Thursday, 31 May 2018

BELUM SEBULAN HILANG KUASA, KENAPA UMNO SUDAH JADI PAPA KEDANA?


Adakah UMNO sudah papa kedana ketika ini?

Baru tidak sampai sebulan kehilangan kuasa dalam kerajaan yang dipegang sejak lebih 60 tahun lalu, UMNO kini seolah-olah sudah hilang daya untuk menggerakkan parti itu dengan menamatkan serta-merta penyaluran kewangan bulanannya yang lazim diterima sebelum ini.

Dalam surat yang ditandatangani oleh Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor, ia menyebut setelah meneliti kedudukan kewangan, parti ingin memaklumkan yang mana penyaluran peruntukan  bulanan kepada pihak Bahagian dan Pergerakan Sayap-sayap Bahagian terpaksa ditamatkan bermula Mei 2018.

Dalam surat itu juga meminta agar pihak Bahagian dan Pergerakan Sayap-sayap Bahagian dapat meneruskan pengoperasian parti seperti kebiasaan meskipun tanpa peruntukan tersebut.
Kenapa hanya baru tidak sampai sebulan kehilangan kuasa, UMNO tiba-tiba sudah jadi miskin dan papa kedana sehingga tidak mampu lagi menyalurkan peruntukan bulanan kepada bahagian dan sayap-sayap?

Apakah UMNO tidak mempunyai wang langsung dalam akaun banknya?

Ke mana wang parti yang dikumpul sejak 60 tahun berkuasa selama ini?

Adakah hanya pemimpin UMNO saja kaya raya, tetapi parti sebenarnya miskin dan papa kedana?

Tiadakah mereka yang kaya raya itu sanggup untuk menghulurkan derma kepada parti sendiri sedangkan mereka mengaut kekayaan pun atas nama UMNO?

Kenapa pemimpin yang menerajui UMNO sekarang tidak cuba meminta  wang derma yang kononnya daripada Pak Arab yang pernah diterima oleh bekas Presiden UMNO, Najib Razak?

Bukankah Najib ada menyatakan walaupun wang itu disalurkan atas nama akaun peribadinya, tetapi ia bukanlah kepunyaannya?
Kesian UMNO....belum sebulan hilang kuasa, sudah begini jadinya! 

Bagaimana agaknya nasib parti itu selepas setahun atau lima tahun akan datang?

Dengan keadaan tiada wang seperti yang ditunjukkan sekarang ini, bolehkah UMNO terus bernyawa lagi untuk menghadapi pilihanraya seterusnya?

Atau UMNO memang sedang menuju kematiannya? (ShahbudinHusin 31/05/2018)

111 comments:

  1. Beratys juta najib simpan bawah bantal...puak umno tak berani mintak...masih takut queen rosie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan usik hak keistimewaan orang Melayu
      SITI KHAIRULNISAH MOHAMED 30 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      Jangan usik hak keistimewaan orang Melayu
      SULONG JAMIL
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      TANJUNG MALIM - Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) 2.0 dinasihatkan supaya tidak bertindak melampau sehingga meminta kerajaan memberikan tanah seperti rancangan Felda untuk kaum India.

      Ketua Peneroka Felda Wilayah Trolak, Sulong Jamil Mohd Sharif berkata, Felda seperti juga Felcra institusi untuk Bumiputera khususnya orang Melayu sewajarnya dihormati.


      Katanya, orang Melayu sememangnya berhak mendapat hak dan keistimewaan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan itu.

      “Bila kita kata hak keistimewaan orang Melayu, jangan kacaulah. Mungkin kerajaan baharu, ada rancangan lebih baik, lagi bagus tapi tidaklah sampai hak istimewa orang Melayu ini diambil.

      “Tuntutan ini terlalu sensitif dan seolah-olah cuba membakar api perkauman. Saya takut jika perkara ini tidak dikawal akan mengakibatkan kejadian lebih buruk yang mampu menggugat perpaduan kaum di negara ini,” katanya.

      Sebelum ini, Hindraf 2.0 menuntut supaya kerajaan menyediakan lebih banyak peluang kepada kaum India berpendapatan rendah dalam usaha memperbaiki taraf hidup mereka termasuk pemberian tanah rancangan seperti Felda serta peluang pengajian di UiTM.

      Malah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengulas tuntutan itu berkata, pihaknya akan mempertimbangkan perkara berkenaan.

      Pada masa sama Sulong Jamil yang juga Timbalan Ketua Peneroka Felda Kebangsaan menegaskan kerajaan sepatutnya terus mempertahankan hak keistimewaan orang Melayu termasuk pendidikan dan pentadbiran.

      “Jangan kita ganggu gugat atau usik hak tersebut. Ini hak orang Melayu di negara ini, sepatutnya kaum lain hormatinya seperti dipersetujui sebelum ini.

      “Bila semuanya sudah diusik dan disamakan, apa yang lagi tinggal? Tuntutan ini pada saya sudah melampaui batas dan cuba menghakis apa yang dinikmati orang Melayu,” katanya.

      Delete
    2. Hindraf ada agenda tersembunyi
      MOHD ZAILANI ABD RAHMAN 30 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Hindraf ada agenda tersembunyi
      AZMI
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Terdapat agenda tersembunyi di sebalik tindakan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) menuntut kemasukan kaum lain ke Universiti Teknologi Mara (UiTM).

      Presiden Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK), Azmi Ali berkata, tuntutan tersebut tidak rasional kerana peluang masyarakat bukan Melayu untuk memasuki mana-mana universiti tempatan terbuka luas.


      “Kita ada puluhan universiti awam dalam negara, itu belum lagi universiti swasta, semua ini terbuka kepada semua bangsa termasuk orang Melayu, Cina India dan lain-lain kaum tetapi kenapa UiTM yang sudah tertakluk dalam perlembagaan juga yang mereka mahu.

      “Saya merasakan satu perkara yang tidak baik berkenaan hubungan kaum dan Hindraf jelas ada agenda tersirat,” katanya dalam sidang media, hari ini.

      Sehubungan itu, Azmi menyeru kepimpinan negara yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad tidak melayan tuntutan yang jelas mencabar hak keistimewaan orang Melayu.

      “Saya merayu Tun dan pemimpin kerajaan supaya tidak layan tuntutan ini, implikasi buruk seandainya tuntutan ini dipenuhi, ia seolah-olah mencabar kewibawaan orang Melayu,” katanya.

      Beliau mengakui, adalah tidak menjadi kesalahan kepada semua pihak untuk membuat tuntutan, tetapi ia mesti berdasarkan perlembagaan yang ditetapkan.

      “Siapa sahaja boleh menuntut tetapi mereka harus tengok perlembagaan negara, asas ini mesti kita jaga kalau mahu negara makmur, kalau tidak perkara di luar jangkaan boleh berlaku,” katanya.

      Menyentuh mengenai pentadbiran negara kini, Azmi berkata, semua pihak perlu memberi peluang kepada Tun Mahathir dalam melaksanakan apa yang dijanjikan sebelum ini

      Delete
    3. Ada apa dengan UiTM?
      MUJIBU ABD MUIS 31 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Ada apa dengan UiTM?
      Mujibu Abd Muis
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SEKALI lagi Universiti Teknologi Mara (UiTM) diheret dan dipolitikkan di peringkat nasional. Isnin lalu seluruh warga UiTM, para alumninya dan orang Melayu-Bumiputera berang dengan tuntutan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf 2.0).

      Ini berikutan apabila Ketua Umumnya, P. Uthayakumar menuntut Kerajaan Pakatan Harapan membuka 15 peratus kuota kemasukan ke universiti awam (UA), Politeknik dan UiTM untuk semua kaum terutamanya kaum India.


      Bersama beberapa tuntutan yang lain lagi menerusi satu memorandum yang mengandungi 25 tuntutan, ia telah pun dihantar kepada Sekretariat Majlis Perundingan Kerajaan dan memetik kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir, tuntutan-tuntutan tersebut akan bakal dipertimbangkan oleh Kerajaan.

      Menariknya kewajaran tuntutan-tuntutan itu dibuat hanya bersandarkan alasan bahawa 80% masyarakat India telah menyokong Harapan pada PRU14 yang lalu.

      Justifikasi mewajarkan tuntutan itu secara peribadi bolehlah dianggap sebagai terlalu simplistik dan beremosi. Kita faham sebagai warganegara Malaysia yang sah, setiap daripada kita tanpa mengira apa kaum pun, masing-masing ada hak untuk mengemukakan sebarang tuntutan.

      Asalkan ia realistik dan masih dalam kerangka yang dibenarkan perlembagaan. Jadi dalam kes Hindraf 2.0 ini, memorandum tuntutan itu kita anggap sebagai sesuatu yang dibenarkan dari sudut perlembagaan.

      Persoalannya, adakah yang dituntut ini, walaupun dibenarkan perlembagaan, wajar secara moralnya (morally accepted)?

      Pertama, tuntutan ini dibuat dalam keadaan gopoh dan gelojoh ketika Kerajaan masih lagi di peringkat awal penubuhannya. Kalaulah benar hanya kerana 80% sokongan itu, bagaimana pula kalau orang Melayu juga menuntut agar semua sekolah vernakular dan jenis kebangsaan serta institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) berasaskan kaum seperti Universiti Tuanku Abdul Rahman (UTAR), Universiti AIMST dan Universiti Terbuka Wawasan (WOU) ditutup?

      Jangan lupa bahawa tanpa tsunami Melayu (baca: undi Melayu), Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan berjaya menawan Putrajaya. Oleh yang demikian, atas kewajaran yang diguna pakai Hindrfa 2.0 dalam tuntutan memorandumnya, sudah tentu orang Melayu juga ada hak untuk memperkatakan hal yang serupa.

      Kedua mengapa meminta UiTM dibuka juga kepada kaum lain ketika pada hari ini jumlah UA dan IPTS termasuk kolej universiti, kolej bersekutu, institut latihan dan kemahiran agak tinggi berbanding 10 atau 20 tahun yang lalu.

      Apakah tidak cukup 19 UA (20 termasuk UiTM) dan berpuluh, malah mungkin beratus IPTS lain untuk menampung keperluan kaum lain dalam konteks pendidikan tinggi?

      Secara realistiknya, kalau mengikut data Jabatan Perangkaan, kaum India hanya membentuk 7 peratus daripada keseluruhan 32.4 juta rakyat Malaysia. Manakala 68.8% daripada jumlah itu adalah kaum Melayu-Bumiputera.

      Delete
    4. Secara nisbahnya, adalah munasabah memberikan kemasukan ke mana-mana UA kepada kaum Melayu-Bumiputera. Kalaulah ini dikatakan masih tidak munasabah, cubalah pula kita jenguk peratusan kaum yang mendapat tempat dalam bidang-bidang yang utama seperti perubatan, kejuruteraan dan kursus-kursus profesional, barangkali umum bersetuju bahawa bidang-bidang ini selalunya dikuasai oleh kaum bukan Melayu-Bumiputera.

      Hanya UiTM sahajalah yang mampu mengisi kekurangan tempat dalam bidang-bidang itu bagi mengimbangi jurang perbezaan kaum dalam sektor yang dimaksudkan.

      UiTM tidak boleh dilihat sebagai institusi perkauman ataupun amalan systemic discrimination kerajaan. Fahamilah sejarah penubuhan UiTM yang wujud semata-mata mahu mengimbangi jurang ekonomi orang Melayu-bukan Melayu menerusi pendidikan.

      Ini adalah kerana jurang ekonomi antara kaum yang luas adalah amat bahaya bagi negara bermasyarakat majmuk. Cukuplah tragedi 13 Mei menjadi pengajaran kepada kita semua. Tengoklah juga apa yang berlaku di Fiji, Rwanda malah negara maju seperti Amerika Syarikat pun.

      Konflik kaum di Fiji (2000) dan Rwanda (1994) jelas menjadi iktibar apa akibatnya kalau jurang ekonomi yang melebar antara kaum asal dengan kaum mendatang tidak ditangani dengan tegas dan sistematik oleh pihak pemerintah.

