Tuesday 22 August 2017

MAMPUKAH SUKAN SEA MEWUJUDKAN "FEEL GOOD FACTOR" UNTUK MEMBANTU NAJIB MENANG PILIHANRAYA?


Sukan SEA ke 29 di Malaysia kali ini dilihat amat penting untuk memberi sedikit sinar tambahan kepada Najib Razak untuk memenangi PRU 14 yang akan menentukan hidup matinya sebagai Perdana Menteri paling dipertikaikan kewibawaannya oleh rakyat.

Motto "Bangkit Bersama"  yang dipilih bukan saja menjurus ke arah merangsang atlit untuk memenangi pingat sebagaimana jumlah yang disasarkan, tetapi juga seperti mempunyai maksud tersirat  untuk mengajak rakyat meneruskan kejayaan dan perpaduan dengan mengekalkan kerajaan yang ada terus berkuasa.

Lantaran itu, kejayaan negara dalam Sukan SEA kali ini dilihat mustahak  untuk mewujudkan "feel good factor"  yang akan membantu UMNO dan BN terus mengekalkan kuasanya.

Bagi tujuan tersebut, sasaran pingat emas yang ditetapkan kali ini ialah 111 iaitu bertepatan dengan nombor kegemaran Najib sendiri. Walaupun Tun Abdullah Badawi, bapa mertua Khairy Jamaluddin yang semua orang tahu nombor kegemarannya adalah 13, namun KJ dilihat lebih mengutamakan angka 11 yang merupakan angka pilihan bapa politiknya ketika ini.

Sehingga pagi ini, jumlah pingat keseluruhan yang dimenangi Malaysia ialah 37 dan kekal mendahului negara-negara lain di tempat pertama dari segi kutipannya. 

Berdasarkan kedudukan Malaysia sebagai tuan rumah, biasanya suatu kelebihan bagi negara untuk meraih lebih pingat dalam acara-acara yang pemarkahannya dibuat secara subjektif. Maka, sasaran 111 atau lebih pingat itu bukanlah mustahil untuk dicapai dalam acara kali ini.

Jika sasaran 111 pingat atau lebih itu akhirnya dapat dicapai, selain kesungguhan atlit, sokongan rakyat dan peranan kerajaan, khususnya Kementerian Belia dan Sukan dalam menjayakannya, kaitannya dengan angka tuah Najib sudah pasti akan turut didendangkan sama ke sana sini.

Seolah-olah gambarannya Najib turut ada saham dan peranan dan mencetuskan "feel goof factor"  tersebut melalui angka kegemarannya yang dipilih sebagai sasaran kemenangan.

Tambah meriah nanti ialah kerana majlis penutup Sukan SEA akan diadakan sehari sebelum sambutan kemerdekaan pada 31 Ogos. Dengan kejayaan penganjuran yang gilang-gemilang, pungutan pingat sebagaimana disasarkan, tuah angka 111 yang dikaitkan dengan Najib serta diiringi dengan sambutan kemerdekaan pada esok harinya, "feel good faktor"  itu tentu akan dilihat sebagai kelebihan bagi UMNO dan BN untuk memenangi pilihanraya.

Dilihat tambah memberi kelebihan jika Najib mengadakan pilihanraya sekitar November atau Disember iaitu selepas beliau membentangkan Bajet 2018 pada 27 Oktober dan pada awal November pula, RCI forex yang sebelumnya diberi tempoh tiga bulan untuk menjalankan inkuiri sudah siap dengan laporannya.

Dalam hal ini, KJ yang turut mengambil bahagian dalam acara polo, jika turut berjaya memenangi pingat emas, akan sama dilihat sebagai kejayaan berganda yang bakal digembar-gemburkan untuk menarik golongan muda agar kekal bersama bersama kerajaan yang ada pada hari ini.

Dari segi gilang-gemilangnya upacara pembukaan dan pungutan pingat setakat ini, hasrat mencetuskan "feel good factor" melalui pencapaian sekurang-kurangnya 111 pingat Sukan SEA kali ini nampaknya sedang menjurus kepada matlamat yang disasarkan sebelum ia bakal disimpulkan dalam acara penutup yang akan dilakukan oleh Najib pada malam 30 Ogos nanti.

Bagaimanapun, di luar daripada jangkaan, penganjuran kali ini sedikit terganggu dengan kecuaian sehingga bendera Indonesia diletakkan terbalik dalam buku acara yang dicetak. Beberapa kecuaian melibatkan logo negara Brunei juga dilaporan berlaku, tetapi tidaklah sebesar yang melibatkan Indonesia itu.

Walaupun KJ selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Sukan SEA sudah memohon maaf kepada Indonesia, tetapi kecohnya di negara jiran itu masih lagi berterusan. Beberapa tunjuk perasaan, aksi protes jalanan dan serangan balas di media sosial oleh warga Indonesia terhadap Malaysia berlanjutan sehingga ke hari ini.

Di negara kita, kecuaian itu turut mengundang banyak pihak menyalahkan KJ sebagai puncanya. Kata mereka, inilah puncanya bila Menteri Belia dan Sukan lebih ghairah mahu menjadi selebriti sukan  dengan menjadi peserta acara polo dalam waktu yang sama.

Tambah mereka, jika KJ menumpukan sepenuh perhatiannya selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengelola Sukan SEA dengan menitik-beratkan serta mengambil perhatian penuh kepada aspek kelancaran dan kesempurnaan keseluruhan pesta sukan sambil tidak meletakkan dirinya terganggu dengan latihan dan tumpuan sebagai peserta polo, kesilapan seperti bendera terbalik itu mungkin dapat dielakkan kerana ini bukanlah kali pertama Malaysia menjadi penganjur temasya sukan.

Tidak setakat Sukan SEA, malah Sukan Komanwel pun pernah dianjurkan oleh Malaysia. Namun, tidak pernah wujud kesilapan dan kecuaian memalukan seperti kali ini. Sudah tentu sebabnya mengapa temasya lain itu tidak terganggu ialah kerana Menteri Belia dan Sukan sebelum ini tidak mengejar glamour dalam tugas dan kerja mereka.

Tidak kurang yang mendesak agar KJ meletakkan jawatan kerana kesilapan terhadap Indonesia itu adalah melibatkan maruah mereka sebagai negara yang merdeka.

Maka, sedikit-sebanyak dengan kecuaian terhadap Indonesia itu, "feel good factor" yang mahu dicapai itu telah terencat di peringkat awal lagi.

Soalnya kini, mampukan "feel good factor"  yang mahu dicapai sebagaimana yang diharapkan itu akan berterusan sehingga ke acara penutup dan seterusnya boleh dibawa ke pentas-pentas  kempen PRU 14?

