Sunday 13 May 2018

HARAPNYA TIADA LAGI KEJADIAN KEDUA.....


Ini adalah penjelasan Tun Mahathir Mohamad berhubung perlantikan tiga menteri kanan yang diumumkannya semalam, tetapi dipertikaikan oleh Rafizi Ramli.


Ini pula kenyataan daripada Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR.


Dan ini oleh Nurul Izzah Anwar, Naib Presiden PKR.



Kenyataan media Anwar Ibrahim juga jika diperhalusi tidak lari dari maksud yang sama.


KENYATAAN MEDIA


Saya menghargai kunjungan Pengerusi Pakatan Harapan merangkap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad petang semalam.


Dalam pertemuan itu, saya telah mengulangi sokongan padu KEADILAN kepada kepimpinan Tun Dr Mahathir. Saya juga telah sampaikan keresahan pimpinan  yang memohon agar kaedah rundingan lebih merangkumi.


Pandangan tersebut disambut baik oleh Tun Dr Mahathir namun harus diputuskan bersama oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan.


Saya telah juga sampaikan pandangan  saya kapada  pimpinan KEADILAN untuk mempastikan Kerajaan Pakatan Harapan  dibawah pimpinan Tun Dr Mahathir selaku Perdana Menteri dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail selaku Timbalan Perdana Menteri mantap dan kukuh serta  dapat menyempurnakan tanggungjawab  dengan cemerlang.


Saya menggesa rakan-rakan seperjuangan yang telah menerima mandat rakyat untuk segera menjalankan tugas-tugas menyelamatkan dan membina semula negara kita.


Anwar Ibrahim

13 Mei 2018


Maka, tidak berapa tepat sebenarnya perlantikan semalam itu tidak mendapat restu PKR, malah seperti kata Perdana Menteri, tiada sesiapa pun diketepikan dalam susunan tersebut.


Ini hanya perlantikan awal, ada tujuh menteri lagi akan diumumkan dalam waktu terdekat untuk memenuhi kouta 10 kementerian sebagaimana yang sudah diumumkan sebagai permulaan penubuhan kerajaan Pakatan Harapan.


Selepas itu, perlantikan seterusnya akan dibuat lagi untuk melengkapkan semua 25 kementerian yang bakal menggerakkan keseluruhan perjalanan kerajaan.


Harapnya tiada lagi amalan "mencuci kain di khalayak terbuka" akan berlaku buat kali kedua, tak kira oleh siapa pun jua.


Sedarlah, rakyat sedang memerhati dan menilai kerajaan baru ini. (ShahbudinHusin 13/05/2018).

151 comments:

  1. Dengan izin tuan blog

    PER : TUN M; PEMBAWA PANJI-PANJI HITAM (siri 1/3)
    ----------------

    Salam sejahtera buat sdr Shahbudin, sdr KD dan kesemua para sahabat seperjuangan saya khususnya buat sdr HBM dan sdr Fan Tun yang masih mengingati saya sekalipun saya telah lama tidak muncul.

    Saya telah lama tidak muncul disebabkan seperti yang pernah dimaklumkan saya mahu tumpukan pada kerja-kerja saya supaya saya dapat menyertai seruan Tun M pada hari klimaks zaman ftinah yang saya kira akan berlaku pada satu hari di bulan Zulhijjah 1439H selepas Aidiladha dan selepas kemangkatan Raja Salman, yang berdasarkan bacaan saya drpd dalil2 dan situasi semasa, baginda adalah penjaga Baitullah yang terakhir dari Bani Saud. Penjaga seterusnya adalah khalifah yang diutus, yang mana orang pertama yang akan berbaiah kepadanya di Baitullah ialah 'pembawa panji-panji hitam'. Perkara ini memang disebut di dalam dalil.

    Saya pernah mengatakan bahawa daripada bacaan saya, pembawa panji-panji hitam tidak lain adalah Tun Dr Mahathir Mohamad, iaitu seorang lelaki yang pasukannya telah menyertai begitu banyak pertempuran dan mereka menang di dalam kesemua pertempuran itu, dan lelaki ini pula berasal dari sebuah negeri di Timur.

    Saya benar-benar tertarik dgn komen kerengge di blog KD yang berikut yang nampak jelas 100% sama dgn pandangan saya sekalipun saya lebih terperinci sedang pandangannya kelihatan berlapik.

    ---------------------------

    kerengggeFriday, May 11, 2018 4:52:00 AM

    saya ada memberi bunga² apa yang terjadi. Cuma cepat @ lambat saya tak tahu. Sebab tu saya tekankan byk.kali. kita rakyat kena rapatkan barisan sbb ada benda yg Grandmaster cuba jalankan. Kena tgk juga sekeliling negara jiran kita utk memahami senario yg sedang berjalan. 
    Nusantara sedang cuba diporak perandakan. 
    Allah jua maha mengetahui kenapa Tun 'muncul' semula pd 2018. Ada sebab lebih besar Dr kbykn org nanpak 
    Wallahua'lam. 

    Reply

    Replies

    johanFriday, May 11, 2018 5:00:00 AM

    Apa bunga2 itu ye kerengge.... Nak tau juga...

    kerengggeFriday, May 11, 2018 5:41:00 AM

    rajin²lah belek posting posting lama dalam blog ini yg lepas². Dr 2013 sy dh ckp beberapa benda..
    Antaranya tsmy akan dibuang UMNO
    Najib jadi PM sepenggal shj
    Dan lain²lah kalau tuan rajin.
    Fasal tun muncul semula ni 2018 ada benda lebih penting dan besar. Cara dia dtg semula ni hanyalah asbab sampingan.
    Ada sebab Allah muncul kan sosok tubuh dia untuk satu peristiwa penting lain.
    Wallahua'lam

    --------------------------

    Selain itu saya juga tertarik dgn komen sde Chickenfeet di blog Shahbudin yang sama dgn bacaan saya. Memang benar ia adalah sebahagian tugas 'Pembawa Panji-panji Hitam' untuk menewaskan kesemua dajal-dajal kecil yang muncul sblm khilafah dapat ditegakkan semula.

    -------------------------------

    Chickenfeet Cf13 May 2018 at 04:24

    Tun M akan berdepan dgn Dajal kecil yg bakal keluar....huru hara lah nanti..moga Tun diberi kekuatan.

    ------------------

    ReplyDelete
    Replies


    1. KEPALA BUTOH CUCI KAIN DI KHAYAALK RAMAI

      PUKIMAKADEY NYANYUK NIASIH ADA DNA BN


      DAH TAU WAN AZIZAH DAN PKR NAK PENGESAHAN ANWAR SEEBLUM JAWATAN CABINET D UMUM

      PKMAKADEY NYANYUK TUA BANGKA BULLDOZE MCM LEMBU KEPARAT PENGUMUMAN


      PROSEDUR PUN MADEY TAM BOLEH IKUT

      BUDIN PULAK SURUH KITA DOL DIAM APA MADEY BUAT SPAN DALAM SLUAR


      TEGUR PUN TAK BOLEH


      NAK SEMBUNYI DARI RAKYAT


      KE NYANYOKA MADEY TUA BANGKA


      PKMAK MADEY TAU KE SAPA ANWAR IBRAHIM????

      MINTA RESTU ANWAR LA BODOO


      BODOOO MADEY

      BUDIN AAJAR KITA JGN CUCI KAIN DI LUAR


      SURUN JADI MCM BN2.0


      DNA BABI UMNO MASIH PENUH DLMADEY DAN BUDIN LAGII

      Delete
  2. TUN M; PEMBAWA PANJI-PANJI HITAM (siri 2/3)
    -----------------

    Saya mengakui bahawa bacaan saya sebelum ini ada yang meleset tetapi jika diperhatikan bahagian yang meleset itu adalah yang saya gunakan akal sbg sumber, sedangkan perkara yang saya gunakan dalil pula salah satunya telah pun berlaku.

    Begini :-

    1. Bacaan saya mengatakan bahawa tanda pertama yang akan berlaku ialah konflik Israel-palestin yang berlaku pada hujung Rejab. Ini tidak berlaku tetapi Rejab tetap telah menyaksikan kebenaran salah satu dalil yang telah dikongsi iaitu 'pembatalan PPBM' sbg tanda golongan yang di atas jalan yang benar telah kehilangan jemaah (sumber hadith riwayat Huzaifah). Ini bererti salah satu tanda akhir zaman fitnah benar-benar telah bermula di dalam bulan Rejab. Saya kira konflik besar Israel-palestin itu akan berlaku bila-bila masa saja lagi sama ada Ramadan atau Syawal. Mengambil kira niat dan kaedah Zionist saya percaya ia akan berlaku apabila Israel merampas Baitulmaqdis (Jerusalem) dan mahu menjadikannya ibukota mereka.

    2. Saya telah membuat bacaan Tun M akan memenangi kerusi Putrajaya di atas alasan Putrajaya menepati ciri2 ibukota kaum Muslimin di akhir zaman. Bacaan ini meleset pada bhgn Tun M menang di Langkawi sedangkan dalilnya kekal iaitulah sbg PM Malaysia yang pejabatnya di Seri Perdana Tun M adalah benar-benar individu yang secara hakikatnya menguasai Putrajaya.

    3. Saya telah membuat bacaan Tun M akan menggunakan objek berwarna hitam sbg logo dan ini juga meleset. Bacaan ini hanyalah dugaan saya dan tidak dibuat melalui dalil kerana dalil hanya memberi 2 ciri berikut; (1) pasukannya menyertai banyak pertempuran dan mereka menang kesemuanya, (2) berasal dari sebuah negeri di sebelah Timur.

    4. Saya telah membuat bacaan bahawa PRU akan berlangsung pada bulan Syawal di atas alasan tafsiran Ulamak mengatakan bahawa kacau bilau tahun akhir zaman fitnah akan berlaku pada bulan Syawal. Nampaknya PRU telah pun berlangsung pada bulan Syaaban dan bacaan saya ini meleset. Walaubagaimanapun saya kekal berpendapat kacau bila akan berlaku pada bulan Syawal. Puncanya saya tidak mahu menduga lagi disebabkan 2 bacaan saya yang tidak berdasarkan dalil telah pun meleset. Sama2lah kita nantikan apa yang akan berlaku pada bulan Syawal nanti. Mengapa Malaysia? Berdasarkan hadith baginda saw menunjuk ke arah Timur dan berkata 'fitnah itu datangnya dari sana' yg menunjukkan melainkan dinyatakan sebaliknya, hadith-hadith zaman fitnah merujuk kepada 'sebuah negeri di Timur'

    Selain itu saya ingin tekankan kembali 2 ciri pembawa panji hitam iaitu 'ia menang kesemua pertempuran yang ia ketuai'. Ramai orang berpendapat pertarungan terakhir yang telah terjadi ke atas Tun M setakat ini dan Tun memenanginya ialah mengalahkan Najib Razak di dalam PRU14. Ini tidak tepat kerana sejurus selepas itu Tun M menang lagi di dalam satu pertempuran di mana kaedah yang ia gunakan hanyalah untuk 'sabar menunggu sahaja selama lebih 5 jam walaupun tanpa jemputan sehingga akhirnya tuan rumah akur'. Saya percaya butiran lanjut tidak diperlukan.

    Selanjutnya saya mahu merujuk kpd komen balas seorang anon ke atas komen sdr kerengge.

    ------------------

    AnonymousFriday, May 11, 2018 5:35:00 AM

    Kita tak nampak apa yang dimaksudkan kerengga tapi yang penting PH telah menangi pru kali ini.Jadi semua rakyat harus merapatkan barisan dan beri ketaatan kapada kerajaan yang baru.

    ------------------

    Izinkan saya menjawab bagi pihak sdr kerenngge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAFIZI



      KAMI NAK KAU MAKI LAGI SI MADEY TUA BANGKA NYANYOK


      BULLDOZE JER KERJA


      LUPA ANWAR NI BAPAK SEGALA REFORMASI


      DAH TUA NYAYOK BOLEH JADI PM PUAK 12 KERUSI PARTY MUNGE BINGAI NII


      ANWAR TU SAPA ??? MADEY WOII


      BUANG SIFAT KELING DALAM DIRI


      INGAT MADEY, BOSS KAMU

      ADALAH


      ANWAR IBRAHIM !!!!


      BETUL CAKAP RAPIZI MADEY DAH MAIN REDAH ... LUPA ADA TUHAN DI ATAS LUPA ADA ANWAR DI ATAS !!!



      TERUSKAN PIZI..

      SI BUDIN DNA UMNO NI NAK BERLAGAK 12 KERUSI CIPUT MUNGE..

      Delete
  3. TUN M; PEMBAWA PANJI-PANJI HITAM (siri 3/3)
    ----------------------------------

    Memang benar PH yang diketuai Tun M telah memenangi PRU 14, namun hakikatnya 'pertempuran' yg ditakdirkan ke atas 'Pembawa Panji Hitam' ini masih belum selesai. Beliau hanya akan selesai bertempur apabila menjadi orang yang pertama berbaiah kpd khalifah yang diutus slps khalifah muncul di Baitullah. Bai'ah ini akan memberikan dua endorsment daripada kedua-dua pihak seperti berikut :-

    1. Umum tahu bhw khalifah ini ketika ia diutuskan umurnya baru 40tahun. Apa sangatlah pencapaian orang umur begini. Maka apabila seseorang seperti Tun M yang merupakan seorang 'world figure' berbaiah kpdnya maka Tun M akan memberikan endorsmen kpd khalifah.

    2. Tun M sendiri sekalipun ia telah memenangi kesemua pertempuran tapi ia tidak pernah menang secara mutlak disebabkan fitnah masih berleluasa dan zaman fitnah masih belum ditinggalkan. Apabila Tun M sendiri diendors oleh khalifah yang terbukti memiliki karamah, maka orang-orang yang selama ini kebingungan akibat fitnah akan bersatu menyokong Tun M, sedangkan ahli-ahli fitnah yang enggan bertaubat akan menerima balasan yang setimpal.

    Bagi pembenci Tun M yang tidak mahu percaya bacaan saya ini, cubalah beri satu nama lain yang punya ciri "telah menyertai banyak pertempuran dan menang dalam kesemuanya". DSNR telah tewas pada kali pertama ia cuba menentang Tun M. DSAI juga pernah menentang Tun M dan ia tewas. Kini ia bersama-sama Tun M dan menjadi sebahagian drpd 'golongan yang menang'.

    Mengambil kira senario kemenangan PH di bawah Tun M, terdapat banyak kemungkinan bagaimanakah kacau bilau akan berlaku pada bulan Syawal kelak. Saya tidak lagi mahu menduga dengan akal dan bukan dgn dalil. Memadailah untuk saya berkata apa sahaja yg berlaku in shaa Allah Tun M tetap akan muncul sbg pemenang.

    Saya ingin berkongsi satu sejarah. Ashaari Muhammad pemimpin Al-Arqam pernah menyangka dirinya adalah 'pembawa panji hitam' (disebut sbg 'pemuda Bani Tamim' iaitu gelaran lain kpd 'pembawa panji hitam'). Malah Al-Arqam pernah mencipta lagu untuknya berbunyi :-

    'telah tiba..
    seorang pemuda berasal..
    dari ufuk timur membawa..
    cahaya keimanan bersama..
    sebuah thoifah masa kini..
    di akhir zaman..'

    Sejarah buktikan Al-Arqam tumpas kepada kerajaan UMNO yang memerintah pada masa itu. Siapakah Perdana Menteri ketika Al-Alrqam ditewaskan? Tidak lain ia adalah Tun M.

    Malah pada tahun 2018 Asyaari Muhammad telah pun bergelar almarhum, maka ia tidak mungkin menjadi pemuda bani tamim @ pembawa panji hitam.

    Kenapa 2018? Krn Nabi saw pernah bersabda bahawa setiap 100 tahun Allah akan menghantar kepada umat ini seorang mujadid agama, dan sejarah buktikan bahawa:-

    1. Khilafah Uthmaniyyah tumbang pada 1918. Pada 2018 genaplah tempoh 100 tahun. Due datenya telah sampai.

    2. Majoriti Umat ini berpendapat mujadid terakhir Umat ialah Sultan Abdul Hamid Uthmani. Baginda meninggal pada 1918 dan pada 2018 genaplah 100 tahun. Due datenya telah sampai.

    Betul atau salah bacaan saya bhw Tun M adalah 'orang itu', masa akan membuktikan.

    Saya pernah berkata saya tidak akan muncul lagi kecuali bila saya rasa perlu. Komen oleh kerengge, johan, Chickenfeet dan anon benar2 memanggil saya utk muncul lagi kali ini. Apa pun adios sekali lagi para sahabat.

    Mohon admin lepaskan tulisan saya ini yg tidak melekehkan sesiapa dan terima kasih krn memberi ruang.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Salam saudara John Doe,

      Saya telah membaca ketiga-tiga hujah saudara.

      Saya telah lama berpendapat bahawa Tun M adalah seorang wali.

      Terdapat dua jenis wali iaitu:

      1) Zuhud - iaitu ia beramal untuk diri sendiri.

      2) Arif - iaitu ia melakukan kebaikan untuk masyarakat.

      Saya berpendapat Tun M pada tahap ke dua iaitu bersesuaian sebagai tujuan kita diciptakan, iaitu menjadi khalifah.

      Huraian tentang khalifah secara hakikatnya tidak sesuai ditulis disini kerana pasti ada yang tak dapat menerimanya.

      Saya pasti ramai yang tidak bersetuju dengan saya kerana bagi kebanyakkan kita ciri-ciri wali ialah memakai serban, jubah, tak banyak bercakap dan amat merendahkan diri. Berbeza dengan Tun.

      Jangan kita anggap bahawa Tun M tidak layak kerana beliau ada juga melakukan banyak kesalahan. Wali juga melakukan kesalahan dan bukan maksum begitu juga Tun M.

      Selama ini kita memandang islam mengikut acuan ustaz-ustaz yang jumud. Mereka menjadikan ciri-ciri yang ada pada mereka adalah Islam. Kalau lebih dari mereka adalah salah.

      Masa mereka susah mereka mengajak kita hidup secara zuhud.

      Masa mereka berduit dan memiliki kereta mewah, mereka mengatakan kuda Rasulullah adalah kuda yang mahal dan terbaik.

      Sekiranya mereka memiliki Ferrari, mereka mengatakan ia adalah sunnah kerana lambang Ferrari adalah kuda.

      Saya mohon maaf kepada mereka yang tidak bersetuju dengan pandangan saya dan tolong betulkan saya dengan fakta.

      Apapun Tun M adalah terbaik dan disanjungi oleh negara-negara Islam dan bukan Islam.

      Delete
    2. Alhamdulillah.
      We are not alone.

      Delete
    3. Salam sdr Fauziasmara,

      Saya bersetuju dgn pandangan sdr terutama pada bab ramai yang menganggap seorang wali itu mestilah berjubah dan berserban.

      Hakikatnya kadang-kadang seorang itu kerjanya hanyalah picisan tetapi kedudukannya tinggi di sisi Allah.

