Sunday, 13 August 2017

PERUBAHAN2 NAJIB SEJAK BERKAWAN DENGAN PAS


Sejak berkawan dengan Pas, salah satu perubahan paling ketara pada Najib Razak ialah beliau didapati gemar menggunakan perkataan-perkataan Arab dalam ucapannya.

Mula-mula kita mungkin hanya selalu mendengar beliau mengucapkan perkataan "wassatiyah" saja, tetapi lama-kelamaan semakin banyak perkataan Arab yang dilafazkannya.
Untuk mengajak ahli parti setia kepada pemimpin, Najib kemudian beberapa kali menyebut perkataan "wala'" dalam ucapan atau tulisan di blog dan media sosial yang lain.

Sebelum ini, perkataan "wala'" adalah sinonim dengan Pas dan para pemimpinnya hampir tidak lekang daripada bibir menyebut perkataan tersebut setiap kali berdepan dengan isu perpecahan dalam parti itu.

Kini, selain "wassatiyah" dan "wala'", Najib maju setapak lagi dengan sudah pandai menyebut "tabayyun" pula yang bermakna sikap ingin menyelidik atau mencari kepastian terlebih dahulu tentang sesuatu perkara sebelum menyatakan pendirian.
Yang menariknya, dalam menyebut perkataan "tabayyun" itu, Najib juga menujukannya kepada Pas yang dianggapnya memiliki sifat tersebut dalam isu 1MDB kerana sedia mengadakan pertemuan dengan Arul Kanda Kandasamy terlebih dahulu untuk mendapat maklumat sebenar mengenai syarikat pelaburan sarat hutang itu sebelum menyatakan pendirian berpuas hati terhadap pelan rasionalisasinya.

Dalam lawatannya di Kelantan semalam pula, berhubung bantuan kerajaan Pusat terhadap kerajaan-kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang, Najib berkata, beliau tidak memikirkan undi mengenainya, sebaliknya hanya mengharapkan pahala daripadanya.

Sekurang-kurangnya, walaupun tak dapat undi, saya akan dapat pahala di akhirat. Semoga dengan tindakan itu juga lebih memajukan lagi negara ini, tambah beliau.
Dengan tidak mengharap undi, tetapi hanya mengharap akhirat, sekali lagi apa yang dilakukan Najib ini juga mirip dengan tindakan Pas yang selalu menyebut, perhitungan perjuangan mereka ialah untuk menang di akhirat dan bukannya menang pilihanraya semata-mata.

Tetapi, kenapa Najib tiba-tiba saja lebih memikirkan pahala akhirat daripada undi?

Adakah ia petanda beliau sudah menjangka UMNO dan BN akan kalah pilihanraya? (ShahbudinHusin 13/08/2017)

120 comments:

  1. Bukan sejak kawin dengan RM ker dia berubah tuan budin?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM (Ringgit Malaysia) sudah tidak ada nilai gara2 keserakahan RM (Rosmah Mansur). Justru Rosmah harus di MANSUHkan dgn kadar segers untuk mengukuhkan kembali nilai matawang kita.

      Delete
    2. Dengan persepakatan UMNO dan PAS telah memudahkan ahli UMNO utk masuk syurga.

      Sekarang kunci pintu syurga bukan sahaja dimonopoli PAS malah dikongsi sama dgn UMNO.

      Ini kejayaan besar yg dicapai oleh "pahlawan islam" yg Imam hadhari sendiri pun gagal utk perolehi dlm mimpinya.

      Kalau para sahabat dan khalifah ketika itu sudah mengenal 1MDB, nescaya 1MDB akan jdk model perniagaan patuh syariah halalan toyyibah.

      Delete
    3. saya dah berulang kali menyatakan bahawa rosmah lah d 'real power behind d throne'.

      jadi utk mengeyahkan nya , Najib wajib d korbankan.

      Delete
    4. Belajar Bahasa Arab bersama Pakcik Najib.

      Baslan lahu - Rosmah kusayang

      Zaujah - Ziana

      Qunbulatun - Altantuya

      Kirmidun Madkuk - Kevin Morais

      Birmilu Jadid - Mati dalam iman

      Midyanul Adzim - 1MDB

      Ghori Maddain - Rakyat

      Delete
    5. pak rahman jpc yg ku kasihi...

      Kita berdua senada seirama tentang si Jelmaan Rosmelda Marakos ini. Wanita jembalang inilah yg merusakkan Najib sehingga akhirnya negara & rakyat jelata hilang maruah & kemakmuran.

      Salam Perjuangan.

      Delete
    6. Apo Budin tetiba Umno Bn kalah pilihanraya .. ko mabuk laut lagi, BN ruler since Tunku & pru14 infact pru15 also still rule not the country but entire world. You in the bad dream ... so dream till end of your life. Budin2

      Delete
    7. Waloa, in Hokkien is an expression of surprise.

      Waloa, Jibboy dah pandai.

      Delete
  2. Aku first dan second kikiki..

    ReplyDelete
  3. Nak raih simpati pak lobai,yg lain dah susah nak di klepet....

    ReplyDelete
  4. Kenapa LHDN serbu syarikat anak Tun?

    Sbb Najib xda duit nak bayar hutang IPIC...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing....sudah tentu ikut arahan tuannya.

      Delete
  5. Mana ada org Islam suka pada topdog yg selalu menghina Islam seperti simpan janggut, oksijen tak dapat masuk ke kepala kerana pakai surban dan kopiah, sup jari DLL. Sebab itu PAS keluar dp Gabungan pembangkang kerana menyampah dg topdog,

    ReplyDelete
    Replies
    1. eloklah PAS tabayyun ni keluar, senang sikit....

      ....lepas tu kawan dengan umno tassamun....

      Delete
    2. Itu bukan menhina islam tapi mengingati orang yang menggunakan islam. Sama dengan hikayat rakyat pak pandir yang menyamakan kambing dng pak lobai. Pasti ada pesanan penting yang tersirat yang ingin disampaikan.

      Delete
    3. Najib akan jatuh akibat ikut cakap bini.