      Rasanya sudah acap kali diterangkan oleh pelbagai pihak tentang bagaimana UiTM adalah sebahagian daripada keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera yang termaktub mengikut Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

      Justeru, hal ini sudah dianggap sebagai muktamad dan tak perlu dipersoalkan. Tiada siapa yang ambil hak sesiapa dari sudut apa pun. Hal ini sudah pun kita selesaikan bersama secara baik sejak tahun 1957 lagi. Ada banyak lagi ruang dan peluang yang menanti untuk seluruh anak Malaysia di masa mendatang.

      * Penulis ialah Pensyarah Kanan Sains Politik Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM)

      Delete
    5. Kerajaan baharu macam tempe
      Sinar Harian | Diterbitkan pada Mei 29, 2018 09:57 MYT
      Facebook Twitter Email Google whatsapp icon
      Kerajaan baharu macam tempe
      Ahmad Zahid turut mempersoalkan janji Harapan untuk melaksanakan penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN bagi mereka berpendapatan RM4,000 ke bawah. - Gambar fail
      PETALING JAYA: Kerajaan baharu Pakatan Harapan (Harapan) disamakan seperti tempe kerana didakwa tidak konsisten dalam memberikan fakta.

      Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas Presiden, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, sehingga kini, janji yang dibuat sebelum menang PRU14 masih belum berjaya dilaksanakan.

      “Kita lihat contohnya, apabila diisytiharkan mereka menang, kata harga minyak akan turun tetapi kenyataannya sehingga sekarang tidak turun.

      “Mereka juga isytihar GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan) akan dihapuskan, tapi tidak ada barang yang harga turun walaupun GST 0 peratus. Ada 90 barangan yang telah naik harga,” katanya dipetik menerusi portal UMNO Online.

      Beliau berkata demikian dalam program berbuka puasa bersama Ketua-Ketua Penerangan Bahagian UMNO pada Ahad.

      Selain itu, Ahmad Zahid turut mempersoalkan janji Harapan untuk melaksanakan penangguhan bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi mereka berpendapatan RM4,000 ke bawah.

      “Maka situasi untuk pembiayaan semula melalui PTPTN tidak dapat dilaksanakan.

      “Mereka juga kata hutang negara RM1 trilion, tetapi yang jelas hanya RM686.8 billion. Mereka katakan ada pinjaman asing tetapi sebenarnya ’domestic debt’ iaitu pinjaman dalam negara… ertinya tidak ada pengaliran wang tunai ke luar negara,” katanya.

      Beliau berkata, kerajaan baharu juga menuduh kerajaan BN membuat pinjaman dalam mata wang dolar Amerika Syarikat (AS$) dan yen, namun hakikatnya Bank Negara Malaysia membuktikan hanya dua peratus sahaja pinjaman dalam AS$ dan satu peratus pula yen.

      “Ertinya pinjaman kita dalam bentuk ringgit. Mereka juga kata Bursa KL (Kuala Lumpur) akan meningkat tapi akhirnya merudum jatuh.

      “Dulu mereka kata ekonomi berada dalam kekecamukan dan negara hampir bankrup tetapi akhirnya mereka kata ekonomi kukuh. Siang cakap lain petang cakap lain. Macam tempe… pagi masih lagi kacang, petang sudah jadi tempe, esok sudah naik kulat,” katanya.

      Justeru, beliau berharap semua ahli Parlimen BN bersatu menjadi pasukan pembangkang yang efektif di Dewan Rakyat bagi mengekang tohmahan tidak benar kerajaan baharu

      Delete
    6. Zahid Komedi cakap tak kah pu..ki..mak lebaimodern ni. Tajuk lain cerita merapu lain. Kahkahkah

      Delete
    7. sampai bila hak ni lg nak di bertahankan?? cucu cicit kamu ke??? Cari semua ni dgn usaha sendiri dgn kedua tangan yg di beri oleh tuhan.

      Delete
    8. Terasa jugak seksa syarikat ULC skrg, umno link company,
      Umno asik minta duit aje ni,
      Haram jadah,
      Nmpk dah yg bolot harta umno ahli majlis tertinggi,
      Ahli majlis ter rendah dan terkebawah gigit jari terkejut beruk tgok kemewahan nam jahanam semua tu,
      Penyamun bangsat,
      Masing masing sibuk jual harta lah tu,
      Nak cair kan eset ,
      Kepala bapak babi hutan Semua nya,

      Delete
  2. Yg naye macai2 mcm kejora tulur kicik dan geng najis serta tanah melayu kini....dah kelaparan...hari2 merapuu...tabong dedak dah kering...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan duit curi mana berkatnya......silap hari bulan boleh jadi gila.
      Padan muka geng beruk subsidi......he...he.....

      Geng Kera subsidi pas pun sudah mulai catu makanan...bekalan pisang dari hadi awang sudah berkurangan....
      Tahun depan gamaknya mampus terus tak makan dedak.
      Bila bekalan pisang kepada Teganu dan Kelate kena sekatan,
      Geng Kera subsidi .....kena cirit birit lah pak lebai oii...

      Delete
    2. Piala Dunia Free & Tabung Derma Malaysia


      Walaupun saya tahu sangat ramai peminat bolasepak di Malaysia ini bergembira dengan keputusan kabinet memberi penyiaran percuma piala dunia, serta ia dianggap hadiah kepada 'sekumpulan' rakyat.

      Namun perlukah untuk berhabis RM 40 juta bagi mendapat hak siaran di RTM, khususnya sewaktu hasil-hasil negara sudah berkurang disebabkan :-

      - 'zerorated' GST,
      - kemungkinan pampasan RM 500 juta kerana menamatkan projek HSR,
      - bayar syarikat konsesi untuk bersedia hapuskan toll dan diskaun,
      - hutang negara diwartakan lebih RM 1trillion
      - tax holiday selama 3 bulan & penangguhan SST
      - Harga RON95 dikekalkan dengan tanggungan subsidi
      - kena bayar hutang tertunggak 1MDB, berbillion
      - kena bayar hutang tertunggak SRC, berbillion
      Semua di atas ni sangat bagus untuk rakyat (kecuali kena tanggung hutang 1MDB & SRC) dan menggembirakan namun

      Sedikit pelik kerana pada waktu yang sama, diumumkan tabung Harapan Malaysia untuk rakyat menderma bagi membayar sebahagian hutang negara. Adalah lebih baik, puluhan juta kos penyiaran piala dunia, dimasukkan dalam tabung bayar hutang tadi atau menambah bonus aidilfitri berbanding hanya RM 400.

      KECUALI Jika pihak kementerian mampu memberikan expected RETURN penyiaran tersebut hasil dari iklan-iklan besar hinggakan pulangan menjadi lebih BESAR dari kos. Maka jika itu wujud, barulah tindakan itu justified. Kerajaan yang baik mesti membuat homework dan dibentangkan juga hasilnya agar tiada pertikaian tidak sihat.

      Sekadar pandangan, meyahut keterbukaan kerajaan yang menjemput kritikan membina dan cadangan serta teguran.

      Apa pandangan kalian pula? kita berdiskusi dengan bahasa sihat inshaALlah.


      Delete
    3. Salam pak lebai... nk komen panjang2 macam pak lebai tak pandai. Saya juga berfikiran seperti pak lebai jugak. Orang2 kg saya pun sama. Rakan2 kat ofis pun sama jugak... tak setuju atas pembaziran sebanyak rm40 juta ini..
      Tetapi...
      Tetapi....
      Tetapi.... ada seorang rakan yg pintar di bidang penyiaran dan jugak pengiklanan menjelaskan bahwa perbelanjaan sebenar tidak akan mencecah rm40 juta tersebut malahan boleh untung pula... katanya melalui tajaan dan pengiklanan sudah tentu mendatangkan wang semula. Sama seperti konsep Undi melalui talian AF atau Kilauan Emas..oleh astro tu.
      Contohnya setiap undi dikenakan caj sebanyak rm0.50 kepada astro dan jika ada pengundi sebanyak 2 juta pengundi....buta2 astro dapat rm1juta...boleh sangat bagi hadiah lumayan untuk peserta yang menang... itu secara mudahnya.. Kalau siaran langsung PD2018 ini aganya berapakah rate penonton. Tak adakah sesiapa yang sanggup menaja untuk mempopularkan jenama atau produknya? Saya terdiam mendengar penjelasan rakan tersebut dan apabila saya terbaca satu blog PPK..pakatpakatkalih baru saya faham aevenarnya penyiaran tersebut memang bervayar tetapi tak sampai rm40 juta. Mungkin pula dapat keuntungan jika ada tajaan iklan.. dsbnya.. kerana rtm1 mempunyai liputan terbesar seluruh malaysia..ke guaner pak lebai...

      Delete
    4. Pak lebai tu tau apa.

      Apa yg dia reti


      Dia tu pun katak juga yg hidup di bawah tempurung. Dok minum air kencing dia kata teh.
      Dok minum air acaq atau longkang dia kata kopi

      Delete
    5. Dok mimum air taik dia kata lai chee kang.

      Delete
    6. Masih are cybetrooper Umno..?
      Dibayar tapi copy and paste je..gaji buta ni sebab Umno masuk kubur

      Delete
  3. Tak de kuasa tak de lah sumber wang...penyokong umno ibarat anak yatim piatu...pemimpin2 umno kayer rayer kerana dah rompak wang kerajaan takut bagi sumbangan derma kpd umno....cian cai siang mlm kerja kuat sokong umno...tapi jasamu hamoeh saja..

    ReplyDelete
  4. Tiada sengketa antara Tun Mahathir, Anwar - Mat Sabu
    Mariah Ahmad, Astro Awani | Published Mei 30, 2018 07:43 MYT
    Mat Sabu dalam rancangan temu bual bersama Astro AWANI pada Selasa.
    Mat Sabu dalam rancangan temu bual bersama Astro AWANI pada Selasa.

    KUALA LUMPUR: : Tiada persengketaan antara Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, tegas Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu.

    Mohamad atau 'Mat Sabu' yang juga Presiden Parti Amanah Negara berkata, kedua-dua pemimpin ini mempunyai nilai karisma dan ketokohannya tersendiri.

    Dalam satu rancangan temu bual bersama Astro AWANI, Mat Sabu berkata gabungan Dr Mahathir dan Anwar inilah menyebabkan rakyat memilih Pakatan Harapan dalam pilihan raya umum (PRU) yang lalu.

    "Saya lihat kedua-dua tokoh ini mempunyai kelebihan masing-masing, Anwar dengan ketokohan serta kehebatannya terutama di dunia Islam, Tun Mahathir di dunia antarabangsa yang juga terjulang begitu tinggi.

    "Orang menganggap mereka ini ada persengketaan, tidak ada sebenarnya. Kedua-duanya saling bekerjasama," jelasnya.

    ReplyDelete
  5. kesian juga umporno ni.

    bekas presiden kena sakit meroyan. muka tak malu masih perasan ada kuasa pm.

    setiausaha dah pening, duit dah takde. tapi takpe....'tengku palsu' masih boleh pakai lagi kat nama.

    pemuda pulak meroyan jugak....tak boleh terima kenyataan umno kasi hutang negara banyak2.

    sekor berok dah lari masuk kebun sawit. yang beruk sekor lagi ada duit, lari pi tempat orang putih.

    mamat 'junjung keris lepas tu jilat balik' dan senyap....wak jawa pun dah bisu.

    samsing sekor lagi tu ntah hilang ke mana....tengah cari gelas yg klu kena baling tak pecah agaknya.

    makcik lembu dah membisu seribu bahasa.

    dah tunggang langgang.....masing2 nak selamatkan diri sendiri.....

    kesian kat ahli umno kat kampung tak tau apa2 dan tak dapat apa2.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. X perlu dikasihani puak ni bro dad..memang umporno ni sarang ngeramnya penyamun penyeleweng penyangak..pengkhianat..biarkan tergolek terus kojol..

      Delete
  6. Lantak lah Umno papa kendana, Najib kaya raya.

    Aku taknak derma satu sen pun kpd Umno tapi derma kpd Tabong Harapan.

    Tak sampai 24 jam M'kini lporkan Kem Kewangan kata dah dapat RM7 juta Tabong Harapan tuh.

    Aku harap Robert Kuok derma RM1bilion. Tahun lalu dia derma kpd institusi pelajaran Cina di Kajang RM100 juta.

    Kalo institiusi pelajaran dia boleh derma RM100 juta, negara Malaysia tentu dia bole kasi RM1,000 juta. Dia pun Ahli Council of Esteemed Persons.

