Tuesday 12 June 2018

BERAPA BANYAK NAJIB ADA RUMAH UNTUK MENYIMPAN HASIL CURI 1MDB? BAGAIMANA DENGAN DI LUAR NEGARA?


Dalam langkah yang memberi satu lagi kejutan kepada rakyat Malaysia, sebuah banglo yang dikaitkan dengan Najib Razak di Presint 10, Putrajaya telah diserbu dan digeledah oleh pihak polis semalam.


Dalam penggeledahan ke atas banglo yang dikenali sebagai "rumah selamat"  itu, puluhan barangan berjenama yang diisi dalam dua kotak besar telah dirampas oleh Unit Siasatan Jenayah Penggubahan Wang Haram, PDRM.


Semua barangan yang dirampas itu di banglo itu dipercayai dibeli dengan wang daripada 1MDB.


Banglo tersebut hanya terletak kira-kira 200 meter dari Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri yang sebelum ini diduduki Najib dan Rosmah Mansor.

Dengan penemuan serta penggeledahan satu lagi kediaman yang di dalamnya tersimpan beg tangan dan barang-barang yang dipercayai ada kaitan dengan salah laku Najib, persoalan kini ialah berapa banyak rumah sebenarnya yang ada yang mungkin digunakan untuk menyimpan hasil kekayaan yang ada kaitan dengan bekas Perdana Menteri terburuk dalam sejarah negara?


Sebelum ini, selain Seri Perdana dan kediaman peribadi Najib di Jalan Duta, tiga kondo mewah di Pavilion Residences di Jalan Bukit Bintang yang dua daripadanya adalah milik anak-anaknya, turut diserbu oleh pihak polis.


Dalam serbuan itu, sejumlah 35 beg yang mengandungi wang tunai dalam 26 matawang berjumlah RM114 juta telah dirampas, selain 37 beg lagi mengandungi jam tangan dan intan permata yang sedang dalam proses mentaksir jumlahnya serta 284 kotak berisi beg tangan mewah yang juga sedang dinilai harga setiap satunya.


Apakah selepas ini ada lagi banglo atau kondo lain yang dikaitkan dengan Najib bakal diserbu atau digeledah pihak polis?


Adakah Najib turut mempunyai beberapa kediaman di luar negara yang mungkin juga merupakan "gudang"  tempat menyimpan barang-barang miliknya yang dibeli hasil curi skandal 1MDB?

Jika ada dan ia dalam pengetahuan pihak polis, bilakah serbuan dan penggeledahan di luar negara itu akan dilakukan?


Bagaimana pula dengan banglo atau kondo yang mungkin dimiliki oleh anak tiri Najib, Riza Aziz yang sebelum ini namanya disebut secara langsung antara terlibat dalam skandal 1MDB serta merupakan rakan seperdosaan (ayat yang selalu digunakan oleh Allahyarham Sanusi Junid) bersama Jho Low?


Ke mana Riza Aziz menghilang sejak bapa tirinya kehilangan kuasa  dan tidak lagi menjadi Perdana Menteri?


Bilakah beliau akan ditangkap dan adakah namanya turut termasuk dalam senarai merah Interpol? (ShahbudinHusin 12/06/2018)

85 comments:

  1. Replies
    1. Centhra: Pandangan Anwar tentang RUU355 salah
      Diterbitkan 11 Jun 2018, 8:33 pagi | Dikemaskini 11 Jun 2018, 8:35 pagi

      A+ A-

      Pusat Penyelidikan dan Advokasi Hak Asasi Manusia (Centhra) menegaskan bahawa undang-undang syariah terutamanya bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan)1965 (RUU355) hanya melibatkan individu beragama Islam dan tiada kaitan dengan bukan Islam.

      Ketua Eksekutif dan Peguam Centhra, Azril Mohd Amin berkata perkara itu dinyatakan dengan jelas dalam Bahagian 1 Senarai II Jadual Kesembilan yang menyatakan bahawa Mahkamah Syariah, yang menjadi subjek RUU355, mempunyai bidang kuasa hanya untuk orang Islam dan tidak melibatkan bukan Islam.

      Justeru beliau berkata pandangan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa bukan Islam mempunyai hak untuk terlibat dalam perdebatan mengenai undang-undang, termasuk yang memberi kesan kepada mereka secara tidak langsung seperti Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan), adalah salah.

      “Kami di Centhra sentiasa mengekalkan bahawa undang-undang syariah, khususnya RUU355 hanya memberi kesan kepada umat Islam dan tidak kena mengena dengan orang bukan Islam,” katanya.


      Azril juga tidak bersetuju dengan pandangan Anwar bahawa RUU335 hanyalah semata-mata interpretasi Presiden PAS Datuk Seri Abdul Haji Awang.

      “Ia tidak begitu kerana bidang kuasa mahkamah secara rutinnya sentiasa meningkat, sejak bidang kuasa mahkamah dinaikkan pada 1984 dan mahkamah sivil juga mempunyai bidang kuasa mereka sendiri yang dinaikkan pada 2010,” menurut kenyataan itu.

      Terdahulu hari ini, Anwar dilaporkan berkata orang bukan Islam di Malaysia mempunyai hak untuk terlibat dalam perdebatan semua undang-undang termasuklah RUU355, kerana ia juga boleh memberi kesan kepada mereka.

      - Bernama

      Delete
    2. Mokhtar Senik: Ada 'hantu raya' cuba balas dendam pada Agong
      Diterbitkan 7 Jun 2018, 5:49 petang | Dikemaskini 7 Jun 2018, 6:08 petang

      A+ A-

      Seorang pemimpin kanan PAS mendakwa, tindakan pihak tertentu memainkan isu perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V mempunyai kaitan "dendam".

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Mokhtar Senik juga memberi amaran bahawa amalan "politik barbarian" kini diamalkan dalam bentuk sekular.

      "Usaha membongkar perbelanjaan YDPA (Agong) dilihat lebih kepada mahu membalas dendam atas keenganan (baginda) merestui pelantikan peguam negara baru-baru ini.

      "Jaga-jaga politik barbarian kembali diamalkan dalam kerangka sakularnya," kata beliau dalam hantaran di Facebook.

      Mokhar yang juga Ketua Dewan Ulama PAS Pahang mengulas mengenai isu perbelanjaan dikeluarkan kerajaan ke atas Agong yang tular beberapa hari lalu.

      Bekas ketua pengarang kumpulan The New Straits Times Press (M) Bhd dan pemimpin BERSATU Datuk A Kadir Jasin pula membangkitkan jumlah peruntukan kepada Agong yang didakwanya bernilai lebih RM200 juta.

      Dakwaan itu dimuatkan beliau dalam blog peribadinya.

      Macam hantu raya

      Dilihat menimbulkan rasa kurang senang pihak tertentu termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, Kadir kemudian menasihati orang ramai membaca sendiri pandangannya itu dalam tulisan asal di blog tersebut.

      Sebelum itu sesetengah pihak mendakwa Agong tidak memberi perkenan kepada cadangan kerajaan untuk melantik peguam kanan Tommy Thomas sebagai peguam negara.

      Di Kelantan PAS menganjurkan solat hajat untuk menunjukkan kebersamaan parti itu dengan Agong yang didakwa keberatan mahu menerima cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Baca PAS berlapang dada terima AG baru

      Bagaimanapun beberapa jam selepas itu Istana Negara mengeluarkan kenyataan merestui cadangan kerajaan dan Agong bersetuju melantik Thomas sebagai peguam negara.

      Malah baginda turut menzahirkan rasa dukacita dan bimbang terhadap laporan yang tidak tepat dan bersifat negatif kebelakangan mengenai isu berkenaan.

      Kata Mokhtar "roh" Umno dan BN sebenarnya masih ada dan wujud dalam "jasad Pakatan Harapan".

      "Ibarat hantu raya yang bertukar tuan. Makanannya masih sama, darah di jari manis dan telur mentah. Perangainya pun masih sama.

      "Yang agak berbeza sedikit mungkin suaranya. Itu pun tidak lama... suara halus yg mengoda boleh bertukar jadi garau sebagaimana asal apabila terkejut," tulisnya lagi.



      Sementara itu Bendahari Dewan Ulama Pusat PAS Datuk Dr Khairuddin Aman Razali pula menasihati semua pihak menunjukkan hormat kepada Agong serta Raja-raja Melayu di negara ini.

      Kata anggota parlimen Kuala Nerus itu lagi Islam melarang perbuatan mencela makhluk yang diciptakan Allah.

      "Sesunggunya Islam melarang keras perbuatan mencela terhadap makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT, apatah lagi mencela seorang Muslim (yang) beriman kepada Allah," katanya sambil memetik sebuah hadir nabi.

      Khairuddin berkata Raja-raja Melayu menjadi sumber perpaduan dan keharmonian dalam kalangan rakyat, selain menjamin kemakmuran negara sejak sekian lama.

      "Tindakan menghina dan menuduh Agong dengan pelbagai perkataan dan dakwaan yang bukan-bukan serta tidak berasas oleh beberapa individu dan pihak mutakhir ini adalah amat mengecewakan.

      "Ia dilihat sebagai suatu fenomena yang sangat membimbangkan kerana juga berunsurkan hasutan," katanya.

      Delete
    3. Lebai Pakai Modest,

      Selepas buat kerja menonggeng Tonggeng Najis, kamu berak bersepah walau dah dipakaikan modest, apa punyer baghal.....!!

      Delete
    4. 'HARAPAN tak tepati janji, peruntukan MP tak sama banyak'
      Diterbitkan 7 Jun 2018, 2:24 petang | Dikemaskini 7 Jun 2018, 2:42 petang

      A+ A-

      Selepas kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) buat pertama kali dalam sejarah politik Malaysia mengumumkan peruntukan kepada anggota parlimen (MP) pembangkang, anggota parlimen BN mempersoalkan jumlah peruntukan yang mereka dijangka terima.

      Anggota Parlimen Ayer Hitam Wee Ka Siong mempersoalkan kenapa jumlah yang diterima pembangkang tidak sama dengan jumlah yang diterima wakil rakyat parti pemerintah.

      Jelas Wee, jumlah diterima pembangkang tidak sampai pun 50 peratus daripada yang diterima anggota parlimen Pakatan Harapan (HARAPAN).

      "Tindakan kerajaan HARAPAN memberikan peruntukan kepada wakil rakyat pembangkang adalah dialu-alukan memandangkan ia tidak pernah dilakukan oleh kerajaan sebelum ini.

      "Namun peruntukan kepada anggota parlimen pembangkang tidak sampai pun 50 peratus daripada yang diterimaanggota parlimen pemerintah," katanya dalam kenyataan di Facebook semalam.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad semalam mengumumkan bahawa kerajaan akan memberi peruntukan RM100,000 kepada pembangkang.

      Jumlah peruntukan yang diterima anggota parlimen HARAPAN pula adalah sebanyak RM500,000.

      Untuk rekod, ini kali pertama anggota parlimen pembangkang diberi peruntukan. Selama BN memegang tampuk pemerintahan, peruntukan dana hanya diberi kepada wakil rakyat dari parti pemerintah.

      Dalam kenyataan itu, Wee mengingatkan janji HARAPAN untuk berlaku adil kepada semua anggota parlimen.

      "Dengan hujah dan nada yang sama, kita ingin tanya balik anggota parlimen HARAPAN, terutamanya dari DAP, yang semasa berkempen dulu telah berjanji untuk berlaku adil kepada semua anggota parlimen.

      "Rakyat di Ayer Hitam, Cameron Highlands, Kota Bharu, Mersing dan lain-lain kawasan tak bayar cukai ke? Atau pun bayar cukai separuh saja?" katanya.

      Dalam kenyataan berasingan, Wee menyifatkan HARAPAN sebagai tidak menepati janji untuk berlaku adil.

      Sementara itu, anggota parlimen DAP Wong Kah Woh membidas wee sebagai 'tidak tahu malu' kerana sebelum ini BN tidak pernah memberi dana kepada pembangkang.

      Wong yang mengumpamakan HARAPAN kini sebagai baru berada di garis permulaan berkata, Wee seakan-akan mahukan kerajaan sudah berada di garisan penamat.

      Delete
    5. Lebai.c.b.ai.modest keluar tajuk. Suka kena maki hamun. Pu.k..mak ni dah gila agaknya.

