Tuesday 5 June 2018

ALHAMDULILLAH....




104 comments:

  1. 1st..pas pis pus...lobai x nk komen ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai pas hanye tahu bodek nak bajet jee..

      Delete


    2. anwar jugak.yg hadap agong


      madey.mana ada value d depan raja


      13 munge jer natang pribumi.ni ada sapa nak respect


      hari ni DAP jentik

      terus terbang madey malabari


      raja pun tak confidence dgn mulut MAHATHIR

      KENA ANWAR JUGAK YG MOHON MENGHADAP EXPLAIN


      BERBUSSS LAA KO MADEY PM.TAHIK KUCING TAK GUNA.. KUKU PUN TAKDE...


      NASIB BAIK ... ADA SATU BARANG TU KEER... KALAU TAK ORG PANGGIL


      #MADEYBAPOK

      Delete
    3. maaf Malaysia baru.

      dgn rendah diri, saya bolih 'claim' yg saya kenal tun m lebih dekat drpd sdr.

      jika ydp Agong ke 8 bolih d 'jinakkan'( malahan menjadi rakan karib), saya rasa yg lain 'cap cap seuy'.

      this is where knowledge of governance takes precedent over anything else.

      Delete
    4. Pantas Menteri Buat Kerja !



      Sekali menteri bersuara untuk Siti Kasim, terus Bernama tarik balik pembatalan program dengan Siti Kasim.

      Pada awalnya,

      1. Siti Kasim muat naik 1 poster program temubual beliau di Bernama

      2. Majoriti rakyat memberikan respon negatif sebagai bantahan kerana beliau cukup terkenal melakukan provokasi kepada agama Islam.

      3. Salah seorang kakitangan Bernama memberikan satu kenyataan bahawa program ini sebenarnya tidak dalam perancangan Bernama dan tidak pernah mendapat kelulusan.

      4. Siti Kasim melahirkan rasa kecewa beliau di laman sosial.

      5. Pantas Menteri baru, Gobind Singh bersuara untuk Siti Kasim dan meminta "pencerahan" daripada Bernama kenapa program ini dibatalkan.

      6. Terus Bernama membuat satu kenyataan di Twitter rasmi pada jam 10.58 malam bahawa program siaran bersama Siti Kasim tidak dibatalkan.

      Cukup Siti Kasim berdehem sahaja, terus Menteri bertindak pantas.

      Apa pandangan anda tentang wajah Malaysia Baru ini ?

      Delete
    5. Apakah kerajaan ketandusan tokoh peguam muslim, soal PAS




      KUALA LUMPUR: Bantahan tegas PAS terhadap cadangan melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara bukan kerana sikap anti non-Muslim.
      “Saya lihat ada pihak cuba manipulasi bantahan majoriti umat Islam ini,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan menerusi laman Facebook.

      Jelasnya, PAS tidak persoal ilmu, kemahiran dan profesionalismenya sebagai peguam yang handal.
      Menurutnya, apa yang umat Islam bantah ialah cadangan pelantikan beliau ke platform Peguam Negara.

      “Bukan bermakna lawyer yang handal, sesuai mengisi post rasmi sebagai penasihat undang-undang YDPA (Yang di-Pertuan Aging) dan Kerajaan Malaysia,” katanya lagi.

      Beliau berkata, Malaysia kini menghadapi banyak isu mengenai kedudukan dan wibawa syariat Islam dalam negara.

      Ini, ujarnya memerlukan Peguam Negara yang mampu memberi nasihat dengan tepat dan bertindak dengan bijak demi keutuhan Islam di Malaysia.

      “Apakah Kerajaan Malaysia telah ketandusan tokoh peguam muslim yang berkaliber tinggi untuk mengisi post Peguam Negara?”tanya beliau.

      Delete
    6. “Saya Diseksa, Dipukul...” kata Bekas Penulis Anwar Ibrahim



      Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dibebaskan dari penjara pada bulan lalu selepas mendapat pengampunan penuh selepas hampir seminggu Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan Persekutuan menjadi topik utama di seluruh dunia.

      Media antarabangsa memberi gambaran seorang lelaki akhirnya mendapat pengampunan daripada penganiayaan selama beberapa dekad atas pandangan politiknya terhadap kerajaan pemerintah.

      Malah, tindakan Anwar yang secara terbuka mengampuni Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertanggungjawab memenjarakan beliau buat pertama kali pada tahun 1999 juga mendapat tumpuan media, tetapi Anwar pada sidang media pertamanya sebaik sahaja dibebaskan mengatakan perjuangan mesti diteruskan untuk mendapatkan hak ke atas “ketidakadilan terhadap rakyat, jenayah yang dilakukan terhadap rakyat, (dan) amalan rasuah yang menjadi budaya di negara ini”.

      Namun di sebalik pembebasan Anwar, salah satu watak penting dalam pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri itu nampaknya terus dilupakan.

      Bekas penulis ucapan Anwar, Dr Munawar A Anees telah menjalani hukuman penjara selama enam bulan pada tahun 1998 selepas membuat pengakuan “membenarkan dirinya diliwat oleh Anwar” dan kini sedang menuntut keadilan yang sama iaitu mendapatkan pengampunan penuh.

      Munawar menerusi surat terbuka kepada Perdana Menteri meminta supaya Dr Mahathir juga membersihkan namanya.

      “Sudah 20 tahun sejak polis Malaysia mengumban saya ke penjara atas tuduhan yang direka hanya kerana saya bersekutu dengan Anwar.

      “Saya tidak melakukan sebarang jenayah tetapi polis datang ke rumah saya dan membawa saya pergi. Apabila anak-anak saya balik dari sekolah pada hari itu bapa mereka tiada. Ibu mereka ditinggalkan sendirian tanpa tahu bagaimana menjelaskan apa yang berlaku.

      “Pada waktu itu matlamatnya ialah mencemarkan Anwar secara politik. Dia juga ditangkap pada sekitar waktu itu dan dihumban ke penjara,” katanya.

      Beliau mendakwa telah diseksa oleh anggota polis pada ketika itu sehingga memaksa membuat pengakuan palsu bagi mengelakkan dirinya daripada terus didera.

      Delete
    7. “Polis menundukkan saya dengan segala cara penderaan: memukul menyiram air sangat sejuk, menghalang saya tidur dan makanan.

      “Seksaan itu memberi kesan serius kepada saya hingga saya mengalami masalah jantung dan terpaksa dibawa ke hospital. Di sana, buat kali pertama, saya dibenarkan melihat keluarga saya.

      “Selepas diseksa berminggu-minggu, saya mengalah. Saya beritahu mereka yang mendera itu - iaitu anggota polis anda - apa yang mereka mahu dengar. Tak ada satu pun yang betul.

      “Semua yang saya cakapkan ketika itu adalah supaya mereka berhenti menyeksa saya. Apabila saya dibawa ke mahkamah saya ulangi apa yang saya katakan kepada polis, bimbang jika tidak berbuat begitu, maknanya saya akan diseksa lagi.

      “Butiran ngeri mengenai penahanan dan seksaan saya di bawah ISA boleh didapati dalam perakuan sumpah saya pada7 Nov 1998,” dedahnya dalam surat terbuka tersebut.

      Dengan pengampunan penuh tanpa syarat yang diberikan kepada Anwar, Munawar kini meminta Dr Mahathir untuk memadam rekod jenayahnya sambil menegaskan bahawa beliau adalah mangsa permainan politik.

      “Anda dan Anwar Ibrahim seolah-olah telah bertukar halaman. Itu boleh dipuji. Tetapi di mana keadilan saya dan keluarga saya yang sepatutnya?

      “Saya seorang lelaki yang tidak bersalah yang dijadikan mangsa dalam permainan politik – yang seolah-olah kini ia melengkapkan kitarannya.

      “Saya, dengan itu, meminta anda - sebagai ketua kerajaan - memastikan saya mendapat pengampunan penuh bagi membersihkan nama serta bayang-bayang yang tergantung di sekeliling saya.”

      Munawar, 70, seorang lelaki warganegara Amerika Syarikat (AS) keturunan Pakistan sebelum ini menceritakan pengalamannya pada tahun 1998 kepada The Wall Street Journal (WSJ) pada tahun 2010 di mana beliau berkata bahawa beliau telah dianiaya semata-mata kerana “pendirian peribadi yang lama dan pertubuhan profesional dengan Anwar, kemudian Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia,” dan beliau mengulangi bahawa beliau membuat pengakuan palsu dalam kes liwat.”

      “Saya tidak melakukan jenayah yang mana saya telah diseksa dan dipenjarakan secara tidak adil.

      “Saya mahu sistem kehakiman Malaysia untuk bangun dengan hakikat bahawa ketidakadilan telah dilakukan terhadap saya... Sistem kehakiman di Malaysia mesti bangkit untuk mendesak tugas dan perkhidmatan yang adil tanpa sebarang kelewatan,” tulisnya dalam artikel yang disiarkan WJS bertajuk The Price I Paid for Malaysian 'Justice'.

      - mD

      Delete
    8. Saya bersetuju dengan pak rahman jpc.

      Tun M apabila mengorak langkahnya in shaa Allah akan tetap muncul pemenang. Anwar hanyalah salah satu di antara langkah yang diambil Tun. Sekiranya Anwar gagal, Tun akan punyai 1001 cara lain yang akan berjaya.

      Anwar pun tahu perkara itu.

      Bersetuju dengan pilihan Tun M adalah kebaikan buat Agong sendiri.

      Walaubagaimanapun saya tidak menafikan sumbangan DSAI. Cuma bersetuju dgn pandangan pak rahman jpc sahaja.

      Dan masa akan membuktikan kata-kata saya, in shaa Allah.

      Delete
    9. MAPIM Sokong Agong, Tak Setuju Lantik Tommy



      KAMI menyokong Yang di-Pertuan (YDP) Agong dan Raja-raja Melayu yang menolak cadangan perlantikan Tommy Thomas yang dikatakan seorang pakar undang-undang Perlembagaan sebagai Peguam Negara (AG).

      AG adalah antara jawatan awam yang sangat penting dalam kerajaan dan lazimnya selama ini dilantik dalam kalangan Melayu-Muslim.

      Kami berpendapat tidak ada sebab kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu menukar status ini kerana kedudukan AG sangat penting dalam melihat perkembangan undang-undang sivil dan syariah di negara ini.

      Malah YDP Agong sendiri telah memberi kenyataan bahawa baginda mahu AG menasihati baginda mengenai hal yang berkaitan dengan urusan undang-undang syariah. Mana mungkin AG yang bukan Islam mempunyai kredibiliti untuk menasihat YDP Agong mengenai hal tersebut.

      Sementara YDP Agong perlu bertindak sesuai dengan nasihat kerajaan, Baginda mempunyai hak untuk mempersoal nasihat kerajaan, mengambil kira konteks negara, tugas dan tanggungjawab yang pelbagai serta hal-hal yang mungkin tidak dapat dikendalikan oleh AG.

      Jika soal kepakaran dan integriti yang diutamakan, apakah tidak ada antara sedemikian ramai ahli undang-undang dalam kalangan orang Melayu yang tidak memiliki ciri integriti dan kepakaran yang diperlukan?

      Pada era ini, negara sudah mempunyai ramai ahli undang-undang di kalangan Melayu-Muslim yang terbukti ada integriti dan penguasaan yang cukup mengenai undang-undang negara ini.

      Kami juga menekankan perlunya seorang AG yang dilantik itu menguasai Bahasa Melayu pada tingkat yang munasabah. Mengendalikan bidang undang-undang negara dengan penguasaan Bahasa Kebangsaan yang lemah tidak layak diangkat sebagai AG.

      Setakat yang kami tahu, Tommy Thomas tidak mempunyai penguasaan bahasa Melayu yang baik. Jadi kelayakan beliau untuk jawatan AG adalah tidak mencukupi.

      Hanya kerana beliau pakar undang-undang Perlembagaan tidak semestinya beliau yang terbaik untuk mengambil tempat sebagai AG.

      Tugas beliau tidak harus hanya dilihat dari segi pendakwaan. Kerajaan yang mahu melaksanakan pendakwaan dalam isu 1MDB dan kes-kes berprofil tinggi tidak perlu melantik Tommy sebagai AG kerana ia boleh dilakukan oleh peguam cara atau Tommy boleh dilantik sebagai DPP untuk meneruskan pendakwaan bagi pihak kerajaan.

      AG bukan hanya berfungsi untuk mendakwa. Perkembangan undang-undang di negara ini juga menjadi tanggungjawab AG.

      Oleh kerana itu, kami berpendapat bahawa AG dari kalangan orang Melayu-Muslim yang perlu dilantik.

      Kami mencadangkan mungkin bekas AG, Ghani Patail boleh menggalas jawatan itu dan polemik antara Perdana Menteri dan kerajaan dengan Agong dan Raja-raja Melayu dalam isu ini dapat diselesaikan.

      Perubahan drastik dalam kerajaan PH terutama dalam posisi penting seperti AG perlu dilakukaun dengan cermat dan bijak.

      Kerajaan jangan terlalu ghairah merubah pelbagai aspek dalam urus tadbir negara tanpa merujuk kepada implikasi dan sensitiviti lokal yang ada dikalangan rakyat yang berbilang kaum dan agama di negara ini.

      Mohd. Azmi Abdul Hamid,
      Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia

      Delete
    10. Berat sangatkah kemahuan Agong?

      ISU pelantikkan Peguam Negara yang baru menggambarkan tidak lancarnya pentadbiran kerajaan baru bawah Pakatan Harapan (PH).

      Perdana Menteri (PM) seakan mahu mengeruhkan suasana apabila menyatakan yang kerajaan tetap akan lantik peguam Tommy Thomas sebagai Peguam Negara baru. Sudah tertutup dan tiada lagikah pintu rudingan dan tolak ansur?

      Sementara itu Majlis Raja-raja dijangka mengadakan persidangan berhubung isu ini esok. Apakah masalah sebenarnya?

      Yang Dipertuan Agong dan Raja-raja Melayu sebagaimana PM dan kerajaan punya tugas dan tanggungjawab masing-masing. Kestabilan negara terjamin apabila masing-masing lancar melaksanakan amanah masing-masing.

      Agong dan Raja-raja bukanlah boneka atau sekadar simbol adat istiadat akan tetapi mereka punya kuasa walau sedikit dalam hal memelihara negara dan rakyat. Kerana itu kita rakyat Malaysia berikrar setia pada Raja dan negara dalam ikrar Rukun Negara kita.

      Dalam hal ini Agong sebagaimana dipetik akhbar The Star baru-baru ini sekadar mahukan seorang Peguam Negara yang mahir yang boleh menasihati Baginda termasuk dalam urusan Syariah. Salahkah Baginda mahukan calon seumpama itu?


      Ini bukan isu kaum atau agama. Ini isu kehendak Agong yang tidak bercanggah pun dengan Perlembagaan Negara, undang-undang dan peraturan malah selaras dengan tugas Baginda yang tutut memelihara kepentingan Islam dalam negara.

      Janganlah dikeruhkan suasana sehingga mengadu-domba rakyat dan mencabar kesabaran mereka.

      PH sudah menang dan bentuk kerajaan, perintahlah tanpa menyinggung dan melanggar institusi dan lambang yang sudah diiktiraf, dihormati dan diterima rakyat.

      Pemimpin dan kerajaan datang dan pergi tetapi Institusi Di Raja kita yang kita warisi ratusan tahun insyaAllah kekal dengan peranan mereka sebagai payung agama dan rakyat keseluruhannya.

      Semoga krisis ini segera selesai dan keyakinan rakyat terutama umat Islam dikembalikan.

      Delete
    11. Apakah mengkhianati janji sendiri merupakan satu amalan oleh PH?



      Berikutan isu perlantikan Peguam Negara oleh kerajaaan PH...nampak sepertinya depa khianat terhadap janji depa sendiri...apa yang aku paparkan (gambar) ini merupakan cubitan dari "Buku Harapan" yang dikeluarkan oleh PH menjelang PRU 14 yang lalu....