Bagaimana jika kecuaian bendera terbalik adalah petaka awal yang seterusnya membawa matlamat 111 pingat gagal dicapai dan KJ juga tidak menang sebarang pingat? (ShahbudinHusin 22/08/2017)

126 comments:

  1. FAKTA ASB DAN NAJIB
    1990 - 14.00
    1991 - 12.50
    1992 - 12.50
    1993 - 13.50 (Pak Lah as the 5th PM)
    1994 - 14.00
    1995 - 13.00
    1996 - 13.25
    1997 - 11.50
    1998 - 10.50
    1999 - 10.00
    2000 - 11.75
    2001 - 10.00
    2002 - 9.00
    2003 - 9.25
    2004 - 9.25
    2005 - 9.00
    2006 - 8.55
    2007 - 9.00
    2008 - 8.75
    2009 - 8.55 (Najib as the 6th PM)
    2010 - 8.75
    2011 - 8.80
    2012 - 8.90
    2013 - 8.70
    2014 - 8.50
    2015 - 7.75
    2016 - 7.25
    2017 - ?? ( semua org tahu)
    P/s - Hancur ekonomi Melayu akibat pemimpin penyamun yg berbangga dgn GELARAN BUGIS (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) - Mohd Najib Abdul Razak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PUTRAJAYA, 10 OGOS 2017: 9 hari menjelang pembukaan rasmi Sukan SEA 2017, Menteri Belia dan Sukan Brig Jen Khairy Jamaluddin mengumumkan 111 pingat emas menjadi sasaran kontinjen negara diikuti sasaran 103 pingat emas diletakkan bagi kontinjen paralimpik negara yang beraksi pada Sukan Para ASEAN 2017 September nanti.

      Sasaran 111 pingat emas tersebut dilihat paling seimbang diletakkan selepas mengambil kira beberapa analisis yang telah dibuat sekaligus menyaksikan sasaran tersebut membolehkan impian Malaysia untuk menjadi juara keseluruhan terlaksana.


      ......111 adalah merujuk pada 111 kerusi parlimen yang perlu dimenangi pada pru 14.........

      .......sekiranya tercapai sasaran tersebut BN boleh mendabik dada.......

      ........ini akan dijadikan bahan kempen pilihanraya........

      Delete
    2. apa yang nak dibanggakan dengan ASB dan ekonomi malaysia sekarang.
      perlaburan untuk membantu ekonomi orang melayu,tetapi hampeh..

      Delete
    3. Sengaja ke?Bukan Pak Lah jadi PM pada tahun 2003 ke?

      Delete
  2. Kalau sekadar bersandar pada akal..
    Cancer tahap 4 boleh sembuh ke setakat makan panadol..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Masa Mahathir org millionaire menjadi billionaire org miskin makan ubi kayu dan umbut kelapa dan rebung buluh... Tidak ada bantuan kpd org miskin...hanya bantuan kpd kroni. Mereka dan kanak2 menjadi peminta sedekah di jalanan.

      ASB untuk org kaya ... Org miskin nak simpan apa???

      Delete
    2. Nasib baik tak makan taik

      Delete
    3. Ye ke anon 938? Kesiannya kat kampung kau ke? Skang ni najib jadi pm, dorang dah jadi jutawan ke?

      Delete
    4. Anon 938 masa madey jadi pm orang kampung kau tinggal kat gua kan? Kesiaaaaan!! Tapi bagus la sekarang ni orang kampung kau dah dapat api karan, public phone, dan sekolah pondok. Tahniah!

      Delete
    5. Malaysian Cybertrooper22 August 2017 at 10:11

      Anon 0938

      Talibarut baru... Masuk nak menyelamatkan Najib. Tapi terlalu bodoh untuk nak berhujah dengan orang kat sini.

      Kah! Kah! Kah! Bangang 6%.

      Delete
    6. Anon 9.38 tu saki baki yang terselamat dari trgedi memali lah tu....mayb menyorok dalam jamban sebab tu terselamat

      Delete
    7. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    8. 1139...

      ...kalau kalah harap ko redha lah ya.....

      ...kerana segalanya kehendak Allah....

      Delete
    9. 1154...

      ...kalau kalah harap ko redha lah ya.....jangan nak bunuh diri lak....

      ...kerana segalanya kehendak Allah....

      Delete
    10. Anon 938 duduk kt bt gajah. Jiran kellies castle...tmpt jin tandang.

      Delete
  4. khairulryezall a/l osman kutty22 August 2017 at 09:30

    [GILO APO] Isa kekal pemangku pengerusi SPAD, kata Nancy [ DAH TADO ORG LAIN DAH]

    Bekas pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad kekal sebagai pemangku Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nancy Shukri.
    Nancy berkata kedudukan Mohd Isa tidak harus dipertikaikan memandangkan beliau hanya dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membantu siasatan dan tiada pertuduhan dikenakan.
    Bagi kami, beliau masih pemangku pengerusi, kedudukan beliau masih lagi sama, lagipun kuasa melantik adalah di tangan perdana menteri.
    Tidak timbul soal kena tunggu kes selesai kerana beliau belum dituduh dan tiada tuduhan pun, katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan lesen teksi individu kepada kumpulan ketiga di bawah Program Transformasi Industri Teksi (TITP) di ibu pejabat SPAD hari ini.
    Beliau mengulas mengenai status Mohd Isa yang dibebaskan semalam selepas direman lima hari bagi membantu siasatan kes pembelian hotel di Kensington, London oleh Felda Investment Corporation (FIC).
    Ketika ditanya bilakah Mohd Isa akan kembali ke pejabat, Nancy menjawab: Terpulang kepada beliau, bila-bila beliau mahu lagipun beliau bukan pengerusi eksekutif.
    Beliau tidak perlu duduk di pejabat setiap hari. Sekarang kita ada pelbagai aplikasi seperti WhatsApp jadi mudah untuk berhubung atas urusan kerja.
    Beliau berkata tiada sebarang sekatan dan terpulang kepada Mohd Isa untuk hadir ke mana-mana acara yang dijalankan oleh SPAD, dan sebaliknya ketidakhadiran beliau juga tidak mengganggu perjalanan tugasan suruhanjaya itu.
    Mesyuarat juga boleh dijalankan meskipun tanpa kehadiran pengerusi, kalau tiada pengerusi, anggota suruhanjaya akan melantik di antara mereka untuk mempengerusikan mesyuarat berkenaan.
    Kami menjalankan tugas macam biasa juga. Kita ada menteri, anggota suruhanjaya, ia tidak mengganggu tugas harian kami, katanya.
    Pada majlis itu 300 pemandu teksi yang telah tamat tempoh perjanjian sewa-pajak di bawah syarikat teksi, menerima lesen individu dan 88 daripada penerima lesen itu turut menerima geran tunai kerajaan sebanyak RM5,000 bagi membantu mereka membeli kenderaan baharu untuk digunakan sebagai teksi. - malaysiadateline
    celahgelegar at 8:07 AM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyooooo....hebat hebat pm....
      peneroka rm5000 sorang
      pesara tentera rm5000 sorang...
      and now....pemandu teksi rm5000 sorang....
      dlm bajet oktober nanti k/tangan awam akan naik gaji....+ bonos 2 bulan gaji....yahooo

      CASH IS KING CASH IS KING CASH IS KING

      RASUAH POLITIK, HALLALLANTOYIBBAN KAN TH HJ ABDUL HADI BIN AWANG???????????????

      Delete
  5. Indon dh bakar bendera malaysia.. Apa reaksi pm najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaa x kisah, nak bakar bakarla, kita print lagi banyak! reaksi najib kepada pemberita setelah ditanya tentang peristiwa yg memalukan itu. Rosmah kelihatan ketawa terkekek kekek mendengar jawapan najib. Kj juga kelihatan tersedak air mineral yg sedang diminumnya sambil menepuk nepuk bahu zahid. Menteri menteri yg hadir kesemunya mengangkat tangan menunjukkan tanda bagus.tv3suku

      Delete

    2. Tengok apa jadi kalau berani bakar bendera UMNO .

      Delete
    3. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    4. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    5. Umno mimpi di senja hari...

      Delete
  6. Najib sebenarnya confius, dia ingat lagi sikit lagi bagus mcm dapat nombor dalam kelas!

