Wednesday 27 June 2018

KJ SEBAGAI PRESIDEN UMNO? NANTI DULU....


Barangkali ramai yang teruja dan terpesona apabila Khairy Jamaluddin yang sebelumnya sudah mendaftarkan diri bertanding jawatan Naib Presiden UMNO, tiba-tiba mengubah fikiran dengan turut bersaing bagi jawatan tertinggi iaitu Presiden UMNO.


Sebelum itu, Zahid Hamidi, Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas Timbalan Presiden dan kemudian dilonjakkan setakuk lagi sebagai Pemangku Presiden UMNO apabila Najib Razak mengumumkan perletakan jawatan dan Tengku Razaleigh Hamzah, lebih awal mengumumkan kesediaan merebut jawatan tertinggi itu.


Dengan itu, persaingan kini adalah pertembungan tiga penjuru  antara Zahid Hamidi, Ku Li dan KJ.


Hakikatnya, walaupun ada persaingan, perebutan jawatan Presiden UMNO sebenarnya adalah untuk mengisi kekosongan jawatan itu dan bukannya Ku Li dan KJ mahu mengambil alih atau cuba menjatuhkan Zahid Hamidi.


Zahid Hamidi ketika ini hanyalah memangku jawatan Presiden UMNO sehingga pemilihan pada 30 Jun ini.


Dengan penyertaan KJ itu, ramai yang melihat beliau adalah simbol pembaharuan dan pemulihan semula parti  selepas UMNO kalah dan kehilangan kuasanya.

Tetapi, persoalan paling asas yang para perwakilan harus fikirkan ialah sesuai dan mampukah KJ menjadi Presiden UMNO?


KJ sebenarnya bermula sebagai watak hitam dalam UMNO. Dengan menjadi menantu Tun Abdullah Badawi, beliau kemudian mengetuai apa yang dipanggil geng tingkat 4 yang akhirnya menjadi beban dan menyebabkan BN buat pertama kalinya hilang majoriti 2/3 pada pilihanraya 2008.


Jika diimbas kembali, hilangnya kuasa UMNO hari ini adalah berpunca daripada onar dan karenah yang dimulakan KJ sewaktu era kepimpinan Tun Abdullah yang kemudian bermula daripada situlah menyebabkan Tun Mahathir Mohamad keluar dari dunia persaraannya selepas meletakkan jawatan pada 2003.


Mungkin jika KJ tiada dalam hidup Tun Abdullah Badawi dan kepimpinan Pak Lah tidak dirosakkan oleh menantunya itu, bukan saja Tun Mahathir kekal dengan persaraannya sehingga sekarang, malah apa yang berlaku kepada UMNO pada hari ini juga dapat dielakkan.


Maka, apabila KJ menawarkan diri bertanding sebagai Presiden UMNO, mampukah seorang yang pernah membawa kerosakan kepada parti mahu menjadi peneraju untuk memulihkan UMNO?


Berupayakah beliau mengikis imej buruk geng tingkat 4 yang masih melekat pada dirinya?


Selepas UMNO hilang kuasa juga, KJ terlihat lantang menyalahkan Najib dengan mengatakan skandal berkaitan bekas Perdana Menteri itu sebagai punca utama kekalahan parti dalam pilihanraya lalu.


Kenapa KJ berani bersuara hanya selepas UMNO hilang kuasa?


Mengapa sebelum pilihanraya lalu, beliau sibuk membodek dan mengampu Najib, malah bersama barisan kepimpinan Exco Pemuda UMNO sampai tergamak menjulang dan memberi tabik hormat kepada bekas Perdana Menteri itu, meskipun ketika itu berita mengenai skandal 1MDB bukan lagi rahsia di seluruh dunia?


Bolehkah diyakini manusia sebegini dipilih untuk menerajui dan memulihkan UMNO?


Selain itu, KJ juga adalah pemimpin yang masih terlalu muda dan mentah untuk menerajui UMNO. Beliau bukan saja muda dan mentah berbanding Zahid Hamidi, malah terlalu muda dan mentah jika dibandingkan dengan Ku Li.


Dalam UMNO, jawatan tertinggi yang pernah disandangnya hanyalah Ketua Pemuda UMNO, sementara dalam kerajaan pula sekadar menerajui kementerian paling junior, Kementerian Belia dan Sukan selama lima tahun sejak 2013 yang lalu.


Apakah dengan pengalaman secetek itu, KJ mampu berdepan dengan Pakatan Harapan yang diketuai oleh Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim, jika akhirnya beliau dipilih sebagai Presiden UMNO?


Selebihnya, majoriti barisan Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan calon-calon pemilihan kali ini ramai yang lebih tua daripadanya, malah sebahagian besar Ketua Bahagian, Ketua Cawangan dan perwakilan akar umbi juga lebih berusia berbandingnya.


Dengan hanya berusia 42 tahun, apakah mereka yang tua-tua ini sedia berketuakan pemimpin yang lebih muda dan mentah seperti KJ?


Apakah calon-calon Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahli Majlis Tertinggi kali ini sanggup berketuakan KJ yang bukan saja lebih muda, bahkan junior dari segi pengalaman dan penglibatan dalam UMNO berbanding mereka?


Mahukah mereka membiarkan diri mereka menerima arahan daripada KJ selaku Presiden UMNO?

Sebenarnya KJ bukan tidak ada bakat kepimpinan, cuma usia dan pengalamannya terlalu mentah serta belum cukup matang untuk menerajui UMNO bagi menghadapi cabaran semasa.


Lagi pula, berdasarkan keputusan pilihanraya lalu, KJ turut dianggap gagal menarik undi anak-anak muda untuk memihak kepada BN di mana majoritinya lebih cenderung mengundi Pakatan Harapan.


KJ sepatutnya merangkak daripada bawah dengan meniti kerusi Naib Presiden terlebih dahulu, kemudian Timbalan Presiden dan akhirnya barulah memuktamadkan cita-cita politiknya sebagai Presiden UMNO.


Tetapi, oleh kerana KJ nampaknya terlampau gopoh dan ingin terus melonjak ke hadapan tanpa menilai keseluruhan isu yang membelenggu dirinya, para perwakilan pada 30 Jun ini boleh memberi kata putus "nanti dulu" kepadanya serta memberi laluan kepada tokoh lain yang lebih berwibawa, matang dan mampu berhadapan dengan Tun Mahathir dalam pilihanraya akan datang. (ShahbudinHusin 27/06/2018)

138 comments:

  1. Budak ni jadi apa pun tak boleh. Tarak ong. Suwei! Kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. KJ patut pertimbangkan tubuh parti baru bersama Nur Jazlan. Klu nak bagi power lagi ajak Salleh Said Keruak sekali. Confirm lingkup.

      Delete






    2. Permadu Malaysia dan Abang Din....kau orang tau tak berita sahih ni haah????...CIA telah mendedahkan tentang penglibatan Dr. Mahathir dalam jenayah kleptokrasi menerusi dokumen enam halaman yang dinyah klasifikasikan pada Januari 2017 melibatkan penyaluran berbilion ringgit daripada anak syarikat BBMB, bank yang telah dilupuskan oleh Mahathir, kepada spekulator hartanah Hong Kong, Carrian Group.

      Jenayah kleptokrasi tersebut telah membunuh Pembantu Pengurus Besar BBMB, Abdul Jalil Ibrahim yang sebelum dibunuh, tidak sempat menghabiskan surat yang ditulis kepada isterinya yang memaklumkan tentang gangguan ‘orang atasan’ terhadapnya.







      Memandangkan kes pembunuhan Altantuya Shiiribu hendak dibuka semula setelah kegagalan besar mencari bukti 1MDB, SRC dan RM2.6 bilion, elok benarlah sekiranya kes pembunuhan Allahyarham Abdul Jalil Ibrahim juga dibuka sama.

      Lagipun, Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh Hamzah yang merupakan dua watak yang wujud dalam kes tersebut, masih hidup lagi.

      Seperti Altantuya Shiiribu, Abdul Jalil Ibrahim dan waris serta ahli keluarganya juga perlukan pembelaan. Rakyat Malaysia secara keseluruhannya juga berhak tahu perkara sebenar.

      Cai2 sekelian...sebagai rakyat Msia yang waras dan cintakan keadilan, tentu kau orang menyokong dan bersetuju agar kes di atas tu dibuka semula dan yang terlibat dibawa ke muka pengadilan...betul tak bhai ????

      Delete
    3. Kalo boleh bukaklh..kami pun nak tau jugak..berdasarkan keadilan..bukakalh beb..

      Zahid x sesuai..Ku Li x sesuai..KJ x sesuai..ada 2 lg..x tau sape..jika tiada yg sesuai maka UMNO udah boleh kami lambai..kambus selesai..hahahahbyebye..x gitu bang Shah..semcm kempen nampak bro..

      Delete
    4. Jgn layan si biol tu..dulu wsj dgn sr dorang tak percaya konon agenda kafir nak menjahanam kan pemimpin islam na sekarang boleh pulak percaya dgn cia.

      Apa dia ingat cia tu cai islam antarabangsa gamaknya.

      Delete
    5. Repeating 1988 judiciary crisis to fix Najib?


      Heard it from one of the horses' mouth that it is pointless to fight when one can't win.

      It led us to ponder whether the resignation of Chief Justice Tun Md Raus Sharif and Court of Appeal President Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin was because their "extension" as Federal Court judges and subsequently their appointments could not survive the test of the Federal Court or some other reason/s?

      If they had lost in court in the case brought by the Bar Council, the implication would be horrendous. Practically, all judgements that involved any of them could be appealed for review and only build up more backlog in court. Thus it is could be a gentleman move to uphold the court system

      Otherwise, the dent on government expenditure would have angered Finance Minister, Lim Guan Eng. However, he is not likely to rebut as he did to Dato Seri Anwar's advice to watch his mouth.

      Though Lim Kit Siang had called for their resignation, it was Papa Lim himself that was vocal during the 1988 judicial crisis. The Lims are silence now. So do Bar Council.

      However, few opposition and senior lawyers did criticised this interference by the executive branch of judiciary. None of the pro-UMNO lawyers could be heard. Not even Perkasa, since a non-Malay and non-Muslim will likely be CJ.

      Former CJ Tun Hamid Mohamed expressed his opinion on the issue in NST on Tuesday, June 19th, below:


      It appears even post of chief justice has been politicised



      By TUN ABDUL HAMID MOHAMAD

      June 19, 2018 @ 7:58am

      AS early as May 2017, when BN was still in power, I questioned the constitutionality of the “extension” of the tenure of Tun Md Raus Sharif as chief justice (CJ). I even suggested that he resign, which, I argued, if he were to do it then, he could do so honorably and with dignity and he would be remembered for that.

      BN lost GE14 and Tun Dr Mahathir Mohamad became the prime minister of the PH government. Then, we heard the disturbing news that Raus went to see Dr Mahathir. Like anybody else, I assumed that Raus must have been called, asked or summoned to see the PM because, I do not think a CJ would, on his own, do that. In my article dated June 12, 2017, I used the word “asked”. Even then, I argued that it was not proper for the PM to “ask” Raus to go and see him and that the latter should have declined.


      Following that, there was a more disturbing news: Raus went to see Tun Daim Zainuddin, the chairman of the Council of Eminent Persons, at the latter’s office. Again, I used the word “asked”, arguing that even if it was so, it was still improper for Daim to “ask” Raus to go and see him and for Raus to oblige.

      Delete
    6. On June 13, 2018, the chief registrar of the Federal Court issued a statement. The statement, inter alia, says:

      “1. On May 15, 2018, the Chief Justice and the President of the Court of Appeal met with the Honorable Prime Minister and conveyed their lordships’ desire to resign.

      2. However, their lordships had informed the Prime Minister that the resignations would take effect on a reasonable date to enable judicial matters to be resolved.

      3. In pursuance thereof, the Chief Justice and the President of the Court of Appeal sent their resignation letters to His Majesty the Yang di-Pertuan Agong on June 7, 2018 and the resignation will take effect on July 31, 2018.

      4.The resignations were approved by His Majesty the Yang di-Pertuan Agong on June 8, 2018 and notified through the letter of the Private Secretary, Bahagian Urusan Diraja, Istana Negara, dated June 11, 2018.” (My translation)

      Reading the first paragraph, it appears as if the CJ, of his own volition, without being called, asked or summoned to go and see the PM, went to see him to convey his desire to resign. I find this difficult to accept for the following reasons:

      1. Why should he do that? A CJ is not a political appointee who should resign if the government during which period he was appointed, is defeated in the general election.

      2. Why should he do it barely five days after the election results were known?

      3. Why should Raus wait until June 13 to disclose it, after he was pressured by politicians to resign? Would it not be better for him to say so before he was pressured to resign? If he were to do that then, he could be seen to resign with dignity. Now, nobody would believe that he did not resign under pressure.

      4. Why did Raus wait until June 7 (three weeks later) to write to the Yang di-Pertuan Agong who approved it the following day?

      5. When the PH politicians, both from PKR and DAP, including Lim Kit Siang, were publicly demanding the CJ to resign, why didn’t Dr Mahathir just say that Raus had seen him and conveyed his desire to resign? That would render the campaign to pressure Raus to resign and Daim’s “summoning him and demanding him to resign”, unnecessary. Furthermore, it would save the PH government from being seen as pressuring Raus to resign.
      6. Indeed, as late as June 13, 2018, when the PM was questioned by reporters in Japan, not only did he defend Daim’s action but it was also reported: “Tun Dr Mahathir Mohamad said the council had indicated to the two judges — Chief Justice Tun Md Raus Sharif and Court of Appeal president Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin — that it would be better if they resigned.

      “Otherwise, the government may take action to remove them because we believe that the extension of their office as senior judges was not right,” he said, adding that the opinion was also shared by the Malaysian Bar and prominent lawyers.”

      It implies that Raus had not conveyed his desire to resign to the PM.

      7. If it is true that Raus had conveyed his desire to resign as early as May 15, 2018, Daim should have known about it and there was no necessity to summon Raus and demand his resignation.

      Now that Raus has resigned, the PH government and its supporters from the Bar must be relieved. They may even feel that this is another victory for them: they are in power, nothing can stop them from removing whoever they want to remove.

      Delete
    7. This episode works in their favour because, first, since Raus has resigned, they do not have to wait for the Federal Court to deliver its judgment in the suit by the Advocates Association of Sarawak. Not only that, they are also spared the risk that the judgment might not be in their favour.

      Secondly, the PH government is spared from taking action to remove Raus, a repeat of Tun Salleh Abas’ episode. However, I submit that even without the tribunal, it is already a repeat of that episode and is a dent on the image that the PH tried to portray during its election campaign.



      In this respect, I must mention one man who has stood up against his own party’s chairman, the PM from his own coalition party, the Bar and others to voice his opinion that the “Prime Minister Dr Mahathir Mohamad’s defence of the Council of Eminent Persons for summoning the top two judges to demand their resignations, was ill-advised and against the rule of law.

      “When it summons judges and demands their resignations, it will be seen as the government demanding their resignations which is in complete disregard for the principle of separation of powers,” he added.

      “It is a basic hallmark of any democracy that the executive does not interfere in the affairs of the judiciary.”

      The lawyer said criticising the appointments of Raus and Zulkefli was not wrong, but it was “quite another matter to summon them and demand their resignations”.

      “This is plainly wrong. The Federal Constitution sets out the mode of removal of judges. This must be adhered to at all times in accordance with the rule of law.

      “The CEP has clearly overstepped its boundaries in this case which cannot be condoned.”

      On June 10, the same lawyer had said CEP chairman Daim should not interfere in matters where he had no standing.

      He was referring to reports that Daim had summoned the two judges to ask for their resignations. (Freemalaysiatoday 13 06 2018)

      Delete

    8. That man is Ramkarpal Singh, a DAP member of parliament.

      I agree entirely with what he says. Indeed, that was what I had said in my earlier articles. I congratulate him for his bravery and honesty. Indeed, if his father were alive, I believe he would have said the same thing.

      The other thing that was said, including by the PM is that if Raus does not resign, the government will take action to remove him.

      It should be noted that a CJ may be removed by a tribunal constituted under Article 125(3) of the Federal Constitution if it is proved that he has committed a “breach of any provision of the code of ethics prescribed under Clause (3B) or on the ground of inability, from infirmity of body or mind or any other cause, properly to discharge the functions of his office”.

      Even if Raus’ extension is unconstitutional, does it fall under the provision quoted above? Is he to be blamed for it? So, the talk about taking him to the tribunal is baseless.



      There is also a campaign to appoint Chief Judge of Sabah and Sarawak Tan Sri Richard Malanjum to replace Raus. I have expressed my view against politicians and lawyers aligned to the ruling party doing so as it shows that the judge is their man. If what the previous government did by extending the tenure of Raus was seen as the BN government placing its man as CJ, is what the PH government doing now any different?

      I will not argue for or against Malanjum. I prefer to leave it to the Judicial Appointments Commission and the process that follows.

      However, to those who speak so highly of Malanjum, I just would like to bring to their attention a report in Malay Mail Online on June 12, 2018. The title reads: “Shafie dares Musa to challenge legitimacy of Sabah CM post...”

      It was reported: “Shafie said that he had spoken to the Chief Justice of Sabah and Sarawak Tan Sri Richard Malanjum and he was assured his appointment was constitutional.”

      Why should he give legal advice to Shafie, knowing that the matter might end up in the Federal Court, where he is a judge? Is he trying to please the Sabah component of the ruling party?

      With Raus’ resignation, the problem of his removal is settled without the court having to decide on the issue. The PH government and its supporters get what they want and, maybe, more when they succeed in placing their man in his place.

      But, it reminds us of Tun Salleh Abas’ episode and what the BN government is alleged to have done, which may now be repeated by the PH government. More so, it is sad that it appears even the post of the CJ has been politicised.

      Delete
    9. Tun Abdul Hamid Mohamad is a former Chief Justice of Malaysia

      2017 © New Straits Times. New Straits Times Press (M) Berhad (4485-H). All Rights Reserved.
      Law reform



      There are many reasons behind such moves. Two vacancies will allow two judges from the Court of Appeal to move up.

      As written in this blog before, majority of judges at that level have liberal tendencies, secular in outlook for a Constitution that acknowledge special status of Islam, and "anti-government" to the previous BN-led government.



      This will feature prominently in the plan to undertake a massive exercise to review laws as mentioned by new AG, Tommy Thomas. [Read "Gearing up for law reform" in NST HERE.]

      1MDB fix-up?

      However, the opposition could likely suspect the sacking of AG and the two Federal Court judges is part of the grand scheme to sent former PM, Dato Najib to prison as promised in their election campaign rally.

      If the motive behind 1988 interference was for Mahathir to hold on to power, the motive this time would likely be 1MDB and related cases.

      MACC have submitted their investigation to AG. It is believed to be related to the low hanging fruit case of SRC than the more complex investigation on the alleged 1MDB money of US$681 million that went into Najib's personal account.



      Words that seemed to be intentionally leaked that Najib would be charged from misappropriation of property and money laundering.

      A source close to the new government confirmed it as relating to the credit card issue of SRC case. It would have been preferred that it be on the allegedly bogus investments abroad of SRC.

      This would be a similar case against the late Tan Sri Eric Chia linked to Tun Dr Mahathir's failed and loss makin Perwaja steel mill.



      During his visit to Japan, Mahathir told the press that evidence is still being gathered. It made opposition side excited.

      It was classic Mahathir look one way to do other way tactic. Upon his return, he has made a U turn to somewhat say case is ready.



      Whether it is for real or mere theatrics, he claimed 3 years ago that he has all the evidences. On June 12, AG was reported to only plan to put together two teams to study.

      In the meanwhile, Najib told Reuters HERE that he denied knowledge to the embezzlement by management and the "handbags" of Datin Seri Rosmah Mansor were gifts.

      Delete
    10. The proofs of gifts will be known should it go to trial. Key to the prosecution case is to prove criminal intent or mens rea in Latin.

      The collaborative evidence of witness will be needed but the authorities are still doing the manhunt.

      The latest weekly The Edge seemed to be prepping up the public on Jho Loh, Tan Kim Loong, Cassie Looi, etc.

      Without them being interviewed and appearing in court, it will not be a strong case. Any conviction will look similar to Anwar's first sodomy trail prosecuted by Tan Sri Gani Patail.

      It is heard Tan Sri Gani Patail will be in the prosecution team. Will he cut a similar deal in the manner Dato Dr Khir Toyo was fixed by "cajolling" Shamsuddin Haryoni to be state witness?



      Former US AG, John Ashroft will be on Najib's defense team.

      Any hanky panky will draw world attention on our judiciary and turn-off foreign investors. As it is Malaysia has lost a major plus point that attract foreign investors, which is political stability.

      Already, a DAP lawyer is questioning John Ashroft involvement.

