Monday, 14 August 2017

APA YANG BUDAK BERUSIA 17 HINGGA 19 TAHUN FAHAM TENTANG MEMALI?

Kalau diperhatikan, kejadian kekecohan dalam program Nothing To Hide 2.0 semalam tercetus ketika Tun Mahathir Mohamad sedang menjawab soalan mengenai peristiwa Memali.

Mereka dikatakan tidak puas hati dengan jawapan Tun Mahathir berhubung persoalan itu yang antaranya mengaitkan dengan SOP polis untuk bertindak balas apabila ada anggotanya diserang.

Belum pun Tun Mahathir habis memberikan jawapan, tiba-tiba terdengar jeritan yang antaranya perkataan"Kutty" dan kemudian dengan pantas selipar, kasut, botol dan kerusi dilihat  berterbangan di sana sini.

Seterusnya bom asap juga dilemparkan ke beberapa sudut dalam Dewan Raja Muda Musa di mana berlangsungnya program Nothing To Hide 2.0 itu.

Berikutan itu, tiga remaja bawah umur yang berusia 17, 18 dan 19 tahun telah ditahan oleh pihak keselamatan dan diserahkan kepada pihak polis.

Ketiga-tiga remaja terbabit, walaupun didapati memakai baju T  Armada, tetapi mereka disahkan bukanlah ahli Bersatu.

Sudah tentu ada orang yang membelikan dan menyuruh mereka memakai baju T Bersatu sebagaimana yang mereka pakai itu.

Soalnya, siapakah ketiga-tiga remaja itu?

Kenapa mereka yang sebegitu muda boleh jadi marah, emosional dan cuba merusuh akibat tidak puas hati dengan jawapan Tun Mahathir berhubung tragedi Memali?

Apa yang mereka tahu dan faham tentang Memali sedangkan ketika tragedi itu berlaku, mereka belum pun lahir lagi ke dunia ini?

Tragedi Memali berlaku pada November 1985 tetapi ketiga-tiga remaja tersebut lahir pada tahun 1998, 1999 dan 2000?

Tidak menuduh, tapi logiknya, jika tidak diupah dan tanpa diberi sedikit dedak, adakah mungkin mereka secara sukarela sanggup berbuat demikian?

Apakah alasan lain untuk ketiga-tiga remaja itu sedia melakukannya?

Jika mereka juga yang terbabit membaling kasut dan selipnar, adakah saja-saja mereka sanggup keluar dewan dan pulang ke rumah dengan hanya selipar dan kasut sebelah saja?

Siapakah "tauke" yang akan membelikan kasut dan selipar baru untuk mereka?

Mari kita main teka-teki mencari siapakah "tauke" yang baik hati dan pemurah itu? (ShahbudinHusin 14/08/2017)

218 comments:

  1. Pas konsisten menentang penyelewengan yang berlaku terhadap 1Malaysian Development Berhad (1MDB) dan nafi semakin 'berlembut' berhubung isu itu.

    Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pendekatan Pas dalam menangani isu itu adalah lebih kepada jalan penyelesaian bukannya menghentam secara berterusan susulan tindakan Pas mengundang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat berkenaan, Arul Kanda Kandasamy bagi menjelaskan situasi sebenar yang berlaku.

    "Kita tahu 1MDB satu bencana besar buat negara dan sebab itu kita tidak berhenti menentang penyelewengan dan salah guna dana negara apatah lagi berlembut.


    "Tindakan Pas mengundang Arul adalah untuk mendengar sendiri apakah masalah yang berlaku terhadap syarikat itu. Sekiranya kita terus menghentam, apakah jalan penyelesaiannya," katanya pada sidang media Program Munaqasyah, hari ini.

    Minggu lalu, Tuan Ibrahim bersama kira-kira 30 Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat berpuas hati mendengar pembentangan Arul mengenai pelan rasionalisasi bagi menyelesaikan kemelut 1MDB.

    Arul dalam perjumpaan tertutup selama lebih tiga jam itu turut menunjukkan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengenai 1MDB

    Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, walaupun Pas berpuas hati dengan pembentangan rasionalisasi yang diberikan oleh wakil 1MDB itu, namun terdapat beberapa perkara yang perlu diberi penekanan.

    "Bukan bermakna kita berpuas hati dengan pembentangan rasionalisasi itu kita bersetuju dengan penyelewengan yang berlaku. Pas tetap tidak setuju beberapa perkara terutama apabila 1MDB diletak di bawah kementerian kewangan, tidak mustahil dana negara akan disalurkan.

    "Sebab itu Pas mahu aset itu mesti dipantau oleh Parlimen selain mewujudkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) berhubung isu ini," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat masih ‘segan’ untuk memperkatakan tentang kebenaran apabila terus berdolak-dalik mengenai isu liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Malah, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu dilihat cuba mengelak daripada menjawab soalan itu ketika diajukan peserta pada program Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam, petang Ahad.

      Mereka yang hadir pada program itu ingin mendapatkan penjelasan beliau sama ada Anwar menjadi mangsa politik bekas Perdana Menteri itu atau benar-benar pesalah liwat.

      Ketika ditanya berkenaan perkara tersebut Mahathir hanya menjawab ia hanya satu kisah lama antara beliau dan Anwar.

      “Itu perkara lama. Ketika saya jumpa dia (Anwar), dia tak tanya pun soalan macam tu,” jawab beliau ketika diajukan soalan berkenaan.

      Sebelum itu, seorang peserta program mahu kepastian daripada Mahathir mengenai kes Anwar.

      “Assalamualaikum Tun, saya bergaduh adik-beradik kerana Tun dan Anwar. Adakah Anwar Ibrahim benar-benar pesalah liwat negara atau mangsa kerakusan politik Tun?

      “Kalau Anwar benar-benar pesalah, Tun baru saja mengangkat banduan sebagai bakal perdana menteri, sedangkan banduan awam susah untuk mendapatkan pekerjaan,” soalnya.

      Bagaimanapun, Mahathir tetap enggan menjawab secara khusus berkenaan soalan tersebut.

      Delete
    2. Syarikat kilang haram ini mesti syarikat yang sangat istimewa kerana Lim Guan Eng memerlukan 10 tahun atau 2 penggal pemerintahannya untuk mengambil tindakan sesuai. Itupun dia masih sempat menyalahkan pemerintahan sebelum itu.



      Masa dia ada kuasa penuh Lim Guan Eng bertanya soalan yang dia sendiri tahu jawapannya bagi orang politik sepertinya.

      Kedai, gerai dan kampung mana Lim Guan Eng tak roboh? ada tak?

      Delete
    3. “Aku lg heran..Bn rasuah PH bising tp kalo PH rasuah BN plak disalahkan..perangai dah mcm madey dah PH ni..kahkahkah.”
      (Aku lagi hairan. (Jika) BN rasuah, Pakatan Harapan (PH) bising, tetapi kalau PH yang mengamalkan rasuah, BN pula dipersalahkan. Perangai dah macam Madey (Tun Dr Mahathir Mohamad) dah PH ni).”
      Komen itu ditulis seorang pembaca My Nation News Malaysia, Mohd Farid Hashim terhadap laporan mengenai pengakuan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengetahui mengenai kewujudan kilang haram di Sungai Lembu di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

      Delete
    4. MAKIN TUA MAKIN HEBAT TU.. STEADY TUN M!!!!

      Delete
    5. Ini pula reaksi dari seorang lagi pembaca:
      Mohammed Hisham B. Ramli Aiya niaga kicik2 nasi lemak mpsp mali angkat balang ,tuluih lampaih woo. Tatak kasi can. Ini kilang aah, sapuluh tahuun sudah naik maa, tatak kasi loboh, balang tatak angkat lampaih maa. Wang libu2 ada ambek ka, aiya MPSP.
      (Perniagaan kecil seperti berniaga nasi lemak, MPSP akan datang untuk mengangkat balang. Tidak akan kasi peluang. Manakala kilang ini sudah sepuluh tahun beroperasi tidak dirobohkan dan peralatan mereka tidak dirampas. Adakah wang ribu-ribu sudah diambil MPSP?)
      Manakala di laporan mengenai pengakuan Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti, Norlela Ariffin dari PKR yang mendedahkan dia diperlakukan seperti penjenayah selepas Exco Kerajaan Pulau Pinang, Phee Boon Poh ditangkap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), ramai yang menyokong tindakan wakil rakyat itu.

      Delete
    6. Mohd Yusri YB Norlela,kamu dh tunaikan tanggujawab kpd rakyat dgn membongkar kes yg menyalahi undang2.biar pun dibenci rakan pakatan tapi harus di ingat Allah sentiasa bersama org yg benar.
      Musafir ZA PH ni umpama SARANG ULAR yg ada mcm2 spesis ular.. ada ular liberalis, ular komunis, ular evangelis, ular machiavelli, ular dendam, ular munafik, ular rasis cauvinis lg ramai la.. Jujur camne pon berjuang dlm tu, kalo x kena dgn RUKUN SARANG tu, pasti dipatuk & dibelit.. tgk pa yg depa buat kat ex-MB Selangor & PAS.. -depa x teragak2 ‘gigit dan baham’ anda.
      Nurdin BK Dlm PH, anda dihalang berkata baik dan benar..demikianlah juga yg terjadi kpd Dr. Tan Seng Giaw naib Presiden DAP.
      Charlie Chew Jgn pikin kesian kesian. …berani pikin berani tanggung lah..juara rakyat sohai!
      Noorhaidah Mohd Ibrahim Tahniah YB. Kita perlu pemimpin spt YB menegakkan kbenaran d menghapus kmungkaran. Pemimpin seumpama ini dah semakin pupus. Allah akn mbalas jasa baik YB wp pakatan akn boikot YB. Takut pd Allah bukan PH.
      Salim Khan tahniah..Yb kerana telah melakukan perkara yg betul dan tepat…tugas dan tanggongjawap adalah amanah yg aksn dipersoalkan diakhirat kelak…kalau manusia tak suka kepada kebaikan maka pie jahanam dgn mereka…mereka merosakkan alam sekitar menyebabkan beribu org yg sakit yg untung dua tiga org saja maka saya sokong tindakan yb…

      Delete
    7. Penangkapan EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang dari DAP, Phee Boon Poh oleh SPRM adalah berkaitan dengan aduan yang dibuat oleh ADUN PKR Pulau Pinang.

      Dalam tulisannya hari ini, ADUN PKR tersebut memberikan kronologi peristiwa yang berakhir dengan SPRM membuat serbuan.

      Beliau juga menulis:

      “Baru dapat aduan yang 40 dari 500 penduduk Sg Lembu sakit kanser semasa program ziarah CNY dan mereka khuatir mungkin datang dari aktiviti pembakaran di kilang haram.”

      40 orang daripada 500 menghidapi kanser.

      Seseorang pasti perlu membayar harga yang mahal jika ini benar.

      Dari Facebook ADUN PKR Penanti, YB Norlela Ariffin:

      18 Februari 2015:
      Buat lawatan mengejut bersama Pejabat Tanah dan MPSP ke kilang bakar sawdust (habuk kayu) dalam ladang kelapa sawit. Baru dapat aduan yang 40 dari 500 penduduk Sungai Lembu sakit kanser semasa program ziarah CNY dan mereka khuatir mungkin datang dari aktiviti pembakaran di kilang haram. Rupanya kilang ini telah beroperasi selama 10 tahun dan mengeluarkan asap yang hingga saya kena bawa anak saya ke hospital untuk masukkan gas! Pejabat tanah dan MPSP akan check jika ini kilang haram sebab beroperasi dalam tanah pertanian dan pembakaran tanpa ada proses kawalan. Pekerja-pekerja Myanmar tak pakai face mask pun.

      Delete
    8. 6 Mei 2015 (4.00 pm):
      Saya dan pegawai-pegawai ADUN Penanti mendapat aduan kecemasan berlaku kes kemalangan teruk di kilang haram yang saya baru habis mesyuarat untuk merayu pihak berkuasa untuk ambil tindakan tegas bawah akta bangunan Akta 133. Sebelum ini, saya telah bawa 5 usul untuk Sidang DUN untuk menguatkuasakan Akta 133 dan lain-lain garis panduan tetapi telah ditolak pada 30 April 2015 tapi saya akan bahas bila Sidang DUN sambung pada 11 Mei 2015 ini insyaallah dengan harapan kemalangan kebakaran yang baru berlaku tidak akan berulang lagi! Seorang drebar lori baru terbakar 93% dan dikhuatiri tidak dapat diselamatkan apabila terjatuh ke dalam pit yang bakar sawdust habuk kayu yang dibakar menjadi activated carbon untuk water heater.