      In shaa Allah kelak ramai yang akan melihat.

      Sdr Zul, Alhamdulillah.

      Delete
    4. Tambahan :-

      Bagi mereka yang tidak memahami apa yang saya cuba sampaikan, saya lampirkan di sini jawapan saya kpd persoalan tersebut yang dibangkitkan oleh sahabat kita sdri Cik Minah di blog KD. Mudah2an dengan penerangan ini akan jelaslah maksud saya apabila saya mengatakan bahawa Tun Mahathir adalah pembawa panji-panji hitam.

      -------------------------


      Sdri Cik Minah,

      Saya telah pun berterus terang. Sekiranya sdri tidak dapat memahami maka ia bermakna sdri tidak memahami tentang 3 watak pembela di akhir zaman yang disebut di dalam hadith2 Nabi saw. Biar saya tolong.

      Berdasarkan hadith Nabi saw terdapat 3 karakter penting di akhir zaman. Mereka ialah:-

      1. Pembawa panji-panji hitam atau pemuda bani tamim atau gelarannya ialah Shuaib bin Soleh.

      Orang ini ditakdirkan berjuang untuk membuka pintu kepada tamatnya zaman fitnah, dan berdirinya semula khilafah. Ia akan melalui banyak pertempuran pada zaman fitnah dan menang kesemuanya dan berasal dari negeri di Timur. Cara ia naik ialah secara perlahan-lahan sehingga ramai yang tidak sedar orang ini adalah pembawa panji-panji hitam. Apabila khailfah al-Mahdy muncul di Makkah dan ahli Makkah ingin berbaiah kepadanya ia telah mensyaratkan agar pembawa panji hitam ini yang mesti berbaiah kepadanya dahulu. Ia adalah kemuliaan kedua-dua pihak. Kesemua perkara ini disebut di dalam hadith.

      2. Imam Al-Mahdy

      Ini adalah karakter yang telah diketahui oleh hampir semua orang Islam. Hadith2 tentang kemunculannya banyak sekali dan bersifat mutawatir. Perbezaan di antara Al-Mahdy dan pembawa panji hitam ialah Al-Mahdy apabila ia muncul di tengah umat, kemunculannya adalah dengan satu BIG BANG yang menggemparkan sedangkan karakter pertama iaitu si pembawa panji hitam ia naik perlahan-lahan di celah masyarakat sehingga menjadi seorang yang dikenali seluruh dunia, tanpa disedari bahawa naiknya itu adalah sesuatu yang telah ditakdirkan.

      3. Nabi Isa a.s

      Nabi Isa a.s akan turun selepas Al-Mahdy telah dibaiah di Makkah. Tugas baginda ialah membunuh dajal dan meruntuhkan salib. Maksud meruntuhkan salib ialah memusnahkan agama Kristian. Tetapi ia bukan dgn kekerasan sebaliknya melalui keterangan dan pengakuan. Apabila Nabi Isa sendiri turun dan menceritakan bahawa dirinya bukan Tuhan dan bukan anak Tuhan, maka umat Kristian akan berbondong-bondong meninggalkan agama Kristian dan berimana kepada ajaran Nabi kita Muhammad saw.

      Inilah 3 karakter penting yang disebut di dalam hadith2 Nabi saw dan berdasarkan komen saya di atas, saya mengatakan bahawa kesemua ciri-ciri pada karakter yang pertama iaitu pembawa panji-panji hitam ada pada Tun Dr Mahathir. In shaa Allah saya tak silap pada bacaan saya bahawa Tun Mahathir inilah si pembawa panji-panji hitam yang memimpin satu pasukan yang melalui banyak pertempuran dan mereka menang kesemuanya.

      Sekiranya sdri masih tidak memahami tulisan saya maka saya tidak dapat lagi untuk menolong.

      Sama2 saja kita menunggu, in shaa Allah.

      Delete
    5. wali my buntut

      SITI HASMAH KATA SUAMI TAK BAGI SAYA PAKAI TUDUNG


      WALI MY BUNTUT


      WALI MEMALI ADA LA KUT

      Delete
  4. Kita sebagai penyokong juga jangan cepat melatah. Rilekslah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah sokong pendirian anda di pos yang lalu. Anda merujukkan pembaca kapada blog Rafizi di mana dia tidak menuduh Tun M mem"bulldoze" di situ.

      Dan saya juga memikir bahawa pendirian Rafizi itu membayangkan pendirian lain2 pemimpin PKR.

      Tapi, dari fakta2 yang di keluarkan Budin di pos di atas, nyata bahawa Azmin, Timbalan Presiden PKR, berkata bahawa Rafizi ha nya mengeluarkan pendirian nya sendiri (personal stand/opinion), bukan pendirian parti.

      Nurul Izzah, Naib Presiden seperti Rafizi, pun mengeluarkan nada yang sama.

      Oleh itu, saya menyokong kata2 Budin di atas dan saya fikir anda perlu menukar pendirian dengan ada nya fakta2 baru itu.

      Dengan ada nya fakta2 tersebut, menuduh orang lain "cepat melatah" menunjukkan pemikiran tidak semenggah.

      Delete
    2. Saya menyokong penuh kata2 Budin:

      Harapnya tiada lagi amalan "mencuci kain di khalayak terbuka" akan berlaku buat kali kedua, tak kira oleh siapa pun jua.

      Maka penting lah ada sefahaman dan silaturahim di antara pemimpin2 party - dalam setiap parti komponen dan antara parti2 komponen, untuk kemajuan PH.

      Jika ada silaturahim itu, senang lah pemimpin boleh runding (consult) antara satu sama lain dan tidak lah akan timbul keadaan di mana tangan kiri bergerak tak sychronis dengan tangan kanan. Terutama nya di antara yang tidak kidal - takda yang pakai tangan kiri,

      Selamat malam dan wassalam semua orang, salam makna nya peace, aman lah kita hendak nya, ameeen.

      Delete
    3. Saya cadangkan saudara perhatikan nada Azmin berkomentar dalam isu itu, kemudian buatlah penilaiannya. Walau apa-apapun, terpulanglah kepada tuan-tuan. Saya cuma tidak mahu komen lanjut kita menjadikan perkara ini lebih panas. Itu sahaja, tuan. Itu sebab saya kata RILEKSLAH...

      Delete
    4. Ada pulak berita mengatakan Rafizi hendakkan jawatan Menteri Kewangan, tak dapat, dia tuduh Tun Mahathir "bulloze" keputusan lantikan tiga Menteri itu?

      Betul ke?

      Rafizi denies wanting to become finance minister, to sue Sin Chew

      PKR vice-president Rafizi Ramli said he will sue Chinese daily Sin Chew Daily for claiming that he wanted to be appointed as finance minister.

      This was over his open criticism that Prime Minister Dr Mahathir Mohamad had made ministerial appointments, which included DAP secretary-general Lim Guan Eng as finance minister, without consulting PKR.

      Delete
    5. Sedap degor berita nih -

      Daim: Abolishing GST, reinstating fuel subsidies won't affect economy

      The new government under Prime Minister Dr Mahathir Mohamad will ensure that the abolition of goods and services tax (GST) and the reintroduction of fuel subsidies will not adversely affect the Malaysian economy.

      Delete
    6. Saya menggambarkan Tun Dr Mahathir persis peninju lagenda Muhammad Ali yang dapat mengembalikan `title` sebanyak dua kali yang bukan mudah diperolehi oleh mana2 orang. Syabas Tun!

      Delete



    7. MADEY NYANYUK KENA SOUND DGN ANWAR


      PEMILIHAN KABINET HARUS MENELURUH MELIBATKAN PERSETUJUAN SEMUA PREISDEN PARTY..


      MADEY KERALA KENA SOUND DGN NUAT


      MADEY NYANYUK

      LUPA

      NAK DAPATKAN PERSETUJUAN WAN AZIZAH DAN ANWAR


      TANPA TUNGGU TUNGGU TERUS UMUM APEK CINA JAGA KANTONG NEGARA SUPAYA KUIL KUIL LAGI BYK DPT DI BINA


      INI LAH CARA MADEY ...

      MCM TAK BIASA BUAT

      Delete
    8. KALAU PROSEDUR UTK DPTKAN KONSENSUS 4 PARTY MADEY TAK LEH BUAT


      APA LAGI BEKAS DIKTATOR NI AKAN BUAT

      DIA INGAT DIA PM BARISAM NASIONAL BOLEH MAIN LANYAK JER SI TUA NYANYUK NII


      RAFIZI KENA SELALU TEGUT BEKAS DIKTATOR NI

      NANTI PERANGAI LAMA DTG BALIK

      TERMASUK PENYOKONG MADEY YG MASIH ADA DNA BABI UMNO

      Delete
  5. Barisan Nasional 2.0

    PASCA PRU 14 sangat menjolok mata. Setelah hampir kebanyakan negeri sukar untuk membentuk kerajaan kerana tiada satu parti yang mempunyai majoriti mudah bagi membentuk kerajaan.

    Perak, Kedah, Johor, Sabah antara negeri yang telah bentuk kerajaan selepas menyaksikan drama lompat parti bagi memperolehi majoriti mudah. Sementara Pahang dan Perlis masih mempunyai beberapa episod untuk menamatkan adegan drama minggu ini.

    Sarawak meskipun telah terbentuk kerajaannya melalui PRN Sarawak tempoh hari, juga mempunyai sinetron tersendiri dalam menyertai arus dan cita rasa “kerajaan lompat” mutaakhir ini.

    Bahkan saya juga menjangkakan Kerajaan Pusat yang terbentuk hari ini dengan majoriti mudah akan turut menyaksikan adegan lagak ngeri dengan aksi lompat untuk mencari dua per tiga majoriti.

    Andai benar jangkaan saya, terutama berlaku acara lompat dalam guni beramai-ramai, dari Umno ke PPBM atau BN ke PH, maka ia hanya akan membentuk Barisan Nasional 2.0. Tiada apa yang baharu.

    Ada beberapa siri dan jenis lompatan yang boleh kita perhatikan. Ada lompat jauh, lompat tinggi, lompat bergalah, lompat kijang, lompat dalam guni dan antara yang menarik ialah lompat setempat. Kita semua tahu effect semua jenis lompatan tersebut melalui pendidikan jasmani yang pernah kita lalui sejak zaman persekolahan.

    Seketika dulu, ramai pihak yang mengutuk dan mencela acara lompat parti. Sehingga ia dilihat sangat tidak bermaruah untuk disenaraikan dalam acara yang boleh dipertandingkan pada Peringkat Nasional apatah lagi Antarabangsa.

    Tapi kini acara lompat telah dipromosikan dengan begitu meluas. Para pengkritik yang lantang menolak acara lompat sebelum ini telah menjahit mulut untuk bungkam sejuta bahasa. Sebahagiannya merestui justeru ia memihak kepada mereka.

    Saya melihat bahana yang sedang menanti di hadapan sangat rencam dan tidak menentu apabila negara dan negeri dipimpin oleh parti pemerintah yang tiada prisip perjuangan dan pegangan ideologi yang mantap dan kukuh.

    Lompat parti adalah acara yang melacurkan maruah dan melagang pendirian. Tiada komitmen jauh sekali prinsip perjuangan. Hanya mempamerkan ketamakan dan nafsu ingin berkuasa tanpa hirau ideologi perjuangan.

    Jika teraju kerajaan dikendali oleh mereka yang tiada prinsip, tiada pegangan ideologi perjuangan yang mantap sebaliknya mudah silau dek harta dan kuasa, maka akibatnya akan dirasai bila tiba waktunya.

    Sejahtera Bersama Islam
    NASRUDIN HASSAN
    13 MAY 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Sekarang kerajaan yg silau dek harta dan kuasa itu dah pun tumpas apabila rakyat menghumban mereka. Yg tinggal kini hanyalah macai yg masih bernostalgia dgn taburan dedak.

      Delete
    2. Kahkahkah pejuang taik muncul balik.
      Kikikiki mana Kejora chow kit, geng najis? Menangis bersama sama dengan puak umno penyangak di dalam pwtc.
      Bertaubat kah kamu beberapa ekor babi yang telan dedak. Boleh cerita apa sudah jadi dengan orang orang umngok sekarang. Sembunyi takut kena tangkap?
      Mana lebaimodern? Tukar lagi nama jadi lebaikepit. Legasi yang di tinggalkan oleh boss kamu semua. KEPIT. Macai jahanam. Kecik2 mampus lebih baik besar jadi pengkhianat bangsa dan agama. Neraka panggil nacai2 oi.

      Delete
    3. Here's What World Leaders Are Saying After A 92-Year-Old Tun M Became Malaysia's 7th PM.
      -----------------------------------------------------------------

      Malaysians have stripped federal control away from Barisan Nasional (BN) coalition, the world's longest-running government.
      This historic moment now ensures that Malaysia has a change of government for the first time since its Independence in 1957.

      "We congratulate the people of Malaysia on their participation in a hard-fought election campaign. Malaysians from all parties, states, and backgrounds engaged in the electoral process in large numbers peacefully and with great enthusiasm," the U.S. Department of State spokesman Heather Nauert said in a statement.

      Delete
  6. Mahathir guling semua PM yang hidup

    TUN Mahathir mesti diberi tahniah kerana menjadi Perdana Menteri lagi. Sekadar sekali jadi Perdana Menteri pun wajar diberi tahniah, apa lagi bagi kali kedua yang sesungguhkan tidak ramai yang berpeluang begitu.
    Bagi jadi Perdana Menteri lagi baginya memang satu drama. Dia menggantikan Najib bukan kerana perkhidmatannya tamat, tapi perkhidmatan Najib ditamatkan secara paksa.
    Najib pergi kerana digulingkan oleh Mahathir. Ramai yang menyangka dia sekadar mengguling dua Perdana Menteri selepasnya, Tun Abdullah Badawi dan Dato’ Seri Najib. Dia sebenarnya mengguling semua Perdana Menteri yang masih hidup di zamannya iaitu Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Hussein Onn, Tun Abdullah Badawi dan terakhir Dato’ Seri Najib.
    Yang terselamat Perdana Menteri Tun Razak. Itupun al-Marum itu mati muda dalam perkhidmatan.
    Sekalipun kuasa Perdana Menteri Tunku itu diambil secara luar biasa oleh timbalannya Tun Razak tetapi Tunku terus menjadi Perdana Menteri yang tidak mengangkat sumpah. Namanya saja Perdana Menteri tetapi kuasa dipegang Tun Razak.
    Semasa jadi Perdana Menteri tak berkuasa itu Mahathir dibantu oleh ketua pelajar Anwar Ibrahim mengadakan siri tunjuk perasaan menggesa Tunku berundur. Tidak nampak Tunku dipertahan oleh timbalannya. Justeru tiada yang ketengah membelanya, dia pun membuat keputusan berundur.
    Orang tidak kata Tun yang menggulingkannya, tetapi yang dikata Mahathir menggulingkannya.
    Lepas itu dia jadi TM kepada PM Tun Hussein. Tetapi TM lebih popular dari PM. Apa yang Mahathir buat biarlah dikisah oleh orang lain, tetapi Tun Hussein meletak jawatan atas alasan kesihatan. Analisis pengamat politik berundur Tun Hussein itu adalah teknikal penggulingan terhadapnya.
    Dia dikatakan berhenti sebelum Mahathir dan orangnya menyuruh dia berhenti.
    Bila dia bersara gantinya PM Abdullah didapatinya tidak bagai yang diharapkannya, dan dirasakan gantinya itu melawan orang yang memberi laluan kepadanya, lalu Mahathir keluar Umno dan menjalankan kempen menurunkannya. Hingga Perdana Menteri tidak tertahan.
    Dua menteri kanannya, Dato’ Najib dan TS Muhyiddin Yassin seperti membantu Mahathir menyebabkan PM dipanggil Pak Lah itu meletak jawatan. Dia tidak mempertahan diri kerana tidak nampak ada sesiapa yang mempertahankannya.
    Sabagai TPM Najib berperanan pemudah cara membantu Pak Lah berundur. Tetapi ia gara-gara politik Mahathir.
    Tunku tidak melawan, Hussein Onn tidak melawan dan Abdullah pun tidak melawan.
    Apabila Mahathir mendapat PM Najib lebih karut dari Pak Lah, sesudah jenuh menyerunya berubah, tidak juga berbah, Mahathir melancar politik menyingkirkannya. Najib yang selalu diam dan tenang melawan Mahathir secara terbuka.
    Mahahir keluar Umno lagi, tubuh parti baru, lancarkan pungtan tanda tangan minta Agong menyingkirkannya.
    Pertembungan antara keduanya sengit, macam Hang Tuah bertikam dengan Hang Jebat.
    Mahathir menghadapi Najib macam Kit Siang dan PAS menghadapi Najib. Dan Najib menghadapi Mahathir macam Najib menghadapi Anwar dan Mahathir.
    Sesudah tidak dapat dijatuhkan di luar perlembagaan, Mahathir hadapi dia ikut perlembagaan melalui pilihan raya. Najib kalah. Jadi pemimpin Umno pertama kalah.
    Genap empat Perdana Menteri digugurkannya. Sekalian panglima Najib yang gagah perkasa membisu. Mungkin tumbang Najib itu mengakhiri riwayat Umno. Tiada lagi yang Mahathir mahu guling selepas ini. Dan kalau Najib tidak pergi, Umno akan pergi. Siapa hendak menghidupkan Umno semula?
    Yang ada Khairy Jamaluddin. Jika tidak kena gaya Khairy pun habis. –

    SUBKY LATIF
    13 MAY 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiikkk!! Tak ada doa ke ari ni?

      Delete
    2. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    3. Yang tinggal seekor dua nak di guling ni pejuang rakyat,geng najis,kejora,lebaikepit. Di guling dengan taik babi dan campak dalam api neraka. Bye

      Delete
    4. Here's What World Leaders Are Saying After A 92-Year-Old Tun M Became Malaysia's 7th PM.
      -----------------------------------------------------------------

      "I think he will bring great wisdom, great experience to the role in Malaysia and anyone who's interested in the politics of Malaysia and perhaps the recent politics of Malaysia without dwelling on it too much can’t but be impressed by the victory.

      "Let me make one last point and that is, that Dr Mahathir has given a pledge to uphold the rule of law and importantly to prosecute those who have breached it.

      "I think it's an ominous sign for some who have engaged in less than decent practices across Malaysia," he can be heard saying in the video below.

      Australian Senator Dean Smith congratulating Tun Mahathir Mohamed on the election victory and appointment as Prime Minister. Happened this afternoon in Canberra.

      Delete
  7. TIGA KEJANGGALAN UNTUK EMPAT HARI PERTAMA

    Pakatan Harapan baru sahaja menubuhkan kerajaan selama tempoh 4 hari. Masih terlalu awal untuk menilai pencapain kerajaan baharu ini, justeru kita seharusnya memberikan ruang kepada kerajaan melunaskan janji-janjinya.

