Thursday 17 August 2017

JIKA PEMBELIAN HOTEL DI LONDON SEPATUTNYA DALAM PENGETAHUAN MAJLIS EKONOMI, BENARKAH FELDA MEMBELI HOTEL DI KUCHING ATAS ARAHAN NAJIB?


Saya adalah ahli parlimen pertama yang menyatakan bahawa Tan Sri Isa Samad akan dijadikan “kambing hitam” untuk dikorbankan bagi menyelamatkan Dato’ Seri Najib Tun Razak, seawal 17 Februari 2017 seperti yang dilaporkan Malaysiakini.

Oleh itu, sementara saya lega kerana akhirnya ada siasatan ke atas penyelewengan wang Felda yang akan membebankan rakyat Malaysia untuk berpuluh tahun akan datang, saya juga tidak mudah terpedaya bahawa siasatan ini adalah ikhlas dan menyeluruh. Saya sudah dapat menghidu seawal Februari 2017 lagi bahawa ini akan berlaku kerana memang perkiraan itu telah dibuat lebih awal.

Sebab itu, saya menyeru rakyat Malaysia dan rakan-rakan di dalam Pakatan Harapan agar tidak ghairah bertepuk tangan dengan penahanan Tan Sri Isa Samad kerana itu belum tentu akan dapat merungkai kesemuanya sekiranya penyelewengan ini tidak disiasat secara menyeluruh.

Satu perkara yang membimbangkan saya ialah bagaimana budaya pertanggungjawaban di Malaysia ini (baik dalam politik, di tempat kerja, di jabatan kerajaan dan lain-lain) hanya memberi tumpuan kepada “kambing hitam” yang menjadi korban. 

Jika ada sesuatu penyelewengan atau pelaburan yang merugikan, hanya “kambing hitam” itu yang disiasat dan dihukum. Ketua atau badan yang bertanggungjawab mengawal selia dan meluluskan tindakan-tindakan “kambing hitam” itu yang akhirnya menyebabkan kerugian tidak disentuh langsung dan mereka kekal di jawatan mereka.
 
Sebab itu apabila sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) rugi besar, yang dihukum hanyalah Ketua Pegawai Eksekutifnya sedangkan Lembaga Pengarah yang turut bertanggungjawab membuat kesemua keputusan besar yang dilaksanakan oleh CEO tidak dikenakan tindakan.
Dalam kes pembelian hotel-hotel mewah di Kuching dan London oleh Felda yang menjadi tumpuan siasatan SPRM dan punca Tan Sri Isa Samad ditahan, beliau bukanlah individu yang tertinggi yang membuat keputusan pembelian. Ada lagi badan yang lebih tinggi yang sepatutnya telah lebih awal menolak dan membatalkan hasrat Felda untuk membeli hotel-hotel ini.
 
Saya merujuk pengalaman saya mengendalikan skandal pembelian tiga unit hartanah di Australia oleh MARA yang harganya dinaikkan hampir dua kali ganda. Kes itu sekarang sudah menjadi siasatan pihak berkuasa (walaupun belum ada seorang pun yang didapati bertanggungjawab) dan saya sudah pun menang saman dengan Timbalan Ketua Pemuda Umno yang menuduh saya memfitnah dalam kes itu.
 
Dalam kes tersebut, menteri yang bertanggungjawab ketika itu (Dato’ Seri Shafie Afdal) dan pengerusi MARA ketika itu (Tan Sri Anuar Musa) dengan secara jelas mengesahkan bahawa cadangan pembelian hartanah luar negara oleh MARA itu telah dibentangkan dan diluluskan oleh Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak.
 
Malah, laporan Astro Awani dengan secara jelas juga memetik Tan Sri Anuar Musa sebagai mengesahkan bahawa “kelulusan dari Perdana Menteri (melalui Majlis Ekonomi) adalah sebahagian dari prosedurnya”.
 
Saya telah menyemak laman web Majlis Ekonomi untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai keanggotaannya.
 
Dato’ Seri Najib telah menetapkan bahawa Majlis Ekonomi mengambil alih tugas Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pelaburan yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal pelaburan negara.

Laporan Malaysiakini yang memetik penerangan Tan Sri Annuar Musa bagaimana pembelian di luar negara (atau) yang melibatkan pinjaman luar negara perlu dibawa ke Majlis Ekonomi yang dipengerusikan Perdana Menteri.
 
Oleh yang demikian, pembelian hotel di London oleh Felda sudah tentu perlu melalui proses kelulusan yang sama iaitu perlu dibawa dan diluluskan oleh Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri sendiri di samping menteri kanan yang lain.
 
Jika Tan Sri Isa Samad direman dan disiasat atas dakwaan menerima suapan dari pembelian hotel tersebut yang menyeleweng duit Felda, maka Dato’ Seri Najib Razak dan anggota Majlis Ekonomi yang lain juga perlu disiasat untuk menentukan sama ada mereka juga menerima habuan/suapan kerana merekalah (Perdana Menteri dan anggota Majlis Ekonomi) yang turut meluluskan pembelian hotel di London (yang perlu dibawa ke Majlis Ekonomi kerana ia melibatkan pelaburan luar negara).
 
Jika ada bukti mereka tahu bahawa pembelian itu ada unsur penyelewengan kerana harganya lebih mahal tetapi mereka tetap meluluskannya, mereka perlu disiasat pula sama ada mereka mendapat habuan. Jika ada bukti mereka mendapat habuan, mereka juga perlu ditahan seperti Tan Sri Isa Samad.
 
Jika mereka tidak tahu ada unsur penyelewengan dalam pembelian itu tetapi gagal mengenal pasti risiko pelaburan dan gagal menyemak bahawa harga yang perlu dibayar Felda adalah terlalu tinggi, maknanya mereka tunggul yang makan gaji buta kerana gagal/cuai menjalankan amanah sebagai anggota Majlis Ekonomi. Mereka perlu dipecat atau jika mereka bermaruah, mereka perlu meletakkan jawatan.
 
Budaya rasuah menjadi begitu mendalam dan parah di negara kita bukan disebabkan dua tiga orang yang ditangkap terlibat di dalam penyelewengan. Mereka sebenarnya hanyalah sebahagian kecil dari satu ekosistem pentadbiran negara yang mendokong dan membenarkan rasuah berleluasa. Jika kita benar-benar mahu membanteras rasuah, kita perlu memerangi keseluruhan ekosistem rasuah ini termasuklah dengan menuntut satu teladan pertanggungjawaban yang tertinggi di kalangan menteri dan pegawai kanan kerajaan yang menduduki kerusi-kerusi penting seperti Majlis Ekonomi.
 
Oleh itu, walaupun Tan Sri Isa Samad telah dikambing hitamkan, itu tidak bermakna Dato’ Seri Najib boleh mencuci tangan. Beliau perlu dipanggil SPRM untuk disiasat untuk menentukan sama ada sebagai Pengerusi Majlis Ekonomi, beliau telah meluluskan pembelian ini (jika dibawa) dan sebab musabab beliau berbuat demikian sedangkan jelas harga yang dibayar Felda adalah jauh lebih tinggi dari yang sepatutnya.
 
Rafizi Ramli
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN


Ulasan Blog - Meskipun barangkali sudah ramai yang membacanya, sebenarnya agak menarik untuk terus dihalusi segala huraian dan pandangan yang diluahkan oleh Rafizi Ramli dalam isu Felda susulan penahanan reman Isa Samad selama lima hari oleh SPRM bermula semalam.

Apakah sebenarnya peranan Majlis Ekonomi yang dipengerusikan Najib Razak dalam hal-hal yang berkaitan dengan pelaburan di luar negara?

Berdasarkan aturannya, dalam soal Felda membeli hotel di London iaitu satu bentuk pelaburan di luar negara, Najib tidak seharusnya diketepikan begitu saja dari segi pertanggungjawabannya, tambahan lagi sejak beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri lagi,  Felda memang berada di bawah pemantauan dan penyeliaannya.

Maknanya, dalam sosl pembelian hotel di London, Majlis Ekonomi harus dipertanggungjawabkan sama.

Berhubung pembelian hotel di Kuching pula iaitu Merdeka Palace, terdapat gambaran daripada kalangan mereka yang dekat dengan Isa Samad bahawa keputusan Felda membeli hotel tersebut adalah atas arahan Perdana Menteri sendiri.

Dikatakan hotel itu adalah milik PBB, parti pimpinan Abang Johari Abang Haji Openg yang kini menjadi Ketua Menteri Sarawak. Urusan penjualan hotel tersebut didakwa terlebih dahulu dikemukakan kepada Najib untuk pertimbangannya, sebelum beliau kemudian dikatakan mengarahkan Felda untuk membelinya.

Sekiranya benar Felda membeli hotel di Kuching itu atas permintaan Najib dan pembelian hanya sebagai memenuhi arahan Perdana Menteri, adakah Najib boleh lepas tangan begitu saja?

Jika pun harga pembelian itu terlalu tinggi dan melebihi harga pasaran, sama seperti pertanyaan Rafizi mengenai pembelian hotel di London iaitu apakah Majlis Ekonomi hanya tunggul yang makan gaji buta yang tidak membuat pemeriksaan, adakah juga Najib yang memantau dan menyelia Felda, tidak memeriksa terlebih dahulu harga hotel di Kuching yang mahu dibeli itu?

Ataukah Najib hanya bersetuju saja dan tidak menyoal banyak mengenai pembelian itu semata-mata kerana ia melibatkan PBB?

Bagaimana jika Isa Samad berterus-terang memberitahu SPRM mengenai perkara itu?

