Monday 28 August 2017

MASYA ALLAH...APA PUNYA PESANAN TU?


Dalam majlis mengucapkan selamat jalan kepada sekumpulan jemaah haji yang diadakan di Kompeks Tabung Haji semalam, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamdi antara lain menitipkan pesanan-pesanan berikut:-

1. Kepada beberapa menteri dan ahli politik yang turut menunaikan haji dan diraikan dalam majlis tersebut, Zahid Hamidi berpesan agar mereka jangan berpolitik atau berbual-bual kosong ketika waktu wukuf, sebaliknya menumpukannya kepada ibadah dan berdoa dengan sebanyak mungkin.

"Gunakanlah masa yang singkat sewaktu wukuf untuk berdoa dan mendekatkan diri kepada Allah. Buku-buku doa ada, bacalah," ujarnya.

Ini tentunya pesanan yang baik dan bermanfaat, bukan saja kepada menteri dan ahli politik, tetapi untuk sesiapa juga yang pergi menunaikan haji ke Mekah.
Bolehlah kita ucapkan terima kasih kepada Zahid Hamidi.

2. Kepada kalangan penyanyi yang juga diraikan dalam majlis itu, Zahid mengingatkan mereka agar jangan menyanyi ketika di sana.

Tak dipastikan sama ada Zahid Hamidi bergurau atau serius mengenai pesanan sebegitu, tetapi ia seperti tidak kena kerana tidak mungkin penyanyi mahu menyanyi ketika menunaikan haji.

Mereka pergi ke Mekah untuk menunaikan haji dan beribadah, bukannya untuk berkonsert. Penyanyi atau artis yang pergi ke Mekah tentu sudah sedia maklum mengenai tujuan mereka ke tanah suci.

Jadi, ucapan Zahid Hamidi itu bagai cuba merendah-rendahkan mereka seolah-olah golongan artis dan penyanyi tidak tahu hukum agama.

3. Tidak terkecuali dalam rombongan haji yang diraikan oleh Zahid Hamidi semalam ialah CEO Utusan Melayu, Noordin Abbas dan beliau dipesankan supaya banyak berdoa agar syarikat akhbar itu pulih daripada kerugian yang dialaminya sejak bertahun-tahun lalu.

"Kalau CEO Utusan mahu syarikat itu tidak lagi rugi macam sekarang, tak payah cari orang, tetapi berdoalah ketika waktu wukuf," ujarnya.

Masya Allah...apa punya pesanan tu?

Patutkah seorang Timbalan Perdana Menteri memberi pesanan sedemikian, sedangkan Utusan Melayu melalui akhbar terbitannya, seperti yang diketahui umum, lebih banyak menyiarkan berita berat sebelah, putar-belit, berunsur provokasi dan hasutan hanya untuk kepentingan satu pihak iaitu UMNO?
Kenapa Zahid Hamidi tidak berpesan agar CEO itu banyakkan berdoa agar dapat mengemudi Utusan dengan jujur, adil, seimbang serta tidak berat sebelah dalam laporannya, selain memohon rahmat dan kebaikan untuk diri sendiri?

Atau ada baiknya juga beliau berpesan agar CEO itu berdoa ke hadrat Allah mewakili seluruh warga kerja Utusan agar diampunkan segala dosa dan kesilapan mereka atas laporan-laporan yang berat sebelah, putar-belit dan tidak adil sebelum ini?

Lagi pun, jika berdoa agar Utusan dikembalikan keuntungannya sebagaimana pesanan Zahid Hamidi itu, adakah Tuhan akan memakbulkannya selagi ia tidak berubah dan masih seperti yang ada sekarang dalam laporan-laporan beritanya? (ShahbudinHusin 28/08/2017)

196 comments:

  1. Replies
    1. Kenyataan terbaharu Rafizi Ramli yang mendedahkan senario dalam parti cap Mata itu sungguh membimbangkan. Ia bukan sahaja mengelisahkan ahli dan penyokong parti itu sahaja, tetapi terbias kepada parti Pakatan Harapan, kerana PKR masih lagi sebahagian Pakatan Harapan.
      Perkembangan masam dalam PKR itu menjadikan semangat rakyat yang meluap-luap yang bergerak untuk menjatuhkan kerajaan UBN sedikit terganjat dan boleh membantutkan langkah menumpulkan nafsu.

      Beberapa fakta menggerunkan didedahkan kemudian diikuti dengan cadangan penyelesaian dibuat Rafizi menimbulkan pro kontra di kalangan ahli dan penyokong. Kedua-dua pihak dalam PKR sedang mengasah parang dan akan melakukan perang perdana menjelang Piraum. Sedih.

      Bila kita membaca dan menganalisa apa yang berlaku itu jelas ia adalah pertembungan dari segi mengurus parti dan mencari strategi untuk menang. Pandangan berbeza itulah menjadikan PKR tidak sepadu sehingga jadi retak yang bakal menunggu belah.

      Mungkin cadangan-cadangan sebagai solusi kepada problem itu baik dan boleh diterima. Cadangan Rafizi agar diadakan kongres khas supaya masalah dihadapi ditentukan ahli juga bagus. Begitu juga yang beranggapan ia perlu diselesaikan tanpa diheret ke dalam kongres dan diselesaikan secara anak beranak, juga baik.

      Sepatutnya apa-apa isu diselesaikan dalam bilik secara anak beranak, tetapi kalau ia sudah mendepani jalan buntu yang berlekok-lekok konsesus dalam kongres tidak dapat dielakkan.

      Semua saranan itu ke arah kedamaian dan kebaikan bagi mengelakkan berlaku perpecahan yang boleh dieksploitasikan oleh musuh. Sesungguhnya PKR tidak mempunyai tenaga dan kudrat untuk berpecah buah kali kedua. Perpecahan pertama kali disebabkan pertembungan fahaman dan aliran pemikiran dalam parti itu sepatutnya diambil iktibar dan pengajaran. Barang kali para pemimpin PKR melupai akan sejarah keretakan besar yang menimpa parti berkenaan.

      Ada juga yang berpendapat tindakan Rafizi mendedahkan pekung dalam PKR itu bagus, atas keyakinan Rafizi dilihat sosok berintegriti. Dianggap apa dibuat Rafizi itu baik kerana berterus terang. Sebaliknya tidak semua menerima perkara itu sebagai baik. Atas maslahat politik ia perlu difikir dua kali. Memang berterus terang adalah sebaik-baiknya tetapi mungkin bukan dalam ehwal siasah.

      Kalaupun diadakan kongres dan keputusan dibuat, sejauh mana "kepala ketumbukan" di kedua pihak dalam PKR itu sedia akur dengan keputusan kongres. Belum tentu kongres menamatkan masalah dan menemukan konsensus terbaik.

      Sebelum ini pun keadaan dalam PKR bercelaru. Keputusan-keputusan yang dicapai dan dibuat oleh Biro Politiknya, badan ekesekutif tertinggi dilanggar begitu sahaja, macam motorsikal mat rempit langgar tikus basah dijalanan.

      Saya tidak fikir kongres itu dapat menyelesaikan masalah dalam PKR, walaupun ia adalah mekanisme terbaik dan berpelembagaan. Yang penting semua pihak kena meletakan kepentingan parti di hadapan dan tidak menjadikan kuasa dan kewangan sebagai matlamat. Apabila kewangan dijadikan kuasa untuk bertindak di sinilah salah dan kacaunya. Begitu juga apabila timbul keraguan di antara satu sama lain maka tumbuhlah bunga-bunga kebenncian dan perbalahan.

      Apa yang perlu difokus kini ialah melawan UBN bukan berlawan sesama sendiri. Membentuk parti dalam parti tidak baik. Menjadikan kewangan (material) sebagai kuasa lagi tidak baik. Saya tengok ada elemen itu dalam PKR sekarang ini.

      Katakan dalam kongres nanti ahli bersetuju mencapai keputusan agar PKR tidak mengadakan hubungan dengan Pas dan hanya membulatkan pakatan dengan PH sahaja? Apakah jaminan boleh diberikan keputusan itu akan diakuri? Politik itu bersifat seni serba mungkin yang halal mengikut politik diamalkan kini. Politik mempunyai berbagai dimensi dan pemainnya terdedah kepada sifat talam dua muka.

      Politik bersifat munafik di mana-mana sahaja. Bermesyuarat bukan memuktamdkan masalah tetapi hanya mencari sedikit masa renggang untuk mendinginkan kepala.

      Delete
    2. Wooi bangang, buat blog sendirilah, sual

      Delete
    3. Sebagai contoh lihat apa yang berlaku di Kelantan. Satu masa biro politik PKR sudah membuat keputusan agar semua lantikan politik dalam kerajaan Kelantan ditamatkan pada 31 Julai. Apa jadi, saat pemegang jawatan hendak bertindak mengakuri keputusan itu tiba-tiba ia dimansuhkan pula. Di manakah wibawa dan maruah PKR dalam hal ini. Ertinya ketetapan diambil tidak muktamad. Politik PKR macam chameleon... atau Pok Ko.

      Dalam tilikan saya kenapa kecelaruan berlaku dalam PKR ini disebabkan dua perkara besar. Pertama kerana berebut kedudukan kerana dengan kedudukan mahu mengaut kuasa yang kemudian dengan kuasa dianggap menjadi raja apabila semua orang datang menyembah dan meminta dan boleh membuat arahan dan veto. Fenomena ini berlaku setelah parti itu mempunyai kerajaan di Selangor. Kuasa wang digunakan satu pihak untuk menindas pihak lain.

      Kedua, berlaku kuasa bertindih, dan tindihan kuasa dalam PKR. Dalam kasus ini kuasa ketua umum begitu besar sekali sehinggakan ia mengatasi kuasa eksekutif parti. Pemimpin jadi celaru apabila ini berlaku di mana apabila ketua umum berpendapat lain dengan keputusan Biro Politik. Keputusan dicapai dalam mesyuarat adalah kalanya terubah apabila ketua umum memberi pandangan berbeza atas maslahat tertentu.

      Sikap ketua umum saya lihat tidak konsisten atau ada main kayu dua dan kayu tiga dalam arahan-arahan sulitnya dari Sungai Buloh. Arahan berbeza kepada satu kumpulan dengan kumpulan lain, sebagai teknik telah menimbulkan masalah dan konflit. Kebijaksanaan ini (kelicitan) membahayakan.

      Dalam kes dihadapi PKR sekarang ini, perbalahan besar kerana kegagalkan PKR mengkonsensuskan mengenai hubungan dengan Pas. Satu pihak diketuai Azmin Ali mahu bekerjasama dengan Pas khasnya dalam konteks Selangor kerana ia boleh menjamin kedudukan MB Selangor itu, dan satu pihak yang menyokong Rafizi mahu melupai Pas kerana Pas telah menjadi liabiliti. Kedua-duanya ada hujah masing-masing.

      Sebenarnya pertentangan ini mudah sahaja diselesaikan kalau ia benar-benar diingini. Caranya, Anwar Ibrahim perlu mengeluarkan satu deklarasi jelas mengenai kedudukan dan hubungan PKR dengan Pas. Deklarasi itu hendaklah dipublishkan kepada semua pemimpin PKR dan ia dibuat dalam satu kertas sahaja. Jangan ada dua atau tidak surat dari Sungai Buloh mengenai hal itu.

