Sunday 20 May 2018

NAJIBKAH YANG BERFANTASI? SIFAR GST LEBIH STRATEGIK BERBANDING MENGHAPUSKAN SISTEMNYA


Najib Razak berkata, janji kerajaan Pakatan Harapan untuk menghapuskan cukai GST adalah tidak realistik dan hanya merupakan suatu fantasi.

Itu adalah fantasi, tak mungkin mereka mampu melaksanakannya, tambah Najib lagi.

Adakah Najib yang sebenarnya masih berfantasi?

Ataukah Najib juga merasakan beliau masih duduk di kerusi Perdana Menteri lagi ketika ini?

Tidakkah beliau sedar kerajaan Pakatan Harapan sudah pun mengumumkan bahawa mulai 1 Jun depan tiada lagi cukai GST dikenakan kepada rakyat atas sebarang pembelian mereka.
Apa  lagi yang fantasinya?

Menjadikan kadar GST sebagai sifar sebenarnya sama saja dengan menghapuskan cukai itu kerana yang penting tiada bayaran tambahan dikenakan kepada pengguna.

Harus diingat bahawa oleh kerana sistem percukaian GST itu sudah diperkenalkan dan jika ia mahu dihapuskan dengan maksud untuk menghapuskan cukai GST, ia mungkin memerlukan masa untuk dilaksanakan serta menyebabkan ada masalah lain yang timbul.

Tetapi, dengan menjadikan kadarnya sebagai sifar, janji menghapuskan GST itu dapat dilaksanakan dengan lebih cepat dan pantas serta tidak perlu menunggu sehingga 100 hari pun.

Dakwaan Najib bahawa menjadikan kadar GST sebagai sifar juga bermakna ia mungkin ditambah pada masa depan barangkali tidak boleh diterima kerana ia adalah komitmen Pakatan Harapan kepada rakyat yang telah diterima dengan baik.

Mengembalikan cukai GST oleh Pakatan Harapan tentu saja akan mengundang petaka kepada kuasa yang dipegang sekarang.

Malah, dengan tidak menghapuskan sistem cukai GST tetapi hanya menjadikan kadarnya sifar, pengundi akan lebih takut untuk memilih BN dalam pilihanraya seterusnya kerana kemungkinan mereka akan mengembalikan kadarnya kepada 6 peratus atau lebih daripada itu jika kembali berkuasa.

Jadinya, keputusan Tun Mahathir menjadikan kadar  GST kepada sifar dan dalam masa yang sama mengekalkan sistemnya bolehlah diangggap tindakan strategik untuk menghalang BN daripada berkuasa kembali.

Adakah Najib masih mahu berfantasi lagi? (ShahbudinHusin 20/05/2018)

104 comments:


  1. Mengapa GST menjadi sifar bukan dihapuskan?

    Bagi pengguna ia sebenarnya tak ada apa-apa perbezaan, namun bagi pemerintah terutamanya bahagian percukaian ia memberi hasil yang berbeza.

    Dengan adanya GST sifar, penjual terpaksa mengistiharkan jualan mereka kepada kerajaan. Jumlah jualan bulanan terpaksa diistiharkan dan ia dicatat pada invoice yang rasmi.

    Sekiranya GST dihapuskan maka kawalan jumlah jualan adalah sukar kerana tiada invoice yang rasmi. Kita lihat dulunya pekedai menggunakan invoice yang berbeza, dan apabila bahagian hasil memeriksa mereka mungkin sembunyikan sebahagian invoice untuk mengelakkan cukai.

    Maksudnya sekarang pekedai tidak boleh menggunakan invoice sendiri dan terpaksa menggunakan sistem sedia ada sebagai invoice.

    Jumlah jualan mudah dikesan dan apabila sistem SST dijalankan maka pengeluar tidak boleh sesuka hati menipu jumlah keluaran mereka kerana invoice GST sifar akan menjadi sebagai bahan rujukan.

    Maaf, bahasa tunggang langgang kerana nak buka puasa.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Saya berpendapat kerajaan boleh mendapatkan kutipan cukai yang memuaskan dengan mengadakan GST sifar (dan menggunakan sistem invoice sedia ada) dari memansuhkan terus GST. Mungkin kutipan cukai GST sifar ini (iaitu hasil dari SST) akan menghampiri jumlah pendapatan dari GST . Ini kerana penipuan dan ketirisan dapat dielakkan.

      Kutipan cukai yang lebih berkesan juga boleh didapati sekiranya kerajaan mewajibkan setiap peniaga menggunakan sistem ini. Sekarang hanya peniaga yang jumlah jualan tahunannya melebihi RM500 ribu sahaja yang diwajibkan.

      Bagi kita, pastikan setiap peniaga mengeluarkan invoice rasmi yang berGST sifar.

      Delete
    2. Sebenar SST tidak melibatkan peniaga. Ia hanya melibatkan pengeluar produk.

      Sistem GST terus digunakan sebagai mekanisma pemantauan pendapatan peniaga bagi maksud cukai pendapatan perniagaan berkenaan.

      Delete

    3. Bagaimana mendidik pembeli mendapatkan invoice rasmi GST sifar?

      Saya ingin membuat satu cadangan yang mungkin nampak bodoh sikit.

      Saya mencadangkan setiap pembeli menyimpan invoice (bernombor siri) mereka untuk cabutan bertuah. Jabatan kastam pada setiap bulan atau 3 bulan mengadakan cabutan bertuah mungkin berupa kereta atau motor. Invoice ini perlu ditunjukkan untuk menuntut hadiah.

      Sekiranya setiap pembeli mendapatkan invoice rasmi maka pendapatan pihak kastam akan meningkat. Sebahagian dari peningkatan ini boleh digunakan untuk cabutan bertuah.

      Maaflah atas cadangan ini.....jangan gelak pulak...

      Delete
    4. Macai masih belum faham ka atau adakah macai merasakan diri tu lebih cerdik dari 6 orang yang duduk dikerusi "elders" itu ?

      Delete
    5. Tuan Shah.......kita redha ajerrr lerrr sebab orang yg bermasalah memang cakapnya meraaaapuuuu yeoooppp......

      Tun M dan kerajaan Pakatan udaaah isytiharkan dengan jelas dan terang penghapusan GST mulai 1 Jun 2018...........hanya orang yg berfantasi ajerrr yg tak paham bahasa yeop.

      Apa sekalipon........kerajaan Pakatan terrrpaaksa memikul tanggongjawab yg maha besar yakni hutang negara yg dicipta dengan penoh kebijaksanaan...........yg dikatakan hampir2 satu trilion hasil peninggalan legasi yg lepas.

      Inilah cabaran terbesaaarrr Tun M dan kerajaan baru...........yakni mencari jalan dan sumber melunaskan hutang peninggalan hasil kebijaksanaan sistem ekonomi fantasi............yg entah generasi keberapa baru hutang tu habis.

      Kita rakyat harus bekerja keras dan bekerjasama dengan kerajaan yg baru untuk melunaskan hutang negara dan mengambusssss lobang2 samun yg ditinggalkan khas untuk kita tanggong.

      Tahniah atas legasi yg ditinggalkan......
      Rakyat didulukaaaannn......

      Delete
    6. the phantom
      ko bodoh... tu sebab ko percaya ngan penipu...
      zeti mengaku duit simpanan sekarang 400++ billion yg terbanyak dlm sejarah... ekonomi negara kukuh..moodys report jugak sah kan perkara tersebut... penipuan yg dicanang oleh setan... fitnah dajjal... tak ramai yg akan terselamat terutama org yg bodoh macam ko..

      Delete
    7. Weeiii bangaaanggg.......400++ billion cukop ke nak bayar hutang yg hampir2 1 trillion...???

      Apa ko tak derrrr logik akal ke...??? Mana total yg lebih besar 400b atau yg hampir trilion?

      Woiii ubi badaaakkk.......ko yg bahalol........contoh lerrrr......kalo ko ada simpanan wang RM400 tapi hutang ko RM1000.......cukop ke ko nak bayar dan selesaikan hutang dengan duit RM400 ko tu..??

      Ada baik ko mintak derma RM2600 dengan Tok Arab untuk selesaikan hutang ko yg RM1000 tu.......tak gitu...??

      Sumer fitnah..........money laundering yg disebut dalam mahkamah Singapore sampai 2 bank diarah tutop ponnnnnn fitnah.

      Macam kata P.Ramlee.........ko tu yg bodoh.
      Dah tua pon bodoh !!

      Delete
    8. Apa pun samada ada gst atau x, x kisah. Asal keluhan rakyat dipedulikan. Jgn mcm yg sblm ni. Keluhan rakyat dipersendakan.

      Delete
  2. Cadangan Ahli Parlimen PKR Miri kurang ajar, ancam Islam.Kemenangan PH juga kejayaan puak liberal gugat agama Islam: UMMAH
    Oleh Athirah Huda Zalhe

    BANGI, 4 Ramadan 1439H, Ahad – Cadangan Ahli Parlimen PKR bagi kawasan Miri,Dr Michael Teo Yu Keng yang mahu mengusulkan pemansuhan agama daripada kad pengenalan disifatkan sebagai kurang ajar dan sengaja mencetuskan ancaman kepada agama Islam.

    Ketua Sekretariat Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Aminuddin Yahaya berkata, usul seumpama itu dilihat sebagai satu cabaran bagi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, barisan Kabinet dan Ahli Parlimen lain.

    Bahkan, ia juga adalah cabaran kepada seluruh umat Islam di negara ini, untuk melihat sejauh mana mereka sensitif menolak usul berkenaan.

    “Inilah bahana politik tanpa asas agama, tetapi sekadar meraih undi. Ini juga merupakan kesinambungan Gerakan Pluralisme Agama (IFC) yang antaranya menuntut penghapusan agama pada kad pengenalan.

    “Kenyataan YB Dr Michael Teo Yu Keng dianggap kurang ajar dan memberi ancaman kepada agama Islam,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net.

    Kesal dengan perkara itu, Aminuddin berkata, cadangan seumpama itu membuktikan bahawa kemenangan kerajaan Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu bukan saja kejayaan hapuskan kleptokrasi, tetapi juga bagi puak liberal yang giat menggugat agama umat Islam.

    “Ini adalah usaha2 licik bagi menghilangkan rasa izzah umat Islam terhadap agama. Masyarakat akan celaru kerana tidak lagi akan kenal mana yg islam mana yg tidak.
    “Malah ia akan menggalakkan gejala murtad di kalangan umat Islam di negara ini,” katanya.

    Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Dr Teo Yu Keng yang dimuat naik di laman Facebooknya minggu ini, berhubung cadangan untuk mengusulkan pemansuhan status agama dalam kad pengenalan.

    Katanya, dia bercadang untuk mengetengahkan satu usul supaya diluluskan di Parlimen, di mana agama dan bangsa tidak lagi dinyatakan dalam kad pengenalan.

    ReplyDelete
  3. Najib: I did not steal from the people
    Alyaa Azhar | Published on Today 7:09 pm | Modified on Today 7:20 pm

    A+ A-
    In his maiden speech in Pekan since the toppling of the BN government he led, former prime minister Najib Abdul Razak has denied stealing from the country’s coffers.

    "I did not steal from the people," he told a crowd of at least 500 at the Umno building in Pekan today.

    The people of his constituency, he insisted, knew that he was neither a thief nor a crook.

    "You know me, I have served here for 42 years," he said, to shouts of "We love you Datuk Seri!"

    Instead, Najib believes he had been targeted due to his previous positions as Umno president and prime minister.

    "To topple the party, they had to target the president. They would do anything as long as my brand was destroyed."

    Targeting Rosmah

    This was also the reason, he believes, why his wife Rosmah Mansor came under attack from those opposed to him.



    "They claimed that the decisions I made must first be referred to my wife. This is nothing but slander."

    Najib stressed that all decisions were made collectively in the cabinet as opposed to being made in his house.


    "I did not say that we had to wait first because I had to refer to my wife.

    "But because my wife has a Master’s degree and is quite in the know of things, sometimes she lets slip certain things.

    "But this doesn't mean that she has absolute power, I didn't practice such a thing," he stressed.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha... Terhibur seketika.

      Delete
    2. Sejarah sudah membuktikan setiap pemimpin yg gunakan duit rakyat utk memuaskan nafsu perinadi dan isteri akhornya pasti akan di jatuhkan rakyat. Allah Maha Adil

      Delete
    3. Yelah saaangaaattt.....lawak ni yeoooppp...

      Delete
  4. Apa kono sebut bini ade master bagai.... Maksud nye betul lah tu bini main peranan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksudnya rosmah tu bos. Najib tu kuli kat rumah. Meeting kabinet tu kat dapur rmh depa. Kabinet dapur. Buka utk simpan dan ambil brg. Apa nak buat dgn brg tu master chef punya hak prerogative

      Delete
  5. Khairy kata UMNO tidak perlu lagi peraturan jawatan ‘tidak dipertandingkan’
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 20 MEI 2018 BY BERNAMA
    inShare


    Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin tidak bersetuju jawatan tertinggi parti itu tidak dipertandingkan pada pemilihan akan datang.

    Beliau berkata budaya itu perlu dihentikan kerana ia dilihat antara penyebab masyarakat hilang kepercayaan terhadap UMNO, selain punca kekalahan pada pilihan raya umum lepas.

    "Saya fikir perlu hentikan perkara tidak munasabah ini bagi (jawatan tertinggi) tidak dipertandingkan, ia seolah-olah kita tidak membuka ruang demokrasi kepada ahli-ahli kita.

    "Kita tidak perlu ada lagi peraturan 'tidak dipertandingkan' dalam UMNO. Anda hanya menghantar mesej buruk kepada orang ramai," katanya ketika ditemui pemberita di Menara Dato' Onn, Sabtu..

    Terdahulu, Ketua UMNO Bahagian Bukit Katil Tan Sri Mohd Ali Rustam berkata UMNO Melaka sebulat suara bersetuju supaya tiga jawatan tertinggi parti melibatkan kerusi presiden, timbalan presiden dan satu kerusi naib presiden tidak dipertandingkan dalam pemilihan parti akan datang.

    Mohd Ali berkata Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang kini menjalankan tugas presiden dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang menjalankan tugas timbalan presiden harus kekal di kerusi itu, selain menamakan Khairy menduduki kerusi naib presiden.

    "Kita setuju supaya ketiga-tiga (jawatan) ini tidak dipertandingkan, yang lain-lain itu kita buka seluas-luasnya, dari dua kerusi naib presiden hingga ke peringkat bahagian," katanya selepas menghadiri perbincangan antara Jawatankuasa Perhubungan UMNO Negeri-Negeri bersama Ahmad Zahid dan Hishammuddin.

    Pertemuan tersebut diadakan di Menara Dato' Onn sejak pukul 10 pagi tadi secara berperingkat mengikut negeri.

    Jelas Khairy, beliau gembira atas sokongan itu namun menegaskan sebarang jawatan untuknya mahupun sesiapa di dalam UMNO mesti melalui proses pemilihan.

    Pendapat sama turut dipersetujui Ketua UMNO Bahagian Kinabatangan Datuk Seri Bung Mokhtar Radin yang mahu jawatan tertinggi dipertandingkan secara terbuka.

    "Saya fikir UMNO patut berubah kerana setiap orang di peringkat akar umbi sudah berubah. Jadi kenapa kita patut halang orang lain untuk bertanding bagi mana-mana jawatan. Saya fikir ini adalah masa untuk UMNO berubah. Beri ruang kepada setiap orang yang mahu menawarkan diri untuk menjadi pemimpin," katanya.

    Pemilihan UMNO yang ditangguhkan sebelum ini akan diadakan selewat-lewatnya pada 19 April 2019.- 19/5/2018

    ReplyDelete
  6. Fantasi kepala bapok kau...

    ReplyDelete
  7. geng najis lupa orang lain pun ada acct. facebook..semua lu punya kopipes kita semua dah tau awal2 laaa bodoosss

    ReplyDelete
  8. wak geng najib.....hang dah start kira 100 hari hang tak? jangan luper lak.....

    ReplyDelete

  9. I’ve been treated badly, says Najib

    Free Malaysia Today

    PETALING JAYA: Former prime minister Najib Razak today lamented that he had been treated badly despite having ensured a smooth transition of power after Barisan Nasional was defeated at the general election.


    “My wife and kids have been put under pressure. They even raided my children’s homes.


    “They even seized baby shoes belonging to my grandchild as well as my children’s wedding gifts,” he told Umno members in Pekan.

    Yesterday, Najib had said he was disappointed with the indiscriminate manner his children’s personal belongings had been seized.

    Three apartments at Pavilion Residences, two of which belong to his children, Norashman (Ashman) and Nooryana Najwa (known as Gina), were recently searched, as were Najib’s former office at the Prime Minister’s Department, the official residence of the prime minister and his residence in Taman Duta.

    Najib also addressed those who accused him of wanting to declare an emergency to hold on to power.

    “As someone who holds on to the principles of democracy, I accepted (the election results). I gave up my powers in a good way.

    “But I am not treated well,” he said.

    Najib claimed his family had been under pressure from certain parties and his children were not spared.

    “What has 1MDB got to do with wedding gifts?

    “If they want to take items, they must have proof. There must be a prima facie case against me that the items were illegally obtained,” he said.

    He added his daughter’s wedding gifts should not surprise anyone as she had married someone from Kazakhstan who was of a high standing.

    “Doesn’t my daughter deserve wedding gifts? She is married to someone who can afford it in Kazakhstan. Not someone who receives BR1M,” he said.

    “What is wrong if my daughter’s father-in-law wants to give something? What has Kazakhstan got to do with 1MDB? Nothing.”

    He said the folks in Pekan, where he is MP, were aware that he is not a thief.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He added his daughter’s wedding gifts should not surprise anyone as she had married someone from Kazakhstan who was of a high standing.

      “Doesn’t my daughter deserve wedding gifts? She is married to someone who can afford it in Kazakhstan. Not someone who receives BR1M,” he said.


