Tuesday 26 June 2018

JIKA BN BERKUBUR, APA JADI KEPADA UMNO? APAKAH UMNO AKAN LEBIH KETINGGALAN BERBANDING PAS?


Secara kasarnya BN ketika ini sudah pun mati dan sedang menuju tanah perkuburannya berikutan kekalahan mengejut pada pilihanraya 9 Mei lalu.


Secara mendadak, daripada 13 parti komponen bersamanya, BN kini hanya tinggal 3 parti saja lagi - UMNO, MCA dan MIC.


Selepas parti-parti di Sabah dan Sarawak dan kemudian myPPP berbuat demikian, beberapa hari lalu, Gerakan pula memutuskan untuk meninggalkan BN.


Dengan hanya 3 parti bersamanya, bermakna BN kembali kepada kedudukan asal sewaktu Perikatan mula-mula ditubuhkan dahulu dan menjadi persoalan kini ialah sampai bilakah MCA dan MIC mahu terus kekal berada dalam gabungan itu?


Apakah mungkin MCA dan MIC akan turut mengikut jejak langkah Gerakan selepas ini?

Kedudukan BN bertambah malang apabila beberapa pemimpin UMNO sendiri merasakan BN tidak sesuai lagi sebagai sebuah wadah perjuangan politik untuk menghadapi masa depan.


Bekas Menteri Besar Negeri Sembilan yang bertanding Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hassan berkata, BN kini bukan lagi produk yang boleh dijual serta mampu menarik perhatian rakyat.


Sehubungan itu, beliau mahu tumpuan hanya diberi kepada usaha memperkukuh UMNO terlebih dahulu.


Seorang lagi calon Timbalan Presiden UMNO, Annuar Musa juga senada dengan mengadakan BN sudah tidak relevan dalam kancah politik negara susulan kekalahannya pada pilihanraya 9 Mei lalu.


Beliau juga mahu UMNO diperkuatkan terlebih dahulu sebelum memikirkan untuk membentuk sebuah gabungan baru yang lain.


Kalau UMNO tak dikuatkan, jangan fikir ada orang mahu berkawan dengan kita atau soal membentuk gabungan baru, ujar beliau lagi.


Sementara BN sudah tidak berfungi dan mahu dilupakan begitu saja, bagaimanakah kedudukan UMNO dalam persaingannya untuk menandingi Pakatan Harapan?


Apakah dengan tinggal sendirian, UMNO mampu terus mengekalkan survivalnya?

Mahu tidak mahu, harus diakui, apabila UMNO ingin melupakan BN dan mahu menguatkan dirinya saja, ia lama kelamaan akan menyebabkan MCA dan MIC semakin jauh hati atau ditinggalkan dan akhirnya akan keluar sendiri daripada BN.


Dalam waktu yang sama, dengan hanya UMNO yang diberi tumpuan dan BN dilupakan, UMNO akan berisiko menjadi seperti Pas yang perjuangannya hanya tertumpu kepada orang Melayu semata-mata.


Tanpa kuasa dan wang, mampukan UMNO terus bernafas dengan lancar atau kedudukannya selepas ini lebih ketinggalan berbanding Pas?


Dalam keadaan hanya Melayu diberi tumpuan,  apakah rakyat ada keyakinan kepada UMNO untuk kembali berkuasa semula dalam konteks masyarakat majmuk Malaysia atau lama kelamaan parti itu semakin ditinggalkan oleh ahli-ahlinya sendiri?


Bagaimana jika semakin ramai ahli dan pemimpin UMNO akan keluar parti dan meninggalkan parti itu, tidakkah UMNO juga akan mati akhirnya? (ShahbudinHusin 26/06/2018)

162 comments:

  1. Nak perkukuh umno boleh tapi bersihkan umno dulu pemimpin yg dah ade cop merah...pemimpin yg bersih dan jelas hala tuju untuk melayu islam dan negara perlu menerajui umno jika mahu menarik kembali sokongan melayu...pemimpin2 seperti Zahid KJ perlu disisihkan dari pucuk pimpinan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno perlu senaraikan pimpinan yg kaye kerana umno untuk disisihkan dari pimpinan umno...pimpinan ini akan terus mencari kekayaan jika masih berkuasa...kerana cari kekayaan kesusahan rakyat tidak diberikan perhatian...cakap berdegar2 nak bela melayu..

      Delete
    2. Lim Guan Eng ego dan silap mentafsir perlembangaan



      Hari ini Malaysia kecoh dengan ketegasan tidak bertempat Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam menggunakan bahasa Cina atau Mandarin sebagai salah satu medium terjemahan kepada bahasa rasmi kerajaan persekutuan iaitu bahasa Melayu.

      Guan Eng lupa bahawa bahasa rasmi kerajaan persekutuan adalah bahasa Melayu. Guan Eng juga lupa bahawa penggunaan bahasa Melayu dalam urusan rasmi kerajaan sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 (ABK) serta pekeliling kerajaan persekutuan.

      Bukan menafikan hak penggunaan bahasa Cina atau lain-lain bahasa di negara ini, namun penggunaan bahasa selain bahasa Melayu sebagai salah satu medium utama kerajaan persekutuan adalah satu kesilapan.

      Walaupun penggunaan lain-lain bahasa dilindungi oleh Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, namun peruntukan di bawah Perkara 152(1)(a) tersebut juga turut secara jelas menyatakan bahawa bahasa Melayu perlu digunakan dalam urusan rasmi kerajaan.

      Nampaknya, Guan Eng telah tersalah tafsir mengenai perkara 152(1) ini. Beliau mungkin lupa bahawa beliau bukan pembangkang lagi.

      Malah, seksyen 2 ABK telah menyatakan bahawa bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi semua tujuan rasmi kerajaan.

      Ini jelas menunjukkan bahawa penggunaan bahasa Melayu adalah kewajipan kepada pihak kerajaan. Dan jika sesuatu perkara rasmi tersebut perlu diterjemahkan, bahasa universal iaitu bahasa Inggeris wajar digunakan.

      Walaupun seksyen 3 ABK menyatakan bahawa kerajaan berhak untuk menggunakan terjemahan dalam lain-lain bahasa yang dirasakan perlu demi kepentingan awam, ini tidak memberikan sebab munasabah untuk Guan Eng mengeluarkan terjemahan bahasa Cina sedangkan terjemahan bahasa Inggeris sudah mencukupi.

      Jika Guan Eng mahu mempertahankan tindakan beliau menggunakan bahasa Cina sebagai salah satu medium terjemahan, beliau perlu jadi lebih adil. Keluarkan juga terjemahan kenyataan rasmi dalam lain-lain bahasa seperti bahasa Tamil, malah bahasa-bahasa natif di Sabah dan Sarawak.

      Maka di situ akan nampak keadilan yang kononnya didambakan oleh Guan Eng.

      Ikrar martabatkan bahasa Melayu

      Tindakan Guan Eng ini benar-benar bermotifkan politik dan hanya mahu mendapatkan sokongan daripada kaum Cina di negara ini. Kenyataan beliau sebelum ini bahawa beliau adalah bangsa Malaysia dan bukannya bangsa Cina adalah satu kenyataan hipokrit.

      Jika benar beliau ikhlas mengakui bahawa beliau adalah bangsa Malaysia berbanding Cina, seharusnya beliau menjunjung kepentingan bahasa kebangsaan kerana bahasa kebangsaan di Malaysia adalah bahasa Melayu.

      Mungkin Guan Eng juga lupa dengan Perjanjian Pakatan Harapan yang dibuat pada 9 Januari 2016 yang lalu, dan kemudiannya ikrar perjanjian tersebut diulangi dalam manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) bahawa kerajaan HARAPAN berjanji untuk memartabatkan bahasa Melayu, bukan sahaja sebagai bahasa ilmu malah sebagai lingua franca (bahasa perantara utama) serantau.

      Bagaimana Guan Eng mahu memartabatkan bahasa Melayu sebagai lingua franca di rantau ini jika beliau sendiri tidak yakin dengan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara?

      Delete
    3. Sokong pendapat Kejora Bapuk.

      Bendaklah yang pakai nama Geng Najib dll sekarang pakai nama justice league pulak.

      Dia kepala taruh kaki ckp pasai BM walau pun Budin ckp pasai Umno/Bn.

      Dia jongos Umno sakit hati semua orang lain hantam Umno/Bn di sini, dia coba sabotaj blog ini, menyakitkan hati perserta2 nya.

      Jadik, sapa yang ada masa atau tidak terasa nak muntah dengan komen2 dia, teruskan lah hantam dan balon dia.

      Delete
    4. Jangan Gelak, Dr Mahathir tak tahu Vincent Tan terlibat dalam ECRL



      PETALING JAYA - Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau tidak tahu tentang laporan mengenai penglibatan hartawan Tan Sri Vincent Tan dan T7 Global Bhd dalam projek Kereta Api Pantai Timur (ECRL).

      “Saya tidak tahu mengenainya. Saya tidak boleh memberi komen. Anda harus bertanya kepada Vincent Tan,” katanya ketika diminta mengulas sama ada kerajaan akan mempertimbangkan semula untuk meneruskan projek ECRL kerana penglibatan Vincent Tan.

      Dr Mahathir berkata, beliau “ok” dengan rancangan membina landasan kereta api tetapi menegaskan kosnya perlu dikurangkan dan sebab itulah kerajaan sedang merundingkan semula dengan kerajaan China mengenai perkara itu.

      Beliau berkata, syarat-syarat semasa yang dicapai oleh kerajaan sebelum ini tidak membawa apa-apa kebaikan kepada Malaysia yang antara lain adakah pembayaran harus dibuat tanpa mengambil kira kemajuan projek.

      “Semua syarat ini perlu dirundingkan semula, dan jika kita memperoleh syarat yang lebih baik, sudah tentu kita akan meneruskannya tetapi kita berharap untuk mengurangkan banyak kos memandangkan banyak salahlaku telah dilakukan.

      “Contohnya, meminjam RM55 bilion dari China, kita berpendapat ia tidak harus melibatkan kos yang begitu tinggi. Syarat itu ialah kontrak yang diberikan kepada syarikat dari China, menggunakan pekerjanya sendiri, membawa semuanya dari sana. Jadi apa yang Malaysia dapat. Kita mahu mendapatkan sesuatu untuk Malaysia,” kata beliau.

      Sementara itu, Dr Mahathir berkata, kerajaan sedang berunding dengan pemilik Proton supaya Malaysia menjadi pembekal untuk komponen keretanya.

      “Kita mahu mencuba dan mempunyai pembekal tempatan membekalkan komponen dan juga mungkin mengadakan usahasama,” kata beliau ketika diminta mengulas mengenai pertemuan beliau dengan wakil Geely minggu lepas.

      Mengenai komen beliau baru-baru ini yanh membayangkan untuk mengkaji semula perjanjian air Malaysia dengan Singapura, Dr Mahathir berkata ia bukan perkara yang perlu disegerakan kerana kerajaan harus memberi perhatian kepada isu-isu lain untuk diselesaikan buat masa ini.


      : Antara selalu Mahathir jawab, "tak tahu". Mungkin anda tak perasaan Najib pun sama jawab "tak tahu". Anak murid dan tok guru sama-sama merompak, buat tak tahu....

      Delete
    5. Siapa yg lantik vincent tan?...

      Delete
    6. Guan Eng jangan cuba main api
      ROSMIZA KASIM 26 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.2K
      Takiyuddin Hassan
      Takiyuddin Hassan
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas mengingatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng jangan cuba bermain api yang boleh membangkitkan kemarahan rakyat dengan sikap angkuh dan sombongnya memperlekehkan martabat Bahasa Melayu.

      Setiausaha Agungnya, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, tindakan Guan Eng guna tiga bahasa untuk kenyataan kementeriannya atau seumpamanya itu jelas sebagai satu bentuk hasutan dan provokasi menimbulkan kebencian rakyat sekaligus menggugat perpaduan kaum.


      Menurutnya, Pas memandang serius perkara sebegini dan ia tidak pernah dilakukan dalam sejarah pentadbiran tanah air yang mana menteri mengeluarkan kenyataan rasmi guna Bahasa Mandarin walaupun sebagai terjemahan.

      “Guan Eng tidak perlu menjadi anai-anai yang memakan teras perpaduan dan persefahaman dalam negara ini terbina sekian lama melalui pelbagai cabaran dan peristiwa buruk oleh pemimpin serta orang terdahulu untuk diwarisi bahkan dinikmati okeh kita sekarang,” katanya dalam satu kenyataan.

      Mengulas lanjut, Takiyuddin juga berkata, tindakan Guan Eng mempertahankan perbuatannya dengan mengeluarkan kenyataan di Facebook menggunakan Bahasa Mandarin sebagai angkuh dan sombong.

      Tambah beliau, lebih malang lagi apabila menteri itu dipercayai secara sengaja dan berhelah membuat satu tafsiran salah serta mengarut terhadap Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

      Pas katanya tidak menafikan penggunaan Bahasa Mandarin atau lain-laij bahasa di negara ini, namun menggunakan selain Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi kerajaan adalah kesilapan yang nyata.

      Perkara 152(1)(a) secara jelas katanya menyatakan Bahasa Melayu perlu digunakan sebagai bahasa rasmi kerajaan.

      Delete
  2. BN tidak relevan lagi kerana parti2 komponen telah cabut lari...parti komponen hilang kepercayaan pengundi kerana bersekongkol menyokong ketua jemaah prompak ...tanpa kerjasama parti bukan melayu bagaimana umno hendak menang pru15?...

    Pas kalah di pantai barat kerana sombong tak mahu sokongan parti bukan melayu...

    Jika umno digantikan dgn pimpinan yg lebih baik umno takkan ketinggalan dgn Pas...umno boleh bekerjasama dgn Pas tapi kalo nak bergabong adalah mustahil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjelasan dalam bahasa Cina

      Keegoan Guan Eng lebih terserlah apabila beliau mengeluarkan kenyataan rasmi beliau mengenai isu ini di laman Facebook beliau, juga dalam bahasa Cina. Kebiadapan apakah yang beliau sedang lakukan terhadap majoriti rakyat Malaysia yang langsung tidak tahu berbahasa Cina?

      Jika benar beliau ikhlas mahu menjelaskan isu ini kepada rakyat jelata, beliau sepatutnya menjelaskan isu ini dalam bahasa Melayu atau sekurang-kurangnya dalam bahasa Inggeris agar semua orang faham.

      Apa motif beliau membuat penjelasan isu ini dalam bahasa Cina? Begitu tinggi ego beliau. Beliau telah bertindak biadap kepada majoriti rakyat Malaysia yang tidak faham bahasa Cina sedangkan isu ini adalah isu nasional.

      Jika benar beliau mengeluarkan kenyataan media mengenai projek TRX tersebut khas untuk media dari China, mengapa tidak hanya dalam bahasa Inggeris? Bahasa Inggeris adalah lingua franca dunia.

      Media China tidak akan mempunyai masalah untuk memahami kenyataan media tersebut dalam bahasa Inggeris.

      Mereka sudah membuat liputan pelbagai isu di serata dunia dan kebanyakkan isu dunia adalah dalam bahasa Inggeris, jadi sudah tentu terjemahan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam bahasa Inggeris tidak langsung membebankan media China.

      Malah, tujuan Guan Eng mengeluarkan terjemahan bahasa Cina demi kemudahan media China sudah bertentangan dengan prinsip yang dibenarkan oleh seksyen 3 ABK iaitu “menggunakan apa-apa terjemahan dokumen atau perutusan rasmi dalam mana-mana bahasa lain bagi apa-apa maksud yang difikirkan perlu demi kepentingan awam”.

      Media China bukan dalam kategori kepentingan awam.

      Terjemahan ikut negara?

      Prihatin sungguh Guan Eng dengan kebajikan media China. Selepas ini jika sesuatu isu itu melibatkan negara luar seperti India, Myanmar dan sebagainya, mungkin beliau akan turut mengeluarkan terjemahan mengikut bahasa negara-negara tersebut.

      Perlu diingatkan bahawa Pekeliling Am Bilangan 1 Tahun 2006 (Langkah-langkah Memperkasakan Penggunaan Bahasa Kebangsaan dalam Perkhidmatan Awam) telah secara jelas menuntut agar semua kementerian dan jabatan kerajaan menggunakan bahasa Melayu dengan baik dan memberikan keutamaan kepada penggunaan bahasa Melayu dalam semua urusan kerajaan.

      Malah, Pekeliling ini turut menggariskan bahawa lain-lain bahasa yang digunakan sebagai terjemahan kepada bahasa Melayu haruslah kurang menonjol dari segi saiz tulisan, warna dan sebagainya.

      Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2011 (Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam) juga telah menggariskan panduan bagaimana bahasa Melayu perlu digunakan oleh kerajaan.

      Malah, pekeliling tersebut turut menggariskan bahawa semua surat rasmi kerajaan persekutuan di peringkat antarabangsa, adalah digalakkan menggunakan bahasa Melayu dan disertakan dengan terjemahan bahasa Inggeris.

      Namun, isu TRX, walaupun melibatkan pelabur dari China, bukanlah isu antarabangsa.

      Delete
    2. Lge buat siaran media dlm bahasa cina bukan untuk melayu yg baca...bahasa melayu tudak tercabar...surat khabar cina tak sebabkan surat khabar melayu rugi...surat khabar melayu rugi sebab putarbelit fakta...

      Delete
    3. ADVERTISE WITH US

      Search
      It’s the economy, so less bad news please, Putrajaya told
      Predeep Nambiar | June 24, 2018
      An analyst says there is a need to convince rating agencies in order to make Malaysia attractive to investors again.

      Lim Guan Eng says ‘honesty is the best policy’, but an analyst says it’s not the time. (Bernama pic)

      GEORGE TOWN: Bad news must be kept at bay, says an analyst, saying it was time Putrajaya rebuild confidence among investors against a backdrop of a possible US-China trade war that could hurt emerging economies such as Malaysia.

      Hoo Ke Ping said while it was important to announce that the government was cleansing the system it inherited, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad must immediately take on the role of the “salesman” to encourage foreign investors to stay on, while attracting more of them.

      “Just keep the bad news and politicking to themselves for the time being,” Hoo told FMT, amid criticism that being “honest” about the critical state of the nation’s economy could backfire on the present government.

      Hoo warned that investors would lose money and be forced to leave if they heard “only bad news”.

      He said it was crucial for Malaysia to build a positive image right away to instill confidence among investors.

      “And the right person for the job is Dr Mahathir. He ought to be a salesman, tell the world we have changed for the better. He must tell all that we are in good hands so that spooked investors can come back,” he added.

      Hoo said Mahathir and top government officials should meet international credit rating agencies such as Moody’s and Standard & Poor’s so long-term relationships were established.

      He said antagonising these agencies would be a mistake, as their views are trusted by investors.

      “They are determinants of global fund flows. These are the friends we should be keeping close. The finance minister should be making friends with them, not challenging them,” he said, referring to Lim Guan Eng

      Lim had drawn flak over several announcements on the state of the economy, with critics saying he had gone too far and could spook the financial and stock markets.

      One of Lim’s critics was PPBM Supreme Council member A Kadir Jasin.

      “He was too excited in discovering these facts that actually proved that PH had been right all along, but he forgot the implications of his revelations,” the former New Straits Times Press boss wrote last month.

      “Political mileage is not the same as economic mileage and what is good for politics is not necessarily good for the economy and market,” he said.

      Lim has since defended himself, saying he was being “honest” about the country’s economy, including when he said that Malaysia had a trillion dollar debt problem.

      “How can that cause the fall? It may or may not be the reason. Whatever it is, it is up to the stock market to determine,” he had said.

      Delete
  3. BN tak boleh di biar kan mati.. BN harus di beri pengajaran dan peringatan
    Atau sekurang kurangnya bantu UMNO supaya terus bernafas dan menjadi pembangkang yg berwibawa dan mana tahu satu hari UMNO BN boleh menjadi sekutu UMNO bunga raya.
    UMNO telah rosak tapi jika di rawat dan di buang bahagian yg rosak KJ ,Najib ,Zahid ,Anwar musa. Rahman dahlan. Saleh keruak dan sekutunya
    Mungkin ada ramai lagi dalam umno yg lebih elok dari sekumpulan org umno yg ada dlm bunga raya..
    Fikir kan jalan yg terbaik agar umno di satu kan dgn bunga raya..mungkin ini yg tersemat di hati TunM
    Kita tidak boleh ubah sejarah tentang perjuangan umno..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji dalam manifesto HARAPAN

      Sepanjang Guan Eng menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini, adakah beliau pernah mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam bahasa Cina? Kenapa beliau tidak pernah mulakan sebelum ini?

      Kenapa baru sekarang beliau berani untuk berbuat demikian? Adakah kerana beliau takut undi bukan Cina (terutamanya orang Melayu) tidak berpihak kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) dan DAP? Oleh kerana hari ini HARAPAN sudah menakluk Putrajaya, maka PH sudah boleh buat apa yang mereka mahukan sejak sekian lama?

      Penjelasan beliau supaya rakyat Malaysia terutamanya pegawai tertinggi kerajaan turut mengikut jejak langkah beliau dalam menggunakan bahasa Cina kononnya untuk memastikan negara kita kekal kompetitif adalah satu kenyataan tidak masuk akal.

      Penguasaan bahasa selain daripada bahasa ibunda itu penting, namun tidak semestinya perlu dipraktikkan dalam urusan rasmi kerajaan.

      Jelaslah kepada kita pada hari ini bahawa kerajaan HARAPAN tidak berniat untuk menghormati dan menunaikan semua janji-janji mereka dalam manisfesto HARAPAN.

      Mereka hanya akan tunaikan apa yang mereka rasakan relevan dan abaikan apa yang mereka sendiri rasakan kurang relevan.

      Ingin ditegaskan, penulisan ini bukan bersifat rasis dan sekadar ingin menuntut janji kerajaan HARAPAN memartabatkan bahasa Melayu sebagai lingua franca serantau dalam manifesto mereka. Masyarakat Malaysia hidup berbilang kaum dan perlu saling hormat menghormati serta saling menyayangi.

      HAEME HASHIM Seorang peguam di Kuala Lumpur.


      : Payah nak mengaku salah, betulkan apa yang tak betul. Sikap ego ini adalah sikap UMNO/BN yang mungkin akan menjadi PH pewarisnya....

      Delete
    2. safron,

      Mengapa tak boleh BN mampos? Umno boleh berterusan dengan sendiri nya. Hidup segan mati tak mahu pun takpa. Selagi politik wang dan sistem warlord tidak di kikis.

      Siapa kata itu semua boleh di kikis habis habis. Ok lah, kikis hingga rakyat tak terbaca tangkap sana tangkap sini puak Umno yang makan duit.

      Kesan Najib mencuri, menyamun dan melanun itu akan lekat di nama Umno berpuluh tahun.

      Aku rasa PH boleh merintah 20 tahun bahru Umno pulih imej ketahian nya.

      Delete
    3. ECRL, nampak macam nak u-turn juga



      Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) akan diteruskan jika kerajaan dapat membuat rundingan semula bagi terma yang lebih memihak kepada negara, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      "Masalahnya adalah kos pembinaan terlalu tinggi. Ia dirundingkan oleh kerajaan sebelum ini.

      "Termanya tidak terlalu baik. Semua terma ini perlu dirunding semula. Jika kita dapat terma yang lebih baik, tentulah kita akan teruskan (projek)," katanya dalam sidang media hari ini.

      Sidang media itu dibuat selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU di ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya, petang tadi.


      : U-turn ajelah Mahathir, apa nak malu kepada Najib engkau (baca Mahathir) dan Najib spesis sama aje....

      Delete
    4. Kurangkan harga yg dinaikkan oleh najib lebih mustahak..

      Delete
    5. Tak perlu lantik menteri dari Kelantan, kata PAS
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 26 Jun 2018, 3:28 petang | Dikemaskini 26 Jun 2018, 3:44 petang

      A+ A-

      Ketika rakyat Malaysia ternanti-nanti senarai penuh menteri kabinet, PAS pula melihat tiada keperluan bagi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melantik pemimpin dari negeri Kelantan bagi posisi berkenaan.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan, menteri kabinet mesti dipilih daripada kalangan mereka yang menang pilihan raya.

      Pada pilihan raya umum ke-14 lalu, Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak memenangi walau satu pun kerusi parlimen di Kelantan.

      "Sebarang perlantikan bertaraf senator sebagai menteri atau timbalan, hanya akan mengundang tohmahan kerana rakyat tak mahu melihat budaya BN diteruskan.

      "Pada saya tiada keperluan menteri dilantik dari Kelantan sekiranya sistem federalisme dapat diperkukuhkan," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

      Beliau berkata demikian ketika diminta memberi pandangan sebagai salah seorang wakil rakyat PAS Kelantan.

      Sebelum ini, terdapat cadangan daripada pimpinan parti Pakatan Harapan (HARAPAN) Kelantan dan pandangan penganalisis politik yang melihat keperluan untuk melantik pemimpin dari negeri itu sebagai menteri kabinet.

      Semalam, Dr Mahathir dilaporkan berkata, baki senarai menteri telah dimuktamadkan dan akan mengangkat sumpah dalam masa terdekat.


      Malah, Istana Negara turut mengeluarkan kenyataan mengenai perkara itu sekali gus menetapkan tarikh 2 Julai sebagai hari angkat sumpah menteri kabinet yang dipilih.

      Sebagai rekod sebelum ini, 13 menteri kabinet telah mengangkat sumpah.

      Sementara itu, Tuan Ibrahim yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berharap kerajaan persekutuan akan terus membantu pembangunan di Kelantan.

      "Kerajaan (negeri) yang telah dipilih oleh rakyat adalah saluran terbaik bagi kerajaan pusat menyalurkan pembangunan di Kelantan," katanya.

      Delete
  4. Ku Li kata UMNO ade aset RM Berbilion kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar vs Mahathir “suci”



      Seandainya satu kaji selidik dilakukan sekarang untuk membandingkan populariti antara Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim, siapakah yang lebih popular di kalangan rakyat Malaysia?

      Dari pengamatan secara kasar, kemungkinan besar jawapannya Mahathir. Penampilan susuk tubuh berusia 92 tahun ini dalam tempoh 48 jam sejak malam pengiraan undi amat mengagumkan – sehingga ramai terpaksa akur bahawa Mahathir memainkan peranan penting untuk menjayakan peralihan kuasa yang bersejarah di tanah air ini.

      Mahathir menyempurnakan misi yang digalasnya. Beliau berjaya menarik sokongan pengundi Melayu, yang menolak Najib Razak, barangkali juga Umno-BN, tetapi pada masa yang sama masih ragu-ragu dengan kedudukan Melayu dan Islam seandainya rejim yang memerintah untuk 61 tahun ini ditumbangkan. Kemudian, dengan kewibawaan dan pengaruh yang ditinggalkannya dalam sistem sepanjang zaman pemerintahannya, peralihan kuasa kerajaan persekutuan berlaku tanpa halangan pasukan keselamatan, dan juga tanpa pertumpahan walaupun satu titisan darah.

      Padahal, tidak ramai yang menaruh harapan tinggi bahawa reformasi sistem atau institusi akan terlaksana bawah pemerintahan Mahathir. Ini menjelaskan mengapa idea “PM sementara untuk tempoh dua tahun” diketengahkan sebagai penyelesaian untuk meredakan penolakan penyokong tradisional pembangkang terhadap Mahathir sebelum ini. Perhitungannya, Mahathir menawan Putrajaya untuk membuka pintu agar agenda reformasi dilaksanakan oleh Anwar selepasnya.

      Bagaimanapun, Mahathir yang berusia 92 tahun ini mempercepatkan langkahnya untuk menjana agenda reformasi sebaik sahaja mengambil alih tampuk kuasa. Menteri-menteri kabinetnya kini berjanji untuk mengkaji pemansuhan atau pindaan akta-akta yang dikatakan mencabul demokrasi, hak asasi manusia dan kebebasan. Beberapa langkahnya dilihat agak ke depan, misalnya bertegas untuk melantik Tommy Thomas sebagai peguam negara, yang mencungkil pertikaian dan ketegangan dengan pihak istana. Mahathir menarik balik keputusannya untuk merangkap jawatan menteri pendidikan selepas ditegur, memberi gambaran bahawa Mahathir 2.0 bukan lagi diktator yang kita kenali dari tahun 1981 hingga 2003.

      Anwar dibebaskan lebih awal dari jangkaan ramai, malah diberi pengampunan penuh yang meleraikan segala kekangannya untuk bergiat dalam politik. Dengan kata lain, Mahathir dilihat telah menepati janjinya dan ini sedikit sebanyak menghakis kesangsian penyokong Anwar terhadapnya. Malah, Mahathir mengambil beberapa langkah untuk menyahut keperluan pengundi, misalnya menurunkan kadar GST kepada sifar mulai 1 Jun 2018, sebelum ia boleh dimansuhkan mengikut saluran perundangan.