      Selagi Anwar tidak bersuara mengenai perkara ini, walaupun parti telah membuat keputusan, akan tetap ada tindakan berbeza dari ahli parti berkenaan. Dan apabila deklarasi Anwar itu jelas dan kalau dia sendiri nanti akan menafikannya -- tidak akur kerana ditekan dan sebagainya oleh kuasa wang dalam PKR, maka dia sendiri akan berhadapan dengan sokongan dan menyebabkan hilang kepercayaan umum terhadapnya. Saat itu nanti politiknya akan hanya tinggal rangka.

      Pokok pangkalnya sama ada PKR akan terus dengan Pas, atau tidak terletak kemas dalam tangan Anwar. Dalam masalah ini Anwar belum membuat kenyataan berhubung kolaborasi PKR - Pas dan membiarkan sahaja isu ini diselesai oleh budak-budaknya. Kenapa? Kehadiran Dr Wan Azizah Wan Ismail melawat Abdul Hadi Awang dilihat mewakili Anwar. Jelas.

      Nasihat kepada Anwar beliau tidak boleh membiarkan anak buahnya bercemperaian begitu kerana lama kelamaan dia sendiri akan kehilangan sokongan dan wibawanya juga akan beransur luntur. Politik secara munafik hanya halal untuk dimainkan dengan golongan munafik juga. Rakyat dan penyokong sekalian bukan dari munafikun

      Delete


    4. Ambik lah ruang di sini untuk kopipes seberapa banyak kau nak kopipes.

      Jangan merayau sampai bawah dengan selang-seli komen yang lain.

      Adik kan? Kau dapat ruang khas dan kita orang pun tak kena kacau. Tolong jangan jadi pengacau ..

      Delete
    5. Lateefa Koya hentam Rafizi hanya kerana Rafizi bercakap tentang Kongres Khas Keadilan. Sebagai seorang peguam yg hebat, mustahil Lateefa Koya tak tau bahawa Kongres Khas itu ada termaktub dlm Perlembagaan Keadilan dengan syarat2 tertentu yg Rafizi pun dah huraikan.

      Sebagai seorang peguam, jangan jatuhkan imej sebagai seorang profesional bila mana beliau bermain dgn isu peribadi Rafizi. Kenapa nak kaitkan dgn pemberhentian Rafizi dari kerjayanya dulu? Kenapa nak kaitkan dgn sumbangan orang ramai kepada INVOKE? Apa yang sakit sangat dihati Lateefa Koya? Rafizi pernah minta duit dengan kamukah? Apa salah Rafizi? Dia bukan tidur serumah dgn orang yg bukan muhrimnya.

      Delete
    6. Lateefa Koya = Anjing Rottweiler Azmin , sapa kacau Azmin dia akan gigit.

      Delete
    7. Bukan menjadi rahsia Latheefa Koya menjadi 'team' Azmin Ali manakala Rafizi Ramli menjadi 'team' DS Wan Azizah. PKR lawan PKR, esok UMNO yang dipersalahkan. Jika apa yang dikatakan Latheefa Koya ini fitnah, kita cabar Rafizi Ramli untuk saman segera Latheefa Koya. Ini Rafizi punya suka cakap besar. Saman sama itu Latheefa Koya la.

      Delete
    8. 1. Perkembangan positif pertama berkaitan saman terhadap Sarawak Report ialah apabila panel peguam yang mewakili TG Abdul Hadi Awang telah berjaya mengenepikan tuntutan tak masuk akal CRB berjumlah£800,000 pound (hampir RM4.5 juta) sebagai jaminan keselamatan sekiranya TG Abdul Hadi Awang kalah dalam saman ini.

      2. CRB tidak tahu bahawa ada undang-undang yang jelas yang tidak menghalang CRB untuk menuntut kos beliau menerusi mahkamah Malaysia sekiranya beliau menang kes saman ini dan jumlahnya tidak melebihi RM80,000 sahaja dan bukannya sehingga RM 4.5 juta.

      3. Meskipun mempunyai masa berbulan-bulan CRB tidak menyediakan sebarang bukti-bukti lengkap atas dakwaan kononnya beliau akan gagal membawa kes saman terhadap TGHA di Malaysia adalah kerana Badan Kehakiman, Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri adalah mengamalkan rasuah dan bersekongkol dengan TGHA. Dakwaan ini telah ditolak mentah-mentah oleh mahkamah di London.

      4. CRB akan membuat hujah pembelaan pada 30 Ogos ini, yang memberi peluang besar Naib Presiden AMANAH, Datuk Husam Musa untuk menyerahkan bukti-bukti transaksi yang melibatkan dakwaan PAS menerima RM 90 juta melalui Affin Bank. CRB dalam keadaan tersepit untuk menampilkan bukti-bukti kukuh atas dakwaan nya ini.

      5. Tidak ada masalah besar untuk Datuk Husam Musa untuk membantu Sarawak Report kerana beliau mengaku ada bukti-bukti transaksi 90 juta tersebut seperti kenyataannya pada malam 8 Februari 2017.

      "Adik kakak nak tau bank mana yang diguna. Ambe (saya) teka malam ni, tetapi hok ambe teka sekalanya, betul 99% lah kerana hok ambe teka tu hok ambe tau. Jadi masa pilihan raya esok-esok kita buat tubiklah (keluarkan), kalau dia dengan Umno. Kalau dia tidak dengan Umno, Umno buat tubik. Betul ke dok, duit-duit ini melalui Affin Bank".

      6. Jika Datuk Husam sendiri tidak bersama-sama CRB dalam menyerahkan bukti transaksi Affin Bank yang di sebutkan, sudah pastilah kenyataan tersebut merupakan satu kenyataan fitnah. Dan sudah pasti juga, ahli AMANAH yang berpegang kepada kenyataan Datuk Husam Musa sudah di tipu dan di perbodohkan beliau hidup-hidup.

      7. Apa-apapun mana-mana wakil mahupun peguam AMANAH atau Datuk Husam Musa sendiri, sila serahkan bukti yang beliau ada (sekiranya wujud) kepada peguam baru CRB (peguam lama telah di pecat) sebelum pukul 4 petang 30 Ogos 2017 ini. Jika tidak, terimalah kenyataan bahawa beliau, Naib Presiden AMANAH dan pemimpin De-Facto Kelantan merupakan seorang pembohong dan penipu besar.

      Delete
    9. Beginilah org yg sembah Rafizi sebagai manusia suci yg bawa kebenaran sejagat. Perhatikanlah perspektif Lateefah. Mungkin ada juga kebenarannya. Kalau Rafizi sesuci murni tak lah kalah saman fitnah je memanjang....apakah org ini yg jadi rujukan dan kepercayaan kita? Inikah perbuatan kita yg kita anggap diredhai Allah?

      Delete
    10. ORANG mungkin tak perasan tapi penulis nak ingatkan bahawa pada zaman si Mahathir menjadi Perdana Menteri, hampir semua syarikat-syarikat besar di negara ini, melingkup. Tengok syarikat-syarikat di bawah dasar penswastaan saja dah cukup. Elok-elok duduk bawah kerajaan, Mahathir bubuh bawah orang perseorangan, penyudahnya rugi dan semuanya terpaksa diselamatkan dan menjadi syarikat berkaitan kerajaan semula.

      Tak ke sia-sia punya kerja tu? Yang untung billion-billion hasil pengambil alihan semula ini, kroninya juga.

      MAS, Telekom, Pos, Renong, Perwaja, Proton, LRT, KTM, Sukom98, bank-bank eh, hampir semualah. Ada sesetengah tu melingkup terus nama pun tak tinggal. Yang kekal macam Proton, MAS dan sebagainya adalah sebab dapat bantuan kewangan kerajaan berterusan. Kalau tak sebab itu, semua syarikat tersebut pun dah melayang.

      Dengan semua itu pun Mahathir ada hajat nak buat sebuah Proton lagi? Sudahlah tu, nak tubuh sebuah lagi Proton ini dengan membatalkan projek ECRL pulak. Padahal apa manfaat sampai 4 buah syarikat pengeluar kereta (selepas Proton, Perodua, Naza) dalam sebuah negara sekecil Malaysia selain menambah jumlah kenderaan atas jalan seterus menjadi punca kesesakan?

      Delete
    11. Adat berniaga mmg ada untung dan rugi. Tapi tengok pula berapa ramai yg dpt menfaat dari padanya. Berbanding ngan 1mdb tu, dah la rugi, duit kena ehem! Ehem!, yg dapat untung dua org jer. Jho lo ngan semah. Lepas tu lagi satu bala nak bawak ecrl, cer kau kira tiket from end to end agak agak dia baper? Rm 3000++ udahnya nanti najib jugak yg kena bagi subsidi dan yg tanggungnya sape? Atok ngan nenek kau jugak!

      Delete
    12. Pandailah Macy, menghalalkan berbillion billion duit rakyat lesap sebagai niaga. Apa agaknya kalau individu ni naik balik? Berapa billion lagi akan lesap? BNM tak sepatutnya berjudi forex - ini bukan niaga. Kenapa Syarikat syarikat seperti perwaja bungkus? Adakah Syarikat ini berdaya saing atau hanya ditubuhkan untuk memenuhi ego seseorang? Ataukah ada penyelewengan yg sebabkan syarikat bungkus? Tidakah terigin nak tau melalui siasatan? Tenguklah pemimpin pujaan kini - mahukan projek kereta national kedua walau pakar cakap tidak berdaya saing. Apakah cukai kereta akan dinaikan lagi seperti dulu untuk 'menghidupkan' projek ini? Apakah rakyat tak merana seperti dulu? 1MDB dah disiasat namun kita tetap tak berhenti fitnah. Apakah iman tak terusik tiap kali kita cemuh dan fitnah?

      Delete
    13. Nape ko twistkan coghito tu Budin2 .... ko dah mcm si Tajul pengangkat beg kojo tu ... takkan la ko nak layan si Tajul, su'uh diyo buek kopi tu sosuwai la. Boto tak Tajul2 .... ko dah duwo limo dgn mentor ko Budin2

      Delete
    14. J, j. Aku kadang nak tergelak pun ada baca komen kau. You put words in people's mouth and then you spin that word around and around. Itulah tahap kau j. Pendusta suits you really well. Right on the money!

      Delete
    15. Pukimak kau la waghih buangan oi

      Dah bkokok hari2 kat sini tu dedak dah abis la tu

      Pru dah dekat

      Lepas ttonggeng najip nanti mentekedarah pasir je la kau anak beranak

      Ke kau nak teman najip dalam jel nanti?

      Delete
    16. Tajul2 poyi mentekeda'ah babi panggang yg selalu ko tolan dgn apek2 tu, mmg sesuai la ko tu, muko pun mcm anjing gonggong tongkorak. Boto tak, pala butuh hang la.

      Delete
  2. Yang akan ke Tanah Suci sudah tentu tidak berpolitik tetapi yang berpesan tu 25 jam berpolitik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpe klu la berpolitik mcm seorang yg benar2 pegang ijazah kedokforan.. lantak la nak berpolitik 30 jam sehari semalam... Hahahahaha... nie berckp dah mcm bahalol tak lepas srp dah kenape.. gi lompat parti bunga lg bagus la...

      Delete
    2. Apa tak pesan suruh kirim salam pada penderma Tok Arab yg dulu kabarnya pernah berjumpa...??

      Delete
  3. wak jawa ni memang tak ada kelas bila bercakap.. baik dipentas tempatan mahupun di pentas dunia (di PBB)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara menteri paling kurang bijak pernah ada di malaysia.bercakap pun kantoi..menipu lagiiii la selalu kantoi dia ni

      Delete
    2. Memang Jahid komedi ni kalau bercakap nampak terpampang seorang yang tidak ikhlas dan hati busok. Cakap dengan kebaikan dan ketegasan yang dibuat2.......dengan memek muka yang hodoh dan mulut yang terjueh2.....menyampah sungguh.