      #### WOW !!!!! let us look at some facts about this joker ...Daniel Kazarbiyef aka Daniel Nazarbayez .

      Delete

    2. Nephew of Kazakh president is 'great success' after 'falsely worming his way into Columbia University' and 'stealing' his stepfather's $20million New York apartment


      By Daily Mail Reporter

      Published: 02:56 BST, 12 June 2012 |

      The former nephew of the president of Kazakhstan had 'great success' after he falsely claimed a placed at Columbia University and allegedly scammed his stepfather, the president's brother, out of a 'very nice' $20 million New York City apartment, according to a lawsuit.

      Daniyar Nazarbayev's American adventure is a tale that puts to shame even the mighty Borat, the fictional Kazakh TV producer who lampooned the former Soviet republic on screen in 2006.

      Mr Nazarbaye, 24, who fled from the US, is now reportedly engaged to marry the daughter of the prime minister of Malaysia, whom he met at the Ivy League university.

      Daniyar Nazarbayev and Nooryana Najwa
      Con man? Daniyar Nazarbayev allegedly used his ill-gotten admission to Columbia University to woo Nooryana Najwa, the daughter of Malaysia's prime minister

      Bolat Nazarbayev, the brother of longtime president Nursultan Nazarbayev, is suing Daniyar Nazarbayev and his mother Maira Kesikbayev in a Manhattan court, claiming they are both international serial swindlers who stole a $20 million condo at the Plaza Hotel from him, the New York Post reports.

      They also used a pair of luxury Wall Street apartment on his dime, Bolat Nazarbayev claims.

      Bolat and Maira were married in 2001, but their union was annulled last after he learned his wife was wanted by both Kazakh police and Interpol for a variety of crimes, including kidnapping and extortion, the Post says.

      Maira goes by several aliases, the lawsuit claims.

      Maira had her son's last name changed from Kesikbayev to Nazarbayev on his birth certificate after the wedding -- an effort to cement Daniyar's status as part of the first family of Kazakhstan, according to the newspaper.

      Daniyar used his new last name and forged documents saying he graduated from a high school in Kazakhstan to get into Columbia, the lawsuit claims.

      Bolat alleges his former stepson actually went to a high school in Switzerland, but never graduated.

      Daniyar earned a degree from Columbia in 2010. School officials were made aware of the allegations against him, but have not taken action, the Post reports.

      While at Columbia, he used his good looks to woo Nooryana Najwa, the daughter of Malaysia's prime minister.

      Bolat claims tasked Daniyar with finding a luxury apartment in New York for him and gave his stepson power of attorney in 2008 so he could sign the title for Bolat.

      Instead of signing Bolat's name, Daniyar signed his mother's. Eight months later, she sold the ritzy condo to her son for $1, the lawsuit says.

      Read more: Kazakhstan president¿s nephew cheated his way into Columbia University: lawsuit - NYPOST.com

      Delete
    3. Good job Bro Diny !!

      Now we know the true story.

      Delete
  10. Saya Tidak Mencuri Harta Rakyat. Itu Semua Fitnah -Najib Razak-
    Dalam sidang media petang tadi semasa perasmian Umno di Pekan Pahang Najib bertemu dengan penyokong umno dan memberitahu situasi yang berlaku kepadanya. Antara point yang diutarakan adalah beliau tidak mencuri harta rakyat sedangkan kesemua duit yang dikutip adalah untung pembangunan negara dan juga ekonomi dalam memberi kemudahan infrastruktur kepada rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Woman allegedly swipes ex-husband's $20 million Plaza apartment, spends $75 million on jewelry

      | NEW YORK DAILY NEWS |
      Aug 23, 2013 |
        
      A woman allegedly swiped her ex-husband's $20 million Plaza apartment out from under him and spent $75 million of his money on jewelry — but at least she didn't make him "disappear."

      In papers filed in Manhattan Supreme Court, lawyers for Bolat Nazarbayev — the brother of Kazakhstan president Nursultan Nazarbayev — say they recently discovered that his ex, Maira Nazarbayeva, had wired a king's ransom to jeweler-to-the-stars Jacob the Jeweler.

      Nazarbayeva, 51, "purchased a very large quantity of jewelry from Jacob & Co., for a total value of about $75 million, all of which we believe was purchased with Nazarbayev's money," the fertilizer tycoon's court papers say.

      But the fuming ex-hubby still may have gotten off easy.

      Nazarbayeva's former assistant claims she's a big-time crook with ties to organized crime — and a reputation for making her enemies go "missing."

      One, according to a news article from their native Kazakhstan, was a woman Nazarbayeva considered a romantic rival, who "disappeared without a trace."

      She was found two weeks later, and said only that she had gotten "lost in the mountains," the report said.

      Another foe, Edgar Salduzi, was allegedly held captive for 45 days before he escaped, the former assistant, Saule Arykbayeva, testified in a deposition for the case in July.

      Arykbayeva said she had heard an audiotape of her boss ordering her underlings to "kidnap him and get rid of him."

      Court papers say Nazarbayeva bought around $75 million in jewelry from jeweler-to-the-stars Jacob the Jeweler (left), seen here with rapper Diddy. (Thos Robinson/Getty Images)
       
      Nazarbayeva was angry with Salduzi because he had filed a successful lawsuit against her, the court papers say.

      In her deposition, Arykbayeva said she was worried about making the vengeful viper's list by testifying on her ex's behalf.

      "Knowing what kind of person she is, I'm not only fearful for my life but fearful for the lives of my children," she testified.

      The former secretary, who stopped working for Nazarbayeva in 2009, flipped out during the deposition when her lawyer, Russ Nazrisho, asked her for her home address and the names of her children.
       
      Nazarbayev lawyer John Snyder told her not to answer the relatively routine questions, "in light of the fact that she is terrified for her life."

      Manhattan Supreme Court Justice Eileen Bransten later ordered Arykbayeva to answer, finding the mob allegations were "hearsay" — and that Nazarbayeva probably knew where she lived anyway.

      Nazarbayev filed suit against his wife and her son Daniyar last year, claiming the pair had stolen his palatial 4,000-square-foot Plaza apartment right out from under his nose.

      He said he gave the green light for the purchase in 2008 so the family would have a place to stay in New York.

      It wasn't until after he had their marriage annulled in 2011 that he discovered that Nazarbayeva had listed herself as a co-owner — and then turned around and sold it to Daniyar for $1, his suit says.

      Nazarbayeva denies any wrongdoing — and says her ex is no angel himself

      While he's claimed he divorced her after finding out she was still married to somebody else when they tied the knot in 2001, a copy of their divorce decree shows Nazarbayev was married to two other women at the time, making him a trigamist.

      Delete
  11. Najib tanya kerajaan Pakatan ada lampu Aladin ke?...tiba-tiba dalam 3 hari kata rizab negara ada RM430 billion
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 20 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare


    [ GAMBAR- Najib sedang membantu di program bubur lambuk di Pekan,Ahad ] Di celah kehangatan isu polis membuat pengeledahan di rumahnya...pada Ahad Datuk Seri Najib Tun Razak balik ke kawasan Parlimen beliau di Pekan,Pahang.

    Bekas Perdana Menteri itu menghadiri tiga acara termasuk pada sebelah petang merasmikan Mesyuarat Agung Cawangan-cawangan UMNO Bahagian Pekan di Dewan Amphitheater, Bangunan UMNO Pekan.

    Itu adalah acara pertama beliau ‘cakap politik’ di khalayak umum di situ selepas BN tewas dalam pilihanraya umum ke 14.

    Pada ucapannya Najib kata beliau teruja melihat kehadiran di majlis perasmian cawagan-cawangan UMNO kali ini lebih ramai berbanding semasa berjawatan Perdana Menteri dulu.

    Ini katanya petanda semangat UMNO masih kuat dan tiada siapa boleh matikan roh perjuangannya.

    Beliau juga mengingatkan agar jangan lupa apa yang dinikmati di negara selama ini adalah hasil perjuangan UMNO.

    Serentak dengan itu merujuk kepada keputusan PRU14 beliau kesal kerana hasil perjuangan UMNO tidak dihargai.

    Najib menegaskan beliau menerima hakikat demokrasi dalam pertandingan ada yang menang dan ada yang kalah.

    Namun beliau merasa ralat kerana kekalahan BN berpunca dari penyelewengan fakta dan berita yang tidak benar berasaskan kebencian dan janji manis parti lawan yang sukar ditunai.

    Najib mempersoalkan mengenai senario ekonomi negara yang masa kempen pilihanraya digambarkan bagai gagal,nak bangkrap dan hutang bertimbun.

    Katanya tiba-tiba tiga hari selepas menang pilihanraya pihak kerajaan Pakatan Harapan kata ekonomi Malaysia kukuh dan rizab negara ada RM430 billion.

    ”Soalnya dalam tiga hari saja negara hampir bangkrap boleh jadi kukuh…mereka ada lampu ajaib ke..lampu Aladin ke…gosok dalam tiga hari....tak payah selamatkan negara lagi,”katanya.

    Beliau dipercayai jelas hendak menyatakan dakwaan masa kempen kononnya negara hampir bangkrap masa pentabirannya adalah pembohongan sedangkan ekonomi waktu itu adalah kukuh.

    ”Ini yang saya rasa terkilan...bukan kekalahan..tapi atas penyelewengan fakta sebenar....tak adil...ini berita palsu,”katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas Perdana Menteri itu kata kalangan anak muda yang mengundi Pakatan harapan mengharapkan hapus GST,harga minyak turun mendadak,hapus PTPTN dan lain-lain lagi..

      ”Bila berkuasa...berapa harga minyak?..kita tunggu bila harga minyak nak turun...Saya tahu sebab saya bekas Menteri Kewangan,”katanya.

      Beliau anggar jika harga minyak hendak diturunkan dari paras sekarang kepada RM1.50 sen seliter subsudi yang perlu ditanggong kerajaan sekitar RM1.5 billion.

      “Kenapa tak cakap perkara itu...kenapa janji,...bagi harapan palsu.Kita kita tak janji palsu…kita janji apa yang mampu...mungjin saya silap…tidak ambil pendekatan matlamat menghalakan cara…bila dapat kuasa…itu belakang kira,”katanya.

      Apapun beliau mengajak rakyat tunggu apakah kerajaan Pakatan Harapan dapat tunai janji-janjinya.

      Najib menjelaskan serangan bertalu-talu keatasnya adalah kerana beliau Perdana Menteri dan Presiden parti dan nak tumbangkan kerajaan maka Presiden parti kena jadi sasaran.- 20/5/2018

      Delete
    2. Check sendiri punya janji PRU13 dulu lerrrr berapa banyak yg dah ditunaikan.....

      Bagi check kelemahan sendiri dulu......

      Delete
  12. Saya serah kuasa dengan baik tapi tak dilayan dengan baik…- Najib
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 20 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Ingat balik sebelum pilihanraya umum ke 14 pelbagai fitnah berlegar termasuk dakwaan kononya jika BN kalah Datuk seri Najib Tun Razak pasti akan isytihar Mageran yakni Majlis Gerakan Negara seperti lepas peristiwa 13 Mei 1969 untuk rampas kuasa.

    Jika tidak beliau didakwa akan lari ke luar negara untuk elak diri dari ditangkap dan sebagainya.

    Semua itu nyata tidak berlaku.

    Berucap merasmikan mesyuarat cawangan-cawangan UMNO dalam Bahagian Pekan di Pekan petang Ahad bekas Perdana Menteri itu berkata tidak pernah terlintas dihatinya nak isytihar Mageran.

    Katanya beliau serah kuasa dengan baik tetapi tidak diberi layanan baik.

    Merujuk kepada pengeledahan keatas rumahnya,bekas Perdana Menteri itu kata terima tekanan demi tekanan keatas dirinya,isterinya dan anak-anak.

    “Kasut bayi pun diambil..hadiah perkahwinan anak saya pun ambil.Apa kena mengena dengan 1MDB,”katanya.

    Bekas presiden Umno itu menegaskan bahawa penduduk di Pekan tahu bahawa beliau bukan seorang pencuri atau penjahat.

    "Saya bukan orang yang mencuri harta rakyat, sebab itu banyak tuduhan dibuat," katanya.

    "Orang Pekan tahu saya bukan pencuri, penyangak. Kenal saya sebagai 42 tahun berkhidmat," katanya.

    Dalam ucapan itu Najib juga menafikan dakwaan kononya isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam membuat keputusan kerajaan.

    "Mereka serang saya, serang isteri saya. Mereka kata keputusan buat kena rujuk isteri saya. Itu fitnah sama sekali," jelas beliau.

    Najib menegaskan bahawa semua keputusan dibuat secara kolektif di dalam Kabinet dan bukan dibuat di rumahnya.

    "Kita buat keputusan di kabinet. Saya tak buat keputusan dalam rumah. Keputusan direkodkan. Saya tak cakap tunggu dulu kena rujuk isteri saya.

    "Tapi kerana isteri saya ni ada Master, dia agak mengetahui tentang perkembangan (politik), kadang-kadang dia terlepas cakap tapi tak semestinya dia ada kuasa mutlak. Saya tak amalkan cara itu," katanya.- 20/5/2018

    ReplyDelete
  13. Langkah Azmin’ masuk kabinet Dr Mahathir cetus spekulasi…
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Setengah orang mungkin merasa dapat pegang jawatan Menteri Besar Selangor yakni negeri termaju dan terkaya di Malaysia lebih kurang sama glamour dengan Perdana Menteri.

    Atas sebab itu ‘Langkah Azmin’ yakni pemindahan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali dari negeri ke pusat untuk pegang jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi agak mencuri perhatian.

    Nama Timbalan Presiden PKR itu yang juga Ahli Parlimen Gombak dan AGUN Bukit Antarabangsa adalah salah seorang dalam senarai 14 menteri yang diumum oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada petang Jumaat.

    Kalangan pemerhati politik menilai ‘Langkah Azmin’ dipercayai untuk menempatkan dirinya awal-awal di barisan depan pimpinan negara menjelang Datuk Seri Anwar Ibrahim ambilalih jawatan Perdana Menteri dari Dr Mahathir dalam tempoh setahun atau dua tahun lagi.

    Jika semua berjalan lancar seperti dirancang sudah pasti Datuk Seri Wan Azizah Ismail yang kini Timbalan Perdana Menteri akan ‘pencen awal’.

    Ini kerana tidak mungkin pasangan suami isteri akan pegang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

    Mereka nampak seolah Azmin sudah ‘chop’ awal-awal jawatan yang bakal dilepaskan oleh Wan Azizah itu nanti.

    Cuma masalahnya di sini Anwar dan Azmin adalah dari PKR.

    Dalam pada itu ada juga yang tidak mengenepikan Tan Sri Muhyiddin ,Presiden PPBM yang kini Menteri Dalam Negeri.

    Beliau sudah tentu akan jadi calon utama yang harus diberi pertimbangan dalam percaturan jawatan nombor dua itu jika ia mengikut kaedah sekarang satu PPBM yakni Dr Mahathir dan satu PKR Wan Azizah.

    Lagipun Muhyiddin pernah pegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dibawah Datuk Seri Najib semasa dalam UMNO dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua ini sudah tentu akan mendorong ramai yang teropong gerak langkah dan perkembangan menjelang peralihan kuasa dari Dr Mahathir ke Anwar nanti.

      Sementara itu Azmin yang ditemui wartawan semasa satu majlis di Shah Alam Jumaat malam kata beliau akan keluarkan satu kenyataan rasmi Sabtu mengenai kedudukannya samaada kekal di Selangor atau pindah ke pusat.

      "Saya akan bertemu dengan Sultan Selangor esok bagi mendapatkan pandangan serta pertimbangan Tuanku sama saya perlu memainkan peranan di peringkat Persekutuan atau terus di Selangor selaku Menteri Besar," katanya.

      "Mungkin malam ini atau esok saya akan berjumpa dengan Perdana Menteri bagi mendapatkan penjelasan mengenai bidang tugas yang akan diamanahkan kepada saya untuk jawatan tersebut," katanya.

      Beliau memberitahu hasil perbincangannya dengan Tun Dr Mahathir Mohamad itu nanti, beliau akan mengadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, esok.

      Juga menjadi perhatian dalam pengumuman kabinet ialah Dr Mahathir telah ‘ mengugurkan’ nama beliau sebagai Menteri Pelajaran yang diumumkanya sendiri kelmarin.

      Ini gara-gara beliau terlupa manifesto Pakatan harapan tidak membenarkan Perdana Menteri pegang jawatan lain.

      Sebaliknya Ahli Parlimen dari PPBM bagi kawasan Simpang Rengam,Johor Dr Maszlee Malik dilantik pegang jawatan itu.

      Lantikan Gobind Singh Deo dari DAP jadi menteri di Kementerian Menteri Komunikasi dan Multimedia yang dulunya Kementerian Penerangan juga menandakan kali pertama bukan Melayu pegang jawatan berkenaan sejak negara ini Merdeka.

      Sebelum ini sudhapun diumumkan Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Menteri Dalam Negeri, Setiausaha Agong DAP Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan dan Presiden Amanah Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan selain Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dinamakan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Wanita dan Pembangunan Keluarga.

      Selain Azmin,Dr Maszlee dan Gobind yang diumum Jumaat… Ketua Wanita PKR Datuk Zuraida Kamaruddin yang juga Ahli Parlimen Ampang dilantik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP Anthony Loke yang juga Ahli Parlimen Seremban Menteri Pengangkutan dan Naib Presiden DAP M. Kulasegaran yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat Menteri Tenaga Manusia.

      Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub Ahli Parlimen Pulai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Pengarah Stretegi Parti Amanah Dr Dzulkefly Ahmad Ahli Parlimen Kuala Selangor Menteri Kesihatan dan Ahli Parlimen Titiwangsa Rina Harun dari parti PPBM Menteri Pembangunan Luar Bandar.- 18/5/2018

      Dr Mahathir Menteri Pelajaran…Wan Azizah Menteri Wanita dan Kebajikan

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan pegang portfolio Menteri Pelajaran manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail selain Timbalan Perdana Menteri diberi portfolio Menteri Hal Ehwal Wanita dan Kebajikan.

