Wednesday 12 September 2018

LEBIH BAIK BN, PAS TAK LETAK CALON DI PORT DICKSON.....


Akhirnya sah kerusi yang akan ditandingi oleh Anwar Ibrahim bagi membolehkannya kembali sebagai Ahli Parlimen ialah di Port Dickson, Negeri Sembilan. 


Ini berikutan wakil rakyatnya, Danyal Balagopal Abdullah dengan sukarela mengosongkan kerusi yang dimenanginya pada PRU 9 Mei dengan majoriti 17,710 undi untuk memberi laluan kepada Anwar menjadi penggantinya.


Danyal Balagopal juga dilaporkan sudah menghantar surat perletakan jawatannya  pada hari ini kepada Speaker Parlimen dan sebaik kekosongan kerusi itu dimaklumkan kepada SPR, maka suatu pilihanraya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari berikutnya.


Secara tidak langsung bermakna menjelang pembentangan Bajet 2019 pada November ini, Anwar sudah pun kembali bergelar Ahli Parlimen semula.


Di sebalik beberapa kerusi sebelum ini dispekulasikan bakal ditandinginya oleh Anwar bagi membolehkannya kembali ke Dewan Rakyat dan seterusnya memenuhi konsensus Pakatan Harapan untuk melantiknya sebagai Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Mahathir Mohamad, ternyata Port Dickson menjadi pilihan yang muktamad.


Kenapa Port Dickson jadi pilihan?


Secara umumnya, Port Dickson adalah antara kerusi paling selamat bagi Anwar. Dengan kemenangan majoriti sebanyak 17,710 undi pada pilihanraya lalu serta PKR telah mengungguli kawasan itu sejak pilihanraya 2008 lagi, di samping komposisi pengundinya adalah Melayu 43%, Cina 33%, India 22% dan lain-lain kaum 2%, Port Dickson ternampak tidak mendatangkan masalah besar kepada Anwar.


Tambahan lagi, dengan kedudukannya sebagai bakal Perdana Menteri, sementara pengundi Port Dickson akan berebut-rebut mahu mengundi dan memastikan kemenangannya bagi merealisasikan Ahli Parlimen mereka menjadi ketua kerajaan, seluruh penduduk Negeri Sembilan juga pastinya turut mengutuskan doa yang tidak putus-putus agar Anwar dielakkan daripada ditimpa sebarang kekalahan.


Sekali pun sekiranya peratusan keluar mengundi yang rendah berlaku sebagaimana di Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong, faktor Anwar sebagai bakal Perdana Menteri tetap merupakan kelebihan kepadanya untuk menang selesa di Port Dickson.


Kemenangan Anwar sebagai Ahli Parlimen di Port Dickson dan  kemudian menjadi Perdana Menteri, dengan sendirinya bermakna Negeri Sembilan buat pertama kalinya akan melahirkan seorang Perdana Menteri buat negeri itu.


Jika sebelum ini Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin diimpikan oleh banyak pihak sebagai bakal Perdana Menteri pertama dari Negeri Sembilan, Anwar ternyata lebih pantas memintasnya dan sekaligus menjadikan beliau kebanggaan baru bagi negeri itu.


Dengan itu, tidak ada sebab untuk Anwar boleh kalah di Port Dickson ini.


Tidak kira siapa pun yang bertanding, baik dikekalkan untuk MIC atau diserahkan kepada UMNO serta dibantu oleh Pas dengan tidak meletakkan calon sekali pun, harapan pembangkang untuk menang adalah tersangat tipis di Port Dickson.


Buang masa dan buang duit saja bagi BN jika masih bermimpi untuk mampu membuat kejutan menewaskan Anwar. Dalam keadaan akaun bank UMNO sedang dibekukan oleh SPRM, lebih baik mereka belajar berjimat dan tidak meletakkan calon di Port Dickson.


Begitu juga dengan Pas, Port Dickson bukanlah kawasan yang selamat bagi parti itu. Bertanding sendirian tidak selamat, membantu UMNO atau membantu MIC sepertimana mereka membantu MCA di Balakong juga tidak selamat sebenarnya.


Jalan paling selamat baik untuk BN, Pas, UMNO atau MIC ialah semuanya tidak meletakkan calon dan memberi kemenangan percuma kepada Anwar.


Dengan demikian itu, duit rakyat untuk perbelanjaan pilihanraya turut dapat dijimatkan. (ShahbudinHusin 12/09/2018)

131 comments:

  1. Replies
    1. Anwar membazirkan duit rakyat....

      Delete
    2. Sudah jelas kegopohan Anwar. Beginikah sikap pemimpin yang kita ingin memimpin kita.

      Beliau bersikap akan lakukan apa saja asalkan keinginannya tercapai.

      Kalau belum berkuasa pun beliau telah bersikap begini maka apa akan terjadi sekiranya beliau telah mendapat kuasa.

      Akan tercatat dalam sejarah PM ke 8 selepas dibebas dari penjara terus adakan PRK IKUT JALAN BELAKANG untuk jadi PM.

      Fikir-fikirkanlah......

      Delete
    3. Adakah BN akan meletakkan calon yang mesti kalah untuk memenangkan Anwar?

      Kita tunggu apa reaksi dan siapa calon BN.....

      Delete

    4. Hahaha, "duit rakyat untuk perbelanjaan pilihanraya turut dapat dijimatkan" -

      Mana boleh tak lawan, Bang. Lawan mesti lawan. Duit akun bank Najib yang di katakan termasuk duit Umno dah di bekukan. Tapi ada banyak duit lain lagi.

      Wak Jahit aje di katakan ada RM260 juta. Perbelanjaa PRK Port Dickson boleh di "dahulukan", nanti bila akaun bank Najib dah "di cairkan", boleh di pulangkan semula.

      Najib pun tentu kata imej Umno dah pulih sekarang. Dia dah kasi "bukti" duit RM2.6 bilion dalam akaun bank dia itu ia lah "derma anak raja Arab". Hahaha hohoho hihihi.

      Jadi, Anwar akan di tandingi Umno jugak di PD. PAS pun akan "kerjasama" dengan Umno nak buktikan kerjasama itu akan mndatangkan hasil. Kot Umno yang menang 17,000 majoriti nanti, hahaha.

      Delete
    5. Sdr Fauzi,

      Walaupun saya sependapat dengan sdr bahawa cara sebegini memang tak molek untuk menjadi PM, tetapi saya melihat Anwar boleh menang di Port Dickson. Harapannya untuk menang sangat-sangat cerah.

      Walaupun begitu sama ada Anwar akan menjadi PM ke-8 itu kita akan sama-sama lihat. Saya berpendapat ia tak akan berlaku kerana akan terjadi halangan yang merupakan bikinan Anwar sendiri.

      Apa pun kita tunggu dan lihat.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES © Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES



      Aktivis kebajikan Kuan Chee Heng atau lebih dikenali dengan nama Uncle Kentang hari ini memuat naik satu status di facebook miliknya merayu kepada Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook agar melunaskan janji-janji semasa menjadi pembangkang dengan menghapuskan perangkap saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

      Menurut Kuan semasa menjadi pembangkang sebelum ini, pelbagai janji manis telah ditaburkan untuk menghapuskan AES dengan dakwaan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika itu seperti 'dracula' yang gemar menghisap darah rakyat semata-mata.

      Malangnya apabila sudah memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), segala janji manis tersebut dilupakan. AES yang dahulu kononnya buruk kita menjadi baik bakan menurut Kuan, KERAjaan PH menjadi lebih 'draconian' atau lebih teruk hisapan darahnya atau menjadi lebih kejam dengan memperkenalkan semula Sistem Mata Demerit (KEJARA).

      AES satu ketika dahulu dikatakan 'lubuk duit' oleh pembangkang, menuduh kerajaan ketika itu melaksanakan AES hanya untuk mengaut keuntungan semata, bukan untuk mengurangkan kemalangan, dan kini Kuan menuntut agar segala yang dikatakan itu dilaksanakan kerana pembangkang kini telah menjadi kerajaan dan mempunyai kuasa untuk melaksanakannya. – AbuLeman

      Berikut adalah status penuh Kuan Chee Heng kepada Menteri Pengangkutan dan KERAjaan PH:

      Merayu kepada YB Menteri Pengangkutan.

      Semasa pembangkang, janji manis mansuh AES kerana AES adalah dracula BN hisap darah rakyat semata mata. Dan tiada ada faedah.

      Dah menang cerita lain. Kata kekal AES malah lebih draconian ialah penambahan syarat Kejora di mana pemotongan mata Kejora demerit system.

      Sekarang dah jadi kerajaan tiba tiba semua BN buat tu baik belaka dan kekal. Tak apa lah kami di munkir janji.

      Tapi kami merayu. Pindahkan mana mana AES yang hsiap darah yang di letakkan di kawasan 80kmh dan 90 kmh.

      AES di laluan SKVE depan pam minyak Shell menghala ke Hospital Serdang ( kawasan bukan risiko kemalangan) had laju 80kmh adalah satu AES yang tidak di perlukan dan di anggap semua sebagai satu perangkap duit tempoh BN. Kini tempoh PH kalau kekal di sana, sudah pasti tentu satu juga lubok PH mengaut duit.

      AES hampiri Slim River. Satu lagi lubuk. Speed 80 Kmh. Mati lah. Ramai kita yang pokai pokai ini kena perangkap AES di kawasan yang had laju 90kmh. Proton buruk pertama keluaran Malaysia, tekan minyak pun lepas 100 kmh.

      Jadi adalah menjadi HARAPAN untuk rakyat bahawa PH boleh mengalihkan AES ke kawasan yang kerap laku kemalangan dan bukan buat duit dan lubuk seperti di katakan oleh pembangkang dulu. Kalau tak di tukar tempat nya, maka ia menjadi satu malu yang besar bahawa PH juga buat lubuk duit dengan AES.

      Harapan kami agar semua AES yang terlibat di alihkan mengikut keperluan. Jangan nak kaji kaji lagi. Dulu dah kata lubuk duit, tak kan lah sekarang tiba tiba ok sahaja.

      Harapan dari kami rakyat mangsa AES lubuk duit.

      Sumber: Kuang Chee Heng aka Uncle Kentang


      Sumber: http://abuleman.blogspot.com

      Delete
    7. Menteri Pendidikan Degil dan Tak Peduli Rakyat



      Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) bersama gabungan 300 Ngo Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menyifatkan pendirian tegar Menteri Pendidikan yang masih terus mengekalkan, dan mempertahankan beberapa orang anggota Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) yang telah pun menjadi pertikaian dan teguran daripada pelbagai pihak termasuk badan Ngo, tokoh individu pendidikan serta rakyat, masih lagi tidak diambil peduli dan cakna oleh Menteri, malah masih terus mempertahankanya, melalui kenyataan rasmi yang beliau jelaskan.

      "Sikap ini mengambarkan bahawa beliau seorang menteri yang sangat degil dan tidak mempedulikan teguran dan pandangan rakyat terbanyak".Ini sangat berlawanan dengan hasrat dan aspirasi Kerajaan PH yang dikatakan mesra rakyat serta peduli rakyat.

      Oleh kerana sikap beliau yang degil dan mengenepikan pandangan rakyat, maka Mappim dan Ummah akan mengadakan siri jelajah keseluruh negara bagi mengerakkan himpunan perdana besar-besaran di Putrajaya pada masa yang terdekat ini.Himpunan mega ini akan mengumpulkan ratusan ribu rakyat daripada lebih 1000 badan Ngo dan Ngi bagi memberi ingatan serta desakan kepada Dr Maszlee Malik sebagai Menteri Pendidikan bahawa, pendidikan adalah agenda penting negara dan rakyat untuk masa depan ummah dan negara bangsa.Beliau tidak wajar berbuat sesuka hati tampa mengambilkira dengan teliti pandangan rakyat terbanyak.

      Rakyat mahukan pendidikan yang holistik, mantap serta berkualiti berdasarkan kepada pembenaan budaya bangsa dan agama.

      Beliau tidak boleh meremehkan hasrat dan harapan rakyat.Beliau mesti melihat dan mengkaji dengan teliti apa kehendak dan kemahuan rakyat terbanyak berdasarkan kepada matlamat dan halatuju Falsafah Pendidikan Negara dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      Mappim dan Ummah menegaskan bahawa Menteri mesti merundingi dengan pelbagai pihak yang berkentingan dalam pendidikan negara termasuk badan Ngo dan Agama bagi memberi keseimbangan kepada
      perlantikan anggota MPPK.

      Ini bagi bertujuan bagi membentuk kesepaduan dan saling melengkapi kepelbagaian kepakaran dan pengalaman bagi memantapkan mutu dan kualiti pendidikan negara.

      Mohd Zai Mustafa
      Ketua Eksekutif MAPPIM
      Ahli Jawatankuasa UMMAH

      Delete
    8. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE =

      Delete

    9. CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG NAJIB = JUSTICE LEAGUE =
      yenggedey valikopo = LEBAI MODEN DLL

      CAPTAIN MALAYSIA PENJILAT NAJIB

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH =

      WHAT HE CAN DO (EQUATING STYLE) WE CAN DO BETTER

      Delete

    10. DIA SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    11. Jgn dok sibuk dgn rumah tangga oranglah captain cabuk oiii..

      Kalah buat cara kalahlah.

      Ini blog orang. Kalau hebat sgt pi buka blog sendirilah.

      Buat apa dok angkut taik babi bawa mai sini. Hang makan sendirilah taik babi tu.

      Delete
    12. PH ULTRA KIASU


      Kelantan tolak UEC



      KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan menolak pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam, demi mengekalkan kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu.

      Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, berkata malah pihaknya turut menyokong penuh kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang tidak bersetuju UEC diiktiraf kerana hanya akan merosakkan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Kita mesti berhati-hati kerana ia membabitkan ketuanan Melayu dan bahasa Melayu. Bagus untuk pihak tertentu memberi pandangan seperti ini (menolak UEC) sebelum perkara itu berlaku.

      "Semoga kedaulatan bahasa dan bangsa Melayu dikekalkan. Pengiktirafan UEC dilihat membolehkan seseorang mudah berada dalam perkhidmatan awam tanpa memiliki kemahiran dan kebudayaan bahasa Melayu yang baik," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Infaq: Asnaf dan Anak Yatim di Masjid Kota Darul Naim, di sini, hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan kenyataan Harussani yang tidak bersetuju dengan pandangan Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu mahu mengiktiraf UEC.

      Harussani dipetik sebagai berkata, dasar pendidikan sedia ada sudah terbukti mampu memacu pembangunan Malaysia ke arah kebaikan selaras sistem pendidikan berasaskan perpaduan kaum dan pembinaan negara bangsa.

      "Mutakhir ini, bidang pendidikan yang diharmonikan dengan perpaduan kaum, sedang dirosakkan oleh desakan pihak tertentu semakin berani menggugat Dasar Pendidikan Kebangsaan.

      "Bahasa Melayu sudah diiktiraf secara jelas sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana diperuntukkan dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan," kata Harussani.

      UEC dikeluarkan oleh sekolah persendirian Cina yang sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan tidak selari silibus ditetapkan Kementerian Pendidikan.

      Terdahulu, Ahmad Faizal dilaporkan sebagai berkata, kerajaan Perak sedia mengiktiraf UEC sebagai kelayakan menyertai perkhidmatan awam dengan syarat pemohon memperoleh kredit dalam Bahasa Melayu, selaras janji dalam Manifesto Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).


      : UEC adalah titik pemisah perpaduan kaum di Malaysia....

      Delete


    13. Sekiranya BN meletakkan Mat Hasan sebagai colon saya berpandangan ia mampu mengalahkan Anwar......


      Delete

    14. Beli Mercedes-Benz sebab keperluan, kata Mohd Amar

      Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mempertahankan keputusan kerajaan negeri Kelantan membeli kereta kenderaan jenama Mercedes-Benz bagi kegunaan pegawai tertinggi sebagai satu keperluan.

      Malah, katanya, kos penyelenggaraan kenderaan mewah itu juga jauh lebih murah berbanding kenderaan jenama lain.

      “Kita beli ini (Mercedes-Benz) sebab keperluan kerana kereta sedia ada sudah melebihi tempoh.

      “Kalau dikira daripada segi peraturan, selepas tempoh lima tahun boleh ditukar, itupun ada kereta yang sudah mencecah 10 hingga 12 tahun,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia Online.

      Menurutnya, setakat ini sebuah kereta jenama itu sudah dibeli bagi kegunaan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Nazran Muhammad.

      Semalam, Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan, Husam Musa mendakwa kerajaan negeri PAS membuat pembelian sekurang-kurangnya sebuah kenderaan mewah jenama Mercedes-Benz untuk kegunaan pegawai tertingginya.

      Menurut Husam, pembelian kenderaan tersebut dipercayai dibuat pada tahun ini dan perkara itu menimbulkan persoalan memandangkan keadaan kewangan kerajaan negeri ini adalah tidak begitu memberangsangkan.

      Soalan: Ada kaitan dengan desas desus RM90 juta? Ramai yang di katakan pakai kereta mewah selepas nya.

      Delete
    15. Mohamad Hassan calon BN.. terbaik

      Delete
    16. Captain Haprak. Aku tak baca pun apa yg kau copypaste ni. Buang masa. Hakktuiii

      Delete
    17. Mat Hassan...kalau menang free bolehlah dia..itupun masa bn perintah putrajaya..tak payahlah lwn kasi menang free ajalah bro anwar

      Delete
    18. Cadangan :

      Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominant dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita normal yang telah pun didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk mengunakan tempat awam seperti tandas wanita .

      Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

      Cadangan kedua- saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

      Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan transgender boleh mengunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas - guna tandas lelaki. Kalau ruang solat- sila solat di ruang lelaki.

      Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita normal terpaksa mempertahankan hak kami. Dan Dato` kami tidak ragu-ragu untuk mengunakan proses Mahkamah sekiranya kenyataan Dato` itu telah menyebabkan peningkatan penggunaan oleh golongan transgender di ruang awam untuk wanita .

      Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

      Yang benar,

      Nurhidayaty Maidin
      Peguambela & Peguamcara
      Tetuan Nur Maidin & Co

      Email to : parlimenparitbuntar@gmail.com, mujahidrawa64@gmail.com


      : Susah manusia sebelum jadi pemimpin banyak sangat kritik orang, bila tuhan berikan kuasa mula tak tahu cara nak selesaikan dengan bijaksana....

      Delete
    19. Saya percaya bukan saja Mat Hassan, malah siapa saja yang mahu melawan Anwar di PD akan tewas.

      Jangan terkejut juga sekiranya UmNo khususnya Zahid memang meletakkan calon untuk tewas.

      Apa pun kita tunggu saja hasilnya.

      Delete
    20. Apasal BN tak patut letak calon untuk laswan ANWAR........????????????
      Inilah masa yang sesuai untuk Tok Mat Hassan to test the market - LANGKAH PORT DICKSEN. Dan Tok Mat Hassanlah calon yang paling sesuai untuk menentang ANWAR. Dia bekas MB yang bagus - dia kalah dalam PRU14 bukan kerana masalah pribadi atau dia tidak pandai mengurus tetapi kerana pengundi sangat benci kepada NAJIB dna mahu mengajarnya. Sudah sampai masanya Tok Mat masuk bertanding sebagai calon Parlimen pulak. Kalau Tok Mat menang, peluang untuk jadi PRESIDEN umno akan lebih cerah. Cuma Tok Mat sahajalah bintang yang masih bersinar dalam umno.

      Delete
    21. Belum berperang, Ustaz John doe dah mengaku kalah.
      Macam mana nak kibarkan bendera Hitam bani tamin...?????

      Delete
    22. ngat Lim Kit Siang cerdik, rupanya bengong juga!



      Sebelum PRU-14, Lim Kit Siang membuat tuduhan kononnya PAS ingin bergabung dengan UMNO dan Barisal Nasional. Lim pada ketika itu mempersoalkan MCA boleh menerima PAS sedangkan PAS berusaha membentuk negara Islam.

      Tapi pelik hari ini Lim Kit Siang membuat 3 persoalan kerjasama PAS-MCA dan jika diteliti 3 perkara itu semuanya adalah tuduhan LKS sebelum ini kepada PAS tapi pelik dia sendiri pula seolah-olah bimbang tentang hubungan PAS dengan UMNO, MCA dan MIC kerana sudah pasti membentuk pembangkang yang kuat dengan kedudukan Melayu hampir 70% dengan gabungan ini dan ini akan boleh mengatasi sokongan Cina 90% kepada DAP.

      LKS macam pening mengapa PAS mahu membantu MCA di PRK Balakong. Ini pun dia pening. Sepatutnya dia dengar apa yang diucap oleh Dato' Takiyuddin. PAS kena perkuatkan pembangkang dengan menepikan perbezaan dengan MCA demi membantu suara rakyat didengari oleh kerajaan PH dan jika rakyat menunjukkan sokongan ini PH tidak lagi mudah "KENCING MERATA-RATA UNTUK MENIPU RAKYAT"

      Kedua LKS kononnya hairan mengapa Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang bimbang calon MCA berisiko kehilangan deposit pada PRK tersebut tanpa bantuan PAS, sehingga mengarahkan pemimpin kanannya seperti Setiausaha Agung PAS untuk berkempen bagi pihak MCA pada PRK ini?

      LKS mabuk kot!

      PAS tak kisah pun hilang atau tidak deposit, kerana itu dah jadi asam garam dalam perjuangan PAS bukan hari ini tapi semenjak 60 tahun lalu. Yang PAS tekankan ialah konsep dakwah, bagaimana PAS nak sampaikan Islam yang sebenar kepada bukan Islam bukan macam parti AMANAH buat ajar bukan Islam dengan Islam liberal.

      Ketiga LKS membuat tuduhan kononnya MCA meminta bantuan pemimpin Umno yang mengisytiharkan bahawa selepas PRU14, orang Melayu kononnya hilang kuasa politik, DAP kononnya adalah musuh orang Melayu dan Islam dan DAP kononnya mahu memansuhkan institusi Raja-raja Melayu dan menubuhkan negara Republik – membawa politik perkauman, agama, kebencian, ketakutan dan pembohongan yang tidak bertanggungjawab dan bahaya sehingga ke tahap yang lebih ekstrem daripada sebelum PRU lalu.

      Orang buta pun tahu bahawa kuasa politik Melayu hilang selepas PRU-14 oleh kerajaan PH yang dikuasai DAP. Hanya yang bodoh mengira macam Salahuddin Ayub tidak boleh beza antara 70 kandang dan 7 ekor lembu mungkin tak boleh pastia adakah kuasa Melayu hilang.

      Ahli UMNO dan PAS kena buang ego masing-masing demi kepentingan Islam untuk bersatu. Melayu Islam kena selamatkan Islam di Malaysia daripada kerajaan PH yang akan merosakkannya.

      Jika UMNO-PAS bergabung. Bersama pula dengan MCA dan MIC, bukan aje LKS jatuh pitam, Mat Sabu dan Anwar Ibrahim pun akan terduduk terlantai.

      Delete

    23. Mentafsir keputusan tiga PRK

      ULASAN | Seperti yang dijangka, tidak ada apa-apa kejutan pada tiga pilihan raya kecil (PRK) di era Malaysia baru di bawah pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Pihak pembangkang di Selangor khasnya pula, gagal dalam tiga peluang untuk mencabar dan merubah status quo landskap sedia ada 51 HARAPAN - 1 PAS - 4BN.

      Kemenangan di Sungai Kandis, Balakong dan Seri Setia juga adalah satu tanda aras ukuran kejayaan dalam ujian litmus kepada HARAPAN.

      Persepsi bahawa kerajaan HARAPAN yang dilihat cuma mampu laksanakan 21 dari 60 janji dalam skor manifesto 100 hari itu tidak banyak merubah keyakinan dan sokongan rakyat kepada HARAPAN.

      Ia juga boleh ditafsirkan bahawa gelombang kebangkitan rakyat pada PRU14 untuk menabalkan kerajaan HARAPAN di Putrajaya tidak semestinya terdorong oleh janji manifesto semata-mata, tetapi lebih kepada motivasi untuk memerdekakan negara keluar dari belenggu regim Umno-BN.

      Ringkasnya, HARAPAN memenangi ketiga-tiga kerusi dalam PRK ini, dengan keputusan 3-0. Secara kualitatifnya pula, di samping faktor parti dan calon yang bertanding, penilitian boleh dibuat keatas pencapaian peningkatan peratus majoriti dan peningkatan undi popular HARAPAN.

      (Bersambong)

      Delete

    24. (Sambongan)

      Peningkatan majoriti

      Realiti sebenarnya, HARAPAN sebenarnya menyaksikan peningkatan peratus kemenangan di dua DUN, berbanding satu DUN untuk gabungan BN dan PAS.

      Untuk tujuan ini, perbezaan majoriti adalah dibuat diantara undi HARAPAN di satu pihak berbanding gabungan undi BN campur PAS di pihak yang lain, kemudian dinisbahkan kepada jumlah undi sah, untuk PRU14 dan PRK.

      Sebagai contoh, pecahan undi untuk PRU14 di Sungai Kandis adalah HARAPAN 23,998, BN 11,518 dan PAS 7,573.

      Bermaksud undi HARAPAN (23,998) mengatasi gabungan undian BN+PAS(19,091), dengan majoriti 4,907, bersamaan 11.4% dari undi sah.


      Pada PRK, undi HARAPAN (5,427) mengatasi gabungan undi BN+PAS (9,585), dengan majoriti 5,842, bersamaan 23.3% dari undi sah. Ini bermaksud, HARAPAN menyaksikan penambahan peratus majoriti sebanyak 11.9%.

      Mengguna pakai kaedah yang sama, HARAPAN menyaksikan penurunan majoriti sebanyak 16.7% di Seri Setia, dan penambahan majoriti 14.9% di Balakong.

      Kesimpulannya, HARAPAN menyaksikan penambahan peratus majoriti di Sg.Kandis dan Balakong, dan kemerosotan peratus majoriti untuk Seri Setia. Keputusan HARAPAN 2, sementara BN dan PAS 1.

      Trend yang sama boleh di lihat untuk peningkatan peratus undi popular untuk HARAPAN khasnya, di mana HARAPAN menyaksikan peningkatan di Sungai Kandis dan Balakong, dan mengalami kemerosotan di Seri Setia.



      Untuk tujuan ini, perbandingan dibuat berdasarkan undi yang di perolehi oleh HARAPAN, dinisbahkan kepada jumlah undi sah untuk PRU14 dan PRK.

      Sebagai contoh, undi HARAPAN di Sungai Kandis adalah 23,998 dinisbahkan kepada 43,165 undi sah, bersamaan 55.6% undi popular.

      Pada PRK, undi HARAPAN adalah 15,427 dinisbahkan kepada 25,109 undi sah, bersamaan 61.4% undi popular. Ini bermaksud, HARAPAN menyaksikan peningkatan undi popular sebanyak 5.8% untuk Sungai Kandis.

      Mengguna pakai kaedah yang sama, HARAPAN menyaksikan penurunan sebanyak 8.4% peratus undi popular di Seri Setia, dan penambahan 7.5% peratus di Balakong.

      Kesimpulannya, HARAPAN menyaksikan peningkatan undi popular di Sungai Kandis dan Balakong, dan kemerosotan di Seri Setia. Keputusan HARAPAN 2, sementara BN dan PAS 1.

      Perbandingan peratus peningkatan majoriti dan undi popular lebih jelas di gambarkan dengan grafik dibawah;



      Hakikat sebenarnya, banyak lagi persoalan yang perlu ditafsirkan dari tiga PRK yang dilalui ini.


      Persoalan seperti peranan PAS yang mengambil risiko menyatakan sokongan secara terbuka kepada MCA di Balakong (walaupun Umno sendiri tidak dilihat seberani PAS), persoalan adakah PAS membantu melonjakkan pencapaian MCA ataupun sebaliknya mempercepatkan tempoh ajal MCA, persoalan trend yang bercanggah di antara calon pembangkang untuk Sungai Kandis dan Seri Setia, persoalan tentang trend sokongan pengundi Umno kepada PAS di Seri Setia tidak dilihat dibalas oleh pengundi PAS kepada Umno di Sungai Kandis, dan tentunya persoalan tentang nasib dan masa depan karier politik Dr Halimah Ali sendiri, setelah dijadikan bahan ujikaji PAS dan gagal.