      Terdapat puluhan janji dalam buku tersebut....mengenai perlantikan Peguam Negara ada disebutkan secara khusus dalam janji depa yang ke 15....jelas dalam perenggan yang aku tandakan itu menyebutkan bahawa jawatan Peguam Negara akan dilantik dari kalangan "ahli parlimen yang berkelayakan"....

      Ada 2 syarat dimaksudkan pada ayat itu iaitu
      1. ahli parlimen
      2. berkelayakan

      Ertinya jika janji ini mahu ditunaikan, ia mesti melihat kepada 2 syarat tersebut yang ada kepada ahli parlimen sedia ada walaupun ia bukan dari blok kerajaan sekalipun sebab tak ada pun disebut ia mesti dari kalangan ahli parlimen kerajaan semata-mata...sama lah dgn alasan yang digunakan oleh puak2 PH sekarang bahawa dalam Perlembagaan Negara tidak disebut bangsa dan agama seseorang yang nak dilantik sebagai Peguam Negara...

      Jika tiada di kalangan ahli parlimen yang berkelayakan, ia mesti dilantik daripada seorang yang mesti dilihat sebagai tidak berpihak...dan sudah menjadi amalan bahawa jawatan2 penting seperti Peguam Negara itu disandang oleh seorang yang beragama Islam....sesuai dgn kedudukan dan fungsinya dalam menasihati Raja-raja dan Perdana Menteri....

      Dalam hal yang berkaitan, tidak boleh tidak perlu melihat pula kepada janji depa yang ke 11 iaitu depa berjanji untuk meletakkan "pandangan dan teguran Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu di tempat tertinggi, iaitu sesuai dengan kedudukan Raja Berperlembagaan"...

      janji utk meletakkan nasihat dan pandangan raja-raja di tempat yang tinggi timbul berikutan sikap umno yang sebelumnya hanya mengambil pandangan Raja-raja Melayu yang memberi faedah politik kepada umno sahaja....maka persoalannya apakah dengan sikap keras kepala PH dalam isu perlantikan Peguam Negara ini tidak boleh ditakrifkan sebagai hanya untuk kepentingan politik PH sahaja???...

      sebelum ini depa sudah khianat janji depa sendiri dalam hal perlantikan Ketua Pengarah SPRM yang depa sendiri janji bahawa perlantikan itu semestinya mendapat kelulusan Parlimen, tapi belum lagi seminggu usia kerajaan...depa sudah mencabuli apa yang dijanjikan apabila mengumumkan perlantikan tanpa melalui sidang Parlimen....

      itu tidak lagi termasuk janji pinjaman PTPTN, GST, harga minyak, tol dan lain-lain....

      Raja Berperlembagaan iaitu merujuk kepada Raja sebagai kuasa tertinggi menjalankan prinsip perlembagaan dalam memastikan hak-hak dalam perlembagaan itu dipenuhi khususnya perkara-perkara penting yang boleh menyentuh status quo orang Melayu di negara ini...

      apa yang berlaku ini seolah-oleh puak2 PH ini sedang atau mahu membawa Malaysia ke kancah ketidakstabilan yang dibimbangi bakal memberi ruang kepada campurtangan asing...ia juga boleh membawa kepada krisi perlembagaan yang baru setelah krisis yang sama pernah dicipta oleh mahathir sewaktu pentadbirannya dulu....

      apa yang berlaku ini seolah-oleh puak2a PH ini sedang atau mahu membawa Malaysia ke kancah ketidakstabilan yang dibimbangi bakal memberi ruang kepada campurtangan asing...ia juga boleh membawa kepada krisi perlembagaan yang baru setelah krisis yang sama pernah dicipta oleh mahathir sewaktu pentadbirannya dulu....

      sekarang sudah nampak siapa sebenarnya yang berkuasa dalam kerajaan PH....sebelum ini puak2 ph sendiri dok sebut "mustahil dap boleh menguasai negara kerana dap hanya bertanding puluhan kerusi sahaja"....nah!!..sekarang bukti sudah di depan mata....

      Delete
    12. Kredibiliti PH mula dipersoal



      Penolakan banyak pihak mengenai cadangan melantik Tommy Thomas sebagai Peguam Negara bukanlah semata-mata melibatkan isu agama dan kaum, namun turut membabitkan soal kredibiliti dan moral kerajaan Pakatan Harapan.

      Pensyarah Undang-undang, Dr. Shamser Singh Thind berkata, jika diikutkan dari segi perundangan, Tommy sememangnya layak, malah tiada peruntukan dalam Perlembagaan mengatakan bahawa Peguam Negara perlulah seorang Melayu dan Islam.

      Namun begitu, menurut Shamser, Tommy telah lama menunjukkan ‘minat’ kepada Pakatan Harapan apabila menjadi peguam kerajaan negeri Pulau Pinang semasa Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menjawat jawatan Ketua Menteri di samping peguam bela dalam kes banglo Guan Eng.

      “Sebagai seorang peguam, Tommy sememangnya perlu mengamalkan sikap berkecuali, tetapi sebenarnya dia telah menunjukkan kecenderungan tinggi kepada Pakatan Harapan sejak sebelum menjadi kerajaan lagi.

      “Bukankah hal ini sekali gus boleh mengakibatkan persepsi negatif dalam kalangan rakyat mengenai kredibiliti kerajaan apatah lagi dahulu kepemimpinan Pakatan Harapan sering mengatakan Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali ‘menyebelahi’ pentadbiran kerajaan terdahulu?,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. - UM

      Delete
    13. Adakah Agong ‘Mesti’ Bertindak Mengikut Nasihat


      Sebahagian besar kuasa Yang Di-Pertua Agong (YDPA) perlu dijalankan dengan nasihat kabinet dan Perdana Menteri (PM). Dalam pelantikan Peguam Negara misalnya, Perkara 145(1) Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa YDPA, yang bertindak atas nasihat Perdana Menteri perlu melantik seorang memenuhi kelayakan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan, untuk menjadi Peguam Negara.

      Soalnya, adakah YDPA tiada pilihan lain, melainkan mesti mengikut nasihat PM dalam pelantikan Peguam Negara? Perkara 40(1) dan (1A) menyebut keperluan YDPA bertindak mengikut nasihat kabinet dan PM, melainkan dalam beberapa perkara yang sepenuhnya dalam budibicara YDPA. Peruntukan undang-undang ini perlu dibaca secara menyeluruh dengan melihat kedudukan YDPA sebagai Raja Pemerintah yang disebut sebagai Ketua Negara. Peranan, amanah dan kuasa YDPA dalam pelbagai urusan negara, seperti yang dinyatakan dalam banyak peruntukan Perlembagaan secara praktikalnya diterjemahkan sebagai satu pengiktirafan kedudukan Baginda yang mempunyai budi bicara selepas mendengar nasihat PM atau Kabinet.

      Oleh itu, perkataan ‘nasihat’ adalah kekal dengan maksud ‘nasihat’, bukannya satu ketetapan yang mengikat YDPA. Nasihat sifatnya memberikan pandangan dan panduan, bukannya satu bentuk arahan. Penasihat bertanggungjawab untuk menyampaikan nasihat terbaik dengan maklumat yang tepat. Penerima nasihat yang berada pada kedudukan yang lebih tinggi akan menilai nasihat mengkut kebijaksanaan dan hikmahnya.

      Hal ini dihuraikan dengan penuh jitu dan indah dalam ucapan DYMM Paduka Seri Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pada 5 Ogos 2017 di Putrajaya:

      “Raja tidak harus rasa tertekan dan tidak semestinya memberikan perkenan jika nasihat yang disembahkan bercanggah dengan tuntutan syarak, menyimpang daripada semangat Perlembagaan, bertentangan dengan keluhuran undang-undang serta melanggar prinsip keadilan sejagat, hingga memungkinkan berlakunya penindasan dan kezaliman. Apabila Raja dirujuk, Duli-duli Baginda hendaklah memberikan pandangan secara bebas tanpa perasaan ragu atau pilih kasih; dan dalam perkara Raja perlu bertindak atas budi bicara, Duli-duli Baginda hendaklah menyempurnakannya dengan hikmah dan kebijaksanaan demi membuktikan Raja bersifat arif, adil lagi saksama, sebagai penimbangtara yang bebas kepada cabang-cabang legislatif, eksekutif dan kehakiman, demi memastikan terlaksana secara bermakna mekanisme semak dan imbang, sekali gus memperkukuhkan amalan demokrasi yang telus…”

      Jadi dalam pelantikan Peguam Negara ini, PM berperanan menasihati berkenaan individu yang layak menduduki jawatan berkenaan, manakala YDPA mempunyai kuasa untuk menilai sama ada nasihat itu sesuai atau tidak untuk kepentingan Islam, semangat Perlembagaan dan keadilan sejagat. Dalam hal ini YDPA boleh mendapatkan pandangan Raja-raja Melayu lain. YDPA berhak menolak nasihat yang diberikan jika ia lebih mendatangkan keburukan. Lebih-lebih lagi Perkara 145(5) menyebut bahawa Peguam Negara memegang jawatan selama mana diperkenan oleh YDPA (…the Attorney General shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong…).

      Jika berlaku penolakan, maka PM bertanggungjawab untuk mencadangkan nama lain sesuai dengan hasrat YDPA. Bagi mengelakkan konflik dan kontroversi, proses ini sepatutnya berlaku secara tertutup dan tanpa sebarang pendedahan kepada media. Ia perlu dilaksanakan melalui jalan muafakat yang penuh dengan adab dan hemah. Penyelesaiannya harus segera dan cekap bagi mengurangkan spekulasi dan persepsi negatif. Apa yang penting institusi Istana perlu dihormati sesuai dengan semangat Perlembgaan dan prinsip rukun negara.

      Kita sama-sama doakan isu berkaitan pelantikan Peguam Negara ini dapat diselesaikan dengan penuh harmoni dan mudah-mudahan individu yang dilantik itu benar-benar menghayati prinsip kejujuran, keadilan dan mampu membantu mengukuhkan kedudukan Islam di dalam negara.

      Dr Muhammad Fathi Yusof
      Felo Penyelidik (Undang-undang dan Perlembagaan)
      Universiti Teknologi Malaysia
      Kuala Lumpur

      Delete
    14. Perlantikan Tommy Thomas ada kepentingan dengan Lim Guan Eng?




      Sebuah portal berita melaporkan semalam bahawa kerajaan telah mencadangkan Encik Tommy Thomas, seorang peguam berpengalaman untuk menjadi Peguam Negara.

      Jika laporan ini benar, maka kami tidak bersetuju dengan cadangan tersebut atas sebab-sebab berikut:-

      1. Encik Tommy Thomas merupakan bekas peguam yang mewakili YB Tuan Lim Guan Eng, Menteri Kewangan dalam kes isu banglo yang disiasat oleh SPRM. Apabila pihak AGC memfailkan permohonan menghina mahkamah ke atas YB Lim, Tommy Thomas telah bertindak bagi pihaknya. Baca:-

      https://www.malaymail.com/s/1231201/guan-eng-to-set-aside-committal-proceeding-initiated-by-ag

      2. Kes perbicaraan YB Lim masih belum selesai dan masih berjalan. Pihak pembelaan telah memaklumkan kepada mahkamah bahawa satu representasi untuk menggugurkan pertuduhan ke atas YB Lim akan dikemukakan kepada pihak AGC dalam masa terdekat. Baca:-

      https://www.malaymail.com/s/1633123/guan-eng-to-apply-for-ag-to-drop-corruption-case

      3. Jika Encik Tommy Thomas dilantik menjadi Peguam Negara, dan menerima permohonan representasi daripada YB Lim Guan Eng, ia akan terjumlah kepada ‘embarrassment’ dan konflik kepentingan kepada Encik Thomas kerana beliau perlu menimbangkan untuk menarik balik kes terhadap bekas anakguamnya di dalam kes yang mana beliau sendiri pernah terlibat menjadi peguam bertindak bagi pihak YB Lim.

      4. Jika Encik Tommy Thomas menolak representasi tersebut dan meneruskan tindakan mendakwa YB Lim, ia juga akan menimbulkan konflik kerana beliau perlu mendakwa bekas anakguamnya sendiri. Either way, beliau akan berada dalam keadaan tidak selesa dan ini boleh mencemar dan mempengaruhi tindakannya sebagai seorang AG kelak.

      5. Hubungan peguam-anakguam di antara Encik Tommy Thomas dan YB Lim juga tidak terbatas kepada kes banglo SPRM sahaja malah beliau juga merupakan peguam kepada kerajaan negeri Pulau Pinang apabila dilantik oleh YB Lim pada tahun 2013. Baca:-

      https://limguaneng.com/index.php/2013/02/26/announcing-tommy-thomas-as-the-penang-state-governments-counsel-to-sue-the-election-commission-and-the-federal-government-encn/

      6. Terlalu banyak konflik kepentingan akan wujud jika Encik Tommy Thomas dilantik menjadi AG. Kedudukan dan penglibatan Encik Tommy dalam kes-kes yang pernah diwakilinya sebelum ini khususnya kes banglo SPRM dan hubungannya dengan YB Lim sebagai anakguam beliau dikhuatiri akan menjejaskan dan meletakkan pejabat Peguam Negara dalam keadaan tidak menyenangkan dan boleh membawa persepsi negatif kepada masyarakat.

      7. Kami tidak mempersoalkan tentang kelayakan dan pengalaman yang dimiliki oleh Encik Tommy Thomas namun peranan dan penglibatan Encik Tommy dan memandangkan situasi kes YB Lim yang masih belum selesai serta mengambil kira hubungkait kes ini dengan pejabat Peguam Negara, adalah lebih elok pelantikan Encik Tommy Thomas ditangguhkan sehingga isu ini diselesaikan dahulu.

      - Ahmad Sufian -

      Delete
    15. brother nuar cuma mau ambik nama saja. dia dah tau klu dia dok diam.....he will be biggest loser!

      nuar tak dak jawtan dlm government, takdak apa2. as always he has to play his game right or else, his premiership will just be a dream.

      agung deputy can give the best advise to agung on laws. nuar ada sastera melayu saja, apa advise dia mau kasi?

      i still have doubts on this brother nuar. he will act differently infront of different crowds.

      old habits die hard! can never forget dia punya dakyah....tahun 1974 dah macam intifada, main baling batu dgn polis.....he he

      Delete
    16. malaysiabaru ckp dari hidung, bukan dari kepala.

      Ini dia fakta nya:

      Comptroller of the Royal Household Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz said His Majesty had, on the advice of Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, given his consent to the appointment according to Article 145 (1) of the Federal Constitution.

      M'kini.

      Lihat kata2 "on the advice of Prime Minister Dr Mahathir Mohamad".

      Delete
    17. Rakyat yang waras tersangat setuju dengan apa yang diperkatakan oleh malaysiabaru. Memanga ad logiknya peranan yang begitu besar yang telah dimainkan oleh DSAI dalam hal memberi penerangan yang tuntas berkaitan isu lantikan AG baru ni pada YDPA. Dilaporakan, dia antar perbincangan DSAI DENAGN 4 Istanja 7ang dilawatinya ada menyentuh isu ni. Kita tau betapa DSAI ni memang lebih dipercayai dan diterima oleh duli2 tersebut ...berbanding dengan persepsi agak negatif mereka terhadap Tun M. DSAI nampaknya telah berjaya lulus ujiannya sebagai PM in waiting dengan jayanya..dan pastinya rakyat Msia tak sabar2 menanti saat2 dan detik bersejarah bila dia dinobatkan sebagai PM ke 8 nanti...pada rakyat, inilah baru bermula era baru Msia..bukan seperti yang ada sekarang ni !!!!!

      Delete
    18. Kenapa memilih jalan menipu?



      Maaflah. Kita bukannya cemburu atau dengki. Tapi kesian melihat rakyat Malaysia saban hari ditipu hidup-hidup oleh mereka yang hipokrit.

      Sebelum ini, ketika mereka terjerat dalam isu "Bersalaman dengan bukan mahram". Mereka dengan segera mendelete foto-foto tersebut untuk menjaga reputasi dan kredibiliti pemimpin Islam rahmatan lil 'alamin mereka.


