Monday 14 August 2017

TAHNIAH BUAT ZAHID HAMIDI, TAPI.....

Di ketika Najib Razak masih berdiam diri dan mengunci mulut daripada memberikan reaksinya berhubung kekecohan dalam program Nothing To Hide 2.0, kemunculan pantas Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi yang mengecam sambil mengatakan keganasan tidak sepatutnya disasarkan kepada mana-mana individu, ia tidak ubah ibarat "suntikan ubat penenang"  paling mujarab buat kita semua.

Seolah-olah, di sebalik ketakutan Najib  untuk duduk sepentas dengan Tun Mahathir dan kemudian kelu lidahnya untuk memberi sebarang komen selepas tercetus kekecohan, Zahid Hamidilah tempat kita bergantung harap.

Sesuai dengan budaya politik matang, tidak salah rasanya mengucapkan tahniah kepadanya.

Kata Zahid Hamidi lagi, kejadian ganas seumpama itu tidak seharusnya berlaku dalam sebuah negara demokratik seperti Malaysia ini.

Walaupun kita mempunyai perbezaan pendapat, tiada keganasan patut dilakukan kepada mana-mana individu atau pemimpin, ujarnya.

Sehubungan itu, Zahid Hamidi yang juga Menteri Dalam Negeri menegaskan, beliau akan mengarahkan pihak polis untuk menyiasat dengan adil dan mengambil tindakan sewajarnya kepada mereka yang terbabit.

Dengan kenyataan yang jelas adil, seimbang, berhemah dan menunjukkan kematangan oleh Zahid Hamidi itu, secara tidak langsung juga bermakna terpadamlah dan tidak bernilai lagi apa juga reaksi daripada pemimpin UMNO lain seperti Annuar Musa, Dr. Puad Zarkhasi atau Jamal Md Yunos berhubung kekecohan program Nothing To Hide 2.0 semalam.

Annuar lebih menyalahkan penganjur atas kekecohan yang berlaku, Dr. Puad Zarkashi pula menyifatkan Bersatu sengaja melakukan penipuan dengan meletakkan nama Najib, manakala Jamal Md. Yunos lebih hebat lagi dengan mendakwa sudah mengetahui sejak sebulan lalu berhubung rencana huru-hara yang kononnya direstui oleh Tun Mahathir sendiri.

Namun, sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab terhadap polis dan mungkin sudah diberikan laporan mengenai kejadian itu, kenyataan Zahid Hamidi tentunya lebih berwibawa berbanding "sembang kosong" lain-lain pemimpin UMNO itu.

Maka, kenyataan Zahid Hamidi yang mengecam kekecohan serta mengatakan keganasan tidak seharusnya ditujukan kepada mana-mana pemimpin atau individu, lebih-lebih lagi terhadap Tun Mahathir yang sudah berusia 92 tahun serta berjanji untuk memastikan tindakan sewajarnya diambil, memang patut diberikan pujian.

Tahniah Wak....

Tetapi, selain perkara dulu-dulu melibatkan dirinya yang banyak tergantung tanpa jawapan, Zahid Hamidi sebenarnya masih lagi "berhutang"  kepada rakyat Malaysia dua perkara - satu, salinan kad pengenalan lama Tun Mahathir yang didakwanya tertulis "Mahathir anak lelaki Iskandar Kutty" dan kedua, rakaman perbualan pertemuannya dengan bekas Perdana Menteri itu yang ditemuinya selepas 10 hari dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 2015 dahulu.

Bersama kenyataan terbarunya ini yang jelas memperlihatkan kematangan sebagai pemimpin dan jika beliau dapat membuktikan dirinya di pihak yang benar dalam dua perkara tersebut yang masih tertunggak di hati rakyat, Zahid Hamidi tidak dinafikan boleh menjadi lebih baik berbanding Najib serta akan semakin jauh meninggalkan prestasi pesaingnya, Hishammuddin Hussein.

Sebaliknya, sikap berdiam diri dan masih membisu Najib sehingga kini mengenai kejadian semalam hanya melambangkan ketidakpedulian, tidak sensitif dan memandang remeh, sementara Hishammuddin seperti biasa, lebih selesa dengan watak "apple polisher" atau pengipasnya saja.

Cuma, mampukah Zahid Hamidi melunaskan "hutang tertunggak" itu atau "hutangnya" kepada rakyat Malaysia akan terus diingati sampai bila-bila? (ShahbudinHusin 14/08/2017)

219 comments:

  1. Firstt...😊😋😅😅😆😃😄😁😜😝😝😝😝😝😝

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin diserang, semakin kuat sokongan kpd Tun M & Pakatan Harapan. Saki baki kepercayaan dan sokongan kpd umno semakin terhakis. Ramai dah sedar n akan beralih kpd PH secara wholesale. Tengokah nanti. Lawan tetap lawan.

      Delete
    2. https://youtu.be/6Cq8l80tLao
      Sidang akhbar TS Muhyiddin

      Delete
    3. Pura pura aje, hati tertawa...

      Kesian budak-budak Melayu yg ignorant yg digunakan...

      Apa masa depan ia orang ada? Dengan record jenaya yg mengikuti ia orang seumur hidup.

      Macam Saifu, biar jual punggun pun tak ape, janji dapat dedak.

      Delete
    4. Saifu tu gigolo, jual punggun adalah pekerja harian dia. Kesian dg isterinya.

      Delete
    5. Maaf Tuan Shah dan kawan2 semuer.......teman lari dari topik sikit......

      Sila layari video ucapan Mat Sabu di bawah bertajuk "Lawak Menusuk"...dot...dot...dot...:

      www.youtube.com/watch?v=vQyO0c18sVw

      Kata Mat Sabu........BN akan mainkan benda2 percanggahan parti pembangkang dengan Tun M semasa Tun menjadi PM dulu sebagai points untuk melagakan sesama parti Pakatan.

      Padahal sekarang ini.........kesemua parti dalam Pakatan sebulat suara menolak percanggahan dulukala semasa Tun M jadi PM...........dan sebaliknya kesemuanya bersama bersatu atas satu titik persamaan iaitu untuk jatuhkan kleptokrasi.

      Walau bagaimanapun BN akan mainkan perkara percanggahan dulukala tu dalam kempen mereka sehingga Pilihanraya ke14.

      Itu sebab kita tengok video2 lama, ucapan2 yg dah lapok, cakap2 zaman Tok Kadok dulu tu semua dikeluarkan balik dan dimainkan berulang2 kali.

      Delete
    6. Abg Mat mmg terbaik.. indahnya jika pemimpin pembangkang konsisten begini jadi Menteri kelak.

      Delete
    7. "Lebih melucukan, apabila UMNO dituduh menjadi penyebab kerana penganjurnya adalah PPBM, yang menapis orang masuk ke dewan adalah PPBM, moderatornya orang mereka, pihak keselamatan juga orang PPBM, hadirin hadir penyokong PPBM dan yang menjawab soalan juga Pengerusi PPBM, akhirnya mengapa mahu menyalahkan UMNO akibat kekecohan sendiri?

      "Mudah sungguh kerja mereka, jika forum itu menjadi (berjaya) mereka mendapat nama, bila dikutuk UMNO dapat (nama) busuk, begitulah cara pembangkang sejak zaman dulu dan kini diteruskan pula oleh ARMADA PPBM,"

      Delete
  2. Hati2 dgn wak jawa nii..lidah bercabang tiga dia nii..👀👀👅👅👅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol.......zahid mat arip cerita belakang dia ada keris tersorok.....

      Yg paling kita tak boleh lupa........dia dah jumpa dgn penderma Tok Arab....masha-Allah ....

      Delete


    2. memang betul..

      Tapi apabila budak-budak yang buat kerja gila ke atas Tun dengan baling kasut, dia pun tak boleh terima.

      hujah politik zahid memang mengarut dan menghina tetapi masih boleh di ajak lawan cara politik. Tapi bila baling selipar.. itu bukan cara politik tetapi cara budak rempit berebut perempuan..

      Tapi Tuan Budin bijak. Peranan Zahid untuk meredakan kekecewaan ahli UMNO yang kecewa melihat Tun di layan begitu hina sekali.

      Dalam memuji Zahid sempat mengingatkan ahli tentang dakwaan Zahid pada Tun.

      walaupun selesai kes baling selipar tak bermakna selesai isu keturunan dan rakaman.

      Delete
    3. Pendaftaran PAKATAN HARAPAN dah lulus ke belum?

      Ada apa2 perkembangan?
      Mohon pencerahan.

      Delete
  3. Ingatkan Pas sahaja yg mengamalkan politik matang, rupanya Mas Zahid pun politik matang juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru hari ni ja politik matang. Selalunya politik natang.

      Delete
  4. Politik Matang..tahniah zahid..
    jangan lepas ni jadi politik NATANG..

    Walauapapunnnnnn.............ABUP.................

    ReplyDelete
  5. Wak Jahid kan baik dengan Tan Sri Zainudin Mydin.
    Mestilah dia baca blog ZAMKATA dan ikut nasihat
    Zam dengan cepat dan tengkas.
    Tahniah Wak.
    Barulah gentleman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik minah, bukan ker ari tu wak baru kutuk mamak..betul ka dia baik..

      Delete
    2. En.Anon 21.07.....kita pun kenalah matangkan otak dalam menilai Wak Jahid. Saya tak kata Wak Jahid BAIK. Dia OPPORTUNIST. Dia akan amik apa-apa je peluang kalau tindakan itu dapat menguntungkan dia.
      Cer U baca blog Zamkata.
      Tan Sri Zam sarankan Najib amik pendekatan kutuk penyerang Nothing to Hide. Tan Sri kata, in this way dapatlah Najib turn the table menyebelah dia. Malangnya Najib ni bebal. Mungkin dia tak pernah baca pun blog-blog.
      Dia bergantung hayat kpd penasihat macam si Keruik or Zakarsick.
      Berbeza dgn Wak Jahid. Rasanya, dia ni memang sentiasa baca blog-blog terutama Blog Zamkata.
      Diakan Menteri Dalam Negeri.
      Masa Wak baru dilantik TPM, bukan ke dia ada jumpa Tan Sri Zaiuddin. Sembang-sembang & minum teh tarik. So, I am not surprise kalau dia sentiasa mengikuti Blog Pak Zam.

      Delete
    3. Zakarshit mmg kurang ajar

      Delete
    4. Nah baca, apa ZAMKATA dalam blognya,

      "Bagi saya Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia dan bukan hanya Perdana Menteri bagi BN sahaja, sewajarnya tidak berdiam diri dalam hal ini. Beliau sepatutnya telah tampil kehadapan dengan segera mengutuk kejadian ini untuk meyakinkan rakyat terhadap penerusan perjalanan proses demokrasi yang seimbang , yang tidak sahaja memihak parti kerajaan.

      Kerajaan tidak seharusnya terlihat sabagai "Penyelamat" kepada perusuh dan pengacau yang diketahui sebagai penyokong kerajaan.

      Ketika rakyat berada dalam prasangka ini, Datuk Seri Najib sewajarnya membuat kenyataan untuk menjamin Pilihanraya Umum ke 14 akan tetap diadakan mengikut yang dijadualkan oleh Perlembagaan kerana kerajaan mempunyai keupayaan mengawal keselamatan untuk menjamin demokrasi berjalan dengan lancar tanpa mengganggu ketenteraman awam. Pilihanraya boleh ditangguhkan tetapi tidak boleh dibatalkan.

      Jaminan ini juga akan memperbaiki imej Malaysia di luar dan dalam negara yang tercemar oleh peristiwa semalam kerana terlihat seperti ada usaha terancang untuk menyekat perjalanan demokrasi yang sihat di negara ini."

      Delete
    5. Najib tu...kalau berkempen kat felda maakkkk aihhhh punya la handal smpai merah mukenyer.klu bab2 cmni dia menyepi

      Delete
    6. Bodoh betul la jamal tu...dia ingat dia KETUA CIA US kotttt....boleh tau hal ni dah sebulan awal kahhh kahh kahhh..

      Sape la pilih ketua cmni.sebab byak duit ek?? Selalu blanja org kg ?slalu tabur duit ek??

      Delete

  6. Harap YAB tolong arahkan polis siasat betul budak2 yg di katakan di belasah oleh Ppbm.... Teruk ke kena belasah atau main wayang seperti di Sauk, Perak dlm kes Al Ma'unah dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kerja jamal jamban dan noh udang la.

      Layak kah noh udang nak jadi MB selangor muka pun mcm samseng

      Delete


    2. kalau di belasah tak kan terus di bawa ke balai polis.. polis pun peluk dan tangkap dia... dara setitik pun tak menitis..

      Delete
  7. Komen Jamal jamban paling win...
    Benda dah dirancang berbulan2 Dan dpt restu tdm...
    WOW...
    Tak Tau nak gelak atau nak nagis kerana kebodohan Jamal..
    Cuma berharap najib jgn lupa masuk nama Jamal pru14..
    Dah Macam2 Cara dia guna utk bukti kesetiaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bakal presiden umno tu!!!

      Polis pukul saya...polis pukul saya...

      Delete
    2. zack jgn la macam tu sekali nanti malu lah pendedak-pendedak semua bila tahu adiwira mereka macam bapuk yang jual lobang kunyit kat geylang tu.

      Delete
    3. Badak mana badak

      Delete
  8. "Apa punya biol ini timbalan
    Kenapaalah.. di bagi jalan
    Kutuk pulak siapa lakukan
    Tak tahu tanyalah siJamal jamban!"

    Memang you percaya sangat
    Dah lama I suruh pecat
    Kalau cousin you, kan lebih selamat
    Untuk kita..dia boleh fight!

    "Bukan apa dah terpaksa
    Muhiyudin pecat gantinya tiada
    Nak ambek Saleh,kerbau nak jaga
    Ambek balik PakLah,takut membuta!"

    Kalau camtu cepatlah pecat
    Kalau tak, sure tak selamat
    Cakap omputih macam terencat
    Orang camni you nak angkat?

    "habis tu I nak buat apa
    Tolonglah advice macam biasa
    Tun Mahathir.. I pening kepala
    Nak songlap lagi pun tak selesa!"

    You...cakap I kena Ikut
    Kacau majlis dia biar tersangkut
    Dah, dok diam..makan ni biskut
    I keluar jap, nak simen rambut!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini desperate strategy......baling batu sorok tangan.....

      Orang kalo dah desperate apa saja sanggup dia buat....

      Akan datang kita akan tengok beraneka cara2 stunt yg akan mereka lakukan untuk mematikan langkah dan semangat Pakatan.

      Lepas ni abang2 dan kakak2.....jangan surprisee kalo ada kekacauan pada setiap perhimpunan kempen Pakatan.

      Pada pihak Pakatan.......harap anda sumer sentiasa bersiap sedia dan berwaspada selalu.

      Keselamatan Tun M mesti diletak sebagai agenda pertama.

      Kepada Pakatan khususnya PPBM.......harus diingat.....kejadian semalam bukanlah yg terakhir........lepas ni ada kemungkinan besar akan berlaku lagi peristiwa seperti itu.

      Please bear in mind........manusia yg desperate dan tertekan akan hilang malunya, terpadam imannya dan orang ini sanggup jadi jahat. Keselamatan dan kedudukannya lebih utama dari segalanya.

      Kepada Pakatan.....mulai sekarang sentiasa berwaspada dan berjaga2.

      Delete
    2. Hahaha..terbaik bro fan tun..

      Ini sketsa laki bini
      Bikin kita gelihati
      Kalo dari awal tahu perangai timbalan cenggini
      Pasti dengan sepupu ditukar ganti..

      Timbalan kata ini peluang jangan dilepaskan
      Politik matang kita punya amalan
      Pada rakyat mesti ditunjukkan
      Itu petualang mesti ditangkap, jalankan siasatan..

      Timbalan ni bikin aku berbulu
      Politik matang dia bagitahu
      Udah le aku dijemput tak datang, malu
      Dia ni agaknya sengaja nak kenakan aku..

      Hari tu kata sumpah setia
      Diantara kita berdua tiada rahsia
      Diam diam pasang niat nak jadi ketua
      Memang dia ni lidah bercabang dua..

      Betullah cakap bini aku
      Timbalan ni buruk kelaku
      Mesti diganti dengan sepupu
      Senanglah nanti duit kami nak sapu..

      Delete
    3. kahkahkah terhiburnya sungguh hati ku kalau baca pantun mike berdua ni.
      syabas kamu berdua tetap the best..

      Delete
  9. Ada kemungkinan cetusan keganasan itu dirancang lebih awal untuk tidak memalukan najib kerana tidak berani untuk menghadirkan diri di nothing to hide 2.
    Najib telah gagal hadir di nothing to hide 1 dan kemudian telah digelar sebagai pengecut.
    Apabila berlaku kekecohan akibat serangan di nothing to hide 2 maka ketidakhadiran najib tidak lagi menjadi isu.
    Suar bukanlah sesuatu yang mudah didapati dengan mudah. Kita juga tentu masih ingat bagaimana altantuya diletupkan mengunakan c4 sejenis senjata api yang tidak mudah didapati oleh orang awam.
    Tindakan beberapa pemimpin kerajaan yang mengutuk tindakan keganasan adalah sesuatu yang tindakan yang wajar apatah lagi bagi menteri yang bertanggungjawap.
    Namun apa yang ingin kita lihat adalah tindakan undang-undang terhadap 3 individu yang ditangkap setelah terlibat dalam keganasan itu.
    Apakah akan ada lagi tangkapan susulan bagi mereka yang terlepas dan dihukum atau kes ini akan senyap sepi begitu saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah najip tak datang sebab dia tahu akan ada acara baling selipar dan suar?

