Tuesday 1 May 2018

TUN DAIM YAKIN PAKATAN HARAPAN BERJAYA AMBIL ALIH KERAJAAN


Selepas muncul dalam satu program kempen di Langkawi minggu lalu, bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin membuat kemunculan kedua di tengah-tengah bahang pergelutan PRU 14 yang makin membara panasnya.  


Kali ini beliau membuat kejutan dengan muncul dalam program kempen yang dihadiri oleh Menteri Besar Selangor, Azmin Ali di Pelabuhan Kelang.


Tun Daim dikatakan hadir lebih awal di kawasan Kampung Teluk Gong malam semalam dan kemudian turut serta dalam majlis ceramah yang dihadiri oleh Azmin itu.


Apakah signifikannya kehadiran Tun Daim dalam program Azmin itu?


Kehadiran Tun Daim membantu Tun Mahathir Mohamad di Langkawi barangkali tidaklah mengejutkan kerana mereka berdua mempunyai hubungan yang rapat sejak sekian lama.

Dalam konteks pilihanraya kali ini, meskipun Tun Daim tidak diketahui dengan jelas sama ada sudah menjadi ahli Bersatu atau sebaliknya, namun kehadirannya di Langkawi itu tentulah tidak lain untuk membantu dan memastikan kemenangan Tun Mahathir pada pilihanraya 9 Mei nanti.


Sama ada menjadi ahli Bersatu atau tidak, Tun Daim nampaknya tetap ada rasa tanggungjawab untuk melihat kejayaan Tun Mahathir di Langkawi yang mana dengan kemenangan itu akan memberi laluan untuk beliau menjadi Perdana Menteri buat kali kedua selepas ini.


Berkaitan hal ini, kehadiran Tun Daim bersama Azmin juga tentunya dengan maksud serta tujuan yang sama iaitu mahu melihat Menteri Besar itu kekal lagi mengetuai pentadbiran negeri Selangor.


Sudah tentu dengan kehadiran Tun Daim bersama dalam program kempen Azmin itu mampu menambahkan lagi keyakinan rakyat terhadap perlunya kerajaan Pakatan Harapan dikekalkan di Selangor ini.


Harus diakui Tun Daim adalah tokoh berpengaruh di kalangan rakyat dan komuniti perniagaan serta juga dipercayai mempunyai rangkaian politiknya yang tersendiri di seluruh negara.


Sebelum pilihanraya 2008, Tun Daim pernah meramalkan beberapa negeri seperti Perak dan Selangor bakal jatuh kepada pembangkang, namun seperti biasa kepimpinan negara ketika itu tidak mengambil berat ramalan tersebut, tetapi hanya setelah jangkaan itu ternyata benar, barulah pandangan beliau lebih dihormati.


Pada pilihanraya 2013, ketika Tengku Adnan Tengku Mansor diasak kuat di Putrajaya oleh calon Pas ketika itu, Husam Musa, Tun Daim adalah antara penyelamat kepada kedudukan Menteri Wilayah Persekutuan itu dengan beberapa kali turun berkempen bersama Tun Mahathir.


Maka, dengan kali ini Tun Daim turun membantu Azmin di Selangor, ia juga adalah gambaran bahawa kerajaan Pakatan Harapan di negeri itu tidak mudah untuk digugat oleh UMNO dan BN.


Tun Daim dipercayai bukan saja turun untuk menonjolkan dirinya bersama Azmin, tetapi juga pastinya akan menggunakan segala rangkaiannya yang ada untuk memastikan kemenangan Pakatan Harapan di negeri tersebut.


Berhubung pilihanraya kali ini, seorang bekas Ahli Parlimen turut menceritakan tentang pertemuannya dengan Tun Daim kira-kira seminggu sebelum hari penamaan calon yang lalu.


Kata bekas Ahli Parlimen tersebut, dalam perbualannya itu, Tun Daim tidak saja menaruh keyakinan Tun Mahathir mampu menang di Langkawi, bahkan juga sangat yakin Pakatan Harapan dapat membentuk kerajaan di peringkat Pusat.


Kita menang....demikian kata Tun Daim tanpa ragu-ragu tentang peluang Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir untuk menumbangkan BN apabila ditanya oleh bekas Ahli Parlimen itu.


Tun Daim juga, tambah bekas Ahli Parlimen tersebut, menjangkakan Perak dan Kedah akan jatuh ke tangan Pakatan Harapan dalam pilihanraya kali ini, selain Pahang dan Melaka dikatakannya berada dalam kedudukan 50-50.


Seterusnya, tanpa keraguan, kata bekas Ahli Parlimen itu lagi, Tun Daim penuh yakin Selangor serta Pulau Pinang akan terus berada dalam genggaman Pakatan Harapan.


Dengan kata-kata daripada Tun Daim itu, kita tentunya semakin tidak sabar menunggu tarikh 10 Mei di mana sebuah kerajaan baru bakal terbentuk di bumi bertuah Malaysia ini. (ShahbudinHusin 01/05/2018)

98 comments:

  1. Syabas kepada semua yang terlibat menyokong kepimpinan Tun. Selamat Maju Jaya. Melaka Dan Johor 50-50. Pengundi lebih yakin PH terajui kerajaan negeri daripada negara. BN leading 123 seats updates.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KALAU YA PUN BENCI PAS JANGANLAH SAMPAI BEGITU SEKALI

      JOHOR BAHRU - Seorang ahli Dewan Himpunan Penyokong Pas negeri ini cedera akibat dipukul ketika mengedarkan risalah parti berkenaan kepada orang awam di sebuah restoran di Skudai, di sini, awal pagi semalam.

      Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Dr Mohd Mazri Yahya berkata, dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu melibatkan mangsa, Goh Tee Jun, 48.


      “Difahamkan ketika mengedarkan risalah tentang Pas, Tee Jun yang lebih dikenali sebagai Ah Seng didatangi seorang lelaki yang dipercayai penyokong parti lain berdasarkan lencana yang dipakainya.

      “Mereka berbalas hujah sebelum lelaki berkenaan bertindak agresif sehingga menggunakan kerusi plastik memukul dan menumbuknya. Ah Seng cuba menahan pukulan kerusi dengan tangan kirinya menyebabkan tangan kirinya itu sakit. Seorang lelaki lain juga telah merampas risalah Pas yang dibawa Ah Seng pada kejadian itu,” katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Perhubungan Pas negeri, di sini, hari ini.

      Mohd Mazri berkata, berikutan kejadian itu, Ah Seng mendapatkan rawatan di sebuah klinik dan dilaporkan stabil.

      “Ah Seng yang merupakan peniaga telah membuat laporan di Balai Polis Skudai hari ini kira-kira jam 12 tengah hari tadi,” katanya.

      Sementara itu, Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara, Asisten Komisioner Mohd Taib Ahmad mengesahkan menerima laporan kes berkenaan dan kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 323/506 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. APA KATA NON-MUSLIM TERHADAP PAS

      Pengundi India perlu menyokong calon PAS kerana parti Islam itu adil kepada orang bukan Islam, kata Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS, N Balasubramaniam.

      “Pemimpin PAS tidak fanatik seperti didakwa sesetengah orang. Saya menjadi presiden kelab selama 11 tahun dan mereka menghormati hak beragama saya,” katanya ketika dihubungi FMT.

      Beliau berkata, 68 orang Cina dan 5 orang India dilantik sebagai pegawai perhubungan untuk berkhidmat kepada komuniti minoriti di Kelantan.

      “Orang bukan Islam boleh bergantung kepada PAS kerana pemimpin dan pentadbiran mereka, terutamanya di Kelantan adalah bersih dan telus,” katanya.

      Beliau menjawab kritikan dalam media sosial terhadap pekerja kempen calon India yang bertanding atas tiket PAS.


      Komen negatif dilontar kepada pekerja itu kerana memakai baju PAS berwarna hijau dan memegang bendera parti berkenaan.

      Balasubramaniam bertanding di kerusi Parlimen Bentong dalam pertarungan 3 penjuru menentang Datuk Seri Liow Tiong Lai daripada BN dan calon Pakatan Harapan, Wong Tack.

      PAS turut meletakkan calon India di kerusi Parlimen Batu Kawan dan Kampar serta 12 lagi kerusi Dewan Undangan Negeri di Semenanjung.

      Katanya, orang India tidak sepatutnya terpedaya dengan parti pembangkang lain kerana tindakan mereka bertujuan memancing undi komuniti itu yang penting di kerusi campuran.

      Dalam kempennya, Balasubramaniam berkata, sokongan orang Melayu di Bentong sangat memberangsangkan.

      “Saya kini berusaha menarik sokongan orang India,” katanya sambil menyuarakan harapannya untuk memberi prestasi baik, termasuk tidak hilang depositnya.

      Delete
    4. Berita palsu oleh lebaimodes.
      Adakah perjuangan Tun M demi kepentingan keluarga? Kalau ya, knp kit siang, anwar, mat sabu, rafidah, rais yatim, daim dan tokoh2 lain menyokongnya. Adakah mrk dijanjikan sesuatu oleh org tua yg didakwa nyanyuk dan sakit?
      Berhubung dgn pas, kelihatan drpd tindakan²nya bersekongkol dgn kebatilan. Bkn berjuang mencari keadilan.
      Lihat sj kehebatan Tun M. Belum memerintah sdh berjaya menyatu padu org² yg berseteru dgnnya. Knp mrk blh bersatu? Kerana perjuangan menyelamatkan negara dan rakyat menjadi keutamaan paling atas.

      Delete
  2. Replies
    1. KORANG SUKA FITNAH PAS...AMBIK KAU

      Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi kini mempunyai asas yang kuat untuk terus mengemukakan saman terhadap Clare Rewcastle-Brown berhubung artikel yang disiarkan Sarawak Report.

      Setiausaha Politik Abdul Hadi, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, mahkamah turut memerintah Clare Rewcastle-Brown membayar kos guaman sebanyak RM227, 700 kepada presiden Pas.


      “Merujuk kepada sesi pendengaran berlangsung selama empat jam di hadapan Mr Justice Dingesmans di Mahkamah Tinggi London pada 30 April 2018, mahkamah dengan rasminya menolak keseluruhan pengakuan kebenaran Clare Rewcastle-Brown.

      “Atau dengan erti kata lain Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempunyai asas kuat untuk terus mengemukakan saman terhadap defendan,” katanya kepada media dalam sidang media diadakan di Rusila, hari ini.

      Hadir sama, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Peguam Presiden Pas, Datuk Takiyuddin Hassan.

      Semalam, Mahkamah Tinggi di London memerintahkan defendan membayar £41,400 (RM227,700) kepada Abdul Hadi sebagai kos bayaran guaman yang perlu dijelaskan dalam tempoh 14 hari.

      Mahkamah turut menetapkan perbicaraan selama 12 hari mulai April 2019.

      Abdul Hadi memfailkan saman terhadap Sarawak Report yang mendakwanya menerima rasuah sebanyak RM90 juta.

      Hadi sebelum ini, telah memfailkan saman fitnah itu di Mahkamah Tinggi London susulan satu artikel ditulis Rewcastle-Brown yang disiarkan Sarawak Report pada 6 Ogos 2017.

      Sementara itu, Takiyuddin turut yakin Abdul Hadi mempunyai peluang besar untuk menang kes saman fitnah terhadap laporan Sarawak Report itu.

      Beliau berkata, ia berdasarkan keputusan mahkamah itu yang menolak kira-kira 50 muka surat daripada 55 muka surat penyataan pembelaan dibuat menerusi pengarang penerbitan itu Clare Rewcastle-Brown.

      Sehubungan itu, beliau yakin 70 peratus saman fitnah terhadap penerbitan itu akan berpihak kepada Abdul Hadi.

      “Kini hanya tinggal 30 peratus akan diputuskan di mahkamah apabila perbicaraan seterusnya dijadualkan pada April tahun depan.

      “Peluang Tuan Guru Presiden Pas untuk menang saman ini, sekali gus membersihkan namanya sangat besar,” katanya.

      Takiyuddin berkata, sesi pendengaran kes itu semalam berlangsung empat jam sebelum mahkamah dengan rasminya menolak sebahagian besar penyataan pembelaan yang dibuat Brown.

      “Brown juga secara rasminya meninggalkan permohonannya untuk meminda pembelaan ‘kebenaran’ beliau bagi menggunakan rakaman audio satu kenyataan yang didakwa dibuat Ahli Jawatankuasa Pas Pusat dan juga bekas Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Abduh Nik Aziz.

      “Mahkamah turut menolak cubaan melewatkan dengan memohon perintah mahkamah supaya diadakan perbicaraan berasingan terhadap persoalan sama ada pembaca Sarawak Report memahami artikel berkaitan adalah merujuk kepada Datuk Seri Abdul Hadi.

      “Pasukan peguam kita menolak cadangan defendan itu yang dilihat hanyalah sebagai cubaan untuk lari daripada membawa isu sebenar kes dalam perbicaraan,” katanya.

      Sementara itu, Abdul Hadi dalam kenyataannya yang dibacakan Setiausaha Politiknya, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, pihaknya berpuas hati dengan keputusan mahkamah itu.

      Menurutnya, ia menjadi kemenangan moral kepada pihaknya dan ahli Pas dalam menghadapi PRU14 ini.

      Delete
    2. NAMA JE AMANAH

      PAS berpecah – timbul Amanah. Dalam Amanah juga mereka mengakui parti itu berlandaskan Islam. Kalau sudah sama-sama berpaksikan Islam, kenapa berpecah?

      Ada perbezaan ke dalam Islam menyebabkan timbul segmen baru dalam PAS – pecahan PAS yang turut berlandaskan Islam? Musykil kenapa berpecah dalam landasan perjuangan Islam yang serupa.

      Timbul pula frasa Islam progresif. Kumpulan ini mahu memperjuangkan Islam progresif, katanya. Islam progresif – Islam ortodoks semuanya timbul dan ini dikatakan sebagai alasan perjuangan.

      Dalam membicarakan perpecahan dalam PAS, apa yang sebenarnya jelas ialah punca perpecahan sebenar bukan kerana perbezaan dalam Islam, tetapi kerana pegangan politik yang menyimpang – sudah ada dakwaan “Anwarisme” dalam PAS.

      Gerombolan ini ditewaskan dan dikatakan setandan pisang tumbang dalam pemilihan. Usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memintas, menawan dan menjajah PAS gagal dan PAS masih mahu meneruskan kepimpinan ulama mereka.

      Islam progresif yang belum dapat tempat dalam PAS dan lebih daripada itu, tidak mempunyai idealisme yang jelas.

      Semua ini berlaku, dikatakan adalah kerana politik Anwar. Dikatakan Anwar sedar pengundi Melayu berpecah kepada 2, satu mengundi Umno/Barisan Nasional dan satu lagi PAS.