    ReplyDelete
  7. kita sebagai rakyat malaysia seharusnya bangga dengan pencapaian atlet Malaysia yang telah berjuang untuk mengharumkan nama Malaysia..tidakkah rakyat Malaysia bangga lagu kebangsaan Malaysia kerap berkumandang dalam temasya sukan sea apabila serikandi negara memenangi pingat emas demi Malaysia..rakyat Malaysia telah menunjukkan komitmen untuk menjayakan temasya ini..tidak perlu berdengki atas kejayaan orang lain kerana ini adalah kejayaan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pingat emas dunia.. Lari berganti ganti bawa lari duit menyamun..

      Delete
    2. Mmg kita bangga pun. X der la nak dengki apa pun.smlm tgok bola pun kita bagi sokongan. Business as usual bro! Cuma diharap pasukan negara dapat menyerlah di pentas yg lebih besar seperti najib ngan 1mdb

      Delete
    3. Acara gebang...
      mas-mr j
      perak-sahabat unknown
      gangsa-kejora

      Delete
    4. Bro you Dan sesiapa pun kalau nak bangga dengan atlit Malaysia bangga la tiada siapa nak marea , cuma bagi tau la najib dan semua pemimpin penyamun dlm BN jgn nak divert isu rakyat sekarang RCI jijik Dan sekarang nak guna sulan Sea yg siapa pun tak peduli.

      Delete
    5. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    6. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    7. Mentaliti negara mundur masih ditunjukkan bila penonton di stadium memanggil Singapura dan Brunei anjing dan penyokong Myamar di balun sampai separuh mati. Malusia kali ini tidak layak menjadi host tidak seperti sukan commonwealth dulu. Memalukan logo boleh tersalah cetak diperingkat negara membuktikan pihak penganjur banyak tertidur. Memalukan dengan silap bodoh yang sebegini. Selalunya sebelum sesuatu di cetak pasti ada pemeriksaan art work dan proof reading. Ini semua tido mkn gaji buta

      Delete
    8. anon 1203 sila semak fakta anda
      kejadian itu tu bukan berlaku di sea games KL ni

      Delete
    9. Oh itu berlaku ketika SUKMA ya.... kita ingin menjadi negara maju tapi mentaliti negara mundur adalah penghambat. Kwlau kita tidak mahu mengaku kelemahan dan kesalahan kita maka kita tidak akan melangkah meninggalkan status negara membangun ke negara maju malah akan mundur kebelakang dari apa yang telah dicapai sebelum ini.

      Delete
  8. Feel Good factor best described BN today's situation.
    To attract audiences, lucky draw with luxury items, house, motorcycle, periuk & etc.
    Cash is king attitude.

    ReplyDelete
  9. Pungutan pingat sukan sea tidak:

    1. membantu menyiapkan 500,000 rumah PR1MA pada 2018. Hanya 8000 unit siap sekarang.
    2. menyediakan peluang pekerjaan pada belia dan graduan
    3. mengurang kos sara hidup
    4. membantu nilai ringgit
    5. membantu kemelut 1mdb
    6. menjawab isu nama kutty pada ic madey, isu rm230 juta zahid, nama penderma2 arab, sapa dalang insiden lahad datu
    7. memberi pencerahan kes rm100 juta KBS
    8. selesai isu kewangan FGVH.
    9. membantu golongan middle class melayu membeli hartanah
    10. membantu peningkatan dividen dan bonus ASB.

    Feel good factor sukan sea hanya untuk menyedapkan hati orang kampung.

    ReplyDelete
  10. Kelantan kekal tangga teratas hiv aids. Tak jeles pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha! Betul! Ambo ore klate ambo banggo. Pil kudo nomor satu, hiv/ aids nomor satu.keh tetok,smelih ore, bunuh pong hebat jugok. Ingat najik sore buleh wak bendo bendo tu semo. Ore klate x here la stakat 1mdb tu. Kace butir jah

      Delete
    2. Aaiikkk Bro Macy...betol ke org Kelantan...??

      Delete
    3. Saya asal jerman, he he he

      Delete
    4. Mmg btul bro phantom, saya asal pasir mas...bau bau bacang ngan neelofa

      Delete
    5. Knp tak buat RCl HIV/AIDS tertinggi di kelantan serambi mekah.

      Ini kerja2 tok2 guru. Jgn sampai tok guru pun yg kena HIV/AIDS

      Delete
    6. Di negeri DAP tak ada pun HIV/AIDS.

      DAP tak ada syurga.

      PAS ada syurga di GOLOK.

      Delete
    7. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    8. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
  11. The answer is a solid NO

    ReplyDelete
  12. X kira lah brapa jumlah pingat emas yg Msia rangkul kelak, raayat rasanya sdah membuat pilihan. Tinggal menunggu pilihanraya untuk menterjemahkan pilihan hati.
    Cuma saya nak komen baju T yg KJ pakai semasa menyampaikan hadiah.
    Saya rasa x sesuai pakai baju T bertulis Malaysia.
    Kalau kita tengok d Sepanyol, contohnya, pres. kelab Barcelona dan RM menonton perlawanan antara kelab mereka.
    X ada sebarang reaksi dari mereka kalau padukan mading2 menjaringkan gol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila menteri tak bersikap profesional itu lah jadinya

      Delete
  13. Melayu kemaruk, semua perkara hampa tengok nampak politik,sat g hampa pi tengok tong jamban yg hampa berak tu,lepas tu hampa olah buat cerita politik kat sini tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruk betul cara kau bfikir!

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    3. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
  14. Menang sorak je la kebanyakan orang Malaysia...bersuka2 dahulu berduka2 kemudian...apa nak jadi org Melayu...(lebih 40x sebut MELAYU, makin layu la jawabnya....) Sape la pilih nama Melayu ni...Malaya lagi gah rasanya...bukan Malayalam..ha.ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
  15. Tn. Budin, Najib saje gunakan platform sukan Sea kononnya nk tunjukkan dia pun mampu anjur sukan terbesar kt asia tenggara, nk tandingi kehebatan Tun M yg bole anjur 2 temasya sukan yg bole dianggap 'BENCHMARK ' utk hos hos seterusnya iaitu SUKOM 98 dan SUKAN SEA 2001. Tp, malangnya sukan sea 2017 banyak sangat kontroversinya bendera terbalik la, bendera Brunei guna Bendera Brunei Army, pemandu bas utk pasukan vietnam ke myanmar terlibat dgn kejadian kecurian,pastu kes bas terlibat kemalangan, tiket stadium utk pasukan Myanmar diperuntukkan hanya 500 org je,padahal stadium Selayang bole muat lebih, last last byk kerusi kosong.....apa semua ni?? Ye kita mungkin bole ni kejadian x disengajakan, tapi kalo dh banyak macam ni, kesilapan pulak yg boleh kitakan kesilapan bodoh macam bendera indon yg terbalik, bendera Brunei yg guna Bendera tentera brunei.... Nampak sangat Menteri Sukan x buat keje.....dh silap baru nk mintak maaf, belajar tinggi kt OXFORD, Tp bendera negara lain pun xtau...kita kena ingat, persiapan utk sukan sea bukannya dibuat sehari dua, ni dh bertahun dkt 2 tahun x kan langsung xpi check tengok??...
    Ak yakin nanti Najib dgn bangganya akan cakap inilah sukan sea terbaik pernah diadakan di Malaysia lebih hebat drp KL 2001 under TUN M, kita bole gelak jelah kt Najib ni......