      Dikala juak-juak mereka terus mempertahankan isu itu dengan beralasankan khilaf ulamak. Dan ada pula yang begitu ghairah mengupload foto Syeikh Al-Qaradhawi dan Syeikhul Azhar hafizahumallah untuk mengalihkan perhatian. Ya sudah, rakyat pun tahu tentang itu. Tapi anehnya jika ia tidak bersalah, mengapa didelete foto-foto itu? Setelah tahu kemarahan dan kekecewaan rakyat, mereka segera delete. Ini namanya politik hipokrit nak selamatkan diri.

      Sebelum ini juga, mereka juga berhempas pulas mendelete ucapan dan janji-janji piliharaya yang mereka telah catitkan sendiri di dalam akaun-akaun FB mereka. Terutama janji-janji seperti :
      1) HARI INI KITA (Pakatan Harapan) MENANG, ESOK KITA HAPUSKAN TOL.

      2) HARI INI KITA (Pakatan Harapan) MENANG, ESOK KITA TURUNKAN HARGA MINYAK.
      Malah, dengan angkuhnya mereka berkata : SILA TUNTUT JANJI KAMI SELEPAS PAKATAN HARAPAN MENANG!

      Bila sudah menang, mengapa tergesa-gesa delete kenyataan tersebut? Ini namanya politik hipokrit nak selamatkan diri.

      Allah....Macamanalah nak berkat..?

      Dua janji besar inilah yang telah berjaya memancing undi rakyat Malaysia. Kita bukan tak terima kemenangan mereka itu. Mereka memang bijak menipudaya rakyat. Status ini pun bukan ditujukan untuk mereka. Tapi untuk rakyat Malaysia.

      Jadilah rakyat yang bijaksini dan bijaksana. Tidak mudah terpedaya dengan sebarang tipudaya politik murahan.

      Terkini, ketika mereka tersepit dengan makar yang telah mereka cipta sendiri, mereka mengambil jalan meraih simpati pula dengan memperdaya rakyat Malaysia yang memang berjiwa mudah bersimpati apabila melihat orang yang menangis.

      Dengan modus operandi mencipta persepsi kesedihan, mereka berjaya menipu ummat hingga turut sama simpati, bersedih dan rasa ingin membantu dan akhirnya hilang (lupa) segala kebejatan dan ketersepitan politik mereka saat ini.

      Sebagai contoh terbaru, telah tersebar satu post dengan satu gambar PM ke-7 yang dikatakan bersedih dan hiba dengan hutang negara. Post ini mendapat hampir 60 ribu lebih share. Rata-rata komen menyatakan rasa simpati dan sanggup membantu.

      Delete
    19. isa3...memanglah comptroller of the royal house cakap macam tu....dah dalam perlembagaan kan dah sebut atas nasihat dari PM...habis takkanlah dia nak cakap DSAI yang beri nasihat, walaupun itu lah hakikat yang berlaku. Nanti kalau sebut atas nasihat DSAI...apa pulak kata rakyat, seolah2 PM tak mampu jalankan tugasnya untuk menasihatkan YDPA, walaupun hakikatnya peranan DSAI memang cukup besar dalam perlantikan AG yang baru tu !!!!!

      Delete
    20. Rujuk link ini untuk kisah TERSEBUThttps://www.facebook.com/InspirasikuMahathir/posts/2135577063392202

      TAPI ADAKAH CERITA ITU BENAR? TIDAK ! TIDAK BENAR !

      Yang benar hanyalah projek penipuan politik itu telah berjaya mengubah persepsi rakyat daripada ingin menuntut segala janji-janji manis pilihanraya lalu kepada merasa simpati, lalu timbul rasa tak sampai hati nak bertanya tentang janji menghapuskan TOL, janji menurunkan harga minyak dan lain-lain.

      Ya Allah....Sampai bila ya rakyat Malaysia ini ingin menjadi mangsa?

      Tahukah anda gambar yang digunakan dalam kisah ini adalah gambar ketika Tun M ditemubual oleh sebuah stesen TV Indonesia pada tahun 2016 yang lalu.

      Tun M bersedih kerana terkenangkan Allahyarham Suharto bekas Presiden Indonesia. Tiada kena mengena langsung dengan hutang negara ini.

      Kesedihan beliau itu memang wajar. Kita juga pasti akan bersedih seperti beliau apabila mengenangkan saat sahabat baik kita meninggal dunia.

      Namun penggunaan gambar yang tidak benar demi menyedapkan cerita dan memancing emosi seperti ini adalah amat tidak bertanggungjawab. Inilah antara bentuk politik murahan yang akan membinasakan negara dan bangsa.

      Kepada rakyat Malaysia yang beragama Islam, jadikanlah PUASA anda sebagai puasa yang menghasilkan TAQWA. Taqwa ialah menurut perintah Allah dan meninggalkan apa yang Allah larang. Jika anda ingin berpolitik, berpolitiklah sesuai dengan syari'at dan perintah Allah. Tinggalkan sebarang bentuk politik hipokrit yang dilarang oleh syari'at.

      Ya Allah...Selamatkan Kami Dan Anak Bangsa Kami Ya Robb.. 🤔

      TengkuEdi
      BITCLUB NETWORK MINING BTC

      Delete
    21. Kita tolak kronisme dalam BN, kita juga perlu tolak kronisme dalam PH



      Mudah²an tidak dituduh melawan kerajaan sbb share kenyataan ini!!!

      Satu dunia kecoh kerana Malaysia banyak hutang. Tutup projek itu, batalkan projek ini walaupun elok, sebab nak kurangkan penggunaan duit, buka tabung kutip derma daripada rakyat segala bagai. Tiba-tiba PM lancarkan projek RM30billion dengan kroninya. Ya, KRONI. Kau rasa?

      Ya, negara Malaysia kita yang tercinta ini digegarkan dengan hutang itu hutang ini mencecah sehingga RM700billion dan RM1trillion. Projek itu projek ini dibatalkan demi nak selamatkan negara. Termasuklah Projek HSR yang bermanfaat untuk banyak negeri juga dibatalkan. Beribu-ribu rakyat hilang pekerjaan dan pendapatan. Tabung Harapan Malaysia dilancarkan untuk kutipan derma daripada rakyat, hasilnya lebih RM7.2million berjaya dikutip dalam masa 25 jam. Ramai rakyat Malaysia yang patriotik. Alhamdulillah.

      Kemudian muncul Ting Pek Khiing #TPK yang mendiam sepanjang 16 tahun Tun Dr Mahathir #TunM 'berhenti rehat' daripada jawatan Perdana Menteri #PM. Dulu ketika TunM memerintah, TPK inilah yang mengetuai Projek Empangan Bakun. Projek ini dihentikan apabila TunM letak jawatan, TPK beritahu dirinya bankrap dan muflis. Datuk Seri Najib Razak #DSNR yang teruskan dan siapkan pada tahun 2010 menggunakan khidmat Sime Darby. Muflis, tetapi sekarang apabila TunM menjadi PM semula, TPK muncul dengan Projek Langkawi New City dengan modal RM30billion. Tiba-tiba jadi kaya-raya ke? Selepas batalkan segala projek-projek besar dan kecil, termasuk membatalkan projek-projek yang pasti menguntungkan rakyat dan negara, TunM mengejutkan dunia dengan merasmikan Projek Langkawi New City ini dengan modal RM30billion bersama kroninya.

      Delete
    22. Saya ulang, bersama kroni.

      Ringkas nak faham, TPK tak pernah miskin. TPK kaya-raya dengan projek balak di Sarawak semasa zaman TunM memerintah negara. Kaya raya, jutawan hingga tahap billionaire. TunM letak jawatan, TPK pun 'letak jawatan' jugalah. Selepas 16 tahun, TunM memerintah semula dan TPK pun 'memerintah' semula. Projek balak Sarawak tak pernah berhenti rehat. Makin hari makin banyak duit, makin kaya-raya.

      Almaklumlah, siapa Ketua Menteri Sarawak dari dulu yang paling lama berkuasa payah nak cari ganti? The long lasting CM of Sarawak, bahkan beliaulah Ketua Kerajaan Negeri yang paling lama bertahan dalam kalangan seluruh Ketua Menteri dan Menteri Besar di Malaysia, itulah Tan Sri Taib Mahmud #TSTM yang powerful. Tak perlu cerita bagaimana kroninya TSTM dengan TunM sebagai orang kuat Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PPBB), kontroversi bagaimana isterinya wanita Syria bernama Ragad Waleed al-Kurdi dan anak-anaknya dapat status bumiputera dengan sangat cepat, dan kes kontroversi salahguna wang di Australia sehingga ada namanya terpahat di The University of Adelaide, South Australia, yang dibantah oleh ramai orang ternama Australia.

      Seronoklah kan, boleh buat Projek Langkawi New City dengan modal RM30billion, bersama kroni dan pakatan sendiri... Kan duit banyak.

      Kita boleh sokong, tetapi jangan sokong membabi-buta. Sokonglah dengan mata terbuka, hati terbuka dan minda terbuka. Jangan boleh melihat tetapi telinga pekak dan tuli juga.

      Orang politik akan kekal sebagai orang politik, inilah yang KITA KENA SEDAR. Letakkan kepercayaan yang tinggi pada pemerintah, tetapi bukan segala-galanya tanpa usul periksa. Ada baiknya kita berhati-hati dan berwaspada. Takut nanti kerana terlalu percaya dan menaruh harapan, kita yang kecewa dan kecundang di tengah jalan. Menangis tak berlagu.

      Manifesto kerajaan perlu ambil masa 100 hari untuk dilaksanakan, manifesto peribadi ambil masa 22 hari boleh setuju untuk dilaksanakan. Kau rasa?

      #BukanPembangkang #SokongKerajaan #TolakKronisme

      As much as I respect and admire TunM, I have careful thought about TunM too.

      Ini fakta, bukan auta. Fakta sejarah, bukan pandangan peribadi. Sebagaimana kita tolak kronisme dalam BN, kita juga perlu tolak kronisme dalam PH. Saya tulis bukan suruh membenci, saya tulis supaya KITA BUKA HATI.

      Delete
    23. Dah lantik dah bro..apa mau bising lg..ni x tunggu nak dakwa je lg..kasi puak saka puaka hantu cilaka dihukum..
      Simpan taruk dlm kurungan..

      Delete
    24. Dulu Kejora Musibat mengotor laman web dgn 'pantatun sampah'.....!!

      Akhir2 ini malaysiabaru & pejuang keparat nampak berlumba-lumba nak tonjolkan diri sebagai pelopor 'pantatsi/fantasi sampah'.....!!

      Delete
    25. Buat malaysiabaru,

      1) Bak kata seorang cerdik pandai:

      "Seseorang memerlukan 2-3 tahun untuk belajar bercakap, tetapi seumur hidup dia belum tentu pandai untuk berdiam"

      2) Ada sebuah lirik lagu menyebut (lebih kurang begini liriknya):

      "Gunakan hak berfikir sebelum menggunakan hak untuk berbicara"

      Kita maklum ada mesej yang cuba anda sampaikan

      Namun matlamat tetap tak menghalalkan cara

      Sebelum anda dicop bukan2 oleh pembaca2 lain, harap anda renungkan pesanan ini

      Sebab kita memang tak boleh nak memilih cara mana orang nak menasihat kita

      Tapi kita boleh memilih cara apa kita nak menasihatkan orang

      Delete
  2. Gaduh Gaduh Tak Selesai, Anwar Mengadap, Tommy Thomas Terus Jadi Peguam Negara


    Gegak gempita Dewataraya dengan kes perlantikan Peguam Negara yang baru. Sana bergaduh, sini bergaduh, masih tiada kesudahan. Jalan penyelesaian melalui perdebatan dan memunjuk ego di media massa gagal merungkai permasalahan.

    Terpaksa juga menunggu Superman kembali dari Planet Kripton, untuk mengadap YDP Agong untuk menyelesaikan masalah. Dengan sekali pertemuan malam semalam, Tommy Thomas secara dengan rasminya menjadi Peguam Negara. Katalah apa sahaja, itulah kehebatan DS Anwar Ibrahim bersama Raja-Raja Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peranan besar yg dimainkan oleh PM in the making...

      Istana2 yg kurang mesra dgn tun sudah tidak lagi menunjukkan tidak senang dengan kerajaan PH yg dipimpin oleh Tun Mahathir setelah anwar mengadakaan jelajah kunjung hormat kpd istana yg menimbulkan polemik dikalangan penyokomg tun yang sentiasa dlm was was dan cepat berburuk sangka.Ape saja yang di buat oleh anwar cepat dapat komen negatif...sehinggakan anwar nak jumpa semua adun dan mp PKR di kediaman rasmi TPM pon dipandang serong...terpaksalah perjumpaan di buat dihotel

      Sedangkan jika dibuat di rumah TPM boleh jimatkan kos sewa..

      Kadang2 rasa jugak meluat dengan penyokong2 tun yang merupakan rakan minoriti dalam PH...

      Di petik dari blog sebelah..

      Delete
    2. setuju sgt nak bapok kat atas ni..

      MADEY NI MENYEMAK JEER

      TAK MCM KEJORA BAPOM

      APA TUA BINGAI NI BOLEH JADI PM

      TAKDE DLM SEJARAH 13 MUNGE MINOROTY JADI PM


      BODOOO KER APA PAKATAN HAPRAK NI


      BERAMBUSSS LAAAA PMADEY TARING TARAK KUKU TARAK..

      MCM ITU KEJORA BAPOK YG LAGI SATU

      BUAT SEMAK JER ADA PM TAK DI HORMATI RAJA...

      13 MUNGE JEER SAPA NAK RESPECT PARTY CAP CIPAP NI

      Delete





    3. KBB WELCOME ON BOARD !!!




      INI YANG AKU DOK KAJA 24 JAM



      BARU KO NAK SEDAR



      ADA LAGI YG NAIK JOIN KAMI


      " MALAYSIABARU TAK PERNAH SILAP "

      TAKBIIIRRR

      MAAF YA PAK DINY.. TAKABURRRR

      Delete
    4. Hamba sebenarnye sayangkan PH...nak tumbabglnkan umno bukan mudah..nak musnahkan amat senang...sekali petik senuanye hancur...tumbangnye umno dan bn kerana kerjasama 4 parti gabongan yg dapat sokongan besar pengundi atas pagar..pengundi umno amat sedikit beralih kpd bersatu..bukti umno dapat 54 kerusi..

      Jadi kita jangan biarkan PH dipcecahbelahkan oleh umno...hamba percaya dlm bersatu masih wujud jarum umno sebagaimana bersatu di sabotaj oleh armada dan ejen2 umno yg sentiasa umum kluar parti..

      Narilah pertahankan PH dan sebtiasa sokong tun dengan serang balas jarum2 unno yg wujud selepas pru..seblm pru mereka semua diam..selepas pru mereka muncul kunun sokong tun..

      Delete
    5. Di Mana Ting Pek Khiing Dapat RM30 Bilion?



      Di depan jaja negara banyak hutang dan kutip derma dari poket rakyat untuk bayar hutang, di belakang diam diam kroni Mahathir, Ting Pek Khiing hendak buat projek RM30 billion di Langkawi.

      Jutawan Tan Sri Ting Pek Khiing yang mendiamkan diri selama 16 tahun telah dilaporkan akan melaksanakan projek pembangunan bernilai RM30 bilion di Langkawi.

      Projek yang dikenali sebagai Projek Bandaraya Baharu Langkawi itu akan dibangunkan di atas 81 hektar tanah yang ditebus guna di barat pulau berkenaan.

      Pengumuman itu nyata mengejutkan kerana tiba-tiba nama jutawan dari Sarawak itu muncul semula. Rakyat Sarawak tahu kisah projek Bakun dan Ting Pek Khiing ini.

      Ia lantas mencetuskan persoalan dari mana wang sebanyak RM30 bilion itu akan diperolehi dan adakah ia melalui dana dari luar?

      Adalah penting bagi rakyat Malaysia mengetahui mengenainya kerana ketika rakyat Malaysia sedang menderma kepada Tabung Harapan yang ditubuhkan oleh kerajaan Pakatan Harapan untuk mengatasi hutang negara, maka adalah penting setiap projek didedahkan dengan teliti.

