Wednesday 9 May 2018

TUN M DAN MASUK KUBUR


Bukan semua perkara kita boleh setuju dengan YBg.Tun Mahathir. Banyak juga pendapat dan tindakan Tun M yang kita kurang setuju atau tidak boleh menerimanya. Beliau BUKAN MAKSUM untuk kita terima semua pendapatnya. Rekod Tun M pun bukan semuanya kita boleh puji. Di samping, secara u, kita tidak boleh menafikan jasa, sumbangan dan kebijaksanaan beliau dalam banyak hal. 

Tokoh-tokoh politik seperti Tun M,  DS Najib, DS Anwar, DS Abdul Hadi dan lain-lain sering dikaitkan dengan pelbagai cerita positif dan negatif. Jangan kita telan semua yang dikaitkan dengan mereka tanpa penilaian yang matang dan jangan juga kita menerima segala apa yang mereka lontarkan tanpa berfikir dengan seimbang. Apapun, mempercayai mana-mana orang politik seratus peratus merupakan satu kesilapan. 

Hari ini orang bercerita pasal Tun M dan kubur. Saya juga ingin berkongsi cerita pasal Tun M dan kubur. Walaupun cerita biasa, tapi mungkin ada sesuatu yang boleh kita belajar. 

Pada tahun 2014, ketika itu saya sabatical di SOAS London, Tun M datang ke London. Tun M tinggal di rumah Kerajaan Malaysia yang ketika itu sedang bocor bumbungnya. Saya dan Tun M bertemu empat mata membincang beberapa perkara. Tun M bertanya saya beberapa soalan berkaitan agama. Kami berdiskusi.  

Kemudian Tun M membincangkan tentang YAB PM DS Najib. Masa itu beliau belum lagi menentang DS Najib secara terbuka. Beliau menyebut isu-isu seperti yang beliau sebut dalam kempen beliau sekarang. Saya hanya mendengar. Benar ataupun salah, saya tiada bahan untuk dinilai ketika itu. 

Saya bertanya beliau, "Habis Tun nak buat apa? Tun nak bersuara ke"? 
Ketika itu Tun M mengungkap satu ungkapan yang selalu saya ingat apabila terlihat wajah beliau. Kata Tun M kepada saya: "Nanti orang akan kata orang tua ni tak habis-habis asyik kacau orang lain jadi Perdana Menteri. Orang macam saya ini sepatutnya dah duduk bawah dah (masuk kubur). Tapi saya ni sayang kepada negara saya".

Saya lihat Tun M yang ketika itu dalam keadaan keletihan, lesu dan sedih. Saya sendiri tersentuh dengan ucapan beliau itu. Saya diam sahaja. Kami bincang beberapa tajuk lain. 

Semasa itu saya tidak sangka Tun M akan menubuhkan parti politik baru dan secara terang-terangan melawan DS Najib. Saya tidak sangka hari ini beliau yang menyatakan 'sepatutnya beliau sudah masuk kubur' berdiri atas pentas politik kempen pilihanraya secara besar-besaran. Ini kerana dalam ungkapan Tun M itu seolah-olah tidak banyak harapan dan beliau hanya menunggu masa untuk 'masuk kubur'. Apatahlagi semasa itu anak beliau masih memegang jawatan MB Kedah. 

Cumanya, dalam masa yang sama beliau kata 'saya sayang kepada negara saya'. Allah Maha Mengetahui. Rasanya beliau ikhlas. Tapi saya fikir beliau mungkin terpaksa pertimbang antara usianya, kedudukannya yang dihormati di sisi negara, kedudukan anaknya dan banyak lagi kelebihan lain yang beliau sedang kecapi ketika itu. 

Apabila saya balik ke Malaysia 2015 menjawat semula jawatan Mufti Perlis untuk kali kedua, beberapa kali juga saya berjumpa dengan Tun M secara empat mata. Beliau mengulangi cerita yang sama. Cumanya, tidak sangka sehingga hendak menubuhkan parti politik dan bertanding pilihanraya. 

Jika orang beritahu saya Tun M bertindak begitu sebab mahu bela anaknya, maaf, secara peribadi, saya mempunyai pengalaman yang berbeza. Tun M telah menyuara bantahan itu sebelum anaknya terbuang. 

Hari ini hari mengundi. Entahlah. Dunia bagaikan mimpi. Tun M bertanding dan mahu jadi PM semula. Tidak pernah di Malaysia seseorang jadi PM dua kali. Cumanya, saya sendiri jadi Mufti sebanyak dua, walaupun tidak pernah terjadi sebelum itu. Pada awalnya saya sendiri rasa ganjil. Dunia politik pasti tiada apa yang mustahil. 

Saya tidak pasti sejauh manakah Tun M boleh bertahan dengan usianya itu. UMUR TIDAK BERPIHAK KEPADANYA. Itu apa yang ketara kita nampak. Selain itu, hanya Allah Yang Tahu. Tok Wan (lelaki) saya dahulu ketika dia berusia 100 tahun, orang sinis kepadanya bila beliau menanam pokok-pokok durian di tanahnya. Mereka kata: "Sempatkah nak makan durian orang tua tu"?! 

Ditakdirkan Allah, beliau meninggal pada usia 126 tahun menurut hitungan anak-anaknya. Beliau sihat. Hanya sakit pada penghujung hayat. Sempat makan banyak musim durian yang beliau tanam. 

Pastinya, menguruskan negara tidak seperti menanam durian. Namun, usia manusia dan apa yang akan terjadi di masa hadapan tiada siapa yang tahu. 

Kita semua tidak tahu apa yang akan terjadi. Kita mengundi untuk masa depan. Namun tiada siapa yang tahu masa depan melainkan Tuhan. Agama mengajar kita berusaha dan bertawakal.

Kita berusaha untuk yang kita jangka lebih baik ataupun kurang buruk. SIAPAKAH yang terbaik?, ataupun SIAPAKAH yang kurang buruk? Itu semua memerlukan penilaian yang seimbang dan penuh kematangan.  Setelah berijtihad dalam membuat penilaian, kita serah kepada Allah. 