      Oleh sebab itu, penyerapan golongan baru yang pro Anwar perlu dalam menyeluruh sokongan terhadap politik pembangkang dan matlamat politiknya. Usaha untuk menawan PAS dengan kepimpinan yang didakwa Islam progresif dimulakan atas matlamat mahu mendominasi PAS.

      Dalam pergolakan ini, kita dengar badan bukan kerajaan (NGO) – Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) yang dikatakan menjadi permulaan krisis PAS.

      PasMa mula mengadakan forum-forum untuk mendapat sokongan dalam PAS. Semua gerakan ini dikatakan bersifat “Anwarisme” atas nama perjuangan Islam progresif.

      Kegagalan dalam mencabar pucuk pimpinan gerombolan “Anwarisme” atau golongan yang dikenali sebagai Erdogan, maka tertubuh Amanah daripada pengambilalihan Parti Pekerja-pekerja Malaysia oleh Gabungan Harapan Baru.

      Usaha mereka untuk mencabar PAS ialah mendaftar Parti Progresif Islam dengan menggunakan nama Islam sebagai dasar perjuangan. Apabila nama itu ditolak, maka tertubuhlah Amanah dengan pemimpin utama mereka, Mohamad Sabu atau Mat Sabu.

      Ini sebenarnya adalah strategi politik Anwar dalam memperluaskan empayarnya menerusi parti pembangkang.

      Sekiranya dilihat – Amanah tidak mempunyai haluan spesifik, hanya lahir daripada usaha kegagalan Anwar untuk mendominasi PAS. Ini hanya landasan politik dan tidak ada kena-mengena dengan perjuangan Islam progresif atau mempunyai nilai perjuangan yang mengutamakan rakyat.

      Dalam penelitian ini jugalah, jelas kelihatan semua ini hanya ditimbulkan untuk Anwar mendominasi pembangkang dan menggunakan pembangkang bagi menghentam Umno di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Seandainya Dr Mahathir tumbang atas gesaan rakyat – tidak ada jaminan Anwar akan kekal dalam pembangkang. Sama seperti hari ini, sekiranya Dr Mahathir berjaya menumbangkan Datuk Seri Najib Razak sebagai presiden Umno – pasti kerjasamanya dengan pembangkang tidak akan berlaku.

      Rakyat perlu sedar semua yang ada dalam Pakatan Harapan adalah gabungan yang hanya mahu melunaskan usaha untuk mencabar kerajaan dan mengambil alih kuasa memerintah.

      Kehadiran mereka yang sebenarnya hasil daripada kegagalan mereka untuk mendominasi – mahu memastikan dapat menentukan arah bagi merealisasikan kehendak politik.

      Amanah tidak ada kejelasan dalam perjuangan mereka. Mereka adalah kumpulan “Erdogan” berpaksikan “Anwarisme” dan hanya bermatlamat untuk mengangkat Anwar sebagai pemimpin negara.

      Ini tidak ada kena-mengena dengan perjuangan rakyat – keadilan untuk rakyat dan perjuangan menentang kezaliman yang diuar-uarkan sebelum ini.

      Di mana letaknya perjuangan sebenar Amanah – sebuah parti Melayu Islam yang sebenarnya dibentuk untuk mengambil alih PAS dengan pengaruh Anwar?

      Akhirnya, semua hanya untuk politik bermatlamat sendiri dan tidak nampak asas perjuangan mereka dalam memerintah negara.

      Delete
  3. PH,,

    Semenanjung = 95

    Sabah. = 20

    Sarawak. = 13

    128 kerusi parlimen,maka,,,,,,,
    Bye2 BeEnd...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PUAK HAPRAK SUKA BUAT FITNAH

      Siapa makan cili dia terasa pedas. Tapi memang patut dan layak dengan tajuk pedas di atas. Apalah sangat pedas di mulut berbanding pedas di hati. TGHH, saf kepimpinan,ahli dan para penyokong PAS sekian lama menanggung pedas dan pedih di hati dek fitnah yang dijaja setiap saat. Dari peringkat pemimpin tertinggi PH, Mahathir, hingga kepada pakcik jual ikan di pasar tak henti-henti menuduh PAS makan duit UMNO.

      Semalam, Mahkamah Tinggi London telah menolak hujah-hujah dangkal Sarawak Report. Antaranya,

      1. Ustaz Khalil Abdul Hadi yang bergambar dengan motosikal besar BMW milik orang lain.

      2. Ustaz Hashim Jasin, Ustaz Mohd Amar, Ustaz Nasrudin, Ustaz Dato' Dr Khairuddin, Ustaz Nik Zawawi, Ustaz Nik Abduh, Dr Samsuri, Dato' Takiyuddin memiliki kemewahan luar biasa.

      3. Tuduhan Clare yang mengatakan PAS mengganggu Ambiga yang merupakan sumber info beliau.

      Di samping hujah-hujah yang ditolak oleh mahkamah, Clare sendiri menarik kembali permohonan untuk mengemukakan audio palsu suara Ustaz Nik Abduh sebagai bahan bukti. Dan klimaksnya ialah percubaaan Clare untuk membatalkan saman turut ditolak oleh mahkamah.

      Sebenarnya, ada makhluk perancang grand design fitnah RM90 juta. Siapakah sejahat-jahat makhluk ini? Moga suatu hari Allah mendedahkan rupa mereka.

      Konklusinya, pemimpin dan penyokong PH kalau dah rasa kalis dosa teruskanlah kerja terkutuk kalian. Mungkin bagi kalian apalah sangat api neraka berbanding dengan keuntungan duniawi yang amat besar pada mata kalian. Bagi kami, biar pedih hati menanggung fitnah, asal selamat dari pedih di hari akhirat.

      #UndiPAS
      #YaAllahMenangkanPAS
      #MalaysiaSejahtera

      Delete
    2. SIAPA SEBENAR KING MAKER DALAM PH

      KANTOI... Akhirnya DAP telah membuat pengakuan secara terbuka bahawa Tun. Dr. Mahathir Mohamad hanya diperalatkan untuk tarik sokongan Melayu kepada gabungan pembangkang itu.

      Namun Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP, Dr. P. Ramasamy menjelaskan, penerimaan Mahathir dalam blok pakatan itu tidak bermakna isu lampau yang pernah dilakukan bekas perdana menteri itu akan dilupa begitu sahaja.

      “Bukan kita sudah lupakan apa dia sudah buat dahulu, kita pilih Mahathir untuk tarik orang Melayu,” katanya dalam klip video ceramah politik di Seberang Perai, Pulau Pinang pada 28 April lalu yang kini tular menerusi media sosial.

      Dalam ceramah itu, Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang mengakui beliau tidak senang dengan pemerintahan Mahathir selama 22 tahun itu tetapi terpaksa meletakkan keutamaan terhadap misi DAP ‘pancing’ undi Melayu.

      “Mahathir perintah dahulu, kita semua tidak suka pada masa itu, sekarang tiba-tiba datang Pakatan Harapan (PH), dia kata tidak mahu lagi Najib (Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak), UMNO, Barisan Nasional (BN).

      “Kenapa kita terima Mahathir? Bukan kita lupakan Mahathir apa dia buat dahulu, dahulu dia memang jahat. Orang kata macam mana kita terima Mahathir? (Tapi) bukan kita lupakan apa Mahathir buat dahulu,” kata Ramasamy.

      Sebelum ini, pelbagai pihak mempersoalkan kerjasama aneh Mahathir dengan DAP dalam gabungan pembangkang kerana Pengerusi PPBM itu turut dikenali sebagai cukup lantang mengutuk parti berkenaan semasa bersama BN.

      Mahathir, 92, yang kemudian dilantik menjadi Pengerusi PH juga diingati kerana pernah gelar DAP sebagai parti rasis cauvinis selain anti-Melayu dan Islam serta tegar pro-LGBT dan liberalisme. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      Delete
  4. Ya ALLAH aku memohon kepada Mu
    supaya tiada berlaku kejadian
    yg tidak sepatutnyya berlaku..
    MATI TERKEJUT, BUNUH DIRI, DAN JADI GILA BABI
    kepada penyokong yg telah terpedaya
    dengan hasutan iblis/syaitan bertopengkan manusia
    dan juga telah ditutup/dihitamkan hati dan akal mereka
    tidak dapat beza..kebenaran dan kebatilan
    dosa dan pahala..syurga dan neraka
    kerana pada malam 9 may 2018..
    kerana takdir yg telah engkau tetapkan
    Kau telah hancurkan musuh-musuh agama
    dan beri kemenangan kepada
    mereka yg menjaga,membela dan pejuang agama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaminn.....biar Allah tentukan siapa sebenar PENGKHIANAT AGAMA ISLAM....dan memberi petunjuk kepada mereka.

      Delete
    2. kau berdoa ke atau tengah tengok computer?jangan2 tengah garuk bijik pelir

      Delete
  5. Beruang biru punya statistik mengatakan BN menang 150 parlimen....
    VSR dari Cipan+++ menunjukkan BN menang di Parlimen...
    Piiiiiiiiii la mabuk, aku tengok round semua tempat PKR yang nak menang besar.
    Tun M dan Mukriz kalah di Langkawi dan Jerlun????
    Puiiiiiiii kenyataan dangkal
    Hidup PH
    PH menang bergaya 160 parlimen
    warisan menang 2/3 di Sabah.
    full stop

    ReplyDelete
    Replies
    1. perasan dan nak muntah aku...
      tak habis-habis mimpi basah
      akar umbi pun takde...
      penyokong kebanyaakan orang bunian

      cakap banyak takde...
      paling banyak pun 45 to 55...
      dalam tu DAP je dah 30-35..

      dan berita baik..2/3 kembali kepada bn

      Delete
    2. Betui. Sy jg suka2 join tpt gerakan parti2 bertanding. Dengar perbualan yg hadir. Kem bn mmg buat kerja kerana wang, terpaksa utk jg hati jiran. Keyakinan mrk sdh beralih kpd PH. Mrk sendiri x senang dgn pucuk pimpinan terutama dlm umno yg berbohong, penakut dan mencuri.
      Kem ph pula gusar permainan kotor bn. India dan cina x mau sokong bn sbb tak ada apa yg diperjuangkan utk keperluan mrk. Bn cuma nampak mcm prihatin bila dkt pilihanraya sj.
      Kem pas mmg taksub dgn pemimpin dan bkn perjuangan. Namun ada keluhan terhadap sambutan kpd aktiviti mrk. Kehadiran ahli sgt berkurangan.
      Di mana pemerhatian ini? KEDAH.

      Delete
  6. Bersedia untuk kalah PH

    Mengatakan Pakatan Harapan (PH) akan menang hanya satu kempen. Kalau PH kalah dikatakan penipuan. Semua ini adalah alasan PH dan sebenarnya PH sendiri ragu-ragu mampu menempuh pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dengan berjaya.
    Kalau ada yang menyatakan sebab-sebab PH akan menang, ini merupakan percanggahan pendapat kerana PH sepatutnya bersedia menghadapi kekalahan.

    Sebelum mengulas pendapat kecil ini, kita perlu sedar kehadiran orang ramai di ceramah-ceramah hanya memberi kesan kecil kepada pertambahan undi.

    Kadang-kadang kita melihat PH seakan-akan berjaya mendahului dalam kempen mereka, berjaya memburukkan kepimpinan Barisan Nasional (BN) dengan kekuatan mereka di media sosial, malah media antarabangsa, tuduhan korupsi dan salah guna kuasa oleh Datuk Seri Najib Razak dijadikan punca kekalahan BN dan kemenangan PH.

    Namun, bagi mereka yang seakan-akan sudah mahu meraikan kemenangan PH harus sedar semua isu itu, sekiranya tidak dapat diterjemahkan kepada undi, maka kekalahan pasti menanti. Apapun, PH perlu bersedia tewas pada PRU14.

    Tsunami Melayu diharapkan tsunami yang melanda PKR

    Harapan PH jelas tertumpu kepada tsunami Melayu. Mereka membawa masuk Tun Dr Mahathir Mohamad juga untuk mendapatkan sokongan Melayu yang dikatakan menjadi penghalang kejayaan merebut Putrajaya pada PRU13.

    Namun, sebaliknya berlaku. Tsunami Melayu tidak akan berlaku. Sebaliknya, PAS yang membawa ideologi Islam mempunyai ramai pengikut beragama Islam dan Melayu adalah penghalang kepada tsunami Melayu.

    Dengan laungan PAS untuk menentang PH, undi orang Melayu berbelah bahagi dan pecahan ini tidak memungkinkan tsunami Melayu berlaku.

    PAS pada PRU14 lebih cenderung membalas dendam terhadap PH, khususnya kumpulan “Anwarisme” yang menubuhkan Amanah. Kehadiran Amanah sekali lagi memberi ketetapan tsunami Melayu tidak akan berlaku.

    Pergolakan dalaman

    Di samping itu, pergolakan dalaman PKR semakin nyata. “Hanya ada kem saya”, kenyataan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail seakan-akan mengakui pendapat bahawa pergolakan dalam PKR semakin ketara.

    Kumpulan yang mahu menjatuhkan satu sama lain seakan-akan menggenggam bara api, biar sampai jadi arang, sudah berkerat rotan mahu menjatuhkan satu sama lain, biar pada waktu PRU sebegini.

    Perbalahan pelantikan calon PKR sendiri sudah menyuluhkan kekalahan PH.

    Dalam PPBM juga begitu, suara yang sebelum ini kuat, kini muncul menentang PPBM. Parti yang masih longgar pentadbirannya, kedudukan cawangan dan bahagian hanya akan menyulitkan PH, tetapi memberi banyak harapan kepada BN.

    Pertandingan 3 penjuru

    PAS dengan terbuka mengumumkan calon mereka menentang PH dan BN. Penyokong tegar PAS antara punca kemenangannya pada PRU13, tetapi hari ini PAS terpisah dengan dendam besar kepada PH, khususnya PKR dan Amanah.

    Sudah semestinya mereka berkempen untuk menjatuhkan PH. Pastinya akan dihasut kepimpinan PAS untuk tidak mengundi PH.

    Isu 1MDB

    Isu ini sudah lusuh atau tidak difahami rakyat terbanyak menjadi sebab ia tidak memberi perubahan undi Melayu khususnya.

    Baru-baru ini sahaja, “counter attack” dilancarkan menerusi contoh siri penerangan 1MDB dalam Bicara Subang tanpa kehadiran kepimpinan pembangkang untuk mempersoalkan apa yang dipertikaikan mereka secara terbuka dan dijadikan senjata untuk menghentam Najib.

    Ini semestinya akan dijadikan senjata kempen PRU14 oleh pembangkang.