      Bukan itu sahaja, terdapat juga kebimbangan mengenai kesan kepada alam sekitar apatah lagi ia melibatkan rancangan tebus tanah.

      Meskipun Ting memberi jaminan bahawa projek itu direka untuk memelihara persekitaran semula jadi di situ, namun setakat mana kita boleh berpegang kepada janji berkenaan?

      Siapa yang membuat kajian mengenai kesan kepada alam sekitar berkenaan? Adalah penting kajian itu didedahkan kepada masyarakat.

      Bagaimana pula projek berkenaan boleh memberikan faedah kepada penduduk setempat?

      Inilah yang menjadi persoalan ketika ini kerana pengumuman dibuat dalam masa 100 hari kerajaan Pakatan Harapan berkuasa.

      HSR dan MRT3 dibatal kerana dikatakan tidak bawa faedah pada rakyat. Jadi projek RM30 billion di Langkawi ini berapa ramai yang dapat faedah?

      Benarkah dapat faedah atau akan jadi sebahagian projek gajah putih seperti bangunan bangunan terbiar lain yang sedia ada di Langkawi?

      Orang Langkawi Yang Sangsi

      Delete
    6. Pelantikan Peguam Negara Malaysia



      PAS percaya isu pelantikan Peguam Negara yang baru bagi menggantikan Tan Sri Mohamed Apandi Ali sebagai isu yang perlu diberikan perhatian serius selain ditangani dengan penuh bijaksana kerana jawatan terbabit merupakan jawatan tertinggi dalam Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, khususnya dalam Badan Perundangan (Judiciary).

      PAS akur dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan berhubung pelantikan ini, iaitu Perkara 145(1) yang jelas memperuntukkan bahawa Yang DiPertuan Agong hendaklah melantik seorang Peguam Negara atas nasihat Perdana Menteri dalam kalangan seseorang yang berkelayakan untuk dilantik sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan.

      Berdasarkan peruntukan di atas, sepintas lalu PAS berpandangan orang yang tidak boleh dipertikaikan kelayakannya untuk dilantik sebagai Peguam Negara adalah para Hakim Mahkamah Persekutuan yang sedang berkhidmat sekarang ini mahu pun mereka yang telah bersara dari jawatan tersebut. Ini memandangkan selain daripada mereka dalam kategori di atas, tiada siapa pun yang boleh dianggap mempunyai segala ciri-ciri yang perlu untuk dilantik sebagai seorang Hakim Mahkamah Persekutuan, sama ada dari sudut pengetahuan undang-undang, pengalaman dalam pelbagai bidang perundangan dan menunjukkan sifat bijaksana serta berintegriti.

      Dari segi sejarah pula, setakat ini hanya seorang sahaja peguam yang dilantik terus sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan, iaitu Tun Zaki Tun Azmi pada tahun 2007. Itupun beliau berpengalaman luas dalam Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan selama hampir 30 tahun sebelum menjadi seorang peguam. Mengikut rekod juga, pelantikan beliau telah dibantah termasuk oleh para peguam sehingga turut dibahaskan di Parlimen.

      Salah satu peranan penting Peguam Negara adalah memastikan tindakan penyeragaman dan pemurnian perundangan Syariah dapat dilaksanakan secara berkesan dan berdiplomasi tinggi kerana ia turut melibatkan prerogatif Yang DiPertuan Agong serta Raja-raja Melayu sebagai Ketua Agama di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri. Oleh itu Peguam Negara juga mestilah seorang yang memahami dengan tinggi prinsip perundangan Islam selain daripada perundangan Sivil.

      PAS berpandangan sesuai dengan perkembangan kesedaran beragama yang sihat dalam kalangan rakyat Malaysia dan juga di peringkat global, ditambah dengan prinsip Raja Berperlembagaan yang diamalkan di negara kita, amatlah wajar Peguam Negara adalah seorang yang ‘peduli agama dan peduli Raja’.

      PAS turut berpandangan sekiranya Peguam Negara seorang yang bukan ‘peduli agama dan peduli Raja’, timbul kebimbangan termasuk dalam apa-apa tindakan perundangan ke atas Raja-raja Melayu di Mahkamah Khas yang memerlukan Persetujuan (consent) Peguam Negara, tidak mengambil kira mudarat besar kepada keyakinan rakyat terhadap institusi DiRaja secara umumnya.

      PAS juga berpandangan adalah lebih tertib dan bijaksana sekiranya soal pelantikan Peguam Negara ini dibincangkan secara konsultasi tertutup di antara Perdana Menteri dan Yang DiPertuan Agong bagi mengelakkan sebarang persepsi negatif serta menimbulkan provokasi yang tidak menguntungkan mana-mana pihak. Pendedahan kepada umum cadangan tersebut juga sudah pasti meletakkan Yang DiPertuan Agong dalam keadaan yang tidak selesa malah
      tertekan.

      PAS berharap isu pelantikan Peguam Negara ini tidak dieksploitasi oleh mana-mana pihak sehingga menimbulkan kerugian, keresahan serta krisis yang tidak menguntungkan rakyat dan Negara.

      Terima kasih.

      TAKIYUDDIN HASSAN,
      Setiausaha Agung.
      Bertarikh: 04 Jun 2018

      Delete
    7. Ramai yg tidak tahu bhw Anwarlah yg menjadi dalang utk melengah2kan semua rancangan PH di bawah Mahthir. Kita syak bhw Anwar telah berpakat dgn Najib dan Raja2 utk melambatkan tuduhan thp Najib. Kan Money is King?

      Delete
    8. Malaysiabaru.....ko kira tak 100hari ko....hahahaha....kalau kira pon terlingkup...tak kira lagi terlingkup....hahahah

      Delete
    9. Dulu Kejora Musibat mengotor laman web dgn 'pantatun sampah'.....!!

      Akhir2 ini malaysiabaru & lebai serabai nampak berlumba-lumba nak tonjolkan diri sebagai pelopor 'pantatsi/fantasi sampah'.....!!

      Delete
  3. Bagus lah Rule of Law di praktik di tingkat paling tinggi di negara ini. Mengikut Perlembagaan negara, undang undang yang tertinggi di negara ini.

    Sedih lah mereka yang mengharapkan Peguam Negara seorang Melayu, termasuk saya sendiri. Maka tidak perlu lah di ungkit lagi kerana isu itu sudah selesai.

    Kita lihat lah jika Peguam Negara bahru akan mempertahankan agama Islam yang tertera di Perkara 3 Perolembagaan negara ini. Demikian tinggi terletak perkara agama Islam itu membayangkan betapa mustahak nya perkara itu di negara in.

    Mempertahankan Islam oleh Peguam Negara termasuk menenntukan setiap kata kata dan tindakan sesiapa yang bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan itu di dakwa di mahkamah dengan tidak lewat dan tidak teragak agak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAQ: Menjawab Persoalan-Persoalan Mengenai Hutang Negara



      1. Berapa sebenarnya hutang negara kita? 1 Trillion ke 700 billion?

      Hutang negara kita sebenarnya adalah 686 Billion sahaja. Ia kira-kira 50.8 peratus daripada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar). KDNK ialah jumlah nilai barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh faktor pengeluaran dalam sesebuah negara dalam tempoh satu tahun. Ia merupakan satu cara untuk mengukur ekonomi nasional sesebuah negara.

      KDNK negara kita pula sekitar RM1,352.5 billion (1.3 Trillion) setiap tahun. Angka 1 trillion yang didapati itu adalah apabila hutang negara kita dicampurkan dengan hutang-hutang yang dijamin kerajaan dan hutang pajakan. (Contigent Liabilities dan PPP).

      PPP ialah bayaran pajakan untuk kerjasama projek awam dan swasta aka ppp (public private partnership) seperti projek-projek membuat sekolah, hostel ,jalanraya, balai polis, hospital dan sebagainya. Selain daripada kos membina, bayaran PPP juga termasuk dengan bayaran sewa dan penyelangaraan.

      Jadi, kalau anda tanya hutang negara kita ini berapa, kami lebih suka untuk ikut perkiraaan 686.8 Billion itu kerana ia merupakan perkiraan piawaian (standard) yang digunakan oleh semua kerajaan di dalam dunia.

      Perlu diketahui bahawa rizab antarabangsa negara berjumlah USD101.5 bilion (bersamaan dengan RM428.9 bilion) pada 31 Oktober 2017. Paras rizab ini memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali hutang luar negeri jangka pendek. Rizab negara kita antara yang tertinggi di dunia tau.

      2. Habis, yang PM dengan MOF baru kita gunakan angka 1 trillion tu bagaimana? Kerajaan terdahulu menyembunyikan ke angka 1 trillion ini?

      Sejujurnya kami tidak mengetahui kenapa Tun Mahathir menggunakan angka 1 trillion ini. Namun, sebenarnya kerajaan terdahulu juga menggunakan piawaian yang terpakai untuk mengira hutang negara. Bahkan pada zaman Tun M, piawaian yang lebih kurang sama terpakai di mana Contigent Liabilities+PPP/PFI tidak diambil kira seperti hari ini.

      Adapun sebenarnya angka seperti hutang jaminan kerajaan tidak pernah diketepikan dalam laporan kewangan negara. Kalau anda rujuk setiap penyata kewangan yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia, kedua-dua perkara tersebut masih lagi terselit pada laporan. Cuma pendefinisian kerajaan baru hari ini agak melawan arus dan kali pertama digunapakai di dunia sehinggakan angka hutang kita agak membelon.

      Rujuk gambar bagi menyokong jawapan kepada jawapan di soalan kedua.










      Untuk rujukan PPP boleh dapatkan disini: http://www.ukas.gov.my/en/senarai-projek-utama

      Penyata kewangan negara kita ini juga diteliti oleh agensi kewangan seperti Moody’s, S&P dan Fitch juga tahu butiran dan jumlah hutang yang dijamin kerajaan ini. Mereka memberikan rating yang tinggi bagi Malaysia (A3 A-, A-). Boleh lihat laporan di bawah juga.




      Jadi, tidak ada apa yang perlu dirisaukan. (penjelasan lebih lanjut akan diberikan pada soalan khusus berkaitan agensi kewangan pemberi rating ini).

      Delete
    2. 3. Ada tak negara yang berhutang lagi banyak dari Malaysia?

      Dengan sukacitanya ia terlalu banyak. Saya boleh berikan kepada anda lebih 79 buah negara miskin, membangun dan maju yang jauh lebih tinggi hutang negara mereka berbanding kita. Di bawah ialah angka-angka yang pernah dan sedang dicapai oleh negara maju yang lain. Data meletakkan peratusan hutang daripada KDNK mereka pada sekurang-kurangnya untuk bulan Julai 2017 ini.

      Japan – 234.7
      Greece – 181.6
      Lebanon – 161.5
      Italy – 132.5)
      Jamaica – 130.1
      Cabo Verde – 128.6
      Portugal – 126.2
      Eritrea- 119.8
      Singapore – 110.5
      Grenada – 110
      Barbados – 108.9
      Belgium – 106.7
      Cyprus – 104.6
      Mozambique – 100.3
      Spain – 99.6
      Canada – 98.8
      France – 96
      Egypt – 92.6
      Puerto Rico – 92.5
      United Kingdom – 92.2
      Yemen – 92.2
      Jordan – 90.6
      Sao Tome and Principe – 89.5
      Antigua and Barbuda – 89
      Croatia – 88.3
      European Union – 86.8
      Belize – 86.3
      Austria – 83.5
      Saint Kitts and Nevis – 83
      Slovenia – 81.8
      Iraq – 79
      Ukraine – 78.2
      Ireland – 77.9
      Sri Lanka – 77.1
      Saint Lucia – 77
      Morocco – 77
      Hungary – 75.1
      United States – 73.8
      Ghana – 73.7
      Brazil – 73.5
      Serbia – 72.9
      Maldives – 72.8
      Bahrain – 72
      Albania – 71
      Montenegro – 70.7
      Congo – 70
      Dominica – 70
      Pakistan – 69.8
      Kyrgyzstan – 69.5
      Sudan – 68.8
      Germany – 68.2
      Suriname – 67.8
      Saint Vincent and the Grenadines – 67
      Aruba – 67
      Mauritius – 66
      El Salvador – 64.9
      Bahamas – 64.4
      Finland – 63.6
      Togo – 63.3
      Israel – 63.2
      Uruguay – 62.8
      Malta – 62.6
      Costa Rica – 62.3
      Netherlands – 61.8
      Laos – 61.6
      Malawi – 61.2
      Belarus – 60.7
      Djibouti – 60.5
      United Arab Emirates – 60.3
      Mongolia – 60
      Seychelles – 59.1
      Tunisia – 59
      Syria – 57.5
      Angola – 57.4
      Zambia – 57.2
      Iceland – 56.5
      Mexico – 56.3
      Senegal – 55.6
      Qatar – 55.6

      4. Kita berhutang dengan siapa sebenarnya?

      Pecahan hutang kita semua adalah seperti berikut:

      – Pemilik Asing: RM186.3 bilion

      – KWSP: RM182.3 bilion

      – Institusi Perbankan: RM157.6 bilion

      – Syarikat Insurans: RM30.9 bilion

      – Lain-lain: RM30.4 bilion

      – KWAP: RM21.9 bilion

      – Institusi Kewangan Pembangunan: RM18.4 bilion

      – BNM: RM4.6 bilion

      – Institusi bukan kewangan: 0.67 Billion



      Carta berdasarkan peratusan pemilik hutang kerajaan.
      Kerajaan menerbitkan bon dalam pelbagai bentuk di antaranya bon yang mempunyai risiko rendah pelaburan seperti bil perbendaharaan, MGS (sekuriti kerajaan Malaysia) dan GII (Govenment Investment Issue). Bon-bon berisiko rendah ini mempunyai tempoh matang yang tersendiri, bermakna sepanjang tempoh matang ini, kerajaan perlu memberi servis faedah kepada pemegang-pemegang bon yang terdiri daripada badan institusi seperti EPF, KWAP, TH, PNB, institusi insurans dan institusi perbankan. Faedah yang diservis ini dikira sebagai hutang.

      Melalui servis faedah inilah, KWSP, TH, PNB membayar dividen, KWAP membayar wang pencen, institusi insurans membayar pampasan dan tanggungan polisi mereka manakala institutsi perbankan membayar pulangan faedah atau hibah simpanan kepada pelangggan mereka.

      Delete
    3. 5. Sekejap… bon itu apa sebenarnya?

      Bon merupakan akujanji hutang diterbitkan oleh kerajaan. Anda akan dikira sebagai pemberi pinjaman sekiranya membeli atau melabur dalam bon manakala kerajaan adalah peminjam kepada anda.

      Biasanya kerajaan menerbitkan bon untuk biaya perbelanjaan pembangunan serta mahu memiliki bajet yang seimbang. Harga bon dipengaruhi pelbagai faktor seperti faedah, inflasi, tarikh matang dan kualiti kredit. Ramai memilih untuk melabur dalam bon kerana faedah yang ditawarkan.

      Antaranya ialah bon lebih rendah risiko berbanding saham serta menawarkan pulangan dalam bentuk faedah berkala yang tetap serta membolehkan pelabur mengekalkan wang pokoknya.

      Sebagai balasan, kerajaan akan membayar faedah tetap (dikenali sebagai kadar kupon) bagi sepanjang tempoh pinjaman dan memulangkan jumlah pokok yang dipinjam apabila bon mencapai tempoh matang. Pemilik utama bon di Malaysia ialah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dana pencen, syarikat insurans dan institusi kewangan lain.

      6. Saya ada nampak yang kualiti kredit pada penjelasan kepada soalan sebelumnya. Apakah kualiti kredit ini berkaitan dengan agensi kewangan yang memberi rating pada ekonomi dunia?

      Yang membaca pun tentu dah faham bagaimana kerajaan menerbitkan bon untuk berhutang serta bagaimana sebuah bon itu berfungsi. Sekarang apa kaitan kredit rating yang diberikan oleh agensi kewangan seperti Moody’s, S&P dan Fitch dengan hutang negara? Tadi kita tahu bahawa harga bon itu dipengaruhi oleh faedah dan kualiti kredit.

