Monday 21 May 2018

SELAIN BANYAK SALAH NAJIB, SEMUA AHLI MT UMNO PUN BERSALAH SAMA


Setelah BN kalah dan kehilangan kuasa, macam-macam "pahat" mula berbunyi  di sana sini kebelakangan ini.


Bermula dengan Khairy Jamaluddin yang menyatakan rasa kesalnya kerana tidak memberitahu hakikat sebenar tentang sokongan yang makin merosot diterima BN, di samping turut menyalahkan skandal 1MDB, kini seorang lagi ahli MT UMNO, Nur Jazlan Mohamed turut melontarkan nada suara yang  hampir sama bunyinya.


Jika KJ mengimbas kemerosotan sokongan BN bermula dengan pemecatan Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal, Nur Jazlan selain menyalahkan Najib Razak sebagai punca utama kekalahan BN, beliau juga menyatakan adalah mustahil bekas Perdana Menteri itu tidak sedar bahawa BN berada di ambang kekalahan susulan pelbagai isu berkaitan dirinya yang diperkatakan ramai sejak sekian lama.


"Jangan beritahu saya dia tak baca media sosial mengenai isu berhubung diri dan keluarganya. Mustahil," kata Nur Jazlan.

Hmmmm...esok lusa entah siapa-siapa lagi pemimpin UMNO yang selama ini selalu membodek dan mencium tangan Najib akan turut memilih untuk menyalahkan anak Tun Razak itu.


Memang Najib banyak salah dalam hal ini. Sebagaimana disebut sebelum ini bahawa kira-kira 80 peratus punca kekalahan BN adalah bersabit dengan Najib dan keluarganya, namun pemimpin UMNO terutamanya ahli MT juga harus bertanggungjawab sama.


Mereka juga turut menyumbang dan ada saham kepada kekalahan BN ini. Jangan cuba-cuba lari daripada tanggungjawab yang ada.


KJ misalnya, di sebalik menyatakan kesal tidak memberitahu kebenaran kepada Najib mengenai kemerosotan sokongan BN, beliau melalui Pemuda UMNO malah mengusulkan agar Najib dan Zahid Hamidi tidak dilawan oleh sesiapa dalam pemilihan UMNO tahun 2018 ini.


Tetapi, setelah BN kehilangan kuasa, KJ tanpa rasa malu menyatakan budaya tiada pertandingan bagi jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO adalah punca kekalahan dan parti itu ditolak rakyat.


Apakah jenis pemimpin seperti ini?


Tidak cukup dengan itu, di sebalik sekarang ini beliau menyalahkan Najib atas segala-galanya, KJ bersama barisan Exco Pemuda pada PAU2017 juga, dengan tujuan mengampu dan membodek, telah memberikan suatu tabik berjemaah kepada bekas Perdana Menteri itu sehingga membuatkan Najib ketawa keseronokan.


Tidakkah semua sikap itu menyumbang sama kepada kekalahan BN?


Begitu juga dengan Nur Jazlan, tidak guna beliau menyalahkan Najib sekarang kerana sepatutnya beliau sejak dulu lagi tidak menerima tawaran jawatan timbalan menteri yang diberikan kepadanya.

Bukankah jika Nur Jazlan kekal sebagai Pengerusi PAC dan menolak jawatan timbalan menteri serta mengambil tindakan yang sewajarnya berkaitan 1MDB, malah mengekalkan sikap sebagaimana yang ditunjukkannya ketika itu, beliau dapat memberitahu Najib mengenai kesalahannya, selain menyedarkan lagi tentang arus penolakan rakyat terhadap BN?


Dalam hal ini, dengan baru sekarang beliau mahu menyalahkan Najib, sebenarnya adalah lebih baik Nur Jazlan "hantuk"  saja kepalanya ke dinding terlebih dahulu.


Dalam pada itu, sebelum ramai lagi ahli MT yang tampil bersuara mengenai kekalahan BN dalam pilihanraya yang lalu dan seolah-olah ingin menjadi hero, mereka seharusnya sedar kesalahan masing-masing juga.


Tidak usaha menonjol-nonjolkan diri dengan tujuan untuk merebut jawatan yang lebih tinggi dalam pemilihan UMNO yang bakal menjelma nanti, sebaliknya semua ahli MT yang ada sekarang sepatutnya mengundurkan dan tidak lagi menawarkan untuk memegang apa-apa jawatan dalam parti.


Khidmat mereka seharusnya berakhir bersama dengan Najib yang telah ditolak rakyat. (ShahbudinHusin 21/05/2018)

146 comments:


  1. DS Anwar nampaknya sekarang dah sihat sepenuhnya selepas mendapat pengampunan.

    Baru-baru ke indon jumpa B J Habibie.

    Alhamdulillah. Kita serumpun...

    Duta kita kat indon bila nak balik. Pi kupaih buah pala kat penang, buat jeruk..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Susah nampaknya Umno untuk pulih kembali sekiranya ada watak seperti DS Zahid dan Khairy ni. Mereka berdua perlu disingkirkan jika ahli Umno ingin parti mereka bangkit semula.

      Pemulihan tidak boleh dibuat oleh pemimpin sekarang kerana semuanya telah gagal menjalankan tanggungjawab dengan sempurna. Semuanya telah rosak.

      Veteran Umno perlu tampil membetulkan kembali. Tidak boleh biarkan mereka-mereka yang gila kuasa dan wang ni memulihkan Umno.

      Saya berpendapat Tengku Razaleigh boleh mengetuai proses pemulihan ini bersama kawan-kawan yang seangkatan dengannya. Dengan cara ini keyakinan ahli boleh dipulihkan kembali. Ahli dapat disatukan semula, begitu juga parti-parti komponen dalam BN.

      Sekiranya diserahkan pada Zahid dan Khairy, ia ibarat "Tikus membaiki labu........"

      Diharap ahli dan pemimpin Umno dapat berfikir dengan bijak,matang dan waras.....

      Delete
    2. Saya rasa tuan silap pintu... pos kt blog budin ni nak buat apa... pergi pos kt blog semut hitam ke baru betul...

      Delete

    3. 'Umno ibarat kapal tenggelam boleh diangkat semula ke air' - Datuk Ahmad Maslan

      Kita angkat kapal tersebut dan letak kat muzium, jadi sejarah dan pengajaran untuk generasi akan datang.

      Banyak juga polis jumpa harta karun dalam kapal tersebut, masih belum habis kira lagi.....

      Kalau orang macam ni masih ada dalam Umno, alamatnya mampuslah........

      Delete

    4. Saudara I,

      Walaupun dah dapat bini baru, janda yang lama tetap tak dilupa......

      Kenangan mengusik jiwa........

      Delete
    5. Hah agak slow sikit fauziasmara nmpk nya,
      Hang kena post komen tu kat blog umno,
      Tapi blog umno mcm haram jadah tak boleh buat komen pun, kalau tak boleh komen apa ke jadah hang ltk ruang komen,
      Teloq tak dak blog umno ni,
      Tapi tak pa lah, jail Sg Buloh tak sabar sabar menunggu pasangan terhebat, gemilang, terbilang, tembelang pecah, pundekar, panglima kebal bugis thuiii...

      Delete

    6. Bila Datuk Ahmad Maslan sebut tentang kapal yang tenggelam, saya teringat cerita Firaun yang tenggelam di Laut Merah.

      Tun dulunya dikatakan Mahafiraun, tetapi mengapa baru-baru ni Najib dan Hadi yang tenggelam......siapa Firaun sebenarnya.......

      Sebenarnya BN dan Pas dah terkena doa Nabi Musa ketika dikejar Firaun. Tahukah saudara doa tersebut........

      Delete
    7. Perkara pokok sebab terjadinya Tsunami Rakyat di PRU14 ialah apabila skandal 1MDB tak boleh dipersoalkan.....tak boleh didebatkan........dan tak boleh dibawak ke Parlimen sebagaimana yg sepatutnya.

      Di Parliment pulaaakkk.........bila baru jerrr 1MDB disoal oleh pembangkang ketika itu.........satu Pendikaaarrr Mussstaarrr dengan pantaasss akan cantas persoalan yg dibawak.

      Walau saentero dunia bercakap tentang 1MDB tapi pemimpin2 UMNO dan BN diam menikuusss tak berdetik sikit pon..............malah mereka memusuhi orang yg berani bukak mulot persoalkan tentang 1MDB.

      Tak cukop itu.......ada antara akses2 internet yg menjadi sumber berbincang tentang 1MDB diblock dan dihalang............termasuk beberapa blog seperti Din Turtle, Outsyed The Box, Sarawak Report dan lain2.

      Begitulah KEBALnya 1MDB di Msia ketika itu........

      Lama2.....rakyat yg memerhati makin hari makin menjerok rasa........pecah amanah dan rasuah berlaku tapi tak boleh disoal.

      Bila sumer jalan dah terrrtutop.........maka rakyat tanam azam mereka akan bersuara melalui KERTAS UNDI.

      Ini yg paling bahaya........TSUNAMI RAKYAT.

      Kepada pemimpin2 UMNO dan BN..........tiada guna melawan arus.

      Apa yg benar tetap benar......apa yg batil tetap batil.......maka berkatalah yg benar.

      Menongkah arus hanya akan melemaskan diri sendiri dan parti sendiri............macam mana disorok, didiam-bisukan, dinafikan dengan berrrbagai alasan demi alasan pon..........satu hari nanti KEBENARAN tetap akan timbul.

      Sooner or later.....the truth will prevail.......

      Jadi dalam keadaan sekarang........yg mana sumer badan2 penyiasat dalam negara mau pon luar negara Swiss, Singapore, US bekerjasama dalam menyiasat 1MDB..........jika pemimpin2 UMNO masih lagi berterusan dengan sikap "DENIAL" atau MENAFIKAN kebenaran maka kita yakin............di PRU15 nanti sekali lagi majoriti RAKYAT akan bersepakat bersuara menentang kemungkaran MELALUI KERTAS UNDI.

      Jadi pikior2 lerrr yeoooppp.......masa depan anda.....anda sendiri yg tentukan....

      Rakyat Msia semakin bijaaakkk dan rakyat memerhati...!!

      Delete

    8. The Phantom,

      Ulasan dan kesimpulan yang amat tepat.

      Saya amat bersetuju. Terima kasih...

      Delete
    9. Bro Fauziasmara......terima kasih bro....
      Kita di sini sama2 berkongsi pendapat dan berbincang.

      Terima kasih jugak atas kupasan komen yg Bro Fauzi kongsikan di blog ni.

      Apa yg penting kita bersepakat dan sekapal sama2 menyokong gerak-kerja baik-pulih sistem negara.

      Delete
    10. Kesian Gang Najib itu, tulis pun malas, cuma copy and paste.

      Inilah masalah Najib, pengikutnya cuma nak cari jalan yg senang dan cepat. Macammana Umno boleh kembali kpd tracknya...

      Kesian

      Delete
    11. This comment has been removed by the author.

      Delete
    12. FIKIR NASIB ANAK CUCU CICIT ANDA JIKA ANDA BIARKAN SI KAFIR MEMERINTAH

      Myanmar usir pelarian Rohingya
      21 MEI 2018
      larian Rohingya berkumpul di tanah tidak bertuan di kawasan sempadan antara Myanmar dan Bangladesh.
      YANGON - MYANMAR. Pengawal sempadan Myanmar mengarahkan 45,000 pelarian Rohingya yang terkandas di tanah tidak bertuan di sempadan antara negara itu dan Bangladesh supaya meninggalkan kawasan tersebut.

      Semalam, United News Bangladesh (BNU) melaporkan Polis Pengawal Sempadan Myanmar (BGP) telah mula mengeluarkan arahan itu di sepanjang titik sempadan Tombru di daerah Banbarban.


      DATANG KE MALAYSIA UNTUK DAPATKAN DEDAK
      Editor Sarawak Report puji rakyat Malaysia berani
      21 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6.6K
      Clare Rewcastle-Brown
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Editor laman web berita, Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown memuji keberanian ramai pihak mempertaruhkan keselamatan mereka demi mendedahkan isu rasuah di Malaysia.

      Dia berkata demikian kepada The Star dalam wawancara eksklusif sejurus selepas tiba di Malaysia, susulan waran tangkap terhadapnya dan laman web penyiasatannya Sarawak Report, masing-masing ditarik balik.

      Mengakui peranan dimainkan oleh orang-orang seperti dirinya dalam mendedahkan cerita bahawa media arus perdana tidak dapat meneruskannya, Rewcastle Brown berkata, dia merasakan terdorong untuk mengikuti sebahagian cerita dan berita kerana integriti mereka yang terlibat.

      "Terdapat banyak kecurigaan berbangkit mengenai dana 1MDB oleh parti pembangkang, untuk permulaan," katanya

      "Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tony Pua merupakan yang paling menekakan mengenai bagaimana dana itu diuruskan.

      "Saya kemudian memahami apa yang jelas hubungan antara 1MDB dan keluarga Datuk Seri Najib Tun Razak apabila saya sedar bahawa ahli perniagaan Jho Low mengiringi Riza Aziz di Hollywood dan Riza melancarkan sebuah filem yang mahal, Wolf of Wall Street,” katanya.

      Wolf Of Wall Street merupakan filem drama komedi dibintangi Leonardo Di Caprio, yang memenangi anugerah Oscar pada 2013.

      "Saya mula mengajukan soalan namun tidak mendapat jawapan memuaskan dan apa yang saya dapat adalah surat guaman . Saya mengambil masa lebih setahun sebelum mendapat peluang besar mengupas isu pertama mengenai 1MDB iaitu perjanjian PetroSaudi,” katanya.

      Pegawai dari PetroSaudi International telah disiasat, yang merupakan sebagai sebahagian daripada siasatan yang lebih meluas ke atas kecurian aset disyaki dari dana negara 1MDB Malaysia.

      Salah seorang pegawai tersebut adalah Xavier Justo. Rewcastle Brown menemuramah isterinya, Laura pada Julai 2016.

      "Suaminya menghabiskan masa 18 bulan di penjara dan tidak lama selepas suaminya ditangkap, dia menghubungi saya. Saya berjumpa dia dan dia seorang wanita muda berdepan dengan kesulitan.

      "Saya fikir adalah penting mengeluarkan bantahan mengenai beberapa perkara buruk yang ditulis tentang Xavier selepas dipenjarakan.

      "Saya boleh rasakan apa yang berlaku adalah mereka mengancam pasangan ini,” katanya.

      Rewcastle Brown juga merujuk teman-temannya di Sarawak Report dan Radio Free Sarawak.

      "Saya bekerja dengan ramai orang yang berani, mereka yang bekerja di radio tersebut adalah hero. DJ Peter John Jaban saya telah pulang dan dia sangat gembira dengan apa yang betul dan yang berani.

      "Apabila anda melihat orang seperti Bill Kayong (aktivis PKR dibunuh) dan paderi (Raymond Koh) yang diculik, ia adalah kes mengejutkan Ia serta-merta membangkitkan ketakutan semua pihak," ujarnya. - mStar

      "Mereka menggunakan pembesar suara yang dipasang pada pokok untuk membuat pengumuman itu secara berulang mengarahkan pelarian Rohingya berpindah ke tempat lain.

      Menurut pemimpin komuniti Rohingya, Dil Mohammad, BGP tidak memberitahu ke mana mereka harus pergi.

      "Kami mahu pulang ke kampung halaman masing-masing, bukan ke tempat lain," katanya.

      Anggaran tidak rasmi menunjukkan hampir 5,800 pelarian Rohingya tinggal di kawasan sempadan antara dua negara tersebut. - AF

      Delete
    13. DATANG MALAYSIA DAPATKAN DEDAK

      Clare Rewcastle-Brown
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Editor laman web berita, Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown memuji keberanian ramai pihak mempertaruhkan keselamatan mereka demi mendedahkan isu rasuah di Malaysia.

      Dia berkata demikian kepada The Star dalam wawancara eksklusif sejurus selepas tiba di Malaysia, susulan waran tangkap terhadapnya dan laman web penyiasatannya Sarawak Report, masing-masing ditarik balik.

      Mengakui peranan dimainkan oleh orang-orang seperti dirinya dalam mendedahkan cerita bahawa media arus perdana tidak dapat meneruskannya, Rewcastle Brown berkata, dia merasakan terdorong untuk mengikuti sebahagian cerita dan berita kerana integriti mereka yang terlibat.

      "Terdapat banyak kecurigaan berbangkit mengenai dana 1MDB oleh parti pembangkang, untuk permulaan," katanya

      "Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tony Pua merupakan yang paling menekakan mengenai bagaimana dana itu diuruskan.

      "Saya kemudian memahami apa yang jelas hubungan antara 1MDB dan keluarga Datuk Seri Najib Tun Razak apabila saya sedar bahawa ahli perniagaan Jho Low mengiringi Riza Aziz di Hollywood dan Riza melancarkan sebuah filem yang mahal, Wolf of Wall Street,” katanya.

      Wolf Of Wall Street merupakan filem drama komedi dibintangi Leonardo Di Caprio, yang memenangi anugerah Oscar pada 2013.

      "Saya mula mengajukan soalan namun tidak mendapat jawapan memuaskan dan apa yang saya dapat adalah surat guaman . Saya mengambil masa lebih setahun sebelum mendapat peluang besar mengupas isu pertama mengenai 1MDB iaitu perjanjian PetroSaudi,” katanya.

      Pegawai dari PetroSaudi International telah disiasat, yang merupakan sebagai sebahagian daripada siasatan yang lebih meluas ke atas kecurian aset disyaki dari dana negara 1MDB Malaysia.

      Salah seorang pegawai tersebut adalah Xavier Justo. Rewcastle Brown menemuramah isterinya, Laura pada Julai 2016.

      "Suaminya menghabiskan masa 18 bulan di penjara dan tidak lama selepas suaminya ditangkap, dia menghubungi saya. Saya berjumpa dia dan dia seorang wanita muda berdepan dengan kesulitan.

      "Saya fikir adalah penting mengeluarkan bantahan mengenai beberapa perkara buruk yang ditulis tentang Xavier selepas dipenjarakan.

      "Saya boleh rasakan apa yang berlaku adalah mereka mengancam pasangan ini,” katanya.

      Rewcastle Brown juga merujuk teman-temannya di Sarawak Report dan Radio Free Sarawak.

      "Saya bekerja dengan ramai orang yang berani, mereka yang bekerja di radio tersebut adalah hero. DJ Peter John Jaban saya telah pulang dan dia sangat gembira dengan apa yang betul dan yang berani.

      "Apabila anda melihat orang seperti Bill Kayong (aktivis PKR dibunuh) dan paderi (Raymond Koh) yang diculik, ia adalah kes mengejutkan Ia serta-merta membangkitkan ketakutan semua pihak," ujarnya. - mStar

      Delete
    14. GOLONGAN LIBERAL MULA MEMAINKAN PERANAN

      Tolak mansuh agama pada kad pengenalan
      MUHAMMAD FAIZ SULONG20 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore9.2K
      Kenyataan dari Facebook Shahaniza, hari ini.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Adun Kuala Sentul, Datuk Seri Shahaniza Shamsuddin menempelak kenyataan Ahli Parlimen Miri, Dr Michael Teo Yu Keng yang mencadangkan supaya memansuhkan status agama pada kad pengenalan.

      Beliau turut menggesa semua ahli parlimen beragama Islam tanpa mengira parti menolak usul berkenaan jika dibawa ke Parlimen kelak.

      "Biarlah kalau penganut agama lain tidak mahu agama mereka di catit pada kad pengenalan tetapi bagi orang Islam, ia dikekalkan,” katanya menerusi Facebooknya, hari ini.

      Terdahulu, sebuah akhbar tempatan melaporkan, Dr Michael Teo dari PKR menerusi Facebooknya berkata, beliau berhasrat membawa usul pemansuhan agama dan bangsa pada kad pengenalan ke Parlimen.

      Delete
    15. ISLAM MELAYU BAKAL DIABAIKAN
      Penuhi janji 20 peratus
      NORHAFIZA MUSA20 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      Muhammad Khalil sempat menyantuni jemaah dan penduduk di sekitar Jalan Kenanga bagi Program Derma Darah bertempat di Masjid Tengku Nik Haji, Batu Burok.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU – Pemuda Pas Pusat meminta kerajaan persekutuan memenuhi janji manifesto mereka untuk memberi royalti 20 peratus kepada negeri pengeluar minyak termasuk Kelantan dan Terengganu.

      Ketuanya, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, antara perkara asas dalam sistem politik di negara ini adalah sistem kapitalisme, di mana kerajaan pusat bertanggungjawab ke atas kerajaan-kerajaan negeri termasuklah dari sudut perjanjian-perjanjian.

      “Dan Royalti ini adalah satu perjanjian yang telah sekian lama dilaksanakan iaitu sejak tahun 1979, kerajaan pusat menyalurkan kepada kerajaan negeri secara terus. Kemudian, ia dibatalkan selepas Pas memerintah.

      “Sepatutnya, kerajaan Pusat mestilah melaksanakan perjanjian tersebut dengan adil tanpa mengira mana-mana parti sebagaimana yang dilaksanakan sebelum ini.

      “Malah dalam manisfesto Harapan juga ada menyebut untuk memberi royalti 20 peratus kepada negeri pengeluar minyak termasuk Kelantan dan Terengganu.

      “Jadi buat masa sekarang, kita tunggu dan lihat, kita mahu kerajaan persekutuan menghormati perjanjian dan mesti menunaikannya,” katanya yang juga Adun Batu Burok kepada Sinar Harian.

      Beliau berkata demikian selepas menyantuni jemaah dan penduduk di sekitar Jalan Kenanga bagi Program Derma Darah bertempat di Masjid Tengku Nik Haji, Batu Burok.

      Semalam, Sinar Harian melaporkan, kerajaan negeri pimpinan Pas diminta untuk segera mencari formula membangunkan semula Terengganu secara keseluruhannya dan bukannya tergesa-gesa dalam isu royalti.

      Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail dipetik berkata, kerajaan negeri harus sedar terdapat halangan yang sangat jelas dari sudut perundangan dalam isu royalti memandangkan kerajaan negeri pimpinan BN sebelum ini secara sukarela, telah pun menarik balik tuntutan saman bagi bayaran royalti minyak dan gas.

      Oleh itu katanya, Pas perlu membuat keutamaan dan mencari kaedah terbaik mentadbir Terengganu serta menyelesaikan isu-isu tertangguh seperti projek-projek gagal dalam tempoh 15 tahun pemerintahan BN dan perbelanjaan berlebihan yang dilakukan.

      Delete
    16. TERNYATA RAMPASAN TENTERA ADALAH PROPAGANDA TOK DIR

      Saya serah kuasa dengan baik tapi tak dilayan baik
      Alyaa Azhar | Diterbitkan 20 Mei 2018, 8:33 malam | Dikemaskini 20 Mei 2018, 8:37 malam
      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau telah melepaskan kuasa secara baik setelah BN mengalami kekalahan pada pilihan raya umum lalu tanpa mencetuskan sebarang kekecohan.

      Bagaimanapun, bekas presiden Umno itu berkata beliau kesal apabila tidak menerima layan yang baik selepas melepaskan kuasa.

      Bercakap di hadapan penyokongnya di Pekan hari ini Najib berkata beliau turut dituduh akan mengisytiharkan darurat apabila BN kalah bagi membolehkan beliau terus berkuasa.

      "Mereka kata saya takkan serah kuasa, akan buat Mageran, (tapi) tak ada pun

      "Saya serah kuasa dengan baik. Walaupun saya serah kuasa dengan baik saya tak terima layanan baik. Saya terima tekanan demi tekanan.

      "Tuan-tuan sendiri tau, tekanan pada saya, isteri, anak. Sampai tempat tinggal anak saya pun digeledah," katanya.

      Delete
    17. ORANG INI SURUH BAGI PELUANG KERANA TOKONG TAK KENA PETISYEN

      Kit Siang: Beri peluang kepada Maszlee
      Diterbitkan 20 Mei 2018, 6:14 petang | Dikemaskini 20 Mei 2018, 7:28 petang
      A+ A-
      Seorang pemimpin menggesa semua pihak memberi peluang kepada Dr Maszlee Malik untuk memainkan peranannya sebagai menteri pendidikan.

      Kata Lim Kit Siang, beliau sedar ada pihak yang mengkritik bekas pensyarah itu kerana dilantik ke jawatan berkenaan.

      "Tapi berikan peluang kepada ahli akademik berusia 44 tahun itu membuktikan kesesuaiannya untuk jawatan penting sebagai menteri pendidikan bagi Malaysia baru," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Maszlee ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa sebelum melepaskan jawatannya untuk menyertai parti BERSATU. Pakatan Harapan kemudian menurunkannya sebagai calon di kerusi parlimen Simpang Renggam pada 9 Mei lalu.

      Dalam PRU berkenaan Maszlee memenangi kerusi berkenaan dengan kelebihan 3,475 undi sekali gus mengetepikan pencabar terdekat, Setiausaha Agung Gerakan Liang Teck Meng.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kemudian mengumumkan Maszlee dilantik menjadi menteri pendidikan pada 18 Mei lalu.

      Bagaimanapun pelantikan berkenaan tidak disenangi sesetengah pihak. Antara lain mereka mengaitkan latar belakang serta pendirian beliau berkenaan dalam isu keagamaan.

      Ketika sebahagian orang menuduh Maszlee sebagai liberal, pihak yang lain pula melihat beliau tokoh yang konservatif dalam beragama.

      Di era teknologi maklumat

      Maszlee juga dikaitkan kononnya menyokong pendakwah dari India, Dr Zakir Naik.

      Kenyataan Lim itu dikeluarkan ketika sesetengah orang mengkritik Maszlee berdasarkan satu klip vodeo yang menyentuh mengenai orang bukan Islam di negara ini.

      Kata Lim, orang dalam klip video yang ditularkan itu bukanlah Maszlee sebaliknya individu lain.

