Thursday 31 May 2018

CEHHH...PENAKUT JUGA RUPANYA!!!


Kalau dilihat lagak dan perbuatan Jamal Md Yunos selama ini, gambarannya seolah-olah beliau tidak takut kepada sesiapa.


Dia main "langgar" saja semua undang-undang dan peraturan. Undang-undang dan peraturan bagaikan terletak dalam tangannya.


Rupa-rupanya dia tidaklah seberani mana. Baru kerajaan bertukar, kecut hatinya nampak bukan kepalang lagi.

Kenapa takut untuk menyerah diri kepada pihak polis?


Sampai bila mahu menghilangkan diri?


Buat apa juga merayu-rayu kepada menteri agar dirinya tidak dizalimi atau dianiaya?


Siapa yang mahu menzalimi dan menganiayanya?

Kerja polis ialah menjalankan siasatan, bukannya menzalimi atau menganiaya sesiapa.


Tetapi, semakin beliau menghilangkan diri, semakin menyusahkan dirinya sendiri.


Dilaporkan kini ada enam waran tangkap sedang menantinya.


Nak lari ke mana lagi? (ShahbudinHusin 31/05/2018)

89 comments:


  1. Sembang besaq, hati kechik.....

    ReplyDelete
    Replies


    1. Oh ya, baru saya teringat, apa nama.....najib dengan rosmah bila nak dianugerahkan gelaran TUN.......

      Delete


    2. TABUNG HARAPAN MALAYSIA - Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

      Tabung ini ditubuhkan atas PERMINTAAN RAKYAT yang ingin turut sama membantu. Ramai yang ingin bersama mencipta kenangan yang akan menjadi ingatan dan cerita buat anak cucu nanti. Seronokkan...

      Ia bukanlah tabung yang ditubuhkan oleh kerajaan untuk meminta wang dari rakyat buat bayar hutang.

      Ramai yang mencadangkan/mendesak penubuhan tabung ini. Kerajaan perlu ikut KEHENDAK RAKYAT..........

      Bagi mereka yang tak ingin turut serta tidak perlu risau, TIADA PAKSAAN.........

      Bagi yang tidak mampu, cukuplah dengan berdoa untuk kemakmuran negara.....

      JIKA ADA YANG MASIH MENYALAHKAN KERAJAAN PH KERANA MENUBUHKAN TABUNG INI, BELIAU SEBENARNYA SAJA BUAT-BUAT TAK FAHAM....

      Tabung ini juga akan menggambarkan bahawa rakyat tanpa mengira agama dan keturunan sentiasa saling membantu diwaktu susah.

      Inilah cara Tun mendidik rakyat terutama golongan muda......bersatu mempertahankan negara........MALAYSIA BOLEH!!!!


      Delete

    3. Ada komen tertentu yang menghina penubuhan Tabung Harapan Malaysia......

      Di bawah adalah apa yang saya usulkan pada 27/05/2018 pada Datuk A Kadir Jasin:



      fauziasmara said...

      Salam Datuk,

      Saya rasa ramai yang ingin terlibat dalam proses menyelesaikan hutang negara dan membina semula negara.

      Boleh tak di buat satu akaun bank dimana rakyat boleh memasukkan duit untuk pembayaran hutang ni. Mungkin RM5, RM10 atau lebih. Saya juga ingin menyumbang sekadar yang mampu.

      Diharap kerajaan dapat memberi peluang untuk kami terlibat sama.........

      ---------

      Jadi tak perlulah buat cerita seolah kerajaan PH sengaja buat tabung ni untuk dapat duit cara mudah buat bayar hutang......


      Ramai yang sengaja ingin bersama membantu, bukan diminta untuk membantu....

      Faham??????






      Delete

    4. Tak fahammm?????

      ... encikk… dia punya kepala batu besar ada duduk …

      Delete

    5. Apa pasal bulan puasa orang suka makan murtabak??? Pelik kan...

      Delete
    6. Jikalau di tanyakan dengan walaunta , perkara serupa menubuhkan tabung harapan ini semuanya haprak .

      Selama ini , walaunta sudah terbiasa dengan pemberian dedak .

      Walaunta ini tidak perasan , pemberian atau derma dari rakyat adalah secara sukarela ..tiada paksaan juga tiada sebarang tindakan diambil jika tidak sudi memberi .

      Di Indonesia , kerana kepercayaan rakyat terhadap ketelusan Presiden Jokowi di dalam mentadbir Negara , telah merayu kepada rakyatnya yang kaya dan berada untuk menderma kepada tabung kemajuan yang di tubuhkan . Hasilnya , lebih USD 1 billion dapat di kumpul . Dari situ , banyak projek yang terbantut kerana kekangan wang dapat di teruskan . Salah satunya adalah lebuhraya Semarang ~ Jogjakarta . Jika ada sesiapa yang membuat perjalanan darat di sana , akan ternampak papan2 tanda yang menyatakan bahawa lebuhraya itu di bina hasil uang pemberian rakyat .

      Jadi , Geng Najib yang waras , di mana cacat celanya tentang pengumpulan dana ini dari rakyat ??

      Delete
    7. LANGKAH EKONOMI YANG DIBUAT PH TIDAK MENYAKINKAN MENYEBABKAN PELABUR ASING LARI LINTANG PUKANG. INI MEMBUKTIKAN BN LEBIH BAIK DARI PH. PAKAR EKONOMI BERPENDAPAT HUTANG JIKA DAPAT DIURUS DENGAN BAIK TIADA MASALAH KEPADA EKONOMI. CONTOH SINGAPURA HUTANGNYA JAUH LEBIH BESAR DARI MALAYSIA. TAPI EKONOMI MEREKA MAPAN. APAPUN APA YANG DILAKUKAN BN/PH TETAP AKAN GAGAL KESUDAHANNYA KERANA MEREKA TIDAK LEPAS DARI SISTEM KAPITALIS/SOSIALIS. HANYA SISTEM ISLAM AKAN MENYELAMATKAN EKONOMI NEGARA

      Malaysian shares set for worst day since 2008 as foreigners bail out
      Bloomberg | May 30, 2018
      Builders suffer the brunt of the selling, with Gamuda Bhd sinking as much as 27%.

      Foreign investors have fled the nation’s stocks, pulling money every single day this month — a streak unseen since the sell-off of August 2015. (AFP pic)

      KUALA LUMPUR: It was a pretty bad day for Asian stock markets. For Malaysia, it was even worse.

      The FTSE Bursa Malaysia KLCI Index plunged as much as 3.7%, with losses snowballing after the midday break.



      The gauge headed for its biggest single-day slump since October 2008 as of 4.09pm local time, with declines surpassing those of all other national benchmarks in the region.

      Malaysian markets were shut on Tuesday for a holiday.

      Builders suffered the brunt of the selling as Gamuda Bhd sank as much as 27% after Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said the government would cancel a proposed multibillion-dollar, high-speed railway link to Singapore and the third phase of a mass rapid transit line in Kuala Lumpur.

      Banks also suffered, with Malayan Banking Bhd down 4.5% amid a sector sell-off.

      The Malaysian index, which only last month traded at a record, is now down more than 9% from its peak as traders adjust to a new political environment.

      Foreign investors have fled the nation’s stocks, pulling money every single day this month — a streak unseen since the sell-off of August 2015.





      Delete
    8. NAMPAKNYA PH MENUNJUKKAN BIBIT-BIBIT KEGAGALAN KERANA SEBELUM PRU14 LAGI MEREKA TIADA WAWASAN KUKUH BAGAIMANA HENDAK MENYELESAIKAN MASALAH EKONOMI. PH HANYA PANDAI BERPOLITIK DAN MENGKRITIK TAPI TIADA CADANGAN MEMBINA. TIDAK SEPERTI GS YANG MEMPUNYAI PELAN YANG KUKUH DAN MENYAKINKAN. TOLAK BN/PH SOKONG GS.

      PH nampaknya tak mampu hapuskan tol, kata Umno
      FMT Reporters | May 30, 2018
      Umno melihat potongan 50% kadar tol untuk tempoh 2 hari sebelum Aidifitri menunjukkan PH tidak dapat menunaikan manifestonya.


      PETALING JAYA: Umno berkata Pakatan Harapan akhirnya menyedari janji penghapusan tol tidak realistik dan sukar dilaksanakan, selepas kerajaan mengumumkan potongan 50% kadar tol untuk tempoh 2 hari sebelum Aidilfitri.

      Unit Komunikasi Strategik Umno berkata penghapusan tol akan memberi kerugian besar kepada pemegang konsesi dan kerajaan bagi tempoh yang singkat kerana ia membabitkan bon dan sukuk berjumlah RM53 bilion.