      Langkah demi langkah diambil Mahathir untuk membina momentum sokongan terhadap dirinya.

      Malah penyokong Anwar yang menolaknya sebelum ini, atau sekurang-kurang meragui keikhlasannya, kini mula menerima tokoh yang pernah dijadikan simbol kezaliman pada zaman Reformasi. Populariti Mahathir melonjak secara mendadak, sehingga sebarang kritikan terhadap beliau di laman sosial, akan dibanjiri dengan komen-komen untuk mempertahankan Mahathir.

      Sentimen ini juga dirasai apabila media Internet, The Malaysian Insight menjalankan satu undian sama ada Mahathir harus dikekalkan sebagai PM selepas dua tahun. Ada yang “tidak kisah”, malah dirasakan Mahathir amat diperlukan. Justeru itu, tidak keterlaluan seandainya dikatakan Mahathir sebagai PM ketujuh lebih “berkuasa” daripada Mahathir sebagai PM keempat, kerana beliau kini bukan sahaja menguasai jentera negara, tetapi juga menawan hati rakyatnya.

      Setelah menyaksikan perkembangan sedemikian, beberapa persoalan ditimbulkan. Tatkala penyokong Anwar mulai menerima kepimpinan Mahathir, apakah penyokong Mahathir juga menerima Anwar di sebaliknya? Seterusnya, dengan kuasa dan sokongan yang tergenggam dalam tangan Mahathir, apakah jaminan bahawa tampuk kuasa akan diserahkan kepada Anwar selepas tempoh dua tahun?

      Delete
    2. Tak perlu dibandingkan 2 pemimpin yg telah tumbangkan umno hingga BN berkecai...

      Delete
    3. 'Kerajaan perlu tangani pemegang AP buat untung atas angin'
      Anne Muhammad | Diterbitkan 26 Jun 2018, 2:48 petang | Dikemaskini 26 Jun 2018, 3:28 petang

      A+ A-

      Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa kerajaan mengambil tindakan terhadap sesetengah pemegang AP (approved permit) gula yang didakwa mengambil untung atas angin dan menekan peniaga.

      Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan mendakwa golongan ini - yang turut melibatkan ahli politik - tidak menjalankan perniagaan sendiri sebaliknya menjadi orang tengah dan mendapat keuntungan dengan menyewakan AP mereka.

      "Bukan semua peniaga gula ada AP. Yang tidak berniaga ini akhinya menyewakan AP mereka kepada peniaga yang mahu membawa masuk gula dari luar.

      "Kalau AP untuk sekilogram berjumlah 50 sen, dan peniaga nak bawa masuk gula dengan jumlah banyak dari Thailand, berapa yang diperolehi (pemegang) AP ini? Banyak," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PPIM di Kuala Lumpur, hari ini.

      Katanya, amalan itu akhirnya menekan peniaga kerana meningkatkan kos mereka.

      Gula termasuk dalam barang kawalan bawah Seksyen 5 Akta Kawalan Bekalan 1961. Harga barang yang tersenarai dalam seksyen ini dikawal kerajaan.

      Pada 1 Mac 2017, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menaikkan harga gula daripada RM2.84 kepada RM2.95 sekilogram.

      Nadzim mendakwa kerajaan akan dapat menurunkan harga gula jika berjaya menangani isu ini.

      "Kita tengok ada yang tak kena dengan (pemberian) AP ini. Jika diselesaikan secara berperingkat, harga barang dapat diselaraskan tanpa memberi lebih (keuntungan) kepada (pemegang AP) yang tidak berniaga gula.

      "Jika AP diberikan kepada mereka yang betul-betul berniaga, harga gula dan juga barang-barang lain boleh turun," katanya lagi

      Delete
  5. aper sudah jadi , dalam umno dulu di ketuai oleh pahlawan bugis,

    sekarang nak berebut jawatan presiden keturunan pahlawan jawa, keturunan anan raja siam , dan keturunan mamak ( KJ ) YANG PAHLAWAN MELAYU TULEN NYER MANER

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dilema Anwar

      Persoalan ini dilontarkan bukan untuk melaga-lagakan kedua-dua orang tokoh, atau penyokong mereka. Kita perlu bersikap matang untuk memahami bahawa sesungguhnya wujud persaingan antara Mahathir dengan Anwar, yang tidak semestinya negatif dalam politik.

      Hakikatnya, Anwar yang ditetapkan sebagai “PM-in-waiting” sebelum PRU14, kini hanya mampu menunggu. Malah Anwar akan kelihatan gelojoh, seandainya tergesa-gesa untuk menonjolkan cita-citanya. Sudah tentu Anwar akan disindir, diperli dan diejek, “Mahathir sibuk menyelamatkan Malaysia dari muflis, Anwar pula sibuk ingin merampas kuasa”. Suasana politik sedemikian semestinya tidak memihak kepada Anwar.

      Dari sudut Anwar, sudah tentu beliau terkesan dengan perubahan sedemikian, sama ada dari penyokongnya mahupun rakan seperjuangannya. Untuk tempoh dua dekad kebelakangan sejak tahun 1998, Anwar-lah pemimpin politik yang paling banyak berkorban untuk pendemokrasian Malaysia.

      Hampir 10 tahun beliau meringkuk bersendirian di sebalik tirai besi. Beliau dibelasah, dikurung, diaibkan, dan keluarga beliau menanggung derita. Keputusan PRU14 pada malam 9 Mei 2018, sungguhpun bukan dikecapi melalui pimpinan Anwar, tetap sebagai hasil yang dituai daripada gerakan Reformasi yang tercetus lantaran pengorbanan dan kepimpinan Anwar Ibrahim.

      Ironinya, seorang “bekas diktator” yang telah melakukan kerosakan terhadap sistem demokrasi dan institusi negara untuk 22 tahun sepanjang beliau memegang tampuk kuasa sebagai PM, kini dinobatkan sebagai ikon reformasi. Bukan untuk menafikan sumbangan Mahathir dalam PRU14, tetapi apa yang dilakukan oleh Mahathir sekadar “memperbetulkan kesalahan” yang dilakukannya sebelum ini. Kedudukannya dalam sejarah harus diletakkan pada tempat yang betul, tidak lebih dan tidak kurang. Masalah sekarang adalah beliau dilambung dengan pujian yang terlalu tinggi, menutup segala kebobrokan yang dilakukannya dalam tempoh 22 tahun.

      Anwar kelihatan gagal menyesuaikan diri dalam senario politik yang baru ini. Beliau tercari-cari kedudukannya tetapi tidak kena pada tempatnya. Keresahan ini mudah dibaca. Dari segi sejarah, jikalau Mahathir diperingati sebagai “bapa reformasi”, apakah gelaran untuk Anwar kelak? Apatah lagi, dalam politik yang sarat dengan pelbagai kemungkinan, apakah kuasa akan diserahkan kepada Anwar selepas dua tahun?

      Hakikatnya, kelebihan sentiasa memihak kepada mereka yang memegang kuasa. Dengan kuasa sebagai PM, Mahathir boleh melantik menteri kabinetnya, lantas menentukan jatuh naik puak-puak yang tertentu dalam parti Anwar. Ia akan menambah tekanan kepada Anwar ketika mengimbangi fraksi-fraksi dalaman PKR, yang sudah terkenal dengan pergelutan kuasa yang meruncing. Dengan kedudukan sebagai PM, Mahathir boleh memastikan parti komponen seperti DAP dan Amanah, beransur-ansur berkiblatkan kepimpinannya. Tiada mekanisme untuk menentukan bagaimana kuasa perdana menteri diwarisi. Maka ia akan berakhir dengan tikam-menikam, di depan mahupun di belakang tabir.

      Senario terkini meletakkan Anwar dalam keadaan serba salah. Dalam perhubungan saling bersaing ini, langkah proaktif Anwar akan dibaca sebagai “tidak sabar untuk mencabar Mahathir”, tetapi seandainya Anwar tidak berwaspada dengan langkah Mahathir, atau memalapkan sinaran dirinya, beliau mungkin disabotaj, mengulangi sejarah terlepas peluang untuk mengambil-alih kuasa sebagai perdana menteri.

      Delete
    2. abrogini,

      Susah nak kata mana satu Melayu tulen. Baca lah buku

      1. Tammadun Alam Melayu
      2. The Malay Civilization

      di terbit Persatuan Sejarah Malaysia yang di tubuh sejak zaman British kolonial lagi. Buku2 itu boleh di beli di Wisma Sejarah, depan IJN, Jalan Tun Razak, KL.

      Berbagai jenis professor menjadi ahli nya, termasuk yang di exco nya. Mereka punyai bangunan sendiri 5 tingkat Wisma Sejarah itu.

      Sabelom buku2 itu di terbitkan pun sudah ada istilah proto-Malays (yang termasuk orang2 Asli di Semenanjung Tanah Melayu) dan duetero-Malays (yang merangkumi Melayu di Malaysia, di Indonesia, di Philippines. Orang2 Philippines menggelar pemimpin nasionalis mereka (Jose Rizal) sebagai "The Great Malayan", menunjukkan mereka pun mengakui Melayu.

      Pengkaji2 sejarah dan kajimanusia di tahun 1930an hingga 1950an mengatakan Melayu berasal dari Yunan, selatan China. Mengarut.

      Buku2 itu mengeluarkan fakta2 sejarah dan pendapat bahawa Melayu berasal di "Gugusan Pulau2 Melayu" atau the Malay Archipelago sejak lebih 6,000 tahun dahulu.

      Jadi, calon yag Jawa itu Melayu, yang Siam itu mungkin Melayu (Empayar Langkasuka di abad 2 di selatan Siam ada lah Melayu). Tapi, yang Mamak double ee (saperti Azees ex-Tabung Haji) itu bukan Melayu.

      Sekian di maalomkan.

      Delete


    3. isa3....Fuyoooo....Tahniah lah bhai....Akhirnya polemik Politik Longkang Rejim Pakatan mengenai Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) berakhir apabila Menteri Kewangan Rejim mengumumkan semalam bahawa projek itu akan diteruskan.


      Ironinya, projek ini tidak mungkin akan dibatalkan memandangkan EPIC, CMC dan T7 Global adalah merupakan syarikat - syarikat yang mempunyai kepentingan besar di dalam projek.


      Mana mungkin T7 Global yang dimiliki oleh Vincent Tan dibatalkan. Baca rencana The Edge di bawah. Macai Rejim Pakatan Haprak Tomato dan budak Kpop WeChat kenal siapa Vincent Tan keer?


      Jika sebelum ini, puak Pakatan Haprak tu mendakwa kononnya projek mega yang diasaskan oleh Kerajaan Barisan Nasional itu sebagai sebuah projek yang membazir dan tidak mendatangkan faedah.


      Malah mereka juga turut membuat dakwaan kononnya projek itu menyebabkan kedaulatan Negara tergadai kepada Negara China selaku pelabur utama. Tapi hari ini semua itu sudah berubah.


      Kos asal projek ECRL yang dicetuskan oleh Kerajaan Barisan Nasional itu hanya mencecah sebanyak RM 55 billion. Namun jumlah itu dinaikkan oleh Majlis Penasihat Rejim Pakatan sebanyak RM 11 billion.


      Sekarang, dengar ceritanya, kos pembinaan projek tersebut terus meningkat sebanyak RM 70 billion, peningkatan sebanyak 15 billion dari kos asal yang dicadangkan oleh Kerajaan Barisan Nasional.


      Bijakkan Rejim Pakatan Haprak ni menguruskan kewangan Negara dalam keadaan hutang sebanyak RM 1 Trillion? Sempat lagi diorang bagi pada kroni 15 billion duit rakyat secara percuma. Yang pengikut Rejim Pakatan dapatn apa? Bau hancing sebagai pewangi harian!!!

      keh..keh...keh...Harrrk...Tuiiii...kikhkiokik.

      Delete

    4. abgroni,

      Sori salah eja nama sdr.

      Fokus di kacau dek nate' yang guna nama Geng Najib dll tuh.

      Dia main kopipes aje banyak2. Celaka punya jenis.

      Nk menutup tahi bos dia yg berselirat di sana sini.

      Delete
    5. Syarikat cina kominis pegang 70%...30% lagi dibagi2 kan kpd syarikat malaysia...

      Pentingnye harga dirundingkan semula kerana najib telahkan naikkan harga ..

      Delete
    6. Pemuda AMANAH turut kesal polemik bahasa
      Diterbitkan 26 Jun 2018, 9:45 pagi | Dikemaskini 26 Jun 2018, 10:42 pagi

      A+ A-

      Pemuda AMANAH hari ini turut melahirkan rasa kesal terhadap tindakan kementerian kewangan mengeluarkan kenyataan rasmi dalam Bahasa Mandarin.

      Ketuanya Mohd Sany Hamzan berkata, bahasa Melayu merupakan bahasa mewakili seluruh rakyat Malaysia dan ia menjadi bahasa rasmi yang digunapakai untuk setiap urusan rasmi kerajaan.

      "Pemuda AMANAH Nasional turut bertanggungjawab melahirkan rasa kesal terhadap polemik yang sedang berlaku melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      "Bagi kami, mana-mana kementerian hanya perlu mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mereka di dalam Bahasa Melayu sahaja seperti yang dipraktikkan sebelum ini kerana ia mewakili keseluruhan kaum di dalam negara ini.

      "Ia sewajarnya menjadi ketetapan dan prosedur yang perlu dipatuhi oleh semua pihak terutama kementerian dan agensi yang bernaung di bawah kerajaan," jelasnya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Kritikan terhadap Lim bermula apabila beliau mengeluarkan kenyataan tiga bahasa – Melayu, Inggeris dan Cina – ketika membincangkan isu Tun Razak Exchange, Khamis lalu.

      Lim bagaimanapun mempertahankan tindakan itu melalui satu kenyataan di Facebook, namun ia hanya dibuat dalam bahasa Cina yang menambahkan lagi kritikan terhadapnya.

      Selepas itu Lim tampil menegaskan beliau mendukung dan mengutamakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar.

      Lim juga berkata beliau tetap akan menggunakan bahasa lain dalam akaun media sosial dan Bahasa Mandarin dalam komunikasinya bersama akhbar Cina.

      Baca: Guan Eng: Saya tetap pertahan bahasa kebangsaan

      Meskipun Pemuda BERSATU misalnya menegaskan Bahasa Melayu perlu diutamakan sebagai bahasa rasmi dalam urusan kerajaan, beberapa anggota parlimen Pakatan Harapan (HARAPAN) pula berpendapat sebaliknya.

      Anggota parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil berkata dalam keadaan tertentu kenyataan media dikeluarkan dalam Bahasa Cina terutama apabila melibatkan terma yang sukar difahami yang perlu diterjemah dalam bahasa berkenaan.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula menyifatkan penggunaan bahasa Cina dalam kenyataan rasmi menteri kewangan itu hanya sebagai kesilapan kecil.

      “Ini kesalahan kecil. Saya tidak mahu jadikan isu. Kadang kala kita buat salah," kata Mahathir.

      Baca: Isu bahasa: Guan Eng cuma silap kecil - Dr M

      Manifesto martabatkan bahasa kebangsaan

      Mengulas lanjut, Sany berkata manifesto Pakatan Harapan sebelum ini menegaskan Bahasa Melayu perlu dimartabatkan sejajar dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan memperluaskannya sebagai bahasa ilmu dan lingua franca serantau.

      "Penegasan itu adalah bukti komitmen kerajaan persekutuan yang baru ini untuk mengangkat semangat perpaduan dan mengiktiraf keagungan Bahasa Melayu di dalam negara ini," tegasnya.

      Katanya, kecuaian yang berlaku tidak sewajarnya dipertahankan mana-mana pihak kerana ia tidak membawa semangat yang dibawa oleh kerajaan persekutuan dalam membawa Malaysia Baru.

      "Pemuda AMANAH Nasional mengharapkan agar seluruh pimpinan dan parti pemerintah mendukung komitmen untuk membina Malaysia Baru yang benar-benar baru," tegasnya.

      Delete
  6. Sekarang citer orang umno sibuk kata , umno ader 54 kerusi parlimen dan memegang kuasa di 2 negeri perlis dan pahang. abih 54 kerusi palimen tue takkan tak der sumbangan parti aprti komponen sebelum nie , contoh di semenanjung takkan sumbangan jentera parti daripada parti parti mca, mic, gerakan , myppp, jangan sombong wahai pemimpin umno , korang menang pon sebab ader sumbangan parti parti dalam gabugan bn. lepas tue bila mereka kluar daripada bn tuduh mereka macam2 tikus ler , sedar sikit ler jentera parti lain pon ader bagi sumbangan

    Ini adalah contoh pimpimnan umno yang masih dalam lingkungan sombong . dah kalah pru masih cakap gah tentang 54 kerusi parlimen , nak tunjuk umno tue kuat. sekarang ader soalan jika umno bertanding solo dan hanya jentera umno sahaja yang bergerak tanpa sokongan jentera mca dan mic, gerakan , myppp agak2 braper kerusi parlimen yang di bakal menang .

    adakah umno branie bertanding secara solo pada pru 15?, citer sekarang umno masih kuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Realiti ini agak pahit untuk Anwar. Manusia mudah memaafkan insan yang memperbetulkan kesilapan terdahulunya (tidak kira betapa besar dosanya); tetapi senang menghukum insan yang melakukan kesilapan di hujung usianya sungguhpun insan tersebut mungkin berbudi dan berjasa sepanjang hayatnya. Anwar perlu berhati-hati untuk mengatur langkah politiknya agar tidak dilihat sebagai batu penghalang kepada “reformasi” yang ingin dilaksanakan Mahathir. Anwar kini umpama terperangkap dalam lumpur, semakin kuat dia melonjakkan dirinya ke atas, semakin tenggelamnya ke bawah.

      Anwar perlu memijak kepada sesuatu, yang tidak lain tidak bukan, partinya PKR. Ada yang berpandangan bahawa PKR sebenarnya tidak berkembang dalam suasana yang sihat sejak penubuhannya pada 4 April 1999. Anwar sebagai pemimpin tertinggi dipenjarakan, pergelutan kuasa fraksi dalaman yang ketara, organisasi akar umbi yang lemah dan sebagainya, menyebabkan parti ini dilihat rapuh sungguhpun menawan paling banyak kerusi berbanding rakan komponennya dalam Pakatan Harapan. Anwar akan gagal untuk memimpin PH seandainya beliau gagal memimpin PKR.

      Ini era baru di mana PH bukan lagi pembangkang. Anwar dan PKR tidak lagi memiliki kelebihan untuk memainkan peranan “menyatukan parti komponen”. Kuasa dan kepentingan yang akan menyatukan gandingan parti politik.

      Malah saya terbaca seruan agar Anwar menumpukan masanya untuk memperkukuhkan PKR dalam tempoh ini. Apakah jiwa, matlamat dan falsafah perjuangan parti ini? Bagaimana mekanismenya dibina untuk menguruskan pergelutan fraksi, supaya persaingan kuasa dalaman menjadikan kedua-dua pihak lebih matang dan cekap?

      Mahathir tidak sempat melengkapkan falsafah politiknya, beliau sedang meleraikan Mahathirisme yang diasaskan Mahathir 1.0. “Reformasi” yang sempat dilaksanakan Mahathir sekarang adalah agenda yang dibincangkan “pembangkang” sebelum ini, sebagai reaksi kepada pemerintahan Umno-BN – tanpa disokong hujah dan falsafah yang mendalam.

      Namun Anwar Ibrahim memiliki syarat untuk melengkapkan Anwarisme-nya demi Malaysia 2.0, lebih-lebih lagi selepas Umno semakin hilang di bumi ini. Anwar harus yakin bahawa dirinya telah menempah kedudukan moral yang tinggi sebagai negarawan yang berkorban untuk pendemokrasian Malaysia. Kedudukan Anwar boleh dilonjakkan lebih tinggi seandainya Anwar meninggalkan falsafah politik “Anwarisme” untuk generasi Malaysia

      Delete
    2. Ape yg nak dijadikan isu lagi..Tun dan anwar dah sepakat tumbangkan umno..

      Delete
    3. ‘Melayu, Islam kini di persimpangan'
      Diterbitkan 25 Jun 2018, 1:38 petang | Dikemaskini 25 Jun 2018, 1:54 petang

      A+ A-

      Malaysia 'baru' hari ini didukung oleh kerajaan Pakatan Harapan dengan kelompok yang rata-rata tidak lagi mempedulikan dasar negara melindungi agama Islam dan Melayu tetapi sebaliknya menuju kepada sekularisme total.

      Ini, kata Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, boleh dilihat dengan semakin ramai yang mempertikaikan dasar-dasar itu secara terbuka sehingga Melayu dan Islam kini berada di persimpangan.



      Menurutnya, jika dulu perkara berkenaan dianggap tidak mungkin berlaku, tetapi segalanya dilihat bergerak pantas ke arah itu, lebih-lebih lagi selepas Umno tumbang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu.

      “Kelompok yang rata-ratanya tidak mahu negara menghabiskan masa, kekayaan dan tenaga utk sesuatu agama atau mana-man kaum lagi.

      "Kata mereka, kalau tidak bubar Jakim (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia), majlis-majlis agama Islam, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan institusi Melayu lain pun, negara tidak patut membiayai mereka lagi.

      "Ini permulaan kepada sekularisme total di negara kita. Bahasa kebangsaan pun diuji apabila bahasa Mandarin mula diperkenalkan dalam urusan rasmi," katanya dalam satu hantaran di laman Facebook beliau, hari ini.



      Menurut beliau, ada yang bertanya, sama ada pemimpin Islam dalam kerajaan Pakatan Harapan hari ini seperti ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim terus mendiamkan diri.

      “Saya jawab beliau tak boleh berbuat apa-apa kerana kekuatannya bukan atas parti Melayu-Islam lagi.

      “Anwar dulu lain dengan Anwar sekarang,” kata Ahmad Shabery yang pernah berdebat secara terbuka di televisyen dengan bekas ketua pembangkang itu.

      “Begitu juga Tun M (Dr Mahathir Mohamad). BERSATU adalah parti minoriti. Dulu beliau lantang bercakap tentang Melayu kerana kekuataannya berdiri atas platform Umno. Realiti skrng, beliau bukan lagi orng Umno dan kerajaan Umno,” katanya.

      Ahmad Shabery berkata, ini bermakna semua institusi Melayu dan Islam yang sebelum ini menikmati perlindungan dan pembiayaan negara perlu menerima hakikat ini dan membuat persiapan untuk menghadapi era baru ini.



      Katanya, era yang ditentukan oleh rakyat dan mereka perlu menghormati kemahuan rakyat selepas keputusan PRU-14 pada 9 Mei lalu yang tidal lagi memihak kepada Umno.

      “Bunyinya pedih, tetapi ia adalah realiti yg mesti diterima.

      “Mempertahankan apa yg diamalkan sebelum ini adalah seperti menolak bas yang rosak mendaki bukit yang tinggi. Sulit dan amat mencabar.


      “Ini adalah cabaran Umno dan sesiapa yang ingin menggalas tanggungjawab ini. Bukan sahaja memerlukan keupayaan mental dan fizikal tetapi asas ideologi yang kuat,” katanya.

      Ahli MT Umno itu turut mengulas cadangan sesetengah pihak supaya Umno membuka keahlian parti kepada bukan Melayu jika mereka mahu memenangi pilihan raya seterusnya.

      “Kalau begitu, Umno akan jadi seperti PKR. Mungkin boleh menang, tetapi pemimpin yang sekuat manapun Melayu atau Islamnya terpaksa menyembunyi isi hatinya kerana platform Umno bukan lagi platform Melayu-Islam. Sama seperti Anwar dan Dr Mahathir tadi.

      “Melayu-Islam hari ini berada di persimpangan. Dulu banyak bergantung kepada Umno. Masa depan Umno pula banyak bergantung kepada siapa pemandunya yang akan ditentukan pada 30 Jun ini nanti,” katanya lagi.

      Delete
  7. sekarang nie dah kluar citer nak melaga laga kan pimpinan tertinggi ph dengan survey ler, undi popular di fesbuk ler.

    ini semuer strategi bn dan umno, perkara tue pernah di ajar masa kursus di bi t N. takkan pakai taktik lamer lagi wahai penyokong umno dan bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS sedia bekerjasama atas perkara baik



      PAS bebas untuk bertemu dengan mana-mana parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) atau sesiapa sahaja untuk bertukar-tukar fikiran, berbincang bagi menyelesaikan sesuatu masalah menerusi konsep taawun yang diamalkan.

      Tindakan seumpama ini bertepatan sepertimana yang terkandung di dalam Al-Quranul Karim agar bertawaaun yakni saling bantu membantu serta tolong menolong dalam perkara baik dan tidak sesekali bekerjasama dengan perkara kemungkaran dan maksiat.

      PAS juga boleh bersetuju dan membuka ruang kerjasama seandainya sesuatu perkara baik terutama mendatangkan kesejahteraan kepada rakyat namun tegas menentang serta menolak akan perkara yang boleh membawa kesan buruk terhadap rakyat, tanah air dan agama.

      Oleh itu, PAS berpendapat adalah tidak menjadi kesalahan menerima persepakatan baik dari Adun Barisan Nasional (BN) yang mempunyai peranan yang sama sebagai pembangkang di dalam Dewan Undangan Negeri untuk berfungsi selaku 'semak dan imbang' dalam jumlah 18 kerusi agar menjadi lebih efisyen serta berkesan keatas kerajaan negeri pimpinan Blok Pakatan Harapan hari ini.

      Malah budaya seumpama itu telah pun dilakukan pada penggal lalu bersama Adun-adun DAP, PKR, PAN dan Bersatu untuk menjalinkan sepakatan jitu khususnya dari pembangkang untuk menghadapi kerajaan negeri ketika itu dipimpin oleh Barisan Nasional.

      Selain itu, PAS juga bertemu dan berbincang dengan YAB Menteri Besar Kedah yang merupakan Pengerusi Pakatan Harapan Kedah bagi mencari ruang kesepakatan untuk menyelesaikan kemelut isu speaker atas jemputan beliau. Malangnya, ada dikalangan pimpinan dari parti blok Pakatan Harapan Kedah yang membantah tanpa alasan munasabah selain melontarkan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas dengan cadangan penubuhan Kerajaan Perpaduan yang ditawarkan oleh PAS.

      Pemimpin parti-parti politik Blok Pakatan Harapan terutama dari Parti Amanah Negara (PAN) seharusnya memahami akan situasi kedudukan Kedah sekarang iaitu 18-18 yang bukan sahaja menimbulkan masalah berkaitan perlantikan Speaker Dun malah untuk membentuk kerajaan juga menjadi satu kesukaran.

      PAS mengambil pendekatan berbincang dengan bersandarkan konsep taawun bagi mengelak daripada berlakunya pilihan raya negeri (PRN) walau pun ada suara-suara sumbang yang menuduh kononnya PAS tamak dan gila kuasa. Walau bagaimanapun sekiranya Pakatan Harapan merasakan PRN merupakan jalan penyelesaian tuntas, PAS bersedia menghadapinya.

      DR AHMAD FAKHRUDDIN SHEIKH FAKHRURAZI
      Pesuruhjaya PAS Kedah
      25 Jun 2018

      Delete
    2. abrogini kata dah ada yang "nak melaga laga kan pimpinan tertinggi ph dengan survey ler, undi popular di fesbuk ler."

      Survey mengarut tak usah pedulikan. Lantakkan depa nak kata Najib akan balek jadi Presiden Umno sebab boleh bayar ahli2 perwakilan Umno berpuluh ribu sorang mengundi dia di tahun mengundi pimpinan parti berikut nya.

      Depa keluarkan "survey reults" konon, kita sembur, sebat, balon. Mana ada badan membuat survey yang boleh di percayai di Malaysia ini.

      Di US depa survey dan ramal keputusan mengundi ada yang plus or minus 1-2% saja betul nya. Di Malaysia, ada yang hingga 180' terbalik keputusan nya.

      Delete
    3. Dia nak tunjuk ada kuasa'
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 26 JUN 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.4K
      Nazir Hussin Akhtar Hussin
      Nazir Hussin ketika bercakap dalam program FB Live bersama Sinar Harian, semalam.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan media menggunakan bahasa Cina atau Mandarin jelas menunjukkan wajah sebenar pemimpin itu setelah mendapat kuasa.