Adakah Najib akan turut disiasat dan diambil keterangannya? (ShahbudinHusin 17/08/2017)

158 comments:

  1. Replies
    1. Dalam video yg diambik masa Isa Samad dibawak ke Mahakamah Putrajaya menunjukkan tangan Isa Samad tidak digari sebagaimana orang lain........sebaliknya kedua tangannya dimasukkan ke dalam poket baju di kiri kanan.

      Rujuk video Isa Samad:

      https://youtu.be/nvB4HMnsOYQ

      https://youtu.be/1Fbpv9HNhBA

      Kita boleh lihat dengan jelas dan terang apabila Zahid Mat Arip dan Mohd Zaid Abdul Jalil yg disorong dengan kerusi roda ke mahkamah..........kedua2 tangan mereka digari.

      Rujuk video Zahid Mat Arip:

      https://youtu.be/P1ZpKLeExrU

      Rujuk video Mohd Zaid Abdul Jalil:

      https://youtu.be/B65jo8FGc8g

      Adakah ini yg dikatakan double standard.........dan kenapa tidak disamaratakan dengan adil…??
      Kawan2 renungkan dan pikirkan.......
      Inilah Malaysia tanahairku..!!

      Delete
    2. Bro phantom, Isa boleh jalan sebab tu tak digari..kalo yang atas kerusi roda tu kena gari sebab takut lari..bagi macc kerusi roda tu satu kenderaan..kikiki..

      Delete

    3. Isa menolak tangan nya di gari dan meminta supaya kaki nya di rantai.

      Delete
    4. Kahkahkah lucu betul bro 2042 dan 2241.

      Delete
    5. Lawak bodoh pakatan haram..

      Delete
    6. Anon 20:42 & Anon 22:41

      What a joke ?? You guys really make my day !!

      Delete
    7. anon 2344 pemakan dedak tegar

      Delete
    8. Mamat yg selalu 'first' ini TAKDA KERJA KE?.....MAT REMPET?

      Delete
    9. Kejadian pelik berlaku di Pulau Pinang. EXCO DAP, Phee Boon Poh yang disiasat SPRM kerana melindungi kilang haram diangkat sebagai hero. Dia juga mendapat sokongan penuh kerana enggan letak jawatan atau bercuti sementara siasatan SPRM selesai

      Pendirian angkuh Phee tidak mengejutkan kerana ketuanya, Lim Guan Eng juga enggan letak jawatan walaupun didakwa tuduhan rasuah di mahkamah. Jika DAP masih mendesak PM Najib Razak meletak jawatan kerana isu 1MDB, mereka selayaknya dibaling kasut.

      Nasib berbeza dialami ADUN Penanti dari PKR, Norlela Ariffin yang diberi layanan buruk kerana membuat laporan kepada SPRM terhadap kilang haram itu. Dia disisihkan Pakatan kerana berjuang untuk rakyat dan bakal disingkirkan PKR pada PRU14.

      Layanan tidak adil ini membuka mata rakyat bahawa Pakatan tidak boleh memerintah secara adil apatah lagi kononnya mahu 'Selamatkan Malaysia'.

      Delete
    10. boli hotel utk meniago ... apo la salah ea Budin2, ko simpan jo duit ko tu bawah tilam.

      Delete
  2. Dekat Malaysia ni, kakitangan kerajaan jer yang banyak makan rasuah. Menteri-menteri, orang politik, ketua-ketua bahagian semuanya bersih suci murni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makcik felda tak.kesah duit fgv hilang


      Makcik akan sokong juger najip..


      Sebab makcik ni golongan melayu TOLOL

      Maafkan makcik

      Delete


    2. Duit dari melepas kan orang yang melanggar undang-undang dan duit dari mempercepatkan proses permohonan ADA LAH rasuah.

      Duit dari memberi/mengeluarkan arahan dan memberi kelulusan ITU komisyen.

      Delete
    3. Atau hadiah ??

      Sekarang era "derma dan hadiah" yeoppp......jangan tak tau.

      Delete
  3. kan p.a jibo dah cakap......jibo cuma sign saja.....1mdb pun dia sign saja.....MEN pun, dia sign saja......kak mintak pun, dia sign saja.....

    betul2 tunggul kayu mati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu namanya sign buta tak baca sepatah haram pon......jadi kalo lepas tu ada apa2 hal berbangkit.......hal tu tak boleh nak disabitkan dengan dia.

      Bijak......bijak.....360 darjah punya bijaaakkk.

      Delete
    2. Elok penyapu khir toyo dipas kpd bijan...

      Delete
    3. nak buat apa dgn penyapu tu?nak dihempuk kepala bijan ke.

      Delete
    4. Hempuk kepala mrs jubor dan kojola. Kahkahkah

      Delete
    5. Agaknya TDM sign buta bila forex hilang 100 billion, perwaja hilang berbillion, bmf hilang berbillion, pkfz skandal hilang berbillion dll. Apakah TDM juga sign buta apabila 14 org Islam dibunuh kejam di Memali? Apakah kita yg buta kerana gajah depan mata tak nampak?

      Delete
    6. Bijik mata ko yg buta samakan kes samun dgn kes Tun M.

      Bangaaangggg !!

      Delete
    7. MrJ pun sama.....geng makan 'nasi kangkang' mana ada otak boleh fikir baik buruk. Tahu maka, berak, tidur.....janji dapat dedak tiap bulan.
      Tapi ada hati juga nak jadi penasihat politik di blog ini.
      Spm grade 3 kot.....

      Delete
    8. Mr Jebon yg hilang tu masuk aksun saper?

      Delete
  4. SPRM mesti siasat sampai terungkai segala-gala nya.

    Pasal pergi beli hotel di luar negeri. Mahal pulak tu.

    Kerajaan 13 ni memang lalai, cuai dan leka. Cepat kan sikit PRU 14. Kita dah tak sabar ubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Shahbudin bertanya.....
      Sekiranya benar Felda membeli hotel di Kuching itu atas permintaan Najib dan pembelian hanya sebagai memenuhi arahan Perdana Menteri, adakah Najib boleh lepas tangan begitu saja?

      Jawapannya boleh.......selagi kuasa ada ditangan tak ada sape yg boleh sentuh dia........ini untouchable punya orang.........kecuali hari kejatuhannya ditentukan oleh Allah Taala macam yg terjadi pada kerajaan Firaun dan Nazi Hitler.

      Delete
    2. Bro phantom, ada pembetulan sedikit..he can be touch also smack down by this one called lady hippo!!..

      Delete
    3. 21.12........Hhaaaaa.......betoi kaaa yeoooppp.....teman baru tauuuu..!!

      Delete
    4. Adehhhh.... Ape la keje bijan tu sebenarnya jadi pengurusi majlis ekonomi negara.syarikat GLC beli hotel luar negara berjuta juta rugi pun tak tahu? Orang rembat duit syarikat bawah seliaan dia pun tak tahu?CEO lantikan dia bayar duit kat salah kompeni berbillion pun tak tahu?? Semua tak tahu...elaun dapat jer bulan2 dgn segala jawatan penasihat@pengurusi yang disandangnya..

      Brp elaun dia senenarnya ni..mkan elaun buta ka???

      Aku hempuk jgk kepala otak bijan ni nanti

      Delete
    5. Bro Phantom .

      Jika betul Isa Ketot tidak di gari , kemungkinan mama hippo sudah warning ..."hei , awak jangan torture sama dia , dia tu waris eaden ..."

      Delete
    6. Bro Diny.....ye tak ye kata mike.......teman lupe deme tu sepusat sepusin ropenye.......patut istimewa semacam yeooppp.......

      Delete
  5. Kes Gopi apa cer SPRM? Bila nak dakwa kat mahkamah? Rakyat Malaysia tertunggu-tunggu senarai saksi dalam terdapat dalam senarai contact telefon Gopi..

    ReplyDelete
  6. Lagi lagi najib, lagi lagi najib...duit botingket, tingketttt, duit botingket tingkettttt. Jom j kita nyanyi sama sama

    ReplyDelete
  7. beijing pun boleh maharaja lela....sebab mereka tau....jibo ni tunggul kayu.....ecrl, impression, iskandar......apa tu?

    j pernah cakap itu investment, nanti ekonomi naik.....tiu na seng!....aku pernah deal projek dgn company dari china....semua dia nak dari china....workers dari china.....mana ada ekonomi naik....makcik nak jual pao pun tak laku....

    tapi tunggul kayu ni buat bodoh aja......

    j dgn sahabat perlu di tibai habis2an.....kerana mereka2 ini la......tunggul kayu ni boleh hidup macam raja.....salah di pertahankan, tipu dipertahankan, mencuri dipertahankan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila j cakap ekonomi naik, he was right. Ekonomi dorang yg naik.. najib tu bagi j adalah jelmaan malaikat.. manusia macam ni pun ada kat dunia ni..ishhh

      Delete
    2. Macy, dad bila banding Felda dgn Forex 100 billion hilang agak mana yg lebih parah? Kurang kurang Felda ada juga yg dibawa ke lokap SPRM. Apa TDM buat masa Forex hilang? Kenapa TDM takut RCI Forex agaknya sampai cuba lambatkan kes? Saudara banyak benar teori pasal DSN - tak ade ke teori pasal TDM?

      Delete
    3. Aisey Mr. j

      Mengapa kenyataan kamu sering berubah ubah ?

      Dulu kamu kata Forex loss 40 billion .

      Sekarang kamu katakan 100 billion pula .

      Senang tulis je 1 trillion , habis cerita .

