Friday 4 August 2017

ISYARAT AWAL KEJATUHAN BN?

Sepuluh hari lalu, Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli memohon sumbangan orangramai untuk membayar ganti rugi dan kos lain berjumlah RM300 ribu berhubung saman fitnah berkaitan NFC terhadap dirinya.


Dalam kes berkenaan, Rafizi telah didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi dan sedang dalam proses rayuan ke Mahkamah Rayuan yang ditetapkan pada Oktober depan.


Meskipun dalam proses rayuan, beliau tetap dikehendaki membayar denda itu terlebih dahulu dan kegagalan berbuat demikian memungkinkan tindakan muflis diambil terhadapnya.


Mengakui tidak selesa memohon sumbangan orangramai, tetapi Rafizi tiada pilihan lain kerana wang simpanannya sudah habis dibelanjakan untuk menubuhkan Invoke dan menggerakkan programnya jelajah ke seluruh negara dengan harapan rakyat mempunyai peluang yang lebih baik untuk mendapatkan kerajaan baru selepas pilihanraya akan datang.


Lantaran itu, beliau yang mungkin tidak bertanding lagi dalam PRU 14 berikutan sekatan undang-undang kerana turut dijatuhi hukuman dalam kes lain, tetapi kekal gigih membantu Pakatan Harapan, telah memuat-naik rayuan memohon sumbangan tersebut di laman Facebook miliknya.


Setelah sepuluh hari, sungguh mengejutkan, sumbangan orangramai yang diterimanya melebihi jangkaan iaitu lebih RM1.5 juta, berbanding cuma RM300 ribu yang diperlukannya. Turut memberi sumbangan kepadanya ialah beberapa Ahli Parlimen Pas.


Sokongan dan simpati orangramai dengan sedia memberi sumbangan itu bukan saja tanda mereka mengiktiraf serta menghargai peranan Rafizi mendedahkan beberapa penyelewengan selama ini, bahkan merupakan isyarat nyata bahawa rakyat tidak sabar-sabar lagi untuk mendapatkan kerajaan baru bagi mengggantikan kerajaan lama yang penuh masalah dan nanah ini.


Rafizi, selain mendedahkan mengenai skandal NFC berkaitan keluarga Shahrizat Jalil, turut membuat pendedahan mengenai pembelian hartanah oleh MARA di Australia, masalah kewangan Tabung Haji, penyelewengan dana YAPIEM, pembelanjaan mewah Najib dan Rosmah, beberapa perkara berkaitan skandal 1MDB dan banyak lagi.


Jika tiada keghairahan untuk memberi sokongan kepada Pakatan Harapan dan menukar kerajaan, tentulah tidak mungkin sumbangan yang diminta Rafizi hanya RM300 ribu, tetapi perolehannya mampu melebihi RM1.5 juta iaitu lima kali ganda daripada apa yang disasarkan.


Sebelum ini, Pas ketika muktamarnya di Kedah pada April lalu pernah melancarkan tabung untuk membiayai saman parti itu terhadap Sarawak Report yang dianggarkan berjumlah RM200 ribu.


Bagaimanapun, hanya pada 28 Jun lalu, Pas mengumumkan kejayaan mengutip sumbangan yang mereka terima telah hampir RM200 ribu sebagaimana yang disasarkan itu.


Namun, berapa jumlah sebenar atau maksud hampir RM200 ribu yang berjaya dikutip itu tidak pula diumumkan. 


Ada sumber lain memberitahu, jumlah kutipan yang berjaya dikutip Pas sebenarnya tidak pun melebihi RM100 ribu, meskipun matlamatnya ialah RM200 ribu.


Berbanding ahli Pas yang dikatakan hampir 1 juta dan hanya sedikit yang sanggup menderma, sebaliknya sumbangan berganda yang diterima Rafizi dilihat melangkaui sempadan parti, kaum atau agama.


Mereka menyumbang kepada Rafizi itu tidak lain dengan keinginan memberinya semangat agar terus berkhidmat dan menjadikan perubahan kerajaan benar-benar menjadi kenyataan.


Cuba pemimpin UMNO seperti Annuar Musa, Bung Mokhtar Radin, Salleh Said Keruak, Jamal Mohd Yunus atau Ahmad Maslan misalnya, meskipun mereka diketahui ada banyak wang,  memohon sumbangan orangramai seperti dilakukan Rafizi andainya mereka didakwa di mahkamah, dijatuhi hukuman dan perlu membayar ganti rugi.


Berapa agaknya sumbangan yang akan mereka perolehi, meskipun diketahui jumlah ahli UMNO melebihi 3 juta?


Mampukah mereka memperolehi lima kali ganda daripada yang disasarkan atau kutipannya akan lima kali kurang daripada yang diperlukan?


Cubalah kalau ada pemimpin UMNO yang berani? (ShahbudinHusin 04/08/2017)

316 comments:

  1. Pesanan Ulama

    Mahathir amat bertuah kerana Malaysia pada waktu itu merupakan sebuah negara yang kaya dengan hasil buminya dan atas sebab tersebut, maka ekonomi Malaysia tetap stabil dan tidak mengalami kemerosotan seperti yang berlaku di beberapa negara lain di dunia.

    Pada kami, sememangnya kami tidak lagi mahu Mahathir kerana beliau telah melakukan pelbagai kerosakan semasa zaman beliau berkuasa. Bukan cakap kami, Liew boleh mendapatkan maklumat ini daripada Mohamad Sabu, Rafizi Ramli dan Anwar sendiri!

    Ingatkah Liew terhadap pesanan seorang ulama Malaysia dan juga merupakan pemimpin parti Islam yang sebelum beliau meninggal dunia, sempat berdoa agar Allah memanjangkan umur Mahathir agar dia dapat melihat segala kerosakkan yang telah beliau lakukan.

    Alhamdulillah, Allah telah perkenankan doa seorang alim dan umara’ yang berjuang untuk rakyat dengan penuh keikhlasan. Liew, selamat menerima Mahathir dan semoga DAP dan juga HARAPAN akan terus kelam dan tenggelam bersama manusia bernama Mahathir.

    Jika Liew rajin membaca laporan ekonomi negara yang diibaratkannya sebagai propaganda, laporan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Bank Dunia amat jelas menyatakan bahawa ekonomi Malaysia semakin stabil di samping kepimpinan dan pendekatan bijak Datuk Seri Najib berjaya membawa Malaysia keluar daripada kemelut dan kemelesetan serta kelembapan ekonomi dunia.

    Ekonomi Malaysia diunjurkan IMF dan Bank Dunia untuk berkembang sebanyak 5.6% untuk tahun hadapan. Unjuran tersebut dibuat Ketua Ekonomi dan Pengarah Penyelidikan IMF, Maurice Obsfeld.

    Rasanya ilmu dan kewibawaan Maurice Obsfeld itu jauh lebih tinggi daripada Liew yang hanya mendapat dan menyandarkan laporan daripada sifunya Lim Kit Siang semata-mata.

    Keturunan Dr. Mahathir

    Kalau Datuk Seri Zahid Hamidi kini cuba dikaitkan dengan isu keturunan Mahathir, sayugia saya ingin perjelaskan bahawa apa yang dinyatakan Zahid sebenarnya hanya sekadar melaungkan ungkapan dan penghinaan yang pernah dilakukan Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu serta barisan kepimpinan pembangkang suatu ketika dahulu. Bukankah hal ini ironis Liew?

    Lim Guan Eng dan kuncu-kuncunya menghina Mahathir sejak dahulu lagi, terutamanya Anwar dan Mohamad Sabu, namun secara tiba-tiba DAP dan PKR begitu mempertahankan isu siapa Mahathir dan asal keturunan Mahathir.

    Tidak cukup dengan itu, mereka memberikan sepenuh kepercayaan bahawa Mahathirlah yang akan menyelamatkan Malaysia dan HARAPAN?

    Hanya orang yang tidak siuman yang mempunyai kepercayaan dan harapan sebegini.

    Mohon Liew dan sahabatnya, Akmal Nasir menggunakan carian “youtube” dan anda berdua pastinya akan terkejut dengan cercaan dan penghinaan yang Mahathir terima daripada kepimpinan utama PKR, DAP dan AMANAH itu sendiri. Jangan hanya tahu berkata-kata tetapi tidak tahu apa yang diperkatakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org yg bodoh buat keje copy paste.. Orang cerdik akan skip dan xminat lansung nak baca tulisan sampah.. Buat semak di blog pak Din je.. Pi main copy paste kat blog lain lah.. Bosan dok tabur maklumat propaganda..

      Delete
    2. Tertangkapnya bekas exco kerajaan Johor amat jelas membuktikan sifat dan tanggungjawab Johor berbanding dengan kedua-dua kerajaan DAP dan PKR yang menaungi Liew dan Akmal.

      Jangan kata hendak tandatangan aku janji integriti membanteras rasuah, malahan bukan main menjadi-jadi lagi dakwaan rasuah dan penyelewengan di Pulau Pinang dan Selangor. Isu banglo, cukup jelas! Tetapi yang disalahkan adalah BN dan Umno? Dia yang didakwa mencuri, orang lain pula yang dipersalahkan.

      Kutipan wang zakat pun didakwa habis disapu dan diselewengkan di Pulau Pinang. Itu belum cerita lagi kisah terowong dan laluan basikal di Pulau Pinang yang amat memalukan. Beratus juta wang rakyat didakwa dihabiskan. Tetapi Liew dan Akmal membisu seribu bahasa!

      Akmal, jadilah anak jantan tulen. Bangsa saudara sendiri di Pulau Pinang mendakwa dihalau umpama anjing, namun saudara diam. Kepada BN jualah mereka mohon bantuan.

      Liew, masyarakat Cina pun sudah tahu dakwaan penipu dan perompak terbesar itu. Hasil kerajaan negeri didakwa umpama piggy bank dinasti Lim, kenapa Liew diam?

      Rakyat semakin menyampah dengan politik pembohongan DAP. Pada pilihan raya-pilihan raya lepas, DAP sememangnya suka mempermainkan isu-isu perkauman dan yang paling ketara, menuduh pemimpin Melayu Umno dan BN sebagai korup dan DAP adalah parti yang bersih.

      Liew kena rajin membaca. Apa jadi dengan CAT di Pulau Pinang? Tinggal slogan semata-mata? Duit habis berjuta-juta tetapi terowong tidak wujud? Mana ada negeri dan negara yang hendak buat terowong menghabiskan duit rakyat dengan kajian? Banglo murah sebab tiada kolam renang? Kos hendak buat lebuh raya lebih mahal?

      Berapa banyak orang Melayu di Pulau Pinang telah kehilangan tempat tinggal apabila tanah yang mereka duduk lebih dari 50 tahun dirampas kerajaan Lim?

      Kita juga tentu tidak akan lupa bagaimana Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti menangis kerana tiada peruntukan yang disalurkan Lim Guan Eng. Jika Karpal Singh masih hidup, saya rasa dia pun akan buat parti baru yang lebih demokratik daripada DAP.

      Melayu mudah lupa, kata Mahathir. Tetapi orang-orang Melayu sudah bosan dan tidak akan lupa bagaimana Mahathir telah menipu rakyat atas nama pembangunan dan kemajuan. Orang Cina pun tidak akan lupa yang Lim Guan Eng pun sudah macam Mahathir. Sudah pandai menipu orang Cina.

      Umno dan rakan-rakan dalam BN pun tidak pernah lenyapkan kampung orang-orang Cina dan India. Tapi Guan Eng dan DAP sudah buat itu semua. Pulau Pinang adalah “a failed state!” Sebuah kerajaan yang gagal!

      Untuk Liew, kami sememangnya mahukan DAP mengambil Mahathir sebab kami mahu rakyat tahu, orang yang bernama Mahathir adalah seorang pemimpin yang telah banyak membuat kerosakan dan kemusnahan dalam pelbagai perkara. Untuk Liew, “have fun with Mahathir” and “all the best to you”.

      Delete
    3. Tertangkap kerana kantoi atau jd kambing hitam je.. Banyak lagi rasuah kat johor yg bebas.. Xpayah nk gebang lebih.. Tunggu masa hilang kuasa semua geng keparat rasuah dlm kerajaan akan dihumban ke penjara. Merosakkan negara saje..

      Delete
    4. Yang jual tanah kt cina.umno der bukan dap.mula2 bapak dia skarang anak dia. Mcam ni la kami pun dh tk rela nk anggap najib tu melayu kalau nk panggil pemimpin kami sory yer dia ketua umno bukan ketua Melayu..sbab org yg bacul.penakut.dayus tidak layak dipanggil pemimpin..umno jgan prsaan bagi Melayu spti kami umno dhlama tkda..bukan psal tun sory..psal korang yg dok dalam umno semuanya pembelit...

      Delete
    5. Jurucakap Gerakan Aktivis Harapan (GAH), Zanirun Baba mendedahkan sekarang sudah wujud kelompok parasit yang dipanggil sebagai ‘kartel’ yang sedang berkerja ke arah merosakkan Pakatan Harapan (PH).

      “Ada sikap pemimpin Pakatan Harapan yang memperlihatkan sikapnya enggan memperkukuhkan Pakatan Harapan sehingga terbit kata nama ‘kartel’.

      “Sekarang ini, GAH melihat adanya elemen-elemen yang akan dan telah pun merosakan Pakatan Harapan. Perkara ini dilihat bakal menjadi barah kepada Pakatan Harapan.

      “Mereka (kelompok kartel) ini mahu menjadi tuan dan mahu mendominasi Pakatan Harapan.

      “Mereka ini telah membentuk proksi sendiri bukan sahaja di Selangor malah di beberapa negeri dengan mengangkat diri sendiri dan berpura-pura mendakwa diri sebagai juara,” tegas Zanirun Baba dalam satu kenyataan kepada Malaysia Dateline.

      Bercakap pada sidang media di ibu negara baru-baru ini, Zanirun mendakwa kelompok ‘kartel’ turut cuba membentuk persepsi kononnya pihak istana terbabit dalam mencampuri dan menghalang tindakan politik.

      “Mereka ini juga sedang mewujudkan bayangan Perdana Menteri (PM) di kalangan mereka serta cuba membawa dakyah dan permusuhan antara komponen dalam Pakatan Harapan,” dedahnya.

      Akibat sikap ‘kartel’ itu, jelasnya, masyarakat keliru terhadap sikap kepimpinan termasuk Menteri Besar atau Ketua Menteri untuk melihat kerjasama yang kukuh di dalam Pakatan Harapan lebih-lebih lagi dalam kalangan pimpinan tertinggi.

      “Lebih memalukan masyarakat mahu lihat tindakan lebih bermaruah oleh pemimpin sebegini,” ujarnya.