      Tanya je okay....saya putar Haliiiim...Wang besar...wang besar

      Delete
    2. Memang betol......politik yg matang tu sesuatu yg baik........tapi yg kita takot ialah musang berbulu ayam........lurus telunjuk kelingking berkait.......

      Dalam keadaan sekarang hampir kesemua mereka tu tak boleh dipercayai.
      Wallahu'alam.

      Delete


    3. Budak-budak mana reti buat perancangan. Macamana nak masuk dan menyamar. Bila nak mula baling. Apa nak cakap pada Polis jika di soal siasat. Budak-budak tak fikir semua itu, pukul kawan pun main belasah dan siap siarkan gambar rakaman pukul kawan sendiri. Entah-entah ada member dia orang sendiri yang rakam gambar dia orang semasa kejadian.

      Tapi satu lah, ini ada lah petunjuk betapa senang untuk rekrut budak-budak untuk sertai pengganas.

      Jika di biarkan negara dalam bahaya.


      Delete
  10. Malaysian Cybertrooper14 August 2017 at 21:20

    https://www.themalaysianinsight.com/s/10860/

    Murahnya maruah bebudak Melayu yang buat kecoh tu. Hanya 50 ringgit utk berlagak samseng. Dah kena, satu sen tak guna.

    ReplyDelete
  11. Budin , zahid ini dah tentu mengutuk keganasan ,takkan nak kata padan muka , jatuh la standard TPM walaupun dalam hati tu tuhan saja yg tahu. Apa pihak umno nak komen dan kata dah tak penting , yang menjadi masalah masa depan ada lah "BOLEH KAH PEMIMPIN DAN PENGIKUT TOLOL UMNO INI MENERIMA KEKALAHAN DALAM PRU KELAK" YA Jamal jamban boleh tahu sebulan lalu yang Parti Bersatu sudah rancang semua kecoh kejadian kelmarin.Tapi saya dapat bayangkan akan jadi kacau bilau kalau umno kalah kerana kianat Dan nak selamat kan jadah najib aka rosmah . Kita tengok nanti kalau nak elak kacau bilau PRU 14 UMNO BN wajib tewas dgn teruk sekali ini mungkin sukar.

    ReplyDelete
    Replies


    1. rosmah kata ok. ingat zahid memandai-mandai tanpa rujuk rosmah dulu.?

      Jamal boleh jadi Ketua Polis Negeri..

      Delete
  12. Mungkin Zahid Hamidi telah merangka jawapan sedemikian terlebih awal, sebabnya dia tentu sudah tahu penyakit bawaan UMNO itu.

    ReplyDelete
  13. Dgn dia org kena sentiasa berhati hati, x leh let our guards down. We know what they capable of. For all we know diorang bawak somebody gi court dgn mukanya bertutup, pastu cakap tun yg upah utk buat kecoh.. terlompat lompat macai macai kat blog ni sampai tertanggal seluar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Macy.....teman setuju dengan cakap mike. Dalam keadaan bermacam2 hal jadi pada Tun M dan anak beranaknya.......dari tarik kemudahan2 bekas PM, pecat MB Kedah, hina keturunan hinggalah serbu itu ini........maka wajarlah kita tak boleh letak apa2 kepercayaan pada mereka...........tambahan sebelom ni kita pernah tengok mereka ni bercakap dusta.

      Yg kita takot ialah lurus telunjuk tapi kelingking berkait. Ingatkan ayam rupanya musang berbulu ayam.

      Delete
    2. Kalau Jamal dah tahu sebulan yg lalu kenapa tak dimaklumkan pd pihak polis? Apa-apa pun kenyataan YAB Dato' Sri Zahid Hamidi amat dialu-alukan. Beliau telah pun mengambil tindakan yg selayaknya sbg seorang TPM.

      Delete
  14. kalu gini,
    napoknye pru-14 nok gomo nih
    doh ado bungo-bungo

    aku cayo Tung
    homat Tung
    sokong ph
    tganu cayo ph
    hidok ph

    ReplyDelete
    Replies
    1. CANTTK TU !!!!!!!!
      NANA PENENG MARI
      KITA TUKARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

      Delete
    2. Tu orang Terengganu.....
      Ganu kite.

      Delete
  15. Yang menghairankan adalah mengapa syed Sidiq mengatakan Mahathir menjadi sasaran lontaran kerusi dan sebagai nya , apa bukti yang menyebabkan Syed Sidiq berkata demikian, mahathir tidak mengalami apa2 kecederaan bahkan Mahathir selamat, tidak satu pun objek2 lontaran tersebut mengenai Mahathir.... Ataukah syed Sidiq cuba sembunyikan sesuatu, dan cuba mengalihkan pendapat ramai berkaitan dg 'inside job' ini. Takkan tetamu berani bawa bom-bom asap kut. So bom asap ini disediakan oleh penganjur lebih awal supaya apabila soalan yg sukar di jawab maka mereka akan melepas bom asap supaya mahathir tidak perlu menjawab dan tetamu boleh bersurai... Dan semua kejadian tersebut di persalahkan kpd UMNO, Mengapa tiada lapuran kecederaan terhadap budak2 ang dikatakan di belasah itu. mengapa perlu di belasah dalam bilik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni mabuk boleh lah kata mcm tu.

      Delete
    2. Anon 22.19
      Ada benarnya andaian anda.
      Biarpun mereka yang mengganas ini berada dipihak mana sekalipun, tindakan undang-undang yang setimpal perlu dikenakan keatas mereka.
      Pihak penganjur atau ppbm hanya mampu membuat repot polis tetapi tidak ada kuasa untuk "mengarah".
      Keputusan polis dalam membuat pendakwaan adalah menentukan pesalah mewakili pihak mana.

      Delete
    3. Anon 1219: tujuan sebenar kekecohan tu bukanlah nak mencederakan tun. And you bet your ass that Tun was ever ready to take on any queationas thrown at him without having to resort to a childish act as a backup. These are all effort being orchestrated known as political assasination. Mula mula diaorg sekat financial resources utk finance party activities. Serbuan lhdn has something to do with that too. At the same time, character assasination. Kita semua tahu Tun ni mmg ramai followers. Recent incidents was part of the plan to tarnish Tun's image. Zahid as we all know, terjebak dgn perang dingin ngan Tun. He is also not seeing eye to eye with his boss. So it is just right for him to make Tun pays for this and at the time proving his loyalty to his boss. RCi' s on forex losses is the final nail in Tun's coffin. He will probably be doing some time behind bars if things are not going in najib's favor. At least that's what najib thought about current political scenarios involving malays' support.. least that he knows people just don't like him. Malaysians just hate his guts..plain and simple

      Delete
  16. Macam macamlah teori konspirasi. Kita biarkan polis disiasat. Dlm blog ini tentunya akan salahkan DSN dan siap beri gelaran buruk sekali. Sibuk kenapa DSN diam. Seolah tiap kali TDM kena baling kasut maka PM Malaysia kena henti kerja dan buat kenyatasn media. Ramai yg terlaung perbuatan baling kasut pada pemimpim tu biadap. Memang benar tapi apakah reaksi akan sama kalau DSN dibaling kasut? Apakah TDM akan keluar buat kenyataan kutuk perbuatan itu? Atau akan sorak suka? Berdasarkan pada komen yg merendahkan dan menjatuhkan air muka DSN dlm blog ini rasa geng kat sini akan sorak. Masa kena batang hidung sendiri maka keluarlah segala fahaman mulia. Masa DSN pula keluarlah segala sifat yg rendah. Bila agaknya nak belajar berlaku adil? Macam manapun suruhlah TDM habiskan hayat disejadah dgn taubat. Cukup cukuplah cetuskan kekecohan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila suruh rosmah stop daripada bershopping duit rakyat

      Delete


    2. ingat macamana Najib buat kenyataan tragedi MH 370?

      Suka tak suka. . PM kena lah kutuk perbuatan baling selipar. . Tanya apa kah TDM akan mengutuk jika perkara yang sama berlaku pada DS?

      Itu kena bagi lah kita orang pulak baling selipar ke DSN.

      Delete
    3. Mr j pi mampos

      Delete
    4. Apa ni J!? Kamu ni...betul2 dah melampaulah! Kalau ye pun...kamu,kecil hati atau tak puas hati dengan TDM. Perkara Dosa, pahala..milik Allah SWT. Apa HAK kamu nak suruh seseorang itu habiskan hayatnya di Sejadah? Kamu bercakap..mcm, kamu ni..suci, tiada kotoran? ilmu dunia,akhirat sudah cukup banyak ke dalam diri? Kamu benar2 sudah beriman dengan Allah SWT ke J?

      Sedangkan golongan agamawan yang banyak ilmu pun, makin mereka berilmu..makin mereka tunduk, tidak mencela sesama manusia, tidak sombong dan berlagak.

      Tolonglah J..hidup atas dunia, jangan suka2 tunjuk pandai..lebih sudu dari kuah.

      Kalau Tun M bangun awal pagi memohon keampuan kepada Allah SWT, kamu sudah membuat fitnah besar J.

      Delete
    5. Kepada kawan2.....di sini ada satu haramjadah yg menggunakan identiti yg berlainan dengan bermacam nama........tapi sebenarnya dia adalah orang yg sama.

      Saya dah perhatikan dari lenggang lenggok bahasanya yg hampir2 sama dan ada ketika dia tersasul perkataan kegemarannya "Serigala" berkali2............dari situ kita tau sape haramjadah ni yg sebenarnya.

      Tak payah kita buang masa layan haramjadah yg tak berenti spiinnn komen balas kita.........

      Makhluk ni pandai suruh orang habiskan hayat di tikar sejadah...........tapi dia setiap hari siang malam bertenggek dalam blog ni demi nak pertahankan satu penyamun......

      Tak derrr pon serigala ni habiskan masanya di sejadah.........sedangkan mati bukan bergantung pada umor.

      Oleh kerana dia pikir dia jauh lebih muda dari Tun M jadi dah tentu dia tak boleh mati sebelom Tun M. Maklomlah nyawa dia pegang sendiriiiiii.....

      Hati2 kawan2 dgn barua tali barut yg berbagai identiti ni........

      Salam perjuangan kepada sumer kawan2 yg sekapal.

      Delete
    6. And as for mr j pulak. Here is what you are! Anda sebenarnya bukanlah bodoh sbb anda masih boleh membezakan mana fakta dan mana fitnah. Anda juga tidak emotional bila dimaki dan dicaci. Ini menunjukkan bahawa anda tidak ada kepentingan peribadi dlm hal ini dan tidak peduli samada isu dibangkitkan betul atau salah. Anda juga bukannya mencari kebenaran sebab anda sebenarnya di bayar utk tujuan ini. Anda dibayar utk membela najib at all costs. So, walau apa hujah yg dilontarkan tidak akan membawa apa apa makna cause you are what you are. X akan ada apa apa pun yg boleh mengubah fikiran anda kerana membela najib is your proffesion. Hanya yg boleh mengubah anda adalah doa supaya anda sedar dan tidak mencari rezeki melalui cara ini. Sebenarnya anda seorg yg bijak, tapi sayang anda menggunakan kepandaian utk tujuan kejahatan. Again, shame on you

      Delete
    7. Bro Macy.......Seconded !!
      Very true !!

      Delete
    8. Serigala dengan berbagai identiti......tapi orangnya sama.

      Serigala yang bertukar2 kulit.......namun jasad dan rohnya tetap sama.

      Sama jugak dengan Sesumpah......jadi bolehlah dipanggil haramjadah ni sebagai.......
      Sesumpah Serigala.

      Delete
  17. siapa pernah dengar cerita...
    dlm satu kumpulan ada sorang yg kentut.
    bila bau semerbak kentut tu di hidu oleh ahli kumpulan, maka masing2 memandang sesama mereka, utk mengetahui siapa yg kentut. yg kentut ni tak mahu ngaku dan berlagak konon bukan dia yg kentut dan cuba mencari pelaku yg kentut tu dlm kumpulan tu. tapi ahli kumpulan tahu dia yg kentut..ha5
    itu lah Jamal Pak Tongkol yg berlagak suci.

    ReplyDelete
  18. MAHATHIR DIMALUKAN, NOTHING TO HIDE ANYMORE
    INILAH akibatnya apabila tidak jujur dalam menganjur sesuatu majlis debat. Kalau menganjur program pun mahu menipu rakyat di siang hari, sudah pasti mereka akan menjadi pemerintah yang suka menipu rakyat apabila berkuasa nanti.

    Kalau sudah tahu DS Najib tidak akan hadir kerana tiada jawapan hitam putih diterima kenapa masih mahu mempamerkan nama dan gambar Najib sebagai panel yang akan hadir. Tidakkah itu menipu rakyat namanya. Di mana kejujuran parti Pribumi.

    Lebih memalukan, Tun M sebagai penasihat parti gagal menasihatkan anak muda dari sayap Armada parti itu untuk belajar bersikap jujur. Kalau orang tua berjawatan Penasihat parti pun mengajar muridnya kencing berlari maka apa lagi mahu diharap kepada Parti Peribumi yang jumlah ahlinya masih dirahsiakan.

    Dalam bahasa mudah, akhirnya Tun M dibayar cash. Beliau dimalukan kerana kerusi dan selipar berterbangan. Nothing 2Hide bertukar kepada Tun Mahathir lari mencari “hiding” daripada kerusi dan selipar yang berterbangan itu.

    Sebenarnya motif Nothing 2 Hide 2.0 sama dengan motif Nothing 2 Hide 1.0. Iaitu untuk memalukan Najib. Bezanya N2H 1.0 dianjur oleh NGO manakala N2H 2.0 dianjur oleh sayap PPBM iaitu Armada. Dalam siri 1.0 Tun Mahathir tidak dijemput tetapi dia datang, rempuh dewan, naik atas pentas dan berucap tanpa kebenaran. Penyokong beliau mengistiharkan Mahathir menang kerana Najib tidak datang. Hakikatnya majlis itu adalah Townhall bukan debat dan Najib sepatutnya hanya berdialog dengan peserta jemputan.

    Tetapi Najib berjiwa besar dan berintegiriti. Dia mendengar nasihat Polis yang membatalkan majlis tersebut kerana perancangan sabotaj kumpulan Tun Mahathir. Mana mungkin seorang Perdana Menteri mahu melihat anak muda bergaduh di hadapan beliau.

    Manakala N2H 2.0 adalah debat anjuran pembangkang. Penganjur tahu Najib tidak akan datang. Bukan sahaja potret Najib dipamer tanpa kebenaran bahkan kerusi untuk delegasi Najib juga siap di tagging. Memang niat untuk memalukan.

    Akhirnya Mahathir balik rumah dalam keadaan malu. 22 tahun jadi PM akhirnya dilempar dengan selipar. Anak muda mengasak dengan soalan yang tidak boleh dijawab. Jawapan yang ada hanyalah “Itu cerita lama”. Kontradik dengan tajuk forum “Nothing2Hide”. Akhirnya anak muda bergaduh di depan mata sendiri. Kerusi berterbangan, api dilempar dan tumbuk menumbuk silih berganti.

    Itulah legasi yang ditinggalkan oleh seorang pemimpin gara gara mahu terus membohongi rakyat, ego, banyak U turn, mudah lupa dan keras hati mengikut kehendak diri. PPBM akan mati kerana Mahathir, Pakatan Harapan terus tercalar kerana Mahathir. Nothing 2Hide anymore.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng k9 menyalak

      Delete
    2. Geng kopipes pi mampos

      Delete
    3. Tun bohong rakyat? Biar betul?

      Ah chai 2307 lebih baik pergi check otak kau dululah.

      Mesti dah banyak screw yg longgar tu sebab dok makan duit haram.

      Kesian kat anak bini kau mereka tu tak tahu.

      Delete
    4. Pendaftaran PAKATAN HARAPAN dah lulus ke belum?

      Ada apa2 perkembangan?
      Mohon pencerahan.

      Delete
  19. MAHATHIR TERDIAM TIDAK MAMPU JAWAB SOALAN
    RAMAI sudah menduga program Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam kelmarin akan menjadi kecoh. Ini kerana Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Mahathir mempunyai ramai musuh dan bukan sikit yang menyimpan dendam sepanjang tempoh 22 tahun pemerintahnya.

    Suasana panas bermua apabila Mahathir dilihat terkedu apabila ditanyakan soalan mengenai kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum mengalihkan topik mengenai insiden Memali sehingga mencetuskan kekecohan dalam dewan tersebut.

    “Pada 19 November 1985 ada satu tragedi dipanggil tragedi Memali. Ramai yang tak tahu pada tarikh itu, pihak polis telah menyerbu Kampung Memali, Baling, Kedah untuk menangkap seorang individu bernama Ibrahim Abu ataupun Ustaz Ibrahim Libya.

    “Dan pada ketika itu, empat orang anggota polis telah terbunuh dan 14 orang kampung juga terbunuh. Soalan saya, Tun katakan mereka ini penjenayah, saya nak tanya Tun, penjenayah bagaimanakah mereka sedangkan mereka cuma ada buluh dan parang sahaja.

    “Tolong jelaskan ‘tang’ mana penjenayah tu. Mereka ini rakyat Malaysia, Tun. Mereka orang Melayu, orang Islam. Bukan orang kafir, bukan orang Yahudi,” kata pemuda berkenaan.

    “Empat orang polis dibunuh, dengan tangankah?” tanya Dr Mahathir kembali kepada pemuda berkenaan.

    “Dengan serangan apa pun dia (polis) dibunuh. Apabila mereka (polis) dibunuh, balasan (kepada penduduk Memali) adalah dengan cara merekalah. Itu adalah SOP (Prosedur Operasi Standard) polis,” ujar Dr Mahathir dan pada ketika itu beberapa kasut ‘berterbangan’ menuju ke arahnya.

