Monday 14 May 2018

KEGEMBIRAAN WARTAWAN APABILA TUN MAHATHIR KEMBALI JADI PERDANA MENTERI


Bagi seseorang wartawan di meja berita, membuat liputan majlis atau sidang akhbar yang melibatkan Perdana Menteri bukan saja suatu kelebihan, tapi juga merupakan kebanggaan.


Sebab itu, wartawan yang dihantar untuk membuat liputan bagi majlis seperti itu biasanya adalah daripada kalangan yang agak senior, berani mengajukan soalan serta mempunyai gaya penulisan yang meyakinkan.


Para editor dengan itu akan membuat pilihan yang berhati-hati untuk menghantar wartawan ke majlis yang melibatkan kehadiran Perdana Menteri, lebih-lebih lagi jika ada sidang akhbar selepasnya kerana mahukan berita mengenainya benar-benar memuaskan.


Di era Tun Mahathir Mohamad misalnya, kebanggaan, kelebihan dan kepuasan dapat menghadiri majlis atau sidang akhbar melibatkan Perdana Menteri memang tiada taranya.


Selalunya apa saja yang keluar daripada mulut beliau pasti akan menjadi berita yang menarik. Lebih daripada itu, Tun Mahathir juga jarang-jarang enggan memberi jawapan, mengelak atau memberi jawapan "no komen."


Di zaman Tun Abdullah Badawi, walaupun beliau juga selalu mengadakan sidang akhbar atau menjawab soalan wartawan, tetapi jawapannya selalunya meleret-leret serta kurang nilai beritanya.


Tetapi, sejak Najib Razak menjadi Perdana Menteri pada 2009, kebanggaan wartawan menghadiri majlis yang dihadiri Perdana Menteri seakan-akan sudah hilang kemegahannya.


Ini kerana mereka hanya akan membuat liputan terhadap ucapannya saja. Tiada lagi sidang akhbar atau peluang untuk wartawan bertanya soalan secara langsung selepas majlis berakhir.


Semuanya sudah tiada. Najib seolah-olah menjadi pemimpin yang tidak mesra media, tidak suka menjawab soalan wartawan dan seperti pemimpin bangsawan daripada atas kayangan.


Dalam banyak keadaan pula, berita-berita yang melibatkan Perdana Menteri lebih selalu dipetik oleh media melalui laman twitter atau blog kepunyaan Najib semata-mata.


Najib ternampak lebih suka memperkatakan sesuatu perkara atau isu melalui medium tersebut berbanding bercakap secara langsung dengan wartawan.


Kalau ada pun sidang akhbar yang wartawan boleh bertanya soalan kepada Najib, ia hanyalah ketika Perhimpunan Agung UMNO atau selepas beliau mempengerusikan mesyuarat bulanan MT UMNO.


Namun, dalam kedua-dua majlis tersebut, hanya wartawan tertentu atau daripada media pro kerajaan saja yang dibenarkan hadir untuk membuat liputan.


Sebab itulah sidang media Najib sewaktu Perhimpunan Agung UMNO atau selepas mempengerusikan mesyuarat MT UMNO tidak terdapat soalan-soalan panas daripada para wartawan kerana media-media bebas tidak pernah dibenarkan hadir membuat liputan, apalagi untuk bertanyakan soalan.


Kini, dengan kembalinya semua Tun  Mahathir, para wartawan seakan-akan memperolehi kembali kegembiraan yang sudah lama hilang itu.


Melihat beberapa sidang akhbar Tun Mahathir di mana wartawan bebas bertanya, mendapat jawapan yang memuaskan, malah kadangkala Perdana Menteri sempat bergurau dan mengusik mereka, selain kerap juga membuat aksi mencuit hatinya, ia benar-benar memberi kegembiraan dan kepuasan kepada mereka.


Malah dalam satu sidang media, apabila ada wartawan meminta Tun Mahathir melambai-lambai tangan sebelum mahu meninggalkan majlis, beliau dengan "sporting" dan wajah tersenyum melakukannya.


Ia kemudian membuatkan semua wartawan bertepuk tangan sambil gambarnya melambai tangan itu dirakam tanpa henti.


Itulah  Tun Mahathir, kelebihannya hampir tiada  pada semua Perdana Menteri yang lain, apatah lagi pada Najib.


Jangankan rakyat, wartawan pun lebih gembira apabila beliau kini kembali menjadi Perdana Menteri. (ShahbudinHusin 14/05/2018)

68 comments:

  1. FIRST dalam kerajaan baru

    ReplyDelete
    Replies

    1. USAHA PEMULIHAN UMNO DAN BN PERLU DILAKUKAN OLEH HISHAMMUDDIN

      Kekalahan BN tidak hanya boleh dipertanggung-jawabkan kepada DS Najib sahaja.

      DS Zahid juga perlu bertanggung-jawab atas kekalahan BN. Pada pemilihan Umno akan datang beliau perlu disingkirkan oleh ahli daripada memenangi mana-mana jawatan.