      “Oleh itu, bagaimana kerajaan mampu menanggung perbelanjaan bagi melunaskan hutang dengan syarikat konsesi ini, yang ada antaranya baru memulakan kutipan bagi membiayai kos pembinaan lebuh raya mereka?” katanya dalam kenyataan hari ini.


      Umno berkata kenyataan ini mengecewakan rakyat yang mengharapkan Pakatan Harapan menunaikan janji menghapuskan tol di seluruh negara yang terkandung dalam manifesto pilihan raya gabungan itu.

      “Apakah masa depan pembinaan lebuh raya lain, misalnya lebuh raya bertingkat Ulu Klang-Sungai Besi (SUKE) kendalian firma Prolintas mampu diteruskan tanpa kutipan tol? Projek berharga RM48 bilion itu memerlukan suntikan modal yang besar untuk pembinaannya. Apakah kerajaan sanggup menanggung kosnya, dan bagaimana?” katanya.

      Umno berkata pengguna sebenarnya sudah menerima sistem tol sejak PLUS mengutipnya pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini, dan memahami pembinaannya menelan kos yang tinggi dan tujuan kutipan tol.

      “Apa jua janji kepada rakyat, mestilah ditunaikan sebaik mungkin, tanpa alasan dan helah politik,” katanya.

      Umno menambah Pakatan Harapan akan tercari-cari jawapan dari segi implikasi kewangan kepada kerajaan dan pemegang konsesi sekiranya tol dihapuskan, lebih lagi dalam keadaan pasaran saham yang merudum, penurunan berterusan nilai ringgit dan penarikan keluar modal asing sekarang.

      “Carilah ubat kepada strategi ‘membuka pekung di dada ini’ kerana ia ternyata membuat pelabur luar berfikir banyak kali untuk menanam modal di negara yang pentadbirannya masih caca merba atau ‘failed state’ ini,” katanya.

      Delete
    9. JUAK-JUAK TOKONG TELAH DIBERI MUKA OLEH PH. MEREKA BERUSHA MENAIKKAN BANGSA DAN BAHASA MEREKA. TAPI MALANGNYA MELAYU HANYA MENDIAMKAN DIRI. BILA MEREKA SENTUH ISLAM, RAJA & BUMIPUTRA MELAYU JUGA DIAM. MELAYU MANDUL KERANA BATIN ISLAM MEREKA LEMAH.

      Gobind mahu Bernama siar semula berita Tamil, Mandarin dalam 2 minggu
      Bernama | May 30, 2018
      Katanya antara sebab beliau meminta Bernama menyiarkan semula berita dalam 2 bahasa itu ialah kerana ramai menyuarakan kepadanya, mereka mendapat banyak manfaat daripadanya.

      Gobind berkata, mungkin terlalu cepat, tetapi beliau sudah berbincang dengan wakil Bernama mengenai bagaimana sebaik-baiknya untuk laksanakan.

      PUTRAJAYA: Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berharap siaran berita dalam bahasa Tamil dan Mandarin dapat disiarkan semula menerusi saluran televisyen Bernama News Channel (BNC) dalam tempoh 2 minggu.

      “Saya mengarahkan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) untuk menyiarkan semula berita dalam bahasa Tamil dan Mandarin, saya juga minta ia dilaksanakan dalam tempoh 2 minggu, jika boleh. Mungkin itu terlalu cepat, namun saya sudah berbincang dengan wakil Bernama mengenai bagaimana sebaik-baiknya untuk melaksanakannya dan seberapa cepat ia boleh dilaksanakan,” katanya pada sidang media hari ini.



      “Saya harap saya akan menerima laporan mengenainya sebelum hujung minggu ini dan saya juga berharap ia dapat disiarkan semula secepat mungkin,” tambah beliau.

      Katanya antara sebab beliau meminta Bernama menyiarkan semula berita dalam 2 bahasa itu ialah kerana ramai menyuarakan kepadanya, mereka mendapat banyak manfaat daripadanya.

      Gobind buat pertama kalinya melawat Ibu Pejabat Bernama pada Isnin lepas sejak dilantik menjadi menteri pada 21 Mei.

      Dalam lawatan itu, beliau meminta Bernama menyiarkan semula berita dalam bahasa Tamil dan Mandarin menerusi saluran BNC yang dihentikan beberapa tahun lepas.

      Delete
    10. JUAK-JUAK TOKONG CUBA GUGAT INSTITUSI MELAYU DAN RAJA TAPI MEREKA DIAMKAN APA YANG MEREKA TELAH DAPAT. JIKA ISLAM MELAYU TIDAK SEDAR DIRI LAMA KELAMAAN MERAKA HANYA MENJADI SAMPAH HANYUT YANG TIDAK BERNILAI LAGI DAN MEREMPAT DI BUMI SENDIRI

      Alumni: UiTM kekal untuk Bumiputera selagi sekolah vernakular wujud
      Bernama | May 30, 2018
      Datuk Mohd Zaini Hassan berkata isu sama ada UiTM terbuka atau tidak kepada bukan Bumiputera perlu selaras dengan sistem pendidikan negara.

      Menurut Datuk Mohd Zaini Hassan, selagi sistem pendidikan sekolah masih mengkiut kaum, selagi itulah matlamat asal UiTM harus dikekalkan. (Gambar Facebook)

      KUALA LUMPUR: Universiti Teknologi Mara (UiTM) perlu terus kekal sebagai persada pendidikan peringkat tinggi untuk anak Melayu dan Bumiputera selagi sekolah jenis kebangsaan atau sekolah vernakular wujud di Malaysia.

      Presiden Persatuan Alumni Universiti Teknologi Mara (PAUiTM), Datuk Mohd Zaini Hassan berkata isu sama ada UiTM terbuka atau tidak kepada bukan Bumiputera perlu selaras dengan sistem pendidikan negara.

      “Kita tiada masalah sama ada UiTM dibuka atau ditutup kepada bukan Bumiputera… tetapi ia harus selaras dengan sistem pendidikan negara diguna pakai sekarang. Alasan saya mudah sahaja, selagi sistem pendidikan persekolahan masih lagi pelbagai aliran (mengikut kaum), selagi itulah saya rasa matlamat asal UiTM harus dikekalkan iaitu terus kekal untuk Melayu dan Bumiputera.



      “Jika mahu bangkitkan isu ini, lebih baik kita selesai dahulu di peringkat persekolahan (sekolah rendah dan sekolah menengah) kerana pada peringkat ini akan berlakunya integrasi kaum dan sebagainya,” kata beliau dalam program Ala Carte Pagi bertajuk “Pertahankan UiTM” di Bernama Radio hari ini.

      Pada 28 Mei lepas, Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) menyerahkan memorandum kepada Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) dengan menyenaraikan 25 cadangan bagi menangani isu yang dihadapi golongan B75 masyarakat India, antaranya pengambilan mandatori 15% pelajar kaum itu ke universiti awam termasuk UiTM.

      Mohd Zaini berkata semua pihak tidak seharusnya menimbulkan hasutan kepada masyarakat kerana Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum.

      “Kita harus menghormati satu sama lain. UiTM boleh dibuka kepada pelbagai kaum tapi syaratnya sistem pendidikan berasaskan kaum seperti sekolah jenis kebangsaan atau sekolah vernakular perlu diubah,” katanya.

      Dalam pada itu, Mohd Zaini berkata satu petisyen dilancar bagi membantah cadangan kelonggaran kemasukan ke UiTM untuk bukan Bumiputera, di media sosial yang mendapat 156,713 tandatangan setakat ini.

      “Jumlah tandatangan yang tinggi ini di luar jangkaan. Kalau kita tengok petisyen dalam talian, Change.org, 150,000 tandatangan merupakan penanda aras antarabangsa. Ini satu kejayaan. Terima kasih kepada rakyat pelbagai kaum yang menyokong petisyen ini,” kata Mohd Zaini.

      Delete
    11. JUAK TOKONG HANYA CADANGKAN DI PERLIS. KENAPA MEREKA TIDAK CADANGKAN DI NEGERI-NEGERI SABAH, PERAK DAN KEDAH? TERNYATA PH HANYA DOUBLE STANDARD.

      Chin Tong: State polls best way to resolve Perlis MB dispute
      Melissa Darlyne Chow | May 30, 2018
      The DAP strategist says a solution must be found as it has been almost a month since the general election.

      DAP strategist Liew Chin Tong said the public may not like having another election. He was speaking after attending a forum in Kangar.