Nilailah hujah Tun M, hujah DS Najib, hujah DS Abdul Hadi dengan adil. Dengarlah hujah dari semua pihak kemudian berijtihadlah, dan buatlah penilaian yang kita yakin terbaik. Selamat mengundi! 


Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Mufti Perlis.

65 comments:

  1. Alhamdulillah... Dah selamat undi PH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak suka Mufti Perlis ini. Dia banyak cakap, mengalahkan dia orang politik. Tambah pula, yang di cakap nya itu kekadang tidak semenggah dari beberapa segi.

      Apa kaitan kenyataan yang di keluarkan nya itu dengan jawatan dan tugas nya?

      Di keluarkan nya pulak pada hari mengundi. Cakap pasal Tun Mahathir dan kubur itu boleh di anggap menyindir, mengeji, membayangkan Tun M sudah tua dan pengundi harus ambil perhatian hal itu bila mengundi. Apa Islam mengajar dia menyidir, mengeji, mempengaruhi pengundi di PRU?

      Celaka si Mufti ini. Kamus kata celaka = bawa malang. Mulut celupar. Cakap hal yang bukan tugas dia sebagai Mufti. Pilihan Raya bukan hal haram halal. Kepala Bapak Dia, ikut kata Najib.

      Delete
    2. Apa kah dia bersaudara dengan Tun Mahathir? Kalau tidak, amacam Tun boleh beri dia peluang "berbual" (ikut kata Mamat yang megah itu) dengan Tun Mahathir itu?

      Kalau dia pegang jawatan Mufti Perlis pun di masa itu, dia bukan pegawai tinggi. Walau di kalangan pegawai2 Jabatan Agama pun, Mufti negeri Perlis ada lah mufti di negeri yang paling kecil sekali di negara ini

      Bak kata kaki golof, pukul bola dari Perlis boleh sampai negeri Siam. Jadi, jawatan Mufti Perlis yang di pegang nya itu mesti lah yang paling rendah antara jawatane mufti negeri2 lain.

      Kot jawatan Imam Mesjid Negara jauh lebih tinggi dari dia.

      Bukan macam jawatan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik, PTD. Itu pun, Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis ada lah jawatan Tertinggi F, gamak nya. Masakan Setiausaha2 negeri2 lain adalah jawatan Tertinggi B atau c.

      Kot, Mufti Perlis itu bukan jawatan Tertinggi dalam sekim perkhidmatan di Jabatan Agama pun.

      Perlu lah Ketua Jabatan Agama atau sesiapa yang bertanggungjawab mengawal Mufti2 di negara ini memberi tahu Mufti Perlis ini supaya tutup mulut dia, buka ha nya berkaitan isu2 agama.

      Si Tonjol itu mengata "Saya tidak pasti sejauh manakah Tun M boleh bertahan dengan usianya itu. UMUR TIDAK BERPIHAK KEPADANYA." Dengan itu, dia layak menerima maki: "KEPALA BAPAK KAU."

      Delete
    3. Sabar bro...mari kita bersangka baik dgn beliau.

      Delete
    4. saya tak suka ABDA NI.Dia banyak cakap tak pakai otak mengalahkan org yg berpolitik.Tambah pula yg dicakapnya itu tak semenggah lansung.
      Post ni keluar pun waktu mengundi hampir tamat.
      Apa yg mufti cakap itu pengalaman dia semasa dia berjumpa dgn tun., bagi aku apa yg dia sampaikan pun tak ada sikit pun yg bole menggugat aku sebagai pengundi untuk tidak mengundi BN kali ini...apa yg mufti cerita itu cuma sedikit , tapi kita sebagai pengundi tahu segala keburukan najib dan menteri2 yg lain...

      Delete
    5. Sdr Mohamed Noor, sila lah beri tahu di sini apa yang baik dalam kenyataan beliau itu, tak setuju ke dia coba pengaruhkan pengundi, pada hal dia pegawai Kerajaan.

      Sdri mum of 7, awat anda copy paste ayyat saya, tapi takpa, saya ha nya nak pertahankan apa yang saya kata:

      Tak sedar ke bahawa kenyataan mufti itu sudah melayang di sana sini lebih awal masa mengundi walau pun keluar di pos Shahbudin ini waktu mengundi hampir tamat?

      Sdri tak rasa "tergugat" tapi ingat lah bahawa ada 14 juta pengundi lain.

      Jangan lah fikir apa yang "cerita itu cuma sedikit", ingat lah niat dan makna dia bila mengata "Saya tidak pasti sejauh manakah Tun M boleh bertahan dengan usianya itu. UMUR TIDAK BERPIHAK KEPADANYA."

      Sila lah ingatkan juga bahawa bukan semua "pengundi tahu segala keburukan najib dan menteri2 yg lain...", ramai di kampong, namun di bandar yang tidak follow the news kerana terpaksa "mengkais pagi makan pagi", mungkin terpengaruh bila dengar sesiapa kata Mufti Perlis kutuk Tun M.

      Sila lah berdiskusi berterusan, keluarkan hujah2 lagi, saya bersedia pertahankan pendapat dan pendirian saya.

      Saya gunakan maki "Kepala Bapak Kau" ha nya ikut kata Najib. Sdri tak terasa Najib melampau ke berkata begitu dan perlu di peringatkan rakyat fasal itu - satu cara nya ia lah menyebut nya selalu.

      Delete




    6. ASSMIN MEMANG PKMAK




      LETAK ANAK BABI BELAS PAS KHAIRUDIN DI PAYA JARAS



      KALAH TERUK



      BABI



      ASSMIN DAM.KHAIRUDDIN EXPASS BABIII


      BODOOOO

      Delete
    7. memang luarbiasa apa yg tun m lakukan

      Delete




    8. babbbiiii kau BUDIN


      KATA RINA HARUN KALAH 8000 UNDI




      BABIIIIII KAUUUI BUDDDDIN


      RINA MEMANG LAAA BABBBIIII




      BABIBUDIN

      Delete
  2. Ikut laporan, peratus yang keluar mengundi kali ni rendah..nampak agyanya rakyat tak menyahut seruan Madey untuk keluar mengudi beramai2...ada chan besarlah PH tewas teruk kali ni !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jarang sekali nak jawab Mat Sentul pakai nama Kojolla, penjalang rakyat, Geng Curi Duit Rakyat dll ini.