      Tidak pula menjadi niat penulis mencuba untuk merungkai jawapan-jawapan kepada persoalan-persoalan tersebut kali ini. Sebaliknya akan disambung dalam bahagian kedua tulisan ini.

      Delete
    25. Sdri Cik Minah,

      Bagaimana pula dikatakan saya mengaku kalah sedangkan pendirian saya jelas.

      Saya tidak akan mengundi calon UmNo walaupun calonnya orang yang baik sebab di bawah Najib, UmNo telah menjadi 'kaum yang berpaling'.

      Saya juga tidak akan mengundi DS Anwar sekalipun saya adalah seorang penyokong dan pendokong PH, sebab Anwar sendiri punya isu.

      Maka UmNo atau Anwar yang menang atau kalau tak akan menjadi kemenangan atau kekalahan kepada saya, dan saya tidak akan berjuang untuk kemenangan mana-mana pihak pun sebab kedua-duanya tidak saya persetujui.

      Ketika Anwar-Rafizi kelihatan beria-ria mahu seorang AP meletak jawatan demi memberi laluan kepada Anwar, saya sudah mula berkira-kira sama ada saya perlu menawarkan diri menjadi calon bebas sekiranya Anwar bertanding di Permatang Pauh dan memberi pilihan kepada orang-orang seperti saya.

      Apabila mereka memilih PD, maka ia tidak lagi menjadi 'perjuangan saya' dan saya tidak terlibat di situ.

      Berkenaan dengan Panji Hitam jangan cik Minah risau sebab ia telah dikhabarkan di dalam hadith, maka ia pasti berlaku. Ini matan hadithnya:-

      ثُمَّ تَطْلُعُ الرَّايَاتُ السُّودُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ 

      (Kemudian akan muncullah Panji-panji Hitam dari arah Timur).

      Seperti yang saya pernah ceritakan, saya melihat Panji-panji Hitam hanya akan muncul apabila pertempuran di antara Pembawa Panji Hitam dan pasukan lawannya telah mencapai klimaks, dan klimaks pula pada pandangan saya hanya akan berlaku 'apabila karamah perlu bertembung dengan daulat'.

      Siapa tahu, barangkali ia memang telah diaturkan supaya DS Anwar memenangi satu kerusi di dalam Parlimen supaya kelak pertempuran itu betul-betul boleh dibawa ke klimaks.

      Maka biarlah proses klimaks itu berjalan mengikut jadual.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    26. Kes study: Pengambilalihan SPLASH oleh Kerajaan Negeri Selangor

      DUN berperanan meluluskan undang-undang baru, pindaan undang-undang atau memansuhkan undang-undang sedia ada. DUN dan ahli-ahlinya juga bertanggungjawab memperakui bajet yang dibentangkan untuk perbelanjaanan kewangan negeri. Sebagai contoh di peringkat Persekutuan bagaimana cukai GST yang diperkenal oleh kerjaan terdahulu dan cukai SST yang baru di perkenalkan semula oleh PH telah di bentang dan diperdebatkan oleh ahli-ahli yang berhormat dari Kerajaan dan pembangkang. Undian akan dibuat untuk meluluskan sesuatu rang undang-undang, bajet mahupun apa-apa usul diperingkat parlimen. Keadaan yang sama berlaku di dewan Undangan Negeri. Andai suara pembangkang lemah dan bilangannya sedikit, sudah tentu undang-undang atau dasar atau polisi sekalipun buruk, menyusah dan merugikan rakyat akan diluluskan dengan sokongan dari kalangan YB yang mewakili parti pemerintah.

      Sebagai contoh, dalam isu pengambil alihan Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) oleh Kerajaan negeri boleh menyedarkan rakyat. Kerajaan negeri membayar 10 kali ganda untuk membeli SPLASH pada harga RM 2.55 billion sedangkan nilai sebenar sebelum ini hanya pada harga RM 250.6 million sahaja. Kenapa membayar lebih dari yang sepatutnya? Apakah ada pihak yang menangguk di air keruh dan mengambil untung atas angin dari transaksi ini? Transaksi ini jelas merugikan duit rakyat negeri Selangor dan hanya mengutungkan syarikat kroni yang berkepentingan. Namun apakan daya walau terlihat kepincangan sebegini tiada kuasa yang dapat menyekat atau membantah dek kerana suara pembangkang yang tidak signifikan.

      PRK Seri Setia dan perlunya mengundi pembangkang

      PRK Seri Setia bukan medan untuk menjatuhkan parti pemerintah yang angkuh atau korup seperti dalam PRU ke 14 tetapi adalah medan untuk memberikan parti dan pemimpin yang baru dipilih dengan wakil yang akan meluruskan kesilapan, dasar yang merugikan rakyat, salah guna kuasa, kronisma dan nepotisma, rasuah dan penyelewengan yang mungkin telah dan akan berlaku dengan “mata pedang” yakni teguran dan kritikan yang tidak mampu di lakukan oleh kalangan wakil rakyat kerajaan PH yang mempunyai kepentingan diri.

      Perumpamaan pentingnya Pembangkang

      Dalam pertandingan tarik tali, jika pasukan A mempunyai 15 pemain sedang pasukan lawannya B hanya 5 orang sudah pasti pasukan A akan mudah menewaskan pasukan B kerana tiada tentangan mahupun cabaran yang boleh mengimbangi pasukan A. Pasukan A pastinya boleh melakukan apa sahaja untuk menang. Malah para pemainnya juga akan culas dan tidak bersungguh-sungguh kerana yakin mereka akan menang walau apa yang berlaku. Bagi memberi ruang yang adil, pemain dari kumpulan B mesti di tambah agar mampu mencabar dan bersaing secara sihat. Yang untungnya adalah penonton yang telah membeli tiket untuk menyaksikan perlawanan dan permainan yang seimbang dan menghiburkan. Begitulah juga di PRK Seri Setia, tugas pengundi adalah untuk memastikan suara pebangkang di tambah untuk memberi ruang teguran dan penambahbaikan dari pihak yang berbeza parti. Yang untung adalah rakyat dan pengundi yang akan memberi isyarat kepada Kerajaan sedia ada agar menunaikan amanah yang telah diberikan rakyat kepada mereka dan jangan sekali-kali menghancurkan harapan yang dibina.

      Delete
  2. Iyo ko Jang takdo alasan bader Nuwa bulih kalah kek PD. Camno kalau sumuo askar gogham sobab Danyal tu bokeh tontogho yang jadi mangso...bueknyo diundi pembangkang silap-silap bungkuih bader...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpo Jang.. kalah ket PD kito cubo tempat lain..Rafizi ado.. dio tuu banyak akai nyo..

      Delete

    2. Pizi akan INVOKE keputusan PRK PD itu mesti menang punya. Silap2 menang 20,000 majoriti.

      Dia geliga. INVOKE kata PH mesti menang Pru14. Betul. Tak kira lah berapa banyak aspek yang tak betul.

      Juara meneka lah, katakan.

      Delete
    3. Terus terang cakap, kalau semua askar dan semua orang Melayu tidak mengundi Anwar pada PRK kali ini sedangkan 90% bukan Melayu mengundi Anwar nescaya Anwar tetap akan menang.

      Isu legitimasi penerimaan kaum Melayu itu isu lain, menang rasanya Anwar akan tetap menang.

      Data pengundi Port Dickson:-

      Jumlah pengundi: 70,524 

      Pecahan Kaum: M:42.35% C:33.81I:21.41% L:2.43% 

      Delete
    4. ph kurang bantu BUMIPUTRA


      Kuota Bumiputera bukan punca rumah tak terjual
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore53
      Rizam Ismail
      Rizam Ismail
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Dakwaan yang mengatakan kuota Bumiputera menjadi punca projek perumahan di negeri ini tidak dapat dijual dibidas Ketua Pembangkang Selangor, Rizam Ismail.

      Mengulas kenyataan Adun Sg Pelek, Ronnie Liu, Rizam berkata, beliau tidak terkejut apabila bekas Exco Kerajaan negeri itu meminta kuota Bumiputera bagi projek perumahan dikurangkan di negeri ini.


      "Persoalan utama berkenaan masalah ini bukanlah tidak mahu dibeli tetapi adalah tidak mampu dibeli kerana harga diletakkan pemaju terlalu tinggi.

      "Tindakan pemaju bina rumah 'mampu tengok' ini beri gambaran mereka sengaja tidak faham keperluan penduduk. Lebih banyak rumah mahal dan mewah dibina sedangkan keperluan semasa adalah rumah mampu milik," katanya.

      Rizam yang juga Adun Sungai Air Tawar berkata, seperti laporan dikeluarkan Bank Negara sebelum ini, terlalu banyak rumah dibina tidak mampu dibeli kerana faktor rakyat yang berpendapatan rendah.

      Beliau berkata, pemaju sepatutnya membina rumah sesuai dengan pendapatan rakyat bukannya melambakkan lagi pembinaan rumah mahal dan mewah.

      "Kuota Bumiputera tak patut jadi alasan jika pemaju bina rumah mampu dimiliki golongan itu.

      "Beliau (Ronnie) patut cari penyelesaian Bukannya guna cara mudah buat kenyataan yang jelas hanya lindungi kantung keuntungan pemaju namun ketepikan soal kepentingan dan keperluan rakyat," katanya.

      Ronnie sebelum ini katanya, mendakwa kuota antara 50 peratus dan 60 peratus yang diperuntuk ketika ini tidak realistik sekaligus menyebabkan projek rumah tidak mampu dijual.

      Beliau berkata, kenyataan tersebut dilihat bukan sahaja membela pemaju namun gagal memahami permasalahan sebenar mengapa unit-unit perumahan tersebut gagal dijual.

      Delete
    5. Woiii babi tunggal umno pi mampuih laaa...

      Kalau 44 orang dok sumpah hang tiap2 hari jadi papa kedanalah hidup hang nanti.

      Entah2 hang akan jadi babi tunggal seumur hidup

      Delete
    6. Bantulah kami penoreh getah’
      MOHAMAD NORZAHARUDDIN KASIMON 2 OGOS 2018
      ‘Bantulah kami penoreh getah’
      Norman menunjukkan penghasilan getah beku yang semakin sedikit.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SEGAMAT - Rata-rata penoreh getah di sini yang ditemui mahu kerajaan mengambil langkah mewujudkan satu skim bantuan yang mampu mengeluarkan mereka daripada keadaan yang semakin terhimpit ekoran kejatuhan teruk harga komoditi getah ketika ini.

      Norman Haron, 41, berkata, pendapatannya sebagai penoreh merosot sehingga 50 peratus iaitu sekitar RM500 sebulan disebabkan kejatuhan harga getah yang berada di bawah paras RM2 selain penghasilan yang semakin berkurangan akibat pelbagai faktor termasuk cuaca.


      “Walaupun terdapat bantuan kejatuhan harga getah serta bantuan musim tengkujuh sebelum ini, ia tak banyak membantu kerana hanya pemilik kebun saja yang layak memohon bantuan tersebut bukannya penoreh yang mengambil upah mengerjakan kebun.

      “Dengan pengeluaran getah yang semakin merosot disebabkan penyakit daun luruh dan cuaca serta harga pasaran yang rendah, kami sebenarnya berada di bawah paras kemiskinan,” katanya.

      Menurutnya, dia yang mengambil upah mengerjakan kebun penduduk kampung seluas 1.5 hektar selepas kebun getahnya ditanam semula kini hanya mampu meraih pendapatan di bawah RM500 sebulan dan pendapatan tersebut tidak mencukupi untuk menyara keluarganya.

      Bagi M Azman Miskam, 55, kehidupan penoreh getah ketika ini sememangnya memerlukan perhatian kerajaan.

      Delete
    7. KOMEN2 KPD BERITA"Beli Mercedes-Benz sebab keperluan, kata Mohd Amar" -

      Faizal Ahmad
      Patut lah Selangor kaya dari Kelantan . Sebab Selangor cuma guna kereta Toyota.

      Ramlli Kamal
      Pas sekrg suma boleh, rasuah boleh janji pemimpin senang. Malu lah gune name parti Islam klau sokong kleptokrat. Buang lah name tu, bg malu umat Islam.

      Sg Buloh
      Benar.. Semua bangsat Parti Ajaran Sesat harus naik unta aje, untuk mengekalkan kesucian buntutnya.

      Zulkri Rahim
      pemimpin pas, hanya mampu pakai kete buatan Malaysia sprt Vellfire, Audi Q7, Mercedes.

      wahai akar umbi pas yg pakai kete import sprt Proton dan Perodua, tabung tin milo perlukan bantuan anda.

      Delete
    8. su LGBT: Ambil Iktibar Kisah Nabi Luth
      NIK AMIRULMU'MIN NIK MIN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore325
      Datuk Wan Rosdy Wan Ismail
      Datuk Wan Rosdy Wan Ismail
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail meminta pihak bertanggungjawab memainkan peranan memantau dan menangani gejala Lesbian, Gay, Biseksual dan Trangender (LGBT) di negeri ini.

      Memetik kenyataannya yang dimuatnaik melalui laman facebook beliau, Wan Rosdy menegaskan, sebagai umat Islam, budaya LGBT perlu ditentang.


      "Budaya LGBT ini jelas haram di sisi agama Islam dan bertentangan dengan adat resam yang kita amalkan.

      "Akhir-akhir ini, isu LGBT semakin hangat diperkatakan bukan hanya di luar negara malah di negara ini,"katanya.

      [ARTIKEL: BERKAITAN: Mufti Pahang: Tiada kompromi untuk golongan LGBT]

      Beliau berkata, umat Islam perlu mengelak dan tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang tidak bermoral ini dan mengambil iktibar daripada peristiwa yang menimpa kaum Nabi Luth AS.

      "Marilah kita bersama-sama berdoa agar Allah SWT merahmati negeri ini dan menjauhi kita daripada segala wabak dan bala,"katanya.

      Delete
    9. Adalah kebangangan yg amat sgt kalau org melayu pd nismilan taknak mengundi anwar. Tapi eden yakin bona2 warih den akn mengundi dsai yg merupokan bekas pemimpin umno yg amat mrk sayangi suatu maso dulu.

      Delete
    10. Hidup Anwar..
      Hidup Anwar..
      Hidup Anwar..

      Tompek dlas udah dbontang..
      Sukusakat terinjak2 banyak yo pantang..
      Belawan bolum akal memanjang..
      Agak eh sapo yg boleh menotang..
      Bolum diputus sipuak pembangkang..tokmat dulu pun kono ganyang..cakap lobih habis meja ketusi nak dterajang..sikit sebanyak org meradang..apo dio nak dtatang..
      Hahahanujumpakbelalangkehkehhe
      heh eh..

      Hidup Anwar..hidup Anwar..hidup Pakatan Harapan

      Delete
    11. Kompom Anwar dPD..TM turun..hidup Pakatan Harapan..
      kami turun berkunjung kempen..pastikan PH menang..yio beb turun..

      Delete
    12. Mari pusing satu kawasan parlimen PD..penat2 lepak kek pantai.pasir putih laut biru..dr pekan pd nun ke pasir panjang..

      Delete
    13. Maaf kami dipaksa oleh orang Putrajaya



      Ibuku insan terpilih. Syurga tertinggi kudoakan.

      Emak saya dipanggil untuk diberi keterangan bagi membantu siasatan.

      Kemudian, officer dihubungi pihak atasan Putrajaya untuk terus tahan reman. On the spot media keluar newspaper (way before ahli keluarga sedia maklum). Dan esok mereka ke mahkamah untuk mohon reman lagi seminggu. Dan dipakaikan baju oren banduan dan gari.

      Kita lawan di mahkamah. Terima kasih Para peguam PAS yang membantu. Reman dikurangkan kepada dua hari.

      Beliau dibawa ke lokap sprm putrajaya. Diberi makan roti untuk setiap meal. TIDUR ATAS LANTAI ! Tiada bantal. Selimut separuh badan pada jam 12 tengah malam baru diberi. (Lokap mcm dalam movie) Allahu. Macam penjenayah emakku diperlakukan.

      Alhamdulillah. Semalam berjaya dilepaskan. Officer sendiri mengatakan - Maaf kami dipaksa oleh orang Putrajaya.

      Tidakkah jelas ini motif politik untuk mencemar imej PAS zero rasuah dan memburukkan nama individu?

      Pada mulanya saya agak gentle dengan pemerintah sekarang. Rupanya tiada beza dengan pemerintah dahulu.

      Saya ingat ingin cool down dari terus melawan dalam politik but NO WAY. Kau zalimi emak dan keluarga kami. Tunggulah balasannya.

      Selamanya lawan tetap lawan.
      Akan terus melawan kerajaan zalim dan keji.

      Noratiqah Sapiyan (Anak Puan Hanim)


      : PH semuanya berasal daripada UMNO dan semuanya adalah anak didik "mahazalim' sebelum ini. Mereka berpecah dulu kerana berebut kuasa.. PERAGAI MEREKA? Sama-sama "firaun'....

      Delete

    14. Najib and his 'evidence'

      It’s better to be late than never. But sometimes, procrastination on issues and taking time to put matters right would convey the wrong message.

      After months of silence when one source after another insinuates on impropriety, the inability to rebut instantaneously can only be read that that subsequent and delayed responses become indefensible.

      In early July 2015, the Wall Street Journal (WSJ) broke the story that almost US$700mil (RM2.6bil) belonging to the 1MDB, flowed into the then prime minister Najib Abdul Razak’s personal accounts before the 13th general election.

      The 1MDB refuted the claim, while Najib denied taking any funds for his personal gains, and accused (current) premier Dr Mahathir Mohamad for being responsible over the latest “lie”.

      The Star then quoted an unnamed Najib’s political secretary saying that the prime minister would sue WSJ, describing the accusation thrown against him as a “criminal defamation” and would sue the US-based publication.

      Najib’s lawyer Mohd Hafarizam Harun sent a letter to Dow Jones, the publisher of the WSJ to clarify its stand in a bid “to provide better legal advice to the prime minister in future”.

      “The article is not clear on whether they are alleging that the money is from 1MDB or not. We want the WSJ to tell us what their position is. Once that position has been taken, then it is easier for me to advise my client,” he was quoted as saying.


      Dow Jones & Company, the publisher of WSJ confirmed responding to the request for clarification from Najib’s lawyers said that it will continue to stand by the accuracy of its reports.

      Meanwhile, Najib’s then deputy, Ahmad Zahid Hamidi (photo) claimed he had met the wealthy Arab family who had donated the RM2.6 billion..

      Delete
    15. Gerakan liberalisasi agama makin berani: Nasrudin
      WARTAWAN SINAR HARIAN 15 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Nasrudin Hassan
      Nasrudin Hassan
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Gerakan liberalisasi agama dan normalisasi dosa didakwa lebih berani dan tidak lagi bersembunyi di sebalik aktiviti pertubuhan awam atau buku dan artikel yang ditulis dengan nama pena.

      Ketua Penerangan Pas, Nasrudin Hassan mendakwa, gerakan itu tanpa segan silu menyongsang budaya dan adat, selain merealisasikan gaya hidup yang bercanggah dengan syariat Islam.


      Malah, katanya, mereka juga tampil menuntut hak persamaan, tetapi bangga memperagakan gaya hidup bertentangan fitrah dan sunnah.

      “Sedikit sebanyak, ‘perjuangan’ mereka mula diperkatakan ramai pihak dan tidak kurang yang menyokong, bersolidariti dan bersimpati. Malah pihak pemerintah juga dilihat tersangat lunak terhadap mereka berbanding sikap pemerintah itu terhadap pihak yang menasihati dan menegur mereka.

      “Lebih nekad, mereka dakwa bahawa iman mereka teguh. Malah mengaitkan bahawa Islam membenarkan perlakuan homoseksual dan gaya hidup mereka adalah hasil dari fitrah ciptaan ALLAH yang dipatuhi oleh mereka secara taat,” katanya dalam satu kenyataan.

      Nasrudin berkata, sebahagian golongan itu tahu bahawa tindakan mereka salah dan bertentangan dengan agama, namun sukar bagi mereka untuk kembali ke pangkal jalan.

      “Bukan mereka tidak tahu arah tetapi memang mereka tidak mahu pulang.

      “Bahasa mudah yang boleh saya guna ialah kerana mereka telah menikmati gaya hidup ‘ciptaan’ mereka sendiri. Mereka tenggelam dalam keseronokan dan hanyut di alam fantasi hasil karya dan khayalan mereka sendiri,” katanya.

      Katanya, gerakan itu juga dilihat berjuang mati-matian agar mereka diiktiraf undang-undang.

      “Kini timbul pertentangan sengit antara pihak yang mahu berdakwah melalui cara mendekati dan menyelamatkan mereka, dengan pihak mereka sendiri yang ‘berjuang’ mati-matian agar mereka diiktiraf dan di sisi undang-undang negara.

      “Ertinya, sebahagian mereka bukan lagi keliru tentang jati diri mereka, tetapi mereka memang mahu jadi begitu. Mereka tidak mahu ‘diselamatkan’ kerana mereka rasa lebih selamat hidup begitu,” katanya.

      Delete
  3. Lawan syeik... letak presiden hadi terus vs DSAI.
    nanti masa kempen boleh guna ayat 'tak masuk syurga kalu lawan ulama'... hahaha.... ulama taik kucing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ������ cadangan ape ni...

      Delete
    2. Bahasa Melayu di pelosok buana
      NIK NOR AHMARIZAM NIK AHMAD 6 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Oh bahasaku!
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      BAHASA Melayu, sebagaimana yang diketahui khalayak pencinta bahasa mengagumi bahasa Melayu yang gah berkembang sebagai lingua franca, medium pengantara yang merentas sempadan kaum dan sempadan geografi.

      Kehebatan bahasa Melayu pada abad ke-16 turut dirakamkan oleh sarjana Belanda, Francois Valentijin.


      Dalam ruangan ilmiah ini, penulis ingin berkongsi dengan pembaca nan setia tentang tiga catatan kembara bahasa yang berkisarkan keagungan bahasa Melayu di pelosok buana milik al-Khalik ini kerana “Jangan ditidakkan, dapatan Unesco bahawa bahasa yang paling baik dan efisien untuk mendapatkan ilmu ialah bahasa ibunda.”

      Catatan Kembara Bahasa 1: Sukan Asia 2018 ke-18 di Jakarta Palembang:

      Selamat menyambut Hari Kebangsaan Malaysiaku nan tercinta yang ke-61. Sesungguhnya, tema “Sayangi Malaysiaku” benar-benar membangkitkan semangat patriotik dalam kalangan atlet tanah air yang sedang berjuang dan memerah keringat untuk meraih pingat emas untuk negara dan rakyat Malaysia nan tercinta.

      Pengulas-pengulas sukan tanah air di Pusat Pelayaran Antarabangsa Indonesia di Ancol dengan bangganya setia menggunakan bahasa Melayu tatkala berkongsi kejayaan atlet termuda negara, Muhammad Fauzi Kaman Shah, 16, yang meraih sekali gus menghadiahkan sebutir pingat emas menerusi acara pelayaran Laser Open 4.7 buat negara ketika Malaysia menyambut Hari Kebangsaan ke-61 pada 31 Ogos 2018.

      Penganjuran Sukan Asia 2018 yang merupakan sukan terbesar di Asia yang diadakan di Jakarta Palembang sejujurnya menggirangkan rakyat Malaysia yang turut berkunjung ke sana sebagai pelancong atau peminat sukan tanah air.

      Hal ini dikatakan demikian kerana rakyat Malaysia akan bertutur dalam bahasa Melayu ketika bertegur sapa atau membeli-belah di sana.

      Catatan Kembara Bahasa 2: Bumi Haramain: Selamat Hari Raya Aidiladha 1439 Hijrah daripada jemaah haji Malaysia di bumi Haramain. Jemaah haji Malaysia yang menerima jemputan dan menjadi tetamu Ilahi pada tahun ini menunaikan ibadat haji dengan penuh kesabaran, ketabahan, ketakwaan, keimanan, dan ketenangan untuk memperoleh haji yang mabrur.

      Yang pastinya juga jemaah haji Malaysia akan menggunakan bahasa Melayu pelbagai dialek ketika bertemu sesama mereka baik di Makkah mahupun di Madinah.

      Yang menggembirakan jemaah haji Malaysia juga ialah Imam Besar dua masjid agung di Makkah dan Madinah, Sheikh Abdul Rahman Al-Sudais turut menyampaikan khutbah Arafah pada musim haji tahun ini dalam bahasa Arab manakala terjemahan dibuat menerusi frekuensi radio khas dalam lima bahasa termasuk bahasa Melayu bagi memberikan manfaat kepada orang Melayu yang merupakan sebahagian besar kumpulan jemaah haji dari Asia Tenggara.

      Catatan Kembara Bahasa 3: Pulau Nami, Seoul, Korea Selatan:

      Tanggal 9 Ogos 2018, penulis berpeluang ke Pulau Nami, Seoul, Korea Selatan. Sesampai di pulau tersebut dengan menaiki feri, penulis dan rombongan Majlis Guru Besar Kota Bharu 1, Kelantan yang diiringi oleh Cik Lily Kim, pemandu pelancong berbangsa Korea yang begitu fasih berbahasa Melayu bercerita tentang keindahan dan keunikan Pulau Nami kepada kami.

      Sewaktu melewati papan tanda “Selamat Datang ke Pulau Nami”, tetiba kedengaran lagu “Sonata Musim Salju” nyanyian Hazami yang popular awal tahun 2000 dari telefon pintar Cik Lily Kim. Rupa-rupanya, beliau yang mengagumi dan mencintai bahasa Melayu amat suka akan lagu dendangan Hazami itu.

      Yang jelasnya, sudah terang lagi bersuluh bahawa “tidak ada pihak yang boleh memadamkan status bahasa Melayu di bumi ini” kerana Melayu itu kalau berladang biar menjadi, kalau bersawah biar berpadi.

      * Ruangan ini dikelolakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka




      Delete

    3. Dua matahari dijangka menerangi Malaysia baru - kata Nik Abduh

      Siapa 2 matahari itu? Anwar di anggap nya juga matahari? Padan lah PAS selalu kalah PRU, mengagongkan orang yang menjadi musuh politik depa.

      “Harapnya jangan bertembung sudah. Hijrah ke belakang namanya,” cakapnya. Apa makna hijrah ke belakang? Lagi satu sebab PAS selalu kalah di pilihanraya. Pemimpin2 depa tak terang cakap nya.

      Laporan berita itu berkata: Walaupun Anwar sebelum ini berkata bahawa beliau tidak akan menunjut sebarang jawatan dalam kerajaan jika menjadi wakil rakyat semula dan akan memberikan sokongan penuh kepada pentadbiran Dr Mahathir, ramai yang sangsi dengan kenyataannya itu.

      Tiada tempoh ditetapkan untuk peralihan kuasa daripada Mahathir kepada Anwar.

      PAS belom buat keputusan nak bertanding ke tidak. Sebelum ini pada tiga PRK - Sungai Kandis, Seri Setia dan Balakong - PAS bekerjasama dengan BN, khususnya Umno untuk mengalahkan calon HARAPAN. Namun, pembangkang tewas di ketiga-tiga kerusi berkenaan.

      Delete
    4. Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      AIMAN SADIQ ABDULLAH 1 OGOS 2018
      Mufti Pahang sambut baik cadangan cuti Jumaat, Sabtu
      ABDUL RAHMAN
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Mufti Pahang, Datuk Seri Abdul Rahman Osman, menyambut baik cadangan mengubah cuti hujung minggu kepada Jumaat dan Sabtu di negeri ini yang memberi manfaat besar buat umat Islam untuk beribadah.