    Pun demikian, dari hari pertama lagi, saya mengikuti dengan dekat tindak tanduk kerajaan baharu ini, dan saya dapati ada beberapa perkara yang agak merisaukan.

    Jika diteliti muka surat 4 Buku Harapan, kerajaan hari ini berjanji “akan menghentikan kerosakan institusi-institusi penting negara, dan akan mengembalikan kedaulatan undang-undang, lantas menjamin kebebasan agensi agensi penting dalam kerajaan.”

    Tetapi tindak tanduk kerajaan hari ini nampak sungguh membelakangkan kedaulatan undang-undang (rule of law), dan lebih berpihak kepada kedaulatan kekuasaan (rule of might). Berikut adalah 3 perkara:-

    KEJANGGALAN PERTAMA, Tun Mahathir dan Dr Wan Azizah telah memberikan kenyataan di hari kedua pembentukan kerajaan baharu bahawa YDPA telah bersetuju untuk memberikan pengampunan penuh kepada DS Anwar Ibrahim.[1] Hal ini amat janggal, kerana di bawah Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan, sungguhpun kuasa untuk memberikan pengampunan adalah di bawah bidangkuasa YDPA, tetapi kuasa itu hendaklah dijalankan atas nasihat Lembaga Pengampunan.

    Persoalannya, adakah Lembaga Pengampunan telah bersidang, untuk mengatakan bahawa YDPA telah bersetuju memberikan pengampunan penuh kepada Anwar?

    Jika diteliti Perkara 42(5) Perlembagaan Persekutuan, Peguam Negara adalah salah seorang ahli dalam Lembaga Pengampunan; Perkara 42(9) pula memperuntukkan bahawa sebelum membuat sebarang nasihat untuk pengampunan kepada YDPA, Lembaga Pengampunan hendaklah mendapatkan pandangan bertulis daripada Peguam Negara terlebih dahulu.

    Saya yakin, kesemua perkara ini belum dilakukan lagi, kerana sejak menubuhkan Kerajaan baharu, hari bekerja pun belum bermula lagi, dan Lembaga Pengampunan pun belum bersidang, bahkan bagaimanakah agaknya rupa bentuknya pandangan bertulis Peguam Negara nanti? Justeru mengapa Tun Mahathir sebagai perdana menteri yang telah mengangkat sumpah dan Dr. Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri (yang belum mengangkat sumpah ) bulldoze kesemua peruntukan keperlembagaan ini?

    KEJANGGALAN KEDUA pula ialah apabila Tun Mahathir dalam satu sidang media mengumumkan bahawa Peguam Negara sekarang ini bukanlah lagi Peguam Negara, dan kini terdapat kekosongan untuk jawatan itu. [2]

    Perkara 145 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa sungguhpun Perdana Menteri mempunyai kuasa untuk menasihati YDPA dalam hal pelantikan seseorang Peguam Negara, tetapi sebaik-baik sahaja dia telah dilantik, maka dia berhak memegang jawatan itu selagi mana diperkenankan oleh YDPA. Hal ini bermaksud bahawa seseorang Perdana Menteri tiada hak untuk memecat Peguam Negara sesuka hatinya.

    Bahkan jika diingat lagi, di ketika Peguam Negara terdahulu Gani Patail diberhentikan jawatannya serta merta, banyak pihak, termasuk Tun Mahathir sendiri, mempersoalkan keabsahan pemecatan itu. Hal ini terkandung di dalam kertas-kertas kausa Mahkamah yang difailkan oleh Tun Mahathir di dalam kes samannya terhadap Najib Razak. Malahan Gobind Sing dan Ambiga juga pernah mengutarakan hal yang sama. [3]

    Jika dahulu pemecatan Gani Patail dikatakan tidak mengikut Perlembagaan, maka adakah ‘pemecatan’ Apandi Ali secara unilateral oleh Tun Mahathir melalui sidang media boleh dikatakan sebagai mengikut perlembagaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Pejuang Rakyat. AKu rasa semua Kejanggalan yg kau sebut tu hanya illusi seorang pemakan dedak yg masih mabuk dedak, atau ada lag sali baki dedak terlekat celah gigi ke? Pencacai seperti kau ni mmng malu terkedu sebab apa yg kau merapu dan mengharap seblum PRU14 agar PH dan Tun M rebah tdak menjadi. Mesti segala doa2 lebai kau yg tekumat kamit tempoh hari meminta Allah menumbangkan PH, tetapi memenangkan NAJib/BN, Allah tidak terima, kerana kaum2 UMNO dipimpin Penyangak dan disokong pemakan2 dedak mcam kau punya doa utk supaya PH kalah, agar bangsa umno dan Ketua Bangsat moral Si Kepit terus memerintah, bermaharaja lela, merompak, menindas dan menganiaya sudah di full stop-kan Allah.

      So kau pun put a full stop lah di Blog ini ye dan beredar dng cara hormat.

      Lupa apa aku nak kata, oh ye. Cuma yg jadi janggal ialah kami tersangat2 heran kenapa kau masih muncul di jendela Blog Tuan Budin ni dgn muka terhegeh2 tak malu kembali dng copipies merapu takde harga yg dikutip dari bakul sampah Blog Pak Lebai.

      Sepatutnya kau dah hilang selera utk dtg berdebat, setelah Tuan kau dan parti kau kalah TKO tempoh hari. sbb jangkaan dan harapan kau agar Parti Harapan tumbang meleset sekali. Tetapi
      Kini masih muncul bertikam lidah lagi dgn komen2, hujah2 dan kopipies yg makin busuk, sebusuk hatidan fikiran Kejora.

      jadi sila lah rasa janggal, sbb kedatangan mu tidak diundang. Komen2 mu tidak dialu2kan di sini. Pergi lah celoteh dan menceceh di blog2 ameno ke, Harakah ke, Blog Mak Badak Nafsu Serakah ke. OK?

      Plse get lost! and good riddance with you!

      Delete
    3. Jgn la jd bodoh, tun m sblm angkat sumpah dia dn agung dh jmp dn bincang dlm tun tentu tun dh maklum pd tuanku ttg pengampunan diraja utk anwar, pasti tuanku dh setuju jd yg lain hanya jd formalities je,jgn ingat tuanku tk bual dlm majlis angkat sumpah tu sbgai tuanku tk suka,tu protokol majlis kena la ikut

      Delete
    4. Here's What World Leaders Are Saying After A 92-Year-Old Tun M Became Malaysia's 7th PM.
      -----------------------------------------------------------------

      While congratulating Dr Mahathir on being sworn in as the 7th Prime Minister of Malaysia, PM Lee Hsien Loong said that he wishes "Tun Mahathir and his team every success", adding that he hopes to "catch up with him in person" soon.

      "Malaysia is a vital partner of Singapore, and our people share strong and deep bonds. I look forward to working with Tun Mahathir and the new government to enhance our cooperation," read PM Lee Hsien Loong's Facebook post from last night.

      In a separate Facebook post, PM Lee had also commented saying that the outcome of the Malaysian election clearly represents a major change in Malaysian politics.

      "As Malaysia's closest neighbour, we have a vested interest in Malaysia's stability and prosperity. While Malaysian politics are for Malaysians to decide, Singapore wishes Malaysia all the best in its political development,"

      Delete
    5. Pejuang RakyaT@Subky Lagtif......percayalah, ada HIKMAHnya di sebalik penanggohan perlantikan Perdana Menteri oleh Agong pada hari Khamis 10hb Mei yang kita RAKYAT tidak sedar.

      Baginda YDP & TIMBALANNYA, Sultan Azlan Shah adalah dua orang raja yang terpelajar dan bijaksana. Kebijaksaaan mereka berdua inilah yang menyelamatkan kita daripada pengistiharan dharurat pada pukul 10 malam hingga 4 pagi ketika Pengerusi SPRM TERAGAK-AGAK DAN AKHIRNYA TERPAKSA mengistiharkan kemenangan PAKATAN HARAPAN pada pukul 3-4 pagi setelah kertas undi dikira berulang-ulang. Kemenangan Harapan sebenarnya sudah HAKIKAT pada pukul 10.30 malam.

      Kamu bayangkan, negara sedang menghadapi pilihanraya, adakah wajar RAJA BERPERLEMBAGAAN keluar negara dan pulang hanya pada keesokan harinya.......????

      Dari 10 MALAM HINGGA 4 PAGI adalah 6 jam - satu masa yang panjang dan sangat kritikal. Dalam tempoh ini, kuasa berada di tangan CARETAKER. Dia boleh istiharkan dharuat untuk menyelamatkan dirinya. Mujur baginda YDP keluar negara dan Timbalannya, Sultan Azlan Shah di Perak.

      Mari kita ingat balik kejadian pada malam 9hb Mei selepas PRU14 tamat pada pukul 5 petang. Terdapat banyak rumor dan gambar-gambar menunjukkan polis dan tentera dengan kereta kebal sedang berjaga-jaga di jalanraya. Jalanraya itu kemudiannya, dikenalpasti oleh ramai orang sebagai JALAN KE PUTERAJAYA.

      Namun semua ini dianggap sebagai rumors sahaja walaupun ada gambar menunjukkan polis/tentera dengan kereta kebal di sinari lampu, di jalanraya.

      Bersyukurlah DHARURAT DAPAT DIHINDARI otherwise kita sekarang sudah jadi negara POLIS.

      Delete
  8. TIGA KEJANGGALAN UNTUK EMPAT HARI PERTAMA

    KEJANGGALAN KETIGA pula ialah pelantikan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan. Ini adalah secara jelas suatu konflik kepentingan. Lim Guan Eng masih menghadapi pertuduhan jenayah di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, justeru selagi mana beliau belum membersihkan namanya, beliau tidak seharusnya dibenarkan untuk memegang sebarang portfolio jawatan awam kerana dikhuatiri beliau boleh menggunakan kuasa dan pengaruhnya untuk mempengaruhi keputusan Mahkamah. Prinsip keadilan memperuntukkan bahawa keadilan tidak hanya perlu dilaksanakan, malahan ia juga perlu TAMPAK dilaksanakan.

    Akhir kata, saya perlu tekankan bahawa saya bukan ingin mempertahankan regim terdahulu (pimpinan Najib Razak). Bahkan jika kalian scroll timeline saya dari tahun 2015 hingga kini, kalian akan menemui banyak kritikan-kritikan saya terhadap Najib Razak.

    Bahawa beliau perlu diadili, itu adalah sememangnya tidak dipertikaikan. Tetapi proses untuk mencapai keadilan tersebut perlulah mengikut prinsip-prinsip yang digariskan dalam Perlembagaan Persekutuan, dan tidak boleh sama sekali membelakangkan kedaulatan undang-undang semata-mata untuk mencapai sesuatu tujuan. Amatlah merisaukan melihatkan di hari-hari awalnya lagi, kerajaan baharu ini tidak menunjukkan minat untuk menghormati peruntukan keperlembagaan, lantas apakah bezanya mereka dengan kerajaan terdahulu yang digantikannya?

    [1] https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/11/agong-has-agreed-to-grant-anwar-a-full-and-immediate-pardon-says-dr-m/

    [2] http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/05/12/tiada-peguam-negara/

    [3] https://www.malaymail.com/s/941405/ags-sudden-removal-unconstitutional-lawyers-suggest

    – Aidil Khalid, Peguam –

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10217078251328858&id=1245669741

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rule of law. Lain zaman umno bn ... ana yang buat undang-undang, ana boleh padam (Allahyarham PRamlee dlm filemnya) Al Fatihah. Aamiin

      Delete
    2. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
  9. Ada lagi pejuang rakyat ni?
    Ingatkan da mamp_s ikut najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penderhaka rakyat memang dah mampus bro melayutanahselatan. Ni datang balik dari neraka. Menjelma jadi babi.

      Delete
  10. Alamat banyak lah sampah kopipes kat sini
    Haaaiiiizzz

    ReplyDelete
  11. BAGAIMANA MAHATHIR SISIHKAN PKR DAN AMANAH DALAM PH?

    PPBM hanya menang 13 kerusi drpd 122 kerusi Parlimen PH. (PKR 48 kerusi)
    Tapi PPBM jd PM.

    PPBM hanya menang 1 kerusi drpd 29 kerusi PH Perak. (Amanah 6 Kerusi)
    Tapi MB Perak dari PPBM.

    PPBM hanya menang 8 kerusi drpd 36 kerusi PH Johor. (Amanah 9 kerusi)
    Tp MB Johor dari PPBM.

    PPBM hanya menang 5 kerusi drpd 18 kerusi PH Kedah. (PKR 8 kerusi)
    Tp MB Kedah dari PPBM.

    Usaha sisihkan PKR dan Amanah dirancang rapi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. analisa yg mampu mwmbuka mata pembaca.

      PPBM harus mengambil iktibar yg sewajar nya.

      jgn sesakali mengambl sikap enteng dgn keadaan d mana rakan2 lain mempunyai kerusi yg jauh lebih banyak.

      aura tun m bolih 'neutralise' keadaan buat masa sekarang. tapi ia nya bolih bertukar pd bila2 masa.

      waspada !!!

      Delete
    2. Pengkhianat rakyat. Pergilah mampus dengan BN mu. Kami tidak perlu analisa kau yang bodoh piang tu. Dulu punya main seronok pong pang pong pang. Sekarang jadi pembangkang. Sudahlah pengkhianat cepat2 pergi neraka. Jangan lupa bawa kejora,lebaikepit dan geng najis sekali ok. Tiada alaun lagi, dedak pun kering. Pandai2 lah menunmpang ke neraka. Banyak dari umngok mau ke sana.

      Delete
  12. ANALISIS 72 JAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN DAN TUN MAHATHIR

    Baru tiga hari menjadi kerajaan, pemimpin Pakatan Harapan (PH) perlu segera menyemak kembali tindak-tanduk mereka yang memberi isyarat meresahkan. Jelas sekali rakyat yang dahagakan perubahan sejati sejurus pilihan raya umum (PRU-14) lalu kini dihadapkan dengan beberapa isu kritikal berikut.

    1. Tindakan Pakatan menerima ADUN BN yang melompat tanpa sebarang tapisan atau pengesahan bebas rasuah menjadi kebimbangan tentang sejauh mana agenda reformasi institusi benar-benar menjadi prioriti Pakatan. Hal ini cukup ketara sekali dalam pembentukan kerajaan negeri Perak (2 ADUN BN sertai Pakatan), Kedah (seorang ADUN BN dikatakan menyertai Pakatan), Johor (3 ADUN melompat), dan Sabah (enam ADUN melompat). Turut kencang bertiup ialah ura-ura PBB Sarawak serta Tan Sri Taib Mahmud meninggalkan BN menyertai Pakatan. Adakah kekayaan luar biasa Taib Mahmud sekeluarga tidak akan disiasat Pakatan? Malah tindakan menerima secara pukal bekas ahli BN menimbulkan spekulasi Tun Mahathir cuba menguatkan PPBM dalam kerajaan Pakatan ibarat UMNO dalam BN dahulu – spekulasi yang berasas memandangkan kerusi parlimen PPBM hanyalah sekitar 12 berbanding PKR (49) dan DAP (42).

    2. Tindakan melantik Lim Guan Eng menjadi Menteri Kewangan tanpa terlebih dahulu diisytiharkan bebas rasuah sepenuhnya oleh SPRM yang baru dan berkredibiliti di bawah Pakatan turut menimbulkan persoalan. Hal ini demikian kerana beliau masih dibelenggu tuduhan yang wajib dibuktikan bebas sepenuhnya iaitu kes Banglo dan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang. Sekiranya langkah siasatan bebas tidak dilaksanakan, dan dengan mudah terus dilantik ke jawatan Menteri kanan, maka sejauh mana bezanya iltizam politik Pakatan berbanding BN yang dituduh seringkali memberikan amanah kepada individu yang tidak disiasat secara komprehensif seperti Tan Sri Isa Samad Pengerusi Felda yang gagal menjadi Pengerusi SPAD. Demikian juga pemilihan Dato Seri Shafie Apdal sebagai Ketua Menteri Sabah yang turut menimbulkan persoalan: adakah siasatan SPRM ke atas beliau berhubung kehilangan RM7.5 bilion ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dahulu akan dihentikan secara automatik?

    3. Pelantikan YB. Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan menimbulkan persoalan yang meluas dalam kalangan anggota tentera yang masih dalam perkhidmatan mahu pun yang telah bersara. Sentimen ini jelas dilihat dalam kenyataan yang dipaparkan di laman ketenteraan yang paling popular di Malaysia iaitu Malaysia Military Power (MMP). YB Mat Sabu juga dikatakan berkelulusan Seni Kulinari dan sering pula dikenali dengan siri kenyataan kontroversi beliau tentang Parti Komunis Malaya (PKM) dan pemerolehan aset ketenteraan negara. Maka ada calon ahli parlimen lain yang lebih sesuai untuk dilantik menjadi Menteri Pertahanan seperti Ahli Parlimen Port Dickson Laksamana Muda (B) TLDM Dato’ Danyal Abdullah. Beliau kaya dengan pengalaman berkhidmat dengan TLDM mulai 1971 dan bersara pada 2006 sebagai Ketua Penolong Staf (Strategik) Markas ATM.

    4. Tindakan Perdana Menteri Tun Mahathir membuat pengumuman tiga ahli kabinet kerajaan Pakatan dalam keadaan belum mendapat persetujuan parti komponen terbesar iaitu PKR yang memenangi 49 kerusi parlimen dalam PRU14 yang lalu menimbulkan persoalan kritikal. Malah sidang media tersebut dijalankan tanpa kehadiran pemimpin utama PKR. Kenyataan Media Naib Presiden PKR Rafizi Ramli seolah-olah mengesahkan kelemahan koordinasi dan kompromi dalam proses pembuatan keputusan Pakatan.

    5. Kegagalan Pakatan di bawah teraju Tun Mahathir memuktamadkan senarai kabinet meskipun sudah ditekankan bahawa ia akan dilakukan pada 12 Mei juga menguatkan lagi hujah bahawa mekanisme pembuatan keputusan Pakatan yang berasaskan konsensus perlu disemak semula.

    6. Antara implikasi besar daripada kelemahan mekanisme konsensus Pakatan ini ialah Kementerian Kewangan yang seharusnya sudah boleh mula menjalankan usaha pemansuhan cukai GST dan memperkenalkan semula cukai SST di samping penetapan harga petrol dan diesel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lucu betul pengkhianat ni.kikiki

      Delete
    2. Here's What World Leaders Are Saying After A 92-Year-Old Tun M Became Malaysia's 7th PM.
      -----------------------------------------------------------------
      Singapore's Deputy Prime Minister Tharman Shanmugaratnam took to his Facebook to say that the results showed "a clear vote for change in Malaysia".

      "And it was across the board - Malays, Chinese, Indians and even the Dayaks in Sarawak. Wish Malaysia well, and hope we continue to work together for the mutual good of our people," Tharman wrote on his Facebook post on Wednesday.

      Speaker of Parliament Tan Chuan-Jin called the election results "stunning".