    Banyak lagi soalan panas dalam itu Mahathir jawab sambil lewa. Sebenarnya matlamat utama Mahathir hanya untuk memburukkan Datuk Sri Najib Tun Razak semata-mata. Sebab itu soalan-soalan yang menyentuh kelemahannya beliau tidak bersungguh untuk menjawab, jawab sambil lewa sahaja.

    Kebimbangan Polis mengenai isu keselamatan dalam program Nothing To Hide 1.0 di PWTC dulu, terbukti memang berasas dengan kejadian hari ini. Pada Program Nothing to Hide yang pertama, Mahathir dan pengikut-pengikutnya telah membuat kecoh dengan mengambil alih pentas walaupun program berkenaan telah dibatalkan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar demi menjaga ketenteraman awam.

    Apa pun, tahniah kepada pihak polis yang bertanggungjawab menjaga keselamatan Mahathir. Tindakan pantas 2 anggota polis yang bertindak sebagai pengawal peribadi, melindungi Mahathir dari objek-objek yang dilontar orang tak berpuas hati dibawah sebaik kekecohan bermula, memang terpuji.

    Kerajaan dan pihak polis ternyata mengambil berat keselamatan Mahathir walaupun kini dia adalah Top Dog pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopipes je ke k9?..pulankn balik samsung a9.. Semah da mintak blk

      Delete
    2. Caiiii dunguuu masih tak beza.apa itu parti dgn apa tangungjawab penjawat awam.mmg bodoh bila caiiii ckp polis masih amik berat tun walau dh jadi pmbangkang...

      Ni aku nk habaq kat hg.aku bagi contoh...anak hg pun kalau dia jadi perogol bersiri sekalipon bila fh ditgkap keselamatan dia tetap jadi keutamaan polis.


      Hang paham tak ni??

      Delete


    3. Jangan menipu lah Tun tak boleh jawab soalan yang dah berpuluh kali Tun jawab.

      Kenapa tidak ada tindakan ke atas KP Negeri dan KP Negara apabila seorang budak di tembak bertalu-talu kerana memandu tanpa lesen ?

      Apabila Tun kata samada betul atau tidak, 4 anggota Polis di bunuh, tanya lah apa jadi pada balu dan anak anggota yang terkorban ?

      Kerana itu lah 2 anggota Polis tersebut tangkas menyelamatkan Tun .
      Adakah anggota Polis tersebut akan selamatkan Tun sekiranya Tun kesal dengan tindakan Polis membunuh penduduk Memali tanpa sebab?

      Delete
  20. NOTHING2HIDE 2.0 : SETELAH MALU IDOLA GAGAL JAWAB, ARMADA ALIHKAN MALU KEPADA UMNO
    Sudah lama orang yang mengenali Mahathir tahu dia tidak akan jawab apa-apa soalan yang menyepitkan dirinya.

    Sama ada dia akan jawab dalam nada sinis, memperli atau berjenaka untuk elak menjawab soalan yang menyepitkannya.

    Yang pasti dia tidak akan jawab, kerana bila menjawab jujur akan terdedah dia banyak seleweng, tipu dan tidak jujur.

    Atas sebab yang sama juga setelah 10 tahun lebih meninggalkan jawatan Perdana Menteri dan 22 tahun menjadi Perdana Menteri, rakyat masih dalam keadaan bertanya, ini kerana sehingga kini Tun Mahathir tidak pernah menjawab pun.

    Bagi yang bawah umur tentu mereka suka kepada Mahathir kerana di zaman media sehala semua keburukan Mahathir di sorok oleh panglima-panglima medianya tambah lagi semua media di bawah penguasaannya.

    Bagi mereka yang sudah berumur dan matang, mereka tahu siapa Mahathir.

    Atas sebab itulah mereka tidak lagi menyokongnya, malah parti baru Mahathir hanya berjaya kutip 29,000 keahlian sahaja dari 31 juta rakyat.

    Atas sebab sama jugalah Parti Pribumi enggan dedah jumlah keahliannya walaupun Syed Saddiq pernah berjanji secara rasmi kepada wartawan.

    Pada majlis Nothing To Hide 2.0 (N2H2), Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak pernah melayan pun, bahkan tidak akan layan apa-apa event yang ada kehadiran Tun Mahathir.

    Malah majlis pertabalan Yang di Pertuan Agong pun Mahathir tidak di jemput kerana banyak pihak tidak suka kepadanya.

    Namun atas sebab kejahilan Ketua Armada yang bawah umur serta tidak matang, maka dia mengharap ada seseorang mahu menyerah kerusi jemputan ke majlis itu untuk idolanya Tun Mahathir, sedikit pun dia tidak dapat membaca bahawa tulisan tertera di dinding Mahathir tidak di perlukan oleh pihak majlis. Begitulah lemahnya bacaan Ketua Armada.

    Rakyat dapat melihat betapa Mahathir enggan jawab soalan berkenaan Anwar Ibrahim kerana dia bersalah.

    Bukan sahaja bersalah malah tersepit, jika dia mengaku dia menangkap Anwar kerana mahu selamatkan karier politiknya bermakna Anwar tidak bersalah dan dizalimi.

    Jika dia berkata Anwar memang salah, dia malu kerana menipu rakyat bahawa peliwat tidak layak jadi Perdana Menteri seperti yang dia ulang cakap berbelas tahun.

    Itu sebab dia tidak berani menjawab.

    Kemudian pada soalan dia telah menjad Perdana Menteri yang membunuh 14 orang Islam Kg Memali yang mengakibatkan 4 orang anggota Polis terbunuh dia juga enggan jawab dan sekadar menyatakan itu SOP Polis dan kerajaan . (Standard Operating Proscedure).

    Jawapan terlihat longlai, layu, dan sekadar alasan.

    Maka api yang sudah lama membara terus memercik keluar, hatta kemarahan peserta.

    Dalam N2H2 ramai tidak tahu bahawa musuh Armada ada ramai, iaitu Otai Reformis, budak budak EXCO Armada yang melaporkan kepada Polis berkenaan harta anak Mahathir dan juga ahli PKR yang tidak puas hati.

    Maka apabila mereka terlihat Mahathir cuba menipu jawapan dan jawab sambil lewa mereka pun panas hati.

    Ramai juga terlupa bahawa beberapa minggu lalu sekumpulan yang sama mengherdik memaki forum yang di hadiri oleh Mat Sabu dan Hishamuddin Rais.

    Mereka memaki hamun orang-orang tiada prinsip yang menjilat Mahathir.

    Setelah sekian lama memaki Mahathir kerana kezalimannya, kenapa mesti menjilat kaki Mahathir semula, hatta video berkenaan itu menjadi viral.

    Maka nampak sangat Armada malu, idolanya gagal menjawab, lalu yang terbaik adalah fokuskan kekalutan dan kesipuan kepada UMNO.

    Ini bertujuan mengalihkan malu idola gagal jawab kepada kekecohan kononnya akibat agen UMNO.

    Najib Razak sangat bijak orangnya, itu sebab dia tidak pernah layan majlis bodoh umpama N2H2 ini.

    Bakal tercatit pada majlis ini Tun Mahathir gagal jawab, dan Armada malu majlis jadikan idola mereka kelihatan bodoh.

    Maka jalan yang terbaik sebut sahaja nama keramat UMNO sebagai penyelamat.

    Begitulah tidak matangnya juara debat dan yang sewaktu dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana komen k9. ? Haramjadah betul ameno

      Delete
    2. Geng kopipes pi mampos

      Delete


    3. Tun bukan tak berani jawab. Kalau Tun mengaku bukan Tun sahaja yang bersalah. Hakim dan sistem kehakiman pun mendapat nama busuk.

      Kes kedua Anwar pun tersangkut kerana keputusan di buat mengambil rekod Anwar yang lepas.

      Itu sebab Tun cakap Anwar di penjara tanpa pembelaan yang adil.

      Orang yang paling layak bertanya one to one dengan Tun ia lah Najib tetapi orang itu takut nak datang.

      Delete
    4. Alah malu dgn umno? Presiden umno tak malu ker kpd presiden Bersatu?

      Kad undangan dihantar secara gentlemen dgn tangan langsung tak berani datang.

      Berani kerana benar. Takut kerana salah.

      Delete
    5. Pendaftaran PAKATAN HARAPAN dah lulus ke belum?

      Ada apa2 perkembangan?
      Mohon pencerahan.

      Delete
  21. KAWASAN PRESIDEN PPBM ‘DITAKLUK’ SEMANGAT UMNO
    Hari ini Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengiringi YAB Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh. Ia suatu detik yang sentiasa dinanti-nantikan oleh kawan dan lawan UMNO.



    Khaled yang bertanggungjawab penuh untuk membawa kejayaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) di Johor ada meninggalkan pesan kepada kita semua selepas menyaksikan sendiri suasana UMNO Bahagian Pagoh pada hari ini.



    Pagoh telah kembali menjadi sedia kala. Kembali teguh bersatu. Kembali istiqamah pada perjuangan. Kembali bersetia dan ikhlas untuk memajukan bangsa bersama UMNO.



    “Inilah semangat Pagoh. Semangat sebenar pendiri UMNO, yang mengabdikan segala hidupnya untuk perjuangan demi kebaikan agama dan bangsa,” ujar Khaled.



    Ternyata para ahli UMNO di bahagian tersebut tidak meninggalkan jalan yang telah dipilih sejak turun temurun. Tidak melupakan parti yang telah menjadi sebahagian dari mereka semua, walaupun Ahli Parlimen mereka sendiri telah khianati mereka semua.



    Semangat Pagoh ini harus diteladani oleh UMNO di seluruh negara, kata Khaled. Ini kerana UMNO Bahagian Pagoh sangat bijaksana, strategik dan matang dalam menangani krisis. Kita ucapkan syabas buat mereka.



    Yang pasti, apa yang mereka sedang lakukan ini sedang mencabar kredibiliti Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak sihat ke? Nyopping kat mana kita

      Delete
    2. Aikkkk...setahu aku kerusi kalid nordin sendiri pun terumbang ambing.sempat pulak dia tgok tmpat org lain??

      Delete
    3. Ah chai 2315 tak pernah pergi pagoh kot.

      Delete
    4. LULUSKAN SEGERA PENDAFTARAN PAKATAN HARAPAN

      KEMUDIAN BUBARKAN PARLIMEN

      KITA UNDI

      BERANI?

      Delete
  22. FORUM ‘NOTHING TO HIDE 2.0’ BERTUKAR MENJADI FORUM ‘EVERYTHING TO HIDE’
    14 Ogos 2017

    1. Forum ‘Nothing to Hide 2.0’ dianjurkan dan diuruskan oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), dan dihadiri oleh kepimpinan dan penyokongnya. PPBM bertanggungjawab sepenuhnya terhadap acara itu, jadi untuk menyalahkan kejadian huru-hara itu ke atas UMNO adalah percubaan oleh pembangkang untuk menutup tindakan tanpa rasa malu oleh anggota-anggotanya sendiri.

    2. Hakikatnya adalah penyokong pembangkang yang hadir kecewa dengan ketidakupayaan Dr Mahathir Mohamad untuk menjawab soalan di forum itu mengenai skandal semasa pentadbirannya, seperti tindakan beliau memenjarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pembunuhan Memali. Forum ‘Nothing to Hide 2.0’ itu sebaliknya bertukar menjadi forum ‘Everything to Hide’.

    3. Seperti yang diketahui semua, dan seperti yang jelas dilihat pada acara itu, Pakatan Harapan pada asasnya telah terbahagi. Apa lagi yang boleh diharapkan dari pakatan yang telah bergabung atas perkahwinan yang hanya berlandaskan kelebihan yang diberi oleh bekas-bekas musuh yang pernah melakukan segala-galanya yang termampu untuk memusnahkan satu sama lain untuk beberapa dekad.

    4. Tuduhan liar yang menyalahkan UMNO dan Perdana Menteri oleh Dato’ Seri Azmin Ali dan pemimpin Pakatan yang lain adalah palsu, melulu dan tidak sepatutnya dilakukan. Ia jelas adalah satu percubaan untuk mengalihkan perhatian dari perpecahan PPBM, dan merupakan satu lagi contoh cara politik pembangkang untuk mewujudkan kebencian dan kemarahan terhadap kerajaan pada setiap peluang yang ada.

    5. Sekiranya Pakatan tidak dapat menganjurkan forum sendiri tanpa kekacauan, kita hanya dapat membayangkan apa yang akan mereka lakukan kepada Malaysia. Ianya jelas bahawa negara akan ditimpa bencana jika pembangkang yang diketuai oleh DAP mendapat kuasa pada Pilihan Raya Umum akan datang.

    6. Pihak berkuasa akan menyiasat kejadian itu dan mengambil tindakan yang sepatutnya sebagaimana yang diperuntukkan oleh undang-undang. Kerajaan ini di bawah kepimpinan Perdana Menteri akan terus memberi tumpuan kepada kebajikan ekonomi, kesejahteraan sosial dan keselamatan semua rakyat Malaysia.

    DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN,
    SETIAUSAHA AKHBAR KEPADA MENTERI PERDANA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di mana asalnya badak

      Delete
    2. Tengku shariffuddin pun tak berani dtg ke forum tu pun.

      Knp ya?

      Berat telur kot..

      Delete
    3. Pendaftaran PAKATAN HARAPAN dah lulus ke belum?

      Ada apa2 perkembangan?
      Mohon pencerahan.

      Delete
  23. NOTHING TO HIDE DAN KERUSI TERBANG
    oleh Ab Jalil Backer

    Kekecohan yang berlaku petang tadi bukan perkara terasing membabitkan Tun Mahathir.

    Pada 2008 selaku salah seorang penganjur dalam program MYKMU.NET: Pilihan Raya Umum Ke-12 : Satu Penilaian” saya terpaksa naik ke pentas mengugut untuk membatalkan acara tersebut.

    Majlis di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya tersebut membariskan ucaptama Tun Mahathir Mohamad dan ahli panel Dr Mohamad Khir Toyo, Mukhriz Mahathir dan Poad Zarkashi dihadiri lebih 2000 orang.

    Puncanya ada sebahagian penyokong Tun Mahathir dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak dapat menerima cadangan dari seorang Ketua Pemuda UMNO Cawangan dari Sekinchan, supaya Tun dan UMNO mempertimbangkan penyatuan dengan Anwar Ibrahim demi bangsa Melayu.

    Beliau diserbu oleh beberapa orang yang mahu memukulnya. Mujurlah pasukan keselamatan penganjur cekap melindungi beliau dan membawa beliau keluar.

    Segelintir mereka juga “memboo” pandangan Dr Khir Toyo yang tidak selari dengan pandangan Tun Mahathir.

    Mereka sukar menerima sebarang pandangan yang bertentangan dengan ideologi Mahathir.

    Ironinya, hari ini cadangan Ketua Pemuda UMNO Cawangan dari Sekinchan tersebut diikuti oleh Tun Mahathir.

    Justeru kekecohan yang berlaku hari ini tiada kena mengena dengan UMNO, tetapi kerana sikap fanatik segelintir penyokong Tun Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apekah beza antara badak malaysia dgn badak sumatra

      Delete


    2. Penyokong yang di katakan itu masih setia pada UMNO. Mereka tak ikut Tun tinggalkan UMNO.

      Macamana kuat nya sokongan mereka pada Tun begitulah kuatnya mereka sokong Najib.

      Mereka akan menyerbu orang yang mencadangkan supaya Najib menerima semula Muhyiddin.

      Dasar UMNO.

      Delete
    3. Cakap sajalah baling batu sembunyi tangan kan senang.
      Satu Malaya tahu itu kerja umno

      Delete
  24. BILA ORANG TERTUTUP CUBA JADI TERBUKA, MEMANG KECOHLAH JADINYA
    PENULIS tak langsung rasa terperanjat dengan kekecohan yang berlaku dalam program Nothing To Hide 2.0 di Shah Alam hari ini, malah penulis terkejut kalau program itu tidak bertukar kecoh. Mahathir buat musuh dengan ramai orang sepanjang 22 tahun dia jadi Perdana Menteri, bukan sikit manusia yang berbuku dengan banyak keputusan yang dia buat sepanjang berkuasa, apa yang nak dihairankan kalau kekecohan melanda dalam majlis yang dihadirinya?

    Justeru bila soal Memali ini yang membabitkan banyak kematian dijawab sambil lewa oleh Mahathir, tak hairan ia menjadi kemuncak kepada kemarahan orang. Ramai mati kot dalam kejadian itu tapi Mahathir bercakap pasal SOP dan sebagainya pulak, manalah orang tak angin.

    Malah penulis difahamkan, bukan soalan itu saja, banyak soalan panas dalam itu Mahathir jawab sambil lewa. Jelas motif Mahathir hanya nak bercakap soal 1MDB dan bagaimana cara nak memburukkan Datuk Sri Najib Tun Razak semata-mata, soalan-soalan yang menyentuh kelemahannya, Mahathir tidak bersungguh nak jawab pun, hanya sambil lewa.

    Cakap pasal Najib, penulis rasa bersyukur yang amat sangat kerana Datuk Sri Najib Tun Razak tidak terlibat dalam program ini atau keadaan mungkin menjadi lebih teruk. Jelas Allah swt melindungi keselamatan Perdana Menteri dengan tidak menghadiri majlis seperti ini. Kebimbangan pihak polis mengenai isu keselamatan dalam program Nothing To Hide 1.0 di PWTC dulu, terbukti memang berasas dengan kejadian hari ini.

    Pakatan yang mengejek-ngejek alasan polis pada ketika itu, boleh berasa malu kepada diri sendiri sekarang. Soal keselamatan memang makanan polis, siapa Pakatan nak menunjuk ajar polis pasal itu pulak?