      N najib
      A akan
      J jatuh
      I ikut
      B bini

      Biarkan...Biarkan!!!

      Delete
  6. Al-kleptokrasi, al-penyamuni, al-rembatun biliyoni, al-permata merah jambuni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angkara Al MUSIBATUN inilah yg menyebabkan negara & rakyat menerimah MUSIBAH bertali arus dari setiap penjuru baik di darat, laut, udara, maupun gunung....belum pernah terjadi dalam sejarah tanah air. Selain itu KEAIBAN MARUAH negara tidak ada tolok bandingnya seantero dunia.

      Delete
    2. yg buat angkara dan dajal jahat ialah puak2 pembangkang..tolong cermin diri dulu..

      Delete
    3. Al-najibun dah Tak boleh titun setiap malamun.....!!!

      Delete
    4. Mahathir ketika berusia seperti Najib & Hadi cukup segak, tampan, gagah...tidak seperti Najib & Hadi yg kelihatan lebih udzur & tua dari umur.

      Al Munafikun Kejora 15:13....

      Bak pepatah,

      Sudah ku renung dalam kitab
      Makin ku tenung berdetup-detab
      Sudah ku tenung dalam cermin
      Main ku tenung semakin yakin....


      Ketika ini pun di usia 92 tahun, Tun
      Mahathir lebih unggul di segi penampilannya dan masih tetap disegani & dihormati pandangan2nya termasuk cedik pandai negara2 maju barat & Jepun.

      Musibatun Najibun & Eddy Wang, apa ada..?? Tolong jelas atau hujjah...!!

      Delete
  7. Syukurlah PAS dan UMNO bertabayyun. Patut org Melayu dan Islam bersatu. Hatta mereka yg dlm PKR dan PPBM pun harus bersatu memelihara kuasa Islam dan Melayu. Org Cina MCA dan DAP tetap bersatu hati dlm urusan kepentingan kafir dan Cina. Org Melayulah yg hendak berbunuhan sama sendiri seolah aqidah itu tidak pernah ajar berkasihan, persaudaraan dan baik sangka. Apakah kita akan sedar bila kafir liberal yg memutuskan urusan negara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu melindungi kemungkaran...masyaallah.!!!

      Delete
    2. Bersatu memerangi kemungkaran... MasyaAllah...!!!

      Delete
    3. Bagus la ko faham mr.j.Itu la yang TDM buat supaya melayu bersatu dlm PH dan meninggalkan UMNO yang dah reput dan dah dirosakkan oleh Najib and the gang. PAS pun patut ikut matlamat awal/asas untuk bersatu,bukan berpecah dan nak pecah belahkan Melayu hanya kerana mengharap undi dari pengundi atas pagar yg dah tak mahu mengundi UMNO lagi.Bukan permusuhan dan berbunuhan yg dianjurkan oleh PH...yg pasti PH tidak lah terpalit lagi dgn kes2 letupan dgn C4 dan tong simen...ahahahaha

      Delete
    4. J, bukan ker yang meruntuhkan islam tu orang islam sendiri..kenapa disalahkan orang lain.. Yang merosakkan islam ialah orang yang menggunakan agama untuk menutup kemungkaran pemimpin seperti kamu j..sedar tak kamu..

      Delete
    5. Yang tersurat dan tersirat. Yg tersurat adalah umno dah tinggal nyawa nyawa ikan. Yg tersirat,mereka terpaksa bergantung kepada pas utk meraih simpati org melayu hingga sanggup mempergunakan agama demi kelangsungan hayat politik mereka. Alangkah bangsatnya manusia begini. Sanggup berbuat apa saja. Kalau niat baik usaha akan diberkati, tapi kalau sebaliknya jadi cemuhan.

      Delete
    6. Macy, sebenarnya UMNO masih lagi kuat dan begitu juga PAS. Yg lain belum teruji. PKR banyak gantung hidup pada PAS. Tanpa PAS tak tahu kemana. Agak sebab itu DSWA dan DSAA berkunjung jumpa TGHH semalam. Walau difitnah korup dsb tapi tetap berkumjung. Begitu juga PAN dan PPBM. Perlu diingat dlm pilihan raya Sarawak, Sg Besar dan KK BN menang bergaya. Namun kita terperangkap politik hasut bekas PM. Malah dia sendiri dulunya dituduh membuat berbagai kemungkaran dari pembunuhan Memali, keruntuhan institusi kehakiman, lesapkan harta rakyat beratus billion dan kayakan anak pinak dan kroni. Penuduh tidak lain dari puak Reformasi sendiri termasuk Anwar Ibrahim. Apakah kita sebegitu mudah lupa? Dlm pada itu kita tidak henti tuduh DSN dlm isu 1MDB walau berbagai siasatan tak bawa ke mana. TSKI sendiri dah teliti dan beri pandangan positif pada 1MDB.

      Delete
    7. Anon 1354, bukankah masa TDM yg Melayu berpecah? Ingat PKR tubuh masa TDM. Begitu juga Semangat 46. TDM bukanlah penyatu. Beliau tidak ada sifat diplomasi dan egonya menyebabkan negara berkonfrantasi dgn negara lain. DSN mempunyai sifat diplomasi yg tinggi. Hatta ramai pemimpin dunia kunjung ke Malaysia dlm tempoh pemerintahannya. Tidak begitu zaman TDM. Kenapa kita terlalu terikat menghambakan diri pada agenda beliau? Seperti dulu agendanya akan bawa pada kerosakkan yg sama.

      Delete
    8. Jatuhkan umno...jatuhkan umno..

      Delete
    9. J, umno nampak sahaja kuat sbb itulah yg digambarkan oleh propagandists termasuk kau. Skang ni dimana mana org umno akan tersipu sipu utk mengaku umno dan ada yg terang terangan mengaku utk tidak mengundi umno. Pas masih kuat sebagai platform politik yg memperjuangkan agama, tetapi tidak sebagai parti yg menentang kemungkaran yg najib lakukan. Ramai ahli akar umbi yang telah berpindah tapak samada secara terbuka atau didalam hati termasuklah aku ni. Lawatan Dswa dan Dsaa adalah lawatan sebagai muslim terhadap muslim yg lain memandangkan Tghh baru lepas menjalani pembedahan. Tanggungjawab sbgai muslim tidak terbatas hanya kerana mereka berlainan ideologi. Kemenangan prk sg besar tidak boleh dijadikan ukuran sementelah lagi waktu itu ahli ahli pas belum lagi mendapat gambaran yg sebenar scenario politik serta hala tuju parti mereka.