      Ha nya nak tahikan kata kata dia dengan analisa di laporan berikut:

      Analisis: 80 peratus keluar mengundi jika trend berterusan

      4 petang - Petaling Jaya - Analisis Malaysiakini: Kadar peratusan sebanyak 69 peratus pada pukul 3 petang memberansangkan, sama seperti pilihan raya umum (PRU) yang lalu, walaupun pengundian dibuat di pertengahan minggu.

      Pada PRU lepas, kadar peratusan berada pada 70 peratus pada jam 3 petang. Perbezaan satu peratus boleh dikaitkan dengan pertumbuhan jumlah pengundi.

      Pada pilihan raya ini, sejumlah 14,449,200 pemilih mengundi pada hari pengundian, tidak termasuk pengundian awal dan undi pos, berbanding 12,992,661 pemilih biasa pada pilihan raya umum lepas.

      Ia bermakna 9.97 juta pengundi telah mengundi pada jam 3 petang berbanding 9.09 juta pengundi pada PRU lepas.

      Sekiranya momentum ini dapat dikekalkan, jumlah pemilih boleh meningkat sehingga 80 peratus apabila pengundian ditutup. Kadar peratusan adalah 84.8 peratus pada PRU lepas.

      Delete
    2. Saya ingin tahu, dan jika sesiapa boleh memberi tahu, saya akan banyak terima kasih -

      1. ada wakil2/ pemerhati calon2 atau parti2 berkenaan ke yang mengawsi tong undi di bawa ke pusat2 penghitungan undi itu?

      2. Ada pemerhati/ wakil2 parti yang mengawasi penerimaan undi2 pos dan penghantaran peti2 undi awal anggota Pois dan Tentera itu?

      Kalau tidak ada, banyak boleh berlaku dari tarikh terima undi2 itu hingga masa penghitungan undi, betul tak?

      Delete
    3. Ok, sudah dapat tahu dari M'kini -

      Votes are counted at the respective polling stations and the information would then be relayed to the EC's tallying centre, which would then announce the official results.

      However, voting and counting agents of the respective parties at the polling stations would also submit the same information to their respective parties.

      Delete
    4. Yg tak kluar undi penyokong najib bn kerana boring dgn najib..

      Delete
  3. Sayang... sepatutnya posting ini d keluarkan 2 hari sebelum mengundi.... apa2 pun ini juga antara yg terbaik untuk nilaian rakyat....

    ReplyDelete
  4. berita pada 1030 malam rabu 9 may 2018

    Spr telah mencipta rekod cemerlang dalam
    pengurusan PRU14 2018 dengan pengumuman
    tercepat dalam sejarah...
    Lebih kurang pukul 730 petang tadi keputusan
    pertama telah diterima dan baru lebih kurang
    30 minit tadi 222 kawasan parlimen
    telah diketahui pemenang-pemenangnyya

    keputusan rasmi adalah BN telah menang dengan
    cemerlang 150 kerusi parlimen, Pas dengan 40 kerusi
    dan calon dap yg guna logo PKR 32 kerusi.

    ini juga bermakna calon dari PKR dan Parti Bunga raya
    telah dikuburkan oleh rakyat malaysia buat selamanya.

    Pihak PDRM dengan Kerjasama Pihak Lapangan Terbang seluruh malaysia juga telah menahan lebih kurang 30
    pesawat persendirian/sewa khas yg cuba meninggalkan
    negara Malaysia sejak pukul 7 petang tadi

    Difahamkan pesawat tersebut membawa tokoh pembangkang terkenal dan keluarga mereka .Pemeriksaan telah dibuat
    di pesawat tersebut dan mendapati setiap pesawat tersebut mengandungi wang tunai USD dan eeuro sekurangnya 100 juta dan jongkong emas dan
    barang kemas bernilai dalam
    anggaran 500-600 juta USD

    ini berita yg baru diterima...
    salah seorang yg ditahan tersebut telah
    dimasukkan ke IJN sebentar tadi dan didapati
    dalam keadaan masih tidak sedarkan diri
    Beliau yg namanya dirahsiakan dan berumur
    dalam lingkungan 90an tiba tiba jatuh pengsan
    apabila diberitahu beliau dan beberapa orang
    yg lain ditahan kerana belbagai kesalahan lampau
    dan akan dibawa ke mahkamah untuk tahanan reman

    YDP Agung sebentar tadi telah bersetuju untuk
    menerima mengadap Dato seri najib untuk upacara
    mengangkat sumpah jawatan perdana menteri

    pihak hospital bahagia tanjung rambutan dan tampoi
    dikejutkan dengan penerimaan pesakit secara mendadak
    bermula pukul 7 petang tadi..Sumber memberitahu lebih kurang 10,000 kes baru pesakit yg tiba-tiba menjadi
    hilang akal dan gila babi apabila mendengar keputusan
    pru14 sebentar tadi.

    pihak kariah masjid/surau seluruh negara terkejut dan bersyukur apabila masjid/surau mereka penuh dgn
    jemaah baru dan memohon supaya diajar cara cara
    solat taubat.mereka yg di temui berkata selama
    ini mereka telah jauh terpesong dan terpedaya
    dengan hasutan syaitan dan mereka mengakui sangat
    menyesal dan hendak kembali ke pangkal jalan
    Imam massjid berkenaan berkata..Sesunggunhnya ALLAH maha pengasih dan maha penyayang dan maha menerima taubat hambanya yg telah sedar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini terang2an fake news. Pihak berkuasa sila siasat.

