Sunday 13 May 2018

SELEPAS NAJIB UNDUR, MAMPUKAH ZAHID HAMIDI PULIHKAN UMNO?


Berdepan desakan yang semakin membesar yang mahukannya segera meletakkan jawatan, Najib Razak mengumumkan pengunduran sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN, berkuatkuasa semalam.

Pengumuman yang yang dibuat itu hanya beberapa ketika sebelum Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin bersama Wanita dan Puteri UMNO dijangka mengadakan sidang akhbar khas mendesak pengunduran Najib.

Sebelumnya, beberapa sayap Pemuda UMNO negeri-negeri yang selama ini kuat menyokong batang tubuh Najib, meskipun dianya terpalit dengan pelbagai kekotoran, sudah pun memulakan serangan meminta bekas Perdana Menteri itu bertanggungjawab atas kekalahan BN dan seterusnya meletakkan jawatan.

Termasuk beberapa desakan yang serupa di media sosial, andaian umum ialah timbulnya perkara itu tidak lain bertujuan untuk memprojekkan Khairy Jamaluddin untuk mengambil alih teraju kepimpinan UMNO dalam pemilihannya pada hujung tahun ini.

Bagaimanapun, dengan Biro Politik UMNO yang lebih dulu bermesyuarat dan mengumumkan pengunduran Najib sebelum sidang akhbar yang dijadualkan akan diadakan oleh KJ bersama Wanita dan Puteri UMNO pada jam 2 petang itu, Zahid Hamidi dan Hishammuddin Hussein akhirnya ditetapkan untuk menerajui parti yang sudah hilang kuasa itu.

Sidang akhbar yang dikicaukan oleh KJ melalui laman Twitternya beberapa jam sebelum itu tidak lagi kedengaran khabar beritanya selepas itu dan wajah beliau ketika sidang akhbar Najib juga ternampak tidak lagi  cerita.
Dalam pemilihan UMNO akan datang, hampir pasti Zahid Hamidi dan Hishammuddin akan disahkan jawatan sebagai Presiden dan Timbalan Presiden UMNO, manakala KJ akan kembali kepada perancangan asalnya untuk menduduki kerusi Naib Presiden UMNO saja.

Dalam hal ini, mampukah Zahid Hamidi memulihkan kembali UMNO dan mencipta kejayaan dalam pilihanraya akan datang?

Najib yang mungkin berdepan tindakan undang-undang berhubung skandal 1MDB dan dana RM2,600 juta tentu saja lebih selesa jika Zahid Hamidi dan Hishammuddin yang mengambil alih teraju kepimpinan UMNO berbanding KJ.

Sebabnya, kedua-dua pemimpin tersebut ada pertalian sentimental dan keluarga dengan Najib berbanding KJ yang memungkinkan mereka akan terus membawa UMNO untuk mempertahan dan membela bekas Presiden UMNO  itu dalam fasa-fasa yang berikutnya.

Tetapi, dari segi memulihkan UMNO, Zahid Hamidi pasti akan berdepan kesukaran dan cabaran yang besar. Zahid Hamidi bukanlah antara pemimpin terbaik dalam UMNO. 

Selama menjadi TPM sebelum ini pun banyak pertikaian dan kelemahan dikaitkan dengan dirinya dan hanya segelintir yang percaya beliau mampu melonjak ke tahap yang lebih tinggi jika BN terus memenangi pilihanraya. Selebihnya yakin jawatan TPM itulah yang paling tinggi mampu digapainya.

Kini dengan menerajui UMNO yang sudah tiada kuasa, duduknya Zahid Hamidi di kerusi Presiden UMNO bukan lagi satu kejayaan baginya. 

Cabaran Zahid Hamidi bukan saja untuk menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen untuk berhadapan dengan Tun Mahathir yang jauh lebih cerdik dan licik daripadanya, tetapi juga untuk menghadapi PRU15 nanti di mana ketika itu Anwar Ibrahim yang memiliki aura tersendiri dijangka akan mengambil alih kemudi Pakatan Harapan.

Berupayakah Zahid Hamidi  menghadapi kedua-dua tokoh hebat itu?

Lebih dari itu, cabaran lain ialah UMNO juga sedang menghadapi penghijrahan pemimpin dan ahli parti untuk menyertai lain-lain entiti. Berikutan tiada lagi kuasa, ramai yang tidak sanggup lagi bersama parti itu dan UMNO dipercayai akan terus mengecil dari semasa ke semasa.

Di masa yang sama, UMNO  mungkin bakal berdepan dengan isu pengharaman selepas ini. ROS yang kini berada di bawah kerajaan Pakatan Harapan tidak mustahil akan melakukan u-turn dengan mengeluarkan surat tunjuk sebab mengapa parti itu tidak boleh diharamkan kerana melanggar perlembagaan sendiri berikutan tidak mengadakan pemilihan melebihi tempoh yang ditetapkan.

Gandingan beliau dengan Hishammuddin bukan saja tidak ternampak ada kelebihan untuk membawa UMNO untuk pergi lebih jauh dan ke depan, malah juga untuk menghadapi semua cabaran itu.

Kedua-dua mereka ini hanyalah pemimpin yang boleh hidup dan bergaya jika ada kuasa bersama, bukan pembangkit semangat dan penarik sokongan rakyat yang benar-benar boleh diterima ketika tanpa kuasa.

Jika UMNO tidak mampu dipulihkan dan kalah lagi dalam pilihanraya seterusnya, setelah dalam PRU14 lalu beliau dan Najib membawa BN kehilangan kuasa buat kali pertama, catatan sejarah masa depan Zahid Hamidi khususnya, akan terus bertambah kelam dan hitam.

Realitinya tidak ada sesiapa yang pernah bersekongkol dengan Najib layak memimpin UMNO untuk membawa kepada kejayaan pada masa depan. Mereka akan terus dibayangi dengan salahlaku Najib yang gigih dipertahankan selama ini.

Ibaratnya UMNO dibawah Zahid Hamidi dan Hishammuddin hanya bersalin kulit saja, tetapi hati di dalamnya tetap ada Najib bersama mereka.

KJ yang dilihat bercita-cita mengambil alih teraju kepimpinan UMNO juga banyak masalahnya. Sejarah masa silamnya bersama budak-budak tingkat 4 yang menyebabkan bermulanya era suram dalam UMNO dengan pelbagai kecelaruan, tidak mudah dilupakan oleh sesiapa.

Jika tiada KJ dalam hidup Pak Lah, era kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri kelima mungkin tidak rosak dan mungkin juga tidak menyebabkan Tun Mahathir yang sudah pun bersara kembali aktif semula di pentas politik negara.

Bukan Zahid Hamidi, Hishammuddin atau KJ sebenarnya yang sesuai menerajui UMNO untuk masa depan. Kesemua mereka ini patut bersara berikutan ada kelemahan dan sejarah hitam masa lalu yang tidak mudah untuk dilupakan.

UMNO  jika mahu bangkit semula, ia memerlukan pemimpin yang benar-benar segar serta tidak pernah terpalit dengan apa jua kekotoran sebelum ini. (ShahbudinHusin 13/05/2018).

72 comments:

  1. PERTAMA: (Hehehehee).

    BN mampu bangkit kalau kita tidak berhati-hati. Jati diri kita perlu kuat. Kerja kita perlu kemas. Akhlak kita perlu terpuji.

    Insya-Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau PH capatikan janji mcm yg ada org tu buat, tak mustahil PH akan roboh dan BN bangkit swmula.

      Delete
    2. KESILAPAN mungkin berlaku. Yang penting jangan buat KESALAHAN.