    Terima kasih, Robert.

    ReplyDelete
  7. Punya baik Bang Budin kita nih.

    Dia guna kata kata yang sopan - "UMNO memang sedang menuju kematiannya?"

    Aku kata Umno menuju kpd mampossss nya.

    Psssst, aku lebih ngarapkan Najib gitu, bukan Umno. Benda'lah yang takda rasa segan silu curi, rompak, lanun berbilion duit rakyat di 1MDB dll.

    ReplyDelete
  8. Umno akan mampos dlm kemiskinan...kenape umno tak bukak tabong derma untuk umno?...takut malu kerana dulu kutuk bersatu mintak derma...

    Perompak2 dlm umno kayer raye tentu boleh bagi derma untuk pulihkan umno...ato perompak2 umno memang kedukut nak mampos?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh dia org kutip tin milo kat kedai mamak utk tabung derma. Tak cukup juga, boleh buat sukaneka dan jualan mesra rakyat. Kalau masa nak PRU hari tu boleh buat jualan macam tu, takkan skrg tak boleh? Oh ye, kalau masih tak tahu mcm mana nak menabung, boleh belajar dengan Datin Seri.

      Delete
  9. Dah dsumpah2 oleh rakyat bang Shah..dah berbakul2 bertong2 bertangki2 parti melayu tu carut marut..dmaki hamun..dcerca cerci..akhirnya tumbang pd PRU14..selepasnya ni hanyut kelaut hilang terus mcm MH370..
    Bagus..begitulh hendaknya..

    ReplyDelete
  10. atas kehendak ahli2,PPBM akan 'metamorphose' (berubah ) n menjadi 'UMNO TERBARU' dlm jangka masa hayat tun m.

    ini ramalan saya. insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang dah ade ramalan seblm pru lagi...tu pasal majlis presiden PH dirangka pengerusi tiada kuasa veto dan tiada parti yg dominan dlm PH...masing2 parti telah menjangka kemungkinan tun akan bersama umno semula dlm ape nama jua..

      Delete
    2. Agenda utama tun hanye nak singkirkan najib...

      Delete
    3. Nama singkatan dlm bhs penjajah tu dato jgn dpakaiguna lg..maaf cakap..memang cilaka..

      Delete
    4. d masa zaman feudal d england dulu, apabila raja mereka mangkat, maka akan d laungkan 'd king is dead n long live d king'. institusi itu kekal hingga k hari ini.

      saya turut mendoakan agar tun m akan juga sempat mengishtihar kan yg 'UMNO is dead n long live UMNO TERBARU yg akhir nya memadai hanya d kenali sebagai UMNO saja.

      sudah tentu character2 yg menyumbang terhadap kehancuran UMNO sekarang akan d singkir tanpa maaf setlh ia nya d samak dgn mengguna 'clorox' utk memutihkan nya semula.

      ini doa n ramalan saya yg ikhlas.

      insya'allah.

      Delete
  11. The Story of Malaysia's 1MDB, the Scandal That Shook the World of Finance
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-24/how-malaysia-s-1mdb-scandal-shook-the-financial-world-quicktake

    Kisah 1 mdb

    ReplyDelete
  12. Roti Nan dah tutup kedai
    Bos parti dilanggar badai
    Dulu mengangguk umpama keldai
    Takde duit spenderlah gadai!

    Ramai kaya di dalam parti
    Kenapa kedekut tak mahu bagi
    Parti sendiri dah nak mati
    Kalau bagi terasa rugi!

    Yang kaya rasa nak lari
    Takut dikejut waktu dinihari
    Malu pulak bila bergari
    Dulu kebal setiap hari..

    Yang songlap semua dah lenyap
    Tak lama lagi nampaklah kayap
    Dulu lantang sekarang senyap
    Dalam coffeehouse tak lagi merayap!

    Yang bela artis,artis pun lari
    Sebab duit takde lagi
    Kondo,kereta tak dapat free
    Hanya tinggal lidah dan gigi!

    Parti dah pokai, ye ke tidak?
    Atau saja nak selamat Pak Badak?
    Duit berjuta di beg dan kotak
    Konon wang parti..rumah bos letak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Parti keris telanjang ni parti wayang
      Konon kerana Abata mereka berjuang
      Bila dah kalah habis semua pecah tembelang
      Kantung pusat kosong tapi perut kebanyakkan pemimpinnya boroi kenyang..

      Selama ni mereka bongkak bergaya
      Dengan kuasa dan harta kerajaan mereka guna
      Bila dah kalah, tak dapat terima hakikat susah nak percaya
      Meraban teben ler parti deme udah papa kedana..

      Boleh pulak pemimpinnya simpan duit cash kat rumah berjuta juta
      Katanya dana untuk parti, nampak sangatnya auta
      Ini semua plot nak selamat kepala bapak pencuri punya cerita
      Alhamdulillah, nasib baik depa ni tak lagi pegang takhta..

      Duit simpanan pemimpinnya dengarnya banyak
      Takkan tak boleh sponsor duit dua tiga kotak
      Nampak sangat berkorban untuk parti diaorang tak hendak
      Cuma tahu rasuah, menyonglap dan merompak..




      Delete
  13. UmNo hari ni sudah tidak lagi punya sebarang keihklasan di dalam perjuangan. Masing-masing hanya memikirkan 'apa yang aku boleh dapat untuk diriku dan persetankan orang lain.'

    Walaupun para pembesar UmNo memiliki harta dan wang melimpah ruah, mereka tak gamak untuk taburkannya lagi disebabkan mereka tidak yakin akan kembali mendapat sokongan kaum Melayu.

    UmNo memang sudah sangat nazak. Hanya sedikit masa saja lagi sebelum parti ini boleh ditalkinkan.

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulh nmpak nya..senang dgn telahan bro john doe..

      Delete

    2. Sabah Wanita Umno chief quits party with 200 Libaran Umno members

      4 hrs ago



      SANDAKAN: Sabah Wanita Umno chief Datuk Armani Mahiruddin and about 200 Libaran Umno leaders and members have broken away from the party to join Parti Warisan Sabah.

      Declaring her support for Warisan president and Chief Minister Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Armani said her decision to leave the party was made after concluding that Umno no longer has a direction.

      “We are joining Warisan as regular members and what’s important is that we fight together with Shafie to ensure that Sabahans are taken care of," said Armani after a breaking-of-fast event here on Wednesday (May 30).

      She said that she was sure that many more would leave Umno to join Warisan in the future.

      Armani - who is also the younger sister of Yang di-Pertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin - urged Libaran folks and Sabahans at large to forget political differences and instead focus on development and economic initiatives including supporting Shafie as the new Chief Minister.

      She said she would soon be submitting her membership application form to Shafie along with the forms of the other 200 former Umno leaders and members.

      #### You're right Sdra john doe .

      Bibit2 menuju kehancuran UMNO telah menampakkan kebenaran .

      Saya pasti , pada PRU akan datang , UMNO/BN akan mengalami nasib yang serupa dengan apa yang berlaku di Selangor dan PP .

      Saya , sebagai penduduk Selangor masih lagi menanti janji Zahid Hamidi untuk 'melemparkan' dua peneraju UMNO Selangor , Noh Omar dan Dato' Johan kedalam sungai yang di penuhi buaya jika BN/UMNO kandas .

      Delete
    3. Jangan terkejut kalau amno bakal jadi parti melukut di tepi gantang macam ppp masa pru 15 nanti

      Tu pun kalau amno ni wujud lagi la

      Delete
  14. Hahahacantikbro..duit berlambak2..sipelahap kira pakai timbang dacing..dulu mcm rimau..sikalang mcm kucing..habis ahli pencacai umno turut dkencing..udah rebah masih nak tunjuk gah..pi blahlh..
    Kahkakhakakhduitmanaha

    ReplyDelete
  15. tanda tanda munafik adalah mereka yg beriman tak tunaikan janji

    punaisihat PpBm cap munge 13 kerusi yg jadi PM adalah contoh terbaek

    apa lebai tak ajor nyanyok ni pasai islam.. bukannya ajaran hindu..

    - kerajaan PH di ketuai keldai 93 tahun tangguh janji 100 hari
    - pptpn kena bayar sampai habis
    - epf utk bini tangguh

    ini semua silap nyanyuk suruh batal GST cepat sgt esok !!! 1june


    lobai pi nashat nyanyuuuk tuuu jgn mungkir janji.. kapiiir nantii

    ReplyDelete
    Replies
    1. ana baru balik abu dhabi.. musaffir lagi..

      JGN RISAU KENGKAWAN umno semua.. duit akan sampai tak lama lgiii..

      setakat rm114 juta apa ada
      ambillah beli coklat...

      yg nak masuk ni lagi besaaaar.. sapa kata umno dah nazak.. nanti kena 'baham' baru tau

      Delete
    2. Sdra MB ni dah kena sawan ke... meroyan tak tentu pasal.. Tu lah . Dulu abah dan mak suruh sekolah betul2 biar pandai menulis dan mengira ko ponten... Cubalah bawak bersabor dan kira betul2 dah sampaiv100 hari ke... aduh... bauk MB study betul2 manifesto PH tu dan tunggulah selesai 100 hari tu.. kalau tak laksanakan barulah kutuk habis2... his bingainya..

      Delete
    3. Bersabar kita berlapang dada..diikutkan x cukup tu 100 hr..janji nak dtunaikan apakan daya..ambil alih je kerajaan mcm2 rosak jumpai ditinggalkan sikepala kabinet klepet tu..maka kerajaan baru terkedu bro..tunai je apa yg mampu..lama kelamaan nnti ok..

      Delete
    4. Ko merapu lagi, malaysiabaru.

      Aritu hilang sakejap pigi Abu Dhabi? Masuk spital bahagia, dak?

      Nampak belom berapa pulih. Ko ngata "di ketuai keldai 93 tahun" dahtu ckp "rm114 juta apa ada .. ambillah beli coklat..."

      Aku nak nengok - kalo ko selalu melalut mcm nak pigi spital bahagia lagi, aku diam le.

      Skang ko baru masuk, aku nak ngentot ko sikit ckp tak betul le.

      Delete
    5. Dulu aku ingat Malaysia Baru ini orang hebat, ternyata 'budak gila'.

      Delete
  16. Berita baik -

    More Chinese firms invest in Malaysia after new Govt installed

    Three Chinese enterprises have invested RM1.2 billion in Malaysia in the first week following the formation of the new government led by Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad, said Chinese Ambassador to Malaysia, Bai Tian.

    Sapa kata gomen baru dampen FDI? Tak betui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun dah perbetulkan definasi FDI dari cina... Definasi najib fdi cina masuk sekampong..

      Delete

  17. Kerajaan Pakatan Harapan memutuskan untuk menangguhkan sementara beberapa inisiatif Janji 100 harinya sehingga keadaan kewangan negara bertambah baik. Tak taulah bila kewangan Msia akan bertambah baik...kalau dah baik pun, takkanlah nak uar2kan pada rakyat..nanti rakyat akan tuntut janji macam2 beb..

    Antara inisiatif yang akan ditangguhkan pelaksanaannya itu ialah pemberian subsidi petrol bersasar bagi kereta bawah 1300 cc dan motor di bawah 125 cc, skim caruman KWSP untuk suri rumah, peningkatan gaji minimum, penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN untuk graduan berpendapatan RM4,000 ke bawah sebulan dan pelaksanaan Skim Peduli Sihat.

    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, semua inisiatif ini hanya akan dilaksanakan kerajaan pusat apabila keadaan kewangan bertambah baik.

    Nampak gayanya kita sudah nampak ke mana drama hutang negara yang berubah sepanjang minggu lalu dimainkan oleh Kerajaan dan Tabung Tin Mllo Kerajaan diwujudkan untuk tujuan apa. Ini semua untuk menjustifikasikan tindakan Kerajaan untuk tidak menunaikan janji-janji di dalam Manifesto PH pra PRU14.

    Padan muka hangpa macai kena kencing. Amacam..cuba cium badan kau orang tu..ada bau hancing kincin LGE tak bhai????...keh..keh..keh...Hak..Tuuuui !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barangkali manusia jenis makan duit haram ini maruah diri sudah tak ada lagi.
      Muka pun jenis tak tahu malu.....bercakap selamba saja.