      "Sejak semalam satu klip video mengenai sikap fanatik seseorang tersebar di media sosial dan mereka mencadangkan ia perlu ditularkan sehingga sampai kepada Tun (Dr Mahathir Mohamad) sebelum dia menjadi menteri pendidikan.

      "Dia yang dimaksudkan ialah Maszlee Malik tetapi orang yang ada dalam klip video itu sama sekali bukan beliau," katanya.

      Anggota parlimen Iskandar Puteri itu juga berkata orang ramai perlu mengesahkan kesahihan sesuatu maklumat yang diterima sebelum menyebarkannya.

      "Kita dalam era teknologi maklumat, justeru kita perlu sedar kesan-kesannya.

      "Sebagai pengguna era maklumat, kita mesti mengikut disiplin baru dan satu daripadanya ialah mengesahkan kesahihan mesej serta klip video sebelum mengedarkannya di media sosial," katanya.

      Delete
    18. ISLAM MELAYU TERUS DIASAK DARI SEGENAP PENJURU

      MCA bimbang Majlis Penasihat Kerajaan jadi ala majlis syura PAS
      Diterbitkan 20 Mei 2018, 4:03 petang | Dikemaskini 20 Mei 2018, 4:21 petang
      A+ A-
      Pemimpin MCA menyatakan kebimbangan berhubung Majlis Penasihat Kerajaan yang ditubuhkan bagi menasihati kerajaan dan menyifatkan ia tidak berpandukan Perlembagaan Persekutuan.

      Pengerusi Biro Agama dan Harmoni MCA Ti Lian Ker dalam kenyataan hari ini mempersoalkan di bawah siapa Majlis Penasihat Kerajaan diletakkan.

      "Meskipun bersetuju dengan peranan Majlis Penasihat Kerajaan, kita masih risau jika institusi yang tidak berpandukan perlembagaan ini akan berubah menjadi seperti majlis syura PAS, yang mana 'majlis syura' ini akan mempunyai kuasa yang tidak terhad di dalam kabinet dan parlimen," katanya.

      Istilah majlis syura sering digunakan dalam pentadbiran Islam sebagai merujuk majlis mesyuarat negara yang peranan membantu ketua agama Islam melaksanakan pentadbiran. Ia turut diamalkan oleh Khulafah al-Rasyidin.

      Salah satu langkah awal Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mengangkat sumpah adalah mengumumkan penubuhan Majlis Penasihat Kerajaan yang terdiri daripada tokoh penting negara.

      Anggota Majlis Penasihat Kerajaan terdiri daripada Tun Daim Zainuddin, bekas gabernor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekas penasihat Petronas Tan Sri Mohd Hassan Merican, ahli perniagaan Tan Sri Robert Kuok, dan pakar ekonomi Prof Jomo Kwame Sundaram.

      Dr Mahathir sebelum ini berkata majlis penasihat berkenaan akan membantu kerajaan dalam tempoh sementara dan membantu HARAPAN mencapai janji 100 harinya.

      Sementara itu, Ti berkata MCA bimbang tentang 'keperlembagaan, kesahihan dan kuasa' majlis penasihat berkenaan, yang menurutnya perlu dijelaskan atau ditakrifkan.

      "Adakah ini satu langkah ke arah mengiktiraf majlis syura PAS yang akan menentukan dasar negara menggantikan kabinet atau eksekutif?

      "Adakah kita menyediakan ruang untuk majlis penasihat politik (dalam apa jua nama) untuk mengambil alih atau merampas kuasa kabinet atau institusi yang digariskan dalam perlembagaan?" katanya.

      Ti berkata majlis penasihat berkenaan tidak ditakrifkan dalam perlembagaan dan berkemungkinan merampas kuasa daripada kerajaan yang dipilih pada masa akan datang.

      Bagaimanapun, katanya, MCA menyokong sebarang pentadbiran yang cekap.

      "Jika HARAPAN mentadbir dengan cekap dan memberi manfaat kepada rakyat, meskipun MCA di barisan pembangkang, kami akan terus sokong usaha, dasar dan pentabiran yang baik," katanya menambah bahawa Umno perlu sedar bahawa era ketuanan Melayu sudah berlalu.

      Delete
    19. PENYANGAK DAKWA PEROMPAK

      Najib persoal kuda Dr M dan kes Guan Eng
      Diterbitkan 19 Mei 2018, 10:22 malam | Dikemaskini 19 Mei 2018, 10:27 malam
      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) 'berat sebelah' mengenai tindakan terhadap rasuah.

      Beliau dipetik Malay Mail berkata kedaulatan undang-undang mesti dikenakan kepada semua, termasuk Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

      "Apa pun, ia perlu adil. Kedaulatan undang-undang perlu diterapkan dengan cara yang sangat adil, dan ia harus dilihat dikenakan untuk semua orang. Semua orang mesti mematuhi undang-undang.

      "Maksud saya, jika anda (Mahathir) telah menerima 30 ekor kuda daripada kawan-kawan anda, itu juga harus diambil kira, kerana beliau telah mengaku secara terbuka. Kuda itu diberikan oleh kawan-kawannya.

      "Beliau telah menerima hadiah daripada rakan-rakannya dan telah mengakuinya secara terbuka," kata Najib di rumahnya.

      Siasatan patuhi undang-undang

      Mahathir berkata dalam wawancara CNN dua tahun lalu, beliau telah menerima hadiah kira-kira 40 ekor kuda.

      Najib kini di bawah siasatan skandal 1MDB. Rumah dan pelbagai premis yang dikaitkan dengannya diserbu pasukan polis.

      Mahathir, yang menumbangkan pentadbiran Najib pada pilihan raya umum 9 Mei, menegaskan siasatan akan mematuhi undang-undang.

      Sementara itu, Najib juga mempersoalkan pelantikan Lim sebagai menteri kewangan di tengah-tengah perbicaraan kes rasuah.

      "Baiklah, prinsipnya adalah kedaulatan undang-undang. Beliau tidak bersalah sehinggalah terbukti (di mahkamah), jadi beliau tidak bersalah kerana beliau dituduh.

      "Walaupun beliau tidak bersalah, tetapi kebanyakan orang tidak fikir jika sesuai untuk seorang lelaki yang sedang dibicarakan (mahkamah) untuk dilantik sebagai menteri kewangan, sehinggalah beliau membersihkan namanya.

      "Saya tidak mengatakan dia bersalah, tetapi bersihkan nama anda terlebih dahulu," kata Najib.

      Menteri Kewangan yang baru kini sedang dibicarakan atas tuduhan rasuah mengenai diskaun pembelian banglo di Jalan Pinhorn di George Town daripada ahli perniagaan Phang Li Koon.

      Guan Eng menafikan dakwaan itu, berkata ia bermotifkan politik.

      Delete
    20. ISLAM MELAYU MULA DICANTAS

      Puad: GST selamatkan 17,000 jawatan lantikan politik
      Diterbitkan 19 Mei 2018, 4:47 petang | Dikemaskini 19 Mei 2018, 4:51 petang
      A+ A-
      Pemberhentian 17,000 jawatan lantikan politik dalam perkhidmatan awam dapat dielakkan jika kerajaan tidak memansuhkan GST, kata Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Puad Zarkashi.

      "Dikatakan lebih 17,000 orang pegawai kontrak akan ditamatkan perkhidmatan mereka. Kenapa ini berlaku? Tentu mereka yang terlibat amat sedih kerana kehilangan pekerjaan di saat umat Islam akan menyambut bulan Syawal tidak lama lagi.

      "Ini ada kaitan dengan penghapusan GST. Janji Kerajaan Pakatan untuk hapuskan GST mesti ditunaikan. Apabila GST dihapuskan kerajaan akan kehilangan hasil sebanyak RM42 Bilion.

      "Justeru kerajaan mesti melakukan langkah penjimatan. Maka pekerja kontrak seramai 17,000 orang itu menjadi mangsa pertamanya," dakwa Puad dalam kenyataannya hari ini.


      Kerajaan HARAPAN mengesahkan untuk memansuhkan cukai GST yang sangat kontroversi dan menggantikannya dengan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) seperti yang dijanjikan pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

      Sebagai langkah peralihan, GST telah diturunkan menjadi sifar untuk mengurangkan bebanan cukai ke atas pengguna.

      HARAPAN yakin dapat menampung kekurangan GST dengan menjimatkan pembaziran kerajaan BN sebelum ini dan beberapa tindakan lain.

      Minggu ini, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan pada masa ini mempunyai lebihan pekerja kontrak, termasuk 17,000 jawatan lantikan politik, antara perbelanjaan yang dapat dijimatkan kerajaan.

      "Kita dapati terlalu banyak kontrak pegawai. Pegawai kontrak ini kalau ada diberi kontrak kerana keperluan pentadbiran, tetapi ada juga yang diberi kontrak kerana politik iaitu mereka adalah political appointees.

      "Dan political appointees ini akan kita akan tamatkan semuanya.

      "Kita mendapati bahawa seramai 17,000 orang adalah lantikan politik, kita perlu menyusunnya bagi tujuan penjimatan," katanya.

      Bagaimanapun, beliau berkata kakitangan berpendapatan rendah, termasuk pemandu, tidak akan ditamatkan tetapi akan dipindahkan mengikut kelayakan mereka.

      Bagaimanapun, Puad menyifatkan penjimatan itu sebagai "kezaliman," dan berkata Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan Cuepacs tidak boleh berdiam diri.

      Delete
    21. PH TAK JEMU PERJUANGKAN TOKONG

      Anthony Loke jamin Tokong Then Sze akan diberi status pemilikan tanah
      Diterbitkan 19 Mei 2018, 2:51 petang | Dikemaskini 19 Mei 2018, 3:00 petang
      A+ A-
      Anthony Loke Siew Fook yang dinamakan sebagai menteri pengangkutan memberi jaminan bahawa Tokong Then Sze, sebuah tokong berusia 154 tahun dan merupakan antara tokong tertua di Negeri Sembilan, akan diberikan status pemilikan tanah.

      Beliau berkata perkara itu akan dimaklumkan kepada Menteri Besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun dalam masa terdekat untuk menyelesaikan isu status pemilikan tanah di tokong berkenaan.

      “Tokong ini bukan hanya tempat beribadat tetapi juga sebagai tarikan pelancong. Sebagai anggota Parlimen Seremban, saya akan pastikan setiap tahun kita akan memberikan peruntukan untuk memulihara tokong ini. Saya akan gunakan peruntukan kawasan saya kepada tokong ini,” katanya hari ini.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke tokong berkenaan.

      Sementara itu, dalam perkembangan lain, Loke yang juga pengerusi DAP Negeri Sembilan berkata akan terdapat satu portfolio baharu dalam kerajaan Negeri Sembilan iaitu Hal Ehwal Bukan Muslim.

      “Exco baharu dengan potfolio baharu hal ehwal bukan Islam, ia dinyatakan dalam manifesto kami … banyak isu yang dihadapi tokong, gereja dan kuil Hindu,” katanya.

      Loke berkata setelah dinamakan sebagai menteri pengangkutan, beliau tidak akan menjadi salah seorang exco kerajaan negeri.

      “Saya sudah memberikan nama-nama (calon Exco) kepada menteri besar dan biarlah menteri besar yang mengumumkan formasi kerajaan negeri,” katanya yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chennah.

      Delete
    22. BPMS

      Dr Sam bawa pendekatan sendiri di Terengganu
      Shakira Buang | Diterbitkan 19 Mei 2018, 11:37 pagi | Dikemaskini 19 Mei 2018, 1:07 petang
      A+ A-
      WAWANCARA | Ketegasan melulu dalam pentadbiran sesebuah kerajaan bukan lagi menjadi budaya politik yang harus diikuti masa kini.

      Sebaliknya, Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata apa yang perlu idalah amalan budaya politik matang dan sejahtera.

      Bercakap kepada Malaysiakini, Ahmad Samsuri berkata pendekatan tersebut perlu diambil sebagai iktibar sejarah kegagalan pentadbiran PAS di Terengganu selepas pilihan raya umum (PRU) ke-10 lalu.

      Ketika itu PAS hanya sempat mentadbir Terengganu selama satu penggal.

      "PRU 1999 dengan PRU 2018 yang baru kita hadapi ini jauh berbeza.

      "Jadi, untuk mengambil itu adalah suasana yang akan berlaku (dalam pentadbiran hari ini) tidak betul kerana sekarang ini kami mengamalkan politik yang lain," katanya ketika ditemui di Rusila, Marang, Terengganu, baru-baru ini.

      Menyedari situasi sekarang berbeza Ahmad Samsuri berkata pendekatan politik matang dan sejahtera akan diteruskan termasuk semasa menguruskan negeri.

      Dulu keadaan tegang

      Ahmad Samsuri berkata demikian sebagai mengulas mengenai kemungkinan beliau akan menggunakan pendekatan yang pernah diambil Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika menjadi menteri besar Terengganu pada 1999.

      Bagaimanapun kerajaan itu tumbang selepas PRU berikutnya iaitu pada 2004.

      Kegagalan pentadbiran PAS ketika itu didakwa akibat campur tangan kerajaan pusat serta ketegasan kepimpinan Abdul Hadi.

      Kini pada PRU ke-14 PAS sekali lagi berjaya mentadbir Terengganu selepas memenangi 22 kerusi daripada 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) berbanding 14 pada PRU ke-13.

      Mengulas lanjut, Ahmad Samsuri yang juga anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rhu Rendang berkata kegagalan PAS ketika itu tidak boleh diambil kira.

      Katanya, keadaan tersebut jelas berbeza.

      "Kita tidak boleh bandingkan suasana 1999 dengan suasana sekarang kerana persekitaran politik ketika itu sangat tegang, dan tentangan politik juga sangat tegang," katanya.

      Oleh demikian, Ahmad Samsuri berkata dalam pentadbiran yang baru ini beliau mengambil pendekatan lebih objektif bagi menyelesaikan masalah dengan cara lebih berhemah tanpa memberi kesan kepada rakyat.

      "Pendekatan kerajaan (hari ini) yang objektif kita untuk menyelesaikan masalah dengan cara yang berhemah, cermat tanpa memberi kesan kepada rakyat hatta kepada pegawai dan agensi kerajaan.

      "Sebabnya kesudahan objektif kita nanti ialah menjadikan ketidakstabilan itu pada tahap yang paling rendah kerana rakyat sudah muak dengan politik melampau, masalah mereka tidak selesai.

      "Kita nak bergerak ke era baru dengan mengutamakan penyelesain kepada rakyat," tambahnya mengakhiri perbualan bersama Malaysiakini.

      Delete
    23. JANGAN PUTUS ASA. ESOK MASIH ADA

      Pemimpin kecundang dalam PRU14 tak lemahkan PAS
      Shakira Buang | Diterbitkan 18 Mei 2018, 8:30 malam | Dikemaskini 18 Mei 2018, 8:41 malam
      A+ A-
      WAWANCARA | Pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang berakhir baru-baru ini menyaksikan beberapa tokoh penting PAS kecundang sama ada di peringkat dewan undangan negeri (DUN) atau parlimen.

      Namun, bagi Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar ia bukanlah 'kematian' kepada kepimpinan parti Islam itu.

      Bahkan, Ahmad Samsuri menegaskan kalah atau menang dalam sesuatu pilihan raya bagi PAS adalah adat yang diterima sebagai asam garam yang dilalui mereka sejak pilihan raya umum (PRU) 1955.

      "Semua calon PAS menyertai pilihan raya dengan jiwa yang besar.

      "Bukan nak kata kami tak kisah kalau kalah, tetapi kami mahu menang.

      "Cuma jika tidak menang, ia bukan satu masalah dan kita tidak mati atau parti dibubarkan seperti ada sesetengah parti yang dormant (tidak aktif) dan tidak dapat berfungsi dalam pilihan raya seterusnya," katanya dalam temu bual bersama Malaysiakini di Rusila, Marang, Terengganu baru-baru ini.

      PRU ke-14 yang berakhir 9 Mei lalu menyaksikan tujuh tokoh penting PAS kecundang di peringkat pusat dalam pertembungan dengan BN dan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Antaranya Mursyidul Am PAS Hashim Jasin yang kalah di Arau, Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Samad (Pandan Indah), AJK Pusat PAS Mokhtar Senik (Padang Besar), Naib Ketua Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Dr Johari Mat (Tanah Merah), AJK Dewan Pemuda PAS Riduan Mohamad Nor (Besut), seorang lagi naib presiden, Idris Ahmad (Bukit Gantang), dan Ketua Penerangan PAS Pusat Nasrudin Hassan (Indera Mahkota).

      Mengulas lanjut, Ahmad Samsuri yang kini dilantik sebagai menteri besar Terengganu selepas PAS berjaya menawan negeri itu berkata pendekatan positif perlu diambil bagi mendepani keputusan pilihan raya.

      "Menang atau kalah, kita teruskan kerja kita. Pergi tengok apa yang dibuat Iskandar, Idris dan Nasrudin.

      "Walaupun mereka kalah hari ini, esok mereka akan turun seperti biasa seperti bertemu dengan rakyat dan pengundi.

      "Lagi pun kita masuk pilihan raya ini pun kita tak tahu kita boleh menang atau kalah, kita ambil peluang dan kita menerima keputusan pilihan raya serta kita tidak ada masalah dari segi itu.

      "Macam orang main bola, sebenarnya pada separuh masa pertama permainan bola pun belum tentu tahu boleh menang atau tidak tetapi dia harus mencuba dan sekurang-kurangnya kita mencubanya," katanya.

      Tambah Ahmad Samsuri lagi, kekalahan tujuh tokoh PAS itu telah digantikan dengan kemenangan tokoh lain.

      "Kita kalah di situ tetapi menang di tempat lain dengan tokoh-tokoh yang lain, dan mereka yang kalah tetap bersama dengan parti dan terus memberi khidmat.

      "Itu yang membezakan PAS dengan parti yang lain, bila kalah di suatu tempat terus tinggal markas atau pejabat dan itu tidak berlaku dalam PAS," tambahnya.

      PRU ke-14 menyaksikan kejayaan PAS merampas negeri Terengganu daripada BN setelah memenangi 22 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri itu daripada 32 keseluruhan kerusi berbanding 14 kerusi pada PRU13.

      Parti itu juga turut berjaya mengekalkan penguasaannya di Kelantan selepas memperoleh 28 kerusi berbanding BN yang sebelum yakin menawan negeri itu dengan hanya memperoleh tujuh kerusi.

      Manakala di Kedah, PAS hanya memperoleh 15 kerusi sementara tiga kerusi di Perak.

      Delete
    24. TOKONG TAK SABAR-SABAR NAK BUAT KES JATUHKAN ISLAM MELAYU

      Serbuan rumah Najib semasa Ramadan tak sesuai, kata PAS
      Diterbitkan 18 Mei 2018, 6:12 petang | Dikemaskini 18 Mei 2018, 6:15 petang

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      Item 4
      Item 5
      A+ A-
      Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menyelar serbuan yang mengambil masa lama di kediaman bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang dikatakan tidak sesuai dilakukan pada bulan Ramadan.

      Beliau yang juga adalah timbalan menteri besar Kelantan, berkata tindakan itu juga akan memberi tanggapan negatif masyarakat terhadap isu berkenaan.

      "Bukan PAS menentang tindakan polis membuat siasatan ke atas mana-mana penyelewengan, tetapi mereka perlu mempertimbangkan masa pemeriksaan itu dibuat.

      “Walaupun polis ingin mendapatkan maklumat, mereka perlu melakukan dengan cara berhemah," katanya yang dipetik oleh portal Berita Harian Online selepas menyampaikan kuliah PAS di Medan Ilmu, di Kota Bharu, hari ini.

      Ketika pelbagai kisah mengenai rampasan pihak berkuasa ke atas barangan mewah tular di media sosial, tidak ada sebarang pengesahan mengenainya dikeluarkan.

      Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh dilaporkan berkata masih terlalu awal untuk pihaknya memberikan pengesahan.

      Katanya, setakat ini mereka belum memperincikan sepenuhnya barang yang diramas berkenaan.

      Sebelum ini akhbar Sin Chew Daily melaporkan polis menyita lebih 100kg jongkong emas dari dua unit kediaman mewah di Pavillion Residence yang dikaitkan dengan Najib di kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur.

      Selain itu, turut dilaporkan wang tunai, barangan kemas dan beg tangan berjenama mewah berjaya dirampas.

      Polis memerlukan lima buah lori untuk mengangkut semua barang yang dirampas itu ke Bukit Aman.

      Delete
    25. This comment has been removed by the author.

      Delete
    26. SI TANGGANG MODEN

      Nik Omar sebak cerita 'disingkir' dari Masjid Tok Guru
      Diterbitkan 18 Mei 2018, 12:56 tengah hari | Dikemaskini 18 Mei 2018, 1:08 petang
      A+ A-
      Belum genap 10 hari selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) slot kuliah subuh Nik Omar Nik Abdul Aziz di Masjid Pulau Melaka - yang lebih dikenali sebagai Masjid Tok Guru - sudah digantikan.

      Pagi tadi anak kedua bekas menteri besar Kelantan itu tidak lagi dibenarkan menyampaikan kuliah seperti selalu.

      Sebaliknya tugas itu diberikan kepada anak kelima pemimpin yang disegani ramai itu, Nik Abduh.

      Menceritakan insiden itu di Kota Bharu pagi tadi Nik Omar berkata sejak bapanya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meninggal dunia pengisian program di masjid berkenaan dibahagi-bahagikan sesama anak bekas menteri besar Kelantan itu.

      Nik Omar sendiri diberikan tugas memberikan kuliah Maghrib pada malam Khamis dan Rabu, serta kuliah subuh pada Jumaat.

      Dengan nada suara yang dapat dikesan sedikit sebak, Nik Omar berkata semasa sembahyang Subuh tadi adiknya tiba-tiba menjadi imam dan mengambil tempatnya menyampaikan kuliah.

      "Lepas tu dia bersalam, cuma ambo kata, tak apa ke bersalam ni? Tak najis ke ambo ni?" katanya disambut ketawa orang ramai yang mendengar kuliahnya di Wisma Tok Guru di Kota Bharu.

      Kuliah itu disiarkan secara langsung melalui Facebook Husam Musa.

      Sebelum itu Nik Omar meminta maaf kerana tidak dapat menyampaikan kuliahnya seperti biasa di bangunan berkenaan seperti selalu ekoran insiden di Masjid Pulau Melaka berkenaan.

      "Ambo ni pagi mintak maaf banyak-banyak sebab tak boleh nak fokus, tak boleh nak bagi kuliah," katanya.

      Nik Omar berkata Nik Abduh memberitahunya bahawa dia tidak lagi dibenarkan menjadi imam atau memberi kuliah di masjid berkenaan seperti sebelum ini.

      "Dia (Nik Abduh) kata, ia keputusan keluarga," katanya.

      Baca Nik Omar: Kelantan cuma 'jambatan' rakyat ke Putrajaya

      Menurut Nik Omar apa yang terjadi kepadanya adalah harga yang terpaksa dibayar kerana menyertai Pakatan Harapan.

      Namun katanya dia tidak akan berundur selepas membuat keputusan berkenaan.

      Dalam PRU ke-14 pada 9 Mei lalu Nik Omar diletakkan mewakili HARAPAN bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Chempaka - kawasan yang diwakili Nik Abdul Aziz sebelum ini.

      Tidak seperti jangkaan ramai, HARAPAN gagal memberi kesan di Kelantan. Malah Nik Omar kalah di kerusi berkenaan.

      Delete
    27. TOKONG GELOJOH NAK TENGOK ISLAM MELAYU JATUH

      MCA: Kasihanilah mereka PM, raya tak lama lagi
      Diterbitkan 18 Mei 2018, 6:08 petang | Dikemaskini 18 Mei 2018, 6:30 petang
      A+ A-
      Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong merayu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menangguhkan pemecatan 17,000 kakitangan awam lantikan politik sehingga selepas Aidilfitri, pertengahan Jun depan.

      “Saya boleh bayangkan ketidakcelaruan dalam benak fikiran mereka yang bergaji rendah ini untuk memikirkan masa depan keluarga masing-masing, apatah lagi untuk menyambut Ramadan dan Syawal yang mendatang,” katanya.

      Mahathir semalam berkata kerajaan akan menyingkirkan 17,000 kakitangan awam dari lantikan politik bagi menjimatkan perbelanjaan negara dan mengelakkan pembaziran.

      Menulis di Facebook, Wee menyifatkan kedatangan Ramadan kali ini tidak gembira seperti sepatutnya susulan pengumuman Mahathir itu.

      “Saya menghormati keputusan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed, kerana saya memahami antara alasan penamatan kontrak itu adalah bagi tujuan menjimatkan kewangan kerajaan.

      “Sungguhpun begitu saya merayu agar YAB perdana menteri dapat memberi pertimbangan supaya penamatkan kontrak itu dapat ditangguhkan sehingga selepas Hari Raya Aidilfitri.

      “Saya mohon kepada YAB supaya kasihanilah golongan ini yang sudah pasti akan terkontang- kanting dan tidak keruan pada bulan yang mulia ini,” katanya.

      Wee juga memohon perdana menteri prihatin dengan nasib umat Islam, yang sebahagian daripada 17,000 itu, yang sepatutnya dapat melaksanakan ibadah puasa dengan selesa.

      “Sebagai anak Malaysia yang berasal dari kampung Melayu, sejak kecil lagi saya telah dimaklumkan oleh jiran-jiran Melayu bahawa berpuasa di bulan Ramadan adalah rukun keempat dalam Islam.

      “Bagaimanakah penjawat-penjawat awam yang beragama Islam mampu menunaikan rukun itu jika poket mereka kosong kerana ketiadaan kerja?” katanya.

      Beliau juga percaya Mahathir mempunyai prerogatif untuk mengubah keputusan yang telah dibuat atas dasar berperikemanusiaan.

      Delete
  2. My advice, lantikla mak badak sbg presiden umno..sbb kecantikannya pasti memukau..vote for mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO MASIH MENYENGAT

      ADA ASSET BERATUS BILLION

      ADA RAMAI JUTAWAN UMNO

      ADA RAMAI ORG UMNO DALAM KERA JAAN.