      Saya dah post video dan laporan kepada pihak berwajib mohon kuatkuasakan supaya struktur dan garis panduan keselamatan diikut sebelum berlaku lagi kejadian accident macam tadi terhadap drebar lori yang sedang tuang sawdust tapi terjatuh ke dalam tempat pembakaran sebab tak ada safety procedure.

      Berjumpa JKKK kampung Sungai Lembu yang tolong selamatkan driver lori dan reporters suratkhabar Cina yang tengok video dan ikut saya ke kilang haram. Tapi kami diberi amaran jangan masuk dalam kilang haram yang telah beroperasi selama 10 tahun di atas tanah pertanian.

      JKKK telah serah senarai penduduk yang mengalami sakit kronik kepada Jabatan Kesihatan untuk siasat punca.

      MPSP kata kompaun maksima only RM250.

      Delete
    9. 15 Jun 2015:
      Soalan ADUN Penanti tentang kilang haram sawdust (yang berlakunya kemalangan kebakaran drebar lori pada 6.5.15 yang terjatuh dalam pit proses sawdust jadi activated carbon) dan jawapan EXCO dalam Sidang DUN selepas itu.

      Saya telah memulakan dan perjuangkan sebagai ADUN Penanti dari Keadilan di dalam membela rakyat Penanti dan penduduk Sungai Lembu khususnya sejak mula saya dapat aduan dan terus buat lawatan mengejut pada 18hb Feb 2015 dan 6hb Mei 2015 bersama Pejabat Tanah, PejabatPertanian dan MPSP ke kilang bakar 2,000 tan sawdust setiap bulan.

      Pada tahun ini 2017, saya telah menerima 18 mukasurat petisyen bantahan terhadap kilang haram yang masih beroperasi ini yang ditandatangani hampir 180 penduduk perkampungan. Saya telah bertanyakan status tindakan terhadap kilang ini semasa Soalan Lisan pada Sidang DUN 19-24hb Mei 2017. Kes ini di bawa ke mahkamah tetapi kilang ini hanya di saman RM1,000 saja dan masih beroperasi.

      Maka, saya sebagai ADUN Penanti (Keadilan) berterima kasih pada SPRM serta semua agensi lain yang turut sama-sama membantu menyelesaikan masalah rakyat yang dipedulikan dan yang diambil berat oleh pemimpin-pemimpin Keadilan sebelum ini.

      Delete
    10. Pas nak cari jalan selesaikan penyelewengan 1ndb...jalanye siasat dan tangkap dulu orang yg dusyakki menyeleweng...tapi ape yg pas buat?...

      Delete
    11. Berikut adalah kenyataan sebenar sewaktu Sidang Media Timbalan Presiden PAS, Dato' Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man di DePalma Hotel Ampang, 7 Ogos 2017 jam 1.15 petang.

      PAS telah mengadakan sidang meja bulat bersama dengan pihak pengurusan 1MDB, yang diketuai oleh Presiden 1MDB, Sdr Arul Kanda.

      Secara keseluruhannya pembentangan mengambil masa 3 jam setengah dan dihadiri hampir 30 org jawatankuasa daripada PAS Pusat dan tokoh-tokoh yang kita undang pada hari ini.

      Secara keseluruhannya bagi pihak kami, kita berpuas hati dengan penjelasan yang telah diberi oleh Sdr Arul khususnya pelan rasionalisasi yg telah dicadangkan oleh beliau bagi mengatasi kemelut yg dihadapi dalam 1MDB.

      Isu yang berlaku hari ini, Kementerian Kewangan telah pun mengambil alih aset yang ada pada 1MDB.

      Jadi hasil dari perbincangan tersebut didapati, bila aset diserah kepada MOF Incorporated, maka kita perlu untuk monitoring terhadap isu-isu yang melibatkan aset tersebut.

      Sebab bila aset diambil oleh pihak Kementerian, kita bimbang ia akan mencetuskan masalah baru jika tidak dikawal, dan kita harapkan bahawa isu-isu ini mesti dipantau direct di bawah parlimen.

      Maknanya pihak Kementerian Kewangan/Menteri perlu melaporkan kepada parlimen supaya ahli2 parlimen kita dapat mengikuti setiap perkembangan supaya tidak timbul masalah baru.

      Hasil perbincangan ini juga kita mencadangkan PAS mencadangkan supaya RCI/ Suruhanjaya Diraja diwujudkan bagi menyiasat perkara-perkara yang berlaku yang membawa kemelut dalam isu 1MDB, khususnya sebelum Sdr Arul diterima masuk dan dibuat pelan rasionalisasi tersebut.

      Jadi cadangan ini sebenarnya telah pun dibawa oleh DS Tuan Guru Presiden pada 13 Oktober 2015, antara yang paling awal mencetuskan idea supaya RCI diwujudkan dalam isu 1MDB.

      Di waktu yang sama kita harapkan supaya 1MDB perlu diberi peluang untuk menyelesaikan segala hutang yang ditanggung oleh 1MDB, kerana kelewatan menjelaskan hutang ini menyebabkan kos faedah/interest yang dikenakan adalah sangat besar, setahun sebanyak 1.9 billion USD, interest sahaja.

      Jadi kalau kelewatan menjelaskan hutang ini menyebabkan kadar interest bertambah. Dan bagi kita, tindakan pelan rasionalisasi yang dibuat oleh 1MDB ini berada di atas landasan yang betul setakat ini.

      Dan kita harap tidak banyak campurtangan politik yang mengganggu pelan yang telah pun dikemukakan oleh beliau. Jadi secara keseluruhannya perbincangan sangat menarik dan terbuka.

      Beliau juga mengemukakan beberapa dokumen khususnya hasil perbincangan dengan PAC dan dokumen2 tersebut ialah dokumen yang boleh kita akses dan download dari media sosial.

      Walau bagaimanapun kepada kami, PAC tidak boleh menyelesaikan masalah, sebab ia hanya satu badan yang dianggotai oleh lapan ahli parlimen BN dan lima daripada pembangkang, dan hanya bidang kuasa menyiasat tetapi tindakannya nampak masih belum ada.

      Dengan penuh hormat kepada agensi penguatkuasa yang ada di Malaysia, SPRM, Polis, Jabatan Peguam Negara, Bank Negara, Audit Negara, dengan penuh penghormatan pada agensi2 ini, kita lihat bahawa perlunya RCI ditubuhkan.

      Dan bagi kami, RCI ialah jalan keluar dan kalau ada yang terlibat, kita harap ambil tindakan.Pihak kerajaan perlu ambil tindakan.

      Dan insya Allah mudah2han dengan penubuhan ini, isu ini ada jalan keluar dalam konteks penglibatan individu2 tertentu, tokoh2 tertentu.

      Di waktu yg sama negara tidak terbeban dengan bebanan hutang yang dibuat oleh 1MDB. So itu penjelasan yang saya nak buat pada hari ini.

      Delete
    12. Apabila terkeluar perkataan 'kutty' oleh remaja bawah umur itu, hanya nama Zahid Hamidi yang bermain di kepala. Kenapa ya???

      Delete
    13. Tan Sri Musa Hitam yang dahulunya dipersalahkan dengan peristiwa Memali itu mendedahkan bahawa Tun Dr Mahathir yang terlepas kerana mengatakan beliau di China sebenarnya berada di Kuala Lumpur semasa kejadian tersebut. – Gambar diambil dari YouTube, 28 Mac, 2014.

      Selepas hampir 30 tahun peristiwa Memali berlaku, bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam mendedahkan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad berada di Kuala Lumpur, bukannya China sebagaimana yang diberitakan sebelum ini.

      Pendedahan ini dibuat sendiri oleh Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

      Musa mendedahkan perkara ini dalam Diskusi Politik Malaysia: Dulu dan Sekarang anjuran Kerajaan Negeri Kelantan yang diadakan di Kota Bharu malam kelmarin. Turut serta bersama beliau sebagai panel adalah naib presiden PAS Datuk Husam Musa dan moderatornya adalah Profesor Madya Datuk Dr Mohmamad Agus Yusof.

      Musa ketika menjawab soalan Agus berkata, Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur ketika kejadian itu bahkan,

      "Dua tiga hari selepas kejadian itu pun dia berada di Kuala Lumpur."

      Ia disambut oleh Agus dengan berkata "Oh my God," dengan nada terkejut ekoran pendedahan Musa itu kerana media melaporkan Dr Mahathir berada di China ketika kejadian itu berlaku.

      "Ok, my God, our God," kata Musa menyambut kenyataan Agus sambil ketawa dengan pendedahan itu.

      Dalam diskusi itu juga Musa berkata, "titik hitam dalam politik saya adalah Memali, saya cakap terus terang." Musa berkata, itulah juga yang dinyatakan beliau kepada kawan-kawanya dalam politik dan di mana-mana.

      Menurut ensiklopedia bebas, Wikipedia, peristiwa Memali berlaku pada 19 November 1985. Insiden ini mengorbankan 14 orang dan berpuluh-puluh yang lain tercedera serta penahanan beratus-ratus orang.
      Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kecuali 36 orang.
      Mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
      Dalam pertempuran antara orang kampung dengan pihak polis, Ustaz Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan Ibrahim Libya terbunuh.
      Polis memanggil operasi ini sebagai 'Operasi Angkara atau Operasi Hapus'.

      "Ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri Malaysia berada di China," menurut Wikipedia, dan kini baru didedahkan sebaliknya oleh Musa apabila beliau berkata ketika itu Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur.

      Peristiwa Memali berlaku apabila polis cuba menahan Ibrahim Libya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa mengamalkan ajaran sesat. Ibrahim pula tidak mahu menyerah diri kalau mahu ditahan di bawah ISA. Akibatnya polis merempuh perumahan Ibrahim Libya dan pengikutnya dengan kereta perisai dan mengakibatkan 14 terbunuh.

      Musa dipersalahkan dengan peristiwa itu dan Dr Mahathir selaku perdana menteri terlepas kerana dia diberitakan berada di luar negara ketika itu, iaitu China. Pendedahan Musa hari ini akan memberikan satu episod baru dalam peristiwa hitam ini. PAS menyifatkan semua yang terbunuh sebagai mati syahid manakala Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim menziarahi kubur Allahyarham dan pengikutnya serta menyiramkan air mawar di atas pusara mereka.

      Delete
    14. Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ‎berkata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sanggup menjadikan Tun Musa sebagai mangsa untuk dipersalahkan bagi peristiwa Memali. – Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Mac, 2014.



















      Pendedahan bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam berhubung keberadaan Tun Dr Mahathir Mohamad di Malaysia semasa peristiwa Memali dan bukan di China seperti dipercayai selama lebih 30 tahun menunjukkan wajah sebenar ‎bekas perdana menteri itu, kata ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR).

      Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ‎berkata Dr Mahathir sanggup menjadikan Musa sebagai mangsa untuk dipersalahkan sedangkan bekas perdana menteri itu berada di Malaysia.

      "Ia menunjukkan sikap dan perwatakan Dr Mahathir dalam soal Memali sanggup memangsakan timbalannya dan itulah jenis manusia yang masih disanjung‎ ramai.
      "Inilah orang yang merosakkan sistem dan ekonomi negara sehingga kita berada dalam keadaan yang parah sekarang ini," katanya pada satu sidang media di Kompleks Karangkraf, Shah Alam hari ini.

      Dalam satu diskusi di Kota Baru semalam, Musa mendedahkan bahawa Dr Mahathir berada di Kuala Lumpur, bukannya China semasa peristiwa Memali. Pendedahan ini dibuat sendiri Musa yang juga menteri keselamatan dalam negeri ketika peristiwa itu berlaku pada 19 November 1985 yang mengorbankan 14 orang dan berpuluh yang lain cedera.

      Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran berkata ini bukan kali pertama Dr Mahathir menunjukkan sikapnya yang tidak jujur dan suka memutar-belit fakta.

      Katanya, Dr Mahathir perlu segera menjawab tuduhan Musa dan memberi penjelasan kepada rakyat agar kenyataan itu dapat dipastikan kebenarannya.

      “Saya memang tak terperanjat kerana Dr Mahathir membuktikan banyak kali bahawa beliau bukan seorang yang jujur dan beliau arif dalam memutar-belit fakta.
      “Dr Mahathir perlu jelaskan dengan segera apakah benar tuduhan yang dibuat Musa kerana rakyat berhak mengetahui perkara sebenarnya,” katanya kepada The Malaysian Insider.

      Surendran berkata selain Dr Mahathir, pemimpin Barisan Nasional (BN) juga perlu memberi pencerahan tentang peristiwa hitam Memali dan hubung kait mantan perdana menteri itu terhadap kekejaman kerajaan pada masa itu.
      Katanya, dengan lebih banyak maklumat berhubung peristiwa Memali, rakyat dapat memahami dan menggambarkan keadaan sebenar kejadian itu.