      Delete
    6. Majoriti peserta yang hadir dalam Forum ‘Mahathir Ejen Perubahan atau Ejen Pemusnah’ anjuran Kelab Bangsar Utama di sini malam tadi melahirkan kekecewaan dan tidak bersetuju de­ngan tindakan Pakatan Harapan yang diketuai DAP melantik Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai pengerusi pakatan tersebut.

      Empat panel jemputan iaitu aktivis pembangkang, Hishamudin Md. Rais; Presiden PAN, Moha­mad Sabu; Dr. Michael Jayakumar Devaraj daripada Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Haris Ibrahim daripada Asal Bukan UMNO (ABU) dilihat gagal menjawab soalan mengapa pembangkang perlu bergantung pada bekas Perdana Menteri itu untuk melakukan revolusi dan perubahan.

      Seorang peserta yang memper­kenalkan diri sebagai Ahmad dan telah mengundi seba­nyak dua kali dalam pilihan raya umum mempersoalkan siapa yang ba­kal menjadi Perdana Menteri sekiranya pembangkang menang dalam pilihan raya kelak, namun mendapat jawapan si­nis daripada Hishamuddin.

      “Siapa Perdana Menteri itu tidak penting kerana soalan itu soalan bangang, beli lembu pun belum tetapi dah sibuk nak letak lembu di mana,” jawab Hishamudin.

      Seorang lagi peserta yang memperkenalkan diri sebagai Haris mendakwa, dia merupakan pengikut tegar zaman reformasi dahulu dan lantang melabelkan kesemua pemimpin pembangkang hari ini sebagai badut kerana tidak belajar daripada kesilapan lalu.

      “Kami dah letih nak mende­ngar badut-badut semua ini menyampaikan ceramah politik. Dahulu kutuk dan hasut kami mengenai Mahathir, kata dia bapa segala kejahatan, tetapi hari ini gembira menjalin kerjasama de­ngan Maha Firaun itu?

      “Dulu kutuk Mahathir, sekarang bekerjasama dengan Mahathir kutuk Najib. Esok lusa turun bekerjasama pula dengan Najib? Tidak pernah belajar daripada kesilapan lalu!” katanya sebelum meninggalkan Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) tempat forum itu berlangsung setengah jam sebelum program itu ber­akhir pukul 11 malam.

      Sementara itu, Michael Jeyakumar yang juga Ahli Parlimen Su­ngai Siput cuba memberi penjelasan kepada peserta iaitu pembangkang memerlukan Dr. Mahathir untuk mendapatkan undi orang Melayu di kawasan kampung kerana majoriti mereka masih percaya terhadap kepemimpinan Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

      “Kita nak masukkan Dr. Ma­hathir sebab sebelum ini kita gagal mengurangkan kekhuatiran orang Melayu yang kebanyakannya bimbang jika pembangkang menang, segala subsidi yang di­terima akan ditarik balik,” katanya.
 Mohamad pula mengakui mes­kipun Dr. Mahathir menjadi pe­ngerusi dalam pembangkang, barisan kepemimpinan tertinggi lain berperanan seperti diktator terhadapnya.

      “Soal diktator atau kuku besi, kami telah mengadakan mesyua­rat rasmi dan tidak rasmi berkali-kali, banyak cadangan beliau ditolak oleh kami. Orang muda perlu berfikir luar daripada kotak sebab yang ditimpa masalah hingga masuk ke penjara, didakwa di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) gara-gara Dr. Mahathir sebelum ini ialah kami, tetapi kami telah pun memaafkannya,” katanya.

      Isnin lalu, Otai Reformis 1998 secara konsensus menolak keha­diran Dr. Mahathir dalam Pakatan Harapan dan berhasrat memboikot kempen parti yang disertai oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14.

      Setiausahanya, Abdul Razak Ismail berkata, penolakan itu dibuat kerana merasakan bekas Perdana Menteri itu bukan calon yang layak untuk dijadikan sebagai pemimpin contoh kepada pakatan tersebut.

      Delete
    7. sian macai ameno kopipes..hihi..pulang balik samsung A9

      Delete
    8. Pakatan Harapan dalam satu kenyataan rasmi hari ini mengutuk tindakan biadab Israel menutup Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis demi mengambil hati umat Islam negara ini.

      Kenyataan itu ditandatangani secara bersama oleh wakil DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Parti Amanah Negara (PAN)

      PKR mewakilkan Presidennya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, manakala PPBM diwakili oleh Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Presiden PAN, Datuk Dr. Mujahid Yusof mewakili PAN.

      Bagaimanapun, DAP sekadar mewakilkan pemimpin muda Melayu DAP bertaraf Penolong Setiausaha Publisiti yang pernah terpalit dengan skandal pergaulan bebas iaitu Zairil Khir Johari bagi menandatangani kenyataan itu.

      Situasi agak pelik itu sekali gus menimbulkan tanda tanya adakah DAP benar-benar ikhlas dalam menandatangani kenyataan rasmi itu kerana tidak ditandatangani pimpinan tertingginya seperti Lim Kit Siang atau anaknya, Lim Guan Eng.

      “Dengan menghalang hak umat Islam untuk beribadat di Masjid Al-Aqsa, rejim Israel secara terang-terangan telah mencabuli Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat 1948 dan Kovenan Antarabangsa Hak Sivil dan Politik 1966 yang mana Israel adalah signatori,” kata kenyataan bersama Pakatan Harapan itu.

      Pakatan Harapan yang diterajui parti liberal dan sekular DAP dalam kenyataan itu seterusnya meminta supaya arahan penutupan Masjid Al-Aqsa oleh rejim Zionis dihentikan segera.

      Blok pembangkang tersebut bagaimanapun mengingatkan, bukan hanya umat Islam marah dengan tindakan Israel itu, sebaliknya semua penganut agama lain turut membantahnya

      Delete
    9. BADAN Perhubungan Pas Negeri Selangor ingin merakamkan penghargaan dan tahniah kepada Kerajaan Negeri Kelantan Darul Naim kerana telah mendapat pengiktirafan berhubung dengan Prestasi Pengurusan Kewangan Berdasarkan Indeks Akauntabiliti 2016 dalam Laporan Ketua Audit Negara untuk Pejabat Menteri Besar dan SUK Kelantan dengan memperoleh markah sebanyak 99.0 peratus.

      Kejayaan yang diperoleh ini merupakan satu bukti yang jelas bahawa slogan Membangun Bersama Islam yang digunakan oleh Kerajaan Negeri Kelantan merupakan satu penghayatan kerja berlandaskan prinsip Islam yang menekan aspek ke bertanggungjawaban, ketelusan, amanah dan kecekapan.

      Skor yang diperoleh ini merupakan yang tertinggi dan ini secara langsung telah menidakkan tohmahan dan fitnah daripada musuh-musuh politik Kerajaan Negeri Kelantan dengan tuduhan melulu dan tersasar dari kenyataan yang sebenar.

      Semoga usaha Kerajaan Kelantan ini dapat menjadi contoh tatacara kerja yang berintegriti tinggi yang secara langsung akan dapat memberi manfaat kepada rakyat keseluruhannya.

      Delete
    10. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    11. Pendedak dah masuk. Spin spin. Tak minat lah woi. Kami orang cerdik bukan bangang macam kau. Kalau mau cerita, tolong cerita pasal 1mdb dan Submarine scorpene. Pengkhianat bangsa dan negara. Simen Umno BeEnd

      Delete
    12. Bro Tatang Ka.........blog deme tak laku.......kosong tak der orang komen.....maknanya tak der org interested nak baca......tu sebab yang negelupor masuk blog budin ni.......nasib baik admin blog ni ada belasss ihsan......kalo tak memang mamposss kena padam.

      Tak pelah kessssiaaannn deme.....

      Delete
  2. Replies
    1. Hehehe meroyan la lu, bro. Kau ingat senang ke nak dapat komen pertama? Macai umno yg dapat henfon percuma dan elaun hari dah standby 24 jam hahaha.

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. amno chiak bo liew.mkn tak abih. sampe toa sampe mampuih.
      mlayu mkn sisa amno sampe toa sampe mampuih.amno haramjadah. bangsat. lahanat.musibat.babi.

      Delete
  3. Melayu Tidak Mudah Lupa Tetapi Kutty Memang Mudah Lupa
    Beberapa dekad yang lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mengungkapkan sebaris ayat yang sehingga kini menjadi buah mulut di kalangan orang Melayu. Ayat “Melayu mudah lupa” ini sebenarnya ditujukan khas kepada kaum Melayu yang menyebelahi pembangkang terutamanya PAS sewaktu dia cuba memenangi pilihan raya umum.

    Menerusi ayat itulah, kaum lain di negara ini menjadikan ia sebagai bahan lawak dan ejekan kepada kaum Melayu sehingga hari ini. Namun, kuasa Tuhan tidak ada sesiapa dapat mengubahnya. Setelah berdekad-dekad ayat berkenaan menghantui kaum Melayu, terserlah kebenaran, siapakah sebenarnya orang yang mengungkap ayat penghinaan kepada kaum Melayu ini.
    Jika tidak kerana keberanian Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mendedahkan bahawa Mahathir sebenarnya berketurunan Kutty yang selama ini diselindungkan, mungkin ada yang menyangka, Mahathir sebenarnya adalah pejuang Melayu yang tulen.

    Hari ini, kecenderungan Mahathir kepada pembangkang nampaknya telah menyerlahkan bahawa Kuttylah yang mudah lupa bukannya orang Melayu. Tanyalah sesiapa sahaja yang pernah hidup sewaktu dia masih berkuasa atau mereka yang mengetahui apa jua gerakannya, pasti mereka akan mengingatinya dengan mudah.

    Ajaibnya, sepanjang gerakan dia untuk menjatuhkan kerajaan, UMNO, Barisan Nasional dan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, acapkali Mahathir membuat dua kenyataan yang berlainan atau dalam bahasa mudahnya, membuat U-Turn tanpa dia sedar. Sebagai contoh, dia mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid mempunyai harta bernilai jutaan Ringgit dan dia mempunyai bukti terhadap dakwaannya.

    Hari ini, lain pula kisahnya. Dia mendakwa, tidak mempunyai sebarang bukti terhadap dakwaannya. Malah dia sendiri mendakwa, tidak pernah mengeluarkan kenyataan sedemikian. Soalannya sekarang, siapa yang mudah lupa? Adakah Melayu yang mudah lupa ataupun Kutty yang mudah lupa?
    Kuasa dan kemaruk politik Mahathir nampaknya telah menenggelamkan kewarasan akalnya. Atau mungkin sahaja pada usia yang sudah mencecah angka 92 tahun ini telah menyerlahkan bahawa Mahathir sebenarnya sudah menghampiri garisan nyanyuk dan mudah lupa.

    Nyata sekali, istilah Melayu mudah lupa itu sebenarnya langsung tidak relevan dengan kekuatan midan dan akal kaum Melayu. Usah sewenang-wenangnya menghina tahap IQ kaum Melayu dengan istilah berkenaan kerana hari ini, Mahathir sendiri yang mudah lupa dengan apa yang dia lakukan. Melayu tidak pernah lupa hanya Kutty sahaja yang mudah lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 100% sokong tuan!
      Mereka2 macai dalam ni macam baru bangun dari tido.
      Tak pernah hidup zaman Mamakutty? Sampai skrg masih terbayang zaman tersebut.. indah khabar dari rasa sebenar ditekan dengan sistem penyangak!

      ekonomi sempit, gaji cukup2 makan. harga barang lebih mahal dari kuasa membeli!

      Delete
    2. Yg tak dapat manfaat di zaman madey tu orang pemalas

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    4. Semoga keluarga kau terus ditipu lagi 60tahun....amin.

      Delete
    5. Orang yg tak educated....tak membaca.....tak berpengetahuan.....bolehlah hidop dgn parti samun.

      Yg educated takkan mau diri dan keturunannya ditpu dgn menjadi koolie batak janakan duit untuk bayar hutang negara sedang pemimpinnya hidop mewah.

      Biar rakyat papa janji pemimpin kaya..!!

      Petikan World of Buzz 3/8/2017:
      In a report by the Malaysian Insight, a fresh graduate was struggling to find a job for months on end. After experiencing a lot of frustration, facing one rejection after another, the young graduate decided to take up a job cleaning houses to earn some money. 26-year-old Siti Nursyazalina Zailani just graduated with a degree in engineering. Obviously, she never expected her first job straight out of university to be a house cleaner. However, she decided to swallow her pride and take the job to help support herself while living in Kuala Lumpur.

      Nursyazalina has been working for house cleaning app, Maideasy, for almost a year now, although she initially wanted to work while looking for a better job. However, despite looking everywhere for work, she could not get any other job. “I didn’t have time to pick a job because I came from Ipoh to KL to look for work and help my mother, who is single,” said the young lady, who is the oldest of five siblings.

      Due to these alarming statistics, it’s no wonder more and more Malaysian fresh graduates are resorting to minimum wage jobs in order to make a living.

      Nursyazalina was introduced to this house cleaning agency by her sister, who is an accounting student. Ultimately, she took the job to help her mother support the rest of her siblings, some of whom are still attending school. The fresh graduate’s sister was also working as a house cleaner. She said the working hours were flexible enough for her to study for her exams. She also uses the money she earns to pay for her exam fees. The two sisters are unashamed of taking up these blue collar jobs typically associated with foreign workers.

      Read more at WOB: http://www.worldofbuzz.com/engineering-graduate-struggles-find-work-resorts-cleaning-houses-money/

      Banyaklah saaangattt pertumbuhan ekonomi......sumer stabil konooooonnn......bantuan itu ini....sumer bilion2.....

      8.54 & 10.57.......esok anak2 ko akan ikot nasibnya macam berita di atas.

      Yessssss......hidop Kassim Baba dan 40 penyamunnya...!!!!!

      Delete
    6. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  4. THE REAL ‘HARAPAN’ IS ONLY FROM UMNO/BN
    60 years of UMNO / BN as the leading-party has proven to be the only political party that can be relied upon and has served the Malays and Malaysians, now what has the opposition done for the past 60 years? Not only PM Najib should be asking this but every one of us should ask the same.

    Hence, UMNO/BN will continue to give real hope to the people rather than the opposition who only play “politic of fear” to scare away the people. As such, those without power prefer the politic of fear that eventually it is the rakyat that suffers.

    What does PM Najib meant by “the politic of fear” by the oppositions?

    Take the example of the UMNO-led government efforts in the success of transformation of public transport especially the completion of the MRT (Mass Rail Transit) from Sungai Buloh to Kajang which was completed earlier than their duration. More encouraging is that this mega project is run by our Malaysians.