      Delete
    10. Dan j, for the last time, tak ada siapa pun bro pakatan kat sini yg terikat dgn agenda politik tun, sebab kami bermula lama sebelum tun menyertai pakatan. Kami terikat dengan agenda kami sendiri yg ingin mewariskan bumi malaysia kepada genarasi seterusnya in one piece. Y'know what i'm sayin' homeboy!

      Delete
    11. tdm kan diktator penghianat penyamun harta rakyat untuk anak2 dan kroni..apa dia buat unt kepentingan peribadi..tak sedar ke..masih nak pertahan org macam ni..tak faham lah ada rakyat mcm ni..

      Delete
    12. Ain't that right anon 15:18? Siapa yg mengenakan gst? Dan siapa pula yg menghapuskan semua subsidi barangan asas? As bad as tun was, no money was found hiding under his pillow. Siapa pula yg memotong peruntukan utk pelajaran dan kesihatan sampai nak baiki sekolah pun tpaksa merayu duit pibg! Where have you been mothe fuckin' niggeh!

      Delete
    13. Tak sia-sia PH dipengerusi Tun M. Melayu dah mula faham seni politik dan setiap serangan Najib ibarat memukul diri sendiri.

      In Arabic we called this as safihun.

      Delete
    14. Mr J at 14:43,
      "sebenarnya UMNO masih lagi kuat dan begitu juga PAS. Yg lain belum teruji."

      Tak usah cerita banyak.
      Mohon JASA usulkan kpd pucuk pimpinan.
      Bubarkan Parlimen.
      Dgn kadar yg segera...!!!
      Pi lantak lah ia uji ke, teruji ke, tak teruji ke, ujian ke, uji rashid ke...

      Delete
    15. Mr J at 13:39,
      "harus bersatu memelihara kuasa Islam dan MELAYU".

      Sirah Rasulullah saw, tiada pun baginda beriya2 memperjuangkan KETUANAN Bani Quraisy...???
      Lagilah... Bani Quraisy = kaum bangsawan tu..

      Delete
    16. Bila baca komen Mr j, kita nak lihat juga berapa ramai yg berfikir akan fakta auta Mr j. Berdasarkan kpd komen balas, mr j gagal lagi untuk menukar pandangan ramai terutama pembaca blog ini kpd pandangan yg serupa Mr j.

      Delete
    17. Al Munifukun j @ Kejora...

      Rasulullah SAW melarang sama sekali berurus niaga riba haram. Nabi Isa AS juga di dalam kitab Injeel & Nabi Musa AS di dalam kitab Taurat.

      apakah kamu mendukung perbuatan mungkar Musibatun Najib yg bersekongkol dgn pihak Zionist Yahudi Goldman Sachs mengurus niaga riba haram RM42 bilyon dgn kadar bunga haram melampau 10% setahun. Selain itu, apa kejadahnya Goldman Sachs dibayar oleh Musibatun US$500 juta (RM2 bilyon) sebagai upah/komisi bagi mendapatkan hutang riba haram tersebut.

      Sila beri penjelasam, wahai J Munafikun.

      Delete
    18. Yang menyusahkan hidup umat melayu Islam ialah umnu..sebab pemimpin kaya raya sedangkan rakyat ala kadar saja!

      Yang menyusahkan hidup rakyat ialah umnu bn sebab buat gst dan tarik subsidi dan potong peruntukan bagai..meningkatkan kos hidup rakyat!

      Yang menyusahkan hidup rakyat malaysia keseluruhannya ialah bn yang sepakat membela para pengkhianat!

      Yang menyusahkan negara ialah kerajaan bn yang mengumpul hutang menggunung...bayar hutang 2 kali pun sanggup!

      Semua masalah yang melanda negara dan menyusahkan hidup rakyat sekarang ni adalah hasil tangan kerajaan bn. So jangan memandai2 nak spin..

      Ok...Saya putar Halimmmm..wang besar...wang besar....!

      Delete
    19. Macy, apakah kebaikan DSN tak nampak? BR1M? Bonus raya untuk kakitangan awam dan bonus hujung tahun? Bantuan Haji? Dizaman kini kemiskinan tegar dibawah 2% manakala zaman TDM 10%. Subsidi secara menyeluruh lebih bantu mereka yg mampu. Apakah ini caranya guna tabung rakyat? Negara yg amalkan subsidi ketika harga minyak tinggi seperti Venezuela dah bankrap. Syukur kita baik walau mengalami penurunan pendapatan secara mendadak akibat harga minyak jatuh. GST ini dah isu lapuk. Arab Saudi dan Qatar pun kenakan GST. Mesir sudah lama - 13%. Berlakulah adil dlm menilai.

      Delete
    20. Baik palo jubor mok mu!demo sdiri royak pendapatan turun, tapi rego bare dok naik. Brim tu wak beli comdom pun x lepah. Miskin tegar 2% tu data kutip mano, hah beruk... ore dok trimo brim koho banyok tok nampok ko. Mu nok banding qatar ngan saudi, demo tu gaji brapo? Hah nate? Kecek dok nok puta jah. Molek la semo buleh subsidi baru adil, nak gak puok puok mu jah hok dok kayo, khijo tak dok, dok gote pelir jah. Royak doh mood kawe x baik ari ni, keno maki la jawabnyo, kok ore putih x pehe, kok bahasa pun x pehe, tera klate pulok kalu kalu boleh pehe. Mintok maah banyok deh nate dok maki tu sbb mu ni bengong sangat

      Delete


    21. Tidak kah ini tanda akhir zaman?

      UMNO buat untuk pahala.
      PAS buat untuk dedak

      Sebelum ini yang kejar pahala dan syurga Walaun-Walaun .. dan yang seronok dengan dedak ialah Macai-Macai.