      Delete
  5. Ya ALLAH aku memohon kepada Mu
    supaya tiada berlaku kejadian
    yg tidak sepatutnyya berlaku..
    MATI TERKEJUT, BUNUH DIRI, DAN JADI GILA BABI
    kepada penyokong yg telah terpedaya
    dengan hasutan iblis/syaitan bertopengkan manusia
    dan juga telah ditutup/dihitamkan hati dan akal mereka
    tidak dapat beza..kebenaran dan kebatilan
    dosa dan pahala..syurga dan neraka
    kerana pada malam 9 may 2018..
    kerana takdir yg telah engkau tetapkan
    Kau telah hancurkan musuh-musuh agama
    dan beri kemenangan kepada
    mereka yg menjaga,membela dan pejuang agama

    Ya ALLAH aku berdoa memohon kepada mu
    Jangan diletakkan dosa kepada yg tak bersalah
    bapa yg mengeluarkan benihnya(air mani)
    ibu yg mengandungkan mereka
    kerana mereka telah besar dewasa

    ini semua adalah sebab amalan harian mereka
    yg tidak kenal dosa dan pahala
    syurga dan neraka..
    bukakan lah pintu hati dan akal mereka

    yg telah dihitamkan dan dikotorkan warnanya
    mudah terpedaya dengan hasutan dan tipufdaya
    manusia yang bertopengkan iblis durjana
    dari kalangan CINA dan juga belbagai Bangsa

    YA ALLAH Buktikan kepada mereka
    Engkau MAHA Berkuasa Dan MAHA bijaksana
    Musnahkan serta hancurkan dan binasa
    si celaka dan musuh-musuh agama

    hamba mu ini menjaga dan membela negara
    juga mempertahankan dan berjuang untuk agama
    kemenangan pasti tiba akhirnya
    Sebagai petunjuk dan pengajaran untuk mereka

    ReplyDelete
  6. Faktor-faktor kejayaan Perjuangan Rasulullah SAW


    Istiqamah dalam memikul tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya oleh Allah SWT menyampaikan risalah tauhid kepada sekuruh umat manusia.
    Aqidah yang mantap menjadikan Rasulullah SAW dan pengikut-pengikutnya sentiasa bersemangat wira dan tidak takut untuk menghadapi segala tekanan, penindasan dan serangan dari tentera musuh Islam.
    Akhlak Rasulullah SAW itu sendiri yang tidak menyukai kekerasan. Baginda tidak pernah untuk menekan orang lain dengan keistimewaan yang baginda ada. Tidak pernah berlebihan dalam percakapannya. Baginda selalu menahan sabar walaupun sering dicaci dan dihina oleh musuh-musuhnya. Sikap inilah yang membuatkan pengikutnya setia kepada ajaran baginda.
    Sentiasa mendapat petunjuk, bimbingan dan pertolongan daripada Allah SWT. Malahan sebagai kekasih Allah SWT, doa baginda senantiasa dimakbulkan.

    ReplyDelete
  7. Apabila seseorang berbicara tentang kebenaran, atau mempertahankan kebenaran maka dia hendaklah sedar bahawa dia lakukan tanggungjawab itu atas perintah Allah dan rasulNya. Tidak kerana dia mengharapkan habuan daripada manusia, atau kemasyhuran, atau kemenangan.

    Kebenaran adalah kebenaran, ia tiada kaitan dengan kehendak diri sendiri atau kehendak orang lain. Justeru, insan yang jujur akan membela dan memperjuangkan kebenaran dan prinsip yang benar sekalipun terpaksa bercanggahan dengan kehendak dirinya, ataupun kehendak orang lain. Sekalipun dia menanggung rugi, atau dia ditentang oleh dunia sekelilingnya. Bak kata kata Rasulullah s.a.w:

    “Katakanlah kebenaran walaupun ia pahit” (Riwayat Ahmad, Ibn Hibban, al-Hakim, dinilai sahih oleh al-Albani).

    Dunia ini rosak jika manusia hanya membela kebenaran apabila dirasakan menguntungkan diri. Apabila kebenaran itu berpihak untuk dirinya atau puaknya, maka dengan lantangnya dia akan bangun menuntut kebenaran dan membelanya. Apabila kebenaran itu tidak berpihak kepada dirinya dan puaknya, maka dia akan sembunyikannya, atau mendiamkan. Bahkan lebih buruk ada memutar-mutarkan fakta dan dalil sehingga meminggirkan kebenaran apabila kebenaran itu kelihatan tidak menguntungkannya.
    Ertinya, menjadi pejuang kebenaran kerana Allah dan rasulNya, bukanlah kerja yang mudah. Allah menguji insan untuk insan membukti keikhlasan dirinya dalam membela ajaran tuhannya. Sehingga nyata siapa yang benar tujuan dan siapa pula yang berdusta atas dakwaannya.

    Banyak rintangan dan halangan. Sebabnya, kebenaran itu tidak semestinya menjanjikan kemenangan di dunia yang fana ini. Entah berapa ramai para nabi dan pejuang yang dibunuh dan dibuang, hanya kerana kebenaran.

    ReplyDelete
  8. Banyak rintangan dan halangan. Sebabnya, kebenaran itu tidak semestinya menjanjikan kemenangan di dunia yang fana ini. Entah berapa ramai para nabi dan pejuang yang dibunuh dan dibuang, hanya kerana kebenaran.

    Jika Allah memberikan kemenangan kepada kebenaran pun, bukanlah semesti setiap pejuang itu berpeluang untuk menyaksikannya. Para Nabi ada yang dibunuh tanpa sempat melihat hasil kemenangan perjuangan. Para pejuang juga demikian. Betapa ramai para pembela dan pejuang kebenaran yang disiksa mati, dibunuh tanpa alasan, dibuang tanpa simpati, dipenjara tanpa dosa dan disisih tanpa sebab.

    Kebenaran akhirnya akan menang, apabila syarat dipenuhi, namun masanya tidak ketahui. Para sahabah yang gugur syahid dengan penuh trajis di peringkat Mekah seperti Yasir dan Sumayyah tidak sempat melihat kejayaan umat Islam memerintah Madinah dan menewaskan para pemimpin Quraish yang bongkak yang menyiksa mereka.