      Delete
    11. Apa kata John Horward bekas PM Australia mengenai orang Cina



      1. Orang Cina yang harus sesuaikan diri di negara ini, bukan kami sebagai Australian. Terima atau keluar sahaja dari sini. Saya selaku bekas Perdana Menteri bosan dengan negara yang bimbang tentang sama ada kita menyinggung orang Cina yang tinggal dinegara ini. Sejak serangan pengganas di Bali, kami telah mengalami peningkatan dalam patriotik oleh majoriti Australia. Oleh itu, budaya orang kami telah dibangunkan sejak dua abad perjuangan, melalui pelbagai ujian dan kemenangan diperjuangkan oleh orang asal Australian yang berjuang mendapatkan kebebasan.

      2. Bahasa:

      Kami orang Australian bertutur didalam Bahasa Inggeris, bukan bahasa Mandarin, Hokkien atau bahasa Cina yang lain. Oleh itu, jika anda orang Cina ingin menjadi sebahagian daripada masyarakat kita atau menyesuaikan keadaan disini, sila belajar bahasa kami iaitu Bahasa Inggeris. Bukan kami yang perlu belajar bahasa Cina. Sikap kamu orang Cina yang berkelompok dan hanya menggunakan bahasa Cina sesama kamu membuatkan kami orang asal Australia tidak faham dan ini seperti menghina kami.

      3. Agama:

      Kebanyakan Australian percaya kepada God (Kristian). Kenyataan ini bukanlah kerana semata mata hendak menyebarkan dakwah agama Kristian atau kerana politik. Tetapi hakikatnya negara ini diasaskan oleh orang-orang Kristian, prinsip-prinsip Kristian, dan ini telah dijelas didalam perlembagaan negara Australia. Ia sudah pasti sesuai dan menjadi keperluan untuk dipaparkan di dinding setiap semua sekolah di Australia. Mengapa sudah ada suara suara dari orang Cina untuk menuntut hak yang sama supaya dipaparkan juga agama budha?

      4. Pendidikan:

      Orang Cina yang menetap disini sepatutnya tidak boleh menuntut hak yang sama atau dengan sengaja mempersoalkan mengapa perlu berbahasa inggeris dan menghormati agama Kristian disini. Jika perkataan God (Kristian) itu menyinggung anda, maka saya selaku bekas Perdana Menteri mencadangkan anda orang cina perlu mencari negara lain untuk menetap. Ini kerana perkataan God (Kristian) adalah salah satu bahagian didalam adat yang dipraktikkan di Australia ini.

      5. Kami akan menerima kepercayaan anda, dan tidak akan mempersoalkan mengapa. Apa yang kami minta ialah anda menerima kami sebagai penduduk asal Australia, dan hiduplah dalam suasana harmoni dengan kenikmatan yang telah kami kongsikan.

      6. Ini adalah NEGARA KAMI, TANAH KAMI iaitu Australia. Kami Australian yang memboleh serta membenarkan anda orang Cina peluang untuk menikmati kehidupan di Australia ini. Tetapi apabila anda orang Cina telah selesa di negara kami, mengapa anda tiba-tiba mengadu dan merengek? Jika kamu orang Cina merasakan ini semua tidak adil tentang Bendera negara kami, Perlembagaan kami, cara kami membelanjakan wang yang fokus kepada penduduk asal, mengenai agama Kristian kami, cara hidup kami, kerajaan kami, saya rasa selaku bekas Perdana Menteri Australia memberi pintu terbuka kepada mana-mana orang Cina untuk keluar dari negara ini dan pilih negara yang lebih bebas yang dapat menerima semua permintaan kamu ini.

      John Horward.
      Ex-Prime Minister, Australia.


      : Kalau ada parti AMANAH di Australia mesti dia kutuk John Horward kerana tidak "kristiamik"....

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat ajaib Tun M tidak tahu penglibatan Vincent Tan



      TUN Mahathir tidak tahu Tan Sri Vincent Tan dan T7 Global Bhd terlibat di dalam projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) ketika menjawab soalan wartawan mengenai ECRL. Tidak logik langsung. Kita akur Tun orang yang pengetahuan luas.

      Jack Ma pun puji Tun kerana mahir dalam IT dan mempunyai pengetahuan tentang jualan online. Tiba-tiba Tun kata tidak tahu menahu mengenai penglibatan Vincent Tan dalam ECRL.

      Vincent Tan kita tahu sahabat karib Tun sejak dahulu lagi. Beliau seangkatan dengan tokoh korporat yang lain seperti Ananda Krishnan, Robert Kuok, Ting Pek Khing, mendiang Eric Chia. Mereka cukup intim dengan Tun sewaktu 22 tahun menjadi PM. Sekarang muncul kembali.

      Menurut The Edge Markets, selepas PRU14 pengasas dan Pengerusi Eksekutif Berjaya Group, Tan Sri Vincent Tan muncul sebagai pemegang saham utama T7 Global dengan pengambilan 21 juta saham atau 5.04 peratus kepentingan.

      Saham T7 Global Bhd melonjak sehingga 34.5 peratus susulan laporan berita projek ECRL diteruskan di bawah kerajaan.

      Tak kisahlah tu, tiba-tiba Tun Mahathir kata tidak tahu. Ajaib.

      Delete
    2. eh eh bukan ker kompenie t7 dah di beli oleh org yang ader kepentingan dengan umno , takkan tak tahu dah viral dah

      Delete
    3. Guan Eng terus dikecam
      AZLINA OTHMAN 28 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Anizam Wan Hassan
      Anizam Wan Hassan
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mempertahankan diri mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Inggeris dan Cina ketika beliau membincangkan isu Tun Razak Exchange pada minggu lalu terus mendapat kecaman.

      Terkini, Perkasa Johor pula mengecam tindakan beliau.


      Naib Yang Dipertua 1, Anizam Wan Hassan berkata, tindakan Guang Eng itu jelas menimbulkan rasa kurang senang terhadap rakyat Malaysia.

      “Malaysia terdiri daripada masyarakat berbilang kaum yang mana kita semua sedia maklum bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu.

      “Perkara itu telah termaktub dalam Perlembagaan Negara Perkara 152 yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bukannya bahasa Cina ataupun Tamil,” katanya kepada Sinar Harian.

      Anizam berkata, sebagai Menteri Kewangan, Guan Eng sepatutnya arif mengenai perkara itu.

      “Kami tidak mempertikaikan parti mana yang memerintah ataupun siapa menteri yang dilantik.

      “Tapi mereka perlu bertindak sebagai kerajaan yang adil dan bertanggungjawab serta ikut Perlembagaan,” katanya.

      Katanya, Guan Eng boleh gunakan bahasa ibunda beliau dalam DAP tetapi tidak untuk kenyataan dalam tampuk pemerintahan Malaysia.

      Delete
  3. Replies
    1. Rani Kulup pun ok jugak. Pelawak kena ada baru meriah! Kah kah kah

      Delete

    2. Abang Din...Ramai rakyat Msia yang waras, yang aku jumpa mengakui...Malaysia tanpa UMNO sudah jadi macam GILA BABI....

      Dari dulu lagi DS Najib dah bagi amaran.. orang Melayu bakal jadi jadi BANGSAT di negara sendiri jika UMNO tak memerintah... tapi puak2
      puak2 melayu dalam Fuckatan Haprakan tak mau dengar dan percaya cakap dia ...geng2 bangang ni ejek maki Najib..
      maki caci maki caci..

      Allah itu Maha Melihat Maha Adil..
      sekarang betul2 BANGSAT..
      Masih belum sedar ke tak mau sedar lagi ke ???? Agong dan Sultan2 Melayu sudah jadi bahan cacian dan fitnah PH....JAKIM bakal dibubarkan...UITM dah nak dibuka pada kaum lain...masih nak duduk diam dan goyang tolor aje ke haah ????

      Agak2nya...sampai nak tunggu dapigs sembelih babi depan mata suruh orang Melayu makan baru kau mau cakap dapig racist??

      Terloncat2lah gembira si Superman Hew bila tengok keadaan melayu sekarang...nampaknya agenda mereka dah hampir mencapai matlamatnya bhai...padan muka lu orang !!!!!

      Delete
    3. Malaysia tanpa umno dan BN selamat...harga minyak tak naik...harga barang tak naik...legaaa..

      Delete
    4. Kerajaan PH gagal daulat bahasa kebangsaan



      BERMULA tarikh 9 Mei 2018, terbentuknya kerajaan Pakatan Harapan (PH) sehingga kini, kepimpinan tertinggi PH lebih ghairah bertutur dalam bahasa asing daripada bahasa kebangsaan.

      gamisMerujuk kepada Perjanjian PH yang dimeterai oleh 3 komponen parti kemudiannya disertai PPBM bernama Perjanjian Kerjasama PH-PPBM pada 13 Disember 2016 telah bersetuju dalam Perkara 1(iii):

      "1. Berjuang dengan berlandaskan kepada peruntukan dan semangat Perlembagaan 1957/63 terutamanya:

      iii. Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu sejajar dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan memperluaskan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan dan pembelajaran bahasa ibunda semua kaum, serta meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris demi memperbaiki daya saing Malaysia di peringkat antarabangsa."

      Jelas menunjukkan kegagalan PH menunaikan janjinya untuk memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu.

      Janji ini sekali lagi diulang dalam Buku Harapan yang dilancarkan pada 8 Mac 2018 pada bahagian Falsafah dan Matlamat Pentadbiran Pakatan Harapan dalam muka surat 10 sebagai janji kepada rakyat Malaysia untuk dilaksanakan sepenuhnya apabila membentuk kerajaan. Sepanjang 47 hari pemerintahan kerajaan PH, sidang media dan pertuturan bahasa asing dilihat lebih lazim pada mulut kepimpinan tertinggi PH berbanding bahasa kebangsaan.

      Kebiadaban terhadap bahasa kebangsaan ini semakin meruncing apabila Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng (LGE) sewenang-wenangnya menggunakan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan untuk mengabsahkan tindakannya menulis kenyataan rasmi daripada Kementerian Kewangan dalam Bahasa Mandarin.

      Merujuk kepada Perkara 152(1)(a) dan (6) Perlembagaan menyatakan bahawa bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu dan hendaklah digunakan dalam tugas rasmi kerajaan. Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 juga telah mengukuhkan lagi Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bagi maksud-maksud rasmi.

      Tindakan YB LGE yang memetik Perkara 152 tanpa menelitinya secara keseluruhan merupakan satu tindakan yang memalukan dan menggadai maruah sebagai seorang rakyat Malaysia. Bukan sahaja beliau tidak menggunakan bahasa kebangsaan malah beliau mempertahankan tindakan yang memalukan ini.

      Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia mesti bertanggungjawab penuh atas kegagalan untuk mendaulat dan mendidik kepimpinan tertinggi kerajaan dalam menggunakan bahasa kebangsaan. Malaysia berdiri dengan budaya dan nilainya yang tersendiri. Sebarang bentuk penghakisan kepada ruh dan semangat perlembagaan mesti dihapuskan sepenuhnya sebelum menjadi lebih parah.

      GAMIS Malaysia menuntut kerajaan Pakatan Harapan untuk menghormati dan taat setia kepada Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara. Asas dan dasar ini wajib dipatuhi dan dipertahankan oleh pihak kerajaan.

      "Istiqamah Bersama Islam"

      Delete
    5. yang mca tak menghormati dan tak akui perlembagaan 152 tue aper citer

      Delete
    6. JANGAN BIARKAN KAFIR MUSYRIK PERINTAH NEGARA


      Wanita Kanada dirogol di India
      28 JUN 2018
      rogol
      Gambar hiasan
      NEW DELHI - INDIA. Seorang wanita warga Kanada mendakwa dirogol seorang lelaki yang ditemuinya di sebuah pub di daerah Hauz Khas, selatan Delhi semalam, kata polis.

      Susulan itu, polis menahan suspek yang dikenali sebagai Abhishek.

      Abhishek berkenalan dengan wanita tersebut di pub berkenaan sebelum menjemput mangsa ke rumahnya.

      "Bila mangsa tiba, suspek bertindak ganas dengan menyerang sebelum memperkosanya.

      "Kes telah didaftarkan di mahkamah," kata polis. - NDTV

      Delete
  4. biarla geng ku li pulak....kalau masih geng bijan lagi...mampuih la umporno utk selamanya.

    geng bijan mana pi, lama tak nonggol...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad dan cai2 Haprakan kat blog ni....Terdapat dua isu semalam yang menyebabkan rakyat Msia yang waras agak keliru dengan cara pentadbiran Kerajaan Tomato PH. Pertama berkaitan dengan syarikat pelaburan milik Kementerian Kewangan, 1MDB. Saban hari sejak penubuhan 1MDB, Pakatan Harapan menumpukan segala usaha untuk memburukkan dan memfitnah syarikat berkenaan.

      Ironinya, semalam Kerajaan telah melantik Datuk Asri Hamidon sebagai Pengerusi baharu. Bukan setakat itu sahaja. Jawatankuasa Eksekutif (EXCO) baharu untuk 1MDB juga turut dibentuk. Kegilaan apakah ini?

      Kenapa 1MDB tidak digantung (suspended) atau ditutup (wound up) setelah pendedahan demi pendedahan mengenai syarikat berkenaan seperti korupsi, bangkrapsi, salah guna kuasa dan sebagainya didedahkan kepada umum? Bukankah ini apa yang Pakatan Harapan menyalak di setiap ceramah? Untuk apakah perlantikan ini dibuat? Adakah 1MDB akan dikekalkan dan ditukar nama seperti kelaziman...macam yang dibuat oleh menteri kesihatan bila tukar klinik 1 Msia kepada klinik komuniti?

      Kedua, tonton video Perdana Menteri ditemuramah oleh wartawan Channel News Asia baru-baru ini di bawah. Di dalam temuramah tersebut, Perdana Menteri dengan lenggok bahasa dan riak muka menyindir jumlah kabinet DS Najib Tun Razak yang berjumlah 40 orang.

      Ironinya, apabila ditanya berapakan jumlah barisan kabinetnya, Perdana Menteri menjawab 39 orang! 39 orang Pak diny ooooi.... Banyak benarkah perbezaan di antara 39 dan 40? Bukankah Pakatan Harapan pernah berjanji akan mengurangkan jumlah kerusi kabinet untuk mengelakkan pembaziran? Pak diny percaya tak.......................................
      Menteri Pendidikan Ada 11 Pegawai Khas Tidak Termasuk SUS, SUSK Dan SETPOL, Kata Nak Jimat Kos? Apa citer tu Pak...jimat sangatlah konon..piraaah !!!!!






      Satu lagi hal....Apabila berlaku kelewatan dalam perlantikan barisan kabinet, Perdana Menteri salahkan YDP Agong yang dituduhnya lambat memberi kelulusan. Walhal, Perdana Menteri menghantar senarai kepada YDP Agong pada 20/06/2018 dan YDP Agong telah perkenan serta menyerah kembali kepada Pejabat Perdana Menteri (PMO) 2 hari selepas itu, pada 22/06/2018. Nampak sangat memang PM kita ni nak cari pasal aje dengan YDPA...apa agendanya tu...lu orang pikir lah sendiri yeeer !!!!!!

      Delete
    2. geng bijan....toksahla kelentong banyak2......yg tertonggok berbillion tu macamana nak explain.....

      bijan...oooo...bijan

      ooopsss....trademark bijan and the gang....."i don't know'

      Delete
    3. dad...kalau kau perasan lah kan...nampak gayanya, sejak menang PRU yang lalu, keangkuhan Ketua Pemuda PPBM ni semakin menyerlah apabila dia dengan secara terbuka menyindir usia Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dasuki yang dipilih sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia baru-baru ini.

      Namun sindiran ala kebudak-budakan yang dilakukan oleh Ketua Pemuda PPBM itu menerima kecaman dari kalangan pengguna media sosial yang menyifatkan dia tidak matang dalam Politik.

      Hakikatnya, Si Syed Saddiq ni lupa bahawa pemilihan Datuk Dr. Asyraf Wajdi dibuat secara pemilihan demokratik dikalangan ahli Pemuda UMNO diperingkat Akar Umbi seluruh Negara.

      Tidak seperti dia yang hanya sekadar menjawat jawatan sebagai Ketua Pemuda atas lantikan pihak atasan dan tidak mendapat mandat dari kalangan ahli parti itu secara menyeluruh.

      Dasar Budak Hingusan Tak Sedar Diri. Dah dapat jawatan pun masih nak tunjuk sifat kanak-kanak riang macam budak2 tadika...rakyat Msia yang waras pun pelik macam mana warga Muar ni memenangkannya dalam PRU 14 tempoh hari tu bhai!!!!!

      Delete
    4. geng bijan....hari tu ada org janji nak terjun sungai muor....tak muncul2 lagi....bile tu?

      Delete
    5. dad...Setau rakyat Msia lah...TAK TAU ni adalah trademark Madey dan Vincent Tan bila ditanya pasal penglibatan syarikat T7 Global ni dalam projek ECRL tu...ooops..satu lagi..trademark jawapan standard dari kak Wan, TPM kita bila ditanya tentang kes Siti Kasssim dan Izzati yang ditahan polis hari tu...betul tak bhai ?????

      Berkaitan isu nak terjun sungai Muor tu...tak dengar citer pulak...kau rekayasa aje kot ????

      Delete
    6. Ko ni tak brapa waras Geng Najis...kenapa kes siti kassim ko tanye TPM...menteri polis kan ade ngook...

      Dah satu dunia tau zahid cakap kalo kalah Razali kena terjun sungai muar..ko sorang jer yg tak tahu...vincet tan ko tahu plak..kaki temberang..

      Delete
    7. KBB...Aikkk.. kan kes Siti Kassim dan Izzati yang kena tahan dengan Polis hari tu dah heboh satu malaya, sampai makcik2 Felda pun dah tau...takkanlah Kak Wan sebagai TPM dan Kementeriannya jaga hal ehwal Wanita tak tau dan tak ambik pot pulak ...takke pelik benda tu bhai ?????

      Sepatutnya sebagai TPM, dia wajib tau apa isu besar yang berlaku dalam negara..jangan pukul TAK TAU aje.

      Polis ..polis jugak..tapi dia kena wajib ambik tau dan ikut perkembangan kes tu..jangan pulak nanti bila ditanya media lagi sekali..buat BLUR pulak bhai !!!!!

      Delete
    8. Kleptokronisme!



      HARI pertama dagangan di Bursa Malaysia pada 14 Mei 2018, saham-saham yang berkaitan kerajaan dan pemimpin politik menunjukkan pelbagai respons. Saham-saham seperti MyEG, George Kent dan MRCB menunjukkan kejatuhan yang teruk.

      Sebaliknya, saham-saham yang dimiliki dan berkaitan dengan ahli politik Pakatan Harapan, menunjukkan kenaikan yang mendadak seperti Opcom, Petron dan Thriven. Ini satu kebiasaan dalam pasaran modal yang dipacu oleh sentimen politik ekonomi.

      Namun, berbeza dengan tindakan selektif kerajaan dalam membuat keputusan terhadap projek-projek mega khususnya yang melibatkan infrastruktur rakyat seperti HSR, MRT3 dan ECRL.

      Dua projek yang diberikan kata muktamad untuk dibatalkan atau ditangguhkan adalah HSR dan MRT3. Manakala, projek ECRL walaupun terdapat desakan sejak tahun lalu untuk dibatalkan oleh Pakatan Harapan, ia tetap diteruskan sepertimana yang telah diumumkan oleh Menteri Kewangan beberapa hari lalu.

      Projek ECRL yang mencecah RM66 bilion tetap diteruskan walaupun kerja-kerja awal hanya bermula kurang daripada 15 peratus. Sepatutnya, kerajaan perlu lakukan semakan mengapa sejumlah RM20 bilion telah dibayar kepada CCCC sebelum membuat keputusan untuk meneruskan projek berkenaan.

      Isu ini lebih menimbulkan kontroversi apabila keputusan meneruskan projek ECRL ditetapkan setelah 22 juta unit saham T7 Global Bhd telah dibeli oleh Tan Sri Vincent Tan pada 17 Mei yang lalu.

      Adakah ini yang dimaksudkan sebagai ‘insider trading’?

      Tan Sri Vincent Tan diketahui umum sebagai salah seorang kawan akrab kepada Tun Mahathir. Berlegar foto-foto beliau bersama Perdana Menteri dalam majlis-majlis keraian termasuk sebuah majlis sambutan hari lahir Tun Mahathir yang ke-90 pada tahun 2015 di Berjaya Times Square.

      Sebelum itu, kedua-duanya juga turut dikritik berhubung isu lesen judi yang dikatakan telah diberikan sejak tahun 2003 lagi. Hal ini bukan sesuatu yang asing malah menjadi rahsia umum.

      Sebelum itu, seorang lagi ahli korporat kontroversi yang dikaitkan dengan Tun Mahathir dan Tun Daim iaitu Tan Sri Ting Pek Khing yang muncul dua minggu selepas kemenangan Pakatan Harapan untuk membina projek Langkawi City bernilai RM30 bilion.

      Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih arif akan hal ini terutamanya yang berkaitan dengan projek Empangan Bakun seperti mana laporan polis yang pernah dibuat olehnya pada tahun 1999.

      Walaupun Kerajaan Persekutuan dilihat amat cermat dalam menguruskan dasar fiskal dengan memainkan sentimen hutang negara berulang-ulang kali dan mengamalkan dasar penjimatan yang ketat, pada masa yang sama kerajaan juga mencipta ‘peluang baru’ dalam pasaran modal ketika pelabur-pelabur asing agresif menarik dana.

      Isunya ialah berkemungkinan berlaku ‘insider trading’. Pihak tertentu yang lebih awal mengetahui polisi kerajaan dan cepat mengaut keuntungan.

      Sekarang, siapa yang telah meraih laba? Selamat datang, kleptokronisme !

      Sejahtera Bersama Islam

      Delete
    9. dulu masa pru 14 , zahid komidi cakap jika tak dapat rampas selangor , nak mintak dato johan dan dato seri noh omar terjun sungai penuh buaya, sekarang aper citer.

      itu dajh kira nazar tue , nazar kalau tak buat akan makan diri balik , tue lah jangan suka suka nak bernazar kan sekarang susah . kompom zahid komidi takkan branie tunaikan nazar tue

      Delete
    10. Siapa ‘orang’ Dr Mahathir ambil RM10 juta duit Najib
      WARTAWAN SINAR HARIAN 27 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6K
      Najib
      Najib
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa salah seorang ‘orang’ Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mengambil wang tunai RM10 juta daripadanya untuk kegunaan PRU13.

      Beliau menggambarkan, ‘orang’ itu sebagai seorang ‘pembantu’ yang sangat dipercayai Dr Mahathir, Najib berkata, duit berkenaan diambil di kediamannya di Jalan Langgak Duta.


      Walaupun Najib mendedahkan nama individu berkenaan yang merupakan bekas perenang negara namun menurut Malaysiakini, pihak mereka tidak menamakannya sehingga individu itu dapat dihubungi.

      “Niatnya cukup jelas. Mereka tahu apabila anda bertanding pilihan raya, anda perlu ada tunai. Pembangkang juga tahu mengenai perkara itu. Mereka juga ada tunai.

      “Saya tahu perkara ini bukan sesuatu yang diketahui umum oleh orang awam tetapi ia bukan perkara yang pelik.

      “Ia telah pun berlaku pada masa lalu dan jika kita mengubah undang-undang dan peraturan mengenai pembiayaan dana pilihan raya, ia tetap akan berlaku,” tambahnya.

      Delete
  5. Khairy mahu buka Umno kapada Bukan Melayu. Habis lah.

    Parti parti lain berdasarkan bangsa tidak bukankan kapada bangsa Melayu. Umno kalau di bawah Khairy pulak mahu buka Umno kapada bukan Melayu. Dia mungkin jual hak dan kepentingan Melayu.

    Di harap ahli ahli perwakilan Umno tidak pilih Khairy. Kalau tidak, habis lah respek ramai orang Melayu kapada Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ditanya kepada mana2 rakyat Msia yang waras, rata2 akan mengatakan....Pengerusi dan juga Perdana Menteri Pakatan Haprakan tu tak boleh letak jawatan atas alasan apa sekali pun. Kalau dia tak sehaluan dengan parti lain dalam Pakatan pun, dia mesti kekal sebagai PM. Perjanjian dengan komponen2 parti mesti dihormati!!!!!



      Perkara itu perlu bagi memastikan Tun Mahathir memikul tanggungjawab sepenuhnya terhadap apa yang sedang berlaku pada ketika ini. Jangan jadikan alasan kononnya tiada kerjasama sebagai jalan keluar dan lari dari menanggung beban.


      Banyak kerosakkan yang telah dilakukan oleh Tun Mahathir selama 40 hari lebih dia memerintah. Pelbagai isu telah dibangkitkan dan satu pun masih GAGAL diperbaiki oleh Rejim Pakatan sehingga ke hari ini.


      Usah cerita pasal Janji Manifesto 100 hari yang masih GAGAL ditunaikan itu. Tapi isu lain yang ada kaitan secara menyeluruh wajar diberikan perhatian oleh Tun Mahathir sebelum dia berundur.


      Yang pertama, Tun Mahathir perlu memperbaiki semula perpecahan dikalangan masyarakat di Malaysia pada ketika ini. Disebabkan seruan Tun Mahathir, rakyat Malaysia berbalah sesama sendiri.


      Kedua, Tun Mahathir perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kegawatan ekonomi yang sedang melanda Negara pada ketika ini akibat ketidak-cekapan Menteri DAPigs yang dilantik oleh Tun.


      Ketiga, Tun perlu memastikan pasaran saham semakin meningkat kerana pemerintahan dia yang menyebabkan saham di Malaysia semakin merundum. Ramai pelabur asing dah cabut lari meninggalkan Malaysia.


      Dan Keempat, dikala keadaan kewangan Negara sekarang didakwa berada pada tahap kritikal dengan jumlah Hutang Negara adalah sebanyak RM 1 Trillion, takkan semudah itu Tun Mahathir nak angkat kaki?


      Tambahan pula, ramai dikalangan anak muda memilih Pakatan Haprak tu dalam Pilihan Raya Umum sebelum ini bukan kerana mereka percaya kepada kemampuan gabungan tersebut.


      Sebaliknya, mereka memilih Pakatan kerana Tun Mahathir. Maka, jangan dijadikan isu kerjasama sebagai alasan Longkang untuk dia suka - suka hati je nak melacurkan mandat yang telah diberikan. Makin hancing Macai Rejim Pakatan Haprak tu dibuatnya nanti!!!

      Delete
    2. Menang ko tak waras...bila plak tun nak letak jawatan?...

      Ringgit malaysia masih kukuh...masa najib ringgit sampai 4.40 satu dollar...saham jatuh bukan di malaysia saja...ko ni tak ikut perkembangan dunia..

      Janji manifesto yg blm ditunaikan tak susahkan rakyat pon...gst dah mansuh...barang tak naik rega...minyak kekal stabil dah ok lah tu..

      Delete
    3. Keretapi: Janganlah Negatif Sangat, “Kebetulan” Memang Boleh Berlaku



      RATA-RATA pengguna media sosial memberikan reaksi negatif mereka terhadap pendedahan/dakwaan syarikat kroni mempunyai kepentingan dalam syarikat yang terlibat dengan pembinaan sebuah projek keretapi usahama dengan China – dikatakan mengambil kesempatan dari harga saham yang jatuh susulan pendirian awal pentadbiran baru untuk mengkaji semula projek tersebut atas alasan kedaulatan dan hutang.

      Perkara ini (reaksi negatif) tidak seharusnya berlaku kerana kita semua tahu, “kebetulan” memang berlaku dimana-mana dan dalam apa keadaan jua.

      Kebetulan saja tu umum nak kaji semula projek (dengan persepsi umum akan dibatalkan) dan bila saham jatuh (pasaran saham bergantung kepada persepsi), syarikat kroni beli dan seterusnya menguasai syarikat yang terlibat dalam projek berkenaan. Tak lama lepas tu, diumumkan pula projek keretapi itu akan tetap diteruskan kali ini guna alasan kerajaan dulu sudah bayar sekian-sekian billion wang, “idea yang menarik” dan sebagainya.






      Kebetulan saja, bukan apa-apa.

      Tapi lupa agaknya, sebelum dan semasa PRU14, itulah pun projek yang dikatakan antara lain cubaan kerajaan BN untuk menjual kedaulatan selain membebankan rakyat dan negara dengan hutang – dakwaan yang diulang-ulang sehingga membawa kepada tumbangnya kerajaan BN dalam PRU14 yang lepas.

      Datang mana pulak cerita tak boleh batal sebab kerajaan dah bayar sekian-sekian billion dan kalau dihentikan ia akan merugikan negara ni? Bukan perkara luar biasa pun dalam perniagaan untuk rugi sikit bagi mengelak rugi yang lebih besar? Apatah lagi dalam perkara yang melibatkan soal kedaulatan negara seperti ini?

      Maka tak hairanlah sudah ramai dikalangan golongan uneducated di negara ini mula gelabah untuk menjustikasikan keadaan. Manakan tidak, kalau dah diteruskan, maksudnya takdelah benar dakwaan yang kata projek ini menjual kedaulatan negara kan? Soal kedaulatan negara ni mana boleh dibandingkan dengan wang kan – b-erapa billion pun lah nilainya.

      Dah rasa macam tengok filem Nujum Pak Belalang la pulak dahhh!!!!!!!

      Delete
    4. Tanda-tanda awal Anwar pun kena ‘kencing’ juga



      Ada pihak yang tidak senang apabila Ketua Umum Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Seri Anwar Ibrahim mengeluarkan kenyataan berkaitan dasar kerajaan.

      Terbaru, beliau menasihatkan Lim Guan Eng agar menyerahkan tugas membongkar salah laku dan penyelewengan pentadbiran lalu kepada menteri atau agensi lain kerana menurutnya statusnya sebagai menteri kewangan adalah sensitif.

      Bagi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Anwar - seperti orang lain - bebas memberi pandangan berhubung keputusan dan dasar kerajaan.

      "(Anwar) seperti orang lain, dia boleh ulas - buat apa saja komen. Dia bukan dalam kerajaan," katanya dalam wawancara bersama Channel News Asia.

      Namun, kata Mahathir, kerajaan akan tetap dengan keputusannya sebaik Kabinet mencapai persetujuan.

      "...Mereka yang tiada dalam kerajaan boleh beri komen. Mereka boleh kata apa saja, tetapi kami adalah kerajaan," katanya lagi seperti dipetik.

      Antara yang menjadi perhatian utama selepas PRU ke-14 adalah hubungan antara Mahathir dan Anwar, selepas mengambil kira sejarah dua pemimpin itu.



      Perbezaan pandangan mereka dalam beberapa isu menimbulkan keresahan berhubung kestabilan kerajaan HARAPAN.

      Mengikut aturan sebelumnya, Mahathir akan menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar dalam masa dua atau tiga tahun tetapi tiada tarikh tepat untuknya.

      Mahathir berkata beliau boleh bekerjasama dengan pihak yang tidak bersetuju dengannya seperti kali pertama beliau memimpin negara.

      "Saya sentiasa boleh kekal dan bekerja dengan mereka yang menentang saya. Ada ramai yang menentang saya...tetapi saya (berjaya) menanganinya.

      "Jika saya tidak dapat tanganinya, saya akan letak jawatan," katanya lagi.

      Najib bukan 'Anwar baru'

      Wawancara itu juga menyentuh hubungan antara Mahathir dengan Najib. Sama seperti Anwar, Najib dilihat sebagai bekas 'anak didik' yang bertukar menjadi musuh.



      Mahathir malah pernah menyuarakan kekesalannya kerana menyokong Najib untuk menggantikan Tun Abdullah Badawi sebagai perdana menteri.

      Mengulas perkara itu, Mahathir berkata beliau yakin bahawa situasi kini berbeza.

      "Kes (terhadap Najib) lebih jelas...seluruh pilihan raya berdasarkan dakwaan (terhadapnya). Jadi orang tidak akan kata saya menganiayanya.

      "Mereka tahu kesalahan yang telah Najib lakukan. Kebimbangan mereka adalah dia mungkin terlepas...peguam yang bagus mungkin dapat membuatnya terlepas (daripada hukuman)," katanya lagi.


      MR : Kalau orang yang berfikir akan memahami sebenarnya Anwar Ibrahim walaupun penasihat PKR tetapi tiada nilai bagi Pakatan Harapan. Cakap Anwar boleh dibakul sampah aje. Itu nilai reformasi 18 tahun....

      Delete
    5. Aik dah bula kempen melaga lagakan pemimpin atasan ph, nak bagitau dalam bi t N dalam kerajaan lamer dulu ader citer strategi nie , takkan masih pakai startegi lamer lagi . sekarang dah canggih dan ke depan. takkan pakai senjata lamer

      Delete
    6. Letaklah jawatan Ahli Parlimen sekali
      SAIFULLAH AHMAD 27 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Letaklah jawatan Ahli Parlimen sekali
      Sollehin (duduk, tiga kiri) bersama pimpinan Pemuda dan pemimpin Umno Bahagian Bukit Gantang ketika sidang media menjawab kenyataan yang dibuat Syed Abu Hussin, hari ini.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      TAIPING - Pemuda Umno Bahagian Bukit Gantang mendesak Ahli Parlimen mereka melepaskan jawatan sebagai wakil rakyat kawasan itu jika terus berniat meninggalkan Umno.

      Ketuanya, Sollehin Tajie berkata, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal perlu bertanggungjawab dan menjadi pemimpin politik yang berprinsip berikutan tindakannya keluar parti dan melepaskan jawatan Ketua Umno Bahagian Bukit Gantang.

      Beliau berkata, tuduhan yang dilemparkan kepada Pemuda Umno Bahagian Bukit Gantang dan sayap-sayap parti di bahagian itu tidak berasas.

      "Untuk beliau kembali menjadi ketua bahagian atau Ahli Parlimen, hati kami sangat terguris. Ini pengkhianatan yang tak mampu kita maafkan dalam keadaan Umno menghadapi kemelut kekalahan, tiba-tiba pemimpin yang jadi jeneral perang lari tinggal kita.

      "Tetapi saya yakin dan percaya apa yang berlaku ada hikmahnya. ALLAH nak tunjuk ahli dan rakyat siapa pejuang dan siapa yang berjuang untuk wang," katanya dalam sidang media menjawab kenyataan yang dibuat Syed Abu Hussin di Pejabat Pemuda Umno Bahagian Bukit Gantang, di sini, hari ini.

      Katanya, mandat perlu diberikan semula kepada rakyat untuk memilih Ahli Parlimen baharu bagi kerusi Bukit Gantang.

      Sollehin berkata, pihaknya tiada masalah jika BN tewas sekiranya PRK berlangsung asalkan ia dibuat secara adil.

      "Kita kena tunjuk politik matang, ahli politik perlu tunjuk sikap baik kepada rakyat. Kita perlu jadi ahli politik yang punya prinsip.

      "Sebab itu kami kekal dalam parti. Kalau fikir susah, semua orang nak lompat tapi kami ini berjuang atas prinsip," katanya.

      Delete

  6. MAHATHIR SEPERTI HILANG ARAH, AKUI ANWAR TAK BERSAMANYA

    Posted by Admin PahangKu






    Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad seperti hilang arah sejak kebelakangan ini dan menyatakan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bersamanya dalam kerajaan.

    Beberapa isu yang diperjuangan seperti penghapusan tol, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dianggap sebagai retorik semata-mata apabila Kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mampu melaksanakan janji manis tersebut kepada rakyat.

    Malah, tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menggunakan Bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi kerajaan baru-baru ini, Mahathir mengaggap hanya kesalahan kecil dan tidak perlu dibesar-besarkan.

    Di manakah peranan Mahathir sebagai pemimpin Melayu dan Islam malahan langsung mengapa tidak memperjuangkan bahasa kebangsaan sendiri?

    Tidak sekadar itu, perdana menteri dengan usia paling tua di dunia itu mula menyatakan bahawa Anwar tidak lagi bersama-sama dengan kerajaan.





    “(Anwar) seperti orang lain, dia boleh ulas – buat apa saja komen. Dia bukan dalam kerajaan,” katanya dalam wawancara dengan stesen Channel News Asia.

    Beliau berkata demikian merujuk kepada teguran Anwar tempoh hari kepada Guan Eng agar menyerahkan tugas bongkar salah laku dan penyelewengan pentadbiran lalu kepada menteri atau agensi lain kerana menurutnya statusnya sebagai menteri kewangan adalah sensitif.

    Anwar juga turut menyarankan menteri kewangan itu memberi keutamaan terhadap usaha menenteramkan serta meningkatkan keyakinan pelabur.

    Tanpa ambil masa yang lama, Guan Eng terus bidas teguran Anwar, bukan sahaja ‘keras kepala’ berpegang dengan pendiriannya malah jawapan Guan Eng seolah-oleh perli Anwar yang mengatakan beliau bukan perdana menteri untuk buat keputusan.

    Tidak sekadar itu, Mahathir dikira lebih berpihak kepada Guan Eng dengan menyatakan kerajaan akan tetap dengan keputusannya sebaik Kabinet mencapai persetujuan.





    “Mereka yang tiada dalam kerajaan boleh beri komen. Mereka boleh kata apa saja, tetapi kami adalah kerajaan,” ujarnya lagi.

    Adakah Mahathir lupa jasa PKR yang memberi kepercayaan kepada beliau untuk menjadi perdana menteri? Mengapa pemimpin DAP pula yang sibuk dipertahankan?

    Pandangan Mahathir dan Anwar yang jauh berbeza dalam beberapa isu sudah pastinya menimbulkan babak ketidakstabilan Kerajaan PH itu sendiri.

    Tambahan pula, belum tentu lagi Mahathir akan menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar kerana masih tiada kata putus bilakah ketua pemimpin negara itu melepaskan jawatannya.

    Sumber

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko suka kitar senula isu yg sama tiap hari...hihihi..

      Delete
    2. “Ular Lidi” Jumpa Zahid, Tak Jumpa Calon Presiden Lain Tau




      CALON Presiden UMNO, Datuk Sri Zahid Hamidi mendedahkan bagaimana wakil dan pemimpin parti lawan kemudiannya berjumpa mahukan beliau membawa masuk UMNO ke dalam parti yang berkenaan.

      Zahid bagaimanapun menolak pelawaan tersebut dan diantara komennya yang menarik untuk diulas ialah “lagipun berdasarkan kerusi yang kita ada, UMNO adalah ibarat ular sawa dan PPBM pula ibarat ular lidi. Takkanlah ular lidi pula yang mahu menelan ular sawa?,”.

      Calang-calang orang boleh panggil parti lawan ular lidi tu.






      Ada dua isu disitu, pertama bagaimana gabungan parti lawan yang dok ada sekarang ini saling tidak mempercayai antara satu sama lain sehingga UMNO nak dipelawa menyertai mereka dan kedua, bagaimana Zahid membuktikan beliau adalah pejuang parti dan tidak rela meihat UMNO dibubarkan demi nak menyertai parti lawan.

      Walaupun kalau ikut dari segi untung rugi, lebih baik buat macam itu lagi {bubar UMNO sokong parti lawan).

      Penulis lebih berminat untuk mengulas tentang ketegasan Zahid menolak perlawaan yang berkenaan dan dalam masa yang sama menyamakan parti lawan sebagai ular lidi. Sudah tentu bukan calang-calang orang boleh bercakap macam itu, memerlukan keberanian yang luar biasa hebatnya.

      Melihat kepada latar belakang Zahid dan pengalaman jatuh bangunnya dalam politik, tidak pelik langsung.

      Kalau nak dibandingkan dengan salah seorang calon Presiden tu, semua pasal parti lawan tu baik sebab depa bagi peruntukkan kepada wakil rakyat BN. Memanglah baik dia bagi peruntukkan (walaupun separuh lebih sedikit dari yang ahli parlimen mereka dapat) tapi lepas ni pembangunan di kawasan tu, buatlah sendiri. Duit dah bagikan?

      Dulu memang kerajaan BN tak bagi duit pada wakil rakyat pembangkang tapi pembangunan di kawasan mereka, kerajaan BN jalankan.

      Bagi peruntukkan ni sebenarnya strategi mereka untuk merampas kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Duit dah bagi, tapi kalau pembangunan tak sehebat mana, bolehlah buat propaganda untuk digantikan dengan orang mereka.

      Delete
    3. Dr M tak tolak kemungkinan berbalah lagi...



      Kerjaya politik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang merangkumi tempoh masa beberapa dekad, sering dipenuhi dengan pertelingkahan mahupun perbalahan.

      Semasa 22 tahun sebagai perdana menteri sebelum ini, bermula dari 1981 hingga 2003, beliau mempunyai empat timbalan menteri, termasuk ketua umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat pada tahun 1998.

      Berikutan persaraannya, Mahathir berperanan peranan penting dalam menumbangkan pengganti pilihannya, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

      Pada usia 92 tahun, beliau kembali menyertai politik secara aktif dan menewaskan Datuk Seri Najib Razak, yang dicadangkannya sebagai pengganti kepada Abdullah pada tahun 2009.

      Berdasarkan latar belakang itu, Mahathir tidak menolak kemungkinan terjadinya pertelingkahan antara beliau dan pemimpin Pakatan Harapan pada masa akan datang.

      Bercakap kepada Channel News Asia, perdana menteri berkata beliau akan berundur jika beliau gagal bekerjasama dengan pemimpin HARAPAN.

      "Mungkin akan berlaku pertelingkahan antara saya dengan ramai, ramai orang, tetapi saya sentiasa mampu bertahan dan bekerja dengan mereka yang menentang saya.