      Delete
    6. Pak Lebai Pandir........apa ko tak sentuh hal harta Ismeth Raja Samun yg disembunyikan di kondo2....rumah2 kosong.....dalam bagasi2......Kongostan, Kazahstan, Kepala Setan, Gohead Gostan.....

      Kepala bapaaakkk punya bijaaakkk......berrrrsepaahhh sana sini harta karun disorokkan.

      Orang simpan barang di romah sendiri........ni idaaakkk dihantor kesana kemari......apa keheinya yeooopppp.....???

      Bijaakkk tapi pandir....!!

      Delete
  2. KOMEN PERTAMA:
    Ada kediaman rasmi; ada kediaman tak rasmi; ada kediaman tetap; ada kediaman selamat. Hmmm, itu yang sudah/baru diketahui. Yang belum diketahui dalam negara mungkin ada lagi. Di luar negara pula serba mungkin. Kayanya... Pengundi BN di ceruk desa, mungkin hanya ada rumah beratap bertam, tapi masih seronok menuja pemimpin. Entahlah, tak tahu pa nak dikata lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, Saudara Ketum Official dah terlebih awal ke garisan penamat, tapi kemenangannya dibatalkan sebab tiada kata-kata ulasan/tiada komen. Penyertaannya TIDAK SAH. Heheheeee...

      Delete
    2. Tak patut..tak patut..

      Bersusah payah sdra Ketum Official mengorak langkah, bersesak nafas nak putus nyawa..tau-taunya dibatalkan kemenangannya hanya sebab dia membisu seribu bahasa.

      Tak patut..tak patut..!!

      Delete
    3. Ku Li: Mahathir orang sama, hanya tukar baju
      Kow Gah Chie & Lu Wei Hoong | Diterbitkan 10 Jun 2018, 4:52 petang | Dikemaskini 10 Jun 2018, 5:15 petang

      A+ A-

      Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai masih orang yang sama dan hanya bertukar baju.

      Tengku Razaleigh, atau dikenali sebagai Ku Li, berkata demikian sebagai tidak bersetuju dengan pendapat yang melihat Dr Mahathir kembali ke kabinet sebagai perdana menteri yang menyokong pembaharuan.

      "Dia (Dr Mahathir) macam itu 23 tahun lalu, dia mcam itu 22 tahun lalu. Saya fikir dia masih macam itu sekarang," katanya dalam sidang media hari ini.

      "Dia bukan lagi diktator? Tengok pada barisan pimpinan. Sebuah parti yang hanya lahir beberapa tahun lalu, meerajui kerajaan di Kedah, Perak, Johor dan negeri lain. Dan tengok berapa kerusi yang diorang ada.


      "Dia masih orang sama, tapi dia dah buang baju lama," katanya merujuk Dr Mahathir yang juga merupakan pengerusi Parti Peribumi Bersatu Malaysia (BERSATU)

      BERSATU hanya memenangi 13 kerusi parlimen daripada 222 namun, sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-14, Pakatan Harapan (HARAPAN) awal tahun ini sepakat menjadikan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri ketujuh.

      Kini, selepas kemenangan HARAPAN, BERSATU menerajui negeri Kedah, Perak dan johor meskipun mereka bukan parti komponen HARAPAN yang memenangi kerusi paling banyak di negeri itu.

      Delete
    4. Lebai Pakai Modest,

      Aper ker jadahnyer kamu bersandarkan kpd Pencundang Kuli yg telah kecundang bersama kumpulan geng-gengster S46 kemudian dipungut kembali dgn ikhsan Tun Mahathir menyertai UMNO.

      Dah kebuntuan idea ker, Lebai pakai modest....??

      Delete
    5. 'Jangan ganggu institusi Raja Melayu, langkah mayat kami dulu'
      Diterbitkan 7 Jun 2018, 10:48 pagi | Dikemaskini 7 Jun 2018, 10:53 pagi

      A+ A-

      Pertubuhan pendesak Melayu PERKASA memberi amaran keras terhadap pihak yang dilihat mengancam institusi diraja.

      Pengerusi Biro Hal Ehwal Islam (Bihalim) PERKASA, Amini Abdullah, melalui kenyataan hari ini mendakwa terdapat pihak yang menggesa agar sistem monarki dan digantikan dengan pemerintahan republik.

      Amaran itu dibuat selepas pemimpin pusat Parti Peribumi Bersatu (BERSATU) Datuk A Kadir Jasin mendedahkan perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong melalui tulisan di blognya yang menyentuh soal pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara.

      "PERKASA percaya bahawa senario ini dicetuskan bertujuan untuk menggugat kredibiliti dan kewibawaan institusi Raja Raja Melayu ekoran kontroversi pelantikan Peguam Negara yang baharu iaitu Tommy Thomas.

      "PERKASA berpandangan penularan perbelanjaan peribadi dan pengurusan Yang di-Pertuan Agong dan gesaan-gesaan agar dihapuskan sistem monarki dan cadangan diperkenalkan pemerintahan berrepublik adalah satu tindakan kurang ajar, biadap, tidak bertatasusila dan tidak menunjukkan ketaatsetiaan kepada Yang di-Pertuan Agong dan sistem demokrasi berparlimen," kata Amini.

      Amini turut mempersoalkan sama ada pendedahan dan gesaan itu mempunyai motif jahat.

      "Adakah kerajaan Pakatan Harapan ingin mengajak rakyat untuk memerangi Yang Di-Pertuan Agong dan institusi Raja-raja Melayu?

      "Permainan politik ala Mafia ini telah menyebabkan ramai bukan Melayu yang telah berani secara terbuka mengkritik Agong dan Raja-raja Melayu terutamanya dalam media sosial dan mengeluarkan perkataan yang tidak sopan ke atas Yang Di-Pertuan Agong serta Raja Raja Melayu," katanya.

      Justeru, tambah Amini, PERKASA memberikan amaran kepada semua pihak agar menjaga adab dan tetap setia kepada Yang di-Pertuan Agong dan Raja-raja Melayu.

      Dalam tulisan Kadir itu juga, Kadir menyatakan bahawa Raja-Raja Melayu perlu yakin bahawa kedudukan mereka tidak akan terjejas dengan pelantikan Tommy Thomas.

      "Mengapa tidak? Ia dijamin oleh perlembagaan, diberikan kemewahan dan malah (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) cium tangan mereka,” tulisnya.

      Kadir turut mendakwa sejak Januari 2017 sehingga April 2018, sejumlah RM256.9 juta diperuntukkan kepada Yang di-Pertuan Agong antaranya adalah untuk kemudahan, kediaman dan istana, barangan peribadi, pengangkutan, pengiring, lawatan luar negara, gaji kakitangan istana dan pakaian serta barangan upacara.

      Sementara itu, PERKASA menegaskan bahawa pihaknya akan bertindak agresif terhadap pihak yang mengganggu Yang di-Pertuan Agong dan institusi Raja-Raja Melayu.

      "PERKASA akan tegak berdiri sehidup semati bersama Yang di-Pertuan Agong dan mempertahankan institusi raja raja Melayu.

      "PERKASA menggesa agar semua orang Melayu bangkit menyatakan sokongan serta taat setia yang tidak berbelah bagi kepada Yang Di-Pertuan Agong serta institusi Raja Raja Melayu. Jangan ganggu Yang di-Pertuan Agong dan institusi Raja-raja Melayu. Langkah mayat kami dahulu," katanya.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir yang tidak mengulas lanjut perkara itu sebelum ini berkata beliau belum membaca artikel yang ditulis Kadir, namun memberi jaminan kerajaan akan meneliti perkara itu.

      Ketua Umum PKR pula berkata tidak seharusnya mengeluarkan dakwaan terhadap Majlis Raja-Raja Melayu tanpa diberi peluang untuk penjelasan.

      Berdasarkan maklumat perbendaharaan negara, kerajaan hanya memperuntukkan RM13.5 juta setahun kepada Yang di-Pertuan Agong.

      Delete
    6. Tak ada cacat cela nya jika sesebuah negara itu ditadbir secara REPUBLIK.
      Jiran kita Indonesia pun ditadbir secara Republik. Saya difaham kan masih ramai pun keturunan raja di indon sana dan mereka hidup aman damai tanpa diganggu gugat.
      Ini tahun 2018, bukan 1957.....fikir fikir lah.

      Delete
    7. Dr M, here’s why we don’t need another national car
      June 11, 2018
      The car manufacturing industry has changed over the years, and Malaysia should try and participate in future developments, not continue floundering where we have already missed the boat.
      COMMENT


      By Rosli Khan

      Dear Tun,

      Although this is a project that is very close to your heart, we have to consider and accept the realities of the change in economic factors, financial situations and market environment.

      Sorry to say, Tun, your idea about a car manufacturing formula may have worked in the 1980s, but due to the changes over the last two decades, it may not work in 2018.

      The market in car demand has significantly shifted to another level. Car manufacturing technology has changed tremendously, and as a nation, Malaysians have never developed our own local talents in this industry. We are not leaders. Our design skills and technological developments in the manufacturing of car components alone leave very much to be desired – let us not talk of becoming a leader in the automotive field.

      Sorry to say, our baseline technological know-how in this field has remained superficial. We all recognise the fact that this industry was mooted by you, Tun. Many of those in the industry today literally owe you their livelihoods.

      But to be honest, we never took off or grew to a level that was comparable with other new car manufacturing nations such as South Korea, which developed their car industries much later than we did. The end products are there to be judged.

      It’s all about numbers

      It was not your fault, Tun. We never blamed you. You started Proton well, on good footing, and it was a novel idea which needed to be developed, supported and grown.

      But the subsequent prime ministers who governed the country after you left in 2003 never paid much attention to the industry and did not share the same strategic visions that you had.

      They failed to develop your original idea in Proton, which suffered and was left to bleed, privatised and eventually sold off to Geely.

      Still, a key point to note is that the car industry and manufacturing is all about numbers and volume. For it to attain the economies of scale and achieve a very low cost per unit, it has to produce and sell a sizeable volume. This is where Proton failed and could not compete.

      As such, the company was never able to be developed to a level where it could become more competitive and open to more competition, embrace new technological changes, adopt those new technologies, develop new products and sell the products beyond domestic shores in order to build up the numbers.



      As we know today, Proton never reached the numbers that it badly needed.

      That being the case, I have listed six key points that are against the revival of the car manufacturing industry in Malaysia at this late stage of our economic cycle.

      Point #1

      Car manufacturing is now highly robotic. We do not possess that technology. If we were to buy everything from scratch, there would be no point in undertaking such a venture as everything would be super expensive. We would not benefit from the economies of scale, the unit cost of which would be solely determined by this manufacturing scale and possession of such technology.

      Point #2

      Unlike Germany, Japan or South Korea, we do not have a homegrown industry in robotics technology. We would be a late starter in this field. Better late than never does not apply in this case. Car manufacturing has become so mechanised that the entire industry skills set has been geared towards supporting that type of production. We have continued to be a technology user instead of a technology developer. In the case of car manufacturing, I am afraid we have left it too late and have missed the boat.

      Delete
    8. Point #3

      If there is any lesson to be learnt from Proton, it is that our marketing and sales have been very poor. We never learned how to market Proton cars even among Asean neighbours, let alone to other countries like Japan, China or South Korea.

      Marketing is often thought of as a simple process. But if we do not get it right from the start, it becomes an uphill task. To begin competing now when there are so many choices and well-known brands available will be neither simple nor straightforward, and could be an expensive exercise. By the way, do we not know about the growth and booming car sales in China?

      Point #4

      An Asean car? Most industry players would say “no way”. We cannot work regionally as the Asean grouping has proven many times over. The association does not work well or effectively over many issues, and its member nations are at odds in many matters especially defence policies and other trade matters.

      The only Asean-level project that took off – but eventually failed – was the fertiliser plant in Bintulu. This has been proven to be an approach that we should not take.

      Point #5

      National car or not no longer matters. We should learn from European car manufacturers in this regard. They had a rich history in car manufacturing before the Japanese came in. The British and Swedes, especially, swallowed their prides when they lost national car brands like Land Rover, Volvo and Saab, to name just a few.

      Volvo was sold to Geely to become a more viable brand name and dominate the China market. Aston Martin is still the pride of Britain, privately owned but maybe not for much longer. The same goes with Maserati in Italy.