    But what did the opposition do with their ‘politics of fear’ approach? They incited the people with various allegations, as though that the present government is lavish in their expenditure and eventually the nation will go bankrupt when national debt soared.

    Should the present government spend lavishly for the rakyat in improving our public transport system, why should the opposition worries or actually they felt threatened when the rakyat benefits and BN government has fulfilled real hope to the people?

    All the success stories will be washed out by the opposition. They deliberately ignored that such a mega project is able to save cost when it is completed earlier than the scheduled timing. Worst still, while everyone is proud of our local expertise and our own people ran the project, the opposition has denied their efforts.

    PM Najib alerted everyone that the MRT project is just the beginning where there are much more awaiting to benefit the rakyat.

    Meanwhile, there are some who questioned why should this mega project be built and erected in the opposition-led state in Selangor and around the Klang Valley? Well, this is all about economic theory and Kuala Lumpur is the capital city where the government needs rapid economic movement in the Klang Valley which eventually will expand to other states as well.

    If the capital city and the Klang Valley surrounding economy are left stagnant, not only the national economy is bad, even the rural areas will be affected in the long run.

    When these opposition-led states failed to improve their rakyat well-being, it is the duty of BN-led federal as a responsible government to ensure that no one is left behind.

    This is how the real politics of hope to the people should be and unlike the opposition who only manipulates the word ‘hope’ but failed in their duty and responsibilities to the rakyat. In fact, their promises of hope in the previous elections are never fulfilled, yet giving more only to fool the rakyat from their failures.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rubbish...you cannot fool the educated people like us

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. "PM Najib alerted everone that the MRT project is just the beginning where there are much more awaiting to benefit the rakyat"....

      keh keh keh what kind of english is this? Typical kampong boys and girls at JASA trying too hard to make a big fuss about one project....ONE project after 7 years!!!!

      Delete
    4. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    5. Apa sekalipon......aku, family aku dan seluroh sedara mara aku tak akan pangkah BN/Pas lagi..!!!

      Time to change...!!!

      Delete
  5. Skandal BNM, Tun M salahkan bekas gabenor, timbalan
    SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, menyalahkan bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Jaafar Hussein dan bekas penolongnya Nor Mohamed Yakcop berhubung skandal BNM yang ditimbulkan semula baru-baru ini.

    Memetik laporan The Malaysian Insight, Mahathir juga menegaskan beliau hanya tahu lebih sedikit berbanding apa yang dilaporkan kepada Parlimen pada ketika itu mengenai kerugian tersebut, sekaligus menafikan sebarang salah laku membabitkan beliau dalam skandal itu.

    "Tan Sri Jaafar. Beliau yang bertanggungjawab. Beliau memulakan bahagian perdagangan matawang ini dan semua itu di Bank Negara dan juga di London dan menugaskan Nor Mohamed untuk mengendalikan urusniaga itu," demikian petikan wawancara Mahathir bersama The Malaysian Insight.

    Menurut Mahathir, selepas mengetahui mengenai kerugian itu, kerajaan menghentikan operasi unit perdagangan matawang BNM yang ketika itu dilaporkan memperdagangkan antara lima hingga 10 kali ganda lebih tinggi berbanding kadar biasa di bank pusat.

    Mahathir juga memaklumkan bahawa BNM tidak menjangkakan Perjanjian Maastricht ditandatangani pada 7 Februari 1992, yang membawa kepada pengenalan matawang tunggal Euro seterusnya menyebabkan kejatuhan matawang pound Britain.

    Jaafar yang menjadi gabenor BNM sejak 1985, meletakkan jawatan pada 1 April 1994 dan meninggal dunia empat tahun kemudian.

    Nor Mohamed kemudiannya menjawat jawatan menteri kewangan kedua dalam pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi dan seterusnya dilantik sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri (Unit Perancang Ekonomi) dalam kabinet Perdana Menteri Najib Razak sehingga 2013.

    Pada Jun lalu, kabinet Malaysia telah setuju untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja, atau Royal Commission of Inquiry (RCI) untuk membolehkan siasatan terperinci dapat dilakukan ke atas Bank Negara Malaysia (BNM).

    Ini berikutan hasil siasatan awal Pasukan Petugas Khas (PPK) yang ditubuhkan bagi menyiasat kerugian urus niaga mata wang asing oleh BNM sekitar 1980-an dan 1990-an.

    Sebuah kenyataan telah dikeluarkan dari Pejabat Perdana Menteri bertarikh 21 Jun yang menyatakan bahawa “penubuhan RCI ini akan membolehkan siasatan terperinci yang lebih menyeluruh dapat dilakukan berdasarkan lunas-lunas perundangan”. Kenyataan sama menyatakan juga bahawa siasatan RCI ini “dilindungi di bawah Akta 119”. Akta 119 adalah Akta Suruhanjaya Siasatan Diraja 1950, atau Commissions of Enquiry Act 1950 (Amended 1973).

    Dengan siasatan dilaksanakan menggunakan Akta 119, siasatan ini akan dilindungi (immunity) oleh undang-undang.

    Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kerugian sebanyak AS$10 bi­lion yang dialami BNM melalui kegiatan perdagangan mata wang sepanjang 1991 hingga 1993, semasa Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

    Baru-baru ini, Abdul Murad tampil mendedahkan bank pusat itu pada 1991 hingga 1993 terlibat dalam perdagangan spekulasi mata wang antarabangsa yang berisiko tinggi sehingga menyebabkan kerugian lebih daripada jumlah yang dilaporkan.

    ReplyDelete
  6. Islam bukan politik catur dan jual ubat
    ABDUL HADI AWANG 02 AUGUST 2017
    POLITIK dalam Bahasa Arab disebut ‘Siyasah’, ‘Khilafah’ atau ‘Imamah’ adalah menjadi sebahagian daripada tujuan manusia diciptakan oleh Allah, sebagaimana dinyatakan dalam firman Allah SWT:

    وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٞ فِي ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةٗۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيهَا مَن يُفۡسِدُ فِيهَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَۖ قَالَ إِنِّيٓ أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ ٣٠ البقرة

    “Dan (ingatlah) ketika Tuhan-Mu berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.” (Surah Al-Baqarah: 30)

    Para ulama menafsirkan Khilafah itu bermaksud Siyasah (politik) atau Imamah (kepimpinan negara) yang berkait dengan urusan mentadbir negara dengan segala komponennya, memerintah dan mengurus dengan Islam.

    Ayat ini ditafsirkan oleh sabda Rasulullah SAW:

    كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الأَنْبِيَاءُ، كُلَّمَا هَلَكَ نَبِىٌّ خَلَفَهُ نَبِىٌّ، وَإِنَّهُ لاَ نَبِىَّ بَعْدِى، وَسَيَكُونُ خُلَفَاءُ فَيَكْثُرُونَ. قَالُوا فَمَا تَأْمُرُنَا قَالَ فُوا بِبَيْعَةِ الأَوَّلِ فَالأَوَّلِ، أَعْطُوهُمْ حَقَّهُمْ، فَإِنَّ اللَّهَ سَائِلُهُمْ عَمَّا اسْتَرْعَاهُمْ
    صحيح البخاري - مكنز (12/ 168، بترقيم الشاملة آليا)

    “Bani Israel di zaman dahulu dipimpin siyasahnya (politik) oleh para Anbiya. Apabila wafatnya seseorang Nabi, Allah menggantikannya dengan nabi yang dilantik (Allah) selepasnya. Akan ada (kalangan kamu) para khalifah (pemimpin) yang ramai”. Lalu para sahabat bertanya: “Apakah suruhan Rasulullah kepada kami?”. Sabdanya: “Tunaikan baiah (janji setia) kamu kepada yang terawal kemudian yang berikutnya. Berilah hak yang wajib ditunaikan terhadap mereka. Sesungguhnya Allah akan bertanyakan mereka (di Hari Kiamat nanti) berkenaan urusan mereka”.

    Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW meletakkan pemimpin yang adil di tempat pertama daripada senarai mendapat fadilat pada Hari Kiamat dan senarai ahli Neraka terhadap pemimpin yang khianat dan menipu rakyat.

    Al-Quran juga melaporkan semua para Rasul A.S. berdakwah menghadapi kerajaan yang menolak Islam di zaman masing-masing, bukan sahaja menyelamatkan aqidah rakyat. Ada kalangan Rasul A.S. yang sempat menegakkan negara dan memimpinnya seperti Nabi Daud dan Nabi Sulaiman A.S. termasuk Rasulullah SAW walaupun ramai yang wafat dalam perjuangan tanpa menyaksikan kemenangan perjuangan mereka.

    Adapun teori pemisahan politik daripada agama bukan daripada Islam. Teori pemisahan ini dibawa oleh penjajah yang menganut agama Kristian yang diselewengkan daripada Kitab Injil yang telah diubah daripada yang sebenarnya dibawa oleh Nabi Isa A.S.

    Allah menegaskan betapa Nabi Isa A.S. berkait rapat dengan Kitab Allah yang diturunkan sebelumnya (Kitab Taurat) dan Rasul Akhir zaman Nabi Muhammad S.A.W, ini dinyatakan dalam firman Allah SWT:

    وَإِذۡ قَالَ عِيسَى ٱبۡنُ مَرۡيَمَ يَٰبَنِيٓ إِسۡرَٰٓءِيلَ إِنِّي رَسُولُ ٱللَّهِ إِلَيۡكُم مُّصَدِّقٗا لِّمَا بَيۡنَ يَدَيَّ مِنَ ٱلتَّوۡرَىٰةِ وَمُبَشِّرَۢا بِرَسُولٖ يَأۡتِي مِنۢ بَعۡدِي ٱسۡمُهُۥٓ أَحۡمَدُۖ فَلَمَّا جَآءَهُم بِٱلۡبَيِّنَٰتِ قَالُواْ هَٰذَا سِحۡرٞ مُّبِينٞ ٦ الصف

    “Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa Ibni Mariam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah (Rasul) kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku bernama: Ahmad (Muhammad SAW).” Maka ketika dia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!” (Surah As-Saff: 6)

    ReplyDelete
  7. Pada asalnya ilmu politik Islam dimasukkan dalam pengajian Feqah, namun di zaman mutaakhir dikaji secara khusus. Imam Al-Ghazali meletakkannya dalam Kitab Aqidah (الاقتصاد فى الاعتقاد), Bab Imamah (Kepimpinan negara).

    Ramai kalangan ulama menulis secara berselerak dalam Kitab Tafsir, Hadis dan Feqah, namun ada yang menulis kitab secara khusus, di antaranya para ulama Mazhab Syafi’e seperti Al-Mawardi (wafat pada tahun 450H) mengarang kitab Al-Ahkam As-Sultaniyyah, Imam Al-Haramain Al-Juwaini (wafat pada tahun 476H) mengarang kitab Ghiyats Al-Umam dan para ulama daripada semua mazhab juga menulis kitab panduan politik pemerintahan di zaman dan negeri masing-masing, termasuk Sheikh Daud bin Abdullah Al-Fatoni meletakkan perkara politik di dalam Kitab Munyatul Musalli dalam Bahasa Melayu Klasik yang terkenal.

    Maka mereka yang terlibat dalam politik Islam mestilah mempelajari ilmunya, bukan laksana politik penjual ubat, sekadar mahu melariskan ubat atau sekadar mengumpulkan pelanggan seramai-ramainya berwawasan dunia untuk mendapat kuasa sementara waktu sahaja.

    Politik Islam juga tidak boleh dimain catur untuk mencapai matlamat menghalalkan segala cara dan meletakkan Islam sekadar menjadi alat sahaja. Politik Islam bertunjangkan ubudiah kepada Allah, memikul amanah dengan melaksanakan syariat dan berwawasan akhirat, menyelamatkan seberapa ramai manusia dengan petunjuk Allah dan berpaksikan hidayah bukan jibayah.

    Hidayah bermaksud meletakkan petunjuk Al-Quran dan Sunnah menjadi panduan, beristiqamah dalam perkara dasar dan matlamat, di samping anjal dalam menangani masalah dan isu semasa yang sentiasa berubah. Jibayah bermaksud matlamatnya kebendaan dan dunia sahaja sehingga tidak beristiqamah dengan petunjuk Allah atau mempermainkannya demi mencapai matlamat itu.

    Allah mewahyukan di dalam Al-Quran tentang cerita-cerita iktibar daripada para Rasul A.S. dan penentangnya serta dihuraikan pula dalam Peristiwa Isra’ dan Mikraj apabila ditemukan dengan para Rasul A.S.

    Ada kalangan Rasul A.S. yang ramai pengikutnya, ada yang bersama pengikut yang sedikit dan ada yang berseorangan tanpa pengikut. Maka Rasulullah S.A.W. menunjukkan ketegasannya kepada Abu Talib (bapa saudara kesayangannya yang sangat berbudi) apabila ditawarkan kerajaan dan harta secara percuma:

    "يا عم والله لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على ان أترك هذا الأمر حتى يظهره الله أو أهلك فيه ما تركته ".) السيرة النبوية لابن هشام 2/ 101(

    “Wahai bapa saudara yang dikasihi! Kalaulah mereka meletakkan matahari di kananku dan bulan di kiriku, supaya aku meninggalkan urusan ini (Islam) atau aku mati kerana perjuangannya, nescaya aku tidak meninggalkan perjuangan ini”

    ReplyDelete
  8. Dalam masa yang sama, Rasulullah SAW menunjukkan cara politik matang dan sejahtera terhadap kawan dan lawan. Beristiqamah menghadapi rebah dan bangun, pasang dan surut walaupun memakan masa untuk kejayaan yang dijanjikan oleh Allah, sehingga menguasai dunia yang luas selepas kewafatan baginda, bukan di masa hayatnya.

    Maka generasi PAS kini yang melangsungkan perjuangan ini, jangan melupai generasi terdahulu yang pernah bergayut dengan hanya satu kerusi Parlimen pada tahun 1951 dan kembali satu pula pada tahun 1986 setelah banyak kerusinya dan memerintah negeri yang dijatuhkan pula, pernah bersama Kerajaan Pusat dan beberapa siri tahaluf dengan parti-parti lain.

    Masih banyak pendekatan Politik Islam yang ditulis oleh para ulama’ di dalam kitab mereka dan masih banyak pendekatan yang tersirat di dalam mukjizat ilmu Al-Quran dan kebijaksanaan Sunnah Nabawiyyah. Namun kita mesti teguh dan beritiqamah bersama hidayah dan tidak jumud dengan pendekatan usang tanpa bijaksana dalam menangani perubahan.

