Friday 18 August 2017

PAS HANYA MAHU HURU-HARAKAN PAKATAN HARAPAN


Sudah banyak kali saya menulis tentang perlunya Pakatan Harapan berdiri atas kekuatan sendiri dan melupakan terus Pas dalam perjuangan mereka memenangi piliharaya dan menyelamatkan Malaysia.

Hakikatnya, semakin Pas dirindui dan cuba dipikat semula, mereka jadi  semakin "getik" dan "mengada-ngada".

Lihatlah perkembangan sehari dua ini apabila PKR menyatakan tidak mustahil mereka akan memulakan rundingan dan bekerjasama semula dengan Pas. 

Belum apa-apa, sudah diminta PKR bertaubat nasuha dan dikata kononnya kerjasama itu hanya untuk menggunakan jentera Pas semata-mata.
Pemimpin Pas yang lain pula cuba memecah-belahkan Pakatan Harapan dengan mengungkit-ungkit semula apa yang pernah Tun Mahathir Mohamad lakukan kepada Anwar Ibrahim dahulu, sambil dalam masa yang sama meminta bekas Perdana Menteri itu memohon maaf kepada keluarga Anwar.

Siapa Pas untuk mendesak Tun Mahathir meminta maaf sedangkan Anwar dan keluarganya pun tidak meminta demikian, malah mereka dengan lapang dada dapat bekerjasama untuk sama-sama menyingkirkan Najib Razak yang dirasakan lebih besar mudaratnya?

Lagi pula, bukankah Anwar sendiri sudah menjelaskan sebelum ini bahawa derita peribadi yang pernah dialaminya hanyalah luka kecil berbanding nasib dan masa depan negara?

Selain itu, Pas juga bukanlah anggota Pakatan Harapan, jauh sekali pemimpin yang membangkitkan perkara itu bersaudara dengan Anwar, jadi kenapa mereka perlu sibuk-sibuk tentang hal hubungan Tun Mahathir dengan Ketua Umum PKR itu?

Dalam hal ini, Pakatan Harapan seharusnya yakin dengan kekuatan yang mereka ada dan menyedari bahawa kecondongan Pas terhadap UMNO dan Najib Razak bukanlah rahsia lagi.
Kepada PKR, sedarlah bahawa Paslah yang memutuskan hubungan dengan mereka sebelum ini. Maka, berpada-padalah jika ingin berbaik semula, jangan sampai bak kata pepatah, "hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong".

Sementara mereka bersikap "getik" dan "mengada-ngada" terhadap rakan-rakan dalam Pakatan Harapan serta terlihat ingin menghembus angin huru-hara agar gabungan itu berpecah, kecondongan Pas kepada UMNO terus rancak berjalan.

Di Lipis sebelum ini, ada pemimpin Pas hadir dalam mesyuarat UMNO yang dirasmikan Najib dan semalam di ketika lawatan Perdana Menteri ke Permatang Pauh, sekali lagi pemimpinnya hadir sama. Ini adalah susulan beberapa pendekatan berbaik-baik yang diamalkan sebelum ini, termasuk Hadi Awang berpakaian sedondon merah jambu bersama Najib.

Mereka selalu mengatakan tindakan berbaik-baik dan bekerjasama, malah menghadiri program UMNO atau kerajaan adalah amalan politik matang dan sejahtera. Kononnya itulah budaya politik baru Pas  ketika ini di ketika pemimpinnya juga kedapatan mulai kenal dengan jenama BMW, Range Rover, Mini Cooper, Velfire, Audi dan sebagainya.

Tidak salah Pas mengamalkan politik matang dan sejahtera, tetapi kenapa hanya dengan UMNO, BN dan Najib saja ada amalan politik matang dan sejahtera itu?

Kenapa dengan Pakatan Harapan mereka begitu keras dan benci menggila, tetapi dalam masa yang sama tetap berkata mahu menumbangkan UMNO dan BN?

Berikutan sikap Pas itu, sebagaimana yang selalu ditekankan sebelum ini, adalah membuang masa bagi Pakatan Harapan terus menaruh hati kepada Pas. Selain mahu memecah-belahkan Pakatan Harapan, Pas juga akan terus menimbulkan isu-isu remeh dan meletakkan syarat-syarat tak munasabah jika ingin berbaik dengan mereka.
Hakikatnya, mereka memang tidak mahu bersama Pakatan Harapan. Lupakanlah Pas dan tumpu serta gembleng kekuatan yang ada untuk memenangi pilihanraya dengan asas kemajmukan untuk memberi kesejahteraan dan menyelamatkan negara.

Biarkan saja Pas tenggelam bersama UMNO, BN dan Najib yang kian kelemasan dek arus penolakan rakyat pelbagai kaum ketika ini. Biarkan Pas dikenali sebagai parti Islam, tetapi tidak malu menyokong kleptokrasi.

Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang adalah simbol penyelamat negara, manakala Pas yang kini berbangga dengan amalan politik matang dan sejahtera mereka sebenarnya hanya ingin memastikan Najib terus kekal berkuasa. Noktah.  (ShahbudinHusin 18/08/2017)

249 comments:

  1. Salam jumaat..aku first..kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir didakwa memiliki wang tunai bernilai RM83 bilion di Taiwan.

      Perkara ini didedahkan oleh individu, Abdul Hameed Gula Maiden yang mendakwa dirinya sebagai bekas pegawai khas tidak rasmi ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri.

      Abdul Hameed mendakwa jumlah wang tersebut diseludup ahli politik veteran tersebut sekitar tahun 1982 hingga 1995.

      “Saya ada maklumat wang RM500 dan RM1,000 masih disimpan di Taiwan. Kami ada senarai nombor siri wang berjumlah RM83 bilion itu.

      “Masa Tun M berkhidmat di Kementerian Kewangan terdapat tiga individu lain yang mengetahui perkara ini.

      “Wang-wang itu dicetak di London dan dihantar ke Taiwan dan dipegang oleh CKS Foundation secara berperingkat antara tahun 1982 dan 1995. Wang itu masih ada di sana,” dakwanya dalam sidang media, di sini pada Khamis.

      Menerusi dokumen yang didedahkan kepada media di sini hari ini, sejumlah 35,980,800 keping wang kertas RM500 dan 65,417,100 keping wang kertas RM1,000 masih disimpan di Taiwan.

      “Dulu kalau kita keluarkan ‘dosa-dosa’ Tun Dr Mahathir, kita akan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

      Abdul Hameed turut mendakwa maklumat yang dikongsikan kepada media sebelum ini berhubung perkara tersebut hanya merangkumi 10 peratus daripada keseluruhan maklumat yang dimilikinya.

      “Ini baru 10 peratus, ada lagi 90 peratus ‘dosa-dosa’ Mahathir yang akan saya bongkarkan tidak lama lagi terutamanya isu Memali,” tambahnya.

      Sidang media itu dihadiri oleh beberapa orang wakil media dari beberapa portal berita dan akhbar di pejabat Presiden Pertubuhan Minda Sosial Prihatin (PMSP), Rajesh Rao.

      Delete
    2. 1. Rentetan daripada kekecohan yang berlaku dalam program Nothing to Hide 2.0, kisah dukaTragedi Memali bergema kembali.

      Tun Dr Mahathir gagal menjawab soalan yang dikemukakan tetapi sekalian juak penyokongnya bersorak bertepuk tangan tatkala beliau berkata mangsa Memali yang dibunuh itu adalah kerana mengikut SOP Polis. Apa pendirian terkini Mat Sabu dan Mahfuz Omar terhadap kenyataan Tun Mahathir ini.?
      Bukankah kamu berdua dahulu antara yang paling lantang mengecam kezaliman Tun Dr Mahathir dalam hal ini.?

      Oh, demi impian ke Putrajaya, semua itu sudah dilupakan.

      Tun Dr Mahathir kini dinobat sebagai negarawan dan bakal calon PM 2.0 oleh PH.

      2. Tuan Guru Presiden PAS turut mengulas mengenai isu Memali ini. Antaranya beliau menyebut;
      "Namun ramai yang melempar batu menyembunyikan tangan dalam mengulas isu sejarah hitam ini. PAS hanya menyebut pepatah Arab yang berbunyi:

      "Dia yang memukul saya, dia pula yang menangis. Dia yang menzalimi saya, dia pula yang mengadu"
      Tiada guna mengungkit cerita lama sejarah hitam itu tanpa bertaubat dan meminta maaf sekiranya bersalah, dan tanpa membetulkan keadaan dengan membayar yang perlu dibayar dan mengganti yang perlu diganti."

      3. Timbalan Presiden PAS, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim pula menyatakan PAS mendesak agar satu Suruhanjaya Diraja diwujudkan bagi menyiasat semula tragedi Memali bagi memberikan keadilan kepada semua pihak dan membersihkan nama-nama mereka yang tidak bersalah.

      4. Tragedi Memali adalah sejarah hitam yang tidak akan dapat dipadamkan daripada sejarah negara pada era pentadbiran ala diktator oleh Tun Dr Mahathir. Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) iaitu tahanan tanpa bicara digunakan sewenangnya oleh Tun Dr Mahathir terhadap musuh politik UMNO.
      Almarhum Ustaz Ibrahim Libya dibunuh bersama 13 lagi muridnya manakala 4 orang anggota polis turut terkorban dalam tragedi yang berlaku pada 19 November 1985.
      Kerajaan telah membentangkan Kertas Putih Memali iaitu Kertas Perintah 21 Tahun 1986 di Parlimen bagi menjelaskan apa yang berlaku dalam Tragedi Memali mengikut versi Kerajaan.

      5. Pada 12 Mac 2002, Almarhum Ustaz Dato' Fadzil Bin Md Noor yang pada ketika itu bergelar Ketua Pembangkang dan Ahli Parlimen Pendang telah memperjelas dengan panjang-lebar isu Tragedi Memali ini ketika membahaskan Usul Menjunjung Kasih Titah Diraja di Parlimen.
      Ucapan Almarhum Ustaz Fadzil itu agak panjang iaitu selama 4 jam beliau berucap. Rakaman video suasana perbahasan yang hangat itu boleh ditonton di youtube. Begitu menarik sekali kerana kita dapat lihat kemampuan Almarhum menjawab persoalan sekaligus menangkis gangguan yang dibuat oleh Ahli Parlimen BN.

      Delete
    3. Mamak mana pulak ni yang Ketua Penyamun upah?Tiba-tiba pula 83 billion dicipta untuk 'tewaskan' 2.6 billion.Propaganda Najib paling bodoh dalam dunia.Duit ditabur untuk kerja-kerja melingkupkan negara.

      Delete
    4. 6. Berikut adalah sebahagian intipati utama Ucapan Almarhum Ustaz Fadzil berpandukan Penyata Rasmi Parlimen (Handsard) yang bertarikh 12 dan 13 Mac 2002;
      a) Malangnya saya katakan tadi, negara-negara ketiga termasuk Malaysia mengambil kesempatan daripada isu terrorism ini, isu keganasan untuk bertindak ke atas penentang-penentang politik mereka termasuk di negara kita.
      RTM menggunakan kesempatan untuk memburukkan Taliban dan dikaitkan dengan PAS, keganasan Taliban dikaitkan dengan PAS. Saya tidak hendak membela Taliban kerana kami PAS tidak ada hubungan apa-apa dengan Taliban. Tetapi adilkah RTM?

      Adilkah Menteri Penerangan dan Setiausaha Parlimen, budaknya, memberi gambaran buruk tentang Taliban kerana menyekat kebebasan wanita. Kemudian dikaitkan disiarkan dalam gambar yang sama perhimpunan PAS, Muktamar PAS, apa hubungan muktamar PAS dengan Taliban?
      Kalau tidak mempunyai niat yang jahat untuk membuat fitnah.
      Kita tidak pernah membalas keganasan dengan keganasan apa lagi hendak memulakan keganasan.

      b) Ada orang PAS yang dibunuh, kita tidak bertindak balas. Bangunan PAS dipecahkan kita tidak bertindak balas. Dipukul, disepak dan diterajang, kita tidak bertindak balas. Malah kita commit dengan perjuangan yang berdasarkan kepada Islam dan memenuhi ciri-ciri demokrasi.

      c) Kemudian, apabila mereka melihat isu Taliban bukan merupakan isu yang tajam untuk memusnahkan PAS, mereka memilih pula klip video Memali.

      Video Memali
      – peristiwa yang berlaku 17 tahun yang lalu – fitnah Memali itu begitu berat ditanggung oleh PAS, yang melibatkan terkorbannya seorang alim, seorang ulamak serta murid-muridnya dan wanita yang menjadi balu dan anak-anak yang menjadi yatim.
      Atas nasihat polis juga, permintaan polis, dia kata, PAS janganlah lagi mengadakan hari-hari peringatan peristiwa 19 November 1985 di Memali. Kita akur dengan permintaan itu. Selepas itu PAS tidak pernah lagi mengadakan hari-hari peringatan Memali. Saya akan bercerita tentang perkara ini.
      Tiba-tiba RTM menghidupkan semula, kerajaan menghidupkan balik. Membuka semula luka yang sudah berparut. Fitnah yang sudah tidur digerakkan semula oleh UMNO. UMNO hendaklah takut kepada ancaman yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah sabdanya: [Membaca sepotong hadis] "Fitnah itu tidur, Allah melaknat siapa yang menggerakkan, mengejutkan fitnah yang sedang tidur."

      d) Siapa yang membangkitkan semula fitnah Memali ini.? UMNO.
      Ini dua orang yang bertanggungjawab, Menteri Penerangan, Setiausaha Parlimennya, budak ini.
      Yang kedua-dua mereka ini ada masalah. Menteri Penerangan ada kes dalam penyiasatan BPR atas pendakwaan yang dibuat oleh wakil rakyat Besrah, yang dia masih menyimpan lagi sembilan dokumen tentang tingkah laku dan salah laku, penyelewengan yang dilakukan oleh Menteri Penerangan waktu dia menjadi Menteri Besar Pahang. Mana punya harta itu?
      Apakah dengan perbuatannya menyiarkan semula klip video Memali itu akan menutup kesalahan-kesalahannya.
      Ini orang yang bermasalah, morally dan legally. Dari segi undang-undang, dari segi moral, dia seorang yang bermasalah.

      Delete
    5. Bodohnya Tun M kerana menarik balik penggunaan wang kertas rm500 dan rm1000 ketika krisis keuwangan Asia pd 1998. Jadi apa gunanya duit not rm500 dan rm1000 yg berjumlah 83 billion disimpan diTaiwan tu? Dah tak laku. Logik ka cerita ni?

      Delete
    6. Kemudian, buatlah klip video Memali, ini fitnah. Apa tujuan kalau tidak hendak memburukkan Ibrahim Libya rahimallah dan hendak mengaitkan PAS dan memburukkan PAS. Ini menyalahi akhlak Islam. Tetapi saya tujukan kepada Menterinya dan Setiausaha Parlimennya. Setiausaha Parlimennya sahabat baik, belajar sama dengan saya dahulu tetapi dia belajar sekerat jalan dia lari keluar. Dia berhenti. Yang ini saya baru kenal, kenal-kenal sudah teruk sudah. Ini tidak ada akhlak.

      Orang yang sudah mati dicerca sedangkan Nabi kita bersabda, [Membaca sepotong hadis] yang bermaksud:
      “Sebutlah kebaikan-kebaikan orang yang sudah mati dari kalangan kamu”. Bukan sahaja kalangan orang Islam, orang yang tidak Islam pun, Rasulullah melarang menyebut keburukan mereka.
      Dalam satu peperangan bagaimana apabila peperangan itu berhenti ada di kalangan sahabat yang mencerca beberapa orang pemimpin-pemimpin musyrikinnya yang mati, Nabi melarang mereka, jangan kamu cerca mereka. Cercaan itu akan menyakiti hati keluarga mereka. Itu terhadap orang yang bukan Islam, musuh. Ini terhadap orang Islam, seorang alim, dicerca begitu rupa, tidak ada akhlak.
      Ini orang yang hendak mengendalikan Kementerian Penerangan yang hendak membentuk pemikiran rakyat, orang yang tidak berakhlak macam ini.
      Biarlah Perdana Menteri buat reshuffle Kabinetlah.

      f) Ibrahim Libya, dia seorang pendakwah bekerja di Pusat Islam, di bawah Syeikh Ahmad Awang - Ustaz Ahmad Awang - dan dia diakui sebagai pendakwah yang terbaik di Kuala Lumpur, di Wilayah Persekutuan pada waktu itu. Dia mempunyai kelulusan dan kelayakan, pulang ke kampung untuk mendidik orang-orang kampung dan mendidik ahli PAS, pernah bertanding dalam pilihan raya. Dia memimpin murid- muridnya. Dia bersyarah, memang dia seorang ahli pidato yang baik yang dapat menarik ramai peminat.

      Akhirnya dia menubuhkan sekolah agama, mendidik anak-anak muridnya dan keluar bersyarah di mana-mana. Kemudian kerajaan membuat keputusan untuk menahan dia di bawah ISA. ISA adalah satu akta yang zalim. Dan kita dari dahulu mengatakan ISA sebuah akta yang zalim walaupun kerajaan bangga kononnya Amerika pun hendak ikut cara Malaysia hendak menggunakan ISA. Bangga apa?
      Kalau orang ikut cara kita yang tidak baik, banggakah?
      Kita berbangga kalau perkara yang kita buat itu baik, adil, saksama, orang ikut, baru kita berbangga. Kalau undang-undang yang ada pada kita undang-undang yang zalim, undang-undang yang tidak adil, undang-undang yang tidak baik, orang hendak ikut, kita banggakah?
      Bolehkah seorang perompak bank mengatakan dia berbangga kerana ada orang lain yang mahu ikut jejak langkah dia menjadi perompak? Banggakah ini? Ini fikiran.
      g) Dia tidak mahu menyerah diri dia, itu sahaja. Dia tidak mahu menyerah diri dia. Dan saya pada waktu itu sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah. Setelah hampir dua tahun dia macam dikongkong, ditahan, dikepung di kampung dia sendiri, saya mengambil daya usaha untuk menemui Ketua Polis Negeri Kedah, Dato’ Abdul Aziz Hashim nama dia.