      KANGAR: A state election for Perlis may be the best way to resolve the current dispute over the choice of menteri besar, DAP strategist Liew Chin Tong said today.

      Liew said Perlis had not been able to set up the state government, even after almost a month, due to the internal Umno spat.

      “It has been almost a month after the general election concluded. After so many weeks, if they still cannot settle, they may as well call for state elections.

      “That is part of democracy. The democratic process must be allowed to take place. They must find a solution.

      “I think it is the best way. I believe in democracy.

      “If you cannot solve it at that level, you’ve to go back to the people,” he told reporters after attending as a guest at a forum titled “Puasa: Agama vs Budaya” (Fasting: Religion vs Culture), held at the Tuanku Syed Putra Jamallulail Mosque here this evening.

      Earlier today, Liew held a meeting with Perlis DAP leaders and members. He told them to be prepared for the possibility of a state election.

      Malaysia’s smallest state has come under the national spotlight following its failure to form the state government.

      Azlan Man, who is Bintong BN assemblyman, was sworn in as the new menteri besar at Istana Arau before Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamallulail. However, nine BN assemblymen were absent from the ceremony as they had been flown from Perlis to Kuala Lumpur the night before.

      The boycott by the nine incurred the wrath of the Perlis ruler, who voiced his displeasure and anger over their absence as the invitation had been sent out several days earlier.



      Perlis Umno chairman Shahidan Kassim subsequently said that Azlan would be sacked from Umno. The Perlis BN chairman had also reportedly asked the Perlis ruler not to interfere in the state’s administration.

      Despite the swearing in of Azlan as menteri besar, Perlis remains the only state without a government in place.

      BN had secured a two-thirds majority in the northern state, winning 10 out of 15 state seats it contested.

      Pakatan Harapan (PH) had won three state seats (Kuala Perlis, Sena and Indera Kayangan), while PAS secured Sanglang and Guar Sanji.

      Kedah needs a speaker

      Liew, meanwhile, said he did not expect a state election to be called in Kedah although the issue of who would be the state assembly speaker had yet to be resolved.

      He said the matter could be easily resolved if both sides agreed to a mutually agreeable non-partisan candidate to be the speaker.

      “I don’t see a state election happening in Kedah. The situation is not as serious as here (Perlis),” he said when asked to comment on the matter.

      The strategist pointed out that as much as possible, either side would want to avoid a state election, as it would trouble the people and would also be a waste of money.

      He also said that people might not like having another election as what they wanted was for the leaders to start administering the state.

      “Of course, the threat of a state election will always be there if they cannot agree to a certain formula.”

      Kedah Menteri Besar Mukhriz Mahathir had reportedly expressed hope that the opposition assemblymen would accept PH’s choice for the state assembly speaker.

      The Jitra assemblyman was reported by Utusan Online as saying that in the event the house was equally divided, a vote from the speaker would have to be considered.

      He said there was a possibility of state elections being called if there was no agreement on the choice of speaker.

      Delete
    12. DALAM SIBUK MENYIBUK TOK DIR & TOKONG MENJAJA MALAYSIA HAMPIR BANGKRAP DAN SEDIAKAN TABUNG BAYAR HUTANG UNTUK RAKYAT. RUPA-RUPANYA TABUNG TERSEBUT DIGUNAKAN UNTUK TONTON SEBIJI BOLA DENGAN JUMLAH RM40JUTA. TOLAK BN/PH SOKONG GS

      RM40j untuk Piala Dunia: Kerajaan sumbat gol sendiri, kata GERAKAN
      Diterbitkan 30 Mei 2018, 6:44 petang | Dikemaskini 30 Mei 2018, 6:47 petang

      A+ A-

      Sukar dipercayai!

      Itulah reaksi Ketua Pemuda Gerakan Tan Keng Liang selepas mendengar pengumuman kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memperuntukkan RM40 juta untuk membeli hak penyiaran Piala Dunia 2018 di RTM.

      Beliau berkata barangkali itulah sebabnya kerajaan perlu mewujudkan tabung bagi rakyat Malaysia memberi sumbangan untuk meringankan hutang negara.

      "Kerajaan HARAPAN hari ini meminta rakyat menyumbang dalam tabung untuk membantu kerajaan.

      "Hari ini kerajaan juga mengumumkan ia akan menggunakan sehingga RM40 juta untuk membeli hak penyiaran Piala Dunia. Tiba masanya untuk rakyat Malaysia berfikir semula.

      "Saya ingin bertanya adakah tabung itu berkaitan dengan siaran Piala Dunia di RTM? Saya ingat kerajaan ingin jimatkan wang?" katanya di Twitter.

      Terdahulu, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata RTM akan menyiarkan 41 daripada 64 perlawanan kejohanan Piala Dunia - 27 perlawanan secara langsung manakala 14 perlawanan lain melalui siaran tertunda.

      Gobind berkata kabinet menetapkan RM40 juta sebagai harga siling untuk membeli hak penyiaran itu.

      Beliau juga berkata penaja akan menyerap sebahagian besar daripada kos.

      Mesyuarat kabinet hari ini juga memutuskan untuk mewujudkan Tabung Harapan malaysia - usaha khas bagi membolehkan rakyat Malaysia membantu mengurangkan beban hutang negara.

      “Kita akan tubuhkan Tabung Harapan Malaysia untuk terima derma rakyat untuk membantu kedudukan kewangan negara.

      “Kita alu-alukan sikap patriotik mereka ini kita ucap terima kasih kepada mereka untuk tentukan derma ini sampai kepada pihak yang bertanggungjawab dalam kerajaan. Maka kerajaan tentukan semua derma ini diberi kepada kementerian berkenaan," kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Delete
    13. SEBELUM PRU14 TABUNG SERIBU JANJI. LEPAS PRU SATU DEMI SATU JANJI DILANGGARI. BERMULA DENGAN PH JADI PARTI KADOK.

      The price of broken promises
      May 30, 2018
      People today are more technologically savvy and are aware when promises made by politicians are not kept.
      FMT LETTERS

      Warisan president Shafie Apdal holds the portfolios of both chief minister and finance minister despite PH’s pledge that this would not happen. (Bernama pic)

      By Clement Stanley

      Broken promises and deception are a lethal combination. In personal relationships, it would be the beginning of the end. However, when used as a political tool in an election, the results could end up being a plus or a minus. It becomes a plus in the war for votes when people believe your lies and promises. It becomes a minus when people no longer believe in you and your promises. Barisan Nasional (BN) bears testimony to this, as seen in the results of GE14.

      When GE13 was underway in 2013, BN promised Sabahans that it would build one million affordable homes for us. Only 27% of that target was achieved as stated by YB Stephen Wong in Parliament. This was a broken promise. Did that help BN win another term in Sabah from 2013-2018? Maybe. Would the same promise have worked in GE14? I doubt it.

      BN also promised to build a new hospital in Penampang during GE13. To show that it meant business, a signboard was erected to that effect. Five years on, there is no sign of any hospital being built in Penampang. That signboard was deceptive. Did it work for BN then? Perhaps.



      When Jeffery Kitingan called for an end to BN rule in Sabah in GE14, people in Keningau and Tambunan responded. The BN candidates were defeated. But within 48 hours, he decided to join Musa Aman and BN. That was deception, any way you look at it.

      Wilfred Tangau, the president of Upko, and his merry men went the other way. They abandoned BN and threw their lot behind Shafie Adpal and Warisan, as did two Umno elected representatives. That too was deception, any way you look at it.

      Warisan is now on the brink of both lethal combinations. On May 25, Christina Liew of PKR said on the front page of a local daily that PH had in its manifesto stated that whoever holds the chief minister post in Sabah will not hold the finance minister post as well. Shafie holds both posts. A petition with more than 20,000 signatures went viral.

      On the same day and in the same local daily, Saifullah Hisham of Perwasa, an NGO that is seen as sympathetic to Warisan, declared that in the Warisan manifesto, there was nothing that said the chief minister cannot hold another portfolio.

      Someone is not telling the truth, or there exist two different manifestos. That is deception. But it is not yet a broken promise. It will be, if Shafie does not give up the post of finance minister. For now, it remains a waiting game for Sabahans.

      Gone are the days when the information ministry would come around in mobile trucks showing Johnny Weissmuller in Tarzan movies and distributing free Milo while spreading political propaganda.

      People today are more on the ball, thanks to technological advances. Sure, you can still try deception and broken promises. However, it comes with a price. If not now… later.



      Delete
    14. Hahaha fauziasmara at 00:32

      Jenaka ko ye sebut Najib & Rosmah di kasi anugerah.