      Mereka dalam kerugian di akhirat kelak !

      Delete
    22. Kononnya nak jadi negara berpendapatan tinggi..itu najip yg cakap.

      Tapi kau mr.j apasal jadikan negara dunia ke3 sbg contoh? Mana contoh negara2 yang berberpendapatan dan berintegriti tinggi? Yang negaranya ada gst tapi apabila pemimpinnya HANYA SUSPEK/ADA SKANDAL TERUS LETAK JAWATAN! Kau jangan lupa..arab saudi tu bergantung sepenuhnya kpd minyak dan sektor haji/umrah..mesir pula terjebak peperangan..Bandingkan dengan negara ini...hasil mahsul digunakan untuk bayarvRIBA! Pemimpin yg nama dah busuk 1Dunia pun tak ada perasaan MALU!

      Brim..bonus..itu hanya taik kuku je berbanding apa yg dikaut melalui gst dan lain2 cukai..

      Jangan asyik nak spin la wei..

      Okay...Saya putar Haliiiimmm...Wang Besar...Wang Besar!!!

      Delete
    23. Kahkahkah sudah saya cakap berkali kali kan,habis masa saja berdebat dengan mrs jubor pendedak tukang spin. Maki hamun saja pengkhianat bangsa dan negara ni.
      Inilah kenyataan cai cai dedak.
      1) Jerit jerit cakap DAP kafir tapi(ssshhiiihhh MCA dan Gerakan tu kawan tuan pemberi dedak kami,jadi diam diam saja ok)
      2) Jerit jerit cakap Yahudi, zionist mesti di kecam tapi (ssshhhiiihhh Goldman Sach tu tempat boss kami dapat kickback jadi diam diam lah kami)
      3)Jerit jerit cakap DAP komunis tapi sebenarnya negara Cina yang komunis tapi(ssshhhiiihhh apa boleh buat tempat boss saya meminta sedekah dan dapat kickback lagi. Aisehmen dapat lagi dedak jadi diamlah kami)
      4) Ketuanan melayu tapi (ssshhhiiihhh sebenarnya Jho Low lah si cina kafir yang ada power) tapi (sssshhhiiihhh apa boleh buat boss kami punya partner in crime jadi kami sebagai pembodek pun senyap lah. IGP, AG, UMGNOK,,SPRM,LHDN,BNM pun jadi bisu. Sorrylah rakyat Malaysia apa boleh buat Cash is king. Masuk neraka pun nerakalah.)

      Delete
  8. Tak jangka pun ameno mmg akan mampos lepas pru14 nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangun & bangkit kita semua rakyat tunjukkan Kuasa Rakyat lebih power dari Crime Minister, Al Musibatun Najib. Kita tumbangkan KERA-jaan BN (Borosmah Najib)....!!

      Delete
    2. klu hari2 kerjanya mencaci menghina mana islamnya puak2 ni..tunggu saja pru siapa yg dihancurkan..

      Delete
  9. Keling botak ni dgn pas mahu berjumpa..dgn PH tolak mentah2 tak berani..

    ReplyDelete
  10. 12 AUGUST 2017..PERDANA UMUM PERUTUKKAN KHAS RM8.5JUTA
    UNTUK MEMAJUKAN MACHANG


    MACHANG: Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak (pic) has granted an allocation of RM8.5mil to improve facilities and amenities here.

    The allocation includes RM5mil for the construction of rural roads, RM2mil for social amenities, and RM1.53mil to refurbish mosques and surau.

    "The allocation is also for the rehabilitation of 100 houses belonging to poor households, to repair drains and damaged rural roads,” he said when launching the Program Perumahan Rakyat (PPR) on Saturday.

    Najib said this as an on-the-spot response to a request made by Deputy Rural and Regional Development Minister Datuk Ahmad Jazlan Yaakub, who had asked for extra allocations to be made to improve facilities in the district.

    Earlier in his speech, Ahmad Jazlan said people in Machang were hoping to see greater development in the district.

    The Machang MP said this was because the district did not come under the purview of the South Kelantan Development Board (Kesedar) or the Kelantan Agriculture Development Board (Kada).

    "I am just the middleman highlighting the needs of the people here to the Barisan Nasional Government," he said.


    Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/08/12/najib-grants-rm8_5mil-to-improve-machang/#wI8RyGvqFiuELsoU.99

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wowwww...siap repair masjid n surau.alhamdulilliah...

      puok pas ni..pakai baju "i luv pm" pru14 la gamaknyer pru14 ni nanti

      Delete
    2. Hasil daripada sesi meja leper dgn arul kanda ke ???

      Delete
    3. Peruntukan RM8.5 juta untuk Bacang diumpamakan seperti 'kacang putih' atau dalam Bahasa Inggeris 'peanut' for the monkeys. Musibatun Najib memperbodohkan Melayu Bacang dengan memberi 'gula-gula' sedangkan baru kelmarin si Musibatun ini telah membazir/membuang ke longkang US$50 juta (bersamaan RM200 juta) di atas kebengapannya didenda sebab gagal mengikut jadual membayar hutang kpd Sykt IPIC tulen.

      Ada faham semua puak2 Musibatun Najib..??

      Delete
    4. Masa sebelum PRU13 Najib dah mula berlakon jadi marhaen. Siapa boleh lupa Rosmah yang liplap liplap boleh makan di gerai tepi jalan dan mop lantai? Najib pula siap bancuh simen? Nasib Kevin Morais belum hantar surat pertuduhan.

      Sebelum PRU14 ni Najib berlakon jadi alim kucing berbahasa Arab pula. Kun faya kun ya Qaruun...

      Delete
    5. Pergh...untuk masjid dan umat islam hanya 8.5 juta...bayar riba pulak 200juta..

      Apa punya bangang la mentri wang tu.

      Delete


    6. Najib said this as an on-the-spot response to a request made by ..


      Main suka hati je guna duit tanpa ambil kira beberapa faktor lain dan mengikut keutamaan.

      Begini kah Najib buat keputusan mengenai wang negara ?

