Monday, 28 May 2018

"PAS, SILALAH TERUS BERMIMPI DI SIANG HARI!!"

1. Kenyataan Naib Presiden PAS, Datuk Mohamad Amar Nik Abdullah yang tidak kisah PAS tidak menang di pusat dalam pilihan raya umum ke 14 kerana negara terlalu banyak berhutang menandakan lemahnya jiwa dan betapa kerdilnya semangat PAS  dalam menghadapi kemelut politik negara. 


Bahkan dalam nada bersahaja beliau merasakan lebih baik Pakatan Harapan (PH) memerintah sekarang selama lima tahun untuk menyelesaikan hutang sebelum PAS mengambil alih kerajaan pusat dalam PRU akan datang. 


2. Kenyataan beliau adalah jawapan mengapa PAS gagal menguasai negeri-negeri di Pantai Barat dan hanya mampu mentadbir Kelantan dan Terengganu sahaja. 


Mungkin daripada awal beliau dan pemimpin PAS sudah menghidu Pakatan Harapan (PH) akan memenangi Putrajaya lalu PAS mengambil langkah bersendirian dan tidak mahu bergabung kerana takutkan kemenangan yang menjadi sebab PAS menanggung bebanan hutang negara.


3. Saya amat hairan kenyataan seperti itu diungkapkan oleh seorang Naib Presiden sebuah parti Islam yang dianggap paling lama di negara ini. 


Tidakkah ini mencerminkan pemimpin PAS berfikiran pasif dan hanya mahu mengambil kesempatan terhadap politik negara daripada pihak lain tanpa berusaha membantu menyelesai masalah negara yang kronik dan rumit sekarang. 


Dalam maksud lain, PAS sebenarnya tidak tahu bagaimana menyelesai masalah negara dan tidak mahu menjadi sebahagian dari rakyat yang berusaha membangunkan negara tercinta hasil dari kerosakan oleh tangan-tangan pemimpin negara sebelum ini.  


Dalam keadaan rakyat banyak memberi input dan nasihat yang baik kepada kerajaan pasca PRU ke 14, PAS pula mengambil sikap berlepas diri dan beretorik politik.


4. Jika itulah kenyataan dan mentaliti pemimpin PAS, maka tidak hairan PAS tidak mampu melangkah jauh walaupun sudah berusia lebih daripada 60 tahun. 


PAS ketandusan pemimpin negarawan yang berjiwa besar dan memandang ke hadapan. Sepatutnya beliau memberi cadangan kepada kerajaan PH bagaimana mengembalikan negara di landasan sebenar, memulihkan ekonomi negara, membayar hutang-hutang negara, menghapuskan rasuah dan korupsi serta membebaskan semua agensi kerajaan yang ditekan selama ini. 


5. Sikap pemimpin PAS yang masih berdelusi ini amat memalukan rakyat. Jika beliau masih merasakan PAS akan mendapat sokongan terbanyak, dan akan memenangi Putrajaya lima tahun lagi dengan sokongan rakyat, silakan beliau terus bermimpi di siang hari. 


Kepada rakyat, ayuh kita bekerja bersama bagi membina semula negara, tinggalkan mereka yang hanya mahu bersenang lenang dan hanya tahu mengambil kesempatan atas usaha kita bersama selama ini. 


Nanti kita akan kenal siapa yang benar ikhlas bekerja untuk negara, dan siapa pula yang hanya mahu mengejar jawatan dan kedudukan untuk kepentingan diri.



DATO’ HJ MAHFUZ OMAR

Naib Presiden AMANAH 

Ahli Parlimen Pokok Sena

28 Mei 2018/12 Ramadzan 1439H.

126 comments:

  1. ni lah sebabnya nama islam dalam parti pas sepatutnya dihapuskan.kenyataan2 bodoh dan mementingkan diri pemimpin pas menunjukkan mereka mmg tak layak bawa imej islam.luaran nampak alim bila bukak mulut bau longkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. cabar PAS ubah nama parti. majlis raja2 boleh tegur parti PAS ni yg tidak berjiwa Islam. tidak komited membina negara.

      Delete
    2. Orang begini bininya akan disuruh bekerja dan dia akan duduk beribadat aja.Sudah sampai masanya perkataan Islam dalam PAS dibuang bagi mengelak gulungan ini menunggang agama.Semoga disimpangkan kita dari diperintah oleh gulungan ini.

      Delete
    3. Pas pis pussy. Mana ada individu yang pandai ekonomi di dalam PAS. Lebai2 jual agama macam jual besi buruk dikatakan pakar ekonomi banyak lah.
      Hello PAS sudah 60 tahun setiap kali tiba pilihan raya bukan kah kamu semua ucap Insya Allah akan menang jadi kerajaan persekutuan tetapi tidak juga. Bukankah bermaksud Allah tidak bersetuju sebab itu Allah tahu kamu ini semua penipu. Bodoh piang selindung di belakang agama. Sebenarnya Lebai2 kamu ini ada kepakaran untuk menjual besi buruk. Kan kamu ini semua pakar jual agama pakai timbang kilo? Tauke India pun kalah.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. PAS takkan boleh jadi kerajaan Msia sebab mereka tak dapat undi Cina.

      Rata-rata orang Cina Msia adalah pengundi DAP, parti komponen Pakatan Harapan.
      Ini terbukti bila mereka menolak MCA hingga Presiden MCA pon kalah baru2 ni.
      Tanpa undi orang Cina........PAS akan ketinggalan jumlah undi majoriti.

      PAS hanya boleh berkokok di negeri2 yg majoritinya orang Melayu.
      Itu pon bukan seluroh orang Melayu memangkah PAS.

      Dulu Pakatan Rakyat dapat sokongan undi orang Cina tapi gagal dapat undi majoriti Melayu......maka ketika PRU12 dan PRU13 Pakatan Rakyat gagal ke Putrajaya.

      Tapi sekarang dengan Pakatan Harapan.......majoriti rakyat Msia berbangsa Cina, Melayu dan India bergabung mengundi PH di PRU14........maka itulah PH berjaya ke Putrajaya.

      Jadi kesimpulannya.......untuk menubohkan kerajaan.....PAS mesti mendapat undi majoriti dari 3 bangsa yg utama di Msia iaitu Melayu, Cina dan India.........manakala undi dari bangsa2 lain seperti Sikh, Siam merupakan bonus tambahan.

      Tanpa 3 gabungan etnik utama di Msia ini PAS tak akan berjaya ke Putrajaya.

      Yg boleh kita rumuskan setakat ini.......masyarakat Cina Msia tidak berminat mengundi PAS.........manakala bukan semua Melayu sukakan PAS.

      Rumusannya.......teman rasa susah bagi PAS untuk berjaya ke Putrajaya.......cuma angan2 Mat Jenin ajerrr.....

      Delete
    6. Aku dah agak,
      -akhir nya keluar jgk kenyataan yg paling dayus dari parti yg paling hina tahap bwh tapak kaki
      -knp di tunjuk kenyataan yg makin membodoh kan diri sendiri yg memang sedia bodoh sejak lahir
      -knp tuhan jadi kan manusia yg hina begini, krn supaya jadi contoh utk membezakan mana golongan yg di laknat kebodohan fikiran, miskin pemikiran, miskin jiwa patriotik, miskin visi pembangunan, miskin strategi, dan mcm mcm contoh kemiskinan akal fikiran,
      -di mana kebijaksanaan pemikiran Islam yg bila org dengar statement akan berdiri kagum dan berfikir,
      -krn kau beragama Islam kau boleh keluar kenyataan apa pun tanpa berfikir, krn kau rasa agama telah membenteng segala gala nya, ibarat menarik agama sebagai perisai utk cover segala gala,
      -kalau mcm ni lah cara kau nak cuba memerintah kerajaan, jangan mimpi, simpan angan angan tu Jauh Jauh,
      -kau Jgn cuba lagi keluar kan kenyataan yg karut marut, Aku takut hilang sabar dan tulis komen ni dgn carut marut yg paling hina dlm dunia utk kau,
      -kenyataan begini membuatkan tahap ketua pas paling bawah, dibawah tahap org di pendalaman gurun Africa yg walaupun tak mengenal agama tapi tidak sesuka hati menunjuk kan kebodohan pd org ramai,
      -ok last warning pas cukup ckp yg karut marut, kalau keluar jgk aku carut tahap dewa 9

      Delete
    7. Lagikan btanding 150 seat parlimen pun parti lobai dapat 18 kerusi je

      Kadar kejayaan yg lebih sikit dari 10 persen

      Kalau pas nk jd kerajaan pusat kena btanding 1200 kerusi parlimen (yg mana xmungkin blaku)

      So pas memang dh jd ultra bodoh skg

      Berkat mentekedarah dedak najip

      Tunggu masa nk kena siasat la tu

      Brokernya si nasarudin tu dh lari ke landen atau ostrolia ke skg ni? Dah sonyap je..

      Delete
    8. Saya setuju dengan pendapat The Phantom bahawa selagi PAS tidak dapat undi bukan Melayu yang banyak, mereka tidak akan dapat menawan Putrajaya.

      Ini kerana undi Melayu sudah berpecah dan mereka tidak boleh mendapat walau pun separuh undi itu, ia itu anggaran 30% jumlah penduduk/ pengundi.

      Pendirian PAS mahukan Hudud di laksanakan di negara ini menakutkan orang bukan Melayu. Walau pun sudah di terangkan bahawa Hudud tidak akan menyentuh bukan Melayu, mereka tidak percaya.

      Umno pun nampak nya tidak setuju dengan Hudud PAS, ha nya memberi "lip service" kapada pembentangan RUU355 di Parlimen. Setakat ini, RUU itu nampak nya mati katak.

      Hudud ada di sebut di dalam Qur'an tetapi tidak ada banyak di sebut peraturan lanjut bagi perlaksanaan nya. Maka PAS telah membuat peraturan lanjut itu. Maka itu di gelar Hudud PAS.

      Dengan itu, Muslimin tidak terikat kapada mengikut Hudud PAS itu.

      Delete
    9. Inilah pemimpin yang paling bodoh sekali dalam parti pas bila buat kenyataan.timbalan menteri besar ke ni atau penjual tin kosong.

      Delete
    10. SEHINGGA SEKARANG PH/BN GAGAL BAWA HUDUD SEBENAR SEPERTI YANG DI DAKWA. KALAU BENAR BAWALAH HUDUD KAMU

      Delete
  2. Aku hairan bagaimana orang ini dipilih semula, macamlah Tak Dak orang lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat macam mana, tuan, penyokongnya pun sama "cerdiknya" dengan mamat yang keluarkan kenyataan tu. Pemimpin yang bijak hanya untuk rakyat yang bijak. Pemimpin yang merapu hanya untuk pengundinya yang merapu.

      Delete
    2. Mana ada org lain lagi dalam pas tu dah

      Orang yg dulu ada dalam pas semua dah cabut pergi amanah

      Yg tinggal dalam pas skg semuanya beruk je

      Delete
    3. Sebab undi pas jalan ke syorga kata penyokong pas

      Delete
  3. ni menunujukkan bodoh/bangang/bebal nyer PAS terutama amar ni. takut /tak reti nak menyelesaikan masaalah yg dia reti nak perabih apa yg ada. dia tunggu org lain cuci jamban kemudian dia nak berak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin tak guna. pemimpin haprak. itulah nik amar.

      Delete
    2. Org pas semua mana cuci jamban

      Semua pakat pakai jamban terbang je

      Delete
  4. Hebatnya PAS doktrin anak2 Kelantan untuk balik mengudi PAS sedangkan begini aje kah taraf pemikiran pemimpin PAS KELANTAN...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti muncullah walaun yang berteriak "fastaqim". Kahkahkah... Kasihan betul pengundi PAS, dapat pemimpin buku tebu!

      Delete
  5. Pas selalu bermimpi dan berangan..

    Mimpi king fucker
    Mimpi royalti
    Mimpi perintah 5 begeri termasuk selangor
    Mimpi dapat sokongan hebat
    Mimpi bertambah ramai ahli baru
    Mimpi 90 juta..

    Sekarang mimpi bayar utang...

    Diterengganu bila orang umno marah umno pas akan menang...satu penggal saja...