      Ketua Pemuda Umno Bahagian Titiwangsa, Datuk Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata, tindakan Guan Eng itu sekali lagi bakal menambahkan lagi ketidakstabilan dalam negara selepas tampuk pemerintahan diambil alih oleh Pakatan Harapan (Harapan) sejak PRU14 lalu.


      “Makin hari makin banyak perkara yang menimbulkan kebimbangan dan ketidakstabilan dalam negara khususnya orang Melayu, terbaru tindakan Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan media menggunakan Bahasa Cina.

      “Sebenarnya tak ada masalah apa bahasa sekalipun, tapi apa yang mereka ingin tunjukkan? Mereka tunjukkan bahawa mereka mahu mengubah segala-galanya dalam sekelip mata setelah mereka mendapat kuasa,” katanya dalam program FB Live bersama Sinar Harian, semalam.

      Nazir Hussin yang juga calon Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, tuduhan Harapan bahawa sistem pilihan raya negara tidak telus kini terbukti salah setelah BN dan Umno tumbang seterusnya menjadi pembangkang hari ini.

      Katanya, bukan itu sahaja, rakyat juga kini semakin menyedari bahawa apa yang dijanjikan dalam manifesto Harapan sebelum ini hanya omong kosong apabila satu persatu janji mereka gagal ditunaikan setelah menjadi kerajaan.

      “Rakyat telah sedar bahawa hari ini, satu persatu janji manis Harapan semasa PRU14 gagal ditunaikan, perkara itu jelas macam kita tengok mereka janji dahulu jika hari ini mereka mentadbir Putrajaya, esok harga minyak akan turun, sampai hari ini harga minyak tak turun.

      “Harga minyak RON97 masih diapungkan seperti dilakukan pendekatan kerajaan BN dahulu, cuma mereka tukar sahaja dari hari Rabu ke hari Khamis.

      “Banyak perkara yang nampaknya mereka gagal laksanakan dengan alasan kononnya hutang negara kita lebih RM1 trilion sehingga kita tengok impaknya membuatkan para pelabur lari lintang pukang sehingga menambahkan lagi ketidakstabilan (ekonomi) negara,” katanya.


      Delete
  8. MACC remands Dato’ Amhari but has yet to call on Zeti
    June 26, 2018

    TTF: A report by The Edge Markets yesterday revealed that a former special officer to Dato’ Seri Najib Tun Razak had been detained “on remand by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC). According to daily, the detention had to do with a probe the anti-graft agency was conducting into 1Malaysia Development Bhd (1MDB),” Malaysia’s wealth fund. What the The Edge Markets failed to mention, however, was the name of the officer involved and the exact relationship he (or she) had with the wealth fund.
    Well, as it turns out, the said officer is none other than Dato’ Amhari Nazaruddin, a man who served as Najib’s special officer in media related affairs. Amhari must have been remanded by the MACC pursuant to Section 49 of the MACC Act. Under this section, the agency must have reasonable grounds to believe that a person committed one or more offences under the Act to justify its wanting to detain him (or her).
    According to The Edge Markets, the Dato’ (Amhari) was remanded to facilitate a probe under Section 17(a) of the MACC Act. The said section pertains the offence of having received or been given gratification by agent. Under the circumstances, we can safely assume that the MACC felt Amhari benefited illegally from 1MDB.
    But here’s the thing – what has media affairs got to do with the wealth fund?
    And let’s not forget, this is the same MACC that has yet to call on Tan Sri Zeti Akhtar Aziz for her role in the RM2.6 billion affair. And this is the very same MACC that is currently being led by Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull, a man seemingly determined to destroy Najib. So why has Shukri not detained the former premier yet? Is there some sort of hanky panky going on now to discredit and tarnish the image of DSNR???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rais Yatim pun tegur Lim Guan Eng



      BANGI: Bekas penasihat kebudayaan kepada kerajaan Tan Sri Rais Yatim turut mempersoalkan langkah Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam bahasa Mandarin, sambil menyeru pemimpin DAP itu memberhentikan amalan itu.

      “Bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu sudah cukup,” kata Rais selepas menyertai forum “Pasca-PRU14: Mendepani Cabaran Melestari Institusi Beraja” di Universiti Kebangsaan Malaysia hari ini.

      Pelbagai pihak, termasuk pemimpin Umno membidas Lim tidak menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, tetapi setiausaha agung DAP itu mempertahankan tindakannya dengan berkata, ia melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      Beliau turut merujuk Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan tiada orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain.

      Lim turut menyifatkan pengkritiknya bersikap “perkauman” dan bertegas tidak akan tunduk kepada kritikan mereka.

      Rais berkata, apa yang dilakukan oleh Lim itu tidak pernah berlaku sebelum ini.

      Katanya, selama lebih 40 tahun berkhidmat dalam kerajaan, tidak pernah digunakan bahasa selain bahasa Melayu atau Inggeris, sekiranya dibenarkan.

      “Dengan itu dengan rendah hati saya memohon, jika benar ada edaran dalaman bahasa Mandarin, janganlah diteruskan amalan tersebut. Kita rasmikan kehendak Perlembagaan iaitu bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu,” katanya.


      : Masalah yang berlaku DAP memang tak boleh terima cara mereka ditegur....

      Delete
    2. Baru sorang kena tangkap...lepas ni ade lagi seblm najib ditangkap..

      Delete
    3. Bos Mydin kritik Guan Eng keluar kenyataan bahasa Cina
      Diterbitkan 25 Jun 2018, 12:27 tengah malam | Dikemaskini 25 Jun 2018, 12:39 tengah malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng malam ini mempertahankan tindakannya mengeluarkan kenyataan tiga bahasa, termasuk bahasa Melayu, Inggeris dan Cina ketika beliau membincangkan isu Tun Razak Exchange pada hari Khamis lalu.

      Bagaimanapun, kenyataan Facebook yang dikeluarkannya malam ini untuk mempertahankan kenyataan dalam tiga bahasa pada hari Khamis itu dikeluarkan hanya dalam bahasa Cina.

      Ini menimbulkan maklum balas negatif daripada orang-orang yang tidak dapat memahami dan terpaksa bergantung pada alat terjemahan platform media sosial.

      Antara yang mengkritik Lim ialah bos hypermarket Mydin, Ameer Ali Mydin.

      Maklum balas ramai

      "Semua kenyataan apabila dikeluarkan di Malaysia hendaklah terlebih dahulu dalam Bahasa Melayu, kemudian Bahasa Inggeris, selepas itu mana-mana bahasa lain (jika) perlu.

      "Sekiranya anda berada di London, maka saya anggap anda akan mengeluarkannya dalam Bahasa Inggeris terlebih dahulu setelah itu terjemahannya boleh dibuat dalam Bahasa/ Bahasa Mandarin/ Perancis dan sebagainya.

      "Jika anda berada di China, maka pada sidang akhbar di China, saya fikir mungkin akan dikeluarkan dalam bahasa Mandarin dahulu, kemudian bahasa Inggeris dan lain-lain.

      "Saya fikir ini lebih logik. Kami tidak pernah mempunyai masalah sebelum ini (dalam) 61 tahun yang lalu, kenapa buat sekarang?" katanya.

      Komen Mydin mendapat maklum balas ramai di Facebook, meletakkannya di tangga teratas senarai komen.

      "Kau menteri kerajaan Malaysia kah (atau) kerajaan China?

      "Konon statement Menteri Kewangan Malaysia, tapi tak guna bahasa kebangsaan untuk semua faham," kata Muadz Abu Hanzalah.

      Terdapat juga pengulas yang mempersoalkan kenyataan Lim sebelum ini bahawa beliau "rakyat Malaysia" ketika ditanya pendapatnya menjadi menteri kewangan Cina pertama semenjak Tan Sri Tan Siew Sin menjawat portfolio berkenaan.

      "Saya bukan orang Cina, saya rakyat Malaysia.

      "Bahasa kebangsaan? Apakah itu?" Soal Ahmad Zahiruddin Saruju.

      Guan Eng pertahan kepelbagaian bahasa

      Pengguna media sosial berkenaan tidak mengulas isu kenyataan tiga bahasa yang dipertahan Lim, tetapi sebaliknya komen hanya berkisar seputar kenyataan terbaru beliau dalam bahasa Cina.

      Dalam kenyataan malam ini, Lim mempertahankan mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa, menekankan kepelbagaian bahasa di negara ini.

      Beliau menjawab laman Facebook "Friends of BN" yang mempersoalkan kenyataannya mengenai TRX memasukkan versi Cina dengan tujuan untuk membantu media berbahasa Cina.

      Lim menegaskan beliau akan terus mengeluarkan kenyataan dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan apabila perlu dalam bahasa Cina.

      Pada masa berita ini ditulis, terjemahan bagi kenyataan dalam Cina tersebut tidak tersedia.

      Delete
  9. Payung bocor sanasini..apa nak dharapkan lg..dtempal jahit pun x jd..seketikaje koyak lg..buang jual je kat kedai brg lusuh..mudah cakap mansuh..
    Hahahahaaagitulh bang Shah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhyiddin tak patut campur tangan kes Siti Kasim, kata peguam


      Seorang peguam tidak bersetuju dengan gesaan agar Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin campur tangan dalam kes aktivis dan peguam Siti Kasim yang ditangkap susulan dakwaan beliau menculik anak guamnya dan menghalang pegawai polis menjalankan tugas.

      Mengatakan ia bertentangan dengan janji kerajaan baharu untuk menegakkan “peraturan undang-undang”, Presiden Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia Datuk Zainul Rijal Abu Bakar memberitahu FMT, gesaan sedemikian memberi isyarat bahawa proses undang-undang sewajarnya boleh diabaikan.

      “Ini tidak wajar. Semua orang, termasuk eksekutif, mesti membiarkan proses undang-undang yang sewajarnya berlaku.”

      Zainul berkata fakta kes itu perlu disiasat dan dijelaskan terlebih dahulu.

      “Jika terdapat salah guna kuasa polis, Siti harus membawanya ke mahkamah untuk menentukannya. Saya yakin seorang peguam seperti dia juga tidak mahu eksekutif campur tangan dalam sebarang proses penyiasatan sama ada untuk atau terhadapnya.”

      “Siti mempunyai banyak jalan untuk mendapatkan bantuan undang-undang, tetapi ia tidak sepatutnya meminta menteri dalam negeri untuk campur tangan.”

      Zainul berkata jika menteri dalam negeri dibenarkan menentukan tindakan polis, maka Malaysia tidaklah lebih baik berbanding sebelum ini.

      “Sekiranya polis mengambil tindakan yang tidak mengikut undang-undang, maka mahkamah adalah tempat terbaik untuk mendapatkan pengadilan.”

      Sementara itu, seorang lagi peguam, Shaharudin Ali mempunyai pandangan yang berbeza dan mempersoalkan kebisuan Kabinet.

      “Nampaknya terdapat ketidakpedulian terang-terang terhadap peraturan undang-undang dan prosedur jenayah. Mereka yang mengambil bahagian dalam serbuan rumah Siti mesti berdepan tindakan undang-undang.

      Siti, menurut Shaharudin harus memulakan prosiding terhadap mereka yang bertanggungjawab.

      Awal hari ini, Siti melahirkan harapan agar menteri dalam negeri akan meneliti tindakan polis yang disifatkan sebagai “menindas”, selepas polis menyerbu rumahnya pada malam Sabtu lalu.

      Ia selepas laporan yang dibuat terhadapnya kerana didakwa menculik anak guamnya, satu pertuduhan, yang dinafikannya.

      Siti ditahan di ibu pejabat polis Kajang pada Sabtu dan dibebaskan semalam selepas Mahkamah Majistret menolak permohonan reman terhadapnya atas dakwaan menghalang pihak berkuasa menjalankan tugas.


      : Bila ada budak mengadu didera oleh ibubapa sepatutnya lapor kepada polis bukan sorok budak tu di rumah. Siti Kasim ni peguam yang simple macam tu tak faham....

      Delete
    2. JUNE 26, 2018

      Sidang Media Kementerian Tenaga Manusia Dalam Bahasa Tamil, Malaysia Meriah!






      Suka menonton Sidang Media Menteri Tenaga Manusia M Kulasingaran dan Pengerusi Jawatankuasa Khas TVET, YB Nurul Izzah Anwar, semalam. Sidang Media berkenaan dipenuhi dengan Bahasa Malaysia Menteri yang kurang fasih dan ada wawancara dalam Bahasa Inggeris.

      Paling mengujakan, di akhir Sidang Media, Menteri Tenaga Manusia telah berkomunikas dalam Bahasa Tamil!. Di atas adalah sedutan wawancara Menteri Tenaga Manusia dalam Bahasa Tamil.

      Sementara itu, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir ketika meminta mengulas mengenai kenyataan rasmi dalam Bahasa Mandarin oleh Menteri Kewangan berkata, "its a minor mistake, i don't want make it an issue."



      Sidang Media Menteri Kewangan dalam Bahasa Mandarin sudah, Sidang Media Menteri Tenaga Manusia dalam Bahasa Tamil sudah, kita minta Menteri Pendidikan, YB Dr Maszlee Malik buat Sidang Media dalam Bahasa Arab pula. Ini masalahnya apabila BAHASA MELAYU dikatakan untuk orang Melayu sedangkan ianya bahasa Kebangsaan. Meriah sungguh politik Malaysia Baharu.

      Apa celop Toq!!!!!!!!!!

      Delete
    3. Pakar Politik Fitnah Sudah Turun Ke Terengganu



      Pas tiada masalah untuk bertanding dalam politik yang sihat. Pas tidak menghalang Rafizi berusaha untuk menumbangkan kerajaan Islam PAS di Kelantan dan Terengganu. Soal hukum menjatuhkan kerajaan Islam biarlah Rafizi merujuk sendiri kepada alim ulama yang dia percayai. Dan Rafizi mesti berani bertanggung jawab di hadapan Allah.

      Mengapa Rafizi beriya-iya benar ingin menjatuhkan kerajaan Islam PAS di Terengganu? Sudah tentulah kerana menyahut semangat berapi yang disuarakan oleh Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim. Sebaik mendapat mikrofon selepas dibebaskan dari penjara, peluru pertama yang dihalakan oleh Anwar ialah ke Kelantan dan Terengganu. Anwar menjadi begitu excited. Anwar ingin memperlihatkan kepada penyokongnya bahawa dia masih berbisa.

      Kini, Rafizi telah sampai ke Kemaman bersama penyokongnya menyambut Aldilfitri di Pekan Cheneh. Dia sudah berjanji untuk mendedahkan sesuatu tentang PAS Terengganu. Itulah gaya politik Rafizi. Bermula dengan masyarakat mengenalinya dalam Langkah Kajang. Hinggalah Rafizi meneruskan gaya politik dajal dalam isu RM90 juta. Semuanya membina persepsi dengan menjaja fitnah.




      Politik fitnah ini nampak macam sudah sebati dengan Rafizi dan pemuja PH. Mereka cukup berbangga dengan gaya politik itu kerana dapat menumbangkan BN dan mengalahkan PAS di banyak tempat di Pantai Barat. Kalau Lim Guan Eng guna politik fitnah, rasanya taklah pelik sangat. Ini Rafizi dan manusia yang mengaku Islam; fitnah macam sudah mendarah daging. Nampak macam tak rasa berdosa apa-apa. Macam hidup menongkat langit saja. Seolah-olah dilahirkan di dalam kandang kerbau dan membesar bersama kerbau yang tiada istilah dosa pahala dalam hidup mereka.

      Sudah berbuih mulut kita nasihatkan agar mereka tak muflis di akhirat nanti. Kita layan mereka atas dasar insan seagama sebagai melaksanakan amar maaruf nahi mungkar. Namun sampai ke detik terkini mereka terus galak menjaja fitnah. Pasca PRU14, mereka melepaskan bom asap konon SPRM akan membongkar kes rasuah dalam kerajaan Kelantan. Kemudian mereka jaja pula konon Timbalan Presiden PAS menyuruh ahli PAS yang bekerja dengan syarakit non-muslim agar meletakkan jawatan. Dan seterusnya difitnahkan pula exco PAS Terengganu, Ustaz Mohamad Nor Hamzah mengizinkan pelancong asing berbikini.

      Fitnah ini suatu yang hidup.Ia disampaikan dari semulut ke semulut. Dari satu FB ke satu FB. Dari grup whatsapp ke grup whatsapp. Inilah kaedah Rafizi and the gang berpolitik. Tujuannya untuk bina persepsi. Kononnya inilah jalan termudah memenangi pertarungan dalam sistem demokrasi berpilihanraya. Hanya manusia yang bebal dan tersesat dari jalan siratalmustaqim sahaja bergelumang dengan gaya politik Rafizi.

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukPAS
      #TerengganuMajuBerkatSejahtera

      Delete
  10. JUNE 25, 2018

    Perdana Menteri Tidak Tahu Penglibatan Vincent Tan Dalam Projek ECRL










    Di dalam Sidang Media Perdana Menteri petang tadi, beliau telah ditanya mengenai penglibatan 'billionaire' TS Vincent Tan di dalam projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL). Jawapan Perdana Menteri seperti biasa, saya tidak tahu. Berikut adalah skrip Sidang Media berkenaan.
    Wartawan : T7 had been purchased by Vincent Tan, 3 days prior to the announcement to continue with the ECRL project. Can you comment on that?
    Tun Dr Mahathir: I dont know about that. I can't comment. You need to ask Vincent Tan.
    Perdana Menteri menamatkan Sidang Media beliau dan berlalu pergi. Menurut sumber yang boleh dipercayai, hanya Perdana Menteri sahaja di dalam Malaysia ini yang tidak tahu bahawa Vincent Tan mempunyai kepentingan di dalam ECRL.

    Nota Kaki:

    Pertama, bagi macai-macai Tomato yang masih kurang jelas dengan penglibatan Vincent Tan dalam projek ECRL, hadam kronologi berikut:

    17 Mac, 2018: T7 Global Bhd membuat perjanjian MoU baharu dengan Eastern Pacific Industrial Corp Bhd (EPIC) dan CMC Engineering Sdn Bhd untuk membentuk konsortium bagi melaksanakan pembinaan projek ECRL.

    Dengan perjanjian MoU baharu itu, MoU lama dengan China State Construction Engineering (M) Sdn Bhd (CSCEM) terbatal.

    2 April, 2018: Tun Dr Mahathir umum akan batalkan projek ECRL sekiranya PH menang PRU-14.

    9 Mei, 2018: Kerajaan PH menang PRU-14.

    10 Mei, 2018: Kerajaan PH umum kekal keputusan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri.

    16 Mei, 2018: Pengasas dan Pengerusi Berjaya Corporation Bhd, TS Vincent Tan Chee Yioun diumum pemegang saham terbesar T7 Global Bhd (dengan pemilikan 21 juta saham atau bersamaan pegangan 5.04% peratus).

    18 Mei, 2018: Tun Daim Zainuddin kata kos sebenar ECRL akan melebihi RM66 billion (harga asal RM55 billion).

    30 Mei, 2018: Tun Dr Mahathir umum projek MRT3 dan HSR dibatalkan dan ECRL dikaji semula.

    23 Jun, 2018: Menteri Kewangan, Lim Guan Eng umum projek pembinaan ECRL akan diteruskan. Katanya keputusan itu dibuat memandangkan kerajaan tak punyai pilihan kerana sudah bayar RM20 billion.

    Kedua, macai-macai Tomato kena tahu erti perkataan di bawah:





    Kesimpulannya, pi mai pi mai tang tu. Kroni kaya, Rakyat nganga. inilah Kerajaan Baharu yang macai-macai Tomato memilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Engko nak ulang benda sampah yg sama..

      Delete
    2. Tinggalkan Ketupat Rendang, Semboyan Berbunyi Panggil Berjuang



      Tatkala Islam tercabar, Hanzalah Al Ghasil meninggalkan isteri yang baru dikahwini demi jihad. Tiada bulan madu. Hatta tak sempat mandi junub. Kemuliaannya terpancar. Jasadnya basah dimandikan oleh para malaikat di medan Uhud.

      Belumpun sampai 100 hari DAP/PH berkuasa. Nafsu rakus bagai menggila. Apa dicita itulah dilaksana. Mendesak dan mengubah semahu-mahunya. Sedangkan umat leka , letih tak bermaya. Melahap ketupat dan rendang di rumah terbuka.

      Tidak sayugia lagi kita menunggu esok untuk bangkit meneruskan perjuangan. Islam dan bangsa ini semakin diasak ke sudut gelanggang. Di mana posisi kita apabila musuh dalam diam dan dalam terang terus mempamerkan hanelang.

      ~ Agama lain minta bebas dilaksanakan.
      ~ JAKIM dan institusi Islam dalam ancaman.
      ~ Pemansuhan agama pada kad pengenalan diajukan.
      ~ Muslimah dibenarkan berkahwin dengan non-muslim jadi cadangan.
      ~ Jawatan-jawatan strategik negera telah ditawan.
      ~ Bahasa kebangsaan dibakulsampahkan.
      ~ Pilihanraya kerajaan tempatan menunggu giliran.
      ~ Persempadan semula kawasan pilihanraya pastinya setelah matang.

      Melayu haprak dijadikan batu loncatan. Hasrat menjadi menteri sudah diperolehi. Angguklah saja apa peduli. Apa nak jadi kepada anak bangsa dan agama sendiri. Dulu BN kencing berdiri. Kini giliran PH kencing berlari.

      Jangan hairan ke mana lantang suara Mat Sabu menghilang. Jangan ditanya ke mana kelibat Ustaz Ahmad Awang yang pernah dijadikan ayam tambatan. Jangan dibilang reformasi berehat panjang. Suara yang dikatakan keramat sudah bertuankan mahafiraun yang kini dijulang.

      Sahabatku,
      Tiupan semboyan telah kedengaran. Cukup-cukuplah berjamu ketupat dan rendang. Umat ini mesti segera disatukan. Dalam satu wadah bernuansakan Islam.

      Hanzalah! Hanzalah! Hanzalah! Masih adakah lagi Hanzalah?

      #NekadBersamaIslam
      #PRU15UntukIslam

      Delete
  11. Kemelut Kerajaan PH Kedah: Sekali Lagi Undi Tidak Percaya Terhadap Mukhriz?




    Ramai kawan-kawan yang bertanyakan tentang apa status terkini Speaker dan Timbalan Speaker Dun Kedah. Sehingga hari ini, belum dapat diputuskan siapa yang bakal dilantik untuk menduduki dua jawatan tersebut.

    Seperti yang kita maklum, keputusan PRU ke-14 yang lalu, PH berjaya menang 18 kerusi Dun daripada 36 kerusi Dun yang terdapat di Kedah. PKR menang 7 kerusi, PPBM menang 5 kerusi, PAN menang 4 kerusi dan DAP menang 2 kerusi.

    Ekoran itu, Mukhriz telah mengangkat sumpah setelah mendapat perkenaan DYMM Sultan Kedah setelah semua parti PH tempohari bertanding atas tiket PKR, parti yang mencatat kemenangan terbanyak berbanding parti lain.

    Bakinya, 15 kerusi dimenangi PAS dan BN hanya menang di 3 kerusi Dun sahaja.

    Walaupun berbeza parti, namun kedudukan parti kerajaan dan parti pembangkang yang sama banyak telah mencetus masalah untuk memilih siapa paling layak untuk duduk di kerusi Speaker dan Timbalan Speaker Dun.

    PAS awal-awal lagi mencadangkan supaya jawatan Speaker dan Timbalannya ditentukan oleh PAS. Saya tidak terkejut kerana jika difikirkan sari sudut pecahan parti yang membentuk majoriti terbesar yang sebenar adalah PAS, bukan PH. Ini adalah disebabkan kesemua parti PH bertanding atas tiket PKR, bukan atas tiket parti masing-masing.



    Setahu saya, Mukhriz telah memanggil 3 Adun BN "mengadap"nya. Hasilnya? Mukhriz gagal memujuk ketiga-tiga Adun BN tersebut untuk menyokong PH dalam penentuan kerusi Speaker dan Timbalan Speaker.

    Ada sebab ketiga-tiga Adun BN itu bertegas dan enggan bersetuju dengan kehendak Mukhriz. Bukanlah mereka mahu bergaduh dengan MB Kedah itu, tapi ada terma yang tidak wajar dan ketiga-tiga Adun UMNO tersebut nekad tidak akan sesekali mengkhianati UMNO mahupun BN. Itu muktamad, usah dirayu.

    Pada hemat saya, keadaan itu akan menyebabkan Mukhriz dalam keadaan tertekan. PKR menang lebih banyak kerusi berbanding PPBM, namun MB dilantik daripada PPBM. Maka sudah tentu PKR akan menuntut kerusi Exco lebih banyak daripada PPBM.

    Dalam masa yang sama, sudah tentu PAN dan DAP juga mahukan bahagian mereka. PPBM perlu beri kerusi Exco kepada PAN dan DAP. Jika tidak, adalah tidak mustahil sekiranya sekali lagi berlaku undi tidak percaya terhadap Mukhriz pada sidang Dun yang bermula 4 Julai ini.

    Pada 22 Mei lalu, 10 Exco sudah mengangkat sumpah. Daripada 10 orang Exco itu, 4 daripada PKR, 3 daripada PAN, 2 daripada PPBM dan 1 daripada DAP. Dari sudut pecahan kaum pula, seramai 7 orang berbangsa Melayu, 2 Cina dan 1 India.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namun demikian, terdapat desas-desus yang mengatakan bahawa PKR mahu kerusi speaker diberikan kepada pemimpin mereka. Khabarnya, mereka mahu bekas Ahli Parlimen Kuala Kedah, Dato' Ahmad Kassim sebagai Speaker Dun, manakala Timbalan Speaker akan diberikan kepada mana-mana Adun PPBM.

      Saya difahamkan bahawa Mukhriz nafi nama Ahmad Kassim dipilih. Tapi ada pula yang kata PAS yang tolak nama Ahmad Kassim, bukan Mukhriz.

      Namun pada pandangan saya, kemungkinan besar Mukhriz sendiri yang tolak nama Ahmad Kassim tu sebab PPBM dapat 3 kerusi Exco saja termasuk kerusi MB. Mungkin Mukhriz rasa PPBM tak cukup "strong" dalam mesyuarat Exco atau sidang Dun nanti.

      Maksud saya, sekiranya berlaku undian atau pembentukan dasar dalam mesyuarat Exco, senang sangat PPBM kalah. Mukhriz nak buat dasar PPBM pun perlu "kelulusan" PKR, PAN & DAP. Mungkin dia tak rasa "secure" dengan kedudukan tersebut.

      Jika Speaker Dewan dilantik daripada kalangan pemimpin PKR dan sekiranya apa-apa tindakan Mukhriz yang mencetus ketidakpuasan hati PKR, PAN mahupun DAP, maka bila-bila masa saja kerusi MB akan terancam dalam sidang Dun.

      Selaku anak Perdana Menteri, maka sudah tentu Mukhriz akan malu sekiranya dia jadi "boneka" di Kedah. Sebagai anak Tun M yang terkenal dengan gaya autokrasinya, maka sudah tentu Mukhriz mahu semua yang berlaku berada di dalam kawalan dirinya sendiri, bukan orang atau parti lain.



      Saya agak simpati dengan tekanan yang Mukhriz hadapi. Tapi rasa simpati saya itu bagaikan hilang apabila teringat tentang apa yang beliau dan bapanya lakukan terhadap UMNO dan BN. Jadi, biar dia rasa akibat daripada tindakannya itu.

      Saya tidak pasti apa yang akan berlaku pada sidang Dun yang akan bermula pada 4 Julai nanti. Apa yang jelas, Kerajaan PH Kedah tak strong langsung. Nak buat apa pun payah sebab kedudukan Kerajaan dan Pembangkang seimbang.

      Worst come to worst, mungkin PRN berlaku di Kedah? Buat masa ini, pandai-pandailah Mukhriz selesaikan masalah Speaker Dun ni. Takkanlah Mukhriz tak mampu nak selesai masalah ni kot? Kalau susah sangat, pegi beli saja speaker, berlambak jual kat kedai! Heh!

      Delete
  12. Harga barangan asas turun 30 – 50 peratus sejak Pakatan Harapan mengambil alih ?

    June 26, 2018




    Bila Menteri Pertanian kata Harga barangan asas turun 30 – 50 peratus sejak Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan bulan lepas saya hanya mampu ketawa.

    Pengalaman saya sendiri membeli barangan dapur setiap minggu tidak ada penurunan harga barangan asas seperti makanan dan bahan mentah yang signifikan apatah lagi turun sehingga 50 peratus.