      Beliau juga dilihat tidak mempunyai idea dan kebolehan untuk menyatukan BN dan melonjakkan kembali kegemilangan Umno dan BN.

      DS Hishammuddin dilihat lebih sesuai dan berkebolehan untuk memulihkan semula Umno dan BN berbanding DS Zahid.

      Ini adakah langkah permulaan yang perlu diambil untuk memulihkan Umno.

      Delete
    2. Rasanya tok mat hassan adalh plg layak utk memulihkan semula umno. Ada aura dan karisma serta ramai pengikut2 yg setia! Zahid, hisham dan kj dah tercemar imej kerana najib. Lgipun tok mat tak nmpak sgt terpalit dgn isu najib!

      Delete
    3. Nak buat mcm mana dengan depa tu lagi?

      La ni depa tu baling gelas tu tak pecah dah.

      Betul dak wak kojola kengkang kepala mancis?

      Delete
    4. Woiii...wak kojola kengkang kepala mancis. Dok berniaga lagi ka kat lorong chow kit tu.
      Pindah pi pahang laaaa
      Kat sana aku dengaq MB dia pun dah tak dak telinga sebelah.

      Delete
    5. Wah bro zack 2 3 posting menghilang..bz ke??

      Delete
    6. Semua pihak gembira termasuk org bn. Depa pun x pernah rasa kegembiraan ini semasa di bwh najib. Yg x gembira cuma pemakan dedak.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. BELUM APA-APA PH DAH KUTUK AGONG

      KUALA LUMPUR: Istana Negara menafikan sekeras-kerasnya sebarang dakwaan kononnya Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V melengah-lengahkan pelantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.
      Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz berkata tuanku menjalankan tugas serta tanggungjawab baginda mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan dalam melantik Dr Mahathir sebagai perdana menteri.
      “Tuanku Yang di-Pertuan Agong menyokong penuh dan menghormati proses demokrasi dan kehendak rakyat baginda,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.
      Menurut Wan Ahmad Dahlan, Istana Negara menerima keputusan rasmi pilihan raya umum ke-14 (PRU14) untuk semua kerusi Parlimen dan DUN di seluruh negara daripada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Mohd Hashim Abdullah pada pukul 2.45 petang tadi.
      Beliau berkata Istana Negara juga menerima warkah pemakluman yang ditandatangani oleh ketua pemimpin Pakatan Harapan yang bersepakat menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri yang ke-7.

      Delete
  2. TUN tetap the best dulu kini dan selamanya...

    ReplyDelete
  3. Dua2 pon tak boleh dah........malah semua ahli MT boleh disingkirkan......cari yg mereka yg berpotensi......kate ade lebih sejuta ahli.......takkan laaaa yg lain tu mangkuk semuanye.....buang laaaa mentaliti lama dan kuno umno......maaf kalau terkasar bahasa

    ReplyDelete
  4. Jika UMNO berani mengambil berani pasti ia akan menjadi mantap semula, kepimpinan skrg dari Zahid Hamidi,Hishamudin,Azalina,Tajudin,Nazri Aziz, Shahrizat,anuar mmusa,semua patut beri laluan KPD kepimpinan yg baru.ini harus dibuat BG mengimbangkan kerajaan PH..

    ReplyDelete
  5. Langgar perlembagaan tak buat pemilihan nak pulih apa lagi? Kalau di HARAMjadahkan oleh ROS, tutup kedai la..... pulih kunun...! padan muka. Kah kah kah.

    ReplyDelete
  6. Langgar perlembagaan tak buat pemilihan nak pulih apa lagi? Kalau di HARAMjadahkan oleh ROS, tutup kedai la..... pulih kunun...! padan muka. Kah kah kah.

    ReplyDelete
  7. Tun Mahathir sosok ternama
    Dikenali dia seluruh dunia
    Timur,Barat semua terima
    Depan wartawan sedia ditanya!

    Jika dapat bertemu tuan
    Banyak perkara ingin tanyakan
    Tuan hebat seorang Negarawan
    Naik Tuan orang tertekan!

    Bijak,pandai tajam fikiran
    Tanpa teks tidaklah hairan
    Dihormati negara,tetangga jiran
    Pidato lancar tidak meneran!

    Untung negara PM begini
    Walau 'tua' besi berani
    Boleh tarik pelabur ke sini
    Selalu sayang..tak takut bini!

    Bersama sama kita doakan
    Sukses terus parti Pakatan
    Balas dendam ianya bukan
    Kakitangan kerajaan kekal jawatan!

    Ramai orang dulu atasan
    Bermegah dia kuasa di tangan
    Kini pucat kerap nak pengsan
    Dengan siapa nak paut lengan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bravo fan tun teruskan berpantun....tetap the best.