      Delete
    3. Bagi saya dato zahid Dan kj Memang tak sesuai memikul tanggungjawab jawab besar selepas kekalahan Umno. Setakat hari ni Belum nampak sesiapa Yg boleh membawa kebangkitan Umno .. Tapi kalau dato hishammudin Mungkin Ada sedikit ketokohan. Walau pun Ada sangkut paut dgn dato najib. Tapi rasanya Dia Yg paling sesuai.. Dlm masa Yg sama. Umno perlu dicuci kembali Dan buat Yg mcm Tun buat. Lantik org 2 Yg bersih, amanah utk mengembalikan kerpercayaan rakyat.. Jika dia berjaya memulihkan kerpercayaan rakyat.. Pada pru akan dtg walaupun tak menang . Sekurang nya majority akan Bertambah Dan dpt ambil beberapa negeri lepas ni. Cuma Jgn selangor je la kalau boleh. Kami selesa dgn kerajaan negeri... Ape pun berkhidmat cemerlang utk rakyat..

      Delete
    4. UMNO dah menerima nasib yg sama seperti parti 'Congress India' dan 'Golkar Indonesia', tak boleh nak diadjust atau repair - dah jadi obsolete stock......!!

      Delete
    5. BN jgn risau


      puak puak party haprak PH ni kaki gila jawatan akan di kuburkan pru15


      bila najib takde

      gst takde

      modal.kami senamg lagiii


      cina dapat MOF !! MELAYU BANGKIT

      PAS DAN UMNO AGIH KERUSI

      ISNYALLAH HADI PULA AKAN JD PM


      PUAK GILA JAWATAN SEBAB DIA LERUSI PLG BYK AKAN MAMPOSS JUGA PUAK YG GILA JAWATAN SAMA RATA DAN PUAK YG HANYA PIKIR PERNIAGAAN DAN KEWANGAN DEMI KELANGUSNGAN SATU KAUM


      BUDIN READ MY LIPS


      BN AKAN BANGKIT BUNGKUS PUAK HAPRAK PH MCM PENYOKONG SIAL YG ADA DLM BLOG KAU NIII


      KEJORA GENG NAJIB JOM JOIN KAMI HENTAM PUAK HAPRAK GILA JAWATAN NII !!!!????

      Delete
    6. Kikikikikiki!!! Fening! Fening!

      Delete
    7. Smart Pomen cakap depa memilih antara Wak Jahid (Wak itu perkataan hormat dalam bahasa Jowo) dan keturunan Turkey Hishamuddin.

      Yang satu garang, pernah tumbuk orang, yang satu lagi lembut, asyik beri amaran hingga di panggil Menteri Amaran masa dia Menteri Dalam Negeri.

      Tapi tak sebutkan Kerry lulusan Okspord. Makna nya yang itu tak masuk buku calon2 PM in the immediate future. Aku setuju.

      Setuju juga dengan pendapat depa tu semua tak layak pimpin Umno yang perlukan orang yang bersih dan jujur, takda kaitan dengan Kleptocracy Najib.

      Tapi lantak lah depa. Yang penting PH perlu maju. Lagi lemah Umno, lagi lebih peluang PH maju.

      Delete
    8. Saya rasa orang yang layak pimpin umno baru ialah tok mat dengan dr zambry....ada kesilapan yang mereka lakukan tapi minima...tapi kena rebranding umno/bn ni...dan tok mat dah biasa dgn rebranding ini sebab dia orang bisnes dahulu
      PH perlukan pembangkang yang kuat untuk sentiasa memcabar dan memperingatkan mereka dari lalai menjalankan tanggungjawab...wallahualam...

      Delete
    9. Tanpa wang dan kuasa bolihkah umno bangkit? Dengan air lior?

      Delete
  2. Umno ditinggalkan kerana menternak anak melayu macam "anakku sazaly."
    Anak melayu dimanjakan. Masuk universiti senang-senang gitu. Kalau siapa pernah mengajar budak tahun akhir melayu tentu tahu.
    Graduan blur blur ini akhirnya menghentam umno balik.
    Di lain kali jangan menternak rakyat! Ada paham?

    ReplyDelete
    Replies


    1. BUDIN


      BILA TENGOK PUAK PH NI MACAM AYAM SELAMA DAN AYAM BERTARUNG TAK KIRA KAWAN ATAU LAWAN



      KAMI AKAN BANTU BN PRU 15



      TUMBANGKAN PUAK GILA JAWATAN NI


      DAPig GILA MOF
      PANcake GILA KERUSI SAMA RATA
      PKR gila MOF DAN KERUSI PLG BYK SBB LERUSI BYK


      FYCK YOU ALL


      PENYOKONG PH D SINI

      MACAM BABI


      KAMI AKAN SOKONG BN


      PRU 15 MAMPOSS KORANG



      PAS DAN BN COMBINED MAMPOSS KAU


      NAJIB DAH TAKDE


      GST TAKDE


      KORANG INGAT KORANG BOLEH MENANG LAGI ????/FCUK YOUUUU LAAA



      MAMPOSSS KORANG PRU15

      KAMI.AKAN AGIH LERUSI UMNO PAS !!!



      MAMPOSSS PENYOKONG BABI PH !!!



      KAAAAH KAAAAAAHHHHHH KAAAAHHHHH


      TUNGGU PRU 15

      Delete
    2. Hehe Sdr Ahmad. Sangat setuju. Anak manja "Sazali 2" yg memberontak, perolehi wang, kemewahan dan pangkat cara haram, tak dengar cakap, sombong/ketegaq, kurang ajar dan samseng! itu lah true colours of pemuda2 umnongok. Dah DNA samseng Shariff Dol- watak pelakon filem P.Ramlee, Bujang Lapok tu. Mmng berlapok,berkulat lah parti umno jika depa sendiri tak buang2 kulat dan treat it with anti fungus repellants.

      Delete
    3. UMNO dah menerima nasib yg sama seperti parti 'Congress India', 'Golkar Indonesia', Parti Negara Dato' Onn Jaafar & Parti 'Semangat 46' Ku Li.
      Dah tak boleh nak diadjust atau repair lagi - dah jadi obsolete stock......!!

      Delete
    4. Meminjam kata2 Kejora Musibat.....

      'SELAMAT MENINGGAL' arwah umno.....!!

      Delete
  3. kena buang semua tiga lapis kepimpinan UMNo..

    ReplyDelete
  4. Akhir kalam...
    Talkin dan tanam terus UMNO..
    Hidup PH...
    Selesai perjuangan.. syukur negara baru terbentuk

    ReplyDelete
  5. Programme permata mak badak apa cerita?

    ReplyDelete
  6. Nk tgk cari umno berpolitik sbg pembangkang..tgk la di selangor,penang dan kelantan..sbg contoh di kelantan..kerajaan negeri bwh pas mmg fail hal urus tadbir negeri.tapi umno masih gagal menakluk bumi kelantan..di selangor..hero umno jamal pak tongkol dgn noh omar je berkokok sana sini konon kritik kerajaan selangor..hahaha..di penang..x yah ckp la..langsung x stim cara umno berpolitik sbg pembangkang..

    Skg ni bil kuasa federal bukan lg milik umno..phm2 la apa nk jadi dgn umno nti..

    Kecuali jika ph gagal perform..maka peluang umno kembali cerah..so ph berhati2 lah..especially osman sapian..

    Kerana rakyat sentiasa memerhati tingkah laku anda..

    ReplyDelete
  7. Kekalahan Umno Buka silap dato najib saja.. Tetap Salah penyokong najib juga. Sebelum ni bila Di tegur kena Pecat. Bila kuasa Sudah takde, Yg YES Man 2 tu pun patut tanggungjawab sekali. Mcm pas zaman Arwah dulu. Bila Arwah pergi. Masing2 tunjuk belang. Yg Jadi mangsa, penyokong Yg bergantung elaun Dari pas. Kini terkontang kanting.. Yg tuan hadi dah selesa Kat Sana. Pegang 1 2 jawatan. Saya Sokong org suruh dato najib berundur.. Tapi Dah terlambat .. Dlm masa Yg sama, Mr yes man pun patut letak jawatan.. Salah semua..

