Sunday 27 August 2017

UMNO SAH BUKAN LAGI SATU-SATUNYA PEMBELA MELAYU, NAJIB "DITAMPAR" MB NEGERI SEMBILAN


Demi takut kehilangan kuasa dan tindakan undang-undang mungkin bakal menantinya jika tidak lagi menjadi Perdana Menteri, Najib Razak adalah pemimpin paling kerap memainkan sentimen seolah-olah UMNO satu-satunya parti pembela kepada orang Melayu.

Antara kata-katanya ialah orang Melayu akan jadi bangsat jika UMNO kehilangan kuasa, di samping mereka juga didakwanya tidak lagi menjadi kaum yang akan diberi keutamaan di negara ini.

Seiring itu, ramuan menakut-nakutkan orang Melayu itu direncahkan lagi dengan gambaran kononnya selepas UMNO kehilangan kuasa, DAPlah yang paling berkuasa.

Beberapa pemimpin UMNO juga kerapkali mendendangkan lagu yang sama seolah-olah parti itu mesti dikekalkan berkuasa sehingga kiamat.
Sementara UMNO di bawah pemimpin sebelum ini dilihat lebih membela rakyat dan keinginan mengekalkan kuasa itu benar-benar untuk meneruskan kesinambungan terhadap pembangunan negara, sebaliknya hasrat Najib memastikan UMNO kekal berkuasa hanyalah untuk menyelamatkan dirinya semata-mata.

Hilang kuasa Najib sebagai Perdana Menteri, "bye byelah" segala-galanya.

Namun, kenyataan terbaru Menteri Besar Negeri Sembilan, Mohamad Hassan berkaitan Melayu dan UMNO benar-benar merupakan tamparan kepada Najib.

Kata beliau, UMNO tidak boleh lagi berpegang kepada falsafah bahawa orang Melayu memerlukan parti itu, tetapi sebenarnya UMNO yang lebih memerlukan sokongan Melayu demi kelangsungan hidupnya.

Orang Melayu kini sudah banyak pilihan seperti Pas, PKR dan Bersatu. UMNO tidak boleh terus leka dengan terus mengatakan orang Melayu memerlukan kita, kata beliau kata berucap merasmikan mesyuarat UMNO Sembrong, Johor.

Dengan gambaran itu, sebagai antara pemimpin cerdik yang tinggal dalam UMNO serta rekod kerjaya gemilang sebagai Pengarah Urusan Mercedes-Benz sebelum menceburi politik, ia dengan sendirinya menafikan kata-kata Najib sebelum ini.

Pertama,  UMNO bukan lagi satu-satunya parti untuk orang Melayu dan Pas, PKR serta Bersatu juga adalah parti pilihan untuk mereka.

Yang kedua, bukan orang Melayu memerlukan UMNO, sebaliknya UMNO itu sendiri lebih memerlukan sokongan Melayu.

Dalam bahasa paling mudah, orang Melayu tidak mati, jauh sekali terbangsat jika tanpa UMNO, tetapi UMNO akan merempat dan mungkin ada pemimpinnya yang terpaksa masuk penjara kiranya orang-orang Melayu tidak lagi menyokong parti itu.

Ertinya juga, tidak menjadi kesalahan sama-sekali jika orang Melayu tidak lagi menyokong UMNO kerana pilihan lain sedia terbentang sebagai alternatif, bahkan parti baru umpama kenderaan baru, tentunya lebih laju dan lancar perjalanannya dalam membawa bangsa dan negara menuju mercu kejayaan.

Yang tinggal sengsara dan derita bersama tiadanya lagi sokongan orang Melayu kepada UMNO hanyalah pendurjana, perompak, penyangak dan penyamun yang selama ini bebas menyalahgunakan kuasa atas kekuasaan yang dimiliki atas nama UMNO. (ShahbudinHusin 27/08/2017).

213 comments:

  1. Rakyat akan tetap sokong bersatu..selamat tinggal ameno

    ReplyDelete
    Replies


    1. Dulu saya menjangkakan peluang untuk BN menang ada 50-50, tetapi sejak masuk nya Tun M dan keluarnya PAS daripada gabungan pembangkang maka dg serta merta peluang BN untuk menang cerah kembali. Selain Dari itu kita berharap BN tidak mwlupai jasa PAS yg memunggkin kemanangan BN dengan dg memberi keutamaan kpd pembangunan bersekala besar di negeri yg di perintah oleh PAS. ... Dan jangan lupa juga mengadakan RCI MAMALI.....

      Salam



      Delete
    2. 9.17
      Itu apa yg ko rasa sebab ko tengok tv3 saja. Ko ingat ahli umno nak pangkah umno lg? Ahli yg diam bukan tanda setuju dengan pemimpin klepet.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper27 August 2017 at 10:06

      Betul tu bro 0847,

      Saya sekeluarga serta sanak saudara telah pun berhijrah dari menyokong UMNO satu ketika dahulu kepada Pakatan Harapan di PRU akan datang.

      Tetapi pada masa yang sama, saya juga berterima kasih kepada Kojolla & Mr.J selaku Talibarut Najib. Kerana saya senang meyakinkan sanak saudara saya untuk beralih sokongan setelah saya tunjukkan komentar tak berfakta mereka.

      Selamat tinggal UMNO.

      Delete
    4. Anon 09:07,,jika dulu Rakyat masih banyak Yang stupid tetapi sekarang sudah pandai dan cerdik,,Pas Parti songsang dan Ameno Parti Kleptokrasi,, Rakyat rata-rata inginkan perubahan Yang lebih baik,,Saya beserta Ahli keluarga dari Gombak akan memilih Pakatan harapan

      Delete
    5. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    6. Siapa yg sebenarnya bangsat?
      Siapa yg cari makan dgn politik?

      Hanya manusia bangsat saja yg mencuri makan dlm politik.

      Ramai orang2 melayu yg hidup miskin tetapi kami tidak pernah mencuri makan mcm orang2 politik.

      Tanpa umno melayu tidak akan mati kelaparan!!!
      Tanpa pas orang2 melayu tidak akan hidup sesat.

      Islam agama kami
      Pas bukan agama kami

      Pemimpin yg menyusahkan hidup rakyat akan rakyat jatuhkan.

      Tun Mahathir adalah pemimpin yg mempunyai track record yg cukup cemerlang.

      Rakyat cukup berterima kasih kpd jasa2 beliau.

      Selamat tinggal umno
      Poddah pas..... Parti woluk!!!!


      Delete
    7. Toksa banyak cakap Kejora...bila di mana sessi N2H kita berdua tuu... masih kecut telur ker...??

      Apa kamu mereperek ttg MAMALI.. kan lebih baik dibuat RCI 'BIG BAD MAMA HIPPO' yg jadi punca segala kemusnahan, kejahanam & keaiban negara.

      Untuk pengetahuan sdra2 seperjangan, saya kini lebih tumpukan turun ke padang memberi penerangan... dan juga membuat 'sweeping' menerjah klentong2 Kejora di You tube.

      Teruskan & Salam Perjuangan/

      Delete
    8. Bila pkr ambik alih selangor. Rakyat dpat air free.bas free..bonus dua bulan.kos kematian kluarga ditangong dam mcam3 lagilah...pahang ada???

      Delete
    9. Salam bro othaman,
      Keep it up bro! Really glad to hear that. I'm personally doing the same thing too, reaching out as far as i possibly could, to as many as i can. Walaupun sikit, insyaallah. It will make a big difference. Skang ni lagi mudah, org mmg pun dah nampak gambaran sebenar. So, to all brothers here, keep it up!

      Delete
    10. HE...HE...HE...SELANGOR ADA MB MAKAN AISKRIM DALAM JAMBAN....PAHANG ADA?...KAH...KAH...KH....

      Delete
    11. Najib jadi bangsat jika umno hilang kuasa...

      Delete
    12. Budin2 ko ni tak faham ke Najib & To Mad sama style mengingatkan gerak kerja ahli2 supaya memenangi hati org Melayu keseluruhan supaya jgn dijangkitan virus pembunuh racun yg telah meresapi pembodek mantan yakni Budin2 & geng2 seangkatan dgnnya. Tu ja ..... ada arti tak woi bangun ..... Tajul peminat tegar Bidin. Boto tak wo..ngessh.

      Delete
    13. Hentikan kebodohan yang mengatakan hanya UMNO saja yang boleh menjamin masa depan orang Melayu..hentikan kesesatan yang mengatakan undi pas akan masuk syurga.. UMNO dan pas ni 2x5 saja..sama sama bebal..tongong.. bahalul dan sesat.

      Delete
    14. Keikhlasan antara berjuang untuk rakyat dan untuk temolok keluarga tu jelas boleh kita nampak.

      Sape yg ye ye berjuang untuk diri sendiri demi kekayaan, kuasa dan pangkat tu kita sumer dah tau.

      Tapi deme ni bodoh masih ingat rakyat boleh diperbodohkan. Dia orang pikir kita tak nampak belang deme.

      Konon berjuang untuk Melayu tapi merekalah yg meranap melingkopkan Melayu.

      Hakikat sebenar yg memiskinkan orang Felda....yg pakai duit Tabung Haji, KWAP, KWSP untuk peleburan (bukan pelaburan) ialah Melayu........bukannysa Cina.........tapi mainkan api perkauman macam Jebon cakap evengelist sebab takut pada Tsunami Melayu.

      Dulu bagi kedarah jamu orang Cina Penang sebab takut Tsunami Cina. Sekarang jamu orang Melayu pulaakkk sebab takut dgn Tsunami Melayu.

      Bagi makan kedarah pon ikot keadaan.....agak2 mana yg boleh mendatangkan untung bagi dia......itulah yg dia buat.

      Blaaahlah itu sumer dalam poket kita....!!
      Masih nak bodohkan orang lagi..????

      Baaangaaanggg..!!

      Delete
    15. Assalamualaikum somuwo ea,
      Lopeh ni baru junjungan besar DYMM dtg dgn sendiri tertabal secara langsung berdarah terus pada junjungan besar Muhammad Rasulullah bermula la Islam gemilang cemerlang seluruh dunia disaksikan semua sesudah sekian Melayu dipandang hina... Tu sbb motto yg dikatakan Malaysia bertuah memberi makna sebenar benarnya . Atas kehendaknya jua la Allah swt memberi kelebihan dan kemuliaan umat dikalangan umat Melayu nusantara terbit di Malaysia pembawa amanah mengambil alih pemerintahan dari Umno dan raja2 Melayu penyimpan amanah mentadbir dunia akhir zaman sebelum datang kiamat. Amiin.

      Delete
  2. Melayu sebelum merdeka sampai hari ini masih berkorban Demi ..agama...bangsa....dan negara...sudah sudahlah sakiti hati Melayu..

    ReplyDelete
  3. aura tun m tlh mengenelam kan UMNO n najib.

    budak2 darjah 6 sudah pandai/berani melabel najib sebagai PM penipu, pencuri n perompak.

    bagi pelajar yg dewasa sikit mereka juga sudah berani melaung kan kata2 yg menggambarkan rosmah sebagai kaki kaut harta haram. terbaru ia lah mengenai cincin yg d beli dgn wang rakyat yg d curi.

    saya yakin jika sekira nya lawatan n perjumpaan najib dgn Trump (presiden sewil)berhasil secara positif,maka PRU14 mungkin akan d adakan dlm tahun ini juga.

    kalau misi nya gagal, maka kita perlulah bersedia utk d tadbir ala NOC - najib's last throw of d dice 2 stay in power.

    kita tunggu n lihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul kata pak rahman jpc.

      Modal paling berbisa kita adalah...zaman Tun M pekerjaan melambak hingga kerja cari orang. Tapi zaman Najib, 50,000 siswazah nganggur, belum termasuk ratusan ribu lepasan sekolah menengah & mmereka yg dibuang kerja oleh kilang2, Petronas, Telekom, TNB, Proton, MAS dek penyelwengan & kelemahan urus tadbir & kegawatan ekonomi. Ramai ibu bapa kini risau & mengeluh anak2 remaja mereka nganggur atau hanya buat kerja sambilan yg tidak ada jaminan masa depan.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Najib + Zahid + Hishamuddin + Adnan Mansor + KJ + Shahrizat tak sampai suku pun aura Tun M.

      Lihat saja gmbr mereka semua (tanpa KJ) ketika bercakap tentang pilihanraya. Masing-masing muka monyok saja.

      Hanya unknown sahabat sahaja yang yakin BN menang. Nama-nama di atas semuanya monyok dan tiada keyakinan.

      Delete
    4. Betul John Doe, campurkan semua sekalipun tak sampai 1% daripada beratus billion yg TDM lesapkan. Belum ada antara mereka juga yg arah Polis bunuh org kampung dgn M16. Bukalah mata. Lihatlah pada semua perbuatannya. Jangan taksub. Masing masing ahli politik yg banyak 'aura' ini juga punyai nafsu politik yg besar untuk diri sendiri, kroni dan anak pinak. Lagi seorang yg duduk penjara pun dikatakan mempunyai 'aura' yg hebat.

      Delete
    5. Nafsu politik paling besar adalah pasangan klepet laki/bini. Najib the klepet dan Big mama hippo. Kalah TDM, DSAI.

      Delete
    6. Bro John Doe dan sumer sekapal.......belom ada lagi pemimpin Melayu yg berkalibar seperti Tun M.......

      Delete
    7. Jebon......apa bangang ko n aku dah explain pasal M16 tu panjang lebar di posting sebelom ni.........ko tak reti bahasa ke..???

      Sekarang ko ulang dan ulang lagi pasal M16 ni......bapakkk luuu....!!!

      Baghal.....ko yg taksub dengan pahlawan marang meraapuu marang sekeper ko.......tak ada bezanya korang ni suka menipu, membohong, temberang dah jadi air minom ko.

      Duk ulang pasal evengelist, M16, forex.......tapi yg 1MDB ko kasi sijil halal toiyyiban, yg Singapore bank court case ko nafikan kebenaran yg hakiki.

      Pastu sumer duit yg Melayu kedarah tu........ko kata Cina yg salah. Padahal yg sebat kebaasss licin duit Melayu tu ialah Melayu.........tapi ko salahkan Cina. Saja mainkan api perkauman sebab nak menangkan pahlawan marang merrapuuu marang sekeper ko.

      Baru ni ko tuduh kata kami org Pakatan kafirkan umno......tak ada asas pon ko cakap jugak.....apa punya cilakalah.....

      Ko tanya kami soalan......pastu bila jawab......ko spiiin ligat macam gasssingg jawapan orang.

      Sah2 gampang haramjadah ko ni...!!!

      Delete
    8. Phantom, pasal 1MDB dah banyak penerangan. Tapi saudara dan geng kat sini tak suka fakta. Benci yg dipupuk akibat sentiasa menonton media pembangkang dah menutup fikiran kita pada fakta dan bukti. Beginilah..cuba terangkan siasatan mana yg dapati DSN curi duit 1MDB? Apakah PAC? Atau Swiss? Atau Singapura? Atau Hong Kong? Atau Luxemburg? Atau DOJ? Saudara banyak tuduh saya dusta namun saya berfikir berdasarkan bukti. Terangkanlah bukti yg jelas - bukan hanya andaian dan buruk sangka. Apakah tidak Allah melarang kita dari sifat demikian sesama Islam?

      Delete
    9. Mr J pendusta pepetual liar endless spinner.

      Semua isu yg ko bangkitkan telah dijawab siap dengan fakta sekali.

      Ko tak leh terima sebab ko tu pendusta.

      Delete
    10. John

      DEDAKMAN tak tahu apa itu PENDUSTA

      Delete
    11. Pada hari seorang pendusta yang merasa aman dari kemurkaan Allah dipertunjukkan siksaan kepadanya betul-betul di bawah hidunng maka pada ketika itu ia mengakui segala-galanya yang ia spin dahulunya adalah dusta.

      Tapi siksaan itu datang dengan amat mengejut sehinggakan ia benar-benar merasa putus asa.

      Wal'ayazubillah.

      Delete
    12. Jebon......1MDB banyak persoalan yg tak terjawab. Banyak fishy things going on........tapi ko cuba selindungkan.

      Ko berkiblatkan keputusan PAC tapi sebenarnya kajian PAC trhad kepada maklumat yg disalurkan oleh pihak 1MDB saja. Ada banyak benda lagi yg jadi tanda soal.

      Kalo nak yg telus tubuhkan RCI 1MDB dan ahli panelnya mestilah orang2 yg berkecuali yg tak ada interest sama ada dalam pembangkang atau kerajaan.

      Laporan audit mana..?? Tolong keluarkan dari OSA.....dedahkan pada rakyat.

      Auditor dari Ernst & Young, KPMG dan Deloitte sumer surrender......apa hal..??

      Blaaahla lu Jebon.......menipu memang jadi air minom ko.

      Delete
    13. Jebon bangang......aku tau ko akan ulang pasal M16, forex, evengelist ni hinngggaaaaa PRU14......sebab itulah points ko.

      Macam Mat Sabu cakap dalam ucapannya........walaupun sumer ahli pakatan bersetuju buangkan dendam masing2 dan dah duduk semeja bersama dgn Tun M...........kata2, ucapan2 Pakatan zaman tok kadok dulu tetap akan diulang2 tayang oleh pihak lawan hiiinggaaaa PRU14.

      Hakikatnya pahlawan marang merraapuu marang sekeper tak boleh terima kenyataan yg sumer pemimpin Pakatan dah buang dendam dan bersatu dengan Tun M.

      Samdol......bila Pakatan sebut hal lama umno dan Pas ko marah..........ko cakap kami tak nak terima penyatuan ukhwah Islam (ukhwahlah sssaaangattt)..........tapi yang ko ungkit kesah zaman tok kadok antara Tun M dan Pakatan tu boleh pulaakkk.......memang gampang ko ni..!!!

      Jebon....ko hidop macam cerita The Curious Case of Benjamin Button ke........sumer cerita gostan ke belakang.....??

      Ko ingat ye......kalo ko boleh ungkit kesah lama..........maka kami pon boleh korek cerita lama korang.

      Delete
    14. Bro phantom, ni curious case of broken cd. Cd rosak dok ulang benda yg sama. Apa agaknya dia punya kpi mangkuk sekor ni?

      Delete
    15. Teman setuju bro.....curious case of broken cd.......keep on repeating.....

      Delete
  4. Tak pernah terjadi rakyat terang2 menolak umno sebelum pm kelepet ni..dulu org nak sebut perkara kotor pasal umno pun tak berani klau kat kedai kopi.takut nanti tauke kedai halau...

    Kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh kahhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kekal dlm ameno smpai pru14 dañ beri undi pada ameno adalah genetic bodoh dan kekal bodo dan perosak negara

      Delete
  5. AWAS! MAHATHIR & ANWAR BERI HARAPAN PALSU UNTUK RAKYAT
    MENJELANG PRU14 tidak lama lagi, pasukan Pakatan Harapan (PH) yang dipelopori oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah keluarkan ‘janji manis’ mereka.
    Walaupun kedua-dua mereka pernah menjadi musuh nombor 1 antara satu sama lain, namun dek kerana hati yang busuk mahu gugurkan Barisan Nasional (BN), dua pengkhianat Melayu itu sanggup ‘jilat ludah sendiri’ semula.
    Dalam poster promosi dan propaganda itu, PH menyenaraikan 7 perkara yang ditawarkan mereka selepas 100 hari berkuasa.
    Soalnya, sejauh mana kehebatan dan ‘track record‘ kecemerlangan khususnya dalam bidang ekonomi daripada kedua-dua pemimpin ini?
    Sebagai contoh mudah, kita boleh melihat sejauh mana para pemimpin ini telah membawa kekayaan negara kita, khususnya rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM).
    Pada tahun 1992 dan 1997, rizab antarabangsa BNM mencatatkan angka paling rendah iaitu US$27.7 bilion dan US$15.2 bilion. Kedua-duanya ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan kita. Hebatkah?
    Begitu juga yang terjadi semasa Dr Mahathir bergelar Menteri Kewangan kita. Pada tahun 2003, rizab antarabangsa BNM hanya mencatatkan sebanyak US$44.9 bilion.
    Mungkin sebab inilah Dr Mahathir selalu mencanang bahawa Malaysia bakal bankrap dan acapkali menuduh Kerajaan BN sedia ada menjual negara.
    Walhal, Menteri Kewangan sekarang Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah mencatatkan peningkatan melebihi paras US$100 bilion.
    Ambil contoh tiga tahun iaitu 2008 (US$91.4 bilion), tahun 2012 (US$139.7 bilion) dan terkini pada 15 Ogos 2017 sebanyak US$100.4 bilion.
    Justeru itu, sekiranya kita mahu terus melihat negara kita menjadi semakin kaya dan maju membangun, perkara pertama yang kita sebagai rakyat harus lakukan adalah memilih pemimpin yang telah membuktikan result nya.
    Dalam situasi PRU14 ini, ternyata Dr Mahathir dan Anwar bukanlah pemimpin yang tepat untuk kita pilih menjadi kerajaan menjelang Wawasan 2020

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa hutang negara dah melambung naik. Kos interest saja dh 20-30B setahun. Rakyat diperah utk bayar cukai....Yg ni keapa x cakap?

      Delete
    2. Anon 09:32

      Apa yang kamu merepek ni ??

      Saya baru saja menjelaskan tentang isu GDP , hutang Negara serta BNM reserve di posting Tn Budin yang baru lepas . Kamu cuba baca dan fahami . Jika tak faham juga , tolong nyatakan agar bolih saya perjelaskan di mana yang tidak fahamnya .

      Yang kamu merapu pasal Wawasan 2020 tu ngapa ??
      Najib sudah kuborkanlah Wawasan 2020 tu kerna kita bukan hanya gagal menjadi Negara maju (sepatutnya) menjelang tahun itu , sebaliknya Malaysia telah berundur jauh kebelakang .

      Di sebabkan kegagalan itulah maka Najib telah melakarkan transformasi TN50 . Transformasi tiada bermatlamat yang jitu . Ini menjerumuskan saya memanggil transformasi ini tak lebih tak kurang adalah 50 Temberang Najib.

      Delete


    3. 09 41

      Kenyataan mempersoalkan 7 perkara tersebut adalah berupa pertanyaan dan pengakuan.

      Pertanyaan ialah bagaimana dalam keadaan negara teruk dengan berhutang, pemimpin PH boleh lakukan semua itu?

      Pengakuan ialah negara memang teruk dengan berhutang dan Najib tidak ada apa-apa penyelesaian untuk di tawarkan selain cukai dan gadai. Kedua, pemimpin PH yang di pimpin oleh Tun pemimpin yang bijak kerana mampu melakukan sesuatu yang mustahil.

      Najib sebenarnya sedang kaji ke tujuh-tujuh perkara tersebut dan walaupun memang boleh di lakukan tetapi kerana sifat tamak dan takut bini, Najib tidak melakukan nya.

      Delete
    4. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    5. Diny, saudara semua ini tak suka fakta. Bila di beri fakta GDP, Rizab, Unemployment, kemiskinan tegar, Hutang Negara %GDP dsb terus menolak. Yg di terima persepsi buruk hasil percaya totok dgn PH. Segala ketidakupayaan PH serta kepakaran mereka dlm sebar fitnah tak nampak. Bila dikata geng sini tertipu dgn evengelis dan liberal PH marah. Bukalah minda Diny. Negara pada landasan yg baik. PH ini parti celaru - tak cukup dgn kerugian beratus billion yg lepas TDM nak lancarkan projek kereta nasional yg kedua. Mungkin baik untuk kroni tapi rakyat akan menderita seperti dulu....

      Delete
    6. Pas parti merapu
      Pemimpin pas ulat bulu.

      Delete
    7. Rakyat menderita seperti dulu.

      Pendusta lah ko J, semua orang tahu zaman Tun M rakyat hidup gembira dengan semangat moral yang tinggi.

      Zaman Najib hari ini merdeka tinggal beberapa hari pun aura merdeka pun tak rasa.

      Mr J perpetual liar endless spinner.

      Delete
    8. Kpd Kejora & yg sewaktu dgnnya...

      Apa sumber kamu dah apa buktinya yg kamu nyatakan...??

      Saya masih berhubung rapat dgn pihak MIDA, MITTI, Jabatan Tenaga Kerja dan Persekutuan Majikan2 Malaysia (MEF).. rata2 mereka berpendapat keadaan kelesuan ekonomi akibat susutnya pelaburan asing terutama(kecuali China yg tak memberi peluang pekerjaan pd rakyat tempatan)amat membimbangkan.

      Delete
    9. Sedar dirilah sikit MADEY MAMAK KERALA KUTTY ORANG TUA GANYUT.....OIIIII

      Sejarah tidak pernah menipu.

      MADEY....KUTTY keluar umno dah banyak kali...

      Bapak MADEY KUTTY masuk M'sia nak jadikan MADEY PM.

      MADEY MAMAK KERALA KUTTY akan mati (off) di bawah FUKATAN HAPRAK.

      Delete
    10. John Doe, kemiskinan tegar zaman TDM jauh lebih dari sekarang. Hatta org Melayu sendiri meluat dgn 'kronisma, nepotisma dan korupsi' TDM. Tak ingat ke pergerakan Reformasi untuk jatuhkan TDM? Tak ingat pilihanraya 1999 - ramai Melayu tak undi UMNO. Tak ingat juga krisis ekonomi 1998? Ramai pengusaha yg muflis? Ramai org hilang pekerjaan? Memang benar kata TDM - Melayu mudah lupa. Hatta ramai diblog ni pun yg dulunya benci TDM dan menyokong pembangkang. Bila TDM masuk pembangkang tiba tiba dah cinta sayang balik dgn TDM - lupa 'dosanya' yg diperkatakan dulu. Ramai Melayu di blog ini yg memang nak tumbangkan Kerajaan pada dulu. Cuma sebabnya berubah - dulu isu korupsi dan kronisma zaman TDM, kini isu Kleptokrasi kononnya. Begitu mudah Melayu diperbodoh evengelis liberal.....

      Delete
    11. Kejora....

      Sebenarnya sejarah & bukti menunjukkan di blog2 Parpukari, Pisau, Putra Merdeka, Shahbudin bahwa kamu banyak temberang & pengecut tak bertanggung-jawab untuk face-to-face dgn saya.

      Biar pembaca blog jadi saksi di sini...saya cabar kamu bila & di mana kita boleh face-to-face, wahai anak gampang yg sendiri tidak tahu namanya & siapa ayahnya.

      Delete
    12. Othaman, bila guna air liur je macam macam 'fakta' boleh dikemukakan. Bila guna angka sebenar maka nampak gambaran yg lain. Ekonomi Malaysia tumbuh 5.8% suku kedua. Antara yg terpesat di dunia. Pelaburan memang tengah masuk. Kalau dulu pelaburan dari Negara Jepun dan Barat. Kini lebih dari Timur Tengah dan Cina. Pelaburan Cina dlm beberapa peratus sahaja dari jumlah pelaburan yg masuk Malaysia dari dulu. Kerana nak tegakkan benang basah yg PH lagi baik maka kita nafikan semuanya. Konon GDP tak boleh percaya. Konon pelaburan Saudi dah kira menjual Petronas. Konon pelaburan Cina dah kira jual negara. Begitu sempit fikiran jadinya bila taksub PH. Dlm pada itu PH sendiri tiada apa apa polisi - namun kita boleh anggap PH itu lagi baik? Ke mana akal fikiran??

      Delete
    13. Ini posting saya kelmarin di You tube menangkis klentong Kejora yg guna pakai nama 'Rimba Bara'.
      ---------------------------

      Rimba Bara...

      Kamu kata saya anak.muda tak hidup zaman mahafiraun diktator mahathir. Temberang kamu jauh tersasar. Kamu tuu yg anak hingusan tak kenang budi jasa orang.

      Now, listen to this....
      FYI, I'm an old hag born before Merdeka and had 18 years involvement in UMNO divisional position. Couple with that, my profession enable me to have immense contacts and close rapport with NGOs, Govt Departments (notably MITTI , MIDA & Manpower Dept), Malaysian Employers Federation, Federation of Malaysian Manufacturers, colleges, universities & Industrial & Vocational Training Institutes. From those sources mentioned above, bottom line is...our country economy is really in bad-bad shape with no employment opportunity. Worst still, our Ringgit devalued sharply, the gst (gomen suruh tax) and rapid increase of essential goods are killing the rakyat. Oh yes, can you tell us how many employment opportunity does 1mdb with the monumental huge borrowings cater for Malaysians.....??? Also since Najib took over the premiership, how many employment has he created thus far? Also tell me what plan Najib has for the existing 66,000 unemployed graduates. On top of that there are hundreds of thousands fresh youthful school leavers plus bulk of laid off workers due to business retardation at MAS, Petronas, etc. I await your response with fullest anxiety.

      Mari kita tinggu apa jawapan Rimba Bara".
      ---------------------------

      J...

      Apa kata kamu ganti tempat Kejora face-to-face dgn saya, boleh....???

      Delete
    14. Mr J kaki kelentong. Pendusta tegar, perpetual liar endless spinner.

      Delete
    15. Cuma sebabnya berubah - dulu isu korupsi dan kronisma zaman TDM, kini isu Kleptokrasi kononnya. - Mr J

      Masa lawan TDM tak ada pemimpin UMNO yang ikut serta. Zahid cabut. Najib langsung tak buat apa-apa..

      Zaman lawan Najib, bukan Mahathir sahaja tapi Muhyiddin dan Shafie Abdul. Di ikuti orang kuat UMNO yang banyak pengalaman dalam parti.

      jumlah yang keluar UMNO masa Tun dengan Najib, masa Najib lah yang teruk.

      Ikut kan sekarang yang lawan ialah UMNO dengan UMNO..

      Delete
    16. Jebon......yg bukti2 setakat air lior basi tu ialah dari puak2 ko.

      Black & white tak derrr.......cuma cakap ada duit derma dan derma tu dah dipulangkan......cakap mulot jerrr.....transaction tak ditunjukkan. Kemudian kita dengar pengakuan pasal derma magik tu sumernya berlainan antara satu sama lain ceritanya.

      Kalo macam tu orang boleh kata itu cuma bohong.......lainlah kalo dah nampak dan saksikan hitam putehnya.

      Setakat cakap air lior sape pon boleh cakap. Orang kalo nak bohong......dia tak kira pangkat atau darjat........orang berpangkat pon boleh menipu.......ko tengok yg ditangkap rasuah sumer orang yg ada pangkat. Yg kes air sabah yg jumpa duit berjuta2 tu pon orang yg tinggi pangkatnya.

      Apa punya bangang ko Jebon.......asal orang berpengarauh dan berpangkat cakap jer sumer betol sumer benar belaka. Mana ko belajar ni..??

      Nak paksa orang percaya cakap air lior......baik ko pergi meninggallah......

      Delete
  6. Shah haya org melayu yg bahalol bodoh bangang anjing babi perangai macam iblis saja yg sokong umno klu org melayu yg bijak akan sokong DAP ia lebih baik adil dan lebih islam lagi itulah pembodek umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ruliros ,

      Apa yang kamu cuba sampaikan ini ??

      Delete
    2. Ruliros tu bekas pesakit mental Tampoi Pak Diny..usah dilayan.

      Delete
    3. Ruliros adalah seorang pro Tun, cuma tulisannya sahaja sedikit mengelirukan.

      Delete
    4. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    5. Berapa ramai lagi dlm PH yg dah mengagungkan DAP. Ketawalah evengelis DAP. Begitu mudah diperbodohkan. Sedarlah John Doe, Diny etc... inilah yg akan jadi pada Melayu yg ditipu. Di akhirat tambah lagi balasan kerana mengambil kafir sebagai teman setia dan pemimpin.

      Delete
    6. Sedarlah J ko sedang menyokong pemimpin khianat dan menipu di dalam membelanya. Hadith Nabi telah jelas mengatakan baginda tak mengaku umat bagi orang-orang yang melakukan perkara ini.

      Wal'ayazubillah.

      Delete
    7. Sedar dirilah sikit MADEY MAMAK KERALA KUTTY ORANG TUA GANYUT.....OIIIII

      Sejarah tidak pernah menipu.

      MADEY....KUTTY keluar umno dah banyak kali...

      Bapak MADEY KUTTY masuk M'sia nak jadikan MADEY PM.

      MADEY MAMAK KERALA KUTTY akan mati (off) di bawah FUKATAN HAPRAK.

      Delete
    8. Ruliros sebenarnya adalah Kejora anak HARAM JADAH yg di sana sini guna pakai bermacam-macam nama samaran (termasuk di You tube) melontar kata2 nesta terhadap Tun M, Anwar Ibrahim & PH.

      Saya cukup lali dgn tabiat buruknya selama bertikam lidah dgn puaka ini bertahun-tahun.

      Sehari lepas saya baru saha dedahkan dia di You tube, ini contohnya...

      "Ketahuilah bahwa Mnasirms61 M ini...... adalah cyber trooper BN yg saya cukup kenal siapa dia.... dia yg selalu menyamar dgn pelbagai nama samaran mendukung KERA-jaan BN (Borosmah Najib) yg merusak hancur leburkan kestabilan, maruah & ekonomi, negara. Budak puaka nie peracun & pengecut tak berani guna nama sebenar tapi berbangga dgn samaran Kejora di blog Parpukari, Pisau, Putra Medeka, Shahbudin.com dll....sempena idolanya KJ yg dipuja-puja konon bakal PM paling muda & hebat. Ada kala budak puaka ini mengguna nama Paul Bagio. Namun biasanya dia guna AnonyMOUSE saja supaya tidak mudah dijejakki untuk dipertanggung-jawabkan dakyah jahat yg menjahanamkan.

      Speaking Without Fear And ,Favour, Ikhlas & Salam Perjuangan demi bangsa & tanah air".

      Delete
    9. Wak Suman adalah anak HARAM JADAH.

      Saya cukup lali dgn tabiat buruknya selama bertikam lidah dgn puaka ini bertahun-tahun.

      Delete
    10. Jebon setaaannn.....lagi2 evangelist.

      Ada kami sokong agama lain ke???? Ini bukan perkara agama.......ini hal ehwal politik yg menipu rakyat.

      Yang amanat pecah belahkan ukhwah Islam tu ko tak cakap apa2.......sampai laki bini bercerai......jenazah pon tak nak uruskan sebab berlainan pahaman politik......padahal ia satu fardhu kifayah.

      Lagi baik ko takot dengan amanat berapi tu dari orang cina Msia ni.

      Bukti dah ada depan bijik mata ko.....yg kedarah duit Melayu ialah Melayu......tapi masih ko nak salahkan Cina.

      Bab Melayu yg tipu Melayu......Melayu yg melingkopkan Melayu ni ko tak risau.

      Gampang ko Jebon....!!

      Delete
  7. SEHARI TAK DAPAT LAKUKAN FITNAH MENGGELUPUR
    Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan dalam ucapannya berkata Umno akan menentang budaya fitnah yang dimainkan pembangkang sehabis-habisan supaya rakyat terus tidak terpedaya.
    “Kita lihat pembangkang dan mereka yang ghairah hendak rampas kuasa seolah-olah seperti kecanduan fitnah. Kalau sehari tidak dapat lakukan fitnah…menggelupur. Percayalah, semakin menjelang PRU, semakin fitnah menular.
    “Kita dalam Umno tidak diajar sedemikian rupa. Kita akan tentang budaya fitnah dengan ikhlas dan jujur, tidak terikut rentak dia (pembangkang). Kita jawab bersandarkan kejayaan kita selama ini dan tidak mengikut emosi,” katanya.
    Beliau turut meminta seluruh anggota Umno supaya berpegang pada prinsip dan tidak menjadi anggota Umno bagi mengejar populariti semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishammuddin tak usah banyak bicara.Kamu sendiri antara yang akan ditangkap bila BN tumbang nanti.

      Delete
    2. orang cerdik dengan orang biyol bercakap. jauh beza nya kan?

      Kalau Tuan Budin kata MB NS antara yang cerdik dalam UMNO pun boleh di pertikaikan..


      macamana MB NS boleh menahan akal nya yang cerdik di pimpin oleh orang macam Hishamuddind dan Zahid?

      Tak terseksa ke akal yang cerdik tu?

      Delete
    3. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    4. Sedar dirilah sikit hisamudin bapok
      Hisamudin awww..awwww

      Sejarah tidak pernah menipu.

      Datuk kau Onn Jaafar keluar umno untuk tubuh parti negara

      Bapak kau hussin onn keluar umno masuk semangat 46.

      Datuk dgn bapak kau pun pernah menentang umno!!!

      Datuk dgn bapak kau pun mati (off) di luar umno.

      Delete
    5. Sedar dirilah sikit MADEY MAMAK KERALA KUTTY ORANG TUA GANYUT.....OIIIII

      Sejarah tidak pernah menipu.

      MADEY....KUTTY keluar umno dah banyak kali...

      Bapak MADEY KUTTY masuk M'sia nak jadikan MADEY PM.

      MADEY MAMAK KERALA KUTTY akan mati (off) di bawah FUKATAN HAPRAK.

      Delete
    6. Sedarlah Kejora, jika kamu benar2 pejuang kebenaran, sila confrimkan tarikh, masa & tempat untuk kita face-to-face untuk kenal pasti siapa jantan, siapa betina, siapa pondan...boleh.....????

      Delete
  8. Kerana UMNO menjadi pemerintah semuanya rakyat medahulukan dan menderita...
    1.GST ala pukat rimau mencukai dari yg kaya kpd org miskin tiada terkecuali
    2.subsidi petrol minyak masak ditarik balik..
    3.pemotongan biasiswa
    4.pengangguran berleluasa
    5.Harga barang naik seperti roket dan tiada kawalan menekan golongan marhaen
    6.janji Rumah prima utk rakyat cuma dongeng...hakikaynya jauh dari sasaran.
    7.pengurangan kos kesihatan kpd hospital..ubat tiada..ada kejadian pesakit kena beli ubat sendiri di farmasi...

    Semuanya rakyat yg dahulukan utk negara ..apakah yg pemimpin negara lakukan utk "memsejahterakan" rakyat?

    ReplyDelete
    Replies


    1. Tujuan Najib makan bersila bukan nak letak diri dia boleh selesa bersama rakyat.

      Najib memang suka orang ikut cara dia. Rakyat di suruh makan bersila bersebab.

      Kalau hidup dah susah sangat, jual meja makan dulu dan makan lah dengan bersila sahaja.

      Lepas ini kalau rakyat susah lagi, yang ada kucing atau binatang peliharaan, korban kan untuk di makan.