    Para sahabat yang gugur dalam peperangan mempertahankan Madinah seperti Hamzah bin Abd al-Muttalib dan selainnya tidak sempat melihat kejayaan Nabi s.a.w dan umat Islam membuka Kota Mekah. Bahkan Nabi s.a.w pada hayat baginda, umat Islam belum lagi menguasai Empayar Rom dan Parsi.

    Ramai pejuang terkorban ketika perit menggalas amanah perjuangan. Ramai yang pergi menemui Allah sebelum mata sempat melihat pejuangan kebenaran menjatuhkan pejuangan kebatilan. Namun para pejuang yang ikhlas itu redha kerana mereka tahu itulah harga kebenaran.

    Mereka tidak berjuang untuk menang dalam bahasa yang biasa. Mereka berjuang kerana titah perintah Allah dan itulah kemenangan hakiki. Kemenangan dunia hanyalah anugerah dan hadiah daripada Allah yang akan digunakan demi kepentingan menegakkan kebenaran.

    Jika kemenangan dunia tidak disaksikan di hadapan mata, bukanlah bererti perjuangan kebenaran mesti ditinggalkan. Bayaran bagi pejuangan yang tulus itu adalah keredhaan Allah sekalipun tewas dan ditindas. Allah membeli perjuangan yang benar itu dengan syurga, bukan harta dunia.

    ReplyDelete
  9. Perang informasi media PRU14: Jauhi sikap jahil

    1. ALLAH swt meletakkan tanda aras yang sangat tinggi berkaitan informasi dan berita. Ia menjadi tanggungjawab iman seseorang Muslim supaya tidak bertindak atas kejahilan atau termasuk golongan yang jahil.

    2. Jahil itu bukan sekadar jahil ilmu, tetapi ia lebih kepada sikap dan sifat seseorang yang meletakkan dirinya di situasi menjauhi kebenaran Islam. Ini kerana kejahilan itu sama ada pada ilmu pengetahuan, atau pada akidah pegangan dan pada akhlak serta moral.

    3. Kemungkinan sesuatu kumpulan manusia itu hebat pada ilmu dan teknologi, namun jahil pada akhlak dan akidah. Sebab itulah al Quran menceritakan kebanyakkan para nabi diutuskan kepada umatnya yang sudah memiliki ketamadunan ilmu yang tinggi tetapi masih jahil dari sudut akidah dan akhlak.

    4. Nabi Musa as, Nabi Saleh as dan Nabi Hud as diutuskan kepada bangsa firaun, Kaum Samud dan Kaum Ad yang memiliki ketinggian ilmu dan kecanggihan teknologi. Tetapi dianggap jahil pada sisi Allah kerana tidak beriman dan tidak berakhlak.

    5. Dalam al Quran kedapatan dua ayat yang menerangkan bagaimana terjadinya manusia menempatkan diri mereka dalam kejahilan.

    Pertama: Surah Al Maidah ayat 50,

    أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُون ۚ وَمَنْ
    أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

    "Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum (sistem) jahiliyah? Padahal - kepada orang-orang yang penuh keyakinan - tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah."

    Kedua: Surah Al Hujurat ayat 6,

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

    "Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

    6. Kedua-dua ayat di atas adalah satu bentuk pedoman daripada Allah swt kepada orang beriman agar tidak meletakkan diri dalam keadaan yang disebut sebagai kejahilan.

    7. Ayat surah al Maidah disebut secara jelas menyatakan bahawa orang beriman tidak seharusnya menolak sistem daripada Allah dengan menerima selainnya. Manusia sebahagian besarnya mengakui keesaan dan kewujudan Allah sebagai pencipta alam, pentadbir, pemberi nikmat rezeki dan sebagainya.

    7. Akan tetapi ada di kalangan mereka tidak mahu menerima konsep ubudiyyah (kepatuhan) secara syumul kepada sistem Allah swt. Mereka menolak Islam dalam perundangan, menolak sistem pemerintahan Islam dan ekonomi Islam.

    8. Mereka lebih meredhoi sistem ciptaan manusia seperti sekularisme, kapitalisme, sosialisme, nasionalisme sempit serta pragmatisme daripada menerima petunjuk Allah swt dan Nabi saw.
    Dengan sebab itu, Allah meletakkan mereka sebagai golongan yang jahil.

    ReplyDelete
  10. Perang informasi media PRU14: Jauhi sikap jahil
    9. Ayat daripada surah al Hujurat pula, al Quran menggambarkan ada sebahagian manusia yang terkena virus jahiliyyah. Ini kerana sikap mereka yang tidak memiliki akhlak dalam melibatkan penerimaan dan penyebaran maklumat.

    10. Perkataan fasiq dalam ayat bermaksud orang yang tiada integriti dalam nilai dosa pahala pada tindakan sebaran dan penerimaan berita dan maklumat. Tidak kira sekalipun di kalangan mereka yang terpelajar, mahupun tidak sama ada pemimpin dan juga rakyat.

    11. Setiap maklumat yang diterima adalah berkewajiban diselidiki terlebih dahulu asal usul sumbernya, dan bukannya diterima bulat-bulat. Apatah lagi menyebarkannya pula tanpa usul periksa dan mengenal pasti kesahihahnnya. Sikap begini tidak seharusnya ada pada orang beriman, kerana itu dimulai ayat seruan itu dengan, " Wahai Orang Yang Beriman".

    12. Bagaimana menangani kelakuan dan sikap kejahilan ini?
    Para ulama berdasarkan Al Quran, membahagikan umat yang jahil kepada 4 keadaan dan cara mengatasinya.

    13. Pertama: Jahil yang diberikan penerangan dan penjelasan agar mereka memahami dan menerimanya.

    Firman Allah dalam surah al A'araf ayat 199,

    خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ

    "Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)."