    ReplyDelete
  8. Semah semah..apa lah kau ni, udah udah lah tu, insaflah dan beristighafar. Di saat2 getir suami mu telah hilang jawatan kerajaan dan jawatan dlm umno, apakah kau masih2 tak muhasabah diri. Sepatutnya kau perlu fikirkan hari2 mendatang dimana kamu berdua akan disoal siasat dan diheret ke mahkamah utk menghadapi pertuduhan skandal wang 1MDB dan songlap lain2 dana/wang rakyat. Mak Badak masih pentingkan koleksi2 beg branded mahal "Birkins" 50 buah yg dianggar bernilai USD200,000 satu. Mak datok, tamaknya kau Semah.. itu klu convert ke RM dah berjuta2 jumlahnya.
    Memang sahlah kau ni pencuri, ya Allah awat hang sampai jadi begini pompuan Jelebu woi. Malukan taraf wanita Melayu/Islam dan wanita Malaysia sahaja, lebih2 lagi kau tu bini Menteri. ishk..ishk. Kau tu pelajaran tinggi Uni dan degree lagi, bini Ex PM... kami ingat kan, hanya dgn menyeret kau ke muka pengadilan, grill you in court, shame you with big photos splashed in front pages of every newspaper in Malaysia and also elsewhere around the world of you being handcuffed and brought to jail dan dipakaikan uniform banduan warna oren. only hat can teach you a lesson and make you a sober person. Tu pun ntah2 tak insaf, psti akan guna pula wang ringgit yg disorok oleh kalangan keluarga dan kenalan2 business tycoon utk sogok pegawai2 security di Penajra Sg Buloh tu kot utk seludup dia dan Najib keluar penjara dan bawa ke luar negara.

    Hehe me and my wild imaginations : )..mcam cerita2 filem barat pula kan, convicts or high profile prisoners rancang lari dari penjara.

    Helo produser2 filem Msia atau yg peringkat world producers mcam kat Hongkong, Hollywod ke atau Bollywood. You all must try to make a film based on true surereal story of Najib and Rosmah, how thery collaborated with other parties(govn ministries, business tycoons and gangsters to carry out their notorious greed of power, stealing, murdering, syphoned rakyat Msia moneys just to meet the big appetite of this monstrous woman to show off ill gotten money and wealth. Not forgotten her crave of fame and limelights among buisness elites, world political elites and international entertainment circles like bollywood and hollywood.

    Ya ALlah malu lah kami rakyat Msia punyai seorang bekas isteri PM yg perangai burok camni seburok2 badannya yg Badak tu dan rambut yg mengerbang tu.

    Kalau di zaman revolusi Perancis, siap kau Semah dan Najib, dah lama kena guillotine pompuan puaka tamak ni. Off with her head!

    ReplyDelete
  9. tony fernandes the buttlicker. jgn kasi muka lg...

    ReplyDelete
  10. Budak Kerry lulus Okspod nak jadi Perdana Menteri by forty? Dah telepas target, Beb.

    Tengok dari pe'el dia masa pak mertua dia Tun Dol merintah, nampak meluat. Dia kuasai Tingkat 3 Pejabat Perdana Menteri itu. Se olah olah ada jawatan Penolong Perdana Menteri yang dia pegang.

    Terutama dalam keadaan "auto piloting and sleepy" Tun Dol's administration (Tun M's words), Kerry lah hero di JPM.

    Tapi dia banyak gurkha2 tediri dari fellow Mamak (emak dia Mamak lulusan University of Singapore) yang ambitious untuk anak nya dan kumpulkan depa bernama Azeez dan lain2 double ee untuk lari sini lari sana untuk Kerry.

    Tak lama dia dapat jadi Ketua Pemuda Umno. Tak tahu lah jika dia boleh tepis Wak Jahid dan Turuko Mudin dan jadi PM by fifty.

    Aku rasis? Tak rasis sebab Tun Mahathir pun ngaku dia Mamak 25%, Melayu 75% tapi amat kuat semangat Melayu nya. Kerry Mamak 50% Melayu 50%.

    Aku tak suka Kerry? Aku tak minat orang 30an tahun yang jeritkan ke seluruh dunia nak jadi PM by forty. Itu bukan pe'el Melayu yang sopan santun, segan malu, walau pun di keliuh (twist) tangan ke belakang dek bedebah Bretes kolonial yang mahukan Melayu setuju citizenship right for non-Malays at Merdeka.

    Aku tak suka ... eh, aku dah cakap, am not running for public office.

    ReplyDelete
  11. Malaysiabaru. Kau ni perhal. Bagi can lah PH terajui negara, tengok dulu ada perubahan dan kejayaan. Hng nak rampas kuasa balik bersengkokol dgn PAS pun tunggu lah lagi 5 tahun.

    Amboi kami rakyat2 ni menderita sejak 10 tahun ni dibawah pemerintahan ex boss UMNo kau, Pemimpin, parti dan ahli2 umno CAP AYAM. Ni baru nak tarik nafas lega, hangpa dah tak sabaq2 nak buat kacau dan rampas kuasa ye.

    lebih 60 thn UMNO/BN menerajui negara, apa dah jadi semenjak dbawah rejim si Bugis Pengkhianat dan bini dia Si Badak yg tamaq tu. Hanya boleh diakui di zaman allahyarham Tengku Abdul Rahman, Allahyarham Tun Abdul Razak, Hussein Onn dan last seklai dier Tun M dan Anwar lah Malaysia cemerlang di segi ekonomi hingga digelar Harimau Asia, rakyat hidup senang, takde pun GST, walaupun ada rakyat yg susah, die ra 60an, 70an, 80an hingga ke 90an, berlaku krisis ekonomi duina, kejatuhan mata wang. Tak pula rakyat 2 yg marhaen susah makan. Time tu sardin dln tin, ikan bilis, ikan temenung,(org utara sebut utk ikan kembong), telor, susu, minyak masak,minyak petrol, even makanan2 import macam mentega dll masih mampu dibeli rakyat biasa tau! Bak kata omputih common people can still put foods on their tables (3 meals a day)

    Dan rakan2 perjuangan, juga rakyat yg menyokong PH, ingin akak nyatakan di sini. Lani kita jgn sgt cepat melatah dan bergaduh sesama sendiri, menuding jari.marah pada kesilapan statement2 dari MPs yg baru dilantik PH juga, kata2 dan teguran2 mcam dari YB Rafizi ni.

    Biasa lah bkn saja dlm PH, malah dlm umno dan BN dulu pun mereka biasa bertelagah dan bissing2. Tpi pertelagahan mereka lebih pd berebut jawatan dan tender2/projek habuan dedak dari Najib. Bissing2 pula mereka hanya pd pembangkang yg setiap kali menegur atau mengkritik pengurusan MP2 umno dan pemerintahan BN.UMO yg serba sumbang dan menyeleweng kan.

    ReplyDelete
  12. INI MULUT BUSYIK DNA BABI UMNO.....

    KHAIRUDDIN BABI HASSAN


    PATUT LA KAU KAALAH DI MELAKA !!! ORG AMANAH BERTOPENG KAU NI

    Kepimpinan tertinggi PH harus ambil tindakan disiplin ke atas sesiapa saja yang suka menegur tanpa guna saluran dalaman yang betul tetapi lebih gemar menggunakan platform media,” katanya


    BABI PUNYA KORPARAT ...

    tapi filem seram bini kau lakon aku suka temgok

    buat undi

    org sokong udin atau rapuji


    dan

    org sokong Tun M atau Rapuji


    MAALYSIABABIKINI BUAT UNDIA LAA..