      Delete
  8. Lantik mk badak sbg icon umno

    ReplyDelete
  9. Cuba halusi apa maksud Tun Mahathir apabila beliau berkata 'bukan nak berdendam, tapi ikut rule of law'. Ikut rule of law, UMNO sepatutnya dibubarkan kerana dah melanggar perlembagaan nya sendiri apabila tidak membuat pemilihan dalam jangka maksimum 18 bulan penangguhan berakhir April 2018. Kita tunggu Ketua Pengarah ROS dilantik. Dan KP ROS skrg (Puan Su.r.a..i) bakal di hadapkan di mahkamah atas dakwaan menyalah guna kuasa apabila menangguhkan 12 bulan lagi pemilihan UMNO sehingga April 2019 mengguna pakai klausa yg tidak wujud dalam perlembagaan UMNO.

    ReplyDelete
  10. Ramadhan karim ya bang Shah..ya semua komentator pro Ph..pro UMNOBNPAS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dak yg pro wak kojola kengkang kepala mancis, pungkoq tonggek perut buncit tu???

      Delete
  11. Dgn Tun Bukan Setakat wartawan dlm negara . Rasanya Yg Dari luar semua Tun langgar.. Itu lah Mungkin maknanya semasa pemerintahan Tun, takde kes Salah guna kuasa, takde korek poket rakyat semata mata utk perut mamber Dan keluarga sendiri... Mungkin Ada ketirisan, adat lA, name pun manusia.. Tapi Lebih Kepada Untung rugi perniagaan. Cuma pandangan, kalau Salah tolong betulkan.

    ReplyDelete
  12. Itulah perbedzaan yang ketara antara dictator , kaki tidor dan kaki songlap .

    Diktator akan memberi jawapan kepada semua soalan yang di ajukan . Sama ada suka atau tidak suka dengan jawapan yang di beri , kita terima sahaja . At least there is an answer to every and each question put forward . On top of that there is reason to why such step being taken .

    Kaki tidor juga akan memberi jawapan . Tetapi biasalah , namanya pun kaki tidor . Jadi jawapan juga akan bercelaru serta berserabai ...bergantung dia baru bermimpi bagus atau bermimpi buruk .

    Kaki songlap pula akan sentiasa mengelak dari menjawap . Dikhuatiri terlepas cakap . Dikhuatiri juga takut segala rahsia terbongkar .

    ReplyDelete
  13. Nak mesra wartwan camana, kot kot ditanya pasal 1mdb, terus mati kutu! Klu ada soalan pun yg jenis pre approved! Sidang media sehala jer!

    ReplyDelete
  14. BERSATU BERSATU!!! YOU ARE GOING TO FUCK THINGS UP!! BEKAS ADUN BEHRANG, JAMALUDIN TU BOLEH KAU AMIK MASUK!! MANA PEGI KAU PUNYA SENSITIVITI DAN HARGA DIRI??? INIKAH HADIAH KPD PENYOKONG PAKATAN SEMPENA KEJAYAAN MENJADI KERAJAAN NEGERI?? HARI PERTAMA JADI MENTERI BESAR PULAK TUUU!!

    KAU TAK PIKIR KE PERASAAN RAKAN2 KAU DLM PAKATAN YG BARU NAK MELUPAKAN EPISOD RAMPASAN KUASA 2013 YG BERPUNCA DARI JAMALUDIN NI??? TAK CUKUP LAGI KE DGN STATEMENT BODOH MENTERI BESAR JOHOR YG MCM BUDAK KANTOI SPM TU??

    DAHLA KAU DPAT SATU KERUSI JER, DPT PULAK JADI MENTERI BESAR, PASTU KAU GURIS PULAK PERASAAN RAKAN DLM PAKATAN! WHAT THE FUCK IS WRONG WITH YOU!!!

    HARAP SESAPA YG ADA AKSES TO TOP LEADERSHIP BOLEH SAMPAIKAN PERANGAI KARUT NI KE ATAS!! MANA AGAKNYA KO KUTIP DORG NI SUMER?

    WHAT THE FUCK!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ip man,

      Tak boleh ke kamu elakkan perkataan lucah?

      Apa masalah kamu?

      Tak dapat kawal nafsu nak melucah ke?

      Kalu begitu, coba kamu jumpa doktor pakar, mintak ubat bagi nya. Tentu ada ubat bagi nya.

      Delete
    2. Yes! Saya boleh gunakan bahasa yg elok jika bersatu bertindak gunakan otak! And you, what's your business sticking your nose where you dont belong? Lu masih lgi belum jawab my pointer from previous post! Jgn nak buat hutang baru!!!!

      Delete
    3. Kamu bunyi mcm budak kecik degil. Di nasihatkan sesuatu, bukan sahaja tak menerima nya, tapi kurang ajar pulak menanya apa business sesiapa mengkomen apa kamu kata.

      Kamu sekolah mana dulu? Tak tau ke semua orang boleh mengkomen di sini?

      Mengata tuduhan Anwar itu political, court judgment itu takda 4 saksi macam Hudud, masakan dia di tuduh di mahkamah civil, kau lulus darjah berapa?

      Tak kiah lah kau lulus apekebendenye asalkan kau gunakan common sense, berhemah masa bertutur, jangan gunakan kata2 lucah spt di komen2 kau yang lain.