      Saya berbincang dengan dia dan dihadiri bersama oleh Ketua Cawangan Khas Negeri Kedah pada waktu itu. Pada waktu itu, dia belum Dato’ lagi. Nama dia Abdul Aziz Hashim yang telah meninggal dunia. Saya berbincang dengan Ketua Polis Negeri Kedah. Saya kata: “Dato, Ustaz Ibrahim ini sudah hampir dua tahun dia dikepung, dia tidak boleh keluar. Di mana dia pergi, polis tahu dia hendak pergi, polis sudah tunggu berates-ratus orang. Jadi, dia macamlah ditahan di bawah ISA juga walaupun dia tidak ditahan.”

      Delete
    7. Alaaa.jangan dilayanlah mamak gula-gula tu.
      Kalau dia betul pembantu Khas yang tahu segala
      hal kewangan Tun Det di Taiwan, elok dia sebut
      sekali NAMA BANK dan nombor akaunnya. Pembantu
      khas yang tahu jumlah duit rm1000 dalam simpanan di Taiwan, takkan tak tahu BANK mana duit tu disimpan. Apa nombor peti simpanannya.

      Delete
    8. Saya kata, “Tidak bolehkah Dato’ tengok keadaan pun sudah tenang, apa salahnya Dato’ membuat satu perakuan kepada Menteri Dalam Negeri, Dato’ Musa Hitam pada waktu itu, supaya menarik balik waran penangkapannya di bawah ISA. Biar dia hidup bebas macam orang lain juga.”

      Panjang saya berbincang dengan Ketua Polis Negeri Kedah ini. Saya Nampak dia macam bersetuju dan dia mengatakan kepada saya, “Saya akan fikirkan”. Saya harapkan dia menulis, tetapi peristiwa 19 November telah berlaku.
      Saya tidak pasti sama ada dia telah menulis atau tidak menulis.

      h) Peristiwa ini berlaku adalah kerana tekanan-tekanan UMNO. Ini adalah kenyataan bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri, Dato’ Radzi. Dalam satu kenyataan Radzi Syeikh Ahmad yang pada waktu Peristiwa Memali, beliau menjadi Timbalan Menteri Dalam Negeri dan waktu beliau memberi kenyataan ini, beliau menjawat jawatan Timbalan Menteri Perusahaan Utama, ketika perebutan berlaku dalam UMNO dalam pemilihan pada tahun 1987 yang kemudiannya diikuti dengan “Operasi Lalang”.

      Dalam pada itu katanya, desakan supaya polis dan Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan menyekat kegiatan PAS yang ekstremis, juga disuarakan di Perhimpunan Agong UMNO pada bulan September 1985 oleh dua orang wakil negeri Kedah iaitu Yusof Rahman yang juga telah meninggal dunia, bekas Exco Kerajaan Negeri Kedah, dan Haji Abdul Manaf Ahmad yang sekarang menjawat sebagai Timbalan Pengarah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM).

      Menurutnya dan juga atas desakan daripada Ketua UMNO Bahagian Baling yang juga telah meninggal dunia iaitu Haji Saroji Harun, juga pernah menjadi Ahli Parlimen Baling, menurutnya atas desakan dua orang wakil di Perhimpunan Agung UMNO pada tahun 1985, beliau telah pergi ke Baling dan menemui ahli-ahli jawatankuasa UMNO bahagian yang berkenaan; turut dianggotai oleh setiausaha politik Dato’ Seri Sanusi Joned iaitu Bahadur Shah ikut sama dalam rombongan itu.
      Mereka desak dan terus mendesak supaya satu tindakan diambil. Apabila balik ke Kuala Lumpur, saya pun menyampaikan hasrat mereka kepada Dato’ Musa. Atas desakan UMNO!

      i) Persoalan yang saya selalu bangkitkan dan pimpinan PAS selalu bangkitkan:
      Apakah kesalahan Ibrahim Libya yang membolehkan dia dibunuh?
      Apa jenayah yang dia lakukan? Tidak ada sebarang rekod jenayah yang dilakukan oleh Allahyarham Ibrahim Libya. Dia tidak merompak harta benda orang, dia tidak merogol anak isteri orang, dia tidak mencabuli kehormatan orang dan tidak pernah membunuh orang. Dia tidak pernah menggelapkan wang rakyat, wang kerajaan. Tidak ada wang PPRT yang digelapkan, yang diselewengkan oleh Ibrahim Libya sebagaimana pemimpin UMNO melakukannya.
      Apa alasannya dia dibunuh? Tidak ada alasan. Syarie pun tidak ada alasan, undang-undang negara pun tidak ada alasan untuk membunuh atau menembak dia.

      j) Waktu selepas peristiwa itu Kerajaan Negeri Kedah memanggil Ahli-ahli Dewan Rakyat, Parlimen, Dewan Negeri dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan untuk mendengar satu taklimat yang diberikan oleh polis negeri Kedah mengenai peristiwa Memali. Saya pada waktu menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri dan saya menghadiri taklimat itu yang disampaikan oleh Pengarah Cawangan Khas Negeri Kedah pada waktu itu, iaitu Encik Nor Aziz Hashim. Dia memberi tiga sebab kenapa Ibrahim Libya diambil tindakan...

      Ini penting untuk catatan sejarah.

      Delete
    9. Dalam sibuk mahu mengungkit siapa yg bersalah dalam peristiwa memali. Kebanyakkan kita terlupa pada kutipan derma yg di katakan untuk balu dan anak2 mangsa memali yg di songlap oleh penyamun berserban. Pak lebai tanpa malu pelahap duit derma utk anak yatim.

      Delete
    10. Nak bohong ahli umno berkaitan 83 billion ok, memang mereka guna kepala lutut. Nak suruh kita percaya, kasi la akaun bank, pengarah syarikat yg simpan wang, berapa beg yg di bawa utk isi wang 1000 dan 500, naik kapal terbang, kasi maklumat lengkap la. Bukannya air liur. Tu macai, dedakman, tv3 suku, boleh la terima fakta air liur dan fitnah. Pegawai khas konon, macam bagus sangat. Tunjuk la id pegawai khas. Temberang yg otak taik jer boleh terima.

      Delete
    11. Beriya-iya macai Umno-Pas nak bangkit isu Memali. Derma Tabung untuk waris Memali dah jumpa balik ke belum? Kena buka RCI Derma Tabung Memali hilang jugak ke?

      Banyak sungguh RCI nak buat zaman pencuri dan pendusta bersaudara Najib dan Hadi Awang.

      Delete
    12. Dia memberi sebab antaranya dia mengatakan bahawa pertama, kerana Ibrahim Libya memberi perlindungan kepada aktivis-aktivis komunis dalam kawasan perumahan.
      Yang kedua, Ibrahim Libya mempunyai senjata-senjata yang merbahaya.
      Yang ketiga, saya tidak pasti mungkin tuduhan mengatakan Ibrahim Libya membina kubu dalam kawasan rumahnya yang kemudian apabila Ketua Polis Negara yang bercuti belajar di London pulang, iaitu Tan Sri Haniff pergi melawat ke tempat itu, akhbar melaporkan, Haniff bertanya, "Di mana kubu? Adakah pongsu yang dianggap kubu?"

      Selepas Pengarah Nor Aziz memberi taklimat, saya bangun menyoal, saya kata "Mana dia kenyataan kerajaan dan kenyataan polis menunjukkan di antara mereka yang ditangkap itu aktivis komunis? Mana dia?" Mana dia senjata-senjata?

      Dia tidak boleh menjawab.
      Tidak ada – tidak ada aktivis komunis, tidak ada senjata, tidak ada kubu. Tetapi ada juga di antara polispolis hutan - waktu itu nama Polis Hutan lagi, sekarang baru tukar nama PGA, nama 'hutan' sudah tidak ada lagi. Ada juga di antara mereka yang datang menemui pimpinan PAS mengatakan kami menyesal kerana kami diberitahu yang kami hendak serang dan kami hendak bunuh itu ialah komunis.

      Ada seorang konstabel polis nama Jaafar, dia telah meninggal dunia, dia datang bertemu dengan Yusuf Hussin, sahabat baik dan orang kanan Ibrahim Libya sebab Yusuf Hussin dibebas daripada tahanan ISA, dia datang membawa sebilah pisau yang diambil di rumah Ibrahim Libya, pisau kecil untuk memotong daging. Dia datang menyerahkan pisau itu kepada Yusuf dan minta Yusuf lakukan apa yang hendak lakukan kepada dia kerana dia telah terlibat dalam peristiwa Memali.

      Yusuf kata kalau kamu menyesal, kalau kamu merasa kamu bersalah, marilah ikut aku berceramah atas pentas PAS beritahu kepada orang ramai katakan kamu minta maaf kepada keluarga yang terkorban.
      Dia kata "Kalau saya buat begitu dalam servis habislah kerja saya."
      Yusuf kata "Kalau kamu tidak buat begitu aku tidak boleh buat apa-apa."
      Ini berlaku. Kepada RTM saya minta, ini Menteri Penerangan, Setiausaha Parlimennya boleh pergi jumpa Yusuf Hussin di Alor Setar atau di rumahnya di Baling, di Memali boleh tanya dia, dia masih hidup.

      Ini kenyataan daripada bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri yang menyebutkan UMNO mendesak-mendesak dalam Perhimpunan Agung UMNO, dalam perjumpaan-perjumpaan, UMNOlah bertanggungjawab.

      k) Sebab itu saya menyoal apa kesalahan yang dilakukan oleh Ibrahim Libya yang dia berhak dibunuh, yang dia layak dibunuh –tidak ada!
      Dan kematian empat anggota polis pun tidak diketahui siapa yang sebenarnya menembak mereka, sebab tidak ada bedah siasat dibuat untuk menentukan peluru mana yang masuk ke dalam tubuh mereka, peluru siapa?

      Sebab itu, saya minta dua orang Menteri Penerangan dan Setiausaha Parlimen jumpa Yusof Hussin, orang kanan yang bersama Ibrahim Libya yang masih hidup pada hari ini.
      Soal siapa tembak siapa, ini sebab itu saya kata panggil Yusof, Yusof yang menyaksikan perkara itu, jumpa dia, apa payah sangat hendak jumpa dia, leceh sangatkah hendak jumpa dia, dia orang miskin, dia orang kampung, tidak boleh jumpa dia, kalau hendak mencari kebenaran. Dia yang tengok, dia yang ada pada waktu itu.

      Delete
    13. Umno & Pas same aje
      Undi pas = undi umno
      Pas = umno
      Umno = bn
      Umno + Pas = BN Baru
      Undi pas = undi umno
      Undi pas = undi BN

      Delete
    14. ``Perkara ini didedahkan oleh individu, Abdul Hameed Gula Maiden yang mendakwa dirinya sebagai bekas pegawai khas tidak rasmi ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri.``

      ......bekas pegawai khas tidak rasmi......

      boleh percaya ka?????

      yang rasmi siap cop mohor agong pun dah jadi BAPAK KLEPTO KELEPET duit rakyat....ini kan pula yg tidak rasmi......

      woi hameed gula gula....tolak kat aku 3 lori duit kat tewan tu, aku nak tampal wat wallpaper dinding umah...canti tu warna dia tu

      Delete
    15. l) Apa erti untuk menangkap Ibrahim Libya pergi dengan satu angkatan macam hendak memerangi musuh, lengkap dengan senjata, lengkap dengan sub machinegun, lengkap dengan M16, dengan kereta kebal, dengan kereta meriam. Ini mengingatkan kita macamlah juga peristiwa untuk menangkap Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada malam 20 September 1998 yang lalu, tiga tahun yang lalu.

      m) Berdakwah. Ada pelbagai bentuk sekatan yang dibuat oleh kerajaan bukan satu sekatan, bukan semua 'duat', para 'duat' itu diambil tindakan seperti diambil tindakan terhadap Ibrahim Libya. Ada banyak sekatan-sekatan lain dibuat termasuk sekatan-sekatan melalui ceramah. Tetapi Ibrahim Libya kerana beliau tidak mahu menyerah diri di bawah akta yang zalim, itu sahaja.
      Dan ini tidak boleh dilibatkan dengan PAS. Ada pemimpin PAS yang dikeluarkan waran untuk ditangkap di bawah ISA dan mereka ditangkap dan PAS tidak melarang mereka untuk mereka membiarkan diri mereka ditangkap tetapi kita membuat bantahan kemudian.
      Tetapi Ibrahim Libya, tetapi dia hanya sendiri, tidak mahu menyerahkan dirinya, apakah kalau dia tidak mahu menyerahkan dirinya di bawah ISA, dia dijatuhkan hukuman bunuh?
      Bila mahkamah lain menjatuhkan hukuman yang dia layak dibunuh.

      n) Mengenai dengan fatwa. Ini saya hendak menceritakan, kami waktu itu pimpinan PAS Kedah, telah menemui Majlis Fatwa Kedah apabila Majlis Fatwa Kedah memanggil kami.
      Kami pergi, dan kami berbincang dengan Majlis Fatwa Kedah, kami memberi pendapat kami tentang kematian Ibrahim Libya. Pada waktu itu Majlis Fatwa hanya mendengar pandangan kami dan tidak menjawab dan tidak menolak hujah-hujah yang kami berikan. Kemudian Majlis Fatwa membuat satu ruling.

      Sebab itu kami tidak membangkitkan lagi perkara itu. Kami menerima, kami tidak mengadakan sambutan peringatan seperti yang dikatakan tadi, hari peringatan, kami memberhentikan sambutan hari peringatan dan kami menerima apabila Majlis Agama yang dititahkan oleh Tuanku Sultan Kedah untuk menukar batu-batu nisan di perkuburan Ibrahim Libya dan murid-muridnya – kami menerima.

      o) Tuan Yang di-Pertua, saya ingin memberi penjelasan tentang perkara yang dibangkitkan oleh Yang Berhormat bagi Arau tadi mengenai dengan apakah RTM menyiar sapenuhnya gambar-gambar yang dirakamkan di Memali. Itulah yang kita minta, kita minta supaya kalau RTM hendak menyiarkan klip video Memali, siarkan dengan adil, jangan hanya mengambil bahagian-bahagian daripada peristiwa itu kemudian diulas untuk menyokong mereka, untuk kepentingan mereka.

      Kenapa tidak disiarkan satu gambaran yang sangat menyayat hati?
      Sebab itu saya meminta supaya Menteri Penerangan dan Setiausaha Parlimen berbincang dan menemubual, merakamkan kenyataan daripada Yusof Husin, orang kanan Ibrahim Libya yang menyaksikan peristiwa yang berlaku. Kejadian yang tidak digambarkan dalam klip video yang difitnahkan dan di propaganda oleh RTM ialah dimana dalam peristiwa itu, ketika Allahyarham Ibrahim Libya ditembak, dari depan, dari kiri dan dari kanan.
      Saya menyaksikan mayatnya, saya menyaksi mayat Allahyarham Ibrahim Libya di rumah mayat di Hospital Sungai Petani, apabila saya pergi ke sana selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah ditangguhkan pada tengah hari. Dia memang ditembak di bahagian depan.
      Mengikut apa yang diterangkan oleh Yusof Husin ini, apabila Ibrahim Libya ditembak dan dia jatuh, isterinya memangku di bahagian kepala Ibrahim untuk mengingatkan dia supaya dia melafazkan kata-kata Lailahaillallah.

      Delete
    16. Undi jibaN = undi lobai
      Undi lobai = undi jibaN
      Lobai pas = jibaN umno
      jibaN umno + lobai pas = BN Baru
      Undi utk lobai pas ialah undi utk jibaN umno

      Delete
    17. Sementara ibunya yang sudah tua dan bapanya yang sudah tua memangku di sebelah kiri dan sebelah kanan. Ketika itu mengikut Yusof, Ibrahim hanya boleh melafazkan kalimah Allah, lah, tiba-tiba datang sekumpulan polis menyeret tangan isterinya dan ibu bapanya. Dengan keras menyeret tangan mereka yang sedang memangku tubuh suaminya dan anakanak mereka dan anak mereka diseret oleh polis, dibiarkan Ibrahim terlentang seorang diri. Keganasan ini kenapa tidak ditunjuk, kenapa tidak digambarkan, kenapa disembunyikan?
      Ini sebab saya katakan tidak ada akhlak, tidak amanah, tidak jujur kecuali membuat fitnah dan membangkitkan fitnah yang sudah tidur. Allah melaknat orang menggerakkan fitnah yang sedang tidur. Saya ulangi hadis [Membaca sepotong hadis], fitnah itu tidur kata Rasulullah, Allah melaknat orang yang membangkitkannya.

      p) PAS tidak ada peluang untuk menjawab, berbulan-bulan RTM menyiarkan daripada peristiwa Taliban sambung dengan Memali, berbulan-bulan. Kenapa Majlis Fatwa Kebangsaan berdiam diri pada waktu itu? Seolah-olah sengaja membiarkan RTM menyiarkan dan bila hampir Persidangan Parlimen, kita tidak diberi peluang untuk menjawab. Bila kita hendak mengadakan majlis ceramah untuk memperjelaskan, kita diserang oleh polis. Barulah Majlis Fatwa Kebangsaan membuat kenyataan meminta semua pihak memberhentikan percakapan dan apa juga bentuk berkenaan dengan peristiwa Memali. Adilkah ini?

      Adilkah ini? Adilkah kalau satu kumpulan perompak merompak rumah kita dan mengambil habis harta benda kita, tiba-tiba apabila tuan rumah itu bangun dengan keluarganya untuk menentang, perintah dikeluarkan: “Berhenti semua tindakan!” Adakah adil? Perompak telah merompak habis harta benda, kita hendak membantah, tidak boleh, kita hendak menentang tidak boleh.

      Adilkah? Saya bukan tidak menghormati Majlis Fatwa Kebangsaan, saya menghormati Majlis Fatwa Kebangsaan, tetapi biar Majlis Fatwa Kebangsaan bertindak dengan adil. Kenapa larangan itu tidak dibuat di waktu awal RTM membuat siaran ini, berbulan bukan sehari dua.

      Pada hari Persidangan Parlimen baru-baru ini waktu saya hendak pulang, saya sempat bertanya dengan Setiausaha Parlimen, “Kementerian Penerangan, adakah lagi klip video Memali?” “Ada lagi.”.

      Saya kata, “Bagus, siar!” Sebab rakyat, rakyat sudah bosan dan mual dan benci. Apa mereka fikir rakyat akan menyokong mereka dengan cara fitnah begitu? Membongkarkan perkara-perkara yang sudah lama dan memang RTM menjadi sindrom, menceritakan perkara-perkara lama termasuk filem-filem lama, tak ada idea baru.

      q) Saya minta adil. Kita bersedia untuk patuh, terima pandangan. Semalam saya pun beritahu orang surat khabar kerajaan berhenti dahulu, tetapi beri peluang kepada kita untuk memberi penjelasan, kemudian kita akan berhentikan. Kita pun sudah lama berhenti tidak bercakap soal isu Memali ini dan suasana masyarakat pun sudah pulih.