    Apa pun, tahniah juga kepada pihak polis yang bertanggungjawab menjaga keselamatan Mahathir. Tindakan pantas 2 anggota polis yang bertindak sebagai pengawal peribadi, melindungi Mahathir dari objek-objek yang dilontar orang tak berpuas hati dibawah sebaik kekecohan bermula, memang terpuji. Melainkan demonstrasi, jarang aksi seumpama ini dapat dilihat.

    Kerajaan dan pihak polis ternyata mengambil berat keselamatan Mahathir walaupun kini dia adalah Top Dog pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagai mendukung badak hidup

      Delete
    2. 23.29.......baagusss peribahasa tu......
      Boleh diguna dalam komen2 akan datang.

      Good idea bro......
      Salam perjuangan.

      Delete
    3. Kalau tidak tak merasalah orang pas mati syahid.

      Hanya ibrahim libya saja yg tahu dia mati syahid ke tidak.

      Tapi kalau mati syahid ala pas mmg betullah.

      Delete
  25. PAKATAN HARAPAN PAKATAN KEBENCIAN
    TIDAK salah untuk mengkritik, tidak salah untuk menegur tetapi lakukanlah secara berhemah, profesional dan beradab. Mungkin itulah ayat sesuai bagi memberi peringatan kepada pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan diketuai DAP yang dari semasa ke semasa terus ‘menggila’ membangkitkan isu yang semata-mata bertujuan menyemai benih kebencian dalam kalangan rakyat kepada kerajaan.

    Penulis tidak mengatakan semua isu yang dibangkitkan oleh pakatan pembangkang tidak betul atau boleh dibiarkan tetapi mereka sepatutnya bersikap profesional dan sekali-sekala belajar untuk mencermin diri.

    Sebenarnya kita sudah bosan dengan retorik Pakatan Harapan, mereka beria-ia melaungkan slogan mahu selamatkan Malaysia tetapi hakikatnya tindak tanduk mereka sendiri boleh menghancurkan masa depan negara.

    Kita memahami mereka sudah semakin kemaruk kuasa dan semakin terdesak dalam usaha untuk memastikan Barisan Nasional (BN) yang UMNO menjadi tonggaknya ditumbangkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti.

    Mereka sudah tidak peduli apa-apa lagi. Misi menumbangkan BN mesti tercapai dalam apa keadaan sekalipun. Akibat keghairahan itu, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan bagaikan ‘tenggelam punca’. Justeru, mereka menjadikan tohmahan dan fitnah sebagai alat untuk menyerang kerajaan.

    Mereka mendakwa mahu menyelamatkan negara tetapi pada masa sama mereka melakukan tindakan yang boleh meruntuhkan negara. Mereka mendakwa mahu meme­rangi rasuah dan mendesak mana-mana pemimpin kerajaan yang didakwa atau disiasat bercuti, tetapi pemimpin mereka sendiri tidak berbuat demikian.

    Mereka menentang pelbagai projek kerajaan yang melibatkan pelabur asing dengan menuduh kerajaan mahu menjual negara, tetapi mereka sendiri sanggup bersekongkol dengan media-media asing untuk melemparkan fitnah kepada kerajaan.

    Mereka menuduh Kerajaan Pusat tidak pandai mentadbir dan menguruskan negara, tetapi negeri-negeri di bawah pemerintahan mereka berhadapan dengan pelbagai kemelut dan masalah.

    Pemimpin-pemimpin mereka menuduh pemimpin-pemimpin kerajaan hipokrit, tetapi mereka sendiri bersandiwara apabila musuh ketat boleh menjadi kawan semata-mata mahu merebut kuasa politik.

    Berdasarkan apa yang disenaraikan adalah jelas, Pakatan Harapan hakikatnya bagaikan sekumpulan ‘ketam yang mahu mengajar anak belajar lurus’. Isu-isu yang mereka bangkitkan bukanlah untuk demi kepentingan rakyat tetapi sebaliknya mahu memperdaya rakyat supaya menyokong mereka dalam PRU akan datang. Sebab itulah mereka sanggup mengamalkan politik kebencian. Mereka mahu rakyat membenci kerajaan dan apabila usaha itu berjaya maka tercapai agenda politik mereka untuk menawan Putrajaya.

    Pakatan Harapan memanipulasikan sesuatu isu habis-habisan. Sama ada isu yang mereka bangkitkan itu betul atau tidak, benar atau palsu, ia soal kedua, apa yang penting pemikiran rakyat perlu diracuni supaya membenci kerajaan.

    Setakat ini tidak ada satupun usaha kerajaan mendapat pujian Pakatan Harapan apatah lagi sejak bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sanggup ‘menyembah’ DAP semata-mata mahu menjatuhkan Perdana Menteri.

    Dr. Mahathir yang dahulu pernah menjadi mangsa politik kebencian mainan parti-parti pembangkang, kini sudah menggunakan pendekatan yang sama kerana terlalu marah kepada kerajaan BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah badak bakal pupus

      Delete


    2. Macamana Tun bekas PM yang banyak berjasa di sekat menghadiri majlis di raja dengan alasan tidak ada kerusi?

      Itu majlis di raja dah kecut bersua muka dengan Tun. Tindakan Najib tidak professional tapi macai pengampu Najib dakwa Najib profesional.

      Delete
    3. Najib jadi pm pun kerana Tun Mahathir juga.

      Siap tunduk terbongkok bongkok cium tangan Tun Mahathir lagi.

      Delete
  26. Oleh itu kita tidak perlu terkejut jika Pakatan Harapan akan terus menggunakan politik kebencian sebagai ‘senjata’ bagi meraih sokongan. Ia memandangkan itu sahaja modal yang mereka ada selepas segala pembohongan dan fitnah mereka mampu ditangani oleh kerajaan.

    Berikutan itulah mereka sanggup melakukan apa sahaja pendekatan politik termasuk matlamat menghalalkan cara bagi memastikan impian mereka untuk menawan Putrajaya dalam PRU-14 nanti tercapai. Tetapi hakikatnya mereka lupa atau sengaja melupakan ‘di tubuh’ mereka sendiri terdapat ‘pelbagai penyakit’.

    Apa yang berlaku di Selangor dan Pulau Pinang sudah menjadi bukti, hakikatnya pemimpin-pemimpin pembangkang tidaklah sehebat mana atau bukanlah pentadbir yang cekap. Sebaliknya mereka hanyalah sekelompok ahli politik yang berjuang semata-mata untuk meraih kuasa tidak kira dengan apa cara sekalipun.

    Sebab itulah mereka menggunakan istilah ‘Pakatan’ dan memetik kata-kata Dr. Mahathir satu ketika dahulu: “Orang kita kalau ‘pakat-pakat’ ni nak buat jahat, jadi pilihlah barisan…lurus.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badak oh badak

      Delete

    2. Sekarang pakat pakat sebab yang lurus sudah bengkok macam ular kena palu.

      Yang ketuk Mahathir.. Itu yang bengkang bengkok..

      Delete
    3. WAK JAHID

      SILA ARAHKAN JABATAN PENDAFTARAN PERTUBUHAN -ROS- DAFTARKAN SEGERA PAKATAN HARAPAN

      DAH LULUS BELUM WAK?

      Delete
  27. Soalan Pertama

    1) Pada tahun 1998, Tun sendiri berkata yang Tun bertindak memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana pertuduhan liwat beliau. Tun juga kata orang seperti beliau tak layak jadi Perdana Menteri. Tetapi baru-baru ini Tun telah keluarkan kenyataan yang hukuman bagi salah laku seks Datuk Seri Anwar di bawah pentadbiran Najib adalah bersifat dendam politik. Tun juga bersetuju yang jika Pakatan harapan menang PRU14, Anwar akan jadi PM.

    Jadi,

    a) Apakah tindakan Tun memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 atas tuduhan yang sama juga bersifat dendam politik semata-mata?

    b) Dari perspektif Tun, apakah Datuk Seri Anwar sememangnya terlibat dengan aktiviti tidak bermoral liwat ini? Ya atau tidak?

    Sekiranya Ya.

    – Bagaimana pula sekarang ini Tun boleh bersetuju yang orang seperti ini boleh menjadi ketua umum Pakatan harapan serta calon Perdana Menteri?

    Sekiranya tidak.

    – Jadi selama ini adakah Tun telah menganiayai Datuk Seri Anwar dengan memecat serta memenjarakan beliau atas tuduhan liwat?

    Soalan Kedua

    Saya selalu melihat ceramah ceramah Bersatu di kawasan luar bandar dan Felda kononnya Pakatan Harapan akan menyelamatkan Felda serta membela warganya dari kezaliman BN sekiranya dapat membentuk kerajan. Tetapi apa yg berlaku baru baru ini seorang Ahli Majlis Tertinggi Bersatu Zaid Mat Arip telah ditangkap atas tuduhan rasuah didalam kemelut Felda.

    a) Jadi bagaimana Pakatan Harapan nak menyelamatkan Felda sedangkan pemimpin mereka sendiri yg menjadi dalang didalam masalah yg dihadapi Felda

    b) Bagaimanakah seorang yg bermasalah seperti beliau dilantik menjadi pimpinan tertinggi Bersatu? Adakah semua pemimpin Bersatu ini dari golongan perasuah? Sebagai pengerusi adakah Tun hanya lepas tangan mengenai pekara ini?

    Soalan Ketiga

    Parti dominan dalam Barisan Nasional adalah Umno. Jadi Perdana Menteri,Timbalan serta majoriti anggota kabinet adalah dari Umno. Konsep ini lumrah diamalkan di mana-mana pun. Sesuatu yang normal. Sebaliknya, bagi Pakatan Harapan, parti yang paling dominan adalah DAP. Ia ada 38 kerusi. Bersatu setakat ini cuma ada 2 kerusi.

    a) Realitinya, mustahil bagi Bersatu tiba-tiba meloncat mendadak dari 2 kerusi ke jumlah yang dominan. Dalam hanya beberapa bulan memang mustahil. Jadi apakah nasib Bersatu dalam pentadbiran negara jika sekiranya Pakatan Harapan membentuk kerajaan?

    b) Realitinya juga, selaku parti paling dominan, DAP akan letak orang DAP jadi PM, TPM serta majoriti anggota kabinet. Inilah bentuk kuasa yang DAP pegang di Pulau Pinang. Apakah demi karier politik anak Tun, Datuk Seri Mukhriz, Tun sedia berkompromi dan membelot orang melayu dengan membiarkan DAP memegang tampuk kuasa negara?

    Soalan Keempat

    Pada 19 november 1985, telah berlaku satu tragedi di dalam negara iaitu tragedi memali. Dalam peristiwa ini, pihak polis telah diarahkan untuk menangkap Ibrahim Libya di bawah ISA atas tuduhan memecahbelahkan umat islam. Insiden tersebut telah menyebabkan 4 orang anggota polis terbunuh serta 14 orang kampung juga turut terbunuh.

    a) Dalam kenyataan Tun melalui blog chedet, Tun telah menggelarkan penduduk kampung yang terbunuh ini sebagai penjenayah. Boleh Tun jelaskan penjenayah apa yang hanya bersejatakan parang dan buluh melawan pihak polis yang lengkap bersenjata?

    b) Menurut laporan kertas putih yang telah diterbitkan oleh kerajaan pada ketika itu,seramai 576 orang anggota polis lengkap bersenjata bersama kereta perisai telah diarahkan untuk menangkap ibrahim libya seorang? Adakah ini satu operasi penangkapan atau sememngnya dari awal ianya dihantar untuk membunuh?

    c) Adakah Tun yang mengarahkan pihak polis bertindak sedemikian? Adakah Tun mengaku bertanggungjawab terhadap pembunuhan ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah badak muat di masukkn dlm jail

      Delete


    2. Jangan baling selipar tau ..

      Jawapan Anwar liwat ya dengan tidak.

      Ya kerana dalang nya ialah Tun.
      Tidak kerana Anwar tidak bangkit kan perkara tersebut walau pun dia telah di aniayai sebab pembangkang dapat undi popular 52%.

      Tun ada sebab bersetuju Anwar jadi calun PM..Pertama, itu lah cara nya Tun membuat penafian bahawa Anwar adalah peliwat. Hanya orang yang tak mahu terima buat-buat tak faham.

      Anwar dipilih oleh rakyat walaupun didapati bersalah dan di lantik sebagai Ketua Pembangkang. Kerana itu lah Tun setuju Anwar adalah antara calun PM.

      adakah Tun telah menganiayai Datuk Seri Anwar? Bagi Tun masa depan negara lebih utama. Dan jika Tun betul-betul aniayai Anwar kenapa yang kaya berbillion bukan nya anak Tun.

      Liwat kedua pun bukan anak-anak Tun yang dapat duit berbillion.


      Zaid Mat Arip menyertai BERSATU sebelum kes Felda di siasat dan dia di panggil untuk di ambil keterangan sahaja. Bagaimanapun selepas Zaid Mat Arip mendedahkan rahsia mengenai Zahid tiba-tiba dia di reman. PH belum menang dan taik yang dia buat ialah semasa dia bersama UMNO. Belum tentu dia dilantik sebagai pegawai Felda jika PH menang. Dan amalan rasuah tidak akan sewenang wenangnya kerana PH akan merombak semua sistem pentadbiran




      Dominan .. Dominan .. kaedah lapuk.. PH lain dari BN. Dalam struktur PH mereka dipilih bukan kerana parti tetapi kerana pengaruh dan pengalaman jadi pemimpin.

      PM bukan sahaja di calun dari BERSATU tetapi dari PKR dan AMANAH dan mungkin Zaid Ibrahim dari DAP. Malah mungkin orang yang lebih muda.

      Hal mengenai jawatan PM hanya timbul sekiranya PH menang jika tidak kedudukan struktur PH tidak berubah dan Anwar dan Tun kekal di atas.

      Isu Memali telah di jawab di atas. 4 anggota Polis terkorban jika anak-anak Memali kata Polis jahat begitu lah anak ke.4 anggota yang terkorban kata penduduk Memali adalah penjenayah yang bunuh ayah mereka.

      Apabila polis menahan kereta yang di naiki oleh 4 orang lelaki dan setelah pemeriksaan mendapati 2 bilah parang panjang dan 2 buluh runcing adakah Polis melepaskan orang begitu sahaja.? Tidak kah mereka di sebut sebagai penjenayah.

      Selalunya taktik Polis menguna ramai anggota Polis dan kereta perisai ada lah untuk menakut-nakut kan penduduk kampung tapi heran mereka langsung tidak berundur walaupun telah di istiharkan dharurat.

      Apa jadi jika pasukan keselamatan mengambil keputusan berundur ? Pernah ke kita dengar pasukan keselamatan berundur?

      Jika Tun tidak bertanggungjawab. percaya lah Tun tak akan jawab soalan yang telah di.kemukan samada melalui blog chedet atau semasa forum. Lebih baik biarkan arul kanda atau Salleh Keruak yang jawab...

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper15 August 2017 at 08:23

      Anon 2333,
      Jawapan utk persoalan anda adalah
      Ya! Memang kita ada penjara khas untuk badak itu. Penjara tersebut dinamakan Zoo Negara.

      Delete
  28. Kekecohan ‘Nothing To Hide’ Kerja Orang Dalam
    Ia menunjukkan bukti awal bahawa kekecohan di program Nothing to Hide 2.0 semalam adalah kerja orang dalam. Sama ada orang PPBM sendiri mensabotaj program tersebut apabila soalan-soalan menjadi terlalu sukar bagi Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjawab atau PPBM berpecah dengan teruk di antara Team A dan Team B dan kekecohan itu adalah hasil dari pertelingkahan dalaman.

    Apa sahaja alasan ianya tidak mengubah hakikat bahawa ia adalah kerja orang dalam dan kini mereka cuba menyalahkan Umno dan mendakwa bahawa Umno menghantar ejen provokasi untuk mensabotaj majlis itu. Hakikatnya perpecahan dalaman PPBM berlaku sejak awal dahulu sebaik sahaja parti itu dibentuk. Semalam adalah hasil ‘bom jangka’ yang menunggu untuk meletup dan apa yang diperlukan adalah pencetus untuk memulakannya.

    Empat soalan asal dalam Bahasa Malaysia yang mencetuskan keganasan boleh dilihat di bawah. Pada dasarnya para peserta mahukan Mahathir menjelaskan pendiriannya sekarang mengenai kes liwat Anwar Ibrahim, apakah rancangan PPBM untuk peneroka Felda, apakah kedudukan dan kekuatan PPBM di dalam Pakatan Harapan memandangkan ia mempunyai bilangan kerusi yang paling sedikit berbanding DAP, dan dalam insiden Memali itu sebenarnya bertujuan untuk menahan Ibrahim Libya atau adakah ia satu pembunuhan?
    Sebenarnya empat soalan ini adalah sukar bagi Mahathir untuk menjawab kerana dia sama ada bercanggah dengan dirinya atau, jika dia tidak mahu bercanggah dengan dirinya dan ingin mengatakan yang sebenarnya, dia akan melakukan ‘politik bunuh diri’.

    Pada zaman Mahathir banyak kawasan peneroka Felda telah diubah menjadi padang golf dan resort percutian dan peneroka Felda kehilangan tanah mereka. Ia juga semasa zaman Mahathir bahawa beliau mengumumkan Malaysia mesti memulakan industri berat dan tidak lagi bergantung kepada hasil komoditi. Jadi apakah yang akan dikatakan oleh Mahathir mengenai rancangan PPBM untuk peneroka Felda?