    ReplyDelete
  6. Sifat orang Kelantan memang begini, mereka menjadi penyokong tegar pas.
    Mereka pandai berpura pura menjadi penyokong umno atau parti kerajaan jika mereka berkerja atau berniaga di luar negeri Kelantan.
    Bila tiba PRU?.....anda tengok lah sendiri......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat Kelantan terperangkap dalam isu agama........pada mereka PAS adalah melambangkan Islam dan PAS itu parti Islamik.

      Delete
  7. Bukan kah PAS nak pelahankan pembangunan Kelantan? Sekarang apa nak lakukan di Kelantan? Cakap pasal negara. Negeri pun tak erti nak bina. Mungking kampong sendiri pun tak boleh bangun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada satu barang sahaja yang selalu mampu mereka "bangun"kan. Kahkahkah...

      Delete
  8. Bila Nik Mat Maslan bersuara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikit hari nanti dia pulak akan bagitau cgpa dia dulu berapa

      Delete
  9. lebih baik lunaskan hutang2 dgn kerajaan pusat. settlekan dulu hutang2 kelantan dan tganu, baru fikir pasal hutang negara. jgn asyik nak ambil laba dr kerja org lain.

    lambat laun terpaksa pergi mengadap kafir harbi yg korang fitnah nak sesatkan umat Islam, YAB Lim Guan Eng minta peruntukkan byr gaji.

    jg lupa, suruh ahmad yakob letak jawatan. dulu 2015 janji kalau gagal laksana hudud dikelantan, nak letak jawatan. apasal masih lg mb?

    penipu.

    lambat laun siasatan 1MDB akan sampai ke duit rm200 juta yg diterima oleh sinasha. tunggu ajelah polis datang geledah rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 PAS berjuang untuk Hudud
      Kemudian Negara Berkebajikan
      Lepas tu RUU355

      Tapi satu pon tak menjadi......

      Delete
  10. Jaga-jaga Nik Amar. Nak harapkan kerajaan Pusat, Kelantan yang lepas nanti. Maklumlah negeri dah bankap, gaji pun tak boleh bayar. Allahpun serahkan kepada kerjaan PH untuk selesaikan hutang.

    Hahahahahah!!! Lebai-lebai walaon memang bodoh-bodoh belaka hahahahah!!!

    ReplyDelete
  11. Dulu kata nak jadi penasihat sgt? Dia xckp BN ke PH ke kan...so, mana dia nasihat tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa nak dengar nasihat dari beruk?

      Kot najip tu ye la agaknya

      Delete
  12. Ramai anak muda kelantan yang kerja kilang di Penang balik mengundi. Depa majoriti undi pas.
    Alasannya hanya pas perjuangkan islam dan undi pakatan harapan sama dengan menentang Islam. Ustaz ustaz pas beri ceramah dalam masjid adalah berdosa memangkah calon pakatan harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. undi PAS boleh masuk syurga... boleh bla. bunyi mcm syirik je...

      Delete
  13. Standard pemikiran pemimpin yg sgt teruk..harap rakan2 pantai timur humbankan malaon ni next election

    ReplyDelete


  14. Monday, May 28, 2018
    Dr Maszlee Malik's Lame Answer.

    I saw Dr Maszlee Malik's lame answer about his Islamist background and his Islamist leanings.

    He simply said "To be religious is not a crime".





    For those of you who missed his one liner you can see it here on Star TV :

    https://www.thestartv.com/v/dr-maszlee-to-be-religious-is-not-a-crime


    Before I go any further, here is a message for the new Ministers, DPMs plus also the Muftis, the KSUs, the KSNs, and other public figures.

    Please do not be immature, childish, prima donnas etc when reacting to criticisms.
    You are holding the future of 32 million people in your hands.
    You must leave behind all your personal concerns.
    People are not concerned about you personally.
    People are concerned about the important positions that you hold.


    When Dr Maszlee Malik was not the Minister of Education, we cannot be bothered too much about his jihadi Islamist leanings. Itu dia punya pasal.

    But when he assumes the post of Minister of Education, then what he says and does becomes everyone's concern.

    So people have the right to criticise you over how you are doing your job.

    No one really cares about you personally.

    When asked about his jihadi Islamist leanings Maszlee said "To be religious is not a crime".

    Folks, I have said before that the religious people are the greatest liars.

    Well Maszlee is not holding a religious position. He is the Minister of Education.

    In Malaysia it is 100% not true that "to be religious is not a crime".

    In Malaysia if you say that you are a Shiah, you can be jailed THREE Years, fined RM5000 and given SIX strokes of the rotan.

    In Malaysia if you say that you are an Ahmadiyah, you can be jailed THREE Years, fined RM5000 and given SIX strokes of the rotan.

    So in Malaysia to be religious is indeed a crime, if your religious belief is not approved by the religious authorities.

    So Dr Maszlee Malik is either ignorant (jahil), lying or both.

    The late Dr Kassim Ahmad was arrested and charged in Shariah Court just for saying something different from the orthodox ahlul sunah wal jamaah.

    Surely Dr Maszlee must know that. His friend Dr Maza and him must have been rejoicing over that.

    That poor innocent Malay girl, just a staff who happened to be working at a non Muslim owned bookshop was arrested and charged in Shariah Court just because her non Muslim employer was selling a book the religious authorities did not like. What the ...?

    Yes it is not a crime to be religious - following any religion or sect.

    But not in Malaysia. In Malaysia being religious can be a crime, depending on the religion. Dr Maszlee is either being ignorant, he is lying or both.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If you say that Zakir Naik a foreign terror mentor has the freedom of speech to make his hate speeches inside our country, then why cannot the shiahs, amadiyahs etc have the same freedom to say what they want about their religion?

      Something is not right lah brader.

      In my final comment, I would like to talk about Dr Maszlee Malik's p-nis.
      Yes brader, you punya batang zakar.

      You must keep your p-nis inside your pants.
      And keep your pants zipped up.

      In most civil societies and civilised countries it is either a crime (illegal) or frowned upon to expose your penis in public. It is called indecent exposure.

      You should not expose your p-nis in public.
      You should not wave your p-nis in anyone's face.
      You should not try to shove your p-nis down anyone's throat.
      You can do all these things in private, with mutual consent.

      The same concept applies for religion.
      You should not expose your religion in public.
      You should not wave your religion in anyone's face.
      You should not try to shove your religion down anyone's throat.
      You can do all these things in private, with mutual consent.

      If people do not like your p-nis then leave them alone.
      It is not a crime not to like your p-nis.
      Do not try to shove your p-nis down their throats.

      Similarly if people do not like your religion, leave them alone.
      It is not a crime not to like your religion.
      Do not try to shove your religion down their throats.

      It is a crime to force your p-nis down other people's throats.
      Likewise it is a crime to force your religion down other people's throats.

      These are simple rules.

      Delete
    2. PETALING JAYA: Former prime minister Najib Razak’s withdrawal of two 1MDB-related defamation suits has given an impression, among others, that he does not have strong cases against his opponents, lawyer S N Nair said.

      “He appears to have merely used the suits to overawe his opponents when he was in a position of authority,” he told FMT.

      Nair said if Najib had been serious about the legal action, he should have continued as he was suing the defendants who had injured his reputation in the eyes of the public.

      The lawyer said this in response to Najib withdrawing his 2015 lawsuit against Damansara MP Tony Pua over the DAP national publicity chief’s alleged defamatory statement on 1MDB.

      Lawyer Hafarizam Harun, who appeared for Najib, said yesterday he had been instructed to retract the suit on terms that were not disclosed to the media.

      Najib sued Pua and MediaRakyat owner Chan Chee Keong over a statement Pua had purportedly made at a fundraising dinner in 2014.

      He claimed Pua had made the defamatory remark on 1MDB by stating “Najib created the biggest scandal ever in the history of Malaysia”.

      Najib also claimed that Pua’s speech meant he had stolen the people’s money with regard to 1MDB transactions, and that he could not be trusted to hold public office.

      He said the statement was then uploaded by Chan or his agents to YouTube and the MediaRakyat website.

      Last week Najib also retracted his defamation suit against former MCA president Dr Ling Liong Sik, saying he had to focus on “other pressing matters”.

      Najib had filed the suit after Ling, a former transport minister, was said to have

      uttered that Najib had “taken the people’s money” in the RM2.6 billion donation affair.

      The court had ordered Najib to pay Ling RM25,000 in costs for withdrawing the action.

      Najib has at least three more defamation suits where he had sued parties – while another five people have dragged him to court – in relation to the 1MDB and the RM2.6 billion affairs.

      The matters are either at trial stage or pending appeal in the Court of Appeal and Federal Court.

      Nair said from the trend of the withdrawal of the two suits, it would appear that the other cases would be discontinued.

      “I think the cases will be settled out of court because Najib’s opponents are on a stronger footing to prove their cases or successfully raise justification as a defence,” he said.

      Moreover, Nair said evidence on 1MDB and the RM2.6 billion was in the public domain following the general election and Pakatan Harapan forming the federal government.

      “Witnesses, including ministers and civil servants, will be ready to give evidence against Najib,” he added.

      Delete

  15. Monday, May 28, 2018
    Anwar Developing Chummy Relations With The "Other Side"

    There is this thing floating around about some Pemuda UMNO fellow called Eddy Casmady.

    He has been making a career criticising the Pakatan people. Here are two examples :





    And below here he is seen attacking Khairuddin Hassan.





    Now to all you Anwar Ibrahim supporters out there, please get this through your thick skulls ok. Freedom of speech means exactly that. The people, human beings, citizens, cats, whales, etc all must have no interruptions in being able to speak freely.

    SO PLEASE STOP SAYING THAT ANWAR IBRAHIM MUST NOT BE CRITICISED.

    What type of Freedom of Speech do you have in mind?
    What is your idea of Freedom of Speech?

    This is why I fear that if the Brader becomes PM, I dont know what will happen to Freedom of Speech.

    Here is my view of Freedom of Speech.

    Look at the two posters above. This UMNO Youth fellow is criticising the Pakatan people Azmin Ali and Khairuddin.

    This is fantastic. This is Freedom of Speech. He has the absolute right to criticise, make fun of, to ridicule whoever he wants to criticise. Plus these are all politicians.

    This is his Freedom of Speech. I may not agree with what he is saying BUT most certainly I will not ever try to prevent him from saying what he wants to say.

    Do you know why? Because that is what Freedom of Speech is all about.

    Sadly the dunggu supporters of Anwar Ibrahim do not seem capable of understanding that. They do not want people to criticise Anwar Ibrahim.

    Anyway back to today's story. Here is another picture. This one looks more ominous.




    Here is the same UMNO Youth guy Eddy Casmady in what looks like Anwar Ibrahim's kitchen !! There is a fridge, kitchen counters etc.

    And that certainly looks like Anwar Ibrahim (its not Husam Musa oops !!). Who is that lady wearing the tudung? Is it Wan Azizah? If this is Anwar Ibrahim's kitchen, then it should be her.

    The question is, what is this UMNO Youth guy, a vehement critic of Pakatan Harapan doing talking shop with Anwar Ibrahim in his kitchen?

    Of course Anwar Ibrahim has the Freedom of Speech to meet and talk to whoever he wants. As I said, I dont care. Tapi jangan lah main belakang brader.

    ReplyDelete
  16. Apa Hubungan Anwar Ibrahim Dengan Naib Pengerusi Kesatria Muda Pemuda Umno, Eddy Casmady?
    02.35 #ARTIS #BERITA #BOLA SEPAK #KHABAR TERKINI MALAYSIA #MALAYSIA #MALAYSIA NEWS #MALAYSIA TERKINI #PERNIAGAAN #VIRAL




    Apa Hubungan Anwar Ibrahim Dengan Naib Pengerusi Kesatria Muda Pemuda Umno Malaysia, Eddy Casmady?

    Eddy Casmady, Naib Pengerusi Briged Kesatria Muda Pemuda Umno Malaysia pernah mengeluarkan kenyataan berbaur provokasi terhadap Saudara Sulaiman Ibrahim (Leman Raja Lawak) Ketua Amanah Sik tidak layak berdebat dengan Dira Abu Zahar pada Bulan December 2017.

    Tetapi selepas Pakatan Harapan (PH) menang PRU14 kita dapat sekeping gambar yang mana terdapat gambar Eddy Casmady bersama Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Anwar Ibrahim.

    Pimpinan Keadilan kena jawab isu gambar ni. Kena tanya apa hubungan Ketua Umum dengan Eddy Casmady ni??

    Pak sheikh hati-hati memilih khadam... jangan sampai kisah silam berulang kembali..

