Wednesday 16 May 2018

GANDINGAN HISHAMMUDDIN DAN KJ SEDANG GIAT DIPROMOSI UNTUK KETEPIKAN ZAHID HAMIDI?


Dalam keadaan tergesa-gesa dan hanya baru beberapa jam setelah kehilangan kuasa, Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor pada 10 Mei lalu telah menghantar surat kepada UMNO bahagian-bahagian seluruh negara berhubung pemakluman tarikh persidangan tahunan cawangan dan mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian.


Tempoh yang ditentukan untuk UMNO cawangan-cawangan seluruh negara mengadakan persidangan tahunan ialah pada 19 Mei 2018, dua hari selepas ketibaan bulan Ramadan dan sehingga 10 Jun 2018 iaitu kira-kira seminggu sebelum Hari Raya Aidil Fitri.


Mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian yang bersekali dengan pemilihan di peringkat bahagian dan Majlis Tertinggi ditetapkan serentak pada 30 Jun 2018.


Mesyuarat perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri bahagian-bahagian yang serentak dengan pemilihan Exco Wanita, Pemuda dan Wanita di peringkat pusat pula akan diadakan pada 23 Jun 2018.

Tindakan tergesa-gesa Tengku Adnan menghantar surat untuk mengumumkan tarikh mesyuarat cawangan dan bahagian iaitu kira-kira sehari selepas hari pengundian PRU14 yang menyaksikan UMNO sudah kehilangan kuasa, malah sanggup mengadakannya pada bulan puasa jelas membuktikan pucuk pimpinan UMNO sedar parti itu sudah melanggar undang-undang dan berdepan risiko diharamkan.


Mengikut perlembagaan parti, pemilihan UMNO mesti diadakan setiap tiga tahun sekali dan lanjutan tempoh hanya dibenarkan selama 18 bulan. Oleh kerana kali terakhir UMNO mengadakan pemilihan ialah pada 2013 dan lanjutan selama 18 bulan telah diumumkan pada 2015, tarikh akhir sepatutnya pemilihan diadakan ialah sebelum 19 April 2018 lalu.


UMNO bagaimanapun gagal mengadakan pemilihan sebelum tarikh 19 April itu dan disebalik pertikaian mula timbul mengenai statusnya, Tengku Adnan menyatakan ROS telah memberi kebenaran kepada parti itu untuk menangguhkan pemilihannya sehingga 19 April 2019.


Berdasarkan itu, UMNO sebenarnya telah menangguhkan pemilihannya selama 30 bulan, sedangkan perlembagaannya jelas memberi tempoh lanjutan daripada mengadakan pemilihan hanya selama 18 bulan sahaja.

Dengan itu, tindakan UMNO yang segera menetapkan tarikh pemilihan adalah bertujuan untuk mengelakkan kemungkinan ia diharamkan kerana ROS kini sudah berada di bawah kerajaan baru Pakatan Harapan.


Soalnya, apakah UMNO tidak boleh diharamkan hanya kerana Tengku Adnan cepat-cepat menetapkan tarikh pemilihannya sedangkan perlembagaan parti sudah pun dilanggari sebelum itu?


Di sebalik episod status UMNO yang semakin menarik untuk diperhatikan, kedudukan Zahid Hamidi yang kini memangku jawatan Presiden UMNO setelah Najib mengundurkan diri, dilihat mulai tidak selamat.


Sudah wujud petanda bahawa impian Zahid Hamidi untuk mengesahkan kedudukannya sebagai Presiden UMNO pada 30 Jun akan datang tidaklah semudah yang disangka.


Ini berikutan beberapa kumpulan pemimpin dalam UMNO didapati sudah mula bergerak untuk mempromosikan Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin sebagai bakal Presiden dan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan kali ini.


Selain bergerak menjalankan kerja kempen secara biasa dan bersemuka, beberapa grup whatsapp yang melibatkan pelbagai kategori pemimpin dalam UMNO turut diwujudkan bagi tujuan tersebut.


Perbualan dalam beberapa grup tersebut tidak diragui lagi mahukan gandingan Hishammuddin dan KJ untuk mengambil alih kepimpinan UMNO dan mengenepikan sama sekali Zahid Hamidi.


Mereka menganggap Zahid Hamidi sebagai pemimpin yang tiada "ummpphh" untuk membawa UMNO menghadapi cabaran masa depan menentang Pakatan Harapan setelah ia kalah baru-baru ini.


Terdapat juga kalangan dalam grup whatsapp itu yang merasakan Zahid Hamidi sewajarnya turut berundur bersama dengan Najib kerana kekalahan UMNO dalam pilihanraya lalu adalah juga beban tanggungjawabnya.

Namun demikian, di sebalik itu wujud juga pandangan lain yang merasakan untuk UMNO pulih semula, bukan saja Zahid perlu ditukar, bahkan seluruh kepimpinan UMNO di peringkat MT dan bahagian hendaklah juga dirombak dan disusun semula.


UMNO, kata kumpulan pemimpin berkenaan, mesti dibarisi oleh pemimpin baru yang berwibawa, bersih dan tidak terkait sama sekali dengan imej Najib yang menjadi punca utama kekalahan parti itu setelah 61 tahun memegang kuasa.


"Memang Zahid Hamidi bukan pilihan terbaik untuk menerajui UMNO, tetapi memilih gandingan Hishammuddin dan KJ sebagai peneraju akan menjadikan UMNO lebih buruk masa depannya kerana kedua-dua pemimpin tersebut lebih berjiwa raja daripada berjiwa rakyat.


"Hishammuddin terlalu lemah, berasal dari bangsawan dan merupakan sepupu Najib, manakala KJ pula mempunyai kesombongan yang keterlaluan serta hanya dikelilingi oleh grup elitnya saja," kata pemimpin berkenaan lagi. (ShahbudinHusin 16/05/2018)

96 comments:

  1. UMNO memerlukan falsafah perjuangan baru untuk kembali di hati rakyat setelah salah guna kuasa dan korupsi berpanjangan berlaku.

    ReplyDelete
    Replies

    1. BAGAIMANA SEORANG SENATOR BOLEH MENJADI PERDANA MENTERI

      DS Anwar dilantik sebagai senator dan kemudiannya sebagai TPM.

      Selepas tiga tahun, Tun mengambil cuti dan DS Anwar memangku tugas Perdana Menteri sehingga parlimen di bubarkan, mungkin selepas 6 bulan.

      Semasa memangku tugas PM beliau boleh mula melakukan persediaan untuk PRU 15. Sekiranya menang maka beliau memang sah mendapat mandat dari majoriti rakyat untuk menjadi PM bagi lima tahun akan datang.

      DS Anwar pernah memangku tugas PM diera Tun.

      Saya masih berpendapat bahawa Langkah Pandan perlu dielakkan.

      Mohon diperbetulkan seandainya salah lagi........

      Delete

    2. Maaf,

      APA YANG BAKAL BERLAKU SEKIRANYA ANWAR MENJADI PM DENGAN LANGKAH PANDAN.

      1) Pada PRU 14 yang lepas kita telah menyaksikan sokongan yang besar apabila Tun dan DS Wan Azizah dinamakan sebagai bakal PM dan TPM. Ini tidak dapat dinafikan. Kita tidak ada bukti kukuh bahawa tsunami yang berlaku adalah kerana DS Anwar akan menjadi PM.

      2) Kita telah melihat penolakan besar-besaran keatas BN atas faktor DS Najib akan terus memegang jawatan PM. Pas menang di Terengganu dan 15 kerusi di DUN Kedah juga adalah dari hasil undi protes ahli Umno terhadap Najib.

      3) Kekuatan kemenangan dan kekalahan PRU lepas banyak bergantung kepada siapa yang akan mengemudi negara atau menjadi PM. Ini adalah syarat pengundi. PKR, Dap dan Pas telah lama ada dalam pakatan pembangkang tapi mereka tidak mampu menang. Ini hakikat yang terpaksa ditelan...

      4) Kita lihat apa yang terjadi pada Kedah suatu ketika dulu.....

      Pas Kedah pernah jatuh hanya kerana DS Mukhriz dijanjikan akan menjadi MB disaat-saat akhir. BN kemudiannya menyerahkan jawatan tersebut kepada Dato' Seri DiRaja Ahmad Bashah bin Md Hanipah. Katanya Ahmad Bashah ni mendapat sokongan ADUN Kedah serta disokong MP pusat. Kemudian apa yang jadi.....kerajaan BN Kedah tumbang semula selepas satu penggal memerintah....rakyat Kedah telah menolak BN kerana mempermainkan pengundi....

      5) Adakah selepas DS Anwar menjadi PM (dengan Langkah Pandan) kerajaan PH akan terus berkuasa? Adakah beliau akan menang di Pandan?

      6) Adakah Anwar akan mendapat kepercayaan penuh dari semua wakil rakyat PH?

      7) Sekarang mari kita lihat, wakil rakyat pembangkang adalah 79 dari BN dan 18 dari Pas, jumlah keseluruhan ialah 97. Mereka hanya perlukan 15 kerusi sahaja lagi untuk menumbangkan PH. Adakah ia mustahil? Bagi sesetengah orang matlamat boleh menghalalkan cara, kita sedang berpolitik. Kerajaan PH boleh jatuh pada bila-bila masa sekiranya kita tersilap langkah.

      8) Ingatkah kita tentang kerajaan BN pimpinan Pak Lah yang suatu masa dulu diura-urakan akan tumbang dengan cara 'lompat parti' sehingga wakil rakyat dihantar ke luar negara?

      9) Tahukah kita tentang undi tidak percaya? Ini yang saya petik dari Astro Awani:

      Menerusi catatan terbaharu di blognya chedet.cc, Dr Mahathir berkata, walaupun Parlimen mungkin tidak mempunyai peruntukan bagi mengadakan undi tidak percaya tetapi terdapat peruntukan mengenai perkara itu di dalam Perlembagaan Persekutuan.

      "Perlembagaan Persekutuan (Perkara 43 (4)) memperuntukkan, jika seseorang Perdana Menteri itu tidak lagi mendapat sokongan majoriti daripada Ahli Parlimen, beliau perlu meletak jawatan," katanya.

      10) Adakah usaha ini sedang dijalankan oleh BN dan Najib? Adakah kerajaan PH sekarang amat kuat sehingga kita telah mula bersengketa? Adakah kita lebih pentingkan seseorang atau kestabilan kerajaan yang telah kita tubuhkan lebih penting? Sudah 60 tahun pembangkang menunggu saat ini, adakah ia akan dihancurkan?

      11) Sekiranya kerajaan PH runtuh, adakah DS Najib bersama konco-konconya akan didakwa? Sekiranya mereka telah dipenjarakan maka usaha untuk dapatkan keampunan boleh dilakukan.

      12) Pelabur akan menunggu dan melihat dahulu sekiranya kerajaan kita masih tidak kukuh dan jelas.

      13) Sekiranya Langkah Pandan terus dilakukan, PH akan terpaksa menempuh jalan yang sukar pada PRU 15 nanti. Ini yang terpaksa diterima.

      Ingat! Detik kekalahan kita bermula apabila kita merasa telah menang..... kita menjadi alpa dan mula bersengketa......perjuangan tidak pernah selesai....

      Jangan sampai dikatakan "Ayam menang kampung tergadai......."

      PRU 14 belum selesai......

      Maaf....saya hanya ingin berpesan-pesan....


      Delete

    3. GANDINGAN HISHAMMUDDIN DAN TENGKU RAZALEIGH MAMPU PULIHKAN UMNO

      1) Untuk memulihkan Umno dengan segera, maka Hishammuddin terpaksa memainkan peranan penting.

      2) Memang ada tokoh-tokoh lain yang kelihatan layak tetapi adalah sukar untuk diketengahkan buat masa yang singkat ini. Mereka mungkin tidak mampu mendapat sokongan yang kuat dan menyatukan ahli-ahli semula.

      3) Gabungan seperti Hishammuddin, Mohammad Hassan, Zambri, Khalid Nordin mampu memberi nafas baru dalam Umno. Muka-muka kampung perlu diketengahkan semula. Dulu Umno dipelopori oleh guru-guru. Cari pemimpin yang ikhlas sekiranya Umno ikhlas untuk bangun semula.

      4) DS Zahid perlu disingkirkan kerana beliau dilihat seolah-olah sengaja menyebabkan kejatuhan Najib. Beliau tidak memainkan peranan sebagai timbalan yang baik. Sepatutnya beliau membantu Najib tapi apa yang kelihatan beliau seolah mengharapkan kejatuhan Najib dan mengambil alih jawatan Pengerusi Umno dengan mudah.

      5) Memang sepatutnya beliau juga meletak jawatan. Ini tidak. Beliau diistiharkan sebagai Pemangku Presiden Umno selepas menjadi Pemangku Timbalan Perdana Menteri.