      UMNO MASIH RELEVAN


      INSYALLAH TUN M BAKAL KEMBALI KPD UMNO UTK MENGANGKAT MUKRIS SBG DPM DI BAWAH HISAPUDSIN


      ORG UMNO PERLU BERSYUKUR SBB TUN M DAN TUN DZ MASIH SYGKAN UMNO DAN AKAN BAWA HARAT KARUN BARU KEMBALI KPD UMNO

      HORMATILAH TUN M DAN LANTIKLAH MUFLIS SBG TIMB PRESIDEN UMNO


      HIDUUUP UMNNONOK

      JOM SEMUA PUAK PARTY CAP MUNGE KEMBALILAH KPD UMNO

      Delete
    2. Apa ke jadah nya Malaysiabaru meroyan ni,
      Jgn guna lah nama Malaysiabaru tu, tak sesuai,
      Untuk PAKATAN Malaysia Baru, hah baru sedap sikit,
      Umno sudah mati RIP rest in peace, jadi bangkai,
      Tak ada apa yg boleh di baiki,
      Malaysiabaru masuk lah PAKATAN,
      Umno sudah tak ujud dlm hati Rakyat,
      Kau boleh hisap teloq zahid, hisammudin, ku nan, syed kruak dan siapa siapa teloq masam yg kau suka,
      Teloq Ku Li kau nak hisap pun boleh... Tak ada halangan...

      Delete
  3. Ingat ucapan Amin rais setelah kejatuhan suharto

    ReplyDelete
  4. MAY 21, 2018
    28
    3 Arahan, 3 Keputusan, Ok ... Ok ... 01 Haribulan Jun Nanti Jadi Tak 0% GST?
    Pada 14/05/2018, salah seorang ahli Majlis Penasihat Kerajaan, TS Dr Zeti Akhtar Aziz, telah mengumumkan bahawa kaedah penghapusan GST akan diumum dalam masa 100 hari. Baca di sini dan tonton video di bawah.








    Pada 16/05/2018, dua hari kemudian, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir telah mengumumkan bahawa kadar GST akan menjadi 0% berkuat kuasa pada 01/06/2018. Baca di sini dan tonton video di bawah.








    Pada hari yang sama juga, Kementerian Kewangan Malaysia telah mengeluarkan Siaran Media mengiayakan kata-kata Perdana Menteri. Bukan blog atau portal picisan yang mengeluarkan arahan ini. Ianya dikeluarkan oleh portal rasmi Kementerian Kewangan!





    Menteri Kewangan yang belum mengangkat sumpah jawatan, Joseph Lim Guan Eng pula pernah membuat pengumuman berita yang tersebar adalah palsu. Beliau juga katanya ada membuat pengesahan dengan Perdana Menteri.

    Kesimpulan, cakap siapa yang kita hendak dengar ni?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/3-arahan-3-keputusan-ok-ok-jadi-01.html#B4SPeqsbgB3REe2X.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang kalah ni meroyan lebih........tapi nak ngaku kalah sekali-kali tidak.

      Kesssiaaannn......

      Delete
    2. GENG NaJIS selalu keliru cuba nak kelirukan orang lain plak..

      Siaran media yg palsu yg dibatalkan...siaran yg ori di teruskan...

      Delete
  5. MAY 21, 2018
    64
    Kos ECRL RM66 Billion? Mana Suara Tony Pua, Rafizi Ramli dan Mahfuz Omar?
    image: https://2.bp.blogspot.com/-9lv2c_wRYI8/WwIZOxsnq_I/AAAAAAABQqQ/y2AqNP_1BWMamLhe_SDIy0_X-SDDlXLoACLcBGAs/s640/20180521_085522_rmedited.jpg



    image: https://4.bp.blogspot.com/-0GpRMurR5dk/WwHqYQ1OSiI/AAAAAAABQqE/O5OR635thDsL1YxsCySWwC0YlZvG0RSewCLcBGAs/s640/FB_IMG_1526852042144.jpg



    Pakatan Harapan (PH) pernah mempertikaikan bagaimana kos awal yang dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia bersama syarikat dari China untuk pembinaan ECRL meningkat dari RM46 billion, menjadi RM55 billion.

    Menteri Unit Perancangan Ekonomi (EPU) pada ketika itu, Datuk Abdul Rahman Dahlan, menjelaskan penambahan RM9 billion melibatkan penambahan jarak dari Gombak ke Pelabuhan Klang.

    Beberapa hari lalu, Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan PH, Tun Daim Zainuddin menjelaskan kos sebenar ECRL bukan RM55 billion, tapi akan meningkat RM11 billion, menjadikan kos keseluruhannya lebih RM66 bilion.

    Untuk makluman, kerajaan BN di bawah pimpinan DS Najib Razak berjaya menjimatkan kos pembinaan MRT1 sebanyak RM2 billion menjadi RM21 billion, daripada kos asal RM23 billion.

    Untuk makluman juga, projek ECRL yang diilhamkan oleh DS Najib Razak untuk menjana ekonomi penduduk Pantai Timur awalnya juga mahu dibatalkan oleh PH jika mereka berjaya mengambil alih Putrajaya.

    Tapi keputusannya berbeza bila kini sudah berada di Putrajaya. Persoalannya, apa rasionalnya di sebalik penambahan mendadak kos ECRL menjadi lebih RM11 bilion?

    Persoalannya lagi, di mana suara Tony Pua, Mahfuz Omar dan Rafizi Ramli yang dulunya lantang mengkritik berkaitan kos pembinaan ECRL?

    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/kos-ecrl-rm66-billion-mana-suara-tony.html#cRvxppFT0iAp6PJU.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko kopipes blog putaralam Cucu Tahi Sekampit...

      Kenape najib sorok kos sebenar R
      ECRL 66 billion?...

      Daim kutip maklumst dari pemilik ECRL...

      Delete
  6. Gambar Beg Tangan Dari Serbuan 1MDB? Itu Milik Kami – laman beli-belah
    Published: Monday, 21 May 2018
    A- A+


    Tulisan asal oleh:
    Free Malaysia Today, 20 Mei 2018

    PETALING JAYA: Gambar yang menunjukkan barisan beg tangan mewah yang tersebar meluas di dalam media sosial bukanlah dari serbuan oleh polis berkaitan 1MDB sejak seminggu lalu – tetapi diambil dari laman web beli-belah.

    http://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2018/05/birkin-handbags-singapore-gd-3.jpg

    “Shopfirstluxury”, sebuah kedai menjual barangan mewah di Singapura membuat aduan mengenai penggunaan gambarnya dalam satu catatan di Instagram dan menggesa orang ramai untuk berhenti mengaitkan gambar itu dengan kes tersebut.

    Blog The Sarawak Report juga turut menggunakan gambar tersebut, dan mengaitkannya dengan rampasan beg tangan Hermes Birkin dalam satu serbuan polis ke atas 3 pangsapuri mewah di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, minggu lalu.

    Pengendali “shopfirstluxury” berkata: “ Saya tidak tahu bila dan bagaimana ia bermula awal minggu ini, kawan warga Malaysia saya yang memberitahu saya tentang beberapa saluran berita dalam talian Malaysia menggunakan gambar saya dalam berita mereka.

    “Kami cuba menghubungi beberapa saluran berita tetapi nampaknya tidak mendapat sebarang respons dan kini ia telah tersebar ke Indonesia.

    “Jika ada yang menerima gambar tersebut, tolong jangan sebarkannya lagi menggunakan gambar ini. Pelanggan saya yang mengunjungi bilik pameran lama saya tahu dengan tepat bila gambar ini diambil.

    “Dalam era penyebaran maklumat yang pantas ini, kita perlu menjadi pembaca berita yang bertanggungjawab, dan berfikir dua kali sebelum berkongsi maklumat dengan kawan-kawan dan keluarga.”

    Star Online sebelum ini telah melaporkan satu lagi gambar, yang menunjukkan 6 utas jam tangan Rolex, yang tersebar meluas dalam laman media sosial Pinterest, dan satu lagi beg yang dipenuhi wang tunai Dolar Amerika, adalah dari satu kes rompakan pada Jun 2016 yang berlaku di Amerika Syarikat.

    Pada 18 Mei, polis merampas hampir 300 beg tangan dan juga 72 buah beg berisi wang tunai, jam tangan dan barang kemas dari 3 pangsapuri di Pavillion Residences.

    Tulisan asal oleh:
    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/05/20/1mdb-raid-handbag-photos-theyre-ours-says-shopping-site/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar tak mustahak...yg penting polis sahkan 284 kotak beg hermes di rampas...berapa pukuh juta harganye?....dari mana punca wang?

      Delete
  7. ADAKAH KES RASUAH GUAN ENG BAKAL DIGUGURKAN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Adakah benar Rejim Pakatan yang baru itu mahu menegakkan 'Rule of Law' seperti yang didakwa? Adakah mereka akan menghormati Kedaulatan Undang - Undang sedia ada di Malaysia?


    Pengumuman mengenai perlantikan Ketua SPRM yang baru juga menimbulkan persoalan. Malah lantikan Peguam Negara (AG) baru turut memungkinkan kes Guan Eng digugurkan kelak.


    Hari ini, mahkamah membenarkan penangguhan perbicaraan salah laku jenayah penyelewengan kuasa dan rasuah yang melibatkan Setiausaha DAPigs itu untuk dibuat semakan semula.


    Namun spekulasi dikalangan rakyat, kemungkinan besar kes rasuah rumah mewah Terlajak Murah yang melibatkan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dengan ahli perniagaan itu akan digugurkan.


    Makanya, rakyat sudah pasti akan memerhati sejauh mana ketelusan dan kejujuran Rejim Pakatan baru ini dalam soal menegakkan kedaulatan undang - undang atau adakah itu semua hanya sekadar Retorik Politik Longkang mereka semata - mata???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pendakwan kestas LGE bermotifkan politik...tuduhan yg dikenakan pon lemsh...kalo peguam negara taribalik balik kes pon berdasarkan alasan2 tertentu...

      Delete
  8. RAKYAT TERTIPU BILA HARGA MINYAK KEKAL???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Semakin hari semakin ramai yang mula menyuarakan rasa ketidak-puasan hati mereka terhadap Rejim Pakatan yang baru kerana gagal menurunkan harga minyak petrol dipasaran.


    Rakyat sedang memerhatikan betapa RETORIKnya Politik pemimpin Rejim Pakatan yang sering mempermainkan isu harga minyak ini sewaktu kempen Pilihan Raya Umum yang lalu.


    Katanya, jika dapat merampas kuasa di Putrajaya, mereka memberi jaminan bahawa harga minyak akan diturunkan. Malah ada yang mendakwa harga minyak akan turun sehingga RM 1.50 seliter.


    Namun malangnya, sehingga ke hari ini, kenapa harga minyak yang berada di pasaran masih lagi kekal dan tidak nampak sebarang usaha pun yang dilakukan untuk menurunkan harga tersebut?


    Sebaliknya, Rejim Pakatan yang baru ini hanya tampil memberikan alasan kononnya mereka terpaksa kekalkan harga itu sementara mencari mekanisme untuk membuat penurunan harga.


    Perkara itu dilihat bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh pengusaha stesen minyak yang mendakwa harga petrol pada ketika ini tidak mungkin dapat diturunkan sepertimana yang telah dijanjikan.


    Kata mereka, harga minyak yang berada dipasaran pada ketika ini perlu dinaikkan paling tidak pada harga RM 0.50 sen seliter. Jika Rejim Pakatan yang baru itu mahu menurunkan harga, maka mereka terpaksa membayar pampasan.


    Persoalannya, apa tindakan yang akan dilakukan oleh Rejim Pakatan yang baru itu untuk memastikan bahawa mereka tidak menipu rakyat berkaitan dengan penurunan harga minyak ini? Adakah mereka akan terus memberikan alasan demi alasan untuk menutup pembohongan mereka???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga minyak dunia telah meningkat sejak seblm pru...ikut formula najib harga minyak dah lebih 2.40 seliter...harga 2.20 seliter adalah harga subsidi...

      Kalo bn menang dah banyak kereta beratur di stesen minyak hari rabu mlm termasuk Geng Najis

      Delete
  9. SITI KASIM BANTAH LANTIKAN MENTERI PENDIDIKAN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 21, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Belum apa - apa lagi, aktivis yang Pro Rejim Pakatan ini sudah mula bersuara membantah perlantikan yang dibuat keatas Dr. Mazlee Malik bagi jawatan sebagai Menteri Pendidikan Malaysia.


    Aktivis yang lantang bersuara memperjuangkan agenda Liberal bersama dengan Marina Mahathir ini tampil mempertikaikan perlantikan tersebut kerana didakwa akan merosakkan pendidikan Malaysia.


    Antara lain, aktivis Pro LGBT itu mendakwa Dr. Mazlee sebagai seorang pejuang Islam Progresif yang pernah muncul mempertahankan kedudukan Dr. Zakir Naik di Malaysia sebelum ini.


    Malah, Siti Kasim juga turut mempersoalkan arah tuju pendidikan yang bakal dibawa oleh Dr. Mazlee yang didakwa akan menyebabkan lebih banyak doktrinisasi Islam dalam sistem Pendidikan.


    Tidak cukup setakat itu sahaja. Siti Kasim turut membuat petisyen bantahan secara atas talian (Online) kepada Rejim Pakatan agar jawatan Menteri Pendidikan itu diberikan kepada orang lain.


    Dari satu sudut, tindakan yang dilakukan oleh aktivis Pro Rejim Pakatan ini membuktikan bahawa mereka cuba menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Liberal dan tidak mengutamakan Islam.


    Persoalannya, apa tindakan yang akan dilakukan oleh Rejim Pakatan baru terhadap kumpulan pejuang agenda Liberalisme yang lantang mempertikaikan Islam secara terbuka ini? Adakah mereka akan terus dibiarkan begitu sahaja atas dasar demokrasi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey buat gempak sikit ramai yg terkentut termasuk Geng Najis..

      Delete
  10. Nampaknya apa yang Dr. Michael Teoh nak buat berbeza dgn jaminan yg Ketua Umum PKR katakan...

    Apakah ini tanda bahawa Anwar sudah kehilangan pengaruh dalam PKR?



    Atau apakah ini satu tanda bahawa dalam PKR sendiri sudah ada kumpulan pro DAP dan mengenepikan Ketua Umum PKR yg terkenal dgn semangat nasionalis...

    Kenapa Sekarang Mereka Berani Mencabar Sensitiviti Bangsa Melayu dan Bumiputera Serta Ugama Islam

    Inilah kesilapan terbesar yang orang Melayu dan yang beragama Islam lakukan di dalam sejarah Malaysia...

    Kerana terlalu ghairah kononnya nak kan perubahan, kita sudah lupa apa yg boleh mereka lakukan bila telah menjadi golongan majoriti dalam Dewan Rakyat...

    Baca di sini :

    http://www.malaysia-today.net/2018/05/10/kjaan-msia-didominasi-bukan-islam/

    Bila usul memansuhkan status bangsa dan ugama di bentangkan maka pindaan terhadap perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan mesti di lakukan terlebih dahulu...

    Dengan majoriti ahli parlimen kerajaan memihak kepada bukan Islam (belum lagi di campurkan dengan jumlah ahli parlimen bukan Islam BN) maka tidak akan menjadi masaalah untuk perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan di pinda...

    Bantahan dari ahli parlimen bukan Islam dari kalangan BN amat di ragui kerana telah di buktikan semasa pembentangan RUU 355 dahulu...

    Bila perkara 3-1 dan perkara 153 berjaya di pinda maka akan hilanglah segala keistimewaan serta perlindungan bangsa Melayu dan bumiputera dan dengan sendirinya taraf ugama Islam yang selama ini di wartakan sebagai ugama resmi persekutuan akan terlucut...

    Walau pun SPB YDP Agong serta Majlis Raja2 sekalipun tidak akan mampu menolak usul pindaan perlembagaan kerana mengikut perlembagaan sekarang, setelah parlimen meluluskan satu2 usul atau pindaan, maka ianya hendaklah di rujuk kepada SPB YDP Agong dan Majlis Raja2 untuk persetujuan dan tandatangan...

    Dam selepas tempoh 60 hari sekiranya tidak mendapat perkenan dari SPB YDP Agong dan Majlis Raja2 maka usul atau pun pindaan itu secara automatik akan di anggap sah...

    Sekiranya ini berlaku maka DAP boleh tersenyum lebar kerana perjuangan Malaysian Malaysia mereka selama ini sudah di realisasikan...

    ReplyDelete

  11. Kita bukan mahu bersifat perkauman tetapi apa yang telah di persetujui di dalam kontrak sosial hingga membawa kepada persetujuan perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan mestilah di hormati dan di pertahankan...

    Kita melihat usul untuk memansuhkan status bangsa dan ugama dalam MyKad hanyalah pembuka jalan kepada pindaan perkara 3-1 dan perkara 153 Perlembagaan Persekutuan...

    Kerana itulah matlamat sebenar mereka...


    Hanya Perpaduan Dapat Menyelamatkan Kita



    Bumi Malaysia Bumi Berdaulat...

    Demi masa depan anak bangsa, kita sudah tidak boleh berpecah seperti sekarang lagi...

    Sekiranya usul ini ingin di teruskan juga maka bangsa Melayu dan Bumiputera mesti bangun dan menentang...

    Sekiranya kita tewas hari ini, apakah yang akan kita jawab pada anak cucu kita nanti!!!

    ReplyDelete
  12. Kalau Mantan PM Di Layan Begitu, Adakah Lagi Jaminan Keadilan Untuk Rakyat
    Posted by SnapShot at 5/20/2018




    3 unit kondominium mewah di Pavilion Residences yang diserbu oleh pihak berkuasa Khamis lalu telah dijelaskan oleh pegawai bertugas bukan milik DS Najib...

    Tetapi propaganda media pro-PH seperti Mkini, FMT, Astro Awani terus mengarahkan tumpuan kepada DS Najib dengan bait-bait ayat seperti "kediaman yang dipercayai milik bekas PM", dalam siasatan dan mempunyai kaitan dengan kes 1MDB...

    Dalam penggelidahan selama lebih 10 jam, barang2 peribadi seperti hadiah kahwin, barang hantaran, beg tangan dan sebagainya telah dirampas...

    Malah kasut2 bayi kepunyaan cucu kepada DS Najib juga turut dirampas oleh pihak berkuasa...

    Apa yang pelik tentang serbuan dan rampasan yang dilakukan pada lewat malam semalam adalah komputer dekstop dan komputer riba di dalam rumah tersebut tidak pula diambil!!!

    Ini menimbulkan tanda tanya sama ada serbuan tersebut benar-benar untuk mencari bukti 1MDB atau ada agenda lain...

    SIAPA DATIN CINDY ???

    Dalam serbuan tersebut 72 beg berisi wang tunai, 284 kotak berisi beg tangan berjenama telah dibawa keluar...

    Di kotak-kotak tersebut jelas tertulis nama 'DATIN CINDY', bukannya nama DATO' SERI NAJIB atau DATIN SERI ROSMAH...





    Siapa sebenarnya Datin Cindy yang tertulis di kotak-kotak rampasan tersebut?

    Datin Sri Cindy Lim atau nama sebenarnya Tan Kewi Yong adalah Pengarah Eksekutif Pavilion REIT & Malton Bhd, isteri kepada tycoon hartanah Tan Sri Desmond Lim Siew Choon, individu ke-27 terkaya di Malaysia. Cindy juga merupakan kakak kepada jutawan 'Casio King' pemilik CIC, Tan Sri Robert Tan Hua Choon...

    Desmond Lim merupakan pemilik gedung mewah Pavilion disamping beberapa perniagaan hartanah lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. POLIS ARAH PEMBANTU RUMAH SEDIAKAN MAKANAN

      Walaupun pihak polis membuat kenyataan bahawa serbuan dilakukan dengan professional, namun realiti sebenar adalah berlainan, seperti yang berlaku di atas...

      Mungkin ini adalah cubaan untuk menakut-nakutkan dan mengaibkan mantan Perdana Menteri Malaysia tersebut dan ahli keluarga beliau...

      Bukan itu sahaja, pembantu rumah di rumah tersebut juga dilaporkan disuruh oleh pihak yang membuat serbuan untuk menyediakan makanan untuk beberapa orang pihak berkuasa...

      Malah makanan di dalam rumah tersebut habis dimakan oleh pihak polis semasa serbuan...

      DS NAJIB DI HUKUM SEBELUM DI DAPATI BERSALAH

      Belum ada sebarang pembuktian semua rampasan itu berkaitan dengan DS Najib atau 1MDB, tapi tengoklah bagaimana permainan persepsi yang dihidang oleh media-media pro-PH...

      Astro Awani (milik kroni sang diktator) menyiarkan 'live streaming' selama lebih 3 jam... what the fish???

      Saya tidak pertikaikan kerja pihak berkuasa, pastinya mereka bertindak mengikut laporan...

      Cuma kerja media pro-PH yang agak bangang dan melampau...



      Seperti orang lain, DS Najib adalah manusia biasa yang tidak sempurna.

      Namun beliau dan keluarga beliau sejak dari zaman ayahanda beliau Allahyarham Tun Abdul Razak dan ibunda beliau Tun Rahah telah banyak berjasa kepada negara, tanahair dan rakyat selama berdekad lamanya.

      Apakah kerana geram dan dendam semua ini dilupa dan beliau kini dicerca dan dihina???

      Ini modus operandi yang hampir sama dengan apa yang berlaku 20 tahun lalu ke atas DS Anwar Ibrahim...

      Delete
    2. BILA BERKUASA SANG DIKTATOR TUA KEMBALI KE WATAK ASAL



      Jelas membuktikan hati tua sang diktator tidak pernah berubah dalam menggapai misi peribadi dan dendam kesumatnya...

      Dan inilah caranya diktator tua membalas jasa Allahyarham Tun Abdul Razak yang membawa beliau masuk kembali ke dalam Umno setelah di singkirkan...

      Dan inilah cara terbaik diktator tua membalas jasa DS Najib yang pernah menyelamatkan karier politiknya satu masa dulu...

      Marilah kita berdoa dalam bulan Ramadan yang mulia ini supaya Allah SWT melindungi orang-orang yang teraniaya...

      TAHUKAH ANDA???

      FERDINAND MARCOS lari ke Guam menggunakan pesawat tentera di kepulauan Pasifik sebaik tumbang di Filipina!!!

      YINGLUCK SHINAWATRA lari ke Kemboja melalui sempadan sebaik saja kerajaannya digulingkan oleh junta tentera Thailand!!!

      THAKSIN SHINAWATRA mendapatkan suaka politik USA selepas Kerajaan pimpinannya tumbang semasa dia dalam lawatan kerja di USA!!!

      ANWAR IBRAHIM menyorok di Kedutaan Turki ketika ura2 beliau bakal didakwa!!!

      SADDAM HUSEIN menyorok dalam lubang ketika kerajaan ditumbangkan rakyat sambil dibantu serangan US!!!

      MUAMAR GHADDAFI dan keluarga bertempiaran lari dan menyorok dalam lubang pembentung ketika diburu rakyat!!!

      NAJIB RAZAK pergi solat taraweh ketika anggota polis tunggu di depan rumahnya!!!

      Delete
    3. Polis buat pemeriksaan sebelah mlm untuk elak spekulasi barang yg dirampas jika dibuat di siang hari..

      Geng najis tolol..

      Delete
  13. Bagaimana PM buat kesimpulan hutang capai RM1 trilion?
    21 MEI: Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun mempersoalkan bagaimana Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kesimpulan bahawa hutang negara kini telah mencapai angka RM1 trilion.

    Mengulas laporan Bank Negara pada Disember tahun lalu, Khairul menegaskan hutang negara hanya berjumlah RM686.8 bilion.

    “Di mana perdana menteri dapat angka RM1 trilion? Adakah penasihat barunya gagal membekalkan maklumat yang betul kepadanya?

    “Atau ini hanya satu taktik politik untuk menyalahkan bagi menjadikan rakyat fikir hutang negara yang ditanggung kerajaan Pakatan Harapan adalah kesalahan pentadbiran terdahulu?” soal Khairul Azwan dalam satu kenyataan hari ini.

    Menurut beliau lagi, laporan Bank Negara pada Mac tahun ini menunjukkan ekonomi domestik berada dalam keadaan baik.

    “Ekonomi Malaysia dijangka berkembang pada kadar yang kukuh antara 5.5 peratus dan 6 peratus pada 2018,” ujar Khairul Azwan yang juga seorang Senator.

    Dalam perhimpunan bulanan pertama Jabatan Perdana Menteri hari ini Mahathir berkata hutang negara telah melepasi paras RM1 trilion berbanding RM300 bilion sebelumnya.

    Angka hutang negara yang disediakan Mahathir hari ini jauh lebih tinggi daripada angka rasmi yang diberikan oleh pentadbiran sebelumnya.

    Kementerian Kewangan sebelum ini berkata kerajaan mencatatkan hutang sebanyak RM687.43 bilion pada September 2017.

    Awal bulan ini, The Edge Financial Daily melaporkan hutang kerajaan berkembang pada kadar purata 10 peratus setahun daripada RM266.72 bilion pada tahun 2007 kepada RM687.43 bilion pada September 2017 ekoran perbelanjaan yang berlebihan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azwan bro tak perlu sibok...tun madey tahu kaedah bank negara sorok angka hutang...

      Delete
  14. PM, Kabinet disaran isytihar harta secara terbuka
    21 MEI: Transparency International Malaysia (TI-M) mencadangkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad serta semua ahli Kabinet mengisytiharkan harta mereka kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) serta membuat pendedahan secara terbuka melalui online.

    Bagaimanapun, menurut Presidennya, Datuk Akhbar Satar, Ketua Pesuruhjaya SPRM perlu terlebih dahulu mengisytiharkan hartanya kepada Parlimen sebelum Perdana Menteri dan ahli Kabinet mengisytiharkan harta masing-masing.