      "Our Malaysian friends have made their choice and spoken out decisively. We look forward to working with the new Government and leaders, and to continue to strengthen the friendship and co-operation between our two countries,"

      Delete
  13. ANALISIS 72 JAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN DAN TUN MAHATHIR

    7. Turut menerima tempias ialah ketiadaan Menteri Luar Negeri dalam situasi politik global semakin meruncing dengan kes isu nuklear Iran, rundingan Amerika-Korea Utara-Korea Selatan, pembunuhan berterusan Zionis Israel di Gaza, serangan Israel di Syria, serta perasmian kedutaan Amerika di Israel yang akan dibuka di Baitulmaqdis.

    8. Tindakan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian daripada PPBM bahawa beliau tidak akan memberi peruntukan kepada ADUN pembangkang dan menyifatkan langkah tersebut sebagai ‘memberi peluru kepada musuh untuk menembak kita’. Kenyataan sebegini bukan sahaja menjadikan tiada beza antara pentadbiran Pakatan dan BN, malah menafikan mandat yang diberikan rakyat kepada wakil rakyat pembangkang di kawasan mereka.

    9. PM Tun Mahathir seharusnya lebih peka kepada usaha memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa kebangsaan. Isu ini jelas terserlah apabila beliau bertindak berucap dalam Bahasa Inggeris setiap kali sesi Sidang Akhbar dilakukan.

    10. Pelantikan YB Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak tanpa sebarang pengalaman pentadbiran dan latar kredibiliti juga menimbulkan persoalan. Malah Pengerusi PH itu juga hanya memenangi kerusi DUN Chenderiang dengan majoriti 39 undi. Calon yang lebih layak ialah Dato Seri IR. Nizar Jamaluddin dengan pengalaman pentadbiran kerajaan PAS Perak 11 bulan 2008-2009 dan juga lebih berwibawa dari segi latar pendidikan serta profesion.

    11. Prinsip ketelusan dan keterbukaan juga menjadi persoalan apabila adegan rundingan di balik tabir menjadi mekanisme pembentukan kerajaan negeri Pakatan di Sabah dan Perak. Rakyat pastinya tertanya-tanya apakah konsesi yang ditawarkan sebagai harga untuk mereka melompat meninggalkan BN bagi membentuk kerajaan Pakatan?

    12. Kenyataan Lim Guan Eng tentang ‘Bangsa Malaysia’ dalam Sidang Akhbar pengumuman kabinet pula berpotensi mewujudkan persoalan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tentang pembezaan takrif ‘Orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak’ serta kedudukan istimewa dan perizaban mereka. Definisi ‘Bangsa Malaysia’ yang dipegang Guan Eng perlu diperjelaskan adakah bermaksud mencabar definisi ‘Orang Melayu’ dan anak negeri Sabah dan Sarawak? Implikasi ini jelas kerana Perkara 153 menjelaskan ‘Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak’.

    13. Pelantikan Tan Sri Robert Kuok sebagai salah seorang ahli Majlis Penasihat menimbulkan seribu satu persoalan. Apakah merit yang melayakkan beliau menyertai Majlis berkenaan selain daripada menjadi taikun gergasi hasil hubungan rapat dengan pemimpin elit BN dahulu termasuk Tun Mahathir? Adakah amalan pemberian kontrak secara rundingan terus yang mengkayakan beliau di bawah skim ‘crony capitalism’ pada era Tun Mahathir dahulu (1981-2003) akan diteruskan? Mujurlah, keanggotaan beliau dalam Majlis berkenaan turut diimbangi dua sarjana yang tegas menentang ‘crony capitalism’ iaitu Prof. Jomo Kwame Sundaram dan Dr. Muhammed Abdul Khalid.

    14. Mesyuarat pertama Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas Tun Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri telah dilangsungkan di premis milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary. Pemilihan lokasi ini sekali lagi menimbulkan persoalan, tidakkah ia menggambarkan potensi berlakunya ‘conflict of interest’ kelak apabila Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary menyertai persaingan tender awam/kerajaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here's What World Leaders Are Saying After A 92-Year-Old Tun M Became Malaysia's 7th PM.
      ------------------------------------------------------------------------


      "Prime Minister Mahathir is an old friend of the Philippines and his fresh mandate augurs well for the deep relations between the Philippines and Malaysia," Presidential Spokesperson Harry Roque said in a statement.

      "Malaysia is a brother nation and dependable partner of the Philippines for having played a constructive role towards the attainment of peace and stability in Mindanao.

      "We are thus confident that the strong partnership between our countries would continue to be enhanced in the years to come," the Presidential Spokesperson added.

      Delete
  14. ANALISIS 72 JAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN DAN TUN MAHATHIR

    15. PM Tun Mahathir juga tidak menyampaikan sebarang ucapan yang bersifat ‘penyatuan’ seluruh rakyat Malaysia sebaliknya lebih banyak memberi fokus kepada usaha pembentukan kerajaan Pakatan dan siasatan salah laku bekas PM Najib Razak. Hal ini berbeza dengan anakanda beliau Dato Seri Mukhriz yang menzahirkan seruan penyatuan semua pihak termasuk PAS dalam sama-sama berusaha bagi membangunkan negeri Kedah.

    16. Walau bagaimanapun, tentulah ada aspek positif dalam 72 jam pentadbiran Pakatan ini berbanding kerajaan BN terdahulu. Antara yang paling ketara ialah kesanggupan PM Tun Mahathir untuk menjalankan sesi Sidang Akhbar secara terbuka, tindakan pantas untuk menyiasat salah laku kepimpinan BN seperti menghalang Dato Seri Najib dan isterinya Datin Rosmah daripada ke luar negara, pemecatan Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali dan komitmen mengganti ketua-ketua jabatan kerajaan terdahulu yang didakwa bersubahat dengan kleptokrat, komitmen penghapusan undang-undang yang didakwa bercanggah dengan semangat demokrasi, serta langkah melantik teknokrat ke dalam Majlis Penasihat (Council of Eminent Person) bagi tujuan menasihati kerajaan. Dari segi geopolitik pula, PM Tun Mahathir jelas memberi isyarat tegas berkenaan kemungkinan tidak membenarkan kapal perang Tentera Laut China untuk berlabuh di Malaysia lagi. Demikian juga jawapan beliau berhubung projek ECRL di mana ia akan dikaji agar tidak hanya memanfaatkan China semata-mata tetapi juga Malaysia.

    17. Sama-sama kita berharap agar jam yang berikutnya tidak lagi dipenuhi keresahan cara Pakatan menangani isu kritikal seperti dalam senarai di atas. Langkah pembetulan perlu diambil dengan kadar segera dan seserius mungkin bagi mengukuhkan kepercayaan rakyat yang kini tidak rela harapan mereka disandarkan kepada Pakatan versi Barisan Nasional 2.0.

    Oleh: Abdul Muein Abadi
    Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------

      A euphoric mood gripped Malaysia at the announcement, which many had believed impossible. “We are so happy, such a proud day for Malaysia,” said David Thaiga, 57, who joined others in the street to celebrate.

      “We have been waiting for this for the past 60 years. This is a miracle for us. And even though I was not a fan of Mahathir, I think he was the only one who could have brought this victory.”
      Malaysia election 2018: everything you need to know
      Read more

      Sukumira Sekhar, 84, witnessed the beginning of Malaysian independence and lived through 60 years of rule by the Barisan Nasional (BN) coalition, said: “I’m so happy I survived to see this. I wish I could jump up and down for joy, but be sure my heart is jumping up and down. I’m so proud of the people of Malaysia, especially the young people and the Malays who swung it.”

      Mahathir’s win marks the end of the nine-year tenure of Najib, who came to power in 2009 and whose reputation was tarnished by the 1MDB corruption scandal in which $2.6bn was embezzled from a government fund he was overseeing – including $681m that was alleged to have ended up in his personal bank account.

      Delete
  15. Masih terngiang2 lagi dicuping telinga cakap2 spada hari kemenangan PH dalam PRU14 yang baru lepas..kita raikan demokrasi dan kematangan berpolitik yang berteraskan keadilan untuk semua rakyat..tapi ternyata ini hanyalah retotik politik semata2, cakap2 yang hanya bertujuan untuk mengasyikkan rakyat, tapi hakikatnya witch hunting ataupun OPS membalas dendam telah bermula dengan rasminya. Terkini, KP JAKIM telah digantikan dengan yg baru berkuatkuasa isnin ni. begitu juga, Dr kamarul Ariffin, penyelidik MAPAN di UUM juga telah diberikan tekanan untuk melepaskan jawatannya itu. Sudah tentu penjawat2 awam lain yang masuk dalam radar OPS ni ilah AG, KP SPRM, KP ROS, Pengerusi SPR dan ramai lagi yang dikatakan dilihat agak condong kepada kerajaan BN yang lepas.
    Rasanya kita perlu faham disebalik tindakan penajwat awam tersebut...itu semua bukan atas kerelaan dan kehendak mereka, mereka ternyata masih terikat dengan slogan keramat PA iaitu..Saya yang menurut perintah. Sapalah mereka semua untuk membantah..umpama timun, menggolek kena..digolek pun kena. mereak hanyalah umpama rumput2 dipermukaaan tanah yang bebas diinjak2 oleh sang penguasa.
    Rakyat dan PA masih berpegang teguh kepada janji Tun M..kita tidak akan membalas dendam kepada mereka yang terlibat, tetapi tindak tanduk awal kerajaan PH ni ternyata telah membuktikan sebaliknya. Rakyat amat yakin, dalam masa 100 hari yang pertama pemerintahan kkerajaan PH ni, lagi ramai PA dan orang2 politik akan menjadi mangsa kerakusan pembalasan dendamyang telah terpendam sekian lama. DSNR dan DS Rosmah pasti akan menjadi individu utama untuk dilempiaskan kemarahan, kebencian dan dendam yang telah terpendam sekian lama. Ternyata benar kata2 TS Rais..if you lose in politics, you lose everything. bukankah inilah masa yang terbaik untukk kita rapatkan saf, perkemaskan barisan untuk menuju era baru yang lebih gemilang untuk Msia...dan bukannya kita sibukkan diri untuk melakukan pembalasan dendam politik secara massa..adakah ini yang dituntut oleh agama dan selari dengan budaya pemaaf yang diletak begitu tinggi dalam masyarakat melayu???? The rakyat will judge what you do to your enemies...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh. Cepat juga geng najis ni balik dari neraka. Eh eh eh

      Delete
    2. Tolong lah geng najis. Sudah kalah boleh belah dah. Berhenti jadi pengkhianat. Bagus kamu duduk diam2 tengok boss kamu semua di tangkap satu persatu. Balasan ke atas penyangak.

      Delete
    3. GN, sekarang kerajaan dah bertukar. Sila berikan taat setia atau wala anda kepada kerajaan baru. Kalau anda tak suka kerajaan ini, anda dipersilakan keluar Malaysia (menurut kata menteri rejim dahulu).

      Delete
    4. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      Mahathir’s victory marks the first time that a Malaysian prime minister will not be from the UMNO party and not be part of the BN coalition, of which UMNO is the main constituent.

      The win indicates that a mood for change has gripped the country, following the “Malay tsunami” in which many ethnic Malay voted for the opposition for the first time.

      Voter turnout was 76% – lower than in the 2013 election – but the opposition took many states that were considered BN strongholds such as Johor, Malacca and Negeri Sembilan.

      The campaign also galvanised the youth vote for the first time, with young people taking to social media to add their support to the opposition.

      “This is a pure adrenaline rush. We have been waiting for this change for the longest time,” said Naveen Kumar, 31. “We have been infected with a BN government for so long and now it’s a total relief.”

      Delete
    5. Dendam apakebendenya beb..buaang je 'geng najib' tu..najib dah finis finus..funah hahahacucuktanam jarum peniti ye..x nak sokong kerajaan hari ni ke..x kan hilang prinsip diri be..umnobn ntah hidup mati ke..

      Delete
  16. Rafizi, tolong jgn jd mcm umno.

    ReplyDelete
  17. Apa muslihat Mahathir lantik Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan?

    Mat Sabu Menteri Pertahanan? #WTF

    Itulah kata-kata yang aku dengar selepas PM-7 Mahathir Mohamad mengumumkan sebahagian barisan Kabinetnya hari ini. Mat Sabu yang pernah mengangkat pejuang komunis, Mat Indera yang mengetuai serangan Bukit Kepong semasa zaman darurat dahulu sebagai pejuang negara, kini menguruskan hal ehwal ketenteraan termasuk kalangan veteran tentera ATM.

    Apa muslihat Mahathir meletakkan Presiden PAN ini sebagai Menteri Pertahanan tidaklah aku ketahui tetapi aku memang faham benar kelicikan Mahathir, bukan semasa dia menjadi PM-7 kali ini malah nun ketika dia menjadi PM-4 selama 22 tahun sebelum ini lagi.

    Ada dua kemungkinan kenapa Mat Sabu, seorang pemimpin mulut celupar dan longkang ini dipilih oleh Mahathir untuk menguruskan pertahanan negara, iaitu pertama supaya para tentera terutama bekas perajurit dan askar Melayu yang selama ini bencikan Mat Sabu kerana seolah-oleh menyokong perjuangan komunis hilang kebenciannya terhadap pemimpin ini?
    Atau ada kemungkinan Mahathir mahu Mat Sabu memahami soal ketenteraan negara agar dia faham yang mana pejuang sebenar negara dan yang mana pejuang komunis, sekali gus memperbetulkan persepsi dalam kepala otak Mat Sabu tentang komunis.

    Atau Mat Sabu hanyalah proksi kepada tangan-tangan ghaib lain yang akan menguruskan hal ehwal pertahanan negara ini? Kalau benar, aku harap ia datang dari Perdana Menteri sendiri dan bukannya pihak-pihak lain yang mempunyai agenda tertentu. Bukan menuduh, prejudis tapi bimbang....

    Atau apakah Mahathir tidak ada pilihan memandangkan Mat Sabu sebagai Presiden PAN seharusnya diberi jawatan kanan dalam Kabinet, maka lebih sesuai menjaga tentera daripada menjaga polis (Kementerian Dalam Negeri) yang boleh mencetuskan hubungan tidak baik dengan pihak PDRM khususnya veteran polis?

    Apa pun alasan Mahathir, ramai melihat pemilihan Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan amat tidak kena memandangkan tugas Menteri Pertahanan bukannya berceramah keliling kampung, iaitu kemahiran yang dimiliki oleh Mat Sabu sebagai "ayam sabung" baik ketika dalam Pas atau semasa mengetuai PAN.

    Sebaliknya tugas Menteri Pertahanan adalah sentiasa berhubung dengan para menteri pertahanan dari seluruh negara, terutama sering mengadakan mesyuarat dan pertemuan dengan para menteri dan jeneral perang dari negara-negara asing. Sehubungan itu, ramai yang mempersoal kemampuan Mat Sabu, yang mempunyai pendidikan tertinggi Diploma Kulinari dari ITM ini.

    Malah ada juga yang mula membandingkan Mat Sabu dengan kemampuan Hishammuddin, walaupun lebih dikenali sebagai "menteri amaran" tetapi Hisham dikatakan telah menyerlahkan kemampuannya dalam mengendalikan keselamatan negara, kebajikan para tentera dan para veteran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      Dr. Mahathir had campaigned on an anti corruption platform, and his victory clears the way for a new investigation into Mr. Najib’s alleged misappropriation of money from 1MDB. The opposition had to overcome the government’s attempts to tilt the playing field in its favor. Among other things, the Election Commission rearranged electoral districts in such a way that it provided more weighting to rural areas that tend to favor the government.

      A representative at the palace said the swearing-in has been postponed for now, without giving reasons.

      Inside Najib’s Circle, Shock and Bewilderment at Malaysia’s Era-Ending Election

      Shock Election Result Spells Turbulence for Malaysian Markets.

      At a news conference, a glum-looking Mr. Najib, surrounded by his caretaker ministers, said that he accepted defeat. But he asserted that no single party—Dr. Mahathir leads an alliance of opposition groups—had won a majority and that the next prime minister would be chosen by the king.

      “I have accepted the decision by the people,’’ Mr. Najib said. The National Front “is committed in respecting the principle of democracy.”

      Dr. Mahathir asserted at a news conference that his alliance would have the support of 135 members of the Parliament, well above the 112 majority threshhold, and that he has the right to be sworn in as prime minister.

      Dr. Mahathir, a gruff village doctor who climbed the political ladder to lead the country for 22 years before retiring in 2003, had been best known for engineering an economic boom in the 1980s and ’90s that turned this tropical tin-mining backwater into one of the best examples of a progressive predominantly Muslim nation. He launched national car projects and oversaw the construction of the iconic Twin Towers in Kuala Lumpur, which still count among the world’s tallest buildings.

      Delete
    2. Pi lantaklh siapa dorang nak pilih..dok sibuk kenapa..tok najib ko dah bungkus..pi urus ko punya umnobn tu kan lebih baik..pru15 kita lawan lg..hihihihihihahacam

      Delete
  18. Selain Mat Sabu yang dilantik sebagai Menteri Pertahanan, Mahathir turut mengumumkan Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan manakala Muhyiddin Yassin pula bertindak sebagai Menteri Dalam Negeri.

    Bagi aku, inilah Malaysia Baru yang diidamkan oleh rakyat Malaysia terutama golongan muda. Negara Malaysia yang bebas, sama-rata dan tidak ada mana-mana kaum mendapat keistimewaan.
    Apa salah kalau Guan Eng menjadi Menteri Kewangan? Malah mereka tidak peduli kalau Setiausaha Agung DAP itu menjadi PM sekali pun.

    Bagi mereka, lebih baik serahkan urusan kewangan negara kepada wakil kaum Cina daripada bagi kepada menteri Melayu yang rasuah, makan duit rakyat dan songlap duit negara. Tak gitu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      In an interview before the vote, Dr. Mahathir said he came out of retirement because he was disturbed by Mr. Najib’s alleged involvement in a financial scandal surrounding 1Malaysia Development Bhd. Mr. Najib, Dr. Mahathir said, “didn’t turn out to be the person I thought he was” after The Wall Street Journal reported in 2015 that $681 million from the fund ended up in his personal accounts.

      Dr. Mahathir said he tried persuading Mr. Najib to resign but when he was rebuffed felt he had no choice but to leave the United Malays National Organization he once led and join an alliance of opposition leaders whom he sometimes jailed during his long rule as prime minister.

      Delete
  19. K’jaan M’sia Didominasi Bukan Islam

    WALAUPUN bersungguh-sungguh benar pemimpin dan penyokong Islam dalam Pakatan Harapan (PH) menafikannya sebelum ini, ternyatalah bahawa keputusan PRU14 yang baru berlalu menyaksikan buat pertama kalinya kerajaan yang didominasi oleh golongan bukan Islam berjaya ditubuhkan di Malaysia walaupun penduduk Islam adalah majoriti di negara ini.