    Mula-mula kita ingatkan dengan Anwar Ibrahim saja dia duduk menepek, rupanya dengan Peja Azumu dia sondoi.

    Apa yang pemimpin Pakatan Harapan duduk cerita nie.??

    Orang-orang macam ini mendapat tempat di kalangan pemimpin PH, kenapa??

    Kita bermandi peluh berusaha dan dimaki hamun oleh UMNO, BN.

    Meleleh pokek beri infak untuk memenangkan PH tanpa mengharap laba kedudukan malah tak dikenali pun oleh pemimpin tertinggi PH.

    Memang kami tidak mengharapkan apa-apa habuan dan tidak mengharap untuk dikenali, tetapi jika musuh yang menyerang kita semasa dan sebelum PRU14 di dampingi oleh pemimpin PH, ia sangat-sangat menyakitkan hati kami pejuang-pejuang senyap PH.

    Tapis lah dulu musuh-musuh politik yang berpaling tadah kerana ia meremukkan hati kami dan bakal menghancurkan PH suatu hari nanti.

    ReplyDelete

  17. HINDRAF TUNTUT TANAH, UITM DIBUKA KEPADA KAUM LAIN
    at 8:00 PM
    Posted by Admin PahangKu


    P.Uthayakumar



    BARISAN Bertindak Hak Asasi Hindu (HINDRAF 2.0) menuntut kerajaan Pakatan Harapan (PH) menyediakan tanah seperti rancangan FELDA kepada kaum India yang berpendapatan rendah.

    Ketua Umum HINDRAF, P Uthayakumar berkata, HINDRAF 2.0 turut menuntut supaya Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang diwujudkan khusus untuk Bumiputera dan Melayu supaya dibuka untuk semua kaum terutama untuk kaum India dari golongan B75.

    “Kita mahu 20,000 lot tanah seperti FELDA seluas dua hektar setiap satu lot yang ditanam sawit dan ternakan lembu liar, peluang skim pemilikan tanah dilengkapi rumah serta kemudahan asas.

    “Kami juga menuntut kerajaan PH memberikan hak milik 20,000 lot tanah seluas 0.8 hektar bagi tujuan ternakan lembu atau kambing berserta rumah dan kemudahan.

    “Ia termasuk peluang 15 peratus untuk golongan B75 bagi tawaran kemasukan ke universiti awam, politeknik, UiTM dan Tadika Permata setiap tahun,” katanya kepada media selepas menyerahkan memorandum mengandungi 25 tuntutan kepada kerajaan menerusi Majlis Penasihat Kerajaan di Menara Ilham hari ini.

    Memorandum itu diterima Sekretariat Majlis Penasihat Kerajaan, Zawiyah Mohd Yusof.

    Tuntutan lain HINDRAF 2.0 ialah 20,000 lesen dan permit kerja bagi projek kerajaan, lesen penjaja kecil, memberikan taraf warganegara kepada warga India tidak memiliki dokumen diri.

    Ia termasuk menangani isu kemiskinan golongan B75, isu pengsngguran, masalah jenayah, mengurangkan pengambilan pekerja warga asing, pemberian tanah seluas 0.8 hektar kepads kuil dan tanah seluas empat hektar bagi tanah perkuburan Hindu.

    Uthayakumar berkata, kerajaan baharu pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad wajar menimbang dan mengambil kira tuntutan HINDRAF 2.0 selepas 80 peratus pengundi India menyokong PH pada Pilihan Raya Umum (PRU) lalu.

    Sumber

    ReplyDelete
  18. MAJLIS RAJA: APA YANG PAK KADIR CUBA SAMPAIKAN???
    POSTED BY SEMUT HITAM ON ISNIN, MEI 28, 2018 WITH NO COMMENTS SO FAR

    Agak menghairankan juga apabila Ketua Media dan Komunikasi Majlis Punahsihat Rejim Pakatan Haprak ni bersuara mempertikaikan mengenai kedudukan Institusi Majlis Raja - Raja Melayu.


    Apa tujuan dia yang sebenarnya? Apa yang cuba nak dibangkitkan? Apa yang menjadi bahan pertikaian yang hendak dihidangkan kepada rakyat secara umum? Itu diantara perkara yang menjadi persoalannya.


    Adakah Pak Kadir ni juga setuju nak menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara Republik dengan menghapuskan Institusi Raja - Raja Melayu seperti yang dituntut oleh puak DAPigs selama ini?


    Apa yang jelas, tindakan yang dilakukan itu menunjukkan seolah - olah ada usaha dari pihak tertentu yang mahu mewujudkan rasa kurang yakin rakyat terhadap Institusi Raja - Raja Melayu.


    Hakikatnya, kenyataan Pak Kadir itu hanya sekadar merupakan kesinambungan kepada kenyataan media yang dibuat dengan penuh rasa emosi oleh Ketua Pengarah SPRM sebelum ini.


    Walhal, isu berkaitan dengan siasatan 1MDB yang didakwa tidak dipedulikan oleh Majlis Raja - Raja Melayu itu telah dijawab secara terbuka dan ianya sudah diketahui secara umum.

    [BACA: KENAPA KP SPRM NAK HERET MAJLIS RAJA - RAJA???]

    Maka, untuk apa lagi Pak Kadir ni nak membangkitkan semula isu tersebut dan seolah - olah cuba mendesak agar Rejim Pakatan hari ini mengkaji semula kedudukan Institusi Raja - Raja Melayu?


    Biar apa pun niat Si Kadir ni, hanya dia sahaja yang tahu. Tetapi satu perkara yang perlu dia ingat ialah pepatah orang Melayu, "Sarang Tebuan Jangan Dijolok, Takut Binasa Badan Sendiri". Bila dah kena sengat nanti, jangan nak salahkan orang lain pulak!!!

    ReplyDelete
  19. MONDAY, MAY 28, 2018
    Adakah perlu kita bayar hutang kerajaan secara total?


    Pertama sekali kerajaan berhutang kepada siapa?

    Jawapannya kerajaan berhutang kepada kita sendiri.

    Bila kerajaan menerbitkan bon dan sekuriti (MGS, MGII, MITB), yg membeli hutang2 kerajaan ini adalah KWSP, KWAP, GLC2, pelabur tempatan dan juga asing. Sebab itu kerajaan sebenarnya berhutang dgn kita sendiri.



    Jadi kalau kita cuba turunkan hutang nominal kerajaan ini, maka ekonomi akan hancur sebelum hutang itu terhapus secara total. Kenapa?

    Kerana ini bermakna kerajaan kena run budget surplus setiap tahun tanpa gagal. Surplus kepada kerajaan bermakna defisit kepada sektor private. Peningkatan GDP akan perlahan. Malah mungkin hutang/GDP akan menaik walaupun hutang menurun. Ini boleh menjadi pencetus kepada recession.

    Adakah hutang kerajaan tinggi?

    Tinggi atau rendah itu relatif. Hutang/GDP pada 51% dan dianggar turun kepada 48% tahun ini. Ini kerajaan peningkatan GDP lebih laju dr peningkatan hutang kerajaan kerana pengurangan defisit.

    Adakah kita bayar terlalu banyak setiap tahun untuk servis hutang?

    Kita bayar 12% daripada revenue kerajaan setiap tahun utk servis hutang. Tp lewat 80an angka ini jauh lebih tinggi iaitu sekitar 31%. Ini pada zaman Tun Mahathir menjadi PM ke 4.

    Pada peringkat global, Jepun 13%, Amerika Syarikat 14%, Spain 15%.

    Bagaimana dgn off the books liabilities?

    Jika diteliti, mid 80s hingga mid 90s, hutang kerajaan Malaysia turun secara mendadak sepanjang 10 tahun pada era PM ke 4. Ini terjadi kerana kerajaan pada masa itu memulakan dasar privatization kepada aset2 nasional. Secara tak langsung ini telah mengurangkan hutang kerajaan dan meletakkan byk aset dan perbelanjaan negara off the books.

    Dasar ini diteruskan oleh kerajaan seterusnya. Tujuannya mengurangkan beban kerajaan dan memberi lebih ruang kepada kerajaan utk meningkatkan expenditures terutama kepada projek2 infrastruktur.

    Jika diambil kira liabiliti kepada GDP Malaysia adalah 80%. Amerika Syarikat pula pada hampir 500%.

    Ada sebab kenapa Moody's memberi Malaysia AAA credit rating. S&P pula memberi A-. Dalam laporan mereka, telah dinyatakan bahawa mereka telah mengambil kira contigent liabilities termasuk anak syarikat kerajaan yg tidak mampu membayar hutang. Malaysia mendapat rating yg baik kerana secara keseluruhannya hutang adalah manageable pada tahap baik.

    Mmg OPEX/GDP negara semakin naik dan ini juga selari dgn negara2 lain di dunia. GDP growth Dunia perlahan selepas financial market crisis 2008 namun penduduk dunia masih terus berkembang. Ini adalah masalah di seluruh dunia bukan unik kepada Malaysia saja.

    Caranya adalah keep spending and increase taxation.

    Nampak kerajaan kini mahu ke arah austerity measures dan buang taxation. Ini akan menjadi kesilapan paling besar kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. GEMPAR !! CONFIRM !!

      Hari Kamis ni petrol RON95 turun harga

      Harga baru RM1:10 untuk setengah liter .


      Tol Hapus !!

      Raya ni tak payah bayar Tol lagi . TOL FREE !!

      Boleh balik kampung kat Ipoh , JB , Kuantan , Butterworth dan lain lain tanpa bayar TOL .

      Boleh ikut Highway , NO PROBLEM

      Tapi tawaran ni untuk penumpang bas ekspres aje .


      Terima Kaseh , Kerajaan baru Pakatan Harapan ..Ternyata segala janji2 anda telah hampir dicapati dalam masa kurang dari 100 hari..KEH..KEH..KEH..Hebat 1000x....

      Delete
    2. Ko dah gila babi ker?...minyak sepatutnye lebih 1.20 setengah liter ikut fomula najib...tol akan turun 1 july...gst difar 1 jun..kalo najib menang jangan harap ini akan berlaku..

      Macai najib dah kehabisan dedak..tak lama lagi akan mampooss....hahaaa

      Delete
    3. Jauh sebelum PRU14, seorang sahabat tanya apa akan jadi jika betul rakyat tukar kerajaan?

      Aku cakap, kita rakyat marhaein ni macam ni jugak. Tak ada apa yg berubah. Wal hasil balik asal....

      Silap-silap lebih teruk dan pening kepala dibuatnya melihatkan gelagat menteri2 kat atas tu...

      • Selepas lebih 2 minggu PRU14 nampaknya apa yg aku cakap nampak mcm betul dan boleh diterima logik akal...Lu pikirlah sendiri bhai !!!!!! Keh..keh...keh..keh...

      Delete
    4. Hari pertama kerajaan bertukar aku panggil anak2 buah aku dan cakap:

      "Nak, sekarang ni tak ada lagi kerajaan yg bantu kita org Melayu. Kini kamu semua kena bersaing dgn bangsa lain yang menunggu masa untuk meratah kamu semau2nya. Dahlah mereka menguasai ekonomi, sekarang ni pulak mereka dah ada kuasa politik yang kuat. Tengok ajelah, jika ramai bangsa depa jadi menteri nanti, dah tentu kamu semua seperti melukut di tepi gantang dan ...umpama timun, menggolek kena, digolek pun kena. Sekarang ni pulak, mereka dah ada cakap2 untuk reformasikan institusi kesultanan, dah takde raja dan sultan lah lagi kat Msia ni..digantikan pulak dengan Rajagopal dan Raja lingam aje. Ketua negara bukan lagi Agong, tapi Presiden macam kat Spore tu. BTN yang dibentuk untk mengukuhkan jati diri umat melayu dan membela kelangsungan agama kita dah nak dihapuskan...malanhnya bukan oleh bangsa lain tu, tapi oleh orang yang mengaku dirinya melayu seperti Syed Sadiq dan Faizal Fahmi. Apalah malangnya nasib melayu...bakal merempat di tanah air sendiri. Ingat...bila kau orang besar nanti, teruskan perjuangan datuk nenek kita yang bermandi darah memartabatkan dan mendaulatkan bangsa kita....jangan jadi macam penyokong2 melayu dalam PH tu tu..tak sedar diri...ingatkan menang sabung, rupa2nya kampung tergadai...kira macam syok sendiri ajelah depa tu semuanya !!!!