      Najib akan buat satu-satu..

      Delete
    2. Bro anon 10:23

      Najib mana tau bersila, dia hanya tau bersimpuh saja.

      Memang bunyi Agak kelakar tapi tengoklah balik gambar-gambar yang didakwa 'Najib bersila bersama rakyat'.

      Kalau nak tengok bersila tengoklah Rosmah. Dia lebih memahami kaedah yang betul untuk bersila.

      Delete
    3. Perasan tak semasa menyampaikan pingat kepada pemain Netball, tangan pemain terakhir yang merupakan penjaring terbaik memegang pinggang belakang Rosmah.

      Lalu di tolak oleh pengiring Rosmah dengan pantas ?

      Rosmah ada pakai apa-apa ke ?

      Pemain itu tinggi, tangan dia pun panjang.. Tak kan nak letak kat leher Rosmah pulak ?

      Delete
    4. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    5. TAKKAN LER SUKAN PUN NAK DIPOLITIKKAN....AKU INGAT BILA SI BOBOI MADEY MAMAK KERALA KUTTY JADI MENTERI BELIA DAN SUKAN BARU MACAI FUKATAN HAPRAK OK KOTTTT....KUANG...KUANG...KUANG...

      Delete
    6. Berani kamu jumpa face-to-face boboi Othaman Ahmad, ada berani atau masih kecut telur, Kejora....???

      Delete
    7. Apakah tak nampak cukai persendirian dikurangkan sebelum laksana gst? Apakah tak nampak BR1M bantu mereka yg memerlukan? Kenapa rendahkan rumah PRIMA? Apakah zaman TDM ada perumahan seperti ini? Apakah ada BR1M? Dulu reformis berkata TDM hanya kayakan kroni dan anak anak. Tak ingat perjanjian tol? Tak ingat IPP yg menyebabkan tarif letrik naik? Tak ingat debat AI pasal IPP kat TV dulu? Memang benar kata TDM. Melayu mudah lupa. Melayu juga mudah dihasut benci sama sendiri. Dan kini segala 'dosa' TDM dah disucikan akibat masuk pembangkang. Macam ajaran evengelis - Paderi boleh ampunkan dosa.

      Delete
    8. Mr J pendusta perpetual liar endless spinner (ini saya pinjam label oleh pak Diny).

      Delete

    9. memang barua sial lah kau J..

      pasal kurungkan cukai tu dah beberapa lama kau tak sebut sehingga ada pro Pakatan yang sebut mengenai turunkan cukai beberapa minggu lalu..

      tiba-tiba kat sini senang-senang kau ulang dan sebut seolah-olah maklumat dari sumber pihak kau.

      ingat pesanan John Doe..

      Delete
    10. Bro Ridzwan.....sumer fakta mike akan dinafikan oleh barua2 penyamun....

      Yg akan deme sebut ialah ekonomi dah naik.....baagusss.........bangga dengan angka yg belom ditolak hutang negara yg dekat2 trilion tu.

      Kalo dah tolak hutang.......yg tinggal cuma seciput jerrr....

      Delete
  9. APABILA PENCURI & PELIWAT MEMBERI TAWARAN 100 HARI….
    ADA TUJUH perkara yang menjadi taruhan sebagai umpan enak Pakatan Harapan (PH) kepada rakyat jelata.
    Nama pun umpan, sudah pasti ia telah siap-siap disangkut di sebuah mata kail yang tajam dan mampu membunuh sesiapa sahaja yang memakan umpan itu.
    Begitu juga PH. Dalam menghadapi PRU14, PH telah menyenaraikan 7 perkara populis yang enak didengar, tapi pahit untuk ditelan.
    Dalam banyak-banyak itu, tertarik pula penulis terhadap isu menghapuskan GST dan menstabilkan harga petrol.
    Tahukah rakyat, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pernah meminta pandangan untuk jalan penyelesaian sistem cukai ini.
    Namun PH sekadar berjanji akan memperkenalkan GST 0% – takut untuk memansuhkannya secara total.
    Apabila menjelang PRU14 ini, tidak mustahil PH akan memancing rakyat dengan ayat bahawa mereka sanggup mansuhkan GST. Padahal mereka tidak akan sesekali lakukan, percayalah!
    Namun jika pun benar mereka mahu mansuhkan, apa pula sistem baharu yang akan mereka perkenalkan? Sehingga ke saat ini semua itu tidak mampu dijawab oleh pakar-pakar ekonomi PH
    Mengenai menstabilkan harga petrol juga begitu. Sebagai seorang Perdana Menteri yang tidak mahu bersifat diktator, Najib sanggup berjiwa besar menerima cadangan ala Rafizi Ramli dari PH.
    Kesannya, mereka tetap tidak berpuas hati dan semakin banyak fitnah yang ditaburnya. Padahal, keadaan radionalisasi subsidi minyak terbukti telah memberi keadilan semula buat mereka yang susah.
    Begitu juga dengan penetapan harga secara bulanan, selepas itu secara mingguan. Para pengguna nampaknya sudah mula selesa dengan keadaan yang diperkenalkan oleh Najib sekarang ini.
    Apabila harga minyak turun, ia ternyata menguntungkan pengguna. Manakala jika harga minyak naik sedikit, ia akan membuatkan para pengusaha stesen minyak menarik nafas lega.
    Sesiapapun tidak mampu memuaskan hati 30 juta di Malaysia ini. Paling tidak, tindakan Najib ini telah memberi keadilan yang maksima dan win-win situation.
    Oleh sebab itu jangan percaya kepada harapan yang dijanjikan oleh PH kepada rakyat dalam tempoh 100 hari mereka berkuasa.
    Percayalah, walaupun diberi 100 minggu atau 100 bulan untuk PH berkuasa, mereka tidak akan sesekali memuaskan hati rakyat seperti mana kita kehendaki.
    Ini kerana mereka masing-masing mempunyai nawaitu tersendiri yang menguntungkan diri mereka semata-mata. Rakyat sekadar menjadi alat tunggangan mereka untuk meraih kuasa.
    Sudah terang lagi bersuluh, yang seorang itu adalah ‘pencuri’ wang rakyat berpuluh bilion, manakala yang seorang lagi pula adalah peliwat yang amat manja dengan lelaki-lelaki ‘jambu’ di Malaysia ini. Adakah janji dan tawaran mereka-mereka ini yang kita harapkan? Nauzubillah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 09:40,kau tulis lah panjang berjela-jela dari Perlis sampai ke Sabah pun.Hakikatnya,usaha kau untuk buat rakyat kembali kepada Najib tidak akan berjaya,kerana masalahnya adalah Najib sendiri.Rakyat sudah hilang kepercayaan kepada rejim Najib ini,kerana dia adalah kepala penyamun,perompak,pencuri,dan penyangak.

      Delete
    2. 940
      rakyat selesa KEPALA ATOK KAU...
      RAKYAT TERPAKSA dan DIPAKSA terima , engkau tahu tapi buat buat tak tau dan engkau akan kami jahanamkan dlm PRU14 ni. ENGKAU MEMANG HARAMJADAH.

      Delete
    3. UMNO telah di beri kuasa sehingga sekarang tetapi terbukti rakyat semakin sukar menjalani kehidupan.

      MB NS sendiri kata kereta baru lebih baik dari kereta lama.

      MB NS tak sedar ke Anwar tu pelawat dan Tun tu Al-kutty?

      Orang Melayu sekarang banyak pilihan. Terbukti selama UMNO memerintah hutang bertimbun dan harta banyak tergadai.

      Delete
    4. Saya slalunya x baca sgt kopipes pepanjang, tapi bila baca komen anon j kat atas gatal pulak nak komen balik. Disuruhnya kita percaya bahawa gst x akan dihapuskan bile ph berkuasa. At least kita ada 50% chance gst akan dihapuskan bila ph berkuasa rather than having 0% chance macam skang ni. So again simple math...

      Delete
    5. Janji Najib jika MENANG PRU14

      1. GST 6% KEKAL & akan dinaikkan berperingkat-peringkat sehingga mencapai GST 11% (angka kegemaran)

      2. Lebih daripada 99 RCI akan ditubuhkan membabitkan puluhan juta duit cukai untuk membayar setiap panel RCI. RCI pula terpilih-pilih hanya melibatkan kes zaman Tun M sebagai PM selama 22 tahun.

      3. Lebih daripada 100 barang bebas GST akan ditarik balik dan dikenakan GST 11%. Kebanyakan barang tidak dipakai Rosmah Mansor dan Riza Aziz.

      4. Harta sitaan DOJ tidak akan dimohon selepas Jho Low didapati belot. Harta tersebut Rosmah Mansor derma kepada DOJ sebagai upah sita harta Riza Aziz.

      5. Upah cytroop akan digandakan sebanyak 5% untuk spin dan fitnah. Bonus pangkat tertinggi gelaran bangang, bangsat dan haramjadah akan dikeluarkan mengikut prestasi kerja. Upah tambahan RM50 + cukai GST.

      6. Lebih masa holiday ke tempat percutian mewah untuk keluarga Najib dan Rosmah. Kos ditanggung sepenuhnya cukai rakyat Malaysia.

      7. Kemunculan 2MDB, 3MDB, 4MDB..... untuk proses pinjaman wang GLC dan badan kerajaan supaya boleh dibayar kepada syarikat pelaburan asing palsu milik Tok Arab..dan duit kasi joli. Hutang berbayar kepada syarikat sebenar akan ditanggung sepenuhnya MOF aka rakyat Malaysia!

      Janji Najib Janji dicapati.

      Delete
    6. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    7. Kejora Anak HARAM JADAH...

      BeNawe BN, KERA-jaan Borosmah Najib...??

      OK lah....apa kata kita face-to-face untuk memastikan siapa yang benar, boleh....??

      Delete
    8. Aku janji Kassim baba orang kaya penyamun........

      Kalo dia menang......5 tahun lagi kita sumer akan disamun liciiinnnn..........dan kita akan jadi koolie batak seumor hidop bayar sumer hutang peninggalan keturunannya.

      Delete
  10. TAK PERCAYA KETUANAN MELAYU, SAH DIA KUTTY!
    SEJAK jadi Top Dog Pakatan yang dipimpin DAP ini, asyik-asyik yang kita nampak Mahathir dan orang-orangnya saja yang “membersihkan” DAP hari-hari dari semua label yang dulu Mahathir juga antara paling lantang menganjurkannya. Tak pernah yang kita nampak, DAP ‘membersihkan’ Mahathir dan orang-orangnya hari-hari pulak?
    Jolok saja apa soalan tentang nak dakwa atau RCI kan Mahathir, pasti jawab DAP, mereka setuju dengan semua itu. Nak buat RCI Memali, DAP setuju, nak buat RCI Forex, DAP setuju, takde yang tak setuju – sekalipun tahu bahawa sebarang pendedahan dalam RCI itu nanti akan memberi kesan buruk kepada Mahathir.
    Yang Mahathir, baru sebut mahu kerajaan persekutuan yang dibentuk KALAU Pakatan menang PRU14 mesti didominan parti Melayu, cepat-cepat tarik balik kenyataan itu bila DAP mengamuk.
    Sekarang, Mahathir kata tak percaya ketuanan Melayu pulak, ini pun selari dengan DAP jugak. Nampak tak siapa anjing dan siapa tuan anjing? Tapi bottom line nya, asyik-asyik Mahathir saja ‘jadi macam’ DAP, yang DAP bila nak ‘jadi macam’ Mahathir?
    Itu yang kita bincang hari-hari tentang siapa mempergunakan siapa, adalah tentang perkara inilah. Mahathir rasa dia mempergunakan DAP, tak sedar yang dia sebenarnya dipergunakan – dan kena ingat, DAP, PKR waima PAN, tidak pernah berselindung mahu mempergunakan Mahathir. Nampak sekali imbas macam tergadai prinsip puak-puak ni tapi Mahathir yang sebenarnya mempergadaikan prinsip demi nak jatuhkan Najib.
    Soal ketuanan Melayu ini saja dah cukup. Penulis nak hurai tang mana Mahathir berbeza dalam hal ketuanan Melayu inipun malas, semuanya dah jelas. Mahathir tubuh parti berasaskan Melayu nama PPBM, bukan masuk parti pembangkang sedia ada pun sudah cukup menggambarkan pegangannya ke atas konsep ketuanan Melayu ni.
    Tapi yelah, itu sebelum Datuk Sri Zahid Hamidi dedah dia sebenarnya berketurunankan Kutty.
    Apa pun, tak sabar tunggu Muhyiddin komen.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Dulu-dulu lagi Anwar dan pemimpin PR termasuk parti Lobai tak percaya pada ketuanan Melayu..

      yang ada Ketuanan UMNO.

      Melayu bukan UMNO termasuk ahli UMNO tak dapat hak bumiputera 30%..

      Semua nya di sapu oleh pemimpin UMNO..

      sekarang biasiswa dan

      Delete


    2. Dulu-dulu lagi Anwar dan pemimpin PR termasuk parti Lobai tak percaya pada ketuanan Melayu..

      yang ada Ketuanan UMNO.

      Melayu bukan UMNO termasuk ahli UMNO tak dapat hak bumiputera 30%..

      Semua nya di sapu oleh pemimpin UMNO..

      sekarang biasiswa dan

      Delete
    3. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    4. Layak kah mat lndon nak jadi perdana menteri Malaysia????

      Delete
    5. HE...HE...HE...KALAU KO NAK TAHU ....PI TANYER SAMA ZURAIDAH MAK LAMPIR DARI INDON TUUUU.....KUANG...KUANG...KUANG....

      Delete
  11. Seekor jual bangsa,
    Sekor lelong agama,

    Adakah janji dan tawaran UMNO BN PAS , mereka2 ini yang kita harapkan? Nauzubillah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seekor jual bangsa,
      Sekor lelong agama,

      Adakah janji dan tawaran PARTI CAP MUNGE DAN PAN , mereka2 ini yang kita harapkan? Nauzubillah!

      Delete
  12. hantu copy paste dah mari....ko pegi la kempen dgn 3 juta org umno ko tu

    hisap puting ni apa jasa dia? cium keris lepas tu minta maaf....

    klu dah org umno sendiri rasa umno ni yg tenat, apa yg ko ni nak banggakan umno ni.....

    hisap puting cakap bukan buday umno fitnah ni.....ha ha ha....drama apa ni?....sampai begitu sekali sihisap puting ni memandang rendah akal org melayu....

    dia masih anggap org melayu ni bodoh....jangan salahkan org lain klu org melayu sendiri tolak melayu yg sombong macam dia.

    ReplyDelete
  13. SEJAK BERTUANKAN DAP, MAHATHIR TIDAK PERCAYA LAGI KETUANAN MELAYU
    “Saya tidak percaya pada Ketuanan Melayu” ini yang diucapkan oleh Mahathir dalam forum yang bertajuk “Pelaburan China: Adakah ia terlalu banyak?” yang dianjurkan oleh Institut Rakyat di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) malam tadi.
    Video ucapan Mahathir ini boleh dilihat di pautan berikut :
    https://beruangbiru1.blogspot.my/2017/08/saya-tak-percaya-pada-ketuanan-melayu.html#.WZ-VmVFLfIU
    Mahathir telah jilat balik kata kata lamanya. Hadir ke dewan yang mana Suqui diasaskan dengan 17 tuntutan pada tahun 1999. Mahathir dalam Utusan Malaysia, 19 Ogos 2000 menyatakan bahawa dia tidak akan berganjak ‘walau satu langkah pun’ dalam mempertahankan hak-hak keistimewaan orang Melayu di negara ini.
    Semalam, Mahathir akhirnya tunduk. Bukan sahaja tunduk, Mahathir turut memperlekeh pula Ketuanan Melayu dalam Dewan Perhimpunan Cina itu.
    Kemudian menggunakan apa yang Mahathir cakap, Malaysiakini mulalah mengarang artikel yang memperlekeh dan memperbodohkan Melayu bertajuk “Ketuanan Melayu’ makes us look like fools internationally” yang disiar dalam edisi Bahasa Inggeris pada 25 Ogos 2017. Kononnya kejadian memalukan seorang budak Malaysia di Jepun dan beberapa kes dalam Sukan Sea memperlihatkan Melayu sebagai bodoh.
    Ini artikel yang biadap dan provokasi daripada Malaysiakini. Kenapa Malaysiakini buat begini? Kerana Mahathir sudah memberi lesen menyerang Melayu dalam ucapan semalam di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH).
    Memang betullah apa yang Mahathir cakap itu benar benar terjadi sekarang ini dalam pakatan pembangkang. Mahathir sebenarnya bukannya tuan dalam Pakatan Harapan. Yang menjadi tuan sekarang ini dalam Pakatan Harapan adalah DAP.
    Ini contoh yang Mahathir perlu ambil dan cerita kepada Ibrahim Ali. Yang menjadi pemandu kereta adalah Mahathir sekarang ini, yang sedang goyang kaki duduk di belakang dan bergelak ketawa sebagai “boss” melihat Mahathir adalah Kit Siang dan anaknya.
    Mahathirlah yang diminta ke hadapan untuk mengecam orang Melayu, memperlekehkan orang Melayu dan menentang pemimpin Melayu. Malah Mahathir diminta untuk kecam dan kutuk parti orang Melayu yang pernah menjadikannya sebagai PM selama 22 tahun. Sampai begitu sekali.
    Dalam organisasi Pakatan Harapan pun nama Melayu yang ada di depan. Namun yang menjadi ketua sebenar tidak ada nama dalam organisasi tersebut.
    “Kerana Malaysia sudah jadi “negara ayam”… Kita selamatkan Mahathir, dan gunakan Mahathir sebagai alat untuk menjatuhkan Najib, tunggang kuda Mahathir untuk jatuhkan Najib,” kata Hew Kuan Yau, Superman DAP.
    Benarlah apa Superman DAP cakap ini. Memang berlaku sekarang ini pun, Mahathir sudah kena “screw” dengan DAP.
    Mereka yang pilih tempat, mereka yang tunjuk perasaan tetapi UMNO juga yang dituduh salah. Pemikiran rakyat masih lagi normal dan tidak penuh dengan toksik. Rakyat boleh menilai dengan matang.
    Melayu baling kerusi sama Melayu, DAP keluar awal lagi dari dewan penuh dengan balingan kerusi tersebut. Mamat tocang ikat rambut yang mula baling kerusi sudah lari entah ke mana. Kit Siang dan Guan Eng awal awal lagi angkat kaki beberapa minit sebelum balingan kerusi bermula.
    Mahathir pada Konvensyen DAP di IDCC Shah Alam pada 4 Disember 2016 telah memaafkan semua dosa dosa lama DAP. Siap puji DAP sebagai parti yang lebih “Malaysian”. DAP tidak pernah pun maafkan Mahathir.
    Semalam, Mahathir pijak dewan yang dulunya Mahathir pernah gelar mereka yang berada dalam dewan itu sebagai rasis kerana Suqui.
    Mahathir “The Kutties” sudah cakap tidak percaya pada Ketuanan Melayu. Ya lah, dia “kutty” mana percaya lagi pada Melayu. Namun orang Melayu harus bangkit bersama sama untuk pertahankan negara ini daripada dirosakkan oleh “The Kutties”.
    Rizab Bank Negara semalam hilang RM9.3 billion pada zamannya dan kerugian disebabkan oleh Skandal Forex juga disahkan bernilai RM31.5 billion pada zaman Mahathir. Selamatkan Malaysia daripada “The Kutties”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 09:51

      Apa pasal kamu merepek panjang panjang pagi pagi lagi ini ??

