Wednesday 23 May 2018

"PENDEDAHAN KP SPRM BUKTI NEGARA PERNAH DITADBIR ALA MAFIA"


1. Pendedahan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Shukri Abdull pada hari ini bahawa beliau terpaksa meninggalkan Malaysia kerana merasakan nyawanya terancam ketika mengetuai siasatan ke atas skandal kewangan berkaitan SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB, 3 tahun lalu benar-benar menggemparkan negara. 


2. Kenyataan Datuk Shukri itu membuktikan bahawa Malaysia pernah di tadbir ala mafia atau gangster. Semenjak negara ini merdeka sehingga sekarang, belum pernah kita mendengar ada pemimpin melakukan tindakan luar batasan kuasa terhadap kakitangan awam sebagaimana yang berlaku dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini. 


Tindakan seperti ini begitu melampau dan tidak mungkin dapat dimaafkan begitu sahaja. Semestinya rakyat yang mengikuti perkembangan beliau merasa sedih dan dukacita bagaimana beliau dilayan sedemikian sedangkan beliau dan SPRM berusaha keras mahu menegakkan kebenaran dan menyelamatkan negara.


3. Saya ucapkan terima kasih kepada Datuk Shukri Abdull kerana berani mendedahkan pengalaman beliau semasa menyiasat kes skandal 1MDB dan SRC. Jika tanpa pendedahan beliau, rakyat Malaysia tidak akan tahu bahawa ada segelintir elit politik era pemerintahan Barisan Nasional (BN) yang mencengkam negara menggunakan kekuasaan dan kekerasan terhadap penjawat awam dan menjadikan negara ini seolah-olah milik peribadi mereka.


4. Jika pemimpin kanan SPRM sendiri mengakui diugut, diancam, ditukar dan dipecat ketika menjalankan tugas, bagaimana pula dengan kakitangan bawahan yang lain. Mungkin ramai lagi yang mengalami pengalaman yang sama atau mungkin lebih teruk tetapi enggan mendedahkannya kerana bimbang ancaman keselamatan terhadap diri dan keluarga mereka. 


5. Dalam hal ini, saya bersetuju agar siasatan menyeluruh dibuat bagi membuktikan kebenaran dakwaan Datuk Shukri tersebut. 


Jika ternyata ia benar dilakukan, pelakunya wajar dijatuhkan hukuman berat atas jenayah yang dilakukan itu. Ia juga sebagai pengajaran bahawa penyelewengan dan salah guna kuasa adalah jenayah berat yang tidak boleh dimaafkan dan sesiapa sahaja yang melakukannya wajar dijatuhkan hukuman setimpal.


6. Apa yang berlaku terhadap beliau menjadi sejarah hitam buat negara dan era pemerintahan baru Pakatan Harapan (PH) perkara sedemikian tidak akan berulang. Apa yang diharapkan kakitangan kerajaan agar terus dengan sikap profesional, menjalankan tugas atas profesionalisme dan tidak takut kepada sebarang ugutan oleh pemimpin politik yang berkuasa. 


Pentadbir kerajaan perlu bertindak mengikut lunas undang-undang dan bukan mengikut arahan secara semberono oleh pihak atasan. Jangan lindungi pemimpin yang korup tetapi bekerja untuk kepentingan negara tercinta.


Saya yakin, jika pemimpin dan kakitangan awam saling bekerjasama melindungi negara dan rakyat saya percaya Malaysia akan kembali utuh dan mengulangi kegemilangan pemerintahan negara suatu ketika dahulu.



DATO’ HJ MAHFUZ OMAR

Naib Presiden Amanah

Ahli Parlimen Pokok Sena 

23 mei 2018/7 Ramadzan 1439H.

159 comments:

  1. jahanam negara di kerjakan oleh mamat klepet

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9 tahun najib perintah, hari hari mencuri,
      Smpi hutang negara sudah trilliun,
      Bukan billiun lagi,
      1ribu juta = 1billiun
      1000billiun = 1trillun,
      Logik akal mencuri selama 9tahun mmg benar...
      Tapi makcik pakcik felda tak dpt faham ini,
      Selepas Tun dan PAKATAN dpt masuk kerajaan baru terbukak pekung yg sudah berbau sekian lama menampak kan diri, bau pekung sudah lama terbau tapi org mcm geng najib, malaysiabaru, dan rakan rakan masih tak sedar,
      Sampai tunjuk kudis pekung pun masih tak nmpk,
      Habis nak buat mcm mana puak puak ni,
      Masih suka negara hancur lebur di tangan najib,
      Masuk pulak pas, lagi tak berguna, apa faedah nya tergantung di tengah tengah, ibarat kata kump jambu, "apa pun tak boleh"
      Tak habis habis modal hudud, hukum hukum hukum,
      Itu aje ke ilmu yg ada dlm kita beragama ni,
      Asas ekonomi, pendidikan, penggangkutan, perubatan, kebersihan, tak ada ke dlm nya,
      Kestabilan asas mana, tak kan hukum nak didahulu kan tanpa prasarana asas yg kukuh,
      Apa yg sy nmpk pas menghancur agama dlm parti,
      Membawa agama yg mulia kedlm parti yg tak tentu dihala,
      Apa kefahaman yg mereka faham ttg tuhan itu maha pengasih lagi maha menyayangi,
      Bayang kan lah makhluk yg dia cipta penuh kasih sayang,

      Delete
    2. Aku ingin sarankan polis,sprm, peguam negara dan jabatan audit buat operasi besar²an menangkap pengkhianat negara mcm operasi menentang kongsi gelap. Kembalikan maruah agensi² tsbt.

      Delete
    3. Sekira diamati, ugutan sehingga kena keluar negara ni mirip bebenar dengan apa baby mah buat kat abangnya yg disuruhnya dok dendiam kat obesi utk tutup mulut pasal latar belakangnya atau mati.

      Memang sahlah skg najip cuma puppet shj selama ni. Si semah tu yg sebenarnya holding the strings.

      Sama macam zaman pak lah dulu, bangla tingkat 4 tu yg pegang strings jugak.

      Elok tangkap je semah tu sekali atas ptuduhan felony of the crime

      Delete
    4. Bodohnya mafia2 tu tak percayakan janji Allah...........tiap perbuatan pasti dibalas Allah dan yg benar akan mengatasi yg batil.

      Pelik tapi benar.......ada orang yg cukop berani berpura-pura di depan Allah untuk mengabui mata manusia lain..........sedang di masa yg sama dia menganiaya orang lain.

      Ini satu kebodohan yg nyata kerana Allah maha mengetahui akan nawaitu yg tersembunyi dalam hatinya..........sama ada amalan dibuat kerana Allah atau sebaliknya.

      Yg pasti sekarang wang negara diselewengkan secara BERJEMAAH..........ini bukan one man show bebbbbb..........kalo one man job pasti tak lepas punya........ini dibuat secara BERJEMAAH yeooppp....

      Kita tunggu the rule of law akan menjejaki jemaah2 ini.

      Delete
    5. najib is the prime suspect

      Delete
  2. jangan ingat kuasa yang di pinjamkan akan kekal selamanya...undang undang dunia di langgar bagai tidak takut kepada undang undang akhirat kelak selamanya kekal abadi

    ReplyDelete
  3. jangan lepaskan sesiapa yang melakukan jenayah....negara ini mempunyai undang undang...negara kita telah melangkah setapak ke hadapan

    ReplyDelete
  4. Baru2 ni DS Shukri , KP SPRM mengatakan kematian kevin moraleis takde kaitan dengan 1 MDB, tapi dalam wawancara Clare Brown menegaskan kevin ada memberikannya maklumat berkaitan dengan kes 1 MDB....sapa yang bercakap benar dalam hal ni errrk????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotakmu perlu diperiksa lah. Sarawak Report sudah melaporkan bahwa Encik Kevin di bunuh lepas maklumkan kes Ahjibgor kepada diorang tu

      Delete
    2. Samdol......tunggulah siasatan dijalankan dulu......

      Delete
    3. Baru2 ini Mantan PM ada memberi seketul tahi kepada Geng2 Najis utk makan. Apa kau rasa Geng Najib? Bodoh!

      Delete
  5. Rakyat merasakan pembubaran majlis profesor negara(MPN) adalah sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan. Selama ini, kita mengetahui betapa para cendiakawan2 ni telah memberikan sumbangan2 yang sangat positif lagi besar dalam menyelesaikan banyak isu2 yang berkitan dengan negara dalam pelbagai bidang. Adalah sangat merugikan jika kepakaran mereka tidak diteruskan oleh kerajaan PH yang baru....janganlah kerana marahkan nyamuk, maka kelambu pun turut nak dibakar !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kerajaan taulah mana yg patut mana tak patut.

      Kepakaran professor2 tu boleh disalorkan melalui cara lain selain MPN.........bukan dengan MPN ajerrr yg boleh menyalorkan kepakaran.

      Dulu zaman Tun tak ada pon MPN ni tapi development berjalan dengan pesat dan berkembang maju.

      Geng Naga.........yg pasti Pakatan tak perlukan idea kepala karaaattt berkerak ko.........

      Delete
    3. Bahol GN you are irrelevant. Sebelum GE14 sehingga jahanam nya puak2 umngok di GE14 kau masih dengan sikap bangsat kau mengkhianat bangsa,agama dan negara. Tak kah p.kimak GN ni.

      Delete
    4. Semenjak wujudnya majlis profesor nilah lahirnya prof kangkung

      Elok bebenarlah dibubarkan

      Ngabihkan bogheh yo

      Delete
  6. Rakyat tak faham kenapa wang ringgit dan barang kemas isteri DS Azeez Rahim dirampas oleh SPRM tempoh hari, semasa ops penggekedahan dilakukan di rumahnya. DS Azeez telah menegaskan wang tersebut adalah untuk kegunaan BN di Baling dan juga sebahagian dari peruntukan yang bakal diserahkan kepada rakyat Palestin dalam bulan ramadhan ini. Rakyat tertanya2 samaada ops ni adalah sebahagian dari misi vendetta atau balas dendam terhadap DS Azeez yang dikatakan sekutu rapat kepada DSNR, yang dilaksanakan atas arahan orang2 tertentu dalam kerajaan PH???? Ntahlah...betul jugak kata2 bijak pandai politik..kalau dah berkuasa.." Absolute power corrupts absolutely"...Beraja di mata, bersultan di hati beb !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pulak tak boleh siasat dia? Adakah dia di atas undang2?

      Delete
    2. Benda yg dirampas akan disiasat dulu........kalo tak ada kaitan dengan penyelewengan maka ia akan diserahkan semula.

      Yg beraja di mata bersultan di hati tu ialah orang DS Shukri cerita tuuuuu.........punya ramai teraniaya semata nak selamatkan harta karunnya.

      Delete
  7. Semasa penjawat awam ditekan sehingga ada yang ditukar, lari dan diugut apa respon KSN Ali Hamsa pada masa itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kena dengar dari sebelah pihak aje...ntah betul ntah tidak, setakat hearsay cakap dari dia, takde pun sebarang bukti kukuh yang mengatakan ada berlaku tekanan, ugutan kepada penjawat2 awam tu. Tak adillah kalau terima pengakuan dari sebelah phak aje ..betul tak????

      Delete
    2. Tak betul. Dia ckp dr pengalaman sendiri. Mana dtg hearsaynya?

      Delete
    3. Kepala bapak ko geng najis...semak lah betul ke tidak yg kena tukar...

      Delete
    4. Penjilat najip ni mesti tengah berangan nakkan bahagian drp 100 jota yg dh kena sita dek polis tu

      Kot2 najip bagi lagi

      Silap2 dengan kau sekali kena dok satu lori dgn najip ke sg buloh nanti

      Bulehla kau standby jadi punahsihat 25 persen utk najip dalam jel nanti

      Delete
    5. Ini Geng Naga akan terus tegakkan benang yg reput.

      Dulu dialah orang yg maki hamun Tun M. Aku boleh jerrrr recall balik apa ko cakap tapi tak perrr bebbbb........wait for a suitable time.

      Apa saja yg Pakatan buat sumer tak baik.............yg baik ialah derma Tok Arab 2.6b dan duit SRC 42 juta yg masuk mengeram dalam akaun peribody tu jugak yg baaaagusss pada dia....

      Kepala bapaaakk luuu laaaa.....!!

      Delete
  8. Rakyat marhaein yang waras juga pelik bila kerajaan PH yang baru berkuasa ni dah membubarkan JKKKP berkuat kuasa serta merta. Bukan kah JKKP ni dah ada semasa pentadbiran Tun M dulu...dan ia diujudkan di negeri2 yg ditadbir oleh PAS di kelantan dan terengganu. Tujuannya supaya peruntukan dari kerajaan Federal sampai kepada MP2 dan ADUN2 BN di negeri2 tersebut untuk pembangunan2 tempat2 tersebut..tapi kini dibubarkan pulak. Kesianlah pada MP2 dan ADUN2 PH di negeri2 tersebut..dari mana nak dicekau peruntukan untuk membangunkan kawasan mereka pulak nanti. Dah tentu ini akan menimbulkan kemarahan MP2 dan ADUN2 serta penyokong2 mereka yang telah bertungkus lumus berkempen untuk memastikan PH menang. Kalau macam tu, lagi baiklah jika kawasan2 tersebut dimenangi oleh BN atau PAS...dah tentu kesejahteraan dan nasib warganya akan terjamin...mesti menyesal tak sudah warga kat tempat tu kan!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg menyesal penjilat umno. Rakyat biasa tak terasa apa. Malah bergembira.

      Delete
    2. Sejak bila pulak lahabau ni kesian kat MP PH ni.... sejak dah tukar tampuk ke....selama ni bukan main kutuk lg kt mp ph...

      Delete
    3. Woiii badigol......Tun M dan kabinet taulah apa nak buat.....yg mana sesuai atau tidak dengan zaman ni......

      Luuuu apa hal tak puas hati ni.........yg duit berrrrbilion2 lesaaap kena rembat tu apa kehal luuu tak bising....??

      Tau pulaaak luuu diam menikus pasal Felda, FGV, KWAP, SRC, 2.6b, Mara..........ini hal apasal luuuu bisu....???

      Duit money laundering yg Swiss dan US freezekan tu kenapa luuu senyaaappp tak cakap sepatah pon.

      Binawe kepala karat berkeraaakkk !!

      Delete
  9. Dalam berita TV3 malam ni, keluar rungutan2 dari pengguna Msia , khususnya di KL betapa harga barangan2 komoditi utama seperti ayam, daging , ikan dan sayur2an telah melonjak berkali ganda sejak kerajaan PH berkuasa. bayangkan ayam yg biasanya berharga RM 7.50 sekilo kini naik kepada RM 10.20 sekilo, manakala daging lembu segar naik sehingga RM 36 sekilo. Rakyat tertanya2 mana janji2 manifesto PH yang menjanjikan akan menurunkan harga barangan komoditi sebaik saja berkuasa...balik2 alasan yg diberikan ialah harga tersebut ditentukan oleh pengeluar2 komoditi tersebut. Mana janji penguatkuasaan oleh kementerian2 yg berkaitan...takkanlah masih dalam honeymoon lagi kot??? Ini baru 7 Ramadhan, belum pun sampai 1/2 bulan Ramadhan, harga dah melambung macam tu....tak boleh bayamglkan kalau dah hampir Syawal nanti...mau makan kangkong dan ikan kering aje pada 1 Syawal nanti beb !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kesan yg ditinggalkan kerajaan dulu. Takkan kau tak sedar lagi. Kalau BN menang hari tu, lagi berlipat ganda naik.

      Delete
    2. GN mana sedar perkara tu bro b.ken... dia orang kaya... gaji ribuan ...5 angka. Kita disurhnya makan kangkung ... GN sendiri tak kenal batang kangkung....

      Delete
    3. Barangan makanan naik berlaku tiap kali bulan puasa kerana demandnye tinggi...seleoas raya kembali stabil...yg mustahak barang lain tidak melambung secara kekal selepas pru...

      Delete
    4. Pasal daging lembu naik jd 36 hinggit sekilo,,ko kena Tanya kat mama lembu(Kak Jat ko).

      Delete
    5. Samdol......boss ko tadbir untuk 2 penggal........kerajaan Pakatan ambik alih belom pon sampai sebulan.

      Tentulah apa2 kesan yg jadi tu adalah dari pentadbiran yg dulu..........contoh macam hutang negara yg trillion tu........ada ke dari Kerajaan Pakatan atau dari pentadbiran dulu..??

      Contoh mudah.......kalo ko berak hari ni adakah berak ko tuuuu punca dari apa yg ko makan semalam...........atau apa yg ko akan makan dalam masa sehari dua lagi....??