      Sebelum ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin dinamakan sebagai Menteri Dalam Negeri, Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan manakala Mohamad Sabu sebagai Menteri Pertahanan.

      Dr Mahathir beritahu sidang akhbar di Petaling Jaya Khamis seramai 13 Menteri dijadual angkat sumpah jawatan pada Isnin ini.

      Sebelum ini Dr Mahathir ada memberitahu mereka yang ada kes tidak dapat lagi dilantik.

      Guan Eng kini sedang hadapi perbicaraan kes rasuah dan salahguna kuasa di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.

      Jawab soalan Dr Mahathir mengakui kelewatan menamakan menteri yang lain kerana ada pertindihan kehendak dikalangan empat parti komponen Pakatan Harapan.

      Katanya buat permulaan kerajaannya cuma akan bentuk 25 kementerian sahaja dan jika perlu akan tambah kemudian.- 17/5/2018

      Delete
    2. Yg jelas rakyat Selangor dah buat keputusan di PRU13 & 14.....period.

      Delete
    3. Bro Phantom .. langau sekor ni tak sedar atau tak perasan kot ...sekarang time Mahathir , time Pakatan harapan ..haaaa...haaaa ....haaaa

      Delete
    4. Oh ya ....perkataan langau tu saya pinjam dari sahabat baik saya , Tok Mat Hassan !

      Delete
    5. Ada dua ekor langau disini bro......Langau ini pakai topi BN dan sekor lagi pakai kopiah PIS....Kedua kedua ekor langau ini barangkali sudah terlupa jalan pulang. Atau masih tak sedar dunia sudah berubah.... kesian dia...

      Delete
    6. Bro Diny....langau mana tau tengok time yeooppp......tu pasal tak sedor time's up...

      Kessssiaaannnn.......

      Delete
  14. Kelangsungan politik UMNO berpaksikan sokongan padu ahli – Zahid
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 20 MEI 2018 BY UMNO-ONLINE
    inShare


    Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas presiden parti, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kelangsungan politik UMNO hari ini berpaksikan kepada sokongan padu ahli pelbagai peringkat dan keyakinan sepenuhnya kepada kepimpinan parti.

    Menurut beliau hilangnya penguasaan UMNO sebagai kerajaan samalah seperti kerosakan sebuah rumah agam dengan hampir terbakar hangus tetapi tiang serinya tetap kukuh dan ahli parti perlu memperbaiki segera segala kerosakan untuk dibina semula rumah berkenaan.

    “Warga UMNO perlu segera insaf bahawa kita sedang melalui fasa getir. Pelayaran dan perjalanan politik kita masih jauh namun ianya bukanlah fasa terakhir. UMNO perlu diperbaiki dengan beberapa pendekatan termasuk kita yang mentadbir organisasi di semua peringkat dan hapuskan segala nostalgia politik. Perubahan sikap dan kualiti kepimpinan di semua peringkat amat memerlukan perubahan drastik demi perjuangan dan survival bangsa.

    “UMNO harus disusun semula dan ini akan membolehkan UMNO tetap relevan sebagai sebuah organisasi politik yang insya-Allah sekali lagi boleh memayungi bangsa Melayu dan rakyat Malaysia keseluruhannya.

    “Kita perlu bermuhasabah dengan memperbaiki segala kelemahan dan kekurangan kita selama ini dan proses pemulihan mesti bermula daripada peringkat atasan sehingga ke bawah,” katanya dalam sidang media khas bersama UMNO-Online Sabtu.

    Turut serta Naib Presiden Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menjalankan tugas-tugas Timbalan Presiden UMNO. Terdahulu sebelum itu kedua-dua pemimpin berkenaan mengadakan perjumpaan tertutup bersama Badan Perhubungan UMNO Melaka dan Pulau Pinang.

    Zahid seterusnya menegaskan, UMNO menerima keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) dengan berlapang dada dan menghormati prinsip demokrasi.

    “Sejak 14 Mei lalu saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) dan mengadakan pertemuan khas dengan 11 badan perhubungan negeri, tiga sayap UMNO dan lain–lain dalam usaha menjadikan UMNO terus relevan dan bangkit semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Kita harap ahli-ahli UMNO di semua peringkat dapat terus memberikan keyakinan kepada kepimpinan parti untuk kesinambungan terhadap kelangsungan UMNO di persada politik negara,” katanya.

      Jelasnya, UMNO perlu muhasabah diri dan memperbaiki segala kekurangan selama ini dan proses pemulihan mestilah bermula dari peringkat atas hingga ke bawah iaitu pusat, negeri, bahagian dan cawangan.

      “Setiap ketua cawangan wajib bersikap berlapang dada dan bijak menguruskan pandangan yang berbeza daripada ahli yang kini mahukan pembaharuan segar,” ujarnya.

      Katanya. ahli parti perlu ‘fine tune’ dan sedar untuk menjadi pembangkang yang konstruktif dan efektif di setiap negeri.

      “Hapuskan ‘political liability’, tanggung kerugian yang sedang kita lunaskan pembayarannya dan sekali lagi saya minta ahli UMNO di semua peringkat agar memberikan dokongan kepada seluruh kepimpinan parti dan yakinklah bahawa apa yang berlaku ini pasti ada hikmahnya.

      “Sesungguhnya dalam kejayaan itu ada kegagalannya, dalam kegagalan itu pasti ada kejayaan. Kegagalan ini insya-Allah akan membuka banyak pintu peluang kejayaan lain jika kita benar-benar istiqamah dan bekerja keras untuk menggapai semula kejayaan.

      “Bersatulah, bangkit UMNO, ketepikan titik bengit yang ada pada kita dan masa untuk bernostalgia telah berlalu. Hadapilah realiti yang berada di depan kita. Mari kita bangkit. UMNO bangkit,” katanya lagi. – 20/5/2018

      Delete
  15. UMNO harus kekal teguh demi Islam dan Melayu
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018 BY DR ASYRAF WAJDI DUSUKI
    inShare

    Setelah seminggu rakyat memilih kerajaan baru yang menggabungkan empat parti utama yang berpayung di bawah Pakatan Harapan, ramai mulai membicarakan mengenai masa depan UMNO.

    Tidak kurang juga di kalangan pendokong yang mulai gundah dan ada yang meninggalkan bahtera perjuangan.

    Walau apa pun fenomena yang berlaku, hakikat dan fakta yang perlu diperakui oleh semua UMNO masih merupakan parti terbesar mewakili umat Islam dan Melayu. UMNO masih mempunyai 54 kerusi dan didokong lebih 3.5 juta rakyat dalam PRU ke-14.

    Berbanding Pakatan Harapan yang dikuasai 73 kerusi Bukan Islam dan Melayu hanya 41 kerusi mewakili Islam dan Melayu.

    Ini bermakna perjuangan UMNO selaku parti utama yang mewakili umat Islam dan Melayu masih penting dan relevan. Bersama komponen-komponen lain, Barisan Nasional masih mempunyai 78 kerusi Sudah tentu peranan BN dan UMNO amat penting untuk memastikan suara rakyat terus dibawa sekurang-kurangnya sebagai anggota pembangkang yang efektif, dihormati dan menjadi pengimbang dalam memastikan negara terus dipacu dengan gemilang.

    Alhamdulillah, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Ahli Majlis Penasihat Kerajaan turut memperakui asas-asas ekonomi negara amat kukuh dengan lanskap makro ekonomi dan fiskal yang stabil malah rizab Bank Negara pada tahap tertinggi.

    Maknanya kerajaan baru mewarisi ekonomi negara yang kukuh hasil kejayaan pentadbiran terdahulu. Justeru inilah masanya untuk kerajaan baru menunaikan segala janji-janji mereka kepada rakyat demi kelangsungan kegemilangan negara.

    Bagi UMNO sewajarnya bermuhasabah dan tidak perlu menuding jari kepada mana mana pihak di atas ujian kekalahan dalam PRU 14 yang lalu. Mungkin hikmah disebalik ujian Allah ini adalah untuk memastikan UMNO kembali kepada falsafah dan asas-asas perjuangannya yang asal sekaligus memperbaiki segala kelemahan dan keboborokan lantaran kelekaan dan kelalaian diri sendiri.

    Justeru UMNO perlu bangkit dari kekalahan ini dengan jiwa yang lebih besar, jatidiri yang kental dan semangat juang yang tinggi demi menjamin hak dan suara rakyat benar-benar dipelihara dan dimartabatkan.-17/5/2018

    ReplyDelete
  16. Kenyataan Najib mengenai pengeledahan rumahnya...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 18 MEI 2018 BY WARTAWAN AGENDADAILY
    inShare



    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, terkilan kerana polis ambil 20 jam untuk geledah kediaman peribadinya di Jalan Langgak Duta, Taman Duta, sehingga hari pertama ibadah puasa terganggu.

    Peguam Najib, Datuk Harpal Singh Grewal berkata polis hampir selesai menggeledah kediaman itu petang Khamis dan hanya menunggu untuk membuka kunci peti besi berusia 20 tahun yang terletak di tingkat pertama rumah banglo berkenaan.

    Katanya, polis mengambil masa untuk menyelesaikan serbuan selama 20 jam itu kerana mereka cuba memecahkan peti keselamatan berkenaan. Difahamkan, kunci peti besi itu hilang selama bertahun-tahun dan tiada barang berharga di dalamnya.

    "Mereka kini cuba membuka peti besi dengan menggerudi dan kaedah lain, dalam masa sama mereka menggeledah seluruh rumah," katanya.

    Harpal berkata, pihak polis pada mulanya berjanji untuk meninggalkan kediaman itu selepas mengambil tiga kotak barang seperti pakaian, hadiah dan beg tangan kira-kira jam 5 pagi.

    Namun, tambah beliau, pihak polis masih menjalankan beberapa pemeriksaan sehingga jam 8.30 pagi apabila tiba-tiba mereka mengerahkan pasukan untuk membuka peti keselamatan.

    "Mereka cuba membuka peti besi tetapi tidak berjaya jadi mereka mula menggerudi sehingga jam 5 pagi," katanya sambil menambah bahawa proses itu menyebabkan gangguan dan bunyi bising kepada keluarga Najib serta jiran.

    "Anak guam saya ternyata kecewa dengan apa yang berlaku sejak jam 5 pagi tadi, pencarian yang dilakukan di premis dan barangan yang disita setakat ini kelihatan tidak penting.

    "Kehadiran pegawai polis di kediaman secara berterusan dan penggerudian peti keselamatan menyebabkan gangguan yang tidak wajar serta tekanan perasaan kepada anggota keluarga Najib, kakitangan serta individu lain dalam kediaman itu selain mewujudkan imej buruk kepada anak guam saya, "katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambah Harpal, serbuan yang dilakukan pada malam Ramadan itu menyebabkan kesulitan kepada keluarga dan kakitangan Najib, menafikan mereka hak untuk melaksanakan kewajipan agama mereka untuk berbuka puasa dalam suasana tenang pada hari pertama.

      "Anak guam saya bersetuju untuk meneruskan kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa yang berkenaan tetapi gangguan itu kini berlanjutan selama hampir 18 jam," katanya yang turut diiringi seorang lagi peguam mewakili Najib, Hasnal Rezua Merican.

      Sementara itu, pagi Jumaat empat buah kereta polis diiringi dua buah motosikal berkuasa tinggi, sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Vellfire dan pacuan empat roda jenis Nissan Navara berwarna hitam masuk ke pekarangan rumah Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Keempat-empat kereta jenis Proton Preve berkenaan membawa pegawai dan anggota memakai vest polis, sementara MPV pula dipercayai dinaiki ahli keluarga Najib sementara pacuan empat roda dinaiki individu tidak diketahui.

      Walau bagaimanapun sebelum itu, suasana di luar perkarangan tenang selepas 16 jam lori polis terakhir meninggalkan kediaman dengan membawa beberapa kota plastik mengandungi barangan bukti berkaitan skandal 1MDB.

      Manakala malam tadi, unit kediaman peribadi bekas Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional itu di Pavilion Residences di ibu kota turut diserbu pihak polis.

      Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh memberitahu, dalam serbuan di sana pihak polos menemui 72 buah beg mengandungi wang tunai tempatan dan asing serta 284 buah kotak mengandungi beg tangan mewah berjenama.

      Barang-barang peribadi atau bukan peribadi yang diambil dari kediaman beliau di kedua-dua kawasan itu dipercayai mempunyai kaitan dengan siasatan terhadap skandal syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

      Tambah beliau, operasi penggeledahan masih lagi berjalan sehingga arahan menamatkan operasi diterima.-18/5/2018

      Delete
  17. Tindakan lompat parti dapat ‘menyucikan’ UMNO
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018
    inShare

    UMNO Bagan Serai mengakui terkejut dengan tindakan Timbalan Ketuanya, Datuk Abd. Muhaimin Abd. Rahman Nazri menyertai Pakatan Harapan baru-baru ini.

    Ketua UMNO Bahagian Bagan Serai, Datuk Sham Mat Sahat berkata, meskipun tindakan Abd. Muhaimin sesuatu yang tidak dijangka, mereka akur dengan keputusan yang dibuat termasuk beberapa bekas ahli jawatankuasa bahagian dan ketua-ketua kampung di kawasan tersebut.

    Malah Sham berkata, tindakan itu secara tidak langsung dapat ‘menyucikan’ UMNO daripada ahli-ahlinya yang tiada pendirian.

    “Biarkan mereka bertukar parti, itu hak mereka kita tidak boleh menghalang. Lagipun kita tidak mahu mereka ini sebelah kaki berada dalam UMNO manakala sebelah kaki lagi pula ke arah lain.

    “Sehingga kini Barisan Nasional (BN) Bagan Serai masih mendapat sokongan padu 80 peratus rakyat di kawasan ini. Ia terbukti dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) minggu lalu, kita bukan sahaja dapat mempertahankan Parlimen Bagan Serai serta Dewan Unda­ngan Negeri (DUN) Alor Pongsu, malah berjaya merampas DUN Selingsing daripada PAS, cuma DUN Semanggol sahaja gagal ke­rana kubu kuat PAS,” katanya.

    Yang turut hadir ialah Ahli Parlimen Bagan Serai, Datuk Dr. Noor Azmi Ghazali.

    Tambah Sham, beliau sendiri turut mendapat tawaran daripada Pakatan Harapan untuk menyertai mereka, namun permintaan itu ditolak.

    Kata beliau, ini kerana bagi­nya kepentingan BN dan UMNO serta rakyat paling diutamakan berbanding kepentingan peribadi lebih-lebih lagi pengundi telah memberi mandat dan kepercayaan kepadanya selama empat penggal.

    “Jangan kita korbankan semua itu semata mata untuk imbuhan dan mendapatkan sesuatu jawatan sehingga sanggup melompat ke hadapan namun meninggalkan rakyat yang telah memberikan mandat, kita khianati mereka.

    “Saya tetap bersama UMNO dan BN di Bagan Serai ini walaupun sepanjang jadi wakil rakyat, dua kali jadi pembangkang iaitu 2009 dan 2018,” katanya.

    Sementara itu, Noor Azmi menafikan khabar angin beliau akan 'mengubah haluan'.

    “Saya tidak akan beralih angin­ sebaliknya akan terus bersama UMNO dan BN. Banyak lagi masalah rakyat di Parlimen Bagan Serai untuk dibawa ke Parlimen. Kalau dulu atas tiket wakil rakyat kerajaan kini berubah kepada ­wakil rakyat pembangkang,” katanya.-17/5/2018 *gambarfail

    ReplyDelete
  18. Siasatan adil dan bebas, namun Anwar minta Najib cari peguam terbaik
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 20 MEI 2018 BY ROSLI ISMAIL
    inShare


    Ketua Umum Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata siasatan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung kes SRC International Sdn Bhd, akan dilakukan secara adil dan bebas.

    Anwar meminta semua pihak tidak menjatuhkan hukuman terhadap bekas perdana menteri itu sebelum siasatan rapi dan pelaksanaan undang-undang dipatuhi sepenuhnya.

    Namun nasihatnya kepada Najib: "Kepada beliau (Najib) nasihat saya, cari peguam bela yang baik," kata Anwar selepas mengadakan pertemuan dengan bekas Presiden Indonesia Bacharuddin Jusuf Habibie, bersempena sambutan 20 tahun reformasi Indonesia di Jakarta,Ahad.

    Anwar yang mendapat pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V pada 16 Mei lepas, berharap apa jua siasatan terhadap Najib akan dilakukan secara adil dan bebas.

    Pengampunan penuh Anwar dibentang dan dipertimbangkan dalam mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan selaras dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.

    Anwar, 71, menjalani hukuman lima tahun penjara pada Februari 2015 selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan bersalah atas sabitan meliwat.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Datuk Seri Azam Baki sebelum ini berkata Najib dikehendaki hadir ke ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya pada Selasa ini bagi membantu siasatan SPRM melibatkan kes SRC International Sdn Bhd.

    SRC International ialah anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), sehingga ia diletakkan di bawah Kementerian Kewangan pada 2012.

    Pada 26 Jan 2016, media melaporkan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan bahawa tiada sebarang kesalahan jenayah dilakukan Najib berkaitan kes melibatkan dana RM2.6 bilion dan SRC International.

    Mengenai pertemuan dengan presiden Indonenesia ketiga, Bacharuddin atau lebih dikenali BJ Habibie yang berlangsung hampir tiga jam di kediaman BJ Habibie di Jalan Patra Kuningan, Jakarta, Anwar berkata pertemuan itu adalah atas undangan BJ Habibie, bersempena sambutan ulang tahun ke-20 Reformasi Indonesia.

    Anwar berkata tahun 1998 adalah tahun keramat bagi Malaysia dan Indonesia dan tarikh 21 Mei 1998 diingati rakyat Indonesia sebagai tarikh jatuhnya rejim Orde Lama dan bermulanya zaman peralihan kuasa serta pengukuhan institusi-institusi demokrasi yang berlaku dengan pentadbiran Presiden BJ Habibie.