    Berdasarkan keputusan rasmi yang dikeluarkan oleh SPR dan berdasarkan perkembangan semasa yang menunjukkan bahawa Ahli Parlimen Solidariti di P.180 – Keningau, iaitu Jeffrey Kitingan, akan bergabung dengan PH maka bilangan kerusi Parlimen bukan Islam di dalam kerajaan baru ini adalah 66 berbanding 58 kerusi Parlimen Islam.

    66 kerusi Parlimen bukan Islam ini mengikut parti adalah terdiri daripada:

    ● 41 kerusi Parlimen bukan Islam milik DAP

    ● 20 kerusi Parlimen bukan Islam milik PKR

    ● 2 kerusi Parlimen bukan Islam milik Warisan

    ● 2 kerusi Parlimen bukan Islam milik Bebas

    ● 1 kerusi Parlimen bukan Islam milik Solidariti

    58 kerusi Parlimen Islam ini mengikut parti adalah terdiri daripada:

    ● 27 kerusi Parlimen Islam milik PKR

    ● 13 kerusi Parlimen Islam milik PPBM

    ● 11 kerusi Parlimen Islam milik PAN

    ● 6 kerusi Parlimen Islam milik Warisan

    ● 1 kerusi Parlimen Islam milik DAP

    Sama-samalah kita tunggu dan lihat kebijaksanaan Perdana Menteri kerajaan baru ini, iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad yang parti yang beliau ketuai, PPBM, hanya memenangi 13 kerusi daripada 124 kerusi yang dimenangi oleh gabungan PKR, DAP, PPBM, PAN, Warisan, Bebas dan Solidariti, di dalam mengemudi tanah air kita selepas ini.

    Dan semoga keputusan PRU14 ini akan mengukuhkan lagi tekad umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka selaras dengan Perkara 3 (1) yang meletakkan Islam sebagai “agama bagi Persekutuan” dan Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan yang memberi hak kepada tiap-tiap orang untuk “menganuti dan mengamalkan agamanya”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      Mr. Najib’s election loss is likely to have a significant impact on investigations into the 1MDB scandal at home and abroad. Mr. Najib squelched local probes but was unable to stop overseas investigations. The U.S. Justice Department, in civil lawsuits filed in July 2016, claimed that at least $4.5 billion had been taken from 1MDB, including the money allegedly received by Mr. Najib, whom the lawsuits referred to as “Malaysian Official 1.”

      Malaysia’s opposition promised during the campaign to reopen the probe. The new government is also likely to cooperate and share documents with the Justice Department in its investigation, which would raise the likelihood U.S. authorities could look into Mr. Najib’s alleged role, said James Chin, director of the Asia Institute at the University of Tasmania in Australia.

      Delete
    2. Dominasi apakebendanya beb..
      Umnobn lingkuplh..siasatlh kejatuhan gabungan korang dulu..nnti kita lawan lg pru selanjutnya..ok!

      Delete
  20. 66 kerusi Parlimen bukan Islam ini mengikut negeri pula adalah terdiri daripada:

    KEDAH: 2 (PKR 2)

    P.009 – ALOR SETAR: Chan Ming Kai (PKR)
    P.017 – PADANG SERAI: Karupaiya Mutusami (PKR)

    PULAU PINANG: 8 (DAP 7, PKR 1)

    P.043 – BAGAN : Lim Guan Eng (DAP)
    P.045 – BUKIT MERTAJAM: Sim Chee Keong (DAP)
    P.046 – BATU KAWAN : Kasthuriraani A/P Patto (DAP)
    P.048 – BUKIT BENDERA : Wong Hon Wai (DAP)
    P.049 – TANJONG : Chow Kon Yeow (DAP)
    P.050 – JELUTONG : Sanisvara Nethaji Rayer Rajaji (DAP)
    P.051 – BUKIT GELUGOR: Ramkarpal Singh Karpal Singh (DAP)
    P.052 – BAYAN BARU : Sim Tze Tzin (PKR)

    PERAK: 10 (DAP 7, PKR 3)

    P.060 – TAIPING : Teh Kok Lim (DAP)
    P.062 – SUNGAI SIPUT : Kesavan Subramaniam (PKR)
    P.064 – IPOH TIMOR : Wong Kah Woh (DAP)
    P.065 – IPOH BARAT : M.Kulasegaran V.Murugeson (DAP)
    P.066 – BATU GAJAH : Sivakumar Varatharaju Naidu (DAP)
    P.068 – BERUAS : Ngeh Koo Ham (DAP)
    P.070 – KAMPAR : Su Keong Siong (DAP)
    P.071 – GOPENG : Lee Boon Chye (PKR)
    P.076 – TELUK INTAN : Nga Kor Ming (DAP)
    P.077 – TANJONG MALIM : Chang Lih Kang (PKR)

    PAHANG: 1 (DAP 1)

    P.089 – BENTONG : Wong Tack (DAP)

    SELANGOR: 9 (PKR 5, DAP 4)

    P.094 – HULU SELANGOR : Leow Hsiad Hui (PKR)
    P.097 – SELAYANG : William Leong Jee Keen (PKR)
    P.102 – BANGI : Ong Kian Ming (DAP)
    P.103 – PUCHONG : Gobind Singh Deo (DAP)
    P.104 – SUBANG : Wong Chen (PKR)
    P.106 – DAMANSARA : Pua Kiam Wee (DAP)
    P.107 – SUNGAI BULOH : Sivarasa K.Rasiah (PKR)
    P.110 – KLANG : Charles Anthony R.Santiago (DAP)
    P.112 – KUALA LANGAT : Xavier Jayakumar Arulanandam (PKR)

    WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR: 7 (DAP 5, PKR 1, Bebas 1)

    P.114 – KEPONG : Lim Lip Eng (DAP)
    P.115 – BATU : Prabakaran M Parameswaran (Bebas – Kunci)

    P.116 – WANGSA MAJU : Dr.Tan Yee Kew (PKR)
    P.117 – SEGAMBUT : Yeoh Tseow Suan (DAP)
    P.120 – BUKIT BINTANG : Fong Kui Lun (DAP)
    P.122 – SEPUTEH : Teresa Kok Suh Sim (DAP)
    P.123 – CHERAS : Tan Kok Wai (DAP)

    NEGERI SEMBILAN: 2 (DAP 2)

    P.128 – SEREMBAN : Loke Siew Fook (DAP)
    P.130 – RASAH : Cha Kee Chin (DAP)

    MELAKA: 1 (DAP 1)

    P.138 – KOTA MELAKA : Khoo Poay Tiong (DAP)

    JOHOR: 7 (PKR 2, DAP 5)

    P.140 – SEGAMAT : Santhara Kumar Ramanaidu (PKR)
    P.142 – LABIS : Pang Hok Liong (DAP)
    P.145 – BAKRI : Yeo Bee Yin (DAP)
    P.152 – KLUANG : Wong Shu Qi (DAP)
    P.158 – TEBRAU : Choong Shiau Yoon (PKR)
    P.162 – ISKANDAR PUTERI: Lim Kit Siang (DAP)
    P.163 – KULAI : Teo Nie Ching (DAP)

    SABAH: 7 (DAP 3, Warisan 2, PKR 2, Solidariti 1)

    P.172 – KOTA KINABALU : Chan Foong Hin (DAP)
    P.174 – PENAMPANG : Ignatius Dorell Leiking (WARISAN)
    P.179 – RANAU : Jonathan Bin Yasin (PKR)
    P.180 – KENINGAU : Jeffrey Kitingan (Solidariti)
    P.181 – TENOM : Noorita Binti Sual (DAP)
    P.185 – BATU SAPI : Liew Vui Keong (Warisan)
    P.186 – SANDAKAN : Wong Tien Fatt @ Wong Nyuk Foh (DAP)
    P.190 – TAWAU : Christina Liew Chin Jin (PKR)

    SARAWAK: 11 (DAP 6, PKR 4, Bebas 1)

    P.192 – MAS GADING : Mordi Anak Bimol (DAP)
    P.195 – BANDAR KUCHING: Kelvin Yii Lee Wuen (DAP)
    P.196 – STAMPIN : Chong Chieng Jen (DAP)
    P.198 – PUNCAK BORNEO : Willie Anak Mongin (PKR)
    P.205 – SARATOK : Ali Anak Biju (PKR)
    P.208 – SARIKEI : Wong Ling Biu (DAP)
    P.209 – JULAU : Larry Soon @ Larry Sng Wei Shien (Bebas – Kerusi)
    P.211 – LANANG : Alice Lau Kiong Yieng (DAP)
    P.212 – SIBU : Oscar Ling Chai Yew (DAP)
    P.214 – SELANGAU : Baru Bian (PKR)
    P.219 – MIRI : Michael Teo Yu Keng (PKR)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      In a recent interview during a court appearance, Mr. Anwar said he took Dr. Mahathir at his word. “We have agreed to move on for the good of the country,” he said. Dr. Mahathir said his first act as prime minister would be to seek a pardon for Mr. Anwar from Malaysia’s king once he is released, which would make him eligible to run for Parliament and become prime minister.

      — Tom Wright in Hong Kong contributed to this article.

      Delete
  21. 58 kerusi Parlimen Islam ini mengikut negeri pula adalah terdiri daripada:

    PERLIS: 1 (PKR 1)

    P.002 – KANGAR : Noor Amin Bin Ahmad (PKR)

    KEDAH: 8 (PKR 4, PPBM 3, PAN 1)

    P.004 – LANGKAWI : Mahathir Mohamad (PPBM)
    P.005 – JERLUN : Mukhriz Mahathir (PPBM)
    P.006 – KUBANG PASU : Amiruddin Hamzah (PPBM)
    P.008 – POKOK SENA : Mahfuz Omar (PAN)
    P.010 – KUALA KEDAH : Azman Ismail (PKR)
    P.014 – MERBOK : Nor Azrina Surip (PKR)
    P.015 – SUNGAI PETANI : Johari Abdul (PKR)
    P.018 – KULIM – BANDAR BAHARU: Saifuddin Nasution Ismail (PKR)

    PULAU PINANG: 3 (PKR 3)

    P.044 – PERMATANG PAUH: Nurul Izzah Anwar (PKR)
    P.047 – NIBONG TEBAL : Mansor Othman (PKR)
    P.053 – BALIK PULAU : Muhammad Bakhtiar Wan Chik (PKR)

    PERAK: 3 (PAN 2, PPBM 1)

    P.057 – PARIT BUNTAR : Mujahid Yusof (PAN)
    P.063 – TAMBUN : Ahmad Faizal Azumu (PPBM)
    P.074 – LUMUT : Mohd Hatta Md Ramli (PAN)

    PAHANG: 4 (PKR 2, DAP 1, PAN 1)

    P.080 – RAUB : Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (DAP)
    P.082 – INDERA MAHKOTA: Saifuddin Abdullah (PKR)
    P.083 – KUANTAN : Fuziah Salleh (PKR)
    P.088 – TEMERLOH : Mohd. Anuar Mohd Tahir (PAN)

    SELANGOR: 11 (PKR 5, PAN 5, PPBM 1)

    P.093 – SUNGAI BESAR : Muslimin Yahaya (PPBM)
    P.096 – KUALA SELANGOR: Dzulkefly Ahmad (PAN)
    P.098 – GOMBAK : Mohamed Azmin Bin Ali (PKR)
    P.099 – AMPANG : Zuraida Kamaruddin (PKR)
    P.100 – PANDAN : Wan Azizah Wan Ismail (PKR)
    P.101 – HULU LANGAT : Hasanuddin Mohd Yunus (PAN)
    P.105 – PETALING JAYA : Maria Chin Abdullah (PKR)
    P.108 – SHAH ALAM : Khalid Abd Samad (PAN)
    P.109 – KAPAR : Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR)
    P.111 – KOTA RAJA : Mohamad Sabu (PAN)
    P.113 – SEPANG : Mohamed Hanipa Maidin (PAN)

    WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR: 4 (PKR 3, PPBM 1)

    P.118 – SETIAWANGSA : Nik Nazmi Nik Ahmad (PKR)
    P.119 – TITIWANGSA : Rina Mohd Harun (PPBM)
    P.121 – LEMBAH PANTAI: Ahmad Fahmi Mohamed Fadzil (PKR)
    P.124 – BANDAR TUN RAZAK: Kamarudin Jaffar (PKR)

    NEGERI SEMBILAN: 3 (PKR 1, PPBM 1, PAN 1)

    P.129 – KUALA PILAH : Eddin Syazlee Shith (PPBM)
    P.132 – PORT DICKSON : Danyal Balagopal Abdullah (PKR)
    P.133 – TAMPIN : Hasan Bahrom (PAN)

    MELAKA: 3 (PKR 2, PPBM 1)

    P.135 – ALOR GAJAH : Mohd Redzuan Md Yusof (PPBM)
    P.136 – TANGGA BATU : Rusnah Aluai (PKR)
    P.137 – HANG TUAH JAYA: Shamsul Iskandar @ Yusre Mohd Akin (PKR)

    JOHOR: 11 (PPBM 5, PKR 5, PAN 1)

    P.141 – SEKIJANG : Natrah Ismail (PKR)
    P.143 – PAGOH : Mahiaddin Md Yasin (PPBM)
    P.144 – LEDANG : Syed Ibrahim Syed Nor (PKR)
    P.146 – MUAR : Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (PPBM)
    P.149 – SRI GADING : Sharuddin Md Salleh (PPBM)
    P.150 – BATU PAHAT : Mohd Rashid Hasnon (PKR)
    P.151 – SIMPANG RENGGAM: Maszlee Malik (PPBM)
    P.159 – PASIR GUDANG : Hassan Abdul Karim (PKR)
    P.160 – JOHOR BAHRU : Akmal Nasrullah Mohd Nasir (PKR)

    P.161 – PULAI : Salahuddin Ayub (PAN)
    P.165 – TANJUNG PIAI : Md Farid Md Rafik (PPBM)

    SABAH: 7 (Warisan 6, PKR 1)

    P.169 – KOTA BELUD : Isnaraissah Munirah Majilis @ Fakharudy (Warisan)
    P.171 – SEPANGGAR : Mohd Azis Jamman (Warisan)
    P.173 – PUTATAN : Awang Husaini Sahari (PKR)
    P.175 – PAPAR : Ahmad Hassan (Warisan)
    P.188 – SILAM : Mohamaddin Ketapi (Warisan)
    P.189 – SEMPORNA : Mohd Shafie Apdal (Warisan)
    P.191 – KALABAKAN : Ma’mun Sulaiman (Warisan)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      “The Malaysia election outcome is a huge upset, no pollster was expecting this. This upset ranks up there with Brexit and [Mr Trump’s] election. This is as momentous as say PRI [Institutional Revolutionary Party] being dislodged from power in Mexico,” said Aninda Mitra, senior sovereign analyst at BNY Mellon Investment Management.

      Mr Mahathir returns to power after having served as Malaysia’s prime minister from 1981 to 2003. At 92 years old, he is the world’s oldest elected leader.

      The Pakatan Harapan campaign focused on calling for more transparency following allegations of Mr Najib receiving almost $700m linked to the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) fund. Mr Mahathir abandoned the United Malays National Organisation (Umno) — the party he helped found, now led by Mr Najib — after the scandal broke.

      It is still unclear whether Mr Mahathir will serve his entire term. While on the campaign trail, the nonagenarian promised to step aside if his bloc won the election and hand power to Anwar Ibrahim, former deputy prime minister who was put in jail on sodomy charges at the hands of the then prime minister’s government. Mr Mahathir told journalists he will seek pardon for Mr Anwar, who has always denied charges and is scheduled to be released on June 8.

      Malaysia’s election results also pose questions on the future of Sino-Malaysian relations. In the last few months, Mr Mahathir has bemoaned China’s involvement in the south-east Asian economy. “We have no problem with that [Belt and Road Initiative], except of course we would not like to see too many warships in this area because [a] warship attracts other warships,” he told journalists.

      Delete
  22. Tun M perlukan PBB imbangi pengaruh DAP?
    (percaturan Mahathir telah dihidu
    dan semoga berjaya untuk kebaikan ISLAM)

    Aku difahamkan PM7, Mahathir Mohamad sedang berusaha untuk menarik Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Sarawak ke dalam Pakatan Harapan. Bagi tujuan itu, Mahathir sanggup mengadap Yang Dipertua Negeri Sarawak, Taib Mahmud. Malah difahamkan Abang Johari pun sedang berkira-kira dengan tawaran tersebut dan ada kemungkinan PBB akan keluar BN dan sertai PH.

    Persoalannya, kenapa Mahathir begitu beriya-iya mahu menarik PBB menyertai PH? Sebabnya untuk mengimbangi ahli-ahli Parlimen dalam kerajaan PH yang diketuainya sekarang. Ini kerana PBB yang memenangi 13 kerusi semasa PRU-14 tempoh hari sudah tentu mempunyai suara yang lebih besar.

    Dengan kedudukan ahli Parlimen bukan Melayu/Islam yang mendominasi dalam kerajaan PH (41 Melayu/Islam dan 71 bukan Melayu/Islam) sekarang menyebabkan banyak agenda bumiputera dan Islam tidak dapat dilaksanakan oleh Mahathir. Ini kerana segala agenda yang berkepentingan tersebut sudah pasti akan mendapat bantahan daripada anggota kerajaannya, terutama dari pihak DAP yang kita semua tahu masih lagi memperjuangkan kesamarataan di Malaysia menerusi slogan "Malaysian Malaysia".

    Semua maklum Mahathir merupakan seorang pemimpin yang kental mempertahankan dan mengangkat agenda Melayu terutama ketika bersama UMNO. Malah, PPBM yang diketuai sekarang boleh diumpamakan sebagai "UMNO" bagi PH, iaitu yang mewakili kaum Melayu. Malangnya PPBM hanya mempunyai 10 wakil dalam kerajaan PH berbanding DAP (termasuk yang bertanding atas logo PKR) iaitu lebih 61 orang manakala PKR sebanyak 35 orang.

    Justeru, melihat komposisi kerajaan PH jelas dan nyata kaum bukan Melayu mendominasi kerajaan yang menang PRU-14 hasil gelombang kemarahan rakyat terhadap Najib dan BN kerana gagal mengatasi masalah kenaikan harga barang, minyak di samping terpalit dengan skandal 1MDB.

    Aku percaya, atas alasan itulah maka Mahathir seboleh-bolehnya cuba membawa masuk 13 wakil PBB ke dalam kerajaan yang dipimpinnya dan tidak mustahil ada di antara mereka ditawarkan jawatan dalam Kabinetnya.

    Selain PBB, Mahathir melalui PPBM juga dipercayai cuba memancing beberapa ahli Parlimen UMNO dalam usaha mengimbangi "kuasa" bukan Melayu tersebut. Namun usaha tersebut tidak mudah berbanding "memujuk" Abang Johari untuk meninggalkan BN dan menyertai PH.