      Apa tujuannya, kalau tidak untuk fitnah. Apa lagi perancangan yang hendak dibuat untuk menghapuskan imej PAS. Apa lagi konspirasi yang hendak dibuat, apa lagi yang difikirkan oleh Jeneral Maulud yang bertempat di Putrajaya itu untuk merancang, untuk membuat sesuatu, untuk menghancurkan PAS dan parti Pembangkang, apa lagi?

      Trak polis sudah dibakar, video Memali sudah disiar, Taliban sudah disiar, apa lagi yang hendak dibuat? Kami tiada tempat untuk mengadu, hendak berjumpa dengan Menteri berkenaan, tidak bersedia hendak berjumpa, hanya kami mengadu kepada Allah. Itulah tempat untuk mengadu.
      Jadi hendak beritahu, itulah tempat pengaduan kami orang-orang PAS, hanya kepada Allah.

      Sebab itu, bagi kami tiada tempat untuk kami mengadu melainkan kepada Allah. Munajat kami, doa kami, solat hajat walaupun ditempelak oleh UMNO, apa PAS buat solat hajat, Allah tidak terima. Mereka harus faham, Allah tidak akan menolak doa orang yang dizalimi. Penerimaan itu bergantung dalam pelbagai corak. Ini harus dibaca. Mungkin hukuman Allah itu tidak turun serta merta dan ianya berlaku dalam pelbagai bentuk dan cara.

      Delete
    18. Anon 9.25,
      Nampak sangat kau dengan PAS sama saja dalam politik kamu untuk terus hidup hanya bergantung dengan fitnah , sedar la sikit dan bawa bertaubat la , jangan kau ingat semua dalam blog ini orang orang yang baru lahir semalam yang Tak tahu apa apa . Sebenarnya dan fakta untuk kamu PAS tidak mengamal politik matang tapi untuk teruskan hayat mereka , meraka mengamal politik munafiq yang lebih dasyat dari yahudi lanattulah , kerana yahudi it dia jarang menyudal agamanya ,tapi PAS sanggup menyudal agama dan memutar belik fakta secara munafiq.

      Delete
    19. r) Selepas peristiwa Memali dan pembunuhan Allahyarham Ibrahim Libya, kami melihat perpecahan mula berlaku dalam UMNO. Timbalan Presidennya, Timbalan Perdana Menterinya pada waktu itu meletakkan jawatan, krisis UMNO berlaku dalam tahun 1987, ramai orang-orang UMNO yang tersingkir, pemimpin UMNO yang tersingkir datang meminta kasihan belas daripada PAS.

      Kami tidak menyimpan perasaan dendam termasuk Ahli Parlimen bagi Jelebu yang sekarang menjawat jawatan Menteri yang mengumumkan dia telah membakar jambatan, sekarang dia merangkak semula dan menjadi pengancam,kenyataan-kenyataannya sentiasa mengancam PAS, mengugut PAS lalunya dialah menagih simpati daripada PAS. Perpecahan dalam UMNO berlaku berterusan sampai hari ini.

      Ini satu daripada bentuk azab, ‘Iqab’. Malapetaka yang berlaku dalam negara kita, bencana yang berlaku dalam negara kita, musibah yang menimpa negara kita, isu penambakan laut oleh Singapura. Ini satu musibah yang sedang dihadapi oleh negara kita. Dalam hadis menyatakan bahawa satu musibah yang ditimpakah oleh Allah adalah disebabkan kemaksiatan yang dilakukan oleh hambaNya.

      s) Pendirian saya sudah tetap mengenai isu Memali satu kezaliman yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional pimpinan UMNO atas desakan Parti UMNO.
      Tentang kedudukan Ibrahim Libya, syahid atau tidak syahid, pendirian PAS Kedah, saya menyatakan, sewaktu kita bertemu dengan Ahli-ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, kami menyatakan pendirian kami menyokong pendirian yang diambil oleh penduduk tempatan di Kampung Parit Panjang bahawa Ibrahim Libya adalah syahid. Kami mempertahankan pendirian kami.

      Di depan Ahli Majlis Fatwa dengan hujah-hujah kami bersandarkan kepada kitab-kitab rujukan kami yang muktabar. Di antaranya ialah kitab Fiqah, As-Shafie, Khalyubi dan Ummairah dan kitab Fiq Hambali yang ditulis oleh seorang ulama dalam mazhab Hambali iaitu Ibnu Khudamah dalam kitab Al-Mughuni. Tetapi apabila Majlis Fatwa mengeluarkan kenyataan dan mengeluarkan keputusan, kami tidak lagi memperbesarkan isu itu…..

      t) Mereka yang menyangkal Majlis Fatwa yang menafikan, Majlis Fatwa yang berlainan, merekalah yang bertanggungjawab untuk menggali semula kubur itu dan memandikan Ibrahim Libya, menyembahyangkan jenazahnya dan mengapankan. Itu kewajipan mereka. Bukan kerja PAS, bukan tugas PAS. Tugas UMNO untuk mendesak Majlis Fatwa bagi membuktikan kebenaran fatwa mereka, lihat.

      Saya, waktu kami pimpinan PAS telah bertemu dengan Majlis Fatwa, kami minta supaya Majlis Fatwa pergi melihat tempat kejadian itu sebelum mengeluarkan fatwa. Tetapi itu semua tidak dilakukan. Tetapi kami akur kemudian. Sebab itu sebagaimana saya katakan tadi, bahawa apabila Majlis Agama Islam Negeri Kedah membuat keputusan atau titah Tuanku Sultan Kedah untuk menukar batu nisan, kami terima. Kami akur, tidak apalah, saya bagi tahu kepada sahabat-sahabat di Memali, terima, Ini perintah Tuanku, Sultan yang memerintah. Kita terima Tuanku Sultan Kedah.

      u) Saya hendak ceritalah bagi jelas supaya masyarakat boleh dengar, ini catatan sejarah, rekod. Tuanku Sultan Kedah ini bukan sebarang Sultan. Seorang yang lembut budi bahasa, halus budi bahasa dan sangat bersopan santun. Tinggi pekertinya. Baginda berangkat menziarahi perkuburan Allahyarham Ibrahim Libya dan murid-muridnya di Kampung Parit Panjang.
      Ini menunjukkan Ibrahim Libya bukan penjenayah.
      Bukan penderhaka. Bukan bughah dalam istilah Islam. Kita tidak hendak menyeret Baginda dalam perbahasan ini. Tetapi hendak membuktikan, menunjukkan bukti empirical.

      Delete
    20. v) Soalnya, saya telah menyatakan tadi, Ibrahim Libya tidak bersedia menyerahkan dirinya kerana dia hendak ditahan di bawah ISA, satu akta yang zalim sebab itu dia tidak bersedia hendak menyerahkan diri kepada ISA. Polis hendak memeriksa dia, menyiasat dia dengan menggunakan ISA. Itu yang dia tidak boleh terima. Tetapi kalau kerajaan hendak menyelesaikan dengan baik perkara ini, perkara yang sudah berlaku tidak guna. Kerajaan boleh menghantar satu pasukan, kumpulan Majlis Fatwa umpamanya kerana ini melibatkan isu agama, isu syariat.

      Sebab itu bila kita bertanya kepada ahli-Ahli Majlis Fatwa, adakah kerajaan mendapat fatwa daripada Majlis Fatwa sebelum kerajaan bertindak yang sampai cara bertindak itu sudah sampai kepada peringkat membunuh, tidak ada! Jadi Majlis Fatwa hanya dirujuk untuk mendapat pengesahan tindakan itu. Tidak adil, menzalimi juga Majlis Fatwa.

      7) Sepanjang ucapan perbahasan Almarhum Ustaz Fadzil mengenai isu Memali ini, seramai 9 orang Ahli Parlimen BN, 5 orang Ahli Parlimen PAS dan seorang Ahli Parlimen PKR yang bangun mencelah.

      Mereka adalah Puan Hajah Mastika Junaidah binti Husin (BN Arau) , Datuk Haji Mohd. Ali bin Haji Hassan (BN Tebrau) Dato’ Haji Noh bin Haji Omar (BN Tanjong Karang), Raja Dato' Ahmad Zainuddin bin Raja Haji Omar (BN Larut), Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz (BN Sri Gading), Tan Sri Dato' Seri Dr. Abdul Hamid Pawanteh (BN Kangar), Datuk Ruhanie bin Haji Ahmad (BN Parit Sulong), Dato' Ir. Mohd. Zin bin Mohamed (BN Shah Alam), Dato' Haji Mohd. Khalid bin Mohd. Yunus (Timbalan Menteri Penerangan), Tuan Mohamad bin Sabu (PAS Kuala Kedah), Mahfuz bin Haji Omar (PAS Pokok Sena), Tuan Haji Abdul Fatah bin Haji Haron (PAS Rantau Panjang), Tuan Mohd. Apandi bin Haji Mohamad (PAS Jeli), Tuan Taib Azamudden bin Md. Taib (PAS Baling) dan Tuan Saupi bin Daud (KeADILan Tanah Merah).

      8. Sehingga kini, tiada siasatan rasmi yang dibuat oleh Kerajaan bagi merungkai apakah yang berlaku sebenarnya dalam Tragedi Memali.?
      Antara individu utama yang dikaitkan dengan tragedi ini ialah Tun Musa Hitam yang merupakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri yang mengawal Polis.

      Dalam satu forum Diskusi di Kelantan pada tahun 2014, beliau ada mendedahkan bahawa sebenarnya Tun Dr Mahathir ada di dalam Malaysia ketika kejadian itu berlaku bukannya di China seperti yang orang ramai sangkakan. Beliau menyatakan kesediaan bertanggungjawab atas apa yang berlaku dan PM Tun Dr Mahathir juga kena bertanggungjawab atas prinsip collective responsibility.
      Tun Musa Hitam disoal oleh moderator adakah Tun kesal dengan kejadian ini.?

      Beliau menjawab,
      "Titik hitam di dalam kehidupan politik saya ialah Memali.
      Saya hendak cakap terus terang. Saya berasa apa kata orang 'guilty' ke dari segi accountability. Saya berasa sangat-sangat sedih. Takkanlah saya hendak buat sebegitu rupa dengan zalim. Tidak, tetapi ia terjadi di bawah saya.
      Di bawah siapa.? Di bawah Menteri yang berkenaan. Inilah sistem kerajaan yang harus diterima. Accountability, kalau di negeri-negeri lain, boleh berhenti atau dibuang. Tetapi, culture waktu itu tidak wujud.

      Saya berani menyatakan, saya berasa sangat sedih. Apabila saya berhenti, saya pergi Mekah. Saya berdoa, bertaubat, Ya Allah Ya Tuhanku, dosa aku banyak, bukan sahaja Memali. Dosa saya yang paling besar ialah Memali.
      Saya tidak boleh lupakan perkara ini. Saya tidak boleh berasa suka dalam hal ini. Bukan cara saya. Tetapi, tanggungjawab telah diberi dan dijalankan. Akauntabiliti, terpulanglah kepada samada Mahkamah atau rakyat jelata membuat pertimbangan."

      Delete
    21. Kalau la wang kertas 1000 dugunakan kesemuanya...83 billion bersamaan dgn 83 juta keping note 1000 dan dgn ikatan 830,000 ikat....peti simpanan bank mana yg muat tu...dah la tak laku lagi....menipu pun agak-agak la....kasihan akal yang ada mampu berfikir setakat itu sahaja...

      Delete
    22. PAS dah makan umpan ! PKR nak tunjuk kan pada org Melayu betapa mengada -ngada nye lebai ajaran sesat ni berlagak.

      Ini perangai lebai alim?? Wei pi mampos ahh, lebai politik lidah bercabang.

      PAS kalu mampos pun tak effect Melayu Malaysia laa.
      Apa yang PAS buat selama ni untuk org Melayu ??
      Habuk pun tarak !

      Delete
    23. Agak dangkal bagi seorang Ketua Menteri mengadakan Sidang Media untuk membincangkan permasalahan negeri yang ditadbir rejim beliau, menyalahkan lawan politik dan meminta jalan penyelesaian dari mereka. Sama ada Joseph Lim Guan Eng seorang yang bermuka tebal ataupun beliau sejenis manusia yang tidak tahu malu.

      Apa yang diadu oleh ADUN PKR Penanti, Dr Norlela Ariffin, Rakyat Pulau Pinang dan juga sebahagian besar netizen adalah gesaan supaya Kerajaan Negeri mengambil tindakan ke atas KILANG-KILANG HARAM. Apa yang susah sangat nak faham Tokong?

      Kita bukannya suruh robohkan gerai-gerai penjaja yang tidak berdaftar atau Rumah Ibadat Bukan Islam. Gerai-gerai penjaja tidak berdaftar seeloknya Kerajaan Negeri laksanakan pemutihan segera. Kerajaan Barisan Nasional (BN) dulu tidak mengambil tindakan ke atas mereka, malah diberikan lesen untuk berniaga kerana ia adalah sumber pendapatan kepada peniaga-peniaga untuk sara hidup mereka. Mereka bukannya kaya seperti taukeh-taukeh kilang haram.

      Kenapa Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak menyediakan gerai-gerai yang lebih sesuai untuk mereka berniaga? Sejak 2008, berapa banyakkah kompleks gerai penjaja baru (tidak termasuk yang dibaikpulih) yang telah dibina oleh Kerajaan Negeri?

      Bab Rumah Ibadat Bukan Islam, Kerajaan Negeri Pulau Pinang kenalah guna budi bicara untuk selesaikannya. Jika soal pelan bangunan nenjadi permasalahan, takkan itupun perlu menunggu selama 9 tahun untuk menyalahkan Kerajaan BN terdahulu?

      Adakah jalan penyelesaian pun BN kena bagi kepada Ketua Menteri kah? Tidak kompetan sangatkah Kerajaan Negeri terutama ADUN dan EXCO beliau sehingga mengemis idea-idea BN? Kalau begitu lebih baik bagi saya saja yang menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Nota Kaki: Lihatlah manyak kuat jilat buntut DS Najib semasa lawatan Perdana Menteri ke Pulau Pinang hari ini. Tokong dan bapa jilat buntut Tun Dr Mahathir. Kini mahu jilat buntut DS Najib pula. Bila maca-macai beliau nak jilat buntut kami pulak?

      Delete
    24. Kawan2....cuba bukak link di bawah dari Blog Celah Gelegar tentang jawapan Tun M pasal Memali.

      Tun M dah bagi keterangan tentang Memali sejak 2014 lagi.

      http://celahgelegar.blogspot.my/2017/08/rupanya-tun-mahathir-dah-jawab-isu.html?m=1

      Sebenarnya puak2 penyamun ni tak ada bukti kecekapan kerja atau performance pentadbiran yg baik yg boleh ditunjukkan pada rakyat...

      Jadi apabila gagal tunjuk prestasi yg baik..........maka tu mereka kena korek cerita2 lama zaman tok kadok untuk cover kelemahan mereka dari pandangan rakyat.

      Dengan itu pandangan rakyat akan beralih..........dari fokus pada kelemahan dan kegagalan pentadbiran mereka...........dialihkan fokus rakyat tu kepada cerita lapok yg dulu puak2 penyamun ni sendiri pon tak ambik peduli.

      Itu sebab hari ini cerita2 lapok zaman Tok Kadok digali korek dan diulang tayang berkali2......tapi cerita pekong 1MDB dibisukan tak disebut langsung pon.

      Nama negara busok........prestasi dan imej negara rosak dalam pentadbiran sekarang.

      Negara kita rosak dgn rasuah, pecah amanah & penyelewengan........dan mewariskan bebanan hutang yg tinggi kepada generasi kita.

      Sama2lah kita pakat kalih dan ubah pentadbiran negara pada PRU14 nanti...

      Delete
    25. Pkr mano ado askar cumo ado golongan elit je, tu pasal nak pujuk Pas .... ala Budin boto la saranan Pas tu suruh mantan minta maaf apokah selamo ni coghito dongeng perihal Anuar yg sajo2 aipkan. Anuar mmg pentingkan politik & kuaso ... mano ado maruah ... tu ramai yg simpati dongan diyo fedup tgglkan Pkr tokonteng konteng tunggu tongolam jo wak ang ... Budin2 ko pun soghupo Anuar lah.

      Delete
    26. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete
    27. Timbalan Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan pula menyifatkan pengakuan Guan Eng bahawa pentadbiran kerajaan negeri sedar akan kewujudan kilang haram itu turut memberi impak negatif kepada penduduk, adalah sesuatu yang mengejutkan.
      “Pengakuan ini sangat memeranjatkan kerana ia sekaligus menunjukkan kerajaan negeri mengaku mereka tidak mengambil sebarang tindakan terhadap kilang haram yang menjadi punca kepada pelbagai masalah kepada penduduk di sana.
      “Saya sarankan penduduk yang terjejas di Sungai Lembu menyaman kerajaan negeri kerana gagal melindungi mereka. Penduduk seharusnya diberi pampasan bagi kesemua kos perubatan memandangkan pelepasan gas dari kilang haram ini menjejaskan kesihatan mereka,” katanya.

      Datuk Halimah Mohamed Sadique turut membidas Guan Eng yang disifatkan sebagai tidak memahami tugas dan tanggungjawabnya sebagai Ketua Menteri.
      Halimah berkata, kenyataan Guan Eng itu dilihat seolah-olah beliau tidak memahami kuasanya dalam mengambil tindakan atau sebaliknya.
      Katanya, Guan Eng sebenarnya berhak mengambil tindakan melalui agensi yang berada di bawah kuasa kerajaan negeri selain mengetahui fungsi agensi tersebut.
      “Kerajaan negeri boleh arah pentadbir tanah daerah untuk ambil tindakan kepada mana-mana kilang yang dibangunkan secara haram di negeri berkenaan.
      “Kalau dah dia kata tak ada kuasa untuk ambil apa-apa tindakan terhadap kilang-kilang haram yang berleluasa di Pulau Pinang maknanya Ketua Menteri tak faham apa tugas dan tanggungjawabnya,” katanya.

      Delete
    28. Pas tu parti kapir

      Nabi dah pesan jangan diikuti dan dipercayai orang2 mcm tu.