      Delete
    5. Ye... Kampung dah lama digadaikan oleh pemimpin kamu yg dulu tu dan golongan parti pembela bangsa. Skrg dah tak ada peluang nak gadai, terpekik terlolong sana sini. Padan muka Melayu dalam Umno tu.

      Delete
    6. Tak ade lagi kerajaan yg merompak...tapi kita kena tanggung hutang 1 mdb 38 billion...33 billion wang 1 mdb lesap oleh ketua kerajaan dulu...

      Delete
    7. Pigi daaaa banyaklah kerajaan dulu bantu orang Melayu.

      Felda ranap dalam tangan kerajaan mana???
      Tanah lesaaapp kemudian jumpa balik......apa punya cerita karrrtunnn ditayang depan orang Melayu.
      Apa ko pikir orang Melayu sekarang ni bodoh..??

      Melayu yg kedarah sapu duit Melayu
      Melayu yg tipu Melayu
      Melayu jugak yg jahanamkan Melayu.
      Tak ada sekor Cina pon dalam Felda.

      Banyaklah kepala bapaaak ko tolong orang Melayu ye........

      Umpan dengan insentif bonus bagai pon orang tetap tolak.

      Penyamun !!

      Delete
    8. Sekali lagi ingin saya nyatakan , BTN adalah terbuka kepada semua kaum .

      Bagaimana pula dia di bentuk untuk mengukuhkan jati diri orang melayu sahaja ??

      Delete
  20. Buat malu golongan Lobai je....jangan mimpi nak urus negara dengan pemikiran standard Ketua Kampung .

    ReplyDelete
  21. Penatlah nak lapor. Patut kerajaan buat sesuatu kawalan harga barang di musim perayaan macam Aidilfitri ni.

    Sebelum PRU bukan main "tolak BN sebab Barang Naik"

    Sekarang... "Barang naik, lapor kpd KPDNKK"....inilah contoh terbaik bagaimana kerajaan PH nak kincinkan rakyat jelata..padan muka kau orang, tulah..undi lagi PH ..kan dah kena!!!!!...KIKIKIKKIKKHHKIKIOKIOK!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brg naik sbb kena sabotaj dgn peniaga2 yg menyokong pembangkang (kata menteri yg dulu). Jadi kalau harga barang naik, jangan beli brg tu (kata yg dulu jugak)... Nak ketawa jugaklah... Kaakakakakakaka

      Delete
    2. BN buat kawalan harga bulan puasa harga barang mentah untuk makanan harga naik jugak kerana demand yg tinggi bulan poasa...

      Minyak tak naik lagi...kalo naik harga barang lain turut naik....lega rasa nye..

      Delete
  22. Geng najib mimpi ke mamai. Janji najib dah kalah, janji najib bungkuih, janji najib tewas, janji najib dihumban rakyat, janji najib kena marah dengan rosmah. Aku tak nak apa2 dari kerajaan ph, janji najib & rosmah & sekutunya & balacinya dihumban masuk penjara. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. UMNO jatoh kerana mempertahankan najib dan rosmah.

      Rakyat dah berkali-kali bagi tanda amaran pada UMNO tapi suara mereka tak diendahkan........maklom saja ketika tu kuasa dalam genggaman..........mereka tetap dengan ego dan over confident.

      Tengok saja ucapan2 pemimpin mereka penoh dengan keangkuhan dan ego.

      They took for granted all the signs given by the rakyat.

      Mereka terus menerus pertahankan najib dan kleptokrasi..........dan ada yg terang-terangan menggesa rakyat memberi undi kepada kleptokrat.

      Isu 1MDB, 2.6b dan lain2 penyelewengan disuarakan oleh rakyat tapi malangnya dipandang sepi.

      Lama kelamaan hati rakyat bernanah, berdarah dan tak boleh menerima sistem kleptokrasi lagi.

      Maka akhirnya di PRU14............majoriti rakyat bergabong, bersatu-padu dan bertindak secara DRASTIK...........mereka bersuara melalui KERTAS UNDI menolak kleptokrasi, penyelewengan, pecah amanah dan penipuan.

      Sunggoh pon begitu iktibar yg dibagi oleh rakyat.........masih ada segelintir manusia masih cuba menegakkan benang yg reput.

      Jika UMNO tidak mengambik iktibar akan bahayanya mempertahankan kleptokrasi............dan masih mengagong-agongkan najib dan rosmah..........maka kita tak heran kalo TSUNAMI RAKYAT 2.0 yg lebih besar akan berlaku dan majoriti rakyat mentalkinkan UMNO dari arena politik tanahair.

      To all Pakatans please take note.......do not take the rakyat for granted......

      Suara RAKYAT suara KERAMAT.
      Tiada RAKYAT tiada NEGARA.

      Delete
  23. Pada firasat aku... kalau semua penjenayah kat penjara seluruh negara umumkan masuk pakatan beramai2, semua akan diampun kesalahan2 mereka dan dibebaskan tanpa syarat.

    Asalkan sokong depa & tolak BN/Najib...dah cukup untuk membebaskan mereka dan kembali ke pangkuan keluarga masing2 beb !!!!! Hebat tul lah undang2 era Msia baru ni kan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakai macam tu cuba suruh najib masuk dulu. Lepas tu kita tengok apa jadi.

      Delete
    2. Kalo geng najis buat jenayah terus ditembak dgn senapang gajah kerana kuat temberang...

      Delete
  24. Berita tergempar...YB Gobind Deo, menteri yang jaga KKMM menyatakan dia akan membawa ke mesyuarat kabinet berkaitan dengan hak penajaan piala dunia 2018 .

    Memanglah bagus cadangan tu..tapi cuba pikir, jika dibandingkan dengan isu2 lain seperti menurunkan harga barangan keperluan harian menjelang Aidilfitri. menurunkan harga petrol, mengurangkan tol sempena balik kampung tak lama lagi...mana yang lebih patut diutamakan oleh kerajaan PH dalam masa terdekat ni????

    Piala dunia tu kita hadapi 4 tahun sekali, tapi harga barngan pasar melambung tinggi, harga petrol dan tol tu kan dihadapi setiap hari...Kemonlah menteri2 PH..takkanlah u all tak tau apa priority rakyat ketika ni...macam ni ke pemikiran menteri2 PH ni. Taunya syok sendiri aje....buatlah sesuatu untuk meringankan bebanan kehidupan rakyat..janganlah cuba nak 'tutup' isu kenaikan harga ni dengan menggula2kan rakyat dengan siaran terus menerus bolasepak pulak...jangan memperbodoh2kan intelektualiti rakyat pulak lah...settlekan isu bebanan rakyat, baru boleh citer mengenai bola beb !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila plak gobind jaga harga barang...lepas bulan posa harga barang meentah kembali normal laa ngok ...kan macai umno suka harga barang mahal...

      Delete
  25. Kerajaan pas kelantan tak mampu bayar gaji...terpaksa jumpa najib mintak sedekah...sekarang tun madey pm dan lge menteri wang....

    Berani ker pas jumpa tun dan lge mintak belas ihsan setelah tunjuk keras kepala seblm pru?...hutang dgn kerajaan persekutuan dah lebih 300 juta..

    Ade yg tak dapat gaji nanti...

    Pas ramai pakar ekonomi tapi bebal untuk kembangkan ekonomi...

    Bertambahlah penghijrahan anak kelantan dan terengganu cari makan di negeri PH......

    ReplyDelete
  26. Foreigners continue selling on Bursa, YTD outflow at RM852.2m
    May 28, 2018 in Mustreads
    115 0
    Foreigners continue selling on Bursa, YTD outflow at RM852.2m
    10
    SHARES
    170
    VIEWS
    Share on Facebook
    Share on Twitter
    KUALA LUMPUR, May 28 – Continuing their selling spree, foreign investors have pulled out a total of RM892.4mil last week, almost one third of the amount dumped in the preceeding week.

    MIDF Research said foreign outflows from stocks listed on Bursa continued for the fourth consecutive week albeit at a slower pace.

    “Foreign investors were net sellers on every single day of the week, stretching the selling spree to 15 straight days as of last Friday. This is the longest selling streak recorded since the 17 day binge in August 2017,” the research house said in its weekly fund flow report.

    Monday saw international investors taking RM125.4mil net off the table.

    MIDF noted that the momentum of foreign selling ramped up to RM286.8mil net on Wednesday, coinciding with FBM KLCI’s 2.21% daily drop, the largest since Aug 24, 2015.

    “The selloff was mainly sparked by looming concerns on the nation’s debt level,” it said.

    Other factors included the geopolitical tensions between Washington and Pyongyang which also led to a heavy selloff in Asian peers namely Thailand, Taiwan and the Philippines.

    Thursday then saw a higher level of foreign selling at RM322.8mil net which dragged the FBM KLCI to the lowest close since late December 2017 of 1,776 points.

    Nonetheless, foreign selling shrank to as low as RM80mil net on Friday with the FBM KLCI snapping four straight sessions of losses as it settled above 1,800 points.

    Last week’s foreign withdrawal has wiped out the cumulative inflows which stood at RM40.2mil in the week before.

    “The year-to-date outflow from Malaysia is RM852.2mil net, which is still the lowest among the Asean peers that we track,” MIDF said.

    Foreign participation dipped as the foreign average daily trade value(ADTV) declined by 35% but is still considered healthy at RM1.56bil.

    ReplyDelete
  27. Usah “Bail Out” Manifesto Anda Dengan Harta Petronas
    28 May 2018 Berita Utama, Rencana / Suara Blogger
    Selaku pelajar universiti yang tahu serba sedikit tentang ekonomi, ada beberapa pertanyaan yang terbuku di hati ini.

    • Bukankah pertumbuhan ekonomi negara kini adalah 5.9% dari KDNK?

    • Bukankah credit rating Moody memberi penarafan A- pada Malaysia? Dengan kata lain, kita tiada masalah dalam pembayaran hutang?

    • Bukankah defisit fiskal kita kian menurun kepada 2.8% berbanding tahun sebelumnya iaitu 3.0%?

    Jika jawapannya ada BENAR, untuk apa kita jual sebahagian saham kepunyaan kerajaan kepada negara luar? Ekonomi kita kukuh. Pertumbuhan ekonomi kita baik. Dan kita tidak ada rekod masalah untuk membayar hutang.

    Apa yang saya dapat lihat, adakah kerajaan cuba menggunakan alasan kononnya hutang RM 1 trillion, maka terpaksa gadaikan Petronas kepada sesiapa yang kita tidak ketahui?

    Dengan penghapusan GST yang membawa pendapatan negara RM 44.3 billion dan kesanggupan kerajaan menanggung hutang PTPTN yg bernilai RM 45 billion menunjukkan sikap kerajaan bahawa hutang kononnya RM 1 trillion itu bukanlah memberi impak pada negara. Jika mereka khuatir tentang hutang, sudah pasti mereka tidak jadikan GST kepada 0% rate.

    Penjualan saham sebanyak 25% membawa pendapatan sebanyak RM 200 billion. Cukup untuk merealisasikan menifesto yang telah dijanjikan untuk jangka masa pendek. Bagaimana pula untuk jangka masa panjang? Jual lagi saham Petronas? Berbaloikah menunaikan janji tontonan EPL percuma untuk rakyat dengan menggadaikan petronas?

    Apabila pegangan saham petronas berkurangan, maka pendapat untuk negara juga turut berkurangan. Bagaimana Perdana Menteri seterusnya ingin meneruskan pentadbiran? Adakah masa itu Tun M akan “menyelamatkan negara” untuk kali ke 3?

    Saya merayu kepada kerajaan PH. Usah bailout menifesto anda dengan harta Petronas.

    ____

    Nabeel Naqie

    ReplyDelete
  28. Portal PakDin.my

    Menolak Fitnah – Menyanggah Persepsi

    HOME :: BLOG :: BERITA
    ISU SEMASA
    KHAS
    MANDARIN POLITIK INFOGRAFIK SELANGOR

    Malapetaka Rampas Hak Melayu Islam Dah Sampai
    Posted onMonday, May 28, 2018 -05-28 18:06:58'


    Aku rasa anak-anak melayu akan berasa berbangga dengan perubahan yang anda buat! Aku bukan nak karang ramalan lagi seperti sebelum PRU-14 tapi kali ini aku nak cerita tentang bala dah nak sampai!

