Friday 11 May 2018

JANGAN BERLENGAH, TUN M MESTI SEGERA SIASAT 1MDB, TANGKAP NAJIB DAN BAWA BALIK JHO LOW


Malam tadi, di sebuah kedai makan yang selalu menjadi tumpuan ramai, semua mata tertumpu ke kaca televisyen yang diletakkan di beberapa sudut ruang makan restoran tersebut. 

Semua meja didapati hampir penuh dengan orangramai bukan saja didapati mahu menjamu selera, tetapi juga ingin menyaksikan majlis angkat sumpah Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-7.

Rata-rata kelihatan teruja dengan memberi tumpuan penuh terhadap  majlis  yang disiarkan secara langsung serta beberapa kali seolah-olah tertangguh itu.

Sebaik saja Tun Mahathir selesai mengangkat sumpah yang kemudian diikuti dengan bacaan doa, sekumpulan anak muda tiba-tiba bertepuk tangan dan menjerit kegembiraan kerana pemimpin yang selalu dihina disebabkan usia tuanya, dilemparkan kata-kata cercaan dikata "baling gelas pun tak pecah", akhirnya kembali menduduki kerusi Perdana Menteri yang sudah dilepaskannya kira-kira 15 tahun sebelum ini.

Tepukan anak muda tersebut itu seterusnya diikuti sama oleh kebanyakan pengunjung di kedai makan itu sehingga ternampak ceria suasana di kedai makan itu.

Barangkali di tempat-tempat lain juga terdapat situasi yang sama di mana orangramai jelas secara terbuka  menzahirkan kegembiraan atas kejayaan Pakatan Harapan menumbangkan BN dan meraikan kembalinya Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri.

Hakikatnya, dengan tumbangnya Najib Razak, UMNO serta BN serta kembalinya Tun Mahathir ke puncak kuasa sekali lagi, ia ibarat suatu kemerdekaan semula rakyat daripada segala kesengsaraan dan derita sejak bertahun-tahun sebelum ini.

Meskipun banyak faktor yang mungkin menyumbang kepada kemenangan Pakatan Harapan seperti penghapusan GST, pengembalian subsidi dan menstabilkan harga minyak, tidak dapat dinafikan bahawa dua tunjang dalam menjayakan kemenangan bersejarah ini ialah keyakinan rakyat terhadap Tun Mahathir dan keinginan rakyat untuk melihat deretan skandal dalam negara, khususnya yang melibatkan Najib dapat disiasat, dibongkar dan dibawa ke muka pengadilan dengan kadar yang segera.

Daripada sekian banyak skandal itu, sudah pasti kes melibatkan 1MDB, kemasukan wang RM2,600 juta ke dalam akaun peribadi Najib, Jho Low dan Rosmah Mansor adalah berada di senarai paling atas sekali.

Lebih daripada itu, janji untuk menyiasat dan membawa ke muka pengadilan mereka yang terlibat dalam kerugian wang serta harga negara dalam skandal itu juga turut terkandung dalam janji 100 hari Pakatan Harapan setelah diberikan mandat untuk berkuasa.

Dengan itu, setelah kuasa dalam genggaman sekarang ini, rakyat tentu saja tidak sabar-sabar lagi mahu melihat semua pendurjana dan penelan wang negara itu dapat dibawa ke mahkamah dan seterusnya dijatuhkan hukuman.

Selain Najib, Rosmah dan Riza Aziz yang harus disiasat atas skandal tersebut, individu di belakang tabir 1MDB iaitu Jho Low yang disahkan oleh DOJ sebagai dalang utama penyelewengan dana beribu-ribu bilion wang negara, haruslah juga diambil tindakan yang sama.

Melalui apa juga cara dan saluran sekali pun, Jho Low harus dicari dan dibawa pulang ke Malaysia untuk menjawab pelbagai persoalan yang selama ini menjadi tanda tanya dan keinginan rakyat untuk mengetahuinya.

Keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap Tun Mahathir cukup tinggi sebenarnya. Ia adalah berdasarkan rekod lampaunya memimpin negara selama ini. 

Namun, oleh kerana skandal 1MDB yang dikaitkan dengan Jho Low dan diperkatakan ada kaitan  dengan kemasukan wang RM2,600 juta ke dalam akaun peribadi Najib telah menjadi antara bahan kempen utama PRU14, kerajaan baru Pakatan Harapan pimpinan Tun Mahathir tidak harus melengah-lengahkan penyiasatan terhadap perkara itu.

Kepercayaan dan keyakinan rakyat pasti akan terus meningkat jika tindakan dapat diambil dengan kadar sesegera yang boleh, tentunya setelah Pakatan Harapan dan Tun Mahathir menyelesaikan beberapa isu pokok seperti pembentukan kabinet, pertukaran ketua-ketua agensi kerajaan seperti Jabatan Peguam Negara, SPRM dan sebagainya, terhadap skandal mega 1MDB itu.

Sekarang adalah waktu yang sesuai untuk rakyat mengetahui kebenaran tentang wang RM2,600 juga itu. Jika benar ia adalah derma daripada kerabat diraja Arab Saudi, Najib harus menunjukkan bukti-buktinya.

Selama ini bukan saja Najib bercakap berbagai versi mengenainya, pemimpin-pemimpin UMNO juga tidak sekata mengenainya. Cumanya, berdasarkan penyiasatan DOJ, mereka mendapati wang ke akaun peribadi Najib itu dimasukkan oleh Tanore Finance Corporation yang dipunyai oleh Eric Tan Kim Loong atau nama kedua bagi Jho Low.

Maka, penyiasatan harus dilakukan agar kebenaran tidak terus disembunyikan.

Dalam waktu yang sama, kerajaan baru ini juga harus mengawai semua pintu keluar mulai sekarang untuk mengelakkan - manalah tahu - kalau-kalau ada antara nama yang mahu disiasat itu mengambil tindakan cuba melarikan diri ke luar  negara dan mencari perlindungan politik untuk menyelamatkan diri mereka.

Berani buat, berani tanggung dan mereka yang terlibat itu mesti berdepan pengadilan dan dihadapkan ke mahkamah  terlebih dahulu agar segala salah laku mereka yang merosakkan negara dapat menjadi pengajaran kepada kita semua. (ShahbudinHusin 11/05/2018)

98 comments:

  1. Macai Najib semua apa kabor ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti pecat Pandi Ali serta merta, tak payah beri notis atau sebab, ikut apa Najib buat kpd Gani Pattail sebelom nya.

      Dan lantik pengganti nya di masa yang sama.

      Kalau tak, tak boleh siasat 1MDB mendalam sebab Pandi dah kata "no wrong doing" Najib ke siapa.

      Delete
    2. Peguam Negara punyai kuasa nak suruh atau tahan SPRM, Polis dll nak siasat ape saja.

      Pendek kata jawatan itu amat penting, lebih kuasa dari Perdana Menteri dalam hal menyiasat, membawa apa apa kes ke Mahkamah.

      Pendakwa Raya SPRM pun di bawah arahan nya, di lantik oleh nya.

      Tun mesti pecat Pandi Ali bila nak mula ambik tindakan di atas "Senarai Tindakan 100 Hari Pertama" dia.

      Delete
    3. Banyak cantik nak pecat aja? hadapkan Pandi ke makhamah kerana sembunyikan fakta dan salah guna kuasa...dah check ada makan dedak ke tidak....kalau terbukti semua...sumbatkan dia ke penjara. Dan ramai lagi pejawat awam dan ahli politik yg memang tunggu giliran masing2 senasib Pandi.