      Mereka tidak akan berpuas hati selagi kita tidak mengikuti mereka.

      Delete
    29. DAP Lindungi Kilang Haram Di Pulau Pinang

      Sudah terang lagi bersuluh. Imej satelit telah membuktikan kilang haram dibina pada zaman pemerintahan DAP bukannya BN.

      Ketua Menteri DAP, Lim Guan Eng cuba lari dari tanggungjawab bila meminta maaf kepada penduduk Sungai Lembu kononnya kilang berkenaan sudah ada di zaman ketika BN memerintah Pulau Pinang. Ini adalah kenyataan yang tidak benar.

      Padahal bukti imej satelit dari aplikasi Google Earth menunjukkan kilang berkenaan masih tidak ada sehingga Mac 2008. Pemeriksaan oleh Tzu P Wong mendapati tapak kilang berkenaan masih kosong pada 31 Ogos 2008, iaitu tahun DAP menang di Pulau Pinang.

      “Kajian mudah menggunakan aplikasi Google Earth untuk meninjau kawasan Bukit Mertajam menggunakan panduan garis masa menunjukkan Lim Guan Eng terbukti berbohong. Imej satelit kawasan tersebut dengan bukti masa pada 31 Ogos 2008 dimana terletaknya lokasi kilang haram mendapati tiada binaan di kawasan tersebut.

      “Umum mengetahui pada tarikh ini, DAP sudah memenangi Pilihan Raya Umum ke 12 dan Lim Guan Eng sudah lama mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang dan menikmati kopinya di tingkat tertinggi Wisma Komtar.

      “Dan selepas itu, kilang haram berkenaan muncul pada semua garis masa imej satelit bermula 2009 sehingga terbaru pada 2016.

      “Maka sekali lagi, terbukti tanpa ragu bahawa Lim Guan Eng berbohong. Tiada apa yang ikhlas mengenai beliau dan parti DAP, walaupun penduduk Pulau Pinang hidup dalam bahaya,” katanya semalam.

      26 Februari 2012, satu himpunan memprotes Lynas dianjurkan di Pulau Pinang. Guan Eng dalam ucapan memprotes Lynas itu menyatakan ;

      "Mereka yang sokong Lynas ini tiada perikemanusiaan... kita mahu buat pembersihan Lynas kerana mahu anak kita selamat" kata Guan Eng.

      Hari ini siapa yang tidak ada perikemanusiaan? Guan Eng sendiri, bila sanggup melihat hampir 7 orang penduduk di kampung Sungai Lembu mati akibat dijangkiti kanser akibat kilang haram.

      Selepas lima tahun, tiada orang yang kena apa apa penyakit pun akibat Lynas di Pahang. Namun di Penang, ada kilang haram yang membahayakan keselamatan penduduk.

      Tuduhan jahat yang dibuat ke atas kilang milik syarikat Lynas Malaysia Sdn Bhd ada yang nakal termasuk mendakwa ada penduduk akan berubah menjadi "zombie" dek kerana terkena radiasi bahan radioaktif nadir bumi yang diproses di kilang berkenaan. Tuduhan terhadap Lynas ini sudah terbukti karut.

      Bagaimanapun, sebuah kilang haram penapis karbon di Bukit Mertajam, Pulau Pinang sudah ada bukti jelas ia berbahaya kepada penduduk sekitar yang menderita akibat pencemaran yang dihasilkan.

      Seorang penduduk, Ong Cheng Giap mendakwa dia serta 11 orang ahli keluarganya mengalami masalah alahan kulit termasuk gatal gatal sejak kilang haram yang terletak 100 meter dari rumahnya beroperasi.

      Untuk rekod, kilang haram itu sudah 10 tahun beroperasi tanpa lesen. Sehingga hari ini tiada tindakan diambil oleh kerajaan DAP Penang, malah kilang ini dilindungi lagi.

      Exco DAP Penang dipercayai melindungi kilang haram ini biarpun mengetahui kewujudannya dan sudah pun mendapat bantahan dari penduduk setempat.

      Menurut Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang, 11 dari 500 orang di kawasan Kampung Sungai Lembu, Penanti sudah pun disahkan menghidapi kanser.

      Pengarahnya, Datuk Dr M Sukumar berkata, Penolong Ketua Kampung berkenaan mengatakan bahawa 7 orang muda telah mati kerana kanser sejak dua tahun yang lepas.

      Lebih menakutkan jika ia ditukar kepada nisbah, 11 daripada 500 orang ia akan menjadi 2,200 orang daripada 100,000 orang. Kata Laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia 2007 - 2011 oleh Institut Kanser Kebangsaan, kadar peringkat nasional insiden kanser untuk lelaki dan wanita pada kadar 86.9 peratus dan 89.0 peratus bagi setiap 100,000 penduduk.

      Bahayanya di Pulau Pinang ini, kadar nisbah kanser di Sungai Lembu adalah amat tinggi iaitu 2,342 peratus. Lebih tinggi dari kadar purata kebangsaan dan 7 orang telah mati akibat kanser.

      Delete
    30. Sejarah sebenar mengenai tragedi Memali telah digelapkan, dakwa Ahli Bersatu, Mohamad Taufik Abas.

      Katanya, perkara itu mendorong beliau bertanyakan soalan berkaitan isu Memali dalam forum Nothing to Hide 2.0 bagi mendapatkan penjelasan.

      "Saya bertanya tentang isu Memali sebab saya tak lahir lagi ketika peristiwa itu dan saya tak tahu apa yang berlaku. Saya kurang jelas tentangnya seolah-olah ada perkara diselindungkan.

      "Sebab itu saya tanya kepada orang yang bertanggungjawab iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ketika itu. Tetapi baru tanya kerusi pula melayang," katanya kepada pemberita pada sidang media, di sini hari ini.

      Mohamad Taufik merujuk kepada insiden kekecohan di forum Nothing to Hide 2.0 minggu lalu sejurus selepas beliau bertanyakan soalan berkaitan Memali kepada Mahathir.

      Belum sempat Mahathir menghabiskan jawapannya, program bertukar kecoh dengan balingan kerusi, kasut, botol dan suar.

      Mohamad Taufik berkata, beliau juga tidak berpuas hati dengan kertas putih tragedi Memali yang telah dibentangkan di Parlimen.

      "Menurut kertas putih, 576 orang polis bersama kereta perisai hanya untuk tangkap seorang manusia bernama Ibrahim Libya. Mahathir kata ini Prosedur operasi standard (SOP).

      "Ini bukan SOP nk tangkap, ini memang nak bunuh. Ini adalah pembunuhan secara sistematik, dia (Mahathir) tak boleh nafi benda ini. Takkan seramai itu nak tangkap seorang manusia bersenjatakan buluh," dakwanya.

      Beliau juga mengalu-alukan cadangan Pas agar satu suruhanjaya siasatan diraja (RCI) ditubuhkan bagi menyiasat isu Memali.

      "Kalau betul perlu RCI untuk isu Memali, buatlah sebab nama Mahathir pun boleh dibersihkan jika beliau tak terlibat," katanya.

      Delete
    31. Kawasan Memali pada keseluruhan hari itu adalah mendung & gelap mengikut penduduk disitu. Tiada sebarang aktiviti harian dijalankan dan banyak kedai ditutup berikutan insiden ini.

      Status mereka sebagai syahid disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan mereka yang mempertahankan diri dan harta mereka adalah syahid. Bagaimanapun mereka yang mengeluarkan fatwa berkenaan disingkirkan daripada menganggotai badan fatwa berkenaan.

      Delete
    32. Kasihan penduduk Pulau Pinang khususnya di Sungai Lembu. Tujuh orang mati akibat kanser dan berpuluh orang lagi alami penyakit gatal gatal dan risiko kanser. Guan Eng masih lagi buat pekak badak dan salahkan BN.

      Jual tanah di Jalan Peel Penang salahkan BN, banjir berlaku di Penang salahkan BN, beli banglo harga murah pun salahkan BN juga. Ada orang mati kerana kanser akibat kilang haram pun, Guan Eng masih mahu putar belit salahkan BN.

      Ini Ketua Menteri sudah gila agaknya. Rakyat Pulau Pinang kena bangkit dan bantah perangai Ketua Menteri sebegini. Sampai bila hendak memperbodohkan rakyat? Cukup cukup sudah. Rakyat kena hukum DAP di Pulau Pinang atas kertas undi nanti.

      Guan Eng dan DAP tidak berperikemanusiaan lagi terhadap rakyat Pulau Pinang.

      Delete
  2. Biarkan Kan Wan dan Azmin menguruskan PKR... Kita siapa yg nak ajar mereka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Ini sebenarnya tujuan PKR supaya jelas yang PAS sendiri sedang berpecah-belah.

      Satu puak nak kepada PH dan satu puak lagi nak kepada BN.

      Apa akan berlaku kepada pengundi atas pagar? Mereka takkan undi parti lalang macam PAS.

      PAS akan pupus dan kembali semula ke Pantai Timur. Itu pun dengan penyokong totok yang masih ada. Mereka terpaksa daftar budak bawah umur sebagai ahli. Sangat menyedihkan.

      Delete
  3. Kejadian pelik berlaku di Pulau Pinang. EXCO DAP, Phee Boon Poh yang disiasat SPRM kerana melindungi kilang haram diangkat sebagai hero. Dia juga mendapat sokongan penuh kerana enggan letak jawatan atau bercuti sementara siasatan SPRM selesai

    Pendirian angkuh Phee tidak mengejutkan kerana ketuanya, Lim Guan Eng juga enggan letak jawatan walaupun didakwa tuduhan rasuah di mahkamah. Jika DAP masih mendesak PM Najib Razak meletak jawatan kerana isu 1MDB, mereka selayaknya dibaling kasut.

    Nasib berbeza dialami ADUN Penanti dari PKR, Norlela Ariffin yang diberi layanan buruk kerana membuat laporan kepada SPRM terhadap kilang haram itu. Dia disisihkan Pakatan kerana berjuang untuk rakyat dan bakal disingkirkan PKR pada PRU14.

    Layanan tidak adil ini membuka mata rakyat bahawa Pakatan tidak boleh memerintah secara adil apatah lagi kononnya mahu 'Selamatkan Malaysia'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serupa pemimpin kerajaan sekarang. Ada letak atau bercuti jawatan. Tak ada pun, semuanya serupa. Jangan tunjuk orang lain, tapi sendiri buat la dulu, baru ada yg ikut.

      Delete
    2. Tetap menegakan yg batil tanpa alasan yg kukuh.

      Delete
    3. ADUN Penanti dari PKR, Norlela Ariffin yang membuat laporan kepada SPRM rupanya.....

      Sepatutnya Adun BN yang membuat laporan....

      Adun BN tak buat kerja ka......

      ...akhirnya kena orang PKR jugak buat kerja...

      ...pembangkang jenis apa BN penang ni...

      Delete
    4. 1306
      macamana BN nak report, sebab kilang tu beroperasi masa pemerintahan BN, tah tah BN punya kot...

      Delete
  4. tahniah bro, ada hadiah menanti anda



    Tatkala laporan mengatakan harga minyak mentah dunia terus menjunam tujuh minggu berturut-turut, timbul persoalan kenapa harga petrol di negara ini terus naik, malah kenaikan berlaku empat minggu berturut-turut.
    Semalam, harga runcit bahan api petrol bagi produk RON95 dan RON97 sekali lagi diumumkan naik masing-masing sebanyak 3 sen dan 4 sen, mulai hari ini sehingga 23 Ogos depan.
    Harga petrol pada Januari lalu naik, kerana minyak dunia meningkat dari AS$51.48 kepada AS$56.73 pada Disember tahun lalu.
    Hari ini, Berita Harian memetik laporan Reuters mengatakan harga minyak jatuh lebih satu peratus semalam walaupun stok simpanan minyak Amerika Syarikat (AS) mencatat penurunan lebih besar bagi tempoh tahun ini.
    Menurut laporan itu, data berkenaan sekali gus mencadangkan pengeluaran kekal berada pada paras tinggi dan lebihan bekalan akan berterusan memberi tekanan kepada harga minyak dunia.
    Harga minyak Brent turun 53 sen atau sekitar satu peratus kepada AS$50.27 setong.
    Minyak mentah WTI turun di bawah AS$46.78 setong atau sebanyak 77 sen iaitu 1.6 peratus berbanding kedudukannya sebelum ini.
    Pentadbiran Maklumat Tenaga AS, berkata inventori AS meneruskan kejatuhan untuk tempoh tujuh minggu berturut-turut menyaksikan kekurangan 8.95 juta tong minggu lalu kepada 466.5 juta tong iaitu paras terendahnya sejak Januari 2016.
    Jika termasuk dengan rizab kecemasan, simpanan minyak berada pada 1.15 bilion tong iaitu paras terendahnya sejak Oktober 2015.
    Namun, apa yang berlaku di Malaysia adalah sebaliknya apabila harga minyak petrol, khususnya yang paling ramai digunakan rakyat berpendapatan rendah dan sederhana – RON95 – terus melonjak sejak empat minggu berturut-turut.
    Pada 29 Mac lalu, kerajaan telah melaksanakan kaedah pengapungan terkawal penetapan harga jualan runcit minyak petrol dan diesel secara mingguan, berbanding sebulan sebelum ini.
    Malah, sebelum kerajaan menarik balik subsidi minyak, harganya kekal bertahun-tahun di bawah paras yang tidak membebankan rakyat, seperti sekarang.
    Mungkinkah, menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) ini, harga minyak petrol akan diturunkan dan jika kerajaan yang ada sekarang kekal memerintah, harganya akan naik semula – itulah satu persoalan yang perlu diingati. - ismaweb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr J temberang harga dipengaruhi oleh proses...adekah kos proses berubah setiap minggu?...cara proses tidak berubah...harga minyak mentah turun tapi kos proses yg naik...temberang mr Jebon...

      Delete
    2. Harga minyak naik sebab ringgit makin lemah. Minyak dlm usd tu. Turun usd, tukar rm, naik la pulak. Ikut kata menteri cap celupar, penurunan ringgit bagus untuk negara.

      Delete
    3. Ringgit dah stabil sekarang...minyak naik kerana najib kumpul duit untuk bayar utang 1mdb..

      Delete
    4. Anon, belajarlah pasal harga minyak mentah dan harga minyak proses. Walau berkait tapi ada perbezaan. Kerajaan tidak mengenakan sebarang cukai. Harga ditetapkan ikut harga pasaran...

      Delete
    5. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    6. Harga minyak kat stesyen ditentukan melalui APM - Automatic Pricing Mechanism. Ini termasuk harga minyak proses dunia, kos logistic, untung pemunya stesyen dsb. Carilah ilmu dan kebenaran. Hari hari main auta dan fitnah tanpa pengetahuan yg yakin asal boleh burukan DSN dan Kerajaan. Apa dah jadi dgn akal dan iman kita? Apakah semuanya dah tergadai? Apakah kita dah jadi zombie evengelis yg hanya ulang ulang fitnah yg dimuntahkan Tuannya? Ada pula zombie yg diajar berpantun. Sedihnya nasib Melayu Islam.

      Delete
    7. Trend harga minyak dunia sedang menurun. Guna sistem apa pun sepatutnya ikut harga pasaran trend minyak sudah menurun.

      Rakyat sedang dizalimi oleh tindakan BN yang sudah hilang sumber kewangan akibat boros dan cuai. Kini bayaran hutang IPIC + bunga kali ke dua menanti kita hujung bulan November.

      Wahai rakyat Malaysia...Rasakan pelbagai lagi kenaikan untuk tampung bayaran ke dua 2.5b hutang 1MDB.

      Cash is KING.

      Daripada Wang Rakyat,
      Kepada Wang 1MDB,
      Untuk Keluarga Najib Razak.

      Delete
    8. Apm my ass, kau tu j yg patut belajar pasal benda ni, org tak tahu kau boleh la klentong.. bgtau aku primary variable dia aper? Apa fixed variables dier? Kalau kau pandai sangat..

      Delete
    9. Honestly Macy, you have no clue of what you are talking about. Please go look and find out the truth. You are being fooled into spreading fitnah which will not help you in akhirah. Pricing is based always on Supply Demand not on processing costs. Which results in fluctuations in Refining margins. Currently Refining margins are high meaning cost of processed oil higher than usual wrt to crude oil. What keeps us from seeking knowledge and truth? Please also look up APM. Gain some knowlegde - jangan debat tanpa ilmu. Malangnya debat tanpa ilmu ini dah sebati dgn pendokong pembangkang.

      Delete
    10. Geng......apa diharap dari puak2 bangang niiii...???

      Leasehold dgn freehold pon tak reti nak bezakan.....Leasehold tu deme kata Freehold. Terang2 menipu.....

      Geng sumer jangan lupa pasal sign buta sepatah haram tak tau........lepas tu tak sedar ada duit masok akaun peribody..........tapi bila nak nyopping sakan......sedar pulak yg duit tu ada ......ini jawapan yg bijak ke geng...????

      Tu pasal bila Kassim Baba kata hutang 1MDB dah nak langsai......macaiii bodoh pon angguk caya.

      Tu sebab geng sumer....tak payah bagi soalan cepumas pada macaiii.....takot biol kepala deme mikiokan jawapannya sampei ke suboh.

      Delete
    11. Jebon .....soalan John Doe dah jawab lom?????

      Delete
    12. There you go again j, kat post sebelum ni kau cakap apm includes logistics, which also part of processibg costs ,skang ni kau cakap pricing is always based on suppky demand, not on processing costs. Which is which j? Satu lagi, bahan asas petrol ni crude oil right? Kalau kau cakap crude oil based on supply and demand mmg aku percaya, dia punya by product is always based on processing costs. It'a the other way around. Contohnya, harga ikan yg fluctuate sbb based on supply and demand, tapi dia punya by product derived from processing cost + harga asas ikan. Ikan masak merah ngan ikan stim lain harga dia. Ikan bakar lain pulak harga. Kalau harga ikan turun, kesemua harga tiga jenis ikan tadi turun. Sama mcm crude oil. Petrol and diesel lain lain harga sebab dia punya refining margin dia berbeza, kalau minyak mentah turun, petrol ngan diesal x semestinya dua dua turun at the sama rate sbb refining margin dia berbeza , tapi tetap akan turun. So j, please tell me if you have other explanation other than stipulated above, i'll be happy to hear rhat

      Delete
    13. Ha ha j, aku rasa kau google benda ni pastu kau got mixed up. Proses nak jadi petrol ni peringkat keberapa j, cer kau google

      Delete
    14. Macy, please go read concept of cost vs Supply-Demand. This is Economics 101. After you have done that we can discuss.