      Delete
  18. MAY 31, 2018
    40
    PTPTN - Satu Lagi Janji Kerajaan PH Dicapati
    image: https://2.bp.blogspot.com/-a3_KXtp7L3w/Ww-nU0pWcDI/AAAAAAABQ48/863U_6JycloeFvqgLsNbI9wKRAybu8OEQCLcBGAs/s640/34051857_2172529296310687_5923417671130415104_n.png



    Satu daripada sepuluh Manifesto Kerajaan PH adalah peminjam PTPTN yang berpendapatan kurang dari RM4,000 boleh menangguhkan pembayaran sehingga gaji berkenaan dicapai. Hari ini Menteri Pelajaran, Dr Maszlee Malik, dipetik The Star, berkata,
    The Ministry needs more time to find the best way to fulfill this promise.
    Alasan yang diberikan? Beliau berkata,
    Pakatan Harapan Government has to postpone its promise as the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration.
    Jadi manipulasi hutang negara sehingga kononnya mencecah RM1 trillion ada sebab rupanya. Baca Nota Kaki di bawah. Jadi tak menghairankan selepas ini Kerajaan PH akan menggunakan alasan sama untuk tidak tunaikan janji-janji manifesto lain.

    Untuk maca-macai WeChat dan peminat KPop, korang boleh isi tempat kosong, template dah siap, ianya berbunyi,
    "We can't fulfill our manifesto of ................. because the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration."
    Contoh ayat di atas:

    Toll tak boleh dihapuskan kerana the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration.
    Bonus Raya FELDA tak boleh kerana the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration.
    Gaji penjawat awam tak boleh naik kerana the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration.
    Kucing tidak beranak kerana the country is saddled with more debt than what was revealed by the previous administration.

    Selamat membayar hutang.

    Nota Kaki:

    Hutang Negara versi PH

    Isnin: RM1 trilion = Lim Guan Eng
    Selasa: RM686 billion = Lim Guan Eng
    Rabu: RM1 trilion = Tun Dr Mahathir
    Khamis: RM686 billion = Lim Guan Eng
    Jumaat: RM686 billion = Lim Guan Eng
    Sabtu: RM800 billion = Tun Dr Mahathir
    Ahad: RM1.2 trilion = TV3
    Isnin: Ada pulak duit bayar pampasan RM500 juta kepada Singapura bila HSR dibatalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila bendera Mata Satu yakni Bendera Dajjal Mata Satu dipuja..... semua Koncho2 Dajjal akan ikut sama BERDUSTA seperti Dajjal tu sendiri. So jangan hairan lah, sebab sudah dijangka begitu. Apa nak diherankan..berdusta dan memungkiri janji ni kan dah pekat ada dalam DNA dia orang...keh..keh..keh...Haaaak..Tuuuuiii!!!!!

      Delete
    2. Hutang kerajaan BN 1 trillion tu propaganda aje, biasalah sandiwara nak raih simpati dari rakyat marhaein... tujuannya banyak, antaranya ialah........

      Nak burukan imej BN dan DS Najib... PH tahu dengan cara itu rakyat akan terus benci BN dan menyalahkan DSNR atas apa yang kononnya berlaku pada negara ini... Sebelum PRU dah kempen dah guna tektik ni secara terang2an di atas pentas2 ceramah politik fitnah dan hasut mereka seluruh negara...dan yang malangnya..ramai pulak cai2 haprak yang telan bulat2 aje apa yang diputarbelitkan tu tanpa tapisan.

      Sekarang ni...Nak elak tuntutan 10 janji dalam 100 hari yang digebangkan sebelum PRU dulu tu...cari alasan macam mana nak tipu rakyat dan lari dari kotakan janji2 mereka...maka lahirlah idea bodoh TABUNG HARAPAN kononnya ekonomi negara dah semput...nazak... dan rakyat WAJIB untuk sama2 membayar hutang negara. Nampak taaaak... CARA MENIPU. KELENTONG... DAH SEBATI DENGAN JIWA MEREKA..rasa tak bersalah bila rakyat dibebankan dengan benda2 tak masuk akal macam ni...dulu kutuk PAS bagai nak rak ..kononnya parti Tin Milo..tapi sekarang, PH takde bezanya..cuma istilah aje yang disedapkan sikit beb!!!!!

      Dulu janji PTPTN nak dihapuskan terus..tapi sekarang buat peraturan mereka yang gaji lebih dari RM4 ribu kena jugak bayar balik pinjaman...fuhhh..kesian mamat2 Kpop yang beria2 mengundi mereka hari tu..kena kincin lagi. Sahlah ini bukan kerajaan pakatan Harapan tapi kerajaan Pakatan AL Munafiqun......keh..keh..keh...Haaak ...Tuuuuiiii !!!!!!

      Delete
    3. Fail state, negara nak bengkrap, hutang banyak, kononnya kerajaan yang lepas boroslah...tak reti urus kewangan negara lah.. Ayat ayat ni baru keluar dari mulut kau orang lepas sahur tadi atau sebelum PRU lagi? Bukan ke ini yang kau orang canang2kan kat pentas2 ceramah dulu, khususnya oleh Tun M dan konco2nya tu...
      Dah korang yg kata macam ni sebelum PRU dan korang jugak yg janji macam2... situ free sini hapus, situ tak payah bayar.. sini percuma. Sekarang kata negara hutang banyak tak bole tunai janji....apa maksudnya tu..dah tentulah 10 janji dalam 100 hari tu konfom tak boleh dilaksanakan lah tu...Porrrraaah..janji dulu dah beri bulan bintang kalau menang, tapi rupa2nya yang rakyat dapat ialah neraka dunia aje beb !!!!!
      Nak buat lawak bodoh dalam Ramdahan lah tu...patutnya sekor2 yang kat atas tu nak kena penyepak lah nih yeeer???? keh..keh..keh...Haaak..Tuuuuiii !!!!


      Delete
    4. Dengar cerita Tun M nak bina satu pulau berdekatan dengan pulau Batu Putih .

      Aiiiik...Kata negara hampir muflis sampai tubuhkan Tabung Harapan Malaysia, paksa rakyat derma untuk langsaikan hutang negara . Tapi yang peliknya... ada pulak duit nak bina pulau tu . Ingat pembinaan pulau ni murah ke ? Sudah pasti cecah berbillion ringgit . Betul punya penipu putar alam mamak Madey ni . Bulan puasa pun nak menipu dan membongak aje kejenya...

      Apa tujuan nak bina pulau ni malainkan nak 'berperang ' dengan Singapura keeer ???? Dari dulu sampai sekarang ..tak abis2 nak cari gaduh aje dengan orang lain. Agaknya DNA gengster ni pekat dalam darahnya kot...Tapi kalau pikir2 bagus jugak...dapatlah Mat Syabu serlahkan 'keterrorannya' sebagai menteri pertahanan Msia yang baru....keh..keh..keh...Haak ..Tuuuuiiii!!!!

      Delete
    5. Pada dasarnya , manifesto PH dibuat berlandaskan dari fakta2 dan data2 ekonomik yang di tonjolkan olih kerajaan BN . Olih kerana kerajaan BN yang selama ini sentiasa menggembar gemburkan tentang hebatnya kedudukkan ekonomi Negara ini , maka PH secara dasarnya akan mengimplemantasi penambahbaikan kepada system sedia ada .

      Malangnya , segala data2 dan fakta2 yang selama ini di tonjolkan olih BN hanya iota belaka . Hutang2 Negara banyak yang di kaburi didalam berbagai terma .

      Maka PH terdesak mengambil langkah berbedza ( different approach ) dengan mengemaskini system kewangan Negara terlebih dahulu . Perlu difahami , dunia nyata pada hari ini , setiap langkah memerlukan perbelanjaan ...sama ada kearah positif atau negative end-results .

      Sedangkan UMNO , saperti apa yang di nyatakan olih Tn. Budin , baharu sebulan hilang tampok pemerintahan sudah kekeringan wang . Dimana wang 1.2billion ringgit yang di wariskan olih Mahathir dulu ?? Ini bukan omong kosong wahai Geng Najib serta walaunta langau lainnya . Zahid sendiri , beberapa hari lalu mengesahkan tentang ini .

      Ya ! di mana wang 12billion ringgit yang diwariskan kepada UMNO itu ?? Bolihkah saya berlawak bodoh dengan mengatakan ianya semua sudah selamat didalam kantong2 peneraju UMNO termasuklah saekor darinya yang menggelarkan dirinya Geng Najib ????

      Delete
    6. Kerajaan Madey judiforex naik cai2 Haprak melonjak gembira tak terhingga...kononnya ' nasib baik' telah memihak pada mereka. Takkanlah mereka semua ni tak sedar2 lagi apa dah jadi sekarang....dikhabarkan kononnya dah keluar dari mulut naga..tapi rupa2nya sekarang masuk mulut buaya pulak !!!!

      Tengok ajelah dengan mata yang terbuka luas apa yang berlaku sekarang...Buang kakitangan awam, bazir worldcup... kasi kroni kenyang, Bubar-Batal-Buang segala mak nenek.. Last2 keluar idea hebat yang tak terfikir selama ni... Budak2 tua beruban 4-5 ekor cakap buat tabung buloh untuk kutip duit dari rakyat langasikan hutang negara...macam ni ke kehebatan 'council of Elders' yang heboh2 dicanang2kan satu alam maya tu...budak2 Tadika yang baru nak belajar mengeja pun lebih bijak dari mereka kan !!!!!

      Patutlah Nek Pidah cakap sesapa aje yang ada dalam kerajaan Pakatoon ni bodoh..sepatah kata Phantom si hantu Raya tak bertuan..dah tua2 nak mampus pun masih bodoh lagi tak berhabisan....Keh...keh..keh..keh...Hak..Tuiiii!!!!!

      Delete
    7. Baru mendengar wawancara YB Anthony Loke berkaitan dengan isu2 pengangkutan di Msia dewasa ini. Bukan main gebangnya...macam2 perancangan yang bakal dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatoon untuk menaik taraf prasarana pengangkutan di negara ini.

      Dalam keghairahnnya tu melabong sampat bersembur2 air liur, langsung tak disentuh pun apa perancangannya untuk menaik taraf sistem pengangkutan di Sabah dan Serawak. Seolah2...kedua2 negeri tu tak ujud langsung dalam Msia. Takkanlah kerajaan Pakktoon hany menlebihkan semenanjung aje dan menganak tirikan negeri2 tersebut...bukan kah mereka juga adalah rakyat Msia yang membayar cukai dan berhak untuk dibela seperti rakyat lain di semenanjung????

      Adakah manifesto 10 janji dalam 100 hari tu hanya untuk orang di semenanjung aje dan tidak terpakai untuk di Msia Timur....kalau begitu, jangan marahlah kalau orang2 di sana kini sibuk memperjuangkan sabah for sabahans dan serawak for serawakians dan menuntut agar perjanjian '63 dulu ditunaikan sepenuhnya oleh kerajaan sekarang. Jadi kerajaan Pakatoon kena ambik berat hal2 seperti ini...khususnya Lebuh raya PAN Borneo tu hendaklah disiapkan secepat mungkin untuk kesejahteraan rakyat kedua2 negeri tersebut. Jangan pulak nanti keluar statement oleh Tun M..projek tu dibatalkan kerana kerajaan tak mampu biaya kosnya lagi kerana dah nak muflis...mau mengamuk rakyat kat sana dibuatnya. Tak mustahil kan...tengok ajelah..hampir semua projek2 mega dah dibatalkan...nampak gayanya Sabah dan Serawak akn terus dipinggirkan dari arus pembangunan negara...wal hasil balik asal lah kan...Keh..keh..keh...Haaak..Tuiii !!!!

      Delete
    8. PM Spore, Lee Hsien Loong membuat lawatan mengejut bertemu Tun M baru2 ni... tak pasti apa butir2 perbincangan mereka berdua, tapi yang pasti hasilnya ialah HSR dibatalkan... tuntutan Msia terhadap Pulau Batu Putih tak tentu tentu pasal dibatalkan rayuannya di ICJ.. Ape ke jadah sandiwara politik yang dimainkan oleh kedua2 pemimpin negara ni? Madey lebih sanggup bayar balik RM 500 juta kepada Spore dari meneruskan HSR ni...belum pun mula upacara pecah tanah..tak pasal2 dah kena keluar duit sebanyak tu. Kata takde duit...kerajaan banyak hutang, ada pulak duit sebanyak tu untuk bayar kepaad Spore..pelik kan. Jadi jangan terperanjatlah kalau sebahagian dari derma rakyat untuk tabung buluh Pakatan tu dilencongkan untuk bayar pampasan tersebut kan.