      Delete
    4. "Banyak cantik nak pecat aja?"

      Pecat dulu, Mat, kalau tak, nak bawak apa kes ke Mahkamh pun tak boleh - dia sorang aje yang pegang kuasa menohmah di mahkamah.

      Pecat dia dan lantik ganti nya di masa yang sama.

      Dah pecat, "mahkamah"kan lah si Pandi itu. Tuduhan bersubahat dengan Kleptocrat yang "mencuri, menyamun, melanun".

      Delete
    5. yes betol tu nanti kalau dah masuk dalam boleh la si pandi tu meronggeng 24/7...hehehe

      Delete
    6. Takpe kita sabar dulu, si Apandi ni tak leh lari mana pun..,kita kasi Tun susun elok2 barisan kabinet baru PH.. stabil kan dulu kerajaan baru ni.

      Haaa lepas tuh... heads will roll !
      Itu lah masa yang kita nanti-nantikan.

      Delete
    7. Takut nanti Najib dan dia lari, Bang.

      Dia punya kuasa, agensi2 penguatkuasa pun takut sama dia. Kot di atur nya supaya 1-2 di pihak berkenaan lepaskan depa ke luar negara.

      Betul, Tun kata, boleh mintak Polis Antarabanga (Interpol) cari depa, tapi kalau lari ke negara yang takda perjanjian memulangkan penjenayah, susah le.

      Di England pun, undang2 depa mahukan mahkamah depa benarkan "expatriation". Cerewet tuh.

      Delete
    8. tun m dah masuk ofis pm ? ada video tun masuk ofis?

      Delete
    9. Alhamdulillah Tun M telah selamat mengangkat sumpah sebagai PM ke 7.

      Walau pada lazimnya upacara mengangkat sumpah PM Msia diadakan keesokan pagi selepas diumumkan kemenangan PRU........namun tidak pada kali ini......yg temponya berlainan dari yg sudah2.

      Kemudian kita diberitakan oleh TV bahawa Tun M akan mengangkat sumpah pada jam 5 petang............jenoh tunggu punya tunggu tak jugaaaakkkk jadi.......

      Daaaan dalam keletihan yg tak cukop tidor ahli2 Pakatan akhirnya berjaya menyaksikan upacara yg dinanti-nantikan pada jam hampir pukol 10 malam.

      Syabaaasss to all Pakatans kerana berjaya melalui segala dugaan, cobaan, ranjau-duri dan ribut-taufan yg melanda. Anda telah berjaya...!!

      Kita amat kagum dengan Tun M yg dulu pernah "kesipuan" tak ada kerusi untuknya............akhirnya menjadi pilihan diberi mandat majoriti rakyat untuk memimpin Malaysia sekali lagi.

      Tun M jugak disebut oleh sorang Senator Australia yg kalo tak silap suasananya bertempat dalam Parlimen Australia (maaf kalo silap)............yg meminta "off topic" dan mengucap tahniah kepada Tun M atas kemenangan PRU Msia ke 14.

      Lihat You Tube......
      https://youtu.be/642nH5oXB7w

      https://youtu.be/pIrrTbjr4Xw

      Begitulah sejak dulu hingga sekarang pengiktirafan dan penghormatan pemimpin2 luar dunia kepada Tun Mahathir PM Msia ke 7 ni.

      Doa kita moga Malaysia kembali dihormati dunia dengan imej yg baru................dan Tun Mahathir tidak lagi "kesipuan" kerana tak ada kerusi untuknya.

      Alhamdulillah......hidop Tun M dan Hidop tanahairku!!

      Delete
    10. Angkat sumpah Tun tak boleh tunggu "esok hari macam biasa".

      Tun tahu sentimen busuk dah di beri/ di buat Najib dan pegawai berkenaan di Istana Negara kot dah di arah (atas nasihat Apandi?) supaya diamkan saja, hingga Tun terpaksa tunggu di Istana beberapa jam, tak hormatkan orang tua pun.

      Tun pun cekap, dia dah rasa suasana tak baik dan dia sendiri tonjolkan diri nya ke sana, kot memikirkan "once I'm in the istana, no way they can ask me to leave without the angkat sumpah".

      Bagus lah, akhir nya di atukan dia angkat sumpah mlam itu juga, menjadi PM secara resmi selepas nya.

      Delete
    11. Bro Abda.......inilah Tsunami Gelombang Rakyat namanya.

      Seluroh negara kena tunduk kepada Kuasa Rakyat.

      Tiada RAKYAT tiada negara.
      Itu hakikat !!

      Delete
    12. Setuju, bro.

      Saya sekarang nak lihat pemerintahan yang tegas, berdasarkan Perlembagaan negara. Saya yakin Tun akan buat itu sebab itu lah yang di buat nya selama 22 tahun pemerintahan nya dulu.

      Saya juga mahukan Dasar Ekonomi Baru (DEB) di giatkan semula. Tun telah mendapatkan Melayu mencapai 23% kekayaan korporat di zaman nya dulu. Belom masuk kira kekayaan di sektor2 lain ekonomi negara.

      Tapi Pak Lah dan Najib tak berani pun kira berapa % pencapaian di zaman pemerintahan depa.

      Saya ha nya percayakan Tun yang boleh menambahkan kekayaan kaum Melayu (termasuk Bumiputera Sabah dan Sarawak). Perlu seimbangkan kekayaan Melayu dan Cina di negara ini untuk keharmonian jangkamasa panjang.

      Dari segi itu, saya rela jika dia memerintah sepenuh 5 tahun tempoh yang di bolehkan sebelom Pru15. Selepas itu, mesti Anwar yang mengganti nya.

      Delete
  2. Biasa terawal sekali dg panjang-panjang cerita macam theses university ug ditulis oleh macai Najib, mana sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan dia tulis, dia kopipes, berpuluh, malahan beratus. Banyak fake news.

      Sekarang dia takut kena tindakan di atas Fake News Law Najib yang masih berkuatkuasa.

      Delete
    2. Yeop bila dedaaak terrrputuussss maka kerja pon terrrrhenti.

      Delete
  3. geng najib, pejuang rakyat, lebai moden payment bln lepas dh lunas ke?

    ReplyDelete
    Replies




    1. AKU NAK TEST SKMM MCMC



      NAJIB PANGLIMA.BABIBUGIS.



      ROSMAH BURIT BOROSMAH



      HAAAA...



      PENGERUSI SKMM.YG KU KENALI



      KO DTG JUMPA.AKU SKRG !!!!



      PKMAKMACHAI


      Delete


    2. jangan hantar surat saman



      dtg sini jumpa.aku.



      kalau tak berani buang phD kau dalam Tong Sampah



      Delete
    3. sebelum.kau jumpa aku




      KO BAWAK KEJORA SEKALI....



      INGAT !!!! pkmakmachai !!!

      Delete
  4. da kena padan muka dgn aku depa semua tu...hehehe kutuk2 la lagi dan hinalah orang tua tu.
    sekarang mana nak letak muka korang semua cai??

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau yang hina itu orang Islam...jumpa Tun...cium tangan dan minta maaf.Jangan jadi orang jahat lagi.
      Duit haram tak berkat.

      Delete
  5. Sekarang masuk era memulihkan dan membaikki keadaan, mengikis Kleptocrat Najib dan segala ramifikasi nya.