      Delete
    6. GN ni keyboard warrior BN. So dia akan provoke semua site yg kutuk bn. Biarkan lah dia dgn hujah2 x pembelaan dia. Mmg dah ni sumber pendapatan dia utk kasi anak bini makan. Tak jilat x de gaji. Kena pulak skarang big biss dah jatuh confirm gaji pun dah turun so krna la kerja keras utk buktikan kesetiaan mana tau ada lagi baki beg yg sprm tercicir utk dia. So biarlaa dia nak tulis apa asalkan hati dia puad krana apa yg dia buat x ubah mcm njing menyalak bukit. Kerajaan x terkesan tp dia yg sakit. allah Maha Adil

      Delete
  10. TS Ravon Navaratnam, seorang penganalisa ekonomi tersohor negara menegaskan penghapusan GST dan pengenalan semula SST tidak aakn menyebabkan harga barangan bakal diturunkan dalammaas terdekat. Beliau menyatakan, GST hanyalah sebahagan kecil saja dari faktor yang menyebabkan kenaikan harga barangan di negara ini. Nampaknya kerajaan PH sedar akan isu ini, dah tentunya pemansuhan GST tidak akan memberi banyak kesan kepada penurunan harga barangan..sepatutnya kerajaan PH dah ada perancangan untuk menstruktur semula ekonomi Msia ..barulah boleh menurunkan harga barangan, bukan sekadar hapuskan GST aje. Perlu beri perhatian jugak kepada faktor2 sampingan lain seperti sentimen pengeluar, peruncit2 dan penguatkuasaan yg lebih menyeluruh dan tuntas oleh kementerian yg berkaitan. Nampak gayanya...hasrat kerajaan PH untuk menurunkan hagra barangan dalam masa 100 hari rejimnya ini hanyalah umpama menanm tebu dibibir aje...gula2 PRU PH ajelah kan!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barangan tak turun tak pe tapi jangan kerap naik...

      Delete
  11. Pembubaran Jasa Beri Kesan Kepada Kecekapan Kerajaan – Tun Faisal
    23 May 2018 Berita Lain
    KUALA LUMPUR, 23 Mei – Pembubaran Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) akan memberi kesan kepada kecekapan kerajaan, kestabilan politik dan ekonomi negara, kata Pengarah Bahagian Komunikasi Strategiknya, Tun Faisal Ismail Aziz.

    Beliau berkata kerajaan memerlukan khidmat Jasa dalam membuat analisa pelbagai isu semasa, mendapat maklum balas rakyat, memberi penjelasan kepada rakyat, memperkukuhkan kestabilan politik dan keselamatan negara serta mendapatkan sokongan rakyat terhadap kerajaan.

    “Ia secara langsung akan menjejaskan kecekapan kerajaan berikutan kerajaan Pakatan Harapan (PH) mungkin akan menggabungkan beberapa kementerian dan jabatan pada masa depan dalam langkah penjimatan perbelanjaan kerajaan,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

    Beliau mengulas pengumuman Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Jasa antara tiga lagi agensi dan institusi kerajaan dibubarkan bagi mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

    Menurut Dr Mahathir, keputusan tersebut dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet pertama hari ini untuk memberi tumpuan kepada hutang negara yang mencecah RM1 trilion.

    Selain Jasa, Majlis Profesor Negara (MPN), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) serta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKP) turut dibubarkan.

    ReplyDelete
  12. Pihak Terlibat Siasatan 1MDB Tidak Wajar Keluar Kenyataan – J/Kuasa 1MDB
    23 May 2018 Berita Lain
    KUALA LUMPUR, 23 Mei – Mereka yang terlibat dengan siasatan terhadap 1Malaysia Development Bhd (1MDB) perlu mengelak daripada mengeluarkankan sebarang kenyataan umum mengenai status siasatan itu, kata Jawatankuasa Siasatan 1MDB Majlis Penasihat Kerajaan (CEP).

    Bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Talib Othman, yang mengetuai jawatankuasa itu, berkata sebarang kenyataan umum sepatutnya dibuat kemudian agar ia tidak menjejaskan serta menimbulkan prejudis terhadap siasatan dan mengganggu prosiding mahkamah pada masa akan datang.

    “Kurangkan bercakap, lebihkan bekerja. Itulah pandangan saya,” katanya kepada pemberita di luar mesyuarat CEP di Menara Ilham di sini hari ini.

    Antara yang menghadiri mesyuarat itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) Dr Mohd Shahreen Zainooreen Madros, CEO Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) Datuk Yasmin Mahmood, Pengarah Unit Strategi Kebangsaan Kementerian Kewangan Datuk Dr Aminuddin Hassim dan CEO SME Corp Malaysia Datuk Dr Hafsah Hashim.

    Ditanya sama ada tugas jawatankuasa itu dan Pasukan Petugas Khas 1MDB yang diketuai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail akan bertindih, Abu Talib berkata jawatankuasa itu telah menyelaras fungsi agensi berkenaan bagi mengelak berlaku sebarang pertindihan tugas dan kekeliruan.

    Pasukan petugas itu turut dianggotai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Mohd Shukri Abdull, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan bekas timbalan pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador.

    Sementara itu, Jawatankuasa Siasatan 1MDB CEP ditugaskan untuk menyelaras siasatan merentasi sektor bagi memastikan undang-undang diguna pakai secara adil dan saksama serta memberi nasihat sewajarnya kepada majlis itu.

    Diketuai Abu Talib, jawatankuasa itu turut dianggotai rakan kongsi PwC Risk Assurance Services Nik Shahrizal Sulaiman, rakan kongsi kanan Naqiz & Partners Syed Naqiz Shahabuddin Syed Abdul Jabbar, penasihat kanan Financial Services Authority Indonesia Faris Rabidin dan pengasas Pusat Bagi Menangani Rasuah dan Kronisme Cynthia Gabriel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kecekapan tun fesal yg akan terjejas...habis kan boreh..

      Delete
  13. PEGUAM PERSOAL CARA SIASATAN TERHADAP NAJIB
    on Wednesday, May 23, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa - No Comments




    SEDIKIT PANDANGAN DARI SUDUT GUAMAN MENGENAI CARA SIASATAN DIJALANKAN TERHADAP DS NAJIB TUN RAZAK

    1.Adakah pihak SPRM berkemungkinan silap dengan sangkaan & tuduhan terhadap DS Najib, kerana mereka didorong oleh maklumat-maklumat yang kabur ?

    2.Adakah mereka yang di lantik dalam badan penyiasat khas mengenai 1MDB itu semuanya tiada kepentingan untuk memastikan sangkaan mereka “benar”? Dalam erti kata sebahagian
    dari prinsip/istilah “natural justice” : “ “NO MAN SHALL BE A JUDGE IN HIS OWN CAUSE”, semua yang terlibat didalam pengendalian dan perjalanan keadilan (the course of justice) dari lapisan penyiasatan hingga ke lapisan penghakiman, hendaklah BEBAS dari apajua pandangan sangkaan atau kecenderungan yang boleh mengatakan mereka mempunyai “vested interest in the outcome of the case!
    Apakah undang-undang berkaitan hak asasi ini dan juga rule of law benar-benar diikuti oleh pihak berkuasa hari ini terhadap DS Najib dan juga mereka yang bakal dipanggil?

    3. Apakah perlu sangat KP SPRM membuat liputan akhbar dan menyentuh perkara-perkara yang boleh memberi impak emosi kepada mereka yang menjalankan proses keadilan agar cenderung untuk mencari bukti dan sebab supaya dapat menghukum ?

    JIKA KAEDAH DAN PROSES DIAMBIL BERTENTANGAN DENGAN PRINSIP UNDANG-UNDANG, MAKA KETIDAKADILAN PASTI BERLAKU. IA SEBALIKNYA HANYA AKAN MENCERMINKAN NILAI DAN KEWIBAWAAN PIHAK BERKUASA DAN PEMERINTAH YANG ZALIM !

    Idris Buang
    Peguamcara & Peguambela
    Kuching Sarawak

    ReplyDelete

  14. Berita Sarawak
    Henti sebar fitnah Pan Borneo - Fadillah
    Reporter: Admin
    Published: Wednesday, 23 May 2018
    A- A+


    KUCHING: Dakwaan kononnya kontraktor utama dianugerahkan projek bernilai RM27 billion sedangkan kos projek hanyalah RM12.5 bilion hari ini disanggah oleh bekas Menteri Kerja Raya Malaysia.

    Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd (LBU) dilantik sebagai Rakan Pelaksana Projek (PDP) untuk melaksanakan projek Pan Borneo di negeri Sarawak sahaja, tegas Datuk Seri Fadillah Yusof (gambar).

    “Sebenarnya, peruntukan RM27 bilion adalah untuk membina keseluruhan Projek lebuhraya Pan-Borneo meliputi 936km di Sarawak dan 727km di Sabah sedangkan LBU hanya terlibat di Sarawak sahaja,” tegas Fadillah.

    Beliau turut menafikan sebarang salah laku kerana pelaksanaan sesebuah projek berskala besar di negara ini perlu melalui proses semakan pengurusan nilai, bermula di peringkat Unit Perancang Ekonomi (EPU) / Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) dan Majlis Ekonomi Negara (EC) sebelum ke Jemaah Menteri.

    Justeru bagi Projek Pan Borneo yang dikategorikan berskala besar, ianya perlu melalui proses berkenaan.

    “Sehubungan itu dakwaan yang cuba mengaitkan saya ketika menjadi Menteri di Kementerian Kerja Raya (KKR) dalam proses pemberian kontrak Lebuhraya Pan Borneo kepada syarikat Project Delivery Partner (PDP) Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd adalah tidak benar sama sekali. Ini kerana KKR tidak memainkan peranan dalam memutuskan projek,” tegas beliau.

    Katanya, pihak yang menyebarkan dakwaan sedemikian di media sosial dan melalui aplikasi WhatsApp seharusnya menyemak fakta sebenar sebelum menyebarkan fitnah seperti itu.

    Fadillah dalam kenyataan media kepada Utusan Borneo berkata terdapat empat jawatankuasa yang memantau pelaksanaan projek Pan Borneo Sarawak iaitu;

    i) Jawatankuasa Pemandu dipengerusikan oleh KSN

    ii) Jawatankuasa Eksekutif dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri

    iii) Jawatankuasa Tender dipengerusikan Setiausaha Kerajaan Negeri

    iv) Jawatankuasa Kawalan Kos dipengerusikan oleh SUT MIDT

    “Kementerian Kerja Raya hanya bertindak sebagai “checker” untuk memantau pematuhan dalam proses pelaksanaan projek berkenaan,” kata Fadillah.

    Pada masa sama pemberian kontrak kesemuanya dibuat secara tender yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Datuk Amar Mohd Morshidi Abdul Ghani, jelas Fadillah.

    “Manakala bayaran kepada Kontraktor dan PDP dibayar setelah disahkan oleh konsultan jawatankuasa kewangan dan dibayar oleh Kementerian Kewangan bukannya oleh Kementerian Kerja Raya,” jelas Fadillah.

    Berhubung dakwaan kononnya kontraktor utama tidak membayar subkontraktor, Fadillah berkata semenjak kerja-kerja bagi sektor Telok Melano – Sematan bermula pada September 2015 sehingga April 2018, sejumlah RM2.077 billion telah dibayar kepada kontraktor pakej-pakej Pan Borneo di Sarawak mengikut segala terma dan syarat yang dipersetujui bersama. - Utusan Borneo

    ReplyDelete
  15. Berhenti fitnah Najib
    BY PEWARIS MELAYU | PUBLISHED 23.5.18


    SAUDARA PENGARANG,

    PILIHAN Raya Umum ke-14 telah berlalu yang me­nunjukkan rakyat Malaysia memilih Pakatan Harapan sebagai pemerintah baharu untuk tempoh lima tahun. Rakyat di negara ini cukup matang dalam menentukan hala tuju pentadbiran negara. Namun dari sudut lain, sesuatu yang menyedihkan berlaku dan menjadi rutin harian dalam kalangan segelintir masyarakat iaitu budaya fitnah masih berleluasa.

    Apabila pihak berkuasa mengadakan pemeriksaan di rumah peribadi bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masih terdapat kalangan kita begitu berkobar-kobar berkongsi maklumat yang tidak dapat dipastikan kesahihannya.

    Selain itu, gambar bekas Perdana Menteri dan keluarga turut tersebar pada malam serbuan dalam kalangan pengguna gajet.

    Saya beranggapan berlaku pencerobohan hak-hak peribadi apabila perkara ini menjadi buah mulut rakyat Malaysia.

    Pihak berkuasa terutama pemerintah baharu perlu mengambil tindakan tegas sekiranya ada petugas pada malam serbuan tersebut yang membocorkan rahsia dan berkongsi foto di rumah bekas Perdana Menteri kepada umum.

    Ini bertepatan ke arah usaha melahirkan warganegara Malaysia yang lebih harmoni, berfikiran positif dan keadilan sejagat.

    Teringat saya kepada seorang penceramah popular yang menyampaikan kuliah di sebuah masjid di Selangor baru-baru ini yang melarang umat Islam berkongsi foto dan maklumat berkenaan siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di rumah bekas Perdana Menteri itu.

    Antara lain beliau bimbang keinginan kita yang meluap-luap berkongsi fakta dan gambar tanpa usul periksa boleh mengundang fitnah seterusnya menjejaskan ibadat puasa yang sedang dilaksanakan.

    Saya bersetuju dengan pendapatnya bahawa bulan Ramadan al-Mubarak sepatutnya mendekatkan kita dengan aktiviti membaca al-Quran kerana sejarah merakamkan, al-Quran diturunkan pada 17 Ramadan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail.

    Sudah tentu bersebab Allah SWT enurunkan kitab suci tersebut di bulan ini berbanding bulan-bulan lain. Kesimpulan ceramah beliau ialah bulan Ramadan adalah sinonim dengan aktiviti membaca al-Quran bukannya melakukan perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah.

    HAMBA ALLAH

    Putrajaya

    Sumber : UTUSAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii wak kojola kengkang kepala mancis...hang pi jadi tukang angkat sampah Utusan laaa.

      Delete
    2. Brao Zack......teman tak heraaannn yeoooppp.....tengok dari mana sumber kopipes di atas tu diambik......dari Utusan.

      Tah2......puak2 dulu tu yg menulis....

      Delete
  16. UMNO Masih ‘Kingmaker’ Sebenar
    BY PEWARIS MELAYU



    Sudah 12 hari berlalu sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), namun barisan Kabinet masih belum lengkap lagi. Kerajaan BN yang dahulu sekejap sahaja bentuk kabinet, siap dengan timbalan sekali. Namun itu tidak berlaku pada kerajaan pakatan hari ini.

    Kerajaan pakatan ini berjanji akan tubuhkan satu Kabinet kecil yang dianggotai wakil daripada empat parti komponen Pakatan Harapan (PH) minggu lepas. Namun sehingga hari ini, masih tiada berita mengenainya.

    Alasan yang digunakan adalah kerana ia mengambil masa untuk menubuhkan senarai jemaah menteri Kabinet lengkap kerana setiap parti perlu merujuk parti masing-masing untuk beri nama calon Menteri pilihan mereka.

    Susah sungguh mahu pilih menteri sehingga mengambil masa berhari-hari. Ada wujud perselisihan faham antara ahli ke? Malah kenyataan Nurul Izzah yang mengumumkan GST akan dihapuskan pada 1 Jun 2018 juga dibangkang oleh Lim Guan Eng, yang juga Menteri Kewangan. Sudah mula flip flop antara mereka.

    Gambaran yang samar-samar mengenai perselisihan antara ahli PH ini seolah-olah cuba disorokkan oleh kerajaan PH. Tiada yang boleh disorok, rakyat sedang menilai apa sebenarnya yang berlaku.

    Ketidakstabilan yang wujud di dalam kalangan anggota PH ini menimbulkan persepsi yang mereka boleh berpecah pada bila-bila masa sahaja.

    Apa pun, UMNO masih lagi "king maker".

    Ini boleh dilihat kerana UMNO adalah satu-satunya parti tunggal yang memenangi paling banyak kerusi Parlimen berjumlah 54 kerusi. Diikuti oleh PKR (47 kerusi), DAP (42 kerusi), PAS (18 kerusi), BERSATU (13 kerusi), AMANAH (11 kerusi), WARISAN (8 kerusi) dan lain-lain parti yang menang antara 1 atau 2 kerusi sahaja.

    Jadi orang UMNO jangan cepat lemah semangat. Terus adakan mesyuarat cawangan dan bahagian. Terus kerja untuk rakyat. Terus berkhidmat untuk rakyat. Insyallah, rakyat akan melihat siapa yang tekun kerja dan siapa yang asyik menabur janji manis sahaja.

    http://pakdin.my/umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. King maker ala utuh kepala banar apa lagi banggang,
      Umno dah berkubur RIP rest in peace,
      Di jahanam kan oleh najib,
      Knp Dato Sri Anwar Ibrahim (DSAI) tidak Di bebas kan semasa kerajaan najib,
      Hidup DSAI tersiksa dlm penjara dan statement rosmah yg tak boleh lupa ialah 'I am ok, if I sleep I sleep if I want wake up I wake up'
      Cukup sial statement ni,
      Hidup senang lenang tidur makan tidur makan, rakyat mampus byr hutang negara,
      Tak kan tak boleh najib dgn rosmah cuba cuba hidup dlm penjara,
      Biar rasa lah sikit mcm DSAI rasa sebelum ni,
      Jgn lupa siasat pas selali, ada share jgk tu,
      Takbir takbir takbir telan dedak jgk...