      Ada ngarti? Comprendo? Wakaru? Maronong? Gobalag wanuwuru?

      Delete
    4. Mmg sumer boleh komen, but ur trying to be smart ass!

      U the one asked for the pointers to be prensented dlm kes anwar, pastu bila x dpt jawab mula melalut! Sbg muslim, dlm kes berat cam mesti undang2 islam dikedepankan. Kita bukan kat mahkamah! Aku cuba nak buktikan kes anwar was politically motivated! Klu point satu ko x nak jawab aku faham, yg dua lgi camana?? If ur not up to it jgn mintak!!! Don't bite more than u can chew, u'll spit some out, and now u r spitting out in public!! Disgusting!!!

      Comprende???

      Delete
    5. Aku personally setuju yg anwar is a pokitical prisoner dan bila baca posting sdr abda di posting sebelum menyangkal ini sdr ip man dgn statement bahawa anwar adalah political prisoner adalah mengarut, ingin juga mengetahui hujah dri sdr abda yg boleh menyangkal point yg diberikan oleh ip man. Setuju point pertama x releven dlm mahkamah sivil, tapi selebihnya perlu dijawab! Ini kerana dri kefahaman saya dri posting yg lepas, sdr abda yg meminta sdr ip man mengemukan point beliau!

      Delete

    6. Ip man15 May 2018 at 08:30,

      Aku sebut "points", bukan "pointers", Mamat.

      Tak tahu beza antara dua tu ke? Sekolah apa dulu?

      Btw, coba kamu keluarkan di sini apa "pointers" tuh. Aku malas nak baca komen2 kamu cara terperinci sebab selalu meluat.

      Tapi, sebut lah di sini di ruang ini, mesti aku jawab.

      Delete
    7. abda & macy....

      'ip man' deserves the shellings from both of you for his 'kiasu' attitude. Prior to this yesterday, he and I had heated arguments.

      Delete
    8. U have read that klu x takkan kau tahu pasal 4 saksi and what not! Come on....buying time aren't we???

      Delete
    9. Macy15 May 2018 at 08:46,

      Mengata aku mengarut dengan tidak mengeluarkan fakta2 dan hujah2 konon nya kes Anwar meliwat itu ada lah "political" itu kamu tak bijak (perkataan berhemah bermakana bodoh).

      Kamu tak baca ke berita mengandugi fakta2 dan hujah2 yang membawa dia di tuduh di mahkamah dan di hukum penjara?

      Jikalau tidak setuju, mengapa tidak minta di bicara semua? Walau pun sudah ada "review", masih boleh minta "re--trial". Cadagan ini sudah di keluarkan beberapa pihak di masa yang lalu.

      Aku rasa Anwar pun sudah menerima keputusan mahkamah itu. Peguam nya Sivarasa dll tidak ada menyebut permintaan bicara semula. Parti nya PKR pun tidak berbuat demikian.

      Apa kah kamu dan beberapa penyokong sahaja yang tidak mahu terima kesahihan dan integriti mahkamah di negara ini? Bukan kah sudah di bicarakan sejak peringkt Mahkam Tinggi, naik ke Mahkamah Rayuan, hingga ke mahkamah agong, ia itu yang tertinggi di negara ini - Mahkamah Persekutuan atau Federal Court.

      Kamu ada mahkamah lain untuk membicara itu ke? Mengarut.

      Pahal pun, coba kamu keluarkan fakta2 dan hujah2 menidakkan apa yang aku kata itu. Tapi tak mahu karutan pasal takda 4 saksi spt Hukum Hudud dsb nya, mesti berdasarkan civil laws of Malaysia.

      Delete
    10. Txs, bro Othaman. I'm inclined to believe what you say - Ip man is another manifestation of the bloke using the name Geng Najib, Kojolla, Penjalang Rakyat etc.

      But so long as doesn't kopipes like Geng Najib, I'm willing to entertain him. Up to the point when it becomes clear he is an unreasonable bloke - unable to reason and unwilling to accept reason.

      Delete
    11. Kalau kita nak amik keputusan mahkamah najib utk berhujah kat sini bermakna kita kena akur yg najib x bersalah, ye tak? Sbb peguam negara dah lepaskan beliau! Tak yah Tun nak pecat si pandi tu! Point is mahkamah kita ada credibility isu especially bila najib against pembangkang! Dan aku rasa perkataan bodoh tu bukan milik aku at this point!

      Sbb tu kita kena berhujah kat sini in civilised manner dgn point2 dri kedua pihak! Ip man telah mengemukan point no 2 yg mengatakan sorg tua umur 63 tahun boleh meliwat serg pemuda umur 63 tahun tanpa sebarang senjata. Anwar pulak masa tu ada sakit belakang yg kronik!! Ini ikut logik akal bro!! Dah ip man bgi contoh zulaikha dgn nabi yusof and it make sense!! Klu ko rasa point ni x btul, then kau sangkal dgn hujah kau. Aku sdiri x kan biar org buat cam tu walaupun dgn senjata!