      Cuba kamu ceritakan secara relative nya , di mana nya letak ketuanan melayu yang kamu agongkan itu ??

      Saya rasa kamu melihat sekeliling dengan mata tertutup serta mendengar dengan telinga yang tersumbat !

      Ketuanan melayu hanyalah ketika memegang jawatan besar yang di beri kerajaan sahaja . Di luar kelompok ini , melayu adalah golongan yang Najib panggil bodoh , bangsat serta haram zadah .

      Kalau kamu masih kurang percaya , lihat saja di super market , gudang dan kilang , mini market ,di kebun dan lading ... siapa tuan punya ?? Kemudian kamu lihat siapa golongan kuli nya yang berhempas pulas ...ramai melayu kan ?

      Cuba perhatikan syarikat syarikat lori pengangkutan , siapa pemandunya . Majotitinya melayu bukan tapi lori2 itu siapa tuannya ??

      Banyak lagi contoh yang saya bolih berikan . Jadi tak payahlah kamu nak terpekik terlolong pasal ketuanan melayu ni .

      Delete
    2. selamatkan melayu dari melayu perompak...

      Delete
    3. Mahathir bukanya x pcaya kpd ketuanan melayu lagi, tapi tak sanggup bertuankan perompak. Bukan c det sorang jer cam tu, malah satu malaysia. Yg sanggup tu pun sama jugak penyamun!

      Delete


    4. Tuan Isa Samad kan Melayu?

      Reza Aziz kan Melayu?

      Jho Low pun.. Ketuanan Melayu jugak ke?

      Delete
    5. Yang banyak cina singapura yang punya.

      Delete
    6. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    7. Toksah berlakonlah Kejora.

      Tak malu ker kena telanjang di khalayak ramai...baru saja hari itu dah didedahkan di You Tube perangai buruk kamu.

      Kejora puaka menyamar lagi dgn nama pelik jojo jojoreco....tapi bau hapraknya tetap menyerlah. Ke sana sini dia melontar tohmahan bagai seorang pengecut tidak bertanggup jawab baling batu sembunyi tangan terhadap Negarawan Tun Mahathir . Dia nie adalah cyber trooper BN yg saya cukup kenal siapa dia.... yg selalu menyamar dgn pelbagai nama samaran mendukung KERAjaan Najib Rosmah yang merusakkan, hancur lebur kestabilan, maruah & ekonomi, negara. Dia pengecut tak berani guna nama sebenar tapi berbangga dgn samaran Kejora sempena nama singkatan KJ yg dipuja-puja sebagai bakal PM paling muda & hebat. Ada kala dia mengguna nama Paul Bagio, Silok 60, Juarez Matez dsb. Namun biasanya dia guna AnonyMOUSE saja supaya tidak mudah dijejakki untuk dipertanggung jawabkan dakyah jahat yg merusakkan.

      Benar2 dia nie seorang pengecut....!!

      Delete
    8. Insha-Allah Penyamun & Co akan berkubor.....ameen.

      Delete
  14. Konon Nak Majukan Kelantan, Kelantan Mundur Sebab Mahathir
    Janji Pengerusi PPBM, Mahathir Mohamad untuk memajukan Kelantan yang dibuat dalam satu majlis semalam sebenarnya adalah janji kosong memandangkan beliau adalah dalang negeri berkenaan berada dalam keadaan mundur kerana tidak diberikan perhatian sewajarnya ketika zaman pentadbiran beliau.
    Bagaimanapun, kali ini apabila melihat Barisan Nasional (BN) mula memberikan tumpuan ke arah negeri Cik Siti Wan Kembang itu, barulah Mahathir beriya-iya hendak mengatakan bahawa dia akan berusaha majukan Kelantan.
    Katanya, beliau yakin dengan gabungan Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang, pakatan itu berjaya menewaskan PAS. Mahathir kata, Kelantan kaya dengan sumber alam tetapi rakyat negeri itu terpaksa keluar bekerja di negeri lain.
    “Kemajuan Kelantan terhalang kerana kita perlu ada kecekapan,” kata Mahathir membidas kebolehan pentadbiran PAS sekarang ini.
    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian PH Kelantan di Machang yang dihadiri kira-kira 1,000.
    “Kelantan negeri termiskin sebabnya sumber alam memang ada, tenaga manusia memang ada dan cukup baik, tapi oleh kerana pemerintah tidak tahu bangunkan Kelantan, ramai orang Kelantan terpaksa bekerja di negeri lain,” katanya.
    Mahathir menuduh tadbir urus kerajaan memberi kesan kepada peluang pekerjaan di satu-satu tempat dan ketiadaan peluang antara sebab penghijrahan keluar rakyat.
    “Saya dapati sekarang ini ramai juga orang Melayu yang tak suka tinggal di negara mereka. Sekarang ini berada di Australia bekerja sebagai buruh kerana di sini tiada peluang,” katanya.
    Masa Mahathir jadi Perdana Menteri, peruntukan yang diberikan oleh BN pada masa itu amat kecil untuk negeri Kelantan tetapi pada zaman Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri, BN tambah peruntukan RM12.11 bilion dalam Rancangan Malaysia ke-11.
    Ketika itu, pemimpin PAS banyak mengutuk Mahathir kerana tindakannya membelakangkan negeri Kelantan masa jadi Perdana Menteri.
    Sudah pasti rakyat Kelantan sudah tahu apa yang bakal dilakukan oleh Mahathir yang juga Pengerusi PH sekarang jika pakatan mereka menang dan mentadbir Kelantan. Oleh itu, pada PRU14 nanti, PH tidak mustahil akan dihalang pengundi Kelantan daripada terus menang sebaliknya akan mengundi BN pada hari mengundi kelak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mustahil serambi mekah tak maju maju lagi???

      Delete
    2. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
  15. Masa Depan Politik Mahathir Semakin Menuju Jalan Mati
    Sewaktu Tun Dr Mahathir Mohamad mengisytiharkan dia menyokong penuh perjuangan Pakatan Harapan sehingga tertubuhnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), ramai dikalangan penyokong Pakatan Harapan menyambut berita ini dengan penuh gembira. Tidak kurang juga ada yang masih tidak boleh menerima hala tuju politik terkini Mahathir disebabkan “dendam politik” lama yang masih menebal.
    Di kalangan mereka yang menyokong arah tuju politik Mahathir, mereka menganggap kehadiran Mahathir ini mampu memperkasakan Pakatan Harapan. Tambahan pula, antara langkah awal Mahathir adalah memulihkan semula hubungannya dengan Lim Kit Siang, Datin Seri Wan Azizah dan tentunya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dianggap sebagai superior Pakatan Harapan.
    namun begitu, keceriaan mereka menyambut kehadiran Mahathir dalam Pakatan Harapan nampaknya semakin tercabar. Manakan tidak, hari ini, Mahathir sedang berhadapan dengan dua Suruhanjaya Siasatan DiRaja berhubung skandal BMF dan forex selain daripada kemungkinan kewujudan satu lagi RCI berkaitan insiden Memali.
    Lebih memburukkan keadaan, apa sahaja langkah Mahathir mengheret pentadbiran negara ke negara luar dengan menggunakan apa sahaja media antarabangsa turut gagal mencetuskan apa-apa impak. Malah, kesemua usaha Mahathir menjahanamkan pentadbiran negara dengan pelbagai tuduhan dan andaian palsu juga dibongkarkan dengan begitu mudah sekali.
    Selain itu, Pakatan Harapan yang kini dipengerusikan oleh Mahathir juga telah terbahagi kepada dua puak di mana satu puak lagi cukup anti dengan kehadiran Mahathir disebabkan dosa-dosa silam Mahathir terhadap mereka. Maka, tinggallah mereka yang cukup taksubkan kuasa dan menjadi penyokong semborono Mahathir.
    Satu hakikat yang harus ditelan oleh mereka yang begitu taksubkan Mahathir adalah, masa depan politik Mahathir kini semakin menuju jalan mati. Manakan tidak, sudahlah tugasan khas yang diberikan DAP terhadap Mahathir dan PPBM untuk menjahanamkan UMNO dari dalam gagal, Mahathir sendiri berhadapan dengan masa depan yang tidak menentu disaat RCI berkaitan forex sedang berlangsung
    Tidak dapat tidak, Mahathir harus berhadapan dengan sebarang kemungkinan di mana, sepanjang berlangsungnya RCI berkaitan forex ini, cukup banyak perkara yang disimpan kemas oleh Mahathir dan kuncu-kuncunya kian tersingkap. Jika dahulu Mahathir boleh menggunakan ISA dan OSA untuk melindungi dirinya namun hari ini, kedua-dua akta berkenaan tidak lagi boleh disalah guna Mahathir untuk melindunginya.

    Melihat akan keadaan semasa, timbul persoalan, adakah Pakatan Harapan akan membiarkan Mahathir terus mempengerusikan Pakatan Harapan? Jika dinilai dari sudut masalah kredibiliti yang menimpa Anwar, mungkin mereka boleh membiarkan Mahathir menjalankan tugasnya. Namun harus diingat, situasi antara Anwar dan Mahathir jauh berbeza.
    Ini kerana, Anwar mempunyai kelompok pengikut yang cukup setia manakala Mahathir tidak mempunyai penyokong yang teguh di dalam Pakatan Harapan. Malah, Mahathir sendiri turut berhadapan dengan perpecahan dalaman PPBM yang menyaksikan ramai ahlinya meninggalkan parti. Justeru, adakah masih ada ruang buat Mahathir untuk meneruskan karier politiknya? Nampaknya, Mahathir sudah boleh memikirkan sebarang kemungkinan hasil dari RCI Forex dan penentangan terhadap dirinya.

    ReplyDelete
  16. Mahathir Tidak Percaya Kepada Ketuanan Melayu Selepas Gagal Perguna Melayu
    Satu ketika beberapa minggu dulu , Mahathir ada membuat kenyataan bahawa Orang melayu lah yang perguna kan diri nya dan bukan sebalik nya.
    Mahathir tidak mengaku dia yang perguna kan orang melayu selama menjadi Presiden UMNO
    Kita harus faham , Mahathir akan cakap apa sahaja demi kepentingan nya.
    Kepada Mahathir matlamat lebih penting dari pendirian.
    Ketika sebelum menjadi Presiden UMNO sehingga lah menjadi Presiden UMNO selama 22 tahun lagi Mahathir ada lah 'Ultra Melayu".
    Malah kerana pendirian "Ultra" ini lah dia menulis surat kepada Tuanku Abdul Rahman dan sempat mengecam Tuanku sebagai terlalu memberi muka kepada kaum Cina.
    Tetapi itu Mahathir yang dulu, bukan Mahathir yang baru.
    Mahathir yang baru musuh nya ada lah Mahathir yang lama.
    Setiap perkara Mahathir yang baru hendak lakukan dia di halang oleh Mahathir yang dulu.
    Pendirian bercanggah antara Mahathir dulu dengan Mahathir baru ada lah alat kepada sesiapa sahaja yang mahu mengkritik Mahathir.
    Atas sebab itu lah sasaran pengaruh Mahathir baru ada lah generasi Syed Saddiq yang "zero knowledge" kepada Mahathir dulu.
    Dengan ayat mudah , senang di manipulkasikan.
    Terkini apabila Tun Mahathir memberi ucapan di hadapan audien "kafir" nya , dia pasti sekali cuba membeli jiwa mereka.
    Mahathir menyatakan dia tidak percaya kepada "ketuanan melayu".
    Ini demi untuk menghiburkan hati orang kafir yang cuba di pikat nya.
    Mahathir hanya berani menyebut dia tidak percaya kepada 'ketuanan melayu" setelah parti Melayu UMNO tidak mahu menjadi hamba kepada kehendak nya lagi.
    Dan demi meraih sokongan dan mahu sokongan bukan melayu , sebagai Presiden Parti Pribumi Perkasa yang sedikit keahlian , maka Mahathir perku istihar konon diri nya tiada "attachment" kepada kuasa Melayu dan bernana mahu bukan Melayu pun sama rata dengan Melayu.
    Ini lah bukti hipokrasi Mahathir , kerana parti Pribumi nya sendiri pun tidak amal perkara terbuka untuk bukan Melayu.
    Jika Mahathir tiada kesetian kepada parti yang memberi nya kuasa dan kekayaan sekian lama , maka apa kah peluang yang ada kepada mereka yang belum boleh memberi apa apa kepada kehendak nya?
    Mereka akan jadi alat sahaja kepada agenda peribadi nya yang tidak di jelaskan kepada umum yang berkaitan harta tumpang, wang tersekat dan kawalan kroni.
    Mahathir memerlukan kuasa untuk itu semua dan setelah UMNO gagal memberikan nya , Mahathir sasar orang bukan melayu pula, hatta itu lah sebab lahir nya kenyataan "tidak percaya kepada ketuanan melayu".
    Mahathir tiada kesetiaan kepada sesiapa , yang ada hanya kepentingan sahaja, kesetiaan Mahathir hanya kepada matlamat agenda peribadi nya sahaja.
    Mereka yang tidak dapat membuka mata pasti terperangkap, itu lah seban nya Mahathir suruh tumpua kepada Najib dan membenci nya, sebaik sahaja orang henti melihat Najib , baru lah mereka akan sedar , masalah bukan kepada Najib, tetapi kepada Mahathir sendiri.

    ReplyDelete
  17. Memang betul dalam banyak pembesar UMNO, Mat Hassan ni la satu-satu yang cerdik yang ada sekarang. Tengok cara dia handle perkembangan kat area Enstek/Sendayan tu. Banyak dah masuk syarikat luar buat kilang kat situ(aku tau sebab aku tengah buat 2 kilang kat situ) dan cara dia uruskan pembesaran jalan kat situ walaupun kurang duit. Memang dia cemerlang kat Merc dulu.Sebagai pemimpin, dia tau realiti sekarang dan jangan sakitkan hati orang Melayu. Rasanya, dia ni pun akan ke PH jugak agaknya. Tapi calon MB negeri, rasanya dia ni la yang paling layak sekarang ni. Yang lain tu memang muka penyamun. Kalau Najib/Kak Mah tak nak dengar dia ni, BN boleh ucapkan selamat tinggal la kat Negeri. Next time kak mah pergi melawat alumni dia kat TKC tu payah sikit la tak ada orang nak layan lagi...kehkeh.

    ReplyDelete
  18. KENAPA TAKUT SANGAT ‘DOSA SILAM’ KELUAR?
    Kegelisahan pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan nampaknya seolah-olah hanya mampu dizahirkan melalui ‘macai-macai’nya sahaja apabila beberapa isu mendedahkan siri ‘dosa-dosa silam’ seorang warga emas kembali hangat diperkatakan akhir-akhir ini.

    Bagai ‘cacing kepanasan’, puak-puak berkenaan terpaksa ‘berkuntau’ bertebaran di media sosial seluruh negara untuk membendung persoalan-persoalan besar yang mencetus tanda tanya di kalangan rakyat berdekad-dekad yang lalu.

    Antara taktik utama yang mereka gunakan ialah dengan cuba menimbulkan keraguan tentang persoalan tersebut dengan mempertikai ‘mengapa semua isu berkenaan timbul semula’ menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

    Lantas dimomokkan isu-isu berkenaan kononnya ditimbulkan semula Barisan Nasional (BN) untuk dijadikan ‘modal’ PRU, selain mempersoal tentang kenapa ia hanya didedahkan selepas 3 dekad lamanya.

    Pada pandangan penulis, taktik mereka yang mempertikai tentang ‘kenapa sekarang’ isu-isu berkenaan terdedah berkemungkinan besar baru keluar dari tempurung, seolah-olah tidak pernah hidup di zaman ‘warga emas’ itu memerintah.

    Jika budak-budak hingusan yang lahir selepas 1990’an yang berusia 10 tahun pada tahun 2000, mungkin mereka masih ‘kanyaq’ untuk menilai tentang apa yang berlaku di zaman itu. Penulis yakin, golongan inilah paling ramai terpesong penilaian dan menyertai parti ‘cap bunga’.

    Apakah mereka gila untuk mendedahkan segala persoalan itu ketika ia mencetus kontroversi di zaman ‘warga emas’ berkenaan? Tahukah mereka bahawa sebarang ‘bunyi’ yang mempersoal kontroversi-kontroversi berkenaan bakal berdepan dengan ‘kuku besi’?

    Di zaman itu, rakyat terpaksa sembunyikan kegelisahan mahupun ketidakpuasan hati. Mereka dicengkam ketakutan untuk mempersoal sebarang isu berhubung kerajaan ‘diktator’, bimbang implikasi dari tindakan menongkah arus.

    Mereka punya keluarga dan anak isteri untuk disara. Sudahlah hidup susah di zaman itu, bergaji kecil, tidak boleh bersuara lantang pula. Jika disumbat ke dalam jeriji besi di Kamunting, sudah tentu mereka bimbang dengan nasib keluarga.

    Memang ada yang sanggup bersuara ketika itu mengenai isu-isu ini. Itupun cuma ahli politik pembangkang seperti Lim Kit Siang (isu skandal BNM, etc), Mat Sabu (isu Memali) dan beberapa orang lagi. Namun tidak lama selepas itu, mereka dicekup di bawah ISA.

    Mungkin golongan ini sanggup dicekup ketika itu kerana ia mampu memberi gambaran sebagai ‘membela rakyat’ dan mendedah ‘skandal pemimpin BN’. Mereka dapat ‘political mileage’ darinya. Tapi jika rakyat yang dicekup, maka gelaplah masa depan keluarga mereka. Jadi, tidak hairanlah jika mereka lebih memilih untuk berdiam diri…

    Keadaan itu berbeza hari ini. ‘Warga emas’ itu tidak lagi berkuasa. Kerajaan pula lebih terbuka, tidak lagi ‘kuku besi’, ‘diktator’, ‘maha-zalim’ atau ‘maha firaun’ seperti dulu. Transformasinya begitu ketara dan lebih baik dasarnya berbanding dulu.

    Maka tidak hairanlah mengapa sejak akhir-akhir ini saja isu-isu berkenaan berani dipersoal dan didesak supaya rakyat didedahkan dengan kebenaran di sebalik apa yang ‘ditutup’ dahulu’. Bukankah dulu zaman ‘everything must be hide’?

    Jadi, tidak perlulah guna taktik ‘jahil murakkab’ yang jelek. Kebenaran tetap kebenaran. Mungkin benarlah dakwaan yang mengatakan Allah SWT telah kabulkan doa bekas Presiden PAS, Almarhum Dato’ Fadzil Noor yang memohon supaya ‘warga emas’ itu sempat ‘menikmati dosa-dosa silam’nya sebelum ‘pergi’.

    Cuma penulis harap, dengan tertegaknya kebenaran kelak, ‘warga emas’ itu tidak akan segan silu untuk insaf, bertaubat, mengakui segala kesalahannya dan memohon maaf secara terbuka dan khusus mengenai ‘dosa-dosa’ tersebut kepada seluruh rakyat di negara ini.