      "Saya di sana selama 22 tahun, ada ramai yang menentang saya tetapi saya berjaya, jadi jika saya tidak dapat bertahan, saya akan berundur," katanya.

      Ditanya sama ada jika beliau boleh memberi jaminan kepada rakyat bahawa segalanya adalah lancar dalam Pakatan Harapan, Mahathir menjawab: "Ketika ini, saya mendapat sokongan padu daripada majoriti rakyat."

      Sementara itu, Mahathir berkata pentadbirannya mempunyai pilihan untuk menambat semula ringgit atau "menukar mata wang", tetapi kedua-dua pilihan berkenaan perlu dikaji.

      Mahathir melaksanakan kawalan mata wang pada tahun 1998 semasa Krisis Kewangan Asia dengan menambat ringgit pada kadar RM3.80 berbanding dolar AS. Tambatan itu ditarik balik pada Julai 2005 oleh pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.

      Ketika ini, ringgit didagangkan pada RM4.023 berbanding dolar AS.


      : Jika berbalah, yang terkena tempias teruk Anwar Ibrahim lah. Lagi pun Zahid Hamid ada memberi klu akan ada gabungan baru macam BN...

      Delete
    4. saper kata dier nak berbaiah , itu bukan ker cara eddy wang ker,

      dulu masa sebelum pru orang umno kata bn komponan yang kuat tak mungkin rebah berbanding ph yang baru setahun jagung , sekarang aper jadi, sekor2 tinggal bn

      Delete
    5. Pegawai media Guan Eng akui kesilapan
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 27 JUN 2018
      Pegawai media Guan Eng akui kesilapan
      Rahmah memperjelaskan perkara sebenar di laman Facebooknya berhubung isu penggunaan kenyataan media berbahasa Mandarin yang menggunakan kepala surat Kementerian Kewangan.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Seorang pegawai media Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, mengakui kesilapan apabila kenyataan media berbahasa Mandarin yang diedarkan menggunakan kepala surat kementerian berkenaan.

      Rahmah Ghazali berkata, sejak melapor diri di Kementerian Kewangan pada 23 Mei lalu, kenyataan rasmi sememangnya dibuat dalam bahasa Melayu.

      “Ia hanya akan diterjemahkan ke bahasa Inggeris atau Mandarin, jika kenyataan tersebut melibatkan terma teknikal dan angka besar kerana menteri tahu betapa susahnya untuk wartawan akhbar Cina untuk terjemahkan perkataan atau ayat tertentu ke bahasa tersebut,” katanya melalui status di Facebook miliknya, semalam.

      Katanya, selama ini ketika Guan Eng di Pulau Pinang sebagai Ketua Menteri ramai wartawan menelefonnya untuk penjelasan maksud ayat bahasa Melayu atau Inggeris untuk diterjemahkan kepada bahasa Mandarin.

      “Jadi bayangkan berapa banyak panggilan telefon saya atau beliau akan terima daripada wartawan menyuruh kami menjelaskan kenyataan tersebut.

      “Dengan adanya terjemahan, kami sekali gus menyenangkan kerja wartawan kerana Kementerian Kewangan ketika ini adalah kementerian yang paling sibuk,” katanya.

      Mengakui ada kesilapan dipihaknya, beliau berkata versi terjemahan Mandarin sepatutnya tidak perlu mempunyai kepala surat kementerian.

      “Terjemahan tersebut juga perlulah diemel terus kepada wartawan akhbar Cina dan bukan di ‘public group Whatsapp’ di mana saya tubuhkan untuk kesenangan komunikasi antara saya dan rakan-rakan wartawan. Tiada niat tidak baik daripada pihak saya ataupun kementerian,” katanya.

      Sebelum ini, Guan Eng dilaporkan mengeluarkan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam bahasa Mandarin.

      Delete
  7. Saham T7 Global ada manipulasi, insider trading? Siasat Vincent Tan!!!



    Dikala pasaran saham jatuh dan pelabur asing jual utk tinggalkan Malaysia. Saham T7 Global yang baru dibeli dan diumum kepunyaan Vincent Tan melonjak 34.5%.

    Hal ini menjadi persoalan ramai:

    https://theunspinners.blogspot.com/2018/06/ecrl-duit-raya-mahathir-pada-anak2-dan.html

    https://theunspinners.blogspot.com/2018/06/vincent-tan-dapat-satu-lagi-lesen-judi.html



    Setelah mendapat perhatian media, dalam sekelip masa Vincent Tan telah menjual saham T7 Global yg baru dibeli dan diketahui dspat kontrak ECRL yang baru dikaji semula.

    https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2018/06/441990/vincent-tan-jual-semua-saham-dalam-t7-global





    Tidak boleh dinafikan sebaik saja Vincent Tan beli T7 Global, projek ECRL yang mahu Mahathir batalkan kini dikaji semula dengan harga meningkat dari RM55 billion ke RM70 billion.



    Dia sanggup menyembah ke China pula.





    Bila ditanya wartawan, Mahathir kelihatan gelabah dan dikuti jawapan-jawapan yang tidak mudah dipercayai.









    Bukan mudah untuk percaya penafian Mahathir. Pemain saham telah berdekad memerhati saham dari zaman Syed Saddiq masih memakai lampin dan berak dalam lampin.



    Vincent Tan turut berlakun.



    Market dah lama anggap dan buat kesimpulan bahawa Vincent Tan adalah rakaniaga dan proksi Mahathir dari zaman dia beli Raleigh Berhad dan ditransformasi beberapa kali untuk akhirnya jadi Berjaya Group.




    Dengan tiba-tiba Vincent Tan jual saham, lagi orang tahu Mahathir gelabah dan arah suruh jual saham.







    Isunya sekarang dalam masa sekejap Vincent Tan beli dan jual untk keuntungan segera ketika pasaran saham merudum.







    Itu membuka dua kemungkinan ada berlaku shares ringging dan insider trading:







    Manakala Mahathir boleh didakwa di mahkamah jika cukup bukti dan pastinya di mahkamah padang Mahsyar utk salahlaku salah guna kuasa, pecah amanah, bocor rahsia kerajaan dan korupsi!!!



    Dosa pengkhianatan kepada agama, bangsa dan negata dan munafik lebih besar dari tuduhan mencuri, menyamun, merompak dan penyangak!!!!!!!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti kau komen ye..pasal najib kata Tun ada ambik 10jtrm dr dia melalui'orang kuat'Tun..pd pru 13..
      Tok nsjib ko udah melalut2 sejak kebelakangan ni..mula dia selak sana sini..apa maknanya tu..biasalh bila tersepit..kan kan bhai..

      Delete
    2. A political analysis reminded of Amimal Farm


      There is an interesting political analysis and forecast by Meredith L. Weiss, Associate Professor, Department of Political Science, Rockefeller College of Pubic Affairs & Policy, University of Albany - State University of New York on the online news portal, FMT this morning.

      We neither agree nor disagree completely, but it is an interesting view on what happened and what is to come. Somewhere in the analysis, it reminded us of George Orwell's 1945 classic political satire, Animal Farm.

      Having taken a change of stance in early 2015 and switched support, it was not the after event that revealed the hypocrasy but the events before that long led us to the eye opening realisation. So we lost and there are always winners and losers.

      Maybe others will eventually notice these pigs.

      Don’t get your hopes up about PH reforms, says US professor

      FMT Reporters | June 25, 2018

      Malaysia has opened the door to fundamental reform, but a US political scientist cautions against expecting dramatic change from a neoliberal coalition that grew up under BN.


      After the elections, Malaysia is unlikely to revert to the ‘Mahathir model’, says a US political scientist. (Bernama pic)

      PETALING JAYA: Pakatan Harapan (PH) is up and running after the general election victory, but it is not entirely clear yet how far or how fast, says an American political scientist, striking a cautious note about hopes for Malaysia’s future.


      New York State University professor Meredith Weiss, in a magazine article, said PH’s victory had already opened the door to reforms “even if new leaders do little more than peek around the corner in these early stages, and even if its citizens opt ultimately to update the décor rather than shift the socioeconomic foundations of the state”.

      However, she cautioned against expecting quick, dramatic change towards a much more politically competitive or economically progressive order.

      The pull of the status quo made quick changes as “equally unlikely” as a reversion to strongman rule, she writes.

      PH may achieve far less than years of opposition manifestos have pledged in terms of ushering in a more equitable, consultative order,” she writes.

      “Nearby Indonesia, having just marked twenty years since the Reformasi that ousted Suharto and his New Order regime, is a sobering Exhibit A,” she wrote.

      Political observers should “keep their expectations of systemic change in check”, she said.

      “At the end of the day, there is always another election ahead. Pakatan developed under BN rule; it may hesitate to change the rules of a game it has only so newly mastered. Nor can it risk losing its lead.”

      Weiss is professor of political science at the New York State University and has written two books on political change in Malaysia, focussing on civil society and student activism. She has also been the editor or co-editor of eight other books on Malaysian politics.

      She wrote a post-election analysis, “Making Sense of the Malaysian Elections”, in the left-leaning magazine Jabobin.

      Illiberal regime

      Weiss said Malaysia was unlikely to return to the “old Mahathirian model” of authoritarian government practised by Dr Mahathir Mohamad in his first stint as prime minister from 1981-2003.

      The system had become “ossified, decreasingly legitimate, increasingly illiberal” under Najib Razak and she was positive that PH would surely make progressive changes.

      The Cabinet appointments so far reflected expertise rather than political concessions, as carried out under BN. There was more balance among component parties than ever before, and the differences between component parties would ensure a wider range of alternatives reaching the policy table, she writes.

      However, PH would not be able to change all things.

      Delete

    3. Limits to reforms

      What would develop might be “something in between” — greater political space for other voices and ideas; less stifling of civil society; and real political competition around principles as well as personalities — “even just by dint of a multipolar electorate and fissiparous coalitions”.

      The limits of reform lay in a mix between economic policy including communalism (as in bumiputera preferences) and the tension between a highly personalised (however party-centred) and more issues-based or ideological politics.

      The key issue for Malaysians, election after election, had been the economy, and particularly rising costs of living.

      Malay voters trusted Umno to safeguard their economic position by maintaining preferential policies. Umno had never wavered on these policies, “but opposition parties have equivocated”.

      Pakatan had never seriously challenged Malay primacy, but had promised a less communally structured economy.

      However, by embracing Mahathir and his PPBM party, Pakatan now had limited room for manoeuvre, especially with their main opposition still Malay-based (in UMNO as well as PAS) and only a slim parliamentary majority.

      Megaprojects, neoliberalism

      Weiss noted that Mahathir was “Malaysia’s original megaproject mastermind… of glamorous, expensive grand gestures” and he had appointed as finance minister the DAP’s Lim Guan Eng, who had likewise caught flak in Penang for his coziness with developers and embrace of ambitiously grand infrastructure and real-estate projects.

      Both BN and PH were neoliberal at their core, she notes.

      This would lead to “a heavy emphasis on foreign investment–led, large-scale developments (with requirements intact to ensure Malay contractors’ protected share in the bounty), faith in the blessings of neoliberalism, and politically fruitful (commonly dubbed “populist”) wealth-sharing to amplify otherwise-tepid trickle-down effects.

      Neither PH nor BN had suggested a way of breaking from that economic path, to prepare Malaysians better to embrace the modern economy.

      PH remained highly leader-centred, as was BN, and Malaysian politics remained deeply clientelistic across parties.

      Weiss sees hope in the vibrant civil society that had developed, and believed they would keep Pakatan on the path of better governance, social justice, and civil liberties – but Pakatan’s record at state level “revealed greater ambivalence than many activists had expected”.

      Many PH legislators “came to consider their one-time colleagues too single-issue-oriented or impatient for improbably sweeping change and found the constant pressure irksome”, Weiss writes.

      Delete

    4. These days those promises that even pigs could fly are beginning to be noticed. Slowly but surely, more will realise.

      Delete
    5. Aku rasa Geng Nsjis yg sesuai siasat inside trading dlm KLsE..

      Delete
    6. “Saya Sudah Bersumpah, Tidak Perlu Layan Cabaran Khairuddin” – Zahid



      KUALA LUMPUR, – Naib Presiden yang menjalankan tugas-tugas Presiden, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi berkata, beliau tidak akan melayan cabaran Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan untuk melakukan sumpah laknat berhubung isu kenyataan beliau yang mendakwa, bahawa Dato Khairuddinlah merupakan individu yang bertanggungjawab mengatur pertemuan beliau dengan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad.

      Menurut Zahid, sebagai orang Islam, lafaz sumpah yang beliau ucapkan berhubung perkara itu sudah cukup sebagai bukti bahawa beliau tidak berbohong dalam isu ini.

      “Saya tidak perlu untuk melayan beliau dan merendahkan imej dan tahap saya serendah beliau. Apabila saya sudah melafazkan sumpah Wallahi, Wabillahi, Watallahi, itu ada sumpah muktamad atas nama Allah sebagai orang Islam yang beriman dari segi sumpahnya.

      “Bukanlah bermaksud taraf atau makam saya tinggi sangat, tapi rasanya tidak perlulah saya mahu melayan atau menyahut cabaran dari orang seperti itu. Lagipun, perkara ini bukannya tidak diketahui oleh orang lain bahkan ada orang lain yang tahu dan menjadi saksi akan kebenaran kata-kata saya itu,” jelasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.

      Sebelum ini, Zahid telah menjelaskan kepada perwakilan dan ahli UMNO di dalam beberapa pertemuan di seluruh negara, bahawa dakwaan beliau merangkak berjumpa Tun Mahathir untuk meminta nasihat bagaimana untuk menguruskan UMNO adalah tidak benar.

      Sebaliknya kata Zahid, Tun Mahathir terlebih dulu telah menghantar wakilnya sebanyak dua kali bertemu dengannya bagi menyatakan hasrat Perdana Menteri untuk meminta beliau datang berjumpa dengannya.

      “Saya pun bukannya meminta nasihat bagaimana untuk menguruskan UMNO tetapi sebaliknya dalam pertemuan itu, Tun Mahathir meminta saya untuk membawa masuk UMNO menyertai Bersatu di mana saya secara tegas menolak permintaan Tun itu.

      “Mana mungkin saya bersetuju mahu membubarkan UMNO untuk menyertai PPBM dan saya tegaskan kepada beliau, biarlah UMNO terus kekal sebagai parti yang membela nasib orang Melayu selama ini. Lagipun berdasarkan kerusi yang kita ada, UMNO adalah ibarat ular sawa dan PPBM pula ibarat ular lidi.Takkanlah ular lidi pula yang mahu menelan ular sawa?,” tegasnya. -MediaUMNO

      Delete
    7. Tinggalkan Ketupat Rendang, Semboyan Berbunyi Panggil Berjuang



      Tatkala Islam tercabar, Hanzalah Al Ghasil meninggalkan isteri yang baru dikahwini demi jihad. Tiada bulan madu. Hatta tak sempat mandi junub. Kemuliaannya terpancar. Jasadnya basah dimandikan oleh para malaikat di medan Uhud.

      Belumpun sampai 100 hari DAP/PH berkuasa. Nafsu rakus bagai menggila. Apa dicita itulah dilaksana. Mendesak dan mengubah semahu-mahunya. Sedangkan umat leka , letih tak bermaya. Melahap ketupat dan rendang di rumah terbuka.

      Tidak sayugia lagi kita menunggu esok untuk bangkit meneruskan perjuangan. Islam dan bangsa ini semakin diasak ke sudut gelanggang. Di mana posisi kita apabila musuh dalam diam dan dalam terang terus mempamerkan hanelang.

      ~ Agama lain minta bebas dilaksanakan.
      ~ JAKIM dan institusi Islam dalam ancaman.
      ~ Pemansuhan agama pada kad pengenalan diajukan.
      ~ Muslimah dibenarkan berkahwin dengan non-muslim jadi cadangan.
      ~ Jawatan-jawatan strategik negera telah ditawan.
      ~ Bahasa kebangsaan dibakulsampahkan.
      ~ Pilihanraya kerajaan tempatan menunggu giliran.
      ~ Persempadan semula kawasan pilihanraya pastinya setelah matang.

      Melayu haprak dijadikan batu loncatan. Hasrat menjadi menteri sudah diperolehi. Angguklah saja apa peduli. Apa nak jadi kepada anak bangsa dan agama sendiri. Dulu BN kencing berdiri. Kini giliran PH kencing berlari.

      Jangan hairan ke mana lantang suara Mat Sabu menghilang. Jangan ditanya ke mana kelibat Ustaz Ahmad Awang yang pernah dijadikan ayam tambatan. Jangan dibilang reformasi berehat panjang. Suara yang dikatakan keramat sudah bertuankan mahafiraun yang kini dijulang.

      Sahabatku,
      Tiupan semboyan telah kedengaran. Cukup-cukuplah berjamu ketupat dan rendang. Umat ini mesti segera disatukan. Dalam satu wadah bernuansakan Islam.

      Hanzalah! Hanzalah! Hanzalah! Masih adakah lagi Hanzalah?

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukIslam

      Delete
    8. Biarkan umat islam berpecah sebab bila umat melayu dan islam bersatu yang untung selalunyer umno dan bn lepas jual melayu dan islam untuk duit , projek, permit, tanah

      sudah2 ler umno main kan lagu pasal islam dan melayu

      Delete
    9. JANGAN BIARKAN KAFIR PERINTAH NEGARA


      Negara India paling berbahaya bagi wanita
      27 JUN 2018
      Negara India paling berbahaya bagi wanita
      LONDON - ENGLAND. India muncul negara paling berbahaya bagi wanita di dunia kerana berisiko tinggi terhadap keganasan seksual dan dipaksa bekerja tanpa gaji, menurut tinjauan pakar global yang dikeluarkan pada Selasa.

      Afghanistan dan Syria menduduki tempat kedua dan ketiga dalam kajian Thomson Reuters Foundation oleh 550 pakar mengenai isu-isu wanita, diikuti oleh Somalia dan Arab Saudi.


      Satu-satunya negara Barat dalam senarai 10 teratas adalah Amerika Syarikat, yang berkongsi kedudukan tempat ketiga, ketika responden ditanya negara paling berisiko buat wanita.

      Pungutan suara itu adalah pengulangan tinjauan pada tahun 2011 yang menyaksikan Afghanistan, Republik Demokratik Congo, Pakistan, India, dan Somalia sebagai negara yang paling berbahaya bagi wanita.

      Pakar-pakar berkata, India berada di posisi teratas kerana tiada langkah konkrit untuk menangani bahaya dihadapi oleh wanita, selepas insiden rogol dan bunuh seorang pelajar di New Delhi yang menggemparkan masyarakat global lebih lima tahun lalu.

      "India telah menunjukkan sikap tidak senonoh dan tidak menghormati wanita ...rogol, serangan seksual, pembunuhan bayi perempuan telah berlarutan," kata Manjunath Gangadhara, seorang pegawai kerajaan Karnataka.

      Data kerajaan menunjukkan kes jenayah yang dilaporkan terhadap wanita meningkat sebanyak 83 peratus antara 2007 dan 2016, apabila terdapat empat kes rogol dilaporkan setiap jam.

      Tinjauan itu menyoal lima responden dari 193 negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

      Responden juga menilai negara India paling berbahaya bagi wanita dari segi pemerdagangan manusia, termasuk perhambaan seks dan perhambaan domestik, perkahwinan paksa, pembunuhan dan pembunuhan bayi perempuan. - NDTV

      Delete
  8. Pak diny dan cai2 Haprakan ....Mohon beri respons terhadap berita sensasi di bawah ni yeeer !!!!!

    Wednesday, June 27, 2018
    Zeti does not know she is being used by Mahathir



    Before the previous BNM Governor, Tan Sri Muhammad Ibrahim was selected, the talk then was that Tan Sri Zeti Akhtar Aziz's preferred successor was 1MDB investigator, Dato Nor Shamsiah Yusof.

    If she was seen promoting and campaigning for Muhammad then, she is now promoting, campaigning and soothing public concern on Muhammad's resignation and Shamsiah's appointment. Heard the better choice should be the baiyi but Shamsiah's 1MDB effort is more the interest of Tun Dr Mahathir.

    Zeti is the prefered choice of Mahathir to be used till she is of no use and to be chug aside. Increasingly, she is of no use. How much could Zeti's soothing assurances be of value to investors in a slowly but surely crashing market and an economy heading for recession?

    The same with Shamsiah.



    The "positive time" for changes she said on May 14th turned negative on all fronts. Moody's report said PH government inherited a good economy but the mouths of Mahathir and Lim Guan Eng double handedly ruined it.

    Zeti's gave assurances that the economy is solid, capable of meeting debts, ample reserves and sufficient income from high oil price came out rather hypocritical when as Governor, she seemed to indicate the country was going to the dogs.