    DAP beri peluang kepada komunis Melayu

    Sentimen ini adalah satu bentuk indoktrinasi yang diserap bertahun lamanya, khususnya sepanjang 22 tahun Dr Mahathir memerintah.

    Tidak mudah mengasingkannya daripada pemikiran orang Melayu, khususnya di luar bandar. Penolakan terhadap DAP ini pasti memberi kesan kepada PH.

    Kehadiran Dr Mahathir dengan kepimpinan DAP, khususnya Lim Kit Siang pasti akan memberi gambaran bercelaru kepada pengundi. Mereka akan keliru dan kekeliruan ini digunakan sebagai strategi kempen BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dah x relevan sebab pemimpin tak bole di tegur,dikelilingi oleh pembodek.Tunggu kekalahan pada Pru 14 ni

      Delete
    2. Bersedia untuk kalah oleh PH...
      Itu yg Penjilat Ros**h nak taip..
      P/s: lain Kali,cakap bior terang.

      Delete
    3. PUAK HAMPEH KAKI PORAK PERANDA

      PANAS... PKR Pulau Pinang menerima tamparan hebat menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-14 selepas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) negerinya, Asrol Sani Abdul Razak keluar parti.

      Beliau malahan bersama-sama dengan lebih 100 ahli parti pembangkang itu mengumumkan keluar parti berkuat kuasa serta-merta selepas mereka kecewa dengan kepimpinan PKR negeri diterajui Datuk Dr. Mansor Othman.

      Tindakan tersebut juga sebagai bantahan atas pelbagai kelemahan kepimpinan parti tersebut selama ini dalam membela kepentingan parti dan kebajikan ahlinya di seluruh negeri wilayah Utara Semenanjung berkenaan.

      “Ahli yang mengambil keputusan ini terdiri daripada kawasan Parlimen Bagan, Bukit Mertajam, Tasek Gelugor, Kepala Batas dan Permatang Pauh sendiri,” kata Asrol Sani dalam sidang akhbar khas di Butterworth pada hari ini.

      Jelasnya, antara yang bertindak keluar parti hari ini ialah Timbalan Ketua Skuad Keselamatan PKR negeri, Mohd. Edy Jab; Exco AMK negeri, Mohd. Alif Fitri Kamarul Zaman dan Pengarah Program PKR Bertam, Saumi Husin.

      Menurut Asrol Sani lagi yang dipetik media tempatan, pihak PKR Pulau Pinang juga gagal dalam usaha membawa suara dan tuntutan daripada ahli parti berkenaan kepada kerajaan negeri pimpinan DAP.

      Bahkan, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP pula dilihat berjaya dalam menguasai segala keputusan penting dan dasar diambil pihak kepimpinan PKR Negeri selama ini.

      Ujarnya lagi, Mansor selaku Pengerusi PKR Negeri, turut gagal dalam membela permintaan ahli dan pemimpin akar umbi apabila melepaskan kerusi DUN Bertam kepada calon Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pula.

      Jelas beliau, Mansor mengambil keputusan tersebut atas sebab peribadi kerana tidak mahu Asrol Sani selaku penyelaras kerusi ADUN diberi kerusi berkenaan untuk bertanding sebagai calon PKR pada PRU ke-14.

      Menurut Asrol Sani lagi, dikatakan lebih ramai ahli parti tersebut khususnya golongan muda di seluruh negeri akan menyusul keluar dari parti berkenaan dalam masa terdekat. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      Delete
  7. Bersedia untuk kalah PH

    Dr Mahathir menggantikan Anwar

    Paling utama, PH perlu bersedia menghadapi kekalahan kerana kekenduran isu Anwar yang diganti dengan cara berpolitik Dr Mahathir.

    Amat jelas, Dr Mahathir tidak pernah berjuang dalam kerangka tidak mempunyai kuasa dan masih merasakan pengaruhnya bertambah, sedangkan ia hakikat yang perlu diterima – hilang kuasa dan pengaruh.

    Musuh PKR hari ini dijulang sedemikian rupa, tetapi memualkan pejuang dan penyokong PKR. Hari ini berlaku demonstrasi membantah Dr Mahathir bertanding atas tiket PKR untuk menunjukkan kemarahan penyokong, khususnya dari gerakan Reformasi.

    Bukan itu sahaja, Dr Mahathir adalah liabiliti dengan kesalahan yang pernah dibuat sehingga digelar “Mahazalim” dan “Mahafiraun”. Pendedahan kesalahan beliau menjadi bahan kempen BN. Ini memberi mereka lebih banyak peluru untuk menyerang PH.

    Bersedialah untuk kalah PH. Jangan pula menyalahkan kekalahan itu kepada penipuan. Tuduhan penipuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya kerap dibuat, sungguhpun 52% undi popular menyebelahi pembangkang.

    ReplyDelete
  8. Barisan Nasional Diramal Dapat 150 Kerusi Parlimen Dalam PRU14
    Penamaan calon sudah selesai di seluruh negara pada hari Sabtu lepas. 590 kertas penamaan calon diterima untuk kerusi parlimen, 1,394 kertas pencalonan bagi kerusi DUN. 11 kertas pencalonan ditolak.

    Di parlimen, 29 kerusi ada pertandingan satu lawan satu. 143 tempat berlakunya tiga penjuru, 22 tempat ada empat penjuru dan tiga parlimen ada 5 penjuru.

    Manakala di DUN, 38 kerusi satu lawan satu. 331 ada tiga penjuru, 54 tempat empat penjuru, 18 tempat 5 penjuru dan ada tiga tempat enam penjuru. Meriahnya demokrasi di Malaysia.

    530 calon lelaki dan 60 calon wanita di kerusi parlimen manakala di kerusi DUN ada 1,244 calon lelaki dan 150 calon wanita. BN tampilkan 85 orang calon wanita, 26 di kerusi parlimen dan 59 orang di kerusi DUN.

    Calon tertua adalah Mahathir, dengan usia 92 tahun dan bertanding di parlimen Langkawi. Manakala BN pula menampilkan 6 orang calon muda berusia di bawah usia 35 tahun di kerusi parlimen.

    Atas kertas sudah boleh mencongak siapa yang bakal menang dan bakal kecundang. Mukhriz dan Mahathir dijangka tumpas di Jerlun dan Langkawi. Undi kepada calon PAS lagi banyak berbanding dua orang calon PKR itu.

    PAS pula diramal menang di 7 kerusi tradisi mereka iaitu di Pengkalan Chepa, Rantau Panjang, Kubang Kerian, Bachok, Pasir Mas, Kota Bharu, Marang dan Kuala Kedah.

    PAN yang teruk diserang oleh PAS dijangka kalah di semua kerusi kecuali dua tempat sahaja iaitu di Shah Alam dan Parit Buntar. PPBM yang memakai logo mata lebam dijangka menang tipis sahaja di Pagoh. Itu pun kalau PPBM silap langkah, Muhyiddin pun akan melingkup di Pagoh.

    Shafie Apdal dijangka menjadi arang atau abu di Semporna. Manakala DAP diramal tawan Teluk Intan dan Bakri. PKR hilang tiga kerusi di Batu, Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak.

    Ramalan ini dianalisa berdasarkan kajian Invoke, Merdeka Center yang lepas dan menerusi sumber dalaman dari Pakatan Rakyat.

    Keseluruhannya, Barisan Nasional dijangka mendapat 153 kerusi parlimen, DAP dapat 40, PKR menang 23 kerusi, PAS peroleh 7, PPBM menang 1 kerusi dan Warisan boleh 1 kerusi sahaja. DAP akan tambah lagi kerusi daripada kerusi yang sedia ada.

    Pakatan Harapan akan dapat 65 kerusi parlimen sahaja dan ketua pembangkang di parlimen masih lagi DAP. Mahathir dan anaknya “terkorban” terus bila DAP tidak mahu kerusi selamat kepada mereka berdua dalam PRU14.

    Menurut satu kajian Tindak Malaysia, bilangan kerusi parlimen majoriti Cina sudah menurun kepada 24 kerusi sahaja. Boleh jadi bilangan kemenangan DAP, yang diramal 40 kerusi ini akan berkurangan lagi.

    Malah di kawasan luar bandar, rakyat masih marah bila Mahathir dan PH mahu hapuskan BR1M. Bagi orang kampung mereka mahukan BR1M. Kalau mansuh GST belum tentu harga barang turun. Kalau mansuh GST, entah entah orang kampung tidak dapat BR1M lagi selepas ini.

    Harus diingat ada 155 kerusi luar bandar termasuklah 54 kerusi di kawasan Felda. Orang di luar bandar mahukan kemajuan dan nikmat yang mereka dapat selama ini diteruskan. Mereka tidak mahu Mahathir lagi sebagai PM.

    Apa yang mereka nikmati sekarang adalah di zaman Najib bukannya Mahathir. Kalau sudah mahu mansuh ECRL dan HSR sudah tentu rakyat di kawasan itu tidak akan beri undi pada PH. Berpuluh ribu peluang kerja akan hilang.

    Mahathir kini sudah tekan “panic button” bila melihat sokongan Melayu terhadap PH masih lagi tiada. Mulalah reka cerita bukan bukan, cakap jet peribadi kena sabotaj, ada orang hendak langgar kereta dia dan macam macam lagi.

    Mahathir tahu PH akan kalah. DAP pun tahu PH akan kalah, sebab itu satu kerusi selamat kawasan DAP pun tidak diberi pada Mahathir dan Mukhriz. Pembangkang akan jadi lagi huru hara lepas pilihanraya ini.

    Huru hara sebab tidak dapat kuasa. Jangan bagilah kuasa pada orang yang gila kuasa. Baik kekalkan kerajaan yang sedia ada.

    ReplyDelete
  9. Politik Dendam Menunggu Jawapan Pada 9hb Mei 2018
    1. Khusus di Terengganu dan Kelantan, saksi mata melihat PH berada pada kedudukan ketiga bilangan peserta perarakan calon pada Sabtu lepas. Calon PAS dan BN diiringi oleh 3000 hingga 5000 penyokong, sedang PH hanya antara 10 hingga 100 orang.

    2. Walaupun angka-angka itu tidak menggambarkan secara tepat keputusan di setiap DUN dan Parlimen, namun kehadiran itu sudah menjadi satu indikator nasib PH di Terengganu dan Kelantan khususnya. Penulis menjangkakan PH akan kehilangan deposit di banyak tempat.

    3. Sebenarnya, PAN,PKR dan PPBM tahu tahap keupayaan dan sokongan rakyat terhadap PH. Namun mereka tetap bertanding ( bukan berjuang) atas beberapa faktor.

    4. Pertama, desakan politik dendam dan politik khianat. PAN amat berdendam terhadap PAS sejak pemimpin mereka tewas dalam muktamar. Begitu juga PKR yang mengkhianati PAS sejak Langkah Kajang. Bahasa mudah mereka, ‘by hook or by crook’ PAS mesti ditumbangkan di Kelantan. Pencalonan Nik Omar adalah bukti ‘by crook’ itu. Biar pecah keluarga Tok Guru asal dendam dapat dilunaskan. Zalim.

    5. Kedua, matlamat untuk menjadi calon dan wakil rakyat. Politik mereka lebih kepada kepentingan peribadi; bukanlah atas dasar untuk membela nasib rakyat. Mereka hanya menzahirkan kontradiksi tanpa solusi. Sebab itulah berlaku perebutan untuk menjadi calon dalam kalangan pemimpin PH di seluruh negara. Bila tidak terpilih, keluar parti dan cah keting sesama sendiri.

    6. Ketiga, PH dilamun syok sendiri. Mereka rasa pakatan mereka mampu menumbangkan BN tanpa PAS. INVOKE memainkan peranan. Kononnya mereka mampu menggapai 85% undi Cina yang menjadi kuasa penentu. Mereka dilupakan bahawa kerusi majoriti Cina tidak sampai 50. Selebihnya ditentukan oleh undi Melayu/Islam/Bumiputera. Jelasnya, INVOKE berperanan sebagai kubu saraf yang melontarkan bom asap. Yang keliru dan syok sendiri adalah ahli-ahli mereka yang dibuai mimpi di siang hari.

    7. Maka, pada malam 9hb. Mei 2018 nanti, bangkitlah realiti. Ke mana sudahnya politik dendam PAN dan khianat PKR? Maka, pejuang Islam PAS hendaklah memperbanyakkan doa dan munajat agar Allah tewaskan tentera Ahzab dan memberi kemenangan kepada perjuangan Islam. Semoga Allah kekalkan Kelantan di tangan pejuang dan melebarkan wilayah kuasa sehingga dapat direalisasikan Malaysia Sejahtera.

    ReplyDelete
  10. MCA: JIKA TSUNAMI MELAYU AKAN BERLAKU, KENAPA LARI DARI KERUSI MAJORITI MELAYU?
    KUALA LUMPUR: MCA hari ini berkata walaupun pembangkang bercakap tentang tsunami Melayu berlaku dalam pilihan raya umum akan datang, tindakannya bercanggah dengan kata-katanya.

    Pengerusi biro publisiti MCA, Chai Kim Sen bertanya mengapa, jika benar bahawa tsunami Melayu akan berlaku, pemimpin kanan DAP dan PKR yang bukan Melayu menghindari daripada bertanding di kawasan majoriti Melayu.

    Beliau berkata ini menunjukkan bahawa mereka tahu tidak ada tsunami Melayu yang akan berlaku pada pilihan raya umum ke-14 pada 9 Mei nanti.

    “Semalam, PKR Tian Chua mengakui bahawa beliau teragak-agak untuk bertanding di Johor kerusi Tebrau dan Ledang, yang mempunyai lebih banyak pengundi Melayu, walaupun Pakatan Harapan telah mengisytiharkan Johor sebagai negeri medan pertempuran utama.

    “Pada masa yang sama, PKR Xavier Jayakumar terpaksa berpindah kerusi selepas beliau berkata kerusi Sungai Kandis semasa beliau di Selangor sekarang mempunyai lebih banyak Melayu selepas persempadanan semula.”

    Begitu juga, Chai mendakwa bahawa DAP Tony Pua tidak mahu pergi ke Bentong di Pahang manakala Gobind Singh, Teoh Nie Ching dan Boo Cheng Hau “teragak-agak untuk ditempatkan semula” ke kerusi lain di Johor yang mempunyai populasi pengundi Melayu yang lebih besar.

    Beliau berkata pemimpin Parlimen DAP, Lim Kit Siang, yang terus bercakap tentang tsunami Melayu, tidak pernah menyahut cabaran oleh penyandang jawatan Ahli Parlimen Umno Johor Baru, Shahrir Abdul Samad untuk bertanding kerusi itu.

    Sebaliknya, Lim memilih untuk mempertahankan kerusi Gelang Patah, kini dikenali sebagai Iskandar Puteri.