      Delete
    3. Pesanan dan nasihat guru besar pada anak anak murid yang nak pergi rombongan.

      Delete
    4. Ranking wak jahid ni bawah setakuk dua je dari mat maslan, saleh karabau dan jamal tongkol

      Delete
  4. Ni timbalan menteri mentaliti taraf kampung....adehhhhhhhh

    Apehal la org bagan simpan mamat ni berkurun kurun lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. TPM cmni yang dibanggakan caiii?
      Pemikiran tahap negara dunia ke3

      Delete
    2. Dia ni jadi supervisor kilang boleh la! IQ dan EQ yilllekk!

      Delete
    3. wakakaka memang cocok banget gelaran zahid komedi

      Delete
  5. Walaupun berdoa itu baik dan senjata mukmin tapi berdoa tanpa usaha dan tanpa membuat penilaian itu sia-sia.

    Utusan kerugian akibat pilihan mereka sendiri untuk menyokong penyamun dan menghina negarawan.

    Di situlah letaknya punca kerugian Utusan. Fikrah mereka sudah ditolak oleh golongan terbanyak. Mereka boleh berdoa sebanyak mana yang mereka mahu tapi apabila puncanya tidak dibaiki dan dibetulkan, doa itu tidak berguna.

    Ambillah iktibar perjuangan para Rasul dahulukala yang berjuang dengan anggota badan dan lidah dan tidak semata-mata tunggu dan berdoa.

    Saya sendiri adalah pendokong kuat Utusan satu ketika dahulu, bukan sekejap malahan puluhan tahun menyokong. Itupun hari ini saya sendiri pun sudah meninggalkan Utusan.

    Zahid boleh cakap dan nasihat apa sahaja. Kata-katanya sudah tidak ada nilai lagi. Dah berkali-kali kantoi berbohong. Siap berwala sampai mati dengan pemimpin penyamun lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau masuk pertandingan bercerita lebih sesuai la doe..
      Sepanjang masa kalau kau komen mesti dgn mood bercerita..
      Apekebende le kau ni..

      Kurang kasih sayang ke kau ni?

      Kau mulakn cerita..
      Kau bina persepsi..
      Lepas tu FITNAH..

      Kau ni bijak sebenarnya..
      Cuma sifat amarah dn dendam tu yg menampakkn kebodohan kau bro..

      Mohon pd Allah bro..
      Hilangkn rasa benci..
      Buang perasaan dendam..

      In Sha Allah kau diberi ketenangan..

      Aku percaya lepas tu kau akan lebih matang bila berbicara..

      Kita x bermusuh sebenarnya bro..
      Aku xpernah anggap kau musuh aku.

      Aku meraikn pendapat..
      Xsemua yg kita dengar itu benar..
      Jgn terpesong dr perjuangan..


      Maafkn aku bro..
      Mungkin aku selalu celupar..
      Namun hati kecil aku..
      X pernah berdendam..

      Semoga berjaya bro..
      Amin..

      Delete
    2. Surat khabat Utusan buat recycled untuk buat toilet paper saja skrng ni.
      Dulu ada juga orang buat bungkus nasi lemak.

      Delete
    3. Bro John Doe......teman setuju......
      "Walaupun berdoa itu baik dan senjata mukmin tapi berdoa tanpa usaha dan tanpa membuat penilaian itu sia-sia."

      Bro John Doe.......biar apa orang cakap.......kita tetap bersatu bersama Pakatan.

      Pada pihak lawan.........masing2 ada hak.........undi tu hak individu.....tiada paksaan.......masing2 boleh pilih nak undi apa..........sendiri punya tangan sendiri yg pangkah.......tak derr sape nak campor.....tak perlu nak marah sebab tak der sape paksa.

      Delete
    4. Betol kata mike Bro Zack.

      Delete
    5. Kau ni bijak sebenarnya..
      Cuma sifat amarah dn dendam tu yg menampakkn kebodohan kau bro..

      Mohon pd Allah bro..
      Hilangkn rasa benci..
      Buang perasaan dendam..

      In Sha Allah kau diberi ketenangan..

      Jawapan :-

      Terima kasih di atas komen dan nasihat.

      Sekiranya menentang pengkhianat itu dilabelkan pendendam, pembenci dan seumpamanya maka biarlah. Tun M malah dilabelkan lebih teruk lagi dari itu.

      Sesungguhnya aku lebih percaya kepada janji Nabi saw bahawa ia adalah sebesar-besar jihad berbanding manusia yang merka-reka atau menyangka-nyangka akan niat aku muncul di sini.

      Allah lebih mengetahuinya sama ada aku muncul di sini kerana benci dan dendam atau kerana berjihad menentang pemimpin yang jahat dan di dalam masa yang sama memberi peringatan kepada saudara-saudaraku yang tersesat jalan dan sedang menuju ke dalam gaung kebinasaan bahawa mereka mestilah berpatah balik sebelum kebinasaan itu benar-benar terjadi.

      In shaa Allah selepas kebenaran itu muncul kamu akan melihat kebenaran kata-kata ku ini.

      Aku juga berdoa agar kamu diberi hidayah dan sempat berpatah balik sebelum kenderaan yang kamu sedang naiki itu benar-benar jatuh ke dalam gaung kebinasaan.

      Bro Zack and Phantom. In shaa Allah saya kekal dalam peejuanagn ini sehinggalah yang bathil itu lenyap.

      Salam perjuangan.

      Delete
    6. Salam perjuangan kembali yeoppp.....

      Delete
    7. Macai berkawan dgn dapig's ke menentang kemungkaran..

      Madey tu Bapak Penyamun..
      Tanya Mat Sabun..
      Puak bodoh berceramah jgn menyamun.
      Sambil menjulang Bapak Penyamun.

      Hehehe..
      Puak yg paling bebal di alaf ini

      Delete
    8. Kojola di atas tu hantar komen pada John Doe sikit punya panjang.

      Menyamar konon. Boleh hidu bau hapak hanyirnya.

      Kojola puak biul lagi membiulkan.
      kikikikiki

      Delete
    9. Anon 14:50

      Mengapa kamu cemburui cara John Doe menyampaikan ceritanya ? Apa yang di sampaikan olih John Doe itu adalah menurut persepsi serta firasat dia . Kamu mungkin tiada kebolihan setanding John Doe . Adat manusia yang gagal lah itu , mencemburui sesiapa sahaja yang punya kelebihan dari dia . Manusia saperti ini sentiasa mencari kesalahan orang lain tanpa menyedari kelemahan diri sendiri .

      Lihat sahaja kepada Najib . Kalau kamu bertanya kepada saya tentang Najib , saya akan kata dia seorang yang gagal menggalas tugas sebagai PM .

      Lihat saja kenyataan Najib di Johor baru baru ini . Dia berkata tidak inginkan pengelaman PRU 1999 berulang di mana dia hampir kalah . Tambahan nya lagi , ini adalah rentetan peristiwa "mata Lebam" Anwar Ibrahim . Dengan secara tak lansung dia mengandaikan di sebabkan olih perilaku Mahathir , dia hampir kalah undi .

      Tetapi , apa yang Najib tidak sedar adalah ,pada 1999 ,BN menang 148 kerusi berbanding Pembangkang yang menang cuma 45 kerusi sahaja . Dia juga terlupa pada PRU 2013 BN hanya menang 140 kerusi berbanding 89 yang di menangi pembangkang . Di masa yang sama peratus undian yang diperolihi BN jatuh keparas kurang dari 50%.

      Dua tiga tahun kebelakangan ini , Najib telah mencipta banyak rekod dalam sejarah ..antaranya :

      Asian Financial Weeks mentakrifkan Najib sebagai " worst finance minister".

      " Malaysia household debts" adalah yang tertinggi di rantau ini .

      Hutang Negara hampir melangkaui jumlah 1 trillion ringgit .

      1MDB menjadi syarikat yang paling banyak dilakukan siasatan .

      " money laundering" yang terbesar dalam sejarah .

      So anon , adakah apabila kami mengajukan perkara perkara sebagini , kamu katakana kami menabur fitnah ??

      Delete
    10. Diny Yusuf 22:18..

      Diny tunjuk kebodohan lg..

      NAJIB hampir kalah?
      Pernah ke NAJIB kalah PRU?

      Top Dog tu yg pernah kalah PRU..
      Kau xnk ulas dn melalak ke?

      Kau tunjuk bodoh sebenarnya..

      1999 - masa tu madey cengkam semua maklumat la bingai..
      Yg ada rtm.. TV3suku.. Utusex.. Berita Hairan..
      Semua tu jd alat propaganda madey bodohkn Rakyat..
      ISA diguna secara leluasa dn kejam bg yg menentangnya..
      Siapa geng dia sekarang yg x pernah di sejuk bekukn di kamunting dulu?
      Cara org takut dn pengecut..

      2013 - Semua maklumat dihujung jari..
      Tiada kekangan maklumat..
      Ini lah cara gentleman bingai..

      Berkali kali kau memoertahankn kebengapan kau..

      Kau percaya pd sejarah ke?
      Knapa kau x cerita sejarah Madey menjahanamkn byk GLC negara..
      Hinggakn kuasa Raja raja melayu pun turut dijahanamknnya..


      Kau tunjuk bingai lg..

      Ape yg dh jahanam dgn semua yg kau bgtau tu?
      Tunjukkn ape yg NAJIB dh bangkrapkn?
      Klau Mahazalim tu terlalu byk yg dibangkrapkn klau nk di listkn..


      Beruk Pakatan mmg x nmpak semua tu.
      X pe la nk buat mcmane dh mmg otak bengap..
      Klau x bengap.. PH xde pengikut..


      Pastikan..
      Anda masih punya suara utk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..






      .

      Delete
    11. Anon 23:27

      Pandai kamu menggelar orang bangang dan bengap .

      Kamu kata pada 1999 hanya media milik kerajaan je yang ada ??

      Kalau saya bengap , kamu lagi bengap .

      Yahoo.com /news platform bukankah sudah ada untuk mencari maklumat ketika itu ??

      Adakah statement saya ada mengatakan Najib kalah ? Mungkin kamu ni jenis mangkuk hayun yang tidak faham apa yang tertulis ??

      Semua kenyataan yang saya tuliskan itu , semuanya bolih di dapati dari pelbagai "news platform " .

      Pasal raja raja melayu ...malas saya nak bertelagah di sini ...takut di tuduh "les majeste " nanti .

      Tapi secara dasarnya , sesiapa pun janganlah suka suka memukul orang lain sampai mati .

      Delete
    12. .


      Dini bengap 00:01

      Anda tunjuk kebengapan berkali kali..


      Adakah di masa tu semua org punya kemudahan mengakses internet?
      HP pun cap ayam..
      Kau xnk ulas ke kesusahan dulu?


      Anda tunjuk pandai tp sebenarnya semakin tunjuk bodoh..

      Kenapa statement NAJIB hampir kalah kau perbesarkan dn jdkn isu?
      Kenapa TOP DOG yg pernah kalah kau xnk ulas?..
      Kau berpuak dan taksub.



      Anda tujuk kebebalan lg..

      Adakah hanya dgn sebab itu..
      Yang mungkin cuma seorang maka seluruh kuasa Raja Raja perlu dijahanamkn?
      Kenapa ISA dizaman itu tidak dihapuskn juga yg lebih jelas kekejamannya..?
      Malah lebih digunakn secara leluasa dan kejam?