    Sementara itu, 2 Sept 1998 diingati rakyat Malaysia sebagai tarikh bermulanya kejatuhan rejim Barisan Nasional yang akhirnya selesai hampir dua dekad kemudian pada 9 Mei 2018, katanya.

    Anwar berkata pertemuan dan perbincangan dengan BJ Habibie akan mengeratkan lagi hubungan di antara kedua-dua negara serta memperkukuh iltizam melaksana agenda reformasi di Malaysia.

    Selain itu Anwar berkata kerajaan Pakatan Harapan akan melaksanakan agenda secara lebih spesifik, antaranya mengukuhkan lagi badan kehakiman, kebebasan media yang lebih adil dan program pembasmian kemiskinan yang lebih tersusun.-20/5/2018-Oleh Mohd Shukri Ishak,Bernama

    ReplyDelete
  19. Pelantikan Ketua Setiausaha Sulit MB Johor jadi isu...
    TERAKHIR DIKEMASKINI: 17 MEI 2018
    inShare

    Pelantikan Fizwan Rashidi sebagai Ketua Setiausaha Sulit kepada Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian diharap tidak dijadikan isu memandangkan keputusan itu dibuat selepas mengambil kira beberapa perkara.

    Osman berkata pelantikan bekas Yang Dipertua Majlis Daerah Kota Tinggi itu dibuat selepas beliau berbincang dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Azmi Rohani dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri.

    Beliau berkata Fizwan yang juga merupakan seorang penjawat awam kerajaan negeri Johor memiliki pengalaman luas sebagai Setiausaha Sulit kepada beberapa Menteri Besar Johor sebelum ini.

    "Beliau bukan dibawah lantikan politik dan sebagai penjawat awam kerajaan negeri Johor, dia biasanya tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti kerana dia terikat dengan perjawatan."

    "Jadi, kalau orang kata dia orang UMNO atau itu..ini, saya tidak boleh nak halang. Tapi bagi saya, keputusan ini bukan saya 100 peratus yang lantik. Ini pun saya minta sebab saya nak mulakan kerja dengan cepat," katanya.

    Osman berkata dengan mengambil orang baharu tiada pengalaman akan menyusahkan memandangkan kerajaan Johor merupakan kerajaan baharu yang perlu melaksanakan banyak kerja mustahak dengan seberapa segera.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan kononnya Fizwan mempunyai hubungan rapat dengan Barisan Nasional (BN) dan dipercayai anggota UMNO sehinggakan pelantikannya kurang disenangi segelintir pihak.

    Dalam perkembangan lain, Osman berkata pihaknya akan memastikan manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk memberi 10 meter padu air percuma (kediaman) kepada golongan B40 akan dilaksanakan secepat mungkin.

    Katanya, beliau telah berbincang dengan exco bertanggungjawab dengan utiliti iaitu Jimmy Puah untuk mengemukakan kertas kerja bagi menentukan formula pelaksanaannya.

    "Selepas itu kita akan berbincang dengan pegawai kewangan negeri sebab ini melibatkan peruntukan RM36 juta setahun," katanya.

    Mengenai janji PH untuk memberi lesen peniaga-peniaga kecil secara percuma, Osman berkata pihaknya akan melihat kaedah terbaik contohnya memberi subsidi tambahan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk menjayakannya.

    "Kita tengok kewangan setiap PBT. Ada PBT yang tiada duit, ada PBT kaya. Jadi, kalau kita hendak mansuh (lesen) macamana caranya? Adakah kerajaan negeri akan beri subsidi tambahan dan sebagainya serta berapakah jumlahnya, ini akan kita lihat," katanya.-17/5/2018

    ReplyDelete
  20. CARI ALASAN TAK NAK KENA SAMAN KE???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON AHAD, MEI 20, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Secara umumnya, ramai yang mengetahui bahawa Ahli Parlimen Bentong ini sedang menghadapi kes saman fitnah yang difailkan oleh syarikat Lynas. Dan keputusan kes itu masih lagi tertangguh.


    Rakyat sedang melihat, sejauh mana Rejim Pakatan yang baru ini mahu menegakkan undang - undang berlandaskan "Rule of Law" seperti mana yang telah dinyatakan sebelum ini.


    Jika dilihat dari apa yang berlaku sejak dua tiga hari lepas, seolah - olah 'Rule of Law' yang disebut - sebut itu hanya sekadar dibibir sahaja. Terlalu banyak pelanggaran undang - undang sedang berlaku.


    Sebagai contoh, kenapa secara tiba - tiba LTAT menarik semula saman fitnah yang telah difailkan sebelum ini terhadap Rafizi sedangkan kes tersebut masih lagi dalam proses perbicaraan?


    Adakah wujud unsur 'Tangan Ghaib' disebalik penguguran kes tersebut oleh mana - mana pihak bagi memberi ruang kepada Rafizi untuk terus menutup mulutnya dari mengkritik Rejim pemerintah yang baru?


    Maka diatas persoalan itu timbulnya rasa skeptikal terhadap tuntutan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Bentong ini agar diwujudkan satu Suruhanjaya untuk mengambil tindakan terhadap Lynas.


    Pendapat secara umum menyatakan bahawa kemungkinan desakan itu dibuat untuk memberi tekanan kepada Lynas agar menarik balik saman yang telah difailkan sebelum ini. Persoalannya, adakah itu tujuan tuntutan itu dibuat???

    ReplyDelete
  21. ADAKAH BENTONG BAKAL HADAPI PILIHAN RAYA KECIL???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 14, 2018 WITH 4 COMMENTS SO FAR

    Sekiranya benar Rejim Pakatan Baru mahu terus menegakkan Undang - Undang mengikut prosedur 'Rule Of Law', maka kemungkinan besar Bentong akan menghadapi Pilihan Raya Kecil.


    Ianya berikutan kes saman fitnah yang difailkan oleh syarikat Lynas terhadap Ahli Parlimen Bentong, Wong Tak sebelum ini masih lagi menunggu keputusan daripada mahkamah pada ketika ini.


    Jika menurut fakta kes, Ahli Parlimen Bentong itu kemungkinan besar akan dijatuhkan hukuman bersalah kerana telah membuat ugutan jenayah terhadap kilang syarikat tersebut pada tahun 2014.


    Antara lain, Ketua Aktivis Gerakan Hijau itu mengugut untuk membakar kilang tersebut dan turut mengadakan siri demonstrasi secara terbuka dihadapan kilang milik syarikat Lynas.


    Laporan terkini bertarikh 25 Februari 2018 mengesahkan bahawa kes saman itu masih lagi diteruskan dan mendakwa bahawa Ahli Parlimen Bentong itu kemungkinan besar tidak dapat bertanding.


    Namun, disebabkan keputusan mahkamah masih belum diputuskan, maka Ketua Gerakan Himpunan Hijau itu bertanding bagi kali kedua menggunakan logo PKR dan menewaskan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai di Bentong.


    Maka persoalannya, adakah Rejim Pakatan yang baru ini benar - benar menghormati undang - undang? Atau mereka juga akan melakukan apa yang pernah didakwa terhadap Barisan Nasional sebelum ini dengan mencampuri urusan Kehakiman Negara???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lynas tidak mungkin menang wahai Geng Najib . Rekod pelupusan bahan sisa dari Lynas jelas membuktikan ia tidak menepati persetujuan awal . Lynas seharusnya melupuskan sisa ditempat asal "rare earth" ia itu Australia, tetapi ini tidak pernah berlaku !

      Delete
  22. ngantuk nye....tido jap....bagi wak GN abihkan cut n paste....hehehe

    ReplyDelete
  23. Tanpa GST, Mana Cekau RM53 Billion Untuk Pampasan Tol Percuma
    Posted by SnapShot at 5/20/2018


    AKIBAT TERLANJUR MENABUR JANJI, PERJANJIAN TOL SIAPA YANG UNTUNG, SIAPA YANG RUGI!!!

    Salah satu janji dalam Manifesto Pakatan Harapan yang menyumbang kepada kemenangan Pakatan terutamanya dikawasan bandar adalah janji untuk menghapuskan Tol 100%...

    Menghapuskan Tol Yang Di Bina Sewaktu Pemerintahan Mahathir Dulu Hanya Membazirkan Duit Rakyat...

    Berbaloikah dana rakyat dibelanjakan untuk menghapuskan tol?

    Adakah ianya akan menguntungkan rakyat marhein?

    Jawapannya sudah pasti TIDAK...


    Menggunakan Duit Rakyat Untuk Hapuskan Tol Hanya Menguntungkan Taukey Besar



    Untuk membina lebuh raya utara selatan umpamanya, kerajaan tidak memberikan PLUS sebarang bantuan kewangan...

    PLUS hanya dianugerahkan konsesi untuk membina lebuh raya tersebut...

    Maka bagi mendapatkan dana, PLUS perlu menerbitkan bon...

    Bila bon dibeli, si pembeli sudah pasti mengharapkan pulangan dari dana yang mereka laburkan...

    Jika bon yang diterbitkan bernilai 10 billion umpamanya, maka jumlah keuntungan yang perlu dibayar kepada pembeli bon tersebut sudah pasti bukan sedikit jumlahnya...

    Maka ini akan melibatkan kos kewangan...

    Begitu juga apabila sesudah lebuh raya itu siap, PLUS perlu menggaji juru tol, penyelenggara R&R dan Plus Ronda yang menjaga keselamatan...

    Mereka ini pula perlu dipantau oleh penyelia serta pengurus, ini akan melibatkan kos operasi...

    Begitu juga bila lebuhraya sudah siap, adakah dalam tempoh 10-20 tahun lebuhraya itu tidak akan rosak?

    Maka, ini akan melibatkan kos keseluruhan penyelenggaraan yang tinggi...

    Baca di sini :

    https://www.bharian.com.my/node/101081

    Juga di sini :

    https://paultan.org/2016/09/22/plus-peruntukkan-rm1-bilion-setahun-kos-selenggara/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maknanya, jika kita nak hapuskan tol yang contohnya bernilai 10 billion, kita perlu membayar pampasan yang lebih tinggi dari jumlah tersebut kerana PLUS perlu menampung kos pengurusan, kewangan dan penyelenggaraan.

      Itu belum kira keuntungan yang akan diambil oleh Plus sebagai pemegang konsesi.

      Apa lagi bila perjanjian konsesi antara kerajaan ketika itu (Dr. Mahathir) dengan PLUS banyak memihak kepada PLUS...

      Baca di sini...

      https://pakdin.my/tol-lebuhraya-perjanjian-berat-sebelah-antara-mahathir-dan-kroni-menyebabkan-tempoh-konsesi-berlanjutan/

      Siapa Sebenarnya Yang Untung Kalau RM53 Billion Di Gunakan Untuk Hapus Tol

      Bagi menunaikan janji menghapuskan tol 100% dinegara ini, lebih kurang RM53 billion wang rakyat perlu dibelanjakan untuk membayar pampasan kepada pemegang konsesi...

      Adalah sangat tidak bijak jika kerajaan Pakatan Harapan membelanjakan duit rakyat sebanyak itu dengan menghapuskan tol, sedangkan ianya hanya akan dinikmati oleh warga kota dan mereka yang tinggal dibandar-bandar utama...

      Rakyat di Baling, di Pengkalan Kubur, di Kuala Lipis dan banyak kawasan lain tidak akan merasa nikmat dari penghapusan tol tersebut walaupun mereka juga menyumbang kepada kutipan cukai...

      Malah rakyat Sabah tidak pernah nampak pondok tol di Sabah...

      Itu sebabnya sebelum ini, Kerajaan Barisan Nasional memilih untuk mengagihkan kek kekayaan ekonomi negara dalam bentuk subsidi bersasar yang lebih menguntungkan golongan B40, berbanding membelanjakan dana yang lebih besar saiznya dari peruntukkan RM46 billion belanja pembangunan negara untuk menghapuskan tol...

      Bantuan bersasar kepada B40 seperti BR1M umpamanya, bila kita belanjakan RM6.3 billion tahun 2017, ianya dinikmati oleh 7.2 juta keluarga yang mempunyai pendapatan isirumah bawah RM4,000...

      Mereka ini ada dimana-mana, di bandar, di kampung, di Kuala Lumpur, Johor Baharu, Gua Musang, malah di dalam hutan juga ada...

      Jangan lupa, orang-orang asli juga menerima BR1M...

      Selain daripada itu, kerajaan Pakatan Harapan harus sedar, orang miskin kebanyakkannya hanya menunggang motosikal...

      Motosikal tidak perlu membayar tol, pengguna pengangkutan awam juga membayar tol yang sangat rendah berbanding kereta biasa...

      Kadar tol yang di bayar oleh bas dan teksi adalah rendah berbanding kenderaan persendirian...

      Delete
    2. Akan tetapi, penyumbang sebenar kutipan tol adalah lori dan trailer yang mengangkut barang dari Perlis ke Kuala Lumpur dan kemudiannya ke Johor Baharu...

      Kerana mereka ini bukan sekadar perlu membayar kadar yang lebih tinggi, namun perjalanan yang mereka lakukan adalah pada jarak yang jauh berbanding dengan warga kota yang menyumbang kepada kutipan tol dengan jumlah yang kecil kerana membayar tol untuk berulang-alik ke tempat kerja sahaja...

      Persoalannya, adakah pemandu-pemandu lori dan pemandu-pemandu trailer tersebut yang menanggung yuran Tol?

      Sudah tentu tidak...

      Yang menanggung tol tersebut ialah taukey2 syarikat pengangkutan...

      Wajarkah kita hapuskan tol dengan menggunakan dana rakyat yang sebegitu banyak, hanya untuk mengayakan lagi golongan T20 ini?

      Perbezaan Polisi Ekonomi DS Najib Dengan Polisi Ekonomi Tun M

      Beza antara polisi ekonomi DS Najib berbanding dengan polisi ekonomi Tun M...

      Polisi Ekonomi DS Najib

      Zaman DS Najib, beliau memegang kepada prinsip, tanggungjawab menyediakan jalan raya dan prasarana adalah tanggungjawab kerajaan...

      Kalau terpaksa berhutang sekalipun, beliau akan berhutang demi memastikan kos menyediakan jalanraya dan prasarana kepada rakyat tidak dipindahkan bebannya ke bahu rakyat dengan mewujudkan tol...



      Itu sebabnya zaman DS Najib, lebuhraya dari Kuala Krai ke Kuala Lipis, tiada tol...

      Baca di sini :

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155581547634998&id=129843674997

      Delete

    3. Lebuhraya Pan Borneo juga jika siap tidak akan ada tol...

      Tiada konsesi diberikan kepada kroni dengan syarat yang berat sebelah sehingga membebankan rakyat dalam menyiapkan MRT...

      Baca di sini :

      https://www.bharian.com.my/node/44448

      Maka rakyat tidak perlu bimbang, kadar tol atau kadar tambang MRT akan naik sekiranya volume trafik tidak mencukupi dalam tempoh tertentu...

      Polisi Ekonomi Tun M

      Berbeza dengan polisi Tun M, beliau berjaya mengelakkan pinjaman bagi membina lebuhraya utara selatan dan ERL...

      Namun apabila kroni diberikan konsesi dengan perjanjian yang berat sebelah...

      Rakyat penyudahnya yang menjadi mangsa untuk mengayakan pemegang konsesi kesayangan...

      Akhirnya, Tun M sendiri yang pening kepala memikirkan bagaimana hendak memenuhi janji menghapuskan tol yang beliau sendiri perkenalkan...

      PENGHAPUSAN TOL, SIAPA UNTUNG, SIAPA RUGI?

      “AKIBAT TERLANJUR MENABUR JANJI”

      Oleh Lokman Adam
      Bekas Pengarah Komunikasi MOF
      20hb Mei, 2018 / 8.10am

      Delete
    4. Apa yang pasti , Najib No~milk memang tidak bolih di guna pakai .

      Delete
  24. BR1M: FATWA ATAU AUTA YANG BERUBAH???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON AHAD, MEI 20, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Bila Golongan MUNAFIK Berkata - Kata.

    Nampak gayanya, semua kata - kata hinaan yang dilemparkan oleh Rejim Pakatan Baru terhadap kepimpinan Kerajaan sebelum ini mula memakan diri mereka sendiri satu persatu.


    Rakyat ketika ini sedang melihat permainan Politik Munafik yang dilaksanakan oleh Rejim Pakatan apabila satu persatu hinaan itu seolah - olah terkena pada batang hidung mereka sendiri.


    Jika dulu, Rejim Pakatan itu mendakwa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia ini sebagai satu bentuk Rasuah terbuka dan menjatuhkan hukum HARAM bagi sesiapa yang menerimanya.


    Mereka mendakwa tindakan Kerajaan sebelum ini memberikan BR1M hanya semata - mata untuk memancing undi sedangkan realitinya semua tahu bahawa tidak semua yang terima BR1M undi Barisan Nasional.


    Bantuan Rakyat 1Malaysia ni dah mula diberikan sebelum Pilihan Raya Umum ke 13. Dan keputusan pada ketika itu, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan masih tidak dapat dikuasai oleh BN.


    Dalam erti kata lainnya, dakwaan mengatakan bahawa Bantuan itu diberikan untuk memancing undi adalah tidak benar. Ianya hanya sekadar propaganda Politik Sempit Pakatan semata - mata.


    Tapi sekarang, mereka tetap mengekalkan pemberian Bantuan tersebut dengan alasan kononnya ianya diperlukan oleh golongan yang memerlukan. Tinggal lagi, sekarang Rejim Pakatan Haprak tu tak sebut ianya sebagai Rasuah.


    Sebaliknya, fatwa berkaitan dengan pemberian bantuan tersebut sudah di-HALAL-kan oleh Rejim Pakatan walaupun sebelum ini mereka sendiri melabelkan pemberian itu sebagai amalan "Cash Is King". Sekarang, siapa King yang suka MENIPU RAKYAT???