    Percayalah bahawa PAS tidak mati selagi bersama Islam. Bahkan parti serpihan yang cuba diwujudkan sama ada sudah ditimbus ke liang lahad atau ikan bernyawa yang kekeringan air. PAS bersama Islam yang tidak disembunyikan, tetap teguh dan tidak mungkin dicatur oleh pencatur politik dan dijaja oleh ahli politik penjual ubat.

    “Sejahtera Bersama Islam”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS

    Bertarikh: 9 Zulkaedah 1438H / 2 Ogos 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik Islam menolak penyelewengan dan menentang kezaliman.. Bukan politik sokong dedak..

      Delete
    2. Slogan menolak kezaliman itu otai reforbasi punya slogan semasa zaman MAHAZALIm Kutty Mamak menjadi PM..

      apakah ko lupe macai??

      Delete

    3. Macai pemakan dedak kopipes panjang-panjang ni ada sesiapa yang minat membaca ke.

      Delete
    4. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    5. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    6. Ehhhh....kopipessss jahanam dan maacaiiii haram.....apa sekalipon......aku, family aku dan seluroh sedara mara aku tak akan pangkah BN/Pas lagi......ada pahammmm..???

      Time to change...!!!

      Delete
    7. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    8. Lembu2 kopipes dah mula menyemak dan teberak kat sini

      Layak disembelih sahaja menjelang hari raya haji ni

      Delete
  9. Mana kojora dedak tu?? Sampi tak tido malam mencarut2...ni lagi teruk dari bijan perangainya...mesti anak bini pun buruk prgai macam dia aku rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Masih hidup rupanya dia ini.. apanamaa... Othman Ahmad?

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    4. 10.37.......Othaman Ahmad kalo bagi komen dia akan guna nama dia sendiri........bukan macam ko Anonymouse manjaaangggg jerrrr atau pon KIKIKI.....p¥#!mak ko..!!!


      Delete
    5. Kesian mak dia..

      Padahal kojola tu sendiri yang bangsat

      Delete
  10. The truths hurt.

    Those who condemned Mahathir.....your views (and mereka yang sepala) against those (the silent majoity) WHO APPRECIATED him.

    I was born 7 months before malaya achieved her independence. I was born under British rule and a British subject not until 2 eastern states AGREED to form Federation of Malaysia. Today, I am a Malaysian (not sure with feeling of regret?).

    I have witnessed all 6 PMs and literally know their capabilities, strengths, weaknesses, opportunities and threats. The first 3 had prepared the very foundation for a new independent nation. The 4th, planned, build and developed until the nation received respect by other countries in the world. The 5th came in like a white sheet only to be soiled by laziness, ineffectiveness, blatant disregard for future development of the country.

    Everyone was overjoyed when the 6th PM entered, looking good and handsome, born of 2nd PM's seed and the expectation was high. To the contrary, see for yourselves what has happened to this beautiful country of ours. Full of injustices, racism in its worst standing, corruption and abuse of power...many many more unprecedented before.

    Cash is king.....religion takes rear slot with ilmuans prostituting themselves in return for power, positions and money. The juiciaries compromised, the police as mere tools, the MACC doing selective prosecution, the AG more of a defender of thieving galaxy....etc etc.

    I pray to Allah swt.....Lailla hailla anta subha nakainni kuntuminazzalimiin.

    No amount of tears can save us all tanpa pertolongan Allah swt. Malaysians........wake up and save our country from total disablement

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. A very good write up Sir.

      Salute and support from me.

      Cant agree more.

      In Allah we seek help.

      God bless.

      Delete
    2. Mahathir Kutty Laknatullah.
      Para perosak sedang memuji sesama sendiri

      Nauzubillah dari pakatan harapan + Mahathir Kutty Laknatullah menang PRU14 dan dijauhkan sama sekali memerintah mana-mana bahagian di Tanah Malaysia tercinta ini.

      Hanya bermula kepimpinan Pak Lah dan seterusnya DS Najib sekarang UMNO dan rakyat benar-benar dihormati dan mendapat manfaat terlalu banyak.. syukur Alhamdulillah

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    4. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    5. 9.32......very well-said.
      Salute !!!

      Delete
  11. Melihat kepada tulisan2 yang panjang lebar untuk mengulas setiap tulisan blog ini.... saya cadangkan tuan lupakanlah atau diam lah dari membuat tulisan2 inzal sendiri untuk kononnya mengatakan bahawa HARAPAN bakal memberi harapan dan memmiliki harapan untuk berjaya memenangi hati rakyat..... setiap tulisan tuan tidak lebih menyedapkan hati dan menutup pekung dengan daun keladi.... angin gak usik tali tergaru2 sendiri.
    Membaca tulisan di atas sahaja sudah cukup menjelaskan bahawa cerita2 bangang pun mampu dititip sebagai tulisan. Apapunya statement yang hendak sibanggakan sangat kalaupun seorang ahli parlimen PAS yg mengumbang itu sebagai indicator kepada kejatuhan umno?... baiklah... kita ambil kiralah penyumbang kepada derma itu adalah seramai separuh sahaja dari jumlah ahli umno iaitu 1.5juta orang yang tuan hendak ambilnkira sebagai angka yang memungkinkan umno akan tumbang... berapa banyak sumbangan yang di beri? RM1.00 seorang?.... sungguh memalukan.... takperlah bersangka baik sahaja...setiap seorang menyumbang RM10..... jadi berapa orang yang akan tendang umno? 150k orang ker? Takkanlah Ahli Parlimen PAS tu sumbang RM10 juga?.... pasti lebih... katalah sumbangkan RM50k....
    Cukuplah berteka-teki dengan jumlah sumbangan individu. Kita ambil kiralah yang menyumbang itu adalah ahli Parlimen PAS yng membuat perut UMNO kecut.... boleh saya tanya ..ahli Parlimen tu adakah benar2 penyokong PAS atau MP yang bersattus HARUMANIS... HIJAU DI LUAR... OREN DI DALAM.... makanya tak payahlah nak berinzal sangat... mimpi basah tak bawa untung apa pun... hanya syok sendiri lepas tu penat nak cuci sendiri sebab nanti ketahuan orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. U were born after malaya achieved independence and formation of malaysia. Ya......cara anda berfikir samalah dengan seorang melayu yang dah kekeringan wang dan terus mula menggadai apa saja yang ada demi selamat keluarga mu dari terus kelaparan....ingatlah Allah tak akan ubah nasib mu kalau masih beraja dengan cash is king

      I used to debate with you suharli in Putra Merdeka before. U have not changed....its okay for you, asal perut penuh....itulah kehidupan sebenar.....

      Delete
    2. yang mimpi basah tu si badak,,tak sedo diri..

      Delete
    3. Mula dah macai mencarut.
      Bila orang lain guna bahasa kasar cepat2 lah macai MadeyKutty 'ambil' kopiah berlakon jadi ustaz..

      inilah rupa2 orang2 munafik yang mengelilingin Pakatan Haprak!

      Delete
    4. Nak kata saya berubah... perubahan bahaimana yang kamu mahu? Sewaktu Tun memerintah... batag tubuh itu yang kamu sesah.... sekarang bila kami mula menolak Tun hasil dapatan kebobrokan yang dilakukan... siapa yang mula menjilat2 kahak kamu semula?... dan sekarang natang tubuh yg kamu ludah dulu kamu jadkkan tugu atau tukun untuk menarik sokongan.... politik sial apa yang kamu mainkan.
      Anon 0948..... tak usah rasa kamu semakin hebat kalau nama sensiri pun tak berani nak di paparkan.oh ya... teruskan dengan fitnah kamu bahawa perut penulis dan anak2 terisi dengan duit dedak atau bayaran sebagai penulis berbayar.

      Delete
    5. suharlli bengong ..akmu tu tg dapat samsung A9..haha..satu dunia tau pendedak najip dapat habuan

      Delete
    6. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    7. P E R I N G A T A N :

      Jgn terpedaya sama sekali dgn Suharli Masrop yg tiba2 muncul kembali. Spesi ini adalah nama samaran Kejora Anak HARAM JADAH yg dulu sering muncul berdebat dgn saya & juga bro john doe di blog Putra Merdeka. Kejora sendiri mengesahkannya dgn komennya @ 12:59.

      Sila ambil perhatian....!!!

      Delete
    8. u read between the lines dude...it is not about how much money collected....it shows, how the responses from people on the streets....what budin is asking if an umno guy doing the same thing, will he get the same response?

      u try to look smart, but dumbed!

      Delete
    9. Suharli Masrop dan maacaaaiii samun.......luuu punya pasal lu mau sokong sapa......dan gua & kawan2 di sini punya pasallah nak sokong Pakatan.

      Kami tak paksa ko nak pangkah parti mana pon.....ada kami paksa ko atau mak ko...????? Itu ko punya hak wooooiii.......nak melingkop nak terlentang ke.......itu sumer ko punya pasal......kami tak campor.

      Apa masalah luuu???

      Ko tetap dgn hak ko dan kami tetap dengan hak kami.....ada pahaaammmm..???

      Yang muktamad kami di sini tidak akan pangkah BN/Pas lagi period..!!

      Delete
  12. Sekumpulan bekerja demi dedak. Kerjanya hanya memutar belit dan membohong.

    Sekumpulan lagi bekerja demi kebenaran. Tanpa habuan mereka terus bekerja dan menyokong sesama sendiri.

    Kumpulan pertama tidak akan menyumbang apa-apa, kalau tenaga dan masa mereka pun perlu dibayar apalah diharap mereka akan keluarkan wang ringgit.

    Kumpulan kedua rata-ratanya tidak punya wang yang banyak, tapi jumlah mereka ramai. Di atas keikhlasan setiap dari mereka akan menyumbang sedikit wang kepada orang-orang yang memerlukan pertolongan di dalam perjuangan ini.

    Maka tak hairanlah apabila sumbangan yang rata-ratanya hanya bernilai puluhan ringgit boleh mencecah jutaan.

    Kertas undi pula tidak mengikut kemampuan, kaya atau miskin, pembesar atau marhain masing-masing punya kuasa undi yang equal.

    Setuju dengan Tn Budin segala isyarat menunjukkan kekalahan pihak yang menabur wang utk sokongan.

    Bukankah wang ada limitnya? Sebanyak mana pun ditabur ia akan tetap habis. Tabur perah, tabur perah, camna perah pun hutang 2.58b tetap tak mampu bayar.

    Gitulaaah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe.....very true bro.....bukan wang ringgit yg jadi ukuran tapi keikhlasan yg jadi ukur tanda.

      Keinkhlasan dan tulus mengatasi kerakusan tamak dan haloba.

      Bagitulah jugak dengan kebenaran akan mengatasi yg bathil.

      Teruskan perjuangan......mereka yang menggunakan wang ringgit untuk menang akhirnya akan terbelit dengan wang ringgit tu jugak.

      Tamak dan haloba mereka tu jugak yang akan mencekik batang leher sendiri.

      Salam perjuangan yeop.

      Delete
  13. kekadang aku pelik gak, hebat sangat ke najib ni sampai bekas pm ade, bekas tpm ade, bekas timbalan umno, belum kira pakar kewangan pembangkang, lawyer pembangkang, bekas ulama pun ade boleh kata semua peringkat umur dan semua peringkat pendidikan ade tapi masih tak boleh jatuh kan najib, kalau kira najib sekolah pun tak tinggi, aku ingat dulu pm paling hebat tun m, mane ade orang lain, semakin ramai yang ingin menjatuhkan najib semakin kuat dia, aku bimbang selalu nya pepatah orang tua kata berani kerana benar, bila orang benar ni orang tidak suka. Tak kan tak ade sekulimat bukti yang boleh mengaitkan najib dengan semua skandal, 1mdb ade, scorpene ade, altantuya ade, macam macam pun ade, bila di penghujung nya semua nama nama diatas kata tak de bukti, sedangkan semua pemimpin yang ade skandal pasti ade bukti yang boleh dikaitkan contoh anwar, nanak tun m, pie afdal. kesimpulan nya kepada rakyat malaysia terutama orang melayu berhati hati lah membuat keputusan untuk menyokong mana mana pemimpin, allah mengawasi kita salah langkah kita hancur lah negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu tuan.. mereka berusaha berhempas pulas.. habis wang berpuluh juta untuk menjatuhkan DS Najib dan kepimpinan UMNO sekarang.. kemudian berlakon didepan rakyat begitu 'humble' konon merekalah 'penyelamat' rakyat.

      hairannya tidak berlakupun sebarang kejayaan atas usaha mereka. Malah rakyat semakin meluat!

      Jika dilihat komen2 dalam Youtube berkaitan MRT etc. Perubahan minda rakyat pd DSN amat ketara

      Ini yang menyebabkan Pakatan dan Mahathir amat gusar dan mereka hilang arah menyerang Najib bertalu-talun dengan skrip yang sama.

      Cuma sejak minggu Kutty Mamak di sebut sebagai pengkhianatn, skrip 'baru' mereka ialah Kapal Selam dan Altuya dimainkan semula.

      Kelihatan mereka sangat terdesak, panik dan hilang arah. Rakyat semakin muak dengan penipuan mereka dalam bentul air liur.

      Rakyat melihat 'tangible' dengan khayalan Pakatan.

      Sesungguhnya Allah SWT Maha Berkuasa dan Maha Melindungi kita dan kerajaan yang ada sekarang. Begitu banyak mereka lakukan semakin kukuh kedudukan dan sokongan DS Najib berbanding PRU13 lalu..

      Insya Allah kemenangan dan kekuatan sebenar daripada Allah SWT buat Kepimpinan DS Najib dan UMNO-BN. Amiin!

      Delete
    2. 09.53 dan 10.46...cash is king.

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    4. Wirid songsang ajaran Kiyai Ponorogo Jahid Komidi yg menjadi pegangan si Anak HARAM JADAH, Kejora.

      Delete
  14. Gd morning sdra John Doe,

    I lama dah tak join u all.

    I was away for quite sometime. In the plane, I read an article about desperate leaders. What i gathered (i may have missed a lot), Najib first started about mahathir not helping the Indians. He claimed he did more than the latter. He is now considering Bumi status for indian muslims. Zahid tailed najib for a wrong reason... questioning mahathir's lineage. What a contradiction!

    I was with an umno friend before flying back home. Dia kata tak boleh bertahan, bro. I kata your boss is loaded with cash....he gave me a wry smile......gunung kinabalu dah tinggal 6000 kaki sahaja....

    one of the many signs of desperate leaders is lack cohesion and reality!

    Will write again once I am free before i fly out again

    Bye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sejahtera pak rahman 2.

      Walaupun dimaklumkan tuan tak lama join kami, tapi saya selalu dapat kesan penulisan tuan di sebalik anonymous.