    Betul ke! kita mesti bersedia menerima perubahan jika hendak maju macam barat. Oleh itu Orang melayu harus bersetuju korbankan institusi raja2 seperti yang dituntut oleh DAIM.

    Orang felda kena akur tanah 10 ekar ladang tu takda geran kan jadi eloklah penuhi permintaan hindraf agar dikongsi kepada bangsa lain.

    Tak lupa Jakim Institusi Islam terancam

    “Cubaan mendesak institusi agama seperti JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) dimansuhkan adalah gerakan awal untuk menjadikan Malaysia negara sekular. JAKIM merupakan institusi yang menjadi pemudah cara dan amat wajar dipertahankan kerana dengan adanya JAKIM, umat Islam dapat bersatu sepakat dengan keputusan berkaitan hal-hal agama Islam”
    Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman
    Mufti Pahang

    Cubaan PKR akan cuba mansuhkan status agama dalam mycard!

    Aku ada seorang kenalan yg belajar sampai keluar negara atas tajaan mara tapi dia kata kenapa dia undi PH demi anak2nya dan aku rasa dia akan termakbul dimana anaknya tiada lak hak istimewa mungkin senasib bangsa melayu singapura merempat di bumi sendiri. Malah jika hakim dihapuskan maka aku yakin anaknya dapat hak tukar agama atau kahwin dengan agama lain.

    Bila aku bercakap pertahankan hak kita dari dirampas bangsa DAP kau org kata aku rasis! Bila dah hilang semua nanti kau orang nak kata apa? (Catatan Mohd Fadzil)
    #FaktaBukanAuta



    Rujukan:
    Hindraf tuntut tanah rancangan seperti Felda, UiTM dibuka kepada kaum lain

    Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) menuntut kerajaan Pakatan Harapan menyediakan lebih banyak peluang kepada kaum India berpendapatan rendah untuk memperbaiki taraf hidup mereka, termasuk dengan pemberian tanah rancangan seperti Felda serta peluang pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih terngiang2 lagi di cuping telinga lirik lagu'Anak kecil main api' semasa menghadiri beberapa siri kursus BTN di Janda Baik awal tahun 80an dan 90an dulu. Berdiri bulu roma bila mendengar motivasi yang disampaikan oleh penceramah2 profesional yang didatangkan khas dari seluruh negara. masit teringat lagi antara intipati kandungan ceramah tersebut ilah betapa perlunya dipertahankan kedaulatan bangsa melayu, hak2 mereka, kesyumulan agama islam serta terus mendaulatkan institusi kesultanan di bumi bertuah ini.

      Kini...nampaknya apa yang ditelahkan oleh para penceramah2 tu dah semakin menjadi kenyataan. Hak mutlak bumiputra melayu semakin berani diguggah serta disanggah oleh kaum2 lain....JAKIM, UiTM...adalah hanyalah senarai yang pendek dan yakinlah akan ada lagi agensi2 serta institusi2 lain yang dikaitan dengan melayu akan diterjah oleh mereka..dengan bantuan dari orang2 melayu dalam PH sendiri. Jika ditakdirkan Tunku Abdul Rahman, dan Tun Razak masih hidup lagi...sudah pasti merekalah yang pertama akan mengalirkan air mata melihat bagaimana hak2 melayu dicabuli sesuka hati tanpa sebarang pembelaan yang sewajarnya dari kerajaan PH...khususnya PM.

      Aduhai..malang sungguh nasib bani melayu kini, umpama merempat di tepi jalan di tanah bertuah sendiri. bangikt dan buka mata seluas2nya..pejamkan mata seketika dan bayangkan kelangsungan nasib Melayu di hari2 mendatang...tak mustahil Melayu akan hanya dikenang di Rejimen Asykar melayu dan keretapi tanah melayu aje...yang lain...dah hanyut ke selat Melaka !!!!!

      Delete

    2. Kita kalau nak lawan pun dah tak guna.. Percayalah…cuba la diantara anda yg share benda ni kat wall korang yg ada ramai penyokong ph.konfirm diorg sendiri yg akan bantai kita balik…mcm2 la yg keluar..macai la..dedak la… Aku dah mcm malas nak lawan2 ckp dah…sekadar share sikit2 je… Aku rasa org kita ni memang nak jadi mcm singapore kot..diaorg dah tak sayang pd kelebihan2 untuk bumiputera dah..katanya biar sama adil. Nampak gayanya..perjuangan DAP sejak dulu lagi untuk mengujudkan Malaysian Malaysia akan menjadi kenyataan tak lama lagi...LKS dah boleh senyum2 kambinglah sekarang ni !!!!!!

      Delete
    3. Bila terlampau bagi muka macam ni lah jadinya….kaum2 lain dah naik lemak, menuntut macam2 yang tak masuk akal, sampaikan kedaulatan Islam pun beri dipertikaikan mereka cthnya dah ada cakap2 sumbang yang meminta agar JAKIM dibubarkan aje kerana membazirkan tax payers money. Yang peliknya...generasi melayu baru menyokong memBABI buta je, ikut nafsu amarah dan terpengaruh dengan fitnah2 serta spin yang tiada hentinya. Mereka memangkah PH tanpa berfikir panjang apa yg bakal terjadi pada MARUAH BANGSA AGAMA DAN NEGARA TERCINTA pada masa hadapan...alangkah malangnya bangsa Melayu jika mempunyai lebih ramai lagi anak2 muda seperti mereka...dah tentu merintih nsedihn Hnagb Tuah...kata2 hikmatnya'Takkan melayu hlang di dunia' hanya tinggal sejarah di dalam muzium aje !!!!!

      Delete
    4. GENG NAJIB....
      Kesian kau....jiwa mu sudah kacau.
      Buka tajuk sendiri. ..jawab sendiri ya?
      Salepas JASA dibubar...dedak sudah habis....tapi tunggu... polis akan datang rumah kau.
      Banyak lagi kami nak tahu.
      he..he...he....

      Delete
    5. HBM ..polis tak akan cari pun malaun Geng Najib ni ..

      Dia hanya memekak dan memperbodohkan diri dia kat blog ini sahaja .

      Delete
    6. Geng Najib @ 22:46

      Tun Razak akan menangis apabila melihat berapa rakusnya anak dia sekeluarga didalam 'merogol' harta2 rakyat .

      Tun Razak akan menangis apabila melihat betapa haramzadahnya anak dia mempersundalkan rancangan Felda .

      Delete
    7. Geng Najib .... tidak salah apabila saya mengatakan kebijakkan kamu itu lebih menonjolkan kepada ketololan tahap kronik .

      Penjelasan kamu tentang BTN telah jauh tersasar . Tiada pun ternyata di dalam visi BTN tentang apa yang kamu katakan itu .

      Untuk pengetahuan kamu BTN adalah terbuka untuk semua warga Malaysia dan bukannya khusus untuk melayu/islam sahaja . Bangang punya orang !!

      Delete
    8. Geng Najib hanya serpihan dari ketololan dan kebiolan akibat dedaaaakkk PRU14 yg lepas.

      Delete
  29. Pas dah bleh Tukar slogan, Bukan pas for all, Bukan negara berkebajikan , Bukan parti suci. Tapi Lebih sesuai Lembu punya Susu, sapi akan dpt nama. Sesuai lA utk Dia org. Kata nak ikut nabi, baru soal urusan dunia pun Dah nak Lari, Ingat Andai kata negara kita diserang, tak mustahil dia org Yg cabut dulu. Ditinggalkan walaun utk berjihat utk mereka dgn dijanjikan no pin ( no ahli la) kesyurga . Saya Ingat dia org ni pun tak confidence akan masuk syurga, cakap cuma sedapkan hati walaun utk poket mereka. Nasib la Dia org tak menang hari tu, kalau menang ( mintak simpang) dijamin tak Tau nak buat apa.

    ReplyDelete
  30. MAY 28, 2018

    Barang Mahal Mungkin Sabotaj Peniaga, Itu Kami Tahu YB, Apa Tindakan Kerajaan?








    Senangnya jawapan daripada seorang Menteri. Rakyat perlukan tindakan bijak Kerajaan di dalam menangani masalah kos sara hidup yang semakin tinggi ini. Sudahlah ramai dibuang kerja. Harga barang naik tanpa kawalan.

    Bayangkan kalau Menteri Kerajaan Barisan Nasional yanh memberikan alasan berkenaan. Pastinya akan dimaki hamun secara berjamaah.

    Ini pula amaran, peringatan atau permintaan dari seorang lagi Menteri. Agak-agak ada peniaga kisah?





    Ini janji Buku Manifesto Harapan. Ini janji mereka.



    Alhamdulillah, Malaysia masih aman, Rakyat sudah tidak terbeban dengan kos sara hidup sejak diambil alih Kerajaan Malaysia Baharu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MB kedah baru tau ke harga daging kat pasar...
      sebelum ni takkan cuma tau mentekedarah saja ka
      cuba esok pi pengkalan..tgk harga Ah Chai beli lepas tu pi market tengok berapa pulak depa balun harga ikan...
      Dato Seri Mokrez... jangan pi pakai kot..keta besaq..bodyguard bagai..menyamar la sikit
      hang jangan terkejut beruk...sebab dah lama beruk tak terkejut tengok harga..dah biasa, itulah yang kami hadapi sehari2..tapi bila dalam bulan Ramadhan ni, depa duk balun kaw2 punya sampai senak perut dibuatnya. ini belum lagi dekat nak raya..depa dah berkira2 berapa banyak untung yang depa akan kaut nanti. DS...rajin2lah turun padang..jenguk2 kat kami ni yeer..jangan malu2 pulak nanti tau !!!!!

      Delete
    2. Nanti cedok plak idea kerajaan BN dulu...tak caya???? Tengok ajelah nanti.
      Fama jualan direct yang dah buat dulu tu..akan diteruskan.
      katanya idea yg baik kita teruskan..
      Penyokong cakap idea pakatan bagus..bagus ke haruk, kalau recycle memanglah senang, budak2 Tadika pun boleh ..buatlah idea baru sendiri.
      Tapi.. dulu idea tu penyokong dia org cakap idea bodoh.. lepas dah di sucikan dgn nama baru..jadilah rebranding pulak....bijak2..hebat tul menteri2 PH ni kan !!!!!!

      Delete
    3. Takpe....Allah bagi peluang kat depa perintah untuk seketika. Biar depa tau susah senang jadi Kerajaan. Dulu masa jadi pembangang, depa cakap macam2. La ni cer buat kerja dgn jujur & ikhlas. Jangan lagi nak berdalih & salahkan org lain. Rakyat yg educated dok ushar & perati je gelagat Kerajaan Baru. Cuma rakyat yg tak educated je yg terpaksa menahan rasa. Apa nak buat? Dah korang pi undi golongan munafik, terima le natijahnya. Jangan nangis ye? lain kali pikiaq betul2 semasa nak memangkah hari tu beb !!!!! keh keh keh!

      Delete
    4. Jangan la bagi alasan yang dah klise zaman tok kaduk tu lagilah.. Kah kah kah, excuse baekkkk punya. 60 tahun jadi pembangkang takkan takde sekelumit idea pun yang dah dijana selama tu? Membangkang memang senang..ialah keje cari salah orang, memanglah best...yang takde diada2kan. Yang betul..disalah2kan...
      Satu lagi janganlah bagi alasan hutang 1 trillion untuk tidak memberikan idea yang bijak. Sabotaj tu dari zaman BN lagi kita dah cakap tapi macai fuckatan tak percaya. Sekarang fuckatan pakai idea yang sama untuk menjawab. Amat memalukan.
      BTW kalau aku jadi menteri pertanian senang je aku jawab. "Saya akan berusaha dengan bersungguh-sungguh supaya negara dapat menjana bahan mentah seperti sayur, ikan, daging dan sebagainya supaya kita dapat memastikan bekalan sentiasa cukup". Itu lebih baik dari bagi alasan bodoh.
      BTW apa rasa jadi kerajaan sekarang ni? Best kan? masih belum berasap lagi ke haah...ini belum 100 hari lagi , tak taulah macam mana selepas hari keramat tu kan ????

      Delete
    5. Bagaimana sayur nak cukup jikalau manusia yang mengaku petani rupa2 nya bertani di celah2 ubun mak badak ??

      Dikatanya sudah form satu company untuk ekspot sayur2an ke Singapura ..

      Delete
    6. Lembu pon diterrnaakkk dalam kondo.