      Forex trading tu bukan nya satu jenayah . Pasal tu tak ada yang kena lokap .

      Itu pun kamu tak dapat bedzakan .. bukan kah baral namanya tu ?

      Delete
    4. Diny, 100 billion nilai kini per ex-Penolong Gabenur Bank Negara yg buat lapuran. Mudah betul neraca kita untuk TDM 'hilang' beratus billion duit rakyat dlm berbagai skandal kira tak apa. Nak lantik lagi jadi PM - agak berapa ratus billion akan 'hilang' lepas ini. Bukankah RCI dibuat lepas siasatan awal tunjukan ada 'masaalah'? Kenapa TDM takut RCI sampai bawa mahkamah nak stop? Apa jadi dengan nothing to hide? Bukalah mata Diny. Jangan kena kelentong buta....

      Delete
    5. Mr. J .

      Didalam perniagaan , kami selalu gunakan istilah " apple to apple" .

      So , how can you take "1993 apple" to the year 2017 ?? Apple tu pun dah hanchai (hancur lumat ).

      Ada kah Mahathir cuba untuk hentikan RCI Forex ?? Kamu ni spin dan klentong tak habis habis lah .

      Mahathir hanya minta mahkamah buang 2 anggota RCI je . Ada sebab mengapa Mahathir berbuat bagitu . Saya pun tahu . Tak kan kamu yang ada MBA tidak tau ?.

      Dua ekoq tu terdiri dari Special Task Force yang terdahulu . Apa yang akan terjadi jika RCI ingin menemuramah STF ?? Ini sudah menampakkan kebangangan pasukan RCI ini .

      Delete
  8. khairulryezall a/l osman kutty17 August 2017 at 20:28

    Hidup SHAHBUDIN! LAWAN TETAP LAWAN!! Kikikikikiki🐒🐒

    ReplyDelete
  9. khairulryezall a/l osman kutty17 August 2017 at 20:31

    Bibi Menangis Isa DITAHAN, Jgn Lupa 30 Tahun Saya MENANGIS Pertahankan PENEROKA

    Ada orang kata ke saya, ' puas hati le, Isa Samad dah kena tangkap SPRM'.
    Seolah2 saya ada masalah peribadi dan dendam dgn beliau.
    Saya memperjuangkan isu Felda sejak tahun 1987 lagi. Isa Samad masih Menteri Besar Negeri Sembilan.
    Bila YAB Perdana Menteri, DS Najib Tun Razak melantik Isa sebagai Pengerusi Felda pada 1 Jan 2011, saya cukup marah dan amat terkilan.
    Sewaktu beliau jadi Menteri Besar Negeri Sembilan, Felda Sendayan dan Labu Johnson tergadai. Beliau juga didapati bersalah dengan amalan politik wang pemilihan UMNO.
    Bagaimana rekod Isa yang begitu buruk, menjadi pilihan DS Najib. Saya mengambil inisiatif melalui kenyataan media, menyerah memorandum ke Pejabat YAB PM, mengadakan siri2 himpunan dan lain2, menentang perlantikan Isa.
    Saya selalu mengambil contoh, ' bagaimana seorang perompak di amanahkan jaga bank'.
    Acap kali saya mengatakan, perlantikan Isa Samad suatu kesilapan besar YAB PM. Selama beberapa tahun Isa buat onar. Awal2 lagi dah bergaduh dengan Hj Samsudin Othman, Ketua Peneroka Felda, menyingkirkan Pengarah Besar Felda, Dato' Dzulkifli Abd Wahab dan beberapa orang pegawai kanan Felda.
    Isa terlibat bagaimana mencaturkan pengurusan tertinggi Felda dengan menaikkan Dato' Faizoull Ahmad, sebagai Pengarah Besar Felda dan pegawai kanan lain bagi melengkapkan penguasaan beliau di Felda.
    Saya bertembung dengan beliau dalam isu Koperasi Permodalan Felda(KPF) hingga kepada berakhirnya penguasaan KPF dalam Felda Holding, apabila ekuiti 51 peratus berpindah milik kepada FGV.
    Saya dan rakan2 ANAK di sekat berceramah dan bertemu peneroka di Felda hingga ada pekeliling, banner yang memfitnah dan memaki hamun saya.
    Saya di tahan dan di lokap atas insiden memasuki Felda Lembah Klau dan dikasari sewaktu Kembara Oren.
    Amarah saya dan rakan2 terhadap Isa Samad hanya satu. Beliau adalah balaci DS Najib yang menjadi sebab utama malapetaka dan tragedi hitam di Felda.
    ANAK adalah kelompok minoriti yang menentang Isa Samad, manakala gerombolan besar mempertahankan Isa.
    Hinggalah, mutakhir ini krisis demi krisis, skandal dan kegagalan FGV, baru ramai yang percaya, Isa perosak Felda.
    Saya tiada dendam dengan Isa. Jika Bibi Sharliza, menangis dengan penahanan Isa Samad, 30 tahun lamanya saya menangis,
    mengenangkan nasib peneroka Felda yang ditindas dan dizalimi!
    Adakah saya puas hati Isa di tahan SPRM?
    Apalah maknanya beliau ditahan, yang belum tentu disabitkan; tika airmata peneroka masih berlinangan, mengenangkan nasib diri, keluarga dan masa depan.
    Kata pepatah, ' ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua',...
    Moga ianya menjadi iktibar buat kita...
    oleh: Mazlan Aliman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah bro Khairullryezal bukan record Isa Samad saja yang teruk boleh dipilih menerajui Felda tetapi
      Record Bijan pun teruk pada masa dia dituduh terlibat dengan pembunuhan Altantuya pun boleh jadi PM. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      2.6b tu derma tidak perlu bukti cuma pakai air liur. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Bayaran kepada Aabar ciplak tidak perlu minta balik. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      SRC masuk duit di akaun PM pun tidak minta balik. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Sudah bayar kepada anak syarikat IPIC (Aaabar Original konon) kali pertama tetapi bayar lagi kali kedua ( mesti Aabar ciplak lah kali ini). Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Duit di BSI bank di Singapura just unit ( hantu apa just unit,currency planet if the apes kot) Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Kes Altantuya motif pembunuhan tidak perlu tahu. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Siasatan PDRM ke atas 1MDB ongoing forever ongoing forever. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Kenyataan menteri menteri BeEnd Umngok selalu di katakan salah petik oleh pihak media tetapi di main semula video PC sebenarnya yang salah tu menteri. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Di Malaysia didalam pertengkaran satubpihak berkata dia fitnah dan ada bukti tetapi tidak dikeluarkan bila diminta tetapi sebaliknya meminta orang mempercainya. Hanya di bolehland bro hanya dibolehlandperogol mengahwini si mangsa. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Bilis didakwa jerung berleluasa. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Kuman di seberang boleh nampak,gajah di depan tidak nampak. Semua buta. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Boleh beli barang kemas puluhan juta, duit tabung( dari bayi lagi kahkahkah) sedangkan gaji ciput. Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Politik matang (atau politik binatang) Hanya di PASland bro hanya di PASland.
      Semua perlu 4 saksi (dimana kan ku cari) Hanya di PASland bro hanya di PASland.
      Dituduh terima 90j dan dicabar untuk disaman cuma menangkis ke kiri ke kanan tapi tak berani saman. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Yang mau saman hari selasa tetapi hari selasa bila belum tau. Hanya di bolehland bro hanya dibolehland.
      Tidak undi Umngok habislah melayu. (Selangor dan Penang bertambah maju. Kenapa hah!) Hanya dibolehland bro hanya dibolehland.
      Tutup mata dan Sain saja tanpa baca. Hanya dibolehland bro hanya di bolehland.
      Aiyoyo banyak lagi di bolehland bro hanya dibolehland tapi sudah malas lah mau komen.





      Delete
    2. Cai cai pendedak macam mrs jubor, kojola,unknown sahabat,kikiki penjilat taik jho low bukan saja dibolehland tetapi di NERAKAland pun banyak dengan pangkat PBN lagi(Pengkhianat Bangsa dan Negara)

      Delete
    3. Terbaikkk Tatang ka.

      Delete
    4. Tatang Ka, kita terlampau prihatin dgn Altantuya tapi tak prihatin dgn 14 mangsa pembunuhan Memali? Mana agaknya yg lebih parah? Seorang dibunuh atau 14 org Islam dibunuh? Kurang kurang pembunuh Altantuya dah dihukum mahkamah. Tidakkah terigin nak tahu siapa arah pembunuhan ramai ramai ini? TMH kata TDM yg terlibat dan berada di Malaysia ketika itu. Apakah pendapat saudara?

      Delete
    5. Mr j pada pendapat aku kau baik pi mampos

      Delete
    6. J,

      UMNO kafir ke tak?

      Bila nak jawab ni pendusta?

      Delete
    7. MrJ ini perangai tak ubah saperti golongan yg munafik suka pusing pusing cerita.(aku tak kata kamu munafik)
      Kamu sanggup buat apa saja demi sesuap nasi(belum kaya lagi?)
      Barangkali geng geng 'simen tong drum' kumpulan ini juga....upah buat rumah?......

      Delete
  10. Zahid mat arip telah pon habis tempoh reman tapi tiada pendakwaan...patut pon tiada pendakwaan kerana pembelian hotel terlajak mahal melibatkan anak najib...