    Menurut data Indeks Harga Pengguna (IHP) atau inflasi yang diterbitkan Department of Statistics, Malaysia, kadar inflasi pada bulan Mei 2018 adalah 1.8% dimana kadar inflasi bagi makanan & minuman bukan alkohol meningkat 2.2%.

    Di dalam sub-indeks, melaporkan inflasi harga daging naik 1.1% dan harga ikan & makanan laut naik 4.1%.

    Ini adalah data inflasi purata seluruh negara.

    Daripada mana data atau maklumat yang Menteri Pertanian Salahuddin Ayub dapat saya pun tak pasti.

    Mungkin dia merujuk kepada harga ayam, daging, ikan, sayur yang tak laku di mana peniaga turunkan harga untuk clearkan stock.

    Tadi saya juga tertonton Astro Awani melaporkan rungutan peniaga di Pulau Pinang yang mahu kerajaan kawal harga ayam diperingkat penternak dan pemborong bukan di peringkat peruncit sahaja. Rungutan sama tentang kenaikan harga bahan makanan asas yang menyebabkan harga naik setiap kali musim perayaan.

    Ini membuktikan bukan GST yang menyebabkan harga barangan asas seperti makanan naik dan harga makanan mentah tidak turun selepas GST dikadarsifarkan.

    Mungkin lebih elok Menteri Pertanian tunjuk pasar mana yang ayam, daging, ikan, sayur turun sampai 50 peratus ni. Kata perjuangkan ketelusan. Maklumat mesti dikongsi bersama rakyat. 😏

    p.s. Menteri yang sama kata harga barang naik mungkin kerana peniaga sabotaj...

    ReplyDelete
  13. Jibby "Bapa segala Bapa kehancuran Melayu"siapa setuju angkat kaki belah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila Hantar Pemimpin DAP Ke Kelas Bahasa Melayu



      AHLI Seumur Hidup DAP, Amran Ahmad Nor mengesa pemimpin-pemimpin DAP menguasai Bahasa Melayu terlebih dahulu daripada bersikap rasis cuba mengangkat Bahasa Mandarin.

      “Daripada sibuk mempertahankan bahasa Mandarin dalam kenyataan kementeriannya, lebih baik Lim Guan Eng hantar pemimpin-pemimpin DAP ke kelas bahasa Melayu.

      “Ini penting bagi membolehkan mereka berdebat secara berkualiti sama ada di Dewan Rakyat atau mana-mana DUN,” katanya dalam satu kenyataan.

      Amran yang juga bekas Timbalan Pengerusi Biro Buruh DAP memberitahu, mereka yang dilantik oleh rakyat diberi kepercayaan untuk membawa mesej rakyat ke parlimen. Namun, adalah sukar sekiranya mereka tidak dapat menguasai bahasa Melayu.

      “Isunya di sini, bagaimana nak bawa mesej rakyat kalau tak mampu berbahasa kebangsaan sedangkan peraturan dewan mahu hanya bahasa Melayu digunakan ketika perbahasan atau sebarang aktiviti.

      “Atau DAP mungkin boleh membawa usul di Dewan Rakyat atau DUN agar membenarkan wakil rakyat DAP untuk berbahas atau berhujah menggunakan bahasa Mandarin atau bahasa ibunda masing-masing,” ujarnya lagi.

      Tambah Amran, ramai di kalangan pemimpin dan ahli DAP yang ditemui gagal bertutur dengan baik dalam bahasa Melayu berdasarkan pengalaman beliau ketika di ibu pejabat DAP.

      Amran yakin, rakyat mahu para pemimpin DAP bertutur dalam bahasa Melayu walaupun kebanyakan pengundi DAP dan ahli mereka adalah Cina.

      Terdahulu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah mengeluarkan kenyataan rasmi kerajaan dalam bahasa Mandarin dengan alasan penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

      Pun begitu, tindakan Guan Eng tersebut telah mencetuskan kritikan pelbagai pihak yang tidak berpuas hati dan menganggap pemimpin DAP itu sengaja mahu menggugat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. – MYNEWSHUB.CC

      Delete
  14. PEMBAHARUAN UMNO, MENONGKAH CABARAN TRADISI LAMA


    1. Syukur kepada Allah dan terima kasih tidak terhingga kepada seluruh anggota Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar atas kepercayaan kepada saya untuk mengemudi batalion hulubalang pemuda parti bagi sesi 2018 - 2021. Saya sedar bahawa amanah, tanggungjawab dan harapan yang diberikan akar umbi amat berat sekali untuk dipikul, namun atas rasa keinsafan dan semangat jati diri bangsa, akan saya galas dan kita harungi bersama dalam tempoh 3 tahun ini, insha Allah.

    2. Saya yakin, bukan saja ahli UMNO, malah seluruh masyarakat di negara ini khususnya yang berbangsa Melayu amat mengharapkan suatu pembaharuan berlaku di dalam UMNO. Nafas baharu adalah amat perlu untuk mengembalikan semangat dan keyakinan semua pihak terhadap parti ini.

    3. Mungkin ramai yang tidak menyangka bahawa sudah terlalu lama jawatan Presiden UMNO tidak tercabar, tidak dipertandingkan. Sejak tewasnya Ku Li pada 1987, jawatan nombor satu parti itu tidak dipertandingkan dengan alasan 'menjaga perpaduan dalaman parti' dan 'setia kepada pemimpin'. Maka sejak itu juga 'autokratik' seolah disemai dalam parti ini, menguntungkan Presiden paling lama 'bertakhta' dan secara tidak langsung menyuramkan sistem demokrasi yang sepatutnya subur dalam amalan parti kita.

    4. Benar BN tewas, namun UMNO masih merupakan parti yang memiliki kerusi terbanyak di Dewan Rakyat. Walau bagaimanapun, kita semua perlu menginsafi kekalahan BN pada PRU 14 yang lalu. Terlalu pahit untuk ditelan, namun ia juga mampu menjadi penawar sekiranya kita sanggup mengakui kekhilafan diri sehingga menyebabkan PH berjaya mempengaruhi emosi pelbagai kaum dan lapisan masyarakat di negara ini.



    5. Sebelum ini kita terikut-ikut dengan budaya 'autokratik' seorang lagenda UMNO yang paling lama memimpin kita. Beliau membudayakan sikap 'takut menegur' dengan alasan 'perlu menegur mengikut saluran', namun bila ditegur mengikut saluran maka habuannya akan 'dicantas' dan ditekan habis-habisan sehingga tidak mampu bangkit. Sejak itu, bukan saja menteri, malah kepimpinan tertinggi UMNO terpaksa tunduk atas nama 'setia kepada pemimpin' bagi mengelak karier politik mereka karam.

    6. Saya amat bersetuju dan menyokong penuh pembaharuan UMNO ini akan bersifat lebih terbuka terhadap kritikan dan teguran membina daripada akar umbi parti, atau rakyat yang sayang pada parti keramat bangsa ini. Kita pemimpin UMNO tidak maksum dan apa salahnya jika kita terima saja teguran membina daripada akar umbi sendiri? Jika benar dan bernas teguran tersebut, apa salahnya kita usaha untuk memperbaiki diri sendiri? Sedangkan Saidina Umar Al-Khattab yang dijamin syurga itu bersikap terbuka terhadap teguran, apakah kita lebih mulia berbanding beliau?

    7. Pada pandangan saya, kita sewajarnya belajar dari kesilapan lampau, meninggalkan budaya peninggalan 'purba' yang diwarisi puluhan tahun sebelum ini. Kita harus bangkit memperbetulkan keadaan dengan pendekatan baharu yang lebih progresif, realistik dan lebih berjiwa rakyat. Saya berbesar hati untuk berkongsi cabaran Prinsip 10P sebagai agenda pembaharuan utama dalam kepimpinan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a. PEMUDA perlu menjadi Pencetus..Pencetus suara rakyat, pencetus kesedaran baru bahawa kerajaan PH yang ada amat bahaya dan menjadi ancaman kepada survival bangsa..agama dan keharmonian masyarakat berbilang bangsa.
      b. PEMUDA perlu menjadi PEMBELA pada isu isu rakyat..Bukan sekadar adakan program syok sendiri..Berkonvoi moto sana sini..berfutsal kesudahannya sekadar dalam lingkungan ahli kita semata mata.
      c. PEMUDA adalah PENGKAJI..Dalam erti kata memiliki budaya ilmu, kritis lagi matang dalam menilai sesuatu perkara. agar persoalan dan kekeliruan yang berligar di kalangan rakyat dapat kita huraikan.
      d. PEMUDA perlu menjadi PEJUANG..Ini menuntut keberanian. Jika darah..air mata atau kepenjara sekalipun demi menegakkan bangsa bermaruah dan memelihara institusi khalifaf beraja selaku pasak agama maka kita wajib pasrah dan rela melakukannya.
      e. PEMUDA adalah PEMIMPIN anak pemuda dan PENGASIH pada yang tua..Sikap ini jika dihubungjalinkan pasti membentuk karakter yang berintegriti lagi berwibawa.
      f. PEMUDA adalah PAHLAWAN sejati..Berani ke depan bukan menikus dibelakang apabila hak bangsa dan kedaulatan agama digoyah.
      g. PEMUDA adalah PEMANGKIN..yakni pelopor kepada gerakan massa demi membentuk keadilan menyanggah kezaliman yang kini dengan sikap besar kepala sedang direncana oleh kerajaan Firaun dalam negara.
      h. PEMUDA adalah PEMBINA..yakni mampu merangsang idea idea segar lagi konstuktif dalam pelbagai bidang demi kemajuan umat.
      i. PEMUDA adalah PASAK parti dan bangsa..Bermakna jika teguh jatidiri pemuda..Kental daya tahan dan kukuh maruah serta harga diri maka kita tidak boleh dijual beli atau diumpan dengan dedak murahan sehingga Iman tergadai..perjuangan tersadai.


      8. Saya memahami bahawa kini seluruh ahli UMNO sedang hangat berbicara tentang pemilihan pucuk pimpinan parti. Bukan saja kita, malah bekas-bekas ahli parti, penyokong dan pemimpin PH pun turut menyibuk memberi tumpuan. Kita perlu buktikan bahawa UMNO mampu menghadapi pembaharuan. Terjemahan terhadap pembaharuan itu kita mulakan dengan kepimpinan tertinggi baharu yang lebih meyakinkan.

      9. Jadi, pilihlah pemimpin tertinggi kita dengan rasional dan bijaksana, usah sesekali kita berlandaskan emosi dan persepsi negatif yang merosakkan. Berlapang dadalah memilih yang terbaik di antara yang terbaik. UMNO perlukan kepimpinan tertinggi yang bertenaga, berilmu, bijaksana, tinggi jatidiri, berani, lantang, baik dan 'nakal', serta mampu mengemudi parti dalam tempoh yang lama untuk menjayakan proses pembaharuan ini.

      10. Salam perjuangan dari saya, semoga kita terus melangkah bersama melakar pembaharuan UMNO yang lebih segar demi agama, bangsa dan negara. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Hidup UMNO dulu, kini dan selamanya...


      Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
      AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
      Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
      Pengerusi Kelab Belia Darulaman

      Delete
    2. PAS kembalikan tanah rumah mayat Tionghua Di Jalan Jakar, Kemaman



      Kerajaan Negeri bersetuju untuk mengembalikan semula tanah rumah mayat kepada Tionghua di Jalan Jakar, Kemaman.

      Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, sebelum ini tanah rumah mayat itu dibenar penggunaanya pada 1999 namun setelah PAS kalah pada 2004 tanah tersebut diambil alih oleh pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional (BN).

      “Jadi kita ingin kembalikan tanah rumah mayat yang kita usahakan 20 tahun dulu untuk mereka kerana itu adalah hak mereka kerana mereka juga membayar cukai dalam negeri mahupun negara kita,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas meraikan hari raya bersama Kaum Tionghua Parlimen Kemaman, di Chukai, Kemaman, malam tadi.

      Turut hadir Ahli Parlimen Kemaman, Che Alias Hamid, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chukai, Hanafiah Mat, ADUN Air Putih, Ab Razak Ibrahim dan ADUN Kemasik, Saiful Azmi Suhaili.

      Ahmad Samsuri berkata, apabila terdapat kematian kaum Tionghua akan ada satu rumah transit sebelum mayat berkenaan diproses.

      “Mengikut orang Islam apabila ada kematian dalam satu atau dua jam jenazah akan diselesaikan (pengebumian) segera. Bagaimanapun, kaum Cina pula akan simpan mayat dalam tiga hari atau seminggu dan mereka perlu tempat untuk simpan mayat tersebut.

      “Tanah rumah mayat yang ada sekarang ini adalah tidak mencukupi dan hanya boleh memuatkan satu mayat sahaja, jikalau berlaku dua kematian itu agak menyukarkan untuk melakukan proses pengebumian,” katanya.

      Tambahnya, pihak kerajaan akan berbincang bersama pegawai daerah mekanisma terbaik bagi menyelesaikan masalah itu di Kemaman.

      Sementara itu, kerajaan negeri turut meluluskan pembinaan pintu gerbang di hadapan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Kemaman yang akan menjadi lambang kewujudan dan peranan kepada kaum Cina di Kemaman.

      Mengulas mengenai pintu gerbang tersebut, ADUN Chukai, Hanafiah Mat berkata, kemudahan itu akan direka bentuk sama seperti mana pintu gerbang di kawasan perkampungan masyarakat Tionghua di Kuala Terengganu jika kewangan bagi membinanya mencukupi.

      : Masyarakat Tionghua adalah rakyat Terengganu, mereka berhak atas kemudahan untuk masyarakat mereka sebagai Islam juga berhak atas umatnya....

      Delete
  15. SITI KASIM BEBAS, KEMENANGAN BUAT PIHAK LIBERAL!!!


    Seorang ibu mula merasa risau melihat tingkah laku dan akidah Islam anaknya semakin jauh terpesong akibat pergaulan dengan puak Liberalis yang jelas menentang Islam secara terbuka.


    Lalu, atas naluri dan keprihatinan seorang ibu yang tidak mahu melihat anaknya itu terus tersesat ke lembah Neraka tampil membuat laporan Polis terhadap pejuang LGBT bernama Siti Kasim.


    Siti Kasim ini bukan sahaja berjuang untuk menghalalkan perbuatan songsang kaum LGBT yang turut didokongi oleh puak DAPigs. Malah dia juga seorang pejuang Liberalis yang Anti Islam.


    Bahkan, Siti Kasim yang cukup disayangi oleh Rejim Pakatan ini juga pernah mendesak Kerajaan Barisan Nasional untuk membenarkan penggunaan kalimah Allah didalam kitab Bible.


    Namun, penahanan Siti Kasim oleh pihak Polis ekoran laporan yang dibuat sebelum ini jelas mendapat bantahan dari mereka yang menjadi penyokong tegar Rejim Pakatan yang ada hari ini.


    Buktinya cukup jelas apabila seramai 20 orang penyokong Rejim Pakatan termasuk seorang Ahli Parlimen PKR turut hadir bagi memberikan sokongan kepada Siti Kasim sewaktu dimahkamah semalam.


    Tindakan itu secara tidak lansung jelas menunjukkan bahawa Rejim Pakatan seolah - olah mahu membenarkan gerakan Liberalis seperti golongan Siti Kasim ini bergerak bebas tanpa sebarang halangan dari mana - mana pihak dan kebal dari undang - undang!!!

    ReplyDelete
  16. LEPAS JEPUN, MALAYSIA "JUAL NEGARA" KEPADA FILIPINA???


    Pemantau Malaysia Baru dengan tegasnya meminta pencerahan daripada Rejim Pakatan yang nyata telah bertindak di luar skop Perlembagaan Malaysia dan 'Rule Of Law' yang kerap dilaungkan.


    Tun Daim merupakan bekas Menteri Kewangan zaman PM Ke 4 iaitu ketika Skandal Forex RM 31.5 billion didakwa berlaku. Sejak bersara, Daim telah menjadi seorang ahli perniagaan besar.


    Tindakan itu secara tidak lansung menunjukkan yang bahawa wujud unsur 'Conflict of Intrest' berhubung perlantikan Tun Daim sebagai Punahsihat kepada Rejim Pakatan Haprak itu.


    Apakah kemungkinan maklumat sulit kerajaan boleh dimanipulasikan oleh pihak-pihak yang dekat dengan Tun Daim seperti kes Zeti yang telah didakwa menyalahgunakan kuasa beliau untuk meraih keuntungan untuk keluarganya?


    Adakah kemasukkan Tun Daim bersangkut paut dengan kejatuhan saham-saham syarikat GLC di Bursa Malaysia bagi tujuan pembelian oleh pihak-pihak tertentu pada harga rendah selepas ini?


    Dalam masa yang sama, mengapakah Menteri Kewangan Rejim Pakatan mendedahkan maklumat sewenang-wenangnya sehingga mengakibatkan Bursa Malaysia mengalami kerugian sebanyak RM 12 billion?


    Dalam isu ini, siapa yang meraih keuntungan dan kenapa? Rasa perkara itu perlu diperjelaskan oleh Lim Guan Eng dan dia wajib menjawab kepada rakyat berhubung perkara ini.


    Malah persoalan kenapa syarikat Petronas yang mempunyai rizab tunai yang tinggi zaman Dato Sri Najib sehingga RM 164.7 billion (Mac 2018) perlu disenaraikan di Bursa Malaysia juga menjadi tanda tanya.


    Apakah peranan Petron & San Miguel yang sering dikaitkan dengan anak Perdana Menteri, Mirzan Mahathir dalam kegiatan ini? Siapa yang untung dan kenapa? Adakah laporan media Filipina yang menyatakan San Miguel bercadang untuk membeli aset kepunyaan seperti Petronas itu benar?

    ReplyDelete
  17. Jangan Jadi IBLIS Rosakkan PERUBAHAN Parti

    Parti UMNO kini sudah pun menyelesaikan proses pemilihan di peringkat sayap Wanita, Pemuda dan Puteri di seluruh negara.

    Satu realiti bahawa UMNO kekal sebagai wadah perjuangan bagi orang-orang Melayu apabila ribuan pemimpin di semua peringkat menawarkan diri dan bertanding dalam proses paling terbuka dalam sejarah penubuhan parti.

    Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, Datuk Dr Noraini Ahmad dan Datuk Zahida Zarik Khan masing-masing dipilih sebagai Ketua Pemuda, Wanita dan Puteri UMNO pada pemilihan UMNO 2018 yang baharu sahaja berlangsung pada tanggal 23 Jun 2018 yang lalu.

    Beggitu juga di peringkat 199 sayap bahagian di seluruh negara, pemimpin telah dipilih oleh perwakilan bagi mewakili peringkat masing-masing.

    Kepada yang telah terpilih, SELAMAT menunaikan tanggungjawab masing-masing.

    Kini semua mata tertumpu kepada soal pemilihan di peringkat bahagian dan juga pusat yang akan berlangsung pada 30 Jun 2018 nanti.

    Sudah tentu bagi pihak yang menawarkan diri, siri kempen akan berlaku dan para perwakilan hampir pasti akan ditemui walaupun kita tahu bukan mudah untuk bertemu dengan semua perwakilan khususnya bagi mereka yang bertanding di peringkat pusat.

    Bagi mereka yang punya keupayaan mungkin ianya tidak menjadi masalah tetapi bagi mereka yang menawarkan khidmat tetapi bukan dari kalangan yang punya upaya kewangan misalnya maka kempen dan pencalonan mereka hanyalah berbekalkan kepada sejauh mana populariti dan keupayaan hasil bantuan dan sokongan para sahabat.

    Mudah cerita ada pelbagai kaedah dan cara pengenalan calon dibuat termasuklah menggunakan media sosial.

    Apa pun MMI ucap SYABAS kepada semua yang menawarkan diri dan tidak ada istilah kem kem tertentu kerana proses pemilihan kali ini adalah melibatkan soal jatuh bangun parti bukannya pemimpin.

    Ringkasnya tidak ada istilah untuk mengundurkan diri daripada meneruskan khidmat kepada parti sekiranya ada mana-mana calon tidak terpilih. Jika ada maka ahli UMNO di setiap peringkat hampir pasti dapat melihat kewujudan mereka-mereka yang selama ini menjadi PARASIT dalam parti.

    So jika ada kumpulan sebegini selepas selesai semua proses pemilihan maka adalah disarankan seluruh ahli UMNO perlu TOLAK jauh-jauh PARASIT-PARASIT ini kerana kehadiran mereka bukanlah seikhlas mana tetapi lebih kepada soal jawatan dan kedudukan.

    Dalam keadaan UMNO hampir menjadi satu-satunya parti tunggal, ahli UMNO perlu segera berubah dan sedar bahawa perjuangan selepas ini jauh berliku dan ianya memerlukan satu pengorbanan yang mungkin mampu menitiskan air mata.

    Semua pihak tanpa mengira yang menang mahupun yang kalah perlu berada dalam satu saf dan masing-masing perlu di beri peranan untuk sama-sama memulihkan parti keramat UMNO.

    Apa pun kita sedang berdepan PERUBAHAN dan PERUBAHAN ini perlulah seiring dengan hasrat dan impian ahli UMNO untuk melihat UMNO kembali dipercayai rakyat.

    JANGAN SEKAT hak ahli dan uruskan proses pemilihan dalam keadaan TELUS dan seIKHLAS mungkin.

    Dari pengamatan rakyat, sudah ada bunyi-bunyi yang kurang enak di beberapa kawasan dan bahagian mempertikaikan KETELUSAN proses pemilihan yang dijalankan.

    Ada yang kata proses pengundian dibuat semacam pesta !

    Terlalu ramai yang berada dalam bilik pengundian malah diberitakan bahawa kempen kepada calon-calon yang bertanding masih lagi berlaku pada ketika ahli sedang menunaikan tanggungjawab mereka untuk memilih.

    Dalam masa yang sama tidak ada wakil calon sepanjang proses pengundian dan pengiraan undi dibuat malah ada yang menafikan hak para calon untuk mengemukakan wakil masing-masing sepanjang proses berjalan.

    Undang-undang apakah yang digunapakai ?

    Apakah kita masih menggunakan undang-undang rimba yang hanya memenangkan si SINGA tanpa bulu ?

    INGATLAH jangan sampai UMNO dihukum lagi !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Seperti mana yang disebutkan dalam tajuk, siapa jua yang dipertanggungjawabkan untuk mengemudi proses paling PENTING dalam survival parti UMNO ini, JANGANLAH menjadi IBLIS yang hanya mementingkan diri sendiri selain berniat untuk menghancurkan apa yang kita julang sebagai HAK AHLI !

      Berhentilah daripada mempergunakan diri sendiri dan sanggup menerima jawatan yang sama dengan si IBLIS hanya kerana kepentingan sekumpulan orang-orang yang asyik dengan undang-undang RIMBA.

      SEDARlah parti UMNO bukan hak individu atau mana-mana kumpulan !

      UMNO HAK SELURUH AHLI-AHLINYA !

      Maka tunaikan kewajipan kamu dengan penuh AMANAH, ini PENTING memandangkan UMNO sedang dalam proses pemulihan.

      Jika ahli pun hilang percaya dengan parti dek kerana si IBLIS dan kuncu-kuncunya, bagaimana kita mahu mendapatkan kepercayaan rakyat khususnya dalam mendepani PRU yang ke 15 nanti ?

      Soal pemilihan perkara biasa dalam parti cumanya jangan bimbang dengan perubahan kerana perubahan apa sekalipun ianya adalah hak ahli untuk menentukan.

      SERAHKAN kepada perwakilan agar keputusan nanti adalah keputusan yang benar-benar untuk kebaikan parti keramat UMNO.

      Ayuh jika kamu si IBLIS yang dimaksudkan berubahlah !

      Sedarlah ! berubah segera dan belajar resam MALAIKAT !

      Jangan sampai nanti yang hadir itu MALAIKAT MAUT !

      Selamat Bersidang para perwakilan di seluruh negara.
      Tunaikan kewajipan kita dengan ikhlas dan telus.

      Delete
    2. Zaman Najib umno milik najib...

      Delete
    3. Mana Semak, Imbang Dalam Kerajaan Baharu?



      KEBEBASAN bersuara ialah antara nilai progresif yang menjadi antara tuntutan utama Pakatan Harapan sejak belum menjadi kerajaan.

      Harapan yang diberikan kepada rakyat menggunung tinggi dan memberi gambaran yang keadaan akan berubah drastik kalau mereka memerintah.

      Tetapi, perkembangan terkini seperti projek ECRL yang dijalankan semula selepas sedikit “penyelarasan”, isu kenyataan rasmi kerajaan dalam bahasa Cina dan janji-janji manifesto yang gagal dilaksanakan mendedahkan gambaran itu semakin kelam.

      Kerajaan akan terus mempertahankan dirinya demi mempertahankan dan mengekalkan kuasa walaupun telah melakukan kesilapan demi kesilapan.

      Kes kenyataan rasmi dalam bahasa Mandarin menjadi contoh bagaimana tindakan salah tidak ditegur oleh kalangan ahli sendiri dengan tegas.

      Ditambah lagi dengan isu kawan-kawan baik Perdana Menteri terlibat dalam projek yang sebelum ini dikatakan batal tetapi diteruskan semula.

      Terlalu banyak yang tersirat dan yang berlaku di belakang tabir yang memerlukan jawapan tetapi nampaknya semua itu diabaikan.

      Mungkin mustahil untuk mengharapkan mereka menegur pemimpin mereka sendiri tetapi itulah semak dan imbang dalaman yang penting dan diperlukan.

      Budaya troll dan kempen mereka di media sosial telah menjadikan semua membisu bila timbul isu-isu sensitif.

      Hampir semua ahli dan penyokong mereka nampaknya kesipuan sendiri dan mengalih tumpuan pada orang lain pula.

      Mungkin kuasa yang baru mereka perolehi dan kerakusan yang ditunjukkan telah menakutkan ramai pihak sehingga tidak berani bersuara.

      Senarai mereka yang mahu dibuang dan disingkir masih panjang, dan pasti agenda ini sedang berjalan.

      Isu mengharapkan sentimen anti-Najib dan anti-UMNO masih membelenggu kerajaan baharu, hingga mereka nampaknya terus mengharapkan sentimen ini.

      Walaupun sudah hampir dua bulan berkuasa, tumpuan pada kononnya “memperbaiki kerosakan” sangat berlebihan hingga kerja asasi mentadbir negara seolah-olah diabaikan.

      Laungan slogan kebebasan bersuara perlu mereka buktikan sendiri dengan segera menegur dan memperbetulkan kesilapan pemimpin-pemimpin mereka sendiri. – Mynewshub.cc


      : Sikap kerajaan baru yang tak boleh ditegur atas kesalahan menunjukkan kerajaan kearah suatu pemerintahan "sekular diktator"....

      Delete
  18. Umno lebih kuat dengan terbubarnya BN


    Semua parti-parti komponen Sabah dan Sarawak sudah menarik diri daripada perikatan BN. Terkini Gerakan pula mengumumkan ia keluar BN.

    Maka Umno akan boleh bertanding semua kerusi majoriti Melayu dalam pilihanraya akan datang. Sebelum ini, beberapa kerusi majoriti/pluraliti Melayu telah diserah kepada parti komponen untuk mereka bertanding. Umno akan juga boleh masuk Sarawak buat julung kalinya.

    Antara contoh kerusi yang disia-siakan BN ialah kawasan parlimen Bentong di Pahang yang mempunyai 47 peratus pengundi Melayu dan 42 peratus pengundi Cina di mana presiden MCA Liow Tiong Lai masih diperturunkan pada PRU14. Beliau tentunya kalah.

    Presiden Gerakan Mah Siew Keong bertanding kerusi parlimen Teluk Intan di Perak yang mempunyai 41 peratus pengundi Melayu, 40 peratus pengundi Cina dan 19 peratus pengundi India. Beliau turut kalah PRU14.




    Harian Metro


    5:03 PM - Jun 23, 2018

    'Akar umbi GERAKAN yang nak keluar BN'
    PENGERUSI GERAKAN Kedah, Datuk Dr Cheah Soon Hai menyifatkan tindakan parti itu keluar dari Barisan Nasional (BN) adalah sebagai menghormati kehendak akar umbi.


    Umno sekarang bebas menegakkan agenda Melayu
    Beberapa lagi orang besar Cina dari MCA dan Gerakan juga bertanding di kawasan Melayu, contohnya Alor Setar (64% pengundi Melayu), Alor Gajah (61% Melayu), Simpang Renggam (60% Melayu), Padang Serai (59% Melayu), Tanjung Piai (57% Melayu), Tanjung Malim (56% Melayu) dan banyak lagi.