      Delete
    7. Dedak ditabur merata rata sekarang ni..betul ckp tun m,agak sukar melawan org yang mengunakan wang besar sebagai medium kempen..

      Delete

    8. Macai 14.03. Lupa lak nak sebut pada 11 Ogos bayar hutang IPIC, ansuran atas ansuran, US$350 juta, sepatutnya US$305 juta saja daripada US$610 juta. Yang balance tu riba. Baki ansuran tertunggak tu kena bayar pada 31 Ogos ini.
      Kita sambut hari merdeka dengan membayar hutang la nampaknya.

      Merdeka pala hatok kau la jibby.

      Delete
  11. Engko rakyat mesti wassatiyah
    Aku sekarang whatsapps Jho Low lah
    Nak tanya pihak mana dia sebelah
    Takut nanti aku disalah!

    Elok juga rakyat tabbayun
    Betul ke aku ni mangkok hayun
    Atau wang negara aku yg pulun
    Aku nak rakyat sokong berduyun!

    Engko rakyat 'wala' kat aku
    Walaupun jika ku buruk laku
    Itu songlap.. Saya tadda mengaku
    Saya Mahathir saja mau luku!

    Wassatiyah wala sama tabayyun
    Apa projek saya kasi pulun
    Malaysia siasat?, mesti belum
    Lawan kalu, saya kasi turun!

    Engko rakyat mesti sokong
    Banyak songlap tada bohong
    Saya lari, siapa mahu tolong
    Mau lawan kalu, mesti masuk tong!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Sejak berkawan dengan PAS
      Penggunaan bahasa arab bijan dimulut tak lepas
      Tabayyun, wala' wassatiyah kedengaran jelas
      Mungkin dengan TGH belajar, diambil kelas..

      Walau pun tahu menggunakan istilah arab
      Rasanya makna sebenar dia tak garap
      Bila berjanji bayar hutang pun tak boleh diharap
      Cakapnya itu tidak bernilai, hanya omongan kosong seperti sampah dan sarap..

      Hanya kerana untuk menarik sokongan
      Istilah arab digunakan sebagai tarikan
      Disebaliknya banyak pembohongan dilakukan, tiada kejujuran
      Masihkah ramai lagi yang percaya cakap sibijan?..

      Kata itu mesti dikota
      Bukan sekadar penyedap cerita
      It so easy to do the talking
      But 'walk the talk' is what people expecting..

      Delete
  12. Dulu-dulu datuk nenek kita dulu suka berkebun. Tanam pokok buah-buahan. Satu hari ada seorang datuk ke kebun dengan membawa cucunya sekali. Hari tu Datuk tu bercadang nak tanam pokok Durian.

    Lalu bertanya si cucu, "pokok apa yang Atuk tanam tu? Jawab Datuk "pokok Durian. Si cucu bertanya lagi, bila boleh makan buah pokok durian ni? Datuk menjawab "lambat lagi cu..mungkin 10 tahun atau 15 tahun lagi.."

    Si cucu bertanya " kenapa Atuk tanam pokok yang buahnya lambat lagi boleh dimakan? Datuk menjawab, "Atuk tanam pokok ni bukan untuk Atuk. Atuk tanam pokok ni untuk anak cucu Atuk. tak sempat makan buahnya tak apa asalkan anak cucu Atuk dapat makan.."

    Atuk-Atuk zaman pemimpin sekarang lain. Yang diwariskan kepada cucu-cucu mereka hutang 900 biliyon. Ekonominya yang mengecil dan merudum. Tiada peluang pekerjaan untuk graduan. Graduan ramai menganggur. Young people wondered the streets aimlessly without a job.

    Harta negara pula habis dipajak, digadai dan dijual. Tiada apa yang lagi yang tinggal untuk generasi yang akan datang. Hasil mahsul negara habis buat bayar hutang. Bukan untuk dibelanjakan untuk pendidikan dan mengadakan peluang pekerjaan.

    Cucu kita nanti bakal mewarisi negara yang bangsat ekonominya. Kesan daripada berperdana menterikan seorang manusia kleptokrat yang menyamun tabung negara untuk belanja pilihan raya dan memberikan kemewahan kepada anak bininya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi yg herannya ada juga suku sakat yg menyokong visi dan misi mangkuk tu yg jelas x memberi apa apa faedah kepada rakyat selain dari cukai, cukai dan cukai

      Delete
    2. Tapi cucu Najib dan pemimpin UMNO akan tetap mewarisi berbilion Ringgit. Yang mewarisi hutang negara ialah rakyat biasa ....... kakakak.

      Delete
  13. Najib Bapa Munafik Negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sian anak bapak otak mereng..

      Delete
  14. Bagus le DIA dah pandai sebut 2,3 patah kosa kata Arab tu...dulu2 dlm ucapan DIA sebut Allah SAW dan nabi Muhamad SWT...tak caya tanya orang2 lama Pahang...dah tersepit baru ingat tuhan,duit 2.6b tu apa cite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yerrr betul anon 1459
      Dalam satu acara rasmi lagi
      Tersiar dalam tv tu............
      Saya terpegun sebentar ketika mendengar nye....
      sambil menampar2 pipi....bertanya sendiri...
      Betul kah yg saya lihat dan dengar ini.....PM Najib menyebut ALLAH Salallahualaiwasalam (SAW) manakala Nabi Muhammad Subhanawataala (SWT)...
      Astaghfirullah......
      Mungkin apa yg menimpanya sekarang sbhg dari kifarah utk nya.