      Abdul Rahman berkata jika cadangan tersebut dilaksanakan, ia memberi banyak fadilat kepada orang Islam supaya dapat hadir awal ke masjid pada Jumaat dan fokus beribadah tanpa memikirkan urusan duniawi seperti perlu menyelesaikan pekerjaan.

      Menurutnya, cuti pada hari Jumaat sangat digalakkan dalam Islam dan kebanyakan negara Islam telah melaksanakan perkara tersebut yang mengutamakan hari Jumaat yang memberi kelebihan buat Muslimin menunaikan solat Jumaat.

      "Pada pandangan peribadi, saya menyambut baik pelaksanaan cuti pada Jumaat dan Sabtu kerana mempunyai banyak fadilat untuk umat Islam beribadah dan digalakkan untuk datang awal ke Masjid.

      "Bagaimanapun, terpulang kepada kuasa Tuanku (Sultan Ahmad Shah) dan Pemangku Raja Pahang (Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah) yang juga pemerintah tertinggi berkaitan hal ehwal agama Islam negeri untuk menentukan perkara itu," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di sini, semalam.

      Pada sidang Dun Pahang minggu lalu, Adun Tanjung Lumpur, Rosli Abdul Jabar, membentangkan usul mengubah cuti hujung minggu negeri ini kepada Jumaat dan Sabtu.

      Rosli yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang, membuat cadangan itu atas alasan majoriti penduduk negeri ini adalah beragama Islam dan cuti pada Jumaat akan membolehkan pekerja tidak tergesa-gesa bersiap untuk ke masjid.

      Usul itu mendapat pelbagai reaksi ramai Adun, termasuk Chow Yu Hui (PH-DAP Tras) yang berpendapat tiada keperluan untuk menukar pelaksanaan cuti pada Sabtu dan Ahad ketika ini.

      Manakala bekas menteri besar, Datuk Seri Adnan Yaakob (BN-Pelangai) berpendapat beliau tidak melihat cuti Jumaat sebagai keperluan.

      Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, untuk pelaksanaan cadangan tersebut bagaimanapun memerlukan kajian mendalam dari pelbagai sudut khususnya pada sektor ekonomi dan pentadbiran kerajaan negeri.

      Delete

    5. KOMEN2 KPD BERITA "‘Kini masa terbaik bagi Anwar berundur, bukan jadi PM’ -

      Siti Yunus
      Nak ke rakyat M'sia bekas jenayah seks, walaupun di ampun oleh agong (Allah ampun ke tak kita tak tahu) menjadi PM??? Satu dunia tahu sejarah Anwar dan mungkin akan ketawakan kita kalau dia jadi PM

      Gil Er
      jgn lupe dh mnang nnt cpat jmpe Sultan Muhammad dn pkat ngn nya kasi buang Tun ngn timbalan nya trus traju tnh mlyu ni ke jlnNYA yg lurus ,,,,

      Abdul Tan
      Setuju...kita merancang sahaja brother, hanya Allah swt yang tentukan...kita tengok sama sama drama terbaik...

      Delete
    6. usul tergempar kutuk usaha iktiraf LGBT



      KOTA BHARU - Muktamar Pemuda Pas Kelantan Kali Ke-59 hari ini meluluskan satu usul tergempar mengutuk sebarang usaha untuk mengiktiraf golongan LGBT.

      Muktamar berlangsung di Hotel Grand River View itu sekali gus menyatakan solidariti bersama Dr Nur Ilyani Mohamed Nawawi yang telah mencetuskan fenomena alam maya dengan surat terbukanya kepada Marina Mahathir baru-baru ini.

      Usul tersebut dibawa oleh perwakilan dari Machang, Abdullah Hassan dan disokong oeh perwakilan dari Pasir Mas, Muhammad Saiful Adli Sulaiman.

      Ketua Pemuda Pas Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, usul yang diluluskan sebulat suara itu menandakan keprihatinan pihaknya terhadap semua pihak yang sedang berusaha menentang budaya songsang LGBT daripada menular ke tengah masyarakat.

      Menurutnya, fenomena tersebut dikhuatiri semakin merebak apabila melihat kenyataan demi kenyataan dikeluarkan pihak kerajaan melalui para menterinya kelihatan seolah-olah ke arah mengiktiraf tuntutan golongan itu.

      “Apa yang mengejutkan kita ialah apabila surat terbuka yang ditulis oleh Dr Nur Ilyani telah dipadamkan oleh pihak pengurusan Facebook di atas alasan ia menganggu hak komuniti lain.

      “Ia sekali gus membayangkan bahawa golongan ini mempunyai suara yang cukup berpengaruh sehingga tulisan tersebut dipadamkan hanya selepas beberapa jam sahaja disiarkan di media sosial,” katanya kepada Sinar Harian.

      Dalam masa sama, Ahmad Fadhli Shaari turut mendesak kerajaan melalui Kementerian Kesihatan agar tidak mengenakan apa-apa tekanan kepada pegawai berkenaan yang jelas tidak melanggar sebarang peraturan dalam perkhidmatan awam semasa menulis surat berkenaan.

      “Kita berikan amaran, jika sebarang tindakan dikenakan, pihak kerajaan berdepan dengan kebangkitan besar-besaran dari seluruh umat Islam di Malaysia,” katanya.

      Sementara itu, Abdullah Hassan yang membangkitkan usul berkenaan turut menyatakan tuntutan agar pihak kerajaan bertindak ke atas golongan yang sedang mempromosikan budaya songsang berkenaan.

      “Kita mendesak kerajaan mengambil tindakan sesuai yang tegas terhadap usaha-usaha pihak tertentu yang cuba memperomosikan LGBT dan menuntut hak yang tidak munasabah di atas nama hak asasi manusia,” katanya.

      Katanya, aktiviti tersebut sekiranya tidak dibendung akan menjadi ancaman kepada amalan hidup masyarakat Islam di Malaysia.

      Delete

    7. KOMEN2 KPD ULASAN "Najib and his 'evidence' -

      Anonymous

      Why is UMNO not defending their God anointed Prime Minister Najis Razak. The God of UMNO must be fake if the God anointed Prime Minister Najis Razak can be defeated by a mere 92 year old mortal Dr Mahathir.


      ADE 007

      Ah Jib, you have lost credibility. Even within your inner circle. You’re digging your own grave and will be in it soon.

      NNFC

      One would think that the delay is because it took time to get documents forged, evidence changed/ builtup and it also took some negotiations to get persons to say they sent the money like this Prince T guy.

      Delete
    8. Berhentilah main emosi rakyat, kata calon PAS pada HARAPAN
      Bernama | Diterbitkan 27 Ogs 2018, 11:16 malam | Dikemaskini 27 Ogs 2018, 11:24 malam

      A+ A-
      PRK SERI SETIA | Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) digesa supaya tidak bermain dengan emosi rakyat sebaliknya harus menunaikan janji-janji yang diberi sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

      Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Seri Setia Dr Halimah Ali berkata, setiap bantuan yang dijanjikan perlu ditunaikan kepada rakyat yang memerlukan.

      Beliau berkata demikian ketika ditanya pemberita mengenai langkah kerajaan untuk mengurangkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) secara berperingkat sebelum ia dimansuhkan.

      "Sebelum PRU14 banyak perkara yang dijanjikan dan sebagainya. Bila dah jadi kerajaan, tiba-tiba (sekarang) berkata sebaliknya dan pelbagai alasan diberikan," katanya apabila ditemui semasa melakukan tinjauan mesra di Pasar Malam Kampung Lindungan, di Petaling Jaya, hari ini.

      "Kalau orang miskin, kenalah bagi zakat, bagi bantuan melalui jabatan kebajikan atau apa sahaja saluran seperti yang sepatutnya, setelah melakukan kajian mengikut kes," katanya.

      Sementara itu, bekas exco kerajaan Selangor itu berkata PAS mengutamakan serta mengutarakan budaya politik matang dan sejahtera demi keperluan rakyat.
      "PAS memperjuangkan budaya yang matang dan sejahtera dengan fikiran yang lebih rasional, di mana maklumat diberikan lebih tepat serta gambaran yang jelas daripada semua sudut dan bukannya separuh jalan,” katanya.

      Pada 8 September ini, Dr Halimah yang juga bekas ADUN Selat Klang berdepan satu lawan satu menentang calon HARAPAN Halimey Abu Bakar untuk mengisi jawatan sebagai ADUN Seri Setia.

      Kekosongan kerusi DUN tersebut berikutan kematian penyandangnya, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin akibat kanser usus pada 2 Ogos lepas.

      Delete
  4. Dulu2 minat & respect jgk dgn DSAI. Tp semenjak bebas ni & katanya mahu rehat sketika hanya ckp kosong shja. Tindakan DSAI ni sy sifatkan sebagai terlalu gelojoh. Mengosongkan kerusi semata hanya hendak memberikan laluan pada DSAI utk dia memegang tampuk kuasa adlh sgt salah dari segi moral. Rakyat berhabis duit dan tenaga, meredah jem semata2 mahu pulang mengundi wakil rakyat mereka. Bila sudah menang & dipilh rakyat, suka-suka hati letak jawatan sbb nk bg laluan pada pujaan hati dia. Klu mcm tu sila letak jawatan & byr ganti rugi kepada rakyat. Kenapa mest bazirkn masa & duit rakyat buat mcm ni? selepas ni tlg gubal undang2 & sprm tlgla periksa jika ade wakil menteri yg buat perkara seperti ini dihukum. Belajar bersabar DSAI, sikap gopoh mcm ni yg buat kamu brangkali jatuh. Kerana tindakan seperti ini hati saya terus tertutup mnyokong DSAI & penjilatnya rafizi. Mujur PD bukan tempat sy mengundi, klu x.. undi sy mmg bukn untk DSAI. sy hrap org PD bg pengajaran pda ahli politik yg mcm ni. Utamakan RAKYAT bukan DIRI kamu DSAI!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai anak Pulau Pinang yang pernah dipancing oleh DSAI untuk berada di dalam kemnya dalam Pemuda UMNO, dan pernah bermesyuarat dengannya, saya tidak menggemarinya kerana kebanyakan perbincangan dalam mesyuarat hanya bertumpu kepada 'bagaimana untuk menjaga kedudukannya dan menaikkannya dengan cepat di dalam hierarki UMNO'.

      Saya menggemari seorang anak Kedah yang saya sendiri alami, apabila bermesyuarat dengannya maka kelihatan benar yang menjadi keutamaannya bukanlah kedudukan dirinya sendiri tetapi tentang bangsanya, negaranya dan agamanya.

      Delete
    2. PH KEDEKUT RAKYAT


      MTUC: Kerajaan khianati pekerja miskin
      Diterbitkan 6 Sep 2018, 3:16 petang | Dikemaskini 6 Sep 2018, 3:27 petang

      A+ A-
      Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengkhianati golongan berpendapatan rendah atau mereka yang berada dalam kumpulan B40.

      Ketua Setiausahanya, J Solomon yang sebelum Pilihan Raya Umum lalu mendesak 14 juta pekerja menyokong HARAPAN, kini mendakwa gabungan itu tidak sensitif dan tidak peduli terhadap penderitaan golongan B40.

      "Hak asasi manusia yang asas bagi warga B40 terang-terang dilanggar walaupun memiliki kerajaan baru," tegasnya dalam kenyataan media yang keras.

      Salomon mengulas pengumuman Putrajaya semalam bahawa gaji minimum akan diseragamkan pada RM1,050 sebulan, atau bersamaan RM5.05 sejam berkuatkuasa 1 Januari 2019.

      "Peningkatan sebanyak RM50 daripada RM1,000.00 adalah jumlah yang kecil kepada buruh manakala kenaikan RM130 bagi Sabah dan Sarawak masih berada di bawah garis kemiskinan iaitu RM1,180 di Sabah.

      "Selepas penangguhan selama 18 bulan dalam semakan pertama dan satu lagi penangguhan selama enam bulan dalam semakan kedua yang bersamaan 24 bulan menunjukkan sikap tidak mengendahkan pekerja miskin dengan kenaikan gaji minimum ini," katanya.

      Menurutnya, golongan pekerja pada PRU lalu mengundi Pakatan Harapan (HARAPAN) dengan harapan gabungan itu dapat membela nasib mereka.

      Tambahnya, golongan itu juga tidak mampu hidup selesa dengan upah yang rendah dan kos sara hidup yang tinggi.


      Bagaimanapun katanya pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pelaksanaan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tidak berjaya menurunkan harga barang yang akan terus menyebabkan beban kepada kumpulan B40.

      "Bagi MTUC, kerajaan HARAPAN telah mengecewakan pekerja miskin sementara sikap sombong dan tidak mempedulikan tenaga kerja yang ditunjukkan oleh kerajaan terdahulu kini nampaknya muncul kembali oleh tindakan kerajaan baru.

      "MTUC ingin mengingatkan bahawa adalah bodoh yang amat bagi mana-mana kerajaan untuk menunjukkan rasa tidak hormat kepada tenaga kerja dan membiarkan golongan buruh dimanipulasi.

      "Pekerja akan bersatu untuk melawan sesiapa sahaja yang melemahkan maruah pekerja," tegasnya.

      Delete
    3. "mahu rehat sketika" ia lah masa sakit belakang, sakit pinggang dsb nya, Bila tak sakit, tak rehat. Ligat. Ke istana situ, ke istana sini. Aku tak faham apa tujuan nya. Terutama istana kepunyaan orang yang tak minat Tun Dr Mahathir.

      Lagi satu aku tak faham ia lah mengapa isteri dan anak dia tak kosongkan kerusi untuk dia. Nak biorkan imej nepotism itu ke? Jadi, bila dia jadi PM, kedua dua anak dan isteri jadi menteri?

      "Rakyat berhabis duit dan tenaga, meredah jem semata2 mahu pulang mengundi wakil rakyat mereka"? Bang Non kesayangan depa, tak kisah jem di jalanan, duit minyak dan duit makan. Senang hati dapat mencalit kertas undi untuk dia gamak nya, hehe.

      Kasi dia menang. Tapi kurangkan majoriti. Baru dia tahu rakyat tak suka pembuangan duit. Pada hal, dia boleh pegang jawatan PM tanpa menjadi Ahli Parlimen. Boleh di lantik Senator bila2 masa. Dan bertanding di Pru15 untuk membuktikan dia di sukai ramai - tanpa buang duit rakyat di PRK.

      Delete
    4. KOMEN2 KPD BERITA "Dua matahari dijangka menerangi Malaysia baru - kata Nik Abduh" -

      Ij Ip

      Kalau Allah x izinkan Anwar jadi PM...... Maka ia tetap x akan jadi....... Kita sebagai org islam kena berserah lah kepada ketentuan Allah SWT

      Khairul Anuar Hafizi Azam

      Sedangkan masuk syurga neraka pun mereka tentukan, inikan pulak bulan dan matahari.

      Chris Lim

      Nik Abduh ngapa ko bodo sgt..??? Bila PH dah menang nak tanding semula x SEMESTINYA AKAN MENANG lg. PH ambik RISIKO tanding PRK utk DSAI masuk Parlimen. Ko patut ambik iktibar ngan hati terbuka dan teruskan ngan agenda Pasu highlight isu mkn/minum/kencing/berak LGBT selepas kemenangan PH, isu Raja, isu perkauman, isu pramugari pakaian ketat dan x bertudung dan 355.

      Mana tahu Tuhan akan amanahkan PD pd korang..???

      Delete
    5. Budin

      Tolong block saja captain gila babi ni. Buat menyemak saja dia di sini dgn sampah2 copy paste. Langsung tak membina.

      Delete
    6. Menteri PH yang hebat sanggup tidur dijalanan untuk turun harga minyak



      Sebelum kuasa, sebelum rakyat undi bukan main hebat tunjuk kepada rakyat sanggup berpanas, sanggup tidur tepi jalan demi perjuangan rakyat. Nak turun harga minyak.

      Bila ada kuasa. Minyak tak boleh turun pasal negara banyak hutang.. Cakap MUNAFIK BERTOPENGKAN AGAMA.


      : Jangan kata bertopengkan agama, dia baru balik Mekah, baru baca khutabah Arafah. Ramai lagi yang kena kencing tu lihat menteri agama baru naik pangkat terus jumpa tuhan....

      Delete
    7. Lebih elok jika TMJ ikut jejak langkah Tunku
      Zainuddin Maidin

      ULASAN | Oleh kerana tuduhan mengatakan peranti Israel intip Istana Johor yang melibatkan telefon, e-mel dan komunikasi peribadi datang dari Istana sendiri maka tentulah menggemparkan rakyat dan menjemput perhatian segera pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri sendiri.

      Jika tuduhan itu datang daripada rakyat biasa yang tidak mempunyai kekebalan dan keistimewaan maka mungkin seseorang telah ditahan kerana membuat tuduhan rambang yang berat atau palsu melibatkan imej keselamatan negara.

      Pendedahan oleh Tunku Mahkota Johor (TMJ) ini juga menarik perhatian Penasihat Media dan Komunikasi JPM, Datuk Kadir Jasin yang segera mengulas dalam blognya mengenai seorang putera diraja mendakwa kegiatan media sosial dirinya dan bapanya dipantau. Tulisan itu bertajuk" Tentang Bangsawan Yang Bermain Politik"

      TMJ sendiri dengan pantas menjawab Kadir dalam Facebooknya tanpa menyebutkan nama tetapi jelas bila beliau merasakan sebagai orang yang disebut "Tersesat dalam kancah politik yang akan meletakkan keluarga saya berisiko menjadi mangsa serangan dan status kami direndahkan".

      TMJ mendakwa beliau membuat pendedahan itu kerana keprihatinan terhadap masalah rakyat kerana baginya yang penting adalah rakyat dan bukan bergantung kepada gelaran tetapi kepada pandangan rakyat.

      Tabik hormat kita kepada kesedaran baginda tetapi rakyat juga bertanya sama ada wajar pendedahan dibuat kepada umum.

      (Bersambong)

      Delete
    8. (Sambongan)

      Atau lebih bijaksana jika Istana yang amat dihormati oleh pihak berkuasa, lebih dahulu secara diam-diam melaporkan kepada pihak berkuasa untuk siasatan dan tidak membuat kegemparan yang menampakkan ketidayakinan istana terhadap pihak kerajaan baru atau pihak polis.

      Hal ini lebih perlu kerana istana Johor sebelum Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri bagi kali kedua telah pun menampakkan kecenderungan untuk campurtangan dalam keruncingan krisis politik rakyat dengan menuduh pindaan perlembagaan yang diinisiatifkan oleh Tun Mahathir bertujuan merampas kuasa istana.

      Tidak mungkin Mahathir - seorang yang masih belum nyanyuk di umur 93 tahun akan melupakan pekara ini.

      Melihat dengan sikap positif

      Apapun saya melihat dengan sikap positif terhadap minat Istana Johor terutama TMJ terhadap masalah rakyat dari masa ke semasa terutama untuk menarik perhatian rakyat terhadap sikap tidak hormat mereka dan kerajaan terhadap kekebalan Istana.

      Tentulah baginda sendiri menyedari reaksi rakyat semakin berani dan melampau untuk menegur pihak Istana atas sesuatu isu yang dibangkitkan.

      Ada rakyat yang bergembira kerana istana telah membuka pintu kepada mereka untuk berinteraksi terus dengan raja tetapi ada rakyat yang melihat bahaya dan akibatnya kelak dalam jangka panjang yang akan menghakiskan sedikit demi sedikit penghormatan terhadap institusi diraja terutama apabila istana membiarkan diri mereka diperalatkan oleh perdana menteri atau pemimpin politik yang 'desparate'.

      Bagaimanapun saya sendiri melihat proses ini sebagai positif dan yang sukar untuk dielak dalam dunia siber dan perkembangan sosial negara yang institusi pelajaran dan ilmu berkembang pesat, mempercepatkan kemajuan berfikir rakyat ke arah tidak lagi menghargai tradisi dan adat Istiadat yang tidak sezaman dengan dunia luar.

      Maka itu penyertaan keluarga diraja khususnya Johor dalam arena politik akan membantu ke arah mempercepatkan pendemokrasian institusi diraja itu sendiri.

      (Bersambong)

      Delete
    9. (Sambongan)

      Pembangunan kedaulatan diraja menerusi decorum dengan segala protokol, adat Istiadat pertabalan yang dilambangkan oleh pakaian dan hiasan yang sesuai untuk meninggikan dan membezakan imej diraja daripada identiti rakyat bukanlah sesuatu yang mudah.

      Tetapi apabila raja-raja tidak lagi menganggap perlu umpamanya daripada segi pakaian yang sesuai untuk sesuatu majlis termasuk majlis-majlis agama bagi melambangkan identiti Melayu Islam maka akhirnya rakyat juga merasakan semua itu tidak perlu lagi. (Kamus Merriam Webster memberikan contoh pengertian decorum dalam soal pakaian: Decorums are usually required when attending the opera.

      Raja berjiwa rakyat

      Kesedaran terhadap kuasa rakyat amat tebal dalam jiwa perdana menteri Pertama Tunku Abdul Rahman yang meninggalkan istana demi untuk berjuang bersama rakyat untuk kemerdekaan negara walaupun beliau amat prihatin terhadap protokol.

      Apabila pulang dari belajar undang-undang di UK, beliau tidak sefahaman dengan abangnya Sultan Kedah, Sultan Badlishah tentang kemerdekaan negara.

      Dalam hubungan ini beliau menulis dalam buku sejarah Utusan Melayu 10 tahun yang antara lain memetik tentang kata-kata Raja Mesir, Raja Farouk yang lari ke Rom setelah ditumbangkan oleh rakyat dalam tahun 1952. Farouk berkata:

      "Akhirnya dalam dunia ini tinggal lima sahaja raja iaitu raja England, raja kelawar, raja sepit, raja diamond dan raja lekok."

      Apabila saya menemui Tunku dalam masa krisis di antara beliau dengan Sultan Selangor mengenai sekeping tanah di Jalan Duta, Tunku kerana marahnya telah menyatakan perkara yang sama kepada saya, tetapi saya tidak menulisnya.

      Saya tidak mempunyai perasaan syak wasangka sedikit pun kerana Tunku Abdul Rahman berdarah raja bahkan beliau seorang raja yang benar-benar berjiwa rakyat.

      Apabila menjadi pegawai daerah Sg Petani sekembali dari London beliau ditukarkan ke Kulim kerana terlalu rapat dengan rakyat dan di Kulim pun beliau banyak mengambil berat mengenai masalah rakyat.

      Eloklah TMJ ikuti langkah Tunku ini demi rakyat.

      TAN SRI ZAINUDDIN MAIDIN ialah bekas menteri penerangan dan bekas ketua pengarang Kumpulan Utusan Melayu.

      Delete
    10. Captain bangang kehkehkeh

      Delete
    11. ULANG TAHUN KRONI PH


      Mahathir Lantik Cucu Saudara Sebagai Setiausaha Politik



      KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melantik cucu saudara beliau Datuk Mohamad Nuhairi Rahmat sebagai Setiausaha Politik.

      Mohamad Nuhairi adalah antara 23 setiausaha politik kepada menteri yang mengangkat sumpah simpan rahsia di hadapan Dr Mahathir Mohamad semalam.

      Mohamad Nuhairi adalah anak kepada Pengerusi Eksekutif Kumpulan SKVE, Tan Sri Rahmat Abu Bakar dan Puan Sri Yasmin Mashahor.

      Selain Mohamad Nuhairi turut mengangkat sumpah sebagai setiausaha politik kepada Perdana Menteri ialah Muhammad Zahid Md Arip, Datuk Mohamad Nuhairi Rahmat dan Abu Bakar Yahya.

      Majlis ringkas yang diadakan di Bangunan Perdana Putra itu, turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ismail Bakar. – SuaraTV


      : Kalau kita semak perangai PM ni dulu projek KLCC bagi abang ipar, dll lagi. Hanya dia cerdik dia mencuri dia akan tepik ada pencuri mari tangkap....

      Delete
    12. Sebat syariah vs sebat sivil
      ZAINUL RIJAL ABU BAKAR 7 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore124
      Zainul Rijal Abu Bakar
      Zainul Rijal Abu Bakar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      TULAR di media sosial apabila dua wanita Islam disebat di Mahkamah Syariah Terengganu baru-baru ini. Kesalahan mereka adalah musahaqah (perempuan bersekedudukan dengan perempuan) disabitkan atas pengakuan bersalah mereka sendiri, malah mereka juga diberikan tempoh merayu terhadap hukuman yang dikenakan tetapi memilih untuk tidak merayu.

      Oleh kerana rayuan tidak dikemukakan kedua-dua wanita tersebut, dilaksanakan hukuman yang telah dijatuhkan antaranya ialah sebatan syariah. Namun ramai yang tidak mengetahui apakah sebatan syariah tetapi mahu menjuarai isu ini.


      Dalam menelusuri akan kaedah-kaedah sebatan yang diguna pakai oleh sesebuah institusi kehakiman sudah semestinya mempunyai perbezaan dari sudut cara, kaedah, bahan yang digunakan dan semestinya matlamat sebatan itu sendiri juga mempunyai perbezaannya.

      Malaysia sebuah negara unik yang mempunyai dua sistem perundangan dan kedua-dua sistem ini haruslah saling melengkapi antara satu sama lain serta menghormati pihak yang satu lagi.

      Ramai daripada kalangan masyarakat yang bercakap mengenai sebatan syariah tetapi terkeliru dengan apa sebenarnya sebatan syariah itu.

      Kekeliruan ini ditambah pula apabila mereka dimomok dengan betapa zalimnya kesan sebatan tersebut tanpa menyelidik sebatan itu bukanlah sebagaimana yang ditetapkan dalam syariah. Malah ada yang terpengaruh dengan sebatan yang dilakukan dan ditonjolkan dalam cerita Melayu juga.

      Sebatan syariah jauh lebih ringan daripada sebatan sivil. Realitinya sebatan syariah hanya untuk mendisiplinkan bukan untuk mencedera. Ia tidak lebih dari sebatan yang dibuat oleh guru disiplin di sekolah-sekolah suatu masa dahulu.

      Undang-undang memperuntukkan bagi sebatan syariah rotan yang digunakan tidak lebih 1.22 meter, tebal tidak lebih 1.25 sm. Jika pesalah tersebut dalam keadaan hamil, hukuman akan dilaksanakan selepas 2 bulan pesalah melahirkan anak. Sebatan tersebut juga tidak boleh kena pada muka pesalah, kepala, perut, dada atau bahagian sulit. Bagi pesalah lelaki, mereka akan disebat dalam keadaan berdiri manakala bagi yang perempuan dalam keadaan duduk.

      Sebatan syariah juga dilakukan dengan kekuatan yang sederhana dan tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala serta ia tidak melukakan kulit pesalah. Kesemuanya itu telah termaktub di bawah Seksyen 125 dan 126 Akta Prosedur Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 560).

      Kesalahan-kesalahan jenayah syariah yang melibatkan hukuman sebatan sebagai contoh dalam Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 ialah doktrin palsu, perbuatan sumbang mahram, pelacuran, muncikari, persetubuhan luar nikah, liwat dan musahaqah.

      Bagi sebatan sivil pula ia amat ketara dengan sebatan syariah di mana rotan yang digunakan terdiri daripada berbagai saiz. Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat sahaja. Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan, manakala bahagian daging punggung akan terdedah untuk disebat. Pesalah juga akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikat kedua kaki dan tangannya.

      Delete

    13. 'Najib jangan buat tak tahu cukai perkhidmatan 6% sejak GST' - Lim Guan Eng

      Sebanyak 75 peratus daripada kedai dan restoran di bawah GST tidak akan dikenakan cukai SST selepas nilai ambang SST dinaikkan kepada RM1.5 Juta daripada RM500,000 di bawah GST.

      Bekas Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak buat-buat tidak tahu bahawa cukai perkhidmatan 6% memang dikenakan di bawah SST sama seperti GST.

      Beliau terus merungut bahawa terpaksa membayar cukai perkhidmatan 6% untuk minuman dan makanan di restoran dan kedai kopi sungguhpun beliau bukan seorang pengilang.