      Delete
    15. X yah la j, sbb kau akan spin benda lain plak. Minggu depan harga crude oil crash, tapi harga petrol kat malaysia naik sbb processing cost naik ikut concept mr j, mampus terkangkang org malaysia kena klentong...aduihhhh

      Delete
    16. Jebon soalan John Doe dah jawab lom???

      Delete
    17. Tolong baca betul2 amanat tok guru tuan hj hadi awang tu!!! dan lihat kembali hari ini betapa intimnya pas dgn umno.

      Jgn kita ikuti orang2 yg telah mengkapirkan diri mereka sendiri.

      Nak berpolitik tu berpolitiklah tidak ada siapa yg larang.

      Tetapi amanat hj hadi awang bukan politik.

      Secara terang telah jatuh kapir.

      Delete
    18. Banyak mana bertambah demand minyak di malaysia?...goreng mr Jebon goreng...jangan tak goreng...setiap minggu bertambah berapa peratus demand?...masa turun kerana kurang demand leer...minyak dunia melimpah tapi minyak malaysia kurang supply...telaga minyak malaysia dah hampir kering...

      Delete
  5. Ada pemimpin PKR yg tidak yakin akan menang..tidak yakin pd kekuatan parti sendiri dan masih hendak menumpang kekuatan parti yg meludahnya..takut negeri yg di perintah terlepas...
    Macam suami isteri bergaduh..dah di ludah dan sepak terajang dek lakinya tapi masih lg sayang..
    Dah di cerai lakinya, bini tersua2 lg..

    ReplyDelete
  6. SETUJU dengan pandangan Budin!!!

    ReplyDelete
  7. Saya setuju sgt dgn pandangan Saudara Budin. Usahlah dipujuk rayu parti pas yg sombong itu yg telah lari dari perjuangan asalnya. Hampir kesemua mrk bak syaitan bisu mulut terkunci sejak berbaik dgn umno dlm membicarakan isu2 besar yg melanda negara. Percayalah pas ini akan hanya menyusahkan lagi keadaan di dlm PH jika ditakdirkan PH menang kelak.... yg tak mustahil mrk akan bertindak keluar PH jika tidak bersetuju dlm sesuatu perkara. Lebih baik difikirkan ttg kesediaan hindraf utk mbawa bersama masyarakat India yg terasa mrk dipinggirkan bagi menghadapi pru14 akn dtg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teman setuju dgn pendapat mike bro..........ada lebih baik Pakatan tumpukan pada collaboration dgn Hindraf........dari buang masa dgn PAS the seven-headed snake yg deme sendiri pon tak tau arah deme.

      Delete
  8. 1. PAS is dead, technically, religiously, morally and politically after the alleged 90 mil bought over by umno. The civil suit in london against SR is a solid proof of its undertaking to kowtow umno...period

    2. RCI call for memali by TITM was politically motivated as a result of PAS used as a pawn in the chess game played by umno. For all the hooha, umno knew pretty well they have the upper hand against Hadi..the cause of memali incident resulting from ketaksuban AMANAT HADI. And they know that hadi will never allow the RCI on memali.....period.

    3. Umno is trying very hard to break PKR from going with Bersatu by way of sandiwara by PAS alleged closeness with PKR. Hadi's hands are tied but TITM has to play hero for the time being making a fool of himself with conglicting statements...all for 90 mil price package.

    My guess is if azmin falls too deeply in this trap, PH will lose ultimately. Again with cash is king and all things could be bought using cash.....rakyat jangan salahkan pemimpin...salahkan diri sendiri kerana masih buta, pekak dan bisu. Islam adalah pada nsma saja bukan pada kehidupan islam yang dituntuti oleh Allah swt dan rasulullah....period

    ReplyDelete
  9. Hadi dikatakan pernah marah Anwar Ibrahim pada masa pas dikatakan hendak menubuhkan kerajaan UG dengan umno di selangor...tapi PJR nampak masih terhegeh2 nak berbaik dengan PAS sedangkan Pas pernah tikam belakang PKR dengan bertanding kerusi PKR dlm pru yg lepas....
    Apekah PKR kurang yakin dengan tun madey?...tun madey dikatakan akan berbalik kepada umno bila najib tumbang walopun tun madey pernah cakap tidak akan berbalik kpd umno....tun madey mesti menunujukkan kesungguhan bahawa dia dan bersatu tidak akan kembali kpd umno malah hendak nenghanvurkan umno baru yg beliau tubuhkan...

    ReplyDelete
  10. persoalan saya sebagaimana program nothing to hide 2.0 adekah anwar meliwat atau tidak. kalau tidak mahathir patut nyatakan dan memohon maaf kepada seluruh warga reformasi, sekira nya benar anwar korban politik, mahathir telah mempergunakan keseluruhan badan kehakiman, polis, jabatan penjara dan jabatan berkaitan, malaysia dicemuh oleh semua negara didunia sehingga hari ini dan dia perlu meminta maaf keseluruh dunia. dan kalau benar anwar meliwat dia patut dihukum mengikut undang islam disebat seratus kali, barulah dosa nya dapat dihapuskan. wan azizah perlu meminta maaf kerana menipu dgn menangis katanya suami nya tidak bersalah. apakah dgn mudah kita memberi kemaafan kepada kesalahan2 ini. bila nak ambil tindakan baru pegang kat islam, kata nabi pun ampunkan umat tapi bila menipu dan berseronok islam langsung tak ingat. saya pejuang reformasi akan sentiasa ingat peristiwa ini sampai bila bila bagaimana susah nya hidup dan ditipu oleh pemimpin yg bernama mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar telah pon memaafkan tun madey...jadi tidak perlu timbul madey nesti mohon maaf...perkara 2 pihak biar mereka yg selesaikan...matlamat sekarang 2 pihak bersetuju muafakat tangkap ketua prompak berjunaah..

      Delete


    2. Saya pun pejuang reformasi. Boleh dikatakan setiap malam di rumah Anwar semasa Anwar di pecat.

      Saya tak pernah miss satu pun demo pada hari sabtu.

      Semua itu menjadi kenangan manis.

      Anwar dan keluarga telah menerima dan berbaik dengan Tun dan isteri nya.

      Keyakinan saya dan hormat saya pada Anwar dan keluarga sedikit pun tak luntur apabila mereka menerima Tun.

      Malah saya kagum dengan Anwar dan memandang Kak Wan sebagai seorang isteri yang berhati mulia. Walaupun pada mulanya Kak Wan sukar terima kerana dia lah yang menghadapi dan bersusah payah menjaga anak-anak yang masih kecil selama bertahun dengan rintihan seorang ibu..

      Jika Anwar kata luka dia hanya sedikit di bandingkan dengan masa depan rakyat. .. Apa lah sangat susah payah saya jika di bandingkan dengan penderitaan Anwar dan keluarga.

      Setengah abad keluarga Anwar tidak pernah rasa 'berseronok'. Berseronok di sini ialah seperti kerap pergi bercuti keluar negara dengan jet dan dengan mengikut suami atau ayah pergi buat lawatan resmi.

      Sekali je Anwar bercuti bersama keluarga iaitu ke New Zealand.

      Apakah sebelum ini kita berkeras tolak fitnah terhadap Anwar dan apabila keadaan bertukar antara mangsa fitnah dengan pembuat fitnah, pendirian kita mudah berubah. Kita mahu dengar pengakuan dari orang yang Anwar tidak meliwat.

      Najib ada banyak bukti menunjukkan kes liwat 1 adalah satu tuduhan yang di buat-buat tapi kenapa kerugian Forex yang di cungkil semula.

      Pendekkan cerita, siapa yang anda pilih, Mahathir atau Najib yang bukan sahaja terlibat dengan skandal 1MDB tetapi terlibat dengan liwat 2.

      Liwat 1 bukan menghalang Anwar untuk berpolitik tetapi sebagai alasan untuk Anwar dipecat. Anwar memilih untuk lawan dan di pecat.

      Liwat 2 di gunakan untuk menghalang Anwar bertanding untuk jadi MB Selangor dan untuk menyekat Anwar terus bertanding pada PRU 14.





      Delete
    3. Anon, TDM banyak benar 'baggage'. Kesian tenguk beliau dipaksa menjilat ludahnya kembali satu persatu. Dulu cakap AI peliwat dan sekali kali tidak sesuai untuk jawatan PM. Sekarang jilat ludah kembali dgn terima AI pasal takut RCI Forex. Dulu kata LKS rasis dan perosak negara. Sekarang jilat ludah dan kata LKS baik untuk selamatkan negara. Pasal nak sokongan untuk PPBM. TDM dihina ketika perjumpaan Otai Reformasi dan Perjumpaan PKR. Baru ini dimalukan di N2H2. Sudah tiba masa bertaubat, memohon ampun dan banyakan duduk disejadah. Namun egonya tetap bawanya ke jalan menuju jurang. Begitulah Allah memuliakan atau menghinakan sesiapa yg dikehendakinya. Ambilah pelajaran.

      Delete
    4. Jebon........sumer ahli Pemimpin tertinggi Pakatan telah bersetuju membuang dendam masing2.

      Tanggungjawab pada rakyat dan negara jadi fokus utama pemimpin Pakatan. Bukan fokus nak melayan perasaan dendam kesumat..!!

      Tapi nampaknya puak tukang samun tak happy...........deme ni memang harapkan ahli2 pakatan melayan dendam sesama sendiri supaya pakatan boleh hancur dari dalam.........memamg sialll haram puak Jebon ni.

      Sendiri punya cilaka yg dipalitkan pada rakyat deme tak nak pikir.........duk sebok laga-lagakan orang Pakatan.

      Ini stategy Blue Osen......yg nak binasakan Pakatan supaya gagal.

      Kepada setiap ahli Pakatan baik yg di atas maupon yg di bawah.........sila hati2 dan beringat untuk jaga kerharmonian hubungan antara satu sama lain.......

      Awas ahli2 Pakatan.......strategy Blue Osen sudah bermula dgn misi.......melagakan ahli Pakatan dgn dendam lama.....

      Delete
    5. Mr J bahlol ilmu politik...tiada kawan dan musuh selamanye..

      Delete
    6. J, kamu berkali2... suruh TDM and the rest... bertaubat?

      Kamu pula bagaimana? Bila hendak bertaubat...menjalankan, perintah Allah SWt. Amar Ma'ruf, Nahi Munkar?

      Delete


  11. Ada jugak bagus nya PKR 'menunjukkan' betapa PKR berusaha memujuk PAS.

    Ini saja cara nak kacau PAS yang mengaku lawan UMNO tetapi sanggup hadir majlis yang di adakan oleh Najib.

    PAS makin mengedik. Serba-salah dengan pelawaan PKR untuk berunding. Macam-macam PAS bagi alasan termasuk suruh PKR taubat. UMNO yang Hadi kafir kan dah taubat ? Bertahun mereka sokong dan berdiam diri terhadap kejadian Memali. Gambar Pemimpin PAS dikencing termasuk gambar Hadi !

    Lagi terharu desak Mahathir minta maaf pada Anwar dan keluarga Anwar.
    Tapi bersama Najib menfitnah Liwat 2 terhadap Anwar. Kalau tak terlibat secara langsung tetapi apabila PSD bersama Najib bererti PAS redha.

    Biarkan PKR 'memujuk' PAS. Kerja kita dedahkan sikap PAS yang seperti Talam 7 muka. Dalam pada itu kita belasah jugak PKR supaya PAS tidak sedar, PAS yang rugi apabila sikap buruknya di ketahui oleh ahli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS rugi besar kerana rakyat dapat melihat perpecahan puak lebih teruk di bawah Haji Hadi.

      Mereka tak mampu membuat keputusan bersama malah mengubah ikut kepala masing-masing. Pusat kata lain, kepala kata lain.

      Pas dan Umno berpecah selepas PRK jadi kemampuan mereka bukan lagi rujuk keputusan PRU atau PRK terbaru.

      Sebaiknya PRU14 diumumkan segera supaya dua parti Pengkhianat Bangsa dan Islam ini segera dikuburkan oleh Rakyat Malaysia.

      Delete
    2. Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah pun membuat teguran rasmi melalui surat terhadap Hadi Awang. Surat tersebut dikeluarkan setelah bermesyuarat bersama beberapa tok guru pondok serta Mufti dan Timbalan Mufti Kelantan. Mesyuarat tersebut menggariskan 8 perkara yang membuktikan bahawa fatwa Hadi Awang itu telah membawa kepada kepercayaan sesat di kalangan masyarakat, antaranya:

      1 - percaya bahawa tidak sah solat yang diimamkan orang UMNO,

      2 - percaya bahawa haram makan sembelihan orang UMNO,

      3 - percaya bahawa tidak sah pernikahan yang dijalankan oleh kadhi atau imam yang dilantik UMNO dan pasangan yang terlibat perlu dinikahkan kembali dengan segera

      4 - percaya bahawa terfasakh pernikahan dengan pasangan yang menyokong UMNO

      5 - percaya bahawa jenazah orang UMNO tidak perlu disembahyangkan sepertimana orang kafir atau murtad

      6 - percaya bahawa tidak boleh membenarkan orang UMNO melakukan sembahyang jenazah ke atas orang PAS/Islam.

      7 - percaya bahawa tidak boleh mengebumikan orang UMNO di tanah perkuburan Islam

      8 - percaya bahawa ibadah orang UMNO tidak diterima Allah SWT.

      Delete
  12. Omar dan lebai-lebai Pas bersama Najib hingga ke jannah!

    Lagak keras YDP PAS Permatang Pauh Omar Hassan mendapat
    layanan VVIP duduk bersila bersama PM Najib.
    Sejak ketiadaan almarhum TGNA, Hj Hadi telah berjaya memupuk hubungan yang semakin akrab antara Umno dan Pas. Pastinya ini membawa kearah kerjasama Pas dan Umno. Perkara ini sudah tidak dapat di sorok lagi kepada umum walaupun di nafikan oleh penyokongnya.

    Yang Dipertua PAS Permatang Pauh Omar Hassan mendapat layanan VVIP untuk makan bersila bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Politeknik Seberang Perai, tengahari kelmarin.

    Bukan senang nak dapat peluang duduk bersila bersama Najib dan para pemimpin Umno dalam majlis tersebut. Eloklah jika Omar dan lebai-lebai Pas yang lain dapat terus bersama Najib hingga ke jannah!

    Berlainan pula layanan yang diterima oleh PKR, bila mana polis telah menahan 15 anggota Pemuda (AMK) Pulau Pinang selepas mereka menyertai 'flashmob' sementara menunggu lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke Permatang Pauh sebagai satu tamparan hebat terhadap amalan demokrasi di Malaysia.
    Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil yang juga adalah Naib Ketua AMK melahirkan rasa kesal berkata, ini adalah bukti kerajaan tidak menghormati prinsip demokrasi dan hak bersuara seperti yang termaktub dalam perlembagaan.
    “Anak-anak muda yang berkumpul ini tidak membaling kerusi, suar mahupun selipar terhadap sesiapa malah hanya memegang plakad secara aman untuk menyatakan pendirian politik mereka.Baca lagi di sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Aaikkk Bro......tak sempat teman nak baca komen mike.....udah didelete.....

      Delete
  13. Soalan yg bermaksud utk melagakan dua org yg berbaik semula. Apakah sekiranya anda berada ditempat Tun M akan menjawab soalan sedemikian?

    ReplyDelete
  14. Perbincangan azmin ali dgn PAS bukan demi kepentingan PAKATAN HARAPAN,azmin ada kepentingan sendiri...takut hilang jawatan MB

    ReplyDelete
  15. adekah semudah itu untuk menyelesaikan perkara ini, hanya dgn meminta maaf, tiada rasa keinsafan langsung setelah berpuluh tahun menipu dan menyebabkan huru hara dinegara ini. sekiranya ingin memohon maaf buat permohonan maaf secara terbuka, buat PC sebagaimana orang korea buat dan tunduk sebanyak 3 kali. ini sekadar memberi kelegaan kepada kami ahli reformasi. dosa mahathir terlalu besar jika dibandingkan dgn najib, tinggal lagi generasi baru ini tidak melalui zaman itu. aku setiap hari akan menyumpah saranah manusia bernama mahathir ini semoga dia sentiasa dalam kehinaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firman Allah: janganlah kamu benci sesaorang itu, kalau tidak, aku akan jadikan kamu seperti mereka sebelum kamu mati...(hadith kursi)

      Nauzubillah...tak takut ke...?

      Delete
    2. dosa najib lagi banyak..buat gst, tarik subsidi, potong elaun, tarikh biasiswa, bunuh altantoya..belum lagi masuk bab si badak tu

      Delete


    3. Sudah-sudah lah.

      Sampai nak buat PC dan tunduk 3 kali.

      Kenapa hari ini tak ramai penyokong Anwar yang berhimpun di Mahkamah ?

      Mengapa rakyat buat macam tak tahu mengenai masalah negara?

      Kehidupan rakyat semakin terhimpit menyebabkan hal-hal lain tidak perlu di bebankan lagi.

      Jika pendapatan kita adalah sama seperti masa reformasi, akan masih ramai lagi yang berkumpul di Mahkamah untuk memberi sokongan pada Anwar dan Kak Wan.

      Kini perbelanjaan harian tidak mencukupi kerana itu lah Najib selamat. Lagi rakyat tak berduit lebih lagi senang Najib menundukkan kepala rakyat.

      Masa Mahathir saya tukar kereta 3 tahun sekali tapi sekarang kereta saya dah masuk 8 tahun...

      Delete
    4. Anon reformasi ni nengade 2 lebih...rasanye dia ni menyamar ahli reformasi...anwar sendiri yg maafkan kenape ade pihak yg tak puashati plak...memang dia ni macai upahan ajib yg menyibok...hehehe..

      Delete
    5. Untuk renungan bersama:

      Nafsu lawwamah merupakan tingkatan manusia yang berada di pertengahan.
      Dalam keadaan manusia menyedari akan sesuatu yang buruk tetapi kadang-kadang tewas kepada kengingin diri dan nafsu.

      Ia merupakan pertembungan antara ilmu dan akal dengan nafsu. Bagi memastikan kebenaran ilmu dipertahankan maka amat penting untuk kita sentiasa berdamping dan mengikuti nasihat alim ulama.