    “Jika akan terjadi sebarang tsunami Melayu, seperti yang mereka katakan, tidakkah pemimpin PKR dan DAP ini akan bergegas ke tempat duduk dengan lebih banyak pengundi Melayu untuk menunggang gelombang tsunami dan bukannya menjauhkan diri mereka?” tanya Chai.

    ReplyDelete
  11. TOLAK PAKATAN PEMBANGKANG DEMI ISLAM
    Ketika DAP dilihat lebih mendominasi kedudukan dalam gabungan pembangkang PKR, masyarakat Melayu dan Islam di negara ini dinasihatkan menolak gabungan tersebut pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) demi kesejahteraan umat.

    Pengerusi Persatuan Pondok Kedah, Sabri Osman berkata, dalam apa sahaja gabungan yang dibentuk pembangkang bersama DAP mereka gagal memperjuangkan isu-isu yang mengganggu gugat kedudukan Islam dan keharmonian hidup bermasyarakat misalnya berhubung isu penggunaan kalimah Allah serta pesta arak di Selangor.

    “Sama ada Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat atau apa juga nama yang digunakan parti-parti pembangkang untuk bersekongkol dengan DAP, saya lihat mereka gagal untuk menjuarai isu-isu berkaitan Melayu dan Islam.

    “Ketika golongan ‘Islam Libe­ral’ serta Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) berani menyuarakan perjuangan mereka, pemimpin pembangkang gagal menunjukkan penentangan. Apa sebabnya?” katanya ketika ditemui pemberita di sini, baru-baru ini.

    Beliau yang merupakan penga­sas serta Mudir Madrasah al-Ulum Ad-diniah al-Usmaniah, Pondok Tanjung Kapur, Jitra, berkata, umat Islam perlu mengambil kira perkara berkenaan supaya tidak dikaburi ‘wayang’ yang dimainkan pembangkang ketika setiap parti termasuk DAP bertanding di bawah lambang PKR.

    “Perlu diingat, suara Pas yang bertunjangkan Islam pun tidak dipedulikan ketika mereka membentuk gabungan pembangkang satu masa dulu. Inikan pula kita hendak mengharapkan PAN dan PKR,” katanya.

    Dalam pada itu, beliau yang dulunya cukup dikenali sebagai penyokong tegar Pas sebelum parti itu bersekongkol dengan DAP berkata, setakat ini tiada parti yang dilihat cukup ampuh untuk mendepani DAP melainkan BN.

    “Ketika parti-parti dalam gabungan pembangkang PKR tunduk dan hanya mengikut kata DAP, saya fikir tiada parti lain yang lebih besar daripada BN mampu berlawan dengan mereka. Saya andaikan DAP ibarat harimau dan BN ibarat gajah yang mampu menundukkan mereka.

    “Pas tidak akan mampu membendung DAP kerana kekuatan mereka tidak cukup ampuh. Kalau tak mahu bersatu dengan ‘gajah’ itu pun, duduklah diam-diam di belakangnya tanpa cuba menggigit ekor gajah tersebut demi nasib umat Melayu dan Islam

    ReplyDelete
  12. Saya mengucapkan apa yg didoakan oleh Pejuang Rakyat, dijatuhkan kpd dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  13. Selamatkan Malaysia Atau Selamatkan Kroni Dan Anak Beranak?
    Jika kita amati slogan Selamatkan Malaysia, sudah tentu ramai yang menoleh ingin tahu, dari apakah yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan Malaysia. Itulah yang cuba dimainkan oleh Mahathir sewaktu melancarkan istilah Selamatkan Malaysia yang mana pada asalnya, dia menyasarkan untuk mengutip 1 juta tandatangan dari rakyat Malaysia untuk menumbangkan kerajaan.

    Jika kita perhatikan, inilah langkah yang paling sia-sia yang dilakukan Mahathir sepanjang dia menyertai Pakatan Harapan. Benar, dia berjaya memperolehi 1 juta tandatangan namun, di sebalik seua itu, lebih 300 ribu daripadanya adalah terdiri dari tandatangan orang yang sudah meninggal dunia dan 200 ribu lagi dari pendatang asing.
    Sudahlah begitu, usaha Mahathir mahu mempengaruhi Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong pada waktu itu, Almarhum Sultan Abdul Halim juga jauh meleset. ALmarhum Baginda menolak deklarasi Selamatkan Malaysia yang cuba di bawa Mahathir dan pihak Istana enggan terlibat dalam percakaran yang sengaja dicipta Mahathir untuk menghuru harakan negara.

    Setelah semuanya gagal, dia kekal membawa istilah Selamatkan Malaysia dan kali ini ditambah dengan Selamatkan Malaysia dari Kleptokrasi. Persoalannya, adakah benar Mahathir mahu menyelamatkan Malaysia ataupun dia lebih berminat untuk menyelamatkan diri, anak-anak dan para kroninya? Apa yang Mahathir mahu selamatkan Malaysia sedangkan Malaysia hari ini hanya selangkah lagi untuk diiktiraf sebagai negara maju?

    Jika kita benar-benar memahami istilah disebalik Selamatkan Malaysia, kita mungkin akan faham sebenarnya istilah berkenaan lebih ditujukan kepada kroni dan anak-anaknya. Manakan tidak, sejak dia menjadi Perdana Menteri, boleh dikatakan, hampir keseluruhan kekayaan negara disalurkan kepada deretan kroni dan anak-anaknya sehingga menjadikan mereka bilionair negara.

    Namun, sejak Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri, sehala nikmat yang dinikmati di zaman Mahathir telah lenyap sama sekali. Polisi beliau amat mudah, siapa yang mampu menyiapkan sesuatu projek mengikut piawaian yang ditetapkan oleh kerajaan, maka dialah yang akan memperolehi projek-projek berkenaan.
    Ini sama sekali berbeza dengan apa yang diamalkan oleh Mahathir yang menyaksikan kesemua projek hanya diserahkan kepada kroninya semata-mata tanpa ada mana-mana pihak boleh mempersoalkannya. Malah, kekayaan anak-anak Mahathir juga dilaporkan turut terjejas apabila ada diantara anaknya terpaksa menjual saham milik mereka hanya semata-mata mahu menutup kerugian syarikat lain yang dikuasai oleh mereka.

    Inilah sebenarnya istilah Selamatkan Malaysia yang dilaungkan oleh Mahathir sejak sekian lama. Tidak ada istilah negara yang perlu diselamatkan kerana apa yang pasti, kroni dan anak-anaknya sendiri yang amat perlu diselamatkan dan hanya dengan dia diangkat semula sebagai Perdana Menteri sahajalah, segala kekayaan kroni dan anak-anaknya dapat diselamatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau tulis panjang2 ni takda sapapun minat nak baca,auta lebih

      Delete
    2. Lahabau tu bukannya reti tulis@taip sendiri,,,,dia cuma tau copy&paste je...tu yg buat semak je kat sini.....

      Delete
  14. 21 Reasons Why Tun Mahathir Cannot Become Prime Minister
    @To let Mahathir ‘save Malaysia’ or ‘save Malaysia from Mahathir’?

    When I was in primary two, Mahathir tried quietly to control the tin market through Maminco Holdings. When the tin market collapsed, his firm lost US$253 million (equivalent to RM985 million). Eventually, the company closed down. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from mismanagement.
    He caused BMF to lose RM2.5 billion in the Hong Kong financial scandal and now Mahathir wants to ‘save’ a financially mismanaged Malaysia.
    Due to his ambition to develop heavy industry, Perwaja Steel was set up and lost RM10 billion. Eric Cheah became the scapegoat. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from losing GLCs.
    His privatization policy is in reality to pass to his cronies national public amenities, including electricity power, telecommunications and even railway network giving birth to super-rich Malays and multi-billionaires and widening the wealth disparity among the bumiputra. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from such bad policies.
    His speculation on foreign exchange in 1985 resulted in Bank Negara’s loss of US$10billion in foreign reserves. And now he wants to ‘save’ Malaysia from foreign exchange deficit.
    MAS lost RM8billion in a span of eight years but he kept helping it financially. Even when MAS shares fell from RM8 to RM3, the government used public funds to buy up its shares at RM8. He received a 32% stake while the RM1.8 billion from public funds had gone to businessman Tan Sri Tajuddin. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from kleptomaniac.
    The PKFZ scandal had resulted in a loss of RM4.6 billion. He freed himself leaving behind Tun Ling Liong Sik. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia.
    Under the programme to nurture bumiputra suppliers, he forced Proton and other industries to buy from designated suppliers on long term basis. And now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from money politics.
    He belittled WTO and raised import tax on foreign cars up to 300% forcing people to buy Proton on bank loans stretching up to nine years. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from trade protectionism.
    He neglected Sabah and Sarawak’s development for 22 years and now he says East Malaysians should rely on self-improvement rather than financial aids. Mahathir now says he wants to ‘save’ Malaysia from the J community, K community, Sabah and Sarawak.
    Under Operasi Lalang, he jailed people he didn’t like without trial and now he says he would ‘save’ Malaysia from such wrongdoings.
    He suspended three newspapers and jailed editors for reporting his political and financial scandals. Now he wants to ‘save’ Malaysia from the oppression of press freedom.
    He weakened the power of the monarchy and laid down the unprecedented principle placing executive power above that of judiciary. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from government intervention of the judiciary.
    He changed the population composition of Sabah by launching his IC project in increasing hugely the number of immigrants leading to the Lahat Datu incident. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from the serious immigration problem.
    He blamed financial speculator George Soros and the Jews for the devaluation of the ringgit. When that failed, he turned and blamed the deputy prime minister for being a gay and sacked him. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from the abuse of human rights.
    When his former deputy and family were having dinner, he sent people to break up the glass door and kidnapped him in front of his family members and put him in jail. Now he wants to ‘save’ Malaysia from political persecution.

    ReplyDelete
  15. When his former deputy and family were having dinner, he sent people to break up the glass door and kidnapped him in front of his family members and put him in jail. Now he wants to ‘save’ Malaysia from political persecution.
    He sent people to assault his former deputy and pretended he was shocked. Subsequently, he set up police independent panel to investigate the incident but the panel died a natural death with the withdrawal of funds. Now he wants to ‘save’ Malaysia from a police state.
    When he realized the ringgit will soon collapse, he, instead of repaying the debts, forced the merger of a group of leading banks comprising some profitable banks and his cronies to redistribute resources and also stopped people from depositing money overseas. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from capital control.
    He repeatedly blamed the Jews and regarded Schindler’s List is a movie appealing for sympathy for the Jews. The movie was banned in Malaysia. Zoran Nikolic the KL/Selangor footballer was sacked after winning the Malaysia Cup because he has a Serbian passport. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from religious fundamentalism.
    During his reign, he used racialism to divide the people through the top national academic institution. He tried to convince this institution that race A is superior than race B and C because B and C are ‘outsiders’ and not bumiputra. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from racism.
    He once accused Lim Kit Siang for practising nepotism by making his son Lim Guan Eng the chief minister of Penang. Isn’t it nepotism when he allowed his son Mukhriz to become Kedah menteri besar? Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from nepotism and cronyism.

    ReplyDelete
  16. KENAPA SATU UNDI UNTUK PKR BERMAKNA SATU UNDI BUAT KEJAHATAN DAP?

    JIKA Nga Kor Ming menang kerusi Parlimen Teluk Intan, ahli politik DAP itu akan dilantik sebagai menteri penuh dalam Kabinet Kerajaan Persekutuan. Begitulah janji dan iltizam Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng ketika mengumumkan pencalonan parti berkenaan pada 16 April lalu di Perak.

    Kata Lim Guan Eng:

    “Beliau juga akan jadi Menteri di kabinet baru Pakatan Harapan dan sebagai Menteri saya boleh jaminkan beliau akan bawa lebih banyak perubahan daripada Menteri sekarang. Beliau adalah calon DAP di bawah simbol Pakatan Harapan simbol PKR.”

    Inilah manifestasi sebenar DAP yang menjadi pemacu sebenar gabungan Pakatan Harapan ketika ini. Walaupun acapkali mereka menafikan, namun dari hari ke hari tembelang mereka kian terpapar ke pengetahuan khalayak umum.

    Apa lagi yang harus kita nafikan apabila melihat situasi di Perak ini berlaku? Mampukah DAP terus menerus menafikan bahawa mereka penguasa sebenar pembangkang selama ini dan untuk masa akan datang?

    Tindakan Guan Eng yang menamakan Kor Ming sebagai menteri sekiranya Pakatan Harapan menang Putrajaya ternyata mendahului Presiden PKR yang berkuasa untuk menandatangani dan mengeluarkan watikah calon.

    Ia juga turut mendahului Pengerusi Pakatan Harapan sendiri yang juga merupakan calon Perdana Menteri mereka iaitu Dr Mahathir Mohamad.

    Sekiranya Dr Mahathir berkuasa penuh terhadap kepimpinannya (jika menang), kenapa Guan Eng pula yang memberi jaminan dan menamakan Kor Ming selaku bakal menteri kabinet?

    Lihat bagaimana komponen Barisan Nasional (BN) beroperasi. Sesiapa sahaja yang bakal mendapat jawatan menteri atau timbalan menteri hanya akan diumumkan oleh Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak seorang sahaja.

    Waima timbalannya sendiri pun masih tidak tahu menahu mengenai senarai kabinet BN. Ini menandakan Umno (lebih tepat Presiden Umno) adalah pemegang kuasa mutlak kepada pembentukan kuasa di Putrajaya.

    Bayangkan jika tiba-tiba sebagai contoh Datuk Seri Liow Tiong Lai (selaku Naib Pengerusi BN) yang umumkan seorang calon BN di mana-mana negeri sebagai bakal menteri, apakah reaksi orang ramai? Sudah tentu ia menggambarkan bahawa BN tidak dikuasai mutlak oleh pengerusi dan partinya.

    Justeru inilah yang sedang berlaku dalam Pakatan Harapan. Dr Mahathir sekadar pengerusi, Dr Wan Azizah sekadar presiden, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula sekadar Ketua Umum. Namun yang mencatur disebalik tabir wayang ini adalah DAP.

    Satu undi untuk mana-mana calon PKR (termasuklah untuk Dr Mahathir) bermakna satu undi telah kita berikan kepada kuasa chauvinis DAP. Sedarlah pengundi Malaysia! –

    ReplyDelete
  17. MUSANG SUDAH LENGKAP BERBULU AYAM
    TERASA janggal juga apabila sukar kelihatan bendera ataupun replika roket DAP menghiasi jalan-jalan sempena tempoh kempen dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).


    Replika roket pada dasarnya juga adalah objek yang mudah mencuri perhatian terutamanya kepada kanak-kanak kerana menampakkan ciri-ciri tema angkasa lepas.