      6) DS Zahid ni cuma layak jadi PEMANGKU. Naik kepuncak dengan PEMANGKU. Beliau sebenarnya PEMANGKUK Umno, yang telah menghancurkan Umno.

      7) Sekiranya Khairy diketengahkan maka Umno akan sukar mendapat kepercayaan semula. Khairy perlu dielakkan dalam proses menghidupkan Umno ini.

      8) Mungkin TENGKU RAZALEIGH boleh membantu proses ini atau menjadi PEMANGKU PRESIDEN. Beliau mampu menyatukan parti-parti komponen BN. Sekiranya ingin bangkit semula, jumpa beliau dan minta nasihat serta bantuan......

      Sebaiknya Umno ini tidak diharamkan walaupun sebenarnya Umno memang telah haram. Atas dasar demokrasi maka pembangkang yang kuat perlu ada. Kita tidak tahu apa yang akan berlaku nanti. Bayangkan sekiranya tiada PH sebagai pembangkang baru-baru ini, maka apa akan berlaku kepada negara.

      Sekiranya diharamkan maka tubuhlah Umno yang baru kerana Umno masih diperlukan.....

      Delete
    4. Tg razaleigh?...politikus yg tak ade pendirian...

      Delete
    5. Tsunami melayu berlaku kerana gabongan anwar dan tun...
      Kawasan pandan telah jadi kubu kuat pkr kerana kebijaksanaan rafizi...samalah permatang psuh dah lama jadi kubu kuat pkr....pas dabik dada tanpa pas ph takkan menang...lihat lah pas yg terkubur di pandan dan permatang pauh dan lain2 tempat di pantai barat...

      Delete
    6. Pemimpin umno yag ade lembik..

      Delete
    7. PEMIMPIN PH TIDAK BERPENGALAMAN

      MB Johor perjelas tentang pelantikan Fizwan
      Bernama | Diterbitkan 17 Mei 2018, 5:53 pagi | Dikemaskini 17 Mei 2018, 6:26 pagi

      A+ A-

      Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian berkata pelantikan Fizwan Rashidi sebagai ketua setiausaha sulitnya dibuat selepas beliau berbincang dengan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Azmi Rohani dan beberapa pegawai kanan kerajaan negeri.

      Beliau berkata Fizwan yang juga merupakan seorang penjawat awam kerajaan negeri Johor memiliki pengalaman luas sebagai setiausaha sulit kepada beberapa menteri besar Johor sebelum ini.

      "Beliau bukan di bawah lantikan politik dan sebagai penjawat awam kerajaan negeri Johor, dia biasanya tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti kerana dia terikat dengan perjawatan.

      "Jadi, kalau orang kata dia orang Umno atau itu..ini, saya tidak boleh nak halang. Tapi bagi saya, keputusan ini bukan saya 100 peratus yang lantik. Ini pun saya minta sebab saya nak mulakan kerja dengan cepat," katanya kepada pemberita di Johor Bahru semalam.

      Osman berkata dengan mengambil orang baharu tiada pengalaman akan menyusahkan memandangkan kerajaan Johor merupakan kerajaan baharu yang perlu melaksanakan banyak kerja mustahak dengan seberapa segera.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan kononnya Fizwan mempunyai hubungan rapat dengan Barisan Nasional (BN) dan dipercayai anggota Umno sehinggakan pelantikannya kurang disenangi segelintir pihak.

      Dalam perkembangan lain, Osman berkata pihaknya akan memastikan manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk memberi 10 meter padu air percuma (kediaman) kepada golongan B40 akan dilaksanakan secepat mungkin.

      Katanya, beliau telah berbincang dengan exco bertanggungjawab dengan utiliti iaitu Jimmy Puah untuk mengemukakan kertas kerja bagi menentukan formula pelaksanaannya.

      "Selepas itu kita akan berbincang dengan pegawai kewangan negeri sebab ini melibatkan peruntukan RM36 juta setahun," katanya.

      Mengenai janji PH untuk memberi lesen peniaga kecil secara percuma, Osman berkata pihaknya akan melihat kaedah terbaik contohnya memberi subsidi tambahan kepada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk menjayakannya.

      "Kita tengok kewangan setiap PBT. Ada PBT yang tiada duit, ada PBT kaya. Jadi, kalau kita hendak mansuh (lesen) macamana caranya? Adakah kerajaan negeri akan beri subsidi tambahan dan sebagainya serta berapakah jumlahnya, ini akan kita lihat," katanya.

      - Bernama

      Delete
    8. ROS ALAT KERAJAAN

      Muhyiddin: ROS beritahu saya BERSATU kini parti sah
      Geraldine Tong & Alyaa Azhar | Diterbitkan 16 Mei 2018, 11:35 malam | Dikemaskini 17 Mei 2018, 1:05 pagi

      A+ A-

      Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) menggugurkan kes pertikaian terhadap BERSATU.

      "Sebagai presiden parti, saya dimaklumkan oleh ROS bahawa BERSATU sudah kembali kepada status asal sebagai parti sah," katanya dalam Himpunan Merdeka Rakyat yang diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya malam ini bagi menyambut pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      ROS sebelum ini mengumumkan BERSATU dibubarkan sementara kerana gagal mematuhi beberapa peraturan yang ditetapkan.

      Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagaimanapun menolak pembubaran itu dan kes berkenaan masih berjalan

      Delete
    9. TOKONG PERALATKAN 1MDB UNTUK MANDULKAN ISLAM MELAYU

      Menaruh harapan isu Islam pada k'jaan HARAPAN
      Omar Mohamed | Diterbitkan 16 Mei 2018, 9:41 malam | Dikemaskini 16 Mei 2018, 10:19 malam

      A+ A-

      Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad ditanya seorang wartawan tentang pendirian kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) terhadap kedudukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), beliau kelihatan sedikit keliru.

      Ia berlaku pada Pada 14 Mei lalu. Lantas perdana menteri menjawab, kedudukan institusi yang penting itu bergantung kepada laporan yang diterima kerajaan.

      Jakim pernah menjadi sasaran segelintir masyarakat yang tidak senang dengan pendirian badan itu terhadap isu-isu fiqh tertentu sehingga menimbulkan polemik.

      Juga isu berkaitan penerbitan buku tertentu yang disifatkan tidak sesuai diedarkan di negara ini.

      Lebih drastik, muncul suara-suara nakal yang melontarkan idea agresif bahawa negara ini tidak perlu kepada badan seperti Jakim. Bagi mereka urusan agama tidak boleh dikawal oleh pemerintah. Begitulah lebih kurang justifikasi yang digunakan walaupun ia amat longgar dan mudah dipatahkan.

      Menghukum Jakim hanya berdasarkan polemik yang pernah berlaku adalah amat naif. Selain itu, apakah alasan-alasan lain yang wajar mendorong idea drastik begitu?

      Kemungkinan besar kelompok pembantah tidak tahu-menahu apakah peranan Jakim dalam membantu kemajuan Islam dan umat Islam di negara ini, termasuk menyelaraskan pentadbiran urusan agama antara negeri-negeri dalam Malaysia.

      Juga penyaluran peruntukan kewangan dari kerajaan pusat.

      Perlu pengalaman luas

      Berbalik kepada insiden yang berlaku ketika sidang media yang saya nyatakan tadi.

      Saya sendiri tertanya-tanya apakah sudah ada ura-ura begitu di kalangan pimpinan HARAPAN? Apakah HARAPAN mempunyai pendirian tertentu terhadap Jakim dan institusi-institusi agama Islam yang lain - seperti Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan lain-lain?

      Saya menanti reaksi rasmi lanjut kerajaan HARAPAN tentang perkara ini. Terdapat 13 agensi berkaitan Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      Justeru, pemilihan menteri yang bakal mentadbir urusan ini perlu dibuat secara teliti.

      Tokoh itu haruslah seorang yang mempunyai latar pengajian pendidikan agama, atau sekiranya tidak sedemikian, mestilah mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang pengetahuan dan pemikiran Islam.

      Dia mestilah seseorang yang mampu menyuntik idea bernas, berkemahiran menyusun atur pentadbiran urusan agama, terbuka kepada kepelbagaian dan perbezaan berkaitan kefahaman agama dan sarat dengan integriti dan kemahiran.

      Tidak kurang ramainya warga maya menamakan Nik Omar Nik Abdul Aziz di posisi yang ditinggalkan oleh Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkenaan.

      Berasaskan kepada merit, saya menolak nama Nik Omar. Beliau hanya muncul dalam politik Malaysia beberapa minggu lepas sebagai pemidato. Beliau tiada pengalaman sebagai wakil rakyat dan belum pernah mentadbir sebuah parti politik. Belum juga diuji pengetahuan dan kefahamannya tentang pentadbiran dan pengurusan agensi-agensi agama di negara ini.

      Jawatan tersebut bukanlah jawatan politik yang boleh diserahkan kepada individu yang hanya berpengaruh dalam kempen pilihan raya, sebagai hadiah kemenangan. HARAPAN perlu menamakan tokoh lain, khususnya daripada Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Berasaskan kepada direction kerajaan yang mahu mengecilkan saiz kabinet, saya tidak terkejut jika menteri itu nanti diarahkan untuk menyusun semula agensi-agensi agama di bawah Jabatan Perdana Menteri.

      Perahan otak bersama

      Saya bersetuju jika ia berasaskan kepada objektif dan penyelarasan fungsi. Kemungkinan besar wujud beberapa agensi yang menjalankan fungsi yang sama atau hampir sama, justeru ia boleh disatukan.a agensi-agensi yang berbeza strategi dan pendekatan tetapi berkongsi objektif, juga boleh disatukan.

      Delete
    10. THE EROSION OF ISLAM POWER

      Kemungkinan juga wujudnya agensi-agensi yang berbeza strategi dan pendekatan tetapi berkongsi objektif, juga boleh disatukan.

      Idea menyusun semula agensi kerajaan agar setiap satu jelas objektif dan fungsinya akan memberi impak positif kepada kecekapan agensi-agensi itu sendiri, selain menjimatkan kos.

      Namun, pegawai kerajaan yang terbabit tidak boleh dikorbankan. Ia bukan kerja mudah.

      Terakhir, dalam kemungkinan kementerian kewangan diketuai oleh Lim Guan Eng yang saya percaya tidak memiliki idea asas berkaitan pelaksanaan syariah dalam dunia korporat, saya mengharapkan menteri agama ini nanti memiliki kefahaman yang sangat jelas tentang itu agar dapat membantu dan melakukan ‘perahan otak’ bersama.

      Dr Mahathir tiada masalah dalam soal ini. Pada era beliaulah munculnya sistem kewangan Islam secara agresif di Malaysia.

      Apa yang saya ingin lontarkan di sini ialah mesti ada usaha berbentuk political will dalam kabinet baru Malaysia ke arah mengukuhkan pengurusan syarikat korporat berkaitan kerajaan (GLC) berasaskan kepada elemen Kerangka Kerja Tadbir Urus Syariah (Shariah Governance Framework).

      Ia boleh dilakukan secara berperingkat dan boleh juga diletakkan beberapa kategori yang akhirnya bermatlamat memastikan perjalanan setiap syarikat tersebut selaras dengan prinsip tadbir urus syariah daripada sudut operasi dan pelaburannya.

      Ia kerja besar dan memerlukan jadual kerja yang terancang dan pakar-pakar bagi membantu pelaksanaannya. Sebahagian mereka ramai yang ‘berkubu’ dalam sektor kewangan dan pelaburan Islam negara.

      OMAR MOHAMED ialah pemerhati politik yang meminati kelab Liverpool dan bekerja dalam sektor kewangan Islam.

      Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

      Delete
    11. THE EROSION OF MALAY POWER

      PERKASA rayu k’jaan tak lantik bukan Melayu jadi menteri kewangan
      Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 5:39 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 6:23 petang

      A+ A-

      Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) merayu kerajaan baru supaya tidak melantik pemimpin bukan Melayu mengisi jawatan menteri kewangan.

      Pemangku presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad berkata, ini kerana, terdapat banyak institusi berkaitan orang Melayu di bawah kementerian itu.

      “PERKASA menolak sebarang usaha lantik bukan Melayu jadi menteri kewangan sebab di bawah Kementerian Kewangan ada banyak institusi, agensi dan jabatan-jabatan berkaitan dengan kesejahteraan bumiputera.

      Ruhanie turut menyatakan kebimbangan agenda bumiputera akan terancam sekiranya ia tetap berlaku.

      “Sekiranya diletakkan bukan Melayu, kami bimbang agenda Malaysian Malaysia akan diterapkan dalam dasar dan polisi Kementerian Kewangan dan saya rasa ini menjadikan masa depan sosioekonomi bumiputera terancam,” katanya.