    Perlunya BN dibebankan dengan parti-parti komponen ini ibarat Umno terpaksa masuk gelanggang dengan tangan terikat di belakang kerana memang sudah dijangka bahawa wakil Cina BN pasti kalah. Ini berdasarkan hakikat 93-95 peratus pengundi Cina menyokong DAP dan Pakatan Harapan.

    Sebaliknya Umno mempunyai peluang cerah untuk menang pilihanraya kerana ia parti (tonggak BN, gabungan) yang memiliki paling banyak sokongan Melayu, iaitu pada tahap 46.3 peratus berbanding PAS dengan 28.1 peratus dan Pakatan Harapan dengan hanya 25.5 peratus (sumber: analisa Dah Ikhwan).





    ‘Kerajaan minoriti’ perdana menteri minoriti
    Tiga perempat (three quarters) pengundi Melayu menolak Pakatan Harapan.

    Pakatan Harapan memegang tampuk kerajaan dengan sokongan 93-95 peratus pengundi Cina yang taksub gila pada DAP.

    Untuk berapa lama agaknya Pakatan Harapan mampu terus berkuasa dengan hanya bergalaskan sokongan kaum bukan Melayu walhal sebilangan besar kaum majoriti adalah anti Pakatan Harapan?

    Untuk berapa lama agaknya Melayu secara amnya boleh bertoleran terhadap perangai melampau si Dapster?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dah hampir kojol bila tak berkuasa..

      Delete
  19. Dulu DAP gelar MCA “running dog”, sekarang sila tengok cermin…


    DAP akhirnya berjaya hancurkan MCA selepas serangan bertalu-talu mengejek parti Cina itu sebagai budak suruhan Umno yang patuh kepada tuan.

    Dapster selalu perli MCA konon anjing yang setia ikut arahan tuan walaupun hanya diberi makan sisa-sisa buangan.

    93-95% pengundi Cina yang menyokong Harapan dalam PRU14 mesti kagum dengan telatah DAP hari ini.

    ReplyDelete
  20. Peminat-peminat baru “Tun yang tercinta”

    Sejak dua menjak ini, komen-komen Dapster di portal sarang Harapan – contohnya Malaysiakini – sudah mula menggelar perdana menteri sebagai “our beloved Tun”.

    Fenomena u-turn yang pelik bin ajaib.

    Gambar-gambar di bawah telah dirakam kelmarin oleh beberapa media utama di rumah terbuka Tun Mahathir. Rupa-rupanya “Tun yang tercinta” sekarang ini paling popular di kalangan kaum Anak Bangsa Malaysia.

    Agaknya inilah legasi yang ditinggalkan Tun. Beliau akan dingat dalam buku sejarah tanahair sebagai perdana menteri yang tidak popular dan juga tidak mendapat sokongan Melayu. Parti Pribuminya hanya mempunyai 12 orang MP di Dewan Rakyat yang mempunyai 222 kerusi.









    ReplyDelete
    Replies
    1. Slepas pru kebih ramai ahli umno masuk bersatu...umno dah tak berguna lagi kerana taknmampu bagi bantuan lagi...

      Delete
  21. Wajah DAP yang sebenarnya


    DAP bukan berjiwa Cina.

    Pengerusi Harapan Tun Mahathir Mohamad sering mengeluarkan retorik anti China yang kemudiannya akan di’megaphone’ atau dibesar suarakan oleh konco-konco DAPnya.

    Jika anda meneliti betul-betul ethos yang dipakai pemimpin tertinggi DAP, anda akan melihat bahawa mereka berkiblatkan warisan Kristian (Judeo-Christian heritage) dan tamadun Barat (Christendom). Ramai di kalangan mereka adalah evangelis.

    BAWAH: Setiausaha Agung DAP mengaku diri beliau “bukan Cina”


    mStar Online

    @mstaronline
    “Saya bukan Cina, saya orang Malaysia"


    PETALING JAYA: Kali terakhir jawatan menteri kewangan negara ini disandang oleh pemimpin berketurunan Cina adalah ketika Tun Tan Siew Sin berkhidmat antara 1959 hingga 1974.



    Pemimpin “bukan Cina” DAP adalah Kristian semuanya
    Saya melihat evangelisme DAP sebagai mengambil bentuk keadah ‘politik agama’.

    DAP cakap tak serupa bikin. Mereka mencanangkan fahaman ‘sekularisme’ kepada penyokong parti. Istilah tersebut bermaksud bahawa gereja (ataupun masjid) harus diasingkan dari kerajaan, iaitu separation of church and state. Tapi DAP buat yang lain pula.

    Saya difahamkan bahawa konsep addin dalam Islam merujuk kepada cara hidup Islam yang meliputi segala-galanya (holistik) sama ada ia merangkumi sistem politik, sosial, ekonomi, perundangan atau ketatanegaraan. Maka Islam tidak mungkin boleh dipisahkan dari politik.





    Preacher evangelista bertudung naik turun masjid
    Sepertimana PAS dan PAN menjalankan political Islam, sesetengah pemimpin DAP yang tebal dengan Messianic Complex mempraktikkan political Christianity dengan begitu gah sekali di khalayak umum.

    Ahli Parlimen DAP Segambut Hannah Yeoh ialah seorang pendakwah evangelis yang memasukkan unsur-unsur politik dalam khutbah Kristiannya. Pada waktu yang sama, dia seorang politikus yang juga memasukkan unsur-unsur Kristian dalam amalan politiknya.

    Tidak memadai dengan ‘preaching’ di merata-rata, Hannah Yeoh mahu juga ke masjid dan kerap mengenakan kostum muslimah. Cuba tanya agenda sulit apa yang dibawa Hannah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina di Tanah Besar memang takut pada evangelis
      Dari pengajaran sejarah dan perkembangan masakini di tanahair (China), orang Cina yang undi MCA sedar betapa puak evangelis memporak-perandakan masyarakat kami.

      Pemberontakan Taiping (1850 – 1864) dicetus untuk tujuan mengguling kerajaan di China. Ia diketuai evangelis bernama Hong Xiuquan yang mempercayai dirinya adik kepada Nabi Isa. Si evangelis tersebut telah dikurnia wahyu – konon – untuk membebaskan China dari pemerintahan beraja. Ketua pemberontak itu delusional, sebiji macam Deranged Dapster.

      Pemberontakan Boxer (1899 – 1903) menganggap kelompok Born Again, iaitu orang Cina yang masuk Kristian, sebagai telah bersubahat dengan orang asing untuk membolehkan kuasa Barat mendominasi China. Serangan yang dilancarkan para anggota gerakan Boxer ialah backlash terhadap usaha Kristianisasi yang meluas.


      Joshua Wong 黃之鋒
      @joshuawongcf
      China President Xi Jinping thinks churches are 'severe national security THREAT' "...in efforts to better control religion, Beijing is forcing churches to install facial recognition systems to identify those who attend services." http://shr.gs/SbFt4JD



      China President Xi Jinping thinks churches are 'severe national security THREAT'

      CHINA'S President Xi Jinping has been accused of having “particular animosity” against Christians in the country and sees underground churches as a "severe national security threat" as the communist.

      Presiden China Xi Jinping mengekang aktiviti gereja
      Tweet di atas dikeluarkan oleh evangelis Joshua Wong yang mengepalai Revolusi Payung (2014) di Hong Kong untuk menentang campurtangan pentadbiran Beijing.

      Kata Joshua memetik satu keratan akhbar pada bulan April tahun ini, Presiden China Xi Jinping sendiri pun mengkhuatiri pengaruh evangelis dan ancaman gereja (underground churches) yang disebutnya sebagai “severe national security threat”.

      Seseorang individu yang arif realpolitik tentunya tidak akan menyama-ertikan DAP dengan ciri-ciri keCinaan.

      Para pemimpin DAP sudah berkali-kali memberitahu kepada umum bahawa mereka “bukan Cina’. Tiada apa-apa alasan untuk anda mempertikai kenyataan yang terbit dari mulut mereka sendiri.

      Delete
  22. Merdeka Center: 95% Cina sokong Harapan


    Langsung tiada wujud apa-apa mekanisme semak imbang di kalangan politik masyarakat Cina. Parti-parti BN yang berasaskan kaum Cina seperti MCA dan Gerakan habis musnah pada PRU14 bulan lepas.


    Laporan: 95% Cina tapi hanya 30% Melayu sokong PH
    Straits Times melaporkan pecahan hampir sama kalangan pengundi Melayu terhadap PH, PAS dan BN yang akan memberi implikasi besar pada PRU akan datang.



    Inilah Bangsa Malaysia baru

    Orang Tionghua nyata tidak mempercayai akan sistem dwi-parti di mana satu pihak politik mungkin meraih 55-60 peratus sokongan manakala pihak yang membangkang mendapat, katakanlah, sekitar 40-45 peratus sokongan.

    Hanya dengan nisbah sokongan yang lebih seimbang (60:40) maka akan boleh tindak-tanduk DAP berjaya dikekang. Ini tidak. Tahap sokongan 95 peratus pengundi Cina bagi Pakatan Harapan berat sebelah terlampau.





    Para pengundi Cina yang taksub DAP ini (95:5) sudah nampak sanggup mengiyakan segala apa tindak-tanduk DAP walau banyak yang tidak betul.

    Parti evangelis tersebut akan kekal biaDAP dan bongkak serta terus bermaharajalela gara-gara tingkah laku pemimpin mereka yang dianggap maksum selalu saja di’Bersih’ dan dihalalkan oleh Dapster.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo najib tak merompak 1 mdb cina masih ramai sokong BN..

      Delete
  23. Apabila PH Berkuasa,Malaysiakini Di Layan Seperti Pengemis

    Pada 9 Mei, para wartawan turut bergembira apabila rakyat Malaysia membuat keputusan mengundi untuk perubahan- apabila pada tarikh berkenaan tamatlah pentadbiran BN selama 61 tahun di negara ini.
    Berikutan kemenangan itu juga, ramai di antara kami berharap akan wujud kebebasan akhbar dan berakhirnya undang-undang yang menindas seperti dijanjikan dalam manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN).
    Selepas kemenangan itu, kita akhirnya mendapat seorang perdana menteri yang betul-betul melayani pemberita dengan membenarkan kami mengajukan pelbagai soalan kepadanya tanpa memihak.
    Ya, secara tidak langsung Tun Dr Mahathir Mohamad memberikan nafas baru kepada negara ini berbanding bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang sebelum ini sering mengelak daripada menjawab soalan daripada wartawan.
    Tetapi, bagi pemberita tempatan seperti saya yang jauh dari kekuasaan di Putrajaya, saya boleh katakan bahawa kami bergelut untuk membuat liputan terhadap bekas pemimpin pembangkang yang kini telah menjadi menteri dalam kabinet Dr Mahathir.
    Ini terutamanya apabila kami merupakan media bebas, memakai tag media berwarna kelabu dan tidak memiliki kru TV untuk mengiringi mereka.
    Belum pun lagi 100 hari tetapi tabiat lama seperti zaman BN- yang hanya melayan media kegemaran dan tidak adil kepada media lain sudah pun menjalar dalam kerajaan Malaysia baru ini.
    Kami ingin memberi peringatan kepada menteri yang baru ini: Najib dan rakan-rakan pernah lakukan perkara yang sama sebelum ini, dan di mana mereka sekarang?
    Malaysiakini sentiasa bersikap neutral dan banyak memberi ruang kepada pihak yang tidak boleh menyuarakan pendapat mereka sejak kami ditubuhkan pada 1999.
    Kami tidak pernah berubah dan sebab itu saya bangga berada di sini.
    Saya berani katakan, kehadiran Malaysiakinimenyumbang kepada terbentuknya Malaysia baru ini.
    Bagaimanapun, tengoklah sekarang, apa yang berlaku. Semua ini tidak bermakna lagi bila ‘wain lama berada dalam botol yang baru’.
    Ketika mereka belum mempunyai kuasa di peringkat persekutuan, sesetengah daripada kami menerima panggilan pada waktu malam, malah pada lewat malam kerana ingin bertanya kenapa kami tidak menerbitkan kenyataan mereka.
    Tak apalah, topik ini tidak relevan.
    Tetapi kini, orang yang sama terlalu sibuk untuk menjawab mesej WhatsApp kami.
    Semua ahli politik sama
    Satu insiden berlaku pada minggu lalu membuatkan saya sedar bahawa semua ahli politik sama seperti itu dan lebih buruk lagi adalah pekerja atau kakitangan politik mereka.
    Sebagai contoh, Menteri Pertahanan Mohamad Sabu atau dikenali sebagai Mat Sabu- mungkin orang yang baik tetapi beliau memiliki pasukan media yang teruk.
    Misalnya kebanyakan daripada kami tidak dijemput atau dimaklumkan mengenai rumah terbuka Hari Raya yang diadakan Mat Sabu di Tasek Gelugor, Pulau Pinang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keistimewaan hanya diberi kepada stesen penyiaran berkaitan kerajaan dan portal tertentu yang dianggap sebagai pro-Pakatan Harapan.
      Bagi saya, perbuatan ini benar-benar tidak profesional.
      Kebanyakan daripada kami hanya tahu mengenai majlis tersebut apabila menontonnya di TV milik kerajaan.
      Soalan tidak diendahkan
      Saya rasa sangat kecewa kerana saya mempunyai soalan untuk diajukan kepada menteri pertahanan.
      Saya juga ada soalan untuk ditanya kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang turut hadir pada majlis itu bersama bapanya, Lim Kit Siang.
      Saya tidak peduli mengenai rendang, ketupat atau duit raya. Saya sudah membuat liputan terhadap Mat Sabu selama 20 tahun.
      Saya juga akan pergi ke mana-mana ceruk atau sudut untuk membuat liputan terhadapnya kerana beliau bukan sesiapa dan sangat terasing ketika itu.
      Sekarang, bila sudah menjadi menteri, Mat Sabu mungkin sudah lupa orang-orang di masa lalu yang meletakkan beliau di kedudukannya pada hari ini.
      Malah ada juga sesetengahnya yang belum memiliki kuasa tetapi mengeluarkan kenyataan (Kebanyakannya menjengkelkan dan remeh) - turut melayan wartawan dengan teruk ketika kami melakukan tugas.
      Dihalang seperti pengganas
      Di Guar Perahu, Permatang Pauh pada Ahad lalu, pemberita dihalang dan ditolak seolah-olah kami ini pengganas.
      Kami juga tidak boleh bertanya soalan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail lebih daripada satu soalan sebelum diminta berhenti untuk bertanya soalan daripada pengawal peribadi mereka.
      Saya tak tahulah apa yang kecoh sangat. Adakah kami membawa senjata? Adakah kami ini pengebom berani mati?
      Saya cuma ingin cakap, di tempat yang sama seperti yang saya sering hadir pada tahun-tahun sebelum ini, “Anda belum lagi menjadi perdana menteri tetapi dah melayan kami seperti ini?!”
      Akhirnya, Anwar membenarkan saya bertanya satu soalan dan isterinya hanya menjawab “ditto” ketika saya meminta Wan Azizah untuk mengulas perkara sama.
      Hanya satu soalan! Bagaimana pula dengan pemberita lain? Saya pasti mereka juga ada soalan juga.
      Bila fikirkan balik sebelum Anwar dipenjarakan, kami menghabiskan banyak masa hujung minggu untuk membuat liputan mengenai dirinya dan sekarang bila dah bebas, kami tidak boleh menghampiri beliau?
      Tak apalah, bukankah anak perempuannya Nurul Izzah Anwar yang juga anggota parlimen Permatang Pauh seorang pembela kepada kebebasan akhbar.
      Kami juga memang 'tidak kisah' apabila kami menunggu sidang media pada Ahad lalu sehingga jam 10.30 malam tetapi kemudian tiba-tiba diberitahu: “minta maaf, tak ada sidang media”.

      Delete
    2. Sekarang, jika anda tanya kenapa kami mengganggu menteri-menteri ini semasa rumah terbuka hari raya mereka, saya nak beritahu: Ia rumah terbuka.
      Rakyat membayar gaji anda, sokongan rakyat membuatkan anda kini bebas, dan anda tidak boleh menerima soalan daripada wartawan tanpa pengawal peribadi yang hampir menolak kami?
      Adakah kami perlu salahkan pengawal peribadi ini?
      Saya diberitahu oleh seorang pemimpin HARAPAN bahawa arahan kepada pengawal peribadi ini datang dari pihak atasan.
      Seperti kami, mereka juga hanya menjalankan tugas mereka.
      Anwar juga sama seperti para menteri baru yang lain. Nampaknya dia sangat seronok dengan publisiti baru yang diberikan- keluar hampir setiap hari di layar TV dan mendapat perhatian penuh.
      Melihat mereka ini semua muncul di TV nasional setiap hari- teringat seperti satu pepatah Melayu: Macam kera dapat bunga!
      Tidak mengapa jika anda ingin melupakan kenangan pahit atau mungkin ia terlalu pahit untuk dikenang.


      Tetapi hari ini, bila anda berada di atas sana, tolonglah benarkan wartawan melakukan tugas mereka.

      Jangan halau kami seperti kami ini pengemis. Adakah ini terlalu sukar untuk ditunaikan?

      SUSAN LOONE Merupakan wartawan senior di Malaysiakini

      Delete
    3. aper masalah pemimpin ph masuk t.v dulu masa puak puak umno memerintah sampai hari mengundi pru 14, hari hari mengutuk pemimpin ph , fitnah .

      sekarang mereka masuk t.v pon masalah. nie nombor akaun yang dah kluar tue bila nak report polis , nak tengook jugak drama nombor akaun sampai ke mana

      Delete
  24. Alatan Seks Di Jual Secara TERBUKA Di Pulau Pinang !!!!


    Jelas dan ianya benar-benar berlaku !! Itulah yang boleh warga Penang katakan apabila terdapat premis perniagaan di Pulau Pinang yang menjual alatan seks secara terbuka di premis mereka.

    Apakah Pulau Pinang kini sudah terbuka dan apa sahaja boleh di niagakan secara sesuka hati ?? Mungkin selepas ini penduduk dan masyarakat di Pulau Pinang dapat pula melihat perniagaan chinadoll yang melintuk liuk di sebalik cermin menantikan pelanggan.



    Agak hairan kenapa premis tersebut dapat beroperasi seperti biasa , tak ada pemantauan daripada pihak berkuasa ka ??



    Sedarkah kita bahawa penjualan secara terbuka ini amat membimbangkan khususnya kepada para remaja kita di luar sana.Dalam suasana dan perkembangan mutakhir ini rasanya premis yang cukup mudah untuk di akses oleh sesiapa sahaja itu mampu membawa bencana kepada generasi pelapis negara.



    Untuk makluman ampa semua , premis ni terletak di Megamall Prai dan ianya merupakan "shopping complex' so ampa semua sendiri faham lah kalau dah tempat membeli belah tu macam-macam orang ada.

    Sebelum ni sudah didedahkan bahawa tempat ni termasuk dalam senarai tempat-tempat yang di jadikan sebagai "chek point" untuk kegiatan dan pertemuan golongan GAY !!




    Tak pastilah apa lagi yang di tunggu oleh pihak berkuasa , kalau diikutkan pihak berkuasa di Pulau Pinang ni jangan buat main-main , sebelum ni mana-mana gerai milik bumiputera yang buat silap sikit saja PASTI akan di kenakan tindakan.Tapi yang satu ni dah lama dah beroperasi tak kena apa2 tindakan pun !!

    Ada kira-kira belakang tabir ka ???

    ReplyDelete
  25. 1MDB probe has nothing to do with Umno, says Annuar

    Hehe, Mamat ni ingat Najib dah letak jawatan, siasatan 1MDB takda kaitan dgn Umno lagi.

    Yang 1,000 orang di jangka akan di siasat tuh dia ingat takda kaitan dengan 1MDB.

    Shahrir Samad JB yang terang terang ngaku dia terima RM1 juta dari Najib itu tarak kaitan dengan 1MDB.

    Kupra pusing punya warang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno hak milik najib...tiada siapa berani tanye najib...semua nak bodek najib...

      Delete
  26. Kiter perlu melihat trend parti parti politik di Malaysia dahulu dan terbaru terkini,

    Parti parti politik di Malaysia sebelum pru membentuk gabungan ini terbukti pada bn pada beberapa pru lepas sejak di di tubuhkan . sehinggakan ader pihak bercakap bn takkan tumbang selagi lawan bn tidak membentuk gabungan . kata kata itu juga dah terbukti pada parti parti pembangkang sebelum ini bertanding secara solo dan hasilnya masih gagal menumbang gabungan bn. Keadaan berubah bila di hujung 90 – an dan awal tahun 2000 parti pembangkang telah membentuk gabungan sesama mereka dan hasilnya memberikan perlawanan yang sengit masa pru kepada gabungan bn.

    Hasilnyer setiap kali semasa bn kembali berkuasa selepas pru kiter akan melihat seperti membahagikan harta rampasan perang atau harta pusaka . kementerian yang kanan di berikan pada umno sehingga lah kepada parti yang kecil dalam bn. Dan menteri di lantik dan kabinet negara terbentuk . Jika sekiranya menteri – menteri terbabit terlibat salah laku, skandal kemalangan besar seperti tragedi melibatkan orang awam . maka puas ler menteri terbabit bagi alasan itu dan ini , bersilat , kuntau selagi boleh , cari pihak lain yang boleh di salahkan. Bial sampai jalan buntu mintak pulak pm campurtangan. Dan menteri terbabit keluar ler berbagai statement maka pm pon samer akan kluarkan statement juga , statement klakar ,statement bagus , statement nak reda hati, statement nak jaga hati, statement bangang pon ader. Ini masa zaman bn berkuasa .

    Jika kiter lihat di luar negara , negara2 maju ada beberapa negara parti parti politik Sebelum pru mereka akan bertanding secara bersendirian dan ader yang membentuk gabungan parti parti. Dan setelah pru jika parti yang banyak memenangi kerusi parlimen akan membentuk kerajaan dan jika tidak cukup kerusi parlimen mereka akan berunding dengan parti parti kecil untuk menyokong mereka. Jika di lihat mereka membentuk kerajaan selepas PRU. Bila telah melantik menteri atau kabinet mereka bersama –sama melaksanakan kerja membangunkan negara . Bila sekiranya menteri menteri tebabit terlibat dengan salah laku atau skandal atau melibat kemalangan besar atau tragedi yang melibatkan orang awam . Menteri terbabit dengan meletak jawatan kerana mengambil tangungjawab moral bagi kementerian dia .

    Adakah pimpinan negara yang baru ini sanggup mengambil pendekatan seperti itu . Dan adakah negeri yang di perintah oleh bn sanggup mengambil pendekatan seperti itu . Rakyat nak tengok perubahan jangan sekadar pemlihan pucuk pimpinan jer citer umno terbuka,bila bab mentadbir masih lagi cara lamer. jangan cakap rektorik.

    ReplyDelete

  27. 1MDB appoints a new chairperson

    Treasury deputy secretary-general Asri Hamidon is appointed to replace Irwan Siregar.

    Gud, gug, gid. Pegawai PTD yang bukan double ee dan tak gelap mcm Irwan Serinaga boleh caya punya.

    Tak akan melompat bila dapat arahan Jibo, kasi salute jeritkan "Yesssir" dan laksanakan arahan 200% mcm Serinaga buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah lah bhai....Hadiah Hari Raya Khas dari DAPigs. Diorang dah mula bersuara menuntut kerusi lebih dalam kabinet Rejim Pakatan.

      Alasan yang diberikan, DAPigs merupakan fraksi paling besar dalam gabungan Rejim Pakatan hari ini. Wakil mereka lebih ramai jika mahu dibandingkan dengan parti lain.

      Malah DAPigs juga dakwa mereka yang memainkan peranan paling besar mendapatkan sokongan daripada kalangan masyarakat Cina dalam PRU yang lalu.

      Maka atas dasar itu DAPigs tuntut kerusi lebih banyak daripada parti lain dalam Rejim Pakatan Haprakan. Mohon supaya parti lain sedar diri...itu pun kalau nak sedar lah kan, kalau tak nak, apo nok buek..tak dapek den nolongnya haah!!!!!!!

      Delete

  28. Abuse of powers by the police must stop

    The Bar is appalled by the abuse of investigative and detention powers on Siti Kasim.

    Gua masih tunggu bila nak tangkap Jibo dan suruh dia pakai baju oren SPRM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astaghfirullah!!!!! Rupa2nya DAPigs anggap hantar orang naik haji ni satu pembaziran. Tak mendatangkan faedah untuk negara dengan memberi peluang orang Islam kat Msia ni menunaikan Rukun Islam yang kelima tu.

      Ah Beng ni sampai sekarang tak dapat membuktikan duit untuk hantar orang menunaikan haji melalui 1MDB tu duit haram. Apatah lagi nak didakwa duit itu adalah hasil duit curi seperti yang disebarkan sebelum ini.

      Jadi, terpaksa la Menteri Rejim Pakatan Haprakan ni buat fatwa dia sendiri dan mendakwa kononnya usaha itu merupakan satu pembaziran semata-mata ya??? Hebat...Hebat...Ah Beng pun dah mengalahkan ulama' untuk mengeluarkan fatwa macam tu yeer???? mana perginya ulama2 Amanah dalam Fuckatan Haprakan tu...dah jadi setan bisu ke haah ??????

      Delete

  29. Time to retire 'Malay agenda' for a M’sian agenda - M'kini YOURSAY

    No such thing.

    Except the Malaya agenda must be PPBM and/or PKR Malay agenda.

    The non-Malays have already got their citizenship right agreed to by the Malays and placed in the Constitution. Apa lagi depa mau?

    The Malays have their Special Position (extended to the Bumiputeras of Sabah and Sarawak upon the formation of Malaysia) enshrined as Article 153 and protected under the Sedition Act. Cannot even be discussed else deemed seditious, let alone be amended.

    Tun Mahathir has said no equal status for the Malays as the Special Position of the Malays and the Bumis of Sabah and Sarawak is in the protected Article of the Constitution.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Post GE14 victory for Najib and son






      PEKAN, Pahang: Former prime minister Najib Razak has retained his position as UMNO division chief Pekan, in his home state of Pahang, while his son Nizar won the youth chief post in the wing’s polls on Saturday (Jun 23).

      Both posts were uncontested.

      Nizar succeeds Shahruddin Ahmad who is no longer eligible for the post due to the age limit.



      Speaking to reporters afterwards, Nizar, 40, said he was thankful to be elected and vowed to do his best to revive UMNO’s fortunes.

      The UMNO-led Barisan Nasional government lost in the 14th general election on May 9 after six decades in power.

      Source: Channel NewsAsia

      Delete

  30. Zahid: Harapan 'shaky', Umno can take over Putrajaya before GE15

    'I will do what is best for Umno so we can form a government again,' says party acting president.

    Hahaha, Wak Jahit ngarap nak menang pilihan Presiden, cakap merene merono.

    Ngaku aje le kue Wak, Najib siutak bikin Umno manyiak busuk and you subahat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...Kau dan macai2 tomato Fuckatan Haprakan perasan tak ?????? Dah jadi Menteri pun Si Din Pudu ( Salahuddin Ayub ) tu masih nak MENIPU rakyat lagi ke? Dulu masa sebelum jadi Menteri, dia yang beria desak suruh turun harga minyak. Sekarang?

      Hari tu masa harga barang melambung naik, mulut longkang dia juga yang sibuk tuduh peniaga saja nak sabotaj. Padahalnya, dia yang tak reti buat kerja sebagai Menteri.

      Sekarang, dia cuba pulak nak tutup lubang taik yang dia dah gali sebelum ini dengan mendakwa kononnya harga barang turun 30% - 50% sejak Rejim Pakatan Haprak tu memerintah?

      Tak payah sembang la Din Pudu oi! Kalau setakat nak kencing pengikut haprak Rejim Pakatan tu boleh la. Dorang memang suka bau hancing...Betul tak bhai..Ngaku aje lah, apa malu2..orang kampung semua dah tau !!!!!

      keh..keh..keh...Harrk..Tuiii..kikhkiokikikiok.

      Delete

  31. KJ wants to restructure Umno's assets, channel earnings to divisions

    'I promise to manage our assets well by working with professionals,' says Khairy.

    Pandai pilih gambar yang tak nampak dia jenis double ee mcm Azees ex-Tabung Haji.

    Ku Li yang cakap pasal aset Umno berbilion dsb nya, dia sekang dah curi Ku Li punya point, exploit nak dapatkan undi ahli2 perwakilan.

    Budubah punya warang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isa3...kau tau tak ???? Rupa2nya Syed Moktharlah yang menguasai DRB-Hicom. Dia memiliki 50.1 peratus saham Proton manakala Geely memegang kepentingan 49.9 peratus. - Sinar Harian.