      “BN perlu memberi ulasan kerana ini melibatkan bekas perdana menteri mereka dan satu perkara yang amat serius di bawah pemerintahannya. Semua ini perlu ada penjelasan agar ada pendedahan di peringkat nasional mengenai isu Memali.
      “Sampai hari ini kita tidak mempunyai penerangan yang jelas tentang peristiwa Memali sehingga Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) digunakan secara menggila bagi menangkap beratus orang dan sebagainya,” katanya.

      Naib presiden PKR itu turut tidak melihat tindakan mahkamah sebagai jalan terbaik bagi mendakwa Dr Mahathir selaku perdana menteri memerintah pada ketika itu.

      “Undang-undang bukan penyelesaiannya tetapi pendapat awam adalah cara yang terbaik kerana perkara ini menjadi isu umum dan perlu didedahkan.
      “Itu merupakan hukuman terbaik bagi mereka yang terlibat dalam perkara ini seperti Dr Mahathir dan lain-lain. Biar rakyat menilai, menghukum dan menjadi hakim dalam kes ini,” katanya.

      Delete
  2. Muka budak yg mencetuskan semuanya itu sedang viral di internet sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar budak mentah tu tau..akibat dari perbuatan mereka.tak kira la sapa yang suruh.tak kira budak tu orang umno ka,orang bersatu ka,orang hutan ka, asal orang pekan ka..mintak jatuh hukuman keras dan setimpal.jangan jadi macam kes di parlimen dulu.Supaya jadi contoh pada budak mentah lain..


      KASSSIIIIIIII SENGGATTTTT PUOK UMNO INI KALU

      Delete
    2. Mari kita tengok peguam mana yang berani bela budak mentah tu.teruk kena nanti tu...hampir membunuh beribu orang dalam dewan tu.percubaan membunuh,bertindak liar, semua kasi dakwa kawwwww kaww...jgn peduli ahli parti mana.hukum sekeras keras hukuman

      Delete
    3. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....
      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2017/08/kita-desak-azminali-minta-maaf-kepada.html#sSZq26bXck1kwrUk.99

      Delete
    4. Budak yang bertanya soalan memali sebelum kekecohan berlaku tidak boleh lari dari menjawab soalan wajib dari polis dan penganjur.

      Delete
    5. Act of coward dengan mengupah budak2 hingusan untuk mensabotaj majlis org lain..itulah tindakan org yang terdesak

      Aku Benci Umno

      Delete
    6. rosak budak2 melayu ditangan puak2 nie... rosak budak2 melayu ditangan puak2 nie... rosak budak2 melayu ditangan puak2 nie...

      baik pemuda2 dorong dia orang masuk ke dalam kolej dan jangan digangu proses pembelajaran mereka...

      mana pergi org bahagian.. jgn utamakan kelangsungan politik korang sahaja...

      jgn kacau masa depan budak2 melayu... korang adalah agen melambatkan pembangunan negara masa hadapan...

      belajarlah berpolitik tanpa melibatkan anak2 yang masih dalam proses pendidikan...

      Delete
  3. Jamal jamban punya trade mark tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....
      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2017/08/kita-desak-azminali-minta-maaf-kepada.html#sSZq26bXck1kwrUk.99

      Delete
    2. NAK SURUH TUN M DOK DIAM...TAKUT LA TU...DAH KETAQ LUTUT KA...HEHEHEHEH....DENGAN ORH TUA PUN TAKUT......KAKAKAKA...

      Delete
    3. Sini badak sana badak di mana pun badak,.sapekah badak

      Delete
    4. anon 12:02 jangan rosakkan masa hadapan negara... kalau kalah berdebat, tak perlu lah membuat kacau, tak perlu membuat onar...

      ingatlah, jika berterusan kepimpinan yang salah ini, kamu antara yang bertanggung jawab diakhirat nanti,

      bersatu dan pengikut dah mengambil langkah sewajarnya,
      pas juga menentang dalam diam dan mengambil langkah sewajarnya...
      pkr dan dap juga menghala ke arah yang sama...

      sekumpulan agen yang menggunakan pendekatan samseng perlu sedar, kekuasaan dan kezaliman yang berlaku ini sedang di doakan akan kejatuhannya... belenggu yang lebih dahsyat jika pemerintah hari ini berterusan dengan agenda2 bodoh...

      ingat, kamu akan dipertanggung jawabkan jika kamu tidak insaf... jika kamu tamakkan jawatan... jika kamu membelakangi ikrar kamu... tunggulah masanya...

      hindarlah sikap menidakkan perkara - 1MDB - menghala kehancuran negara... hindarlah sikap menidakkan perkara - najib - menghala kehancuran negara... hindarlah sikap menidakkan perkara - kepimpinan hari ini - menghala kehancuran negara...





      Delete
  4. Sekor2 muka mcm mat rempit isap gam jea.... kote besor jari kelingking ada hati konon nak tanya isu memali.... Ini betol2 kes desperado puak di sinun... Kita tengok saper yang kenaaa....Chehhh! Badigol aka Samdol!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. AKU DAH TILIK....MAT REMPIT ISAP GAM ...KOTE BESOR JARI KELINGKING TUUUU...SEBIJIK MACAM KO.....KAH...KAH...KAH...
      APA DAH JADI....KASIHAN SI MAMAK KERALA KUTIIII

      Delete
    2. hahaha umno dah panik ! Mana presiden umno bacul tu ahh, penakut eh sembunyi bawah ketiak badak kaa ? hahahaha

      Setakat antar genster belia baling2 mercun apa barang bro ?

      Umno dah jadi pengecut, macam presiden dia jugak ahaha, ajak berdialog pun takut ahaha ? Aku dah cakap potong je kontol tu tak payah jadi lelaki, kalu bacul macam gini. MALU Woooooo !!!

      Delete
  5. Umno dh panas. Dh nk hilang kuasa tu yg meroyan mcam org mabok.dh takda org budak kecik pun bole suruh buat havoc. Umno smakin lama semakin dipinggirkan cakap macamanapun rakyat tk caya..zahid jawa pun dh main blakang. Kesian lanon . Cakap tipu dari kecik jadi pm pun nenipu ..org buta pun tau lanon pencuri..kesian umno akhirnya terkobor jugaj

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....

      Delete
    2. Ameno samseng

      Delete
  6. Dah sampai masa TDM sedar bahwa dosa dosanya yg lampau akan menghantuinya ke mana saja dia pergi. Doa keluarga yg teraniya akibat bapa atau mak dibunuh kejam di Memali akan jadi beban pada tengkuknya. Bagaimana disaran sebelum ini TDM harus habiskan masa sisa hayatnya kini diatas sejadah. Sudah tiba masa dia mengakui kesalahannya dan mohon ampun pada mereka yg terbabit dan bertaubat pada Allah. Namun sayang sisa hidup masih diguna untuk cetus kekecohan. Kehinaan menimpanya satu persatu. Terakhir dibaling kasut ketika tak terjawab isu pembunuhan Memali. Marilah kita sama sama nasihat TDM kalau saudara benar sayangkannya. Pada pandangan saya ramai disini cuma mahu guna TDM sebagai alat jatuhkan DSN dan UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 12:29

      Ada lagi barua ni nak bersyarah dalam ni?
      Sudah-sudah la Jamban ooii... Orang semua dah menyampah dengan ko.

      Ko nak cerita pasal Memali, siapa yang keluarkan amanat mengatakan darah orang UMNO itu halal yang menjadikan Ibrahim Libya begitu taksub sehingga tercetusnya peristiwa Memali?
      Di mana salah nya Tun?

      Jadi kalau ikut fahaman Tuhan Rosmah ko, anggota polis yang berada disitu sepatutnya menghulur je batang leher mereka untuk ditetak? Begitu ke ajaran Nabi Bijan ko?

      Cakap jangan berlagak pandai. Ko tu cuma seekor anjing Bijan je. Tak payah nak cerita pasal dosa-dosa orang... Ko tu yang patut pikir balik dosa-dosa ko kat semua yang ada disini... Ingat sikit... Agak-agak sempat atau tidak ko nak mintak maaf? Dengan Tun memang ko takan sempat nak mohon ampun la.

      Delete
    2. J

      Ko ni bodohlah J.

      Apa yang ko tahu pasal Memali.

      Dosa-dosa Tun M akan menghantuninya?

      Silap banyaklah J.

      Aku dah tengok rakaman kejadian, dan boleh nampak segalanya terancang dan dirancang.

      Kalau semuanya spontan kenapa boleh ada suar dalam tu.

      Memali adalah lambang dosa Hadi Awang yang masih belum terhapus.

      Dan Hadi Awang dan Najib sama-sama menyangka bahawa Allah telah lalai dan lupa akan apa yang berlaku.

      Allah tidak pernah lupa kejahatan manusia. Allah hanya memberikan mereka tempoh.

      Delete
    3. J...aku doakan kau dan puak2 kau serta mak bapak dan anak2 korang cepat cepat mampos. Sekian , terima kasih.

      Delete
    4. waa.. hebat mr.J... dah samapi tahap tahu dosa-dosa... pahala tdm tak mau cerita ke?? moga Allah memberi pembalasan yg setimpal untuk kamu dan keturunanmu andaikata benar kamu diupah untuk mencipta kecelaruan

      Delete
    5. Mr J, 12.18.
      It is the ghost of Altantuyaa that is haunting Jibboy and hippopotamus, who was killed cruelly and even the body was bomb.

      It is very taboo not to have a complete body when a Mongolia died, which Jibboy and hippopotamus were not aware.

      The curse will continue haunting until they are jailed. Mark my words.

      Delete
    6. Allah tidak pernah lupa kejahatan yg dilakukan oleh seorang makhluk perosak yg bergelar tok guru hadi awang.

      Ahli2 pas berpeganglah kepada amanat tuan guru haji hadi awang nescaya jatuh kapir kamu semua.

      Kalau tak percaya suruhlah tuan ibrahim tuan man bagi ulasan dan kupasan.

      Ini bukan politik tetapi ini akidah.

      Delete
    7. He...He...He...si Assmin Jamban dan Si Jijah Kipas....Telah Buat Lawatan Sambil Belajar...Jengok si Hj. Hadi....Oiiii Tak Tahu malu kerrr...2 ekor ni....dah bercderai tu buat lerrr bercerai.......dah atk ada Jodoh...nak rujuk balik kerrrr.....baru tahu penangan PAS .Kah...Kah...Kah....

      Delete
    8. Masha Allah...sungguh jijik dengan macai ameno nih....yg dtg melawat org yang sakit....benda tak baik pulak perkara difikirannya.....memang kesian ngan mak bapak dia ni.....

      Delete
    9. Ibrahim Libya serang balai polis kut..balai polis mana ek..auta babi hitam kutty.

      Delete
    10. 13.36
      statement pencacai umngok..sbb tu masih menyokong umngok sbb sel otak dah tak boleh berhubung dengan elok. yang pasti, umngok parti rasis, samseng dan penakut yang diketuai oleh penakut paling hebat didunia

      Delete
    11. Dosa najib lagi BESAR...1 mdb hilang puluh billion...rakyat sengsara barang mahal..

      Delete
    12. Cai 13.36... Ko temberang...tun madey tak pernah kata Ibrahim Libya serang balai polis..

      Delete
    13. Apa ni J!!??

      Kamu tahu...apa itu Pendusta?



      Delete
    14. Seminggu selepas pembunuhan Memali Sultan Kedah sekarang pernah melawat kubur Almarhum Ibrahim Libya dan sahabatnya yang terbunoh dan baginda menabur bunga dan menyiram pusara beliau dan sahabat. Beliau dan sahabat dikebumi dalam satu liang di Lubok Panjang Baling. Sejarah tidak pernah berbohong dan tetap menjadi kenangan. Alfatihah.

      Delete
  7. Kalau kita lihat sejarah di seluruh dunia, kekacauan (riot) sebegini biasanya dilakukan oleh puak pembangkang dan pemberontak yang ketandusan saluran lain. Ironiknya di Malaysia, pihak yang sedang memerintah yang buat kacau. Tengah training jadi pembangkang kot!

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 12:31

      Anon 1220,

      Betul tu bro...

      Gayanya tak ubah seperti parti yang telah pasti akan kalah dalam PRU akan datang. Maka sebab tu la mereka menggunakan taktik kotor sebegini.

      Delete
    3. Kasihan MADEY...inilah balasan dia sewaktu menjadi Ketua Bershit 5...masa tu tak sedau dah tua ganyut....nasib baik tak pengsan masa tu....Ini kali ....He...He...He....Orang Tua Madey tu....dikemalukan depan anak bini dia....Terkebil-kebil orang tua ni ...Kasihan betul aku tengok...Tapi apakan daya sampai sekarang masih tak sedau diri....lepas ni tak tau ler...apa lagi yang MADEY ni nak Meroyan lagi.....Alahai BOBOI...mana ko BOBOI.....