    Bukanlah berniat untuk mencemar kredibiliti atau maruah seorang ‘warga emas’, namun lebih kepada hasrat memberi kesedaran supaya dia bertaubat sebelum terlambat. Bak kata orang, ‘di usia senja begitu, kenal-kenalkanlah diri dengan tikar sejadah..’, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA TAKUT SANGAT ‘penDOSA SILAM’ KELUAR umno?

      Kegelisahan pemimpin-pemimpin UMNO nampaknya seolah-olah hanya mampu dizahirkan melalui ‘macai-macai’nya sahaja apabila beberapa isu mendedahkan siri ‘dosa-dosa silam’ seorang warga emas kembali hangat diperkatakan akhir-akhir ini.

      Bagai ‘cacing kepanasan’, puak-puak berkenaan terpaksa ‘berkuntau’ bertebaran di media sosial seluruh negara untuk meNYEMARAKKAN persoalan-persoalan besar yang mencetus tanda tanya di kalangan rakyat berdekad-dekad yang lalu.

      .....SIAPA YANG SEPERTI CACING KEPANASAN.....

      ......YANG MENGELUARKAN CERITA ATAU YANG MEMPERTAHANKAN.....

      Delete
    2. BARU SEKARANG MADEY MAMAK KERALA KUTTY...TERHEGEH-HEGEH...NAK LAWAT KELANTAN...PUIIIIII.....

      Delete
    3. .....katanya nak lawat penagih kat serambi mekah.....


      ....mamak ni tak tau yang kat serambi mekah mana ada penagih......


      .....tertipu mamak ni......


      Delete
  19. TAKKAN TERPEDAYA LAGI PADA RETORIK POLITIK SINDIRAN WARGA EMAS ITU…
    Meskipun sudah berusia lanjut, namun ternyata salah satu corak politik kegemarannya masih belum berubah. Dia masih gemar menjawab soalan yang diajukan secara sinikal atau sacarstik sebagaimana dia dulu.
    Pagi tadi dia menjawab soalan pemberita lagi. Dia ditanya tentang dakwaan yang mengatakan media dikongkong kerajaan dengan lebih ketat di zamannya memerintah dan tentang khabar palsu yang mengatakan dia sakit baru-baru ini.

    Menyindir terhadap dua pertanyaan itu, dia menyindir beberapa media yang dikatakan ‘tidak dikongkong’ dan melabel dirinya sebagai ‘demon’. Manakala tentang sakit, dia menyatakan ramai yang mahu dia mati.

    Bagi mereka yang mengenali gaya politiknya, mereka mudah dapat meneka jawapan seperti itu akan terpacul dari mulut warga emas itu. Dengan taktik sindiran, dia yakin ramai akan simpati padanya, menafikan dia sebagaimana didakwa dan akan menyebelahinya.

    Namun begitu, sebagai manusia yang berakal, waras berfikir dan mampu rasional, mereka akan menyedari bahawa warga emas itu telah menggunakan gaya retorik politik itu berpuluh tahun sebelum ini, terutama ketika dia menjadi Perdana Menteri.

    Jadi, tidak mudah bagi mereka yang mengenali corak politik Mahathir itu untuk terpengaruh dengan retorik yang dia pamerkan. Malah, mereka mungkin akan mencebik dan menggeleng-gelengkan kepala, kesal melihat dia masih lagi belum berubah sikap.

    Pada pandangan penulis, rasanya tidak ramai yang mahukan dia mati. Mungkin juga ada, namun tidak ramai sebenarnya. Malah penulis yakin bahawa ramai yang mahu dia dilanjutkan usia, dipanjangkan umurnya.

    Kenapa? Kerana pada pandangan penulis, terlalu banyak ‘hutang’ yang perlu dia lunaskan. Bukan saja kepada mereka-mereka yang merasakan pernah terjejas dari tindakannya dulu, malah pelbagai ‘everthing to hide’ yang perlu diperjelaskan sementara dia masih bernyawa.

    Ia bukanlah bermaksud dia perlu menjawab semua soalan. Ramai lagi saksi-saksi hidup di negara kita. Namun, merungkai kebenaran dari ‘everything to hide’ di zamannya dulu perlu menyeluruh di kala dia perlu hadapi pembongkaran demi pembongkaran yang ‘ditutup rapat’ ketika dia berkuasa dulu.

    Misalnya, media melaporkan tentang sidang RCI hari ini membongkarkan tentang arahan dari Tan Sri Nor Mohamed Yakcop kepada pegawai BNM untuk melakukan transaksi berjumlah USD$800 juta ke luar negara meskipun hadnya hanya USD$30 juta sahaja.

    Pegawai itu bertugas sebagai peniaga matawang asing BNM bermula pada 1989 hingga 1998 dan berhenti bertugas daripada BNM pada tahun 2000. Berkuasa sangatkah Nor Mohamad dalam tempoh itu sehingga berani melanggar undang-undang institusi kewangan negara?

    Persoalan yang timbul, siapa pula yang lantik Nor Mohamad sebagai Penasihat BNM dan berkuasa penuh untuk memecatnya dari jawatan itu? Apakah dia tidak tahu tentang arahan dan transaksi ‘mega RM’ itu? Kenapa pula didiamkan?

    Penulis tidak menuduh sesiapa bersalah dalam persoalan ini, namun cuma mencari jawapan yang tepat dan benar berdasarkan kes yang sedang menjadi tumpuan ramai. Biarlah segalanya dirungkai ketika warga emas itu masih hidup berbanding dia sudah ditalkinkan. Kita mengharapkan agar dia insaf dan kembali ke pangkal jalan, itu saja.

    Tentang media dikongkong di zaman dia memerintah berbanding kebebasan media di zaman ini, apakah tidak benar dakwaan itu?

    ReplyDelete
  20. Pada pandangan penulis, di zaman warga emas itu memerintah, kemudahan internet masih bertatih. Untuk akses internet pun ‘berjanggut’ menunggu. Tiada media online ketika itu, malah media sosial pun belum lahir lagi di Malaysia.

    Namun, jika digambarkan ada akhbar yang mirip atau serupa Malaysiakini dalam bentuk akhbar di zamannya, maka penulis yakin jangka hayatnya mungkin hanya akan mencecah 3 bulan. Itu pun sudap cukup lama.

    Mungkin bagi masuk seminggu beroperasi, akhbar pro-pembangkang itu akan diserbu pihak berkuasa, pejabat disita dan tindakan diambil terhadap pengendalinya. Langkah seterusnya memungkinkan ia diumumkan sebagai ‘haram’ dan ‘diharamkan’ selama-lamanya…

    Cuba lihat apa yang berlaku pada lidah rasmi PAS, Harakah. Akhbar rasmi PAS itu ‘diburu’ KDN pada 1990, dan siapa yang hadkan keluarannya dua kali seminggu walaupun dapat permintaan hangat dari ahli PAS? Pada Februari 2000, ia hanya keluar dua kali sebulan.

    Jika dilihat senario kebebasan media dulu dan sekarang, ia bagai langit dengan bumi. Dulu, jangan bermimpi untuk media pro-pembangkang dapat permit dengan mudah. Jika diberi pun, penerbitannya dihadkan secara berkala dan jika dilihat ‘melampau’, maka permitnya ‘terancam’ untuk dibatalkan.

    Berbanding sekarang, bukan saja media pro-pembangkang dipermudahkan, malah ada yang diberi pengiktirafan oleh Perdana Menteri sendiri. Bukan setakat akhbar, malah media online pun banyak dan tidak ‘diburu’.

    Justifikasi penulis rasional berdasar pemerhatian dan penelitian dua zaman. Ia sangat mudah dapat dilihat secara kasar, apatah lagi jika diteliti sehalus-halusnya. Maka jelaslah apa yang didakwa Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi itu benar, bukan?

    Warga emas itu menyindir? Dia fikir orang akan terus dungu dan terpengaruh dengan retoriknya? Maaflah. Lebih 22 tahun ‘dikencing’, rata-ratanya sudah celik dan serik, serta enggan lagi terus ‘kuyup hancing’. Sudah-sudahlah ditipu hidup-hidup!

    ReplyDelete
  21. KARADZIC, HITLER PUN BANYAK BUKTI BELA DIRI TIDAK BERSALAH JUGA…
    Sekiranya pemimpin Serb, Radovan Karadzic bangkit dari kuburnya dan ditemubual pemberita, penulis yakin bahawa ‘kepala penyangak’ itu akan bermati-matian membela diri dan menegaskan dia punya banyak bukti untuk menafikan dirinya bersalah dalam tragedi Bosnia.

    Begitu juga dengan Hitler, mendiang pemimpin Nazi itu juga berkemungkinan besar akan membuat sidang akhbar tergempar menuduh Amerika Syarikat adalah paksi jahat manakala rejim yang diketuainya mampu mengemukakan ribuan bukti kejahatan negara ‘Uncle Sam’ itu.

    Itu adalah reaksi normal bagi mereka yang pernah memimpin negara dan terpalit dengan kontroversi dan corak pentadbiran ‘diktator’, ‘kuku besi’ serta dikatakan telah berlaku ‘zalim’ ketika memerintah.

    Mungkin kerana reaksi biasa itu, penulis langsung tidak terkejut dengan respon seorang ‘warga emas’ di negara ini yang mendakwa kononnya dia mempunyai banyak bukti berhubung tragedi berdarah yang menggemparkan negara di utara tanahair lebih 30 tahun lalu.

    Sudah tentu dia akan membela diri dan mendakwa langsung tidak bersalah mengenai peristiwa hitam tersebut. Jika boleh, dia mahu ‘lepas tangan’, menjauhkan diri dari tanggungjawab mengepalai sebuah rejim ‘kuku besi’ ketika itu.

    Bekas Timbalannya pada 2014 mendakwa dirinya bagai di’kambing hitam’kan dan terpaksa bertanggungjawab berhubung insiden yang membangkitkan kemarahan rakyat ketika itu. Bukan saja orang PAS yang marah, malah ramai juga orang UMNO yang kecewa.

    Memali bukan suatu yang asing di kalangan rakyat. Ia sebenarnya hangat diperkatakan, namun cuma di kedai kopi dan ‘di sebalik tiang’. Tiada siapa yang berani mempersoal mengenainya ketika warga emas itu memerintah, bimbang disumbat ke ISA.

    Sudah tentu ketika menjadi Perdana Menteri, dia akan bersedia dengan pelbagai kemungkinan yang akan menuding jari terhadapnya. Di atas ‘kertas’, mungkin dia boleh mendakwa dirinya berada di luar negara dan jawatannya dipangku Timbalan.

    Namun selepas dia tidak lagi memerintah, bekas Timbalannya membuka cerita sebenar. Rupanya dia tidak berada di luar negara dan sedang berada di ibu negara ketika kejadian itu berlaku? Benarkah dakwaan tersebut?

    Jika benar fakta dari Timbalannya itu, mengapa dia tidak bertindak sebagai Perdana Menteri dan mengambil tanggungjawab tentang kekecohan yang rumit ketika itu? Mengapa ‘sembunyikan’ diri dan berselindung di sebalik pemangku? Bukankah ‘nothing to hide’?

    Di mana rasa kebertanggungjawaban sebagai seorang ‘arkitek’ yang berpemikiran hebat dan bertaraf antara planet cakrawala? Enggan berfikir tentang masalah negara dan melepaskan tanggungjawab itu kepada orang lain?

    ReplyDelete
  22. Penulis difahamkan bahawa dia bermati-matian memberi alasan kematian 4 anggota polis ketika peristiwa itu berlaku. Dia menjustifikasikan kematian berbelas mangsa Memali dengan kematian anggota keselamatan tersebut.

    Terdapat pelbagai cerita mengenai apa yang berlaku. Boleh disemak di laman Youtube dan terdapat saksi peristiwa yang memberi kenyataan balas. Malah, banyak versi yang menceritakan insiden itu dan menyimpulkan ia tidak sepatutnya berakhir dengan kematian seramai itu.

    Khabarnya, mangsa Memali ditembak bertalu-talu dan ratusan peluru M-16 anggota keselamatan menghujani mereka. Ada yang kononnya ditembak, tapi bangun semula dengan parang sebelum ditembak berkali-kali sehingga maut.

    Malah, ada yang mendakwa berbelas peluru M-16 menembusi tubuh, namun dengan kuasa Allah, ajal mereka belum tiba. Dikatakan mangsa telah dirawat dan ditahan di bawah ISA kemudiannya sebelum dibebaskan beberapa tahun selepas dikurung di Kamunting.

    Pada pandangan penulis, senjata paling hebat sekali pun jika dimiliki orang kampung ketika itu mungkin senapang patah. Yang popular adalah parang, cangkul dan seumpamanya. Mereka tidak miliki M-16, jauh sekali mempunyai kereta perisai.

    Jika benarpun mengganas, mengapa perlu ditembak hingga membunuh? Mengapa tidak boleh dikepung dengan rapi berhari-hari sehingga menyerah atau jika ditembak sekali pun, tidak bolehkah ditembak untuk sekadar menjatuhkan dan bukan membunuh?

    Jika musuh itu pengganas dari negara luar yang menceroboh, mungkin layak dilayan seperti di Lahad Datu. Namun berdepan dengan rakyat sendiri yang bersenjatakan parang pun hingga perlu ditabur berbelas peluru ke tubuh mereka?

    Namun dakwaan itu tidak perlu diterima bulat-bulat. Maka kerana itulah rasional ditubuhkan RCI untuk menyiasat dengan bebas setelah negara keluar dari cengkaman ‘kuku besi’ yang mengamalkan corak pentadbiran ‘everything to hide’ di zaman tersebut.

    Ramai yang mahu tahu kebenaran kerana sudah tentu laporan hitam putihnya memungkinkan cenderung menyebelahi ‘kuku besi’. Bila ‘kuku besi’ sudah tidak lagi memerintah, maka barulah boeh disiasat sebebas-bebasnya.

    Pada penulis, tiada siapa pun yang layak dipersalahkan buat masa ini kerana terdapat banyak versi yang tersebar mengenainya. Semuanya kabur. Jadi, jika dia tidak bersalah, mengapa perlu takut untuk menghadapi RCI di zaman ini?

    Lainlah jika dia mahu terus sembunyikan tentang apa yang berlaku dan memomokkan dengan ‘banyak bukti’ yang entah sahih, entah tidak. Jika bukti yang direka-reka di atas kertas putih, apakah ia layak dianggap bukti?

    Dia mungkin fikir dia seorang saja punya bukti. Tapi bagaimana dengan bukti-bukti yang lain yang terbit dari mulut mangsa tragedi berkenaan? Tidak lakukah bukti-bukti mangsa dan hanya bukti dari dia saja yang layak diterima? Jika mahu selamatkan diri pun, agak-agaklah…

    ReplyDelete
  23. RCI FOREX – POLITIK KALAU KITA, APA PULAK KALAU DIA?
    KENYATAAN Kit Siang semalam antara lain menuduh RCI Forex yang diadakan sekarang ini bermotifkan politik kerana Mahathir kini sudah berada dalam Pakatan. Seolah-olah kalau Mahathir tidak bersama Pakatan, RCI ini tidak akan diadakan sekalipun Pakatan menjadi kerajaan.

    Begitupun, apakah yang dimaksudkan Kit Siang bahawa RCI ini bermotifkan politik? Kalau ikut kepada keterangan saksi semalam, sebanyak RM 31.5 billion wang rakyat lesap dalam skandal tersebut. Jumlah ini – yang bersamaan dengan separuh dari rizab antarabangsa asing bank negara pada ketika itu, ibarat dituang begitu saja ke dalam longkang tau.

    Politik macam mana pulak?

    Soal kenapa diadakan sekarang dan sebagainya, itu bukan isu sebab seperti yang kita semua tahu dari prosiding yang pertama saja, banyak fakta sebenar berkaitan kelesapan puluhan billion wang rakyat ini disorokkan dan bila satu persatu fakta berkaitan mula muncul kembali terutama setelah Mahathir masuk pembangkang, dan juga lebih ramai orang berani tampil untuk membantu siasatan, maka kerajaan merasakan sudah cukup alasan untuk mengadakan RCI berkenaannya sekarang.

    Patutnya ucap terima kasih kepada Mahathir kerana bila dia masuk Pakatan, ramai orang mula berani muncul untuk bantu dedah apa sebenarnya yang berlaku sehinggakan apa yang dulu rakyat tahu sebagai ‘kerugian atas kertas’ sahaja, rupa-rupanya ialah kerugian sebenar, melibatkan wang yang sebenar juga sehingga membawa kepada berlakunya kemelesetan ekonomi negara 1997.

    Justeru, apa yang politik tentang duit rakyat puluhan billion dilesapkan begitu saja wahai Kit Siang?

    Habis yang Pakatan nak buat RCI pasal 1MDB kalau mereka menang dalam PRU14 tu nak dikatakan apa pulak? Bukan motif politik ke tu? Itu lagi jelas bermotifkan politknya sebab 1MDB dah disiasat oleh banyak pihak, SPRM, Polis, Bank Negara, DoJ (Amerika Syarikat), MAS (Singapore), pihak berkuasa Switzerland dan lain-lain, semuanya tidak menjumpai sebarang salah laku yang boleh dikaitkan secara langsung dengan 1MDB.

    Sebab itu sehingga sekarang tidak ada satu pendakwaan pun dikenakan ke atas 1MDB, malah, dalam hal saman DoJ ke atas 1MDB, arahan telah dikeluarkan supaya saman itu dibekukan kononnya untuk siasatan lanjut – siasatan apa, bukan kata FBI semua dah siasat ke? Anyway, yang dok tambah untuk siasatan lanjut tu hanya media Pakatan, rasmi dari DoJ sendiri mengatakan kes itu dibekukan.

    Biasalah sesetengah kita ni, mudah sangat kena kelentong dengan pembangkang.

    ReplyDelete
  24. weekend kerja kuat.....hantu copy paste claim overtime...

    ReplyDelete
  25. 1MDB SUDAH ADA PAC, RAKYAT TUNGGU RCI MEMALI
    Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) telah ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan pembangkang kononnya 1Malaysia Development Berhad(1MDB) kehilangan wang berjumlah 42 bilion. PAC yang dianggotai 9 ahli Parlimen kerajaan dan 5 ahli Parlimen pembangkang mengemukakan rumusan dan cadangan kepada kerajaan berhubung tadbir urus 1MDB pada 7 April 2016.

    Laporan tersebut menyatakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak melakukan sebarang kesalahan dalam isu berkaitan 1MDB. Laporan PAC setebal 106 muka surat itu sebaliknya mengesyorkan pihak berkuasa menyiasat bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi dan pihak berkaitan.

    Siasatan PAC yang bermula pada 19 Mei 2015 dan berakhir pada 11 Februari 2016 itu mengambil keterangan daripada Kementerian Kewangan, Unit Perancang Ekonomi, Lembaga Pengarah 1MDB, pengurusan tertinggi syarikat itu serta juruaudit mereka. Jabatan Audit Negara turut membentangkan Laporan Pengauditan 1MDB kepada PAC pada 4 dan 7 Mac lalu.

    Oleh itu, tidak timbul isu RCI 1MDB. Namun bagi presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin, seperti biasa beliau tetap berpura-pura “bodoh” dan “tidak faham” kenyataan yang telah dibuat oleh PAC tersebut.

    Menurut Muhyiddin kononnya rakyat sedang menunggu RCI berkaitan 1MDB sedangkan hampir 90% rakyat kini faham bahawa 1MDB bukan lagi isu. Ianya hanya sekadar propaganda jahat pembangkang semata-mata.