      Ahad lalu, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai pemegang portfolio Kementerian Kewangan dalam kabinet kerajaan baru.

      Selain Lim, Dr Mahathir turut mengumumkan pelantikan dua jawatan menteri kanan iaitu Presiden AMANAH Mohamad Sabu sebagai menteri pertahanan dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri.

      Ruhanie turut berkata pihaknya akan tetap mengambil pendirian berkecuali dan dalam masa yang sama konsisten menyatakan pendirian untuk membela bumiputera.

      “PERKASA kekal berkecuali, bagaimanapun PERKASA akan menegur jika didapati kepentingan Islam, Melayu, bumiputera diabaikan disebabkan perubahan dasar-dasar kerajaan baru ini.

      “PERKASA juga akan sentiasa menyokong tindakan-tindakan dan dasar-dasar baru kerajaan HARAPAN yang memberi kebaikan kepada agama, bangsa dan negara,” katanya.

      Delete
    12. SI KATAK BUKAN PEJUANG SEJATI

      Ibrahim Ali letak jawatan presiden PERKASA
      Anne Muhammad | Diterbitkan 16 Mei 2018, 4:42 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 5:53 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Datuk Ibrahim Ali meletakkan jawatan selaku Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), semalam.

      Perkara itu dimaklumkan oleh Naib Presiden PERKASA Datuk Ruhanie Ahmad dalam sidang media di ibu pejabat pertubuhan itu, hari ini.

      Menurut Ruhanie, Ibrahim meletakkan jawatan kerana kecewa orang Melayu tidak menghargai perjuanganya terhadap konsep agama, bangsa dan tanah air (alif ba ta).

      Ruhanie turut menolak peletakan itu ingin melobi jawatan politik.

      “No way, bukan melobi jawatan. (Peletakan jawatan) ini (kerana) kekecewaan dia (Ibrahim), orang Melayu tak hargai perjuangan alif ba ta,” katanya.

      Menurut Ruhanie, surat peletakan jawatan itu diterima jam 10 pagi semalam di ibu pejabat PERKASA.

      Katanya lagi, pihak Ahli Dewan Tertinggi (ADT) PERKASA kini melantiknya sebagai pemangku presiden PERKASA dan dalam masa yang sama mereka merayu Ibrahim mempertimbangkan kembali keputusan tersebut.

      “Beliau memerlukan waktu sedikit, kita bagi waktu, bagi peluang bertenang seketika memikirkan semula kerana PERKASA sinonim dengan Ibrahim Ali.


      “Kita hargai komitmen dia dan dia ada visi yang fokus terutamanya perjuangan bangsa dan agama. Kita tolak peletakan jawatan dan gesa, merayu balik dia kembali ( ke PERKASA),” katanya.

      Menurut Ruhanie, keputusan pilihan raya umum ke-14 (PRU14) membuatkan kedudukan PERKASA tercabar dan memerlukan perjuangan yang lebih agresif dalam memperjuangkan bumiputera.

      “Kita menghormati pilihan demokratik rakyat Malaysia yang memilih HARAPAN menggantikan BN. Kita hormati dan kita ucap tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad kerana kembali memberikan kepimpinan Malaysia dalam fasa kedua.

      “Kita ambil keputusan senario politik nasional, memerlukan PERKASA lebih cergas, fokus, lantang, agresif perjuangkan soal agama bangsa agama dan tanah air,” katanya.

      Delete
    13. THE HOPE OF INTEGRITY PARTY

      PAS konsisten anggap Anwar tak salah - Mohd Amar
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 16 Mei 2018, 3:48 petang | Dikemaskini 16 Mei 2018, 4:19 petang

      A+ A-

      PAS menyambut baik pembebasan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, kata naib presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

      Menurut beliau, PAS sentiasa konsisten daripada awal bahawa bekas timbalan perdana menteri itu tidak bersalah atas tuduhan yang dihadapinya.

      "Pembebasan Anwar adalah berita baik yang dinanti-nantikan rakyat. Kita konsisten sejak dulu Anwar tidak bersalah, ada konspirasi di sebalik tuduhan dan pemenjaraannya.

      "Kita juga berharap Anwar mampu memberi sumbangan baik kepada politik negara dan boleh meredakan suasana yang panas dan tegang hari ini," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas majlis angkat sumpah dan terima pelantikan sebagai timbalan menteri besar Kelantan dan sembilan exco kerajaan negeri di Istana Kota Lama, di Kota Bharu, hari ini.

      Terdahulu, Malaysiakini melaporkan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V menitah perkenan bahawa rayuan pengampunan penuh Anwar dibenarkan dan diberi pembebasan serta-merta.

      Perkara itu dinyatakan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam kenyataan dari Istana Negara, Kuala Lumpur, pagi tadi.

      Wan Ahmad berkata rayuan pengampunan itu dibentang dan dipertimbangkan dalam Mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya ke-51 hari ini.

      Pada Ogos tahun lalu, Nik Mohd Amar menggesa Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf kepada bekas timbalannya itu berhubung tuduhan liwat pada 1998.

      Baca: PAS desak Dr M mohon maaf jika tuduhan Anwar meliwat palsu

      Dalam kes pertama itu, Anwar dituduh meliwat bekas pemandu isterinya, Azizan Abu Bakar tetapi kemudian dibebaskan oleh mahkamah persekutuan pada 2004.

      Bagaimanapun selepas dibebaskan dari penjara, Anwar sekali lagi menghadapi tuduhan serupa - kali ini melibatkan bekas pembantu peribadi beliau pada 2008, Mohd Saiful Bukhari Azlan.


      Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama lima tahun ke atas bekas ketua pembangkang itu pada 2013. Anwar bagaimana berulangkan menegaskan kedua-dua kes berkenaan merupakan konspirasi untuk memusnahkan karier politik beliau.

      Tak jadi pendendam

      Sementara itu dalam perkembangan berasingan Mohd Amar berkata, PAS berharap kerajaan baru di bawah Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak menjadi kerajaan pendendam sebaliknya mampu menjadi lebih baik berbanding BN.

      "Kita berharap HARAPAN tampil dengan imej berbeza walaupun Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini pernah menjadi Perdana Menteri.

      "Kita juga mengharapkan Tun Mahathir meninggalkan cerita lama dan membuka lembaran baru sebagai Perdana Menteri baharu.

      "Berkaitan dendam itu bermacam-macam kerana ia terlalu luas. Kita tidak mahu kerajaan baru menjadi sebuah kerajaan yang berdendam," jelasnya.

      Delete
    14. TOK DIR TAK FAHAM ISLAM BERCAKAP PASAL ISLAM

      Pentadbiran agama Islam bakal berubah, kata Dr M
      FMT Reporters | May 17, 2018
      Dalam perutusan Ramadan, perdana menteri turut menasihatkan umat Islam untuk memahami Al-Quran dan bukan sekadar menghafal ayat.


      PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pilihan raya umum yang menyaksikan kemenangan Pakatan Harapan (PH) minggu lalu akan membawa kepada perubahan dalam pentadbiran agama Islam di Malaysia, dalam perutusan khasnya sempena bulan Ramadan yang bermula hari ini.

      “Tekanan akan diberi oleh kerajaan Pakatan Harapan kepada ajaran Islam seperti yang terdapat dalam Al-Quran dan hadith-hadith yang sahih,” kata perdana menteri dalam catatan blog pertama beliau sejak dilantik ke jawatan tertinggi itu.



      Dr Mahathir berharap umat Islam bukan sahaja akan memanfaatkan bulan puasa dengan melakukan ibadah seperti terawih dan pengajian Al-Quran, tetapi mengingatkan mereka agar berusaha untuk memahami Al-Quran dan bukan sahaja menghafal ayat-ayatnya.

      “Al-Quran merupakan panduan yang utama bagi umat Islam. Panduan yang tidak difahami tidak mungkin menjadi kita umat Islam yang berjaya. Sementara kita menghafal, kita juga perlu faham ajaran sebenar agama Islam,” tulisnya.

      Dalam perutusannya, Dr Mahathir turut melahirkan kesyukuran kerana keputusan pilihan raya tidak membawa kepada kekacauan seperti “di sesetengah negara lain”, sambil merakamkan pengharagaan kepada pasukan keselamatan.

      “Alhamdulillah. Semua rakyat Malaysia sedar akan tanggungjawab mereka untuk mengekalkan keharmonian serta kestabilan dalam negara.

      “Polis dan tentera juga memainkan peranan utama di dalam mengekalkan keselamatan dan ketenteraman ini,” katanya.

      Sebelum hari pengundian pada 9 Mei, Dr Mahathir mengutus beberapa surat terbuka kepada pasukan keselamatan, termasuk kepada pegawai tinggi tentera, meminta mereka membenarkan anggota mereka memilih kerajaan tanpa paksaan dan tekanan, di samping bersikap neutral.

      Delete
    15. KALAU DAH BERFAHAMAN LIBERAL

      Anwar sokong Guan Eng jadi menteri, awas ‘ular sawa’
      Faiz Zainudin and Robin Augustin | May 17, 2018
      Ketua umum PKR menepis dakwaan mengatakan penamaan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan mengancam institusi Melayu.
      VIDEO INSIDE

      Anwar berpesan kepada Lim tentang ‘beruang’, ‘gajah’ dan ‘ular sawa’ yang akan mencarinya. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan sokongan kepada penamaan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Bercakap di ceramah pertamanya selepas 3 tahun dipenjara, Anwar, yang juga bekas menteri kewangan berkata, Lim mempunyai rekod prestasi yang baik di Pulau Pinang dan akan pastikan tender terbuka untuk semua projek kerajaan.


      “Kamu (pengkritik) marah sebab nama dia Lim Guan Eng. Kalau nama dia Mat Sabit sapu duit bilion takpa?” kata Anwar di depan ribuan yang berhimpun di Padang Timur, Petaling Jaya malam tadi.

      Beliau menepis dakwaan mengatakan tanggungjawab yang diserahkan kepada Lim itu mengancam institusi Melayu dan program untuk orang Melayu.

      “Kalau buat begitu (penyelewengan) serupa je dia (dengan pentadbiran sebelum ini). Kita mahu jadi lebih baik, pastikan kemewahan negara sampai ke tangan rakyat. Lim Guan Eng, bukan senang tugas kamu. Jaga baik-baik, macam-macam datang, ‘beruang’, ‘gajah’ dan ‘ular sawa’.”

      Delete
    16. ORANG TAK PEGANG KUASA LEBIH MATANG

      PH jangan benci BN, PAS, pesan Rafizi
      Faiz Zainudin | May 16, 2018
      Naib presiden PKR berkata Barisan Nasional dan PAS ada tanggungjawab sebagai semak dan imbang kepada kuasa Pakatan Harapan.
      VIDEO INSIDE

      Rafizi juga mengingatkan media supaya berlaku adil dan memberi liputan kepada pembangkang. (Gambar Facebook)

      PETALING JAYA: Rafizi Ramli mengingatkan Pakatan Harapan (PH) supaya tidak membenci pembangkang, termasuk Barisan Nasional dan PAS.

      “Pakatan Harapan ingat kita perlu sayang kepada pembangkang kerana mereka perlu menjaga kita.

      “BN dan PAS ada tugas besar sebagai pembangkang memastikan hak dan kepentingan rakyat di angkat,” katanya kepada ribuan penyokong yang berhimpun di Padang Timur, untuk meraikan pencetus reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang baru sahaja dibebaskan dari pemenjaraan.


      Rafizi juga mengingatkan media supaya berlaku adil dan memberi liputan kepada pembangkang.

      “Saya minta TV3, RTM, Utusan Malaysia dan semua media supaya berlaku adil kepada BN, PAS, PH untuk rakyat.

      “Saya minta terakhir sekali supaya sahabat dalam PH bahawa setiap sen yang dibelanjakan ialah milik rakyat. Yang meletak dan mengangkat kita ialah rakyat,” katanya.

      Hadir sama pimpinan Pakatan Harapan yang dibarisi PKR, Amanah, DAP dan PPBM.

      Anwar dibebaskan pagi tadi dari Hospital Rehabilitasi Cheras di ibu negara, selepas menjalani hukuman penjara selama 1,557 hari, dan bertemu Agong di Istana Negara selepas mendapat pengampunan penuh.

      Anwar berkata perjalanan “dari penjara ke istana” hanya boleh berlaku kerana sokongan rakyat.

      Pengampunan diraja memansuhkan sekatan 5 tahun ke atas Anwar, bermakna bekas ketua pembangkang itu boleh menyertai politik serta merta.