      Dalam pertembungan nafsu lawwamah yang kadang-kadang (tapi selalunya) tertewas dengan nafsu amarah dan terjebak dengan maksiat dan dosa, taubat merupakan cara penyucian jiwa yang terbaik.

      Sabda Rasulullah SAW:

      “Kullu bani Adama khatto’uuna, wa khairul khatto’iina at-tawaabun”.

      Yang bermaksud:

      “Setiap anak adam tidak sepi daripada melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah orang yang (segera) bertaubat.” (HR at-Tarmidhi)

      Saidina Ali pernah berkata:

      “Allah tidak menciptakan manusia untuk di azab tetapi manusia memilih untuk di azab.”

      Allah telah menunjukkan dua jalan kepada manusia iaitu jalan kebaikan dan jalan kejahatan seperti dalam surah as-Syams, 91 ayat 8. Mereka yang memilih jalan kejahatan dengan mengotori jiwa mereka telah dijanjikan akan dibalas azab dan seksa Allah.

      Namun Allah memberi kesempatan kepada kita untuk bertaubat, kerana Dia yang menciptakan mamusia amat mengetahui bahawa fitrah kejadian manusia sering lupa dan melakukan kesalahan. Oleh itu, mereka yang tidak bertaubat dengan kesalahan dan dosa yang telah dilakukan beerti seolah-olah mereka memilih untuk di azab.

      Kesimpulannya, nafsu tidak dapat dibuang atau dibunuh tetapi manusia perlu mengendali dan membimbing nafsu dengan kaedah yang betul. Islam yang diturunkan oleh Allah menunjukkan jalan ke arah mendidik nafsu, bukannya membunuh nafsu.

      Ilmu merupakan keperluan yang sangat penting dalam mengenal, mendidik, mengawal, mengendali dan membimbing nafsu.

      Allahu`aklam

      Delete
    6. Anon 1024, apakah benci DSN tak termasuk dlm Hadith ini? Hanya benci TDM yg dimaksudkan hadith ini? Apabila akal dikuasai evengelis kita tak nampakpun kontradiksi kata kata dan perbuatan kita.

      Delete
    7. Huhu... Mr J penyokong pencuri... hati-hati nanti kau pulak jadi ahli DAP seumur hidup. Kahkahkah!

      Delete
    8. J,

      DSN ke arah kerosakan!

      TDM ke arah memperbetulkan keadaan!

      Kamu pilih arah mana J ?

      Delete
  16. Cubalah kita letakkan diri kita dalam kepala Hadi Awang.

    Kalaulah PAS bersama dengan Pakatan atau BN sekalipun, tempat PAS cumalah menjadi parti second class kerana PAS tidak mahir dalam urusan perjalanan dunia, seperti Ekonomi dan Sains.

    Dalam parlimen, ulamak PAS banyak berdiam kerana tidak tahu apa yang hendak dibahaskan.

    Pilihan yang ada bagi Hadi adalah,

    1. Merosakkan Pakatan yang mengancam kedudukan PAS.
    2. Bersama dengan BN.
    3. Bersama dengan Pakatan.

    Pilihan yang ke 2, ahli PAS ramai tak setuju.

    Yang ada cuma pilihan 1 dan 3.

    Sebaik-baiknya, kita lupakan sahaja PAS kerana selain dari menjalankan hukum sebat di khalayak ramai, tidak ada yang lain yang ditawarkan kepada rakyat.

    PAS pun tidak boleh menang dalam pilihanraya secara bersendirian.

    Setakat ini, nampaknya PAS hanya mahukan PAkatan dirosakkan kerana mengancam kedudukannya dalam politik tanah air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan politik matang tapi munafiq yg dilaknat allah swt.

      Delete
  17. Kikikiki.
    Kwang kwang kwang.
    Blom lg memerintah negara dh huru hara gegak gempita. Yg pihak krjaan plak pandir pegi layan suma wayang pacak politik x matang PH.

    ReplyDelete
  18. Setelah Amanah ditubuhkan. Pas berpecah lagi kepada 2 kumpulan.
    1. Golongan taksub Hijau pekat dan 2. Harum Manis( hijau+oren).

    Azmin sudah dapat buang ego, itu hal terpuji. In Shaa Allah golongan harum manis dalam Pas akan mengundi PAKATAN HARAPAN untuk selamatkan Malaysia.

    Rakyat sudah sengsara sekarang ni.
    Rakyat cuma impikan semua parti dapat bersama-sama untuk kuburkan Umno/BN.


    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    2. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
    3. Bro UP.....bukan sumer ahli2 Pas ni sokong Tok Hadi........harum manis tak boleh bertindak terang2 takot kena buang parti. Mereka sayangkan parti tapi tak sukakan Tok Hadi.

      Memang betol bro.....group harum manis ni akan sokong Pakatan........sebab deme sedar Pas dah Uturn 360 darjah dari nak jatuhkan BN jadi kawan sekongkol BN pulak.........tambah lagi secara tak langsung halalkan penyelewengan tanpa siasatan yg adil.

      Delete
  19. PAS mampu hidup kerana masih ada terlalu ramai melayu yang mundur dari segi ekonomi dan pendidikan yang menjadi penyokong teras mereka. Malang sungguh bila melayu melayu nie menjadi mundur walau pun by design , tetapi enggan memajukan diri sendiri. Lagi malang bila dah bermentaliti mundur; tak nak pulak tengok orang lain maju. Dan malang teramat sangat bila nak kita ikut contoh mereka dalam serba serbi; walhal tarak apa contoh baik yabg perlu diikuti pun...kelantan hebat sangat la konon walhal ianya negeri paling tinggi kes HIV. Padan muka la dia orang nie miskin sampai anak cucu.

    ReplyDelete
  20. Pakatan Harapan "hidup" dengan iktiqad segala macam pengkhianatan secara terang mahu pun tersembunyi.

    Pakatan Harapan "hidup" dengan jasad yg cacat serta di luar tabii menyalahi apa yang digariskan oleh syara'.

    Shahbudin.com merupakan penjilat serta lidah' untuk PPBM dan sedia pada bila2 masa untuk menaburkan adu domba kepada "rakan" di dalam Pakatan Harapan, sudah lupakah kamu akan sifat dan keadaan PH?

    PKR secara autonomi (khianat) sedang mencuba untuk menjalin "pakatan" dengan PAS untuk mendapat habuan secara solo.

    apa yang perlu dirisaukan oleh Pakatan Harapan ? kamu juga ada hak autonomi (berkhianat) untuk menjalin "pakatan" waima bersama musuh sekalipun andai ia membawa keuntungan dan laba yg bersifat sendirian berhad.

    bukankah "Langkah Kajang" dahulu juga bersifat sedemikian, hasil pakatan di antara PKR dan DAP.

    bukankah pemecatan wakil PKR dan PAS dalam GLC serta jawatan2 kecil seluruh Pulau Pinang hasil kuasa autonomi DAP.

    bukankah terputusnya tahalluf songsang terhadap Presiden PAS tanpa melibatkan Parti PAS hasil dari hak autonomi DAP - inilah autonomi (khianat) yang paling gila dan tidak pernah terjadi dalam sejarah peradaban manusia.

    teringin aku untuk mengulas, bagaimana liciknya lelaki tua itu menyusun lidah' dalam memberi jawapan yang sebenarnya tidak menjawab soalan berhubung status dakwaan terhadap Anwar Ibrahim - sama ada dia seorang Peliwat (Biseksual) atau dia menjadi mangsa politik kuasa lelaki tua renta itu.

    sekiranya lelaki tua itu berpegang pada hujah yg direkod dalam bentuk visual 18 tahun lalu, maka nescaya runtuhlah PH.

    sekiranya dia (Mahathir) berpegang pada hujah yg berlawanan dari apa yg pernah direkod dalam bentuk visual, maka PH juga pasti runtuh.

    kisah Anwar Ibrahim vs Mahathir bukan melibatkan "luka kecil" atau ia adalah "kisah lama", bahkan tuduhan liwat ini adalah cermin yang membuka kejelikan dan nafsu kedua-duanya sekali.

    sesungguhnya Pakatan Harapan merupakan fitnah terbesar yang sedang dihadapi oleh bangsa Melayu dan ummat ISLAM di Malaysia.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. badak mana badak? si ni badak sana badak kerana badak ameno binasa..bagai mendukung badak idup

      Delete
    2. Kerana orang2 yg bodoh tahap katak di bawah tempurung macam Sahabat la umno masih hidup....apa pun tak tau; tak paham ekonomi, lulus takat spm nak tunjuk pandai.

      Delete
    3. 11:11 - kamu memang sesuai jadi belaan Para Serigala dan suka untuk aku beritahu nilai kamu pada mereka hanya dengan 1 undi milik kamu.

      salam ya salam
      ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    4. alahh , kat selangor tu yg jadi ketua cawangan tu mana ada sijil spm,kaki judi pun..sbb tu kat selangor ameno dah pupus

      Delete
    5. Sahabat jahil ni dah gila gaknye...pas dibuang dari glc penang kerana pas sendiri tidak ade kerjasama lagi dengan DAP...kalo sahabat jahil yg perintah penang adekah sahabat akan kekalkan pas dlm glc penang bila pas dah putuskan hubungan?..

      Delete
    6. Sahabat bukan jahil; tapi bodoh. Nak kupas isu politik, ekonomi, sekarang nak bincang pulak pasal glc. Tapi tengok isi tulisan pun dah tau dia nie mentaliti kampung habiss.

      Delete
    7. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    8. Tinggal 6%, majoriti srp dan spm macam sahabat.

      Delete
    9. INSYAALLAH KERAJAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN.....

      Delete
    10. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
  21. Punca sebenar Peristiwa Memali
    Tuesday, August 15, 2017
    [AMANAT HAJI HADI, UMNO KAFIR PUNCANYA] Kisah Sebenar Peristiwa Memali

    Peristiwa Memali
    CERITA DARI ANGGOTA POLIS " PERISTIWA MEMALI "


    Saya salah seorang anggota polis yg terlibat di barisan hadapan sewaktu kejadian tersebut. Sebelum kejadian,PAS telah mengadakan ceramah2 boleh dikatakn setiap malam dihadiri ribuan orang. Setiap ceramah2 mreka penuh dgn sentimen anti kerajaan. Ceramah2 yg sama juga dbuat d Rusila Trengganu (asalnya Amanat Hadi).

    Rentetan Memali brmula apabila polis buat roadblock d Kulim dan menahan satu van yg nk menuju ke Memali. Dlm van trsebut trdapt 3 tau 4 org pengkut Ibrahim Libya.
    Setelah dperiksa dlm van trsebut ada brpuluh2 senjata tajam, parang & pedang. Polis kmudian menahan mreka.

    Apabila perkara ini diketahui olih Ibrahim Libya & pengikut2nya. Org2 kanan nya telah menahan anggota2 polis yg jaga aman di ceramah itu & mengugut pihak polis supaya melepaskn pengikut mereka. Jika tidak mereka tidak akan mlepaskn anggota2 polis tersebut. Pihak polis telah mmberi amaran kpd mreka tetapi tidak diendahkn sebaliknya mereka blok jalanraya dgn kayu & dahan2.Serta mmbaling batu keatas kreta2 polis dgn batu tau benda keras.

    Keadaan juga semakin genting apabila Ibrahim Libya & orang2 kanannya menyemarakkan api anti kerajaan serta mengumpul senjata2.

    Polis telah dptkn waran tangkap keatas Ibrahim Libya & beberapa org kanannya & minta serah diri tp tk diendahkan.

    Akhirnya kami team CID Bkt Aman turun dgn tujuan menangkap Ibrahim Libya & orang kanannya saja.

    Pasukan kami diketuai olih Dato Yahya Yeop Ishak brtolak pagi dari kem PPH Tg Pari. Kami telah diberi arahan agar elakkan dr guna senjata atau pertumpahan darah. Kami bertolak secara konvoi. Dihadapan pasukan FRU yg tidak bawa senjatapi hanya brbekalkn gas pemedih mata saja. Kami CID di row kedua & dibelakang skali ialah PPH.

    Apabila sampai dirumah Ibrahim Libya kami dapati penuh dgn pengikut2 Ibrahim Libya & org2 kampung sambil mnjerit2 memaki polis sambil brtakbir2.

    Pihak polis melalui loudheller meminta mreka brtenang kerana tujuan polis hanya hendak menahan Ibrahim Libya & bberapa orang kanannya sahaja.

    Tetapi amaran/rayuan kami dibalas dengan jeritan makihamun dan laungan takbir.

    Perempuan2 & kanak2 dijadikan benteng dihadapan rumah Ibrahim Libya mmbaling batu atau apa saja kearah polis sambil bertakbir. Mereka mnjadikan perempuan & kanak2 kampong sebagai benteng hadapan sementara ketua & org2 kanan brsembunyi dlm rumah.

    "Dasar pengecut"....Tk sampai 15 minit kemudian Inspektor Komander FRU yg berdiri diatas truck Fru telah kena tembakan senapang patah yg ditembak dari arah rumah Ibrahim Libya. Inspektor trsebut kemudiannya meninggal dunia. Walaupun anggota polis telah ditembak. Pihak polis masih lagi memberi amaran & rayuan.

    Walaupun dibalas dgn takbir & maki hamun. Malahan mereka cuba pula menyerang polis menyebabkan pasukan FRU trpaksa melepaskn tembakan gas pemedih mata. Kami masih diarahkn bertenang & tidak mlepaskn tembakan. Dlm keadaan kecoh itu kami diminta brsabar walaupun seorang pegawai polis telah trkorban.

    Dlm pada seorang pengikut kanan Ibrahim Libya yg brsenjata parang brlari kearah truck FRU & menyerang anggota Fru hingga cedera ditangan ditetak.

    Demi mmpertahankn diri anggota Fru trsebut trpaksa melepaskn tembakan gas pemedih mata menyebabkn muka lelaki trsebut separuh berkecai.

    Keaadaan brtambah tegang, anggota2 polis sudah hampir hilang sabar melihatkn anggota trbunuh & cedera tetapi kami tidak dibenarkn bertindak sebaliknya kami diminta bersabar.

    Sementara itu Dato Yahya brhubung dgn Bkt Aman minta arahan lanjut. KPN pula brhubung dgn KDN (Musa Hitam) utk arahan lanjut.

    .......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami trpaksa mnghadapi keadaan tegang trsebut hingga jam 11.00 dgn arahan utk brtahan sehingga dpt arahan trakhir dr KDN.

      Akhirnya l/kurang jam 11.30 pagi baru dpt arahan utk serbu jika Ibrahim Libya & beberapa org kanannya tidak mahu menyerah diri.

      Disaat itu Dato Yahya masih merayu mereka supaya serah diri utk mengelakkan prtumpahan darah. Apabila mereka masih brdegil akhirnya arahan serbu dijalankn.

      Itupun dengan arahan tegas tidak menembak atau mencederakan kanak2 & wanita.

      Akhirnya anggota UTK menyerbu masuk kedalam rumah. Bila saja UTK masuk gempur, saya dh dpt agak apa kesudahannya. Tapi syukur alhamdulillah tiada kanak2 atau wanita yg cedera.

      Kalaulah mereka yg dikehendaki tu serah diri awal2 insyaallah prtumpahan darah dpt dielakkan.

      Musa Hitam, bukankah awak masa tu pemangku PM? Awak yg ada kuasa masa tu, jadi kenapa baru skarang awak menyalahkn orang lain?. Sebagai ketua beranilah brtanggungjawab. Kalau tk berani jgn jd ketua, pengecut.

      Kami ni yg berhadapan dgn mereka, anggota kami mati. Jangan pulak kami dijadikan kambing hitam. Kami menegakkan undang2 & menahan mereka yg melanggar undang2

      Delete
    2. pas pis pus..now everybody can become lobai

      Delete
    3. Seluruh pengikut Ibrahim Libya menunaikan solat hajat, membaca surah Yassin dan berzikir sebagaimana pahlawan Islam dahulu.

      Sepasukan polis yang terdiri daripada Pasukan Polis Hutan, Senoi Praaq, Polis Anti-Pengganas Unit Tindakan Khas (UTK berpakaian Komando 69), Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta Tugas Am bertindak melakukan serbuan di madrasah tersebut. Dalam serbuan tersebut, seorang pegawai kanan Pasukan Polis Hutan, seorang anggota pangkat rendah dan seorang konstabel tertembak. Mengikut sumber dalaman, mereka yang terkorban terkena peluru sesat dari pasukan tersebut itu sendiri semasa serbuan dibuat.[perlu rujukan] Tiada penduduk yang pernah dibicara kerana memiliki senjata api selepas kejadian tersebut.

      Dua helikopter polis digunakan bagi membawa pegawai polis yang terkorban. Mangsa yang cedera dan mati dihantar ke Hospital Sungai Petani dan Hospital Alor Star. Dianggarkan seramai 13 penduduk Memali terbunuh dalam serbuan tersebut termasuk Ibrahim Libya. Menurut sumber, beliau ditembak berpuluh kali di dadanya oleh anggota Unit Tindakan Khas (UTK)[perlu rujukan], dan sempat mengucapkan kalimah syahadah dipangkuan seorang pegawai kanan polis yang memangkunya sebelum beliau meninggal dunia[4] . Jenazah Ibrahim serta pengikutnya dikebumikan dalam kubur panjang tanpa dimandikan kerana dipercayai tergolong sebagai para syuhada. [5] Sultan Kedah sendiri turun mencemar duli untuk mengunjungi makam tersebut.

      Kawasan Memali pada keseluruhan hari itu adalah mendung & gelap mengikut penduduk disitu. Tiada sebarang aktiviti harian dijalankan dan banyak kedai ditutup berikutan insiden ini.

      Status mereka sebagai syahid disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan mereka yang mempertahankan diri dan harta mereka adalah syahid. Bagaimanapun mereka yang mengeluarkan fatwa berkenaan disingkirkan daripada menganggotai badan fatwa berkenaan. [6]

      Delete
    4. 13.02 cer tunjuk sikit video dan rakaman. Boleh ke? Zaman 80-an nak cerita roh orang naik ke langit pun orang percaya der.

      Tak percaya cuba tanya geng generasi X berapa ramai yang percaya kes awan di langit tunjuk 30 gambar berbentuk macam hari Kiamat?

      Jangan tak caya, siap ada lakaran untuk setiap satu dan disebar guna kertas fotostat dengan penerangan.