      Point no 3 pulak jugak amik dri hujah kat mahkamah cause i was there too!! Mana boleh kena liwat smpai setengah jam sampai meraung raung tapi doktor kata x ada luka tapi mahkamah kata tak releven!

      And i have few on my own! Mahkamah juga tolak permohonan peguam anwar utk bawa pakar dri german utk testify! Sdgkan pakar tulang belakang dan saraf dlm writing dia menyebutkan anwar tidak mungkin boleh berhubungan sek pada masa itu disbbkan sakit tulang belakang yg dihadapinya.

      Dr osman dr hospital pakar tawakal org pertama memeriksa saiful dan mendapati tidak ada penetration tapi laporan dri doktor itu x diterima..and he went missing after that..dan byk lagi benda2 mengarut semasa trial which lead to believed that he was convicted due to his pokitical stand!

      Inilah yg jadi masalah ni bila stengah tindakan najib diambil pakai sbb ikut selera, tapi dlm kes 1mdb pulak tak diambil kira!

      Lagi satu jab arbitrasi pertubuhan bangsa bangsa bersatu telah mengishtiharkan anwar is a political prisoner. Mereka mesti meniliti dari setiap sudut dan fakta sblum mengeluarkan kenyataan tersebut.

      Tapi jika kau rasa sebaliknya, kemukan hujah2 kau, selain drp keputusan mahkamah sbb integriti mahkamah tu sendiri menjadi salah satu sbb kita tolak najib! Betul tak?

      Delete
    12. Macy!! Ko x perlu nak sebok2! I got this under control!! K bro

      Delete
    13. Perbicaraan Anawar berlaku di zaman aku bertungkus lumus, selalu ke luar negara, tidak follow up sangat berita bicara itu, ha nya minat keputusan nya.

      Tapi dengan kamu sudah keluarkan point2 itu, aku komen lah sekarang di atas nya.

      Soal sakit belakang tak boleh enyodol, ada penetration ke tak, tak penting, pahal pun dah di ambil kira dek mahkamah.

      Tak logik mengatakan tak boleh menyondol bila sakit belakang kronik sebab menyondol tak perlu masa baring atas katil, boleh masa berdiri, mcm anjing.

      Takda penetration hingga bruised lobang dubor pun, tak penting. Soal nya ada menyondol lobang itu ke tidak. Maka mahkamah dapati ada menyondol.

      Kamu kata "sorg tua umur 63 tahun boleh meliwat serg pemuda umur 63 tahun tanpa sebarang senjata". Senjata apa pulak yang kamu maksudkan? Senjata dia tinggal di toilet ke?

      "arbitrasi pertubuhan bangsa bangsa bersatu telah mengishtiharkan anwar is a political prisoner."? Ada arbitrasi? I must hv missed that point. You need to give me the link to know what was exactly reported.

      Sementara waktu, nak sebutkan: Bangsa2 Bersatu tidak semesti nya sentiasa keluarkan keputusan2 yang adil / benar. Syor2 di buat di Majlis Keselamatan (Security Council) nya boleh di bangkang mana mana satu antara 5 ahli tetap (Permanent Members, di mana selalu nya "Nyet" (No) oleh Russia membikin apa pun nak di lakukan atau nak di perkatakan sebagai keputusan nya tak jadi di buat.

      Rohingya dan rakyat Palestin masih merana, beberapa jam yang lalu, international gangster and bully Donaldo Trumpo (bunyi sebutan org Jepun) mengumumkan pembukaan Kedutaan Amerika di Jerusalem oleh menantu Yahudi Zionis nya.

      Jadi, kata2 Bangsa2 Bersatu pun boleh di pertikaikan. Tapi kata2 mahkamah Malaysia, bila sudah sampai peringkat Mahkamah Federal dan "Judicial Review", tak boleh.

      Delete
    14. Mmg sedih org yg educated mcm kau tak boleh nak fikir secara logik! Kalau luka mesti berdarah, btul x? Forensic ni base on basic science la bro! How else nak determine ada penetration ke x nak sangkal tuduhan saifol kata dia diliwat selain dr bukti2 tersebut! Dan x boleh menyondol tu maknanya dia ada temporary ed!! Sbb sakit tulang blakang dia tu!

      And tanpa senjata pun kau x boleh faham atau kau nak pusing? Use your imagination dude!!

      And again bila kita bincang pasal mahkamah ni dia merangkumi semua sbb semuanya bawah pentadbiran nqjib. Dan ayat kau " kata2 mahkamah" boleh dipakai tu really show that you do not have anything else to back up your arguement!! Aku dah jelaskan pasal 1mdb nyer dimana semua institusi diguna pakai utk melindungi najib and yet kau pakai lagi benda tu in your arguement!! All your arguemnts are lame sama mcm hakim kat mahkamah masa tu!! You really need to grow up!!!