    ReplyDelete

  25. MANSUH GST BUKAN JAMINAN HARGA BARANG TURUN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON JUMAAT, MEI 18, 2018 WITH 4 COMMENTS SO FAR

    Itu satu persoalan yang kini menjadi igauan buat Rejim Pakatan. Walaupun sebelum ini mereka umum perlaksanaan GST akan tetapkan pada kadar 0%, namun itu bukan satu jaminan buat rakyat.


    Nak pulak apabila mereka kata sistem cukai Negara akan dikembalikan kepada sistem SST seperti yang pernah diguna-pakai sebelum ini. Itu pun belum tentu harga barang akan diturunkan.


    Sebaliknya, ada yang berpendapat, kemungkinan besar harga barang akan terus melonjak naik sebanyak 10% sekiranya benar perlaksanaan sistem cukai SST itu dikuat-kuasakan kelak.


    Perkara itu dapat dilihat dengan jelas apabila syarikat permotoran di Malaysia menghentikan seketika penjualan kereta mereka sementara menunggu perlaksanaan cukai baru.


    Kata mereka, kemungkinan besar harga kereta yang dijual pada harga sewaktu perlaksanaan GST akan melonjak naik ekoran sistem percukaian baru yang bakal dilaksanakan.


    Jika kita lihat semula tuntutan Rejim Pakatan Baru itu sebelum ini, mereka mendesak agar Kerajaan terdahulu memansuhkan GST yang didakwa menjadi punca peningkatan kos sara hidup.


    Sedangkan hakikatnya, bukan sebab GST itu yang menjadi punca harga barang naik. Malah sewaktu zaman sistem cukai SST dulu pun, harga barang naik juga. Maka, keputusan Rejim Pakatan nak hapuskan GST bukan jaminan kos sara hidup rakyat akan menurun!!!

    ReplyDelete
  26. BN TEWAS KERANA FITNAH AGRESIF PAKATAN HARAPAN , SEBAR PENYELEWENGAN FAKTA
    UMNO BANGKIT on Monday, May 21, 2018 by Generasi Pejuang Bangsa - No Comments




    Kekalahan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) adalah disebabkan kempen agresif Pakatan Harapan (PH) memburukkan pucuk pimpinan sebelum ini dengan menyebarkan fakta mengelirukan mengenai keadaan ekonomi negara.
    Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Najib Razak, berkata beliau antara sasaran pimpinan PH yang diserang dengan pelbagai fitnah bagi mencipta persepsi negatif dalam kalangan rakyat.
    "Saya tidak merasakan begitu terkilan dengan kekalahan kita (BN) dalam PRU-14 yang lalu, ...rakyat sudah membuat pilihan dan kita akur dengan keputusan itu.
    "Cuma apa yang saya sedih, ...ia (kekalahan) adalah disebabkan kempen memburuk-burukkan pemimpin BN, terutamanya saya dan keluarga paling teruk diserang dengan bermacam dakwaan (tuduhan).
    "Selain itu, mereka (PH) juga menawarkan janji yang sangat menarik, janjikan bulan dan bintang, ...janji yang tidak boleh ditepati pun, tapi, itulah (yang rakyat) suka dengar dan akhirnya, rakyat membuat pilihan dengan memilih mereka," katanya.
    Bekas Perdana Menteri yang juga Ketua UMNO Bahagian Pekan berkata demikian ketika berucap pada majlis Perasmian Serentak Persidangan Tahunan Cawangan dan Sayap-Sayap UMNO Bahagian bagi tahun 2018 di Dewan Amphitheatre, Bangunan UMNO Bahagian Pekan, dekat sini, hari ini.
    Yang turut hadir, Timbalan Ketua UMNO Bahagian, Datuk Seri Abu Bakar Harun; Ketua Wanita UMNO Bahagian, Datuk Zalmah Abd Rahman dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian, Datuk Shaharuddin Ahmad.
    Kira-kira 1,000 pimpinan dan ahli UMNO Bahagian hadir pada majlis berkenaan.
    Najib turut mengulangi kenyataan bahawa apa yang berlaku sepanjang minggu lalu adalah perkara yang di luar jangkaan semua pihak, termasuklah dakwaan kononnya beliau mencuri duit rakyat.
    Katanya, tindakan kerajaan ketika ini yang mendakwa akan melaksanakan 'Rule of Law' sepenuhnya adalah tidak sejajar dengan tindakan mereka terhadap beliau dan ahli keluarganya.
    "Mulanya mereka cakap nak ikut 'Rule of Law'...tapi, tuan puan pun tahu (lihat) apa yang saya dan isteri serta ahli keluarga lalui, ...mereka melakukan pemeriksaan dalam rumah saya, ...rumah anak-anak saya, semuanya mereka angkut (sita), hadiah kahwin anak saya pun mereka ambil, ...kasut cucu pun mereka ambil, ...apa maksudnya ini," katanya

    ReplyDelete
  27. NEGARA DEMOKRASI KUKU BESI
    LESS THAN A MINUTEREAD



    Negara apakah ini baru saja memerintah tak sampai seminggu sudah bermacam-macam kekejaman dilakukan. Rumah Najib diserbu digeledah hingga subuh dan kawan-kawan langsung tidak dibenarkan menemui Najib di rumahnya.
    Najib sudah didakwa atau dikenakan tindakan tahanan rumah kah?
    Bila Mahathir kembali inilah jadinya.

    ReplyDelete
  28. SUNDAY, MAY 20, 2018
    Former PM @NajibRazak : I am a victim of political attacks, did not steal the people's money


    Former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak (pic) said he did not steal from the people and is now the victim of political attacks in order to weaken Umno.

    "I'm not a person who steals what belongs to the people," said Najib when addressing members of the Pekan Umno branch during a meeting he officiated on Sunday (May 20).

    "The people of Pekan knows I did not steal. For 42 years I have served the people here.



    "Now I am targeted because I was a Prime Minister and the leader of the political party. So if my brand is weakened, then Umno's name will also be weakened. This is a political strategy," he added.

    He said that as someone who believed in the principles of democracy, he respected the choice of the people and readily surrendered his position as Prime Minister.

    "There were those who said that I would not surrender over power peacefully, that I would cause trouble but that didn't happen," he said.

    Najib added that he would continue to support the fight for Umno's case, even though Barisan Nasional no longer controls Putrajaya.

    "I readily accept the defeat with an open heart but now we must continue to fight for the people and we must show the people that we are sincere," said Najib who stepped down as Umno president last week.

    It was the Pekan MP's first visit to his constituency after successfully defending his seat during GE14 but which also saw Barisan lose the simple majority in Parliament.

    ReplyDelete
  29. MAY 19, 2018
    136
    Apa Ada Dalam Peti Besi? Pasti Ramai Yang Kecewa
    image: https://3.bp.blogspot.com/-PV6akS8deHs/Wv9JmYMOlgI/AAAAAAABQpw/xihxFEjY43wUiZdFeIuHWbd5ZabTgLsTwCLcBGAs/s640/FB_IMG_1526679023748.jpg



    Bersusah payah pihak berkuasa bertungkus lumus untuk membuka sebuah peti besi lama yang terletak di kediaman Mantan Perdana Menteri di Jalan Langgak Duta, yang dikatakan kehilangan kunci.

    Diharapkan mungkin duit simpanan berjuta atau mungkin rahsia penting dan teramat sulit mengenai 1MDB, rupanya hanya surat nikah DS Najib Tun Razak dan DS Rosmah Mansor yang dijumpai bersama wang asing lama bernilai kecil.

    Pihak berkuasa menghabiskan masa puluh jam sehingga memanggil beberapa pakar kunci semata-mata untuk membuka peti besi tersebut. Bila dapat dibuka apa yang ada di dalamnya sungguh mengejutkan.

    Apapun, DS Najib pastinya berterima kasih sijil nikah beliau dengan DS Rosmah Mansor dijumpai kembali. Hampa dan kecewa pastinya kebanyakan orang. Teringat lagu Ramlah Ram satu ketika dulu, "Kau kunci cintaku di dalam hatimu ..."


    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/apa-ada-dalam-peti-besi-pasti-ramai.html#1Svj4PqqsisAH5FY.99

    ReplyDelete
  30. Saya amat sedih DSN diperlakukan sebegini.. sedih sangat hanya mampu berdoa.. preamp yang dhsyt telah menjatuhkan awal2 lagi hukuman salah dan maki caci fitnah bertalu2 dahsyat pada Ramadhan ke2 hari ini..

    inikah wajah rakyat malaysia? yang hati begitu kotor tak langsung rasa kemuliaan Ramadhan ini perlu dipelihara, tidak memfitnah..tetapi mahadey tetap mahadey yang dulu..doa tak pernah takut pada sesiapa termasuk Tuhan Pencipta.

    Semoga Allah SWT memelihara DSNajib. Jika dia benar2 bersalah bawalah dia ke muka pengadilan dengan cara yang betul. Adililah dia dengan sistem yang adil.

    Jika dia tidka bersalah maka tanggunglah dosa dan kesan buruk akibat permainan balas dendam ini. Wallahualam.

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
  31. Lapuran odit negara berkaitan 1mdb dah dinyah OSA kan..aku dh donload dh baca berkali2.. tang mana skandal atas nama MO1?
    babi2 pakatan boleh jelaskan tak? MP Kepong dah berkali cakap najib tak terlibat..tp madey tetap nak ckp najib terlibat..so madey kena reka 'bukti' supaya nampak betul?
    Kenapa serbuan di kondo takde orang tu..baru ada jumpa semua beg2.. sape yg letak? kondo siapa? serbuan di rumah Najib yg lain xjumpa apa2.. nampak sgt drama makin menipu.. PDRM pun jlnkan tugas tp kena ingt Allah Maha Kuasa..jgn takut pd mahapiraun

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
  32. Manifesto PH : Tidak akan ada dendam terhadap Najib Razak??

    Apa Yang Berlaku: Najib Razak dan keluarganya dikenakan serbuan polis awal yang berlangsung selama 15 jam pada malam Ramadan yang direka untuk menakut-nakutkan dan memalukannya.

    Najib juga ditolak hak asasi manusia dan dihalang daripada keluar negara, pelawat tidak dibenarkan melawatnya semasa serbuan polis dan terdapat pengawal polis di hadapan rumahnya.

    Jelas, kesungguhan yang ada pada kerajaan Pakatan Harapan sekarang hanyalah untuk membalas dendam pada DS Najib Razak...

    Secara sah, kabinet kerajaan Pakatan Harapan sekarang cuma ada seorang yang dah angkat sumpah iaitu Perdana Menteri...

    Sementara menteri2 yang lain, termasuk Timbalan Perdana Menteri cuma baru di calunkan dan masih belum mempunyai kuasa menteri kerana belum angkat sumpah...

    Sedangkan hampir semua kerajaan negeri sudah di bentuk...

    Kenapakah Mahathir melengah2kan utk menubuhkan kabinet yang sah?

    Apa kah masaalahnya?

    Apakah pada pandangan Mahathir, pemimpin Pakatan Harapan tak ada yang layak untuk menjadi menteri?
    Atau Mahathir ada agenda tersendiri iaitu melunaskan dendam pada mantan perdana menteri DS Najib Razak...
    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
  33. Mungkin Mahathir berpendapat, sekiranya kabinet yang sah ditubuhkan segera maka akan ada pemimpin Pajatan Harapan akan menentang agenda Mahathir untuk balas dendam pada DS Najib Razak...

    Sebab dah ada di kalangan pemimpin Pakatan Harapan sendiri yang membantah tindakan ke atas DS Najib...

    Selagi kabinet yang sah belum ditubuhkan, cuma Mahathir seorang yang ada kuasa mutlak dalam Malaysia...

    Inikah keadilan yang di laungkan..

    Inikah bentuk harapan yang di bawa oleh Pakatan Harapan!!!

    Sekiranya seorang mantan perdana menteri boleh di aibkan, di nafikan hak asasinya dan di perlakukan sehingga sebegitu rupa, apakah jaminan keselamatan dan keadilan yang ada pada rakyat Malaysia di bawah pemerintahan regim Mahathir dan Pakatan Harapan!!!??
    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
  34. TunNotMyPM

    Setakat barangan ni yg kau tunjuk kau dah kata dia pencuri dan perompak Ku putih dan Abang terlajak laria lagi banyak barangannya.

    Tengok sahaja Ku Putih tunjuk koleksi barang kemas dan hand bag dia belum lagi jam kasut serta kereta dan rumah. Tu dia tak tunjukkan CASH dia.

    Nak jadi bodoh pun biar bertempat ler

    najib memang dilahorkan dari keturunan yg kaya.

    Tun tu lak kaya ke masa dilahirkan sampai anak dan cucu boleh bergelar org terkaya.

    Cucu tun belasan tahun boleh ada kapal layar dam hand bag rega puluhan ribu ok jer Mukriz bela kucing rega puluhan ribu belum medic + makanan mau sebulan 5,000 tuk kucing jer

    Ngapa kau tak panggil mereka pencuri.

    Pasal INI SEMUA KONSPIRASI TUN Menganiayai NAJIB.

    Allah lihat apa berlaku terutama di bulan ramadhan ni.
    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heelo Geng Najib ...

      esok jangan lupa copy~paste dari blog Snapshot/unspinners , penyapu lidi , my kemutkemut pula .

      Kesihan dengan dia orang ....tak ada yang sudi baca ...

      Delete
  35. Ketua Penolong Perompak Tua dah berbunyi...MESTI ADA YANG TAK KENA NI... kikikiki


    Hormati pelantikan Dr Mahathir sebagai PM - Daim


    Oleh Nurhayati Abllah; Farah Adilla; Tasnim Lokman dan Fahmy Azril Rosli
    cnews@nstp.com.my

    Share
    KUALA LUMPUR: Tun Daim Zainuddin mahu semua pihak menghormati lantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ketujuh.

    Bekas Menteri Kewangan ketika zaman Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat berkata, sepatutnya pihak yang mengkritik dan tidak berpuas hati terhadap lantikan itu perlu menerima dengan hati terbuka.

    Katanya, pemimpin politik seperti Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pun tahu menghormati keputusan melantik Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri.

    "Saya beberapa kali bertemu Anwar dan saya anggap beliau adalah seorang ahli politik yang hebat.

    "Ini kerana, Anwar tahu apa yang berlaku di peringkat akar umbi dengan baik dan beliau faham apa yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan.

    "Dalam manifesto itu, Pakatan Harapan menawarkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri interim selama dua tahun dan rakyat terima," katanya pada sidang media selepas mempengerusi Mesyuarat Majlis Penasihat Kerajaan di Menara Ilham, hari ini.
    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete

  36. Skrip janggal untuk memalukan dan memfitnah Najib berkaitan 1mdb, kenapa tiada seorang pun kakitangan atau lembaga Pengara IMDB di dakwa atau digeledah. 1mdb tu ada CEO dan ahli lembaga pengarah, kenapa Najib seorang pulak yang kena sedangkan company itu ada struktur jika benar lah berlaku curi wang mereka juga mesti didakwa kerana bersubahat? Kenapa rakyat Malaysia sebahagiannya bodoh sangat dan angguk2 mcm tedkentod.. tak berkata benar atas sesuatu isu?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/bukan-semua-syaitan-diikat-di-bulan.html#isl8sM2LlO6QJD06.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB adalah ibarat saekor ular berbisa .

      Jikalau ingin menangkap ular , tangkap kepalanya dulu . Itu adalah coretan ilmu alam yang sungguh mudah .

      Jadi janganlah sekali kali memperbodohkan orang sekeliling . Kamu mungkin tidak sedar akan kebodohan diri sendiri .

      Delete

  37. Kaji keputusan tamatkan perkhidmatan 17,000 penjawat awam
    Zulhisham Isahak18 Mei 2018 2:46 PM

    Wee Ka SiongWEE KA SIONG
    JOHOR BAHRU 18 Mei - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong mahu Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menimbangkan semula keputusan menamatkan perkhidmatan 17,000 penjawat awam berstatus kontrak kelmarin.

    Menurutnya, langkah menamatkan kontrak mereka tidak kena pada waktunya terutama semasa umat Islam mula menyambut kedatangan Ramadan dan tidak lama lagi akan merayakan Aidilfitri.

    "Saya boleh bayangkan ketidakcelaruan dalam benak fikiran mereka yang bergaji rendah ini untuk memikirkan masa depan keluarga masing-masing, apatah lagi untuk menyambut Ramadhan dan Syawal yang mendatang.

    "Saya menghormati keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad kerana saya memahami antara alasan penamatan kontrak itu adalah bagi tujuan menjimatkan kewangan kerajaan.

    "Sungguh pun begitu saya merayu agar Y.A.B Perdana Menteri dapat memberi pertimbangan supaya penamatan kontrak itu dapat ditangguhkan sehingga selepas Hari Raya Aidilfitri,"

    katanya dalam entri terbaharu Facebooknya, sebentar tadi.

    Menurut Mahathir dalam sidang akhbar, 17,000 penjawat awam berstatus kontrak itu ditamatkan perkhidmatan kerana merupakan pelantikan politik daripada pentadbiran kerajaan terdahulu.

    Kata Perdana Menteri, pihaknya bagaimanapun akan mengkaji kedudukan penjawat-penjawat awam terbabit yang bergaji rendah dan bersifat sokongan.

    Jelasnya, keputusan itu bagi mengelak pembaziran kerana terlalu ramai lantikan politik selain berhasrat menurunkan perbelanjaan kerajaan. - UTUSAN ONLINE

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata ekonomi kembang-kembangan terus ...apa di takutkan dengan pemberhentian 17000 orang .

      Pada zaman Mahathir , yang sudah berjawatan tetap dan berpencen pun ramai yang minta berhenti ...

      Delete
  38. Jangan hukum Najib sebelum pelaksanaan undang-undang dipatuhi
    20 MEI: Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta semua pihak tidak menjatuhkan hukuman terhadap Seri Najib Tun Razak sebelum siasatan rapi dan pelaksanaan undang-undang dipatuhi sepenuhnya.

    Beliau berkata, siasatan terhadap bekas perdana menteri itu berhubung kes SRC International Sdn Bhd, akan dilakukan secara adil dan bebas.