      Mana lebih buruk?



      Anda sekadar macai yg bengap..



      Pastikan..
      Anda punya suara untuk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..






      .



      Delete
    13. Bro Diny.....itulah kejora yg jadi orang buruan Pak Othaman Ahmad. Diajak jumpa cabut lari.......cabaran tak berjawab sampai laaa ni.

      Missionnya satu jerrr......maki hamun Tun M dan Pakatan tanpa henti.

      Yang betol pon tetap dimaki hamun........janji kalo apa saja terbit dari Pakatan sumer mesti dicarutkan. Itu sebab makinya tu dibalas dengan maki jugak.

      Inilah jadinya......mana lagi nak tumpahnya kuah.......kepimpinan melalui teladan.

      Delete
    14. Tahun 1999 internet dah blambak

      Nak kencing pegi ke jamban la

      Jangan kencing dalam seluar kat sini - lepas tu nangis2 taknak cebok

      Kalau ada masalah kencing tak terkawal sila gunakan lampin dewasa sebelum datang sini

      Buruk sangat rupanya org dewasa kencing dalam seluar

      Pastikan..
      Anda dah kumpul dedak secukupnya..
      UNTUK HIDUP 5 TAHUN LAGI

      Delete
    15. This comment has been removed by the author.

      Delete
    16. .



      Phantom bebal 00:45


      Macai bebal mempertahankn kebengapan rakan macai fitnahnya..


      Mission macai PH bengap ape pulak?
      Ludah ke langit terpercik ke muka sendiri...

      Cuba kau tukar ape yg kau tulis..
      TUN tukar kpd NAJIB..
      Pakatan tukar kepada UBN..

      Baca balik bila dh di tukarkn..
      Itu la yg macai bengap buat hari hari..

      Tuding jari tercucuk mata sendiri..


      Macai PH selamanya bengap..
      Kalau cerdik..
      UBN dh lama tumbang..


      Pastikan..
      Anda masih punya suara untuk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI.






      .

      Delete
    17. Tak ngapa bro Phantom & Tajul ,

      Dia bolihlah kata apa yang dia nak katakan .

      I am always for the freedom of speech ! As an ( a little bit ) educated , liberated and established individual , I am open to criticism .

      I had been to many places, I had seen a lot of people , sometime you come across people like anon 00:41 whom you just can't shoo him away .

      Anon 00:41 ... whoever the hell are you .

      Saya bukan sengaja memperbesarkan perihal najib hampir kalah . Tetapi malaun pujaan kamu itu yang memekik melolong perihal peristiwa itu ketika berceramah di Johor baru baru ini . Berita ini banyak tersebar di pelbagai "news portal" . Tidak pasti sama ada tersebar menerusi saluran berita kamu .

      Saperti pernah yang saya nyatakan , Najib hanya menceritakan muka halaman depan buku saja . Dia tidak menerangkan keseluruhan cerita dari awal hingga akhir .

      Misalan nya :

      Najib berkata , BNM reserve ada US 100 billion ( anggaran 425 b rinngit) . Tapi dia tidak berkata hutang Negara sudah menghampiri angka 1 trillion . Di samping itu , dia juga tidak berkata , hutang isi rumah rakyat Malaysia telah melangkaui angka 1 trillion .



      Delete
    18. Saya berpendapat itu bukan Kejora sebab Kejora caranya lain. Lihat pada karakter.

      Tapi saya setuju dengan pak Diny bahawa si tikus ini mempunyai ciri-ciri orang gagal dan demikian ia dengkikan kebijaksanaan orang lain.

      Ia tak mampu absorb reasoning dan tidak memahami fakta. Komen2nya di atas juga sudah menampakkannya.

      Di blog Kluang Diamond komen-komennya hanya berisi komentar 'bodoh bodoh dan bodoh'. Itu saja komen dan komen balas yang ia mampu beri ke atas KD, Cik Minah dan saya sendiri. KD juga pernah menegurnya tetapi ia tidak mampu absorb teguran itu.

      Disebabkan ketidakmampuanya itu ia menganggap teguran itu konon orang dengkikan kepandaiannya dan tidak mampu melihat bahawa ia sebenarnya peringatan bahawa ia sedang menampakkan kelemahan dirinya.

      Malah satu lagi tanda orang bodoh ialah orang yang menyangka di dalam berbahas 'being the person with the last words is a sign of victory'. That is how weak his character is.

      Tak dinafikan KD dan Cik Minah adalah orang-orang yang bijak.

      Dari segi psikologi orang yang terlalu banyak memanggil orang lain semua bodoh sebenarnya mempunyai satu 'inferiority complex' yang sedar akan dirinya itu tidak mempunyai kepandaian tapi cuba menafikan dan melupakan perkara itu dan hidup dalam denial syndrome.

      Setiap kali ia melafazkan kalimah bodoh ke atas orang, hatinya akan berkata 'aku tidak bodoh' sebagai satu penafian hakikat yang hati kecilnya lebih mengetahui.

      Ini juga menjelaskan mengapa ia hanya mampu muncul sebagai tikus sebab ia tidak mahu kebodohannya dicamkan orang.

      Berbeza dengan Mr J. Mr J benar seorang bijak cuma kebijakan Mr J digunakan untuk menipu dan spin. Sebab itu Mr J tidak segan untuk muncul sebagai Mr J.

      Ada pula tidak segan kelentong berulangkali sehingga saya gelarkannya pendusta dan pak Diny gelarkannya perpetual liar endless spinner adalah di atas motivasi dedak dan hilangnya rasa malu untuk berterusan berbohong.

      Memandangkan saya sudah sentuh sedikit ilmu psikologi biarlah saya beritahu sedikit apa yg saya baca daripada karakter Mr J.

      Mr J sungguh mempunyai karakter personal dan psikologi yang kuat dan demikian maki hamun tidak akan melemahkannya tapi fakta dan hujahan bernas akan.

      Setiap makian Mr J terima akan menaikkan moral dan semangatnya.

      Sebab itu Mr J tidak kisah dimaki hamun (saya secara peribadi juga tak bersetuju dengan cara maki hamun) sebab Mr J adalah seorang yang punya 'strong character'.

      Ini pendapat sayalah.

      (Kalau tikus ini belum tidur ia tetap akan menjawab kepada komen saya ini walaupun hanya ulangan sebab hatinya tak boleh tahan dan memang ia punya pemikiran "orang yang punya kalam terakhir adalah orang yang menang", salah satu tanda ia sedang menderita sakit "inferiority complex").

      Wallahu a'lam


      Delete
    19. Pak Diny,

      I have known you for quite some time and I have no doubt that you are a person with knowledge and wisdom.

      After reading your comments As well As the tikus's above I have no doubt that he envies your wisdom and repeatedly calling you 'bodoh, bengap and bingai' is a sign of 'denial syndrome'.

      Try his English and you'll see it even clearer.

      Delete
    20. Itu syndrome dedak lambat masuk tu geng! Tu yg meroyan tu! Kesian dia...anjing melalak pun berlagu, dia melalak lari abis tune dia. Klu ada pertandingan dog barking idol, audition pun x lepas agaknya!

      Delete
  6. dulu dia ada kelas sedikit tapi sejak secara d 'rela paksa' menghentam tun m n memuji najib/rosmah stinggi langit, maka 'rationality' nya sudah bercelaru.

    'credibility' (kebolih percayaan) nya sekarang hampir d tahap nol.

    apa nak buat, jika jawatan TPM terlepas dr genggaman, maka terjejas lah juga 'billion dollar' industry nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahman jpc, paling elok kita tasbih dan memuji Allah kerana itulah tujuan kita dicipta. Tak payah terlebih puji mana mana manusia termasuk ahli politik. Cuma nampak ada yg terlampau taksub TDM walau berbillion billion dilesapkannya. Walau bumi Memali basah dgn darah 18 org. Walau macam macam fitnah diciptanya termasuk 1MDB untuk tujuan nafsu politiknya. Menilailah semua dgn baik.

      Delete
    2. Mr JEMBALANG, Sila meninggal dunia secepat mungkin. Macam bagus and tulisan kau

      Delete


    3. J se orang yang songsang.

      Hanya Tuhan sahaja yang tahu kenapa J di jadikan.

      Dalam mengingati orang lain supaya tasbih dan memuji Allah kerana itulah tujuan kita dicipta, sayang di sudahi dengan unsur-unsur politik.

      Apabila kita bermula dengan baik dan mengguna nama Allah maka jaga lah sampai akhir nya kata-kata itu dalam keadaan baik.

      Jangan sewenang-wenangnya menghukum kerana RCI untuk Forex sedang berjalan sementara RCI untuk Memali sedang di usahakan.

      1MDB masih lagi tergantung kerana keengganan Najib tubuh RCI sekurang-kurangnya dengan RCI ianya boleh mengesahkan lapuran PAC dan urusan kewangan 1MDB .


      Kita di cipta untuk bertasbih dan memuji Allah. Tasbih bukan sahaja duduk bersimpuh semata-mata tetapi di ikuti kelaku kita perbuatan kita turut bertasbih.


      Wallahualam.

      Delete
    4. j, tasbih dan pujilah Allah sebagai makhluk ciptaanNya sambil buat ibadah. menyokong kebatilan itu haram hukumNya. kenapa menuduh jika tiada bukti tentang forex dan memali ke atas TDM sedangkan cuba sembunyi bukti tersurat dan tersirat penyelewengan pentadbir negara. byk kali Allah sebut d dlm Quran d serata surah " knapa kamu tidak gunakan akal?" dan " tidakkah kamu berfikir?". j, berfikirla dgn waras dan tinggalkn sifat munafik menyelengkan fakta hanya kerana untung yg sedikit semasa hidup. bacalah secara tuntas dokumen2 dan kertas putih yg telah d keluarkan kerajaan lalu tentang kerugian forex dan memali. d samping itu telaah jugak bukti2 kecurian wang rakyat yg byk tersurat dlm bentuk laporan bertulis dan digital berkenaan penyelewangan pemerintah semasa. jgn biarkan dirimu berkubang dgn amalan syaitan j. bacalah dan berhukumlah dari Quran secara rahmat sekelian alam dan bukan secara menurut kepentingan diri. bertaubatlah j.

      Delete
    5. j....a chronic liar.....

      Delete
    6. J, kamu golongan sesat lah(pendusta) tak payahlah..cerita, bab memuji Allah. Jika, tangan kanan merompak, tangan kiri memberi.

      Kufur J !

      Delete
    7. Geli geleman wa baca j punya komen nasihat. Kalau dekat dekat mau kena cili mulut dia tu. Berkhutbah macam tinggi ilmu ugamanya tapi dalam masa yg sama cari makan jual lendir. Malula sikit j, sekurang kurangnya kt diri sendiri tu! Kau punya spin dah x laku kat sini j! Macam kitab kau tu jugak!

      Delete
    8. Anon, kehilangan berbillion forex tu memang dah sah. Pernah dilapur di Parlimen pun. Tinggal nak tahu berapa sebenar jumlahnya dan ke mana pergi duitnya. Apakah hanya hilang berjudi forex atau juga masuk kocek sesiapa. Dlm pada itu Perwaja bungkus, pkfz bungkus, mec bungkus dsb. Tiada ragu bahwa berbillion pelaburan juga telah lesap. Kenapa kita tak terima yg jelas. Yg jelas tak ada bukti hilang duit seperti 1MDB yg kita canang dgn berbagai andaian. Hatta menolak segala siasatan yg tidak kaitkan DSN dgn 'kehilangan' duit 1MDB. Dimana akal pertimbangan kita?? Mereka yg beri penjelasan ini dituduh dusta, kufur dan sesat....kenapa?