    Itulah teori konspirasi yang menjadi cakap-cakap ahli politik di kedai kopi yang melihat kebijaksanaan Mahathir dalam menguruskan kuasa bukan Melayu dalam kerajaannya. Sebabnya, dia tahu masa untuknya mentadbir Malaysia tidak lama dan Mahathir dikatakan tidak mahu menyerahkan kerajaan PH di tangan kaum bukan Melayu, tepatnya DAP. Maka beliau bertindak segera menarik seberapa ramai ahli Parlimen Melayu menyertai PH. Sekurang-kurangnya kerajaan yang ditinggalkan nanti mempunyai komposisi, kalau tidak Melayu lebih ramai, sekurang-kurangnya seimbang.

    Itulah agaknya percaturan Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Dap sudsh menandatangani oersetujuan menjaga hak melayu dan raja melayu...Mca dan Mic tidak bersetuju semasa tun dlm bn..

      Bukan tun yg mengadap taib mahmuf tetapi taib mahmud yg datang jumpa tun...betulkan fakta...tun tiada masa ke serawak..

      Delete
    3. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      Dr. Mahathir's prediction

      Circulating in the last 24 hours, is an audio recording of Dr. Mahathir’s prediction from twenty years ago where he states that by 2020 UMNO would no longer be in power.

      This extraordinary display of self-criticism and self-awareness tinged with regret and atonement marked Dr. Mahathir’s campaign against Najib, after he split from him own party.

      Dr. Mahathir’s zealous crusade against his one-time protege, a man he helped make prime minister, seemed at first to be part of an almost pathological tendency to attack his successors as inadequate vehicles for "his" legacy.

      Mohamad had removed several of his deputies including the Islamist fire-brand Anwar Ibrahim whom he coopted into government and groomed to be his successor. His next deputy, Abdullah Ahmad Badawi, also met an ignominious end. And into that breach Dr. Mahathir pushed Najib Razak, who became the nation’s sixth prime minister..

      While Najib tried to fashion himself as a reformer—making government more responsive and modern and enabling the economy to embrace the 21st century—something went awry. Whether it was the web of vested interests in the party he could not circumvent, simple temptation, or the controversial 1MDB fund he once called his brain child - time and deeper investigation will tell what went wrong for Najib.

      The fall of Najib, one hopes, will force a re-examination of the sacred cows of Malaysian development and governance.

      Anwar Ibrahim, his spurned protege who built the most successful challenge to the status quo, bridging the main ideological divides in Malaysian politics—even while languishing in prison for a good part of the time—has had to watch the events of the last 48 hours from his prison cell.

      In 2008 and 2013, Anwar led a coalition that captured and held the most populous, industrialised and urbanised states of the federation. In both these states, the federal opposition, has come in this year with super-majorities.

      This despite deft moves by Najib that enticed the Islamic party out of the coalition with promises to support the very divisive implementation of religious punishments in the criminal code.

      In a move that might be described as “regime survival”, Najib risked the fine social balance that kept sectarian conflict at bay. The consequence of the decision by the main Islamic party to dissociate itself from the mainstream and choose to play “kingmaker” has yet to be measured.

      The reconciliation between the two men, which forged the united front against the outgoing government, was an attempt to heal the deep rift and hurt in our political life, and augurs well for the post-Barisan Nasional dispensation.

      The question of succession was stated early on during the formation of the new alliance with Dr. Mahathir assuming the role of Prime Minister, until such time as Anwar is released from jail and secures both a pardon and a seat in Parliament to become the 8th prime minister of Malaysia

      One way to read current developments is to recognise that the overall outcome—the capture of federal power—regardless of the reasons behind the myriad ‘revolts’ that took place across the country, has created a point of entry for democratic forces.

      Dr. Mahathir might represent a fading generation and their assumptions about politics and society, but he will be remembered as the Trojan Horse who ushered in a new era of democratic politics.

      Disclaimer: The viewpoints expressed by the authors do not necessarily reflect the opinions, viewpoints and editorial policies of TRT World.

      Delete
  23. alkisahnya...
    Nolee Ashilin dgn wife MB Perak, Faizal Azumu adik beradik dan bapa dia pula org kuat Mahathir dulu

    PETALING JAYA: Dua Adun BN menafikan laporan mereka melompat parti, sebaliknya berkata mereka hanya mmberi sokongan kepada Ketua Pakatan Harapan Perak, Ahmad Faizal Azumu sebagai menteri besar bagi memastikan kerajaan Perak yang stabil dapat dibentuk.

    Semalam Ahmad Faizal mengangkat sumpah jawatan sebagai menteri besar walaupun PH tidak mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri.

    Pelantikan dibuat selepas 2 Adun BN memaklumkan kepada Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, bahawa mereka menyokong Ahmad bagi membantu mewujudkan kestabilan di Perak.

    Zainol Fadzi Paharuddin, anggota exco kerajaan negeri sebelum ini berkata, beliau dan Nolee Ashilin Mohamed Radzi tidak melompat parti.

    “Saya menghadap Sultan untuk memaklumkan kepada baginda bahawa saya menyokong Adun Chenderiang, Ahmad Faizal, sebagai calon menteri besar. Itulah perisytiharan yang saya tanda tangani,” katanya seperti dilaporkan Berita Harian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      ------------------------------------------------------------------------
      The battle was between incumbent Najib Razak, son of the second Malaysian Prime Minister, and the 92-year-old Dr. Mahathir Mohamad, the nation’s 4th Prime Minister, whose 22 year rule shaped this predominantly Muslim nation in profound ways.

      They led their respective coalitions with either the promise of policy continuity and the status quo or democratic institutional reform. Where both sides converged, was a plethora of populist measures aimed at alleviating the rising cost of living - a significant issue for an economy suffering from the middle-income trap..

      The end result was the least likely scenario as the contest was played on very uneven terms though it the contest was seen as highly competitive because of the expected swing votes. The question was how much of a swing of the popular vote would translate into electoral success in this first-past-the-post system.

      The fall of UMNO and Barisan Nasional, at the hands of some of its former insiders, opens up an opportunity to change the very terms on which governance has been constructed.

      Growth-led development, with strong redistributive policies, has underscored the legitimacy of the ‘soft authoritarian’ government, repeatedly returning them to power at each general election.

      But it was also a system that relied heavily on patronage, an ecosystem for subsidies for electorally important rural constituencies, and ultimately, corruption.

      Delete
  24. case is close.
    kini tiba masanya yb-yb
    bekerja membina semula negara
    untuk kesejahteraan rakyat.

    ReplyDelete
  25. Mahathir Mulakan Gerakan, PKR Mula Panik

    SUASANA dalam PKR mula tidak tenang, malah ramai yang sudah mula panik dengan gerakan-gerakan Tun Dr. Mahathir Mohamad sejak mengangkat sumpah sebagai perdana menteri.
    Sejak keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 diumumkan, persaingan dalaman antara dua pemimpin utama Pakatan Harapan (PH), Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya sudah boleh dikesan.

    Mahathir mahu segera mengangkat sumpah sebagai perdana menteri untuk menyusun kabinet baharu.

    Satu lantikan yang menunjukkan “loyalist” Mahathir diletakkan di tempat penting ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dilantik memegang Kementerian Dalam Negeri.

    Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai timbalan perdana menteri sudah boleh dijangka, dan ini boleh memberikan kelegaan sementara bagi PKR.

    Tetapi Rafizi Ramli, orang kanan Anwar telah bangkit mempertikaikan keputusan Mahathir yang didakwa tiada konsensus dan belum muktamad.

    Rafizi ditempelak beberapa orang pemimpin dalam PH, malah Mohamad Sabu turut mengatakan pelantikan anggota Kabinet ialah hak perdana menteri.

    Tetapi di kalangan DAP juga ada yang bimbang dengan gerakan Mahathir dan turut sama menyokong pandangan Rafizi.

    Ini semua tidak dapat menyekat Mahathir yang terus membuat keputusannya sendiri, dan dengan kadar yang segera.

    PKR dan juga komponen kecil PH, Parti Amanah Negara (PAN) berasa semakin dipinggirkan dalam pembuatan keputusan selepas PRU14, keputusan melibatkan pembentukan kerajaan baharu.

    Selain PKR yang kesal dengan lantikan tiga menteri oleh Mahathir, PAN berang dengan jawatan menteri besar di Johor, Perak dan Kedah yang semuanya daripada (Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Kedah dapat diterima kerana PPBM menguasai negeri itu dan pelantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir seperti memulangkan semula jawatan itu kepada beliau.

    Di Johor, PAN sudah berharap untuk berkuasa sebagai menteri besar, tetapi wakil PPBM yang terpilih.

    Di Perak, lompat parti atau sokongan daripada ADUN UMNO kepada PH juga telah membolehkan PPBM menduduki kerusi menteri besar.

    Lompat parti juga dibimbangi oleh rakan PH lain, PKR dan DAP, kerana bakal menambahkan kerusi PPBM.

    Penambahan kerusi PPBM ini sudah berlaku apabila parti pimpinan Mahathir itu berjaya menguasai Johor dan Perak walaupun PAN asalnya mempunyai kerusi yang lebih banyak.

    PKR dan PAN sudah menunjukkan penentangan terhadap kesediaan Mahathir menerima lompatan dari UMNO atau komponen BN lain.

    Bagaimanapun hujah moral ini amat rapuh kerana PKR dan PAN sendiri mengamalkan dan menyokong taktik lompat parti.

    Penentangan mereka terhadap lompat parti oleh ADUN BN kali ini disebabkan ia tidak memberi kelebihan kepada mereka.

    Pertengkaran di media sosial Facebook telah menampakkan kekecewaan yang jelas di pihak PKR apabila Mahathir menguasai dan mendominasi pembuatan keputusan.

    Ramai dalam kalangan mereka sudah bimbangkan kemungkinan muncul “BN 2.0” yang akan menewaskan mereka.

    Pada masa yang sama, sekumpulan dalam PAN sendiri telah menunjukkan sokongan kuat kepada Mahathir, dan menunjukkan kemungkinan akan menentang PKR dan agenda Anwar.
    https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/mahathir-mulakan-gerakan-pkr-mula-panik/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...


      Kikikiki

      Delete
    3. Spekulasi ejen umno saje...

      Delete
    4. Here's What World Mainstream Media says about Tun Mahathir's Stunning Victory.
      -------------------------------------------------------------------
      BN got 79 seats - a dramatic drop from the 133 they held previously.

      The elections were dominated by an investigation into allegations that billions were siphoned from a state investment fund, 1MDB, and laundered through foreign bank accounts. But the prime minister has consistently denied any wrongdoing and has been cleared of any offence by Malaysia’s attorney general.

      "We are not seeking revenge, we want to restore the rule of law," Mahathir told reporters, as he declared victory.

      A win means for Dr Mahathir would make him the world’s oldest elected government leader. But in one of the biggest U-turns of his 70-year career in politics, he has signalled he is ready to hand over power to Anwar Ibrahim, an opposition icon who he sacked as his deputy in the 1990s.



      Dr Mahathir alleged that the election commission was “holding back the results” and not doing their duty. “The time is very late now. By now we would know who’s wining or losing. But there’s a deliberate attempt to delay by not signing the form,” he said.

      The election commission denied they were sitting on the results, and said the final tally could take several hours.

      Dr Mahathir has said he will overturn a controversial 6% goods and services tax, which has been widely blamed for rising living costs, and has counted as a black mark against the government.

      Delete
  26. BN Akan Jadi Pembangkang Berwibawa – Mohamad
    SEREMBAN – Barisan Nasional (BN) tidak akan melemparkan fitnah dan tohmahan terhadap kerajaan negeri baharu pimpinan Pakatan Harapan (PH) tetapi sebaliknya akan menjadi pembangkang yang berwibawa dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang.
    Pengerusi BN Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata ini bagi memastikan rakyat terus mendapat kebaikan daripada dasar-dasar yang dilaksanakan oleh pentadbiran baharu kerajaan negeri.

    Justeru, katanya, mereka akan menjadi pembangkang yang cekap untuk semak dan imbang demi kepentingan dan kebaikan rakyat di negeri itu.

    ”…itulah fungsi saya dan boleh jadi saya jadi Ketua Pembangkang dalam DUN Negeri Sembilan (tetapi) itu terpulang kepada rakan-rakan dalam BN,” kata bekas menteri besar itu dalam sidang media khas, di sini hari ini.

    Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), 9 Mei lepas, PH membentuk kerajaan negeri selepas memperoleh majoriti mudah 20 kerusi daripada 36 kerusi DUN manakala BN memperoleh 16 kerusi.

    Dalam pada itu, beliau turut mengucapkan tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad atas kemenangan PH dan pelantikannya semula sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi PH Negeri Sembilan Aminuddin Harun yang dilantik sebagai Menteri Besar Negeri Sembilan yang baharu.

    Dalam perkembangan lain, Mohamad, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Sembilan, berkata parti berusia 72 tahun itu memerlukan pembaharuan bagi mengembalikan sokongan rakyat kepada parti itu.

    “Kita akan membina semula UMNO dan BN…jangan patah semangat supaya hasrat untuk kita berjuang dan hasrat untuk kita berbakti kepada masyarakat akan dapat kita hidupkan kembali.

    “Walaupun saya jatuh, tapi saya belum lagi tersingkir kerana kita bukan berjuang atas kepentingan peribadi tapi kita nak pastikan yang dapat manfaat adalah rakyat,” katanya.

    Mohamad, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rantau selama empat penggal sejak 2004, secara peribadinya berpandangan bahawa formula agihan kerusi yang diamalkan dalam BN selama ini tidak lagi sesuai diguna pakai.

    “Kita sepatutnya mengkaji sistem agihan kerusi kerana banyak orang tak kerja tetapi bila nak pilihan raya mereka menuntut itu kerusi dia… setelah kalah (PRU) 2008, 2013, tak buat apa pun, tetapi tiga empat bulan nak pilihan raya barulah muncul ‘pelakon-pelakon’ kata ini kerusi dia,” katanya.

    Mengulas mengenai terdapat anggota UMNO yang mula berpaling tadah, Mohamad, yang menyifatkan mereka sebagai ‘tikus’, berkata ia adalah baik kepada parti yang sekali gus dapat dibersihkan daripada anggota yang tidak setia.

    “Ini adalah proses pembersihan dalaman UMNO. Walaupun kita akan hilang banyak ahli tapi biarlah yang tinggal itu yang padu bersama yang semangat (untuk) membina semula parti atas asas perjuangan… kita bina semula, bangkit semula atas keruntuhan yang kita alami sekarang,” katanya.

    Selain Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak, Mohamad juga tidak terlepas daripada desakan beberapa Ketua UMNO Bahagian di negeri ini supaya beliau meletak jawatan sebagai Pengerusi BN dan UMNO negeri.

    Mohamad berkata: ”Dia kena tanya diri sendirilah, tempat dia diuruskan ke tidak…apa kena mengena saya dengan bahagian…saya cuma pegawai perhubungan sahaja (dan) yang menguruskan bahagian adalah mereka. Merekalah yang perlu berasa malu dan patut letak jawatan,” katanya. – BERNAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Delete
    2. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...


      Kikikiki

      Delete
  27. “Jaga Hati Orang Tua Yang Masih Sayang UMNO, BN”
    SITUASI semasa politik tanah air yang kini beralih arah pasti memberi perasaan berbeza kepada setiap rakyat Malaysia.
    Tidak dapat dinafikan, Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang telah mentadbir negara sejak lebih enam dekad lalu banyak berjasa dalam pembangunan negara.

    Namun hendak atau tidak, kuasa memilih berada sepenuhnya di tangan rakyat yang pastinya mahukan yang terbaik untuk negara.

    Ini adalah demi memacu barisan kempimpinan negara yang baharu mampu membawa Malaysia ke arah yang lebih baik lagi.

    Dalam pada kebanyakkan rakyat terutamanya golongan muda bersyukur dengan peralihan kuasa yang berlaku pada pasca Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Kita mungkin terlupa bahawa golongan tua atau veteran adalah yang paling terkesan dengan perubahan kali ini.

    Golongan ini lahir dan membesar sehingga meniti usia tua mereka di bawah pemerintaan BN-UMNO dan sudah pastinya melihat pelbagai perubahan dan pembangunan negara di bawah tampuk kepimpinan kerajaan.

    Ekoran itu, beberapa status dilihat memenuhi di ruang media sosial meminta agar golongan anak-anak muda menjaga nilai sensitiviti golongan vetaran yang mana sangat menyanyangi parti yang bagitu banyak berjasa kepada rakyat dan negara.
    Apa yang berlaku di negara kita ini menunjukan betapa rakyat terutama sekali golongan muda semakin serius dan mahukan kerajaan baharu untuk memacu negara ke arah yang lebih baik.

    Tidak kira parti mana yang memerintah, apa yang penting adalah siapa yang memerintah dan bagaimana mereka mentadbir negara yang tercinta ini.

    Apa pun setiap orang pastinya mempunyai pendapat yang tersendiri yang harus kita hormati. Jangan sesekali membiarkan perbezaan itu menjadi punca perbalahan sesama kita. – MYNEWSHUB.CC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...


      Kikikiki

      Delete
    2. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau.baru si subky tu bangun tido gamaknyer.

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...


      Kikikiki

      Delete
    3. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau .

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...


      Kikikiki

      Delete
    4. Otak bengap pejuang dunguuu..pandai kopipes jer.

      Delete
  28. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau .

    Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

    Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...

    Kan betul aku cakp aritu,makcik felda pun tak baca artikel dunguuu ko ni.

    Nenek kau kalu baca pun mesti dia cakap ko dunguuuuu...


    Kikikiki

    ReplyDelete
  29. Setelah sekian lama PKR terumbang ambing bagaikan tiada arah...bukanlah ia sebuah parti...tetapi hanyalah untuk menjadi ' a tool to further my lust.."

    Was given a lifeline by d rakyat...begini kisahnya secara simbolik,...

    "....Sekumpulan rakyat yg dahagakan perubahan dinegeri mereka telah terdampar di satu pulau...terjumpa mereka seorang penghuni yg kelihatan lemah pisikalnya tapi lidahnya manis dan akal yg penuh muslihat....ditanya penghuni itu pd sekumpulan tadi...

    "...masih adakah dinegeri kalian mereka yg menyembah dacing?"
    "...ada wahai tuan.."

    "....dengarkanlah kamu semua...pengikut itu akan bertambah seperti mana burung2 ditabur dedak..."

    Ditanya lagi..
    "....adakah ia dipimpin oleh seorang ketua yg menganggap dirinya panglima?
    "...ya tuan..dia berdarah panglima.."

    "...ketahuilah si panglima akan dijatuhkan oleh seorang tua yg alim...beruntunglah mereka yg mengikuti yg alim..."

    "...tapi bilamana peristiwa itu terjadi..maka aku akan dibebaskan akhirnya dari rantai yg si alim sendiri yg membelenggu ku....
    Para tukang telek..tukang sihir semuanya sudah menunggu kedatanganku...sekarang mereka telah pun melaungkan nama ku...

    Nikmatilah Harapan yg ada sekarang...akan dihancurkan kelak dengan tenungan sakti Mata ku....