      Jaguar and Land Rover are now owned by India’s Tata group, Rolls Royce and Mini by BMW, and Bentley by Volkswagen. There is no more national pride in owning a car brand.

      So maybe it’s time that we also let go of our desire for a national car concept; we learned a very expensive lesson with Proton and our ambitions for Lotus.

      Point #6

      This is perhaps the most important point for us as a country to consider: where is the car industry headed?

      Many reports say car manufacturing is now considered a sunset industry. Research is being done to find ways to replace it, not revive it.

      Driverless technology is one option, but that could be temporary. Electric cars are another, but that will not last either.

      A lot of research is being done on battery technology (graphene, etc) as fossil fuel is no longer considered sustainable. It pollutes and poses environmental hazards.

      So with powerful and long lasting batteries, the shape and size of cars may take on a different form altogether. Vehicles could be up in the air instead of running on roads. Are we prepared for this sort of technology?

      We should be part of the new research to replace cars, and try to develop a new mode of transportation for the future. I believe this should be our strategy now.

      By the way, in conclusion, please do not forget that we still have Perodua, our second national car project which has been rather successful in the small car market.

      If there is any need to move ahead with this initiative, I believe we should all rally around Perodua to further develop and support this unit.

      As the saying goes, there is no need to reinvent the wheel – we only need to improve it.

      Rosli Khan is an FMT reader.

      Delete
  3. Bila rumah selamat dah jadi tak selamat, apakah tandanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab 'bujang selamat' laki bini anak beranak mengganas, melantak & GST - gasak sampai terlingkop.

      Delete
    2. PAS: HARAPAN bersandiwara di sebalik Malaysia Baru
      Diterbitkan 8 Jun 2018, 12:47 tengah hari | Dikemaskini 8 Jun 2018, 12:53 tengah hari

      A+ A-

      Berselindung di sebalik slogan Malaysia Baru, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebenarnya sedang melaksanakan idea yang diilhamkan oleh DAP suatu ketika dulu, kata seorang pemimpin kanan PAS.

      Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan PAS (PPP) Dr Mohd Zuhdi Marsuki lebih membimbangkan ialah, dasar Malaysian Malaysia itu dilakukan secara drastik.

      Katanya tindakan sedemikian boleh mengundang "tindak balas tegas" daripada masyarakat bumiputera yang menjadi golongan majoriti di negara ini.

      "PPP meyakini, DAP adalah pihak yang bersungguh-sungguh mahu segera merealisasikannya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Bekas calon PAS untuk kerusi parlimen Shah Alam itu menambah melalui agenda Malaysia Baru yang direka HARAPAN, kerajaan sekarang mahu membuat pembaharuan menyeluruh.

      "Tema yang ditonjolkan ialah Malaysia Baru, iaitu satu perubahan rupa bentuk negara yang dahulunya berasaskan kontrak sosial kepada asas yang baru.

      "(Melalui) asas baru tersebut, tiada lagi keistimewaan kepada kaum tertentu dan juga kedaulatan agama tertentu," katanya.

      Pernah ditolak 60 tahun lalu

      Sejak memenangi pilihan raya umum (PRU) terbaru pada 9 Mei lalu kerajaan HARAPAN giat melakukan pelbagai pembaharuan dasar serta menyiasat pelbagai penyelewengan kerajaan terdahulu.

      HARAPAN dianggotai empat parti iaitu PKR, AMANAH, DAP dan BERSATU dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

      Bagaimanapun seperti Umno suatu ketika dulu HARAPAN didakwa menjadi kuda tunggangan DAP di sebalik jumlah kerusi parlimen parti itu yang lebih kecil berbanding parti lain.



      Untuk rekod Mohd Zuhdi ialah arkitel kepada pelan PAS untuk menjadi kingmaker dalam PRU ke-14 lalu. Bagaimanapun dia sendiri kalah di kerusi Shah Alam kepada penyandang dari AMANAH, Khalid Samad.

      Mohd Zuhdi menambah, pelaksanaan konsep Malaysian Malaysia itu dapat dilihat pada beberapa tindakan kerajaan sekarang.

      Memetik laporan akhbar milik Umno, Mohd Zuhdi berkata beliau menyokong pendapat seorang pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Datuk Dr Teo Kok Seong.

      Katanya Utusan Malaysia menyiarkan pandangan Teo - berdasarkan kepada pemerhatiannya - HARAPAN memang sedang menonjolkan agenda Malaysian Malaysia.

      Baca Pemimpin PAS: Minda pak cik berkarat, bacaan dia Malaysiakini

      "Secara tidak disedari, agenda ini semakin mula dilaksanakan setelah ditolak sejak 60 tahun lalu," katanya.

      Menurut Mohd Zuhdi perubahan yang didakwanya dilakukan kerajaan itu boleh meruntuhkan empat aspek penting dalam perlembagaan.

      "PPP memperingatkan semua pihak supaya tidak meletakkan harga yang murah terhadap keempat-empat tonggak tersebut, iaitu Islam ialah agama persekutuan, kedaulatan Raja-raja Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hak keistimewaan Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak," katanya.

      Delete
    3. Lebai Pakai Modest,

      Saya hanya perlu meminjam komen sahabat seperjuangan, sdra dad.....

      geng najib memang tamil nadu punya tambi la ko....pusing san pusing sini.

      sejak bila ko ada rule of law???

      waktu kes '30 bill', ko dah hukum sebelum royal commission....a simple example!

      ha ha ha.....when u are full of bullshits, u will somehow stumbled.....

      u r proven another najib's anal lickers!

      i rest my case!

      Delete
    4. ‘Apa yang dibimbangi sebelum ini, sudah mula nampak’
      Diterbitkan 6 Jun 2018, 12:04 tengah hari | Dikemaskini 6 Jun 2018, 3:26 petang

      A+ A-

      PAS beranggapan kerajaan Pakatan Harapan hari ini bersama golongan liberal dan memperjuangkan hak-hak yang jelas bertentangan dengan Islam.

      Justeru, kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, perlu ada desakan dari umat Islam agar hak-hak Islam itu tidak terhakis tetapi sebaliknya dipertahankan.

      “Sebenarnya apa yang dibimbangi sebelum ini, sudah mula nampak. Sebab faktor inilah PAS mengambil keputusan tidak bersama dengan Pakatan Harapan.

      “Kita sendiri lihat, apabila menang sahaja Pakatan Harapan, sudah mula ada desakan agar gugurkan status agama dan bangsa di kad pengenalan, desakan agar JAKIM ditutup dan peranan Majlis Agama Islam dihadkan bidang kuasanya,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika diwawancara oleh wartawan Harakah Kedah dan disiarkan diportal Harakahdaily, hari ini.

      Menurutnya, golongan liberal juga kini lantang mendesak agar maknyah-maknyah tidak boleh ditangkap, orang yang membuat maksiat di dalam bilik tidak boleh diganggu dan lain-lain yang mencabar kewibawaan Islam.

      “Golongan ini ada bersama Pakatan Harapan dan mereka akan memperjuangkan hak-hak yang jelas bertentangan dengan Islam.

      “Perlu ada desakan dari umat Islam agar desakan seumpama itu dapat dibendung dan PAS juga bersedia bertemu dengan kerajaan untuk membincangkan hal ini,” katanya.

      Tuan Ibrahim juga mengambil contoh tindakan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang didakwanya menimbulkan kemarahan umat Islam dengan mengumumkan penambahan gereja dan elaun kepada paderi-paderi Kristian.

      “Seharusnya sebagai sebuah negara yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, beliau sewajarnya memperbanyakkan pembinaan masjid, surau dan sebagainya dan membuat penilaian untuk memperkasakan lagi agama Islam di sana,” katanya.

      Memetik kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dilaporkan berkata, seandainya ada walau pun sebesar zarah sekali pun Islam di hati pemimpin HARAPAN, sewajarnya wajib ke atas mereka mempertahankan Islam.

      “Bagi PAS kita sedia membantu melalui konsep Taawun berkaitan dasar-dasar yang akan dibuat oleh kerajaan sekiranya tidak bercanggah dengan syarak.

      “Konsep Taawun ini sebenarnya satu pendekatan untuk memperkasakan Islam..,” katanya.


      Polemik timbul apabila kerajaan HARAPAN dilaporkan mahu mengumpulkan sejumlah ilmuan Islam serta cendekiawan lain untuk membincangkan masa depan JAKIM.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan itu sebagai melihat semula peranan badan berkenaan sama ada perlu dikekalkan seperti sekarang, atau dikembalikan kepada tujuan asal ia ditubuhkan dulu.

      "Dan kita akan tentukan negara ini Islam tidak digambarkan sebagai agama yang zalim, keras dan tidak bertimbang rasa," katanya.

      JAKIM merupakan sebuah agensi utama pengurusan hal ehwal Islam di peringkat persekutuan yang melaksanaka tiga fungsi utama iaitu Penggubalan dan Penyeragaman Undang-undang Syarak,Penyelarasan Pentadbiran Islam dan Penyelarasan dan Pembangunan Pendidikan Islam.

      Delete
    5. Dulu2 kita tak pernah dengar "rumah selamat untuk harta samun"......
      Wowwwwwww.....!!

      Delete
  4. BILA RAKYAT BANGANG..SENANGLAH PEMIMPIN ZALIM MEMERINTAH..

    HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

    Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

    Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

    Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

    Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

    Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

    Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

    Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

    Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

    Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

    Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

    Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

    Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

    Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

    Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan "mandom" lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

    Tulisan :
    Prof Madya Azizi Aaron

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Layu Cakap Tak Laku,

      Ini Reaksi Balas seorang Komentar pd June 11, 2018 at 6:00 PM terhadap Prof Madya Azizi Aaron.......

      Prof ni ada masalah mental ke atau tak reti mengira hari atau ada penyakit pelupa

      mula-mula dia kata "Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14."

      Lepas tu dia kata "dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara."

      PH dan perintah 28 hari ke 100 hari Prof.? Baik Prof pergi cek doktor atau doktor cek Prof takut-takut ada penyakit mental berjangkit ke tuan Blog ni Plak.
      -------------------------------------------------------------------
      Komentar saya pula:

      Tuu ler padahnyer kalau kamu hanya tau membabi buta kopipes niru bahan orang, 'pejuang layu tak laku',

      Najib bukan buat masuk pelaburan asing tapi berhutang dgn Ah Long syarikat China dgn projek berbilyon sambil 'mark-up' harga melebihi kos sebenar untuk klepet masuk poket sendiri.
      Dah tuu, Najib gadai tanah pusaka bangsa sebagai cagaran kepada Ah Long2 China itu & biarkan Ah Long2 China membolot semua kerja kpd rakyat China & semua bekalan sampai ke screw & nut pun diimport dari China- tak ker perbuatan itu khianat lagi lahanat....??

      Ini amat berbeza dgn cara Tun M buat masuk FDI (Foreign Direct Investment) membawa masuk pelaburan tanpa berhutang & tanpa perlu gadai-jual kekal tanah2 pusaka bangsa, dirikan kilang mereka sendiri, ujudkan r&d, melatih 'techical know how' & memberi peluang pekerjaan anak2 tempatan.

      Mari kita bahas sampai tuntas, jika ada telur, ok.....??

      Delete
    2. Isytihar harta kepada SPRM, bukan PM, kata badan ketelusan
      Khairil Ashraf | June 9, 2018
      Transparency International Malaysia berkata SPRM mempunyai kepakaran untuk menyiasat dan menilai harta individu.


      PETALING JAYA: Transparency International Malaysia (TI-M) menyarankan para menteri dan timbalan, setiausaha politik dan ketua jabatan agar mengisytiharkan harta terus kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berbanding perdana menteri.

      Presiden TI-M Datuk Akhbar Sattar berkata SPRM mempunyai kepakaran untuk menyiasat dan menilai harta individu.

      “Kalau anda isytihar dan dia rasa mencurigakan, SPRM boleh mendapatkan maklumat sebab dia mempunyai kuasa dan anda juga perlu isytihar semasa mula-mula bekerja, isytihar setahun sekali dan semasa tamat perkhidmatan,” katanya.

      Semalam, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata semua anggota pentadbiran termasuk menteri, timbalan menteri dan setiausaha politik dikehendaki mengisytihar harta masing-masing kepada dirinya.

      Beliau berkata maklumat mereka tidak akan disembunyikan tetapi akan disampaikan kepada agensi bertanggungjawab berkenan pencegahan rasuah.