    Sayugia kita bincang apa yang perlu di buat. Benar, sudah banyak di perkatakan di sana sini, Tun Dr Mahathir pun sudah ada senarai tindakan 100 hari pertama dia memerintah kali ini.

    Tetapi tidak salah kita mengeluarkan pendapat bagi menentukan tiada tindakan yang tertinggal, atau mendapatkan keutamaan (priority) tindakan.

    Saya pun minat mendengar apa yang perlu di lakukan dahulu. Saya sokong penuh kata kata Tun bahawa "heads will roll".

    Saya setuju amat sangat pperlunya Mohd Apandi Ali di pecat dari jawatan nya serta merta dan pengganti nya di lantik di masa yang sama. Supaya tiada halangan bagi mengambil tindakan di atas Najib yang di kata nya "no wrong doing".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun M dah kenalpasti orang2 yg dulu menggunakan akta dan undang2 untuk melindungi penyelewengan, penipuan, pecah amanah dan rasuah yg dilakukan ke atas rakyat dan negara.

      Sekarang seluroh rakyat menunggu dengan sabar langkah dan tindakan tegas mengikut the Rule of Law ke atas mereka2 yg terrrrlibaat dibawa ke muka pengadilan.

      Mereka2 ni berhutang kepada rakyat Msia kerana perbuatan merekalah seluroh negara dapat susah, rakyat terhimpit dan negara jadi malu dengan dunia.

      Perkara ini patut jadi the 1st Priority kepada PM dan kabinet baru sekarang ni.

      Rakyat menunggu dan menanti saat jawapan dan kebenaran direalisasikan di depan seluroh mata rakyat Malaysia.

      Semua tanda tanya dalam kepala rakyat mesti dirungkai dengan jawapan yg detail dan benar.

      Kita percaya PM ke 7 dan seluroh kabinetnya akan bersatu memberi priority kepada rakyat Msia.

      Hidop Ayahanda Tun M dan hidop Pakatan...!!

      Delete
    2. hehehe tak sabor teman nak tengok speaker jamban dihadiahkan jamban baru...dulu kalau pasal 1mdb prujudis lah subjudis lah nah sekarang moga2 bontot dia pulak yang berkudis....

      Delete
  6. Rasa macam suasana kita capai kemerdekaan dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's very true, brother.

      Inilah kemerdekaan Malaysia yang kedua

      Delete
  7. Macai mana, macai? Oh ye dedak dah abis stok...

    ReplyDelete
  8. Belom ada terjemahan nya di M'kini -

    Dr M said attempts to buy over Warisan reps in Sabah imbroglio

    He said it was “unfortunate” how the chairperson of Harapan’s ally Warisan, Shafie Apdal, had been barred from presenting his party to the state governor as the winners of the election.

    “Until now, they have blocked Shafie from getting to the (state) governor to get himself recognised as the winner in the election, and therefore as a candidate for the chief minister position.

    “During the first count, Warisan had 32 to 33 seats.

    “But when they recounted and recounted another time, the figure came down to 29,” he said.

    Tun M sebagai PM boleh ambil lngkah bagi membetulkan keadaan itu.

    Begitu banyak tugas. Itu pasal Pandi Ali mesti di gantikan supaya Peguam Negara baru boleh nasihatkan dia apa yang perlu di buat di Sabah dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu semua main duit la tu

      Tangkap je musa aman tu

      Senyap la beruk2 yg lain tu nanti

      Tak sedar diri ada hati nak keluar dari Malaysia

      Delete
    2. Boleh tukar Gabenor, pilih orang yang adil dan fahamkan undang2, fungsi dan tanggung jawab Gabenor.

      Tak susah nak ganti Gabenor. Tak macam nak ganti yang bikin Tun Mahathir tunggu banyak jam di Istana Negara semalam.

      Delete
    3. Orang yg bermain dengan duit akhirnya dengan duit tu jugaaaklah yg akan menjatuhkannya.

      Delete
    4. Sedara Tajul...
      Harap sedara faham,,,isu Sabah & Sarawak..
      Kena faham Sabah&Sarawak bkn jajahan Malaya...
      Dorang tu 2 negara(asalnya) yg di bawa utk bergabung dgn Malaya,singapura&Brunei utk pembentukan Malaysia...tp akhirnya singapura&Brunei tadik diri..
      Andaikata Sabah&Sarawak ikut langkah singapura&Brunei saudara akan kenal Sabah&Sarawak sebagai negara...adapun perjanjian m63 telah banyak yg tidak dipatuhi oleh persekutuan...itu yg menyebabkan ketidakpuasan hati Sabah&Sarawak..
      Saudara tidak akan faham,,,sbb sejarahnya tidak lengkap dlm buku2 sejarah yg ada kat bku teks yg diajar disekolah.

      Delete
  9. Perkara utama PH patut lakukan adalah menukar 'si pompuan' dalaam ROS tu! Dia memang tak layak memegang jawatan tu. Kemudian orang baru (cari yang penuh berkewibawaan) harus bertindak mengharamkan UMNO atas sebab melanggar peraturan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tak susah langsung, Bang.

      Sepatut nya Ketua Setiausaha Negara (KSN) dah arahkan Pengarah Perkhidtamatan Awam tukarkan ROS itu. Itu Pegawai rendah aje dalam Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD).

      Kalu tak, tukarkan KSN itu. Gantikan dengan Pegawai PTD yang Melayu, balikkan keadaan, tak mahu lagi tradisi PTD (boss nya sentiasa Melayu) di pecahkan, macam bedebah Najib buat dulu.

      KSN ada lah pegawai yang paling tinggi dalam seluruh perkhidmatan Kerajaan. Melayu lk 60 % di negara yang dulu di kenali sebagai "Tanah Melayu" ini. Jadi PM, KSN mesti lah Melayu seboleh boleh nya.

      Dan boleh begitu.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Setuju.....ROS mesti dibersihkan dari akar umbi. ROS mesti menjadi satu jabatan yg berkecuali dan adil.

      So the time has come for cleaning dalam ROS begitu jugak dengan jabatan2 yg lain.

      Daaaannn........harap Tun M dan menteri2 kabinet tolong "cuci' bersih2 jabatan2 yg bertepek dengan jejak2 penyamun.

      Delete
  10. Apandi mesti ditangkap dan dileher ke mahkamah

    ReplyDelete
  11. Apandi mesti ditangkap dan dileher ke mahkamah

    ReplyDelete
  12. Alhamdulilah, Pakatan berjaya
    Sekarang masa nak buat kerja
    Pakatan menang penuh bergaya
    Jom minum? Saya belanja?..

    Aha..sekarang mana itu kera
    Yg bini orang dia nak tala
    Mahathir hari2 dia nak dera
    Sekarang risau,mana nak hala?

    Lebaimoden, pejuang rakyat
    Hari2 kopipes surat
    Kini menganggur tanggungan berat
    Hari2 merayau, timur barat!

    J tak susah, dia petani
    Tanam kobis,manjakani
    Nak kutuk Tun sekarang tak berani
    Dok diam2, make some money!

    Tun bijak dalam melaksana
    Mana merompak itu yg kena
    ketua jabatan subahat sama
    Sekarang masa untuk merana!

    Kakitangan kontrak atau yg tetap
    Berpuluh tahun tugas digarap
    Ada tanggungan mahu ditatap
    Jangan dibuang mereka mengharap!

    Kerajaan Pakatan pastinya adil
    Kakitangan bawahan usah kuatir
    JASA kini,sokonglah Mahathir
    Hanya yg atas patut disingkir!