      Delete
    2. Ya, saya di Johor pun melihat siaran tu....
      tapi sayang tak sempat rakam...
      sebab tak sangka dia akan sebut begitu.......
      Apa punya orang Islam la macam tu....
      memalukan....sbb sedara dari spore tanya....
      saya jawab gak ....dia tersasul tu...maklum lah...gabra berucap tu gak nye....remmmmm

      Delete
  15. Istilah hanya untuk menunjukan diri nya bersih suci sama seperti walaun Pas yg merasakan diri atau perjuangan parti nya halal untuk diundi pada pru nanti, walhasil pemimpin Pas sekarang dah terlebih menyedut Carbon Dioksaid menyebabkan fikiran tak berfungsi pada masaalah ekonomi , sosial negara akibat kecelaruan kerajaan sekarang

    ReplyDelete
  16. Korang pon setakatb berani bertempik melolong kat dalam blog jer..bila najib datang kat kampong korang taman korang berduyun-duyun datang kerumun dan berebut nak bersalam..tersengih-sengih..hilang kes rege minyak naik..gst..rege barang naik..pirrah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah2 x mendaftar pengundi pun..blh dikata blog sembang kosong tak ada faedah pun..tak beri makna pun di pru nanti..

      Delete
    2. Mengikut JPN seramai 7 juta rakyat yg telah layak mengundi tahun ini tetapi masih tidak mendaftar untk mengundi di PRU14 akan datang.
      Nak gigit jari le teuuu......

      Delete
    3. Tak ada mananya saya akan bergelumang kotor tangan...apatah lagi menciumnya....

      .. .. .. S E L I S E H !! .. .. ..

      Delete


    4. Itu yang berbayar.. dan yang dapat surat pekeliling.

      Dan pasti nya yang suka Buletin TV3.

      Delete
  17. Anon 1515. 1526.. you two can kiss your own ass and go to hell for all i care, what the hell doin' in this blog you hiv infected, mothe fuckin' moron if you think it's freaking useless.better still go home and screw yo momma. I'm not in the freaking good mood today alright!

    ReplyDelete
  18. Kami UMNO, bab blog2 kami kureng minat daaa. Kami dapat maklumat yg lebih tepat dg mennguna channel 3 kami sendiri jam 8 malM ... Ada faham... Korang mana ada channel semua bergantumg tok rabai google saja ( lebai imam org Islam, rabai imam org Yahudi... Ada tau)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abih tu, ekau buek apo melangau kek sinin, kan eden dah koba, poi brambuih main tompek lain

      Delete
    2. wow !!
      Zaman Musibatoon Bugisin , org melayu totok dapat tempurong ber air cond.
      Zaman Ayahbetullah Eddy Wang pengikut jumud dapat secopy kunci syurga.
      MUNGKAR letak tepi..janji melayu Islam.

      Tak ramai daah,tak lamaa daah.
      tak beer !!

      Delete
    3. glug...glug....glug.....ahhhhhhhh....

      Delete
  19. dengar kata arul nasi kandar sudah pun menjemput pakcik2 n makcik2 dr rumah rehat orang2 lanjut umur utk memberi pencerahan mengenai kemelut 1MDB.

    selepas takliamt jurucakap mereka ini memuji 1MDB kerana memberi mereka mkn istemewa n sedikit wang poket (pocket money).

    lepas ini 1MDB akan menjemput semua insan yg kurang pendengaran utk d beri taklimat. kalau yb rafizi n sdr tony phua dlm gulungan ini maka mereka juga bolih d jemput sama.

    jgn marah ye ! saya bergurau saja.

    apa yg hendak saya maklumkan ia lah betapa 'desperate' nya mereka utk memberi gambaran yg semua nya 'under control'dgn 1MDB.

    'U can fool some d people all of d time, n all d people some of d time, but u cannot fool all d people all of d time' - Abraham Lincoln.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sikit le beb. Kalo ko minta pi Umrah pun Arul boleh sponsor daaa.

      Delete
    2. Absolutely correct tuan rahman. Part of the blue osen strategy la tu. Dulu kata 6 bulan masalah 1mdb selesai, janji 500, 000 rumah PR1MA menjelang 2018, harga barang turun selepas gst, kita akan kerjasama MLA dgn negara luar. Semua orang umno angguk angguk percaya. Pencerahan 1mdb semua ok pun angguk angguk. Not sure how many fools left that are willing to be fooled again and again; but we shall just say padan muka to them. Kalau dah bodoh tak boleh diajar, we shall move on to those who can be ajar.

      Delete
    3. Orang tukang ajar mistilah org cerdik. Tapi kolo tok guru nya bodo atau lebih bodo lagi, tentulah dia tak boleh ajar.

      Delete
    4. angguk angguk geleng geleng......
      macam berok kepala pening....

      angguk angguk geleng geleng......
      macam berok kepala pening....

      Delete
  20. TABAYYUN ADALAH PERKATAAN NILAI MURNI
    APAPUN IKUT ORANGLAH,
    ADA SETENGAH ORANG BUKAN tabayun nilai!!
    tapi TIBAI duit dan HAYUN orang yang menegur

    ReplyDelete
  21. .........................ABUP...................

    HAPUSKAN KLEOPOTRASI,BINA SEMULA NEGARA

    ReplyDelete
  22. Sebaliknya pula apa kah perubahan-perubahan PAS? Dulu saya kata apabila kita longgok kain bersih dengan kotor, lambat laun yang bersih itu (mari kita andaikan PAS itu bersih sebelum berjinak-jinak dengan UMNO) akan jadi sekurang-kurangnya busuk, kalau pun x kotor. (Jauh sekali lah pula yang kotor nak jadi harum merbak macam minyak attar, apatah lagi suci bersih tanpa permata merah jambu).

    Yang perlu kita tanya sekarang ialah adakah perubahan-perubahan "busuk" dalam PAS itu telah atau sedang berlaku?

    Apa tidaknya berlaku kalau PAS tanpa segan silu mengebah ke seluruh negara berkata, seolah-olah perkara dasar, dunia ini masih berpusing walau pun rasuah wujud (dan agak pelik juga selepas berkata, "Pasrah aje lah, apa nak buat benda dah jadi bubur!")

    Atau memarahi jiran supaya jangan masuk campur walau pun si jiran memberitahu bahawa rumah si pemarah sedang disamun penyamun?

    Atau mengikut telunjuk orang-orang busuk supaya masuk bertanding di kawasan-kawasan yang PAS akan hanya berperanan sebagai pengacau daun?