      Aku tambah puasa sebuln lgi kalo itu berlaku.

      Tk lain dan tak bukan - anugerah Sg Buluh aje.


      Delete
    15. akibat berkawan dgn najib. itulah jadinya.

      Delete
  2. Ada peri bahasa mengatakan " cakap siang pandang2, cakap malam dengar2".

    banyak yg sedang terperankap mcm jamal ikan tongkol ini.

    apa pun terimalah akibatnya.

    ReplyDelete
  3. Tak pernah lagi la mana mana kerajaan minta derma duit utk selesaikan hutang negara. Ni semua kerja mengarut dan bodoi.... Ini saja ke idea yg ada drpd majlis penasihat negara. Budak darjah satu pun tahu kalau selesaikan masalah guna cara ni. Apa kata Tun Daim, Robert Kuok yang memang terkenal dengan harta kekayaan yang bertimbun2 tu 'menderma' dulu untuk tabung ni...takkanlah setakat 1-2 billion akan memufliskan mereka..kalau tak cukup lagi..mintak lah pulak dari anak2 Tun M yang jadi billionaire sekelip mata tu..inilah baru berkorban untuk Msia dalam erti kata yang sebenar2nya...walk the talk, not only talk the talk...ada bran ke haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo mintak derma pon pon bukan salah...buat hutang banyak2 dengan cina kominis lagi bahaya...tiap tahun bayar bunge hutang ...

      Delete
    2. Adakah kamu pasti individu2 saperti Daim dan Robert Kuok tidak menderma kepada tabung itu ???

      Bab mengata tanpa bukti ni , kamu dan gerombolan walaunta memang bijak .

      Kamu tahukah , tatkala Invoke melancarkan kutipan dana , ada yang menderma sehingga RM50 ribu .

      Sayyidina Ali bin Abi Talib karramAllahu wajhah telah berkata :

      Empat perkara yang memperindah dirimu :

      1. Sabar
      2. Tabah
      3. Tinggi ilmu ( spiritual & fizikal )
      4. Dermawan

      Empat orang yang hendaknya JANGAN kamu jadikan teman :

      1. Tukang bohong
      2. Tukang curi/rasuah
      3. Tukang hasut
      4. Tukang adu domba .

      Delete
    3. Hahaha...kesian MACHAI sekor ni.
      Tak habis-habis dengki. Orang pendengki ni, hidupnya tak aman. Nak tidur pun susah, sebab hati serabut dengna benci dan marah kerana orang lain lebih kaya,lebih cantik, lebih hensem, lebih berilmu dari awak.
      Relakslah bro. Awak dah kalah, buatlah cara kalah. KAHKAHKAHKAH............TAK BOLEH ELAK DARI MEMPERLI DIA NI.

      Delete
    4. ko aje yg bodoh lam ni geng najib.....gi basuh otak ko tu lam sungai klang....mane tau sembuh balik...

      Delete
  4. Zaman NAJIB - janji 5 hari tol free musim Raya ni
    Era Tun M - janji 2 hari tol diskaun 50% je musim Raya ni

    Tapi puak2 Pakaton suka janji Tun M lagi. Samaada puak2 tu gagal matematik atau rabun angka. Kesian bila mikirkan mentaliti lembab pengundi2 dari puak Pakaton ni... keh keh keh.

    Betul le, bagi dia orang yg bengap tu, 6 adalah lebih besar dari 10.. keh keh keh ...Hak Tuiiiii !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana pru baru janji nak bagi tol free 5 hari...seblm ni naikkan tol...sambong tempoh konsessi...ape punye tipu ni?...

      Delete
    2. org tuo cakap .....banggang na ekaw ni laaa geng najib....mulut supo bu*** ayam....hahahahha

      Delete
    3. Janji 5 hari hanya utk 5 buah kereta pertama shj....ka ka ka ka mmg btul org amno ni bodoh....

      Delete
    4. Lima hari? Sampai 2038 kami kena tanggung beban? So siapa yg bebal matematik?

      Delete
  5. Orang Malaysia ni kan pemurah dan baik hati mesti derma TABUNG HARAPAN banyak masyuk... lagi2 kalau tengok Tun M nangis2 macam drama melayu...lagi la kesian gila..memang betullah cakap DSNR dulu tu, dia ni patut dapat rangkul best actor award kat Msia..

    Kesian negaraku Malaysia yang gagah perkasa ... lepas 9 hb mei tak sampai sebulan bibit2 awal negara nak lingkup dah semakin jelas...projek mega2 semua batal.. yang tanam anggur tak berbuah lg ramai...


    Ingatkan boleh tolong rakyat..ni rakyat pulak kena tolng depa... nasib la kau labu...ghairah sangat nak tukar kerajaan, kan dah kena kincing kaw2 punya beb, tak payah nak tunggu 100 hari bhai..keh...keh..keh...haaak tuiiii!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey tak harapkan ko bagi derma...atas arahan najib ade syarikat koprat dikenakan cukai tambahan oleh lhdn.. Duit nak dipulangkan...jadi duit yg dipulangkan boleh lah derma sikit kpd tabong derma...

      Kalo BN menang lagi banyak najib tambah hutang dgn cina kominis...bahaya tu ngok.

      Delete
    2. Geng Najib , kamu ni tonton silap channel .

      Siapa yang kuat berdrama ??

      Tidak pernahkah kamu lihat drama Najib menjual 'ubat' . Sampai tersembur 'hujan' dari mulut dia .

      Delete
  6. WAYANG CINA PEKJEE KERAJAAN PH DAH BERMULA...TAK PAYAH BERSELINDUNG SEBALIK TABUNG RAKYAT..KAN BAGUS KALAU TUN DAN KERAJAAN PAKATAN MENGAKU SEBENARNYA MEREKA DAH MULA PANIK BILA INCOME NEGARA HILANG BILION RINGGIT DENGAN MENGHAPUSKAN GST. JADI SEBAGAI LANGKAH TERDESAK, TABUNG HARAPAN DIWUJUDKAN DENGAN ALASAN RAKYAT PERLU MEMBANTU UNTUKK MELANGSAIKAN HUTANG NEGARA. SEKALI LAGI RAKYAT TERTIPU.KESAN PEMANSUHAN GST AMAT BESAR PADA PENDAPATAN NEGARA. RAKYAT DIPAKSA SECARA HALUS UNTUK ISI KANTUNG PENDAPATAN NEGARA YG MULA LOMPONG KERANA TIADA INCOME MASUK MELALUI PENGHAPUSAN GST. YANG TERSENYUM SIMPUL SEKARANG IALAH PIZI...DIA TAK SANGKA KUTIPAN UNTUK TABUNGNYA MEMBAYAR SAMAN NFC dulu..KINI DITIRU BULAT2 OLEH TUN M DAN KERAJAAN PAKATOON ..TAK ABIS2 KERAJAAN BARU NI NAK NYUSAHKAN RAKYAT..MESTI MENYESAL BERGULING2 SAPA YANG MENGUNDI DEPA NI HARI TU BEB !!!!!! keh..keh..keh...Haaak Tuuuuiii !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seblm ade gst ade kerajaan malaysia mengalami kesusahan kewangan?....malah banyak projek mega yg tumbuh..

      Minyak dunia sedang naik...petronas bertambah pendapatan....anehnye minyak RON 95 tetap kekal harga...harga barang pon kekal...legaa rasanye...

      Puak umno kuat temberang...

      Delete
    2. Jujurnya ...tolong jelaskan , kesusahan yang dibawa olih PH tu ???

      PH baru sahaja meneraju kerajaan 20 hari , sudah bermacam2 tohmahan dan dusta di lemparkan .

      Jadi , bukan kami yang dajal sebaliknya kamu .
      Bukan juga kami golongan laknatullah , tetapi kamu !!!

      Itulah hakikat nya !!!

      Delete
    3. geng najib meroyan.....hahahahahah

      Delete
    4. Bila taip pakai semua huruf besar tandanya penulisnya dah sakit jiwa

      Heran jugak kenapa budin kasi lepas beruk sekor ni (tmasuk lobai pencen tu) dok kopipes mcm nak gila dlm ni

      Budin sayang traffic tinggi agaknya tu yg budin masih bela 2 ekor tu dalam ni

      Delete
  7. Atok kutty kerala janji nak hapus tol terus hari tu.. Tapi yang dia bagi 2 hari sebelum raya je.. Itu pun 50% je.. Atok kutty berani u turn sebab dia tau pengundi2 pakarturn haprak semua uneducated.. Dia orang mesti suka punya , bertempik sorak satu negara bila tol turun 50%... Kahkahkah...