      Sekarang ni Madey dah keluarkan kenyataan akan bangunkan satu pulau di perairan Johor berdekatan dengan Spore. Tak tau apakah tujuannya ..tapi yang pasti ini bakal menimbulkan 'perang' diplomatik di antara kedua2 negara tersebut. Dah tentu yang akan merasa tempiasnya nanti ialah rakyat Msia yang berkerja di republik tersebut.


      Patutle Madey judiforex tak lantik menteri kabinet yang complete..sebab dia nak jadi diktator yang pegang kuasa semuanya..Prioritynya ialah melempiaskan dendam kesumatnya pada DSNR dan UMNO. Kemarahannya pada MT2 UMNO kerana tidak menyokongnya untuk menjatuhkan DSNR dalam PAU masih belum terpadam lagi..sampai dia terpaksa melutut pada DAPiG dan DSAI untuk mencapai cita2nya tu...Rakyat melihat, selagi DSNR tidak disabitkan dengan tuduhan kononnya terlibat dengan 1 MDB, selagi tu lah dia tak kan berpuas hati...apa lah nak jadi pada Msia yang dapat PM yang kaki dendam macam ni kan....keh..keh..keh...Haak..Tuuuiii !!!

      Delete
    9. Makin sasau GN ni. Kesian. Agaknya dah tak ada duit nak beli ubat.

      Delete
    10. Baiklah bayar pampasan 500 juta dari bayar billion2 tiap tahun untuk bunga hutang...bukan ade faedah yg besar pon hsr kpd rakyat malaysia...

      Delete
    11. Serawak bukan kerajaan PH..kerajaan serawak boleh rancang ato bina sendiri...rezab begeri serawak 22 billion...

      Sabah boleh rancang dan pohon kpd kerajaan pusat....tak de masalah...

      Delete
    12. Kakitangan awam tak de seorang pon dibuang...zulkipli sprm dan suryati ROS ditukar..

      Kakitangan yg dibuang mcm lokman adam adalah lantikan umno yg habiskan boreh...

      Delete
    13. Geng najis kuat temberang dengan dengar cerita...cerita terbaru temberang geng najis tun madey nak bina pulau plak...pulau kapla bapak ko...

      Delete
  19. Pembinaan pulau Batuan Tengah di perairan Johor tu bukannya sikit2 kosnya nanti...mau mencecah berpuluh2 billion RM jugak tu. Sehingga kini masih takde kenyataan rasmi yang menerangkan apa keperluan untuk msia membina pulau tersebut.

    Persoalan yang maha besar di sini ialah sapa yang akan dapat kontrak untuk membina pulau tu...adakah ia akan dilakukan secara open tender ataupun terus diserahkan kepada kroni2 saja...dan....berapa persen yang bakal Madey perolehi ????? Saja tanya...jangan mare yeeerrr !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba cerita dgn jelas...tak pernah dengar pon seblm ni..

      Delete
    2. KBB..cari sendirilah...sepatah kata Phantom si hantu raya tak bertuan tu..dah besar2 pun masih bodoh lagi...keh..keh..keh..Haak..Tuiii !

      Delete
    3. Geng Najib ..pembawa berita palsu .

      Bila tak dapat sampaikan cerita dengan hujah dan fakta , mangkuk hayun ni kata orang bodoh .

      Mungkin Geng najib ni dapat wahyu dari orang yang dah mampos kot . Sama saperti sedikit masa dulu , dia kata dapat nukilan dari sahabat dia di Melbourne . Katanya berita tulisan Barry Wain . Bila saya beritahu Barry Wain ni sudah pun duduk 'rumah gelap' bertahun dulu .. terkedu dia . Kalau dah jenis mangkuk hayun tu ...tetap mangkuk hayun .

      Delete
  20. Khamis, 31 Mei 2018
    TUHAN MAHA ADIL !! ORANG SENDIRI KANTOIKAN MAHATHIR !! @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
    Sesungguhnya Allah SWT itu Maha melihat dan Maha mendengar dan tidak akan ada satu pun yang mungjin terlepas dari pandangan dan pendengaranNya.

    Seperti yang berlaku dalam negara sejak sebelum pilihanraya umum yang ke 14 lalu, terlalu banyak fitnah yang dilemparkan oleh kerajaan hari ini terhadapat kerajaan Barisan Nasional hanya semata mata dendam kesumat didalam hati seorang lelaki tua bernama Mahathir Muhamad.

    Namun begitu, hari ini seluruh rakyat Malaysia dapat melihat dengan mata dan kepala sendiri bagaimana liciknya Tun Mahathir menipu seluruh rakyat Malaysia.

    Abu Bakar Yahya atau ABY yang merupakan seorang pengikut tegar Mahathir semalam telah tersilap mengambil gambar Mahathir di pejabat beliau sehingga terbongkarnya satu dokumen dihadapan Mahathir bertajuk Manipulasi Hutang Negara siri 2.





    Sangkakala beranggapan bahawa seluruh rakyat Malaysia faham akann maksud manipulasi atau Sangkakala dapatkan sedikit apa maksud MANIPULASI.



    Kalau mengikut apa yang terkandung dalam WikipediA seperti gambar yang tertera diatas, adakah KADAR HUTANG NEGARA telah di MANIPULASI oleh Pakatan Harapan sebelum Pilihanraya yang ke 14 tempoh hari?

    Kalau dilihat daripada kertas yang ada dihadapan Tun Mahathir itu jelas menunjukkan bahawa ianya adalah kertas ke 2 dan sudah pastilah ada kertas pertama sebelum ini.

    Rakyat Malaysia baru baru ini gempar dengan kenyataan Menteri Kewangan yang mengatakan bahawa hutang negara berjumlah RM 1 trillion sedangkan semasa zaman Barisan Nasional memerintah, ianya hanya sekitar RM 873.3 billion (mengikut kadar tukaran wang asing).

    Tapi Sangkakala tidak akan merasa terkejut jika hutang berkenaan akan meningkat kepada 1 trillion akibat ketidak stabilan matawang Ringgit berbanding USD$.

    Sangkakala juga menjangkakan sesuatu yang dahsyat akan berlaku terhadap negara jika hutang hutang ini terus di MANIPULASI oleh kerajaan demi untuk mengaburi mata rakyat dan melenakan rakyat dengan janji janji manis yang sudah pasti tidak mampu untuk dilaksanakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najis paham ke ape kebenda manipulasi?...

      Kalau bukan 1 trillion pon hutang dah menimbun...bnm dah sahkan hutang wajib bayar hampir 700 billion tidak termasuk hutang cina kominis ratus billion untuk hsr dan ecrl...hutang 1 mdb yg ditanggung oleh kerajaan 38 billion kerana telah dirompah oleh jumaah najib....

      Manipulasi kepala bapak ko..

      Delete
    2. KBB , apa lagi yang nak di kata terhadap Geng Najib ni ?

      Dia bukan tahu pun secara total benda yang di copy~paste nya tu .

      Kalau ada yang kata kerbau itu lembu dan lembu itu adalah kerbau , dia pun akan percaya juga .

      Pasal itulah , Kepala Bapak Dia tu sedikit masa dahulu labelkan dia bangang , bodoh lagi haramzadah !

      Delete
    3. Kenapa Allah Menghilangkan Lidah Ikan?


      Pak diny....Nak dengar satu cerita tak? Kenapa Allah menghilangkan lidah ikan? Rasululllah s.a.w bersabda: " sejahat-jahat manusia pada hari kiamat nanti ialah orang yang bermuka dua. Barangsiapa bermuka dua di dunia maka di hari kiamat kelak dia akan mempunyai dua lidah dari lidah dari lidah api neraka jahannam".

      Sabda Rasulullah s.a.w lagi: "tidak akan masuk syurga orang yang suka membesar-besarkan cerita". Pabila ditanya apa hikmahnya, Baginda s.a.w menjawab: " sesungguhnya Allah s.w.t telah menciptakan semua makhluk itu mempunyai lidah, sama ada yang boleh berkata-kata ataupun yang tidak boleh berkata-kata."

      Salah seorang sahabat pun bertanya, "kenapa ikan tidak mempunyai lidah?"
      Sabda Rasulullah s.a.w: " Setelah Allah selesai men ciptakan Adam a.s. maka diperintahkan sekelian malaikat agar tunduk sujud kepadanya. Semua malaikat patuh pada perintah itu kecuali iblis laknat. Oleh kerana iblis enggan sujud, maka Allah melaknatnya serta mengusirnya keluar dari syurga dan dihapuskan rupanya yang elok itu lalu dihantar iblis itu ke bumi. Apabila diturunkan ke bumi, iblis terus menuju ke laut. Pertama sekali yang dijumpai oleh iblis ialah ikan.

      Iblis pun menceritakan akan keburukan serta kekurangan Adam kepada ikan, katanya, "sesungguhnya Adam itu amat suka memburu dan membunuh binatang-binatang yang ada di lautan dan juga di daratan". Apabila ikan mendengar kata-kata iblis itu ia pun segera menghebahkannya kepada binatang laut yang lain berita tentang Adam a.s.

      Oleh kerana Allah tidak menyenangi perbuatan ikan inilah lalu dihilangkannya lidah ikan agar tidak lagi dapat menyampaikan berita yang tidak sebenarnya.

      Oleh itu, marilah kita "jaga" lidah kita supaya tidak hilang seperti lidah ikan. Berkatalah yang baik, kerana kata-kata yang baik itu adalah sedekah. Semoga Pak diny dapat menghadam dan mengambil iktibar dari kisah di atas yeeer !!!!!

      Delete
    4. Bukan kah yang kena jaga lidah tu adalah diri kamu sendiri .

      Bagitu juga dengan idola pujaan kamu ..Najib Razak .

      Kata tak ada duit di dalam akaun peribadi . Kemudian mengaku ada .

      Itu Zahid .. bila duit dah habis kira , baru nak cakap itu duit UMNO . Mengapa tak kata ketika duit tu dirampas . Mengapa Najib Kepala Bapak Kau tak tweet2 dia bilang duit tu UMNO punya .

      Bingai punya walaunta jenis mangkuk hayun .

      Delete
    5. Oh ya , Geng Najib ..

      Pernah saya katakan sedikit masa dulu kepada sahabat kamu yang menghilangkan diri , Mr. J bahawa Najib dan kuncu2nya telah mengsonglap duit 1MDB . Dan saya sehingga sa'at ini masih lagi berpendirian yang sama .

      Delete
  21. TUN MAHATHIR GAGAL TANGANI ISU HUTANG HINGGA SANGGUP MINTA DERMA @chedetofficial @muhyiddinyassin
    Kerajaan PH hari ini mengumumkan kutipan derma daripada rakyat dalam usaha untuk membayar hutang kononnya.

    Tapi bagi Sangkakala ianya adalah bukti bahawa Tun Mahathir bukanlah seorang pakar ekonomi dan pakar menguruskan negara seperti mana yanh disebut oleh pengikut PH.

    Kenapa Sangkakala kata begitu? Selepas Tun Mahathir melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri kali pertama pada tahun 2002, beliau juga meninggalkan hutang negara kepada Pak Lah selaku pengganti beliau dan Pak Lah tidak pula mengambil pendekatan sampai mengutip derma kepada rakyat.



    Mungkin akan ada yang mengatakan bahawa hutang zaman Tun Mahathir tidak setinggi hutang di zaman Datuk Seri Najib dan ini mungkin ada kemungkinan tetapi jumlah rizab negara dizaman Tun Mahathir tidak setinggi zaman Datuk Seri Najib.

    Apa yang Sangkakala lihat, sebenarnya Tun Mahathir segaja mencetuskan keadaan ini supaya rakyat panik dan akhirnya beberepa menifesto PH akan perlahan lahan ditolak ke tepi.

    Antara menifesto besar yang disebut oleh Tun Mahathir ialah, pemansuhan cukai GST, Pemansuhan Tol, penurunan harga minyak kenderaan dan pelupusan hutang PTPTN.