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
  16. The Phantom - kamu begitu jahil apabila menyifatkan sesebuah kerajaan di tadbir
    dengan berbekal "duit rakyat" semata-mata.

    "Duit Rakyat" diambil kerajaan melalui pelbagai jenis cukai yang difikirkan memadai dan tidak menzalimi adalah HAK" kerajaan yang wajib ditunaikan oleh RAKYAT. Dan ia berubah sifat menjadi "duit kerajaan"

    daripada "Duit Rakyat", hanya Kerajaan yg jujur, berilmu dan beramal yang mana ketiga' sifat ini ibarat telur di mata pedang (berbolak balik) akan berupaya menunaikan pula HAK Rakyat dalam urusan fardhu Kifayah serta Syari'at (akidah). setelah "duit rakyat", diolah menerusi pelbagai cara untuk memperoleh laba dan manfaat, dan seterusnya kerajaan akan menunaikan HAK Rakyat.

    Dan kamu berfikir ia adalah urusan semudah ABC ? (kerajaan ambil duit rakyat pastu tadbir sesebuah negara?)

    hanya manusia-manusia jahil sahaja akan terus diperbodohkan dengan salah faham maksud dan sifat sebenar "Duit Rakyat".

    secara ringkas - "Duit Rakyat" adalah HAK kerajaan, dan "Duit Kerajaan" ialah HAK rakyat, namun bergantung sepenuhnya pada kejujuran, ilmu dan amal si Umara'

    gaji kakitangan awam dibayar kerajaan atas sifat "Duit Kerajaan" adalah HAK rakyat (kakitangan awam ialah rakyat).

    kepada The Phantom - cukup-cukuplah kau diperbodohkan oleh Para Serigala, hatta sifat sebenar "duit rakyat" kau diajar dengan fahaman yg salah.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat







    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu bodoh! Duit rakyat tu jadi hak kerajaan supaya dorang boleh klepet masuk poket sendiri! Cam tu? Bapak kau yg ajar ke?

      Delete
    2. Unknown sahabat yang suka berlagak seperti sumber hukum.

      Kenyataan kamu di atas berbunyi sangat pelik, itupun kamu berani mengatakan bro phantom diajar dengan fahaman yang salah.

      Boleh tak kamu huraikan dengan dalil syarie bagaimana kamu boleh memperolehinya 'hukum' seperti di atas?

      Tolong huraikan juga apa itu fardu kifayah dan syariat (aqidah). Bunyi amat janggal apabila aqidah diletakkan di bawah syariah. Ini sudah menyalahi kaedah pembelajaran sedunia ni.

      Tolong huraikan..

      Delete
    3. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    4. Waktu pejabat awak sempat main hp yerrr sahabat; makan gaji buta dosa kerr tak?

      Delete


    5. ini lah pertama kali.. ada orang bagi tahu duit cukai yang diambil dari saku rakyat ada lah hak kerajaan yang selama memerintah kerana undi yang mana setiap undi merupakan satu amanah dan amanah itu lah yang hari-hari di pikul di bahu semua Menteri terutama Perdana Menteri.

      Kerajaan di negara lain akan kaitkan 'pembayar cukai' dalam apa jua tindakan mereka dan apabila menuntut penjelasan dari tindakan kerajaan.

      anon kali ini telah komen bawah dari tahap macai kelas 3.

      Delete
    6. Duit cukai rakyat adalah HAK kerajaan? BODOH nak mamposss sahabat ni. Negara tak perlu orang ada DNA bodoh tahap ni....pi mamposssss!!!!

      Delete
  17. hahahaha...sakit perot aku bce komen2 korang.............kihkihkih....x kesah le faktor ape skali pon yg aku tau kali ni undi aku bkn utk bn...............#rinduzamantunM

    ReplyDelete
  18. Sukan SEA yang kecil ni pun sudah ke laut. Macam-macam terjadi (tak perlu nak ulang tayang di sini).

    Bandingkan kegemilangan SUKOM 98 dulu.

    Itulah yang berlaku apabila yang mentadbir semuanya tak berkemampuan. Hanya bodek saja untuk dapat kedudukan.

    Akhirnya yang menanggung malu adalah rakyat Malaysia keseluruhan.

    #LetsmakeMalaysiagreatagain

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
  19. Rahman jpc - pangkat, gelaran dan usia yang panjang tidak memberi manfaat pada kamu (dalam urusan politik). dan kamu cuba menipu apabila cuba "memisahkan" Kerajaan dengan Parti yang Menubuhkan Kerajaan.

    kamu menghirup/ melahap segala nikmat sebagai kakitangan awam yang tidak akan dapat kepada rakyat yang Non Goverment Workers. bahkan ada sindiran Evergreen untuk kakitangan awam yang mengundang pelbagai perasaan - siapa "kerja GOMEN"
    ibarat hidup macam seekor ikan emas dlm akurium (makan tanggung berak cangkung)

    Hala tuju sesebuah kerajaan ditentukan oleh Parti yang memenangi PRU dalam sistem demokrasi. frasa "aku kerja dalam kerajaan bukan dalam Parti" ialah ungkapan manusia yang takabur.

    Rahman jpc - kamu termasuk didalam golongan manusia yang takabur.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Piiirah Sahabat ....kau kerja apa kat jbtn pendidikan ada masa goyang kaki dan gebang online memanjang di waktu pejabat?

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    3. Hahaha...mkn gaji buta. Kena setepek...

      Delete
    4. Hahaha...anon 11.53 mkn gaji buta dan makan tahi babi Dapigs. Kena setepek...

      Delete
    5. Sahabat tu aku rasa tukang cuci jamban; sampai hari ni tak berani cakap kerja apa; tapi selalu online waktu kerja; sah makan gaji buta

      Delete
    6. Sahabat tu aku rasa tukang cuci jamban kat pejabat si ASSMIN AISKRIM JAMBAN; sampai hari ni tak berani cakap kerja apa; tapi selalu online waktu kerja; sah makan gaji buta

      Delete
    7. Sahabat tak layak cuci jamban MB selangor la weeeihhh

      Delete
    8. Di sini rupanya unknown sahabat.

      Masih tidak menjawab soalan saya di atas sana.

      Kemudian gebang kembali perkara yang telah dijawab dahulunya.

      Selepas itu di sini ia berikan pula hukum 'taat kepada parti politik' yang mana ini tiada asas di dalam al-quran mahupun hadith.

      Parti politik adalah ciptaan manusia dan tidak ada nas yang menetepkan ketaatan kepada parti politik.

      Unknown sahabat benar-benar merasakan dirinya sebagai sumber hukum.

      Delete
    9. Sahabatku John Doe - pepatah Melayu mengingatkan Bangsanya agar kenali "kawan" sebelum "mengenali" musuh.

      andainya kamu mengenali DAP serta NGO2 songsang yang sesat lagi menyesatkan (COMANGO) pastinya kamu akan malu pada diri sendiri - semua ini "kawan" kamu.

      sekiranya akal dan iman kamu tidak rosak maka pastinya kamu diperlihat pada kecacatan dan tipu daya struktur hearaki Pakatan Harapan.

      aku tidak menyuruh kamu taat pada parti politik apatahlagi taasub, ibarat taasubnya puak kamu terhadap seorang lelaki yang disabit jenayah liwat (biseksual).

      sila tanya kepada Rahman Jpc (mendakwa dirinya bergelar DATO'). sejak bila Kerajaan itu terpisah dari Parti yang menubuhkan kerajaan

      sekiranya Pakatan Harapan membentuk kerajaan Pusat di Tanah Melayu ini (Nauzubillahiminzalik) - maka baik buruk hala tujunya kelak hasil dari Parti-parti didalam Pakatan Harapan

      Maka jika kamu mencela Kerajaan, bermakna kamu mencela parti yang menubuhkan kerajaan itu. jika kamu melahap segala nikmat dan kelebihan yang diberikan kerajaan bermakna kamu sedang melahap segala nikmat dan kelebihan hasil dari Parti yang menubuhkan Kerajaan.