    Malah Mahathir jugalah yang mengumumkan bahawa Anwar adalah seorang yang tidak bermoral yang tidak layak menjadi Perdana Menteri. Jadi Mahathir sekarang mengatakan bahawa dia salah dan Anwar tidak pernah melakukan jenayah meliwat atau adalah Mahathir mengatakan tidak mengapa Anwar bersalah meliwat kerana ianya tidak membatalkan syarat menjadi Perdana Menteri?
    PPBM hanya ada satu kerusi parlimen dan mungkin boleh menang tidak lebih daripada lima kerusi dalam pilihan raya umum akan datang manakala DAP memenangi 28 kerusi pada 2008, 38 pada 2013, dan kemungkinan besar boleh menang 50 atau bahkan 54 kerusi pada pilihan raya umum akan datang. Itu bermakna DAP akan menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri.

    Di Pulau Pinang, Perak dan Selangor ini yang telah berlaku. Malah, apabila PAS tidak bersetuju dengan DAP mengenai siapa yang seharusnya menjadi Menteri Besar Selangor pada 2014, DAP menutup Pakatan Rakyat supaya PAS boleh ditendang keluar dari gabungan pembangkang. DAP mahu Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi Menteri Besar Selangor dan apabila PAS tidak bersetuju dengan DAP, mereka tidak mampu mengawal kemarahan dan menghukum PAS kerana tidak bersetuju dengan mereka.

    Jadi perkara yang sama akan berlaku dalam pilihan raya umum akan datang jika PPBM memenangi dua atau tiga kerusi berbanding DAP 50 atau 54. DAP dan bukan PPBM akan menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri. Dan ini adalah apa yang ditanya oleh para peserta semalam. Bagaimanakah PPBM dengan hanya dua kerusi boleh menentukan siapa yang menjadi Perdana Menteri ketika DAP mempunyai 50 kerusi atau lebih? DAP telah menunjukkan di Pulau Pinang, Perak dan Selangor bahawa mereka yang membuat keputusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah si badak pembunuh altantoya

      Delete
  29. Kepada kawan2.....di sini ada satu haramjadah yg menggunakan identiti yg berlainan dengan bermacam nama........tapi sebenarnya dia adalah orang yg sama.

    Saya dah perhatikan dari lenggang lenggok bahasanya yg hampir2 sama dan ada ketika dia tersasul perkataan kegemarannya "Serigala" berkali2............dari situ kita tau sape haramjadah ni yg sebenarnya.

    Tak payah kita buang masa layan haramjadah yg tak berenti spiinnn komen balas kita.........

    Makhluk ni pandai suruh orang habiskan hayat di tikar sejadah...........tapi dia setiap hari siang malam bertenggek dalam blog ni demi nak pertahankan satu penyamun......

    Tak derrr pon serigala ni habiskan masanya di sejadah.........sedangkan mati bukan bergantung pada umor.

    Oleh kerana dia pikir dia jauh lebih muda dari Tun M jadi dah tentu dia tak boleh mati sebelom Tun M. Maklomlah nyawa dia pegang sendiriiiiii.....

    Hati2 kawan2 dgn barua tali barut yg berbagai identiti ni........

    Salam perjuangan kepada sumer kawan2 yg sekapal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phantom, sebenarnya geng pembangkang kat blog ini takut dgn kebenaran. Bila disampaikan cepat cepat tutup mata dan teliga. Takut kebenaran itu mengusik iman palsunya. Pendokong PH langsung tak dapat pertahankan hasil buruk pentadbiran TDM kerana jelas dan banyak. Org yg sampaikan akan dihamun , dilaknat dan dituduh makan dedak. DSN dan isteri akan dihina berulang ulang seolah perbuatan ini membawa kebaikan. Bila dikata golongan ini tertutup matahati marah. Tak habis dgn ulang 1MDB hilang walau terbukti tiada. Yg sah hilang duit forex, bmf, perwaja, pkfz, mec, proton dan banyak lagi sengaja buat tak faham. Kenapa?

      Delete
    2. J satu family pi mampos

      Delete
    3. 00.00.......tak payah kita buang masa layan serigala.

      Delete
    4. 00.31.....hope he'll enjoy being cursed...
      Well, after all.....he deserves it.
      He asks for it...!!
      Hehehe

      Salam perjuangan bro....

      Delete
    5. Bila tak boleh jawab maka keluarkah berbagai falsafah pelik. Tak nak jawab pun tak ape. Cuma tanya diri sendiri soalan yg diajukan.....

      Delete
    6. Sapa nak jawab soalan taraf anak haram kau mr j?

      Delete
    7. Antara falsampah yg paling pelik adalah amanat hj hadi awang yg orang2 pas masih beriman dgnnya sampai skrng.

      Delete
    8. J, siapa nak jawap soalan kau macam babi?

      Delete
    9. MR J

      TUMPANG TANYAK SKIT

      ROS DAH LULUS BELUM PAKATAN HARAPAN TU HAH?

      Delete
  30. Dan akhirnya persoalan yang mencetuskan keganasan – Memali. Terdapat dua isu mengenai Memali. Pertama ialah Mahathir berada di Malaysia dan bukan di China ketika Memali berlaku. Walau bagaimanapun, rakyat Malaysia selama beberapa dekad telah diberitahu bahawa Mahathir tidak berada di negara ini walhal sebenarnya dia ada dan baru-baru ini kebenaran itu muncul.

    Yang kedua adalah sama ada niat sebenarnya untuk menangkap Ibrahim Libya atau membunuhnya. Orang yang bertanggungjawab terhadap PFF pada masa itu (yang saya kenali secara peribadi) enggan bertindak kerana dia telah diberitahu untuk menghapuskan Ibrahim Libya. Mereka kemudiannya menggantikannya dan menghantar orang lain. Ada laporan mengenai pertukaran arahan yang didengar di mana perintah itu bukannya menangkap Ibrahim Libya tetapi menembak untuk membunuhnya, itulah sebabnya komander enggan bertindak dan harus digantikan.

    Memali mungkin peristiwa lama tetapi banyak soalan masih belum dijawab. Orang kampung menentang penangkapan tetapi kemudian mereka melakukannya kerana mereka tahu perintah itu bukan untuk menahan Ibrahim Libya tetapi untuk membunuhnya. Dan semalam, Mahathir diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan. Tetapi tidak mungkin dia dapat berbuat demikian tanpa berbohong.
    Jadi, mereka memulakan kekecohan supaya seluruh program boleh dibatalkan dan Mahathir tidak perlu menjawab kesemua soalan itu. Oleh itu ia adalah pekerjaan orang dalam. Sesetengah orang mengatakan Memali adalah cerita lama sehingga tidak perlu bercakap mengenainya. 13 Mei adalah cerita yang lebih lama dan orang Cina masih menuntut jawapan. Jadi kenapa orang Melayu tidak boleh menuntut jawapan mengenai Memali?

    Mungkin PPBM boleh menganjurkan forum Nothing to Hide 3.0 khusus untuk menjawab empat soalan ini. Adakah PPBM bersedia untuk melakukannya? Atau adakah mereka akan membenarkan empat soalan ini untuk tidak dijawab. Ianya adalah soalan yang berkaitan dan relevan yang memerlukan jawapan balas. Jika tidak, soalan-soalan ini boleh digunakan sebagai peluru politik dalam kempen pilihan raya umum untuk memalukan Mahathir dan PPBM.

    Kekecohan angkara dalaman PPBM sendiri. Inilah yang berlaku apabila anda meminta budak-budak melakukan kerja orang dewasa. Syed Saddiq Abdul Rahman mungkin juara debat tetapi dia masih perlu banyak belajar mengenai politik. Kekacauan semalam membuktikan bahawa PPBM parah berpecah dan tidak bersatu di belakang Mahathir seperti apa yang mereka lakonkan. Dan bayangkan ini hanya dengan 29,000 ahli. Namun mereka tidak dapat bekerjasama sebagai satu pasukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapekah pembunuh altantoya

      Delete
    2. gopi mana gopi

      gopi ... aku nak kopi...

      bukan topi.....

      ini todi.....pi kasi Mr J je lah....

      Delete
  31. Helah Mahathir Tak Jawab Soalan Pencetus Kemarahan
    Siapa yang tidak marah kalau soalan yang ditanya tidak dijawab malahan berdolak-dalih pula, itulah pendapat ramai memberikan reaksi mereka kepada kekecohan yang berlaku pada program Nothing To Hide 2.0 yang menampilkan Pengerusi PPBM, Mahathir Mohamad.

    Ia diadakan sebagai pada pukul 3 petang di Dewan Raja Musa, Seksyen 7 Shah Alam.

    Mahathir yang bersungguh-sungguh mempromosikan program itu dan turut menjemput Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bersama-sama untuk menjawab soalan hadirin dan jangan sembunyikan apa-apa.

    Padahal, Mahathir yang berperlakuan seperti banyak perkara yang hendak disorokkan dan tidak menjawab secara telus soalan yang diberikan. Keadaan majlis itu lebih mirip kepada pentas drama politik PPBM dan ada kemungkinan kekecohan yang berlaku PPBM sendiri rancang untuk dapat publisiti murahan.

    Masa Mahathir jadi PM, mana ada beliau layan program bercorak depat atau menjawab soalan hadirin dan beliau tidak ambil kisah pun jika dicabar berbuat demikian.

    Konon-konon hendak berlakon jadi jujur dan telus sejak jadi pembangkang, Mahathir pun cuba nasib untuk hadir dan pada masa sama cabar Najib. Sudahnya, lain yang jadi.

    Setakat ini tidak pasti siapa punya angkara yang mula cetus kekecohan lempar mercun asap,baling kerusi sebagainya…namun kalau diperhatikan jawapan-jawapan bekas Perdana Menteri itu ‘ yang tidak jawab sepenuhnya’ soalan ada main peranan mengundang bibit-bibit kehangatan.

    Jawapan-jawapan yang beliau berikan cumalah kitar semula dari majlis-majlis ceramahnya dan juga sidang akhbar yang diberikan selama memusuhi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan juga setelah jadi ‘top dog’ Pakatan Harapan.

    Sebelum insiden kecoh bermula semasa menjawab soalan mengenai isu peristiwa berdarah Memali pada tahun 1985…Dr Mahathir telah membuat hadirin kecewa kerana tidak berani jawab yakni cerita semua sejelas-jelasnya pada soalan mengenai isu liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Seorang hadirin yang bertanya soalan itu ingin tahu kisah benar pasal kes liwat itu apakah Anwar betul-betul salah meliwat atau bekas Timbalan Perdana Menteri itu jadi mangsa mainan politik beliau (Dr Mahathir).

    Baginya adalah tidak wajar Anwar sebagai banduan bersalah meliwat ditonjolkan sebagai bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan.

    Kata pemuda yang bertanya soalan itu isu ini yang menjadi perbalahan antaranya dan rakan-rakannya.

    Lojiknya ini adalah soalan yang sangat wajar memandangkan Dr Mahathir sendiri yang pernah cakap Anwar tidak layak kangsung jadi Perdana Menteri kerana isu moralnya yang jijik itu.

    Namun Dr Mahathir tetap nak main politik selamat kerana beliau kini sudah ada dalam kem Pakatan Harapan…dan jadi Pengerusi pulak.

    Maka beliau pun kitar semula jawapan standard yang kita pernah dengar sebelum ini…jangan ungkit kisah lama yang boleh pecah belahkan pembangkang…dan tumpuan kini hanyalah pada usaha tumbangkan Najib.

    Puak PPBM ini mula salahkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai penyebab dan dibayar untuk memulakan kekecohan. Soalnya, apa salahnya kalau orang UMNO hendak hadir dan bertanyakan soalan kepada beliau sama seperti beliau hendak bertanyakan soalan kepada Najib.

    Jika tidak dijawab seperti yang sepatutnya siapa tidak marah? Difahamkan orang UMNO yang bertanyakan soalan berkaitan liwat Anwar itu beredar selepas bertanya kerana kecewa Mahathir tidak jawab soalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara ditimpa bala disebabkn badak

      Delete
  32. Azmin Yang Mulakan Budaya Baling Kerusi Di Selangor
    Timbalan Presiden PKR merangkap Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dikatakan telah mengeluarkan kenyataan mengatakan Najib telah menggunakan gangsterisme untuk menutup mulut Pengerusi Parti Pribumi Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad kononya disebabkan takut berhujah.

    Dalam Program Nothing To Hide 2 yang berlangsung di, Shah Alam anjuran Armada Malaysia iaitu sayap pemuda PPBM, semalam telah berlaku kekecohan dengan adegan baling kerusi, botol air, selipar dan suar.

    Mungkin ramai yang lupa bahawa budaya membaling kerusi telah dipelopori oleh Azmin Ali sendiri. Pemilihan PKR 2014 menyaksikan persaingan sengit antara kem Azmin Ali dengan calon lain iaitu Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution dan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

    Pada tahun 2014 pemilihan PKR cabang Kota Raja dan Kuala Selangor menyaksikan kekecohan dan pergaduhan mengakibatkan beberapa ahlinya cedera dipukul selain berlaku insiden baling kerusi.

    Kini Azmin Ali mengaitkan kekecohan pada forum Nothing To Hide 2 dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula sedangkan budaya baling kerusi merupakan budaya pembangkang yang diketuai DAP. Budaya merusuh yang sekian lama diamalkan oleh pihak pembangkang sudah menular dan memakan diri mereka sendiri.

    Para penganalisis politik berpendapat kekecohan yang terjadi di forum ini adalah ciptaan mereka sendiri, moderator gagal mengawal soalan-soalan dan jawapan semuanya berkisar kepada memutar belit fakta dengan mengalihkan kepada isu lain dari mula sehingga akhir sehingga menyebabkan kedengaran jerit-menjerit, herdik-mengherdik, maki-memaki antara mereka sendiri yang tidak berpuas hati.

    Dewan mereka, moderator mereka, pengawal keselamatan mereka, yang hadir, penyokong mereka, dan yang nak penjelasan pun mereka. Sepatutnya mereka tidak menyalahkan pihak lain apabila mereka sendiri gagal mengawal keadaan.

    Tindakan Azmin Ali menuduh UMNO bertanggungjawab diselar ramai pihak sebagai tidak bertanggungjawab dan tanpa usul periksa. Beliau turut dilihat sebagai tidak sopan menggelar Perdana Menteri sebagai pengecut kerana tidak melayani undangan menyertai forum berkenaan sedangkan tindakan Perdana Menteri itu tepat kerana terbukti forum berkenaan dihadiri oleh golongan yang tidak bertamadun dan mempunyai niat yang terselindung.

    Soalan peserta tidak dijawab secara tulus dan benar oleh Mahathir ternyata langsung tidak menepati konsep ‘nothing to hide’ lantas menyebabkan beliau layak dibaling dengan kasut oleh peserta yang tertipu dengan program yang sebenarnya ‘everything to hide’.

    Kekecohan tercetus ketika seorang peserta mengajukan soalan kepada Mahathir mengenai tragedi memali yang berlaku ketika zaman pemerintahan bekas perdana menteri itu.

    Sikap baling batu sembunyi tangan ini dapat dinilai oleh rakyat berdasarkan sejarah perjalanan pembangkang yang menggunakan pendekatan ganas dan tidak bertamaddun.

    Pembangkang mewar-warkan fitnah pengundi hantu 40,000 orang bangla pada PRU13 yang lalu, rupa-rupanya mereka mengamalkan pengundi hantu dalam pemilihan CEC DAP yang sehingga kini masih belum diperbetulkan lagi. Itulah kebiasaan pembangkang. Itulah budaya pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua salah badak

      Delete
    2. Pendaftaran PAKATAN HARAPAN dah lulus ke belum?

      Ada apa2 perkembangan?
      Mohon pencerahan.

      Delete
  33. Kejora....

    Cakap macam bagus tapi sayang kopipes bahan sampah..!!

    Hey budak...sessi N2H kita bila & di mana tuu....dah lama sangat, semua orang di blog ini menunggu...takut ker macam Nahib...........??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's a goof idea. Why don't we all meet for a coffee or something. Bukan nak gaduh, just shake fews hands and talk about few issues in a civilised manner. Sekurang kurangnya kita boleh bertukar tukar bisness kad!

      Delete
    2. Tuuu dia.....masakkkk ler kamu Kejora...!!

      Delete
    3. Bro Macy.........mike jangan sekali2 lupa includekan nama teman dalam untuk program perjumpaan bertukar2 bisnes kad tu..!!

      Teman pon tak nak ketinggalan nak masok line juge.......kawan2 yg lain amacam????

      Salam perjuangan kpd Bro Macy dan Sifu Pak Othaman.

      Delete
    4. Tak nk ajak punnnnnn, penat komen pasal badakkk

      Delete
    5. Kita pun kenal dlm ni jer, elok kita jumpa minum minum teh exchange ideas abd what not. Everybody is invited tmasuk j dan rakan rakan

      Delete
    6. Malaysian Cybertrooper15 August 2017 at 08:29

      Bila dan di mana bro Macy?
      Saya berada disekitar Shah Alam, Selangor.

      Delete
    7. Now we're gettin' somewhere! Kita tgk feedback dri bro lain yg berminat. Is selangor convenience.? Saya x duduk kat selangor but i think i can make arrangement.

      Delete
    8. Malaysian Cybertrooper15 August 2017 at 09:38

      I think anywhere central is good. It would make it easier for others to join in the get-together.

      Delete
  34. Something To Hide Lah!
    Dari “Nothing To Hide” ia menjadi “Something To Hide”.

    Ringkasnya itulah komen saya apabila beberapa rakan tanya saya. Apa tidaknya?

    Awalnya kata boleh tanya apa sahaja. Tetapi apabila beberapa soalan ditanya – orang yang bertanya diejek.