      Delete
  15. persaan kigirangan (euphoria) bukan saja ujud d kalanagan wartawan tapi juga d sebahagian besar warga.

    selalu nya ini lah suasaana yg d cari2 olih kerajaan yg sedang berkuasa sebelum memohon mandat baru - 'd feel good feeling'.

    saya amat yakin, jika d adakan pru sekarang, parti pimpinan tun m akan menyapu bersih semua kerusi yg d tandingi.

    if u don't believe me, lets put it 2 d test.

    ReplyDelete
  16. Tun M minda terbuka (open minded) dan girang di sidang akhbar sebab takda skandal dsb nya.

    Mamat seleweng dan songlap duit 1MDB sentisa risaukan jika di tanya itu ini pasal 1MDB, peristiwa di hotel Port Dickson, Alyantuya dsb nya.

    Malom lah, di katakan bahawa bapak dia Tun Razak kata dia "skirt chaser", emak dia Tun Rahah sendiri kata diantara keluarga rapoat nya pendapat nya Najib tak bagus kalau jadi PM.

    Sejak mula skabdal 1MDB meletup hingga 1-2 tahun mesti dia gobar di hati nya sabelom tiap sidang akhbar jika ada pemberita tayna pasal 1MDB, apa soalan akan di kemukakan, apa nak jawab, macam mana nak tunjukkan muka derk aje bila menjawab.

    Moral of the story: Nak jadi PM, jangan lah ada "heavy baggage", Jangan takut bini, kawal dia, tentukan jangan ada bau bom C4.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abda.....

      Amat malang & ruginya jika DS Anwar Ibrahim jadi mangsa sekali lagi oleh 'Inner Circle' beliau sepertimana tragedi 90an yg menghasut beliau menyingkir Tun Ghafar Baba & kemudian cuba menggulingkan Tun Mahathir pula. Saya menyaksikan semua peristiwa ini.

      Lupakah kita rezeki & qadar ditentukan Sang Maha Kuasa. Kenapa masih wujud lagi puak2 yg tak sabar, bertindak gopoh, tidak patuh 'keputusan major konsensus'?

      Eloklah kita semua bertenang, dengarkan penjelasan Tun Mahathir di Youtube - "PM Mahathir Jawab Isu Kekeliruan Dengan Rafizi, Pelantikan Menteri".

      Delete
    2. Walau pun perlu kita ada perpaduan dalam PH, saya perlu menyatakan was was saya berkenaan kewibawaan Anwar.

      Saya pun bekas MCKK dan tahu benar bahawa meliwat "jambu" dsb nya itu ada berlaku sejak berdekad dekad yang lalu. Di dunia Barat sudah ketara hingga kahwin seasama lelaki pun di benarkan sekarang.

      Dulu pengarang Bretes terkenal Oscar Wilde meliwat/di liwat cara rahsia. Di Malaysia sentiasa cara rahsia sebab tak di benar undang2 sivil dan agama negara ini.

      Soal dia menghasut satu hal, tapi melanggar undang2 sivil dan agama itu berat.

      Tk memberi tahu ada penerangan Tun M di Youtube.

      Delete
    3. Mckk!! Chit! Patutla perasan bagus! Mesti ko ni mat jambu idaman kat situ kan?? Agaknya ko pun dah pernah kena liwat ngan anwar la tew!! Pheewittttt! Kehkehekeh..ehh dickhead! Pasal ko x jawab2 lagi hah!

      Delete
    4. Kamu dah takda fakta dan hujah lagi, Ip man?

      Grow up, will you.

      Delete
    5. malang lah ada penyokong PH dalam ni yg percayakan tuduhan dan hukuman liwat yg dikenakan pada dsai..

      Delete
  17. Rabu prosiding Lembaga Pengampunan DiRaja
    Bernama

    Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berkenan agar semua prosedur berkaitan prosiding Lembaga Pengampunan Diraja untuk ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dimuktamadkan pada Rabu.

    Bagus. Amat bagus. Sebab Tun M dah kata mahu ikut "the rule of law, rules and procedures". Sehingga dia kata perlu tunggu pendapat dan syor pihak berkenaan mengatakan Lim Guan Eng boleh angkat sumpah sebagai Menteri Kewangan. Kalau syor nya tidak boleh, "kita tunggu (sampai boleh)," kata nya. Bermakna segala apa yang boleh di buat bagi nya, akan di buat.

    Jadi, semua pihak mesti lah bersabar. Tentu dia ada rasa nak pecat Peguam Negara secepat mungkin, tapi kena ikut "rule of law, rules and procedures", hingga dia kasi Pandi bercuti makan gaji buta, supaya siasatan menyeluruh boleh di jalankan untuk bukti salah laku nya, selepas itu baru boleh "chuck him out of the post".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pardon for Anwar: Proceedings to be finalised Wednesday, says istana
      Bernama | May 15, 2018 - FMT

      KUALA LUMPUR: The Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V hopes that all procedures relating to the proceedings of the Pardons Board Committee for a royal pardon for PKR de facto leader Anwar Ibrahim will be finalised on Wednesday.