      Akhbar berkata untuk jangka masa panjang mereka perlu mengisytiharkan harta secara dalam talian supaya orang awam boleh memantaunya.

      “Dulu orang kata kalau anda isytihar secara atas talian, keselamatan anda akan terganggu. Tapi setiap tahun 10 orang terkaya Malaysia isytihar tak ada apa. Di luar negara macam itu,” katanya.

      Beliau berkata pengisytiharaan secara dalam talian lebih telus.

      “Nak takut apa sebab janji kita pada rakyat dan kita akan bekerja untuk rakyat,” katanya.

      Sementara itu, Pengarah Eksekutif Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) Cynthia Gabriel turut menyarankan pengisytiharaan secara dalam talian untuk pantauan orang awam.

      “Muat naik di laman web kerajaan, itu sudah cukup. Kalau orang awam nak tengok dia boleh pergi kepada laman web itu, macam di Pulau Pinang dan Selangor semasa ditadbir kerajaan Pakatan Rakyat. Memang ada contoh dan tak ada alasan kepada kerajaan persekutuan untuk tidak mengisytiharkan harta dan apa yang harus rakyat tahu,” katanya.

      Beliau juga percaya pengisytiharaan harta secara dalam talian tidak membahayakan nyawa individu.

      “Kalau anda betul-betul tak curi wang rakyat, apa lagi nak risau? Kalau memang dah kaya dan kemudian masuk politik, orang ramai memang sudah tahu di tahap permulaan itu anda sememangnya sudah kaya,” katanya.

      Bagaimanapun, Cynthia tidak bersetuju sekiranya mereka mengisytiharkan harta kepada perdana menteri.

      “Kita telah tengok macam mana perdana menteri sendiri mengumpul dana rakyat yang sepatutnya tidak pergi kepada dia,” katanya.

      Delete
  5. HARAM TIPU PENGUNDI - MUFTI PERLIS

    KUALA LUMPUR 4 Jun - Setiap satu perkara yang dijanjikan dalam manifesto parti politik wajib ditunaikan kerana kegagalan dalam melaksanakannya disifatkan sebagai satu penipuan.

    Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, tindakan menyenaraikan pelbagai janji manis dan popular bagi meraih undi sedangkan sedar mereka tidak mampu melakukannya menyebabkan perbuatan tersebut haram.

    “Penipuan sering berlaku dalam musim pilihan raya. Antaranya mempamerkan manifesto bohong yang pihak meletakkan itu sendiri mengetahui bahawa mereka tidak mampu melaksanakannya.

    “Demikian memberikan maklumat palsu mengenai calon yang disokong ataupun yang ditentang. Dengan maklumat yang palsu itu maka pengundi akan tertipu dan membuat keputusan yang salah,” katanya menerusi akaun Facebooknya.

    Mohd. Asri turut menguatkan hujah tersebut dengan dua hadis Nabi Muhammad.

    “Sesiapa yang memperdaya kami (kaum Muslimin) maka dia bukan dalam kalangan kami. Tipu daya dan tipu helah itu dalam neraka.

    “Sesiapa yang memberikan pendapat untuk saudaranya dalam sesuatu perkara sedangkan dia tahu bahawa kebaikan itu pada perkara yang lain (pendapat lain) maka dia telah mengkhianatinya,” kongsi beliau kepada pengikutnya di media sosial.

    Hadis tersebut dipetik daripada Riwayat al-Tabarani dan Ibn Hibban serta Riwayat Abu Daud. - UTUSAN ONLINE


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Layu Cakap Tak Laku,

      Sedar2 ler kamu nih dah selayu-layu nyer hanya mampu kopipes jer.

      Rentikanlah menonjolkan kebebalan kamu itu dgn memutar belit kenyataan orang lain.

      Yang menipu kan jelas Najib, Zahid, ROS & SPRM sewaktu menjelang PRU 14 dan pada hari mengundi - sampai calon dihalang untuk bertanding, pengundi2 hanturaya, hari undi pd hari Rabu untuk menghalang rakyat mengundi, pendaftaran parti lawan dibatalkan pendaftaran sehari sebelum hari mengundi, melambat-melengahkan pngumuman keputusan pilihanraya hingga pagi kesesokkanny, menyogok & menghasut dymm YDPA bo layan & dibiarkan Orang Tua itu suami isteri mondar mandir ternanti-nanti satu hari suntuk di Istana Negara.

      Delete
    2. Majlis ekonomi Melayu tegur menteri tergesa-gesa
      FMT Reporters | June 8, 2018
      Majlis Tindakan Ekonomi Melayu berkata kerajaan dulu banyak bertindak tanpa melakukan rundingan berkesan dengan pihak berwajib.

      Yazid berkata pegawai-pegawai kementerian dilihat tidak bersungguh-sungguh dalam menasihati menteri.

      PETALING JAYA: Majlis Tindakan Ekonomi Melayu Bersatu Berhad (MTEM) menegur kerajaan Pakatan Harapan supaya tidak membuat sesuatu dengan tergesa-gesa, seperti yang berlaku dalam pelantikan “pakar pemasaran” diragui ke Majlis Penasihat Pertanian Negara (MPPN).

      MTEM, yang menaungi 170 NGO ekonomi Melayu seluruh negara, menyambut baik langkah menubuhkan majlis penasihat namun proses pelantikan, keanggotaan dan pengurusan gerak kerja dilaksanakan dengan tergesa-gesa dan sambil lewa, berbeza dengan penubuhan Majlis Penasihat Negara yang terurus dan lancar.

      “Pegawai-pegawai kementerian dilihat tidak bersungguh-sungguh dalam menasihati menteri tentang hala tuju Majlis Penasihat Pertanian Negara ini,” kata Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Ahmad Yazid Othman.

      MTEM risau penetapan dasar terhadap projek-projek kerajaan dulu seperti Pusat Fidlot Kebangsaan 2.0 juga dibuat secara tergesa-gesa dan sambil lewa.


      Yazid berkata beberapa kementerian lain juga dilihat tidak meletakkan keutamaan mereka pada tempat yang betul.

      “Kerajaan Pakatan Harapan seharusnya dapat melaksanakan pentadbiran dengan lebih baik. Kerajaan PH kini sedang mengikut langkah kerajaan terdahulu yang banyak bertindak tanpa melakukan konsultasi yang berkesan,” katanya.

      MTEM berkata menteri sepatutnya melibatkan pakar yang menguasai teknologi; ekonomi; pemasaran dan perdagangan; pengurusan, undang-undang dan dasar; isu akar umbi seperti nelayan, pesawah dan penternak; dan kaedah alternatif dalam MPPN.

      “Ahli-ahli majlis yang dilantik mestilah benar-benar memahami industri bukan sahaja dari aspek perniagaan dan ekonomi tetapi juga dari sudut pandang jaminan keselamatan makanan dan kebajikan pemain-pemain industri di pelbagai peringkat.

      “Mereka juga mestilah dipastikan sentiasa bebas daripada kepentingan-kepentingan peribadi,” katanya.

      MTEM berkata menteri juga seharusnya mengarahkan kajian dan rundingan dilakukan terlebih dahulu sebelum mengumumkan pembatalan atau penerusan satu-satu projek.

      “Sebelum pengumuman dibuat, seharusnya dilaksanakan kajian kebolehlaksanaan, konsultasi pakar, kajian kos dan manfaat, dan yang paling penting perbincangan dengan pihak berkepentingan yang berkaitan seperti petani dan penternak.”

      MTEM mahu melihat perubahan industri pertanian dari sudut dasar dan kawal selia, penghapusan kartel, pertanian berasaskan sains dan teknologi, pengunaan kaedah alternatif yang selamat dan produktif, bebas rasuah dan salah guna kuasa, dan peningkatan taraf hidup petani, penternak dan nelayan.

      Delete
    3. Haram kalu merompak wang rakyat. Cakap dicorong mikropon saran rakyat berjimat-cermat konoooonnn.......tapi sekali Mak Boontal nyopping 6 million ranap.......sampai masok liputan berita Korea.

      Lagi haram kalo terrrpekik sampai terrsembor air lior basi kata..."saya hanya takotkan Allah saja"......tapi dalam masa yg sama merembat wang rakyat sampai berrrrbillion duit masok mengeram dalam akaun peribody pon konon tak tau dari mana.

      Lebih haram bila sign dokumen main sign buta sepatah haram tak baca.

      Lagi haram kejadah bila buat2 tak kenal si Boontal Sepet tapi ada pulaaakkk gambar selfie bersama di atas kapal gampang.

      Haram duduk selesa dalam kebatilan........ambiklah loyar dari planet pluto sekalipon.......tapi janji Allah Taala tetap yg batil akan jatoh dan yg benar akan mengatasi yg batil.

      Sebijak-bijak manusia berkaki 2.......maha bijak lagi Allah Taala menyusun jalan dan ketentuan.
      Contoh terrrrbaikkkk keputusan PRU14.

      Yg pasti........kesanggupan manusia yg berpura-pura di hadapan Allah akan dibalas.

      Berani buat........berani tanggong.

      Delete
  6. TUN MAHATHIR AKUI TAK CUKUP BUKTI UNTUK DAKWA DS NAJIB

    (FMT) – Tun Dr Mahathir Mohamad said although many were waiting for Najib Razak to be arrested, it was not a simple thing.

    “Well, it is not as easy as we need to collect evidence that will stand up in court.

    “If we fail to do that, he might win. What will happen if he wins the trial and is found not guilty?

    “All the bad things we said about him will be questioned by the people who voted us in,” Mahathir said.

    http://www.malaysia-today.net/2018/06/11/there-is-not-enough-evidence-to-arrest-najib-says-mahathir/

    Hadoihh...dulu masa kempen PRU kemain lagi cakap, "kita ada bukti yg cukup untuk tangkap & dakwa MO1". Tapi kini...???

    Orang kumpul bukti dahulu, baru buat pertuduhan. Ini terbalik, buat pertuduhan dahulu...lepas itu selongkar sana selongkar sini nak cari bukti.

    Dah mula menggelabah ler KERAjaan Malaysia Baru...lagi pula masa tinggal 67 hari lagi nak lepas diri dari fatwa HARAM oleh mufti negeri Perlis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejuang Layu Cakap Tak Laku...

      I've said once & I'm gonna say it twice.
      Stop your bullshit & take my advice.

      A brilliant & Great Thinker like Tun Mahathir is not hasty and definitely he'll do it in the most appropriate manner within the context of law.

      Najib, wife and his band of coyotes will have no place to hide.....!!

      Delete
    2. pejuang melayu ni bodoh jugak.....

      najib belum dituduh lagi pak lebai oiii......dia baru disyaki.....nanti dah cukup evidence, masuk court baru dituduh.....

      sekarang kan dia masih bebas.....

      biol jugak ko ni....sama la dgn najib....dah memang biol.

      Delete
    3. Sultan Selangor kecewa Melayu hasut rakyat benci Raja
      Bernama | June 8, 2018
      Sultan Sharafuddin Idris Shah berkata segelintir orang Melayu menghina dan memperlekeh institusi raja secara terbuka.
      VIDEO INSIDE

      Sultan Sharafuddin Idris Shah menyeru orang Melayu khususnya di Selangor mengelak perbalahan sesama sendiri. (Gambar Facebook)

      SHAH ALAM: Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan rasa kecewa dengan tindakan pihak tertentu yang secara terbuka menghina serta memperlekeh institusi raja bagi menghasut dan mempengaruhi rakyat supaya membenci Raja-raja Melayu.

      Kata baginda, paling menyedihkan apabila hasutan supaya membenci Raja-raja Melayu itu dilakukan oleh segelintir orang Melayu sendiri.

      “Peranan institusi raja adalah bagi memelihara dan mempertahankan kedudukan orang Melayu dan agama Islam serta kaum-kaum lain di negara ini.

      “Penularan budaya ini dalam kalangan pihak tertentu harus dihentikan agar rakyat tidak terus dihasut supaya membenci Raja-raja Melayu sehingga mengakibatkan taat setia rakyat terhakis,” katanya pada majlis berbuka puasa bersama rakyat dan penyampaian sumbangan hari raya hari ini.



      Turut berangkat ke majlis tersebut adalah Tengku Permaisuri Selangor, Tengku Permaisuri Norashikin dan Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah.