      Woiii bahalol Geng Naga......apa ko tak tengok ke facebook Muhriz boleh kata setiap hari merata berjalan ke daerah2 Kedah........turun padang melihat keadaan rakyat Kedah.

      Weiiii bangaaanggg.......tiru idea kepala bapaaak ko....??

      Tuuuu projek HSR Tun M dah buang ke laut........banyaklah tiru bapaaak ko.

      Nasib baik Pakatan tak tiru idea bijaaakkk simpan wang, jongkong2 emas, permata berrrliaan....beg2 beratus ribu.....jam2 berjenama mahal dalam bagasi2........kemudian bagasi2 tu dihantar simpan di merata tempat ASAL BUKAN DI BANK.

      Tak gitu samdol....??

      Delete
  31. Mohon Tun M lantik Husam sbg exco dlm kabinet kerajaan pusat dalam urusan royalti minyak. Biar PAS Kelantan kena melutut pd Husam utk dptkan royalti minyak...
    PAS main kasar dan dendam dgn melarang Husam dan Wan Rahim memasuki bangunan pentadbiran di Kelantan... Sial

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan dah betul...perasaan ingin membalas dendam ni kan masih menebal dalam jiwa orang2 PH ni. Selagi tak dapat nak mengenakan orang yang mereka target, takkan boleh tidur lena mereka ni semuanya !!!!!

      Delete
  32. Setakat ni tindakan yg nampak..Tun M buang pekerja, Maria Chin nak akta gender equality, Anwar dan bini sekeluarga naik jet kerajaaan, Mat Sabu jadi menteri pertahan lawak paling takde aura, Lim Guan Eng jadi menteri kewangan sama jugak perangai bercakap tanpa mengkaji akibat dan dan tanpa fakta mendalam, Daim janji mcm2, Robert Kuok??, Tol nak hapus tak hapus lagi..macam2 alasan yang diberikan, Petrol kecoh2 last2 akur pada pasaran dunia jugak, mula2 cakap Ptptn takyah bayar sampai gaji capai 4 ribu...tapi sekarang dinasihatkan bayar jugak, Bonus raya penjawat awam bayarlah cepat, nak guna untuk belanja persiapan raya. Tangga gaji naik?? ...tak perlu sampai 100 hari pun dh tau banyak janji kosong dan cakap besaq je... puihhh...cakap berdegar2... taik...last2 tersangkut kat gelegar! Keh..keh ..keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun heran mengapa kakitangan awam perlu di bayar bonus ??

      Adakah perkara ini ada termaktub di dalam surat penerimaan jawatan ??

      Delete
    2. Aikkk....Kan kerajaan PH dah janji kalau mereka menang, mereka akan terus mencaknakan kesejahteraan PA, dan tentunya pemberian bonus ni sebagai langkah awal untuk mereka mengotakan janji2 mereka. Dulu masa era Tun M, dia yang mulakan pemberian bonus ni kepada PA sebagai satu bentuk penghargaan kepada mereka dan setiap tahun tak pernah miss bonus ni..cuma nilainya berbeza. Bonus ni kan satu pemangkin dan motivasi kepada PA ...jadi tak jadi kesalahan pulak untuk PH teruskannya. Ingat....majoriti PA telah mengundi PH dalam PRU lepas dan ini adalah satu faktor besar yang menyumbang kepada kemenangan PH yang tak dapat dinafikan oleh sesiapa pun...termasuklah Pak diny !!!!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Kamu ni memang penipu tegar .

      Saya bekerja sebagai jurutera dengan kerajaan dari 2hb . Januari 1979 hingga April 1982 . Seingat saya , satu sen tidak pernah terima yang di namakan bonus !

      Delete
    5. Bro Diny.......selagi dia tak dapat nobatkan King of toyol dan Queen of badaaakkkk kembali selagi tu dia meroyan gila yeoooppp.

      Kita tuuunggu kes Altantuya, Sirul, Azilah dan Scorpene dibuka........belom apa2 Geng Naga udaaah allergy melatah meroyan bila sebut pasal Altantuya.......

      Dulu dia lerrrr gamaknya yg tolong pasang C4 tu kat badan Altantuya.

      Tu pasal ngelupor meraban teben taaaaakot kes tu dibukak semula.

      Delete
  33. geng najib.....ko kira ko nye 100 hari ape jadi gan ko baru cite lam ni.....hahaha

    ReplyDelete


  34. Kita tentunya masih teringat lagi semasa mencadangkan namanya sendiri untuk memegang portfolio sebagai Menteri Pendidikan, Tun M menyatakan bahawa ia menjadi satu keperluan untuk dia memegang portfolio tersebut kerana terlalu ramai rakyat Malaysia yang *TIDAK TERPELAJAR*.

    Atas dasar apa Mahathir mengatakan rakyat Malaysia *TIDAK TERPELAJAR? Adakah dia rasa rakyat Msia ni masih macam katak yang duduk bawah tempurung atau dalam gua batu lagi, sehingga tergamak mengeluarkan kenyataan menghina seluruh rakyat Msia????

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana mempercayai PH akan mansuhkan GST sehari selepas berkuasa, namun sehingga kini GST masih ada.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana mempercayai PH akan menurunkan harga minyak menjadi RM1.50 untuk setiap liter sehari selepas mendapat tampuk kepimpinan negara. Namun sehingga kini harga RON95 masih kekal RM 2.20

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana ada dikalangan Penjawat Awam memangkah PH hanya untuk diberhentikan kerja menjelang Hari Raya.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana percaya harga barangan kegunaan harian akan turun selepas PH menang, tapi ironinya harga barang terus naik mendadak.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana ada kakitangan awam berhasrat bonus yang akan diperolehi kakitangan awam akan melebihi 3 bulan, namun hakikatnya sekarang, ia dimaklumkan mungkin langsung tiada.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana suri rumah percaya kerajaan akan mencarumkan KWSP kepada mereka, namun selepas menang, 2% duit gaji suami pula yang di sakau dan hanya boleh diambil apabila berumur 55 tahun.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Apabila mengharapkan sebuah kerajaan yang lebih baik berbanding BN apabila menteri kewangan pun dilantik dari individu yang sedang dibicarakan dalam kes rasuah.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Percaya kutipan tol di seluruh negara akan dimansuhkan, walhal hampir kesemuanya diwujudkan di zaman Mahathir.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Bila percayai PTPTN akan hanya perlu dibayar bila gaji bulanan mencecah RM4000, jika ini dilaksanakan pun, kadar faedah pinjaman tersebut pasti semakin meningkat dan hutang akan terus meningkat.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana mempercayai gaji minimum akan dinaikkan menjadi RM1,500. Tapi sehingga kini ia terus didiamkan sahaja.

    *TIDAK TERPELAJAR*
    Kerana percaya tol Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan sebaik PH memerintah Putrajaya. Tapi selepas 2 minggu, pelaksanaan tol masih berkuatkuasa.

    Kesimpulannya, Mahathir tahu rakyat yang mengundi PH adalah *TIDAK TERPELAJAR* dan senang untuk *DIPERBODOH*...jadilah mereka seperti kerbau balau yang dicucuk hidung dan ditunggang ke sana kemari sesuka hati nya !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana hendak di takrifkan terpelajar jikalau tergamak bertanyakan soalan2 saperti yang di ajukan olih malaun diatas ??

      They expect everything can be and to be done within 20 days of governing .

      Thatis only show this particular 'malaun terpelajar' is actually dumb and stupid .

      Delete
    2. pak diny ...janganlah mare..kita bincang baik2. Takkanlah tanya soalan2 kat atas tu satu kesalahan besar....sekarang kan era bebas bersuara..marilah kita sama2 raikan demokrasi yang dilaung2kan oleh kerajaan PH...jawap ajelah soalan2 kat atas tu..Pak diny kan hebat..nak dengar juga jawapan Pak...boleh kan ?????

      Delete
    3. Kamu faham kah apa itu demokrasi ??

      Saya yakin kamu tidak faham secara inti pati nya .

      JIka kamu faham , kamu akan menerima dan mendengar apa orang lain bersuara dengan fikiran yang terbuka .

      Saya tidak kata saya hebat ...tetapi sedarlah pengetahuan kamu agak terbatas dibandingkan dengan ramai yang ada di sini .

      Kerana terhadnya pengetahuan kamu , kamu sebolihnya mengelak dari berhujah 'fact by fact' . Satu cara yang kamu gunakan adalah dengan melambakkan soalan bingai tanpa henti .

      Pembahas di dalam kelompok ini saya kategorikan sebagai dayus dan pengecut .

      Delete
  35. aku rasa elok blog ni tukar nama pd "macai umno" atau 'pemakan dedak'.

    ReplyDelete
  36. Rakyat Msia yang waras pun teramat2 pelik betul dengan Mat Syabu and the gang ni. 60 tahun jd pemBANGANG.. buat SARKAS bodoh dalam parlimen..jadi CLOWN BADUT jahat dan buat kacau sidang..angkat plakad itu ini..konon nak tunjuk tak puas hati..tapi bila berbahas dalam parlimen, lebih banyak mencarut, memaki hamun dan berhujah dengan fakta2 songsang yang mengalahkan budak2 Tadika pulak...Pirrrrahhhhhh !!!!

    So mereka ni ternyata kurang pernah cerdik.. nama aje educated..tapi tak pernah nak study model pentadbiran yg bagus ..taunya BANGKANG dan BANGKANG membuta tuli.. blindless..malangnya, bila dah jadi kerajaan pun mentaliti pembangkang masih tebal dalam jiwa..taunya mendedahkan aib orang aje...perasaan membuak2 untuk membalas dendam tu toksah citerlah, masih jadi prinsip mereka. Dah tentunya yg seronok sekarang ialah Abang Mat kita... syok naik airforce aircraft A400M yang dibeli zaman DSNR tu.

    Kau orang tau apa statement yang Bang Mat buat bila naik pesawat tu.. " tak terasa goyang pun naik pesawat ni masa mendarat.." puihhh bodoh punye statement seorang menteri Pertahanan era pakatan..level budak sekolah rendah punya mindset beb..

    Sepatutnya dia komenlah lah dari aspek perolehan aset, carrier airship mcm A400 tu, nak extend usage ke.. ciri2 kejuruteraan yg bagus ke..kan Panglima Tentera Udara ada dalam tu.. ambik je la point2 penting mengenai TUDM dari dia, dan ulas mengikut apa info yang diberikannya...barulah nampak cerdik sikit, setaraf dengan mentaliti seorang menteri pertahanan, bukannya mentaliti seorang chef ...tak gitu Abang Mat??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi baik jadi chef dari orang yg melarikan duit dan harta karun dalam bagasi......

      Daaannn yg suka mengemis mintak derrrmaaaa....

      Delete

  37. Isnin, 28 Mei 2018
    KADIR JASIN DAH MULAKAN GERAKAN KE ARAH NEGARA REPUBLIK !! @Zahid_Hamidi @tunfaisal
    Nampaknya seolah olah ada ura ura dan gerakan yang hendak menjadikan negara ini sebagai sebuah negara republik dan menyingkirkan Raja Raja Melayu.

    Sangkakala katakan demikian setelah melihat cara pemikiran yang dilontarkan oleh Datuk Kadir Jasin yang merupakan salah seorang pemikir kepada Perdana Menteri hari ini.

    Kadir Jasin Sangkakala lihat langsung tidak menghormati institusi Raja Berpelembagaan di Malaysia dengan mengeluarkan kenyataan seperti berikut.



    Adakah Kadir Jasin selaku orang lama dalam bidang penulisan selama ini beranggapan bahawa Institusi Raja di Malaysia ini menyusahkan?

    Atau adakah Kadir telah menerima arahan dari tangan tangan ghaib supaya negara ini bebas tidak mempunyai Raja demi mencapai maksud supaya negara ini diketuai oleh Presiden sepertimana yang berlaku di Indonesia?

    Kadir Jasin perlu sedar diri bahawa kedudukan Melayu pada hati ini masih selamat kerana masih memegang teguh kepada Institusi Raja dan Raja Raja Melayu selaku ketua agama dalam negara juga membolehkan agama Islam itu masih utuh dan terbela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suara rakyat suara keramat.
      Tiada rakyat tiada negara.