      Istana Negara Datuk Pengkalan Bijaya Diraja Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz said in a statement tonight that the Yang di-Pertuan Agong was pleased and satisfied with all procedures related to the proceedings of the Pardons Board Committee on the matter that should be finalised tomorrow

      Delete
    2. Ada pihak dalam PKR ini begitu gopoh beraksi lebih kuah dari sudu. Sedangkan DS Anwar Ibrahim, DS Wan Azizah, Nurul Izzah & Saifuddin Nasution biasa2 saja tidak menggelatat...tenang & mahu akur ikut prosedur.

      Delete
  18. Ini lagi berita bagus. Amat bagus. Kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang penuh bertanggung jawab, menunjukkan "statesmanship', membayangkan wibawa cemerlang suami nya Anwar -

    Datuk Seri Anwar Ibrahim memerlukan masa untuk berehat sebelum bergiat aktif semula dalam politik, jelas Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah yang berkata tiada tempoh masa untuk perkara tersebut.

    “(Soal) pentadbiran tu saudara Anwar memang biasa menjadi pentadbir sampai jadi pemangku perdana menteri, namun (kali ini) biar dia baik dulu dan kerajaan baru biarlah angkat sumpah setia pada negara.

    “Biar proses itu berlaku sebelum ambil bahagian aktif, tengoklah berapa lama,” katanya kepada pemberita di Hospital Rehabilitasi Cheras sebentar tadi.

    Timbalan Perdana Menteri itu turut berkata biarlah peralihan kuasa itu berlangsung dengan aman.

    Dengar lah itu, semua penyokong Rafizi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sruan supaya bersabar itu sudah di tambah Setiausaha Agong PKR -

      Penyokong Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim diminta bersabar sehingga ketua umum parti itu dibebaskan kata Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

      "Ya minta penyokong bersabar, saya difahamkan penyokong dah mula sampai dari seluruh negara," katanya kepada pemberita di Hospital Rehabilitasi Cheras sebentar tadi.

      “(Esoknya juga) Ramadhan pertama, kita akan susun mobalisasi pembebasan itu. Anwar akan turun beri ucapan,” katanya.

      Delete
    2. abda....

      Posting sdra mengimbas kembali ulah2 nakal inner circle DS Anwar Ibrahim dgn gerakan 'Melayu Baru' pd awal 90an hingga Almarhum Tun Ghafar Baba meletak jawatan sebagai TPM & Tim Presiden Umno.

      Sejak peristiwa itu, saya mula renggang dgn puak ini yg pada awalnya saya adalah peminat & pengkagum Awar Ibrahim.

      Delete
    3. Pada saya, Melayu Baru ke lama ke, tak penting sangat.

      Yang penting ia lah berhemah lah kapada party dan dengan pemimpin2 lain dalam parti, runding sebelom menggelabah mengata "bulldoze" dsb nya.

      Delete
    4. PARTI CAP MUNGE TU YG BESAR KEPALA! DAH BAGI RUANG BERTANDING, BUAT TAIK!! JADI MENTERI BESAR BRU STU ARI DAH TUNJUK BODH PI AMIK JAMALUDIN!! BODOH!! SAMA BODOH NGAN KAU!

      Delete
  19. Tapi pihak pkr terutamanya harus pantau dan tegur Bersatu agar perangai 2 buruk
    umno tidak dibawa dn diamalkan oleh mereka dlm kerajaan PH ini yg akn merosakkan wibawa pH dimata rakyat keseluruhaanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu masih kental pekat darah umno lgi! Kalau tegur, dapat nasib seperti rafizi jwbnya! Dah sah najib tu masaalah, tapi klu tegur habis semua dipecatnya smpai terbungkam umno baru nak sedar dan bertindak! Klu bersatu x tukar mindset dorg, keadaan akan jadi sukar!!

      Delete
    2. Maaf, saya kurang setuju. Saya sebaliknya dapati ada pihak dalam PKR begitu gopoh beraksi lebih kuah dari sudu, sedangkan DS Anwar Ibrahim, DS Wan Azizah, Nurul Izzah & Saifuddin Nasution biasa2 saja tidak menggelatat...tenang & mahu akur ikut prosedur.

      Delete
    3. Maaf bro, i was referring to posting by ip man. Tentang kes pengampunan tu biarlah ikut procedure wlaupun dlm hati kecil mengatakan dia sepatutnya dibebaskan segera kerana berpendapat anwar adalah tahanan politik!

      Delete
    4. Saya juga minta maaf jika tersilap & tersasul, bro.

      Saya tak henti2 berdoa semoga kombinasi Mahathir-Anwar tidak dicemari oleh tindakan2 biadap & gopoh ikut selera darah muda.

      Delete
    5. Saya juga berdoa kombinasi anwar dan mahathir mantap!! Hu hu hu

      Delete
    6. PM - PPBM
      TPM - PKR
      -----------------------------------------
      Finance Minister - DAP
      Home Minister - PPBM
      Defence Minister - PAN

      7 Key Senior Minister posts yet to be named soon.

      Plus another 15 Minister posts also yet to be named later.

