square. Disinilah salahnya kamu dalam menilai maksud adil.

      Saya tegaskan di sini, adil bermakna meletakkan sesuatu pada tempatnya, memberikan hak kepada yang berhak atau bahasa lain, diskriminasi perlindungan itu juga adil. Jika Melayu masih perlu hak istimewa, berikan selagi mana tidak disalahgunakan. Bukan hapuskannya, kerana ia termaktub dalam perlembagaan Perkara 153. Itu bukan bermakna bangsa lain, yang tidak disebutkan dalam perlembagaan berkaitan hak istimewanya tidak perlu dibantu. Bantulah kerana Islam adalah agama yang adil. Tetapi dengan berkata, hapuskan hak istimewa itu, maka tidak adil namanya.

      Delete
    2. Lebaipasumodern pun turut kritik KJ.
      Ni nak masuk PH agaknya. Podah...

      Delete
  9. Kesian Lebai Modern..tak habis-habis meroyan tuduh parti Amanah jadi pasu bunga dalam kerajaan padahal kenaikan harga minyak tu RON97 yg tak banyak kereta guna. Mereka yang berpendapatan tinggi tiada masalah nak guna minyak tu walaupun harga naik sekalipun. Yang penting harga RON95 kekal. Yang ni tak mau pulak puji kerajaan PH? Takpe lebai modern, teruskan meroyan sampai puas sebab nak ubati hati yang luka akibat parti aok kalah teruk kecuali di Kelantan dan Terengganu. Kita tengok nanti kalau kedua-dua negeri ni masih di takuk lama lagi selepas 5 tahun..terbukti aok macam ayam jantan. Kokok berdegar-degar, ekor bergelumang taik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diskriminasi perlindungan dipraktikkan di merata tempat, bukan hanya di Malaysia. Lihat contoh di India. Moga Hindraf buka mata.

      Perkara 46 Perlembagaan India menghendaki kerajaan memberikan perlindungan yang istimewa untuk kepentingan pelajaran dan ekonomi sesuatu kumpulan yang mundur (India). Contohnya, keutamaan dalam lantikan dalam perkhidmatan tertentu seperti keretapi, pos, kastam dan perkhidmatan telegraf. Diskriminasi perlindungan itu dibuat bagi tujuan; Pertama, ia dilakukan bagi membetulkan semula ketidak seimbangan politik di sesebuah negara yang rakyatnya bersifat majmuk dan baharu merdeka. Kedua,diskriminasi perlindungan diberi kepada golongan minoriti supaya kepentingan mereka dapat dipertahankan daripada ditenggelami majoriti. Ketiga, Perlembagaan memberi keutamaan kepada kumpulan yang telah merasai dan mengecapi keistimewaan itu sebelumnya. Keempat, disebabkan oleh kompromi di antara kaum atau kumpulan tertentu semasa perlembagaan digubal.

      Cuba bandingkan dengan situasi di Malaysia? Masih tidak faham? Adakah ini bukan adil namanya. Ironinya, kenapa Hindraf tidak nampak semua ini. Malah tidak mengaku pula apabila berita menjadi viral. Buka mata buka minda, mari kita menuju Malaysia baharu, dengan azam baharu. Jika masih berlaku ketidakadilan, itu bukan salah sistem atau perlembagaan, tetapi salahnya adalah manusia yang rakus, bernafsu besar dan jauh daripada sifat menjadi negarawan.

      Delete
  10. Tahniah Pengundi Harapan Petrol RON97 meningkat, lain kekal

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata harga semasa RON97 dinaikan kepada RM2.66 seliter sehingga 13 Jun, 2018. Manakala RON95 dan diesel dikekalkan masing-masing pada RM2.20 seliter dan RM2.18 seliter.

    Dengan kenaikan harga ini, Pakatan Harapan bukan sahaja tak mampu melaksakan janji manifesto mereka tetapi menaikan pula harga dan menjadi beban kepada rakyat.

    Dengan kenaikan harga petrol akan menyebabkan kos pengangkutan akan meningkat dan harga barang pasti akan naik walaupun GST diturun kepada 0%.

    Malu Pakatan Harapan kepada Najib, dulu beriya-iya menyerang Najib sekarang diri sendiri tak mampu nak lawan bapa "kleptokrasi".

    ReplyDelete
  11. Kementerian Kewangan, kembalikan bonus hari raya penjawat awam RM 500 segera!


    ReplyDelete
  12. Bila lebai keluar, GN hilang. Bila GN muncul, lebai senyap. Beruk yg sama kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro bulat,sah la tu dari dulu aku dok perati dorang tak akan keluar serentak...kalau kat blog kd dorang guna anon.

      Delete
    2. Memang sama beruk2 ni bro.
      Geng najis dengan lebaiberukmodern.

      Delete
    3. Apa yg Bulat ckp tu nunjukkan satu orang yang sama gunakan nama2 itu. Bedebah dia asyik kopipes.

      Delete
    4. Keh..keh..keh..Kesiannya kau orang, tersalah tembak beb. Dah berbuih mulut aku menerangkan yang GN dan lebaimodern tu adalah dua entiti yang berbeza..bukan individu yang sama. Kebetulan lami mempunyai wavelength politik yang sama..menegakkan kebenaran dan memadamkan kebatilan. Aku masih seorang pekebun yang selesa mengusahakn kebun sayur2an dan sawit untuk menampung kehidupan kami sekeluarga sehari harian. Non partisan dan masih menghormati kepimpinan DSNR dan barisan kabinetnya dulu. Mungkin satu hari nanti, penghormatan yang sama akan dicurahkan kepada Tun M dan kerajaan PH..tapi tak tau bila lah kan !!!!!!

      Delete
    5. Mungkin dua ekor ni , Geng Najib & lebaimoden tunggu terima wahyu dari orang yang dah mati ???

      Delete
    6. Dua ekor ni tunggu kena sembelih dari AhChong. Sebab tu dok menangis oink oink oink.

      Delete
  13. Itu yg dikata saka hantu puaka jelmaan..kejap seko ada..jap lg seko x ada..jap lg semua ada..itu pertanda tuan dorang nak bg daging panggang buka puasa nnti petang..hahahahantupuaka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hampeh la bro. Buat aku gelak aje. Hahahahahawau...

      Delete
    2. kengkawan yang dikasihi...Kau orang perasan tak, sekarang ni senang betul keje Kerajaan PH kan?






      Selain BR1M, namakan apa lagi yg kerajaan PH "tukar kulit" atau rebranding je inisiatif atau program yg telah dilaksanakan oleh kerajaan BN dahulu :

      1. BRIM tukar kepada BAHAM

      2. SPAD tukar kepada APAD

      3. NFC dikekalkan...tak berani nak tukar pun..

      4. PERMATA diteruskan sebab Kak Wan takde idea
      baru nak diketengahkan..

      Rasanya ada lagi yang boleh ditambah kat list tu....Lu orang pkir lah sendiri Bhai !!!!!!

      Keh..keh..keh..Haarrrk..Thuiiii !!!!!


      Delete
    3. Lebaiharrrkthuiiimodern. Dasyatnya nama samaran Geng Najis Cirit Birit. Kuat meriysn pula.
      Kah kah kah

      Delete
    4. Meroyan bukan meriysn. Sorry typo

      Delete
    5. Keadaan di Putrajaya bagaikan dilanggar garuda. Semua orang nampak monyok dan tiada berdaya. Buffet di hotel hotel tiada sambutan. Di Bazar sepi, di Alamanda sepi, di mana mana pun macam tidak berseri lagi. Apa sudah jadi?

      Hari Raya Aidilfitri tahun ini, pekerja kakitangan kerajaan adalah yang paling terasa suram menyambut ketibaan 1 Syawal kerana banyak berita buruk yang diterima mereka pada tahun ini selepas kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada PRU14 yang lepas.