      Masihkah orang nak percaya pendustaan Najib dan Hadi Awang?

      Delete
  22. ISU FITNAH LIWAT ANWAR

    membuka isu fitnah liwat utk menyerang Mahathir akan terbabit juga kpd pas dan umno.

    1. benar Mahathir bersalah sebb fitnah anwar liwat hingga terpenjara. tapi legasi busuk itu diteruskan oleh najib sendiri dalam fitnah liwat 2.

    jadi umno tk layak salahkan Mahathir dlm isu fitnah liwat kerana najib juga buat dosa yang sama.

    2. pas hadi juga tidak layak salahkan Mahathir isu fitnah liwat kerana sekarang pas hadi pula sokong najib yg buat benda yg sama terhadap anwar.

    di era najib, fitnah liwat disokong pas. tiada simpati dan sokongan kepada anwar.

    ISU MEMALI

    1. ketika pas suruh Mahathir minta maaf dlm isu memali, hadi juga dikaitkan dgn isu amanat hj hadi yg ada pengaruhnya dalam tragedy memali.

    disamping itu jgn lupa hilangnya wang tabung memali di pihak pas. kenapa isu ini tidak diambil tindakan?

    begitu juga dgn trajedi penutupan Kohilal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg kes altantoya tu terus senyap je ke

      Delete
    2. Keluarga memali mesti mintak tubuh RCI siasat wang tabong derma memali yg dah lesap...ini derma orang ramai untuk ibu tunggal dan anak yatim..ato sekurangnye Hadi 90 jota bagi perincian terima dan keluar wang derma tersebut...

      Delete
    3. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    4. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
    5. Pencacai bodos...

      Delete
  23. Sobatku uknown, kpi tahun ni macamana? Sudah tercapai ke belum? Nampak macam kau punya kra pun dah bertambah..kijer rajin rajin

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    2. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
  24. Kalau nak lihat perangai anak gampang, lihatlah perangai sebahagian besar pemimpin2 Pas. Aku dah fedup dengan geng2 kartal ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    2. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
    3. Pencacai bodos...jho lo bijak..

      Delete
  25. 1. Secara peribadi, walaupun saya bukan practising lawyer, saya berpendapat isu anwar kena fitnah untuk liwat atau 2 tak timbul. Jika anwar berani kerana benar dengan appeared and answered question from the dock and cross examined, the perception of flawed trial would be totally absent. Anwar chose to make statement in the court. The court could only place very small importance in value on this as compared to a person being examined or cross examined.

    On memali, amanat hadi was the cause. Shooting of an FRU crew and subsequent exchange of fire become secondary. Hadi will not dare to agree with RCI.

    On forex loss, it will come to nought.
    Witch hunting can never achieve the truth.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    2. Nuar jubur jubo ko...

      Delete
    3. 11.34 kau dgn mak bapak anak bini kau baik gi mampos

      Delete
    4. HE...HE...HE...KAH...KAH...KAH....UHUK...UHUK ...UHUK.....MATA NUAR AL JUBURI...LEBAM...SELEBAM HATI MADEY MAMAK KERALA KUTTYYYYYY............

      Delete
    5. 11.40 kau dgn mak bapak anak bini kau baik gi mampos

      Delete
    6. Nuar jubur jubo 11.40.......

      Delete
    7. Nuar bakal PIEM ke 7 jubo 11.40...kah...ksh...kah...

      Delete
    8. SENANG BETUL KERJA SEBAGAI PENCACAI.

      HE3...KAH3..UHUK3..
      SEBUT NAMA, KOPIPES DAN SENT. SIAP KERJA HARI INI,ANGKAT TONG NAJIS MUGHALLAZAH.

      DAPAT HABUAN..BELI MAKANAN, MASUK DLM PERUT JADI DARAH DAGING.

      ESOK2 BILA KENA PENYAKIT. BARU NAK MENYESAL. MULA TERINGAT, DULU2 MAKAN HASIL, DUIT TIDAK BERKAT,
      HARAM.

      Delete
    9. Pencacai bodos...jho lo bijak...

      Delete
  26. Sudah terlambat, kami sedia lawan 3 penjuru, PAS beritahu PKR
    wan-azizah

    PETALING JAYA: PAS berkata adalah sukar menjalinkan semula kerjasama dengan PKR selepas Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kelmarin berkata kedua-dua parti itu masih boleh berbincang soal kerusi pada pilihan raya umum (PRU) untuk memastikan Barisan Nasional (BN) ditentang satu lawan satu.

    Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Zuhdi Marzuki berkata berdasarkan kajiannya, pengundi Melayu kebanyakannya mahu PAS bergerak sendiri tanpa menyertai Pakatan Harapan (PH) dan BN.

    “Apa yang dicadangkan itu teramat sukar tetapi tidak mustahil,” katanya, mengulas kenyataan Wan Azizah yang berkata PKR masih boleh bekerjasama dengan PAS dalam perkara penentuan kerusi pada PRU walaupun kedua-dua parti menamatkan kerjasama secara rasmi hampir 3 bulan lalu.

    “Memang objektif kita adalah menjatuhkan BN. Kalau ada apa-apa yang boleh membantu kita ke arah itu, kita akan cuba,” kata Wan Azizah kepada FMT Rabu lalu.

    Bagi Zuhdi, ia sesuatu yang sukar dicapai.

    “Jentera kita sudah siap sedia untuk menghadapi pertandingan 3 penjuru,” katanya kepada FMT.

    Menurutnya, sebarang rundingan semula dengan PKR akan menyebabkan strategi PAS terpaksa “berpusing 180 darjah”.

    “Persiapan jentera kita sudah hampir siap dan sudah hampir 100% dengan sasaran pilihan raya.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walopun tewas di prk Sg Besar dan Kuala Kangsar Pas masih takkabur...umno menang seblm berpecah dengan bersatu....pru kali ni umno dan pas akan diajar oleh rakyat...

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN.....

      Delete
    3. pkr tunjuk berbaik2 dgn pas tu ada hikmah juga.

      pas dalam hubungannya dgn umno jd serba salah. umno pun keliru pas ni dok geng mana.

      pas pula dpd cuba pecah belah PH terpaksa menjauhi kaedah pkr itu kerana akan memakan diri.

      akhirnya pas yg tak ketentuan hala yg selalu kelirukan pengundi akan keliru sendiri kerana senjata makan diri.

      jika pas terima pelawaan pkr, pas akan dilihat belot kpd umno.

      jika pas tolak pelawaan pkr, pas akan dilihat ego sombong bongkak mcm biasalah.

      jgn sampai nanti najib kata mcm hj bakhil.... bagi balik duit aku (90j) tu.. lepas tu kau orang buang apa pun buang lah.

      hahahahahah

      Delete
    4. INSYAALLAH KERAJAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN.....

      Delete
    5. INSYAALLAH KERAJAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BRJAYA MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN.....

      Delete
    6. Ameen ya rabbal'alamin.....

      Terussskan perjuangan bro .....

      Delete
  27. Umno dibawah najib telah secara total membawa kemusnahan kepada malaysia dari segenap sudut. Umno sekarang ini sedang mewujudkan prasangka antara kaum yg sangat berisiko untuk kepentingan politik sempit mereka. Mereka juga sedang rancak memecah belahkan kaum melayu itu sendiri dengan mengunakan agama hanya sebagai umpan, dimana sebilangan telah pun termakan dan terperangkap menunggu masa untuk dijadikan korban. Sungguh jijik dan kotor hati makhluk yg bernama umno ini. Semoga kita diberikan kekuatan untuk melawan jelmaan dajal ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. INSYAALLAH KERAJAN BN YANG DITUNJANGI UMNO AKAN TERUS MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN.....

      Delete
    2. INSYAALLAH KERAJAN HARAPAN YANG DITUNJANGI PAKATAN HARAPAN AKAN BRJAYA MEMERINTAH M'SIA SELEPAS PRU KE 14....AMIN....

      Delete
    3. Macai bidis....jho lo bijak..

      Delete
    4. Macy bila hanya ikuti media evengelis begitulah kita diajar. Hakikatnya Negara bertumbuh rancak 5.6%. Lihatlah sekeliling - ramai org keluar masuk mall dan shopping. Kemiskinan tegar 1.6%. Zaman TDM 10%....carilah kebenaran Macy. Keluarlah dari perangkap zombie evengelis.

      Delete
    5. keluarla dari perangkap china komunis mr j, dan yahudi yg najib bergambar tu

      Delete
    6. J, kau ni aku x tau lah nak cakap apa lagi. Aku bagi contoh mudah jer la.. family ada kete bmw, rumah banglo sederhana dan moto besar sbijik. So monthly expenditurez dia x much, income dia pulak y, so surplus dia y - x = z , z ni j bukan nya surplus per se, tpi ada lagi benda benda lain yg dia kena blanja, org gaji, groceries, etc. At the end of the day, yg ada defisit. Itu yg kau bangga dgn 5.6% kau tu, skang ni kalau kau nak tahu, bank buat bisness bukan dgn duit deposit customer lagi, sbb org menabung fell drastically. So dont be fool by the numbers. It is there to make people feel food.

      Delete
    7. Macy, lebihkan fakta dari persepsi. Carilah statistik pemilikan kereta. Jauh tinggi dari zaman TDM. Kalau zaman TDM satu keluargapun payah nak miliki 1 kereta. Sekarang rata rata 1 keluarga milik 2 kereta atau lebih....carilah fakta sikit.

      Delete
    8. Jebon haramjadah.....ko masih lagi nak spiiin pasal evengelist.......ko betol2 racist punya orang. Ko mainkan isu perkauman demi untuk menang PRU.

      Dulu tok pahlawan ko pegi jamu orang Cina Penang pasal takot dgn Tsunami Cina......dan ini betol2 terjadi.

      Sekarang dia pegi jamu orang Melayu Penang pulaakkk pasal takot dengan Tsunami Melayu......dan insha-Allah ini pon akan benar2 berlaku....ameen.

      Delete
    9. J, kau kena connect the dots barulah kau dapat gambar dia. Kalau kau cantum a ke c shj, kau mungkin nampak kaki jer atau kepala, kau kena cantum a sampai z, baru kau nampak gambar penuh menatang apa sebenarnya. Malaysia is living on loans bro. Kete kete yg kau nampak, rumah ke atau apa kejadah harta yg kau nampak tu bukan actually belongs to them. Bank yg punya. Yang dorang punya tu yg kat celah kelangkang jer, tu pun silap silap dah kena gadai. Savings nil... kalau interest rate naik mmg masak nak membayar. Soru pun miss! Tu x citer pasal benda lain lagi...

      Delete
    10. Mr J ...jawapan menteri pengajian tinggi pelajar lepasn universiti menganggor ratus ribu...ape makna pertumbuhan ekonomi ni...adekah angka yg di beri tu betulm...harga barang tetap melambong....

      Delete
  28. Berkenaan memali,

    Rujuk blog JebatMustDie,

    Dalam situ ada disertakan kertas putih yang dibuat oleh Kerajaan Malaysia tentang sejarah Memali yang sebenar. Kaitannya dengan Amanat Hadi 1981 yang mengkafirkan orng Islam

    Linknya

    https://jebatmustdie.wordpress.com/2017/08/15/fahaman-hadi-awang-tahun-1981-dahulu-sama-seperti-fahaman-isis-dan-al-qaeda/

    Zaman sekarang yang membahayakan bukanlah pistol, parang, pedang tetapi yang membahayakan adalah "Idea Ajaran Songsang" yang dibawa oleh orang yang tak bertanggungjawap seperti HAdi Awang dalam Amanat Hadi.

    Amanat Abu Bakar Al-Baghdadi di Mosul supaya berjihad telah menyebabkan 400,000 orang mati terkorban. Bandar Mosul habis rosak secara total.

    Orang yang mengeluarkan amanat seperti ini tidak ada sifat kemanusiaan , sifat kasihan dan bertanggungjawap.

    Nasib baik tindakan dari kerajaan cepat untuk menghalang daripada ajaran songsang Amanat Hadi merebak dan merosakkan negara sepertimana di Syiria sekarang.

    Baru-baru ini pengganas ISIS telah menggunakan van untuk merempuh dan membunuh orang yang tidak berdosa kerana Amanat Abu Bakar Al-Baghdadi.

    Ajaran Nabi kita ada berdaawah untuk mengislamkan orang. Amanat Hadi mengkafirkan orang.

    Ajaran Nabi kita supaya memaafkan dan mengeratkan silaturrahim. PAS memutuskan hubungan dengan sesama orang Islam.

    PAS tidak payah sibuk suruh Tun M mintak maaf dengan Anwar kerana kedua-duanya sudah berbaik.

    Memang amat berat dan sangat susah untuk ulamak-ulamak PAS untuk mengikut Sunnah Nabi supaya bermaaf-maafan dan mengeratkan silaturrhaim.

    PAS terlampau sangat mengikut hawa-nafsu syaitan dan iblis supaya terus menerus mengejar jawatan dan kekayaan dunia dan tidak menghiraukan kesusahan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kertas putih zaman TDM dibuat oleh lingkungan org TDM juga. Pembangkang tak termasuk. Beza dengan zaman DSN PAC dianggotai 5 AP pembangkang. Anehnya terlampau percaya kertas putih TDM tapi tak percaya PAC? Dulu katanya Forex pun ada kertas putih. Kenapa TDM takut RCI Forex agaknya kalau semua 'fakta' dah ada dlm kertas putih. Dulu pembangkang pun tak percaya kertas putih TDM - dikata TDM cuci putih dosanya. Pembangkang minta RCI. Bukankah kini kita patut buat kenduri syukur kerana DSN dah tubuhkan RCI. Kenapa TDM cuba stop RCI ini kat mahkamah? Apakah fikiran saudara?

      Delete
    2. Hahaha..mr J mso cakap lagi pssal PAC...laporan PAC di edit oleh pengerusi tanpa kebenaran ahli kata tony pua...Atulkanda tak bagi dokumen 1 mdb..PAC tak boleh buat ape2...
      Laporan ketua odit negara najib sorok dlm bilik kebal OSA...kalo tulus bebaskan laporan ketua odit begara...tak payah tembetang banyak2 mr Jebon...28 billion hilang dilaporkan oleh PAC najib tak buat ape2...mr Jebon setuju jho lo bebas tak perlu di siasat?

      Delete
  29. TOLONG KAMI.....BANTU KAMI.....PAS OHHH PAS....DENGAR LAH RINTIHAN DAN RAYUAN SI JIJAH KIPAS DAN SI ASSMIN AISKRIM JAMBAN....KAH...KAH...KAH KECIAN NYER DUA EKOR BADUT NIIIII.....DAH BERCERAI TU BUAT LER CARA BERCERAIII.....UHUK.....UHUK....UHUK....

    ReplyDelete

  30. Pusing mai pusing pi , nak cari juga PAS.... Amek ko ...PAS pun tak kebuluq bersama parti hidung-besar-lagi-tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersatu pon tak perlukan pas...

      Delete
    2. Eok lah Pas bersama MCA dan MIC.....

      Delete
    3. cari pas tu kot2 pas nk bertaubat nasuha dpd menyokong perompak dunia mo1.

      cari pas tu sebb hj hadi dh sakit..titm masih memperlihatkan pendirian menolak umno bn.

      klu pas tknk bersama PH pun pru berlangsung PH tetap akan berjuang tanpa pas.

      takkan lah pasal pas tk bersama PH maka PH nk dibubarkan.

      pas memang tk kebuloq dgn PH sebb pas dah kenyang dengan dedak.

      dgn berjumpa pas, kita boleh lihat pendirian dan permainan pas. pas bukan pandai sgt tu sebb keluar mcm2 statement yg merugikan.

      lg pas byk ckp lagi tersalah fakta. lihat saja kenyataan dungu ust reduan mat nor. turun lagi peratus sokongan pada pas.

      makin pkr cuba tunjuk berdialog dgn pas, lagi hubungan pas dgn umno renggang.

      pas ingat dia je boleh kacau PH, pkr pun boleh kacau pas+umno.

      Delete
  31. Pas tahu parti mereka tidak cukup kuat untuk membentuk kerajaan. Hanya bercadang bertanding sebanyak 80 kerusi parlimen. Satu jumlah yang terlalu jauh jika dibandingkan dari kerusi yang dimiliki sekarang. Hanya "lampu alaudin" yang mampu memenangkan pas disemua 80 kerusi.
    Kekecewaan pas pada AMANAH menyebabkan pas jauhkan diri dari HARAPAN. Isu peribadi najib dan hukum haram pas pada umno tidak memungkin keduanya bergabung. Cuma PAS memperlihat manja pada umno adalah semata-mata untuk mencuri pengundi yang kecewa pada najib.
    Kehadiran tun dalam Harapan sebagai pengerusi Bersatu menambah luka pada pas kerana tun ada kehebatan yang tersendiri. Olok-olok pas pada umno dengan tujuan menarik pengundi anti najib tidak dapat melawan aura tun yang terlihat lebih kehadapan.
    Makanya pas, terutama hadi sendiri telah cuba memainkan isu-isu yang boleh mengugat populariti tun bagi menghakis sokongan pada HARAPAN. Kegopohan dan kebodohan hadi memainkan isu memali telah memakan diri. Hadi telah membuka kembali tirai yang menutup "kedosaan" masa lampau nya. Pas bernasib baik kerana umno berpecah dan tungku razaleigh menubuhkan semangat 46 yang membolehkan Pas memtadbir kelantan. Jika tanpa perpecahan dalam umno, Pas sudah kalah teruk kerana amanat hadi yang menyebabkan terjadinya pertumpahan darah dimemali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seluruh pengikut Ibrahim Libya menunaikan solat hajat, membaca surah Yassin dan berzikir sebagaimana pahlawan Islam dahulu.

      Sepasukan polis yang terdiri daripada Pasukan Polis Hutan, Senoi Praaq, Polis Anti-Pengganas Unit Tindakan Khas (UTK berpakaian Komando 69), Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta Tugas Am bertindak melakukan serbuan di madrasah tersebut. Dalam serbuan tersebut, seorang pegawai kanan Pasukan Polis Hutan, seorang anggota pangkat rendah dan seorang konstabel tertembak. Mengikut sumber dalaman, mereka yang terkorban terkena peluru sesat dari pasukan tersebut itu sendiri semasa serbuan dibuat.[perlu rujukan] Tiada penduduk yang pernah dibicara kerana memiliki senjata api selepas kejadian tersebut.