      Tegas Sultan Sharafuddin, institusi raja berperanan dalam sistem raja berpelembagaan yang diamalkan di negara ini malah sentiasa mendukung prinsip yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Oleh itu, baginda menyeru semua orang Melayu khususnya di Selangor mengelak perbalahan sesama sendiri yang boleh membawa kepada perpecahan sehingga memberi imej buruk kepada agama Islam.

      Sultan Sharafuddin mahu semua umat Islam supaya berbaik sangka, bersatu padu, bertolak ansur dan sentiasa bersedia untuk memaafkan serta membantu antara satu sama lain seperti ajaran agama yang mengutamakan nilai-nilai positif.

      “Rakyat juga perlu membantu dan menyumbang untuk kemajuan negeri dan negara. Jangan hanya mengkritik, mencaci, mengecam dan mencela terutamanya di media sosial kerana ia bukan sahaja menyakiti hati orang lain, tetapi akan memberikan kesan negatif kepada rakyat serta pembangunan negara,” katanya.

      Sultan Selangor juga menyeru seluruh rakyat negeri itu supaya terus bersatu padu dan mengukuhkan keharmonian sesama masyarakat tanpa mengira pangkat, darjat, usia, bangsa dan agama selain melaksanakan pelbagai langkah meningkatkan taraf ekonomi termasuk berhemah dalam berbelanja.

      Sementara itu, sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri minggu depan, baginda turut menasihatkan seluruh rakyat supaya sentiasa berhati-hati dan berhemah semasa memandu di jalan raya.

      Pada majlis sama, Sultan Sharafuddin berkenan merasmikan Masjid Al-Falah, Jalan Kebun, Seksyen 30.

      Hadir sama Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu yang juga ahli parlimen Kota Raja.

      Delete
    4. Ini bukan Pejuang Melayu.....ini GENG PENCURI MELAYU.
      GENG PENCURI DUIT NEGARA.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Pejuang Kayu Yg Layu........Tun Mahathir tak pernah keluar kenyataan bukti tak kukoh untuk dakwa najib..........itu ko yg cakap......ko punya persepsi......

      Yg Tun M cakap ialah bukti2 dan saksi2 mesti diteliti dan dikumpulkan secukopnya.........dan proses mengumpul bukti2 hitam putih dan saksi2 masih berrrjalan......masih dalam proses.

      Yg menyebabkan Tun M bagi kenyataan macam tu ialah kerana ramai rakyat mula merungut kenapa Najib belom ditangkap-tangkap lagi.
      Ramei yg tak nyabor nunggu saat penangkapan.

      Jadi Tun M bagi penerangan dengan maksudnya.........bahawa kita tak boleh terburu-buru atau tergopoh-gapah dalam soal skandal mega ni...........semua perlu dibuat dengan teliti dan detail.

      Guna logik akal lerrrr yeoooppp......jangan guna akal penyamun yeop.........pikir logik sikit.......money laundering ni dah melibatkan beberapa buah negara......Swiss, Singapore, US, British Virgin Islands dan banyak lagi.......tentu ini akan mengambik masa yg agak lama untuk dikumpulkan semua bukti2.....transactions, dokumen2 hitam putih, saksi2 dan sebagainya.

      Ini money laundering berbillion2 bukan seribu dua yeooppp.......lagi pon ini dilakukan secara BERJEMAAH.........tentu ramai yg terrrlibat.

      Itu tak masok lagi harta karun yg dijumpa dalam Bank2 Bagasi di kondo2 dan rumah2 kosong.

      Bagi yg bahalol bin bangaaanggg mengatakan Tun M tak cukop bukti untuk buat dakwaan ialah satu kenyataan gaammmpanggg lagi haramjadah....!!

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah ECRL dibatalkan untuk hukum negeri pembangkang, soal Najib
      FMT Reporters | June 8, 2018
      Bekas perdana menteri mempersoalkan jika Kelantan, Terengganu dan Pahang yang ditadbir pembangkang serta bakal menerima manfaat terbesar daripada ECRL, dijadikan mangsa PH.
      VIDEO INSIDE


      PETALING JAYA: Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak mempersoalkan keputusan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) membatalkan projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) bertujuan menghukum negeri pembangkang.

      Najib berkata, Kelantan, Terengganu dan Pahang yang bukan di bawah pemerintahan PH, bakal menerima manfaat terbesar daripada ECRL.

      “Adakah ini satu kesinambungan daripada amalan menghukum negeri pembangkang sebagaimana dilakukan (Tun Dr) Mahathir (Mohamad) ketika menjadi perdana menteri selama 22 tahun?” tulisnya di Facebook hari ini.


      Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebelum ini menyifatkan pembatalan ECRL adalah tindakan wajar kerana projek itu tidak membawa manfaat kepada Malaysia, sebaliknya menyebabkan hutang negara meningkat.

      Najib berkata, beliau tidak kisah kerajaan PH mahu memadamkan legasinya sepanjang 9 tahun menerajui negara, tetapi kerajaan membatalkan projek memanfaatkan rakyat perlu dilakukan melalui cara telus, penelitian terperinci serta mendapatkan pandangan rakyat.

      “Sekali lagi, saya menggesa kerajaan PH mendedahkan laporan impak ekonomi dan kajian kebolehlaksanaan bagi semua projek manfaat rakyat ini untuk diakses rakyat.”

      Beliau berkata, sewaktu pentadbirannya, beliau memastikan semua negeri, termasuk yang diperintah parti pembangkang turut mendapat pembangunan infrastruktur asas.

      “Kelantan dinafikan kemudahan asas rakyat seperti lebuh raya, jalan raya, bekalan air dan pembangunan infrastruktur pembentungan.

      “Sebab itu kerajaan persekutuan pada ketika pentadbiran saya telah menyalurkan berpuluh bilion ringgit bagi membantu penstrukturan bekalan air di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.”

      Katanya, beliau memberi lebih banyak peruntukan kepada Kelantan memandangkan negeri itu sedikit ketinggalan.

      Delete
  8. Saya fikir tidak penting berapa rumah Najib ada. Sebab nilai rumah itu terhad, tiada yang berbilion Ringgit saperti wang tunia di akaun bank.

    Yang penting ia lah berapa akaun bank dia ada. Yang di Malaysia tidak penting. Sebab telah di siasat dan senang di siasat klau ada lain pun.

    Tetapi akaun bank dia dan Rosmah di luar negara susah di siasat. Terutama nya di negara negara yang benarkan sistem perbankan menggunakan nombor, tidak menggunakan nama yang ha nya 1-2 pegawai tertinggi yang tahu. Saperti di Switzerland dan, di katakan, jugak di Singapura.

    Jugak akaun akaun bank di "safe haven" saperti di Caribbean. Mengikut theedgemarkets.com, "The foreign remittance of US$681 million originated from Tanore Finance, a British Virgin Islands Company .."

    Jumlah wang di akaun akaun bank itu tidak ada had nya. Mungkin berbilion Ringgit juga.

    Ini lah yang di katakan susah dan lama bagi Tun Dr Mahathir dan pasukan nya untuk dapat menentukan nya. Tun perlu di beri masa memegang jawatan PM itu bagi mendapatkan keadaan pulih semula di negara ini dan menambah maju negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS: Take early action on criticisms against royalty
      Bernama | June 9, 2018
      PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man agrees with the need for press freedom, but says it cannot be absolute.

      PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man says press freedom should not be absolute.

      KOTA BHARU: The government needs to take action to stop the spread of open criticisms against Malay rulers, said PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man.

      He said such criticism must be curbed at the early stage to avoid any polemic in society.

      “I can see that the foundation of the new Malaysia is press freedom. We have to admit there is a need for press freedom but it should not be absolute. Absolute freedom will be detrimental to the country.



      “So, there are things that we can openly criticise and there are things that need to go through the proper channels.

      “All parties need to respect the existing channels,” he told reporters after joining 80 people from 17 “asnaf” (deserving) families to shop for Hari Raya Aidilfitri preparations at a supermarket here today.

      Tuan Ibrahim also said the system of a constitutional monarchy practised in the country should be respected and not disrupted by any quarters.

      “We are asking the government to curb such a culture. Do not allow this to eventually become a culture that it is okay for anyone to criticise, complain and write whatever they want,” he added.

      Delete
  9. Lagi penting ia lah berapa lama lagi sabelom Peguam Negara boleh bawa Najib ke mahkamah.

    Tun Dr Mahathir sudah kata perlu tunggu sehingga sudah dapat bukti yang cukup bagi mendapat kemenangan di mahkamah dan Najib tidak lepas scot free at the end of the day.

    Najib sudah eksploit kata kata Tun itu menepok tangan mengatakan itu tanda tidak ada bukti dia bersalah. Kita jangan pedulikan kata kata Najib, teruskan mencari bukti bukti yang "water-tight" yang boleh menjamin Najib di dapati bersalah dan di penjarakan bertahun tahun.

    Rasa nya tidak begitu susah mendapat bukti yang cukup. Mungkin sudah cukup pun sekarang tetapi Kerajaan mahu tentukan segala lobang yang ada di korek. Jugak lobang berkaitan kroni Najib - Jho Taek Lo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertambah pula dengan bukti bukti yang US DoJ perolehi. Di Press Release mereka bertarikh 15 June 2017, mereka telah mengata bahawa di tindakan mengsita harta Jho Taek Lo dan anak tiri Najib Reza Aziz, mereka telah kemukakan ke mahkamah US dokumen mengandungi 251 mukasurat.

      Di dalam dokumen itu, "MO1" telah di sebut 16 kali. Dalam 5-6 bulan yang lalu, DoJ telah mengata bahawa mereka telah menukar fokus kapada "the criminal aspects of the 1MDB investigations".

      Ada lah di percayai bahawa siasatan itu akan siap tidak lama lagi. Pegawai pegawai DoJ telah datang berunding dengan pihak berkenaan di Putrajaya tidak lama selepas PH menubuhkan Kerajaan bahru.

      Saya yakin setiap bukti berkenaan kesalahan jenayah Najib yang di ketahui DoJ akan di kongsi dengan pihak berkuasa Malaysia. Kebelakangan ini DoJ telah mengata mereka "prefer Malaysia to do the prosecuting".

      Tentu boleh dapat bukti yang kukuh bagi menyampak Najib ke lobang penjara. Bersabar lah kita bagi mendengar berita Najib dan Rosmah di tagkap, di heret ke mahmakah dan di tohmah.

      Delete
    2. Keep up the good job, bro.

      Delete
    3. rasanya najib ikut cakap loyar dia....to deny everything.....to create doubts.

      itu aja yg dia boleh buat sekarang.

      Delete
    4. Umno: Jangan paksa tolak 10% bonus raya untuk Tabung Harapan
      Khairil Ashraf | June 4, 2018
      Umno Selangor berkata sumbangan sepatutnya atas dasar sukarela.




      PETALING JAYA: Umno Selangor berkata bonus raya pegawai awam gred 44 dan ke atas, tidak patut dipotong untuk Tabung Harapan Malaysia, kerana penyumbang sepatutnya menyumbang rezeki mereka secara sukarela.

      Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahalan berkata kerajaan Selangor tidak ada sebab memaksa mereka menyumbang.

      “Kalau mereka betul-betul ikhlas, terpulang kepada sesiapa juga yang ingin masukkan, dia masukkanlah. Kalau dia tak nak, tak boleh paksa. Mana boleh paksa orang,” katanya.



      Lagipun, kerajaan sebenarnya tiada keperluan mendesak untuk mengadakan tabung itu, tambahnya.

      Terdahulu, Kerajaan Selangor mengumumkan 10% daripada bantuan khas kewangan Aidilfitri untuk penjawat gred 44 negeri dan ke atas akan dipotong dan disalurkan ke Tabung Harapan Malaysia.

      Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini berkata penjawat awam “terdorong” untuk menyumbang 10% kepada tabung yang ditubuhkan untuk membantu negara menangani masalah hutang dan liabiliti RM1 trilion.

      Azmin berkata demikian ketika mengumumkan bonus sebanyak sebulan gaji kepada 17,109 penjawat awam negeri yang akan disalurkan pada 25 Jun ini.

      Pengawai Komunikasi Strategik Menteri Besar, Yin Shao Loong, mengesahkan kerajaan akan memotong 10% daripada bonus raya pegawai awam terbabit.