    ReplyDelete
  13. KAMI AKAN BERJUMPA WAK JAHID DAALM MASA TERDEKAT



    INSYALLAH DGN BANTUAN RAJA RAKA MELAYU


    1. KITA (BN DAN PAS) TUMBANGKA LERAJAAN PERAK
    2. TUMBANGKAN KEDAH
    3. SEBELUM TUN HABIS 100 HARI

    KITA TBANGKAN PH PUSAT


    KITA RELAX DULU


    SELEPAS NAJIB MASUK DAALAM


    SELEPAS GST DIAMSUHKAN


    KITA (PAS DAN UMNO) SERANG PAKATAN HAPRAK NI


    WAK JAHID PLS CONTACT SAYA SECEPAT MUNGKIN UTK KITA STRATEGY TUMBANHKAN PH


    SEBAB APA

    SEBAB BOSAN PUAK PH NI BEREBUT JKAWATAN

    1. DAPigs Nak control kewangan supaya cina boleh berniaga
    2. Pan Cake nak hak jawatan sama rata
    3. PKR nak jawatan byk dan penting sbb 48 kerusi



    Datuk Seri Ahmad Zahid hubungi saya segera utk kita strategy


    MUSMAHKAN PAKATA HAPRAK NI !!!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Menarik nih!!! He2 he2...sblum tu kena ketum dulu!! Cheers!!

      Delete
    2. Ak tak paham betul dgn MalaysiaBaru ni!! Aritu sebelum Pru 14 punyelah KO sokong puak PH , Hentam UMNOBN Dan Najib.......sekarang PH dh menang, ade masalah tak puas hati pasal jawatan dlm kabinet terus buat U turn nk angkat Balik UMNO BN pulak!! Mana satu sebenarnya pilihan KO ni??? Biasalh , mana mana pemilihan , pasti Akan berlaku tidak puas hati tp tak perlulah sampai nk u turn sokong parti kleptokrat pulak....

      Delete
    3. malaysiabaru, lu suruh wak jahid kol lu untuk buat strateji? Bak kata Comedy Court " who are you, who are you "? Lu mesti takde no handfon dia punya.

      Delete
    4. Eh Eh Malay-sial-haru..kau perhal. PH baru memerintah tak sampai seminggu. Kau dah gila meroyan ye. Kita org faham ler, lu, Boss lu dan lain2 macai umnongok kini already at lost. Kau org BN.UMNO memerintah punya ler lam 6 dekad, tak puas ker. Biar lah PH pula, bergilir2 ler perintah. Kita org baru nak perintah.

      Eleh kau dan Zahid Komedi dah plan yer nak bikin haru biru dan pecahkan mufakat PH. Dah tu nak buat di bulan Syawal ke atau sebelum 100 hari PH memerintah.

      Dipersilakan lah, kalau Allah izinkan niat dan cubaan jahat musibat umnongok.

      Tak belajar2 lagi dari kesilapan dan kesombongan. Sebelum ni pun berapi2 dan nekad buat macam2 helah dan khinat nak gagalkan PH menang PRu14. Last last apa jadi? Dedak2 yg kau tabur pd penyokong2 tegar/bodoh dan rakyat2 lain pun tak berjaya beli undi rakyat. Accept it lah, bangsa umno kali ni are loosers... Ciss! Podah! blood suckers

      Delete

  14. Berita
    PRU14
    Pilihan Editor
    Sukan
    Seni & Hiburan
    Global
    Kolum
    Surat
    Laporan Khas
    Ulasan
    Wawancara
    Lensakini
    TV

    Syed Saddiq tak setuju MB Johor teladani dasar BN
    13 Mei 2018, 2:16 tengahari (Dikemaskini 13 Mei 2018, 2:20 tengahari)

    A A
    MP Muar yang baru Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tidak bersetuju dengan rancangan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian untuk menafikan peruntukan kepada ADUN pembangkang di negeri itu.

    "Saya tidak setuju. Saya sudah berkongsi pandangan saya kepada rakan sepasukan. Kami akan merangka polisi bagi hal ini.

    "Untuk demokrasi Malaysia subur, kita perlukan pembangkang yang kuat dan berwibawa untuk dipertanggungjawabkan.

    "Berikan dana untuk mereka, bukan kerana mereka lawan kita, tetapi kerana mereka ialah semak dan imbang," kata Saddiq dalam hantaran di Facebook.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amat bersetuju dgn mp miar ni.Contohi kerajaan pulau pinang dan selangor...jangan jadi perangai umno dulu

      Delete
    2. Di dalam dun yg dimenangi BN pun ada ribuan pengundi pakatan harapan.

      Jangan kau lupa itu wahai MB johor yg baru berkuasa

      #Rakyat sesang menilai

      Delete
    3. Pengundi mengundi mereka adalah rakyat malaysia yg membayar cukai juga! Kalau utk kebajikan pengundi adalh tidak adil apatah lagi kalau ianya bermotifkan dendam!

      Delete
  15. Suatu kenyataan dari Anwar yang penuh bertanggung jawab, yang benar2 menunjukkan dia layak menjadi PM:

    PKR de facto leader Anwar Ibrahim says he has relayed his party’s concerns over negotiations to Prime Minister Dr Mahathir Mohamad during the latter’s visit to the Cheras rehabilitation centre yesterday.

    "In that meeting, I reiterated PKR's strong support towards Mahathir's leadership. I also relayed the concerns of leaders who asked that negotiation methods be more inclusive.

    "This view was well received by Mahathir, but must be decided on by the Pakatan Harapan presidential council," Anwar said in a statement today.

    Yesterday, PKR vice-president Rafizi Ramli claimed the prime minister had bulldozed the announcement of three ministers without consulting PKR.


    However, sources from other Harapan component parties said that PKR representatives had left a meeting with Mahathir and top coalition leaders to discuss the matter.

    Meanwhile, Anwar said he also told PKR leaders to ensure that the Harapan government under Mahathir and Deputy Prime Minister Dr Wan Azizah Wan Ismail is strong, solid and capable of fulfilling its duties.

    "I urge all my comrades to accept the people's mandate so they can immediately carry out their duties to save and rebuild this country," he said.

    ReplyDelete
  16. So lani aku nak tanya Malaysiabaru yg baru muka mata dan terkejot BN/UMNO tumbang. YG hangpa nak bergabung dgn PAS tu ambil balik tampuk pemerintahan utk kepentingan rakyat, berjuaang utk nasib rakyat kah? I don;t think so!. You all ni nak berkuasa semula dgn memperkuda PAS hanya kerna dgn niat hangpa yg maha busok, tamaq, nak kuasa dan mengkayakan tembolok masing2 saja atas penderitaan rakyat yg hanya akan dibeban dgn hutang luar negara, GST, dan mcam2 cas dan cukai lagi.

    So what is your best, offer and honest alternatives for rakyat to re-elect BN/UMNO again. And i am damned bloddy sure you umno youth and even your present top dogs would want to change any of your stale rooted agenda. That is to maintain in power, to enrich yourself and sucked the rakyat dry again with whatever mak datok more terrible plans and schemes to robbed the rakyat and country's coffers.

    First of all you bangsa umno , pemuda ka pemudi ka, makchik pakchik, tok nek dan tokchik kena buang itu sifat angkuh,sombong dan bangga diri. Don't ever think bangsa2 dan penyokong2 umno ni mcam setaraf kasta Hindu 'Brahmin tau!. jgn anggap mcam hangpa ni above all, ultras Malays, semua pada pendapat dan perbuatan hangps betoi!. Klu niat hangpa hany utk jaga bangsa melayu dlm puak2 umno saja dan memperkayakan elite2 umno yg berjawatan dlm parti palat tu. Plse forget about your determination to wooed rakyat back especially Malays and backed up you people.

    Once bitten twice shy, sekali kena patuk ular takkan kami nak pi letak tangan dlm lubang ular yg sama kan.