    Namun nasihatnya kepada Najib: “Kepada beliau (Najib) nasihat saya, cari peguam bela yang baik,”.

    Anwar berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan bekas Presiden Indonesia, Bacharuddin Jusuf Habibie, bersempena sambutan 20 tahun reformasi Indonesia, di Jakarta hari ini.

    Bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mendapat pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V pada 16 Mei lalu dan berharap apa jua siasatan terhadap Najib akan dilakukan secara adil dan bebas.

    Pengampunan penuh Anwar dibentang dan dipertimbangkan dalam mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan selaras dengan Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.

    Anwar, 71, menjalani hukuman lima tahun penjara pada Februari 2015 selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan bersalah atas sabitan meliwat.

    Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Datuk Seri Azam Baki sebelum ini berkata Najib dikehendaki hadir ke ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya pada Selasa ini bagi membantu siasatan SPRM melibatkan kes SRC International Sdn Bhd.

    SRC International ialah anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), sehingga ia diletakkan di bawah Kementerian Kewangan pada 2012.

    Pada 26 Jan 2016, media melaporkan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan bahawa tiada sebarang kesalahan jenayah dilakukan Najib berkaitan kes melibatkan dana RM2.6 bilion dan SRC International.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Apandi Ali is not relevant any more ...

      Bila dia mahu letak jawatan pengarah di pelbagai ajensi hasil anugerah Najib ... tarak malu punya orang .

      At least Shahril , Bung Mokhtar kata akan letak jawatan .

      Lagi sekor ..iru Irawan Seterika ... pengerusi dan pengarah didalam tidak kurang 20 GLC .

      Delete
  39. Peneroka bakal terbeban jika Majlis Penasihat salah maklumat: Shahrir
    Oleh ROSLAN BIAN
    20 MEI: Agak janggal apabila Majlis Penasihat Kerajaan tidak bercadang memanggil kedua-dua bekas pengerusi FELDA, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dan Tan Sri Shahrir Samad dalam membincang isu-isu berkaitan agensi itu.

    Malah, apabila Ketua Majlis Tun Daim Zainuddin memanggil secara terpilih pegawai dan bekas pegawai atasan FELDA, timbul persoalan bagaimana majlis itu boleh mendapat penjelasan penuh berhubung agensi pengurusan perladangan tersebut.

    Mereka yang dipanggil memberi keterangan semalam adalah bekas ketua pengarah FELDA, Datuk Hanapi Suhada, Pengerusi Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC), Datuk Syed Mohamed Syed Ibrahim dan Ketua Pegawai Eksekutif FELCRA, Datuk Zulkarnain Md Eusope.

    Sekalipun kemungkinan Majlis tersebut memanggil pengerusi mahu pun ahli politik, sewajarnya mereka mendapatkan maklumat terkini berkenaan FELDA, daripada pengurusan sekarang khususnya Pengarah Besar FELDA.

    Lebih-lebih lagi Majlis itu boleh memanggil Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman yang pernah didapati bersalah kerana memfitnah FELDA bagi mendapatkan maklumat.

    Shahrir ketika ditanya perkara ini turut hairan dengan keputusan Daim dan Majlis Penasihat yang ditubuh kerajaan Pakatan Harapan (PH) Sabtu lalu bagi mendapat gambaran yang tepat terutama mengenai FELDA.

    Tegasnya, beliau bersedia memberi keterangan kepada Majlis Penasihat sekiranya dipanggil malah amat yakin keadaan FELDA sekarang jauh lebih baik berbanding sebelum 2017.

    “Sepatutnya Majlis ini lebih terbuka. Tidak perlu beretorik. Mereka (PH) sudah menang. Sekarang (mereka) ada tanggungjawab termasuk terhadap FELDA,”.

    “Mereka harus lihat bagaimana FELDA memperolehi semula keyakinan ramai terutama pihak bank apabila dapat menerbitkan sukuk ketika mana sebelum ini tidak ada bank berani memberi pinjaman.

    Malah, hutang ekstrim peneroka hasil daripada faktor luar jangka juga telah dapat solusi.

    “Model baru pinjaman tanam semula yang mengurangkan bebanan peneroka sebanyak 70 peratus juga adalah kejayaan FELDA.

    “Malah peneroka dan stak kini lebih yakin terhadap urus tadbir yang lebih baik,” katanya kepada BNBBC.my portal.

    Menurut Shahrir, jika tersilap maklumat dan urus tabir kerajaan PH, yang terjejas adalah peneroka.

    Katanya, FELDA sepatutnya meneruskan fokus kembali kepada tanggungjawabnya yang hakiki, iaitu mengurus kebun dan hasil kebun peneroka.

    “Saya lihat, dengan retorik politik termasuk ura-ura mengadakan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) mengenai FELDA, keyakinan insitusi kewangan negara terhadap agensi itu akan terjejas dan bakal mengagalkan penerbitan sukuk yang sebenarnya berada di peringkat terakhir,” jelas Shahrir.

    Menurutnya, perkara utama yang harus dipercepatkan pemerintah baharu negara ialah pelantikan Pengerusi untuk Lembaga FELDA.

    “Urus tadbir FELDA perlu kepada Lembaganya untuk membicang, menimbang dan meluluskan agenda kerja FELDA.

    “ Tanpa sebuah lembaga yang boleh bermesyuarat, perkara-perkara yangg melibatkan kepentingan peneroka dan FELDA tidak dapat diputuskan,” jelasnya lagi.

    Sebagai contoh kata Shahrir adalah permintaan ANAK untuk membayar duit raya kepada 112,635 peneroka dalam bulan Ramadhan ini tidak dapat dilakukan.

    Tambahnya, meskipun kerajaan PH mengumumkan pemberian duit raya, FELDA tidak boleh membayar tanpa keputusan Lembaga kecuali kerajaan yang membayar terus kepada peneroka dan tidak melalui FELDA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengapa perlu terbitkan sukuk ??

      Adakah Felda masih menghadapi aliran tunai ???

      Delete
  40. Najib mohon perlindungan polis bukan program perlindungan saksi
    20 MEI: Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan meminta diletakkan di bawah skim perlindungan saksi sebagaimana dilaporkan media.

    Sebaliknya beliau telah membuat laporan polis untuk memohon perlindungan polis bagi dirinya dan keluarga kerana bimbang akan keselamatan mereka selepas berakhirnya PRU -14.

    Perkara ini dimaklumkan jurucakap kepada bekas Perdana Menteri itu melalui kenyataan ringkas hari ini..

    Kenyataan dua perenggan itu merujuk laporan akhbar tempatan hari ini yang memetik satu laporan polis yang dibuat Najib di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul petang semalam, yang mendakwa nyawa beliau dan keluarganya terancam.

    Akhbar tempatan yang memetik laporan eksklusif Malay Mail itu menyatakan bahawa bekas perdana menteri itu memohon diletakkan di bawah program perlindungan saksi berhubung siasatan skandal berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Sementara itu, sekumpulan 50 ahli Puteri UMNO mengunjungi Najib di kediamannya di Jalan Langgak Duta, hari ini.

    Rombongan diketuai Exco, Dira Abu Zaharbut tiba kira-kira jam 8.15 pagi dan keluar kira-kira sejam kemudian.

    Dira ketika ditemui di luar kediaman tersebut memberitahu, Najib berada dalam keadaan baik dan sangat positif walaupun berdepan dengan pelbagai dugaan kebelakangan ini.

    Ujarnya, bekas Presiden UMNO itu turut menasihati Puteri UMNO supaya terus bersatu hati dan jangan sesekali mudah mengalah dalam perjuangan.

    “Kehadiran kami bagi menyatakan sokongan Puteri termasuk dari aspek moral dan semangat dalam keadaan beliau diduga,” ujarnya.

    ReplyDelete
  41. Najib serah kuasa dengan baik tetapi terima layanan tidak sepatutnya
    20 MEI: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau tiada niat di hati melaksanakan Mageran sebaliknya menerima keputusan PRU-14 dan menyerahkan kuasa kerajaan Persekutuan dengan baik.

    Bagaimanapun katanya, sebagai Perdana Menteri dan seorang yang mengamalkan serta percaya kepada prinsip demokrasi, beliau menerima keputusan rakyat tetapi beliau menerima layanan-layanan yang tidak sepatutnya.



    Najib berkata demikian ketika berucap merasmikan mesyuarat tahunan cawangan-cawangan dan pergerakan sayap-sayap UMNO Bahagian Pekan di Bangunan UMNO Bahagian Pekan, Ahad.

    Jelasnya ada pihak mengatakan beliau tidak akan menyerahkan kuasa dan mengisytiharkan darurat jika Barisan Nasional (BN) tewas namun perkara itu tidak berlaku.

    “Saya tiada niat di hati nak buat Mageran. Saya serah kuasa dengan baik. Walaupun bila saya serah kuasa dengan baik, saya tidak terima layanan-layanan yang baik.

    “Sebaliknya, saya terima tekanan demi tekanan termasuk melibatkan isteri dan anak-anak saya. Tempat tinggal anak saya digeledah, kasut bayi pun diambil. Hadiah perkahwinan anak saya pun diambil.

    “Apa kena mengena isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dengan kasut anak saya dan hadiah perkahwinan,” katanya pertama kali berucap di khalayak ramai selepas PRU 14.

    Dalam pada itu, Najib menegaskan perjalanan negara sehingga ke tahap sekarang adalah sinonim dengan perjuangan UMNO dan BN yang tidak boleh disangkal oleh sesiapa pun.

    Malangnya kata beliau apa yang dilaksanakan itu dan kebaikan yang dibuat tidak diberikan penghargaan sepatutnya.

    “Kempen yang bersifat terlalu menyerang peribadi, menabur fitnah dan kebencian serta janji-janji manis yang sebahagian besarnya tidak akan dapat dilaksanakan, malangnya menyebabkan kekalahan kepada UMNO dan BN.

    “Pada saya, menang kalah itu adat pertandingan. Saya tidak ralat kalau kalah kerana pihak satu lagi ada agenda lebih baik daripada kita. Tetapi terasa dalam hati saya bukan soal agenda, dasar yang diadili tetapi kempen memburukkan pemimpin dan janji manis yang tidak mungkin dapat dilaksanakan,” katanya.

    ReplyDelete
  42. Ini bukan fasa terakhir, UMNO perlu bangkit: Zahid
    19 MEI: Ahli dan pemimpin UMNO perlu bangkit bagi membolehkan parti kekal relevan sebagai sebuah organisasi politik yang boleh memayungi orang Melayu dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

    Selain itu, ahli parti perlu ‘fine tune’ dan sedar untuk menjadi pembangkang yang konstruktif dan efektif di setiap negeri, kata Naib Presiden UMNO yang kini menjalankan tugas Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Beliau berkata UMNO adalah organisasi tunggal dengan 54 ahli Parlimen pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dan segala rundingan dan perbincangan akan dilakukan secara berkumpulan sebelum sebarang keputusan diambil.



    Katanya, beliau dan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menjalankan tugas Timbalan Presiden UMNO tidak akan membenarkan ahli Parlimen diracik satu-persatu malah mereka sudah memberikan kepercayaan serta mandat kepada kami untuk mengembalikan keyakinan terhadap kepimpinan parti di semua peringkat.

    “Walaupun situasi sekarang umpama sebuah rumah agam yang hampir terbakar hangus, namun kita adalah tiang seri yang kukuh serta utuh.

    “Kita perlu memperbaiki semula kerosakan yang ada kerana perjalanan politik ini masih jauh, tetapi ia bukanlah fasa terakhir,” katanya dalam sidang media khas UMNO-Online, hari ini.

    Beliau berkata, segala nolstalgia politik harus dilupakan malah sikap dan kualiti kepimpinan di semua peringkat perlu diubah secara drastik demi rakyat Malaysia.

    “Berdasarkan senario hari ini, ternyata kelangsungan bangsa kita berada di tahap kritikal dan pentadibiran UMNO perlu disusun semula bagi membolehkan parti kekal relevan sebagai sebuah organisasi politik yang boleh memayungi orang Melayu dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

    “Kita perlu muhasabah dan untuk memperbaiki kelemahan malah proses pemulihan perlu berlaku daripada peringkat atasan sehingga ke bawah merangkumi pusat, negeri, bahagian dan cawangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami untuk mengembalikan keyakinan terhadap kepimpinan parti di semua peringkat.

      “Walaupun situasi sekarang umpama sebuah rumah agam yang hampir terbakar hangus, namun kita adalah tiang seri yang kukuh serta utuh.

      “Kita perlu memperbaiki semula kerosakan yang ada kerana perjalanan politik ini masih jauh, tetapi ia bukanlah fasa terakhir,” katanya dalam sidang media khas UMNO-Online, hari ini.

      Beliau berkata, segala nolstalgia politik harus dilupakan malah sikap dan kualiti kepimpinan di semua peringkat perlu diubah secara drastik demi rakyat Malaysia.

      “Berdasarkan senario hari ini, ternyata kelangsungan bangsa kita berada di tahap kritikal dan pentadibiran UMNO perlu disusun semula bagi membolehkan parti kekal relevan sebagai sebuah organisasi politik yang boleh memayungi orang Melayu dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

      “Kita perlu muhasabah dan untuk memperbaiki kelemahan malah proses pemulihan perlu berlaku daripada peringkat atasan sehingga ke bawah merangkumi pusat, negeri, bahagian dan cawangan.

      “Kita kena jadi pembangkang yang konstruktif dan hapuskan liabiliti politik, tanggung kerugian yang sedang kita lunaskan pembayarannya percaya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah,” katanya.

      Terdahulu, Zahid dan Hishammuddin mengadakan perjumpaan tertutup bersama Badan Perhubungan UMNO Melaka dan Pulau Pinang.

      Zahid seterusnya menegaskan, UMNO menerima keputusan PRU-14 dengan berlapang dada dan menghormati prinsip demokrasi.

      “Sejak 14 Mei lalu saya telah mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) dan mengadakan pertemuan khas dengan 11 badan perhubungan negeri, tiga sayap UMNO dan lain–lain dalam usaha menjadikan UMNO terus relevan dan bangkit semula.

      “Kita harap ahli-ahli UMNO di semua peringkat dapat terus memberikan keyakinan kepada kepimpinan parti untuk kesinambungan terhadap kelangsungan UMNO di persada politik negara,” katanya.

      Jelasnya, UMNO perlu muhasabah diri dan memperbaiki segala kekurangan selama ini dan proses pemulihan mestilah bermula dari peringkat atas hingga ke bawah iaitu pusat, negeri, bahagian dan cawangan.

      “Setiap ketua cawangan wajib bersikap berlapang dada dan bijak menguruskan pandangan yang berbeza daripada ahli yang kini mahukan pembaharuan segar,” ujarnya.

      Katanya. ahli parti perlu ‘fine tune’ dan sedar untuk menjadi pembangkang yang konstruktif dan efektif di setiap negeri.

      “Hapuskan ‘political liability’, tanggung kerugian yang sedang kita lunaskan pembayarannya dan sekali lagi saya minta ahli UMNO di semua peringkat agar memberikan dokongan kepada seluruh kepimpinan parti dan yakinklah bahawa apa yang berlaku ini pasti ada hikmahnya.

      “Sesungguhnya dalam kejayaan itu ada kegagalannya, dalam kegagalan itu pasti ada kejayaan.

      “Bersatulah, bangkit UMNO, ketepikan titik bengit yang ada pada kita dan masa untuk bernostalgia telah berlalu. Hadapilah realiti yang berada di depan kita. Mari kita bangkit. UMNO bangkit,” katanya lagi.

      Delete
  43. ROS Benarkan UMNO Tangguh Pemilihan
    May 20, 2018 in Politik
    109 0
    ROS Benarkan UMNO Tangguh Pemilihan
    167
    VIEWS
    Share on Facebook
    Share on Twitter
    UMNO mendapat kebenaran Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) untuk menangguhkan pemilihan peringkat Majlis Tertinggi bagi 2017 dalam tempoh tidak lebih 18 bulan dari tarikh sepatutnya iaitu 30 April 2018.

    Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata perkara itu diputuskan ROS dengan merujuk kepada Fasal 10.16 Perlembagaan Pertubuhan.

    Berdasarkan surat bertarikh 31 Oktober 2017, katanya, ROS tidak mempunyai halangan membenarkan pemilihan Majlis Tertinggi UMNO dijalankan selewat-lewatnya pada 19 April 2019.
    “Sehubungan itu, Majlis Tertinggi UMNO menetapkan tarikh persidangan tahunan Cawangan UMNO serta pergerakan sayap Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO bermula hari ini hingga 10 Jun 2018.

    “Mesyuarat UMNO di peringkat Bahagian pula ditetapkan mulai 30 Jun 2018 dan dilaksanakan secara serentak dengan pemilihan parti di semua peringkat,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

    Menerusi surat berkenaan, pegawai Bahagian Pengurusan Pertubuhan ROS, memaklumkan mereka bersetuju memberi tempoh lanjutan masa dengan merujuk kepada fasal terbabit (Fasal 10.16 Perlembagaan Pertubuhan).

    “Merujuk kepada permohonan lanjutan masa untuk mengadakan pemilihan di peringkat majlis tertinggi bagi 2017, sukacita dimaklumkan pihak Jabatan tidak mempunyai apa-apa halangan untuk membenarkan Pemilihan Majlis Tertinggi (UMNO) dijalankan selewat-lewatnya pada 19 April 2019,” katanya. — BH ONLINE

    ReplyDelete
  44. Viralled pictures not part of seized items from Najib’s house
    May 20, 2018 in Mustreads
    114 0
    Viralled pictures not part of seized items from Najib’s house
    10
    SHARES
    170
    VIEWS
    Share on Facebook
    Share on Twitter
    KUALA LUMPUR, May 20 – The pictures of some luxury watches, handbags and cash which had been viralled as part of the loot allegedly seized from former Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s house are actually photographs picked up from the internet randomly.

    The pictures had been making the rounds on social networking sites, through mobile applications and on the internet have nothing to do with the on-going police raids at Najib’s residence since early this week.