    ReplyDelete
  30. Rafizi rebuts Azmin, says criticism of top Cabinet posts reflects PKR view
    After backlash, PKR vice-president says statement issued on ministerial appointments made on behalf of party.

    PETALING JAYA: Rafizi Ramli said there was no final decision on Cabinet positions as the party had wanted Anwar Ibrahim to be part of the discussions, in remarks showing the PKR vice-president’s open disagreement with Dr Mahathir Mohamad’s naming of top Cabinet posts on Saturday.

    In a series of tweets, Rafizi rebutted PKR deputy president Azmin Ali’s remarks that the statement he made yesterday was his own personal view.

    “The statement I released was PKR’s stand, not my own.

    “The statement came from me because I am the only senior party leader who won’t be part of the government, so there is no conflict of interest.”

    On the discussions regarding Cabinet portfolios, he said Mahathir met PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail, Amanah president Mat Sabu and DAP secretary Lim Guan Eng.
    No agreement was reached at the meeting and discussions were supposed to continue on Saturday.

    “PKR requested that the discussions include Anwar, who is the de facto leader of PH and PKR.

    “While the PKR leadership was waiting at Hospital Rehabilisasi Cheras, that is when the announcement was made without our leadership present.

    “Only after that did Mahathir and Lim come to meet Anwar.”

    He said the question of raising the issue at a meeting didn’t arise as the meeting, which was supposed to involve Anwar, never happened and the appointments were made without PKR being involved.

    Rafizi also rubbished a report in Sinchew Daily that his opposition to the appointments was due to him wanting to be finance minister. He said he would sue the media outlet.

    He said he had made it clear that he would not accept any Cabinet position after the 14th general election, as far back as two years ago when he founded his research firm, Invoke.

    Rafizi said he had been criticised for his comments on the Cabinet appointments but urged the people to remember that if no one dared to criticise, it would be a return of the “Barisan Nasional era”.

    “During the BN era, when Mahathir raised issues outside, BN supporters would ask him to air his criticisms through the proper channels.

    “Now, supporters of the PH government are using the same line.”

    He said many wanted a new government, but weren’t free of the old mindset of the BN era.

    “That’s why I always say at ceramahs that I am not concerned that PH will win, but am more concerned that victory won’t free the minds of the people.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rsfixi tidak merujuk kpd pemimpin lain termasuk anwar sendiri...mcm mana boleh mewakili pandangan PKR?...

      Delete
  31. Berita palsu’ akan ditakrifkan, kata Dr M
    Perdana menteri berkata "ada had tertentu" walaupun Pakatan Harapan menyokong kebebasan bersuara.
    KUALA LUMPUR: Takrif “betul” akan dimasukkan ke dalam undang-undang anti-berita tidak benar supaya media dan orang ramai faham apakah berita palsu, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

    “Walaupun kita menyokong kebebasan media dan kebebasan bersuara, namun ada hadnya,” kata Dr Mahathir dalam siaran langsung RTM, lapor Reuters.

    Pemansuhan undang-undang berita palsu salah satu janji pilihan raya Pakatan Harapan, yang terdiri daripada PKR, DAP, PPBM dan Amanah.

    Banyak pihak sebelum ini membantah undang-undang baru itu, kerna ramai berpendapat undang-undang sedia ada sudah mencukupi untuk menangani masalah itu.

    Kerajaan pada masa itu berkata, tidak ada undang-undang khusus bagi menghadapi masalah semasa yang menyaksikan orang awam menyebarkan berita di media sosial.

    Dalam siaran langsung itu, Dr Mahathir juga berkata pelabur asing mesti membawa masuk modal dan teknologi, dan membina kilang sama ada untuk pengagihan domestik atau eksport. Negara mengalu-alukan penyertaan asing dalam projek prasarana besar “jika kita tidak mempunyai kemahiran”, katanya.

    Semasa kempen pilihan raya lepas, Dr Mahathir mempersoalkan pelaburan besar China dan syarikat negara itu dalam projek prasarana dan hartanah Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau .

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...

      Kan betul aku cakp aritu,makcik felda pun tak baca artikel dunguuu ko ni.

      Nenek kau kalu baca pun mesti dia cakap ko dunguuuuu...


      Kikikiki

      Delete
  32. Kuasa sebenar lantik perdana menteri, menteri kabinet

    Mari kita ulangkaji sikit perlembagaan negara kita. Kebetulan kita sedang dalam proses lantikan menteri dan pembentukan kabinet baru.

    Lihat perkara 43 perlembagaan kita.

    (1) Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik suatu Jemaah Menteri untuk menasihatinya dalam penjalanan fungsinya.
    (2) Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:
    (a) Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu;

    Sedikit catatan Demang berkenaan di atas:
    Kurungan 1 ialah tanggungjawab dan peranan YDA.
    Kurungan 2 pula tentang prosedur atau cara² lantikan.
    Kurungan 2(a) menyatakan YDA perlu melantik perdana menteri terlebih dahulu.

    Kurungan 2(a) juga mencatatkan bahawa kuasa menentukan bakal perdana menteri itu adalah hak YDA. Lihat ayat '...pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan...'

    Justeru apabila YDA telah berkenan melantik Tun Dr Mahathir Mohamad sebgai Perdana Menteri Malaysia ke-7 Demang perlu menyokongnya.

    Nanti jika YDA melantik PM ke-8 insya-Allah Demang akan tetap menyokong tanpa mengira parti.

    Jika Demang sudah tidak setuju dengan YDA Demang akan duduk diam² atau berhijrah ke negara lain.

    Oh ya. Bab timbalan perdana menteri tidak dinyatakan secara jelas. Terpulang samada perdana menteri mahu melantik atau tidak.

    Sebenarnya ada yang lebih panas. Demang kena tengok kiri kanan sebelum teruskan bercerita.

    Wallahualam.

    Bersambung

    Tajuk² panas yang akan Demang sentuh:
    Grand Design
    Muslihat mahathir
    PBPM vs UMNO
    Tugas baru UMNO
    Tujuan anwar dibebaskan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg hebat tun M ni...sekali dia dtg abis 3-4 org pm kena tapau .

      Nasib baik jer pas kelantan,gannu tu tumpang momentum penolakkan najib yg di usahakan pakatan harapan.

      Pejuang dunguuuuu ko ni dah macm org xda agama aku tengok.tak abis abis nak adu domba org. Elok ko insaf la sebelum meninggal dunia...

      Kan betul aku cakp aritu,makcik felda pun tak baca artikel dunguuu ko ni.

      Nenek kau kalu baca pun mesti dia cakap ko dunguuuuu...


      Kikikiki

      Delete
    2. La Pejuang Rakayt masih dgn cerita dongend nya lagi. Apa kah kau tak serik2 ker Kejora. cerita dongeng mu yg penuh sumpah seranahdan doa2 yg negatif utk TUn M/PH tempoh hari pun tak menjadi. Bak senjata makan tuan, ialah berrbuih2 molot kau, mata terpejam2 punya minta doa macam agar PH kecundang, tup tup Allah maqbulkan doa kau tu, tetapi bukan PH yg dilingkupkan, Najib, ameno dan BN pula yg lingkup, bungkus.

      Dah ler tu Pejuang Dedak. Byk2 lah muhasabah diri dan bersabar. Biar lah Tun M dan PH jalankan kerja mereka. Kau pula pergi lah buat kerja mencaci,merepek dan cerita dongeng kau kat Blog lain ye.
      Adios, merambus!. No more fulus, Boss kau telah tumbang dan masih penat kena angin kus kus..angin kuasa rakyat tolak parti Dacing Hancing huhuhuhuhu

      Delete
  33. Pejuang Rakyat. AKu rasa semua Kejanggalan yg kau sebut tu hanya illusi seorang pemakan dedak yg masih mabuk dedak, atau ada lag sali baki dedak terlekat celah gigi ke? Pencacai seperti kau ni mmng malu terkedu sebab apa yg kau merapu dan mengharap seblum PRU14 agar PH dan Tun M rebah tdak menjadi. Mesti segala doa2 lebai kau yg tekumat kamit tempoh hari meminta Allah menumbangkan PH, tetapi memenangkan NAJib/BN, Allah tidak terima, kerana kaum2 UMNO dipimpin Penyangak dan disokong pemakan2 dedak mcam kau punya doa utk supaya PH kalah, agar bangsa umno dan Ketua Bangsat moral Si Kepit terus memerintah, bermaharaja lela, merompak, menindas dan menganiaya sudah di full stop-kan Allah.

    So kau pun put a full stop lah di Blog ini ye dan beredar dng cara hormat.

    Lupa apa aku nak kata, oh ye. Cuma yg jadi janggal ialah kami tersangat2 heran kenapa kau masih muncul di jendela Blog Tuan Budin ni dgn muka terhegeh2 tak malu kembali dng copipies merapu takde harga yg dikutip dari bakul sampah Blog Pak Lebai.

    Sepatutnya kau dah hilang selera utk dtg berdebat, setelah Tuan kau dan parti kau kalah TKO tempoh hari. sbb jangkaan dan harapan kau agar Parti Harapan tumbang meleset sekali. Tetapi
    Kini masih muncul bertikam lidah lagi dgn komen2, hujah2 dan kopipies yg makin busuk, sebusuk hatidan fikiran Kejora.

    jadi sila lah rasa janggal, sbb kedatangan mu tidak diundang. Komen2 mu tidak dialu2kan di sini. Pergi lah celoteh dan menceceh di blog2 ameno ke, Harakah ke, Blog Mak Badak Nafsu Serakah ke. OK?

    Plse get lost! and good riddance with you!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah sesat pejuang dunguuuu tu...taksub keterlaluan dah pada politik.sampai dah kalah pun beriya2 lagi dok kopipes.geram aku tgok prangainya...

      Delete
  34. Pejuang rakyat@ kejora tulur kicik perasan dia masih kerajaan...

    Dia perasan umno bn menang 2/3... Huhihihi...

    ReplyDelete
  35. Pejuang Laknat sudah kembali
    Si kulit tebal ke sini lagi
    Cerita Demang terasa geli
    Buang liur celah gigi!

    Macam ramai perlukan dia
    Takde malu muka toya
    Benda mengarut dia sedia
    Komen sini orang pun loya!

    Mana letak maruah diri
    Kopipes panjang berkali kali
    Kutuk Pakatan sepanjang hari
    Akhirnya kubur sendiri gali!

    Mana pergi idola dia
    Memimpin tapi tidak wibawa
    Sungai Buloh dah nampak sedia
    Penangan si 'Renta'Pahlawan tua!

    Takde ke langsung sifat malu
    Masuk sini salah perahu
    Banyak tempat kalah selalu
    Cakap besar Allah yang tahu!

    Masuk sini nak apa lagi
    Adu domba nak busuk hati
    Sudah tinggal gusi dan gigi
    Baik berzikir tunggulah mati..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari mataku,
      seorang rakyat biasa,
      Melihat seorang tua,
      Yang telah habis zamannya,
      Masa kegemilangannya,
      Telah diam dan tidur,
      Namun dikejut dari lenanya,
      Melihat jatuh permata hatinya,
      Negaranya, Malaysia.

      Dari mataku,
      Aku melihat seorang tua,
      Terjun ke dalam lumpur,
      Mengotorkan dirinya,
      Dihina dan dicaci setiap hari,
      Walau sebenarnya,
      dia mampu untuk diam,
      Menikmati hari-hari tuanya,
      Dia tetap bangkit,
      Berjuang demi kekasihnya,
      Negaranya, Malaysia.

      Andai satu hari,
      Anak cucuku bertanya,
      Siapakah wira terhebat Malaysia,
      Dengan bangga aku katakan,
      \Dia insan luar biasa,
      Seorang tua di umur 93,
      Yang berjuang di usia senjanya,
      Demi negaranya, Malaysia.

      Hari ini,
      Satu nama yang akan kekal terpahat,
      Dalam hati setiap rakyat Malaysia,
      Kau telah buktikan,
      Negara ini bukan milik sesiapa,
      Ia milik kita semua,
      Maruah kami rakyat Malaysia,
      tak akan boleh dijual beli.

      Terima kasih,
      Dari seorang rakyat biasa,
      Dengan penuh rasa hormat,
      Buat seorang tua,
      Permata Malaysia,
      Tun Dr Mahathir Bin Mohamad.

      Delete
  36. learn well and move on. way to go.

    ReplyDelete
  37. TANPA DI SANGKA SANGKA


    KAMI TELAH DI HUBUNGI PIHAK


    Y.B DATO SERI WAK.JAHID

    MASYALAH LAJU NYEER.. KORANG PANTAU YER BLOG BUDIN NII


    KAMI SETUJU UNTUK STRATEGISE BERSAMA TUMBANGKAN MADEY BULLDOZER DAN PAKATAN HAPRAK SEBELUM HABIS 100 HARI


    UMNO + PAS + RAJA RAJA

    INGAT KAMI ADA 50% UNDI RAKYAT COMBINED. KORANG PUAK PH JGN MULUT CIBAI DI SINI.


    PAK RAHMAN,

    BRO JAHID KIRIM SALAM. JGN TUDUH DIA MELUTUT KPD ANWAR TAK BAIK

    JOM BERSAMA KAMI PAK RAHMAN KITA KUASAI BALIK NEGARA.. DI SUDUT HATI KAMU MASIH ADA SECUBIS SAYANGNKPD UMNO KAN..


    JOOOOM TUMBANGKA PAKATAN HAPRAK NI SEBELUM 100 HARI


    JOOOOM !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak naklah bro!! Ko jer la pegi!! Pepehal wasap k! He2 he2

      Delete
    2. malaysiabaru,

      Kamu nak "TUMBANGKAN MADEY BULLDOZER DAN PAKATAN HAPRAK SEBELUM HABIS 100 HARI"?

      Dulu kamu nak tumbangkan Najib dan Umno/Bn.

      Aku lihat banyak contoh2 kamu bercakap macam otak tak centre. Aku baca ada komen2 lain yang mengatakan kamu cakap tak consistent. Merisaukan pembaca di sini.

      Dengan ikhlas nya, aku cadangkan kamu pergi jumpa doktor pakar. Dapatkan rawatan supaya kita boleh berbincang dengan waras dan munasabah di sini.

      Kita sudah cukup rasa terharu dengan tabi'at seorang penyokong Najib yang memakai berbagai nama, termasuk GENG NAJIB, di sini. Mengkopipes tak habis habis. Dulu dia menggila, hingga berpuluh puluh kopipes nya, sekarang kurang, tapi masih di curiga curang.

      Jadi, tolong lah, beri lah kami "peace of mind", mengeluarkan pendapat2 tanpa di ganggu dengan tulisan huruf besar, perenggan yang luar biasa dan isi komen yang merisaukan.

      Kerjasama kamu akan sangat di hargai. Pergi lah jumpa doktor pakar itu, dapat rawatan dan boleh membuat komen dengan wajar dan sempurna di sini lagi.

      Sekian, terima kasih.

      Delete
    3. MAAF SDR 'MALAYSIA BARU'.

      FAT HOPES.

      Delete
    4. Sdr Malaysiabaru

      Ingatlah pesanan saya yang berikut:-

      Pembawa panji-panji hitam telah dijanjikan akan memenangi setiap pertempuran yang ia sertai.

      Dan seperti yang telah saya katakan Tun Mahathir adalah satu-satunya orang yang menepati ciri-ciri yang disebut di dalam hadith2 Nabi berkenaan orang ini iaitu ia menang kesemua pertempuran yang ia sertai.

      Setakat ini rekod menunjukkan Tun M telah menang kesemuanya. In shaa Allah dia akan menang juga akhirnya.

      Pasukan pembawa panji hitam yang diketuai oleh pembawa panji hitam ini dikenali sbg 'at-thoifah al-mansuroh' yang bermaksud 'kumpulan yang diberi pertolongan'.

      Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji-janjiNya.

      Delete
  38. Bagi mengelak suasana panas antara penyokong Rafizi dengan yang terguris dek tuduhan nya Tun mem'bulldoze" konon, saya keluar topic sikit.

    Saya keluarkan komen saya di suatu blog lain:

    Tun Mahathir memerintah mengikut Perlembagaan negara, berdasarkan Perlembagaan negara. Dia memajukan kaum Melayu yang ada Kedudukan Istimewa di Perkara 153 Perlembagaan.

    Tun ketarakan Dasar Ekonomi Baru (DEB) melaksanakan nya dengan pesat sehingga Melayu mencapai 23% kekayaan korporat di zaman pemerintahan nya dulu. Walau pun belom di kira % pencapaian kaum Melayu di sektor2 lain dalam ekonomi negara.

    Di pemerintahan Tun Dol dan Najib, mereka tak berani pun mengira berapa % pencapaian itu. Nyata di zaman pemerintahan Najib, DEB di ketepikan nya. Kaum Melayu sudah rugi % pencapaian kekayaan korporat dsb nya selama berbelas tahun di zaman Tun Dol dan Najib.

    Perlu di ganti kerugian itu dan di tambah lagi dengan pesat mulai sekarang. Kerana semangat nya nak memajukan kaum Melayu begitu kuat, saya yakin Tun akan laksanakan DEB lagi dengan gigih.

    Dari segi itu sahaja pun, saya minat supaya Tun terus memerintah satu penggal penuh, ia itu 5 tahun. Saya amat percayakan dia dan tidak sebegitu kuat kepercayaan saya kapada Anwar dalam hal memajukan ekonomi Melayu ini.

    Ingat, di zaman Tun Mahathir, timbul seorang billionaire Melayu - Syed Mokhtar Bukhari. Di zaman Tun Dol, tiada. Di zaman Najib, ada seorang juga - dia sendiri, ada RM2.6 billion dalam akaun bank nya - amat hamsat si Najib.

    ReplyDelete
  39. Tuan Budin,
    Rakan2,

    Telah viral askar2 Cyber Umno spt PR, LM, MrJ, GN telah diarah berkumpul balik dan mulakan serangan wave 100 hari gunakan bahan kopi pes Panel Pemikir2.

    Jenuhlah 5 tahun lagi lah kita semua jam hp da terpaksa scroll sampah2 panjang dan doa laknat. Jadi keras jari mamak2 ni, buat posting pagi, petang mlm tempoh tu.

    Kalau diJepun lain reaksi kalah taruh politik. Kamu 3,4 ekor wala pilih pencuri, 48% rakyat Msia pilih tangkap pencuri. Apa lagi, harakirilah bila salah kuda. Doa laknat yg PR baca hari2 termakbul, bila jet Peter Sondakh pulang kosong, tanpa 2 pax. Harap2 lepas ni doa peneroka2 Felda yg teraniaya termakbul juga jika TDM batalkan deal Felda beli mahal dari Sondakh ni dan dapatkan balik duit Felda yg disonglap.

    Tak sedar lagi ke dah berkecai impian Tsunami Hijau Hadi nak tawan bila rakyat Selangor tolak intipati doa makan diri Dusuki atau pakar strategis fitnah PAS Zuhdii. Hampir 0. Teori2 evangelista Dr. Mim diterajang, Penang kalah paling teruk. Sekurang2nya Kamarul yg terkencing depan TDM, tahu dia telah merendahkan intelek dan integriti UUM dengan analisa sampahnya.