      Delete
    4. semah mana kau semah rambut tebal...suami kau pening ni jgn kau nak menyopping je pulak lagi

      Delete
    5. Itu tandanya mereka memerintah bukan dengan sokongan majoriti tetapi dengan mandat terdahulu.

      Apabila mandat dipulangkan kepada rakyat maka hancurlah pemerintahan mereka.

      Tak lama dah, in shaa Allah. Aamiin.

      Delete
    6. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 13:10

      Aminnnn

      Delete
    7. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....

      Delete
    8. aaminn..kita kuburkan BN dan umngok..rakyat dah makin muak dengan tindakan samseng umngok yang terdesak..

      Delete
    9. Dosa najib lagi BESAR...1 mdb hilang puluh billion...rakyat sengsara barang mahal..

      Delete
  8. Ada kedai yang jual suar? Bukan semua tapi mungkin beberapa buah yang khusus menjualnya. X mustahil untuk sesiapa beli tapi agak leceh untuk buat demikian sebab, x seperti kedai runcit, bukan senang untuk cari dan mengunjunginya. Kelecehan bukan lah masalah besar asalkan ada matlamat (yang menghalalkan cara). Bermakna ada niat di mana suar itu hendak diguna. Ada niat hendak buat kacau.

    Atau suar itu dibekalkan, bermakna matlamat datang dari orang lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, bahan letupan C4 pun diorang boleh bekalkan, setakat suar tuh alahai senang2 je ahh.

      Delete
    2. HE...HE..HE...NASIB BAIK SUAR....KALAU AKU....AKU BAWAKKAN ROKET JERRRR....BIAR BERGEGAU SATU DEWAN.....BARU TERKINCIT MADEY DAN MACAI NAK LARI MANA....

      Delete
    3. HE...HE..HE...NASIB BAIK TUN TERRER....KALAU AKU....AKU BAWAKKAN BOM JERRRR..AKU BOM SRI KEMBANGAN ..BIAR BERGEGAU SATU RUMAH ....BARU TERKINCIT BIJAN DAN MACAI NAK LARI MANA....

      Delete

    4. HE...HE..HE...NASIB BAIK SUAR...

      HEEE HEEEE

      Kalo aku bawa kereta kebal Terus rempuh masuk dewan apa macam ... kurang 14 org kojol


      Delete
    5. HE..HE..HE.. KALU LA AKU JADI REMPIT TU AKU JOLOK SUAR KAT JUBUR BUJAN BIAR TERANG HATI DIA.DAH GELAP SGT TU

      Delete
  9. Tanya ok, Tun pun jawab. Tapi perlu ke baling kerusi dan suar tu? PERLU?
    Dengar dulu sampai habis,kemudian tanya lagi. Tanya dan terus lah tanya,sampai puas hati. Baru gua respect!
    Tak puas je terus nak tunjuk marah. Kan tu provokasi utk membuat keadaan menjadi huru hara?

    Tak setuju pendapat ok,tapi yg tak ok nya kekerasan. YG BAIK PERLU DISOKONG,BEGITU LAH SEBALIKNYA.

    Berhujah utk penyelesaian,BUKAN utk mengusutkan! Sampai bila nak memikul biawak bidup? Apa lagi cara terbaik utk menyelesaikan isu semasa?ADA? PERSOALAN MASIH BANYAK YG TAK TERJAWAB NI....

    Masalahnya remaja yg bertanya soalan ni seolah2 mengetahui segala2nya. Dan soalan tu dia pun belum lahir lagi. MANA DAPAT INFO? TEPAT KE TIDAK?ATAU SEKADAR BACA SKRIP UPAHAN JE?

    Seronok jadi bijak ni..........ADILI DARI DUA BELAH PIHAK!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BARU 2 SOALAN MADEY TAK TAHU NAK JAWAB....
      KALAU BANYAK SOALAN....MADEY KATA...NTAH LERRRRR....AKU TAK INGAT LERRR....
      SEBAB AKU DAH NYANYUKKKKKK.......KAH...KAH....KAH....

      Delete
    2. Apakah ini natijah politik benci yg disemai selama ini? Lihatlah blog ini. Perasaan benci terhadap DSN dan isteri begitu membara padahal kebanyakkannya belum pun pernah jumpa mereka dan tidak arif langsung dgn sumbangannya. Bak kata pemfitnah PKR yg ulung " Tugas kita untuk menghasut". Sebelum TDM masuk PH hasutan ini juga dituju terhadap TDM. Ramai yg dah terhasut ini masih mempunyai rasa benci yg meluap terhadap TDM. Bukan senang PH nak U turn bahagian benci ini. Semalam kita baru saksikan bagaimana perasaan benci yg disemai memakan diri....

      Delete
    3. J anak haram pi mampos

      Delete
    4. 1246.
      Kesian makbapak kau dapat anak tak berguna. Ada otak macam lembu. Ada akal kasi buang.
      Orang orang bijak tak kan buat apa yang kau tulis ni.
      TAK SEDIH KE RASA, MAKBAPAK DAPAT ANAK YANG DUNGU MACAM KAU?

      Delete
    5. Perasaan benci itu datangnya dari dalang-dalang pengkhianat yang menyusup masuk memang dengan niat untuk membuat kacau.

      Desperado.

      Delete
    6. Mcm tu lah nasib si lobai malang
      Seperti mana yg datuk nenek kita pernah ceritakan dulu.

      Tetapi melayu ni cukup alpa dan mudah lupa.

      Dapat upah tak seberapa dah sanggup buat kerja gila membabi buta.

      Kita nak kasihan kat depa nak kasihan pula kat mak pak depa buat apa?

      Depa yg bersusah payah sanggup menggadai maruah diri sendiri masa depan dan mak pak depa hanya patuh kepada si sang puaka.

      Mcm tulah berakhirnya nasib si lobai malang.

      Delete
    7. Macam tulah nasib si MADEY Malang.....Boboi...mana ko Boboi...papa nak pengsan ni.....

      Delete
    8. Kagum dengan Tun M, biar apa sekalipun...tetap teguh dengan perjuangannya....tak seperti BIJAN yang bersembunyi di sebalik badak......HIDUP PAKATAN HARAPAN...

      Delete
    9. Nak dapat info ?? ..... Internet belambak untuk yg rajin membaca

      Delete
    10. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 14:33

      Mr. Jamban,
      Mungkin ko jenis manusia tak sedar diri....

      Tapi kalau ko tengok betul-betul, blog ini bukan saja membara perasaan bencinya pada Nabi Bijan dan Tuhan Rosmah ko, tetapi dengan ko sendiri pun kitaorang semua dalam blog ni dah benci. Cuma ko je tampal muka dengan kulit babi masih terhegeh-hegeh masuk dalam sini.

      Inilah contoh Melayu Bangsat yang Nabi Bijan UMNO tu katakan.

      Delete
    11. MC, that is my exactly point. Ramai disini dipengaruhi politik benci dan bukan politik membina. Ini membayangkan tahap kurang matang kita. Dah tak kenal persaudaraan lain biar persaudaraan aqidah atau bangsa. Yang jadi neraca ialah apakah seorang itu benci DSN dan UMNO/PAS atau tidak. Apakah kita heran natijah politik benci ini?

      Delete
  10. PETALING JAYA: Retorik perkauman memainkan peranan besar dalam keganasan yang tercetus pada forum Nothing to Hide 2.0 anjuran Pemuda PPBM semalam, kata seorang penganalisis politik.

    Prof Madya Faisal S Hazis dari Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa di Universiti Kebangsaan Malaysia berkata, membangkitkan sentimen itu menambahkan lagi elemen berhaluan kanan dalam pihak tertentu, contohnya pergerakan Baju Merah.

    Katanya, kekecohan yang tercetus pada Forum Nothing to Hide 2.0 adalah hasil perkauman dan agama dijadikan modal politik.

    Beliau berkata, ada cubaan untuk memburukkan bekas orang kuat Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengkhianat kepada orang Melayu kerana menyertai Pakatan Harapan.

    “Sesetengah orang yang tidak bersetuju dengan Dr Mahathir cuba menjadikannya alasan beliau menyertai pembangkang sekarang ialah untuk menjatuhkan kerajaan pimpinan orang Melayu,” katanya kepada FMT.

    Forum Nothing to Hide 2.0 yang diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Selangor, Shah Alam, bertukar kecoh kira-kira 5.30 petang Ahad ketika Dr Mahathir menjawab soalan mengenai tragedi Memali di Baling, Kedah pada September 1985 semasa beliau menjadi perdana menteri.


    Klon Unknown Aka sahabat

    ReplyDelete
  11. Yang paling kita simpati ialah emak bapa 3 budak yang ditangkap..memang lah budak budak ni di upah..dalan keadaan kos sara hidup sekarang mak bapak kena cari duit nak bayar jamin. Budak budak nu sh lah tak berotak...orang yang mengupah mereka memang haram jadah

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...NAK SALAHKAN MAT REMPIT......
      MAT REMPIT AKU TAK CAYA...
      TAPI MAT PIT...AKU CAYA....KAH...KAH...KAH...

      Delete
    2. Yela..yela... Rempit tak buat

      Atok kau yg buat

      Delete
  12. Depa tu pun nak mati syahid jugak. Hidup ni susah
    Mulut nak makan
    Perut lapar
    Kerja pun tak ada
    Hutang lagi dgn ptptn
    Kalau mati terus masuk syurga.

    ReplyDelete


  13. Cara Mahathir menjawab dengan mengatakan "perkara lepas" memang tidak akan memuaskan hati pendengar, kalau gitu senang le, bila tak dapat jawab saja kata perkara lepas.
    Semua perkara yg hendak di pastikann ada berlaku pada masa lepas.


    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...PERKARA YANG LEPAS JANGAN DI KENANG...NANTI PASTI MENYAKITI HATI....
      TAPI APAKAN DAYA ....PERKARA YANG BARU PUN SUSAH MADEY MAU INGAT INGINKAN PERKARA DAH LEPAS.....

      Delete
    2. 12.52...aku doakan kau dan mak bapak kau cepat2 pi mampos

      Delete
    3. Anon, Nothing to Hide ini sebenarnya dianjurkan untuk memalukan DSN. Namun manusia merancang tapi Allah menentukan. Forum ini sebaliknya menjadi penghinaan terhadap TDM dan PH. Niat yg buruk memakan diri.

      Delete
    4. J...doakan mak bapak kau mampos

      Delete
    5. MAKIN NAIK SAHAM TUN....MANTAP LA TUN

      Delete
    6. he...he...he...macai fukatan haprak...dah menggelupur....bahana mendukung BIAWAK HIDUP.....

      Delete
    7. Bagai mendukung badak hidup

      Delete
    8. Mr j, DSN ko tu masih ada kemaluan ker untuk dimalukan?...kikiki

      Delete
    9. Anon 1259, I rest my case. Inilah bukti dan natijah politik benci yg disemsi. Anon, kedua org tua saya memang dah arwah. Semoga Allah kurniakan mereka tempat yg paling baik disyurga. Cuma nasihat untuk Anon, doa yg buruk boleh makan diri.

      Delete
    10. Anon 1338, keluarlah dari kepompong politik hasut benci ini. Dah berkali saya tulis di blog ini berkaitan politik hasut dan benci. Benci yg disemai terhadap TDM tidak akan hilang sebegitu tanpa natijah yg buruk. Begitu juga politik sebegini akan bawa natijah buruk pada Negara. Anon, politik seharusnya untuk bina negara. Parti politik seharusnya yakinkan rakyat tentang kebolehan mereka urus negara. Malangnya di Malaysia politiknya adalah politik benci dan hancur. Hatta ramai dlm blog ini doa dan harap keburukan melanda negara supaya DSN dibenci. Apakah ini sebenarnya kita hendak? Biar negars hancur asal DSN jatuh? Inikah politik sejahtera dan matang?

      Delete
    11. J...doa supaya mak bapak kau mampos

      Delete
    12. J....sori aku tak tau mak bapak kau dah arwah...aku doakan pula anak bini kau mampos

      Delete
    13. Mr j...ni " politik matang" tahap JASA yg aku sengaja ikut. Tahap aku lagi tinggi, tapi bila sekali sekala turunkan tahap, aku tak tau nak cakap apa, aku hanya mampu doakan family kau mampos. Ok tak?

      Delete
    14. You rest you case? Good j, now its time to rest inside kubur. Pi mampos

      Delete
    15. Mr. J,
      Nak malukan MO1 untuk pe? cakap tak de salah. Kalau tak de salah g le jawab. org nak dengar dari mulut dia sendiri. bukan dari mulut kau, mulut salleh keruak, mulut zahid komedi. itu pun tak boleh ke? org benci mo1 sbb dia curi duit..umngok dah jadi samseng sekarang ni. kenapa? MO1 specis suci ke Mr. J?