      Delete
    17. SKANDAL NAJIB BOLEH TUNTUT...SKANDAL TOK DIR NAK RABA KAT MANA

      Dr M: Malaysia akan hubungi beberapa negara, tuntut wang 1MDB
      Bernama | May 16, 2018
      Dr Mahathir berkata Beliau berkata penting bagi kerajaan mendapatkan balik wang yang masih ada di negara lain itu, dengan AS$4.5 bilion dianggar berada di Amerika Syarikat.

      Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jumlah agak besar itu akan menolong kita selesaikan beberapa jenis hutang. (Gambar Reuters)

      PUTRAJAYA: Kerajaan Malaysia akan menghubungi beberapa negara bagi mendapatkan balik dana yang didakwa diseleweng daripada 1MDB kerana jumlahnya yang besar boleh menyelesaikan beberapa jenis hutang, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata penting bagi kerajaan mendapatkan balik wang yang masih ada di Switzerland, Singapura, Amerika Syarikat dan mungkin juga di Luxembourg, dengan jumlah yang agak besar dianggarkan AS$4.5 bilion berada di Amerika Syarikat.

      “Dahulu, tidak ada pengakuan daripada kerajaan (pimpinan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak) bahawa duit ini berasal dari 1MDB dan dibersihkan di Amerika Syarikat. Oleh kerana, tiada pengakuan duit itu adalah duit Malaysia, tiada tuntutan dibuat.

      “Jadi, kita hendak buat kenyataan duit ini kepunyaan Malaysia, dan kita akan pohon supaya mereka bagi balik duit ini kepada Malaysia. Jumlah agak besar dan akan menolong kita selesaikan beberapa jenis hutang,” katanya di sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini, hari ini.



      Menurut Dr Mahathir, perkara utama yang mendapat perhatian kerajaan adalah isu rasuah khususnya 1MDB dan juga wang-wang yang diseleweng oleh kerajaan lama.

      Perdana Menteri berkata beliau sudah mendapatkan taklimat daripada pihak polis serta Ketua Audit Negara dan membaca laporan pengauditan 1MDB yang sudah dikelaskan sebagai dokumen terbuka.

      “Kita akan mengambil tindakan dan jika perlu, kita akan membuat laporan polis. Apabila sampai tahap, kita boleh membuat tangkapan, kita akan tangkap mereka yang bersalah. Untuk ini, tidak ada perbezaan antara orang yang tertentu untuk didakwa,” katanya,

      Semalam, Ketua Audit Negara Tan Sri Dr Madinah Mohamed dalam satu kenyataan berkata laporan pengauditan 1MDB yang pernah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC) pada 4 Mac 2016 kini sudah boleh dirujuk orang ramai.

      Dr Mahathir berkata terpulang kepada polis untuk memanggil Najib bagi membantu siasatan berkaitan 1MDB.

      Ditanya sama ada bukti mencukupi bagi mendakwa Najib, Dr Mahathir berkata jika mempunyai bukti yang cukup, tindakan boleh diambil.

      Kepada soalan sama ada Najib dikenakan tahanan rumah, beliau berkata Najib hanya tidak dibenarkan ke luar negara.

      Kepada soalan sama ada Najib diberikan imuniti, Dr Mahathir berkata, “Kita akan ikut kedaulatan undang-undang dan undang-undang terpakai kepada setiap orang tanpa mengira beliau pernah menjadi perdana menteri.”

      Ditanya sama ada kerajaan sekarang akan menanggung hutang 1MDB, Dr Mahathir menjawab: “Ya, kita perlu menanggungnya. Jika hutang itu memberi implikasi kepada kerajaan, kita perlu bayar. Jika tidak kita akan disaman dan dijadikan bankrap.”

      Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri berkata mana-mana pihak yang ditangkap tidak akan disoal siasat sehingga 4.00 hingga 5.00 pagi seperti dahulu.

      Delete
    18. VACANCIES FOR NON MALAY

      Serious shortage of English teachers, says union
      FMT Reporters | May 16, 2018
      Harry Tan sounds a warning of a continued drop in numbers and calls for more English teachers to be recruited for government schools.

      Teachers’ union leader Harry Tan says Kelantan alone is short of 500 English Language teachers.

      PETALING JAYA: The teachers’ union has urged the new federal government to increase the number of English Language teachers in schools, warning of a severe shortage soon.

      Harry Tan, secretary-general of the National Union of the Teaching Profession said Kelantan alone was short of 500 English teachers, and the number must be increased immediately or the problem would worsen dramatically in the near future.

      He said the numbers are likely to drop further. Malaysia currently has about 450,000 teachers altogether to serve the five million pupils in government schools.

      Tan said the importance of the English Language was undeniable with growing globalisation and it was crucial for the government to deal with the shortage and improve the level of English-language proficiency in Malaysia.



      “NUTP hopes that the new government will continue to support the initiative for Professional Up-Skilling of English Language Teachers which was already set in place by the education ministry.

      Tan said an English proficiency survey last year had ranked Malaysia at 13th of 80 countries, giving that as an example of the need for more teachers.

      Delete
    19. BN MERABAN...KAU KAN MAJORITY...

      BN group woos PAS, PKR reps to form unity govt in Perlis
      Melissa Darlyne Chow | May 15, 2018
      This is despite BN sweeping 10 of the 15 state seats in the tiny state.

      Former Perlis MB Azlan Man said he was not aware of any proposal to make Shahidan’s brother, Ismail Kassim, the new MB. (Facebook pic)

      KANGAR: While the Perlis menteri besar stalemate continues, both PAS and PKR today admitted to receiving offers from a group of Barisan Nasional (BN) assemblymen to set up a unity government in Perlis.

      Perlis PAS chief commissioner and Sanglang assemblyman Mohd Shukri Ramli said today that he and Guar Sanji assemblyman Mohd Ridzuan Hashim were asked to join the group last Thursday, a day after the 14th general election concluded.

      Shukri said three other Pakatan Harapan (PH) representatives in the state, namely the assemblymen for Kuala Perlis, Sena and Indera Kayangan, had also received similar offers from the same group.

      “A meeting had taken place among the PAS, PH and two BN assemblymen, but no decision was reached,” he said during a thanksgiving kenduri held in Kuala Sungai Padang here today.

      Perlis remains the only state in the country which has not yet sworn in a menteri besar, six days after the 14th general election concluded.



      This was despite BN securing 10 out of 15 state seats, giving them a two-thirds majority to form the state government there.

      PH won three state seats, while PAS won two.

      It was previously reported that Perlis BN chairman Shahidan Kassim had proposed Tambun Tulang assemblyman Ismail Kassim as the new MB. Ismail is Shahidan’s younger brother.

      However, former Perlis MB Azlan Man, who contested in Bintong and won, said he was not aware of any such proposal.

      It is speculated that the nomination of the new menteri besar is dragging on following a dispute between the Shahidan-led faction and another faction of elected representatives led by Azlan.

      Shukri said they were not agreeable to the unity government mooted by this group as it would not be stable, considering some BN assemblymen would still remain with BN, while the rest would become part of the unity government.

      “It would be difficult to govern the state.

      “Of course, a unity government without an opposition would be able to run the state better.

      “All Perlis elected representatives need to come together if we want to form a unity government,” he told reporters during a thanksgiving kenduri here today.

      Newly-elected Kuala Perlis assemblyman Noor Azam Karap, who is from PKR, confirmed receiving the offer and said he had been personally contacted a day after the election with the proposal for a unity government.

      Azam said he had also met up with the group concerned on the same day, but they did not discuss anything and did not arrive at any decision.

      “That same evening I received another call again on the proposal to form a unity government. I rejected it immediately,” he told FMT.

      Aside from him, Azam said fellow PKR representative Gan Ay Ling, who is assemblyman for Indera Kayangan, was also approached with the idea.

      Delete
    20. OF COURSE ...PAS THE PARTY OF INTEGRITY

      Both party hoppers and PH get a slamming
      Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 15, 2018
      It's a question of morals, says legal expert Shad Faruqi.

      Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi says there are more ethical ways to handle the question of party hoppers than to simply accept them into the fold. (Facebook pic)

      PETALING JAYA: Constitutional law expert Shad Saleem Faruqi has denounced Barisan Nasional (BN) representatives who have hopped out of the coalition as well as Pakatan Harapan (PH) for accepting them, saying both sides have shown disregard for universally accepted standards of morality.

      Faruqi joins several commentators who have spoken against the defections, including political analyst Andrew Aeria, who described the defectors as traitors to their party as well as to the people who voted for them.

      “Hopping from one party to another is a despicable thing and it reflects very poorly on the MPs and assemblymen,” said Faruqi. “It’s as though they don’t have any principles and as though they have no loyalties except to money and themselves.”


      Turning to PH, he said he was appalled that the coalition had failed to see how unethical it was to accept into its fold representatives who were elected on a rival ticket.

      He said an ethical way of handling the situation would have been to tell the defectors to help PH achieve its objectives while remaining outside the organisation.

      “Tell them you don’t want them in the party, but they’re most welcome to support you in the Dewan Rakyat. Or tell them to become independent representatives. And then, if they want to support you, they can apply for membership in your party.”

      He acknowledged that there could be circumstances justifying party hopping, such as when Britain’s Winston Churchill left the Conservative Party in 1904 and joined the Liberals because he could not agree to the imposition of protectionist tariffs.

      “But to go into the election wearing one hat and then put on another hat after the election – that is immoral.”

      He would not speculate on whether there would be enough party hoppers to give PH two-thirds of the majority in Parliament, but if this were to happen, he said, a significant consequence is that the government will have the ability to amend the Federal Constitution”.

      Delete
    21. PREJUDICE TOWARDS ISLAM

      Analyst: PAS reaps what Jakim, BN sowed
      Robin Augustin and Sheith Khidhir Bin Abu Bakar | May 11, 2018
      'Many still see the party as a torch bearer of Islam.'

      Aeria says the election results show that PH’s brand of politics still doesn’t appeal to many Malays. (Reuters pic)

      PETALING JAYA: A political analyst has attributed PAS’ victories in the 14th general election to the influence of the interpretation of Islam pushed for more than 20 years by Barisan Nasional and the Department of Islamic Development Malaysia (Jakim).


      Andrew Aeria

      Speaking to FMT, former Universiti Malaysia Sarawak lecturer Andrew Aeria said PAS’ capture of two states and 18 parliamentary seats showed the party was still seen by many as a torch bearer of Islam.

      “The reality is that people vote for PAS because of its struggle,” he said, noting that the party garnered thousands of votes even in places where its candidates were defeated.

      PAS’ performance in the polls caught many by surprise. Before the election, some analysts didn’t think it would do well in three-way fights. PKR-linked research firm Invoke even predicted that it would not win a single parliamentary or state seat.



      Aeria also said PAS’ victory in Kelantan and Terengganu showed that Pakatan Harapan’s influence was weak in the east coast states.

      “PH is not seen as being a viable Malay-based opposition party in Kelantan and Terengganu,” he said. “So people voted PAS, the party they were more familiar with.

      “Its voter base is attracted to a conservative Jakim-led interpretation of Islam and this cuts across age groups. Essentially, PAS is reaping what BN and Jakim have been sowing.”

      He noted that PAS received impressive numbers of votes in states like Selangor and said this showed that many Malays still weren’t comfortable with PH’s brand of politics.

      “But PH doesn’t have to become more Islamic to appeal to PAS’ voters. It just has to practise good governance and take a progressive approach to Islam.”

      Another analyst, Ahmad Fauzi Abdul Hamid of Universiti Sains Malaysia said the election results showed that pundits were wrong in their speculation that PAS’ participation would harm PH and benefit BN.

      Instead, he said, voters appeared to have seen the Islamist party as the alternative to BN in Kelantan and Terengganu.

      He also said it would be interesting to see what would happen in the coming years, with PAS having the opportunity to further its Islamic agenda in two states against the backdrop of a federal government led by Dr Mahathir Mohamad.

      “We are going into an era of intense negotiations when it comes to matters that involve the federal and state governments, particularly to what extent Kelantan and Terengganu can implement their Islamic policies.

      “We must remember that within PH there are quite a number of leaders who used to be with the Islamist party,” he said, referring to Amanah leaders like Mohamad Sabu, Khalid Samad and Mujahid Rawa.

      Delete
    22. HUTANG AYOH JIB DAN TOK DIR

      Malaysia credit default swap price hits 11-month high
      Reuters | May 11, 2018
      It hit 95.090 basis points in late US trading yesterday, the highest since early June 2017.

      Malaysia’s five-year credit default swap price surged to 95.090 basis points from 85.77 on Wednesday. (Reuters pic)

      NEW YORK: The cost to insure against a Malaysia default in five years climbed to an 11-month peak in late US trading yesterday as Dr Mahathir Mohamad returned as the country’s prime minister in a stunning election victory.