    “Pada masa ini, Kabinet mengisytiharkan harta kepada Perdana Menteri, manakala ketua di kementerian dan jabatan termasuk Peguam Negara, Ketua Hakim Negara, Ketua Polis Negara, Panglima Angkatan Tentera dan anggota tertinggi di dalam perkhidmatan awam mengisytiharkan harta mereka kepada Ketua Setiausaha Negara.

    “Pengisytiharan harta kepada SPRM hendaklah dilakukan sebelum dan selepas memegang sesuatu jawatan dengan analisis nilai bersih dilakukan secara berkala, mungkin ia perlu dilakukan setahun sekali,” katan Akhbar (foto) dalam kenyataan, hari ini.

    Tambahnya, agensi pencegahan rasuah mempunyai pakar perakaunan forensik dan penyiasat yang boleh meneliti, memeriksa aset yang diisytiharkan serta mengambil tindakan selanjutnya kepada mereka yang gagal mematuhinya.

    “Di Filipina, Philippine Centre for Investigative Journalism meletakkan pengisytiharan harta Ahli Kongres dan Ahli Kabinet serta pasangan masing masing secara dalam talian.

    “Di Thailand, National Counter Corruption Commission turut mewartakan pengisytiharan harta pegawai kanan kerajaan dan pasangan masing masing,” katanya.

    Menurut beliau, pengisytiharan harta juga bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan kepentingan serta boleh mengelakkan tuduhan palsu dan meningkatkan kepercayaan orang ramai.

    “Pengisytiharan harta secara online tidak membawa sebarang bahaya seperti didakwa pihak tertentu, memandangkan senarai 10 orang terkaya di Malaysia yang nama mereka disiarkan setiap tahun di media juga tidak mengalami sebarang masalah,” kata Akhbar lagi.

    Share This:


    Sila Tularkan Berita ini:
    Share
    Like this:
    Related
    Bukan sahaja isytihar harta tetapi perjalanan ke luar negara
    Tuesday, 17 March, 2015
    In "Berita Utama"
    Guan Eng gesa SPRM gariskan lima intergriti IBR
    Monday, 24 July, 2017
    In "Semasa/Laporan Sidang Parlimen"
    SPRM siasat jika pemilikan harta berunsur rasuah
    Tuesday, 8 August, 2017
    In "Semasa/Laporan Sidang Parlimen"
    FacebookTwitterGoogle+Copy LinkFacebook MessengerLineTelegramShare

    < Seterusnya Sebelumnya >

    Berita Bertarikh pada 21 May 2018 4:48 pm




    ReplyDelete
  15. MONDAY, MAY 21, 2018
    Daim kata kos ECRL RM 66 Billion pulak!! #kltu #jbtu #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih


    KATA DAIM KOS ECRL RM66 BILION PULAK !!!

    Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Zaim Zainuddin melalui sidang akhbarnya mengatakan yang kos ECRL sebenarnya ialah RM66 bilion. Bukan RM55 bilion seperti yang dinyatakan oleh DS Najib.

    Katanya, kos RM55 bilion hanya untuk fasa pertama. Fasa kedua dianggarkan RM11 bilion lagi yang menjadikan RM66 bilion semuanya.



    Saya merujuk kepada laporan The Sun, bertarikh 13hb Mei 2017, menyatakan :

    " The stretch from Wakaf Bharu in Kelantan, under the first phase, to the integrated transportation terminal (ITT) in Gombak cost RM46 billion while the second phase from ITT Gombak to Port Klang would cost RM9 billion.

    Upon completion of the ECRL in June 2024, the project will link the Greater Klang Valley to the East Coast Economic Region (ECER)."

    Dari Wakaf Baru ke Gombak - RM46 bilion, dan dari Gombak ke Pelabuhan Kelang ialah RM9 bilion. Menjadikannya jumlah RM55 bilion.

    Link url ialah :

    http://www.thesundaily.my/node/445292

    Saya juga merujuk kepada laporan The Star Online pada 15hb Jun 2017 yang melaporkan ECRL adalah bermula dari Wakaf Bahru, Kelantan dan akan berakhir di Pelabuhan Kelang yang sejauh 688 km.

    Pautan kepada kenyataan ini boleh diakses di link url ini :

    https://www.thestar.com.my/news/nation/2017/06/15/najib-people-ready-to-embrace-developments-brought-by-ecrl/

    Fasa 1 ialah dari Wakaf Baru ke Gombak, di mana akan ada satu stesyen transit di sini. Kerana kebanyakan penumpang akan turun di sini. Peranannya adalah sama dengan KL Central yang merupakan stesyen intergrasi di mana terdapat pelbagai jalinan pengangkutan seperti LRT, bas RapidKL dan sebagainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fasa 2 ialah dari Gombak ke Pelabuhan Kelang. Ia lebih kepada pengangkutan kargo berbanding pengangkutan penumpang. Jadi banyak kargo boleh dibawa dari Pelabuhan Kelang ke Pelabuhan Kuantan dan seterusnya ke Kuala Terengganu dan berakhir di Tumpat, Kelantan.

      Saya merujuk pula laporan dari luar negara iaitu, The Straits Times (Singapore) pada tarikh 27 Mac 2018, mengatakan, "Malaysia's East Coast Rail Link (ECRL) has reached a progress rate of 13 per cent, according to an official involved in the RM55 billion (S$18.6 billion) mega-project."

      Ia masih mengatakan kos yang terlibat ialah RM55 bilion.

      Pautan link url ini ialah :

      https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysias-ecrl-rail-mega-project-reaches-13-pct-progress-rate-says-official

      Oleh itu saya cuba untuk menjustifikasikan kenyataan Tun Zaim Zainuddin apakah bahagian dari Wakaf Baru ke Gombak memakan kos RM55 bilion. Manakala dari Gombak ke Pelabuhan Kelang ialah RM11 bilion ? Menjadikan ianya RM66 bilion.

      Sedangkan DS Najib mengatakan kos keseluruhan ialah RM55 bilion saja dari Wakaf Baru ke Pelabuhan Kelang.

      Jika DS Najib berjaya membuat “deal” dengan kos RM55 bilion, tetapi kerajaan baru PH pula mengatakan jika nak menyiapkan projek ini perlukan RM66 bilion.

      Maka siapakah yang lebih cerdik dalam menguruskan pembangunan infra dan projek mega negara ?

      Tentang “kos akhir” sesuatu projek memanglah berbeza dari “kos permulaan”. Kerana kos permulaan adalah berdasarkan kajian kebolehlaksanaan (feasibility study). Banyak faktor tidak dapat dikenalpasti dengan tepat.

      Sebagai contoh, untuk membuat pengiraan kerja-kerja tanah (earthworks), dalam kajian kebolehlaksanaan hanya mengunakan peta topografi dan airview dari satelit sahaja sebagai bahan kajian. Ia dibuat secara kasar dan anggaran sahaja.

      Manakala untuk kerja-kerja sebenar di lapangan, ia harus mengambil data ketinggian tanah sebenar (original ground level atau O.G.L) oleh pasukan sukat (survey team). Sebab itulah data yang diperolehi lebih tepat.

      Bagi sesuatu projek, rekabentuk oleh jurutera perunding mungkin berubah disebabkan keadaan sebenar yang berbeza di lapangan. Maka biasanya satu “variation order” atau V.O akan dikeluarkan untuk mengubah struktur. Sudah tentu kos mungkin akan meningkat.

      Dalam merangka sesuatu bajet untuk pembangunan mega, memang kita telah mengenalpasti beberapa faktor luaran yang akan mempengaruhi kos asal. Ini termasuklah indek kos buruh, indek kos barang, kemungkinan kenaikan faedah, inflasi dan sebagainya. Akhirnya semua faktor ini akan dikira sebagai tambahan terhadap kos asal mengikut peratusan yang dijangkakan.

      Delete
    2. Kini projek ECRL dibiayaai 85% oleh EXIM Bank of China dengan kadar 3.25%. Ia sebenarnya adalah kadar yang ditentukan oleh kerajaan negara China, bukan oleh bank komersial. Apakah “sofloan” ini akan diperolehi dari bank-bank komersial dengan kadar yang sama ?

      Setelah kerajaan PH memerintah, Perdana Menteri terus membuat “U Turn” mengatakan yang kerajaan akan terus menghormati semua perjanjian yang ditandatangani dengan China tetapi akan membuat penilaian semula. Dan dijangkakan projek ECRL akan diteruskan.

      Apakah “penilaian semula” ini telah diterjemahkan oleh Tun Zaim Zainuddin ?

      Biasanya penilaian semula bermaksud ingin “menurunkan” kos projek. Tetapi kini kos projek dinaikkan.

      Itulah yang kita TIDAK FAHAM ?

      Beberapa hari yang lalu, salah seorang ahli Majlis Penasihat Kerajaan, Prof Jomo Sundaram yang merupakan seorang pakar ekonomi dipetik dari sumber Sinar Harian bertarikh 17hb Mei mengatakan bahawa projek ECRL adalah tidak munasabah.

      Beliau mengatakan yang rakyat terpaksa menanggung kos hutang berdekad-dekad. Tambahnya, mengapa tidak menggunakan sistem rel sedia ada ?

      Saya faham yang Prof Jomo Sundaram bijak dalam bidangnya, tetapi tidak semestinya faham tentang projek mega yang melibatkan sistem pengangkutan.

      Saya sebagai seorang Jurutera Awam telah terlibat dalam Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) sejak tahun 1990 sehingga tahun 1994 termasuklah projek 2nd Link Gelang Patah-Tuas, Singapura. Walaupun pengkhususan sebagai seorang jurutera, saya juga mendalami bidang ekonomi.

      Mengapa kerajaan dahulu (kerajaan BN) ingin membuat ECRL tetapi tidak menaiktaraf sistem rel sedia ada, seperti yang disarankan oleh Prof Jomo Sundaram itu ?

      Kita boleh membuat analisis berpandukan kepada faktor geografi dan faktor ekonomi.

      Delete
    3. Faktor geografi :
      =============

      Halangan utama untuk membina jalinan pengangkutan jalanraya dan sistem rel ialah Banjaran Titiwangsa.

      Sehingga ini jalinan utama jalanraya ialah Lebuhraya Pantai Timur yang dahulunya ialah KL-Karak, kemudiannya disambung sehingga ke Kuala Terengganu.

      Selain itu ialah Lebuhraya Timur-Barat atau Lebuharaya Grik-Jeli di Kelantan.

      Sistem rel sedia ada mengikut jajarannya dari Pantai Barat ke Pantai Timur tidak sesuai untuk pembinaan keretapi laju.

      Mungkin Prof Jomo Sundaram cuma melihat dari “atas peta” saja sebagai ahli akademik dan ahli ekonomi tentang jajaran sistem rel sedia ada. Beliau mungkin melihat kepada “horizontal profile” iaitu nak korna kiri atau korna kanan.

      Tetapi golongan jurutera melihat kepada “horizontal profile” dan “vertical profile”. Vertical profile ialah melihat kepada perubahan kecerunan.

      Sebagai contoh yang mudah difahami, apabila kita melalui Terowong Menora berhampiran Jelapang, Ipoh, kita akan melalui dua situasi.

      Satu ialah horizontal profile yang bengkang-bengkuk, yang mana kita terpaksa memusing stereng ke kiri dan ke kanan setiap masa. Yang kedua pula ialah ketinggian yang extreme. Kita akan sentiasa berjaga-jaga dengan menekan brek apabila menuruni cerun dan menekan pedal minyak apabila menongkah bukit.

      Setiap kenderaan yang direkabentuk mempunyai kelajajuan lajakan untuk mengatasi situasi ini. Seperti sebuah kereta akan lebih laju dipandu berbanding sebuah treler apabila memongkah bukit. Apabila kenderaan melalui kawasan yang landai, ia tentunya lebih laju.

      Bagi sebuah kereta api, ia tidak boleh mempunyai kadar kecerunan yang tinggi. Tambahan lagi jika ia sebuah kereta api laju yang dijana oleh letrik.

      Ciri-ciri jajaran keretapi sedia ada tidak dapat memenuhi spesifikasi untuk kereta api laju. Maka ia harus membina landasan baru.

      Dengan rekabentuk horizontal profile yang lebih lurus dan vertical profile yang landai, ia terpaksa melalui banyak terowong. Sepanjang perjalanan sejauh 688 km ini, kereta api laju ECRL melalui 19 buah terowong yang keseluruhannya sepanjang 48.5 km terutamanya di Banjaran Titiwangsa.

      Kos pembinaan terowong harus menggunakan mesin pengorek terowong yang biasanya dikenali sebagai TBM. Perlu diberi perhatian ia adalah sejenis terowong yang besar kerana mempunyai double tracks.

      Sebab itulah kos pembinaan per kilometer menjadi tinggi. Ini disebabkan kos pengorekan terowong merupakan kos utama bagi projek ini. Selain itu ia juga mempunyai banyak jambatan yang tinggi bagi menghubungkan antara dua terowong atau dua lurah yang dalam.

      Jika kenaikan kos pun mungkin disebabkan oleh faktor-faktor yang lain seperti kos pampasan pengambilan tanah rakyat dan pertukaran rekabentuk rel. Ia mungkin akan menambah sedikit kos berbanding daripada kos asal RM55 bilion itu. Namun untuk menjustifikasikan kenaikan RM11 bilion atau 20% perlu diperhalusi.

      Delete
    4. Faktor ekonomi :
      ==============

      Apakah kita hanya melihat kereta api ECRL hanya untuk penumpang saja ? Kerana Prof Jomo Sundaram mengatakan kos pembinaan ini tidak berbaloi kerana mungkin penumpang yang menggunakan kereta api ini tidak dapat menampung kos operasinya.

      Kereta api ECRL mempunyai visi dan misi yang jauh untuk pembangunan antara Pantai Barat dan Pantai Timur. Kita dapati pembangunan ekonomi antara timur dan barat tidak seimbang disebabkan faktor jalinan pengangkutan yang terhalang.

      Dengan terlaksananya koridor Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), maka diharap kerancakan pembangunan ini dapat ditingkatkan dan mengurangkan jurang pendapatan antara rakyat pantai barat dan pantai timur.

      Pembangunan sepanjang laluan ECRL sudah tentu mendapat manfaat kerana nilai hartanah semakin meningkat serta banyak pembukaan kawasan pertumbuhan baru seperti kawasan perumahan dan perindustrian. Ia akan menjana pendapatan yang lebih baik.

      Sesungguhnya, kita jangan mengira keuntungan penjualan tiket kereta api sama ada cukup atau tidak untuk membayar kos ECRL, sebaliknya kita harus mengira berapa penjanaan wang dan peningkatan ekonomi yang didapati daripada pembangunan kawasan koridor ECER.

      Penambahan penjanaan ekonomi ini secara sendirinya telah "cover" kos pelaburan tersebut secara "indirect". Kerana hasil kerajaan bukanlah "one way" tetapi "many ways". Kita harus berfikir secara "global", bukannya menyempitkan pemikiran tentang pulangan dari harga tiket penumpang.

      Matlamat utama dan "return" dari ECRL ialah PENGANGKUTAN KARGO yang akan menjadi penyumbang utama kepada ECRL. Pelabuhan Kuantan sebagai hab pelabuhan kawasan timur Semenanjung. Ini bermakna banyak kargo dari timur akan dipunggah ke Pelabuhan Kuantan, kemudiannya dibawa oleh kereta api kargo ECRL ke Pelabuhan Kelang. Akhirnya kargo dimasukkan kembali ke kapal untuk penghantar ke sebelah barat.

      Ia menjadikan kos penghantaran lebih murah berbanding menggunakan kapal yang melalui Selat Melaka dan seterusnya melalui perairan Singapura untuk perjalanan timur barat.

      Bagi visi yang lebih jauh, kini kita bersedia dengan percaturan dunia perdagangan yang kompetatif. China dilaporkan sedang giat melobi untuk membina Terusan Segenting Kera di Thailand dan membina hab pelabuhan yang besar. Terusan ini adalah sepanjang 30 km. Jika ia menjadi realiti, terusan ini adalah yang ketiga selepas terusan Panama dan terusan Suez.

      Masa akan datang, sebahagian kapal kargo akan menggunakan terusan ini dan tidak melalui Selat Melaka yang sibuk. Namun jalinan kereta api ECRL juga menyediakan laluan alternatif. Sudah tentu yang teruk mengalami kerugian ialah Singapura.

      Ditulis oleh :

      Hisemudin Kasim
      3.20 pm, 20/5/2018
      BSP, Selangor.

      Delete
    5. Olahan tentang pengangkutan cargo yang carca marba .

      Kepada kamu si penulis artikel dan Geng Najib ..ECRL yang akan di bina BUKAN nya keretapi laju (HSR) .

      Delete
  16. BIASA LAH. BILA 'D GOOSE THAT LAYS D GOLDEN EGG' DAH TERLEPAS DARI GENGGAMAN, MAKA BERMULA LAH D 'BLAME GAME'.

    MEREKA LUPA BAHAWA JIKA SATU JARI MENUDING K ARAH ORANG LAIN, MAKA TERDPT 4 JARI TETAP MENUDING K DIRI SENDIRI.

    ReplyDelete
  17. MAY 21, 2018
    13
    'Rule Of Law', #MalaysiaBaharu Style?
    Ini kata-kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melalui ruangan media sosial Twitter beliau pagi tadi. Ini FAKTA.

    image: https://2.bp.blogspot.com/-5xLgfwHkkNw/WwKzg0F1vNI/AAAAAAABQrI/1_z5au-pmu0EraR4DhdHJZQ-FGVCBz5TQCLcBGAs/s640/20180521_195401_rmedited.jpg



    Perbicaraan rasuah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Khon yang sepatutnya bermula hari ini, ditangguhkan kepada 30 Julai selepas tertuduh mengemukakan representasi baru dengan peguam negara baru yang bakal menggantikan TS Apandi Ali. Ini juga FAKTA.
    image: https://4.bp.blogspot.com/-f_iKMyyeawg/WwK07m1j4DI/AAAAAAABQrU/iowZYSxg-BsrdJRE_3gv8Qw2oWlp74orQCLcBGAs/s640/20180521_195719_rmedited.jpg



    Lim Guan Eng dan Phang Li Khon akan mengemukakan representasi kepada Jabatan Peguam Negara untuk menggugurkan pertuduhan kes rasuah melibatkan skandal pembelian banglo di bawah nilai pasaran yang dihadapi mereka
    Perkara itu dimaklumkan oleh peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim Guan Eng semasa kes itu disebut di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi George Town, Datuk Hadhariah Syed Ismail. Ini juga FAKTA.
    image: https://4.bp.blogspot.com/-Yl9ENx7HSV4/WwK26ul9e8I/AAAAAAABQrg/8UWAcCLsSGcc7YD8r-2LI71yA91vgos7QCLcBGAs/s640/20180521_200829_rmedited.jpg



    Petang tadi Lim Guan Eng mengangkat sumpah sebagai Menteri Kewangan Malaysia. Ini pastinya FAKTA dan juga satu sejarah! Adakah ini yang dinamakan 'Rule of Law' #MalaysiaBaharu?
    image: https://3.bp.blogspot.com/-7tc5w2cSOIY/WwK3dAdUJdI/AAAAAAABQro/_5PKox4uA7AkOUyoGeIxGKiWjLG4SpSYwCLcBGAs/s640/IMG_20180521_180026.jpg



    Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/05/rule-of-law-malaysiabaharu-style.html#4yMegkXtsiGTEKUi.99

    ReplyDelete
  18. PM ‘Flip-Flop’ped on ‘New Malaysia’


    Prime Minister Tun Dr. Mahathir Mohamad ‘Flip-Flop’ed on his own words about DAP Secretary General “Lim Guan Eng has got to clear his name first” as the latter swore in before His Majesty SPB YDP Agong as the Minister of Finance.

    The Star story:

    PM: Lim must clear his name before taking up finance post


    NATION

    Tuesday, 15 May 2018





    image: https://content.aimatch.com/default.gif

    image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Demo_Gender_Female_enr,Int_Property,Int_Travel_Business,Int_Automotive,Int_Property_Affluent,Int_Entertainment,Demo_AffluentAudience,Int_Travel,all,Demo_Gender_Male_enr,Int_Sports_Football,Demo_Age_45to54_enr,Int_Sports,Int_Business_Finance

    PUTRAJAYA: DAP secretary-general Lim Guan Eng can only be officially appointed Finance Minister if and after he is cleared of his corruption case.

    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad clarified that Lim has merely been named Finance Minis­ter but has yet to take his oath of office.

    “Every minister must be someone who is qualified for the position.

    “If there is a case against such a person, we cannot appoint him or her,” he told reporters after meeting with ministry secretaries-general to explain the functions and roles of the new government here yesterday.


    image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Demo_Gender_Female_enr,Int_Property,Int_Travel_Business,Int_Automotive,Int_Property_Affluent,Int_Entertainment,Demo_AffluentAudience,Int_Travel,all,Demo_Gender_Male_enr,Int_Sports_Football,Demo_Age_45to54_enr,Int_Sports,Int_Business_Finance

    Dr Mahathir stressed that the rule of law must be followed, and the Government will have to wait until Lim is cleared of charges before he can be made the minister.

    Asked who would take charge of the Finance Ministry for now, he said: “I am not taking charge but they report to me.

    “We have a panel which will look into the work at the ministry. Some implementations which can be carried out, will be carried out.

    “For some, we will need to wait until the minister is appointed.”

    Dr Mahathir said while there is no alternative candidate for the post, it is understood that where ministries need to make a decision but the head has not been established, matters will be brought to the Prime Minister.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim, 58, is currently facing trial in Penang, charged with using his position as a public officer to gain gratification for himself and his wife Betty Chew Gek Cheng by approving the application for conversion of agriculture land to a public housing zone in south-west Penang to a company, Magnificent Emblem Sdn Bhd.

      He is also charged with using his position to obtain for himself a plot of land and a bungalow at 25 Jalan Pinhorn, George Town, from businesswoman Phang Li Koon for RM2.8mil, a price which he allegedly knew was not commensurate with the property’s market value at the time of RM4.27mil.

      On a separate matter, Dr Maha­thir, who is also Pakatan Harapan chairman, said its component parties will submit names to him for consideration as Cabinet ministers, and stressed that he will make the final call on their posts.

      He said PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail met him last week to submit 10 names, although he had only asked for an initial three.

      He said priority will be given to three names on that list to be part of the core Cabinet which will be made up of 10 people including himself.

      Parti Amanah Negara president Mohamad Sabu has also sent a letter suggesting three names for ministerial positions, he said.

      “Our stand is that the parties will give us the names. I will decide which ministry they will be in charge of.

      “Maybe I will meet the party chiefs one more time,” Dr Mahathir said.



      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/15/pm-lim-must-clear-his-name-before-taking-up-finance-post/#biX1BR2BrgBwMJCj.99


      ********************


      This statement the Prime Minister made is definitely the opposite of what happened in Istana Negara a few minutes ago.

      Delete
    2. Small matter lah Geng Najib ..

      Lim Guan Eng just learn a few tricks from Najib himself .... simply expunged the case . That's what Najib has been doing all along even though his case involve more larger scale . This is my own view and perspective .

      Delete
    3. kita jgn tiru najib. Amat malang kalau PH pun nak lari dari Mahkamah. LEPAS NI JOOOM SEMUA KITA MENYAMUN sbb bawah PH kes boleh di cancel bila bila masa sj

      ingat PH ingat Firaun

      Delete
    4. Pendakwaan bergantung kpd peguam negara yg baru...kes pon lemah...

      Masa Apandir tak mao dakwa najib dipihak umno takde bising pon...

      Delete
  19. Kini kita pula angkat tabik jemaah menteri baru bang Shah..sumpah udah dlafas..gerakan mandat rakyat..keje laksanakan..janji2 tunaikan..
    Task force udah dtubuhkan..galikorek jgn x galikorek smpai dpt oengkhianat negara dlm skandel kleptokrasi mesti dhukum..
    Rakyat mau kes 1MDB dketahui kebenarannya..itu pasal UMNOBN tumbang!!
    Rakyat mau GST membebankan..itu pasal UMNOBN tumbang!!
    Rakyat benggang ketirisan x tertanggung..rasuah x terbengdung..hutang negara mengunung..itu pasal UMNOBN tumbang!!
    Puak hantu saka puaka dlm kabinet lepas byk cilaka..itu pasal UMNOBN tumpas!!
    Rakyat sokong pembaharuan..itu pasal UMNOBN tumbang!!
    Refomasi mesti dteruskan..keadilan mesti dtegakan..itu pasal PH menang!!

    Sekali lg kami rakyat angkat tabik kerajaan baru..

    ReplyDelete
  20. Ini lagi satu banggang geng najib,
    Teringgat dialog cerita p ramlee,... Aku ingat kau dah mampos dgn umno tuh...

    ReplyDelete
  21. Geng najib...kesian tgok kau x abis2 dgn CnP kau tu! Karma is a bitch! Snap out and smell the coffee bro!! It is time to wake up and deal with reality!! Are you gonna be doing this for the next 5 years? If so, you are wasting your time! You know what they say, what goes around comes around! You are testing your own medicine! A bit bitter ain't it??? He2 he2 you know what we will be doing up until next general election?

    Kita akan gunakan kes 1mdb utk pastikan karier politik najib berkubur! Tahun pertama ni kita kenakan dia cukup2 sampai dia x boleh bangun!

    Tahun kedua kita korek plak isu FGV dan Mara, semata mata nak tunjukkan bahawa melayulah sebenarnya yg aniaya org2 melayu. Dan melayu itu adalah melayu umno!!

    Tahun ketiga, kes tanah mindef dan tabung haji! Biar saki baki melayu yg sokong umno ni tgok sendiri dgn mata kepala mereka bahawa umno ni sebenarnya pengkhianat kepada negara, dan juga agama!

    Tahun keempat kita korek kes kes bekas menteri2 kabinet, pembesar2 umno spt khairy, zahid etc utk persediaan pendakwaan dan pastikan mereka disabitkan dgn kesalahan supaya tiada siapa lagi yg berpengaruh tinggal menerajui umno utk pru 15 nanti!!