      Sebelum ini, kerajaan mengumumkan penubuhan dana khas Tabung Harapan Malaysia bagi membolehkan rakyat menyumbang. Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata nilai hutang dan liabiliti negara mencecah RM1 trilion dan memerlukan langkah pemulihan dan penyelesaian menyeluruh.

      Delete
    5. Sebulan gaji beserta potongan 10% adalah bonus kakitangan kerajaan di Selangor. So what? Itu bukan gaji, tp bantuan hari raya. Satu jumlah yg besar. Berbeza dengan Najib yg
      cuma bg 500 aje. Diulangi 500 aje utk kakitangan awam persekutuan dan bukannya sebulan gaji. Berapa byk yg dah terpotong? Sila kira datuk. Itu pun kalau datuk pandai matematik.

      Delete
  10. najib ada safe house....kena redah
    bn ada safe deposit...sarawak dah blah,

    wak jawa tu masih lg dengan sifat lama dia.....suka bohong, ego. sekarang apa cite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shariah laws only affect Muslims, says NGO
      Bernama | June 11, 2018
      Centhra chief executive says shariah laws such as RUU355 have nothing to do with non-Muslims.

      Centhra says shariah laws will only affect Muslims in the country. (Reuters pic)

      KUALA LUMPUR: The Centre for Human Rights Research and Advocacy (Centhra) yesterday maintained that shariah laws, particularly amendments to the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) 1965 Act (RUU355), will only affect Muslims and have nothing to do with non-Muslims.

      Its chief executive Azril Mohd Amin said the matter was clearly stated in item 1 of List II of the Ninth Schedule which provides that shariah courts, which are the subject of RUU355, have jurisdiction only over Muslims.



      He also disputed the view of PKR de facto leader Anwar Ibrahim, who had said that non-Muslims have the right to participate in debates on laws, including those that indirectly affect them like the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) amendment bill.

      “We in Centhra have always maintained that shariah laws, in particular RUU355, will only affect Muslims and have nothing to do with non-Muslims,” he said.

      Azril also disagreed with Anwar that RUU335 was merely the interpretation of PAS president Abdul Hadi Awang.

      “This is not so, as the jurisdiction of courts has always been increased as a matter of routine. The jurisdiction of the courts was last increased in 1984, and the civil courts also had their jurisdictions enhanced in 2010,” he said.

      Delete
    2. Going to PAS PIS PUS Hudud Laws, if found guilty for stealing....

      Najib will have his hand cut off.
      Jho Low, Eric Tan, and maybe Arul Kandasamy will only go to jail and no cut of hand and limb.

      How smart and fair this so called Hudud Laws of Pas Pis Pus, eh......??

      Delete

    3. Projek Kereta Nasional Ke-2: Mahathir 'recycle' model gagal...takkanlah tak serik2 lagi ke haah????


      Pengumuman Perdana Menteri semasa Persidangan Nikkei ke-24 untuk melaksanakan projek kereta kebangsaan baru menimbulkan kebimbangan sikap pemerintahan kuku besi Mahathir akan berulang...

      Keputusan yang di buat tanpa berunding dengan kabinet jelas menyerlahkan sikap kuku besi Mahathir....

      Mahathir Menongkah Arus Dengan Projek Kereta Nasional



      Ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Prof. Dr. Jomo Kwame Sundaram sendiri pada tahun 1980-an pernah membantah projek kereta nasional kerana di anggap tidak menguntungkan...







      Perkara itu terbukti bila Proton gagal dan hanya menghabiskan wang berbilion ringgit yang sepatutnya di gunakan bagi membangunkan kemudahan pengangkutan awam.

      Projek Kereta Nasional Hanyalah Projek KepentinganPeribadi Mahathir Dan Bukannya Projek Negara



      Apakah semua projek ini hanya untuk memuaskan rasa bangga seorang pemimpin sahaja???

      Atau...





      Mahathir ada kepentingan peribadi di situ?????



      Sangat mengelirukan bila Mahathir sendiri umumkan Malaysia akan bankrap hingga meminta rakyat bersedekah dengan menubuhkan Tabung Harapan tetapi dalam masa yang sama kerajaan bersedia mengeluarkan dana yang cukup besar untuk projek kereta nasional kedua selepas gagal dalam projek kereta nasional pertama...



      Yang mana satu betul, ekonomi kukuh atau Malaysia akan bankrap!!!



      Dendam Mahathir Akan Menyebabkan Ketegangan Hubungan Antara Malaysia Dengan China




      Sikap Mahathir menunjukkan beliau seorang yang buta geografi kerana mengehadkan Dasar Pandang Timur kepada Jepun dan Korea sahaja, sedangkan China adalah negara terbesar di Asia Timur...

      “Adakah sentimen anti-Sino yang di mainkan oleh Mahathir menyebabkan dia menganggap bahawa Geely dan China bukanlah Asia Timur???”...

      Delete
    4. Sementara itu, beliau menambah, keinginan untuk menceburkan dengan projek kereta kebangsaan lain seharusnya memikirkan kewangan negara haruslah sihat dan pengangkutan awam perlulah maju dan lancar.



      Pengangkutan awam sangat penting kerana ia dapat menjimatkan masa dari kesesakan lalu lintas...

      Lebih penting lagi, jalinan pengangkutan awam yang sistematik akan dapat menjana perkembangan ekonomi dan menjadi pemangkin kepada kemajuan negara...



      Pembatalan Perjanjian Kerjasama Dengan China Akan Mendedahkan Malaysia Menghadapi Risiko Tekanan Ekonomi Dari China



      Pembatalan projek MRT3 dan Kereta Api Laju KL-Singapura serta pada masa sama ECRL dikaji semula, akan di salah erti oleh negara China dan di khuatiri negara kuasa ekonomi dunia itu akan melaksanakan boikot terhadap Malaysia secara tidak rasmi...



      Sebagai sebuah negara kuasa besar dan mempunyai pasaran yang sangat besar, China mampu memberi tekanan ekonomi terhadap Malaysia...

      Perkembangan ekonomi Malaysia pasti akan terjejas teruk sekira ianya berlaku...

      China pernah melaksanakan dasar berkenaan terhadap Korea Selatan dan Korea Utara dengan tidak menggalakkan pelancong dari China ke negara berkenaan dan pada yang sama mengenakan peraturan ketat terhadap barangan yang di import dari negara terbabit.

      Kebencian Dan Dendam Mahathir Pada Najib Sudah Tidak Terbendung...kalau dah diktator tu, sampai bila2 pun masih diktator jugak..takakn berubah.

      Hakikatnya, segala pembatalan MRT 3, ECRL dan HSR bukanlah kerana ianya tak memberi menafaat pada rakyat dan negara...

      Tetapi adalah kerana kebencian dan dendam Mahathir pada Najib dah tak dapat di bendung lagi...

      Jadi bukan sahaja Najib Razak mesti di hapuskan malah legasi Najib juga mesti di hapuskan supaya generasi akan datang cuma memandang nama Najib Razak dengan pandangan yg cukup jijik...






      Sultan Selangor pernah mengingatkan kita kemarahan Mahathir akan membakar negara...

      Dan kini bahang kemarahan Mahathir makin di deritai oleh rakyat Malaysia. Tu lah, dari dulu dah diingatkan..pikir betul2 sebelum memngkah kertas undi, tengok apa dah jadi sekarang....Padan muka lu orang !!!!

      Keh...keh..keh....kikikoikikkhkikikoikiki...

      Delete
  11. Semua Rakan2 Sperjuangan....

    Baru tadi pm Jepun menganugerahkan Jersey No. 7 pasukan bolasepak kebangsaan negara matahari terbit khas kpd pm Malaysia ke 7, menjelang Piala Dunia tak lama lagi.

    WOWWWWWWWWWW....amat membanggakan & terujanya bila melihat sebuah negara kuasa ekonomi dunia begitu hormat kpd The One and Only Grand Old Statesman dan berikrar akan membantu negara kita membangun semula selari dgn kemajuan teknologi & iklim perdagangan sedunia.

    Tun....

    You give us a new breather & inspiration for us to keep pace and stay a top. Thank you and may Allah SWT always bestow HIS Blessing upon your goodself & family herein in this world and thereafter in the everlasting akhirat.

    Amin.

    ReplyDelete
  12. Tentu skali ada gudang rashia nya yg bersaiz mega. Masih kita ingat Kak Rosmah dulu naik jet dengan beg beg besar yang memenuhi jet itu. MACC/Polis patut cari di mana gudang rashia najib itu. Mana lagi kalau bukan di Republic of Kazakhstan.

    ReplyDelete
  13. Ke mana Riza Aziz menghilang, tanya Shahbudin.

    Ke Macau le. Bersama kawan sekolah di Jho Taek.

    Ada kawan bila nak main guli. Atau berjudi.

    Macau penuh casino. Lebih baik dari Las Vegas. Sebab depa tak boleh di extradited ke Malaysia.

    Bedebah.

    ReplyDelete
  14. Briefing Malaysian journalists on the outcome of his three-day working visit to Japan, Dr Mahathir said he mentioned to Abe at their meeting earlier about the soft loan extended by Japan when he (Dr Mahathir) was the prime minister previously, with an interest rate of just 0.7 per cent repayable over 40 years.

    "At that time, Japan's financial position was very good. But, this time, we also asked him to consider providing the yen credit to Malaysia and he agreed to consider," he said.

    "The credit that they (Japan) will provide us is to be used for what we promise them, perhaps we will retire some of the high-cost borrowings that we have and replace them with the yen credit.

    "Then the interest rate will be cheaper and we don't have to bear the interest for many, many years to come," said Dr Mahathir.

    The new government under Dr Mahathir, who was sworn in as the country's seventh prime minister last month, discovered that the federal debt had reached RM1 trillion and it was finding ways to bring the debt level down.

    "If the yen credit is given as a soft loan, it will help us to deal with our big debt problem. We do not necessarily have to retire the old loans but this cheap loan can contribute to the recovery of our debt situation, "he explained.

    Dr Mahathir drew attention to the fact that Malaysia had previously obtained loans at a very high interest rate, of up to six per cent, and the people who managed the credit had obtained a commission of up to 10 per cent.

    "When we give a commission of 10 per cent, it means that if we take a loan of 100 million (in any currency), we get only 90 million but we still have to repay with interest for 100 million.

    "So, if we take 90 million but repay for 100 million, it means the interest increases from six per cent to seven or 7.5 per cent. This causes our cost of borrowing to be too high.

    "If we can reduce that cost by borrowing from other sources with a lower interest rate, we can retire the old loans," he said.
    ------------------------------------------------------------------

    Tun M dapat bantuan pinjaman dgn kadar interest 0.7 per cent per annum (tak sampai 1% pun - berbanding Najib pinjam melalui Yahudi Goldman Sachs 8% setahun).
    Dah ler tuu...RM42 bilyon yg dipinjam pergi entah ke mana, yg balik ke negara hanya masuk ke poket Najib RM2.6 bilyon ajer.

    ps:
    Amat ketara bezanya Tun M mengurus dana kewangan berbanding Najib tak abis sekolah berlagak macam bagus.

    ReplyDelete
  15. Berikut ini cerita lama. Tapi terbaca lagi, aku geram, mesti keluarkan di sini untuk pembaca yang missed.

    Tak boleh ada "Bangsa Johor", mesti nya "Bangsa Malaysia" atau Bangsa Melayu dsb nya. Mengarut mahukan "Bangsa Johor".

    Sultan Johor mengata Dr Mahathir tidak wajar mengeluarkan kenyataan yang "mencerminkan dirinya jahil dan tidak mengetahui sejarah dan terma “Bangsa Johor” diperkenalkan."

    Apa nak perkenalkan. Sekarang dah ada Malaysia. Johor tidak lagi mcm beratus tahun dulu.

    Zaman moyang dia Sultan Sir Ibrahim di tahun 1920an. Dah bertukar. Dah tak sesuai lagi nak menyatu-padukan pelbagai kaum di Johor dengan jeritan "Bangsa Johor".

    Dr Mahathir telah menegur sesetengah pihak yang menggunakan retorik kenegerian antaranya Johor sehingga menyentuh soal keluar daripada persekutuan Malaysia.

    “Kita sepatutnya menggelarkan diri sebagai bangsa Malaysia, bukan sebagai bangsa Johor atau Kedah. Ia akan memecahkan kesatuan persekutuan,” katanya ketika diminta mengulas istilah “Bangsa Johor” yang di gunakan sesetengah pihak.