      Delete

  38. Friday, May 25, 2018
    Bloomberg Tembak Lim Guan Eng Tidak Cekap Memikul Tugas Menteri Kewangan.. #KERAjaanPHitnah #unEducated


    Lim Guan Eng dilihat sedang sibuk memberitahu dunia kononnya dia akan membongkar skandal Negara. Tetapi itu tidak akan membawa keinginan awam Malaysia untuk mencapai keadilan.

    Sementara itu, para pelabur semakin tidak puas hati dengan corak pentabiran kerajaan baru. Sudah tentu, pelabur asing mula bertindak menjualkan segala stok negara selama 13 hari berturut-turut.

    Bagi Lim untuk mengumumkan dalam sidang akhbar pertamanya bahawa hutang kerajaan telah melebihi 1 trilion ringgit ($ 251 bilion) kerana bailout awam 1MDB kononnya untuk menunjukkan dia seorang penuh kejujuran, tetapi tindakan tersebut memakan diri dan negara.
    Jumlahnya, 45% lebih tinggi daripada yang dilaporkan sebelum ini, mungkin telah didedahkan Lim kononnya mempunyai rancangan untuk membayarnya. Tetapi kerajaan baru tiba-tiba kekurangan pendapatan: bos Lim, Perdana Menteri Mahathir, telah bercita-cita menghapuskan cukai barang dan perkhidmatan yang tidak popular sebagai mengucapkan terima kasih kepada pengundi kerana mengembalikannya kuasa kepadanya selepas 15 tahun.

    Itu semua nampak baik dan baik. Tetapi GST yang berusia tiga tahun itu mengambil $ 11 bilion untuk tahun lepas, atau 3.3% daripada KDNK. Menggantikannya dengan jenis cukai penggunaan lain perlu menunggu parlimen baru untuk dipanggil, yang tidak akan sampai akhir bulan Jun atau awal bulan Julai.

    Mengapa Lim mahu ambil risiko dengan meninggalkan pelabur dalam prospek fiskal yang tidak menentu sehingga masa itu? Dengan pengukuhan kadar faedah AS, semua ekonomi sedang pesat membangun berada dalam tekanan. Malaysia juga telah melihat warga asing menarik kira-kira USD800 juta dari pasaran bonnya. Bolehkah Lim menahan sentimen negatif? Peristiwa minggu ini memberi sebab keraguan.

    Bloomberg kata pasaran saham Malaysia kehilangan keseluruhan duit yang dijana sepanjang tahun dalam pasaran dalam masa beberapa hari ini. Bak kata Bloomberg... "Wipe out!!" (lihat carta yang jatuh menjunam)

    Untuk rekod Bloomberg pernah iktiraf Najib menteri kewangan terbaik tapi sekarang Lim Guan Eng Menteri Kewangan Paling Carca marba, atau paling tidak cekap bekerja.

    Bila Media dunia bersuara dan situasi MOF dalam keadaan panik, baru Lim Guan Eng mahu bercakap benar kononnya hutang negara sekitar RM686.6b. Tapi apa gunanya lagi, kerana Dato Sri najib mengambil 9 tahun untuk memulihkan ekonomi negara dengan membawa pelabur dan KDNK melonjak 3 kali iaitu 5.2%, 5,5% dan 5.7% pada tahun 2017 sahaja. Tetapi Guan Eng ambil 13 hari sahaja memusnahkan semuanya. Ingat senangkan nak bawa pelabur masuk semula ke Malaysia.

    Merujuk kenyataan Bloomberg aku nak ucap terima kasih kepada Pengundi Pakatan Harapan yang doa anda Malaysia Bankrap semakin hampir menjadi kenyataan. Sekarang kau orang boleh fikir betul tak apa Amaran Dato' Sri Najib "jika Pembangkang ambil alih negara, pelaburan akan hilang, negara menuju kemusnahan" Alahai nasi sudah jadi bubur kerana pengundi dengar guruh dilangit, air dalam guri dicurahkan. (Mohd Fadzil)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg cekap memikol tugas Finance Minister ialah orang yg diberi title Asia's Worst Finance Minister 2016.

      Orang yg menaikkan nama Msia menjadi negara ke2 terrrrtinggiiii rasuah.

      Wowwww......satu anugerah yg berprestij dalam sejarah negara.

      Tak gitu haram kejadah Geng Naga....??

      Delete

  39. Thursday, May 24, 2018
    Perdana Menteri & Nama Jolokan Sebagai Bapa.. No. 7 Tu Memang Legend #MalaysiaBaru #RakyatMemilih



    Tunku Abdul Rahman - Bapa Kemerdekaan
    Tun Razak - Bapa Pembangunan
    Tun Hussein Onn - Bapa Perpaduan
    Tun Mahathir - Bapa Permodenan
    Tun Abdullah - Bapa Pembangunan Modal Insan
    DS Najib - Bapa Transformasi Negara
    Tun Mahathir - Bapa Pengangguran

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wooiii bangsaaatttt GN......selepas graduation aku pernah lalui alam pekerjaan di zaman Tun M......5 kali aku bertukar kerja dan setiap kali aku dapat offer baru gaji lebih dari yg dulu.

      Dulu tak derrr GST tapi penganggoran tahap rendah berbanding zaman kepala bapaaak ko........sampai suruh graduates yg menganggor bawak uber dan jual nasi lemak.

      Bapaaakk Transformasi........dari negara rendah rasuah jadi negara ke2 terrrtinggiiii rasuah.

      Bapaaakkk Transformasi........dari negara demokrasi jadi negara kleptokrasi.........sampai duit "derma" berbilion-bilion masok mengeram dalam akaun peribody.

      42 jota masuk menetas dalam akaun peribody pon tak tau dari sape....dari mana.....

      Bapaakk Transformasi.......dapat gelaran Asia's Worst Finance Minister 2016.

      Bapaaakkk Transformasi.........simpan duit, jongkong2 emas dan permata berlian dalam bagasi....asal bukan di bank.

      Transformasi kepala bapaaaakkkk luuuuu.....!!

      Delete
    3. Pembetulan... DS Najib - Bapa Bagasi Nadional.
      Kikikikiki

      Delete
    4. Tun Dr Mahathr di gelar Bapa Pengangguran pada hal pengangguran banyak berlaku di masa Najib memerintah sehingga Tun mengeluarkan cerita graduan jurutera kerja menjual nasi lemak.

      Demikian banyak pengangguran sekarang, saya setuju dengan cadangan Tun meneruskan sebagai PM sehingga lima tahun. Amat sukar memulihkan keadaan ekonomi negara sehingga mendapat jumlah pekerjaan yang setimpal dengan jumlah graduan di keluarkan begitu banyak universiti sekarang ini.

      Usaha usaha menarik banyak perlaburan jenis yang memberi berbagai peluang kerja tidak boleh di lakukan dengan berjaya dalam 2 tahun.

      Dia pernah buat begitu di zaman pemerintahan nya dahulu dan dia perlu di biarkan meneruskan dalam jawatan nya sekarang hingga hasbis satu penggal lima tahun.

      Delete
  40. PETRONAS BAKAL DIJUAL ?
    rhg | May 28, 2018
    KENYATAAN MEDIA

    1. Rakyat Malaysia semakin bimbang dengan hasrat Kerajaan Pakatan Harapan yang semakin tidak ketentuan dalam membuat keputusan membabitkan ekonomi negara termasuk terperangkap dalam pelbagai cadangan pihak tertentu yang tiba-tiba timbul termasuklah menjual 25 peratus pegangan dalam Petronas bagi melunaskan hutang 1MDB dan hutang luar yang diwar-warkan RM1 trilion.

    2. UMNO dan Barisan Nasional selari dengan kebimbangan rakyat dan kecewa jika Kerajaan PH terjerumus dalam tindakan tidak wajar dan bertindak di luar kawalan dengan menggunakan GLC atas kepentingan pihak tertentu.

    3. Barisan Nasional dan Umno tidak bersetuju dengan apa saja alasan jika kerajaan berhasrat menjual 25 peratus pegangan di dalam Petronas untuk melunaskan hutang yang sering dipolitikkan.

    4. Apa tujuan sebenar dan apakah maksud terlindung kepada hasrat yang dikemukakan secara tiba-tiba itu? Jika idea itu digunakan apakah kerajaan sudah ketandusan idea untuk mentadbir ekonomi Malaysia yang mendapat penarafan tinggi daripada agensi-agensi antarabangsa seperti Standard & Poor’s, Moody’s dan Fitch?

    5. Berhentilah daripada mempolitikkan hutang luar negara. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sendiri mengesahkan bahawa hutang negara cuma RM686.8 bilion dan bukannya RM1 trilion.

    6. Kerajaan sepatutnya memikirkan cara bagaimana untuk meningkat prestasi Petronas di dalam dan luar negara, menambah pegangan asing dan menaikkan pendapatan, daripada mengambil jalan mudah mencari wang untuk mengkotakan janji-janji di dalam manifestonya. Lebih malang ialah mewar-warkan jumlah hutang yang tinggi untuk menutup kegagalan dalam memenuhi permintaan rakyat.

    7. UMNO beranggapan Kerajaan PH tidak ada ahli yang dapat berfikir secara ‘outside the box’ atau di luar kotak bagi memenuhi janji manifesto ini, kecuali mengambil jalan mudah.

    8. Mereka gagal ataupun enggan mengiktiraf sasaran pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.9 peratus, unjuran yang dibuat oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa, enggan menerima hakikat bahawa aset 1MDB mampu membiayai hutangnya sendiri dan fakta bahawa defisit fiskal kita menurun daripada 3.0 peratus kepada 2.8 peratus.

    9. Kalaulah benar hasil jualan saham Petronas sebanyak RM200 bilion itu dikhaskan untuk membayar hutang negara, dari mana pula lebihan RM800 bilion akan diperolehi untuk mencukupkannya?

    10. Apakah PH bercadang pula menjual saham dalam dalam syarikat gergasi lain atau menswastakan sebahagian agensi yang ada? Apakah kerajaan akan menjemput penyertaan (atau lebih tepat lagi campur tangan asing) ke dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang ada. Mungkin juga PH boleh memikirkan sebahagian pemilikan di dalam Khazanah Nasional dan Permodalan Nasional Bhd misalnya, dicagarkan pula kepada entiti asing.

    11. Barangkali tenaga profesional di dalam PH hanya berfikir dalam ruang lingkup mereka sendiri, dan enggan berfikir secara rasional dengan ahli ekonomi antarabangsa. Bukankah ini cara mereka sebelum ini, iaitu meminta bantuan pakar asing?

    12. Bagaimana pula seorang yang kes rasuahnya masih belum selesai, boleh bercakap mengenai rasuah 1MDB, hutang negara yang direka-reka angkanya dan soal unjuran ekonomi?

    13. Kesediaan kerajaan menghapuskan GST yang setakat ini memperkukuhkan perolehan negara sebanyak RM44.3 bilion berbanding hanya RM 18 bilion di bawah SST tahun 2014 serta hutang PTPTN berjumlah RM45 bilion, mencerminkan betapa hutang RM1 trilion rekaannya tidak langsung memberi kesan negatif kepada rakyat dan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14. Dalam pentadbiran Barisan Nasional sebelum ini, hutang kerajaan diurus dengan baik. Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini belum pernah gagal melunaskan pembayaran hutang dan pada masa yang sama mampu memacu perkembangan ekonomi negara dengan pesat.

      15. Oleh itu, berhentilah segera sandiwara ini supaya FDI tertinggi dalam sejarah diraih oleh Barisan Nasional dahulu tidak terus ditarik keluar, pasaran saham menjunam dan nilai matawang terus jatuh. Rakyat pasti tidak mahu seolah-olah kerajaan hanya wujud untuk memperkudakan isu ini. Janganlah menyembunyikan kelemahan kerana kelemahan yang ada ini mudah dihidu oleh rakyat.

      Unit Komunikasi Strategik Ibu Pejabat UMNO
      KUALA Lumpur
      28 Mei 2018

      Delete
    2. Laporan Unit Komunikasi yg ditolak oleh majoriti rakyat di PRU14.....period.

      Delete
    3. BN guna wang gst bayar bunga hutang 31 billion dan bayar utang 1 mdb...

      Delete
  41. PELUANG NAJIB MEMBERSIHKAN DIRI
    rhg | May 28, 2018
    oleh Ab Jalil Backer

    Kejutan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) menyaksikan Barisan Nasional (BN) tewas buat kali pertama di peringkat Persekutuan dan hanya mampu mengekalkan tiga kerajaan negeri iaitu Perlis, Pahang dan Sarawak.