      Demikian lah keadaan Rahman Jpc yg cuba menipu dan bersilat lidah demi "menghalalkan" sifat kufur nikmat setelah dia melahap semahunya semua nikmat hasil bekerja dalam sektor awam (kerajaan). kemudian menabur segala macam adu domba dan fitnah terhadap Parti yang menubuhkan kerajaan (tempat dia melahap nikmat dan segalanya).

      sahabatku John Doe - berikan aku dalil dan pembuktian yg kukuh apakah Kerajaan terpisah dari Parti yang menubuhkan kerajaan itu ?

      dan cuba tanyakan orang bijak pandai maksud dan fahaman "duit rakyat". apakah ia berlawanan dari apa yang telah aku sampaikan.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    10. Unknown sahabat.

      Aku dah jawab bab DAP dll ni dulu dan tak berminat nak ulang tayang seperti kamu tapi kamu masih belum menjawab soalan aku dari mana datangnya hukum kamu tentang kewajipan 'taat kepada parti politik ni'?

      Mana dalilnya?

      Kenapa tanya aku dalilku? Sedangkan kamu yang keluarkan hukum.

      Kamu ini pelik sungguh, apabila kamu keluar hukum dan aku bertanya mana dalilmu kemudian kamu minta dalilku pula bahawa hukum kamu itu salah?

      Memang betullah kata-kata aku bahawa kamu betul-betul menyangka diri kamu adalah sumber hukum sebab hukum yang kamu keluarkan tidak berdalil pun.

      Dalilku tentang ketaatan kepada pemerintah dan bukan ketaatan kepada parti politik telah pun ku berikan dahulu dan kami hanya mampu gebang berpusing-pusing tidak menjawab.

      Kalau aku berikan sekali lagi pun kamu akan melakukan perkara yg sama juga.

      Maka kini aku meminta dalilmu pula.

      Aikk.. Pandai keluar hukum bila diminta dalil beralasan pula?..

      Mana dalilnya? Kamu yang keluarkan hukum ni takkan aku pula kena berikan dalil?

      Delete
    11. Sahabatku John Doe - kau tak beri apa-apa hujah melainkan hanya tipu daya demi untuk "memuliakan" tipu daya Para Serigala Pakatan Harapan.

      kamu menuduh aku berputar belit ?
      demikianlah keadaan kamu yg menabur fitnah terhadap Perdana Menteri dan kemudian kamu menuntut agar Perdana Menteri membuktikan tuduhan yang dilempar adalah fitnah.

      Sahabatku John Doe - sejujurnya sudah banyak kali aku berhujah dengan puak-puak yang jahil dan sombong dan majoritinya akan sangat percaya terhadap setiap adu domba dan fitnah yg dilempar terhadap Kerajaan (Parti yang menubuhkan kerajaan)- UMNO/BN. pernahkah kamu sanggup berpegang pada pembuktian andai ia membatalkan adu domba dan fitnah yang sebelum itu sangat kamu percayai ?.

      aku punyai dalil dan hujah terhadap apa yg aku sampaikan - sekarang kau perlu bawakan pembuktian

      1) "duit Rakyat" apa yg kamu faham?

      2) Kerajaan dan Parti yg menubuhkan kerajaan dalil apa yg boleh memisahkan kedua-duanya ?.

      aku berikan kamu masa, sebanyak mana yang kamu perlukan wahai John Doe.


      Salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    12. Sahabat...jawab dulu kerja apa di jbtn pendidikan? Main hp waktu pejabat salah tak?

      Delete
    13. Unknown sahabat..

      Aku tahu kamu seorang jahil suka menyangka diri kamu sumber hukum. Kamu sewenangnya suka memberi hukum tanpa dalil. Demikianlah apabila kamu ditanya dalil kepada hukum yang kamu keluarkan kamu tidak mampu menjawab dan kemudian kamu minta aku pula beri dalil untuk menunjukkan hukum yang kamu keluarkan itu salah. Ini adalah kaedah mungkar dalam mengeluarkan hukum.

      Apabila kita mengeluarkan sesuatu hukum ia sepatutnya ditunjangi oleh dalil yang kita selidiki hingga tiba kepada hukum itu.

      Kaedah kamu pula adalah kaedah mungkar. Kamu keluarkan hukum dan kemudian bila ditanya dalilnya barulah kamu akan tercari-cari. Demikianlah punca penyalahgunaan dalil di kalangan manusia, mereka mengeluarkan hukum dan kemudian barulah tercari-cari dalil untuk menyokong hukum mereka itu.

      Tapi itu adalah untuk orang lain. Kejahilan kamu ialah menyangka-nyangka bahawa diri kamu itu adalah sumber hukum.

      Bgmn kamu begitu berani menyangka dirimu sebagai sumber hukum? Ini sebesar-besar kemungkaran.

      Baiklah, aku tahu kamu sudah tenggelam di dalam kesesatan akibat kejahilan dan kesombongan kamu menyangka diri kamu adalah sumber hukum, tapi aku perlu beri peringatan supaya sekiranya kamu dibinasakan kelak, kamu tidak lagi boleh memberikan alasan.

      Kesemua nas tentang ketaatan kepada pemerintah tidak menyebut ketaatan kepada parti politik. Tetapi untuk mengatakan mengasaskan parti politik sebagai perbuatan mungkar aku tidak bertemu dengan dalil putus yang mengatakan sedemikian dan maka aku bertawaquf dari mengeluarkan hukum haram ke atasnya.

      Ini bersesuaian dengan kaedah usul fiqh mazhab syafie 'asal sesuatu adalah harus kecuali ada nas yang mengharamkan'.

      Terdapat di dalam hadith di mana Nabi bersabda "Jika pekerjaan itu bermanfaat bagi mereka maka teruskanlah. Aku hanya menduga-duga dan janganlah diambil peduli dugaanku. Tetapi jika aku berbicara mengenai agama Allah, maka pegang teguhlah itu kerana aku sekali-kali tidak akan berdusta terhadap Allah" sahih Muslim 2175.

      (Hadith ini lebih panjang dan aku hanya petik di hujung tanpa sebarang niat untuk mengelirukan sesiapa, cuma aku berpendapat hujungnya sudah memadai untuk menyampaikan maksud. Boleh rujuk untuk kefahaman).

      Ada pula di dalam satu hadith akhir zaman Nabi pernah bersabda :-

      فاعتزل تلك الفرق كلها ولو ان تغض على اصل شجرة حتى يدرك الموت وانت على ذالك.

      "Maka tinggalkanlah parti-parti itu kesemuanya walau kamu terpaksa memakan akar-akar kayu, namun engkau tetaplah pada pendiriamnu itu' Sahih Muslim 1814.

      Hadith ini juga lebih panjang dan aku hanya petik di hujung tanpa sebarang niat untuk mengelirukan sesiapa, cuma aku berpendapat hujungnya sudah memadai untuk menunjukkan fatwamu tentang ketaatan kepada parti politik adalah fatwa mungkar).