      So, stay cool & be patience, bro. Kita tak mau lihat tindakan 'gopoh bidan terjun asal boleh' macam era najib pondan berulang.

      Sekian & Assalamualaikum.

      Delete
    7. ip man....

      Masih nak perli kombinasi mantap Mahathir-Anwar?
      Baiklah, sila baca apa kata Akbar Terkemuka Dunia 'The Guardian' tentang
      powernya bilamana kedua tokoh hebat ini bergabung......
      ----------------------------------------------------------------

      Second acts in politics are not unknown. But the rise, fall and rise again of Mahathir Mohamad, the father of modern Malaysia, is a rare story where a historic figure gets a chance to right the wrongs that he was responsible for. Dr Mahathir is Malaysia’s new prime minister and – at 92 – the world’s oldest leader. He won by defeating the party he led for over two decades, ending the career of his former protege Najib Razak. This is an electoral earthquake: the United Malays National Organisation (UMNO) has run Malaysia since its independence 61 years ago. The opposition that Dr Mahathir now leads was originally formed to oppose his own autocratic rule. Yet Dr Mahathir will take power, he says, only to give it away: handing over to a former apprentice who he saw jailed on trumped-up charges after the pair fell out and remains behind bars, as well as reversing draconian laws designed to shackle journalists who had exposed corruption.

      This election is a game changer in south-east Asia, where democracy’s charms have been resisted. The peaceful transfer of power is a victory for justice and restores faith in voters to do the right thing. It is also a just punishment for Mr Najib, who was identified as “Malaysian Official 1” by the US Department of Justice and accused of pocketing $681m looted from a state development fund, 1MDB. He denied any wrongdoing, saying the money was a gift, later returned, from an unnamed Saudi royal. Mr Najib thought he could win by pitting Malaysia’s ethnic groups against each other, jailing critics, further gerrymandering the electoral map in his favour and even promising young voters zero income tax. It all failed, thanks to Malaysians being fed up with rising inflation, paranoia and absurd levels of graft. They wisely delivered the country’s first ever change of government.

      This has been a long time coming. At the last election, in 2013, the ruling coalition failed to win the popular vote but retained power because of a grossly unfair electoral system. The leader of the opposition, Anwar Ibrahim, was then jailed on flimsy evidence for sodomy, which is a crime in Malaysia. Mr Anwar was last jailed after falling out with Dr Mahathir – using similar sham charges. Mr Anwar is in fact Malaysia’s most famous political prisoner – and his only offence is being charismatic and intelligent. Years out of office have finally mellowed Dr Mahathir and given him an empathy that in office he almost never revealed. This, coupled with Malaysia’s fall into the grip of political gangsterism, forced Dr Mahathir to join forces with his former rival Mr Anwar. It was in an interview with the Guardian last year that he acknowledged that he should have allowed Mr Anwar to succeed him, expressed regret that he did not and said Mr Anwar ought to be released from jail. This declaration, according to the influential Sarawak Report, reset politics in Malaysia.

      The next test for the Pakatan Harapan governing coalition will be when Mr Anwar is released in June. He is almost certain to return to parliament and Dr Mahathir will have to make good on his promise to give up the throne. The coalition will have to launch an investigation into the disappearance of $4.5bn from 1MDB – and do so without it appearing a witch-hunt. Managing Malaysia’s delicate racial politics requires understanding and a light touch, though this may be easier as the ruling coalition is grounded in both Malay and Chinese communities. But these are welcome challenges for a Muslim-majority nation where the public should be congratulated for proving that voting does make a very real and refreshing difference.
      ---------------------------------------------------------------
      So...what say you now, ip man.....??

      Delete
    8. Judging to your silly response above, I reckon your education level and poor English makes you ignorant and arrogant to relentlessly belittling and ridiculing Tun Mahathir's brilliance and wisdom.

      Delete
  20. Sore loser -

    Penyokong setia Najib selar 'rejim Dr M-DAP'

    Anggota biro penerangan Umno, Datuk Lokman Adam menyelar kerajaan baru Pakatan Harapan (HARAPAN) selepas perkhidmatannya di Kementerian Kewangan ditamatkan hari ini.

    Lokman dilantik pada 2016 oleh perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu Datuk Seri Najib Razak sebagai pengarah komunikasi strategik Kementerian Kewangan.

    "Hari ini saya secara rasmi ditamatkan Perkhidmatan Sebagai Pengarah Komunikasi MOF oleh Regim Mahathir DAP."

    Dah gunakan istilah "regim" pulak. Maalom lah, bekas "Pengarah Komunikasi Strategik" entahapekebendenye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. X yah nak kopi kopi benda yg tak releven lah bapok mckk!! Keh keh keh

      Delete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. UPDATE - KEMASKINI:

    Tun Mahathir tahu 'di mana Jho Low berada & si Babi Gemuk belaan Najib/Rosmah Bakal dijeret & hadapkan Ke Muka Pengadilan.

    The whole world recognizes Tun Mahathir....

    'A man of substance and action without fear and favour'......!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...