      Thanx for the sharing and below are my reply.

      Malays are so used to the maxim 'sikit2 lama2 jadi bukit' to the extent that many of us will always have the belief that they would always be able to 'mengumpulkan albeit sikit2'. How to 'kumpulkan' if there is nothing left to 'korek' because to 'mengumpul' we have to first 'mengorek'.

      There is nothing more to korek from 1MDB. Felda is in a mess and with a great deficit. KWAP? Huuuh..

      We should change our maxim to 'sikit-sikit lama-lama bukit pun jadi rata', then only we will realize that 'cash is king' is definitely unsustainable.

      Of course, for some, when they realize it, its already too late.

      Looking forward to read your next posting, anything from your scholarly mind sir.

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. Kejora...

      Kenapa kamu menyibuk/menyampuk perbicaraan 2 orang intelek...?? Hutang kamu untuk berjumpa dgn saya bila nak dituntaskan..takut ker macam Najib takut kat Tun Mahathir....???

      Delete
  15. dedak dedak dedak kurr kur kurrr kurrrr......meh makan dedak kur kur kur.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. habis tak boleh hujah.. meloyar buruk macam orang sakit mental.. itulah taraf macai madeyKutty

      pity u macai

      Delete
    2. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    4. Wirid sonsang yg rengkas ajaran Kiyai Ponorogo Jahid Kimidi yg menjadi amalan Keojolla.

      Delete
  16. Sini badak sana badak, di mana mana pun badak..sapekah badak?

    ReplyDelete
  17. Apabila Cai & co. Rajin kopipes..itupun, isyarat/tanda2 awal..Umno/BN akan kalah PRU14.

    Tak sampai 11 hari..sumbangan rakyat Malaysia berbilang kaum, boleh dapat juta2? Wow! Panas punkoq lagi lah bos2 cai..hahaha..

    Well done rakyat Malaysia! rata-rata, mempunyai komitmen tinggi bagi membanteras rasuah dan menyaksikan perubahan kerajaan.

    cai & co,
    Tak teringin nak ubah dan jadi cerdik ke..? Tinggalkanlah lubang najis tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesedaran nampak menyerlah. Harap berpanjangan

      Delete
    2. gaya tulisan, styling yg sama.. nickname je berubah.. betul tak?

      tanda2 ketakutan terhadap UMNO BN dan tersungkurnya Pakatan Mamak + Cina DAP.

      Lapiji Lamli main isu psiko kepada PAS.. konon hanya seorang MP/ADUN PAS kasi derma?
      seorang saja?

      Mahpos bean? atau Badut lain? Seorang sahaja ko dah riuh.. nk tipu org PAS lah kan..

      hehehe

      Delete
    3. 10:49,
      Spesis yang sama juga. Busuk hati sampai ke usus.

      Kamu nak menderma pun boleh..jgn de ngki2lah!

      Delete
    4. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  18. yb rafizi = pintar , rajin, 'orator', bersih 'darah muda' = PM masa depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. - lupa satu lagi - berkelulsan tinggi

      Delete
    2. Rafizi is a chartered accountant, an ex petronas executive....bright future in politics

      Dato Rahman jpc,

      How is Pekan voters receiving or treating PH there? Lukewarm support or ever ready to go out to vote out the kleptocratic leader?

      My friends in FELDA appeared to be confident of the 2nd n 3rd generation wud vote for PH....likely or unlikely?

      thank you.

      Delete
    3. Masya Allah.. aku bermimpikah puak ini memuji perosak dan penipu rakyat?
      Semoga Allah SWT jauhkan dari fitnah2 mereka. Aminn!

      Delete
    4. sdr Rahman 2,

      PH n PPBM makin d terima olih warga pekan (eg felda Chini).

      peluang sudah terbuka luas tapi jika kita tiada 'keupayaan' serta masih tidak bersedia utk memantapkan kedudukan maka ia nya akan tersia saja.

      saya tlh membuat apa yg termampu, tetapi masih jauh drpd sasaran yg saya harap2 kan.

      saya rasa sudah tiba masa nya saya 'throw in d towel' n menyerahkan tenaga yg lebih muda utk 'lead d charge' in Pekan.

      buat masa sekarang 'kalah dlm tangan n menang masih belum nampak bayang'.

      wassallam.

      Delete
    5. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    6. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  19. KUTTY: PENAFIAN RAJA U-TURN SUKAR DIPERCAYAI, BIAR MAHKAMAH TENTUKAN
    PENAFIAN Mahathir mengenai dakwaan dia menyembunyikan nama sebenarnya yang ber anak lelakikan Iskandar Kutty, diibaratkan ramai orang seperti pelacur mengaku anak dara – siapa nak percaya? Ini adalah orang yang mengaku sebagai raja U-turn, berapa banyak ludah yang dia dah jilat semula, siapa bodoh saja percaya kepada cakapnya.

    Bukan susah untuk tidak mempercayai Mahathir dalam isu ini. Dia mendakwa tidak menyerahkan kad pengenalan lamanya kepada JPN tapi tidak pulak menunjukkan kad pengenalan itu untuk mematahkan dakwaan Datuk Seri Zahid Hamid bahawa sebenarnya dia ber anak lelakikan Iskandar Kutty, bukan Mohamad yang kita semua percaya selama ini.

    Macam keluarga Anwar dalam kes hilang jam Omegalah, kata jam tu tak hilang, ada tapi taknak pulak tunjukkan pada sidang media yang diadakan dalam rumah sendiri!!

    Tambah menimbulkan kesangsian, Mahathir turut menimbulkan isu wang RM 230 juta yang kononnya disebutkan dalam pengisytiharan harta Zahid kepadanya hampir 20 tahun yang dulu. Kenapa perlu dibangkitkan hal ini bila isu pokoknya mengenai Kutty bukan pengisytiharan harta? Kalau ada masalah dengan wang itu, selesaikanlah waktu itu, waktu Mahathir masih Presiden UMNO dan Perdana Menteri, kenapa nak bangkitkan sekarang?

    Sekali lagi, ini sama macam kes Anwar jugaklah. Mahathir dah tahu Anwar meliwat dari tahun 1993 tapi Mahathir simpan rahsia itu untuk diguna sebagai senjata kalau Anwar melawan dia. Bukan rahsia Mahathir suka mengugut orang dengan maklumat yang ada dalam tangannya, tapi kalau orang lain melakukan perkara yang sama – itu dilihat sebagai salah dan berdosa.

    Justeru, tidak ada pilihan lain, bagi kes orang yang cakapnya tak boleh pakai macam Mahathir ini, pihak ketiga, iaitu Mahkamah perlu selesaikan. Mahathir patut ambik tindakan undang-undang, bukan menafikan dalam keadaannya sekarang – raja U-turn dan lidah bercabang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  20. SCORPENE: MAHATHIR PM TUNGGUL KAYU KA, SEMUA CLAIM TAK TAHU?
    BACA dakwaan Mahathir konon dia tidak tahu tentang pembelian kapal selam Scorpene pada tahun 2002, memang mencuitkan hati ini. Tiba-tiba tua kutuk ini jadi pelupa semuanya, Bukan sikit billion yang kita cakapkan ni, kalau ikut nilai pada waktu itu, 3 buah kapal selam (2 Scorpene – baru dan 1 Agosta 70 – terpakai) ini berharga RM 3.7 billion, dan Mahathir selaku Menteri Kewangan pada waktu itu boleh kata tak tahu?

    Pembelian sebesar ini nilainya perlu dapat kelulusan Menteri Kewangan walaupun Datuk Sri Najib adalah Menteri Pertahanan. Kapal selam tau bukan kapal mainan dan ia adalah kapal selam pertama negara pulak lagi, mana logik Perdana Menteri ketika itu tak tau? Eh, rakyat kita ni bodoh sangat ka sampai boleh telan kelentong Mahathir macam itu saja?

    Skandal Forex berpuluh billion hilang pun Mahathir dakwa tak tahu, beli kapal selam pun tak tahu jugak? Mahathir ni Perdana Menteri tunggul kayu ke semua benda pun tak tahu? Padanlah pencapaian 22 tahun jadi Perdana Menteri, diatasi Najib tak sampai 1/3 pun dari tempoh itu, dah semuanya tak tahu.

    Ini Mahathir semakin lama semakin nampak “kekuttian”nya tu. Cakap berbelit-belit. Entah kenapa bila pembelian Scorpene ini diskandalkan Anwar bermula tahun 2008 dulu, Mahathir tak buka mulut apa pun, sekarang pulaklah bila ia dah tak sokong kerajaan dan RCI Forex pun semakin dekat, baru nak pertikai benda yang dah lama selesai ni.

    Mentang-mentang minit mesyuarat kabinet rahsia, bukan boleh bawa keluar begitu saja untuk buktikan penipuannya, Mahathir pandailah bermain masa. Apatah lagi Mahathir kata “seingat saya”, tu ayat playsafe tu.

    Ni nak kata, PRU13 dah buktikan rakyat tolak pembohongan pasal Scorpene ni. Dalam PRU14 yang akan datang pulak rakyat akan nampak macam mana pembelian Scorpene ni diskandalkan pembangkang dulu, sama jugalah 1MDB di skandal pembangkang sekarang. Mahathir guna modus operandi sama dalam penskandalan 1MDB ini, bulat-bulat mengambil cara Scorpene diskandalkan dulu.

    Beza cuma, kalau dalam hal Scorpene, Suaram dihantar buat laporan ke Perancis, dalam penskandalan 1MDB pulak, 2 anjing Mahathir dihantar untuk buat laporan ke beberapa negara Eropah. Dia sendiri report, dia sendiri sensasikan bila ada siasatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:42 cai & co.

      Tolong kalerkan, cat kapal Scorpene tu..warna jalur gemilang(A.S.A.P). The klepet, anak bini, saudara mara..nak jln2 mkn angin keluar asap.. nak menyambut ambang kemerdekaan, main bunga api.. di France pula.

      Delete
    2. th eloyar buruk macai's

      hahaha.. habis cerdik dh ke

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  21. amalan setiap kali sibudin bukak cerita baru..jom amalkan..
    zikir baru untuk rakyat malaysia amalkan bila terdengar
    nama U turn mahathir .. afdal 5 kali..

    1) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,”

    2) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    3) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    4) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,

    5) tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.
    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  22. RAFIZI BERJAYA KUTIP DERMA RM 1.5 JUTA!!!
    Kesian Si Rafizi ni ya. Takde lansung pemimpin dikalangan puak Pakatan Haprak tu yang sudi tampil nak tolong dia bayar saman fitnah yang telah dikenakan terhadap dirinya sebelum ini.

    Kalau nak suruh buat fitnah, semua orang suruh dia. Tapi bila dia dikenakan hukuman dan terpaksa membayar denda sebanyak RM 300 ribu kepada NFCorp, takde sekor pun pemimpin Pakatan yang bantu.

    Maka terpaksa la Si Rafizi tu jadi peminta sedekah demi menabung duit saman fitnah yang telah dilakukan. Itu pun katanya, Si Rafizi tu berjaya mengutip derma sebanyak RM 1.5 juta lebih.

    Si Rafizi tu mendakwa yang dia berjaya mengutip sebanyak RM1,585,014.49, iaitu lima kali ganda daripada jumlah yang sepatutnya dibayar. Sumbangan itu katanya diterima daripada pelbagai pihak.
    "Daripada 5,135 orang penyumbang, 1,575 merupakan orang Melayu, 2,903 Cina, 348 ialah orang India, 40 bumiputera Sabah dan 91 ialah bumiputera Sarawak.
    "Lebih kurang 2,300 orang penyumbang tidak diketahui memasukkan wang ke mesin deposit tunai yang kami tidak dapat kenal pasti mereka," tambah beliau.
    Kiranya, berjaya juga la Si Rafizi tu kutip derma ya tak. Setidak - tidaknya, dia berjaya mengheret semua penderma tu untuk menanggung dosa fitnah yang telah dilakukannya sebelum ini.

    Tapi, belum pasti lagi betul ke tidak Si Rafizi tu berjaya kutip derma sebanyak itu. Al-maklum la, dia kan seorang yang suka menabur fitnah. Jadi, mana kita tau betul ke tidak kenyataan yang dibuat.

    Waima dia berjaya kutip sebanyak 1 billion sekali pun dan berjaya mengheret sejuta rakyat Malaysia untuk menderma, ianya tidak dapat menafikan hakikat bahawa Si Rafizi tu seorang Penabur Fitnah yang memang tidak boleh dipercayai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 10:49 cai & co. Hari yang baik, Jumaat. Dia pula..suka nak jadi spesis..busuk hati punyer org!

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
  23. Mahathir bergelumang billionan wang tatkala ramai rakyat masih menggunakan minyak tanah, malah ikan kembung yang sekati RM1.80 pun dipatah dua bagi menjamu anak-anak makan tengahari.

    Sesenang mana zaman Mahathir? Ironik sekali, tanggapan tersebut datang dari golongan berumur 30an yang mana pada zaman Mahathir, mereka masih sekolah! Syed Sadiq masih pakai lampin.

    Penagih dedak cap Bunga Raya sering menyebut zaman Mahathir segalanya murah dan kos sara hidup tak tinggi. Begitulah juga mereka yang membenci rejim Soeharto. Segalanya murah dan mampu dibeli. Namun untung sahaja Mahathir tidak memerintah Indonesia. Jika tidak nescaya berulang alik lah beliau hari ini antara hospital dan mahkamah dengan semua anak-anaknya tidak diterima di mana-mana parti politik bimbang membawa sial.

    Mereka ini terlalu bodoh untuk sedar bahawa ketika 'kos sara hidup tidak seteruk hari ini', ibu bapa mereka melaluinya dengan konsep mengukur baju di badan sendiri. Rata-rata hanya pakai motor, hanya membeli kediaman kos rendah, bergerak ke sana ke mari antarabandar hanya menggunakan bas dan keretapi. Malah untuk mengganti langsir pun hanya pada hari raya. Kusyen dibeli tahun 1978 dipakai sampai 1998. Mereka tiada kad kredit yang menagih timbunan perbelanjaan yang belum dibayar bulan demi bulan.

    Hari ini, adakah cara hidup mereka masih seperti ibu bapa mereka dahulu? Jika masih, dan terasa segalanya mahal dan tak mampu, memanglah benar ada yang tak kena. Malangnya, gaya hidup mereka telah terlajak dari apa yang mereka mampu.

    Jika dilihat perbandingan harga segantang beras (2.8 kg) pada tahun 1990 bersamaan RM 3.60 dan gaji mula seorang penjawat awam lulusan SPM pula ialah RM530. Hari ini harga 2.8 kg beras ialah RM7.30 iaitu kenaikan sebanyak dua kali ganda. Gaji mula seorang penjawat awam lulusan SPM pula ialah RM1352. Hampir RM300 lebih makmur dari zaman Mahathir.