      Aku selalu lafazkan di sini, aku bersyukur dengan penubuhan PPBM dan sekiranya PPBM tidak ditubuhkan maka sudah tentu aku telah mengasingkan diri dan memakan akar kayu di hutan. Hadith di atas adalah punca lafazku ini dan ini adalah bukti aku bukan baru bertemu dengannya dalam usaha mencari-cari dalil kebathilan kenyataan kamu.

      Di dalam hadith di atas Nabi saw sendiri bersabda mengarahkan kita meninggalkan parti-parti politik (al-firqu bermaksud pihak atau parti dan al-firqu kullaha bermaksud parti-parti itu kesemuanya).

      Hadith di atas Nabi dengan jelas memerintahkan parti-parti politik ditinggalkan di dalam situasi tertentu dan hadith di atas adalah hadith tetang peristiwa di akhir zaman.


      Secara mudahnya ialah sekiranya ketaatan kepada parti politik itu hukumnya wajib seperti katamu mengapakah Nabi sendiri bersabda sedemikian?

      Siapakah sumber hukum? Nabi sendiri atau kamukah?

      Aku berlindung daripada kejahilan manusia yang menyangka ada sumber hukum selain AlQuran dan As-sunnah.

      Wallahu a'lam.

      Soalan mudah dariku untukmu unknkwn sahabat; Siapakah yang jahil murokkab, bro phatom dan pak rahman jpc atau kamu?

      (Pembaca lain juga dipersilakan menjawab).

      Delete
    14. Sahabat-sababat sekalian. Berikut ialah petikan komen unknown sahabat yang beriman dengan dirinya sendiri sebagai sumber hukum; -

      aku punyai dalil dan hujah terhadap apa yg aku sampaikan - sekarang kau perlu bawakan pembuktian

      1) "duit Rakyat" apa yg kamu faham?

      2) Kerajaan dan Parti yg menubuhkan kerajaan dalil apa yg boleh memisahkan kedua-duanya ?.

      aku berikan kamu masa, sebanyak mana yang kamu perlukan wahai John Doe.

      Ulasan:-

      Unknown sahabat mendakwa ia punya dalil tapi di mana dalilnya? Ini mengesahkan kata-kata saya bahawa unknown sahabat adalah seorang manusia sesat yang menyangka dirinya itulah dalil dan sumber hukum.

      Ia memberikan hukum tanpa dalil kemudian berhujah secara mantik bahawa sumber dalilnya ialah dirinya sendiri.

      Kemudian si jahil murokkab ini berikan pula kepada saya masa untuk memberikan dalil berlawanan. Ia penganut ajaran Mat Maslan 'kalau nak menipu mesti konfiden'.

      Aneh sungguh. Ia yang keluarkan hukum dan kemudian ia cabar saya berikan dalil hukumnya itu salah.

      Bayangkan seorang mufti keluarkan hukum dan apabila ditanya oleh orang kebanyakan "apa dalilmu" maka si mufti menjawab "berikan dalilmu bahawa hukum yang aku keluarkan itu salah".

      Alangkah terbaliknya dunia ini dengan kewujudan golongan yang bodoh sombong seperti unknown sahabat. Mujur ia hanyalah pendedak murahan di dalam blog.

      Pendedak ini hanya sedang diberikan tempoh.

      Delete
    15. Bro John Doe,

      Unknown sahabat sama spesis dengan Mr J. Dalil mereka, adalah diri mereka sendiri.

      Firman Allah SWT mereka kopipes sekerat2 sahaja. Isu,perkara yang kena pada batang hidung mereka sendiri,Mereka akan tutup dan diamkan.. Firman Allah dan Hadis Nabi SAW tersebut.

      Spesis seperti Unknown ni..kalau dapat jumpa,aku nak belanjer beliau Smackdown !

      Delete
    16. Wow!

      Tahniah buat sahabat meraban!

      Anda sudah meletakkan diri anda setaraf dengan ayah pin dan tuhan harun

      Esok pagi boleh umumkan kat tv3suku sebagai pingat emas terbaru yang dimenangi bersempena sukan sea ni

      Bila nak buat teko besar?

      Atau sami kuil mana yg nak kena minum air basuh kaki kau tu?

      Delete
  20. hari ini RCI mendapati duit negara yang hilang semasa mahathir berjudi forex adelah lebih dari rm 31 billion, selepas dia meletak jawatan 22 tahun yang dia tinggal kan wang dalam kerajaan hanya dedak ayam je, itulah beban yang terpaksa ditanggung oleh perdana menteri selepas itu, sekarang bila ekonomi kerajaan pulih simpanan pun banyak dan semua kroni dia dah kehabisan wang dia kembali nak rampas balik, tapi kesian tengok masih ade lagi orang yang menyokong dia mengatakan dia baguih. semoga allah membalas dan meghukum dgn setimpal mereka yang telah melakukan mungkar dan memfitnah kerajaan yang ade pada hari ini. allah maha besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak faham peranan BNM dalam market forex; jangan buat buat pandai. Tak payah tunjuk bodoh kat sini. Rm31 billion tu andaian tanpa details...accounting entries pun tak ditunjuk sebagai bukti. Kalu lulus form 3 baik cakap tahap bawak teksi

      Delete
    2. Ha ha ha 11.46 economist dari felda mana kau ni?

      Delete
    3. Woi bodo; tugas gabenor bagitau kerajaaan berapa untung rugi forex tu. Pebtadbiran BNM berasingan dari hal kerajaan, faham? BNM tu badan bebas, faham? Kenapa gabenor tak umum sendiri kalu madey nak tutup kes?

      Delete
    4. 11:46 sah dungu.

      Tapi tulislah jugak sesuatu supaya boleh claim dedak.

      Delete
  21. INSYAALLAH KERAJAAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN KEKAL MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH KERAJAAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BERJAYA MEMERINTAH SELEPAS PRU KE 14...AMIN....

      Delete
    2. In shaa Allah Najib-UMNO-BN yang mengkhianati amanah akan tumbang. Bagaimana ia tumbang Allah lebih mengetahui. In shaa Allah di tahun 2019 semua orang sudah tahu bagaimana golongan pengkhianat ini ditumbangkan.

      Dah tak lama dah tu. In shaa Allah. Aamiin.

      Delete
  22. MADEY NAK MAIN FOREX PUN MAIN LER DUIT SENDIRI ...BUKAN MAIN GUNA DUIT RAKYAT (BNM)...TAPI AKU PERCAYA KALAU UNTUNG MASA TU MESTI MADEY DAN KRONI REMBAT HABIS...KAYA RAYA....TAK CAYA TANYA SAMA DAIM...TU SEBAB SEKARANG NI DAIM DAH DIAM....

    ReplyDelete
    Replies
    1. JIBBY NAK MAIN 1MDB PUN MAIN LER DUIT SENDIRI ...BUKAN MAIN GUNA DUIT RAKYAT (BNM)...TAPI AKU PERCAYA KALAU UNTUNG/RUGI MASA TU MESTI JIBBY DAN KRONI REMBAT HABIS...KAYA RAYA....TAK CAYA TANYA SAMA TAIK LOW...TU SEBAB SEKARANG NI TAIK LOW DAH DIAM....

      Delete
    2. Malaysian Cybertrooper22 August 2017 at 14:19

      ANON 1157,

      SEMAH KATIK KESAYANGAN KO PUN KALAU NAK MEMBOROS SHOPPING SAKAN GUNA LA DUIT SIMPANAN SENDIRI. JANGAN SURUH LAKI DIA REMBAT DUIT RAKYAT (1MDB). KALAU DIA PAKAI DUIT SENDIRI, NAK BORONG KILANG BERKIN SEKALI PUN KITAORANG TAK PEDULI.