    Dan Parti Kekasih umno, PAS tu un aku harap2 tak bergabung dgn hangpa hanya kerna pak2 lebai ni sakit hati dan dendam kesumat kat Tun M, PH terutama nya parti serpihan Amanah. INgat Allah Ta'al akan berkati ke parti yg konon memperjuangkan Islam dgn mnggunakan logo Islam klau niat yg serong utk menjatuhkan parti lawan dan Pemereintah yg kini telah membebaskan rakyat tak kira agama dan bangsa dari terus jadi mangsa BN/UMNO.

    Lani pun Allah dah tunjuk, berkat kesabaran, persahabatan parti2 komponen dan perpaduan rakyat berbilang kaum dan agama, pemimpin2 politik PH yg iklas berjuang utk menegak keadilan dan membela rakyat demi masa depan negara yg lebih cemerlang, progressive, sejahtera dan aman. Amin, enshaallah.

    So plse lah Malaysiabaru bawa pergi niat kamu dan bangsa umno yg tak ikhlas dan khianat tu jauh2 dari blog Tan Budin ni.

    Kami doakan agar apa yg dsebut Tun M suatu masa dulu bahawa UMNO akan pupus menjelang tahun 2020, jika org UMNO dan pemimpin2 nya masih tak insaf dan muhasabah diri. Just like your ex Pengerusi Najib, masa ucapan dia malam BN/UMNO tumbang di PRU14,masih berbaur perasaan tak iklhas dlm ucapan. Walau sebut terima kekalahan dan terpaksa undur diri, masih cakap yg rakyat tolak janji2 manis palsu BN di minit terakhir dlm Manifesto, nak bagi perlepasa cukai pd pekerja2 belia 26thn ke bawah, nak bagi tol free 5 hari dn bla bla bla..(baa baa black sheep hv you any more dignity and moral?) Pstu bekas PM kaudgn sinis masih blame PH dan penyokong2, salahkan berita2 viral dlm wassup dan apps lain yg kami sebar Fake News utk menjatuhkan/memburokkan BN hingga saat2 akhir PRU14. Betapa ego, masih tak mahu lihat pad kekurangan, kepincangan dan kesilapan/kesalahan sendir. Still blames PH. Tun M dan rakayat2 yg menolak pemimpin Kleptokrat dan parti racun UMNO ni.


    ReplyDelete
  17. To PH, kita pun jangan lah terbawa2, bertelingkah dan lontar perasaan marah pd YB Rafizi. MP2muda ni pun patut bersabar dan utarakan pendapat pd pemimpin2 peringkat tinggi, bincang elok2 takyah nak wash dirty line in public.

    Awas akan percubaan cybertrooper2 umnongok yg masih bermaharja lela atas kerahan dan upahan boss2 mereka yg saya percaya masih ada wang songlap hasil agihan sblum PRU14 utrk disogok, diberi dedak padaa macai2 bangang ni menyelinap masuk dlm portal2 dan blog2 penyokong PH, menayamar sebagai pro, kemudian tabur cerita2 rekaan dan jarum utk menyebar fitnah dan agenda jahat mereka. Tujuan nya kita tahu utk menghuruharakan keadaan yg issue2 kecil, dijadikan besar. patu kita ni pun cepat percaya, mula lah terbit rasa sangsi dan marah2 pd MP2 dan pemimoin2 PH.

    C'mon let rejoice this victory and welcome the new dawn/light with positive mindset, free from doubts, squabbles and misunderstanding. Apa yg rasa pincang dan tersasar dari landasan, dibetulkan secepat mungkin. Selesaikan masaalah dgn hati yg lapang, fikiran yg tenang dan dgn keimanan. Enshaalah diharap PH dpt membawa Msia dan rakyat ke mercu kejayaan, lemakmuran dan keharmonian agama/kaum yg berkekalan. Amin

    ReplyDelete
  18. The Tony Fernandez bloke should just have kept quiet after having done it - some people would have given him the benefit of the doubt.

    But not when he loud-mouthed out of guilt complex -

    AirAsia boss apologises for buckling under BN gov't pressure

    ▶ Tony Fernandes apologises for buckling under pressure from BN gov't

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Abda, but to me lah kan. Each individuals and any business communities of Industries/Companies.Corporate bodies are free to voice out or support their favoured political party or political figures. Even tho kita tahu di era rejim UMNO/BN semua yg dikenalpasti meneyebelahi pembangkang atau menyumbang wang utk dana parti2 pembangkang, akan dikerja, ugut atau disenaraihitamkan dari dpt project/bantuan2 kjaan.

      Jadi diharap kita atau PH pun jangan lah bertindak begitu, witch hunting.

      PH harus tunjukkan contoh yg baik dan telus, iaitu neutral dan tidak masuk campur atau ganggu mana2 pihak yg nak bantu atau sokong parti pembangkang skrang ni. Tetapi tak salah dan terpulang lah kalau nak alu2kan dan terima bantuan atau dana dari org2 bussiness atau kompeni2 korporat ni kan utk dana PH dan kjaan.

      Delete
  19. Saudara2 Perjuangan,
    Nak tanya, so apa latest development, urutan dari berita Najib dan Rosmah cuba melarikan diri ke Indonesia, tetapi Tun M telah mengeluarkan arahan pada pihak Imigresen utk "blacklist kedua2 suami isteri ini dari keluar negara". You think adakah kjaan akan berjaya dapatkan semula setidak2nya sebahagian dari ill gotten monies and jewelleries yg Semah dan Cash is King tu dah sorok atau yg dah diseludup ke luar negara. Pasti byk brg2 berharga, wang berada di Kazakhstan, Pulau Caymen ke, di Shanghai, China ke (kan Jho Low dilapurkan dpt perlindungan dan menyorok di negara Komunis tu). Klau yg disebut2 DOJ dan juga wang 1MDB di Switzerland, Australia pasti Tun M akan cuba dapatkan balik.
    =====================================

    ReplyDelete
  20. Sebahagian besar kaum melayu (saya percaya termasuk Tun M) masih sayangkan UMNO.

    Bak kata perpatah tionghua 'ikan mula membusuk drpd kepala'. Tun M cuba utk membuang kepala ikan yg sudah mula mendak tapi d halang olih ahli2.

    Atas initiative sendiri, saya tlh cuba juga memainkan peranan.

    Pd tarikh 1hb mac 2016 , saya tlh menghubungi DS Zahid n merayu agar dia mengambil alih utk menyelamatkan UMNO.

    Jwpan yg saya terima drpd beliau (verbatim) adalah saperti d bawah :-

    "I will never let down those who put me at the current position" (speaking hi hi!).

    Dlm erti kata lain dia tidak mahu menderhaka. Saya ada cuba beberapa kali selepas itu tapi tiada respon drpd beliau.

    Pd 11 mei (setlh sah Tun M menjadi PM ke 7), saya tlh menghubungi nya sekali lagi tapi belum mendpt respon.

    sms saya verbatim :-

    "Apa dah jadi bro ?
    Saya pernah sarankan agar awak ambil alih drpd Najib dulu tapi awak enggan/takut.
    Sekarang awak ( berkemungkinan ) terpaksa lah berdepan dgn siasatan d atas kekayaan keluarga pula. all d best".

    Dengar kata dia tlh pergi melutut ke DS Anwar utk memohon talian hayat.

    Dia tlh banyak melukakan hati serta menjatuhkan maruah tun m n tidak seharus nya d maafkan.

    Saya amat berharap yg penyelidik akan berjaya membongkar segala kemungkaran nya n dia d pasungkan buat jangka waktu yg lama.

    'not only must justice b done, it must also b seen 2 b done'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid is a friend you wish you don't have!! Masa mula2 anwar kena sack dulu, berapi api dia punya ikrar taat setia kat rumah nuar sampai kita dengar pun naik risau pasal ayat yg dia pakai tu boleh buat terpesong akidah!!

      Tup tup bila kena cekup dan keluar, terus buat pusingan ww!! Ingatkan bila era najib dia akan usahakan sesuatu, tapi lgi teruk anwar kena!! As expected, smlm dia prgi jumpa anwar utk kowtim ngan Tun agar tak take action against him! Tapi Tun will not let him off the hook that easy!