    Sokong 100% apa Tun Mahathir kata.

    Tambah: Sultan tak elok ceburkan diri dalam politik. Sokong kata2 bekas menteri Nazri Aziz kapada TMJ, "royalty should not dabble in politics".

    ReplyDelete
  16. Wo.wo..nak komen tulisan Abang Shah ke..nak komen artikel puaka sebelah sana yg masih mengelupur mcm ayam sembelihan.. pungut artikel dr pendapat/pandangan orang lain bawa tampal kat sini..ada patut ke..x ada hormat pd tuan blog ni ke beb..nak rujuk x salah tp dilonggok semuanya..hai pada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ua ke 50..no komen post bang Shah yg ni..mahligaiseni next postinglh..hayun apa yg boleh..

      Delete
  17. Najib persoal Tun Mahathir - dia kata High Speed Rail tak mau, national car ke 2 mau.

    Dia tak boleh pikiaq ka, faedah car project jauh lebih dari HSR project.

    Dari segi peluang kerja sahaja pun dah nampak. Mcm Proton, kilang Proton sahaja guna beribu pekerja. Pekerja tetap berpuluh tahun pulak nya.

    HSR - pekerja membina laluan rel keretapi pun tidak begitu banyak. Dan tak berterusan berpuluh tahun.

    Tambah pulak "downstream" atau "spin off industries", saperti kilang buat windshield wipers, brake discs dsb nya.

    HSR apa downstream / spin off industries nya? Kilang buat rel keretapi nak pakai untuk keretapi jalan dalam laut?

    Yang guna HSR pun tidak begitu ramai. Businessmen nak cepat, naik kapal terbang. Yang berpendpatan rendah tak mampu naik HSR yang tinggi tambang nya.

    Pelancong pun tidak naik HSR. Depa nak tengok tempat tak mau buang masa di atas keretapi dengan pandangan hutan, hutan, sawit, sawit pada kebanyakan nya.

    Kereta Proton orang kampong pun dah boleh beli - 2nd hand punya pun tak kesah. 5 tahun belom rosak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I remembered very well back then when Japan first manufactured 'Honda' car in the early 60s, no one would even want to look at it. Today Honda cars are the most popular in the world. I've had 8 years working experience with 2 Japanese Multinational Corporations and it is their policy that the Companies strictly purchased & kept Japanese & Proton cars only. Likewise, Malaysians and oppositions in the beginning made fun on idea having own national car by giving such name as Musabishi or Yamahathir (during Mahathir and Musa era). Miraculously, in the span of short years, Proton became the best selling cars and pride of the nation - but start having problem due to no support and lack of interest from Tun M successor, the zzzzz pm. It became worst when the penyamun menteri/pm najib sold it off to The Red Chinese Communist Company.

      Delete
    2. Yeah, bro, the auto-piloting and sleepy PM, then the stealing, robbing and pirating PM both did damage to what should have been the pride of the nation - Proton, now sold to the commie Chinese.

      The early Hondas - the Japanese have a fantastic sense of loyalty and patriotism. Malaysians hardly know the words, apatah lagi the sense taat setia and cinta kpd negara.

      Their sense of shame is so strong. Harakiri or bunuh diri is traditional among the warrior class samurais - since ancient times.

      War films/ documentaries show even the rural Japanese in Okinawa jumped off the cliff rather than surrendered to the invading forces during World War II.

      In modern times, bank managers and the like lay on the rail tracks for the oncoming trains out of sense of guilt for mistakes causing loss of money to the banks, etc.

      Malaysians no harakiri but only katak puru.

      Even laughed at Proton cars. But the Chinese have began using the very economical Proton cars - said so by an Australian motoring magazine some time back. Cilaka Najib sold it to the commie Chinese. (Kamus says cilaka = bawa malang).

      Delete
    3. Rakyat pun tak paham..dalam keadaan hutang negara yang dijajakan kononnya lebih RM 1 Trillion, masih lagi nak membazir nak buat projek kereta nasional ke dua.

      Agak2nya sapa lah yang akan dapat untung besar kalau projek ni dilaksanakan. Jawapannya...dah tentu bukan rakyat marhaein macam kita semua...setuju tak kengkawan ?????

      Delete
  18. Hah, SPRM dah serah kertas siasatan 1MDB kapada Jabatan Peguam Negara

    Peguam negara Tommy Thomas berkata, dua pasukan sudah dibentuk untuk meneliti kertas siasatan itu - untuk dakwaan jenayah dan juga sivil.

    12 Jun, 6:13 petang

    Kot tak lama lagi boleh tangkap Najib dan Rosmah, bawak ke mahkamah dan dakwa.

    ReplyDelete
  19. Hahaha, Najib menyoal bagaimana di katakan ada kertas pertuduhan ke atasnya yang didakwa mula muncul di tahun 2015. Sedangkan SPRM tidak ada merakamkan kenyataannya pada tahun 2015.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki, berkata keterangan diambil oleh beberapa pegawai yang menemui Najib di pejabat Perdana Menteri pada Disember 2015.

    "Sekitar Disember 2015, kami sudah bertemu Najib di pejabatnya dan mengambil keterangannya selama tiga jam, SPRM juga telah merekod keterangan beliau pada ketika itu," katanya yang dipetik oleh portal Berita Harian Online, hari ini.

    Ditanya mengapa Najib mendakwa keterangannya tidak diambil dalam kes itu, Azam enggan mengulas namun berkata itu adalah hak bekas perdana menteri itu berkata demikian.

    Komen aku: Bagus jawab pegawai tinggi SPRM itu. Kalo orang lain, kot ada yang mengatakan Najib sudah bingong, gigil, sebab tak lama lagi akan di tangkap dan di mahkamahkan.

    ReplyDelete
  20. Tun Mahathir said in the meeting with Japanese entreprenuers - we need Japanese technology which is very advanced. And coupled with Japanese work ethics, Malaysia will be able to develop much faster.
    He expressed hope that Japanese investors would set up more manufacturing plants in Malaysia, providing more jobs for Malaysians in the process.

    "One of the challenges that we have is the vast unemployment. We need new investments from abroad so that jobs can be created for our people," he said.

    The meeting was attended, among others, by top officials from companies such as Panasonic Corporation, Nippon Steel and Sumitomo Metal Corporation, Hitachi Ltd, Mitsubishi Corporation, Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Honda Motors Co. Ltd, Marubeni Corporation and Japan Airlines Co. Ltd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Also very important - we need the discipline the Japanese always impart to their work force. At all levels.

      The Managers and Executives live 40 miles out of Tokyo yet daily commute by train to Tokyo, leaving their houses at 5,6 am. They work up to 8,9,10 pm, always tersenggut tidur di atas keretapi. Take their families out the whole day on Sundays.

      Imagine, even the Americans were amazed. They razed the cities to the ground in World War II but the Japanese re built it in a matter of 20 years. Books have been written about that. I visited Japan often at one time and marveled at so many things they did.

      Maybe they could do that as they are a homogeneous society and their history is not like China's where corruption was rife even 2,000 years ago, made rampant by the palace servants called eunuchs whose dongs were literally cut off to prevent them monkeying with the Emperors' concubines.

      When thinking about that, I always curse the bloody British colonialists for creating the problems we face to day in terms of unity, loyalty and patriotism. Non-Malays who can't even speak Malay, etc, how to talk about unity, loyalty and patriotism?

      Delete









    2. ALAHAI…. Lagi pusingan U dibuat oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam tempoh sebulan sebagai perdana menteri, sekali gus menjadi bahan jenaka dalam kalangan media antarabangsa hari ini.

      Mungkin ramai geleng kepala bertanyakan apa sudah jadi? Di Malaysia, beliau bukan ‘main garang’ dakwa konon projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura itu tidak membawa manfaat kepada negara.

      Malahan perdana menteri dengan usia paling tua di dunia itu menuduh pihak kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mendapat hasil pulangan daripada pelaburan besar tersebut yang kononnya didakwa bakal mencecah RM110 bilion.

      Bagaimanapun depan pihak media Jepun, negara yang ‘kuat melobi’ untuk dapat tender projek prasarana mega itu lebih setahun lalu, Mahathir, 92, sudah ubah nada daripada langsung batal HSR kepada tangguh terlebih dahulu!

      “Akan ada keperluan untuk HSR pada masa depan, mungkin melalui seluruh Semenanjung Malaysia. Tetapi kita (kerajaan PH) tidak mampu laksana buat masa ini. Jadi, kita sebenarnya menangguhkan pelaksanaan projek itu.”

      Komen Mahathir itu adalah yang pertama selepas pendirian keras pentadbirannya sebelum ini untuk memansuhkan sepenuhnya projek itu, satu tindakan bodoh boleh menyebabkan sejumlah penalti besar RM500 juta jika dibatalkan.

      Dalam wawancara Nikkei Asian Review di Tokyo, beliau mengakui walaupun HSR berguna pada masa akan datang, kos projek itu kononnya tidak sejajar dengan hasrat kerajaan PH cuba kurang hutang negara sebanyak RM1 trilion.

      Ketua kerajaan Malaysia itu juga berkata persetujuan dengan Singapura sebelum ini tidak memberi manfaat kepada Malaysia kerana panjang trek 350 kilometer konon terlalu pendek untuk mewajarkan pelaburan projek tersebut.

      Baca: Najib Sindir Mahathir, Kos HSR Bukan RM110 Bilion
      Juga: Mahathir Pelawa Jepun Atasi China Pula ‘Jajah’ Malaysia

      “HSR paling efektif jika jaraknya agak jauh. Tetapi bagi jarak yang pendek, ia tidak beri pulangan banyak. Jadi kita (kerajaan PH) perlu memikirkan semula. Kita tidak boleh mengatakan kita tidak akan mempunyai HSR di Malaysia.

      “Apa yang boleh kita lakukan ialah menangguhkan projek itu kerana ia terlalu mahal buat masa ini,” dalih Mahathir yang mungkin menyedari ‘kemarahan’ kerajaan Jepun apabila beliau membuat ‘lawak’ membatalkan projek HSR itu.

      Ironi, jika jarak landasan didakwa Mahathir konon sebagai agak pendek, HSR di Taiwan yang turut dibangunkan hasil teknologi Shinkansen atau kereta api ‘peluru’ Jepun hanya 345 kilometer dan kos AS$18 bilion (RM72 bilion).

      Malah, projek HSR di Indonesia menghubungkan dua kota raya utama Jawa, Jakarta-Bandung cuma 140 kilometer yang dirancang sejak tahun 2015, tetap diteruskan Presiden Joko Widodo demi memajukan ekonomi negaranya itu.

      Tidak ketinggalan projek HSR di Maghribi menyambungkan Casablanca-Tangier bahkan kebetulan jarak pun sama dengan Kuala Lumpur-Singapura; turut dimulakan tahun ini melibatkan kos cuma 20 bilion dirham (RM9 bilion).

      Manakala HSR antara Malaysia dan Singapura pula menelan kos RM72 bilion dan bakal memberi peluang pekerjaan kepada lebih 10,000 orang apabila siap selain mesra alam serta menjana pulangan ekonomi dari segi pelancongan.

      Ramai penganalisis ekonomi antarabangsa melihat pembatalan HSR oleh Mahathir secara drastik sebenarnya lebih bermotifkan politik bagi menghapuskan segala imej legasi bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Kementerian Pengangkutan Singapura setakat ini memaklumkan belum menerima pemberitahuan rasmi daripada Malaysia berikutan pengumuman Mahathir membatalkan projek HSR itu bulan lepas.

      Baru kena gertak sikit dengan Jepun, dah terperanjat beruk Mahathir...ialah kalau tak ikut cakap depa dah tentu kredit Yen yang nak dipohon dari jepun takkan dilayan. Takpe lah..sapa yang tak kenal kaki U-TURN yang tersohor kat Msia seja merdeka ni. brtullah orang tau2 cakap..memang lidah tak bertulang, tak terbatas kata2 bhai....hentam sajalah Labu oooi !!!!!

      Keh..keh..keh...Haark..tuuui !!!!! kikikoikioikikioikikikiki....