      Delete
    16. Tun M sentiasa konsisten bahawa apa yang berlaku kepada Anwar semasa Tun M menjadi PM bukan penganiayaan.

      Pada bicara semalam itu, disebabkan masa yang singkat Tun bukan tidak menjawab soalan melainkan terus kepada rumusan.

      Apakah salah jawapan Tun M bahawa:-

      1. Ia kisah lama;

      2. Anwar sendiripun tidak pernah menuntut permohonan maaf daripada Tun;

      3. Kalau nak ungkit kisah lama Najib akan terus menjadi PM.

      Ketika ditanya pada forum itu Tun telah menjawab dan membuat kesimpulan bahawa ia perkara yang lepas dan setiap orang ada melakukan dosa.

      Apa yang tidak dijawabnya? Di dalam masa yang singkat jawapan diberikan berdasarkan kesimpulan yang dibuat. Apa yang tak betulnya? Apa yang diputar belitkan olehnya?

      Semua jawapan Tun M berkenaan isu Anwar ini di dalam setiap program, bicara, temuramah dsbgnya tidak bertentangan di antara satu yang lain. Ini bukanlah putar belit.

      Di dalam AlQuran Allah ada menceritakan di beberpa tempat tentang dialog di antara iblis dan Allah sebelum dan selepas Nabi Adam disesatkannya. Sekiranya dirujuk kesemua ayat-ayat ini nescaya akan didapati terdapat beberapa versi kejadian dan dialog. Adakah ini putar belit? (mohon disimpangkan Allah daripada membuat tuduhan sebgini walaupun secara analogi ataupun konstraktif).

      Sekiranya dirujuk balik kesemua ayat-ayat berkenaan, Allah hanya menceritakan kejadian tersebut dari sudut yang berlainan tapi tidak ada satu pun yang versi atapun dialog di dalam ayat-ayat tersebut yang bertentangan di antara sesama sendiri.

      Meringkaskan sesuatu perkara dan memudahkannya untuk kefahaman tetapi kenyataannya tidak bertentangan sesama sendiri bukanlah satu kesalahan.

      Cuba lihat dua ayat AlQuran ini:-

      "Tidakkah mereka memperhatikan AlQuran? Sekiranya ia adalah daripa Allah nescaya mereka akan mendapati isinya terdapat banyak pertentangan" An-nisak :82

      "Dan sesungguhnya telah Kami permudahkan Alquran untuk mereka mengambil peringatan, maka adakah ada orang yang mahu mengambil pelajaran" al-qamar : 22

      Kalam Allah itu sangat luas dan Allah sebut di dalam surah Luqman :27 bahawa sekiranya 7 lautan dijadikan dkawat untuk menulis kalam Allah maka ia tidak akan habis ditulis. Anehnya mengapakah untuk menulis Alquran beberapa botol dakwat itu sudah cukup? Sebab Alquran adalah sekadar ringkasan kepada kalam Allah tapi ringkasan ini telah pun lengkap.

      Bezakan dengan kisah 2.6b. Ada pula jawapan tentang 2.6b daripada 'akaun tersebut tidak wujud', 'kalau saya nak menyamun pun takkan saya nak masukkan ke akaun dalam negara', 'ia adalah derma' sehinggalah ke 'baki derma telah dipulangkan' kesemuanya adalah bolak-balik (taqallub) sebab kesemua jawapan itu bertentangan di antara satu dengan yang lain. Ini baru sebenar-benar penipu lagi pemutar belit.

      Yang bertanya itu adalah seorang penipu tegar ala J dan Unknown sahabat. Saya takkan terkejut sekiranya si penipu itu muncul di dalam ini sebagai Mr J ataupun unknown sahabat (lebih mirip unknown sahabat yang menampakkan dirinya berat agama tapi sebenarnya penipu).

      Di dalam FBnya sendiri ia akui semasa ia pergi ke sana, ia masuk seorang diri dan anak isterinya menunggu di dalam kereta. Ertinya ia memang merancang untuk belah terus selepas bertanyakan soalan.

      Kemudian ia tulis pula bahawa disebabkan tidak berpuas hati Tun M tidak menjawab apa yang ditanya maka ia pun tinggalkan dewan konon atas alasan 'lebih baik bersama keluarga daripada membuang masa dengar Tun M belit'.

      Tapi si bodoh lagi pendusta ini tidak sedar orang yang menipu Allah akan nampakkan ia seorang penipu hanya dalam entry yang sama. (Sebijik J dan unknown sahabat).

      Hakikatnya, walau apa pun jawapan yang Tun M berikan ia tetap tidak akan berpuas hati dan memang telah bercadang untuk jadikan isteri dan anaknya sebagai 'escapism'. Sebab itulah ia pergi ke program itu, bawa anak isteri, dan tinggalkan mereka di dalam kereta dan ia masuk seorang diri.

      Demikianlah Allah membongkar penipuan golongan penipu ibarat serigala yang memakai bulu kambing.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    17. Mr J14 August 2017 at 12:57
      Anon, Nothing to Hide ini sebenarnya dianjurkan untuk memalukan DSN. Namun manusia merancang tapi Allah menentukan. Forum ini sebaliknya menjadi penghinaan terhadap TDM

      Jawapan:-

      Akhirnya ketakutan dan putar belit pendedak ini Allah bongkarkan. Tetapi disebabkan sifat bongkak pada diri mereka, maka mereka menyangka Tun M telah dimalukan.

      Orang-orang yang berakal, apabila melihat kejadian semalam akan dapat melihat bahawa inilah budaya UMNO yang dah terdesak.

      Sokongan kepada Tun M makin bertambah sejak kejadian semalam.

      Tetapi dedak takkan faham sebab di dalam otak mereka, apabila mereka berjaya membuat onar maka mereka berjaya gagalkan program itu.

      Delete
    18. J rests his case, how i wish he is resting and rotting kat kubur sekarang. Kalau his wife and children can join him sekali lagi bagus

      Delete
    19. Sdr john doe and others...no matter how well you articulate your arguments, j will find ways and means to spin them. This is a typical JASA m.o. Thats why aku doakan dia pi mampos...i am going to response to him at HIS level of intelligence.

      Delete
    20. Maaf, saya perlu buat pembetulan, mungkin terpada semasa menaip tadi.

      Terjemahan ayat yang betul:-

      "Tidakkah mereka memperhatikan AlQuran? Sekiranya ia adalah daripada selian Allah nescaya mereka akan mendapati isinya terdapat banyak pertentangan" An-nisak :82

      Delete
  14. Kesian bebudak bertiga ni.....mengundi pun belum boleh...tp berlagak.Saper nak jamin kamu nanti...menyusahkan orang tua kamu jer..tp hormat orang tua...tak nak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....

      Delete
    2. Aku tak kesian kat bebudak tu....
      Tapi aku kasian kat MADEY tuuuu.....Kah...Kah...Kah....

      Delete
    3. Budak-budak bermain kotakkkkk....
      Mana si Boboi yang berkepala botakkkk....

      Delete
    4. 12.57 aku doakan kau mampos

      Delete
    5. Makin tua makin digeruni pulak tun m ni..respek lah tun ni

      Delete
    6. he...he...he...macai fukatan haprak...dah menggelupur....bahana mendukung BIAWAK HIDUP.....

      Delete
    7. Makin Tua...Makin MEROYAN plak Orang Tua MADEY ni.....tak respect langsung aku kat MADEY ni....

      Delete
    8. Badak mane badak

      Delete
    9. 13.04 kalau tak pernah ada siapa pernah doakan kau dan keluarga pi mampos, jadikanlah hari ni sebagai hari bersejarah dalam hidup kau...kerana pertama kali ada orang dioakan sedemikian....pi mampos

      Delete
    10. MACAI BN DAH KEPANASAN....PAKATAN HARAPAN RELAK JER.....TAKDE PUN NAK RISAU NAK HADAP BLOG MY KEMUT YG TAK LAKU TUH....

      Delete
    11. anon 1304....takpe dukung biawak hidup dari dukung bawak....ke ko dukung bawak kena hempap dengan badak.....kikikiki

      Delete
    12. Geng k9 opsss samsung A9 dah menyalak..

      Delete
    13. #badak....kiki

      Delete
  15. J...kalau tak pernah ada siapa pernah doakan kau dan keluarga pi mampos, jadikanlah hari ni sebagai hari bersejarah dalam hidup kau...kerana pertama kali ada orang diokan sedemikian....pi mampos

    ReplyDelete
  16. ameno aka umngok dah terdesak tahad gaban..jemput panglima dorang utk bersoaljawab takde telur nak dtg..hantar pendedak utk buat kacau...jom terus kita sokong bersatu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. He...He...He...Baru hantar Mat Rempit....MADEY dah terkincit.....kalau hantar Mat Pit....terus masuk PIT STOP.....

      Delete
    2. jd betullah kerja umngok..dah mengaku pun..

      Delete
    3. Owh...memang ameno la yang punya kerja hantar mat rempit ni....memang dasar hati busuk...sesungguhnya Allah akann mengabulkan doa org yang tertindas.....semoga Allah memberi kejayaan kepada Pakatan Harapan...amin

      Delete
    4. Woooo Alohhhh....MADEY terus masuk PIT STOP....Maka berkuburlah FUKATAN HAPRAK.....

      Delete
    5. YE KE.....TAKPE KITA TETAP BERSAMA DENGAN TUN M...BIAR PIT STOP KE, PIT START KITA...KITORANG TAK KESAH.....HEHEHEHE

      Delete
  17. Cai cai kat sini pun samalah camm budak budak yg kena tangkao tu! Mentah dan masih belum mengenal dunia lagi. Asal dapat seciput dedak gred a, tulislah apa yg patut. Tak ada roh x ada isi, asyik nak buat kacau jer. Boleh tgok mentaliti cai upahan ni camana. Kat luar tu camtu, kat dalam ni pun sama!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...ARMADA CAP MUNGE...
      BILA PLAK NAK BUAT NOTHING TO HIDE 3...
      INI KALIIII....MADEYYY...
      'RUN TO HIDE'......KECIAN MADEY DAN MACAI....TANGKAP ...JANGAN TAK TANGKAP...LEPAS TU SAMAN SEKALI...KAN PUAK FUKATAN HAPRAK SUKA SAMAN MENYAMAN.....

      Delete
    2. INSHA ALLAH....JIKA DIPERKENANKAN ALLAH...AKAN DIADAKAN....PERCAYA KEPADA KETENTUAN NYA.....

      Delete
    3. He...He...He...Jangan lupa jemput apek LIM GUAN END...dan ARMADA cap MUNGE pastikan LIM GUAN END tak balik awal.....Kah...Kah....Kah....

      Delete
    4. INSHA ALLAH AKAN DIUTARAKAN SARANAN TUH....ADA LAGI CADANGAN DR PIHAK TUAN UTK PENAMBAHBAIKKAN NANTI..TQ ATAS CADANGAN TU...

      Delete
    5. 13.32
      cap munge pe? bunga taik ayam? bunga ros? cuba cakap terus terang bunga pe? ke tak kenal jenis2 bunga ni

      Delete
    6. Munge merah kepala kote kutty.

      Delete
  18. khairulryezall a/l osman kutty14 August 2017 at 13:29

    NAJIB WAJAR KUTUK KEJADIAN SERANGAN DAN JAMIN PILIHANRAYA TETAP DIADAKAN.
    Kebimbangan dan keraguan besar yang timbul di kalangan rakyat berikutan dengan kekacauan yang berlaku di Forum Nothing To Hide2 semalam ialah apakah Pilihanraya  Umum ke-14 akan dapat diadakan dalam keadaan selamat?

    Apakah proses untuk memantapkan proses demokrasi dengan penubuhan kerajaan menerusi pilihanraya umum  setiap lima  tahun  sekali di negara ini yang tidak pernah gagal diadakan sejak merdeka akan dapat diteruskan untuk kali ke-14?

    Tweet saya yang pendek dalam masa singkat dikunjungi oleh hampir 10,000 berhubung dengan peristiwa kekacauan di forum itu  membayangkan kebimbangan ini. Saya hanya mencatitkan "Bayangkan apa akan terjadi  pada kempen Pilihanraya 14 bila Mahathir dibaling dengan botol dan kerusi berterbangan di forum Nothing To Hide2 hari ini".

    Kekecohan itu tercetus  apabila jawapan Mahathir menunjukkan logik dan rasional polis bertindak balas berasaskan SOP apabila anggota mereka terbunuh dalam peristiwa Memali di Baling.