    Sedar kah orang-orang PAS bahawa mereka sedang melalui proses pembusukan? Masih mahu mempertahankan dakyah bahawa tunjang PAS ialah Islam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. iNGAT DULU masa kedua pemimpin Tun dan Nuar HEBAT dgn BCAnya,Apa Hadi buat???dgn aMANATnya YG MENYEBABKAN PERPECAHAN HEBAT orng2 melayu.
      Di ketika itu penerapan NILAI2 ISLAM,Cukup HEBAT.
      TAK PERNAH HADI KENA ISA..Atau tangkapan2 yg lain.
      masa itu nuar dikata oleh group hadi,KALAU NAK CUCI NAJIS,JANGAN MASUK DALAM TONG NAJIS.TAPI SEKARANG APA DAH JADI?????????????????HADI SENDIRI YG BERSAMA NAJIB???PEMIMPIN2 PAS TERIMA DEDAK NAJIB??......bersama MEMBAWA/DAN MENGHASILKAN NAJISSS!!!!!


      ........................ABUP..............

      Delete
    2. Ini lah namanya politik NATANG DAN PUAKA parti Pas.
      Amanat Tuan Guru Haji Hadi di Kg. Banggol Peradong sudah dibatalkan ke belom?????

      Delete
  23. Cai Bijan,pi cari cerminmata
    Takde duit saya derma le
    Nak buat sedekah sebab cai buta
    Tak nampak apa Bijan dah tala!

    Kenapa beria nak siasat Mahathir
    30 tahun perkara yg pandir
    Gali bukti ke hulu ke hilir
    Sebab banyak Mahathir dah sindir!

    Cai bersorak siang dan malam
    Riang sokong penyamun jahanam
    Tak perasan um-no no dah kelam
    Tunggu masa hendak tenggelam!

    Sebab PAS dah jadi kawan
    Undi Melayu Bijan nak tawan
    Penyatuan Melayu hanya bohongan
    PAS, boleh ke komunis jadi taruhan?

    Malam selawat Bijan pun ada
    Dengar gendang kaki berdansa
    Kumat kamit nak ikut irama
    Karabau berjubah dah hilang dosa!

    Terus Ostat bagi tazkirah
    Seru pemuda supaya pasrah
    Kuasa asing jangan diserah
    Pemimpin khianat Ostat tak kisah!

    Orang PAS perasan ke tidak
    Rambut terjuntai si mama badak
    Ada ke berani tegur ini kakak
    Di majlis agama masih berlagak!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Berani ker orang pas nak tegur
      Free aje nanti maki dihambur
      Ini akak, kalo jeling pun laki dia menggelupur
      Kalo dia buka mulut, jantung depa pun boleh gugur..

      Orang ke majlis agama sebagai ibadat
      Depa ni datang hanya sebagai adat
      Sebab tu dari pemakaian orang dapat lihat
      Apakah sebenarnya tujuan datang serta niat..

      Dalam majlis sebegini mereka agak janggal dan kekwat
      Walaupun cuba nak follow tapi nampak seperti dibuat buat
      Tapi kalau yang ada party dan karaoke barulah depa bersemangat
      Nyanyi berduet sampai pagi pun diaorang masih larat..

      Adakah orang pas tak perasan
      Kos sara hidup tinggi rakyat tertekan
      Janganlah hanya ghairah berebut dedak serta habuan
      Perbuatan khianat korang pasti akan mendapat balasan..

      Delete
    2. Apae nak heran....pas kelantan dah dijanjikan bermacam2 hadiah dan gula2 oleh si bijan. Susah pun tolak ketepi..

      Delete
  24. Whateva it is... Konsep pahala dan tanggungjawab kono lah paham dulu PM oii... Yg ko buat tu bg fund utk perbaiki masjid dan tambahbaik amenities tu tanggungjawab dan amanah sebagai pemimpin... Kalau Allah dexide bg pahala.. Pahala la ko dpt.. Kalau nawaitu ko utk jalankan tanggungjawab.. Samalah juga ko menghabiskan duit rasuah sana sini masuk akaun ko sendiri.. Itupun ko buat jugak.. Apa dpt pahala jugak ke?... Bongokk

    ReplyDelete
  25. PAS nak berbaik dgn UMNO,Umno berkawan dgn parti kominis CHINA tak percayakan TUHAN :BOLEH ka?
    atau sebab lain Al-FULUSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS.
    apa=apa pun Asal Bukan Umno Pas.

    ReplyDelete
  26. Melayu Islam dah nazak tersasar. Akibat dari jumud dan totok peringkat tegar.

    Ketakutan bangsa diulang kawal oleh UMNOWAY-
    Slogan: Awas! DAP,TUN,PH akan jatuhkan kuasa MELAYU.
    *Balunan Akeristokarat harus dihijab.

    Ketakutan agama (spiritual bondage) pula diulang kawal oleh PASTAKSUB.
    Slogan: Awas !! semua non muslim dan muslim yg tak ikut PAS akan cairkan Islam, kunci ditarik balik.
    *Balunan Ayoh2betullah Brahmin harus dihijab.

    Contoh terbaru.
    Sekarang anak sekolah pun, dah kena asingkan bekas minuman bagi Muslim (Melayu) dan Non Muslim (Melayu). Dah Apartheid pun.
    Sebenarnya, kalau masih diikut lagi resipi UMNONOBNPAS, Melayu diasuh outsource otak terus,pejam mata dan taat totok, serupa kayu reput.

    Tahniah Mr J dan ulat2 Tahek Low.
    Tak lupa syabas pada Lobai2 lilit kencing tin milo.
    Laknat yg kamu mahu,
    maka ALLAH MELAKNAT KAMU SEMUA !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade ke lagi org agama lain berminat dgn islam melayu kita kalau berpergai cmni huhuhuhu

      Delete
  27. Pemimpin PAS kata puas hati pasal 1mdb....penyokong PAS pulak buat2 paham. Kita pun faham2 jerrr lerrr tahap lawak ni.

    ReplyDelete
  28. Kepada rakyat Malaysia..

    Ingat pesanan ini..dan segera sampaikan kepada rakan taulan kaum kerabat anda seramai mungkin..