      Hari ini genap 27 hari pentadbiran kerajaan PH, masih ada lagi 73 hari lagi untuk janji 100 hari. Nampaknya awal awal lagi PH sudah angkat bendera putih dan mengaku tidak mahu tunai janji. PH gagal menandingi BN yang berjaya laksanakan 99.6% janji dalam penggal yang lepas.

      Selepas sembilan tahun, ini kali pertama penjawat awam tidak menerima bayaran bantuan khas kewangan dari kerajaan sebanyak RM500 seperti kebiasaan tetapi hanya diberi RM400 oleh kerajaan PH. CUEPECS sudah mula pertikaikan, kenapa dipotong RM100, sedangkan jumlah RM500 itu sudah diluluskan dalam parlimen.

      Untuk penjawat awam yang dalam gred atas dari 41, mereka tidak dapat apa-apa bayaran bantuan khas kewangan pada tahun ini, kecuali RM1,000 yang sudah dibayar oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Lebih malang kakitangan kontrak, PSH dan imam imam tidak mendapat langsung nikmat bonus hari raya tahun ini. Ketua ketua kampung lagi lah, tiada lagi gaji untuk mereka menyambut Syawal ini.

      Persiapan menyambut Hari Raya oleh mereka yang mendapat bonus kurang pasti berbeza daripada tahun sebelumnya kerana keputusan mengejutkan kerajaan pakatan PH.

      BR1M yang diganti dengan BASAH, Bantuan Sara Hidup juga mungkin tidak akan dapat lagi. Semalam PH sudah umumkan BASAH akan dikaji semula. Apa boleh buat, tidak merasa lah lagi duit BR1M menjelang Hari Raya ini.

      Kalau undi BN, sudah tentu sudah masuk BR1M sejumlah RM800 sepertimana yang dijanjikan dalam manifesto BN.

      Banyak boleh dibuat dengan RM800 dan RM100 yang dipotong dalam bonus. Dengan jumlah RM900 dan tol percuma selama 5 hari, macam macam benda yang boleh dinikmati oleh 7 juta penerima BR1M.

      Duit raya boleh dimasuk lebih dalam sampul, baju raya anak boleh dibeli, ketupat rendang mak dikampung boleh dibeli dan macam macam juadah boleh dibeli. Tetapi kali ini rakyat Malaysia kena betul betul ikat perut, hilang nikmat RM900 itu begitu sahaja. Lesap dengan alasan hutang negara yang kononnya banyak.

      Suasana suram juga turut terasa dalam kalangan peneroka FELDA yang tidak mendapat sebarang durian runtuh duit raya dari kerajaan. Ia adalah sesuatu yang amat berbeza daripada sebelum ini apabila Najib sentiasa mengumumkan duit raya untuk semua keluarga peneroka.

      Hari Raya tahun lepas, Najib mengumumkan FELDA mengumumkan pembayaran insentif Hari Raya sebanyak RM47.28 juta dengan kadar RM500 bagi setiap keluarga peneroka.

      Selepas raya, penjawat awam kena ikat perut lagi selama 48 hari kerana gaji seterusnya akan masuk pada 25 Julai 2018. Kalau lah ada RM900 itu banyaklah juga membantu. BASAH yang gantikan BR1M pun dah tiada lagi.



      Tiada lagi bungkusan kurma diagih, tiada lagi sampul raya untuk anak anak yatim. Kerajaan PH lebih sibuk kutip derma kononnya untuk selamatkan negara. Sibuk main persepsi tiap hari, rakyat depan mata yang perlu dibantu dialpakan.

      Politik kerajaan PH penuh dendam dan kebencian. Kenapa rakyat yang perlu jadi mangsanya? Sudahlah balas dendam pada rakyat, institusi raja pun hendak dicabar mereka. Apa sebenarnya yang kerajaan PH hendak sebenarnya?

      Nampak gayanya, selagi kehendak hati tak dicapai, selagi tu lah rakyat marhaein yang tak berdosa akan di kambing hitamkan mereka....apa yang nak digundah gulanakan lagi, kan orang tua2 kita dah berbuih mulut mengingatkan ...Terlajak perahu boleh diundur, tergatal tangan pangkah PH dah tentu buruk padahnya !!!

      Keh..keh..keh...Haaark..Tuuuiii !!!

      Delete
    6. Saya tak tahulah di tempat lain , tapi kalau kat alamanda , kamu kata sepi , sah kamu tak berkunjung kat situ .

      Di bulan Ramadan ni , dah dua kali saya kesana ...hampir di penuhi pengunjung . Tambahan hampir semua 'outlet' buat sale .

      Delete
    7. Yg paling utama.......tiada lagi kleptokrasi
      Tiada lagi sign buta sepatah haram tak baca.
      Tiada lagi bangun pagi tengok2 duit berbilion mengeram dalam akaun peribody.
      Tiada lagi lain ditanya lain yg dijawab.
      Tiada lagi merompak, menyamun dan mencuri.
      Tiada lagi billionaire segera.
      Tiada lagi duit dirembat
      Tiada lagi kejadian tanah lesap.
      Tiada lagi pecah amanah dan rasuah
      Tiada lagi beli undi dan mandat rakyat dengan wang.
      Tiada lagi gula2 PRU.

      Tiada lagi handbag2 ribu riban
      Tiada lagi cincin permata berlian.
      Tiada lagi simpanan wang dalam bagasi.
      Tiada lagi pelakon handalan dalam episod klepet.
      Tiada lagi queen control
      Tiada lagi kena siku
      Tiada lagi amalan tahyol dan syirik.

      Majoriti rakyat lebih rela dengan keadaan bersih dari hidop berkiblatkan wang $$$$$$$$

      Apa guna tangan kanan memberi tapi tangan kiri kaut lebih lagi.

      Haaaakkkkktuiii !!!

      Delete
    8. Bercerita tentang buffet2 di hotel pula , mungkin sepi kerana dulu ianya di penuhi olih walaunta2 UMNO .

      Al maklumlah dulu banyak dapat duit 'terpijak' . Sekarang UMNO dah hancus ( bak kata Tn. Budin ).

      Delete
    9. Bro Diny......dulu puak2 billionaire hidop bermewah-mewah.......sampai lupa diri......sebijik beg pon dah ratus ribu-riban.....

      Mentekedarah duit, lauk, nasi sampai boncit nak bawak diri pon tak laaaraattt yeooopp...

      Jadi apabila episod menyamun udah tamat.......maka tu sumer udaaahh terrrhentiii dan senyap sunyi macam dilanggar badaaakkk yeop....

      Oleh kerana Geng Kepala Naga sama DNA tu pasal ler dia terasa bebenor dengan perubahan yg lebih zuhud tak bermewah-mewah........maka pelik lerrr dia tak ada orang turun dari kereta masok ballroom 5 star hotel kedarah buffet penoh satu meja.

      Buroknya perangai...

      Delete
  14. Kepimpinan umno mnkin sudah hilang semangat utk bergerak lagi kerana sdh mengetahui hayat umno sdh tggl nyawa2 ikan. Msg2 tentu terkejut beruk dgn kekalahan yg tdk disangka2 dlm pru14 lps dn masing sdg cuba nk menyelamatkan diri dr kapal yg sedang nk karam dgn cuba mncari dahan utk berpaut atau menaiki kapal baru yg tengah belayar gagah di tgh samudera.
    Tanpa kuasa umno bkn apa2 pun. selama ni hanya berpaut pd kuasa utk mendapatkan pengaruh dn sokongan org Melayu. Tanpa kuasa juga ia bukanlah parti keramat melayu sprti yg mereka bangga2kan tu..tak haprak pun melayu tanpa umno di puncak kuasa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishamudin pon tak nak bertanding.

      Apa kata suroh Geng Kepala Naga yg bertanding untong2 menang boleh bukak bank bagasi banyak2.