    Berlainan pula dengan isu tragedi Memali. Ramai pihak yang menjadi mangsa dalam tragedi tersebut telah tampil seorang demi seorang menuntut agar RCI Memali ditubuhkan bagi memastikan nasib mereka terbela dan pihak yang bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan.

    Walaupun tragedi Memali berlaku pada November 1985 sudah melebihi 30 tahun namun anak cucu mangsa tetap mahu perkara tersebut disiasat dengan teliti memandangkan mereka merasakan rakyat telah ditipu dan dianiaya oleh Mahathir sejak 30 tahun lalu.

    Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan berkata, kerajaan sedia mempertimbangkan penubuhan RCI untuk mengkaji tragedi Memali pada 1985, jika ada permintaan daripada individu, pertubuhan atau parti politik.

    Tun Musa Hitam menerusi bukunya bertajuk “Frankly Speaking” mendakwa beliau diarah menghapuskan Kampung Memali kerana terdapat unsur keganasan dan militan oleh pemimpin PAS. Penubuhan RCI Memali akan membongkar siapa individu yang memberikan arahan tersebut.

    Tragedi Memali pada 19 November 1985 menyaksikan 18 orang, termasuk 4 anggota polis terbunuh dan ramai lagi cedera ketika polis cuba menahan guru agama, Ibrahim Mahmud yang lebih dikenali Ibrahim Libya.

    Isu Memali dibangkitkan dalam forum “Nothing to Hide 2.0” pada 13 Ogos lalu. Mahathir gagal memberikan jawapan memuaskan. Ironinya kerusi, suar dan kasut dilontar ke arah individu yang menanyakan soalan tersebut bukannya ke arah Mahathir. Perkara tersebut menimbulkan persoalan sehingga menyebabkan ramai pihak mendesak agar RCI Memali pula ditubuhkan.

    ReplyDelete
    Replies



    1. """1MDB SUDAH ADA PAC, RAKYAT TUNGGU RCI MEMALI"""


      ........DAN ADALAH DENGAN INI DIMAKLUMKAN BAHAWA....

      WOIIII......BAHAWA........

      .......TUN......



      ......TUN PUN SEDANG TUNGGU RCI MEMALI.....


      ......HARI NI PUN BOLEH......




      Delete
    2. BARU SEKARANG MADEY MAMAK KERALA KUTTY...TERHEGEH-HEGEH...NAK LAWAT KELANTAN...PUIIIIII.....

      Delete
    3. .....saja nak tengok kelantan.....

      .....dengar cerita maju......

      .....nak jugak mamak tu belajar......

      ....tambah tambah kelantan negeri yang tak ada langsung kes HIV.....




      Delete
  26. Keperluan penubuhan RCI peristiwa Memali
    MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI 26 AUGUST 2017
    PENYATAAN berubah-ubah, tidak konsisten, saling mendakwa dan mempertikai melibatkan pelbagai pihak termasuk yang ada kaitan langsung dengan peristiwa Memali, sememangnya mengukuhkan lagi tuntutan dan keperluan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI). Tragedi kritikal seperti ini tidak harus dibiar menjadi polemik dan dibahas secara sewenang-wenangnya kerana ia melibatkan aspek yang berada dalam ruang lingkup salah guna kuasa dan jenayah di satu pihak, serta tuduhan, kerugian dan kehilangan nyawa serta segala kesan negatif berkaitan di pihak lainnya.
    Demikian itu, perkara benar dan betul yang mesti dibuat adalah memberikan keadilan dengan sebenarnya menerusi satu siasatan berkecuali, telus dan berintegriti tinggi. Ia dapat dimandatkan serta diserahkan kepada RCI yang dihasratkan ini dan tidak harus dibayangkan dengan pertikaian negatif atau merasa dimangsakan. Sedangkan inilah peluang dan medannya setiap pihak terlibat untuk menjelaskan atau menafikan. Sekiranya tidak, ianya akan terus diperkatakan sepanjang zaman yang mendatangkan pelbagai perasaan dan mungkin gugatan berkaitan.

    Tiba-tiba sahaja Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, Tan Sri Dr Rais Yatim dan mantan Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar yang senada menyatakan bahawa tiada keperluan untuk penubuhan RCI hanya kerana didakwa bahawa segalanya telah dihuraikan oleh kerajaan, serta memadai dengan Kertas Putih dibentangkan di Parlimen pada waktu itu. Walhal, mereka adalah antara pihak berkepentingan dalam perkara ini di mana ketika itu masing-masing merupakan Menteri Penerangan dan Ketua Polis Negara. Mereka sendiri menzahirkan sikap negatif di mana ia sebenarnya menimbulkan lebih banyak tanda tanya terhadap wujudnya perkara terselindung yang perlu diserlahkan secara telus.

    Jika penubuhan RCI ini dilakukan, ada kemungkinan siasatan RCI ini boleh membongkar hakikat yang sebenarnya berlaku dan tentunya boleh menyebabkan pihak yang terlibat seperti terjejas. Pastinya awam memiliki harapan agar suara dilontarkan Tan Sri Rais dan Tun Hanif tidak mempunyai motif untuk melindungi pihak tertentu atau menutup suatu kebenaran yang amat penting dijelaskan dengan seterang-terangnya. Malah, ia juga penting terhadap reputasi pentadbiran mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah menimbulkan pelbagai perkara berbangkit ke atas isu itu antaranya berkaitan arahan tindakan.

    Lantaran itulah, sokongan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Dato’ Seri Nazri Abdul Aziz bahawa penubuhan RCI akan melanjutkan kajian berkenaannya, amat perlu disokong. Kerana sebagaimana perkara diutarakannya, itu jugalah sedang dipersoal oleh masyarakat hari ini terhadap kewajaran tindakan kerajaan kepada As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya dan 13 penyokong beliau sebagai terlalu keras dan tidak berpatutan, sedangkan mereka hanyalah sekadar penduduk kampung, bukan pengganas.

    Penubuhan RCI ini juga adalah harapan kepada hasrat menuju politik yang lebih matang dan sejahtera bagi negara ini sebagaimana digagaskan PAS. Kerana seperti selalunya, kita melihat terdapatnya pihak yang seperti menangguk di air keruh apabila menjadikannya kesempatan untuk melunaskan dendam kepada sasaran politik mereka. Ini sebagaimana dapat disaksikan pada keghairahan pimpinan DAP dan PAN yang menghentam Presiden PAS dan mengaitkan isu secara tidak relevan dengan ucapan dilabelkan mereka sebagai ‘Amanat Haji Hadi’. Malah, semata-mata juga bersandar kepada letusan yang dibuat oleh Tan Sri Rahim Noor, sedangkan beliau ketika tragedi 1985 itu hanyalah Ketua Polis Selangor.
    Begitu juga pertikaian Tan Sri Dr Rais bahawa penubuhan RCI seharusnya bergantung kepada kewujudan bukti baharu atau perkara yang masih tidak dirungkai sehingga kini dalam peristiwa Memali.

    ReplyDelete
  27. Maka buku tulisan Officer in Charge of Police District (OCPD) Baling waktu peristiwa Memali itu berlaku iaitu Tunku Muszaffar Shah Tunku Ibrahim, bertajuk “Memali: A Policeman Remembers” terbitan 2011 wajar dijadikan bukti itu. Terdapat sekurang-kurangnya tiga tempat dalam buku itu menyatakan tidak bersetuju dengan cubaan pihak polis untuk menahan Ibrahim Libya di Memali.

    Pada muka surat 37, Tunku Muszaffar Shah menulis: “Going after a respected politician and revered religious leader in his own village had been foolhardy. The man travelled regularly to give speeches, sometimes all the way to neighbouring states. We could have arrested him on one of those trips.”

    Pada muka surat 74, Tunku Muszaffar Shah menulis: “Ibrahim Mahmood was not a criminal nor was he a communist terrorist who was wanted ‘Dead or Alive’. He was only a politician (a militant, may be). He was a well-respected Tok Guru among his community. The use of excessive force was not the right thing to do.”

    Pada muka surat 77, Tunku Muszaffar Shah menulis: “The decision to arrest Ibrahim Mahmood in his stronghold was not a wise move. He was a respected religious teacher in his kampong and also a prominent political figure in his community. It would have been more appropriate for the Special Branch to arrest him when he was on his way to give political talks in Selama Kedah/Perak or at locations in Penang.”

    Tentunya perkara ini menarik untuk diberi perhatian apabila OCPD Baling yang terlibat dalam operasi penahanan Ibrahim Libya sendiri mempertikaikan keputusan itu. Pertanyaan yang seharusnya dijawab ialah siapa yang memberi arahan? Kami menyanjung keberanian bekas OCPD Baling membuat catatan ini yang membersihkan nama Ibrahim Libya dari tuduhan kerajaan dan beberapa pihak lain kononnya beliau adalah seorang penjenayah atau pengganas. Pendedahan bekas OCPD Baling ini adalah salah satu bukti baharu yang mewajarkan penubuhan RCI ini kerana banyak persoalan masih tidak dirungkai sehingga kini.

    USTAZ MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
    Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
    4 Zulhijjah 1438 | 26 Ogos 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. .....ustad ni berapa banyak bini dia ya.....

      Delete


    2. Patutnya OCPD Baling itu sendiri yang bercakap dengan Ibrahim dan dia sendiri yang tangkap Ibrahim.

      Dia cuma bercakap selepas kejadian .. sepatut nya .. sepatutnya..

      Mana-mana operasi Polis mesti dapatkan maklumat dari OCPD Daerah dan jika OCPD ini kata sepatutnya .. sepatutnya ... bertegas lah yang dia sendiri akan pujuk Ibrahim. Ini tidak mungkin dia pun sama terlibat dalam huru-hara tersebut.

      Cara dia cakap macam dia kenal betul dengan Ibrahim, jadi adakah Ibrahim awal-awal telah di beri tahu yang dia akan di tangkap ?

      Delete
  28. Siapa la malaun bingai yang tulis panjang2 ni. Syabas, anda telah menunjukkan bangang seperti label tuan klepet kau. Nak tulis buku cerita bukan kat sini bro. Apakah ko ingat kabinet ministers dulu yang terlibat dengan kertas putih tu semua tahap mat rempit ke. Siapa yang siapkan kertas putih dan sign kertas putih tu? Bodoh betul la nak discuss lagi pasal memali tu. Kalau berani bawa duduk sekali Hadi Bawang tu dalam RCI.Ada berani? Ko cakap mana pergi duit tabung Memali tu? Tak takut dosa makan duit orang ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO LA MALAUN BINGAI....ANON 10.54

      Delete
  29. Takut Suruhanjaya Memali tak jadi
    SURUHANJAYA Siasatan Memali yang PAS cadangkan sekarang bukanlah satu agenda politik bagi parti itu dalam era politik matang dan sejahteranya dalam beberapa bulan lalu.

    Ia terjadi tiba-tiba setelah berbangkit soalan Memali yang belum sempat dijawab oleh Dr. Mahathir dalaam program Nothing to hidenya dan iupun kiranya Dr. Mahathir enggan berjumpa dengan masyarakat Memali bagi majlis ampun mengampun antaranya dan waris kurban Memali.

    Ramai yang mengira Suruhanjaya itu wajar demi mencari keadilan dan kebenaran termasuk bekas Timbalan Perdana Menteri semasa kejadian itu berlaku, Tun Musa Hitam.

    Tetapi Tun Musa memberi rasional, ia wajar diadakan selepas PRU14, supaya tidak terburu-buru dan supaya tidak dilihat sebagai kerja politik. Beliau sedia memberi keterangan kerana operasi Memali itu adalah arahannya sebagai menteri dalam negeri.

    Akan tetapi hal ini jangan dilambatkan sangat kerana orang-orang penting yang perlu diminta keterangan adalah tua-tua belaka dan uzur seperti Dr Mahathir, Tun Musa, TG Haji Hadi dan Datuk Yusuf Husain. Orang Memali yang terlibat pun sudah ramai yang tiada. Ajal masing-masing tidak dapat diagak. Eloklah semasa masing-masing masih ada.

    Kedua, jika tunggu sselepas PRU14, takut kumpulan Dr Mahathir memenanginya. Jika Pakatan Harapan menang dan Dr Mahathir ada pengaruh besar, takut Suruhanjaya itu tidak diadakan. Jika ini yang terjadi hilang peluang mencari keadilan dan kebenaran dalam waktu yang terdekat.

    Sekarang isu ini panas dan boleh mengganggu tumpuan kepada isu skandal 1MDB dan lain-lain kerenah Perdana Menteri Najib. Tumpuan sepatutnya di situ, tetapi bila Suruhanjaya Memali dipanaskan, maka isu yang lebih besar terlindung.

    Akan tetapi isu Memali juga penting diselesaikan sedang masa masing-masing sudah tidak banyak. Keadilan dan kebenaran juga penting ditegakkan.

    Apapun dalam mengendali keadilan Memali itu suruhanjaya itu mungkin pilihan utama. Yang aula adalah menyelesaikan sengketa Dr Mahathir dan pendudk Memali yang jadi mangsa. Sekalipun keadilan dapat ditegakkan melalui siasatan, dakwaan dan perbicaraan, tetapi ada kaedah lain yang orang Melayu/Islam terima pakai mendamaikan pihak yang bertelagah.

    Mereka nama penyelesaian sallu ‘alan nabi. Persemukaan yang membangkitkan salah antara satu sama, tetapi masing-masing mengaku adalah melakukan kesilapan dan kesalahan lalu atas nama Allah dan Rasul-Nya mereka saling memaafkan antara satu sama lain dan sedia melupakan kelemahan masing-masing.

    Dalam keadilan Islam ada yang dinamakan qisas. Iaitu bunuh balas bunuh dan luka dibalas luka. Hukumnya penting tetapi yang salah tahu akan kesalahannya wajib membayar diat jika mangsa dan warisnya memaaafkan.

    Yang salah yang minta maaf akan kesalahannya adalah orang paling bagi menghadapi risiko dan sebarang balasan. Tetapi orang yang memaaf adalah oang yang paling mulia kerana memaaf itu ganjarannya syurga besarnya melebihi liputan langit dan bumi serta isinya.

    Keutamaan bagi semua ialah bagi membebaskan semua orang dari sebarang dosa. Semuanya wajar diselesaikan sebelum mati. Mulialah sesiapa yang berjaya melepaskan seseorang dari dosa sebelum matinya.

    Iblis akan kecewa jika Dr Mahthir dan watan Memali saling ampun mengampun sebelum semuanya mati. Maka jangan fikir membawa Dr Mahahir ke Memali demi memalukannya, tetapi ramai yang beroleh pahala jika dapat membantunya keluar dari kegelapan ke alam yang terang. Jika ini berlaku, Suruhanjaya Memali tidak diperlukan.

    Inilah yang dinamakan menang di dunia dan menang di akhirat

    ReplyDelete
  30. PAS INGATKAN PAN JANGAN BUAT-BUAT LUPA TRAGEDI MEMALI
    Pemimipin Parti Amanah Negara (PAN) diselar untuk tidak bersikap hipokrit apabila menentang penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkaitan tragedi Memali demi menjaga kepentingan individu tertentu.



    Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan mengingatkan ketika pemimpin-pemimpin berkenaan berada dalam PAS, mereka adalah antara penggerak yang lantang memperjuangkan keadilan insiden berdarah 32 tahun lalu itu.



    “Mereka perlu berlaku jujur…ucapan mereka masih segar dan terngiang-ngiang lagi di telinga dengan mengutuk tindakan Tun Dr Mahathir (Mohamad) dan mendesak kerajaan menjalankan siasatan telus menerusi Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).



    “Kini, selepas beberapa bulan keluar daripada PAS, terus mereka jadi lupa. Mereka perlu bersikap jujur dengan yang mana hak dikatakan hak, yang batil dikatakan batil,” katanya.



    Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah di Balai Islam Madi, di sini, tengah malam tadi.



    Nasrudin dalam pada itu turut menempelak pihak tertentu yang dilihat ‘kalut’ mengenai isu berkenaan dengan mendakwa RCI tragedi Memali hanya akan memakan diri PAS.



    “Tidak berbangkit isu dimana PAS akan rugi jika RCI ini menjadi kenyataan nanti. Kita bersetuju ia diteruskan.



    “RCI tidak ditubuhkan lagi dah ada pihak kelam kabut kata pimpinan PAS akan kena nanti. Sepatutnya mereka yang selama ini menentang PAS bersyukur, tetapi kenapa mereka kalut?



    “Seolah-olah mahu mempertahankan ‘tuan’ mereka itu,” katanya tanpa menyebut nama mana-mana pihak.



    Beliau berkata, dakwaan mengatakan isu Memali sengaja dibangkitkan kerana hampir pilihan raya adalah tidak tepat kerana PAS cuma memberi maklum balas selepas isu itu dibangkitkan pada progam ‘Nothing to Hide’ 2.0.



    “Ia bukan isu baru kerana PAS bangkitkan (isu memali) sepanjang masa dengan adanya sambutan tahunan di Memali setiap tahun



    “Ia juga menjadi isu politik sejak enam edisi pilihan raya. Isu Memali tidak pernah selesai, sebab itu kita mahu siasatan telus dijalankan bagi menyelesaikan isu ini,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Sebelum ini kita pun berpandangan begitu iaitu Mahathir lah yang sengaja menyebabkan kejadian buruk di Memali.

      Mahathir lah yang takut kepada pengaruh PAS dan sanggup melakukannya demi kuasa.


      Sedangkan pengaruh PAS pada masa itu cuma kuat di kampung-kampung dan dalam pilihanraya PAS tak memang banyak mana pun.

      Jika Mahathir yang beri arahan bukan lah kerana takut pada pengaruh PAS tetapi kerana bimbang dengan menjadikan agama sebagai alat politik.

      Mahathir seorang yang berdisplin tinggi dan mengikut peraturan hidup yang tinggi nilai nya.

      Sebagaimana Mahathir melihat kes Memali begitu lah Mahathir melihat isu 1MDB dan Najib.

      Selama Mahathir di pihak UMNO, kita tidak melihat seperti mana Mahathir melihat. Bahkan orang UMNO pun tidak melihat seperti Mahathir melihat.

      Pandangan Mahathir jauh. Berwawasan.

      Dan apabila Mahathir bukan lagi di pihak UMNO, baru hari kita melihat siapa Hadi sebenarnya. Lagi teruk dari yang kita jangkakan.

      Bila Mahathir tinggalkan UMNO, baru kita melihat bagaimana susah payahnya Mahathir untuk mengubah sikap orang melayu terutama pemimpin Melayu UMNO.

      Jika melayu masih dalam UMNO yang di pimpin oleh orang seperti Najib, melayu benar-benar jadi bangsat.

      Delete
  31. Peristiwa Memali: Akibat menghina Islam
    ABDUL HADI AWANG 25 AUGUST 2017
    FIRMAN Allah:

    وَلَئِن سَأَلۡتَهُمۡ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلۡعَبُۚ قُلۡ أَبِٱللَّهِ وَءَايَٰتِهِۦ وَرَسُولِهِۦ كُنتُمۡ تَسۡتَهۡزِءُونَ ٦٥ التوبة

    “Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain-main. Katakanlah: Patutkah nama Allah dan ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu memperolok-olok dan mengejeknya?” (Surah At-Taubah: 65)

    Al-Quran mendedahkan adanya kalangan manusia yang menjadikan Allah S.W.T, ayat-ayat dan para Rasul-Nya sebagai bahan gurauan sama ada bertujuan menghina atau bergurau untuk berjenaka. Islam mengharamkan perbuatan ini kerana boleh merosakkan iman seseorang sekiranya berdegil dan angkuh, melainkan kerana kejahilannya.