    Her statement on new toll charges, GST cancellation and SST implementation, price control mechanism, etc. have yet to be delivered. Council of Eminent Persons (CEP) had not delivered on a single election promise of PH.

    Zeti is losing her reputation fast. She may not realised it but she will be chug aside soon. And she is caught between like a cucumber in between two durians with the possibility she will come out victim.

    It is beyond CEP Chairman, Tun Daim using her to announce promises that will never get delivered and part of it is because it was never Mahathir's flavour of the day or not any day, Josephine.



    As a woman, Zeti may likely be naive of the vengeance Mahathir has kept in him towards her father, the truly eminent economist on rural development, Prof Ungku Aziz. Even at the very late age of 93, Mahathir could not rid of his vengeful nature.

    Does she aspect Mahathir to forget that she was the one that blurt out at the Special Task Force on BNM's forex trading losses the true loss sum of RM31.5 billion?

    She is being used to "clean-up" Mahathir's, Daim's and Tan Sri Nor Mohamed Yakcop's name in the forex debacle. There is nothing more in her than her presence serve to dispel any thoughts by the perception created that she was forced to utter such numbers. She should hold back from denying the number was wrong as long as possible.

    With the latest expose by Third Force and that brought out a public statement from Dato Lokman Nor Adam against Zeti.. Zeti could be a liability and discredit the investigation on or possibly any fix-up of Najib.

    Mahathir could even be looking at her as Najib's accomplice in the 1MDB debacle.

    Like Muhammad, who was pressured into resignation based on mere acquisition of BNM buying land to help Ministry of Finance raise money to pay 1MDB debt, Zeti could suddenly disappear out of the scene and not even be seen doing grocery in Bangsar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If she refuse, the expose on her husband's and children dealing may end up being investigated and made into a case. Talk is, and it is not confirmed yet, that there is no solid case against Dato Najib and he will end up being fabricated with some petty charges. Lets allow MACC and police to do their work first.

      Notice the leak that Najib will get charged for misappropriation of property came with money laundering charges. Latest heard they are leaking stories Datin Seri Rosmah will be charge for AMLA and the asset seized will only be made known today.

      All to buy time.

      Zeti need to buy time too as she is now in a hot soup. It was revealed by Third Force that she knew the RM2.6 billion was genuinely a donation from Saudi and apparently advised the money is to be channeled into Najib's personal account.





      Lokman Nor Adam was reported here to pose the questions:

      Mengapakah Zeti tidak membuat kenyataan kepada SPRM berkaitan identiti penderma tersebut?(Why Zeti did not make any statement to MACC on the real identity of the said donor?)

      Mengapakah Zeti tidak membantu SPRM mendapatkan rekod transaksi dari AMBANK? (Why Zeti did not assist MACC to get the transaction record from AMBANK?)

      Mengapakah Zeti hanya berdiam diri, seolah-olah beliau tidak tahu menahu perihal perkara tersebut? (Why Zeti kept silent as though she does not of the said matter?)
      It did not stopped there.



      The Third Force portal writer, Reggie Jessy has come out in the open and told media that Zeti and current MACC Chief Commissioner, Dato Shukri Abdull had set-up Najib.

      Reggy Jessy has come forward to make a formal police report. It is believed he was being interviewed by police yesterday.

      Does Zeti has room to manouvre?

      If within a matter of days, after the announcement of Tan Sri Vincent Tan's substantive purchase of T7 Global shares that he had to sell under call of cronyism, there is nothing special of Zeti to be given special treatment.

      These days there is nothing special of Nor Yakcop to be given a fresh lease of life in corporate life. He is gone and could possibly be saved from prosecution to save Mahathir's name.

      Delete
    2. Zeti is also stuck with Lokman's expose of her family, as taken from Malaysia Digest here, below,

      PMB president, Datuk Lokman Adam, who was the former Finance Ministry strategic communications director has issued a statement to highlight the matter to the relevant authorities.

      “What is the relation between Zeti, Mahathir, Daim and Nor Yaacob in the MAS and Forex scandals in the 80s and 90s?

      “Malaysia lost more than RM40 billion but why did the PH government refused to reopen the investigation file and even ridiculed the results by Forex Royal Commission of Inquiries (RCI) by saying a RM10 billion loss can’t grow into RM30 billion.

      “If the outcome of an RCI was ridiculed, then what is the purpose of the formation of an RCI for 1MDB?” Datuk Lokman queried.

      In addition, PMB also wants authorities to investigate Zeti's husband Dato Tawfiq Ayman and her two children for their roles in operating Syarikat Al Zir, which was believed to use funds from the Ministry of Education (MoE) to supply malfunctioning water pump systems.

      “In a second scandal involving Dato Tawfiq, he was said to have received illegal commissions to help a third-party profit greatly from a breach of confidential data from the CIMB-Southern bank.

      “Zeti should speak the truth if she provided the confidential data regarding the financial standing of Southern Bank which was used by her husband to gain huge profits.
      Zeti wants to play men's game, then she must not expect any handicap given for her as a woman. The game of corruption, slander and fixing up the innocent is no game of chivalry. From trying to play games to be safe and survive, she can end up victim.

      She can forget any chance of getting her Tun-ship beb!!!!!!!!

      Delete
    3. Kalo dah repot polis buat ape ko bising lagi...biar polis siasat...peliknye kenape selepas umno kalah baru nak dedah dan repot...

      RCI forex semua dah tahu dah lingkup...masih kaciwa?...

      Delete
    4. Geng Najis suka bawak cerita karut marut...spekulasi...

      Delete
    5. Money, Money, Money, It’s A Rich Man’s World





      Actually, there is more to life than just money. Money may be important but money alone is not what life is all about. Many countries have money, plenty of money, but I would never want to live in those countries or even visit them.
      NO HOLDS BARRED



      Since Pakatan Harapan formed the new government about 48 days ago, all we hear every day and all hours of the day is money, money, money. It appears that Pakatan Harapan’s government is only about money. RM42 billion this, RM1 trillion that, RM1 billion here, RM42 million there…everything is about money.



      Press conference after press conference and press statement after press statement it concerns only money.

      Actually, there is more to life than just money. Money may be important but money alone is not what life is all about. Many countries have money, plenty of money, but I would never want to live in those countries or even visit them.



      To Mahathir Mohamad and Daim Zainuddin, a successful country is measured in monetary terms only
      Self-esteem. Pride-of-being. Patriotism. Dignity. Peace of mind. Love and respect for fellow man. Piety. Quality-of-life. Quality education. Racial tolerance. Contentment. Compassion and consideration for the less fortunate plus for animals. Freedom of thought and freedom of choice. Fond memories. These are but some of the many things that are also important.

      But do we hear Pakatan Harapan talking about all this? They only talk about money. They want us to feel as long as we have money in our pockets that is all that matters. And once they recover the RM2.6 billion or RM10 billion or RM42 billion or whatever billions they say Najib Tun Razak stole, and once Najib is siting in jail, all our problems will be over and we can live happily ever after in the Utopia that used to be called Malaysia but now has been renamed Shangri-La.

      Delete
    6. Mana Semak, Imbang Dalam Kerajaan Baharu?



      KEBEBASAN bersuara ialah antara nilai progresif yang menjadi antara tuntutan utama Pakatan Harapan sejak belum menjadi kerajaan.

      Harapan yang diberikan kepada rakyat menggunung tinggi dan memberi gambaran yang keadaan akan berubah drastik kalau mereka memerintah.

      Tetapi, perkembangan terkini seperti projek ECRL yang dijalankan semula selepas sedikit “penyelarasan”, isu kenyataan rasmi kerajaan dalam bahasa Cina dan janji-janji manifesto yang gagal dilaksanakan mendedahkan gambaran itu semakin kelam.

      Kerajaan akan terus mempertahankan dirinya demi mempertahankan dan mengekalkan kuasa walaupun telah melakukan kesilapan demi kesilapan.

      Kes kenyataan rasmi dalam bahasa Mandarin menjadi contoh bagaimana tindakan salah tidak ditegur oleh kalangan ahli sendiri dengan tegas.

      Ditambah lagi dengan isu kawan-kawan baik Perdana Menteri terlibat dalam projek yang sebelum ini dikatakan batal tetapi diteruskan semula.

      Terlalu banyak yang tersirat dan yang berlaku di belakang tabir yang memerlukan jawapan tetapi nampaknya semua itu diabaikan.

      Mungkin mustahil untuk mengharapkan mereka menegur pemimpin mereka sendiri tetapi itulah semak dan imbang dalaman yang penting dan diperlukan.

      Budaya troll dan kempen mereka di media sosial telah menjadikan semua membisu bila timbul isu-isu sensitif.

      Hampir semua ahli dan penyokong mereka nampaknya kesipuan sendiri dan mengalih tumpuan pada orang lain pula.

      Mungkin kuasa yang baru mereka perolehi dan kerakusan yang ditunjukkan telah menakutkan ramai pihak sehingga tidak berani bersuara.

      Senarai mereka yang mahu dibuang dan disingkir masih panjang, dan pasti agenda ini sedang berjalan.

      Isu mengharapkan sentimen anti-Najib dan anti-UMNO masih membelenggu kerajaan baharu, hingga mereka nampaknya terus mengharapkan sentimen ini.

      Walaupun sudah hampir dua bulan berkuasa, tumpuan pada kononnya “memperbaiki kerosakan” sangat berlebihan hingga kerja asasi mentadbir negara seolah-olah diabaikan.

      Laungan slogan kebebasan bersuara perlu mereka buktikan sendiri dengan segera menegur dan memperbetulkan kesilapan pemimpin-pemimpin mereka sendiri. – Mynewshub.cc


      : Sikap kerajaan baru yang tak boleh ditegur atas kesalahan menunjukkan kerajaan kearah suatu pemerintahan "sekular diktator"...

      Delete
    7. aper semak dan imbang , bagi mereka memerintah dulu , nak semak dan imbang selapas 4 tahun baru nampak, nak nampak perubahan pon lagi 10 bulan , sekarang sedang sibuk bersihkan rumah.

      yang 61 tahun memerintah dah buat semak dan imbang ker. kalau ader semak dan imbang takkan tinggal banyak skandal , salah laku, kontrek banyak direct nego, tetiba ader hal yang meletup

      Delete
    8. Siasat semua, bukan sahaja yang tidak berkuasa, kata PAS
      FMT Reporters | June 27, 2018
      Naib Presiden Idris Ahmad berkata SPRM mesti bertindak terhadap semua orang yang hidup mewah melebihi pendapatan.

      Idris Ahmad berkata tidak ada siapa yang boleh atasi undang-undang. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: PAS menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat semua orang yang hidup mewah melebihi pendapatan, bukannya menunggu mereka tidak lagi berkuasa.

      Naib Presiden Idris Ahmad mengulas laporan tentang rampasan harta bernilai RM900 juta hingga RM1.1 bilion dari 6 premis dalam siasatan ke atas 1MDB.

      “Daripada mana kekayaan ini diperolehi? Gaji, menabung, pusaka atau daripada mana?,” katanya dalam kenyataan hari ini.

      “Tangkap sama ada yang berkuasa atau tidak berkuasa. Tidak ada siapa yang boleh atasi undang-undang. Kita tidak mahu apabila ada kuasa semua betul dan benar, kes boleh digugur. Bila tidak ada kuasa, semuanya salah,” katanya.


      Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman hari ini mengumumkan perampasan harta termasuk 567 beg tangan daripada 37 jenama, semuanya bernilai RM51.3 juta, wang tunai dalam 26 jenis, 12,000 barang kemas, semuanya bernilai RM440 juta, termasuk 1,400 utas rantai, 2,200 cincin, 2,100 gelang, 1,600 kerongsang, 2,800 pasang subang dan 14 tiara.

      Barang kemas termahal yang dirampas ialah seutas rantai leher bernilai RM6.4 juta.

      Idris berkata kegagalan bertindak terhadap mereka yang berkuasa memudaratkan negara, ketika ramai rakyat dalam keadaan susah.

      “Rakyat yang menderita. Keluar universiti kerja tidak ada. Biasiswa tidak ada. Hospital tidak cukup doktor pakar. Kos sara hidup meningkat. Harga rumah meningkat. Rakyat masih ramai tidak memiliki rumah,” katanya.

      Delete
  9. kl ada bijan, beverly hills ada bijan, kat sini ada geng bijan!

    ReplyDelete
    Replies

    1. dad...Fuyooo..Hebat lah kan...BILA MACAI BERSATU MENG-"KEPALA BANA"-KAN DAPigs!!! Ini yang diorang nak sangatkan? Yang selama ini diorang peluk cium DAPigs tu, ini hasil yang mereka perolehi. Tapi sekarang, pandai pulak diorang nak 'Kepala Bana' kan DAPigs?

      Kalau sebelum ini, Pengerusi Bersatu yang diagungkan oleh Macai Rejim Pakatan tu juga yang suruh diorang terima perjuangan DAPigs. Kononnya, dasar parti itu selama ini telah disalah tafsir oleh rakyat Msia....

      Padahal dia yang sebelum ini pernah dilabelkan dengan gelaran Musuh Nombor Satu DAPigs juga yang melabelkan parti itu sebagai sebuah parti yang sarat dengan agenda Ultra Chauvinist dan parti paling Rasis dalam sejarah negara.

      Tapi, dek kerana rasa benci kepada Kerajaan BN yang tidak memberi muka kepada kroni - kroni dia membuatkan 'Manusia Suci' dalam Bersatu itu berubah arah dan menyokong DAPigs...demi mencapai agenda gelap dan jijiknya.

      Sekarang, bila dah dapat kuasa, dah berani melakukan apa sahaja yang mereka mahu, Ketua Rejim Pakatan Haprak tu masih lagi cuba nak pertahankan Menteri DAPigs yang telah melacurkan Bahasa Melayu.

      Tinggal lagi, Macai Bersatu diperingkat akar umbi nampak gayanya mula menjadi tak tentu arah apabila Ketua Rejim Pakatan Haprak tu tidak mengambil sebarang tindakan yang sewajarnya bila kedaulatan bahasa Melayu diperkotak katikkan oleh Ah Beng. Maka sebab itu mereka terpaksa meng-KEPALA BANA-kan DAPigs dalam blog sendiri!!!

      Kita tengok aje lah nanti...dah tentu ada episod2 baru dalam hubungan Bersatu dan Dapigs ni nanti bhai !!!!

      Delete
    2. Adakah siaran media dlm bahasa cina sudah menjatuhkan murtabat bahasa melayu?..

      Delete
    3. KBB...Sebagai menteri kabinet Msia, Ah Beng sepatutnya tau dia wajib menggunakan bahasa kebangsaan dalam segala kenyatan rasmi berkaitan kementeriannya...termasuklah segala bentuk siaran media. Ini dah termaktub dalam perlembagaan negara...kalau di negara China, mereka dah tentu melakukannya dalam bahasa mandarin, takkan dalam bahasa melayu pulak.

      Ah Beng ni dalam keghairahannya yang dah sampai tahap gaban tu...agaknya dah terlupa...slogan " Utamakan Bahasa Kebangsaan kita untuk perpaduan dalam negara" kot ????

      Sekarang ni dah berjangkit pulak pada Kulasegaran...kan hari tu dia dah beri PC kementeriannya dalam bahasa Tamil pulak. Nanti kalau ada lantikan menteri dari Sabah atau Serawak...guna bahasa Iban atau Bajau pulak...Fuhhh.. Hebat betul kerajaan caca merba Fuckatan Haprakan ni kan !!!!!!

      Delete
    4. Lompat parti bukan budaya politik Malaysia



      KUALA LUMPUR: Lompat parti tidak boleh dijadikan budaya politik Malaysia, kata Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria.

      Beliau berkata, ini kerana kesannya amat besar seperti tidak memberi kestabilan dalam politik dan pentadbiran negara.

      Biasanya, kata beliau kurang daripada lima peratus pengundi memilih atas faktor peribadi atau faktor selain daripada dasar dan prinsip perjuangan parti.

      “Budaya seperti ini boleh memberi imej negatif kepada bangsa Malaysia tidak amanah kepada mandat rakyat dan tidak boleh dipercayai,” ujarnya.

      Tambahnya, seseorang calon sudah pasti dapat merasai apa juga suasana sebelum mengambil keputusan untuk menerima sebagai calon dalam pilihan raya.

      Katanya lagi, lompat parti bukan sahaja memberi kesan kepada individu yang melompat dan pengundi berkaitan malah dapat memberi implikasi tertubuhnya kerajaan tanpa mandat majoriti.

      Justeru, ujar beliau sudah tiba masa Malaysia menggubal akta berkaitan lompat parti bagi menjaga kewibawaan bangsa dan melahirkan pemimpin yang berprinsip.

      Semalam, Ahli Parlimen Bagan Serai, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali mengumumkan keluar Umno dan menjadi wakil rakyat Bebas menyokong kerajaan Pakatan Harapan - HARAKAHDAILY 25/6/2018


      : Projek lompat parti beramai-ramai sedang diusahakan, tunggu sehingga tamat pemilihan UMNO....

      Delete
    5. Biar ler lompat parti ader masalah ker, kalau kepimpinan anda hebat tak perlu akta.


      nak tanyer adakah melantik pemimpin dalam pru termasuk dalam rukun iman

      Delete
    6. Kami lebih suka bantuan wang tunai, kata nelayan P Pinang
      Melissa Darlyne Chow | June 26, 2018
      Pengerusi Persatuan Nelayan Pulau Pinang, Nazri Ahmad berkata elaun kos hidup bukan dalam bentuk wang tunai akan membawa masalah.

      Nelayan di Pulau Pinang berkata, bantuan yang dikreditkan ke akaun bank lebih baik. (Gambar Bernama)

      GEORGE TOWN: Nelayan di Pulau Pinang lebih suka menerima elaun kos sara hidup (COLA) daripada kerajaan dalam bentuk wang tunai, kata Persatuan Nelayan Pulau Pinang.

      Pengerusi Nazri Ahmad berkata bayaran COLA dalam bentuk lain boleh membawa masalah kepada mereka.

      “Contohnya, jika kami beli 1 kilogram beras untuk RM30, ada kemungkinan kami hanya memperoleh separuh beg beras. Kami bimbang akan ada banyak masalah.

      “Jika wang tunai diberikan kepada nelayan, wang dikreditkan terus ke akaun bank kami. Ada jaminan,” katanya dalam ucapan pada mesyuarat agung tahunan ke-33 persatuan itu di Batu Maung hari ini.


      Turut hadir, Exco Pertanian dan Industri Asas Tani Dr Afif Bahardin yang kemudian merasmikan mesyuarat itu.

      Komen Nazri susulan kenyataan baru-baru ini oleh Dr Afif yang mencadangkan kad subsidi makanan dan keperluan lain diberikan kepada nelayan, bukan pemberian wang tunai.

      Beliau juga mencadangkan kad pintar untuk nelayan yang memerlukan subsidi minyak diesel.

      Selepas majlis itu, Dr Afif mengambil perhatian pandangan nelayan dan berkata kerajaan negeri memahami kesusahan mereka.

      Beliau akan mengkaji cadangan kad subsidi itu dengan lebih lanjut.

      “Bagaimanapun, kerajaan juga akan menanggung kos jika bayaran wang tunai diberikan. Kita perlu kaji perkara ini bagi memastikan tiada ketirisan.

      “Ya, kita perlu terus memberikan bantuan kepada nelayan dalam apa jua bentuk tetapi perlu penambahbaikan bagi memastikan keberkesanan dan kemapanan dalam membantu nelayan,” katanya.

      Katanya, kehadirannya di mesyuarat agung tahunan persatuan itu bagi mengadakan perbincangan awal berhubung isu yang dialami nelayan.

      “Kita tidak boleh fikir semuanya akan berjalan lancar. Saya percaya peranan kerajaan adalah terus terlibat dengan nelayan,” tambahnya.

      Delete
  10. geng bijan....ko kopi paste banyak2 dari blog org umporno gile tu apa hal

    ko pun dah sama macam bijan jugak.....sekarang bijan dah cakap org lain pun dapat derma....tak pasal2 fbi nak siasat michele obama pulak dah

    bijan ni makin lama makin pengor dah....ko pun ikut pengor.....lantak ko la bijan....

    dulu bijan tak ngaku berak tengah jalan...sekarang dia dah mengarut org lain pun berak tengah jalan.....macam budak tadika dah....mampuihhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad....Tengok lah...hebat tak penyelesaian yang dilakukan kepada KEGAGALAN Rejim Pakatan menunaikan Janji Manifesto mereka.... Cara yang paling mudah dan berkesan sekali ialah dengan mengguna dan mengitar semula semua polisi yang dilaksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini....dah takde modal lah tu !!!!

      Kalau dulu, diorang tuduh Kerajaan BN mengamalkan Kleptokrasi. Tapi sekarang Rejim Pakatan kembali membudayakan amalan Kroni Madey sejak dulu lagi. Projek billion-billion kena sakau secara terbuka...difaraidkan sesama sendiri beb...