      Delete
  15. Assallam kengkawan semua.....Jom pakat2 tekan hon sepanjang perjalanan balik ke kampung sepanjang musim perayaan nanti dgn harapan harga minyak boleh turun seperti yang digebangkan dalam kempen sebelum PRU 14 dulu oleh PH, walaupun kita semua tau itu umpama mimpi di siang hari aje. Ingatkan betul lah janji dia orang semua tu...nak turunkan harga minyak sampai RM 1.50 sen seliter, tapi rupa2nya haboook pun tarak...makin naik ada lah kan. Kita juga dijanjikan dengan penghapusan tol...tapi diskaun 50% aje selama 5 hari. Betul2 punya kerajaan MUNAFIK...pandai berjanji tapi langsung takde niat untuk mengotakannya. Hoooi...cuba lah bukak2 mata kau orang sikit..takkanlah tak nampak lagi dah kena kincin kaw2 punya sampai basah lencun. Bangang punya macai..otak taraaak ke haah ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najis Cirit Birit@lebaibangangmodern. Siapalah nak pakat tekan hon dengan kau pengkhianat woi. Malu weh...buang taik di muka jau ok lah. Mau?

      Delete
    2. Semasa menjawab soalan wartawan pada sidang media bertarikh 31 Mei lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah berbohong dengan mendakwa bahawa peruntukan bonus Aidilfitri sebanyak RM500 untuk kakitangan awam dan RM250 untuk pesara kerajaan tidak disebutkan dalam Bajet 2018.

      Beliau bahkan menyatakan bahawa bonus RM400 untuk kakitangan Gred 41 ke bawah sahaja dan RM200 yang ditetapkan kerajaan Pakatan perlu dibentangkan nanti di persidangan parlimen akan datang sebagai perbelanjaan tambahan melalui Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Kata beliau,
      Yang ini bukanlah dalam bajet 2018, kita pun dah semak. Itulah sebabnya kita perlu buat Rang Undang Undang Perbekalan Tambahan. Yang RM400 pun kena pohon tambahan.
      Apakah Lim Guan Eng sengaja berbohong walhal pembentangan Bajet 2018 di Dewan Rakyat disiarkan di kaca TV dan begitu banyak rakaman dan liputan berita di Internet dengan ucapan bekas Perdana Menteri menyatakan dengan jelas peruntukan RM500 dan RM250 itu yang akan diberikan kepada kakitangan awam dan pesara kerajaan menjelang Hari Raya?

      Rang Undang Undang Perbekalan 2018 telahpun dibentangkan di Dewan Negara oleh bekas Menteri Kewangan ke 2, DS Johari Abdul Ghani, dibahaskan selama lima hari bermula 04/12/2017 dan diluluskan sebulat suara anggota Dewan Negara, kemudiannya diwartakan sebagai Akta Perbekalan 2018. Mengapa Guan Eng berbohong dengan fakta yang boleh dicari dengan mudah di Internet ini?

      Apakah Lim Guan Eng tidak tahu bahawa Jabatan Akauntan Negara telahpun mengeluarkan surat pekeliling Bilangan 5 Tahun 2017 yang disiarkan bulan Disember tahun lalu, yang boleh diakses melalui laman web rasmi Akauntan Negara Malaysia (ANM). Baca di sini dan salinan di bawah.

      Tidak syak lagi Menteri Kewangan yang sedang dibicarakan di mahkamah atas DUA pertuduhan rasuah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah berbohong kepada seluruh kakitangan awam dan pesara kerajaan.

      Di dalam pekeliling JANM bil ke 5 bukan sahaja menyatakan dengan jelas jumlah RM500 untuk SEMUA kakitangan awam dan RM250 untuk pesara seperti yang termaktub di dalam Akta Perbekalan 2018 itu, bahkan telah ditetapkan tarikh pembayaran iaitu pada, 07/06/2018, kaedah pembayaran, dan kod urusniaga.

      Pernyataan Guan Eng bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat untuk bayaran RM400 yang hanya akan diberikan kepada kakitangan Gred 41 dan ke bawah itu sahaja adalah pembohongan yang melampau terhadap kakitangan awam kerana jelas dinyatakan dalam pekeliling bahawa peruntukan tambahan perlu dibuat sekiranya peruntukan tahun 2018 TIDAK MENCUKUPI, bukannya untuk memberikan bonus tersebut.

      Di bawah perkara 3.2 dinyatakan,
      Kementerian/Jabatan hendaklah membayar Bayaran Khas Tahun 2018 menggunakan peruntukan tahun 2018. Sekiranya peruntukan ini tidak mencukupi, permohonan peruntukan tambahan hendaklah dibuat kepada Perbendaharaan.
      Mengapakah wang yang telahpun disediakan peruntukannya sebanyak RM500 seorang itu 'dicuri' RM100 dari setiap seorang kakitangan kerajaan dari yang bergaji RM1,200 sebulan sehingga yang bergred 41 yang mana gaji minimumnya dalam lingkungan RM2100 itu? Manakala untuk kakitangan yang bergaji RM3,600 (Gred 44) dan ke atas di ambil keseluruhan bonus RM500 yang telah diperuntukkan untuk mereka untuk tujuan apa?

      Tidak cukup dengan itu, peruntukan RM250 untuk setiap pesara kerajaan juga dirampas RM50 setiap seorang oleh pihak kerajaan hari ini untuk apa? Apakah kerajaan tidak peka akan keperluan mereka untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelang beberapa hari lagi?

      Ialah...orang Cina ni apa kesah dengan Aidil fitri... yang lebih diutamakan ialah Gong Xi Fa Cai !!!!!

      Delete
    3. Satu jer ayat untuk GN nie.... Siapa lah kawan ko tu iyer.... Ahahahaha kesian pula membacanya....

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Geng Kepala Naga.......sekarang yg paling kerajaan risau ialah nak bayar hutang peninggalan legasi samun yg dah cecah trilion.

      Macam yg Guan Eng kata.....we call a spade....a spade. Jangan nak olahkan hutang yg kena bayar dalam definisi yg lain supaya tak nampak hutang tu berlambaakkk.....

      Apa yg kena bayar itu namanya hutang bebbbb....

      Tak abes2 nak bawak budaya cash is king. Gula2 $$$$$.....

      Delete
  16. Tak malu pun. Ada aku kesah lebaiularmodern woi. Kikiki

    ReplyDelete
  17. ‘Malaysian Malaysia’ di sebalik gagasan Malaysia Baharu?
    June 8, 2018 rhg


    Tindakan kerajaan Pakatan Harapan yang didakwa cuba menerapkan agenda ‘Malaysian Malaysia’ melalui gagasan Malaysia Baharu dikhuatiri boleh mengundang tindak balas tegas oleh golongan bumiputera yang membentuk golongan majoriti di negara ini.

    Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr. Mohd. Zuhdi Marzuki berkata, perkara itu dapat diperhatikan melalui beberapa tindakan yang diambil oleh Pakatan Harapan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Menurut beliau, DAP yang menganggotai Pakatan Harapan dipercayai bersungguh-sungguh mahu merealisasikan ‘Malaysian Malaysia’ setelah agenda tersebut ditolak sejak 60 tahun lalu.






    “Walau bagaimanapun, bagi mengaburi masyarakat bumiputera tentang pelaksanaan agenda tersebut, tema yang ditonjolkan adalah Malaysia Baharu, iaitu satu perubahan rupa bentuk negara yang dahulunya berasaskan kontrak sosial kepada asas yang baharu.