    Itu baru kisah beras. Belum kisah bandingan liter per gaji di atas bagi kemampuan membeli petrol RM1.10 pada tahun 1990 dan RM2.07 pada hari ini. kalau tak mampu, jangan pakai kereta. Pakai bas. Biar nampak selekeh, asalkan esok nak gaji, harini masih boleh makan sedap-sedap.

    Jadi apa yang membuatkan keluhan kos sara hidup tinggi ini dilaung-laung hari ini? Tentu sekali gaya hidup taknak kalah, taknak jatuh, orang ada aku nak ada juga, orang-orang zaman sekarang. Amatlah bodoh apabila kegagalan diri sendiri mengurus kewangan dialihkan ke bahu pemerintah kerana pada akhirnya, kepapaan itu akan berlanjutan sampai keturunan seterusnya kerana mana-mana kerajaan memerintah sekalipun tanpa mengira parti, akan tetap menongkah inflasi yang telah wujud sejak zaman kolonial lagi.

    Jeritlah lagi, launglah lagi soal sara hidup tinggi. Apa yang terzahir hanyalah pandangan sinis betapa lemahnya anda mengurus ekonomi sendiri. Jadi mengapa bagaikan pakar sibuk nak mengurus ekonomi negara. Sibuk nak jadi burung kakak tua lanun di tengah samudera. Mengulang-ulang hebahan para dewa tanpa faham apa-apa.

    Tetapi hakikat yang pasti, selagi rakyat tidak sedar bahawa mereka sebenarnya disempitkan oleh gaya hidup berlebihan akibat perbuatan mereka sendiri yakni berbelanja berlebihan dari kuasa beli, selagi itulah mereka akan berdiri di garis kepapaan. Jika kesempitan sara hidup bagaikan gejolak nafsu serakah, menyalahkan kerajaan memerintah adalah satu bentuk lancapan bagi mencapai kepuasan semu semata-mata, kerana esoknya gejolak nafsu kembali memohon dipuaskan.
    Dengan inflasi menunjukkan RM6.00 hari ini bersamaan RM2.50 pada tahun 1994, adakah orang bergaji RM1,000 (RM2,400 nilai hari ini) pada waktu itu sanggup membeli Frapucino yang berharga RM7.90 (RM19.00 nilai hari ini)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  24. Rafizi tuduh Mahathir pembohong, sekarang dua-dua pembohong
    Rafizi yang berbohong atau Mahathir yang berbohong? Baiklah, telanlah berapa billion pun dan simpanlah jauh-jauh. Nanti sekali kau mintak maaf pendedak akan maafkan. Itulah pegangan puak yang kini syukurlah, dicuci keluar dari UMNO. Kerana di dalam UMNO, jika pemimpin benar-benar bersalah, penjara adalah tempatnya. Najib tidak terlepas. Anwar telah merasakan. Tetapi, mengapa Mahathir bebas dari dipertanggungjawabkan atas segudang skandal, salahguna kuasa, kezaliman, mewujudkan negara polis dan memangkin totalitarian? Adakah Mahathir suci?

    Nilai yang dimainkan oleh Mahathir kununnya sebagai usaha-usaha mentadbir ekonomi dan bail-out kerugian itu dan ini sangat besar berbanding nilai ekonomi pada waktu itu. Terlalu besar jika dinisbahkan dengan saiz ekonomi negara.

    Inikan lagi, tergamak pula beliau hendak memainkan nilai hutang negara yang pada masa ini berada pada tahap RM 650 billion berbanding RM1,300 billion GDP dengan pertumbuhan ekonomi 4.8%.

    Acapkali ekonomi Korea Selatan dibanding-bandingkan dengan negara ini. Tetapi hutang Korea Selatan yang mencecah USD 520 billion, disorok-sorok pula. Hutang Malaysia sebanyak USD 126 billion dijaja ke kampung-kampung. Membelit pemikiran puak kurang faham dan mengutip political mileage atas kebodohan pihak lain juga merupakan salah satu perbuatan berakhlak rendah.
    Lebih besar saiz ekonomi negara, lebih besarlah nilai hutangnya. Jangan membelit marhaen bodoh dengan nilai yang tidak dinisbahkan dengan saiz ekonomi hari ini. Takkanlah kerja pemimpin hari ini hanya bayar hutang yang dibuat pemimpin terdahulu tanpa mendapatkan sumber lagi seperti menerbitkan bon, sukuk dan pinjaman berkaitan untuk kegunaan pembangunan hari ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  25. SKANDAL @ MACAM-MACAM SKANDAL
    TUN MAHATHIR BERBOHONG, DOKUMEN BANK DUNIA BUKTIKAN BELIAU BERTANGGUNGJAWAB AMBIL PINJAMAN BANK DUNIA TAHUN 1999
    DECEMBER 19, 2011 RAFIZIRAMLI
    KEADILAN merujuk kepada 3 dokumen rasmi Bank Dunia yang diedarkan kepada pihak media pada hari ini. Ketiga-tiga dokumen rasmi ini adalah bersabit dengan salah satu dari empat pinjaman dari Bank Dunia berjumlah US$704 juta yang diambil oleh Kerajaan Malaysia dalam tahun 1999.

    KEADILAN mengemukakan ketiga-tiga dokumen ini sebagai bukti bahawa Tun Mahathir telah berbohong apabila beliau mengaku “menolak tawaran bantuan dari Bank Dunia (ketika itu) kerana jika Malaysia berbuat demikian, ia akan menjadi hamba kepada Bank Dunia[1]”.

    Ketiga-tiga dokumen rasmi Bank Dunia ini berhubung pinjaman US$60 juta ini secara jelas membuktikan perkara-perkara berikut:



    PERTAMA: RUNDINGAN PINJAMAN BERLAKU SELEPAS DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM DIPENJARAKAN

    Rujuk Kertas Maklumat Projek (Project Information Document) bernombor PID6999 yang bertarikh 23 Oktober 1998. Laporan ini disediakan sebagai laporan awal oleh Bank Dunia untuk menilai permohonan pinjaman sesebuah negara. Ia adalah dokumen pertama yang disediakan sebelum pun rundingan bermula.

    Tarikh 23 Oktober 1998 membuktikan bahawa proses rundingan pinjaman tersebut bermula selepas Dato’ Seri Anwar Ibrahim dipecat dan dipenjarakan. Ia mustahil melibatkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim seperti yang selalu didakwa Tun Mahathir Mohamad dan UMNO.

    KEDUA: TUN MAHATHIR MOHAMAD MENGARAHKAN KERAJAAN MEMOHON PINJAMAN BANK DUNIA

    Rujuk Laporan Penilaian Permohonan Pinjaman (Project Appraisal Document) bernombor 18855-MA yang bertarikh 3 Mac 1999. Laporan ini disediakan untuk makluman pimpinan Bank Dunia dalam membuat keputusan sama ada mahu meluluskan permohonan pinjaman yang dibuat Kerajaan Malaysia.

    Rujuk muka surat 29 (Lampiran 6) yang menunjukkan jadual kerja dan rundingan yang melibatkan Kerajaan Malaysia dan Bank Dunia. Ia secara jelas menunjukkan bahawa agensi bertanggungjawab yang berunding dengan Bank Dunia untuk mendapatkan pinjaman ini adalah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri. Permohonan pertama dibuat pada 26 Julai 1998. Laporan dan rundingan berikutnya (yang hanya bermula selepas Dato’ Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan) ditangani sepenuhnya oleh Unit Perancang Ekonomi, yang bertanggungjawab sepenuhnya kepada Perdana Menteri ketika itu, Tun Mahathir Mohamad.

    Dokumen ini membuktikan bahawa permohonan untuk mendapatkan pinjaman dibuat oleh Tun Mahathir Mohamad melalui Unit Perancang Ekonomi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  26. KETIGA: PERJANJIAN DITANDANGANI PADA 31 MAC 1999 DIBAWAH PERSETUJUAN TUN MAHATHIR MOHAMAD

    Rujuk Perjanjian Pinjaman antara Kerajaan Malaysia dan Bank Dunia (Loan Agreement) bernombor 4452-MA yang bertarikh 31 Mac 1999.

    Perjanjian ini ditandatangani dibawah arahan dan persetujuan Tun Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri dan juga Menteri Kewangan.

    Jelas sekali bahawa Tun Mahathir Mohamad telah berbohong apabila beliau mengaku tidak mahu menerima bantuan kewangan dari institusi antarabangsa seperti Bank Dunia. Malah, pentadbiran beliau dibawah arahan dan seliaan beliau bertanggungjawab membuat permohonan mendapatkan bantuan kewangan Bank Dunia.

    Oleh yang demikian, KEADILAN ingin menegaskan bahawa fitnah beliau terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim dalam hal ini tidak lebih dari usaha beliau memadamkan rekod pentadbiran kewangan yang baik dibawah Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Malaysia berjaya mencapai lebihan belanjawan ketika beliau memegang portfolio Menteri Kewangan sehingga berjaya melangsaikan hutang dengan lebih awal dalam tahun-tahun 1993 hingga 1996, berbanding dengan defisit belanjawan yang berpanjangan sejak Tun Mahathir Mohamad mengambil alih jawatan itu dalam tahun 1998.

    Beliau juga bertanggungjawab menubuhkan Kumpulan Wang Amanah Negara dan Kumpulan Wang Amanah Pencen, bertujuan menjaga kepentingan rakyat melalui dana amanah yang dikawal ketat dan bebas dari salahguna kerajaan. Malangnya, dana ini turut disalahgunakan dan menyimpang dari niat asal penubuhannya.

    Tun Mahathir sewajarnya membersihkan imej beliau di mata rakyat dengan menjawab dua isu melibatkan keluarga beliau. Adalah lebih baik beliau menerangkan mengenai penglibatan beliau dalam urusan menyelamatkan perniagaan anak beliau, Mirzan Mahathir yang melibatkan wang rakyat berjumlah RM2 billion dalam tahun 1998 daripada cuba menegakkan benang basah bahawa beliau menolak bantuan kewangan Bank Dunia.

    Apatah lagi apabila Mirzan Mahathir mempunyai dana yang cukup besar kebelakangan ini untuk membeli konglomerat arak terbesar di Filipina iaitu San Miguel yang dilaporkan berharga sekitar RM2.9 bilion.


    MOHD RAFIZI RAMLI, PENGARAH STRATEGI
    YB NIK NAZMI NIK AHMAD, PENGARAH KOMUNIKASI
    WONG CHEN, PENGERUSI BIRO PERDAGANGAN KEADILAN
    19 DISEMBER 2011

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kebenaran pasti muncul..
      DSN dan DSZ tak payah menjawab apa-apa sebab mereka tahu dan kenal sangat taktik Mahathir Kutty

      Yang menggelupur hari-hari sekarang ialah Pakatan Mahathir Kutty.. biar mereka pening celaru sesama sendiri dan sibuk mencari mereka cerita keatas Najib dan Zahid sehingga mereka hilang fokus PRU..

      Insya Allah dengan berkat doa di hari mula Jumaat Sayyidul Ayyam ini Allah SWT permudahkan dan menangkan parti yang banyak berjasa kepada rakyat UMNO Barisan Nasional pada PRU14 nanti dan seterusnya.. serta dipelihara kemenangan tersebut dari kejahantan dan ancaman musuh-musuh laknatullah.

      Aminn ya Robb.

      Delete
    2. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    3. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    4. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
    5. Hidup lah umno demi menindas lagi melayu haprak macam 12.29...

      Delete
    6. Istilah menindas Melayu hanya berlaku di zaman Mamak Kutty
      sbb itu kampung Muntiara di Penang di tindas oleh DAPig dan Mamakutty.

      Tanah itu dijual kepada taukeh cina sekitar 1991- mamakutty menjadi Pii Emm..

      2017 - Penduduk dihalau tanpa pembelaan. zaman DAP memerintah..

      so nampak dua gabungan ini akan menjahanamkan Melayu bukan UMNo atau DS Najib

      Hidup UMNO!! Insya Allah UMNO BN menang besar PRU14..

      semoga Ya Allah berikan lah Hidayah-Mu dan bukakan lah hati2 kami untuk mengundi UMNO dan BN. dan bukakanlah hati-hati Melayu penyokong tegar Mahathir Kutty dan Pakatan Harapan ini untuk menyokong UMNO BN.. sesungguhnya mereka Jahil dan Tidak Tahu wahai ya Allah.. berikanlah Mereka Hidayah-Mu kepada kami dan kepada Mereka.. Aminnn

      Delete
    7. Yg menindas rakyat adalah najib dan semah..Gst dikenakan, bnayk cukai, subsidi ditarik..moga dilaknat Allah

      Delete
  27. Alhamdulillah.. saya ingat saya seorang sahaja yang mempunyai pemikiran yang sama tentanh Mahathir Mahazalim Kepala Penyangak Negara (seperti yang dinobatkan oleh Anwar dan BA satu masa dulu..)

    Hanya orang yang faham dan ikhlas dan pernah hidup di zaman Mahazalim Mahathir Laknatullah ini sahaj tahu betapa siksanya dan berbezanya berbanding zaman Pak Lah dan paling istimewa zaman DSN.

    Tapi disebabkan rejim Mahazalim menguasai pemerintahan negarabegitu lama.. maka legasi dan cengkamannya pada komponen penting negara memang wujud walaupuna dia telah expired/ pencen!

    Lebih membodohkan rakyat dia boleh tipu pula dia tidka tahu itu tidak tahu ini.. pembelian aset mahal yang dimasukkan dalam RMK-8, pembelian kapal selam yang melibatkan kelulusan Menteri Kewangan (dia juga) dan Kabinet..boleh dijawabnya TIDAK TAHU?

    Memang sungguh celaka Mahathir.. sama ada dia memang sangat lupa atau sangat penipu.. atau sangat cuai dalam isu ini..apakah wang sebanyak itu boleh keluar dari perbendaharaan negara TANPA TAHU??

    Perwaja rugi tidak tahu?
    Bakun rugi tidak tahu?
    Pembunuhan di Memali tidak tahu?
    Skandal BMF tidak tahu?
    Skandal Forex tidak tahu?
    Pecat Anwar tidka tahu?

    apa yang dia tahu?

    kamu menjilat seorang manusia yang tidak tahu apa2 kemudia kamu percaya cakapnya macam wahyu?

    kamu yang diperbodohkan mahai pengikut Mahadey Kutty!