    14. Kedua: Jahil yang perlu dihadapi mereka dengan jelas dan berprinsip.

    Surah Az Zumar ayat 64,

    قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ)

    "Katakanlah, wahai Muhammad saw, apakah patut kamu menyuruh aku sembah selain daripada Allah (setelah jelas bukti KeEsaan-Nya) wahai orang yang jahil?"

    15. Ketiga: Mohon perlindungan dengan Allah daripada sikap jahil mereka.

    Firman Allah swt, surah al Baqarah ayat 67,

    وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً ۖ قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا ۖ قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

    "Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)."

    16. Keempat: Jahil yang dibiarkan mereka dan jangan dihiraukan sikap mereka dan tindakan mereka. Umat Islam teruskan kerja dan perjuangan.

    Ayat surah al Furqan 63,

    وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

    "Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini."

    17. Oleh itu, wahai umat Islam, jauhilah diri daripada sikap yang dicela oleh Allah swt sebagaimana dalam Al Quran. PRU 14, adalah medan memerlukan kita membentengi diri dengan nilai Iman dan Islam yang selama ini menghiasi diri kita. Jadikanlah ia sebagai penyelamat daripada kemurkaan Allah.

    Malaysia Sejahtera

    ReplyDelete
  11. FuckTun nyata sgt tidak mampu
    Pantun dia hanya sasau merapu 
    Idea dipenuhii, khayalan menipu
    Tiada benda pun, yng dia tumpu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    FuckTun di hatinya dengki bertunas
    Pantun hamba cantik hatinya panas
    Rambut jadi cacak, mcm duri nenas
    Macam ini ker otai puak pengganas

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    Tengok le Kejora berpantun madah
    Susunan baris & bunyi sama, indah
    FuckTun punya, mcm haram jadah
    Orang nengok pun mcm nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

    Konon ngaku, dah pantun lama
    Tapi jadi serupa hingus gelema
    Kalau lagu, sgt lah burok irama
    Tak spt hamba baris2nya sama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    Malu lah sikit, FuckTun petualang
    Konon ngaku pemantun terbilang
    Tapii pantun, serupa bapok jalang
    Isi yg sama je asyik diulang-ulang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhhh

    FuckTun cari ilham dudok melahu
    Tulis & padam, sampai sakit bahu
    Walau tak retii, dia cuba semahu2
    Dia tak kan ngaku, yg dia tak tahu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

    Pantun FuckTun mcm ubi lengat
    Org mau baca pun tak semangat
    Asyik jer dgn Kejora kena sengat
    Kemaiin nak ke pentas, yakin sgt

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

    Kasihan FuckTun, cacai Yahudi
    Nak siap pantun peluh dimandi
    Pantun pun serupa mabok todi
    Dia perlukan bakat semula jadi

    Kah kaahh kaahh kaahh kaahh

    Malu le, kalu pengarang dia ngaku
    Pantun pun mcm orang tiiga suku
    Takkan begini bingai penulis buku
    Kalu dia buat sebuah pun tak laku

    Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

    FuckTun udah jadii sasau sawan
    Dia hanyalah sbg bahan gurauan
    Cgu Kejora berbakat sasterawan
    Bukan layak dia untuk nak lawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

    ReplyDelete
  12. Saya dah ubah sokongan pd PH hari ini.

    Setuju dgn cerita Dr Maza. Salut pd Tun M kerana masih terdapat rasa tanggung jawab pd rakyat dan negara. Beliau masih sanggup mengerah tenaga yg masih tinggal utk turut bersama takyat Malaysia yg cakna utk menjatuhkan kepala penyamun.

    Apa pun yg jadi malam ni, Tun sudah buat yg terbaik. Sekarang adalah menjadi tugas kita rakyat utk meneruskan perjuangan murni beliau. Semoga mendapat ihsan dr Illahi. Wassalam.

    ReplyDelete
  13. Pilihanraya ke14 pun kini udah habis selesai
    Hamba nak cari Wak Suman kemetot bonsai
    Ada hutang dia, yg masih lagii belum selesai
    Bersiap lah ngko Wak aku mahu cabut misai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhbh

    ReplyDelete
  14. Wahai FuckTun dayus, di sinii hamba berdiri
    Tak kan le penakut, konon pemantun bistari
    Nak ke pentas apa, kat blog ni pun udah lari
    Itu ler org tua2 asyik pesan, bala usah dicari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Kemaiin FuckTun, bermegah mendabik dada
    Konon dlm berpantun dia di puncak persada
    Tapi yg sebenar dia hanyalah abok taik kuda
    Dia menyelinap masuk waktu Kejora tak ada

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. Suman & FuckTun dgn hamba 2 ekor musoh
    Depa ini kaki jilat jubor DAP, berak tak basoh
    Jadi puak pengganas punca dari salah asoh
    Agaknya depa skrng gi jumpa SPR merusoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  17. SENARIO SELEPAS PUSAT MENGUNDI DITUTUP PETANG INI
    rhg | May 9, 2018
    1. Pembangkang akan mula tularkan konon mereka sudah menang;

    2. Diwaktu yg sama pembangkang akan keluarkan Borang 14 palsu konon menunjukkan kiraan di peringkat PDM mereka kononnya menang.

    3. Bila SPR umumkan calon2 BN menang pembangkang akan sebarkan fitnah SPR pakat dengan BN buat Borang 14 palsu;

    4. Pembangkang juga akan ambil gambar dan tularkan konon mereka jumpa tong2 berisi kertas undi yg kononnya dibuang oleh SPR;

    5. Pembangkang akan buat repot polis konon SPR menipu dan berpakat dgn BN dalam mengendalikan PRU;

    6. Pemimpin pembangkang akan berkumpul dan membuat sidang media kononnya mereka telah menang tetapi SPR kononnya telah menipu;

    7. Pimpinan pembangkang akan mengajak pengikutnya turun ke jalanraya membantah keputusan kemenangan BN dan cuba mencetuskan huru hara!

    8. Cubaan sabotaj semua saluran media sosial BN spt FB, Twitter, dll terutama kepunyaan pimpinan BN samada dengan menyebarkan berita palsu atau dilonggokkan dengan SPAM sehingga tidak boleh berfungsi!