      Maknanya, bukan la Kerajaan BN yang jual kedaulatan Negara kepada China. Tapi KRONI Ketua Rejim Pakatan sendiri yang jual.

      Tinggal lagi, tujuan asalnya tetap sama. Nak import teknologi dari China untuk buat komponen kereta. Tapi itu pun masih menjadi bahan fitnah penyokong Pakatan Haprak.

      Lepas ni bukan setakat bau hancing je yang melekat dibadan. Malah kat akhirat kelak, merangkak la penyokong Rejim Pakatan Haprak ni kerana fitnah yang disebarkan.

      keh..keh..keh...Harrk Tuii...kikiokikokihkikik...

      Delete
  32. hidup mati nya UMNO d tangan ROS sekarang.

    pd hemat saya UNMO tlh melanggar perlembagaan sendiri n mantan ROS tlh ,melampaui kuasa nya dgn memberi perlanjutan tempuh utk PAU n pemilihan pemimpin.

    kita kena tunggu n lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun dah menang mesti nak tunjuk magnanimous, tak vengeful kasi Umno mati by the power of the RoS' pen - a relatively junior officer, anyway.

      Kot Tun kasi Umno general fall on the sword like in ancient times, walau pun Umno tarak general yang berani harakiri.

      Depa ha nya ada banyak katak puru.

      Delete
    2. Kepimpinan PKR Berpecah Kerana Anwar? – Anwar Tidak Menunjukkan Kelayakan Memegang Jawatan PM



      Kepimpinan tertinggi PKR tidak sehaluan dengan tindakan dan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini yang menurut mereka seperti melobi sokongan daripada golongan elit berpengaruh, sebulan selepas kemenangan Pakatan Harapan pada pilihan raya 9 Mei lepas dan pembebasannya seminggu selepas itu.

      Mereka berkata individu yang mereka kempenkan sebagai perdana menteri sejak 2 dekad lalu menunjukkan dia tidak layak untuk memegang jawatan itu, berdasarkan kepada tindakannya baru-baru ini.



      Sumber dalam parti berkata ramai pemimpin termasuk golongan dalaman yang menanggotai biro politik PKR berkata pertemuan Anwar dengan raja-raja Melayu dilihat sebagai usaha untuk memenangi hati golongan diraja, lebih 2 dekad selepas dia menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad melucutkan kekebalan raja-raja daripada undang-undang.

      “Mereka berkata sejak dia dibebaskan, dia tidak menunjukkan kelakuan seorang perdana menteri menanti, tetapi seorang yang tergesa-gesa,” kata sumber PKR yang rapat dengan golongan dalaman itu.

      Anwar, yang akan berusia 71 pada Ogos, dibebaskan pada 16 Mei, selepas diberi pengampunan diraja yang dinanti-nantikan. Pengampuan itu membolehkan dia kembali aktif berpolitik. Beberapa jam selepas pembebasannya, dia dipanggil ke Istana Negara untuk bertemu Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

      Anwar kemudian bertemu raja-raja Melayu di beberapa istana negeri, menyebabkan pengkritik tertanya sama ada dia cuba melobi sokongan raja-raja untuk memastikan Dr Mahathir menunaikan janji untuk memberi laluan kepadanya dalam tempoh masa 2 tahun.

      Tetapi kunjungan lewat malamnya ke istana di tengah-tengah kebuntuan tentang pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara, yang menyebabkan penyokong PKR, termasuk pengikut setia, mempersoalkan motif beliau.

      “Apabila dia secara terbuka mengumumkan dia sedang bertemu Sultan Muhammad V ketika timbulnya cerita Tommy Thomas, ia seolah-olah mengatakan dia yang mendapatkan persetujuan diraja,” kata sumber itu.

      “Ini secara tidak langsung cuba menguatkan perspesi dalam fikiran tentang adanya perselisihan antara Dr Mahathir dan istana, dan Anwar yang menyelamatkan keadaan. Seorang ahli politik berpengalaman dan kanan tidak sepatutnya berkelakuan seperti orang baru nak naik,” katanya.

      Anwar mempertahankan dirinya daripada dakwaan mengatakan dia cuba melobi sokongan raja-raja.

      “Setelah 60 tahun, ini kali pertama raja-raja berdepan dengan kerajaan berbeza,” katanya dalam temubual oleh badan berkaitan PKR, Invoke Malaysia baru-baru ini.

      “Kerajaan Pakatan Harapan ditubuhkan ditengah-tengah propaganda mengatakan gabungan ini diketuai DAP, yang akan menghakis kuasa raja-raja dan orang Melayu. Jadi saya ke sna untuk beritahu mereka bahawa maruah dan kedaulatan raja-raja akan didukung.”

      Delete
    3. “Kerajaan Pakatan Harapan ditubuhkan ditengah-tengah propaganda mengatakan gabungan ini diketuai DAP, yang akan menghakis kuasa raja-raja dan orang Melayu. Jadi saya ke sna untuk beritahu mereka bahawa maruah dan kedaulatan raja-raja akan didukung.”

      Kenyataan itu dicabar oleh bekas pemberita berpengaruh, Datuk A Kadir Jasin, yang menganggotai majlis tertinggi PPBM dan merupakan pengikut setia Dr Mahathir.

      Kadir dalam satu catatan blog berkata berkata tiada keperluan untuk memberi jaminan kepada raja-raja kerana mereka dijaga dengan baik, termasuk RM257 juta untuk perbelanjaan Agong dalam tempoh 16 bulan lalu.

      Anwar segera mengkritik Kadir, mengatakan bekas ketua pengarang kumpulan New Straits Times itu tidak menjaga tertib. Kadir sudah meletakkan jawatan daripada Majlis Penasihat Kerajaan.

      Sumber PKR mengatakan pemimpin parti juga tidak berpuas hati dengan kenyataan Anwar baru-baru ini yang mengatakan dia tidak akan meminta isterinya, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, mengosongkan kerusi Pandan untuk dia bertanding dan kembali ke Parlimen.



      “Sudah tentu dia juga tidak akan minta anak perempuannya mengosongkan kerusinya,” kata sumber itu, merujuk kepada Nurul Izzah yang menang di Permatang Pauh, kerusi yang pernah diwakili Anwar dan dikosongkan isterinya pada 2008 untuk membolehkan dia kembali ke berpolitik.

      “Ini bermakna kita akan menyaksikan bapa, ibu dan anak dalam kerajaan,” kata sumber itu.

      “Ini mengesahkan apa yang Umno katakan selama ini, yang kita ini parti ‘anak pinak’,” katanya.

      Delete
  33. Zhid pun tuduh Kerry Okpod hijack platfor, nacam nacam orang double ee tuh -

    Zahid accuses rival of hijacking reform proposals

    Although he did not mention names, it is an obvious reference to Khairy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senarai Pemimpin Yang Telah Meninggalkan Anwar Ibrahim Dan PKR



      Berikut adalah nama-nama mereka yang menjadi teman rapat dan hulubalang Datuk Seri Anwar Bin Ibrahim. Bukan calang-calang orang. Mereka ini mempunyai kekuatan tersendiri. Tapi kini...semua dah cak alip bot !!!!!!



      1. Chandra Muzaffar (Timbalan Presiden Parti KeAdilan Nasional)

      2. S. Nalla Karuppan (Ketua Bahagian PKR Kepong)

      3. Ezam Mohd Nor (Ketua Pemuda PKR)

      4. Anuar Shaari (Setiausaha Anwar Ibrahim)

      5. Fairus Khairuddin (ADUN Penanti – Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang)

      6. Zahrain Mohd Hashim (Ahli Parlimen Bayan Baru)

      7. Zulkifli Noordin (MP Bandar Baru Kulim)

      8. Zainur Zakaria (Bekas peguam bela Anwar, AJK Parti KeAdilan Nasional)

      9. Ruslan Kassim (Ketua PKR Negeri Sembilan dan juga Ketua Penerangan PKR)

      10. Nell Onn (Ketua Wanita Parti KeAdilan Nasional)

      11. Jeffrey Kitingan (Naib Presiden PKR)

      12. Marina Yussuf (Naib Presiden Parti KeAdilan)

      13. Lokman Noor Adam (Setiausaha Angkatan Muda Keadilan)

      14. V. Arumugam (ADUN Bukit Selambau)

      15. Mohd Radzi Salleh (ADUN Lunas)

      16. Badrul Hisham Abdullah (ADUN Pelabuhan Kelang)

      17. Tan Tee Beng (Ahli Parlimen Nibong Tebal)

      18. Sallehudin Hashim (Setiausaha Agung PKR)

      19. Dr Halili Rahmat (Bendahari PKR Hulu Selangor)

      20. Muhammad Zahid Md Arip (Naib Ketua Pemuda PKR)

      21. Mohsin Fadzli Samsuri (Ahli Parlimen Bagan Serai)

      22. Hamdan Taha (Timbalan Pengarah Pilihanraya Keadilan)

      23. Dr Abdul Wahid Ahmad Suhaimie (Pengerusi Perhubungan Keadilan Pahang)

      24. Jamaludin Abu Hassan (Pemangku Ketua PKR Padang Serai)

      25. Mohd Hanafiah Man (Ketua Pemuda Keadilan Perak)

      26. Fakhrul Azman Abu Bakar (Exco Pemuda Keadilan)

      27. Shamsul Bahari Shamsuddin (Exco Pemuda Keadilan)

      28. Rosli Mohd Johar (Naib Ketua Pemuda Keadilan Wilayah Persekutuan)

      29. Zainuddin Awang (Exco Pemuda Keadilan Terengganu)

      30. Datuk Bujang Ulis (Keadilan Sarawak)

      31. Rusli Mohd Shariff (Naib Ketua Pemuda Keadilan Negeri Sembilan)

      32. Jeffry Nizam (Exco Pemuda Keadilan Pahang)

      33. Jamaluddin Mohd Radzi (ADUN Behrang)

      34. Kapten (B) Mohd. Osman Jailu (ADUN Changkat Jering)

      35. Tan Wei Shu (ADUN Bakar Arang)

      36. Soraya Sulaiman (Ketua Penerangan Wanita PKR)

      37. Roshanita Mohd Basir (Timbalan Ketua Wanita PKR Bahagian Bagan Serai)

      38 . Datin Saidatul Badru Tun Said Keruak (Naib Presiden PKR) – Updated

      Delete


  34. Syabas, Tun. Ini yang saya tunggu tunggu nak dengor. Pendirian itu yang bikin saya mahu Tun jadi PM selama yang di izin Tuhan -

    Dr M: Melayu akan terus nikmati keistimewaan

    Perdana menteri berkata, dasar tindakan afirmatif akan diteruskan kerana orang Melayu masih memerlukan bantuan dalam beberapa bidang dan kerajaan mahu mengelakkan konflik perkauman.

    Dr Mahathir Mohamad berkata, orang Melayu yang sebahagian besarnya penjawat awam dan makan gaji tidak mampu menghantar anak mereka ke universiti.

    PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, dasar tindakan afirmatif untuk membantu orang Melayu akan diteruskan, sebahagiannya untuk mengelakkan konflik antara majoriti Melayu dan kumpulan etnik “kaya” seperti orang Cina.

    “Kami sudah mengurangkan jurang antara orang Melayu dan kebanyakan orang Cina, tetapi ada bidang tertentu di mana kami perlu memberi orang Melayu sedikit dorongan,” katanya dalam wawancara bersama Channel NewsAsia (CNA).

    Katanya, antara aspek yang orang Melayu masih memerlukan bantuan ialah biasiswa untuk belajar di luar negara.

    “Contohnya ketika saya berada di UK, saya jumpa sejumlah pelajar Cina. Mereka berada di sana kerana ayah mereka, ibu bapa mereka mampu membayar pendidikan mereka di sana.

    “Tetapi, saya dapati ibu bapa Melayu, sebahagian besarnya tidak mampu membiayai pendidikan universiti untuk anak mereka.

    Dr Mahathir berkata, sebahagian besar orang Cina berniaga dan “dalam perniagaan, anda boleh meraih bertan-tan wang”.

    Sebaliknya, beliau berkata, orang Melayu yang sebahagian besarnya penjawat awam dan makan gaji tidak mampu menghantar anak mereka ke universiti.

    Bagaimanapun, Dr Mahathir memberitahu CNA dasar berterusan membantu orang Melayu tidak bermakna kerajaan “hanya memikirkan orang Melayu”.

    “Jurang dalam mana-mana masyarakat adalah teruk, walaupun dalam (kumpulan) etnik tunggal. Anda ada orang kaya, sangat kaya dan miskin, sangat miskin…anda menanti konflik berlaku.

    “Tetapi, apabila yang kaya tergolong dalam satu kaum dan satu lagi kaum yang miskin, potensi berlaku konflik lebih besar.”

    Katanya, itu sebabnya ketidakseimbangan itu perlu diperbetulkan.

    “Kita tidak boleh mengubah orang Melayu menjadi orang Cina, orang Cina menjadi Melayu, tetapi kita boleh mengubah keadaan ekonomi mereka. Kita boleh membantu memperbaiki kesejahteraan ekonomi orang Melayu dengan tindakan afirmatif tertentu.”


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian betul tengok Raja U-Turn, si madey sejak akhir2 ni kan.....Setelah puas dipertikai oleh pelbagai pihak mengenai janji manifesto 100 Hari yang GAGAL ditunaikan, tiba-tiba hari ini dia nak bagi alasan lain pulak?

      Setelah dikritik dengan cadangan nak buat kereta Nasional baru dalam keadaan hutang Negara yang dia dakwa sedang kronik, dia nak salahkan pihak swasta pulak?

      Cakap je la nak bagi projek tu kat syarikat kroni. Tak payah la bagi alasan kononnya idea nak buat projek tu oleh pihak swasta. Sudah-sudah la nak kencing pengikut sendiri yang sememangnya dah berbau Hancing tu !!!!!!!

      Delete


    2. Tun kata, “dalam perniagaan, anda boleh meraih bertan-tan wang”.

      Dalam 1MDB pun boleh. Tapi hanya yang korap, kurap, mencuri, menyamun dan melanun mcm Jibo.

      Dulu Tun merintah 22 tahun dapat timbulkan seorang billionaire Melayu - Syed Mokhtar Bokhari.

      Najib merintah 9 tahun zahirkan seorang billionaire Melayu jugak - dia sendiri.

      Hamsat, kudut, bedebah punya Perdana Menteri.

      Pssst, aku maki hamun sebab mengharap menakutkan Melayu lain yang kupra mereng ke situ.

      Delete
    3. Demi nak memburukkan institusi Raja-Raja Melayu dan menimbulkan rasa kebencian dikalangan rakyat, ada yang sanggup sebar fitnah tak tentu arah?

      Ini yang dikatakan mereka menghormati institusi Perlembagaan Negara? Belum cukup 100 hari memerintah dah berani nak mencabar kedudukan Raja-Raja Melayu dengan menabur fitnah?

      Tak cukup dengan itu, kedudukan Melayu pun dah mula dipertikai. Kedaulatan Islam pun sudah berani dicabar secara terbuka. Lepas ni apa pulak yang diorang nak lakukan?

      Adakah orang Melayu dalam Rejim Pakatan menghalalkan tindakan mereka yang bersikap kurang ajar seperti ini? Adakah mereka hanya mahu menutup mata dan memekakkan telinga?

      Mana suara-suara pemimpin dikalangan puak Rejim Pakatan Haprak tu? Tak berani ke diorang nak mempertahankan kedudukan orang Melayu atau mereka sememangnya mahu Melayu terus diperkotak-katikkan secara terbuka???

      Delete


  35. Hahaha, well said and well intended, Tun -

    Mahathir: Najib may not be around to participate in next GE

    Prime minister tells ChannelNews Asia he expects Najib Razak to be charged with corruption and a ‘lot of other things’.

    PUTRAJAYA: Former prime minister Najib Razak will likely not be “around” for the next general election, Dr Mahathir Mohamad told Channel NewsAsia (CNA).

    This is because, he said, Najib was expected to be charged with embezzlement, corruption and a “lot of other things”.

    Najib is currently being investigated over money allegedly missing from 1MDB. Police are also reopening the Altantuya Shaariibuu murder case to which Najib’s name had been linked.

    The prime minister said: “(There’s been a) disappearance of huge sums of money and then the appearance of money inside his account and all that. All these things point towards a criminal act… ”

    Mahathir told CNA that four agencies were looking into Najib’s alleged crimes and that it was up to the new attorney-general Tommy Thomas to “make out a good case before going to the courts”.

    On the murder of Mongolian model Altantuya in Shah Alam in 2006, Mahathir said: “All we know about the Altantuya case, as stated by the father, is that he thought the hearing was not fair.

    “Normally, when somebody says that I was instructed to do something, the next question is who instructed you. But somehow or other, the court did not stress on that.

    “So, the father was dissatisfied and I think the police and the attorney-general, only if they have sufficient evidence of some failure of the legal process, then they can have another hearing.”

    Two former policemen were convicted of the murder and sentenced to death but the motive for the murder was never determined.

    After taking over the government, Mahathir set up task forces to probe 1MDB and replaced several key officials.

    He told CNA: “Because they are at times involved in corruption and mismanagement of government funds, we need to move them out. It’s not a question of just because they may support the previous government that we are removing them… it’s because of the wrongdoings.”


    ReplyDelete
    Replies
    1. There is a disease spreading in Pakatan, and its amnesia



      TTF: On the 1st of June 2018, Dr Mahathir Mohamad announced a decision by the newly minted Pakatan Harapan government to cancel the High-Speed Rail (HSR) project linking Kuala Lumpur to Singapore. Speaking at a press conference, the Prime Minister explained that move was necessary as the decision was Pakatan’s “from the very beginning.” Then, all of a sudden, something horrible happened.
      Amnesia struck him just before he landed in Japan.
      On the 12th of June 2018, he told the Nikkei Asian Review that the project wasn’t cancelled but shelved temporarily due to the high costs involved. His PA wasn’t around to remind him that a press conference had been held in Kuala Lumpur eleven days earlier to announce the scrapping of the project. And now, it appears as if the disease is spreading.
      Two days ago, M Kulasegaran announced that a new regulation requiring restaurants to recruit only locals as cooks would come into effect on July 1. In announcing the decision, Kula made it clear that there “would be no compromise” and that all operators would be given till the year end to comply. Then, just yesterday, he clarified that when someone says “no compromise,” it simply means “let me see the backlash first before I decide if or not to make a U-Turn.”
      He made a U-Turn.
      If doctors don’t do something soon and the disease spreads, we may need to start referring to Pakatan Harapan as Pakatan Dalcha or Parti Manifestomato. I pray and hope that his doesn’t happen.


      LUMPUR: It looks like the Human Resource Ministry has now backtracked on its directive on the “locals only cooks” announced by its minister yesterday.

      After coming under fire from various quarters, its minister M. Kulasegaran today said that the ban on foreign cooks was only a proposal.

      He said the ministry would hold further discussion with stakeholders before finalising anything.

      “The call for restaurants to hire local cooks was just a suggestion and a date was given as there needs to be a cut off period,” he said.



      On Friday, Kulasegaran was quoted as saying that all restaurants serving Malaysian food would be required to recruit only locals as cooks from Jan 1.

      He was reported to have said that the policy was needed to reduce the number of foreign workers in the country.

      The number of foreign workers in the country has seen an increase from 1.06 million in 2002 to 1.8 million in 2017.

      Of these, about 250,000 work in the service sector including in restaurants.

      Source: NST Online

      Delete


  36. Kepala Bapak depa, ckp melalui lubang hidung -

    Unnecessary polemics over Mandarin press statements

    It is unnecessary to invoke the Federal Constitution on why it is justifiable to use Mandarin in government press...

    It's plain and clear - if you have no respect for the Constitution (Article 152 on BM, etc), Malaysia is not the country for you.

    You should migrate to countries whose constitution and whose language(s) you like.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid was tricked by Khairuddin Abu Hassan into meeting Mahathir


      TTF: Zahid was tricked by Dato’ Seri Khairuddin Abu Hassan into meeting Dr Mahathir Mohamad at the latter’s office. The purpose of the meeting was for Mahathir to ask Zahid if he was willing to disband UMNO and coax all Members of Parliament (MPs), branch and division leaders from the party to join PPBM. Zahid refused flatly and suffered Mahathir’s wrath. Furious, the Prime Minister got several online media activists to viral pictures and messages of the meeting and suggest that Zahid had crawled to his office to beg for help.

      Apa nak diherankan...kan Madey ni kaki kelentong...mana pernah dia cakap perkara yang sebenarnya bhai !!!!!!

      Delete

    2. BM first, Facebook users tell 'arrogant' Guan Eng

      FACEBOOK users have told Finance Minister Lim Guan Eng to use Bahasa Malaysia, the nation's official language, in his statements, and to not be arrogant.

      The Malaysian Insight

      Delete
    3. Parliament Cannot Touch Raja-Raja Melayu, Says Rais





      “Under Article 159 of the Federal Constitution, matters connected to the royalty and their special rights, privileges and status cannot be brought to the Parliament to be amended except with the consent of the Conference of Rulers.”
      (Bernama) – The public, especially the Malays, should not worry about the royal institution in the country which is said to be under threat especially after the 14th General Election.

      Former socio-cultural advisor to the government Tan Sri Rais Yatim said this was because the Constitution ensures the position and continuity of the institution.

      “Under Article 159 of the Federal Constitution, matters connected to the royalty and their special rights, privileges and status cannot be brought to the Parliament to be amended except with the consent of the Conference of Rulers,” he told reporters after appearing as a panel member for the 46th Bicara Persada discussion held at Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) here today.



      Others on the Bicara Persada panel organised by UKM titled “Tackling the Challenges of Sustaining the Royal Institution” were Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) law lecturer Associate Professor Dr Shamrahayu Abdul Aziz, Main Fellow at the Institute of Ethnic Studies, UKM Prof Datuk Dr Teo Kok Seong and Parti Pribumi Bersatu Malaysia Youth Education Exco Mohd Asyraf Mustaqim Badrul Munir.

      Shamrahayu said the public should understand the importance of the royal institution and the sacrifices made by the royalty.

      “If not for their wisdom and bravery of the royalty, Tanah Melayu would have been made a republic. But it is also because of them that the non-Malays got their citizenship status.

      “If there was no royalty, what would be the future of our civilisation, our religion and race?” he asked.

      Shamrahayu said the public should not so obsessed with politics as to put pressure on the royal institution.

      Meanwhile, Mohd Asyraf Mustaqim proposed that more programmes be held to bring the royal institution close to the people.

      He said in this way, the people would better understand the role of the royalty and the role undertaken by the palace in making major decisions such as the appointment of the prime minister and the attorney general.



      Delete

  37. Muhyiddin orders police to hand him report on Siti Kasim's arrest

    HOME Minister Muhyiddin Yassin has instructed police to give him a detailed report on the arrest of prominent lawyer Siti Kasim. - The Malaysian Insight

    Call for a detailed report on the Jamal Jamban case, too, Yiddin.

    The bloke is making a mockery of the justice system.

    The Police image is tarnished a lot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul: My father will make a “wonderful Prime Minister”



      Nurul Izzah Anwar believes that her father, Datuk Seri Anwar Ibrahim, will make a “wonderful prime minister”.

      Anwar, she said, set up PKR and shifted the focus from a race-based to needs-based approach.

      While acknowledging the impact that Datuk Seri Azmin Ali, Rafizi Ramli and Nik Nazmi Nik Ahmad have had on the party’s development, she believed that there had to be greater understanding in the party.

      She does not believe that the much-publicised conflict between Azmin and Rafizi is as serious as made out to be.

      Delete
  38. DAP Needs To Abolish The Monarchy First





    There may be some resistance from Umno and/or the Raja-Raja Melayu and that will be when Mahathir will say both Umno and the monarchy need to go. So, no, Guan Eng is not stupid, arrogant or has a death wish. This is all planned. And the plan was to see what happens when Guan Eng announces that Mandarin will now be at par with Bahasa Malaysia. Next, all other religions will be at par with Islam and non-Malays will be equal to Malays and no more special position for Malays. Then Mahathir’s ‘unfinished business’ will be finished.

    THE CORRIDORS OF POWER



    Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li had already warned the Malays about this 30 years ago back in 1988. Ku Li said Tun Dr Mahathir Mohamad has been trying to abolish the monarchy and will not stop trying as long as he is in power.



    Mahathir said he needs to become Prime Minister again because he has ‘unfinished business’ and he plans to stay as Prime Minister for only two years. However, he many stay longer than two years if he cannot complete his work within two years or the people want him to stay longer.

    And that unfinished business is to abolish the monarchy and turn Malaysia into a republic.

    In 1988, Ku Li said Malays cannot allow Mahathir to abolish the monarchy and turn Malaysia into a republic because the Raja-Raja Melayu are the protectors and defenders of Malay privileges, Islam, and Bahasa Melayu as the National Language. Once the monarchy is abolished, then Malay privileges, Islam, and Bahasa Melayu as the National Language would be under threat.



    Mahathir asked Guan Eng to test the waters to see what will happen
    Lim Guan Eng came out with an official ministerial statement in Chinese and said he will continue to do so and he urged all other ministries, agencies and government departments to do the same. He also asked the government officers to get used to using Chinese or Mandarin.

    Some say Guan Eng is stupid. Some say he is arrogant. Some say he must have a death wish. The truth is Guan Eng is merely testing the waters.

    Mahathir wants to see how far he can push the envelope so he asked Guan Eng to do this stunt. Mahathir wants to see how the Malays are going to react. He also wants to see which of the three Umno President hopefuls will come out to oppose this.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir wants to abolish Malay privileges, racial quotas, the NEP, and so on. He also needs to propagate the idea that Malaysia is a secular state and not an Islamic state. Plus, he needs to make English the first language and Bahasa Melayu the second language, which is actually not a bad idea. But for that to happen he first needs to abolish the monarchy and turn Malaysia into a republic.



      Ku Li had warned about this 30 years ago in 1988
      So, the shot from Guan Eng is the first shot across the bow. Mahathir wants to see what happens. Then they will work on JAKIM and the Shariah courts and ‘reform’ the education system and abolish the NEP in favour of meritocracy and much more.

      There may be some resistance from Umno and/or the Raja-Raja Melayu and that will be when Mahathir will say both Umno and the monarchy need to go. So, no, Guan Eng is not stupid, arrogant or has a death wish. This is all planned. And the plan was to see what happens when Guan Eng announces that Mandarin will now be at par with Bahasa Malaysia. Next, all other religions will be at par with Islam and non-Malays will be equal to Malays and no more special position for Malays. Then Mahathir’s ‘unfinished business’ will be finished.

      Delete
  39. Waaaaaaaaa, ini berita big scoop, Budin, izinkan saya kopipes sepenuh nya, tak dengor lagi this angle of the 1MDB fisaco -

    WSJ Says Rosmah Could Be Charged For Being The "Central Actor" In 1MDB Scandal - says.com/my

    "The wife had more of a picture than the husband," a source revealed to the US publication.

    #news #1mdb #thewallstreetjournal #WSJ #rosmahmansor #rosmah #najibrazak #najib
    Cover image via themalaysianinsight.com

    Datin Seri Rosmah Mansor, wife of Datuk Seri Najib Razak, may also face criminal charges for embezzling funds for 1Malaysia Development Berhad (1MDB) alongside the former prime minister

    In an exclusive by The Wall Street Journal published yesterday, 25 June, unnamed sources including local investigators of the 1MDB scandal, family members, and associates of the couple reported that Rosmah played a "central role" in the alleged misappropriation from the fund.

    A source revealed that Rosmah was responsible for orchestrating the involvement of "a young Malaysian financier" in 1MDB matters

    Referring to Malaysian financier Low Taek Jho, better known as Jho Low, the US Justice Department allegedly confirmed that the billionaire "helped set up the 1MDB fund and then oversaw its looting."

    (continued)

    ReplyDelete
    Replies
    1. (continuation)

      The Wall Street Journal traced Rosmah's "alliance" to the billionaire to over 10 years ago, when the two had residences close to each other in London.

      According to its sources, Jho Low had impressed Rosmah with his friendship to prominent Persian Gulf families while he was studying at the University of Pennsylvania's Wharton School. Later on, he "persuaded an Abu Dhabi state fund to invest in a Malaysian project for which Rosmah's husband could take credit."

      After Jho Low earned the role as Rosmah's "champion," she introduced him to her husband. Sources who worked with the state fund alleged that Najib then gave the financier significant leeway in handling 1MDB's affairs.

      According to several of The Wall Street Journal's sources, Rosmah was the main force behind all of the former premier's actions regarding 1MDB

      Delete
    2. ontinuation)


      "The wife had more of a picture than the husband," revealed a source deemed by US investigators as one of the main players in the alleged embezzlement.