    Penanya adalah jelas ejen provokasi. Penyokongnya tahu jika Mahathir dibiarkan meneruskan jawapannya maka beliau akan dapat menterbalikkan meja kepada penanya dan akan dapat mempengaruhi hadirin kerana jawapannya yang pendek itu pun telah menyebabkan penanya 'diboo' dan diberikan sambutan tepukan bergemuruh. Itulah kekuatan Mahathir yang luar biasa dari  dulu hingga sekarang dalam usianya sudah mejangkau 92 tahun.

    Maka itu beliau harus disekat dari meneruskan penjelasannya dengan cara orang yang tidak terpelajar atau dengan cara yang kurang ajar.

    Bagi saya Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin telah bersuara dengan kewibawaan seorang pemimpin apabila beliau mengutuk kejadian itu walaupun beliau menyedari hakikat bahawa masyarakat pastinya menganggap itu adaah perbuatan terancang oleh pihak UMNO. Beliau tidak mahu sesiapa disalahkan sebelum selesai siasatan polis.

    Tohmahan kepada UMNO tidak dapat dielakkan kerana kejadian provokasi terhadap pembangkang sebelum ini banyak didatangkan oleh orang UMNO termasuk yang bergelar Datuk tetapi dalam pada itu terdapat kemungkinan bahawa ada  pihak yang melakukan  provokasi ini untuk menimbulkan simpati kepada Tun Mahathir.

    Bagi saya Datuk Seri Najib sebagai  Perdana Menteri Malaysia dan bukan hanya Perdana Menteri bagi BN sahaja,  sewajarnya tidak berdiam diri dalam hal ini. Beliau sepatutnya telah  tampil kehadapan dengan segera mengutuk kejadian ini untuk meyakinkan rakyat terhadap penerusan perjalanan proses demokrasi yang seimbang , yang tidak sahaja memihak parti kerajaan.

    Kerajaan tidak seharusnya terlihat sabagai "Penyelamat" kepada perusuh dan pengacau yang diketahui sebagai penyokong kerajaan.

    Ketika rakyat berada dalam prasangka ini, Datuk Seri Najib sewajarnya membuat kenyataan untuk menjamin  Pilihanraya Umum  ke 14 akan tetap diadakan mengikut yang dijadualkan oleh Perlembagaan  kerana kerajaan mempunyai keupayaan mengawal keselamatan  untuk menjamin demokrasi berjalan dengan lancar tanpa mengganggu ketenteraman  awam. Pilihanraya boleh ditangguhkan tetapi tidak boleh dibatalkan.

    Jaminan  ini juga akan memperbaiki imej Malaysia di luar  dan dalam negara yang tercemar oleh peristiwa semalam kerana terlihat seperti  ada usaha terancang untuk menyekat perjalanan demokrasi yang sihat di negara ini.


    zainudin maidin at 09:43

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA DAH JADI...APA DAH JADI....
      KERUSI DAN SELIPAR DI BALING TINGGI....
      APA DAH JADI....
      KU SURUH MADEY DOK JE DIAM-DIAM KAT SINI....
      APAKA DAYA NAK MENGGATAL LAGI....
      PADAN LERRR MUKA NYER DEPAN ANAK BINI.......
      APA DAH JADI.... APA DAH JADI....
      JAWABNYERRR PRU KE 14 MELEPAS LERRR LAGI.....
      KECIAN MAMAK KUTIIII.....

      Delete
    2. Zainudin Maidin Tuuuu....KRONI MADEYYYYY......Kah...Kah...Kah....tu sorang lagi mamak keturunan Kutty....

      Delete
    3. PAKATAN HARAPAN TIDAK MEMBEZA DAN MERENDAHKAN DARJAT DAN KAUM SESEORANG SEPERTI AMENO..(CTH SPERTI MACAI 1334 DAN 1337)....DAN INILAH YANG AKAN MENJADI SUMBER KEJAYAAN PAKATAN HARAPAN NANTI.....INSHA ALLAH...

      Delete
    4. INSYAALLLAH.....KERAJAN BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14....AMIN......

      Delete
    5. Takpe...kau dengan doa kau.....kami dengan doa kami....Insha Allah, berkat doa org yang teraniaya...Allah akan makbulkan...

      Delete
    6. Mulut bacul si kojola satu hari kena penendang juga.

      Delete
  19. khairulryezall a/l osman kutty14 August 2017 at 13:59

    Khir Toyo HENTAM Ku Nan: PRU 2008 Ok, Salah Saya, PRU2013 BN KALAH TERUK, salah saya lagi ke?


    Bekas menteri besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo mengakui kekalahan BN pada pilihan raya umum (PRU) ke-12 pada tahun 2008 berpunca daripadanya.
    Bagaimanapun, Khir Toyo bertanya kembali Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkaitan kekalahan lebih besar parti BN lima tahun selepas itu.
    "Pilihan raya umum 2008 OK, salah saya. Tetapi pilihan raya 2013 baru-baru ini kan kita BN kalah lebih teruk di Selangor. Jadi tanya Ku Nan kenapa pula itu?
    "Tanya Ku Nan PRU13 kenapa? Salah saya lagi ke?" soal Khir ketika dihubungi Malaysiakini.
    Khir mengulas kenyataan Tengku Adnan bahawa antara punca kekalahan BN pada PRU12 adalah akibat kemarahan rakyat terhadap beliau.
    Berucap ketika merasmikan merasmikan Persidangan Umno Petaling Jaya Utara semalam berkata isu seperti pencerobohan kuil dan anugerah penyapu kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) mencetuskan kemarahan rakyat terhadap Khir.
    Tengku Adnan verkata demikian ketika meminta BN Selangor mengenal pasti kelemahan mereka selepas gagal merampas kembali negeri itu pada PRU ke-13.
    Pada 2013, PKR, DAP dan PAS mengekalkan kuasa di Selangor setelah memenangi 44 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, manakala BN pula memang di 12 kerusi.

    Bukan itu sahaja, gabungan parti-parti itu juga berjaya menambah lapan lagi kerusi.
    celahgelegar at 1:42 PM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toyo ni menghina org dg memberi hadiah penyapu.... Balasannya 2 thn di bambooriver le

      Delete
  20. KUTTY BUKAN PEJUANG
    KUTTY MENCARI PELUANG
    HINGGA DALAM LIANG
    KUTTY MAHU TERBILANG

    ReplyDelete
    Replies
    1. TUN M MEMANG BIJAK MENCARI PELUANG HINGGA MALAYSIA MENJADI TERBILANG....HIDUP TUN M

      Delete
  21. Kan ai dah ckp..
    Hehehe..bebudak tentera upahan geng Mana ni..
    Depa ni Belum lahir Masa insiden tu..zaman tdm berkuasa pun depa Tak Ada lg..
    Hehehe..
    Kes berlaku Kat shah Alam selangor..puak haram Mana yg suka kacau majlis org Kat selangor?
    Sapa Kat selangor ahli politik n kuncu perangai cam Anak Haram..siap boleh settle kes Adik bunuh org,edar dadah semua bagai..
    Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org UMNO tak benci kpd Mahathir dan marah pun tidak bahkan mereka memperoleh banyak manafaat dp mahathir, dan mereka tak pernah di anyiai oleh Mahathir.... Lu fikir le sendiri.

      Delete
    2. Anoy 15.08
      Ko hidup zaman Mana ni?
      Umno dulu boleh la ko gebang guna alasan camtu..
      Umno skrang...semua berhabisan berjuang utk selamatkan najib..
      Lu to kena pikir lebih

      Delete
  22. Senang senang tuduh UMNO. Black Opss Pakatan nak alih isu2 berat.

    Berforum bagai kenapa baru sekarang? Dulu 22 tahun punya panjang masa tak de forum pun. Orang cakap lebih sikit pun masuk penjara yg tak dibicarakan langsung. Nampak tak zaman Najib lebih demokratik dan mudah untuk bersuara. Tapi forum tak akan mencuci dosa, mungkin menambah dosa adalah, juga tak menjadikan seseorang itu bertambah baik. Forum juga tak membaiki ekonomi, tak membantu hidup rakyat. Lebih baik move on dan fokus kepada negara dan rakyat, camna nak bagi rakyat senang, happy dan sentiasa bersyukur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan marah bro....
      Rakyat dah berduyun duyun nak dengar Tun Mahathir.Depa tak main dah siaran TV kerajaan. Depa bukan tuduh UMNO, tapi depa nak tunjuk sayang rakyat kepada Tun Mahahthir. Lagi pun yg buat kacau tu cuma budak belasan tahun je.... dah kena tangkap pon.
      Rileks brader rileks.... Nama Tun Mahathir tengah panas dan disebut sebut sana sini. Tempat saya pun kena tunggu giliran bila Tun M boleh maii.

      Delete


    2. yang Tun ke sana sini fokus pada negara dan rakyat lah.. malangnya telah di buruk kan oleh budak-budak.. dengan tujuan supaya ada orang kata forum tak beri apa-apa faedah.

      forum Tun ini untuk memberi kesedaran.. tapi kalau Najib datang insya Allah forum mengenai selamat kan ekonomi negara.

      Tapi apa nak buat yang datang wakil Najib.. itu pun budak-budak..

      Delete
    3. Dulu ko takut nak desak madey buat forum...lagi pon madey jawab soalan dlm sidang media dan mp boleh tanye dlm parlimen dan perwakilan boleh bangkit dlm PAU tahunan...najib takut jawab soalan...

      Delete
  23. Anuar Muso pakar atur sabotaj umno..

    ReplyDelete

  24. apa kah emak dan bapak budak-budak yang baling selipar itu berasal dari Memali?

    jika emak bapak dia tak datang untuk bersemuka dengan Tun, bererti mereka tak marah sampai sanggup baling selipar pada Tun.

    Mungkin ramai emak bapak yang berasal dari Memali tidak ramai lagi yang masih hidup dan mereka pun tidak bercerita mengenai kejadian pada anak-anak mereka.

    Buat lagi survey pasti hasil nya.. ramai budak-budak Memali sendiri tidak tahu kejadian tersebut.. Bukan kah UMNO yang menang berturut-turut di Memali?

    ReplyDelete
  25. Pedulikan macai macai dedak gred a tu, biarkanlah mereka shok sendiri. Mereka ni semua dah rosak chip, x boleh berfikir isu isu yg kita hadapi skang ni " in a big picture" . Mungkin akibat mabuk dedak. Mereka semua ni propagandists yg diupah utk menaikan imej najib dan memburukan pakatan. Silap silap dalam hati mereka sendiri ada doubts tentang najib, sbb tu hujah semua kelaut. Tak ada isi dan banyak x ikut logik. Lagi banyak mereka berhujah lagi banyak keluar temberang, lagi dangkal nampak corak pemikiran pemakan pemakan dedak gred a ni.kalau kita cakap dgn lembu pun binatang tu mungkin lebih paham apa yg kita cakap. Anjing menyalak pun ada masa masa dia, tapi diaorang ni menyalak tak tentu masa.

    ReplyDelete
  26. Jamal hingus naxzri langsi kunan mereng keruak beruk jazlan bentan maslan konyol

    ReplyDelete
  27. most coward pm ever!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. coward is normal... but he is even more worst thn coward... such a pity...

      Delete
    2. coward is normal for little girls...

      Delete
  28. Budak kecil dah main api
    Sudah tertangkap, dilokap tadi
    Ini niat penyokong jibby
    Majlis Pakatan biar tak jadi!

    Tentu budak dijanji hadiah
    Terus terima fikiran mentah
    Sudah buat nak dapat tahniah
    Tapi ke lokap mak bapak susah!

    Kenapa mesti nak kacau sekarang
    Majlis orang jadi jembalang
    Dilontar api barang terlarang
    Yang tolong supply mesti petualang!

    Apa dah jadi,apa dah jadi
    Memang kerja pencacai jibby
    Sanggup bersusah menjadi abdi
    Walau di maki di panggil **bi!

    Program Um-no no kita tak kacau
    Katalah apa, kita tak risau
    Majlis Pakatan datang melilau
    Buat kecoh tunjukkan hamlau!

    Bijan senyap tak ada komen
    Perkara jahat dia rekomen
    Um-no no ada satu regimen
    Baling api bodoh kemain!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Sedih bila kita lihat
      Remaja tak tau apa2 dijadikan alat
      Mesti ada dalangnya jadi subahat
      Ini cara politik kotor, memang cara penjahat..

      Apakah yang dapat kita rumuskan
      Keadaan um..no, no dah nyawa2 ikan
      Sampai majlis ppbm pun tak dibiarkan berjalan aman
      Udahlah yang dijemput, rupa paras pun tidak kelihatan..

      Agaknya terpengaruh dengan badut politik negara
      Hari tu depan pejabat orang dengan bertuala
      Tak cukup itu dengan van jenazah dibawa usung keranda
      Mungkin inilah sifu remaja tu punya idola..