    ReplyDelete
  11. khairulryezall a/l osman kutty17 August 2017 at 20:55

    Harga MINYAK DUNIA JUNAM 7 minggu berturut-turut, di MALAYSIA NAIK 4 minggu berturut-turut




    Tatkala laporan mengatakan harga minyak mentah dunia terus menjunam tujuh minggu berturut-turut, timbul persoalan kenapa harga petrol di negara ini terus naik, malah kenaikan berlaku empat minggu berturut-turut.
    Semalam, harga runcit bahan api petrol bagi produk RON95 dan RON97 sekali lagi diumumkan naik masing-masing sebanyak 3 sen dan 4 sen, mulai hari ini sehingga 23 Ogos depan.
    Harga petrol pada Januari lalu naik, kerana minyak dunia meningkat dari AS$51.48 kepada AS$56.73 pada Disember tahun lalu.
    Hari ini, Berita Harian memetik laporan Reuters mengatakan harga minyak jatuh lebih satu peratus semalam walaupun stok simpanan minyak Amerika Syarikat (AS) mencatat penurunan lebih besar bagi tempoh tahun ini.
    Menurut laporan itu, data berkenaan sekali gus mencadangkan pengeluaran kekal berada pada paras tinggi dan lebihan bekalan akan berterusan memberi tekanan kepada harga minyak dunia.
    Harga minyak Brent turun 53 sen atau sekitar satu peratus kepada AS$50.27 setong.
    Minyak mentah WTI turun di bawah AS$46.78 setong atau sebanyak 77 sen iaitu 1.6 peratus berbanding kedudukannya sebelum ini.
    Pentadbiran Maklumat Tenaga AS, berkata inventori AS meneruskan kejatuhan untuk tempoh tujuh minggu berturut-turut menyaksikan kekurangan 8.95 juta tong minggu lalu kepada 466.5 juta tong iaitu paras terendahnya sejak Januari 2016.
    Jika termasuk dengan rizab kecemasan, simpanan minyak berada pada 1.15 bilion tong iaitu paras terendahnya sejak Oktober 2015.
    Namun, apa yang berlaku di Malaysia adalah sebaliknya apabila harga minyak petrol, khususnya yang paling ramai digunakan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana – RON95 – terus melonjak sejak empat minggu berturut-turut.
    Pada 29 Mac lalu, kerajaan telah melaksanakan kaedah pengapungan terkawal penetapan harga jualan runcit minyak petrol dan diesel secara mingguan, berbanding sebulan sebelum ini.
    Malah, sebelum kerajaan menarik balik subsidi minyak, harganya kekal bertahun-tahun di bawah paras yang tidak membebankan rakyat, seperti sekarang.
    Mungkinkah, menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) ini, harga minyak petrol akan diturunkan dan jika kerajaan yang ada sekarang kekal memerintah, harganya akan naik semula – itulah satu persoalan yang perlu diingati. - ismaweb
    celahgelegar at 8:52 PM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buta ke tak nampak kereta besar pangkat besar pun ambil kesempatan dr ron95..mana adilnya..

      Delete
    2. En Kutty, harga minyak petrol dan diesel bergantung pada harga minyak gasoline yg diproses dan diesel yg diproses dunia. Harga minyak proses tak semestinya ikut harga minyak mentah secara terus. Naik turunnya boleh berbeza sikit dgn minyak mentah. Minggu lepas gasoline proses naik dan diesel turun maka begitulah juga harga pam. Elok juga cari pengetahuan tentang harga minyak proses.

      Delete
    3. Mr j konon ada MBA...pengetahuan harga minyak tahap taik anjing... pi mampos

      Delete
    4. Betul ke Mr. J ada MBA ?

      Kalau betul bagai di kata , punyalah baralnya empunya otak .

      Harga bahan api di pam bergantung kepada harga Brent Oil prices .

      Kalau Brent Crude oil turun , harga terjual juga turun . Harga pemprosesan tetap sama .

      Delete
    5. MBA.....Married But Available....
      Padanlah spiiin dgn fuckta bangang.....tu pasal Leasehold jadi Freehold.

      Tahap Ahmad Maslan.....dgn GST harga barang akan turun.......sekarang baaanyakkklah turuunnyaaa.....

      Sama bangangggg dengan toyol.....

      Delete
    6. Hahaha..

      J menampakkan kedangkalan akalnya bila menjawab pasal harga minyak.

      Pak Diny, bro phantom, nasib baik dia tak jawab harga minyak ambil kira juga kos bina stesen minyak macam kawan teman sorang dulu.. Kasi jadi bahan ketawa semua saja..

      Soalan mudah saya untuk J pun dia tak mampu jawab. Mai nak cuba tanya sekali lagi..

      J, UMNO kafir ke tak ni? Bila nak jawab ni..

      Delete
    7. bodoh..bila harga minyak dunia naik, kat sini naik, bila turubn kat sini naik..celaka ameno

      Delete
    8. J tu rasanya duk citer pasal tahik minyak..mat ni kan leh kira.. dia ingat taik jer..

      Delete
    9. Bro John Doe....Jebon akan pusing 360 darjah lari dari soalan mike.

      Ini sama kes macam unknown nakhoda kapal korek dulu yg caklibut lari dari soalan mike juge.

      Kan ke sama spesis dgn Kassim Baba tuuu......manakan nak tumpahnya kuah kalo tak ke nasik.

      Kalo udah freehold jadi leasehold yg terang2 lagi bersuloh tu pon deme boleh spiiiinnn....apa ke lagi hal lain.....

      Bro......ini macaiii angkat naajisss 24 jam keroje spiiin ligat macam gaassinggg.....

      Delete
  12. Satu ketika,dulu Pres. AS ada lah Dwight Eisenhower. D beritakan di dlm ofis dia tertera back drop yg bertulis# The bucks stop here#
    Responsibiliti.
    Saya tertarik dgn komen seorg sr.citizen berpangkat haji ketika bersarapan bersama pagi ni.
    Dia kata Islam d Msia hanya tinggal nama. Ajaran agama suci Islam tidak lagi menakutkan mereka2 yg suka mkn rasuah.
    Sad but true.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat org makan rasuah tu yg x takut. Siap ada pulak kutu yg beria ia mempertahankan tindakan makan rasuah tu dgn pelbagai hujah yg x masuk akal sambil nama Allah ni x lekang dari mulut dia. Mmg complete satu set!

      Delete
    2. Wow Macy thats also a complete set of statement from you. Excellent.

      Delete
    3. Mali Muyung, apakah hanya masa DSN the buck stops here? Masa TDM hilang berbillion forex, bmf, perwaja, pkfz, proton, mec dll maka the buck does not stop here? Kenapa prinsip tak sama? Belum kira tanggungjawab pembunuhan ramai ramai Memali. Apa agak saudara?

      Delete
    4. Mr j pi mampos

      Delete
    5. Mr J, kalo TM buat salah, takan Najib pun nak ikut. Contoh, TM kata Wawasan 2020, tapi Najib kata TN50 or something like that. Sorry, I don't folliw Najib, I switched Off my TV kalo dia muncul.
      Saya fikir kita,semua aspire to b a better person. Contoh, TAR serah Spura pada LKY, Najib serah Msia pada Jho Low n RoChina.
      Tentang Fprex lost, saya ingat Parlimen ada buat White Paper, apa cerita 1 mdb? OSA.
      Zaman TM x ada BRIM. Under Najib, dari BRIM dia dtg, kepada GST dia kembali.
      U x boleh sara dirikah kalo x berkerja untuk umno?

      Delete
    6. Bro Mali Muyung.....bravo bro....very well said.

      Delete
    7. J pendusta

      UMNO kafir ke tak?

      Bila nak jawab ni?

      Delete
  13. Wariiiiiiiiiiighhhhhhhhhhhhh,nape ekau tak kono garii,,

    heheheheh,den nak borghii ingat keonagan kek ming court hotel di P.D.

    MADAAAAAH BERHELAHHHHHHHHHHH.
    INGAT LAGHUU Tu....penyanyi popular awal 90an...

    apo-apo pun Asal Bukan Umno Pas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Confirm Najib menang PRU ni sebab PH hanya ada Madey untuk lawan. Madey pulak sekarang sibuk dgn kes2 mahkamah...bijak Najib dgn Rosmah. Boleh kaut lagi untuk buat modal pilihanraya. Mari lah sama-sama kita sokong Najib. Banyak duit tu bro...PH ni akan menyalak bukit jer, dah penat dah orang tua tu, tambah penat lagi dgn issue memali pulak...

      Delete
    2. Adehhhh.... Ape la keje bijan tu sebenarnya jadi pengurusi majlis ekonomi negara.syarikat GLC beli hotel luar negara berjuta juta rugi pun tak tahu? Orang rembat duit pun tak tahu?ceo lantikan dia bayar duit kay salah orang pun tak tahu??

      Brp elaun dia senenarnya ni..mkan elaun buta ka???

      Aku hempuk jgk kepala otak bijan ni nanti

      Delete
    3. Bro jangan lupa kepala hotak mrs jubor dan kojolla juga ok. Tks

      Delete
  14. buat masa sekarang, apa jua isu yg melibatkan keluarga rosmah/najib akan d beri status NFA (no further action) kelak.

    script cerita akan hampir sama bagi semua kes. percaya lah cakap saya ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss Pak Rahman......teman setuju.
      As long as they hold the power.

      Delete
    2. betul tu pak!eh salah betul tu bro.sorry bro phantom tersasul panggil pak pulak.

      Delete
    3. Bro Mat Norr.......ape ke gelojoh benor kamu yeopppp......belom masok minang anak dara teman udah panggei "Pak".........ape kene mike meraban teben ni yeoppp.......udah tersampok toyol ke badaaakkk??