      Delete
    9. Time zaman Mahathir sumer transaksi perbankan secara black & white sudah wujud..........kalo Mahathir ada sorok duit mana2......tentu boleh keep track......sebab keluar masok duit sumer dicomputerisekan dengan canggih.

      Kalo kata Mahathir larikan duit dalam Msia atau luar dari Msia tentu boleh dikesan. Tambah2 sekarang teknologi lebih canggih dari dulu. Apa saja transaction sumer boleh trace dengan mudah.

      Macaaiii kabarkan Mahathir dah larikan berbilion2......ada yg kata dekat trillion.....ffuuuhhhh....lebih dari pahlawan marang meraapuu marang sekeperrr......

      Jadi kalo betol macam yg macaiii kata.......tentu duit2 tu ada tersimpan sama ada dalam negara atau overseas.........apa tak guna teknologi canggih mengesan transaction atau money trail seperti mana pengesanan keluar masoknya duit2 yg dikendalikan oleh Jho Lo dan sekutu penyamunnya..???

      Takkan sumer main air lior basi jugakkk....?? Tak habis2 cakap air lior basi dijadikan bukti sahih. Loya nak muntah rasanya asik2 dibagi bukti air lior basi.......

      Baaangaaangggg..!!

      Delete
    10. Macy, saudara tak kenal saya pun namun dah buat berbagai andaian dan sangka buruk. Saudara perlukan bukti untuk menilai sesuatu. Begitu juga dgn tuduhan DSN curi duit 1MDB. Walau siasatan PAC dah putuskan perkara tersebut tetap tak terima. Pemimpin yg sah lesapkan berbillion duit rakyat melalui forex dan berbagai projek yg gagal dipuja. Media kafir juga jadi sandaran walhal media ini dgn terang menentang isu isu Islam yg timbul.

      Delete
    11. Betulke aku x kenal kau j? Are you sure about that? Anyway, if you want to spin anything about 1mdb, you can take your spin somewhere else. Cuma x boleh mention kat sini sbb some of them dah di OSAkan. Cuma boleh main main tepi jer! Kalau documents tu available for public to see, mmg berbuih jubur kau tu nak spin!

      Delete
    12. Mr J ,

      Tak usahlah kamu sebutkan lagi berkenaan PAC sudah siasat 1MDB .

      Anggota PAC dari BN sudah pun bertanya tentang status penyiasatan ke atas 1MDB . Apa maknanya itu Mr. J ?

      Memanglah ramai di sini yang tidak mengenali kamu , bagitu juga sebaliknya . Kenalkah kamu siapa diri saya sebenarnya ? besar kemungkinan tidak , bukan ?

      Mr. J , saya tidak bersandarkan media kafir atau pun tidak . Media itu tidak pernah pun berkata dia itu kafir atau sebaliknya . Apa kamu ingat Utusan , TV3 itu tidak kafir ??

      Betapa dengkelnya persepsi kamu .

      Saya hanya bersandarkan medis yang jujur didalam berita yang di sampaikan . Itu saja .

      Delete
    13. SOP mat jilat saling tak ubah macam kebanyakan dukun zaman sekarang

      Ayat pemula je bismillah dan selawat

      Lepas tu bjela2 la jampi serapah mambang tanah mambang air mambang oren mambang mabok minum brandi dia keluar

      Dah tahap memesongkan akidah dah mamat sekor ni

      Benarlah hanya Allah sahaja yang maha mengetahui kenapa mat jilat tu jadi sebegitu

      Delete
  7. utusan tak da modal.tak da sapa nak beli utusan dah.Harap tahun ne je utusan beroperasi.tahun depan depa bungkus abis.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mat salleh ada kata bahawa 'sex sells'. lihat saja akhbar 'news of d world' kat UK satu ketika dulu.

      apa lagi Utusan?

      tip ini amat berguna jika d gunapakai.

      apa kata u mulakan dgn cerita2 scandal pak2 menteri cabinet, gaya hidup mereka n keluarga terdekat n busness empire yg tlh d bangunkan.

      saya bolih beri jaminan Utusan akan meraih keuntungan yg luar biasa.

      CUBA LAH. ADA BERANI?

      Delete


    2. Ini .. jika dia pergi atas pembayaran sendiri dan bukan di taja.

      Dalam utusan rugi dia masih boleh pergi. Berapa gaji dia? Kenapa tak potong gaji dia?

      Yang pernah di dengar pekerja kena buang. Atau tak dapat bonus

      Masyaallah..

      Delete
    3. Nak kenal totok umno, tgk suratkhabar apa dibeli. Kalau dikepit utusan, jgn dok citer buruk buruk pasal najib, kjap dia angkat kaki.

      Delete
    4. Macy, apakah kalau berkepit dgn media kafir seperti Mkini dan FMT dikira baik? Walau media ini membawa tulisan yg hina Islam dan memperkecilkan parti parti Islam? Apakah kita percaya media ini mengatasi Quran? Pernah tertanya tak siapa yg biaya media ini?

      Delete
    5. Wooi jamban, kafir tu manusia ciptaan tuhan rosmah kau ke?

      Delete

    6. Apa sebab Utusan rugi?
      Utusan untuk kaum melayu. Tapi bila kaum melayu sendiri tak baca sampai rugi, salahkan MKini dan FMT.

      Begitu juga Harakah untuk orang Islam tetapi orang Islam pun tak baca. Keluar fatwa beli Harakah boleh murahkan rezeki ...

      Delete
    7. j...terima la hakikat yg org melayu sendiri dah fed up dgn utusan.....

      hari2 jilat bontot jibo!

      Delete
    8. Mau atau tidak mau..
      Kita harus akui..
      Utusan di utusex kn oleh Madey..

      Zaman kezaliman tu yg ada cuma..
      Rtm
      TV3suku
      Utusex
      Berita Hairan

      Semua tu dicengkam rejim Madey..

      Mau tak mahu itulh sejarah..

      Buka minda bg yg mau berfikir..

      Aku percaya lpas ni kenyataan aku ni akan di putar balikkn..

      X pe..
      Mari sama sama kita lihat..

      Delete
    9. J, Utusan dah rosak busuk sampai ke ususlah. Ramai pemimpin Pembangkang kaya raya, dapat duit terpijak.. disebabkan oleh Utusan kaki fitnah, putar belit.

      Delete
    10. Ada citer baru terbitan red granite, dungu and dunguer, pelakon j dan cai

      Delete
    11. J, jualan kitab korang merosot tu bersebab! Bukan sekadar physical paper, online pun x ramai subscribe! Kalau brg jualan kita x laku tu, maknanya x ada kepuasan dari pelanggan..so ko pikirlah sendiri ye nyah!

      Delete


    12. 15 01

      Memang itu lah sejarah.

      Tapi mengapa? Sebabnya supaya sampai bila-bila UMNO tidak dipercayai. Tun berjaya dengan misi ini.

      Sejarah ini kau pertahankan.

      Sejarah yang budak tadika pun tahu kau padamkan.

      Delete
    13. Mahathir dah bersara sejak 2003........ini dah 2017.....dah 14 tahun berlalu....

      14 tahun Mahathir sudah tak berkuasa. Dalam 14 tahun ni Utusan dan media arus perdana tak boleh berpikir dengan sendiri ke....??

      Kenapa masih ikot rentak lama......tak ada inisiatif nak berubah ke.......atau memang pilih untuk tidak berubah...???

      Sedangkan ramai bijak pandai dalam utusan.....takkan sekor pon tak boleh pikir???.......Benda remeh nak buat perubahan ni pon tak reti nak pikir??

      Tak payahlah sampai berak sembelit kepala taik tak boleh nak teran keluar pon salahkan Mahathir.

      Delete
    14. Utusan merosot ke tak bukan isu. Banyak media cetak merosot kerana peralihan org ke media electronic. Yg pentingnya media apa yg jadi tatapan. Kalau media kafir jadi tatapan maka akan merosotlah iman. Media kafir ini sentiasa menentang isu Islam, menghina ulama' dan mempromosi mereka yg fasiq dan liberal. Apakah kerana ini kita pun tak rasa salah hina ulama', menentang isu Islam dan menyokong puak evengelis liberal sebagai pemimpin?

      Delete
    15. Ada orang yg hanya nampak media kafir tapi tak nampak hj hadi awang dan mereka yg bersekongkol dgn dia tu terlebih dahulu kafir.

      Delete


    16. jadi pasal apa Zahid minta doakan utusan tak rugi. media cetak yang rugi semua tutup bisnes tetapi Utusan masih boleh buat bisnes.. mana datang nya duit?

      Buat filem lucah tak merosot iman?

      Sedar tak yang banyak kalah saman ialah Utusan..

      Nik Abduh jumpa Paderi lak...
      Baca sumber media jadi merosot iman tapi ingat orang Islam yang kurang pengetahuan tak keliru ke kalau jumpa paderi boleh.. kita baca media selain dari Islam tak boleh..

      Barangkali Najib pun terlalu banyak terpengaruh dengan media kafir sebab itu pergi jumpa Trump..

      Media tersebut memainkan peranan yang terlalu sedikit ia itu menyampaikan pandangan orang Islam sendiri yang mempersoalkan ulama PAS.

      Apa pun Utusan telah gagal memainkan peranan sebagai media 'Islam'

      Delete
    17. Apa bodoh sangat Jebon.....jangan kita hadkan pengetahuan media yg berkisar dalam kalangan kumpulan kita saja.....kalo orang Islam baca media tentang Islam semata saja.......Kita tak boleh hadkan pengetahuan kita...........Kita jugak perlu tau tentang dunia luar.

      Kalo Rasulullah saw dulu menghadkan pergaulan dan pengetahuan baginda hanya di kalangan kumpulan orang2 Islam saja.........maka dah tentu Islam tak boleh berkembang ke sana ke mari.

      Kita boleh baca media2 liberal atau media2 asing............tapi mestilah kita bijak berpikir memilih yg mana patut kita ikot dan yg mana patut dibuang.

      Itu sebab Allah Taala bagi akal untuk bezakan mana baik mana tak baik.

      Bukan sumer yg terkandung dalam media2 liberal atau barat tu tak elok.

      Ada2 benda elok dijadikan teladan dan ada2 perkara boleh dijadikan pengetahuan. Kadang ada artikel yg boleh kita cedok idea2 yg baik untuk masyarakat.

      Contoh bagaimana negara2 kafir macam Korea, Thailand, Filipina, Amerika, Switzerland, Australia, UK lebih kuat memerangi dan lebih tegas mencegah rasuah.......malah mereka yg kafir ni lebih ketat perundangannya menentang rasuah berbanding negara-negara Islam.......kalah Malaysia...........Ini boleh kita cedok untuk dijadikan teladan.

      Bukan sumer dari media2 asing, barat dan liberal di dalam atau luar negera tu tak baik.........kitalah yg kena bijak membezakan baik dan buroknya.

      Yg baik dicontohi yg burok ditinggalkan.

      Delete
    18. Putarrrr dn bolak balik lg..

      Gunakn Rasulullah dan Allah Taala dgn sewenang wenangnya utk menjustifikasikn ape saje yg mereka sampaikn..

      Jauh tersesat puak puak taksub ni..
      Lebih taksub dr munafikun..

      Patut la saban tahun melalak kt jalanraya..
      Kali ni guna aura madey yg saban hari mereka meratib Mahazalim suatu waktu dulu..