    Basah kena kencing dengan atok kutty..

    Lagi satu.. Tabung derma kononnye untuk bayar hutang negara tu elok la letak kat semua pondok tol.. Senang si bengap2 macai PH uneducated nak derma.. Kahkahkahkahkah...Haaak tuiiiiii !!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bhai dah lebih 100 ker?..janji kurangkan tol berperingkat daa...tak usah belit laa...

      Delete
    2. .... educated sangat ke kamu ???

      Jika hidup kamu hanya pandai mencuri dan menipu dengan cara jelas atau cara halus .

      Saperti apa yang terbaca olih saya , pengerusi MAVCON menerima gaji RM85 ribu sebulan .. Patut pun suruhanjaya ini di kaji semula .

      Delete
  8. Nak tanya sikit ja pada cai2 PH haprak kat sini...
    Gst jadi zero 1 jun
    Sst September baru pungut
    Jadi dari june sampai September gomen takder income dari gst atau sst
    Kalau takder income, gomen dpt duit dari mana? Tak kan dari tabung kot...ooooo, patutlah beria2 sangat nak lancarkan tabung tu, rupa2nya nak isi kantung kerajaan untuk teruskan segala projek2 mereka ....jangan mare kerana tanya yeer, marah..nanti kena jual 25%..keh..keh..keh..Haaak Tuiii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atok dan nenek kau dalam kubor pun nak derma sama. Hehehekikikihahahakahkahkah

      Delete
    2. Nak tanye cai umno buduus cikit...kalo tak ade gst kerajaan tak ade hasil ker?...cukai impot eksport berhenti ker?...oetronas pon stop jual minyak ker?...kalo ko yg jadi pm lingkop malaysia..

      Kalo dah bodoo sampai kiamat tetap bodoo..

      Delete
    3. KBB ... sebijak bijak langau sekor ni , rupa2nya dia seorang mangkok hayun .

      Delete
  9. Semakin lama semakin pelik kerajaan PH ni....
    nak tubuh tabung harapan untuk apa ??
    Tun cakap ekonomi negara teruk ada rakyat yg sukarela nak derma
    Ok la tu niat baik tapi siapa yg nak derma tu ??
    Budak2 kpop ?? PTPTN pun liat nak bayar, lebih rela diblacklist dari menjelaskannya..tak dpt BRIM maki hamun orang...keje malas ..memilih..lepas tu gaduh takde keje
    orang kaya ?? minyak naik 1 sen pun riuh sekampung...holiday oversea boleh pulak ..kena gst kat sana tak kisah pun, bila kena GST kat negara sendiri melalak macam nak keluar anak tekak..orang cam ni ke yang kita harap nak derma kerrrr???
    Zaman Tun ni...siapa pandai putar alam ..kaya raya, jadi jutawan instant macam kroni2 dan anak beranaknya.............tapi.....
    siapa lurus bendul..jadi bendul pintu la sepanjang hayatnya...keh...keh..keh...Haak Tuiii !!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menampakkan kamu masih duduk dibawah tempurong atau pun tidak pernah berkunjung ke Negara lain .

      GST atau VAT tidak dikenakan keatas pengunjung dari Negara lain . Ini termasuk juga Malaysia .

      Semua VAT yang di kenakan bolih di tuntut semula di airport sebelum meninggalkan Negara di lawati .

      Delete
    2. Best ni...sorang tukang tabur fitnah..sorang tukang jawab fitnah..tengok sapa yg ke syurga sapa yg ke neraka nanti

      Delete
  10. Kengakawan semua...kau orang perasan tak, menteri2 dalam PH ni, mereka ni suka2 hati ckp itu ini...sebab nak biar rakyat yang uneducated yang pangkah PH ni..kata...ohh betul lah..negara nak bangkrap dikerjakan si Najib..
    Tengok apa jadi..dalam diam2 majlis orang tua2 yang tak ingat nak mampus songlap duit...rezab negara...jgn main2 ok...now Allah bayar cash pada depa semua..
    Lagi satu, sapalah agak2nya yang nak derma kt tabung harapan tu...
    Mukriz... mokhzani...mirzan..robert kuok...ananda krisnan..lg dan lagi ..daim.. kan orang kuat atok..minta jerlah kt diorang...kata..nak selamatkan Malaysia..kata nak bantu rakyat..ni rakyat pula nak kena bantu Kera..ja..an Al munafiq...kirim salam jerlah
    ..lagi elok sedeqah kat rumah anak2 yatim...bnyak gak pahala..sampai akhirat....so..biar Cina Dap dgn mereka2 yng pangkah PH derma..ahli Umno dan yang 6 juta tak mengundi tu. kita bolayan....kata Malaysia nak bangkrap kan..biar bangkrap...baru padan muka mereka yang beria2 sokong PH hari tu...nak sangat..memerintah..sekarang fitnah tu terpalit kat muka sekor2 kaki fitnah...Allah akan dengar dan makbulkan doa pemimpin yng dizalimi..so..kita saksikanlah sambil makan pop corn...keh..keh...keh...Haaak Tuiiii !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tak kerjakan malaysia tapi najib ketua jemaah merompak malaysia...buat hutang bila dapat dirompak...rakyat kena bayar hutang..

      Delete
    2. Mari kita bandingkan apa Personalti Dunia Luar kata dgn bahan sampah kutipan budak tak abis sekolah ''gengster najis.....
      -----------------------------------------------------------

      Imran Khan, Chairman of the Pakistan Tehreek-e-Insaf, also took to his official Twitter account to congratulate Tun M and Malaysians.

      "Congratulations to Mahathir and the people of Malaysia," the PTI Chairman tweeted.
      Prior to that, Imran Khan added that the "corruption of Malaysian PM Najib Razak was the major reason Mahathir came out of a 15-year retirement to win elections despite attempts by Najib government to manipulate the same."

      Delete
  11. kALAU NAK BAGI GELARAN KITA BAGI cibai HARM jADAH ANAK HARAM OKAY JUGAK. SETUJU TAK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Lagak kasar,suara halus
    Cakap besar tidak mulus
    Pecah botol dulu lulus
    Sekarang rayu mintak telus!

    Tangan Tun dia nak ludah
    Dulu dunia semua indah
    Ada kuasa semua redah
    Kini sendiri dapat padah!

    Sledgehammer dia bawak
    Pecah botol bikin semak
    Dulu berkuasa buat lawak
    Sekarang nak masuk perut emak!

    Huyung hayang naik motor
    Bawak ice cream dia ulur
    Konon kenen benda kotor
    Salah tempat mahu salur!

    Van jenazah dia baris
    Bagi susah sama waris
    Keluarga si mati hati terhiris
    Inikah pemimpin parti keris?

    Pakai tuala macam mandi
    Bawak sabun berus gigi
    Takde air dalam kendi
    Depan pintu kerajaan negeri!

    Dedak tamat sendiri pandai
    Mengadu untong, si Udang tibai
    Itulah pasal jadi keldai
    Sungai Buloh sudah lambai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Ini jamal ikan bakar
      Berlagak macam seorang pundekar
      Dulu cakap besar berdegar degar
      Sekarang dikebun sawit terketar ketar..

      Baru dia tahu langit tinggi atau rendah
      Dulu ada backup semua tempat dia nak redah
      Ini badut politik bermasalah, IQ lemah
      Sekarang ada 6 kes polis, ko terima ajelah..

      Cash is king tak dapat bantu
      Talibarutnya juga diam membatu
      Inilah kelompok manusia berperangai hantu
      Pembalasan akan sampai tak kira waktu..


      Delete
  13. Ms ada kuasa, rs blh bt apa saja. Sekrg bila nak dikenakan tindakan, kata dianiayani. Apa igt semua kesalahan yg dibuat tu halal ke...

    ReplyDelete
  14. Kelapa sawit pon ade di indonesia...mungkinkah samseng penakut sungai besar sudah lari ke indonesia?..

    Ini lah jenis samseng umno...masa ade kuasa akulah samseng...saya tak lari...tapi hilang...

    Rupanye spesis najib jenis tak bertulur...

    Polis pon geram dgn lagak samsing tai koo cing umno...jamal takut amat sangat kena lanyak dgn polis kalo serah diri...hahahaha...

    ReplyDelete
  15. Ini blog Shahbudin atau Geng Najib? Nampak banyak sangat liputan dari si Geng ni sampai terkeliru takut buk salah blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pun budak2 najis masih tak sedar malah perasan syok sendiri macam bagus - tak hal dia menghina diri sendiri dgn kerja2 bodoh membuat selerak bahan2 sampah di laman orang.