      Delete
  23. Tuesday, August 22, 2017
    Menu Utama
    SELEPAS 25 TAHUN, IBRAHIM LIBYA MATI SIA-SIA RUPANYA
    Adamyan | June 9, 2011



    Tanggal 19 November 1985, bertempat di Kampong Memali, Mukim Siong, Daerah Baling Kedah Darul Aman, berlaku peristiwa pembunuhan 4 orang anggota keselamatan dalam cubaan menamatkan keganasan bersenjata pengganas radikal PAS diketuai Ibrahim Libya – bekas calon PAS dalam pilihanraya umum 1978 dan 1982 di kerusi Bayu, Kedah.

    Bagi mengelakkan kematian yang lebih ramai dikalangan anggota keselamatan yang bertugas, 14 penggganas ini termasuk Ibrahim Libya ditumpaskan oleh unit elit pasukan khas polis hutan (sekarang Pasukan Gerakan Am), VAT69. Mesin gun dan pistol lawan pedang dan parang, mana ada tandingan.

    Walaupun cara menamatkan keganasan di Memali ini oleh Menteri KDN pada ketika itu, Datuk Musa Hitam (kini Tun) menjadi pertikaian sehingga beberapa tahun selepasnya, yang lebih penting untuk kita nilaikan hari ini ialah bagaimana penglibatan PAS pada ketika itu.

    Atas nasihat Presiden PAS sekarang, Abdul Hadi Awang, 14 orang ini dikebumikan selayaknya seperti orang yang mati syahid dimana mayat mereka tidak dimandikan, dikapankan dan disembahyangkan seperti mana yang sepatutnya. Walaupun pada saat pengkebumian, kain cukup, air cukup dan makmum juga cukup.

    Ini kerana PAS percaya mereka syahid dalam mempejuangkan Islam walaupun hakikat yang sebenarnya, kematian sia-sia ini adalah untuk mempertahankan Ibrahim Libya dari ditahan dibawah ISA.

    Perjuangan Islam yang dimaksudkan ialah penubuhan negara Islam dan perlaksanaan hudud yang ketika itu begitu hebat diperjuangkan PAS. Tidak hairan kenapa PAS begitu hebat mempergunakan tragedi ini untuk kepentingan politiknya termasuk menubuhkan tabung Memali kononnya untuk membela nasib balu dalam kejadian tersebut.

    Dan bila bercakap tentang Memali, satu perkara yang kita tak boleh lupa untuk menyebutkannya ialah Amanat Haji Hadi yang menjadi rujukan kepada keradikalan Ibrahim Libya dan pengikutnya.

    Tapi siapa sangka, rupanya kematian 14 orang itu adalah kematian sia-sia belaka setelah PAS hari ini menyatakan negara Islam tidak ada disebut di dalam Al-Quran, yang ada hanya negara kebajikan. Dalam ucapan di Muktamar yang berakhir baru lepas, Hadi Awang dipetik sebagai berkata:-

    “Kita mulakan dengan pelaksanaan negara berkebajikan, itu ada dalam Al-Quran, Dia tak sebut negara Islam, Dia sebut negara berkebajikan”
    Apa agaknya perasaan balu dan anak-anak 14 orang yang terbunuh dalam kejadian tersebut bila dapat tahu kematian bapa dan suami mereka hanya dipergunakan untuk kepentingan politik PAS.

    Penulis gesa supaya Jabatan Agama Islam Kedah menggali semula kubur 14 orang ini dan mengebumikan semula mereka mengikut cara yang sepatutnya kerana sudah jelas mereka tidak mati syahid kerana negara Islam yang mereka perjuangankan tidak wujud dalam Al-Quran, dan Hadi Awang mengesahkan itu.

    Banyak betul penipuan PAS dalam soal penubuhan negara Islam dan perlaksanaan hudud ini, bukan sikit punya penipu, sehingga melibatkan kematian pun ada. Betul-betul hampeh punya parti.

    Bagi khalayak ramai yang lain, tinggalkanlah PAS dan perjuangan penuh penipuannya ini. Kejap negara Islam, kejap negara berkebajikan. Besok lusa entah apa pula lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. MADEY NAK MAIN FOREX PUN MAIN LER DUIT SENDIRI ...BUKAN MAIN GUNA DUIT RAKYAT (BNM)...TAPI AKU PERCAYA KALAU UNTUNG MASA TU MESTI MADEY DAN KRONI REMBAT HABIS...KAYA RAYA....TAK CAYA TANYA SAMA DAIM...TU SEBAB SEKARANG NI DAIM DAH DIAM....

      Delete
    2. JIBBY NAK MAIN 1MDB PUN MAIN LER DUIT SENDIRI ...BUKAN MAIN GUNA DUIT RAKYAT (BNM)...TAPI AKU PERCAYA KALAU UNTUNG/RUGI MASA TU MESTI JIBBY DAN KRONI REMBAT HABIS...KAYA RAYA....TAK CAYA TANYA SAMA TAIK LOW...TU SEBAB SEKARANG NI TAIK LOW DAH DIAM....

      Delete
    3. Yo bro Up d Moderates my man...taik low nampak diam; but may b tengah bagi briefing kat orang DoJ dan FBI macam mana nak lepas diri

      Delete
  24. Kalau ada acara kentut berirama dan gebang berpasukan....sure team J dan Sahabat dapat mas punya.

    ReplyDelete
  25. Unknown Musibat nak tibai orang
    Nak tembak peluru keluar belerang
    Bro Phantom dia dah serang
    Pak Rahman juga dia tak senang!

    Ini Musibat mana nak faham
    Belajar taknak dedak dibaham
    Dengan kita nak jual saham
    Orang tak beli dah naik geram!

    Katanya duit rakyat, milik kerajaan
    konon sukahati macamana belanjakan
    Bermewah keluarga bershopping sakan
    Tak cukup lagi cukai naikkan!

    Bro Phantom, Musibat ni bodoh
    Fakta takde nak main tuduh
    Penjilat Bijan yang paling utuh
    Salam ya salam um-no nak jatuh!

    Dengan Pak Rahman dia nak lagak
    Um-no itu kerajaan,taknak berganjak
    Dikata parti dia mengelak
    Parti dan kerajaan sama jugak!

    Pakatan menang tubuh kerajaan
    Kakitangan kerajaan tetap teruskan
    Ini menipu, orang kampung bohongkan
    Tak sokong um-no, DAP number one!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Benda simple pun sisahabat tak boleh hadamkan
      Masih beriman kepada parti politik sebagai tuan
      Takkan tak boleh otak tu nak fikirkan
      Pemimpin diatas semua tu rakyat yang mengundi aka ko jugak yang pilihkan..

      Keluarkan hukum agama bagai
      Sayang logik akal pun tak boleh pakai
      Cakap seperti orang minum ketum yang dah mamai
      Betul la dia ni tahap kelas 3 punya macai..

      Faham la teman kenapa dia katakan
      Kalau kawan2 perasan Duit rakyat Duit kerajaan tu negara komunis punya slogan
      Sejak pemimpin sanjungan dia dengan negara china sudah berkawan
      Pada dia ideologi komunis dah jadi ikutan..

      Maaflah disini negara demokrasi
      Kerajaan bila pru boleh bertukar ganti
      Rakyat ada hak untuk pilih bila mengundi
      Bagi rakyat sekarang ni pakatan rakyat lah menjadi pilihan hati..