      The Mahathir-led alliance Pakatan Harapan (PH) defeated the coalition that had ruled the southeast Asian nation for six decades since independence from Britain.

      PH’s pledge to repeal an unpopular goods and services tax, restore a petrol subsidy and increase minimum wages raised concerns about how the incoming government would pay for these programmes and their potential drag on the ringgit and the local stock market.

      Malaysia’s five-year credit default swap price was quoted at 95.090 basis points in late US trading yesterday, which was the highest since early June 2017. It stood at 85.77 basis points late Wednesday.

      Delete
    23. AS PH SAID BEFORE...PLEASE DON'T DO SELECTIVE PROSECUTION

      Pas alu-alukan Anwar bebas, cadang siasat semua kes
      ANITA ABU HASAN 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore73
      Tuan Ibrahim Tuan Man, Anwar Ibrahim
      Tuan Ibrahim Tuan Man, Anwar Ibrahim
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pas mengalu-alukan pembebasan Ketua Umum Pakatan Harapan (Harapan) Datuk Seri Anwar Ibrahim, semalam di saat berubahnya keadaan politik Malaysia sambil menggesa supaya beberapa kes berkait politik selama ini dijalankan siasatan diraja.

      Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pembebasan Anwar itu sudah tentu memberi ruang luas untuk turut terlibat di dalam politik tanah air, di saat berlakunya perubahan parti yang menerajui negara.


      " Pas menentang tindakan dan pertuduhan ke atas beliau tanpa melalui perbicaraan yang adil di Mahkamah Syariah," kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan menerusi Facebook rasmi miliknya, hari ini.

      Kenyataan Tuan Ibrahim itu sebagai maklum balas terhadap pembebasan Anwar berikutan pengampunan penuh diperkenankan Yang di-Pertuan Agong, semalam.

      Pembebasan bekas timbalan perdana menteri itu menandakan berakhirnya episod 20 tahun beliau keluar-masuk penjara dan bermulanya penyambungan kerjaya politik pemimpin yang disebut-sebut bakal menjadi perdana menteri.

      Sementara itu Tuan Ibrahim juga menyatakan pendirian Pas bahawa sejajar dengan prinsip kedaulatan undang-undang di negara ini, parti berkenaan memohon Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi skandal 1MDB meskipun dikatakan ada pendakwaan pada waktu-waktu terdekat terhadap mereka yang terlibat.

      "Pas juga mencadangkan agar kerajaan membuka semula siasatan terhadap kematian Teoh Beng Hock dan Paderi Pastor Koh yang hilang hingga kini agar kebenaran dapat diketahui.

      "Bagi kes Memali, Pas menggesa RCI juga ditubuhkan agar kebenaran dapat ditentukan tanpa sebarang prejudis sementara siasatan telus perlu diberikan kepada isu pembelian kapal selam Scorpene dan penjualan ibu pejabat Felda.

      "Kerajaan juga harus bertindak mengikut cadangan RCI skandal forex atau membicarakan skandal itu semula agar diketahui segala hujung pangkalnya," kata Tuan Ibrahim dipetik dari kenyataan itu lagi.

      Menurutnya, penilaian secara adil perlu dilakukan untuk setiap kes tanpa mengira siapa terlibat yang mana pendakwaan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya, dan pengguguran satu-satu dakwaan terhadap mana-mana individu tidak boleh dilakukan mengikut pangkat dan kuasa seseorang.

      "Jika tidak, ia tidak membawa perbezaan daripada sistem kerajaan BN dahulu. Semua ini perlu dilakukan agar semua kes lama dapat ditutup rapi dan tidak lagi mengganggu perjalanan negara ke masa depan yang lebih mencabar demi Malaysia yang lebih sejahtera," katanya.

      Delete
    24. THE QUESTION MARKS FOR PH

      Analisis seminggu kerajaan Harapan
      ABDUL MUEIN ABADI 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Abdul Muein Abadi
      Abdul Muein Abadi
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      TEMPOH seminggu pertama pentadbiran Pakatan Harapan menyaksikan terdapatnya beberapa kebaikan dan kelemahan yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir. Antara beberapa isu kritikal adalah seperti berikut.

      Tindakan Pakatan menerima Adun dan ahli Parlimen BN yang melompat tanpa sebarang tapisan atau pengesahan bebas rasuah menjadi kebimbangan tentang sejauh mana agenda reformasi institusi benar-benar menjadi prioriti Pakatan.


      Tindakan melantik Lim Guan Eng menjadi Menteri Kewangan tanpa terlebih dahulu diisytiharkan bebas rasuah sepenuhnya turut menimbulkan persoalan. Beliau masih dibelenggu tuduhan yang wajib dibuktikan bebas sepenuhnya iaitu kes banglo dan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang.

      Sekiranya langkah siasatan bebas tidak dilaksanakan, dan dengan mudah terus dilantik ke jawatan menteri kanan, maka sejauh mana bezanya iltizam politik Pakatan berbanding BN yang dituduh sering kali memberikan amanah kepada individu yang tidak disiasat secara komprehensif seperti Tan Sri Isa Samad Pengerusi Felda yang gagal menjadi Pengerusi SPAD.

      Pelantikan YB Mat Sabu sebagai Menteri Pertahanan menimbulkan persoalan yang meluas dalam kalangan anggota tentera. Beliau yang berkelulusan Seni Kulinari dikenali dengan siri kenyataan kontroversi tentang Parti Komunis Malaya (PKM) dan pemerolehan aset ketenteraan negara.

      Ahli Parlimen Port Dickson Laksamana Muda (B) TLDM Datuk Danyal Abdullah lebih sesuai kerana berpengalaman berkhidmat dengan TLDM mulai 1971 dan bersara pada 2006 sebagai Ketua Penolong Staf (Strategik) Markas ATM.

      Tindakan Perdana Menteri Tun Mahathir membuat pengumuman tiga ahli Kabinet kerajaan Pakatan dalam keadaan belum mendapat persetujuan parti komponen terbesar iaitu PKR menimbulkan persoalan kritikal. Kenyataan Media Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mengesahkan kelemahan proses pembuatan keputusan Pakatan yang perlu diperbaiki.

      Tindakan Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian bahawa beliau tidak akan memberi peruntukan kepada Adun pembangkang pula bukan sahaja menjadikan tiada beza antara pentadbiran Pakatan dan BN, malah menafikan mandat yang diberikan rakyat kepada wakil rakyat pembangkang di kawasan mereka.

      Pelantikan YB Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Perak tanpa sebarang pengalaman pentadbiran juga menimbulkan persoalan. Calon yang lebih layak ialah Datuk Seri IR Nizar Jamaluddin dengan pengalaman pentadbiran kerajaan Pas Perak 2008-2009 dan juga lebih berwibawa dari segi latar pendidikan serta profesion.

      Delete
    25. 3 MENTERI KANAN ADA SPEKULASI SKANDAL

      Kenyataan Lim Guan Eng tentang ‘Bangsa Malaysia’ pula berpotensi mewujudkan persoalan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia tentang pembezaan takrif ‘Orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak’ serta kedudukan istimewa dan perizaban mereka. Definisi ‘Bangsa Malaysia’ yang dipegang Guan Eng sebaiknya diperjelaskan.

      Pelantikan Tan Sri Robert Kuok sebagai salah seorang ahli Majlis Penasihat turut menimbulkan tanda tanya. Mujurlah, keanggotaan beliau dalam majlis berkenaan turut diimbangi dua sarjana yang tegas menentang ‘crony capitalism’ iaitu Prof Jomo Kwame Sundaram dan Dr Muhammed Abdul Khalid.

      Mesyuarat pertama Majlis Presiden Pakatan Harapan selepas Tun Mahathir mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri telah dilangsungkan di premis milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary. Sekali lagi timbul persoalan, tidakkah ia menggambarkan potensi berlakunya ‘conflict of interest’ kelak apabila Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary menyertai persaingan tender awam/kerajaan?

      Walau bagaimanapun, tentulah ada aspek positif dalam seminggu pentadbiran Pakatan ini berbanding kerajaan BN terdahulu. Buktinya kesanggupan PM Tun Mahathir untuk menjalankan sesi sidang akhbar secara terbuka, tindakan pantas untuk menyiasat salah laku BN seperti menghalang Datuk Seri Najib dan isteri ke luar negara, komitmen mengganti ketua-ketua jabatan kerajaan terdahulu yang didakwa bersubahat dengan kleptokrat, komitmen penghapusan undang-undang yang didakwa bercanggah dengan semangat demokrasi, serta penubuhan Majlis Penasihat (Council of Eminent Persons).

      Dari segi geopolitik pula, PM Tun Mahathir jelas memberi isyarat tegas berkenaan kemungkinan tidak membenarkan kapal perang Tentera Laut China untuk berlabuh di Malaysia lagi. Demikian juga jawapan beliau tentang ECRL di mana ia akan dikaji agar tidak hanya memanfaatkan China semata-mata tetapi juga Malaysia.

      Sama-sama kita berharap minggu-minggu yang berikutnya akan menyaksikan lebih banyak penambahbaikan kerajaan baharu Malaysia.

      * Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

      Delete
    26. KALAU BETUL PH KERAJAAN BERHEMAT

      10 orang menteri cukuplah
      NORIZAN SHARIF 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Norizan Sharif
      Norizan Sharif
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SEWAKTU artikel ini ditulis, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata beliau akan umumkan 10 orang menteri Kabinet. Dan, media juga melaporkan bilangan anggota Kabinet tidak akan lebih 30 orang.

      Selepas Pilihan Raya Umum ke-13 dahulu, saya pernah sarankan agar kerajaan mengehadkan kepada 10 orang menteri saja. Bagaimanapun cadangan saya itu dibakulsampahkan.


      Dalam politik Malaysia, semua ahli Parlimen melihat mereka pekerja, bukan wakil rakyat. Mereka tidak lihat diri mereka sebagai legislator seperti di Amerika Syarikat. Saya tak salahkan mereka kerana sebahagian besar politikus kita ialah 'career politician'.

      Mereka melihat jawatan sebagai menteri Kabinet sebagai peluang untuk bekerja. Mereka tidak lihat peranan sebagai penggubal undang-undang di Parlimen itu penting.

      Oleh kerana Malaysia kini mempunyai pentadbiran baharu, saya fikir elok kita lihat semua sistem dan aturan bernegara kita. Saya mencadangkan agar fungsi Parlimen kita dimantapkan lagi. Kerajaan usah layani ahli-ahli Parlimen seperti dulu.

      Parlimen bukan rubber stamp. Berikan peluang kepada ahli-ahli Parlimen menyokong dan membantah apa saja cadangan undang-udang, termasuklah oleh kerajaan. Berikan ruang untuk mereka benar-benar berfungsi sebagai pengimbang dalam sistem demokrasi luhur.

      Kalau ini dapat dilakukan, maka kita telah melakukan reformasi struktur yang cukup penting.

      Apabila ahli-ahli Parlimen memainkan peranan sebagai legislator, maka Perdana Menteri tidak perlu ada Kabinet besar. Saya berpendapat 10 orang anggota Kabinet cukuplah.

      Penyatuan kementerian-kementerian juga boleh meningkatkan kecekapan pengurusan kerajaan. Dengan cara ini koordinasi antara kementerian dan jabatan yang selalu melambatkan sistem penyampaian dapat diatasi.

      Apabila fungsi jabatan disatukan di bawah sebuah kementerian dan seorang menteri, keputusan dapat dibuat dengan lebih pantas. Manakala fungsi bertindih disatukan. Ia merupakan satu proses rasionalisasi sektor awam yang dinanti-nantikan.

      Maka, timbul persoalan mampukah menteri yang sedikit melakukan kerja yang banyak? Di sinilah saya fikir kepada keperluan untuk menghakupayakan (empower) penjawat awam.

      Berikan kuasa penuh kepada Ketua Setiausaha dan Ketua Pengarah untuk buat keputusan. Menteri fokus kepada memberikan kepimpinan saja. Menteri tak perlu buat kerja pegawai.

      Selain itu, Perdana Menteri juga boleh melantik lebih ramai timbalan menteri dan pembantu menteri bagi membantu tugas-tugas menteri. Mereka ini boleh dilantik daripada kalangan ahli-ahli Parlimen dan juga profesional. Mereka tidak perlu hadir mesyuarat Kabinet kerana mereka bukan jemaah menteri.

      Delete
    27. JAGA PERIUK NASI RAKYAT CUKUPLAH

      Berikut ialah cadangan bagaimana kementerian sedia ada boleh disatukan menjadi 10 kementerian. Dikekalkan kementerian berikut:

      (1) Kementerian Kewangan

      (2) Kementerian Keselamatan

      Dalam Negeri

      (3) Kementerian Pertahanan

      (4) Kementerian Luar Negeri

      Kementerian baharu diwujudkan hasil gabungan kementerian-kementerian sedia ada:

      (5) Pendidikan dan Modal Insan (Education and Employment).