    Soalan tentang Anwar tidak mahu dijawab dengan mengatakan isu lama. Dengan mengatakan Anwar tidak bertanyapun.

    Soalannya bukan “apa pandangan Anwar?” Soalan ditanya oleh orang yang bertanya – jawablah. Nothing to hide kan.
    Yang jadi semakin panas apabila soalan berkaitan insiden Memali ditanya. Akhirnya kita dapat lihat permulaan kekecohan ialah objek mula dibaling dari sebelah kumpulan yang menyokong Mahathir.

    Suar dan pelbagai kekecohan lain kita dapat lihat dari rakaman lebih di sebelah kelompok baju merah dan baju hitam serta tertulis juga security.

    Saya nampak pertembungan dalam majlis itu lebih kepada puak reformis tegar yang teruk dibalun semasa pemerintahan Mahathir dulu dengan anak-anak muda Bunga Raya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah persamaan badak air dgn badak berendam

      Delete
  35. Yang pasti buat kecoh tu ialah org melayu yahudi perangai seperti binatang babi anjing samseng umno

    ReplyDelete
  36. Mr J nie intelek tahap anak haram, dia ngan family cepat mampos lagi bagus

    ReplyDelete
  37. Pemimpin PKR Ziarah Hadi Petanda PKR Anggap PAN Dan Pribumi Tidak Boleh Diharap
    Meskipun tahaluf siyasi antara PAS dengan PKR terputus secara rasmi pada Mei lalu, namun hubungan pimpinan antara kedua-dua parti berkenaan masih ‘terjalin’.

    Sekeping gambar yang dikongsikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam laman Facebook beliau malam tadi memberi gambaran berkenaan.

    Hadi menerima kunjungan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Naib Presiden Dr Shaharuddin Badaruddin.

    “Menerima kunjungan ziarah oleh pimpinan PKR pada malam ini di Kuala Lumpur,” tulis beliau.

    Azmin turut berkongsi gambar yang sama dalam akaun Twitter beliau.

    “Sebentar tadi menemani YB @drwanazizah dan @pmshahar menziarahi YB Tuan Guru Ustaz Haji Hadi Awang yang sedang berehat selepas pembedahan,” tulis Azmin di akaun Twitter @azminali malam tadi.

    Pertemuan pimpinan PKR dan Hadi itu sekaligus menimbulkan spekulasi sama ada kedua-dua parti itu akan bekerjasama dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan datang.

    Azmin yang ditemui pemberita sewaktu menghadiri Karnival Inisiatif Peduli Rakyat, di Padang Awam Kampung Baru Batu Caves, tengah hari semalam berkata, beliau bersedia untuk berunding dengan PAS dalam mendepani PRU14 kelak.

    Azmin minggu lalu diumumkan sebagai Pengarah Pilihan Raya Pakatan Harapan (PH).

    Menteri Besar Selangor itu memberitahu tindakan itu penting supaya tiada pertembungan sesama pembangkang memandangkan PAS kini bukan sebahagian daripada gabungan berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spin..spin..di sana sini, tak habis2 Kejora cuba nak melaga-lagakan macam budak2 Jamal Pak Kontol semalam mengajukan soalan basi untuk terus mengadu domba kemuafakatan PH.

      Kejora....

      Cakap macam bagus tapi sayang kopipes bahan sampah..!!

      Hey budak...sessi N2H kita bila & di mana tuu....dah lama sangat, semua orang di blog ini menunggu...takut ker macam Nahib..............??????????????

      Delete
  38. AMBIL IKTIBAR DARI PROGRAM NOTHING TO HIDE 2

    Salleh Said Keruak

    1. Kelmarin Program Nothing to Hide 2.0 anjuran Armada PPBM di Shah Alam kecoh. Ada kejadian baling kerusi, baling selipar dan suar.

    2. Memberi reaksinya, MB Selangor mendakwa PM Najib Razak mendalangi kejadian ini. Katanya: "Setelah takut berhujah, Najib menggunakan gangsterime untuk menutup mulut Tun Dr Mahathir dan ia adalah tindakan pengecut." Saya pun tidak mahu dari mana MB Selangor mendapat maklumat sebegini cepat untuk menuduh PM dalang kejadian ini.

    3. Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq pula mendakwa: “Ada unsur … untuk sabotaj program ini dan mencederakan Tun Mahathir Mohamad.” Saya pun tidak tahu dari mana Syed mendapat maklumat ini untuk berkata sedemikian.

    4. Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar pula berkata: "Apa yang terjadi pada #Nothing2Hide mesti dikutuk dan tidak boleh dipertahankan. Harap pihak polis akan menangkap mereka yang bertanggungjawab.”

    5. Reaksi Ketua Pemuda UMNO tepat. Kenyataannya melampaui sempadan politik. Respons sebeginilah yang saya harapkan juga dari pemimpin parti lain, tetapi sayang sekali mereka berpolitik sepajang masa, walaupun di saat kita dihadapkan dengan ujian ini.

    6. Apapun reaksi tentang kejadian ini, seharusnya hal sebegini tidak berlaku lagi kerana ia tidak sihat untuk politik negara. Jika pun ketagih pilihan raya, tunggulah waktunya. Paling lewat pun tidak sampai setahun lagi.

    7. Untuk hari ke depan, kita ambillah iktibar dari kejadian ini Pertama, pastikan aspek keselamatan diberi perhatian apabila menganjurkan program. Kedua, anjurlah program dengan mengikut syarat yang ditetapkan undang-undang. Ketiga, patuhi nasihat pasukan keselamatan. Keempat, ingatlah politik gangsterisme bukan budaya politik kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spin..spin..di sana sini, tak habis2 Kejora cuba nak melaga-lagakan macam budak2 Jamal Pak Kontol semalam mengajukan soalan basi untuk terus mengadu domba kemuafakatan PH.

      Kejora....
      Kejora...

      Toksah bazir masa & ruangan kopipes bahan sampah..!!

      Hey budak...sessi N2H kita bila & di mana tuu....dah lama sangat, semua orang di blog ini menunggu...takut ker macam Najib..............??????????????

      Delete
    2. Balik bela karabau la salleh bin said bin keruak bin .....(korang cari sendiri)

      Delete
  39. Kumpulan Utusan Melayu kerugian rm10.7 untuk second quarter 30 june. Kah kah kah akhbar umno orang dah tak baca patut la menempek kopipes propa umno kat sini kah kah kah...3 juta ahli umno tak boleh support utusan kah kah kah. Ingat melayu bodoh ke nak baca utusan kah kah kah

    ReplyDelete
  40. Tak tekejut kalu kalu yg merancang melibatkan juga Jamal Tongkol & Noh Omar..mengikut cerita rakan sekolah Noh di SMK Aminuddin Baki beliau di buang dr SMK Teknik Kuantan sbb memukul sorang pelajar baru dipindah ke SMK A Baki di mana beliau betemu dgn isteri nya.Adik nya di kenali di Kota Kinabalu dgn nama Mat Malaya sdg berada dlm penjara di sana sbb kes pistol.
    Mengikut kwn nya Noh tak lah hebat dlm pelajaran tp belajar law kat UK sbb ikut isteri nya lanjut pelajaran.. it seems that his law degree is also questionable.. can't comment.
    Thus based on those two thugs IQs it's not surprising they played important roles in the fracas.

    ReplyDelete
  41. Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?
    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan? Pada tahun 2000, Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden PAS, pernah mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

    Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari Mahathir sendiri.

    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada media terutamanya media sosial dan blog untuk dihukumkan oleh masyarakat.

    Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya.

    Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.

    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?

    Senarai salah laku Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi.

    Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.

    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit banyak yang kita boleh persoalkan.

    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya.Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah badak sedang menghempap najip

      Delete
    2. Spin..spin..di sana sini, tak habis2 Kejora cuba nak melaga-lagakan macam budak2 Jamal Pak Kontol semalam mengajukan soalan basi untuk terus mengadu domba kemuafakatan PH.

      Straight to the point....

      Sessi N2H kita bila & di mana tuu....dah lama sangat, semua orang di blog ini menunggu...takut ker macam Najib..............??????????????

      Delete
    3. Kenapalah almarhum tdk mendoakan supaya umurnya juga panjang. Kalau tdk bolehlah beliau melihat akan segala kerosakan pada parti kesayangannya kini.

      Delete
  42. Beli telor
    Bawa rebus
    Sahabat bodo
    J gi mampos

    ReplyDelete
  43. Doa Arwah Ustaz Fadzil Noor Kepada Mahathir Semakin Makbul
    Mungkin juga kita boleh menganggap, antara perseteruan politik yang paling di ingati adalah antara Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PAS, Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor. Boleh dikatakan sepanjang Allahyarham menjawat jatawan tertinggi dalam PAS, sering kali kita melihat bagaimana pertembungan pendapat berlaku antara Allahyarham dan Mahathir.

    Paling diingati adalah bagaimana Allahyarham mendoakan supaya umur Mahathir dipanjangkan oleh Allah supaya Mahathir sendiri dapat melihat kerosakan yang telah dilakukannya sepanjang beliau menjadi Perdana Menteri.

    Pada ketika itu, mungkin ada yang memandang sinis doa berkenaan. Mungkin juga ada yang mentertawakan Allahyarham dengan doa ini. Malah, ada yang mendakwa, doa Allahyarham hanyalah sekadar doa ahli politik yang teruk dihentam Mahathir pada ketika itu.

    Namun, setelah beberapa dekad berlalu, doa yang dilafazkan Allahyarham kelihatan seperti di makbulkan. Manakan tidak, pada usia 92 tahun, disaat ramai rakan seperjuangan Mahathir dalam politik sudah meninggal dunia, Mahathir masih kekal berpolitik dan kini memilih untuk berjuang dipihak pembangkang.

    Pada usia 92 tahun ini jugalah, satu persatu kerosakan yang telah dicipta Mahathir dahulu semakin tersingkap. Bayangkan, kes penyelewengan Bumiputera Malaysia Finance (BMF) sehingga menyaksikan seorang anak Melayu menjadi korban angkara mahu menutup kes sehinggalah kes Forex, semuanya tersingkap dengan sendirinya.

    Malah, beberapa kerosakan yang dicipta Mahathir seperti kehancuran Perwaja Steel, kerosakan teruk pada Proton Holding, mengaut wang negara hanya untuk mengayakan anak dan kroni serta bagaimana beliau mengkhianati perjuangannya sendiri menentang Lim Kit Siang serta Datuk Seri Anwar Ibrahim, kini sudah terbuka dengan sendirinya.

    Sebelum ini, Mahathir masih mampu menyembunyikan segala kerosakan yang diciptanya hanya kerana perkembangan teknologi maklumat agak lewat tiba ke Malaysia. Mahathir boleh mengangkat dirinya suci tanpa melakukan sebarang kesalahan di mata rakyat.

    Namun siapa sangka, laporan siasatan penuh CIA yang menunjukkan Mahathir terlibat secara langsung dengan pelbagai penyelewengan dan skandal, mendedahkan belang dan wajah sebenar Mahathir, disaat beliau begitu beriya-ia mahu menjatuhkan kedudukan Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Justeru, tidak salah kiranya andai kita menyatakan bahawa doa yang dilafazkan oleh Allahyarham Datuk Ustaz Fadzil Noor sebelum ini, hari ini sudah dimakbulkan. Segala kecurangan Mahathir satu ketika dahulu juga sudah tersingkap dengan sendirinya. Adakah Mahathir mahu menolak Qada dan Qadar Allah bagi melindungi segala salah lakunya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah peneraju geng k9 si badak?

      Delete
    2. Straight to the point....

      Sessi N2H kita bila & di mana tuu....dah lama sangat, semua orang di blog ini menunggu...takut ker macam Najib..............??????????????

      Delete
    3. Doa pas supaya umno ko semakin makbul

      Delete
  44. sejak tumpuan artikel teralih sikit pada N2H, ramai pulak ulat2 danblangau2 Tahek Low masok yuang kopi paste najis.
    Kalau artikel bertunpu 1MDB, masing2 take cover dlm cirit Tahek low dan Kencing Lobai.
    Jgn bahagia sgt wahai ulat langau melayu ala Redneck.Isu2 1mdb bakal mendatang...Tv3 suku taka akan dapat cuci.
    Rakyat perhatikan kurang ajar puak UMNOBNPAS. Tinggi mana MUNGKAR NYATA boleh naik ?
    Silakan..teruskan.. Mr J, Subahat Unknown.
    Tempoh padam kuasamu makin mendekat, kuasa Allah tiada bentengnya.

    ReplyDelete
  45. Kenapa badak menjadi pujaan ameno? Dimanakah kekuatan badak? Di kakinya atau di badannya?

    ReplyDelete
  46. DOA FADZIL NOOR DIMAKBULKAN : INGIN RAKYAT TAHU MAHATHIR ZALIM
    Akhirnya doa Fadzil Noor dimakbulkan Allah SWT dengan memanjangkan umur Dr Mahathir sehingga sekarang. Untuk menjelaskan lagi orang ramai melihat akan kezaliman sebenar Dr Mahathir ini, Allah memberi kekuatan yang hebat kepada YAB Dato Sri Najib Razak supaya terus bercakap benar dan tidak melepaskan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya walaupun diasak dengan begitu kuat oleh mentornya sendiri.
    Melalui serangan demi serangan ini rakyat Malaysia sudah mula didedahkan dengan pelbagai bukti kezaliman Dr Mahathir sepanjang beliau bergelar Perdana Menteri dan disambung lagi dengan agenda peribadi dan kroni-kroninya selepas beliau bersara pada tahun 2003 lalu.
    Ketika kali kedua Dr Mahathir menjatuhkan Perdana Menteri iaitu Pak Lah (kali pertama Perdana Menteri yang dijatuhkan adalah Tunku Abdul Rahman Putra), Allah mungkin memberi peluang kepada kita semua untuk terus mempercayai Dr Mahathir Mohamed selaku negarawan yang amat disegani ramai.
    Namun untuk cubaan kali ketiga Dr Mahathir mahu menjatuhkan seorang ketua kerajaan Islam ini, beliau sudah menerima kesukaran dan terpaksa berlawan dengan bersungguh-sungguh (tidak lagi seperti cubaannya terhadap kali pertama dan kedua dahulu).
    Apa jua alasan demi alasan yang Dr Mahathir cuba berikan untuk menjatuhkan Perdana Menteri, rakyat Malaysia sedikit sebanyak sudah mula mengenali siapa sebenarnya Dr Mahathir Mohamed ini.
    Diharapkan Dato Sri Najib Razak akan terus menjadi ketua kerajaan di Malaysia kerana perjuangannya untuk bangsa Melayu bukan kecil-kecil perjuangan, perjuangannya untuk perpaduan sesama bangsa di Malaysia bukan calang-calang agenda, perjuangannya untuk syiar Islam bukan suatu yang remeh temeh, dan perjuangannya untuk Malaysia bukan setakat terhenti pada tahun 2020.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba teka..dari jauh nmpk pendek, dari dekat nmpk gemuk, rambut menggelebang bukannye langsuir, sapekah itu.?

      Delete
    2. Heyy Kejora Anak HARAM JADAH....

      Apa jasa TG Fadzil Noor kpd negara & keseluruhan rakyat yg dapat kita sama kenang sepanjang zaman. Setahu saya, sebuah perhentian bas (bus stop) pun tak ada. Nama dia ada dikenali seantero dunia kah....??? Maksum sangatkah beliau hingga boleh buat telek nujum masa depan seseorang....???

      Dengar nie untuk dibandingkan Almarhum Ustaz Fadhil dgn Tun Mahathir.

      1. Tun Mahathir adalah pemimin Melayu buat julung kali mengajar orang putih cukup2 bila di awal pemerintahannya beliau mengarah kerajaaan memulaukan barang2 buatan British dgn polisi 'Buy British Last'. Akhirnya phak British mengalah dan bekas pm Margaret Thatcher datang melawat Malaysia pd tahun 90an untuk memulihkan perhubungan antara ke 2 negara.

      2. Tun M pernah memulaukan persidangan APEC yg dianjurkan oleh USA walau ditelefon sendiri oleh Presiden Bill Clinton kerana Tun M berpendapat perjanjian APEC berat sebelah banyak memberi kelebihan kpd USA.

      3. Susulan pemulauan Tun Mahathir itu, PM Australia, Paul Keating pula kena balun cukup2 kerana keceluparan mulutnya memanggil Tun M sebagai recalcitrant (angkuh).

      4. Selepas perang & pencerobohan USA & sekutu2 ke atas Iraq, Tun Mahathir di Persidangan Bangsa2 Bersatu dengan berani & tegas telah meminta agar Presiden Geroge Bush, PM Tony Blair & PM Howard dihadapkan ke tribunal jenyah perang atas sebab jutaan rakyat Iraq terkoban & kebuluran dek nafsu serakah & kekejaman tentera NATO yg dipimpin USA.
      (Berani Najib atau Zahid Hamidi ataupun Hadi Awang buat yg sama di PBB....???)

      5. Ditengah-tengah kancah perang Balkan pd tahun 90an, Tun M sendiri datang ke Bosnia bersama komando kita menyelamatkan ratusan anak2 Islam Bosnia dibawa pulang ke tanah air untuk perlindungan sementara. Dalam pada itu negara kita banyak memberi bantuan kpd Bosnia di segi ketenteraan , ubat-ubatan, pakaian & makanan. Tun M sekali lagi mendesak dgn lantang PBB mengenakan tindakan ke atas pemimpin Serbia & Yugoslavia di atas kekejaman mereka membunuh orang2 Islam Bosnia.
      (Berani Najib, Zahid atau Hadi Awang buat yg sama di timur tengah sekarang ini.....???)