    ReplyDelete
  18. SENARIO SELEPAS PUSAT MENGUNDI DITUTUP PETANG INI
    rhg | May 9, 2018
    1. Pembangkang akan mula tularkan konon mereka sudah menang;

    2. Diwaktu yg sama pembangkang akan keluarkan Borang 14 palsu konon menunjukkan kiraan di peringkat PDM mereka kononnya menang.

    3. Bila SPR umumkan calon2 BN menang pembangkang akan sebarkan fitnah SPR pakat dengan BN buat Borang 14 palsu;

    4. Pembangkang juga akan ambil gambar dan tularkan konon mereka jumpa tong2 berisi kertas undi yg kononnya dibuang oleh SPR;

    5. Pembangkang akan buat repot polis konon SPR menipu dan berpakat dgn BN dalam mengendalikan PRU;

    6. Pemimpin pembangkang akan berkumpul dan membuat sidang media kononnya mereka telah menang tetapi SPR kononnya telah menipu;

    7. Pimpinan pembangkang akan mengajak pengikutnya turun ke jalanraya membantah keputusan kemenangan BN dan cuba mencetuskan huru hara!

    8. Cubaan sabotaj semua saluran media sosial BN spt FB, Twitter, dll terutama kepunyaan pimpinan BN samada dengan menyebarkan berita palsu atau dilonggokkan dengan SPAM sehingga tidak boleh berfungsi!

    ReplyDelete
  19. SENARIO SELEPAS PUSAT MENGUNDI DITUTUP PETANG INI
    rhg | May 9, 2018
    1. Pembangkang akan mula tularkan konon mereka sudah menang;

    2. Diwaktu yg sama pembangkang akan keluarkan Borang 14 palsu konon menunjukkan kiraan di peringkat PDM mereka kononnya menang.

    3. Bila SPR umumkan calon2 BN menang pembangkang akan sebarkan fitnah SPR pakat dengan BN buat Borang 14 palsu;

    4. Pembangkang juga akan ambil gambar dan tularkan konon mereka jumpa tong2 berisi kertas undi yg kononnya dibuang oleh SPR;

    5. Pembangkang akan buat repot polis konon SPR menipu dan berpakat dgn BN dalam mengendalikan PRU;

    6. Pemimpin pembangkang akan berkumpul dan membuat sidang media kononnya mereka telah menang tetapi SPR kononnya telah menipu;

    7. Pimpinan pembangkang akan mengajak pengikutnya turun ke jalanraya membantah keputusan kemenangan BN dan cuba mencetuskan huru hara!

    8. Cubaan sabotaj semua saluran media sosial BN spt FB, Twitter, dll terutama kepunyaan pimpinan BN samada dengan menyebarkan berita palsu atau dilonggokkan dengan SPAM sehingga tidak boleh berfungsi!

    ReplyDelete
  20. AWAS PETUGAS BN, PKR MULA REKAYASA BAHAWA PRU INI PENUH PENIPUAN
    amin_yatim | May 9, 2018
    PETUGAS Barisan Nasional (BN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bertikam lidah dan membuat laporan polis berikutan kemunculan kertas undi palsu di luar kawasan pengundian Parlimen Port Dickson.

    Menurut petugas BN Subash Chandrabose Arumugam Pillai seorang lelaki India telah memperdaya anak seorang petugas BN berusia 16 tahun yang berada di situ untuk memegang sejumlah kertas undi palsu yang telah dipangkah dalam kotak BN.

    Sebaik gadis tersebut memegang kertas undi haram itu, sekumpulan jentera PKR mula menyerbu gadis tersebut dan menuduh beliau mengedarkan kertas undi palsu.

    Bagaimanapun lelaki yang mengedar tersebut telah ditangkap kerana cuba melakukan perkara yang sama. Beliau mengaku disuruh memakai baju BN dan memberikan sejumah kertas undi kepada petugas BN.

    Fake ballot paper trick at PD
    What really happened! Today morning, a young Indian guy approached BN volunteer girls at SKPD and instruct them to hand over the papers to public. In a second, a group of PKR individuals misbehaved to 16 years old young girls by pulling hands and used vulgar words. The whole drama exposed when the same incident happened in all pooling stations. The real PKR culprit we’re caught red handed. The dirty tactic exposed where he was asked to wear BN shirt to do his trick. Here the twist in this story, now PKR group sending misleading news in WhatsApp and saying it was by BN supporters. What nonsense you talking about KEADILAN? Wait, how do I know all these? Because I was there!

    ReplyDelete
  21. AWAS PETUGAS BN, PKR MULA REKAYASA BAHAWA PRU INI PENUH PENIPUAN
    amin_yatim | May 9, 2018
    PETUGAS Barisan Nasional (BN) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bertikam lidah dan membuat laporan polis berikutan kemunculan kertas undi palsu di luar kawasan pengundian Parlimen Port Dickson.

    Menurut petugas BN Subash Chandrabose Arumugam Pillai seorang lelaki India telah memperdaya anak seorang petugas BN berusia 16 tahun yang berada di situ untuk memegang sejumlah kertas undi palsu yang telah dipangkah dalam kotak BN.

    Sebaik gadis tersebut memegang kertas undi haram itu, sekumpulan jentera PKR mula menyerbu gadis tersebut dan menuduh beliau mengedarkan kertas undi palsu.

    Bagaimanapun lelaki yang mengedar tersebut telah ditangkap kerana cuba melakukan perkara yang sama. Beliau mengaku disuruh memakai baju BN dan memberikan sejumah kertas undi kepada petugas BN.