    Namun demi mengejar cita-cita lebih besar daripada angkasa lepas, logo yang mula digunakan DAP sejak PRU-3 tahun 1969 itu telah ‘ditanam dalam-dalam’ kerana parti itu kini menggunakan logo mata PKR.


    Terimbau kembali memori PRU-13 tahun 2013 mengenai linangan air mata Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang kononnya disekat daripada menggunakan logo roket namun beliau sekarang yang berterus-terang meminggirkan logo itu.


    Harus disedari, kebersamaan PKR, PPBM, PAN dan DAP untuk menggunakan lambang mata PKR memberi keuntungan mutlak kepada DAP yang mendabik dada dalam ‘penguasaannya’ terhadap kaum Cina.


    Dengan masyarakat Melayu diketahui cukup ‘kekok’ dengan simbol roket, peluang menggunakan simbol PKR adalah kesempatan yang begitu berharga buat DAP untuk secara halus dapat mengaut undi Melayu.


    Selain itu, dominasi DAP terhadap gabungan pembangkang pada ketika ini juga begitu terserlah dengan kebergantungan PKR, PAN dan PPBM terhadap parti itu dalam pelbagai aspek termasuk dasar, polisi dan penentuan barisan Kabinet.


    Umpama peribahasa ‘Musang berbulu ayam’, DAP mungkin mendekati masyarakat dengan rupa berbeza tetapi parti itu sama sekali tidak pernah meninggalkan agenda sempit Malaysian Malaysia yang berkehendakkan kesamarataan mutlak antara kaum dan agama di negara ini

    ReplyDelete
  18. Tolak calon ultra kiasu dan sekutu komunisnya
    BY RIDHUAN TEE

    Dalam banyak Pilihan Raya Umum (PRU), PRU14 adalah yang paling getir dan kritikal, ibarat antara hidup dan mati, semua parti-parti politik yang bertanding, terutama BN, PAS dan PH. Sama ada BN dapat meneruskan kesinambungan legasinya atau tidak, bergantung kepada keputusan PRU14 itu nanti, yang hanya tinggal lebih kurang seminggu.

    Justeru, pengundi mesti membuat pilihan yang bijak sama ada memilih BN, PAS atau PH. Salah pilih, kita akan merana untuk 5 tahun akan datang. Ada orang berkata, bagilah peluang kepada pakatan ultra kiasu, tengok dan buat perbandingan mana lebih baik. Jika mereka gagal, tukar balik 5 tahun lagi.

    Persoalannya, bukan mudah untuk ditukar balik, selepas mereka berjaya memerintah. Contoh, apabila terlepas Pulau Pinang dan Selangor, bukan senang diambil balik. Ultra kiasu akan pancing hati rakyat dengan pelbagai insentif dan gula-gula yang akan diberikan. Ultra kiasu ini bukan bodoh, mereka dalam kalangan orang bijak dan licik. Kita sahaja yang bodoh, mudah terpedaya dan terperangkap dengan gula-gula mereka.

    Ultra kiasu telah sekian lama dapat membaca psiki dan pemikiran orang Melayu. Ultra kiasu akan suap orang Melayu untuk mencairkan hatinya, sehingga kita berkata, bagus sungguh dia, walaupun bukan Islam sanggup membantu kita”. Misalnya, bantuan ultra kiasu kepada masjid dan surau yang mungkin lebih sedikit sebelum ini, seperti yang dilakukan oleh ultra kiasu Pulau Pinang dan Selangor. Setelah mendapat bantuan tersebut, maka dalam kalangan kita akan berkata, “bagus sungguh kerajaan ultra kiasu Pulau Pinang (Selangor). Walaupun bukan Islam, sanggup membantu masjid dan surau.”

    Sebab itu, janganlah terlalu hairan, jika ultra kiasu memberikan sedikit lebih bantuan kepada rakyat berbanding kerajaan sebelumnya. Mereka mesti melakukan sedemikian, malah kelihatan seolah-olah lebih baik. Jika mereka tidak melakukan sedemikian, sudah tentu riwayatnya akan tamat dalam PRU 15. Justeru, kita mesti bijak membuat pilihan dalam PRU 14 kali ini.

    Sekian lama saya menulis, betapa bahayanya ultra kiasu. Tidak terlepas daripada mendedahkan kebobrokkan ultra kiasu. Dalam keadaan genting dan kritikal hari ini, saya ulangi lagi, kita mesti menolak calon ultra kiasu, jangan undi mereka. Alasannya adalah;

    Pertama, ultra kiasu anti Islam. Ultra kiasu hanya mahukan pluralisme. Tidak ada agama yang mengakar, semuanya sama. Islam dengan agama-agama lain semuanya pukul sama rata. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlaku. Islam tidak boleh dipukul sama rata dengan agama-agama lain. Malah agama lain pun tidak mahu disamakan dengan agama Islam.

    Islam mesti didaulat seperti mana termaktubnya Ia dalam perlembagaan. Bukan bermakna, kita mahu menindas agama lain. Tidak sama sekali. Sejarah Islam membuktikan, Islam tidak pernah menindas bukan Islam. Rata-rata kita lihat, bukan Islam dapat hidup senang lenang dalam sebuah negara Islam. Namun, belum tentu Islam dapat hidup aman dalam negara bukan Islam.

    Kedaulatan agalam Islam di Malaysia ini ada sejarahnya. Islam adalah agama penduduk majoriti pribumi negara ini, agama orang Melayu. Sebab itu, agama Islam termaktub dalam perlembagaan. Agama yang mengakar Alam Melayu sekian lama, agama majoriti penduduk Alam Melayu.

    Ini bukanlah sesuatu yang baharu dalam dunia, ia adalah perkara biasa. Agama majoriti akan mengakar. Sama seperti negara lain seperti Buddha mengakar di Thailand, China, Sri Lanka dan sebagainya. Di Thailand misalnya, jangan ada sesiapa pun yang cuba mempertikaikan agama Buddha, termasuk bangsa Siam sendiri dan rajanya. Semua perkara ini dilindungi. Jika ada sesiapa yang berani menghina atau merendah-rendahkan, mereka akan dimasukkan ke penjara.

    ReplyDelete
  19. Tolak calon ultra kiasu dan sekutu komunisnya
    BY RIDHUAN TEE

    Kedua, ultra kiasu anti Melayu. Ultra kiasu tidak mahu orang Melayu yang menjadi ahli dalam parti mereka, yang ada jati diri Melayu, kuat pegangan Islamnya, hebat akhlaknya dan sebagainya. Ultra kiasu hanya mahukan Melayu yang liberal, tidak solat, minum arak dan anti undang-undang Islam. Melayu yang sudah tidak ada jatinya, anti bangsa mereka sendiri dan anti kepada agamanya sendiri itulah pilihan mereka yang akan diangkat menjadi calon dan pemimpin mereka. Mereka akan cari dalam kalangan sosial, komunis dan liberalis. Ini tidak termasuk melaksanakan agenda Kristian Evangelis mereka.

    Saya amat mengharapkan rakyat dapat menolak parti ultra kiasu dan fahaman komunis yang dibawanya. Ultra kiasu ini berselindung di bawah sistem demokrasi untuk menyebarkan ideologi komunis yang dipegang. Sekian lama saya bercakap, kali ini mula terbukti, terserlah belangnya apabila parti ultra kiasu ini mencalonkan cucu kepada pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) Melayu dalam PRU14. Kenapa tidak letak calon Melayu ultra kiasu yang lebih baik, seperti bekas wartawan Utusan Malaysia?

    Ternyata, orang seperti bekas wartawan Utusan Malaysia yang ada jiwa Islam, yang menyertai ultra kiasu, bukanlah pilihan ultra kiasu. Tetapi yang dipilih adalah cucu pemimpin PKM berfahaman komunis. Tidak puas hati dengan pemilihan ultra kiasu komunis ini, maka Melayu ultra kiasu yang tidak terpilih itu mencabar cucu pemimpin PKM untuk berdebat bagi membuktikan dia tidak komunis.

    Dakwa Melayu ultra kiasu tersebut, cucu pemimpin PKM tersebut memasuki DAP pada tahun 2016, terus diangkat menjadi Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan kini diangkat lagi sebagai calon PRU 14. Ultra kiasu Melayu yang tidak tercalon itu mengatakan tindak-tanduk dan agenda-agenda yang dilakukan oleh Melayu komunis ini banyak kepada mirip agenda songsang.

    Cucu pemimpin PKM tersebut menggesa semua pihak tidak menghakiminya berdasarkan neneknya, sedangkan sebelum ini, beliau menyatakan neneknya adalah idolanya dan menyifatkannya sebagai "wirawati dan pejuang bangsa".

    Sejak bila pula PKM menjadi wira pejuang kemerdekaan dan pejuang bangsa? Komunis tetap komunis. Agenda untuk menguasai Tanah Melayu amat jelas. Setelah Jepun meninggalkan Tanah Melayu selepas kalah dalam Perang Dunia Kedua 1945, komunis telah keluar daripada hutan untuk menguasai Tanah Melayu. Nasib baik, British cepat sampai dalam tempoh 14 hari, jika tidak pasti negara ini telah diperintah Komunis.

    Sebelum ini saya turut membaca kenyataan cucu pemimpin komunis tersebut betapa beliau sangat teruja menjadi ahli parti ultra kiasu kerana perjuangan Malaysian Malaysia yang dibawa. Apakah cucu PKM ini faham akan maksud Malaysian Malaysia? Jika tidak faham mari saya ajarkan.

    Malaysian Malaysia adalah perjuangan ultra kiasu sekian lama. Malaysia untuk rakyat Malaysia. Memang benar, Malaysia untuk rakyat Malaysia. Tetapi apakah kita faham maksud yang terselindung di sebalik konsep ini? Ternyata bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Dalam maksud, mereka mahukan hak-hak istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak dihapuskan supaya semuanya menjadi sama.

    ReplyDelete
  20. Tolak calon ultra kiasu dan sekutu komunisnya
    BY RIDHUAN TEE

    Ketiga, ultra kiasu anti perlembagaan. Mereka tidak mahu ada perkara kelebihan yang berkaitan dengan Melayu, seperti kedudukan Islam, bahasa Melayu, kedudukan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera. Perkara ini amat penting untuk mereka melunaskan agenda Evangelis Kristian yang dibawanya.

    Caranya dengan memecahkan parti-parti politik Melayu yang menjadi sekutunya supaya dia dapat menguasai.

    Lahirnya PKR, PAN dan PPBM adalah sebahagian perancangan mereka. Setelah parti Melayu berpecah, ultra kaisu pecahkan dalam kalangan mereka sesama parti untuk melemahkan mereka lagi. Sekali lagi berjaya. Nasib baik PAS dapat mencium baunya, maka PAS keluar dan rela bersendirian.

    Pendek kata, politik Malaysia hari ini, tidak boleh berharapkan sesiapa lagi melainkan UMNO dan PAS. Bukan kerana saya terlalu menyokong kedua parti ini. Tetapi inilah parti yang masih lagi belum berjaya dikuasai ultra kiasu. Pilihan kita hanya dua, sekiranya kita menolak Umno, maka beralihlah kepada Pas, kerana itulah sahaja pilihan yang kita ada

    ReplyDelete
  21. BELANG SEBENAR DAP MENDOMINASI PAKATAN PEMBANGKANG

    SIK: Datuk Seri Mukhriz Mahathir mengesahkan tiada sebarang rundingan dibuat pakatan pembangkang mengenai calon menteri Kabinet daripada DAP, seperti diumumkan parti itu sebelum ini.
    Malah, Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu mengakui masih terlalu awal untuk membincangkan mengenai calon menteri kabinet sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dimenangi.
    “Itu tak rasmi dan belum dibincangkan di peringkat majlis presiden….masih awal untuk kita perhalusi sebuah jemaah menteri apabila kita belum menang PRU-14,” katanya selepas menghadiri ceramah di Padang Awam Batu 5, di sini, malam tadi.
    Baru-baru ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, mengumumkan nama Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming dan Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, sebagai calon menteri kabinet jika mereka menang di kerusi masing-masing pada PRU-14.
    Pengumuman itu disifatkan menampilkan belang sebenar DAP yang mendominasi pakatan pembangkang.

    #JomBN #BersamaBN #DahulukanRakyat #HebatkanNegaraku #PRU14 #TsunamiPHFitnah #GE14 #UndiBN #BR1M #ManifestoBN #HarapanPalsu #HarapanBohong #TolakDAP #PakatanDAP #SinsofMahathir #DosaDosaMahathir

    ReplyDelete
  22. sapa daim tu..raja bomoh negara terbaru ke..baru nmpk muka..klu rasa diri bagus mesti jd calon pru..tolak ph

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko mana tau...ko kecik lagi...
      Tah2 blm sunat.....dah pigi main jauh2......

      Delete
    2. Dah ada orng nak lawan,,ditolak pula borang pencalonan,,ko sembang je,,,,budak......

      Delete
  23. DAP SEBENARNYA GUNAKAN TUN MAHATHIR UNTUK PANCING UNDI – PENGAKUAN P.RAMASAMY

    PERKARA yang paling ditakuti oleh DAP adalah apabila rakyat mula tahu bagaimana mereka mempergunakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai salah satu ‘umpan’ untuk menancing undi kaum Melayu di negara ini.
    Tidak logik sama sekali seorang yang telah mengherdik, memukul, memenjara dan menentang habis-habisan DAP selama 22 tahun boleh menjadi sahabat strategis dalam sekelip mata.
    Yang kasihannya adalah Mahathir sendiri yang kini telah menjangkau usia 93 tahun. 7 tahun lagi Mahathir akan mencecah umur 100 tahun dan berkemungkinan bakal digelar sebagai ahli politik tertua di dunia.
    Apa DAP peduli semua itu. Bagi mereka, undi Melayu harus memihak kepada DAP yang berselindung di sebalik dua tirai iaitu nama Pakatan Harapan dan seterusnya di sebalik simbol ‘mata satu’ PKR dalam PRU14 kali ini.
    Strategi ini telah lama difikirkan oleh DAP. Mereka sedar, hasil post mortem yang DAP lakukan sepanjang 13 kali kekalahan dalam pilihan raya, undi Melayu adalah satu-satunya faktor penyebab kenapa DAP masih belum mampu berkuasa.
    Justeru, apa yang mereka lakukan adalah dengan bersembunyi disebalik dua lapisan tirai, ditambah lagi dengan mempergunakan seorang ikon bangsawan Melayu suatu ketika dahulu iaitu Mahathir.
    Lakonan DAP terhadap Mahathir pastinya pada tahap First Class. Mereka akan membiarkan Mahathir bermain dengan sentimen sayu, syahdu dan pujuk rayu kerana mereka tahu hati budi orang Melayu amat lemah lembut apatah lagi jika dimainkan sendiri oleh seorang lelaki berusia 93 tahun.
    Padahal di belakang semua percaturan ini adalah DAP sendiri. Bukan lagi sebuah ‘fake news’ apabila kita memperkatakan perkara berkenaan. Lihat sendiri bagaimana Timbalan Ketua Menteri DAP Pulau Pinang Prof. P.Ramasamy mendedahkan tujuan sebenar DAP membawa masuk Mahathir ke dalam pentas mereka.
    Tidakkah kita kasihankan bangsa Melayu dan Mahathir? Sedarlah, Mahathir sekarang hanya dipergunakan oleh DAP ‘chauvinis’ ini untuk mereka meragut kuasa yang ada pada kita sejak Merdeka lagi.
    Jangan tersalah pangkah pada 9 Mei 2018 ini, kelak kedudukan kita sudah lenyap tidak sebegini lagi.