    Menifesto ini dilihat menjadi punca kemenangan kepada kerajaan hari ini dan cara untuk mengelak daripada menifesto ini dilangsaikan ialah dengan mencipta kenyataan kenyataan bangang seperti hutang negara 1 trillion hingga membuatkan pelabur lari meninggalkan negara dan sehingga kini bursa saham mengalami penurunan.

    Mungkin Tun Mahathir merasakan bahawa rakyat Malaysia pada hari ini kurang pendidikan (uneducated) seperti yang beliau katakan baru baru ini.

    Untuk makluman Tun Mahathir, rata rata rakyat Malaysia hari ini sudah mempunyai tahap pendidikan yang baik dan tak perlulah PH memberikan alasan untuk mengelak daripada melaksanakan apa yang terkandung dalam menifesto PH sebelum pilihanraya yang lalu.

    Hutang yang kononnya menjadi kerisauan Tun Mahathir hanya berjumlah 54% dari kadar Keuntungan Dalam Negara Kasar dan ini bukanlah sesuatu yang tinggi berbanding negara negara lain.

    Dan satu lagi nak bagi tau pada Tun Mahathir, hutang tersebut bukanlah perlu dibayar sebelum hari raya haji yang aian datang hingga membuatkan Tun Mahathir begitu kelam kabut nak selesaikan hutang.

    Kalau dah rasa tak mampu nak bertugas sebagai Perdana Menteri atas faktor lemah pemikiran akibat peningkatan usia, eloklah Tun Mahathir berehat, lupakan kroni dan anak anak yang sememangnya dah kaya raya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutang angkara najib...bunge hutang 31 billion setahun...tambah hutang 1 mdb yg dirompak oleh najib dan jumaahnye 38 billion...geng najis patut bayar hutang ni..

      Delete
  22. Tangguh Dulu Janji Manifesto – Dalih Lawak Guan Eng



    KERAJAAN Pakatan Harapan (PH) membuat jenaka apabila memutuskan untuk menangguhkan sementara beberapa inisiatif Janji 100 harinya sehingga keadaan kewangan negara bertambah baik.
    Antara inisiatif yang akan ditangguh pelaksanaannya itu ialah pemberian subsidi petrol bersasar bagi kereta bawah 1,300 cc dan motor di bawah 125 cc, skim caruman KWSP untuk suri rumah dan peningkatan gaji minimum.
    Juga janji untuk penangguhan bayaran balik pinjaman PTPTN terhadap graduan berpendapatan RM4,000 ke bawah sebulan dan pelaksanaan Skim Peduli Sihat.
    Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam dalihnya itu hari ini berkata, semua inisiatif ini hanya akan dilaksanakan kerajaan pusat apabila keadaan kewangan konon bertambah baik.
    “Walaupun kerajaan ingin melaksanakan semua janji 100 harinya, namun kerajaan juga ada tanggungjawab fiskal dan tidak akan mengulangi kesilapan kerajaan dahulu dengan menyebabkan masalah kewangan.
    “Ia tentunya akan membawa negara ke arah muflis jika tidak dibendung. Kerajaan akan terus komited untuk memenuhi janji-janji manifesto apabila keadaan kewangan mengizinkan.
    “Jika keadaan kewangan negara bertambah baik dalam tempoh 100 hari, kita akan laksanakan, tetapi jika tidak kita akan tunggu sehingga baik,” katanya pada sidang media di bangunan Kementerian Kewangan di Putrajaya.
    Penangguhan itu sekali gus menghampakan jutaan penyokong tegar mereka yang selama ini mendakwa konon PH jauh lebih baik daripada BN tetapi kini keadaan sudah menjadi sebaliknya pula.
    Mengenai harga runcit petrol, Guan Eng berkata harga petrol RON95 dan diesel dikekalkan pada harga semasa iaitu masing-masing RM2.20 dan RM2.18 seliter, manakala harga petrol RON97 pula akan ditetap berdasar harga pasaran dan disemak secara mingguan setiap Khamis bermula 7 Jun ini.
    “Bagi cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang akan menggantikan cukai barang dan perkhidmatan (GST), Rang Undang-undang Cukai Jualan 2018 dan Rang Undang-undang Cukai Perkhidmatan 2018 akan dibentangkan di Dewan Rakyat sebaik selesai Perbahasan Titah Diraja di dalam sidang Parlimen akan datang,”katanya. – myMetro Online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de masalah pon...janji Ron 95 stabil dan harga barang tak melambung...

      Masalah sekarang bagaimana umno boleh bangkit kalo dah papa kedana...kita perlu ade pembangkang yg sihat dan kuat...umno dah lemah...

      Delete

    2. Soalan 1: Siapakah paling gembira jika institusi Islam dihapuskan di negara ini?

      Jawapan : Puak munafik dan kafir harbi.

      Soalan 2 : Siapakah yang mengundi @ memberi kuasa kepada puak munafik dan kafir harbi untuk menghapuskan institusi Islam.

      Jawapan: Pengundi jahil murakkab yang mengutamakan kehidupan dunia dari agama Islam dan ulama su' yang menghina dan memfitnah perjuangan Islam dan parti Islam secara terbuka. Khalas...Ahlan wahsahlan beb !!!

      Delete
  23. Dengar khabar umno dah bankrap...berul ke geng najis?...tolong bagi pencerahan sikit ...

    Umno tak mao bukak tabong mintak derma ker?...

    ReplyDelete
  24. Anwar: Dakwaan jumpa orang Najib tidak benar

    31 Mei 2018, 11:51 malam (Dikemaskini 31 Mei 2018, 11:54 malam)

    Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dakwaan beliau mengadakan pertemuan rahsia dengan seorang "Tan Sri" yang mewakili bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bertujuan meregangkan hubungan antara beliau dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohmad.

    Dalam satu wawancara dengan Astro Awani, Anwar mengatakan dakwaan itu tidak benar dan mungkin ia datang dari musuh-musuhnya.

    "Ini saya tidak tahu mungkin datang dari musuh saya, ataupun ada orang yang... pelbagai pihak, ada orang juga tugas nya nak meregangkan hunbungan saya dengan Tun Mahathir, untuk kepentingan-kepentingan sendiri.

    "Saya cukup transparent, Datuk Seri Najib (Razak) telefon, saya bagi tahu umum, tidak rahsia. Ataupun sebelum ini bila Datuk Seri Zahid (Hamidi) telefon apabila dia kata kemungkinan besar BN akan kalah," katanya.

    Anwar berkata semua mesyuarat beliau setakat ini diadakan secara terbuka.

    Sokong pimpinan Dr M kendali pemeritahan

    "Kalau perlu bincang, Datuk Seri Najib boleh bincang dan saya kata nak bincang, kena bincang dengan Tun Mahathir, dia Perdana Menteri sekarang," katanya.

    Anwar menjelaskan khabar angin tidak patut dipandang serius dan mendakwa mungkin dakwaan tersebut datang daripada "elemen-elemen Umno 2.0."


    "Ada kelompok kecil lain yang cuba menyekat, mengugat hunbungan kita berdua dan ada juga tidak senang dengan kenyataan saya tentang rasuah, integriti.

    "Kadang-kadang elemen Umno 2.0 itu ada meresap jadi saya tidak berganjak daripada pendirian saya untuk memberi sokongan yang kuat kepada pimpinan Tun Mahathir mengendali pemerintahan dengan tenang dan baik," katanya

    Bagaimanapun, Anwar berkata akan terus menyuarakan aspirasi dan hasrat hati nurani rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum anwar d pecat drpd jawatan TPM, saya berkhidmat d bawah nya d kem kewangan.

      hanya saya perlu beri pendpt bahawa setengah insan (terutama politikus), mereka ini 'sasamikin' -cakap tak serupa bikin.

      harap semua faham!!!

      Delete
  25. HIDUPNYA parti umno sehingga menjadi the longest political party to sustain over 50 years in the world"
    berpaksikan 3 sebab;

    1.issue bangsa & agama...dapat kekalkan kuasa.
    2.ada kuasa ada wang tak kira halal /haram.
    3.media perdana -yg cover up.

    KESILAPAN MEREKA YG BESAR:MAJORITY AHLI UMNO BERFAHAMAN FIEDAL....Too much respect pada bangsawan dan WARLORD.

    Mereka2 ini tak boleh ditegor,bila bangsawan umno diberi kebebasan semahu-mahunya sehingga negara menanggung kesan pada semua golongan dan bangsa,bila rakyat diberi peluang,maka berakhirlah riwayat umno,seperti RABU,,Rakyat akan buang umno.

    ReplyDelete
  26. Biasalah kan...DSAI ni kan politican Otai, cakapnya pun berlapik..segala maksud cakap2nya tu kena read between the lines. Kalau ada apa2 isu dengan Tun M, takkanlah dia nak beritau secara terus terang. Yakinlah dah tentu ada perancangan yang sedang dilakukannya tu....belakang tabir, takknlah semuanya nak didedahkan pulak..rosaklah program nanti. Sekarang ni masa yabg paling baik untuk membina kekuatan semula...dulu kat dalam, langkahnya terhad, kini dah keluar...takde sesapa pun yang boleh menghalangnya. Ini era Msia baru..bebas bersuara dan menegur jika ada yang dirasakan tak betul. Ini hak setiap rakyat Msia..termasuklah DSAI. Walau apa pun, kita tunggu dan lihat episod seterusnya, semakin'panas' dan hangat cuaca politik kat negara ini...tak mustahil tiba2 ribut dan badai melanda...menggegarkan rumah kerajan baru Pakatoon ni.....teringat kata2 the Rock, wrestler hebat tu...can you smell what DSAI is cooking???? keh..keh..keh...Haaak..Tuuuiii !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes i can smell somethin' cookin'! It's your ass burning! Keh keh keh!

      Delete
    2. Nampak gayanya road show DSAI semkin lancar dan berada dilandasan yang betul...dari istana Kelantan..ke Istana Johor.dan kemudiannya ke Istana Pahang dan terbaru ke Istana Selangor. Cukup cekap DSAI membina net workingnya dalam masa yang sangat2 singkat...dah tentu ini akan memberi tamparan hebat kepada Tun M yang sememangnya diketahui umum mempunyai reputasi yang kurang baik dengan pihak Istana. Bijak betul lah DSAI ni...inilah baru yang dinamakan politican dalam erti kata yang sebenar2nya.

      4 Istana negeri dah di'tawan' DSAI..yang power2 pulak tu. Kini DSAI mampu tersenyum lebar ...perancangannya dah berjalan dengan lancar tanpa sebarang hiccups...apa perancangannya tu..Tunnnggu...masanya belum sesuai untuk membuat 'surprise' lagi..tapi pastinya dalam 100 hari pertama ni, ia akan meletup..ledakannya lebih hebat dari bom nuklear........tak sabar rasanya menanti saat bersejarah tu...keh..keh..keh..Haak..Tuuuui !

      Delete
    3. saya dpt maklumat, jemputan ibu YDP Agong utk 'bersembang' dgn TPM (ds wan azizah) mempunyai tujuan yg spesifik i.e berkenaan kemilut istana Kelantan yg masih belum reda.

      mungkin kita akan mendengar banyak lagi cerita mengenai YDP Agong ini.

      wallahu'allam.

      Delete
    4. Geng Najis dah terkenal kaki temberang...bawak cerita temberang..

      Ade jugak spekulasi lawatan kak wan berkaitan nurul Izzah akan jadi permaisuri Agong...

      Ramai yg pandai buat buat spekulasi dan temberang...

      Delete
    5. Bila dah lepas 100 hari kalo temberang tak menjadi biasanye kalo ditanye balik Geng Najis akan diam...buat temberang baru plak...soklan2 yg ditanye seblm ni tak pernah dijawab oleh Geng Najis..

      Delete
    6. GNajis dah la...tunggu 5 tahun ya.Sokong Rosmah..

      Delete
  27. Umno belum lagi papa kedana dan masih lagi berkemampuan utk perjalanan parti! Surat pemberhentian dana hanyalah utk justify dorg punya claim bahawa duit rampasan dri kediaman najib adalah duit dana party! Mereka sedang mengestablish the fact bahwa duit rampasan adalah bukan dri sumber 1mdb dan seumpamanya, tetapi adalah sebenar benarnya duit dana parti umno! Kelihatan solidariti mereka masih lagi intact and has not yet been compromised! That is good! Looks like we will get more for the price of one if our cops play their cards right! If we have a case against najib relating to 114million found, then those abetting him will also be spending time behind bars too!! Anyway! Good luck to ku nan and the gang! Karma is knocking hard on your door dude!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno boleh berlakon demikian..tapi nak tuntut dari polis mestilah ade bukti yg jelas...beratus juta bawah bantal...misalnye wamg dikeluarkan dari akaun umno...ato akaun raja arab....