      Acerkeme dengor cakap org tua2......memalam duduk di romah........jangan gemor keluor malam........kan ke udah tersampok toyol badaaakkk kamu yeooppp....

      Delete
    4. Kenapa saya perlu percaya cakap pak rahman?
      Tlg bagi pencerahan sikit.....
      ASAP ye!

      Delete
    5. Anon 0020 sesiapa yang berotak tentu boleh berfikir dan sesiapa yang berfikir tentu boleh membezakan antara betul dan salah benar dan palsu. Maka kami yang berotak mendapati kenyataan Pak Rahman jpc tu benar dan betul dan bokeh dipercayai. Cuma yang otak udang (macam Noh Udang) yang tidak percaya. Fikir lah kamu.

      Delete
    6. 00.20.....eehhhh tak der sape yg suruh ko percaya dgn cakap Pak Rahman pon......pasal apa yg luuu tetiba meroyan buta ni???

      Ada sape2 kat sini paksa suruh ko caya ke??? Caya tak caya tu ko punya pasal.....apa orang kesaaahhh dgn luuuu...!!

      Suruh ko baca komen Pak Rahman pon tidak......tapi ko yg menggedik ngelenyor gatei nak baca......

      So apa perlu ko tanya soalan bodoh tu pada kami.....ko patut tanya diri ko sendiri......kenapa tadi ko gatal miang nak baca posting Pak Rahman????

      Cik adik tolong bagi pencerahan sikit.....
      ASAP ye!

      Delete
    7. Saudara 104.tatang ka

      Menjawab bagi pihak beliau adalah SALAH. Berotak belum tentu boleh berfikir dgn waras. Apakah kamu ingat jibby,isa dan semuanya yg menyokong beliau tiada otak? Cuma tidak waras. Hanya dgn satu kenyataan sudah memadai utk mengajak org lain percaya? Salah tu!

      Utk pengetahuan anda,saya bukan penyokong jibby dan bukan penyokong umno no. Kenapa? Saya adalah penyokong TDM. Bahasa rasminya PEMBANGKANG. Kenapa? Kerana segala sistem pentadbiran,undang2 serta sifat AMANAH telah hancur,rosak serta dimusnahkan. Hak rakyat telah di nafikan.
      Saya menentang bukan sbb mengikut2 org lain,tetapi itulah kenyataannya. SAYA TIDAK AKAN BERSEKONGKOL DGN KEMUNGKARAN.
      Anon 0020.....

      Delete
    8. Phantom.
      Gua 0020. Cuba lu baca komen 145 tu. Itu pun gua yg tulis. Gua kurang senang dgn ayat2 lu.

      Kematangan dlm menulis sesuai dgn usia yg kian meningkat. Gua bukan budak2 bro. Gua hidup zaman TDM,malah gua pernah bersemuka dgn beliau,dirumah beliau!TDM mmg BIJAK.

      Kenapa lu perlu emotional dlm berhujah,lu bukan kenal gua pun? Gua bukan tanya lu pun,gua tanya pak rahman. JGN jadi penyokong ikut ikutan. Gua berjuang demi AGAMA BANGSA DAN NEGARA.Kita bangsa beradab,bro!

      GUA TAK BERSEKONGKOL DGN KEMUNGKARAN.

      Delete
    9. 02.53.......secara ringkas teman mintak maaf sebab teman ingat mike nak kenakan Pak Rahman orang PPBM........sebab bunyi macam sinis.....so teman dah tersalah sangka......

      Posting mike pada Tatang Ka pon ialah selepas posting teman......kalo sebelom posting teman.....boleh teman paham situation sebenar. Jadi tak derlah teman hantar posting pada mike.

      Dalam blog ni penoh dgn pencacai yg mengutok Tun M dgn sumer fakta dispin 360 darjah............jadi tu sebab kadang teman selalu naik angin.

      Anyway FYI....teman hidop dari zaman Parti Perikatan Kapal Layar yg kemudian ditukar kepada BN dgn simbol dacing.......dari zaman 1st PM Tunku Abd Rahman hingga sekarang. Mak ayah teman orang Kapal Layar tulen tapi sekarang tukar ke Pakatan. FYI teman ni org perak.

      Cara penulisan teman bunyi macam budak muda.....tp kawan2 dalam blog ni udah tau macam mana cara teman boleh jadi macam ni......dalam posting2 yg lepas teman ada cerita.

      Alhamdulillah......mike tak bersekongkol dgn kemungkaran........tapi teman nak suggest.......elok mike guna nama nickname untuk posting mike supaya senang kami di sini nak kenal. Tapi itu terpulang pada mike sendiri.

      Penyatuan dan hubungan antara kami yg sekapal di sini boleh dikatakan rapat.......walaupun tak pernah jumpa tapi kami berjaya bina satu jalinan silaturrahim yg baik.......sebab tu satu komen dari pencacai......kami ramai2 bersatu hati pakat tibai habis-habisan.

      Dgn itu.....maaf teman hulorkan dan teman ucapkan welcome aboard bro......
      Sekian.

      Delete
    10. guys, jgn sebabkn badak kita bergaduh..yg penting hapuskn amnopork/passpork

      Delete
    11. Friendly fire ni mmg biasa dalam medan pertempuran, harap tiada siapa yg cedera. Cuma my humble suggestion is that we should wear the same uniform, klu x susah nak kenal...slamat berjuang semua

      Delete
  15. saya dok tunggu nak tengok isa pendek lompat ikot tingkap plak.
    ada kes, hukoman blom d jatohkan ,tunggu mahkamah jatoh hukom bukti bersalah atau tidak bersalah.hakim jd pening ,serabut, raplah,bagaimana nak belaku adil,sbb rame terlibat dan terbabit sampe kepalabapak pong ada juga sama-sama.alang- alang maen wayang

    lompat isa pendek lompat.
    walau pendek lompatnya tinggi tingkap
    cepat lompat isa pendek lompat.
    coba hang lompat ikot tingkap.

    drama malaywood lagi baguih dari holiwood dan saya berasa bangga.



    ReplyDelete
    Replies
    1. kau keturunan keluarga tak beradap gayanya..

      Delete
  16. begitulah orang politik, mereka takda kerja, tapi hidup mesti kena gah, almaklumlah mereka mau dihormati kununnya. mesti mau payung. klu lekeh takut hilang support pulak. mereka takda kerja, tapi mereka ada kuasa utk merembat, so diorg rembatlah.. yang jd mangsa adalah rakyat. hidup susah, harga brg, bil bagai semua melambung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat pun salah. Bila YB datang melawat, mesti nak pau macam2 mintak. Kalau YB tak bagi, sorry la nak sokong. Akan berkata YB kedekut la bagai. Ada YB sampai kering kena kikis, so terpaksa kaut tempat lain. Kalau tak, satu penggal jer la hidup buat charity jer. So nak buang trend ni, jangan mimpi la. Ini perangai orang kita. The cycle is complete. Tak caya cuba pergi mesyuarat PIBG, mesti YB kena pau oleh AJK, paling koman pun derma komputer. Ni dah macam kira kejayaan AJK tu kalau dapat. Ko ingat kalau YB datang naik basikal, ada ker orang nak ikut, takut kena pau pulak dengan YB tu...hahahaha.

      Delete
  17. Nampaknya Isa Samad akan jadi kambing-hitam, sama seperti Khir Toyo yang diheret keMahkamah untuk menampakkan UMNO/BN telus dan tegas memerangi gejala rasuah sebelum PRU13 lalu.
    Ini hanya wayang supaya Rakyat beranggapan UMNO-Najib tegas. Mana tidaknya, Ahli Parlimen dari Party mereka sendiri pun mereka tidak teragak-agak untuk heret keMahkamah.
    Kali ini giliran Isa Samad pula dikambing-hitamkan menjelang PRU14.

    ReplyDelete
  18. Kepada penyokong Najib yg bangang lagi tolol bin bahlol : dalam FGV ada BOD yg wakil kepada MOF dan PMO. Tak mungkin najib taktau yg isa akan beli hotel dgn harga mahal. Kalau takde blessing Najib tak mungkin hotel tu dibeli. Rasanya ada trade off ni. Kau sokong aku dan aku sokong kau aka beli hotel dan tolong peter sondakh. Takde cerita lain. Ceritanya penyamun tolong penyamun. Isa jugak yg jadi penyamun malang. Kesian dia. Insyaallah tak lama lagi kita akan dapat jugak tengok penyamun yg lagi satu tu pakai baju oren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banayk sangat andaian ko jer ni. Kenapa negatif sangat. Memang ada BOD dan wakil pada MOF/PMO, tapi takkan Najib nak tengok sampai micro detail. Kena ada empowerment la dan comes with tanggungjawap, bukan kambing hitam.

      Delete
    2. Sampai ratus juta nak micro detail apa bai. Baral kau ni. Sama bodoh kau ni macam pm kau. Duit masuk account punya banyak pun taktau. Abis kalau beli sampai ratus juta kena empower pengerusi peneroka ke ...pakai otak sikitlah bai walaupun kau tak pandai mana

      Delete
    3. Hahahah...ko ingat chairman syarikat jual kacang putih ker kalau empowerment hanya 20 sen jer....kahkahkah..ko lagi baghal, macai PH pun bangang jugak rupanya....so kalau Najib cakap tak tau duit masuk account berjuta tu pun, sampai sekarang berkokok pun tak der apa2 pun sampai terpaksa usung orang tu tu ke hulu ke hilir nak lawan...hahaha..baghal to you back bro...