      Najib tidak harus berpura-pura tidak tahu akan perkara ini kerana beliau menjadi Menteri Kewangan sejak 2008, sebelum pelaksanaan GST pada 1 April 2015, di mana SST 6% juga dikenakan sebagai cukai perkhidmatan untuk kedai kopi dan restoran.

      Perbezaannya ialah di bawah pelaksanaan SST, cuma restoran-restoran yang mempunyai pendapatan yang melebihi nilai ambang RM1.5 juta setahun sahaja yang dikenakan cukai perkhidmatan 6% kepada pengguna.

      Nilai ambang ini adalah 3 kali ganda lebih tinggi berbanding GST, yang sebelum ini dikenakan kepada pengguna daripada restoran yang mempunya pendapatan melebihi RM500,000 setahun.

      Ini terbukti apabila cuma terdapat 4,372 restoran yang mendaftarkan perniagaan mereka di bawah SST berbanding 17,574 restoran di bawah GST, iaitu 4 kali ganda lebih besar di bawah GST.

      Bukankah kesan SST jauh lebih kurang daripada GST apabila hanya 25% daripada restoran dan kedai kopi terkesan di bawah SST berbanding dengan GST?

      SST juga menyaksikan pengguna juga dapat menikmati harga kereta yang lebih rendah apabila sekurang-kurangnya lima jenama kereta iaitu Perodua, Honda, Toyota, Volkswagen dan BMW lebih murah berbanding dengan GST antara RM2,000 hingga RM3,000 seperti berikut:



      Kerajaan juga memberikan pengecualian SST terhadap bahan dan perkhidmatan binaan berlainan dengan GST yang mengenakan 6%.

      Ini telah disambut baik oleh Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA) Pulau Pinang yang bersedia menurunkan harga rumah sehingga 10 peratus untuk rumah melebihi RM300,000, manakala diskaun 6 peratus dikenakan bagi rumah mampu milik yangberharga RM300,000.

      Kerajaan Persekutuan amat mengalu-alukan sebarang keputusan daripada pemaju untuk menurunkan harga rumah selari dengan pengecualian SST ini.


      Saya akan berjumpa dengan REHDA Malaysia untuk membincangkan sama ada langkah sama di Pulau Pinang boleh diamalkan di seluruh negara.

      Kerajaan juga sentiasa komited untuk memastikan harga barang terkawal dengan pelaksanaan SST yang kini telah ditambahbaik. Kementerian Kewangan dengan kerjasama pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sentiasa menjalankan kempen anti- pencatutan kerana memang ada peniaga yang mengambil kesempatan untuk menaikkan harga dengan sewenang-sewenangnya dan Kerajaan meminta kerjasama daripada orang awam untuk memberikan maklumat tentang kenaikan harga barang yang tidak munasabah.

      Delete
    14. Selepas Zunar Kini Mejar Zaidi pula ‘frust’ dengan Pakatan Harapan



      Mejar (B) Zaidi Ahmad, yang dipecat daripada angkatan tentera tiga tahun lalu, menyuarakan kekecewaan selepas selepas kerajaan menolak permohonannya agar jawatannya dalam Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikembalikan atau beliau dibayar pencen.

      Beliau yang kini berkhidmat sebagai pegawai penerangan pejabat ketua menteri Pulau Pinang hari ini berkata, Majlis Angkatan Tentera memberitahunya bahawa beliau tidak layak mendapat tuntutan itu kerana dipecat daripada tugas.

      "Saya akan jumpa mereka di hari pengadilan," katanya kepada Malaysiakini.

      "Saya tidak mahu ulas panjang tentang keputusan itu tetapi saya mahu ingatkan pemimpin HARAPAN agar tidak lupa, mereka kini sudah menjadi menteri, gembira dan boleh menikmati kemewahan.

      "Jangan lupa rakyat yang berjuang dan mengangkat anda ke kedudukan sekarang, kerana rakyat yang sama juga boleh jatuhkan anda," katanya lagi.

      Beliau membuat permohonan itu Mei lalu kepada Mohamad Sabu yang ketika itu baru menjadi menteri pertahanan.

      Dalam permohonannya, Zaidi meminta agar pencennya dikembalikan atau beliau dimasukkan semula dalam TUDM atas asas dirinya sebagai juruterbang berpengalaman yang "dipaksa" melepaskan jawatan oleh kerajaan BN.

      Mohamad berkata akan mengkaji permohonan itu dan akan mengambil tindakan jika perlu.

      Malaysiakini sudah menghubungi Mohamad dan menunggu maklum balasnya.

      Zaidi dipecat pada 12 Januari 2015 selepas mencabar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung isu dakwat kekal.

      Beliau membuat laporan polis ketika PRU 2013, dan tindakan itu dianggap bertentangan dengan etika kerjanya.


      : Mat Sabu nak balas dendam dulu buat surat terbuka hentam Mat Sabu dan Amanah, masuk DAP....

      Delete
  5. Ikhlas cakap, Anwar boleh tumbang kalau BN letakkan calon yang betul2 berwibawa, misalnya macam Lokman Adam. Kalau dia bertanding lawan Anwar, aku yakin dia akan menang dgn mendapat majoriti yg begitu besar. Kehkehkeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TOKONG YANG DISEMBAH MELAYU PH


      Guan Eng kena jual pegawai kerajaan



      Fatimah Jasmin komen di FB:

      Only in Malaysia yang kena rompak melolong RM18 bil dirompak. Yang (dituduh) merompak pula buat lapuran polis kerana merompak... Adoi

      Pelik-pelik Malaysia baru....

      Jika yang dituduh merompak begitu yakin hjngga sendiri buat laporan polis, bukanlah merompak.

      Sepatutnya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng segera buat laporan polis. Baru tahu, dia masih menyiasat. Eloklah jawatannya diberi jenama baru sebagai Menteri Propaganda Kewangan.

      Husin syak Guan Eng tidak tahu dia dipekena penjawat awam. Dia dan Tony Pua terlalu angkuh untuk terima nasihat, mudah melenting dan asyik nak putarbelit lalu dibiar belit diri sendiri.

      Mereka hanya diamkan dengan diberi maklumat tanpa penjelasan penuh. Orang ingat dah pandai tak guna dinasihat. Otak asyik nak spin mesti terus nak main serang.

      Kenyataan penjelasan dari Ketua Pengarah Kastam hampir senada dan seiring dengan kenyataan-kenyataan mantan KSP dan Menteri-Menteri yang faham.

      Wow! Sah Guan Eng kena jual

      Delete
    2. Setuju..dia inilah pengganti plg afdal kepada jamal pak tongkol sbg pemimpin masa depan umno utk berlawan dgn anwar..kah kah kaahh

      Delete

    3. KOMEN2 KPD ULASAN "Lebih elok jika TMJ ikut jejak langkah Tunku - Zainuddin Maidin " -

      Roy Tiara
      Harap TMJ tidak menjawab tulisan Zam ini takut nanti ceritanya menjadi lebih panjang. Lebih elok TMJ dok diam2 dan nikmati segala limpahan rezeki yg Allah anugerahkan. Rakyat Johor serahkan kpd kerajaan utk menguruskannya, bukan istana.

      Abdullah Fakir
      Jangan jual tanahair kpd org asing utk suku sakat jadi billionare pun dikira "demi rakyat" ... zaman basikal unta dgn zaman langit terbuka jgn disamakan... tak bahagia jadinya wlpun kaya melangit

      Sg Buloh
      Rakyat Malaysia paling benci orang yang menyalahgunakan kedudukannya untuk terang2 menjual negara.

      Delete
    4. Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus dan sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan. Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar dari punggungnya yang bisa membuatkan seseorang pesalah itu pengsan setelah disebat dan tidak mampu berjalan untuk beberapa minggu lamanya sehingga bahagian yang disebat tersebut benar-benar sembuh.

      Sebatan adalah satu bentuk hukuman dalam perundangan Islam yang bertujuan memberi pengajaran kepada penerima hukuman dan orang yang melihatnya. Hukuman sebat juga berupaya menghindar dan membersihkan masyarakat daripada perbuatan dan tabiat keji dan hina.

      Bagi penulis sebatan syariah telah jelas dinyatakan dalam hukum syarak. Malah al-Quran juga menyebut tentang sebatan bagi kesalahan tertentu. Sesiapa yang menyanggahnya samalah seperti menyanggah al-Quran.

      Namun kita perlu membezakan di antara orang yang menyanggah sebatan syariah dengan orang yang berpandangan sebatan syariah belum sesuai dilaksanakan lagi dengan pelbagai alasan. Pihak yang menyanggah juga perlu berhati-hati agar tidak mempersoalkan al-Quran itu sendiri.

      Penulis menasihatkan mereka yang tidak memahami hukuman sebat syariah ini supaya membuat kajian yang menyeluruh mengenai hukum yang sudah termaktub dalam al-Quran dan sunnah terlebih dahulu dan bukannya mengelirukan masyarakat disebabkan kejahilan mereka.

      Falsafah dan objektif sebatan syariah bukanlah untuk mendera tetapi sebagai pengajaran (ta’dib) kepada orang yang kena sebat dan juga masyarakat yang menyaksikan pelaksanaan sebatan itu sendiri. Rasa gerun terhadap sebatan tersebut akan meresapi ke dalam diri masyarakat dan berupaya membuat masyarakat berfikir kembali, sama ada mahu melakukan kesalahan yang membawa hukuman sebat atau sebaliknya.

      Tumpuan sepatutnya diberikan kepada falsafah hukuman untuk menyedarkan masyarakat kesan buruk daripada kesalahan dilakukan seperti minum arak, persetubuhan luar nikah, persediaan persetubuhan luar nikah, bukan kepada hukuman sebatan itu saja.

      Justeru, penulis merasakan sudah tiba masanya, kaedah sebat syariah ini harus dipertontonkan kepada masyarakat dengan lebih luas lagi di Malaysia khususnya supaya salah faham ini boleh diperbetulkan dengan bijaksana.

      Hukuman sebatan adalah sebagai satu bentuk hukuman dalam Islam yang bertujuan menjaga kebaikan dan kepentingan umum. Islam sentiasa memandang dan mementingkan kebaikan orang ramai lebih utama daripada individu kerana ia boleh menghindari kerosakan, keruntuhan moral dan memberi rasa keinsafan kepada pesalah. Pelaksanaannya bukanlah bertujuan menzalimi pesalah sebaliknya memberi rasa keinsafan dan pengajaran.

      * Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia

      Delete

    5. KOMEN2 KPD TUDUHAN 'Najib jangan buat tak tahu cukai perkhidmatan 6% sejak GST -Lim Guan Eng" -

      Zainundin
      Najib bukan buat2 tidak tahu, tapi sebenarnya mmg dia tak tahu apa pun tapi buat2 tahu.
      Orang BODOH mmg camtu.
      Yg dia tahu duit masuk saku

      Mohd Yatim Daim
      Sebelum adanya GST, pun dah ada service tax dibawah SSTsebanyak 5% dimana kedai atau tempat makan yang menjual lebih dari rm500k setahun. Kenapa najib sengaja nak pura2 tidak mengetahui? Menampakkan bahawa najib MEMANG tidak PEKA pada keadaan sekeliling beliau. Maklumlah dia makan dan minum percuma!! Siapa yang percaya cakap2 najib ini adalah orang yang BANGANG!!

      Hasnan Nan
      Lagipun najib lahir dari keluarga bangsawan.mana dia tahu kesusahan yg org biasa alami. celik mata jer terus senang lenang.mana dia tahu apa yg org susah alami sebab dia tak pernah rasa susah.dari kecik sampai ke tua semuanya klu dia nak saja terus ada depan mata. dah biasa mcm tu.

      tapi klu kita rakyat bawahan ni hanya cuma jadi batu loncatan jer kpd orgx semacam itu bg meneruskan legasi yg telah dibina oleh datuk nenek mereka.perasaan simpati kpd orgx bawahan ni hanyalah sandiwara @ retorik semata mata utk mengelabui mata orgx disekeliling saja.

      tapi bila pendedahan demi pendedahan tentang kelakuan dia didedahkan jawapannya mudah saja.hanya sebut tak tahu saja. Mudahnya merekax ini menjustifikasi segala perbuatanx yg telah dilakukan dgn memperbodohkan rakyat marhein yg selama ini memberi sepenuh kepercayaan kpd mereka utk mewakili rakyat dlm menaikkan taraf hidup rakyat.

      Selama ini rakyat hanya dijadikan sebagai bahan ujikaji oleh merekax ini utk memudahkan mereka mengaut keuntungan utk mereka, keluarga serta kronix mereka. Kita rakyat hanya makan hampas saja.

      Delete
    6. BN & PH TINDAS KELANTAN


      Kelantan miskin walaupun rakyatnya pandai, kata Dr M
      Faisal Aysraf | Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:20 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 2:03 petang

      A+ A-
      KONGRES BUMIPUTERA | Kelantan merupakan sebuah negeri yang miskin walaupun ramai rakyatnya terdiri daripada usahawan yang mahir dan berbakat, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata ini disebabkan kerajaan negeri yang dikuasai PAS tidak dapat mentadbir sendiri tanpa bantuan daripada kerajaan persekutuan.

      "Sebenarnya saya minta maaf kata benda benar. Bantuan pusat mesti diberi untuk bantu kerajaan Kelantan sebab kekurangan kutipan cukai. Negeri itu miskin sebaliknya orangnya pandai.

      "Banyak pegawai tinggi kerajaan orang Kelantan. Termasuk bekas setiausaha saya. Mereka cekap belaka. Kalau kerajaan pusat tak tolong, kerajaan negeri tak boleh diadakan sebab wang tak cukup. Ini kebenaran," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai peluang perniagaan Bumiputera di Kelantan dalam sesi soal jawab semasa Kongres Masa Depan Bumiputera & Negara (KBN 2018), di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pagi ini.

      Mahathir berkata keadaan ini menghalang ramai usahawan Kelantan daripada mengembangkan bakat mereka dan membangunkan negeri itu.

      Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob antara mereka yang hadir pada kongres hari ini bersama Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang bertindak selaku pemudahcara.

      Tumpu pembangunan negeri

      Perdana menteri menegaskan ramai rakyat Kelantan berjaya dengan perniagaan di negeri-negeri lain, tetapi tidak dapat mempamerkan bakat mereka di negeri sendiri.

      "Sebenarnya orang Kelantan ni bijak belaka. Kalau perhatikan mana-mana state pun, ada bisnes ada lah orang Kelantan.

      "Kenapa tak boleh buat itu di Kelantan. Pekerja di Singapura juga terdiri orang Kelantan, (yang tinggal) di johor. Mereka cekap dan mestilah diberi iklim yang sesuai supaya tumpu pada pembangunan negeri Kelantan.
      "Mereka masih ada industri mereka yang juga maju. Serunding, dodol pun di Kelantan. Banyak barang buatan datan dari Kelantan. Tak tahu macam mana orang begitu cekap tidak ada di Kelantan tapi ada di tempat lain. Ada yang tak kena di situ. Jadi kena kaji. Kita nak tau sebab apa.

      Mahathir dalam pada itu turut memuji semangat keusahawanan yang ditonjolkan wanita Kelantan.

      "Pemilik ladang besar Kelantan adalah wanita. Tak taulah lelaki buat apa," katanya.

      Kongres hari ini menurut Kementerian Hal Ehwal Ekonomi akan menjadi platform dalam usaha kerajaan merangka agenda bagi pemberdayaan Bumiputera.

      Delete

  6. ‘Kini masa terbaik bagi Anwar berundur, bukan jadi PM’

    ULASAN l Maka dalam waktu yang terdekat ini semua tertumpu kepada langkah yang menggantikan Langkah Kajang yang tidak jadi dulu kepada Langkah Port Dickson.

    Langkah apa dan di mana jua ditentukan oleh Brother Anwar kita.

    Sekalipun Anwar merancang dan menentukan tetap dia pun tidak tahu akan jadi atau tidak. Hanya Allah yang betul tahu. Anwar mungkin merasa tahu. Nibong Tebalkah? Pandankah? Atau PDkah?

    Jika dia pilih Antah Berantah jadi Antah Berantahlah langkahnya. Kerana dia pilih Port Dickson jadi Langkah PDlah ia. Sekalipun dia sudah umumkan kawasannya dan MPnya sayugia meletak jawatan, belum tentu jadi jika tidak dengan izin Allah. Allah yang menentukan tiap-tiap sesuatu.

    Langkah Kajang dulu sudah siap semuanya. ADUNnya sudah letak jawatan. Hari penamaan calon sudah ditetapkan. Semuanya menunggu dia pergi menamakan calon. Masa itu takdir-Nya ada dalam pengetahuan-Nya saja. Apa yang hendak terjadi belum ditakdirkan lagi.

    Yang sudah ditakdirkan ada gerakan yang dinamakan Langkah Kajang. ADUN Kajang sudah ditakdirkan letak jawatan. Anwar pun sudah ditakdirkan sebagai calon.

    Tetapi menjelang penamaan calon ditakdirkan kesnya dimahkamahkan dan ditakdirkan dia dihukum. Ditakdirkan semuanya berubah dan dia dikedalamkan sekali lagi.

    Masa sebelum masuk politik, dia adalah penentang tegar Umno. Lebih tegar dari Dato’ Asri (Tan Sri Mohamad Asri Muda, bekas presiden PAS), (Tan Sri) Dr Tan Chee Khoon (bekas ketua pembangkang) dan (veteran DAP) Lim Kit Siang. Kemudian Allah takdir dia masuk Umno hingga menjadi pemimpin tegar Umno.

    Sejak di universiti lagi rakan-rakannya kata dia akan jadi perdana menteri mereka. Pembangkang masa itu tiada harap boleh jadi perdana menteri. Dia menunggu masa saja untuk jadi perdana menteri. Sudah memangkunya lebih sebulan.

    (Datuk) Khalid Jafri (Bakar Shah) buat buku kata dia tidak boleh jadi perdana menteri. Khalid pun tidak tahu akan ilmu Allah. Dia ditakdir menulis saja. Betul ditakdirkan Anwar tidak jadi perdana menteri, macam yang Khalid mahu.

    Berdasarkan takdir Langkah Kajang dan tertangguh jadi Perdana Menteri, maka langkah barunya jika sebagai Langkah Kajang dulu, hanya dapat boleh dipastikan selepas diumumkan dia jadi calon oleh SPR.



    Selepas Yang di-Pertuan Agong ampunkan, dia adalah bersih dari semua, mungkin menyamai bersih dari sebarang dosa seorang yang masuk Islam.

    Diagak tidak banyak halangan dengan langkah terbaru itu. Dipercayai Langkah PD tiada jadi macam Langkah Kajang lagi.

    Langkah itu mungkin tidak menyekatnya lagi jadi perdana menteri. Dan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sudah tidak sabar-sabar lagi hendak melihatnya jadi timbalan perdana menteri sekali lagi sebelum menggantikannya.

    Sekalipun ia hampir pasti tetapi kejadian masa depan hanya dalam ilmu Allah. Anwar pun, dengan semua takdir tadi, tidak lagi mahu cepat-cepat jadi perdana menteri. Biarlah Mahathir dengan labah-labahnya. Anwar mahu labah Parlimen saja.

    Justeru langkah terdahulu jadi langkah kiri, usah fikir langkah lagi. Buat macam Mahathir tak pernah fikirkan langkah. Calon perdana menteri bersamanya dulu (Tun) Ghafar Baba dan Tengku Razaleigh. Yang jadi PM dia. Diapun tak fikir jadi PM lagi. Yang difikirnya hendak membuang Najib.

    Ketika dia tak sangka Najib dan BN jatuh, dia jadi PM lagi tanpa langkah kiri dan kanan.

    Bagi jadi PM, Anwar masuk Parlimen dulu. TPM bukan syarat jadi PM. Mahathir jadi PM lagi tanpa jadi TPM. Tanpa ada lagi langkah Anwar boleh jadi PM.

    Jika ditakdir tiada apa-apa dengan Mahathir dulu, dengan usia dan alam hospitalnya, kini masa terbaik bagi Anwar berundur, bukan baru jadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu langkah kajang gagal sbb sinajibon cpt2 sailang ďgn menyegerakan perbicaraan anwar yg mahkamah dgn tergesa gesanya menjatuhkan hukuman bersalh kpd beliau. So adalah berhak utk Anwar kembali ke parlimen sesegera yg boleh kerana itulah tempatnya dahulu sblm projek sailang anwar dijalankan oleh najib dgn bantuan sisaifool lahanat tu.

      Delete
    2. EX-PHAROAH VS EX-SODOM PRISONER


      Mahathir memberitahu kepada yang hadir bahawa dia melantik Muhyiddin Yassin sebagai menteri dalam negeri, Mat Sabu sebagai menteri pertahanan dan Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan.

      Wan Azizah bersuara menyatakan yang dia tidak bersetuju dengan pelantikan Lim Guan Eng.

      “Kalau bukan Guan Eng, siapa yang patut dilantik?” Mahathir bertanya.

      “Rafizi,” Wan Azizah memberi jawapan jelas.

      Keadaan menjadi tegang. High noon muncul di Yayasan Albukhary. Ini kerana apa yang disuarakan oleh Wan Azizah tidak masuk akal kepada sesiapa yang waras.

      “Bagaimana?” Mahathir bertanya.

      Pertanyaan Mahathir ini berasaskan fakta. Rafizi tidak bertanding dalam PRU14 ini. Rafizi sedang menghadapi beberapa tuduhan. Kerusi Parlimen Pandan yang dahulunya diwakili oleh Rafizi kini diambil alih oleh Wan Azizah sendiri.

      Semua mata memandang kepada Wan Azizah. Semua menunggu jawapan. Suasana tegang.

      “Kita tangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu. Kita ampunkan Anwar. Kita ampunkan Rafizi.”

      Ini jalan pintas yang diajukan oleh Wan Azizah.

      Jika gajah ada dalam bilik ketika Wan Azizah bersuara pasti gajah ini akan bertempik. Jika harimau yang mendengar kata-kata Wan Azizah pada petang itu pasti sang harimau ini akan menerkam. Tapi ini tidak berlaku di bilik mesyuarat Yayasan Albukhary.

      Semua sopan membisu. Semua senyap. Semua menjadi hairan bin takjub. Semua menjadi pelik bin tak percaya. Tapi inilah yang telah berlaku pada Jumaat 11 Mei 2018 di Yayasan Albukhary.

      Kata-kata pelik dari Cik Siti Susah Nak Percaya berdesing lalu. Hairan. Hairan. Pelik lagi memelikkan.

      Babak Yayasan Albukhary yang saya tulis ini pasti ramai yang tidak akan percaya. Kenyataan PKR untuk menangguhkan kerajaan Pakatan Harapan selama dua minggu tidak masuk akal. Tujuan penangguhan hanya untuk tujuan pengampunan Anwar dan Rafizi pasti susah untuk dipercayai.

      Tangguh dua minggu ertinya meneruskan kerajaan kerajaan Najib-Rosmah sebagai kerajaan menjaga. Pelik tetapi inilah yang disuarakan oleh Wan Azizah.

      Hishamuddin Rais wajib merakam babak ini. Ini untuk pengajaran kepada anak cucu-cicit kita. Ini untuk mengenali watak mat songel sama seperti kita semua dapat mengenali watak Si Kitul yang wujud 600 tahun dahulu dalam kerajaan Melayu Melaka.

      Suasana tegang berterusan. Ratusan media dalam dan luar negara sedang menunggu di luar bangunan. Dalam suasana tegang ini sidang akhbar diadakan juga sesudah mesyuarat berakhir. Mahathir memberitahu media bahawa nama-nama para menteri akan diumumkan esok, Sabtu 12 Mei 2018.

      Mesyuarat kedua Pakatan Harapan akan diadakan di ibu pejabat Bersatu di sebelah Amcorp Mall Petaling Jaya.

      Pada hemat saya pada Jumaat malam sebelum pagi Sabtu muncul pasti banyak perkara yang telah bergayut dan hanyut dalam sungai PKR. Pasti banyak surat khabar lama yang dibaca sekali lagi. Pasti banyak hampas kelapa yang telah diramas berkali-kali. Pasti deringan telefon simpang siur. Merancang. Berstrategi.

      Buktinya, di pagi Sabtu 12 Mei 2108, PKR menolak untuk mengadakan mesyuarat di ibu pejabat BERSATU. Wan Azizah mencadangkan mesyuarat diadakan di bilik tahanan Anwar di Hospital Cheras.

      Delete

    3. KOMEN2 KPD ULASAN "Lebih elok jika TMJ ikut jejak langkah Tunku - Zainuddin Maidin " -

      Sam PH
      Ini orang mana berani. Konon utk jaga kepentingan rakyat...kepentingan utk perut sendiri ada la kot.

      Khai Rul
      Buka mata luas2.Ingat orang Malaysia boleh beli ke Forest City.Nanti anak cucu kita tinggal tengok je. Sebab itu rakyat tak ikut org yang ckp tolak org tua umur 93 tahun.

      Ahmad Tarmizi Abu Seman
      TMJ ELOK DUDUK DIAM2.. BILA BERCAKAP ORG/RAKYAT AKAN BERTAMBAH MENYAMPAH. DAN MCN2 PERKATAAN YG TAK SEPATUTNYA AKAN KELUAR. JIKA NAK BERPOLITIK BETUL KATA ZAM..MASUK POLITIK MCM TUNKU ABD RAHMAN DAN TGKU RAZALEIGH... TAK PERLU BERSELINDUNG DISEBALIK TEMBOK ISTANA.

      Delete
    4. LGBT: Jangan buat permintaan berlebihan
      NORMAWATI ADNAN 7 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore145
      LGBT: Jangan buat permintaan berlebihan
      Dr Rafidah ketika membentangkan tajuk LGBT dan Hak Asasi pada Wacana Kesejagatan Ummah 2018, semalam.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) tidak seharusnya membuat sebarang tuntutan secara berlebihan hingga menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat.

      Ketua Akademi Penyelidikan LGBT Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Prof Dr Rafidah Hanim Mokhtar berkata, ada antara tuntutan yang dibuat kumpulan itu tidak disenangi kerana menimbulkan pelbagai implikasi.


      Menurutnya, tiada sebarang sekatan mahupun tekanan dikenakan kepada mana-mana pihak yang mahu memenuhi hak LGBT, asalkan tuntutan itu tidak melampau.

      "Seperti isu tandas wanita, bila mereka masuk tandas wanita, kita tidak tahu siapa penyamar atau betul-betul mak nyah...adakah kita boleh pastikan betul-betul.

      "Malah adakah hak-hak wanita rasa aman dalam tandas itu, itu antara perkara kita kena halusi," katanya ketika ditemui pemberita sempena Wacana Kesejagatan Ummah 2018 di Dewan Bandaran, semalam.

      Dr Rafidah berkata, dibawah Gabungan Pertubuhan-Pertubuhan Masyarakat Sivil Malaysia bagi Proses Semakan Berkala Sejagat (MACSA), ada beberapa perkara dipersetujui antaranya tiada diskriminasi terhadap golongan LGBT ini selagi tidak bertentangan dengan agama dan undang-undang.

      Katanya, bukan sahaja tidak boleh dizalimi, malah dalam soal akses kesihatan dan peluang pekerjaan juga, golongan ini bebas mendapatkan hak yang sama seperti orang lain.

      "Asalkan mematuhi kod berpakaian ditetapkan majikan.

      "Jadi tidak perlulah datang dengan kebaya, skirt dan sebagainya, tak perlu tonjolkan identiti transgender jika pekerjaan itu lebih penting.

      "Saya banyak jumpa jurusolek artis yang ada kecenderungan ini, tetapi mereka tidak berlebih-lebihan membuat masyarakat resah," katanya.

      Delete

    5. KOMEN2 KPD TUDUHAN 'Najib jangan buat tak tahu cukai perkhidmatan 6% sejak GST -Lim Guan Eng" -

      Daren Chua Leong Kim
      Najib b razak memang tak tahu. Apa yg dia tahu ialah tipu rakyat msia dan rompak duit rakyat msia. Pukimak u najib b razak.