      Delete
    2. Kalo nak merompak lagi baik umno jangan bangkit lagi..

      Delete
  17. Kerajaan minoriti” 45% Harapan #NotMyPM
    BY PEWARIS MELAYU
    Apa itu "kerajaan minoriti" mengikut takrifan Lim Kit Siang … "questioning legitimacy of Najib as PM of minority government (2013)":





    Sebelum tanggal 9 Mei 2018, DAP dan konco-konconya kerap mengata pentadbiran Najib sebagai sebuah "kerajaan minoriti" atas alasan BN tidak menang undi popular dengan melebihi 50 peratus.

    Undi popular BN dalam PRU13 ialah 47.4 peratus.

    Sekarang cuba anda teka undi popular Pakatan Harapan dalam PRU14 setakat berapa?


    https://m.malaysiakini.com/news/425049

    Keputusan PRU14
    Mengikut kiraan Malaysiakini, Harapan – yakni beranggotakan PKR, DAP, Pribumi dan Amanah – memperolehi 5,518,638 undi semua dikira bersama.

    Sebanyak 12,082,431 undi sah diterima, kata Malaysiakini. (Bererti undi rosak terkecuali.)

    Maka sokongan undi popular yang diperolehi Harapan hanya 45.7 peratus.

    Kalau ikut peratusan jumlah yang keluar mengundi (turnout) pula – iaitu seramai 12,299,514 orang – majoriti bagi Harapan jadi lagi tipis iaitu sekadar 44.9 peratus (45%).

    Secara makro, Malaysia mempunyai 14,940,624 pengundi berdaftar. Jumlah 5,518,638 undi yang diberi kepada Harapan merupakan pecahan 39.9 peratus (37%) daripada pengundi berdaftar. Maksudnya 37 peratus pemilih (electorate) sahaja, secara keseluruhan, yang sokong Harapan.

    Dalam sejarah tanahair, tidak pernah ada parti pemerintah yang memegang tampuk kuasa dengan bergalaskan undi popular yang begitu sedikit.

    Biar dalam pilihanraya umum 10 Mei 1969 sekalipun – di mana parti Perikatan (Umno, MCA, MIC) kalah teruk – kerajaan yang bertahan masih mampu meraih 48.4 peratus undi popular.


    https://ge14.freemalaysiatoday.com

    Majoriti yang goyah, Pribumi jauh di belakang
    Ada 222 kerusi dalam Dewan Rakyat. Maka paling minimum (111+1 =) 112 kerusi diperlukan untuk angka majoriti mudah.

    Dalam PRU14 (sila lihat atas), Harapan membentuk kerajaan dengan 113 kerusi parlimen. Bermakna kemenangan Harapan beberapa hari lepas teramat kurang meyakinkan.

    Sebenarnya kerajaan Harapan kahwin mutaah ini cukup lemah dan tidak kurang unpopular tetapi mereka bukan main cakap besar.

    Kerusi parlimen 2018:

    PKR — 48
    DAP — 42
    Pribumi — 12
    Jelas nampak bahawa kerusi parlimen Pribumi berada di takuk yang rendah berbanding PKR dan DAP.

    Namun pengerusi Pribumi bukan saja dianugerahkan jawatan perdana menteri tetapi partinya juga membolot tempat terbanyak di jemaah kabinet.

    Tun Mahathir sendiri adalah seorang "perdana menteri minoriti" yang berupa wakil sebuah parti Harapan minoriti di kalangan sebuah kerajaan minoriti.

    #NotMyPM

    Penulis : Helen Ang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni bodooo..pru 13 bn hanye dapat 47%...pR dapat 52% undi..

      Delete
    2. Dia bukan saja bodoh tapi bodhoh.

      Delete
  18. Luahan rakyat terhadap Sidang Media "beremosi" Ketua Pesuruhjaya SPRM
    BY PEWARIS MELAYU




    SEMALAM ramai dapat lihat secara live bagaimana Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd. Shukri Abdull mendedahkan macam-macam pasal diri dan cabaran yang beliau terpaksa tempuh sepanjang kariernya sampai beliau sebak-sebak dalam TV kalau kita tengok.

    OK. Cukuplah Datuk Seri. Sejujurnya saya tidak begitu bersetuju dengan cara itu kerana sebagai ketua kepada satu badan tertinggi yang diberi kuasa untuk memerangi rasuah dan segala penyalahgunaan kuasa ini, Datuk Seri tak boleh MENZAHIRKAN emosi , kesedihan, kemarahan semua ini secara terbuka kerana ia boleh mengundang 1,001 macam persepsi dan andaian.

    Saya tidak dapat bayangkan kalau Panglima ATM, Ketua Polis Negara, Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Penjara etc pun buat benda yang sama andaikata mereka kecewa sepertimana yang Datuk Seri buat semalam.

    Bayangkan lepas ni, kalau ada mana-mana ketua jabatan kerajaan yang frust, mereka terus bertindak buat press conference untuk buat luahan hati secara terbuka, mau haru jadinya!

    Pada masa yang sama, saya sedar Datuk Seri juga manusia biasa, kalau saya di tempat Datuk Seri, silap haribulan bukan setakat sebak, entah-entah saya siap berguling-guling meraung dalam sidang media tu, sebab tulah saya memang tak layak duduk kat tempat Datuk Seri ahaks!

    Apapun sekarang ada tugas yang cukup berat menanti Datuk Seri. Datuk Seri kena dilihat gagah, berani, cekal untuk melaluinya kerana kalau Datuk Seri kuat, anak buah Datuk Seri di SPRM pasti akan lebih bersemangat menjalankan tugas mereka, kalau sebaliknya, mereka pasti sepuluh kali akan lebih 'down'.

    Saya hanya rakyat biasa dan mungkin tak tahu apa-apa, hanya pada Datuk Seri dan anak-anak buah Datuk Seri lah yang kami harapkan untuk membersihkan segala 'kekotoran' ini sekiranya wujud.

    Jangan marah Datuk Seri, ini hanyalah apa yang saya rasa dan ia tak semestinya betul.
    All the best to u Datuk Seri dan semua warga kerja SPRM. U simply the best kata Tina Turner!

    Penulis - Syahril A Kadir

    ReplyDelete
  19. MAHATHIR KENA TERIMA HAKIKAT BN KUKUHKAN EKONOMI
    UMNO BANGKIT on Friday, May 18, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa - 2 Comments



    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad perlu menerima hakikat yang Barisan Nasional (BN) mewariskan negara dengan keadaan ekonomi yang kukuh kepada Pakatan Harapan (PH).
    Bukan itu saja, Mahathir dan kerajaan pimpinannya juga perlu menerima kenyataan bahawa kerajaan BN pimpinan mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah membuktikan keupayaan dalam mengukuhkan ekonomi negara.
    Bekas Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan, Lokman Adam berkata, data yang diperolehi Mahathir adalah menepati piawaian antarabangsa.
    “Saya telah mengambil inisiatif untuk menghubungi Ketua Perangkawan Negara, Datuk Seri Dr Uzir Tengku Ubaidillah bagi mendapatkan pengesahan data-data yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, sekiranya benar sepertimana tuduhan Tun bahawa ianya telah dipalsukan.
    “Ini disebabkan, segala data-data yang telah dikeluarkan berhubung soal Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) datangnya dari hasil bancian dan dapatan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia.
    “Walaupun Ketua Perangkaan kini bukan lagi berkhidmat dibawah Kerajaan BN beliau secara jujur telah menegaskan bahawa angka Pertumbuhan Ekonomi Negara telah disusun berdasarkan rangka kerja “International Best Practice” dan menepati piawaian antarabangsa. Pengiraannya dilakukan secara professional dan dengan intergriti yang sangat tinggi,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada Jumaat.
    Mengulas lanjut, beliau berkata perdana menteri sepatutnya berlapang dada dan bersyukur kerana mewarisi kerajaan dengan kedudukan ekonomi yang kukuh.
    Beliau turut menggesa Mahathir menjelaskan kepada rakyat bahawa tuduhan mengatakan nehara terbeban dengan kadar hutang yang tinggi adalah tidak benar.
    “Tun seharusnya berlapang dada dan menerima hakikat bahawa Tun mewarisi Kerajaan yang mempunyai ekonomi yang kukuh hasil pentadbiran baik Datuk Seri Najib Razak.
    “Dalam masa yang sama, Tun juga perlu menjelaskan kepada rakyat bahawa tuduhan bahawa negara ini terbeban dengan kadar hutang yang tinggi adalah tidak benar sama sekali.
    “Kadar hutang Malaysia bagi tahun 2017 sebanyak 50.8% berbanding KDNK adalah sihat berbanding kadar hutang zaman Tun memerintah tahun 1986 iaitu 103.4% berbanding KDNK,” katanya.
    Dalam perkembangan lain, beliau turut menggesa perdana menteri untuk memberi tumpuan kepada pelaksanaan manifesto PH berbanding menyerang Najib Razak.
    “Tun sepatutnya menumpukan perhatian menunaikan janji-janji yang telah dibuat sebelum pilihanraya umum ke 14 daripada mengalih perhatian rakyat kepada sandiwara memikul beg kononnya berisi duit yang dimiliki oleh Datuk Seri Najib dan barang kemas serta beg yang kononnya dimilik isteri beliau.
    “Sebagai cucu kepada jutawan Melayu, Tan Sri Noah, tidak mustahil jika cucunya kaya raya,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii hang pi minta chocolate kat najib laa

      Delete
    2. Ye setuju.....BN yg kukohkan ekonomi dari 1970-2003.

      Delete
  20. KENAPA KP SPRM NAK HERET MAJLIS RAJA - RAJA???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON RABU, MEI 23, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Itu persoalan yang timbul selepas mendengar dan membaca laporan media berhubung kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah SPRM semalam. Kenapa nak dikaitkan dengan Majlis Raja - Raja?


    Padahal, laporan media yang disiarkan sebelum ini jelas menunjukkan keprihatinan serius Majlis Raja - Raja Melayu terhadap isu 1MDB dan menyarankan agar ianya segera ditangani secepat mungkin.


    Laporan Media Bertarikh 6 Oktober 2015 berhubung pendirian
    Majlis Raja - Raja terhadap isu 1MDB.

    Dari satu sudut, kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pengarah SPRM itu semalam seolah - olah cuba memperlekehkan kedudukan Majlis Raja - Raja dengan dakwaan yang tidak masuk akal.


    Dan kenyataan itu juga turut dianggap oleh sesetengah pihak sebagai satu cubaan untuk memburukkan imej serta fungsi Majlis Raja - Raja pada penglihatan rakyat secara terang - terangan.


    Malah kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pengarah SPRM itu secara tidak lansung memberikan gambaran jelas seolah - olah dia masih lagi diselubungi emosi buruk terhadap 1MDB.


    Maka persoalannya, bagaimana mungkin Ketua Pengarah SPRM itu dapat menjalankan tugasnya secara ikhlas dan jujur sekiranya dia masih lagi dihantui perasaan dendam peribadi? Bahkan Integriti SPRM itu sendiri turut menjadi persoalan dikalangan rakyat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii masih kat lorong chow kit lagi ker

      Delete
    2. Aterrrr kat mana lagi tempatnya.....??

      Delete
  21. ADAKAH MALAYSIA SEDANG MENUJU KE ARAH NEGARA REPUBLIK???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON RABU, MEI 23, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Ini Bahana Bila Beruk Memerintah Negara!!!

    Secara tidak sedar, Malaysia pada ketika ini sudah selangkah menuju ke arah pembentukan Negara Republik. Itu adalah sebahagian daripada implikasi kewujudan gabungan Pakatan baru - baru ini.


    Mungkin ramai yang tidak sedar mengenai situasi itu. Mungkin ramai yang masih cuba untuk menipu diri sendiri sedangkan perkara itu sudah terpampang didepan mata mereka.


    Bila isu itu dibangkitkan, ramai dikalangan mereka yang 'Buta' menyokong Rejim Pakatan cuba menafikannya. Mereka mendakwa, perkara seumpama itu tidak masuk akal. Takkan Majlis Raja - Raja akan lepas tangan?


    Sebenarnya mereka tidak sedar bahawa kedudukan Majlis Raja - Raja itu boleh diubah melalui Usul yang dibentangkan dalam Parlimen. Bila - bila masa sahaja kuasa Majlis Raja - Raja itu boleh ditarik balik.


    Dengan adanya parti Pakatan selepas ini, maka sudah pasti Reformasi SPR akan dilaksanakan dimana sebahagian daripada tuntutan yang dibuat sebelum ini mendesak agar sistem "Undi Popular" diterima pakai.


    Kemungkinan besar sistem Parlimen selepas ini akan menyaksikan pertembungan dua parti seperti Negara - Negara Republik yang sedia ada. Satu parti Pakatan manakala satu lagi parti Barisan Nasional.


    Sistem yang sama juga turut diguna pakai dalam Negara - Negara Barat seperti di Amerika dimana sistem Politiknya hanya terbahagi kepada dua parti sahaja iaitu Republican dan Demokrat.


    Tidak mustahil jika selepas ini Malaysia akan menghadapi situasi yang sama dimana Parlimen lebih mempunyai kuasa untuk membentuk Perlembagaan Negara tanpa campur tangan monarki seperti di Britain. Soalnya, adakah itu yang dikehendaki oleh Rejim Pakatan hari ini???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah kamu nak copy~paste tulisan dari blog yang tak laku kat sini . Buat menyemak saja !!

      Delete
    2. Sila teliti ucapan Zahid Hamidi di United Nation. Dia yang menyebut Presiden Najib. Republik yang selalunya mempunyai presiden.

      Delete
    3. Biasalah pak dini dia bukannya ada kerja pun. Sebab tu dia dok langut tang ni kot2 dapat lima kupang

      Delete
  22. 7 KEHEBATAN NAJIB SELEPAS KEJATUHAN
    on Wednesday, May 23, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa - No Comments



    Kita telah dipertontonkan bagaimana Dato Sri Najib tewas dalam peperangan PRU-14 setelah gabungan 3 gelombang iaitu dinasti lim, Anwar The mata Satu dan Mahathir Bunga2 Boboi!! tetapi 3 gelombang ini mencetuskan 7 kehebatan Dato Sri Najib yang rakyat tidak nampak sebelum ini:

    1 - Realiti Ekonomi negara
    Suka atau tidak rakyat kena terima kehebatan DSN seperti diperakui Zeti, Bank Dunia dan IMF, yang ekonomi Malaysia paling kukuh dalam sejarah 6 Perdana Menteri Malaysia.

    Iaitu termasuk DSN telah meninggalkan simpanan rizab negara berjumlah RM430 bilion iaitu rekod tertinggi dalam sejarah Malaysia.

    Hingga menjadi beban kepada Pakatan harapan untuk fikirkan bagaimana untuk mengatasi penanda aras tertinggi bagi pentabiran kewangan oleh DSN dan BN dalam sejarah Malaysia.

    kata2 DSN menyentuh isu ini:
    Pakatan Harapan yang secara tiba-tiba mendakwa ekonomi negara kukuh kerana nilai rizab Bank Negara kini adalah RM430 bilion.

    ”Soalnya dalam tiga hari saja (selepas PH membentuk kerajaan) negara hampir bangkrap boleh jadi kukuh. Mereka ada lampu ajaib ke? Lampu Aladin ke? gosok dalam tiga hari. Tak payah selamatkan negara lagi

    2 - Pakatan Harapan akan jatuhkan ekonomi negara

    Setakat hari 22 mei 2018, sebanyak RM2.48b ekuiti dibawa keluar dari malaysia. kerana apa, Pelabur asing terkejut dan tidak yakin dengan kerajaan baru caca merba.

    Pada Rabu minggu lalu, aliran keluar asing meruncing kepada RM320.7 juta apabila pelabur menyambut baik pembaharuan pasca PRU-14 termasuk pengumuman pengurangan cukai barang dan perkhidmatan (GST) kepada sifar peratus berkuat kuasa 1 Jun selain pengampunan yang diberikan kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    3 - PH tak mampu laksana Infrarakyat dengan kos efektif

    Pakatan Harapan juga terpaksa melaksanakan semua projek negara China kerana takut tindakan negara tersebut membatalkan ekspot sawit tanpa had dari malaysia memandangkan Indonesia juga berminat merampas hak itu.

    Masalahnya projek ECRL yang telah direncanakan Najib hanya dengan KOS RM55 bilion menjadi kebingungan Daim untuk pelaksanaan hingga menuntut tambahan 11 bilion sedangkan kata2 Nurul Izzah yang PH mampu laksanakan dengan kos lebih murah berbanding Najib

    4 - PH gagal kekalkan pelaksanaan BR1M

    Semasa kempen PRU-14 Lim Guan Eng dengan lantang berkata pakatan Harapan mampu laksana BR1M hingga RM2000 seperti najib umumkan malah akan lebih baik.