      Delete
    4. Anon 2308, terima kasih. Geng kat sini tak faham. Apa yg dituduhnya DSN maka perkara sama juga boleh dipakai untuk TDM. TDM 'menghilangkan' beratus billion duit rakyat melalui forex, bmf, pkfz, proton, mec dll. Dimana tanggungjawab TDM? Kini nak lantik orang yg sama jadi PM tanpa apa apa tanggungjawaban? Agak berapa ratus billion duit rakyat akan 'hilang' lepas ini?

      Delete
    5. Weeiiii Jebon......kurang ajar luuu tak sudah2 spiiin 360 darjah pasal Tun M.

      Duit yang lesap bayar Aabar Ciplak tu apa citerrr???

      Ke mana duit tu dah dilencongkan???

      Apa tak mintak Aabar Ciplak tu pulangkan duit tu balik???

      Kenapa dibiarkan duit tu lesap gitu jerrr dgn tak ada inisiatif nak siasat sape dalang yg larikan duit tu???

      Mana black & white duit 2.6b dah dipulangkan pada tok arab??

      Cakap2 air lior basi tak laku beb......ini 2017 bukan zaman Jepun. Black & white evidencenya mana????

      Woiiii braderrr MBA....married but available....nak spiiin lagi kaaa..???

      Delete
    6. J pendusta,

      UMNO kafir ke tak?

      Bila nak jawab ni.

      Dah pendusta hipokrit pulak..

      Delete


  19. Masuk mahkamah, Isa tunjukan bukti surat kelulusan Majlis Ekonomi yang di tanda-tangan oleh Najib.


    Tapi jika ke tiga-tiga rumah Isa telah di serbu mungkin Isa kehilangan surat tersebut.

    Surat kelulusan Najib pulak tak nyata kan harga pembelian cuma nama hotel yang nak di beli.

    Jika Najib yang luluskan maka SPRM kena pura-pura buat siasatan macam serious supaya Isa nampak tertekan dan muka menyesal tak sudah. Isa tak boleh tahu yang dia akan di lepaskan.

    Nak real lagi Najib puji SPRM dan menyatakan kekesalan atas kerugian FELDA. Isa akan di adili dan di hukum jika bersalah. Esoknya bawak Isa ke mahkamah dengan muka seposen.

    ReplyDelete
  20. kena ada isu sensasi untuk tutup cerita lagi hebat sedang berlaku sekarang kot...alih tiang gol sekejap ye Jibby!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Learn from the master Madey...hahahaha...samo samo..so apa nak heran kan.

      Delete
    2. Apa sekalipon....cerita 1MDB tak boleh nak ditutop....itu memang public interest.

      Delete


  21. Majlis Ekonomi Negara di anggotai oleh beberapa orang.

    Tapi KATA PEMUTUS nya ialah Najib.

    Yang jadi tunggul kayu ialah ahli anggota Majlis Ekonomi yang ikut kehendak Najib tanpa sebarang pertanyaan jika dalam pengetahuan mereka.

    Entah-entah Najib pandai-pandai memutuskan pembelian tersebut tanpa di bawak ke Mesyuarat Majlis Ekonomi.
    Kan Isa bila-bila masa boleh jumpa Najib.

    Yang bertanggung jawab penuh kerugian FELDA ialah yang jadi KATA PEMUTUS.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut logik ko, dah lama Perdana Menteri masuk jel, termasuk Madey...so betul lah Najib buat RCI forex dan mungkin Memali, Skyhawk,BMF,Perwaja..etc. etc....

      Delete
    2. Tetap jgk tu caiii bijan ni...kahhh kahhh kahh

      Delete
    3. Caiii tetap tak dapt beza antara...curi=rugi

      Delete


    4. masalah nya Najib lepas.

      bila semasa Tun, semua nya kesalahan terletak pada Tun.

      masa Tun ada ke majlis ekonomi negara?

      Najib yang luluskan permohonan Isa beli hotel. Isa hanya ikut arahan.

      Delete
    5. Apa pon macaiii angkat najisss mesti tak nak sebut RCI 1MDB.

      Delete
    6. Dah 1MDB tak der kes kata Apandi,nak RCI amende pulak ni..,confuse betul la ko ni...hahaha

      Delete
    7. Letak pak angguk keliling pinggang.....memang sumer tak der kes.

      Apa ke nerd sangat ko ni.

      Delete
    8. buat sekali rci altantoya, 1mdb, tabung haji dan mara

      Delete
  22. Bukan pendek sebarang pendek
    Pendek berbini bekas Adun
    Bukan bedek sebarang bedek
    Bedek J, Sahabat nak kejar elaun!

    Bukan tua sebarang tua
    Seluruh dunia hormati dia
    Bijak mentadbir penuh wibawa
    Di Bosnia, Palestin dipandang mulia!

    Bukan bangang sebarang bangang
    Bijan menggelar para pencacai
    Bagaimana Isa hati tak bengang
    Nak songlap lagi plan berkecai!

    Bukan Bijan sebarang Bijan
    Dibuat minyak boleh dijual
    Rakyat dikencing sudah pun lenjan
    Pandang muka dah rasa mual!

    Bukan badak sebarang badak
    Badak jatuh susah nak bangun
    MrJ, Sahabat sebenarnya budak
    Diberi upah jilat penyamun!

    Bukan sain sebarang sain
    Berjuta ringgit bukan memain
    Bos subahat dituduh yg lain
    Dia menyorok didalam kain!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Bukan kisah sebarang kisah
      Kisah pemimpin bikin rakyat susah
      Mana negara tak jadi parah
      Bila yang haram, depa menketedarah..

      Alkisah doraemon pendek
      Berbaju oren sprm, tangan dikocek
      Makan keliling terasa cerdik
      Terlebih makan lantas tercekik..

      Tercungap cungap dia bercakap
      Takkan saya bijan nak tangkap
      Saya ni aje yang boleh diharap
      Nak cover duit yang dia songlap..

      Lagi pun takkan dia dah lupa
      Rahsia dia saya simpan,tak bagitau sesiapa
      Takkan semua kesalahan atas kepala saya ditimpa
      Siap la ko bijan kalau saya diapa apa..

      Rileks bro isa, jangan la gabra
      Ini semua hanyalah sandiwara
      Kena pandai berlakon dan berpura pura
      Yang penting tindakan diambil warga felda gembira..

      Hal lain nanti aku aturkan
      Kau hanya perlu ikut arahan
      Contoh dah banyak kes berlaku sebelum ini kan
      Mana ada satu pun aku ambil tindakan..

      Delete
    2. aku sambung kit

      Dia menyorok di dalam kain
      macam kepala si kura-kura
      wang disorok bukan main-main
      bila ditanya berpura-pura

      Delete
  23. KAMBING BINATANG PELIHARAAN NABI
    TAK SESUAI SEBUT "KAMBING HITAM"

    SEBUT JE "BABI HUTAN" SIPOLAN-SIPOLAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kambing pink.....idola awek2 pink

      Delete
    2. pink untuk diamond..ko nk kena c4 ke

      Delete
  24. Macam mana pun kita nyatakan ,
    Bagaimana sekali pun kita ceritakan ,

    Penghujong nya tetap sama ..

    Selagi Najib duduk di takhta ,
    Isa Ketot tetap selamat !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yesss.....you are absolutely right Sir..!!

      The same old fairy tale ending.......

      Delete
  25. kesian sungguh puak2 meroyan2 dlm blog ni..pm jumpa rakyat puluh ribu dtg..kau duduk dpn internet buat fitnah mencaci menghina apa kau dapat..bodohnya..hari2 cerita najib..najib..terdesak sgt puak2 puaka cilaka haram ni..

    ReplyDelete
    Replies




    1. apa tujuan makan dengan bersila dengan jamuan makan malam?

      sebelum ini rakyat di jemput ke majlis jamuan makan malam. sekarang dah bersila,!

      Delete
    2. Bodoh....pak lah kalah di 5 negeri pada 2008 kerana kami meroyan di internet. Korang meroyan kat MSM dah tak laku; akan tumbang pru nanti. Ni bukan 2008 lagi; orang kampung pun dah ada fb; dah tau yg korang puak cilaka meroyan kosong.

      Delete
    3. Puluh ribu yg dibayar utk dtg..bkn dtg kerana keikhlasan Hati..
      Mcm Ni la perangai cai umno totok..semua kerja perlu Ada balasan..
      Kitaorg dh ni ikhlas memperjuangkan nasib rakyat dibumi sendiri..
      Utk Sapa?..
      Utk Anak cucu ko jugak la Bingai..Supaya bumi Malaya yg bertuah dpt diwarisi Kat Anak cucu kau bebas dari hutang,bebas dari penyelewangan..
      Oleh cerita pasal najib sbb benda Ada asas..bkn fitnah.ko Cuba juga akal yg Allah bagi...pikir kenapa sesautu isu ditimbulkan..bkn duk nganga,terlompong tadah input dari tv3 suku dan utusan..
      Ada akal guna..bkn simpan dlm almari..

      Delete
    4. Patutnya kesian kat diri sendiri tu! Kena lebong ngan najib pun masih x sedar. Kita kat sini ok jer. Mengeratkan silaturahim sesama kita.

      Delete


    5. Itu yang datang sini bukan apa pun.. kalau nak pertahan Najib tak payah lah sebab orang keliling Najib ada. cakap dia orang jadi berita.

      Dia orang cemburu dan tak senang sebab kita saling se iya sekata dan menokok tambah menjadi kan blog ini panas.

      Pembelian hartanah luar negara perlu dapat kelulusan Majlis Ekonomi ada lah benar jadi tang mana fitnah nya?