      Mr J kata dalam blog ini penuh politik kebencian
      Tapi disini sekadar kata teguran tidak pun mendatangkan kecederaan
      Politik um..no,no tunjukkan tidak pula dia jelaskan
      Kerana caranya memang kotor dan penuh keganasan..

      Bukti sudah dinyatakan
      Tiada pun sebarang komentar dari sibijan
      Seolah2 bersetuju dan secara tak langsung beri galakan
      Seperti yang pernah dilakukan dulu oleh jamal samseng pembakar ikan..


      Delete
  29. Menitis air mata saya,melihat video kejadian memualkan ini,sampai hati ada yg sanggup mengupah budak2 nakal kurang berakal sebegitu,memperlakukan seorang negarawan,bekas PM Malaysia!
    Di mana kewarasan mereka,kerana tamak kuasa dan wang sanggup berbuat apa saje,waima membunuh.....
    Ya Allah selamatkanlah negara dan bangsaku

    ReplyDelete
  30. Depa ingat upah budah mentah salah didikan buat kacau kat majlis orang boleh nak tarik balik sokongan pada parti Najibka?Sorry le.....!!

    ReplyDelete
  31. Kalau marah sekali pon...kalau pon benci..jamgan la baling selipar kat orang tua...hormat tdm sebagai orang tua...

    ReplyDelete
  32. Tahukah anda?

    Malaysia satu satunya negara demokrasi dimana parti yg tidak mendapat undi popular dapat membentuk kerajaan

    Najib layak dimasukan dlm guiness book world of records kerana mendapat derma peribadi yg paling banyak 2.6b yg disahkan oleh timbalannya

    1mdb satu satunya syarikat antarabangsa yg tidak mempunyai audited report selama tiga tahun berturut turut tetaoi masih boleh berurusniaga ratus jutaan ringgit!

    Malaysia satu satunya negara dimana pelapor kepada jenayah akan disiasat tetapi pelaku dilepaskan

    Satu satunya kes pembunuhan berprofil tinggi dimana hakim melarang motif pembunuhan dibangkitkan (kes altantuya)

    Dimalaysia juga tercipta sejarah apabila seorang tua berumur 63 thun, menderita sakit belakang disabitkan kesalah meliwat secara paksa seorg pemuda yg tegap tanpa menggunakan sebarang senjata. Pengadu juga membawa ky jelly. He he

    1mdb juga satu satunya syarikat didunia yg bertaraf antarbangsa yg tidak menyedari duitnya dicuri sedangkan seluruh dunia tahu dan nampak pencuri tersebut

    Satu satunya negara yg mengamalkan dua set undang undang, satu untuk rakyat biasa dan satu untuk pemerintah

    Dan last skali
    Budak budak tadika digunakan sebgai jentera perang saraf siber utk parti pemerintah

    ReplyDelete
    Replies
    1. En Macy (16.13),
      Mungkin Tuan terlepas pandang, Malaysia bukan sebuah 'demokrasi' lantaran korupsi, pengagihan kuasa undi tidak diberi sama rata, kleptokrasi, kroni/monopoli kapitalisma dll diamalkan secara leluasa.
      Wallahua'lam.

      Delete
    2. Macy, saudara silap fakta. Contoh terbaik adalah US. Donald Trump Presiden tapi Clinton yg dapat undi popular. Begimilah kat blog ini - segala maklumat tak betul disalurkan dan merosakan fikirkan pengunjung.

      Delete
    3. Mr j pi mampos

      Delete
    4. J...nasib baik mak bapak kau dah arwah, kalu tak aku rasa mereka pun akan doakan kau mampos sbb ada anak bodoh tak boleh diajar

      Delete
    5. Betul mr j, saya sengaja memasuk kan fakta yg salah utk mengetahui sejauh mana anda dapat membeza solid facts. Dan juga fitnah. Mmg anda dapt membezakan perkara tersebut. Tetapi dlm kes 1mdb awak tak dapat membezakan fakta dan fitnah, shame on you!

      Delete
    6. Manusia dikurniakan akal untuk menilai sesuatu perkara Mr J....betul atau tak betul sesuatu maklumat tu atas kesedaran akal dan berlandaskan fakta seperti yang pihak Pakatan Harapan lakukan...tak perlu Mr J meragui blog ni kerana ameno juga punya ruang dan media untuk menyalurkan maklumat yang betul mengikut selera Mr J dan ameno....atau Mr J mulai bimbang kerana TV3 suku dan utusan meloya sudah kurang sambutan, kurang penonton dan pembeli atau dah nak lingkup nak byr saman.....

      Delete
  33. Inilah dinamakan...melayu peralat melayu! Kesian...budak2, remaja..tak tahu apa2..mudah sangat kena tipu oleh bangsa melayu umno.

    https://youtu.be/tSbzdPA4KoQ

    J, Kejora...tak malu ke..kamu asyik bodohkan diri dan budak2, remaja melayu?

    Apabila bangsa melayu Umno sudah terasa..bahawa mereka akan hilang kuasa, mereka akan gunakan bangsa melayu pencacai, untuk buruk kan bangsa melayu baru (HARAPAN). Melayu jenis tipu melayu ini..tidak boleh di biarkan! Kena rehatkan mereka pada PRU14 !

    ReplyDelete


  34. Betul ke apa yang terjadi ada lah atas dosa Tun ?

    Dan adakah apabila Najib jadi pembangkang dan telah berumur 98 tahun .. perkara yang sama berlaku ke atas Najib pula?

    Semua ini akan berakhir apabila PH yang memerintah. Jika tidak kehidupan orang melayu berulang-ulang. Dah lah negara menanggung hutang,

    Melayu perlu tukar kitaran hidup yang telah berlaku berulang kali sejak zaman Raja-Raja Melayu..

    ReplyDelete
  35. si jahil yg sombong akan menuduh seisi dunia, kecuali diri dan puaknya. forum Nothing To Hide 2.0 sepenuhnya dikawal oleh ARMADA dan kemudian mereka fitnah segala kekacauan berpunca dari UMNO.

    kisah MEMALI merupakan tragedi yg akan kekal disampaikan pada setiap generasi mengikut perspektif berbaur politik.

    namun lelaki tua renta adalah punca dan penyebab berlakunya tragedi MEMALI atas nasabnya sebagai Ketua Negara. paling memualkan apabila dia bersifat bagaikan si bacul yg meletak sepenuh kesalahan pada timbalannya pada waktu itu.

    cuma pada kisah liwat Anwar Ibrahim, ia bertindak memecat atas pembuktian yang kukuh dan seterusnya dapat mengekalkan kuasa.

    tiada yang istimewa apabila berbicara mengenai lelaki tua renta itu sepanjang 22 tahun dia berkuasa - jika adapun, ia tidak dapat menampung segala kebejatan yang telah dilakukan.

    saat lelaki tua renta itu menjalankan usaha untuk menggulingkan Tun Abdullah, ternyata dia masih mendongak ke langit.

    dan ketika dia mula memusuhi Najib Tun Razak - dengan kuasa Allahswt, terbuka segala kisah hanyir yg selama ini cuba dilupakan oleh UMNO.

    lelaki tua renta itu meletakkan dirinya di lorong hitam dan mengalungkan leher dengan tali gantung "musuh-musuhnya".

    ya, tali gantung itu bukan milik UMNO, tetapi milik Para Serigala - bahkan, lelaki tua renta itu sudah "diperingat"
    andai jika segala tipu daya Pakatan Harapan mampu menakluki Putrajaya - RCI untuk menghukum lelaki tua renta, tetap bakal diadakan. (semoga para serigala kekal sebagai pembangkang).

    lelaki tua itu semakin menuju ke jalan yang tiada kembali dan terpaksa menuai segala kejahatan dengan kejahatan yang jauh lebih hebat.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. Tadi aku doakan j satu family pi mampos. Tapi dgn kau Sahabat aku tak doakan gitu....sebab kau bodoh.

      Delete
    2. Lupa nak add. .aku doakan kau pandai.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 16:57

      Eh! Ada Babi Seekor lagi ni....

      Betul tu Sahabat Syaitan.... Peristiwa Memali seharusnya dikenang selama-lamanya.... Tapi ianya hendaklah dikenang berlandaskan fakta yang betul dan bukan dimanipulasi oleh puak-puak ko.

      Harus dikenang asal usul terjadinya Peristiwa Memali dimana HADI AWANG dari PAS mengeluarkan amanat (Lazim disebut AMANAT HADI AWANG - Baca sini kalau tak tau:https://ms.wikipedia.org/wiki/Amanat_Haji_Hadi) yang menghalalkan darah orang UMNO. Lalu Ibrahim Libya selaku pengikut totok HADI telah bertindak untuk melawan anggota polis yang ingin menangkapnya.

      Akibat dari itu, 4 anggota polis telah terkorban. Adakah anggota polis yang lain harus berdiam diri menanti ajal?

      Kesudahan Peristiwa Memali menyaksikan 14 orang pengikut Ibrahim Libya terkorban dan 4 orang anggota polis turut maut.

      Namun atas kepercayaan kepada Amanat Hadi itu, 14 orang yang terkorban termasuk Ibrahim Libya sendiri telah dikebumikan tanpa dimandikan, di kafankan dan disembahyangkan kerana percaya bahawa mereka ini syahid.

      Sekarang Hadi sendiri berpelukan dengan UMNO.

      Lu pikir la sendiri.

      Delete
    4. Dia lahir tahun berapa agaknya.

      Delete
    5. Sbb tu la aku doakan sahabat jadi pandai; mana dia tau pasal ibrahim libya dan kisah di sebalik memali

      Delete
    6. Ulasan para juri macamana? Kita dengar juri pertama;

      En unknown aka sahabat, selepas beberapa minggu dlm pentas lawak mega ni, lawak anda masih lagi sama dan x ada perubahan! Kadangkala memualkan sampai nak termuntah. Kelakar jauh sekali. Saya tengok monyet dalam zoo lagi kelakar ok..apa yg anda cuba sampaikan pun kami x paham ok... harap lain kali anda cuba lebih baik.. banyak banyak makan dedak gred a tu yer! Saya bagi 0 ha jer, tapi 2.6b krik krik

      Delete
    7. Heh heh macy...macam golf; kita kena bagi handicap kat sahabat; sebab dia bodoh

      Delete
    8. 16:51 - ermm, aku menyampaikan pada mereka yang mahu berfikir, supaya jangan menjadi bagai biri-biri yang diternak Serigala.

      berhenti dari menabur fitnah dan menyampaikan fitnah. nescaya kalian akan terlepas dari tipu daya para serigala Pakatan Harapan. program Nothing To Hide 2.0 yang berakhir dengan rusuhan dan kilauan cahaya suar "life saving", berpunca dari ahli ARMADA (team Mahathir) yang bertindak membaling kerusi kepada exco ARMADA kerana bertanyakan soal berbaur provokasi ? atau ia memang rancang agar Mahathir tak mendapat malu sebagaimana Mat Sabu/barisan panel dalam program yg seperti ini - bahkan barisan panel itu digelar sebagai BADUT POLITIK kerana lelaki tua renta itu.

      sosok Mahathir Mohamad benar-benar mendatangkan musibah pada Pakatan Harapan - mereka ingin "melahap" tanpa mahu berfikir seketika yang sosok ini bukan bersifat biri-biri.

      di saat para serigala itu melolong mahu menghapuskan rasuah, mereka mengarahkan agar manusia jahil dan sombong itu "bersodariti" bersama Serigala yang tertangkap kerana melahap rasuah.

      TOKONG terus dijilat walaupun dia sedang dibicarakan, kini Serigala kanannya pula tertangkap.

      aku seperti sedang melihat wayang yang paling menghiburkan.

      pst - terima kasih atas doa kamu kepadaku.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    9. Sahabat...didoakan agar tak lagi bodoh....kau memerlukannya

      Delete
    10. Masih 0 ha .... cuba lagi

      Delete
    11. Wahai unknown sahabat yang berkecil hati, usahlah kamu bimbang. Ketahuilah, Apabila TUMBANGNYA Umno/BN(PRU14). serigala yang kamu marah sangat itu(TDM). beliau dengan sendirinya sukarela disoal apa kes sahaja.

      Wahai unknown sahabat, janganlah kamu berkecil hati..kerana TDM itu bukannya musibah pada HARAPAN, malah..beliau telah diberikan peluang oleh Allah SWT melihat ke jalan yang terang (membetulkan semula keadaan negara)

      Wahai unknown sahabat, In Shaa Allah dengan kekalahan Umno/BN pada PRU 14 nanti(aku sentiasa berdoa kepada Allah SWT) Apa yang aku mahu lihat, adalah.. Najib the klepet dibicarakan!

      Dan untuk kamu..wahai unknown sahabat, janganlah berkecil hati.