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  28. Tidak akan berlaku reformasi politik menyeluruh selagi Mahathir bebas bermain wayang
    Selagi Mahathir Mohamad masih bebas bermain opera, selagi itulah reformasi politik Malaysia tidak akan berlaku. Merujuk kepada negara Indonesia yang reformasi politiknya sejak 1998 jelas membawa kepada keterbukaan, kebebasan bersuara dan cetusan idea-idea bernas bagi kemajuan anak bangsa, malah memperkental semangat nasionalisma dan cinta negara. Tetapi di sebalik itu, apakah yang dilakukan oleh negara tersebut terhadap pemimpin pra-reformasi? Diheret ke mahkamah bagi menjawab pertuduhan-pertuduhan rasuah.

    Indonesia juga tergolong dalam Asian Economic Tiger pada pertengahan dekad 90an. Bukan hanya Malaysia seperti pendedak fikirkan. Semasa zaman Soeharto, harga makanan masih terjangkau, nilai rupiah masih kuat, tentera Indonesia megah memerangi puak pemisah di Aceh, Timor Timor dan Papua, pencakar langit mula berdiri di Jakarta dan 200 juta rakyatnya ketika itu merasai kemakmuran walaupun kebebasan dibungkam. Satu pendekatan yang memang dipelajari oleh Mahathir dan diterapkan di Malaysia.

    Tetapi, tidak ada nostalgia tak tentu hala rakyat Indonesia ke atas pemerintahan Soeharto seperti mana rakyat negara ini bernostalgia dengan pemerintahan Mahathir dengan hanya melihat hasil-mahsul perbelanjaan billionan wang yang menjadi ikon 22 tahun pemerintahan Mahathir Mohamad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  29. Senin 03 September 2012, 21:09 WIB
    Ziarahi Soeharto, Mahathir: Kami Pasangan Pemimpin yang Serasi
    - detikNews

    Solo - Mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, berziarah ke makam mantan Presiden Soeharto di Astana Giribangun, Karanganyar. Menurut Mahathir, Soeharto dan dirinya adalah pasangan pemimpin yang serasi.

    Selama bergaul sebagai dua pemimpin dua negara bertetangga, sang mantan orang kuat dari Malaysia itu banyak mendapatkan ilmu dari mantan orang kuat dari Indonesia tersebut.

    \\\"Kami berdua pasangan pemimpin yang serasi di ASEAN. Kami sering berunding untuk menetukan kebijakan di ASEAN. Terkadang saya meminta saran kepada Pak Harto, bagaimana menjadi seorang pemimpin yang disukai oleh rakyatnya,\\\" demikian disampaikan Mahathir kepada wartawan di sela-sela kehadirannya di Astana Giribangun untuk ziarah kepada Pak Harto, Senin (3\/9\/2012).

    Dia lalu menyampaikan pujian-pujiannya terhadap pribadi dan keberhasilan Soeharto selama memimpin Indonesia dan pengaruhkan terhadap ASEAN. Selain mampu menciptakan kestabilan di tingkat regional, Mahathir menilai Soeharto menghasilkan banyak produk pembangunan yang menguntungkan rakyatnya
    Soeharto, Diktator Terkorup Sedunia Abad ke-20
    Rep: C87/ Red: Citra Listya Rini

    REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Mantan Presiden Soeharto ditempatkan sebagai Presiden terkorup sedunia berdasarkan temuan Transparency International 2004 dengan total perkiraan korupsi sebesar 15-25 miliar dolar AS.

    Karena itu, Koalisi Mayarakat Sipil Melawan Lupa menyatakan menolak calon presiden (capres) yang mendukung pemberian gelar pahlawan kepada mantan Presiden Soeharto. Salah satu kasus korupsi besar yang dilakukan Soeharto yakni penggunaan Dana Reboisasi Departemen Kehutanan dan pos bantuan presiden. Baca lagi


    Maka dengan itu, apakah yang dimaksudkan oleh Mahathir Mohamad dengan keserasiannya bersama Soeharto? Bersama serasi mencipta jalan bagaimana untuk mengklepet wang negara melalui kaedah-kaedah yang selamat dan licik?

    Apa pula yang dimaksudkan oleh Mahathir apabila dia memuji keberhasilan Soeharto - sebuah bayangan bahawa tidak apa andai mengklepet billionan asalkan rakyat merasa beruntung. Beruntung apakah yang dirasakan oleh rakyat Indonesia sepanjang pemerintahan Soeharto selain kata-kata identikal dengan marhaen bodoh ekonomi di Malaysia - kos sara hidup terlalu tinggi.

    Keserasian Mahathir dan Soeharto tidak mencerminkan kebenarannya di dunia sebenar. Soeharto meninggal dunia pada 27 Januari 2008, 10 tahun selepas digulingkan, ketika masih dibicarakan.

    Mahathir pula menggunakan segala wayang operanya, terlepas dari apa-apa pertuduhan pembaziran wang rakyat dengan projek-projek merugikan dengan mencipta bentuk penswastaan yang menguntungkan kroni-kroni selama dua dasawarsa malah, sepanjang Soeharto dibicarakan, Mahathir masih berpeluang mengatur perjalanan perniagaan dan survival politik anak-anaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  30. Mengimbas saat PKR desak keturunan Mahathir disiasat
    Zahid Hamidi tidaklah dengan tidak semena-mena melempar isu basi Mahathir bin Iskandar Kutty @ Mohamad.
    Zahid ternyata sengaja memulangkan paku buah keras kepada PKR dengan memainkan semula isu yang pernah dibangkitkan pemvantu khas Ketua Pembangkang, R Suresh Kumar pada bulan Januari 2013.
    Episod empat tahun lalu timbul setelah Suresh tidak berpuas hati apabila Mahathir menjawab bahawa pemberian kerakyatan ke atas pendatang tanpa izin di Sabah adalah sama seperti pemberian kerakyatan kepada orang Cina dan India pada tahun 1955.
    Ini menimbulkan kemarahan kerana jelas sekali Mahathir telah mencabuli prinsip jus soli yang termaktub dalam perlembagaan berhubung pemberian kerakyatan.
    February 2, 2013
    ‘Probe Mahathir’s citizenship’
    Leven Woon

    KUALA LUMPUR: Former Prime Minister Dr Mahathir Mohamad should have his citizenship probed by the authorities, if he thinks that the granting of citizenship to Chinese and Indian prior to independence was wrong , said a PKR leader.

    R Suresh Kumar, the special assistant to Opposition Leader Anwar Ibrahim, said this was because Mahathir was also a half Indian whose ancestors were given citizenship to become Malayan at that time.

    “The full name of Mahathir is Mahathir Mohd Iskandar Kutty. The word Kutty suggests that his dad was an Indian Muslim.

    “If he is questioning the granting to citizenship to Indians and Chinese before independence, then his ancestors must be investigated too. And also his own citizenship,” he said at a protest rally against Mahathir in Brickfields today.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  31. Dah tenggelam isu yang di bawa oleh Tuan Budin di sebab kan ketidak-sipuan macai Najib.

    Lain kali Tuan Budin tulis tajuk jer - RAFIZI BERJAYA KUTIP RM 100 JUTA. BN TUMBANG.

    Skip ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok2 aku tolong tkar tajuk...


      "AKHIRNYA RAFIZI BERJAYA KUMPUL 100JUTA INI MENANDAKAN RAKYAT MAHU UMNO DAN BN PUPUS DARI MUKA BUMI..."

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
  32. Ok2 aku tolong tkar tajuk...


    "AKHIRNYA RAFIZI BERJAYA KUMPUL 100JUTA INI MENANDAKAN RAKYAT MAHU UMNO DAN BN PUPUS DARI MUKA BUMI..."

    ReplyDelete
  33. Mahathir Mengaku Berketurunan India Dalam Bukunya, Kenapa Sekarang Rasa Malu?
    Ketika ini, semua orang sedang berbual dan berbincang tentang keturunan Mahathir selepas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendedahkan nama sebenar Mahathir melalui kad pengenalan biru awal beliau.

    Datuk Seri Zahid mendedahkan perkara itu semasa merasmikan penutup Mesyuarat UMNO Bahagian Kelana Jaya dengan menunjukkan gambar pengenalan biru Mahathir yang tertera nama Mahathir A/L Iskandar Kutty.

    Mahathir cuba membuat helah dengan menyatakan bahawa masa dulu istilah A/L tidak digunakan kepada orang berketurunan India Muslim di negara ini dan mencabar supaya ditunjukkan kad pengenalan berkenaan.

    Semalam juga, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed sudah menyatakan bahawa pendedahan Datuk Seri Zahid itu benar dan tidak ada kesalahan atau berunsur jenayah.

    "Ramai yang hanya sekadar tahu bahawa 'Mahathir bin Mohamad'...Itu yang awak tahu, yang awak tak tahu?

    "Jadi betullah apa yang didedahkan oleh Zahid itu," katanya dalam satu sidang media di Bangsar.

    Dalam buku tulisan Mahathir, jelas tertulis dalam Bab 2 tentang Nilai Kekeluargaan, mukasurat 16 di bahagian bawah memetik Mahathir menulis menyatakan bahawa bapanya Mohamad Iskandar adalah berketurunan dari India.

    "Bapa saya berketurunan Melayu Pulau Pinang, kebanyakan Melayu Pulau Pinang ada darah keturunan India. Penghijrahan dari India paling banyak berlaku apabila Pulau Pinang menjadi negeri jajahan British.

    "Oleh kerana hanya lelaki sahaja (India) yang datang, maka mereka biasanya berkahwin dengan wanita Melayu tempatan," kata Mahathir di dalam buku itu.

    Dalam satu lagi bab Mahathir mengaku darahnya adalah dari keturunan India. Di bahagian kedua iaitu di Bab 3 : Saya Orang Melayu mukasurat 28, Mahathir sedar bahawa keturunan beliau sering dipersoalkan.

    "Ada yang mendakwa bapa saya seorang Malayalee dan fasih berbahasa Tamil serta Malayalam. Sesetengahnya pula menulis beliau adalah seorang Hindu yang memeluk Islam kerana mengahwini ibu saya.

    "Yang lain berkata mereka ada melihat dokumen mengenai keturunan saya.

    Saya akui ada darah berketurunan India atau lebih tepatnya Asia Selatan mengalir dalam tubuh saya," katanya.

    Kalau betul Mahathir mengaku, ketika zaman sebelum British yang mana penggunaan bin dan binti tidak digunakan lagi, sudah pasti ia menggunakan istilah lain iaitu anak lelaki (A/L). Mahathir juga ada menggunakan nama Kutty yang bermaksud anak.

    Mengapa Mahathir rasa malu sangat hendak mengaku berkenaan pendedahan Datuk Seri Zahid itu?

    Adakah takut orang Melayu akan tarik sokongan kepada partinya nanti dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti? Atau takut DAP tidak mahu lagi gunakan Mahathir sebagai umpan untuk tarik undi Melayu?

    Mungkin kerana bukan darah Melayulah Mahathir selalu tulis buku kecam orang Melayu dan kata Melayu mudah lupa. Yang mudah lupa bukannya Melayu.

    Yang mudah lupa adalah mamak Mahathir. Lupa pada keturunan sendiri. Malu mengaku keturunan sendiri sedangkan sebelumnya sudah pun menulis mengenai asal usulnya dalam buku memoirnya.

    Hari ini, Mahathir dari Kerala menjadi umpan kepada Kit Siang yang berasal dari wilayah Fujian, China. Dipergunakan oleh Kit Siang dan DAP untuk pecah belah dan dapatkan undi Melayu. Pakatan Fujian-Kerala inilah yang sedang porak perandakan keadaan politik negara sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. cap keris bogel dah x laku..dacing senget sebab si badak

      Delete
    4. 11:20 cai & co.

      Ikut suka lidah nak jelir ..Kamu pula...A/P apa?

      Delete
    5. hahaha..
      tekanan mental budak mamakkutty
      habis hebat dah tu tak boleh lawan hujah..
      maki mencarut..

      kah..kah..kah..

      tanda2 PRU 14 UMNO menang besar.. Pakaton muflis tumbang meleret! Insya Allah Aminn.Amin.AMin doa di Jumaat yg mustajab ini!

      Delete
    6. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  34. Adehhhh...bosan betul mamat kejora kopipes ni.nak letak artikal pjg2 ni baik baca utusan atau tgok tv3

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    2. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
  35. Tun M dalam tulisan terbarunya sekali lagi melancarkan propaganda. Kali ini propaganda yang dilancarkan berbentuk persepsi. Beliau menulis dengan cara tidak menceritakan sepenuhnya dan membiarkan ianya tergantung atau terawang-awangan. Tujuannya mudah, supaya masyarakat tertanya-tanya dan seterusnya boleh mengundang persepsi yang buruk kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
    Kata beliau ;
    Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai Perdana Menteri apabila ia dilantik Ketua Pemuda UMNO.
    Apabila saya tanya dari mana ia perolehi 230 juta Ringgit yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas.
    Sekarang kita kata pula ;
    I) DSAZH bukannya seorang lepasan SPM. Beliau orang yang belajar dan ada ilmu. Di zaman persekolahan lagi pun beliau telah belajar di sekolah-sekolah terpilih di Perak dan Selangor. Kemudian pada tahun 1975 beliau menyambung pelajaran di UM. Kemudian beliau menyambung pelajaran dalam bidang perbankan dan komunikasi perniagaan. Selepas itu beliau belajar pula dalam bidang komunikasi korporat.
    II) Sebelum menyertai politik beliau telah bekerja di beberapa bank termasuklah di bank OCBC dan memegang jawatan besar. Beliau juga pernah memegang jawatan tinggi di Scandinavian Motors. Beliau juga pernah bekerja sebagai Pengurus Pemasaran ASNB. Itu belum dikira lagi jika beliau ada perniagaan-perniagaan lain termasuklah jual beli saham atau hartanah. Maklumlah orang dalam bidang perbankan. Melihat kepada kerjaya-kerjayanya itu , sudah tentu DSAZH adalah orang yang berduit pada masa itu (80-90an)
    III) Apabila dipilih sebagai KP Umno, DSAZH telah membuat deklarasi harta kepada PM dan dalam deklarasi itu dinyatakan secara telus jumlah wangnya yang ada di dalam akaunnya. Itu menunjukkan beliau berani bertindak secara telus.
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Substance mana? Fakta mana? Di OCBC semua pakai omputih. Jawatan besar apa dia dapat di OCBC? Jawatan tinggi? Tinggi mana sampai boleh kumpul rm200 juta lebih. Dah dekat seminggu, zahid diam, tak jawab, tak nafi apa2. Penulis upahan spt kau sapa mau caya kalu tuan badan sendiri diam. Apa salahnya zahid nafikan semua dakwaan tun? Kalau tak betul, nafikan. Lagi bagus kalau saman.