    ReplyDelete
  24. ORANG LANGKAWI HARUS SEDAR : UNDI TUN = UNDI DAP

    BUAT pertama kalinya kita sukar untuk melihat bendera Roket berkibar di sekitar jalan-jalan utama mahupun di tempat-tempat tumpuan ramai dalam kempen PRU14 kali ini.
    Selama 13 kali PRU diadakan, bendera dan simbol roket sentiasa mencuri perhatian ramai tidak kira sama ada golongan warga emas ataupun kanak-kanak yang baru mengenal alam ini.
    Namun kepintaran aras fikiran pemimpin DAP ditambah pula dengan nafsu pemimpin lain yang sedang membuak-buak mahukan kuasa, maka Pakatan Harapan bertekat untuk ‘haramkan’ simbol roket, sebaliknya mengangkan simbol ‘mata satu’ milik PKR.
    Penyembunyian identiti dan simbol oleh DAP di Semenanjung Malaysia sekarang ini sebenarnya telah menguntungkan parti ‘chauvinis’ berkenaan.
    Walaupun DAP berkuasa mutlak terhadap Pakatan Harapan, namun rakyat yang marah dan benci terhadap mereka berasa sedikit lega pada kali ini apabila tidak lagi kelihatan roket di sana sini.
    Begitu juga yang terjadi kepada perlawanan merebut kerusi Parlimen Langkawi yang mempertaruhkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.
    Sebenarnya, meletakkan Dr Mahathir di Langkawi adalah percaturan dan keizinan DAP sendiri secara diam. Dia tidak ‘diizinkan’ oleh DAP unttuk bertanding di mana-mana kerusi selamat sekitar Lembah Klang.
    Justeru, Dr Mahathir terpaksa juga untuk datang bertanding di Langkawi walaupun di peringkat akar umbi mendapati bahawa sokongan terhadap dirinya cuma dalam skala 50-50.
    Sebab itulah DAP bersetuju Pakatan Harapan menggunakan simbol PKR untuk PRU14. Setidaknya, kawasan majoriti agama Islam dan bangsa Melayu seperti di Langkawi akan terpedaya dengan calon mereka iaitu Dr Mahathir yang menggunakan logo PKR.
    Bayangkan sekiranya Pakatan Harapan bertegas mahu guna simbol DAP, sudah tentu Dr Mahathir akan kalah teruk di Langkawi kerana sentimen kawasan majoriti Melayu dan agama Islam seperti di pulau ini amat ‘elergic’ jika melihat simbol Roket berterbangan.
    Walaupun Dr Mahathir ‘bersembunyi’ disebalik simbol PKR dalam PRU14 kali ini, namun percayalah bahawa tindakan memberi undi kepada Dr Mahathir bermaksud pengundi juga sedang memberi undi kepada DAP.
    Mahukah pengundi di Langkawi yang lebih daripada 90 peratus berketurunan Melayu dan beragama Islam mahu memberi undi kepada sebuah parti ‘chauvinis’ yang dikatakan anti Melayu dan anti Islam ini? Fikirlah dengan iman yang sempurna sebelum membuat keputusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAKYAT MALAYSIA HARUS SEDAR ..

      UNDI NAJIB = UNDI MCA = UNDI XI JIPING

      Delete
  25. SHAIFUL HAZIZY JANGKA PPBM AKAN LENYAP SELEPAS SELESAI PRU14

    Menurut Ketua Pemuda BN Kedah, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin, parti itu tidak akan lama dalam perjuangan politik tanah air. Berkemungkinan besar parti yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad berkenaan akan hilang selepas PRU14 ini.
    “Yang bersama dengan PPBM pun saya yakin adalah kumpulan-kumpulan yang marah, yang kecewa ataupun kumpulan yang mempunyai kepentingan tertentu.
    “Saya nampak PPBM di negeri Kedah khasnya pun tidak akan kemana… Habisnya pilihan raya ini, apabila Kerajaan Umno Barisan Nasional berjaya kembali menubuhkan kerajaan, ianya akan terbubar begitu sahaja.
    “Saya tengok pun Tun Dr Mahathir pun dah berusia 93 tahun, anaknya Datuk Seri Mukhriz pun tidak mempunyai track record yang cemerlang dalam memimpin negeri Kedah dan memimpin parti, dan tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan…. Saya rasa lama-lama depa (mereka) semua ini akan tinggalkan begitu sahaja, PPBM akan terbubar,” ujarnya kepada portal Tv14.
    Pada 5 April lalu, Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mengeluarkan perintah pembubaran sementara berdasarkan notis mengikut Seksyen 14(5) Akta Pertubuhan 1966, terhadap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), berkuat kuasa serta merta.
    Disebabkan itu, PPBM juga tidak boleh menggunakan nama dan logo parti dalam tempoh perintah pembubaran sementara itu serta tidak dibenar melaksanakan sebarang aktiviti berkaitan parti.

    ReplyDelete
  26. Pejuangrakyat ni mcm langau...bosan

    ReplyDelete
  27. Pejuangrakyat ni mcm langau...bosan

    ReplyDelete
  28. PRU14: 5 Serangan Peribadi Terkini Pembangkang

    PEMBANGKANG Pakatan Harapan (PH) menjadikan berita palsu dan serangan peribadi sebagai senjata utama untuk memburukkan lawan politik mereka.
    PH dan penyokongnya menunjukkan rasa benci yang melampau terhadap mereka yang tidak sehaluan dengan mereka hingga sanggup menabur fitnah.

    Lima isu di bawah ini dijadikan fitnah terkini, paling dahsyat dan paling lama dijaja oleh PH dan pentaksub mereka di laman sosial dan serata ceruk internet.

    1. PM Najib Curi Wang 1MDB
    Jawatankuasa khas Parlimen dianggotai wakil DAP sendiri tidak ada bukti kaitan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dengan dakwaan kecurian itu, apatah lagi untuk mendakwa Najib mengambil wang 1MDB untuk membeli-belah.

    2. Presiden PAS Dibayar RM90 juta oleh UMNO
    Perjalanan kes saman Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap Sarawak Report menunjukkan editornya Clare Rewcastle-Brown tidak mempunyai bukti menyokong dakwaannya itu. Tapi pentaksub PH masih meneruskan fitnah dengan menyindir di media sosial.

    3. Zaman PM Najib Paling Teruk
    PH menafikan kejayaan projek pengangkutan terbaharu, MRT yang merupakan penghubung terbaik di Lembah Klang. Kejayaan projek MRT yang masih diteruskan menjadikan projek pengangkutan zaman bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad kelihatan kerdil.

    4. Presiden PAS Mahu Join UMNO
    Pentaksub PH mengatakan “Undi PAS, Undi BN.” Menurut mereka, PAS telah tertipu dengan Najib dan kini hanya mengikut strategi yang disusun tanpa ada kebebasan bertindak sendiri. Antara tujuan kempen ini ialah menuduh kedua-dua pemimpin ini menipu ahli mereka.

    5. Penyokong BN Makan Dedak
    Siapa sahaja yang bersimpati, menyokong atau mempertahankan PM Najib atau UMNO dan BN dituduh dengan fitnah “pemakan dedak.” Tanpa menilai hujah yang dikemukakan, tuduhan jahat dan sindiran makan dedak dilemparkan.

    ReplyDelete
  29. PRU14: 5 Fitnah Pakatan Harapan Dijawab
    PAKATAN Harapan menyebar berita palsu lagi menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), termasuk mengulang-ulang penipuan yang telah lama dibuktikan salah.
    Kerana sangat terdesak untuk mendapat kuasa, lebih banyak penipuan disebar untuk menipu dan membodohkan rakyat.

    Rekod mereka yang sering disaman dan terpaksa minta maaf sepatutnya telah menyedarkan semua tentang amalan fitnah yang mereka amalkan itu.

    Menjelang hari mengundi Pilihan Raya Umum ke-14, mereka menyebarkan lagi penipuan. Ini lima penipuan terbesar yang mereka sebarkan.

    1. BN Tidak Tunai Janji Bina Rumah
    Kerajaan BN melaksanakan janji membina pelbagai skim rumah, seperti Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA), Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PPA1M), dan Rumah Wilayah Persekutuan (Rumawip). Ada projek yang berjaya disiapkan awal dan lebih daripada dirancang Kesemuanya program yang berterusan dijalankan sejak dilancarkan.

    2. BN Tidak Turunkan Kadar Tol
    Dalam tempoh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menjadi perdana menteri sejak 2009, sebanyak lapan buah tol telah menamatkan operasi. Empat yang terbaru diumumkan dalam Bajet 2018, melibatkan tol di Selangor dan Johor. Penamatan kutipan tol di Lebuhraya Persekutuan disambut baik rakyat Selangor.

    3. Negara Dijual Kepada China
    Semasa Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri, pelaburan terbesar datang dari Jepun. Apa yang berlaku ialah pelaburan tetapi sekarang PH menenggelamkan isu pelaburan dan menyebut “jual negara”. Sekarang ini, ekonomi paling pesat di dunia ialah China, maka mereka pula banyak melabur di Malaysia. Tidak masuk akal untuk Malaysia menolak pelaburan China.

    4. Pembangunan Infrastruktur Perlahan
    Pembangunan di bawah PM Najib didakwa perlahan. Ini jelas satu penipuan kerana pembangunan pantas berlaku walaupun pertumbuhan ekonomi tidak seperti pada satu masa dulu. Projek pembangunan terbesar yang telah sempurna satu fasa dan akan diteruskan lagi ialah MRT laluan Kajang-Sungai Buloh.

    5. GST Akan Naik Kepada 9 Peratus
    Di media sosial dan sebaran bercetak kepada orang ramai, mereka menumpukan pada isu GST, dan mendakwa GST akan dinaikkan kepada 9 peratus selepas Barisan Nasional menang dalam Pilihan Raya Umum ke-14. PM Najib telah menafikan dakwaan ini sejak beberapa bulan lalu, tetapi tetap diulang dan disebarkan oleh PH

    ReplyDelete
  30. PRU14: 5 Fitnah Pakatan Harapan Dijawab
    PAKATAN Harapan menyebar berita palsu lagi menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), termasuk mengulang-ulang penipuan yang telah lama dibuktikan salah.
    Kerana sangat terdesak untuk mendapat kuasa, lebih banyak penipuan disebar untuk menipu dan membodohkan rakyat.

    Rekod mereka yang sering disaman dan terpaksa minta maaf sepatutnya telah menyedarkan semua tentang amalan fitnah yang mereka amalkan itu.

    Menjelang hari mengundi Pilihan Raya Umum ke-14, mereka menyebarkan lagi penipuan. Ini lima penipuan terbesar yang mereka sebarkan.

    1. BN Tidak Tunai Janji Bina Rumah
    Kerajaan BN melaksanakan janji membina pelbagai skim rumah, seperti Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA), Perumahan Penjawat Awam 1 Malaysia (PPA1M), dan Rumah Wilayah Persekutuan (Rumawip). Ada projek yang berjaya disiapkan awal dan lebih daripada dirancang Kesemuanya program yang berterusan dijalankan sejak dilancarkan.

    2. BN Tidak Turunkan Kadar Tol
    Dalam tempoh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menjadi perdana menteri sejak 2009, sebanyak lapan buah tol telah menamatkan operasi. Empat yang terbaru diumumkan dalam Bajet 2018, melibatkan tol di Selangor dan Johor. Penamatan kutipan tol di Lebuhraya Persekutuan disambut baik rakyat Selangor.

    3. Negara Dijual Kepada China
    Semasa Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri, pelaburan terbesar datang dari Jepun. Apa yang berlaku ialah pelaburan tetapi sekarang PH menenggelamkan isu pelaburan dan menyebut “jual negara”. Sekarang ini, ekonomi paling pesat di dunia ialah China, maka mereka pula banyak melabur di Malaysia. Tidak masuk akal untuk Malaysia menolak pelaburan China.

    4. Pembangunan Infrastruktur Perlahan
    Pembangunan di bawah PM Najib didakwa perlahan. Ini jelas satu penipuan kerana pembangunan pantas berlaku walaupun pertumbuhan ekonomi tidak seperti pada satu masa dulu. Projek pembangunan terbesar yang telah sempurna satu fasa dan akan diteruskan lagi ialah MRT laluan Kajang-Sungai Buloh.

    5. GST Akan Naik Kepada 9 Peratus
    Di media sosial dan sebaran bercetak kepada orang ramai, mereka menumpukan pada isu GST, dan mendakwa GST akan dinaikkan kepada 9 peratus selepas Barisan Nasional menang dalam Pilihan Raya Umum ke-14. PM Najib telah menafikan dakwaan ini sejak beberapa bulan lalu, tetapi tetap diulang dan disebarkan oleh PH

    ReplyDelete
  31. Pembangkang Berkempen Dengan Fitnah & Berita Palsu
    KUALA LUMPUR – Pembangkang berkempen dengan menabur fitnah dan berita palsu untuk meraih undi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
    Dalam catatan twitter beliau hari ini, Perdana Menteri memuat naik satu contoh catatan pengguna di laman sosial yang mendakwa kononnya Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) menetapkan etika berpakaian baharu ketika mengundi pada 9 Mei ini.
    “Jadi dalam kes ini, siapa yang bohong? Tak pasti jangan kongsi. Pembangkang berkempen dengan fitnah dan berita palsu untuk meraih undi! #TsunamiPHitnah,” katanya.

    Semalam, SPR turut menafikan mesej tular di laman sosial mengenai etika berpakaian seperti kehadiran ke pejabat ketika mengundi pada PRU14. – BERNAMA

    ReplyDelete
  32. khas untuk sibudin dan penjilat tegar pakatan haprak+tun taik+ dap zionis..

    Perang informasi media PRU14: Jauhi sikap jahil

    1. ALLAH swt meletakkan tanda aras yang sangat tinggi berkaitan informasi dan berita. Ia menjadi tanggungjawab iman seseorang Muslim supaya tidak bertindak atas kejahilan atau termasuk golongan yang jahil.