      Dulu diorang dakwa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia sebagai RASUAH. Tapi bantuan yang dituduh rasuah itu juga yang mereka teruskan dengan nama baru BASAH.

      Sebelum ini, semua projek usahsama Kerajaan Malaysia - China dilabel sebagai tindakan menggadai kedaulatan Negara. Tapi hari ini, alasan Rejim Pakatan dalam usahasama tersebut adalah untuk selamatkan hutang Negara.

      Banyak lagi polisi Kerajaan BN yang dikitar semula tanpa rasa malu oleh puak Rejim Pakatan Haprak ni. Tapi, itulah jenis pemimpin Hipokrit yang memiliki sifat persis seperti para Munafik.... Bercakap tak serupa bikin. Penyudahnya, pengikut bawahan juga yang melekat bau hancing satu badan bhai !!!!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuiii...kikihkiokikikik..

      Delete
    2. Bahasa Melayu sebagai medium rasmi kerajaan



      BAHASA adalah medium dan wahana untuk berkomunikasi dan melebarkan jaringan sosial serta menjadi alat perpaduan negara. Negara India pada suatu masa pernah berlaku kegegeran sosiopolitik akibat isu bahasa kerana kerencaman etnik negara itu sehingga bahasa Inggeris dipilih menjadi bahasa rasmi. Bahasa Melayu dalam denai sejarahnya, pernah menjadi lingua franca yang dipertuturkan oleh 84 bangsa yang datang berdagang ke Melaka dalam abad ke-15. Bahasa Melayu terus berkembang dan diperkayakan dengan penambahan kosa kata pinjaman daripada pelbagai bahasa dalam dunia ini.

      Para leluhur tanah watan ini dalam membina peradaban dan jatidiri negara pasca kemerdekaan telah berjaya mengangkat martabat bahasa kebangsaan ke dalam Artikel 152 Perlembagaan negara. Kini dengan wewenang politikus cauvanis atas nama keterbukaan dan persaingan global telah meremehkan bahasa kebangsaan dengan semudah memetik jari. Bangsa yang gagah berdiri seperti Jepun dan Perancis tetap dengan bangga menjulang bahasa mereka, mengapa kita membiarkan malapetaka ini muncul di negara ini pasca PRU14. Rejim pragmatis sekular negara ini harus sedar, merosakkan kontrak sosial negara ini adalah seperti membakar jerami perpaduan yang dibina lebih enam dekad.

      Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang menggunakan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan semalam amat tidak wajar. Tindakan beliau boleh mencetus suasana tidak tenang dan selesa dari kalangan rakyat dan boleh dianggap sebagai usaha merendahkan bahasa kebangsaan negara ini.

      Sebagai Menteri Kabinet, seharusnya beliau memahami sensitiviti rakyat di negara ini. Melakukan sesuatu yang lain dari yang lain dalam formaliti kerajaan boleh menyebabkan persepsi buruk rakyat terhadap beliau dan kepimpinan kerajaan Pakatan Harapan serta rakyat merasa tidak selesa dengan keadaan yang berlaku.

      Sebagai menteri kanan kerajaan persekutuan Lim Guan Eng perlu sedar bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan yang menjadi pengikat semua bangsa di negara ini. Beliau adalah pemimpin negara dan mesti menunjukkan contoh teladan bagi menyemai perpaduan dan kesatuan rakyat berbilang kaum melalui apa juga cara termasuk menggunakan bahasa Melayu. Tidak salah untuk beliau menggunakan bahasa Mandarin dalam berkomunikasi, tetapi biarlah dalam bentuk yang tidak formal. Dalam urusan rasmi kerajaan, beliau mesti menggunakan bahasa rasmi agar mesej dan maksudnya boleh difahami oleh semua bangsa. Jika beliau menggunakan tiga bahasa sekalipun, Bahasa Melayu mesti mendahului daripada bahasa lain dalam pertuturan dan penulisan. Dengan demikian, ia adalah usaha mendidik masyarakat terutama bangsa lain agar mengerti dan memahami bahasa kebangsaan negara.

      Dalam hal ini, ingin diajukan persoalan kepada kerajaan Pakatan Harapan sekarang, apakah dasar mereka terhadap Bahasa Melayu? Apakah Bahasa Melayu mahu dimartabatkan dan dipertahankan, atau adakah Bahasa Melayu tidak memberi makna dan kepentingan apa-apa terhadap terhadap dasar kerajaan? Apakah kerana kerajaan PH yang ditunjangi oleh pelbagai parti dan berbilang kaum maka Bahasa Melayu juga sudah tidak dipedulikan kerana mahu meraikan kelainan bangsa yang ada dalam kerajaan PH sekarang?

      Jika benar Bahasa Melayu dimartabatkan, ditinggikan dan dipertahankan maka Menteri Kewangan mesti meminta maaf secara terbuka atas tindakannya itu manakala Perdana Menteri mesti menegur semua anggota kabinetnya agar menjadi Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam apa juga bentuk komunikasi rasmi kerajaan. Jika tidak, jangan salahkan rakyat jika medium komunikasi dalam syarikat, NGO, badan kerajaan malah institusi pendidikan juga akan menggunakan pelbagai bahasa kerana mengikut contoh pemimpin negara sekarang.

      Bahasa adalah jiwa bangsa, merosakkan kelestarian bahasa Kebangsaan adalah seperti merabik keharmonian tanah leluhur ini. Rejim baru Malaysia jangan memicu ketidakharmonian negara ini, tunaikan manifesto kamu atau rakyat akan menghumban kamu ke dalam bakul sejarah!

      Delete
  11. "after the incredible defeat of their Big Boss, one after another of those GLC Chiefs has either resigned or about to be jobless soon. At least 53 GLC Chiefs had sung songs of praise for Najib or actively campaigned for the ex-prime minister. And it’s not hard to understand why some of them were freaking sad after the humiliating defeat of Najib Razak"

    geng bijan....if u still have a pinch of dignity, when are u going to resign as bijan anal licker?

    at least those bijan balls lickers know when to call it quit....and they get paid handsomely......i believe u get peanuts....that is why u don't know when to stop.......normally monkey has very tiny brain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad...apa citer ni haah ???? Bila Kroni Madey, si Vincent Tan tu kata dia nak jual saham dalam syarikat T7 Global yang dapat projek ECRL, mula la Macai Rejim Pakatan Haprak tu nak berkokok tak tentu arah.

      Tapi diorang lupa pada persoalan, kenapa tiba-tiba si Vincent tu nak jual saham dia selepas Ketua Rejim Pakatan semalam tergamam bila isu itu dibangkitkan oleh rakyat Msia yang waras !!!

      Rupanya, selepas PRU yang lalu, saham Syarikat T7 Global merundum dari 47 sen kepada 35 sen. Masa tu lah si Vincent, atas arahan Madey beli banyak2 saham syarikat tersebut.

      Sekarang, selepas diumumkan projek ECRL tu akan diteruskan, saham syarikat tersebut melonjak naik kepada 50 sen. Maknanya , si Vincent dah Untung Atas Angin sebanyak 3.1 BILLION dalam tempoh masa 41 hari Rejim Pakatan memerintah. Hari tu ada cai kat sini tanya berapa banyak Vincent sudah kaut untung ...puas hati tak dengan jawapan sahih yang diberikan tu haah ???

      Vincent dan Madey untung billion2....Kesaian...Macai dapat bau hancing je bhai !!!!

      Delete
    2. no wonder when u pay peanuts, u get monkey!

      phewww.....

      Delete
    3. Muga hayat Mahathir yang sampai ke PRU15


      Dato Huan Cheng Guan Penang menulis:

      Saya baca ini pun ketawa besar . Tun M kata Najib may not be around to participate in next GE .

      Dulu Cikgu Inggeris saya dia ajar dan kata itu perkataan 'may ', bermakna mungkin bolih dan mungkin tidak bolih.

      Masih fresh dalam memori saya, dalam kempen ceramah di merata PRU 14, Nga Kor Meng dan Hew Kuan Yew @ superman pun kata mereka DAP hanya gunakan Tun M sahaja dan Tun M akan MAY not be around very soon kerana umur Tun M pun dah mencecah 93 tahun.

      Apa apa pun, Dato Sri Najib may be around to contest or not, that is another story.


      Jangan dok tiap tiap hari maki hamun DSNR sudah. Yang sudah memang pergi lah buat kerja , tak payah lah everyday dok run down DSNR .

      Apa apa pun hati saya tak sebusuk macam Nga Kor Ming dan Hew Kuan Yew dari DAP kerana dalam ceramah di merata tempat, MEREKA KATA TUN M WONT BE AROUND VERY SOON.

      Tapi, saya tetap doakan Tun M panjang umur dan Dato Sri Najib Razak tetap hero dan pemimpin yang saya hormati untuk selama lamanya.

      Delete
    4. Ko kuat temberang seblm ni wahai Geng najis...sape yg bagi maklumat kpd ko vincent tan kaut 3.1 billion?...ko ni stockbroker?...

      Delete
    5. KBB...Madey ni memang kuat temberang lah. Cuba kau tengok..logik ke tak logik cakapnya masa menerima tetamu di sambutan Aidil fitri kat Sri Perdana tempoh hari tu bhai...Kalau nak chong pun, agak2 lah kan !!!!

      Dr M, even a robot couldn’t possibly have shaken 55,000 hands in 15 hours !!!!!!



      THE THIRD FORCE

      Dr Mahathir Mohamad claimed yesterday that he shook hands with 55,000 people in gratitude for having “crippled the law of tyranny.” The Prime Minister was reported by Free Malaysia Today (FMT) as having said this during the Cabinet’s Hari Raya Open House do in Putrajaya yesterday. Now, let’s take a moment here to do the math.

      For the sake of discussion, let’s assume that Mahathir did shake 55,000 hands and spent one second shaking each person’s hand. Under the circumstances, he would have had to spend 55,000 seconds or 15.28 hours in total, standing there alone like a moron to soil his hand with the sweat of 55,000 people. But that would have been impossible, considering that even a robot would need to let go of one hand before attempting to shake another.

      So you see, even in this hypothetical scenario, the Prime Minister would have had to spend 55,000 + 55,000 – 1 seconds – to say the least – to shake the hands of 55,000 people. Under these circumstances, he would have had to spend at least 30.56 hours standing there alone like a moron just to shake the hands of 55,000 people. But did we see him do that?



      No.

      The last I checked, planet earth makes a full rotation around its axis once every 24 hours. But the Raya do did not even last 15 hours. And even if it did last 30 hours, not even a robot would have been able to shake 55,000 hands in 55,000 + 55,000 – 1 seconds even if the ‘people’ who shook hands with this robot were themselves robots moving on a conveyor track.

      Nice try Mahathir.

      Delete
    6. 61 tahun tidak faham lagi ke...



      BAHASA anugerah Allah untuk memudahkan berkomunikasi. Sudah 61 tahun merdeka, sudah tentu kita faham bumi yang dipijak dan langit yang dijunjung. Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi kerajaan, kemudian diikuti oleh bahasa lain jika perlu. Tiba-tiba rakyat Malaysia dikejutkan dengan tindakan Menteri Kewangan Malaysia Baru mengeluarkan kenyataan media utama Kementerian Kewangan dalam bahasa Mandarin. Perkara yang tidak dijangkakan boleh berlaku di dalam kerajaan baru dan rakyat Malaysia setelah 61 tahun merdeka.

      Bahasa Melayu yang digunakan selama ini tidak mendatangkan masalah. Malahan ramai dalam kalangan orang bukan Melayu menulis dan bertutur dengan baik. Kenapa pula Menteri Kewangan Lim Guan Eng cuba mencari pasal dan mewujudkan suasana yang tidak kondusif.

      Sepatutnya ini bukan menjadi agenda keutamaan LGE dan kerajaan baru sehingga menimbulkan suasana yang tidak selesa. Apakah tindakan ini mendapat restu anggota kabinet? Apakah sengaja untuk mengalih isu ekonomi yang agak suram? Apakah sengaja supaya rakyat tidak membincang isu janji manis di dalam manifesto PH yang menjanji bintang dan bulan, seolah-olah menang akan dapat dilaksanakan terus pada esok hari? Tiba-tiba lain pula jadinya.

      Apakah sikap pejuang bahasa yang menjadi penyokong tegar PH dalam isu ini?

      Delete
  12. Kj oportunis, populis dan pentingkan diri. Tiada kejujuran dan keikhlasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bercakap Pasal Kedaulatan BM, PKR & AMANAH berbelit pertahan LGE



      Anggota Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil mempertahankan tindakan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan media dalam tiga bahasa.

      Beliau berkata, lazimnya kenyataan media akan dikeluarkan dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, namun dalam keadaan tertentu - misalnya jika melibatkan terma yang sukar difahami - ia perlu diterjemahkan kepada bahasa Cina.

      "Semua kenyataan berkenaan tugasnya sebagai menteri kewangan ditulis dalam bahasa Melayu dan Inggeris, tetapi memandangkan beberapa terma teknikal telah diterjemah secara salah dalam laporan bahasa Cina (maka terjemahan itu diperlukan).

      "Bagi perkara melibatkan terma teknikal dan kewangan, mungkin perlu diterjemah ke bahasa lain seperti bahasa Cina dan Tamil," katanya kepada Malaysiakini.

      Fahmi menceritakan pengalamannya sebagai pengarah komunikasi PKR yang kerap dihubungi wartawan media bahasa Cina bagi memastikan terjemahan mereka terhadap kenyataan yang dikeluarkan betul.

      "Misalnya istilah ketua umum tak diterjemah secara terus dalam bahasa Cina, media berbeza boleh gunakan takrifan berbeza untuk jawatan sama," katanya lagi.



      Tindakan Lim mengeluarkan kenyataan berhubung isu Tun Razak Exchange pada 21 Jun lalu dalam tiga bahasa - Melayu, Inggeris dan Cina - dikritik laman Facebook "Friends of BN".

      Lim bagaimanapun mempertahankan tindakan itu melalui satu kenyataan semalam namun ia hanya dibuat dalam bahasa Cina, menambahkan lagi kritikan terhadapnya.

      Tanya sebelum kecam

      Dalam satu kenyataan hari ini, Lim berkata beliau tetap mengutamakan bahasa Melayu tetapi akan turut menggunakan bahasa lain di media sosial dan bahasa Cina untuk berkomunikasi dengan akhbar Cina.



      Beliau juga menjelaskan kenyataan berbahasa Cina yang menjadi pertikaian itu dibuat "tanpa kepala surat rasmi Kementerian Kewangan”.

      Sementara itu, Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad berkata Lim mungkin bertujuan memberikan kefahaman terperinci kepada pembaca berbahasa Cina yang kurang faham dengan kenyataan pertama isu TRX.

      "Kenyataan pertama mungkin kurang memberi penjelasan dan kenyataan kedua...mungkin bagi menjelaskan kekeliruan daripada kenyataan pertama," kata pengarah komunikasi AMANAH itu.

      Beliau berkata semua pihak perlu melihat sebab tindakan Lim terlebih dulu sebelum mengkritiknya.
      "Saya pun tak tahu (tetapi) janganlah semua benda kita nak kecam tanpa mengambil kira penjelasannya sendiri berhubung perkara ini. Tanya dulu sebelum kecam," katanya lagi.

      : Tidak perlu buat macam-macam alasan, silap hari bulan bila PH kerap buat alasan dan terbiasa nanti jadi macam menteri-menteri BN keluar kenyataan-kenyataan 'bodoh'...Sebelum ini Salahuddin Ayub buat kenyataan yang 'bodoh' macam Ahmad Maslan, kini Fahmi dan Khalid pun macam nak ikut jejak. Elakkan perkara yangg boleh menimbulkan kontraversi. Payah ke nak minta maaf atas kesilapan ini? Rakyat tak marah pun kalau minta maaf, tapi rakyat benci dan meluat dnegar pelbagai alasan........

      Delete
  13. geng bijan masih dok kopi paste dari another dick in headwall!....aku dah baca animal farm tu di tahun 1984 dulu. ko kopi paste ko paham ke cit animal farm tu?

    satu lagi ko baca la 1984......nanti ko bole la komen sikit.....jangan dok kopipaste dr org yg tak berapa jelas tu...

    don't consume too much peanuts!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Tiada pengesahan PDRM barang rampasan bernilai RM900 juta milik Najib Razak....


      Blog Rakyat 14

      Jumlah keseluruhan nilai barangan dirampas di kediaman berkaitan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ialah antara RM900 juta hingga RM1.1 bilion, kata Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh.

      Dalam sidang akhbar sebentar tadi, beliau berkata, pada 21 Mei hingga 25 Jun lalu, JSJK sudah buat pengiraan dan pemeriksaan barang dirampas.

      “Pengiraan dan pemeriksaan ambil masa lama kerana angka adalah besar.



      “Lapan pasukan khas terdiri daripada pakar dan pegawai terbabit dalam pengiraan dan pemeriksaan membabitkan 150 anggota,” katanya.

      Beliau berkata, 25 beg daripada 72 beg mengandungi barang kemas seperti cincin, berlian, gelang dan subang yang keseluruhannya sebanyak 12,000 barang.

      “Jumlah pasaran barang kemas yang dirampas berharga kira-kira RM880 juta.

      “Cincin sebanyak 2,200 unit, subang 2,800 unit, broch 1,600 unit, tiara 14 unit.

      “Barang paling berharga adalah seutas rantai emas white diamond berharga RM6.4 juta,” katanya.
      Amar Singh berkata, sebanyak 567 beg tangan membabitkan 37 jenama seperti Hermes, Prada dan Chanel berharga kira-kira RM51.3 juta.

      Katanya, sebanyak enam beg mengandungi 423 utas jam tangan bernilai RM78 juta membabitkan lebih 100 jenama.

      TIADA PENGESAHAN PDRM BARANG RAMPASAN BERNILAI RM900j MILIK NAJIB RAZAK...APASAL ERRRK ????

      Sumber: Blog Rakyat 14

      Delete
    3. Guan Eng terus dibidas
      AZLINA OTHMAN 27 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1K
      ANIZAM
      ANIZAM
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      JOHOR BAHRU - Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mempertahankan diri mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Inggeris dan Cina ketika beliau membincangkan isu Tun Razak Exchange pada minggu lalu terus mendapat kecaman.

      Terkini, Naib Yang Dipertua 1 Perkasa Johor, Anizam Wan Hassan berkata, perbuatan tersebut jelas menimbulkan rasa kurang senang rakyat Malaysia.


      “Malaysia terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum serta majmuk iaitu bangsa Melayu, India, Cina serta Bumiputera yang pelbagai etnik yang kita semua sedia maklum bahasa kebangsaan adalah bahasa Melayu.

      “Malah, perkara tersebut telah termaktub dalam Perlembagaan Negara Perkara 152 yang hanya bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan bukannya bahasa Cina ataupun Tamil,” katanya dalam satu kenyataan.

      Anizam berkata, sebagai Menteri Kewangan, Guan Eng sepatutnya faham tentang perkara tersebut.

      “Kami tidak mempertikaikan parti mana yang memerintah ataupun siapa menteri yang dilantik tetapi mereka perlu bertindak sebagai kerajaan yang adil dan bertanggungjawab serta mengikut Perlembagaan Negara sedia ada," katanya.

      Beliau berkata, Menteri Kewangan terbabit boleh menggunakan bahasa ibunda beliau semasa dalam parti DAP tetapi tidak untuk kenyataan dalam tampuk pemerintahan kerajaan Malaysia.

      Delete
    4. kalau tak der pengesahan takkan tetiba barang tue ader kat umah najib , takkan malaikat kota yang hantar , takkan najib tak tahu saper punyer barang . agak agak ler nak kuntau pon

      Delete
  14. Ramly Burger....Ini jawapan kepada soalan yang kau tanyakan tu bhai...Semoga kau puas hati dengan pencerahan yang amat2 sahih ni !!!!!

    Najib: One of Mahathir’s people collected RM10mil in cash from me for GE13
    June 28, 2018 Raggie Jessy



    Dato’ Seri Najib Tun Razak has alleged that “one of Mahathir’s people” collected RM10 million in cash from him for the 13th general election back in 2013.

    According to Najib, the money was collected from his residence in Jalan Duta.
    As to why the cash was at Pavilion Residences, he explained that it was a scramble following the election results.
    According to Najib, Dr Mahathir knew this well as it was the same practice in the past when he was Umno president.


    PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak has alleged that “one of Mahathir’s people” collected RM10mil in cash from him for the 13th general election back in 2013.

    In an exclusive interview with Malaysiakini, the former premier described the person, who is a well-known swimmer, as one of the prime minister’s trusted aides.

    According to Najib, the money was collected from his residence in Jalan Duta.

    Though Najib revealed the name of the said aide, the online portal is withholding his identity pending his response.



    In response to being reminded that the amount was recovered after the election, Najib said: “You will not know how much it (an election campaign) costs exactly. And you will not know as well how much people will contribute to you.”