    Hanya Allah saja yg tahu
    Rakyat gembira,negara baru
    Pak Klepto,itu ko mahu
    Dah kena kudis,baru tergaru!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeoooppp......tak de cerita toyol dan baadaakkk lagi ke???

      Delete
  13. something to ponder.....

    "Sometimes, we can only appreciate why certain things happen in a certain way when we look behind and join the dots.*

    *If Mahathir did not sack Anwar in 1998, Anwar would not have formed a new Party. Over the years, the party formed as a result of a Anwar's expulsion from Umno gained strength.*

    *When the time was "ripe" events lead to Mahathir's anger and frustration that brought him to leave Umno and form a new opposition party.*

    *There is no way, DAP or Keadilan could bring down UMNO coalition party.*

    *The birth of Pakatan HARAPAN is a divine act to bring positive changes and it started 20 years ago..though we did not understand it then. Glad things are getting more clear to us as it unfolds.... Mahathir, Anwar are just part of the divine play...the coming together of Lim Kit Siang, Anwar, Mahathir, Mohamad Sabu to take UMNO after 60 years is grand play in the Universe.*

    cp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila cakap divine act, aku teringat dekat John Doe. Di mana dia sekarang? Harap muncul semula. Dia satu2nya yg berkata dgn yakin Tuhan akan berikan kemenangan pada PH walaupun teruk kena keji dgn GengNajib. Harap beliau kembali memeriahkan blog ini.

      Delete
    2. Kot dia akan masuk semula sini bila sedar Si Tonjol yang gunakan nama Geng Najib, Kojolla, penjalang rakyat, lebai moron itu tak lagi asyik kopipes di sini.

      Delete
    3. Tabik hormat kepada Tun M yg berjaya menyatupadukan sumer parti2 komponen dalam Pakatan di bawah satu simbol, satu gagasan dan satu manifesto.

      To all Pakatan Leaders.........awaaaasss yeoopppp........tolong control isteri masing2 jangan lebih sudu dari kuah...........ambik iktibar dari pengalaman orang lain........lelaki boleh jatuh kerana sorang perempuan.

      Delete
    4. Well said dad.......!!

      I'll borrow your excellent excerpt and spread it out, with your kind permission of course.

      Delete
    5. pak othaman,

      someone sent me this write up. i feel this is something that should be shared. as human, most of the time we failed to see things beyond the surface.

      as muslim, we believe in qada' and qadar. thing happened for a reason.

      we have seen the same thing in movies but this is for real.

      Delete
  14. Pelik tetapi benar: Politik lengit dan ketengi.

    Sudah kalah tidak mengaku dan tidak segan silu dan bermuka tembuk masih merasa menang serta mencari jalan untuk terus menipu sebagai pemenang. Hipokrit. Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. Itulah umno bn.

    Perosak Islam dan Melayu.

    Inilah antara amalan tipu daya umno bn - Tunggu pembongkaran dan penyiasatan menyeluruh tentang 1MDB.

    Ini juga cara umno bn yang tidak beramanah semasa memimpin Kerajaan Persekutuan. Yang benar dicari salahnya sampai dihukum salah dan Yang salah terus bebas setelah nama dibersihkan dan kelihatan di pihak yang benar. Salah satu contoh kes NFC dengan Nilai RM248 juta hingga ke RM250 juta.

    Menyamun duit rakyat itulah umno bn - LUTH, LTAT, MARA, Felda dan lain-lain.

    Mengajar generasi muda bermotorsikal mengganggu majlis, kempen dan ceramah pihak lawan. Cikgu di sekolah tidak pernah ajar anak muridnya biadap kurang ajar.

    Percayalah Islam tidak pernah ajar menipu undi dan menyalah guna kuasa. Umno bn terkinja-kinja menjadi tuan Melayu tetapi gadaikan Singapura, KTM di Singapura, gadai Pulau Batu Putih kepada Singapura, Tanah Angkatan Tentera dan banyak lagi kes-kes mega kejahatan mereka yang akan kita dengar satu persatu di Mahkamah. Termasuklah kisah misteri MH370 dan M17 yang hingga kini masih kabur di mata waris dan rakyat Malaysia.

    Yakinilah selepas ini akan ada Pilihan Raya Kecil, bila didapati beberapa pemimpin umno bn didapati bersalah di mahkamah kerana menyalah guna kuasa, merompak harta Rakyat Malaysia dan sebagainya.

    Alhamdulillah Allah makbulkan usaha dan doa kita semua untuk umno bn tewas tidak bermaruah.

    In Syaa Allah Allah terus merahmati bumi Malaysia dan rakyat Malaysia dengan perubahan Pakatan Harapan sebagai peneraju Kerajaan Malaysia.

    Allahu Akbar
    Aamiin Ya Allah.
    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi depa tak akan buat apa2 dengan sewenang wenang nya saja lagi.

      Macam Tengku Tipu Teuku (nama biasa di Aceh) Adenan yang dengan muka garang dan menyibat asyik nak pecat ahli Umno dari parti.

      Tosonyap dio sekarang.

      Delete
  15. barang d ingat yg Malaysia adalah Negara hukum.

    olih demikian kita wajib taat hukum.

    jgn risau, semua maklumat mengenai pegawai 'belot' n tak menjunjung 'sumpah jawatan/jabatan' tlh d kenalpasti n berada d tangan tun m .

    selaku doctor perubatan yg bertauliah, tindakan yg akan d ambil sudah tentu nya 'systematic n clinical'.

    insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. big bro rahman jpc,

      Bukan setakat saja Malaysia, dunia Islam juga memerlukan pemipin seperti Tun Mahathir untuk memurtabatkan intigriti Islam selari dgn kepesatan kemajuan sains & teknologi, bukan ularmak2 non progressive katak bawah tempurung di pantai timur & ujung utara semenajung.

      Delete
  16. "Beberapa ketua agensi akan digugurkan.

    "Kita dapati beberapa individu membantu dan bersubahat dengan bekas perdana menteri yang dikecam di seluruh dunia sebagai kleptokrat," kata Dr Mahathir.

    Bila di tnya, Dr Mahathir berkata demikian pada sidang media yang diadakan sejurus selepas mengangkat sumpah di depan Yang Di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V sebagai perdana menteri Malaysia ketujuh.

    Antara lain, pemimpin HARAPAN mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membantu BN dalam pilihan raya umum ke-14 melalui persempadanan semula dan memperkenalkan pelbagai peraturan yang cenderung berpihak kepada BN.

    HARAPAN turut mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Pejabat Peguam Negara bertindak berat sebelah terhadap pembangkang dan melindungi pemimpin BN termasuk Najib.

    ReplyDelete
  17. Tahniah kepada BN kerana berjaya membentuk kerajaan di Sabah. Ternyata rakyat Sabah matang berpolitik dan mereka tau yg mana intan dan yang mana kaca. Insya Allah Perak akan menyusul sebagai kerajaan BN dalam masa terdekat. Betul cakap Tun M, yang kalah..tak semuanya kalah dan yamg menang..tak semuanya menang. Tahniah Tun atas prediksi yang ternyata tepat tu !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belajarlah untuk wala. Jangan jadi pengkhianat yg nak menumbangkan kerajaan yang dipilih rakyat. Kalau kau tak suka kerajaan ini, sila keluar Malaysia... Aku ulang aje yer. Kihkihkih

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Geng Kepala Naga........tahniah kepada ko yg mula belajar terima hakikat.

      Tak lama lagi segala skandal akan dilondehkan secara terang-terangan.........and all those people involved will be singing like a hummingbird.