    2. Jahil itu bukan sekadar jahil ilmu, tetapi ia lebih kepada sikap dan sifat seseorang yang meletakkan dirinya di situasi menjauhi kebenaran Islam. Ini kerana kejahilan itu sama ada pada ilmu pengetahuan, atau pada akidah pegangan dan pada akhlak serta moral.

    3. Kemungkinan sesuatu kumpulan manusia itu hebat pada ilmu dan teknologi, namun jahil pada akhlak dan akidah. Sebab itulah al Quran menceritakan kebanyakkan para nabi diutuskan kepada umatnya yang sudah memiliki ketamadunan ilmu yang tinggi tetapi masih jahil dari sudut akidah dan akhlak.

    4. Nabi Musa as, Nabi Saleh as dan Nabi Hud as diutuskan kepada bangsa firaun, Kaum Samud dan Kaum Ad yang memiliki ketinggian ilmu dan kecanggihan teknologi. Tetapi dianggap jahil pada sisi Allah kerana tidak beriman dan tidak berakhlak.

    5. Dalam al Quran kedapatan dua ayat yang menerangkan bagaimana terjadinya manusia menempatkan diri mereka dalam kejahilan.

    Pertama: Surah Al Maidah ayat 50,

    أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُون ۚ وَمَنْ
    أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

    "Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum (sistem) jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah."

    Kedua: Surah Al Hujurat ayat 6,

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

    "Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

    6. Kedua-dua ayat di atas adalah satu bentuk pedoman daripada Allah swt kepada orang beriman agar tidak meletakkan diri dalam keadaan yang disebut sebagai kejahilan.

    7. Ayat surah al Maidah disebut secara jelas menyatakan bahawa orang beriman tidak seharusnya menolak sistem daripada Allah dengan menerima selainnya. Manusia sebahagian besarnya mengakui keesaan dan kewujudan Allah sebagai pencipta alam, pentadbir, pemberi nikmat rezeki dan sebagainya.

    7. Akan tetapi ada di kalangan mereka tidak mahu menerima konsep ubudiyyah (kepatuhan) secara syumul kepada sistem Allah swt. Mereka menolak Islam dalam perundangan, menolak sistem pemerintahan Islam dan ekonomi Islam.

    8. Mereka lebih meredhoi sistem ciptaan manusia seperti sekularisme, kapitalisme, sosialisme, nasionalisme sempit serta pragmatisme daripada menerima petunjuk Allah swt dan Nabi saw.
    Dengan sebab itu, Allah meletakkan mereka sebagai golongan yang jahil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji hadi dan walaoon pas dh terang2 niat nak membantu najib dlm pru kali ni.

      Padahal si najib pulak terang2 berjanji dan berazam nak membantu bangunkan ekonomi,majukan ekonomi us aritu..nk melabur berbillion duit kwsp rakyat kita.pastu us pulak bantu israel ranapkan palestin...laaagiiiiii hadi pulak dok kempen nak selamatkan palestin balik.

      Tak ke bodoh namanya haji hadi tu??

      Delete
    2. Hebatnya kau smp niat seseorang kamu boleh tahu, kalau dia nk mmbntu apa kene mengena dgn ph, nmpk sgt pakatan bodoh akan salahkan pihak lain bila kalah, bukannya nk baiki kelemahan organisasi sndiri,

      Delete
  33. khas untuk sibudin dan penjilat tegar pakatan haprak+tun taik+ dap zionis..

    Perang informasi media PRU14: Jauhi sikap jahil
    9. Ayat daripada surah al Hujurat pula, al Quran menggambarkan ada sebahagian manusia yang terkena virus jahiliyyah. Ini kerana sikap mereka yang tidak memiliki akhlak dalam melibatkan penerimaan dan penyebaran maklumat.

    10. Perkataan fasiq dalam ayat bermaksud orang yang tiada integriti dalam nilai dosa pahala pada tindakan sebaran dan penerimaan berita dan maklumat. Tidak kira sekalipun di kalangan mereka yang terpelajar, mahupun tidak sama ada pemimpin dan juga rakyat.

    11. Setiap maklumat yang diterima adalah berkewajiban diselidiki terlebih dahulu asal usul sumbernya, dan bukannya diterima bulat-bulat. Apatah lagi menyebarkannya pula tanpa usul periksa dan mengenal pasti kesahihahnnya. Sikap begini tidak seharusnya ada pada orang beriman, kerana itu dimulai ayat seruan itu dengan, " Wahai Orang Yang Beriman".

    12. Bagaimana menangani kelakuan dan sikap kejahilan ini?
    Para ulama berdasarkan Al Quran, membahagikan umat yang jahil kepada 4 keadaan dan cara mengatasinya.

    13. Pertama: Jahil yang diberikan penerangan dan penjelasan agar mereka memahami dan menerimanya.

    Firman Allah dalam surah al A'araf ayat 199,

    خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ

    "Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)."

    14. Kedua: Jahil yang perlu dihadapi mereka dengan jelas dan berprinsip.

    Surah Az Zumar ayat 64,

    قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ)

    "Katakanlah, wahai Muhammad saw, apakah patut kamu menyuruh aku sembah selain daripada Allah (setelah jelas bukti KeEsaan-Nya) wahai orang yang jahil?"

    15. Ketiga: Mohon perlindungan dengan Allah daripada sikap jahil mereka.

    Firman Allah swt, surah al Baqarah ayat 67,

    وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

    "Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)."

    16. Keempat: Jahil yang dibiarkan mereka dan jangan dihiraukan sikap mereka dan tindakan mereka. Umat Islam teruskan kerja dan perjuangan.

    Ayat surah al Furqan 63,

    وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

    "Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini."

    17. Oleh itu, wahai umat Islam, jauhilah diri daripada sikap yang dicela oleh Allah swt sebagaimana dalam Al Quran. PRU 14, adalah medan memerlukan kita membentengi diri dengan nilai Iman dan Islam yang selama ini menghiasi diri kita. Jadikanlah ia sebagai penyelamat daripada kemurkaan Allah.

    Malaysia Sejahtera

    ReplyDelete
    Replies
    1. sifat tidak mengaku kesalahan tu tercela ke tidak?

      Masih ingat lagi betapa Najib menafikan duit yg masuk dlm akaun beliau. Beria ia nak saman.. Akhirnya mengaku juga dan dikatakan derma..

      itu contoh sikap terpuji menurut islam ke?

      Delete
    2. Walaoon level macai macm si pejuang ni bkan tau apa..main sokong taksub buta tuli..kompom dah najib mmg janji dgn hadi wang nak laksanakan ruu355 kalu pas trut brtanding dlm 3 pnjuru.

      Dah dlm perancangan najib n hadi wang.lepas pru pas yg trkontang kanting ni akan menyokong BN..utk bntuk kerajaan.

      Delete
  34. KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini membawa khabar gembira untuk warga pekerja khususnya di sektor swasta dengan pengumuman 5 “hadiah” bagi mengiktiraf dan menghargai sumbangan mereka dalam ekonomi dan pembangunan negara.

    Beliau berkata antaranya adalah kerajaan akan menyediakan peruntukan geran khas sebanyak RM3 juta kepada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) sebagai menghargai wala’ dan kesetiaan warga pekerja kepada kerajaan dan negara selama ini.

    “Pemberian geran khas ini akan dibuat pada tahun ini dan terpulang kepada MTUC bagaimana untuk mengagihkan kepada kesatuan-kesatuan sekerja yang lain,” kata beliau semasa berucap di hadapan ribuan warga pekerja yang menghadiri sambutan Hari Pekerja 2018 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, hari ini.



    Beliau menekankan seluruh warga pekerja di sektor awam dan swasta serta majikan dan 742 kesatuan sekerja di seluruh negara adalah “darah daging” kepada tanah air ini.

    Mengumumkan hadiah ke-2, Najib berkata jika ditakdirkan Barisan Nasional (BN) memperoleh kemenangan dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14), kerajaan akan menaikkan kadar gaji minimum daripada RM1,000 dan RM920 sekarang kepada kadar baharu yang akan diumumkan pada tahun ini juga.

    Najib berkata beliau dimaklumkan MTUC memperjuangkan dasar gaji minimum sejak 1998 namun, tidak diendahkan pemimpin utama kerajaan ketika itu, yang membiarkan nasib pekerja sehingga ada yang bergaji serendah RM400 sebulan.

    Dalam masa hanya setahun selepas mengambil alih kepimpinan negara, Najib berkata beliau sendiri mengumumkan pelaksanaan Dasar Gaji Minimum Kebangsaan diikuti dengan Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011 yang seterusnya menyaksikan gaji minimum ditetapkan RM900 bagi Semenanjung Malaysia dan RM800 untuk Sabah dan Sarawak pada 2012.

    “Pada tahun lepas, kadar gaji minimum ditingkatkan lagi masing-masing sebanyak 11% dan 15% menjadi RM1,000 di Semenanjung dan RM920 di Sabah dan Sarawak,” kata beliau.

    Demi memupuk keluarga bahagia untuk warga pekerja, Najib berkata kerajaan BN akan memperkenalkan inisiatif khas cuti paterniti mandatori sekurang-kurangnya 3 hari khusus untuk suami yang bekerja di sektor swasta.

    Pindaan peruntukan undang-undang bagi melaksanakan inisiatif itu dijangka dibentangkan di Parlimen selewat-lewatnya awal tahun hadapan, kata perdana menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak habis lagi menabur si bugis ni....

      Delete
  35. Apa cerita 4 orang bekas MB Selangor nak bantu BN rampas Selangor dari PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah namanya cerita tamil

      Rajinikand pun kalah la dey

      Delete
  36. Apa cerita 4 orang bekas MB Selangor nak bantu BN ambil alih kerajaan Selangor dari PH

    ReplyDelete
  37. Pejuang Rakyat tengah pulun habis2an utk sekau duit dedak dpd Najib sebelum Pakatan Harapan menang PRU14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pejuang walaoon namanya...hahahaha

      Delete
    2. Haji hadi dan walaoon pas dh terang2 niat nak membantu najib dlm pru kali ni.

      Padahal si najib pulak terang2 berjanji dan berazam nak membantu bangunkan ekonomi,majukan ekonomi us aritu..nk melabur berbillion duit kwsp rakyat kita.pastu us pulak bantu israel ranapkan palestin...laaagiiiiii hadi pulak dok kempen nak selamatkan palestin balik.

      Tak ke bodoh namanya haji hadi tu??

      Delete
  38. Budin tolong delete CnP yg berulang ulang tu!! Benda yg sama ditampalnya! X ada yg baru! Letih nak scroll kebawah!

    ReplyDelete
  39. Budin
    Tolonglah block mangkuk pejuang rakyat tu.
    Nak muntah aku baca..benda yang sama diulang ulang.
    Jangan bagi dia hidangkan fakta yang mengarut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. X yah baca!!! Scroll kebawah jer!! Benda mengarut...tapi letih nak scroll kebawah tu smpai x ada mood nak komen. Klau delete pun x rugi apa apa...garbage!!!

      Delete
  40. Lega rasanya! Dlm seminggu lebih lagi, gst bakal dihapuskan dan kehidupan rakyat kembali sejahtera!! Keperitan hidup bagi majoriti rakyat dibawah umno najib yg mengadai tanahair ke negara china is unbearable!! Kalau stakat nak kapur duit tu, rasanya boleh lagi bertahan, tapi ni dah melampaui batas! Duit dikapur, kita dicekiknya.

    Ish! Kalau nak cerita pasal keburukan najib ni x akan abis! Dgn negara digadainya, anak beranak yg suka berpoya2 dgn duit rakyat, ketirisan dlm pentadbiran, salahguna kuasa, x amanah, tak ada integriti and the list goes on!!!

    Mmg patutlah melayi sdiri pun dan x boleh tahan lagi kecuali dua tiga ekor anjing belaan yg dok menyalak siang mlm!! Tapi itulah anjing, selagi diberi makan, akan taat kepada tuan dia, walaupun tuan dia tu penyamun sekalipun!

    Mari kita bersihkan nama baik malaysia yg tercemar dgn gelaran klepto dan kembalikan semula zaman kegemilangan malaysia swperti suatu ketika dahulu!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berhati2 dgn taktik tbaru spr:

      1) waktu mengundi 8.00 pagi sampai 5.00 ptg maksudnya dah ada dalam saluran masing2. Kalau dah ada dalam pagar sekolah tapi tak masuk dalam saluran lepas pukul 5.00 xboleh mengundi

      2) xleh pakai selipar kena pakai kasut

      Mungkin sesiapa yg maklum boleh sambung lagi?

      Delete
  41. Pejuang Laknat dalam pantunnya
    Penuh yakin saya berdosa
    Dia yg tetapkan akhirat,dunia
    Parti serban jawatankuasa?

    Hina orang berulang ulang
    Berdoa dia hatinya walang
    Mintak Pakatan jatuh ke jurang
    Allah makbul ke doa jembalang?

    Dia tetapkan dosa pahala
    Sebelah dia, masuk syurga
    Harta negara Klepto dah tala
    Namun masih dibelai jaga!

    Kita Pakatan dikata berdosa
    Kita tak solat agama dilupa
    Tidak sedekah tidak puasa
    Lgbt,komunis kita dah terpa!

    Kekadang Pejuang,kekadang Lebai
    Agama sedikit nak tunjuk pandai
    Konon beriman syurga dah lambai
    Cerita agama dalam kedai!

    Kopipes panjang burukkan orang
    Itu agama yg dia karang
    Maki hamun menuduh sebarang
    Bukti,laporan tunjuk sekarang?

    Pakatan tuduh buktinya ada
    Juga di sebut seluruh dunia
    Di sini pedas sambal berlada
    Tak boleh sentuh nanti naya!

    Kita Pakatan sentiasa berdoa
    Tun Mahathir juga bersolat
    Menderma dia serata benua
    Pencemuh Tun hanyalah ulat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah bezanya islam pas dgn dgn islam sebenar.

      islam pas amatlah hina.kononya mereka paling lah maksum di muka bumi ini.tak ada manusia lain selain drpd ahli pas yg akan cium bau syurga..taksub sangat dah,boleh diwartakan ajaran sesat dah pas ni

      Delete
    2. Fun taik tak habis2 dgn pantun bodoh, kau baru lahir agaknya tak kenal siapa mahadey, mahadey sggup bt apa saja demi berkuasa sbbtu dia digelar mahazalim,mahafiraun dan macam2 lg, orgcmni yg kau puja2

      Delete
  42. Berita terkini parti komponen PH, DAP telah memfailkan aduan di balai polis akan unsur2 rasuah yg terang terangan dilakukan pada majlis jamuan MCA dan BN utk penduduk2 Sekinchan dgn tanpa rasa bersalah atau malu.