      Delete
    6. 0000
      cai, kan bagus nama najib disebut terus2an
      i mme trdesak skang ni akibat GST n subsidi bahan keperluan harian dirampas oleh najib.
      gaji x berbaki malah - lagi....so
      i mme terdesak n MENDESAK najip MELETAK JAWATAN dgn SEGERA kerana 60% rakyat hidup sengsara dgn kenaikan harga barang dan perkdmtan . Jika najib menang lagi pru14, i rasa GST naik ke 8 / 10%. mamposssss

      Delete
  26. Bro Perak Man camtu ye cerita
    Drama sinetron Bijan director
    Orang felda merasa lega
    Pemusnah felda nak masuk penjara!

    Makcik pakcik tunggulah dulu
    Jangan percaya drama itu
    Pengarah pelakun keduanya hantu
    Nak pujuk Makcik sokonglah aku!

    Ehh... Betul ke nak apa dikata
    Sisontot bibir merah dua2 puaka?
    Patutlah duit felda tak ada
    Nak tunggu duit kadang2 puasa!!

    Betul Makcik semua dah tahu
    Konon prihatin tangkaplah satu
    Berpakat, berbohong kerja mereka tu
    Habis warga felda dia dah tipu!

    Ooh.. Kalau camtu Makcik dah ready
    Bibir merah datang ku baling kendi
    Penipu, berbohong ingat kita abdi?
    Datang sini, ku cili laki bini!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.....apa salah berkorban menginap dalam sangkar besi setahun dua......lepas tu kan bebas....

      Sementara ni biar orang nampak telus, transparent, amanah dan adil........hidop ni macam drama kat TV yeoppp.....

      Hal beku sana sini apa nak risau.......dalam bab2 duit ni jangan challenge yeoppp deme memang champion........ada money trail pon boleh lepassss woooo.....apa susah.....cawangan gua harta karun di merata tempat.

      Dah reda sikit ributnya.......agak2 org pon dah lupa.......masok le balik ke sarang lama........apa salahnya sama2 berbalas budi......rahsiaku rahsiamu.

      Ini sumer udah boleh dibaca yeooopppp....

      Delete
    2. Terbaik bro fan tun..

      Bagus makcik, itulah yang kita mau
      Sebelum ni pernah tak makcik lihat bini pm dalam majlis kena boo
      Harap kekalkan sokongan makcik sampai kehari pru
      Jangan diundi parti yang pemimpinnya perangai hantu..

      Makcik kenalkan negarawan kita tun m
      Dia sekarang penasihat parti ppbm
      Dulu felda makmur, dialah pm
      Sekarang terpaksa aktif semula walaupun dah pencen..

      Ini gara gara sipuaka yang bibir merah
      Kata melabur, tanah negara diserah
      Dicanang untung, audit syarikat tak pula didedah
      Yang pastinya hutang dibayar bilion makcik,tak sudah sudah..

      Makcik, sejarah lalu jangan dikenang
      Jangan dengar cerita lama, biarkan yang pergi tu tenang
      Yang penting ialah kehidupan kita sekarang
      Kalau tak diturunkan penyamun ni, anak cucu kita kan malang..


      Delete
  27. Dennis The Menace18 August 2017 at 00:43

    Cai 00.00 otak ko pun 4 kali kosong. Najib di Permatang Pauh berpuluh ribu datang? Lalat langau adalah sebab terbau busuk orang yg nk datang tu. Lalat pun pandai cari benda busuk.

    Kat Putrajaya malam tu kata 10,000 datang,paling ramai 2,000.tapi aku rasa depan stage paling ramai 500-700 orang saja. Itu put yg tinggal di Putrajaya. Jangan nak bohong,aku spy malam tu. I Spy faham?

    Ini Kat P.Pauh paksa kakitangan kerajaan, pelajar2 IPTA atau
    budak2 sekolah turun beramai2 sokong PM. I Love PM..heh... Geligeleman aku. Tengok muka dia je dah terbako hati aku!

    Ko Kojola ke, Mr Bean.. Sorry, Mr J ke, Sahabat setan ke, mat Sellingkeropork ke, aku tak kisah janji ko semua linkup jahanam bai, forever. Tentang Pakatan tahulah kami mentadbirnya.

    kau sibuk Pakatan ni apa hal? Pi masuk! Orang tua nak berbincang ni.. Pi masuk aku kata!! masuk!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. Mantap bro...terdesak dah tu bijan.dipaksanya orang smbut dia hurmmmmmm...nasib baik la org ph bukan jenis baling kerusi

      Delete
    2. Bro Dennis.......tak salah dalam posting Bro John Doe yg lepas dia ada citer pasal Permatang Pauh ni.......FYI John Doe org Penang tu sebab dia tau.

      Kebanyakan sumer atas keterpaksaan bro....

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. Betul bros..

      Habis dipaksanya kakitangan kerajaan hadir peramaikan majlis dia.

      Berapa banyak yang menyampah dan menyumpah nak kena hadir tengok dia walaupun ada makan free.

      Nasib baik tak ada sesiapa yang muntah.

      Najib ni kan tidur malam pun terbayang muka Tun M.

      Dia dah tau Tun M akan hadir ke Pulau Pinang pada hari Jumaat maka dia pun hadir mai lah dulu hari Khamis nak tunjuk dia pun ada ribuan orang rai semasa di Pulau Pinang.

      Hakikatnya majoriti yang hadir peramai Majlis Jibon adalah dipaksa. Ini saya berani sahkan sebab saya ada pengetahuan peribadi.

      Malam ni Tun M pula akan hadir. Tanpa dipaksa orang yang akan hadir majlis Tun M akan cecah ribuan orang, tanpa dedak tanpa makan mahupun elaun perjalanan.

      Bodoh punya PM, dia datang Penang haram bukan untuk apa-apa urusan kerja pun tapi semata-mata nak tunjuk majlis dia ramai.

      Petang dia ke UiTM Pmtg Pauh untuk program 'makan bersila', pastu dia ke Sg Nibong melawat tapak projek JKP.

      Betul-betul serupa pi makan kenduri je pun.

      Banyak betul aktiviti window dressing oleh PM ni, sampai nak sign pun tak sempat nak baca dan duit termasuk akaun dia pun tak sempat nak tengok penyata dan pulang balik.

      Yang sempat ialah belanjakan duit tu untuk peribadi.

      Inilah dia master Mr J pendusta yang masih tak mampu jawab UMNO ni kafir ke tak..

      Delete
    4. kalo ikut ayatollah heidi bawang, ameno dah kapir

      Delete
  28. Apa yg berlaku dlm felda adalah KISAH BENAR. Terlalu banyak! Terutama bila fgv wujud.

    Yg TAK BENAR dlm felda ialah:
    1. Peneroka kaya raya
    2. Tiada penagih dadah
    3. Peneroka tiada hutang
    4. Saham2 bernilai tinggi
    5. Bilik pengerusi diubah suai dgn kos
    2.0 juta.
    6. Isa BUKAN chairman
    7. Hari ni jual buah,semlm dapat duit

    HAHAHAHAHA......tapi gua ketawa dlm tangisan bila kenangkan nasib peneroka yg telah lama ditipu! ANDA CUMA ALAT.

    Pak rahman percaya cakap saya tak?

    Persoalan saya kenapa anak2 peneroka yg bijak pandai tak bersatu pertahankan setiap titik peluh ibubapa anda dulu? Malah ada yg sama2 menyokong perkara2 yg nyata bersalahan? MENGAPA?

    #kerabattulen

    ReplyDelete
  29. bercakap mengenai "kambing hitam" tidak akan lengkap jika tidak merujuk kepada Tan Sri Khalid Ibrahim. skrip Langkah Kajang dirangka begitu teliti daripada cetusan idea pakar strategik @ si Raja Fitnah yang di beri nama Rafizi Ramli.

    ya, "Kambing Hitam" itu akhirnya rebah namun habuannya tidak dapat pada tangan yang merancang (Anwar Ibrahim), tetapi ia menjadi milik "musuh" si Raja Fitnah hasil campurtangan PAS - Azmin, ibarat mendapat durian runtuh, sambil mengejek si Raja Fitnah.

    Raja Fitnah hilang segala-galanya dan bakal dilupakan selepas usai PRU ke-14 dan bakal punyai banyak masa untuk mengenang segala fitnah dan strategi yang pernah ia jayakan, di sebalik tirai besi kelak - tarafnya tidak sama jika hendak dibandingkan pada Si Raja Liwat.

    si Raja Fitnah sempat meluah perasaan betapa dirinya "berkorban" demi untuk menumbangkan UMNO, namun habuannya bakal direbut "musuh" dalam kalangan Para Serigala.

    "ramalan" dan fitnah nukilan Rafizi Ramli sepanjang hayat politiknya bakal terus dikenang oleh manusia2 jahil.

    apa khabar lori bergerak INVOKE ? masih berlegar di jalanan menjaja "ceritera" si Raja Fitnah - salam takziah dariku untuk "penceramah" sambilan yang akhir nafasnya berbaur fitnah politik nukilan si Raja Fitnah.

    doaku agar tiada dari kalangan Serigala Elit, terutamanya (lelaki tua renta) yg direnggut nyawanya ketika sedang rancak menjaja adu domba dan fitnah politik.

    aku tersenyum tatkala ada komentar yang mendakwa PRU ke-14 tidak akan diadakan, Serigala yang mana satu memberi khabar sebegitu ?

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takder pun dgr Berita pru 14 Tak akan diadakan...
      Ker ko yg buat fitnah..
      Kalah di mahkamah Dunia Tak semestinya bemar tu Tak benar..cuma Tak dapat dibuktikan..