    Ramai kalangan rakyat masih tidak lupa apabila hukum Islam dan Sunnah Rasulullah S.A.W menjadi bahan gelak ketawa pada satu masa dahulu, seperti kata-kata kalau hukum jenayah Islam dilaksanakan menyebabkan ramai orang yang cacat anggota, Rasulullah S.A.W tidak mencukur janggut kerana di zamannya tidak ada pisau pencukur yang berjenama seperti hari ini dan menutup aurat hanyalah adat orang arab yang kuat nafsu di padang pasir.

    Ada yang lebih ekstrem sehingga menolak hadis secara total, walaupun ianya merupakan kebijaksanaan Rasulullah S.A.W dalam beramal dengan Al-Quran yang dinaskan di dalam kitab suci itu. Bahagian Agama Islam Jabatan Perdana Menteri telah mengeluarkan buku bertajuk “Mustika Hadis” dan terkandung satu bab daripadanya menghuraikan perkara tersebut.

    Hanya kalangan agamawan yang membaca dan mengkaji, serta mempertahankannya memahami perkara tersebut walaupun dikeluarkan oleh JPM dan Kata Pengantar daripada Almarhum Tun Abdul Razak. Adapun yang tidak berminat tanpa peduli, tetapi bercakap juga berkenaan Islam, maka berlakulah salah laku terhadap agama Islam yang mulia.

    Ustaz Ibrahim Mahmod adalah lulusan pengajian tinggi jurusan agama dan pernah bertugas di Bahagian Agama Jabatan Perdana Menteri, bukan seorang yang jahil. Beliau tokoh agama yang tidak bersedia menjadi syaitan bisu apabila mendengar dan membaca kenyataan menghina dan bersenda gurau terhadap Islam yang tidak harus bagi ulama mendiamkan diri.

    Mengikut ilmu Maqasid Syariah, salah laku terhadap agama lebih besar daripada salah laku kewangan, kerana Islam meletakkan senarai kewajipan menjaga agama adalah yang pertama, seterusnya adalah menjaga nyawa, akal, keturunan, maruah dan yang terakhir menjaga harta. Semuanya disebut Dharuriyyat, yakni keperluan hidup bagi manusia.

    ReplyDelete
  32. Apabila berlaku pertelingkahan dalam urusan agama, tugasnya bukan anggota polis. Sepatutnya pasukan agamawan yang dihantar berhujah mencari kebenaran, bukannya polis. Ini berpandukan firman Allah;

    يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِي ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡۖ فَإِن تَنَٰزَعۡتُمۡ فِي شَيۡءٖ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأٓخِرِۚ ذَٰلِكَ خَيۡرٞ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلًا ٥٩ النساء.

    “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (para pemimpin dan ulama) daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya, jika kamu benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya” (Surah An-Nisa’: 59)

    Sebenarnya, penjelasan kitab Mustika Hadis secara ekstrem, tanpa membezakan di antara yang jahil dan keadaan masyarakat yang jauh daripada pendidikan Islam, maka pimpinan PAS pada masa itu menugaskan saya menyediakan kajian bertajuk “Batas-batas Iman dan Kufur” bagi menangani ahli PAS supaya tidak terperangkap dalam isu kafir mengkafir dengan mudah, disebabkan banyaknya kenyataan menghina hukum Islam oleh penganut Islam sendiri.

    Peristiwa Memali adalah mangsa daripada salah laku terhadap Islam oleh pemimpin negara pada masa itu. Polis dipaksa bertindak terhadap golongan agama yang terpaksa mempertahankan kesucian Islam yang dihina.

    Peristiwa yang menyebabkan berlakunya kematian dan tuduhan jenayah atau ajaran sesat, perlu disiasat secara adil dan bebas demi mencari kebenaran bukannya menegakkan kebatilan dan melibatkan semua pihak yang masih hidup.

    Perkara agama Islam pula berada di bawah konsep Raja Berperlembagaan, maka sangat wajar ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) supaya siasatan yang bebas dan adil dapat dilaksanakan tanpa prejudis.

    PAS bersedia memberi kerjasama bila-bila masa bagi menghapuskan fitnah yang boleh merosakkan hubungan kalangan umat Islam dan berlaku adil terhadap semua mangsa peristiwa itu.

    “Sejahtera Bersama Islam”

    ABDUL HADI AWANG
    Presiden PAS
    Bertarikh: 3 Zulhijjah 1438 / 25 Ogos 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara-saudara sekelian percayalah,


      Kita menjilat UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menjilat Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menjilat dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menjilat mereka. Oleh kerana itulah kita mencium mulut mereka. Oleh itulah kita berjilat-jilat dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,


      Perjuangan kita adalah jilat, ucapan kita adalah jilat, derma kita jilat. Bergantunglah kita kepada UMNO dengan (menjilat) puak-puak ini kerana kalau kita mati menjilat puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'jilat suku, tak jilat suku'.

      Delete
    2. Saudara-saudara sekelian percayalah,


      Kita menjilat FUKATAN HAPRAK YANG DIKETUAI TO' KONG DAPIGS, bukan kerana nama dia HAPRAK. Kita menjilat FUKATAN HAPRAK bukan kerana dia NAK memerintah kerajaan. Kita menjilat dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan PENJUBOQ, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menjilat mereka. Oleh kerana itulah kita mencium mulut mereka. Oleh itulah kita berjilat-jilat dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,


      Perjuangan kita adalah jilat, ucapan kita adalah jilat, derma kita jilat. Bergantunglah kita kepada FUKATAN HAPRAK dengan (menjilat) puak-puak ini kerana kalau kita mati menjilat puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'jilat suku, tak jilat suku'.

      Delete

    3. .........jadi.......


      ......saudara saudara sekelian....

      ....PRU nanti......

      ....marilah kita undi FUKATAN HAPRAK ...


      Delete
    4. HE..HE...HE...FUKATAN HAPRAKKKKK............

      Delete

    5. Takkan bila org kata percayalah..... ..... .....
      Ko ambil M16 terus tembak mereka.....bermakna ko zalim, Yahudi pun tak sezalim itu

      Delete
  33. PRU14: Amanat Mursyidul Am kepada petugas PAS
    TUAN Guru Ustaz Hashim Jasin menyampaikan beberapa amanat dan nasihat kepada ahli dan penyokong PAS bagi menghadapi PRU ke-14 akan datang pada pagi ini di Dewan Dato' Haji Fadzil Mohd Noor dalam Liqa Fikri PAS Pusat yang dianjurkan oleh Lajnah Tarbiyah Dan Perkaderan PAS Pusat.

    Liqa Fikri kali ini bertajuk PRU 14: Merealisasikan Makna Pengorbanan Dalam Perjuangan.

    Dalam ucapan yang ringkas tetapi padat itu, Mursyidul Am PAS menyebut beberapa perkara:

    1. Hadis Nabi: 'Islam datang dalam keadaan dagang, Ia akan kembali dagang, maka beruntunglah orang yang dagang. Para sahabat bertanya: Siapakah orang yang dagang itu? Nabi bersabda (lebih kurang maksudnya): Mereka yang membaiki urusan manusia di saat rosaknya masyarakat.'

    2. Islam datang ke tengah masyarakat jahiliah. Ada 38 orang Islam ketika itu, Abu Bakar minta berceramah. Nabi sebut: Kita sedikit. Abu Bakar minta juga, Nabi akhirnya benarkan. Abu Bakar terima kesan negatif dari perkara itu.

    3. Ayat Quran yang menyebut tentang 'celaka dua tangan Abu Lahab' turun di awal Islam. Ayat 'Apabila datang pertolongan Allah' turun di Madinah, tetapi ayat dan surah dalam Al-Quran terletak berdekatan.
    Apa hikmahnya?

    4. Umat Islam sedikit, masyarakat jahiliah ramai. Kini, di akhir zaman, umat Islam sedikit dan jahiliah bertambah. Ia kembali seperti asal. Namun yang sedikiit inilah yang beruntung. Ini disebut supaya kita tidak rasa kecewa andainya kita tidak dapat kerusi dalam PRU14.

    5. Dalam hadis lain disebut 'ghuraba' ialah golongan yang soleh tetapi minoriti, berada di tengah majoriti yang tidak soleh. Orang yang menolak orang soleh ini lebih ramai dari yang mengikut orang soleh

    ReplyDelete
  34. 6. Saya bawa perkara ini di ambang PRU14. Kita nak menang, tapi kalau tak menang? Maka hadis ini jadi panduan.

    7. Allah boleh tolong kita dengan pelbagai cara. Antaranya orang yang kita tak pernah termimpi dia akan berubah, dia boleh berubah. Sebab itu, kita lihat dalam sirah Nabi ada beberapa tahap dakwah:
    i. Asalnya dakwah rahsia, organisasi rahsia. Ia berlaku di rumah Al-Arqam bin Abi al-Arqam.
    ii. dakwah terang, organisasi rahsia.
    iii. Selepas hijrah, dakwah dan organisasi terbuka.

    8. Sekarang, mungkin boleh dipraktikkan ketiga-tiga tahap ini menurut orang tertentu dan situasi tertentu.
    Contohnya di Perlis, ada orang yang kuat lawan PAS tapi sekarang nampak dekat dengan kita. Justeru, tahap dakwah rahsia, organisasi rahsia ini boleh digunakan dalam situasi dan figur tertentu.

    9. Saidina Umar asalnya keluar rumah untuk membunuh Nabi SAW tetapi apabila beliau mendengar awal ayat surah Taaha, dia akhirnya bersedia menerima Islam.
    Umar kata Islam betul, Muhammad betul, sedangkan dia belum mengucap lagi. Inilah yang disebut Al-Iman al-aqli. Secara akal, dia boleh terima, cuma belum mengucap. Orang ini mudah mendapat iman zauqi iaitu iman yang dirasai dalam hati.
    Perkara ini mesti diberi perhatian, dan ia termasuk dalam jihad.

    10. Perkara yang kedua, jihad ada rukun.
    Dimulakan dengan Al-uzlah iaitu asingkan diri dari tempat yang tidak membawa kita taat kepada Allah.
    Kedua, assamtu, iaitu tidak bercakap banyak, terutama dalam perkara yang tidak perlu.
    Ketiga, asahr, berjaga malam dengan qiamulail.
    Keempat, alju'-berlapar.
    Semua perkara ini dilihat secara zahir seperti negatif sahaja tetapi ia membawa kepada kesan yang positif.

    11. PAS cantik, ramai orang nak pinang. Syarat yang kita letak ialah apa sahaja yang kita buat, mesti menguntungkan Islam. Kalau tidak untungkan Islam, kita tolak.

    12. Kita putus tahaluf. Orang lihat seolah-olah kita tutup pintu kepada sesetengah parti. Kita tutup pintu, bukan selak. Ertinya ada ruang lain dalam persefahaman politik, dengan syarat menguntungkan Islam.

    13. Sekarang bangkit kembali gerakan perselisihan mazhab. Ini mengganggu perjalanan menegakkan Islam. Belajarlah dari 2 ekor anjing yang berebut tulang. Bila datang serigala, anjing ini halau serigala dahulu.

    Ini di antara beberapa perkara yang mesti diberi perhatian oleh petugas PAS bagi menghadapi PRU14 akan datang.

    Penulis ialah Ketua Lajnah Tarbiah PAS Kemaman dan Ketua Lajnah Media Baharu Dewan Ulamak PAS Terengganu.

    ReplyDelete
  35. Ada lagiker nak copy paste....

    ReplyDelete
  36. Hello pencacai pas,
    Ini bukan blog HARAKAH
    Ini blog nak nyahkan penyamun dan yang comolot dengan penyamun

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    2. Kami nak tolong nyahkan bapak segala penymun yg telah bermaharaja lela selama 22 thn.

      Delete
  37. PPBM sebenarnya Penghasut Pengkhianat Bangsa Melayu
    TUN Dr Mahathir Mohamad (Tun M) kelihatan hebat dan gah apabila memerintah negara dengan menggunakan kuasa ‘veto’, memakmurkan anak-beranak, suku sakat serta mengamalkan kroni agar semuanya dapat menampungnya pada masa dulu dan mendatang.

    Namun apabila Tun M kecewa dengan pemimpin, beliau merajuklah dan keluar parti, seolah-olah macam anak kecil apabila tidak dapat kehendak hati.

    Tun M sebagai pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Pakatan Harapan seolah-olah begitu yakin apabila melantik pemimpin baru, bolehlah beliau mengikat hidung menurut perintahnya, akan tetapi pemimpin kini lebih bijak daripadanya.

    Pemimpin kini mengikut arus perdana terutamanya di segi prasarana, kebajikan untuk rakyat amnya, ekonomi, plan transformasi dan reformasi serta bermacam-macam lagi semata-mata mahukan kesejahteraan rakyat diutamakan.

    Apabila merajuk maka Tun M menubuhkan sebuah parti baru, PPBM itu atau lebih disebut-sebut parti Bunga dan beliau sendiri sebagai pengerusinya.

    Kebanyakan anggotanya adalah bekas ahli parti keramat UMNO, dan bermula episod mencari kesalahan yang fatal bagi pemimpin sekarang.

    Tun M berasa goyah dan goyang kerana pemimpin-pemimpin UMNO semakin dinamik dan progresif yang diterajui Datuk Seri Najib Razak.

    Najib membuat transformasi berani untuk mengubah kehidupan rakyat berbanding pada era Tun M.

    Maka timbullah bermacam-macam tohmahan, kejian, fitnah yang dilemparkan oleh Tun M dan macai-macainya.

    Episod demi episod dimainkan oleh PPBM agar Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO jatuh tersungkur.

    Najib tidak melatah apabila Tun M membuat fitnah melampau-lampau.

    Di sini dapat dilihat kebijaksanaan Najib dalam memimpin negara ini.

    Malahan Najib meneruskan agenda kerajaan demi melestarikan kehidupan rakyat.

    Dalam PPBM, bermacam-macam pergolakan sesama ahli, seperti salah seorang pengasasnya, Kamarulazman Habibur Rahman, mengumumkan keluar parti.

    Beberapa pemimpin kanan PPBM turut keluar parti termasuk Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan Mohd Ezam Mohd Nor .

    Bahkan ada ahli-ahlinya dari seluruh negara meletak jawatan dan keluar PPBM kerana tidak mahu bersekongkol dengan parti kafir harbi Dap.

    Dap dianggap mereka mahu menghancurkan orang Melayu di negara ini. Dap mengamalkan sifat cauvinis rasis yang sungguh kurang asam.

    Malahan ada pemimpin PPBM yang kini dikatakan kemelut dek skandal seks dengan isteri orang, dan PPBM juga berdepan krisis dalaman semakin kritikal.

    Inilah bolehlah dikatakan hukum karma apabila Tun M suka mengadu domba, memfitnah pemimpin selama ini, dan ia kini terkena pada batang hidung dan partinya sendiri.

    Apa yang diucapkan oleh Tun M selama ini: “Melayu mudah lupa” dan sifat-sifatnya itu makan diri dan terkena pada diri sendiri, walaupun diketahui beliau bukannya keturunan Melayu sepenuhnya.

    Setiap apa yang diperkatakan pada umum, Tun M akan berubah-ubah ibarat lidah bercabang.

    Beliau juga sering memutar belit fakta dan perkataan apa yang dikatakan.

    ReplyDelete
  38. Sejak akhir-akhir ini, Tun M yang lebih layak dipanggil Raja U-Turn berbaik-baik dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sinonim dengan gelaran Raja Drama (drama politik beliau dari tahun 1998-kini) dan juga Penasihat Diktator Dap, Lim Kit Siang, merancang untuk menjatuhkan kerajaan yang sedia ada.

    Mereka merancang dan bersekongkol dengan beberapa agensi mahupun NGO luar negara untuk menjatuhkan kerajaan dengan bermacam-macam cara, semata-mata mahu lihat negara ini jatuh tertiarap seperti negara di Timur Tengah.

    Anak kesayangan Tun M, Datuk Seri Mukriz, mengaku memang benar bapanya ingin menjatuhkan Najib, dan rancangan itu sudah lama dirancang sejak tahun 2014 lagi, walaupun rakyat tahu mereka sengaja berkomplot dalam kempen jahat bagi menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara sah.

    Baru-baru ini negara dikejutkan lagi oleh parti Bunga yang membuat forum Nothing to Hide 2.0, walaupun ramai mengatakan “nothing” apabila mendengar penjelasan Tun M. Ini kerana beliau tidak menjawab apa yang dikemukakan oleh penyoalnya.

    Terdapat bermacam-macam adegan seperti membaling kerusi, selipar, kasut dan membakar suar seolah-olah mereka tiada tamadun.

    Ini dapat disimpulkan bahawa parti itu belum cukup matang dalam arena politik walaupun pemimpin-pemimpin dalam parti itu kelihatan hebat tetapi mereka tidak sehebat dengan ahli-ahlinya.

    Setelah terjadinya adegan-adegan itu, pemimpin PPBM dan Pakatan Harapan sering menyalahkan UMNO yang kononnya membuat provokasi sedangkan yang provokasi adalah ahli PPBM sendiri.

    Maka PPBM seafdalnya merenung dengan pemikiran sematang-matangnya supaya tidak terjadi sesuatu yang tidak diingini oleh rakyat negara kita.

    ReplyDelete
  39. kasi faham sikit sama dia orang yang tak der basik politik tapi sembang lebih lebih
    1)Johor Akan Pastikan Ramalan Ahli Nujum Pembangkang Meleset – Mohamed Khaled Nordin
    2)Kekuatan UMNO Terletak Pada Akar Umbi – Mohamad Hasan MB N9
    3)UMNO Bukan Parti ‘ Orang Kampung ‘atau luar bandar, sebaliknya boleh hidup segar di bandar. – Johor Bahru 25 Ogos – Najib Razak
    4)Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata UMNO bukanlah parti milik beliau sebaliknya menjadi milik kepada seluruh ahli parti berkenaan dan kedudukannya sebagai Presiden UMNO adalah hasil daripada kepercayaan ahli-ahli parti.
    5) Dalam Politik – Setia Kawan Mesti Ada Dalam Perjuangan – Najib Razak

    ReplyDelete
  40. BUNGA RAYA di hati rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BULAN dan KATI di kaki rakyat.

      Delete
    2. HE...HE...HE...PARTI CAP MUNGE NAK MElAyuuuuu.....NAK MAMPOS LER TUUU....

      Delete
    3. Ponen saja yg suka munger

      Delete
    4. Lancau je yang main timbang dacing.

      Delete
  41. RCI Skandal Forex Atas Desakan Dap – Annuar Musa
    Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa membidas kenyataan pihak pembangkang yang mendakwa penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung skandal Forex yang berlaku di zaman pemerintahan Dr Mahathir adalah bertujuan untuk membalas dendam terhadap bekas perdana menteri itu, dan menyifatkan kenyataan itu hanyalah bermotifkan politik semata-mata.