      Ambrutal Gaban
      Ko dok diam2 lah jibby macam paklah tu..sibuk jer..ko cakap apa pon org x caye dah..org bukan nyampah tgk ko..org nyampah tgk bini ko tu...melampau sgt..ko jatuh sbb bini ko..baik ko ceraikan dia jer..muka pon cam mak lampir...

      Howard Lau
      Sebelum adanya GST, pun dah ada service tax dibawah SSTsebanyak 5% dimana kedai atau tempat makan yang menjual lebih dari rm500k setahun. Kenapa najib sengaja nak pura2 tidak mengetahui? Menampakkan bahawa najib MEMANG tidak PEKA pada keadaan sekeliling beliau.

      Delete
    6. Apa tujuan DAP nak bukan Islam dan Transgender ada dalam JAKIM?



      Modus operandinya agak mudah iaitu DAP tidak cakap isu tersebut bagi elak dikutuk umat Islam tetapi eksploit Melayu yang juga ahli parti itu sebagai boneka kononnya ia suara kaum berkenaan.

      Namun, semua maklum saranan dikemuka Prof. Dr. Tajuddin Rasdi, pensyarah senibina Islam, yang disiar portal pro-Pakatan Harapan (PH) minggu lalu; sebenarnya cerminan imej DAP mahu campuri urusan hal ehwal Islam.

      Ini termasuk dengan letak individu yang cenderung fahaman liberalisme dan pluralisme sebagai antara ahli lembaga pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kononnya agar ‘suara orang luar’ juga diambil perhatian sama.

      “Saya cadangkan supaya ia perlu dianggotai oleh 20 paratus daripada Bukan Islam yang mewakili pelbagai agama, bangsa dan keprihatinan. Perlu ada juga wakil yang boleh bercakap bagi pihak kumpulan minoriti tertentu lain.

      “Ini seperti LGBT, Ahmadiah atau kumpulan Syiah,” demikian cadangan pelik Tajuddin yang juga merupakan ahli DAP seumur hidup dari kalangan Melayu vokal dan disiarkan menerusi laman Free Malaysia Today baru-baru ini.

      Dalam tulisan itu, beliau menyatakan banyak isu Islam di Malaysia konon telah ceroboh bidang bukan Islam sambil beri contoh kes ‘pijak kepala lembu’, seruan bakar Bible dan himpunan Baju Merah yang laungkan slogan Islamik.

      Juga pertembungan Mufti Perlis dengan aktivis pelampau Hindu Hindraf, Waythamoorthy, isu Zakir Naik dan P. Ramasamy dan beberapa contoh lain disebutkan Tajuddin kononnya cetus kebimbangan masyarakat bukan Islam.

      Baginya, isu-isu ini menunjukkan bahawa Islam merupakan isu bagi Malaysia secara keseluruhannya dan wajar kelompok bukan Muslim diajak terlibat beri pandangan menerusi pelantikan dalam lembaga pengarah Jakim.

      “Saya mahu mencadangkan yang kita terima bahawa ada sesetengah isu berkaitan hal ehwal Islam merupakan isu rakyat Malaysia tanpa kira agama mereka dan bukan hanya eksklusif membabitkan umat Islam semata-mata.

      “Walaupun penjajah British yang telah memberikan kemerdekaan kepada Malaya mensyaratkan supaya perihal Islam akan kekal di bawah kuasa institusi Islam, kita mesti melihat semula idea ini di dalam konteks lebih luas.

      “Ini termasuk dari segi kontemporari, kebudayaan dan amalan profesional dalam dunia berkembang pesat,” dalih Tajuddin sebagai rasional lantik golongan kafir, pondan dan ajaran sesat itu untuk sertai lembaga pengarah Jakim.

      Perasaan kuat beliau menyatakan bahawa konon tiba masa untuk kita semua pertimbangkan bukan Islam sebagai sebahagian daripada mana-mana ahli lembaga pengarah yang dilantik dalam mana-mana institusi Islam tempatan.

      Ini juga untuk membolehkan perspektif seimbang terhadap masalah dan terlibat sama dalam hasil cara penyelesaian masalah yang lebih baik berbanding sekadar input idea daripada hanya anggota panel beragama Islam semata-mata.

      “Lagi pun, mereka ini masih rakyat Malaysia. Ahli jawatankuasa atau lembaga pengarah ini hanya sebagai minoriti dan tidak mampu beri kesan kepada kekuatan undian orang Islam dalam jawatankuasa atau lembaga pengarah itu.

      “Apa yang saya ingin ketengahkan ialah pandangan minoriti ini mesti diwakili kerana saya tiada langsung keyakinan kepada kemampuan pakar Islam untuk fahami atau hargai semua bentuk keprihatinan kelompok rakyat Malaysia.”

      Hakikatnya, meskipun yang bercakap lontar idea aneh ini ialah orang Melayu dan beragama Islam, tetapi dalang sebenarnya ialah DAP serta diketahui ada agenda tersirat mahu hancur Islam dari dalam. – Agensi/Mynewshub.TV

      : Setelah ekonomi, kemudian kuasa politik kini agama yang menjadi tiang keutuhan Melayu ingin dirobek. Bila agak Melayu nak sedar dan bersatu dalam perjuangan Islam?....

      Delete
  7. Nak baca komen2 yg bernas dlm laman ini umpama cari buah durian dlm himpunan sampah dbkl. Si matkojol lah, kapitan dungulah, justice taek kucing dan smua yg dgn mrika. Aduhai budin, do somethi g lah. Letih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      SITI AZIELAH WAHI 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore485
      Buktikan batal projek mega tindakan tepat: Ka Siong
      Datuk Seri Wee Ka Siong
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong menggesa kerajaan mendedahkan kesemua faktor yang diambil kira berhubung pembatalan tiga projek mega kerajaan BN sebelum ini.

      Ka Siong melalui laman Facebooknya menyarankan kerajaan membatalkan status kerahsiaan dokumen bagi kesemua projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), Saluran Paip Pelbagai Produk (MPP) dan Saluran Gas Trans Sabah (TSGP) bagi membutikan kewajaran tindakan mereka tindakan mereka.


      Ka Siong berkata, kerajaan perlu menunjukkan kajian kemungkinan, analisis kos manfaat dan kajian kesan ekonomi yang dilakukan untuk semua tiga projek itu.

      “Tunjukkan juga kepada kepada kami kontrak untuk semua projek termasuk klausa pampasan dan pengesahan,”katanya.

      Beliau yang juga Ahli Parlimen Ayer Hitam turut menggesa kerajaan menunjukkan bukti dakwaan mereka bahawa kontraktor, China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) yang merupakan syarikat ke-4 terbesar di dunia tidak mampu menyelesaikan dua talian paip dalam tempoh tiga tahun yang telah dipersetujui.

      “Beritahu kami jika pendirian kerajaan Harapan bahawa kontraktor ECRL iaitu China Communications Construction Company - CCCC dan CCPB, yang merupakan syarikat milik negara dan antara yang terbesar di dunia telah melakukan amalan rasuah dan menipu Kerajaan Malaysia,” ujarnya.

      Sebaliknya, Ka Siong berkata satu video yang menunjukkan status projek ECRL yang tersebar hari ini mendapat reaksi daripada ramai rakyat Malaysia bahawa membatalkannya sekarang adalah satu pembaziran kerana perlu membayar penalti pembatalan RM22 bilion lagi.

      “Ada juga yang mempersoalkan jika pembatalan ini adalah hukuman ke atas tiga buah negeri yang boleh mendapat manfaat daripada projek ini iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang kerana mereka tidak berada di bawah pemerintahan kerajaan Harapan,”katanya.

      Beliau berkata rakyat wajar diberikan keadilan dengan semua fakta sebenar supaya dapat dinilai samada dakwaan kerajaan Harapan adalah benar dan berasas selain membuktikan tindakan mereka adalah tepat.

      “Oleh kerana jumlah yang terlibat mungkin berada dalam lingkungan berbilion ringgit dan tuduhan itu amat serius, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan,

      Seandainya siasatan kelak mendapati sebarang salah laku, maka MCA dan saya akan tampil ke hadapan untuk menyokong kerajaan Harapan dan pihak berkuasa perlu mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab,” tegasnya.

      Delete

    2. Kenapa Port Dickson? Ini jawapan Anwar

      Selepas menimbangkan sejumlah kerusi, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau memilih untuk bertanding di Port Dickson selepas melihat betapa seriusnya anggota parlimen di situ, Datuk Danyal Balagopal Abdullah, menawarkan kerusinya.

      Kata Anwar lagi, beliau tambah tertarik selepas Danyal menyatakan hasrat untuk kekal membantunya di kawasan parlimen itu.

      Kepala hotak dia. Bini dan anak dia tidak tawarkan kerusi mereka? Tak serius menawarkan nya? Atau tak berbunyi langsung, nak pegang kerusi masing2, ambik kerusi orang PKR lain?

      Ketua wanita PKR Zuraida Kamaruddin mendakwa ia diputuskan tanpa mengikut saluran parti yang betul.

      Naib presiden Tian Chua juga membidas calon timbalan presiden Rafizi Ramli - yang turut sama dalam sidang media pengumuman hari ini - kerana menurutnya merancang PRK itu secara rahsia.

      Macam itu, mcm mana nak sokong Bang Non jadi PM?

      Delete
    3. PAS: K'jaan besarkan isu sebat untuk tutup kes Guan Eng
      Kow Gah Chie | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:57 pagi | Dikemaskini 7 Sep 2018, 10:18 pagi

      A+ A-
      Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) cuba membesar-besarkan isu hukuman sebatan ke atas dua wanita di Terengganu bagi mengalihkan perhatian terhadap keputusan menggugurkan kes rasuah terhadap bekas menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

      Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, langkah kerajaan mengkritik pelaksanaan hukuman tersebut juga merupakan tindakan yang tidak menghormati kuasa mahkamah syariah.

      "Apa yang berlaku kadang-kadang mereka cuba besarkan isu, misalnya.

      "Isu yang berlaku di Terengganu sebagai contoh, untuk menutup isu tuduhan terhadap Lim Guan Eng yang jauh lagi besar berbanding apa yang berlaku di Terengganu.

      "Ini sebagai satu tindakan tidak menghormati keputusan mahkamah syariah Terengganu.

      "Semua pihak mesti menghormati peraturan yang ada selari dengan kerangka peraturan yang dibenar oleh negara kita," kata Tuan Ibrahim, yang merupakan anggota parlimen Kubang Kerian.

      Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan Lim pada Isnin lalu dan keputusan Mahkamah Syariah Tinggi Terengganu menjatuhkan hukuman sebatan ke atas dua wanita kerana hubungan sejenis.

      Tertuduh sendiri tak rayu

      Menurut Tuan Ibrahim, hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah ke atas dua wanita terbabit diluluskan oleh parlimen.

      "Mangsa diberi tempoh 14 hari untuk merayu, dia tak rayu. Dia sendiri minta laksanakan hukum supaya Allah ampunkan dosa dia, kita doa kepad Allah ampunkan dosa.

      "Yang penting, kita bukan pertikai undang-undang yang ada. Kalau semua pihak bangkit pertikai peraturan-peraturan yang ada, buat apa kita ada undang-undang bila kita tidak hormati undang-undang yang ada," katanya.

      Semalam, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata hukuman sebatan yang dijatuhkan terhadap dua wanita berkenaan memberikan gambaran buruk terhadap agama Islam.

      Menurut Mahathir adalah penting untuk Islam tidak dilihat sebagai 'agama yang bengis'.
      Laporan media mengenai hukuman sebatan itu juga mendapat kritikan daripada pelbagai pihak termasuk ahli politik dan pendukung hak asasi manusia yang menganggap ia sebagai hukuman yang kejam.

      Bagaimanapun, kerajaan negeri mempertahankan akta itu dengan mengatakan ia tidak menyakitkan dan bertujuan mendidik orang ramai.

      Dua wanita yang berusia 22 dan 32 tahun itu ditangkap oleh pegawai penguatkuasa agama Islam pada April lalu kerana cuba melakukan hubungan seks di dalam kereta.

      Mereka didenda sebanyak RM3,300 setiap seorang oleh Mahkamah Syariah dan dihukum enam sebatan selepas mengaku bersalah.

      Delete

    4. Pendirian Kerajaan Berkaitan Hukuman Sebat 62 - Chedet cc

      Kabinet kerajaan Pakatan Harapan hari ini telah membincangkan kes yang mana dua wanita telah di sebat kerana melakukan hubungan yang luar biasa.

      Pihak kami berpendapat bahawa ini tidak mencerminkan keadilan dan timbangrasa oleh agama Islam. Sebaliknya kita tahu bahawa ini adalah kes pertama bagi mereka dan biasanya dalam kes pertama kita perlu memberi nasihat dan tidak seterusnya melakukan sebat sehingga diketahui oleh seluruh negara.

      Ini memberi gambaran yang buruk kepada agama Islam. Sebab itu kami berpendapat bahawa kalau pun ada kes-kes yang semacam ini pertimbangan hendaklah diberi kepada keadaan tertentu yang mana dalam Islam kita boleh menjatuhkan hukum yang lebih ringan sementara kita memberi nasihat dan sebagainya.

      Amatlah penting kita menunjuk bahawa agama Islam ini bukanlah agama yang bengis yang suka menjatuhkan hukum hukum yang berat yang mengaibkan orang. Ini bukan cara-cara yang digalakkan oleh agama Islam.

      ini adalah pendapat kabinet kerajaan dan kami harap kita berhati-hati dalam mempamerkan Islam sebagai agama yang tidak ada tolak ansur tidak ada bertimbangrasa sedangkan kita selalu apabila bermula sesuatu bermula dengan
      Bismillahirrahmanirrahim Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani tetapi kita tunjuk seolah-olah dalam Islam ini tidak ada perasaan pemurah sama sekali.

      Inilah pendapat Kerajaan Pakatan Harapan pada mesyuarat nya pada hari ini.

      Delete
    5. Pakaian pramugari perlu sopan, islamik
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 8 Ogs 2018, 12:59 tengah hari | Dikemaskini 8 Ogs 2018, 1:22 petang

      A+ A-
      TINJAUAN | Isu pakaian melibatkan pekerja kabin kapal terbang sekali lagi mendapat perhatian umum selepas dibangkitkan di parlimen.

      Malaysiakini cuba mendapatkan pandangan masyarakat mengenai isu berkenaan dalam kriteria yang mereka mahukan khususnya melibatkan pemakaian pramugari.

      Seksi, tidak menutup aurat (bagi pekerja Islam) dan tidak sopan antara masalah yang dilihat menjadi fokus utama.

      Bagi pengusaha tudung, Amalina Ahmad Zaki (bawah), 28, berpendapat pemakaian pramugari syarikat penerbangan di Malaysia sewajarnya perlu mencerminkan dan menterjemahkan identiti Islam.



      Menurutnya, Islam sebagai agama rasmi negara juga boleh diterjemahkan melalui pakaian pramugari.

      "Keadaan sekarang agak sakit mata kita lihat, kalau mereka itu keluarga kita pasti marah.

      "Jadi adalah lebih baik jika pakaian mereka lebih sopan dan menutut aurat. Kita tonjolkan nilai-nilai islamik sejajar dengan Islam sebagai agama persekutuan negara," katanya kepada Malaysiakini di Kota Bharu, semalam.

      Terdahulu, isu tersebut dibangkitkan Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS-Rantau Panjang) ketika perbahasan titah diraja pada 25 Julai lalu.

      Ketika itu, beliau antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.



      Pekerja swasta, Hamzi Abdul Majid (atas), 24, pula berpendapat isu tersebut perlu ditangani kerajaan dengan berhemah dengan pelaksanaan undang-undang.

      Katanya, kerajaan perlu membuat ketetapan dan garis panduan mengenai kod etika melibatkan pramugari.

      "Jadi, melaluinya syarikat penerbangan perlu diwajibkan mematuhi ketetapan tersebut.

      "Pemakaian sekarang agak menjolok mata dan kurang sopan. Tidak sesuai untuk pekerja Islam," katanya.

      Sementara itu, Akmal Aini Rahim, 27, menegaskan kod etika patuh syariah bagi pramugari perlu diperkenalkan agar pekerja bidang itu kelihatan lebih sopan.

      "Khusus bagi pekerja Muslim, kita patut utamakan aurat dalam pemakaian. Pakai skirt pendek atau pakaian ketat hanya mengundang tarikan si hidung belang.

      "Jadi, lebih baik pakai menutup aurat contohnya seluar panjang yang digayakan dengan baju kot, atau baju kurung dan bertudung," ujarnya yang juga seorang pekerja swasta.

      Dalam pada itu, selain isu pemakaian pramugari, pengguna juga mempunyai kriteria lain dalam memilih syarikat penerbangan terbaik untuk mendapatkan perkhidmatan.



      Bagi Ang Wui Chong (atas), 42, berkata, sebagai pengguna bukan Muslim isu kualiti perkhidmatan penerbangan lebih diberi perhatian.

      "Pada saya kualiti perkhidmatan lebih penting berbanding pakaian.

      "Kecuali cutting pakaian itu (nampak) tidak selesa sehingga prestasi perkhidmatannya," katanya ringkas.

      Amir Hazlin Lin, 50, pula berpendapat kriteria utama apabila memilih syarikat penerbangan adalah tambang murah, muatan barang dan kesesuaian waktu berlepas atau ketibaan ke destinasi.

      "Yang penting harga murah, muatan barang atau luggage. Selain itu waktu berlepas yang sesuai.

      "Isu pakaian itu bergantung pada polisi syarikat penerbangan, " katanya.


      Syukor Ahmad, 41, pula berpandang seseorang pengguna menaiki kapal terbang bukan untuk melihat pramugari.

      Tanpa menafikan isu pakaian pramugari perlu diambil perhatian katanya, seseorang pengguna menaiki kapal terbang pastinya mementingkan keselesaan dan keselamatan terjamin.

      "Kalau saya naik kapal terbang tak peduli sangat isu pakaian pramugari. Kalau masa penerbangan panjang kita tidur atau baca buku. Bukan nak tengok pramugari.

      "Yang penting selamat sampai ke destinasi pada jangka masa yang ditetapkan, " katanya.

      Delete

  8. Sawaludin Lamin12 September 2018 at 20:58
    Nak baca komen2 yg bernas dlm laman ini umpama cari buah durian dlm himpunan sampah dbkl. Si matkojol lah, kapitan dungulah, justice taek kucing dan smua yg dgn mrika. Aduhai budin, do somethi g lah. Letih..


    Setuju 100%. Blog ni dah jadi tempat buangan sampah kopipes yang berjela-jela dan berulangberulang-ulang.

    Lebih banyak scroll down berbanding yang dibaca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salahuddin silap 7 ekor lembu, Guan Eng silap titik kecoh satu dewan



      UALA LUMPUR: Menteri Kewangan, Lim Guan Eng membetulkan angka baki tabung bayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bukan RM1.486 bilion sebaliknya hanya RM148.6 juta.

      Menurut Guan Eng, kesilapan angka itu dibuat pegawainya meletakkan titik perpuluhan pada angka tersebut.

      "Saya ingin memohon maaf kepada dewan yang mulia dan Datuk Yang Dipertua atas kesilapan ini. Tetapi adalah lebih baik kami terus jujur dan berterus terang kepada dewan yang mulia ini daripada menyembunyikan perkara sebegini seperti kerajaan yang terdahulu.


      "Sebenarnya angka baki sedia ada untuk tabung bayaran baki bukanlah RM1.486 bilion tetapi adalah RM148.6 juta sahaja. Ini merupakan kesilapan tidak sengaja daripada pegawai saya akibat salah letak titip perpuluhan," katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

      Mengulas lanjut, Guan Eng berkata ini menjadikan kerajaan kekurangan RM19.248 bilion bukan RM17.911 bilion.

      "Ini bermaksud jumlah kekurangan dana dalam akaun bayaran balik adalah jauh lebih besar daripada yang dilaporkan sebelum ini iaitu RM19.248 bilion berbanding RM17.911 bilion sebelum ini.

      "Dengan kata lain, tunggakan sejak 2015 yang tidak dapat dibayar balik adalah kerana tabung bayar balik GST kekurangan dana RM19,248 juta atas kegagalan kerajaan lama tidak memindahkan RM19,248 juta kepada tabung bayaran balik sehingga 31 Mei 2018," katanya.

      Khamis lalu, Guan Eng mendedahkan kerajaan terdahulu gagal membayar tuntutan cukai input GST di mana sehingga 31 Mei 2018 tuntutan terkumpul sebanyak RM19.4 bilion.

      Menurutnya ketika itu sebanyak RM1.486 bilion tersedia dalam tabung bayaran balik dan kekurangan RM17.911 bilion.

      Dalam pada itu, pada sidang dewan rakyat hari ini, Guan Eng mendakwa kerajaan terdahulu membuat pemalsuan akaun dan penyelewengan bayaran balik GST itu.

      "Tunggakan bayaran balik adalah disebabkan kelemahan aliran tunai kerajaan Persekutuan akibat kekurangan defisit fiskal, pembaziran berleluasa dan pertambahan hutang yang besar.

      "Sebenarnya apa yang dilakukan oleh pentadbiran lama merupakan pemalsuan akaun dan penyelewengan bayaran balik cukai untuk kegunaan lain atau untuk menuntut defisit supaya mereka dapat menunjukkan kedudukan lebihan," katanya.


      : Ingat nak kencing, nasib baik tersilap...

      Delete

    2. KOMEN2 KPD PENULISAN "Pendirian Kerajaan Berkaitan Hukuman Sebat 62 - Chedet cc"

      Berhubung dengan pendirian kerajaan berkaitan hukuman sebat kami menyokong sepenuhnya kenyataan YAB PM ke 7 dan bersyukur ada ramai dikalangan warga blog keramat ini yang bijak mengupas menyokong walaupun ada dua tiga kerat yang agak sempit pengertian Islamnya dan ada yang sedikit ekstrem dan emosional dalam berhujah.

      Islam adalah agama rasmi negara kita dan sejak berdekad lamanya orang Melayu bebas menjalani ibadah tanpa sekatan dan halangan, demikian juga bangsa lain berlainan agama turut tidak dihalang dari mengamal agama masing2.

      Bangsa Melayu telah berpecah belah apabila fahaman dan ideologi kepartian berbeza2 dan sepatutnya agama Islam menyatukan kita namun ini tidak berlaku kerana agama telah diperalatkan untuk kepentingan politik.

      Apabila pihak tertentu berjaya melaksanakan sebahagian hukum hudud untuk kelangsungan politiknya maka para pengikut yang setia akan bertukar menjadi ekstremis apabila ada pihak mempertikaikan kewajaran hukuman tersebut.

      Islam itu Ad Din maka adalah lebih baik diajarkan dengan sebaik mungkin di peringkat awal sebagai pencegahan kepada sebarang kemungkaran dan bukannya hanya tahu menghukum apabila kita sendiri gagal melentur atau mendidik mereka.

      Nah terimalah hakikat Islam itu adalah cara hidup yang lemah lembut dan penuh nasihat dari peringkat awal pencegahan bukannya dengan cara menghukum umat untuk langkah pencegahan yang akan melihatkan Islam itu bengis dan ekstrim.

      Dikhuatiri jika perkara ini tidak dibendung maka akan lahirlah lebih ramai para ekstrimis Islam yang mungkin bersengketa dengan pihak sederhana atau dipanggil sekular.

      Walaupun hukuman ini dikatakan tidak menyakitkan langsung hanya sebagai langkah deterrent mungkin tetapi implikasinya cukup besar dari sudut persepsi.

      Marilah kita kuatkan dan amalkan cara hidup berlandaskan ajaran Islam dalam institusi keluarga kita sendiri dengan menunjuk contoh yang baik sehingga tidak perlu dilaksanakan hukum hudud itu sendiri kerana semua baik2 belaka dan sederhana.

      Delete
    3. Mujahid gesa pisahkan politik dan agama



      mujahid gesa pisahkan politik dan agama...yg dia tak sedaq dgn politik lah dia boleh dilantik sebagai menteri hal ehwal agama...

      Kalau nak pisahkan...tunjuk lah contoh dulu...hang letak jawatan menteri dan ahli parlimen, pi karang dua tiga buah kitab dulu...buka pondok ka, mengajaq ka dulu...lps tu tunggu tengok bila agaknya kerajaan nk lantik hang jadi menteri pulak...

      Dan dia juga tak sedaq bahawa apa yg dia sebut tu amat bertentangan dgn prinsip perjuangan almarhum ayahandanya iaitu Tuan Guru Yusof Rawa (ATGYR)...ATGYR merupakan pangasas kepada konsep "kepimpinan ulama" dengan dibantu oleh almarhum UFN, TGNA dan TGHH....kejayaan konsep tersebut telah ditempa dgn hebat apabila PAS semakin mendapat sokongan rakyat sehinggalah berlaku tragedi Memali...

      Tiba2 si mujahid ni nk suruh pisahkan agama dan politik... sudah panas punggung kah mujahid???...dan fahaman atau pegangan utk memisahkan agama dan politik ini lah yg telah disebut oleh almarhum TGNA sebagai "politik suku agama suku"...bila buat urusan politik, agama simpan dalam poket...ertinya apa saja yg diputuskan tak libat dgn dosa dan pahala...bila nk sembahyang, baru ambik balik agama tu guna...

      sesungguhnya mujahid tidak mewarisi langsung peninggalan almarhum TGYR samada ilmunya, ketrampilannya mahupun semangat perjuangannya...mmg patut manusia jenis ini angkat kaki dari PAS....

      alfaqir ilallah ppk
      14 Zulhijjah 1439H

      Delete
  9. Sah lah DSAI bertanding di PD. YB Zuraida menyanggah keputusan untuk mengosongkan kerusi Parlimen PD keraan ia ternyat dibuat tanpa melalui musayarah dengan kepimpinan tertinggi PKR..tidak dibuat demi semangat reformasi dan demokrasi dalam parti.

    Ternyata ada kebenaran kata2 zuraidah tu , memandangkan PRK ini adalah hasrat dan keputusan satu kumpulan kecil dalam PKR yang didalangi oleh DSAI dengan panglimanya iaitu Rafizi.... tidak lupa juga juak2 kem DSAi sepereti johari Ghani, Xavier jayakumar , Dollah Sani dan Saifuddin Nasution.

    kumpulan ini lah yang sibuk mencatur kedudukan DSAI dalam parti dan juga negara..dengan satu hasrat utama iaitu memastikan DSAI daapt jadi Pm ke8. Malah..sejak kebelakangan ni, semakin kuat desakan untuk Tun mengotakan janjinya menyerahkan jawatan PM daalm kerangka masa yang telah dipersetujui iaitu maksima 2 tahun ataupun lebih awal dari itu jika DSAI menjadi MP setelah memenangi PRK PD.

    Persoalannya...adakah PRk di PD ni adalah jelmaan dari langkah kajang 1.0 dulu yang mana Pizi juga adalah arkiteknya ??? Apa jaminan langkah kajang 2.0 ini akan berjaya?? Tidak mustahil kah ia juga akan disailang seperti langkah kajang 1.0 dulu ???

    perlu diingat..kemenangan YB Daniyal dari PKR di PD semasa PRU14 dulu banyak dibantu oleh faktor kemarahan majoriti rakyat terhadap DSNR dan BN atas pelbagai isu yang dikatakan menghimpit kehidupan rakyat, khususnya GST. Tapi kini...tidak ada isu besar seperti tu lagi. Mungkin it's a new ball game, yang tak semestinya berpihak kepada DSAI dan PKR.

    Mengikut pendapat ramai penganalisa politik non partisan di negara ini yang aku temui..rata2 mengatakan DSAI telah membuat pilihan yang salah, yang bakal backfire padanya. Dia ternyata terlalu meletakkan nasib dan karier politiknya kepada segelintir orang2 yang mempunyai perancanagan masing2...bukan untuk menjadikannya PM tetapi untuk further their own political agenda demi kepentingan peribadi yang hanya mereka saja yang tahu.