    The most widely distributed photo was that of stacks of cash, a broken vault and arranged Hermes brand handbags that are captioned as among the items seized from the former premier’s house.

    However, the pictures which had been circulating like wildfire in many Whatsapp groups and through mobile apps can be easily obtained with a click of the button over the internet.

    For instance, the picture showing stacks of cash allegedly retrieved from Najib’s house is actually from 2016.

    It was a photo from a robbery case taken in June 2016 in the United States and had nothing to do with the on-going police investigation into the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal and Najib.

    A few news portals too, without verifying the origins of the photograph, had used it purportedly as Datin Seri Rosmah Mansor’s designer handbags, alongside articles related to the investigation and raids.

    A website had posted the file photo taken in Singapore of the handbags arranged on the floor and claimed that it was Rosmah’s bags estimated to be worth about RM20mil.

    It is the same with the photographs of a tray of luxury watches and a broken vault.

    The owner of the handbags photograph taken in Singapore called Shopfirstluxury yesterday made a statement saying: “If anybody receives this broadcast (viral photo), please just don’t spread it again using this picture.

    “In this fast information era, let’s be a responsible news reader, and think twice before sharing with your friends and family,” Shopfirstluxury wrote on Instagram.

    The police have been photographed transporting luggage and orange boxes containing the designer handbags seized from the raid, but have not released any verified images of the seized items as of now.

    The most widely distributed photo was that of stacks of cash, a broken vault and arranged Hermes brand handbags that are captioned as among the items seized from the former premier’s house.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spin , Geng Najib ..spin ...spin to the raw !!

      As you had professed before , the Malaysian police is very professional ,intelligent and very capable . Why the contradiction now ???

      Delete
  45. Najib Kesal Kekalahan BN Kerana Penyelewengan Fakta
    20 May 2018 Berita Utama
    Azlina Rosdy




    PEKAN, 20 Mei – Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau tidak terkilan dengan kekalahan Barisan Nasional (BN) dan UMNO dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang lalu tetapi apa yang membuatkan dirinya kesal adalah kerana kekalahan itu disebabkan penyelewengan fakta yang sebenarnya.

    Jelas beliau, menang dan kalah adalah adat pertandingan tetapi hatinya amat ralat kerana kempen memburukkan pemimpin dan janji manis yang tidak mungkin dapat dilaksanakan telah merosakkan sistem demokrasi.



    “Pada saya, menang kalah itu adat pertandingan, saya tidak ralat kalah kerana pihak satu lagi ada agenda yang lebih baik tetapi sebaliknya terasa dalam hati saya bukan agenda, bukan soal dasar yang diadili tetapi kempen memburukkan pemimpin dan janji-janji manis yang tidak mungkin dapat dilaksanakan mereka.

    “Apa yang kita lakukan iaitu kejayaan Dasar Transformasi Nasional telah membuahkan hasil yang tidak dapat disangkal. Malangnya segala yang kita buat secara positif, kebaikan-kebaikan yang kita telah laksanakan tidak diberi aspirasi yang sepatutnya,” jelas beliau dalam ucapan Perasmian Mesyuarat Cawangan UMNO dan sayap-sayap bahagian Pekan.

    Ujar beliau, kempen yang bersifat terlalu menyerang peribadi dan menabur fitnah kebencian serta janji manis yang sebahagian besarnya jelas tidak akan dapat dilaksanakan telah menyebabkan kekalahan kepada UMNO dan BN.



    “Bandingkan apa yang mereka kata waktu berkempen… ekonomi Malaysia buruk… Malaysia ini gagal, negara akan bankrap, hutang negara bertimbun-timbun, tetapi tiga hari selepas mereka menang, ekonomi Malaysia kukuh, rezab kita 430 bilion…, takkanlah dalam masa tiga hari sahaja negara yang dikatakan menghampiri bankrap boleh menjadi negara yang ekonominya kukuh.

    “Mereka ini ada lampu ajaibkah… lampu aladinkah… gosok-gosok lampu tu dan dalam tiga hari tidak perlu selamatkan Malaysia lagi sedangkan sebelum ini mereka kata perlu selamatkan Malaysia, hari ini ekonomi Malaysia adalah baik dan kukuh yang boleh membawa negara lebih maju lagi,” jelas beliau.

    Najib seterusnya berkata keluarga beliau juga dijadikan sasaran terutama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor yang difitnah kononnya mencampuri urusan dan menentukan keputusan dibuatnya.

    Sedangkan, menurut Najib, tidak pernah sekali pun beliau mengatakan ‘tunggu dulu, saya perlu tanya isteri’ kerana semua keputusan melibatkan pentadbiran negara atau parti diputuskan pada mesyuarat Kabinet atau pun Majlis Tertinggi parti.

    Walaupun sedih dengan kekalahan itu, Najib berkata sebagai seorang mengamalkan prinsip demokrasi beliau menerima keputusan yang dibuat rakyat dan menyerahkan kuasa dengan baik.

    Katanya luahan hatinya itu dibuat di Pekan, kerana penduduk di sini mengenali dirinya yang sudah 42 tahun berkhidmat di daerah ini, tempat bermulanya karier beliau dalam arena politik. –MediaUMNO

    ReplyDelete
  46. 20 May 2018
    Mufti Wilayah Nasihat Netizen Jangan Aibkan Mantan PM ?



    Itu nasihat Sohibus Samahah Mufti....terutama dalam puasa ni kenapa sengaja nak tambah dosa kering....Kalau betul DS Najib bersalah biarlah mahkamah yg memutuskan dan mengambil tindakan.

    Ini kita maki dia berbakul2 yg entah ya dan bukan buat "menguruskan" pahala puasa kita aje...

    Kalau X betul dah fitnah pulak lagi satu hal....

    Ini nasihat Mufti.....Korang nak dengar atau tidak suka hati.....kubur masing2.....Yang penting kita dah nasihat.....Tapi kalau X nak dengar....suka hati lah.....

    Jangan nanti korang desak pecat Mufti ni pulak..... Dalam sejarah memang ada Mufti, Ketua Hakim dan Hakim2 yg pernah dipecat.....

    Sumber klik sini;
    https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/mufti-wp-tegur-netizen-suka-aib-najib-sekeluarga/

    ReplyDelete
  47. 20 May 2018
    Mufti Wilayah Nasihat Netizen Jangan Aibkan Mantan PM ?



    Itu nasihat Sohibus Samahah Mufti....terutama dalam puasa ni kenapa sengaja nak tambah dosa kering....Kalau betul DS Najib bersalah biarlah mahkamah yg memutuskan dan mengambil tindakan.

    Ini kita maki dia berbakul2 yg entah ya dan bukan buat "menguruskan" pahala puasa kita aje...

    Kalau X betul dah fitnah pulak lagi satu hal....

    Ini nasihat Mufti.....Korang nak dengar atau tidak suka hati.....kubur masing2.....Yang penting kita dah nasihat.....Tapi kalau X nak dengar....suka hati lah.....

    Jangan nanti korang desak pecat Mufti ni pulak..... Dalam sejarah memang ada Mufti, Ketua Hakim dan Hakim2 yg pernah dipecat.....

    Sumber klik sini;
    https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/mufti-wp-tegur-netizen-suka-aib-najib-sekeluarga/

    ReplyDelete
    Replies


    1. PM's future son-in-law accused of US$20mil swindle

      Published on 12 Jun 2012, 1:43 pm |

      US court documents claim that Kazakh national Daniyar Nazarbayev, who is engaged to Prime Minister Najib Abdul Razak's daughter, is a veteran swindler.

      Court documents filed in the Manhattan Supreme Court claim that he conned his stepfather out of a US$20 million (RM62 million) condominium unit and gained entry to Columbia University using forged documents.

      A Nooryana Najwa Najib and Daniyar Nazarbayev ccording to the New York Post today, court documents said Daniyar had forged documents to create the impression that he had graduated from a high school in Kazakhstan.

      However, the newspaper's sources said, he went to a high school in Switzerland and did not complete his studies.

      Columbia's records show that Daniyar is still on the alumni list and graduated in 2010. The New York Post reports that a Columbia spokersperson was contacted, but refused comment.

      Suit filed by stepfather

      The court documents were filed by Bolat Nazarbayev, the brother of Kazakh president Nursultan Nazarbayev and formerly Daniyar's stepfather.

      maira nazarbayev Bolat is accusing Daniyar, 24, and his mother Maira ( right ) of taking advantage of his trust to swindle him of a Plaza Hotel condominium unit and two other multimillion-dollar apartments on Wall Street.

      "The suit says Daniyar was supposed to put the apartment in his stepdad’s name but added his mom’s. About eight months later, she sold it to Daniyar for $1, court papers say," New York Post reported.

      The newspaper said the court documents also show that Daniyar's real family name should be Kesikbayev and not Nazarbayev. The latter reportedly carries influence in Kazakhstan.



      It is alleged that Maira had legally changed Daniyar's family name after marrying Bolat in 2001.

      The marriage was annulled after Bolat allegedly found out that Maira was wanted by the authorities for "crimes including kidnapping and extortion".

      Daniyar has apparently gone "missing".

      The New York Post said Bolat's lawyers have tried to locate Daniyar in five countries, including Malaysia, where he is engaged to Najib's daughter Nooryana Najwa.

      Delete
  48. Calon PM selepas mahathir


    Zahid ada visi islamik. Hisham, entahlah. Sambung legasi keluarga sahaja agaknya.

    Tun mahathir kata beliau hanya pegang jawatan PM untuk 2 tahun sahaja.

    Siapa selepas itu? Ramai yang kata Anwar akan ambil alih.

    Bagi Demang, belum tentu. Setidak²nya, ia tidak semudah itu.

    Yang tinggal dalam UMNO ialah zahid hamidi, hisyamudin tun husin, dan khairy jamaludin.

    Ali rustam tak perlu dimasukkan dalam senarai lah. Dah dua kali orang melaka tolak beliau. Itu yang rasmi, yang tak rasmi lagi banyak.

    Ramai yang rasa ada calon lain lebih baik daripada zahid. Jika demikian, susahlah sebab PM yang sederhana, sukar mengawal keadaan.

    Hisyamudin pula sukar berdiri sendiri. Pemimpin umno yang banyak duit itu berada di tempat sekarangpun sebab dia berada di atas rakit yang diterajui sepupunya, najib.

    Jarang Demang hentam peribadi tapi jika terpaksa memilih hisyamudin, Demang fikir lebih baik dikuburkan umno. Selagi ada H2O dalam umno, legasi kepimpinan karpet kuning akan berterusan.

    Kita sudah ada raja maka tak perlulah lagi kerabat diraja atau berasal-usul dari istana jadi wakil rakyat.

    Kita juga ada calon² Perdana Menteri dari PAS, PKR, PAN, dan lain² termasuk dari sabah sarawak, dan jangan lupa DAP. Di situ juga ada calon berpotensi.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  49. BTN'S ROLE IN NATION-BUILDING IN PH GOVERNMENT
    Abu Syifa on Saturday, May 19



    Allow me to give an opinion on the statements by SUARAM urging National Civics Bureau or Biro Tatanegara (BTN) to be closed here http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/05/18/no-place-for-biro-tata-negara-in-new-malaysia-says-suaram/. I understand it is based on the experiences of some individuals in BTN courses.

    Many years back, I used to be posted to BTN Hq. I was not even a trainer or facilitator then when I was involved with BTN camp. However, I am aware of the need to foster patriotism among Malaysia to their country. That was the main purpose BTN was set up and for which its trainings were aimed at.

    My brief experience with the United States of America, facilitated by my presence there for over a year alluded me to the fact this was part of training and process in nation building. This was what drew the attention of scholars such the likes of Francis Fukuyama, Noam Chomsky, Allan Bloom and Samuel Huntington on why and how this process is important in creating or moulding a sense of togetherness and belonging among people within a nation-state. These scholars spoke of a love for one’s country, sense of togetherness and a respect for each other’s human right, religion and culture and a high sense of discipline. This sense of “Americanness” regardless of racial, ethnic and national origin brings togetherness and leads to the identification of them as “we the American people”. That process in the United States brought out that sense of togetherness.

    We must remember that BTN has access to huge pool of resources, expertise and experienced trainers and facilitators drawn from various spectrum of the society. It would be a huge loss if due to sentiment and whim of the moment we are to close BTN. BTN may have veered away from its original purpose and that was to unite and create that sense of togetherness and a sense of belonging to a nation-state called Malaysia. If that is what bothered many, then the problem is not that BTN is not needed, but what need to be done to set it on its right course is on the need to refine its operation, restructure abit and put in the right people whose aspirations are similar to that whom lead the government of the day.

    It is clear that BTN may need revamp from various angles such as: structure, purpose, and staffing. It must meet the need and aspiration of the people who wanted change that was promised through the new government lead by the Alliance of Hope. There is hope, and BTN or the new and revitalized BTN can continue to play this important role under the leadership of the Alliance of Hope government.

    Lastly, I strongly believe that the function of BTN is needed and even more now with the new political environment. The Alliance of Hope government and leadership would be less than honest with itself to think otherwise. The process on nation-building continue to unfold and there is a need for an agency such as BTN to take up this role as Malaysia tread into the future path toward a greater and more united Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This guy is talking bullshit !

      There are abundance of racial psychopath scattered all over the US . No denying about that with so many racial harassment and killing going on ,on the daily basis .

      Delete

  50. SUNDAY, MAY 20, 2018
    Projek ECRL Wajar Diteruskan Kerajaan Baru Demi Rakyat.. @SPADChannel


    Teka-teki mengenai status projek ECRL jika Pakatan Harapan memerintah selepas PRU-14 mungkin sudah terjawab..

    Kerajaan akan mengkaji dan memberi petanda bahawa projek ini mungkin akan diteruskan..

    Untuk rekod ECRL ini dijangka siap 2024 melibatkan 28 stesen menawarkan perkhidmatan kereta api penumpang dan kargo sepanjang 688 km yang mana menghubungkan Pelabuhan Klang, Selangor dengan Pahang, Terengganu dan Kelantan.

    Penasihat kerajaan Tun Daim mengklasifikasikan projek ini bukanlah bernilai RM 55 Billion tetapi lebih dari itu..

    Daim berkata "Kos projek ECRL bukan RM 55 billion, kos itu hanya membabitkan fasa pertama sahaja. Manakala fasa kedua mungkin melibatkan kos RM 11 billion"

    Berkenaan status projek ini, Daim menyatakan bahawa keputusan itu tertakluk kepada kerajaan dan memberi bayangan bahawa projek ECRL ini melibatkan antara dua kerajaan..

    Daim menjelaskan bahawa Kerajaan Berpandangan Positif Tentang Projek ECRL..

    “Saya berpendapat kerajaan China amat mesra (dengan Malaysia) dan kita mempunyai hubungan yang lama dengan kerajaan China, iaitu sejak 1994.

    “Dalam tempoh 22 tahun di bawah kepimpinan Dr Mahathir sebelum ini, kita tidak pernah mengalami sebarang masalah. Kita bekerjasama rapat dan saya berpendapat kita akan terus menjalin kerjasama yang erat,” kata Daim.

    Bagi kami projek seperti ini seharusnya diteruskan kerana ia mampu menjana ekonomi ke pantai timur..

    ReplyDelete
  51. Tunjuk resit beli barang berharga, Kadir Jasin beritahu Najib


    Minderjeet Kaur | May 20, 2018



    Jurucakap Majlis Penasihat Kerajaan itu meminta kawan Najib dan Rosmah menandatangani akuan bersumpah sebagai bukti mereka memberi hadiah itu kepada pasangan berkenaan.


    Beg tangan mahal antara barang dirampas dalam satu siri serbuan polis.

    PETALING JAYA: Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu menunjukkan resit sebagai bukti pembelian barang kemas dan berjenama oleh dirinya serta keluarga, kata Datuk A Kadir Jasin, jurucakap Majlis Penasihat Kerajaan.

    Beliau juga meminta mereka yang memberi hadiah kepada Najib dan keluarganya tampil membuat akuan bersumpah (SD) tentang hadiah masing-masing.

    “Beliau boleh tunjukkan resit dan SD itu kepada pegawai penguat kuasa. Beliau disiasat atas skandal 1MDB dan skandal lain.

    “Beliau kata sesetengah barangan yang diambil polis itu, sama ada dibeli atau dihadiahkan kepada mereka. Mana kita nak tahu jika barangan itu dicuri atau dibeli menggunakan duit hasil titik peluh mereka?

    “Cara betul ialah menunjukkan resit pembelian dan sijil keaslian barangan yang dibeli Najib dan isterinya,” katanya kepada FMT.

    Kadir diminta menjelaskan catatan di Facebooknya yang mendesak Najib menunjukkan bukti resit pembelian barangan yang dirampas polis.

    Pada 17 Mei lepas, polis menggeledah 3 kondominium mewah di Kuala Lumpur yang dikaitkan dengan keluarga Najib, dan merampas 284 kotak mengandungi beg tangan mewah dan 72 beg berisi barang kemas, wang tunai, jam tangan dan barang berharga lain.

    Datuk Seri Amar Singh, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman berkata, polis menggeledah 6 premis sejak malam Rabu lepas, iaitu Pejabat Perdana Menteri, kediaman Najib di Taman Duta dan 4 kediaman lain yang dikaitkan dengannya.

    Kadir berkata, resit biasanya diberikan kepada pelanggan membeli barang kemas atau barangan berjenama sebagai bukti jualan, dan Najib tentu menerima resit demikian jika beliau dan isterinya membeli barangan tersebut.

    “Sekiranya barangan itu dihadiahkan kawan yang pemurah, mereka mesti beritahu ia adalah hadiah. Perlu ada SD yang membuktikan mereka memberi hadiah itu kepada Najib.”

    Kenapa menteri kewangan simpan wang di bawah bantal?

    Kadir turut mempersalkan kenapa wang tunai dilaporkan ditemui dan beg bagasi.

    Katanya, rakyat Malaysia menyimpan wang di bank yang membantu ekonomi berkembang.

    “Tetapi, menyimpan wang di bawah bantal tidak menghasilkan pendapatan. Kenapa beliau tidak menyimpannya di bank?