      Delete
    2. Tengok macai Mahathir Kutty
      asal kena pada mereka..cepat2 mana itu mana ini.
      tapi masa menganyang Najib dengan macam-macam tuduhan..semua pakai air liur.

      Semakin dekat PRU semakin Allah SWT buka pekung mereka dan menampakkan penipuan selama ini atas slogan 'kleptokrasi'

      Bapak Kleptokrasi sebenar ialah Mahathir s/o Iskander Kutty!

      Delete
    3. 1153..tak tau maksud klepet..geleran klepet si kepit berbibir merah tu khas tuk najib

      Delete
    4. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    5. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
  36. IV) Jika wang itu didapati secara tidak sah atau melalui jalan salah, adakah beliau berani mengistiharkannya kepada PM ? Dan jika wang itu diperolehinya dengan cara yang salah, adakah beliau berani menyimpannya di dalam akaun sendiri ? Sedangkan seseorang yang mendapat wang dengan cara yang salah, hatta RM 300.00 sekalipun tidak berani dimasukkan ke dalam akaun sendiri. Jauh sama sekali untuk diistiharkan atau diberitahukan kepada ketuanya.

    V) Mengenali Tun M sewaktu menjadi Presiden Umno dan PM, beliau dikenali seorang yang sangat tegas dan garang. Jika DSAZH ketika itu memberikan jawapan yang KURANG JELAS kepada beliau, adakah anda fikir beliau akan lepaskan DSAZH dengan begitu sahaja ? Ohhh tidak….Kuasa Raja pun beliau boleh tarik, hakim pun beliau boleh pecat, apalah sangat setakat insan yg bernama Zahid Hamidi ? Jika wang itu didapati dengan cara yang tidak sah, sewaktu krisis politik atau gelombang reformasi 1998, bukan sahaja Anwar yang didakwa atas tuduhan meliwat, Sukma Darmawan dan Munawar Aness juga didakwa kerana menahan punggung mereka kepada Anwar. DSAZH juga pasti telah didakwa atas tuduhan rasuah atau salah guna kuasa. Kerana pada waktu itu DSAZH antara yang turut dimusuhi oleh Tun M hinggakan beliau ditahan di bawah ISA bersama Roslan Kassim dan beberapa orang lagi. Namun apa yang terjadi sebaliknya. DSAZH terus melekat di hati Tun dan terus dipilih sebagai calon BN pada PRU 1999 oleh Tun.

    VI) Jika Tun M seorang PM yang baik, jujur dan amanah, memandangkan ketika itu DSAZH memberikan jawapan yang KURANG JELAS kepadanya dan mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, sepatutnya ketika itu juga beliau mengarahkan Badan Pencegah Rasuah menyiasat DSAZH. Kenapa tidak lakukan ? Adakah Tun bersekongkol dengan rasuah dan penyelewengan ? Kini setelah 21 tahun berlalu dan setelah tiada kuasa baru Tun hendak bersuara dan hendak berjuang melawan rasuah ke ? Teringat pula bagaimana PM 1997 bengang dengan Anwar Ibrahim. Apabila Anwar ketika itu yang memangku jawatan PM yang mana PMnya sedang bercuti di luar negara, Anwar telah bertindak di Dewan Rakyat membentangkan Pindaan Akta Pencegahan Rasuah. Dimana pindaan itu membolehkan BPR mendakwa mana-mana menteri walaupun mereka telah berhenti. Akta itu memberi kuasa kepada BPR bertindak dalam tempoh 10 tahun selepas menteri berhenti. Mungkin itulah yang membuatkan Tun sangat takut kepada Anwar sehingga beliau kemana-mana pun bayang-bayang Anwar selalu menghantuinya. Akhirnya kini beliau memilih jalan untuk tunduk kepada Anwar.

    Akhir kata….

    Berapa pula harta Mukhriz ketika mula-mula menyertai politik dan ketika bergiat dalam politik ??? Yg disimpan dalam akaun sendiri berapa ? Dalam akaun proksi berapa ? Ha ha ha...ini kena sumpah dengan Quran ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tuan benci sangat dgn mahathir,sekarang beliau tidak berkuasa,apa lagi dakwa sahajalah.

      pernahkah tuan kena sembur dgn gas pemedih mata/
      pernahkah tuan kena jail seminggu di penjara jln dang wangi/
      pernahkah tuan dibedil dgn gas pemedih mata dari helecopter direct ka kereta tuan di kesasas highway/
      Semasa Mahathir dan nuar bersama dulu,negara MALAYSIA CUKUP HARUM//
      KEMUNCAKKNYA 1994..Dipejabat mida di jalan ampang rakyat berpususu2 berbaris dapatkan shaham..semuanya merasa.haraga barang minyak,tol tak naik,kerja bersepah-sepah banyakknya.
      ITULAH PENANGAN Ka dua pemipin memerintah malaysia dgn BCA,Bersih,Cekap Amanah.
      kalau sekadar hendak membenci dgn fakta untuk memujuk hati ...

      KALAU MAHATHIR TIDAK BERJIWA BESAR DAN NUAR JUGA SAORANG PENDENDAM..tENTULAH MEREKA tidak akan bersama sekarang.MEREKA ADLH PEMIMIPIN2 BERJIWA RAKYAT YG SANGGUP MENGAKU KESILAPAN DAN AKAN MEMPERBAIKI KESILAPAN UNTUK RAKYAT.
      Catatan aku yg PERNAH KENA BELASAH DGN FRU,KENA JAIL SEMINGGU DAN KENA GAS PEMIDEH MATA.

      kunan dan zahid adalah proxi INDON minang/jawa..yg hanya KAKI BODEK..untuk kuasa dan kesenangan.
      UNDILAH PH,KEMBALIKAN KESEJAHTERAAN NEGARA.
      SUt

      Delete
    2. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    3. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    4. Ya Allah..
      boleh ada manusia menulis begini demi menjilat politik kotor Mahataik dan Nuar Peliwat?

      Nauzubillah dr mengikut jejak langkah syaitan2 bertopeng ini.

      Kembalilah pada jalan yang benar.

      Insya Allah.. UMNO BN pasti menang besar PRU14. rata2 komen dalam Youtube mengenai MRT1-2 memang telah mengubah minda rakyat Selangor sekitarnya menghargai UMNO BN berbanding kebencian yang ditanam selama ini

      Aminn ya Robb

      Delete
    5. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
    6. Kenapa tuan pula benci sangat dengan DS Najib dan menfitnahnya tanpa henti?
      Apakah semua tuduhan itu menghalalkan tuan membencinya tanpa bukti sah?

      So jangan hairan jika kebencian itu berbalik kepada Mahathir..sebab dialah bapak kebencian.

      Porak peranda Malaysia bila dilancarkan kebencian pada Anwar.. habis tilam diusing.. ditayang pada stau dunia.. Anwar ialah binatang yang amat keji..

      tp Melayoo Mudah Lupa.. ya Melayu pakatan Haprak!. mereka manusia yang bodoh dan mudah diperbodohkan!

      Delete
    7. Mne ade benci...meluat je tgok dia meneran neran bila berkempen depan makcik felda

      Delete
    8. 1227..penyokong perompak dan pembunuh..bukan takat tu si najib dia jadikan bini dia sebagai pm..

      Delete
  37. Alhamdulillah.. syabas tuan menggali kebrobokan dan kekotoran perangai musbibat Mahathir Mahazalim ini.

    Biar macai mereka membaca sepuas-puasnnya.. harapan supaya diberikan HIDAYAH dan keluar dari kebodohan dan penjajahan minda khurafat yang ditanam oleh Mahathir Laknatullah ini sehingga berpuluh tahun Melayu rosak pemikiran.

    Kina baru dirasai UMNO ialah wadah sebenar yang memperjuangkan rakyat seperti yang diasaskan dan diperjuangkan oleh Almarhum Tunku, Tun Abdul Razak. Mahathir sangat benci Almarhum Tunku.. kenapa ya? Mesti ada sesuatu yang berlaku sama seperti kebencian melua-luapnya pada DS Najib.

    Sama-sama kita tumbangkan Pakatan Harapan perosak negara ini. Mahathir hanyalah talian hayat sementar amereka sebelum kita dijajah dengan pemeritahan baru yang diketuai oleh DAP evangelist jika dibiarkan PRU14 ini dikuasai oleh Pakatan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
    2. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  38. 1.5juta dlm 10 hari..ya Allah susahnya la kehidupan di Malaysia ni..

    ReplyDelete
  39. Gengster Datuk Bangla Services.
    Ulu Kelang (kawasan saya*)
    c/o Kojola Kopi Paste
    up: Abdool Ghafur


    Rates:
    rm3/hr day
    rm2/hr after midnight-solat subuh

    sirvicis:
    backup baju mera, taku dara idong

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIDUP UMNO...HIDUP BN.....INSYAALLAH SELEPAS PRU KE 14 BN MASIH KEKAL MEMERINTAH.

      Delete
    2. amono mamposs..BN jadi besi buruk

      Delete
  40. Tah niah Rafizi dan rakyat malasia kerana sanggup bergadai bantu Rafizi org cina dan dap tahniah hancurkan bn mampus umno melayu kalau wakil bn n umno duitnya tak heran rm2.6b rm230juta dan berjuta2 lagi itu semua duit haram kasi anak bini mentejedarah sial punya olg mampus lagi baik lo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasihan pesakit mental pakatan mamakzalim.. meroyan panik dan sakit hati dengan situasi sekarang.

      Kemenangan bakal memihak kepada UMNO Bn Insya Allah. tanda2 sudah semakin jelas.. semua propaganda jahat Mahazalim dan Rejim Pakatan sedang kembali memakan mereka.

      Insya Allah PRU14 pasti akan menumbangkan kezaliman sebenar mahathir dan Pakatan Haprak!

      Delete
    2. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  41. apa bengap punya komen
    Tokong LGE dapat 1 juta dlm 2 hari...tanda BN nak lingkop
    Patut lah dah 2 thn PAKATOONS nak jatuhkan Ajibgor..KANTOI...sebab mentaliti cam ni
    Suruh Sotong tu publish penyata
    Kan dia suka kelentong
    Kena fine pun sebabv kelentong
    senarai kelentong yg akan memaksa minta tadah tempurong lagi
    Kes TH
    Kes LTAT
    Kes fitnah Rosmah...it was a joke
    kes OSA.. dah kena hukum pun...jail
    kes BAFIA...mungkin masuk jail
    LOL..........................

    ReplyDelete
    Replies
    1. It was a joke, english tahap kampung puad zakarskit..perkataan topdog pun tak tau , lagi nk speaking

      Delete
    2. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
    3. Cincin Rosmah.. saya hanya bergurau..

      macai kat bawah ni telan hidup2 mcm wahyu langit..

      lepas tu tolong le jgn percaya propa si sotong gendut ni
      kalau bab2 besar pon dia selamber je klentong
      apalah sangat untuk klentong pasal derma haram ni.. konon perang saraf nak tunjuk dia mendapat sokongan.. entah2 RM100k pun tak sampai..

      Kes TH pun dia menipu.. dia tak keluarkan deposit tp dia hasut org keluarkan.. begitu jahat sotong gendut ini!

      jgn percayale.. macai Pakaton semua ditelan.

      Delete
    4. 1236..kes cincin tu DOJ dah letak dalam saman..tu ler asik tgk tv3 ..kan dah bengong..Ohh lupa macai ameno tak tau english

      Delete
    5. 1236..penyokong badak..laa.. dia tak tau si badak nyopping handbag, baju dan cincin ruphenye..buat rambut sibadak tu habis beribu..

      Delete
    6. Hahahaha takut bbenor bijan dgn caiiii pada org tua 92tahun.bgun tido je tringat tun,buat apa pun dok sebut tun dh skrg..kuat betul aura tun,ade sorg caiiiii dunguuu dari malam sampai ke pagi sebut nama tun.. mmg bakal kena tapau abis keliling laaaaa...

      Delete
    7. Bro macai 12.40 Bijan

      Kami hanya takut pada Allah Yang Maha Esa

      kami langsung tidak takut pada Mahazalim.. walaupun dia dikatakan zalim dan penipu besar

      Kami kasihankan dia.. kerana dia HANYUT dalam kezaliman dan kejahatan sedangkan umurnya dah sangat hampir pada 100 tahun..

      Fikir2kan lah jangan terlalu bongkak.. Firaun moden yang disembah pencacai!

      Delete
  42. Hidup UMNO!!
    Hidup UMNO!!
    Insya Allah Semoga UMNO BN menang besar PRU14..2/3 Parlimen dan merampas semula negeri Selangor dan mengekalkan negeri sedia ada!

    semoga Ya Allah berikan lah Hidayah-Mu dan bukakan lah hati2 kami untuk mengundi UMNO dan BN. dan bukakanlah hati-hati Melayu penyokong tegar Mahathir Kutty dan Pakatan Harapan ini untuk menyokong UMNO BN.. sesungguhnya mereka Jahil dan Tidak Tahu wahai ya Allah.. berikanlah Mereka Hidayah-Mu kepada kami dan kepada Mereka.. Aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN menang semah badak jadi pm..ni bukan negara badak

      Delete
  43. mohon admin budin padamkan komen sampah panjang meleret..berjela copy paste keluar tajuk...kita nak baca komen yg kena dgn feed.

    ReplyDelete
  44. 12.44 bodoh mcm lembu

    ReplyDelete
  45. jika benar sumbangan tersebut dari PAS, dedahkan je nama2 penderma tersebut..tindakan sedemikian jelas cubaan rafizi untuk pecah belahkan penyokong2 PAS. rasanya bukan susah bagi rafizi mencari dana RM300k cuma beliau mencari peluang dan ruang untuk menonjolkan beliau masih disukai rakyat dan menjadikan PAS sebagai kambing hitam.

    ReplyDelete
  46. RAKYAT MALAYSIA MEMERLUKAN MAKLUMAT
    KERANA PENJENAYAH KINI
    TIDAK TERHAD KEPADA MENCURI AYAM
    ATAU MENCURI LEMBU KAMBING
    SEKARANG PENJENAYAH MELIBATKAN
    GOLONGAN PROFESIONAL,
    YANG BERPAKAIAN KOT BERJENAMA

    TERUSKAN PERJUANGAN MU FIZI

    ReplyDelete
  47. biarkan mereka copy paste kerana blog2 tu dah takde yang nak baca...banyak kali masuk...bila nak komen, kena delete......

    so desperate....sama mcm jibo dah desperate....jahid pun dah desperate.....apa lagi macai2....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...