    “Asas baharu tersebut, tiada lagi keistimewaan kepada kaum tertentu dan juga kedaulatan agama tertentu,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

    Mohd. Zuhdi mengulas tentang kenyataan Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong baru-baru ini yang menyifatkan tindakan kerajaan Pakatan Harapan yang hanya mengemukakan nama Tommy Thomas sebagai Peguam Negara kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V sebagai satu usaha untuk menonjolkan agenda ‘Malaysian Malaysia’ kepada masyarakat. – UTUSAN ONLINE

    #######################################################

    Apa yang diherankan sangat pasal depa ni...dari dulu lagi itu lah yang menjadi tunjang dan prinsip perjuangan mereka. Bila kerajaan PH ni dah terbentuk..takde sesapa pun boleh menghalang visi dan misi mereka untuk dicapai. Kan UMNO dah cakap dari dulu lagi..jangan kasi dia orang kuasa..tengok apa bakal jadi sekarang ????

    ReplyDelete
  18. Pertemuan Zahid Dan Tun, Perlihatkan UMNO Matang Dan Berjiwa Besar – Annuar
    8 June 2018 Berita Utama
    Wan Hafiz Hamzah
    KUALA LUMPUR, 8 Jun – Kunjungan Pemangku Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ke Pejabat Perdana Menteri pagi tadi memperlihatkan UMNO merupakan sebuah parti yang matang dan berjiwa besar, biarpun UMNO kini menjadi pembangkang untuk pertama kalinya setelah 61 tahun memegang tampuk pemerintahan negara, demikian menurut Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa.

    Menurut Annuar, biarpun kunjungan tersebut menimbulkan pelbagai reaksi namun beliau meluahkan rasa syukur dan menyokong kunjungan itu.



    "Dalam UMNO kini berperanan sebagai pembangkang yang membina dan bertanggunjawab, amat perlu Datuk Seri Zahid dan parti ini menunjukkan sikap matang dan berjiwa besar.

    "Lagi pun kita juga harus menghormati institusi Perdana Menteri, malah siapa individu yang memegang jawatan itu juga. Hormat itu juga menandakan UMNO hormat pada suara rakyat.

    "Apatah lagi, ini merupakan bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan dan hari ini Datuk Seri Zahid juga akan berlepas menunaikan ibadat umrah. Maka bermaaf-maafanlah sesama kita sempena hari Ramadan yang mulia ini," ujarnya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

    Tambah beliau, biarpun timbulnya pelbagai reaksi daripada pertemuan tersebut, namun baginya pertemuan itu tidak semestinya ada apa-apa yang tersirat di sebaliknya.

    "Dan kalau ada sekali pun, tidak semestinya tidak baik. Apa yang pasti UMNO mesti menerima hakikat kita kalah.

    "Kita kini pembangkang, dan kita mesti bersiap memainkan peranan kita sebagai pembangkang secara tegas, berani, bijaksana dan bertanggungjawab.

    Rakyat memerlukan suara pembangkang juga untuk menjadi pengimbang dan untuj menyampaikan suara rakyat kepada kerajaan," tegasnya.

    Sementara itu, Annuar berkata, UMNO sebagai satu wadah politik tetap luhur dan murni untuk terus tetap di dalam perjuangan asal sewaktu parti ini mula-mula ditubuhkan.

    "Kotoran jika ada adalah kelemahan individu dan mungkin juga organisasi. Kelemahan boleh dan mesti diperbaiki.

    "Tidak salah sesama insan, kita memohon maaf. Malah UMNO juga harus memohon kemaafan rakyat atas apa jua kelemahannya. Kembali kita kepada 'basic' dan asas perjuangan.

    "Bangkitlah UMNO dengan keazaman dan keyakinan baru. Berjuang terus berjuang hingga ke penghujung hayat dan selagi hayat di kandung badan," tegasnya.-MediaUMNO

    Tabik DSZH...betul titah Raja Nazrin tu...yang menang tak semuanya menang dan yang kalah bukan semuanya kalah...jadi PH jangan lah bongkak dan takkabur sangat, nanti dimurkai Allah s.w.t. !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr M: Zahid voiced interest in supporting the Govt


      PETALING JAYA: Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said he met with Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi because the former deputy prime minister voiced interest in supporting the Government.

      "He called me. He wanted to see me because he was interested in supporting the Government," said Dr Mahathir Mohamad when asked about the purpose of his meeting with Zahid on Thursday (June 7).

      "He is welcomed to support the Government, he is welcomed to oppose the Government also," he said at a press conference on Friday (June 8).

      When asked if Zahid had visited him on a personal capacity, or as acting Umno president, Dr Mahathir replied: "I think, more like the acting president."

      Previously, Dr Mahathir told Sinar Harian that Zahid had asked for advice on how to manage Umno.

      "He (Zahid) wanted to know how to manage Umno. So I was honest with him, and said that Umno had betrayed the Malays," Dr Mahathir told Malay daily Sinar Harian.


      "I reminded him that we established Umno to help the Malays. But Umno has changed and Umno has prioritised the wealth of individuals instead," he said.

      Dr Mahathir said Umno is now "hated" and it is difficult for the party to recover from their loss of support.


      Delete
    2. Bro Diny..........maaf teman tak caya dengan Wak Jahid ni.

      Udah banyak kali dia kutuk Tun M tapi lepas tu jilat balik.

      Contoh.....dengan penoh sombong dan bongkak di pentas PAU dia hina Tun....Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty.

      Baru ni dia kata kerajaan tempe......tapi dalam pada tempe2 dia sendiri yg datang dapatkan PM kerajaan tempe.

      Ni apa punya orang daaaaa....??

      Jadi pada pandangan teman.......mati hidop balik teman tak percaya dengan talam 2 muka.

      Jumpa boleh.....dengar boleh....tapi percaya tak boleh yeopppp....

      Delete
    3. You're right bro Phantom .

      Dari dulu lagi , saya perhati dia ni kaki tipu .

      Masih ingat suatu ketika dulu , dia tayangkan list syarikat2 milik anak Mahathir . Bila Mahathir tunjuk pula syarikat2 milik dia , terus minta ma'af .

      Kemudian , dia kata dah jumpa pak arab yang derma ribu2 juta Najib , woooish ...lagi tak percaya .

      Lagi tak percaya , bila dia mengaku yang dia bapak demonstrasi . Tak sekelumit pun saya pernah dengar nama dia walaupun dia ni kategori junior saya .

      Delete
    4. Ooooppp , sorry , rupanya dia senior saya sedikit !!! kehh...kehhh

      Delete
    5. Geng Najis@lebaipetanimodern, yang dimurkai Allah dah tumbang. Umnngokbn dan Paspispussy. Terimalah hakikat. Susah nak terimakah. Kesian tua kutuk ni. Ini lah nasib pengkhianat negara.

      Delete

  19. Johor Crown Prince says he has been told that some football fans have been boycotting Johor Darul Ta'zim matches because of his comments in the run-up to GE14.

    Good. Damn good.

    I support what ex-minister Nazri Aziz said - "royalty should not dabble in politics".

    ReplyDelete
  20. The Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam) has questioned a decision to investigate veteran newsman A Kadir Jasin and social activist Hishamuddin Rais under the Sedition Act 1948 for their recent writings.

    Saya sokong tak patut siasat A Kadir Jasin.

    In a statement, Suhakam chairman Razali Ismail said the human rights body reminded the authorities that the current government had promised to revoke the many oppressive laws of the previous government which included the Sedition Act 1948.

    Betul ke gomen ada ckp nak buang Akta Hasutan? I don't think so. Hv not heard so. Only the damn stupid Jibo of past spoke about it. And the rakyat hv revoke his authority to rule.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dispelling 10 Popular Myths Among Pakatooon Voters for the Rakyat to digest :




      Myth 1: We can always 'change it back' if we screw up.
      Fact: Governments are not like underwear. You don’t change them as you wish. A despot who changed the Constitution, shut down newspapers, removed High Court judges and used police to threaten and arrest people can easily do the same when you finally realise you screwed up.
      Remedy: Read your history.