      Delete
  28. BBC News.
    Wednesday, January 14, 1998

    World: Analysis

    Koreans give up their gold to help their country
    image: [ Eight tonnes of gold was collected in the first week ]

    South Korea has exported the first shipment of 300 kilograms of gold collected in a public campaign to help the country out of its economic crisis. The nationwide campaign - led by large business groups including Daewoo, Samsung and Hyundai - began on January 5, and involved ordinary Koreans donating personal gold treasures, which have been melted down into ingots ready for sale on the international markets. Kate Liang looks at the phenomenon of public self-sacrifice to save an economy in trouble:

    It's an extraordinary sight: South Koreans queuing for hours to donate their best-loved treasures in a gesture of support for their beleaguered economy.

    Housewives gave up their wedding rings; athletes donated medals and trophies; many gave away gold "luck" keys, a traditional present on the opening of a new business or a 60th birthday.

    The campaign has exceeded the organisers' expectations, with people from all walks of life rallying around in a spirit of self-sacrifice. According to the organisers ten tons of gold were collected in the first two days of the campaign.

    But perhaps the most extraordinary aspect of the campaign is not the sums involved, but the willingness of the Korean people to make personal sacrifices to help save their economy. The managing director of the IMF, Michel Camdessus, who has just completed a visit to Seoul, was clearly moved by the campaign, calling it "admirable".

    There have been other indications that Koreans are willing to work together to face their economic difficulties: Korea's traditionally militant labour unions have announced that they are willing to join a consultative body which is being set up to discuss the possibility of job losses alongside employers and politicians.

    But the spirit of self-sacrifice has not, it seems, been extended to foreign workers, with many migrant labourers now facing the threat of being sent home. And there is now a stigma attached to taking holidays abroad, or buying foreign-made luxury products. Some worry that an anti-foreign backlash will become more pronounced in South Korea as economic hardship starts to bite.

    Koreans queued at dozens of collection stations
    And it isn't clear how effective the gold campaign will actually be. Organisers estimate that South Koreans privately hold around $20 billion dollars worth of gold - that's roughly one third of the money South Korea owes the International Monetary Fund in bailout loans. But compared with some estimates of South Korea's total foreign debt, even such huge figures seem little more than a drop in the ocean.

    Yet there is one aspect of the gold campaign, and other demonstrations of public willingness to make sacrifices, on which most analysts agree. At a time when many Koreans feel their fate is in the hands of global organisations such as the IMF and international speculators and investors, donating a valued family heirloom may perhaps lessen the feelings of helplessness which many experienced as the extent of the crisis began to sink in.


    #### If the South Korean can do it ...why not us ???

    So , to you Geng Najib and all the bingai walaunta , if you are reluctant to be part of it , shut your bloody fucking mouth .

    By the way , worry not , your Kepala Bapak Kau will be the biggest contributor ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gebg Najid nak derma Tabong negara?...tabong umno papa kedana pon Geng Najis tak peduli...

      Delete
    2. When injustice becomes law, resistance becomes duty"...."Many will call me an adventurer - and that I am, only one of a different sort: one of those who risks his skin to prove his platitudes."— Che Guevara (1928-1967) International Revolutionary

      Delete
    3. Jadi apa yg ksu nak buktikan? Che Guevara tak mkn dedak. Kau? Hahahaha...

      Delete
    4. Wow, GENG NAJIB mahukan konsep "revolution" atau menjatuhkan Kerajaan secara haram di lakukan di Malaysia.

      Pihak berkuasa di gesa awasi penderhaka ini setiap masa.

      Saya yakin bahawa Police Special Branch melakukan pengawasan terhadap penjenayah di alam siber.

      Dan GENG NAJIB yang selalu mengeluarkan kata kata "janggal" di sini ada di dalam awasan Special Branch.

      Di percayai sudah di kenal pasti dan di harap akan di tangkap di masa akan datang.

      Delete
  29. Umno...pengkhinat Melayu..bye2

    ReplyDelete
  30. Muhyiddin tolak rayuan Jamal minta dilindungi
    31 Mei 2018, 11:10 malam (Dikemaskini 31 Mei 2018, 11:32 malam)

    A A
    Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menolak rayuan "melindungi" Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Yunos yang hilang selepas berjanji untuk menyerah diri kepada polis semalam.

    "Apa nak lindung apa? Dia tahu dia buat salah lepas tu dia lari," Muhyiddin memberitahu pemberita selepas hadir majlis berbuka puasa Jabatan Penjara di masjid Penjara Kajang malam ini.

    Muhyiddin berkata beliau juga meminta Ketua Polis Negara Tan Sri Fuzi Harun mengesan Jamal yang dilaporkan disiasat untuk sembilan kes, termasuk tiga daripadanya yang telah dibuat pertuduhan pada Jumaat lalu di Hospital Ampang Puteri.

    Dalam satu kenyataan hari ini, ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor
    Fadzil Ahmat mengesahkan polis sedang dalam proses meletakkan Jamal dalam larangan perjalanan imigresen susulan desas-desus dia melarikan diri ke Indonesia.

    "Saya sedang minta KPN untuk memburu beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap juga anggota Polis yang di laporkan ada menjaga dia di hospital Ampang itu.

      Untuk dapat menangkap si Jamal gengster Umno ini, risik dari keluarga, kawan kawan dan pengikut pengikut dia.

      Perhatikan tempat tempat yang dia boleh mengeluarkan wang dari akaun Tabung Haji dia - - di laporkan dia lari dari Hospital di Ampang itu pergi mengambil wang di Tabung Haji.

      Jika dia ada akaun2 di bank yang banyak cawangan (keluarga nya boleh beri maklumat itu), tidak perlu buang masa dan tenaga mengawasi bank atau Tabung Haji.

      Dia mesti di tangkap pronto. Supaya tidak menjejas nama baik pihak berkuasa demikain lama dia berleluasa.

      Delete
  31. Umno sudah jadi papa kendana sebab Najib sudah tidak lagi perdana.

    Tidak lagi Perdana Menteri, tidak perdana memberi wang dari jumlah yang di curi nya.

    Mentaliti mncuri nya itu membikin dia kedekut, pentingkan diri nya sendiri sahaja, tak pedulikan Umno. Tak pedulikan pemegang jawatan dalam Jemaah Tertinggi (Supreme Council), di Bahagian, di Cawangan, dan ahli ahli pun.

    Sebab dia memikirkan mereka semua tidak menyumbng masa dan tenaga yang cukup bagi endapatkan kemenangan Umno/Bn d Pru14.

    ReplyDelete
  32. Saya percaya ada banyak lagi wang Najib yang tersimpan dalam akaun akaun bank di luar ngara. Sama ada di atas nama nya sendiri atau di atas nama proxy.

    Termasuk di atas nama Jho Taek dan Riza Aziz. Akaun akaun mereka di US, Switzerland dan Singapore sudah tentu sudah di rampas atau di beku.

    Tapi bnyak lagi negara negara di dunia ini yang tidak kisahkan pasal money laundering. Atau mahukan berblion wang itu di "parked in their countries" sebab boleh mendatangkan faedah kapada eknonomi negara mereka.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Friday, June 01, 2018
      belum 100 hari : Kroni / Proksi Mahathir yang pernah hanguskan berbilion wang rakyat kembali dapat projek RM30 billion
      Catatan Umum

      1 Jun 2018

      belum 100 hari Mahathir jadi PM, kroni / proksinya
      kembali mendapat projek RM30 bil

      1. Sudah dikatakan Mahathir yang sangat licik kembali demi keluarga, anak - anaknya serta kroni dan proksinyanamun manusia licik ini sangat cekap mencipta persepsi dan kini dalam tempoh 12 bulan ini semua yang keluar dari mulut Mahathir akan didengar sebagai lagu yang lunak yang tidak sama sekali boleh dibantah. Tidak perlu menunggu lama 1 Jun kroni lamanya yang menjadi sebahagian punca jahanam wang rakyat sekitar 1998. Berbilion wang rakyat terpaksa dijahanamkan untuk bail out projek Ekran Berhad milik Tan Sri Ting Pek Kiing.


      antara dokumen yang terdedah 1999
      2. Pada 12 Disember 1999 jam 12.22 tengahari Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membuat laporan polis yang menyebut dengan terperinci mengenai salah guna kuasa Mahathir, Daim, Ling Leong Sik berkaitan jahanamnya berbilion wang rakyat untuk bail out projek Bakun yang gagal, projek tanpa tender yang diberikan kepada Ekran Berhad milik kawan Mahathir iaitu Pek Kiing. Laporan ini antara jenayah besar dan penting Mahathir dan laporan Anwar buat ketika dalam Anwar dizalimi dalam tahanan regim Mahathir ketika itu. Serentak dengan laporan itu tersebar dan terdedah juga beberapa keping surat antara Ekran (Pek Kiing) dengan Daim juga Mahathir. Ketika itu saya juga antara webmaster terlibat turut menerima salinan untuk disebarkan. klik sini untuk butiran laporan polis Anwar yang masih saya simpan.

      3. Namun semua tidak diambil tindakan , ia terus disenyapkan serentak seperti pendedahan berbilion wang rakyat dirompak Mahathir, kroni dan proksinya. Semua agensi termasuk mahkamah dicengkam hebat oleh kuku besi diktator selaku Perdana Menteri ke 4. Malah siapa berani bercakap dari dibuang kerja, ditangkap malah dipenjara tanpa bicara (ISA) dengan tuduhan palsu iaitu mengumpul senjata dan bom untuk membuat huru hara.

      Delete
    2. 4. Tidak perlu menunggu lama belum 100 hari lagi pasukan Mahathir sudah menunjukkan belang. 1 Jun 2018 individu yang dibail out berbilion menjahanamkan wang rakyat muncul lagi. Ting Pek Kiing dapat projek tambak laut untuk pembangunan mewah bernilai RM30 billion. Apa kelayakan Pek Kiing ? Berapa pula wang rakyat akan jahanam untuk bail out projek ini lepas gagal nanti ? Projek ini katanya akan dapat dana dari luar adakah dana luar sebelum ini dikatakan penjajahan bentuk baru ? Bagaimana dengan kesan alam sekitar ? kesan impak sosial setempat ? adakah semua akan hancur diketepikan seperti projek Bakun juga ?

      5. Ingat.... Ingat... ingat .... 1. Empangan Bakun , antara kontrak (projek) Mahathir bagi pada kroni / proksinya Tan Sri Ting Pek Khiing bernilai hampir RM21 bilion (termasuk 650km kabel dasar laut )....tanpa tender ! Ingat Ekran syarikat Pek King tak pernah buat empangan pun.

      6. Idea Bakun ni awal 80an masa awal Mahathir jadi PM. 1986 di Persidangan Alam Sekitar di Rio dia menipu konon nya projek di hentikan sebagai menyelamat alam sekitar. 1996 dikatakan Ting Pek Khiing dibayar pampasan RM1 bil kerana pemberhentian projek namun sambung semula 1997 masa krisis kewangan.

      7. Ketika itu dilaporkan Projek Bakun melibatkan kawasan hampir seluas Singapura, tidak kurang dari 10,000 orang kaum Penan terlibat dengan perpindahan. Ekran milik Ting Pek Khiing diberi kontrak tanpa tender. Pacific Chemical milik Ting diberikan hak membalak 20K hektar, FCW dijanjikan kontrak kabel RM4 bil. Julai 1998 PM masa tu arah Anwar masih Menteri Kewangan mendapat arahan bayar pada Ting RM120 juta dari sejumlah RM2.2 bil yang di tuntut , tanpa ikut prosedur Kewangan. Sehingga 1997 sejumlah RM1.6 bil ganti rugi dibayar termasuk RM400 juta kontak terowong pada Dong Ah Korea dan RM1 bil pembelian turbines. Antara kontraktor asing terlibat - ABB ,CBPO Brazil,Lehmeyer Jerman, Harza USA , IMPSA Argentina, Alstorm. 1977 ABB dibayar ganti rugi USD 100 juta. 1999 TNB diarah ambil alih dimana pampasan USD250 juta dibayar lagi pada Ekran. KWSP, KWAP di jadikan sasaran.