      3 agensi kewangan yang disebut merupakan agensi kewangan terbesar di dunia dan di mana pelabur menggunakan kredit yang diberi mereka untuk melabur ke dalam sebuah negara. Mereka menilai sebuah kewangan negara berdasarkan data ekonomi dan kewangan negara (Quantitative measure) dan juga keamanan dan kestabilan politik sesebuah negara (Qualitative measure).

      Faedah yang dibayar dalam bentuk kadar kupon akan menjadi rendah apabila kredit rating adalah tinggi. Faedah yang diperoleh oleh mereka akan tinggi berdasarkan kredit yang rendah Ia juga memberi gambaran kepada pelabur bahawa tentang risiko yang akan dihadapi oleh mereka.

      Semakin tinggi rating daripada tiga agensi kewangan ini, semakin rendah risiko pelaburan. Pelabur akan memilih negara yang mempunyai rating tinggi kerana kebiasannya pelabor bon tidak gemar pada pelaburan berisiko tinggi. Rendahnya kredit rating akan menyebabkan kadar faedah bon akan bertambah di mana secara tidak langsung akan menyebabkan kos untuk membayar hutang meningkat.

      Untuk rekod bagi kawasan Asia Tenggara, kita hanya di belakang Singapura sahaja dalam kredit rating yang diberikan ke atas negara kita.

      Apa yang kita tidak mahu ialah rating ke atas ekonomi kita jatuh memandangkan kerajaan baru sahaja memansuhkan salah satu sumber pendapatan negara iaitu GST berjumlah 40 billion setahun. Kenyataan kerajaan mengenai hutang negara berdasarkan pengiraan baru luar dari piawaian dunia juga merisaukan memberi kesan kepada kredit rating kewangan kita.

      Apa-apa pun, di bawah ialah data kredit rating di bawah:

      Malaysia:

      Standard & Poor : A-
      Moody’s : A3
      Fitch : A-

      Indonesia :

      Standard & Poor : BB+
      Moody’s : Baa3
      Fitch : BBB-

      Singapura :

      Standard & Poor : AAA
      Moody’s : Aaa
      Fitch : AAA

      Thailand :

      Standard & Poor : BBB+
      Moody’s : Baa1
      Fitch : BBB

      Greece yang pernah bankrap:

      Standard & Poor : B-
      Moody’s : C
      Fitch : CCC

      Kemudian rujuk carta di bawah untuk memahami di mana tahap ekonomi kita.

      Delete
    4. Ya, menurut ketiga-tiga agensi kewangan ini, ekonomi dan kewangan negara tidak ada masalah berkenaan hutang negara kita. Bahkan, kita masih mampu menarik pelabur-pelabur dari seluruh dunia untuk membeli bon dengan kita. Kebanyakan agensi kewangan di atas meletakkan negara kita pada kedudukan yang sama taraf “High Grade” dan juga “Upper Medium Grade” berbanding kebanyakan negara di Asia Tenggara.

      Sebab itu kalau anda perasan, hutang negara Indonesia rendah (33.1%) sahaja daripada KDNK mereka kerana rating yang diberikan kepada mereka rendah, dan pelabur tidak berani untuk melabur di negara mereka dan membeli bon terbitan mereka kerana risiko yang lebih tinggi.

      Dalam masa yang sama, walaupun Singapura memiliki hutang 110.5% daripada KDNK mereka, namun rating yang diberi oleh ketiga-tiga agensi kewangan ini menunjukkan betapa ekonomi Singapura di tahap “Prime.” Pelabur tentunya akan memilih negara seperti Singapura untuk membeli bon-bon terbitan mereka.

      7. Kenapa Greece boleh bankrap kalau kita kata hutang negara tak berbahaya?

      Kes Greece ini adalah sangat unik. Greece tidak punya kuasa untuk mencetak wang tersediri kerana merupakan sebahagian daripada European Union. Kredit rating yang diberikan oleh tiga agensi kewangan kepada Greece pun agak rendah memandangkan mereka pernah terlibat dengan penipuan data kerana menipu untuk masuk ke dalam EU pada tahun 2002.

      Hutang negara seperti Greece sebahagian besar hutangnya dengan negara atau agensi luar. Penganjuran olimpik juga merupakan bom jangka kepada ekonomi Greece kerana belanja yang amat besar untuk menguruskannya.

      Bermula pada tahun 2009, pada ketika krisis ekonomi sedang melanda dunia, Greece merupakan antara kerajaan terkena impaknya. Makanya, kerajaan Greece cuba menjalankan langkah penjimatan seperti menaikkan GST, memperkenalkan cukai rokok dan alkohol, peningkatan harga gas, pembekuan pencen dan had maksima bagi gaji kakitangan awam, dan ia telah menimbulkan kemarahan orang ramai.

      Greece juga telah memohon pakej bantuan kewangan kecemasan yang melibatkan penyertaan European Union, European Central Bank (ECB) dan International Monetary Fund (IMF). Selepas itu adalah rentetan-rentetan pinjaman dan bailout dari luar negara dan kegagalan untuk membayarnya yang telah menyebabkan Greece mengalami bankrapsi.

      Untuk rekod, hutang Greece pernah mencapai lebih 70 peratus melibatkan Hutang Luar Negara. 60 peratus sahaja daripada hutang mereka adalah dengan negara-negara Euro (Eurozone) yang berjumlah sekitar €141.8 billion, 10 peratus daripadanya ialah dengan IMF dan juga 6 peratus dengan European Central Bank. Selebihnya barulah melibatkan agensi dan bank dalam negara.

      8. Kenapa Jepun boleh memiliki hutang mencecah 200% KDNK tapi masih tak bankrap?

      Kerana hutang Jepun adalah terdiri daripada bond-bond yang diterbitkan oleh kerajaan kepada pelabur selain hutang dengan bank-bank dan institut tempatan. Kiranya hutang Jepun adalah hutang rakyatnya.

      9. Macam mana agaknya negara bankrap?

      Negara bankrap tidak seperti isi rumah bankrap. Kalau sebuah negara bankrap, ia bukanlah melibatkan operasi merampas harta atau aset-aset dalam sebuah negara. Sebaliknya ia akan melibatkan pengumuman seperti sebuah negara default tidak mampu membayar hutang oleh badan kewangan tertentu. Selepas itu, apa yang akan berlaku? Sebuah negara harus berunding semula dengan para pemegang bon-bon tentang syarat-syarat baru untuk membolehkan wang aliran masuk ke dalam sebuah negara.

      Untuk rekod, negara seperti Argentina dahulu pernah bankrap pada tahun 2002. Jadi, apa yang berlaku kepada Argentina? Mata wang runtuh, pelabur lari dari negara, syarikat-syarikat dan agensi kerajaan tidak dapat berfungsi, stok makanan kehabisan, serta rusuhan-rusuhan yang membawa kepada darurat. Ini berlaku apabila aliran kewangan tiba-tiba berhenti dalam sebuah negara apabila sebuah negara menjadi default membayar hutang mereka.

      Delete
    5. 10. Kita ada hutang. Apa rakyat perlu buat?

      Mengikut definisi baru hutang dan liabiliti kerajaan, PTPTN yang merupakan contigent liability aka hutang jaminan kerajaan adalah sebahagian dari 1.08 trillion. Maka bayarlah. Jadi rakyat bertanggungjawab.

      Apabila rakyat menangguhkan pembayaran, ia juga membawa maksud rakyat menambahkan hutang negara. Seterusnya, rakyat juga harus membayar cukai, tidak lari daripadanya. Rakyat juga seharusnya memberikan sokongan kepada kerajaan menarik balik janji untuk memberi penangguhan bayaran PTPTN bagi mereka yang berpendapatan RM 4000 ke atas.

      11. Kita ada hutang. Apa kerajaan perlu buat?

      Memastikan kita mampu membayar hutang para pelabur apabila tempoh matang bon sudah tiba berserta dengan faedah-faedahnya. Seterusnya, kerajaan perlu berterusan memberikan keyakinan kepada pelabur untuk terus membeli bon negara dan melabur ke dalam negara. Akhir sekali, kerajaan juga boleh menguruskan negara dengan baik demi mendapat kredit tinggi daripada agensi kewangan. Cadangan kami adalah dengan menghapuskan manifesto penangguhan PTPTN sebagai permulaan kepada operasi berjimat cermat hutang negara.

      12. Bagaimanakah nak melangsaikan semua hutang menjadikannya sifar?

      Sebuah kerajaan bukanlah matlamatnya untuk mencapai hutang sifar seperti isi rumah. Ini kerana terdapat hutang negara yang merupakan aset kerajaan swasta. Apabila menjadikan hutang negara sifar, ia bermaksud agensi-agensi dan syarikat swasta di Malaysia tidak mempunyai cashflow. Bahkan kalau hutang turun mendadak, terdapat sekolah ekonomi seperti Keynesian berpendapat akan menyumbangkan sebuah negara ke krisis kewangan.

      Ia juga memberikan gambaran seolah-olah keadaan kewangan negara kita sangat teruk sehingga tidak ada yang mahu membeli bon terbitan negara. Ia juga memberitahu bahawa tiada rakyat Malaysia yang menyimpan dalam bank, KWSP, dan pelbagai lagi. Pendek kata, ia memberitahu kita bahawa tiada aktiviti ekonomi berlaku dalam negara.

      Lagipun terdapat negara yang mempunyai hutang lebih rendah daripada negara kita, tetapi keadaan ekonomi mereka jauh lebih teruk berbanding Malaysia. Hutang negara seperti Afghanistan dan Bangladesh, peratusannya adalah lebih rendah dari Malaysia. Afghanistan mencatatkan hanya 7% daripada KDNK mereka manakala Bangladesh ialah 27.1% daripada KDNK mereka.

      Ini bermaksud hutang rendah bukanlah indikator sebuah negara maju ekonomi terbaik. Kesimpulan paling ringkas ialah, dalam sistem ekonomi di Malaysia, no debt bermaksud no growth.

      13. Apa rekod sejarah hutang kita?

      Kita tidak pernah default dalam membayar hutang. Tetapi hutang negara kita pernah cecah 103.4% di bawah pemerintahan Tun Mahathir pada tahun 1986. Hutang kita hari ini adalah sekitar 50.8 % daripada KDNK, kira-kira separuh daripada angka 103.4%. Angka pada tahun 1986 merupakan yang tertinggi dalam sejarah Malaysia setakat ini. Kalau diambil sekalipun angka 1 trillion yang digembar-gemburkan pun, ia sekadar sekitar 80 peratus daripada KDNK negara kita sekarang.

      14. Macam mana nak baca nilai angka hutang negara?

      Kita tidak boleh melihat pada angkanya sahaja tetapi harus dilihat pada peratusan daripada KDNK. Sebagai contoh angka 686 Billion itu harus dilihat pada peratusan ia mewakili pendapatan negara. Analoginya, A mempunyai hutang setinggi RM 7, 000 manakala B pula berhutang setinggi RM 3000. Namun, pendapatan A mencecah RM 14, 000 manakala pendapatan B pula sekadar RM 3500. Tentulah keadaan kewangan A lebih baik berbanding B. Ini menunjukkan angka sahaja tidak cukup dalam menilai sebuah hutang negara. Angka hutang bukanlah ‘absolute’ tetapi ‘relative’, bergantung kepada beberapa faktor lagi selain dikira peratusannya daripada pendapatan negara.

      Delete
    6. 15. Kenapa nak membenci Tabung Harapan? Ia satu inisiatif patriotik untuk rakyat.

      Perbuatan menderma wang kepada negara dan kerajaan adalah sebuah sifat patriotik. Ia boleh disamakan dengan sikap rakyat Korea Selatan yang meminjamkan wang dan barang kemas kepada kerajaan mereka ketika krisis kewangan 1997 dahulu. Tetapi malangnya situasinya tidak sama antara Malaysia dan Korea Selatan sekarang apabila bentuk hutang yang diperkatakan juga berbeza.

      Malaysia tidak terikat pada hutang dengan agensi kewangan asing seperti IMF, sebaliknya kebanyakan hutang dalam bentuk bon dan setiap bon terdapat tempoh matang untuk dilunaskan bayarannya. IMF pula memberi pinjaman berbentuk mata wang kepada Korea Selatan untuk menyelamatkan negara mereka ketika krisis kewangan dahulu.

      Justeru, kami berpendapat bahawa adalah tidak pratikal kewujudan Tabung Harapan ini berbanding langkah-langkah penjimatan kerajaan yang lain. Sebenarnya terdapat pelbagai cara untuk membayar bon.

      Sebagai contoh, kerajaan boleh sahaja menerbitkan bon yang lain semata-mata mahu membayar bon yang sudah tamat tempoh. Hanya perlu membayar faedah sahaja. Kitaran ini boleh berterusan sehinggalah kiamat kerana hayat kerajaan itu adalah berbeza dengan hayat isi rumah.

      16. Berapa kadar nilai hutang yang ideal?

      Negara Malaysia meletakkan bahawa hutang kerajaan tidak boleh melebihi 55% daripada KDNK . Walaubagaimanapon 55% yang dimaksudkan adalah merujuk kepada MGS , GII dan Islamic treasury Bills sahaja bukan jumlah keseluruhan hutang negara. Boleh rujuk Govt Funding Act 1983 dan Loan (Local) Amended Act 2005. Untuk hutang luar amaun maksima yang dibenarkan ialah RM35 billion boleh rujuk External Loan Act 1963 .

      17. Kenapa nak berhutang? Kita kan jana pendapatan sendiri. Gunalah hasil kita.

      Hutang juga adalah bentuk pendapatan kerajaan sebenarnya disamping kebergantungan pada cukai, perdagangan, pasaran saham dan juga hasil bumi. Adalah sebuah kerajaan yang bagus apabila mampu untuk mempelbagaikan sumber pendapatannya.

      Lihatlah apa yang berlaku pada Venezuela yang terlalu bergantung pada hasil minyak semata-mata demi membayar subsidi dan ketirisan yang berlaku, akhirnya membawa negara mereka ke hyperinlfasi yang terlalu tinggi.

      Helmi Effendy
      https://www.thepatriots.asia/faq-menjawab-persoalan-persoalan-mengenai-hutang-negara/

      Delete
    7. Dulu Kejora Musibat mengotor laman web dgn 'pantatun sampah'.....!!

      Akhir2 ini malaysiabaru & lebai serabai nampak berlumba-lumba nak tonjolkan diri sebagai pelopor 'pantatsi/fantasi sampah'.....!!

      Delete
  4. semua kerana Amwar


    yg memgjadap agong


    kalau harapkan madey tua separa myanyok


    habis jahanam

    politik.negara


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu amat biadap dan tidak sopan menuduh Tun Mahathir "separa nyanyok".

      Mengapa kah kamu buat begitu? Jika kamu tidak di bimbing dan di ajar adab sopan emak bapak di masa kecil, kamu sepatut nya dapat tahu adab dan sopan di sekolah dan bila bercampur dengan rakyat lain di masa dewasa.

      Ada kah sebab kamu tidak bercampur dengan rakyat yang beradab dan bersopan? Atau pemikiran kamu tidak siuman? Jika demikian, kamu seharus nya pergi jumpa doktor sakit jiwa atau psychiatrist.

      Saya lihat kamu selalu buat begitu. Saya nasihatkan kamu mendapatkan rawatan doktor sakit jiwa itu. Bagus untuk kamu dan bagus untuk pembaca di sini. Dan boleh mengelakkan kamu di dakwa Peguam Negara bahru ke mahkamah jika di anggap mencela watak peribadi Perdana Menteri negara ini.