      6. Sikap Tun M mengkritik negara2 barat tetap konsisten terhadap kekejaman regime Zionist Israel yg berterusan menceroboh serta membantai warga Palestine . Dalam pada itu, atas arahan Tun Mahathir, ibunda kita Tun Hasmah pernah mengetuai misi bantuan makanan, pakaian & ubat-ubatan bagi warga Palestine.
      (Najib & Rosmah berani ker buat kerja amal serupa untuk datang ke Palestine atau ke Syiria, atau Iraq atau Yaman..???).

      Nahhh....sekarang cuba kamu Wahai Kejora, tunjukkan bukti apa jasa Ustad2 PAS & Pemimpin2 UMNO, khususnya Najib terhadap negara, rakyat & umat Islam sejagat......?? Apakah mereka ini juga sebanding dgn kewibawaan, ketangkasan & keberanian yg telah diiktiraf pemimpin kelas dunia - The Grand Old Statesman....???

      Apalah nak dibandingkan kandgn isu2 basi yg dibangkitkan oleh budak2 Jamal Pak Kontol setahun jagung yg buat kecoh semalam. All those young punks are merely paid scoundrels, got it...??

      Saya harap kamu jangan hanya memandai-mandai melontar cerita karut atau auta kerana kebencian meluap tanpa asas kukuh dan fakta sahih. Saya anggap anda ini anak hingusan kurang ilmiyah & pengalaman.....atau seorang dewasa tapi tahap bengap pakar kopipes, kurang pergaulan & mengelilingi dunia, apatah lagi di segi pencapaian akademik.

      Delete
    3. Selain fakta yg tersebut di atas, Tun tidak pernah lari untuk berdebat dari sejak dulu lagi. Beliau bersahja & relax walau diaju soalan2 penuh provokasi seperti yg terpapar di sessi 'Nothing To Hide 1 & 2' dan juga 'Hard Talk' di London pd 2009. Seorang pengkomen Zachary Xavier (warga Amerika) telah memberi riaksi terhadap kewibawaan & kebjijaksanaannya di 'Hard Talk - isu Israel & USA' di London 2009 dgn menyatakan.....

      "I'm from the U.S.A. and there is no bigger fan in the world of Dr. Mahathir than me! He is so smart and outspoken But this interviewer is an idiot. All he did was argue with Mahathir and criticized him for everything, left and right. To top it all off, he tries to speak and the interviewer interrupts him excessively. It's like damn, shut up and let him speak. Well what can you expect from Western media stations that spread ignorant politically biased propaganda that lies to people in the West day after day?"

      Apakah Najib atau Zahid Hamidi ataupun Hadi Awng punya kewibawaan & keberanian seperti The Grand Old Statesman, Tun Mahathir Mohamed.......??

      Jawab kamu Kejora......!!!

      Delete
  47. Tuan blog..sila buat artikel tentang asal usul badak

    ReplyDelete
  48. Semakin Tun diprovokasi
    Semakin beliau popular
    Semakin beliau diuli
    Semakin naik semangatnya

    ENGKAULAH MEMBINA UMNO BARU
    ENGKAU JUA MAMPU MEMATIKANNYA


    TERUSKAN PERJUANGAN MU !!!!!!
    KAU LAH NEGARAWAN ULUNG
    NAMA MU DI HATI RAKYAT
    NAMA MU DI TINTA EMAS NEGARA

    I'm solute!!!

    ReplyDelete
  49. Terkepit kepit si bibir merah, suka mencarut berbini badak, sapekah itew

    ReplyDelete
  50. kita harus berwaspada drpd sekarang.

    penggunaan pengacau (agent provocatuers) akan terus menjadi senjata. mungkinkah kejadian semlm tlh melibatkan kumpulam yg terlatih ?

    dlm keadaan pengangguran yg begitu tinggi terutama d kalangan remaja melayu d kawasan2 luar bandar n d kawasan2 felda, saya tidak heran jika mereka sudah d pengaruhi n d latih d seluruh pelusuk tanah air utk mencetuskan huru hara jika UBN terhidu yg mereka akan kehilangan Putrajaya.

    buat pasangan klepet ini 'losing is not n option' kerana jika mereka memang d dapati terlibat dlm pembunuhan Altantuya n d dpti mengkhianati Negara (treason),maka kemungkinan besar 'tali gantung' akan menanti mereka.

    kumpulan2 remaja yg terlatih ini lah mungkin akan d gunakan utk memberi alasan agar MKN atau yg serupa dgn nya d ishtiharkan. jika ini berlaku ,maka pasangan ini akan kekal beradu d singgah sana (putrajaya).

    harap semua menyedari tentang bahaya ini n mengambil semua tindakan2 persediaan agar PRU14 berjalan dgn lancar tanpa memberi peluang langsung kpd yg kehilangan hak utk terus berkuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan rahman...i think zahid realizes his mistake re tun's linage. He knows the umno grassroots are shocked with his remarks. No kutty evidence, no rakaman ever provided thus far from him. And suddenly there seemed to be a ceasefire from him in the last few days, since the release of DoJ news re criminal suit. Many ministers are quite as well. The silence of ketua2 sayap are deafning. What's your take?

      Delete
  51. Tiada siapa mampu nafikan bahawa isu yang paling kencang bertiup menjelang sambutan kemerdekaan negara ke-60 kali ini ialah ‘penjajahan China’. Berikut analisis 19 isu yang perlu diberi perhatian.

    1. Isu hartanah: Ini agak ketara dikaitkan dengan projek di Johor dan di Melaka. Demikianlah projek ‘Shenzen Malaysia’, serta skim seperti Malaysia My Second Home (MM2H). Pemberian status pegangan bebas ‘freehold’ kepada warga China dipersoalkan kerana warga tempatan sendiri tidak mampu untuk memiliki aset hartanah. Keadaan ini juga bakal mengimpak struktur demografi penduduk negara kelak. Kerajaan Malaysia perlu campur tangan secara agresif dalam menghadapi isu pemilikan hartanah asing ini.

    2. Isu Bank China: Bank China seperti Export-Import Bank of China (Exim Bank) memiliki peranan besar dalam penentuan beberapa keputusan melibatkan projek infrastruktur di Malaysia di mana syarat pelantikan kontraktor ditetapkan agar memberi kelebihan dan keutamaan hanya kepada para kontraktor China tidak kurang hebatnya. Rakyat Malaysia juga perlu membayar hutang projek pembangunan yang dibiayai pinjaman Bank China ini. Sewajarnya dari awal lagi sumber pembiayaan alternatif lain turut dipertimbangkan seperti Bank Pembangunan Asia (ADB) atau pun Bank Pembangunan Islam (IDB).

    ReplyDelete
  52. 3. Isu kontraktor China: Malaysia tidak kekurangan pakar dan kemahiran bagi membina infrastruktur berskala besar seperti syarikat Gamuda, IJM, dan sebagainya. Maka sekali pun kontraktor seperti IJM diberi peluang bekerjasama dengan Beibu Gulf Port Group (China) dalam projek pelabuhan Kuantan, namun pihak kerajaan perlu lebih agresif mengusahakan agar lebih banyak kontraktor Malaysia mendapat peluang dan manfaat berbanding kontraktor China dalam pembinaan aset strategik negara.
    4. Isu Nelayan China: pihak Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) serta khususnya Menteri di Jabatan Perdana Menteri seperti Datuk Seri Shahidan Kasim sendiri telah berulang kali memberi amaran akan penjajahan para nelayan asing (termasuklah dari China) di Zon Ekonomi Eksklusif milik Malaysia. Selain daripada bantahan diplomatik yang lebih signifikan, pemerkasaan aset seperti radar dan kapal peronda perlu diberi keutamaan.

    ReplyDelete
  53. 5. Isu Pulau Buatan China: Perkembangan pesat pembinaan pulau-pulau buatan China di Kepulauan Spratly tidak boleh dinafikan memberi impak kepada perkiraan strategik (strategic calculation) Malaysia di Laut China Selatan. Meski pun tidak berada dalam perairan Malaysia secara langsung, namun kelengkapan ketenteraan yang semakin canggih dan semakin banyak ditempatkan di sana pastinya menggugat kestabilan rantau ini.
    6. Isu Sembilan Garis Terpecah: Peta yang diterbitkan China pada 2009 ini jelas menceroboh Zon Ekonomi Malaysia (ZEE) di mana Garis Keempat menceroboh perairan Bintulu dan Miri di Sarawak manakala Garis Kelima menerobos jauh dari perairan berhampiran Beaufort, Papar, Kota Kinabalu, Kota Belud, dan Kudat, Sabah. Dialog Konstruktif perlu diteruskan oleh Malaysia agar China memahami bahawa ianya adalah lebih bermanfaat untuk China melindungi kepentingan mereka di Laut China Selatan menerusi kerjasama ketenteraan bilateral dengan negara-negara Asia Tenggara, dan bukannya dengan cara cuba membolot Laut China Selatan.
    7. Isu alam sekitar: Dominasi syarikat China dalam projek ECRL menimbulkan persoalan dari segi pemantauan terhadap penjagaan alam sekitar di kawasan yang terlibat. Terkini, beberapa badan bukan kerajaan (NGO) telah menyerahkan memorandum bantahan berhubung keperluan laporan penilaian impak alam sekitar (EA) projek ECRL ini terutama sekali hakikat bahawa Banjaran Titiwangsa bakal direntasi dalam projek ini.
    8. Isu Tenaga: Edra Energy iaitu aset penjana tenaga milik syarikat 1MDB yang berjaya dibeli syarikat China juga dianggap bakal menjadi pemain industri tenaga yang utama di Malaysia. Meskipun kerajaan memberi jaminan bahawa TNB masih merupakan aktor yang bertanggungjawab dalam penentuan kadar tenaga (elektrik) dalam negara, namun senario sebegini perlu diperbetulkan kembali demi meraih keyakinan rakyat. Perancangan ke arah mengambil alih Edra kembali ke pangkuan milik kerajaan mahu pun swasta di Malaysia perlu dimulakan.

    ReplyDelete
  54. 9. Isu pelabuhan Malaysia: Syarikat China telah memiliki pegangan dalam beberapa projek pembinaan pelabuhan strategik negara seperti Pelabuhan Kuantan di Pahang dan Melaka. Meskipun pembinaan pelabuhan ini cukup penting bagi meningkatkan kapasiti pelabuhan negara yang setakat ini ditampung Pelabuhan Klang dan Tanjung Pelepas sahaja, namun ia tidak seharusnya dilihat eksklusif memanfaatkan China semata-mata sedangkan dalam masa yang sama memencilkan kuasa pasifik lain seperti Jepun dan Korea Selatan yang turut sepatutnya diundang kerana kebergantungan yang sama kepada laluan yang sama.
    10. Isu automotif: Penjualan pegangan 49.9 peratus Proton kepada Geely dari China masih belum menunjukkan impak signifikan. Sebaliknya produk Geely iaitu ‘Boyue’ pula yang cuba dipasarkan di Malaysia. Sepatutnya Proton yang diutamakan untuk diberi akses ke China dan juga negara operasi Geely yang lain di seluruh dunia, di samping mengemukakan perancangan ampuh jangka panjang untuk kemajuan automotif negara.
    11. Isu Sosiobudaya: Antara tanda-tanda isu ini tidak boleh dipandang enteng adalah apabila Duta China ke Malaysia Dr. Huang Huikang membuat kenyataan tentang kepentingan kaum Cina di Jalan Petaling. China turut mengeluarkan kad khas buat orang China di seberang laut. Meski pun Malaysia tegas dalam isu kewarganegaraan, isyarat perlu diberi kepada Beijing bahawa urusan dalaman negara Malaysia – sekali pun melibatkan mereka yang berketurunan Cina – tidak boleh diizinkan kepada campur tangan China.
    12. Isu Bahasa Mandarin: sepatutnya China tidak mengulangi hegemoni kuasa-kuasa Barat yang mengutamakan Bahasa ibunda mereka semata-mata tanpa penghormatan kepada Bahasa ibunda negara-negara lain, terutama sekali negara kecil. Pemimpin Malaysia pula perlu memberi penekanan pada Bahasa Melayu sebagai Bahasa antarabangsa dan menganjurkan order multipolar bukan hanya dalam konteks politik, tetapi juga dalam konteks Bahasa.

    ReplyDelete
  55. 13. Isu akses Maklumat: kebanyakan projek berskala gergasi China di Malaysia sukar untuk dikaji kerana kekurangan akses maklumat terbuka yang boleh dicapai secara atas talian. Hal ini pastinya membimbangkan kerana terdapat beberapa kes di mana syarikat milik China ini didapati bermasalah dalam pengurusan projek di negara-negara lain seperti China Communication Construction Company (CCCC).
    14. Isu aset Ketenteraan: keputusan Malaysia untuk membeli empat kapal laut dari China bagi tujuan ketenteraan turut mengundang pertimbangan yang lebih mendalam. Hal ini demikian kerana kapal milik tentera China diketahui sering ‘berkonfrontasi’ dengan TLDM di ZEE milik Malaysia seperti yang pernah dialami KD Kedah tidak berapa lama dahulu. Sewajarnya syarikat anak tempatan diberi keutamaan penuh dalam projek aset strategik negara ini.
    15. Isu Jentera China: projek pembangunan infrastruktur di Malaysia juga tidak dapat dinafikan bakal diusahakan oleh jentera-jentera berat dari China. Tiadakah syarikat milik anak tempatan yang boleh diberi peluang bagi menyediakan kemudahan jentera ini? Kerajaan Malaysia perlu mempertimbangkan langkah yang boleh memberi manfaat kepada kontraktor serta jentera yang dioperasikan anak tempatan.
    16. Isu Teknologi China: setakat ini boleh dikatakan tiada hitam putih yang jelas diisytiharkan tentang manfaat pemindahan teknologi dari China yang boleh memanfaatkan kapasiti syarikat atau agensi milik awam Malaysia di bawah projek-projek infrastruktur di Malaysia.

    Image result for monkey spread-eagled

    17. Isu peluang pekerjaan: projek-projek gergasi China di Malaysia turut membawa bersama para buruh dari tanah China. Malah baru-baru ini luas tersebar syarat pengambilan kerja yang melibatkan beberapa posisi dalam projek pembangunan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang hanya menerima pekerja yang boleh berbahasa Mandarin sahaja. Kerajaan Malaysia perlu mengambil serius isu ini agar diskriminasi sebegini tidak berterusan.
    18. Isu Import China: kadar kebergantungan serta hubungan perdagangan yang pesat dengan China turut menimbulkan kebimbangan. Meski pun China merupakan rakan dagang utama Malaysia, namun potensi untuk berlakunya pengurangan eksport kita ke China serta lambakan import yang memudaratkan dari China tidak boleh dipandang mudah. Maka Malaysia perlu untuk menambah nilai dalam produk eksport ke China dan dalam masa yang sama mempelbagaikan destinasi import agar kebergantungan kepada import China dapat dioptimumkan.
    19. Isu peluang anak negeri: Projek ECRL dikatakan bakal memberi faedah kepada para penduduk di sekurang-kurangnya tiga negeri iaitu Kelantan, Terengganu, dan Pahang. Namun demikian, anak negeri di ketiga-tiga negeri tersebut kurang diberi peluang yang sepatutnya dalam proses pembinaan ECRL ini. Anak negeri Pantai Timur juga sepatutnya dilibatkan secara lebih intensif dan pada peringkat yang tertinggi dalam pembuatan keputusan berkaitan projek ECRL ini, bukannya hanya sekadar menjadi pemerhati atau mendapat peluang kerja yang ibarat ‘melukut di tepi gantang’ semata-mata.
    Oleh: Abdul Muein Abadi


    SELAMATKAN MALAYSIA

    Credit to : Libang Libu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Natijah atau bottom line....tanah2 sepanjang Selat Tebrau di selatan tanah air telah digadai oleh Najib & UMNO skt2 China...bahkan hingga peluang pekerjaan pun habis diranapkan bila Najib & Musa Hitam menghapuskan DEB.

      Delete
  56. DR JOMO: PEMBAYAR CUKAI BAKAL TANGGUNG KOS PROJEK ECRL DIPINJAM DARI EXIM BANK CHINA

    KUALA LUMPUR 13 Ogos, 2017 – Pembayar cukai Malaysia
    sudah pasti akan menjadi penjamin bagi pinjaman yang dibuat oleh Putrajaya untuk membayar sebuah syarikat China bagi pembinaan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), kata pakar ekonomi terkemuka Prof Dr Jomo Kwame Sundaram dalam ulasannya.

    Katanya pinjaman yang dibuat Malaysia daripada Export-Import Bank of China (Exim Bank) akan digunakan untuk membayar China Communications Construction Company (CCCC), kontraktor utama ECRL, dengan Malaysia mendapat hanya sedikit pinjaman.

    “ECRL akan dibiaya oleh Exim Bank milik China, dengan kerajaan Malaysia iaitu pembayar cukai sebagai penjamin. Jadi, risiko dan liabiliti akan ditanggung sepenuhnya oleh Malaysia,” tulisnya dalam satu komen di Free Malaysia Today.

    Malaysia akan menanggung segala risiko dan menyelesaikan hutang terbabit bersama bunga dalam tempoh dua dekad, sama ada projek ECRL bernilai RM55 ribu juta itu menguntungkan atau tidak, katanya.

    Beliau turut meragui jika terdapat penumpang dan muatan yang mencukupi untuk menyokong laluan rel berkelajuan tinggi.


    “Justifikasi ECRL adalah ia akan membawa hampir 60 juta tan muatan setiap tahun menjelang 2035. Ini adalah luar biasa sedangkan KTM hanya membawa kira-kira enam juta tan setahun dengan rangkaian seluruhnya di seluruh negara.