      Di waktu kejatuhan seseorang tu akan tau sape kawannya yg sebenar.........dan ketika itu jugaaaklah sape yg dulu bermatian menyokongnya...........itulah orang yg pertama akan lari meninggalkannya ketika the Rule of Law mengambil tempat.

      Samdol.......sama2 kita tuungguuuu saat berjalannya the rule of law ni. Sementara ko belom terkencet lagi ni..........bolehlah ko tabor haram kejadah ko kat blog ni.

      Ko sabar dan pujoklah diri sendiri dol........hakikatnya majoriti di tangan Pakatan dan ko jadi pembangkang.

      Adios, grasias......beraaambosss....!!

      Delete
    4. Geng Najib. Apa mendany nk tahniahkan Sabah kerana berjaya membentuk kjaan. Membentuk dgn cara tipu dan rasuah. Parti Warisan mendahului BN menang dgn ke 34 ke 35 undi pada mulanya. Tetapi celaka khiant SPRM "Suruhanjaya Penipu Rakyat" telah keep on counting and re-counting hingga jumlah undi Warisan tinggal 29 saja. Pastu confirm 99% BN/Aman Musa sure telah beli parti2 yg menang seperti UPKP dan STAR jumped ship ke BN. Geram aku org2 East Msia ni, tak jujur dan bertuhankan Cash is King", sanggup abandoned Warisan dan Pakatan Pembangkang Sabah joined BN Keparat dan Kaki Rasuah". Rakyat Sabah memberi undi kerana amanah dan kepercayaan pd mereka2 ini utk perjuang nasib.masa depan rakyat yg lebih baik "free of corruption adn rasuah", tetapi berok2 hutan Sarawak ni mengkhianati, kononnya masih setia pd BN, KEpala Bapa Berok depa- bkn setia pd parti tetapi setia pada WANG dan habuab yg dirasuah BN dan Si Korup Aman Musa tu, jgn kita tak tahu kan.

      So Gen Najib, kau jgn gembira sgt dgn kekecohan kat Sabah dan Perak tu yer, kau org penyokong2 tegard Najib dan umno, just wait and see, tak beberapa bln lagi PM baru kita Tun M akan mengarahkan siasatan dijalankan terhadap PRU di Sabah itu, samada ahli2 berok tu lompat parti sbb ada unsur2 rasuah. Then re-election will be held maybe bkn saja kat kaw2 yg ditandingi Warisan dan BN serta parti2 yg konon Bebas,(tetapi tak bebas sebenarnya sbb masih dibelenggu DNA rasuah dan cekik dedak) tetapi juga merangkumi daerah2 dan DUN2 lain bkn saja di Sabah, malah Sarawak, Pahang dan Perak terutamanya.
      Agaknya ramai melayu2 kg dan penyokong2 tegar umno di pekan2/badnar2 dah sedap mentekedarah habuan dan rasuah dari pemimpin2 UMNO/BN. Tu la sbb nyer mereka2 yg bangang ini hampir separuhMelayu kat Perak tu(terutama di Kuala Kangsar) masih sokong BN/UMNO dan beri undi pada parti korup mereka.

      Delete
    5. Geng Najib @Beruk Subsidi...
      Ada hati lagi mau tulis?....he....he..
      Balik kampung PANJAT NYOK LAH...

      Delete
    6. Hello Geng Najib ,

      yang kamu kata orang Sabah berfikiran matang itu hanya 2 orang saja . Fakta itu kamu kena betulkan .

      Kepada majority orang Sabah , 2 ekor ini yang kamu katakan matang , sebenarnya berpendirian saperti binatang . Dilihatnya sebelah sana punya banyak makanan maka melompatlah ia .

      Bagitu juga di Perak . Jika 3 ekor dari parti bulan ini tergamak memelok dacing yang telah senget , maka , besar kemungkinan 90 juta pindah tangan adalah benar .

      Delete
    7. Geng najib macam najib..apa kamu tak tengok berita kah..6 adun bn lompat ke warisan...jadi sekarang warisan akan membentuk kerajaan..tahniah kepada musa aman kerana menjadi cm paling singkat

      Delete
    8. Kerajaan negeri x penting sgt pun. Bkn blh buat dasar ttg 1mdb, gst, berita palsu,harga minyak. Lps terbongkar rahsia 1mdb, kita lihat apa jd kat bn. Sabaq na geng najib.
      Umno tu pun x pasti akan hidup atau berkubur pd umur 72. Ros semak balik kelulusan penangguhan pau.
      Usul jawatan tertinggi umno semua peringkat dipertandingkan. Pasti berperang dlm umno pulak. Drama yg dinantikan.
      Ahli umno dijemput menganggotai PPBM. Tp perlu dikenakan syarat. Pemimpin umno semua peringkat tidak blh bertanding utk tempoh 5thn. Bukan apa. Kawalan serangga perosak.

      Delete
  18. Nak tanya otai otai .Bila laki kak semah dapat pangkat Tun mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak nampak kemungkinan dia di beri pangkat Tun di bawah Tun Mahatir, atau di bawah Anwar, berikut nya.

      Silap mak badak tak gesa laki nya beri pangkat itu kapada diri nya dan kapada mak badak sebelom dia lingkup.

      Delete
    2. Najib & Rosmah memang tak layak dapat anugerah 'Tun' tapi sebaliknya layak di 'lanTUN' jauh2 ke sungai buluh & tinggi2 ke pucuk atap.

      Begitu juga Kejora Musibat dgn PANTAtunnya yg merusakkan nilai bahasa, budaya. Kemana dia sejak semenjak 2 hari ini.....dah lupa ker dia 9/6 tuu nanti.....???

      Delete
    3. Bila kes 1mdb bermula dia akan diberi gelaran Tun berganda- TUNTUN

      Delete
  19. Jangan terlepas pandang kat universiti awam kita. Semak semula lantikan anggota Lembaga Pengarah Universiti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi lah sikit butiran, Bang, supaya kita boleh tolong propa kan

      Delete
    2. LPU universiti menjadi penentu urus tadbir universiti awam. Anggota-anggotanya terpilih dari kalangan "mereka". Sekarang kewangan universiti awam tenat. Para pendidik dikerah menjana pendapatan. Mohon di audit mereka.

      Delete
    3. Terima kasih, bro.

      Itu semua tak akan berlaku di zaman Mahathir dulu dan di jangka akan di kawal di zaman dia sekarang.

      Saya tak bermasalah jika Tun Mahathir mahu "penuhkan jangkamasa jadi PM 5 tahun" biasa itu.

      Mcm mcm perlu di buat. Termasuk menentukan Raja Raja yang "above politics" tidak menceburi politik macam di kata bekas menteri Nazri Aziz bila dia ada "spat" dengan anak raja Johor, dulu.

      Delete
    4. Semak semula semua pelantikan politik dlm semua badan yg mendapat geran kerajaan, glc, glic, badan berkanun.

      Delete
  20. Zunar, Maria, Tony, Rafizi, Khairuddin, Matthias semua kena tahan passport, aniaya pasal kes 1MDB.

    Kali ni ramai senarai no-fly dari M01 kpd macai2 yg coverup. Boleh senaraikan satu2. Apek gemuk ada 2 passport boleh tarik balik, letak Interpol Notis sama dgn 2,3 ekor exekutif 1MDB yg bantu lesapkan duit curi tu.