      Hehehe.. Wahai puak bengap
      Lepas PRU 14.. korang le yg akan tetap myalak dijalan raya hingga ke PRU 15..
      Macam sbelum PRU yg lepas lepas.. Ckp berdegar degar.. "Ini Kalilah".. " lain tahun la"

      Hehehe.. Macai bodoh tetap selamanya akn tunjuk bodoh..

      Tp klau xde orang bodoh mcm korang ni pakatan xkn Ade pengikut..
      Salak le bro mcm Pru Pru yg lepas..

      Dan pastikn..
      Masih ade suara utk..
      SALAKAN 5 TAHUN LAGI..

      Delete
    19. Kojola haramjadah.....apa tak betol Rasulullah tidak menghadkan pengetahuan baginda hanya di kalangan orang Islam saja???

      Ko tak abis lagi angkat najisss ke...??? Sape yg putaaarrr spiin ligat macam gasssing kalo tak puak2 ko.

      Mulot cakap........"saya hanya takotkan Allah saja".........tapi dalam masa yg sama duit boleh lesap berbillion2.

      Mula2 kata tak der duit masok akaun........kalo betol nak songlap takkanlah nak masokkan dalam akun peribody dalam negara.........tapi lepas tu kata ada pulak tapi "derma".

      Rujuk:-
      https://youtu.be/HrwIjjwmWNo

      Freehold dikatakan leasehold 99 tahun......apa ke bangaaanngggglah...!!

      https://youtu.be/_tIeFrTSmmA

      Tak guna layan ko caiii......harap ko selesa duduk dalam najiss penyamun sampai ko kojol...!!

      Kojola.......tetaplah ko menipu rakyat Msia konon bersih lagi suci...!!

      Delete
    20. Sibebal phantom tunjuk bodoh lg..

      Kau buktikn satu je yg NAJIB dh bangkapkan..
      Kau ni mmg spesis bengap..
      Bodoh kau bertingkat tingkat..

      Kalau madey auta tu..
      Terlalu byk yg dia bangkrapkan..
      Terlalu banyak dh dijahanamkn la wahai Beruk Pakatan..
      Kuasa mutlak Raja pun dia jahanamkan..

      Lg kau nk aku sokong madey rakus tu..?
      Malam sikit..
      Ramai lg yg x bengap macam kau..

      Guna Rasulullah dn Allah taala cara munafik kau ni..


      Jgn selalu tunjuk bodoh..
      Hehehe..


      Pastikan..
      Masih ada suara utk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..

      Delete
    21. Rakyat dah nak bengkrap la mangkuk, itu yg penting! Kau nak melahap banyak mana pun, kasilah rakyat ni senang sama. Bodoh!

      Delete
    22. Bro Phantom & Macy ,

      Pedulikan dengan mereka mereka ini . All of them is a bunch of narrow minded idiots .

      Sama saperti ketua mereka yang lebih mementingkan diri . Lihat saja apa yang di ucapkan olih Najib di Johor baru baru ini .

      Najib berkata tidak ingin peristiwa pada PRU 1999 berulang lagi dimana dia hanya menang dengan kelebihan 300 lebih undi . Tambahnya lagi , ini adalah disebabkan olih perbuatan Mahathir "melebamkan mata Anwar".

      Tapi dia tidak sedar BN menang 148 kerusi berbanding pembangkang 45 kerusi .

      Pada PRU 2013 , memang dia menang dengan kelebihan 35000 undi , tetapi BN hanya menang 140 kerusi sahala berbanding pembangkang .

      Dari situ , dengan jelas menunjukkan bahawa Najib lebih mementingkan diri sendiri sahaja .

      Delete
    23. Yesss Bro Diny.......you are absolutely right Sir......they are just a bunch of narrow minded idiots full of shiiittt...!!

      "Tapi dia tidak sedar BN menang 148 kerusi berbanding pembangkang 45 kerusi ."
      Bro Diny........ini hal samalah dengan peratus ekonomi yg naik.......yg mana those idiots besorak bagai nak rak.......tapi deme lupa nak tolak hutang dan faedah negara yg hampir2 trillion.

      Umpama kesah Pak Kadok dapat duit RM100 tapi lupa dia ada hutang ceti RM80........lepas tolak hutang......yg tinggal seciput RM20 jerrrr......

      Tadi Pak Kadok bersorak dapat duit RM100 rupanya tak jadi apa.........Akhirnya Pak Kadok menang sorak tapi kampong tergadai....

      Mana lagi nak tumpahnya kuah.........ini yg dikatakan kepimpinan melalui teladan.

      Salam perjuangan kepada Bro Diny dan sumer yg sekapal.

      Delete
    24. Mrj masih nak spin...harian metro,sinar ok je jualan.

      Delete
  8. Taraf mentaliti dan nilai pemimpin Umno, semuanya berpusat kpd duit dan keuntungan. Berdoa masa haji pun masih mintak keuntungan wlupun keuntungan itu hasil drpd menipu rakyat.

    ReplyDelete


  9. Tak semestinya penyanyi yang pergi dia orang yang menyanyi...

    Orang PAS dan Orang UMNO pun mungkin menyanyi .

    Yahanana.. Yahanana .. ber pegang tangan pulak tu.

    Huwek !

    ReplyDelete
  10. Sbb utusanlah, harga surat kabar lama jatuh merudum! Terlebih bekalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kertas Utusan buat calit punggung cina saja

      Delete


  11. Ini mesti rombongan VIP dengan penerbangan khas...

    Aduih .. buat haji semua sama...tapi lepas haji?

    Yang kaya tetap kaya.
    Yang miskin tetap miskin.

    ReplyDelete
  12. Laju bercakap daripada berfikir...mcm maner lah nak memimpin....rakyat semakin advanced sekarang ni...

    ReplyDelete
  13. Salam Tuan Budin,

    Saya mohon izin dan mohon maaf juga untuk pembetulan ini. Mulanya saya serba salah juga mahu dibetulkan atau dibiarkan. Selepas beberapa detik pertimbangkan saya rasa biarlah saya berkongsi juga.

    Ia bukan perkara besar dan tidak berkaitan dengan isi yang cuba tuan Budin sampaikan, tapi di atas semangat 'betulkan yang biasa dan biasakan yang betul' maka saya kongsilah juga.

    Kalimah "Ma shaa Allah" bermaksud "apa yang Allah kehendaki" di dalam penggunaan yang betul adalah diucapkan apabila melihat kelebihan nikmat Allah ke atas seseorang seperti harta, anak pinak, kebijaksanaan dsbgnya. Fungsinya sama seperti kalimah 'barakallahu fiik' atau 'tabarakllah'.

    Cuma kalimah ini biasa akan digabungkan dengan "la haula wala quwwata illa billah" sebagai doa menjauhi penerima nikmat ini dari hasad dengki manusia.

    Ia bukan sekadar adat penggunaannya di dalam bahasa Arab tapi penggunaan kalimah ini apabila melihat nikmat Allah yang lebih ke atas seseorang dan kemudian gabungkannya dengan ucapan 'la haula wala quwwata illa billah" ada dalil syarie di sebaliknya.

    Surat Al-Kahf Ayat 39

    وَلَوْلَا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ ۚ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالًا وَوَلَدًا

    Dan mengapa kamu tidak mengatakan waktu kamu memasuki kebunmu "maasyaallaah, laa quwwata illaa billaah (sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan izin Allah), sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan anak pinak".

    Orang Melayu sudah terbiasa gunakan kalimah "Ma shaa Allah" ini pada tempat yang sepatutnya diisi oleh kalimah 'innalillah' ataupun 'astaghfirullah'.

    Saya tidak mengatakan menggunakan kalimah "ma shaa Allah" pada tempat seperti entry Tn Budin kali ini adalah salah dari sudut hukum syarie tapi ia memang salah dari sudut hukum bahasa yang disokong dan dicerahkan oleh dalil dari ayat AlQuran sendiri.

    Sekali lagi mohon maaf di atas komen ini. Mudah-mudahan bermanfaat.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro John Doe.....terima kasih atas perkongsian ilmu.

      Benar ramai orang terkeliru tentang perkara yg dibincangkan di atas.......terutamanya pengucapan Subhanallah dan Masha-Allah.

      Sebab ramai antara kita terikut dengan rentak orang tua2 kita yg turun kepada kita melalui percakapan harian.

      Keep it up bro......good job..!!

      Syukran, jazakallahu khairan.

      Delete
    2. Bros Zack and phantom.

      Kebaikan untuk kalian juga. Aamiin.

      Delete
    3. Sama2 kita yeooppp....ameen.

      Delete


  14. Tanda-tanda kiamat ..

    Apabila pemimpin samada PM, Menteri, Ketua Syarikat, Ketua Jabatan, mengerjakan Haji dengan mendapat layanan istimewa. Dan dengan di diiringi oleh Pegawai Kerajaan Saudi..

    Apabila merasa bangga kerana dapat title Haji atau Hajjah ...

    Apabila yang pergi untuk meminta-minta ...


    Apabila yang pergi .. macamana dia pergi macam itu jugak lah dia balik. Malah ada yang lagi teruk dari sebelum pergi..

    Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam bahasa yg mudah difahami kita pergi ke Mekah untuk bertaubat nasuha.

      Delete
    2. Setuju dgn bro Zack.

      Delete
  15. Malaysian Cybertrooper28 August 2017 at 12:36

    Bro Pakatan,

    Agak-agak Tuan CEO Utusan kita tu dah sampai ke Mekah tak? Sebab saya secara tiba-tiba rasa macam nak baca Utusan pulak.

    Tapi saya baca Utusan Online je la... Nak beli? Jangan harap.

    Keh! Keh! Keh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh keh keh komen sampah angin.. Xde sape kisahpun ko beli ke x.kbykn paper2 bercetak skrg mmg mgalami kerugian.meloyakini.dot.com pun rugi berlambak wpn george soros kasi funding

      Delete
    2. Semasa zaman Tun Mahathir saya mmg melangani utusan.
      Selepas tu tidak lagi.

      Delete
    3. Wujud lagi...suratkhabar Utusan ni..ingatkan dah pupus ?

      Delete
    4. Bro Msian Cyber........masih wujud utusan online lagi ke...?? Alamaakkk......teman baru tau.....

      Eerrrr......suratkabarnya dah berzaman teman tak beli.......tu yg jadi musyhkil nak jawab soalan mike tu.....

      Delete
    5. Betul tu bro..

      Korang jugak la puak yg akan menyalak di jalan raya lpas PRU 14 ni..
      Berdegar degar bro mcm Pru pru yg lepas lepas..

      Tp macaikn mmg tetap bodoh selamanya..


      Pastikan...
      Masih ada suara untuk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..






      .

      Delete
    6. Kawan2.....yg di atas ni ialah Kejora.

      Memang kerja dia suka mengulang posting yg sama di tiap2 komen orang.

      Dia ingat kita tak boleh trace....kakakaka......

      Cakaplah apa pon kejora......sssikiittt tak jadi kudis bagi kami kat sini.......kami dah lali daaahhh woiiii........

      Ko dah jumpa Pak Othaman..??
      Kecut telor..??
      Kakakakaka.......

      Delete
    7. Phantom tunjuk bodoh lg..

      Mmg la kau dh lali menyalak saban tahun.
      Tiap tiap tahun mesti jalan raya tu ada muka kau terpekik terlolong meroyan..

      Sebab kau terlala bengap..

      Nk lawan mungkar dengan Bapak Kemungkaran..
      Khinzir pun tak sebebal ini..