      Myth 2: Corruption is a BN-thing.
      Fact: Corruption is not exclusive to any political party. Corruption is a matter of individual integrity. For an example, a PM who squandered billions over 22 years and refuses to be investigated is even more corrupt than his enemy.
      Remedy: Ask the Maharaja of Kerala to declare his assets and his kids’ assets first, and marvel at how much wealth they have that didn’t match their salaries.

      Myth 3: You don’t need academic qualification to become a Minister because it can be learnt on-the-job with advisors.
      Fact: Any government is only as good as the guy running it. Key Ministries need highly-qualified Ministers to understand legal protocols, policy drafts, procurement requirements etc. The more-qualified the Minister, the less money wasted on advisors or consultants.
      Remedy: Refer to successful Ministries in Singapore, Hong Kong, Canada, US, UK etc.

      Myth 4: You must change the AG or judges to prosecute Najib, his wife and his men.
      Fact: You don’t need to change shit. The Justice system doesn’t work on a 'preferred AG' or a 'preferred High Court judge' just to give your Malayalee PM the verdict he wants. A verdict is obtained on Evidence proven incontrovertible to a Judge in a Court of Law. Not the Court of Pakatan’s Public Opinion.
      Remedy: Watch more episodes of Law and Order to understand how judicial systems work.

      Myth 5: Rosmah’s handbags and her grandson’s baby shoes can be sold to pay Hutang Negara.
      Fact: No country on God’s good earth auctions handbags or shoes and magically converts the proceeds to offset cumulative bank loans comprising their national debt.
      Remedy: Please repeat Ekonomi Rumahtangga SPM to understand how basic economics works (and try to score A this time).

      Myth 6: A country’s debt can be repaid directly from a current account in a commercial bank.
      Fact: Commercial banks don’t audit, repatriate, recover or reschedule any financial liabilities for governments. The best they can do is channel the legally-laundered 'dedak' from uneducated depositors into a company or Trust (with crony Trustees or Office Bearers empowered to sign cheques) via third party accounts.
      Remedy: Take two anti-stupid tablets and call your doctor in the morning. Drink plenty of warm ketum .



      Delete

    2. Myth 7: National debt can be paid through Facebook crowdfunding.
      Fact: National debt is not a Nasi Kandar Pelita's bill. It’s a cumulative number of Everything Malaysians owe, from your unpaid credit card bills, your car loans, your PTPTN etc. - which then determines your country’s credit rating and status of Non-Performing Loans. Including insolvent government companies, bad infrastructure deals and mismanaged public funds. Bragging about RM27 million is stupid since it amounts to only 0.000027% of the total hutang. Even RM270m means jack since you still have 99.9999% unpaid hutang left.
      Remedy: Please. Start evolving from Homo Habilis to Homo Erectus to Homo Sapiens.

      Myth 8: Islamic agencies like JAKIM should be shut down because they catch people who khalwat and they measure the length of women’s skirts.
      Fact: JAKIM is an agency tasked to develop and promote Islamic understanding, propagation of faith and compliance to religious procedures and practices for Muslims. Nothing to do with khalwat or your aurat.
      Remedy: Stop getting your information about Islam from stupid Internet portals. Slap yourself twice every time you think JAKIM is just a group of kopiah-wearing Mat Skodeng who will barge into your hotel whenever you bring China gher in for massage (with happy ending).

      Myth 9: Rosmah is Guilty because she looks like a 'witch and a hippo'.
      Fact: Even Miss Universe can be guilty. And your grandmother too. Or she may be not, even though she looks like a witch herself. Guilt or innocence is based on Evidence, not how people look.
      Remedy: Take a good look in the mirror yourself before calling people witch or hippo.

      Myth 10: The Agong and Sultans are 'interfering' with Mahathir’s decisions.
      Fact: Mahathir is not the President of the Republic of Malaysia. He is only a Prime Minister who still needs Royal consent before warming the Putrajaya throne. The Agong is empowered to take time to consider all the facts before giving Royal consent – even if that forces Mahathir to lose that ridiculous Nehru suit, dress up in Parliamentary dress and doze off on the chair at 11pm.
      Remedy: Read up Buku Tatanegara SRP or Buku Moral PMR one more time. Use a good Kamus Dwibahasa.

      Delete

    3. Kengkawan semua...Aku mengaku bahawa aku telah melakukan satu kesilapan . Aku sering berkata bahawa kalau ada pertembungan antara kem Mahathir dan kem Anwar , kem Mahathir akan menang sebab Mahathir lebih bijak . Aku tersilap . Aku rasa kem Anwar sekarang ada kelebihan .

      Kelemahan Mahathir adalah dia suka buat musuh keliling pinggang dan kelebihan Anwar sekarang adalah dia cuba buat kawan dengan seberapa ramai orang di kelilingnya . Sebagai contoh , Mahathir telah menukar nama banyak program Najib , BR1M dan SPAD telah bertukar nama . Tapi Wan Azizah masih kekalkan nama program Rosmah seperti Permata . Anwar juga cuba lakukan hubungan mesra dengan raja2 Melayu manakala Mahathir tak abis2 cari gaduh dengan mereka.

      Najib pada malam PRU juga telah hubungi Anwar sebanyak 2 kali . Itu bermakna Najib lebih percayakan Anwar dari Mahathir . Musuh Anwar sekarang bukan saja Mahathir tetapi juga Azmin . Azmin juga bercita cita untuk jadi PM . Jadi Anwar kena mula melangkah lebih pantas untuk buat pilihanraya kecil untuk jadi ahli parlimen . Ada kemungkinan sabotaj akan dibuat supaya Anwar kalah dalam pilihanraya kecil itu , dan ini boleh disahkan oleh orang. yang rapat dengan Anwar.

      Drama semakin menarik sekarang .... Tapi apa2 pun, rakyat masih kukuh bersama2 Anwar dan tak sabar2 menanti hari bersejarah bila Anwar mengangkat sumpah sebagai PM ke 8 dalam masa terdekat !!!!

      Delete
    4. Geng Kepala Naga........ko nak laga-lagakan DSAI dengan Tun M pulaaaakkkk dol.....

      Weiiii badigol.......tau ke idaaakkk perkara ni Tun M udaaahh dapat hidu dulu2 hari siang2 buta lagi dol.....

      Memang dah tau akan ada golongan yg melaga-lagakan dan mengadu domba antara Tun dan DSAI........sebab kalo 2 pemimpin ini berpecah......maka Pakatan Harapan akan mereput dari dalam.

      Memang itulah tujuan tukang2 adu-domba terrrmasoklah ko Geng Najib..........untuk menjatuhkan Pakatan.

      Sebab kepala bapaaak luuu dah lemah.......mulot pon terkuncam........jadi dicari lerrrr jalan untuk bangkit.

      Nak bangkit dengan performance memang idaaakk lerrr..........satu dunia udah tau performance burok............jadi kena dicari langkah mudah iaitu mengadu dombakan orang.
      Tak gitu....??

      Haaaakkktuiiii !!

      Delete
    5. Geng Najis@lebaibatuapimodern. Nak laga lagakan PH.
      Kah kak kah

      Delete

  21. Sultan Selangor kecewa Melayu hasut rakyat benci Raja
    Bernama | June 8, 2018

    Sultan Sharafuddin Idris Shah berkata segelintir orang Melayu menghina dan memperlekeh institusi raja secara terbuka.

    Komen aku: Betul, ha nya segelintir yg caci, ada lain yg diam aje.

    Aku tak mau ckp lebih pasal in.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada Raja2 kesah dengan cakap kau bhai ??????

      Keh...keh..keh...

      Delete
    2. Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad says he is not rejecting the Royal institution, but is trying to save it.

      In an interview with Malay daily Sinar Harian published Friday (June 8), Dr Mahathir said that he believes that if the Rulers do something wrong, they should be subject to the rule of law.