      Delete
    2. wah wah ABCA baca abc pun tak betul ABDA

      madey sendiri arah POLIS JGN DAKWA BUDAK YG HINA DIA

      KAU yg abcda ni lebih lebih pulak

      tak habis habis dgn terma methodology scientific phsycology hospital.medical kau tuuu...mcm burit makau bila bercakap

      lebih kuah dari sudu

      nak larang org komen cerca ketua party munge 13 ciput kerusi kau tuuu

      sebut betul sikit budam phsyco

      ABCD

      bukan

      ABDA

      Delete


    3. 14may 2018

      astro awani

      Tun Mahathir tersasul ketika memgumkan jawata kabinet ketua party PH. Selepas di sebut Nama Mat sabu Mahathir lupa (nyanyok) nak sebut jawatan Mat sabu Mennteri Pertahana. Langsung dia terjah nama Mahaidin Mnteri dlm negeri..

      tersasul atau nyanyuk atau bulldozer

      (semua ada laaaaaa ) nasib baik org kata SEPARA nyanyuk bukan 100% nyanyuk !!!

      abcd BUKAN abda !! tau

      Delete
    4. Sdr abda,

      Telah beberapa orang menegur si Malaysiabaru ini dengan bahasanya yang kurang sopan. Saudara adalah yang terbaru.

      Melihatkan keadaannya saya kira semua teguran itu hanya ibarat mencurah air di daun keladi.

      Delete
    5. Kepala hotak ko malaysiabaru.

      Aku tonton sepenuh nya link yg ko beri tuh. Berkenaan sidang akhbar Tun Mahathir. Takda pun sebut Mat Sabu. Atau dia lupa atau nyanyuk.

      Ko MEMBOHONG. Bohong bulat bulat. Kepala Bapak ko.

      Memang ko kepala tak betul. Sejak sabelom Pru14 hingga sekarang. Ko punya pendirian bertukar kiri kanan, utara selatan. Cakap tak betul, ramalan menang kerusi mcm tahi ayam. Mencarut, mulut celupar.

      Bila ko nak pigi jumpa doktor pakar?

      Delete
    6. John Doe, tak kira mencurah aiir ke tak.

      Penting nya, sebat, belasah, balon, tibai dia tiap kali dia keluar gitu.

      Delete
    7. Dulu Kejora Musibat mengotor laman web dgn 'pantatun sampah'.....!!

      Akhir2 ini malaysiabaru & lebai serabai nampak berlumba-lumba nak tonjolkan diri sebagai pelopor 'pantatsi/fantasi sampah'.....!!

      Delete
    8. Kejora Jahanam ni bkn seumpama mencurah air ke daun kealdi, tapi umpama mencurah air sebaldi dlm lubang jamban, tahiknya masih berbau, dan lobang jamban masih ada saki baki tahik yg ditinggalkan. Pengotor la kau Kejora. tak usahlah kau mengotori laman bicara Tuan Budin ni...pergi lah berak kat blog2 lain pulak ye

      Delete
  5. Perbezaan pendapat sentiasa berlaku di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Perlu di benarkan mana mana pihak mengeluarkan suara demi kepentingan mempertahankan konsep konsep demokrasi.

    Asalkan tidak melanggar undang undang. Menteri Gobin Singh Deo telah istiharkan Akta Berita Palsu akan di bubar dalam 2-3 bulan ini. Bermakna kurang lah sekatan hak bersuara di negara ini.

    Amat rumit masalah negara berbilang bangsa saperti Malaysia ini. Keadaan yang telah di lakukan British kolonial. Namun demikian kita perlu menerima nya dan mengurangkan timbul nya isu isu berkaitan bangsa.

    Kita mesti sentiasa berpandukan kapada Perlembagaan negara. Agama Islam di Perkara 3, Bahasa Melayu di Perkara 152, kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di Perkara 153 ada lah di antara yang amat penting Peguam Negara mesti awasi dalam menjalankan tugas nya.

    Tiap tiap Perkara itu ada hak dan kepentingan bukan Melayu di terangkan juga. Agama lain boleh di praktikkan, bahasa ibunda boleh di gunakan selain dari yang berkaitan urusan resmi, hak kerakyatan bukan Melayu juga di pertahankan di Perkara Perkara itu di dalam Perlembagaan.

    Maju lah Malaysia dan Kerajaan PH ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru ko nak cakap boleh ada perbezaan pendapat



      hari tu bukan main ko tala.KAMI.


      hak ptuiiih budak baru na belajar ABC tadika permata boROSMAH niii

      Delete
    2. Ko di balon sebab bahasa.

      Bukan sebab kebebasan berkata.

      Itu pun tak tahu ke?

      Bila nak jumpa doktor sakit jiwa?

      Delete
    3. GST - Rakyat “kena kencing” lagi!!



      Waktu ada GST 6% harga Sunstar Sweet Corn Cream ialah RM4.39 tapi bila kerajaan PAKATAN HARAPAN mengistiharkan GST 0% harga menjadi RM4.69. Belum masuk SST 10% lagi ni..Dah masuk nanti berapa pulak kena... kah kah kah kah kah.. Hancing..Kena kencing lagi..

      Ramai netizen membuat komen di serata Malaysia GST hanya permainan politik semata-mata. Kerajaan bukan nak rugi 42 billion.



      Hampir seluruh Malaysia harga barang menjadi lebih malah dengan GST %. Pelik tapi itu hakikatnya.






      Ini satu lagi yang ditunjukkan oleh netizen.




      "1st day tanpa GST..... HANCINGGGG!!!!" komen di facebook.



      Paling tidak pun harga sama. Tak ada apa-apa manafaat kata mereka.

      Kalau kerajaan PAKATAN HARAPAN tak boleh kawal perkara ini, rasa tak ada apa beza antara PH dengan BN.

      Delete
    4. Keyakinan Pelabur Terhadap Malaysia Kini Amat Rendah



      MERUDUM… MIDF Research menjangkakan keyakinan perniagaan terhadap prospek ekonomi Malaysia untuk tempoh tiga hingga enam bulan akan datang adalah kekal di paras cukup rendah.

      Ia memang sudah diramal pelbagai pihak di tengah-tengah perubahan dasar dan rancangan pembaharuan yang dibuat rejim baharu kerajaan Pakatan Harapan (PH) setelah menang Pilihan Raya Umum (PRU) pada 9 Mei lalu.

      Dalam nota kajiannya hari ini, firma penganalisis ekonomi itu berkata, kajian semula terhadap projek infrastruktur mega dan pembatalan drastik projek Kereta api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) akan ada kesan signifikan.

      “Ini melibatkan keyakinan perniagaan secara keseluruhan dan juga aliran pelaburan masuk. Kami meramalkan keyakinan perniagaan akan kembali kukuh pada suku ketiga 2018 apabila Bajet 2019 dibentangkan pada 18 Oktober.

      “Juga diikuti dengan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11: Arah Baharu 2018-2020 menjelang akhir tahun seperti mana yang pernah disebut sendiri oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali.

      “Beliau ada berkata bahawa hala tuju ekonomi baharu akan memberi tumpuan kepada pasaran bebas dan mesra pelabur serta memastikan ekonomi kemanusiaan (humanitarian economy),” kata­ kenyataan MIDF Research.

      Firma itu berkata, pres­tasi perniagaan keseluruhan dijangka terus berada dalam kadar sederhana memandangkan keyakinan perniagaan berada pada paras 7.8 peratus, paling perlahan dalam tempoh tiga suku berturut-turut.

      Menurut Kaji Selidik Kecen­de­rungan Perniagaan, situasi tersebut adalah disebabkan faktor PRU ke-14 yang disifatkan sebagai paling kontroversi sehingga menyaksikan indeks Bursa Malaysia jatuh selama dua minggu.

      Ketidaktentuan politik itu diburukkan lagi dengan isu kos sara hidup semakin meningkat dan dakwaan kerajaan PH kononnya ada skandal rasuah membabitkan pemimpin politik terdahulu dari pentadbiran Barisan Nasional (BN).

      “Keyakinan perniagaan dalam sektor pembinaan jatuh ke paras negatif 24.8 peratus pasca PRU ke-14. Ia sangat berhubung kait dengan situasi politik kerana melibatkan pelaburan besar kerajaan dalam projek infrastruktur mega.

      “Kita boleh jangkakan sektor ini kekal lembap susulan peng­umuman pihak kerajaan PH yang secara tiba-tiba sahaja bertindak membatalkan projek HSR dan Transit Aliran Massa (MRT) laluan 3,” kata kenyataan firma tersebut.

      Dalam pada itu, pihak MIDF Research berkata bahawa keyakinan komuniti perniagaan dalam sektor pembuatan pula diramal menca­tatkan rekod paling tinggi ketika suku ke­dua 2018 berakhir Jun iaitu pada kadar 19.7 peratus.

      Ujarnya, di sebalik faktor perang perdagangan global, permintaan antarabangsa yang mantap dan harga komoditi semakin meningkat mungkin dapat menambah sokongan bagi sektor ini untuk terus mencatatkan peningkatan.

      “Di samping itu, peningkatan dalam aktiviti eksport semula kemungkinan boleh meningkatkan kembali prestasi perdagangan luar dan kegiatan pembuatan di Malaysia,” ujarnya. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      Delete
    5. Proksi Mahathir yang hangus berbillion duit rakyat kini dapat projek RM30 billion




      Belum 100 hari Mahathir jadi PM, kroni / proksinya kembali mendapat projek RM30 bil

      1. Sudah dikatakan Mahathir yang sangat licik kembali demi keluarga, anak - anaknya serta kroni dan proksinyanamun manusia licik ini sangat cekap mencipta persepsi dan kini dalam tempoh 12 bulan ini semua yang keluar dari mulut Mahathir akan didengar sebagai lagu yang lunak yang tidak sama sekali boleh dibantah. Tidak perlu menunggu lama 1 Jun kroni lamanya yang menjadi sebahagian punca jahanam wang rakyat sekitar 1998. Berbilion wang rakyat terpaksa dijahanamkan untuk bail out projek Ekran Berhad milik Tan Sri Ting Pek Kiing.

      2. Pada 12 Disember 1999 jam 12.22 tengahari Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat laporan polis yang menyebut dengan terperinci mengenai salah guna kuasa Mahathir, Daim, Ling Leong Sik berkaitan jahanamnya berbilion wang rakyat untuk bail out projek Bakun yang gagal, projek tanpa tender yang diberikan kepada Ekran Berhad milik kawan Mahathir iaitu Pek Kiing. Laporan ini antara jenayah besar dan penting Mahathir dan laporan Anwar buat ketika dalam Anwar dizalimi dalam tahanan regim Mahathir ketika itu. Serentak dengan laporan itu tersebar dan terdedah juga beberapa keping surat antara Ekran (Pek Kiing) dengan Daim juga Mahathir. Ketika itu saya juga antara webmaster terlibat turut menerima salinan untuk disebarkan. klik sini untuk butiran laporan polis Anwar yang masih saya simpan.



      3. Namun semua tidak diambil tindakan , ia terus disenyapkan serentak seperti pendedahan berbilion wang rakyat dirompak Mahathir, kroni dan proksinya. Semua agensi termasuk mahkamah dicengkam hebat oleh kuku besi diktator selaku Perdana Menteri ke 4. Malah siapa berani bercakap dari dibuang kerja, ditangkap malah dipenjara tanpa bicara (ISA) dengan tuduhan palsu iaitu mengumpul senjata dan bom untuk membuat huru hara.

      4. Tidak perlu menunggu lama belum 100 hari lagi pasukan Mahathir sudah menunjukkan belang. 1 Jun 2018 individu yang dibail out berbilion menjahanamkan wang rakyat muncul lagi. Ting Pek Kiing dapat projek tambak laut untuk pembangunan mewah bernilai RM30 billion. Apa kelayakan Pek Kiing ? Berapa pula wang rakyat akan jahanam untuk bail out projek ini lepas gagal nanti ? Projek ini katanya akan dapat dana dari luar adakah dana luar sebelum ini dikatakan penjajahan bentuk baru ? Bagaimana dengan kesan alam sekitar ? kesan impak sosial setempat ? adakah semua akan hancur diketepikan seperti projek Bakun juga ?

      5. Ingat.... Ingat... ingat .... 1. Empangan Bakun , antara kontrak (projek) Mahathir bagi pada kroni / proksinya Tan Sri Ting Pek Khiing bernilai hampir RM21 bilion (termasuk 650km kabel dasar laut )....tanpa tender ! Ingat Ekran syarikat Pek King tak pernah buat empangan pun.

      Delete
  6. aku tak sabar nak tengok RODA P
    BERPUSING


    APABILA MADEY TERSEMBAM ATAS BUMI bersama sama pemegang rahsia HENCHMANnya Diam kaki Dubur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan bermimpi. Ia tak akan berlaku.

      Delete
    2. Apa makna nya ko kata "HENCHMANnya Diam kaki Dubur"?

      Ko maknakan kaki masuk jubo ko?

      Kena terajang di belakang ko?

      Bila nak jumpa doktor sakit jiwa?

      Delete
  7. Keadilan semestinya ditegakkan walau di bumi mana kita berpijak.....

    ReplyDelete
  8. Hamba sebenarnye sayangkan PH...nak tumbangkan umno bukan mudah..nak musnahkan amat senang...sekali petik semuanye hancur...tumbangnye umno dan bn kerana kerjasama 4 parti gabongan yg dapat sokongan besar pengundi atas pagar..pengundi umno amat sedikit beralih kpd bersatu..bukti umno dapat 54 kerusi..

    Jadi kita jangan biarkan PH dipecahbelahkan oleh umno...hamba percaya dlm bersatu masih wujud jarum umno sebagaimana bersatu di sabotaj oleh armada dan ejen2 umno yg sentiasa umum kluar parti..

    Marilah pertahankan PH dan sentiasa sokong tun dan anwar dengan serang balas jarum2 unno yg wujud selepas pru..seblm pru mereka semua diam..selepas pru mereka muncul kunun sokong tun..

    ReplyDelete
  9. Admin shahbudin nampak dlm entry kali ni tak nak bagi kredit kpd usaha anwar selamatkan air muka PH dan tun...

    Hakikatnye kriss tahun 1988 tun ade majoriti 2/3 jadi boleh kalahkan istana dengan kekuatan 2/3...hikmah tuhan kali ni PH bimbingan tun hanye menang simple majoriti...

    Tun perlukan kerjasama seseorang...jadi mintak penyokong tun jangan suka berburuk sangka dan hormati jugak anwar dan pimpinan PKR..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pundek ni CAP MUNGE

      BUDIN KAU NGAKU SKRG KAU DAN KADIR MASIN


      DI BAYAR GAJI OLEH


      TUN DIAM ???!!!


      NAK AKU TUNJUK BUKTI ???

      Delete
    2. Tak habis2 nuduh tanpa bukti.

      Bila ko nak jumpa doktor sakit jiwa?

      Delete
  10. Anuar tak dapat jumpa Agong pun.Dia tak ada dirumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong kasi bukti atau link kpd apa yang ko ckp tuh.

      Delete
  11. Sahabudin kata2 kesat & kurang ajar/sopan kepada TM & Nuar tak sepatutnya engkau lepaskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini MALAYSIABARU LA ngoook!!


      ko ni berambuss balik umno yg kalah laaa tuuu

      JOM RAIKN PERBEZAAN PEMDAPAT - NUAT

      Delete
    2. MALAYSIABARU tidak menggalakkan cakap mulut celupar. Mcm ko buat.

      Bila nak jumpa doktor sakit jiwa?

      Delete
  12. Anwar jumpa Agong psal Tun M yg arahkan. Anwar dr dulu lagi lau psal perundingan mmg dia pakar...Tun M sedar kbolehan Anwar ni, sbb tu kluar nya Anwar dr penjara telah myenangkan urusan Tun M..so di hrp episode ni dpt mghentikan apa jua prasangka buruk thdp kesetian Anwar Pada Tun.Jgn nk adu domba kn lagi, hakikat nya Anwar adalah orang kanan Tun. Anwar suka camtu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan pandangan ini.

      Sejarah menunjukkan DSAI akan berada di dalam 'golongan yang menang' hanya apabila ia berada di dalam kumpulan yang diketuai oleh Tun M.

      Dia pernah menentang Tun M di dalam dan di luar UMNO dan kekal di dalam kekalahan.

      Saya percaya Anwar sendiri telah menyedari perkara ini.

      Malah di dalam isu pelantikan Peguam Negara ini pun Anwar kelihatan mendapat kredit ketika ia berada di dalam pasukan Tun M.