    Fake ballot paper trick at PD
    What really happened! Today morning, a young Indian guy approached BN volunteer girls at SKPD and instruct them to hand over the papers to public. In a second, a group of PKR individuals misbehaved to 16 years old young girls by pulling hands and used vulgar words. The whole drama exposed when the same incident happened in all pooling stations. The real PKR culprit we’re caught red handed. The dirty tactic exposed where he was asked to wear BN shirt to do his trick. Here the twist in this story, now PKR group sending misleading news in WhatsApp and saying it was by BN supporters. What nonsense you talking about KEADILAN? Wait, how do I know all these? Because I was there!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah nak kalah pun ko masih nak berkopipes...mmg taksub betul kau ni.hahahahaha

      Delete
  22. Sudah selesai bab pilihanraya dan mengundi
    Tapi ada lagi yng blm selesai urusan peribadi
    FuckTun ttp juga membisu, sejak petang tadi
    Hamba nak ajar dia tentang bahasa dan budi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. FuckTun ngaku penuliis buku juah & lantang
    Ajak dia berpantun di blog mata dia buntang
    Guroh je bergegar tapi tanah kering kontang
    Ditulisnya buku taiik kucing ker buku hutang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. FuckTun bila disekeh, ke pentas dia melatah
    Tapi dibuat pantun pun tahap budak mentah
    Kerap kali pantun dia mudah je hamba ratah
    Kinii bila hamba cabar, dia tidak jwb sepatah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Mudah2an Allah membimbing Tun dan kita semua kejalan yang benar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaaallah.. .kita sama doa2 kan untuk tun m..

      Delete
  26. FuckTun biingai, terus berada dlm keresahan
    Dgn Kejora, diia mmg tidak mampu bertahan
    Nasib baiklah mlm ini internet agak perlahan
    Kalu tak, terok le dia ni jadi bahan belasahan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Hari ini dah nampak bunga2 PH bergoncang
    Suman bapok udah tak lagi gebang kencang
    Mekcy Golok pula, dah tidak lagi naik tocang
    Manakala FuckTun bingai, jln makin pincang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Ki kik kik puak2 cai udah mula berbantah2an
    Mufti Perlis cakap umor Madey tak blh tahan
    Lagi 2-3 hari kembali le dia mengadap Tuhan
    Lepas tu dlm PH mula ler jadi pecah belahan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Nampak spt dah kelam kabut cai2 taik kuda
    Kat blog ini pun PH udah nak porak peranda
    Md Noor & mum of 7 dah tibai si bebal abda
    Kehancuran PH udah mula nampak petanda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Syabbas di atas Mufti Perlis punya lembaran
    Diselit sedikit pujian dalm membuat sindiran
    Cai2 haprak kelihatan udah mula bercakaran
    Kalu ler menang pun PH menuju kehancuran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. TUAN BUDIN ..

    PANAS....PANAS....PANAS

    ADAKAH MIMPI AKAN MENJADI REALITI ????

    ReplyDelete
  32. Apa yg Dr Aasri katakan, kita patut mengerti
    Kita kena respect pandangan seorang mufti
    Kalu Matdey dah tiada, siiapa pula nak ganti
    Tak kan le bekas banduan jadi PM kita nanti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Kejora tak nampak tsunami sedang melanda .....

    ReplyDelete
  34. Mufti Perlis tu nak bagi pandangan yg ikhlas
    Madey hanya blh bertahan PRU empat belas
    PRU sekali lagi, ketua PH siapa yg nak galas
    Kalu tiada yg layak jwtn PM, LGE ler yg balas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  35. nogori tumbang.....apo nak buek lai....borair tolo den...kojola, ko jotos ateh dahi tu...momokak yo

    ReplyDelete
  36. Bukan Dr Asri sengaja, mau gembar-gembor
    Mmg Matdey tak brapa hari akan gi ke kubor
    Nanti menjelang PRU15, PH akan mula lebor
    Tak kan yg nak ganti PM kita ketua penjubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaashhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masyaallah...tak abis lagi budak mentah ni

      Delete
    2. Udah2 ler kejora. .jgn buat2 mcm bodoh lagi diri sendiri

      Kaaaahhhhh kaaahhhhhhhhhhh kahhh

      Delete
    3. kojola....ko bojubor la ngan pejuang tu...elok bobonar la....

      Delete
  37. Dlm perlembagaan bukan melayu tak bole jadi PM,kejora..kau sekolah sampai i darjah berapa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii SG3010 dajal lahanat bedebah
      Tak usah cuba jadi pinggan tambah
      Mcm2 boleh buat bila Melayu rebah
      Pelembagaan pun depa desak ubah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Abis la....besok tak dengar lagi azan kat malaysia

      Delete
  38. Kau yg bodoh dan bahalul,pi baca perlembagaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naper ko bingai, Sag3010 taik kuda
      Kalu pekak usah ler nak dabik dada
      Dulu, prlmbagaan Madey ada pinda
      Ko tanya le, skrg pun dia masih ada

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Dah kalah. Diam ajelah.

      Delete
    3. Ni la sejenis parasit yg tak mengaku kalah,lantak kau la.Malas aku nak layan budak terencat akal.Ok bye

      Delete
  39. Sebagai seorang anti BN selama 20 tahun, ya saya pun tak setuju tun M jadi pm balik. Tapi yang penting skarang, umpama kalau kasi pilih tahi dengan kentut, mane yang elok sikit? Kentut memang busuk dan bawak aib, tapi masih bukan najis. Yang najis tu tahi. So at least for now, kita tolak dulu datuk sri najis. Eh, datuk sri najib, bawak naik dulu kentut M. Ok?

    ReplyDelete
  40. where is kejora ku bersatu?da x org nak bagi duit tmbng masuk cc utk perang lg ke?ikhlas dari nun jauh d sabah utk org yg x tau apa nilai perubahan yg bakal dikecapi..cumanya aku tetap bersyukur rakyat malaysia tau berfikiran matang sekarang..perubahn milik kita yg pastinya kejatuhan bekas kerajaan itu akan ada cerita baru utk c kejora ini backup itu pn kalau masih ada org yg memberi dana kepada beliau..ooo utk info..sekarang 4g access sngt murah..redone menawarkan rm8 utk data basic..so rasany x perlu dana dari org lain utk jadi macai backing puak timbangan tu bukan?as me I already decided which side I take to build my future..take this tissue..not to wipe ur tears..ur shit..jatuh merata2..I maluuuuuuuuuu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...