    Dgn media perdana yg tentunya berpihak kepada pakatan, dan sumber keewangan yg terhad, umno akan jadi bangkai bernyawa menjelang pru15 nanti!!

    In the meantime, good luck with copy paste dude!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I agreed Macy. Why must Kejora post all those craps,as if he wanna make us feel sorry for Najib and Rosmah, worts still he thought we gonna believe all those garbage, rubbish copypies he spewed here.

      He should shoot his comments and views to CHe det Blog huhuhuhu maybe TUn M will consider lighter sentence on Najib and that Soccery thieving bitch too.

      Delete
  22. Hutang Trilion? Tak sangka dah jadi Perdana Menteri masih gunakan hujah semasa berkempen.
    Pagi ini Perdana Menteri mengulangi hujah hutang negara sudah mencecah RM1 trilion di depan kakitangan awam Jabatan Perdana Menteri.

    Hujah inilah yang digunakan beliau ketika berceramah di tepi jalan dalam siri kempen sebelum pilihanraya sebelum ini.

    Tak sangka dah jadi Perdana Menteri masih gunakan hujah semasa berkempen.

    Setiap tahun dan setiap 3 bulan Bank Negara siarkan angka jumlah hutang kerajaan di dalam Laporan Tahunan dan Laporan Suku Tahunan mereka malah laporan ini dibuat sejak berpuluh tahun lagi.

    Menurut Laporan Suku Tahun Pertama 2018 Bank Negara, hutang kerajaan setakat 31 Disember 2017 berjumlah RM686.8 bilion, bukannya melebihi RM1 trilion seperti digembar-gemburkan Perdana Menteri dan penyokong-penyokong kerajaan selama ini.

    Kisah hutang kerajaan RM1 trilion ini juga saya dah tulis beberapa bulan yang lepas menjawab propaganda mereka, jemput baca dulu.

    Mungkin juga Perdana Menteri kita ini masih keliru beza hutang kerajaan dengan hutang LUAR negara yang juga saya dah tulis dulu: http://syahir521.blogspot.my/…/hutang-kerajaan-rm800-billio…

    Mungkin masih terbuai-buai dengan kempen pilihanraya jadi propaganda hutang RM1 trilion diulang-ulang untuk menakutkan rakyat.

    Bacalah kawan-kawan. Jangan terbuai dengan sentimen. Gunakan fakta dan angka.

    SIRI 1: HUTANG NEGARA RM1 TRILLION?

    Benarkah hutang negara atau lebih tepat lagi hutang kerajaan persekutuan sudah mencecah RM1 trillion seperti yang dilaporkan baru-baru ini oleh beberapa buah media online?

    Benarkah saiz hutang negara kepada KDNK sudah melebihi paras 55% seperti yang ditetapkan kerajaan?

    Untuk soalan pertama, mengikut definisi yang terhad kepada hutang kerajaan SAHAJA dan juga yang termaktub di bawah Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pendanaan Kerajaan 1983, setakat 31 Disember 2017, kerajaan merekodkan jumlah hutang berjumlah RM686 billion iaitu peningkatan hampir RM40 billion daripada RM648 billion yang direkodkan tahun sebelumnya (2016).

    Untuk soalan kedua, hutang negara setakat 31 Disember 2017 berada pada paras 50.8% berbanding KDNK negara, menurun daripada 52.7% pada tahun 2016.

    Walaupun jumlah hutang meningkat, nisbah hutang kepada KDNK menurun kerana kadar pertumbuhan KDNK lebih pantas daripada kadar pertumbuhan hutang kerajaan.

    Hutang kerajaan masih jauh lagi untuk mencecah RM1 trillion dan nisbah hutang kerajaan juga semakin menjarak daripada had statutori 55% yang ditetapkan sendiri (self-imposed) oleh kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Propaganda hutang negara sudah melebihi RM1 trillion dan nisbah hutang sudah mencecah 70% dibuat oleh mereka yang tidak faham kewangan kerajaan dan undang-undang berkaitan kewangan kerajaan.

      Hutang kerajaan yang dihadkan di bawah had statutori 55% di bawah Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pendanaan Kerajaan 1983 hanya melibatkan bon dan sukuk yang diterbitkan oleh kerajaan persekutuan iaitu Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS), Terbitan Pelaburan Kerajaan Malaysia (MGII) dan Bil Perbendaharaan Islam Malaysia (MITB).

      Hutang-hutang yang dibuat oleh syarikat milik kerajaan atau apa jua hutang lain yang dijamin kerajaan tidak termasuk di dalam had statutori 55% yang ditetapkan.

      Tidak ada kerajaan dalam dunia yang mengambil kira hutang yang dijamin mereka untuk mengira nisbah hutang kerajaan. Hanya bon, bill dan notes yang diterbitkan di dalam pasaran untuk dibeli para pelabur sahaja dikira sebagai hutang dan nisbah hutang kepada KDNK.

      Hutang yang dijamin kerajaan persekutuan setakat 30 September 2017 adalah RM226 billion.

      Hutang yang dijamin ini termasuklah hutang-hutang badan berkanun seperti Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA), FELDA dan PTPTN dan juga syarikat-syarikat berkaitan kerajaan Danainfra, Prasarana, SME Bank dan sebagainya.

      Saya pasti tak banyak yang tahu bahawa hutang terbesar yang dijamin oleh kerajaan persekutuan adalah hutang PTPTN dengan jumlah jaminan RM40.3 billion.

      Ini lebih besar dari hutang yang dibuat oleh Danainfra untuk membina MRT dan Pan Borneo. Sekurang-kurangnya hutang Danainfra yang dijamin kerajaan disokong dengan aset-aset (secured debt) berbanding hutang PTPTN yang tidak disokong oleh apa-apa aset.

      Hutang belajar pun kerajaan jamin. Itu pun ada yang cakap kerajaan zalim.

      Selain itu, kerajaan juga menjamin deposit yang dibuat oleh rakyat Malaysia di dalam KWSP, Tabung Haji dan BSN yang mencecah hampir RM750 billion. Maknanya kalau terjadi apa-apa kepada duit anda di dalam KWSP, Tabung Haji dan BSN – kerajaan akan membayar setiap sen duit anda. Jadi tidak ada risiko duit anda akan hilang di dalam ketiga-tiga institusi ini.

      Tetapi kesemua jaminan hutang dan deposit yang bernilai hampir RM1 trillion tidak termasuk dalam hutang kerajaan persekutuan dan had statutori nisbah hutang 55% kepada KDNK.

      Jaminan bermaksud jika berlalu default atau kegagalan mebayar hutang baru kerajaan akan masuk campur untuk bayar. Selagi tak default, selagi tu ianya tidak akan dikira sebagai tanggungjawab kerajaan untuk membuat bayaran semula.

      Seperti yang saya cakap tadi tak ada kerajaan dalam dunia yang mencampur adukkan kedua-dua perkara tersebut dan mengiranya sebagai hutang negara.

      Jadi bezakan dulu hutang kerajaan persekutuan dengan jaminan hutang dan deposit yang dibuat kerajaan sebelum percaya dan terpengaruh dengan propaganda media yang mempunyai agenda tertentu.

      Delete
    2. Kenape Bank Negara tidak napikan?..

      Delete
  23. Mansuhkan GST buatkan Guan Eng & Mahathir semakin gelabah!


    Mereka cuba test market dgn sifar GST tp hanya dalam masa 3 hari sahaja mereka terpaksa batalkan. Ini kerana tindakan tersebut menyebabkan harga barangan pengguna meningkat nak antara 2% hingga 10%.

    Ini menunjukan candangan Pakatan Harapan untuk laksanakan SST bg menggantikan GST menemui jalan buntu. Labih menakutkan lagi PH terpaksa laksana projek ECRL bagi mengelak kerajaan China menarik balik dagangan tanpa had sawit ke china malah eksport sawit ke 2 terbesar selepas india. Kalau dibatalkan apa akan jadi kepada ekonomi negara?

    Masalahnya Dato Sri Najib mampu lakukan dgn rm55b tetapi Daim berkata dia perlukan tambahan RM11bilion. Sedangkan sebelum PRU14 Nurul Izzah cakap PH mampu melakukan dengan kos 2 kali ganda murah tetapi kenapa DAIM nak tambah RM11bilion.

    Satu lagi Mahathir terpaksa melaksanakan BR1M bagi menyaingi rekod cemerlang Dato Sri Najib yg meninggalkan tanda aras pentabiran yang cemerlang berbanding mana2 pm sebelum ini.

    Masalahnya Mahathir bingung dengan banyak lagi janji bulan bintang yg perlukan kos tinggi jika mahu ditunaikan iaitu seperti harga siling minyak RM1.50, Mansuhkan semua tol, tidak boleh kurangkan penjawat awam, pendidikan percuma, kos tambahan kesihatan dengan rm500 kpd setiap rakyat, KWSP kpd hampir 14juta suri rumah sepenuh masa, rumah mampu milik di bawah 80k dan ada 300 janji lagi.

    Dalam keadaan terdesak Mahathir terpaksa umumkan BR1M hanya rm300 × 2 berbanding Dato Sri Najib berjanji RM800 x 2 + bujang rm150, gj di bawah rm5k dpt rm700, anak2 penerima terima rm1,500 bg setiap anak masuk u.

    Mahathir tak lakukan semua kriteria BR1M tersebut dia hanya mampu lakukan kpd golongan b40 bermakna org bujang, gj di bawah rm5k, anak masuk u di gugurkan, BERMAKNA dari angaran 10 juta jangka penerimaan BR1M selepas mengambil kira tambahan kriteria baru berbanding 7 juta pada sebelum pengumuman manifesto bn.

    Mahathir akan menyampaikan BR1M kpd angaran 2 juta org shj. Itupun belum tentu kerana Najib telah meninggalkan simpanan negara rm431 bilion tetapi cabaran mahathir bagaimana hendak laksanakan semua janjinya tanpa menjejaskan simpanan negara. Kalau kurang bermakna Mahathir atau Pakatan Harapan bukanlah hebat berbanding Kaedah pengurusan kewangan di Tangan Dato Sri Najib dan Barisan Nasional.

    Benar cabaran Dato Sri Najib selepas PH tawan putrajaya "pentabiran PH hanya bawa fantasi bulan dan bintang yang tidak mampu menunaikan janji. Apatah mahathir janji nak buat semua ini dalam masa 100 hari... giler beb!!

    Sebab itu Guan Eng awal2 lagi sengaja spin hutang negara adalah RM800b. Tetapi rakyat yang tidak faham ekonomi boleh lah dia menipu! Hakikatnya Biar aku cerita pecahan hutang ini
    42% hutang warga asing,
    37% hutang sektor swasta,
    10% hutang awam,
    9% hutang kredit pelaburan dan jaminan
    2% hutang kerajaan
    Kalau 2% hutang kerajaan dekat mana yg kata malaysia Bankrap di zaman najib hingga menjadi senjata menjatuhkannya.

    Jadi jelas kenapa Guan Eng awal lagi menipu rakyat. Sebab dia sendiri telan air liur tak lepas setelah melihat prestasi terbaik Dato Sri Najib. Persoalannya mampukah Guan Eng dan Mahathir pm boneka DAP (Kenapa boneka nanti aku cerita lagi) mampu mereka PH mansuhkan GST

    Mereka pakatan harapan boleh cipta apa sahaja fitnah untuk menjatuhkan maruah dan mengaibkan Najib. Tapi ingat jika mereka gagal membina ekonomi negara dengan kukuh dan memenuhi semua janji, bermakna segala fitnah mereka kepada Najib akan hilang sekelip mata! Kawan2 sapa ada popcorn minta sedikit!

    ReplyDelete
  24. 5 Berita Pelik & Menarik Lepas PRU-14
    SEJURUS selepas berakhir Pilihan raya Umum ke-14, suasana kelam-kabut sekejap dan kemudian kembali sedikit tenang selepas Tun Dr. Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.

    Sepanjang beberapa hari selepas itu, proses pentadbiran berjalan dengan pelantikan timbalan perdana menteri dan tiga menteri kanan dalam Kabinet.

    Pada masa yang sama, Pakatan Harapan juga bersedia untuk menyambut Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikatakan akan diampunkan dan dibebaskan.

    Berikut ialah 5 berita pelik dan menarik sepanjang seminggu selepas 9 Mei.
    1. Daim Kata Mahathir Jadi PM Dua Tahun

    Dalam wawancara dengan akhbar Singapura, The Straits Times, Tun Daim Zainuddin berkata Mahathir akan jadi PM selama dua tahun lagi, dan adalah satu tindakan bodoh kalau menyerahkan jawatan PM dengan segera kepada Anwar. Nampaknya semakin sukar untuk berlaku transisi yang licin dari Mahathir ke Anwar.

    2. Mahathir Kata Lim Guan Eng Mesti Bersihkan Nama

    Lim Guan Eng yang dinamakan sebagai menteri kewangan masih tidak sah menjawat jawatan kedua penting dalam Kabinet itu. Pelantikan ketua DAP itu sejak awal sudah menimbulkan keresahan orang ramai kerana kes korupsinya masih berjalan di mahkamah. Kenyataan Mahathir seolah-olah berdolak-dalik atau “u-turn” dalam melantik Guan Eng.

    3. PPBM Kuasai Kerajaan Negeri Ditawan

    Negeri-negeri dimenangi PH hanya Melaka yang PAN dilantik sebagai menteri besar, manakala PKR terus terajui Selangor. Johor, Perak, Kedah semua mendapat menteri besar dari PPBM. Ini mungkin persetujuan pembahagian negeri dan persekutuan antara komponen PH, tetapi sudah merisaukan PKR dan PAN.

    4. Penyokong Mahathir Tidak Mahu Anwar Jadi PM?

    Di media sosial, ada satu gelombang kecil menyokong kuat Mahathir kekal sebagai PM untuk satu tempoh yang lebih lama, dan pada masa yang sama menunjukkan rasa marah pada Anwar dan penyokongnya kerana mendesak agar Mahathir segera berundur. Gelombang ini semakin hari semakin besar di kalangan netizen PH.

    5. Akta-Anti Berita Tidak Benar Tidak Dimansuh?

    Perdana Menteri Mahathir semasa menjawab soalan wartawan tidak menyebut yang akta berita palsu yang baru diluluskan sebelum PRU14 itu dimansuhkan, tetapi berkata definisi berita palsu itu akan ditafsirkan semula. Penyokong tegar kebebasan bersuara tanpa had dalam PH telah mula tunjukkan sikap tidak setuju dengan pendirian Mahathir itu. – Mynewshub.cc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putar fakta plak...Daim cakap kos sebenar 66 billion...kenape najib sorok kos 11 billion?...

      Delete
  25. Daim Boleh Sumbang,Tapi Hati Hati Skandal Dulu Kata Anwar.
    Sebelum penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin merupakan salah seorang individu yang sering dikritik Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.


    Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad keluar Umno dan melancarkan Deklarasi Rakyat dengan Pakatan Harapan (HARAPAN), Anwar malah memberi amaran kepada pemimpin partinya agar berhati-hati dengan Daim.


    "Dr Mahathir dan Daim merupakan merupakan perancang dan penyebab kapitalisme kroni bertambah parah," tulis Anwar dalam surat dari penjara kepada PKR yang disiarkan kepada umum pada Mei 2016.


    Bagaimanapun, kini setelah Anwar dibebaskan dan berada di kubu sama dengan Daim dan Dr Mahathir, beliau dilihat mengambil pendekatan yang lebih berhati-hati apabila ditanya tentang kritikannya di masa lalu terhadap Daim.


    "Daim boleh menyumbang tapi dia perlu berhati-hati. Orang hargai dia ikut serta, tapi orang juga menyatakan kegelisahan yang mendalam bahawa dia tidak menjelaskan beberapa masalah besar di masa lalu.


    "Orang kata tak perlu ungkit kesilapan masa lalu, yang mana betul, tapi bagi saya kalau kita mahu bercakap tentang akauntabiliti yang demokratik, ia tidak seharusnya terhad pada (bekas perdana menteri) Datuk Seri Najib Razak.


    "Namun, saya tidak fikir ia harus sehingga menjadi dendam," kata Anwar dalam wawancara eksklusif di kediamannya hari ini.

    ReplyDelete
  26. Jangan akhirnya kleptokrasi jadi pula oligarki
    Selepas lebih seminggu mencatat sejarah pada PRU14, saya kira tak perlu lagi saya mengucapkan tahniah kepada para pendukung dan pimpinan Pakatan Harapan yang berjaya menawan Putrajaya kerana tentunya ratusan ribu rakyat dalam dan luar negara telah menyuarakan perkara itu.

    Saya juga berpandangan keputusan pilihan raya umum yang lalu adalah yang terbaik, serta paling adil dan saksama buat para pengundi di semua tempat.

    Lebih mengujakan, pejuang reformasi nombor wahid negara Saudara Anwar Ibrahim dibebaskan serta-merta dan diberi pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong,

    Ini dibuat sebagai mengotakan janji pimpinan Pakatan Harapan.

    Ketika bermula gelombang reformasi di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Masjid Negara dan Pasar Seni di ibu kota pada tahun 1998, saya langsung tidak dapat menjangka episod yang indah ini.

    Akal saya tidak mampu membuat unjuran bahawa Tun Mahathir Mohamad dan para penggerak reformasi terdiri dari Dr Wan Azizah Ismail, Tian Chua dan Azmin Ali serta Mohamad Sabu, Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang bakal membuka lembaran baharu buat negara kita.

    Benarlah kata pepatah “ikan di laut, asam di darat, dalam periuk bertemu jua”.

    Ucapan Saudara Anwar Ibrahim di majlis iftar di kediaman di Bukit Segambut Dalam tempoh hari benar-benar menyemarakkan kembali semangat yang saya pernah rasai kira-kira 20 tahun lalu.

    Seperti kata Saudara Anwar, rakyat Malaysia secara amnya dari Cherok To’ Kun ke Puncak Borneo menagih pembaharuan - setelah hampir 61 tahun bawah pemerintahan Perikatan dan BN.

    Kini, pendakwaan harus dibuat ke atas pemimpin-pemimpin negara yang gagal memainkan peranan secara “Bersih, Cekap dan Amanah” dalam mengurus kekayaan negara.

    Ada di kalangan mereka yang ternyata gagal menjayakan “Kempen Kepimpinan Melalui Teladan” dengan bermewah-mewah ketika rakyat marhaen disyorkan berbelanja secara berhemah.

    Namun, jangan pula dijadikan kerja-kerja membongkar bukti dan melakukan pendakwaan terhadap mereka sebagai agenda mengalih tumpuan daripada hasrat melaksana reformasi secara sepenuhnya.

    Pertama, pemusatan kuasa pihak yang memerintah perlu ditamatkan.

    Kedua, amalan menggunakan ugutan untuk mendapatkan kesetiaan dan ketaatan perlu dihentikan.

    Ketiga, ekonomi negara tidak harus dijadikan alat untuk kelompok tertentu memperkayakan diri sendiri.

    Keempat, jentera kerajaan dan sistem politik perlu berperanan membela rakyat dan bukan sebagai alat yang dipergunakan.

    Politik usang

    Kelima, undang-undang yang mengetepikan kebertanggungjawaban kerajaan perlu dipinda untuk memastikan ketelusan.

    Keeenam, ekonomi Malaysia harus berfungsi dengan licin dan efisien.

    Ketujuh, sentimen perkauman dan menakut-nakutkan rakyat perlu dikuburkan.

    Seterusnya, rakyat Malaysia perlu bersedia melaksanakan perubahan diri agar dapat meninggalkan budaya politik usang serta lapuk.

    Saya pasti ini semua terkandung dalam agenda reformasi Saudara Anwar sendiri demi mewujudkan masyarakat Malaysia yang adil, efisien, penyayang, berdaya saing dan yakin menghadapi cabaran di peringkat antarabangsa.

    Seandainya hasrat reformasi tersebut mampu dilaksana, barulah rakyat marhaen seperti saya dapat menghirup udara segar kemenangan sebenar dan tidak hanya meraikan kejayaan menumbangkan kleptokrasi, yang dikhuatiri akan berganti dengan oligarki.



    # Oligarki merupakan suatu pemerintahan yang dijalankan oleh sekumpulan kecil yang berkuasa sahaja. Ia berkait rapat dengan nepotisme dan kronisme.

    ReplyDelete
  27. Arigatok geng najib,

    Apahal lah kau meroyan ni pinjam cakap nazri, dulu menteri pujaan hati kau tu.

    Cubalah kau faham sikit cukuplah, umno dah kalah. Apa yg kau membebel ni dah Tak relevant lagi. Baik kau terjun dalam lubak tahi sajalah.

    Sebelum pilihanraya wajibnya kau ceramah kat najib supaya hapuskan gst sebab orang melayu majoritinya
    Pendapatan kecil Dan tengah nak pengsan barang makan Mahal. Seharusnya bn lawanlah manifesto pH dengan yang lebih baik. Ini tidak balik balik suruh orang melayu makan Kang Kong.

    ReplyDelete
  28. Rafizi nak campak mana wahai Tun Mahathir?
    Memang perjuangan tulen tidak memerlukan balasan pangkat ataupun harta. So far cukup baik, Rafizi tak melenting, tidak pula menempek dan merengek untuk mengharapkan jawatan itu dan ini. Syabas dan takluk aku bagi kat saudara Rafizi.

    Orang atas pagar, orang kuat UMNO .. banyak yang sudah pangkah pakatan harapan kerana kempen berterusan Rafizi Ramli. Malah bila orang tanya boleh ke pakatan harapan ambil alih Putrajaya .. maka aku jawab, Rafizi dah buat kajian. Aku bagi kawan-kawan aku dengar dan mereka akhirnya pangkah pakatan.

    Rafizi kerja kuat. Sanggup korbankan diri dedahkan skandal negara. Sanggup hadapi banyak ancaman dan saman. Malah kes FELDA, 1MDB, NFC KWAP, Tabung Angkatan Tentera, Tabung Haji, siapa yang dedah semua ni? Nik Amar (PAS)? Haji Hadi? Nasarudin Mat Isa? Khairi Jamaludin? Jamal Pak Tonko? Semua tu tak masuk senarai.

    Boleh aku cakap macam ni. Pendedahan berani mati Rafizi untungkan pakatan, untungkan PAS dan malah untungkan banyak personaliti dalam pakatan harapan.
    Err kenapa pula ada untungkan PAS?

    Sedikit sebanyak, rakyat memilih PAS sebab pendedahan berani mati Rafizi. Nak harapkan pejuang PAS??? Berpeluk sakan ada lagi la.



    Artikel ni aku tulis bukan sebab aku penjilat Rafizi. Jumpa pun tak pernah, malah aku memantau dari jauh sebagai seorang penonton youtube. Ceramah live pun tak pernah aku pergi. Tapi bila Rafizi ceramah, aku akan cari dia dalam youtube. Bila ada orang kata aku dibayar Rafizi, meleset sama sekali. Rafizi pun tak baca artikel aku.

    Betul kita tau Rafizi ada kes mahkamah. Itupun sebab dia berani mati untuk sedarkan rakyat. Pendedahan demi pendedahan buat mata rakyat Malaysia terbuka. Tidak tertutup dengan cash is king!!! Kes mahkamah dia bukan pergi mencuri malah kes mahkamah dia adalah wira yang bongkar kes curi orang lain!!!

    Maka untuk itu, aku 'Menconteng Untuk Perubahan'™sebagai pendokong pakatan harapan sejak tahun 1998. Aku melihat .. wajar dan sangat wajar jika Rafizi diberi jawatan Menteri Kanan. Jangan campak dia macam kain buruk.

    Harap Tun Mahathir dan semua Majlis Presiden buka mata, terima pendapat orang bawah.

    Kalau sahabat semua setuju dengan aku, mohon share banyak2 ... Hidup Rafizi!!!!


    penburukonline.blogspot.com 21.5.2018 4.00pm

    ReplyDelete
  29. How Soros turned the world media against Najib Razak
    March 25, 2018 Raggie Jessy


    “The money was assigned to a 14-member Journalism Advisory Board that was told to rip 1MDB apart. The board was represented by the who’s who in the world of media, including CNN’s David Gergen, the New York Times’ Jim Abramson, ABC’s Kerry Smith (vice-president) and The Atlanta Journal-Constitution’s Cynthia A. Tucker. Kerry Smith was instrumental in negotiating a USD5 million payoff that went into the production of State of Fear, a Four Corners presentation that featured Clare Rewcastle Brown and Charles Morais”

    THE THIRD FORCE



    On the 17th of March 2018, a whistleblower from the Central Intelligence Agency (CIA) spoke of a multibillion dollar deal between George Soros and Dr Mahathir Mohamed to depose of Dato’ Seri Najib Tun Razak, the Prime Minister of Malaysia. Following the disclosure, I made a passing reference to the Soros-owned Open Society Foundations (OSF), the world’s most successful grant making network that purports to champion justice, education, public health and independent media.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wait. The OSF supports independent media?
      That’s the thing.

      The OSF’s stated aim is to promote independent media and quality journalism in countries undergoing democratisation. Ironically, the foundation seems more active in the democratic west than it is in the authoritarian east. In 2010 alone, the OSF channelled some USD200 million to media organisations in Egypt and Tunisia – two Mideast nations with the highest scores on the freedom scale – to trigger a wave of protests that came to be known as the Arab Spring.

      So the OSF is against democracy?
      Believe me, it is.

      In part four of this series (see link below), I spoke of the billionaire’s messianic delusions and how he aspires to “free mankind from the ‘handicaps’ of democracy” by introducing the concept of an open yet controlled society. In the article, I added;

      “(Soros) sees himself as a liberator of that society, such that when the New World Order dawns, humans would worship him as “the man who rid the planet of the Democratic Prison Matrix that currently has humans imprisoned through the delusion of choice.”



      Considering the above, not only is the OSF against democracy, it aims to control media organisations in existing democracies and nations that score high on every other scale. For the past ten years or so, the foundation has expended millions upon millions though media corporations bearing anti-establishment banners to imply that “Democracy is in crisis.”