    Parti PH dan calon2 PH dikenakan macam2 undang2 dan peraturan yg remeh temeh, sehingga ada beberapa2 calon2 PH ditolak dan dibatalkan pencalonan mereka oleh pihak SPRM atas alasan2 dan kesalahan yg tidak munasabah. Jadi puak2 BN dan calon2 pula dgn terang2 sogok rasuah bukan sja jamuan besar udang, itik , ketam malah ditabur rasuh duit uga.

    SUNGGUH TAK MALU SEKALI NAJIB, UMNO DAN BN TERANG2 GUNA DUIT KERAJAAN DAN DUIT RAKYAT UTK MANABUR RASUAH BERUPA GULA2 KEPADA RAKYAT SUPAYA MENGUNDI DAN MENGEKALKAN SI PEMIMPIN PARTI KEPARAT NI. NAJIB DAN PARTI NYA MEMANG SUDAH TAK ADA MARUAH LANGSUNG!. RASUAH YG KECIL2 PUN ASALKAN NAMA RASUAH ADALAH SALAH DLM AJARAN ISLAM INI PULA RASUAH BESAR BESARAN. SUNGGUH HINA SEKALI PERLAKUAN NAJIB DAN BINATANG2 TERNAKNYA. APA PAS TIDAK RASA JANGGAL DAN JUGA BERANG KA ATAS PERLAKUAN KAWAN BAIK HADI SI NAJIB DAN PARTI BN NI? PAS LEBIH BERSIFAT DENGKI, DUNGU DAN KHIANAT SENGAJA MENEMPATKAN BERATUS2 PERCALONAN WAKIL2 NYA HANYA UNTUK MENIDAKKAN KEMENANGAN PH DAN TUN M. MEMANG PAS NI PARTI ISLAM MURTAD AGAKNYA HINGGA SANGGUP BERSENGKOKOL DAN SOKONG DGN PERASUAH. DAN SUKA KAH PAS NEGERA INI TERUS DIPERINTAH DAN MENGUASAI NEGARA INI DAN RAKYAT DENGAN PERMERINTAHAN YG AMAT JIJIK SEKALI, MENJOLOK MATA SEPERTI NAJIB NI. PEMBOHONGAN, KORUPSI DAN RASUAH BESAR. TUNGGU LAH, ALLAH SEDANG MELIHAT DURJANA DAN KEMUSNAHAN YG SEDANG DILAKUKAN BN, TUNGGULAH SAMPAI KETIKA NYA NANTI BUKAN SAJA ORG2 BN/UMO DAN PENYOKONG2 DIBALAS PERBUATAN MEREKA (KALAU TAK DI DUNIA, DI AKHIRAT JUGA PASTI DIBALAS) TETAPI KITA2 INI YG TIDAK MENYOKONG PEMERINTAHAN YG JIJIK DAN PEMEIMPIN YG BERAKHLAK HINA SI KETUA KEPARAT BN INI JUGA, PASTI KITA PUN AKAN MERASA TEMPIAS BALA ALLAH.

    ReplyDelete
  43. Hoiiii pejuang dunguuuu...dah abis ke kopipes ko malam ni??

    ReplyDelete
  44. Faktor2 yang pengaruhi siapa/parti apa kita undi:

    Di UK, bbc.com kata depa tengok bagaimana calon/parti itu beri kesan kapada pengundi - sama ada marah dsb nya:

    "For example, following the 2010 general election, research among Labour voters suggested that those who were angry about the financial crisis were considerably more likely to switch their votes ..." http://www.bbc.com/news/election-2017-40060583

    Saya rasa begitu jugak di Malaysia.

    Rasa marah di atas hal mencuri, merompak dan melanun 1MDB, marah kena bayar GST tiap kali beli apa pun, meradang harga barangan asyik naik, itu semua akan membikin pengundi tolak Umno/Bn.

    Rasa takut isu2 itu akan berterusan membikin korapsi mmeliputi seluruh peringkat masyarakat akan mendorong mereka pilih calon dan parti yang di fikir akan kurang buat gitu bila memerintah.

    Saya fikir di Malaysia mereka tak fikir sangat baik buruk si calon, lebih fikirkan parti mana yang boleh beri hidup lebih baik kapada depa. Tidak bertukar pun keadaan: dulu, Umno letak tunggul pun, akan di undi. Sekarang pun begitu.

    Tapi depa akan lihat siapa pimpin parti itu. Yang di pimpin dek pencuri, perompak dan pelanun, sori lah. Yang di pimpin dek seorang yang dulu 22 tahun jadi PM, ada kelemahan seperti manusia biasa tapi tak mencuri, merompak dan melanun, itu akan depa pilih.

    PH, di bawah pimpinan Tun Mahathir akan jadi pilihan majoriti. Itu pasal Najib takut majoriti orang kampung dan yang berpendapatan rendah akan pilih Tun Mahathir dan PH. Beribu orang di ceramah2 dia. Itu pasal Azmin Ali pun bawa Tun Daim bersama berkempen: Tun Daim ahli Jemaah Menteri Tun Mahathir dulu.

    ReplyDelete
  45. Kajian BBC itu jugak kata, di Britain, undian di pilihan raya di lihat mengikut taraf masyarakat.

    Contoh nya, yang berpendapatan rendah, undi Labour Party.

    Di Malaysia, yang berpendapatan rendah di kampung, di pinggiran bandar dan di rumah2 pangsa di kota pilih parti yang telah membantu mereka.

    Najib tidak lagi buat demikian, Umno tidak lagi membantu mereka, Dasar Ekonomi Baru pun di ketepikan nya. Dia dapat RM2.6 bilion masuk akaun bank peribadi dia, tapi satu sen pun dari duit itu rakyat berpendapatan rendah tidak merasa.

    Sebalik nya, di kenakan cukai GST pulak nya, cukai di atas tiap apa yang di beli, yang fakir miskin pun kena bayar.

    Tambah pulak, di biarkan nya harga barangan melambong tinggi. Berterusan. Masih ada yang naik di saat ini sekarang. Di sana sini di seluruh negara.

    Jadi, yang berpendapatan rendah di kampong dan di kota tidak akan memilih parti dia UMNO lagi.

    Begitu jugak yang berpendapatan sederhana (middle income). Tak tahan melihat kecurian wang rakyat yang di simpan di Khazanah negara (di kawal dek Kementerian Kewangan), korapsi yang melanda landa, silap silap di satu masa nanti, nak berak pun kena bayar, macam dah berlaku di kawasan2 yang ada "tukang jaga" - orang yang membersihkan tandas Majlis Bandaran dsb nya.

    Jadi, di jangka majoriti yang berpendapatan rendah dan yang berpendapatan sederhana akan memilih Pakatan Harapan, di pimpin Tun Dr Mahathir, yang merintah 22 tahun di mana tiada kecacatan saperi yang di sebut itu.

    Tak kisah lah yang kaya raya nak ampu Najib dan pilih parti dia. Depa tak begitu ramai pun.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu menagta pengkomen di 7420 bodoh? Siapa dia 7420?

      Kamu kata "kalian hina dengan pelbagai perkataan yang tidak memuji Allah". Tapi blog ini bukan blog syarahan agama.

      Kamu kata lagi "Ramai mensasar diri menjadi hakim dan penghukum ..." Apa makna sasar diiri? Tak boleh nak keluar pendapat ke?

      Kamu nak iklankan blog kamu. Tapi jangan lah kamu sendiri cakap tak betul, jugak jadi hakim dan menghukum di sini.

      Itu cakap tak serupa bikin, nama nya.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Aku masih tak faham, Matt, apa kau maksudkan "Bodoh. 7420.
      Menghina, penghinaan."

      Antara sebab aku komen di atas tuh ia lah nak tahu jika kau maksudkan aku ke, siapa ke.

      Aku ingat ada makna nya dalam link yang kau beri itu, tapi aku kelik, di bawa kapada pos di atas ini jugak. Dan aku tak nampak di mana bodoh nya, menghina dam penghinaan nya.

      Aku nak elakkan seliseh faham, jadi aku akan diam sahaja lah selepas ini.

      Wassalam.

      Delete
  47. Kepada UBN dan kuncu2 sekelian,sedarlah dari mimpi disiang hari kamu krn pada 9/5/18 nanti kamu akan di TERAJANG keluar dan bersedialah untuk menerima apa itu KEKALAHAN sebelum ini kamu semua belum merasai lagi, kalau ditakdirkan PH kalah kami boleh menerimanya,tetapi sebagai ingatan bolehkan KAMU UBN dan kuncu2 menerima kekalahan.Bayangkan apa akan jadi sekiranya kamu kalah,renungkan dan fikirkan lah......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ph kalah boleh terima, terima mcmna dgn hati terbuka ke dgn maki hamun dan fitnah, mmyalahkan pihak lain terutamanya pas adalah cara terbaik ph mnerima kekalahan dgn hati yg terbuka

      Delete
  48. fakta drpd sinar harian. calon yg di bwh 35 thn dr BN [bini najib] seramai 14 org. 4 drpdnya melayu. itu pula dilberikan kerusi yg pasti BN akan lingkup. Manakala di pihak PH meletakkan 42 calon yg berumur 35 thn dan ke bawah. 26 drpdnya adalah melayu! kombinasi yg baik dr pihak PH, diterajui calon tertua TunM dan dibarisi oleh ramai pelapis2 muda. PH telah membuktikan kepercayaan mereka kpd anak2 muda. syabas.. jiwa pengundi2 muda lebih dkt utk pakatan harapan. 10 may nnti PH akan ke putrajaya. insyaAllah....

    ReplyDelete
  49. Siapa yang menonjolkan Presiden China kominis Xi Jinping ke dalam pilihanraya negara ini mencurigakan taat setia nya kapada negara ini.

    Ramai yang sudah mengluarkan pendapat bahawa mereka yang tidak taat setia kapada negara ini perlu di syurkan berhijrah ke negara yang mereka minati.

    Siapa yang membenarkan hal begitu, masakan tidak membenarkan imej Tun Dr mahathir di pamirkan di papan iklan pru, perlu di keji bertalu talu, di nyah dari jawatan mereka. Ini termasuk Najib yang tentu bersorak di dalam hati nya bila melihat itu berlaku. Nyahkan dia juga dari jawatan nya.

    ReplyDelete
  50. Bagus istilah "kominis" di gunakan bila menyebut China. Tak salah buat begitu sebab Parti Kominis China masih ada dan politbureau nya belom istiharkan penyingkiran ideologi kominis.

    Di Malaysia, komunisme di kaitkan dengan pahit maung, azab sangsara, perit hidup di zaman pengganas kominis. Pengundi pengundi muda lingkungan 35 tahun masih ingat susah nya di zaman berkurung (curfew); di beberapa tempat di Perak, berkurung tidak boleh keluar rumah di malam hari masih berlaku hingga penghujung dekad 80an.

    Oleh itu, penggunan istilah "Kominis China" itu boleh membawa banyak undi kapada MCA/BN yang letakkan gambar Xi Jinping di papan iklan mereka, dan kapada Najib/Umno yang benarkan, malahan suka, itu berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketinggalan perkataan "tidak" -

      Oleh itu, penggunaan istilah "Kominis China" itu boleh membawa banyak undi kapada MCA/BN ..

      Delete
    2. Oleh itu, penggunaan istilah "Kominis China" itu tidak boleh membawa banyak undi kapada MCA/BN ..

      Delete
  51. Marilh mari kita mengundi..
    Jgn lupa kewajiban pd Negara..

    PRU08052028rabu!

    Kita pastikan yg layak turun beramai2 gegarkan UMNOBN..Kpla penyangak dah gigil ketakutan..x senang berdiri susah menyankung berakan dedak bertaburan..cccc boleh fund kan..maju malaysia C T Besar punya..baguuss

    Hari mengundu akan tiba..
    Kekalkan demokrasi..
    Gunakan hak kita semua yg asasi..

    UMNOBN udah mengeletar..x tertahan kuasa dah tergugat..
    Ingat ini puak puaka busuk hanya menjamin kelangsungan hidup mereka je..bkn ahlinya saja tp semua Rakyat Malaysia tertipu..
    Pembohong tahap global..boleh caya lg ke..kalo x caya..tanya tok jibelajolo krabat klepet.

    Perkembangan kini seperti telahan TDaim..kita diambang menumpaskan gerenbolan kleptokrat duri dlm daging..
    PH harapan Rakyat Malaysia

    Jom kempen..jom kuat kuat kempen

    Lawan tetap lawan!!

    ReplyDelete
  52. Usah mengharapkan ph mngambil alih negara selagi mereka tdk berubah, organisasi ph sgt buruk, dap jelas mnguasai ph kerana mereka satu2 parti dalm ph yg mmpunyai asas yg kukuh sdgkan pkr, pan dan bersatu masih tak tahu hala tuju dan byk masalah dalm parti, percayalah pkatan bodoh akan terkubur bila berlaku perselisihan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok bro...ekplen sikit apa mksud xda hala tuju? Pastu sertakan skli brp parlimen dap tanding,brpa parti lain dalm pakatan brtanding.

      Ckap kosong tarak pakai bhaiii...

      Delete
    2. Sng saja hukumnya, dlm ph kalau dap dpt 40 kerusi aja cukuplah yg lain 3 parti pasti dpt kurang dr dap, dap dh pecahkan melayu kpd 3,jd siapa yg berkuasa wlaupun dap tak pengang 100 kerusi

      Delete
    3. Uku = Oku?

      Jangan lah beri pendapat pendapat sahaja. Smua yang di kata itu ia lah pendapat, bukan fakta.

      Keluarkan lah bukti bukti. Jika tidak ada bukti, beri lah fakta, penerangan dan hujah hujah yang boleh di terima.

      Delete
    4. Nk bukti mcmna lg, dlm bn cuma ada satu parti melayu umno, dan umno yg lebih berkuasa, dalam ph ada satu aja parti bkn melayu dap jd siapa yg akan berkuasa bila dah dipecahkan

      Delete
    5. Itu la pendapat peribadi dgn fakta pun dah tak reti beza....apa dia ingat dia sorg je smayang 5 waktu kot.dunguuuuu betul oku nih

      Delete
  53. macamanapun menang dulu tahulah cara nak buat kontrak sosial baru,bina malaysia baru,enough for umno

    ReplyDelete
  54. agong ,tentera dan pelembagaan jamin melayu islam ,apa nak ditakutkan pada DAP,dulu umno buat kontrak sosial macamana dengan MCA yang ramai dalam parlimen,pernah wakil cina 91 orang dalam parlimen,mereka tak boleh rampas pun malaysia daripada kita,jangan jadikan ingauan dan sikap prejudis merugikan kita dan tak dapat jatuhkan manusia perosak bernama najib dan umno,yang perlu dinyahkan dulu untuk bina negara semula

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...