    Segera tarik balik OSA, checkmate dulu. Rakyat boleh terus baca Odit Report dan PAC Report apa yg nak di coverup sedangkan si jual minyak round seluroh Malaysia masa kempen PRU klentong semua ok dgn 1MDB.

    Kalau tarik balik Interpol Notis, Claire Brown/Sarawak Report dan Mamak Swiss tu boleh jadi saksi utama RCI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Apek gemuk ada 2 passport boleh tarik balik"

      Sokong sepenuh nya.

      Malaysia tidak membenarkan sesiapa mempunya dua kerakyatan - di sbut di Perlembagaan, kalau tak silap. Klau tak pun, nyata peraturan Imigeresen tidak benarkan sesiapa ada dua paspot.

      Paspot ada lah bukti kerakyatan sesebuah negara.

      Delete
    2. Tarik dan tamatkan validity passport kembar penyamun tuuuuu maka jadi pelarian lerrr dia yeoppp...

      Interpol boleh bagi kerjasama.

      Delete
  21. Hah, lean and thin, lebih sihat, kurng nak makan duit, tak gemok gedempol mcm mak badak -

    10 kementerian dibentuk, menteri diumumkan esok
    Diterbitkan 11 Mei 2018, 12:37 tengah hari |

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan kerajaan telah membentuk 10 kementerian-kementerian utama.

    Bagaimanapun, nama-nama menterinya hanya akan diumumkan esok.

    “Kami putuskan, buat masa ini, kami hanya akan membentuk kabinet yang kecil melibatkan kementerian-kementerian penting.

    “Kami tidak mahu kabinet yang besar, tetapi terdapat beberapa kementerian yang perlu diisi segera,” kata Tun Mahathir dalam sidang media di Yayasan Albukhary, Kuala Lumpur hari ini.

    Kementerian Kewangan
    Kementerian Dalam Negeri
    Kementerian Pertahanan
    Kementerian Pendidikan
    Kementerian Pembangunan Luar Bandar
    Kementerian Ekonomi
    Kementerian Kerja Raya
    Kementerian Pengangkutan
    Kementerian Teknologi, Sains dan Multimedia
    Kementerian Luar Negeri

    ReplyDelete
  22. Nampak nya akan tamat lah riwayat perkhidmatan Mohamad Apandi Ali sebagai Peguam Negara -

    Dr M: Peguam negara sembunyi bukti salah laku 1MDB
    Diterbitkan 11 Mei 2018, 1:24 petang

    Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberi bayangan akan menggugurkan Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali dari kedudukannya.

    Mahathir mendakwa Apandi menyembunyikan bukti-bukti salah laku.

    “Kita kena tengok nak lantik siapa sebagai peguam negara. Buat masa ini, peguam negara telah menjatuhkan kewibawaannya sendiri.

    “Dia, malah, menyembunyikan bukti salah laku dan ini salah di sisi undang-undang,” katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

    Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan berkaitan skandal 1MDB.

    Siasatan antarabangsa mendakwa wang RM2.6 bilion itu sebenarnya berpunca dari 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku syorkan Tan Sri Dato' Seri Utama Dr. Rais bin Yatim sbg Peguam Negara yg baharu.

      Delete
  23. Memang kita boleh teka kebijaksanaan Tun Dr Mahathir dan alasan yang di gunakan nya kalau Kerajaan Pusat tidak mengiktirafkan "Kerajaan BN Sabah".

    Keputusan PRU Sabah tak diiktiraf jika ada unsur rasuah
    Diterbitkan 11 Mei 2018, 12:46 tengah hari

    Putrajaya tidak akan mengiktiraf keputusan pilihan raya umum (PRU) yang berlangsung di Sabah pada 9 Mei lalu jika didapati wujud unsur rasuah, kata perdana menteri.

    Menurut Tun Dr Mahathir Mohamad, kerajaan mendapati ada bukti berlaku manipulasi dalam perjalanan PRU baru-baru ini.

    "Misalnya di Sabah. WARISAN memenangi 35 kerusi tetapi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terus melakukan kiraan semula sehingga kerusi yang dimenangi parti itu menjadi 29 kerusi.

    "Sekarang mereka ada masalah sebab tak boleh membentuk kerajaan ada cubaan untuk membawa orang (wakil rakyat) supaya melompat menggunakan wang (di Sabah)," katanya pada sidang media di Yayasan Albukhary di Kuala Lumpur hari ini.

    Menurut Dr Mahatir kerajaan melihat apa yang dilakukan itu adalah rasuah.

    Katanya kerajaan boleh menerima jika ada wakil rakyat yang berpindah parti atas dasar prinsip namun andainya mereka 'dibeli' ia dianggap tidak wajar.

    "Kami tidak mengiktiraf ini sebagai perubahan kerajaan yang betul," katanya.

    Dewan Undangan Negeri Sabah mempunyai 60 kerusi dan ada dua parti yang memperoleh jumlah kemenangan sama, iaitu BN serta WARISAN.

    Kedua-dua parti memiliki 29 kerusi.

    Dalam keadaan itu Parti Solidariti Tanah Airku (Star) memiliki dua calon.

    Semalam Presiden Star Datuk Dr Jeffrey Kitingan mengumumkan keputusannya untuk bekerjasama dengan BN.

    Langkah itu membolehkan BN memperoleh majoriti mudah di DUN Sabah dan membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada peluang gomen BN Sabah tak di iktirafkan dan gomen Warisan timbul. Ada banyak bukti dan saksi, stau dari nya -

      Shafie akui ditawarkan habuan di Sabah

      Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN) Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mendakwa beliau didekati wakil BN dan ditawarkan dengan pelbagai kedudukan dalam usaha memujuknya menyokong mereka.

      Kata bekas menteri kanan itu beliau dipujuk dengan tawaran jawatan supaya menyertai BN dan membentuk kerajaan negeri.

      Bagaimanapun Parti Solidariti Tanah Air (Star) yang dipimpin bekas menteri Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan memiliki tiga kerusi memilih untuk bersama BN.

      Delete
    2. Jeffrey Kitingan yang di label oleh abangnya , Pairin Kitingan sebagai pengkhianat telah membuatkan majority rakyat Sabah marah .

      Rata2 rakyat Sabah menuduh Jefrey Kitingan telah mengkhianati kepercayaan rakyat dengan bersekutu dengan Barisan . Beliau menjadi pengkhianat atas dasar kemenangan dengan majority 45 undi ...ya..45 undi sahaja !! Itulah 'harga' yang harus dibayar olih rakyat Sabah ..45 undi !

      Delete
    3. Aman brothers, Salleh Ketiak, Pendekar bapuk Amin Speaker Rusak duduk-duduk, Raman Dahlancau, akan diamankan di Bukit Aman dan kemudian jika kepala banak mereka tersabit dgn korupsi - pasti akan diamankan di Pusara Aman......!!

      Adakah patut pejuang sejati Anak Bajau yg jelas2 pengikut ajaran Imam Shafiee yg Afdal - dianiaya oleh Najib pondan dan anak2 pak aman yg tak amanah.......??

      Delete
  24. Takpa la, kita semua telah berusaha dan yakin dgn kejayaan PH sertakan serah pad Allah utk mementukan dan mengkabul doa2 rakayat semua sblum keputusan akhir PRU14 yg lalu.

    Jdi kita ikut RUle of Law sepertimana yg ditegaskan oleh PM kesayangan kita TUn M, akan menyiasat semula aduan2 ketidakadilan PRU oleh SPRM dan cubaan parti BN dibawah Pengerusinya yg kita tahu benar akan unsur2 rasuah dia yg juga tak kurang hebat seperti Boss Bugis di semenanjung ni.