    “Beliau simpan wang di rumah. Itu juga tidak selamat.”

    Kadir berkata, pegawai penguat kuasa perlu menyiasat semua sumber pendapatan Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadiaq ni pun satu ...

      Sedang kan penderma terbesar di dunia pun , la ni tiada sapa yang tahu secara telus . Yang kita dengar , itu wak Jahid kata putera Arab . Tak tau lah pula ...putera yang duduk kat istana ke atau pun putera arab yang tunggang unta di tengah padang pasir ??

      Delete

  52. Nov 22 2015

    Malaysian Prime Minister Najib Razak must be super proud of his family, for the wrong reason. Najib himself is easily the most controversial prime minister the country has ever produced. Born with a silver spoon in his mouth by virtue of being the eldest son of Abdul Razak Hussein (the second Prime Minister), he got almost everything without hard work.

    He’s easily one of the top distinguished members of a corruption club, with allegations of corruption and money laundering ranging from Scorpene submarine, 1MDB and RM2.6 billion private donation scandals, just to name a few. There was also the allegation about his involvement in the murder of Mongolian Altantuya, with whom he allegedly had anal sex.

    His wife, the beauty legend Rosmah Mansor, isn’t too bad herself. Besides self-proclaimed as the FLOM (First Lady of Malaysia), she was hit with the infamous RM24 million diamond ring scandal. Her shopping spree would put every single Hollywood celebrity to shame. She probably owns more Hermes Birkin bags than anyone on planet Earth.


    Najib’s son, Nazifuddin Razak, was allegedly involved in Ufun Ponzi Scheme whereby 120,000 people were swindled of at least 38 billion baht (US$1.13 billion, £720 million, RM4 billion) in Thailand. His stepson, Riza Aziz, is being investigated by F.B.I over the extraordinary purchase of luxury apartments worth hundreds of millions of ringgit.


    Now, PM Najib’s in-law – notorious Maira Nazarbayev – has taken Razak family name to the next level of glory, if a report by New York Post is true. Apparently, Madam Maira ordered a dozen of Hermes handbags worth US$401,912.50 (£264,564; RM1.72 million) from the Financial District business Samilor in 2014 and 2015, but never paid.

    Maira Nazarbayeva Refuses to Pay Belkin Hermes Bags

    Subsequently, in her attempt to recover the money owned, Samilor President Bella Belkin warned Maira Nazarbayev of legal action. Amazingly, not only Maira didn’t bother to pay nor intimidated by the lawsuit threat, she allegedly threatened the business owner – “You know who my son is! He is son-in-law of the prime minister of Malaysia! I will hurt you and your family if you sue me!”


    Malaysian portal – MalaysiaKini – has obtained court documents filed with the Southern District of New York which appears to verify the New York Post report. In fact, Bella’s family, including her husband Edward Belkin and their children were threatened not once but at least three times by Maira since June 2015.


    The second threat occurred 3-month later on Sept 30, 2015 during a meeting between Edward Belkin with Maira and his son Daniyar Kessikbayev, who married Nooryana Najwa, daughter of PM Najib. Maira threatened – “I am not paying you anything. You know what I can do. You know what I did in Kazakhstan. I will hurt you and your family.”


    The third threat against the poor Belkin family was in the form of text messages on Oct 27, 2015, after Maira realized she would be sued. The text reads – “You don’t bother me and I won’t bother you, now I am quiet, but you will not calm down, don’t expect mercy from me, it will cost you a lot.”

    The Belkins filed a criminal complaint with the local police and the F.B.I. (Federal Bureau of Investigation), most likely due to fear that Maira’s threat must be serious considering her notorious background. Maira was married to fertilizer tycoon Bolat Nazarbayev, brother of Kazakhstan President Nursultan Nazarbayev.


    ReplyDelete
    Replies
    1. After finding out Maira was still married to somebody else when they married in 2001, Mr. Bolat divorced her in 2009. Maira, however, refused to acknowledge the divorce. When their marriage was finally annulled in 2011, Bolat discovered, to his horror, that his ex-wife had conned him of his 4,000-square-foot Plaza apartment worth US$20 million.

      Maira had also allegedly spent US$75 million of her ex-husband money on jewelry – purchased a very large quantity of jewellery from Jacob & Co. Coincidently, Jacob & Co. was the same New York-based jewellery firm that was linked to Rosmah Mansor’s RM24.4 million (then US$8 million) diamond ring fiasco back in 2011.

      Interestingly, 2-year “after” the RM24 million diamond ring emerged its ugly headlines nationwide and roughly a month “before” the 13th general election, Jacob & Co. suddenly claimed that while it had shipped the ring to Malaysia for Rosmah, the wife of PM Najib Razak, she had only “inspected” the ring and had never purchased it.

      Maira’s son Daniyar Nazarbayev and Rosmah’s daughter Nooryana Najwa were engaged on June 17, 2011. So, was Maira trying to make some commissions as middle woman by recommending Jacob & Co.’s jewellery to Rosmah? Or was Maira trying to get rid of her diamond ring (purchased with Bolat’s money) to Rosmah by asking the New York-based jewellery firm to front the transaction?

      Mr. Bolat was furious because while he gave power of attorney to his ex-wife and stepson (Daniyar) to buy property in New York so he didn’t have to travel there personally, she had secretly named herself as co-owner of the US$20 million 4,000-square-foot Plaza apartment and sold it to her son Daniyar for US dollar $1.

      In his lawsuit in Manhattan civil court in 2012 for US$100 million, it was also revealed that Maira had made Bolat’s girlfriends “disappeared without a trace”. Maira’s former secretary – Saule Arykbayeva – exposed that her former boss was a big-time crook with ties to organized crime, presumably the Russian Mafia, and a reputation for making her enemies go “missing”.

      While Maira was accused as a crook with ties to Russian Mafia who would happily make her enemies “missing”, her son Daniyar Nazarbayev was no ordinary innocent school boy. Mr. Daniyar was called a “con man” for using his new last name Nazarbayev and forged documents saying he graduated from a high school in Kazakhstan to get into U.S. Columbia University.

      You see, Maira had her son’s last name changed from Kesikbayev to Nazarbayev on his birth certificate after her marriage to Bolat Nazarbayev, an effort to cement Daniyar’s status as part of the first family of Kazakhstan. Unfortunately, the marriage didn’t work out and Bolat alleges his former stepson actually went to a high school in Switzerland but never graduated.

      Delete


    2. Eventually, Daniyar earned a degree from Columbia in 2010 and used his good looks to woo Nooryana Najwa, the daughter of Malaysia’s PM Najib Razak. When both of them finally married, their wedding raised millions of eyebrows because it was so extravagance that RM3 million alone had been spent for the flower decorations at the ceremony at KLCC.


      Former premier Mahathir called it the “wedding of the century” and claimed PM Najib brought with him 300 people to his daughter’s wedding in Kazakhstan, all expenses paid. Under pressure, Najib regime conveniently claimed that the lavish wedding ceremony at KLCC was paid for entirely by the family of the groom – Daniyar Kesikbayev.



      Here’s the interesting part – the court documents filed with Southern District of New York say both Maira and Daniyar bought the expensive Hermes bags as gifts for certain guests at Daniyar’s wedding. But if they could afford a multi-million dollar wedding ceremony, why would Maira make herself such a cheapskate woman who took 12 handbags without paying?

      Daniyar Nazarbayev and Nooryana Najwa Wedding - Maira, Daniyar, Nooryana, Rosmah, Najib

      It’s comical that Maira and Daniyar could pay millions for three receptions of the wedding with PM Najib’s daughter – in Kuala Lumpur (March 28), in Pekan, Pahang (April 4) and in Almaty, Kazakhstan (April 18) – but chose to literally rob Bella and Edward Belkin of US$401,912.50. The worst part – they kept some of the Hermes bags for their personal use. What a bloody cheapskate con-in-law Najib Razak has.


      Najib & Rosmah Strike Back – Accuse Police Of Eating Kid’s Chocolate & Leak Details Of Valuables, RM100 Million Cash & 100kg Gold

      FinanceTwitter SignOff

      If you enjoyed this post, what shall you do next? Consider:

      Like FinanceTwitter Tweet FinanceTwitter Subscribe Newsletter




























      Comments

      Delete

  53. PETALING JAYA: Aktivis Islam terkenal, Datuk Dr Ahmad Farouk Musa tidak terkejut dengan bantahan terhadap pelantikan Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan.

    Tetapi, katanya, kebimbangan lebih besar ialah sama ada ahli Jawatankuasa Fatwa Perlis itu mempunyai keberanian untuk meneruskan konsep Bangsa Malaysia dan menghadapi tekanan pelampau dalam sistem persekolahan negara.

    “Isu utama ialah sama ada beliau memiliki keberanian yang sama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam menghadapi 2 kem pelampau di negara ini, pelampau pendidikan Cina dan kelompok pendidik Melayu konservatif,” kata Farouk yang mengetuai Islamic Renaissance Front (IRF).

    Perbincangan berhubung kesesuaian pelantikan Maszlee untuk jawatan itu timbul, sejak pengumuman Perdana Menteri, Dr Mahathir, Jumaat lepas.

    Pengkritik mempersoalkan pendirian Maszlee mempertahankan pendakwah kontroversi, Dr Zakir Naik yang dikehendaki di India berhubung dakwaan pengubahan wang dan ekstremisme.

    Mereka juga bimbang dengan kecenderungan Maszlee terhadap fahaman Salafi dan hubungan rapatnya dengan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, yang baru-baru ini dipanggil ke panel inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengenai kehilangan aktivis Perlis, Amri Che Mat.

    Asri mendakwa Amri ialah pengikut Syiah yang dianggap “sesat” oleh pihak berkuasa agama tempatan.

    Maszlee dinamakan Menteri Pendidikan, selepas Dr Mahathir melepaskan portfolio itu akibat kritikan beberapa pihak.

    Penyokong Maszlee pula merujuk latar belakang akademik dan aktiviti sosialnya, dengan ada yang berkata sikapnya mempertahankan Zakir berdasarkan prinsip kebebasan bersuara yang menjadi pegangan bekas pensyarah itu.

    Farouk berkata, kritikan itu memang dijangka, tetapi mempersoalkan keterbukaan Maszlee seperti didakwa penyokongnya.

    “Jika berhujah mengenai langkah mempertahankan Zakir Naik kerana kebebasan bersuara, maka ini juga menghendaki beliau memberi kebebasan sama kepada pengikut Syiah,” kata Farouk sambil menambah kaitan Maszlee dengan tentangan terhadap Syiah disebabkan kecenderungannya kepada fahaman Salafi.

    “Tidak boleh ada dwistandard dalam mengamalkan hak kebebasan bersuara.”

    Fahaman Islam Salafi merujuk kepada pendekatan dalam mazhab Sunni yang berkait rapat dengan Wahhabisme, iaitu aliran puritan Islam yang menjadi pegangan rasmi kerajaan Arab Saudi.

    ReplyDelete
  54. Bantahan terhadap PPSMI

    Farouk, pensyarah perubatan di Universiti Monash Malaysia yang pernah aktif dalam Forum Profesional Muslim yang turut dianggotai Maszlee berkata, gesaan supaya Dr Mahathir memegang portfolio pendidikan berdasarkan keyakinan awam beliau boleh memulakan pembaharuan radikal dalam sektor itu.

    Ini katanya, termasuk desakan kumpulan pendidikan Cina Dong Zong supaya kerajaan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dan tekanan kumpulan Melayu yang menuntut penghapusan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

    “Hanya beliau (Dr Mahathir) mempunyai kekuatan dan keazaman untuk menghadapi isu panas ini,” kata Farouk yang menyokong usaha kerajaan di bawah pimpinan Dr Mahathir sebelum ini bagi menekankan penggunaan bahasa Inggeris di sekolah.

    “Bagaimana kita mahu bersaing di pentas antarabangsa sekiranya kita mengabaikan bahasa paling penting dalam sains dan teknologi pada abad ke-21 ini?” soalnya.

    Dasar yang diperjuangkan Dr Mahathir, PPSMI dihapuskan pada 2011 oleh menteri pendidikan ketika itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin berikutan bantahan kumpulan Melayu.

    Langkah itu disambut baik Ikram, sebuah organisasi penaung beberapa kumpulan Islam yang turut dianggotai Maszlee.

    “Kami membantah sebarang usaha menghidupkan PPSMI kerana kami percaya keputusan Kementerian Pendidikan itu dibuat berdasarkan kajian dalamannya,” kata kumpulan itu sebelum ini.

    Maszlee, 44, menyertai PPBM Mac lepas dan memenangi kerusi Parlimen Simpang Renggam di Johor dalam pilihan raya 9 Mei lalu.

    Bekas pensyarah perundangan Islam di Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) itu dinamakan menteri pendidikan, selepas Dr Mahathir melepaskan portfolio itu akibat kritikan beberapa pihak.

    Dr Mahathir berkata, beliau akan akur kepada janji Pakatan Harapan yang Perdana Menteri tidak akan memegang portfolio lain.

    Tetapi, 24 jam selepas pengumuman itu, lebih 60,000 orang menandatangani petisyen atas talian mendesak Dr Mahathir kembali ke jawatan itu kerana percaya beliau “boleh membawa pembaharuan yang sangat diperlukan kepada sistem pendidikan negara”. #sumber

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah2 lah Geng Najib ..

      Adakah petisyen dengan jumlahan 60 ribu itu akan memberi impak keatas keputusan yang telah di ambil olih kerajaan ( Pakatan Harapan) ?

      Sedangkan petisyen 1.2 juta (atas talian) yang dibuat olih PH sebelum ini pun di kotak katekkan olih para walaunta .

      Lupakah wahai kamu sipara walaunta ???

      Kerajaan mana kah yang beria ia mengiktiraf UEC ???

      Delete
  55. Bro Phantom,Bro Diny
    ke Pekan Klepto lebih berani
    Katanya penyokong ramai disini
    Mintak kesian dia dan bini!

    Ubi Gajah tidaklah besar
    Sekali sekali nampak di pasar
    Bro Phantom Ubi dah sasar
    Kata 'bodoh' dah main kasar!

    Ada ubi ada batas
    Klepto rasa sentiasa di atas
    Kini melayang umpama kertas
    Jatuh berdebuk bila tercantas!

    Bro Diny dah sebut langau
    Chief Langau kini dah sengau
    Jawatan ketua dia dah angau
    Gatal badan diserang tungau!

    Keluarga campuran penyamun hapak
    Satu dunia orang dah nampak
    Bermewah besan,ibu dan bapak
    Sendiri bela keluarga perompak!

    Geng Najib tak sedar lagi
    AmeNo naik dibagi janji
    Kopipes panjang tak rasa rugi
    Dedak takde diberi kanji!

    ReplyDelete


  56. POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    1. Emak bapak dia tidak didik dia di masa kecil, tiada bimbingan, mungkin di tinggalkan di kandang kambing di masa menoreh getah, lapar, dia pusing di bawah kandang itu, ambik tahi kambing, makan, bertahun tahun begitu, maka itu lah sebab otak dia macam tahi kambing.

    2. Di masa dewasa, dia tidak bercampur dengan mereka yang bertamadun, yang tahu sopan santun, cara berinteeraksi dalam masyarakat. Maka itu sebab nya dia buat ikut sesuka hati dia, tidak hiraukan jeritan pembaca supaya jangan mengkopipes begitu banyak tiap kali dia masuk.

    3. Dia tak berpelajaran tinggi, tak luas pemandangan akibat campuran dengan yang sejenis dengan nya sahaja, maka itu sebab nya dia tidak ada pendapat2 nya sendiri, tidak reti menulis, mengarang komen2 sendiri.


    ReplyDelete


  57. POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    4. Dia menyokong Najib cara membabi buta, tak nampak kelemahan2 Najib dan Rosmah, atau nampak tapi di ketepikan nya sebab terdorong sangat dengan angau nya terhadap Najib.

    5. Walau pun tiap hari ada laporan berita dan pendapat2 di media massa yang menunjukkan salah laku dan niat tidak baik Najib, tidak di hiraukan nya, sebab dia telah membatukan kepala nya dengan sokongan kpd Najib.

    6. Dia telah membina personality pro-Najib begitu tegar sehingga tidak boleh menukar pendirian nya walau pun selepas Najib kalah di Pru14.


    ReplyDelete


  58. POSSIBLE SCENARIOS BERKENAAN BINATANG YANG MENGGUNA BANYAK NAMA SPT GENG NAJIB, KOJOLLA, PENJALANG RAKYAT, LEBAI MORON DLL, YANG TAK PEDULIKAN LANGSUNG TEGURAN JANGAN MENGKOPIPES BEGITU BANYAK TAK HABIS HABIS -

    7. Mungkin dia pekerja Umno di Ibupejabat PWTC atau di mana mana tempat terletak nya "Dirty Tricks Dept" mereka yang tugas nya termasuk propaganda, tipu menipu, mem"frustrate" pembaca dengan "blocking or hindering readers from reading pro-Tun comments, flooding blogs etc with pro-Najib garbage so as to sicken even those who do not read the copy pastes they relentlessly put out.

    8. Mungkin dia bukan pekerja Umno tapi ha nya pemakan dedak. Sudah pencen, takda kerja lain, tiap hari mencari, mengumpul laporan2, rencana2, komen2 pro-Najib di sana sini di internet, siapkan banyak banyak, supaya dia boleh kopipes begitu cepat, sehingga 1 minit tiap satu. Tapi tidak menjawab secara "Reply" kpd komen2 menuduh Najib dan Rosmah, tidak mencarai fakta2 dan hujah2 munasabah bagi nya.

    9. Nyata dia dan geng nya bodoh sebab tiap hari dia buat begitu, bosan lah pembaca yang regular dan pembaca baru, bukan saja terhadap dia tapi juga terhadap Najib, yang pernah maki cybertroopers nya di kempen Pru13 sebagai "bangang hamjadah" dan di kempen Pru 14 dengan kata2 sakti terbahru nya "Kepala Bapak Kau".

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...