      Anda memang bengap..


      Pastikan..
      Masih ada suara untuk..
      JELIR LIDAH 5 TAHUN LAGI.







      .

      Delete
    8. Kojola mabuk
      Hari2 dia mabuk..

      Delete
    9. Kojola tu la rupanya mambang mabok minum brandi yg disebut dek s.shamsuddin tu

      Delete
    10. Bro Tajul....
      Ini kelakar ni bro.....kakakaka

      Delete


  16. Ooi hangpa pesan le kpd jumaah hangpa berdoa untuk PH menang dlm pru ini..... Sekali pun tak pernah menang sejak 60 thn yg lepas.... buat malu kpd negara liar saja.... Lebih baik bubar semua parti PH dan joint dg BN.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangsa PH haprak ni reti dan fhm ke berdoa tu apa? Jenis tak peduli dosa pahala mcm diorg ni tk percaya kot bab Doa dn Pertologan Allah.. Tkpernh dgr sekalipun Madey Kutty sebut INSYAAllah atau Alhamdulillah spnjg 22 tahun jd mahazalim.. Heran jgk..

      Delete
    2. Berdoalah dgn cara kau. Tidak ada siapa yg larang.

      Delete
    3. 12:49,13:42..wah dahsyatlah lu org ni..siang pergi rompak, malam ber ya ha nana..

      Mana lu org belajar ni..? Dari
      Tuhan harun dan ayahpin ka?

      Delete
    4. Mazhab umno bro! Mencuri merompak dibenarkan atas alasan ketuanan kentot...he2

      Delete
    5. Mmglah madey x "selebai" najib. Taraf najib dah tinggi sampai boleh sebut Allah s.a.w dan Muhamad swt. Perghh tinggi ilmu tu! Cai sumer, korang apa ader....lancauuuu

      Delete
    6. "apakah kita nk jdkn ini ukuran agama Islam kerana kita berjanggut..maka kita Islam?
      Kononnya Sunnah Nabi.
      Kita tak tau..kita tak tau sebenarya mcmane janggut dia?. Dizaman itu nk cukur pun mudah ke? Dia bukan ade Gillette..
      Zaman nabi ade Gillette ke? Tak dak.
      Pisau cukur pun xdak masa tu. Jadi masaalalah mcmana nk cukur masa tu. Leoas tu dia jalan sana sini naik unta.
      Bukan nk dapat air banyak di padang pasir..

      Madey
      1997

      Delete


    7. Begitu lah pemikiran orang melayu ..

      Bila sebut insyallah dan alhamdulillah kira Islam nya kuat.. kaki penyamun dapat habuan yang tak di sangka kan ucapan Alhamdulillah pun kira baik.

      Bila Lobai berastagfirullah apa cakap pun jadi benar..

      Senang nya kena tipu.

      Itu lah Tun tak pernah mengambil kesempatan ke atas nama yang Maha Suci. Tun terlalu berjaga-jaga.

      Pertembungan lebih dahsyat di Memali sekira nya Tun berlagak suci dengan tak lengkang menyebut Alhamdulillah.

      Sekali lagi Tun ini bukan jenis yang berpura-pura dengan agama. Tun sendiri berani hadir kes Samad Ismail yang di dakwa anti hadis.

      Hanya Allah dan Rasulullah yang benar-benar tahu isi Al-Quran.

      Wallahualam.

      Delete
    8. Anon, TDM menentang hudud dan buat main isu janggut sunnah Rasul. Anak perempuannya aktivis menghalalkan LGBT dan hak murtad. Sebelum kita spin imej TDM sebagai ulama beriman yg tersohor pandang pandanglah perbuatannya.

      Delete
    9. Mr J pendusta besar,

      Brsukarialah kamu dengan pendustaan kamu itu, sesungguhnya kamu hanya diberikan tempoh.

      Delete
    10. Jebon........bukankah ko lebih tau ibadah antara hamba dgn Allah swt........jadi betollah kata ko Mahathir tidak bertobat.

      Tapi seandainya Mahathir bertobat..........ko dan yg sewaktu dgn ko akan terjerumus ke neraka.

      Aku tak kata Mahathir tu beriman atau tidak.......sesungguhnya Allah swt sajalah yg berhak menentukan tahap maqam iman sumer hambaNya. Sedang aku manusia biasa yg tak tau apa2.

      Aku tidak ada hak mengambil urusan2 Allah.........dan aku tidak dapat mendahulukan diri lebih dari Allah Taala.

      Kalo ko nak ungkit pasal anak perempuan Mahathir..........sila pandang kepada anak Nabi Nuh as.....bernama Kan'an yg derhaka dengan perintah bapanya yg akhirnya mati lemas dalam lautan.

      Pandang jugak anak Nabi Adam as.....Qabil yg engkar kemudian membunoh saudaranya Habil.

      Jebon........apakah kategori yg ko nak bagi kepada Nabi Nuh as dan Nabi Adam as kerana mempunyai anak2 yg engkar dan sesat ni....???

      Disebabkan ko dah sentuh hal anak Mahathir..........maka bolehlah aku sentuh hal anak2 najib......

      Ko ingat..........perkara ni ko yg mula sentuh.........esok ko jangan spiinn ligat kata aku yg mulakan........Macam hari tu ko spiiinnn kata kami yg kafirkan umno. John doe tentu ingat cerita spiiinn ni.

      Kalo ko kata dari imej anak Tun M kita boleh tafsirkan tahap keimanan Tun............maka apakah imej Najib sudah cukop baik...??

      Kalo betol beriman.........kenapa gagal ditarbiyahkan anak isteri supaya menutup aurat dan berpakaian sebagaimana yg sepatutnya wanita Islam pakai..??

      Daaan.......pernah keluar di media2 internet mereka sekeluarga bergambar bersama Jho Lo di atas sebuah kapal.........dan anak perempuannya cuma memakai short atau seluar pendek atas dari kepala lutut......tidak menutup aurat. Adakah ini halal Jebon....???

      Perkara yg haram bukan setakat LGBT saja.........haram ni merangkumi sumer hal yg sudah diharamkan oleh Allah swt dengan jelas.

      Perkara halal dan haram ni tak ada kompromi. Tak boleh dipilih2 yg mana satu suka yg mana tak suka............suka tak suka sumer kena terima sebagaimana yg ditetapkan Allah swt.

      Yang haram tetap haram dan yg halal tetap halalnya hingga akhirat.

      Jadi soalan aku......kalo ko persoalkan imej Tun Mahathir ekoran dari personaliti anaknya...........apakah dengan berdasarkan imej anak2 puak2 ko tu..........mereka itu adalah lebih mulia dan bersih lagi suci dengan bau-bauan ahli syorga..???

      Sebelom mengata orang baik cermin habis2 diri korang atas bawah dulu.......menepok air di dulang terpecik ke muka sendiri jugaaakkk......

      Delete
    11. Macai bebal bertungkus lumus bersilat pertahankn TOP DOG nya..

      Sampai begitu pasti yg TOP DOG dh bertaubat..

      Taubat ape?
      Taubat dr tak nak sakau duit negara ke?


      Hehehe.. Macai bodoh bersilat mempamerkn kebodohannya..

      Menyalak la mcm Pru pru yg lepas..
      Macai bebal je yg akn tetap jelir lidah dn goyang ekor di jalan raya slepas stiap Pru..


      Pastikan..
      Masih ada suara untuk..
      SALAKAN 5 TAHUN LAGI..







      .

      Delete
    12. Kejora selesa duduk dalam taik penyamun.
      Sekilas komen ko org tau bezakan sape yg menulis.

      Ko dah dating dgn Pak Othaman..??

      Delete
    13. Mr J=Jebon........pasal apa ko tak jawab posting aku kepada ko at 18.04 di atas tuuu...???

      Memang tepat John Doe bagi cop mohor "Pendusta" pada ko.

      Delete
    14. Phantom, melakukan perbuatan haram itu fasiq manakala menafikan haramnya itu masaalah aqidah. Perbuatan ini mengugurkan Islam kita. Untuk manusia itu bertaubat dia kena mengaku kesalahannya dan mohon ampun pada manusia yg terkena perbuatannya dan kemudian baru bertaubat pada Allah. Ada prosesnya Phantom. Setakat ini tak nampak pengakuan dan mohon ampun lagi.

      Delete


    15. Biar betul J.

      Bertaubat pada manusia dan kemudian bertaubat pada Allah?

      Jika bertaubat dulu pada manusia, apa manusia itu buat setelah memberi keampunan pada individu tersebut ? Sekadar rasa puas, ada dia doakan supaya saudaranya di terima taubat nya oleh Allah ? Setakat bercerita adalah.



      Sebalik nya bertaubat pada Allah dalam taubat ketika itu kita minta Allah bagi kekuatan untuk mohon ampun pada manusia itu dan di buka hati nya memberi kemaafan.

      Minta izin lah dulu ...

      Delete
    16. Jebon......pahlawan marang merapuuu marang sekeper ko gagal mentarbiyahkan anak bininya berpakaian menutup aurat. Aurat mereka sana sini terselak. Apa jawapan ko pakaian mereka itu........haram atau halal...??

      Apa hukumnya yg boleh ko rumuskan ke atas Nabi Nuh as dan Nabi Adam as yg mempunyai anak yg sesat...........adakah kedua Nabi Allah itu ko kata fasiq atau beriman..???

      Bukankah pada ko kalo anak seseorang berbuat kesesatan maka itu jugak menunjukkan keimanan sibapa....?? Betol....konpem...??? Ya atau tidak...??

      Ko jangan tau nak hempokkk kesalahan anak Tun M jerrr..........sedang hal dalam kain ko sendiri ko tak sedar. Ini ialah berkaitan dengan apa yg ko sendiri cakap dalam posting ko at 16.41.

      Sila jawab soalan dengan tepat Jebon.......stop beating around the bush.....berbelit2 macam ular sawa.

      Delete
    17. Ular lidi je mat jilat tu

      Silap2 perumpun je

      Delete
  17. Macai, tolong cerita sat Utusan lapur apa berat sebelah berbanding paper macai meloyakini.com terang2 putar belit isudan gagah memfitnah???

    Ooo sudah pndai budin macai tiru bahasa org2 pgayr yee.. Utusan jd tools madey utk propa doktrin 22 tahu tu kira berat sebelah yaa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.malaysiakini.com/news/388677

      Delete
    2. http://www.utusan.com.my/berita/politik/nothing-to-hide-berniat-memalukan-pm-1.518163

      Delete
  18. SEPATUTNYA TPM BERPESAN KPD PARA JEMAAH HAJI BERDOALAH UNTUK KESEJAHTERAAN NEGARA... MUDAH2AN UMAT MELAYU YG JADI MACAI PAKATAN DAP INSAF... sesungguhnya DAP itu anti Islam yg akan terus berbohong dan putarbelit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putar-belit,PAS/UMNO,mcai/walaunta
      yg satu guna bangsaa,yg satu lagi guna agama.

      PANGHANUT2 PENYOKONG MCA Kominis,china tanah besar.
      Pas dah sokong judi genting highland/toto/magnum 4D.
      kEDUA22 MELAU YG BODOH TAK BOLEH BEZAKAN ANTARA KAKI tipu bangsa dan agama.

      ..............ABUP...................

      Delete
    2. Gelaran baru untuk kejora..

      Ustazah Kejora penglipuralara.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper28 August 2017 at 16:14

      Yang anti Islam tu ko la Anon 1358
      Sebab menyokong MCA & China Tanah Besar.