    “Jika lonjakan besar dalam jumlah kargo yang diunjurkan tidak menjadi kenyataan, projek itu akan kehilangan lebih banyak lagi, bermaksud pembayar cukai untuk generasi seterusnya perlu lebih banyak membayar hutang projek ECRL.

    “Kargo jenis apa yang memerlukan sambungan pengangkutan berkelajuan tinggi yang mahal? Dan kereta api berkelajuan tinggi di dunia mana yang merangsang begitu banyak perniagaan dan pekerjaan di semua bandar yang akan dilalui pada kelajuan demikian, seperti yang dikemukakan?” tulis Jomo.

    Malaysia dan China merasmikan projek ECRL pada Rabu yang akan menghubungkan Wakaf Baru berdekatan sempadan Thailand di Kelantan dengan Pelabuhan Klang di pantai barat melalui Kunatan. Ia merupakan sebahagian daripada inisiatif infrastruktur ‘One Belt, One Road’ dari China yang bertujuan memperluaskan kesan ekonomi dan perdagangannya di rantau ini.

    Jomo berkata, beliau bukan menentang kerjasama dengan China dan mengalu-alukan inisiatif Belt and Road. Syarikat-syarikat China memenangi kontrak dalam tender terbuka di seluruh dunia di atas rekod mengagumkan dan banyak negara membangun yang miskin menghargai tawaran kredit jangka panjang atas terma konsesi yang diberikan China, katanya.

    Namun Jomo menegaskan hutang luar negara terkini kerajaan Malaysia dan pembentukan ‘liabiliti kontinjen’ harus menjadi kebimbangan kerana semua rakyat Malaysia kini adalah pembayar cukai berikutan pengenalan GST.

    “Malaysia sepatutnya mendapat pengajaran selepas penarafan kredit terkini selepas 1Malaysia Developmnet Berhad (1MDB) gagal membayar ansuran pertama sebanyak AS$ 603 juta (RM2.6 bilion) disebabkan hutang IPIC,” katanya. – Source The Malaysian Insight.

    tq malaysianstylo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow! Kalau kita kira bodoh bodohla tanpa interest pun ecrl have to generate a whopping 11.7 million a day just to cover the loan. Belum masuk maintenece, operation costs, and so on. Boleh ke buat duit banyak tu thru door collections and cargo charges? Berapa pulak harga ticket tu nanti? Don't quote me on this mr j,k... sesapa yg pandai psal benda cam ni can help me out, would appreciate that

      Delete
    2. Nampak dah bunga bunga gst akan naik klau bn menang lagi nih! Kena order pasir banyak banyak nampaknya, buat stok..just in case..kan kan mr j kan!

      Delete
  57. Xinjiang -siap.
    Bhutan -Work in Progress
    Nanyang -Ready for Launch

    Lapuran oleh Komdrad Mr J.,
    Politburo CCCP,
    Kon Tan,
    Pan Hang,
    Nanyang

    ReplyDelete
  58. forum nothing to hide...

    gagal..

    Madey gagal

    Magey tak jawab denagn baik sebab byk dia dah lupa

    Yg bangang ialah anak2 dia sendiri yg guna bapak dia utk kepentingan politik parti lain dan musuh politik dia yg lama

    Sekarang ni nak Sukan SEA dan bulan kebangsaan...TOLONG lah berhenti berpolitik untuk sementara.
    Sama2 kita menyokong pasukan negara dan menghayati erti kemerdekaann

    Itulah kalau nafsu syaithan, dendam kesumat dan dengki khianat dah menjadi sebati dengan kehidupan pembangknag di Malaysia hari ni, sampai bila2 pembangknag tak akan menang dan dihormati....

    ReplyDelete
  59. Buidn.!! kenapa pulak Najib perlu komen forum yg gagal dan membuang masa ni?

    Ramai orang dlm parti PBBM tak puas hati dengan madey.
    Mereka sebenarnya berpecah..
    Terim lah hakikat

    Kenyataan bododh Muhyiddin ...dia kata kita buat forum tak kan nak buat kacau...

    Yg buat kacau ialah orang parti kau sendiri..

    Macam kau jugak dulu masa dlm UMNo tak puas hati dengan najib, terus kondem najib dalam ucapan dia...sebab tu kena halau dari UMNO...sebab tak ada adab...

    Bneda yg sama berlaku jugak dlm PBBM...

    ReplyDelete
  60. 1. Semalam saya bersembang dengan seorang Profesor mengenai ASEAN dari Universiti di Arizona, Amerika Syarikat. Kami berbincang hal ehwal semasa. Beliau menceritakan kesukaran Presiden Trump sekarang, survival dan aktiviti kumpulan elit traders di belakang tabir dalam politik di Amerika Syarikat.

    2. Saya bertanya apakah pandangan beliau terhadap media Amerika Syarikat seperti Washington Post, New York Times dan DoJ baru-baru ini menyerang Kerajaan Malaysia. Katanya, anda jangan terlalu percaya mereka kerana rakyat Amerika juga tidak mempercayai mereka. Di belakang mereka adalah traders dan semua yang mereka bangkitkan bukannya percuma tetapi mempunyai kepentingan perniagaan.

    3. Maka benarlah kata Tan Sri Khalid Ibrahim, bahawa cubaan Amerika Syarikat untuk ‘menyelamatkan’ aset Malaysia adalah serupa dengan alasan Amerika Syarikat kononnya negara itu mahu menyelamatkan dunia dengan mengebom Saddam Hussein dan rakyat Iraq. Kata TS Khalid lagi, apabila bercakap mengenai Amerika Syarikat, tiada apa yang diberikan adalah percuma.

    4. Semasa saya duduk di Amerika Syarikat, saya membaca Washington Post, New York Times dan lain-lain kerana jiran saya tidak membaca akhbar-akhbar itu walaupun penjual akhbar setiap pagi membaling akhbar-akhbar itu di depan pintu rumahnya. Saya bertanya dia kenapa tidak baca. Dia jawab, 'okey kamu boleh ambil untuk membacanya jika kamu mempercayainya'. Oleh kerana setiap pagi saya berjalan kaki menghantar anak-anak ke sekolah, maka setiap hari saya lalu di rumahnya dan memungut akhbar-akhbar dalam bungkusan plastik itu dan membacanya.

    5. Walaupun ada ruangan antarabangsa, tetapi tidak pernah saya membaca apa-apa berita mengenai Malaysia di dalam akhbar-akhbar itu. Oleh itu, berita memburukkan Kerajaan Malaysia yang hanya muncul sekali dua kali dalam 5 tahun apa cerita? Adakah ia dibayar? Siapa bayar?

    6. Semalam saya bertemu kawan lama dari ibu pejabat UMNO. Sepuluh tahun dulu saya mengenalinya dengan kerjanya yang sama, perawakan alim yang sama, kelembutan berbicara yang sama, watak Islamnya jelas terpancar. Apabila saya bertemu dengannya semula selepas 10 tahun, saya melihat tiada apa-apa berubah kepada dirinya. Dia kekal seperti itu. Kami berpelukan ketika hendak berpisah. Katanya, di keliling UMNO ini ada pelbagai ragam manusia, ada yang ikhlas berjuang ada juga yang traders. Nasihatnya, 'apabila kita meninggal dunia, kita dikubur di atas tanah yang sama, yang tinggal kepada kita amalan, amanah dan tanggungjawab'. Kesimpulan saya, patutlah dia boleh kekal lama walaupun Ketua dia silih-berganti.

    7. Baru-baru ini saya ke Abu Dhabi, bersembang-sembang dengan ahli perniagaan di sana. Mereka membawa saya melawat bangunan Burj Khalifa tertinggi dunia. Mereka sebut syarikat Aabar yang dimiliki penuh oleh syarikat Ipic. Mereka kenal syarikat 1MDB dari Malaysia kerana mempunyai bisnes dengan syarikat Aabar. Bagi mereka tiada yang pelik dalam perniagaan hutang-berhutang. Hampir semua peniaga syarikat besar atau syarikat kecil akan meminjam untuk memulakan perniagaan mereka. Jika tidak, bagaimana Bank hendak untung?

    8. Sama seperti anda ingin berniaga tetapi hanya memiliki syarikat trading lesen bernilai RM20.00. Anda kemudian mendapat projek memasang 1000 unit penghawa dingin di dalam sebuah bangunan baharu. Anda terpaksa meminjam dengan pelbagai pihak untuk menjayakan bisnes baharu itu kerana pembekal/kilang mahukan deposit dan cash money. Namun, akibat serangan bertubi-tubi musuh perniagaan anda yang cemburu, syarikat anda terjejas. Siapakah yang bersalah? Anda? Syarikat induk anda? Pemberi pinjaman? atau Perdana Menteri jugakah yang bersalah?

    Rujukan:
    1. Tan Sri Khalid Ibrahim, mantan MB Selangor
    2. Catatan perjalanan di USA
    2. Catatan perjalanan di Abu Dhabi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdiri x pandai berniaga nak salahkan org. Anda dpat loan pastu pi beli kete baru, tambah bini dsbnya. Typical melayu buat bisness. Pastu nak salahkan siapa? X yah sampai abu dhabi tanya pasal bisness, apek jual apam pun boleh jawab benda tu? Tepuk dada tanya selera, ngaji sampai us tpi x boleh nak define apa benda tu cbt!

      Delete
    2. Sarikat lain berniaga berhutang mampu bayar dan tak perku jual aset...syarikat yg jual aset syarikat yg nak mampos...syarikat yg jena rompak bilion2 syarikat yg nak kojol...najib buat 1ndb nak kaut duit...syarikat ini tidak diletak dibawah khazanah...ini beza syarikat 1mdb dengan syarikat kirporat lain..TS khalud Ibrahim makin bodos mcm macai2 umno dan pas..

      Delete
    3. 17:01 kau orang Klate ke?

      Delete


  61. Untuk pengetahun korang

    Najib dg Mahathir TAK sama taraf....Najib jauh lebih tinggi lagi dp Mahathir ... Mahathir tu dah pencen. ... Mahathir sama taraf dg Pak Lah ..sama2 pencen.... Hanya mengharsp pencen yg kerajaan BN bagi sedekah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg najib x sama taraf ngan mahathir, jauh spt langit ngan bumi, sorang spent his entire lide building up the nation, sorang lagi spending his entire life partying. His wife is actually doing his job!

      Delete
    2. Apa salah kalo si isteri nak Bantu suami dlm tugas harian... Kak Wan pun sama bantu suaminya...mengapa Kan Wan boleh Kak Ros tak boleh..

      Delete
    3. Ni satu lagi, x boleh nak beza role kak wan ngan role badak, get a life!

      Delete
    4. Madey tak sama taraf dengab Najib kerana madey lebih bijak dari najib...najib belajat tak sampai degree...
      Najib takut bini takut samaan takut debat...madey berani...
      Madey tak upah oerogol kacau forum orang..

      Delete
    5. Najib ada pdrm mahathir tiada
      Najib ada ATM mahatgir tiada
      Najib ada badan penguatkuasa mahathir tiada

      Delete
  62. https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/10859/

    TIGA suspek yang ditahan atas dakwaan mencetuskan kekacauan semasa forum Nothing to Hide 2.0 semalam dibayar RM50 seorang untuk hadir ke majlis itu, dedah siasatan awal polis.

    The Malaysian Insight difahamkan tiga remaja itu adalah dalam kalangan sebuah kumpulan besar yang diminta berhimpun di sebuah lokasi di Setiawangsa. Di situ, mereka diberikan kemeja-T dengan logo Bersatu, kata sumber yang dekat dengan siasatan berkenaan.

    Polis Selangor yang diketuai oleh polis Shah Alam sedang menyemak gambar-gambar dan rakaman video untuk mengenal pasti identiti anggota lain kumpulan itu. Tiga remaja yang dicekup semalam kini sedang ditahan reman selama empat hari sehingga 17 Ogos ini.

    Mereka disiasat mengikut Seksyen 15(2)(d) Akta Perhimpunan Aman 2012, Seksyen 153 Kanun Keseksaan kerana merusuh serta Seksyen 8 Akta Bahan Kakisan Letupan dan Senjata Berbahaya.

    Forum semalam bertukar kecoh selepas individu tidak dikenali dari tengah hadirin membaling kasut dan botol air ke arah pentas tempat Dr Mahathir Mohamad duduk menjawab soalan daripada peserta forum. Kerusi, dan suar yang dinyala, kemudian dibaling ke sekitar dewan. Ketika keadaan bertukar kecoh, Dr Mahathir dan pemimpin Pakatan Harapan yang lain dibawa keluar ke tempat lebih selamat.

    Unit keselamatan Bersatu kemudian mencekup tiga remaja berumur 17, 18 dan 19, dan menyerahkan mereka kepada polis.

    Ketua sayap pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menafikan tiga remaja itu anggota partinya berdasarkan semakan rekod keahlian dan kemeja-T yang mereka pakai bukan kemeja-T rasmi parti.

    Sumber polis memberitahu The Malaysian Insight ujian kencing ke atas ketiga-tiga suspek mendapati tidak dalam pengaruh dadah.

    Semakan latar belakang juga mendapati suspek yang di bawah umur berasal dari Perlis dan tidak habis sekolah. Dua suspek berumur 18 dan 19 merupakan pelajar sebuah kolej di Kuala Lumpur.

    Siasatan juga mendapati suspek berumur 18 tahun ada rekod jenayah dan terlibat dalam satu perbicaraan kes rogol yang sedang berjalan. – 14 Ogos, 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper15 August 2017 at 08:39

      Kalau polis menjalankan tugas mereka dengan amanah dan mempunyai prinsip "Without Fear or Favour", saya pasti dalang disebalik kekecohan tempohari akan dapat diketahui dalam masa terdekat.

      Delete
  63. My latest observation

    1. Apabila gagal guna isu DAP untuk takutkan melayu muslim, najib dan geng cuba guna violence directly at mahathir. Mereka tahu melayu muslim dalam umno telah berhijrah albeit quietly and slowly...period

    2. Nampaknya usaha mahathir satukan pihak pembangkang sangat berjaya dan telah mendatangkan ketakutan amat sangat pada najib dan geng. Tindakan kebelakangan ini ditujukaan pada mahathir....period

    3. We can see obvious public disagreement between zahid n najib's group viz impending vist by Qatari's Emir. The players know what would be coming out from the Saudis...
    Zahid had embarassed the Saudis viz meeting with the 2.6 bil donor/s/donor.....Ask the diplomats....they know.

    As a suggestion, Pakatan Harapan shud not consider themselves as an opposition pact but rather AN ALTERNATIVE pact. Easier for the rakyat to pilih.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper15 August 2017 at 08:45

      Betul tu bro 0832,

      Lihat saja bagaimana PAS sendiri telah berpecah dua kepada pro-UMNO dan Pro-PH.
      (Sumber: https://www.themalaysianinsight.com/s/10787/)

      Ini adalah hasil usaha TDM.

      Delete
    2. Siapa kata Melayu takut dg dap, kalo dg inggeris pun Melayu tak takut inikan pula dg DAP. Melayu hanya tak suka kpd DAP atas sebab dap tidak menghormati adat2 Melayu, DAP tidak menghormati Sultan2 dan ugama Islam.

      Delete
    3. Sdra Malaysian Cybertrooper

      PAS No 2 TITM....ada kelayakan akademik ke? Atau hanya mengaji pondok?

      The most indecisive, unimpressive leader who is oblivious to his surrounding. We cannot have a leader like him. Namun jadi imam solat saya memang 100% setuju

      Delete
    4. .....Siapa kata Melayu takut dg dap, kalo dg inggeris pun Melayu tak takut inikan pula dg DAP. Melayu hanya tak suka kpd DAP atas sebab dap tidak menghormati adat2 Melayu, DAP tidak menghormati Sultan2 dan ugama Islam....

      inilah komen contoh melayu yang kurang IQ.... period

      Delete
    5. 0900 adalah contoh org yg zero IQ

      Delete
  64. Dennis The Menace15 August 2017 at 08:58

    Kenapa Umno menafikan pembabitannya dlm insiden berkenaan sedangkan Umno tidak lagi dipercayai rakyat sekarang? Ic remaja2 disiasat, salah seorang dipercayai terlibat dlm satu siasatan Kes rogol! Mereka mengaku dibayar RM 50 dan diberikan baju yg menggunakan baju dan logo Bersatu.

    Inilah Umno najib hari ini yg sarat dgn kejahatan. Pemimpin dan ahli sama2 melanggar undang2 negara dan melakukan perkara2 yg ditegah agama. Parti sebeginikah yg mengharapkan sokongan rakyat?

    Tiada satu komen pun dari Najib yg nampaknya mengiakan serangan ini. Cash is betul2 king bagi the king of klepets Malaysia.

    Hidup Tun Mahathir, Hidup Anwar!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara seciput ini buang masa saja untuk Najib nak komen. Melainkan budak yg kena belasah kojol ke , lain le.....budak yg kena 'belasah' Segar bugar... Macam dlm drama tv3.

      Delete
  65. Ya bro 8:32,very good & simple analysis..Alternative Lebih cantik dari Opposition..najib/umno bungkus PRU 14.

    ReplyDelete
  66. Tuan budin, jamal jamban cakap ade bukti kes nothing 2 hide 2.0 ni ade kaitan dgn pimpinan PPBM, siap terima whatsapp drp "org tertentu"yg merancang nk buat kecoh kt nothing to hide.... Dia kata dh ade bukti tu seminggu lepas... Tapi nk bukti kena tunggu 2-3 hari lg..... Sabar....hehehe....Jamal ade bukti Gred A kot macam cakap Zahid Hamidi.....ade bukti, tapi kene tunggu 2-3 hari lagi, kahkah macam lawak je.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...