      Delete
    3. BN dah tak ada di Sarawak... Kiokiokiokkkkkkkkkk... Apa? Kiok? Kata hebat? Harkkkkkkk tuihhhhhh

      Delete
    4. bhai lu nak hark tui ke nak kikikiok ke yang penting TUN sekarang pm.kalau ikut kata2 orang munafik kena taat pada pemerintah yang dipilih rakyat.kehkehkeh lu fikir la sendiri sapa simunafik tu.

      Delete
    5. Bulat Ken & Mohamed Noor...

      Anjing Tonggeng Najis dah mula menonggeng kencing berak bersepah di laman ini - habis tuu cabut lari bersembunyi tak berani stay on untuk berbahas sampai tuntas.

      Dasar budak tak bertamaddun & tak berpelajaran secukupnya....!!

      Delete
    6. betul tu pak man saya pun geli nak sebut nama dia..malas nak layan komen2 dia dan rasa macam nak jotos pun ada dgn pengkhianat melayu yang munafik tu.

      Delete
    7. Waaaakkk Suuuuumaaaan Tempek...aiiik...Kenapa wak tak ikut Tun M ke Jepun dalam lawatan kerja memohon hutang tu?????

      Ialah..manalah tau kot2 ada peluang wak kembangkan bisnis Tempe wak ke peringkat antara bangsa...takkanlah sampai la ni nak main kat dalam negara aje...teroka lah keperingkat global pulak...Tak gitu Waak ????

      Kehh...keh..keh...KIKIKihkikioikhkiki...Phuuuuiii!!!!!!

      Delete
  21. Saya ingin mencelah sedikit berkenaan berita antarabangsa yang terkini - perjanjian Trump-Kim.

    Amerika nampak bodoh dapatkan Kim setuju ha nya "will work towards de-nuclearization". Kata kata diplomatik yang akan menjadi tanda soal besar sama ada kominis Kim akan patuhi dan praktikkan.

    Dalam pada itu, Kim dapat hasil besar - military exercises tentera US bersama tentera Korea Selatan di hentikan.

    Saperti juga Russia dapat US keluarkan "defence shield" America di Turkey di suatu perjanjian di masa dahulu. Demikian lama bahru dapat di pastikan Russia "stuck to their end of the bargain".

    Trump tidak terkenal sebagai bijak dalam hal politik antarabangsa. Pendek kata, selalu di sebut sebagai bodoh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lagi yang bodoh dari trump...ala simamat yang gy sembah trump la yang cakap nak memperkukuhkan ekonomi uncle sam tu.
      lagi terserlah kebodohan dia bila diungkap layar dikembang sauh dilabuh..kahkahkah sekarang da melingkop.

      Delete
  22. Lobai Kuno Pejuang Layu
    Hidup lagi I say you
    Ingat kalah mata kuyu
    Masih maintain otak kayu..

    The Loklak Man sudah seru
    Bantai Pakatan mesti bertalu
    Hingga tarikh next PRU
    Kerajaan baru mesti dipalu!

    Tok Lebai Pejuang Layu
    Sesia saja kopipes merapu
    Sudah ditolak orang Melayu
    Pemimpin Klepto handal menipu!

    Ada pulak 'rumah selamat'
    Barang songlap dia dah sumbat
    Memang licik lagak si Mamat
    Bini dia hebat merembat!

    'Rumah selamat' harta terperuk
    setakat mana mahu disorok
    Masih lagi nak loyar buruk
    Sudah jumpa terperanjat beruk!

    Tuan Thomas sudah ketawa
    Laporan sudah ditangan dia
    Orang kenyang tak boleh sendawa
    Baju oren sudah sedia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Fan Tun...kau tak pelik ke haah????

      Rupanya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pergi ke Jepun untuk membuat pinjaman. Minta hutang dalam Yen. DS Najib Tun Razak membuat hutang pembangunan dengan China dikatakan menjual negara. Bagaimana dengan berhutang dengan Jepun pula? Di Malaysia, Perdana Menteri menjaja hutang negara RM1 trillion. Di Jepun beliau menegaskan hutang negara hanya RM685 billion dan Malaysia punya banyak dana serta ekonomi kukuh. kaki U-TURN betul lah Mahathir ni..



      Satu lagi keputusan Kerajaan dibuat 'u-turn'. Projek HSR ditangguhkan dan tidak dibatalkan seperti pengumuman sebelum ini. Adakah Projek HSR berkenaan kan diberikan kepada syarikat dari Jepun? 98% hutang kerajaan didenominasi dalam Ringgit. Hanya RM15.9 bilion daripadanya didenominasikan dalam mata wang asing. RM5.2 bilion dalam Yen. Sekarang kita mahu meminjam lebih banyak dalam Yen untuk mengurangkan hutang yang kebanyakannya dalam Ringgit. Bijak?

      KLIA dibina menggunkan pinjaman Yen dari Jepun. Pinjaman JICA-ODA kalau tidak silap. Pinjaman itu memang kadar faedahnya rendah tetapi faktor turun naik Yen Jepun (JPY) merupakan faktor penting yang harus diambil kira. Hutang KLIA kadar faedah dalam 3%. Nampak macam kecil. Namun, selepas pinjaman diambil, JPY naik mendadak mengakibatkan hutang itu naik hampir sekali ganda. Itu yang ditakutkan dan faktor paling penting bila kita hendak mengambil hutang luar.

      Jadi bagaimana pula dengan hutang baru dengan Jepun yang sedang Perdana Menteri usahakan? Hutang yang akan diambil adalah dalam JPY. Malaysia tidak boleh ambil dalam matawang lain sebab Malaysia belum ada 'currency swap agreement' dengan Jepun. Jadi Jepun tidak akan benarkan untuk ambil dalam bentuk matawang lain. Untuk makluman JPY/MYR sekarang berada dalam jajaran menaik. Oleh itu, pinjaman ini berisiko untuk naik di masa hadapan akibat daripada kenaikan Yen. Sejarah pemerintahan Perdana Menteri keempat akan berulang!

      Kesimpulannya, Rakyat diperah memberi sedekah sehingga pelajar-pelajar sekolah pun jadi mangsa kononnya untuk membantu bayar hutang Negara. Perdana Menteri, dengan selamba buat hutang baru dengan Jepun dalam nilai Yen. Ironinya, jumlah hutang Jepun adalah RM40 trillion dengan GDP 253% berbanding Malaysia hanya RM685 billion dengan GDP 51%.

      kata orang tua2....kalau nak ukur baju tu biarlah dibadan sendiri...bukan di badan orang, bukan apa takut2 tak muat nanti...nampak macam badut, jadi bahan tertawa orang aje bhai!!!!!!

      Keh..keh...keh...kikikikikikkhkikhikikoikhkiki...

      Delete
  23. dekat indonesia mereka ada 'rumah duka'. hi hi!

    ReplyDelete
  24. Geng Najib lagak superhero
    Macam ayam riuh bertelur
    Heboh konon kerajaan nak borrow
    Akal fikiran bertambah shallow!

    Jibbo pinjam, ke poket sendiri
    Projek takde duit dicuri
    Bermewah sakan suami isteri
    Geng Najib dedak diberi..

    'ukur baju badan sendiri'
    Geng Najib sudah berbunyi
    Klepto hutang tidak terperi
    Seronok dia berjoget menyanyi!

    Mahathir berhutang demi negara
    Nampak fizikal di depan mata
    Klepto hutang tanpa berkira
    Barangan mewah disorok merata!

    Cakap macam bijak ekonomi
    Tanam kobis selalu tak jadi
    Dedak habis dah makan mee
    Masuk sini nak biang keladi!

    Balik kampung tanamlah kacang
    Blog Budin dia nak goncang
    Kita diam dah naik tocang
    Masih nak bela orang yg pincang!

    ReplyDelete
  25. mak fantun si biawak tunggangan
    berpantun berfitnah merata rata
    buat dedak si macai pkr
    pm sagak berkereta protun
    seronok menambah hutang negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Rabun,

      Aku tak jangka ko boleh nampak munafaat nya mempertingkatkan idustri perkilangan kereta di negara ini.

      Mata ko rabun, otak ko tulon.

      Ko google lah sejrah perkembangan industri kereta di Japan. Pada peringkat permulaan nya bukan ha nya satu aje yang ada. Berbagai, Mat.

      Lihat lah (kalo rabun ko tak sampai buta) berapa Jepan ada skang. Depa dah lama jadi negara maju.

      Malaysia nak sasar jadi negara maju di tahun 2025. Ko tak sedor ke?

      Proton dulu tak maju bukan kerana tak boleh maju. Gomen selepas Che det taknak tolong pun. Di buat Tun Dol dan (Tun?) Jibo Proton yang baru muncul kena bertanding dengan Toyota, Honda dll yang dah berpuluh tahun hidup, boleh ada economies of scale yang Proton tak ada.

      Pssst, ko paham ke economy of scale? Tak faham, ko google le. Tak kuasa aku nak terangkan kpd ko

      Delete
  26. Bersatu has filed election petitions to challenge the results of four parliament seats, and three states seats in the May 9 general election.

    The four parliament seats being disputed are Tasek Gelugor, Jempol, Tapah, and Bagan Serai...

    Harap boleh menambah jumlah suara PH di Parlimen ke arah suara 2/3. Sekarang ada 122 dari 222.

    Tun M dah kata skang pun majoriti itu ada lah "within sight" - bila di kira dengan MPs Sabah & Sarawak. Di sesetengah isu, MPs Pembangkang pun gamak nya akan sokong. Terutama bila ingatkan PM-in-waiting kena waiting 5 jam nak angkat sumpah, menunggu mengokol kesejukan.

    Perlu ada suara 2/3 di Parlimen bila nak pinda Perkara perkara sensitif dalam Perlembagaan negara.

    ReplyDelete

  27. Di harap di izinkan keluar topik, saya ingin mengata bahawa saya masih belom merasa kesihan kapada Najib, walau pun dia mengeluh, "Kasut cucu saya pun mereka kebas".

    Ini mungkin Polis yang menggeledah rumah anak nya dahulu memikiran kasut itu berharga RM20,000 sepasang dan wang membeli nya datang dari 1MDB. Perlu di kira bersama RM114 juta dan beg tangan berjenama bernilai berjuta juga.

    Dia sepatut nya berterima kasih sebab tidak di heret ke pejabat SPRM dan di paksa pakai baju oren di masa di soal siasat. Malahan, ada kala beberapa pegawai SPRM datang ke rumah nya mengambil kenyataan nya. Jadi, tidak munasabah lah dia menagata beliau "tidak dilayan secara sopan ketika disiasat berkaitan isu 1MDB".

    “Saya tertakluk kepada serbuan dan segala macam perkara lagi,” katanya kepada Reuters. Tetapi nyata bahawa dia tidak di anggap sebagai "a common criminal" dalam penyiasatan 1MDB. Di patut berterima kasih kapada PDRM dan SPRM.

    Tetapi nyata lah bahawa orang yang di tuduh "pencuri, penyamun dan pelanun (kata kata Tun Dr Mahathir) tidak menghargai itu semua.

    ReplyDelete

  28. Najib merujuk kepada serbuan polis di rumahnya dan tiga lagi unit kondominium mewah di Kuala Lumpur. Dua unit hartanah itu milik anaknya.

    “Saya tidak pernah jangkakan perkara macam ini akan berlaku." Tentu lah dia memikir begitu. Terutama nya di penghujung pemerintahan nya, Najib nampak memikirkan dia kebal dari segala apa.

    Sudah di buat nya pindaan undang undang bagi menentukan dia boleh menghistiharkan keadaan dharurat di setengah setengah kawasan dan dengan itu boleh menyebabkan Pru14 di istiharkan tidak sah atau null and void.

    Tetapi, kerana dia lansung tidak menjangka dia kalah, nampak nya dia tidak terfikir perlu nya dia bertindak berbuat begitu. Alih alih dia sedar dia kalah.

    Tetapi saya masih tertanya tanya jika ada genggster gengster nya bersedia menimbulkan keadaan huru hara dan sesiapa wakil nya di pihak berkuasa sudah bersedia mengistiharkan keadaan dharurat bila sahaja menerima isharat dari nya.

    Sekarang hal itu sudah menjadi akedemik. Namun demikian, jangan lah di sapu ke bawah tikar sama sekali. Perlu ingat, pindaan undang undang yang memberi Najib demikian banyak kuasa itu masih ada. Perlu di bincang jika perlu kita balik ke keadaan sabelom Najib - status quo.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...