      Hope he will get do his time in jail!

      Delete
  21. Penulisan dalam bahasa Inggeris, takda terjemahan nya -

    What will happen to Najib now?

    Will he go to jail for 1MDB and the missing billions? In the short term, the answer is “no”. The new government will not immediately arrest Najib or his wife. It will instead likely establish a committee to look into the 1MDB affair and get a definitive answer as to where the US$5billion disappeared to.

    If the investigation panel shows Najib is behind the scam, then, yes, Najib will probably end up in jail. But this is a long process. It is more likely that any prosecution against Najib will start outside Malaysia.

    Several governments, notably the US, are interested in sorting out the 1MBD issue. Thus far they could not complete their investigations because Najib used his position to stop Malaysian institutions from cooperating with the US Department of Justice's probe into 1MDB.

    There is a potential new angle to 1MDB, which is related to Australia. The bank account Najib used to launder 1MDB’s money is actually part-owned by ANZ Australia. Many believe some of the money from 1MDB passed through the Australian financial system.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Council of elders' to set up special 1MDB taskforce

      The newly set up council of eminent persons meant business and wasted no time as they convened their first meeting soon after the announcement of its formation by Prime Minister Dr Mahathir Mohamed.

      For the council, there is no honeymoon period and prolonged post-election euphoria as the government is determined to restore the confidence of the people and investors after Pakatan Harapan’s unprecedented win in the 14th general election on May 9.

      Chaired by former finance minister Daim Zainuddin, the meeting, which went late into the night, was also attended by three other members of the team, namely former Bank Negara Malaysia governor Zeti Akhtar Aziz, former Petronas president and CEO Mohd Hassan Marican and economist Jomo Kwame Sundaram.

      Tycoon Robert Kuok was not present as he is currently overseas.

      Speaking to Bernama after the meeting, Daim said the five-member team was briefed and deliberated on current economic situation, the national debt, the ringgit, GST and fuel subsidies, amongst others.

      “These are the major things. We are making the recommendations to the government. At the end they will decide,” he said.

      Daim said the council would be calling the Public Private Partnership Unit (under the Prime Minister’s Department), related ministries and GLCs to brief them on various mega projects and the governance of these government-linked companies, including Lembaga Tabung Haji, Majlis Amanah Rakyat and the Federal Land Development Authority.

      “As for 1MDB, there will a special taskforce, I have identified those who can assist the probe into 1MDB. It would be under the purview of the team which will submit the report to the government,” Daim said.

      He said another pertinent issue that needed to be addressed quickly was the oversupply of office space and housing.

      “Another example is the cost of security for schools. It cost more than the assets they’re guarding,” he pointed out.

      Meanwhile, Daim said the team would hold meetings daily for 100 days, and in fact on some days, it would be a few times a day.

      “I want to finish this within 100 days. After that I want to sleep,” he quipped.

      - Bernama

      I'd say these are no monkey-ing around elders.

      Delete
  22. Dari Malaysia Kini News Malam Semalam:
    ==========================================
    Police raid apartments linked to Najib's family for gov't documents

    Police on Saturday raided a deluxe Kuala Lumpur apartment block at which relatives of ousted prime minister Najib Abdul Razak had been staying as they searched for sensitive documents the new government fears may be taken out of the country, two senior police officers said.

    The swoop came as newly elected Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said he had stopped his predecessor from leaving the country because of suspected wrongdoing in connection with a multibillion-dollar scandal at state fund 1MDB.

    Police said they were acting after a complaint that a government vehicle had delivered dozens of boxes made to carry designer handbags and other items to the apartment for Najib’s wife, Rosmah Mansor.

    Public disgust over alleged corruption was widely seen as one of the reasons behind the unexpected defeat of Najib’s long-ruling BN coalition in Wednesday’s general election.

    Najib has consistently denied any wrongdoing.

    A spokesman for Najib could not be immediately reached for comment. Reuters was unable to reach Najib himself, his wife, or other family members and close associates on Saturday night.

    Reuters saw about 20 police officers enter the marble-floored lobby of the Pavilion Residences apartment block, just as Mahathir was holding a news conference to announce key members of his cabinet.

    They were aided by at least a dozen other plainclothes law-enforcement officers. Security personnel from the building - which is owned by Desmond Lim, a wealthy Malaysian businessperson and supporter of Najib - were cooperative.

    “We are looking for government documents that may have been illegally taken,” said a senior police officer, who requested anonymity as he was not authorised to talk to the media.

    “The government are worried they could be sensitive and important, and could be taken out of the country.”

    He declined to say whether any documents had been found and described the operation as “ongoing”.

    According to the police, members of Najib’s family had been staying at the apartments, but they declined to name them.

    Orange boxes

    The police action followed a complaint lodged by two leaders of the youth wing of Mahathir’s political party, Bersatu.

    The police report of the complaint, reviewed by Reuters, alleges that vans emblazoned with the logo of the department of the prime minister and cabinet delivered boxes for 50 Birkin handbags to Pavilion Residences on Thursday evening.

    The report alleged that the boxes showed the name of the consignee as Rosmah Mansor.

    Two photos provided with the report and reviewed by Reuters showed a van with the department’s logo and a shopping trolley filled with orange boxes. The location, the date and the contents of the boxes - including whether there were any of the handbags inside - could not be ascertained from the photos.

    The Birkin handbags concerned would cost US$200,000 each, the complaint said.

    The senior police officer only confirmed “family members” of Najib had stayed in the apartment complex when Reuters asked if Rosmah had stayed there.

    Another officer involved in the operation described the persons of interest as “VVIPs”, or very, very important persons.

    Both police officers said investigators were not primarily interested in the luxury items but were chasing documents that could be vital for investigations into Najib’s administration.

    Announced overseas trip

    Kuala Lumpur’s police chief and an official police spokesperson did not respond to requests for comment.

    Najib said earlier on Saturday that he was going abroad for a week to rest, but just minutes later the Department of Immigration announced that he and his wife had been barred from leaving the country.
    ==================================================

    ReplyDelete
    Replies
    1. I believe the report by Reuters. They are an old, well-established British news organization, set up even before World War II.

      They have a tradition of reporters and editors with integrity, no cheating, no lying on what they report.

      Delete
  23. CEO TV3 DAN RTM DI TAMATKAN PERKHIDMATAN SERTA MERTA!

    Bilik Berita TV3 dan RTM telah digubal serta-merta atas arahan Tun Dr Mahathir Mohammad. Penggubalan diambilkira kerana banyaknya tohmahan dan berita-berita palsu terhadap Tun Dr. Mahathir Mohammad.
    Setiap arahan Dato' Rahman Dahlan dan Dato' Seri Salleh Said Keruak telah ditarik balik berkuat-kuasa serta-merta. Pengerusi, CEO TV3 dan Pengarah Penyiaran RTM ditamatkan perkhidmatannya berkuatkuasa semalam.

    Orang pertama yang dapat surat tunjuk sebab ialah Tan Sri Ismee Bin Ismail, Pengarah dilantik Media Prima dan Pengarah Kanan Tabung Haji.

    Berita ini juga telah menjadi tular di media sosial dan menjadi bualan netizen, ramai yang menyokong tindakan ini.

    Staff Bilik Berita TV3 & RTM telah di gubal / Shuffle secara besar besar besaran setelah Najib tidak lagi berkuasa..

    Ramai yg di tukarkan terutama Manager level ke Department lain dan di berhentikan ..
    Selama ini mereka bersekongkol dgn Najib menghina Dr Mahadhir tanpa belas kasihan..

    Mereka juga butar belitkan story Skandal 1MDB & 2.6 Billion atas arahann Rahman Dahlan & Saleh Said Keruak ..