      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/06/08/dr-m-i-did-not-reject-the-rulers-im-trying-to-save-them/#iPbzpRQUeQcT87SF.99

      Aku sokong sepenuhnya apa Tun Mahathir ckp.

      Delete
    3. Rakyat yang waras amat2 yakin, sejak Kadir Jasin tularkan berita perbelanjaan YDPA tempoh hari, agenda untuk mengulangi semula krisis dengan istana sedang giat dijalankan. Tun m, seperti yang kita tau memang sorang yang pendendam dan dia merasakan perjuangannya untuk 'menibai' pihak istana masih belum selesai lagi.

      Nampak gayanya, sejarah kegemilangan kesultanan Melayu di negara ini bakal tinggal dalam buku2 sejarah aje lah. Dah tentu agenda gelap ini mendapat sokongan kuat dari parti komponen politik , khususnya dari parti yang gigih memperjuangkan agenda 'Malaysia for Malysians' tu. Institusi kesultanan Melayu dianggap mereka tidak releven lagi masa kini dan menjadi batu penghalang untuk menjadikan Msia sebagai sebuah negara republik.

      Lebih malang lagi, mereka yang menggelarkan diri mereka melayu, turut bersekongkol samaada secara langsung, mahupun tidak langsung untuk merealisasikan agenda gelap tersebut. Jika Parameswara masih hidup sekarang ni, dah tentu dia akan menangis tersedu2 bila melihat bagaimana institusi Raja yang diasaskannya dengan bersusah payah kini bakal dikuburkan oleh rakyat yang dulunya telah berjanji setia untuk mempertahankannya sehingga hujung nyawa.

      Malah melayu yang mempertahankan kedaulatan institusi ini dilabel sebagai kolot, taksub., kuno dan masih tidak berpijak di alam yang nyata. Inilah bahananya bila kebebasan media dibuka seluas2nya...atas nama kebebasan mengeluarkan pendapat dan bersuara, perkara2 yang dulu dianggap taboo dan tak boleh disentuh..kini dibincangkan secara terbuka , malah dihina dan dikutuk sesuka hati. Lupakah kita pengisian Rukun Negara..kesetiaan kepada Raja dan Negara, ingat...di Msia..tiada Raja, maka tiada lah negara. Semoga menjadi pencerahan untuk kita semua agar jangan terlalu terikut2 dengan pemikiran yang menyongsang arus tu !!!!!!

      Daulat Tuanku !!!!!

      Delete
    4. Ada YDPA kesah dengan cakap2 kau yang cuba menjilat habis Geng Najis woi????
      Keh....keh....keh

      Delete
  22. Wah...tak ramai backup bn...heheeh

    ReplyDelete
  23. Wanted man Low Taek Jho, better known as Jho Low, is hiding in a country where he cannot be extradited, says Tun Dr Mahathir Mohamad.

    The Prime Minister confirmed that authorities are seeking to bring Low back to Malaysia over the businessman’s alleged involvement in the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal.

    “We are trying to arrest Jho Low, but he is not in the country.

    “And we do not have extradition rights in the country where he is hiding,” Dr Mahathir told a press conference
    Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/06/08/pm-confirms-bid-to-arrest-jho-low-but-he-cant-be-extradited/#8jA3dVhK5GrZlb3B.99

    Thank God Njib & Rosmah hav been on the Immigration Black List.

    Now, the mastermind (Jho Taek) gets away. Only the Gurkhas (doers of the dirty job) are around. Damn.

    ReplyDelete
  24. Selepas Theory 'RAHMAN' ,sejak PH take-over,memandangkan jika PH buat apa yg dia cakap, 'WALK THE TALK'. mungkin PH akan memerintah lama,lahirlah theory 'MAHATHIR', dlm PH, PM cuma dua penggal,semua parti ada peluang jadi PM dari PKR,BERSATU,AMANAH KECUAILI DAP (Sudah dipersetujui).

    so far so good,keikraban pimpinan tertinggi PH,consistant...'WALK THE TALK'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. omar daud...apa lah yang nak kita bangga2kan kalau Tun M jadi PM sekarang ni..kalau dibelakng tabir yang 'berkuasa' ialah DAP. kalau dilihat, nampak sangat Tun M ni masih teragak2 untuk membuat keputusan selagi tidak mendapat green light dari Tokong yang kat belakang tu. Tak caya..cuba perhatikan..setiap kali PM buat PC, dah tentu LGE yang berada di sebelahnya..sekejap2 berbisik pada Tun M..lepas tu terus Tun mengikut saja apa yang dibisikkan oleh LGE tu. Walaupun Kak Wan ada di situ, langsung tak diendahkannya. Jadi keberadaan kak wan tu macam takde fungsi aje lah kan. Sebab tu lah, pada pandangan rakyat, adalah lah lebih baik jika DSAI yang menjadi PM...kita pun tau dia ni sorang yang tegas dan tak mudah tunduk kepada orang lain..khususnya dari DAP. Lagi pun jiwanya lebih mesra Islam dan Melayu...rasanya kau pun setuju dengan ni kan ?????

      Delete
    2. Itulah yang di panggil 'moving on concensus'.

      Bukannya macam UMNO .... apa najib kata 'yes ...jalan'. Bala kira belakang . Sekarang barulah Zahid terhegeh hegeh pergi jumpa Mahathir .

      Delete
    3. Apalah yg nak dibanggakan dgm najib, kalau yg berkuasa di belakangnya adalah Jho Low.

      Delete
    4. Apalah yg nak dibanggakan dengan Najib, kalau yang berkuasa di belakangnya adalah Mak Badak Air.

      Delete
    5. Apalah yg nak dibanggakan dengan cybertrooper Geng Najis, kalau kuasa bos dia pun di lingkopkan.
      Keh...keh...keh

      Delete
  25. KLANG, Jun 8 – Selangor Ruler Sultan Sharafuddin Idris Shah is saddened over the recent attacks and insults against the royal institution aimed at instigating the people to hate the Malay Rulers.

    “It is truly saddening that the instigation to hate the Malay Rulers was carried out by some who were Malays themselves,’’ said Sultan Sharafuddin at a breaking of fast event with the people at the Al Falah Mosque near here on Friday.

    Sultan Sharafuddin said the role of the royal Institution is to maintain and protect the position of Malays and Islam as well as other races in the country.

    “I would like to emphasise that the royal Institution has a place in the constitutional monarchy system practised in this country as well as upheld in the Federal Constitution,’’ added the Ruler.

    “Don’t just criticise, attack, blame and insult especially on social media, because not only will it hurt feelings, but also cast a negative effect on the people and nation’s development,’’ said the Ruler.

    #######################################################

    Lak lak leng...Ayuuuk..DYMM Sulatn Selangor dah murka tu. Jangan bangkitkan kemurkaan DTMM Sultan2 Melayu..karang padah besar menanti. Ibarat perpatah melayu tu..Sarang tebuan jangan dijolok..tapi kalau dah rasa kebal sangat..silakan lah !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap2 cai2 haprak PH ambik perhatian terhadap peringatan dari DYMM Sultan Selangor. Ingat...rakyat dan institusi kesultanan Melayu berpisah tiada..jika diusik Raja2, maknanya maruah orang2 Melayu dan Islam juga akan terjejas sama !!!!!

      Delete
  26. MALAYAN UNION MENGIKUT SEJARAHWAN YG TLH D PERSETUJIU OLIH HAMPIR SEMUA BAGINDA2 SULTAN (EKORAN DRPD ANCAMAN BRITISH)) = UMNO = UMNO BARU = UMNO TERBARU (PPBM ?).

    EVOLUSI N PENJELMAAN SEMULA ? WALLAHU'ALLAM !!!

    MCM CERITA RED INDIANS. UMNO SEKARANG BANYAK 'CHIEFS' TAPI AKAN KEHILANGAN RAMAI 'INDIANS'YG SEMAKIN RAMAI SDG BERHIJRAH KE PPBM.