      Gabungkan Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pendidikan, dan Kementerian Sumber Manusia.

      (6) Pertanian, Perladangan dan Makanan

      Gabungkan Kementerian Pertanian dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Industri.

      (7) Sains, Teknologi dan Komunikasi

      Gabungkan Kementerian Komunikasi, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi, dan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

      (8) Pembangunan Negara

      Gabungkan Kementerian Luar Bandar dan Pembangunan Wilayah, dan Kementerian Kerja Raya.

      (9) Pembangunan Usahawan

      Gabungkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa, Kementerian Pelancongan, dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna.

      (10) Pembangunan Sosial

      Gabungkan Kementerian Kesihatan, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, dan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Pembangunan Bandar.

      Saya juga mencadangkan agar diwujudkan jawatan baharu iaitu “jurucakap kerajaan” (government spokeman) bagi meningkatkan komunikasi dengan rakyat. Jawatan “menteri penerangan” dimansuhkan.

      Sanggupkah kita melakukan reformasi? Atau adakah kita masih mahu meneruskan sistem lama yang mengagihkan jawatan menteri kepada pendukung parti?

      * Norizan Sharif ialah penganalisis sosiopolitik, kini berada di New Jersey, Amerika Syarikat

      Delete
    28. JANGAN RISAU TOKONG MESTI LEPAS NYAA

      Guan Eng perlu selesai kes mahkamah
      MOHD RIFAAT ABD HAMID 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      Guan Eng perlu selesai kes mahkamah
      Wan Romaini (tiga dari kiri) merasmikan dana PRU 15 semasa majlis kenduri kesyukuran di Hutan Kampung semalam.
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      POKOK SENA - Pelantikan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng oleh Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad di anggap terlalu gopoh dan tidak mengkaji dari sudut perundangan terlebih dahulu.

      Yang Di Petua Pas Pokok Sena, Wan Romaini Wan Salim berkata, perdana menteri perlu memilih seseorang menteri itu bersih dari sebarang kes mahkamah.


      Katanya, seseorang yang dilantik sebagai menteri perlu bebas dari segala tuduhan di mahkamah supaya pelantikan itu tidak dipertikaikan oleh pelbagai pihak.

      “Guan Eng masih lagi menghadapi kes di mahkamah dan Tun perlu memilih individu lain supaya barisan kabinet menteri yang dilantik hari ini tidak tercalar dengan pelbagai tohmahan. Saya nampak lebih ramai lagi pemimpin yang ada dalam Harapan berkebolehan untuk menjadi menteri kewangan.

      “Oleh itu perdana menteri perlu mengkaji semula perlantikan menteri kewangan supaya tidak menjejaskan imej negara apabila menteri itu terbabit dalam kes yang didakwa ,” katanya semasa Majlis Kenduri Kesyukuran Pas di Hutan Kampung semalam.

      Wan Romaini berkata, kejatuhan BN pada pilihan raya baru-baru ini menunjukkan rakyat hari ini sudah mampu bersuara dan memilih pembangkang bagi menerajui kepimpinan negara hari ini.

      BN sudah tidak lagi mampu menampung kebangkitan rakyat walaupun pelbagai janji-janji manis ditawarkan semasa kempen pilihan raya baru-baru ini.

      “Saya sangat berterima kasih kepada pengundi yang memilih Pas di Bukit Pinang dan Bukit Lada hingga berjaya menawan tiga parlimen dan 15 Dun di Kedah pada PRU lalu. Ini menunjukkan rakyat sudah tidak tahan lagi dengan kos kehidupan yang semakin tinggi semasa berada di bawah BN dahulu.

      “Kini rakyat sudah mula menunjukkan keberanian mereka apabila mampu menundukkan BN yang memerintah selama 62 tahun. Pengundi kini bijak dan cerdik dalam menentukan maklumat itu benar atau pun sekadar sentimen semata-mata.

      “Kini pengundi telah membuat keputusan yang tepat dengan menjatuhkan BN dan sudah pasti kejayaan ini turut mengejutkan dunia luar juga,” katanya.

      Dalam majlis itu, Wan Romaini turut merasmikan pelancaran dana PRU15 oleh Pemuda Pas Unit Peti Undi Hutan Kampung dan Bohor.

      Delete
    29. DENGAR NASIHAT BUDAK NAKAL

      Rafizi seru sayang pembangkang
      MUHAMMAD AFHAM RAMLI 17 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore8.1K
      Rafizi seru sayang pembangkang
      Rafizi Ramli. Foto: MOHD IZARI ROSLI
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menyeru seluruh pimpinan Pakatan Harapan untuk terus berlaku adil terhadap rakyat.

      "Sebelum ini kita adalah parti pembangkang yang hanya perlu mendedahkan, melawan...tetapi sekarang ini, nasib rakyat Malaysia adalah di bahu pimpinan baru yang ada hari ini.


      "Saya nak sebut kepada sahabat-sahabat pimpinan Pakatan Harapan iaitu selama berpuluh tahun kita jadi pembangkang, bila jadi kerajaan baik di Putrajaya atau di negeri, kita tahu susah payah kita apabila kerajaan dahulu tidak berlaku adil kepada kita.

      "Sebab itu saya minta kepada rakan pakatan supaya ingat kita perlu sayang kepada pembangkang kerana mereka juga ada tugas untuk menjaga kita semua.

      "Rakan-rakan BN dan Pas ada tugas besar sebagai pembangkang bagi memastikan hak rakyat diangkat sampai bila-bila," katanya dalam ucapannya di Himpunan Merdeka Rakyat di Padang Timur, Petaling Jaya, bagi menyambut pembebasan Anwar.

      Beliau juga meminta supaya sahabat kerajaan dalam Pakatan Harapan sedar bahawa setiap satu sen yang dibelanjakan adalah wang rakyat.

      "Saya minta sahabat dalam Harapan bahawa yang memenangkan kita adalah rakyat semua," katanya.

      Delete
    30. HOIIII KATAK MANA KAU NAK LARI

      Perkasa tolak peletakan jawatan Ibrahim Ali
      NUR FADHILAH ISMADI 16 MEI 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore225
      Perkasa
      Perkasa
      A- A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menolak perletakan jawatan Datuk Dr Ibrahim Ali sebagai Presiden Perkasa dan memohon keputusan itu dipertimbangkan.

      Ahli Dewan Tertinggi (ADT) Perkasa dalam satu kenyataan hari ini berkata, mesyuarat tergempar diadakan bagi membincangkan peletakan jawatannya sebagai Presiden Perkasa pada 15 Februari, lalu.


      Mesyuarat itu juga bersetuju melantik Naib Presiden Perkasa, Datuk Ruhainie Ahmad pemangku jawatan presiden.

      “ADT juga bersetuju melantik Datuk Yunus Long memangku jawatan Naib Presiden Perkasa yang ditinggalkan sementara, juga berkuat kuasa serta-merta,” katanya.

      Dalam pada itu, ADT Perkasa turut mengucapkan tahniah kepada Pakatan Harapan (Harapan) atas kemenangan memenangi PRU14.

      Delete
  2. Ahli2 umno madih bersemsngat ker?...kena plak bulan pose...

    ReplyDelete
  3. Bagus di laga lagakan depa supaya Umno lemah, tak merisaukan pemimpin2 PH nak pusatkan perhatian menukar keadaan teruk dari zaman Najib.

    ReplyDelete
  4. Budin, buatlah cerita lain masa bulan puasa ni... Cerita umno buat potong stim ajelah.

    ReplyDelete
  5. Umno kalo nak pulihkan semangat pilihlah bekas mb negri sembilan...

    ReplyDelete
  6. sape pun pemimpin Umno...dah tk releven

    ReplyDelete
  7. Tuan Budin,

    Seperti magis, berita baik Sijil Pendaftaran Pakatan Harapan telah ditanda tangani KP ROS 16 Mei 2018, lulus.

    Adakah petanda seterusnya yalah Umno bakal diharamkan pendaftaran kerana kesalahan ROS? Mungkin prophesy Rais, pakar perundangan Umno sendiri menjadi kenyataan yang impak kemenangan calon2 BN boleh dipertikai null and void?

    ReplyDelete
  8. saya selaku ahli seumur hidup PPBM, sukacita mencalunkan dato jamal ikan tongkol selaku Presiden Amino yg baru olih kerana dia sangat creative n selalu memikir 'uotside box'.

    eh! eh! bolih ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib bawsk vop umno prompak...Jamal bawak cop umno samsing...

      Mat maslan?

      Delete
    2. Azwan ali pun boleh dipertimbangkan sebagai calon selepas dia lompat parti masuk amno

      Delete
  9. umno perlu bermula semula dgn menjadi ngo.

    kita jg hairan dimana sahabat sedonfon umno yg tidak langsung mahu memeluk umno lg selepas parti itu terguling ditendang rakyat.

    itukah namanya parti islam? masa berkuasa pas syg dh tersungkur pas melayang. ini bukan sifat munafik ke? disebalik pas masih lg mengagamakn parti dgn melabel amanah munafik dn dap kapir harbi.

    ReplyDelete
  10. Undilah mak badak..hidup mak badak

    ReplyDelete
  11. Replies
    1. Nazri layan kelab malam bolehla dia

      Skg mungkin dah turun taraf sikit

      Dia layan kelab dangdut je agaknya skg

      Delete
  12. Apekedarahnye baru nak luluskan pendaftaran Pakatan Harapan?

    ROS akhirnya luluskan pendaftaran HARAPAN
    Sumber daripada majlis presiden Pakatan Harapan mengesahkan perkara itu.

    Dulu tak boleh, sekarang boleh. Pada hal rasa nya syarat2 tak berubah dan fakta2 yang di kemukakan pemohon tak berubah.

    Sebenar nya, melainkan Perlembagaan negara yang perlukan 2/3 majoriti untuk meminda nya, semua peraturan, syarat2 bagi apa jua pun boleh di ubah atau di interpretasi mengikut keadaan. Ha nya perlu budibicara atau discretion RoS, pegawai rendah di Kementerian Dalam Negeri, yang boleh merujuk kapada Ketua Setiausaha di Kementerian itu yang tak jauh kekananan nya dari Ketua Setiausaha Negara.

    Tapi, semua pegawai Kerajaan perlu lah mengikut arahan Menteri berkenaan - Wak Jahid, dalam kes ini. Soal nya, apa ada Wak Jahid beri arahan? Atau pegawai PTD hingga ke peringkat KSU tu tidak berani membuat keputusan memandangkan PH ada lah Pembangkang di masa itu.

    Pahal pun, tak boleh marahkan pegawai2 itu. Mereka perlu ambil kira mahu atau tidak nya boss politik jika permohonan di luluskan dalam keadaan ada kekurangan dalam memenuhi syarat tertentu oleh pemohon. Itu lah keadaan yang membolehkan gajah dan harimau bergaduh, pelanduk mati di tengah2.

    Apa dia syarat yang tidak di penuhi itu? Kita maklom saja lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang penting is lah Najib sudah gol - politik nya.

      Delete
  13. Aad desas desus Mohamad Hassan, mantan MB Negeri Sembilan hendak di calonkan untuk Presiden UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus. Lagi ramai di calon, lagi berkecai depa.

      Delete
    2. Mana pegi encik azalina tu ye?

      Menyorok kat vegas ke dia skg?

      Delete
  14. Didalam meredah perjuangan , perlu serta wajib untuk mempunyai asas serta hala tuju perjuangan itu sendiri .

    PH berjuang bagi keadilan untuk rakyat , menghapuskan kleptokrasi , rasuah yang bermaharajalela , pembaziran wang rakyat dan mengembalikan kedaulatan Negara yang Nampak tercalar .

    Jadi , atas dasar apa pula yang ingin di perjuangkan olih UMNO/BN ?? Didalam masa terdekat ini , belum ada nampaknya lagi .

    Apa yang perlu di lakukan sekarang adalah memperbetulkan dulu "rumah" UMNO/BN . Buang serta ganti bahagian2 yang dah reput dan dimakan anai2 . Soalannya ... masih adakah pemimpin dan peneraju didalam UMNO/BN yang tidak dikategorikan sebagai sudah reput dan di mamah anai2 ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP = anai2 baharu..
      Dah minta tpm dah..

      Delete
    2. Ko temberang...bukan dap yg mintak....kalo cina tak mesti dap...soal tpm medua dah puluh tahun dulu dah dibsngkitkan proksi mca...