    “It is impossible to have a clean zero balance so to speak. In any case, when you fight an election, you have to spend pre-election, during election and post-election.

    “Don’t forget I was president of the party of Umno and BN with 13 component parties.

    “Running a major party with three million members like Umno is an expensive affair. And again, it is on record, when Mahathir resigned, he handed over RM1.4 billion to (his successor) Abdullah (Ahmad) Badawi in assets and cash.

    “That is on record. So when you consider the context, it is a fraction of the amount,” he added.

    However, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad did not hand over RM1.4bil in cash.

    When alerted to this fact, Najib said: “Yeah, there was some cash, but during election time, you don’t transact using the banking system because money is required immediately by the party.”

    But why was the RM116 million found in 26 different currencies?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib said that part of the cash hoard belonged to him, because he had been “travelling for over 30 years”.

      “But there were also contributions in foreign currency, some people rather contribute in foreign currency,” he added.

      As to why the cash was at Pavilion Residences, he explained that it was a scramble following the election results.

      “Because it all happened in a hurry, you see. We had to vacate within two hours the PMO (Prime Minister’s Office) and Sri Perdana.

      “Mind you, in PMO, there is a strong room (huge safe) built by my predecessor and also at Seri Perdana, there is a strong room, so that was designed.

      “The intention is quite clear. They know when you fight an election, you also have to maintain cash. The opposition knows it as well. They also maintain cash.

      “I know it is not something that is known in the public realm but it is not peculiar. It has happened in the past and until we change the rules and the law in terms of election funding, this will continue,” he added.

      According to Najib, Dr Mahathir knew this well as it was the same practice in the past when he was Umno president.

      On Wednesday, Federal Commercial Crime Investigation Department (CCID) director Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh told a press conference that it took police over a month, from May 21 to June 25, to ascertain the value of the cash and items seized from six residences linked to Najib.

      With cash and items seized amounting to between RM900mil and RM1.1bil, Amar has said that this was the biggest seizure in Malaysian history.

      Source: The Star Online

      Delete
    2. Part of the cash milik najib....yg lebih milik umno?...ade bukti milik umno?...adekah MT ade rekpd banyak mana cash milik umno?..

      Banyak mana Wedding gift?....

      Delete
    3. KBB dan dad...ini untuk melenyapkan segala gundah gulana kau orang berkaitan PC Dato' Amar tu bhai !!!!

      Here’s how the value of items seized by PDRM came to RM1 billion

      June 28, 2018




      Jae Senn

      1. The stash included RM114 million to RM116 million in campaign funds, possibly for UMNO “carpet bombing”. No official paper trail, so we don’t know the details yet.

      2. There was also the cash and valuables seized from Najib’s daughter and husband’s condo. Najib’s son-in-law, Daniyar Nazarbayev, is the nephew of Kazakhstan’s president, Nursultan Nazarbayev. He’s from a wealthy ruling class and wedding gifts from his mother, gifts that included gold and jewelry.

      Their wedding was attended by VVIPs from both Malaysia and abroad, with many of these guests parting with expensive gifts that probably ran into the millions. These gifts, coupled with their personal belongings and cash, were seized in the police raids.



      3. The condos of Tan Sri Desmond Lim Siew Choon and his wife, Datin Cindy Lim, were also raided by the authorities. Some may refer to the duo as Najib’s friends, while others may prefer to call them his cronies. Pictures from the raid clearly showed many boxes labeled “Datin Cindy” being wheeled out of the Pavilion condo

      The said boxes contained nothing but luxury handbags. Tan Sri Desmond Lim is one of the wealthiest individuals in Malaysia, with a net worth of over RM2.4 billion. He has a 35.5% stake in Malton, a 37.2% stake in Pavilion REIT, and a 17.5% stake in WCT (which he spent over RM600 million to acquire in late-2016).

      4. The valuables seized included high-quality counterfeits which were also valued at the price of genuine products for the time being. The jewellery and gold seized were valued at RM440 million, though through some fancy math and ‘logic’, that value miraculously ballooned to RM880 million. It was argued that with all the “workmanship” involved, the current market value would be 50-100% higher.

      5. Now, we have to remember that all three condos raided in Pavilion did not belong to Najib. The said units were merely “connected” to him and were owned and occupied by other high net-worth individuals. But what about the items seized at Najib’s private residences and Sri Perdana?

      6. Well, nothing was found at Sri Perdana, as expected. A few boxes of personal items were seized from his private residence (the value of the items have not been disclosed), and an old safe that took 2 days to open only had some old currency notes (maybe he’s into numismatics) and his wedding certificate.

      7. Dato’ Sri Najib Tun Razak has said that he will stay and fight his case in court to clear his name. By the rule of law, everyone is entitled to the benefit of being innocent until proven guilty, without being lynched in the court of public opinion through trials by media.

      However, this is Tun M we’re talking about, a man who’s most adept at demonizing his opponents by repeated trials-by-media (e.g. Anwar = sodomite & masturbator; Pak Lah = sleeps on the job; etc.).

      The perception has already been created that the luxury condos at the Pavilion belong to Najib, all the luxury items seized belong to Rosmah Mansor, and that Najib had used RM1 billion of taxpayers money to amass all this cash and valuables.

      Welcome to Malaysia Baru!


      Delete
    4. Wakil rakyat pembangkang tetap dapat elaun: Mohd Amar
      SITI FATIHAH AWANG 27 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore434
      Wakil rakyat pembangkang tetap dapat elaun: Mohd Amar
      Mohd Amar ketika ditemui media semasa Majlis Sambutan Hari Raya Yayasan Islam Kelantan (YIK) di Nilam Puri, hari ini.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU – Kerajaan Negeri Kelantan membayangkan akan memberikan elaun kepada wakil rakyat pembangkang di negeri itu.

      Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, perkara tersebut telah dibincangkan dalam mesyuarat exco kerajaan negeri minggu lalu dan keputusan untuk memberikan elaun tersebut telah disepakati.


      “Bagaimanapun berapa jumlahnya itu belum kita tentukan. Banyak pendapat yang diterima, ada yang kata bagi separuh, ada yang kata bagi penuh. Maka keputusan jumlah itu masih belum kita putuskan,” katanya kepada media di sini.

      Terdahulu, beliau mengiringi Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob pada Majlis Sambutan Hari Raya Yayasan Islam Kelantan (YIK) di Nilam Puri di sini.

      Mohd Amar berkata, wakil rakyat negeri ini diberikan elaun sebanyak RM100,000 setahun bagi membolehkan setiap urusan dilaksanakan bersama rakyat.

      Delete
    5. Ada barang tiruan?...hihihi..siapa yg buat cerita karut ni?..

      Delete
  15. Najib’s RM1 Billion ‘Valuables’ Is Anwar’s Mattress





    Bukit Aman’s Commercial Crimes Department Director, Amar Singh, told the IGP that they have not yet fully valued the seizure. But he was told not to worry about the real value because they need him to announce the figure of ‘RM1 billion and most probably more’. The word ‘million’ no longer impresses Malaysians. They must use the word ‘billon’ even if they need to say half-a-billion or three-quarters-of-a-billion. Whatever it may be, use the word ‘billion’.

    THE CORRIDORS OF POWER



    This is just like what happened 20 years ago back in 1998. They dragged what was supposed to be the mattress from the apartment in Tivoli Villa — where Anwar Ibrahim allegedly had his sex romps with numerous boys and girls — in and out of court every single day of the trial.



    TV stations showed Malaysians this mattress being carried from the police lorry into court and out again at the end of the day. They then leaked the story that the DNA test on the mattress proved that Anwar, Azmin Ali, Azizan Abu Bakar and Azmin’s wife Shamsidar Taharin (plus many more unidentified people) had sex on that mattress.



    This was the ‘smoking gun’ to prove that Anwar had sex with many boys and girls
    Did Anwar use that mattress to have sex with Azmin, Azizan and Shamsidar on different occasions? Or did they all have sex together in a three-some or four-some? That they never revealed. They just spread the story that the four of them (plus many more unidentified people) had used that mattress for sex and then left it to the imagination of millions of Malaysians to figure out whether it was Anwar versus one at each time, or Anwar with all three at the same time.

    In the end the mattress quietly disappeared. The mattress was inadmissible as evidence and really had nothing to do with the trial. The mattress was merely a prop to sensationalise what may have been a boring trial. The mattress was, kononnya, the ‘smoking gun’ to prove that Anwar had sex with many, many boys and girls on that bed in Tivoli Villa.



    They said the mattress proved that Anwar had sex with Shamsidar, Azmin’s wife
    And it worked. Without the mattress it was merely an allegation that could not be proven. With the mattress in plain view on your TV screen every night, Anwar is undoubtedly guilty of having sex with many boys and girls — Azmin, Azizan and Shamsidar included.

    In fact, when the ten of us were detained under the ISA in April 2001, we were told by the Special Branch that Anwar and Azmin did have sex and that they were gay lovers. If Azmin would like to make a police report, I can give the police the name of that Special Branch officer who told us that Anwar and he were gay lovers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amar Singh was told to announce the value as RM1 billion or more
      Anyway, today’s press conference (Value Of Cash And Goods Seized From Najib-Linked Residences Amounted To About RM1bil), which we knew about yesterday (PDRM To Announce The Value Of Valuables Confiscated From Najib Tomorrow), was done on the instructions of Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Mahathir needs Malaysians something new to talk about other than the Ringgit is sliding against the US Dollar, the Bursa Malaysia is collapsing, Vincent Tan’s insider-trading crime, petrol price went up instead of dropping to RM1.50, the ECRL is on after all and at an increased price, Lim Guan Eng’s booboo on the Mandarin as an official language stunt, the price of goods going up after implementing zero GST, and much more. And he wants today’s press conference on Najib’s valuables amounting to RM1 billion to be that distraction.

      Bukit Aman’s Commercial Crimes Department Director, Amar Singh, told the IGP that they have not yet fully valued the seizure. But he was told not to worry about the real value because they need him to announce the figure of ‘RM1 billion and most probably more’. The word ‘million’ no longer impresses Malaysians. They must use the word ‘billon’ even if they need to say half-a-billion or three-quarters-of-a-billion. Whatever it may be, use the word ‘billion’.

      So, Amar Singh held the press conference today and announced that the value of the ‘loot’ seized from Najib was around RM1 billion and maybe even RM1.5 billion or RM2 billion on the open market. If the value on the open market is RM1.5 billion or RM2 billion, what is that RM1 billion? Is it on the ‘closed market’?



      All this is worth RM1 billion, or maybe RM1.5 billion, or maybe even RM2 billion
      Who was the valuer? Christies? No, it was the police officers who did the estimate of ‘RM900 million to RM1.1 billion and probably even RM1.5 billion or RM2 billion’.

      Okay, most important of all, do all these RM900 million or RM1.1 billion or RM1.5 billion or RM2 billion worth of valuables belong to Najib? Not sure. Did Najib buy all these valuables? Not sure. If Najib did not buy these valuables then who bought them? Not sure. Most importantly, were these RM900 million or RM1.1 billion or RM1.5 billion or RM2 billion worth of valuables bought with 1MDB’s money? No evidence of that yet.

      So, what was today’s press conference all about then?

      Has Najib been arrested yet? No! Will not today’s press conference plus Mahathir’s interview yesterday where he said Najib is going to be sent to jail for a very long time (READ HERE) be prejudicial to the case? And why is the new good-Christian-Attorney-General who goes to church to thank God for his appointment keeping quiet if he is not only a good Christian but a good AG as well?



      Today’s press conference is Mahathir’s WMD
      So now Malaysians are going to talk about the RM900 million or RM1.1 billion or RM1.5 billion or RM2 billion worth of valuables seized from Najib like how they used to talk about the mattress which Anwar had sex on with many boys and girls 20 years ago back in 1998. And Malaysians will stop grumbling that the Ringgit is sliding against the US Dollar, the Bursa Malaysia is collapsing, Vincent Tan’s insider-trading crime, petrol price going up instead of dropping to RM1.50, the ECRL is on after all and at an increased price, Lim Guan Eng’s booboo on the Mandarin as an official language stunt, the price of goods going up after implementing zero GST, and so on.

      Pandai tak Mahathir? President Bush, in fact, did the same thing with the WMD stunt. And it works every time. Oh, and by the way, Mahathir’s boys coordinated this thing so that foreign newspapers also carry the story at the same time it explodes in Malaysia. And this is why Mahathir's Boffin Boys have really done their work !!!!!!

      Delete
  16. Will Tommy Thomas Be Able To Nail Najib?





    The reason they are going for Rosmah is because they know Najib loves her too much to allow her to get arrested and sent to jail. So Najib might agree to ‘confess’ to all charges just to spare Rosmah, which is what any husband who loves his wife would do, especially if she is innocent of any crime.

    THE CORRIDORS OF POWER



    You can read (below) what Tun Abdul Hamid Mohamad, the Sixth Chief Justice of Malaysia, wrote. In short, it is Attorney-General Tommy Thomas’s job to PERSONALLY make sure that ex-Prime Minister Najib Tun Razak goes to jail.



    Pakatan Harapan said back in 2015 that the evidence against Najib is overwhelming. They said they have an air-tight case against Najib. They said Najib in 100% guilty. They said there is no way Najib can escape going to jail. They said Najib is going to be arrested on 10th May 2018 and will go straight to jail.

    Today is already 26th June 2018 and Pakatan is 47 days past the deadline. Why is Najib still not in jail yet?



    Pakatan Harapan had promised that Najib will be in jail by 10th May 2018, which is 47 days ago, so Tommy Thomas must make sure Najib goes to jail by hook or by crook
    That is because they did not really have the hard evidence that Najib stole RM42 billion of 1MDB’s money like they claimed. They do not even have any evidence that Najib stole RM2.6 billion. And Najib put that RM2.6 billion-donation into his personal bank account because that was what the Bank Negara Governor advised him to do to avoid ‘complications’ with the RoS if the money went into Umno’s bank account.

    So now they have to lower their sights and instead try to nail Najib on just RM42 million, the money that they allege came from SRC International. But then they have discovered that Najib was not involved in transferring the RM42 million into his bank account or transferring it out again to other bank accounts. Najib was not managing that bank account and had no control of money coming in to and out of that bank account.

    I mean, you might own the car that the bank robbers used to rob the bank but you were not driving the car and neither did you authorise the bank robbers to use your car to rob the bank and you also did not mastermind the bank robbery or instruct the robbers to rob the bank. So, you cannot be charged for bank robbery.

    So now they are going after Rosmah Mansor and the media is beginning to spin the story that Rosmah was the real brains behind ‘The Great 1MDB Robbery’. They are also starting to arrest a string of ‘aides’ to Najib and Rosmah to frighten them into confessing that they acted under Najib’s and Rosmah’s instructions to steal 1MDB’s money. They need to ‘break’ only one person and get him or her to turn ‘state’s witness’ to nail Najib and/or Rosmah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. They are now going for Rosmah in the hope Najib will volunteer to take the fall to spare Rosmah
      The new Attorney-General, Tommy Thomas, is frantic. As Tun Hamid said , it is the A-G’s job to send Najib to jail. And he is finding it very difficult to deliver the promise that Pakatan Harapan made to Malaysians: which is Najib is going to be arrested and sent to jail on 10th May 2018, which was 47 days ago.

      The reason they are going for Rosmah is because they know Najib loves her too much to allow her to get arrested and sent to jail. So Najib might agree to ‘confess’ to all charges just to spare Rosmah, which is what any husband who loves his wife would do, especially if she is innocent of any crime.

      So, if they can get even just one aide to implicate Rosmah to a crime then they can go for her. Then Najib will come forward and volunteer to take the fall to spare Rosmah, even if he has to confess to fake charges. And, as they just announced today, Najib is going to be ‘rained’ with charges so he will be sent to jail for the rest of his life.

      *****************************************************



      Section 376 of the Criminal Procedure Code (CPC), inter alia, provides:

      “376. (1) The Attorney General shall be the Public Prosecutor and shall have the control and direction of all criminal prosecutions and proceedings under this Code.”

      So, when Tommy Thomas accepted the post of AG, like it or not, by law, he is also the PP. He cannot say “I only want to be AG but not PP.” He cannot say “I only want to advise the Government but I do not want to do prosecution”. He cannot pick and choose his briefs as if he is still in private practice. After all he receives the full pay as AG.

      Power to institute, conduct or discontinue any proceedings for an offence is exercisable at his discretion. To make the decision, he has to study the investigation files to satisfy himself that the decision is correctly, fairly and properly made.

      There are also provisions that require him to act personally, e.g. section 68 (c) and 376(3) of the CPC.

      If he did not agree that by becoming an AG he will also be the PP, why did he accept the post?

      For the benefit of politicians and the public who think that lawyers in private practice are great experts or even “kings” in all fields of law and that legal officers in the government service are “second class” lawyers, if not stupid, let me say that all lawyers in private practice had never seen a criminal investigation file, what more studying them in detail in order to make a decision to prosecute or otherwise and they have no experience in prosecution at all. Tommy Thomas is no exception.

      Defending a criminal case is much easier as you can win a case merely on a mistake made by the prosecution which, even if you do not see it, the judge will see it, anyway. Even then, I wonder whether Tommy Thomas had ever acted as a defence counsel in a criminal trial.

      Prosecution is the most difficult, laborious, time consuming and tiring of all legal works. Tommy Thomas has never experienced it. Is that the reason why he is shying away from it?

      Delete
    2. AGs from the Judicial and Legal Service like Tan Sri Ghani Patail, Tan Sri Mokhtar Abdullah and Tan Sri Abu Talib spent a lot of their time doing prosecution, all of them during the period when Tun Dr. Mahathir was Prime Minister while Tan Sri Ghani Patail continued to be AG until he was relieved of his job by Dato’ Seri Najib. Whenever there was a high profile case, they would lead the prosecution team. We expect Tommy Thomas to do the same.

      Since he is not going to do prosecution, I believe he will leave it to his DPPs. Or, is he going to appoint members of the Bar, on a larger scale than what the BN Government did when it appointed Shafee Abdullah to represent the PP in Dato’ Sri Anwar Ibrahim’s second sodomy case, which the PH so strongly condemned? The Minister of Finance should be aware of this.

      Tun Abdul Hamid Mohamad

      Delete
    3. Hamid hakim pencen...tak kisahlah siapa pon mendakwa...

      Delete
  17. geng bijan tak habis2 kopipaste dr dick in the wall, rokiblue....itu semua macai bijan.....tapi tak lama lagi....he he he....if u know what i mean......

    if u wanna kopi paste, pls get it right because u r caught several times kelentong...he he ...bijan2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid Sahaja Calon Presiden UMNO Yg Berkempen Tanpa Menyalahkan Sesiapa



      MENURUT rekod yang ada setakat ini, hanya Datuk Seri Zahid Hamidi sahaja di kalangan calon Presiden UMNO yang berkempen tanpa perlu memburukkan sesiapa – pemimpin terdahulu, polisi UMNO atau mana-mana individu.

      Boleh Google kenyataan Zahid atau posting dalam akaun media sosial beliau sepanjang kempen berjalan, ada kutuk sesiapa atau apa ke? Mana ada!!

      Zahid sebaliknya menegaskan perkara penting yang perlu dilakukan sekarang ialah mengukuhkan semula parti untuk berhadapan dengan entah apa yang akan berlaku dalam penggal baru. UMNO perlu bangkit, itu mottonya.






      Sana orang salah, orang atas dulu tak elok dan sebagainya, tak keluar dari mulut beliau.

      Inilah yang dikatakan sebagai ciri-ciri pemimpin yang ada jatidiri tinggi, tidak langsung membuang masa mengukur siapa buat salah dan sebagainya untuk dijadikan bahan kempen kenapa dia perlu dipilih. Dah lepas tu lepaslah, yang penting masa akan datang ni.

      Negara kita tengah dalam masalah ni sebenarnya. Pendapatan negara sahaja hilang berbillion bila GST diturunkan kepada 0% tanpa ada hasil gantian yang menyakinkan – setakat berharap pada turun naik harga minyak yang sebahagian besarnya telah digunakan untuk menampung subsidi yang semakin besar dari hari ke hari.

      Tak sebut lagi semua janji pilihanraya yang dicapati. Dulu kata kos sara hidup akan turun kalau semua janji, terutama 10 yang utama dilaksanakan dalam100 hari pertama, tapi bila tidak berlaku, maksudnya kos sara hidup tidak turunlah. Itu yang pening bila ada Menteri kata harga barang yang turun, apa benda yang turun tu? Tomato ke?

      Yang penting, kepada siapa rakyat nak berharap untuk bawa semua isu ini ke tengah kalau bukan UMNO. Itu sebab calon Presiden yang bakal dipilih nanti mesti ada ciri-ciri yang hebat, dan tidak kurang penting, bebas dari pengaruh pemimpin parti lawan – macam Zahid!!