    Mulai hari Isnin Berita TV3 & RTM & ASTRO Awani akan berubah wajah ..
    Chairman & CEO TV3 akan di ganti dgn yang baru

    Sumber :
    Safinar Khalid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus. Amat bagus.

      Mau lagi banyak di buat begitu di agensi2 yang mengarut pendirian nya.

      Termasuk Bernama.

      Delete

  24. Dr M: Fake news will be clearly defined - M'kini

    Tolong , jangan suruh Pandi definekan. Jahanam negara di buat nya.

    Biar dia hari hari tengok siling, bangun, duduk, bagnun, jalan - dalam opis dia.

    Tun M dah kata kita takda Peguam Negara sekarang. Mamat tu tak faham, muka tebal mcm mak badak, masih tak letak jawatan.

    Peguam Gobin Singh Deo dah suruh dia letak jawatan - di laungkan di media massa.

    ReplyDelete
  25. Terbaek tindakkan Tun tu. Jgn la pula pihak2 pembangkang baru iaiatu umno/PAS bersangka burok pula yg kini Tun M dan PH pun nak control dan guna TV2 useless dan hopeless ni pun utk tujuan propaganda dan agenda PH/kjaan baru saja kan mcam Kepala Bapa Kleptokrat depa tu.

    Its natural gomen gunakan saluran2 media kjaan ini utk tujuan menghebah dan meenyalurkan apa2 berita atau perkembangan utk kemajuan negara, masayarakat dgn diberi juga ruang pd pihak2 pembangkang BN/PAS dll pihak yg berkecuali politik.
    Sepertimana dlm akujanji Manifesto PH dan Tun M tiadak akan masuk campur atau menghalang media2 tv dam suratkhabar ni dari menyiar apa2 berita atau komunikasi dari Parti Pembangkang baharu tu.

    Jangan lupa ya, TV AL Hijrah tu pun walaupun berbau "keagamaan" dan bagus utk penononton2 Islam amnya, saluran berita itu juga terpalit dgn "sejarah Tv nya yg kurang telus dan iklhas di segi Islam" tidak terlepas daridakyah menfitnah pemimpin2 parti pembangkang selama ini. Tidak salah mereka sbb telah digunakan UMNO/Najib semahu2 nya dulu.

    Mmng elok CEO atau Pengarah TV AL Hijrah dan TV9 ni pun ditarik jawatan dan digantikan dgn individu2 yg lebih telus, tulus dan non-partisan.

    ReplyDelete
  26. Dr M: Cabinet positions based on number of seats won
    Sunday, 13 May 2018

    PETALING JAYA: Pakatan Harapan component party members that won more seats during the general election will receive more seats in Cabinet, says the Prime Minister.

    "But if the parties don't currently have the correct proportion, the party will get more positions in Cabinet when we set up the full 25-person Cabinet," he said, adding that the Cabinet will be no bigger than a 30-person Cabinet.

    This Cabinet size is believed to include 10 ministers with the rest being deputy ministers. Dr Mahathir added that deputy ministers will be from a different party from the minister.

    He said that each component party will have their respective meetings to put forward their list of candidates for the ministerial position they want to hold.

    Dr Mahathir said that he as Prime Minister will be the person that ultimately decides who will get which Cabinet position, and will consult the component party's president to make the final decision.

    "In the Cabinet, we will also use the majority rules principle because we don't always reach consensus, or else we will never reach a decision," said Dr Mahathir.

    My comment: The last two paragraphs must be repeated.

    ReplyDelete
  27. PKR tak boikot mesyuarat, mahu Anwar terlibat'
    Geraldine Tong
    13 Mei 2018, 5:34 petang (Dikemaskini 13 Mei 2018, 5:37 petang)

    A A
    Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menolak dakwaan PKR memboikot mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (HARAPAN) semalam bagi memutuskan mengenai kedudukan kabinet.

    Beliau menjelaskan rundingan masih berjalan, berkata PKR mahu ketua umumnya yang dipenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi sebahagian daripada perbincangan.

    "Sangat malang Anwar, tidak dapat menyertai mesyuarat yang berlangsung semalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada saya pkr berilah kepecayaan kpd tun madey...anwar sudah beri kenyataan supaya sokong tun..

      Dr Wan azizah sudah dilantik TPM..satu jawatan lebih tinggi dari menteri kanan....

      Sebarang ketidakpuasan hati salurkan secara dalaman..

      Jangan sampai musuh mengambil peluang melaga2 kan kita...

      Delete
  28. Hah, "non-existent AG" Apandi Ali nak consult lawyers. Tun Mahathir kata kita tak ada Peguam Negara sekarag. Pandi buat derk aje.

    The Attorney-General, Apandi Ali, facing mounting pressure to resign, is taking legal advice in the wake of the prime minister, Dr Mahathir Mohamad, expressing lack of confidence in him.

    The latest to call for his head was the DAP’s Gobind Singh Deo, who was re-elected as Puchong MP at last week’s general election.

    Deo said in a Facebook posting today that it would be difficult, if not impossible, for Apandi to remain as Attorney-General, who is both the government’s chief legal adviser as well as Public Prosecutor.

    “Apandi is in no position to advise the prime minister as the prime minister has expressed no confidence in him, and also said in no uncertain terms that there is a basis for investigating the manner in which the 1MDB case was dealt with,” Gobind said.

    Apandi told FMT that he needed time to discuss with his team of counsel. He would also consult with Queen’s Counsel (eminent lawyers) from the United Kingdom about his situation.

    Waaaaaah, nak consult Queen's Counsel. Dia bertaraf Attorney General, la, konon.

    Last week, Mahathir said that checks would be conducted of top government officers, Apandi among them, and action would be taken if there was evidence of wrongdoing.

    He said the AG might have undermined his own credibility by hiding evidence of wrongdoings in the 1MDB case.

    Apandi, 68, had cleared Najib Razak, then prime minister, of wrongdoing in the 1MDB affair two years ago. Earlier last month, his contract with the federal government was extended for three years.

    He had also been under attack from pro-Najib blogger Raja Petra Kamaruddin, who had raised allegations of corruption and questioned his loyalty to the government.

    Apandi has been mired in controversy since he replaced Abdul Gani Patail in July 2015 amid a public outcry as Gani was part of a team of “Four Tan Sris” who headed investigations into 1MDB.

    ReplyDelete
  29. Bagus, profesor kangkung Kamarul Zaman Yussof yang kata Tun Mahathir dah tua tak sesuai memimpin, dahtu gigil lutut bila Tun tak di sangka masuk dewan foram, nak letak jawatan dari UUM.

    Kamarul, answering a query on Facebook about why he had to resign, said: “I am considered anti-Tun (Mahathir) and this could cause problems for UUM.”

    In the Facebook post, Kamarul said he had been receiving queries from many people on his wellbeing after he was purportedly included in a list of people who would face action for being critical of Prime Minister Dr Mahathir Mohamad and Pakatan Harapan before this.

    “There were also people in UUM who have started to question my position as a result of my criticism.”

    “I want to apologise to everyone at UUM who felt the university’s name has been affected by my criticism of Mahathir and Pakatan Harapan.”

    Kamarul also denied claims he had not conducted any research into political issues in the country.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moral of the story: Don't be a professor kangkung.

      Delete
  30. Satu soalan yang menarik di media massa:

    Why wasn’t Rafizi at the meeting of PH heads?

    As PKR vice-president, he should have been there if Wan Azizah was busy attending to matters pertaining to her...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu yang menarik di media massa:

      A plea to Rafizirafizi-f

      Malaysians do not care which party gets what in the new Cabinet. More ››

      Delete
  31. Zahid, hisyamudin, KJ dn kuncu2 najib wajib berhenti. Gantikan org br. Aku nk org yg nmpk bersih, malah wibawa.

    ReplyDelete
  32. PETALING JAYA: Penganalisis politik Dr Kamarul Zaman Yusof mengumumkan peletakan jawatan sebagai pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan) di Universiti Utara Malaysia (UUM).