      Delete
  15. Umno batal pun taper.. register semula..
    Tapi 17 ribu org kena buang kerja..
    Di korbankan untuk cover duit gst yg tak dapt di kutip..
    Gaji diaorg ganti gst..
    Kalau nak buat mcm ni.. buat la.lepas raya.. kesian anak bini org nk raya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putrajaya to axe 17,000 contract staff in bid to stop wastage


      FMT Reporters | May 16, 2018



      The prime minister says they are all politically appointed.


      PUTRAJAYA: Saying there is too much wastage in the public sector, Dr Mahathir Mohamad said the government will axe some 17,000 civil servants who are political appointees in a bid to reduce government spending.

      “There are too many contract officers. Political appointees will be terminated,” he told reporters at the Perdana Leadership Foundation, his outfit which he has made into a base since coming to power.

      But Mahathir said low-wage employees, such as drivers, will be spared.

      “We don’t want to make life difficult for them.”

      He said some would be assigned to different roles based on their qualifications.

      “This is currently being carried out and it will take time.”

      Delete
    2. Yg dibuang aras lantikan umno..orang umno..baiklah buang membazir...yg lantikan IPA tak diusik..

      Delete
  16. Biar TunM terus bekerja untuk Negara bangsa dan agama.. Anwar tidak letak jadi PM.. refomasi beliau sudah terkubur
    Kemenangan TunM telah mengubur kan kekuatan Anwar yg di bantu oleh PKR, DAP dan PAS
    Suka atau tidak tampa TunM tiada siapa yg boleh menyalah kan umno BN..
    Biar Tan Sri Mahyudin menjadi PM sebelah selesai rumah TunM.
    Atau masih ada beberapa pemimpin umno yg masih baik yg boleh bekerja contoh Mustapha Muhammad
    Jgn buang BN habis pilih yg baik masukan dalam PH
    Anwar mungkin layak jadi penasihat atau menteri
    Sejarah Anwar kita tidak boleh kecualikan dari masaalah dan jgn kita lupa dgn IMF

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak usah cakap besar nak jadi jarum plak...gabongan tun dan anwar bawak kemensngan kpd ph...

      Kalo tun yakin menang sendirian tun takkan mintak bersama pkr dap dan amanah...kalo anwar yakin menang pkr dap dan amanah tolak tun...

      Pakai otak kalo bercakap...

      Delete
  17. Aku nk tumpang cadang utk memimpin umno baru :
    Presiden : Dato Seri Muhamad Hasan (xMB N9)
    Tim Presiden : Hisyamudin
    Naib Presiden : Ismail Sabri
    Ketua Pemuda : xda yg layak
    Ketua Wanita : Noraini Pt Sulong
    Puteri : Mas

    Zahid dn KJ, byk isu....direhatkn....

    ReplyDelete
  18. Negara memerlukan tun untuk duduk dikerusi pm demi membersihkan dan membawa malaysia ke landasan yang betul untuk mencapai matlamat. Segala jentera kerajaan mestilah menjadi backup kepada matlamat yg ingin dicapai dan Anwar at the moment perlu membantu tun dengan idea2 yg baik disamping mempersiapkan dirinya apabila dilantik untuk menjadi pm kelak. Kena bagi panas enjen dulu.kemudian setelah Anwar dilantik sebagai pm, tun boleh terus menjadi penasihat yang efficien, mengembalikan era Mahathir-Anwar-AnwarMahathir di dalam era kerajaan Malaysia yg baru dan dinamik. BN dan pas, sedia atau tidak terpaksalah menjadi pembangkang yang efektif sebagai check and balance kepada kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat ape nak bicarakan lagi ...antara tun dan majlis presiden ph sudah ade perjanjian...tun pegang 2 tahun lepas tu serah kpd anwar...

      Delete
  19. zahid steady.. rosham nor and fatah amin ada belakang backing baek punye.

    ReplyDelete
  20. Mat Over,,Mat Over,,,awak kat mana,awak kat mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengah lempang muka sendiri tanpa henti

      Delete
  21. budin

    KAU TAU INI KERJA SIAPA ??


    KITA SEMUA MAKLUM ZAHID AAMAT BERBAHAYA KERANA PERNAH KENAL BAI ANWAR MAKA UMNO 2.0 NI BOLEH DI HARAP JADI MACHAI DAPUR BLKG ANWAR

    YANG NAK HALANG TIDAK LAIN TIDAK BUKAN


    TUN DIAM CIBAIBABINUDIN


    DIA NAK UMNO 3.0 HIDUP BALIK KUAT UTK TARIK ORG MUDA

    SEBAB ORG MUDA LAH PENENTU KUASA PRU 15!!!!!!

    BACA NI BUDIN

    " MALAYSIABARU TAK PERNAH SILAP"

    BEKAS menteri kewangan Tan Sri Daim Zainuddin merupakan salah seorang individu yang sering dikritik Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Ketika Tun Dr Mahathir Mohamad keluar Umno dan melancarkan Deklarasi Rakyat dengan Pakatan Harapan (HARAPAN), Anwar malah memberi amaran kepada pemimpin partinya agar berhati-hati dengan Daim.

    "Dr Mahathir dan Daim merupakan merupakan perancang dan penyebab kapitalisme kroni bertambah parah," tulis Anwar dalam surat dari penjara kepada PKR yang disiarkan kepada umum pada Mei 2016.

    Bagaimanapun, kini setelah Anwar dibebaskan dan berada di kubu sama dengan Daim dan Dr Mahathir, beliau dilihat mengambil pendekatan yang lebih berhati-hati apabila ditanya tentang kritikannya di masa lalu terhadap Daim.

    "Daim boleh menyumbang tapi dia perlu berhati-hati. Orang hargai dia ikut serta, tapi orang juga menyatakan kegelisahan yang mendalam bahawa dia tidak menjelaskan beberapa masalah besar di masa lalu.


    "Orang kata tak perlu ungkit kesilapan masa lalu, yang mana betul, tapi bagi saya kalau kita mahu bercakap tentang akauntabiliti yang demokratik, ia tidak seharusnya terhad pada (bekas perdana menteri) Datuk Seri Najib Razak


    p.s korang ada nampak tak Mat DIAM ni di Bank Negara ? ada duit hilang tak ???



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terang lagi jelas kamu membuktikan diri kamu seorang khawarij !

      Delete
    2. Malaydiabsru telah bertukar hala kerana daim.....bersangka buruk yg berlebihan...

      Mcm2 tohmahan kpd Daim seblm ini...ade yg kata Daim dan tun nak bawak balik wang beratus billion dari luar negara tapi disekat oleh najib..Daim ade bank di luar negara...

      Heranye kalo daim dah kaya raye kenape anak beliau kena meminjam wang bank disingapore kerana nak beli saham syarikat hingga diistihar bankrap....Daim tak tolong anak dia ker?...

      Delete
    3. Dari sejak tarikh parlimen bubur malaysiabaru berperangai semcm...
      Setelah menang bertambah pelik...ape yg tak kena?...nakjan Rina jadi calon,Rina dah menang...

      Adekah malaysiabaru harapkan sesuatu dari PH tidak tercapai hingga merapoo lebih teruk dari cai umno?...toling jelaskan bro malaysiabaru?...

      Delete
    4. Setuju dengan komen Kejora Bapok di 5:57 dan sokong soalan dia kpd malaysiabaru di 6:06.

      Tapi saya fikir ramai yang tak senang hati dengan cara dia mengeluarkan pendapat dan kritis terhadap Daim dll. Termasuk pembaca yang tak meninggalkan komen di sini.

      Sudah di tegur pun, masih lagi seperti itu. Kasar, malah lucah, maki hamun, mencarut selalu.

      Saya khuatir dia ada penyakit jiwa. Cepat meradang dan memaki hamun itu kalau ha nya sekali sekala mungkin perlukan anger management sahaja. Tapi, kalau sudah tiap kali mengkomen dia begitu, dia perlu menjumpai doktor pakar.

      Boleh di rawat, boleh baik sakit itu. Saya harap dia ikut nasihat itu supaya boleh bertukar fikiran dengan berhemah di sini. Baik untuk dia dan baik untuk kita jika dia buat begitu.

      Kita boleh tolerate dissent tapi tak boleh tolerate bahasa kasar, lucah, maki hamun, mencarut semata.

      Delete
    5. Malaysiabaru, ko memey pandai bijak lagi bijaklaksana, agaknya pernah jadi pemimpin besar pernah jadi org penting kenal semua pernah berdialog gan semua org bijak pandai...pernah jaga wang negara... angkat semua laaa...ko memey hebat....jadi ko kira 100 hari ko tengok ade perubahan tak kat diri ko? Kalau camtu gak...duk diam2....kalau nak bagi pendapat berilah tanpa mencaci....dont be a negative person always

      Delete
    6. Bayangkan bagaimanalah penerimaan orang ramai jika sdra Malaysiabaru berucap dgn gaya bahasa 'luar biasanya' itu.

      Ataupun mendidik anak2....??

      Delete
    7. PERINGATAN:

      UCAPAN SULONG DS ANWAR TELAH MERANAP IMPIAN PENYOKONG2 PKR NAKAL (seperti Rafizi Ramli) & MUSUH2 DILUAR YG AMBIL KESEMPATAN CUCUK JARUM HALUS MEMECAH-BELAHKAN PERPADUAN PH.

      Delete
  22. Najib di tangkap?

    Polis buat "search" di rumah Najib selama 5 jam malam tadi. Bawak "Black Maria", lori yang biasa nya membawa banduan, berbelas kotak di keluarkan, di bawa masuk ke dalam rumah Najib.

    Najib menunggu hingga terlelap di sofa.

    Akhir nya, pemberita2 yang "camping" di jalan masuk ke rumah nya selama itu, melihat "police outriders" di ikuti dengan beberapa kereta keluar, tapi tak nampak siapa di dalam nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beg2 tangan dan ade barang lain dirampas..

      Delete
    2. Di beritakan bahawa hadiah hadiah mahal pun di rampas pihak Polis.

      Beg beg tangan yang "branded" berharga beribu Ringgit mungkin di beli dengan wang haram dari 1MDB. Nyata boleh di rampas dan boleh di pulang jika Hakim membuat keputusan tidak bersalah.

      Boleh di pakai kemudian nya beg beg tangan itu sebab tidak ada brand "Beg Curi" di atas nya.

      Hadiah hadiah mahal boleh di rampas terus menerus sebab pegawai pegawai Kerajaan perlu mengistihar (declare) hadiah hadiah itu kapada Perbendaharaan. Tidak kir lah jika DS Najib di anggap ppegawai kerajaan atau tidak.

      Tidak mungkin Perbendaharaan membenarkan semua hadiah hadiah mahal itu di simpan walau pun DS Najib Menteri Kewangan. Kemungkinan besar ia lah DS Rosmah tidak mengistiharkan kapada Perbendaharaan semua itu.

      Delete
    3. Memang lah lama hingga jam 5:00 pagi anggota Polis memeriksa rumah DS Najib sebab rumah nya amat besar.

      Police conduct marathon search at Najib's bungalow, all rooms inspected

      Scores of police officers from Bukit Aman's federal commercial crimes department conducted a search at former premier Najib Abdul Razak's residence.

      The marathon session is believed to have ended close to 5am. However, at the time of writing, the police were still present at the scene at 8.15am, 10 hours later.

      Najib's lawyer Harpal Singh Grewal later told reporters waiting outside that the police seized three to four boxes of handbags and personal belongings.

      He also believes that the former premier is being investigated for money laundering.

      Star Online had quoted commercial crimes investigation department director Amar Singh as stating that the police were searching five locations. This included the upscale Pavillion Residence in Kuala Lumpur and the Prime Minister's Office in Putrajaya.

      On Sunday, the police disclosed that CCTV footage of the Pavillion Residence was reviewed after a report was lodged.

      The report had alleged that a government vehicle delivered dozens of boxes of designer handbags and other items to the condominium for Najib’s wife, Rosmah Mansor.

      Yesterday, Prime Minister Dr Mahathir Mohamad said Najib might be charged soon with regard to the 1MDB scandal and ruled out the possibility of striking a deal with his predecessor.

      Tiada so'al "deal" dengan Najib. Tun Dr Mahathir di tanya begitu dek pmberita Barat yang biasa dengan cara di US dll di mana "deal" boleh di buat antara Pendakwa Raya dengan penjenayah. Cara itu tidak di lakukan di Malaysia.

      Delete
  23. Jika betul Bajib kena tangkap, terasa sedikit kesian juga, berlaku di malam mula puasa. Dia tweet mengatakan dia sembahyang di Mesjid Kg Bahru malam tadi.

    Tapi, kelakuan jenayah nya begitu teruk, menghilangkan rasa kesian itu hampir serta merta. Memang betul, tindakan ke atas penjenayah tidak perlu megirakan masa.