      Sources close to the couple alleged that Najib wanted to resign when investigations into the 1MDB scandal intensified in 2016.

      However, he was urged by Rosmah, who called the affair a "test from Allah," to stand firm.

      The Wall Street Journal also reported that Rosmah hired American lobbyists to urge the Justice Department to drop its 1MDB probe. A source familiar with the situation said that she had even listened in on a phone conference between the lobbyists and Malaysia's ambassador to the US.

      Delete
    3. Mahathir’s Unfinished Business: Abolish The Monarchy





      Many say that is the old Mahathir. Many say the new Mahathir has changed. Mahathir has repented. Mahathir is a reformed person. That is not true one bit. Mahathir still wants the monarchy to be abolished and for Malaysia to be turned into a republic. And Mahathir has put in place a plan to make sure that by 2020 Malaysia would no longer be a constitutional monarchy but the Republic of Malaysia.

      THE CORRIDORS OF POWER







      In 2006, around three years after Tun Dr Mahathir Mohamad handed power to Tun Abdullah Ahmad Badawi, the PERJUANGAN BELUM SELESAI campaign was launched. Basically, Mahathir was telling Malaysia his ‘struggle’ is not over yet or he has unfinished business.

      And it is no coincidence he said the same thing last month after he took over as Malaysia’s Seventh Prime Minister. He told the country he has unfinished business or ‘pejuangan belum selesai’.

      So, Mahathir’s ‘perjuangan belum selesai’ campaign is not a new campaign launched just 40 days ago. It is an old campaign launched 12 years ago, which only now can Mahathir continue with. And this is what Mahathir wants to do before he hands power to the Eighth Prime Minister, whoever that is going to be. He wants to complete his 12-year-old campaign before he leaves office or leaves this world.

      And what is that perjuangan or struggle that belum selesai or has not been completed yet? As what Mahathir hinted 12 years ago, and which you can read in that poem below, it is to turn Malaysia into a republic.



      Mahathir’s 1980s anti-monarchy campaign
      Back in 2006, Mahathir toured the country (from Kedah, down to Johor, and up to Kelantan) to give a speech. It was one speech, the same speech repeated in all places. And the speech was about how the Raja-raja Melayu (Malay Rulers) betrayed the Malays and sold out the country.

      Mahathir related how the Raja-raja Melayu signed the Malayan Union in 1946 that not only surrendered the powers of the Raja-raja Melayu but also the sovereignty of the Malays and reduced them to slaves in their own country (hamba di negeri sendiri).

      The Malays were outraged, said Mahathir, so they formed Umno to oppose the Malayan Union. After two years of protests and demonstrations all over Malaysia, the British finally relented and abandoned the Malayan Union in 1948 in favour of the Federation of Malaya or Persekutuan Tanah Melayu.



      The 1946 anti-Malayan Union protest
      Umno had saved the Malays, Mahathir said. In fact, Umno had even saved the Raja-raja Melayu, argued Mahathir. If Umno had not opposed the Malayan Union, both the Raja-raja Melayu and the Malays would have lost the country to the non-Malays. The non-Malays would have owned Malaysia while the Malays would become slaves in their own country like what happened to Melaka in 1511.

      Delete
    4. Mahathir mentioned Melaka many times in his speech and stressed that at one time the Malays lost power to foreign powers. And the Malays almost lost power again in 1946 if not because of Umno. The Raja-raja Melayu had betrayed and sold out the Malays while it was Umno that not only saved the Malays but saved the Raja-raja Melayu as well.

      In this 2006 speech that Mahathir went all over Malaysia to deliver, he never once mentioned that Umno was formed in the Sultan of Johor’s Palace. He also never mentioned that the orang istana or nobility were the ones behind the formation of Umno. He also never mentioned that the anti-Malayan Union protests and demonstrations were not organised by fishermen and farmers but by the aristocratic community or golongan bangsawan of Malaya.



      Mahathir is again being portrayed as a pendekar Melayu who is going to save Malaysia and democracy from the Raja-raja Melayu
      Mahathir’s objective for this 2006 nationwide campaign was to turn the Malays against the Raja-raja Melayu just like he did 20 years before that in the mid-1980s. Mahathir wanted Malaysia to be turned into a republic and for that to happen the Malays have to view the Raja-raja Melayu as traitors who collaborated with the British to sell out the Malays and give the country to the non-Malays.

      Many say that is the old Mahathir. Many say the new Mahathir has changed. Mahathir has repented. Mahathir is a reformed person. That is not true one bit. Mahathir still wants the monarchy to be abolished and for Malaysia to be turned into a republic. And Mahathir has put in place a plan to make sure that by 2020 Malaysia would no longer be a constitutional monarchy but the Republic of Malaysia.

      Delete
    5. Tidak ragu pun bahawa Rosmah dalang wayang kulit 1MDB itu.

      Ha nya menunggu bila dia akan di heret ke mahkamah. Sama masa dengan Najib pun tidak mengapa. Tapi begitu besar peranan nya dalam 1MDB, mungkin perlu di bicara berlainan.

      Harap Tun Dr Mahathir akan memegang jawatan PM menunggu sehingga siap perbicaraan semua watak watak penting. Sebab selagi Tun pegang jawatan itu, semua yang berkaitan akan bertungkus lumus mendapatkan kemenangan dan mereka masuk penjara.

      Delete
    6. Those who allege that Tun Dr Mahathir wants a Malaysian Republic are highly seditious.

      They should be dragged to the court and charged under the Sedition Act.

      Delete
  40. Will PDRM Dare Investigate Its Own IGPs?





    Well, as everyone has been saying the last six weeks, Malaysia is a NEW Malaysia and in the NEW Malaysia it is all about justice, transparency, good governance, and all those other things that come with utopia. So, reopen the case and reinvestigate the Altantuya murder and let us see PDRM, Bakri Omar and Musa Hassan take the fall.
    NO HOLDS BARRED

    Raja Petra Kamarudin





    Tian Chua admitted doctoring this photograph and said he did it as a joke but it created the public perception that Najib Razak was behind Altantuya’s murder
    This is what was reported today:

    The Royal Malaysia Police (PDRM) will study on whether there is a need to set up a committee to monitor the investigation into the murder of Mongolian model, Altantuya Shaariibuu. Deputy Inspector-General of Police Tan Sri Noor Rashid Ibrahim said the police would also review the investigation papers if there were any new aspects in the case to proceed with the investigation.

    “We will recall earlier witnesses if there is a need and new evidence to facilitate the investigation,” he told a media conference after the 40th Ex-Police Association of Malaysia (PBPM) annual meeting here today. He said they would be called up if there were new elements on the case based on the police report lodged by Altantuya’s father, Dr Shaariibuu Setev recently.



    Musa Safri is not NEW evidence because he was already mentioned 12 years ago
    Basically, the Deputy IGP, Noor Rashid Ibrahim, said PDRM will reopen the Altantuya murder case if there is NEW evidence to warrant a reinvestigation based on the police report that Altantuya’s father made.

    Actually, there is ‘new’ evidence and this ‘new’ evidence goes by the name of DSP Musa Safri, a police officer. But then this ‘new’ evidence is not really ‘new’ evidence because his name was already mentioned more than ten years ago.

    Musa Safri was the man Abdul Razak Baginda spoke to about his ‘problem’ with Altantuya. Musa Safri was the man who was in front of Razak Baginda’s house the day Chief Inspector Azilah Hadri and Corporal Sirul Azhar Umar, two more police officers, picked her up and allegedly murdered her a few hours later. Musa Safri was the man who told Razak Baginda the following day that the ‘Altantuya problem’ had been taken care of but did not reveal in what way the problem had been taken care of.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The police look after their own
      There was one more police officer involved but she was not charged in return for turning state’s witness and implicating Azilah and Sirul in the murder. She was given immunity from prosecution for ‘hanging’ Azilah and Sirul, which is what Jho Low was offered if he is prepared to ‘hang’ Najib Tun Razak in the 1MDB and SRC International case.

      Anyway, it appears that four police officers have been implicated in Altantuya’s murder. And the leader of that ring of police hit squad is DSP Musa Safri.

      Altantuya was murdered in October 2006 and the murder trial started in June 2007. The two IGPs then were Mohd Bakri Omar (up to 11 November 2006) and Musa Hassan (from 12 November 2006). Hence if Musa Safri was given immunity then Bakri Omar and Musa Hassan are guilty of rigging the murder investigation to keep Musa Safri’s name out of the murder conspiracy.

      So, with two IGPs included, that makes SIX police officers involved in Altantuya’s murder.



      Was it Najib Tun Razak or IGP Musa Hassan who kept DSP Musa Safri’s name out of the whole thing to protect the image of PDRM?
      In short, if what everyone is saying is true, then PDRM is guilty of denying Altantuya justice and two IGPs are behind this travesty. So, is PDRM prepared to reopen this case and reinvestigate the murder if PDRM and two IGPs are going to be proven guilty of a coverup?

      Well, as everyone has been saying the last six weeks, Malaysia is a NEW Malaysia and in the NEW Malaysia it is all about justice, transparency, good governance, and all those other things that come with utopia. So, reopen the case and reinvestigate the Altantuya murder and let us see PDRM, Bakri Omar and Musa Hassan take the fall.



      Abdul Gani Patail was the Attorney General then and he refused to call DSP Musa Safri to testify


      Delete
  41. Dear Tun, Stop Talking, Start Doing





    And please take responsibility for 1MDB. It came about because of you. It was because you ‘stole’ Terengganu’s 5% oil royalty that Pak Lah formed 1MDB. Even if it is true that 1MDB is a monster, you and Pak Lah created that monster. Now stop talking and move on. We want to know whether Malaysia is a secular country or Muslim country, whether the NEP is going to end, what is going to happen with JAKIM and the Sharia courts, and whether Malaysia is going to be turned into a republic.
    NO HOLDS BARRED

    Raja Petra Kamarudin

    Dear Tun, when I met you exactly 40 months ago in London together with my wife and son, I asked you one question. And that question was, “Who do you want to take over from Najib Tun Razak?”



    I remember my wife asked you that same question when we met in your house at The Mines back in early 2006. And the question my wife asked was, “Who do you want to take over from Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi)?”

    On both occasions, 2006 and 2015, you did not reply. But in 2006 we supported you to oust Pak Lah while in 2015 we did not support you to oust Najib. And the reason we did not support you in 2015 was because our 2006 experience taught us that if you refuse to indicate who will take over once the Prime Minister is ousted we are asking for trouble.

    When I was released from ISA detention in November 2008, a certain Chinese Datuk (you know who he is) took me for dinner in a Subang Japanese restaurant and he told me you had decided that Najib and not Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) is going to take over from Pak Lah.

    I was rooting for Ku LI and both you and that Chinese Datuk knew this. In fact, I even tried to sabotage Najib to help Ku Li by coming out with that June 2008 Statutory Declaration linking Rosmah Mansor to Altantuya Shaariibuu’s murder.

    However, since you had decided to back Najib instead of Ku Li, I went along with that. Then, two months later, Syed Hamid Albar tried to detain me again (for the third time) under ISA. So, I left the country, and less than two months later Najib took over as Prime Minister.

    After leaving Malaysia I kept a low profile for a while. My wife was diagnosed with cancer so I thought it is better to focus on my wife’s recovery. Soon after my wife’s surgery, the Special Branch came to Manchester to meet me. Haris Ibrahim a.k.a. Sam was in Manchester at that time and can testify to this.

    I went to meet the Special Branch to see what they wanted.

    The Special Branch wanted me to support the government. I asked them whether that means I would be able to return to Malaysia and they said no. So, I must support the government but must remain in exile outside Malaysia. What type of deal is that and why, then, should I support the government?

    The Special Branch then said something that made me seriously consider supporting the government. And that is there are moves by the opposition to abolish the monarchy and turn Malaysia into a republic. Najib and Umno are pro-monarchy. So the only defence the monarchy has are Najib and Umno.

    The Special Branch said, as a member of the Selangor Royal Family, it is my duty to defend the institution of the monarchy. We must not allow the DAP-led Pakatan to abolish the monarchy and turn Malaysia into a republic. It is my duty not only as a member of the Selangor Royal Family but also as a Malay and Muslim to uphold the monarchy.

    I agreed and told the Special Branch to now consider me a government supporter. That was eight years ago in 2010. And with that I made my peace with my family and with the palace, which had been affected because of the Perak Constitutional Crisis earlier when I whacked the late Sultan of Perak.

    Then, in 2015, the Special Branch met me in London and told me we were now going to switch alliances. That was soon after you and I met in February 2015. We are no longer going to support Najib but will support you to oust Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I really do not know what is going on. In 2006 we were told to support you to oust Pak Lah and replace him with Ku Li. Then Najib became Prime Minister instead. In 2010 we were told to support Najib to stop the DAP-led Pakatan from taking power. Then in 2015 we were told to support you to oust Najib.

      Well, Najib is now ousted. In fact, Umno and Barisan Nasional have also been ousted. So, what do you want from us now? There are three contenders for the Umno presidency and I am told you are behind one of them. Why are you still dictating who must lead Umno like you have been doing over the last 15 years since you resigned as the Umno leader in 2003?

      More importantly, since you became Prime Minister, you have so far not charted the direction this country is going. You only talk about the transgressions of the last government. You keep telling us how bad Najib and the previous government was. The voters have voted for Pakatan and you are now in charge. Can you please stop talking about Najib and tell us where you are taking this country?

      For example, is Malaysia a secular state or Muslim country? Are you going to end the NEP? Are you going to undo the Sharia court mess that you created when you were Prime Minister?

      You see, it was you who announced that Malaysia is a fundamentalist Muslim country while your buddies in DAP say Malaysia is a secular state. It was you who extended the NEP when it was supposed to end in 1990. It was you who created this confusion regarding the status and jurisdiction of the Sharia courts.

      You do not have much time, Tun. You cannot spend the few remaining years of your life on a witch-hunt. Stop talking about how bad Najib is and the bad things he did. It was you who wanted Najib as Prime Minister in 2008 when we wanted Ku Li. So, stop talking and live with it. If Najib was a mistake then it was YOUR mistake. Now start running the country.

      Najib did not set up 1MDB. Pak Lah did. And Pak Lah set up 1MDB because you had stopped the 5% oil royalty payment to Terengganu in 2000. If you had not messed up the 5% oil royalty payment to Terengganu in 2000 then Pak Lah would not have set up 1MDB.

      I really do not know if Najib stole 1MDB’s money. If he did then why have you not arrested him yet? Stop telling the world about how much Najib stole. Prove in court that he stole the money.

      And please take responsibility for 1MDB. It came about because of you. It was because you ‘stole’ Terengganu’s 5% oil royalty that Pak Lah formed 1MDB. Even if it is true that 1MDB is a monster, you and Pak Lah created that monster. Now stop talking and move on. We want to know whether Malaysia is a secular country or Muslim country, whether the NEP is going to end, what is going to happen with JAKIM and the Sharia courts, and whether Malaysia is going to be turned into a republic.

      Delete
  42. When The Chinese Call You A Racist






    In fact, Chinese educationists say Malaysia’s education system began to deteriorate after Mahathir became Prime Minister and Anwar became the Education Minister. This is not what I am saying. This is what the Chinese educationists say. So, go ask them. And then come back and tell me you need Chinese schools because Mahathir, Anwar and Muhyiddin messed up Malaysia’s education system.
    NO HOLDS BARRED

    Raja Petra Kamarudin





    Hudud no, Chinese schools yes
    The Chinese are beginning to respond to my article, MUSLIMS ALWAYS SELF-DESTRUCT, as I expected them to. And they responded in the manner that I expected them to as well. And this is good because they are doing precisely what I want them to do.

    The many comments from Chinese readers (all of which I deleted just to piss them off and also because they demonstrated a lack of decorum in the way they talk to me) are more or less all the same. They call me a racist. They say I am anti-Chinese. They say I am not pure Malay but of mixed blood. They remind me that my wife is Chinese and my children half-Chinese.



    Pakatan Harapan is getting 98% Chinese support while if you support Umno you will be branded a racist
    They have been responding that same way to my articles which they consider anti-Chinese for many years — racist, anti-Chinese, not pure Malay, wife Chinese and children half-Chinese. That is all they can say.

    When Chinese insist on Chinese language schools and Chinese language education, they get very angry when Malays call them racists. They resent being called racists and say they only want to uphold their language and culture. More importantly, the standard of education in Chinese schools is far higher than in government schools. So, they need these Chinese schools to guarantee a far higher level of education.

    Well, Pakatan Harapan is now the federal government. Hence, they can reform the government schools and government education system to bring them up to a higher level that can satisfy the Chinese. Then they can close down all Chinese schools since the government schools will now be as good as the Chinese schools. No more excuses about needing Chinese schools because their level is higher than government schools. And if Chinese kids want to learn Mandarin, they can do it after school hours, like Malay kids who learn to read the Qur’an.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir, Anwar and Muhyiddin were three of Malaysia’s Education Ministers who the Chinese educationists say messed up Malaysia’s education system
      I, for one, will agree with the Chinese argument that the Malaysian education system is very bad. When I was in school in the 1950s and 1960s, the education system was pretty good. A form 5 student of the 1950s and 1960s was far better than a university graduate today. After that, the whole system started going downhill. As Tun Dr Mahathir Mohamad said recently, Malaysians are uneducated. And this is mainly because of the bad Malaysian education system.

      In 1974, Mahathir was the Education Minister. In 1986, Anwar Ibrahim was the Education Minister. In 2009, and then again in 2013, Muhyiddin Yassin was the Education Minister. Now tell me, where are Mahathir, Anwar and Muhyiddin today? If it was these three people, amongst others, who screwed up Malaysia’s education system (which means you need Chinese schools because of this) can we not say Pakatan Harapan messed up Malaysia’s education system? And since Pakatan Harapan is the cause of Malaysia’s bad education system, how can the problem become the solution?

      In fact, Chinese educationists say Malaysia’s education system began to deteriorate after Mahathir became Prime Minister and Anwar became the Education Minister. This is not what I am saying. This is what the Chinese educationists say. So, go ask them. And then come back and tell me you need Chinese schools because Mahathir, Anwar and Muhyiddin messed up Malaysia’s education system.



      Chinese says they need Chinese schools because Mahathir, Anwar and Muhyiddin messed up Malaysia’s education system
      Anyway, back to the issue of the day. Chinese call me a racist because I uphold Malay nationalism. Nationalism is NOT racism. Do they not teach you that in your Chinese schools? Racism is when you think your race is superior to other races.

      For example, many Chinese post comments saying that without the Chinese migrating to Malaysia since the 1800s, the country would still be a jungle and Malays would still be living in trees. It is because of the smart and hard-working Chinese that Malaysia prospered. The Malays are not smart or hard-working and need crutches such as the NEP to survive.

      Have you read that comment? It has been repeatedly posted these last few years. In short, the Chinese are saying they are better or more superior to the Malays (which is why Malaysia is great). Now, that is racism. Malays do not think they are better than the Chinese. So how can we be racists? In fact, many of us think Malays are pretty stupid. Even Mahathir thinks so. And he cried during one Umno annual assembly because he was sad that the Malays are stupid.

      Delete
    2. If you support Malay nationalism you are a racist and if you support Pakatan Harapan you are a liberal
      No, nationalism is NOT racism. Mahathir does not want to buy from China. When Najib Tun Razak bought from China, Mahathir accused him of selling the country to the Chinese. Does that make Mahathir an anti-Chinese racist? If Mahathir is an anti-Chinese racist why did 98% of the Chinese vote for him? Surely it cannot be because Chinese are stupid.

      Chinese are trying to shame the Malays so that they will not support Malay nationalism. No one wants to be called a racist. That would be like being called a pariah. So, they shame you by calling you a racist so that you will not support Umno and will instead support Pakatan Harapan.

      Those who support Pakatan Harapan are liberals. Those who support Umno are racists. That is how the game is played. And many stupid Malays fall for that line. And that is because, as Mahathir said, Malaysians are uneducated. And Mahathir, Anwar and Muhyiddin were amongst those Education Ministers who made Malaysians uneducated.

      Delete
  43. YM TR mungkin bolih meniup nafas baru k dlm UMNO.

    tapi tugas itu hampir mustahil utk d laksanakan.

    tak mungkin taiko2 yg bertahta selama ini akan membenarkan mereka d singkir tanpa memberi tentangan hebat.

    saja nak bagi contoh perbandingan. Pres jokowi (pres yg mempunyai nilai2 pemimpin 'tranfomational') sedang mengusahakan pembaharuan keatas politik Indonesia. tak ramai yg 'enthusiastic'. Malahan , mereka dlm diam2 sdg mengumpul 'bala tentera' utk menentang jokowi dlm pilpres 2019 n meletak kan presiden yg bolih menyokong agenda persendirian mereka.

    mereka2 ini adalah 'Machiavellian' morden. d end justifies d means.

    TR akan juga berhadapan dgn 'warlord2' saperti ini dlm UMNO.

    'so wither away ye UMNO into d sunset'

    Sedih!!!

    ReplyDelete
  44. 'Jangan cemas, siasatan 1MDB tiada kaitan dengan Umno'

    Umno tiada sebab untuk berasa cemas dengan siasatan 1MDB kerana ia tiada kaitan dengan parti itu, kata ketua penerangannya Tuan Haji Annuar Musa.

    "Jangan keliru, Umno adalah parti politik. Kita tiada kaitan dengan 1MDB," katanya kepada Malaysiakini ketika ditemui di PWTC, Kuala Lumpur hari ini.

    Beliau berkata, Umno tidak tahu apa yang berlaku dalam 1MDB dan tidak pernah diberi penerangan tentang sebarang urus niaga oleh syarikat milik negara itu.

    ReplyDelete
  45. JENG JENG JENG...

    DAP DAH MULA TUNJUK BELANG.
    CHINABENG DAH MULA NAK KELUAR KUKU.
    KE ARAH MALAYSIAN MALAYSIA - MALAYSIA NAK DIJADIKAN SINGAPORE KE2.

    AH BENG DAH MULA TEST MARKET. KENYATAAN RASMI KEMENTERIAN KEWANGAN DIKELUARKAN DALAM BAHASA MANDARIN.
    ATOK CAKAP 'JUST SMALL MATTER' & AH BENG CUMA PERLU MINTA MAAF. TAPI AH BENG BERKERAS TAK NAK MINTA MAAF.
    ATOK TAK BOLEH BUAT APA2 DENGAN AH BENG SEBAB ATOK DAH JADI KELDAI DAPIGS.

    TAHNIAH MELAYU2 EDUKETOT YANG MENYOKONG PH!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu2 banyak kentot cakap melalui bontot.

      Mcm kamu.

      Delete
    2. Kenyataan rasmi dgn terjemahan utk edaran pun kau tak tahu. Patutlah umno lingkup. Terlalu byk macai bodoh.

      Delete
  46. Police force to undergo restructuring - Muhyiddin

    Meanwhile, inspector-general of police Mohamad Fuzi Harun said the task forces which would be involved in the restructuring were the Special Task Force on Organised Crime (Stafoc), Special Task Force for Anti-Vice, Gaming and Gangsterism (Stagg) and Special Tactical Intelligence Narcotics Group (Sting).

    Restructurung or not, task forces or not, get those caught with bags containing RM1.5 million cash arrested and charged, for goodness sake.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Those corrupted were badly influenced by Najib's stealing, robbing and pirating 1MDB.

      They were holding high positions during Najib's time.

      Delete
    2. The police have identified the hiding place of Sungai Besar Umno chief Jamal Md Yunos in Indonesia and are working closely with their Indonesian counterpart to arrest and extradite him back to Malaysia.

      Home Minister Muhyiddin Yassin said the Indonesian police are providing good cooperation in the matter...

      Itu bagus. Polis perlu redeem depa punya bad image lepaskan the bloke at Hospital Ampang dulu.

      Delete
    3. Muhyiddin Yassin mengesahkan Indonesia akan menangkap ketua Umno bahagian Sungai Besar itu.

      “Kita akan ambil tindakan bawa beliau balik ke Malaysia,” katanya.

      Bagus. Kasi remand dia dlm lokap Polis maksima lama yg boleh. Lepas itu, heret dia ke mahkamah.

      Delete
    4. isa3..Kau tau tak??? Khabarnya DS Jamal mendapat undi yang ke dua tertinggi masa pemilihan Ketua Pemuda Umno tempoh hari. Dia kalah pun tak banyak dari Dato Asyraf...tak sampai 30 undi pun. Kira hebat jugak lah DS Jamalni...walaupun tak berkempen habis2an..dia tetap mendapat banyak undi dari perwakilan Pemuda UMNO. Cuba kau bayangkan..kalau dia berpeluang untuk berkempen...konpom menang jadi ketua pemuda punya bhai !!!!!

      Delete
  47. UMNO berumur lebih 60 tahun. Banyak salah nya, salah pada pemimpin nya.

    Tengku A Rahman lepaskan Singapore kapada Lee Kuan Yew. Amat besar salah nya. Mencebis kedaulatan dan maruah negara. Smenjak tahun 1965 hingga sekarang, banyak kesulitan antara dua negara yang tidak perlu di alami kalau Tengu tidak buat kesalahan besar itu.

    Kebelakangan ini, Najib membuat salah besar juga. Mencuri duit berpuluh bilion Ringit dari dana negara. Begitu di keji hingga dia dan UMNO kalah PRU14.

    Jika BN berkubur UMNO akan terkontang kanting. Annuar Musa berkata, maaf lah, tak boleh fikirkan BN lagi. Tapi UMNO tidak tercampak sejauh PAS.

    Pemimpin PAS hampir kesemua nya mempunyai pemikiran tertutup. Hudud nya tidak boleh merapatkan nya dengan parti parti lain, termasuk parti Melayu.

    UMNO masih ada gulungan yang luas jugak pemikiran nya. Yang mungkin menghidupkan BN atau gabungan seperti nya di suatu masa akan datang.

    ReplyDelete
  48. Give us a break lah, Vincent
    June 26, 2018

    TTF: “I had no knowledge that T7 Global is one of the contractors for the ECRL project when I purchased shares” – Vincent Tan
    Oh please, give us a break lah, will you?
    Now we need to scrutinise who purchases those shares and if those individuals are your proxies.
    What did you take us for – fools?

    KUALA LUMPUR: Berjaya Corp Bhd executive chairman Tan Sri Vincent Tan plans to sell all its 21 million shares in T7 Global Bhd, about a month after emerging as a substantial shareholder.

    The planned disposal comes amid uproar over Tan’s purported involvement to help T7 Global capitalise from the “revived” East Coast Rail Link project.

    In a statement yesterday, Tan said he would be selling all his equity holding in the company and had disposed some since Monday.

    Tan is T7 Global’s second biggest shareholder with a 5.01 per cent stake after its executive deputy chairman Tan Sri Tan Kean Soon who holds 11.28 per cent.

    The company’s share price surged as much as 34.5 per cent on Monday after Tan emerged as a substantial shareholder and ECRL got the greenlight to proceed.



    It, however, closed one per cent lower to 49.5 sen today.

    Tan claimed he had bought the T7 Global shares as he was acquainted with its major shareholder and sees it as a long-term investment in the oil and gas services industry as the company is well positioned in this sector.

    “I had no knowledge that T7 Global is one of the contractors for the ECRL project when I purchased shares,” he said.

    Source: NST Online

    ReplyDelete
  49. For Mahathir, Guan Eng is simply a means to a very sinister end
    June 26, 2018


    TTF: Dr Mahathir Mohamad is a thoroughbred fundamentalist. The one thing he can never stand is a Chinaman dictating terms to him or imposing his will on the Malays. Lim Guan Eng is a personification of that hatred. He is an ethnic Chinese minister who besmirched the national language by issuing a press statement in Chinese.
    But Mahathir is defending him (see news item below).
    Yesterday, the Prime Minister told newsmen that Guan Eng merely made a mistake that shouldn’t be capitalised by the media. According to him, the Minister of Finance is free to issue statements in any way he deems fit as long as those statements fall within the latter’s jurisdiction. It appears as if Mahathir is willing to accommodate Guan Eng’s idiosyncrasies despite them slanting heavily against the spirit with which the Constitution of Malaysia was founded.
    Question is, are we looking at a new Mahathir here?
    Well, you can bet your last ringgit that we’re not. The Prime Minister needs Guan Eng to helm the Ministry of Finance (MoF) as not only is the latter facing serious corruption charges, he is as dim-witted as dim-wits get. Mahathir needs a less intelligent Chinaman at his mercy to do his bidding no matter how ridiculous that bidding may seem. And right now, he needs Lim to plunge share prices so that his cronies can purchase those shares – particularly those linked to government – at dirt cheap prices.
    Thus, the more Lim performs these more than ridiculous stunts, the more the Malays will be angered with him and accuse the DAP of sabotaging Mahathir. The Prime Minister will then seek the unification of PPBM and UMNO (READ ABOUT IT HERE) to consolidate his position in power. Once that happens, the DAP will suffer his wrath as he begins to dictate his terms and decide who gets to say what, when and where.
    It’s common sense, really.


    PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad has defended Finance Minister Lim Guan Eng over the flak which the latter had received for issuing a statement in Chinese.

    “It’s a minor mistake, I don’t want to make it an issue. Sometimes we make mistakes.

    I think he issued it in three languages, but for the Chinese audience he issued a statement in Chinese, that’s all,” the Prime Minister said when asked about the issue.

    Lim was criticised by politicians and Malaysians alike after he had issued a statement in Chinese – ironically, to defend his use of trilingual statements for certain ministerial matters.



    Dr Mahathir, who was asked on Monday (June 25) whether he would advise Lim not to issue any statements in Mandarin from now, said he would not do so.

    “We are not going to advise. He made a mistake, not intentional.He can issue a statement where he is empowered. When the announcement should be made by him, and that’s what he has done,” said the Prime Minister.

    Source: The Star Online

    ReplyDelete
  50. Open letter to Guan Eng by an ethnic Chinese patriot who loves Malaysia

    June 26, 2018 Raggie Jessy



    Dear YB Lim Guan Eng,

    I am of the 80s generation. Much as I am proud of my ethnic Chinese heritage, so am I as a Malaysian. YB, I appeal to you to put some sense into your issue of using Mandarin in your media statements. This is not me talking alone, even those from among my peers share the same view. We have gone through the hard way of mastering Bahasa Malaysia and English properly, by virtue of the education system that was introduced during Tun Dr Mahathir’s tenure as the Education Minister and we are proud of the fact that we are able to use them together with our respective mother tongues without much difficulty in this beautiful multi-ethnic nation.

    There is seriously no need to provide the Mandarin media statement to the Chinese media. Really, what’s the point? Yes, to avoid misunderstandings and misquoted facts. But if that were the case, then what are the translators and interpreters in media organisations for? They are there for a reason, please allow them to do their jobs. Let the media do their reporting the hard and honest way, even if it’s in a language different from what they are using for their reports. Plus, there is no need to make things too convenient for the bunch of Chinese youths who graduated from SJKC, who are increasing in numbers. It is already bad as it is with them living in their own cocoons. It would be best to instil in them the value of achieving things with hard work that would really qualify us as true ‘Malaysian citizens’.

    We are not Singapore, where there are 4 official languages. If you wish to issue media statements in Mandarin alongside BM and English, please be fair to other media who are using Tamil, Kadazan and Iban. If you do so wanna encourage the learning of a third language, may I suggest that you propose to both Tun Dr. Mahathir bin Mohamad and Dr Maszlee Malik for the compulsory learning of a third language in schools (the mother tongue in most cases) and for them to pass all three languages in the national examinations to obtain certification?



    Regards,

    Chua Wee Cheak

    ReplyDelete
  51. Dr M’s veiled attack on Anwar says it all

    June 26, 2018 Raggie Jessy


    TTF: “(Anwar) is like everybody else, he can comment… make any comment. He’s not in the government.” – Dr Mahathir Mohamad
    That says it all.
    Mahathir has absolutely no intention of handing over the reins of government to Dato’ Seri Anwar Ibrahim. The Prime Minister in waiting this very minute is none other than Tengku Razaleigh Hamzah, the man Mahathir is throwing his weight behind in the latter’s bid for UMNO presidency. Assuming Razaleigh fails the bid, Mahathir is prepared to name Dato’ Seri Azmin Ali as Prime Minister of Malaysia in 2020. The last thing he will ever do is consider Anwar for the job.


    KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim is entitled to his opinions about the government just like any other member of the public, said Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

    The PM was responding to a Channel News Asia interviewer’s question on whether Anwar’s criticism of Finance Minister Lim Guan Eng over sensational statements would cause friction within his administration.

    Dr Mahathir said in the interview that Anwar was as free to speak about public matters as the rest of the country.

    “(Anwar) is like everybody else, he can comment… make any comment. He’s not in the government,” he said.



    “But generally, once we agree on something in the Cabinet, we stick to that decision, but others who are not in the Cabinet may make their own comments. They can say what they like. But we are the government,” he added.

    Anwar said he had previously advised Lim about the gravity of his new position in the government and urged the latter to be discreet in making his public statements and exposes in order to avoid unsettling investors.

    Lim responded saying he publicly disclosed such matters only on Dr Mahathir’s instructions.

    In the interview with the Singapore-based media, Dr Mahathir also acknowledged his rocky relationships with his previous deputies including Anwar, whom he sacked in 1998.

    However, Dr Mahathir said he would resign from his post this time around if there came a time when he could no longer work with Anwar or allies in the government.

    “Well, there can be a fallout between me and many, many people. But I have always been able to stay and work with people who were against me.

    “I was there for 22 years. I had a lot of people who were against me… but I managed. So, if I cannot manage, then I step down,” he said.

    Anwar is Dr Mahathir’s anointed successor, but has so far been coy about his plans to assume the position and repeatedly insisted he was not in a hurry to return to Parliament.

    Source: The Malay Mail Online

    ReplyDelete
  52. DAP dilihat cuba marakkan api perkauman apa bila guna bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan

    June 26, 2018



    Unit Komunikasi Strategik UMNO

    1. Dalam terkial-kial untuk memenuhi janji manifesto dalam 100 hari pemerintahannya, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) semakin menunjukkan belang sebenar dasar pentadirannya, termasuk mempertikai dan tidak mengiktiraf apa yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

    2. Sebelum ini beberapa pemimpin PH mempersoalkan Institusi Raja-Raja Melayu dengan menyiarkan perbelanjaan peribadi Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong.

    3. Terkini, Kerajaan PH tidak lagi mendaulatkan penggunaan Bahasa Melayu apabila Kementerian Kewangan turut menggunakan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan, yang mana ia tidak pernah berlaku sebelum ini.



    4. Malah, dalam mempertahankan tindakan itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menerusi kenyataan yang hanya dikeluarkan dalam bahasa Mandarin, mendakwa penggunaan bahasa berkenaan melambangkan pengiktirafan Kerajaan PH terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

    5. Menurut Perlembagaan Persekutuan, tiada mana-mana orang boleh dihalang daripada bertutur, mengajar atau belajar bahasa lain. Atas semangat Perlembagaan, apa salahnya mengeluarkan kenyataan media yang diterjemahkan ke dalam bahasa Cina dan bahasa lain?” tanya Lim.

    6. Tindakan angkuh Lim yang juga Setiausaha Agung DAP itu jelas menunjukkan Kerajaan PH amnya dan DAP khususnya, tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan dan amalan pentadbiran negara ini yang memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.

    7. Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan menyebut bahawa “Bahasa Kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.” Ini bermakna Bahasa Malaysia (atau Bahasa Melayu dalam Perlembagaan) perlu digunapakai dalam setiap urusan rasmi kerajaan, termasuk untuk kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.

    8. Penggunaan Bahasa Malaysia juga selari dengan Perkara 152 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa Bahasa Melayu hendaklah dijadikan Bahasa Kebangsaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9. Penggunaan bahasa Mandarin untuk kenyataan rasmi kerajaan termasuk kenyataan media bukan hanya seolah-olah mencabar mereka yang mendukung bahasa rasmi Persekutuan, tetapi juga merosakkan usaha menyatupadukan rakyat dan memupuk perpaduan negara melalui bahasa.

      10. Tindakan Kementerian Kewangan yang diterajui Setiausaha Agung DAP itu juga menyerlah sikap sebenar parti itu terhadap institusi berkaitan Melayu, yang sebelum ini sering digambarkan sebagai anti Melayu dan Islam. Tindakan Kementerian Kewangan itu sesungguhnya sangat biadab, menghina dan merendah-rendahkan kedudukan bahasa Melayu.

      11. Kerajaan PH seharusnya lebih peka, sensitif dan berhati-hati dalam perkara seumpama ini. Jangan sampai kerajaan hari ini dilihat oleh rakyat sebagai ‘kaduk naik junjung. Baru sahaja mendapat kuasa, tindakan dan amalannya sudah jauh melampau serta keterlaluan sehingga tidak menghormati perkara-perkara asas dalam Perlembagaan Negara.

      12. Sebagai Kerajaan Persekutuan, Kerajaan PH perlu menjadi contoh dalam memartabatkan bahasa Malaysia sebagai bahasa perpaduan negara.

      13. Apa istimewanya bahasa Mandarin sehingga ia turut digunakan untuk kenyataan rasmi kerajaan? Bagaimana pula dengan bahasa-bahasa lain di negara ini seperti India, Sikh, Iban, Jawa, Kadazan dan sebagainya? Sepatutnya, sebagai rakyat yang dilahirkan negara ini, khususnya selepas era kemerdekaan, mereka pastinya mahir dan berbangga menggunakan bahasa Kebangsaan.

      14. Alasan kita kini telah berada dalam era globalisasi juga tidak mewajarkan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi sesebuah kementerian, kerana kita selama ini telah turut menggunakan bahasa Inggeris, terutama untuk kenyataan yang ada berkaitan dengan komuniti global.

      15. Justru, sebelum penggunaan bahasa Mandarin ini terus berleluasa terutama sehingga merebak ke lebih banyak kementerian, UMNO meminta Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad bertindak segera dengan mengeluarkan arahan supaya menghentikan pengunaan bahasa lain, selain Bahasa Malaysia untuk kenyataan rasmi kerajaan. Bahasa Inggeris boleh digunakan, sekiranya keada an memerlukan.

      16. UMNO bimbang jika isu ini tidak ditangani segera dan untuk selamanya, ia dikhuatiri akan terus menyemarakkan api kemarahan dalam kalangan majoriti rakyat di negara ini yang sudah sedia berputik rasa tercabar sejak beberapa minggu ini.

      17. Lebih teruk, beliau (Lim) sendiri yang sebelum ini, semasa dipertikaikan pelantikannya sebagai menteri kewangan, dengan lantang mengatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’.Namun, hari ini, selepas memegang jawatan dan menjalankan tugas rasmi kerajaan, beliau dengan mudahnya melupakan pendirian dan dakwaan tersebut.”

      Unit Komunikasi Strategik
      Ibu Pejabat UMNO
      Kuala Lumpur

      Delete

  53. Tuesday, 26 June 2018

    Mahathir Bakal Berbalah Lagi?

    Mahathir Bakal Berbalah Lagi? Kerjaya politik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang merangkumi tempoh masa beberapa dekad, sering dipenuhi dengan pertelingkahan mahupun perbalahan.

    Semasa 22 tahun sebagai perdana menteri sebelum ini, bermula dari 1981 hingga 2003, beliau mempunyai empat timbalan menteri, termasuk ketua umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat pada tahun 1998.

    Mahathir Bakal Berbalah Lagi? Berikutan persaraannya, Mahathir berperanan peranan penting dalam menumbangkan pengganti pilihannya, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    Pada usia 92 tahun, beliau kembali menyertai politik secara aktif dan menewaskan Datuk Seri Najib Razak, yang dicadangkannya sebagai pengganti kepada Abdullah pada tahun 2009.

    Berdasarkan latar belakang itu, Mahathir tidak menolak kemungkinan terjadinya pertelingkahan antara beliau dan pemimpin Pakatan Harapan pada masa akan datang.

    Bercakap kepada Channel News Asia, perdana menteri berkata beliau akan berundur jika beliau gagal bekerjasama dengan pemimpin HARAPAN.

    Mahathir Bakal Berbalah Lagi?

    "Mungkin akan berlaku pertelingkahan antara saya dengan ramai, ramai orang, tetapi saya sentiasa mampu bertahan dan bekerja dengan mereka yang menentang saya.

    "Saya di sana selama 22 tahun, ada ramai yang menentang saya tetapi saya berjaya, jadi jika saya tidak dapat bertahan, saya akan berundur," katanya.

    Ditanya sama ada jika beliau boleh memberi jaminan kepada rakyat bahawa segalanya adalah lancar dalam Pakatan Harapan, Mahathir menjawab: "Ketika ini, saya mendapat sokongan padu daripada majoriti rakyat."

    Sementara itu, Mahathir berkata pentadbirannya mempunyai pilihan untuk menambat semula ringgit atau "menukar mata wang", tetapi kedua-dua pilihan berkenaan perlu dikaji.

    Mahathir Bakal Berbalah Lagi?

    Mahathir melaksanakan kawalan mata wang pada tahun 1998 semasa Krisis Kewangan Asia dengan menambat ringgit pada kadar RM3.80 berbanding dolar AS. Tambatan itu ditarik balik pada Julai 2005 oleh pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    Ketika ini, ringgit didagangkan pada RM4.023 berbanding dolar AS. - malaysiakini

    ReplyDelete
  54. JUNE 26, 2018

    Perdana Menteri Tak Tahu, Vincent Tan Pun Tak Tahu T7 Global Ada Kepentingan Dalam ECRL, Sadisnya!




    Mengalir air mata lelaki kesedihan mengenangkan 'billionaire' tanahair, TS Vincent Tan terpaksa menjual kesemua kepentingan beliau di dalam T7 Global Berhad kerana berita tidak betul di media sosial.

    Lebih memilukan hati ini apabila Vincent Tan membuat pengakuan terbuka bahawa beliau tidak tahupun syarikat T9 Global mempunyai kepentingan di dalam ECRL.

    Perdana Menteri semalam, turut membuat pengakuan terbuka bahawa beliau juga tidak tahu menahu mengenai perkara ini. Sadisnya Malaysia, kenapa semua orang tidak tahu? Apa yang mereka tahu? Vincent Tan berkata, dipetik di sini,
    Justeru itu saya merasakan adalah perlu untuk saya mengeluarkan kenyataan media bagi menjelaskan kedudukan sebenar dan menafikan segala tuduhan atau cadangan yang tidak wajar atau mengenai kronisme di pihak kerajaan dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
    Saya memperoleh kepentingan dalam T7 Global kerana mengenali pemegang saham utama syarikat ini dan apa yang lebih penting ia sebagai pelaburan jangka panjang dalam industri perkhidmatan minyak dan gas kerana T7 Global berada dalam kedudukan yang baik dalam sektor ini.
    Saya tidak tahu yang T7 Global adalah salah satu kontraktor untuk projek ECRL apabila membeli saham syarikat itu. Perdana Menteri telah menafikan dakwaan bahawa kerajaannya telah memutuskan untuk tidak membatalkan projek ECRL kerana rakannya, Tan Sri Vincent Tan, mempunyai kepentingan dalam projek itu.
    Sedih kan drama ini. Walaupun, drama ini berakhir dengan skrip yang memilukan, kita berharap agar Vincent Tan akan tabah dan banyakkan bersabar.

    Semua ini dugaan dari Pencipta. Setiap perkara ada hikmahnya. Apatah lagi dikatakan saham T7 Global milik Vincent Tan melonjak 34.5% meningkat 8 sen. Harap dapat diberikan tisu kepada macai-macai Tomato yang kesedihan membaca posting ini.

    Pak diny....semalam saya dah postkan berkaitan isu yang sama. Hari ni Pak diny tengok sendiri wayang kulit Tok Dalang yang dimainkan oleh Madey dan Vincent Tan ni...apa komen Pak diny yerr ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny....Pelik juga di zaman internet serba canggih ni ramai orang (termasuk ketua negara) pukul tak tahu apa yg berlaku disekelilingnya. Senangnya kata TAK TAHU. Hari tu Kak Wan sebaagi TPM pun pukul tak tau bila ditanya pasal kes Siti Kassim dan Izzati yang ditahan polis tu..sekarang Madey pulak beri jawapan yang sama. Bukan kena keluar duit pun kan !!!!!

      Delete
    2. Siapa yg lantik syarikat vincent tan?...kos ecrl yg nak di runding semula kerana najib dah naikkan hatga yg ditetapkan oleh syarikat cina kominis...

      Delete
    3. KBB...Runding semula keharuk bhai !!!! Apasal harga projek tu dari RM 55 Billion masa zaman DSNR dulu kini dah mencecah RM 70 Billion pulak ??? Dah bertambah RM 15 Biliion tu...sepatutnya runding semula menurunkan harga..bukan menaikkan lagi. Ntah2 RM 15 Billion tu nak difaraidkan dengan kroni2 termasuklah TDZ yang mencadangkan agar projek tu dinaikkan kepada RM 70 Billion. TS Vincent kan kamceng ngan dia dari dulu lagi..janagn lupa Ketua kerajaan juga dah tentu ada share untuk dia...AH Beng yang siang malam melalak buat PC tu takkan takde dapat 'upah' kot ?????

      Delete
  55. Stock Market For Dummies - Mari Belajar Perkara Yang Dilarang Dalam Pasaran Saham




    1. Front Running - Front Running bermakna pelabur bertindak lebih awal daripada 'institutional fund'. Bila pelabur tahu berdasarkan maklumat dalaman 'institutional fund' hendak buat jualan atau beliau sesuatu saham, pelabur berkenaan masuk membeli dulu atau menjual terlebih dahulu.

    Contohnya: Pihak V beli saham syarikat T. Beliau tahu yang 'institutional fund' akan masuk membeli saham tersebut. Jadi, V membeli saham T sebelum 'institutional fund' masuk. Bila 'institutional' fund' masuk ke dalam pasaran, harga saham naik, maka V akan mendapat keuntungan .

    2. Insider Trading - Perkara ini berlaku apabila pelabur membeli sesuatu kaunter saham disebabkan mendapatkan maklumat dalaman. Bila pelabur mendapat maklumat tersebut, pelabur tersebut akan membeli saham berkenaan sebelum sesuatu pengumuman dibuat. Bila pengumuman telah dibuat, harga saham naik dan pelabur berkenaan mendapat keuntungan.

    Contohnya ; Pihak V beli saham company T sebelum pengumuman projek diteruskan. Pihak V mendapat maklumat tersebut apabila bersarapan pagi makan karipap dengan pihak yang ada kuasa untuk menentukan projek itu diteruskan ataupun tidak.

    3. Share manipulation - Sesuatu pihak dengan sengaja mengeluarkan kenyataan untuk mempengaruhi harga saham dengan niat untuk membiarkan saham tersebut jatuh ataupun naik demi kepentingan pihak tertentu. Jika saham jatuh, pelabur yang berkenaan boleh membeli dengan harga murah. Jika saham naik selepas itu, pelabur sebelum ini boleh menjual dengan keuntungan.

    Contoh ; Pihak M mengumumkan projek dibatalkan. Harga saham syarikat terlibat jatuh merudum. Pihak V yang tahu berkenaan pengumuman itu sengaja dikeluarkan untuk memanipulasikan pasaran saham, membeli saham syarikat terbabit dengan harga murah. Pihak V mendapat untung dengan membeli saham dibawah harga (under value).

    Sekian sahaja pelajaran saham untuk macai-macai Tomato. Diharap anda semua faham dan dapat belajar sesuatu darinya. Contoh dan gambar yang disertakan di dalam posting ini hanyalah kebetulan dan tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun telah berada di alam barzakh. Jika ianya macam kena, walaupun sipi-sipi, ianya hanyalah sekadar kebetulan semata-mata. Harap maklum.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg dapat maklumat dalaman?...seblm ni tuduh pelabur asing cabut sebabkan klci merudum kerana bpendedahan oleh LGE...sekarang tuduh ada pihak nak ambik untung plak....kuat putar belit...

      Delete
    2. Pak diny...Apa yang saya faham ialah...Bila Mahathir kata nak batal project ECRL, share dia menjunam, then Vincent Tan beli sebanyak mungkin bila harga rendah, then bila Tun M kata nak teruskan pula, harga share terus naik, hanya speculate sahaja buat untung atas angin, inilah cara org politik dan kroni mereka berniaga, belum lagi untung atas angin yg lain bila mana dah ada yg claim kos project to be higher than the sanctioned cost, much2 higher, itu tak masuk lagi kalau2 diaorg design payment front loaded, macam kes terowong baawh laut Pulau Pinang, untung atas angin beb. Inilah cara kroni mejarah kekayaan negara. Majoriti rakyat kais pagi makan petang...he..he..dia orang tak payah berkais pun tembolok semuanya penuh. Nak buat macam mana dah bodoh... senang2 kena tipu lah. Betul tak Pak diny ooooi??????

      Delete
    3. Boleh tak ko bagi tahu berapa banyak vincent tan dah buat untung atas angin?...ko yg buat spekulasi?..

      Delete
    4. KBB...Bhai ..cuba kau fikir secara logik akal...TS Vincent Tan kata masa dia beli saham T7 Global, dia TAK TAHU yang T7 Global terlibat dalam projek pembinaan ECRL. Lawak apa kah ini haah ????? Nam[ak gayanya Vincent pun dah terkena penyakit TAK TAHU Tun M.

      Vincent tu kan " seasoned " buisnessman yang dah lama berkecimpung dalam alam perniagaan..dah tentu takkanlah dia tak buat research terlebih dahulu berkiat saham syarikat yang nak dibelinya...terlibat dengan projek apa dsbnya. Takkan lah selama ni, dia beli saham secara buta aje kot tanpa buat research secara terperinci....boleh caya ke bila dia cakap dia tak tau saham syarikat yang dibelinya tu terlibat dalam projek ECRL ????

      Kini terserlah lah bahawa kekayaan yang diperolehinya tu adalah dari hubungan rapatnya dengan kerajaan...khususnya semasa era Tun M jadi PM 22 tahun dulu tu. Logiknya..bila jadi PM lagi sekali, orang yang akan dijaganya ialah kroni2nya dulu. Apa2 hal..25% jangan lupa sudahlah kan.

      Amat tepat jika dikatakan...Kroni dan Tun M ni berpisah tiada..ibarat isi dengan kuku...cagu dalam sepatu bhai !!!!!

      keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii...kikhkikokikik..

      Delete
  56. geng najib ni dah boleh jadi professor kangkung...sijil L.E.M.B.U hahahaha......mcm2 pandai nye.....cukup 100 hari dia dah layak jadi Sultan Alam Shah Bana negara passola.....jgn marah nanti cepat tuo.....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pangkek...Bukan niat aku nak tunjuk pandai..jauh sekali bhai !!!!! Kalau bandingkan ilmu aku ni dengan Pak diny, Phantom, mohamed Noor, KBB dan isa3...diorang tu umpama langit ..aku hanyalah rumput yang melata kat bumi.

      Posting aku semata2 untuk melampirkan fakta yang sahih lagi tepat yang tidak didedahkan...semoga ia dapat memberi pencerahan kepada mereka yang hendak berfikir. Itu saja..tidak ada sebarang agenda tersembunyi beb...sekarang ni kan era Msia baru...kebenaran perlu diserlahkan walaupun pahit untuk ditelan !!!!!

      Delete
    2. Kebenaran berlandaskan spekulasi...hihihihi..

      Delete
    3. Lu brani cucuk gua..lu terima gua cucuk lu..geng najib ooii..lu x dpt terima gua udah baca lu punya wajah dlm ini blog..cilaka punya olang..

      Delete
    4. KBB...Takde faedahnya kalau bertanya pada TS Vincent sendiri pasal berapa keuntungan yang telah diperolehi atas angin melalui saham2 T7 Global tu...buang masa dan tenaga aje bhai...sebabnya..jawapan yang bakal diberikannya ialah ....TAK TAHU !!!!!

      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kikokihkikikok.

      Delete
    5. Alahai...terlupa pulak. Rasanya aku belum menghulurkan 10 jari tangan dan kakai untuk memohon maaf zahir dan batin sempena Syawal yang mulia ni..khususnya kepada Ramly Burger, KBB, isa3 dan cai2 Fuckatan Haprak yang lain kat blog ni. Kosong..kosong ye bhai !!!!!

      Delete
  57. Apa nak dsedihkan bhai..ko yg udah frust tonggeng..kaki belit dgn tulis karangan sampah..penglipur yg pengotor..menjijikan dlm blog ini..wajah ego hipokrasi yg teramat..cilaka..opp..sori..CELAKA!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najis tak berani nak komen tajuk entry...BN dah mcm tak wujud lagi...

      Delete
    2. Wajah lu gua udah nmpak..tp kali ko geram pun jgn biadap x senonoh..jgn tunjuk perangai bdk2..

      Delete
    3. Rakyat Msia yang waras masih tertanya2....Kenapa syarikat 1 MDB ni masih ujud lagi sehingga sekarang ni ????


      Itu diantara perkara yang menjadi persoalan dikalangan rakyat pada ketika ini. Kenapa syarikat yang sarat dengan kontroversi dan didakwa menjadi punca kejatuhan Kerajaan BN itu masih beroperasi?


      Padahal sebelum ini, Rejim Pakatan Haprak menjadikan syarikat kewangan strategik itu sebagai sumber bahan fitnah nombor satu mereka untuk menjahanamkan kredibiliti Kerajaan BN.


      Pelbagai bahan fitnah dikaitkan dengan syarikat yang ada kaitan dengan Kementerian Kewangan Malaysia itu. Saban hari, rakyat dimomokkan dengan isu penyelewengan syarikat berkenaan.


      Tapi sehingga ke hari ini, Kementerian Kewangan dibawah Rejim Pakatan Haprak masih tidak mengumumkan pembubaran syarikat tersebut. Malah mereka tidak menggantung operasi syarikat itu sendiri.


      Soalnya, kenapa perkara itu tidak dilakukan? Kenapa syarikat yang menjadi bahan sumber fitnah dikalangan masyarakat itu masih dibiarkan beroperasi sehingga boleh melantik Pengerusi yang baru?


      Jangan bagi alasan kononnya syarikat itu masih tidak dibubarkan kerana masih belum dapat bukti nak kaitkan Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dengan skandal penyelewengan.


      Sesungguhnya alasan itu hanya sekadar Retorik Politik Longkang Rejim Pakatan Haprak itu sahaja semata - mata. Sampai hari ini, bukti penyelewengan itu masih GAGAL diperolehi. Penyudahnya, Macai Pakatan Haprak tu juga yang hancing kena kencing pemimpin atasan kerajaan !!!

      Delete

  58. 6 Sebab Ku Li Paling Layak Menjadi Presiden UMNO
    BY PEWARIS MELAYU | PUBLISHED 26.6.18


    1. KU LI PALING BERPENGALAMAN

    Ku Li paling faham sikap dan pemikiran Tun Mahathir. Ini amat penting dalam pencaturan politik UMNO.
    Beliau paling berpengalaman dalam mentadbir negara ketika krisis, berbanding calon-calon lain.

    2. KU LI SETIA DENGAN DASAR PERJUANGAN UMNO
    Jika jawatan Presiden jatuh ke tangan orang lain, belum tentu asas perjuangan UMNO akan terus dimartabatkan, kerana ada calon Presiden mahu mengubah prinsip asas UMNO.

    3, KU LI TAK SETUJU BUKA KEAHLIAN KEPADA BUKAN MELAYU
    Menghayati asas perjuangan parti, Ku Li faham bahawa UMNO adalah wadah perjuangan orang Melayu.
    Ku li tidak mahu membuka keahlian UMNO kepada kaum-kaum lain.

    4. KU LI TERBUKTI SEORANG PEMIMPIN YANG HEBAT
    Digelar "Bapa Pembangunan Ekonomi Malaysia", Ku Li adalah mantan Menteri Kewangan dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang handal pada era Tun.
    Beliau juga MP Gua Musang (dahulunya Ulu Kelantan) sejak 44 tahun dahulu.

    5. SUMBANGAN KU LI KEPADA PEMBANGUNAN NEGARA
    Digelar "Putera Minyak Negara";
    Pengasas, Pengerusi dan Ketua Eksekutif pertama PETRONAS;
    Pengerusi pertama Perbadanan Nasional Berhad (PERNAS);
    Mantan presiden Malaysian Chamber of Commerce and Industry;
    Mantan Presiden ASEAN Chamber of Commerce and Industry;
    Mengetuai delegasi perdagangan pertama Malaysia ke China pada tahun 1971;

    6. KU LI DIHORMATI DI PENTAS ANTARABANGSA

    Pengerusi Asian Development Bank, 1976;
    Pengerusi International Bank for Reconstruction and Development (World Bank), 1977;
    Pengerusi Islamic Development Bank (Arab Saudi), 1978;

    Sokonglah TENGKU RAZALEIGH HAMZAH demi masa depan UMNO yang cemerlang! Aminnnn !!!!!!

    ReplyDelete
  59. Ini semus salah dap kah kah kah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...