    Menurut beliau, RCI dilaksanakan oleh kerajaan adalah berdasarkan permintaan rakyat, demi kepentingan rakyat dan bukanlah sengaja dilaksanakan dengan niat seperti mahu membalas dendam dan sebagainya terhadap mana-mana individu, termasuk Dr.Mahathir.
    “RCI ini biasanya ditubuhkan berdasarkan permintaan daripada rakyat. Dan untuk melaksanakan RCI ini, kerajaan mesti mengkaji sentimen rakyat dan juga keperluan terhadap satu-satu isu yang kadang-kadang berubah.

    “Dalam isu RCI Skandal Forex ini, Lim Kit Siang telah membangkitkan perkara itu di dalam parlimen pada tahun 1994, iaitu setahun selepas tersebarnya berita bahawa negara kerugian berbilion ringgit dalam pelaburan tersebut.

    “Dan 12 tahun kemudian, pada tahun 2006, Lim Kit Siang sekali lagi membangkitkan isu tersebut di dalam parlimen dan menuntut supaya RCI diwujudkan bagi menyiasat perkara ini malah beliau memberikan fakta-fakta yang lebih terperinci berhubung kerugian yang dialami oleh negara berhubung perkara tersebut.

    “Dan Kit Siang juga merupakan orang pertama yang memberikan gambaran jumlah kerugian kerajaan dalam forex trading itu telah mencecah separuh daripada jumlah rezab negara yang ketika itu keseluruhannya berjumlah sebanyak RM60 bilion.

    “Jadi RCI berhubung Forex Trading ini sebenarnya dilaksanakan oleh kerajaan atas kehendak dan inisiatif Dap yang mendesak mahu satu siasatan terhadap perkara tu dijalankan dan kerajaan melihat desakan Dap ini sebagai satu perkara yang relevan untuk kepentingan rakyat di negara ini,” ujarnya dalam sidang media pasca Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di PWCT hari ini.

    Jelas Annuar lagi, pada tahun 1993, kerugian pelaburan dalam forex trading itu yang berjumlah lebih RM30 bilion, telah pun disahkan oleh siasatan RCI yang sedang berlangsung sekarang ini.

    “RM30 bilion itu adalah kerugian sebenar yang tidak akan negara dapat balik sampai bila-bila. Bukan kerugian yang hanya di atas kertas, tetapi kerugian sebenar yang kita hilang buat selama-lamanya. Ia tidak seperti isu yang berlaku kepada 1MDB, di mana kerugian 1MDB itu berdasarkan di atas kertas, namun perniagaan 1MDB masih berjalan, masih mampu memperoleh untung dan masih mampu melakukan rasionalisasi bagi mengatasi sebarang kerugian yang berlaku.

    “Pembangkang pula membayangkan seolah-olah hutang 1MDB itu tidak mampu dilunaskan dan rakyat terpaksa tanggung hutang-hutang tersebut, ini satu maklumat yang tidak betul. Kerugian itu hanyalah dari atas kertas dan dari segi perniagaan, syarikat 1MDB tidak lingkup secara total dan masih lagi menjalankan perniagaannya .

    “Tetapi ia berbeza dengan kerugian yang dialami oleh kerajaan dalam pelaburan forex trading ini di mana kerugian yang dialami oleh negara adalah kerugian yang sebenar dan secara total. Ini merupakan satu kerugian yang mencatat rekod dunia di mana tidak ada negara yang mengalami kerugian begitu besar yang menyebabkan kehilangan separuh daripada rezab negara,” tegasnya

    ReplyDelete
  42. RCI Siasat Memali Ditubuhkan Jika Ada Permohonan Rasmi – Salleh
    KUALA LUMPUR, 25 Ogos – Kerajaan bersedia meneliti keperluan bagi menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat peristiwa hitam Memali pada 1985 sekiranya ada permintaan rasmi daripada mana-mana pihak termasuk yang pernah terlibat dalam tragedi itu.

    Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata bagaimanapun sehingga kini, belum ada individu atau pihak berkenaan yang membuat permohonan rasmi bagi penubuhan RCI untuk dipertimbangkan kerajaan.

    “Ia terserah kepada kerajaan untuk menimbang sama ada setuju atau tidak tubuh RCI sebaik menerima memorandum dari pihak berkenaan.

    “Kita akan tunggu (perkembangan lanjut),” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Sektor Logistik dan Pos dan Perkhidmatan Teknologi Komunikasi Maklumat, Union Network International-Asia Pacific Regional Organisation (UNI-APRO) di sini, hari ini.

    Banyak pihak termasuk bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam, yang merupakan Menteri Dalam Negeri semasa peristiwa Memali pada 19 Nov 1985, telah memberi pandangan masing-masing berhubung keperluan menubuhkan RCI itu.

    Anak Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Muhammad Khalil juga meminta supaya bapanya diberi ruang dan peluang untuk menjelaskan kepada umum berkaitan ucapan kontroversi Hadi pada 1983 yang dikenali sebagai ‘Amanat Hadi’ yang didakwa menjadi pencetus kepada peristiwa itu.

    Merujuk kepada permintaan Muhammad Khalil itu, Salleh berkata isu yang berbangkit dalam hal ini hingga memerlukan RCI ditubuhkan adalah lebih kepada apa yang berlaku semasa kejadian di Memali dan bukannya bertumpu kepada ‘Amanat Hadi’.

    Beliau berkata objektif utama sekarang adalah untuk mencari keadilan bagi semua yang terlibat dalam peristiwa itu.

    “Secara prinsipnya, pada saya, keadilan itu boleh dilewatkan tapi tidak boleh dinafikan,” kata Salleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....suruh jamal jamban buat permohonan rasmi rci memali.....

      .....aku cadangkan dia bawa senapang patah, buluh, pedang.......


      ....bawak sekali makcik wanita umno.....


      ....suruh depa menari nari macam orang gila....


      .......bawa van mayat, mayat tu sembur minyak wangi....

      .....masa nak serah permohonan rasmi tu....

      ....bacalah Amanat Suci Al Hadi......

      .....sebut kapir kuat kuat....

      Delete
    2. HE...HE...HE...SURUH SI ASSMIN JAMBAN DOK DIAM DIAM DALAM JAMBAN MAKAN AISKRIM.....

      Delete
  43. Ketua UMNO Tanjung Piai, Datuk Md Othman Yusof percaya fitnah dan tohmahan pembangkang akan bertambah menjelangnya saat-saat akhir pilihan raya umum akan datang dalam usaha meracuni pemikiran rakyat demi
    kepentingan politik mereka.
    Jasa Tun M Tak Pernah Dilupa, Tapi Kini Jadi ‘Si Kitol’ Yang Merugikan Melayu


    ReplyDelete
    Replies
    1. .....buat apa takut dengan fitnah, kalau diri tak bersalah.....


      .....Allah bersama orang yang benar.....

      ....adakah kita tak percaya dengan janji Allah...

      Delete
    2. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete



  44. Saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada than punya blog ini kerana menyeliakan ruang untuk kami copy & paste berita yg terdapat dlm akhbar pro BN. Kalo nak memgharapkan mereka membaca dari dumber asal tentulah mereka tak membaca.... Dengan membaca berita2 yg soheh ini di harap fikiran mereka terbuka luas dan bertaraf world class.

    Terima kasih juga kpd takan seperjuangan yg menabur nanti tanpa mengira masa dan ganjaran.




    ReplyDelete
    Replies


    1. Kali ini kopipes yang terlampau.

      Begitu terdesak nya sampai semua peluru kopipes di gunakan macam tak ada hari esok lagi.

      Rumusan dar semua kopipes itu ialah Tun Mahathir sangat di takuti oleh Najib.

      Sokongan terhadap Tun Mahathir semakin kuat.

      Antara kopipes mengatakan semasa Tun Mahathir, Kelantan tidak di beri peruntukan. Tetapi Najib memberi peruntukkan berjuta pada Kelantan.

      Kenapa peruntukan untuk Selangor dan Pulau Pinang tidak di beri oleh Najib ?

      Delete
    2. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    3. 11.48
      Buang masa baca berita sampah bn. Kita semua pun dari umnu dulu, dah tahu semua cerita basi tu. Ada yg masih tak kluar parti umnu lg tapi kita semua penyokong tegar pakatan harapan. Cun kan.

      Nampak macam ramai ahli umnu tp takde....kosong. Samalah macam jibon buat rakyat. Atas kertas duit 1mdb berbillion tapi duit takde.
      Kikikiki....rasakan.

      Delete
    4. 12.56
      Buang masa baca berita sampah Fukatan Haprak. Kita semua akan tetap sokong UMNO. Ada yg kluar parti UMNO tak apa ler biarkan luncai terjun dengan labu nyer... lg tapi kita semua penyokong tegar BN. Cun kan.

      Nampak macam ramai ahli cap Munge tp takde....kosong. Samalah macam Madey Mamak Kerala Kutty buat rakyat. RCI Forex akan berjalan yang melesapkan berbilion dolar sampai duit takde.
      Kikikiki....rasakan.

      Delete
    5. 13.07
      Buat apa masuk blog ni kalau buang masa?? Ini blog pro ph.
      Bodoh sangat ko ni. Byk mkn dedak basi.

      Delete
    6. Dedak merosakkan akal dan fikiran anjing umno

      Delete
  45. Hantu Tampal datang lagi,
    Kna maki pun dia tak reti,
    Dia angkoh konon dia bestari,
    Padahal tk siapa baca pefuli.


    Roh PAS dah mati,
    Lobai kencin dah seperigi.
    Sembang krncang sembur tahi gigi,
    Komon surga dia yg pegang kimci.

    Umno klepet,macai gilap tahi.
    Byk melayi dh tak nodoh lagi.
    60 tahun tipu,masuk poket sendiri.
    Harap PASumno,melayu layak dicavi.

    Melayu jahansm ,Islam ditakuti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper27 August 2017 at 12:29


      Hantu Tampal masuk macam sial,
      Konon nak gugat iman bro Pakatan;
      Guna ANON takut orang kenal,
      Dia lupa lepas PRU menteri komunikasi dari Harapan.

      Guna IP ANON kita jejak,
      Dapat tangkap kita pijak-pijak;
      Biar terkencing biar terberak,
      Masuk mahkamah sambil merangkak.

      Kita cas dia pengkhianat bangsa,
      Biar dia tahu sokong UMNO takde untung;
      Sayang nasib tak cukup masa,
      Hukuman pengkhianat ke tali gantung.

      Delete
    2. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete


  46. Bagaimana pun tidak semestinya negara mengamal kan demokrasi dengan ada nya banyak parti sebagai pilihan, selagi SPR masih berpihak pada pemerintah.


    Nampak nya PH ada peluang untuk merampas Negeri Sembilan.

    Apabila UMNO yang perlukan orang melayu bermakna UMNO telah gagal menjaga orang melayu.

    Apabila UMNO yang perlukan orang melayu bermakna sokongan dari orang melayu telah berkurangan dan tidak bersemangat lagi.

    Apabila UMNO yang perlukan orang melayu bermakna dedak untuk orang melayu sudah kehabisan.

    Apabila UMNO yang perlukan orang melayu bermakna orang melayu UMNO hendaklah tuntut hak orang melayu yang telah di abaikan oleh Pemimpin UMNO. Ingat lah apabila orang melayu perlukan UMNO, pemimpinnya angkuh dan sukar di dekati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENGIKUT SUMBER RISIKKAN PH N9 NEGERI PALING BERPOTENSI DITAWAN PH PRU14 NI....KASI HANTAMMMMMMMMMM...

      Delete
    2. MENGIKUT SUMBER RISIKKAN BN NEGERI SELANGOR PALING BERPOTENSI DITAWAN BN PRU14 NI....KASI HANTAMMMMMMMMMM...

      Delete
    3. Nampak nya ph ada peluang untuk merampas lagi 4 negeri

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna umno telah gagal menjaga orang melayu.

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna sokongan dari orang melayu telah berkurangan dan tidak bersemangat lagi terhadap umno

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna dedak untuk orang melayu sudah kehabisan.

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna orang melayu anjing umno hendaklah tuntut hak orang melayu yang telah di abaikan oleh Pemimpin umno. Ingat lah apabila orang melayu perlukan umno, pemimpinnya angkuh dan sombong sukar di dekati.


      Alaahaiiii anjing umno komen dedak ni...panass la tew

      Delete
  47. PAS,nak bekerjasama dgn umno....

    Tahu tak pas,ni tak boleh dipercai selagi hadi jadi Boss.
    sebab dia kata dia nak jadi boss;

    kalau aku jumpa hadi ,sami velu dan ular..aku akan KATOK kepala hadi.
    Ayat quran dia boleh adjust ikut suka hati dia aje.

    Eloklah Perompak BERTEMU uLARMAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE....PAS MELEPAS....FUKATAN HAPRAK PUN SAMA-SAMA MELEPAS....HIDUP BN....INSYAALLAH...KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    2. Nampak nya BN ada peluang untuk merampas Negeri Selangor.

      Apabila CAP MUNGE yang perlukan orang melayu bermakna CAP MUNGE telah gagal menjaga orang melayu.

      Apabila CAP MUNGE yang perlukan orang melayu bermakna sokongan dari orang melayu telah berkurangan dan tidak bersemangat lagi.

      Apabila CAP MUNGE yang perlukan orang melayu bermakna dedak untuk orang melayu sudah kehabisan.

      Apabila CAP MUNGE yang perlukan orang melayu bermakna orang melayu CAP MUNGE hendaklah tuntut hak orang melayu yang telah di abaikan oleh Pemimpin CAP MUNGE. Ingat lah apabila orang melayu perlukan CAP MUNGE, pemimpinnya angkuh dan sombong sukar di dekati.

      Delete
    3. Nampak nya ph ada peluang untuk merampas lagi 4 negeri

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna umno telah gagal menjaga orang melayu.

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna sokongan dari orang melayu telah berkurangan dan tidak bersemangat lagi terhadap umno

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna dedak untuk orang melayu sudah kehabisan.

      Apabila umno yang perlukan orang melayu bermakna orang melayu anjing umno hendaklah tuntut hak orang melayu yang telah di abaikan oleh Pemimpin umno. Ingat lah apabila orang melayu perlukan umno, pemimpinnya angkuh dan sombong sukar di dekati.


      Alaahaiiii anjing umno komen dedak ni...panass la tew

      Delete
    4. Bro cap munge, sudah 60 tahun org org melayu berkorban, memberi kepercayaan kepada umno yg akhirnya mereka dikhianati, disakiti dan dizalimi. Adakah brim yg terbaik yg kita dapat? Brim adalah menifestasi daripada kegagalan umno utk mengubah nasib org org melayu di tanahair mereka sendiri. Comorande?

      Delete
  48. Apabila seseorang pemimpin itu terpaksa merayu rayu utk mendapatkan sokongan, maka dia tidak menjalankan tugasnya dgn baik. Pemimpin yg baik adalah bila rakyat merayu rayu supaya dia terus memimpin.

    ReplyDelete
  49. Berita baik. Ketuanan Melayu betul-betul dah sesak nafas! Umno sudah kehabisan udara. Mereka akan minta oksigen pada orang2 melayu kampung, felda serta pendalaman.

    J, Kejora..minta standby. Ketua penyamun, ketuanan melayu kamu, sudah tidak cukup oxsigen . Tolong pam banyak sikit oxsigen dalam mulut Najib the klepet tu..kalau tak cukup oxsigen , boleh guna angin untuk pam tayar kereta juga.. sumbat aje dalam mulut, tekan psi paling max.

    Nota:
    Janji2 Allah dan hadis Nabi adalah benar. Golongan2 yang kufur, masa mereka akan sampai juga.

    ReplyDelete
    Replies



    1. bro

      mana pernah jkk kg dapat kad diskaun dan insurans berkelompok?

      Kerajaan Selangor bagi sumbangan untuk kematian warga Emas...


      Delete
    2. Tak pernah pun. Tapi, semenjak Najib dah tak cukup oxsigen ni..(terasa nak kalah) terpaksalah ikut kerajaan Selangor beri skim.



      Delete
  50. Hahahha...nampak dah taktik baru malaun bangang ni copy paste banyak-banyak sebab master dia suruh buat propa dalam blog macam ni. Dia ingat orang bangang macam diorang yang dah di confirm bangang oleh tuan dia. Tak perlu baca pun copy paste tu sebab isi tak dak, pusing-pusing tak mau terima kenyataan dan main isu lama jer. Isu berkurun dah dan dah tutup. Orang dok maju kedepan, dia asyik nak balik takuk dulu jugak.Kesian betul la...potong lagi elaun ko minggu ni macai sebab bertambah bangang. Bila la nak sedar yang bangkai besar macam hippo tu dah mustahil nak ditutup, busuk satu dunia dah.

    ReplyDelete
  51. Umno perlu sangat sokongan melayu yang telah ditabur dedak.

    Melayu yang telah disumbat dedak pada rongga mulut, telinga dan mata terpaksa sokong as partners in crime and under watchful eyes of Head Thief. You with me or else......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dedak Najib di jamin halal, dedak LKS belum tentu

      Delete
    2. Anam butir Tahek Low da kencing lobai dijamin halal oleh Ayahbetollah Eddy A.Wang.
      Pilihan Sihat Walafiat, suci murni buat kegunaan harian Melayu Islam *(yg jumud lg totok)

      Delete
  52. umno kena pakat2 mintak dedak ramai2. at least sorang 50 ribu. bukannya 50 hengget..! no 50k no vote..

    ReplyDelete
    Replies

    1. Setuju tapi tak le sebnyak itu, setakat RM 1400 setahun aku rasa Najib mampu bagi, walau pun kpd org yg tak sokong BN, mungkin sekarang tak sokong , 2 - 3 thn lagi siapa tahu.

      Delete
    2. Banyak yg perlu diperbetulkan kaum kerabat munafiq pemuja ketuanan perompak ni nampaknya. Bila kemungkaran bermaharajalela dan dianggap sebagai suci, ugama digunakan bukan utk mendapat rahmat, tetapi utk berlindung dari dosa, tunggulah balasannya nanti.!

      Delete
  53. Mohon pindaan Tajuk Artikel.


    UMNO SAH BUKAN () LAGI PEMBELA MELAYU, NAJIB "DITAMPAR" MB NEGERI SEMBILAN

    ReplyDelete
  54. Melayu islam tiada beramanah.

    Bukti - najib mencuri

    ReplyDelete
  55. SAJAK RINGKAS BERTAJUK UMNO

    UNTUK MELAYU ????? NO !!!!!!
    UNTUK MELAYU ???????? NO !!!!!!!!!!!!
    UNTUK MELAYU ????????? NO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    UNTUK MELAYU ??????????NO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  56. Terang jelas apa berlaku
    Parti um-no dah tak laku
    Dengan PAS rakyat tak aku
    Sanggup agama diperlaku!

    Menipu, membohong serta mencuri
    Selama ini tak pernah terjadi
    Betapa hina pemimpin ini
    Rasuah terima dan diberi!

    Seorang lagi kerja pedaya
    Atas alasan ikut agama
    syurga neraka ada padanya
    Kafirkan bangsa dia panglima!

    Mereka dibantu pengikut setia
    Yang tak tahu untuk membeza
    Diberi laba ditutup mata
    Yang jahat pulak mereka terima!

    Ditambah lagi seorang dua
    Tukang canang diberi laba
    Senang benar menjadi kuda
    Putar pusing tak kira apa!





    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...