      Delete
    3. 8. 2003 Sime Darby dan China Hydro ambil alih melibatkan RM 1.8 bil kontrak kepada IMPSA dan Alstom. Entah banyak mana lesap hingga 2007 Synergy Drive yang ada kaitan dengan Temasik pulak ambil alih dan terakhir, Kerajaan Sarawak ambil alih dengan bayaran RM2.5 bil + RM5.6 bil hutang tertunggak dijamin kerajaan pusat. Paling lekeh RM20 bil hangus kerana Projek Bakun ini.

      9. Sentimen sedih mengajak rakyat berkorban, termasuk mengutip derma. Tapi tahukah rakyat kekayaan keluarga Mahathir sangat melampau, Contohnya antara banyak koleksi kereta mewah Mokhzani bernilai RM8 juta. Kalau anak cucu serta kroni Mahathir termasuk Daim beri 10 % kemewahan hasil melanun negara ia lebih dari cukup untuk membayar hutang negara. Namun sentimen sedih, emosi dan kononya ajak berkorban dilancarkan dalam masa sama kroninya mula menyebat projek berbilion.


      Saya sangat yakin Anwar dan pasukannya memerhatikan perkara ini dan sedar sesuatu yang salah sedang berlaku..... kepada semua yang lain bukalah mata dan minda jangan mudah sangat bila cakap soal korup Mahathir atau kartel Azmin walau dengan bukti , mudah dipatah hanya dengan tuduhan dibayar dedak Najib. Kini Najib sudah 'tergolek' saya sendiri seronok melihat perjuangan selama ini mendedah keborosan mereka terbukti benar, namun yang didepan mata telah berlaku dan sedang dilakukan semula tak kan nak senyap sahaja ?

      catatan oleh ;

      che'GuBard, Bekas Ahli MPP PKR dan anggota seumur hidup PKR yang dipecat kerana mendedahkan korupsi libat pimpinan PKR.

      nota tapak kaki : Heran jgk krjaan luluskan prjek RM30 billion Ting Pek Khing di Langkawi

      1992 diwahyukan projek Plaza Rakyat
      1994 diwahyukan projek mega Bakun
      jual saham.. saham tak laku. KWSP, Khazanah, TNB, hicom dan KWAP diarahkan beli.. tambah lg 'letter of comfort' drpd gomen.. masih undersubscribe 65%
      1998 kena saman dgn sharepartner dan Daewoo.
      Hutang dgn Phileo Allied Bank, RHB Bank, Malayan Banking, Public Bank, Hong Leong Bank and Affin Bank.
      2010 Mahkamah Tinggi KL declare Ting bankrap.

      La ni dok ada RM30 billion nak buat Projek tambakan laut, dgn condo mewah, dermaga kapal persiaran, kapal layar mewah di pesisir pantai Langkawi.. duit dari mana ? 2010 Pek Kiing Muflis... layak ke dia ?

      Delete
  33. Ini dia laporan New York Times, akhbar terkemuka dan boleh di percayai, menyatakan 15 negara yang di anggap berpotensi membenarkan "money laundering":

    15 Countries Named as Potential Money-Laundering Havens
    By JOSEPH KAHNJUNE 23, 2000

    The world's leading industrial nations named 15 countries and territories today, including Israel, the Philippines and Russia, as potential havens for ill-gotten wealth.

    The list is the culmination of a decade-long effort to act against money-laundering centers. It was issued after United States and European officials grew concerned that bank secrecy and weak regulation in some nations contributed to the devastating financial turmoil in Asia and Latin America in the late 1990's.

    The United States and several European nations said they would follow up with bank advisories and criminal sanctions that would have the effect of driving legitimate financial business from the listed centers, depriving them of a lucrative source of tax revenue.

    The listed countries and territories are the Bahamas, the Cayman Islands, the Cook Islands, Dominica, Israel, Lebanon, Liechtenstein, the Marshall Islands, Nauru, Niue, Panama, the Philippines, Russia, St. Kitts and Nevis and St. Vincent and the Grenadines.

    Switzerland, which has a reputation for jealously guarding banking customers' identities with a numbered system, no longer shields criminal assets and generally cooperates with foreign investigators, United States officials said. It is a member of the group that drew up the list.

    https://www.nytimes.com/2000/06/23/world/15-countries-named-as-potential-money-laundering-havens.html

    ReplyDelete
  34. "The listed money-laundering countries are ... the Philippines ..."

    Selalu ke Najib atau Mak Badak melawat Philippines sejak timbul nya peristiwa 1MDB?

    Atau anak buah dia. Atau kuncu kuncu nya yang boleh di anggap proxy nya?

    Kalau tak silap, Sarawak Report ada mengatakan seorang jongos di Prime Minister's Office di ketahui pergi ke Thailand membawa banyak wang untuk di masukkan ke akaun Najib atau Mak Badak.

    Moral of the story: Jangan mudah mengata "Padan muka dia" bila membaca berita wang dan lain lain harta Najib dan/atau Mak Badak di geledak dan di rampas Polis.

    Tak cukup dengan "padan muka dia". Perlu gesa pihak berkuasa teruskan siasat dengan gigih di luar ngara.

    Mungkin ada bertan lagi wang mereka di luar negara.

    Tak salah mengata bedebah mereka, penjangak negara.

    ReplyDelete
  35. "TABUNG MILO REJIM" JADI BAHAN LAWAK NETIZEN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON KHAMIS, MEI 31, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR


    Tak hairanlah kenapa pada ketika ini pelabur - pelabur asing pun takut nak membuat pelaburan mereka di Malaysia kerana watak dan karektor pemimpin Rejim ini tak ubah seperti Badut.


    Mana tidaknya. Pengumuman berkaitan dengan tabung yang kononnya nak selamatkan hutang Negara itu hari ini hanya menjadi bahan lawak jenaka dilaman media sosial semata - mata.


    Bagi sesetengah pihak, Rejim Pakatan Haprak tu kononnya nak tunjuk yang mereka sedang berada dalam keadaan yang sangat kritikal sehingga terpaksa mewujudkan tabung berkenaan.


    Menurut logik pencacai Rejim Pakatan Haprak tu, tabung tersebut hanya diwujudkan bagi mereka yang mahu memberikan sumbangan. Ianya bukan paksaan atau dijadikan perkara wajib.


    Tapi yang kelakarnya, tanpa segan silu juga, Rejim Pakatan Haprak tu kata diorang nak belanja sebanyak RM 40 juta hanya semata - mata untuk menyiarkan perlawasan bolasepak World Cup secara percuma.


    Malah, tambah menghiburkan ialah apabila mereka umum nak bayar pampasan sebanyak RM 500 juta kerana mahu membatalkan projek High Speed Rail dalam keadaan hutang Negara yang kritikal.


    Kalau diorang dah tau keadaan hutang Negara pada ketika ini sedang kronik, apa kejadahnya diorang masih nak sibuk bayar tayang percuma World Cup dan bayar pampasan kepada Negara luar?


    Kalau setakat nak bayar hutang Negara ni, padan kutip derma dari anak beranak PM ke - 7 dan kroni - kroni dia je. Kot selama hari ini pun, dah beratus - ratus billion diorang rembat duit rakyat dan menjadikan ianya sebahagian dari kekayaan peribadi mereka sendiri!!!

    ReplyDelete


  36. .

    PROPAGANDA STATUS KEWANGAN NEGARA TENAT DIBUAT UNTUK SALAHKAN BN
    at 3:00 PM
    Posted by Admin PahangKu







    Kuala Lumpur – Sejak seminggu kebelakangan ini, terlihat jelas bahawa taktik Pakatan Harapan (PH) adalah untuk menggambarkan ekonomi Malaysia amat lemah supaya apa sahaja yang berlaku sekarang dan selepas ini, kononnya bukan salah mereka, tetapi salah Barisan Nasional (BN), kata Ketua Penerangan Pemuda UMNO Malaysia, Shahril Hamdan

    Katanya, penjawat awam dan pesara terpaksa menerima tempias propaganda status kewangan dan hutang negara RM1 trilion yang dikata tenat sehinggakan bonus hari raya lebih rendah daripada biasa (RM400 dan RM200 masing-masing) dan hanya diberi kepada mereka yang bergred 41 dan ke bawah.

    “Rata-rata 48 peratus pengundi yang menyokong PH pun masih dalam perasaan ‘euphoria’ dengan Malaysia Baharu.

    “Pun begitu, di sebalik mesej dan mainan sentimen kononnya ekonomi lemah sehingga sebuah tabung terpaksa dilancarkan untuk rakyat menyumbang membantu kerajaan mengurangkan hutang negara, jemaah menteri hari ini mengumumkan peruntukan berjumlah RM40 juta untuk membeli hak penyiaran siaran langsung Piala Dunia untuk ditayangkan secara percuma di RTM.

    “Agaknya dah boleh ubah nama tabung ke Tabung World Cup,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Tegas beliau, seandainya penjawat awam sendiri tidak bersuara tetapi orang BN sahaja yang mencanang, mungkin boleh dipertikaikan tetapi di media sosial pegawai kerajaanlah yang meluahkan perasaan kesal dengan tindakan kerajaan sekarang.

    “Siap sedia kemungkinan juga kenaikan gaji tahunan ‘one-off’ yang diumumkan Perdana Menteri sebelum ini tidak akan dilaksanakan atas alasan yang sama, kononnya ekonomi negara berada dalam keadaan tidak baik. Salah siapa? Salah BN…

    “Agaknya sekarang ini apabila pasaran saham Bursa Malaysia jatuh paling teruk semenjak krisis kewangan dunia 2008, pun salah BN juga.

    “Lebih RM4 bilion modal asing keluar negara baru-baru ini pun, salah BN juga. Agaknya tiada kena mengena dengan dasar fiskal kerajaan baru yang mengembalikan cukai SST dengan kurang telus dan efisien di samping meningkatkan kebergantungan kita kepada hasil petroleum?”

    Katanya terpulanglah kepada rakyat untuk menilai memandangkan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 baru saja berakhir sementara PRU ke-15 masih jauh lagi.

    “Untuk bulan-bulan mendatang pihak kerajaan akan tetap memainkan isu kelemahan BN seolah-olah mereka masih pembangkang, tapi kalau inilah gaya ‘Harapan’, apabila BN bangkit semula dalam masa terdekat ini, insya-Allah kita akan ada bahan untuk jadi pembangkang berkualiti.”

    Beliau percaya bahawa dari satu sudut, UMNO dan BN perlu selesaikan pembaharuan dalaman dan menggariskan strateginya sebelum terlalu ghairah mengkritik atau menyerang kerajaan.

    “Biar kita membangkang dari suatu asas yang kukuh. Kalah sekali bukan bermaksud kalah selamanya.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp bila kalah di tangan org tua yg baling gelas pun tak pecah, ianya cukup memalukan. Yg muka tebal aje yg dapat cover malu. Tp dalam hati semua org boleh agak betapa besarnya malu yg ditanggung.

      Delete
  37. Mereka yang memegang jawatan CEO atau Pengarah Urusan 1MDB dan SRC International sejak di tubuhkan tidak banyak di perkatakan atau di laporkan dalam berita berita.

    Rasa nya, hampir semua mereka berada di luar negara sekarang.

    Ingat lah bahawa seorang dari nya di beritakan memberi tahu bank bahawa akan ada masa masa nya di mana dia tidak akan memberi arahan bertulis bagi pengeluaran atau penghantaran wang dari akaun akaun berkenaan. Mahukan bank itu bertindak di atas arahan lisan nya sahaja.

    Itu lah tanda si tupai pandai melomppat, tidak mahu meninggalkan bukti bertulis bagi jenayah nya.

    Pihak berkuasa perlu letakkan peragkap perangkap tupai di negara negara yang di jangka tupai tupai tu melompat.

    Terutama nya di negara negara yang ada extradition treaty dengan kita.

    "Pihak berkuasa" termasuk Bank Negara Malaysa, yang di jangka ada hubungan dengan Bank Negara di negara negara berkenaan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...