      Delete
  16. Saya tidak pernah lihat begitu angkuh punya manusia. Sedemikian angkuh sehingga timbul soal jika dia siuman orang nya, sewel otak nya.

    Dia terbawak bawak dengan publisiti yang di beri kapada nya. Dan dengan berpuluh ribu Ringgiit di beri kapada nya dari masa ke masa untuk tindakan Baju Merah nya, nyata menggalak nya meneruskan apa yang di lihat sebagai gerakan pro-Umno. Tun Dr Mahathir sendiri telah persoalkan punca wang itu.

    Bagus lah ramai yang sudah mengeluarkan kejian dan cacian ke atas si Jamal Ikan Bakar ini. Termasuk seorang peguam di Majlis Peguam dan seorang bekas Hakim.

    Dia berupa gengster, mungkin di anggap gengster Umno yang bermaharaja lela kerana lama tidak di ambil tindakan tegas menangkap dia dan menyumbatkan nya ke dalam lokap dan penjara.

    Bagus lah sekarang sudah di usahakan waran tangkap bagi nya. Di harap Polis dapat menangkap nya secepat mungkin. Selagi tidak, gerak geri nya mengeluarkan video di sana sini itu menunjukkan se olah olah dia mengata dia boleh menipu pihak Polis dengan sewenang wenang nya sahaja, dan itu menjejas nama baik pihak Polis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gengster masa ade lesen....lesen dah tamat tempoh jadi cincurut...muka pucat lesi...silap2 kena tembak dgn gengster petaling street...

      Delete
    2. Gengster masa ade lesen....lesen dah tamat tempoh jadi cincurut...muka pucat lesi...silap2 kena tembak dgn gengster petaling street...

      Delete
  17. Pihak berkuasa tidak perlu khuatir lagi menangkap si Jamal Ikan Bakar ini. Walau pun dia "orang kuat Umno", dia ha nya di peringkat Ketua Bahagian. Bukan ahli Jemaah Tertinggi atau Umno Supreme Council pun.

    Apa hal pun, perlu di sedari bahawa Umno tidak lagi berkuasa sekarang. Jika Najib menjadi "penaung" nya pun, tidak di peduli rakyat lagi. Tidak ada soal memikirkan jika dia di tangkap, nanti orang ramai akan membuat sesuatu yang tidak di ingini. Ha nya beberapa orang sahaja "orang ramai" yang menyokong dia sekarang.

    Sepatut nya waran tangkap telah di perolehi apa bila sahaja dia melarikan diri dari hospital dahulu, lari daripada proses bail atau ikat janji di usahakan mahkamah di masa itu.

    Maka dengan waran tangkap yang sepatut nya sudah ada di tangan Polis sejak semalam, kita harapkan Polis dapat menangkap nya hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ade lesen gengster...noleh tunjuk lagak...lesen dah tamat tempoh...lari menyorok mcm cincurut..silap2 kena tembak dengan gengster petaling street..

      Delete
  18. Ku harap panas hingga ke petang
    Rupanya hujan di tengah hari
    Ku harap pelbagai bantuan nak datang
    Rupanya derma pula nak kena beri

    Ku harap hujan bila kilat menyabung
    Rupanya depa bawa keluar tabung...

    Hampehh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape yg mintak derma dgn ko?...perasan plak lebih...bos yg ko poja2 rompak bilion2 wang 1 mdb...patutnye ko dan geng umno yg bayarkan...bukan senua rakyat malaysia yg kena bayar 38 billion...

      Delete
  19. Dulu boleh lah berkemban depan pejabat SUK..boleh minum arak depan pejabat SuK...boleh bawak van jenazah....boleh raba punggung tukang urut...boleh naik helikopter...boleh dapat AP...boleh mcm2 atas nama umno...

    Sekarang polis make dont kno...

    Lari menyorok tak cukup tanah merayu belas ihsan...baru tau langit ni berapa tinggi...tak beraya lah ko jamal tahun ni...hihihi...

    Saat kejatuhan sekor samsing tai koo cing umno..

    ReplyDelete
  20. Balaci UMNO ni tunjuk samseng masa BN berkuasa. Dengan takdir Allah SWT, skrg ni BN melingkup dan samseng taik kucing tu pun bertukar menjadi cincau basi. Mamat ni dah menjadi buruan polis tapi masih lagi dok buat tuntutan. Takde dalam sejarah kepolisian, buruan polis buat "demand" kpd polis sebelum ditangkap. Kalau ko rasa tak bersalah apahal yang kau pergi lari dan menyorok dalam ladang kelapa sawit ni?

    DSAI dulu dengan sukarela dan bersahaja je lapor diri ke balai polis dan ko nak samakan diri ko yang haprak tu dgn DSAI? Kalau disamakan ko tu dengan Arul Kanda pun tak kena kerana walaupun Arul Kanda tu kaki tipu tapi dia datang gak ke Kem Kewangan dan berjumpa dgn LGE. Ko tu Jamal layaknya sama seperti Netanhayu, suruh askar dia tembak rakyat Palestin dari jauh lps tu cakap konon2nya rakyat Palestin tu yang tak bersenjata mengancam nyawa rakyat Israel. Ko dan netanyahu sama perangai dan sama2 penakut!

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
  21. Berkaitan dengan telatah Jamai Ikan Bakar ini, timbul lah soal bila Najib akan di tangkap.

    Kita faham bahawa begitu banyak kes yang di siasat bekenaan 1MDB dan siasatan itu belom selesai. Tetapi, apa kah tidak boleh dia di tangkap di atas 1-2 tuduhan di mana sudah nyata dia bersalah?

    Bukan kah biasa bahawa "suspek" pun boleh di tangkap, kemudian di ikat jamin (bail) di mana dia dengan peguam2 nya boleh menyediakan kes nya dan pihak berkuasa menyelesaikan siasatan mereka dalam ks kes yang belom selesai.

    Dan, apa hal pun, jika di akhir siasatan di dapati perlu mengubah tuduhan, itu boleh di lakukan. Ada kes kes di masa lalu di mana mahkamah pun membenarkan pindaan tuduhan.

    Saya berpendapat amat perlu Najib di tangkap sebagai seorang pesalah dan di tuduh di mahkamah secepat meungkin. Sebab letih dan banyak timbul soalan di kalangan masyarakat melihat nya "senang lenang" selepas mengsonglap berbilion Ringgit wang rakyat, beratus juta wang tunai dan barangan yang nilai nya berjuta Ringgit di jumpai di rumah nya dan di kediaman anak nya.

    ReplyDelete
  22. 1 mdb Hutang 38 billion akibat dirompak oleh najib dan jemaahnye atas sokongan kuat umno...hutang ni ditanggong oleh semua rakyat malaysia...

    Lebih baik kerajaan paksa semua ahli dan penyokong umno bayar hutang 1 mdb..

    ReplyDelete
  23. org lain buat hutang ( kumpul harta ) orang lain yg kena bayar.
    pun masih ada lagi manusia yang nak persoal . pelik.

    ReplyDelete
  24. Dia berani semasa Najib aka Kleptocracy ada berkuasa ja.

    ReplyDelete
  25. Tuan admin, maaf lari tajuk. Sekadar menjawab kepada orang lain yang jelas lari tajuk.

    Fakta yang tidak akan mampu dihadam oleh orang-orang yang memakan dedak :-

    1. Penubuhan Tabung Harapan adalah sebagai reaksi kerajaan PH pimpinan Tun M kepada begitu ramai permintaan drpd rakyat yang prihatin untuk menderma. Malahan telah terdapat beberapa pihak yang telah memungut derma untuk tujuan ini sekalipun sebelum mendapat 'lampu hijau' dari kerajaan. Dengan penubuhan tabung begini, segala derma akan menjadi lebih telus dan tiada 'penipu' yang mampu ambil kesempatan di tengah-tengah. 

    2. Hutang negara sudah mencecah trilion, maka mengutip derma sebegini secara logiknya tidak akan mengubah jarum timbangan. Walaubagaimanapun ia akan menghidupkan semula semangat cintakan negara dan kebersamaan. Semangat mendahulukan kepentingan awam mengatasi kepentingan peribadi. Ini adalah ubat kepada penyakit 'cash is king' dan 'budaya dedak dan gula-gula' yang diamalkan oleh PM terdahulu dan barisan kabinetnya. 