    Maalngnya DSAi masih tidak mengambil iktibar dari outcome Langkah kajang 1.0 dulu.Dia dan kemnya terlalu konfiden bahawa hajatnya untuk menjadi MB Selangor aakn tercapai dengan mudah..tapi dia lupa. ada pihak lain dalam diam2 dan di belakang tabir juga membuat perancangan teliti untuk mensailang hajatnya tu. Ternyata..bukan saja DSAI kecundang untuk mencapai cita2nya tu, tapi diangkat menjadi penghuni Sg. Buloh Inn pulak !!!

    DSAI ni ..kelemahannya ialah terlalu mempercayai orang2 dalam circle kemnya melebehi 100%. Dia beranggapan nasihat yang diterimanya adalah yang terbaik untuk advancekan kedudukan politiknya, tapi ini tak semestinya betul. Dari dulu lagi...gejala cah keting, tikam belakang dan cantas mencantas serta sailang mensailang antara pemimpin2 PKR ni menjadi perkara lumrah dan sudah diterima sebagai norm atau budaya dalam parti tu.

    Budaya seperti di atas adalah legasi dari DSAI yang diturunkan dan diikuti oleh anak2 didiknya seperti Pizi, Saifuddin Nasution dan Dollah Sani.

    Tak caya...tengok aje lah bentuk serangan peribadi yang dilancarkan terhadap Azmin oleh Kartel Anwar seperti Pizi, Johari Abdul,Dollah Sani dan Manivaran. Saifuddin ni tak berapa nampak sebab dia adalah menteri penuh dalam kabinet..kalau dia jugak ikut menghentam Azmin, dah tentu dia dah kena tegur dengan Tun.

    Hakikatnya...keputusan untuk " memaksa" Dato Daniyal mengosongkan kerusi PD ni bukanlah satu tindakan yang bijak..malah boleh membawa kepada back lash kepaad DSAI adn PKR oleh pengundi2 di situ. Ingat..melayu dan cina di situ melihat sosok tubuh mantan sorang banduan yang telah disabitkan dengan kes liwat bukan lah sesuatu yang bakal memberi nilai tambah positif kepaad kehidupan warga PD.

    Apa2 pun,,jika lah ditakdirkan DSAI menang di situ, sudah pasti satu lembaran sejarah baru dalam politik Msia bakal tercipta. Tak pernah terjadi dalam sesuatu masa, tiga orang ahli keluarga sedarah sedaging bergelar MP dalam parlimen. Sekaarng ni..yang paling banyak pun hanya dua oreang saja.


    ReplyDelete
    Replies

    1. Geng Menjilat Najib -

      Rasuah BN di Pru14: Tok Batin saksi MB Pahang beri RM17,500 untuk 6 kampung

      Tok Batin berumur 50 tahun dari Kampung Labu hari ini memberitahu Mahkamah Pilihan Raya di Kuala Lumpur bahawa dia melihat sendiri Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail memberi wang untuk diagihkan kepada Tok Batin dari enam kampung.

      Jelasnya, wang berjumlah RM17,500 itu diberikan kepada jentera pilihan raya BN untuk diagihkan kepada beberapa Tok Batin yang kemudiannya akan mengagihkan kepada Orang Asli di kampung masing-masing.

      Yahya a/l Pengsan, yang merupakan Tok Batin Kampung Labu berkata dia dan Tok Batin Kampung Bukit Long, Kampung Tigol, Kampung Tidol, ​Kampung Saweh, serta Kampung Cherong dijemput ke sebuah bilik di Pos Sindrot Pada 6 Mei.

      "Kedua-dua calon BN, Wan Rosdi (bagi ADUN Jelai) dan C Sivarraajh (bagi parlimen Cameron Highlands) jemput Tok Batin dalam satu bilik.

      "Di sana saya melihat sendiri Wan Rosdy beri RM17,500 kepada jentera BN dan wang itu kemudian diagihkan kepada enam Tok Batin termasuk saya sendiri," katanya.

      Selepas perbincangan ringkas pada 7 Mei, jelas Yahya, dia menerima RM1,600 untuk diagihkan kepada penduduk kampung dengan setiap seorang menerima RM33.

      Saksi itu berkata terdapat 48 penduduk di Kampung Labu yang merupakan pengundi dan mereka termasuk dirinya sendiri serta isterinya menerima RM33 selepas membuang undi pada 9 Mei lalu.

      Terdapat kira-kira 1,200 pengundi di Pos Sindrot.

      Saksi itu berkata demikian sebagai menjawab soalan peguam K Shanmuga yang mewakili calon DAP Cameron Highlands M Manogaran yang mahu membatalkan kemenangan Sivarraajh dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Wan Rosdy dipilih sebagai menteri besar Pahang selepas PRU.

      Ditanya sama ada wang itu diberikan bagi memastikan kemenagan Wan Rosdy di Jelain, Yahya, yang merupakan saksi keenam perbicaraan mengeyakan perkara itu.

      Delete
  10. Jangan terlalu yakin bos, silap silap terlingkup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin sebenarnya ialah satu lagi sebab kenapa Anwar mahu mengambil alih jawatan presiden daripada isterinya.

      Boleh dikatakan pertembungan kali ini dalam PKR ialah antara Azmin dengan Anwar, yang kedua-duanya mahu menjadi perdana menteri.

      Selama Anwar di penjara, Azmin sudah mengukuhkan kuasanya dalam PKR. Pengaruhnya sangat kuat hingga beliau boleh memilih siapa yang mahu diletakkan sebagai menteri besar Selangor menggantikannya.

      Ini menunjukkan Azmin masih menguasai pentadbiran negeri Selangor, negeri kubu kuat dan lubuk bagi PKR, pada masa yang sama beliau menjadi menteri dalam Kabinet Mahathir.

      Anwar masih berpengaruh tetapi tidak boleh menyamai pengaruh Azmin, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang di mana PKR sudah menjadi sebahagian kerajaan persekutuan.

      Bagi ramai pemimpin PKR, Azmin ialah masa depan manakala Anwar ialah masa lalu yang semakin kelam.

      Pemimpin-pemimpin kem Azmin juga merupakan pemimpin berpengaruh dalam PKR, yang semuanya sudah diletakkan di jawatan strategik.

      Ini bermakna kuasa politik, wang dan jentera parti berada dalam genggaman Azmin, walaupun Azizah berjawatan presiden dan Anwar sebagai ketua umum.

      Kalau Anwar berjaya menggantikan Azizah sebagai presiden, maka kuasa Anwar akan mengatasi Azmin dalam parti, tetapi Azmin tidak akan berdiam diri.

      Kedua-dua pemimpin ini sedar mereka akhirnya perlu bersaing antara satu sama lain dalam PKR dan dalam kerajaan persekutuan sekiranya Anwar menjadi perdana menteri.

      Dalam parti, sekiranya Anwar dicabar oleh Azmin untuk jawatan presiden, jalannya menuju kerusi presiden mungkin sukar kerana pengaruh Azmin yang kuat dalam parti.

      Azmin boleh dihalang dengan cara “silap mata” seperti yang pernah dilakukan oleh anwar sebelum ini semasa hendak menghalang Azmin mencabar Wan Azizah.

      Tetapi kalau Azmin tidak bertanding jawatan presiden, ada kemungkinan beliau dicabar sebagai timbalan presiden oleh orang Anwar.

      Semua masih berteka-teki dalam menentukan siapa akan bertanding, tetapi ada kemungkinan pertempuran dahsyat berlaku.

      Azmin sudah menyampaikan amaran supaya Anwar tidak menyokong mana-mana pihak mencabarnya bagi jawatan timbalan presiden.

      Apa yang jelas ialah pengaruh Azmin tetap kukuh dalam parti walaupun beliau tidak menduduki kerusi presiden parti.

      Setakat ini, Azmin sudah mendahului di depan kerana sudah berada dalam kabinet dan menguasai sebuah negeri, manakala Anwar masih belum pasti kedudukan sebagai presiden parti dan perdana menteri. – Mynewshub.tv


      : PKR ni dah nak jadi macam UMNO, dulu gaduh lari tak ada kuasa orang tak nampak.. tapi kini gaduh dan lari berebut kuasa semua mata lihat, yang kecil dan besar busuk semua orang dah viral....

      Delete


    2. Cina Peranakan selesa cara hidup Melayu

      MARANG - Masyarakat Cina Peranakan digelar Mek dan Awang dikatakan sudah mula bertapak di Terengganu sejak abad ke-16, yang kini membentuk satu golongan etnik unik dan istimewa.

      Menariknya golongan ini adalah, melalui percakapan dan cara hidup mereka yang rata-ratanya berasal dari Tiruk dan Banggul Kemang iaitu dua kampung dalam kawasan Dun Alur Limbat, di sini.

      Komunikasi mereka pula lebih menggunakan bahasa Melayu loghat Terengganu berbanding bahasa Cina, malah cara hidup, adat, kepercayaan dan pakaian juga menyerupai masyarakat Melayu.

      "Paling utama ialah Cina Tiruk menganggap Terengganu adalah sebagai tanah tumpah darah mereka," kata Chua Teng Eng, 55, yang dilahirkan dan dibesarkan di Kampung Tiruk.

      Beliau berkata, Cina Tiruk adalah merujuk kepada orang Cina Peranakan tinggal di Kampung Tiruk dan Kampung Banggul Kemang terletak kira-kira 18 kilometer dari bandaraya Kuala Terengganu.

      Lebih dikenali oleh masyarakat Melayu
      Menurutnya, mereka dikenali sebagai orang Cina Tiruk bagi mewakili kedua-dua perkampungan berkenaan dan satu ketika dulu menggenakan baju kebaya dan kain batik jawa apabila keluar rumah.

      "Manakala lelaki pula memakai kain pelekat dan baju pagoda selain kemeja, dan mereka juga menggunakan nama timangan seperti Mek dan Awang, sama seperti masyarakat Melayu," katanya.

      Lebih mesra dengan panggilan Leeanne, dia berkata, cara pertuturan Cina Peranakan juga sama seperti masyarakat Melayu, contohnya loghat Terengganu yang popular digunakan seperti 'guane gamok'.

      Malah, dia mengakui masyarakat Melayu lebih ramai mengenalinya berbanding masyarakat Tionghua.

      "Saya tak rasa kekok, malah tak pernah timbul perasaan sebegitu. Saya ada ramai kawan Melayu dan tidak mengalami masalah menyesuaikan diri dengan corak budaya Melayu sejak sekian lama.

      "Malah ikan singgang, budu dan belacan hidangan rutin tengah hari walaupun tinggal di bandar Kuala Terengganu kerana komitmen kerja. Saya tetap pulang ke Tiruk sekali-sekala," kata anak sulung lima beradik itu.

      Menurutnya, walaupun kedua-dua ibu bapanya sudah tiada, tetapi masih ada saudara-maranya yang tinggal di Tiruk, manakala rumah keluarga masih dijaga dengan baik oleh adik lelakinya.

      Ahli Jawatankuasa Persatuan Cina Peranakan Terengganu itu juga memaklumkan, satu acara tahunan akan di adakan pada November ini di Jakarta, Indonesia bagi mengumpulkan Cina Peranakan.

      Menurutnya, Cina Peranakan dari Terengganu turut menyertai acara, selain Cina Peranakan dari negara jiran seperti Thailand, Singapura, Australia, Vietnam dan juga Cina Peranakan dari Indonesia.

      "Kami dari Terengganu akan berkumpul di Jakarta, Indonesia pada November ini dan ia merupakan aktiviti tahunan yang sebelum ini acara sama diadakan di Phuket, Thailand," katanya

      Delete
    3. KELANTAN DITINDAS DI BAWAH PM-4 & 7


      Dr M musykil orang K'tan tak menyumbang kepada pembangunan negeri sendiri
      Diterbitkan 1 Sep 2018, 1:43 petang | Dikemaskini 1 Sep 2018, 1:49 petang

      A+ A-
      Tun Dr Mahathir Mohamad melahirkan rasa musykilnya mengenai kemampuan rakyat dari Kelantan yang boleh berjaya dalam pelbagai bidang terutama perusahaan dan perniagaan di tempat lain, namun tidak dapat melakukannya atau menyumbang kepada pembangunan negeri asal mereka.

      Perdana Menteri berkata beliau sendiri tidak tahu bagaimana keadaan itu berlaku dan menimbulkan persoalan sama ada ‘persekitaran’ di Kelantan yang menyebabkan rakyatnya tidak dapat membangunkan negeri mereka.

      “Sebenarnya orang Kelantan ini bijak-bijak belaka, kalau kita perhatikan di mana negeri pun yang ada perusahaan dan perniagaan adalah orang Kelantan, kenapa mereka tidak boleh buat perkara itu di Kelantan adalah soalnya.

      “Pekerja-pekerja kita di Singapura juga ramai orang Kelantan yang tinggal di Johor, mereka cekap, mereka boleh, tetapi persekitaran barangkali tidak kena di Kelantan. Sama-samalah kita kaji persekitaran itu untuk tentukan kenapa ia jadi demikian,” kata perdana menteri dalam sesi dialog pada Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara 2018 hari.

      Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan daripada seorang peserta yang bertanya mengenai langkah kerajaan untuk menyediakan kemudahan infrastruktur untuk Kelantan termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang akan memberi manfaat besar kepada negeri itu.

      Dr Mahathir berkata ramai rakyat Kelantan juga memegang jawatan penting dalam kerajaan termasuk salah seorang yang kini menjadi setiausahanya dan ia membuktikan kemampuan mereka.

      Perdana menteri seterusnya mendedahkan bahawa tanpa bantuan daripada kerajaan pusat, kerajaan Kelantan sebenarnya tidak mampu untuk menguruskan negeri dan pentadbiran negeri itu.

      Katanya pendapatan negeri itu termasuk menerusi kutipan cukai tidak mencukupi kerana ia disifatkan sebagai sebuah negeri yang miskin.
      “Saya yakin kalau orang Kelantan dapat betulkan sesuatu maka mereka dapat membantu membangunkan Kelantan lebih pesat lagi berbanding tempat lain,” katanya.

      Mengenai ECRL, Perdana Menteri mengulangi pendiriannya bahawa kerajaan tidak mampu menampung perbelanjaan projek tersebut buat masa ini dan menangguhkan sehingga mempunya dana yang mencukupi.

      Terdahulu Dr Mahathir turut menyampaikan ucaptama pada majlis yang dihadiri beberapa menteri kabinet selain disertai 2,500 peserta dan delegasi.

      - Bernama

      Delete
  11. Kalau kita atnya mana2 rakyat Msia yang waras, peduli apa diorang dengan pengumuman DSAI nak bertanding di PD tu..rata2 tak ambik pot langsung...lantak lah dia !!!

    Waima dia nak bertanding di Negara Uganda sekali pun, apa yang kita semua sibuk nak ambik peduli? Biar lantak dia la nak bertanding dimana sekali pun.

    Kot kalau dia bertanding boleh turunkan kos sara hidup, boleh bantu menjaga kebajikan rakyat, boleh hapuskan tol, naikkan gaji minimum, kurangkan harga petrol dan sebagainya, takpe lah jugak jugak.

    Tapi kalau setakat dia nak bertanding hanya semata-mata kerana nak memenuhi kehendak kepentingan Politik Peribadi nak menjadi Perdana Menteri...baik tak payah. Buat mengabihkan duit rakyat je namanya. Dah tentu lah Tun takkan merelakan DSAI ni menanag dengan mudah kat situ..sekarang ni pun dah tentu ada konspirasi yang dirancang untuk sailang dia dari menang kat situ bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat duit habis pasal pr ni x apa lg beb..rakyst nmpak melebur kat situ..tetapi duit habis dbalun entah kemana..tu x leh terimalh bro..korang pun bising gaji minimalh..brimlh..sstlh..menteri bangganglh..mcm2lh..x da ketiga kalilh..melain ada geng2 ko kena rabak buntut oleh sianwar..katanya sianwarp kaki tala buntut..agak2lh bhai..

      Delete
    2. LEBIH SUDU DARI GARPU, MELAYU KE BUKAN MELAYU, ISLAM KE BUKAN ISLAM DIA NIE


      Nothing to stop a non-Muslim from becoming the PM, says legal expert
      Vinodh Pillai | August 28, 2018
      Shad Saleem Faruqi questions those who are uneasy with the recent appointments of non-Malays and non-Muslims to senior government posts.

      Shad Saleem Faruqi says the law does not stop non-Malays and non-Muslims from assuming positions of power.

      PETALING JAYA: A legal expert says there is no basis for the criticism over the appointment of non-Muslims to senior government posts, adding that Malaysians must be ready to embrace equality, including accepting a non-Malay as prime minister.

      “It is entirely possible that at some point in time we will see a Sarawakian, Sabahan or a non-Malay being catapulted as prime minister,” Universiti Malaya law professor Shad Saleem Faruqi told a forum on race and religion tonight.

      “All he or she will need is the confidence of the majority of the Dewan Rakyat,” he said, adding that such posts were never reserved in the Federal Constitution for a certain race, religion or gender.

      He said even the post of chief minister or menteri besar was open to non-Malays, adding that the current practice in some states of ensuring a Malay for the post was due to demographic realities.

      “But bear in mind, conventions are not law,” he added.



      Shad said the Federal Constitution already has safeguards when it comes to protecting Malays and the Bumiputera from being “displaced”, as claimed by some quarters.

      He said criticism over the appointments of the attorney-general, the finance minister and the chief justice was unjustified.

      “There is absolutely no place for race and religion in issues like this,” he said, referring to the appointment of Lim Guan Eng as finance minister, Tommy Thomas as attorney-general and Richard Malanjum as the chief justice.

      Thomas is the first non-Malay to hold the AG’s post in more than five decades, while Malanjum is the first non-Muslim and East Malaysian to be appointed to the top judicial post.

      Shad said the Merdeka and Malaysia Day celebrations should be a good time for the promotion of equality and non-discrimination.

      Delete
    3. Berita baik. Amat baik -

      Peguam Shafee Abdullah dijangka didakwa di bawah AMLA

      Seorang peguam kanan untuk BN dan Umno, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen KL pagi ini kerana dakwaan pengubahan wang haram berhubung dengan 1MDB.

      Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Azam Baki mengesahkan perkara ini, dengan mengatakan bahawa Shafee akan didakwa di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

      Delete

    4. BUKAN MAIN BANYAK KOMEN2 MENYOKONG BERITA "Peguam Shafee Abdullah dijangka didakwa di bawah AMLA" -

      Chan Vk Appu
      Akhirnya ular yg kuat belit di tangkap juga..syabas SPRM BOMBA tapi jgn terlepas dgn jamin maka akan pusinng lagi ular itu..sangat bahaya akan bawah document baru mcm boss dia nanti..

      Ahmad Pamin
      Shafee ooo shafee... Langit xselalunya cerah shafee oi... Putaran roda sdg berputar... Kelicikan nko sdg d uji.. Mari kita pakat2 tengok sepak terajang peguam paling handal d malaysia membela diri sendiri...

      Abdullah Ahmad
      Many people are happy today

      Azman Ismail
      Alhamdulillah peguam terkemukadah jadi pengganas....

      Delete
    5. Kenapa PAS tak rugi sokong MCA



      PAS tidak rugi sikit pun apabila ia menyokong calon MCA dalam PRK Balakong pada 8 September ini. Dan bagi MCA tentulah ia satu keuntungan. Dan bagi masyarakat majmuk di Malaysia langkah Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan turun berkempen membantu MCA di Balakong ada satu petanda baik bagi masa depan Malaysia.

      Tindakan PAS itu adalah antara isi politiknya yang dinamakannya politik matang menjelang PRU14 lalu.

      Ketika politik matang dan sejahtera itu dilancarkan dua tahun menjelang PRU14, ia putus dengan DAP dan digetik oleh PKR dan setengah ahli PAS sendiri. Ia dikatakan politik bunuh diri. Pengamat politik meramalkan ia akan sifar di parlimen atau paling baik ia tinggal satu seperti PR 1955 dan PRU 1986.

      Ia antara yang menyebabkan ramai pemimpin dan penyokongnya melarikan diri minta perlindungan pada Dr. Mahathir.

      Yang dirasa gila oleh setengah masa itu tidak mencemaskan PAS. Ia dirasakan PAS akan habis lepas PRU itu. Memang untungnya payah diagak untuk PRU14, tetapi benih yang disemai pra-PRU itu boleh berbunga dan berbuah pasca PRU itu.

      Pada PRU itu PAS tidak kosong. Ia beroleh 18 parlimen secara bersendirian, kurang tiga saja dari PRU13 ketika bersama DAP dan PKR. Ia kering di Selangor tapi menang di Terengganu dan mempertahankan Kelantan. Ketika bersama Pakatan ia kalah di Kedah pada PRU13, tetapi nyaris menang PRU14.

      Orang tidak nampak PAS menanam benih melalui budaya politik matang dan sejahtera di ambang PRU14, tetapi benih itu bertunas di Selangor empat bulan selepas PRU14, di ambang PRK Seri Setia dan Balakong. Presiden MIC ziarah Presiden PAS di Pejabat Agung PAS, dan Setiausaha Agung PAS berkempen untuk MCA di Balakong.

      Kita tidak meramal PAS menang di Seri Setia dan MCA menang di Balakong. Tetapi tidak mustahil dengan izin Allah. Tunas yang tumbuh di Balakong itu dipercayai tumbuh di merata-rata. Ia dipercayai berbunga dan berbuah dalam politik hari muka negara yang tentunya menggegarkan kuasa Pakatan Harapan.

      Hudud tidak jadi politik panas lagi pada masa depan. Keutamaan semua ialah setiakawan pembangkang. Biarlah hudud itu menemui sasarannya sendiri, tetapi benih yang PAS tanam di ambang PRU14 boleh menjamin MCA dan MIC tidak jadi mati.

      Niat DAP mahu mematikan MCA dan MIC semasa Singapura menyertai Malaysia dulu. PAS tidak berhajat untuk mematikan sesiapa. PAS tidak berkawan dengan MCA dan MIC semasa politik BN. Selepas MCA susah dan MIC susah, PAS lebih suka berkawan dengan orang yang susah daripada berkawan dengan yang menang.

      Jangan lupa sejarah. Dr Burhanuddin al-Hemy adalah rakan Tan Cheng Lock yang mengasaskan MCA selepas Umno dibentuk. Kedua mereka berbincang tentang masa depan politik Malaya. Dato’ Onn melarikan Cheng Lock bila dia meninggalkan Umno. Apabila Tunku Abdul Rahman Putra membentuk Perikatan dicurinya Cheng Lock dari Dato’ Onn.

      Tetapi politk Malaysia mula dibincangkan oleh Dr Tan Cheng Lock sebelum tumbuh kesedaran politik dan kemerdekaan di zaman penjajah dulu.

      Adapun Umno sekarang kalau PAS berjubah, dia pun berjubah. Kalau PAS bersamping, dia pun bersamping.

      Pembangkang semuanya boleh bersama PAS dalam politik matang dan sejahtera. Balakong dan Seri Setia jadi tapak PAS bersama semua bela rakyat atas robohnya Barisan Nasional.

      SUBKY LATIF

      Delete
  12. Umum dah sedar...DAPigs tak nak ambik peduli tentang hal kebajikan orang Melayu. Itu perkara yang memang sudah diketahui sejak berzaman lamanya. Malah sebelum kewujudan Rejim Pakatan Haprak lagi.

    Tapi malangnya, ada parti yang mendakwa kononnya diorang nak menggantikan UMNO dalam Pakatan Haprak tu pun buat pendirian yang sama.

    Diorang pun tak ambik peduli dengan hal ehwal kebajikan orang Melayu. Malah Pengerusi parti itu mendakwa orang Melayu kebanyakkannya semua PEMALAS.

    Itu pun masih pemimpin parti itu yang mendakwa kononnya UMNO sudah tak relevan dalam membela nasib dan masa depan serta kebajikan orang Melayu?

    Nampak sangat pemimpin parti Poyo ni semuanya jenis tak sedar diri. Cakap setakat nak menyedapkan telinga sendiri belaka. Bab kebajikan rakyat, sikit pun diorang tak ambik peduli..taunya hanya lah mengayakan anak beranak dan kroni2nya aje beb !!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ,

      Kamu tak payah gebang sangatlah apa ada yang berkata orang melayu tu malas .

      Memang pada dasarnya orang melayu , terutama yang muda , memang malas . Malas melakukan kerja2 yang berfaedah .

      Kalau kamu tak percaya , datang saja ketempat saya . Bukanlah bandar sangat , pun bukan kampung sangat ..lihat 'hero2 melayu' menjadi raja di jalan raya .

      Tak payahlah nak tonton 999 kat TV3 .
      Sebut saja Mat rempit ..siapa lagi kalau tak melayu.
      Sebut saja mat peragut ...siapa lagi kalau tak melayu.
      Sebut saya mat pecah rumah ... siapa lagi kalau tak melayu , ikuti dek Indon .

      Delete
    2. Pak diny..orang2 macam Pak ni lah yang sangat2 disukai oleh Tun dan DAPigs. Senang lah DAPigs terus gunakan orang melayu macam Pak ni untuk screw melayu, seperti yang diperkatakan oleh Superman Hew, pakar propagandis DAP tu. Tak payah lah mereka buat kerja macam tu lagi..dah ada orang melayu yang sanggup melaksanakan agenda untuk memecah belahkan kaum melayu untuk mereka ..betul tak Pak diny ????

      Delete
    3. Bro gn..itulh hakikat..bkn je kat tempat bro diny..merata..bkn tu je..lebih teruk malasnya..emak pak ditikam..x caya..tanya dap..

      Delete
    4. PAS telah menelusuri perjuangan yang panjang bersama agenda Islam ditengah kepesatan pembangunan jiwa insan yang terbina dengan sistem pendidikan sekular dan juga pembentukan biah acuan pemimpin yang bermazhabkan sistem penjajah.

      PAS melalui jalan yang sangat sukar dan kadangkala begitu getir dengan tindakan dan serangan pembencinya, kecaman, tuduhan, fitnah malahan sehingga meragut nyawa, tanah perkuburan Kampung Parit Panjang, Kedah telah bersemadi kujuran 14 tubuh insan yang menjadi antara bukti begitu sadisnya perjalanan perjuangan PAS.

      Diatas nama Islam PAS berjuang, diatas nama itulah juga PAS berhadapan dengan mehnah dan tribulasi perjuangannya. Pembencinya bagaikan pewaris hantu raya, silih berganti sejak PAS ditubuhkan sehingga kini, sepertinya tiada pernah sesaat mereka tidur atau berehat daripada menghisap darah hati dan jiwa ahli PAS.

      Tuduhan purbakala bahawa PAS adalah penunggang agama, ortodoks, jumud dan sinetron ini bersambung sambung seperti tiada penghujung, pembawa fitnah terhadap PAS sepertinya hantu raya yang semakin gemuk, segar dan tegar dengan fitnah politik terhadap PAS walaupun tiada bukti.

      Namun ayat-ayat Al Quran dan Hadis Nabi saw yang menjadi dasar perjuangan PAS adalah penawar paling mujarab untuk menghalau gangguan hantu fitnah tersebut, ahli PAS yang sentiasa di tarbiyyah dan ikhlas dalam perjuangan tidak terkesan dan sanggup bergelut mendepani cabaran musuh.

      Kekuatan yang dimiliki oleh PAS bukan harta, bukan juga kerana kepakaran memfitnah musuh tetapi kerana Islam yang menjadi dasarnya dan juga kerana PAS dipimpin oleh mereka yang memahami Islam. PAS membina tembok kekuatan ahlinya untuk bersabar dan Istiqamah dalam perjuangan, tidak pernah berputus asa walau apa juga keputusan pilihanraya.

      Hidupnya PAS kerana Islam, selagi Islam itu ada dan PAS tetap berpegang dengannya, maka PAS akan terus hidup dengan Islam. Melainkan jika PAS mencabut Islam itu dari dasarnya, jika PAS masih mengigit kuat Islam itu dengan gerahamnya, maka orang yang mengharapkan PAS itu mati pasti akhirnya akan mati akalnya.