    Tetapi setelah PH tawan putrajaya Mahathir hanya umumkan akan memberi BR1M RM300 x 2 = RM600 berbanding sepatutnya mereka membayar RM800x2=rm1600 (+400 yg telah diberi) iaitu untuk golongan B40 di bawah pendapatan RM3000.

    Malah mahathir membatalkan pemberian BR1M kepada

    -orang bujang (tambahan rm150)
    -mereka berpendapatan RM3001-RM5000 sebanyak RM700
    -anak penerima BR1M layak terima RM1500 jika masuk U

    Ini juga bermaksud mahathir akan kurangkan penerima BR1M dari angaran 10 juta orang (tambahan dari 7 juta org setelah penambahan 2 ketegori baru) kepada angaran 2 juta yang layak terima BR1M pasca kerajaan PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 - Fantasi Bulan Bintang Pakatan Harapan

      10 Manifesto dalam 100 hari + 300 janji lain menjadi mimpi ngeri setelah mereka berjanji akan laksanakan. Dengan kedudukan rizab negara yang tingi Mahathir tidak tahu mana dulu yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu?

      ”(Penipuan) ini yang buat saya rasa terkilan, bukan kekalahan. Tapi atas penyelewengan fakta sebenar. (Pembohongan ini) tak adil. Ini berita palsu,” tegas Najib.

      Begitu juga janji PH untuk menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menurunkan harga barangan, menghapuskan hutang peminjam Perbadangan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), hanyalah janji semanta-mata.

      ”Bila sudah berkuasa, berapa harga minyak? Kita tunggu bila harga minyak nak turun. Saya tahu sebab saya bekas Menteri Kewangan,” katanya sambil menambah kerajaan perlu membelanjakan sekitar RM1.5 bilion dalam bentuk subsidi untuk menurunkan harga minyak kepada RM1.50 seliter.

      "Kenapa tak cakap perkara itu. Kenapa janji, bagi harapan palsu. Kita (BN) tak janji palsu. Kita janji apa yang kita mampu laksanakan. Mungkin saya silap, tidak ambil pendekatan matlamat menghalakan cara. Bila dapat kuasa, (janji) itu belakang kira

      6 - Ketokohan Dato Sri Najib sebagai negarawan terulung

      Semasa beliau masih menjadi PM Ke-6 bukan tak ada org mencadangkan supaya diambil tindakan menyiasat secara menggeledah setiap inci kekayaan mahathir seperti diperlakukan sekarang. Tetapi apa jawapannya 'tak perlu' "walaupun Mahathir musuh politik tak bermakna kita perlu lupakan jasa 22 tahunnya"

      Dan ketika beliau diperlakukan sedemikian hingga mengaibkan keluarganya bukan ada org nak bangkit untuk tunjuk solidariti terhadapnya!

      Tapi beliau melarang Ahli Majlis tertinggi UMNO untuk terbabit dalam konflik diri dan keluarganya berhadapan dengan musuh politik yang berdendam.malah beliau tidak mahu rakyat dijalanan untuk berjuang atas namanya. Inilah tokoh negarawan terulung sanggup hadapi sendirian walaupun dipenjara atau berada dalam kandang mahkamah.

      Setakat ini Dato Sri Najib akur apa sahaja tindak tanduk musuhnya malah tidak ada sepatah pun ayat menghasut rakyat untuk bangkit atas namanya.

      Kenapa begini? Kerana tindakan rakyat berada dijalanan akan menyebabkan ekonomi negara yg kukuh hasil usaha peninggalannya akan musnah sekelip mata, walhal selama 9 tahun beliau berusaha keras membersih sisa2 najis 22 tahun yg membebankan rakyat.

      7 - Penyokong DSN yg tak dijangka!

      Seramai 40 pelajar dari sekolah tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah tiba di kediaman DSN di Taman Duta, Kuala Lumpur untuk berbuka puasa dan mereka mengadakan berberapa siri sembahyang hajat bagi mendoakan kesejahteraan dan kemenangan DSN dalam peperangan fitnah PH yang menjatuhkannya.

      Mereka mewakili persatuan Tahfiz seluruh Malaysia bagi menzahir rasa terkilan dan beryukur kerana:




      a- Kekalahan Dato Sri Najib disifatkan sebagai kekalahan islam kerana DSN merupa PM pertama di Malaysia yang mempunyai perancangan terperinci bagi transformasi Hufaz yang bukan setakat memenuhi syarat Hafiz dan Agama Islam tetapi melibat perancangan terliti menjadikan golongan Tahfiz sebagai sebagai anggota profesional dalam pelbagai bidang selain bergelar Tahfiz. Ini bermaksud DSN merangkakan sebaran syiar islam masuk ke dalam setiap bidang pofesional di negara ini.

      b- Mereka rasa bersyukur kerana keikhlasan DSN selamaini banyak membantu pembangunan sekolah agama dan pusat tahfiz dari segi Infra , pengurusan dan kebajikan.

      Penutup.. Dato Sri Najib walaubagaimanapun menerima kekalahan BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu sebagai menjunjung prinsip demokrasi negara.

      Namun beliau tetap menyatakan rasa terkilan kerana segala perjuangan dan manfaat yang dibawa kerajaan BN selama ini dipatahkan dengan penyelewengan fakta serta janji-janji manis pihak lawan. (catatan Mohd Fadzil)

      Delete
    2. Gst dah umum 0% mulai 1 jun...minyak tak naik harga walopun minyak dunia dah naik lebih 70 dollar...

      Harga barang tak melambung lepas pru...tol akan turun minggu depan...

      Ape nak lagi?...

      Kalo najib ikut islam takjan najib rompak 1 mdb berjumaah....ajaran setan..

      Delete
    3. Ky gel pun akan turun harga

      Delete
  23. Banyaknya GN ni tahu... kalau dia vaca dan faham semua perkara yg dia kopipes ini tentu dia seorang yang sangat bijak... malangnya dia buta hati terhadap situasi di Malaysia... Kalau benar bagus sangat ekonomi negara ini kenapa ada kementerian2 yang bajetnya dipotong sehingga 30%?.. Kebanyakan tuntutan perjalanan kakitangan kerajaan lewat dibayar atau tak dibayar langsung... duduklah kt bawah... baru tau rasanya menapak di bumi nyata...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu yang mana satu tu ??

      Tahu dari segi pemikiran ke tahu yang selalu di goreng dengan taugeh ??

      Geng Najib kan pernah mengaku , dia saudagar yang membekalkan sayur2an ke singapura .

      Delete
    2. Kat Gay..lang street lah tu.

      Delete
  24. Majlis profesor negara sepatutnya bergerak sendirian, sebagai badan iktisas dan ngo.

    Harap majlis boleh segera mendaftar, sebagai lembaga di bawah payung raja raja melayu.

    Supaya nanti apabila mencapai mutu terbaik boleh memohon perkenan raja raja untuk diiktiraf sebagai profesor diraja seperti ungku aziz.

    Dengannya boleh menghapuskan tanggapan profesor kangkung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Professor sesuai untuk bidang akademik...tak nampak ape faedah majlis professor kpd pentadbiran negara kerana ade professor kankung...

      Delete

  25. Baru lepas mendengar pc KP SPRM selama 44 minit di sini :

    https://youtu.be/rdri6A7TOXE

    Apa yang boleh saya simpulkan adalah :

    1. KP SPRM seperti telah menjatuhkan hukuman sebelum siasatan. Sangat prejudis. Adakah KP SPRM ingin lakukan perbicaraan media?

    2. KP SPRM berkata begitu kecewa setelah berjumpa Majlis Raja - Raja. Kenapa perlu kecewa? Adakah mesti memenuhi kehendak anda baru dikatakan betul?

    3. KP SPRM berkata KP SPRM lama adalah pengkhinat negara. Di mana profesionalism anda?

    4. KP SPRM dakwa ditawarkan rasuah oleh ahli parlimen untuk menutup kes 1MDB? Persoalan, adakah beliau tak aware dengan peruntukan undang-undang SPRM seperti di bawah?

    - Gagal melapor pemberian, janji atau tawaran rasuah
    • Seksyen 25 (1) dan (2) Akta SPRM 2009
    • DENDA : Tidak lebih RM100,000
    • PENJARA : Tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.

    Sekarang ianya menjadi lebih menarik selepas disambut dengan ketenangan DS Najib ketika memberi keterangan di SPRM selama 5 jam.

    - Nabeel Naqie, pengundi muda PRU15

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana hendak di laksanakan undang dan professinalisma jika kamu berhadapan dengan para mafia , gerombolan penjangak yang mengamalkan undang2 hutan ???

      Delete
    2. Bis baru sprm meluahkan pengalaman dan perasaan nye semasa dilanyak oleh khalid polis pencen...rumah digeledah...khalid bertindak atas arahan najib...

      Bos sprm hanye ade kuasa menyiasat...kuasa menghukum terletak kpd mahkamah...

      Delete
    3. Dia hisap rokok john saja mana dia tahu hal2 politik ni

      Delete
  26. Dirikan satu tugu peringatan dengan senarai nama-nama pengkhianat negara ini untuk mengingatkan generasi akan datang tentang sejarah regim kleptokrasi dibawah pimpinan Najib Razak @ MO1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bravo2,,,buat tugu tu kat putrajaya,,tak pun kat kawasan dewan Parliament..

      Delete
  27. TUDUHAN SHUKRI TERHADAP SAYA TERAMAT BERAT NAMUN MENERIMA PERMOHONAN MAAFNYA – DZULKEFLI
    rhg | May 23, 2018
    Tan Sri Dzulkifli Ahmad memandang serius kenyataan yang dibuat oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Shukri Abdull yang melabelkan dirinya sebagai ‘pengkhianat negara.

    Bekas Pesuruhjaya SPRM itu turut menyifatkan kenyataan Shukri itu sebagai satu tuduhan yang teramat berat ke atas dirinya sepanjang tempoh hampir 25 tahun berkhidmat di dalam perkhidmatan awam Malaysia.

    “Saya telah menjalankan tugas yang diamanahkan dengan penuh tanggungjawab, profesional serta memberikan komitmen yang tinggi dan saya sesungguhnya tidak pernah pada bila-bila masa menjadi atau bertindak sebagai pengkhianat negara.

    “Walau bagaimanapun, saya amat terharu dan ingin memaklumkan bahawa beliau (Shukri) telah menghubungi saya pada pagi ini melalui aplikasi Whatsapp,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

    Menurut Dzulkefli, sebagai seorang yang berjiwa besar, Shukri telah memohon maaf kepada beliau di atas kenyataan yang tidak sepatutnya dikeluarkan terhadap dirinya dalam sesi sidang media tersebut semalam.

    “Saya amat bersyukur dan berlapang dada untuk menerima permohonan maaf beliau dan kami berdua menyifatkan bahawa isu ini telah pun selesai,” katanya.

    Semalam, Shukri dalam sidang akhbarnya yang dihadiri lebih 100 petugas media mendedahkan beliau menerima ancaman bunuh ketika menyiasat kes anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn. Bhd. dan terpaksa melarikan diri ekoran daripada ancaman tersebut.

    Shukri turut menyifatkan Dzulkefli sebagai pengkianat negara kerana tidak meneliti laporan siasatan yang dikemukakan oleh pihak SPRM dan turut menerima pelantikan sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM sehingga mendorong beliau bersara awal.-UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang berat...ade kes ditutup oleh zulkipli...

      Delete
    2. Sungguh kah Dzulkefli menjalankan tanggung jawab dengan amanah , telus lagi ikhlas ??

      Tindakkan berterusan yang beliau ambil hanya menjerumuskan skandal yang membabitkan Lim Guan Eng sahaja . Lain2 skandal yang lebih besar tiada apa2 pun tindakkan susulan yang di ambil .

      Kes lebih 100 juta pegawai KBS ... individu terbabit masih berada di situ .

      Kes FGV ....apa kesudahannya ??

      Kes Tanah di Johor ....terus mendiam ??

      Kes bekalan air di Sabah .... tiada bunyi walau pun berkarung karung wang dijumpai .

      Delete
    3. Pak diny...takkanlah masih mempertikaikan lagi keprofesionalime dan tahap integriti SPRM yang tinggi tu..sapalah kita untuk berbuat demikian. Kalau dah dilakukan siastan terperinci lagi mendalam dan terbuktitiada kperluan untuk meneruskan siasaatn berkiatn kes2 tersebut..nak buat apa membuang masa, tenaga dan wang ringgit untuk terus pursue the case. Dah tentu SPRM ada banyak lagi kes2 berprofil tinggi untuk diberikan perhatian selai dari kes2 ikan bilis yang dinyatakan di atas tu...setuju kan Pak ????

      Delete
    4. Yes betul...jerung besar pakai sereban haji adi tunggu masa nak di panggil tu,
      Punya kuat takbir takbir takbir dedak telan jugak...

      Delete
    5. Kalo tinggi integriti ape jadi kes 100 juta hilang di KBS...mara dan felda yg perlu disiasat semula...bekas bos sprm sendiri ade kes bedal bini orang...belanja ke bali sape tanggung?...

      Delete
    6. Integriti itu terletak di atas para pendokong pertubuhan itu . SPRM dengan sendirinya adalah satu badan pesuruhanjaya sahaja .

      Saya telah hilang kepercayaan terhadap badan ini apabila Najib mula bertindak meracip racip serta mencincang para pendokong badan pesuruhanjaya ini .

      Najib telah mentransformasikan badan ini dari pesuruhanjaya menjadi "jayakan apa yang di suroh" .

      Delete

  28. MoF: 1MDB can’t repay debts, Arul Kanda ‘utterly dishonest and untrustworthy’



    KUALA LUMPUR, May 23 — The Ministry of Finance (MoF) said today that the directors of 1Malaysia Development Bhd (1MDB) have confirmed that the fund cannot repay its debts since it was “insolvent”.

    In a statement here, Finance Minister Lim Guan Eng also said that chief executive Arul Kanda Kandasamy explained he was on garden leave and unaware of the firm’s financial situation.

    “The Directors of 1MDB confirmed that 1MDB was ‘insolvent’ and was unable to repay its debts. The former chief finance officer, Azmi Tahir, has also written to MoF in March 2018 to state that 1MDB will not able to service its interest due in April and May 2018.

    “However, Arul Kanda when asked, highlighted that he is on ‘garden leave’ until the end of his contract in June 2018. Therefore, he claimed that he is in the dark as to the financial situation of the company,” Lim said.

    Lim had two meetings to determine 1MDB’s financial status today, together with deputy treasurer-generals Datuk Siti Zauyah Md Desa, Datuk Ahmad Badri Mohd Zahir and Datuk Asri Hamidon.

    The first meeting was with the Board of Directors, Datuk Norazman Ayob and Datuk Kamal Mohd Ali. The second was with Arul Kanda who was accompanied by the former CFO Azmi Tahir and former general counsel Ivan Chen.

    The minister said Arul Kanda was absolutely uncertain of the value or existence of 1MDB’s “investments” — US$940 million (RM3.74 billion) “units” previously held with BSI Bank, Singapore and the US$1.56 billion overseas investment funds with 1MDB Global Investments Limited.

    “It is completely unbelievable that a highly paid and ‘experienced’ investment banker can be so irresponsibly clueless as to not know whether RM9.8 billion worth of investments are even real,” Lim said, contrasting it with Arul Kanda’s tour to “explain” 1MDB on behalf of Barisan Nasional before the polls.

    “I have found Arul Kanda to be utterly dishonest and untrustworthy, and instructed the legal advisers to the Ministry of Finance to review his position as the president of 1MDB.”

    Meanwhile, Lim said the board claimed they have repeatedly disputed the value and even the existence of these investments during the monthly board meetings, since there was a lack of evidence in the past two years.

    Yesterday, the DAP secretary-general said the MoF has been bailing out 1MDB’s debt service obligations since April last year.

    The total amount paid by the MoF has amounted to RM6.98 billion, including payments to IPIC’s settlement agreement amounting to RM5.05 billion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib yang serba bolih , berkalibar , waras serta bijak pandai .

      Apa pendapat tuan tentang kenyataan MOF di atas . Kenyataan di atas di buat selepas MOF membuat pertemuan dengan orang2 kuat 1MDB .

      Kalau pemikiran tidak sampai ketahap yang membolihkan tuan membuat ulasan , bolih minta tolong dari semut , kerengga , pejuang berkuda dan yang lain2 .

      Delete
    2. Pak diny...diharapkan agar Pak Diny dan kengkawan2 sekelian janganlah membuat sebarang persepsi negatif dan membuat keputusan yang mendahului dapatan dari siasatan on going berkaitan 1 MDB ni. Bawak bertenang dan bersabar...berikanlah ruang dan peluang yang secukup2nya untuk pihak berwajib melengkapkan kertas siasatan. Adalah tidak adil untuk menuding jari kepada sesiapa pun dalam hal ini tanpa memberi peluang untuk pihak yang berkaitan mempertahankan diri mereka..jangan kerana kuasa pemerintahan sudah didalam tangan, boleh buat sesuka hati. Ingat Msia ni ada rule of lawnya..kita tidak berpaksi kepada undang2 rimba, sesuka hati saja menjatuhkan hukuman..yakinlah rakyat Msia yang waras amat2 pasti DSNR adalah innocent until proven guilty in the court of law of this beloved country !!!!!!