      Secara peribadi saya berharap Anwar kekal di dalam pendirian untuk bersama Tun M, sekalipun bersama Tun M ia hanya berstatus pembantu disebabkan sekiranya ia memilih untuk menentang Tun M ia (Anwar) pasti akan tewas.

      Delete
    2. Bro John Doe..sekadar peringatan...jangan perlecehkan anwaar dan terlalu besarkan tun....jika berlaku perpecahan PH ditaqdirkan PKR bersama umno,anwar cukup kerusi tubuhkan kerajaan....tun tewas tersungkur...semua manusia ada kelemahan..

      Delete
    3. Sdr KBB,

      Saya tidak memperkecilkan Anwar mahupun membesarkan Tun M.

      Setiap tulisan saya tentang perkara ini adalah reaksi kepada orang-orang yang memperkecilkan Tun M dan membesarkan Anwar.

      Saya hanya memberikan fakta sejarah yang tak boleh diubah supaya mereka ini boleh melihat fakta yang telah terbukti.

      Seperti sdr, saya juga berharap Anwar kekal dalam PH, cuma perbezaan kita ialah saya melihat kekal Anwar di dalam PH bukan setakat untuk kebaikan Tun semata-mata malah lebih lagi untuk kebaikan Anwar sendiri.

      Ikhlas cakap demi kebaikan Anwar saya berharap Anwar kekal bersama Tun M.

      Apabila membaca sesuatu kejadian jangan lupa hakikat bahawa kejadian2 itu disusun oleh Allah swt sendiri dan bukan semata-mata perbuatan tangan manusia.

      Delete
    4. Setuju. Ini brp takeaways tambahan:

      1. PM TDM kemas on top, in control. Hanya ulasan ringkas, kita selesai ikut perlembagaan. TN93 world class, tiada bandingan

      2. DSAI partner TDM main peranan dibelakang tabir, taktik good cop bad cop. Komitment beliau 100% kpd formula politik dgn TDM dlm kerangka PH. Keraguan hanya kpd mereka2 yg ada isu peribadi dgn DSAI tapi tolak memahami PH ada balance of power tersendiri.

      3. Sarawak Report scoop, tangan ghaib Najib dan Jho Lo yalah Lawyer Cecil Abraham yg bemain jarum dan membiakkan harapan klepto utk ganti Afandi dgn Afandi II. Desperate men went for desperate actions.

      4. Harapan mengunung macai2 klepto yg dendang isu2 basi spt sebelum PRU, zap KO lagi 2-0. Terkucil lagi pakar fitnah Lokman atau strategis ugama bertopeng kan Umno totok, lantikan politik JAKIM, KP Iksim. Lepas ni, SRC, 1MDB, wang gubahan Pavilion, Felda, ECRL, PFI, Umno declare tak sah, Altantuya... semua datang kencang. Mungkin tak terkira sedozen kosong.

      Sudah sampai masa, geng2 kopi pes tumpu kpd World Cup pulak?

      Delete
  13. projek kami dah steady

    yg kami mulakan selepas PRU14


    umno + pas + raja raja

    nak menjadi

    TAPI ANUAT KACAU DAUN !!


    weii nuat apekehal ko jadi machai kuli hamba Firaun tu hah ?

    ko nak buktikan Madey org tua tak nyanyuk ker?masih larat buat kerja walau byk silap takde pengaruh langsung

    dulu 1992-1998 ko tulung madey dan Diam ... apa ko dapat ???


    merempat kau di pisah anak dan bini

    kau tak serik nuat??

    Arwah Tok Guru kata JANGAN MASYUK LOBANG SAMA LAGI SEKALI ??


    ko nak kena yer Nuat ???

    madey dah tak larat kau kipas suruh dia STAY ON JADI PM

    gst yg zeti kata patut tangguh dulu MADEY bulldizer secara sembrono arah LGE tokong cancel 1june ????

    bodo kau Nuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuat ko maksudkan Nuor = Anwar?

      Ko sokong siapa sabenar nya? Tak sokong sesiapa, ha nya jadi anarkis, hentam kiri hentam kanan, utara selatan?

      Bila ko nak jumpa doktor sakit jiwa?

      Delete
    2. Yang ni saya setuju dgn sdr Isa.

      Malaysiabaru memang tiada apa-apa pendirian.

      Ia adalah lambang anarki.

      Delete
  14. Punahlah segala muslihat dan kerja2 jahat yang dibuat untuk menlaga2kan kjaan PH dangan pihak istana. Terpadam juga segala api permusuhan perkauman dan agama yang sedang ditiup hebat oleh musuh2 rakyat dan negara.

    InsyaAllah dengan berkat kebijaksanaan dan keikhlasan pimpinan PH untuk mentadbir negara ini dengan baik dan berlandaskan perlembagaan dan undang2, Allah SWT tidak akan membiarkan kerja2 khianat dan adu domba berhasil, tak kiralah ianya datang dari golongan2 berserban dan bersongkok. Kejahatan dan pengkhianatan itu tidak kenal bangsa dan agama.

    Isu ini telah secara jelas menunjukkan bahawa pertentangan pendapat itu kalau dibahas dan difikirkan dengan wajar dan bernas tanpa ada prejudis perkauman dan agama, ianya akan dapat diselesaikan dengan aman dan saksama. Ternyata pihak Istana dapat melihat hikmah pencalonan Tommy Thomas oleh Tun M dan Kjaan PH manakala pihak PH juga dapat memahami kebimbangan pihak istana dan bersegera meredakan dan menghilangkan kebimbangan tersebut.

    Inilah yang dikatakan "win, win" kepada semua pihak kecuali kpd musuh2 negara yang berhasrat untuk mencetuskan permusuhan dan merosakkan kesatuan rakyat. PH bertindak dengan berhemah melalui perbincangan yang ikhlas dan hormat manakala pihak istana terbuka untuk menerima hujah dan bersedia untuk diyakinkan akan pencalonan tersebut melalui hujah2 ilmu dan logik yang berasas.

    Ini adalah permulaan yang baru kepada negara Malaysia dimana setiap pertentangan pendapat dan pendirian, tidak ditunjangi oleh perkauman dan permusuhan agama sebaliknya diperkukuh dan dirungkai melalui pematuhan kpd undang2, perlembagaan dan perasaan saling hormat menghormati. Malaysia sedang menuju masa depan yang sangat cerah dan kepada pihak2 yang suka menwujudkan perpecahan dan permusuhan, hari ini adalah hari yang muram bagi mereka. It's going to be a great day and perhaps a brighter future, InsyaAllah!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Polemik Hutang Negara : Realiti Atau Manipulasi?



      Pasca PRU 14, pelbagai isu telah timbul terutamanya berkenaan ‘Hutang Negara’. Ramai rakyat Malaysia terkejut dengan pendedahan hutang negara sebanyak 1 Trillion oleh Menteri Kewangan Malaysia baru-baru ini. Pelbagai persepsi telah dilontarkan kepada kerajaan sebelum ini dengan dakwaan menyembunyikan angka sebenar hutang negara. Hakikatnya, hutang negara sentiasa dinyatakan dalam laporan kewangan negara sebelum ini.

      Rentetan pengumuman 1 Trillion, imej negara jatuh dan menimbulkan keresahan dalam kalangan pelabur-pelabur asing sehingga menyebabkan mereka lari dek ketidakpercayaan terhadap kestabilan ekonomi negara Malaysia. Kesannya, ekonomi negara merudum. Oleh itu, Menteri Kewangan Malaysia membuat sidang media bagi menjelaskan balik keadaan semasa ekonomi negara dan menyatakan bahawa hutang negara bukan 1 Trillion tetapi 686 Billion.

      Hutang negara kita sebenarnya 686 Billion dan bukannya 1 Trillion, kira-kira 50.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Perkiraan 686 Billion merupakan perkiraan piawaian (standard) yang digunakan oleh semua kerajaan di dalam dunia. Perlu diketahui bahawa rizab negara berjumlah USD 101.5 Billion dan antara yang tertinggi di dunia. Agensi kewangan antarabangsa seperti Moody’s, S&P dan Fitch memberikan rating tertinggi bagi Malaysia dan mereka menyatakan bahawa ekonomi Malaysia stabil (bukannya kritikal sebagaimana yang digembar-gemburkan).

      Sebuah kerajaan bukanlah matlamatnya untuk mencapai hutang sifar seperti isi rumah. Ini kerana terdapat hutang negara yang merupakan aset kerajaan swasta. Apabila menjadikan hutang negara sifar, ia bermaksud agensi-agensi dan syarikat swasta di Malaysia tidak mempunyai cashflow. Ianya memberikan gambaran seolah-olah kewangan negara sangat teruk dan tiada aktiviti ekonomi berlaku dalam negara di mana tiada rakyat Malaysia yang menyimpan dalam bank, KWSP dan sebagainya.

      Terdapat lebih 79 buah negara yang mempunyai kadar hutang lebih tinggi daripada Malaysia antaranya Jepun (234.7 %), Portugal (126.2 %), Singapura (110.5 %) dan banyak lagi. Peliknya mereka tak ada pun buat ‘Tabung Derma’ untuk langsaikan hutang negara sebagaimana Malaysia (50.8 %).

      Tindakan menderma wang kepada negara dan kerajaan merupakan sifat patriotik. Ia boleh disamakan dengan sikap rakyat Korea Selatan yang meminjamkan wang dan barang kemas kepada kerajaan mereka ketika krisis kewangan 1997 dahulu. Tetapi malangnya, situasi tersebut tidak sama dengan Malaysia sekarang apabila bentuk hutang yang diperkatakan turut berbeza.

      Malaysia tidak terikat pada hutang dengan agensi kewangan asing seperti IMF. Sebaliknya kebanyakan hutang negara kita dalam bentuk bon dan setiap bon terdapat tempoh matang untuk dilunaskan bayarannya. Kaedah untuk membayar bon terdapat banyak cara yang lebih ideal berbanding mewujudkan Tabung Harapan. Sebagai contoh, kerajaan boleh sahaja menerbitkan bon yang lain semata-mata mahu membayar bon yang sudah tamat tempoh. Hanya perlu membayar faedah sahaja.

      Rakyat perlu celik berkenaan ekonomi negara. Rakyat yang sayangkan negara mereka perlu bayar hutang PTPTN (contigent liability) aka hutang jaminan kerajaan adalah sebahagian dari 1.08 Trillion. Manifesto PH untuk menghapuskan PTPTN seusai memerintah merupakan satu tindakan ‘populisme’ semata-mata untuk meraih undi dalam keadaan tidak mampu untuk laksanakan pada alam realiti.

      Polemik hutang negara ini telah menyebabkan banyak manifesto yang dijanjikan oleh Pakatan Harapan (PH) tidak dapat dilaksanakan. Maklumlah ekonomi negara dalam keadaan darurat kononnya sehingga terpaksa wujudkan 'Tabung Derma'. Masakan rakyat tergamak untuk menuntut pelbagai manifesto atau janji manis mereka sebelum ini.

      SOALAN: Adakah polemik hutang negara merupakan satu realiti atau sekadar untuk memanipulasi rakyat supaya tidak lagi bersuara bagi menuntut manifesto-manifesto yang dijanjikan oleh PH sebelum PRU 14?

      Delete
  15. Banyaknya Batu Api, Munafikun dan Pencipta Fitnah kat sini ... Harap2 depa ni bukan dari kalangan orang yang beriman. Kalau tidak, jatuhlah martabat Islam. Kalaulah depa ni dari kalangan orang yang beriman, maka ya Allah swt, bukakanlah hati depa tu ke jalan yang lurus.

    ReplyDelete
  16. Setelah dilabel “Pasu Bunga” baru parti Amanah bersuara pasal JAKIM



    Dah seminggu isu JAKIM menjadi bualan masyarakat apabila ada ura-ura kerajaan Harapan ingin bubar institusi agama ini.

    Sebelum PRU, sudah pun timbul suara-suara lantang kelompok Islam Liberal seperti Siti Kasim yang mendesak JAKIM dimansuhkan kononnya atas sebab kewujudannya tidak berperlembagaan.

    Perdana Menteri mengumumkan kewujudan JAKIM sedang dikaji semula, sama ada akan dikekalkan atau diteliti semula cara pelaksanaannya.

    Katanya lagi, "Islam tidak sepatutnya digambarkan sebagai agama yang zalim dan tidak bertimbang rasa, kerana itu bukan ajaran Islam sebenar."

    Kedudukan JAKIM sekarang sedang dinilai oleh kumpulan ulamak yang dilantik oleh Kerajaan PH.

    Beberapa persoalan timbul adakah kedudukan Islam sebagai agama persekutuan sepertimana yang disebut dalam Perkara 3 Perlembagaan Malaysia itu bermaksud Religion mengikut tafsiran sekularisme Barat atau Ad Din yang sempurna sistem kehidupan mengikut acuan Islam.?

    Adakah Kerajaan PH menyamaratakan kedudukan agama Islam yang dianuti oleh majoriti rakyat negara ini dengan agama-agama lain.?

    Adakah Kerajaan PH mahu menjadikan Islam sekadar simbolik urusan rasmi seperti bacaan doa dan sambut perayaan sahaja.?

    Malangnya, sepanjang perdebatan isu JAKIM parti AMANAH yang kononnya parti Islam Progresif diam membisu. Apakah masih tunggu signal daripada DAP untuk bersuara pasal Islam?

    Ada komen Dr. Mujahid Yusof Rawa, itu pun sekadar komen umum yang tak ada pendirian tegas soal kedudukan agamanya. Maybe nak ambil hati DAP juga.

    Dulu parti AMANAH suka melabel orang yang diam tak berfungsi sebagai PASU BUNGA. Rupanya sekarang label ini terpaliti di muka sendiri. Rata-rata facebooker, netizen media sosial memanggil parti AMANAH sebagai PASU BUNGA. Malah ada juga mengatakan ulama di AMANAH sekadar ulama terompah sahaja.

    Hari ini setelah terkesan dengan teguran itu, Hasanuddin Mohd Yunus Naib presiden Parti Amanah Negara merangkap anggota parlimen Hulu Langat membuat kenyataan mengakui peranan JAKIM 20 tahun di Malaysia bagi membantu syiar Islam.

    Parti AMANAH juga menerima hakikat bahawa Jakim menjadi badan rujukan umat Islam di Malaysia dalam hal pelaksanaan dan penyelarasan aktiviti-aktiviti keislaman yang rasmi bagi kerajaan pusat.

    Baru parti AMANAH sedar bahawa Jakim diharapkan menjadi badan perancang dan penyelaras hal ehwal kemajuan Islam di peringkat kebangsaan yang meliputi aspek penyeragaman undang-undang dan pentadbiran berkaitan hal ehwal Islam, hukum syarak, pendidikan serta memastikan dasar dan perancangan pembangunan negara berkaitan agama berjalan dengan lancar.

    Kini parti AMANAH tahu Jakim juga dipertanggungjawab untuk memperkukuhkan kedudukan umat Islam serta penghayatan Dinul Islam melalui fungsinya menyelaras dan memberi cadangan terhadap aktiviti-aktiviti keislaman yang dilaksanakan oleh agensi kerajaan bagi memastikan tiada pertentangan antara kepentingan negara dengan Islam.

    Tapi maaf Hasanuddin dan semua ahli parti AMANAH anda dah lewat. Lagi pun kenyataan awak setelah melihat partisen bantahan melebihi 50k.

    Adakah kenyataan parti AMANAH ini sekadar mencari populariti hanya tuhan yang tahu. Tapi hakikatnya parti AMANAH sangat ketinggal dengan cita rasa umat Islam di Malaysia. Parti AMANAH sudah mendekati liberalisme.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadang lantik Tommy sekali lagi Harapan langgar manifesto



      Timbul kekecohan ketika ini dikatakan berlaku krisis antara Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir dengan institusi Raja berhubung isu perlantikan Peguam Negara yang baru, Tommy Thomas.


      Pendirian Pakatan Harapan (PH) ini sebenarnya sekali lagi membakul sampahkan manifesto mereka sendiri. Dalam Buku Harapan, dinyatakan dengan jelas PH akan melantik Peguam Negara dari kalangan Ahli Parlimen yang berkelayakan seterusnya menjadi menteri undang-undang.