      Justeru, undilah Zahid Hamidi untuk masa depan UMNO dan Msia yang lebih cemerlang dan dinamik !!!!!

      Delete
    2. Bro dad, biar le GN tu meroyan
      Dia salah seorang yang gila b**i bila umngok hilang kuasa pemerintahan
      Sampah sarap dikutip di tampal diulang macam tiada kewarasan
      Agaknya dia ni pun pengidap OCD macam dia punya tuan..



      Delete
    3. Berak Man...Aikkk.. Lain macam aje cakap2 kau tu ????? Dah goyang ke kalau DSZH menang jadi Presiden UMNO nanti ???

      Lu tengok aje lah nanti ..kalau dia jadi Presiden UMNO, dah tentu madey tak berani angkat muka dengan dia...silap2 dia pulak yang datang melutut pada DSZH mintak nyawa nanti bhai !!!!!

      Delete
    4. Siapa jadi presiden umngok teman tak heran
      Pasal itu parti sudah rosak, jadi alat kumpul kekayaan
      Kalau perangai pemimpinnya masih seperti samseng tak boleh terima sebarang teguran
      Jangan haraplah nak menang, rakyat tetap sokong pakatan harapan..

      Delete
    5. agak2 ler kan masa pemilihan umno braper juta di habiskan untuk sogok ketua cawangan , ahli cawangan , peringkat bahagian, hubaya2 politik , gurkha politik, semuer tue nak pakai duit tak der duit tak bergerak

      Delete
  18. Rasanya psl umno nak bt pilihan ketua diorg, itu hak diorg..kesilapan lalu, mgkn blh dbetulkan klu insaf...smua org bt silap...klu nak dikatakan blm matang, lantaklah umno parti yg nak berketuakan org yg dikatakan blm matang...daripada yg rs matang dan sejahtera tp hakikatnya mcm hampehhh...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Tak boleh biarkan "hak dorang" dan tak komen kalo depa buat tak betui mcm politik wang. Itu korapsi dan menjejas pemikiran rakyat dan mendorong kpd menjadi negara korap.

      Kalo di diamkan aje nanti Malaysia jadi Banana Republic atau mcm negara Central Africa.

      Delete
    2. Klu bab korap xblh tegur..kena report tu...cumanya nak pilih sapa tu...pilih sapapun nmpknya lama nak tampal bocor kapal tu..nmpk mcm nak tenggelam dah tu...

      Delete


  19. Kerry Okspod KJ umur 42 tahun, hampir separuh umur Ku Li. Soal nya: berapa ramai orang muda di antara ahli2 perwakilan yang mengundi? Di Google, tak dapat jawapan.

    Kerry KJ banyak gunakan politik wang untuk menang Ketua Pemuda di satu masa dulu dan di beri amaran dek J/kuasa Disiplin. Tentu dia akan gunakan politik wang lagi di pemilihan presiden parti.

    Dia banyak wang di kumpul masa bapak mertua dia Tun Dol pegang jawatan PM dan dia terkenal sebagai "the Fourth Floor boy".

    Tapi Wak Jahit pun banyk wang, maka bertanding lah depa mendapatkan undi melalui wang. Tak tahu lah Ku Li banyak wang ke tidak. Kot Ku Li menang sebab ramai ahli perwakilan dah tak suka politik wang, termasuk ahli2 perwakilan yang sudah berumur. Gitu lah harapan kita.

    Tapi Umno tidak boleh berpisah dari politik wang dan warlordism. Tiap pengundian ramai yang dapat wang. Politik celaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Khairy terlalu muda....tak matang dalam sepak terajang politik UMNO, naiknya pun dulu menumpang "tui" bapak mertuanya, Pak Lah. Kegagalannya menarik hati anak2 muda untuk mengundi calon2 BN menjadi liabiliti kepada parti.

      Ku Li dah masuk dalam kategori spesis expired...tak mampu beri apa2 sumbangan positif kepada UMNO lagi..pemikirannya dah tak tajam macam muda2 dulu. Lagi pun nostalgia kalah bertanding jawatan presiden lawan Madey dulu masih menghantuinya.

      Yang paling layak ialah DSZH...ripe age to be the president of UMNO. He's now at the peak of his political career...educated dengan Phd degree. Dia pun naik dari bawah..tak menumpang populariti sesapa pun untuk terus menapak dalam dunia politik. Jiwa ' Kekampungannya" sangat dekat dengan rakyat dan ahli2 UMNO..tahu dan faham denyut nadi mereka. Hanya dia saja pilihan
      terbaik dan paling layak untuk menyandang jawatan presiden tu. Dia lah harapan terakhir untuk memastikan kelangsungan bani Melayu terus kekal utuh di negara tercinta ini pada hari2 mendatang. Yang lain2 tu...makan asap aje lah kan !!!!!!!

      Delete
    3. Aku setuju. Mmg Zahid pilihan terbaik yg UMNO ada supaya kekal sbg parti sarki. Dia sesuai amat utk jadi badut. Kau pulak boleh pakai topeng gorila, buat aksi menunggang basikal.

      Delete
  20. Geng Najib ni pencuci berak najib kut....he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gukan saja mencuci tapi jugak suka menghidu bau berak tuh.

      Bila "high", mula lah dia mengkopipes tak habis habis. Tak peduli off topic ke tidak.

      Bukan di peduli nya apa orang kata tapi kita pun jangan pedulikn apa dia kata dan terus memberakkan dia punya tabi'at huduh itu.

      Delete
    2. Mangkin nyata bahawa komen2 di atas nama GENG NAJIB dsb nya ada lah di lakukan Internet Bot atau Robot. Selalu di masukkan tiap satu minit satu. Dia Robot – Iternet Bot.

      INTERNET BOTS

      An Internet Bot, also known as web robot, WWW robot or simply -bot-, is a software application that runs automated tasks (scripts) over the Internet. Typically, bots perform tasks that are both simple and structurally repetitive, at a much higher rate than would be possible for a human alone.

      It is software that performs an automated task over the Internet. More specifically, a bot is an automated application used to perform simple and repetitive tasks that would be time-consuming, mundane or impossible for a human to perform

      The term "bot" comes from robot. An Internet bot may also be known as a Web robot or WWW robot.

      https://www.techopedia.com/definition/24063/internet-bot

      Delete


  21. Ku Li dulu bila bertanding jawtan Presiden Umno dengan Tun Mahathir kalah. Tapi ha nya 43 undi. Makna nya dia ada caliber.

    Boleh di anggap setanding dengan Tun dan boleh menjadi Ketua Pwmbangkang yang menyumbang kpd kemajuan Malaysia.

    Kerry Okspod di anggap kelakar aje. Beri tahu semua orang melalui media massa dia mahu jadi PM di umur 40. Sekang dah lepas masa.

    Umur 42 pun masih mungkin lagi buat pengumuman mcm budak kecik saperti itu, mana boleh jadi Presiden Umno.

    Tun Mahathir gelar dia "budak hingusan". Dia kata tak mahu jadi calon Presiden, melulu ke Langgak Golf rumah Ku Li.

    Tapi last minute dia masuk tanding. Sama ada dia sudah ada rancangan nak tanding lawan Zahid, nakkan Ku Li split the votes in his favour. Atau dia sengaja guna cara Machiavelli the end justifies the means, tipu Ku Li.

    Tak boleh caya punya budak.

    ReplyDelete
  22. Ada macai tak senang duduk
    Segala kopipes dia dah ceduk
    Lintang pukang bos dah tunduk
    Macam solat tak ambil wuduk!

    Bermatian dia kopipes
    Dari blogger bersifat iblis
    Lari menyorok ke negara Inggeris
    Macai sini dah copy tulis!

    Dulu kata tak sebelah siapa
    Dia petani konon berada
    Ladang sawit pokok kelapa
    Tanam kobis.. menjadi tiada!

    Sekarang mungkin tidak bertani
    Duit baja tak dapat lagi
    Cangkul dah simpan di dalam guni
    Yang tinggal lidah dan gigi!

    Setiap saat Mahathir di cerca
    Pelbagai tuduhan dia mencuba
    Macam histeria, dah hilang punca
    Belum buta jalan meraba!

    Tinggalkan kejap ubi dan kobis
    Mahathir 'jahat', reportlah polis
    Berbuih mulut tak habis habis
    Berani tuduh, report tak tulis!

    Masih dia nak bela lanun
    Guna auta pelbagai kanun
    Macam lawyer berlagak konon
    Cai melatah macai Mak Enon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Kononnya dia seorang non partisan
      Yang pelik komennya asyik menghentam kerajaan pakatan
      Ini petani jangan dijadikan ikutan
      Lain dia cakap, lain pulak dia punya perbuatan..

      Memang serupa dengan pasangan idolanya itu
      Nasihat pada rakyat berjimat cermat memang nombor satu
      Hakikatnya diri sendiri tidak begitu
      Bila membeli belah macam orang kerasukan hantu..


      Delete
  23. Kenapa tulisan anjing najib berselerak macam sampah. Nak muntah baca tulisan tulisan anjing ni semua. Budin patut block aja anjing anjing ni semua

    ReplyDelete
    Replies


    1. Budin tak boleh blok, Bang. Dia caya kebebasan bercakap asalkan tak langgar undang2.

      Tapi sapa yang suka dan ada masa boleh sebat, belasah, bambu, balon dia sebanyak mana yang larat.

      Dia guna Internet bot untuk keluarkan komen tiap satu minit satu. Kita yang bukan Robot, hentam dia mana yg larat aje ler.

      Delete
    2. Geng Najis nak melepaskan rasa kaciwa amat sangat setelah kalah pru...Najib pon makin dekat ke sungai buluh perindu inn kerana tak de siapa dapat buktikan 2.6 billion memang derma raja arab...fbi dah buktikan dari derma arab mata sepet.. Justo bersedia jadi saksi wang pelaboran 1 mdb dengan petrosaudi telah dimasukkan keakaun jho lo arab mata sepet..

      42 juta duit orang pencen dari src tidak dipulangkan oleh najib setelah mengaku tidak tahu wang dari src...

      Geng najis gagal bantu najib buktikan najib tidak merompak...


      Delete
    3. Geng Najis sepatutnye tolong Najib deraf surat bantahan untuk di tandatangan oleh najib..surat bantahan untuk dihantar kpd duta amerikana dengan surat pengesahan raja arab bagi derma sebagai bukti najib tak pernah merompak wang 1 mdb...

      Najib mungkin tak pandai buat surat bantahan...

      Delete
    4. rakyat nak tengok najib kena heret di mahkamah dan di jatuhkan hukuman dan di ikuti oleh bekas2 menteri umno dan bn sperti nazri azizi, azeez rahim, taib mahmud dan seterusnyer

      Delete
  24. Masa Kerry Okspod KJ cakap nak tanding jawatan Naib Presiden, Tun Mahathir sindir dia dengan kata kata "lebih baik dia tanding jawatan Presiden."

    Dia sedor Tun menyindir itu dan mengata di media massa begitu. Tapi gamak nya bila dia dengor Tun kata begitu, menais bontt nya, sengih di depan cermin, mengata "aku memang terror, umur 42 dah ada orang mcm Tun ngata aku boleh jadi Presiden Umno."

    Tiap hari dia sengeh begtu hingga akhir nya dia umumkan nak masuk tanding Presiden. Nampak mcm fikiran tak matang, malah senget sikit. Awas lah Umno dan rakyat Malaysia kalo "budak hingusan" ini memang jadi Presiden Umno dan kalo di suatu masa nanti dia jadi PM.

    Menipu Machiavelli buat keputusan tak tentu hala le dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerry terlebih ambitous..cita2 nak jadi pm setelah jadi pm belakang tabir pak lah...

      Kerry hanye layak jadi ketua TN50..

      Delete


  25. Pada aku yang bahaya besor nya ia lah Kerry Okspod KJ nak bukakkan Umno kpd bukan Melayu

    Apa tujuan dia? Terutama bila MCA, MIC dll tak buat gitu. Tak faham maksud dia. Kot dia ada penyakit jiwa. Keturunan? Dengor khabor bapak dia pun dulu ada berita berkaitan sebab kematian nya tapi tak boleh di cerita sebab naklunat tak di konfom.

    Teruk le Melsyu kalo dia jadi PM. Kalo dah nak bukak Umno ke bukan Melayu, nanti sebagai PM kot dia akan "usik" Kedudukan Istimewa Melayu dalam Perlembagaan negara, buang DEB dll.

    Mana boleh.

    ReplyDelete
  26. Dah hampir pemilihan presiden...hingga sekarang Geng Najis takut menjelaskan pendirian siapa calon presiden umno yg di pilih oleh Geng Najis...

    Aku berani dah buat pendirian tiada calon yg layak dipilih sebagai presiden umno..hihihi..

    ReplyDelete
  27. Dah hampir pemilihan presiden...hingga sekarang Geng Najis takut menjelaskan pendirian siapa calon presiden umno yg di pilih oleh Geng Najis...

    Aku berani dah buat pendirian tiada calon yg layak dipilih sebagai presiden umno..hihihi..

    ReplyDelete
  28. Kerana PH memerintah sekarang dan beterusan mungkin 10 atau 15 tahun lagi, mungkin ada yang tidak kisahkan siapa menjadi Presiden Umno.

    Perlu di fikir semula bahawa penting kita ketahui, malah coba dapatkan Presiden bahru yang boleh membawa Umno menjadi ketua pembangkang yang membina, menyumbang kapada kemajuan negara.

    Dari segi ini, sesiapa yang menyokong PH pun perlu mngeluarkan suara siapa yang di fikirkan paling baik menjadi Presiden Umno.

    Pemnagku Presiden Umno Ahmad Zahid sudah tercemar imej nya kerana perhubungan nya dengan Najib petualang negara. Sehingga mengata dia sudah menjumpai "penderma" RM2.6 bilion di akaun bank Najib. Tetapi tidak memberi butiran peribadi "penderma" itu.

    SPRM yang pergi ke Arab Saudi kemudian nya juga tidak memberi butiran nya. Tiada siapa yang percaya apa Zahid kata melainkan penyokong nya. Ini bermakna Zahid sudah hilang credibiliti nya dan tidak boleh di pilih.

    Khairi Jamaluddin masih amat muda, berumur 42 tahun. Dia tidak ada banyak pengalaman mentadbir Umno maka susah lah dia mahu memikirkan cara cara mengikis atau mengurangkan politik wang di dalam parti itu. Gejala itu akan berterusan malah melanda landa jika dia menjadi Presiden - dia pernah "di bicara" pihak berkuasa disiplin parti dan di beri amaran secara resmi. Maka imej dia juga sudah tercemar.

    Tetapi Tengku Razaleigh tdak tercemar di dalam parti. Di masa dia memegang jawatan Menteri Kewangan, ha nya nama nya di kaitkan dengan skandal Bank Bumiputera kes "BMF Affair" Hong Kong lama dahulu. Tetapi tidak terlibat secara menerus atau directly.

    Oleh itu, Tengku Razaleigh lah calon yang terbaik bagi jawatan Presiden Umno itu. Pengalaman nya di dalam Umno dan sebagai Menteri pun begitu banyak dan boleh membantu Umno menjadi "check and balance" kapada parti yang memerintah negara.

    ReplyDelete
  29. Ku Li mengata berikut nampak tidak bijak -

    'Umno's standing unaffected by Najib-linked RM1.1b haul'

    Ku Li, the party presidential candidate, says the items seized had nothing to do with the party.

    ReplyDelete
  30. pemilihan umno

    Dulu masa pemilihan umno ahli akan melihat sumbangan dan prestasi pemimpin untuk di angkat masa pemilihan . jika pemimpin tersebut ader jawatan seperti wakil rakyat adun atau ahli parlimen lagi ler ahli umno akan bagi laluan untuk memimpin . Jika ader pertandingan selalunyer yang ader jawatan seperti adun dan ahli parlimen akan menang dan menarajui kepimpinan bahagian . Sebab jika ada jawatan dalam kerajaan akan senang ler ketua2 cawangan nak minta tolong atau di tolongi. Tak ramai yang tiada jawatan sebagai adun atau ahli parlimen yang berjaya d menang di peringkat bahagian dan pusat. Semestinyer masa pemilihan umno ini banyak duit bertukar tangan ini terbukti masa pemilihan yang lepas lepas dan ader pihak yang kena tindakan disiplin oleh lembaga disiplin sebab duit nie. Duit dan umno berpisah tiada. DSAI pon samer juga menang masa pemilihan 1993 melawan tun ghafar pon disebabkan faktor2 itu juga .Tapi itu semuer citer dulu

    Sekarang nie umno dan bn tidak memegang kuasa. Nak bertanding masa pemilihan nak pakai duit , di masa sekarang braper ramai pemimpin yang sanggup kluar duit nak berebut jawatan. Mesti ler bertanding nak menang takkan bertanding suker suker jer betul tak. Itu belum lagi jumpa ustaz saner sini mintak tolong buat solat hajat sebab nak menang. Di masa sekarang nak citer kepimpinan umno yang boleh membawa umno ke arah yang baru untuk bangkit kembali. Yang nak berperang nanti masa PRU adalah di peringkat cawangan , bahagian hanya lapisan ke 2. Bila pecah berita di rumah najib ader berjuta2 duit, sekejap orang nie kata duit umno, duit pilihanraya, duit sumbangan umno ler, dan macam2 citer. Abih mereka di peringkat cawangan nie tak terkesanker bila najib kluar statetment duit tue untuk blanjer pru. Tau tak ader jentera kat bawah nie ader yang tak berbayar lagi yang paca, makan minum , janji lain bayar lain, duit khemah, dan lain lain lagi. Ketua2 cawangan serupa mintak sedekah jumpa pemimpin bahagian saner sini nak bayar utang. Nak pulak sekarang kalah pru lagi ler , duit tue tah bila dapat nak bayar utang. Sebab aper perkara ini berlaku ini kerana mereka telah lamer di ajarkan sikit2 duit , sikit2 duit . perkara ini berbeza dengan jentera pas. Boleh ker ketua2 cawangan bertahan nak maintain cawangan dalam keadaan umno dan bn susah sekarang nie.

    Di dalam umno ader macam satu sistem fuedal , aku orang lamer korang orang baru kena ler hormat yang senior. Bila bertanding jawatan lebih tinggi seolah macam tak hormat senior. Pada hal yang senior tue dah tak boleh menyumbang aper2 sebab pemikiran dah tepu. Tapi masih nak pegang jawatan dalam parti juga. Ini masalah dalam umno . lagi satu jika ader pemimpin baru dan muda dan ader potensi nak menyumbang pada parti , mula ler kena cantas, pemimpin lamer takut ader orang lain lawan. Dahulu jika ketua pemuda bahagian nak lawan ketua bahagian sedia ada , kena pastikan ketua cawangan yang baru mengalahkan ketua cawangan lamer lebih banyak . Jika tidak lebih baik mengikut ajer. Sebab arus nak berubah dalam umno ini lambat. Ini kerana ketua cawangan yang baru bukan dari kem ketua bahagian kebanyakkannyer, dan mereka ini mahukan perubahan dalam kepimpinan umno bahagian. Adakah kj dah mengumpul kekuatan macam tue. Itu jika kj nak menang

    Agak2 braper banyak duit yang akan bertukar tangan ?

    ReplyDelete
  31. Biarkan kj menang sebab dia tak tahu banyak sepak terajang politik . dier tak pernah kalah dalam pemilihan umno , bila orang muda nie bawak umno banyak tindakan,pendekatan akan silap . tapi tak per dier bolah blaja dari kesilapan dengan nharga yang mahal . jika masa pru 15 umno kalah lagi di , maka sampai ler masanyer dier kena letak jawatan .

    masa pru 14 jentera umno dan bn telah menggunakan berbagai cara , tektik, strategi nak menang pru, dengan undi awal pasukkan keselamatan, dan beberapa jentera kerajaan lain , persempadanan baru, perpindahan pengundi ke sesuatu kawasan,bagi duit masa pru, campurtangan spr dalam daftar undi dan bebergai bagai lagi. sekarang ph memerintah kemungkinan masa pru 15 perkara pekara yang menyokong umno dan bn pada masa pru lepas akan di bersihkan oleh ph melalui spr.

    Pada masa pru 15 itu baru kiter melihat kekuatan sebenar umno dan bn tanpa unsur2 yang boleh menyokong memenang kan mereka pada pru 14. dan baru kiter lihat jumlah sebenar kerusi parlimen dan dun yang di menangi oleh umno dan bn secara telus .

    pada pandangan sayer masa tue kerusi yang di menangi oleh umno dan bn semakin kurang dari sekarang baik di peringkat dun dan parlimen . masa tue presiden dan pengerusi bn yang akan di persalahkan oleh gabungan bn dan ahli umno . dengan itue dengan sendiri nyer kj akan meletak jawatan samer macam najib sekarang nie .

    ini pandangan sayer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...