    3. Dengan membuka akaun untuk derma dan mengumumkannya secara terbuka ia akan menjadi ibarat pisau yang menghiris tajam PAS yang mengutip derma di dalam tin milo tanpa audit dan DSN yang 'memperolehi derma' dengan cara masuk ke akaun peribadi dan kini 'disimpan tunai di dalam beg di rumah-rumah persendirian'. Ia adalah ibarat kata2 'beginilah cara yang betul untuk mengutip derma' yang tak perlu diucap. 

    4. Walaupun jarum timbangan dilihat tidak mampu diubah dengan memungut derma sebegini tetapi hakikatnya ialah ia tetap akan membantu, tak banyak pun sikit. Kadang2 hanya jumlah yang kecil sahaja yang tidak mencukupi untuk menampung jumlah ansuran yang besar yang telah sampai tempohnya dan pada ketika inilah kita dapat melihat kesannya. 

    Jelas, membuka Tabung Harapan adalah kebijaksanaan serampang banyak mata oleh kerajaan hari ini. Selain kebaikan yang banyak ia juga akan dapat menunjukkan perbezaan di antara pejuang dan pendedak selain akan membuktikan betapa para pendedak ini mempunyai jiwa yang sangat parah merekam, merasa geram melihat orang lain menderma ketika orang yang menderma itu pula merasa tenang menyumbang setakat kemampuannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas kesedaran & semangat patriotisme cintakan bangsa & tanah air, saya mendukung 'Tabung Harapan' yg diinisiatifkan oleh perwira-perwira/pemimpin-pemimpin kita.

      That was excellent and powerful call from your goodself, bro john doe.

      Well done and keep it up & on, bro....!!

      Delete
    2. the same effort was carried out in south korea after the '98 crisis.

      it is not much about the money, it is the moral of the people and the unity of the people to move forward together in this trying period.

      perhaps bn and macai are still high and dizzy after the tko on 9/5, unable to accept reality.

      Delete
  26. kesian si jamal jamban ni.....dia takut polis tumbuk dia lagi kot.

    kesian jugak dengan geng najib.....dari semalam dia melayan perasaan sendiri yang dah terguris...

    dia tanya, dia sendiri jawab....kesian takde yang nak layan....

    sama la macam najib.....masih belum dapat terima kenyataan.....dah kalah ko!

    ReplyDelete
  27. Baru dengar si Denan kata UMNO dah tak bagi agihan dedak kepada cawangan lagi….piti dah habis!

    Camna tu? Boleh teruskan ke kalau dedak tak dapat.

    Si pulan ni pun terdesak kot…. Bila dia mula lari dia kata pergi TH untuk ambil duit buat bayar bail.

    Duit tak cukup atau dah tak de?

    Jadik kalau duit tadak….bail tak bayar, sambung tidur terus dalam bilik kecik tu lah gamaknya.

    ReplyDelete
  28. Lama tak keluar muka TENGKU TIPU TEUKU Adnan (Teuku nma biasa di Aceh tempat asal nya).

    Mengikut surat bertarikh 22 Mei kepada semua setiausaha bahagian dan penolong setiausaha semua sayap, peruntukan bulanan akan ditamatkan.

    "Sayugia dimaklumkan, Ibu Pejabat setelah meneliti kedudukan kewangan parti dan ingin memaklumkan yang mana penyaluran peruntukan bulanan kepada pihak Bahagian dan Pergerakan Sayap-sayap Bahagian terpaksa ditamatkan bermula Mei 2018.

    Hah, tarak dedak lagi le depa. Mana nak harap sumbangan kapada Tabung Harapan negara.

    ReplyDelete
  29. Tanpa gst 3 bulan malaysia tetap ade hasil..

    Untung bersih suku pertama Petronas naik kepada RM13 bilion
    31 Mei 2018, 5:21 pagi (Dikemaskini 31 Mei 2018, 10:59 pagi)

    A A
    Petronas mencatat keuntungan bersih lebih tinggi bagi suku pertama berakhir 31 Mac, 2018 dengan menokok 26 peratus kepada RM13 bilion berbanding tempoh sama tahun lepas, disokong oleh peningkatan perolehan dan masuk kira bersih daripada susut nilai.

    Dalam satu kenyataan semalam, syarikat petroliam nasional itu berkata keuntungan tahun ke tahun yang lebih tinggi itu turut didorong oleh tumpuan berterusan kumpulan terhadap inisiatif penambahbaikan perniagaan secara keseluruhannya serta kecemerlangan operasi dan peningkatan harga komoditi.

    Perolehannya turut menokok RM1.4 bilion kepada RM57.9 bilion bagi suku tersebut, kebanyakannya disebabkan purata harga yang direalisasikan lebih tinggi meliputi kesemua produk dan diimbangi oleh kesan pengukuhan tukaran asing ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS)

    Aliran masuk tunai operasi pula meningkat 22 peratus kepada RM21.9 bilion berbanding RM18.0 bilion bagi tempoh sama manakala pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) mencatat pertumbuhan sederhana sebanyak 2.0 peratus kepada RM25.0 bilion berbanding RM24.6 bilion bagi tempoh sama tahun lepas.

    Nisbah hutang setakat 31 Mac, 2018, adalah 16.2 peratus iaitu meningkat sedikit berbanding 16.1 peratus setakat 31 Dis, 2017.

    Sementara itu, pulangan ke atas modal purata yang digunakan meningkat kepada 10.4 peratus daripada 9.8 peratus sebelum ini dan seiring dengan keuntungan lebih tinggi yang dicatatkan.

    Pelaburan modal kumpulan dalam suku di bawah kajian itu adalah RM12.0 bilion, sebahagian besarnya membabitkan Pembangunan Bersepadu Kilang Penapisan dan Petrokimia (RAPID) di Johor.

    Mengulas perkembangan itu, Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin menyifatkan prestasi menggalakkan bagi suku pertama tersebut adalah hasil daripada usaha transformasi yang sedang dilaksanakan kumpulan.

    "Walaupun harga minyak menyaksikan aliran yang meningkat, industri ini sebaliknya perlu terus berhati-hati dalam menginstitusikan disiplin kecekapan kos dan menerusakan usaha kecekapan yang dilaksanakan sejak beberapa tahun lepas.

    ReplyDelete
  30. "Walau bagaimanapun, adalah diharapkan bahawa pihak Bahagian dan Sayap Pergerakan Bahagian dapat meneruskan pengoperasian Bahagian sepertimana kebiasan sebelum ini."

    Guna kata kata besar tuh. pengoperasian entahapekebendenye. Bahasa tinggi lah katakan.

    Kata kata aku entahapekkebendenye lagi besar, lagi panjang. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit ada banyak pada Najib, wahai Umno2 bahagian, sayap sayup.

      Anak dia pun dapat RM114 juta. Korang nampak nya di anggap Najib pengemis betul tak tahu berapa sen di kasi nya dulu.

      Kalo nak masuk PPBM bole le. Tun Mahathir dah kata kena umumkan keluar dari Umno dan nyatakan pendirian anda kapada Kerajaan PH.

      Amacam, boleh? Apa? Takut kena mark? Mark apekebendenye Umno dah tersungkur.

      Delete
  31. Bukan jamal saje dah cabut lari...musa aman pon dah cabut lari..takut...

    ReplyDelete
  32. Masa tepat Umno, Pas bergabung: Tajuddin samseng kampung dusun🌷🌷🌸🍀🐒🐒🐒🐵


    SUNGAI MANIK - Umno dan Pas perlu bergabung pemikiran dan tenaga untuk mewujudkan satu blok baru yang kuat, berperanan menjaga kepentingan Melayu.



    Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, meskipun dua parti itu mempunyai kaedah politik berbeza, namun masih punya persamaan dalam memperjuangkan hak Melayu dan Islam.

    Menurutnya, gabungan itu diyakini boleh memberi cabaran besar kepada kerajaan Pakatan Harapan dan penyokongnya yang sejak akhir-akhir ini mula berani menyuarakan desakan yang menghina kaum dan agama.

    “Isu dan tuntutan yang dibuat dalam tempoh satu dua minggu ini agak mengancam survival umat Islam, ini bahaya kepada kita.

    “Saya fikir orang Pas pun dah sedar sekarang ni, akar umbi juga sedia untuk kerjasama, ada ruang-ruang yang boleh dilakukan tanpa perlu tunggu jangka waktu yang lama.

    “Jika terus nak tunjuk kehebatan masing-masing, kita tak akan berupaya hadapi tentangan lawan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Khas Jawatankuasa Umno Bahagian Pasir Salak, malam tadi.

    Tajuddin yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, melihat kemenangan kerusi Pas dan Umno baik di peringkat negeri mahupun Pusat, dua parti itu sebenarnya boleh menjadi gabungan kuat.