      Delete
    3. Kamu cerita apa Geng Najib ??

      Arul Kanda pun kata dia tidak tahu menahu kedudukkan sebenar kewangan 1MDB . Tambahnya lagi , dia akan tamat tempoh bulan June ini .

      Inilah masaalahnya apabila mengambil "gunslinger" dan " soldier of fortune" untuk menangani isu2 salah laku .

      Delete
    4. “The Directors of 1MDB confirmed that 1MDB was ‘insolvent’ and was unable to repay its debts. The former chief finance officer, Azmi Tahir, has also written to MoF in March 2018 to state that 1MDB will not able to service its interest due in April and May 2018.


      #### Sama ada kamu kurang waras atau pun tidak faham kenyataan ini ???

      Hello Geng Najib ... wake up please >>>

      Delete
    5. Alah pak dini dia ni mana ada sekolah pun.

      Delete
  29. Pengampunan Anwar Dan Keadilan Kepada Saiful
    By MT Webmaster On May 23, 2018
    233




    Pertama, atas asas apa pengampunan itu hendak diberi? Adalah jelas bahawa sebabnya ialah kerana parti DSAI telah menang, untuk membolehkan beliau bertanding dalam pilihanraya kecil untuk menjadi ahli parlimen dan dilantik menjadi perdana menteri. Untuk membolehkan semua itu, kesalahan jenayahnya kepada seorang individu hendak diampun. Ertinya, oleh sebeb beliau berkuasa, kesalahannya diampunkan.
    TUN ABDUL HAMID MOHAMAD, AGENDA DAILY

    Saya perlu ulangi bahawa dalam tahun 2004, sayalah yang menulis alasan penghakiman majoriti Mahkamah Persekutuan yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) daripada sabitan kes liwatnya yang pertama. Itu saya lakukan semata-mata berdasarkan keterangan yang dikemukakan di mahkamah dan undang-undang yang berkenaan.

    Demikian juga, apa yang saya akan katakan dalam rencana ini adalah semata-mata berdasarkan prinsip, bukan sama ada DSAI patut diampun atau tidak.

    Pertama, kita perlu bezakan kes liwat DSAI yang pertama dengan yang kedua.



    Dalam kes pertama, Azizan tidak terus membuat laporan polis bahawa dia telah diliwat oleh DSAI selepas kejadian berlaku. Mungkin dia berbuat demikian beberapa tahun kemudian (saya tidak ingat), setelah siasatan bermula untuk membuktikan DSAI telah melakukan kesalahan itu untuk menjadi alasan kepada tindakan Tun Dr. Mahathir (Tun Dr M) menyingkir DSAI sebagai Timbalan Perdana Menteri. Itulah yang menimbulkan tuduhan konspirasi dan sebagainya.

    Walaupun secara peribadi saya percaya kejadian itu berlaku, tetapi, sebagai seorang hakim, saya hanya boleh mensabitkan kesalahan berdasarkan keterangan yang dikemukakan di mahkamah dan undang-undang yang berkenaan. Atas alasan itulah saya membebaskan beliau.

    Kes yang kedua berlainan. Beberapa hari selepas kejadian, Saiful membuat laporan polis di susuli dengan sumpah laknat, manakala DSAI tidak membuat sumpah itu. Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan, kesemuanya lapan orang hakim, sebulat suara menerima keterangan bahawa DNA DSAI ditemui dalam dubur dan berpuashati bahawa pertuduhan itu telah terbukti mengikut undang-undang.

    Itu perbezaan antara kedua-duanya.



    Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad meminta maaf kepada DSAI (jika beliau berbuat demikian), kebanyakan orang beranggapan bahawa ia melibatkan kedua-dua kes itu. Sebenarnya tidak.

    Tun M hanya boleh meminta maaf mengenai kes pertama kerana beliaulah yang menggerakkan polis untuk menyiasat DSAI untuk menjadi alasan penyingkiran DSAI olehnya. Dalam kes kedua, beliau tidak terlibat langsung. Beliau telah pun bersara. Lagi pula, beliau tidak boleh meminta maaf bagi pihak Saiful.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang, oleh sebab Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pakatan Harapan (PH) telah menang PRU 14 dan DSAI hendak dijadikan Perdana Menteri (PM), maka beliau hendak diampunkan. Sekali lagi saya tekankan saya tidak mempersoalkan sama ada beliau patut diampunkan atau tidak. Tetapi, ada beberapa isu yang saya ingin bangkitkan.

      Pertama, atas asas apa pengampunan itu hendak diberi? Adalah jelas bahawa sebabnya ialah kerana parti DSAI telah menang, untuk membolehkan beliau bertanding dalam pilihanraya kecil untuk menjadi ahli parlimen dan dilantik menjadi perdana menteri. Untuk membolehkan semua itu, kesalahan jenayahnya kepada seorang individu hendak diampun. Ertinya, oleh sebeb beliau berkuasa, kesalahannya diampunkan.

      Dalam kemeriahan menyambut kemenangan, semua perhatian tertumpu kepada DSAI dan Tun Dr M: parti DSAI telah menang pilihanraya dan Tun Dr M telah meminta maaf kepadanya, maka beliau hendaklah diampunkan. Itulah tuntutan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli PKR dan PH. Dilaporkan juga bahawa Yang diPertuan Agong telah bersetuju.

      Tidak sesiapa menyebut mengenai Saiful. Nampaknya dia telah dilupakan langsung. Adakah dia tidak relevan semata-mata kerana dia seorang individu sedangkan di sebelah lagi adalah sebuah parti yang telah mendapat berjuta-juta undi dan telah pun membetuk kerajaan?

      Jika itulah pendirian mereka, saya khuatir mereka telah bermula dengan satu kesilapan ia itu “might is right” (kekuatan adalah kebenaran).



      Adalah diharapkan Lembaga Pengampunan tidak akan terikut-ikut dengan keghairahan pihak yang berkuasa hingga melupai langsung keadilan kepada individu yang lemah. Maka, dalam membuat pertimbangan dan keputusan, sekurang-kurangnya, Lambaga Penganpunan hendaklah mengambil ingatan mengenai keadilan terhadap Saiful.

      Kedua, mengenai laporan bahawa Yang diPertuan Agong telah bersetuju. Jika laporan itu benar, ia tidak sepatutnya berlaku. Yang diPertuan Agong tidak boleh mengampun sesuka hati atau atas budibicara baginda sendiri. Ada prosedur yang perlu diikuti.

      Lembaga Pengampunan hendaklah bermesyuarat terlebih dahulu. Ia perlu mendengar apa-apa laporan Peguam Negara. Mengikut amalan, laporan hakim / mahkamah yang mensabitkannya juga diminta. Setelah menimbang semua laporan-laporan mengenainya, barulah mesyuarat Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan olah Yang DiPertuan Agong itu membuat keputusannya.

      Jika, sebelum Lembaga Pengampunan membuat keputusannya, Yang diPertuan Agong telah pun bersetuju atau berjanji pengampunan akan diberi, ianya samalah seperti Ketua Hakim Negara menyatakan atau berjanji akan membebaskan seseorang sebelum Mahkamah Persekutuan bersidang dan membuat keputusan!

      Mungkin dihujahkan bahawa itu adalah pandangan peribadi baginda. Walau pun itu pandangan peribadi baginda, baginda tidak boleh menyatakannya. Bagaimana hendak dikatakan baginda tidak berat sebelah, atau, sekurang-kurangnya, tidak nampak seperti berat sebelah?

      Bagaimana hendak dikatakan baginda tidak telah pun membuat keputusan sebelum mesyuarat Lembaga Pengampunan? Bagaimana hendak dikatakan baginda telah tidak mempengaruhi ahli-ahli lain sebelum mesyuarat Lembaga Pengampunan berlangsung?

      Jika perkara seperti itu dilakukan oleh seorang hakim, paling kurang, beliau perlu menarik diri daripada membicarakan kes berkenaan atau, jika hakim itu telah membuat keputusan, keputusan itu semestinya akan diketepikan oleh mahkamah yang lebih tinggi.

      Demikian juga jika perkara seperti itu dilakukan oleh Pengerusi sebuah tribunal. Jika keputusan telah dibuat, semestinya ia akan dipadam (quashed) melalui semakan semula kehakimam (judicial review). (Saya tidak mahu berkata apa-apa mengenai semakan semula terhadap keputusan Lembaga Pengampunan.-23/5/2018

      Penulis merupakan bekas Ketua Hakim Negara.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Woii hang suruh john tekan kuat2 sikit laa

      Delete
  30. Sefool patut diadili semula untuk tentukan dna ke 3 milik siapa...

    ReplyDelete
  31. Menteri enggan tandatangan dokumen bayar hutang 1MDB

    Geraldine Tong
    23 Mei 2018, 9:06 malam (Dikemaskini 23 Mei 2018, 9:51 malam)

    Lim Guan Eng enggan menandatangani dokumen kebenaran kepada Kementerian Kewangan untuk menyelesaikan hutang RM143 juta 1MDB, yang mesti dibayar minggu depan.

    Menteri Kewangan sebaliknya mengarahkan ketua pegawai eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy menjawab secara bertulis kepada kementerian sama ada mereka mampu membayarnya atau tidak.

    “Saya terkejut, dokumen pertama saya harus tandatangan adalah untuk membayar hutang 1MDB. Saya enggan tandatangan kecuali saya lihat kesemua dokumen yang relevan terlebih dahulu.

    “Kita mesti bayar sebelum 30 Mei, jadi mengikut prosedurnya, dia (Arul) harus memberitahu kerajaan.


    “Beliau telah diarah untuk menulis surat bagi menyatakan sama ada 1MDB boleh atau tidak boleh bayar [...] dia kena buat segera,” tambahnya.

    Lim berkata demikian kepada pemberita selepas taklimat Arul dan beberapa pegawai kanan 1MDB.

    Sekarang baru Arulkanda tahu boleh tak nak belit lim guan eng...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya 1 MDB tidak menghadapi sebarang isu yang besar untuk membayar balik hutangnya. Jika dihimpun segala aset2 1MDB yang ada serta keuntungan dsari pelaburan2nya selama ni, dah lebih dari mencukupi untuknya menjelaskan hutang2 tersebut. Saja ajae Arul Kanda nak tengok apa reaksi MOF yang baru tu beb !!!!!

      Delete
    2. geng najib buat lawak bodoh......otak pun dah sama macam najib

      Delete
    3. Geng Najib ,

      Sama ada kamu masih tertidur , mungkin juga seorang yang waras lagi bijak tetapi bengap !

      Pengarah 1MDB sendiri menyatakan 1MDB itu "insolvent" .

      Delete
    4. Dia mmg bodhoh dad. Dia mana ada sekolah. Buat sales kat chow kit tu dia tahu laa

      Delete
  32. wey geng najib.......ko gi sinun laaaa copy paste.....semak laaaa......

    ReplyDelete
  33. Syabas pakatan harapan.kemenagan bn pada pilihanraya kecil di sg besar dan kuala kangsar adalah satu hikmah buat pakatan harapan dan satu malapetaka buat bn sebenarnya.fikir2kanlah

    ReplyDelete
  34. Putrajaya Mencuci Dosa Lim Guan Eng
    Posted by SnapShot at 5/22/2018


    Guan Eng mengemukakan representasi kpd pejabat AG untuk menggugurkan kes rasuah nya yang melibatkan terowong dasar laut dan pembelian rumah di jalan Pinhorn.

    Baca di sini :

    http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/738639-lim-dan-phang-kemuka-representasi-gugurkan-kes-rasuah.html

    Juga di sini :

    https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/21/guan-engs-graft-trial-postponed-to-july-30-lawyers-to-ask-for-charges-to-be-dropped/

    Apakah 5 Prinsip Rukun Negara Masih Lagi Relevan Kepada Kerajaan Pakatan Harapan?




    Adakah ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan dah menghalalkan rasuah dalam pentadbiran negara?

    Sekiranya itu benar, akan adakah lagi keadilan di bumi Malaysia ini?



    Sekiranya kes yang telah di buat pertuduhan di mahkamah, sudah di tetapkan perbicaraan di mahkamah boleh di gugurkan sewenang2nya, apakah jaminan kerajaan sekarang akan mengamalkan pentadbiran yang benar2 bersih dari rasuah dan salah guna kuasa?

    Rakyat menunggu2 perbicaraan kes rasuah ini bukan kerana OKT nya ialah Lim Guan Eng, bukan kerana DAP tetapi kerana ingin tahu kebenaran dakwaan itu, ingin melihat keadilan ditegakkan dan ingin melihat undang2 negara di daulatkan sebagaimana yang termaktub di dalam prinsip Rukun Negara yang ke empat tanpa mengira darjat...


    Definasi 'Rule Of Law' Pada Mahathir



    Di mana ungkapan "NOBODY IS ABOVE THE LAW" jika undang2 dicabuli dan dirogol?

    Melihat pada permohonan representasi peguam Guan Eng dan Phang kepada Peguam Negara baru yang akan di lantik, kita dah boleh menjangkakan apakah kesudahan skrip ini nanti...



    Jika pejabat AG menggugurkan kes rasuah ini semata-mata untuk melayakkan Guan Eng memegang jawatan Menteri Kewangan maka di manakah letaknya Kedaulatan Undang2?

    Apakah Malaysia hari ini undang2 hanya dikuasai oleh Regim Mahathir yang Undang2 negara boleh digunakan sesuka hati?

    Apakah Mahathir boleh dikategorikan sudah menyalahgunakan kuasa untuk kelompoknya???

    Jika Kes Guan Eng Di Gugurkan, Tak Ada Sebab Kenapa Kes Najib Tidak Boleh Di Gugurkan



    Jangan "double standard" dalam menjalankan hukum dan jika Najib diperangkap untuk mensabitkannya, maka Najib juga layak untuk mengemukakan representasi untuk menggugurkan kes yang dihadapinya.

    Mengapa Transparency International diam dalam perkara ini?

    #RakyatMenungguJawapan
    #RakyatSedangMemerhati

    ReplyDelete

  35. Tujuan Sebenar Tun M Merampas Putrajaya Hanyalah Untuk Balas Dendam Pada DS Najib



    Nyata bagi kita semua, sejak ambil alih kuasa sebagai perdana menteri, fokus utama Tun M bukanlah untuk menunaikan janji2 pilihanraya Pakatan Harapan atau menyelamatkan Malaysia sebab Malaysia memang sudah berada dalam keadaan selamat tetapi adalah untuk melempiaskan dendam peribadi kepada DS Najib...

    Baca di sini :

    http://klxpress.com.my/bahasa-melayu/21-politik/31481-enggan-tunai-kemahuan-peribadi-punca-dendam-mahathir-terhadap-najib.html

    Tun M sepatutnya menumpukan perhatian menunaikan janji-janji yang telah dibuat sebelum pilihanraya umum ke 14 daripada mengalih perhatian rakyat kepada sandiwara memikul bag-bag yang kononnya berisi duit yang dimiliki oleh Dato Sri Najib dan barang kemas serta beg yang kononnya dimilik isteri beliau.

    Sebagai cucu kepada Jutawan Melayu, Tan Sri Noah, tidak mustahil jika cucunya kaya raya.

    Tapi Tun M kena ingat, esok lusa jika DAP sudah tidak mahu mengunakan Tun M yang hanya punyai 12 kerusi Parlimen, satu negara akan tonton keluarga Tun M diaibkan pula.

    Berapa beg dan berapa trak pula agaknya yang bakal digunakan untuk angkut duit, barang kemas serta kereta-kereta mewah milik anak2 Tun.

    Masa tu baru rakyat akan bertanya macamana anak seorang Perdana Menteri yang datuknya hanya seorang guru, mampu memiliki harta yang berbillion ringit nilainya.


    Sumber Asal :
    Kenyataan Media Dato' Lokman Adam
    Bekas Pengarah Komunikasi
    Kementerian Kewangan Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokman adam tu laki hang ka?

      Delete
    2. Adam ni ke yg kena pecat tu sebab buat kerja untuk menjawab bagi pihak mo1 tu kot.... patutlah meroyan sangat....

      Delete
  36. TUDUHAN TUN DR. MAHATHIR BAHAWA ANGKA EKONOMI NEGARA ADALAH PALSU TERNYATA TIDAK BERASAS



    Dalam satu kenyataan media bagi menjawab balik tuduhan Tun Dr. Mahathir bahawa angka2 ekonomi negara adalah palsu, Dato' Lokman Adam mengatakan beliau agak terkejut dengan kenyataan Tun M, Perdana Menteri Malaysia selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan di Ibu Pejabat PPBM semalam.