      Kita tidak mempertikaikan kehebatan Thomas dalam bidang ini. Yang kita pertikaikan adalah PH sekali lagi membakul sampahkan manifesto mereka sendiri. Dalam buku harapan, dinyatakan dengan jelas PH akan melantik AG dari kalangan ahli parlimen yang berkelayakan seterusnya menjadi menteri undang2. Adakah Thomas ahli parlimen? Takkanlah nak beri alasan tak boleh patuhi janji ini kerana hutang RM 1 trillion?



      Ahli Parlimen PH sendiri nampaknya risau dengan situasi ini. Kenyataan Saifuddin Abdullah menunjukkan kebimbangan tersebut.

      Delete
    2. Untuk lantik AG dari mp perlukan lantikan pendakwaraya yg berasingan..

      Proses lantikan pendakwaraya berasingan perlu pindaan perlembagaan yg tak mungkin kerana PH tak cukup korum..

      Jadi perlantikan AG baru tak bertentangan dgn manipesto yg jangkakan menang 2/3 majoriti..AG lama pak pandir tak boleh pakai lagi..

      Delete
    3. pembetula kbb.

      bukan semua pindaan memerlukan 2/3 majority.

      banyak pindaan hanya memerlukan simple majority saja.

      saya kurang pasti dgn pindaan utk meisahkan fungsi AG n PP.

      Delete
  17. Dengan perlangtikan Tommy Thomas ini, selesailah sudah satu lagi episode dalam MALAYSIA BARU. Sekarang, tinggal lagi satu episode - perlantikan cabinet untuk memulakan sessi PEMBUKAAN PARLIMEN bagi Malaysia baru. Harap tak timbul sebarang masalah yang boleh mrosakkan semua usaha untuk kita membangun kembali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hentikan Retorik Negara Nak Bankrup Wahai Pakatan Harapan


      Ada kawan tanya aku isu derma. Aku malas nak cakap lebih sebab kak aku pun sekali bagi. Untuk sefamily pulak tu. Hahahahaahahahha..

      1) Aku tak ada masalah bab derma ni. Duit hangpa kan. Hang lebih tau nak buat apa. Kalau taktau, WhatsApp aku derma kat aku dah banyak sangat duit.. Satu, tunjukkan hangpa sayang negara. Kedua, rakyat Malaysia memang pemurah. Kalau secara peribadi, aku lebih suka menyumbang dengan membeli lebih banyak barang supaya hasil cukai kerajaan meningkat.

      2) Betul la kata kata orang PH derma ni bukan kerajaan minta pun. Rakyat yang sukarela. Dan inisiatif ni dimulakan rakyat sendiri. Kerajaan tolong jadi pemudah cara saja. Yelah, satgi timbui ramai pulak scammer yang mengaku depa dilantik untuk kutip derma bayaq hutang kerajaan. Macam ada kes kat Padang serai dulu kutip duit nak buat masjid kat Kulim. Bertahun kutip padahal masjid tu dah berapa ratus kali orang buat sembahyang jumaat. Dan dah bopa kali semayang raya dah.

      3) Tapi tapi tappiii nya.

      4) Dia masalah punca utama yang boleh muncul derma bayaq hutang negara ni dari mana?. Dari kempen sebelum pru la yang kata negara nak bankrap la, nak jadi macam Greece la..kira kempen pru masa tu memang asak sungguh sungguh yang ekonomi kita ni memang nazak dah. Kira kalau hang dok icu tunggu doktor nak tarik mesin pernafasan lepastu hang goal ja.

      5) Hakikat yang sebenarnya memang la kita berhutang. Nak terang lebih suruh economist dengan market analyst la tulih. Kalau semua aku tulih depa takkan nak tulih pasai kucing najib kot?. Tapi hutang kita sekarang betul ka akan buatkan negara kita bankrap? Aku tanya merata orang pandai pasal ni. Ya atau tidak.

      6) Dan jawapan nya TIDAK akan bankrap!. Sehari lepas pru BNM keluaq statement ekonomi kita meningkat. Disusuli pulak kenyataan TS Zeti yang ekonomi kita dalam landasan tepat. Jadi yang dok gebang kata nak bankrap tu politik persepsi ja lah?. Dan strategi tu kira berjaya la.

      7) Kita berhutang. Itu hakikat. Tapi hutang kita belum tahap ulangan sejarah kat Korea dulu. Sampai perlu kutip derma untuk elak bankrap. Bahkan kalau ikut BNM reserved luar negara kita sekarang lebih 100b USD.. Dan semalam Petronas keluarkan data keuntungan syarikat. Menaik jugak.

      8) Jadi sebab aku kira strategi main persepsi hutang ni dah berjaya, aku harap kerajaan dah boleh hentikan la retorik macam ni.. Dan bekerja untuk bina semula negara. Jangan lupa sebab keterujaan MOF kita dedahkan bab hutang ni minggu lepas, bursa saham menjunam teruk.

      9) Dan tak perlu guna hutang nak bankrap ni lagi untuk jadikan alasan tak boleh tunaikan manifesto. Kami mengundi hangpa bukan pasai manifesto pun. Tau dah manifesto tu populis ja. Tapi lebih sebab meluat kat BN. Tapi jangan ingat orang suka PH pulak. Cuma tak jangka menang tu ja. Dan bila menang orang ph tak payah marah kalau ada yang tuntut. Sapa suruh berjanji bulan bintang kalau dah dari awai hangpa kata negara ekonomi teruk tahap nak bankrap?

      10) Ikan temenung harini sekilo masih sama harga. Mungkin betoi kata menteri, peniaga sabotaj. Hehe

      Delete
    2. Ko undi bn sibok plak pasal manipestol PH...minyak dah stabil...harga barang kat pasaraya tak naik....

      Kira okeylah tu..kalo BN menang harga minyak dah 2.50 dan harga barang dah melambung lepas pru...

      Delete
    3. Bersemangat benar lebai modern komen ya. Tapi asyik salah aje telahan dan firasat dia. Apa maknanya semua ini? Maknanya lebai modern gila meroyan sebab parti pujaan dia kalah. Pasal tu dia tak habis-habis lepas geram kat blog ni. Seronok aku tengok leba modern asyik SALAAAAAAHHHHH memanjang. Teruskanlah keluar komen kat sini. Lepaskan meroyan aok tu sampai habih semuanya keluar. Tak lama nanti berita terkini akan buktikan sekali lagi, bahawa aok SALAH!

      Delete
  18. Dr Siti Hasmah believes that the people have entrusted her with the duty of taking care of him.

    “For me, being really close to him, staying in the same house, I do worry about his health.

    “I tell him, ‘I am looking after you and this is my duty now. You have a duty to the people and I have a duty to you.’

    “‘The people ask me to take care of you and I am just playing my role’,” she told Malaysiakini in an interview yesterday at the Perdana Leadership Foundation...

    Begitu cantik sekali pendirian dan kata2 dia. Dia doktor perubatan. Alhamdulillh keadaan begini.

    ReplyDelete
  19. USAHA REJIM RAMPAS "KEADILAN" IKUT PINTU BELAKANG???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON SELASA, JUN 05, 2018

    Apakah ini yang dikatakan sebagai mengikut 'Rule of Law' yang digembar - gemburkan sebaik sahaja mereka menang dalam Pilihan Raya Umum yang baru selesai hampir sebulan yang lalu?


    Kalau dilihat dari sudut mana sekali pun, Rejim Pakatan yang baru itu sedikit pun tidak menghormati sistem perundangan yang sedia ada wujud di Malaysia. Sebaliknya, mereka ikut undang - undang mereka sendiri.


    Sehingga ke hari ini, bukti yang mengaitkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib dengan penyelewengan 1MDB masih GAGAL didedahkan kepada umum. Tiada pendakwaan yang dibuat.


    Sekarang mereka sibuk pulak dengan isu mengenai perlantikan Peguam Negara yang jelas tidak mengikut peruntukan Perlembagaan. Sebaliknya, mereka cuba mengugut Yang DiPertuan Agong.


    Secara asasnya, umum mengetahui bahawa sistem perundangan dan pentadbiran di Malaysia adalah badan yang berasingan. Namun Rejim Pakatan hari ini cuba nak mengawal kedua - duanya serentak.


    Apa yang jelas, tindakan yang dilakukan oleh Rejim Pakatan itu membuktikan seolah - olah mereka cuba merampas Kedaulatan Undang - Undang Negara dengan menggunakan pintu belakang.


    Alasan kononnya perlantikan ke atas Tommy Thomas sebagai bukti kononnya Rejim Pakatan itu serius nak membetulkan institusi Negara yang cacat hanya sekadar RETORIK semata - mata.


    Pokok pangkalnya, tindakan yang ditonjolkan oleh kepimpinan Rejim Pakatan yang baru itu menunjukkan seolah - olah mereka mahu 'Absolute Power' sehingga sanggup mengugut kedudukan Yang DiPertuan Agong serta Majlis Raja - Raja Melayu!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu Kejora Musibat mengotor laman web dgn 'pantatun sampah'.....!!

      Akhir2 ini malaysiabaru & geng najis nampak berlumba-lumba nak tonjolkan diri sebagai pelopor 'pantatsi/fantasi sampah'.....!!

      Delete
    2. amin

      moga bapak othaman di beri hidayat...


      nak bela mamktahikotey punya pasal... keluar dah "pantatsi" dari senior kita yg sgt kita hormati dlm blog ni..

      p.s walau tak pernah setuju dgn seteru kejora ni namun takde lah nak deny HAK othaman utk bersuara.. dan memuduh membakul spahkan blog ini.

      HARAP HARAP TERCAPAI LAH MALAYSIA BARU SEBENAR BILA PUAK PUAK NI SEDAR APA ITU HAK BERSUARA

      KEJORA THANK YU SO MUCH BAGI KOMEN DI BLOG INI. INFO YG KAMI DAPAT DARI KEJORA PASAI MADEY CUKUP BYK. INILAH KEBEBASAN BERSUARA

      GENG NAJIP - TERUSKAN

      PEJUANG RAKYAT - SAYA SUKA KOMEN KAMU... SUNGGUH COMPLETE KAJIAN KAMU.. UTK BANTU KAMI TANAM MADEY LE PUSARAYA LEBUH RAYA YG SAMPAI SKRG 50 TAHUN KENA TOL CIPTAA MADEY



      KAAHHHHHH KAAAAHHHB KAAAHHH

      Delete
    3. Reformasi DSAI tak wujud jika tidak ada dukungan anak2 muda reformis 20 tahun dulu.

      Reformasi pimpinan DSAI & keluarga yg mendesak dgn keganasan 4 kali gagal untuk menumbangkan Kerajaan UMNO-BN pd PRU 1999, 2004, 2008& 2013.

      Dgn restu Illahi, gabungan PPBM yg setahun jagung & dianiayai oleh Najib, ROS & SPRM - kemunculan Tun Mahahathir di saat2 akhir mendukung perubahan menyeluruh & reformasi sekali gus memimpin tanpa anarki/keganasan tapi dgn kebijaksanaan & pengalaman sebagai tokoh pemimpin taraf Wprld Class... akhirnya berjaya menumbangkan kerajaan BN-UMNO yg perkasa.

      Kejayaan ini amat menggemparkan membuat satu dunia terpegun bagaimana seorang tua yg lanjut usia boleh melakukannya.

      Satu lagi rekod dunia telah dicipta oleh Tun Mahathir;

      selain tukar masa gmt Malaysia 1/2 jam awal;

      dan mengatasi serangan perdagangan matawang asing penyangak George Soros yg menyebabkan krisis Ekonomi Asia 1998.

      Delete
  20. hari ni pandi dah kena pecat. jadi boleh la keja dgn najib dan kak mah.

    kenapa abg azalina tu tak nak keja dgn najib?

    a dream team of defense.....azalina, pandi, nazri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko gila ker bukti nak didedahkan kpd umum....dedah dlm mahkamah laa..ini kes jenayah rompakan..cukup pengumuman siasatan oleh fbi dan kertas siasatan sprm..

      Delete
    2. “I accept any decision as the will of Allah SWT. Alhamdulillah,” he told Bernama via WhatsApp when asked on his termination this morning.

      Tak ghoyak pung pasa will of the majority.

      Hu Alloh, guano mung, Pandi.

      Delete
  21. Anwar kata hubungan dengan Dr M baik

    5 Jun 2018, 9:37 pagi (Dikemaskini 5 Jun 2018, 12:02 tengahari)

    Ketua Umum Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan hubungannya dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berjalan dengan "baik".

    Anwar yang disahkan sebelum ini sebagai bakal perdana menteri kelapan bagi menggantikan Mahathir, berkata beliau tidak akan "mengganggu" pentadbiran perdana menteri.

    “Setakat ini, ada komunikasi yang baik. Esok saya akan bercakap dengan beliau lagi. Malam tadi, saya berbual menerusi telefon. Beliau memberi akses yang baik kepada saya.

    “Bila saya telefon, dalam beberapa minit saya dihubungkan. Dan ini ialah perdana menteri yang sibuk. Tun Mahathir juga tahu ke mana saya pergi. Sama ada saya mohon mengadap dengan Agong atau jumpa rakyat, saya berita Dr Mahathir dulu.

    “Saya beri ruang beliau mentadbir tanpa sebarang gangguan dan biar beliau selesa menjalankan tugas.”," katanya dipetik sebagai berkata oleh The Malaysian Insight (TMI).

    Kenyataan itu dibuat selepas beliau mengadap beberapa orang Sultan yang mencetuskan spekulasi bahawa beliau campur tangan dalam pentadbiran Mahathir memandangkan PKR memenangi kerusi parlimen terbesar pada pilihan raya umum 9 Mei lalu.

    PKR memilikii 49 anggota parlimen, diikuti DAP (42), BERSATU (13) dan AMANAH (11).

    Spekulasi juga mengatakan Anwar menentang pelantikan peguam Tommy Thomas sebagai peguam negara yang baru bagi menggantikan Tan Sri Mohamed Apandi Ali.


    Anwar berkata beliau tidak akan bimbang mengenai mereka yang suka mengambil kesempatan dan merasakan tidak selamat jika beliau masuk dalam pentadbiran sekarang.

    “Anda tahu kenapa saya kata saya tidak terlalu risau? Ia kerana selagi hubungan saya dengan Tun Mahathir cemerlang, mereka tidak akan mematahkannya.

    “Mereka kata ia berlaku pada 1998 walaupun hubungan saya (dengan Dr Mahathir) pada masa itu baik, ia masih boleh lagi putus. Tetapi kami sudah ambil iktibar. Tun Mahathir ambil pengajaran itu. Saya juga begitu,” katanya

    ReplyDelete
  22. It's a hot seat, Thomas – reminder from Apandi
    The former AG congratulates his successor but warns him that it will not be a walk in the park.

    Hot seat for him because he chose to close one (maybe more) eye to Najib stealing, robbing and pirating 1MDB.

    Go retire fully, Pandi. Heard you got luxury apartment in Knightbridge, London. If true and if from ill-gotten gain, no need to say Alhamdulillah.

    In your sane moments, go to MACC with hands raised.

    ReplyDelete
  23. KBB

    ADA MESEJ KHAS DARI ANWAR KPD LOBAI CAP MUNGE DI SINI..YG SELALU DEMGKI TAK SUDAN DGN ANWAR

    AMWAR : "Saya duduk di penjara 10 tahun. Saya dibelasah kiri dan kanan. Kemudian mereka kata saya tidak patut jadi ahli parlimen. Saya rasa pandangan itu melampau daripada sesetengah orang, kononnya kerana mereka takut saya akan ganggu (pentadbiran sekarang"


    malas nak sebut nama lobai cap munge... kejap.lagi muncul laa dia..

    ReplyDelete
  24. Blog budin sentiasa dihurungi penyokong party yg kalah..ibarat langau menghurung taik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..langau hurung taik... saya sudahkan tahik apa? Penyokong party kalah ..ibarat langau hurung tahik Najib, tahik Mak Badak dan tahik Babi !!!! kah kah kah..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...