      URAJ


      : Nabi pun kena maki....

      Delete

    5. BUKAN MAIN BANYAK KOMEN2 KPD BERITA "Peguam Shafee Abdullah dijangka didakwa di bawah AMLA" -

      Arasan Sukumaran
      Sepandai pandai Shafie melompat...akhirnya jatuh kedalam Penjara juga.....
      Senarai panjang lagi.....tunggu giliran je lah....Selamat Jalan....

      Ramdan Bin Ahlon
      peguam yg mempertahankan perompak perlulah di jadikan makanan harimau. Peguam yg membela saipool setan ..... perlulah di humban dalam kawah gunung merapi. Mereka ni tak perlu wujud di dunia kerana mempertahankan kerdurjanaan.

      Nuar Daud
      Tahniah dan terima kasih kpd kerajaan PH dan AG TT. Koreklah dan dakwalah semua manusia durjana yg telah mengkhianati rakyat dan negara. Jangan tinggalkan barang seekor apatah lagi bibitnya. Jangan biarkan Tun M sampai menyalahgunakan kuasa.

      Sumilau Parai
      Dedak 90 juta makamah London akan memulangkan kembali pada rakayat penabung GST.. Makamah Dedak Singapore telah mengambalikan hak rakayat yg di rompak..

      Delete
    6. Mejar Razali kini suci hanya menunggu Jamal sahaja



      Mejar (B) Razali Zakaria, yang pernah bersama kumpulan pelampau Baju Merah pimpinan Datuk Seri Jamal Yunos mengesahkan bahawa dirinya telah menyertai AMANAH dan bakal menerajui cawangan Cheras Baru.

      Razali berkata surat untuk membuka cawangan dan senarai nama ahli jawatankuasa telah dikemukakan kepada jawatankuasa pusat bulan lalu.

      Bekas Ketua Umnor Bandar Tasik Jaya itu berkata beliau kini menunggu surat kelulusan rasmi serta tarikh daripada jawatankuasa pusat untuk merasmikan cawangan itu.

      "Buat masa ini saya telah mendapatkan kira-kira 50 orang (untuk menyertai AMANAH). Ada banyak lagi yang mahu menyertai tetapi saya meminta mereka untuk datang semasa pelancaran," katanya.

      Ditanya sama ada timbul sebarang bantahan ketika beliau merancang untuk menyertai parti itu, Razali berkata tidak ada bantahan tetapi sebaliknya beliau dialu-alukan.

      Orang kuat UMNO yang banyak buat kerja 'bengong' bersama Jamal kini dah jadi Ketua Cawangan parti AMANAH, parti Islam Liberal.

      Dosanya mudah dan terus terhapus jika dia menyertai rangkaian PH seperti juga Mahathir yang kini tak ada dosa dan tak pernah merompak duit rakyat.

      Lihat sahaja Lim Guan Eng yang kesnya lebih teruk daripada Khir Toyo tapi boleh lepas, sehingga semua orang TERKEJUT BERUK.

      Jangan hairan entah 2 tahun lagi Najib pula akan sertai parti AMANAH dan dia semasa itu suci sesuci macam Mahathir.

      : Kuasa wang .. Cash is King .. walaupun PH telah memerintah, kerana PH pun sama ......

      Delete
  13. Sobat2 ku sekelian....logiknya, kita memahami sekiranya pengosongan kerusi Parlimen Port Dickson untuk membolehkan DS Anwar Ibrahim bertanding mendapat tentangan dari pembangkang seperti UMNO dan PAS.

    Namun, agak pelik apabila pencalonan Presiden PKR ini mendapat tentangan daripada Ketua Wanita PKR sendiri, Zuraida Kamaruddin.

    Menurut Zuraida, pengosongan kerusi Parlimen ini dilihat dangkal dan tidak mengikut saluran yang betul. Kita faham Zuraida dikatakan satu kem bersama-sama Azmin Ali. Jadi tidak hairanlah apabila di dalam sidang media pagi tadi hanya sebahagian fraksi PKR berada di dalam majlis berkenaan.

    Bukan setakat Zuraida Zakaria, Latheefa Koya juga meluahkan pendapat. Geng Kartel Azmin yang jadi proksi Tun sudah bersuara.

    Nampanya... Geng Kongsi Gelap yang diketuai oleh Pizi telah membuat keputusan tanpa merujuk kepada mereka. Sebab itu perlu adakan PRK sebelum Pemilihan PKR.

    Tidak mungkin Geng Kartel yang ramai menjadi Menteri dan Timbalan Menteri akan menghormati dan mendengar cakap Presiden yang menjadi Ahli Parlimen pun tidak.

    Langkah Port Dickson adalah perlu dilaksanakan lebih awal dari Pemilihan PKR jika DSAI ingin jadi Perdana Menteri. Drama semakin menarik. Jom kita sama2 dapatkan 'pop corn' di pawagam-pawagam berdekatan bhai !!!!

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..Rakyat Msia merasa lega kerana segala teka teki yang berlegar sehari dua ini terjawab sudah.

    Presiden PKR, DS Anwar Ibrahim (DSAI) bakal bertanding di kerusi Parlimen Port Dickson apabila penyandang dari PKR, Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan perletakan jawatannya pagi tadi bagi memberi laluan kepada DSAI.

    Danyal berkata keputusan itu dibuat bagi membantu DSAI dalam usahanya kembali sebagai seorang Anggota Parlimen dan seterusnya menjadi Perdana Menteri kelapan.

    Dari segi tradisi, Port Dickson adalah kerusi tradisi MIC. Untuk PRK kali ini, daripada bagi MIC bertanding di Port Dickson, lebih baik tidak payah bertanding terus. Bagi kemenangan percuma sahaja kepada PKR/PH. Pada PRU14 lalu, PKR menang dengan majoriti 17,710 undi di situ dalam pertandingan 3 penjuru.

    Keputusan PRU14 : PKR 36225, BN 18515, PAS 6594
    Pengundi: 70,524
    Pecahan Kaum: M:42.35%, C:33.81, I:21.41%, L:2.43%

    Sekiranya Barisan Nasional ingin bertanding di PRK Port Dickson, calon yang paling layak adalah Mantan Menteri Besar sendiri dan Timbalan Presiden UMNO iaitu DS Mohammad bin Hassan atau Tok Mat. Orangnya mudah didekati, berjiwa Rakyat, 'down to earth', tiada skandal, mesra merentasi kaum dan paling penting beliau ahli politik UMNO yang disegani dan dihormati oleh Rakyat berbilang etnik.

    Khabarnya ada kemungkinan besar TS Mohd Isa Samad akan bertanding sebagai calon bebas di Port Dickson menentang DSAI. Jika ini benar-benar berlaku mungkin Barisan Nasional dan PAS boleh bagi laluan dengan menyokong calon bebas.

    Kesimpulannya, siapapun calon yang diketengahkan, lawan tetap lawan. Kita tidak mahu mana-mana pihak menjadikan Malaysia sebagai tempat hak eksklusif milik peribadi keluarga mereka.

    Kos perbelanjaan untuk PRK bagi DUN Kajang yang ditanggung Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dikatakan mencecah sehingga RM1.6 juta. Cuba bayangkan bagi kos untuk PRK Parlimen.

    Inilah duit Rakyat yang telah dan akan dibazirkan Kerajaan PH semata-mata untuk nafsu seseorang untuk bergelar Perdana Menteri.

    Namun, inilah realiti politik di Malaysia. Rakyat sangat seronok apabila isteri dan suami bertukar ganti jawatan Timbalan Perdana Menteri, ayah menjadi Perdana Menteri sekali lagi, anak jadi Menteri Besar dua kali.

    Rakyat cukup puas dengan percaturan itu semua. Kenyang perut bila tengok BN-UMNO tidak lagi memerintah. Dapat Bapak Pelingkup Negara (seperti kata Mat Sabu) pun tidk mengapa.

    Yang penting DS Najib tidak lagi berkuasa. Itulah warna-warni politik yang diminati oleh sebahagian Rakyat Malaysia. Kalau di Indonesia, sudah lama rakyat mereka turun ke jalanan menolak 3 K ni.. korupsi, kolusi dan nepotisme...yang membiak subur dalam PKR dan Bersatu ni. InsyaAllah...Amanah akan menyusul kemudian bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup Anwar!
      Hidup Mahathir!
      Hidup Mat Sabu!
      Hidup hahahaAh Beng!
      Hidup Pakstan Harapan!

      Delete
    2. K'jaan seperti mahu lumpuhkan MARA
      Diterbitkan 13 Ogs 2018, 3:47 petang | Dikemaskini 13 Ogs 2018, 3:52 petang

      A+ A-

      PARLIMEN | Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian) mempersoalkan langkah kerajaan yang didakwa akan membahagikan peranan Majlis Amanah Rakyat (MARA) kepada beberapa kementerian.

      Beliau berkata ia kerajaan seolah-olah mahu menghilangkan keberkesanan MARA selaku agensi memperjuangkan agenda bumiputera.

      Terdahulu, peranan majlis itu dilaporkan akan dibahagikan antara beberapa kementerian seperti kementerian luar bandar, kementerian pembangunan usahawan dan kementerian pendidikan menerusi konsep 'pengasingan dan penyerapan'.

      "Kenapakah MARA perlu dipecah-pecahkan seumpama itu, seolah-olah sengaja untuk dihilangkan autonomi dan tidak lagi berkesan?

      "(Ia) akan menyebabkan agenda pendidikan, keusahawanan bumiputera akan diperkotak-katikkan apabila (peranan MARA) dipecahkan sebegitu," katanya di Dewan Rakyat.

      Untuk rekod, sebelum diletakkan bawah kementerian kemajuan luar bandar dan wilayah, MARA pernah berada bawah tanggungjawab kementerian pembangunan usahawan dan kementerian pembangunan usahawan dan koperasi.


      Antara pemimpin BN yang telah menyuarakan perkara itu adalah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Ismail Sabri Yakob dan Tan Sri Annuar Musa.

      Pada 23 Julai lalu, Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Md Yusof berkata kerajaan akan memuktamadkan kementerian yang akan bertanggungjawab ke atas Mara dalam masa 100 hari pentadbiran HARAPAN tidak lama lagi.

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini pernah mengingatkan barisan kabinetnya agar berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan berhubung Mara.

      Beliau juga berkata Pakatan Harapan dan BERSATU perlu memberi perhatian terhadap isu MARA.

      Delete
    3. Merdeka; warkah terbuka buat Adun Bukit Katil merangkap KM Melaka


      Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

      Renungan : "Orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (beredah) empat bulan 10 hari." (Maksud ayat 234 Surah Al-Baqarah)

      ALHAMDULILLAH, pada sambutan ulang tahun kemerdekaan negara ke-61 ini, diucapkan tahniah kepada kerajaan dan pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) serta semua rakyat kerana buat julung kali merayakannya pada era Malaysia Baharu di atas puing-puing kejatuhan rejim lama.

      Pada ruangan kali ini, izinkan saya mengecilkan skop penulisan kepada 'negeriku' Melaka kerana kata orang, tempat jatuh lagi dikenang ini pula tanah tumpah darah. Sebagai warga Melaka diucapkan tahniah kepada kerajaan negeri Melaka Baharu pimpinan Yang Amat Berhormat (YAB) Ketua Menteri, Adly Zahari yang juga Adun Bukit Katil.

      Sebelum pergi jauh, sempena hari ulang tahun kemerdekaan negara ini, eloklah kita menjenguk sejenak bagi memahami apa itu merdeka. Kamus Perwira mendefinasikannya sebagai 'bebas' (bahasa Inggerisnya 'independent') manakala Kamus Dewan pula merujuknya sebagai bebas daripada penjajahan, kurungan, naungan dan sebagainya serta lepas daripada tebusan dan tuntutan, berdiri sendiri, tidak bergantung kepada yang lain.

      Cendekiawan Islam pula sering merujuk erti merdeka kepada perbualan antara wakil panglima tentera Islam, Asim ibn Amir dengan jeneral tentera Parsi, Rustam pada zaman pemerintahan Khalifah Al-Khattab. Asim menegaskan bahawa kedatangan Islam adalah untuk membebaskan manusia daripada penghambaan sesama manusia kepada pengantungan sepenuhnya kepada Yang Maha Kuasa (Allah SWT).

      Katanya, Islam menawarkan keadilan kepada semua berbanding kezaliman pemerintah; ada sebuah hadis daripada 'Aisha yang menyebut Nabi s.a.w. sebagai berkata jika anak kesayangannya Fatimah mencuri, akan juga dipotong tangannya.

      Alhamdulillah pada era Malaysia Baharu; dalam konteks lokal (setempat), Melaka Baharu, pencambahan pemikiran dan perkongsian maklumat semakin ketara...pemimpin dan rakyat semakin terbuka; tidak lagi terbelenggu dalam kejumudan maklumat dan informasi bahawa parti pemerintah saja yang betul, yang lain salah.

      Lantas pada era rejim lama, hanya kebaikan parti pemerintah diuar-uarkan media manakala kebaikan lawan bukan hanya disorok di bawah karpet tetapi di 'spin' bagi menjadikan pembangkang seolah-olah 'gengster Kampung Pisang' di mata rakyat.

      Syukur, hari ini media mula terbuka untuk membicarakan pelbagai perkara yang tidak berat sebelah pada sesuatu pihak saja...ia menjalankan peranannya sebagai 'the fourth estate' dalam sesebuah demokrasi. Media menjadi 'pemeriksa dan pengimbang' (check and balance)...membuka mata pemerintah dan rakyat hatta kepada isu-isu yang dianggap remeh pada sesetengah pihak.

      YAB Tuan Adly, izinkan saya di sini menyuarakan perkara kecil yang insya-Allah dapat disampaikan kepada pegawai tuan untuk tindakan. Maafkan saya jika perkara ini kecil, yalah saya pun 'orang kecil' - jadi terima kasih kepada pihak YAB. Teringat saya, dulu ada pemimpin besar yang dapat meluangkan masa untuk mendengar masalah rakyat setempat termasuklah hal ehwal longkang dan jalan raya.

      Ya, saya nak menulis mengenai jalan raya di kawasan Tuan dan sekitarnya; pertamanya hal ehwal 'bulatan tak sempurna' di Jalan Bukit Katil-Bukit Duyong-Bukit Baru (ke Melaka Mall). Jalan Bukit Katil-Bukit Duyong asalnya lurus tetapi dengan terbinanya jalan baru ke Bukit Baru, dibuatlah sebuah bulatan.

      Delete
  15. Fuhhh...Semakin menjadi2 pulak bantahan dari pemimpin2 tertinggi PKR mengenai pengumuman DSAI untuk bertanding di PRK parlimen Port Dickson.

    Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan pendiriannya selepas seorang wakil rakyat parti itu meletak jawatan untuk membuka laluan kepadanya untuk kembali Dewan Rakyat.

    Zuraida dalam kenyataan hari ini menuduh beberapa pemimpin PKR dangkal kerana tidak mengikut saluran betul dalam keputusan mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson.


    “Saya khuatir, sekiranya proses membuat keputusan tidak dijalankan dengan secara terbuka, telus dan demokratik, ia akan mewujudkan kekeliruan di kalangan rakyat, seolah-olah memperlihatkan PKR dimanipulasi kelompok tertentu,” katanya.

    Beliau berkata kepulangan Anwar ke Parlimen sememangnya dinanti-nantikan setiap ahli parti, tetapi keputusan mengosongkan kerusi untuk Anwar sepatutnya ditentukan secara “musyawarah” bagi mendapatkan sokongan seluruh ahli parti.

    PKR mempunyai kira-kira 840,000 ahli di seluruh negara. Sewajarnya lah..keputusan sepenting ini diberikan peluang untuk ahli akar umbi menyatakan pendapat dan pendirian mereka !!!!

    “Saya amat berharap Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri akan mengumumkan pendirian beliau mengenai perkara ini,” katanya.

    Sebelum ini, Naib Presiden Tian Chua mempertikaikan mengapa perbincangan mengenai pengosongan kerusi hanya melibatkan Anwar, penyandang presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Naib Presiden Rafizi Ramli dan beberapa pemimpin lain.

    Ahli Parlimen Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan dia menghantar surat peletakan jawatan kepada speaker Dewan Rakyat hari ini.

    Pakatan Harapan dilaporkan mempunyai persefahaman iaitu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya, Anwar, selepas tempoh masa tertentu.

    Anwar merupakan pilihan pertama gabungan itu untuk jawatan perdana menteri.

    Danyal memenangi kerusi Parlimen Port Dickson dengan 36,225 undi pada 9 Mei lalu, menewaskan VS Mogan daripada Barisan Nasional (18,515 undi) dan calon PAS, Mahfuz Roslan (6,594 undi).

    Rakyat MSia, khususnya ahli2 PKR sedang tertunggu2 kenyataan dai Azmin berkaitan dengan keputusan tersebut. Ini adalah sanagt2 penting keraan mood dalam kalangan akar umbi PKR ialah untuk terus mengekalkan Azmin, yang ternyata proksi Tun M untuk menang dalam pemilihan jaewatan Timbalan presiden parti.

    Rata2 dari mereka tersangat2 bersetuju bahawa Azmin ni adalah calon yang paling tepat dan sesuai untuk menggantikan Tun sebagai PM ke 8 nanti !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuhhh..sobat yg dkasihi sekelian..semakin menjadi2 sipungguk rindu sang bulan..harapkan bulan jatuh keriba..hahaha meraba2 teraba2 dmlm bulan purnama mau pun gerhana..sesungguhnya tiada terhenti menadah laba..keh keh keh hehheh eh..

      Delete
    2. Kerajaan mahu swastakan kesihatan?



      “We are thinking of minimum coverage of between RM10,000 and RM20,000 per family with annual premium of below RM1,000. That is something workable,” he said, adding that the government would subsidise those who could not afford the premium.“For those who feel the coverage amount is not enough, they can still top up on their own or even buy private health insurance,” he noted.Dr Lee said if everyone is covered by insurance, hospitals can charge according to cost.
      -Petikan dari laporan Malay Mail.
      Ini adalah sesuatu cara di mana kerajaan menswastakan kos penjagaan kesihatan (healthcare). Dan ini adalah masih tahap market testing. Sebenarnya, saya faham bahawa insurans ini akan membantu rakyat dengan membayar kos hospital dan perubatan, namun mereka terpaksa membayar RM1,000 setahun.

      Disebabkan oleh harga kos ubat yang sangat mahal oleh syarikat pharmaceutical dan juga harga kos rawatan yang dicaj oleh hospital swasta, ini diwujudkan untuk memberi satu solusi jangka pendek. Maksud saya adalah kerajaan tidak dapat memberi insentif kepada rakyat dengan menaiktarafkan hospital kerajaan dan memberi lebih banyak manfaat , tetapi insurans ini seumpama menyerah kalah kepada kos rawatan yang sangat tinggi. Ia tidak memperbetulkan masalah secara akarnya, tetapi secara luarannya. Cuba bayangkan jika ada insurans ini, bagaimana hospital swasta dan syarikat ubat akan menaikkan harga lagi?

      Idea ini bukan baru, ia adalah idea meniru NHS dan BN pernah mencadangkan implementasi ini di sini seperti 1Care. Walaupun begitu, ditolak oleh masyarakat disebabkan 10% daripada gaji akan digunakan untuk ini dan badan baru akan dicipta untuk ini yang mungkin mendatangkan masalah. Adakah PH menggunakan idea ini? Saya tidak tahu.

      NHS ini walaupun ada kebaikannya, tetapi amat berbahaya di dalam tangan seorang neoliberal di mana peruntukan tidak akan diberi atau dikurangkan, dan ia akan menjejaskan servis hospital dan pekerjanya.

      Salah satu cadangan saya adalah menaikkan subsidi, membina lebih hospital kerajaan , membawa ubat generic , memeriksa hospital swasta yang mengecaj harga yang sangat tinggi dan
      mengurangkannya kepada sesuatu yang lebih berpatutan, memajukan kualiti hospital kerajaan dan membina lebih banyak klinik dan memperbanyakkan pemeriksaan percuma di merata negara kita.
      Pada pendapat saya , jika rakyat ada kebolehaksesan kepada hospital kerajaan dan ubat yang berkualiti dengan harga murah, pihak insurans akan kurang relevan dan hospital swasta dan ubat mahal akan self-regulate(pengendalian sendiri) disebabkan persaingan hospital kerajaan.

      Segalanya berpunca daripada ketakutan dan stereotaip kita terhadap hospital kerajaan. Agak buntu untuk kita lihat projek pembinaan hospital kerajaan pada masa kini dengan kerajaan baru dengan alasan “hutang”. Hospital kerajaan dan ubat generic akan mengurangkan bisnes hospital swasta dan ubat pharmaceutical, di mana hospital swasta dan ubat mahal terpaksa self-regulate(mengendalikan sendiri) kerana kekurangan pelanggan(demand). Kerajaan neoliberal akan mengurangkan kebergantungan rakyat pada kerajaan, dan akan menaikkan kapasiti kapitalis dengan memberi safety net yang tidak seberapa kepada rakyat. Ini adalah falsafah mereka.

      Ini pernah berlaku dulu :
      “The Malaysian government in 1983 under then-prime minister Dr Mahathir Mohamad introduced privatisation policies which allow the private sector to play a greater role in taking away the government’s responsibilities in both healthcare and education. Healthcare has exhibited ever increasing costs since then.

      Delete
  16. Fuyooo..Tabik lah DS najib kerana berani mempertahankan prinsip dan pendirian DS berkaitan fitnah wang RM 2.6 billion yang dikatakan masuk dalam akaun DS tu.Bukan setakat menepis tuduhan dan fitnah jahat tidak berasasa tu, siap ditemplaknya Lim Kit Siang ..kaw2 kena bertepek2 kat muka..padan muka lu apek tongkang !!!!

    Jom kita baca apa kata DSNR tu ....Yang Berhormat Lim Kit Siang adalah ketua DAP, bapa kepada menteri kewangan dan sudah berkecimpung dalam politik lebih 50 tahun.

    Tetapi nampaknya, beliau langsung bukan seorang yang jujur.

    Semalam saya cabar Kit Siang untuk “mengakui yang saya sudah kembalikan sebahagian besar atau semua RM2.6b tetapi fakta itu sengaja disembunyikan oleh pihak Pakatan.”

    Pagi ini beliau mengeluarkan kenyataan akhbar mengatakan saya biadap untuk mencabar beliau untuk mengakui yang RM2.6b ini adalah dari penderma Arab.

    Lain saya cabar, lain dia tulis – malah tulis “put words into my mouth”.

    Ini bukti kukuh dan juga amaran yang kita mesti berhati-hati dengan kenyataan dari ahli-ahli DAP pada masa depan.

    Kalau Kit Siang enggan mahu mengaku yang dia tahu bahawa saya sudah kembalikan RM2.6b itu dan tetap dengan persepsi serta tuduhan kononnya saya mencuri, merompak atau menyamun RM2.6b ini dan simpan dalam poket saya; tidak perlulah beliau mahu secara terang menipu seperti ini.

    Kita biarkan dahulu jika Kit Siang tidak mahu mengaku. Saya akan kemukakan bukti dokumen dan saya akan tanya dia lagi.

    Teruskan beristiqamah dengan perjuangan menegakkan kenenaran dan keadilan wahai DS..pastinya orang2 melayu akan sentiasa berdiri teguh bersama2 DS sehingga akhir hayat !!!!!

    ReplyDelete
  17. Ramly jual Burger tak laku dan Pak diny..kau berdua tak berasa pelik ke berkaitan hal ni haah ????

    Setelah tiga hari TS Muhammad Shafee Abdullah membuat kenyataan media (8.9.2018), Perdana Menteri dan tali barutnya, Matthias Chang, masih membisu dan tidak menjawab pendedahan TS Shafee.

    Pendedahan bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendesak TS Shafee supaya bersetuju menjadi Pendakwaraya Khas perbicaraan Sodomi II Anwar Ibrahim telah membuka “Pandora Box” yang paling digeruni oleh Tun Dr Mahathir terbukti mencampuri urusan negara, menggunakan ugutan dan mengutamakan agenda peribadi.

    TS Shafee adalah peguam tersohor dan “credible”. Sudah pasti kenyataan medianya bukan calang calang. Mana mungkin dia membuat kenyataan mengejutkan itu tanpa asas apatah lagi jika bertujuan fitnah.

    TS Shafee mendedahkan DS Najib Tun Razak keberatan dengan permintaan Mahathir itu yang boleh menyinggung perasaan TS Gani Patail.

    Berkemungkinan Tun Mahathir juga telah memanggil TS Gani Patail sehingga akhirnya perlantikan TS Shafee sebagai Pendakwaraya Khas kes Sodomi II melalui kaedah “fiat” dipenuhi.

    Jalan ceritanya hampir sama apabila Tun Mahathir mengadakan perjumpaan tertutup dengan UMNO Johor di Hotel Pullman Putrajaya.

    Dalam pertemuan itu Tun Mahathir memaklumkan dia telah berjumpa dengan Najib dan Najib bersetuju membina semula Jambatan Bengkok dengan syarat UMNO Johor bersetuju. UMNO Johor tidak bersetuju dan itu satu sebab Tun Mahathir marah dengan Najib.

    Lebih mengejutkan, Matthias memaklumkan Perdana Menteri ada 6 tuntutan terhadap Najib. Jika tidak di penuhi, Tun Mahathir akan menentang Najib habis-habisan.

    Apakah lima lagi tuntutan Tun Mahathir itu? Apakah amalan ugut ini juga digunakan sekarang sehingga menyebabkan Menteri Menteri PH termasuk DAP dan Dr Wan Azizah Ismail seperti dicucuk hidung?

    Ternyata campur tangan dan ugutan Tun Mahathir itu bertujuan peribadi. Ia mendedahkan Tun Mahathir melakukan “Tikam belakang” terhadap Anwar. Dia bimbang Anwar menang kes Sodomi II. Dia mahu Anwar dipenjarakan.

    Sekarang dia terpaksa membebaskan Anwar. Sebab itu mana mungkin Anwar akan menjadi Perdana Menteri ke 8.

    Justeru Perdana Menteri dan kuncunya Matthias perlu tampil membuat penjelasan kerana ini melibatkan pendedahan serius dan mencabar kredibiliti mereka termasuk konspirasi mereka memfailkan saman di Pejabat DoJ.

    Rakyat, Bar Council, UMNO, PAS, NGO termasuk NGO guaman perlu membuat laporan Polis. Polis juga mesti secara professional membuat siasatan penuh.

    Tun...jangan pusing2 dan cakap U-Turn lagi lah. Rakyat menuntut agarTun dan Matthias memberi jawapan balas terhadap dakwaan TS Shafee tu..sampai bila nak berdiam diri aje.

    Tak lama lagi DSAI bakal bertanding dalam PRK Port Dickson dan kemungkinan besar akan jadi MP. Dah tak lama lah tu untuk dia naik jadi PM ke 8. Kalau Tun tak dapat beri kenyataan yang memuaskan hati DSAI...dah tentu Tun bakal di "NGAP" oleh DSAI nanti..ingat tu Tun !!!!!

    ReplyDelete
  18. Pak diny...What says you on this matter eh ??

    1. Mokhzani Mahathir is as yet a shareholder of Sapura Energy Bhd (SE) via his private investment vehicle, Khasera Baru Sdn Bhd.

    2. Known previously as SapuraKencana Petroleum Berhad, SE came into existence following a multibillion ringgit merger between Mukriz’s own Kencana Petroleum Berhad and Tan Sri Shahril Shamsuddin’s telecommunications concern, Sapura, in 2011.

    3. The deal came to be known as “the largest and most expensive merger ever in the history of corporate Malaysia” and involved massive cross-holding agreements with several proxies and nominees that were attendant to SE.

    4. Despite media reports that “Mokzani is no longer a substantial shareholder in SE,” the fact remains, that he still holds a ‘major stake’ in terms of beneficial interests through the proxies and nominees.

    5. So basically, Mokhzani is still actively involved in the telecommunications business as are some of his friends, who, currently are what we may term as his “cronies.”