    Mahathir Dakwa Keadaan Ekonomi Malaysia Tak Seperti Yang Di Lapurkan



    Tun M telah mengeluarkan satu kenyataan yang cukup tidak bertanggungjawab dengan mengatakan bahawa kadar pertumbuhan ekonomi tahunan negara yang diumumkan oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini adalah palsu termasuk beberapa angka ekonomi lain.


    Ketua Perangkawan Negara Nafikan Dakwaan Mahathir



    Sebagai salah seorang yang bertanggungjawab menerangkan tentang Dasar Ekonomi Negara sebelum ini, selaku Bekas Pengarah Komunikasi MOF, Dato' Lokman Adam telah mengambil inisiatif untuk menghubungi Ketua Perangkawan Negara, Dato’ Sri Dr Uzir bin Tengku Dato' Ubaidillah bagi mendapatkan pengesahan data-data yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia, sekiranya benar sepertimana tuduhan Tun M bahawa ianya telah dipalsukan.

    Ini disebabkan, segala data-data yang telah dikeluarkan berhubung soal Keluaran Dalam Negara Kasar datangnya dari hasil bancian dan dapatan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia.

    Walaupun Ketua Perangkawan kini bukan lagi berkhidmat dibawah Kerajaan Barisan Nasional, beliau secara jujur telah menegaskan bahawa angka Pertumbuhan Ekonomi Negara telah disusun berdasarkan rangkakerja “International Best Practice” dan menepati piawaian antarabangsa.

    Pengiraannya dilakukan secara professional dan dengan intergriti yang sangat tinggi.


    Hakikatnya Ekonomi Malaysia Memang Berada Dalam Keadaan Baik

    Tun M seharusnya berlapang dada dan menerima hakikat bahawa Tun M mewarisi kerajaan yang mempunyai ekonomi yang kukuh hasil pentadbiran baik Dato Sri Najib Razak.

    Sungguhpun rakyat kini sedar bahawa penipuan Tun M selama ini bahawa negara ini menuju kearah kebankrapan adalah tidak benar, adalah sangat tidak bertanggungjawab sekiranya Tun M menafikan KDNK Malaysia tahun lalu 5.9% adalah antara yang tertinggi didunia.





    Dalam masa yang sama, Tun M juga perlu menjelaskan kepada rakyat bahawa tuduhan bahawa negara ini terbeban dengan kadar hutang yang tinggi adalah tidak benar sama sekali.



    Kadar hutang Malaysia bagi tahun 2017 sebanyak 50.8% berbanding KDNK adalah sihat berbanding kadar hutang zaman Tun M memerintah tahun 1986 iaitu 103.4% berbanding KDNK.

    Tun M kini tertekan kerana apa yang Tun M fitnah terhadap ekonomi negara sebelum ini akhirnya dinafikan oleh Gabenor Bank Negara dan Tan Sri Zeti yang mengumumkan ekonomi negara berada dalam keadaan baik dan rezab Bank Negara berada pada tahap tertinggi iaitu RM 438 Billion.

    Baca di sini :

    http://khairulryezal.blogspot.my/2018/05/baru-3-hari-ph-ambil-alih-ekonomi.html?m=1




    Malah Moody's Investor Service juga mengeluarkan kenyataan yang senada dengan bekas Gabenor Bank Negara itu.

    Baca di sini :

    http://m.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/kerajaan-ph-warisi-ekonomi-kukuh-1.672929

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tak payah baca kami tahu lama dah temberang hang.

      Asyik2 copy & paste.

      Hang buta huruf ka?

      Delete
  37. MAY 23, 2018
    77
    Pemotongan 10% Gaji Pokok Menteri Memberi Kesan Positif Kepada Rakyat Malaysia
    image: https://4.bp.blogspot.com/-cmwISaGucoc/WwUZNpDhy1I/AAAAAAABQt0/NeLJSYvRh2gav3OBJoib2_5EihtcRNubQCLcBGAs/s640/1.png



    Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengumumkan bahawa gaji jemaah menteri akan dipotong sebanyak sepuluh peratus. Mari kita lihat bagaimana pemotongan ini dapat memberi impak kepada negara dan Rakyat Malaysia dengan menggunakan Matematik mudah:

    1) Anggaran gaji pokok menteri :
    RM20,000 sebulan

    2) Anggaran jumlah menteri dan timbalan menteri Malaysia :
    60 orang

    3) Kiraan jumlah perbelanjaan untuk gaji menteri :
    RM20,000 x 60org = RM1,200,000 sebulan

    4) Kiraan 10% penolakaan gaji menteri :
    RM1.2juta x 10% = RM120,000 sebulan

    5) Kiraan setahun :
    RM120k x 12bulan = RM1,440,000 setahun

    Maknanya, kerajaan Malaysia telah menjimatkan penggunaan duit negara sebanyak RM1.44 juta setahun. Tahniah!!

    Sekarang mari kita kira pula manfaatnya pada rakyat pula dengan menggunakan Matematik mudah juga:

    1) Anggaran jumlah penduduk Malaysia :
    30 juta orang

    2) Sekiranya pemotongan gaji menteri itu diagih kepada semua rakyat Malaysia :
    RM1.44 juta ÷ 30 juta orang = RM0.048 seorang

    Alhamdulillah. Dengan adanya penolakkan gaji menteri ini, pendapatan tahunan rakyat akan meningkat sebanyak 0.048 sen setahun.

    Terima kasih Perdana Menteri.

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/pemotongan-10-gaji-pokok-menteri.html#WoQ8AO45Hugxsx0r.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat marhaein di Msia tak sabar2 menunggu bila kah harta2 menimbun yang dimiliki oleh Tun M, anak2nya, harta Tun Daim, TS Robert kwok, Rafidah Aziz disedekahkan jugak sebahagiannya kepada perbendeharaan Msia yang dah nak muflis tu. Takkanlah bangkrap mereka semua kalau berbuat begitu...malah akan disanjung tinggi oleh rakyat. janganlah hanya talk the talk..yang rakyat nak lihat ialah walk the talk..tak gitu Pak diny????

      Delete
    2. Aku tetap akn berjuang di alam maya demi untuk kerajaan UMNO/BN kerana budi dan jasa serta ketuanan melayu dan agama islam yang menjadi tunggak kemakmuran dan kebahagiaan di tanah bertuah ini. Jangan sekali2 bersekongkol dengan kafir2 harbi atas nama kononnya perjuangan menegakkan hak rakyat....jangan gadaikan kelangsungan generasi islam melayu akan datang dengan dijadikan kerbau balau yang dicucuk hidung oleh puak2 sana tu !!!!

      Delete

    3. Cops count RM110m in 35 bags seized from Pavilion condo raid


      Published on 23 May 2018


      PETALING JAYA, May 23 — Investigators have counted nearly RM110 million in cash found in 35 bags seized from three luxury condominium units at Pavilion Residences in Kuala Lumpur linked to ex-prime minister Datuk Seri Najib Razak.

      But that is just the beginning. Police sources said the count is set to continue in the next few days as investigators try to get an accurate value of the other luxury items in the remaining 37 bags confiscated from the condo units last week.


      “Now the team is simultaneously working on getting accurate values for the other items such as the jewellery, gold bars and watches that were seized,” one of the sources said on condition of anonymity.

      According to police sources, the RM110 million is in various currencies.

      Investigators started counting the cash on Monday with assistance from handpicked personnel from other agencies, including Bank Negara Malaysia.

      Malay Mail understands the investigators had to record the serial number of each note as the count progressed.

      #### Ni simpan bawah bantal ratusan juta apa kah halnya ???

      Delete
    4. Geng Najib ,

      Kasihan saya melihat keletah kamu ..

      Ketuanan melayu konon . Agak lama juga saya hidup , berkawan , bergaul dengan berbagai bangsa . Sedih saya apabila melihat "tuan2" melayu ni ramai yang menjadi pemandu dan 'body guard' kepada boss2 bukan dari bangsa melayu .

      Lagi pilu apabila melihat 'tuan2' melayu ini terperonyok didalam kereta2 mewah (bukan milik mereka) sambil menunggu tuan2 bukan melayu menikmati juadah di coffee house .

      Juga ingin saya bertanya ...apa pegangan ahli2 parti MCA , MIC , Gerakan serta entah apa lagi nama parti yang berteraburan di Sabah dan Sarawak sana ???

      Delete
    5. Nak hairan apa pak diny.

      Pelaburan masuk untuk budak gila ni lima kupang saja pun

      Delete
  38. Geng Najib ,

    Adakah menjadi satu kesalahan dengan mengemukakan representasi kepada pihak pendakwa dimana didalam kes ini adalah AGC ??

    Saya bukan pengamal undang2 , tetapi saya tidak Nampak dengan mengajukan representasi bagi OKT menjadi satu kesalahan .

    Bagi OKT , sama ada dia sendiri atau melalui wakil (representasi) , tujuannya tetap sama ....mahu membuktikan yang di tuduh tidak bersalah di dalam perbicaraan .

    Saya dapat rasakan , pengetahuan kamu didalam hal ini lagi bengap dari saya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...proses mengemukakan representasi tu hanyalah sebagai syarat aje. hakikatnya...keputusan telah pun dibuat untuk membebaskan tertuduh dari sebarang tuduhan yang berkaitan dengan pembelian banglow bawah harga pasaran tu sejak beliau dinamakan sebagai MOF. Tak caya...kita tunggu ajelah nanti apa verdict nya !!!!!

      Delete
    2. Hebat sungguh kamu , kes yang masih berjalan telah di ketahui keputusannya .

      Delete
    3. Verdictnya hisap rokok john laa

      Delete
    4. Isa samad anuar musa dan najib dibebaskan tanpa di bawak ke mahkamah...tak de orang bising pon...zulkipki bekas bos sprm bedal bini orang pon didiasat sekerat jalan jeer...

      Delete
    5. Isa samad anuar musa dan najib dibebaskan tanpa di bawak ke mahkamah...tak de orang bising pon...zulkipki bekas bos sprm bedal bini orang pon didiasat sekerat jalan jeer...

      Delete
  39. MAY 23, 2018
    40
    Benarkah 1MDB Di'Bailed-Out' Sebanyak RM7 Billion?
    image: https://2.bp.blogspot.com/-t8TebNQsQ14/WwTA_KnM2ZI/AAAAAAABQtc/gHnzzwvvBe0N4uPCe96fsCn2srV1P_eUQCLcBGAs/s640/FB_IMG_1527038117743.jpg



    Kenyataan Menteri Kewangan ni tak betul.

    1. Selepas cadangan daripada Public Account Committee (PAC) dan pelan rasionalisasi, aset-aset 1MDB dipindahkan ke bawah Kementerian Kewangan (MOF).

    2. 1MDB menjadi "shell company'.

    3. Bila aset 1MDB dijual, duit masuk melalui MOF.

    4. Bila bayar hutang, duit ini yang digunakan.

    5. Ini bukan 'bail-out'. Tapi wang 1MDB hasil dari jualan aset-aset mereka.

    Analogi mudah kalau tidak faham jugak kenapa MOF bayar hutang 1MDB:
    Bila MOF ambil alih semua aset 1MDB, maka MOF kena la ambil sekali hutang-hutang syarikat berkenaan.
    Contoh:
    Kau beli kereta yang tidak habis bayar dengan bank.
    Kau bayar duit dekat pemilik asal. Selepas itu kau sambung bayar dekat bank.
    Takkan kereta kau dapat tapi baki hutang bank pemilik lama kena bayar.
    Usah sebarkan fakta tidak benar. Tak baik.

    Nota Kaki: Apa isteri Menteri Kewangan buat di Kementerian? Apa peranan beliau? Jangan marah, tanya saja.

    Pelik juga yeeer...orang yang bukan penjawat awam dan takde kaitan dengan MOF boleh semudah itu masuk dan bebas berada dalam pejabat menteri kewangan....ni trend baru ke yang nak diperkenalkan oleh kerajaan PH ni ???? mana perginya integriti menteri jika orangbyang tiada kaitan boleh access kepada rahsia2 serta dokumen sulit kerajaan !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bawak citer dari blog putar alam Cucu Tahi Sekampit...busuknye..

      Guan Eng selar Arul Kanda ‘tak jujur’ selepas pertemuan

      Mohamad Fadli
      ShareTweetPinMail

      Lim mengarahkan audit ke atas 1MDB untuk mengetahui keadaan sebenar dalam 1MDB.

      PUTRAJAYA: Menteri Lim Guan Eng menyelar Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy sebagai seorang yang “tidak jujur” dan “tidak boleh dipercayai” selepas pertemuan 40 minit di Kementerian Kewangan hari ini.

      Pertemuan itu merupakan sesi kedua selepas sesi pertama bersama Ahli Lembaga Pengarah 1MDB, Datuk Kamal Mohd Ali dan Datuk Norazman Ayob sebelum itu. Arul ditemani bekas ketua pegawai kewangan (CFO), Azmi Tahir, dan bekas penasihat undang-undang, Ivan Chen.

      Lim meminta Arul datang bertemunya hari ini bagi menentukan status kewangan 1MDB terutama keupayaan membayar semula dan menanggung hutang.

      Beliau berkata Arul seperti tidak mempunyai perasaan bersalah walaupun selepas kerajaan membayar RM7 bilion untuk melangsaikan hutang 1MDB.

      “Pengarah 1MDB mengesahkan 1MDB tidak mampu membayar hutangnya. Bekas CFO, Azmi Tahir pernah menulis kepada Kementerian Kewangan pada Mac 2018 mengatakan 1MDB tidak dapat menanggung faedah bagi April dan Mei 2018.

      “Bagaimanapun, Arul Kanda ketika ditanya berkata dia diarah untuk tidak bertugas sehingga kontrak tamat pada Jun 2018. Oleh itu, beliau mendakwa dia tidak tahu mengenai keadaan kewangan syarikat.”



      Lim berkata dia bertanya kepada lembaga pengarah mengenai apa berlaku pada unit pelaburan bernilai AS$940 juta yang sebelum ini di Bank BSI, Singapura serta dana pelaburan bernilai AS1.56 bilion milik 1MDB Global Investment Limited.

      Keseluruhan pelaburan itu dikatakan bernilai RM9.8 bilion, yang sekiranya ditebus boleh memenuhi tanggungjawab kewangan 1MDB untuk beberapa tahun akan datang, kata menteri.

      “Azmi Tahir berkata ‘pelaburan’ ini wujud walaupun Bank BSI sudah ditutup. Beliau memberi alasan pengurus dana enggan berkomunikasi dengan 1MDB secara bertulis kerana siasatan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat sedang berjalan.

      “Arul Kanda pula mendakwa semua perkara kewangan ditangani oleh CFO syarikat, dan dia sama sekali tidak pasti nilai ‘pelaburan’ itu, atau sama ada ia wujud.

      “Saya benar-benar sukar mempercayai seorang pengurus bank pelaburan bergaji tinggi dan ‘berpengalaman’ tidak tahu sama ada pelaburan bernilai RM9.8 bilion itu berlaku.”

      Arul tiba di bangunan Kementerian Kewangan sekitar 2.50 petang dan pertemuan berakhir pada 5.45 petang tanpa bertemu media

      Delete
  40. Pakatan Menipu Manifesto, rakyat kena kencing

    Minyak janji 1.50 tapi sampai skrg 2.20, klu turun 1.90 rakyat kena bayar tinggi(rakyat kena kencing)
    Toll free tapi masih bayar lagi(kena kencing)
    GST dihapuskan tapi masih ada lg GST ditambah pulak SST 10% (Rakyat kena kencing) harga barang naik lg
    Lantikan melalui parlimen dan agong, madey lantik sendiri sukri
    Menteri tak boleh pegang dua jawatan tapi wan ajijah pegang dua
    Menteri korup dilantik menteri kewangan (innocent until proven guilty)
    najib disiasat (guilty until proven innocent:secara undang2 rimba)
    Menipu hutang satu trillion tapi tak sebut projek apa , mana ketelusan? PELABUR LARI
    Terlalu fokus 1mdb tapi negara belum dibangaunkan lagi yg tinggal hanyalah janji2 palsu aje beb!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nak kencingkan rakyat malaysia plak...

      Cuba tunjuk bukti manipesto PH janji turunkan harga minyak...

      Janji PH stabilkan harga...minyak dunia sudah naik....ikut formula najib harga 2.40 seliter tapi PH jual 2.20 seliter..

      Janji gst dan tol dlm 100 hari..baru 2 minggu nak bising daah...
      GST 0% dah diumum 1 jun dan akan ganti dgn SST yg lebih baik dari GST...banyak barang yg tak kena cukai bawah SST..

      Dlm seminggu lagi tol akan dikurangkan..

      Tradisi pru yg lepas bila BN menang harga barang akan naik dlm senyap...sekarang harga barabg stabil...

      Hebat kerajaan PH...lega kepala puasa dan raya tahun ni..