    ReplyDelete
  27. KUALA LUMPUR, 8 Jun – Langkah Kerajaan Pakatan Harapan (PH) meletakkan tekanan dengan memberi alasan kerajaan terdahulu tidak berintegriti dan mempunyai hutang yang banyak sehingga membebankan negara adalah satu tindakan yang tidak berhemah dan cuba memanipulasikan fikiran rakyat.

    Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO berkata perletakan jawatan Gabenor Bank Negara Malaysia, diikuti perletakan jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Telekom Malaysia serta bakal disusuli penggantian Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia dan semua syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dilihat seolah-olah ada hubung kait dengan tekanan tangan ghaib dalam kerajaan.

    “Rakyat melihat semua tindakan PH yang mengaitkan semua mereka yang meletakkan jawatan itu dengan Datuk Seri Najib Razak seolah-olah sebagai satu usaha kerajaan mahu memasukkan ‘orang-orang tertentu’ ke dalam setiap jabatan dan agensi.

    “Ini adalah satu usaha untuk mengaburi mata rakyat. Dengan mengaitkan semua ini dengan ‘salah laku’ kerajaan terdahulu, pihak-pihak tertentu dilihat menggunakannya sebagai cara perbersihan ke atas BNM, TM, Bursa Malaysia malah syarikat-syarikat lain.

    :Selain itu, kami juga berasakan wujud satu usaha mengenakan tekanan ke atas Institusi diRaja sehingga hampir menimbulkan krisis dengan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara yang baru.”

    Katanya, agak pelik juga, baru-baru ini Thomas dengan pantas memperkatakan bahawa 1MDB adalah keutamaannya.

    “Rakyat memerhati dan pasti bertanya dengan serius motif tulisan Datuk A Kadir Jasin yang menukil ‘RM257 juta dibelanjakan untuk Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dalam 16 bulan’.”

    Soalnya, apakah ini berniat memalukan Institusi Raja-Raja Melayu serta menghasut perasaan rakyat agar membenci Institusi Raja-Raja Melayu?

    “Ini tidak seharusnya berlaku, kecuali PH ada niat untuk memperlekehkan Institusi Raja-Raja Melayu.

    “Kerajaan memerintah sepatutnya bertanggungjawab memelihara nama baik Institusi Raja-Raja, integriti pelbagai institusi kerajaan dan kepentingannya, bukan semakin merosakkan imejnya.

    “Rakyat juga tertanya-tanya apakah perlantikan Thomas sebagai tindakan yang berkemungkinan menjadikan institusi kehakiman (judiciary) sebagai ‘pelindung’ kepada dakwaan salah laku beberapa rakan yang rapat dengan kepimpinan PH, baik di dalam mahupun di luar Kabinet.”



    “Walaupun rakyat berasakan memang menjadi tugas peguam negara untuk menjalankan siasatan ke atas kes 1MDB dan kes-kes lain, rakyat lebih tertanya-tanya apakah pendirian peguam negara yang baru apabila beliau menyatakan kepada media untuk ‘menguruskan kes-kes terpilih’.

    “Bagaimanakah status siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai tukaran asing (forex) ketika Tun Dr Mahathir menjadi perdana menteri keempat, RCI peristiwa Memali dan isu pemberian kad pengenalan di Sabah?

    “Bukan setakat itu saja, apakah Kerajaan PH akan memastikan tiada siasatan dibuat ke atas tiga individu ‘billionaire’ yang ada pertalian keluarga dengan kepimpinan PH? Bagaimana pula siasatan ke atas skandal yang meruntuhkan Perwaja?”









    Dalam erti kata lain, soalnya lagi, apakah mereka hanya mahu membongkar kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tetapi enggan diri sendiri disiasat?

    “Adakah ini juga menunjukkan Kerajaan PH mengamalkan tindakan politik balas dendam?

    #######################################################

    Entah lah..agaknya dia orang ni dahnterlupa aamnat dari DSAI tu...Ini bukan masanya untuk mencari kesalahan dan membalas dendam, tapi masa untuk berkerja kuat bagi memastikan segala janji2 sebelum PRU14 dulu dapat ditunaikan sepenuhnya, tanpa membuat alasan2 yang tak munasabah untuk lari dari tanggung jawab tu.Rakyat menunggu dengan penuh debaran samaada 10 janji dalam 100 hari tu tertunai sepenuhnya. Dah tentu kerajaan PH tak mahu dilabelkan oleh rakyat sebagai kerajaan MUNAFIK pulak !!!!!

    ReplyDelete
  28. A sign of mature politics

    Salleh Said Keruak

    When Tun Dr Mahathir Mohamad visited Kelantan after he retired as the Prime Minister the Kelantan Menteri Besar, Nik Aziz Nik Mat, put politics aside and paid the ex-PM a visit. Last week, the head of Pakatan Harapan Terengganu dropped in to meet the Menteri Besar to offer whatever help the opposition can extend the state government.

    Umno’s acting-President, Ahmad Zahid Hamidi, showed the same mature politics when he made a courtesy call on Prime Minister Dr Mahathir and this should be commended as well. In fact, the PAS leadership also did the same earlier in the same spirit of maturity.

    There is a time for politics and a time to put the country’s interest above politics. It will take time for this culture to get acceptance in Malaysia .

    ReplyDelete
  29. Ini Lambang Malaysia Baru Atau Malaysia Rebranding?




    Bukan satu perkara baru lagi apabila Pakatan Harapan seringkali meletakkan agenda Malaysia Baru di dalam kempen PRU ke 14 mereka. Mereka kerap kali menyatakan bahawa segala sistem yang tidak betul akan digantikan. Malah, corak pentadbiran juga akan digantikan dengan acuan yang lebih segar supaya rakyat menikmati satu corak kepimpinan baru yang jauh lebih segar.

    Mendengar apa yang diperkatakan ini, sudah semestinya ramai yang menanggap apa yang diperkatakan oleh Pakatan Harapan ini bakal terjadi.Manakan tidak, dengan diketuai oleh seorang yang cukup berpengalaman dalam bidang politik negara, ramai yang menaruh harapan, keadaan negara akan menjadi jauh lebih baik.

    Namun, setelah 27 hari berlalu, usahkan mahu memenuhi 10 janji 100 hari, melakukan perubahan secara total terhadap negara juga masih belum menampakkan sebarang kenyataan. Hari ini, rakyat disajikan setiap hari dengan berita siasatan 1MDB, RM 2,6 bilion dan sebagainya. Namun, apa yang diharapkan rakyat, belum menjadi kenyataan.

    Sehingga hari ini, harga barang semakin naik walaupun sifar GST, harga minyak tidak banyak berubah kecuali pengumuman semalam yang menyaksikan harga minyak RON 97, naik 19 sen. Justeru, timbul persoalan, mana pembaharuan dan iltizam untuk meringankan beban rakyat?

    Lebih melucukan adalah, dalam beberapa perkara, kerajaan hari ini kekal meneruskan apa yang telah dibina oleh kerajaan BN sebelum ini. Permata Pintar contohnya, masih diteruskan dan kali ini kerajaan memberitahu, program berkenaan cukup baik dalam mendidik anak bangsa.

    Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat Malaysia (SPAD) masih diteruskan cuma namanya sahaja berubah dari SPAD kepada APAD (Agensi Pengangkutan Awam Darat). Malah, sistem apungan harga minyak yang akan dinilai setiap minggu juga masih diteruskan. Cuma harinya sahaja berubah dari hari Rabu kepada hari Khamis.

    Jika ada pun perubahan drastik yang dibuat adalah dengan menurunkan logo 1 Malaysia yang mungkin dianggap sebagai ancaman besar terhadap negara. Adakah ini sahaja istilah Malaysia Baharu yang cuba dibawa oleh kerajaan hari ini bagi menggantikan segala usaha yang dibuat oleh kerajaan BN sebelum ini?