      Delete
    2. Bercakap isu fitnah...nampaknya sahabat anjing bijan sekadar menulis ikut sesedap hati.sekadar meluah apa yang dirasakan betul bagi diri dan keluarga dia.tak memikirkan lagi beratus ribu keluarga yang lain di malaysia.kerap memutar belit isu agama dan kaum..tapi kadang2 terbelit dirinya..apa ada pada orang seperti ini..yang melacur agama untuk membenarkan hujah sendiri..tapi biarkan dia,peratusan menolak bijan makin bertambah setiap kali pru..

      ini baru fakta bro.

      Delete
    3. Tambah sikit lagi sebelum tido..

      doaku agar tiada dari kalangan penipu tak berapa Elit , terutamanya (lelaki seperti bijan ni ) yg direnggut nyawanya ketika sedang rancak menjaja adu domba perkauman di kawasan felda dan fitnah agama yang dipolitikkan .dan semoga tidak ada lagi insan seperti dia lahir dia mlaysia ini.biarlah dia lahir di us supaya senang bermain golf bersama agen barat..


      Kahh kahh kahh kahh kahh

      Delete


    4. Khalid kau kata kambing hitam?

      Khalid adalah serigala yang menyerupai kambing iaitu kambing jadi-jadian.

      wahid PNB takut jadi macam Khalid tergadai maruah, hanya menerima jawatan menteri untuk beberapa tahun sahaja.

      semoga Khalid kembali ke pangkal jalan.

      Delete


    5. Khalid kau kata kambing hitam?

      Khalid adalah serigala yang menyerupai kambing iaitu kambing jadi-jadian.

      wahid PNB takut jadi macam Khalid tergadai maruah, hanya menerima jawatan menteri untuk beberapa tahun sahaja.

      semoga Khalid kembali ke pangkal jalan.

      Delete
  30. Kepada sahabatku unknown aka sahabat,

    Dari lenggok bahasa, dpt menduga bahawa sdr adalah seorg yg cukup aku kenali sewaktu waktu dahulu. Ya, akulah sahabat mu sewaktu kecil dahulu bermain dititian kali, melastik burung, menangkap ikan dan bermain guli. Terbayang diingatan ku sewaktu itu lelehan hingus di hidungmu, lantas disedut masuk kemulutmu dgn rakus dan berselera sambil menyeringai bangga. Masih ingatkah kau dimana kau melumuri muka mu dgn taik sembelitku yg busuk kohong kononnya itulah tanda kesetiaan atas persahabatan kita! Mmg lucu diketika itu dengan gelagatmu yg pengotor sehingga lalat pun memberi tabik hormat. Kaulah yg terbaik! Ya, masa cepat beredar dan kita membawa haluan kita sendiri. Tapi x kusangka rupa rupanya perbuatan dan tingkahlaku mu sewaktu kecil terbawa bawa sehingga kau dewasa dan menjadikannya satu mata pencarian. Tidak menghairankan bagiku sekiranya kau sanggup mejilat jubor taik jho lo yg x pernah berbasuh berhari hari kerana mmg dah jadi kegemaran kau, apatah mendapat habuan yg lumayan. Tapi sahabatku, aku teringat akan ibu tua mu disana. Tentunya beliau akan merasa sedih sekiranya dia tahu duit kiriman kau adalah hasil dari kerja kotor kau disini. Jangan risau, aku akan merahsiakan perkara ini dr pengetahuan org tua mu. Cuma satu sahaja nasihatku supaya berhati hati kerana takut nanti terkena selsema babi. Aku x dapat menasihati kau lebih dari itu kerana aku tahu kau omg gemar dgn perkara sebegitu. Tetapi, ketahuilah sahabatku unknown, jho lo telah mengkhianati bangsa kita. Berhentilah bersubahat dgnnya. Sekiranya kau ketagih mejilat bontot, aku bersedia memberi bontotku untuk kau jilat demi persahabatan kita, walaupun geli geleman. Ajaklah kawan kau mr j bersama sama. Sekian

    Dri sahabat lamamu macy

    ReplyDelete
    Replies


    1. baik punya..

      dah semakin kenal Mr J dengan perangai kotor nya..

      Tak rasa marah sangat pada Mr J lagi..

      Terima lah dia se ada nya

      Delete
    2. Bro Macy......ini bagus punya tembakkk ni bro......

      Aaiiikkkk......lain macam ajerrr bunyinya......risor pulak rasenye yeop........ginele yeop, teman nasihatkan.....elok mike mandi ayor 7 mesejid sebab takot terkena badi jilat berak yeop......aaaiii bahaya tu jangan dibuat2 yeoppp.....

      Teringat pulakkkk.....resipi yg dulu tu apa kabornye???

      Teman terkeke sorang baca posting mike tu yeop.
      Hehehehe

      Salam perjuangan.

      Delete
    3. He he, jgn risau geng...jgn risau

      Delete
    4. sahabat tahik lho

      Delete

  31. Siapa2 yg bercakap besar di atas tu, cuba la tunjuk kekuatan tengok, pi bertanding di Pekan, lawan Datuk Najib...kalo 10 org sekalipun ( terasuk Topdog) , nak tengok sosorang Najib bagi tergolek2 atas gelanggang, semua KO belaka.


    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he.. anon 5:50
      Kau dah mandi wajib ke belum...kenapa cepat inzal...banyak makan dedak keee...

      Delete
    2. 05.50.....apa kata ko sendiri pulak yg masok bertanding di Langkawi.....apa nak takot lawan org tua nyanyok jerrr yeop......

      Tun M kata di Pekan tu bukan kawasan pilihanraya tapi kawasan hantu raya.........cer check tengok bilangan pengundi yg tetiba berrdesssuppp tingginya.......

      Kalo macam tu Jin Aprit pon boleh kalah beb.........macam tu punya bilangan ajaib......memang tak heranlah boleh kasi tendang.

      Delete
    3. Najib ni gua ngaku mmg gila babi hebat, babi pun x gila cam tu. Kalu kat pekan tu, phergh slamber jer, x yah mimpi la..david copperfield pun respect kat dia. Kapalterbang yg hilang sampai ari ni pun x jumpa lagi! Duit berbillion selamba jer boleh tukar jadi unit. Sampaikan dia sendiri x sedar ada duit masuk akaun dia! Habis tu nak lawan? Gila kentang!!!! Tu silap mata, kalau bab pukau lak, huh! Wa citer sama lu arghh, satu kabinet dia boleh pukau jadi macam lembu,,,perghhh! Hebat! Mana dia pergi beduyun duyun dtg nak tengok dia, makcik pakcik, budak budak sekolah, cikgu cikgi dan jkkk..mmg pendekar bugis terhebat..kalau dia bcakap tu, cair abis sprm ke, polis ke, ag ke, mufti ke, semua terpana terkelu lidah, lemah longlai x boleh buat apa apa. Dia ni Dick-ie zulkarnain moden, lah boleh dikatakan. Hebat, mmg hebat

      Delete
    4. Alaaaahaiiii budak 5.50 tu sama je bodoh dgn si nazry padang rengas.nak cabar orang tapi ajak lawan kat umah sendiri..adehhhhhh

      Terdesak nak bagi bijan anjing menang sesangat sangat ke derrr???

      Cube test tmpat yg 50/50....mmg bodoh macam mak kau jgk la kau ni 5.50

      Delete
    5. bkn lawan najib, lawan badak, badak kena lawan ngan gajah

      Delete
    6. bro macy..kikiki..terbaik..ko x takut kena c4 ke

      Delete
  32. hishhh kome ni x abih abih nak buat pitnah..miskin akhirat tau..bgtau ngan big mama..kome nk kena c4 ke? hahaa..tak berkubur kome nanti

    ReplyDelete
  33. Shah 2x5 sama je makanlah sampai perut buncit ha ha ha he he he tapi org melayu umno yg bodoh tolol macam anjing madih sokong lagi penyangak samseng dan binatang2 ni

    ReplyDelete
  34. Malaysian Cybertrooper18 August 2017 at 09:00

    Salam perjuangan buat semua rakan-rakan disini.

    Saya rasa dah sampai masanya puak-puak pencacai UMNO kita labelkan sebagai pengkhianat bangsa. Ini kerana tugas mereka hanyalah untuk menegakkan kemungkaran dan Bangsa Melayu ditipu dengan fakta-fakta rekaan sendiri agar menurut kehendak Rosmah & Najib.

    Saya menganggap Mr. J, Sahabat Syaitan, Kojolla dan semua yg seangkatan dengan mereka tak ubah seperti Talibarut Jepun ketika perang dunia ke-2 dulu. Saya juga ingin menyarankan agar puak-puak ini beringat sikit apa yg terjadi kepada Talibarut Jepun ini apabila Jepun keluar dari Malaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Talibarut Jepun hanya sesuai untuk pengkhianat zaman Jepun.
      Kini kita ada banyak talibarut Melayu yang mengkhianati perjuangan bangsa.

      Pengikut Najib = Talibarut Yahudi Zionis
      Penyokong 1MDB = Talibarut China Komunis
      Pengikut Hadi = Talibarut Syiah Laknatullah
      Penyokong Umno = Talibarut Pengkhianat Melayu
      Penyokong Pas = Talibarut Pengkhianat Agama

      PRU14 Melayu akan tolak UMNO dan PAS. Parti Pengkhianat AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. PEROSAK EKONOMI MALAYSIA DAN MEMALUKAN MALAYSIA DI PENTAS DUNIA.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...