      To rid the Malaysian government of Najib, the foundation – in conjunction with the greater Soros empire – set aside a USD50 million money pot to bankroll activities by a group of individuals from Bersih and the Centre to Combat Corruption and Cronyism. The said individuals were tasked to incite hatred against UMNO and to trigger bloodshed in central Kuala Lumpur when the time is right.

      Delete
    2. Where does the Soros empire get all the money from?
      From politicians, of course.

      With the help of a syndicate comprising Anglo-Dutch and Italian cartels, the billionaire pulls money into bogus investment schemes using hedge funds and various other organisations linked to his empire. The Clintons have their wealth tied to these organisation, as does the former Prime Minister of the United Kingdom (UK), Tony Blair.

      In 2010, both Mahathir and Daim Zainuddin led the juggernaut of Mahathirists into a gold futures scheme that promised massive returns in short periods of time. Soros then incorporated a number of non-profit organisations that harvested returns worth USD14.9 billion. The money, along with the initial investment, is currently being held in Soros linked accounts worldwide and will only be returned assuming Najib is ousted by 2023.

      Is Soros really that good?
      Oh yes.

      Remember, we’re talking about the guy who taught the world’s wealthiest a thing or two about currency speculation and risk management. His flirt with speculative trade began in the early seventies, where he would convince traders to purchase stock he didn’t already own through pricing mechanisms that made no sense. But the traders were willing to risk everything they owned to partake in his dubious schemes. They knew that if Soros said the stock would sell, it would sell.

      But how was Soros so sure?
      Apart from having some serious financial backing from the Rothschilds and the Rockefellers, he struck strategic investment deals with a group of publishers and media head honchos who helped trigger investor panic at the right moment. By the time Soros established Quantum in 1973, he had several media correspondents and editors under his payroll, and in some cases, his foot.

      How did he come to ‘own’ them?
      Through blackmail.

      Back in 1969, Soros helped Arnhold & S. Bleichroeder – a New York based investment bank he was then the vice-president of – establish the Double Eagle Fund, a limited partnership of high risk takers who speculated in property and financial markets. He accomplished this by pooling together resources from a group of editors who helped the bank ‘stylise’ media reports. Soros was introduced to the group by Jürgen Mossack, a Panamanian lawyer who specialised in corporate frauds and monetary scams.

      Delete
    3. In 1969, the lawyer let Soros in on a secret. He told the billionaire how the media editors had manipulated circumstances at Arnhold & S. Bleichroeder using the press to gain short term profits. When Soros confronted the editors, they quickly negotiated a USD3.75 million deal that involved the sale of gold through futures contracts. The group then helped Soros fetch a substantial profit which the billionaire translated into media stock.

      And he holds most that stock to this day.

      How extensive is his control of media?
      It’s massive.

      So massive, he’s able to decide which content gets blacked out from the mainstream and which gets priority. That explains the near complete blackout of the consent decree that he signed in a United States (US) District Court over a Securities and Commission case involving stock manipulation. Soros was fined USD75,000 by the Commodities Futures Trading Commission for holding positions “in excess of speculative limits.” Many of you were not aware of the story until Malaysia Today carried it on the 9th of December 2016.

      On the same day, I wrote the following (in orange):

      “This is the same mainstream media that tells us how Soros has never received money from drug cartels or engaged in any form of criminal activity. But the truth is, he sets up most of his operations offshore, in zones that are known to be conducive for money laundering activity. A CIA Facebook posting described the Netherlands Antilles where Quantum is situated as “a transhipment point for South American drugs bound for the US and Europe, money-laundering centre.” This, too, is conveniently blacked out by the media.

      “Then, there is the fact that Soros had purchased a major stake in one of Columbia’s biggest banks at a time when the Drug Enforcement Administration released a study titled Columbian Economic Reform: the Impact on Drug Money Laundering within the Columbian Economy. The study revealed how major drug kingpins were pulling illicit drug revenue into legitimate businesses by taking advantage of the liberalised Columbian economy. You’re reading it for the first time here.

      READ MORE HERE
      Was Soros the only one funding media?
      No.

      The guys in the picture below played a huge role in greasing the palms of some journalists as well:



      What about Soros?
      In December 2014, the billionaire got the OSF, the Soros Fund (SF), Publish What You Pay (PWYP) and the Global Witness Group (GWG) to channel USD17.5 million into Third Party Groups led by Abbas ‘Eddy’ Farouq, the chairman of Adecoagro SA. The money was then delivered in stages to ProRepublica, a ‘non-profit’ newsroom (with extensive links to the Clinton Foundation) that purports to conduct investigative journalism in matters of public interest.

      Delete
    4. The money was assigned to a 14-member Journalism Advisory Board that was told to rip 1MDB apart. The board was represented by the who’s who in the world of media, including CNN’s David Gergen, the New York Times’ Jim Abramson, ABC’s Kerry Smith (vice-president) and The Atlanta Journal-Constitution’s Cynthia A. Tucker. Kerry Smith was instrumental in negotiating a USD5 million payoff that went into the production of State of Fear, a Four Corners presentation that featured Clare Rewcastle Brown and Charles Morais.

      But ProRepublica wasn’t the only newsroom involved.

      On board the anti-1MDB express was also the Centre for Public Integrity, another ‘non-profit’ organisation that has in its fold ABC’s Ben Sherwood and the Huffington Post’s Arianna Huffington herself. In 2016, Soros channelled a further USD20 million to a ‘special committee’ comprising key editors from the Wall Street Journal (WSJ), the Washington Post, MediaChannel.org, the Media Access Project, the New York Times and The Guardian to run the gamut of conspiracy against Najib.



      Now do you understand why the world media is so interested in 1MDB?

      Delete
    5. Kalo najib tidak merompak 1 mdb tiada kuasa berita didunia boleh ubah berita..lebih2 lagi najib bila najib berani saman pihak yg buat fitnah...

      Delete
  30. The World’s Biggest Media Conspiracy By George Soros, Clare Rewcastle And Dr. Mahathir To Destroy Najib, 1MDB And Kadem Al Qubaisi
    By MT Webmaster Last updated Dec 9, 2016
    Share


    THE THIRD FORCE 2

    The Third Force

    In 1969, world renowned billionaire George Soros founded the Double Eagle Fund, a limited partnership of high risk takers who were known to hedge their positions with ridiculously priced futures contracts. If that seems a mouthful to you, then look at it this way – Soros started a partnership wherein which he convinced traders to purchase stock he didn’t already own at a later date through pricing agreements that didn’t make sense. He was able to do that as he had a ‘track record’ for being able to predict futures prices accurately.

    But the remarkable accuracy with which Soros priced the futures contracts wasn’t by virtue of foresight. He simply had friends high up in media who would trigger panic selling at the right moment by rolling out gloomy market forecasts that weren’t reflective of circumstances. With these manoeuvres, Red Eagle quickly went on to establish benchmarks in the hedge fund industry, some of which have remained unparalleled to this day.

    Soros-Mahathir

    The company was owned by Arnhold & S. Bleichroeder, a New York based investment bank the billionaire magnate was then the vice-chairman of. Soros took the fund off with USD4 million worth of investor capital, 250, 000 of which reportedly belonged to him. In an attempt to escape federal regulations, he was sure to set the company up as an offshore entity on the island of Cura&ccedil in the Netherlands Antilles. He made absolutely sure none of its directors were American nationals.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The modus operandi became a signature attribute in many of his subsequent ventures. For instance, in 1970, when he set up the Soros Management Fund (which later came to be known as the Soros Fund), he literally filled every position in the company with well accredited investors who were anything but Americans. Today, the fund has on its board a highly influential group of Swiss and Italian financiers who are in one way or the other linked to the Rothschilds and the Rockefellers.

      And we’re talking some highly notorious and cryptic financial predators here – figures representing Swiss banking entities that are littered with a history of assisting terrorists and syndicated criminals launder proceeds from the sale of drugs. Back in the 70’s, these entities possessed records to show that the Rothschilds were in fact the single largest group of investors with the fund in terms of investment worth.

      Available literature on Soros or the Rothschilds will not tell you any of this, nor does it reveal the kind of people who secretly run Quantum, a pool of hedge fund operators Soros founded together with his assistant, Jim Rogers, in 1973. All it says is that the billionaire magnate advices the group through the Soros Fund, which in turn, functions as the principal investment manager for the group and some of its attendant concerns. But all of that is on paper.

      The truth is, not only does Soros ‘own’ each company parked under the group through trust instruments, he engages in extremely convoluted cross-holding schemes spanning continents, making it virtually impossible to trace the ownership of any one company involved with his funds. It is for this reason, among others, that no one has been able to detect that the ‘real guys’ helping him run Quantum from behind the satin-laced curtains of deceit are the very same people running the Soros Fund and currently, companies linked to the Open Societies Foundation (OSF).

      The Soros Empire

      Unbeknown to many, both the OSF and Soros’ fund had secretly funded a cabal of ‘political assassins’ and media ‘hit-men’ since early last year, hands that were hired to assist former Malaysian premier Dr. Mahathir Mohammad launch a spite filled media campaign against 1Malaysia Development Berhad (1MDB), a sovereign wealth fund wholly owned by the government of Malaysia. My sources seem to think that some managers within the Caymans based Quantum Partners LP, a limited partnership company that is the flagship of the Quantum Business Empire, were complicit with Soros in realising the scheme.

      The Soros-Blair-Rewcastle conspiracy to destroy Khadem Al Qubaisi

      Soros’ ‘hitmen’ weren’t the only hands hired to wreck havoc on the Malaysian conscience. Some time in December 2014, Mahathir chaired a high profile roundtable in London to discuss plans to overthrow Dato’ Seri Najib Tun Razak, the Prime Minister of Malaysia. The meeting was attended by Tun Daim Zainuddin and some of Malaysia’s foremost capitalists, who were at the time complicit with Mahathir to destroy Najib. If what I am told is true, then, one of the capitalists who attended the meeting, Dato’ Justin Leong, is on team Mahathir to this very day.

      Delete
    2. The London meeting worked out the financing required to turn Mahathir’s devious scheme into reality. I am told, those involved had agreed on RM2 billion as the sum required to trigger a world media campaign against Najib and to grease the palms of some forty to fifty Members of the Malaysian Parliament from across the political divide.

      Mahathir Daim

      By then, Mahathir and his team had long sealed an agreement of sorts with Clare Rewcastle Brown, the sister-in-law of former British premier Gordon Brown, to run the gamut of conspiracy against Najib and 1MDB through Sarawak Report, a fake news channel that was run by Ms. Rewcastle and dictated upon by her husband, Andrew Brown.

      The agreement came two months after people linked to a former British premier, Tony Blair, were said to have offered Ms. Rewcastle a glimpse into information that pertained to 1MDB and all its dealings with several Mideast entities. Soros, who put Blair’s people up to the idea, had wanted Ms. Rewcastle to turn Sarawak Report into a medium to jolt Chinese and Mideast investors out of their partnership agreements with 1MDB.

      Jumbled in Blair’s stack of information were details to an agreement between 1MDB and the Abu Dhabi based International Petroleum Investment Company (IPIC) to guarantee obligations (principal and associated interests) by two of the Malaysian fund’s subsidiaries, 1MDB Energy Limited and 1MDB Energy (Langat) Limited. The obligations related to bonds worth USD3.5 billion that the subsidiaries had issued to raise the funds needed for the acquisition of two independent power producers (IPPs), Tanjong Energy Holdings Sdn Bhd and Genting Sanyen Power Sdn Bhd.

      The manner in which 1MDB muscled its way into power generation compounded to Ms. Rewcastle’s husband’s frustrations. If you recall, I had detailed in a previous article (part four, link below) events that led to the setting up of Sarawak Report. In the article, I mentioned specifically how Ms. Rewcastle and her husband, Andrew, were particularly perturbed with the multi-billion dollar agreement that the State Grid Development Corporation of China (SGCC) had entered into with 1MDB to develop three hydro-electric facilities in Sarawak. Andrew wanted his wife to use Sarawak Report to funnel into the minds of the Chinese the idea that the Malaysian government was prone to engage in shady business tactics.

      If what I am told is true, both Blair and Soros intended to implicate Khadem Al Qubaisi, the Managing Director of IPIC, as a key figure in an alleged scam to siphon millions and millions from 1MDB to finance the purchase of some luxury assets in the United States (US). Through information he received from banking officials and dignitaries from Mideast entities he was the advisor of, Blair was able to pry into Qubaisi’s dealings with corporate middlemen in the business of energy exploration and production.

      Delete
    3. Both Blair and Soros were not pleased with partnership agreements worth RM18 billion that Qubaisi had sealed with 1MDB on the 12th of March 2013. Qubaisi, who was at the time the Managing Director of IPIC, sealed the agreements in his capacity as the Chairman of Aabar Investments PJS (Aabar), a subsidiary of IPIC that was fully owned by the government of Abu Dhabi. Blair needed Ms. Rewcastle to blacken Qubaisi’s name in order to sour relations between Aabar and 1MDB.

      In other words, Qubaisi simply was the fall guy.

      article pic 3

      The information and money trail

      Most of the top secret information in team Blair’s possession were channelled by former banking officials from JP Morgan Chase & Co and Goldman Sachs Group Inc., two established financial institutions based in the US. JP Morgan had in one way or another facilitated some transfers for 1MDB and most of its attendant concerns, while Goldman Sachs was said to have underwritten USD6.5 billion in bond deals for 1MDB. Both the banks were privy to dealings that had gone on between 1MDB and several Mideast entities. Persons who were suspected to have leaked the information to Blair will be revealed in an upcoming article.

      Apart from the banks, Blair had also sourced some highly confidential information from officials and dignitaries who were linked to two Mideast entities – PetroSaudi International Ltd, a Saudi based oil and gas exploration and production company, and Mubadala Development Company PJSC, a sovereign wealth fund wholly owned by the government of Abu Dhabi. Both PetroSaudi and Mubadala had separately entered into multi-billion dollar collaborative agreements with 1MDB while the Malaysian fund was yet in its infancy (refer part four).

      Through the Rothschilds and the bankers who work for him, Soros has some serious tentacles sprawling all the way through American and British intelligence agencies, the CIA included. Several insiders from the British agencies seemed to know for sure that Mahathir was about to launch a series of scathing attacks against Najib in a bid to force a resignation from the latter. Equipped with such knowledge, Soros made it a condition that Ms. Rewcastle was to work together with Mahathir to sabotage 1MDB and to demonise Najib.

      Delete
    4. It dawned upon the billionaire magnet that if Mahathir’s people were to succeed Najib, the international conspiracy to sabotage 1MDB would go unnoticed, after which Soros would launch another campaign to oust team Mahathir in favour of a team that was led by jailed opposition leader Dato’ Seri Anwar Ibrahim. To facilitate the mission, he began injecting funds worth some millions into the piggy banks of third party groups associated with Mahathir. The transfers were said to have occurred around the time the former premier entered into an agreement with Ms. Rewcastle to launch a spite-campaign against 1MDB, Najib and members of the Prime Minister’s immediate family.

      Sources reveal that team Rewcastle (comprising Ms. Rewcastle, her husband and some of the latter’s associates) did in fact receive funds to run Sarawak Report, known to churn out fabrications and slander against several Malaysian dignitaries, most notable among them being the former Chief Minister of Sarawak, Tun Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud. Some of the funds were said have been sourced through team Blair, while others seemed to originate from team Mahathir. It may well be that some of Soros’ funds had ended with team Rewcastle in a roundabout way.

      In addition to the above millions, Soros had also shelled out funds worth a million ringgit in the form of ‘grants’ and ‘donations’ on the pretext of financing research into “the indoctrination of a civil and inclusive society.” The funds were channelled through a few professional bodies, interest groups and government-linked agencies that were sprawling with tentacles originating from camp Mahathir.

      Interestingly, these funds came atop some additional millions that are said to have flowed through the aforementioned third party groups into the coffers of some NGOs that had participated either directly or from beneath the shadows in the protest that took place in central Kuala Lumpur on the 19th of November 2016.

      According to the Malaysian mainstream, the protest was orchestrated by a Maria Chin Abdullah, the chairperson of Bersih 2.0 and the executive director of Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor (Empower). But the truth is, not only did Mahathir and his associate, believed to be Matthias Chang, have a hand in the planning of the rally, they consorted with various Chinese and Christian associations and two groups of hardliner Muslim NGO’s to trigger bloodshed during the Saturday demonstration.

      Just to be sure, some of the aforementioned funds had originated from the Soros Fund, while the grants and donations were sourced through the New York based OSF (Open Societies Foundation), an international network of civil societies and academies purportedly dedicated to building vibrant and tolerant societies “whose governments are accountable and open to the participation of all people.” But not many are aware that the OSF has for years harboured a secret agenda to legalise the sale of drugs the world over and had even funded ISIS and the subsequent migrant crisis which spread around the world.

      Delete
    5. And these are the kinds of people that Mahathir, Maria Chin Abdullah, Anwar Ibrahim, Dato’ Seri Khairuddin Abu Hassan, Matthias Chang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Tony Pua, Tian Chua, Dato’ Ambiga Sreenevasan, Dato Ezam Mohd Nor, the Malaysian Bar Council, former officials from the Malaysian Anti Corruption Agency (MACC), former and current officials from Bank Negara (BNM) and former officials with the Attorney General’s chambers have knowingly or unknowingly associated with.

      But how did Mahathir manage to get the world media to participate?

      Through Soros, of course.

      The billionaire magnate owns significant holdings in all the major-league media channels and offers grants and donations to world news outlets that are willing to do to his bidding. In some cases, editors and journalists working for a news channel receive payments to deliver editorials in ways he deems fit.

      That basically accounts for the almost complete blackout by the world media of the consent decree that Soros signed in a United States District Court over a Securities and Exchange Commission case involving stock manipulation. Soros was fined USD75,000 by the Commodities Futures Trading Commission for holding positions “in excess of speculative limits.” Many of you are not aware of the story simply because it was never reported by the mainstream media.

      This is the same mainstream media that tells us how Soros has never received money from drug cartels or engaged in any form of criminal activity. But the truth is, he sets up most of his operations offshore, in zones that are known to be conducive for money laundering activity. A CIA Facebook posting described the Netherlands Antilles where Quantum is situated as “a transhipment point for South American drugs bound for the US and Europe, money-laundering centre.” This, too, is conveniently blacked out by the media.

      Then, there is the fact that Soros had purchased a major stake in one of Columbia’s biggest banks at a time when the Drug Enforcement Administration released a study titled Columbian Economic Reform: the Impact on Drug Money Laundering within the Columbian Economy. The study revealed how major drug kingpins were pulling illicit drug revenue into legitimate businesses by taking advantage of the liberalised Columbian economy. You’re reading it for the first time here.

      Delete
    6. In other news, a Soros grant was once channelled to a Linda Evans, who former US president Bill Clinton pardoned for her involvement in the Weather Underground terrorist group. The group was responsible for a 1991 robbery in which three murders were committed and a series of bombings were executed. Members of the group were also responsible for the bombing of the US Capitol in November 1983. You were told of the murders and the bombings, but not of the grant that Soros had channelled to Linda Evans.

      And neither did the media ever tell you of Soros’ approval for the unrestricted distribution of drugs to street children on the pretext of “preventing an outbreak of disease.” His funds have secretly financed politicians in the US and the UK who supported the legalisation of marijuana and who were supportive of the unrestricted sale of non-prescription drugs. Most news channels, the New York Times and Washington Post included, skate over the fact that the OSF played a major role in US policy-making in a bid to legalise the sale of marijuana.

      Yes, what Soros aspires for is a docile world majority that is hooked on drugs and easy to control. And while the sale of marijuana is legalised, he makes the bucks, which in turn, helps finance most of his media campaigns against various world governments. Some of the funds were turned into grants and donations that ended with various media personalities and news channels.

      Among the many news channels, establishments and personalities that were ‘silenced’ through Soros’ ‘donations’ and/or patronage are the MediaChannel.org, Media Access Project, CBS News, New York Times, Wall Street Journal, CNN, ABC, BBC, Dan Rather (CBS Evening News), Judith Miller (New York Times), Professor Mark Crispin Miller at New York University, Eric Alterman (whose mentor, I.F. Stone, was a KGB and Stalinist paid agent) of The Nation, Orvile Schell of the Los Angeles Times, the Independent Media Institute, the Centre of Investigative Reporting, Charles Lewis (former CBS News producer and head of Centre for Public Integrity), Danny Schecter, Fund for Investigative Journalism, and several investigative reporters and editors with various news networks.

      article pic 6

      That basically constitutes the controlling segment to the world media collective that channels ‘truths’ into the Malaysian mainstream and the internet. And just so that you know, Soros personally ‘owns’ The Guardian, a British national daily purportedly owned by the Scott Trust Limited, and lays terms on what may or may not be published. Incidentally, it was The Guardian that once published a breaking story on the so-called 1MDB conspiracy titled 1MDB: the Inside Story of the World’s Biggest Financial Scandal.

      Delete
    7. And let us not forget Marcus Ambrose Paul Agius, the so-called senior non-executive director of the BB’s board, the very news corporation that both Ms. Rewcastle and her husband were once associated with. Marcus is wed to Katherine de Rothschild, the daughter of Major Edmund Leopold de Rothschild, a well-placed English financier and member of the prominent Rothschild banking family of England. Through the Rothschilds association with the BBC, Soros wields some form of control over material that is aired by the news corporation.

      I am told, it was Marcus who insisted that Soros get in touch with Ms. Rewcastle, whose guts the billionaire financier hates to this day. It is because of this hatred that Soros did not want to approach the Sarawak Report chief editor himself, which basically explains why it was Blair’s people who went to her instead. Then, late in November 2014, Soros was approached by a Mahathir associate to assist in launching a world media campaign to destroy Najib and 1MDB.

      Delete
    8. Kenapa najib takut nak saman?

      Delete
  31. Once and for all, was money ever stolen from 1MDB?
    March 3, 2018 Raggie Jessy


    “Well, it tells you that the guys at Abu Dhabi finally conceded that money, if indeed stolen, was stolen from the BVI Aabar and not 1MDB. It also tells you that the GoM fell victim to a fraud sheme involving a former IPIC MD who misled the Malaysian wealth fund. But most importantly, it tells you that the Lim Kit Siang led Malaysian opposition and the old wrinkled prune himself are nothing but shxtheads and axxholes”

    THE THIRD FORCE

    On the 20th of July 2016, former United States (US) Attorney-General Loretta Lynch announced the filing of civil forfeiture proceedings by the Department of Justice (DoJ) to recover more than USD1 billion in assets allegedly purchased using stolen 1MDB funds. Some months later, The Third Force undertook to expose a multifaceted complicity led by billionaire-anarchist George Soros and former British premier Tony Blair to effect a regime change in Malaysia by sabotaging the wealth fund. It was thereafter assumed that Malaysians understood precisely why the announcement by Lynch was nothing but a sham.





    I assumed everyone understood that.

    However, due to recent attempts by the DoJ to impress upon you that Dato’ Seri Najib Tun Razak conspired with billionaire Jho Low to defraud taxpayers, I have taken it upon myself to retell the whole 1MDB saga to put things into their proper perspectives. To kick things off, let us ask ourselves the billion-dollar question that the DAP is trying hard to re-politicise ahead of the upcoming general election (GE14):

    ReplyDelete
    Replies
    1. Was money ever stolen from 1MDB?
      Well, let’s start by considering a hypothetical scenario. Let us suppose that you own a company – whatever the name may be – that issued some payments to AA Sdn Bhd. Let us further suppose that the sums you remitted to AA were to fulfil your obligations to its parent company, BB Sdn Bhd. Finally, let’s assume that you remitted the sums to AA and not BB because the directors of BB instructed you to channel the money through its subsidiary and not directly to it.

      Clear?



      Now, what if the directors of BB were to suddenly turn around and accuse you of failing to fulfil your obligations? Under the circumstances, you will need documentation to prove three things – first, that you did indeed remit the said sums to AA, second, that you undertook in an agreement with BB to do so, and third, that AA is indeed a subsidiary of BB. Fulfilling these conditions, you would have legitimate grounds to reason that you fulfilled your obligations pursuant to the terms of agreements you had with BB.

      If, however, the guys at BB still accuse you of non-compliance, they either suspect you misled them or are themselves misleading you. Assuming that the matter ends in litigation, it would be up to the courts to decide (among others) if or not the money you remitted to AA was stolen or if BB was playing you out. However, should the matter be settled out of court, it would then fall upon you and BB to decide how best to account for the missing sum.

      Whichever the case, until and unless the matter is resolved, the money would technically be classified as the subject of dispute and not stolen funds.

      Is that what happened in the case of 1MDB?
      Only to some extent.

      In the case of 1MDB, money was remitted to Aabar Investments PJS Limited, a British Virgin Islands (BVI) concern that the board of the Malaysian wealth fund was told is a subsidiary of the Abu Dhabi based International Petroleum Investment Company (IPIC). One of the persons who communicated the payment terms and entered an agreement with 1MDB was Khadem Al-Qubaisi, who, at the time of payment, was the Managing Director (MD) of IPIC.

      As it turned out, Khadem was also the director of the BVI company that received the said payments from 1MDB. Both the Malaysian wealth fund and the Ministry of Finance (MoF) have proof of payments made to the BVI Aabar and compelling reasons to suggest that Khadem was the common denominator to both the BVI and the Abu Dhabi concerns.

      Delete
    2. Now, the money that 1MDB remitted to the BVI entity was to fulfil its obligations pursuant to the terms of some agreements it had with IPIC. It was only when IPIC announced that it hadn’t received the money did the Malaysian wealth fund realise that it had been conned. It was later discovered that the BVI Aabar was a bogus entity which Khadem had intentionally used to mislead the Government of Malaysia (GoM).



      So once again, was money stolen from 1MDB?
      No.