    Kejutan ini memang memeritkan kepada BN dan juga Perdana Menteri keenam Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Mohd Najib menjadi Perdana Menteri pertama memimpin parti pemerintah dan tewas dalam pilihan raya umum.

    BN memasuki PRU-14 dalam satu keadaan yang sangat getir. Ia berhadapan dengan cabaran negarawan Tun Mahathir Mohamad, kemarahan sebahagian rakyat kepada Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan “serangan” ke atas keluarga Mohd Najib dalam dan luar negara.

    Akhirnya majoriti rakyat membuat keputusan “enough is enough”! Mereka merasakan tidak rugi apa-apa jika mengundi Pakatan Harapan. Hanya masa akan menentukan sama ada perasaan itu benar atau mereka telah membuat keputusan yang salah.

    Namun berdasarkan undi diperoleh bagi ketiga-tiga parti utama bertanding dalam pilihan raya umum ke-14 ia bukanlah satu kemenangan yang terlalu selesa bagi Pakatan Harapan (PH). PH memperoleh keseluruhan 5,685,252 undi atau 50.1 peratus (%), BN 3,624,921 undi (32%) dan PAS sebanyak 2,043,159 undi (18%).

    Ada hampir 6 juta lagi yang layak mengundi (berdaftar dan tidak berdaftar) tidak melaksanakan tanggung jawab mereka. Ini bermakna, di sebalik janji pelupusan GST, penurunan harga petrol, penurunan harga barang dan pelupusan tol, lebih separuh pengundi tidak mempercayai Pakatan Harapan.

    Kesukaran Barisan Nasional ialah usaha transformasi ekonomi negara yang dibuat oleh Mohd Najib bertujuan menjadikan ekonomi negara mampan dan berdaya saing telah sedikit sebanyak memberi kesan kepada cara hidup mewah golongan pertengahan dan generasi muda negara ini.

    Dunia mengakui Malaysia berada pada landasan betul di bawah transformasi ekonomi Mohd Najib namun rakyat dihasut. Rakyat dihasut bahawa kekayaan ekonomi negara ini mencukupi membiayai pembangunan dan subsidi berpuluh bilion tanpa kutipan GST. Rakyat diindoktrinasi bahawa negara ini tidak memerlukan GST jika pemimpin negara tidak membazir.

    Hasutan ini menjadi barah yang merebak dengan pantas. Rakyat menjadi marah dengan persepsi penindasan GST, kehilangan berbilion ringgit duit 1MDB, negara bakal muflis dan keborosan sebahagian keluarga Mohd Najib di luar negara. Maka akhirnya kemarahan tersebut diterjemahkan dalam pilihan raya kali ini.

    Dalam pada itu, UMNO sendiri pasti mengetahui bahawa sebahagian besar kekalahan calon-calonnya kerana sabotaj dalaman parti dan kegagalan sayap pemuda dan wanita melaksanakan tanggungjawab mereka.

    Pemuda sungguhpun diberi kuasa dan kedudukan melalui Kementerian Belia dan Sukan gagal menarik sokongan generasi muda. Program seperti “Fit Malaysia” hanya program suka-suka tanpa indoktrinasi agenda kerajaan Barisan Nasional. Hasilnya, Khairy Jamaluddin menjadi popular tapi BN tidak menerima tempias populariti tersebut.

    Mahalan populariti Khairy juga adalah populariti buih-buih di permukaan sahaja kerana beliau sendiri hampir tewas di Parlimen Rembau. Dari majoriti lebih 18 ribu undi pada 2013 tinggal 4,364 undi pada 2018. Jika dicampur keseluruhan undi calon-calon yang menentangnya, beliau sudah kalah kali ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita tahu generasi muda terkenal dengan aliran “anti-establishment” namun tindakan mengurangkan peranan persatuan-persatuan belia yang pro-Kerajaan telah menyebabkan jurang itu lebih besar.
      Ketua Wanita UMNO juga perlu bermuhasabah diri. Kaji selidik dan culaan Jalinan Rakyat Wanita UMNO meleset 100 peratus. Ini menyebabkan Barisan Nasional dan UMNO tidak nampak kekalahan ini.

      Apa pun sesuatu yang sangat indah dalam keputusan PRU ke-14 ini ialah ia memberi peluang kepada Mohd Najib membersihkan dirinya dari segala tuduhan dan tohmahan. Hari ini Mohd Najib disiasat oleh Kerajaan yang dipimpin oleh Pakatan Harapan.

      Tidak timbul lagi persepsi kerajaan cuba melindungi beliau. Cuma timbul persoalan baharu, apakah kerajaan hari ini mampu berlaku adil dan memastikan keadilan ditegakkan.

      Tindakan melantik mereka yang mempunyai agenda peribadi ke atas Mohd Najib seperti Datuk Seri Mohd Shukri Abdul dan Tan Sri Abdul Ghani Patail sebagai pasukan penyiasat tidak memberi gambaran keadilan akan ditegakkan.

      Delete
    2. Gebg Najis...

      Tuhan marah umno kerana ramai prompak besar dan prompak kicik...

      Delete
  42. SIASATAN 1MDB ATAU PEMBUNUHAN KAREKTOR?
    rhg | May 18, 2018
    oleh Ab Jalil Backer

    1. Menggeledah rumah Najib dan keluarga kemudian mengangkut keluar harta-harta peribadi di hadapan media bukanlah satu bentuk siasatan, tetapi “witch-hunt” bagi mewujudkan kebencian rakyat biasa kepada pentadbiran lalu.

    2. Kita faham jika barangan yang diambil membabitkan pembelian oleh 1MDB. Namun sehingga hari ini kita semua tahu tuduhan dan dakwaan kononnya berlaku penyelewengan wang 1MDB berlaku di luar negara.

    3. Jadi atas sebab apa semua barang-barang seperti beg tangan dan jam diambil oleh Polis? Apakah barang-barang yang diambil tersebut sama dibeli menggunakan akaun 1MDB?

    4. Apa yang nampak sekarang ialah kempen persepsi hendak memburukkan Najib Razak semata-mata dan mengalihkan isu sebenar mengenai pentadbiran negara hari ini yang penuh kekusutan dan “cempeqa”.

    5. Bekas Peguam Negara Ghani Patail menyatakan beliau telah mempunyai bukti untuk mendakwa Najib sebelum dipindahkan. Ghani adalah orang yang mengusung tilam ke mahkamah dalam kes Anwar Ibrahim dan menyebabkan kita hilang Pulau Batu Putih.

    6. Jika sudah ada kertas pendakwaan ketika itu mengapa perlu ada apa-apa siasatan dan “agenda setting” lagi? Dakwa sahajalah. Apakah pada masa itu Ghani mereka-reka kertas pertuduhan kerana berkonspirasi dengan Tun Mahathir?

    7. Seluruh episod ini hanya membuktikan satu perkara, Tun Mahathir tidak pernah berubah.

    8. Beliau akan membuat apa sahaja untuk menjayakan matlamat dan cita-citanya. Ini termasuklah melantik orang yang ada kes rasuah di Mahkamah sebagai Menteri Kewangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah kena siasat terus meroyan...blm lagi bukti dari fbi yg sedang diusahakan oleh jawatankuasa siasatan 1 mdb

      Delete
  43. CERITA HUTANG SAJA, PENDAPATAN YANG NAJIB JANA TAK KIRA?
    Adamyan | May 28, 2018


    BERDASARKAN perkembangan semasa. rakyat sudah boleh mula menjangka banyak janji dalam manifcsto ‘pembangkang’ sepanjang kempen PRU14 yang lepas tidak akan dilaksanakan, terutama 10 janji utama dalam 100 hari pertama – satu pun kita tak nampak lagi dilaksanakan setakat hari ini sekalipun masa kempen hari itu ada seorang di kalangan mereka yang kata, hari ini perintah, esok buat.

    Baru cerita yang 10 tu saja, yang lain dalam buku janji depa tu jangan cakaplah, macam hapus tol umpamanya, boleh berhenti berharap.

    Mula dengan salah seorang ahli majlis orang tua yang berkata tempoh 100 hari ini bodoh, ia juga berdasarkan pemerhatian penulis di media sosial, dimana ramai dari penyokong Pakatan ini sudah mula main cerita lain dari janji-janji yang nak dilaksanakan itu.

    Satu perkara yang kita kena faham tentang penyokong Pakatan di media sosial, bila semua orang main isu sama termasuk segi konteks dan gaya bahasa yang digunakan, itu maksud memang ada wave yang nak diwujudkan. Kalau tak cuba nak mengelirukan, nak bagi senang hati sesama diaorang.

    Rata-rata penulis lihat asyik bercakap tentang hutang negara yang ditinggalkan pentadbiran terdahulu dan menjadikan itu sebagai alasan kenapa banyak daripada perkara dalam manifesto itu mungkin tidak akan dilaksanakan nanti. Sehinggalah ada cadangan di kalangan mereka untuk mengadakan crowd funding bagi menyelesaikan semua hutang yang ditinggalkan dan sebagainya.

    Kelakar.

    Seolah-olah faham penyokong Pakatan di media sosial ini, pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini hanya jana hutang sahaja, tidak langsung jana pendapatan untuk negara. Hutang mesti cerita dengan pendapatan. Buat hutang bukan masalah, tak bayar hutang tu yang masalah. Itu hairan kenapa cerita hutang saja, bab pendapatan tak pulak kira? Tapi dalam masa yang sama mengaku pulak ekonomi negara berada dalam kedudukan baik?

    Cerita Najib konon buat hutang banyak ni bukan cerita baru, cerita lama dah, sejak 2015 lagi.

    Betul tak betul tu belakang ceritalah tapi yang pentingnya disini, itu nampaknya tak menghalang pembangkang pada waktu itu menjadikannya sebagai isu untuk menghasut rakyat bagi tidak menyokong kerajaan, termasuk merangka pelbagai janji bulan dan bintang dalam manifesto PRU mereka – walaupun tahu “hutang banyak”. Kalau masa itu tak jadi masalah, kenapa sekarang pulak isu hutang ni nak jadi masalah?

    Sangkaan ini (janji tidak akan dilaksanakan) bertambah kuat bila ada stesen radio yang mula (diarah?) mendapatkan pandangan pendengar mereka tentang beberapa janji manifesto Pakatan, sepertinya caruman KWSP untuk suri rumah. Baru nak buat kajian? Dah jadi kerajaan dah, laksanakan sajalah.

    Tapi nak kata apa, orang tua dah cakap, “we have so many uneducated person in this country”. Masa dia cakap tu pulak, Pakatan baru menang dan bentuk kerajaan. Jadi faham-faham sajalah siapa yang dimaksudkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah nasib rakyat marhaein yang terperdaya dengan janji2 kosong PH, dengar guruh dilangit air ditempayan dicurahkan. Yang dikejar tak dapat yg dikendung keciciran. Elok2 banyak dapat bantuan, kini semuanya terlepa. Kini mengejar sesuatu yg tak pasti.....mengharap pada impaian istana yang dibuat dari pasir pantai..sekali dilanda ombak...habis ranap semua harapan beb !!!!!!!

      Delete
    2. Yang habis ranap itu adalah harapan kamu serta gerombolan bodoh , biol , bangang , haramzadah termasuk kepala bapak kau .

      Segala perbuatan sakau menyakau apa saja yang terbentang di depan mata terencat tiba2 .

      Delete
    3. Dah elok3 dapat dedak tiba2 hilang...cian geng najib tak mampu lagi beli barang di bulan posa... 2 tiga bulan lagi mampos lah geng najis dan cai kelaparan.....hihiji

      Delete
    4. Geng najis tak bampak satupon janji manipesto yg dah dilaksanakan...kecian geng najis sejak kelaparan otak terus kosong...

      Delete
  44. Ni lah jadinya… Kerja orang lain yang buat tapi untungnya si muka tak tahu malu yang mahu sebat!


    Macam tajuk ni….Bang Shah yang susah payah tulis...Si Geng Najis yang terhinja-hinja tako tambah.


    Kalau gini gamaknya, para komentar yang lain tak usah tulis apa-apa...bior si biol ni aje yang isikan ruang!

    ReplyDelete
  45. Your Site is very nice, and it's very helping us this post is unique and interesting, thank you for sharing this awesome information. and visit our blog site also. Satta King

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...