      Dua helikopter polis digunakan bagi membawa pegawai polis yang terkorban. Mangsa yang cedera dan mati dihantar ke Hospital Sungai Petani dan Hospital Alor Star. Dianggarkan seramai 13 penduduk Memali terbunuh dalam serbuan tersebut termasuk Ibrahim Libya. Menurut sumber, beliau ditembak berpuluh kali di dadanya oleh anggota Unit Tindakan Khas (UTK)[perlu rujukan], dan sempat mengucapkan kalimah syahadah dipangkuan seorang pegawai kanan polis yang memangkunya sebelum beliau meninggal dunia[4] . Jenazah Ibrahim serta pengikutnya dikebumikan dalam kubur panjang tanpa dimandikan kerana dipercayai tergolong sebagai para syuhada. [5] Sultan Kedah sendiri turun mencemar duli untuk mengunjungi makam tersebut.

      Kawasan Memali pada keseluruhan hari itu adalah mendung & gelap mengikut penduduk disitu. Tiada sebarang aktiviti harian dijalankan dan banyak kedai ditutup berikutan insiden ini.

      Status mereka sebagai syahid disahkan oleh ahli Majlis Fatwa Kerajaan Negeri Kedah, Tuan Guru Haji Yahya Junid dan Ustaz Azahari Abd Razak berdasarkan mereka yang mempertahankan diri dan harta mereka adalah syahid. Bagaimanapun mereka yang mengeluarkan fatwa berkenaan disingkirkan daripada menganggotai badan fatwa berkenaan. [6]

      Delete
    2. Syahid tak syahid tuhan yg tentukan...kerana amanat hadi kapirkan umno ibrahim libya bersungguh2 berjuang .menentang kerajaan...hj Hadi relax jer...sekarang rembat 90 jota pakai kete mewah duduk rumah baru...

      Delete
  32. Cerita PAS hanya 2,

    1. Putus kerjasama (Bahasa Arab Tahaluf) kemudian sambung kerjasama.

    2. Laksanakan hukum sebat di khalayak ramai untuk orang yang mabok dan zina.

    3. Apa lagi?

    Cerita Pakatan,

    1. Kurangkan kos sarahidup tinggi.
    2. Kurangkan kos rumah.
    3. Hapuskan rasuah supaya duit boleh beri biasiswa tolong rakyat.
    4. Hapuskan toll.
    5. Hapuskan GST.

    PAS sebenarnya tak ada faedah 1 sen pun.

    Lupakan saja PAS tuu.

    ReplyDelete
  33. Saya harap penulis kalau boleh kurangkan sikit cerita pasal PAS.

    Biarkan PAS hanyut masuk dalam Sg. Pahang pergi ke laut,

    Saya rasa cerita perjumpaan 1MDB dengan PAS adalah untuk PAS mendapat publisiti.'


    Takut kalau-kalau PAS tak ada cerita dan modal untuk pilihanraya nanti.

    Biarkan PAS hanyut di bawa Sungai dan dibuangkan ke laut.

    Say takut, Ikan-ikan pun tak mahu buat Tahaluf dengan Politik Natang PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS jumpa 1MDB adalah part of the 90 mil package deal. TITM was hadi's messenger. Proof of 90 mil package is the ongoing defamstion suit in london.

      PAS is no longer what the party was before 90 mil package deal.

      Delete
  34. Maidin Gula dah buat cerita
    Kembang hidung depan reporter
    'Pegawai khas' sendiri kata
    Jenis bangsat entahkan gila!

    Ada manusia spesis macamtu
    Apa cerita semua dia tahu
    Mintak bukti duduk melahu
    Upah seringgit disuruh mengaku!

    Macam2 um-no no nak buat
    Semua takut Pakatan kuat
    Kalau kalah bontot terangkat
    Di Sungai Buloh tempat berehat!

    Pemimpin um-no no semuanya bimbang
    Seram sejuk sampai ke tulang
    Rakyat sedar um-no no petualang
    Pemimpin songlap semua jembalang!

    PAS Hadi biarkan saja
    Um-no no duda, PAS pun janda
    Ke hotel pandai kahwinnya tiada
    Rakyat dah tahu,sokongan tak ada!

    He he kah kah kah anak luar nikah
    Masuk ke sini ketawa berdekah
    Hilang dari Tampoi, hospital pun susah
    Rupa2 ke sini, memang nak kena belasah!






    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Macam2 cerita keluar sekarang
      Dikorek, digali, diulang ulang
      Untuk memburukkan imej negarawan terbilang
      Demi menyokong seorang petualang..

      Pas pis pus pun tumpang sekaki
      Menyokong um..no,no yang pernah dibenci
      Dulu pemimpinnya di kutuk serta dimaki
      Sekarang dijilat umpama balaci..

      Bila ditanya mereka tak mengaku
      Kami dan um..no,no adalah seteru
      Padahal keluar masuk hotel memang selalu
      Nak cover apa lagi,ramai orang dah tahu..

      Acara um..no,no selalu dihadir
      Mengeratkan ukhuwwah bermain dibibir
      Teringat teman soalan bro john doe, Adakah um..no,no itu masih kafir
      Minta dijawab oleh penyokong pas pis pus, mr j pandir..

      Orang berpantun dikata zombie
      Ini macai yang selalu terperasan diri
      Janganlah semua perkara nak disondol seperti b**i
      Jawab soalan bro john doe tu ye, jangan ko cuba lari..


      Delete
  35. Pas blm batalkan Amanat Hadi...jadi najib dan umno masih kapir disisi PAS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mr Jebon kuat bela ulamak PAS tapi mr J tu kapir disisi ulamak Pas...hehehe

      Delete
    2. Anon, baca betul betul Amanat Hadi. Yg dikafirkan mereka yg menentang Islam. Apakah PAN dan PKR yg menentang RUU355 dan bencikan pendakwah Islam Zakir Naik itu tak terasa dgn Amanat ini? UMNO sokong keduanya. Apakah agsk hukum pemimpin PAN yg halalkan Melayu murtad? Fikir fikirlah....

      Delete
    3. Takkah Najib/umno menentang islam???Dalam Amanat hadi,MEREKA menentang umno,sebab umno amalkan undang2 penjajah(kafir).itu pada 1981.Tapi sekarang umno masih amalkan,undang2 kafir.Boleh sedondon pula.
      "janganlah mengunakkan keterangan,ayat2 allah dan perintahnya demi kesenagan dunia yg sedikit ini"
      RU355-UNDANG2 MANUSIA,takdapun dlm quran.
      siapa pulak yg halalkan melayu murtad??
      jangan kerana fanatik pada sesaorang itu,kita menghalalkan apa yg diharamkan oleh allah.

      wallau'alam

      Delete
    4. ameno sah kafir bagi pas..ameno yg terhegeh hegeh nk kawin dgn pas..geli geli gitu

      Delete
    5. Wahai pendusta.

      RUU355 masih tersangkut.

      Belum ada undi sokong dan tidak sokong.

      Fitnah yang pendusta tabur itu amat berat.

      Adakah Amanat Haji Hadi telah diterima oleh penyokong Najib?

      Mengaku kafirkah orang UMNO sekarang?

      MFK telah mengharamkan Amanat Haji Hadi. Memali, cerai berai, solat berjemaah 2 imam, tolak solat jenazah orang UMNO berpunca daripada amalan takfiri Haji Hadi sejak muda sehingga sekarang.

      Masih jelas amalan mengkafirkan umat Islam dilakukan pengikut Haji Hadi tanpa malu dan segan.

      Delete
    6. RUU 355 bukan hukum islam...sehingga sekarang blm lulus...berapa tahun lagi baru lulus?...164 dah lulus...amanat hadi dengan jelad sebut umno...Jebon nak pusing lagi..

      Delete
  36. Sebenarnya PH memang dah huru hara. Dilihat pada N2H2 sendiri yg mana ahli sendiri baling kerusi. Juga kes kilang haram kat Penang. Ahli PKR sendiri yg suarakan. Namun saya respek ahli PKR ini kerana menegakan kebenaran. Malangnya yg lain berkumpul menyokong tindakan Phee dlm isu kilang ini dan tangkapanya oleh SPRM. Bagaimana nak yakinnkan rakyat pada PH mempunyai prinsip?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasalah politik dunia,untuk keperluan dunia.mesti ada cecat-celanya.manusia yg buat mana maksum.Bila manusia mengamvbil agama dan ddiadjust sana sini dlm politik buatan manusia.Lagi parah AGAMA ITU.Dalam al-quran dah beri keterangan,panduan allah,,,untuk TAAT PADA ALLAH,Hanya ikut PERTUNJUKNYA SHJ.
      Jika manusia itu memandai2 adjust sana -sini mengikut kehendak mereka,ITULAH SEBAB AGAMA ISLAM JADI HURU-HARA.1981 kata umno ikut undang2 kafir,tapi 2017 undang2 umno okay pulak.Kezaliman umno semasa najib okay pulak,semasa mahathir tak okay?

      Bagaimana nak yakinkan orng ramai PH Ada prinsip bagi dia memrintah 5 tahun..
      Tak okay ganti yg lain??very simple as that.

      Delete
    2. J mak bapak kau bodoh macam kau tak?

      Delete
    3. Ahli umno tak berani desak tangkap prompak 1 mdb..

      Delete
  37. SOP UMNO tipu Melayu:
    Dalam Dewan
    - guna kerusi kasut dan bomb asap.
    Dalam Maya,
    - guna tibitigasuku, hari2 jana tahek low, masok dalam rumah2 rakyat utk disumbat dlm ruang tempurong kepala pentotok.
    Dalam majlis
    - guna budak sekolah kplej,makcik pakcik kibutz, rempit2 dan tahek ubat, dan t-shirt percuma. Beri makan dan ambil photo shot2 bg nmpk ramai.
    Taktik2 ala komunis Korea Utara tidak lagi digunapakai diseluruh dunia.
    Sekarang kalu berani biar ujudkan debat2 open diserata negara.
    Apa yg nak takut? UMNOBNPAS kuat kerana benar kan. kaaan? kaaaan?

    ReplyDelete
  38. Mr J sah kaki kelentong
    Hari Jumaat pun nak bohong
    "kita menentang umno" Hadi melaung
    Kini Amanat kemana, ahli dah bingung!

    Kenapa Amanat belum ditarik
    Sebab boleh berdolak dalik
    Um-no no taghut Hadi kritik
    Sekarang sedondon dah nampak pelik!

    MrJ rasa dah bijak agama
    Hanya um-no no PAS, masuk syurga
    Pencuri pengkhianat dia bersama
    Sokong perasuah dia pun juga!

    MCA Gerakan Mr J tak keji
    Walaupun mereka bergelumang babi
    RUU 355 mereka dah bagi?
    Kenapa asyik nak kata DAP?

    Kejap lagi Mr Jamban kata
    Kita sokong kafir, kepala atok dia
    Dia sokong pencuri, Islam kata apa?
    Pada Mr J, undang2 ada dua!

    Kojola,J,Singapork,Unknown Musibat
    Lagakan Tun-Anwar sangat berminat
    Takde modal lagi, apa2 pun rembat
    Kesian..rakyat dah tolak apa nak buat!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Ini mr j memang bermasalah
      Sampai mati pun tak percaya um..no,no akan kalah
      Penyakit dia ni, dah tahap kronik dan amat parah
      Gamaknya kalo um..no,no tumbang nanti, dia pun sekali Innalillah..

      Cina DAP dikata jahat
      MCA kominis dia dok dijilat
      Inilah pahaman mr j musibat
      Nampak sangat otak tak sihat..

      Kalau hendak bermain squash
      Jangan lupa pakai knee pad
      Dia kata kita semua kena brainwash
      Yang dia tu lagi teruk tak boleh pakai, braindead!..



      Delete
  39. Sifir Pengundi Melayu pada PRU14.
    PH = Pakatan Harapan vs BN = Barisan Najib MO1

    Mahathir & Anwar = Pemimpin Melayu Malaysia

    Najib = Bapa Pengkhianat Orang Melayu Islam

    Pengikut Najib = Talibarut Yahudi Zionis
    Penyokong 1MDB = Talibarut China Komunis
    Pengikut Hadi = Talibarut Syiah Laknatullah
    Penyokong Umno = Talibarut Pengkhianat Melayu
    Penyokong Pas = Talibarut Pengkhianat Agama

    PRU14 Pengundi Melayu wajib tolak UMNO dan PAS.

    Parti UMNO dan PAS Pengkhianat AGAMA, BANGSA DAN NEGARA.

    Najib PEROSAK EKONOMI MALAYSIA. Najib MEMALUKAN MALAYSIA DI PENTAS DUNIA.

    ReplyDelete
  40. Mim Nun tendang Wau * Pa Sin depan Pus....amacam baca....???

    Ehhh..ehh..ehh...sekali bunyi macam MONOPAUSE..MENOPAUSE atau MAMPUS daaaaaa.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNOBNPAS Menopause ...terus menostop,..menodead

      Delete
  41. KUTTY NAK BERPAKAT DENGAN HINDRAF PULAK..BANYAK MERACAU KUTTY. HUKUM KARMA SEDANG MENGUSIK KUTTY AKIBAT KEZALIMAN LALU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Anak HARAM JADAH...

      Jgn banyak songeh meulis huruf besar bodoh kamu itu...!!

      N2H kita tuu bila & di mana...??? Sampai bila nak dipertontonkan orang kamu nie pengecut, tak malu ker, macam si Najib takut bini & Tun Mahathir.....????

      Delete
  42. Setarafkah Amanat Hadi dengan amanat Nabi?

    Jika benar Hadi Awang ni ulamak pewaris nabi, sudah tentu dia takkan buat buat amanat yang merosakan ukhwah umat Islam di Malaysia sehingga sumai isteri berserai berai, adik beradik berparang, jiran tetangga tak bertgur sapa, anak durhaka terhadap ayah, anak kecil kelaparan serta tak dapat penjagaan sempurna dek perceraian. Sepatutnya Hadi mencari jalan untuk menyatukan umat Islam, memmperbanyakkan umat Islam bukannya dengan membuat amanat berkepentingan sendiri mengisi perut & menambah bini.

    Akibat amanat jahat inilah yang terjadinya peristiwa Memali di Baling. Paling menyedihkan bila berlaku pemberontakan dan mereka yang menentang kerajaan ini dianggap mati syahid. Mayat mereka tidak dimandikan malah ditanam begitu saja. Siapa agaknya nak menanggung dosa mereka ini? Hadi tertanggung ke dosa jutaan insan yg derita angkara amanat songsangnya...terutama kpd mereka yg telah meninggal dunia?

    Saya ada melawat tanah perkuburan tempat bersemadinya Inrahim Libya ketika dalam perjalanan pulang dari melawat anak saya yg ketika itu menuntut di Universiti Utara pd tahun 2008. Keadaannya amat menyedihkan..ianya bersebelahan dgn tempat pembuangan sampah & difahamkan warith2nya hidup dalam keadaan berpenyakit, anak2nya tak bersekolah & derita kelaparan mengharapkan derma orang ramai.

    Kenapa kini UMNO Najib & PAS timbulkan isu Memali sedangkan nasib warith2 Ibrahim Libya dibiarkan hidup dalam kesengsaraan...?? Mana itu tabung derma Memali & duit derma itu pergi kle mana...??

    Najib & Hadi betul2 MUNAFIK & SIALAN....!!!!

    ReplyDelete
  43. bersila pon tak betol. macam pompuan. pm lame duck

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib baru berusia 64, Hadi 70...manakala Tun Mahathir ug dah cecah 92 tahun kelihatan lebih sihat, cergas, tenang, cerdas, berkharismatik, sentiasa senyum & tidak terpekik melolong macam Najib bila berucap, gigi & rambut masih utuh, mengelilingi tanah air & dunia tanpa bantuan orang atau kerusi roda atau berjalan dgn tongkat.... APA TANDANYA ITU?

      Itulah 'RAHMATULLAH' keberkahan Illahi yg sentiasa diingati & disebut2 oelh Warga-warga bumi para Anbiya & Rasul-Rasul di Syam, Mekah, Medinah & Jerusalem (Baitul Muqaddis).

      Najib & Hadi...terutama sekali Kejora @ J,
      A P A A D A .. .. .. ??????

      Delete
  44. jangan di lupa sejarah lama, PKR wujud untuk menentang pentadbiran mahathir dan kemasukan mahathir dalam pakatan sedekit sebanyak mengguris hati pejuang asal pakatan..Barisan nasional kini boleh menghembus nafas lega bila Tun secara sukarela keluar dari BN dan mereka boleh fokus untuk membangunkan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Anon. Kini BN tak payah menjawab dosa dosa TDM dahulu. PH pula yg kena jawab. Secara tak sedar PH kini mendokong biawak hidup.

      Delete
    2. J sila mampos

      Delete
    3. Mr j, BN ameno sedang mendokong badak hidup

      Delete
    4. Apa kata J ganti tempat Kojolla jumpa saya,
      tentu bolehkan....???

      Delete
  45. Tanggal 31,/8 sudah dekat.
    Depan pintu dah tunggu Arab karpet
    JubboJumbo dah terlondeh dah kuat,
    jgn2 pula dharurat pulak dihajat.
    naak kambos tahek low kena sekat.
    FBI bulu hidung simusibat.
    M9hon Allah segerakan cepat.
    Biar melayu keparat semu disumbat.
    Tak lupa juga Lobai2 lahanat.
    Moga rakyat negara akan selamat..
    PIs pedagang agama kasi lipat.
    Yg penting UNNOBN kasi TAMMAT

    ReplyDelete
  46. J lahanat..Bijan tak dosa?
    Khianat negara kau kata apa
    Memalukan negara serta bangsa
    2.6 ke poket sendiri kau dah lupa?

    Mr J tinggal di hutan belantara
    Ambil dedak di Putrajaya
    Dalam hutan gst tak ada
    Dengan berok kau bersaudara!

    Dengan Hindraf baru merancang
    Lagi dahsyat Bijan seorang
    Bagi Senator cam upah pisang
    Hindraf cabut, tahu jembalang!

    Kenapa jaki dengan Mahathir
    Zaman Tun kau baru lahir
    Dalam tembuni dah banyak lendir
    Kata orang bila besar,jadi pandir!

    Um-no no saja mendokong biawak
    Tak cukup biawak, ditambah badak
    Berat dosa dua2, Mr J terberak
    Kalau tak angkat miss lah dedak!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...