    6. On the 30th of July 2018, the Prime Minister of Malaysia, Dr Mahathir Mohamad, appointed Dr Mahathir Mohamad and his protege, Dato’ Seri Azmin Ali, to the board of Khazanah Holding Sdn Bhd.

    7. Mahathir appointed Mahathir as Chairman of the board.
    8. By assuming the role of chairman, he chairs all board meetings and decides the order of each meeting.

    9. It follows, that he gets to direct discussions and influence decisions in ways that suit his whims and fancies..

    10. He also takes a leading role in determining the composition and structure of the company’s board to ensure that everyone is on a page with him.

    11. Telekom is a subsidiary concern of Khazanah’s, while Opcom is owned by two of Mahathir’s sons and controlled by one of them.

    12. On the 31st of July 2018, the very next day after Mahathir appointed Mahathir as Chairman of Khazanah, Opcom announced that it had bagged an RM11.16 million contract from Telekom for Unifi service installation and restoration.

    13. The group’s subsidiary, Opcom Cables Sdn Bhd, was tasked with undertaking the work over an 18-month period ending the 31st of Dec 2019.

    14. At 10.48am, the 1st of August 2018, Opcom’s share value rose 6.38% or 6 sen to RM1 with 16.7 million shares done.

    15. The key people who reaped all the benefits from the price hike were none other than members of the Mahathir clan.

    16. Mokhzani is Chairman and Chief Executive Officer of Opcom Holdings Berhad.

    17. Together with Mirzan Mahathir, Mukhriz Mahathir and Tok Puan Norzieta Zakaria, he is classified under a category within the company that reads, “Interested Directors, Major Shareholders and Persons Connected”.

    18. There is absolutely no question that Mahathir’s recent appointment to Khazanah was politically motivated and contravened terms associated with Pakatan’s election manifesto.

    19. As it is, Mahathir may already have abused his power as the GLC’s new chairman by not calling off the award of a RM11.6 million project by Telekom Malaysia to Opcom Holdings Bhd (OPCOM).

    20. And today, we’re told that Opcom intends to take part in Tenaga Nasional Bhd’s (TNB) new venture into telecommunications high-speed broadband, as part of the government’s National Connectivity Plan (NCP).

    Pak diny..in your professional opinion...Can it get any more sinister than this?

    ReplyDelete
  19. Kengkawan2 yang dikasihi sekelian..Jom kita chill sekejap dan luangkan maas untuk membaca apa kata TMJ ni...dah tentu ia amat2 memberi pencerahan yang berguna kepada kita semua beb !!!!

    Mejar Jeneral Tunku Ismail

    Berdasarkan prinsip, saya tidak pernah mengambil jalan mudah. Saya percaya ia adalah tugas kami untuk bercakap benar dan tanpa mengira akibat dan kesannya.

    Nampaknya dengan saya bersuara lagi sekali membuat setengah pihak kurang senang.

    Seorang penulis telah berkata, bahawa “tersesat dalam kancah arena politik” akan meletakkan keluarga saya dan diri saya sendiri berisiko menjadi ‘mangsa serangan’ dan status kami akan ‘direndahkan’.

    Saya telah mendengar kata-kata yang sama seperti itu sebelum ini. Sama ada kami di ‘whacked’ atau di ‘clobbered’, ia adalah perkara kecil bagi saya.

    Apa yang penting kepada saya adalah rakyat saya. Status saya hadir dari khidmat saya kepada rakyat dan bercakap benar adalah salah satu tugas saya.

    Status sebenar seseorang bukan bergantung kepada gelaran yang disandangnya, tetapi bagaimana ia dipandang oleh rakyatnya.

    Status saya hanya ‘jatuh’ jikalau saya gagal berkhidmat kepada mereka iaitu rakyat saya – dan dalam hal ini, saya percaya saya tidak gagal.

    Kepada penulis tersebut, ingin saya katakan, anda tidak perlu bimbang dengan ‘status’ saya – saya akan baik-baik saja.

    Penulis itu kemudiannya menyatakan bahawa saya harus menerima hakikat bahawa saya sedang dipantau, semata-mata kerana saya aktif di ‘online’ (media sosial). Beliau membandingkan dengan egonya dengan mengatakan bahawa beliau suka dipantau dengan orang membaca apa yang ditulisnya.

    Baiklah Penulis, mungkin apabila anda menulis untuk kebaikan negara, anda akan mendapat lebih ramai pembaca.

    Saya tidak ada niat untuk membela ‘ego’ saya dengan apa yang ditulis. Sekali lagi, saya tidak bercakap untuk diri saya sendiri – saya bersuara supaya rakyat tahu perkara yang benar. Kita mesti bersuara apabila ada perkara yang salah sedang dilakukan.

    Ia bukanlah perkara memantau apa yang ditulis pada laman sosial media saya. Ia melibatkan pemantauan telefon peribadi saya, e-mel, dan komunikasi peribadi. Saya rasa ‘penulis’ ini pun tidak suka jikalau diletakkan di bawah pemerhatian yang sama.

    Biar saya jelaskan disini – Saya bukan bercakap kerana ingin menentang kerajaan. Polisi Johor adalah menyokong mereka yang mentadbir negara. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh mengambil sebagai perkara yang remeh. Kami mesti sentiasa berwaspada dan bersuara apabila ada perkara salah telah berlaku.

    Kata-kata saya tidak selalu mudah ditelan. Tetapi saya sentiasa meletakkan kepentingan negara dalam diri saya. Malaysia baharu memerlukan lebih ramai pemimpin-pemimpin yang tidak takut bercakap benar. Ia adalah satu-satunya cara untuk mengelakkan kesilapan kita yang lalu.

    Saya berdoa agar kita semua boleh maju ke arah Malaysia yang lebih baik.

    DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor

    Daulat Tuanku...Raja dan Rakyat berpisah tiada...bantu lah kami rakyat marhaein yang kini semkin teruk menanggung derita di bawah rejim Kerajaan Haprakn ni..dah tak tertahan rasanya Tuanku !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih elok jika TMJ ikut jejak langkah Tunku
      Zainuddin Maidin

      Oleh kerana tuduhan mengatakan peranti Israel intip Istana Johor yang melibatkan telefon, e-mel dan komunikasi peribadi datang dari Istana sendiri maka tentulah menggemparkan rakyat dan menjemput perhatian segera pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri sendiri.

      Jika tuduhan itu datang daripada rakyat biasa yang tidak mempunyai kekebalan dan keistimewaan maka mungkin seseorang telah ditahan kerana membuat tuduhan rambang yang berat atau palsu melibatkan imej keselamatan negara.

      Pendedahan oleh Tunku Mahkota Johor (TMJ) ini juga menarik perhatian Penasihat Media dan Komunikasi JPM, Datuk Kadir Jasin yang segera mengulas dalam blognya mengenai seorang putera diraja mendakwa kegiatan media sosial dirinya dan bapanya dipantau. Tulisan itu bertajuk" Tentang Bangsawan Yang Bermain Politik"

      TMJ sendiri dengan pantas menjawab Kadir dalam Facebooknya tanpa menyebutkan nama tetapi jelas bila beliau merasakan sebagai orang yang disebut "Tersesat dalam kancah politik yang akan meletakkan keluarga saya berisiko menjadi mangsa serangan dan status kami direndahkan".

      TMJ mendakwa beliau membuat pendedahan itu kerana keprihatinan terhadap masalah rakyat kerana baginya yang penting adalah rakyat dan bukan bergantung kepada gelaran tetapi kepada pandangan rakyat.

      Tabik hormat kita kepada kesedaran baginda tetapi rakyat juga bertanya sama ada wajar pendedahan dibuat kepada umum.

      Atau lebih bijaksana jika Istana yang amat dihormati oleh pihak berkuasa, lebih dahulu secara diam-diam melaporkan kepada pihak berkuasa untuk siasatan dan tidak membuat kegemparan yang menampakkan ketidayakinan istana terhadap pihak kerajaan baru atau pihak polis.

      Hal ini lebih perlu kerana istana Johor sebelum Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri bagi kali kedua telah pun menampakkan kecenderungan untuk campurtangan dalam keruncingan krisis politik rakyat dengan menuduh pindaan perlembagaan yang diinisiatifkan oleh Tun Mahathir bertujuan merampas kuasa istana.

      Tidak mungkin Mahathir - seorang yang masih belum nyanyuk di umur 93 tahun akan melupakan pekara ini.

      Delete

    2. (Sambongan)

      Melihat dengan sikap positif

      Apapun saya melihat dengan sikap positif terhadap minat Istana Johor terutama TMJ terhadap masalah rakyat dari masa ke semasa terutama untuk menarik perhatian rakyat terhadap sikap tidak hormat mereka dan kerajaan terhadap kekebalan Istana.

      Tentulah baginda sendiri menyedari reaksi rakyat semakin berani dan melampau untuk menegur pihak Istana atas sesuatu isu yang dibangkitkan.

      Ada rakyat yang bergembira kerana istana telah membuka pintu kepada mereka untuk berinteraksi terus dengan raja tetapi ada rakyat yang melihat bahaya dan akibatnya kelak dalam jangka panjang yang akan menghakiskan sedikit demi sedikit penghormatan terhadap institusi diraja terutama apabila istana membiarkan diri mereka diperalatkan oleh perdana menteri atau pemimpin politik yang 'desparate'.



      Bagaimanapun saya sendiri melihat proses ini sebagai positif dan yang sukar untuk dielak dalam dunia siber dan perkembangan sosial negara yang institusi pelajaran dan ilmu berkembang pesat, mempercepatkan kemajuan berfikir rakyat ke arah tidak lagi menghargai tradisi dan adat Istiadat yang tidak sezaman dengan dunia luar.

      Maka itu penyertaan keluarga diraja khususnya Johor dalam arena politik akan membantu ke arah mempercepatkan pendemokrasian institusi diraja itu sendiri.

      Pembangunan kedaulatan diraja menerusi decorum dengan segala protokol, adat Istiadat pertabalan yang dilambangkan oleh pakaian dan hiasan yang sesuai untuk meninggikan dan membezakan imej diraja daripada identiti rakyat bukanlah sesuatu yang mudah.

      Tetapi apabila raja-raja tidak lagi menganggap perlu umpamanya daripada segi pakaian yang sesuai untuk sesuatu majlis termasuk majlis-majlis agama bagi melambangkan identiti Melayu Islam maka akhirnya rakyat juga merasakan semua itu tidak perlu lagi. (Kamus Merriam Webster memberikan contoh pengertian decorum dalam soal pakaian: Decorums are usually required when attending the opera.

      Raja berjiwa rakyat

      Kesedaran terhadap kuasa rakyat amat tebal dalam jiwa perdana menteri Pertama Tunku Abdul Rahman yang meninggalkan istana demi untuk berjuang bersama rakyat untuk kemerdekaan negara walaupun beliau amat prihatin terhadap protokol.



      Apabila pulang dari belajar undang-undang di UK, beliau tidak sefahaman dengan abangnya Sultan Kedah, Sultan Badlishah tentang kemerdekaan negara.

      Dalam hubungan ini beliau menulis dalam buku sejarah Utusan Melayu 10 tahun yang antara lain memetik tentang kata-kata Raja Mesir, Raja Farouk yang lari ke Rom setelah ditumbangkan oleh rakyat dalam tahun 1952. Farouk berkata:

      "Akhirnya dalam dunia ini tinggal lima sahaja raja iaitu raja England, raja kelawar, raja sepit, raja diamond dan raja lekok."

      Apabila saya menemui Tunku dalam masa krisis di antara beliau dengan Sultan Selangor mengenai sekeping tanah di Jalan Duta, Tunku kerana marahnya telah menyatakan perkara yang sama kepada saya, tetapi saya tidak menulisnya.

      Saya tidak mempunyai perasaan syak wasangka sedikit pun kerana Tunku Abdul Rahman berdarah raja bahkan beliau seorang raja yang benar-benar berjiwa rakyat.


      Apabila menjadi pegawai daerah Sg Petani sekembali dari London beliau ditukarkan ke Kulim kerana terlalu rapat dengan rakyat dan di Kulim pun beliau banyak mengambil berat mengenai masalah rakyat.

      Eloklah TMJ ikuti langkah Tunku ini demi rakyat.

      Delete
    3. Rakyat tak mahu terus dibohong
      MUHAMMAD FAIZ SULONG 7 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore371
      Abdul Halim Omar
      Abdul Halim Omar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - PRK Dun Seri Setia disifatkan sebagai satu ruang untuk rakyat menghantar mesej jelas kepada Kerajaan Pakatan Harapan (PH) khususnya melibatkan kegagalan pentadbiran mereka.

      Setiausaha Pas Selangor, Abdul Halim Omar berkata, rakyat tidak boleh menerima kegagalan dan siri pembohongan kerajaan PH terutamanya kegagalan menunaikan sebahagian besar manifesto Janji 100 Hari.


      Katanya, kegagalan itu termasuk janji penghapusan tol, pelupusan hutang PTPTN dan lain-lain seterusnya menyebabkan rakyat terkesan dengan impaknya.

      "Kegagalan ini memberikan kesan yang cukup besar kepada kos hidup rakyat khususnya golongan B40.

      "Bebanan ini bukan setakat ditanggung oleh masyarakat Iuar bandar, malah masyarakat miskin bandar yang kita lihat secara jelas di kawasan Seri Setia misalnya.

      "Ini tidak termasuk isu-isu sensitif yang kian menusuk jiwa masyarakat khususnya melibatkan Islam sebagai agama persekutuan, Raja-raja Melayu, liberalisme dan lain-lain.

      "Keadaan yang tidak harmoni ini boleh menjejaskan kesejahteraan rakyat berbilang kaum sekiranya tidak ditangani sebaiknya oleh pemerintah hari ini," katanya ketika sidang media di Pejabat Pas Petaling Jaya Selatan.

      Abdul Halim kemudiannya menyeru seluruh pengundi Dun Seri Setia agar membuat penilaian dengan sebaiknya dengan mengundi calon Pas, Dr Halimah Ali, bagi memastikan kerajaan sedar kehendak rakyat.

      "Apatah lagi untuk PRK ini, Pas menampilkan calon yang cukup hebat dan berwibawa seperti Dr Halimah.

      "Dengan pengalaman yang cukup luas sebagai Exco Kerajaan Selangor dan Adun Selat Klang sebelum ini, beliau mampu menggalas tanggungjawab memenuhi aspirasi pengundi Seri Setia sebagai wakil rakyat yang baru.

      "Dengan rendah diri, Pas menyeru kepada semua pengundi untuk keluar mengundi seawalnya dan akan membuat pilihan yang bijak dengan memilih Pas," katanya.

      Delete
  20. Kengkawan sekelian ..ini ada satu pendedahan yang bakal menggeggarkan persada politik negara dan memberikan impak yang amat besar kepada Rejim Haprakan yang berkuaas nanti.

    pendedahan tu mengatakan bahawa pada malam sebelum Ah Beng digugurkan dalam kes Banglow tu, empat orang telah berkumpul untuk berbincang untuk membebaskan Ah Beng.

    Mereka ialah Tommy Thomas, AG..TS Richard Malanjung, ketua hakim negara, Dato Hanafiah..pendakwa raya utama dalam kes terhadap DSNR dan Ah Beng sendiri. Mereka telah mengambil keputusan untuk membebaskan Ah Beng dari tuduhan tersebut..dan keesokan harinya, AH Beng telah dibebaskan.

    Dalam hal ni, Tun telah mengeluarkan bahawa beliau telah terkejut dengan keputusan tu kerana tidak menyangka Ah beng akan dibebaskan. Memang betul.. Tun tak tahu tentang konspirasi tersebut kerana ia dijalankan tanpa pengetahuan beliau. Jika ikut siasatan yang telah dijalankan oleh SPRM, memang telah terdapat bukti yang kukuh untuk membawa Ah Beng ke muka pengadilan..dan bila SPRM terkejut..mereka memang betul2 terkejut dan bukannya main wayang !!!

    Sebenarnya..walau[pun kita lemparkan pelbagai tuduha terhadap Ah Beng yang dikatakan sebagai menteri book keeper dan tak tahu membuat kerjanya, tapi dalam diam2..Ah Beng selaku MOF telah dapat akses untuk mengorek dan mendapatkan segaal urusan2 Tun semasa menjadi PM ke4 dulu ..yang melibatkan direct nego, salah guna kuasa untuk menyerahkan projek2 kepada anak beranak dan kroni2..dan pelbagai lagi salah laku kewangan..dan semua dokumen dan bukti kukuh yang berkaitan salah laku Tun tersebut kini berada dalam tangan Ah Beng.

    Kini Lim Kit Siang dah boleh menarik nafas lega bila Ah Beng, anaknya telah dibebaskan dari tuduhan tersebut. Dan pastinya LKS dan DAP akan menggunakan segaal bukti kukuh yang diperolehi oleh Ah Beng untuk memberi kata dua kepada Tun agar meletakkan jawatan dari kerusi PM, jika enggan..dah tentu segala bukti2 tersebut bakal didedahkan kepada rakyat Msia.

    kini DAP menganggap Tun bukan lagi aset tapi liabiliti kepada kerajaan PH. Dah tentu , se4telah DSAi menang dan jadi MP, dia lah calon yang paling sesuai dan layak untuk menggantikan tempat Tun.

    Memang dari dulu lagi, sejak era PR..hubungan DSAI dan LKS ni adalah rapat dan DAP tiada sebarang masaalah untuk menerima DSAI sebagai PM. Terkubur lah cita2 Azmin untuk menjadi PM ke 8.

    Amanah dan warisan hanya lah Pak turut dan lalang aje..semestinya menyokong DSAI menjadi PM. Ternyata king maker yang sebenar2nya dalam PH ..bukan lah DSAI atau Tun, tapi LKS.

    Dia lah merupakan tangan2 ghaib di belakang tabir yang mencorakkan hala tuju PH dan kerajaan pada masa akan datang...dan pastinya..matlamat dan perjuangan DAPigs dari dulu untuk menjadikan Msia sebuah negara Republik seperti Spore bakal tercapai...hanya masa saja yang akan menentukannya !!!!

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maszlee Presiden UIAM: Soal berat sebelah akan timbul - Rais
      Bernama | Diterbitkan 7 Sep 2018, 9:11 malam | Dikemaskini 7 Sep 2018, 9:14 malam

      A+ A-
      Pelantikan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dianggap tidak sesuai memandangkan beliau kini memegang portfolio dalam Kabinet.

      Bekas Presiden UIAM Tan Sri Dr Rais Yatim berkata sekiranya Maszlee terus memegang jawatan itu, dikhuatiri pandangan dan keputusan beliau melibatkan kepentingan universiti berkenaan selepas ini akan dianggap berat sebelah.

      “Kita bimbang 20 universiti tempatan lain akan mempersoal sekiranya UIAM dapat pandangan menteri, kami bagaimana? Jadi soal berat sebelah walaupun beliau tidak akan melakukannya, tetap akan timbul dan boleh dipertikaikan,” katanya kepada Bernama.

      Rais turut mempersoal sama ada pelantikan tersebut telah dibincangkan dalam kabinet dan mendapat kelulusan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, terlebih dahulu.

      “Kalau belum (dibincangkan) itu satu kealpaan yang harus diatasi kerana Menteri Pendidikan sepatutnya tidak menyertai tahap atau peringkat itu kerana jawatan beliau lebih tinggi. Bagaimanapun biarlah Perdana Menteri menentukan dan ambillah orang yang boleh mengendalikan UIAM ke arah lebih cemerlang,” katanya.

      Jawatankuasa hal ehwal Islam Raja-Raja Melayu

      Sementara itu, Rais yang juga Pengerusi Yayasan Budi menyambut baik penubuhan Jawatankuasa Tertinggi Institusi Hal Ehwal Islam Peringkat Persekutuan oleh Raja-Raja Melayu kerana membolehkan institusi diraja mendengar pandangan dan cadangan rakyat berhubung isu agama dengan lebih terperinci dan telus.

      “Saya positif penubuhan jawatankuasa ini kerana anggota yang mempunyai pelbagai pengalaman boleh menasihati mengenai undang-undang, tradisi dan adat serta menjadi penghubung rakyat kepada raja dengan memberi maklum balas kepada raja masing-masing mengikut kefahaman sepatutnya.

      “Tinggal sahaja kepada peringkat diraja bagi menerima gelombang perubahan dan pandangan rakyat untuk membawa perubahan negara ke arah lebih baik,” katanya.

      Pada 9 Ogos lepas, tujuh anggota jawatankuasa tertinggi itu menerima watikah pelantikan yang dianggotai bekas Ketua Setiausaha Negara, Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid sebagai Pengerusi; Felo di Oxford Centre for Islamic Studies Datuk Dr Afifi al-Akiti sebagai Timbalan; dan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad sebagai Setiausaha jawatankuasa berkenaan.

      Jawatankuasa itu juga terdiri daripada bekas Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Profesor Tan Sri Dr Mohd Kamal Hassan; bekas Mufti Johor Datuk Nooh Gadot dan bekas Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

      Dua wakil tambahan dari Sabah dan Sarawak turut menganggotai jawatankuasa berkenaan - Menteri Undang-undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Sabah Datuk Aidi Moktar dan Menteri Muda Utiliti Sarawak (Bekalan Elektrik) Dr Abdul Rahman Junaidi.

      - Bernama

      Delete

  22. Cina Peranakan selesa cara hidup Melayu

    MARANG - Masyarakat Cina Peranakan digelar Mek dan Awang dikatakan sudah mula bertapak di Terengganu sejak abad ke-16, yang kini membentuk satu golongan etnik unik dan istimewa.

    Menariknya golongan ini adalah, melalui percakapan dan cara hidup mereka yang rata-ratanya berasal dari Tiruk dan Banggul Kemang iaitu dua kampung dalam kawasan Dun Alur Limbat, di sini.

    Komunikasi mereka pula lebih menggunakan bahasa Melayu loghat Terengganu berbanding bahasa Cina, malah cara hidup, adat, kepercayaan dan pakaian juga menyerupai masyarakat Melayu.

    "Paling utama ialah Cina Tiruk menganggap Terengganu adalah sebagai tanah tumpah darah mereka," kata Chua Teng Eng, 55, yang dilahirkan dan dibesarkan di Kampung Tiruk.

    Beliau berkata, Cina Tiruk adalah merujuk kepada orang Cina Peranakan tinggal di Kampung Tiruk dan Kampung Banggul Kemang terletak kira-kira 18 kilometer dari bandaraya Kuala Terengganu.

    Lebih dikenali oleh masyarakat Melayu
    Menurutnya, mereka dikenali sebagai orang Cina Tiruk bagi mewakili kedua-dua perkampungan berkenaan dan satu ketika dulu menggenakan baju kebaya dan kain batik jawa apabila keluar rumah.

    "Manakala lelaki pula memakai kain pelekat dan baju pagoda selain kemeja, dan mereka juga menggunakan nama timangan seperti Mek dan Awang, sama seperti masyarakat Melayu," katanya.

    Lebih mesra dengan panggilan Leeanne, dia berkata, cara pertuturan Cina Peranakan juga sama seperti masyarakat Melayu, contohnya loghat Terengganu yang popular digunakan seperti 'guane gamok'.

    Malah, dia mengakui masyarakat Melayu lebih ramai mengenalinya berbanding masyarakat Tionghua.

    Leeanne (berkebaya merah) bersama rakan Cina Peranakan di kampung Cina, Kuala Terengganu.

    "Saya tak rasa kekok, malah tak pernah timbul perasaan sebegitu. Saya ada ramai kawan Melayu dan tidak mengalami masalah menyesuaikan diri dengan corak budaya Melayu sejak sekian lama.

    "Malah ikan singgang, budu dan belacan hidangan rutin tengah hari walaupun tinggal di bandar Kuala Terengganu kerana komitmen kerja. Saya tetap pulang ke Tiruk sekali-sekala," kata anak sulung lima beradik itu.

    Bakal berkumpul di Jakarta

    Menurutnya, walaupun kedua-dua ibu bapanya sudah tiada, tetapi masih ada saudara-maranya yang tinggal di Tiruk, manakala rumah keluarga masih dijaga dengan baik oleh adik lelakinya.

    Ahli Jawatankuasa Persatuan Cina Peranakan Terengganu itu juga memaklumkan, satu acara tahunan akan di adakan pada November ini di Jakarta, Indonesia bagi mengumpulkan Cina Peranakan.

    Menurutnya, Cina Peranakan dari Terengganu turut menyertai acara, selain Cina Peranakan dari negara jiran seperti Thailand, Singapura, Australia, Vietnam dan juga Cina Peranakan dari Indonesia.

    "Kami dari Terengganu akan berkumpul di Jakarta, Indonesia pada November ini dan ia merupakan aktiviti tahunan yang sebelum ini acara sama diadakan di Phuket, Thailand," katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahmatan Lil Alamin bukan berlembut perbuatan mungkar
      7 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore155
      Rahmatan Lil Alamin bukan berlembut perbuatan mungkar
      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof (kiri) hadir pada program siaran langsung istimewa sempena ulang tahun ke-8 TV Alhijrah di Alhijrah Big Studio, hari ini. Foto - Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      CYBERJAYA - Pengenalan konsep Rahmatan Lil Alamin bukan bermakna kerajaan akan berlembut dengan perbuatan mungkar atau bertentangan dengan ajaran Islam, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

      Beliau berkata pengenalan konsep itu dalam ruang lingkup pelaksanaan Islam di negara ini, juga tidak bermakna kerajaan mengiktiraf perlakuan mungkar dilakukan orang Islam atau bagi meringankan hukuman ke atas perlakuan yang tidak selari dengan tuntutan agama.


      "Ada pihak melihat konsep Rahmatan Lil Alamin sebagai pendekatan berlembut atau kononnya kita mengiktiraf pihak yang cuba menjatuhkan imej Islam. Itu tidak tepat dan tidak mungkin berlaku.

      "Kita harus tahu ada perbezaan antara mengiktiraf dan menyantuni permasalahan golongan yang melakukan perkara mungkar...dari situ barulah kita dapat memahami pendekatan Rahmatan Lil Alamin atau rahmat ke seluruh alam yang dibawa Nabi Muhammad S.A.W dalam konteks lebih luas," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menjadi tetamu dalam program Rahmatan Lil Alamin terbitan stesen TV Alhijrah di sini hari.

      Mujahid kemudian melancarkan "Rahmatan Lil Alamin" sebagai tagline baharu stesen televisyen itu menggantikan tagline "Rapatkan Saf" yang digunakan sejak 2016 sempena ulang tahun kelapan penubuhan stesen berkenaan.

      Mengulas lanjut, Mujahid berkata beliau berpegang kepada etika atau prinsip diajar dan dipegang Nabi Muhammad dengan tidak mengambil sikap terus menghukum kepada mereka bersalah sebaliknya mengambil langkah mengembalikan mereka yang tersesat ke jalan diredai Allah dengan cara menyantuni dan mengingatkan mengenai kesilapan dilakukan.

      Beliau berkata kerajaan dan masyarakat masih boleh menegur perlakuan mungkar yang dilakukan golongan terbabit walaupun hakikatnya mereka tidak suka dengan perbuatan menyalahi agama itu.

      "Persoalan kita berlembut hanyalah masalah terminologi akibat masyarakat kita yang berfikir secara mudah. Perbuatan mungkar memang kita tidak setuju tetapi pelaku mungkar kita kena rangkul dan menegur untuk memperbetulkan mereka secara berhikmah," katanya.

      Mujahid berkata antara cabaran dalam pelaksanaan konsep itu ialah beliau dan kerajaan dianggap sebagai liberal atau menafikan seruan Islam itu sendiri atas sebab Islam itu agama rahmah.

      “Saya tiada masalah mengenai hal itu tetapi janganlah terlalu mudah mentafsirkan Rahmatan Lil Alamin sebagai mengiakan kemungkaran kerana kita tegas konsep itu juga tetap tertakluk kepada undang sedia ada bagi mereka yang melakukan kesalahan,” katanya. – Bernama

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...