      Unlike the hypothetical scenario I presented earlier, the case of 1MDB involved two companies that were of a name – one based in Abu Dhabi, and another, in the BVI. While the BVI concern was a bogus entity, the Abu Dhabi Aabar was IPIC’s true subsidiary which Khadem somehow never made mention of.

      Ironically, he was as much a member of its board as he was the board of the BVI Aabar. The IPIC MD wilfully misled the GoM into thinking that the two Aabars were linked, when in fact, they were not. This was made manifest on the 11th of April 2016 when IPIC denied ever receiving payments from the BVI Aabar.

      IPIC insisted that it had never “assumed liabilities on the BVI entity’s behalf,” adding that the BVI company “was not a corporate entity within either corporate group.” Its chairman, Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan, went on to seek arbitration with a London court by implying that 1MDB was deliberately out to defraud the government of Abu Dhabi .

      Then, for no apparent rhyme or reason, IPIC suddenly agreed to seek an out-of-court settlement by acknowledging that money from 1MDB did indeed flow to the BVI Aabar. The acknowledgement meant that Mansour “no longer denied the BVI entity’s role in the scheme of things” or even the fact that his own people were attempting to defraud the GoM.



      So what does this tell you?

      Well, it tells you that the guys at Abu Dhabi finally conceded that money, if indeed stolen, was stolen from the BVI Aabar and not 1MDB. It also tells you that the GoM fell victim to a fraud sheme involving a former IPIC MD who misled the Malaysian wealth fund. But most importantly, it tells you that the Lim Kit Siang led Malaysian opposition and the old wrinkled prune himself are nothing but shxtheads and axxholes.

      Delete
    3. Bukan curi dari Aabar saja...duit pelaboran dengan petrosaudi pon di curi...

      Duit aabar pon duit 1 mdb jugak..1 mdb yg bayar kpd Aabar Ipic 2 kali...

      Delete
  32. Geng Najib sedang menghabiskan sisa-sisa dedak yang masih ada. Lepas ni senyaplah agaknya bila nak bayar bil pun tak ada duit. Mungkin tunggu boss dedak masuk dalam. Selamat berilusi dengan teori boss dedak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tambah sikit, realiti orang ramai termasuk polis tak makan dedak sekarang semua dah makan coklat.

      Delete
  33. Rosmah: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang sesungguhnya fitnah itu lebih dahsyat daripada membunuh. Gejalanya amat menakutkan, lagi merosakkan
    May 20, 2018 Raggie Jessy


    Rosmah Mansor

    Pembaca yang amat dikasihi; Tibalah masanya saya sebagai seorang insan, dengan rendah hati ingin menjawab segala fitnah dan tohmahan yang telah dihamburkan kepada saya selama ini.

    Adalah wajar untuk saya membersihkan nama saya, maruah suami tercinta dan seterusnya kepimpinan negara agar fitnah ini tidak terus terpalit hingga menyebabkan saudara saudari tersalah anggap.

    Alhamdulillah, anak-anak boleh terima walaupun ada ketikanya mereka sedih dengan fitnah yang keterlaluan. Anak-anak saya cuba melihat kebaikan dan kemurniaan majoriti masyarakat, bukan minoriti yang sentiasa ada tanggapan negatif.



    Apabila saya bertemu dengan pelajar-pelajar Malaysia di luar negara dan bersoal-jawab tentang fitnah-fitnah tersebut, mereka boleh menerima penjelasan daripada saya.

    Penjelasan secara ‘face to face’ itu sangat berkesan. Cuma, mereka hairan, terkejut dan bertanya mengapa tidak ada orang jawab bagi pihak saya. Saya mana ada pegawai, saya isteri Perdana Menteri bukan Perdana Menteri.

    Justeru, saya akan memberikan sendiri jawapan setiap persoalan yang timbul supaya masyarakat dapat menilai kebenarannya. Sikap mendiamkan diri dalam hal ini umpama ‘membunuh diri sendiri’

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama: Isu pembunuhan Altantuya Shaariibuu,
      19 Oktober 2006

      Saya difitnah telah bersama membunuh mendiang pada tarikh kejadian. Nauzubillah. Bagaimana saya mahu membunuh orang sedangkan cicak jatuh di depan mata pun saya melompat lari. Saya juga takut gelap. Apa lagi saya nak mendaki bukit di tempat yang dikatakan menjadi lokasi pembunuhan itu.
      Tidak ada daya upaya saya berbuat begitu Pada tarikh itu juga saya dan Leftenan Kolonel Norhayati Hassan berada di dalam Majlis Berbuka Puasa Dan Penyampaian Bantuan Hari Raya Kepada Anak-Anak Yatim Persatuan Kebajikan Anak-Anak Yatim Islam Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. Apabila saya difitnah dan media menyiarkannya, saya tidak diberikan kekebalan. Mungkin ramai orang yang tidak tahu bahawa saya disoal siasat di Bukit Aman selama enam jam gara-gara fitnah itu.

      Kedua: Cincin berlian berharga RM24 Juta

      Saya berani bersumpah, cincin itu tidak ada di tangan saya. Memang cincin itu masuk (melalui kastam) untuk dilihat oleh Maira Nazarbayev yang pada ketika itu berada di rumah saya bagi persiapan majlis pertunangan anaknya dengan anak saya. Beliau adalah ‘regular customer’ kepada jewelry Jacob & Co.
      Perkara ini telah diterangkan secara lebih lanjut oleh Director of Fine Jewelry Jacob & Co., Philip Nassimi. Berlian berwarna biru kelabu seberat 30.11 karat itu telah dihantar pada 15 April 2011 melalui syarikat penghantaran Malca Amit, New York menggunakan penerbangan House Airway, no bil: 1488134 dari ibu pejabat Jacob & Co. di New York ke Kuala Lumpur, Malaysia. Ia sampai pada 16 April 2011.
      Setelah dilihat oleh Maira, cincin tersebut dipulangkan dan keluar dari Malaysia melalui pelabuhan Singapura pada 20 April 2011. Ia diuruskan oleh Malca Amit Malaysia dan Singapura. Ia telah dikembalikan ke ibu pejabat Jacob & Co. di New York pada 13 Mei 2011
      (Rafizi sewaktu disaman dimahkamah mengaku dia hanya bergurau isu cincin tersebut)

      Delete
    2. Ketiga: Berjoli di luar negara

      Kebanyakan lawatan saya ke luar negara kerana mengiringi suami menjalankan tugas. Selain itu, saya juga menerima jemputan untuk menyampaikan ucapan oleh negara yang berminat untuk berkongsi apa yang Malaysia lakukan.Memang kebanyakan negara yang saya dekati ialah negara Dunia Ketiga dan Timur Tengah. Ini kerana negara-negara inilah yang memerlukan pendekatan yang saya katakan tadi. Negara-negara lain seperti Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Jepun dan Korea sudah maju dan kaya. Jika mahu berbakti, sudah tentu kita mendekati masyarakat atau negara yang memerlukan idea kita. Kita mahu buat kerja, bukan glamour.Saya pernah dijemput memberi ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Pertama Mengenai Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) Dalam Pendidikan Ke12 di Riyadh tahun 2011. Saya juga menyaksikan Memorandum Persefahaman (MoU) Antara Akademi Permata Insan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan Saudi Arabian Islamic Foundation for Giftedness and Creativity (Mawhiba). Bagi saya ini adalah pengiktirafan terhadap wanita Islam yang mempunyai pandangan sederhana tetapi moden dan pada masa yang sama tidak melanggar adab kesopanan wanita Timur. Untuk seorang wanita diterima di kalangan pemimpin-pemimpin dunia lelaki terutamnya di Timur Tengah bukanlah sesuatu yang mudah. Apatah lagi mereka sering memandang rendah kepada wanita. Apabila wanita Islam mempunyai buah fikiran yang boleh dikongsi bersama dan buah fikiran itu sememangnya untuk manfaat rakyat maka mereka memberi penghargaan dengan cara menjemput kita ke negara mereka untuk menyampaikan ucapan. Masakan saya sempat untuk berjoli?
      Lagipun, saya tidak minat berjoli.

      Keempat: Pembaziran Projek Permata

      Sejarah membuktikan bangsa yang tiada pendidikan akan terus ditindas. Saya percaya orang yang mempunyai pendidikan akan lebih berjaya. Sebagai anak bekas guru, saya faham tentang bagaimana pendidikan berfungsi untuk membentuk keperibadian manusia. Pendidikan harus bermula daripada awal. Justeru, saya mencadangkan penubuhan Permata.Ini idea baru. Tidak apalah, kalau idea baru memang agak sukar diterima oleh semua orang kerana mereka tidak memahami apa sebernarnya yang ingin kita sampaikan.Satu lagi masalah ialah sikap penyokong politik yang taksub, kita yang tidak dapat membezakan kerja kemasyarakatan dengan politik. Semuanya mereka satukan. Agak malang apabila kerja-kerja kemasyarakatan seperti Permata dijadikan motif politik.Saya tidak faham mengapa orang mempertikaikan tentang Permata sedangkan program tersebut adalah untuk kebaikan generasi akan datang. Ada yang marah-marah apabila kerajaan mengumumkan bajet yang besar untuk Permata sedangkan tidak ada satu sen pun duit itu masuk ke poket saya.

      Delete
    3. Kelima: Bergaya dengan perhiasan mewah

      Seperti kebanyakan isteri pemimpin, saya juga mengiringi suami ke beberapa negara kerana urusan negara. Ada juga yang menjemput saya atas kapasiti sebagai isteri Perdana Menteri. Mereka mahu saya memberi ucaptama tentang pengalaman masyarakat Malaysia terutama yang berkaitan wanita dan pendidikan awal kanak-kanak. Apabila saya ke negara tersebut, mereka menyambut kami dengan mesra sebagaimana kita melayan mereka apabila mereka ke negara kita. Itulah adab sopan melayan tetamu. Sebagai meraikan kehadiran tetamu, kebiasaannya mereka memberikan cenderamata sebagai kenang-kenangan. Antara cenderamata tersebut termasuklah cincin, jam, perhiasan diri dan sebagainya. Ada yang diberi itu mahal harganya dan ditempah khas. Apabila orang memberi kita sesuatu, sudah tentu tidak manis untuk menolaknya. Kita mesti menjaga hati mereka apatah lagi kita adalah tetamu. Bagaimana perasaan kita apabila pemberian kita ditolak orang lain?

      Tentu kita akan tertanya-tanya dengan pelbagai soalan dan merasa kecil hati. Dan, apabila telah diberi, saya pun memakainya. Tak kan nak simpan saja dalam peti besi sedangkan barang-barang yang diberikan itu dengan ikhlas, cantik dan sesuai untuk digunakan. Adalah satu pembaziran jika ia di simpan ‘kaku’ dalam kotak simpanan. Saya sedar ramai mata yang memerhati setiap apa yang saya lakukan dan setiap apa yang saya pakai. Itu hak mereka. Saya tidak boleh menghalang. Tetapi, malangnya mereka ini bukan saja memerhati malah memfitnah saya dengan perkara-perkara yang tidak masuk akal. Pendek kata, saya tidak mampu memuaskan hati setiap orang. Yang penting, saya percaya pada apa yang saya lakukan.

      Keenam: Isu ‘First Lady’

      Bagi saya gelaran First Lady tidak menimbulkan sebarang masalah. Misalnya dalam penganjuran Sidang Kemuncak Wanita Pertama, peserta yang dijemput adalah isteri-isteri kepada Presiden, Perdana Menteri atau apa saja gelaran yang diberi kepada pemimpin tertinggi (yang menguruskan pentadbiran negara). Mereka adalah First Lady atau Wanita Pertama dalam konteks suami yang diberi tanggungjawab serta dipilih rakyat untuk mentadbir Negara. Saya tidak fikir ia sesuatu yang perlu dipertikaikan. Kita di Malaysia ada institusi Diraja sebagai ketua negara iaitu yang di-Pertuan Agong manakala ketua kerajaan ialah Perdana Menteri. Mirip British yang mana Queen adalah ketua negara manakala Perdana Menteri adalah ketua kerajaan yang dipilih melalui pilihan raya. Bagi sesetengah negara seperti Amerika dan Perancis, ketua kerajaan dan negara adalah Presiden, maka isteri Presiden adalah Wanita Pertama. Sekiranya kita menggelar Permaisuri Agong sebagai First Lady atau Wanita Pertama bererti kita telah ‘downgrade’ status baginda. Kedudukan baginda permaisuri adalah yang kedua selepas Yang Dipertuan Agong. Ini satu kedudukan khas yang diiktiraf dalam perlembagaan kita. Saya rasa dalam soal ini ramai yang faham. Cuma mungkin ada sesetengah yang sengaja mempertikaikan dan cuba menjadikan ia sebagai isu.

      Delete
    4. Ketujuh: Isu menjadi Perdana Menteri Keenam.
      Mana mungkin?

      Saya hanya mahu menjadi isteri kepada Najib Tun Razak. Kalau dia orang biasa pun, saya akan bersama dia. Kalau dia jadi Perdana Menteri itu adalah tanggungjawab dan rezeki yang telah tertulis di Loh Mahfuz.

      Saya tetap akan berada di sisi dia selagi Allah memanjangkan jodoh antara kami. Saya rasa pandangan salah ini muncul disebabkan serangan politik. Sudah pasti mereka mempunyai agenda politik tersendiri. Oleh kerana saya paling dekat kepada Datuk Seri Najib, maka saya menjadi sasaran. Oleh kerana saya sentiasa bersama Datuk Seri Najib di mana saja, maka saya dianggap sebagai orang yang menentukan semua polisi negara sama seperti kuasa Perdana Menteri. Datuk Seri Najib kata, sebenarnya mereka itu mahu mengenakan beliau tetapi sasaran yang paling tepat adalah mengenakan saya dulu. Mereka tak dapat suami, mereka pergi kepada isteri sebab saya tak boleh nak mempertahankan diri. Orang yang memfitnah saya dan Datuk Seri Najib ada agenda. Mereka mahu tempat Datuk Seri Najib. Bagi saya senang, tak salah setiap orang ada cita-cita. Tapi, caranya kena betul. Jangan sampai menganiaya dan memfitnah orang. Itu salah dan tidak ada etika. Agama juga membenci perbuatan itu.

      Pembaca yang amat dikasihi; Saya tidak pandai menyusun ayat indah untuk menjawab semua fitnah ini. Apa yang lahir, adalah terlintas dari rasa sanubari seorang insan yang dianiaya oleh pihak tertentu. Saya serahkan kepada Allah. Kalau mereka insaf, syukur Alhamdulillah. Saya sentiasa memaafkan.
      Tak apalah mereka memfitnah saya, Tuhan akan beri yang baik kepada saya. Ingat zaman nabi dulu, bila orang kutuk baginda, baginda beri pisang kepada orang itu. Semoga Allah memberkati para pembaca semua.

      Sekian daripada saya,

      Rosmah Mansor

      Delete
    5. Enoughla with Mak Badak lies. She and her Klepto husband are same, lying thru their teeth and smiling. Piirah, tak percaya lah . Takkan lah semua jam2 mahal tu org hadiahkan... kat org meayu kg dan melayu kat Pekan dan di Pahang tu boleh lah hangpa cook stories yer

      Delete
    6. Kalo fitnah
      Kenapa takut nak saman?...

      Delete
  34. Was Najib’s house so big that a four-day raid was necessary?
    May 20, 2018 Raggie Jessy


    Dato’ Lokman Adam

    Yes, how big is DSN’s house, exactly?

    “Is it really necessary to raid Najib’s private house for 4 days straight?

    Police came on Wednesday night at 11am on the eve of Ramdan and continued until 5pm. They resumed early Thursday morning at 8am and continued until the nigh. Then they came again on Friday morning and left in the evening.



    On Saturday 9am, they continued to raid.

    How big is the house exactly that requires 4 days and counting of raids that require up to 60 police officers?

    For all the accusations against Najib, his family and sons do not own public listed companies, was not awarded any govt contracts or concessions, does not own private jets, does not buy yacht for his grandchildren or sports-cars that cost tens of millions.

    Najib was a tireless Prime Minister who did good too by embarking on a transformation program that benefited tens of millions of Malaysians by doing away with crony capitalism, providing aid to the poorest, unraveling the lop-sided IPP agreements, taking back full control of the highways, provided hundreds of thousands of affordable housing for all as ensuring that Malaysia never entered a recession under him.

    He did not throw hundreds of people into jail, raid the homes of former prime ministers or his political opponents in the same manner with 60 police officers and carted away luxury goods from them. He did not declare martial law or invoke the NSC act even though he had known he had lost GE14 and handed over power graciously and peacefully.

    You may have defeated your political opponent but don’t overdo the vendetta until your opponent is physically broken. That is pure evil.”

    ReplyDelete
  35. Najib, two of your own confidantes played you out
    May 21, 2018 Raggie Jessy


    TTF: This is something I’ve spoken about repeatedly (see news item below).

    GE14 was won by Pakatan Harapan on a platform of lies. Its leaders – particularly those from the DAP and PPBM – bribed local and foreign media representatives to flood the internet with disinformation and fake news. Their collective mission was to “turn the angel into the devil” by demonising both Najib and his wife. They dished out so many lies that even they began to believe the stuff they were dishing.

    Then, there were the advisors.

    One or two of Najib’s closest confidantes were so full of it that they ended up building a cocoon around the former premier. So worried were they about earning their keep that they pretended to know more than they truly did. The culture of pretence brought forth an intelligence vacuum that deprived Najib of critical truths. It is the lack of access to these truths that made him believe Barisan was doing better than it really was.



    And who’s paying the price for it?

    We are.

    While his confidantes are laughing their way to banks, it is we, the people of good conscience, who suffered most defending Barisan without expecting anything. Rest assured, it is we who will help rebuild the coalition into the force it truly should have been. All we ask is if the leadership breaks free from the shackles of misconception by waking up to some hard realities. If you still believe that the politics of today conforms entirely with Sun Tzu’s “Art of War,” you’re simply flogging a dead horse and may as well call it a day.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It’s an era of digital technology we live in.

      The volume of data is exploding, and yet, credible information is hard to find. There is no room for anyone who insists that “an election cannot be won through the social media.” The art of war was rewritten by Pakatan as Najib’s confidantes plugged him into a world of delusion. By the time he awoke, people like Dr Mahathir Mohamad and Clare Rewcastle Brown had long conned voters into thinking that the Prime Minister of Malaysia was a pukka criminal.

      And it is not as if Najib wasn’t forewarned (refer links below):

      The birth of the UMNO shadow movement
      The RBA threat is grave, and BN does not know it yet
      Najib, do unto others before they do unto you
      It is just that his confidantes made very little of what I said, thinking that the articles (links above) were dense with exaggeration. Still, posting those links isn’t my way of saying, “Hey guys, I told you so.” On the contrary, it is to allow each and every one of us to reflect on our incompetencies and admit that we had it all wrong. Let’s face it – even I conned myself into thinking that Barisan would emerge a two-thirds victor by whacking Pakatan stupid at the ballot box.

      Najib is a good man.

      He’s the best Prime Minister the nation has had to date and was simply the victim of political deception. TTF shares responsibility for his predicament and asks only that team Zahid works with people of good conscience. There is no point allotting millions to confidantes who’re only concerned with fat paycheques and not the need to provide good intel. Remember, villains who twirl moustaches are easy to spot, but those who clothe themselves in good deed are always well camouflaged.

      The war is far from over.

      Delete
    2. Rumah najib bukan 1 buah..

      Delete
  36. Selangor DAP tells Azmin to consult Pakatan on MB choice
    May 21, 2018 Raggie Jessy


    Selangor DAP urged the Pakatan Harapan presidential council to convene and consult all component parties in appointing a leader in Selangor that commands the support of all.



    KUALA LUMPUR: All Pakatan Harapan component parties must be consulted for the appointment of Datuk Seri Azmin Ali’s successor as Selangor mentri besar, the state chapter of DAP said today.

    The party’s state secretary Ean Yong Hian Wah said the consultation can be done through PH’s Presidential Council, the coalition’s executive decision-making body.



    “As we are already aware, Azmin Ali will be made a federal minister soon, therefore, Pakatan Harapan must suggest a new leader for the post,” he said in a statement issued earlier today.

    “Selangor DAP urge the Pakatan Harapan presidential council to convene and consult all component parties so we can appoint a leader that commands the support of all.”

    Azmin has agreed to relinquish his post as Selangor MB to become minister of economic affairs.

    Malay Mail was told that Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad had picked the PKR deputy president because he wanted the latter to replicate his success in governing the state at the federal level.

    Yong, a former executive councillor, commended Azmin for what he described as a sterling performance.

    “Selangor DAP stress that the new MB must uphold justice and work to implement all Pakatan Harapan’s pro-people policies,” he added.

    ReplyDelete
  37. Mahathir, Mukhriz, Soros And The Khazarian Conspiracy
    By MT Webmaster
    10


    THE THIRD FORCE 2

    The Third Force

    The world elites refer to him as a philanthropist. Third world governments accuse him of tanking foreign financial markets for sinister reasons. Whatever the description, George Soros has always maintained himself to be a liberationist and socialist. But he is not.

    I’ve since come to learn – for a fact – that the billionaire magnate secretly financed militant activity all across the globe to support the advancement of radical Islamic dogma against the established order. And, as we already know, he funds reformist movements within nations whose leaders he is opposed to.

    In 2015, for example, the Soros Foundation channelled more than USD 33 million to organizers of protests that took place in Ferguson, Missouri, following the fatal shooting of Michael Brown by a police officer the year before. Two weeks back, the billionaire magnate channelled some USD 10 million to various activist groups across the United States (US) to trigger protests against the Presidency of Donald J. Trump.

    Since April this year, Soros is said to have funnelled more than USD 10 million into the war chests of two non-governmental organizations in Malaysia to inflame tensions and trigger unrest against the administration of Dato’ Seri Najib Tun Razak. A well placed source in California seems to think that some of those funds were negotiated through third party channels linked to Dato’ Ambiga Sreenevasan, the former co-chairperson of the Bersih movement, and Dr. Mahathir Mohammad, a former premier and patron of Perkasa, a non-governmental Malay rights organisation.



    Mahathir became Soros’ agent in 2003, while Ambiga took on the role of the billionaire magnate’s contact point three years later. Other Soros agents in Malaysia include Dato’ Seri Anwar Ibrahim (since 1996), Dato’ Ezam Mohd Nor and Tian Chua (since 1998), Dato’ Seri Azmin Ali (since 1999), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail (since 2002), Lim Kit Siang (since 2004), Maria Chin Abdullah (since 2010), Tan Sri Abdul Gani Patail (since 2013), several members of the Bar Council and former officials from the Malaysian Anti Corruption Agency.

    Soros’ keen interest in the region spans a decades old conspiracy that predates to the year 1990. Today, I’m going to uncover that conspiracy and a nexus of associations that goes along with it. In the process, we will learn of a global Khazarian agenda to impose regulatory frameworks within the Southeast Asian region, an agenda Mahathir stumbled upon in 2003.

    The Kazarian agenda, in a nutshell, is guided by a mission to keep in check China’s insatiable thirst for crude oil. In an article to follow, we will see how all of this culminates into a complicity involving two former British premiers, a former Malaysian premier and a former BBC journalist to sabotage 1MDB, a sovereign wealth fund wholly owned by the government of Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The South China Sea quest

      On the 10th of May 1990, members of the Rothschild clan issued the red alert to a circle known only to a few within the global elite community. On that day, the leader of the circle, George Soros, was told by Evelyn and Edmund Rothschild that it was imperative they met to discuss a threat with the potential to disrupt their global authoritarian agenda.

      Then in a meeting to discuss the Polish Communist regime of Rakowski, Soros dropped everything and rushed to meet Evelyn and Edmund. The Rothschilds showed the Hungarian billionaire some highly classified intelligence reports that suggested the Chinese had made significant progress in the development of deep water technology for drilling in the South China Sea.

      According to Evelyn and Edmund, it was only a matter of time before the People’s Republic would become the world’s largest importer of crude oil, and it was only logical for the Chinese to move towards the depths of the South China Sea, currently thought to hold 11 billion barrels of oil and 190 trillion cubic feet of natural gas, both proven and estimated.

      Soros and the Rothschilds had already seen this coming in the 70’s. Back then, China’s domestic energy consumption began escalating and was fast catching up with production. By 1973, the Chinese were already exporting crude oil to Japan and were forced into offshore exploration to meet demands. Soros quickly established the Quantum Fund to capture strategic investments made by associates of the Chinese in a bid to prevent Chinese wealth from trickling into Southeast Asia.

      By then, the Chinese had already begun to consolidate their offshore ventures. China was in the midst of discussions to establish the Republic’s very own National Offshore Oil Corporation (CNOOC).The Rothschilds came to know of this through Swiss financial officials in consort with shadowy figures within the Chinese government. These mysterious figures were transacting top secret government blueprints with the Rothschilds amid stringent Chinese laws that were harsh on crimes of treason.

      Both Soros and the Rothschilds concurred that it was only a matter of time before the People’s Republic would become the world’s largest importer of crude oil. They were also aware that the Straits of Malacca and the South China Sea would one day become the epicentre of a Sino-Russian-American tussle centred on maritime security, territorial disputes and trade regulatory frameworks.

      And they were right.

      In a ten year period beginning 2001, Chinese oil consumption more than doubled from 4.859 billion barrels to 9.758 barrels, with more than half that demand being met by imports. The China National Petroleum Corporation (CNPC) Economic and Technology Research Institute estimated that by 2020, 65 percent of Chinese crude oil supplies will end up being imported. As it is, more than 16 percent of the Republic’s imports come from the Kingdom of Saudi Arabia (KSA), the single largest sovereign to supply oil to China.

      Delete
    2. In 2010, the Chinese government announced its interest to explore the South China Sea and claimed veto power over new offshore projects in the area. The unilateral stance very quickly became the subject of territorial disputes between China and its South China Sea neighbours, playing out most dramatically with Vietnam and the Philippines over the sovereignty of the Spratly and Paracel islands.