      Delete
    2. Bro kembor berdua........kan ke unknown dan Mr J=Jebon tu tengin.......dengornye deme sepupu dengan beroyang......tu sebab dia pusin sana sini konon fakta dia betoi bebenor.

      Ditanya berpuloh kali dgn John Doe....haram idok dijawab......

      Sama le macam kembor berdua tu.......24 jam keroje ngelupor putor ateh bawah sumer fakta.

      Tengin tak boleh diajor.......konon penjawat awam kena terhutang budi tergadei body dgn kerajaan.

      Ape keheinya terhutang budi.......patut kerajaanle yg terhutang budi dgn rakyat sebab rakyat yg bagi mandat.........kalo tak der rakyat manakan ada kerajaan...?? Betoi idok>.???

      Duit kerajaan datangnye dari rakyat.......bukan korek gali dari tanah bapak dia......

      Idok ke bodohhhh tuuuu..??

      Memang betoi bros berdua kate......deme tu musibat No. 1........1 Malaysia udah dikencinnye.....

      Terima kasih atas sokongan bro berdua.

      Terusskan berkarya hingga kita berjaya..!!

      Delete
  26. 800 mesyuarat penubuhan
    2000 mesyuarat jkk persiapan.
    Berpuluh lawatan.
    2 juta man hour.
    Beratus juta RM dibelanja.
    Peesiapan dinilai,teliti,80 kali recheck, lepas recheck.
    Berjuta juta bersiap
    Berstus juta belesap.
    Kerja2 gigih utk tujuan dpt Feel Good.

    Setakat ini habis kerja manusia.
    AKAN TETAPI...

    Terbalik juga bendera !!!@
    Ini hasil petanda dari Allah yg berulang diberi.
    Tempoh masih ada utk taubat. Allah maha pengasih dan penyayang.
    Londehan demi singkapan Mungkar diselak, FBI pun tunggu terkan.

    Sampai bila baki sedikit pelahap2,ostad lobai,penjumud pentotok UMNOBNPAS, nak terus hirup project tahek dan cirit Tahek Low?

    Atas doa rakyat marhaen yg dizalimi,tempoh anda wajib akan tamat...percaya atau tidak.

    ReplyDelete




  27. Kita berharap kpd pehak yg berkenaan supaya mengenakan tindakan tatatertib yg berat keatas pegawai yg bertanggung jawab mengurus, memilih dan memasang bendera Indonesia yg terbalik....Mungkin sengaja hendak sabotaj nama baik Malaysia


    ReplyDelete
    Replies
    1. mana boleh ambil tindakan... nanti jibby ambil tindakan pulak... bahaya tuuuu... mungkin orang yang print bendera tu tak makan dedak kot...hehehe...

      Delete
  28. Dengar kata keputusan RCI dah ada sebelum RCI ditubuhkan lagi... betul ke? Laju betul bapak dedak buat kerja...

    ReplyDelete
  29. acara kegemaran najib.. berdiri sambil kepit telo.

    ReplyDelete
  30. Sahabatku unknown aka sahabat anjing - pepatah Melayu mengingatkan Bangsanya agar kenali "kawan" sebelum "mengenali" musuh.

    andainya kamu mengenali asal usul NAJIB serta MENTERI MWNTERI KELEPET songsang yang sesat lagi menyesatkan (UMNO) pastinya kamu akan malu pada diri sendiri - semua ini "kawan" kamu.KAWAN KAWAN PENIPU YANG KAU SANJUNG

    ReplyDelete
  31. UNISEL dan MBI diserbu SPRM. TDM RCI Forex, LGE didakwa rasuah. Inikah Pakatan yg bersih yg saudara ghairah nak naikan? Manakala dah 9 tahun fitnah DSN dgn berbagai isu - dari bunuh Altantuya ke 1MDB bangkrap. Alhamdulillah tak ke mana fitnah ini. Dlm pada itu kita duduk blog ini merintih konon negara hancur, rakyat miskin hatta Sukan SEA menang bergaya pun tak membawa kegembiraan. Apakah nikmat jiwa tenteram dah ditarik dari pendokong tegar PH? Hanya Allah yg tahu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysian Cybertrooper22 August 2017 at 14:26

      Hoi Talibarut,

      Yang serbu tu atas arahan Nabi ko jugak. Jangan nak cakap banyak la Talibarut. Ko tunggu le lepas PRU...

      Jangan ingat ko sembunyi belakang nama samaran tu kitaorang tak tau macam mana nak cari ko nanti... Memang ko akan tau akibat jadi talibarut tak lama lagi.

      Delete
    2. Boleh belah...isa masih di SPAD tu lawak apa; walhal dia tu seorang suspek? Kau ni bodoh baik pi mamposssshhh

      Delete
    3. J, dah mmg sprm tu kau pegang, agak tergerak hati nak serbu, kau serbu. Tapi belakang rumah sendiri x nak tengok. Org yg duduk hujung dunia pun dah nampak, tapi pm buat muka selamba jer. You and your master are disgraced to the country

      Delete
    4. J,

      Semoga cepat sembuh..

      Delete
  32. Khairi tak dpt bezakan bendera Poland dgn Indonesia.. memalukan dari sorang graduan OKSPOD .
    Poland kena protes kpd Anifah Aman..beritahu kat Anifah Poland bkn di Asia Tenggara .
    Apo nak kato PM pun uni dropout.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke bro? Aduish! Mmg lawak! Dari pencacai sehingga ke peringkat menteri kaki lawak.

      Delete
  33. al- Husseyn
    Monday, August 21, 2017
    Ceramah Pakatan Harapan tidak mendapat sambutan

    Orang Batu Gajah yang paling kacak ....
    Ceramah Perdana Pakatan Harapan "Sayangi Malaysia Hapuskan Kleptokrat" di peringkat Negeri Perak di Klebang Restu Ipoh malam tadi mendapat sambutan diluar jangkaan.

    Pimpinan tertinggi PH di Ceramah Perdana malam tadi
    Gegak gembita mereka bersama-sama menyanyikan lagu Jalur Gemilang Malaysia negaraku dengan penuh semangat sambil mengibarkan Jalur Gemilang.

    Suasana meriah dan hangat menyambut kehadiran pemimpin PH
    Ini pertanda tidak baik bagi Umno BN Perak.Percayalah, PH akan kembali menerajui negeri Perak. Selamat meninggal kepada Umno BN.

    Dan juga Pas!

    Nota : Gambar ihsan dari fesbuk anakanda Faeez Azhar. Terima kasih kepada Faeez Azhar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agaknya trend sambutan juga hebat di negeri lain juga, nak tunggu isu memali dgn amanat hj hadi macam api dengan minyak masa itu, kita pakat nilai sapa yg kena hj hadi atau mahathir. Rasanya Pas hadi akan malu nanti

      Delete
  34. Umno hancur najib lenyapkan nyawa dari badan rosmah sewel

    ReplyDelete
  35. talian hayat najib tinggal dua sahaja lagi.

    1. Selepas sukan sea ada menyambut hari kebangsaan
    2.persidangan parlimen dgn budget 2017/2018.

    Media perdana najib akan mengambarkan,bahawa kerajaan ini,sambutan merdeka,dan segala insfrastrutur negara UMNO yg punya.digambarkan TANPA UMNO,malaysia tiada apaa2.

    nAJIB LUPA ZAMAN INI/SEKARANG BUKAN ZAMAN BAPQ DIA LAGI.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...