      Delete
  41. Tanda tanda keruntuhan ekonomi negara sudah bermula,pasaran saham yg di sokong secara artificial sudah tidak dapat bertahan lagi.Pelabur luar sudah keluar dgn memperolehi keuntungan bila Diam-diam menyokong pasaran di minggu pertama kemenangan PH lalu.Sekarang tinggal pelabur tempatan terkontang kanting,menyokong pasaran.Ringgit juga bakal menyusut,IMF,Bank Duni dan Agensi Penarafana antara bangsa masih tertunggu tunggu langkah kerajaan PH cara bagaimana mahu menampung kekurangan kewangan kerana pembatalan GST dan pemebrian subsidi minyak.

    Kerajaan PH gembira kerana harga minyak sudah meningkat ,tapi itu hanya sementara dan tidak menentu.Peningkatan harga minyak pun membawa beban kepada kerajaan ,kerana subsidi minyak dalam keadaan sekarang mungkin mencecah RM 1 billion sebulan.Jadinya sorong makan tarik makan ,bukan makan untung tapi makan rugi,inilah nasib yg bakal menimpa kerajaan PH.

    Umur PM PH sudah mencecah 93 tahun,semasa beliau masih muda pun dengan regu yg sama Diam-diam beliau tidak mampu mengatasi krisis ekonomi,tidak seperti bekas PM Najib,yg berjaya menampan masalah sub prime yg menimpa ekonomi US dari menjangkit kepada ekonomi Malysia.Begitu juga bila krisis kejatuhan harga komoditi,pun ekonomi negara terselamat di bawah PM Najib ketika itu.

    Sekarang mereka masih berseronok keran berjaya mengalih perhatian kepada 'isu pemburuan bag tangan dan peti besi yg berisi harta karu dari 1MDB',walau pun isinya kosong ,tapi cerita yg di bena cukup mehiburkan para penyokong mereka.Jika isu ini sudah padam ,rakay akan mula bertanya,GST sudah di hapuskan atau belum,harga barang sudah turun,PTPTN masih perlu di bayar atau sudah di berhentikan,tol masih berjalan atau sudah di tamatkan.Apa yg bakal mereka jawab.Tambah pula ekonomi akan menguncup sedikit demi sedikit sehingga pengangguran mula meningkat.Mampus lah mereka.2 ke 3 tahun dari sekarang mereka mungkin boleh lingkup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluar masuk pekabur berskala besar di pasaran saham perkara biasa...bila pasaran saham turun bukan ade kaitan langsung dengan ekonomi..pelabur yg membuka industri yg mustahak untuk kukuhkan ekonomi..

      Bila pelabur pasaran saham kluar nenandakan harga pasaran dah tinggi...bila pasaran turun nereka akan masuk kembali...

      Pegi belajsr ekonomi dulu wahai tukang kebun..

      Delete
  42. Rakyat berharap kes 1MDB ni selesai segera kalau ada bukti kukuh nak tangkap atau nak dakwa Najib silakan.Najib pula kena lah buktikan bahwa dia tak bersalah.Dalam soal ini rajyat tak berpihak kerana ianya berkaitan dgn hak rakyat,namun dari segi kebaikan Najib dalam menyelesaikan masalah dan membantu rakyyat ,rakyat tetap menghargai Najib lebih dari mana-mana indivdu terutama kalau di bandingkan dgn Mahathir.

    Rakyat juga berharap siasatan dan dakwaan tidak hanya terhenti berkaitan dgn 1MDB dan derma 2.6 billion.Kes kerugian forex dll skandal kewangan yg banyak dan bukan kecil nilainya di zaman Mahahtir dan Daim perlu juga di siasat.Aku berdoa ,tempuh Mahahtir jadi PM tidak lama(semuga Allah memperkenankan doa ku),biar Anwar mengambil alih dan beliau lakukan pula siasatan berkaitan dgn skandal di bawah Mahathir 22 tahun.Walau pun aku bukan sukan sangat pada Anwar ni ,kerana kelentongkongnya pun bukan main hebat(contohnya jam Omega dia belum jumpa dan mistri air mani jauh dalam rongga usus seseorang).

    Jika kes 1MDB ni sudah tamat,tak perlu kepoh apa lagi,PH boleh lah buat kerja tunaikan janji.Seluruh rakayt meneunggu janji di tepati.Ekonomi nak merudum ke ,nak bankrap ke itu rakyat tak kesah ,janji tetap janji.Rakyat tak pilih Pakatan ,tapi terpaksa juga lah tanggung tempiasnya.Semuga dgn itu nanti,perumapaan 'orang tamak selalu rugi seperti anjing dgn bayang-bayang ' menjadi peringatan kepada rakyat Malaysia.

    Pagi ini saham sudah menujunam 29 mata,harap Diam diam ,tak diam sokonglah lagi saham secara artificial,habiskan duit dalam tabung-tabung pelaburan negara macam dia menghabiskan reserve BNM dgn forex tradingnya.Dia boleh buat apa saja tak ada salahnya keran dia sudah berada bersama PH yg merupakan kumpulan pnyucian dosa ,mengalahkan padri bishop.Selamat menanti fajar kuning ,kelabu atau cerah yg bakal di lakar oleh PH,tak ada siapa yg pasti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak payah cakap...najib dan jho lo pojaan hati ko yg tak boleh tido...pasukan penyiasat sedang kumpulkan bukti termasuk money trail...

      Hari khamis najib melawat lagi pejabat sprm..

      Delete
  43. WEDNESDAY, MAY 23, 2018
    Apa hendak jadi dengan Bursa Malaysia?

    Pelabur tengah cabut lari dari negara kita sekarang. Stok market Malaysia mencatatkan angka negatif buat pertama kalinya dalam tahun ni dan memperlihatkan angka tertinggi "outflow" sejak 2013. Kenapa? Aku ada beberapa hujah aku. Jawapannya ialah pada kerajaan hari ini yang dianggap oleh pelabur sebagai agak merapu dalam bercakap mengenai ekonomi.







    1. Malaysia menjadi negara pertama di dunia yang akan mansuhkan GST dan ini ialah langkah keterbelakang dalam pandangan pelabur. Tak pernah dibuat oleh mana-mana lagi negara lepas laksana GST, terus mansuhkan walau sebuah kerajaan itu bertukar.

    2. Aku dah faham kenapa Tun boleh dapat angka 1 Trillion debt negara. Rupa-rupanya dia pergi campurkan dengan hutang yang dijamin kerajaan. Tak pernah dibuat orang dalam dunia campur hutang kerajaan dengam hutang yang dijamin oleh kerajaan. Tu yang angka sampai 1 trilion.

    3. Lepas tu boleh confuse mana satu external debt dengan gov debt. Sebab tu tiba-tiba keluarkan kenyataan cakap hutang adalah 65% bukannya 55%.

    4. Kerajaan PH masih dok amik stand masa jadi pembangkang. Bila jadi pembangkang, depa dok burukkan negara ni pelabur tak ambil kisah. Bila dah jadi kerajaan, depa dok ikut perangai lama ni, pelabur rasa jelik dan jijik. Sama ada kerajaan PH ni dok menipu dengan data-data dia, atau jenis tak tahu apa-apa pasal ekonomi. Fear mongering macam ni tak disukai oleh pelabur bila kau jadi kerajaan.

    5. Dalam masa yang sama, depa pi rendahkan agensi yang dok beri kredit pada kewangan-kewangan negara macam Moody's, Fitch, S&P. Pelabur bergantung pada kredital agensi ni. Untuk macam Malaysia, bawah Najib, kita dapat pujian bawah agensi-agensi ni. Tapi bila Daim perlekehkan sumber rujukan pelabur, tentulah depa rasa kurang percaya pada kerajaan yang ada hari ni.

    6. Bertabahlah..

    ReplyDelete
  44. Penganalisis Politik Khoo Kay Peng hairan tindakan Perdana Menteri



    Penganalisis politik, Khoo Kay Peng hairan kenapa beberapa pemimpin veteran tidak dipilih menyertai Kabinet pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Ia termasuk penasihat DAP, Lim Kit Siang.


    Khoo bagaimanapun yakin beberapa nama besar akan dipilih untuk mengisi banyak jawatan yang belum diumumkan.

    “Orang seperti Tony Pua mungkin ditampilkan sama ada dalam baki jawatan menteri atau sekurang-kurangnya sebagai timbalan menteri,” katanya kepada FMT.

    Beliau turut mempersoalkan keputusan Dr Mahathir menamakan Datuk Seri Azmin Ali sebagai menteri hal ehwal ekonomi sedangkan beliau sudah dilantik sebagai menteri besar Selangor.

    Katanya, ia adalah kementerian berbeza yang bukan lagi memfokuskan ekonomi tradisional.

    “Ini berbeza daripada jawatan menteri kewangan yang merangkumi perbendaharaan, bank pusat dan Suruhanjaya Sekuriti. Beliau akan menjadi akauntan Kabinet.

    “Ada ekonomi baru, ekonomi digital, industri 4.0 dan banyak lagi. Skopnya semakin besar dan industri itu lebih banyak lapisan.

    “Kedudukan Malaysia sama dengan ekonomi semakin berkembang seperti Myanmar, Vietnam, Thailand dan Indonesia, banyak perkara yang perlu dilakukan.”

    Semalam, Azmin dilaporkan belum memutuskan jika mahu menerima pelantikan sebagai menteri persekutuan dan beliau akan membuat pengumuman rasmi selepas menghadap Sultan Selangor.

    Sehingga Jumaat lalu, 15 jawatan dalam Kabinet sudah dinamakan termasuk ahli Parlimen baru, Rina Harun memegang portfolio pembangunan luar bandar dan Maszlee Malik sebagai menteri pendidikan, setelah Dr Mahathir melepaskan portfolio itu kerana kritikan beberapa pihak.

    Khoo berkata, tugas besar menanti mereka yang pertama kali dipilih sebagai ahli Parlimen dan menyertai Kabinet persekutuan pimpinan Dr Mahathir.

    “Beberapa orang daripada mereka ialah menteri dan ahli Parlimen kali pertama. Menteri Kabinet datang dengan pelbagai kemahiran dan dalam dunia hari ini, anda juga perlu menjadi seorang teknokrat kerana tugas meliputi pelbagai aspek.

    “Melihat kepada halangan dan kehendak Pakatan Harapan (PH), ini adalah Kabinet terbaik yang mereka boleh bentuk.”

    Pengarah Merdeka Center, Ibrahim Suffian tidak terkejut dengan pelantikan Azmin sebagai menteri hal ehwal ekonomi kerana beliau mempunyai pengalaman sebagai menteri besar Selangor, manakala Maszlee walaupun tiada pengalaman dalam kerajaan, tetapi beliau mempunyai kelayakan.

    “Dengan cara ini, mereka mungkin sesuai dengan pasukan yang diketuai Dr Mahathir. Kabinet ini kelihatan seperti sebuah pasukan yang akan melaksanakan idea dan visi Dr Mahathir.”

    Ibrahim menyifatkan pemilihan Maszlee menarik kerana beliau ialah penyokong suara kebebasan akademik dan kesederhanaan dalam wacana Islam.

    “Memandangkan cabaran-cabaran yang muncul di negara ini, dia nampaknya membawa perspektif baru kepada kerajaan.”

    Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/05/20/penganalisis-kenapa-veteran-seperti-kit-siang-tiada-dalam-kabinet-dr-m/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bawak citer bodooh..lks sendiri tak mau di polih jadi menteri kerana ramai yg muda berkebolehan...itu cara DAP yg bukan gila kuasa...

      Delete
    2. Ape peliknye pasal GST...ade b
      Negara tak de pon GST..

      Delete
  45. Najib: Don’t slander, blame me for Pakatan’s failure to deliver pledges
    Published 1 hour ago on 24 May 2018

    By Zurairi Ar

    Former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak reacts to questions by the media while leaving the MACC headquarters in Putrajaya May 22, 2018. — Picture by Azneal Ishak
    Former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak reacts to questions by the media while leaving the MACC headquarters in Putrajaya May 22, 2018. — Picture by Azneal Ishak
    KUALA LUMPUR, May 24 — Datuk Seri Najib Razak has reminded Pakatan Harapan (PH) today to serve the country and the public first, instead of allegedly slandering and blaming him for Malaysia’s economic situation.

    In a surprise statement on his Facebook page late last night, the former prime minister said PH should not make claims like it did when it was still in Opposition, since its remarks now carry “a very different weight” and may affect the country’s economy.

    “While you may want to slander and put all the blame on me to give a perception of a dire financial position to justify why you cannot deliver on your manifesto promises and to massively cut the civil service, you must remember that the country and our people come first.

    “You can also issue misleading statements on 1MDB or tell half the story about it to blame me but the time to play politics is over,” said Najib, referring to 1Malaysia Development Bhd.


    He did not say to whom he was referring, but he had mentioned the posts of finance minister and prime minister, held by Lim Guan Eng and Tun Dr Mahathir Mohamad, respectively.

    Najib refuted Putrajaya’s claim that the government debt is now 65 per cent of the gross domestic product (GDP) or at RM1 trillion, suggesting such a remark would unsettle the financial markets, alarm the credit rating agencies and shake investors’ confidence.

    He said the figure is closer to 50.9 per cent, although Dr Mahathir had previously said the figures are not accurate.

    Najib said as a result of remarks made by PH leaders, the KL Composite Index had fallen the most among all stock markets of late, and would affect funds such as the Employees Provident Fund (EPF) and Permodalan Nasional Bhd (PNB).

    “A downgrade will result in higher debt financing costs of RM10 billion per year to our country and may result in our banks who had borrowed from the international markets to sustain losses.

    “It may also result in large capital outflows from foreign investors and cause our ringgit to weaken,” Najib said.

    Earlier this week, Dr Mahathir blamed the previous government led by Najib, who now faces domestic graft investigations, for the RM1 trillion debt.

    Yesterday, Putrajaya announced several austerity measures, such as a cut in ministers’ wages by 10 per cent and the shutting down of several government agencies.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko bawak citer gila...takkan kalo BN yg gagal nak blame PH plak...

      Dinegeri BN seperti Pahang perlis dan serawak BN yg bertanggongjawab penuhi manipesto...

      Delete
  46. Sabah Pakatan disappointed DPM II post dropped
    Published 2 hours ago on 23 May 2018

    By Julia Chan

    The new Sabah deputy chief minister (far left) said that both Sabah and Sarawak had been calling for the post. — Picture courtesy of the Information Department
    The new Sabah deputy chief minister (far left) said that both Sabah and Sarawak had been calling for the post. — Picture courtesy of the Information Department
    KOTA KINABALU, May 23 — Sabah Pakatan Harapan (PH) chairman Christina Liew said she was disappointed in the central leadership’s decision not to have a deputy prime minister for Sabah and Sarawak, but admitted that it was not in the party’s manifesto.

    The new Sabah deputy chief minister said that both Sabah and Sarawak had been calling for the post so it was doubly disappointing but noted that they would continue to push for it in the next election.

    “I regret the announcement that there will be no DPM II post for Sabahan and Sarawakians although we have been pushing for the post but sadly, we didn’t get it. It will be the target we will be working on for the next election,” she said.

    She was speaking to reporters at her ministry’s breaking fast event at a hotel here.


    Liew said that the matter was discussed with the central leadership but there was no promise of the post.

    “When we had the meeting here with Datuk Saifuddin Abdullah we touched on it but when the matter was brought back to KL, possibly the other states in the peninsular Malaysia were not in favour. The other states maybe want the same thing. But Sabah and Sarawak are not any like any other states in the Federation of Malaysia,” she said.

    Yesterday, Saifuddin, who is PH chief secretary, said that there was no promise of a second deputy prime minister for East Malaysia in the coalition’s manifesto presented back in March.

    He said the coalition’s presidential council was not pushing for the post in line with its promise to trim the number of Cabinet ministers from the previous administration.

    Sabahans had been hoping for more representation in the federal Cabinet after it helped in toppling the Barisan Nasional government.

    Between Parti Warisan Sabah and PH, the state contributed 14 seats towards the PH coalition in the polls, helping them to achieve a simple majority.

    ReplyDelete
  47. Syed Hamid: Prioritise welfare of SPAD staff
    Published 2 hours ago on 23 May 2018

    Syed Hamid said the matter should be discussed immediately between the Ministry of Transport and SPAD on the process to be implemented. — Picture by Yusof Mat Isa
    Syed Hamid said the matter should be discussed immediately between the Ministry of Transport and SPAD on the process to be implemented. — Picture by Yusof Mat Isa
    KUALA LUMPUR, May 23 — The government has been urged to give assurances on the welfare of the personnel of the Land Public Transport Commission (SPAD) so as not to raise concerns after the commission is disbanded.

    Former SPAD chairman Tan Sri Syed Hamid Albar said the matter should be discussed immediately between the Ministry of Transport and SPAD on the process to be implemented.


    –– ADVERTISEMENT ––


    “The decision of the dissolution of any government agency is the absolute right of the government and indisputable, however, it is important that the government provides a detailed explanation on the status of SPAD members.