    Jika kamu biarkan najip and gang menang dalam PRU akan datang.. bersedialah kamu dengan kemungkinan besar gst akan dinaikkan..dan bersedialah kamu dengan 60 barang yg akan kena gst..malah mungkin ditambah lagi jumlahnya.

    Jika kamu suka bayar cukai yang tidak sepatutnya kita semua bayar...maka silakan undi bn..

    Ingat tu...ingaaaaatttt

    Okay..saya nak selesaikan Halim..
    Jangan Sokong Pengkhianat
    :)

    ReplyDelete
  29. Anon 1745, i beg to differ, dalam pas skang terdapat dua kem yang mana retak menunggu belah. Mat sabu dan dato husam mempunyai pengaruh yg besar dikalangan ahli bawahan pas. Pemimpin pemimpin amanah yg lain spt nizar dan seumpamanya yg telah berhijrah ke parti amanah pun x kurang pengaruhnya. Ahli ahli bawahan pas pun manusia biasa spt kita yg dpt mbezakan baik dan buruk dlm senario politik tanah air kita dewasa ini. Tetapi mereka tidaklah vocal, hanya menunggu perkembangan selanjutnya. Ramai pengikut pengikut arwah tgna tidak bersependapat dgn tghh. Percintaan pas ngan umno masih awal, tentunya ramai yg x setuju jika mereka ingin berkahwin!

    ReplyDelete


  30. Bila Najib guna bahasa arab.. mungkin keturunan Najib bukan Bugis.. atau mungkin Najib baru belajar dan bila bahasa arab nya semakin banyak, Najib dah boleh keluarkan amanat.

    Ini lah cara putar kasi belit Najib untuk mem buat orang pandang dia sebagai pemimpin Islam setelah Najib di beri amaran oleh kafir MCA supaya jangan sokong hudud=RUU yang tertangguh lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib nak tunjuk dia islamik la tew. Maklumlah, nak aik ati bakal anak anak tiri dia sblum kahwin ngan lobai tu. Tak mustahil pas ni dia simpan janggut sedepa

      Delete
  31. berita terkini..majlis N2H 2 telah disabotaj oleh malaun2 haramjadah.

    ReplyDelete
  32. Program nothing to hide bertukar kecoh.
    Tdm dibaling kasut
    https://m.malaysiakini.com/news/391793

    Agak2 Sapa Punya kerja,puak yang suka kacau majlis org Ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah umno, kartel penjenayah berlesen.

      Delete
    2. Kalau tak penyokong mr j, mesti kojola..

      Delete
    3. Baju merah kot...

      Delete
    4. Si puad zakar beriya sgt nak ganti bijan....tapi tak berani jgk nak dtg ptg tadi..yg datang cuma ganster2 upahan umno..cisssssss bedebah punya melayu

      Delete
    5. Mesti kejora dan mrj yang jadi ketua ganster buat kecoh kat acara NOTHING TO HIDE 2 tadi.kuat permusuhan kaum depa dua org tu..budaya umno cmtu la.asal ahli umno mengamuk sakan kat khalayak ramai pun boleh lepas.klau pun kena tngkap kena denda ciputtt pastu balkk umah tersenyum riang.sial punya undang2 umno

      Delete
    6. Rasanya geng Mat Over sesat cari China di Kontan tu. Kurang ajar tak bahasa Melayu betul. Letak banner negara China suka ati. Rupenya angkara Jibtuya jemput.

      Delete
    7. Kalau dah bawa suar...mmg dari awal lagi nak buat kacau la tu.

      Ikut logik, siapa yang paling gundah gulana dengan PPBM selama ini?

      Pas ke? Tidak.
      Dap kot? Tidak.
      PBS dari Sabah nun? Tak logik la pulak.
      PBB dari Sarawak? Mustahil.

      Saya nak selesaikan Halim..
      UMNU.
      kah kah kah

      Delete
    8. Berani dan taksub betul orang yang bjay tu...kita yang penyokong pmbangkang pun tak terlintas nak bling kasut kat bijan masa dok meneran neran kat kempen kt machang semalam..

      Delete
    9. Si bijan ni bila ajak table talk face to face dia tak dtg.tapi korg tgok la besok bila berkempen sampai merah muka terpekik pekik dok sebut nama tun....betul tak kejora? Mrj ??

      Delete
    10. Dah terdesak sgt ka wehhhhh.....

      Sampai kat majlis orang pun nak buat kacau.harap adik2 sekolah yang lain tak ikut contoh seperti apa yang dibuat oleh gengster umno petang tadi.

      Delete
    11. Moga Allah lengkapkan bala penamat pada pihak jahiliah UMNOBN dan PAS.
      Kasihani lah hambaMU diatas kezaliman berterusan, dan sakit bisu ulamak2 kami.

      Delete
    12. Twitter tak siasat dah tu. Tangkap lepas. Tangkap lepas. Macam anak ikan. Ini dia contoh FAILED STATE.

      Malaysia Towards Rogue Failed State.

      Delete
    13. Kalau pembangkang buang belon kuning pun nak ditangkap...si pandi siap tak puas hati lagi kes belon kuning

      Delete
  33. RUU355....pas

    bentang.....tangguh......

    bentang .......tangguh ......

    last2 jadi ...**tang .....***uh

    padan muka kau pas dikencing umno mca mic n sekutunyerrrrrrrrrr............iiiii.....hancing pering

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hajirun Hadiyatun sibukullahu ajariyyatun Najibabibun bahasakulluhum Arabbiyah. Manasiatun aryuyu masukitum longkanghulub...Pasikatun wal mampus bil akhirah..

      Delete
  34. ameno pengecut..sebab depa tau dah nak kalah..abihla lagi rakyat benci kat amenono..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies
    1. TV3 akan basuh dgb sinetron, hual bicara dusta, alih topik mcm2. Siapa tgk virus Melayu Apartheid redneck masok otak...
      Bangsa yg zalim dan tak mahu baiki diri elok dipupuskan Allah.
      Tanah dah punah, anjing2 masih nak jilat tuannya
      Menyusah penduduk bumi yg lain sj. Memalukan Islam lagi...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...