      Kalau ko menyokong Islam ko dah tentu akan menolak kemungkaran bukannya terbalik. Malah siap menghasut agar bangsa Melayu lain ikut ko menyembah Najib.

      Delete


    4. Doa apa pun tak guna.

      Kalau pergi sana sekali dengan bawak dosa atau perangai buruk.

      Apalagi menyokong atau membisu penyamun duit rakyat.

      Pergi lah 10 kali 20 kali .. tidak membawa apa-apa erti selagi dalam gerombolan ketua penyamun.

      Oleh itu lebih baik banyakkan doa untuk diri sendiri supaya menjadi orang yang insaf dan taubat.

      Dah yakin insaf dan taubat itu terbaik baru lah doakan untuk orang lain pula yang insaf.

      Delete
    5. Patutnya mintak jemaah tolong doakan agar negara ni selamat dari pecah amanah, penyelewengan dan rasuah.

      Pohon dimurahkan rezeki supaya dapat derma yg lebih dari yg dulu.......kalo dulu dapat billion derma......kali ni mintak2 dapat trillion pulaaakkk........dipohon agar masok ke akaun peribody lagiiii......

      Delete
    6. Anon 1358, Amiin.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. J, kamu dah hilang akal ka..aamiin kan ayat seperti ini?

      SEPATUTNYA TPM BERPESAN KPD PARA JEMAAH HAJI BERDOALAH UNTUK KESEJAHTERAAN NEGARA... MUDAH2AN UMAT MELAYU YG JADI MACAI PAKATAN DAP INSAF... sesungguhnya DAP itu anti Islam yg akan terus berbohong dan putarbelit...

      Penggunaan ayat, maksud penuh dendam..kamu ingat, Allah akan makbulkan ke? Jelas, kamu..gagal untuk memahami..cara adab berdoa yang betul.

      Pesanan:
      Sementara..Allah beri masa kepada kita, yang masih bernafas dan bernyawa. Belajarlah, cari ilmu dunia dan akhirat yang betul bukannya sesat..meyesatkan.

      Delete
    9. UP, tiada niat buruk. Mungkin istilah macai itu tak manis. Tapi saya tetap doakan mereka yg tertipu evengelis ini akan kembali insyaAllah.

      Delete
    10. Amin J..

      Sebetulnya usah dilayan puak bodoh ni..
      Dia akn menyalak saban tahun Tampa henti..
      Tapi UMNO tetap x tumbang..
      Sebab macai PH ni bodoh..

      Apa kata kita biarkn langau langau bebal ni urung tahi yg dilemparkn oleh Tuan Budin ni sesama mereka..

      Mereka xde isu sebenarnya..


      Pastikn..
      Masih ada suara untuk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..








      .

      Delete
    11. Masuk rumah org pastu disuruhnya kawan dier jangan layan tuan rumah! Mmg ada kelas otak dorang ni. Patutla bos dia sendiri panggil bangang!

      Delete
    12. J, 20:33..tiada niat buruk, tapi hati buruk. Doa sudah tidak berguna.

      Macy,
      Betul. peribahasa melayu. Mereka ..Batu Api,perut busuk!

      Delete
    13. .


      Macai bengap 22:25


      Peribahasa terkini..

      "MELAYU KENA LUPA"
      "JANGAN UNGKIT KISAH LAMA"

      Macai bengap terkinja kinja meraiknnya..
      Yg bodoh ditipu berkali kali..

      Kebobrokan silam dilindungi..
      Macai bersilat membodohkn diri..


      Pastikan..
      Anda terus punya suara untuk..
      MENYALAK 5 TAHUN LAGI..





      .

      Delete
    14. Ustazah kejora dah panas hati
      Mendoakan org sesuka hati
      Masih tak sedar diri
      Doa laknat jadi pilihan hati

      Delete
  19. this mud head alwaz telling people what to do...

    mcm laa org melayu nie bodoh sngat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper28 August 2017 at 15:20

      Unfortunately the truth of the matter is "YES". There are still dumb Malays out there. They're the ones you see still supporting UMMO/BN when the reat of the nation have moved on past that ancient relic.

      This is more so true so long that we have traitors like Mr. J and those in cohorts with him trying to manipulate the truth in order to support their fictional statements. Henceforth, making those dumb Malays even more dumber.

      Delete
    2. Dari situlah reza amik idea buat citer dumb and dumber tu!

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper28 August 2017 at 16:10

      Ish! Bro Macy... Tak baek menabur pitnah... Nanti Talibarut Najib, Lebai Berbelit J marah.

      Dia bukan buat pilem dumb and dumber... Dia buat pilem Dumb and Dumber To kira part 2 la... Part 1 orang lain bikin. Dia kira macam nak tumpang publisiti D & D 1 la.

      Tapi pilem dia yang paling Lebai J suka ialah pilem lucah dia tu.... Haaa! Hok tu Lebai J boleh tengok sambil berzikir... Kusyuk!

      Delete
    4. Argh ahh! Smenjak kuar citer tu la masing masing tambah bini tu! Kacau...

      Delete
  20. utusan rugi juta-juta...
    tak lama lagi gaji wartawan tak leh bayar
    CEO boleh gi naik haji
    KIRA OK LA TU....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebagai ahli umno totok
      aku cadang utusan dan harakah digabungkan supaya meriamnya lebih besar
      untuk tembak pakatan

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper28 August 2017 at 17:50

      Betul tu Anon 1738,

      Mereka boleh lakukan penjenamaan semula...

      Pilihannya:
      A) Utuskah
      B) Harasan

      Delete
    3. aku cadang namanyeer..

      "UTUGIHARASAT"

      utusan rugi+ harakah sesat

      kah...kah....kah

      Delete
    4. Suratkabar lamaaaa, suratkabar lamaaa!

      Delete
    5. untung rugi adat dalam perniagaan...

      Kena berusaha lebih

      Delete
  21. AKU LAGI OK...
    akhbar UMNO dan PAS dicantum

    namanya "JIBDI" najib & hadi

    kalau tak sedap ngak

    tukar namanya jadi "ROSDI" @ "LOWDI"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok guru gemok gedempol tu ker?
      Apa yg dia tahu selain drp melantak dan beceramah
      Buat amanat perang sabil menjanjikan syahid.
      Bila orang2 dia turun berjihad
      Dia duduk tidur kat rumah.

      Delete
    2. Buidn.....kau telah membuka runag untuk orang jahil menulis kat sini yg menyebaban kau akan mendapat dosa

      Zack....bertaubatlah

      Delete
  22. AKU MEMBENARKAN APA YANG DI SEBUT TPM
    JIKA PENYANYI YANG PERGI TU ATAS WANG
    USAHANYA SENDIRI DAN HALAL MAKA
    BERIBADAHLAH DIA DENGAN BETUL

    TETAPI KALAU DIA PERGI DGN WANG 1MDB
    MEMANG HUKUM TUHAN DIA AKAN MELALAK NYANYI

    semoga semua mereka selamat
    "amin"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertaubatlah....jaga tulisan kamu..

      Jgn buat hati....dok sebab baca byk sgt fitnah

      Delete
  23. Knp dia tak pesan kpd tok arab yg derma duit tu suruh buat open house kat jemaah haji malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia sendiri tak tau tok arab yang mana...

      hahahaha

      Delete
    2. Tok arab ni senang jer nak kenal, mata dia sepet!

      Delete
  24. "Berdoalah Tuan Puan, didepan kaabah
    Supaya Umno demamnya kebah
    Doakan saya Bos tak ubah
    Melepas pulak..saya nak perintah!"

    Baik Datuk Seri, kita kan buat
    Doakan Datuk nak ke PM selamat
    Supaya Bos pandang pun hormat
    Diambek sepupu, Datuk pun tamat..!

    "oh...janganlah pulak cakap camtu
    Tak lama lagi ni, nak PRU
    Doakan lah jugak pengundi hantu
    Ke tempat saya tiada yang tahu!"

    "Ni, doakan juga Barisan menang
    Nanti tuan2 pun saya kasi senang
    Saya takut tak diundi orang
    Habislah saya bala pun datang!"

    InsyAllah Datuk terima kasih
    Tapi kenapa berbual tak boleh?
    Datuk takut ye kita beralih
    Tok,rasa2nya Mahathir kami nak pilih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Apakah tujuan kita beribadah
      Hanya untuk mencari keredhaan Allah
      Tapi kalo pada hal dunia masih nak kisah
      Sia sia ibadat, semuanya ghuflah..

      Walaupun sudah pergi mekah berpuluh kali
      Tapi tetap berbohong dan masih kasihkan dunia
      Bukankah yang wajib itu hanya sekali
      Adakah mekah dianggap seperti sungai gangga di india?..

      Adakah manusia tidak mengerti
      Bahawa Allah mengetahui apa yang kamu sembunyikan
      Depan manusia bolehkah berpura pura, pijak semut pun tak mati
      Kalau Allah nak tunjuk, di mekah nanti pun boleh ditengok balasan..


      Delete
  25. kemenangan M'sia dalam sukan SEA 2017
    menggambarkan peralihan kerajaan akan berlaku
    tidak lama lagi

    DARI-TELEKAN BOMOH SANGKALA BUMI
    PERTAPAAN GUNUNG MERAPI

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN dalam keadaan paling selesa sekarang ni..

      Menng SEA game
      PKR berpecah
      DAP pepimpin hipokrit
      PBBM melukut ditepi gantang...akan berkubur lepas PRU 14
      Amanah - tak pauah cakap la...tak ada taring langsung

      Maafla...BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      pertandingan 3 penjuru akan menguburkan pakatan harapan...

      Delete
  26. Tokong Wak Jade bg ucapan, amaran mcm dewa sang gunung merapi berkata2 pd ulat dilereng dlm alam cakrawala.

    Wak ooi, manusia semua tu.
    Semua sama taraf, pengundi belaka tu. Kuasa rakyat dan akal budi mereka usahla dihina.
    Muga realiti mengigit kamu lekas.

    ReplyDelete
  27. Kalau berpegang pada ayat 42 surah al baqarah insyallah selamat...

    ReplyDelete
  28. 31ogos hari bayar hutang IPIC , sapa mau bayar ?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ?
      Cucu: Kami tok jib !! yeh yeh !!

      Delete
    2. dah settle dah....kau yg masih buta mata dan hati

      Dok baca fitnah byk sangat....sebab tu hati jadi gelap dan tak dpt nk menerima kebenaran...

      Delete
  29. Benarkah yang ke sana kerana dijemput Tuhan?Kenapa ramai yang hatinya tidak dijemput untuk bersifat ikhlas,jujur,dan amanah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bertaubatlah....kamu telah mengambil tugas allah

      Delete
    2. 608, taubat cepat.
      ko telah samakan 0045 mcm tuhan kamu.
      Taubatlah.

      Delete
  30. Budin....nasihat orang tak payah lah nak dipolitikkan

    Kau ni dah melampau la...

    kalau ia pun Pakatan harapan akan bungkus nanti dalam PRU 14, tapi janganlah samapai nasihat yg baik pun nak dipolitikkan...

    Hampeh!!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. politik,tk perlulah dlm bentuk nasihat...nampak sgt

      Delete
  31. Gangster Komidi
    cakap x pakai otak..

    ReplyDelete
  32. Zahid, ko mmg Komedi laa. Hisham patut ganti ko jadi TPM. Ko mmg tak layak. Hidup DS Hishamuddin !

    ReplyDelete
  33. Tolong kirim doa minta ampun sbb aku pukul bf anak aku sampai cacat kekal...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...