      Of course, a terrestrial dispute within the region would ultimately affect the Americans and the English – they wield significant control, directly or indirectly, over a large percentage of oil wells in Iraq and rigs within the Persian Gulf, regions that constitute among the largest of China’s crude suppliers. Soros himself had funds tied to agents of cash-rich caliphs and American tycoons who were contending among themselves for and against a South China Sea quest.

      Soros knew that the quest would ultimately benefit China’s trading partners in the Southeast Asian region, in particular, Malaysia and Indonesia. The Chinese had long undertaken strategic partnerships with oil and gas establishments in the region to further its offshore ambitions.

      For instance, in 1993, the Chinese National Offshore Oil Corporation (CNOOC) acquired a 32.58 percent stake of an Indonesian block in the Straits of Malacca, an interest that spiked 6.93 percent points two years later to turn CNOOC into its largest shareholder. The Straits of Malacca quickly became an essential waterway to the Chinese oil trade, what with almost 90 percent of China’s crude imports being delivered via the narrow and congested waterway on a daily basis.

      The Khazarian agenda

      On the 13th of May 1990, Soros and the Rotschilds drafted terms to a twenty-year master plan that they perfected a year later. The plan, aimed at exerting a Khazarian influence over the Southeast Asian region, contained a blueprint that detailed the sort of puppet governments both Soros and the Rothschilds wanted established in the United Kingdom (UK), the US, Malaysia and Indonesia. The ultimate goal was to find ways to dictate maritime and trade policies to governments adjacent to the Straits of Malacca and the South China Sea.

      But just who are the Khazars?

      Well, the Khazars are a Turkish-Asian tribe that received the Jewish faith in the mid 8th century. They’re not to be confused with Semetic Jews, whose ancestry traces to a region corresponding to the modern day Middle East (modern Iraq, southeast Turkey, southwest Iran, north-eastern Syria and Kuwait). The Rothschilds claim to be Jewish, but they are not. They are thoroughbred Khazars.

      Delete
    3. Evelyn Rothschild is a billionaire British financier and the non-executive chairman of the enormous Rothschild & Sons, a British multinational investment bank founded in the city of London. He wields significant control over the press through his family’s holdings of the Economist and the Daily Telegraph, although the mainstream media will deny this.

      Marcus Ambrose Paul Agius, himself of Khazarian descent, is the non-executive director of the BBC Corporation (where Clare-Rewcastle Brown worked as a journalist) and is wed to Edmund Rothschild’s daughter, Katherine de Rothschild. He currently holds the chair at the Barclay’s global financial group and still holds his non-executive position with the BBC.

      Marcus built his career by pushing the British-Khazar agenda worldwide amid the Rothschild’s fake socialist stances. Both Evelyn and Marcus spent a great many years using their grip of the media to promote the Khazars in the UK though misleading propaganda and financial vernacular. They were indirectly responsible for Tony Blair’s ascend to premiership in 1997, days before a Soros-triggered financial crisis swept the Asian economy.

      British Labour politician Peter Mandelson is a Khazar, as is Oliver Letwin, a former British Member of Parliament with the Conservatives. They serve as Evelyn’s and Marcus’ political agents in the UK dedicated to infusing ‘cartel mentality’ into British politics. Bill and Hillary Rodham Clinton are Evelyn’s agents in the United States (US). Records of the Clinton’s family ancestry that I sighted show definite traces to Khazarian regimes that reigned in medieval times.

      In 1992, Evelyn’s wife channelled massive sums of money to finance Bill Clinton’s presidential campaign. Earlier this year, he channelled a lot more to the Clinton Foundation through third party sources in a bid to turn Hillary into the next US President. When Donald J. Trump was declared president elect, Evelyn got Soros to channel USD 20 million to various activist groups across the US to trigger unrest.

      The Muslims in Malaysia always get it wrong when they blame everything that happens to a ‘Jewish’ or a ‘Zionist’ agenda. It has nothing to do with the Jews or the Zionists. But it has everything to do with the Khazars, whose global agenda has always been to infuse cartel mentality within world governments dedicated to a Khazarian cause.

      Mahathir knows all of this too well. On the 16th of October 2003, former US president George W Bush pulled Mahathir aside at the Apec summit in Bangkok and told the latter what only a few within the circle of global elites knew – that he (Bush) was a Khazarian of Ashkenazi-Jewish descent.

      Bush told Mahathir that the world the former premier claimed was run by Jews was in fact run by the Khazarians. The former US president cautioned Mahathir against repeating his anti-Semitic stance, telling the latter that it was the final straw, that the Khazars would no longer tolerate such rhetoric by him or any Asian leader for that matter.

      Delete
    4. Yes, Mahathir knows that the world is being run by the Khazars. Yet, he tells us that the Zionists and the Jews are to blame for every bad thing that happens to the nation. But what he never told Malaysians was of his working relationship with Soros, the very Soros he censured in 1997 for crippling the Asian economy.

      The Mahathir-Soros nexus and how it began

      Days after Mahathir’s brief encounter with Bush in Bangkok, the former premier got to know of a twenty-year master plan that Soros and the Rothschilds had drafted in 1990, aimed at exerting a Khazarian influence over the Southeast Asian region. Mahathir was told he was powerless to fend against the Khazars and that it’d be best for him to work with them rather than against them.

      The person doing the talking was none other than Jack Alan Abramoff, the same Abramoff who negotiated a USD 1.6 million bribe to secure Mahathir a meeting with Bush at the oval office in May 2002. Following the Bangkok trip, Abramoff told a Mahathir associate (who went by a pseudonym) that Soros had donated almost USD 30 million to advocacy groups supporting John Kerry’s 2004 presidential bid against Bush. The funds were said to have been funnelled through Soros’ foundation network, the Open Society Foundations.

      Abramoff, a top lobbyist for two legal firms closely linked to Theodore Greenberg (refer part 2 below article) and the Clintons, was trying to persuade Mahathir to support a Kerry presidency. Kerry was linked to several persons from those firms and the Clintons as well. Currently the 68th US Secretary of State under the Obama administration, Kerry is said to have been positioned by both Soros and Obama within the State Department to prepare for what was once believed to be Hillary’s eventual ascend to presidency.

      A thoroughbred Khazarian, Kerry’s father was wed to Rosemary Forbes, the beneficiary of the Forbes family trusts, which amassed a huge fortune in Chinese oil trade. Both Soros and the Clintons wanted to tap into the nexus of associations that existed between Kerry’s family trusts and the Chinese oil barons, as did Mahathir and Blair. It dawned upon the former premier that Kerry would be a better choice than Bush to lead the US.

      Days before handing over the reins of government to Tun Abdullah Ahmad Badawi, Mahathir sent a very personal message to Soros, one that was shrouded in secrecy and not known to anyone, not even to the former premier’s most trusted aides, Tun Daim Zainuddin and Matthias Chang. In that message, the former premier informed Soros that he would support a Kerry administration over the Bush administration in the greater interest of stability within the region.

      The former premier then went on record urging Americans to vote for Kerry instead of Bush during the November 2003 presidential elections, saying Bush was “the cause of the tragedies across the Muslim world.” But the truth is, it had nothing to do with the Muslims or tragedies or all that jazz. It was all about oil, and as we all know, the rise of his son, Dato’ Seri Mukriz Mahathir, to the highest of rungs in UMNO.

      Mahathir’s eleventh hour appeal to the American Muslims pleased Soros immensely. So much, the billionaire magnate extended his hand to Mahathir towards “a positive working relationship” that would pave the way for “greater corporation” between the two Machiavellians. But do you know what I think?

      Delete
    5. I think Mahathir had come to terms with the Khazarian agenda and decided to ride on it rather than to fight it. He saw an opportunity to shape the Abdullah administration and all others that succeeded it in ways he deemed fit, knowing well in advance that Soros and Blair were keen on establishing puppet governments within the region and wanted Anwar to lead Malaysia instead of Abdullah.

      With Soros and Anwar plotting coups behind the curtains, Mahathir knew the Abdullah administration would always be bedevilled by the opposition. He anticipated Abdullah to be a weak Prime Minister who would ultimately depend on his (Mahathir’s) advice and rapport with UMNO proxies and nominees to fend off threats against the administration, both local and foreign.

      And Mahathir knew that when the time was right, he would use Soros and the opposition to topple the Malaysian Prime Minister, whoever it would be, in a bid to turn his (Mahathir’s) son into the next Prime Minister of Malaysia.

      Delete
  38. Tak payah explain tak usah cerita
    Nanti selesai mahkamah sana
    Punca datang segala harta
    Wang berjuta dapat di mana?

    Kenapa dulu diam membisu
    Kalau cerita orang pun tahu
    Masa kuat tak pernah lesu
    Kini lemah cerita pun mahu!

    Barang dipakai 'tak pernah beli'
    Beg, berlian dah dapat free
    Bertuah suami, isteri tak joli
    Berkat Klepto Perdana Menteri!

    Jumpa di rumah 'barangan bundle'
    Buatan Thailand,kualitinya handal
    'emas tiruan',pakaian dan sandal
    Orang dah'derma',apalagi..bedal!

    Satu barang tak pernah beli
    Hadiah isteri Perdana Menteri
    Rakyat bukan pekak dan tuli
    Beragaklah kalau nak lepas diri!

    Geng Najib kita nak tanya
    Jawatan Pencacai berapa gajinya
    Taat sungguh pada Mak Nyonya
    Dia daging,tulang ko punya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh keh keh, terbaik. Mcm dialog cerita Ahmad Albab. Arwah A R Tompel ,Sorry!. To late, Aku ingatkan menantu , rupanya hantu. ..

      Delete
  39. Udah udah ler tu Kejora dgn berkoyan2 komen dan koipies tu. tak siapa sudi dan ada masa nk baca posting2 kau yg panjang berejela tu mcam hikayat 1001 malam pula huhu. Nobody buy your story ok. ANd people are not intrested in LGE cases which is just lika a drop of water in heh ocean compared to your Lanun Bugis and Kak Semah 1mDb scandal and ill gotten luxyry items collections. Their case are like a big boulder fell in a cup.

    ReplyDelete
  40. ini negara demokrazy bawah PH. teruskan GENG NAJIS kami sedia mendemgar.. puak diktatot PH ni memang tak nak follow rule of law. nak memyelat hak suara org lain...teruskan GN

    kopypes kamu ni boleh buat thesis phD. tapi sayang takde yg kamu komen.. kami nak dengar KOMEN ATAU KUPASAN kamu berkaitan artiket yg kamu kopypes ni

    Silakan GN kupas...

    nak tau juger kamu ni dok sebelah geng mana ??? saya nak baca gerak geri sttatergy kamu untuk tujuan PENYELIDIKAN..

    jgn berhenti wahai insan bernama GN

    ... kopypes.. ini megara democrazy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa kata puak diktator? Ko paham ke apa itu diktator?

      Mana dia bukti tak follow rule of law? Mana kes nak sekat hak suara orang lain. Ko selalu mencarut. Tak mau orang sekat ko carut?

      Ko kata "sayang takde yg kamu komen"? Mana bendaklah tu tahu komen. Dia bukan ada otak. Tau kopipes aje.

      Tapi bagus ko cakap bersopan pagi ni. Teruskan cakap bersopan. Kurang kena belasah kalo gitu.

      Delete
  41. Gang Najib ni mcm meroyan je aku tengok. Baca dulu artikel ERCL yg tunm pernah utarakan. Xkisah lh pasal gbr beg birkin tu d ambil dr mana pun. Yg penting 72 bag mahal tersimpan wang berjuta2 dr pelbagai mata wang dunia. APA...PELBAGAI MATAWANG DUNIA. Kepala bapak banyak duit. Tu belum lg yg dlm peti besi yg dh dikosongkan. Gang najib perlu di siatsiat olh sprm sb dia tentu tahu asset najib d luar negara. Tlg sapa2 buat aduan kat pdrm n sprm ttg gang najib ni.

    ReplyDelete
  42. Dah ade pengumuman tiada perubahan pada mykad...jangan pandai2 buat spekulasi bodooh..

    ReplyDelete
  43. Peguam Najib tarik diri
    22 Mei 2018, 1:49 pagi (Dikemaskini 22 Mei 2018, 1:55 pagi)

    A A
    Peguam Harpal Singh Grewal dan M Athimulan menarik diri daripada mewakili Datuk Seri Najib Razak, beberapa jam sebelum bekas perdana menteri itu dijangka disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

    Harpal mengesahkan beliau menarik diri selepas mengadakan pertemuan di kediaman anak guamnya itu di Taman Duta malam tadi.

    "Ya, saya sahkan sudah menarik diri sebagai ahli guaman mewakili Najib.

    "Selain saya, seorang lagi rakan iaitu M Athimulan turut menarik diri," katanya dipetik sebagai berkata kepada Berita Harian.

    Harpal berkata mereka menarik diri secara sukarela dan bukan dipecat oleh Najib.

    Laporan itu berkata kumpulan guaman mewakili Najib kini diambil alih oleh bekas peguam cara negara iaitu Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden dan enam lagi rakannya

    Najib dipanggil ke SPRM untuk kenyataannya direkodkan pada jam 10 pagi ini.


    SPRM sebelum ini menyiasat Najib berikutan deposit berbilion ringgit dalam akaun bank peribadinya serta dana dari SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.

    Siasatan itu telah dihentikan tetapi dibuka semula selepas Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil alih jawatan sebagai perdana menteri di bawah kerajaan Pakatan Harapan yang baru.

    Bekas Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Mohd Sukhri Abdull, yang terlibat dalam siasatan dan bersara awal, juga telah dipanggil semula untuk mengetuai suruhanjaya itu

    ReplyDelete
  44. Mana dia Ip man? Yang mencarut, maki hamun.

    Lama tak masuk, dah mampus ke? Aku nunggu, dia cakap tak betul, nak belasah.

    Benda Allah yang asyik kopipes tu takda standad. Bukan standad aku nak belasah. Pada aku, jenis pariah bakpa nak belasah.

    Pariah = untouchables. Bakpa aku nak belasah. Mengotorkan aje.

    ReplyDelete
  45. Jangan lupa ROS!!!! Amacam pulak petualang dalam ROS ni masih bermaharajalela dan terus berkuasa? Apa mereka ni kebal dari undang-undang ke sampai Mahkamah pun tak boleh usik?

    Pada pandangan saya UMNO sudah jadi Parti HARAM dan patut terbubar!

    ReplyDelete
  46. Mat Sabu perlu siasat lima skandal di Kementerian Pertahanan

    SHAH ALAM - Centre for Malaysian Political And Economic Transcendence (Competent) menggesa Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu menyiasat lima skandal dalam kementerian itu ketika era pemerintahan BN.

    Ketua Eksekutif Competent, Wan Anwar Wan Ibrahim mahu Mohamad menyiasat pembaziran dan salah guna kuasa melibatkan pebelian aset Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

    Beliau berkata, pelantikan Mohamad sebagai Menteri Pertahanan adalah keputusan tepat sebagai kerana beliau lantang mempersoalkan salah laku dan pembaziran ketika pemerintahan kerajaan BN sebelum ini.

    "Kami mahu menteri pertahanan membuka kembali fail siasatan kes pembelian beberapa unit Rapid Intervention Vehicle (RIV) yang pernah mendapat perhatian Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar selepas menegur harganya yang terlalu mahal.

    "Harga yang dilaporkan adalah RM690,000 seunit, sedangkan baginda sultan pernah membelinya pada harga RM150,000 sahaja. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi selaku menteri pertahanan ketika itu berjanji akan membuka kertas siasatan namun sehingga kini kes itu senyap," katanya dalam satu artikel, hari ini.

    Beliau menambah, pembelian 257 unit Armored Personnel Vehicle daripada syarikat Turki berharga RM7.5 bilion juga perlu diberikan perhatian.

    "Harga tersebut dikatakan naik mendadak daripada harga asal RM1.76 bilion seperti dilaporkan akhbar Turki sewaktu perjanjian ditandatangani pada 2011.

    "Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara ketika itu, Tony Pua pernah mempersoalkan perkara ini di Parlimen namun tidak dijawab oleh menteri pertahanan," katanya.

    Selain itu, beliau juga menggesa Kementerian Pertahanan mengkaji semula polisi komisen melampau kepada syarikat broker yang berurusan dalam pembelian aset ATM.

    "Perkara ini menjadi buah mulut rakyat apabila Perimekar Sdn Bhd milik Razak Baginda yang juga sahabat kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendapat habuan RM535 juta mengikut kadar hari ini dalam proses pembelian dua kapal selam Scorpene.

    "Skandal ini menjadi lebih hangat lagi apabila Razak Baginda dikaitkan dengan kematian model Mongolia Altantuya Shaaribuu yang masih menjadi misteri sehingga kini," katanya.

    Wan Anwar turut mendesak pembekal atau kontraktor kepada Kementerian Pertahanan yang pernah terlibat dengan projek sakit disenarai hitam dan disaman kerana kerugian yang ditanggung.

    "Contohnya, projek pembinaan 27 unit Patrol Vessels berharga hampir RM1 bilion seunit yang gagal disempurnakan mengikut jadual oleh syarikat PSC-Naval Dockyard.

    "Syarikat ini dimiliki Tan Sri Amin Shah yang diketahui sebagai kroni besar Umno-BN. Syarikat hak milik Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings, akhirnya terpaksa mengambil alih PSC-Naval Dockyard untuk memastikan kelancaran projek tersebut," katanya.

    Mengulas lanjut, beliau mendakwa, negara juga mengalami kerugian besar apabila projek pembinaan Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas) bernilai RM100 juta diberikan kepada syarikat yang langsung tiada pengalaman dalam bidang pembinaan.

    "Skandal ini hangat diperkatakan apabila didedahkan oleh Deepak Jaikishan (rakan karib Datin Seri Rosmah Mansor) yang marah kerana Raja Ropiaah dikatakan gagal menunaikan perjanjian kepada Deepak sebagai timbal balik untuk Deepak membantu dalam projek pembinaan Puspahanas tersebut.

    "Sekali lagi, anak syarikat LTAT terpaksa mengambil alih projek sakit milik kroni Umno-BN untuk memastikan kelancaran projek," katanya.

    Justeru, beliau berharap, satu tadbir urus yang cekap dan berhemah berdasarkan kepada kaedah-kaedah terbaik dapat dijadikan amalan di Kementerian Pertahanan dan aset-aset yang terbaik turut dapat disediakan dan diselenggara untuk kegunaan perwira-perwira negara dalam angkatan tentera.~ Sinarharian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya fikir Angkatan Tentera tak terlibat dalam jenayah tanah Angkatan Tentera itu. Bukan mereka yang buat keputusan menjual dsb nya.

      Paling banyak, mereka di tanya jika ada halangan bagi tanah2 itu di jual, di pajak dsb nya. Bila di mintak pandangan mereka oleh Menteri yang juga Timbalan Perdana Menteri di atas cadangan yang di bawa ke mesyuarat Jemaah Menteri, mereka tentu sengeh saja mengata tiada halangan, memikirkan, apa hal pun, Jemaah Menteri yang buat keputusan.

      Perdana Menteri pada masa itu ia lah Tun Dol, yang Tun Mahathir kata mengetuai "auto-piloting and sleepy administration".

      Perlu di siasat, dapatkan fakta2 dan dokumen2 berkenaan, bawa ke mahkamah mereka yang terlibat.

      Jangan kisahkan Najib di heret ke mahkamah berkali kali - 1MDB, jual tanah Kementerian Pertahanan, dll.

      Delete
    2. ATM tiada kuasa keatas tanah...menteri pm dan kabinet yg berkuasa atas tanah2 kerajaan persekutuan...

      Delete
  47. VETERAN HOSPITAL IN IPOH:

    In February 2017, Defense Minister Hishammuddin Tun Hussein announced plans to build a Veterans Hospital , at a cost of RM600 million in Ipoh. This is a ‘Private-Public’ initiative between MINDEF ,and BP Healthcare.
    Is this yet another project in Najib’s Privatization of Military Land programme that will result in huge profits from land revaluation by the 3 cronies ?

    FACTS to remember:
    There is just NO MORE LAND BELONGING TO MINDEF. It has ALL been transferred to the 3 Najib cronies for 40 years lease.

    Some of these projects involving ‘land-swap’ deals , will involve ‘quid pro quo’ arrangements , with companies linked to massive contracts , already awarded to companies from China.

    EAST COAST RAIL LINK (ECRL):

    This 620km railway project was awarded to CCCC (China Communications Construction Company Ltd) from China.
    Whilst Najib announced, during his last visit to China, that the project will cost RM55 billion, its real cost, according to analysts, will eventually exceed RM102 billion.
    It will involve ‘acquisition’ of large tracts including Ex military land. This , again, presents an opportunity for more ‘quid pro quo’ arrangements.
    The proceeds from this will certainly go towards repayment of the 1MDB debts and liabilities.

    HIGH SPEED RAIL (HSR):

    This KL-Singapore High Speed Railway Project, like the ECRL , will also involve large tracts of land . Some are part of the Ex military land , which present yet another opportunity for ‘quid pro quo’ arrangements.

    Upward revaluation of ALL the Ex military land , will clearly benefit these 3 individuals , and eventually ,the Mastermind, Najib.

    Some of the money generated , through ongoing swap arrangements, and projects involving sale or sublease of Ex military land , will certainly be used for 1MDB debt repayment. 1MDB will ultimately benefit from every land transaction involving the Ex military land.

    Where will all this end?


    The returns from these land deals might have been a part of the RM2.6 billion ‘personal donation’ to Najib, which he claimed was from an Arab Prince.

    Imagine how much of the 40,000ha have been 'offered' for sale to private companies?

    All three of these cronies, including Najib's former staff, have acquired the land for 40 years, of which 10 years have passed.

    Imagine the 'payback' into Najib’s pockets ,for the next 30 years?

    This has to be the height of money politics, oiled and greased ,by money obtained from transactions , which involve the blatant giving away ,of more than 40,000ha of valuable Military land , to 3 cronies .
    They then become the intermediaries for ensuing negotiations , with the Companies undertaking various commercial projects ,on these prime parcels of Ex military land , all over Malaysia.

    Imagine how much would have been collected over the last 10 years. Imagine how much will be collected lin the next 30 years.

    With so much cash available to Najib, it is no surprise that so much ‘dedak’ is being distributed to all and sundry. All in the millions of ringgit.

    The Rakyat must know that THERE IS NO MORE MILITARY LAND OWNED BY MINDEF.

    EVERY INCH HAS BEEN GIVEN AWAY TO NAJIB’S 3 CRONIES.

    QUESTIONS CAN BE ASKED :
    Why was there a need to privatize ALL THE LAND, ALL AT ONCE , to the 3 cronies? The only answer has to be GREED FOR POWER , AND MONEY

    Why not only have an open tender , each time a parcel of land is to be sold or leased? This will ensure transparency ,and get the best deal for the government? The only answer again has to be GREED FOR POWER AND MONEY

    These 3 cronies, as ‘NEW OWNERS OF ALL THE NATION’S MILITARY LAND’ , for 40 years, now have the right to negotiate with interested parties , in lucrative land swap deals. Interested companies will now have to negotiate with these 3 cronies , on the terms.

    ReplyDelete
  48. aku tengok geng najib ni komen merapu.
    minta admin delete dan tolak komen2 dari perapu ni...
    Tak terima hakikat dah kalah...
    Move on la... Memalukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora tulur kivik @ Geng Najis masih kesedihan umno tumbang kerana terlalu yakin najib gerenti menang 2/3 majoriti......pru 15 menang 0.2/3... Hihihihi

      Delete
  49. Masih berfantasi agaknya.....

    ReplyDelete
  50. Malaysiabaru.....mu kiro 100 hari deh......

    ReplyDelete
  51. Keluar tajuk, tapi nak tanya:

    Mengapa Anwar mengadap Sultan Johor?

    Apa kah dia akan mengadap semua Sultan?

    ReplyDelete
  52. Masa yang di tunggukan sudah sampai - Najib di "heret" ke SPRM gari ini.

    Berita yang di tunggukan belom keluar - dia pakai baju oren ke tidak?

    ReplyDelete
  53. Di mana Jho Low?
    Mengikut WSJ Chukong tembam tu berada di Phuket awal bulam Mei dengan harapan ketua penyamun UMNO akan menang pilihanraya. Malangya harapan dia meleset bila Najib dan Rosmah di tendang oleh rakyat terbanyak.

    Chukong tembam itu juga di katakan seperti tak peduli sisatan 1MDB masih dijalankan dan masih berparty di Macau pada 28hb Februar1 2018. Sekarang IGP Khalid sudah tiada, baru lah SB dari PDRM mula sibuk menjejaki Jho Low. Kenapa masa Khalid jadi IGP, PDRM tak mahu cari Jho Low?

    ReplyDelete
  54. Berita Reuters ini sedap di dengar, menyenangkan hati -

    DoJ says pursuing investigations related to 1MDB
    Reuters

    The DoJ says whenever possible, recovered assets will be used to benefit those harmed by the alleged acts of corruption and abuse of office.

    KUALA LUMPUR: The US Department of Justice (DoJ) said today it would continue to pursue investigations into 1MDB and looked forward to working with Malaysian law enforcement authorities, which have reopened a probe into the fund following a change of government this month.

    “The Department of Justice is committed to ensuring that the United States and its financial system are not threatened by corrupt individuals and kleptocrats who seek to hide their ill-gotten wealth,” a DoJ spokesperson said in an emailed statement to Reuters.

    ReplyDelete
  55. Halo,
    nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  56. Agen Slot Terpercaya
    Agen Casino Terpercaya
    Agen Situs Terpercaya
    Agen bola TerpercayaJudi Sakong Terpercaya
    https://bit.ly/2ENk1VF

    *Bonus New Member 180%
    *Bonus New Member 50%
    * Bonus New Member 30%
    * Bonus New Member 20% Khusus Poker
    * Bonus Referral
    *Bonus Rollingan Casino Hingga 0.8%
    *Bonus 5% setiap hari
    Info Lebih Lanjut Bisa Hub kami Di :
    WA : 081358840484
    BBM : 88CSNMANTAP
    Facebook : 88Csn

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...