    Entah apa tujuan nya bersembahayang sunat terawikh di Mesjid Kg Bahru. Dia meluluskan berjuta Ringgit untuk memaik pulih mesjid itu, tapi tentu tidak menghapuskan dosa dia kapada negara dan rakyat jelata.

    Kapada aku, dosa nya yang amat besar berkaitan Kg Bahru ia lah: dia memberi 40% dari pemajuan lk 100 ekar tanah Kerajaan di Kg Bahru itu kapada bukan Melayu. Pada hal, itu lah tanah sekangkang kera yang ada lagi boleh di beri keseluruhan nya kapada Melayu. Sebab beratus ekar hartanah "top value" di "Golden Triangle" yang menyebelahi Kg Bahru itu semua nya di punyai bukan Melayu.

    Dah lah dia mengenepikan Dasar Ekonomi Baru (DEB), faedah kemajuan tanah Kerajaan yang ada sikit pun nak di beri sebahagian nya kapada kaum yang terkaya di negara ini dah berpuluh tahun.

    BendeAllah yang punyai RM2.6 billion itu langsung tidak pedulikan nasib kaum Melayu yang lk 60% penduduk egara ini. Tiada maaf bagi nya.

    Aku sangat mengharapkan Tun Mahathir akan ketarakan semula implementasi DEB. Itu sebab penting aku undi PH.

    ReplyDelete
  24. "Itu sebab penting aku undi PH." -

    Sebab aku tahu PH di ketuai Tun Dr Mahathir yang akan menjadi PM. Semangat Melayu nya kuat, dia mahukan kaum Melayu seimbang ekonomi nya dengan kaum Cina yang sudah berpuluh tahun terkaya di negara ini.

    Dia telah laksanakan DEB dengan pesat sehingga Melayu capai 23% kekayaan korporat di zaman pemerintahan nya. Walau pun belom di kira peratus kekayaan di sektor lain ekonomi negara, saperti sektor bangunan komersial dan perumahan.

    Akau fikir tiada seketul pun bangunan kepunyaan Melayu di Golden Triangle KL itu selain dari Bangunan Safuan yang tak pasti di dalam atau di luar kawasan top value Golden Triangle itu. Siapa yang tahu, sila beri butiran nya.

    Aku ragu jika Anwar kuat semangat nak naikkan ekonomi Melayu, rasa nya tidak sebegitu kuat Tun Mahathir. Aku ragu jika Anwar akan pesatkan implementasi DEB sehingga kaum Melayu capai, kata lah, 40% kekayan korporat di bawah pemerintahan nya. Siapa tahu bukti2 atau tanda2 Anwar akan pesatkan implementasi DEB, sila beri tahu di sini. Aku akan banyak berterima kasih, akan membantu menghilangkan keraguan aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu ragu sbb kau masih lagi ada dna karat umno tu!! All these years kau kena brainwash mengatakan anwar ni manusia x guna, dri zaman Tun samapi zaman najib!! Old habit hard to break! Smpai arguement yg pakai simple logic pun kau x leh terima.

      Skang ni anwar dah diberi pengampunan! U know what that means right?? What do u hv to say now??

      Banyakla ragu kau tu! Aku ragu kau ni waras ke sewel!

      Delete
    2. Kritik kamu ke atas aku, tak masalah. Boleh di jawab jika kamu kritik with decorum and decency.

      Perkataan sewel kamu gunakan, masalah kpd aku.
      Dulu pun aku dah tegur kamu atas bahasa kamu.

      Aku boleh buat 1-2 perkara terhadap kamu:

      1. Aku nasihatkan kamu pergi jumpa doktor pakar - psychologist atau psychiatrist. Ada beza antara dua jenis pakar itu - psychologist boleh menasihat kamu cara berinteraksi dalam masyarakat, norms of behaviour, penggunaan bahasa, dsb nya; psychiatrist boleh merawat sakit otak. Tapi aku sudah buat begitu dulu.

      2. Aku tak pedulikan kamu, anggapkan kamu pariah

      3. Aku maki hamun, carutkan kamu, cakap pasal keturunan kamu, emak bapak kamu baka tidak baik, kamu tidak di bimbing di masa kecil, salah campuran masa dewasa dsb nya. Dengan panjang lebar.

      Langkah ke 3 itu mungkin perlu aku buat jika kamu tidak bertukar tabi'at. Sekali aku buat, akan aku ulang bertalu talu. Tidak ada jalan lain, sebab ini ia lah non-moderated blog. Jika kamu tidak boleh di halang, aku pun begitu jugak. Ingat itu.

      Begitu jugak sesiapa yang coba meleraikan pertelingkahan ini dengan tidak mengambil pendirian siapa yag mulakan dan menyebabkan pertikian ini - bahawa kamu yang mulakan mengguna perkataan yang menyakit hati itu.

      Delete
    3. abda.....

      UCAPAN SULONG DS ANWAR TELAH MERANAP IMPIAN PENYOKONG2 PKR NAKAL (seperti Rafizi Ramli) & MUSUH2 DILUAR YG AMBIL KESEMPATAN CUCUK JARUM HALUS MEMECAHBELAHKAN PERPADUAN PH.

      Delete
    4. Betul, Othaman, saya amat risau maksud dan tujuan Anwar ini.

      Kata2 dia nampak macam kata2 sejurus selepas di bebaskan bahawa dia tak kejarkan jawatan PM itu keluar ha nya dari mulut, tidak dari hati.

      Perlu kita sebut selalu supaya dia sedar bahawa ramai penyokong2 PH tidak mahu sesiapa memecahbelahkan PH.

      Delete
    5. Yang saya maksudkan ia lah cara dia memberi pendapat pasal Daim - saperti di komen saya di bawah ini.

      Delete
  25. Saya tak senang mendengar Anwar kata,

    "Anwar: Daim boleh sumbang, tapi hati-hati skandal dulu"
    https://www.kinitv.com/video/61128O74#hyOF93bdhXgBqdAA.99

    Dia bahru saja keluar penjara mampak nya nak keluarkan pekong pemimpin2 PH.

    Pada hal dia pun ada pekong - bekas Penolong Gabenor Bank Negara Nurad telah buat satu Surat Sumpah berkenaan dia semasa pegang jawatan Menteri Kewangan dulu. Itu pun skandal besar.

    Bak kata omputih, people living in glass houses should not throw stones at one another.

    Terutama nya rumah PH yang baru di bina. Untuk kepentingan rakyat yang dah lama merana.

    Bak kata Budin di pos nya yang lalu, jangan membasuh kain kotor di khalayak ramai lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. abda....

      TUN MAHATHIR dah buktikan KELUAR-BIASAANnya yg MENAKJUBKAN sampai kini masih jadi tajuk berita/perbualan di media2 sodial utama seluruh dunia.....

      1. Memerintah kembali pd usia 93 tahun.

      2. Megalahkan BN-umno buat pertama kali dalam sejarah negara sejak kemerdekaan.

      3. Satu2nya pemimpin negara dalam dunia yg berjaya dalam p/raya sama ada dalam parti pemerintah maupun dalam parti pembangkang.

      Tun Mahathir is the Leader who always successfully got the mandate to lead his party to win the country's general election (6 times, mind you)...whereby the flamboyant DS Anwar Ibrahim has none (not even once)......!!

      THIS IS A STUNNING RECORD INDEED....!!

      Delete
    3. Setuju bro Othaman, but I'm very interested to see that he stays long enough to complete so many tasks - those I have listed in past comments.

      For how long, we can discuss that. But I cannot tolerate impatience on the part of anybody not patient regarding what he has uttered as the time frame he'd lead the gomen.

      I have no weapon, only blogs like this one to use.

      I have no problem with dissenting views so long as they are given with decorum and decency.

      Delete
    4. Saya tak putus2 doa agar DS Anwar benar2 insaf & ikhlas dalam perjuangan sepertimana Tun M sendiri telah dgn besar hati mengaku dan mohon maaf secara terbuka kesilapan silamnya.

      Selain Tun M, buat masa kini tidak ada tokoh lain kecuali DS Anwar yg ada kewibaan, ketrampilam & kharisma untuk memimpin negara ke persada gemilang di pentas dunia.

      DS Anwar kena renung & musabah diri kenapa sampai saat ini beliau masih lagi tidak mendapat restu Illahi untuk jadi pemimpin negara. Malah gurunya, Tun Mahathir jua yg bertungkus lumus pernah mendidiknya dan kini yg mengutamakan pembebasan DS Anear dalam agendanya.

      Semoga DS Anwar diberi perlindungan & petunjuk oleh Allah SWT.

      Delete
    5. Kenapa Tun M rancang 2 tahun pemerintahannya kali ini?

      Kita kini berada pd tahun 2018 - campur 2 tahun itu = 2020....tahun yg Tun M ramalkan UMNO akan hancur musnah dek politik wang oleh pemimpin2nya.

      Delete
    6. "Semoga DS Anwar diberi perlindungan & petunjuk oleh Allah SWT."

      Ameeeeeen.

      Delete
  26. Tindakan polis tak wajar! Kata sumber rapat dengan Najib
    Sumber berkongsi gambar Najib tertidur di sofa memakai baju Melayu sama dipakai ketika berterawih semalam.

    Siapa kata mengambil tndakan ke atas penjenayah itu perlu tunggu masa yang "wajar"?

    Dari segi undang2 dia ha nya suspect setakat ini, tapi tanya lah berjuta pengundi yang undi PH pada 9 Mei lalu dia penjenayah ke tidak.

    ReplyDelete
  27. UMNO-BN-PAS Bangsat Negara Sudah Boleh Pergi Mampus....Nak Keliru lagi perkataan ALLAH.....Itu Melayu IS ISLAM UMNO-PAS Bangsat Negara Bodoh...Mansuhkan semua perkataan Islam ...Keliru Kepala Otak awak!! Suka Keliru...teruskan keliru awak masih berkuasa dengan Najib.....setip Berok yang comment kat sini sudah di simpan untuk disiasat hubungan dengan Terrorist IS Islam Syria.... JAngan Macam Rosmah...cepat Berambus keluar Malaysia sebelum ditangkap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I don't think you are a Bumi non-Malay. I think you are an ultra kiasu, ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang descendant, masquerading as a Bumi non-Malay, trying to create enmity between Malays and Bumi non Malays. Bumi non Malays also belong to he "Keluarga Besar Melayu" (Large Family of Malays) explained in books published by the Historical Society of Malaysia -

      1. Tamadun Alam Melayu
      2. The Malay Civilization

      available at their own 5 storey building, opposite IJN, Jalan Tun Razak, KL.

      The HSM has existed since the British colonial time, have professors of many disciplines, including anthropology, archaeology, sociology, history etc as members, a few are on the executive committee.

      For example, the word "niyor" (kelapa) is both Malay and Bumi non Malay. I spoke with one Iban and he confirmed that.

      Delete
    2. I think the kind of language you use also tells you are not a Bumi non Malay but the ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang descendant kind.

      Crude, rude, no decorum and decency. I have come across very many comments using that kind of language in several blogs and they are not Bumi non Malays, after being argued out, the Anonymouses admit they are the ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit coolie pendatang. The others simply use Cina Bukit names.

      Delete
    3. "Bumi non Malays also belong to the "Keluarga Besar Melayu" (Large Family of Malays)" -

      Bumi non-Malays juga punyai Kedudukan Istimewa yang tertera di Perkara 153 Perlembagaan negara. Itu yang British kolonial rakamkan di derap Perlembagaan negara sebagai pembalasan Melayu setujukan hak kerakyatan untuk bukan Melayu di masa rundingan Merdeka di Semenanjung sabelom Merdeka di tahun 1957.

      Kedudukan Istimewa Melayu itu telah di panjangkan kapada Bumi non Malays di Sabah dan di Sarawak dan telah di rakamkan di dalam Perlembagaan bahru di masa penubuhan Malaysia.

      Kamu ultra kiasu yang menyamar sebagai Bumi non Malay di sini iri hatikan Melayu dan Bumi non Malays di Sabah dan Sarawak ada Kedudukan Istimewa di negara ini. Tapi kamu perlu berterima kasih bahawa Melayu telah setujukan kamu punya hak kerakyatan - seblom itu bangsa kmu telah tinggal di sini sebagai stateless people lebih seratus tahun.

      Jadi, jangan lah ultra kiasu dan ungrateful ingrate, ok?

      Delete
  28. Dr M says no intention to 'torture' anyone in Najib's house search

    He says he did not know the police were going to conduct the raid at night.

    Tun M tak perlu risau pasal itu, Majoriti rakyat tahu itu keputusan pihak Polis - depa tahu masa yang sesuai nak buat kerja, sesuai kpd depa dari beberapa segi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...