    Hanya waktu dan qado qadar Allah akan menentukan yg akhirnya Perak dan Sabah akan pulang semula ke genggaman PH dan kjaan jika sah hasil siasatan telah wujud unsur2 rasuah dan korupsi!

    Pandai ye bekas MB Perak tu cepat2 menghadap Sultan Perak utk membincang dan mengusulkan supaya diistihar BN membentuk kjaan di Perak kononnya berjaya membentuk cukup kerusi2 pilihanraya dgn ikhsan PAS mengatasi kerusi2 yg dimenangi oleh PH.

    Agak2 pemimpin2 umno ni masih ada lagi saki baki wang berbillion2 kot hasil agihan oleh boss mereka si Bugis tu yg merompak dana 1MDB dan wang GST dan hasil dari rakyat masa kemepen PRU14 tu.

    Yg nyata pd pendapat aku, sgt obvious dan kritis lah MP2 umno seperti si Nazri, Wahid Komedi kekal menang DUN2 dan parlimen di kaw2 mereka. Juga si cakap besar Khairy Jamaluddin, si pengkid Azalina, Tengku NAN palsu dan si MP Pekan tu pun menang besar di kaw masing2. PM kita mesti siasat DUN2 dan Parlimen yg mereka menangi ni. Jgn kasi chan.

    Pendapat saya ialah MP2 umno di Sabah dan Perak ni perasan mereka mashih boleh tadbir neger masing2 dng menyeleweng hasil2 negeri utk diagih pd penyokong2 umno dan juga parti2 mereka nanti, kumpul dana, buat plan teranchang agaknya utk hijacked lagi (bagi habuan pd MP2 PH atu PAS) supaya jumped the ship lagi ke parti BN)

    Allahualam, aku harap PM dan kjaan baru Msia ni mesti berhati2, jgn terlepas pandang dan pantau serta cantas pergerakkan dan agenda2 saki baki org2 umno yg jahat dan tamak ni demi utk PH buktikan pd rakyat merelasasikan manifesto PH PRU14 iaiatu menghapus rasuah dan korupsi serta membawa persalah2 laku ni segera ke muka pengadilan utk menghukum mereka setimpal dgn perbuatan terukutk mereka as per Rules of Law.

    ReplyDelete
  25. Saya tak buat salah, kata peguam negara Apanndi
    Soal nya: berapa orang yang pecaya?

    Apandi Ali kata beliau tidak melakukan sebarang kesalahan walaupun perdana menteri menuduhnya menyembunyikan bukti skandal 1MDB.

    “Saya tidak buat apa-apa salah. Bagaimanapun, buat masa ini saya tunggu dan lihat dulu." Tak tau apenda yang dia nak lihat. Setongkol sini, setongkol sana di tinggalkan Najib?

    Cakap aje le kamu pasal kedaulatan undang-undang, Perlembagaan Persekutuan apekebendenye yang takda kaitan dengan mnyembunyikan bukti salah laku dalam kes 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This Son of a bitch 'A Thorny General' is really 'A Thorn in the Flesh' created by that 'bogus pendekar Najib'.

      He can now jolly well dancing ronggeng sampai mampos for collaborating with the 'wrong gang'.

      Delete
  26. Dia bagi jawapan dan kenyataan buat2 bodoh dan berlagak suci. He will be grilled for not cooperating with DOJ and other foreign countries that was dragged into investigating 1MDB scadnals that were also flouted by their citizens and tainted their financial institutions. Secondly he hid all the evidence in broad daylight and lying thru his teeth that MO1 is innocent. He is now caught with his pants down..shitting brick already hahahaha. Allah masa kuasa, janji Allah pd manusia yg melakukan kerosakkan di muka bumi, pasti diberi balasan, tidak di dunia , di akhirat akan dihukum. Allauakhbar, Ya rabbal Alamin, Ar rahman arrhaim. Engkaulah sebaik2 pembalas atas perbuatan org2 yg munafik dan kejam dan melakukan kejahatan melampau batas. Engkau lah sebaik2 pembela hamba2 mu yg lemah dan teraniaya.

    Mcam nk nangis dan tak percaya akhirnya tumbang sebuah rejim kejam, parti yg mengkhinati amanah rakyat dan ahli2 nya. Rebahnya seorang pemimpin yg tamak, sombong, penting diri sendiri dan salah guna kuasa diberi rakyat.

    Harap insaflah Najib, Kak Mah dan konco2 nya juga termasuk penyokong2 tegar yg selama ini terus menyokong pempimpin dan parti mereka walaupun terang2 songlap duit dan lakukan byk penyelewengan sbb ditabur dedak dan ditakutkan klu UMNO kalah nasib Melayu2 tak terbela dan kononnya cina DAP perintah Negara. Bodoh punya org2 umno.

    Nasib baik dpt PM baru kali kedua TUn M dan PH berjaya berkuasa di Putrajaya tau. Klu tidak, diberi undi dan Najib/BN/UMNO terus memerintah, nanati negara kita di conquer China Komunis, baru tau nasib. Habis tanah2 dan harta2 negara dipajak dan dijual pd China oleh si ketua Klepto hangpa.

    Insaf lah dan muhasabah diri. Akui kesilapan, keangkuhan, lupa diri dan kesalahan.

    Allah tu maha pengampun.

    ReplyDelete
  27. MIC president to quit politics, may return to medicine.
    MIC president S Subramaniam has announced that he will be quitting politics after he was defeated in the 14th general election.

    Subramaniam, a dermatologist, may return to practising medicine, according to The Star Online.

    “When something ends, there will always be a beginning.

    "I was already thinking that this would be my last term as I don’t want to be involved in politics in my 70s.

    “The election results show that politics has ended earlier for me,” he was quoted as saying.

    The three-term MP was defeated by PKR's Santhara Kumar by a 5,476-vote majority in the May 9 general election.

    Subramaniam said voters in Segamat had considered factors beyond the constituency work he had provided when voting.

    Tetapi komen Subra yg ni tak boleh diterima. Adakah kerana MP BN performed(bagi bantuan perbaiki parit, jalan, rumah2..itu sudah cukop ke. Rakyat da tak pandang tu semua, sbb angin perubahan dan tsunami rakyat terlalu kuat melanda mood PRU14 utk tukar kerajaan, rakyat nk pilih calon2 dan pemimpin2 utk repair/baiki ketirisian wang, korupsi, salahguna kuasa, perbaiki sistem perudangan dan pengurusan sistem kerajaan yg lebih baik, telus dan bersih. Faham tu!.
    (“If they cast votes based on performance, then rightfully they would have voted for me, but they saw things beyond performance," he said.)

    Subramaniam said BN must now reinvent itself.

    Anonymous 2460431488547967: dipetik dari komen pembaca Mkini:

    11/May/2018 at 3:27:00pm
    Segamat people have looked beyond fixing local roads, drains, and traffic congestion to fixing corruption, justice, education and unity above all. They expect their candidate to speak out for all people of malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GERAKAN, MCA & MIC DAH BERKUBUR.....!!

      'Gerakan' 'Make Chiines Angry' and 'Make Indian Crazy' dah mampos selama-lamanya...!!

      Delete
  28. Di masa kita semua bercerita ..