    “This is to avoid concern among SPAD members about their fate, whether placed in a new posting or laid off,” he said when contacted by Bernama here today.


    Meanwhile, SPAD’s dissolution was totally unexpected by its staff.

    A Bernama check at SPAD’s office in Kuala Lumpur found that workers had started leaving the office as early as 4.40pm following the permitted early departure due to the fasting month.

    They were not seen taking out any office equipment following the dissolution of the agency which was set up in 2010.

    Obviously, a handful of the personnel still seemed to be in a cheerful mood and also took selfies in front of the office with their staff card.

    A SPAD employee who refused to be identified expressed shock when the commission in which he was working would be disbanded. — Bernama

    ReplyDelete
  48. Sorry Folks ( Geng Najib in particular ) , Here's Why LGE & Khir Toyo's Bungalow Scandals Aren't Similar .

    Mar 26 2016 ~ The Finance Twitter

    Lim Guan Eng (LGE), if he’s a kopitiam boss or a roast pork seller, would not get the attention (and trouble) he’s getting now. In fact, nobody would care that he had struck a good deal getting himself a bungalow for RM2.8 million – a crazy discount to market value. At 10,161 square feet, his bungalow in Jalan Pinhorn, Penang, was a steal at RM276 per square foot.


    Unfortunately, Mr. Lim is no ordinary Chinese Ah Pek but the Penang Chief Minister. The worse part – he’s the leader of an opposition party DAP (Democratic Action Party) who commands 90% of Chinese votes. Therefore, whenever he buys or sells something, the price must be “ngam-ngam (precise)”. He can neither buy a bungalow below nor above market price.


    If he buys a real estate “below” market price, then he is being rewarded for helping the seller on certain project. If he buys a property “above” market price, then he is cleaning dirty money through money laundering. That’s how the perception game is being played. Heads Guan Eng loses, tails Guan Eng also loses. This is madness, is it not?


    In other words, Lim Guan Eng can never own a bungalow worth millions. Unless he switches sides to UMNO, he can only rent a bungalow or buy a condominium within his financial means. That’s because condominium should roughly fetch the same price within the same block, unless heavily renovated, unlike a bungalow sitting on a 10,161 square feet plot of land.


    In the same breath, Mr. Lim would get himself into trouble too if he plans to buy some properties through “lelong (auction)”, a normal process conducted by banks to get rid of real estates seized from past owners who couldn’t pay their scheduled mortgage loan. Again, he must ensure the price he bids for lelong properties must be “ngam-ngam” (*grin*).


    Apparently, the seller of the bungalow, Miss Phang Li Koon, has signed a SD (Statutory Declaration) to relieve pressure on Lim Guan Eng. It seems the seller was a great admirer and supporter of Mr. Lim. She was also a close friend of the Chief Minister’s wife, Betty Chew. So, it was a “goodwill sale” after the Lim family rented the bungalow since 2009 at RM5,000 per month.

    There’re 1,001 reasons why Guan Eng could buy the controversial bungalow for RM2.8 million, well below market price, if he was an ordinary folk. The bungalow could be haunted. Miss Phang has a crush on him. Betty Chew was a world class haggler she often gets free McDonald’s meal. Miss Phang was so touch because Guan Eng has taken care of the bungalow – polishing and waxing toilets daily.


    The Penang Chief Minister claimed that he had bought his bungalow on a “willing buyer-willing-seller” basis. After all, it was a 30-year-old bungalow with “no” swimming pool (*grin*). He took a bank loan of RM2.1 million and paid the remaining RM700,000 in cash based on his income as the chief minister and an elected representative.


    But that was exactly what had happened to former Selangor Chief Minister Khir Toyo, screamed UMNO politicians and bloggers. Mr. Khir had used “willing buyer-willing-seller” argument to justify his purchase of two plots of land and a bungalow in Shah Alam below market price. Still, he had failed to convince judges and was sentenced for 12 months behind bars.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd ....

      Using Khir Toyo’s case as a yardstick, Lim Guan Eng should therefore go to prison too. Actually Khir could be saved by UMNO and need not go to jail. However, he was one of Mahathir’s boys so when Badawi and Najib took over, he was flushed out of favour. And when he lost the Selangor state in the 2008 national election, he was of no use to UMNO.

      That was why Khir was officially charged in 2010. That was why out of hundreds of UMNO leaders who purchased bungalow below market price or even given free by businessmen, only Khir was charged. That was why UMNO didn’t instruct judges to close one eye on Khir’s case, as they normally would. But how different was Khir Toyo’s bungalow scandal to Lim Guan Eng’s?


      1.Ditamas Sdn Bhd director, Shamsuddin Hayroni, bought his bungalow at RM5 million, excluding renovation cost of RM1.5 million, but sold the renovated property to Khir Toyo at lower price of RM3.5 million. On the other hand, Miss Phang Li Koon bought her bungalow in 2008 for RM2.5 million and sold it to Guan Eng for RM2.8 million. Shamsuddin sold it for a 46% loss while Miss Phang sold it for a 12% profit.

      2.Shamsuddin admitted that he had sold his two plots of land and a bungalow at a price of RM3.5 million to Khir Toyo for fear of jeopardizing his housing projects in Selangor. Miss Phang signed a SD and admitted she sold her property out of fear of Barisan Nasional’s constant demonstration, harassment and stress instead.

      3.Shamsuddin admitted he personally did not agree with the RM3.5 million price wanted by Khir Toyo and told him the property should be at least between RM5 million to RM5.5 million. On the other hand, Miss Phang was honoured and happy to sell her bungalow to Lim Guan Eng and his family for RM2.8 million, due to respect.

      4.By their own admissions, Shamsuddin had a business relationship with Khir through PKNS. On the other side, Miss Phang (through her SD) and Mr. Lim announced they have no business relationship whatsoever.

      5.In his capacity as PKNS Chairman, Khir Toyo had admitted to giving a letter of support to Ditamas Sdn Bhd director, Shamsuddin Hayroni, who bids for PKNS projects. In her SD, Miss Phang denied the allegations of being a director or shareholder of KLIDC company which has successfully bid for the Taman Manggis land. Additionally, Taman Manggis land was sold for RM11 million through “open tender”, not to mention Mr. Lim wasn’t part of the tender committee.


      It would be extremely stupid for Lim Guan Eng, an accountant, to get himself into corruption in the purchase of the bungalow, knowing very well Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the rest of the government agencies are eyeing his every single move. There’s simply no case against him because he had taken all the necessary precautions to prevent from being trapped or implicated.


      Khir Toyo was found guilty primarily because what the courts did not look kindly upon was the fact that the said property was bought (by Khir) at a lower price, compared with the much higher price when the property was purchased by (seller) Shamsuddin Hayroni. So the keyword here is purchase price and selling price, NOT market price.


      Shamsuddin’s selling price to Mr. Khir was “lower” than his purchase price. Miss Phang’s selling price to Mr. Lim was “higher” than her purchase price. Both Shamsuddin and Miss Phang sold their properties below market price though. In short, Shamsuddin made a terrible 46% loss while Miss Phang made a not so handsome 12% profit.

      But as long as Miss Phang didn’t make any losses selling her bungalow, judges may find it hard to compare Guan Eng’s case to Khir Toyo’s. She had made a cool RM300,000 or 12% profit on his investment of RM2.5 million on the property. And based on her SD, it was clear there were elements of goodwill, respect and gratitude due to Guan Eng’s administration of Penang.

      Delete
    2. cont'd....


      There’s no law that says one cannot sell real estates at below “market price”, as long as one doesn’t sell it at a loss – below “purchase price” – without a compelling reason. There’s little doubt that “willing buyer-willing-seller” applies in Lim Guan Eng’s bungalow transaction but not Khir Toyo’s. Perhaps UMNO doesn’t understand how Chinese do business.


      As far as Miss Phang is concerned, the sale was still a good deal because she didn’t lose money. She just made less profit. Not all business deals must be done with maximum profit. That’s why IT Mall, Low Yat Plaza, is doing a roaring and long-term business despite making lesser profit margin than UMNO-sponsored MARA Digital Mall.


      What Najib administration has, however, is the indirect link between Lim Guan Eng and Miss Phang Li Koon. And you can bet your last penny that UMNO will use its usual tactics – threat, intimidate, harass, bribe – on the Chinese woman until she changes her SD, the same way private investigator Balasubramanim and his wife did on the Altantuya murder scandal.

      Delete
    3. DAH TERLAJAK KATA BARU NAK MINTAK MAAF???
      POSTED BY SEMUT HITAM ON RABU, MEI 23, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR


      Ini yang orang tua - tua kata, kalau ikut rasa marah, parah jadinya. Bila terlalu ikutkan emosi, maka sanggup dia menabur fitnah dan membuat tuduhan melulu sehingga memalukan diri sendiri.


      Ternyata, apa yang diluahkan oleh Ketua Pengarah SPRM dalam sidang media yang diadakan semalam semuanya hanya berunsurkan rasa dendam peribadi dia sendiri. Bukan kepada bukti.


      Perkara itu dapat dilihat dengan jelas apabila dia secara bersembunyi meminta maaf kepada bekas Ketua Pengarah SPRM, Tan Sri Dzulkifli melalui aplikasi pesanan mesej Whatsapp sahaja.


      Apa yang pasti, Integriti pasukan penyiasat yang dilantik Rejim Pakatan baru ini pada ketika ini sudah terjejas dan perkara itu sedang menjadi bahan persoalan dikalangan rakyat ketika ini.


      Jelas mereka, perjalanan siasatan itu nanti akan dipengaruhi dengan sikap prejudis serta rasa dendam terhadap mereka yang terlibat. Malah keputusan siasatan itu juga dianggap berat sebelah.


      Makanya, mereka menyarankan agar Ketua Pengarah SPRM yang dilantik oleh Rejim Pakatan baru itu digugurkan agar ketelusan serta kebenaran dapat ditegakkan tanpa melibatkan sentimen Politik Peribadi yang berdasarkan dendam semata - mata!!!

      Delete
    4. Geng Najib ,

      Tak payahlah nak copy~paste artikel2 dari blog bingai tu kat sini .

      Jika berani , nasihatkan blog2 bingai tu bagi "free passage" kepada semua ...macam blog Tuan Budin !!

      Delete
    5. Tak de siapa pon oersoal integriti pasukan penyiasat...yg pasti rajyat harapkan bukti kukuh dapat dikumpulkan supaya mahkamah boleh jatuhkan hukuman keatas prompak 1 mdb...

      Delete
    6. Polis bila nak sekesaikan siasat kes zulkipli bedal bini orang...

      Delete
    7. Sprm dengan bos baru diharap selesaikan siasatan ikan sturgeon felda tukarmilik tanah felda gelappkan wang mara kes lesap 100 juta di KBS kes beli aset felda kes beli aset mara kes bekas mb johor dengan permohonan tukar status tanah bumi jes gopi tojey jufi dan rumah urut dengan oegawai kanan polis dll...kes 1 mdb sudah ade jawatankuasa 1 mdb..

      SPRM di bawah zulkipli tiada integriti..dan tidak boleh dipercayai...

      Delete
  49. minta admin buat lapor polis terhadap geng najib ni.. banyak sangat dedak najib ni, ntah2 geng meio upahan najib...jejak dan tangkap

    ReplyDelete
  50. lapor polis terhadap geng najib
    lapor polis terhadap geng najib
    lapor polis terhadap geng najib
    lapor polis terhadap geng najib

    ReplyDelete
  51. biasa la geng najis kan penjilat lobang burit rosmahhhhh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit yg dirampas di rumah najib beratus juta tak sempat diambik oleh geng najis...keciwa sungguh Geng Najis...

      Delete
  52. Kesian Melayu PH...kena kencing dgn manifestolol janji bulan bintang...
    Akhirnya puak China & DAPigs juga yg untung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu ni Melayu bodoh ke? Ha nya menuduh, tanpa bukti dan hujah yang menuokong tuduh an itu.

      Aku harap kamu bukan bukan Melayu. Kalau tidak, lebih bahana dan kamu perlu di kurung di penjara.

      Delete
  53. Kesian Melayu2 PH...

    ....dlm politik tidak pandai
    ....dgn DAPigs jadi keldai
    ....tsunami China membadai
    ....menang sorak kg tergadai

    Melayu2 Pak Kadok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu di ulang:

      Kamu ni Melayu bodoh ke? Ha nya menuduh, tanpa bukti dan hujah yang menyokong tuduhan itu.

      Delete
  54. Apa kah berita ini menunjukkan perlu Tun Mahathir teruskan pegang jawatan selama 5 tahun? Jika Anwar jadi PM awal, dia perlu lantikkan Azmin dan Rafizi ke Jemaah Menteri, depa selalu bertelingkah, kerja ubah pulih dan ubah suai keadaan negara yang Tun mulakan pun tak berjalan lancar -

    Anwar harap Rafizi, Azmin dapat kerjasama

    Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berharap Timbalan Presiden Datuk Seri Azmin Ali dan Naib Presiden Rafizi Ramli boleh bekerjasama.

    Ini supaya agenda reformasi dapat dijayakan, katanya dalam wawancara bersama Oriental Daily. (Apa Reformasi yang di maksud nya, tidak di jelaskan nya)

    Anwar juga berkata Rafizi kadang kala lantang bersuara tetapi itu bukan alasan untuk menamatkan karier politiknya. ("menamatkan karier politik nya"?)

    “Rafizi ini budak muda yang bijak, sebagai contoh bagaimana dia buat Invoke dan bagaimana dia gerakkan anak muda.

    “Tetapi anak muda ini berhak menyuarakan pandangannya. Dia berbeza, malah kadangkala dia kritik saya juga, tetapi OK, saya agak marah juga. (Ini maklumat menarik)

    “Tetapi kamu mesti benarkan mereka ini membesar dan jangan bunuh mereka secara politik seperti dilakukan kerajaan lama,” katanya.

    Selepas Pakatan Harapan menumbangkan BN 9 Mei lalu, Rafizi mengkritik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang didakwanya tidak berunding dengan PKR ketika melantik menteri.

    ReplyDelete
  55. Robert Kuok kata dia "twin footed", satu di China. Lepas saja jumpa Council of Elders dan Tun Mahathir, dia jumpa Duta China 1 1/2 jam. Berapa jam dia dengan Council of Elders dan Tun Mahathir? Dia mewakili China ke? Agent China ke?

    Duta China ke Malaysia Bai Tian menemui anggota Majlis Penasihat Kerajaan Robert Kuok berhubung kerjasama China-Malaysia pada masa depan.

    Pada pertemuan selama satu setengah jam itu, Bai Tian bercakap mengenai sumbangan Kuok kepada pembangunan Malaysia dan perkembangan hubungan China-Malaysia.
    “Kami berharap beliau akan terus menyumbang kepada pembangunan kerjasama China-Malaysia pada masa depan,” katanya dalam kenyataan hari ini, sambil menambah kedua-duanya bersetuju bahawa kerjasama yang mesra akan menjadi kepentingan asas kepada kedua-dua negara.

    ReplyDelete
  56. HARAPAN kelam-kabut dan tergopoh-gapah, kata Zuhdi, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS.

    Apa dia dan PAS dapat mengata begitu? Sengaja mahu mengata "simply for the sake of criticizing"? Itu ha nya pendapat dia. Berjuta lain berpendapat di sebalik nya.

    Dia menyifatkan Pakatan Harapan tidak bersedia membentuk kerajaan sejak menang PRU ke-14. Kepala Bapak dia. Macam lah dia tak tahu bahawa Tun Mahathir pernah jadi PM 22 tahun, banyak pengalaman membentuk Kerajaan.

    Mempunyai PhD tidak semesti nya dia bijak. Dia bodoh mengata begitu.

    Mengata kerajaan PH "kelam-kabut" dan "tergopoh-gapah" dalam tindakannya - dalam soal menyiasat dakwaan kesalahan dan menghentikan projek kerajaan terdahulu."
    Ini dah masuk tahap bangang. Bukan kah logik "menyiasat dakwaan kesalahan dan menghentikan projek kerajaan Najib yang tak tentu arah? Itu ada lah alasan / basis bagi memulakan perlaksanaan dasar2 PH sendiri.

    "Mahathir mengangkat sumpah pada 10 Mei. Beliau menamakan tiga menteri kanan pada 12 Mei dan sepuluh lagi menteri pada 18 Mei." Apa salah nya melantik menteri2 cara berperingkat? Cakap melalui hidung orang yang ada PhD ini.

    Apa salah nya "menyiasat pemimpin kerajaan terdahulu", untuk apa2 tujuan pun? Sudah tentu perlu memuaskan hati pengundi, saperti di janjikan masa kempen Pru14.

    Siapa cakap "Ini menyebabkan keyakinan umum terhadap profesionalisme jentera kerajaan boleh terhakis"? Sekali lagi, Kepala Bapak kau. Itu kamu punya persepsi saja, orang lain tidak begitu.

    Tak perlu menyambung mentahikan kata kata dia di bulan puasa ini. Walau pun tak salah buat begitu, akan buang masa sahaja.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...