    Apa kata kita semua buat laporan Polis dan MCMC bukti kopi pes2 dan doa laknat yg menggangu ketenteraman awal, pecah belah masyarakat, fitnah dan ingin menjatuhkan kerajaan yg dilantik secara demokrasi. Tak kan tak lekat Sosma, Hasutan atau Fake News 500 ribu.

    Kalu tak jadi jugak kita serah kpd aktivis2 PH yg berkumpul diSkypark untuk susulan, hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan banyak pendapat2 Sdr.

      Sila lah masuk di sini selalu. Menyokong usaha2 Tun Mahathir pulihkan keadaan negara yang teruk akibat kleptokrasi Najib.

      Delete
    2. Angin Badai Selat Melaka meniup kencang rakyat sepanjang Pantai Barat menolak Umno-BN & Pas.

      Di Pantai Tumur, Pas & Umno dibuai khayal dek badai Laut China Selatan.
      Lepas nih, bolehlah Pas & Umno bergayut terus dgn China Komunis.....!!

      Delete
  40. MB JOHOR DNA BABI UMNO

    KENA SOUND DGN TSMY


    KAN DAH KATA


    DNA BABI UMNO MASIH ADA DALAM PUAK PARTY MUNGE 13 KERUSI NII



    JOOOM.TUMBANGKAN MADEY D BULLDOZER !!!


    SEBELUM 100 HARI


    UMNO PAS RAJA RAJA 10 000 NGO MELAYU ISLAM


    BANGKITTT WEIII



    ESOK DI DATARAN !!!!

    INGAT KORANG ADA 50% UNDI RAKYAT


    JGM TAKUT DGN MADEY D BULLDOZER

    ReplyDelete
    Replies
    1. dapIGS gila jawatan MoF sebab nak bina kuil dan tokong



      AYUUUH UMAAAT ISLAM SEMUA BAGKIIIT


      DULU TUNKU PERIKATAN MENANG ADA 13 MEI


      APA KATA


      KITA BUAT "KEJUTAN"


      MUAAFAKAT JOHOR

      KEPADA

      MUAFAKAT MELAYU


      PAS UMNO RAJA RAJA 10 000 NGO

      INGAT MoF INGAT 10 000 TOKONG D BINA D TANAH MELAYY!!!

      Delete
  41. MONDAY, MAY 14, 2018 Facebook Twitter Google Plus Vimeo Youtube Feed Feedburner


    FREE MALAYSIA TODAY
    Now out of power, Najib faces wrath over 1MDB secrets
    Bloomberg
    Read More najib-bloomberg-2
    FMT BAHASAFMT BORNEO+FMT VIDEOGE14 LIVE!
    HOMENATIONOPINIONGE14 INSIGHTSWORLDLEISURESPORTSBIZADVERTISE WITH US

    Search
    1570 141 2 1778
    Influential Arab academic criticised for condemning Mahathir’s victory
    FMT Reporters | May 13, 2018
    An academic with vast influence among the UAE ruling elite questions Malaysian voters for choosing Mahathir, but was immediately rebuked by another prominent Arab scholar.


    PETALING JAYA: A prominent UAE academic close to the ruling elite has criticised Malaysians for voting out Najib Razak and his Umno-led alliance, saying the results of the recent polls showed voters were desperate for choosing an ageing Mahathir Mohamad who has past records of persecuting his enemies.

    “Malaysia seems to be void of wise men, of leaders, of statesmen and of youth so as to elect a 92-year-old who suddenly turned against his own party and his own allies and made a dubious deal with his own political foe whom he previously imprisoned after fabricating against him the most heinous of charges,” said political scientist Abdulkhaleq Abdulla in a Twitter post in Arabic, two days after Barisan Nasional’s historic defeat to Pakatan Harapan on May 9.

    “This is politics when it turns to be a curse and democracy when it turns to be a wrath,” he said.

    Abdulkhaleq’s views were widely seen among academic circles as those reflecting the UAE government’s stand, most notably that of Abu Dhabi crown prince Muhammad bin Zayed, the de facto leader of the Gulf state.

    But London-based Palestinian academic Azzam Tamimi has criticised the remarks by Abdulkhaleq, questioning the UAE’s democratic credentials in criticising the verdict from the Malaysian voters.

    “Mahathir’s age cannot be of real concern to them when they have nothing but grace and glory to say about the Alzheimers-stricken and senile king in neighbouring Saudi Arabia,” Tamimi wrote in a sharp commentary in the Middle East Eye news portal, in an apparent reference to the Saudi-UAE political alliance in recent times which saw them cooperating in the military operation in Yemen and sanctions against neighbouring Qatar.

    “What then truly distresses them about the Malaysian election result?” asked Tamimi.

    According to Tamimi, the disappointment in UAE had more to do with the fact that Najib’s defeat meant that the Gulf alliance had lost a key ally in Malaysia.

    He said Najib’s defeat would also raise fears among officials in both Abu Dhabi and Riyadh over their involvement in the transfer of hundreds of millions of dollars through entities linked to Petro-Saudi into the personal account of the former prime minister.

    Najib had previously maintained that the money, close to US$700 million, was a donation from the Saudi royal family to help Umno’s general election campaign in 2013, although investigation papers have allegedly pointed links to 1MDB entities.

    Tamimi said UAE and Saudi Arabia now fear that Najib’s “humiliating defeat” could lead to a more transparent investigation into what exactly happened to the money that “mysteriously disappeared with the help of Saudi and UAE princes”, he said, referring to among others, Turki bin Abdullah, the son of former Saudi King Abdullah, and UAE ambassador to the US, Yousef al-Otaiba, among personalities named in the 1MDB scandal.

    Tamimi said it was easy to guess how Najib could have benefitted from the large sum of money.

    “But what was it that the Saudis and the Emiratis were getting in exchange? Even though people like Turki and Otaiba would have been eager to increase their wealth at the expense of the Malaysian people, the Saudi and UAE rulers must have had their eyes set on something other than the funds themselves.

    “It would have to be something much bigger that just a few billions.

    “Hopefully, it should not take long for the Malaysian people and the rest of the world to know

    ReplyDelete
  42. Madey Bulldozer mudah lupa



    pre pru14 JANJI NAK BUBAR AKTA FAKE NEWS


    SKRG MADEY BULLDOZER KATA NAK DEFINE MAKNA FAKE



    INI MCM KELING BELIT BULLDOZER KORANG ANGKUT JADI MAHARAJA FIRAUN ???


    13 MUNGE JEER...


    DAH CITA CITA NAK JADI FIRAUN



    PAK DINY


    WOIIIII


    MALAYSABARU TAKABURRR


    MALAYSIABARU TAK PERNAH SILAP !!!

    ReplyDelete



  43. SALAM MALAYSIABARU



    HARI NI NEGARA MALAYSIA ADA MADEY D BULLDOZER . SEBUAH MALAYSIA BARI TAPI PEMIMPIN LAMA. TAHNIAH LERANA UNDI MALAYSABARU DAN MAHAFIRAUN BARU

    -MADEY D BULLDOZER -

    ReplyDelete
  44. salam MALAYSIABARU


    DI JOHOR PULA KITA ADA

    MB PEMBALAS DENDAM

    THE MAD REVENGER MB JOHOR



    YA HIDUP PAKATAN HAPARAK

    IKUT GAYA BN TAK BAGI DANA KPD PEMBANGKANG


    MB KESUKAAN RAMAI


    OSMAN KUMAN
    (LANTIKAN DYM ALSULTAN)
    SBG MB MUAFAKAT JOHOR (HARAPAN JOHOR)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn mb johor baru( jempol utk dia!)

      Delete
    2. khatija nano KUNO

      BUKA MAIN MULUT BAWAH CIBAI HALAU MB DAI BLOG BUDIN

      waah machibai pakatan haprak dah tunjuk belamg mcm OSMAN KUMAN MB JOHOR


      KHATIJA NANO NANO KUNO

      CUNA KAU SEBUT LAGI SEKALI HALAU MBARU DARI BLOG BUDIN

      HAK BERSUARA KEPALA BUTOH LAA MADEY BULDOZER KELENTONG PUAK HAPRAK

      Delete
    3. Di atas ini lagi bukti malaysiabaru ada masalah pemikiran yang dia perlu jumpa doktor pakar bagi mengatasi nya. Ini cadangan saya yang ikhlas.

      Dia nampak seperti menjawab Khatijah Nuno pada hal Khatijah tidak mengkomen di atas ni.

      Lebih penting lagi, dia gunakan kata2 kusut, lucah.

      malaysiabaru, pergi lah jumpa doktor, baik untuk kamu dan untuk semua pembaca di sni.

      Delete
    4. SAYA PUN SEDAR YG 'MALAYSIA BARU' SEMAKIN KASAR BAHASA NYA.

      SAYA PERNAH MERAYU KPD NYA AGAR BERCERMAT SIKIT DGN BAHASA TAPI MESSAGE SAYA MUNGKIN TIDAK D HIRAUKAN.

      BERDAILOG LAH DGN CARA BERTAMADUN.

      "I DISAPPROVE OF WHAT U SAY, BUT I WILL DEFEND 2 D DEATH YOUR RIGHT 2 SAY IT (IF DONE IN A CULTERED MANNER) - VOLTAIRE.

      Delete
    5. Haiyaa! Apa mau bising pasat itu budak? Itu dia punya bahasa maa!! Dari kicik sudah belajar dri dia punya emak!! Saya cakap cina nanti pun tarak bole ka?

      Delete
  45. Saya amat bersetuju dengan saranan Sdra Shahbudin 'usah mencuci kain di khalayak terbuka kerana ianya akan memberi ruang & kesempatan kpd mata2 keranjang menjeling dan mencuri pandang bahagian2 yg menggiurkan.

    Jgn gopoh membuat ulasan atau berteriak secara terbuka sebelum pasti apa cerita sebenar, bawa bincang dahulu dalam mesyuarat.

    Syukur tanggapan negatif terhadap kebijaksanaan Tun M dah tersingkap & reda bila DS Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution, Nurul Izza & Hj Muhammad Sabu menyangkal tanggapan kurang bijak Rafizi Ramli yg memalukan diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR vice-president Nurul Izzah Anwar says there should be no griping about Cabinet appointments and that Pakatan Harapan should be allowed to focus on its agenda.
      Responding to party colleague Rafizi Ramli’s reservations over the Cabinet appointments announced on Saturday, she said Pakatan should “take the cue from the people.”

      Delete
    2. Jailed former opposition leader Anwar Ibrahim has described the move by Dr Mahathir Mohamad to form a new party as a positive step.

      Delete
    3. Mat Sabu Tidak Setuju Kenyataan Rafizi Ramli, Sokong Tindakan PM Tun Dr Mahathir melantik pemimpin tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), DAP dan AMANAH sebagai menteri kanan.

      Delete
    4. Bukti Rafizi Ramli Salah Isu Dr Mahathir Umum Menteri Kabinet Tanpa Berbincang Dengan PKR
      ------------------------------------------------------------------
      Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, sudah berunding dengan semua pemimpin komponen Pakatan Harapan (PH) sebelum memutuskan untuk mengumumkan sebahagian menteri Kabinetnya.

      Delete
    5. Sokong pendapat2 di atas.

      Semua parti dapat jawatan, PKR dapat jawatan yang kedua paling penting.

      Jawatn2 lain belom di putuskan.

      Takda sebab sesiapa nak kata Tun bulldoze.

      Delete
    6. Haiyaaa!! Blum apa2 sudah kina!! Pkr sudah kina dgn org tua nyanyuk!!! Hidup tun! Kasi kita pegang itu kunci bilik kebal!!

      Delete
    7. Kita semua telah mengetahui bahawa keputusan dipersetujui oleh 3 parti komponen PH apabila PKR menarik diri.

      Bermakna keputusan Tun M adalah keputusan majoriti. Sekiranya benar pun PKR tidak bersetuju 3 parti lain telah pun bersetuju.

      Dulu semua parti dalam PH telah bersetuju tiada siapa akan menjadi 'abang besar' seperti peranan UMNO di dalam BN.

      Apabila 1 saja tidak bersetuju dgn yang 3, dan 1 mahu berkeras dan berkata ia lebih berhak berbanding yang lain, maka siapakah sebenarnya yang cuba menjadi 'abang besar' di dalam pakatan ini?

      Dan keputusan majoriti 3-1 sudah tentulah bukan satu perbuatan 'bulldoze' seperti yang didakwa.

      Delete
  46. Malaysia haru biru...wa salut sama lu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq


      JOOOM KITA MUSNAHKAN PAKATAN HAPRAK NI


      SEBELUM 100 HARI TERAKHIR


      NANTI KAMI UMUMKAN BLOG BEBAS YG SEMUA BOLEH KOMEN TANPA BATASAN


      KAMI TAK PERNAH TEGUR PUN CARA DEME MENULIS.. MCM LAA ABDA KODA TAK PERNAH MENCARUT


      LAAAA NAK TUNJUK BAIKNPULAK

      MCM OTAK DIA TU TAK SEWEL


      SAYA SOKONG OSMAN JOHOR IKUT CARA BN BALAS DENDAM

      INI YG TUN M AJAR ANAK MUNGER NYEER

      Delete
  47. Puteri Umno chief Mas Ermieyati calls for Umno to unite ahead of the party elections next month.

    Tak tau lah sejauh mana depa boleh bersatu. Wak Jahid ha nya Pemangku Timbalan Presiden selepas Najib pecat Muhyiddin dulu. Jawatan sebenar nya ia lah Naib Presiden, sama taraf dengan Mudin "Menteri Amaran" dan Kerry KJ Okspod Ketua Pemuda.

    Wak Jahid ada kelebihan sebab dah memangku jawatan Timbalan Presiden. Mudin dulu tak kuat sokongan, nak dapat di pilih Naib Presiden pun, sepupu Najib kena kuit itu ini sikit. Kerry ada banyak "Gurkha" terdiri dari kaum Mamak yang emak dia (fellow Mamak) aturkan, ramai yang double ee Azeez dsb nya berlari sana sini menjulang Kerry.

    Lantak lah depa bersatu ke tak di pemilihan pemimpin parti itu. Semua pemimpin yang ada sekarang ada lah "complicit" menyokong, mengampu Najib menggoda negara dengan mencuri, menyamun dan melanun duit rakyat di 1MDB dll.

    Kita perlu bantu segala apa yang boleh bagi memperkuat dan memperteguhkan kerajaan PH. Termasuk jangan cuci kain kotor di khalayak ramai, kata Budin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ho ho..umno sudah mati maaa!! Tun akan kasi mati itu umno! Zahid akan masuk dlm sama itu kj..ramai2 masuk itu ppbm..ppbm itu umno jugak! Ingat tun kasi itu nama saja saja ka? PARTI PERBUMI MALAYSIA BERSATU..cuba tukar sama english United Malaysia Natives Organisation..banyak bijak itu tun! Lama kasi tutup, baru jugak bukak..sumer umno lama kasi masuk baru, sudah cukup utk tendang pkr..rafizi sudah boleh baca maaa! Itu budak sama jugak bijak!! Ini org bagi komen juga sume bodoh hoh hoh!!!!

      Delete
    2. Lu mengarut bhaiiii...hahahaha

      Delete
    3. Lu elok kawan dgn pas...tukang karut dikir barat


      Hahahahahahaha

      Delete
  48. Oleh kerana Said Salleh Keruak selalu sombong dan keras cakap, dan MCMC di buat nya sebagai alat mempertahankan Kleptocrasi, aku sokong sangat kata kata berikut:

    The commission (MCMC), alongside its current set of board members and salaried management teams, must be purged and replaced with those who concur with the aspirations of the taxpayers, as expressed decisively through the ballot box.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasi tutup terus lagi bagus maaa! Kasi rugi sya punya duit bayat tax!!

      Delete
  49. haa haa
    sape sape memerintah tetap larang rakyat bersuara
    macam larang kaiktangan berpolitik tetap sama mana-mana kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku larang kau jejak kaki kat sini lagi

      Delete


  50. SERONOK TENGOK SAHAM


    GEORGE KENT JAHANAM LIMIT DOWN

    AIR ASIA KELING PUN JAHANAM


    KAWAN KAWAN


    ESOM MIKE BERSAMA HONGKEES DAN SINGAPOK AKAN TEKAN LAGI SAHAM SAHAM NAJIB NI


    CIMB PUN AKAN SENASIB NAJIB


    KRETAM WAK JAHID PUN KOJOL

    ... ALAMAK.. JGN USIK YER SAHAM WAK.. KITER SEDANG MERANCANG NAK BANGUN BALIK NI PAS UMNO RAJA RAJA 10 000 NGO ISLAM MELAYU


    INGAT MOF
    INGAT KUIL TOKONG 1000 AKAN D BINA D TANAH MELAYU !!!


    JOOOM

    TANAM PAKATAN HAPRAK !!! 100 HARI

    ALL RISE

    JGN BERSEDIH KEJORA GENG NAJIB SEMUA

    STRATEGY BARU DARI KAMI AKAN KELUAR

    ReplyDelete
  51. Kengkawan semua terima kasih
    Pakatan sudah rakyat pilih
    Tun Mahathir sedang membersih
    Yang kelabu nak kasi putih..

    Jangan tersasar kerana jawatan
    Berbalah sendiri hancur Pakatan
    Parti kedua,yg penting watan
    Sudah menang nak kerat rotan!

    Maki carut perbuatan membazir
    Dulu kata kojola tak fikir
    Kini Pakatan di sama khinzir
    Dalam nasi jauhi pasir!

    Cakap kasar tidak bererti
    Kumpulan mana walau diami
    Tadbir negara adakah reti?
    Banding Tun,langit dan bumi!

    Jika begini tingkah dan laku
    Pergi ke mana orang tak aku
    Sesama sendiri dah nak paku
    Kawan seperjuangan dah nak luku!

    Pertama kali sejarah negara
    Menyokong kerajaan semua bangsa
    Cina,India,Melayu gembira
    Penat lelah tidak terasa!

    Merasa diri macamana kuat
    Tak dapat jangan terus khianat
    Hasut mengasut jangan dibuat
    Tak ubah kojola perangai tenat!

    Jika rasa tak dapat sama
    Boleh sokong AmeNo yg lama
    Tun perintah adil saksama
    Tin kosong hanya bergema!




    ReplyDelete


  52. MACC chief Dzulkifli Ahmad quits

    Monday, 14 May 2018

    PETALING JAYA: Tan Sri Dzulkifli Ahmad (pic) has resigned as chief commissioner of the Malaysian Anti-Corruption Commission.

    According to a source, he submitted his resignation letter to the Chief Secretary of the Government Tan Sri Dr Ali Hamsa on Monday morning.

    “Yes, a resignation letter has been handed in,” the source told mStar Online, The Star's Bahasa Malaysia news portal.

    Dzulkifli, 52, was appointed as MACC chief in August 2016, replacing Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...