    “Cara Umno kini kena berubah, harus lebih pintar dalam menggunakan kaedah baru, satu daripadanya mencari rakan seperjuangan.

    “Sebagai pembangkang pun, jika Umno dan Pas bergabung satu semangat, satu hati pasti akan dapat beri saingan kepada kerajaan Pakatan Harapan,” katanya. - SH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dah jatuh miskin...pas tak pa dang lagi umno...tak usah terhegah2 harap simpati pas..

      Pas sekarang nak gabong dgn Dap plak..nak jilat Dap kerana Dap pegang mentri wang...

      Lobai Pas utamakan wang dulu...islam tu kuda saje bagi Pas...umno yg bodoo..

      Delete
    2. Harapan Rakyat Kini Makin Pudar Terhadap Kerajaan PH

      SELEPAS dua minggu Malaysia ditadbir oleh Pakatan Harapan (PH), tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa masih tidak ada satu langkah dilaksanakan kerajaan baharu yang dapat dirasai oleh rakyat.

      Sepuluh janji utama yang konon akan dilaksanakan dalam masa 100 hari itupun menurut dalih kerajaan PH akan mengambil masa lama pula. Hari ini sudah 13 hari, ada lagi baki 87 hari untuk kerajaan PH tunai janji mereka.

      Bagi penjawat awam, ada satu berita gembira pada mulanya akan dinikmati pada 1 Julai iaitu satu Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) seperti diumumkan oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 4 April lepas.

      Malangnya sekarang ini, berita baik itu pun sudah jadi samar-samar kerana ia sudah diumumkan hanya akan dapat ditentukan semula oleh pentadbiran baharu yang tentunya tidak terikat langsung dengan kerajaan terdahulu.

      Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa dipetik media berkata pengumuman yang dibuat oleh Najib itu kali ini terpulang pula kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk meneruskan isu tersebut.

      “KGT itu sebenarnya adalah janji (kerajaan) dahulu, sekarang kita serah kepada kerajaan baharu untuk tentukan. Kita perlu ikut manifesto dibuat kerajaan sekarang ketika Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu,” kata beliau.

      Maka jelaslah kini semakin pudarlah harapan rakyat terutama 1.6 juta penjawat awam untuk dapat merasakan khabar gembira yang langsung untuk rakyat selepas PH diundi untuk memerintah Malaysia selama lima tahun ini.

      Hakikatnya tempoh masa untuk rakyat merasa buah tangan PRU lepas semakin panjang. Silap hari bulan, bak kata Mahathir sendiri ketika diwawancara akhbar The Straits Times Singapura, mereka tidak mampu penuhi semua janji.

      harga minyak entah bila turun jadi RM1.50, kenaikan kadar BR1M yang diumumkan Najib juga tidak ada khabar.

      Yang benar-benar berlaku ialah, ramai kakitangan awam diberhentikan kerja yang datang dari pelantikan secara kontrak. Ada 17,000 pekerja kerajaan dalam kumpulan berkenaan akan melalui masa depan ketiadaan pekerjaan.

      Ribuan pekerja ICU dibuang minggu lepas, ratusan pekerja JPM dipecat serta merta dalam satu taklimat minggu lepas dan 3,600 guru KAFA di Kelantan juga kena buang. Ini belum lagi kira pelbagai agensi akan dibubarkan!

      Paling pelik ribuan kakitangan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) akan dipecat walhal Perdana Menteri tidak berhak membubarkan Jasa kerana ia ditubuhkan dengan titah Yang di-Pertuan Agong setahun selepas negara merdeka.

      Ketika itu ia dinamakan Bahagian Hal Ehwal Khas (BHEK). Tujuan asal penubuhannya adalah untuk memelihara serta mempertahankan kestabilan politik, agama dan kerajaan yang memerintah daripada pihak anasir tertentu.

      Pada akhir 1960, BHEK ditukarkan kepada Cawangan Hal Ehwal Khas (CHEK) dan masih lagi di bawah Jabatan Perkhidmatan Penerangan. Pada tahun 2000, mesyuarat Jemaah Menteri meluluskan penubuhan jabatan baru.

      Agensi tersebut diletakkan terus di bawah Kementerian Penerangan Malaysia dengan menaikkan taraf CHEK sebagai Jabatan Hal Ehwal Khas (JHEK) yang kemudian ditukar namanya kepada Jasa mulai tahun 2004.

      Delete
    3. Justeru, jangan kerana nasihat DAP dalam PH, maka Jasa dibubarkan. Bahkan jangan kerana nasihat DAP, maka Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang mempunyai ribuan pekerja terpaksa dibuang begitu sahaja.

      Agensi ini tidak sama bidang kuasanya daripada pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) serta badan penguatkuasaan lain seperti polis trafik yang agak jauh beza fungsinya.

      Mahathir sebaliknya umum potong 10% daripada gaji menteri tetapi hanyalah retorik dan wayang sahaja. Kalau gaji RM22,000, ada 14 orang menteri, itu baru jimat RM30,800 sebulan. Setahun pula baru jimat RM369,600 sahaja!

      Bolehkah jumlah ciput itu hendak bayar hutang kerajaan konon RM1 trilion yang diwarisi daripada zaman Barisan Nasional (BN) memerintah dengan cemerlang selama 60 tahun? Sebenarnya potong gaji itu tidak beri kesan pun.

      Menjelang Hari Raya Puasa, kenaikan gaji sudahlah tidak dapat, harga minyak tidak turun tetapi kekal,

      Sebetulnya yang menjadi mangsa dek kerakusan nafsu PH hendak menawan kerajaan ialah rakyat apabila terpesona dan mengundi calon mereka. Hasilnya beribu-ribu hilang kerja dan kenaikan gaji pula ditangguh. Berbaloikah?

      Kerajaan PH kena ingat, duit yang ada dalam kantung perbendaharaan negara sekarang adalah hasil usaha Najib. Tetapi kini berbilion-bilion ringgit dana ekuiti pelaburan asing sudah ditarik keluar dari Bursa Malaysia.

      Saham jadi tidak menentu selama 13 hari urus niaga dagangan. Apakah hasil yang kerajaan PH baru bawa sekarang? Proton yang dulu kata konon China jajah, sekarang kekal sama malah kerajaan PH enggan membelinya balik.

      Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) yang dulu kata gadai kepada China, kini masih sama. Lebih lucu kos projek mega itu naik daripada RM55 bilion kepada RM66 bilion walhal dulu pernah kata boleh kurang separuh.

      Jadi apa yang sudah diselamatkan? Ramai kena buang adalah. Ketua ketua kampung yang dapat elaun RM1,200 sebulan pun tidak lagi dapat nikmat itu. BR1M pun belum tentu dapat lagi pada Jun ini untuk menyambut Syawal.

      Maka moral ceritanya, undilah lagi ikut emosi, dan inilah padahnya. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

      Delete
  33. Laporan berita tu kata, "Beberapa pemimpin parti mengakui bahawa kekalahan itu berpunca daripada "keangkuhan" dan percaya bahawa mereka tidak dapat dikalahkan."

    Jamal gengster Baju Merah Umno sekor dpd nya. Masih belom ada berita dah kena tangkap atau belom.

    Kalo di zaman Kominis Mao Zedung di China, dia di heret di jalanraya dan di jeritkan itu ini dek rakyat. Macam di buat di zaman yang di gelar "Cultural revolution" arahan Mao Zedong.

    ReplyDelete
  34. "Ketua Penbangkang" sudah berkata (walau pun belom ada persetujuan siapa akan jadi Ketuan Pembangkang di Parlimen) -

    Najib: Don't raid Petronas' coffers, or use it for bailouts like before

    Punya bodoh Najib nih Tuhan aje yang tahu. Apa salah gunakan duit Petronas, suatu asset gomen. Untuk menampong kurang duit gomen yang di tinggalkan nya.

    Tun Mahathir ambik duit dari Petronas. Guna untuk gomen belanja. Najib "curi" duit 1MDB. Guna untuk kepentingan peribadi dia.

    Psssst, lulus ke dia masa belajor di Englaaaaaand dulu?

    ReplyDelete
  35. Dear Admin

    Golden Triangle Tour with Kerala
    India is a very nice country and many tourist destinations to see and know about India,one of the best Tour is Delhi Agra Jaipur Tour with Kerala.Tour will cover Delhi Agra Jaipur and Kerala you will have much time to
    see all famous cities on easy way and know about India and local people www.peervoyages.com

    ReplyDelete
  36. Gangster Umno ni pi Sg.Buloh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...