    Rakyat sebenarnya mahu melihat janji untuk meringankan beban rakyat dengan kos sara hidup yang semakin meninggi. Rakyat ingin lihat kerajaan menurunkan harga minyak dan menghapuskan sistem kutipan tol di seluruh lebuh raya. Malah rakyat mahu melihat kerajaan melaksanakan agenda pembaharuan secara menyeluruh, bukan rebranding apa yang dilakukan sebelum ini.

    #######################################################

    Belajar2lah kemukakan idea2 baru...sampai bila nak ciplak dan kitar semula idea orang lain ??????? Takkan lah takde sekelumit pun perasaan malu kot !!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru semalam kalau tak silap saya nyatakan , PH baru saja 27 hari ( saperti kata kamu ) menerajui kerajaan .

      Tak kan semuanya nak di lakukan secara instant .

      Kamu ni pun sorang wajai Geng Najib . Apa ? sudah tak sabar2 lagi ke nak adakan PRU semula ?? Apa kamu ingat UMNO/BN bolih ambil semula ke tampuk kerajaan ? Sorrylah ...PRU lagi sekali saya pasti UMNO/BN terkubor terus . Itu pun tunggulah 5 tahun lagi . Sementara itu jadilah pembangkang yang matang . 5 tahun ni saja pun kalau nak jadi pembangkang yang berkesan sebab jumlah MP bolihlah dikatakan ramai juga . Lepas PRU 15 nanti , khuatir yang UMNO/BN tinggal hanya 30 aje !

      Bercerita tentang branding ... jikalau nak kan total rebranding , saya rasa semua yang berada didalam pentadbiran lama termasuk yang makan gaji kena buang . Bukan setakat yang jawatan kontrak saja .

      Itukah yang kamu kehendakki Geng Najib serta para walaunta sekelian . Ibarat kereta ...kalau nak yang berubah wajah terus , buang/jual dan belikan yang baru . Apa yang PH sedang lakukan adalah , membaiki mana yang bengkok , gantikan bahagian yang berkarat dan rosak .

      So ...janganlah kamu menjadi terlalu bingai , bodoh lagi bangang . Ingatkan walaunta ni bertukar menjadi cerdik dan bijak apabila Kepala Bapak Kau tu dah kiok .Rupa2 nya ada juga lagi yang mentalnya terus senget ..

      Delete
  30. Usah hukum negeri pembangkang dengan batal projek - Najib
    BharianBeritaNasional

    KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak menggesa kerajaan mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi semua projek manfaat rakyat (infra-rakyat) sebagai dokumen terbuka yang boleh diakses rakyat.

    Bekas Perdana Menteri itu berkata ia susulan tindakan kerajaan cuba membatalkan projek yang dirangka ketika sembilan tahun era pentadbiran beliau walhal, kemudahan untuk rakyat lebih penting daripada menghapuskan legasi atau menghukum negeri pembangkang.

    Beliau berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) sudah membatalkan projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur Singapura (HSR) dan MRT3 dalam masa dua minggu pentadbiran.

    Katanya, ia termasuk Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang sangat diperlukan bagi pembangunan jajaran Pantai Timur iaitu Fasa 1, laluan Gombak ke Kota Bahru sudah melepasi status siap 20 peratus dan pembatalannya menyebabkan kerugian kos RM22 bilion.

    "Kerajaan PH tetap mahu membatalkannya atau menangguhkan projek ini. Tidakkah sesiapa sedar yang tiga negeri bakal menerima manfaat paling banyak daripada ECRL ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang, adalah negeri yang bukan di bawah kerajaan.

    "Menjadi hak mereka (kerajaan) untuk memadamkan legasi saya atau menghukum negeri pembangkang dengan membatalkan projek bermanfaat untuk rakyat namun saya menggesa kerajaan hari ini, jika mahu membuat pembatalan projek bermanfaat kepada rakyat ini, lakukan melalui cara telus dan penelitian terperinci dengan mendapatkan pendapat rakyat," katanya dalam satu kenyataan di Facebook rasminya, hari ini.

    Najib turut memetik laporan media antarabangsa dua hari lalu yang menyebut kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengarahkan semua poster dan papan tanda dengan slogan '1Malaysia' diturunkan manakala perpustakaan kerajaan diminta tidak meletakkan buku atau sejarah membabitkan Najib.

    Najib mendakwa beliau ketika memegang jawatan Perdana Menteri telah memastikan semua negeri, tidak kira negeri di bawah pembangkang sekalipun, menerima pembangunan infrastruktur asas untuk manfaat rakyat.

    "Sebab itu, Kerajaan Persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion Ringgit bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

    "Kelantan yang agak ketinggalan daripada segi pembangunan berbanding negeri lain menerima lebih banyak dana pembangunan bagi manfaat rakyat dan projek menaik taraf lebuh raya, bekalan air dan infrastruktur pebentungan termasuk Lebuhraya CSR tidak dikenakan tol yang mana sebahagian besarnya sudah dibuka kepada pengguna.

    "Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagai mana dilakukan Mahathir ketika menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun apabila Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuh raya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pebentungan?" katanya.

    Najib turut mendakwa beberapa projek seperti Bangunan Tun Razak Exchange (TRX) yang lebih tinggi daripada bangunan berkembar KLCC, terlepas pembatalan berikutan pembinaannya semakin hampir siap.

    "Projek infrastruktur awam yang memanfaatkan berpuluh juta rakyat seperti sambungan LRT1 dan LRT2, KLIA2, jambatan kedua Pulau Pinang, MRT1 & MRT2, puluhan UTC, RTC, Lebuhraya Pan Borneo,Central Spine Road (CSR) dan projek yang sudah disiapkan atau pada peringkat terakhir untuk siap bernasib baik tidak dibatalkan.

    "Jika tidak, kerajaan Pakatan mungkin akan turut membatalkan projek rakyat ini," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat yang waras memohon agar kerajaan PH mempertimbangkan saranan DSNR dengan hati dan jiwa yang terbuka. Buangkanlah perasaan ingin membalas dendam dan nafsu amarah tu jauh2..takde faedahnya jika masih berdendam lagi. Ini kan masanya untuk bersama2 berganding bahu, merapatkan saf dan bergerak sederap untuk sama2 membina Msia baru yang kerap dicanang2kan tu. Ibarat kata orang tua2 kita dulu tu..Buangkan yang keruh, ambilkan yang jernih...tak gitu kengkawan?????

      Delete
    2. Tidak eloklah rasanya nak carutkan Najib pagi2 buta di bulan Ramadan ini kan ?

      Tun Razak Exchange tu macam mana kerajaan PH nak batalkan . Mangkuk hayun ni cuba nak menipu rakyat yang cerdik . Tak taulah saya jika Geng Najib dan walaunta lain percaya 100% apa yang Kepala Bapak Kau ni kata .

      Bangunan TRX tu bukannya projek kerajaan tapi kepunyaan Mulia Group Indonesia . Bila dah nak hampir siap je dikatakan dibeli 51% olih MOF . Itu pun belum pasti lagi sebab bila ditanyakan pada Joe Abdul , Joe Abdul tak berani jawab . Dia suroh tanyakan Irwan SeriGar . Tak apa , kita tunggu apa cerita dari kerajaan PH .

      Delete
  31. APA PUN - Geng Najis tolong ingatkan sahabat seperjuangan kamu, Kejora Bangsat......

    Malam ini, 9 Jun, 2018 jam 11:00 malam di Dataran Bandaraya JB.

    Tak pun, kamu gantikan tempatnya kalau dia masih kecut pengecut, boleh kan.....?? Katanya kan kamu nih 'Pejuang Keparat'.....!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...