    Kamarul ketika menjawab pertanyaan di Facebook tentang peletakan jawatan itu berkata: “Saya dianggap anti-Mahathir dan ini boleh menyusahkan UUM.”

    Peletakan jawatan ini berkuatkuasa esok, iaitu hari pejabat Mapan dibuka selepas pilihan raya umum ke-14.

    Kamarul dalam kenyataan berkata dia banyak menerima pertanyaan mengenai keadaannya ekoran tular cerita mengatakan dia termasuk dalam senarai yang dikatakan akan dikenakan tindakan kerana mengkritik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan.

    Beliau berkata terdapat “suara-suara di UUM sendiri yang mula lantang mempersoalkan kedudukan saya ekoran sikap kritikal saya tersebut.”

    Kamarul menambah dia tidak bimbang dengan sebarang tindakan mungkin dikenakan ke atasnya.

    “Tidak saya nafikan imej kritikal terhadap Dr Mahathir itulah, yang ditambah pula dengan pelbagai tulisan saya yang kritikal terhadap PH dalam Facebook saya, yang tertera dalam fikiran banyak pihak bila nama atau wajah saya timbul,” katanya.

    Kamarul berkata dia mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan pengarah Mapan berkuatkuasa esok bagi memudahkan urusan pihak yang berkaitan dengannya.

    “Saya ingin memohon maaf secara terbuka kepada semua warga UUM yang tidak selesa kerana beranggapan nama UUM dan nama mereka turut terjejas dengan tindakan saya yang kritikal terhadap Dr Mahathir dan PH.”

    Kamarul juga menafikan dakwaan mengatakan dia selaku pengarah Mapan tidak pernah melakukan sebarang kaji selidik ke atas isu politik negara.

    Beliau berkata dia mengetuai kaji selidik ke atas persepsi rakyat terhadap isu-isu nasional dan kejain itu mendapati kedudukan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dan Barisan Nasional dalam bahaya jika langkah drastik mengatasi isu 1MDB tidak segera dilaksanakan.

    ReplyDelete
  33. Umno dah tak ade pemimpin yg benar2 bersih dan dapat pulihkan keyakinan rakyat...

    Pemimpin muda yg ade semuanye lembik...tak ade ketokohan...

    Kalo susah sangat nak cari pemimpin orang2 umno lantik mat maslan jadi presiden...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mak lembu jadi presiden boleh tak?

      Delete
    2. Petikan dari STAR online 13 May 2018 seperti berikut:

      RAFIDAH AZIZ CONFIRMS TONY FERNANDES WAS PRESSURED INTO SHOW OF SUPPORT.

      PETALING JAYA: Shortly after an apology by Tan Sri Tony Fernandes for pledging support to Barisan Nasional in GE14, Tan Sri Rafidah Aziz has confirmed that AirAsia was indeed pressured by the former government.

      In a Facebook posting, Rafidah explained that Tony and AirAsia executive chairman Datuk Kamaruddin had previously approached her for breakfast to convey a message from the “former PM’s operatives” - that Rafidah should stop attacking the then Barisan-led government.

      According to Rafidah, she remained adamant over the message, as she allegedly told Tony and Kamaruddin that she would give them her resignation.

      “I told Tony and Din (Kamaruddin) that if they were feeling too much pressure, I will resign. I told them I did not ask for the job.

      “Tony was adamant and refused to talk about that. They both responded with a big no. We love you - those were Tony’s words. I was touched,” she said in a Facebook posting issued Sunday (May 13).

      Rafidah said the alleged intimidation by former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak had only managed to rile up her emotions, leading to her attack the Barisan-led government even more.

      As a result, Rafidah said, Tony was forced to appease Najib and his “powerful operatives”.

      “Tony did not tell me that he was trying so hard to ‘placate’ the Prime Minister and his ‘all powerful operatives’. He knew I would veto it.

      “Tony was practically publicly crucified!! Enough to say that Tony got the best of my tongue lashing for not telling me about the plane.”

      Rafidah subsequently thanked Tony and the AirAsia team for allegedly “taking the hit for her”.

      “Because he knew I was doing the right thing and at the same time, he needed to stop ‘them’ from tightening further screws on where it would hurt most - Air Asia and AAX of which I am chairman.”

      With the present Pakatan Harapan-led government, Rafidah expressed confidence that AirAsia would be able to operate in a more business friendly environment.

      “And, constraints faced by the aviation industry can be eased and removed. We can then serve all of you better.

      “Let us look ahead, with positivity, and let us put the upsets triggered by the past government way behind us. AirAsia will, god willing, be flying in clearer skies from now on.”

      Read more at https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/13/rafidah-aziz-confirms-tony-fernandes-was-pressured-into-show-of-support/#LCRA5ztUUhLoyQ3L.99

      Delete
  34. "Sebagaimana yang dikatakan (Perdana Menteri) Dr Mahathir Mohamad, Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, (Tan Sri Zulkiflee Ahmad) akan digantikan atas sebab yang cukup jelas.

    ReplyDelete
  35. Pejuang Rakyat. AKu rasa semua Kejanggalan yg kau sebut tu hanya illusi seorang pemakan dedak yg masih mabuk dedak, atau ada lag sali baki dedak terlekat celah gigi ke? Pencacai seperti kau ni mmng malu terkedu sebab apa yg kau merapu dan mengharap seblum PRU14 agar PH dan Tun M rebah tdak menjadi. Mesti segala doa2 lebai kau yg tekumat kamit tempoh hari meminta Allah menumbangkan PH, tetapi memenangkan NAJib/BN, Allah tidak terima, kerana kaum2 UMNO dipimpin Penyangak dan disokong pemakan2 dedak mcam kau punya doa utk supaya PH kalah, agar bangsa umno dan Ketua Bangsat moral Si Kepit terus memerintah, bermaharaja lela, merompak, menindas dan menganiaya sudah di full stop-kan Allah.

    So kau pun put a full stop lah di Blog ini ye dan beredar dng cara hormat.

    Lupa apa aku nak kata, oh ye. Cuma yg jadi janggal ialah kami tersangat2 heran kenapa kau masih muncul di jendela Blog Tuan Budin ni dgn muka terhegeh2 tak malu kembali dng copipies merapu takde harga yg dikutip dari bakul sampah Blog Pak Lebai.

    Sepatutnya kau dah hilang selera utk dtg berdebat, setelah Tuan kau dan parti kau kalah TKO tempoh hari. sbb jangkaan dan harapan kau agar Parti Harapan tumbang meleset sekali. Tetapi
    Kini masih muncul bertikam lidah lagi dgn komen2, hujah2 dan kopipies yg makin busuk, sebusuk hatidan fikiran Kejora.

    jadi sila lah rasa janggal, sbb kedatangan mu tidak diundang. Komen2 mu tidak dialu2kan di sini. Pergi lah celoteh dan menceceh di blog2 ameno ke, Harakah ke, Blog Mak Badak Nafsu Serakah ke. OK?

    Plse get lost! and good riddance with you!

    ReplyDelete
  36. Zahid tidak berupaya utk bangunkan ameno, apatah lg hisyam dn kj. Yg boleh bangunkan ameno.adalah mereka yg Kumpulan Gen Y.
    Mereka yg ada skrg ni dh byk skandal dn byk bina kekayaan....
    Dan akhirnya ameno jadi spt Parti Golkar Indonesia yg smpi kini x boleh bangkit....hahaha..

    ReplyDelete
  37. Zahid tidak berupaya utk bangunkan ameno, apatah lg hisyam dn kj. Yg boleh bangunkan ameno.adalah mereka yg Kumpulan Gen Y.
    Mereka yg ada skrg ni dh byk skandal dn byk bina kekayaan....
    Dan akhirnya ameno jadi spt Parti Golkar Indonesia yg smpi kini x boleh bangkit....hahaha..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...