    Saya sungguh terasa sedih serta kasihan apabila membaca luahan hati olih anak Rosmah , Azrene melalui FB beliau di ...

    http:/m.facebook.com/story.php?story_fbid=1775518875827694&id=100001087963422

    ReplyDelete
  29. Five Barisan assemblymen crossing over to Warisan, seeking audience with Sabah governor

    Friday, 11 May 2018
    3:32 PM

    KOTA KINABALU: Parti Warisan Sabah now holds 34 of 60 state seats, and will be informing the Istana Negeri of this recent development.

    Five assemblymen - Datuk Abdul Muis Picho (Sebatik), Datuk Hamisah Samat (Tanjong Batu), Ewon Benedick (Kadamaian), Datuk Abidin Madingkir (Paginatan) and Datuk Bobbey Suan (Nabawan) - have followed Warisan president Datuk Seri Mohd Shafie Apdal to inform the head of state about the majority at around 3pm.

    The development came after Sabah Barisan Nasional chairman Tan Sri Musa Aman got himself sworn in as Chief Minister at 11.15pm Thursday.

    According to legal sources, Shafie will have to ask Musa to resign as Chief Minister before he can make a bid for the Chief Minister post.

    The sources said if Musa refuses to resign, the State Assembly has to be convened where a vote of no confidence has to be tabled.

    According to the sources, Musa has the option of requesting the TYT to dissolve the state assembly to call for snap elections.

    However, the sources said that the discretion will be up to the TYT.

    It is unlikely that the TYT will allow for dissolution as the elections have just been completed and Shafie has obtained the majority.

    As Warisan and its partners DAP and PKR, has the majority, he would invite Shafie to form the state government.

    Earlier, Abdul Muis and Hamisah entered closed door discussions with Shafie and Sabah PKR chairman Christina Liew among others.

    The potential movement will reduce Chief Minister Datuk Seri Musa Aman’s 31-seat simple majority to 26 seats as anticipation grows that more Umno and PBS assemblymen are expected to cross the floor by the day’s end.

    Musa, with 29 Barisan seats, had claimed a simple majority of 31 seats with the endorsement of Sabah STAR president Datuk Dr Jefffrey Kitingan’s two state seats.

    Yang Di-Pertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin swore him in despite doubts whether Musa commanded or could hold the majority in the 60-seat state assembly.

    Musa also included Dr Jeffrey in his 10-member cabinet.

    ReplyDelete

  30. 1MDB 2023 dollar bonds indicated at around 80, traders say

    Friday, 11 May 2018
    11:13 AM

    HONG KONG: Malaysian state fund 1MDB’s dollar bonds due 2023 were indicated little changed around 80 cents on the dollar on Friday, traders say.

    The bonds slid 11.7 cents on Thursday, the sharpest decline since 2016 according to data compiled by Bloomberg going back to that year, after Tun Dr Mahathir Mohamad’s surprise victory in Malaysia’s general election that ousted Datuk Seri Najib Razak.

    Note: Najib faced public anger over a money laundering scandal involving hundreds of millions of dollars siphoned from 1MDB. He has denied wrongdoing

    Note: On campaign trail, Mahathir lambasted Najib as a “thief.” In the immediate aftermath of his election win, Dr Mahathir said he is not seeking revenge, but the rule of law will be fully implemented.

    “If the law says Najib has done something wrong, then he will have to pay the consequences,” Dr Mahathir said.

    The fate of some credits such as 1MDB will get clearer in the ensuing weeks or months: Citic CLSA note dated May 11. - Bloomberg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Note :

      1MDB has issued bond and loan stock with a face value of around 32 billion ringgit with maturity date up to 2039 .

      That does not include the 4 billion from KWAP to SRC which had been chipped away by MOF .

      Delete

  31. On Day 1 as PM, Dr M announces probes on AG, EC, MACC

    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad speaks during a news conference in Kuala Lumpur May 11, 2018. — Reuters pic©

    KUALA LUMPUR, May 11 — Wasting no time at all on his first day back in office, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad announced today full investigations on the Attorney-General (AG), the Election Commission (EC), and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) for suspected misconduct.

    He accused AG Tan Sri Mohamed Apandi Ali to have broken the law by hiding evidence on the alleged misappropriation of funds in sovereign investment firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    “We have to look into who the AG is. At the moment the AG has undermined his own credibility.

    “He has hidden evidence of wrongdoings and that is wrong in law. We have to do what is permitted by the laws of this country,” the 92-year-old who is back as the country’s seventh prime minister told a news conference at the Al-Bukhary Foundation here.

    He added that his team will consult “administrators and the lawyers” to find out what it can do next following the rule of law.

    Dr Mahathir who was sworn in just last night said he will also evaluate the MACC’s performance for transparency.

    “We will study whether the MACC is fair or not. If we find that they are biased, or in favour of any group including ourself, we would have to change them,” he said.

    Also under investigation is EC chairman Tan Sri Mohd Hashim Abdullah.

    “If we find out that he is involved in corrupt practices, biased and all that, we would have to take action against him,” the prime minister said.

    The Pakatan Harapan chairman promised that appointments of the heads of government institutions will go through Parliament from now on.

    ReplyDelete
  32. RTM1,3 & TV3 dah lapor ape yg benar, dah tak ade pilihan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tv1, 2, 3, 7, 8, 9 semua dah lari allignment sejak era Tun Dol & Najib pondan, kena adjust balik untuk pemulihan.

      Delete

  33. ‘Kitten’ of Muar comes to defence of beleaguered AirAsia boss


    Syed Saddiq said Fernandes aided PPBM and PH from the very start, but this could not be disclosed for fear of reprisals from BN at the time. — Reuters


    KUALA LUMPUR, May 11 — PPBM’s Syed Saddiq Abdul Rahman backed Tan Sri Tony Fernandes’ claim he had to support Barisan Nasional (BN) to protect his staff, revealing today that the AirAsia Group chairman was among the earliest backers of Pakatan Harapan (PH).

    He said he was compelled to disclose what Fernandes previously had to endure for his overt and covert support of PH leaders when BN was still in power, after the airline chief came under relentless assault for coming out in apparent support of the defeated coalition.

    Among others, he said Fernandes, whom he called an “unspoken hero”, refused to remove Tan Sri Rafidah Aziz from the board of AirAsia X after it became apparent that she was in Tun Dr Mahathir Mohamad’s camp.

    Fernandes was also among the first at the side of Tan Sri Muhyiddin Yassin after he was sacked by former prime minister Datuk Seri Najib Razak for attacking 1Malaysia Development Bhd (1MDB), he said.

    In an Instagram post detailing these claims, he said Fernandes’ open and controversial backing of BN in the last days of campaigning for the 14th general election was the price he was forced to pay for these and more.

    “He was pushed to a corner where he had to openly declare his support for the then-ruling government. He had to take a video and his staff had to change their uniforms. Pictures of the whole event were taken without the right context.

    “Please Malaysia, don’t label him as a pengkhianat (traitor),” he wrote.

    He said Fernandes aided PPBM and PH from the very start, but this could not be disclosed for fear of reprisals from BN at the time.

    Fernandes was pilloried mercilessly by Malaysians ahead of the general election in which BN was finally voted out of power after over six decades of uninterrupted rule.

    He previously alluded to the things Syed Saddiq wrote today, saying he had to pay a heavy personal price to protect his “AllStars”, the term his airline uses to describe its employees.

    In the run up to GE14, he appeared in BN promotional videos while one of AirAsia’s planes carrying Najib had been dressed in BN livery.




    ReplyDelete
  34. just do it Tun M. make it right. we love to see u in action.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...