      Delete
    12. Kasihannnn sahabat tu...ayat mcm kecewa je?? Macam nak ikut ph je tuu...kahh kahhh kahhh kahhh

      Delete
    13. Sial betul hg ni sahabat bijan.aku yang asal memali pun tak peduli dah isu tu..elok la sgt pahaman hg tu sahabat bijan..jadi konflik sesama agama sendiri,fahaman yang sama,sebangsa,semahzab.. lepas tu ada kematian kadi syahid ka???

      Delete
    14. Ermmmm, aku juga ingin menyampai kepada yg ingin berfikir supaya jangan menjadi seperti lembu yg dicucuk hidung.

      Berhenti dari menyebarkan dakyah palsu nescaya kamu akan terlepas dari tipu daya anjing umno.

      Program nothing to hide 2 menjadi medan kepada rakyat untuk menilai bahawa betapa busuknya hati penguasa pujaan anjing anjing kurap ini sehingga sanggup berbuat sesuatu diluar batas fikiran kita.

      Bila fikiran menjadi beku, hati menjadi hitam maka yg baik nampak buruk, badak kelihatan seperti bidadari.

      Tidak cukup bercium mulut dengan babi tembam, org tua yg pernah menjadi tunjang negara ingin dihina.

      Kemanakah perginya nilai nilai kemanusiaan sebuah parti pusaka nenek moyang, yang tinggal hanya sekawan anjing mengharapkan tulang.


      Ikhlas subahat aka known

      Delete
    15. Unknown sahabat bercakap dengan dua lidah.

      Dulu apabila berhujah dengan saya tentang khawarij ia kalah mati apabila tidak tahu beza khawrij dengan bughoh (pemberontak) adalah pada amalan takfir.

      Ia menuduh PPBM sebagai khawarij padahal PPBM tidak mengkafirkan UMNO.

      Kini ia bercakap tentang Memali seolah-olah ia menyokong pula puak khawarij.

      Unknown sahabat memliki dua wajah dan bercakap dengan dua lidah.

      Di dalam kitab-kitab kabair dosa ini disebut 'zul-wajhain' ataupun 'zul-lisanain'.

      Unknown sahabat jelas memiliki sikap ini.

      Unknown sahabat hanya diberikan tempoh.

      Delete
  36. Taufik Dedak dah buka cerita.
    Mmg sah samseng upahan celaka.
    Media Klepet usah pusing berita.
    Seluruh antero tahu siapa angkara.


    Dulu senior serang jln petaling.
    Datang duta naga, mata naik juling.
    Lempar suar asap keliling,
    Buka baju belum lari,ini penting.
    Jr malas, pergi lari keliling.
    Kna tngkap bukan bos nk supporting,
    Buat tak kenal canang keliling.

    MO basi dikambus boleh,
    Media terkawal semua puteh,
    Tapi Rakyat tahu siapa bersih,
    PRU nnt kita kasi sisih.

    1mdb tetap dihati,
    Perompak penvuri bukan main joli,
    Rakyat yg bayar setengah mati,

    Dah suloh nampak perompak pencuri
    Dia tal lari,
    Tp sorok blkg pokok duri,
    Rakyat tknoergi mana, tunggu sini,
    Sikit lagi datang pagi,
    Maka FBI datang dgn gari.

    Ketika itu Rakyat pulak sambut dgn bubga api.
    Negara makmur, Rakyat hepi.

    Tak mcm tu Subahat Unknown, J dan ulat2, langau2 TAHEK LOW ?

    ReplyDelete
  37. Pembetulan kepada AUTA Malaysian Cybertrooper di atas:

    Seluruh pengikut Ibrahim Libya menunaikan solat hajat, membaca surah Yassin dan berzikir sebagaimana pahlawan Islam dahulu.

    Sepasukan polis yang terdiri daripada Pasukan Polis Hutan, Senoi Praaq, Polis Anti-Pengganas Unit Tindakan Khas (UTK berpakaian Komando 69), Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta Tugas Am bertindak melakukan serbuan di madrasah tersebut. Dalam serbuan tersebut, seorang pegawai kanan Pasukan Polis Hutan, seorang anggota pangkat rendah dan seorang konstabel tertembak. Mengikut sumber dalaman, mereka yang terkorban terkena peluru sesat dari pasukan tersebut itu sendiri semasa serbuan dibuat.[perlu rujukan] Tiada penduduk yang pernah dibicara kerana memiliki senjata api selepas kejadian tersebut.

    Dua helikopter polis digunakan bagi membawa pegawai polis yang terkorban. Mangsa yang cedera dan mati dihantar ke Hospital Sungai Petani dan Hospital Alor Star. Dianggarkan seramai 13 penduduk Memali terbunuh dalam serbuan tersebut termasuk Ibrahim Libya. Menurut sumber, beliau ditembak berpuluh kali di dadanya oleh anggota Unit Tindakan Khas (UTK)[perlu rujukan], dan sempat mengucapkan kalimah syahadah dipangkuan seorang pegawai kanan polis yang memangkunya sebelum beliau meninggal dunia[4] . Jenazah Ibrahim serta pengikutnya dikebumikan dalam kubur panjang tanpa dimandikan kerana dipercayai tergolong sebagai para syuhada. [5] Sultan Kedah sendiri turun mencemar duli untuk mengunjungi makam tersebut.

    Kawasan Memali pada keseluruhan hari itu adalah mendung & gelap mengikut penduduk disitu. Tiada sebarang aktiviti harian dijalankan dan banyak kedai ditutup berikutan insiden ini.

    Status mereka sebagai syahid disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan mereka yang mempertahankan diri dan harta mereka adalah syahid. Bagaimanapun mereka yang mengeluarkan fatwa berkenaan disingkirkan daripada menganggotai badan fatwa berkenaan. [6]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau jadi polis...org terkam kau pakai parang kau nak tembak ke nak tahan kepala??

      Delete
    2. Salah siap Ada Citer?
      Sapa keluar amanat darah umno halal?
      Kenapa Tak beri kerjasama kepada pihak yg berkuasa?
      Anggota keselamatan Ada SOP dlm menjalankan tugas..
      Korang angkat parang,angkat sabit,angkat cangkul then korang salahkan polis..
      Polis dah bg arahan utk bersurai Cara Aman..
      Apa yg boleh dipelajari dari insiden Manali sifat taksub yg ditanam dgn menebal oleh golongan ularmak pas..
      Ko pikir Kalau geng Manali bagi kerjasama Kat Polis pada Masa tu camner kesudahan nya?

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 18:13

      Kopipes daripada laman penyokong PAS memang la dapat cerita macam tu. Aku dah kata keturunan korang ni bodoh tak boleh di ajar. Aku dah kata jangan ubah fakta demi nak memenangkan Tuhan Rosmah ko tu.

      Baik ko cakap mereka dibunuh oleh Tun Mahathir sendiri ketika sedang bermesyuarat dengan tuhan je.

      Delete
    4. Berita separuh benar oleh seorang yang jahil sombong.

      Di dalam Majlis Fatwa Negeri Kedah, hanya seorang ahli sahaja mengatakan mereka shahid. Ini pandangan yang janggal dengan ahli-ahli lain dan inilah yang dipetik oleh si jahil sombong dan alangkah pendustanya.

      Cerita yang benar ialah Majlis Fatwa Negeri Kedah memutuskan secara hampir sebulat suara (kecuali seorang yang disebut si pendusta di atas) bahawa Ibrahim Libya tidak syahid.

      Syarat untuk syahid mestilah mempertahankan satu di antara lima maqasid syariah. Ibrahim Libya tidak mempertahankan satu pun di antaranya.

      Sekiranya dikatakan ia mempertahankan agamanya, maka ia samalah seperti mengkafirkan UMNO secara mantik atau analogi.

      Si janggal ini di dalam keadaan berlapik tetapi sangat jelas sifat takfirnya mendakwa Ibrahim Libya dan pengikutnya mempertahankan harta mereka. Ini juga alasan bodoh memandangkan secara mantik mereka mendakwa polis ingin merampas harta mereka. Ini adalah fitnah kepada pasukan keselamatan.

      Di dalam kertas putih laporan menemukan Amanat Haji Hadi pada premis Ibrahim Libya dan inilah sebenarnya pendorong kepada tindakan ia dan pengikutnya. Amalan takfir oleh PAS khususnya oleh Haji Hadi yang kini menjadi sekutu UMNO-Najib.

      Salah siapakah sebenarnya amanat takfir ini? Salah polis atau salah Tun Musa atau salah Tun M?

      Kini di atas alasan 'politik matang' kononnya amanat itu yang mengorbankan orang kampung dan anggota keselamatan disapu ke bawah karpet. Apa mereka menyangka Allah lupa dan lalai apa yang mereka pernah berbuat semata-mata mereka kini telah mengamalkan 'politik matang'?

      Tapi di atas sifat memiliki dua lidah mereka membangkitkannya untuk memusnahkan reputasi seorang manusia yang menentang kezaliman mereka.

      Hakikatnya Memali adalah lambang penipuan dan hipokrit Najib dan Hadi dan konco-konco mereka.

      Kesemua mereka hanya diberikan tempoh.

      P/s - apabila fatwa memutuskan Ibrahim Libya tidak shahid ia tidak harus dibaca bahawa ibrahim Libya mati kafir. Tiada analogi sedemikian. Ada pula apabila diputuskan bahawa Ibrahim Libya syahid maka secara analogi ia mengkafirkan UMNO.

      Berhati-hatilah.

      Delete
    5. Itu la pasal... Kau ni 17.40

      tak tau cerita nak tunjuk pandai..harap sgt la jgn dimain lagi isu memali dalam membela si bijan tu...kasihan ahli keluarga mereka terlibat ( polis@penduduk kg)

      Delete
  38. Sokong Pakatan jangan berbagi
    Kita hancurkan parti Jibby
    Meluat tengok suami isteri
    Beraja dimata bersultan dihati!

    Tak pernah terjadi sejarah kita
    PM dibenci rakyat jelata
    Buat hutang ribuan juta
    Isterinya gila intan permata!

    Tipu rakyat muka selamba
    Jual negara dapatnya laba
    Berbillion masuk akaun dia
    Mengabdi diri ke komunis China!

    Tanah Besar rakyat dah datang
    Masuk Malaysia Bijan yang undang
    Semua di borong pagi dan petang
    Orang Melayu diberi tulang!

    Pemimpin dahsyat dunia melaknat
    Tun Mahathir terpaksa bersilat
    Rakyat sokong sentiasa dekat
    Majlis Tun sambutannya hebat!

    Tun Mahathir lupakan penat
    Hanya negara mahu selamat
    Bijan risau apa nak buat
    Hantar pengacau budak tak sunat!

    ReplyDelete

  39. Yang menghairankan adalah mengapa syed Sidiq mengatakan Mahathir menjadi sasaran lontaran kerusi dan sebagai nya , apa bukti yang menyebabkan Syed Sidiq berkata demikian, mahathir tidak mengalami apa2 kecederaan bahkan Mahathir selamat, tidak satu pun objek2 lontaran tersebut mengenai Mahathir.... Ataukah syed Sidiq cuba sembunyikan sesuatu, dan cuba mengalihkan pendapat ramai berkaitan dg 'inside job' ini. Takkan tetamu berani bawa bom-bom asap kut. So bom asap ini disediakan oleh penganjur lebih awal supaya apabila soalan yg sukar di jawab maka mereka akan melepas bom asap supaya mahathir tidak perlu menjawab dan tetamu boleh bersurai... Dan semua kejadian tersebut di persalahkan kpd UMNO, harus di ingat masa mahathir dlm kerajaan dia adalah master dlm inside job... Seperti kes al Maunah, dimana dua org tentera mati katak.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Spin jgn Tak spin..
      Dah terang2 bebudak tu bkn ahli ppbm..
      Dah terang2 tdm atas pentas jawab soalan..
      Ko pernah Rasa,tgk tdm Jadi PM?
      Ada tdm lari dari soalan wartawan Tanya?
      Wartawan Tanya soalan takder skrip,Tak Ada Tapis...steady jer tdm jawab..
      Kalau najib berani ker?
      Jadi teori ko ni teori sembang kedai kopi boleh la.

      Delete
    2. anon 1816..kau ada saksi ke syed sidiq sembunyi sesuatu....atau kau ada buat rakaman jugak ke macam pak komedi tu.....heheheh

      Delete
    3. 1816...entah2 kau yang buat kepoh semalam?? Baik kau ngaku sebelum aku luku kepala kau yg bengap tu

      Delete
  40. Orang tonggong mcm ah chai 1816 mestilah hairan dan tercengang cengang.

    Tulis pandai fikir tak pandai.

    Lain kali fikirlah dulu apa yg nak ditulis.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...